+ All Categories
Home > Documents > Tema 14 Blitzul

Tema 14 Blitzul

Date post: 03-Jun-2018
Category:
Upload: raica-marius-marin
View: 224 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 23

Transcript
  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    1/23

    Tema XIV a BLITZUL SI UTILIZAREA LUI

    14.1.0 Avantaje, dezavantaje si utilizari specifice ale blitzului

    Blitzul, denumit flashsau lampa fulger electronica, este o lampa cu tub cudescarcare in gaz, care prezinta urmatoarele avantaje:

    - temperatura de culoare constanta ( 5500-5600 0 K)- timpi scurti de descarcare permitand fotografierea subiectelor cu

    viteze de deplasare relativ mari- autonomia deplina a operatorului

    Totodata utilizarea acestei surse de lumina prezinta si dezavantaje- timpul foarte mic de descarcare, nu permite dozarea luminii pen-

    tru subiectele cu suprafete foarte mici- nu se pot controla rezultatele care se vor obtine prin utilizarea

    filtrelor de efect- nu se poate analiza lumina de modelare si de contur- la expunere, datorita timpului scurt de descarcare, apare feno-

    menul de abatere de la reciprocitateLa utilizarea blitzului se folosesc, ca si la lampile cu incandescenta,

    numeroase tipuri de reflectoare si ecrane difuzante, dar efectul acestora estegreu de stabilit, fiind necesare incercari prealabile.

    Utilizarile specifice ale lampilor de blitz sunt :- realizarea de instantanee ( reportaj )

    - completarea luminii de zi ( au aproximativ aceeasi temperaturade culoare )- iluminarea in studiourile fotografice ( corpurile respective de

    iluminat sunt complexe fiind dotate si cu o lampa cu halogen pilot, care servestela controlul iluminarii)

    - iluminarea corturilor de lumina ( anvelope de material translucidalb care asigura o iluminare cu lumina difuza, fara umbre, a subiectului ).

    - iluminarea unor incinte mari prin asa zisa metoda a vopsitului culumina ( bazat pe efectul cumularii declansarilor blitzului )

    - masuratori pe baza efectului stroboscopic- comenzi pentru automatizari

    - etc.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    2/23

    14.1.1 Utilizarea blitzului pentru micsorarea timpului de expunere saupentru marirea campului de claritate.

    Uneori, lumina ambianta nu este suficienta pentru a permite fotografiereacu deschideri mici sau cu timpi suficient de scurti de expunere.

    In aceste situatii, utilizarea unui blitz ne este deosebit de util. Sa analizamla intamplare cateva exemple :a. Scena cu dansatori, lumina ambianta permitand fotografierea cu para-

    metrii k = 2,8 ; t = 1 / 60La timpul de 1/ 60 s subiectii vor prezenta neclaritate de miscare. Pentru

    eliminarea acestei neclaritati, utilizam un blitz ( ND 45 t = 1/500 cu ajutorulcaruia se poate expune cu k = 2,8 pana la 16 m )

    b. Dorim sa fotografiem de aproape o floare in natura, iar conditiile deiluminare nu ne permit decat alegerea diafragmei k = 5,6 ( timpul de expunereva fi critic pentru ca subiect pentru a nu fi miscat sub actiunea adierilor de vant )

    Diafragma k = 5,6 , nu ne satisface din punct de vedere al campului de

    claritate necesar. Utilizand blitzul, putem micsora diafragma de la valoarea dek =5,6 la valoarea k = 16 22 asigurandu-ne campul de claritate necesar.c. Tot in regim de macrofotografie dorim sa inregistram o vietate care, la

    distanta mica de fotografiere, deplasandu-se va aparea neclara in imagine. Sane reamintim ca este determinanta distanta de la care se inregistreaza un mobilin miscare ( vezi formulele 41 si 42 ) ceeace ne poate crea dificultati chiar lainregistrarea unui melc in deplasare. Utilizand timpul de descarcare al unui blitzputem sa ne asiguram o expunere cu timp suficient de scurt.

    d. Dorim sa fotografiem un subiect dispus in adancime, conditiile exis-tente de iluminare nepermitandu-ne utilizarea unei diafragme suficient de micipentru a ne asigura intreg campul de claritate. ( de exemplu interiorul uneiincaperi ) Vom putea inchide diafragma la valoarea necesara, utilizand pentruiluminare blitzul chiar daca va fi necesara o declansare repetata a acestuia

    In cazul in care nu ne convine marirea inutila a campul de claritate, inlocul inchiderii diafragmei vom utiliza filtre gri.

    14.2.0 Componenta si functionarea blitzului

    Componentele principale ale unui blitz sunt:- sursa de curent- blocul de crestere a tensiunii- oscilatorul- condensatorul de energie- indicatorul de incarcare a condensatorului- tubul de descarcare cu circuitul de amorsare- dispozitivul de reglare a timpului de descarcare

    La pornirea blitzului, oscilatorul genereaza un curent alternativ, caretrecand printr-un transformator ridicator de tensiune si apoi printr-un redresor,alimenteaza condensatorul blitzului cu curent continuu. Terminarea incarcariiacestuia este confirmata de un indicator luminos. Din acest moment se poate

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    3/23

    face declansarea prin inchiderea unui circuit care asigura tensiunea de amorsa-re a tubului cu gaz, alimentat de condensator. Timpul de descarcare este limitatde rezistente sau de un circuit special.

