+ All Categories
Home > Documents > studiul meu despre istoria slujbei Botezului şi a riturilor adiacente

studiul meu despre istoria slujbei Botezului şi a riturilor adiacente

Date post: 02-Feb-2017
Category:
Upload: phamdan
View: 244 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
24
1 © www.teologie.net SLUJBA BOTEZULUI ŞI RITURILE ADIACENTE. STUDIU ISTORICO-LITURGIC ŞI PROPUNERI ASUPRA TEXTULUI Ieromonah Petru Pruteanu www.teologie.net / 2015 Analizând atent Slujba Botezului şi riturile adiacente după forma şi conţinutul expus în Molitfelnicul românesc actual, ne confruntăm cu o serie de probleme teologice şi practice cărora, uneori, li s-au dat explicaţii sau soluţii unilaterale, pe alocuri contrare ideii pentru care un element sau altul au fost concepute iniţial în cult. De aceea am hotărât să abordez istoric, liturgic şi textual fiecare element în parte, iar acolo unde am considerat de cuviinţă, am venit cu unele propuneri de îmbunătăţire a textului liturgic în direcţia revenirii la sensurile primare ale rugăciunilor şi riturilor. Tendinţa de a specula pe marginea formei şi a conţinutului actual, fără o analiză a vechilor Evhologhii, dar şi a altor surse istorice 1 , în special al celor mai vechi decât primele Evhologhii păstrate, mi se pare deosebit de periculoasă şi fără sorţi de izbândă. Primul lucru de care trebuie să ţinem cont este faptul că riturile baptismale de astăzi au trecut prin următoarele etape generale de dezvoltare: a) o evoluţie aproape continuă a formei şi conţinutului, începând cu secolul I şi până în secolul al XIII-lea, de obicei Botezul fiind legat de Liturghie, inclusiv în cazul copiilor; b) ruperea Botezului de Liturghie (aproximativ în secolul al XIII-lea), transformarea lui într-o slujbă particulară 2 şi unirea diferitor elemente pre- şi post-baptismale într-o singură rânduială (sec. XV-XVI), renunţându-se la complexitatea lor de altă dată; c) uniformizarea rânduielii Botezului şi a riturilor adiacente în toate Bisericile Ortodoxe Locale (sec. XVI-XVII) – lucru la care a contribuit în mare măsură apariţia ediţiilor tipărite a Molitfelnicului. Această uniformizare, ca şi în cazul Liturghiei şi a altor rânduieli de cult, nu s-a făcut după cele mai bune manuscrise şi nu în baza unui consens pan-ortodox sau măcar regional, ceea ce 1 A se vedea bibliografia indicată la sfârşitul acestui studiu. De obicei, în notele de la subsol, nu am menţionat ediţiile şi informaţii cu referire la bibliografia folosită. 2 În special după secolul al XIII-lea Tainele Bisericii, inclusiv Împărtăşirea (care e Taina Sinaxei prin excelenţă) au fost văzute ca rituri particulare, rupte de aspectul comunitar al Bisericii.
Transcript
  • 1 www.teologie.net

    SLUJBA BOTEZULUI I RITURILE ADIACENTE. STUDIU ISTORICO-LITURGIC I PROPUNERI ASUPRA TEXTULUI

    Ieromonah Petru Pruteanu

    www.teologie.net / 2015

    AnalizndatentSlujbaBotezuluiiriturileadiacentedupformaiconinutul

    expus n Molitfelnicul romnesc actual, ne confruntm cu o serie de probleme

    teologiceipracticecrora,uneori, lis-audatexplicaiisausoluiiunilaterale,pe

    alocuricontrareideiipentrucareunelementsaualtulaufostconceputeiniialn

    cult. De aceea am hotrt s abordez istoric, liturgic i textual fiecare element n

    parte, iar acolo unde am considerat de cuviin, am venit cu unele propuneri de

    mbuntire a textului liturgic n direcia revenirii la sensurile primare ale

    rugciuniloririturilor.Tendinadeaspeculapemargineaformeiiaconinutului

    actual,froanalizavechilorEvhologhii,dariaaltorsurseistorice1,nspecialal

    celor mai vechi dect primele Evhologhii pstrate, mi se pare deosebit de

    periculoasifrsorideizbnd.

    Primullucrudecaretrebuiesinemcontestefaptulcriturilebaptismalede

    astziautrecutprinurmtoareleetapegeneralededezvoltare:

    a) oevoluieaproapecontinuaformeiiconinutului,ncepndcusecolulI

    ipn n secolul al XIII-lea,deobicei Botezul fiind legat de Liturghie, inclusiv n

    cazulcopiilor;

    b) ruperea Botezului de Liturghie (aproximativ n secolul al XIII-lea),

    transformarea lui ntr-o slujb particular2 i unirea diferitor elemente pre- i

    post-baptismale ntr-o singur rnduial (sec. XV-XVI), renunndu-se la

    complexitatealordealtdat;

    c) uniformizarea rnduielii Botezului i a riturilor adiacente n toate

    Bisericile Ortodoxe Locale (sec. XVI-XVII) lucru la care a contribuit n mare

    msur apariia ediiilor tiprite a Molitfelnicului. Aceast uniformizare, ca i n

    cazul Liturghiei i a altor rnduieli de cult, nu s-a fcut dup cele mai bune

    manuscrise i nu n baza unui consens pan-ortodox sau mcar regional, ceea ce

    1Asevedeabibliografiaindicatlasfritulacestuistudiu.Deobicei,nnoteledelasubsol,nuammenionatediiileiinformaiicureferirelabibliografiafolosit.2nspecialdupsecolulalXIII-leaTaineleBisericii,inclusivmprtirea(careeTainaSinaxeiprinexcelen)aufostvzutecarituriparticulare,ruptedeaspectulcomunitaralBisericii.

  • 2 www.teologie.net

    justific pstrarea unor particulariti locale ale rnduielilor i, parial,

    ndrepteterevizuireaunorelementediscutabile.

    ncontinuarevoiprezentarnduialaactualaSlujbei Botezuluiiariturilor

    adiacente,aducnduneleexplicaiideordinistoriciliturgiclaanumiteelemente

    alernduielii.IatdeciceavemnediiileactualealeMolitfelniculuiromnesc3:

    I. Rnduiala n ziua nti, la femeia luz,careadevenit,ntimp,primul

    rit pre-baptismal, chiardacdenumireaei nu reflect o legtur cu candidatul la

    Botez, ci doar cu mama acestuia. n prezent rnduiala este alctuit din

    urmtoareleelemente:

    a) O rnduial special de sfinire a apei, pe care o gsim doar n

    Molitfelniculromnesc4,desprecareiprinteleprof.EneBranite,recunoatec

    este o particularitate local recent, dar aprob i legalizeaz citirea ei, fcnd

    trimiterelafaptulcigreciistropesccasanou-nscutuluicuapsfinit.5Nus-a

    precizat ns c grecii fac aceast stropire cu agheasm mic (obinuit)6, iar

    rugciuneadinMolitfelniculnostruestedefaptornduialprescurtat asfinirii

    aghesmei mici i nu o sfinire a unei ape speciale, aa cum cred unii, ajungnd

    chiarsspuncfemeia nuarputeafistropitcuagheasmobinuitnaceast

    perioad din cauza necuriei. O astfel de interpretare despre necesitatea unei

    apespecialeputeaficauzatidedescriereaoarecumconfuzpecareofaceSf.

    Simeon al Tesalonicului (1429) acestui ritual, cnd spune c [preotul]

    binecuvntnd apa cu semnul crucii, n vederea dumnezeiescului Botez, stropete

    casa, pecetluind i pruncul... ca s fie pzit pn la mntuitorul Botez,frsspun

    nimic destropireamamei.7Dar naintedeacestecuvinte, totSf.Simeonspunec

    rugndu-se pentru mntuirea mamei pruncului, preotul i d ei i femeilor celor

    mpreun cu dnsa, din darul i din apa sfinit (agheasm), le d voie s lucreze i

    3Molitfelnic,Ed.IBMBOR,Bucureti,2002i2013.4 StudiindMolitfelnicele la care am avut acces, amobservatc aceastrugciune apare pentruprima dat nTrebnicul de laChiinu 1908 (cea mai bogat ediie a Molitfelnicului romnesc, dei tiprit nc cu litere slavoneti), iar din perioadainterbelic,ntoateMolitfelniceleromneti.5Cf.Liturgica Special, Ed.Lumeacredinei,Bucureti2005,pp.362-363.Defapt,acestmanualare foartemultelacunencepriveteabordareaistoricaMolitfelnicului,asevedeamaialeslaCununieiSf.Masluundeinformaiiledeordinistoriclipsescaproapecudesvrire.6 Mai multe ediii ale Molitfelnicului grecesc prescurtat ( ) pun rnduiala aghesmei mici nainte deRugciuneapentrufemeialuz, frsaibvreornduialspecialdesfinireaapei(asevedeaediiiledelaAthena2004,2007.a.).7Cf. Dialogul 59,(nTratat,vol.I,Suceava2002,)p.107.LegturasimbolicaacesteiapesfinitecuceaaBotezului,pecareofaceSf.Simeonaici,facepartedintr-unirntregdeinterpretrisimbolicepealocuriexagerateilipsitederealismteologic,aacumiestespecificacestuiSfntPrinte.

  • 3 www.teologie.net

    de nimic s nu fie oprite, s fie curate i fr temere de nlucirile vicleanului.8Prin

    urmare,Sf.Simeonnuspunecfemeialuznupoatefistropitcuagheasmsau

    s beadin ea, i nicicagheasmarespectiv ar trebuisfinitprintr-orugciune

    special (alctuit tocmai n sec. XX de romni), mai ales c unii codici ai vremii

    vorbescnacestcazchiardeagheasmdelaBoboteaz.9

    Pe de alt parte, avnd n vedere complexitatea i istoria ntortocheat a

    Slujbeimicidesfinireaapei10,uneoriseimpuneorugciunespecialdesfinire

    aapei,darnunsensulcapasfinitarfiunacutotulspecialicuodestinaie

    precis,cicaovariantalternativdeslujbaaghesmeimici.

