+ All Categories
Home > Documents > Tehnici Promotionale_B Chitu

Tehnici Promotionale_B Chitu

Date post: 04-Apr-2018
Category:
Upload: denisa-maria
View: 227 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 140

Transcript
  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    1/140

    TEHNICI PROMOIONALE

    IOANA BIANCA CHIU

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    2/140

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    3/140

    2

    CUPRINSUNITATEA DE NVARE U1

    COMUNICAIILE DE MARKETINGCONTINUT, FORME DE COMUNICARE

    U1.1. Introducere

    U1.2. Obiectivele unitii de nvare

    U1.3. Semnificaia i coninutul noiunii de comunicare

    U1.4 Coninutul comunicrii n marketing

    U1.5 Teorii ale comunicrii

    U1.6. Rezumat

    U1.7. Test de evaluare a cunotinelor

    7

    7

    7

    8

    11

    13

    15

    15

    UNITATEA DE NVARE U2

    REALIZAREA UNUI PLAN AL COMUNICAIILOR DE MARKETING

    U2.1. Introducere

    U2.2. Obiectivele unitii de nvare

    U2.3 Decizii ce trebuie luate pentru a realiza un proces de comunicare eficient

    U2.4 Proiectarea unui plan al comunicaiilor de marketing

    U1.5. Rezumat

    U1.6. Test de evaluare a cunotinelor

    18

    18

    18

    19

    22

    25

    25

    UNITATEA DE NVARE U3

    MIXUL COMUNICAIILOR DE MARKETING ELEMENTE COMPONENTE

    U3.1. Introducere

    U3.2. Obiectivele unitii de nvare

    U3.3. Criterii pentru realizarea unui mix comunicaional

    U3.4. Clasificarea instrumentelor comunicaionale

    U3.5. Rezumat

    U3 6 Test de evaluare a cunotinelor

    28

    28

    28

    29

    33

    37

    37

    UNITATEA DE NVARE U4

    MIJLOACE DE PROMOVARE INDIRECTE/NEPERSONALERECLAMA

    U4.1. Introducere

    U4.2. Obiectivele unitii de nvare

    U4.3 Reclama i publicitatea gratuit

    U4.4 Reclamadefiniii, coninut

    U4.5 Crearea mesajului promoional

    40

    40

    40

    41

    42

    47

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    4/140

    3

    U4.6 Structura i eficiena unei reclame

    U4.7 Rezumat

    U4.8 Test de evaluare a cunotinelor

    51

    53

    54

    UNITATEA DE NVARE U5

    CAMPANIA PROMOIONAL MEDII DE COMUNICARE N MAS

    U5.1. Introducere

    U5.2. Obiectivele unitii de nvare

    U5.3.Campania promoional - etape

    U5.4. Mediile promoionale - avantaje i dezavantaje

    U5.4.1 Televiziunea ca mediu promoional

    U5.4.2 Radioul ca mediu promoional

    U5.4.3 Ziarele ca mediu promoional

    U5.4.4 Revistele ca mediu promoional

    U5.4.5 Reclama exterioar (out-door) ca mediu promoional

    U5.4.6 Internetul

    U5.5 Indicatori de evaluare a eficienei unui mesaj promoional

    U5.6 Rezumat

    U5.7 Test de evaluare a cunotinelor

    57

    57

    58

    59

    59

    60

    62

    64

    66

    67

    68

    70

    72

    72

    UNITATEA DE NVARE U6

    RELAIILE PUBLICE

    U6.1. Introducere

    U6.2. Obiectivele unitii de nvare

    U6.3. Relaiile publice coninut, definiii

    U6.4. Relaiile publice- rol, obiective, avantaje i dezavantaje

    U6.5 Tehnici promoionale specifice relaiilor publice

    U6.6 Publicitatea gratuit

    U6.7 Rezumat

    U6.8. Test de evaluare a cunotinelor

    76

    76

    76

    77

    79

    81

    84

    85

    85

    UNITATEA DE NVARE U7

    PROMOVAREA VNZRILOR

    U7.1. Introducere

    U7.2. Obiectivele unitii de nvare

    U7.3 Promovarea vnzrilor definire, coninut

    88

    88

    88

    89

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    5/140

    4

    U7.4 Promovarea vnzrilor rol, avantaje i dezavantaje

    U7.5 Mijloace de promovare a vnzrilor

    U7.6. Rezumat

    U7.7. Test de evaluare a cunotinelor

    90

    95

    98

    99

    UNITATEA DE NVARE U8

    MARKETINGUL DIRECT

    U8.1. Introducere

    U8.2. Obiectivele unitii de nvare

    U8.3. Marketingul directdefiniii, coninut

    U8.4 Mijloacele de comunicare cel mai frecvent utilizate n marketingul

    direct

    U8.5 Rezumat

    U8.6 Test de evaluare a cunotinelor

    101

    101

    101

    102

    107

    113

    113

    UNITATEA DE NVARE U9

    PROMOVAREA PERSONAL FORA DE VNZARE

    U9.1. Introducere

    U9.2. Obiectivele unitii de nvare

    U9.3 Fora de vnzare importan, obiective, avantaje

    U9.4 Managementul i operaionalizarea forei de vnzare

    U9.5 Rezumat

    U9.6 Test de evaluare a cunotinelor

    116

    116

    116

    117

    120

    122

    123

    UNITATEA DE NVARE U10

    STRATEGII PROMOIONALE

    U10.1. Introducere

    U10.2. Obiectivele unitii de nvare

    U10.3 Tipuri de strategii promoionale

    U10.4 Rezumat

    U10.5 Test de evaluare a cunotinelor

    REZUMAT

    BIBLIOGRAFIE

    REZOLVRI

    125

    125

    125

    126

    129

    129

    131

    135

    137

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    6/140

    5

    Introducere

    Cursul intitulat Tehnici promoionale propune o trecere n revist a tehnicilor

    promoionale, abordnd cteva dintre cele mai importante noiuni i concepte. Politica de

    promovare, component a mixului de marketing are menirea de a comunica cu pieele int

    (ea fiind denumit i comunicaii de marketing) prin intermediul diverselor tehnici i medii

    promoionale. Datorit importanei pe care o joac n politica de marketing i n general n

    politica unei organizaii, a impactului pe care l are asupra consumatorilor datorit contactului

    cu acetia, n contextul actual activitatea de promovare se bucur de o atenie aparte.

    Obiectivele cursului

    Cursul intitulat Tehnici promoionale are ca obiectiv principal mbogirea

    cunotinelor din sfera disciplinelor cu caracter economic.

    n acest sens, la sfritul acestui curs, participanii la cursvor fi capabili s:

    opereze cu noiuni precum: comunicaii de marketing, reclam, promovarea

    vnzrilor, relaii publice, marketing direct;

    defineascprincipalele tehnici promoionale posibil a fi utilizate de firme;

    identifice factorii care influeneaz crerea unui mix promoional; identifice cele mai potrivite instrumente promoionale pentru atingerea

    unor obiective;

    dezvolte campanii promoionale pentru diferite firme.

    Cerine preliminare

    Studierea disciplinei Marketing.

    Mijloace de lucru

    Parcurgerea unitilor de nvare aferente modului nu necesit existena unor

    mijloace sau instrumente de lucru.

    Structura cursului

    Cursul este structurat n 10 uniti de nvare. La rndul su, fiecare unitate de

    nvare cuprinde: obiective, aspecte teoretice privindtematica unitii de nvare

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    7/140

    6

    respective, exemple, teste de evaluare precum i probleme propuse spre discuie i

    rezolvare.

    Durata medie de studiu individual

    Parcurgerea de ctre cursani a unitilor de nvare ale cursului de Tehnici

    promoionalei(att aspectele teoretice ct i rezolvarea testelor de autoevaluare i

    rezolvarea problemelor propuse) se poate face n 2-4 ore pentru fiecare unitate.

    Evaluarea

    La sfritul semestrului, fiecare cursant va primi o not, care va cuprinde: un test

    gril, ce va conine ntrebri teoretice din materia prezentat n cadrul acestui

    material, test ce va deine o pondere de 70% n nota final i nota aferent celor 2

    teme de control, realizate pe parcursul semestrului, care va deine o pondere de

    30%.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    8/140

    7

    Unitatea de nvare U1. COMUNICAIILE DE MARKETING

    CONTINUT, FORME DE COMUNICARE

    CUPRINS

    U1.1. Introducere

    U1.2. Obiectivele unitii de nvare

    U1.3. Semnificaia i coninutul noiunii de comunicare

    U1.4 Coninutul comunicrii n marketing

    U1.5 Teorii ale comunicrii

    U1.6. Rezumat

    U1.7. Test de evaluare a cunotinelor

    7

    7

    8

    11

    13

    15

    15

    U1.1. Introducere

    n activitatea cotidian la fel ca i n cea economic totul se bazeaz pe

    comunicare, pe transferul de informaii i idei, acest proces fiind favorizat de

    dezvoltarea continua a mijloacelor de comunicare. Astfel, orice firm trebuie s

    comunice cu piaa int, cu colaboratorii de toate tipurile, acest lucru realizndu-se

    prin intermediul comunicaiilor de marketing.

    U1.2. Obiectivele unitii de nvare

    Aceast unitate de nvare i propune ca obiectiv principal o iniiere a cursanilor

    n lumea comunicaiilor de marketing.

    La sfritul acestei uniti de nvare cursanii vor fi capabili s:

    defineasc noiunea de comunicaii de marketing;

    defineasc procesul de comunicare;

    identifice diferitele formele de comunicare;

    descrie procesul de comunicare specific marketingului;

    rezume coninutul comunicrii n marketing;

    Durata medie de parcurgere a primei uniti de nvare este de 2 ore.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    9/140

    8

    U1.3. Semnificaia i coninutul noiunii de comunicare

    Etimologic, cuvntul comunicare provine din limba latin, de la comunicatio ceea ce

    nseamn conversaie, mprtire. Dicionarul explicativ romn definete comunicarea ca

    fiind demersul de a face comun, de a mprti idei, informaii, atitudini.

    John J. Burnett definete comunicarea uman ca fiind un proces prin care dou sau

    mai multe persoane ncearc, prin utilizarea unor simboluri, s exercite o influen

    contient sau incontient asupra altora, cu scopul de a-i satisface propriile interese. Din

    aceast definiie se pot desprinde patru aspecte importante ale comunicrii :

    comunicarea este un proces, deoarece transferul de idei nu se realizeaz direct i

    nemijlocit, ci printr-o serie de fenomene, care se produc ntre emitor i receptor;

    comunicarea presupune utilizarea unor simboluri reprezentate de gesturi, semne,

    cuvinte i altemanifestri umane care pot avea caracterul unor stimuli crora le poate

    fi asociat o semnificaie;

    iniiatorul comunicrii exercit asupra receptorului o influen contient sau

    incontient, deci procesul de comunicare se poate declana i atunci cnd emitorul

    nu are, n mod contient intenia de a comunica (unui gest involuntar al emitorului,

    sesizat de ctre receptor, acesta i poate da o anumit semnificaie);

    transferul de idei, de informaii, se produce pentru a satisface nevoia de comunicare a

    emitorului, deci comunicarea are un scop fiind subordonat intereselor contiente

    sau incontiente ale emitorului.