    14.2.1Caracteristicile tehnice si functionale ale unui blitz sunt :

    Numarul director ND , sau numarul ghid, reprezinta energia pe care opoate elibera la o declansare condensatorul blitzului. Acest numar este egal cuprodusul dintre indicele de diafragma de lucru aleasa si distanta in metri ( feet )pana la care se poate asigura o expunere corecta a materialului fotosensibil (deo anumita sensibilitate) ( subiectul fiind considerat culoare gri 18 %),

    Numarul director nominal se stabileste pentru materialul cu sensibilitateade 100 ISO

    k - indicele de diafragma ND = k . d ( 49 )

    d - distanta in metri

    Blitzurile sunt dotate cu abace care ne ofera urmatoarele informatii :- variatia numarului director functie de materialul folosit

    sensibilitate ISO 25 50 100 200 400numarul director 14 20 28 40 56

    - distanta corespunzatoare utilizarii unei anumite diafragme

    diafragma 2 2,8 4 5,6 8 11 16distanta in m. 14 10 7 5 3,5 2,5 1,7

    - variatia numarului director al blitzului functie de unghiulreflectorului acestuia ( acesta este corelat la randul sau cu unghiul obiectivuluifolosit, respectiv cu distanta focala a acestuia )

    distanta focala 24 - 30 35 - 60 70 - 90numarul director 20 28 36

    Calculul pentru aflarea noului numar director, in cazul schimbarii sensi-bilitatii materialului fotosensibil, se face in modul urmator: se stie ca sensibilitateamaterialului fotosensibil variaza din diafragma in diafragma, la schimbarea unei

    diafragme, suprafata de trecere a fascicolului luminos se modifica cu 2 ( 1,4 )

    In consecinta daca in loc sa utilizam material de 100 ISO utilizam mate-rial de 200 ISO vom avea noul numar director 40 28 x 1,4 = 39,2

    - iar daca utilizam im in loc de 100 ISO sensibilitate de 200 ISOvom avea numar director in loc de 28 28 / 1,4/ 1,4 = 56

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    4/23

    Pentru aflarea distantei de lucru pentru o anumita diafragma , candcunoastem numarul director al blitzului, calculam :

    NDd = -------- ( 50 )

    k

    In cazul in care dorim sa calculam cu ce diafragma trebuie sa lucrampentru o anumita distanta aleasa :

    NDk = -------- ( 51 )

    d

    Posibilitatea de a controla expunerea la utilizarea blitzurilor manuale esterespectarea distantei pentru care acestea asigura lumina de expunere corecta.Pe blitzuri, este prevazuta o abaca care indica distanta pana la care luminaemisa este eficace ( poate asigura o expunere corecta ).Citirea acestei abace (

    vezi exemplu din Fig.335 ) se face in urmatoarea ordine :- se marcheaza sensibilitatea materialului utilizat- se citeste in dreptul diafragmei de lucru, pe coloana, distanta

    maxima pana la care lumina blitzului este eficace, sau- se citeste in dreptul distantei de lucru, pe rand, diafragma minima

    care se poate utilizadistante de lucru

    f m0 1,5 2 3 4 6 8 10 15

    2,8

    45,68

    1116

    ISO 25 50 100 200 400 800

    di

    a

    fr

    me

    ag

    Fig.335

    sensibilitate material

    Aspectul abacei este diferit, de la producator la producator, existandvariante de afisaje de forma circulara, cu ferestre si cursoare separate pentrufiecare parametru, cu afisaj LCD, etc., insa principiul ramane acelasi.

    In afara de energia ( numarul director ) al blitzului , trebuie sa maicunoastem si alte caracteristici ale sale :

    - timpul de incarcare, care reprezinta timpul in secunde, intre doua incar-cari complete ( daca anterior blitzul fusese golit de toata energia sa). Timpul de

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    5/23

    incarcare la pornirea blitzului este mai lung deoarece condensatorul este completgol. Dupa cateva cicluri incarcare descarcare acest timp se scurteaza.

    Timpul de incarcare depinde si de rezistenta interioara a bateriilor, fiindcu atat mai mic cu cat rezistenta acestora este mai mica.

    - numarul de descarcari pentru un set de baterii este o caracteristica

    dependenta de existenta circuitului de recuperare prezentat mai sus si de capa-citatea bateriilor- durata fluxului luminos depinde de tipul dispozitivului de reglare a

    timpului de descarcare. Principial sunt doua sisteme constructive :timp de descarcare

    a. sistem cu rezistenta, de limitare a duratei 1/ 400 - 1 / 1000 sec.b. sistem cu circuit electronic automat de expunere 1/ 300 - 1/ 50000 sec.

    Particularitati constructive ale blitzurilor sunt :numarul de diafragme automate de lucrusistem de comanda automata TTL

    divizor de puteredublor de puterepower packfocalizare cu IFsincronizare automata a aparatului de fotografiatfocalizarea fascicolului de luminacap cobra ( blitzuri care se inclina si se rotesc, permitand utilizarea

    luminii difuzate reflectata de tavan sau de pereti laterali ). autoflash

    sistem anti red- eyecomanda pentru sincronizarea altor blitzurifunctionare in regim de stroboscop

    14.3.0 Schema functionalaDin punct de vedere al puterii de iluminare se fabrica o infinitate de

    variante de blitzuri ( de la ND 10 pentru blitzurile incorporate in aparatele com-pact si pana la constructii cu ND 400 si chiar peste ), insa cele mai utile pentrufotograf, sunt facilitatile cu care sunt prevazute aceste lampi, mai ales in dome-niul circuitelor automate de reglare a expunerii .

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    6/23

    In Fig.336se prezinta o schema bloc complexa :

    APARATUL luminaFOTOGRAFIC reflectata

    Alimentare Sistem desi amplificare

    recuperare si calcul

    BLITZ element luminafotosensibil reflectata

    luminaBloc de comanda lampa emisa

    Fig.336

    Schema functioneaza in felul urmator: la declansarea blitzului, comandatde la contactul de sincronizare al aparatului de fotografiat, lumina emisa de lam-pa ajunge la subiect ( reprezentat de un panou ) O parte din lumina, functie dereflectanta subiectului, este retrimisa elementului fotosensibil al blitzului ( sau alaparatului de fotografiat ).

