+ All Categories
Home > Documents > Szenkovics Dezso Rezumatro

Szenkovics Dezso Rezumatro

Date post: 17-Sep-2015
Category:
Upload: cezar-pintilie
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Gandhi
16
UNIVERSITATEA „BABEŞ-BOLYAI”, CLUJ-NAPOCA FACULTATEA DE ISTORIE ŞI FILOSOFIE DEPARTAMENTUL DE FILOSOFIE ŞCOALA DOCTORALĂ FILOSOFIE LUCRARE DE DOCTORAT Concepte de bază în gândirea filosofică al lui Mohandas Karamchand Gandhi Conducător de doctorat: Absolvent: Prof. univ. dr. Egyed Péter Szenkovics Dezső Cluj 2012
Transcript
  • UNIVERSITATEA BABE-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA

    FACULTATEA DE ISTORIE I FILOSOFIE

    DEPARTAMENTUL DE FILOSOFIE

    COALA DOCTORAL FILOSOFIE

    LUCRARE DE DOCTORAT

    Concepte de baz n gndirea filosofic al lui

    Mohandas Karamchand Gandhi

    Conductor de doctorat: Absolvent:

    Prof. univ. dr. Egyed Pter Szenkovics Dezs

    Cluj

    2012

  • CONINUT

    1. Introducere

    2. Gandhi, omul

    2.1. Gandhi prin prisma autobiografiei i a scrierilor sale

    2.2. Portretul lui Gandhi prin prisma prietenilor, colegilor, biografilor i cercettorilor

    3. Contextul social-politic al activitii lui Gandhi n India

    3.1. Anii petrecui n Anglia i Africa de Sud

    3.2. Contextul social-politic din India n era lui Gandhi

    3.2.1. Micri reformiste hinduse n India colonial

    3.2.2. Micri naionaliste hinduse n India colonial: moderai vs. radicali

    3.2.3. Micri naionale musulmane n India colonial

    3.2.4. Congresul Naional Indian

    3.2.4.1. Congresul nainte de Gandhi

    3.2.4.2. Congresul n timpul lui Gandhi

    3.2.5. Rezumat

    4. Concepte centrale n gndirea filosofic a lui Gandhi

    4.1. Influene religioase cu impact asupra gndirii lui Gandhi

    4.2. Conceptul de Adevr (satya)

    4.2.1. Conceptul de Adevr n literatura religioas hindus

    4.2.2. Conceptul de Adevr al lui Gandhi

    4.2.3. Rolul social i politic al Adevrului

    4.3. Conceptul de nonviolen (ahimsa)

    4.3.1. Rdcinile religioase ale conceptului

    4.3.2.Ahimsa, ca categorie central n gndirea lui Gandhi

    4.3.3. Aplicaia social i politic a conceptului de nonviolen

    4.4. Conceptul de satyagraha

    4.4.1. Originea i etimologia noiunii satyagraha

    4.4.2. Satya, ahimsa, satyagraha noiuni etice interdependente

    4.4.3. Satyagraha ca doctrinp politic

    5. Relevana principiilor gandhiene n secolul XXI.

    6. Concluzii

    Glosar (lista numelor i noiunilor)

    Bibliografie

  • Cuvinte cheie

    Mohandas Karamchand Gandhi, Mahatma, Suflet Mare, India, Pakistan, putere colonial, satya,

    adevr, ahimsa, non-violen, satyagraha, swaraj, independen, hinduism, cretinism, naionalism

    hindus, naionalism musulman, britanici, Congresul Naional Indian.

    REZUMAT

    Concepte de baz n gndirea filosofic al lui Mohandas Karamchand Gandhi

    n urm cu peste ase decenii Mohandas Karamchand Gandhi a devenit victima unui extremist. n

    data de 30 ianuarie 1948, n timp ce se deplasa la locul unde obinuia s in rugciunea comun n faa

    a zecilor de mii de oameni, un hindus extremist, pe nume Nathuram Vinayak Godse cu trei mpucturi

    a pus capt vieii lui Mahatma Gandhi. Chiar i momentele dinaintea morii lui Gandhi stau ca mrturie

    despre viaa, gndirea i credina lui: He Ram, adic Of, Dumnezeule acestea erau ultimele

    cuvinte rostite de marele lupttor al libertii indiene, de liderul spiritual incontestabil, de marele

    gnditor politic i religios al Indiei moderne.

    Moartea lui Gandhi a pus capt unui capitol din istoria modern a Indiei, dar n acelai timp a

    nsemnat un nceput n istoria contemporan a umanitii. Poate prea o coinciden faptul c moartea

    celui supranumit Mahatma a nsemnat sfritul celei mai importante perioade din istoria modern a

    Indiei. i aici m refer la perioada marcat pe deoparte de euforia cauzat de sfritul dominanei

    coloniale i obinerea suveranitii, iar pe de alt parte de ncrctura emoional, psihic cauzat de

    divizarea Indiei. 15 august, respectiv 14 august 1947, dou date importante n istoria modern a Indiei:

    dovedirea suveranitii Indiei fa de Imperiul Britanic, respectiv ntemeierea statului musulman

    Pakistan. Iar cu puin timp dup aceste date istorice, o lume ntreag rmnea stupefiat la aflarea vetii

    referitoare la moarte ironic al lui Mahatma Gandhi: apostolul non-violenei (Nanda 2004. 264.) a

    czut victima violenei, forele rului, ale ntunericului au triumfat asupra binelui, asupra adevrului.