    b) Trei rugciuni pentru mam (femeia luz/ lehuz), una pentru

    moa i nc una pentru alte femei care au asistat la natere.nprimulrnd,

    trebuie s precizm c aceste rugciuni apar destul de trziu n Evhologhiile

    greceti(sec.XIV),11iarintroducerealorestelegatdedorinadeafacerugciuni

    pentru ntrirea fizic a femeii care a nscut, dar mai ales de anumite percepii

    mozaicefadenecuriaacestorfemeiiacelorcares-auatinsdeea(cf.Levitic,

    cap.12).Acestepercepii,aacumvedemidinistoriarnduielii,aufostignorate

    nprimul mileniucretin(n bazatextului de la Galateni 4:9-10)12, iar n prezent

    rmnneneleseioarecumjustificatcriticatedeunii.naldoilearnd,observm

    c din cauza naterilor la maternitate sau n alte instituii medicale specializate

    (undemamacucopilulsuntinternaipentructevazile),rnduialanumaipoatefi

    svrit n ziua naterii. Pe de alt parte, rugciunile pentru moa i pentru

    celelaltefemeicareridicprunculnicinutiicuisleciteti,ntructfemeilecare

    asist la natere nu mai sunt persoane ocazionale, ci medici specialiti, care fac

    aceasta n virtutea unei profesii pe care nu o consider dezonorant sau

    necurat, ci din contra. Nu excludem faptul c introducerea acestor rugciuni,

    nsoiteapoiidestropireacaseiimameicuagheasm,arputeafi legatideo

    prescripiecanonicextremdeduriexagerataSf.NichiforMrturisitorul,care

    interzice alptarea i chiar atingerea mamei de propriul copil, dac acesta a fost

    8Ibidem,Dialogul 58,p.106.9I.FOUNDOULIS,Dialogurile 29-30,vol.I,Bucureti2008,pp.66-69.10 Rnduiala actual a aghesmei mici, care conine i un Canon ctre Nsctoarea de Dumnezeu (n acrostih) provine dinConstantinopol, fiind legat de izvorul fctor de minuni de la Vlacherne, de unde apa se lua ca i sfinit gata. Vechilemanuscriseoferialternduielidesfinireaapei,dintrecarecelemaimulteselimitaulaorugciunesaudou,cititenaintedeLiturghie. Pn la urm ns, n mprejurrineclare, majoritateacrilor au nceput s tipreasc doar slujbade laVlacherne,adugndlaeaelementedinUtrenieiLiturghie,darmaialesdinSlujbaAghesmeiMari(delaBoboteaz).Deexemplu,nSlujbaAghesmeiMici, rugciuneadedupEvanghelienicipnastzinuareoepiclezclar,ea fiindadugatdoarnMolitfelniculromnesc.RmneneclariproblemamenineriiaceluicanonalNsctoarei,carenmodevidentsereferdoar la izvorulibisericadinVlacherne,undeapanusesfineaprinrugciunispeciale;(detaliivezilaI.FOUNDOULIS,Dialoguri liturgice, 574, vol.5,pp.273-278).11ElenuaparnCodexulBarberinigr.336(sec.VIII)inicialteleulterioare.12Cf.Constituiile Apostolice,VI,27,apudCanonulOrtodoxiei,vol.1,pp.707-708.

  • 4 www.teologie.net

    botezatnaintedetrecereacelor40deziledecurireaei,13iaracesterugciuni,

    aprutentr-operioadcndtotmaimulicopii(chiarsntoi)sebotezaunainte

    de40dezile,sfifostcititepentrua-ipermitemameisseatingis-ialpteze

    propriulcopilnaintedecurireaeideplin.14Prinurmare,rmnedediscutatct

    de important i justificat este aceast rnduial n prezent, cnd naterea i

    reabilitarea fizic a mamei i copilului se fac n condiii de spital i nu se simte

    nevoia pentru carevarugciunispecialeale preotului, iarmoaelenici nuconcep

    carfaceunlucrucarearface-onevrednicdeaintranbisericideelacareface

    trimitererugciuneapentruele.

    Pe lng subiectul curirii trupeti, tematica acestor rugciuni ridic multe

    alte semne de ntrebare. De exemplu, lipsete cu desvrire orice idee de

    mulumire i bucurie c s-a nscut un om nou n lume (cf. Ioan 16:21)

    mulumire care ar trebui s fie adus nu doar mama copilului, ci i de tatl

    acestuia15. nloculmulumiriinsaparcereripentru izbvirea mamei i copilului

    de zavistie, de deochi i de alte uneltiri ale vrjmaului, acestea fiind repetate n

    diferite formeiaproapeobsesiv,deparcnatereacopiluluiarfionecurie,iar

    copilulnuarfiundaralluiDumnezeupecareElliubetei-locroteteinfinitmai

    multdecto facemnoi?!16Deaceea,considerctextulvechilorrugciunitrebuie

    obligatoriu revizuit n conformitate cu nvtura Bisericii despre naterea unui

    copil i starea psihosomatic a femeii dup natere.17 M-am bucurat s aflu c

    ideea revizuirii acestor rugciuni nu este una absolutnoui subiectiv,cia fost

    dezbtut nc n 1997 de Sfntul Sinod al Patriarhiei Antiohiei18, apoi la o

    13Canonul38alSf.NichiforMrturisitorul(828):De va nate femeia i pruncul este n primejdie de moarte, dup trei sau cinci zile s se boteze acel prunc, dar se cuvine ca alt femeie botezat i curata sa-l alpteze; iar mama lui nici s nu intre n dormitorul unde este pruncul i n general nici s nu se ating de el, pn ce nu se va curai deplin dup 40 de zile i nu va primi de la preot rugciunea. NusetiencemsuracestCanonafostrespectatvreodat,daresteclarcnmajoritateacazurilor,cretiniideatuncipurisimplunuaveaucaseattdespaioasecas-ipermitsaibdormitorspecialpentrucopilncaremamasnupoatintra,nemaivorbinddedificultateadeagsii,probabilideaplti,odoic.UniiconsideraceastprevedereaSf.Nichifordrept unamisogin i inuman. Canoanele anterioare: 2 al Sf.Dionisie alAlexandriei (264) i 7 al Sf. Timotei al Alexandriei(385)vorbescdoardespreoprireadelamprtireafemeilornperioadanecurieilunare,darnuidespreneatingerealordealtcineva.14Aacumamvzutmaisus,dejansec.XVSf.SimeonalTesaloniculuiaveaoviziunemailiberalfadeaceastnecurieafemeiicareanscuticonsideracdupcitirearugciunilornziuanateriiistropireacuAgheasm,mamaprunculuiifemeilecareauajutat-ode nimic s nu fie oprite, s fie curate i fr temere de nlucirile vicleanului (cf.Dialogul58).15DupconcepiamozaicreflectatnmodparazitarinMolitfelniculnostru,s-arpreactatlcopilului(iniciunaltbrbatafardepreot)nicin-artrebuisseapropiedesoiasaidecopiltoataceastperioad,nemaivorbindderugciunecomun.16DacnsiBisericaifacedinaceastaoobsesie,decenemaimirmcoameniisimplipunpruncilorloraroielamnsaualtesperietoripentrudraci,darnusepreocupnniciunfeldeviaalorduhovniceasc.17nRnduialaSlujbeiBotezuluiiariturilensoitoare/adiacenteplasatnanexaacestuistudiuamipropusovariantderugciunecareconineideilepecarele-amconsideratnecesareisuficientepentruacestmoment.18DeciziaSfntuluiSinodalPatriarhieiAntiohiei,desfuratnSiriala26mai1997,subconducereapatriarhuluiIgnatiealIV-lea:

    S-ahotrtasedabinecuvntareapatriarhalpentruamodificatextelemiculuiEvhologhiureferitoarelacstorieisfinenia

    ei,celepentrufemeilecareaunscutiintrnbisericpentruprimadat[dupnatere],precumitexteleslujbelorfunerare

    (cf.EvaM.SYNEK,"Wer aber nicht vllig rein ist an Seele und Leib ...": Reinheitstabus im orthodoxen Kirchenrecht, 2006,p.152).

  • 5 www.teologie.net

    conferinteologicdinCreta(anul2000)19,precumideregretatulpatriarhPavle

    alSerbiei20.

    O alt problem a acestor rugciuni o reprezint indicaia din Molitfelnic cu

    privirelaloculitimpulcitiriilor:n casa unde s-a nscut pruncul i n ziua naterii

    acestuia. n prezent, ambele indicaii sunt imposibil de realizat, ntruct copii se

    nascnmaternitinuacas,iarexternareaarelocabiadupctevazile.inacest

    caz apar dou variante logice de svrire a acestei rnduieli: ori fiecare

    maternitate are cte un preot deserviciu, care s aib acces nengrdit la lehuze

    imediat dup natere (dar o astfel de variant oricum nu funcioneaz dect n

    cazuri izolate); ori preotul de parohie merge la casa n care s-a nscut pruncul,

    eventual n a opta zi de la natere, i acolo, pe lng rugciunile pentru mam,

    citetetotatunciirugciunealapunereanumelui,pecareovomanalizamaijos.

    n perioada comunist, cnd preoii nu puteau merge nestingherit la casele

    oamenilor,s-augeneralizatialtepractici,rmasencnvigoare.Unelemame,la

    ieireadinmaternitate,treccucopilulpelabisericiacololisecitescrugciunile,

    inclusivceadepunereanumelui.Maidesns,oterpersoan(tatl,obunicsau

    o mtu a pruncului) vin la biseric i cer preotului s le sfineasc acea ap

    consideratspecial.Observmnscnprimulcazrnduialanusefacenicin

    primainicinaoptazi,ciundevapelamijloc;iarnaldoileacaz,sesfinetedoar

    agheasmafralterugciuni,oripreoiicitescrugciunilepentrumamuneisticle

    cuapi,nudepuineori,prinaceeaisticlcuagheasmsetransmiteinumele

    pruncului.

    Esteevidentcceamaiindicatimaicorectvariantesteaceeacanaopta

    zidupnatere,cnddejamamacuprunculsuntacas,preotulsmearglaeii

    s mulumeasc lui Dumnezeu pentru naterea copilului mpreun cu ambii

    prini, s se roagepentru ntrireamameiis pun numepruncului.Totodat,

    preotulpoatesfiniagheasmnousaucuagheasmsfinitanteriorsstropeasc

    casapruncului.21idacacestlucrupoatefirealizatndiaspora,undeoparohiese

    ntindepestelocalitisituatelazeciichiarsutedekilometri,cuattmaimultel

    se poate realiza n rile majoritar ortodoxe, unde parohiile sunt destul de

    compacteiaccesibile.Estenevoiedoardedorinipuinosteneal

    19Teologiitrebuiesdeaoexplicaiesimpliadecvataslujbeimbisericirii,isadaptezelimbajulritualuluinaafelnctel se reflecte teologia Bisericii. Aceastava fiutilbrbailor i femeilor care ateapto explicarecorect a acestei slujbe, carenseamn ofrand i binecuvntare apruncului nscut, icare trebuie svrite imediat ce mama este pregtits renceapactivitileeinormaleextracasniceadic,dacecazul,chiarinaintede40dezile(cf.E.SYNEK,op. cit, p.148).20Articolul:Poate oare femeia s frecventeze Biserica oricnd?,rev.(ROCOR),nr.2/2002.21Oastfeldevizitareiunrolcatehetic,pentruc,cuacestprilej,sepoaterostioprimcatehezprebaptismal.