    Marimea acestui semnal, amplificat, intra dupa prelucrare in blocul decomanda, contribuind la stingerea lampii lampii fulger, mai devreme sau maitarziu functie de intensitatea luminii reflectate. In acest mod descarcarea con-densatorului se produce numai cat este necesar, pentru a asigura o expunerecorecta pentru o anumita sensibilitate a materialului fotosensibil si o anumitadiafragma preselectata.

    De fapt, circuitul de comanda opereaza o reducere a timpului de expu-nere, functie de parametrii susamintiti programati ( sensibilitate, diafragma ) sitimpul necesar parcurgerii distantei pana la subiect si inapoi.

    In cazul in care rolul de element fotosensibil este indeplinit de celulelecare formeaza sistemul de masura al aparatului de fotografiat, traseul luminiireflectate trece prin tot sistemul optic al acestuia (inclusiv eventualele filtre mon-tate). In acest caz ,sistemul se numeste TTL ( trough the lens). Celulele res-pective fac o masuratoare numai intr-o portiune mica din zona centrala a imaginii, caz in care denumim aceasta masuratoare spot, in toata zona centrala, sau seintegreaza masuratoarea din cateva puncte caracteristice selectate dupaanumite scheme , masuratoare numita matrix.

    Astfel de blitzuri sunt dotate cu optiuni de lucru, manual, celula propriesau masuratoare TTL, confirmare de incarcare condensator, confirmare deexpunere corecta, variator de putere, reflector de lumina cu unghi variabil, etc.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    7/23

    14.3.1 Sistemul de recuperare al blitzuluiS-a amintit anterior, de sistemul de recuperare al blitzului care permite ca

    odata cu intreruperea descarcarii, ca partea de energie neeliberata sa ramanainmagazinata in condensator . Aceasta se obtine cu un dispozitiv electronic deblocare a descarcarii , iar functionarea este ilustrata in graficul din Fig.337

    Fig.337

    In grafic sunt reprezentate, cele doua perioade importante in functionareablitzului. Prima perioada, reprezinta timpul in care blitzul isi incarca cu energianecesara condensatorul ( aria hasurata rosu ) Urmeaza descarcarea blitzuluipentru a asigura iluminarea subiectului. ( patrulaterul albastru ).

    Descarcarea energiei din condensator este in majoritatea cazurilor, partia-la fiind limitata de comanda sistemului de masura. In imagine energia remanenta( reziduu ) este reprezentata de suprafata limitata de conturul rosu.

    Urmeaza completarea cu energie a condensatorului ( suprafata cu conturrosu din dreapta patrulaterului albastru ).

    Se poate observa ca timpul de completare este scurt ( depinde de gradulde descarcare al condensatorului ) depinzand de energia remanenta incondensator.

    Sistemul care economiseste energia neconsumata util reincarcand blitzulmai rapid se numeste cu recuperare . Bineinteles ca daca blitzul s-a descarcatcomplet, ciclul de reincarcare dureaza aproape cat ciclul de incarcare initiala.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    8/23

    14.4.0 Tipuri de blitzuri

    14.4.1 Blitzul manual, nu poseda nici un automatism, utilizarea sanecesitand doar alegerea distantei de lucru functie de difragma utila, sau alege-rea diafragmei functie de distanta la care se gaseste subiectul ( bineinteles

    tinand seama de sensibilitatea materialului utilizat ). Aceste blitzuri sunt echipate cu indicator de incarcare a condensatorului,insa acesta nu poate sesiza o scadere a capacitatii acestuia mai mica de 20 %.

    Exista variante de blitzuri manuale dotate si cu servoflash.

    14.4.2 Blitzul automat este dotat cu celula de masurare automata aexpunerii. Celula respectiva capata diferite sensibilitati ( prin intercalarea in fataei a unor filtre sau prin introducerea in circuitul ei a unor rezistente) corelat cudiafragmele alese pentru obiective.

    Cele mai simple blitzuri de acest tip , au un numar limitat de astfel deposibilitati de programare ( numai pentru una sau doua diafragme ) cele

    complexe lucreaza automat pentru orice diafragma .Unghiul de cuprindere al celulei de masurare este mic ( aprox. 15 0 ) simasuratoarea poate fi viciata dupa modul in care celula este indreptata spresubiect. In general, celula este foarte sensibila la valori mari de iluminare, sau lalumina ambianta oprind uneori prea devreme expunerea.

    Aparatele de fotografiat populare sunt echipate cu un blitz mic incorporatcuplat la sistemul de autoexpunere. Aceste blitzuri prezinta inconvenientul uneiputeri mici care le permite o actiune de numai pana la la cca. 3 m. Deasemenealampa de blitz este situata prea aproape de obiectiv, determinand efectul de red-eye . Emit o lumina dura, care nu poate fi indreptata spre tavan sau peretilaterali pentru a fi difuzata.

    Blitzurile autonome se pot monta pe un brat langa aparatul de fotogra-fiat sau pe glisiera (hot shoe) cu contacte situata in partea de sus a aparatului.

    Blitzurile automate pot fi echipate cu circuitul de recuperare, cu prizapentru marirea puterii ( cuplarea unui condensator suplimentar ) cu alimentatorde la retea, cu indicator de confirmare a expunerii corecte si cu variator deputere. De obicei blitzurile automate pot lucra si in regim manual. In caz contrarplaja lor de lucru ramane limitata la diafragmele automate cu care sunt dotate.