    Cu toate acestea ns, n viziunea mea, moartea lui Gandhi a deschis o nou epoc n istoria

    omenirii. Acest moment nefericit a nsemnat nceputul unei noi perioade, despre care putem spune c

    nc persist i care poate fi descris, caracterizat prin procesul de cercetare, de interpretare i de

    sistematizare al motenirii spirituale, al gndirii gandhiene. Paralel cu acest proces putem fi ns

  • martorii unui alt fenomen n strns legtur cu gndirea i principiile lui Mahatma Gandhi, pentru c

    rezistena non-violent i-a fcut apariia i n afara granielor Indiei, cum ar fi de pild micarea pentru

    egalitatea n drepturi al afro-americanilor condus de Martin Luther King jr. n Statele Unite, lupta anti-

    apartheid dus de negrii din Africa de Sud, sau chiar cazul Solidaritii din Polonia, care avea un singur

    scop, acela de a desfiina regimul comunist prin metode non-violente (Vezi BrownParel 241244.,

    Hardiman 2003. 253293., Allen 2008. 243245.).

    Teza de doctorat are ca ipotez central enunul conform cruia micarea naionalist condus de

    Gandhi a fost capabil s ntreac toate ncercrile i tentativele naionaliste precedente i s produc

    rezultatele scontate pentru c Mahatma pe de o parte considera politica ca fiind o aplicaie cotidian a

    religiei, iar pe de alt parte n conformitate cu concepia gandhian a politicii discursul gandhian de

    mobilizare al maselor folosea noiuni i concepte preluate din tradiia religioas hindus, fiind astfel

    cunoscute i populare n snul populaiei indigene. Aceste noiuni ns pe lng semnificaiile originale,

    n gndirea i discursul lui Gandhi au cptat noi sensuri, noi straturi semantice, ceea ce a fcut posibil

    ca acestea s fie interpretate i nelese ntr-un context social i politic modern. Prin lrgirea sferei

    semantice al acestor noiuni i meninerea sensurilor religioase originale Gandhi a reuit ca dintr-o

    mare mas de oameni, dintr-o populaie eterogen cu religii, tradiii, limbi i interese diferite s

    fureasc o naiune unit, capabil s acioneze ca un tot unitar n multe momente cheie ale luptei

    anticoloniale. Ca i o ipotez secundar, dar totodat important, teza de doctorat i propune s

    rspund i la ntrebarea dac conceptele gandhiene au vreo relevan n contextul social-politic al

    secolului XXI, dac principiile enunate i puse n practic n viaa cotidian de cel supranumit

    Mahatma pot fi considerate actuale n era globalizrii.

    Partea introductiv a tezei de doctorat pe lng formularea ipotezei conine i alte

    problematici considerate importante din perspectiva temei. Pe lng altele, aici se regsete i partea

    care conine factorii obiectivi i subiectivi referitoare la motivarea temei alese. Toate acestea au ca

    punct de plecare cele dou drumuri de studii i de cercetare efectuate n India n anii 1996, respectiv

    1998. Dar tot aici se regsete i descrierea metodelor de cercetare folosite n procesul de pregtire i

    finalizare a tezei de doctorat, care au la baz analiza i interpretarea comparativ a textelor, precum i

    analiza etimologic, morfologic i semantic al conceptelor considerate centrale, de baz n gndirea

    lui Mahatma Gandhi. Prezentarea metodelor de cercetare este urmat de o scurt enumerare al

    rezultatelor cercetrilor efectuate de-alungul celor trei ani de studii doctorale: participri la conferine

    internaionale i naionale, studii aprute sau n curs de apariie.

    n partea introductiv a tezei de doctorat se poate regsi i prezentarea acelor lucrri biografice i

    tiinifice care din punctul meu de vedere pot fi socotite cele mai importante din vasta bibliografie a

  • cercetrilor gandhiene. Aceste opere, conform tipologiei Chakrabarty, sunt grupate n trei mari

    categorii: opere biografice (cele mai importante fiind ale autorilor Romain Rolland, Louis Fischer,

    Kathryn Tidrick, Joseph Lelyveld i Jad Adams), monografii referitoare la gndirea social, politic i

    filosofic al lui Gandhi (monografii ale lui Rhagavan Iyer, Joan Bondurant, Bhikhu Parekh, Bidyut

    Chakrabarthy etc.). Din ceea de a treia categorie fac parte acele opere care abordeaz viaa i activitatea

    lui Mahatma Gandhi din perspectiv istoric, tocmai aceasta fiind cauza pentru care n cadrul tezei de

    doctorat nu m bazez pe aceste monografii, considernd c pe lng operele biografice nu au un aport

    semnificativ la corpusul cunotinelor i informailor relevante legate de Gandhi.