  • 6 www.teologie.net

    Iar dac, n anumite situaii excepionale(!), preotul nu poate merge la casa

    prunculuiiseprefervariantacusfinireaapeideladistan,considercnacest

    cazartrebuissereformulezerugciuneaaghesmei,iarceadepunereanumelui

    (n a opta zi) s fie citit abia nainte de botez, cnd pruncul este de fa. Iat o

    posibil variant de reformulare a rugciunii aghesmei pentru astfel de cazuri:

    Dumnezeule cel cu nume mare, Care faci minuni fr de numr, vino, Stpne, la

    robii Ti, care se roag ie, i, prin trimiterea Sfntului Tu Duh, sfinete apa

    aceasta (de trei ori). i f-o, cu puterea Duhului Sfnt, ca s fie roabei Tale (N

    mamei) spre curire de ntinciunea trupeasc i spre izbvirea de durerile

    pntecelui, spre vindecarea trupului i a sufletului, spre ndreptarea neputinciosului

    ei trup i spre iertarea pcatelor. Aa Doamne, binecuvnteaz apa aceasta ca s fie

    tuturor celor ce vor gusta din ea, sau o vor lua, sau se vor stropi, spre curire,

    ntrire, vindecare i sfinire a caselor. C s-a binecuvntat i s-a preaslvit

    preacinstitul i de mare cuviin numele Tu, al Tatlui i al Fiului i al Sfntului

    Duh. Amin. Dup cum se poate observa, nu am fcut altceva dect s nserez n

    rugciuneaprescurtatdesfinireaapei ideidinadouarugciunepentru femeia

    luz.

    c) Cred c tot aici trebuie s amintim i de Rugciunea cnd leapd

    femeia,caresereferlamamacareapierdutpruncul,iarnpracticsecitetei

    femeilorcareauavortat, fr aexcludeSpovedania. nuneleMolitfelnice,aceast

    rugciuneesteplasatduprnduialambisericirii22,fiindconsideratprobabilo

    rugciunespecialdeintrareaacestorfemeinbiseric.ntextns,caincazul

    rugciunilor la femeia luz, preotul cere: curete-i ntinciunea, vindec-i

    durerile, druiete-i sntate trupului i sufletului; scap-o de neputin i de

    slbiciune i o curete de toat ntinciunea cea trupeasc i de tot felul de dureri

    ale pntecelui ce vin asupra ei. i prin mila ta cea mult, o scoal pe ea, ntrindu-i

    neputinciosul ei trup i o ridic din patul n care zace....Toateacesteaaratclarce

    vorba de situaia ce urmeaz imediat avortului spontan sau premeditat i nu

    perioadeide40dezile,maialescrugciuneanufaceniciotrimiterelaintrarean

    biseric. n acest caz, femeia care a pierdut pruncul intr n biseric fr o

    rugciunespecial23,maialescceledourugciunicaresecitescmamelorla40

    dezilenusuntvalabilenacestecazuri,pentrucfactrimiterelaprimireaSfintelor

    Taine, or Canoanele prevd oprirea de la mprtire a femeilor care au pierdut

    22EdiiaBORdin2013acorectataceastneregul.23 Pn prin sec. IX sau chiar XI, astfel de rugciuni oricum nu existau, nici mcar pentru femeile care au nscut (vezi iexplicaiiledemaijos).

  • 7 www.teologie.net

    pruncul,inclusivacelorcarel-aupierdutfrvoialor24,nemaivorbinddecelecare

    aufcutavort.

    Analiznd i mai profund textul acestei rugciuni, observm c ea pur i

    simplutrebuie nlturati n loculeis fiealctuitealtedourugciunidiferite:

    una pentru cazurile de avort nedorit i alta, mai penitenial, pentru avortul

    premeditat.CredcestedeadreptulinumansterogicaDomnulsiertepcatul

    uciderii de prunc unei mame care i-a dorit acel prunc din tot sufletul, dar din

    careva problemede sntate a pierdut ftul,avndsperanacpeviitorvareui

    totuisnasc.25iecutotulaltcevacndmamaiftulsuntsntoi,darsealege

    caleaavortuluidupcare,maimultsaumaipuinsincer,mama(inunelegdece

    nuitata)cautmpcarecuDumnezeuiBisericaSa.Orices-arspune,celedou

    tipuride mame nu pot fi puse n aceeaioal. ntr-un fel ar trebuisnerugm

    pentruavortulspontaninaltulpentruavortulpremeditat.

    II. Rugciune la nsemnarea pruncului, n a opta zi, cnd i se pune

    numele,ntlnitdejanCodexulBarberinigr.336,exactcuacelaiconinut,dar

    desprecareavemmrturiincdinsec.III-IV26. Scopulprimaralacesteirugciuni

    laoptzile nuerade apuneunprenumecopilului,cidea-idanumele [mare] de

    cretin (a se vedea i textul rugciunii), iar odat cu aceasta i se ddea i un

    prenume (nume mic), preferabil tot al unui cretin, dar putea fi i unul pgn,

    pentrucprimulnumelsfineapealdoilea.Dupaceastrugciune,prunciierau

    numii cretininebotezai-,aceastaipentruceierau

    nscuidinprinicretini, lucrucarenueste lipsitde importan (cf. ICorinteni

    7:14).Cutimpul,numeledecretinafostvzutmaidegrabcaunnumealreligiei

    i nu un nume personal, ca n unele acte martirice27, iar ntreg accentul, chiar

    teologic, a czut pe prenume28, care a nceput s se spun i la administrarea

    diferitor Taine.29 Trebuie s mai precizm c n primele secole nu se obinuia

    schimbareanumelorpgnealecelorcareveneaussecretineze,iardeprinsec.

    IV-V, cretinii ncep s prefere numele cretine sau devenite cretine,30 dei

    excepiiaufostdintotdeaunaielenuaufostcondamnatedeBiseric.31

    24Cf.Canoanele21i23Ancira,2i8aleSf.VasilecelMare.25ReiesecBisericanlocsoconsoleze,onvinuietedecrimionumetenecuratpeeaipeceicares-auatinsdeea.26ALMAZOV, , p.124.27Sf.Mc.Tarah12octombrie;Sf.Mc.Orest10noiembrie;Sf.Mc.Acachie7mai.a.28VezimaimultedetaliilaALMAZOV,pp.136-151.29Grecii,deexemplu,nicinprezentnuspunnumeleprimitoruluiatuncicndsemprtesccuSf.TrupiSnge.30Cf.ALMAZOV,pp.136-151.31OexcepienacestsensoreprezintvariantaarabaCanoanelorSinoduluiIEcumenic(Canonul13),careinterzicepunereadenumepgnecelorbotezai(cf.ALMAZOV,p.139+nota4).

  • 8 www.teologie.net

    Trebuie s mai precizm c, dac rugciunea la punerea numelui nu se

    citete n a opta zi de la natere32, ea trebuie neaprat citit nainte de slujba

    Botezului pentru c, aa cum am precizat mai sus, aceasta nu se refer doar la

    punerea prenumelui, ci are i o importan teologic foarte mare: din acest

    moment candidatul la botez se numr ntre cretini i este nsemnat cu semnul

    Sfintei Cruci. Acest rit, mpreun cu cel de la 40 de zile, marcheaz introducerea

    candidatuluinprimatreaptacatehumenatului.33

    III. Rnduiala mbisericirii la 40 de zile reprezint un nou rit pre-

    baptismal care, n mai multe Molitfelnice romneti, a fost plasat n mod greit

    abiadupBotez34.Chiariprinteleprof.EneBranite,careacontribuitlaaceast

    mutare greit, recunoate c textul rugciunilor se refer la pregtirea pre-

    baptismal i n cazul citirii lor dup Botez (cum se face n general n Biserica

    Ortodox Romn), mai multe expresii ale rugciunilor n special din cele trei

    pentrupruncartrebuiadaptate.Nedumerireamareluiliturgistromnsereducea

    la ntrebarea: cum poi mbiserici pe cel care nu este botezat?.35 Mai logic ar fi

    nssenentrebm:lacebuns-lmbisericimpecelcareprinBoteziMirungere

    este deja membru deplin al Bisericii?. i ca s nu ne mpotmolim n ntrebri

    retorice,trebuiesvedemcareestestructuraisensulacesteirnduieli.Observm

    ceaestecompusdintreielemente:

    a) Dou rugciuni pentru mama pruncului (una principal i alta de

    plecareacapetelor),carevorbescdespredeplinaeicuriretrupeasc,adpostirea

    n Sfnta Biseric i nvrednicirea de a se mprti cu Sfintele Taine. Aceste

    rugciuniaparnmanuscrisencepndcusec.XI36,deiideeaderugciunepentru

    mam n a 40-a zi am ntlnit-o i la Sf. Nichifor Mrturisitorul n sec. IX (cf.

    Canonul38), darCodexulBarberinigr.336(sec.VIII)ialte manuscrisedinacea

    perioad au o singur rugciune pentru prunc (diferit de cele din prezent), dar

    niciuna pentru mam. Analiznd textul acestorrugciuni, observm c ele nu au

    doar scopul de a cere curia trupeasc a femeii, ci i de a-i da dezlegare pentru

    32 Tradiia de a pune numele pruncilor n a 8-a zi vine de la evrei, care n acea zi, pe pruncii de parte brbteasc i tiaumprejur,casemnallegmntuluilorcuDumnezeu(cf.Facere17:10;Levitic12:3).33Despreaceastavezi:A.,, n,volumul 9,pp.495-496.34EdiiaBORdin2013acorectataceastgreeal.35Cf.Liturgica Special, ed.cit.,p.365.Trebuiesmaiprecizmcoastfeldentrebareputeaficauzatidesensulmainoucares-adat cuvntului mbisericire,aceladeintegrarentr-oanumitcomunitateliturgic concret.Pornindde laacest sensmainou(icareealtuldectcelexprimatderugciunilela40deziledupnatere),ntr-adevrputeasaparaceastdiferenierentreintegrareavirtual nBisericaUniversali integrareareal ntr-ocomunitateconcret. Darunastfelde sensestestrineclesiologieibibliceipatristice,carespuneclarcuncretinestemembrualBisericiiUniversalenumainmsurancareestemembrualuneicomunitiliturgiceconcretencareprimeteBotezul,EuharistiaicelelalteTainealeBisericii.36ARRANZ, : ,vol.I,p.283.

  • 9 www.teologie.net

    mprtire.Lamomentulapariieiacestorrugciuni,cretiniisespovedeaudestul

    de rar i doar n cazul pcatelor grave, dar se mprteau destul de des, fr a

    primi de fiecare dat dezlegri sau binecuvntri.37 Totui, dup o perioad de

    necurie,maialesncontextulunorinterpretriattdedurecaceaaSf.Nichifor

    Mrturisitorul, se simea nevoia unor rugciuni speciale de dezlegare pentru

    mprtireacuSfinteleTaine.Aprecizaiunaspectpractic:dacrugciuneanu

    se rostete exact la 40 de zile, ci ntr-o alt zi, cred c ar trebui s facem o mic

    modificarentextisspunemla plinirea acestor [...] zile,frsprecizmexact

    numrul lor.Saupoatechiarspunemdeacumnaintenumeralulpatruzeci/40

    ntreparanteze,casfiecititdoardacrugciuneasefaceexactla40dezile.