    14.4.3 Blitzul dedicat este un blitz automat, care are pe talpa de cupla-re cu aparatul de fotografiat un contact suplimentar de setare automata a timpu-lui de sincronizare cu blitzul pentru aparatul de fotografiat.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    9/23

    14.4.4 Blitzul TTL a fost prezentat si in capitolul anterior. Daca nu aretoate posibilitatile de masurare, este dezavantajos deoarece in principiu, celulaaparatului de fotografiat stie sa masoare preponderent central, iar in cazul in caresubiectele sunt descentrate in cadru masuratoarea va fi eronata. Chiar dacablitzul are toate posibilitatile de masurare trebuie acordata mare atentie in cazul a

    doua situatii foarte dificile :

    blitz prea + diafragma prea + subiect prea = supraexpunereputernic deschisa aproape

    blitz prea + diafragma prea + subiect prea = subexpunereslab inchisa departe

    Aceste blitzuri transmit informatiile de lucru si comanda si altor blitzuri (prin racorduri suplimentare ). Modelele noi, mai complexe isi pot face masura-toarea distantei pana la subiect cu raze IR ( pentru lumina slaba ) si isi pot regla

    automat unghiul fascicolului luminos functie de distanta focala a obiectivuluiutilizat.

    14.4.5.0 Blitzuri cu destinatie speciala14.4.5.1 Blitzul inelar se utilizeaza in fotografia de foarte aproape, cand

    obiectivul sau montura frontala a acestuia pot obtura iluminarea data de un blitzsituat lateral. Aspectul blitzului este prezentat in Fig.338 a si b

    montura frontalaobiectiv

    lampa

    a bFig.338

    Blitzul, se monteaza pe montura de filtru a obiectivului si asigura ilumina-rea subiectului de jur imprejurul acestuia . Varianta cu lampa potcoava ( stanga )asigura o iluminare mai uniforma insa este scumpa.

    Unele modele au celula de masurare expunerii speciala, cu timp de ras-puns rapid, demontabila pentru a fi situata intr-o pozitie cat mai convenabila fatade subiect. Blitzurile inelare se utilizeaza in macrofotografie si au putereaadaptata pentru aceasta aplicatie ( 10 < ND< 20 )

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    10/23

    14.4.5.2 Blitzuri subacvaticeAcest tip de blitzuri se utilizeaza la fotografiatul sub apa , iar principala lor

    caracteristica este perfecta etansare. La fotografiatul sub apa, aparatele pot fiintroduse in casete speciale etanse, dar introducerea unui blitz in aceeasi casetacu aparatul de fotografiat, face ca lumina blitzului, sa se reflecte din hubloul

    casetei, in obiectivul aparatului . Din acest motiv, blitzurile subacvatice suntindependente.Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca aceste blitzuri sunt :

    - putere mare, pentru a trimite lumina suficienta la distanta- unghiul conului de lumina corelat cu obiectivul aparatului de

    fotografiat ( la fotografierea submarina unghiurile de cuprindere sunt mai mari- protectie suplimentara la loviri sau socuri- racorduri perfect etanse atat la sursa de alimentarte cat si la priza

    sincron a aparatului de fotografiat- posibilitatea adaptarii unor, filtre pentru schimbarea culorii luminii- daca poseda sursa de alimentare incorporata, aceasta trebuie sa

    aiba suficienta energie, pentru a satisface fotografierea cu intreaga peliculautilizata la o scufundare

    14.4.5.3 Blitzul stroboscopicBlitzul stroboscopic, are posibilitatea de a comanda descarcarea lampii

    partial, succesiv in cadrul aceleiasi expuneri .Aceasta succesiune in descarcarea lampii, se poate regla, adica perioa-

    dele de timp dintre doua descarcari pot fi alese. Reamintindu-ne formulele :E = E 1 + E 2 + E 3 + .. + E n siE = I . t

    deoarece puterea blitzului este limitatarezulta urmatoarele aspecte :- cu cat vor fi mai multe descarcari, cu atat energia partiala va fi

    mai mica ( cu cat energia eliberata la o descarcare va fi mai mica, cu atatnumarul de descarcari va fi mai mare )

    - daca se mareste intervalul intre descarcari, intre timp, conden-satorul blitzului se poate reincarca, deci se poate mari numarul de descarcari

    In aceste conditii, blitzurile performante trebuie sa poata inmagazina oenergie mare, adica sa posede un condensator ( sau baterie de condensatoare )de capacitate cat mai mare .

    Modul in care apar in imagine reprezentari succesive ale subiectului, esteilustrat in Fig.339

    EFig.339 1 E 2 E 3 E 4 E 5 E 6 E 7

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    11/23

    14.5.0 Sincronizarea blitzurilor cu obturatorul aparatului de fotografiat

    14.5.1 Sincronizarea pe patina ( hot shoe )

    Pentru a declansa blitzul sincron cu obturatorul aparatului de fotografiat,

    intre acestea trebuie stabilit racord electric. Cel mai simplu racord este constituitdintr-o fisa de contact a blitzului introdusa intr-un soclu aflat pe aparatul defotografiat. La blitzurile simple ( fara automatisme ) acest racord este repre-zentat de doua contacte, care comanda declansarea blitzului. La blitzurile TTLnumarul de contacte va creste.

    Cuplarea dintre blitz si aparatul de fotografiat se poate face si prin patina curacord central. ( vezi Fig.340)

    comanda declansare blitz contact la masa

    La blitzurile cu mai multe automatisme, intre blitz si aparatul de fotogra-fiat trebuiesc transmise mai multe informatii care determina utilizarea unui nu-mar mai mare de contacte. ( Fig.341)

    declansare blitz contact pentru

    functia TTL

    masa

    masa timp

    Fig.340

    Fig.341

    Astfel, la racordarea blitzului SB 24 SB 25 la aparatele Nikon se transmiturmatoarele informatii :

    - sensibilitatea filmului utilizat- deschiderea diafragmei obiectivului- lungimea focala a obiectivului- starea incarcat a blitzului- confirmare de expunere corecta-

    comanda de sub sau supra-expunereDe obicei racordurile de blitz sunt specifice pentru fiecare producator deaparatura, nefiind compatibile intre ele.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    12/23

    14.5.2 Sincronizarea cu cabluPentru cuplarea electrica a blitzului cu aparatul de fotografiat se poate

    utiliza si un cablu de racordare. Acesta permite orice pozitionare a blitzului fatade subiect. Cablul de racordare va avea toate contactele necesare transmiteriituturor comenzilor catre blitz.