    n cadrul prezentrii lucrrilor aprute despre persoana, personalitatea i gndirea lui Mahatma

    Gandhi, trebuie menionat i faptul c din viaa tiinific romneasc lipsesc cu desvrire operele i

    monografiile legate de Gandhi n ciuda faptului c din mijlocul anilor 1990 editurile din Romnia au

    manifestat un interes crescut fa de religiile i cultura oriental, ceea ce s-a manifestat n numrul m

    are de cri aprute n aceast tematica. n timp ce interesul fa de operele gandhiene, fa de

    personajul istoric al luptei anticoloniale manifest o continuitate peste tot n lume, acest interes aproape

    c nu exist deloc n Romnia.

    Ultimul paragraf a prii introductive cuprinde enumerarea acelor persoane crora in s le

    mulumesc pentru ajutorul tiinific i moral acordat n decursul celor trei ani de studii doctorale.

    Cel de al doilea capitol al tezei (Gandhi, omul) ncearc s ne ofere o imagine ct mai clar

    despre Gandhi, omul, fr de care este aproape imposibil s nelegem gndirea filosofic al Mahatmei.

    De fapt aceast prezentare nu este una biografic, ci mai degrab a vrea s atrag atenia asupra faptului

    cum el nsui vorbete despre persoana lui (subcapitolul intitulat Gandhi prin prisma autobiografiei i

    a scrierilor sale). Totodat ns prin subcapitolul doi (Portretul lui Gandhi prin prisma prietenilor,

    colegilor, biografilor i cercettorilor) doresc s atrag atenia asupra nenumratelor fee ale lui Gandhi

    existente n Est i Vest. Cu alte cuvinte, doresc s prezint prerile i opiniile contemporanilor i a

    generaiilor urmtoare despre unul dintre cele mai semnificative personaje ale secolului XX.

    Cel de al treilea capitol al disertaiei purtnd titlul Contextul social-politic al activitii lui

    Gandhi n India are menirea de a crea contextul social i politic al evenimentelor petrecute n India la

    sfritul secolului XIX i primele decenii din secolul XX, fr de care este imposibil nelegerea corect

    a operei gandhiene. Pentru o nelegere adecvat a acesteia este foarte important ca cititorul s aib

    cunotine de baz referitoare la particularitile i evenimentele importante ale epocii respective.

    Primul subcapitol (Anii petrecui n Anglia i Africa de Sud) pe de o parte se refer la cei trei ani

    petrecui de Gandhi n India, iar pe de alt parte la cele aproape dou decenii petrecute n Africa de

  • Sud. Ambele perioade au un rol foarte important pentru c au avut un impact semnificativ asupra

    carierei i gndirii lui Mahatma Gandhi.

    Subcapitolul doi (Contextul social-politic din India n era lui Gandhi) are ca scop prezentarea

    acelor micri de reform i micri naionaliste hinduse i musulmane care au avut un rol important n

    trezirea i adncirea sentimentului naionalist n rndul maselor largi. Astfel sunt prezentat rolul i

    importana celor mai importante micri reformiste hinduse (Arya Samaj, Brahmo Samaj, Misiunea

    Ramakrishna), precum i scopurile propuse de cele dou aripi naionaliste ale hinduismului, cea

    moderat i radical. Constituie un subcapitol separat prezentarea naionalismului musulman i a

    principalelor teoretici ai acestuia. Dou subcapitole sunt dedicate Congresului Naional Indian. Dac n

    prima se poate regsi att scurta istorie al Congresului de la data nfiinrii pn la apariia lui Gandhi

    pe scena politic indian, ct i scopurile declarate i metodele aplicate, cel de al doilea focuseaz pe

    prezentarea Congresului al crui lider politic i spiritual devine Mahatma Gandhi.

    Cel de al patrulea capitol intitulat Concepte centrale n gndirea filosofic a lui Gandhi

    constituie i partea central, miezul disertaiei care este dedicat analizei conceptelor i categoriilor

    centrale ale gndirii lui Mohandas Karamchand Gandhi, concepte care au avut un rol semnificativ n

    trezirea sentimentului naionalist i formarea naiunii indiene n primele decade ale secolului XX.

    Astfel m focusez asupra analizei etimologice ale conceptelor de satya1 (adevr), ahimsa2 (dreptate) i

    pe o categorie care are la baz cele dou concepte enumerate mai nainte, satyagraha3 (susinerea

    necondiionat a adevrului). Pe lng analiza etimologic al acestor concepte, n cazul fiecruia voi

    ncerca s evideniez i modificrile efectuate de ctre Gandhi n coninutul semantic al noiunilor,

    pentru c n gndirea i discursul gandhian vechile noiuni preluate din tradiia religioas hindus

    capt noi straturi semantice care fac posibil interpretarea acestora ntr-un context nou, de data asta una

    social-politic i nu religioas.

    n cadrul subcapitolului intitulat Influene religioase cu impact asupra gndirii lui Gandhi se

    regsete o scurt trecere n revist al principalelor influene religioase i filosofice care au avut un

    impact semnificativ asupra gndirii gandhiene. M refer la influene spirituale cum ar fi influena

    1 Are semnificaia de adevr i constituie una dintre cele mai vechi noiuni ale religiilor indiene (hinduism, jainism, buddhism).

