+ All Categories
Home > Documents > Spiritualitatea Evului Mediu - Andre Vauchez

Spiritualitatea Evului Mediu - Andre Vauchez

Date post: 30-Oct-2015
Category:
Upload: farcash-sergiu-florin
View: 174 times
Download: 28 times
Share this document with a friend
Description:
Spiritualitatea Evului Mediu - Andre Vauchez (Carte in limba Romana)

of 195

Transcript

Comand de slat.Preul cu amnuntuleste cel imprimat pe copert.ANDR VAUCHEZ.La spiritualitc du Moyen Agc occidentalvnrxn* siccie 1975, Presses Universitaires de FranceToate drepturile asupra prezentei edilii n liinba romn sint rczcivate Editurii Meridiane.ISBN 973-33-0270-8ANDRE VAUCHEZSPIRITUALITATEAEVULUI MEDIUOCCIDENTALsecolele VIII-XIITraducere de Doina Marian i Daniel Barbu Postfa de Daniel BarbuEDITURA MERIDIANE 1994Pe copert:Codex Aureus, sec. IX, f. 18 (Biblioteca Batthyncum, Alba lulia)Coperta i macheta coleciei: ROMEO UDERISIntroducereCe nseamn, la drept vorbind, spiritualitatea"? La nceputul acestei lucrri se cuvine s definim cit se poate de clar o noiune care, de la o epoc la alta i de la autor la autor, mbrac accepiuni foarte diferite. Evul Mediu n-a cunoscut aceast noiune, mulumindu-se s fac distincie intre doctrina, aspectul dogmatic i normativ al credinei, i disciplina, practica credinei, de obicei in cadrul unei reguli religioase. Cuvntul spiriliialitas, pe care-1 ntlnim uneori n textele filosofice ncepnd cu secolul al Xll-lea, nu are un coninut religios specific: el desemneaz calitatea a ceea ce este spiritual, adic independent de materie. De fapt, spiritualitatea este un concept modern, folosit numai ncepind cu secolul al XlX-lea. La cei mai muli dintre autori, el exprim dimensiunea religioas a vierii interioare i implic o tiin a ascezei care conduce, prin mistic, la instaurarea unei relaii personale cu Dumnezeu. Atunci cnd o asemenea experien trece, dup ce a primit o formulare sistematic, de la maestru la discipoli, se vorbete despre curente spirituale sau coli de spiritualitate. Se distinge astfel, n mod tradiional, o spiritualitate franciscan, una ignatian etc.N-am socotit necesar s urmm aceast definiie care nu are o semnificaie prea mare pentru epocile anterioare veacului al XUI-lea. Dac am fi fcut-o, ar fi trebuit s ne limitm la studiul unui grup foarte restrns, ce coincide aproximativ cu elita monastic. ntr-adevr, numai npacea claustrurilor cel puin a unora dintre ele, cci nu n toate au strlucit meditaia i reculegerea a putut nflori, din secolul al VUI-lea pn n cel de-al Xll-lea, o via spiritual intens, axat pe cutarea contemplaiei i exprimat de tratate ascetice sau de comentarii biblice. Dar istoria spiritualitii nu se poate mrgini s ntocmeasc inventarul i s analizeze lucrrile n care a fost transcris experiena interioar a clugrilor. Alturi de spiritualitatea explicit a clerului i monahilor, formulat n scris, exist, dup prerea noastr, i o alta, care a lsat puine urme la nivelul textelor, dar a crei realitate o putem constata pe baza altor mijloace de expresie: gesturi, cntece, reprezentri iconografice etc. Din aceast perspectiv, spiritualitatea nu mai poate fi privit ca un sistem.codificant de reguli de via interioar, ci ca o relaie ntre anumite aspecte ale Misterului cretin puse n valoare ntr-o epoc dat i unele practici (rituri, rugciuni, devoiuni) privilegiate n raport cu altele posibile inluntrul vieii cretine. Sfinta Scriptur vehiculeaz attea elemente diverse, inet fiecare civilizaie se vede constrns s opereze o alegere, n funcie de nivelul su de cultur i de nevoile sale specifice. Desigur, aceste variaii se situeaz ntotdeauna in interiorul anumitor limite impuse de datele fundamentale ale Revelaiei i de ctre Tradiie, limite ce nu pot fi depite dect cu riscul de a cdea in erezie. Dar in Evul Mediu, epoc-n care coeziunea dogmatic nu era nc bine asigurat n toate domeniile i n care o prpastie adnc desprea elita nvailor de masele inculte, se putea gsi loc, chiar n sinul ortodoxiei, pentru diverse moduri de a interpreta i de a tri mesajul cretin; se gsea loc, cu alte cuvinte, pentru diferite spiritualiti. Vom ncerca, n aceast carte, s le urmrim istoria formrii, Coexistena uneori anevoioas precum i succesiunea lor n timp. Rigorile impuse de prezentarea istoric a acestor" fenomene religioase ne-au determinat, n chip inevitabil, s punem accentul pe mutaii. S nu pierdem ns din vedere c apariia unei noi spiritualiti nu a dus decit foarte rar la dispariia celei care a dominat perioada anterioar: nflorirea abaiei de la Cteaux nu a mpiedicat-o pe cea de la Cluny s-i urmeze6propriul drum. A aezat-o, pur i simplu, pe un plan secundar.Aceast definiie a spiritualitii, ca unitate dinamic ntre coninutul unei credine i felul n care aceasta este -trit de oameni n anumite condicii istorice, ne determin s acordm laicilor un loc nsemnat. Nu pentru a ne supune modei sau a minimaliza a priori rolul i influenta clerului. Pn foarte recent, atenia fiind ndreptat n chip prea exclusiv asupra acestuia din urm, ni s-a prut un act de echitate i de conformitate cu obiectivitatea istoric s scoatem n relief originalitatea spiritualitii populare. Dei acest concept nu este lipsit de ambiguitate, suscitnd nc controverse n rndul specialitilor1, el rmne totui valabil la un nivel foarte general. Vom avea prilejul s constatm, in cursul acestei lucrri i n urma altor istorici care s-au ocupat de perioade diferite, c cei umili au integrat n experiena lor religioas personal i colectiv, att elemente provenind din religia propovduit oficial cit i elemente oferite de mentalitatea comun a mediului i vremii lor, marcat de reprezentri i credine strine cretinismului. Incapabili de abstractizare, laicii s-au lsat furai de tendina de a transpune in registrul emotivitii misterele fundamentale ale credinei. Ar trebui atunci s conchidem c religia popular nu este decit un ansamblu incoerent de practici i devoiuni ? Nu credem. Analfabeii, care au constituit Imensa majoritate a credincioilor ntre secolele al VlII-lea i al Xll-lea, au avut o concepie despre Dumnezeu i despre relaia omului cu divinitatea ce merit cu adevrat numele de spiritualitate. Mai mult dect asupra doctrinelor i colilor duhovniceti, care au fcut deja obiectul unor studii aprofundate2, ne vom apleca mai degrab asupra impactului pe care mesajul cretin 1-a avut asupra spiritului i comportamentului marelui numr. Cu alte cuvinte,.ne vom strdui s dm jos istoria spiritualitii de pe culmile pe care s-a complcut adesea s locuiasc, pentru a o insera istoriei sociale i culturale a Occidentului medieval.IGeneza spiritualitii medievale(secolul al VlII-lea ncejjulal secolului al X-lea)Mai mult dect n domeniul istoriei politice sau economice, este foarte greu de spus, n ceea ce privete viaa spiritual, cnd sfrete Antichitatea i cnd ncepe Evul Mediu. Exist numeroase elemente care ne ndeamn, totui, s credem c trecerea de la un tip de religiozitate la altul s-a petrecut destul de (irziu. ntr-adevr, motenirea cultural a cretinismului a fost, cel puin ntr-o prim etap, asumat n esena ei de ctre regatele barbare care s-au ridicat pe ruinele Imperiului roman; uneori, aceast motenire a fost chiar mbogit, aa cum se constat n Spania vizigot. Pe de alt parte, avntul monahismului considerat adesea drept un fenomen propriu-zis medieval se nscrie de fapt n prelungirea curentelor ascetice ale veacului al IV-lea, a cror sintez trit a fost realizat, n-Galia, de ctre Sfintul Martin. Nu este atunci normal ca, n istoria unei religii pentru care perioada originilor constituia referina obligatorie i norma ideal, continuitatea s prevaleze mult vreme asupra schimbrii ?Mai sint i alte motive care ne-au ndemnat s alegem nceputul secolului al VlII-lea ca punct de plecare al acestui studiu asupra spiritualitii medievale. Pentru a putea vorbi de via spiritual, trebuie s existe mai ntii nu numai o adeziune formal la un corp de doctrine, dar i o ptrundere a indivizilor i societilor de ctre credinele religioase pe care le practic, proces care cere timp. Or,n majoritatea zonelor rurale ale Occidentului, cu excepia domeniului mediteranean, convertirea populaiei la credina cretin nu s-a ncheiat decit n jurul anilor 700. Ea a fost chiar mai tirzie n anumite regiuni ale Germanici, unde pgnismul a supravieuit pn n epoca lui Carol cel Marc. n ansamblu, abia in secolul al VUI-lea a reuit cretinismul s devin religia Occidentului.Acesta a cunoscut, n secolul al VlII-lea, primele ncercri de edificare a unei societi cretine. nvestiri, prin ncoronare, cu o putere supranatural, suveranii carolingienl s-au socotit responsabili de mntuirca poporului lor i au pretins s ndrume Biserica cu acelai titlu cu care