    14.5.3.0 Sincronizarea intre blitzuri cu syncro flash (servo-flash, slave)Este un dispozitiv releu electronic, care primind lumina de la un blitz pilot,

    stabileste un contact pentru declansarea altui blitz. Intre declansarea blitzului pi-lot si declansarea blitzului comandat, este un decalaj in timp, datorat inertiei rele-ului de aprox. 1-2 / 1000 sec. ( vezi Fig.342)

    racordlumina de comanda blitz 2

    celula fotosensibila Fig.342

    Sincroflashul, se utilizeaza pentru actionarea simultana a mai multorblitzuri ( obtinandu-se astfel o iluminare mai puternica ). Daca acest dispozitiveste dotat cu un circuit de intarziere, va declansa blitzul ( sau chiar mai multeblitzuri ) la un interval de timp prestabilit. Alta utilizare a sincroflashului estecomanda in cadrul aceleiasi expuneri, a unor blitzuri care ilumineaza subiectuldin directii diferite.( subiectul poate fi astfel corect luminat sau modelat, puterea blitzurilor respec-tive reglandu-se dupa dorinta )

    Sincroflashul poate comanda odata cu declansarea blitzului si declansa-rea aparatului de fotografiat.

    Blitzul mai poate fi utilizat in felul urmator : se deschide obturatorul apa-ratului de fotografiat ( se fixeaza timpul de obturare pe B ) utilizandu-se o dia-fragma inchisa prin care lumina ambianta nu impresioneaza materialul fotosen-sibil, iar expunerea utila se face numai de lumina blitzului.

    Comanda blitzului se poate face si cu alte relee comandate de traductoricare indica starea subiectului :

    - traductori mecanici- traductori acustici- traductori de fotoelectrici- bariera optica- traductori de temperatura, etc.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    13/23

    14.5.3.1 Exemple de utilizare a servo-flashurilora. Iluminarea uniforma a suprafetei frontale

    Evident ca blitzul montat pe aparat nu este capabil sa lumineze in modegal o suprafata atat de mare, partile laterale fiind mai slab luminate. Prin actio-narea celor doua blitzuri situate lateral, iluminarea se egalizeaza.

    b. Iluminarea uniforma a unei suprafete oblice

    Fig.344

    Fig.343

    Pentru egalizarea iluminarii se utilizeaza un blitz lateral

    c. Modelarea iluminarii unui subiect

    Fig.345

    Blitzul de pe aparat apla-tizeaza relieful subiectului.Utilizand lumina blitzului coman-dat de slave ca lumina cheie,lumina blitzului de pe aparat vaavea rol de lumina de modelare.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    14/23

    d. Asigurarea contraluminii si a luminii de fundal

    .Bineinteles ca pentru stabi-

    lirea pozitiei corecte a surselor, sevor utiliza in prealabil surse de lu-mina continua.

    Fig.346

    Exemplele prezentate sunt utilizari curente ale sincro-flashurilor iar acestedispozitive devin indispensabile in cazul iluminarii incintelor mari, sau a subiec-telor cu forme complicate.

    14.6.0 Accesorii suplimentare pentru blitzuri14.6.1 Power packLa utilizarea blitzurilor in regim de descarcare repetata, capacitatea

    bateriilor uzuale nu este totdeauna suficienta.Deasemenea, utilizarea bateriilor mici ( cu o capacitate mica ), pentru a se

    obtine blitzuri cat mai reduse ca dimensiune, face ca de la aceste baterii, incar-carea conensatorului sa se produca intr-un timp prea lung. In cazul expunerilorcumulate acesta este un mare dezavantaj, deoarece aparatul de fotografiatavand obturatorul pe pozitia B ( deschis ) cumuleaza si lumina ambianta careinfluenteaza expunerea totala.

    Pentru eliminarea acestor neajunsuri, firmele specializate au construit unalimentator echipat cu acumulatori de mare putere, care poate fi racordat la blitzprintr-o priza speciala. Astfel blitzul va avea suficienta energie de la care sa sealimenteze rapid, iar pe langa aceasta, numarul de descarcari care se pot face intotal va fi mult mai mare . De obicei acest dispozitiv are incorporat si incarcato-rul de acumulatori.

    14.6.2 Ecran difuzor ( bounce ). Ecran translucid, uneori cu rizuri, care semonteaza pe lampa blitzului pentru a difuza lumina acesteia. Se utilizeazapentru a obtine lumina difuza si pentru marirea unghiului de iluminare.

    14.6.3 Filtre colorate . Se monteaza pe lampa blitzului pentru a schimbatemperatura de culoare a luminii acestuia, sau pentru a se obtine diferite efectede lumina color.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    15/23

    14.6.4 Bariera optica este un circuit format de o sursa si un receptor deraze luminoase. Intreruperea acestui circuit la traversarea de catre un corp actio-neaza un releu. Vezi Fig. 347

    emitor receptor

    In Fig.347 a, este prezentat unsubiect care traverseaza barieraoptica pusa transversal pe traseuldeplasarii sale si astfel actioneaza blitzul

    14.6.5 Circuitul de intarziere , se intercaleaza intre traductorul caresemnalizeaza starea subiectului si releul de comanda. Astfel comanda poate fiintarziata cu un timp determinat, pentru a declansa blitzul intr-o anumita faza adesfasurarii evenimentului .( Fig. 348)

    traductor declansarea se face cu o intarziere prestabilita t

    bariera

    Fig.347

    Fig.347 a

    Fig. 348

    14.6.6 Suportii de blitzAcesti suporti se utilizeaza in cazul in care blitzul nu se monteaza direct

    pe aparatul de fotografiat. Blitzul este conectat la aparat, printr-un cablu sincron,sau declansat cu sincroflash de un blitz mic situat pe aparatul de fotografiat , iarsuportii trebuie sa asigure urmatoarele facilitati suplimentare :