    2 Are semnificaia de non-violen i constituie una dintre cele mai importante principii religioase n India, care, n majoritatea religiilor indiene, se manifest printr-o atitudine, printr-un comportament uman care refuz orice fel de agresiune, violen.

    3 Semnificaia original a noiunii este cea de susinerea necondiionat a adevrului. Este folosit de fapt la descrierea acelor metode de rezisten i nesupunere non-violent, care au fost dezvoltate de ctre Gandhi nc din perioada petrecut n Africa de Sud, i care sunt bazate pe principiul dreptii. Esena acestei metode este ca individul, grupuri de oameni sau chiar o ntreag naiune s refuze supunerea legilor despre care se dovedesc a fi nedrepte.

  • hindus, care st la baza filosofiei gandhiene, sau cea cretin i jain sau chiar influena tolstoian

    asupra lui Gandhi.

    Tot capitolul patru este cel care pe lng analiza conceptelor centrale prin prisma prezentrii

    i analizei celor dou enunuri importante legate de conceptul de Dumnezeu, Dumnezeul este Adevr

    i Adevrul este Dumnezeul, ofer posibilitatea de a urmri dezvoltarea intelectual i spiritual al

    lui Mahatma Gandhi

    Toate aceste analize se bazeaz pe bibliografia primar, adic pe scrierile lui Mahatma Gandhi i

    pe cteva monografii considerate a fi de fundamentale n cercetarea gandhian. Sursele operelor

    gandhiene au la baz autobiografia aprut n limba englez i maghiar (Gandhi 1997, Gndh 2009),

    volumul retradus i editat n limba maghiar de ctre subsemnatul, care a aprut la Editura Kriterion n

    anul 2010 (Hind Szvardzs, avagy az indiai nkormnyzat), i cele 98 de volume aprute cu titlul

    Collected Works of Mahatma Gandhi,4 care constituie de fapt o colecie a celor mai importante lucrri

    i opere gandhiene, aprut att n format tiprit, ct i digital.

    n acelai timp ns toate aceste analize legate de opera gandhian i de conceptele de baz ale

    acesteia se sprijin pe operele unor cercettori renumii i recunoscui ale breslei, cum ar fi de exemplu

    Ajay Shanker Rai, Bal Ram Nanda, Bhikhu Parekh, Bidyut Chakrabarthy, Douglas Allen, David

    Hardiman, Edward Thompson, Glyn Richards, Joan V. Bondurant, Kathryn Tidrick, Raghavan N. Iyer,

    Ravindra Varma, Terrence J. Rynne etc.

    Cel de al cincilea capitol al disertaiei (Relevana principiilor gandhiene n secolul XXI.) i pune

    ntrebarea dac toat opera gandhian, dac conceptele i noiunile centrale ale acesteia mai au ceva de

    spus, mai au vreo relevan pentru individul i societatea secolului XXI. Ferma mea convingere este c

    bolile lumii globalizate, cum ar fi fanatismul religios i terorismul global, criza financiar i

    economica, care are la baz criza moral al individului i al societii, sau marile probleme legate de

    creterea continu al amprentei ecologice pot gsi rspuns n viaa i opera lui Mahatma Gandhi. Sunt

    convins c opera gandhian are relevan i actualitate i n secolul XXI, singura ntrebare este dac ca

    i individ, respectiv societate suntem sau vom fi capabili s nelegem i s i punem n practic

    mesajul gandhian. Altfel spus ntrebarea este c, cunoscnd marile probleme actuale ale omenirii i

    provocrile viitorului, vom fi capabili s facem pasul mental, spiritual necesar pentru o corect

    nelegere, interpretare i practicare a ceea ce nseamn principiile gandhiene.

    Ultimul capitol al disertaiei formuleaz concluziile i ncearc s dea un rspuns la toate

    ntrebrile ivite de-alungul tezei.

    4 Ediia digital al celor 98 de volume poate fi accesat pe http://www.gandhiserve.org/cwmg/cwmg.html.

  • Prin prisma celor cinci capitole ale disertaiei se poate trage concluzia cum c cercetarea de fa

    este una interdisciplinar, care are tangene att cu filosofia religiei i filosofia politic, ct i cu istoria

    religiilor, i chiar istoria colonialismului indian. Aceast delimitare este dictat chiar de tema aleas i

    metodele folosite, pentru c analiza conceptelor i noiunilor gandhiene, dimensiunile filosofice ale

    gndirii gandhiene, sunt prezentate ntr-un context istoric i religios, fr de care corecta interpretare i

    nelegere al acestora este pur i simplu imposibil. Chiar i noiunile cele mai des folosite n cadrul