administrau societatea profan. Carol cel Marc, care a mpins aceste prinpipii pn la ultimele lor consecine, a aprut in ochii contemporanilor si asemeni unui nou Constantin", restaurator al Imperiului cretin. Dar aici, ca i n alte domenii, artizanii renaterii carolingiene, strdu-indu-se s se rentoarc n albia tradiiei, nu s-au putut mpiedica s nu aduc inovaii considerabile, ntr-att lumea n care triau se difereniasc de cea care dduse natere tradiiei. Aciunea lor de restabilire a credinei cretine n toat splendoarea ei antic a condus, n cele din urm, la triumful unei spiritualiti foarte ndeprtate de cea a Prinilor Bisericii i ale crei trsturi Ic vom studia n continuare.1. NTOARCEREA LA VECHIUL TESTAMENTn fiecare etap din viaa Bisericii, cretinii au operat o alegere n snul vastei moteniri biblice, manifestind o predilecie special pentru acele episoade sau figuri ce rspundeau, mai bine decit altele, aspiraiilor lor. Evul Mediu timpuriu a fost cu deosebire atras de ctre Vechiul Testament, mai bine acordat cu starea societii i mentalitilor vremii decit cel Nou. Nu este, desigur, o ntmplare c, ntr-unui din rarele mozaicuri de epoc ce ne-auparvenit cel de la Germigny-des-Pres, Dumnezeu es reprezentat sub forma Tabernacolului Alianei. ntr-un Occident cretinat doar superficial, pe care o putere centralizatoare Undea s-1 unifice cu ajutorul clerului, Ierusalimul regilor i marilor preoi nu putea s nu exercite o fascinaie deosebit. Chiar i Biserica acelei vremi pare preocupat mai ales s ntrupeze i s stabilizeze, incer-cnd s realizeze pe pmint Cetatea lui Dumnezeu. n ndeplinirea acestui obiectiv, ea a gsit sprijinul autoritii laice; suveranii au dat putere de lege decretelor bisericeti care, n epoca precedent, rmneau adesea liter moart, n absenta bracului secular care s le aplice. Astfel, in 755, Pepin a reluat ntr-un capitular deciziile Conciliului din Ver privitoare la obligativitatea repausului duminical. La fel stau lucrurile i pentru dijma datorat clerului, impus ca obligatorie de ctre carolingienl. n schimb. Biserica se ruga pentru rege, i furniza o parte din cadrele administratei i contribuia la asigurarea loialitii supuilor prin sacralizarea jurmntului care, ncepind cu Carol cel Marc, devine baza instituiilor politice.Din aceast conformare a cretintii Evului Mediu timpuriu la vechiul Israel, istoricii n-au reinut adesea dcct aspectele cele mai spectaculoase: Carol cel Mare calificat drept David" sau Nou Iosua", ori ungerea conferit de minilc episcopilor regilor occidentali Wamba la Toledo n 672, Pepin n 751, Egfrid in Anglia n 787 - transformai astfel n succesori ai lui Saul i Solomon; Dar influena Vechiului Testament a marcat nc i mai profund mentalitile religioase i viaa spiritual3. O dat cu epoca carolingian, cretinismul devine o chestiune de practic exterioar i de supunere fa de un set de precepte. Evanghelia a eliberat omul din sclavia Legii, spunea Sfintul Pavel. Numai c acest ideal de libertate spiritual a rmas inaccesibil popoarelor barbare a cror instalare pe ruinele Imperiului roman a constituit, potrivit lui Focillon, o invazie a preistoriei n istorie". n contact cu aceste popoare i pe msur ce ptrundea n profunzimea zonelor rurale, credina cretin risca s se degradeze sub aciunea10practicilor superstiioase. Din aceast perspectiv, a ctre slujitorii acestuia care erau preoii. Credincioii au obligaia moral i legal de a asista la acest cult. Nici chiar monahismul nu este scutit: sub influena lui Benedict de Aniana, viaa liturgic ctig un Ioc considerabi1 n traiul clugrilor, n defavoarea activitilor apostolice, atit de importante pe vremea sfinilor Colomban i Bonifaciu.Mai rmne de vzut care a fost spiritul acestei liturghii, n afara mnstirilor, ea pare s fi ncetat s mai fie expresia comunitar a poporului aflat n rugciune, pentru a deveni, n ochii credincioilor, o colecie de rituri de pe urma crora se poate obine un folos. Ritualismul reprezint, ntr-adevr, o trstur marcant a vieii religioase din aceast epoc. mpratul d exemplu, insislind, in diverse capitulare, asupra necesitii ca preoii s aib la dispoziie texte liturgice corecte; ei trebuie s vegheze atent i la curenia vaselor sacre. n concepia mpratului, pentru ca cultul divin s-i produc efectele salutare, de care beneficiau att indivizii cit i ntreaga comunitate, ritul trebuia scrupulos respectat. i aici influena Vechiului Testament se face puternic simit: sacramentaliile secolului al VUI-lea se mbogesc cu noi.celebrri inspirate direct din Cartea Exodului, ca cele care nsoesc consacrarea bisericilor somptuos ritual marcat de numeroase stropiri cu ap sfinit i cdelniri sau ungerea regal.In cadrul liturghiei propriu-zise, dimensiunea eclezial a jertfei trece pe planul al doilea. Individualismul este, de altfel, una din componentele fundamentale ale climatului religios al epocii: el se manifest la preoii care ncep s13celebreze liturghii private, fr asisten, sau liturghii votive, legate de o anume intenie. n ceea ce-i privete pe laici, ei nu mai joac un rol activ n cult din momentul n care acesta a devenit apanajul specialitilor.Cntarea liturgic capt un loc tot mai important n cadrul slujbelor: din pricina gradului su de dificultate, ea nu mal putea fi executat dect de cantori formai la colile catedralelor sau in mnstiri. Adoptarea cintrii gregori-ene sau romane sub influenta lui Carol cel Mare, prin introducerea n numeroase regiuni a unui mod de expresie strin de liturghia local, a fcut nc i mai anevoioas participarea credincioilor la slujb. Evoluia ulterioar a cintrii religioase s-a fcut in sensul unei complicri cresende, mai ales prin apariia polifoniei (mai nti cu dou voci} in veacul al X-lea, n abaiile de la Sankt Gali i Saint Amand. nsi dispoziia interioar a bisericilor era de natur s favorizeze pasivitatea credincioilor: ei stau n picioare in nav, separai de sanctuar prin cancel i de altar prin corurile de clerici ce psalmodiaz n Schola canlorum. Celebrantul le ntoarce spatele i se adreseaz lui Dumnezeu n numele lor. Preotul, care oferea pin atunci jertfa euharistic cu aceste cuvinte: qui Libi ojferunt hoc sacrificium laudis", simte nevoia, o dat cu secolul al VlII-lea, s adauge formula: vel pro quQjus libi oJerimus". Ceea ce traduce exact prpastia deschis ntre cler l credincioi. Prezeni fizic la un spectacol uneori strlucitor, cel mai adesea cenuiu, al crui sens le rmne aproape necunoscut, nedeprini cu rugciunea personal, rareori poftii s se roage n comun, laicii se plictisesc la o liturghie la care nu reuesc s participe"5.Faptul c latina continu s fie limb^a liturghiei a contribuit n egal msur la nstrinarea credincioilor. Pare uimitor c, pin i n regiunile in care cvasitotalitatea populaiei ntrebuina idiomuri germanice, limba vulgara nu a reuit s se impun la nivelul cultului, dup exemplul pe care-1 ddeau n aceeai epoc rile slave cretinate de Bizan. Fiind singura limb scris, deci singura ce putea fi utilizat n liturghie, latina se bucura de un14prestigiu Iar egal. Pe de alt parte, clerul carolingian, fascinat de Roma i de cultura acesteia, i-a ndreptat toate eforturile literare spre restaurarea unei latine corecte i spre reintroducerea formelor clasice. Traducerea Vulgatci n limbile romanice sau germanice prea, n acelai timp, un sacrilegiu i o ntreprindere inutil, din moment ce, oricum, foarte putini laici tiau s citeasc. Rezultatul a fost transformarea limbii de cult ntr-un privilegiu exclusiv al clerului i a liturghiei ntr-un fel de disciplin secret.Mai grav nc, i plin de consecine, a fost noua concepie asupra jertfei care ncepe s se impun. Aa cum a artat J.A. Jungmann6, liturghia carolingian este mai puin o jertf de laud i mulumire a credincioilor, rit un dar fcut oamenilor de Dumnezeu, dar coborit din cer pe pmnt. Momentul acestei veniri se situeaz in timpul canonului, recitat de acunv nainte n oapt, ca pentru a sublinia aspectul tainic al transformrii pinii i vinului. Evoluia riturilor contribuie i ea la estomparea raportului dintre sacrament i via^a cotidian. ncepnd cu secolul al VUI-lea, pinea dospit folosit la mprtanie este nlocuit de ostiile albe i rotunde fcute din piine azim, n timp ce vinul consacrat este distribuit credincioilor numai in anumite ocazii. Nu se mai practic frngerea plinii, iar ofrandele credincioilor se reduc la cteva monede, mprtania nu mai este primit in mini, ci n gur, jie ctre credincioii ngenuncheai in faa sanctuarului. Aceast grij de a elimina orice dimensiune realist i concret a sacramentului altarului este i mai mult accentuat de unii mari prelai carolingieni. ndeosebi Amalaire, autor al unui important tratat liturgic intitulat De ecclesiaslicis oJiciis, confer