    - grade de libertate suplimentare ( articulatii )- pozitii mai favorabile pentru blitz ( de la inaltime , din lateral , in

    interiorul subiectului, etc. )

    - prinderi speciale pentru diferite locuri ( prinderi magnetice,pneumatice, cu menghine, cleme, etc. )

    - posibilitatea montarii si cuplarii unor baterii de blitzuri

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    16/23

    14.7 Reflectorul lampii de blitz

    Dupa cum am prezentat anterior, lampa de blitz emite in spatiu o anumitaenergie luminoasa. Functie de forma reflectorului, aceasta energie luminoasaeste distribuita in spatiu intr-un fascicol mai concentrat sau mai divergent, al carui

    unghi, ar trebui sa corespunda cu unghiul de cuprindere al obiectivului folosit.Daca aceeasi energie (cea emisa de lampa) este dispersata intr-un unghimare, inseamna ca energia unei raze sau a unui fascicol elementar este maimica deci efectul va fi mai mic decat al razelor unui fascicol transmis printr-ununghi mai mic. Rezulta ca aceeasi lampa, dand o lumina mai concentrata poatelumina mai departe, decat in cazul in care reflectorul disperseaza aceeasienergie luminoasa in unghi mai mare.

    In acest caz, o lampa care are ND = 20 pentru un unghi al reflectoruluicorespunzator unui obiectiv de 50mm, va avea doar ND = 16 pentru un unghi alreflectorului corespunzator obiectivului de 35 mm si Nd = 24 pentru un unghi alreflectorului corespunzator obiectivului de 85 mm .

    Reflectoarele lampilor de blitz obisnuite acopera in general un unghiorizontal de 60 0 si au ND dat pentru acesta.Reflectoarele lampilor de blitz profesionale, permit variatia unghiului de

    emisie a luminii in spatiu ( vezi Fig.349) pentru o mai buna utilizare a energieiluminoase. In acest caz, va fi afisata si indicatia noului numar director al lampii,functie de unghiul in care emite lumina.

    fascicol fascicolconvergent divergent

    Lampa are incorporat in ea un motoras, care prin intermediul unui surubfara sfarsit, schimba pozitia lampii fata de reflector, sau fata de o parte a lui,astfel incat in pozitiile succesive pe care le ocupa, emite conuri luminoase cuunghiuri diferite.

    Fig.349

    Schimbarea aceasta de con luminos se poate face automat odata cumontarea obiectivului ( de servomotorul amintit blitzul recunoscand distantafocala a obiectivului), sau manual

    La blitzurile mai putin pretentioase, marirea conului de lumina se poateface cu un ecran dispersor care se monteaza in fata lampii de blitz.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    17/23

    Lampile de blitz a caror capete pot sa efectueze o inclinare in planvertical, Fig.350 a( pentru a lucra prin reflexie din panouri situate deasupra lor )sau rotatie in plan orizontal, Fig 350 b ( pentru a lucra prin reflexie din peretilaterali ) au primit denumirea de blitzuri cu cap cobra

    a bFig.350

    14.8 Utilizarea blitzurilor la iluminarea incintelor mari( sali de receptie, protocol, sali de expozitie, hale industriale, etc. )

    Deoarece expunerea materialelor fotosensibile se poate face si princumularea iluminarilor repetate, putem pune aparatul de fotografiat pe un trepiedsi mentinand deschis obturatorul vom declansa succesiv blitzul, de un numar deori pe care il consideram necesar, pentru a asigura iluminarea corecta a subiec-tului. Dupa efectuarea expunerilor, inchidem obturatorul aparatului de fotografiat.

    Pentru a utiliza aceasta metoda trebuie rezolvate urmatoarele aspecte :a. distributia uniforma a luminii , problema dificil de rezolvat, in special

    cand se lucreaza cu un singur blitz. Stim ca intensitatea luminii scade cu patratuldistantei pana la subiect . Din aceasta cauza, daca proiectam lumina dintr-unsingur punct, zonele apropiate vor fi corect expuse iar zonele departate vor fisubexpuse ( fie se asigura o expunere corecta pentru zonele departate, caz incare zonele apropiate vor fi supraexpuse )

    Solutia consta in stabilirea unui numar suficient de pozitii, din care se vaface declansarea blitzului, astfel incat sa se asigure o iluminare uniforma.

    Mentionam ca aceste pozitii de iluminare trebuie sa fie mai departate desubiecte ( la iluminarea de la 2 m , un subiect situat la distanta de 1m este de 4ori mai expus decat subiectul situat la 2 m. in schimb in cazul unei distante maimari diferentele de iluminare vor fi mult mai mici ). Se va asigura o suprapunerepartiala a iluminarii.

    In cazul in care dorim sa aplicam metoda la incinte mai mici in care nuputem stabili pozitii de declansare suficient de departate vom fi nevoiti sa lucramcu blitzuri mai slabe sau cu divizor de putere si cu panouri reflectante. In cazultavanelor albe si drepte se poate asigura iluminarea prin reflexia din acestea.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    18/23

    b. stabilirea numarului necesar de declansari , aparent, este simpladeoarece numarul ghid necesar va fi produsul k . d, ( in cazul in care blitzulnu asigura acest numar ghid, il vom imparti la numarul ghid al blitzului nostruobtinand numarul de declansari necesare ).