    disertaiei evideniaz aceast interdisciplinaritate: dac noiuni ca adevr, Dumnezeu, iubire sunt

    noiuni mprumutate din terminologia filosofiei, altele precum rezisten non-violent, independen,

    suveranitate, autonomie, autoguvernare sunt familiare politologiei i filosofiei politice. Totodat trebuie

    menionat i faptul c n cazul lui Gandhi de fapt nici nu se poate vorbi de o astfel de delimitare strict,

    tocmai datorit faptului c n interpretarea i definiia lui proprie ntre religie i politic nici nu exist

    vreo diferen major, politica fiind numai o aplicare a religiei n viaa cotidian. Aceast definiie a

    politicii are la baz convingerea religioas a lui Gandhi, el considernd c a crede n Dumnezeu

    nseamn credina n Adevrul Suprem, nencetata i necondiionata cutare al acestui Adevr trebuie

    s marcheze fiecare moment din viaa unui om. Astfel devine imposibil ns delimitarea dintre

    filozofie, religie i politic.

  • Bibliografie

    Bibliografia primar:

    GANDHI, Mahatma

    (1998): Az erklcsisg vallsa. Budapest: Farkas Lrinc Imre Knyvkiad (fordtotta s a

    bevezet tanulmnyt rta Baktay Ervin);

    GANDHI, M. Karamchand

    (1931): Nature of God, Young India, 31-12-1931, 427428.

    (1960): My Non-Violence, Ahmedabad: Navajivan Publishing House

    (1999a): A Remarkable Address. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 31.

    kt. 367369. (utols ltogats: 2011.02.13.)

    (1999b): Truth vs. Brahmacharya. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    25. kt. 290293. (utols ltogats: 2010.04.21.)

    (1999c): Handicap of Mahatmaship. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    43. kt. 202204. (utols ltogats: 2011.09.19.)

    (1999d): My Shame and Sorrow. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 45.

    kt. 305308. (utols ltogats: 2011.09.21.)

    (1999e): The Sin of Secrecy. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 2. kt.

    125127. (utols ltogats: 2010.03.05.)

    (1999f): Message to the Nation. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 49.

    kt. 5253. (utols ltogats: 2011.11.08.)

    (1999g): Statement to Reuter. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 53. kt.

    312. (utols ltogats: 2011.11.10.)

    (1999h): Speech at A.I.C.C. Meeting Ganhati. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (1

    98. kt.). 37. kt. 435437. (utols ltogats: 2010.03.05.)

    (1999i): Why I am a Hindu. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 40. kt.

    290291. (utols ltogats: 2011.09.21.)

    (1999j): Interview to Associated Press. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.). 59. kt. 274277. (utols ltogats: 2012.01.10.)

    (1999k): Speech at Womans Meeting, Madras. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (1

    98. kt.). 62. kt. 307311. (utols ltogats: 2012.03.09.)

    (1999l): Caste has to go. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 68. kt. 151

    153. (utols ltogats: 2012.04.19.)

    (1999m): Discussion with John R. Mott. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.). 70. kt. 7481. (utols ltogats: 2012.05.15.)

    (1999n): Speech at Villages Meeting, Pudupalyam. In. The Collected Works of Mahatma

    Gandhi (198. kt.). 30. kt. 458461. (utols ltogats: 2011.03.05.)

  • (1999o): Speech at AISA Meeting. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 86.

    kt. 97. (utols ltogats: 2011.03.05.)

    (1999p): Position of Woman. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 23. kt.

    468469. (utols ltogats: 2010.03.05.)

    (1999q): Speech at Bhagami Samaj. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    16. kt. 270277. (utols ltogats: 2010.03.05.)

    (1999r): Speech at Meeting of Missionaries. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.). 32. kt. 194199. (utols ltogats: 2010.03.05.)

    (1999s): To Correspondents. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 25. kt.

    181183. (utols ltogats: 2010.06.11.)

    (1999u): Anasaktiyoga. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 46. kt. 164

    209. (utols ltogats: 2011.07.13.)

    (1999v): A Letter. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 98. kt. 67. (utols

    ltogats: 2011.11.15.)

    (1999w): Notes. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 32. kt. 335340.

    (utols ltogats: 2011.11.15.)

    (1999x): Talk to Hindus. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 95. kt. 407

    408. (utols ltogats: 2011.11.09.)

    (1999y): Answer to Questions. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 70. kt.

    138142. (utols ltogats: 2011.07.19.)

    (1999z): Discussion with Christian Missionaries. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi

    (198. kt.). 78. kt. 4950. (utols ltogats: 2011.07.26.)

    (1999aa): Letter to Martin C. Miller. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    52. kt. 23. (utols ltogats: 2011.02.18.)

    (1999ab): Letter to Narandas Gandhi. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    49. kt. 381384. (utols ltogats: 2011.07.26.)

    (1999ac): Presidential Address at Kathiawar Political Conference. In. The Collected Works of

    Mahatma Gandhi (198. kt.). 30. kt. 5368. (utols ltogats: 2011.07.27.)