liturghiei o inteqiretare simbolic: fazele succesive ale ceremoniei, ornatele celebrantului, instrumentele cultului evoc fiecare diverse episoade biblice, n virtutea unei subtile analogii. Din aceast perspectiv, ansamblul Sfintei Jertfe devine un soi de alegorie comemorativ a vieii lui Iisus. Dei concepiile lui Amalaire au fost condamnate de ctre sinodul de la Quierzy din 838, ele au sfrit prin a se impune, i vor15prevala de-a lungul celei mai mari pri a Evului Mediu.Primirea trupului lui Christos in cursul celebrrilor euharistice parc s fi fost destul de puin frecvent. Sfiritul Bonifaciu, in secolul al Vlil-lca, recomanda cuminecarea la marile ocazii, adic cu prilejul marilor srbtori ale ciclului liturgic: Crciun, Pate, Rusalii. In acelai timp, el i pune n gard pe credincioi cu privire la mprtaniile luate cu nevrednicie. Or, acest din urm sfat pare s fi fost mult mai ascultat dect primul. Atunci cnd Ambrosie Autpert enumera datoriile laicilor, el vorbete despre post, mortificri i pomeni, dar nu menioneaz mprtania. Cnd aceasta, totui, are loc, ea pare s fie un contact mai degrab magic dect spiritual cu divinitatea. Pentru credincioi, mprtania nu era oare un fel de .gaj ncredinat de divinitatea misterioas i nfricotoare in numele creia sfinii fceau minuni ? Chiar l n secolul al Xl-lea vom vedea rani nsulndu-i ostii consacrate l ngropndu-le n pmnt pentru a-i spori fertilitatea. Asemenea practici, ca i altele similare, pomenite de penitenialele vremii, explic fr ndoial reticenele clerului i puina lui grab de a-i mprti pe credincioi.3. MORALISMUL CAROLINGIANCu toate acestea, numai drntr-o perspectiv deformat am putea reduce religiozitatea epocii carolingienc la un pur ritualism. Aceast credin nu prea Interiorizat cuta s se exprime pe alte registre, ncerca ndeosebi s se mplineasc n opere. E. Delaruelle a subliniat endva valoarea pozitiv a moralismului carolinglan" care se strduia s-i fac pe Indivizi s. contientizeze exigenele etice ale cretinismului, introducind, in special in domeniul politic, prin intermediul ideologiei imperiale, noiunile de dreptate i de virtute7. Regele merovingian fusese. ntr-adevr, un despot a crui putere se ntemeia pe dreptul naterii i al sngelui. Arbitrariul su nu era limitat dect de rzboiulcivil, asasinat i de frica superstiioas de Dumnezeu i de sfini. Suveranul carolingian, din pricina rolului pe care-1 joac n Biseric i in societate, apare ca un veritabil pstor, nsrcinat cu administrarea sufletelor. Aceast nou concepie asupra funciei regale este consecina ungerii. Aceasta ii d principelui un prestigiu de ordin supranatural, ns episcopii care-i confer onciunea au de acum nainte o mare influent asupra lui. Nu e o prea mare distant ntre regalitatea sacr" i concepia ministerial asupra autoritii laice, potrivit creia misiunea suveranului este aceea de a pune structurile statului in slujba Bisericii. Ultimii regi vizigoi triser aceast amar experien n ajunul cuceririi arabe a Spaniei. Acelai fenomen s-a reprodus n imperiul carolingian, o dat cu domnia lui Ludovic cel Pios care, la Salnt Medard de Soissons, n 833, a fost nevoit, sub presiunea episcopilor i a baronilor, s se supun penitentei publice, pentru a-i fi nclcat datoriile fa de fiii si. ntr-adevr, principele este judecat mai ales dup buna sa purtare, ce trebuie s constituie un model pentru supui. Biserica i poate retrage regelui sprijinul, dac socotete c el a devenit nedemn. Cu ct slbete autoritatea suveranilor carolingleni, cu atit mai mult prelaii, ca arhiepiscopul Hincmar de Reims, se arat mai exigeni i nu pierd nici o ocazie de a le reaminti care sint datoriile lor.Acelai lucru este valabil i pentru principii i baronii din anturajul regelui. Pentru uzul acestei nalte aristocraii, clerul a redactat n secolul al IX-lca un numr de Specula Pnncipis (Sfaturi ctre principi), n care exigenele morale ocup un loc nsemnat. Accentul cade, ndeosebi, pe importana mplinirii datoriei fa de starea n care se afl: cei puternici" [polenLes] sint invitai s-i pun fora economic i militar n serviciul idealului cretin, s-o foloseasc in favoarea Bisericii i a celor slabi. Aceste scrieri par s fi avut un oarecare rsunet, cel puin n mediul crora le erau destinate. Mrturie si au acele tratate de viat spiritual i de edificare cretin scrise de aristocraii nii, precum Manualul redactat ctre 843 de17Dhuoda, soia marchizului Bernard de Septtmania, n folosul fiului su8. Aceast femeie evlavioas nfieaz viaa cretin ca o lupt continu: la captul unor btlii lungi i pline de pericole, purtate mpotriva viciilor, sufletul virc cele cincisprezece trepte ale desvririi i biruiete rul prin peniten, rugciune t pomeni. Acestea din urin snt, pentru cei puternici, o obligaie strict, ce le asigur recunotina sracilor, datori s se roage lui Dumnezeu pentru binefctorii lor.Tratatele de acest fel nu puteau ns s ridice nivelul religios al societii n ansamblul ei. Marea majoritate a laicilor era foarte puin preocupat de aceast literatur inspirat de codurile de via spiritual compuse pentru clerici. Acest lucru 1-a neles unul din cele mai luminate spirite ale vremii, episcopul Jonas de Orleans, autor al unei lucrri intitulate De institulione laicali (ctre 830) i n care a ncercat s ofere credincioilor mal cu seam celor cstorii o nvtur adaptat strii lor. Gsim aici interesante dezvoltri privitoare la sfinenia cstoriei i morala conjugal, la ministeriul pastoral propriu capilor de familie. Dar originalitatea acestui tratat rezid mai puin n coninutul su, ct n obiectivele urmrite. Jonas de Orleans a cutat s pun bazele unui ordo laiconun, adic ale unei forme de via cretin la ndemria credincioilor, comparabil cu cea pe care Biserica i puterea civil o propuneau spre adoptare clerului. ntr-adevr, de la sfritul secolului al VlII-lea, acesta din urm era invitat s se transforme ntr-un ordo canonicus, urmnd regula Sfintului Chrodegang (f766). Obligndu-i pe clerici s practice viaa comun, regula implica atit asiduitatea participrii la slujbe, ct i infrnarea. n acelai mod, carolingienil se strduiser s refonneze monahismul, impunnd stabilitatea clugrilor i unlformiznd rigorile n snul unui ordo monasticus organizat dup regula Simului Benedict. Ideea de a extinde i in dorneniul laic beneficiul unui stil de via regulat era original, dar fr ndoial prea ndrznea pentru epoc. Dac Biserica izbutise s determine puterea s interzic divorul i incestul, ea a18euat in eforturile sale de moralizare a vieii sexuale a laicilor i nu a putut pune capt rpirilor i concubinajului. Cu toate acestea, in ansamblu, moralismul carolingian a avut efecte pozitive pe plan spiritual, n msura n care a pus n valoare exigenele etice ale credinei cretine i necesitatea de a le ntrupa n comportamente.Aceeai preocupare fundamental a inspirat transformrile suferite de sacramentul penitenei. Cu ncepere din secolul al Vll-lea, clugrii irlandezi i scoieni" difuzaser pe continent sistemul tarifelor peniteniale care rupea cu disciplina antic. ntr-adevr, n primele secole cretine, procesul peni ten ial era public l comunitar: penitentvil tiebuia s se nfieze episcopului la nceputul Postului Mare pentru a fi reconciliat de acesta, n Joia Sfint, n faa adunrii ecleziale, la captul unor ceremonii solemne l complexe. Pe de alt parte, nefiind primit la peniten dect o singur dat n via, pctosul rmnea pn la moarte supus unor interdicii numeroase, ce-1 excludeau mal ales de la viaa conjugal i social. In noua disciplin, n schimb, sacramentul era reiterat ori de ci te ori credinciosul socotea necesar. Era suficient ca el s se au"reseze unui simplu preot, ba chiar, n caz de nevoie, i unui laic. Pcatul era iertat dup ndeplinirea pedepselor impuse de. duhovnic, potrivit unul tarif prevzut de crile numite peniteniale'T ntregul proces rmnea secret i strict privat, Biserica intervenind doar prin persoana preotului. Acest nou obicei er foarte bine adaptat spiritelor familiarizate de mult vreme cu ideea unei compensaii wergeld sau amend a crei valoare era fixat de un tribunal, ca reparaie pentru sngele vrsat. Ierarhia ecleziastic a ncercat s se opun acestei transformri a sacramentului i s restabileasc, in toat rigoarea lor, regulile antice; ea n-a reuit, n epoca carolingian, dect s disocieze greelile publice pentru care se cerea o peniten public de pcatele comise n tain, pentru care admite penitena privat dup sisterfml tarifar9.Nu e greu de explicat succesul repurtat de noile forme: credincioii, trind prost i rugndu-se puin, erau strivii19de un sentiment de culpabilitate, de care nu sperau s se elibereze dect n ceasul morgii. De aceea, au primit cu bucurie posibilitatea de a obine dezlegarea ori de