    In practica se va tine cont si de urmatorii parametri :

    - lumina ambianta existenta si efectul ei in tot timpul necesarefectuarii expunerilor repetate cu blitzul- culoarea si coeficientul de reflexie al subiectelor- culoarea si coeficientii de reflexie ai peretilor incintei- gradul de suprapunere a iluminarilor- abaterea de la reciprocitate a materialului folosit la

    expunere repetata cu timpi scurti cumulati.Cum toti acesti parametri sunt greu de controlat , se recomanda ca pe

    langa calculele pe care le facem, sa ne asiguram si de cateva expuneri supli-mentare ( fata de numarul preconizat de declansari de blitz. )

    14.9 Efectul red-eyeSub actiunea impulsului luminos direct, retina reactioneaza instantaneuinjectandu-si vasele cu sange. Astfel in imagine, ochii subiectului vor aparearosii, efect nenatural.

    Pentru evitarea acestui efect este de dorit ca lumina blitzului sa nu batadirect in ochii personajului, blitzul fiind pozitionat lateral fata de axa de fotogra-fiere ( alte solutii sunt privirea in directie laterala si marirea iluminatului general,care duce la micsorarea irisului )

    Blitzurile moderne au un dispozitiv anti red-eye care consta in declan-sarea unei lumini inainte de declansarea luminii blitzului pentru expunere.

    Aceasta preflash , determina personajul sa inchida pupila astfel incat inmomentul in care blitzul degaja intreaga sa energie prin pupila partial inchisa nuse mai percepe zona injectata.

    La fotografiile digitale, efectul red-eye se poate remedia ulterior prinprelucrarea pe calculator.

    Unele aparate utilizeaza preflashul pentru alegerea balantei de culoare.

    14.10 Auto focus assist lampUnele blitzuri sunt echipate cu dispozitivul auto focus assist lamp care

    emite o lumina pentru a facilita focalizarea. ( acest sistem de iluminare assistlamp poate fi dublat de o lumina anti-red eye )

    14.10 Efectul KronSe produce la imaginile conventionale pe pelicula la care imaginea laten-

    ta produsa de lumina foarte puternica, se va developa mai lent fata de imaginealatenta produsa de o lumina mai putin violenta.

    Datorita fenomenului, erorile mari de expunere la blitz sunt dificil de com-pensat prin developare.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    19/23

    14.11 Fill-in, utilizarea blitzului cu lumina de ziIn general procedeul consta in utilizarea luminii de blitz in plina zi. Fill-in

    in traducere inseamna completare, adica completarea luminii din prim plan cuajutorul blitzului, cand intre iluminarea acestui plan si iluminarea din planul urma-tor apare un contrast prea ridicat

    Principalele cazuri in care se utilizeaza aceast procedeu sunt:- subiect in contre-jour ( daca nu s-ar utiliza procedeul fill-in prim-planul ar fi prea slab luminat )

    - portret in lumina soarelui, cand pe fata subiectului apar umbreneconvenabile

    Metoda se utilizeaza si in interior pentru iluminarea portretelor iluminatede lampi suspendate ( cu umbre pe fata )

    Utilizand metoda fill flash se detaseaza persoanele de fundal.Etapele care trebuiesc parcurse sunt urmatoarele:

    - se va masura in prealabil lumina din planul secund, pentru a se dozalumina in asa fel, incat in final intre cele doua planuri sa apara iluminari aproxi-

    mativ asemanatoare ( continuitate a spatiului )- se va alege viteza de obturare, astfel incat sa se sincronizeze cutimpul de descarcare al blitzului

    - se va alege diafragma de lucru dupa puterea blitzului, astfel incatsa se asigure o subexpunere de 1 / 2 EV pentru prim-plan ( k = ND / d ) (restul expunerii va fi asigurat de lumina ambianta )

    Exemplu :- la masurarea luminii din planul secund se obtin conditiile de expunere

    corecta pentru diafragma k = 11 si t = 1 / 125 s- cu blitzul ND = 12 incorporat in aparatul de fotografiat, putem fotogra-

    fia cu diafragma k = 8 pana la distanta de 1,5 m la care se afla subiectul ( primplanul va fi totusi usor mai expus deoarece in timpul de 1 / 125 s va actiona pelanga lumina blitzului si o parte din lumina ambianta )

    Observatii suplimentare:Daca timpul de sincronizare blitz al aparatului este scurt ( 1 / 250 s )

    procedeul se poate aplica si la subiectele in miscare, in caz contrar ( 1 / 30 s ) sevor forma pe film doua imagini partial suprapuse. Prima imagine, bine definita, va

    reprezenta subiectul luminat de descarcarea blitzului( t

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    20/23

    14.12.0 Sincronizarea blitzului la timpii lungi de expunere ( Slow Sync )Dupa cum s-a prezentat anterior, blitzul se poate utiliza combinat cu

    lumina de zi, caz in care materialul fotosensibil va fi impresionat de actiuneaambelor surse ( si de lumina naturala care va actiona cat timp este deschisobturatorul si de lumina de blitz care va actiona cat timp dureaza descarcarea

    blitzului ).Timpul de descarcare a blitzului, este relativ scurt ( cel mult 1/ 500 s) asaincat ceeace va fi expus de aceasta sursa, va apare in imagine nemiscat.

    Timpul de expunere functie de deschiderea obturatorului, va depinde delumina ambianta si va fi oricum mult mai lung ( 1/30 1/250 s ) . In acest caz, unsubiect aflat in miscare, pe traseul deplasarii sale va fi expus diferit.

    Imaginea subiectului in miscare, va fi influentata de cele doua cazuri incare se face sincronizarea blitzului :

    Slow SyncUneori fotografiile inregistrate cu blitzul prezinta subiectul din prim-plan

    bine expus in fata unui fundal prea intunecat. Modul slow synchronized estedestinat pentru a atenua acest contrast de iluminare si a obtine un fundal mailuminat.