    (1999ad): Letter to Prabhudas Gandhi. In The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    56. kt. 240241. (utols ltogats: 2011.07.26.)

    (1999ae): Letter to P. G. Mathew. In The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 56.

    kt. 128. (utols ltogats: 2011.09.28.)

    (1999af): Not Even Half-Mast. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 29.

    kt. 407410. (utols ltogats: 2010.07.21.)

    (1999ag): All About the Fast. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 29. kt.

    209212. (utols ltogats: 2010.07.21.)

    (1999ah): God is One. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 29. kt. 187

    190. (utols ltogats: 2010.07.21.)

    (1999ai): What is Truth?. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 25. kt.

    135138. (utols ltogats: 2010.07.14.)

  • (1999aj): Notes on Sanatana. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 32.

    kt. 335336. (utols ltogats: 2010.09.27.)

    (1999ak): On Ahimsa. Replay to Lala Lajpat Rai. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi

    (198. kt.). 15. kt. 251254. (utols ltogats: 2010.04.13.)

    (1999al): History of the Satyagraha Ashram. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.). 56. kt. 142193. (utols ltogats: 2011.05.21.)

    (1999am): From Europe. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 33. kt. 71

    74. (utols ltogats: 2010.03.07.)

    (1999an): To the Princess. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 76. kt.

    9295. (utols ltogats: 2012.03.19.)

    (1999ao): How Can Violence Be Stopped? In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.). 90. kt. 373374. (utols ltogats: 2012.03.19.)

    (1999ap): Meaning of Non-Violence. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    67. kt. 261264. (utols ltogats: 2012.03.19.)

    (1999aq): Civil Liberty. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 72. kt. 363

    365. (utols ltogats: 2012.03.26.)

    (1999ar): An Appeal to the Nation. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.) 28.

    kt. 307312. (utols ltogats: 2010.02.19.)

    (1999as): Statement to Disorders Inquiry Committee. In. The Collected Works of Mahatma

    Gandhi (198. kt.) 19. kt. 206209. (utols ltogats: 2011.09.19.)

    (1999at): Satyagraha in South Africa. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.)

    34. kt. 1127. (utols ltogats: 2012.03.17.)

    (1999au): Interview to Nirmal Kumar Bose. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.) 65. kt. 316320. (utols ltogats: 2012.07.16.)

    (1999av): Letter to Duke of Connaught. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.) 22. kt. 294296. (utols ltogats: 2011.11.11.)

    (1999aw): The Mussulman Representation. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.) 20. kt. 431433. (utols ltogats: 2011.09.19.)

    (1999ax): Fasting in Satyagraha. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 79.

    kt. 294296. (utols ltogats: 2012.07.06.)

    (1999ay): Non-Violence of the Brave. In The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    79. kt. 152153. (utols ltogats: 2012.07.06.)

    (1999az): The Theory and Practice of Passive Resistance. In The Collected Works of Mahatma

    Gandhi (198. kt.). 14. kt. 216218. (utols ltogats: 2010.01.21.)

    (1999ba): Notes. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 24. kt. 336344.

    (utols ltogats: 2010.04.27.)

    (1999bb): A Discussion with Maurice Frydman. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi

    (198. kt.) 69. kt. 320321. (utols ltogats: 2011.09.19.)

    (1999bc): Letter to Dadachanji. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 57.

    kt. 204205. (utols ltogats: 2011.01.23.)

  • (1999bd): Speech at Panampet. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 63.

    kt. 199200. (utols ltogats: 2011.05.18.)

    (1999be): Foreword to Volume of Gokhales Speeches. In. The Collected Works of Mahatma

    Gandhi (198. kt.). 16. kt. 265269. (utols ltogats: 2010.01.21.)

    (1999bf): For the Readers Past and Present of Young India. In. The Collected Works of

    Mahatma Gandhi (198. kt.). 27. kt. 147149. (utols ltogats: 2010.11.14.)

    (1999bg): Interview with Dr. John Mott. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198.

    kt.). 45. kt. 142146. (utols ltogats: 2011.05.22.)

    (1999bh): Indictment. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.) 41. kt. 2731.

    (utols ltogats: 2011.03.17.)

    (1999bi): Interview with Prof. Mays. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.).

    70. kt. 261264. (utols ltogats: 2012.01.11.)

    (1999bj): Discussion with Abdul Ghaffar Khan. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (1

    98. kt.). 74. kt. 128132. (utols ltogats: 2012.02.15.)

    (1999bk): To American Friends. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 32.

    kt. 411416. (utols ltogats: 2011.03.27.)

    (1999bl): To Requests. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 90. kt. 12.

    (utols ltogats: 2012.08.12.)

    (1999bm): To Every Britton. In. The Collected Works of Mahatma Gandhi (198. kt.). 78. kt.

    386388. (utols ltogats: 2012.05.05.)

    (2009): nletrajz, avagy ksrleteim az Igazsggal. Budapest: Etalon kiad

    (2010): Hind Szvardzs, avagy az indiai nkormnyzat. Kolozsvr: Kriterion Knyvkiad

    Bibliografia secundar:

    AKLAN Anna Katalin (szerk.)