    Exemple

    O modalitate prin care firmele pot realiza un transfer de idei ctre anumite piee

    int este reclama, respectiv comunicarea prin simboluri, care produce un anumit

    comportament la nivelul publicului int (reclama la ciocolata Milka).

    Exemplificai alte modaliti de comunicare ntre firmei cei crora se adreseaz

    acestea cu produsele lor.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    10/140

    9

    n activitatea practic exist mai multe forme de comunicare1:

    I. n funcie de natura i numrul celor crora le este destinat mesajul, comunicarea

    poate fi:

    intrapersonal atunci cnd individul comunic cu el nsui, de regul n mintea

    sa;

    interpersonal, ntre dou persoane diferite;

    intragrup, cnd un membru al unui grup (familie, colectiv de munc, grupe de

    studeni etc.) n calitate de emitor se adreseaz celorlali, considerai

    receptori;

    intergrup, cnd se realizeaz ntre dou sisteme diferite (dou ntreprinderi

    diferite);

    n mas, presupune emiterea de mesaje ctre publicul larg (indivizi sau

    organizaii)

    II. n funcie de natura simbolurilor utilizate, comunicarea poate fi:

    verbal ceea ce presupune utilizarea limbajului ca form de exprimare;

    nonverbal presupune utilizarea unor simboluri exprimate prin manifestri

    ale corpului ca de exemplu gesturi, mimic etc.

    III. n funcie de natura i obiectivele emitorului, comunicarea poate fi:

    personal n cazul n care un individ se adreseaz unui alt individ sau grup de

    indivizi n nume propriu;

    organizaional, n cazul n care are n vedere realizarea unor obiective

    specifice organizaiei i care se desfoar n dou direcii, respectiv n

    interiorul organizaiei i n exteriorul acesteia.

    Formulai exemple de diferite forme de comunicare.

    Comunicarea n marketing reprezint dup opinia lui M. Kay un mix format din patru

    elemente (publicitate, vnzri personale, promovarea vnzrilor i relaiile publice) sau din

    mesaje specifice elaborate pentru a evoca anumite opinii, sentimente sau comportamente;

    comunicarea n marketing corespunde unei anumite situaii i face parte din mix-ul de

    1Marla TreeceCommunication for Business and the Professions, Fourth Edition, Allzn and Bacon, Boston,

    1989

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    11/140

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    12/140

    11

    n procesul comunicaional specific marketingului exist 2 fluxuri4:

    fluxul intern care are drept public int proprii angajai i acionarii;

    fluxul extern care are drept public int clienii actuali i/sau poteniali, distribuitorii,

    firme concurente, alte categorii de public.

    Exemple

    Fuxul intern se poate realize prin seminarii interne, concursuri ntre angajai etc.

    Fuxul extern se realizeaz prin reclama, promovarea vnzrilor, relaii publice,

    marketing direct.

    Simulai un flux extern i un flux intern de informaii posibil a fi realizat de ctre

    un IMM.

    U1.4 Coninutul comunicrii n marketing

    Coninutul comunicrii n marketing difer n funcie de anumite criterii, obiective care

    trebuie ndeplinite i care constituie motivele pentru care se realizeaz procesul de

    comunicare5.

    1. n funcie de natura obiectivelor urmrite:

    comunicare comercial care are drept obiective creterea volumului vnzrilor

    produselor sau serviciilor prin:

    creterea notorietii produselor/serviciilor;

    mbuntirea imaginii produselor/serviciilor;

    stimularea cumprrii produselor/serviciilor;

    comunicare corporativ care are drept obiective creterea valorii corporative a

    organizaiei prin:

    creterea notorietii organizaiei;

    mbuntirea imaginii organizaiei;

    stimularea unui comportament adecvat n raport cuorganizaia.

    2. n funcie de sfera de aciune:

    comunicare intern ndreptat spre:

    personalul organizaiei (personal de conducere i personal operativ);

    4

    John J BurnettPromotional Management A Strategic Approach, second edition, West Publishing Company,St. Paul, 1988, p. 63.5 I. C. PopescuComunicarea n marketing, Ed. Uranus, 2003, p. 22-24

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    13/140

    12

    colaboratori externi;

    comunicare extern ndreptat spre:

    clienii actuali i/sau poteniali;

    furnizori; acionari;

    medii financiare specializate;

    prescriptori

    ;

    opinia public;

    mediul administrativ i politic.

    3. n funcie de natura metodelor i a tehnicilor utilizate:

    comunicare promoional tehnici de comunicare promoional:

    publicitatea;

    promovarea vnzrilor;

    relaiile publice;

    fora de vnzare;

    marketing direct;

    comunicare continu tehnici de comunicare continu:

    marca; designul;

    ambalajul;

    comunicaiile de pre i de loc.

    Exemple

    - comunicare comercial: reclamele la Ariel;

    - comunicare corporativ: reclame la societile de asigurri care nupromoveaz un anumit produs ci imaginea organizaiei;

    - comunicare promoional reclamele, campanii de relaii publice, tehnici

    de promovare a vnzrilor;

    - comunicare continu prin marc (Adidas, Coca-Cola), ambalajul,

    orgnizarea interioar a unui punct de vnzare.

    prescriptoriireprezint acele persoane care prin meseria pe care o practic pot influena ate grupuri depersoaneprescriindu-le diferite produse, de exemplu medici, profesori etc.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    14/140

    13

    Dai alte exemple de comunicare comercial i comunicare corporativ.

    U1.5 Teorii ale comunicrii

    Cele trei elemente ale comunicaiei sunt: emitorul (sursa), mesajul, i receptorii:

    Figura nr 1.1.

    Sursa: P.R. SmithMarketing CommunicationsAn integrated Approach, Kogan Page, Londra, 1999,p. 58

    Sursa (emitorul) poate fi o persoan, un grup sau o organizaie care dorete s transmit un

    mesaj unei anumite audiene.

    Audiena (receptorul) poate fi o persoan sau mai multe, o organizaie sau mai multe care

    primesc i decodific mesajul.

    Modelul de baz al comunicaiei presupune c emitorul este activ, receptorul este

    pasiv iar mesajul este decodificat n mod corect. In realitate, ns, rareori se ntmpl acest

    lucru. Este tiut faptul c ceea ce vedem sau vrem s vedem nu este n mod necesar ceea ceeste transmis.

    Exemple

    emitorul poate fi productorul sau comerciantul unui produs, mesajul est ecel

    transmis prin reclam iar audiena este format din segmentul de consumatori

    identificat de ctre firm ca segment int.

    Incercai s identificai cele 3 componente principale ale procesului decomunicare n cazul reclamei la pasta de dini Colgate.

    nelegerea caracteristicilor receptorilor int, ale audienei, ajut la identificarea

    lucrurilor importante pentru acetia i la nelegerea modului n care simbolurile, semnele i

    limbajul sunt interpretate. Mesajul este mbrcat, codificat i transmis apoi printr-un canal

    media i, dac rzbete, este decodificat (corect sau incorect) de ctre receptor care l poate

    respinge sau accepta. Trebuie inut seama i de faptul c ntre procesele de codificare i

    Emitor(sursa)

    Mesaj Receptor

    (audien)

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    15/140

    14

    decodificare se pot interfera o serie de zgomote, factori exteriori care pot distrage atenia

    consumatorului de la mesajul transmis sau l pot distorsiona.

    Procesul de codificare reprezint transpunerea unei idei, a unui concept ntr-o form

    simbolic ceea ce presupune utilizarea unor semne, simboluri familiare audienei cu care

    aceasta este obinuit i le folosete n mod curent.O schem complet unui proces de comunicare este prezentat n figura nr. 1.2.

    Figura nr 1.2. Schema unui proces de comunicare

    Emitor Codificare Canal media Decodificare ReceptoriMesaj

    Zgomote

    Rspuns Feed- backSursa: P.R. SmithMarketing CommunicationsAn integrated Approach, Kogan Page, Londra, 1999,p. 60

    Acest model pune n eviden:

    1. cele dou pri principale implicate n procesul de comunicare respectiv emitorul i

    receptorul;

    2. cele dou instrumente majore de comunicaie: mesajul i media;

    3. cele patru funcii de baz ale comunicrii: codificarea, decodificarea, feed-back-ul i

    rspunsul;

    4. zgomotele care pot perturba comunicarea (factori externi).Aceti factori pot fi: glgia din mediul intern sau extern al receptorului care nu

    permite urmrirea mesajului, ntreruperea mesajului din cauze tehnice, interferarea sau

    succesiunea prea rapid a simbolurilor informative. Dar, receptorul poate fi influenat i de

    factori subiectivi: starea de spirit, oboseala, lipsa de atenie, obstrucia provocat de

    indiferena sau uneori de aversiune fa de mesajul recepionat, interpretarea eronat sau

    deformat a simbolurilor, datorat terminologiei nenelese etc. In urma reaciei de rspuns a

    receptorului mesajul poate fi schimbat sau se pot schimba canalele prin care el a fost trimis.

    Datorit multitudinii de reclame i manifestri promoionale cu care sunt confruntai

    consumatorii este uor de neles de ce att de puine i ating inta.

    Exemple

    In cazul reclamei la sucul Teddy codificarea se realizeaz prin intermediul

    personajului animatursuleul Teddy- avnd n vedere c produsul se adreseaz

    unui public int format din copii.

    Incercai s identificai modalitatea de codificare si n cazul altor reclame.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    16/140

    15

    U1.6. Rezumat

    comunicarea uman este un proces prin care dou sau mai multe persoane

    ncearc, prin utilizarea unor simboluri, s exercite o influen contient sau

    incontient asupra altora, cu scopul de a-i satisface propriile interese.

    comunicarea poate fi de mai multe tipuri n funcie de destinatar i de obiectivele

    emitorului;

    tehnicile de promovare sunt elemente componente ale politicii de promovare din

    cadrul mixului de marketing, avnd menirea de a ajuta firma s comunice ntr+un

    mod ct mai eficient cu publicul extern i intern;

    coninutul comunicrii n marketing difer n funcie de natura obiectivelor

    urmrite, de sfera de aciune i de metodele i tehnicile utilizate.

    un proces de comunicare eficient nu este uor de realizat, el trebuzie s in cont

    nprimul rand de caracteristicile pieei int, astfel nct s se poat crea un mesaj

    cares se potriveasc ntr-o msur ct mai mare pieei int (s se utilizeze

    simboluri ct mai familiare acesteia).

    U1.7. Test de evaluare a cunotinelor

    1. n funcie de natura i numrul celor crora le este destinat mesajul comunicarea poate fi:

    a) intrapersonal, interpersonal,

    intragrup, intergrup, n mas;

    c)personal, organizaional;

    b) verbal, nonverbal; d) verbal, intergrup, n mas nonverbal.

    2. n funcie de natura simbolurilor utilizate, comunicarea poate fi:

    a) intrapersonal, interpersonal,

    intragrup, intergrup, n mas;

    c) personal, organizaional;

    b) verbal, nonverbal; d) verbal, intergrup, n mas nonverbal.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    17/140

    16

    3. n funcie de natura i obiectivele emitorului, comunicarea poate fi:

    a) intrapersonal, interpersonal,

    intragrup, intergrup, n mas;

    c) personal, organizaional;

    b) verbal, nonverbal; d) verbal, intergrup, n mas nonverbal.