cite ori doreau, prin mrturisire i ispirea greelilor. Totui, penitentele prevzute in manuale erau prea grele; ele fuseser fixate de clre clugrii celi n funcie de un popor nc pgn cruia visau s-i impun un ideal ascetic. De unde pedepsele comportnd un numr impresionant de luni cind nu era vofba de ani de post i mortificri. In ciuda epurrilor la care au fost supuse aceste texte n epoca carolingian despre care mrturisete, de pild, penitenialul episcopului Halitgar de Cambrai pedepsele rmn severe, adesea prea severe pentru un om obinuit. De aici practica, foarte frecvent ncepnd cu secolul al VUI-lea, a rscumprrii penitentelor canonice prin opere de substituire mai uor de mplinit i chiar, la sfirltul veacului al IX-lea, prin amenzi sau daruri in bani, admise pentru prima dat n 895, la sinodul de la Tribur. Limitat mai inti la anumite pcate, acest obicei a sfirit prin a le include pe toate. Evoluie semnificativ, in msura n care implic o presiune constant a laicilor asupra clerului, in vederea unui acces mai facil la dezlegarea de pcate.n ciuda caracterului foarte materialist al acestor practici, noua disciplin peni ten ial a izbutit s ridice nivelul religios al credincioilor. Pcnitenialele au rspindit n Occident o clasificare a pcatelor de natur s ntreasc viaa moral; alturi de cele trei pcate de neiertat cunoscute de Biserica primitiv idolatria, desfriul i omuciderea apar pentru prima dat cele opt pcate capitale: lcomia, luxul, cupiditatea, mnia, tristeea, acedia (pesimismul, dezgustul), brfa i orgoliul. Vedem, pe de alt parte, exprimndu-se o concepie foarte simpl asupra penitenei, ntemeiat pe vechiul principiu medical: contraria conlrariis sanaiur. Astfel, pentru a fi iertat, clericul cupid trebuie s fac numeroase pomeni, cel cu fire instabil s-i impun o existen sedentar. Primul obiectiv al sacramentului nu este oare acela de a restabili20echilibrul interior compromis de pcat ? Lipsite de ambiii spirituale, aceste texte vehiculeaz o concepie practic i concret asupra raporturilor dintre om i Dumnezeu, considerat drept garant al legii morale. Absolvirea de pcat depinde de eforturile omului i de zelul cu care ncearc s repare greeala comis; aceasta este prezentat mat ales ca o ofens adus lui Dumnezeu, a crei iertare este subordonat unui act de cerere i unui sentiment de cin. Astfel, prin intermediul penitenei tarifate, se schieaz un nou tip de relaie ntre cretin i un Dumnezeu ce-l mparte harurile in schimbul unor sacrificii"10.4. RELIGIOZITATE POPULAR I SPIRITUALITATE CRETINn ultim analiz, transformarea disciplinei penlteniale d glas aspiraiei credincioilor de a gsi o cale de mintuire in pofida handicapului pe care-1 reprezint nsi starea lor. Distanele care s-au fixat n sinul Bisericii au transformat ntr-adevr sacrul ntr-un apanaj al clericilor i monahilor, singurii care au posibilitatea de a se consacra rugciunii, recitrii'psalmilor i lecturii Sfintei Scripturi. Desigur, o elit de laici nvai, aparinnd naltei aristocraii, imit.acest stil de via religioas, dup cum o demonstreaz existena unor Libelli precum, crticele de rugciuni pentru uzul credincioilor inspirate ndeaproape de rugciunea liturgic. Dar masele nu aveau acces la aceste texte i se mulumeau cu cteva practici religioase, ce marcau o via prea puin religioas: abinerea de la relaiile conjugale n vremea prescris, post n timpul Postului Mare, participarea la liturghia de duminic, plata dijmei. nelegem c setea de dumnezeire pe care ar fi putut s-o nutreasc n-avea cum s fie satisfcut de un asemenea program limitat. Astfel, credincioii erau tentai s caute in alt parte un rspuns la ateptrile lor.Ne ntlnim aici cu problema foarte delicat a religiozi-21taii populare. Pe baza unor mrturii indirecte mal ales condamnrile formulate de ctre concilii sau coninute n penlteniale presimim c viaa spiritual a maselor depea cadrul ngust al instituiei ecleziastice, al dogmei cretine chiar. Acest lucru este valabil nu numai pentru regiunile proaspt smulse pgnismului, precum Saxonia. pentru care Indiculus siqjerstitlonwri, 'redactat imediat dup cucerirea rii de ctre Carol cel Mare, ne ofer o nomenclatur destul de precis a credinelor locale. Chiar i n regiunile ncretinate de mult vreme, religia oficial nu era nc, n multe cazuri, dect o spoial acoperind superficial un numr de elemente calificate de cler drept superstiii". Nu pentru c pgnismul antic sau germanic supravieuiesc ca un corp de doctrine coerent, cci nu fusese niciodat aa ceva. O ntreag reea de instituii i practici, dintre care unele foarte vechi, constituiau n schimb trama unei viei religioase ce se desfoar n marginea cultului cretin. Nu cunoatem, de exemplu, care erau activitile exacte ale breslelor" i confreriilor" laice denunate de arhiepiscopul Hfncmar de Reims, dar putem presupune cu ndreptire c ntrajutorarea mutual nu era singura lor funcie. Sesizm mai bine importana acordat astrelor i evenimentelor astronomice ieite din comun". Aa cum nota, nc n pragul secolului al Xl-lea, episcopul Burchard de Worms, in penitenialul intitulat CorrecLor sive medicus, credincioii adorau elementele, cursul stelelor i chiar eclipsele. Lunea nou era un moment crucial, ateptat pentru construirea caselor sau contractarea cstoriilor. n aceast perioad a lunii aveau loc adunri nocturne n cursul crora, potrivit mrturiei prelatului, ei ncercau s redea strlucirea lunii noi prin strigte ori n' alt mod, urlind pentru a veni n ajutorul astrelor sau pentru a obine sprijinul acestora"12, ntr-un alt pasaj al tratatului, Burchard pune penitentului urmtoarea ntrebare: i-ai fcut oare rugciunea in alt parte deck. la biseric, adic ling un izvor, lng pietre, lng arbori, sau la o rscruce de drumuri"13? Alte peni-teniale sancionau credina in amulete i n desentece, in22vrjitorie, n fctori de farmece i n duhurile rele.Astfel de descrieri, in ciuda impreciziei lor, ne oblig s ne ntrebm ce idee i fceau despre Dumnezeu majoritatea contemporanilor lui Carol cel Mare ori Hincmar: fr ndoial, El era conceput ca o fiin misterioas, putn-du-se manifesta in flecare clip i n orice loc. Se credea, n acelai timp, c aceast putere era prezent mai aids in locurile sacre i c ea nu se exercita orbete. n mentalitatea comun, ea se identifica, mai mult sau mai puin confuz, cu binele i cu dreptatea, garantind jurmintele i pedepsindu-i pe sperjuri. n anumite circumstane ea intervenea fr ntrziere n favoarea celor nevinovai i pentru a-i demasca pe cei vinovai. Acesta este temeiul religios al ordaliilor, adic al probei focului, probei apei l duelului judiciar. Acesta din urm era dovada obinuit pe care o prezentau oamenii liberi. n 809, Carol cel Marc a dat valoare legal acestor practici, prescriind ca toi s se ncread n judecata lui Dumnezeu". Anumii prelai, precum arhiepiscopul de Lyon Agobard i chiar, mai (irziu, papii Nicolae 1 i tefan al V-lea, au condamnat zadarnic ordaliile, subliniind faptul c judecile lui Dumnezeu snt de neptruns; ei n-au fost auzii, ordaliile continund s-fie practicate, ba chiar nsendu-se unele noi, de aparen cretin, ca proba ostiei consacrate.ntr-adevr, i avem de-a face aici cu un element de cea mai mare importan pentru evoluia ulterioar a cretinismului, spiritualitatea clerului i cea a credincioilor nu constituie n aceast epoc dou lumi fr puni de comunicare. n afara unei elite foarte restiinse de episcopi i abai ce se strduiesc s rmn fideli tradiiei patristice i ncearc zadarnic s se opun cursului istoriei, clericii participau la aceeai cultur sau incultur ca i laicii, fiind supui influenei mediului n care triau. Vedem astfel Biserica mult vreme rezervat fa de anumite orientri ale pietii populare insuindu-l in epoca carolingian acele tendine ce preau compatibile cu doctrina cretin. Ea i-a asumat ndeosebi cultul morilor, dup cum mrturisete instituirea, n secolul al IX-lea, a23srbtorii Tuturor Sfinilor, ca urmare a unei cereri eseniale a pietii populare ce sublinia vocaia la mntuirc a credincioilor defunci. n aceeai vreme, sub influena Iul Alcuin, pomenirea morilor a fost Introdus in canonul liturghiei.Regsim interferenele dintre spiritualitatea popular l cea a oamenilor Bisericii n domeniul cultului ngerilor i al sfinilor. Credincioii se socoteau nepregtii s apar n faa lui Dumnezeu-Judector, ndeprtat i omniprezent n acelai timp. Ei simeau astfel nevoia de a recurge la intermediari. Acest rol a fost jucat mai nti de ctre ngeri, care ocupau un loc de seam in viaa religioas a timpului. Acetia erau privii nainte de toate drept nite fiine cereti afectate unor sarcini precise, n principal protejrii oamenilor. Arhanghelii, singurii ngeri individualizai, erau geniile tutelare ale comunitilor umane i