    b) Trei rugciuni pentru prunc, dintre care prima reprezint continuarea

    fireasc a celei de-a doua rugciuni pentru mama pruncului (ncepe aa: i pe

    acest prunc...),iarcelelalteformeazungrupclasicdindourugciuni,dintrecare

    primaeste principal, iar a douaeste de plecareacapetelor,dei nu-i clarcui se

    spuneCapetele voastre Domnului s le plecai,pentrucdacacestpluralaren

    vederemamaicopilul(daraacevanuvedemntextulrugciunii),oricumcopilul

    nu nelege ndemnul diaconului i, respectiv, nu-i va pleca capul, ca s nu mai

    zicemcparticipareadiaconuluidoarpentruaspuneacestecuvintentreprimele

    i ultimele dou rugciuni ale ntregii rnduieli este lipsit de logic i a fost

    consemnat stereotipic. Scopul acestor rugciuni este de a nfia pruncul ca

    ofrand i mulumire lui Dumnezeu38, dar i de a-l face catehumen pe cel care

    urmeazssebotezeatuncicndvadorielsaupriniilui.39Estevorbadefaptde

    prima treapt a catehumenatului, care putea dura pn la 2-3 ani40, dac nu

    apreau motive care s urgenteze botezul.41 n aceast perioad, catehumenii,

    numii i asculttorii ( / audientis), intrau n biseric i ascultau

    slujbele, inclusiv Liturghia, pn la momentul concedierii lor (Ci suntei 37AceastpracticexistinprezentnBisericiledelimbgreac.38OrnduialasemntoaresepracticainVechiulTestament(Levitic12)iafostndeplinitideMntuitorulHristos(Luca2).39ALMAZOV,pp.33,105-113.Liturgistulrusdemonstreazcstareadecatehumennueralegatdoardensuireanvturiidecredin,ciideoseriedeacteliturgice(rugciuni,punereaminilor,binecuvntareacusemnulCrucii.a.)caresesvreautreptatasupracatehumenului,pnnziuaBotezului.naceastordinedeidei,Sf.SimeonalThessaloniculuispunedespreziuaa40-a: Din acest moment pruncul este catehumen (PG 155:208-212, apudARRANZ,p.285).40Cf.ALMAZOV,pp.55-66.Despreuntermende2-3anivorbescmaitoatevechileizvoare,nspecialceledinsec.IV,darchiarin sec. VI, mpratul Iustinian hotrse o perioad de catehizare de 2 ani pentru anumite popoare pgne care veneau lacretinism, din cauza c acetia, nefiind suficient de pregtii, deseori se ntorceau la vechile rtciri (cf. Novela 144). Unelescrieri vorbesc i de perioadede la 8 la 40de zilepentru catehizare, ceea ceestemaiaproapedepracticaapostolic, dar nBisericacesttermenafostfixatdejapentruadouatreaptacatehumenatului.41Bisericaaccepta,iaruneorichiarrecomandabotezareacopiilor,darnu-limpunealaanumitevrste.nsec.IIITertulian(De baptismo, 18) insistachiarpeamnareaBotezuluicopiilor,iarSf.GrigoreTeologulrecomandabotezareaacestoralavrstade3ani(Oratione 40;PG36,col.400),pentrucaacetiactdectspoatauziirepetacuvinteleTainei,iardacniciatt,celpuin,soneleagimaginar.AceastrecomandareafostinutpnprinsecolulalIX-lea,cndsegeneralizeazbotezulla40dezilesaulactvatimpdupacesttermen,darnumainainte,dectncazdeurgen(cf.ALMAZOV,pp.586-596).

  • 10 www.teologie.net

    catehumeni, ieii!), apoi cnd erau suficient de pregtii, erau trecui n a doua

    fazacatehumenatului,asupralorsvrindu-seultimelerituripre-baptismale,iar

    la Srbtoarea care urma cel mai des n Smbta Patilor, dar i la Crciun,

    Boboteaz sau Cincizecime acetia erau botezai. Toate acestea ns le vom

    detaliamaijos.

    c) Ducerea n altar a pruncilor elementcareaigeneratconfuziilelegate

    de mbisericire42 i de mutarea ntregului rit cnd nainte, cnd dup Botez.

    IzvoareleliturgicedinsecoleleVIII-XIIInearatcla40deziledupnatere,odat

    cu intrareamameinbiseric,pruncii,dei ncnebotezai,erautrecuiprinAltar,

    indiferentdesex:cufetelesenconjuraSfntaMasosingurdatinumaidincele

    treilaturisecundare(nuinfa), iarcubieiiaceastaeranconjuratdetreiori

    de jur mprejur.43 Dup cum observ renumitul liturgist rus Alexandr Almazov,

    prinsecolulalXIV-leaclericiidejanumaiadmiteautrecereaprinAltarapruncilor

    nainte de Botez, ci o fceau imediat dup Botez, citind totui rugciunile pentru

    mamipruncla40dezile.44DacnsBotezulerafcutnaintedeacesttermen,

    rugciunile pentru prunc erau citite chiar nainte de Botez, trecerea prin altar

    imediat dup Botez, iar rugciunile pentru mam la 40 de zile. Astfel, cele trei

    elementealernduieliisuntseparateunuldealtul,daracestlucrunureprezinto

    inovaie,practicafiindconsemnatideSf.SimeonalTesalonicului.45Aadar,este

    binecaeasfieurmatinprezentaanct,trecereaprinaltarapruncilorsaua

    maturilor abia dup Botez nu trebuie s atrag dup sine i deplasarea ntregii

    rnduieli dup slujba Botezului, chiar dac n Molitfelnic toate cele 3 elemente

    descrise mai sus sunt vzute ca un tot ntreg. n unele Biserici Ortodoxe, tot mai

    mult se contureaz ideea ca la 40 de zile s se fac rnduiala din Molitfelnic cu

    mbisericirea numai pn n faa Sfintelor Ui, iar dup Botez, pruncii att de

    partebrbteasc,ctifemeiascs fietrecuiprinAltarcaodinioar.Nueste

    clarnsdacifemeilebotezatelamaturitatepotfitrecuteprinaltar,chiardac

    BisericaOrtodoxRomnaredejaopracticasemntoarelasfinireabisericilor,

    cndtoiceiprezeni,inclusivfemeile,trecprinaltar.

    42Dela anbiserici;nm = mbisericire.43M.,. , -., n ,,p.490.LiturgistulgrecI.FOUNDOULISspunecnGreciainprezent,prunciidepartebrbteascintrnaltarchiaridacnusuntbotezai(cf.Dialogul 85,vol.I,p.158).44ALMAZOV,pp.482-490.45Cf.Dialogul 60, vol.I,p.108.

  • 11 www.teologie.net

    IV. Rnduiala naintea Sfntului Botez,caresefacenpridvoriconst din:

    rugciunea la facerea catehumenului, patru exorcisme46, lepdarea de

    Satana i unirea cu Hristos, i mrturisirea Simbolului de Credinelemente

    careaunceputssedezvoltencdinsecolulalII-lea,iardinsecolulalIV-leas-au

    generalizatcarituripre-baptismaleobligatorii.47

    Prin urmare, ntreaga rnduial svrit n prezent nainte de

    binecuvntarea mare a Botezului (Binecuvntat este mpria...), ineau de

    ultimafazacatehumenatuluiimaialesdeziuacareprecedaBotezul,stabilitde

    obiceicazidepostaspru,deundeipracticaactualaajunriinVinereaMarei

    n ajunul Naterii Domnului i Bobotezei. i ca s ne fie totul clar, trebuie s

    descriempescurttoataceastpregtirepre-baptismal.

    Cu cteva sptmni nainte de marile srbtori n care se fcea botezul de

    obte, catehumenii care s-au pregtit teoretic i practic pentru primirea Tainei,

    treceau n a doua i cea mai important faz a catehumenatului, numit a celor

    pentru luminare(/ / competentes),iaraceasta

    se fcea prin rugciunea la facerea catehumenului: n numele Tu, Doamne....

    Dacesabordmcazulclasicalbotezuluipascal,izvoareleistorico-liturgicearat

    c n primele dou sptmni ale Postului Mare (cf. Canonul 45 Laodiceea)

    catehumenii din prima treapt se nscriau n lista candidailor, n prezena

    prinilor sau vecinilor, care ddeau mrturie despre viaa lor48. n a treia

    duminicdinPostulMareliseddearspunsuldacacetiaerausaunuacceptai

    la Botez n acel an; apoi se nchinau la Sfnta Cruce (duminic, luni, miercuri i

    vineri n sptmna a IV-a Postului Mare)49 i ncepeau un proces didactic mai

    intens, care culmina cu nvarea Simbolului de Credin i a explicaiei lui. Tot

    ncepndcusptmna a IV-a, mai exact de miercuri, se spuneau pentru aceast

    46 Anumite rugciuni sau rnduieli de exorcizare apar ncepnd cu sec. II, iar rugciunile de acum, dup analiza teologic ifilologicatextului,aparinSf.VasilecelMare.Separeciniial,citireaexorcismelornueraobligatorie,dupcare,inndcontideperioadaprelungitacatehumenatului,eleseciteaumaialespentruaizgoniispitanecredineisauareleicredine.Dejansec.V,Sf.DiadohalFoticeii,dezvoltndnvturaPrinilordedinainte,dointerpretareteologicmaiprofundstriiduhovnicetiaomului nainteidupBotez, legitimnd indirectobligativitateacitiriiexorcismelorasupra tuturor.Darchiariaa, ncazulBotezuluisvrit ngrab, frcitirea exorcismelor,rnduielileliturgicenuprevd citirea lordejadupBotez(dacpruncultriete),deiunastfeldeobiceisepractic.47Cf.ALMAZOV,pp.48-51,221-240.nTradiiaApostolicinaltedescrierivechi,observmcmrturisireadecredinsefceaodatcuintrareanapaBotezului.48DIONISIEAREOPAGITUL,Despre ierarhia bisericeasc, II, 2-5, p.74.Pnprinsec. V,cndsebotezaupreponderentoamenimaturi,naulaveamaimultroluldegarantalbuneiinteniiiauneivieicorespunztoareacandidatuluilaBotez.Decinaulddeamrturiedespretrecutuliprezentulfinuluisu,frcarevaangajamenteclaredeviitor,iardeprinsecolulalVI-lea,cnds-a generalizat pedobaptismul, naul a cptat rolul de nvtor al credinei i de garant pentru viitorul finului. n scopulresponsabilizrii nailor, n Apus acetia erau pui uneori s dea un jurmnt, iar n Rsrit s-a dezvoltat ideea de nrudirespiritualntrenaifin.(Almazov,p.611-624).49DeaicivineiobiceiuldeastzidenchinarelaSfntaCruce.Peatuncielerastrictlegatdecatehumeniinueraunulgeneral.Se parec totdatorit acestuieveniment, n Duminica a III-a a Postului Mare, se citete pericopa de la Marcu, cap. 8,despreasumareaCrucii(M.ARRANZ,op. cit., pp.288-289).

  • 12 www.teologie.net

    categorieoectenie iorugciune aparte,pecareo ntlnimiastzi n Liturghia

    Darurilor naintesfinite50. n fiecare zi de joi a Postului Mare (de fapt numai n

    sptmnile V, VI i VII), ei trebuiau s se prezinte n faa episcopului sau

    preotului, pentru a prezenta ceea ce au nvat pe parcursul sptmnii (cf.

    Canonul46Laodiceea),urmndcanVinereaPatimilorsfiecititeexorcismelei

    lepdrileaceastancheindpracticcatehumenatullor51, iarnSmbtaMare(la

    Liturghia de dup mas), toi candidaii nscrii pe list pentru acel an erau

    botezai.52

    n anumite perioade i locuri, exorcismele se citeau ntreaga Sptmn a

    Patimilor de ctre preoi, iar n Vinerea Mare de ctre episcop n total de 8-10

    ori.53SimboluldeCredineraielrostitde3ori,54dardupseparareaBotezului

    deLiturghieitransformarealuintr-oslujbparticular,rnduialapropriu-zisa

    Botezuluianceputsfieprecedat,naceeaizi,detoateelementeleabordaren

    acest subcapitol (IV), iar Crezul a nceput s fie rostit o singur dat ceea ce,

    bineneles,nuesteogreeal.

    V. Rnduiala Slujbei Botezului, care pn prin secolele XII-XIII era, de

    regul, legat de Liturghie, dup care a fost redactat ca o rnduial separat,

    destinat oficierii particulare. Ea este constituit din: rugciune la dezbrcarea

    candidatului55, binecuvntarea mare, ectenia mare cu cereri speciale pentru sfinirea

    apei i botezul candidatului, rugciunea preotului pentru sine nsui, rugciunea de

    sfinire a apei, rugciune la sfinirea uleiului, ungerea candidatului cu undelemnul

    bucuriei, ntreita afundare a botezului i mbrcarea n haina luminat.