    4. n procesul comunicaional specific marketingului exist 2 fluxuri:

    a) de satisfacerea a nevoilor primare i

    de realizare a tranzaciilor monetare;

    c) intern, spre proprii angajai, i extern

    spre publicul extern;

    b) intermedierea cererii cu oferta i

    satisfacerea nevoilor consumatorilor;

    d) intern spre publicul extern, i extern spre

    proprii angajai.

    5. Comunicarea comercial are drept obiective:

    a) creterea notorietii produselor sau

    serviciilor; mbuntirea imaginii

    produselor/serviciilor; stimularea

    cumprrii produselor/serviciilor;

    c) creterea notorietii organizaiei;

    mbuntirea imaginii organizaiei;

    stimularea unui comportament adecvat n

    raport cu organizaia;

    b) mbuntirea imaginii

    produselor/serviciilor; stimularea

    cumprrii produselor/serviciilor;

    creterea notorietii organizaiei;

    d) mbuntirea imaginii organizaiei;

    stimularea unui comportament adecvat n

    raport cu organizaia; creterea notorietii

    produselor sau serviciilor.

    6. Comunicarea promoional cuprinde:

    a) reclama, promovarea vnzrilor,

    ambalajul;

    c) publicitate, promovarea vnzrilor, fora

    de vnzare, marketingul direct i relaiile

    publice;

    b) reclama, promovarea vnzrilor,

    ambalajul, marca si relaiile publice;

    d) reclama, promovarea vnzrilor, fora de

    vnzare, ambalajul.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    18/140

    17

    7. n gama tehnicilor de comunicare continu se includ:

    a) reclama, promovarea vnzrilor,

    ambalajul, relaiile publice;

    c) ambalajul, marca, comunicaiile de pre

    i de loc, design-ul;

    b) reclama, promovarea vnzrilor,

    ambalajul, marca;

    d) ambalajul, marca, comunicaiile de pre

    i de loc, reclama.

    8. Procesul de comunicare prin media cuprinde

    a) codificare, decodificare, mesaj,

    canal media, feed-back, rspuns;

    c) emitor, receptor, codificare,

    decodificare;

    b) emitor, receptor, codificare,

    decodificare, mesaj, canal media, feed-

    back, rspuns;

    d) mesaj, canal media, feed-back, rspuns.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    19/140

    18

    Unitatea de nvare U2. REALIZAREA UNUI PLAN AL

    COMUNICAIILOR DE

    MARKETING

    CUPRINS

    U2.1. Introducere

    U2.2. Obiectivele unitii de nvare

    U2.3 Decizii ce trebuie luate pentru a realiza un proces de comunicare eficient

    U2.4 Proiectarea unui plan al comunicaiilor de marketing

    U1.5. Rezumat

    U1.6. Test de evaluare a cunotinelor

    18

    18

    19

    22

    25

    25

    U2.1. Introducere

    n vederea realizrii unei comunicri eficiente cu pieele int, emitorii de mesaje

    promoonale trebuie sa aib in vederea parcurgerea unor etape preliminare care

    ajut la realizarea unui plan promoonal eficient dar i s cunoasc o serie de

    impedimente care pot distorsiona comunicarea.

    U2.2. Obiectivele unitii de nvare

    Aceast unitate de nvare i propune ca obiectiv principal cunoaterea de ctre

    cursani a deciziilor ce trebuie luate n vederea realizrii unui proces de

    comunicare eficient.

    La sfritul acestei uniti de nvare cursanii vor fi capabili s:

    identifice deciziile ce trebuie luate n vederea realizrii unui proces de

    comunicare eficient;

    explice impedimentele comunicrii n marketingul internaional;

    identifice elementele preliminare realizrii unui plan de comunicaii.

    diferenieze obiectivele de marketing de cele de comunicare;

    descrie elementele componente ale unui plan comunicaional;

    Durata medie de parcurgere a unitii de nvare este de 3 ore.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    20/140

    19

    U2.3. Decizii ce trebuie luate pentru a realiza un proces de comunicare eficient

    n vederea realizrii unui proces de comunicare eficient specialitii n comunicaii

    de marketing trebuie s ia decizii referitoare la6:

    1. identificarea publicului int, acesta influennd deciziile n privina a ce trebuie

    comunicat, cum trebuie comunicat, cnd trebuie comunicat, cine trebuie s comunice;

    Exemple

    Publicul int n cazul reclamei la iaurtul Danonino este format deopotriv din

    copii de varst precolar dar i de prini.

    ncercai s identificai publicul int al detergentului Ariel i pe cel al

    detergentului Dero; realizai o comparaie

    2. stabilirea (determinarea) rspunsului dorit. De regul, n cele mai multe cazuri

    rspunsul dorit este determinarea la aciunea de cumprare dar aceasta este rezultatul

    unui lung proces decizional pe care trebuie s-l parcurg consumatorul, proces care

    cuprinde urmtoarele stadii:

    a) contientizarea - atunci cnd piaa int nu cunoate nimic referitor la acel

    produs;

    b) cunoaterea n situaia n care se cunosc foarte puine informaii despre

    produs;c) formarea atitudinii despre produs atitudine care poate fi pozitiv sau

    negativ. Dac emitorul realizeaz c atitudinea majoritii potenialilor

    consumatori este una negativ, cei care comunic trebuie s ncerce

    transformarea acestor sentimente n unele favorabile. Totui, dac atitudinea

    nefavorabil se datoreaz unor probleme reale legate de produs (slaba calitate

    a acestuia), firma trebuie s ndrepte aceste lucruri i apoi printr-un nou

    proces de comunicaie trebuie s se comunice aceste schimbri;

    d) preferina prin procesul de comunicare trebuie scoase n evidencaracteristicile produsului pentru care consumatorul ar trebui s-l aleag pe

    acesta n detrimentul altor produse similare;

    e) convingereachiar dac audiena este convins de calitile produsului, nueste nc pe deplin convins c ar trebui s-l achiziioneze, revenindn sarcina

    expres a procesului de comunicare s-i conving;

    f) cumprarea.6 P.R. SmithSmith P R - Marketing Communications-An Integrated Approach, Konan Page, Londra ,1995, 54-

    65

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    21/140

    20

    3. alegerea mesajului, respectiv a apelului scris sau vorbit ce se dorete a fi transmis.

    Un mesaj ideal trebuie s capteze atenia, s trezeasc interesul, s creeze dorina i

    s ndemne la aciune (modelul AIDA). n practic puine mesaje poart

    consumatorul de la contientizare pn la aciune, dar modelul AIDA sugereazcalitile pe care trebuie s le aib un mesaj bun. Legat de mesaj trebuie rezolvate

    probleme ca structura acestuia, coninutul format etc.

    Nu n ultimul rnd, specialitii n activitatea promoional trebuie s se decid asupra a

    trei aspecte principale7

    :

    mediul de comunicaie (mediul promoional) care asigura cadrul general de

    transmitere a mesajelor promoionale ( presa, radio. televiziunea etc);

    suportul promoional reprezentnd mijlocul concret prin care se transmite

    mesajul ntr-un mediu de comunicaie (o anumit emisiune, un anumit ziar etc); mesajul promoional, de fapt, ideea, apelul scris sau vorbit care se dorete a fi

    transmis ctre auditoriul int. Mesajul promoional mbrac diferite forme n

    funcie de mediu i suport.

    Exemple

    n campania de lansare pe pia a unui nou serviciu de telefonie s-au folosit ca i

    medii de comunicare posturile de televiziune PRO TV, Antena 1 si TVR1, ca

    suport promoional emisiunile cu rating mare, din cadrul orelor de maxima

    audien.

    ncercai s identificai mediile, suporturile i mesajul/mesajele utilizate n

    campania promoional cea mai recent a companiei Danone.

    n marketingul internaional procesul de comunicare este mai complicat datorit8 unor

    factori ca:

    diferenelede limbaj (chiar i n cazul folosirii aceleiai limbi - limba englez folosit nMarea Britanie difer de cea din SUA, limba francez din Canada este diferit de cea din

    Frana);

    diferenele culturale (interpretarea greit a unui mesaj promoional se poate datora

    inconsecvenelor acestuia cu cultura local sau dezacordului cu modelele motivaionale ale

    culturii creia i se adreseaz);

    probleme ce vor fi tratate ntr-un capitol urmtor al cursului n.a.7V Adscliei op. cit. p. 25

    8 C. SasuMarketing internaional, Ed. Polirom, Iai, 2001, p. 245

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    22/140

    21

    restriciile legate de activitatea promoional (legislaia) - interdicii cu privire la

    promovarea unor produse, de exemplu pentru igri, produse farmaceutice, buturi

    alcoolice etc sau interzicerea folosirii mesajelor adresate unor grupuri int anume (copii)

    pentru a le proteja;

    diferenele economice; diferenele legate de gusturi, preferine;

    barierele tehnice legate de disponibilitatea mediului, folosirea dublrii sau subtitrrii (n

    cazul televiziunii), diferene de format, nivelul tehnic al utilajelor de tiprit, calitatea

    hrtiei (n cazul presei);

    disponibilitatea ageniilor de promovare;

    distribuitorii locali.

    Exemple

    O modalitate prin care firmele pot realiza un transfer de idei ctre anumite piee

    int este reclama, respectiv comunicarea prin simboluri, care produce un anumit

    comportament la nivelul publicului int (reclama la ciocolata Milka).

    Exemplificai alte modaliti de comunicare ntre firme i cei crora se adreseaz

    acestea cu produsele lor.

    S ne reamintim...

    pentru a realiza un plan de marketing eficient emitorii de mesaje

    promoionale trebuie s ia decizii referitoare la: identificarea publicului int,

    stabilirea (determinarea) rspunsului dorit, alegerea mesajului;

    procesul decizional cuprinde mai multe stadii: contientizarea; cunoaterea;

    formarea atitudinii despre produs; preferina; convingerea; cumprarea;

    n marketingul internaional n procesul de comunicare intervin factori ca:

    diferenele de limbaj, diferenele culturale, legislaia, diferenele economice,

    diferenele legate de gusturi, preferine, barierele tehnice, disponibilitatea

    ageniilor de promovare, distribuitorii locali.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    23/140

    22

    U2.4 Proiectarea unui plan al comunicaiilor de marketing

    Mixul promoionaleste realizat din totalitatea mijloacelor promoionale utilizate de

    ctre o firm n vederea realizrii unui proces de comunicare prin care se transmit informaii

    ctre publicul int sau ctre exteriorul acesteia n general.

    nainte de a proiecta un plan al comunicaiilor de marketing firma trebuie s se

    concentreze asupra stabilirii urmtoarelor elemente9:

    1. analizarea atent a situaiei actuale a firmei, produsului i a pieei;

    2. stabilirea obiectivelor de marketing i a obiectivelor de comunicare;

    3. stabilirea strategiilor i tacticilor (modul cum vor fi atinse obiectivele, stabilirea

    personalului implicat i planificarea n timp);

    4. stabilirea pieei int.

    La aceste elemente se adaug cele trei resurse cheie ale oricrui plan de marketing

    respectiv oamenii implicai, bugetulde care se va dispune i perioada de timp n care se vadesfura campania.