ale deintorilor puterii. Cei trei mal cunoscui, Mihail, Gavriil i Rafael, se bucurau de un cult special i puteau fi reprezentai n biserici n virtutea unei decizii a conciliului roman din 745. Primii doi se regsesc destul de des n iconografia epocii carolingiene, asociai figurii centrale a lui Christos: Dumnezeu este mereu nconjurat i adorat de un cortegiu de fiine spirituale.Acestea din urm erau totui prea imateriale pentru a reine ndelung atenia credincioilor. Numai sfintul Mihail, n calitate de paznic al raiului i intercesor pentru oameni n ziua Judecii, beneficia de o real popularitate, atestat de marele numr al sanctuarelor ce i-au fost dedicate n aceast perioad. n secolele al IX-lea i al X-lea l vedem chiar nlocuindu-1 pe Christos pe portalurile bisericilor, rezervate pn atunci cultului Mntuitorului.Acesta nu este decit un exemplu al importanei crescin-de a cultului sfinilor. La drept vorbind, slujitorii lui Dumnezeu i interesau mai puin pe laici prin virtuile lor asupra crora pune accentul literatura hagiografic de origine exclusiv clerical ct prin puterile lor. Erau cutate cu pasiune relicvele lor, adic pri din trupul lor sau chiar obiecte aflate n contact cu ei n timpul vieii sau24dup moarte. A le atinge sau, pur i simplu, a te apropia de mormntul sau racla care le conine constituia, pentru credincioi, o ocazie privilegiat de a intra n contact cu cealalt lume i, mai ales, de a capta n folosul lor dinamismul benefic pe care moatele l eman, n vederea unei reuite sau a unei vindecri. Clericii nu se gseau, de altfel, n coada celor care alergau la Roma pentru a cumpra sau fura resturile martirilor de care anumite regiuni ale cretintii erau din nefericire lipsite. Aceast curs dup relicve a dat natere unor abuzuri grave pe care episcopatul carolingian s-a strduit s le limiteze atunci cnd apus bazele unei discipline a cultului moatelor. Au fost nmuiate mutrile" solemne ale trupurilor sfinilor, nsoite de ceremonii religioase. Laicii se nghesuiau s participe la astfel de evenimente, convini c efectul preioaselor relicve devenea mai puternic atunci cnd acestea erau ridicate de la pmnt i transferate solemn dintr-un loc n altul. Biserica a dat un loc important sanctoralului in cadrul liturghiei. n secolul al VUI-lea, la Sfntul Petru din Roma a fost consacrat obiceiul de a se recita litaniile sfinilor pe care Alcuin le-a Introdus mai apoi i in slujba monastic. Ciclul srbtorilor s-a mbogit considerabil fa de cel din primele veacuri: pe lng cele ale Fecioarei s-au adugat aniversrile apostolilor i evanghelitilor, ale Sfinilor Prunci nevinovai, ale sfintului Martin, precum i hramul fiecrei biserici. n numeroase locuri era srbtorit solemn ziua sfintului Mihail, cea a simului Laureniu, ori Aflarea Sfintei Cruci. Aceast ultim devoiune era cu deosebire ndrgit de clugri iar Alcuin, care consacra un cult special instrumentului mntuirii, a scris o slujb a Sfintei Cruci.n general, Biserica se strduia s ncretineze atmosfera de sacralitate difuz ce nconjura principalele acte ale vieii n religiozitatea popular. Vedem astfel aprnd, alturi de liturghia euharistic, tot felul de paraliturghli, din care cele mai importante erau binecuvntrile i exorcismeleM. Primele aveau n vedere alimentele i uneltele. Deasupra apei, piinii, vinului, uleiului i fructelor,25navelor i nvoadelor etc. erau pronunate formvile speciale. Altele asigurau protecia mpotriva calamitilor naturale, animalelor slbatice, riscurilor cltoriei. Luminrile binecuvintate la Sfintul Blasiu constituiau o asigurare mpotriva tunetelor i grindinel. n sfirit, boala i mai ales nebunia erau combtute prin exorcisme nsorite de semne ale crucii destinate s-i alunge pe demoni, autori ai tuturor suferindelor fizice i morale. Prin aceste rituri bogate, Biserica cuta s dea un sens religios existenei zilnice a credincioilor. Succesul a fost chiar mai mare dect cel scontat, cci credincioii au ajuns s acorde acestor rituri o putere magic i o importan cel puin egal cu cea a sacramentelor propriu-zisc.Riscul rtcirii nu era imaginar. El se observ bine n cazul ordaliilor. De origine laic, adic pagin, aceste ceremonii au nceput, nc din secolul al IX-lea, s fie nvluite in forme liturgice. Ele erau de obicei precedate de o liturghie, n urma creia erau binecuvintate obiectele utilizate pentru Judecata lui Dumnezeu. n afara Romei, unde nu s-au bucurat de cinste, ordaliile au fost acceptate de cler. Hagiografia carolingian acord un rol major probei focului ce i-a permis, de pild, sfintei Richarda s-i dovedeasc virginitatea. Chiar i de la nceputul secolului al Xll-lea, episcopii din nordul Franei recurgeau, pentru a-i demasca pe eretici, la proba apei: acuzaii erau azvrlii ntr-un bazin adnc i cei pe care apa-i aducea imediat la suprafa erau socotii vinovai i ncredinai mniel populare. La captul acestei evoluii, profanul nu se mai deosebete de un sacru pe care nii clericii sint incapabili s-1 defineasc n mod riguros. ntre ungerea regal i consacrarea trupului lui Christos, nu mai este perceput o diferen de natur: totul este sacramentum.n acest climat de sacralitate nedifereniat nu se poate voi'bi despre via interioar n sensul n care o nelegem astzi. Omul Intr in legtur cu supranaturalul prin formule i mai ales gesturi, cu ajutorul crora i exprim strile sufleteti. Chiar n interiorul liturghiei ncep s se multiplice acum semnele rituale. Unele exteriorizeaz pur26i simplu cuvintele pronunate, precum gestul preotului de a-t lovi pieptul n momentul in care rostete Coixjlteor. Dar alte elemente ale acestei simbolici gestuale atest preocuparea de a comunica direct cu Dumnezeu, ca de pild nlarea miinilor n timpul lecturii canonului sau numeroasele semne ale crucii i srutri ale altarului care marcheaz fazele prindipale ale liturghiei. Formele i semnificaia aciunii cultice evolueaz. Reprezentrile dramatice centrate asupra episoadelor spectaculoase ale vieii lui Christos ocup un loc din ce n ce mai mare. n lucii jocuri sacre compuse de clugri, cel mai bun exemplu fiind Quem quentis in sepulchro, este mimat aezarea trupului n mormnt, nvierea l descoperirea locului gol de ctre sfintele femei n dimineaa Patelui. Introducerea secvenelor dialogate i a interogaiilor alternate ndreapt atenia spre povestirea Istoric, prezentat sub aspectul su pitoresc, mai mult dect spre meditarea misterului pascal. Celebrarea acestuia din urm evolueaz, de altfel, ntr-un mod semnificativ: ceremoniile care se desfoar din-Joia sfnt i pn n dimineaa Patilor nu mai snt centrate de celebrarea triumfal a nvierii Mntuitorului, ci de rstignirea i ngroparea sa. mpovrat de speculaii confuze, simbolul se estompeaz. Se alunec spre alegorie i spre umanizarea divinului. De la misterul primit cndva pe cile tainice ale transpunerii simbolice, se trece la reprezentaia istoric i, curnd, teatral"15.n aceste condiii, e fix-esc ca epoca carolingian s marcheze un episod foarte tem n istoria literaturii spirituale. Precaritatea condiiilor de via, insecuritatea sporit de Invaziile din secolul al IX-lea, n sfrit, slaba calitate a nivelului cultural snt elemente suficiente pentru a explica raritatea i, in general, mediocritatea produciilor spirituale. Doar mediul monastic mai furnizeaz cteva opere ce nu snt de neglijat, precum tratatele istorice ale lui Ambrozie Autpert, abate de San Vicenzo n Volturna (t784)16, sau Diadema clugrilor compus de Smaragdus de Saint-Mi-hiel ctre 810. Acesta din urm nu este dect un florilegiu27de texte mprumutate de la Prinii Bisericii i de la sfntul 'Grigorie cel Mare. Desigur, in secolele al VUI-lea i al IX-lea au fost compuse numeroase scrieri hagiografice, dar concepia despre sfinenie pe care ele o expun nu putea alimenta i mbogi pietatea credincioilor. Figurile exaltate snt cel mai adesea cele ale clugrilor sau eremiilor, fiind recrutate mult mai rar decit n veacurile precedente din rindul clerului secular sau al episcopatului, n plus. sfinenia lor se prezint ca o virtute primit n acelai timp pe cale ereditar cea mai mare parte a sfinilor epocii carolingiene provin din familii aristocratice i prin predestinare divin. Plini n permanen de har, ei apar ca nite fiine de excepie, vrednice de toat admiraia, dar care nu pot fi imitate. Pe scurt, snt mai degrab meteorici spirituali dect modele. Nu pentru c nevoinele lor se disting prin caracterul lor excesiv, acestea snt, dimpotriv,, marcate de simul msurih iar diavolul nu ocup dect un loc limitat in viaa acestor sfini. Ei snt ns alei de Dumnezeu pentru a fi sfini, aa cum alii au fost predestinai la damnare. Voina oamenilor nu poate schimba nimic din aceste hotriri. Este, de altfel, semnificativ c una din puinele chestiuni