    50Ecteniilepentruceictreluminare,nadouaparteaPostuluiMare,sepuneanudoarlaLiturghiaDarurilornaintesfinite,cii la cele ale Sf. IoanGur de Aur i Vasile cel Mare, adic i nsmbeteiduminici. Cu timpul ns, ele au devenit o relicvpstratdoarnLiturghiadepestesptmnaPostuluiMare.51M.,A.,, n,vol.7,p.422. 52Timpdeosptmn,ceinou-botezaieraunumiiluminai (): attnsensspiritual,daripentruc trebuiauspoartetimpdeosptmnhainaalbdelaBotezissemprteasczilniccuSfinteleTaine,iarnaoptazialisetergeafrunteadeSfntulMirieraudezbrcaidehainaalb.Dupaceea,ncoperioadanumit,eieraunumiineofii () inuputeausavansezefoartecurndntrepteclericale(cf.ITimotei3:6imaimultorCanoane).53Sf.SIMEONALTESALONICULUI,Dialogul 61,vol.I,p.109.IoannisFOUNDOULISaminteteideCodiciiSinai966iCutlumu343, care menioneaz acelai lucru. Mai mult dect att, liturgistul grec menioneaz o hotrre a patriarhului Ioan alConstantinopoluluidin1376,caredejavalidasecitireaosingurdataexorcismelor,careaatrasdupsineirostireaCrezuluiosingurdat,darseparecSf.SIMEONALTESALONICULUInutiadeaceasthotrresaunu-iddeaimportan(Dialogul 249,vol.II,pp.232-233;veziiALMAZOV,pp.184-185).54 A se vedea i DIONISIE AREOPAGITUL, Despre ierarhia bisericeasc, II,7, p. 75. Dac respectivii candidai proveneau dinanumitegrupriereticesaudintreiudeiimusulmani,eitrebuiausselepedenpublicidenvturilegreitealeacelora,iarpentruprimirealorexistauniternduielispeciale,caredinmotiveneclareaufostscoasedinMolitfelniculromnesc.55ToatevechileizvoarevorbescdespredezbrcareacompletacandidatuluilaBotezimbrcareaacestuiaabialaieireadincristelni. La mai muliPrini ntlnim chiarcomparaia acestei goliciuni cucea a luiAdam dup cdere, iar mbrcarea cuhainaluminoasnseamnredareastriiceleidintialuiAdam(cf.Sf.ChirilalIerusalimului,Cateheza II mistagogic, 2-3, pp.347-348).

  • 13 www.teologie.net

    a) Rugciunea preotului pentru sine nsui, ntlnit deja n Codexul

    Barberini 336 gr. (sec. VIII) i prevzut pentru a fi citit n timp ce diaconul

    rostete ectenia mare, este compus din dou pri distincte: n prima parte

    protosul se roag pentru vrednicia de aslujiTaina Botezului, iar adoua partese

    refer la celceurmeazsseboteze. Este evident faptul craiunea pentru care

    Biserica a rnduit ca rugciunea s fie citit n tain o reprezint cuvintele de

    umilin ale preotului56, care ar putea s sminteasc credincioii, fcndu-i s se

    ndoiascdevaliditateaBotezului.Pedealtparte,esteimportantdeaciticuvoce

    tarecuvinteledinparteaadouaarugciunii,ncareceremcaHristos s ia chip n

    cel ce se boteaziacestas fie zidit pe temelia apostolilor i sdit n Sfnta Biseric

    idei teologicecare nu se mai regsesc n alte rugciuni. Dac fiecare parohie ar

    aveadiaconiacestaarparticipailaslujbaBotezului,preotularputeacitiprima

    partearugciuniintainntimpcediaconulrosteteecteniamare(aacumeste

    prevzut chiar i n Codexul Barberini 336 gr.), iar partea a doua s fie citit cu

    vocetarelasfritulacesteia.Dar,dupcumsetie,maialesnparohiiledernd,

    nu exist diaconi care s rosteasc ecteniile i de aceea, mulii preoi nu citesc

    deloc rugciunea, iar alii o citesc toat cu voce tare, fr careva modificri.

    Personal ns, consider c aceast abordare nu este scutit de pericolul enunat

    maisus,ntructpoporulnostrunuestepregtitsneleagoastfelderugciune

    a preotului ncare parcs-ar ndoi dacpoate sau nu s svreasc Botezul. De

    aceia,ampropusoadaptareaprimeipriarugciunii,nlocuindideileacesteiacu

    alte expresii liturgice consacrate. n rezultat, att lungimea, ct i coninutul

    rugciunii,permitcitireaeicuvocetare,fraobosisauasmintipecineva.

    b) Rugciunea la sfinirea apei baptismale57, care e compus din 3 pri,

    dintrecareprimacoincidecuceadinrugciunealasfinireaAghesmeimaride la

    Boboteaz, a doua parte vizeaz anume apa baptismal (unic n felul ei), iar a

    treia se refer la persoana care urmeaz s fie botezat. nsi practica sfinirii

    apei baptismale, aa cum aflm de la Sf. Vasile cel Mare58, este una foarte veche,

    chiar dac cele mai vechi mrturii apar abia la nceputul secolului al III-lea, iar

    unele dintre ele sunt foarte vagi.59 Primele mrturii clare despre sfinirea apei 56Ca nu cumva, propovduind eu altora slobozirea i fgduind-o cu deplin ncredinare n iubirea Ta de oameni cea negrit, s

    nu m art eu nsumi netrebnic rob al pcatului; nu, Stpne, Cel ce singur eti bun i iubitor de oameni, s nu m ntorc umilit i

    nfruntat. Idei asemntoare se regsesc i n rugciunea Nimeni din cei legai, care se citete la Liturghie n timpul

    Heruviculuiitotntain. 57AcestcapitolesteprezentatduparticolulprinteluiMihaiJELTOV,, n,vol.9,pp.140-148;58Cf.Despre Sfntul Duh, cap.27.59Cf.Tradiia Apostolic, cap. 21 (sec.III)spune:[episcopul]sseroagemaintiasupraapei,frnssdeaialtedetaliicuprivire la aceast rugciune sau la modul sfinirii apei (vezi: Petru BUBURUZ, Sfntul Ipolit Romanul i Tradiia Apostolic, Chiinu2002,p.244).iSf.IrineudeLyon(202)spuneciertareapcatelorlaBotezsedprinapsfinitiprinchemarea

  • 14 www.teologie.net

    baptismaleleavemdinsecolulalIV-lea60itotdeatunciavemiprimeletexteale

    unor astfel de rugciuni n Evhologhiul lui Serapion de Thmuis (cap. 7) i n

    Constituiile Apostolice (VII, 43). nc din vechime, rugciunea la sfinirea apei

    baptismale era nsoit de binecuvntare, cdire, suflare, dar i de ungerea sau

    chiar turnarea de ulei sfinit n ea, iar n Antiohia secolelor IV-V n ap se turna

    chiarSfntulMir61, n timpcenApus,naceeaiperioad,apaerabinecuvntat

    cuCrucea62.

    Evhologhiileortodoxeconindourugciunidesfinireaapeibaptismale:una

    maiextinsMare eti, Doamne i minunate sunt lucrurile Tale... / , ,

    ... i una mai scurt Doamne, Dumnezeule

    Atotiitorule, Fctorule a toat zidirea vzut i nevzut... /

    .... Ambele

    rugciunisuntcunoscutenmajoritateatradiiilorliturgicenecalcedonienei,prin

    urmare, dateaz de prin secolul al VI-lea sau chiar de la sfritul secolului al V-

    lea.63 n prezent, prima rugciune este trecut n Molitfelnic ca rugciunea

    obinuitdesfinireaapeibaptismale,iaradouaetrecutnrnduialapescurta

    Botezului.nvechimens,Molitfelniculredaambelerugciuninslujbaobinuit

    aBotezului(pentrucunaprescurtatnicinuexista),dndpreotuluilibertateade

    aalegepecaredintreeledoretesociteasc.64

    La siro-iacobii, prima rugciune este folosit, ntr-o form uor modificat,

    doar la sfinirea apei de Boboteaz, iar la Botez este folosit a doua rugciune.

    Acestlucrui-afcutpeuniispecialitiscreadcinBizan,prinsec.VI(deinu

    avemniciunmanuscrisdeEvhologhiubizantindinaceaperioad)sefoloseadoar

    adouarugciune,iarprima,maidezvoltat,erafolosit numai laBoboteaz.Alii

    nsconsidercadouarugciuneestedeoriginesiriac,iarprimaestedeorigine

    capadocianiambelesuntlafeldevechi,prelundelementeunadelaaltanainte

    de aajunge n varianta final.Certeste c n secolul alVIII-lea,cnd s-aredactat Domnului(cf.Fragm.Gr.33(32)),deiaceastasepoatenelegensensullargalsfiniriifiriiapelorprinBotezulluiHristosnIordan,decaresevorbeapelarg naceaperioad:vezilaIgnatieTeoforul(Efeseni18:2)ilaTertulian(Despre botez,4).UniiscriitoribisericetidinsecolulalIII-leaconsideraucobiceiulsfiniriiapeiafostpreluatdelaeretici(Cf.Iren.Adv.haer.1.21.6;Clem.Alex.Exc.Theod.82).60Cf.yr.Hieros.Catech.3.3;Greg.Nyss.Or.catech.33,34;Ambr.Mediol.Demyst.4.19;idem.DeSpirit.Sanct.1.7.88;idem.Desacr.1.5.15;Aug.InIoan.80.3.61Cf.DIONISIEAREOPAGITUL,Despre ierarhia bisericeasc, 4,10.62Cf.Aug.Serm.352.1.4.63nEvhologhiuleditatdeJ.GOAR(p.370),autoralprimeirugciuniesteconsideratSofronie,patriarhulIerusalimului(sec.VII),iaradoua,dupprereamaimultorspecialiti, aparine luiSeveralAntiohiei. n general,patriarhulmonofizitSeveraavutocontribuie substanial la dezvoltarea cultului rsritean, dar din cauza condamnrilor soborniceti, cele mai importanterealizri, printrecarese pare ceste iLiturghia Darurilor naintesfinite, au fostpusepe seama altorautori sau consideratedreptanonime.64Veziurmtoarelemanuscrisegrecetiislavoneti:.Gr.226,sec.X;Athen.Gr.662,XIII.;..21,sec.XIII-XIV;.13.6.3,sec.XVI.

  • 15 www.teologie.net

    Codexul Barberini (gr. 336), a doua rugciune nu era n uz sau poate c nu era

    cunoscut nSudul Italiei(undes-ascriscodexul),apoi dinsecolulalX-leaapare

    iari n manuscrise ca rugciune alternativ, iar de prin secolul al XVI-lea este

    indicatpentrurnduialapescurtaBotezului.