    1. Analiza situaiei prezente presupune:

    a) analiza situaiei prezente a companiei: cifr de afaceri, profit, cot de pia,

    previzionri, analiza SWOT;

    b) analiza situaiei prezente a produsului/serviciului: trsturi, poziionare pe

    pia, diferenieri fa de concuren, vnzri, profit;

    c) analiza situaiei prezente a pieei: structur, analiza SWOT, piaa int,

    competiia.2. Stabilirea obiectivelor: dup definirea situaiei actuale a firmei, urmtorul pas care

    trebuie fcut n vederea realizrii unui plan al comunicaiilor de marketing eficient ar

    trebui s fie definirea ct mai detaliat a obiectivelor pe care i le propune firma.

    Aceste obiective trebuie s fie stabilite astfel nct s poat fi cuantificate i pentru

    fiecare trebuie stabilit perioada de timp n care trebuie realizat. Obiectivele unui plan

    de comunicaii de marketing se pot mpri n dou categorii:

    a) obiective de marketing referitoare la vnzri, la cota de pia, penetrare pe noi

    piee, lansri de noi produse etc.

    Exemple

    - creterea vnzrilor cu 5% n urmtoarele 5 luni;

    - creterea cotei de pia cu 2,5% n urmtoarele 6 luni;

    - generarea de 50 de noi cereri n fiecare lun;

    - extinderea reelei de distribuie n trei judee limitrofe n urmtoarele 3 luni.

    9

    P.R.Smithop.cit. p. 36-47 Analiza SWOT reprezint analiza punctelor tari, a punctelor slabe, a oportunitilor i a primejdiilor firmei,acronime ale cuvintelor din limba englez: strengths, weaknesses, opportunities, threats

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    24/140

    23

    Identificai obiectivele de marketing ale firmei unde v desfurai activitatea.

    b) obiective de comunicare care se refer la cum trebuie s afecteze procesul de

    comunicare mintea publicului int. Aceste obiective trebuie i ele s fie

    cuantificate de aceea exist DAGMAR (Defining Advertising Goals for

    Measuring Advertising Response) i AIDA (Atenie, Interes, Dorin, Aciune)

    care furnizeaz etaloane pentru obiectivele de comunicare ncercnd s separe

    stadiile mentale prin care trece consumatorul**

    .

    Exemple1. creterea gradului de contientizare n rndul publicului int de la 35% la

    50% n primele 8 sptmni ale campaniei;

    2. repoziionarea produsului de la un segment la alt segment de consumatori

    (exmplu reclama de la amponul Johnsons Baby care dorete

    repoziionarea produsului de la segmentul foarte tnr la un segment

    adult);

    3. meninerea unei mrci n preferinele a 55% din segmentul de

    consumatori cruia i se adreseaz.

    Identificai obiectivele de comunicare ale firmei unde v desfurai activitatea.

    3. Atingerea obiectivelor se realizeaz prin stabilirea strategiei pe care o va urma firma n

    viitor. Strategia cuprinde obiectivele principale i explic sumar modul n care se ating

    aceste obiective.

    4. Tacticile cuprind detalierea fiecrei strategii, incluznd planificarea n timp, costurile

    i noiunile generale (conceptele) cu care se va lucra. Toate acestea se stabilesc n

    funcie de obiectivele de marketing i de comunicare stabilite anterior. Piaa int este

    foarte clar definit n fiecare activitate i de asemenea i cele trei resurse cheie,

    respectiv oamenii, bugetul i planificarea n timp. Planul comunicaional este cuatt

    mai complex cu ct se refer la un portofoliu de produse i se desfoar pe o perioad

    mai lung de timp.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    25/140

    24

    5. Piaa int stabilirea acesteia implic divizarea pieei mari (segmentarea acesteia) n

    segmente omogene din punctul de vedere al necesitilor. Firma i va ndrepta atenia

    spre acele segmente care i se par cele mai atractive avnd n vedere i resursele de care

    dispune, segmente care i aduc cel mai mare profit. Segmentarea pieei reprezint un

    concept fundamental n abordrile de marketing deoarece ea contribuie la reducereapierderilor (la reducerea cheltuielilor nejustificate) i duce la creterea vnzrilor

    deoarece sunt abordai exact acei consumatori care au nevoie de aceste produse.

    Segmentarea trebuie s dea rspuns la ntrebri de genul cine, ce, unde, cnd, cum i

    de ce cumpr consumatorii. La aceste ntrebri trebuie s existe rspuns nainte de a

    crea i a pune n aplicare tacticile i strategiile planului comunicaional.

    Pe piaa bunurilor de larg consum se utilizeaz mai multe criterii de segmentare ca de

    exemplu criterii demografice (vrst, sex, ciclul de via al familiei, structur

    profesional etc), psihografice (stil de via, atitudini, intenii)Piaa industrial se utilizeaz alte criterii, diferite de cele de pe piaa bunurilor de larg

    consum, specifice caracteristicilor acestei piee, ca de exemplu tipul companiei,

    mrimea acesteia (cifra de afaceri, numr de angajai), localizare geografic, etc.

    n mod ideal fiecare segment de consumatori trebuie s ndeplineasc urmtoarele

    criterii10

    :

    - s fie msurabil, cuantificabil, pot fi identificai consumatorii din acest

    segment?;

    -s fie substanial, ci consumatori sunt n acest segment, sunt suficieni astfel

    nct s justifice eforturile companiei?;

    - s fie accesibil, poate acest segment s fie contactat, poate fi separat se alte

    grupuri care nu reprezint interes pentru firm?;

    -produsele firmei s fie relevante pentru acesta.

    Cunoaterea profilului consumatorului ideal este fundamental pentru a avea succes,

    existnd firme care se ocup cu realizarea de astfel de profile i analizarea lor la cererea a

    diferite firme.

    Exist i produse pentru care consumatorul final nu este acelai cu cel care ia decizia de

    cumprare i cu cel care pltete n final produsul. n astfel de cazuri segmentarea trebuie sse focalizeze pe conceptul de Decision Making Unit (DMU). Acest concept pleac de la

    ideea c la procesul de cumprare iau parte mai multe categorii de consumatori: influenatori,

    decideni, consumatori, cumprtori, pltitori, este cazul, n general, al produselor adresate

    copiilor. La fel se ntmpl i n marketingul industrial. Acronimul SPADEapare n literatura

    de specialitate tocmai pentru a identifica diferiii membri ai procesului de luare n comun a

    deciziilor, respectiv Starter, Payer, Adviser, Decider, End User.

    10Sursa: P.R. SmithMarketing CommunicationsAn integrated Approach, Kogan Page, Londra, 1999, p. 65

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    26/140

    25

    Exemplu

    Publicul int pentru produsele pentru copii este, n general format din mai multe

    categorii distincte, respectiv copii, prini, bunici, cadre didactice etc

    ncercai sa identificai i alte produse pentru care se pot identifica mai multe

    categorii distincte de public int.

    U2.5. Rezumat

    n vederea realizrii unui proces de comunicare eficient specialitii n comunicaii de

    marketing trebuie s identifice publicului int, s identifice etapa din stadiul

    decizional n care se afl consumatorul i s aleag un mesaj promoional ct mai

    adecvat acestui public int. De asemenea, n funcie de caracteristicile publicului

    int trebuie alese i mediul i suportul promoional. n comunicarea specific

    marketingului internaional mai sunt i o serie de ali factori de care trebuie s se in

    cont ca, de exemplu, diferenele de limbaj, diferenele culturale, restriciile legate de

    activitatea promoional (legislaia, diferenele economice, diferenele legate de

    gusturi, preferine, barierele tehnice legate de disponibilitatea mediului, folosirea

    dublrii sau subtitrrii (n cazul televiziunii), diferene de format, nivelul tehnic al

    utilajelor de tiprit, calitatea hrtiei (n cazul presei), disponibilitile ageniilor depromovare. n realizarea mixului promoionalse pleac de la analiza situaiei actuale

    a firmei, produsului i a pieei, stabilirea obiectivelor de marketing i a obiectivelor

    de comunicare, stabilirea strategiilor i tacticilor (modul cum vor fi atinse

    obiectivele, stabilirea personalului implicat i planificarea n timp), stabilirea pieei

    int.La aceste elemente se adaug cele trei resurse cheie ale oricrui plan de

    marketing respectiv oamenii implicai, bugetulde care se va dispune i perioada de

    timpn care se va desfura campania.

    U1.6. Test de evaluare a cunotinelor

    1. Stadiile prin care trece un consumator, n procesul decizional , n ordine cronologic sunt:

    a) contientizarea, cunoaterea,

    preferina, formarea unei atitudini

    despre produs, convingerea,

    cumprarea;

    c) contientizarea, cunoaterea, formarea

    unei atitudini despre produs, preferina,

    convingerea, cumprarea;

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    27/140

    26

    b) cunoaterea, contientizarea,

    preferina, formarea unei atitudini

    despre produs, convingerea,

    cumprarea;

    d) formarea unei atitudini despre produs,

    preferina, convingerea, contientizarea,

    cunoaterea, cumprarea;

    2. Procesul de identificare a publicului int influeneazdeciziile n privina:

    a) a ce trebuie comunicat, cum trebuie

    comunicat, cnd trebuie comunicat,

    cine trebuie s comunice;

    c) a ce trebuie comunicat, cum trebuie

    comunicat, cnd trebuie comunicat;

    b) cum trebuie comunicat, cnd

    trebuie comunicat, cine trebuie s

    comunice;

    d) a ce trebuie comunicat, cine trebuie s

    comunice.

    3. Modelul AIDA se refer la:

    a) o serie de caracteristici pe care

    trebuie s la aib un mesaj

    promoional;

    c) nici una dintre variante nu este corect.

    b) atenie, interes, dorin, aciune d) o opera muzical.

    4. n procesul comunicaional specific marketingului internaional pot aprea bariere de tipul:

    a) limbaj, cultura; c) economice, culturale;

    b) legislaie, necunoaterea pieei

    int;

    d) toate variantele sunt corecte.

    5. Mixul promoional:

    a) este o component a mixului de

    marketing;

    c) cuprinde o serie de mijloace

    promoionale atent selecionate de ctre un

    emitor;

    b) a+c; d) nu are nici o legtura cu politica de

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    28/140

    27

    promovare a unei ntreprinderi.

    6. ntre obiectivele de marketing se pot nscrie:

    a) creterea vnzrilor cu 5% n

    urmtoarele 5 luni;

    c) repoziionarea produsului la un alt

    segment de consumatori;

    b) meninerea unei mrci n

    preferinele a 55% din segmentul de

    consumatori cruia i se adreseaz;

    d) nici o variant nu este corect.

    7. ntre obiectivele de comunicare se pot nscrie:

    a) creterea cotei de pia cu 2,5% n

    urmtoarele 6 luni;

    c) extinderea reelei de distribuie n trei

    judee limitrofe n urmtoarele 3 luni;

    b) creterea gradului de contientizare

    n rndul publicului int de la 35% la

    50% n primele 8 sptmni ale

    campaniei;

    d) nici o variant nu este corect.