teologice ce au suscitat controverse lungi i aprinse in secolul al IX-lea a fost cea a predestinrii, deschis de clugrul saxon Gottschalk. Acesta, nnegrind vederile deja pesimiste ale sfintului Augustin asupra problemei n discuie, afirma c exist o predestinare particular a fiecrui om spre via sau spre moarte. Condamnat ca eretic in anul 848, el a fost totui sprijinit de numeroi abai l episcopi, de-abia in 860 un sinod puind gsi, la instigarea lui Hincmar, o soluj^e de compromis care, fr s nege pretiina divin, subliniaz voina mntuitoare a lui Dumnezeu i universalitatea rscumprrii. Dar nverunarea discuiilor ce au agitat clerul cu aceast ocazie a pus n eviden dificultatea, resimit chiar de cele mai ascuite spirite ale vremi!, de a concepe rolul libertii umane l aciunea harului.Pe de alt parte, ideea cea mai rspndit despre Dumnezeu Judector suveran i for transcendent favoriza mai mult teama reverenioas dect efuziunile inimii. nsi ateptarea escatologic, atiL de important28pentru cretinismul primelor secole, pare s-i piard din intensitate n epoca carolingian, cu excepta mediilor monastice. Desigur, clerul secolelor al VUI-lea i al IX-lea a cunoscut ndeaproape Apocalipsa comentat n Spania de Beatvis de Liebana, n Italia de Ambrozie Autpert i n lumea franc de Alcuin i Walafrid Strabon. Ceea ce frapeaz ns este faptul c, dintre toate temele vehiculate de aceast carte profetic, majoritatea autorilor timpului a fost sensibil mai ales la cea a Ierusalimului ceresc considerat ca un model ideal al Bisericii. Departe de a provoca tulburare sau nelinite, meditaia asupra viitorului lumii a ntrit certitudinea cu privire la ordinea fix aezat de Providen att n istorie cit i n universul fizic, n aceast perspectiv, Parusia* aprea mai puin ca un eveniment exaltant sau tragic, ct ca o sanciune necesar a planului lui Dumnezeu privitor la creare. Aceast spiritualitate influenta practicile clerului, dac nu era cumva o reflectare a acestora. Cei mai buni dintre clerici i consacrau energia restabilirii respectrii regulilor i demnei celebrri a.cultului. n ansamblu, Biserica vremii pare mai puin atent la ntoarcerea glorioas a Mntuitorului, cit dornic s contribuie, n domeniul su, la realizarea marelui proiect al suveranilor carolingieni: acela de a face ca ordinea s domneasc pretutindeni.ntre secolele al VUI-lea i al X-lea dispare cu desvrire o anumit concepie asupra credinei cretine, caracterizat prin dimensiunea sa misteric i prin ateptarea sfiritului timpului. Aceast concepie cedeaz locul unui ansamblu de reprezentri i practici de o inspiraie sensibil diferit. A nu vedea n acest proces, aa cum s-a intimplat adesea, dect o degradare a spiritului religios, este o atitudine ce nu-1 poate mulumi pe istoric. Acesta nu trebuie s emit judeci de valoare, ci s constate dac nu cumva din impactul cretinismului asupra spiritelor fruste i concrete nu s-a nscut un nou mod de raportare la divin. Descoperirea istoricittii lui Christos, valorizarea vieii morale, importanta acordat riturilor i gesturilor constituie fundamentele unei spiritualiti ce nu se va mplini decit in secolele urmtoare.29IIEpoca monastic i feudal(sjrilul secolului al X-lea secolul alXI-lea)Pe plan politic, deceniile din jurul anului o mie snt marcate de destrmarea mai mult sau mai puin rapid n funcie de zone a sistemului politic carolingian precum i de apariia unor noi instituii fcudalo-vasale. Ele corespund, aproximativ, primei vrste. feudale", dup formula lui Marc Bloch. n domeniul religios, aceast epoc poate fi caracterizat de influenta crescnd exercitat de spiritualitatea monastic asupra ntregului popor cretin. Cele dou stri de fapt nu snt lipsite de relaii ntre ele: Biserica epocii carolingicne era, nainte de toate, o biseric secular, condus de suveran i episcopii ce aveau autoritate asupra clugrilor din cadrul diocezei lor. n urma marilor rsturnri ce au" loc n Occident intre sfritul secolului al IX-lea i mijlocul secolului, al X-lea, ordinul sacerdotal va cunoate un profund declin. Procesul secularizrii, nceput deja n secolul al IX-lea, se va accelera o dat cu ascensiunea feudalitii. Patrimoniile bisericeti au fost adesea delapidate de ctre prelai nevrednici sau acaparate de laici pofticioi, iar felul de via al clericilor se va apropia din ce in ce mai mult de cel al credincioilor. n marea lor majoritate, episcopii, provenii din familii aristocratice i pui n funcii din raiuni politice i economice nainte de toatei triau ca mari seniori i se comportau mai mult ca nite magnai decit ca nite oameni ai Bisericii. Chiar atunci cnd i pstrau o30anumit demnitate moral cum a fost adesea cazul n Imperiu n epoca ottonian , ei erau cu totul acaparai de sarcinile gestiunii bunurilor lor pmnteti i de responsabilitile politice pe care suveranii i nobilii le lsau bucuroi n grija lor. Clerul rural, constituit n mare parte din iobagi eliberai pentru a fi slujitori ai cultului n bisericile construite de stpnii lor, nu strlucea nici prin moravuri i nici prin educaie. Muli preoi erau cstorii sau triau n condiii maritale. n majoritate, ei exercitau cte o meserie: la ar, ei lucrau pmntul care constituia zestrea funciar a bisericii parohiale i triau la un loc cu ranii, n orae, la Milano de exemplu, la jumtatea secolului al Xl-lea, se dedau la tot felul de activiti profane, cum snt traficul de bani, jocurile de noroc, vntoarea etc. Programul de via comun impus de reformatorii carolingieni clerului urban nu a fost complet abandonat, dar in multe locuri disciplina comunitar slbete considerabil.Mnstirile au fost atinse n aceeai msur de aceast evoluie. O parte dintre ele, ncredinate unor abai laici sau exploatate de avocai fr scrupule, nu vor scpa declinului. Totui, monahismul este cel care rezist cel mai bine n viitoarea acestei crize profunde, care pune sub semnul ntrebrii nsi existena Bisericii, ameninat de descompunere att din pricina secularizrii clerului, cit i prin rspndirea sistemului bisericii private. n inima acestor dar/c ages, abaii precum Sankt Gali, Monte Cassino sau Saint Riquier vor reui, de bine de ru, s-i menin att respectul fa de regul ct i o celebrare cuviincioas a cultului divin. Oricum, clugrii au fost primii care i-au venit n fire: n Burgundia, unde Cluny este ntemeiat n 909; n Lorena, unde Gorze (din 933) i Brogne (njur de 950) au fost centre active de revigorare; n sfirit, n Anglia, unde eforturile sfntului Ethelwold vor fi ncununate spre 970 de promulgarea unei Regularis concordia, cart a monahismului insular unificat i reformat. Dup anul o mie, micarea a cuprins i Europa meridional: Saint Victor din Marsilia devine centrul unei importante federaii monastice care va iradia pin in Italia,31n timp ce sub influenta abaiei de la Fruttaria, ling Torino, curentele reformatoare vor ptrunde n Rrite germanice prin intermediul abagiilor Saint Blaise i Sieg-burg. Remarcabil este faptul c aceast micare nu este declanat de voina unei puteri centrale, aa cum se ntmplase cu reformele religioase din epoca carolingian. Rentoarcerea la fervoarea antic nu este consecina unui program administrativ de regularizare, ci expresia aspiraiilor profunde ctre rennoirea spiritual ale societii monastice.Semnificativ este faptul c, n numeroase cazuri, aceste mnstiri fuseser fondate sau reformate din iniiativa episcopilor sau a unor importani laici. Toi cretinii acelor vremuri erau ntr- adevr convini de eminenta demnitate a monahismului i de superioritatea sa n raport cu alte stri de via. ntr-o epoc n care construirea unei biserici era considerat ca cea mai meritorie fapt, instalarea, aici, a unei comuniti religioase a crei rug s fie plcut lui Dumnezeu prea a fi cu deosebire indicat. La aceste motivaii de ordin spiritual se adaug altele, legate de condiiile vieii politice i sociale n Occidentul post-carolin-gian. n timpul lui Carol cel Mare i al succesorilor si imediai, posesiunea i fondarea unor mnstiri erau unele din atributele suveranilor. n abaiile regale sau imperiale, ca Saint-Denis, Farfa sau Fulda. rugciunile adresate lui Dumnezeu erau pentru ei. Cpeteniile principatelor teritoriale care se ridic, ncepind cu secolul al X-lca, pe ruinele Imperiului carolingian reiavi pe socoteala lor, o dat cu toate celelalte, aceast prerogativ regal: n Norman-dia, n Flandra i n Catalonia sau n ducatul Benevento se construiesc n aceast perioad mnstiri impuntoare, confirmnd n ochii tuturor puterea ducilor i conilor, autonomi de acum nainte.Pe de alt parte, noua societate care se edific n cadrul feudal i nsuise ideologia celor trei funcii ale cror prime meniuni pentru Evul Mediu coboar cu exactitate pn in secolul al X-lea. Potrivit episcopului Adalbcron