    (. n.): Gandhi. Esszk, aforizmk, idzetek. Budapest: General Press Kiad

    AJAY, Shanker Rai

    (2000): Gandhian Satyagraha: An analytical and critical approach (Gandhian studies and peace

    research series). New Delhi: Concept Publishing Company

    ANAND, Y. P.

    (2010): The Relationship beetween Leo Tolstoy and Mahatma Gandhi A Historical Review. In.

    Dialogue 12. kt. 2. sz. oldalszm nlkl (elrhet:

    http://www.asthabharati.org/Dia_Oct%20010/y.p..htm, utols ltogats: 2012.08.11.)

    BALOGH Andrs et al.

    (2002): Nemzet s nacionalizmus. zsia, Afrika, Latin-Amerika. Budapest: Korona Kiad

    BASHAM, Arthur Llewellyn (ed.)

    (2007): The Illustrated Cultural History of India. Oxford: Oxford University Press

  • BILGRAMI, Akeel

    (2003): Gandhi, the Philosopher. In. Economic and Political Weekly, Vol. 38., No. 39.

    (September 27 October 3), http://www.jstor.org/stable/4414080, 4159-4165. (utols

    ltogats: 2010. december 11.)

    (2011): Gandhis Religion and Its Relation to Politics. In. Judith M. Brown Anthony Parell

    (ed.): The Cambridge Companion to Gandhi, Cambridge University Press, 93-117.

    BONDURANT, Joan V

    (1965): Conquest of Violence. The Gandhian Philosophy of Conflict. Berkeley, Los Angeles,

    London: University of California Press

    BOSE, Anima:

    (1981): A Gandhian Perspective on Peace. In. Journal of Peace Research, 18. kt., 2. szm, 159-

    164, elrhet: http://www.jstor.org/stable/424207 (utols ltogats: 2010. december 11.)

    CHAKRABARTY, Bidyut:

    (2006): Social and Political Thought of Mahatma Gandhi. London: Taylor & Francis e-Library

    DOUGLAS, Allen

    (2008): Mahatma Gandhis Philosophy of Violence, Nonviolence and Education. In. Douglas

    Allen (ed.): The Philosophy of Mahatma Gandhi for the Twenty-First Century. Lanham:

    Lexington Books

    DZSAVHARLL, Nehru:

    (1981): India flfedezse. Budapest: Eurpa knyvkiad

    GAUDAPA-AKARA-SADNANDA

    (2010): Advaita Vednta. Bucureti: Editura Herald (fordtotta, elszt s jegyzeteket rta NEDU,

    Ovidiu Cristian)

    GODREJ, Farah

    (2006): Nonviolence and Gandhi's Truth: A Method for Moral and Political Arbitration. In. The

    Review of Politics; Spring 2006/2., 287317.

    GTHY Vera

    (1987): Gandhi. letek s korok sorozat. Budapest: Akadmiai Kiad

    (2009): Utosz. In. Mhandsz Karamcsad Gndh: nletrajz, avagy ksrleteim az Igazsggal.

    Budapest: Etalon kiad. 440464.

    GTHY Vera BALOGH Andrs

    (2000): Akik nyomot hagytak a 20. szzadban. Gandhi. Budapest: Napvilg Kiad

    GLASENAPP, von Helmuth

    (1993): Az t vilgvalls. Budapest: Gondolat-Tlentum

    HARDIMAN, David

    (2003): Gandhi in His Time and Ours. The global legacy of his ideas. London: Hurst and

    Company

  • (2011): Gandhis Global Legacy. In. BROWN, Judith M. PAREL Anthony (ed.). The

    Cambridge Companion to Gandhi. Cambridge: Cambridge University Press, 239257.

    HOMER, Alexander Jack (ed.)

    (1994): The Gandhi Reader. A Sourcebook of His Life and Writings. New York: Grove Press

    HOSSZ Hortenzia

    (.n.): A hindu nacionalizmus kt tjn: Rabindranath Tagore s Mohandas Karamchand

    Gandhi. [doktori disszertci, Miskolci Egyetem BTK, Miskolc, 2009.]

    IYER, Rhagavan N.

    (1973): The Moral and Political Thought of Mahatma Gandhi. New York: Oxford University

    Press

    JOHNSON, Will J.

    (2010): Oxford Dictionary of Hinduism. New York: Oxford Uniersity Press.

    KNOBLOCH, Kevin

    (2012): Change Ourselves, Change the World. In. Earthwise. News and Ideas for UCS Members

    and Activists. 14. kt. 4. sz. (2012. sz). 2. elrhet:

    http://www.ucsusa.org/assets/documents/earthwise/earthwise-fall-2012.pdf (utols

    ltogats: 2012. szeptember 1.).