    8. Un segment de consumatori trebuie s ndeplineasc, cumulativ, urmtoarele criterii:

    a) s fie msurabil, cuantificabil i

    substanial;

    c) s fie accesibil;

    b) produsele firmei s fie relevante

    pentru acesta.

    d) a+b+c

    Tem de control

    ncercai s determinai i s caracterizai piaa int a unei organizaii cunoscute

    de dvs, s-i analizati situaia prezent i s stabilii o serie de obiective de

    marketing i de comunicare pentru perioada urmtoare.

    Aceast tema va deine o pondere de 15% din nota final.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    29/140

    28

    Unitatea de nvare U3.

    MIXUL COMUNICAIILOR DE MARKETING -

    ELEMENTE COMPONENTE

    CUPRINS

    U3.1. Introducere

    U3.2. Obiectivele unitii de nvare

    U3.3. Criterii pentru realizarea unui mix comunicaional

    U3.4. Clasificarea instrumentelor comunicaionale

    U3.5. Rezumat

    U3 6 Test de evaluare a cunotinelor

    28

    28

    29

    33

    37

    37

    U3.1. Introducere

    n vederea proiectrii unui mix promoional care s ndeplineasc obiectivele

    propuse, pe lng caracteristicile produsului sau serviciului pe care-l realizeaz

    firma i reglementrile n vigoare referitoare la acesta (dac este vorba de

    medicamente, igri, alcool etc) trebuie s se in seama i de o serie de alte

    elemente legate de caracteristicile fiecrui instrument promoional, caracteristicile

    pieei int, bugetul de care dispune firma, strategia ce urmeaz a fi utilizat, etapa

    din stadiul decizional n care se afl consumatorul i etapa din ciclul de via n

    care se afl produsul.

    U3.2. Obiectivele unitii de nvare

    Aceast unitate de nvare i propune ca obiectiv principal o clarificare a

    tipurilor de instrumente promoionale ce pot fi utilizate intr-un plan promoional.

    La sfritul acestei uniti de nvare studenii vor fi capabili s:

    explice criteriile n funcie de care se realizeaz un plan al comunicaiilor

    de marketing;

    identifice tipul de strategie promoional pe care l urmrete firma;

    defineasc metodele de stabilire a bugetului promoional;

    identifice diversele mijloace promoionale.

    Durata medie de parcurgere a unitii de nvare este de 2 ore.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    30/140

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    31/140

    30

    termen lung. Aceast tehnic este considerat cea mai costisitor element al

    mixului promoional dar i cea mai persuasiv i, deci, eficient;

    e) marketingul direct reprezint un sistem interactiv de marketing care

    utilizeaz unul sau mai multe medii publicitare pentru a obine un rspuns

    favorabil din partea consumatorilor.

    2. caracteristicile pieei intn funcie de acestea urmnd a fi creat mesajul care va fi

    transmis i va fi stabilit mediul prin care se va difuza acesta;

    3. tipul de strategiepe care firma dorete s-l utilizeze (strategie de mpingere sau

    strategie de tragere), deoarece diferite tehnici promoionale se pot potrivi mai bine

    pentru una sau alta dintre aceste strategii;

    Strategia de mpingere (push strategy) presupune ndreptarea eforturilor

    promoionale ale productorilor ctre membrii canalelor de distribuie pentru a-i

    convinge pe acetia s distribuie i s promoveze la rndul lor produsul figura 3.1.:

    Figura nr. 3.1. Strategia de mpingere

    mijloace promoionale

    Producator Intermediar Consumator

    Exemple

    - in practic firmele utilizeaz o mare varietate de mijloace promoionale care

    sunt ndreptate spre comerciani, de la reducerile de pre, la reclama n cooperare

    sau diverse materiale promoionale tiparite

    ncercai s identificai modaliti concrete de comunicare ntre productori i

    comerciani.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    32/140

    31

    Strategia de tragere (pull strategy) presupune ndreptarea eforturilor

    promoionale ale productorilor ctre consumatorii finali pentru a-i convinge peacetia s trag produsul prin canalele de distribuie solicitndu-l intermediarilor

    (figura 3.2.) :

    Figura nr 3.2. Strategia de tragere

    mijloace promoionale

    Producator Intermediar Consumator

    Exemple

    Reclamele difuzate de posturile de televiziune pentru ciocolata Poiana.

    Exemplificai alte modaliti de comunicare care s exemplifice strategia de

    tragere.

    4. etapa din stadiul decizional n care se afl consumatorul, reclama i relaiile

    publice avnd un rol important n contientizare, crearea preferinei i convingerea se

    poate realiza prin promovarea personal, iar trecerea le aciunea de cumprare se poate

    realiza prin promovarea vnzrilor;

    5. etapa din ciclul de via n care se afl produsul , de exemplu, reclama i relaiile

    publice sunt eficiente n etapa de introducere pe pia, iar tehnicile specifice

    promovrii vnzrilor sunt eficiente att n etapa de introducere pe pia unui produs

    ct i n etapa de declin pentru a revigora vnzrile;

    6. bugetul alocat.

    Metodele cel mai des ntlnite pentru stabilirea bugetului ce va fi utilizat pentru realizarea

    unui mix promoional i pentru punerea lui n practic sunt prezentate n tabelul nr3.1.

    etapele stadiului decizional n care se poate afla un consumator au fcut obiectul unui subcapitol anterior allucrrii n.a.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    33/140

    32

    Tabelul nr 3.1. Metodele pentru stabilirea bugetului promoional

    Metoda AVANTAJE DEZAVANTAJE

    Procent din cifra

    de afaceri

    - simplu de utilizat;- permite creterea bugetului n

    perioadele cu vnzri ridicate;

    - nu ofer i o modalitate dedistribuire a resurselor pe

    instrumente promoionale;nu asigura posibilitatea

    creterii vnzrilor nperioadele cu activitate slab;

    Imitarea

    concurenei-ine cont de activitatea

    concurenei;-determina o stabilizare a

    concurenei;

    -poate conduce la situaia canici un concurent s nu-imbunteasc poziia pe

    pia;-presupune ca si concurenta

    s aib aceleai obiective;

    Suma disponibil - presupune fondurilimitate; stimuleazcreativitatea, urmrindu-serezultate maxime cu resursele

    disponibile;

    - nu tine cont de obiectivele demarketing;

    n funcie deobiective i sarcini

    - se bazeaz perealizarea obiectivelor de

    comunicare;- concentrarea asupra

    acestor obiective determinutilizarea fondurilor cu

    eficien maxim.

    -presupune c toateobiectivele prezint aceeai

    importan n distribuireafondurilor;- dificulti n estimarea

    costurilor necesare atingerii

    diferitelor obiective.

    Sursa: G.A.Churchill Jr., J.P.Peter, Marketing- creating value for customer,Irwin Inc.&Austen Press, BurrRidge, 2000

    S ne reamintim...

    n proiectarea unui mix promoional trebuie s se in seama i de: trsturile

    particulare ale fiecrui instrument promoional, caracteristicile pieei int, tipulde strategie pe care firma dorete s-l utilizeze, etapa din stadiul decizional n

    care se afl consumatorul, etapa din ciclul de via n care se afl produsul,

    bugetul alocat;

    merodele de stabilire a bugetului promoional sunt: procent din cifra de afaceri,

    imitarea concurenei, suma disponibil, n funcie de obiective i sarcini.

    etapele stadiului decizional n care se poate afla un consumator au fcut obiectul unui subcapitol anterior allucrrii n.a.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    34/140

    33

    U3.4 Clasificarea instrumentelor comunicaionale

    Comunicaiile de marketing cunosc, n perioada actual o mare diversitate sub aspectul

    formelor lor de manifestare. Exist n prezent mai multe criterii de clasificare ale acestora,

    dar n esen tehnicile asupra crora se va insista n aceast lucrare sunt de natur discontinu,

    promoional, directe sau indirecte. n continuare se vor prezenta cteva dintre aceste

    clasificri.

    n lucrarea Tehnici promoionale fundamente, autorul, prof. univ. dr. V.

    Adscliei12clasific diversele tehnici promoionale avnd n vedere dou criterii, respectiv:

    intenia de persuasiune;

    modul de atingere a obiectivelor int.

    Astfel, n funcie de primul criteriu, respectiv intenia de persuasiune, autorul identific

    dou categorii de mijloace promoionale respectiv:

    1. mijloace promoionale persuasivecare fac obiectul politicii de promovare n

    cadrul mixului de marketing;

    2. mijloace promoionale nepersuasivecare fac obiectul celorlalte politici din

    cadrul mixului de marketing (produs, pre, distribuie). Cei mai muli

    specialiti recunosc ns rolul promoional al acestora, acest lucru dovedind

    strnsa legtur dintre cele patru elemente ale mixului de marketing.

    n continuare autorul clasific mijloacele promoionale persuasive lund n

    considerare cel de-al doilea criteriu respectiv modul de atingere a obiectivelor intrezultnd

    dou mari categorii:

    1. mijloace promoionale indirecte sau nepersonale care cuprind:

    a. publicitate cu cele dou forme ale sale respectiv reclama i publicitatea

    gratuit;

    b. relaiile publice;

    c. promovarea vnzrilor.

    12V. Adscliei - op. cit. p.30-35* Mixul de marketing este un concept creat de prof. N. Borden, n 1957, care a identificat 12 elemente ale

    acestuia respectiv: produsul, ambalarea, preul, marca, canalele de distribuie, vnzarea personal, reclama,promovarea vnzrilor, etalarea, serviciile (post-vnzare), logistica, culegerea i analiza informaiilor. Ulterior,

    E. J.Carthy, a sintetizat aceste variabile n jurul a patru piloni, respectiv produsul, preul, distribuia (plasarea) ipromovarea. (i se mai spune i cei 4P de la acronimele cuvintelor din limba englez product, price, place,promotion).

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    35/140

    34

    2. mijloace promoionale directe sau personale care cuprind:

    a. promovarea personal;

    b. marketingul direct

    Tehnicile de comunicare nepersuasive cuprind, n opinia autorului, simbolismul

    produsului (ambalaj, culoare, marc), comunicaii de pre i comunicaii de loc.

    ntr-o alt lucrare de referin n acest domeniu, Comunicarea n marketing, autoarea,

    I.C. Popescu13, clasific metodele i tehnicile promoionale n dou categorii de baz,

    respectiv:

    1. tehnici de comunicare promoional, care cuprind:

    a. publicitatea;

    b. promovarea vnzrilor;

    c. relaiile publice;

    d. fora de vnzare;

    e. marketingul direct.

    2. tehnici de comunicare continu, care cuprind:

    a. marca;

    b. designul i ambalajul;

    c. arhitectonica etc.

    n lucrarea intitulat Marketing, realizat de un colectiv de specialiti din cadrul

    Facultii de Marketing de la ASE Bucureti, lucrare coordonat de prof. univ. dr. V. Balaure,

    se rein drept criterii eseniale de delimitare a diferitelor mijloace promoionale natura i rolul

    acestora n sistemul comunicaional al ntreprinderii, rezultnd astfel:

    1. publicitatea;

    2. promovarea vnzrilor;

    3. relaiile publice;

    4. utilizarea mrcilor;

    5. manifestrile promoionale;

    6. forele de vnzare.