de Laon care, la nceputul secolului al Xl-lea, a dat o formu-32lare deosebit de clar acestei viziuni de ansamblu asupra raporturilor ntre grupurile sociale, poporul cretin este unul n ochii lui Dumnezeu, in virtutea botezului primit de toi; dar, refcrindu-sc la organizarea cetii terestre, el o structureaz de fapt n trei ordine": oratores care se roag, bellalores care lupt i laboratores care muncesc. Fiecare dintre aceste grupuri ndeplinete o funcie specific, nici unul neputnd tri fr celelalte. n aceast societate solidar bazat pe tripartita funcional, clerul ocup un loc de cinste; ntr-adevr, el este aezat n fruntea enumerrii, acesta fiind seninul intiietii de onoare. Dar, din perspectiva noastr, este mai interesant s relevm faptul c aceast clasificare consacr utilitatea social a rugciunii, indispensabil asigurrii supravieuirii i mntuirii lumii. Dei primele sale formulri se gsesc n texte redactate de episcopi, schema tripartit trebuia s favorizeze mai ales clugrii care, n ochii oamenilor acelor vremuri, erau cei ce se rugau cel mai mult i mai bine. n msura n care ea instituie ntr-un ordo pe cei specializai in rugciune, aceast taxlnomie reflect una din tendinele caracteristice ale mentalitii timpului, care const n a face din clugr o categorie aparte, situat n afara vieii profane. Adevraii viri religioi sint cretinii care triesc n afara lumii i se sfinesc aducnd mulumiri i laude Domnului. n epoca feudal, principalele centre spirituale ale Occidentului au fost comunitile de brbai i de femei care au practicat mpreun cretinismul, la un nivel de perfeciune inaccesibil credincioilor de rnd. De acum i pn n secolul al XUI-lea, toate micrile spirituale in sinul Bisericii vor avea ca punct de plecare sau ca scop ntemeierea de ordine religioase.Schema tripartit nu pune n valoare numai funcia rugciunii; ea evideniaz, de asemenea, dou categorii diferite in cazul laicilor: rzboinicii i lucrtorii sau, pentru a vorbi n concordan cu realitile sociale ale timpului, seniorii i ranii. Faptul c primii sint numii n ierarhia funciilor naintea celorlali nu este deloc fortuit: aceast clasificare confirm c dac, n societatea cretin a epocii33, ill

feudale, clericii trec naintea laicilor, n cazul acestora din urm seniorii i preced pe oamenii lor. ntietate nicidecum teoretic pentru c puternicii acestei lumi beneficiau de o aezare privilegiat n biseric, att n timpul vieii pentru a asculta liturghia, cit i dup moarte, pentru nmormntare. Iar n flecare duminic, la sfiritul slujbei, nu preotul era cel care venea la stpnul locului pentru ca acesta s srute corporalul? Mai mult, atitudinile religioase fundamentale au fost marcate de influenta clasei feudale care-i va impune modelele ntregii societi, chiar i n domeniul spiritual. Gestul nsui al rugciunii miinile mpreunate care se va generaliza ntre secolele al X-lea i al Xll-lea, reproduce pe cel al vasalului care presteaz omagiu stpnului su. n ceea ce privete ritualul nvestiturii episcopale sau abaiale, acesta se apropie n asemenea msur de cel al nvestiturii cu un fief, ncit sfrete prin a se asimila acestuia din urm.Dac aristocraia laic se distinge cu claritate de masa lucrtorilor, ea triete n schimb ntr-o strns simbioz cu clerul i, mai ales, cu clugrii. Seniorii i monahii au n comun faptul de a fi stpni ai pmntului i de anu-1 munci cu minile lor. Pe de alt parte, majoritatea clugrilor din ordin proveneau din familii nobile: ntr-adevr, n multe mnstiri, copiii oferiri de prinii lor ca oblat nu erau acceptai dect dac aveau o dot; n plus, pentru a putea citi n latin trebuia s ai studii, ceea ce nu era posibil n acea epoc cu cteva ilustre excepii dect n mediul seniorial. De asemenea, abaiilc i mnstirile au fost refugii pentru mezinii i mezinele de ascenden aristocratic care au gsit n instituia monastic o soluie pentru problemele lor succesorale. n sfirit, Biserica considera c nobleea sngelui confer prestigiu sacral i creeaz o predispoziie natural pentru sfinenie: aceia care se trag dintr-o familie bun au puine anse s degenereze" n viaa religioas, scria un cronicar monastic al secolului al XI-lea'7. Evalum prin toate aceste indicii legturile strnse care uneau mediul seniorial i lumea mnstireasc. Rodul acestei nfilniri este o spiritualitatemonastic i feudal n acelai timp, care a marcat n mod hotrtor viaa religioas a societii occidentale pin la nceputul secolului al Xll-lea, i ale crei efecte se vor face simite pin la sfiritul Evului Mediu.1. SPIRITUALITATEA MONASTICn secolele al X-lea i al Xl-lea, toi clugrii din Occident urmau regulile sfintului Benedict, astfel nct putem vorbi de monahism ca despre o entitate. n practic, acesta nu excludea o anumit suplele, chiar o relativ diversitate de la o abaj,ie la alta, adaptarea regulei la condicile locale i la inteniile fondatorilor fiind asigurat de obiceiurile care ndrumau concret existenta cotidian. Dar cea care fixa marile principii i formele vicpi religioase era regula benedictin, venerat i intangibil. Acest monolitism, impus de legislaia carolingian, era perfect adaptat unei societi nc simple i statice.A. Rugciune i liturghie: exemplul dat de ClunyFascinaia pe care viaa i spiritualitatea monastic o exercit este nglobat sensibil ntr-o civilizaie pentru care actul religios prin excelen era cultul oferit lui Dumnezeu, n aceast societate cretin nici o funcie de interes colectiv nu prea mai indispensabil dect cea a organismelor spirituale. S nu ne nelm: n calitatea lor spiritual. Rolul caritabil, cultural, economic al marilor capitluri catedrale i al mnstirilor a putut fi, n fond, considerabil. Pentru contemporani, el nu era dect auxiliar."18 Adevrat citadel a rugciunii, mnstirea este prin excelent locul unde Dumnezeu este adorat.Nu a fost ntotdeauna aa i sfintul Benedict nsui nu a acordat un loc privilegiat vieii liturgice. Pentru el,35clugrul era un penitent nainte de toate, intrat n'viaa religioas pentru a-i plinge pcatele i pentru a se afla sub ndrumarea spiritual a abatelui. Epoc carolingian, n special o dat cu Benedlct de Aniana, este cea n care funcia rugciunii a devenit precumpnitoare in monahism. Aceast tendin este mpins pin la ultimele consecine in prima epoc feudal, i in special la Cluny. ntemeiat n 910 de ctre abatele Bernon cu sprijinul ducelui Guillaume de Aquitania, aceast mnstire burgund nu a intrziat s-i extind influena asupra unei bune pri a Occidentului, din Anglia pn n Italia, Legat direct de Biserica roman, ea va constitui, de la sfritul secolului al X-lea pn la nceputul secolului al XH-lea, congregaia religioas cea mai important a cretintii i, graie unei succesiuni de abai remarcabili, influena sa a fost nsemnat pentru toate mediile societii. Desigur, monahismul epocii feudale este departe de a fi redus le Cluny; i alte tradiii spirituale vor persista, n-special n Germania i n Italia. Dar nu este exagerat s vedem n Cluny expresia cea mai autentic a aspiraiilor spirituale ale societii feudale.Dei clunisienii erau benedictini ca i ceilali clugri din acea vreme, ritmul i organizarea vieii ldr snt, n bun parte, originale. Astfel, atunci cnd sfntul Benedict fixa la patruzeci numrul psalmilor recitai in fiecare zi la sfritul -'Secolului al Xl-lea, la Cluny se spuneau dou sute cincisprezece. Regula prevedea lectur unei psaltiri pe sptm-n. Pe vremea abatelui Odilon, ntreaga Biblie trebuia citit n decursul unui an19. n sfirit, dispoziiile fondatorului instituiau un echilibru aproximativ intre diversele aspecte ale vieii monastice: patru ore pentru lectura textelor sacre i a autorilor ecleziastici (leclio divina), trei ore i jumtate pentru liturghie i ase ore pentru lucru. n mnstirile clunisiene, acesta din urm era redus la cteva activiti simbolice i foarte scurte, ^majoritatea timpului fiind consacrat rugciunii liturgice i lecturii meditate a Scripturii.Aceast preponderen a lui Opus Dei se manifest mai36ales printr-o lungire a, slujbei. Leciuni foarte lungi extrase din textele Bibliei i ale Prinilor se intercalau ntre prile cntate. ,Pe de alt parte, dac Cluny nu a inventat slujbele suprarogatorii, adic slujbele suplimentare i care nu erau cerute de regul, ea le-a generalizat n schimb i le-a difuzat n aezmintele aflate sub ascultarea sa; versete i colecte s-au adugat psalmilor, n lYinaoratio de exemplu, recitat in onoarea Treimii. Se nmulesc n aceeai msur sufragiile (un antifon, un verset, o rugciune), litaniile etc. n sfirit, liturghia se mbogete cu gesturi i aciuni ce au ca scop accentuarea caracterului dramatic: o parte a psalmilor era recitat stnd pe jos i atunci cnd se citea Evanghelia Patimilor, n vinerea sfint, doi clugri luau buci de stof puse pe altar i le sfiau