    KING, Martin Luther

    (2010): Stride Toward Freedom. The Montgomery Story. Boston: Beacon Press

    KULKE, Hermann ROTHERMUND, Dietmar

    (2003): O istorie a Indiei. Bucureti: Editura Artemis

    LAVRIN, Janko

    (1960): Tolstoy and Gandhi. In. Russian Review. Vol. 19, No. 2., 132139. elrhet:

    http://www.jstor.org/stable/126735. (utols ltogats: 2010.11.12.)

    MAJMUDAR, Uma

    (2005): Gandhiss Pilgrimage of Faith. From Darkness to Light. Albany: State University of

    New York Press.

    MARKOVITS, Claude

    (2004): The Un-Gandhian Gandhi. The Life and Afterlife of the Mahatma. London: Anthem Press

    MEHRA, Parshotam

    (1987): A Dictionary of Modern Indian History 17071947. Delhi: Oxford University Press

    MURTI, Ramana V. V.

    (1968): Influence of the Western Tradition on Gandhian Doctrine. In. Philosophy East and West.

    Vol. 18, No. 1/2. (Jan.Apr. 1968), 5565. elrhet: http://www.jstor.org/stable/1398036.

    (utols ltogats: 2010.11.12.)

    NANDA, Bal Ram

    (2004): Three Statesmen. Gokhale, Gandhi, and Nehru. Delhi: Oxford University Press

  • NKRUMAH, Kwame

    What I Mean by Positive Action.

    elrhet:http://www.democraticunderground.com/discuss/duboard.php?az=view_all&address=27

    7x471 (utols ltogats: 2012.09.13.)

    OLIVELLE, Patrick (ed.)

    (2009): Upanisads. New York: Oxford University Press

    PAREKH, Bhikhu C.

    (1991): Gandhis Political Philosophy. A Critical Examination. London: Macmillan

    (1997): Gandhi (Past Masters Series), Oxford University Press.

    POLAK, Milie Graham

    (.n.): Mr. Gandhi: The Man. Elrhet: www.mkgandhi.org/ebks/gandhitheman.pdf (utols

    ltogats: 2012.03.13.)

    PRABHUPADA, Bhaktivenanda Swami

    (1993): A Bhagavad-Gt gy, ahogy van. Budapest: Bhaktivedanta Book Trust

    PUSKS Ildik

    (1991) India bibliogrfia. India Bibliography. Budapest: Akadmiai Kiad

    RADHAKRISHNAN, Sarvepalli (ed.).

    (2010): Mahatma Gandhi. Essays & Reflections. Mumbai: Jaico Publishing House

    RICHARDS, Glyn

    (1996): Gandhis Concept of Truth and the Advaita Tradition. In. Religious Studies, March 1996

    (Vol. 22, No. 1.), 114.

    (2005): The Philosophy of Gandhi, Taylor and Francis e-Library

    RYNNE, Terence J.

    (2009): Gandhi & Jesus. The Saving Power of Nonviolence. New York: Orbis Books,

    SANKARA

    (1996): A Brahma-sztra magyarzata. Budapest: Kossuth Kiad (fordtotta, az elszt s a

    jegyzeteket rta Rzsa Ferenc)

    SHAKIR, Moin

    (.n.): Gandhi, Azad and Nationalism. New Delhi: Sampradayikta Virodhi Committee

    SRINIVAS, Mysore Narasimhachar

    (1995): Gandhis Religion. In. Economic and Political Weekly. Vol. 30, No. 25., 14891491.

    elrhet: http://www.jstor.org/stable/i404720. (utols ltogats: 2010.11.13.)

    TAGORE, Rabindranath

    (1949): Gandhi the Man. In. KSHITIS, Roy (ed.). The Visva-Bharati Quarterly, Gandhi

    Memorial Peace Number, Santiniketan, 1938. oktber 2., 1013. elrhet:

    http://ia600407.us.archive.org//load_djvu_applet.php?file=10/items/GandhiMemorialPeaceNumb

    er/GandhiMemorialPeaceNumber.djvu (utols ltogats: 2012.07.23.)

  • TENIGL-TAKCS Lszl (ed.)

    (1993): Upanisadok II. Budapest: Farkas Lrincz Imre kiad

    (1994): Upanisadok I. Budapest: Farkas Lrincz Imre kiad

    (1997): India trtnete. Budapest: Medicina A Tan Kapuja Buddhista Fiskola

    THOMPSON, Edward:

    (2010): Gandhi: A Character Study. In. RADHAKRISHNAN, Sarvepalli (ed.): Mahatma

    Gandhi. Essays & Reflections On His Life and Work. Mumbai: Jaico Publishing House

    TIDRICK, Kathryn

    (2006): Gandhi. A Political and Spiritual Life. London-New-York: I. B. Tauris

    TOLSTOY, Leo

    (.n.): The Kingdom of God is within you. elrhet:

    http://manybooks.net/titles/tolstoyletext038tkhw10.html (utols ltogats: 2012.08.23.)

    VARMA, Ravindra

    (2001): The Spiritual Basis of Satyagraha. Ahmedabad: Navajivan Publihing House

    ZIMMER, Heinrich

    (1997): Filozofiile Indiei. Bucureti: Editura Humanitas


Recommended