    Renumitul specialist n domeniul marketingului, profesorul american Philip Kotler, n

    lucrarea Managementul marketingului14 subliniaz existena a cinci instrumente principale

    ca i componente ale unui mix promoional, respectiv:

    1. publicitatea;

    13I.C. PopescuOp.cit. p. 25

    14 Ph. Kotler, G ArmstrongPrinciples of Marketing, Person Prentice Hall, 2009,426

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    36/140

    35

    2. publicitatea direct;

    3. promovarea vnzrilor;

    4. relaiile publice;

    5. vnzarea personal.

    Aceste instrumente se regsesc n cadrul proceselor de comunicare n una dintre

    urmtoarele forme (tabel nr 3.2. ):

    Tabel nr.3.2. Tehnici i instrumente promoionale

    Tehnici promoionaleInstrumentele promoionale

    Publicitatea reclame tiprite; reclame la radio; reclame la televizor;

    exteriorul ambalajelor; filme publicitare; brouri i pliante; postere i foi volante; cri de telefon; panouri; afiare de sigle; afie expuse la punctele de vnzare; materiale audio-vizuale; simboluri i sigle.

    Promovarea vnzrilor jocuri; concursuri; tombole; loterii; cadouri; mostre gratuite; trguri; manifestri comerciale; expoziii; demonstraii; cupoane;

    rabaturi; finanare cu dobnd redus; distracii; posibilitatea schimbrii unui obiect vechi cu

    unul nou;

    timbre comerciale; vnzri grupate.

    Relaiile publice conferine de pres; discursuri; seminarii; anuare;

    activiti caritabile; sponsorizri;

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    37/140

    36

    publicaii; relaii n cadrul comunitii; lobby; mijloace de informare proprii; revista firmei;

    evenimente speciale.Vnzarea personal prezentri comerciale;

    ntlniri comerciale; programe de perfecionare; trguri i expoziii comerciale

    Publicitatea direct cataloage; materiale expediate prin pot; televnzare; efectuarea de cumprturi on-line; teleshopping

    Sursa: Ph. KotlerManagementul marketingului, ed. Teora, Bucureti, 2000, p. 756-757

    n activitatea promoional se mai folosesc, pe scar larg i termenii ATL (above-

    the-line), BTL (below-the-line) i TTL (Through-the-line). Semnificaia acestora se

    regsete n istoria firmei Procter&Gamble, cu ocazia unei edine referitoare la strategia

    promoional pentru perioada urmtoare, cel care conducea edina a scris pe o tabl o serie

    de instrumente promoionale pe care vroiau s le foloseasc n noua campanie promoional.

    Pentru a mpri sarcinile celor prezeni a mprit instrumentele promoionale de pe tabl n

    dou categorii printr-o linie.Ceea ce aprea deasupra liniei (above-the-line) erau tehnicile care utilizeaz

    mijloacele clasice de comunicare n mas, respectiv presa, televiziunea, radio, etc.

    Instrumentele promoionale care se aflau sub linie (below-the-line) cuprindeau tehnici ce nu

    utilizeaz mediile de comunicare n mas, respectiv, promoii, comunicarea prin evenimente

    etc. Through-the-line semnific toate mijlocele promoionale utilizate n campaniile

    promoionale15.

    Ali autori (E. Hill, Terry OSullivan

    16

    ) includ n mixul promoional patru elemente,respectiv:

    1. reclama;

    2. relaiile publice;

    3. promovarea vnzrilor;

    4. vnzri personale.

    15www.adworld.com

    16E. Hill, Terry OSullivan Marketing, Ed. Antet, Oradea, 1996, p. 217-218

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    38/140

    37

    Fa de multitudinea clasificrilor existente n continuarea acestui curs se vor analiza

    mijloacele promoionale sau comunicaionale persuasive, de natur discontinu, respectiv

    publicitatea (cu cele dou forme ale sale, reclama i publicitatea gratuit), relaiile publice,

    promovarea vnzrilor, promovarea personal, managementul vnzrilor i cele mai

    reprezentative metode utilizate n marketingul direct.

    Exemple

    O modalitate prin care firmele pot realiza un transfer de idei ctre anumite piee

    int este reclama, respectiv comunicarea prin simboluri, care produce un anumit

    comportament la nivelul publicului int (reclama la ciocolata Milka).

    Exemplificai alte modaliti de comunicare ntre firme i cei crora se adreseaz

    acestea cu produsele lor.

    U3.5 Rezumat

    n vederea proiectrii unui mix promoional care s ndeplineasc obiectivele

    propuse, pe lng caracteristicile produsului sau serviciului pe care-l realizeaz firma

    i reglementrile n vigoare referitoare la acesta (dac este vorba de medicamente,

    igri, alcool etc) trebuie s se in seama i de o serie de alte elemente legate de

    caracteristicile fiecrui instrument promoional, caracteristicile pieei int, bugetul

    de care dispune firma, strategia ce urmeaz a fi utilizat, etapa din stadiul decizional

    n care se afl consulmatorul i etapa din ciclul de via n care se afl produsul. n

    literature de specialitate exist mai multe clasificri ale mijloacelor promoionale,

    clasificri realizate n funcie de diferite criterii.

    U3.6 Test de evaluare a cunotinelor

    1.Din categoria mijloacelor promoionale directe fac parte:

    a) reclama, promovarea vnzrilor,

    publicitatea gratuita

    c) promovarea personal, marketingul

    direct

    b) promovarea personal, marketingul

    direct, reclama

    d) nici o variant nu estecorect

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    39/140

    38

    2. Utilizarea diferitelor instrumente promoionale de ctre o firm se realizeaz lund n

    considerare:

    a) tipul de strategie pe carel va

    utiliza firma, caracteristicile

    particulare ale fiecrui instrument,

    etapa din stadiul decizional n care se

    afl consumatorul;

    c) etapa din stadiul decizional n care se

    afl consumatorul, etapa din ciclul de via

    n care se afl produsul, bugetul de care

    dispune firma, tipul de strategie pe carel

    va utiliza firma.

    b) tipul de strategie pe carel va

    utiliza firma, caracteristicile

    particulare ale fiecrui instrument,

    etapa din stadiul decizional n care se

    afl consumatorul, etapa din ciclul de

    via n care se afl produsul, bugetul

    de care dispune firma;

    d) nici o variant nu este corect

    3. ATL se refer la:

    a) modalitile de stabilire a bugetului

    promoional

    c) caracteristicile pieei tint

    b) (above-the-line) - tehnici care

    utilizeaz mijloacele clasice de

    comunicare n mas, respectiv presa,

    televiziunea, radio, etc.

    d) nici o variant nu este corect

    4. Din categoria mijloacelor promoionale indirecte fac parte:

    a) reclama, promovarea vnzarilor,

    relaiile publice

    c) reclama, promovarea vnzarilor, relaiile

    publice, marketingul direct

    b) marketingul direct, promovarea

    personal

    d) marketingul direct, promovarea

    personal, merchandisingul

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    40/140

    39

    5. n categoria tehnicilor de comunicare promoional, se nscriu:

    a) publicitatea; promovarea vnzrilor;

    relaiile publice; fora de vnzare;

    marketingul direct;

    c) marca; designul i ambalajul;

    arhitectonica etc.

    b) publicitatea;promovarea vnzrilor;

    relaiile publice; fora de vnzare;

    marketingul direct; marca; designul.

    d) marca; designul i ambalajul;

    arhitectonica, publicitatea

    6. Tehnicile de comunicare continu cuprind:

    a) marca; designul i ambalajul;

    arhitectonica.

    c) publicitatea; promovarea vnzrilor;

    relaiile publice; fora de vnzare;

    marketingul direct;

    b) publicitatea; promovarea vnzrilor;

    relaiile publice; fora de vnzare;

    marketingul direct; marca; designul.

    d) marca; designul i ambalajul;

    arhitectonica, publicitatea

    7. Metodele pentru stabilirea bugetului promoional sunt:

    a) directe i indirecte c) procent din cifra de afaceri, imitarea

    concurenei, suma disponibil, n funcie de

    obiective i sarcini

    c) de natur promoional i continu d) nici o variant nu este corect.

    8. Vnzarea personal se realizeaz prin:a) prezentri comerciale; ntlniri

    comerciale; programe de perfecionare;

    trguri iexpoziii comerciale

    c) publicitate, promovarea vnzrilor

    b) relaii publice, marketing direct d) ATL i BTL

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    41/140

    40

    Unitatea de nvare U4

    MIJLOACE DE PROMOVARE INDIRECTE/NEPERSONALE -

    RECLAMA

    CUPRINS

    U4.1. Introducere

    U4.2. Obiectivele unitii de nvare

    U4.3 Reclama i publicitatea gratuit

    U4.4 Reclamadefiniii, coninut

    U4.5 Crearea mesajului promoional

    U4.6 Structura i eficiena unei reclame

    U4.7 Rezumat

    U4.8 Test de evaluare a cunotinelor

    40

    40

    41

    42

    47

    51

    53

    54

    U4.1. Introducere

    Un prim instrument promoional ce poate fi folosit de ctre firme n procesul de

    comunicare cu piaa int este publicitatea. Publicitatea este unul din

    instrumentele promoionale cele mai utilizate de ctre ntreprinztori datorit

    eficienei sale, fapt demonstrat de fondurile foarte mari alocate de ctre firme

    pentru aceast tehnic promoional.

    U4.2. Obiectivele unitii de nvare

    Aceast unitate de nvare i propune ca obiectiv principal o iniiere a cursanilor

    n publicitate.

    La sfritul acestei uniti de nvare cursanii vor fi capabili s:

    defineascnoiunea de publicitate, coninutul i componentele acesteia;

    explice termenul de reclam i coninutul acestuia;

    explice rolul, avantajele i dezavantajele unei reclame;

    realizeze diferenieri ntre diferitele tipuri de reclame existente pe pia;

    descrie principalele elemente componente ale unui mesaj promoional;

    enumere factorii care influeneaz eficiena unei reclame.

    Durata medie de parcurgere a acestei uniti de nvare este de 4 ore.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    42/140

    41

    U4.3. Reclama i publicitatea gratuit

    Dicionarul explicativ de marketing definete publicitatea ca fiind o tehnic de

    comunicare ce presupune derularea unui demers complex de natur persuasivpentru a crui

    realizare sunt utilizate instrumente specifice, n msur s provoace o presiune psihologic

    asupra publicului vizat17.

    Publicitatea mai poate fi definit ca un proces de informare indirect, incitativ,

    nominativ i rentabil18. Este nainte de toate un proces, deoarece implic un ansamblu de

    studii i analize care conduc la un rezultat ce ia forma unui mesaj promoional, acest proces

    este indirect deoarece se adreseaz simultan unei mase largi de consumatori, este incitativ

    deoarece urmrete s suscite interesul unei anumite audiene, nominativ deoarece se

    adreseaz unui public int bine delimitat i rentabil deoarece ar trebui s aib rezultatele

    dorite de ctre firm.

    O alt definiie a publicitii precizeaz c aceasta este o tehnic de comunicarenepersonal, ce presupune derularea unui demers complex de natur persuasiv, pentru a crui

    realizare sunt utilizate instrumente specifice comunicrii n mas, n msur s provoace o

    presiune psihologic asupra publicului vizat. Iniiatorulaciunilor de comunicare publicitar

    este anuntorul care, n vederea realizrii obiectivelor comunicaionale stabilite, dorete s

    transmit unui public numeros, dar ct mai bine determinat, un mesaj nepersonal cu privire la

    organizaie, la produsele sau la serviciile oferite, ori n legtur cu ideile promovate19.