    Analiznd structura rugciunii a doua, cunoscut n versiunile greac i

    siriac, observm cteva pri: n introducere este ludat Dumnezeu Creatorul

    (praefatio i anamneza), apoi se cere binecuvntarea apei (epicleza),65 dup care

    rugciunea se ntrerupe brusc i nefiresc la cuvintele: c am chemat Doamne

    numele Tu, cel minunat, slvit i nfricotor pentru cei potrivnici. De fapt,

    Molitfelnicul nostru, imitnd unele ediii ale Trebnicului slavonesc, nu a fixat i

    indicaia care aprea de obicei la sfritul acestei rugciuni, aceea de a continua

    citireatextuluitrecnd lacuvintele:S se zdrobeasc sub semnul chipului Crucii

    Tale toate puterile cele potrivnicedinprimarugciune(MareetiDoamne).66

    Anume n aceast parte avem exorcismele apotropaice i diferite cereri pentru

    candidatul la Botez,care nu pot lipsi n nici un caz, pentru crugciunea nu este

    doar de sfinire a apei, ci i de mijlocire (intercessio) pentru candidat67, iar acest

    element este total diferit de cel din rugciunea de la Boboteaz68, chiar dac

    nceputul lor este identic. Iatde ce, contrardeduciilor liturgistuluigrec Ioannis

    Foundoulis69 i practicii aproape generale n Basarabia, nu se admite folosirea

    aghesmei Teofaniei pentru a boteza pe cineva70, ci trebuie de fiecare dat s

    sfinim apa dup rnduiala baptismal, indiferent c punem introducerea de la

    rugciunea din rnduiala obinuit sau de la rnduiala prescurtat. Cel mai

    probabil, i n vechime, cnd candidaii se botezau la Praznicul Teofaniei, la

    rnduiala obinuit de sfinire a apei se aduga partea final a rugciunii de la

    slujba baptismal, mai ales c n acea epoc se constat o bun cunoatere a

    importanei acestor elemente i, botezndu-se zeci sau chiar sute de oameni, 65LiturgitiiauobservatasemnriizbitoarealestructuriiacesteirugciunicustructuraAnaforalei.Lacopiietiopieni,careauintrodusnrugciune(eiofolosescpeadoua)iimnulSanctus,succesiuneaprinilorestechiaridenticcuceaaAnaforalei.Este important s reinem c cererile de mijlocire (intercessio), aa cum vom vedea mai jos, sunt diferite la sfinirea apeiBobotezeiilaceabaptismal,orignorareaacestuielementeaduslamaimultededuciiipracticigreite.66Asevedeamanuscrisele:.Gr.226;Athen.Gr.662;..21.a.MolitfelniculdelaAlbaIuliadin1689(reeditaticomentat n 2009 de pr. Dumitru VANCA) prevede ceva asemntor, numai c indic continuarea rugciunii ca o chestiuneopional;vezipp.270-271.67Arat-Te, Doamne, n apa aceasta i d acestuia care se boteaz s se schimbe prin ea, s lepede pe omul cel vechi, stricat de poftele nelciunii, i s se mbrace n cel nou, care este nnoit dup chipul Ziditorului su, ca, fiind mpreun-sdit cu asemnarea morii Tale prin Botez, s se fac prta nvierii Tale i pzind darul Sfntului Tu Duh i sporind aezmntul harului, s ia plata chemrii celei de sus i s se numere cu cei nti-nscui nscrii n cer, ntru Tine, Dumnezeul i Domnul nostru, Iisus Hristos. 68 F apa aceasta izvor de nestricciune, dar de sfinenie, dezlegare de pcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, ndeprtare puterilor celor potrivnice, plin de putere ngereasc. Ca toi, cei ce se vor stropi i vor gusta dintr-nsa, s o aib spre curirea sufletelor i a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfinirea caselor i spre tot folosul de trebuin. 69AsevedeaDialogul 136,vol.I.,p.251.70Poatecacestlucrueraadmisdoar ncazuridebotezurgent,cndestepermisdeafolosiiap obinuiti, nacest caz,oricumagheasmamaresauchiarimic,emaimultdectapasimpl.

  • 16 www.teologie.net

    acetianuputeaufilipsiidemijlocirilespecialepentruei,careseregsescdoarn

    aceastrugciune.idacfolosireaaghesmeidelaBoboteaznritulbaptismalar

    fiadmis,aceastaarfitrebuitsfieindicatchiarnMolitfelnic,mcarcaexcepie,

    maialescobiceiulpstrriiaghesmeimaripentrutotanulesteunulfoartevechi,

    iar turnarea ei n cristelni ar uura slujirea preotului i ar scurta slujba relativ

    lungpentruprunciimiciiplngcioi.

    Este important s menionm c rugciunea latin de sfinire a apei

    baptismale71 conine o introducere mai scurt, dar mai bine formulat a ideilor

    teologice,dincarearfibinesseinspireirugciuneanoastr.Spredeosebirede

    rugciunearsritean,careareointroduceremaimultcosmologicdectbiblico-

    teologic, varianta apusean face trimitere i la potopul lui Noe, i la trecerea

    poporului israelitprinMareaRoiei,aacumparefiresc,i la textuldelaMatei

    28:19,calocus theologicus pentru Taina Botezului.Deaceea, propunca pentru

    slujba baptismal s fie revizuit introducerea rugciunii de sfinire a apei, iar

    textul tradiional al introducerii s fie folosit doar la agheasma de la Boboteaz.

    Aceastaarnlturaiconfuziilecares-aucreatde-alungultimpuluintreceledou

    rituridesfinireaapei,iarpentruslujbaBotezuluiamaveauntextmaiclarimai

    relevant.

    c) Rugciunea la sfinirea untdelemnului bucuriei, care n Molitfelnic

    apare ca o rugciune secundar72 a celei de sfinire a apei baptismale. Pn prin

    secolul al VI-lea, folosirea untdelemnului i a mirului baptismal era diferit n

    lumeacretin.nEgiptiApus,untdelemnulpre-baptismalerafolosit laungerea

    catehumenilor i era legat de exorcisme, iar n apa baptismal era turnat puin

    SfntMir;dupBotezsefceaiungereacuSfntulMir.73nSiria,dupdescrierea

    lui Dionisie Areopagitul,episcopul, ajutatdepreoi, svreaungereatrupului cu

    ulei, dup care cura apa prin sfinte invocri i o desvrea printr-o ntreit

    turnare a preasfntului Mir n chipul crucii. Dup ntreita afundare, episcopul

    pecetluia neofitul cu Mirul cel prea dumnezeiete sfinit i-l declara de acum vrednic

    de a se mprti cu prea desvritoarea Euharistie74.BisericadinConstantinopol,

    71Cf. ,Ed.Franciscan,Moscova2003,p.16.72 n Evhologhii, rugciunile de plecare a capetelor reprezint, de obicei, al doilea element (mai scurt) al unei perechi derugciuniivinescompletezeprimarugciune.UneorinadouarugciuneapareideeaderspunsalluiDumnezeucevinecaurmareacererilordinprimarugciune(cf.ARRANZ,vol.I,p.340).73Cf.ALMAZOV,pp.268-272.Dejaprinsec.VII,nApus,uleiulnumaierafolositdoarlaexorcismelepre-baptismale,ciipentruungereanaintedeBotez.74DIONISIEAREOPAGITUL,Despre ierarhia bisericeasc, II,7,p.75.SfntulSIMEONALTHESSALONICULUIconsidercautorulAreopagiticelor confund uleiul cu Sfntul Mir (cf. Dialogul 31). De fapt Sf. Simeon a cunoscut foarte puin istoria cultului itocmaideaceeacomentariilesaleuneorinupot fiacceptate,dincauzacfaceabuzde simbolisme,ndetrimentulrealismuluiliturgic.

  • 17 www.teologie.net

    prelund tradiia liturgic capadocian n care Sfntul Mir era folosit abia dup

    Botez,75 a stabilit urmtoarea rnduial: ungerea cu untdelemn era fcut de

    preoi, ajutai de diaconi sau diaconie (n cazul botezului femeilor); o parte din

    ulei se turna n cristelni ca pecetluire a sfinirii apei, idee care deriv din

    structurai locul rugciunilor76; iarSfntulMirarmass fie folositdoarpentru

    pecetluireaneofitului,deiideeaturnriiacestuianapnaintedeafundarearta

    maiclarsimultaneitateanateriidinapidinDuh.77

    Tot n legtur cu rugciunea uleiului baptismal ntlnim dou probleme de

    ordinpractic:unavizeazmaimultBisericaRus, iaraltaestemaigeneral. nc

    de prin secolul al XVI-lea, din lipsa uleiului de msline (aa cum cere tradiia i

    chiartextulrugciunii),ruiiaunceputsungdoaranumiteprialetrupuluicu

    ulei i nu ntreg trupul. Mai mult dect att, au ajuns s sfineasc periodic o

    anumit cantitate de ulei, pe care-l pstreaz ca i Sfntul Mir, ntr-o sticlu

    special, iarungereacandidailor se face nu cudegetul, cicuun miruitor special,

    pentrumaimultfast,daripentruafacectmaimareeconomiedeulei.78

    O alt problem legat de rugciunea sfinirii uleiului se refer la cuvintele

    cei care se ung cu credin sau vor i gusta din el, pentru c n prezent acest

    untdelemn este folosit doar pentru ungere i turnare n cristelni, dar nu i ca

    produsalimentar.AcelaiIoannisFoundouliscredec,dinmomentcerugciunea

    conineaceastexpresie,nseamnculeiulcarermneadelaaceastungereera

    luat acas pentru a fi consumat nalimentaie.79 Dar,aa cumremarc liturgistul

    occidental Miguel Arranz, nu exist nicio mrturie istoric sau liturgic care s

    confirme faptul c undeva vreodat s-ar fi consumat acest ulei baptismal80 i

    lucrurile nu sunt chiar att de simple. Se tie c n vechime erau mai multe

    rugciunidebinecuvntareauleiuluibaptismalicacesteaproveneaudintradiii

    diferite i se foloseau cu ocazii diferite. Dintre acele rugciuni, cea aleas pentru

    SlujbabizantinaBotezului(cf.CodexBarberinigr.336)iprezentpnastzinu

    pareaficeamaipotrivit,eafiindlegatmaimultdeexorcisme,dectdeBotez,la

    carenicinufacereferin,deiarfitrebuit.LaSfntulMasluns,nprimadincele

    7 rugciuni principale, a fost introdus un pasaj dintr-o veche rugciune pentru

    uleiulbaptismal,careparemultmaipotrivit.Iatunfragmentdinacearugciune:

    C a strlucit n inimile noastre lumina cunotinei Unuia-Nscut Fiului Tu, de 75Cf.Canonul48delaLaodiceea,anul343.76ARRANZ,vol.I.,p.34077ARRANZ,vol.I.,pp.324,341.78ALMAZOV,pp.280-282.79Dialogul 169,vol.II,pp.43-44.80ARRANZ,vol.I.,p.340

  • 18 www.teologie.net

    cnd S-a artat pentru noi pe pmnt i cu oamenii mpreun a vieuit. i celor ce L-

    au primit, le-ai dat putere s se fac fiii lui Dumnezeu prin baia naterii din nou,

    druindu-ne nfierea i fcndu-ne prtai biruinei asupra diavolului. Pentru

    c n-ai binevoit a ne curai prin snge, ci ai dat i n untdelemnul sfinit chipul Crucii,

    ca s ne facem noi turm lui Hristos, preoie mprteasc, neam sfnt,

    curindu-ne cu ap i sfinindu-ne cu Duhul cel Sfnt... Fac-se, Doamne,

    untdelemnul acesta, untdelemn de bucurie, untdelemn de sfinenie,

    mbrcminte mprteasc, pavz puternic izbvitoare de toat lucrarea

    diavoleasc, pecete nestricat, bucurie a inimii, veselie venic. Ca i cei care se

    vor unge cu untdelemnul acesta al nnoirii, s fie de temut pentru cei potrivnici i

    s strluceasc n strlucirile sfinilor Ti, neavnd ntinciune ori prihan; s fie

    primii n odihna Ta cea venic i s ia plata chemrii celei de sus. Desprefaptul

    c acest fragment de rugciune nu are nimic comun cu Sfntul Maslu, s-a scris

    deja,81iaracumavenitmomentulsredescoperim acesttextcaunulcevorbete

    foarte clar de uleiul baptismal, din care nu se bea, ci se folosete doar pentru

    ungere.