    In majoritatea cazurilor, utilizarea timpului lung de expunere produceneclaritate, fie la subiectele in miscare rapida fie datorita miscarii camerei .Pentru a evita neclaritatea subiectului se va utiliza un trepied.

    Combinatia dintre iluminarea de scurta durata a blitzului si expunerea cutimp lung produce diferite efecte. Lumina de blitz poate ingheta obiectele inmiscare in timp ce lumina de ambianta ( mai slaba) poate provoca inca un conturneclar si aparitia unor lumini in miscare sub forma unor dungi.

    Prin timpi lungi se inteleg 1 / 8 ; 1 / 15 ; 1 / 30 sec.

    14.12.1 Sincronizarea blitzului pe prima perdeaAceasta, se face conform graficului prezentat in Fig.351, iar efectul obtinut

    este prezentat in imaginea din Fig. 352

    Fig.352Fig.351Dupa cum se vede in Fig. 351 dupa ce subiectul a fost expus de blitz,

    expunerea sa continua, prin obturatorul deschis , obtinandu-se in continuareamiscarii, o umbra ( neclara ) a sa . Perceptia privitorului imaginii, va fi de franare a actiunii subiectului .

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    21/23

    14.12.2 Sincronizarea blitzului cu a doua perdeaPrezentam ca si in cazul anterior, graficul sincronizarii in Fig.353si efectul

    obtinut in Fig.354

    Dupa cum se poate vedea in Fig.354 efectul perceput de privitorulimaginii, va fi de accelerare a miscarii subiectului.

    Fig.353 Fig.354

    Aparatele de fotografiat profesionale permit sincronizarea diferita peprima sau pe cea de a doua perdea a obturatorului, oferind posibilitati

    suplimentare de reprezentare a subiectului in imagine.

    14.12.3 Cum este influentata temperatura de culoare a luminiide timpul de sincronizare a blitzului

    In timpul expunerii, subiectul este luminat atat de mediul ambiant cat si delumina de blitz. Subiectul principal este luminat preponderent de blitz, iar decoruleste luminat de lumina ambianta ( decorul fiind mai departat, lumina blitzului areo actiune mai mica asupra sa )

    Timpul de sincronizare fiind mai lung decat timpul de actiune a blitzului,va determina iluminarea mediului ( decorului ) si astfel se va stabili gradul de

    contrast dintre iluminarea subiectului principal si iluminarea fundalului pe careeste prezentat acesta. Functie de intensitatea si durata actiunii blitzului ( raportatla timpul de expunere cu lumina ambianta ) se va si obtine temperatura deculoare a luminii.

    Se poate ajunge la situatia in care subiectul din prim plan va prezentadominanta albastra a luminii de blitz iar fundalul va prezenta dominanta rosiaticaa luminii naturale. In aceasta situatie va fi necesar sa se faca un compromis, cuusoara subexpunere a prim planului ( lumina de blitz mai slaba doar fill-in )pentru c alumina de blitz sa nu fie pregnanta.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    22/23

    14.13 Calcule pentru utilizarea simultana a mai multor blitzuri

    De multe ori , suntem pusi in situatia de a utiliza mai multe blitzuri simul-tan. Situatiile mai des intalnite sunt urmatoarele :

    a. Dorim sa dispunem de o lumina puternica, dintr-o anumita directie

    dar, deoarece nu dispunem de un blitz suficient de puternic vom apela la maimulte blitzuri , ( uneori de puteri diferite ND 1 , ND 2, ND 3 ..ND n ) actionatesimultan . Care va fi puterea rezultata ?

    ND T = ND12 + ND2

    2 + ND32+..+ NDn

    2 ( 52 )

    b. Presupunem ca asupra unui subiect, actioneaza mai multe blitzuri,situate la distante diferite, care, daca ar actiona separat, ar determina utilizareapentru fiecare din ele, a cate unei diafragme, de alta valoare.( k 1 , k 2, k 3k n) .

    In cazul folosirii tuturor blitzurilor , simultan, ce diafragma folosim la expunere ?

    k T = k 12 + k 2

    2 + k 32 + + k n

    2 ( 53 )

    b1. Presupunem ca in cazul anterior, blitzurile, sunt situate sub diferiteunghiuri fata de axa de fotografiere ca in Fig.355 Cum va fi influentat calculul ?

    Amintindu-ne de legea cosinusului si atunci formula ( 57 ) devine :

    k = k12cos +k22cos+k32cos ND3

    ( 54 )ND1 ND2

    Fig.355

    Utilizand recomandarile si formulele prezentate putem pozitiona astfelblitzurile, incat intre fetele subiectului, sa obtinem si contrastele dorite.

    www.photocami.ro

  • 8/12/2019 Tema 14 Blitzul

    23/23

    14.14 Fenomenul reflexiei multiplela iluminarea in interior

    Prezentand metode de iluminare prin expunere repetata nu putem faceabstractie de un fenomen mai rar prezentat. Astfel, la iluminarea intr-o incinta,fluxul luminos emis de sursa, este partial absorbit si partial reflectat, iar la undele

    reflectate, fenomenul continua pana la absorbirea totala a energiei luminoase.

    E = + 1+ 2+ ( 55 )1= . Fig.356

    Bineinteles ca fenomenul va depinde in mare masura de forma si suprafatainterioara a incintei si de momentul ( timpul ) la care se va face expunerea.

    In practica s-a constatat ca incintele limitate ( de dimensiuni mai mici ) cu

    pereti cu grad ridicat de reflexie sunt mai avantajoase pentru practicarea metodeiexpunerilor repetate. ( similar cu cortul de lumina )In schimb in spatiile infinite ( aer liber sau incinte foarte mari ) se poate

    specula acest fenomen, fotografiind in lumina foarte slaba ( noaptea ) pentru aizola subiectul din fata fundalului.


Recommended