    Philip Kotler20

    definete publicitatea ca fiind orice form impersonal de prezentare

    i de promovare a unor idei, bunuri sau servicii de ctre un sponsor identificat.Printre caracteristicile publicitii specialitii rein21:

    caracterul public -publicitatea fiind destinat publicului larg, lucru care-i confer

    o anumit legitimitate i sugereaz c oferta la produsul respectiv este

    standardizat;

    puterea de influenare este un mijloc de comunicare influent care permite

    anuntorului s-l utilizeze de mai multe ori, de asemenea ea permite

    cumprtorului s compare mesajele venite din partea diferiilor concureni;

    expresivitate sporit publicitatea permite utilizarea artistic a textului tiprit, a

    sunetului i a culorii;

    caracterul impersonal comunicarea cu publicul int nu este direct, este un

    monolog nu implic un dialog;

    17C. Florescu, N. Al. Pop, P. Mlcomete Marketingdicionar explicativ, ed.Economic, Bucureti, 2003, p.

    585-58718

    V. Adscliei op. Cit., p. 2519 I.C. Popescuop. cit. p. 11620

    Ph. Kotlerop.cit., p. 75621Ph. Kotlerop.cit.p. 779, Ph. Kotler, G. ArmstrongPrincipiile marketingului, ed. Teora Bucureti, 1998, p.

    832

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    43/140

    42

    eficiena cu care se stabilete contactul dintre firm i consumatorii numeroi i

    foarte dispersai geograficcostul pe unitatea de expunere la mesaj este foarte

    mic.

    Exemplu:

    - reclama de la ciocolata Milka difuzata prin intermediul postului de televiziune

    PRO TV se adreaseaz unui public larg dispersat (format din audien pos tului

    respectiv) deci costul pe unitatea de expunere la mesaj este foarte mic, are

    caracter impersonal (nu se adreseaz unui anumit consumator), dorete s

    influeneze consumatorul n direcia achiziionrii produsului.

    ncercai s parcurgei acelai raionament n cazul unei alte reclame aleasa de

    dvs.

    n raport cu modul de susinere financiar, publicitatea are dou forme:

    publicitatea pltit reclama;

    publicitatea gratuit*.

    S ne reamintim...

    publicitatea poate fi definit ca un proces de informare indirect, incitativ,

    nominativ i rentabil;

    caracteristicile publicitii sunt: caracterul public, puterea de influenare,

    expresivitate sporit, caracterul impersonal;

    n funcie de modul de susinere financiar, publicitatea are dou forme:

    publicitatea pltit reclama i publicitatea gratuit.

    U4.4 Reclamadefiniii, coninut

    Definiie22o form pltit de comunicare n mas a unui mesaj comercial standard folosit

    pentru a promova bunuri, servicii sau idei simultan unui auditoriu larg dispersat printr-un

    mijloc de comunicare n mas.

    *se impune a se face o precizare de natur terminologic, n literatura de specialitate din limba englez, reclama

    se gsete sub termenul de advertising, iar publicitatea gratuit sub cel de publicity.In literatura francez, toateaceste tehnici de promovare se regsesc sub denumirea depublicit.22V. Adscliei op.cit.

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    44/140

    43

    Constituind un instrument de marketing, reclama se folosete n general pentru:

    promovarea de produse i organizaii;

    creterea gradului de contientizare a consumatorului i cumprtorilor poteniali;

    comunicarea unor informaii despre produse;

    stimularea alegerii unui produs de ctre noi segmente de consumatori sau pentru asugera recumprarea de ctre consumatorii deja existeni;

    mbuntirea imaginii produsului sau a firmei;

    facilitarea ptrunderii pe pia a forei proprii a vnzrilor;

    stimularea distribuiei produsului;

    creterea cererii pentru produs;

    crearea preferinelor i a loialitii fa de marc;

    eliminarea reclamei concurenilor;

    modificri de comportament la nivelul diferitelor categorii de public.

    Ali specialiti structureaz rolul reclamei n trei categorii, respectiv23:

    mrirea numrului clienilor sau creterea indicelui de utilizare/consum al produsului;

    schimbarea percepiei cu privire la produsele promovate;

    trecerea la aciune de cumprare.

    Totui aceast enumerare omite rolul important pe care-l poate juca reclama n

    comunicarea corporativ, respectiv de a crea o imagine favorabil pentru firm i produsele

    sale.

    La fel ca i orice alt tehnic promoional, reclama comport o serie de avantaje idezavantaje care trebuie luate n considerare atunci cnd se concepe un plan promoional,

    indiferent de obiectivele acestuia.

    Astfelavantajeleutilizrii reclamei sunt:

    cost unitar mic, avnd n vedere c mesajul ajunge la milioane deoameni chiar dac se

    cheltuie sume mari pentru realizarea i difuzarea lui;

    uurina repetrii, necesar pentru a face mesajul cunoscut;

    permite un grad mare de flexibilitate i creativitate comparativ cu alte mijloace

    promoionale (de exemplu, pot fi folosite persoane publice, actori, personaliti din lumeasportului sau chiar personaje din lumea desenelor animate);

    natura impersonal a reclamei este util pentru produsele "sensibile" cum sunt cele de

    igien corporal sau medicamentele;

    muli consumatoriconsider c produsul cruia i se face reclam are un anumit prestigiu

    datorit faptului c este fcut cunoscut pe scar larg.

    23L. M. LodishThe Advertising and Promotion Challenge. Vaquely Right or Precisely Wrong?, Oxford

    Univercity Press, New Zork, 1986, p. 18

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    45/140

    44

    Totui, alturi de aceste avantaje evidente, reclama prezint i o serie de dezavantaje

    care trebuie luate n considerare:

    costul total (pentru crearea unui spot publicitar i pentru cumprarea de spaii n

    principalele mijloace de comunicare n mas, mai ales la televiziuni) este foarte mare;

    nu furnizeaz un feed-back rapid i direct (dac se creaz confuzii n minteaconsumatorilor nu se poate interveni cu informaii suplimentare);

    este greu de personalizat;

    suprasaturarea consumatorilor mai ales la televiziune;

    nu este la fel de eficace n motivarea aciunii de cumprare (eficiena ei poate crete dac

    este nsoit de alte mijloace promoionale, ca de exemplu tehnici ale promovrii

    vnzrilor).

    n conformitate cu numeroasele obiective care pot fi atinse prin intermediul reclamei

    aceasta poate fi de mai multe tipologii, de exemplu24:

    n funcie de obiect:

    reclam de produs de informare, de condiionare, comparativ, de reamintire;

    de marc;

    instituional.

    dup natura obiectivelor urmrite:

    comercial;

    corporativ;

    social-umanitar. dup aria geografic:

    local;

    regional;

    naional;

    internaional.

    dup natura publicului int:

    reclam orientat ctre consumatorii finali;

    reclam orientat ctre mediile profesionale de afaceri. dup tipul mesajului difuzat:

    reclam factual;

    reclam emoional.

    dup efectul intenionat:

    reclam cu aciune imediat;

    reclam cu aciune ntrziat.

    dup influena exercitat asupra cererii:

    24 V Balaure (coord)Marketing, Ed Uranus, Bucureti, 2003, p. 488-490

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    46/140

    45

    influenarea cererii primare;

    influenarea cererii selective.

    O alt clasificare25utilizeaz doar patru criterii, respectiv:

    1. dup audiena int:

    reclam ndreptat spre consumatorul final;

    reclam ndreptat spre consumatorul persoan juridic:

    comerciani (detailist sau angrosist);

    liber profesioniti;

    agricultori;

    2. dup aria geografic:

    reclam local;

    reclam regional;

    reclam naional.3. dup mediul utilizat:

    reclam tiprit: n ziare sau reviste;

    reclam radio-televizat (electronic): la radio i televiziune;

    reclam exterioar: panotajul stradal, exteriorul mijloacelor de transport;

    reclam trimis prin pot.

    4. dup scopul dorit:

    reclam de produs;

    reclam instituional/corporativ;

    reclam comercial -promoveaz produse sau servicii pentru a obine profit;

    reclam necomercial susinut financiar de organizaii caritabile, nonprofit,

    religioase sau politice;

    reclam de aciune care vrea s stimuleze cumprarea imediat a produsului

    de ctre receptor;

    reclam pentru contientizarea publicului int - urmrete fie s creeze o

    imagine pentru produs sau familiarizarea cu numele produsului sau cu un nou

    ambalaj.

    S ne reamintim...

    reclama se poate defini ca fiind o form pltit de comunicare n mas a unui

    mesaj comercial standard folosit pentru a promova bunuri, servicii sau idei simultan

    unui auditoriu larg dispersat printr-un mijloc de comunicare n mas;

    ea poate folosit pentru a atinge o serie de obiective ca: promovarea de produse i

    25 W.F. Arensop.cit. p. 14

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    47/140

    46

    organizaii, creterea gradului de contientizare a consumatorului i cumprtorilor

    poteniali, comunicarea unor informaii despre produse, stimularea alegerii unui

    produs de ctre noi segmente de consumatori sau pentru a sugera recumprarea de

    ctre consumatorii deja existeni, trecerea la aciunea de cumprare, facilitareaptrunderii pe pia a forei proprii a vnzrilor, creterea cererii pentru produs etc;

    avantajele reclamei sunt: cost unitar mic, uurina repetrii, flexibilitate i

    creativitate, natura impersonal a reclamei, prestigiu;

    dezavantajele reclamei sunt: costul total foarte mare; nu furnizeaz un feed -back

    rapid i direct, este greu de personalizat, suprasaturarea consumatorilor mai ales la

    televiziune, nu este foarte eficace n motivarea aciunii de cumprare (eficiena ei

    poate crete dac este nsoit de alte mijloace promoionale, ca de exemplu tehnici

    ale promovrii vnzrilor);reclama poate fi de mai multe tipuri, n funcie de obiect, de natura obiectivelor, de

    aria geografic, denatura publicului int etc.

    Realizarea unei campanii de reclam sau a unei campanii publicitare

    presupune realizarea unui proces complex ce necesit parcurgerea urmtoarelor 8 etape26i

    anume:

    1. identificarea i analiza intei reclamei. inta reclamei reprezint segmentul de

    consumatori cruia firma decide s i se adreseze cu oferte ei. Fiecare segment int

    trebuie s ndeplineasc anumite cerine respectiv: s fie msurabil (s poat fi

    identificat), s fie suficient de mare pentru a justifica eforturile firmei, s fie accesibil

    (s poat fi atins cu diversele mijloace de comunicare n mas) i s fie rentabil,

    respectiv s aduc firmei vnzrile i implicit profiturile pe care aceasta le -a

    preconizat;

    2. definirea obiectivelor reclamei, pentru a putea analiza la sfritul campaniei gradul n

    care aceasta a atins obiectivele propuse, aceste obiective trebuie stabilite astfel nct s

    poat fi cuantificate, msurate, deci att cantitativ ct i calitativ;

    3. crearea platformei reclamei, platforma reclamei se refer la ideea/ideile principale caretrebuie scoase n eviden de-a lungul campaniei promoionale, idei care difereniaz

    produsul firmei sau firma care finaneaz campania de produsele/firmele concurente.