    n concluzie, mi permit s lansez ipoteza c compilatorii rnduielii noastre

    baptismaleaupreferatorugciunemaiscurt,darpentruunaltulei,careprobabil

    eradestinaticonsumuluialimentar.Aufost ns lsate laopartealterugciuni,

    mult mai potrivite, chiar dac mai lungi, iar ulterior ele au fost folosite pentru a

    dezvolta primele dou rugciuni de la Maslu sau pur i simplu s-au pierdut. n

    prezent, suntem pui n faa unei alegeri simple: ori renunm la expresia vor

    gusta din el, pentru c din acel ulei nu se bea, ori folosim o alt rugciune mai

    potrivit,aacumamdemonstratcexist.

    d)ntreita afundare i formula de botez sunt elementele principale ale

    ntregiislujbebaptismale.Formuladebotez82acunoscutde-alungultimpuluimai

    multevariante(nupreadiferite),ultimamodificareaeiconstnddinintroducerea

    cuvntului Amin dup fiecare afundare.83 n ce privete ns actul ntreitei

    afundri n ap, acesta este unul foarte disputat ntre cretini, ntruct romano-

    catoliciiboteazprinturnaresauchiarstropire,iarprotestaniiprintr-osingur

    afundare (dup vechea practic apusean din sec. VI-X84), dei Canonul 50

    Apostolicivechileizvoare liturgicevorbescclarde3afundri.Aceastdiferen 81AsevedeastudiulnostrudespreistoriaSlujbeiSfntuluiMaslu,www.teologie.net82noriginal: () , , , .83 Dei acel Amin dup fiecare afundare este ntlnit sporadic i n primul mileniu, tradiia bizantin nu l-a preluat, iar nBisericaRuselncepesaparconstantncepndcuTrebniculdelaMoscovadin1623,deundeafostpreluatideromni.OistorieextinsaformuleideBotezavemlaALMAZOV,pp.322-349.84ALMAZOV,pp.299-302.

  • 19 www.teologie.net

    deritjustificntr-oanumitmsurnerecunoatereabotezuluieterodoxdectre

    ortodoci85, chiar dac i ortodocii, n baza Didahiei86, recunosc botezul prin

    turnare, dar numai dac acesta este svrit n caz de imposibilitate de a face

    ntreita afundare i nicidecum ca o regul. Pentru Apus ns, exist mai multe

    doveziistoricederecunoaterenecondiionataBotezuluiprinturnare,caredeja

    nsecoleleV-VInumaieraprivitcaoexcepie,cumestepnastzi n Rsrit.87

    Pentru noi afundarea complet n ap este legat de simbolismul baptismal al

    participrii noastre la moartea, ngroparea i nvierea Domnului (cf.Romani6:3-

    11), n timp ce svrirea botezului doar prin turnare nseamn ignorarea

    simbolismului morii i nvierii, i mutarea ntregului accent doar pe aspectul

    curitoralTainei.88

    e) Pecetluirea cu Sfntul i Marele Mir, vzut de scolastici ca o Tain

    distinctdeBotez,estede faptosingurTaincuacesta.Dincauzacromano-

    catolicii svresc (i neleg) Mirungerea distinct de Botez89, iar nvtura lor

    despre"SfinteleTaine"amarcatextremdemultdogmaticaortodoxdinultimele

    5-6secole,i lanois-acrezutcMirungereaestecevadistinctdeBotezceeace

    este fals. Botezul n api Mirungerea, ca mprtire aDuhului Sfnt,constituie

    mpreun "naterea din ap i din Duh" (cf. Ioan 3:5) la care suntem chemai.

    ncepndcuSfiniiApostoli(Fapte8:14-17;19:2-6)icontinundcuSfiniiPrini,

    acestedouacteerauvzutedoarmpreun,ca"tainailuminrii","ainiierii"sau

    purisimplu"aBotezului", implicndsine qua nonMirungerea.90Acestlucrueste

    clar vzut i n Molitfelnic, unde Mirungerea este inclus n rnduiala Botezului

    fraconstituiornduialdistinct,deincercrideseparares-aufcut,maiales

    prin secolele XVII-XVIII.91 nsui cuvntul "pecete (

    85 Vezi Pr. G. METALLINOS, Mrturisesc un botez, gr. Athena 1983; engl. Athos 1994. Renumitul profesor grec, n bazaCanoaneloriascrierilorSfinilorPrini,excluderecunoatereabotezuluiromano-catolici,ngeneral,eterodox.86Didahia,cap.7:Aa s botezai: dup ce i-ai nvat, botezai-i n numele Tatlui i al Fiului i al Duhului Sfnt, n ap vie. Dac nu avei ap curgtoare, atunci botezai-i n altfel de ape, dac nu avei ap rece, folosii ap cald. Dac nu avei nici un fel de ap, turnai ap de trei ori pe cap, n numele Tatlui Fiului i al Duhului Sfnt."87ALMAZOV,pp.304-310,318.Deprinsec.XIV-XV,nRusiaanceputssepracticeoformmixtdebotez:afundareapnlagtapruncilor,apoiturnareaapeicumnapestecap,probabilpentruaevitauneventualnec.88Cf.Sf.CHIRILALIERUSALIMULUI,Cateheza II mistagogic, Bucureti2003,pp.348-350.89Asevedeamaijos,ncapitolulurmtor.90ALMAZOV,p.361.Maimultdectatt,acelaiAlmazov(pp.380-387)considercdejaspresfritulsec.Ipunereaminilora fost nlocuit cu Mirungerea. Despre aceasta ne relateaz varianta copt a Didahiei, iar ideea n sine nu trebuie sne mire,pentrucApostoliintr-adevreraundreptiidinpunctdevederepracticsinstituieMirungereacadesvrireaBotezului,iar nsi materia miruluinu le eradelocstrin. i nVechiulTestament sepregtea Mir pentru anumite actede cult (Ieire30:23-38),iarspresfritulprimulsecolcretinIoanTeologulvorbeterelativclardespreMirungere(IIoan2:20,27).91MaimulteMolitfelnice(greceti,slavonetiiromneti)dinaceastperioadpunnaintederugciuneaMirungeriionoubinecuvntaremareionouecteniemare,cucererispeciale,ncercndssubliniezecaracteruldeTaindesinestttoareaMirungerii.Dinfericireaceastinovaienuarezistat.

  • 20 www.teologie.net

    )" nseamnpecetluireaacevaceexist (deja);isepoatechiar

    facecomparaiadintreundocumentipecetea/tampilaacestuia.

    Unii au crezut c prin Mirungere se mprtesc "cele 7 daruri ale Duhului

    Sfnt", dar trebuie s precizm c: a) Rugciunea de dinainte de Mirungere nu

    vorbetedespremprtireaacarevadaruri(laplural),cidoardesprepecetluirea

    Botezului i nvrednicirea de mprtirea cu Sfintele Taine.92 Mai precizm c

    "pecetea"este, ncazulnostru,ungerea cuSfntuliMareleMirnsemnulCrucii.

    b) "Cele 7daruri aleSfntului Duh" (cf. Isaia 11:2) trebuie interpretate simbolic,

    pentrucdarurileSfntuluiDuhsuntinfiniteieleserevarsiseretragomului,

    ichiaromeniriingeneral,dupcumvoieteDumnezeu,inndcontidefaptele

    noastre.AcestlucrunuareolegturdirectcuMirungerea.DuhulSfntpoateda

    aceste(7)imultealtedarurichiarioamenilornebotezaisaucatehumenilor,aa

    cumafcut-oinVechiulTestament.ElibertateaLuideaoface.Mirungereans

    se refer la darul mntuirii care vine prin Botez i care nu se terge. Iar dac

    cretinulortodoxcadenvreoerezie,lantoarcerealuinsnulBisericiiOrtodoxei

    sennoietedoarpecetea,prinMirungere.

    CuanumiteconcluziiteologicedespreMirungerevoirevenimaijos,iaracum

    vreau s precizez c n trecut, n special la Constantinopol, Mirungerea se fcea

    doar pe frunte (saucel multpe frunte, nri,ochii urechi), iartergerea Mirului

    avea loc abia dup o sptmn,93 iar n acest rstimp, copiii mai ales, purtau o

    cciulispecial(scufie/)pentruaevitaprofanareapeceii.94Dup

    ce n secolele XV-XVI s-a generalizat obiceiul pecetluirii pe mai multe pri ale

    trupului (dupmodelulungeriicuuntdelemnul bucurieiial Mirungerii n alte

    tradiii locale), tergerea mirului nsoit de 3 rugciuni, a nceput s se fac n

    aceeaizi,deilaSf.SimeonalThessaloniculuivedemdescrisncvecheatradiie

    Constantinopolitan.

    f) Prin sec. XVI, cnd Botezul era deja rupt de Liturghie, rnduiala

    baptismal,carepnatunciseterminacuimnulCi n Hristos v-ai botezat,95

    a nceput s se contureze ca o slujb de sine stttoare, ce nu se putea ncheia

    brusc,frunsfritlogic,determinatideriturilecaremaitrebuiaufcute.ntre

    MirungereitergereaMiruluiau fostplasatecitirilebiblicedinApostol(Romani

    6:3-11)iEvanghelie(Matei28:16-20),iarultimulritalBotezuluiadevenitcelal

    92AsupraacestuiaspectinsistDionisieAreopagitul,Sf.NicolaeCabasilaialiPriniaiBisericii,darirugciuneaMirungerii.93ARRANZ,vol.I.,p.360.94Sf.SIMEONALTHESSALONICULUI,Dialogul 68,p.120.95AtunciavealociIntrareaMicaLiturghieiirestulrnduieliieuharistice.

  • 21 www.teologie.net

    tunderii,carenmodsurprinztor,apareodatcugeneralizareapedo-baptismului

    i simultan cu primele meniuni ale tunderii monahale.96 Aceasta ne oblig la o

    abordaretiinific maicomplex,caresdepeascinterpretrilesimboliceale

    acesteitunderi.

    ncepem cu constatarea c romano-catolicii au dou Mirungeri: una imediat

    dup botez, svrit de preot (signatio / signaculum spirituale lat.); i alta,

    numitconfirmare,caresefacelavrstde7-12anidectreepiscop(confirmare

    / perficerelat.).97nsiideeadeconfirmareapareprinsecoleleV-VI,nlegtur

    cu pedobaptismul i, n prim faz se fcea prin punerea minilor episcopului i

    tundere.98 nsecolele IX-X,tunderea a fost nlocuitcuo adoua Mirungere,dup

    care aceasta a fost ridicat la rang de Tain de sine stttoare. n acelai timp,

    Mirungerea fcut de preot imediat dup Botez i pierduse, absolut nejustificat,

    din importan i nu a intrat n sistemul scolastic al Tainelor. Atunci cnd

    ortodociiaupreluatsistemulde7TainedelaApuseni(sec.XIII-XV),vzndct

    importan dau romano-catolicii acestei confirmri, nct nici nu mprtesc

    prunciipnatunci,aufcutconfuziantreconfirmareiMirungereabaptismal,99

    ncercnd s dezvolte i n Rsrit ideea c Ungerea cu Sfntul Mir ar fi o Tain

    aparte.

    De fapt, prin secolele V-VII, cnd tocmai lua amploare pedobaptismul, i

    rsritenii aveau un fel de confirmare, care se fcea fie prin punerea minii

    preotului, fie prin tundere, aceasta din urm, dup o tlcuire a Sf. Simeon al

    Thessalonicului, avndsensulunei pecei.100De regul, aceasta se fcea la vrsta

    de10-12ani,caodovadpersonalidejacontientacredineicelorbotezaila

    vrstaprunciei.101Deiideeaconfirmriipersonaleacredineieraunafoartebun

    inecesar,separecnRsrit,spredeosebiredeApus,eanuaavutniciodatun

    96DIONISIEAREOPAGITUL,Despre ierarhia bisericeasc, VI:II-III,3,p.95.97 Hans-Jrgen FEULNER, VIII ., pp. 7-11. ContextulgeneralizriiConfirmriinOccidentedestuldecomplex,darstudiulnostruselimiteazlapracticaliturgicbizantin. 98DespreaceastaavemoprimmrturienSacramentariulSf.GrigorecelMare(cf.ALMAZOV,p.438),careputeasmprumuteacestobiceidelabizantini,maialescalocuitovremelaConstantinopol.nsec.IVSf.AthanasiecelMarevorbeancdespretundereapruluilacopiicadespreunobiceipgnalelinilor(PG28,col.720).99ncapitolul69alDialogurilorSf.SimeonalThessalonicului,undeestecombtutpracticaromano-catolic,sevedeolipsdecunoatereariturilorapuseneioabordarealordinauzite.Oastfeldecarenoaveauiapusenii,iartoateacesteas-auvzutmaimultnpolemiciledintreRsritiApusdinsec.IX-XVIi,cuprecdere,laSinoduldelaFerrara-Florena.DeciSf.Simeonnutiacromano-catoliciiaudouMirungeri,iaracestlucrunusenvanicinFacultiledeTeologieOrtodox.100Cf.Dialogul 67,p.119.Bineneles,nuevorbadepeceteaMirungerii,cidetundereansemnulcrucii,pentrucrsriteniinupracticaulaaceastconfirmareMirungerea,ntimpcelaapuseniungereacuSf.Miresteoutilizaremailarg,dinmomentceestentlniti lahirotonia npreotiepiscop.Pedealtparte, nRsritpracticaMirungeriilahirotonienuaexistatniciodatitotui,pnlaschismadela1054,celedoutradiiiirecunoteaureciprochirotoniile.PoateaaseexplicilipsaunorreaciialersritenilorlaaceastdublMirungerepost-baptismalnApus.101., ,p.6.

  • 22 www.teologie.net

    caracter obligatoriu, ajungnd nu numai s fie ignorat, ci i uitat.102 Iat de ce

    primele manuscrise de Evhologhiu ajunse la noi (sec. VIII-IX), vd tunderea

    pruncilorca pe un rit opional i fr vreo legturcuBotezul,dar fcnd totui

    trimitere la acesta.103 Aa cum arat i prima rugciune la tundere, aceasta era

    nceputdepreot,apoicontinuatdena.PrinsecolulalXIII-lea,caurmareaunor

    interpretrisimbolicedateacestuirit(menite,probabil,snlocuiascconcepiile

    pgne nc persistente cu referire la tunderea pruncilor la anumite vrste104),

    ritultunderiieradejalegatdeBotezisefceaimediatdupMirungere,naintede

    punerea scufiei pe cap.105 La redactarea final a slujbei Botezului (n sec. XVI),

    tundereaafostmutatduptergereaMiruluiaacumemaicorectsfie,fcndu-

    sechiarincazulbotezuluimaturilor.

    n concluzie, istoria acestui rit arat clar c tunderea trebuie fcut doar

    pruncilor106,nuicelorcareseboteazlamaturitate,iarncazulncarepreotulnu

    arecestundlauniiprunci,elpoatecitidoaradouarugciunepentrupunerea

    minii, ceea ce ar fi suficient, chiar dac simbolismul tunderii prului pare a fi

    ignorat.

    Dac e s fac o concluzie general a acestui studiu istorico-liturgic asupra

    unorelementealeslujbeiBotezuluiiarituriloradiacente,potspuneccercetrile

    laaceasttemnliturgicaromneascsuntabialanceput.Nicinumi-ampropus

    sscriuuntratatexhaustiv,ciamvrutsprovocdiscuiiisexplic,attctmi-a

    fost cu putin, anumite elemente neclare. Sper c n timpul apropiat, se va gsi

    cineva care s scrie o monografie care s ia n calcul toat bibliografia modern

    legat de subiect, precum i diferitele aspecte practice, care de obicei scap

    teologilordebirou,darifrmntpeslujitoriiderndaiTainelorluiDumnezeu.

    102nRusia,oastfeldetunderes-afcutpnprinsec.XIII,numaicvrstalacareeasefceaafostcobortla3-4ani.103Cf.CodexBarberinigr.336,underitul tunderiiapare lacategoria:Rugciuni ladiverseocazii, apudCanonulOrtodoxiei,vol.I,Deisis2008,pp.1000-1001.104Deobicei,tundereapruncilorestelegatdevrstadeunan(cndsetaiemoul).Deaceia,nspecialnGrecia,seobinuietecabotezulsse facla mplinireavrsteideunan,iartunderea nceputdepreot nbisericfacepartedinobiceiulpopulardetiereamouluifrcarevavalenereligioasencontiinacredincioilorsimpli.105Cf.IoannisFOUNDOULIS, Dialogul 155,vol.II,pp.14-15.106DintoatslujbadeastziaBotezului,doarceledourugciunidelatunderevorbescclardespreprunci/copii.

  • 23 www.teologie.net

    BIBLIOGRAFIE GENERAL:

    1. *** CANOANELE BISERICII ORTODOXE, Sibiu,2005;2. ***MOLITFELNIC, Ediiile: Iai1681(amitropolituluiDosoftei),Blgrad(AlbaIulia) 1689,

    Bucureti1854,Chiinu1859,Cernica1926,Bucureti2002imultealteediiiromneti;3. *** (),maimultemanuscriseiediii tiprite, inclusivprimaediie

    tiprit (Veneia 1539) precum i ediia n 3 volume a lui Petru Movil (Kiev, 1646). Dinbibliotecileromnetiamstudiatmanuscriselenr.32,33,34i421dinBibliotecaAcademieiRomne toate din secolele al XVI-leaal XVII-lea i, n general, de provenienmedio-bulgar;

    4. *** , pe lng textelevechilorEvhologhii editate deGoar, Dmitrevski,Arranz.a.,suntimportanteiediiiletiprite,inclusivcelemoderne;

    5. ., , ,1884,779pag;107

    6. . , , // Referat citit la Conferina teologic internaional nvtura OrtodoxdespreTaineleBisericii,Moscova(13-16noiembrie2007);

    7. SJ., : , 5 , -,2003-2006;108

    8. BRANITEEne,Pr.Prof.,Liturgica special, Ed.LumeaCredinei,Bucureti,2005;9. BUBURUZ,Pr.Petru, Sfntul Ipolit Romanul i Tradiia Apostolic,Chiinu,2002,264pag.;10. CABASILA,Nicolae,Despre viaa n Hristos, traduceredeProf. Dr. EneBranite, Ed. a II-a ,

    IBMBOR,Bucureti,1997.11. CHIRILalIerusalimului,Cateheze,Ed.IBMBOR,Bucureti,2003;12. DIONISIEAreopagitul,Despre Ierarhia Bisericeasc,trad.rom.nvolumul:Operecomplete,

    Ed.Paideia,Bucureti,1996;13. ., IV- , ,

    1894;14. .,

    ,vol.I:Kiev,1895;vol.III:Petrograd,1917;15. FEULNERHans-Jrgen,

    VIII .,//ReferatcititlaConferinateologicinternaionalnvturaOrtodoxdespreTaineleBisericii,Moscova(13-16noiembrie2007);

    16. FOUNDOULISIoannis,Dialoguri liturgice, vol.I-V,Ed.Bizantin,2008-2011.17. , , n (), vol. 9, pp.

    140-148;18. i., - , n ,,

    pp.485-517;19. EGERIA(Silvia),Pelerinaj n locuri sfinte; ediiebilingv,Ed.GalaxiaGutemberg,2009.Ase

    vedea i Pr. Dr. Marin Branite, nsemnrile de cltorie ale pelerinei Egeria; tez dedoctorat,nrev.MitropoliaOltenieinr.4-6/1982,pp.225-292;

    107Lapp.XII-XVI(nintroducere),Almazovdolistdectevazecidesursebibliografiepecarele-acunoscutilacareaavutelacces n 1884, dar cea mai mare contribuie const n prezentarea manuscriselor greceti i slavoneti care conin SlujbaBotezuluiiriturileadiacente.Deatuncincoace,latemaBotezului,s-auscrisaltezecidecriistudiifoartebune.108 Remarcm c n aceast lucrare excepional sunt analizate textele mai multor manuscrise (originale) de baz aleEvhologhionului: Barberini gr. 336 secolul al VIII-lea; Bessarion, ms. Grottaferrata gr. Gb1, XI secolul al XI-lea; Euchologion Strategios, ms. Coislin gr. 213 anul 1027; Ms. Athenae gr. 662 secolul al XIII-lea; Euchologion Porfirius, ms. S. Peterburg gr. 226 secolul al X-lea; Ms. Sevastianov-Rumiantsev gr. 474 secolele al X-leaal XI-lea; Ms. Sinai gr. 959 +multealte texte editate ndiferitecoleciidemanuscrise,precumcelealeluiA.Dmitrevski,F.E.Brightman,C.A.Swaison,P.TrempelasialteEvhologhii.

  • 24 www.teologie.net

    20. GOARJacob,Euchologion sive Rituale Graecorum complectens ritus et ordines divinae liturgiae,Paris16671,Veneia17302;

    21. IC Ioan jr., diacon(editor), Canonul Ortodoxiei, vol. 1: Canonul Apostolic al primelor secole, Ed.Deisis/Stavropoleos,2008,1040pag.;

    22. MAKARIOS Simonopetritul, Ieromonahul, Triodul Explicat. Mistagogia timpului liturgic, trad.rom.,Ed.Deisis,Sibiu2000,559pag.;

    23. SIMEON al Thessalonicului, Dialoguri sau Tractat asupra tuturor dogmelor noastre ortodoxe,trad.TomaTheodorescu,Buc.,1865ireeditatn2volumelaSuceava,2003;

    24. SCHMEMANN Alexander, Din ap i dun Duh. Studiu liturgic al botezului, Ed. Symbol,1992.

    25. STREZA Laureniu, Mitropolit, Botezul n diferite rituri liturgice cretine, (tez dedoctorat),Bucureti,1985;

    26. PARENTI Stefano & VELKOVSKA Elena, L' Eucologio Barberini gr. 336, BibliothecaEphemeridesLiturgicaeSubsidiano80,EdizioniLiturgiche,Roma20002;

    27. , Prof., : , , // Referat citit laConferinateologic internaionalnvturaOrtodox despreTainele Bisericii,Moscova(13-16noiembrie2007)

    28. A.,, n,volumul 9,pp.495-496.


Recommended