    Se au n vedere anumite caracteristici materiale, nemateriale sau morale ale produsului

    care pot convinge consumatorul s-l aleag din multitudinea de produse existente pe

    pia. Aceste idei se utilizeaz pentru crearea sloganului care va nsoi campania

    promoional. Unii autori denumesc aceast platform propunere unic de vnzare -

    USP Unique Selling Proposition27 care reprezint beneficiul unic atribuit unui

    26V. Adscliei Tehnici promoionale fundamente, Reprografia Univ. Transilvania, Braov, 1994, p. 34

    27 M. Nicola, D Petreop. cit. p. 41

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    48/140

    47

    produs/serviciu i folosit ca baz a campaniei. Aceast unicitate poate fi gsit fie n:

    caracteristicile, compoziia, performanele produsului; istoria mrcii; numele i/sau

    ambalajul; aspectele financiare, economice, preul etc; accentuarea unei caracteristici,

    nu neaprat deosebit, care capt astfel valoare i identific unic un produs prin

    politica de comunicare a acestuia, caracteristic nc nefolosit de ctre concuren;asocierea mrcii cu o persoan public, cu care grupul int este invitat s se identifice.

    4. determinarea bugetului reclamei. Metode de determinare: procent din cifra de

    afaceri/vnzri, comparativ cu concurena, pe obiective i sarcini, ct i poate permite

    firma*;

    5. dezvoltarea planului de medii publicitare. Planul de medii publicitare trebuie s

    cuprind att mediile ce vor fi utilizate n campania de reclam ct i momentele de pe

    parcursul campaniei n care sunt folosite aceste medii**;

    6. crearea mesajului publicitar.7. executarea campaniei publicitare, presupune stabilirea persoanelor din cadrul firmei

    care se vor ocupa de campanie i responsabilitile fiecreia dintre acestea.

    8. evaluarea eficienei reclamei, prin evaluarea obiectivelor care au fost propuse n

    proiectarea campaniei, fie prin teste de pia, fie prin evaluarea volumului vnzrilor

    nregistrat dup ncetarea campaniei.

    U4.5 Crearea mesajului promoional

    Crearea mesajului promoional presupune o strns colaborare ntre agenia de

    publicitate (n cazul n care se apeleaz la serviciile unei astfel de agenii) i clientul (firma

    care dorete realizarea mesajului), elaborndu-se astfel strategia de copyright28.

    Prezentarea strategiei de copyright de ctre orice agenie de publicitate trebuie s conin:

    caracteristicile produsului;

    o promisiune ce trebuie transmis publicului;

    o definire precis a intei ce trebuie atins;

    informaii referitoare la concuren;

    tonul, atmosfera general a mesajului promoional.

    Tema aleas pentru mesaj trebuie s conin mai multe elemente de caracterizare ca de

    exemplu stilul, tonul, cuvintele i formatul.

    n ceea ce privete stilul de execuieal unui mesaj exist mai multe posibiliti de abordare,

    respectiv:

    *aceste metode mpreun cu avantajele i dezavantajele lor au fost prezentate ntr-un capitol anterior al lucrrii

    n.a.**

    planul de medii va fi detaliat ntr-un capitol urmtor al prezentului curs n.a.28P.Amerein, D. Barczyk, R. Evrard, F.Rohard, B.Sibaud, P. Weber Manual de marketing strategic i

    operaional, ed. Teora, Bucureti, 2002, p. 291-293

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    49/140

    48

    Exemple

    prezentarea utilizrii produsului n cadrul unei familii (reclama la Pateul Hame)

    stilul de via: este descris un mediu de via de invidiat iar produsul ca unul

    dintre elementele sale principale;

    fantezia prin crearea n jurul produsului a unui univers imaginar, un paradis, un

    desen animat (reclamele la Danonino, la Teddy etc)

    imaginea sau ambiana: plasarea produsului ntr-un cadru agreabil, o sear cu

    prietenii, o scen de Crciun etc;

    un slogan muzical devenit celebru (reclamele de la Carlsberg);

    personalul simbolMister Proper;

    priceperea tehnic, demonstrat de ctre un personaj competent care

    demonstreaz calitile tehnice ale unui produs: un medic stomatolog

    recomandnd o anumit marc de past de dini (reclamele le pasta de diniColgate);

    mrturia: utilizatori anonimi sau personaliti care garanteaz pentru produsul

    pe care-l utilizeaz (Mihaela Rdulescu sau Andreea Marin pentru vopsea de

    pr, Claudia Shiffer pentru crem de fa etc).

    ncercai s dentificai ntre reclamele de care v aducei aminte diferite stiluri de

    execuie a mesajului promoional.

    Tonul mesajului, n funcie de obiectivele alese, de stilul ales poate fi umoristic, dramatic,

    ndrzne, ironic, aluziv, direct, agresiv, demonstrativ, informativ, pozitiv sau negativ.

    Cuvinteletrebuie s fie simple, obinuite n limbajul curent al audienei, percutante, uor de

    reinut, eventual se ncearc crearea unor slogane ce vor fi preluate apoi i n alte campanii

    promoionale.

    Formatul mesajuluise refer la culorile, caracterele, dimensiunea anunului (n cazulmesajului publicitar tiprit), durata acestuia (n cazul mesajului audio-vizual), raportul dintre

    text i imagine, ordinea imaginilor i a textului etc. Acest format are o deosebit influen

    asupra eficienei unui mesaj de reclam.

    Dup stabilirea temei mesajului, a platformei publicitare este util, dac se dispune de fondurile

    necesare a se face pretestriale acesteia pentru a vedea modul n care este perceput de ctre

    publicul dinpiaa int. Pretestrile permit29alegerea dintre mai multe teme/platforme (n cazul

    29P.Amerein, D. Barczyk, R. Evrard, F.Rohard, B.Sibaud, P. Weberop.cit. p.291

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    50/140

    49

    n care au fost stabilite mai multe), validarea unei teme, a unei poziionri * a produsului, a

    unui mesaj, perfecionarea creaiei prin identificarea reaciilor create de mesaj, verificarea

    dac un mesaj poate fi bine neles i uor de memorat.

    Pretestarea se poate realiza prin dou categorii de metode:

    metode calitativebazate pe discuii directe sau semi-directe, individuale sau de grup cu

    un eantion din publicul int cruia i se pun ntrebri dup vizionarea mesajului pentru a

    putea vedea n ce msur acesta a fost memorat, credibilitatea lui, interesul pe care l-a strnit

    etc.

    metode cantitativebazate pe eantioane mari, de 100-200 de persoane care sunt testate

    prin intermediul unui chestionar urmrindu-se aceleai elemente privitoare la mesaj ca i n

    cazul metodelor calitative.

    Mesajele publicitare sau mesajele de reclam, n funcie de mediul prin care sunt transmise se

    pot structura n dou categorii, respectiv:

    mesaje tiprite;

    mesaje audio-vizuale.

    n general formularea mesajului publicitar tiprit implic soluionarea a patru probleme30:

    o coninutul mesajuluise refer la platforma reclamei despre care s-a vorbit anterior.

    Mesajele publicitare pot fi de trei tipuri respectiv:

    Exemple

    mesaje raionale (care pun accent pe caracteristicile produselor de exemplu

    reclamele la detergentul Bonux));

    mesaje emoionale (care pun accentul pe trezirea unor emoii auditoriului int

    Sloganul de la LOreal LOreal pentru c merii);

    mesaje morale care pun accentul pe ceea ce este drept, moral i etic

    (campaniile mpotriva violenei domestice).

    ncercai s dentificai ntre reclamele de care v aducei aminte diferite tipuri de

    mesaje promoionale.

    o structura sau logica mesajului care se refer la prezentarea argumentaiei, a

    ideilor ce se vrea a fi prezentate n anunul publicitar;

    * Poziionarea este definit ca fiind plasarea obiectelor comercializabile (produse, servicii, organizaii,

    personaliti) ntr-un model de pia multidimensional, cu scopul de a le asigura un loc bine determinat npsihicul consumatorului C Florescu, P. Mlcomete, N. Al. Pop op. cit. p. 55030V. Adscliei op.cit. p. 51-53

  • 7/29/2019 Tehnici Promotionale_B Chitu

    51/140

    50

    o formatulse refer la alegerea culorilor, a ilustraiilor, a calitilor vocale ale

    celui careprezint mesajul etc;

    o sursa mesajuluiaceasta poet fi o persoan public i este foarte des folosit

    aceast tehnic sau de ctre persoane necunoscute.

    Originile31diferitelor popoare i culturile diferite joac un rol important n preferinaconsumatorilor n ceea ce privete culorile. De exemplu culorile calde ca roul, galbenul,

    portocaliul au tendina de a stimula, de a stimula un rspuns activ. S-a demonstrat c cei care

    locuiesc ntr-un climat cald rspund foarte uor la aceste culori. Anumite combinaii de culori

    ca de exemplu auriul cu rou sunt asociate cu China etc. Culorile care apar de-a lungul celor

    patru anotimpuri deseori servesc drept ghid pentru combinarea culorilor i pentru a ghici

    temperamentele diferitelor categorii de public dup culorile n care se mbrac sau i

    decoreaz casa. Astfel culorile primverii ca verdele deschis, galbenul, albastru deschis,

    sugereaz un caracter exuberant, proaspt, n timp ce culorile iernii ca albastrul nchis, violet,i negru sunt asociate cu o atitudine rece i neprietenoas. Deoarece, de obicei, ne simim

    refcui dup somn, tindem s asociem culorile dimineii (verde smarald, roz, i galben

    deschis) cu energia, n timp ce culorile asfinitului (portocaliu deschis, turcoaz etc), care

    predomin cnd suntem acas i ne relaxm, le asociem cu relaxarea i o dispoziie vistoare.

    Unele culori sunt ambigue, de exemplu violetul, verdele nchis al frunzelor se situeaz la linia

    de demarcaie ntre culorile calde i reci.

    Cteva sfaturi date de psihologi referitoare la simbolistica utilizrii culorilor:

    roul - simbolizeaz snge i foc, este urmtoarea culoare, dup albastru, n

    preferinele consumatorilor, este cea mai cald culoare i recomandat pentru supe,

    mncare congelat, carne etc. Este bineperceput de publicul masculin i d aceea este

    des utilizat la ambalajele pentru cosmeticele masculine;

    maroeste o alt culoare masculin, asociat cu pmntul, cu lemnul, cu cldura, cu

    o stare de confort. Este folosit pentru aproape orice chiar i pentru cosmetice;

    galbenare un mare impact asupra ochilor consumatorilor, n special atunci cnd se

    utilizeaz n combinaie cu negrul. Este potrivit pentru porumb, lmi i produse de

    culoare aurie;

    verde - este simbolul sntii i a prospeimii, folosit pentru produse care coninment sau pentru unele buturi rcoritoare (7UP);

    albastru este cea mai rece culoare i are dar cu un impact deosebit, este eficient

    pentru produse congelate (d impresia de ghea), dac se utilizeaz tente mai deschise

    d


Recommended