la lectura cuvintelor: Diuiserunt sibi vestinienta sua. Slujba s-a extins n spaiu deopotriv, iar liturghia a devenit peregrinant: n secolul al IX-lea deja, la Saint-Riquier, n timpul marilor srbtori, clugrii mergeau n cortegiu de la biserica abaial la alta. La Cluny, o procesiune solemn i purta de .dou ori pe zi de la bazilic la biserica Sfinta Mria unde se inea slujba de vecernie.Pe ling slujba^ care era psalmodiat n cor, liturghia ocupa un loc important n viaa i spiritualitatea clugrilor. La Cluny se fceau dou liturghii conventuale n flecare zi: cea de diminea celebrat la Sfnta Mria i marea liturghie cntat din altarul principal al bazilicii, dup scxt. i aici, amplificaii liturgice erau posibile i frecvente: cntarea de la introit repetat de trei ori, dezvoltarea lui kyrie >-mai ales adugarea la Alleluia a unei proze i a unei secvene, texte versificate care explicau n termeni lirici sensul misterului pe care punea accent liturghia zilei. La aceasta se adugau liturghiile private, spuse de acei clugri care erau preoi adic majoritatea n marile abaii i pentru care a trebuit s se multiplice altarele, i deci capelele laterale din jurul deambulatoriului. Aceste ceremonii erau nsoite de tmieri i stropiri cu ap sfinit. Toate acestea au contribuit la crearea unei aliane sacre care, prin fastul37celebrrilor, trebuia s permit sufletului s ajung, fr nici un fel de obstacol, la supranatural. Rugciunea individual nu era negHjat, iar clugrii^iu erau mpiedicai s participe, n acelai timp, la toate slujbele. Dar rugciunea liturgic i comunitar a rmas totui esenialul: cortegii de clugri se succedau n cor ca nite batalioane pe linia de foc, cutnd s aduc lui Dumnezeu laud nencetat l o jertf care s-I fie pe plac. Doar realizarea acestui mare proiect ddea o justificare poverii din ce n ce mai grele a practicilor religioase rituale.n spiritualitatea monastic a epocii feudale, rugciunea liturgic nu este numai un act de slvire, dar i unul de intercesiune i cerere. n jurul anului o mie, asistm ntr-adevr pretutindeni la o mulUplicare spectaculoas a liturghiilor votive, celebrate cu intenii speciale. La Cluny, prima din cele dou liturghii conventuale era cntat ntotdeauna pentru defunci. La utrenie, patru psalmi erau recitai pentru apropiaii abaiei, alii pentru rege etc. Rugciunile pentru mori erau din ce n ce mai dese i pri ntregi ale slujbei erau spuse pentru ei. De altfel, abatele Odilon va fi cel care, la sfiritul secolului al X-lea, va institui srbtoarea comemorrii credincioilor defunci, sau ziua morilor, pe doi noiembrie. Mai mult, existau lanuri de rugciune ntre mnstiri, care-i comunicau pomelnicele nscriind numele clugrilor care tocmai muriser n abaiile asociate, pentru a-i pomeni n rugciunile lor. De asemenea, puteau fi nscrii binefctori laici, suverani sau granzi. Era o onoare rvnit i care merita marile sacrificii materiale fcute^in acest scop, n special sub forma donaiilor pioase. Pentru a asigura aceast funcie de intercesiune n lume, clugrii cutau colaborare i sprijin. De unde importana crescnd a cultului liturgic al sfinilor: la Cluny, sanctoralul gregorian s-a mbogit cu numeroase slujbe pentru sfini francezi; n fiecare zi se recita slujba tuturor sfinilor, iar marea liturghie era precedat de lectura litaniilor. n ziua srbtorii lor, se citeau n ntregime patimile lor dac era vorba de un martir sau viaa lor, n cazul unui mrturi-38sitor. Textul care trebuia citit cu aceast ocazie acesta este sensul cuvintului legend ocupa primele opt leciuni ale utreniei, iar n el se implora n mod deosebit sprijinul acestor sfini.n ultim analiz, semnificaia acestei liturghii, solemn l exuberant n acelai timp, nu poate fi neleas dect dac privim rugciunea monastic ca pe o arm. nainte de toate, clugrul se slujete de ea mpotriva lui nsui pentru a combate tentaiile i n special acedia, acest plictis spiritual care-i pndete pe cei care aspir la perfeciune mai mult dect pe ceilali. Urmnd cu brbie calea ngust a practicii religioase ordonate, el poate dejuca totui capcanele pe care dumanul strvechi", adic Demonul, i le ntinde. i rmne atunci s poarte lupta cotidian care const n a scpa de la damnare i de la focul venic cit mai multe suflete, i aceasta prin rugciune. Aceast lupt de fiecare clip mpotriva forjelor rului d natere unor roade spirituale diverse, de care comunitatea cretin beneficiaz n virtutea reversibilitii meritelor: odihna sufletului asigurat defuncilor i n special sufletelor din purgatoriu, pacea celor care triesc, fecunditatea pmntului, victoria regilor i prinilor fondatori. coal a serviciului divin, mnstirea este i locul unde se obine, prin puterea rugciunilor, harul supranatural care se rsfringe asupra ntregii societi.B. Viaa ngereasc i dispreul fa de lume- Am avea o viziune inexact dac am reine din spiritualitatea monastic a secolelor al X-lea i al Xl-Iea numai locul pe care-1 ocup rugciunea i lupta mpotriva forelor rului. Dac via mnstireasc prea oamenilor din acea vreme superioar a tot ceea ce pmintul oferea mai mre i mai bun, aceasta este pentru c ea constituia o stare privilegiat, permind ntoarcerea creaturii la Creatorul su printr-o slujire credincioas a acestuia din39urm. Desigur, aceast comuniune cu locuitorii cerului nu urma s se realizeze deplin dect la sfiritul veacurilor, dar ea ncepea deja in aceast lume. Clugrul medieval este, aa cum bine a artat J. Leclercq, animat de dorina de. Dumnezeu i a patriei cereti20. Prin rugciunea liturgic, el se strduiete s alture vocea sa corurilor ngereti; prin practicarea ascezei i a mortificrii, el caut s duc o via ngereasc, departe de plcerile i tentaiile acestei lumi. Mnstirea unde se practic o respectare ordonat a normelor religioase devine o anticipare a paradisului, un pic de cer cobor t pe pmnt.Aceast dimensiune escatologic a monahismului ne permite s nelegem locul pe care-1 ocup lectura l meditaia Bibliei n spiritualitatea sa. Vechiul Testament joac in acest cadru un rol important n msura in care vedem aici o prefigurare a ultimei faze a istoriei mntuirii, inaugurat def ntrupare: fa de Parusie, adic ntoarcerea plin de slav a lui Christos la sfiritul veacurilor, poporul lui Dumnezeu se gsete n aceeai situaie precum odinioar Israel n faa ntruprii Messiei. n istoria poporului evreu, se caut totui mai puin modele morale, aa cum a fost cazul in epoca carolingian, cit atitudini spirituale legate de climatul de tensiune privitor la sfiritul lumii, care a caracterizat viaa religioas a clugrilor din acea vreme. ntr-adevr, pentru acetia din urm nu era vorba numai de o tem literar, iar cutarea lui Dumnezeu se nscria n programul lor cotidian: oare leclio divina nu avea ca scop acela de a conduce spiritul spre meditaie pentru a-1 ndrepta nc din lumea aceasta ctre contemplarea misterului divin?Ateptarea escatologic s-a tradus, de asemenea, la clugri printr-o voin de purificare personal i colectiv, care a stat la originea majoritii micrilor reformatoare ale epocii. Mari abai precum Guillelmo de Volpiano sau sfintul Petru Damian au fost animai de dorina arztoare de a face din lumea monahal o societate perfect, veritabil anticipare in aceast lume a mpriei lui Dumnezeu. Aceast tendin s-a manifestat cu o40claritate deosebit la Cluny, n secolul al Xl-lea. Fr a exagera, spiritualitatea clunisian poate 11 calificat ca triumfalist, n msura n care noiunile de pcat i rscumprare i-au fost mai puin familiare dcct contemplarea gloriei i majestii divine. Desigur, nu din ntim-plare sfintul Hugo a eliminat din cntul Exultet cuvintele: o felix culpa!, exaltare paradoxal a greelii lui Adam, considerat ca punct de plecare al Mntuirii. ntr-un climat spiritual impregnat mai mult de misterul Transfigurrii decit de cel al ntruprii i in care mnstirea aprea ca anticamera cerului, semnificaia acestui realism supranatural nu mai era neleas. Concepiile artistice de la Cluny, i ale clugrilor negri n general, relev aceeai stare de spirit: nimic nu este prea frumos, nici prea luxos pentru casa Domnului, unde strlucirea aurului, sclipirea lampadarelor i parfumul tmiei contribuie n a da celui care Intr in ea o presimire a splendorilor curii cereti.Considerindu-se avangarda poporului lui Dumnezeu ajuns deja la porile mpriei, clugrii au avut uneori tendina de a devaloriza celelalte stri de via din sinul Bisericii. Convini c dein garania mntuirii, ei cheam cei mai buni cretini, i n special marii laici, s li se alture n linitea mnstirii pentru a mbria viaa monastic. Se va constitui astfel n cadrul abagiilor o nou aristocraie spiritual,, puin diferit in recrutarea sa de cea care, n aceeai epoc, i impunea autoritatea celor umili n sinul societii profane.nelegem, de aceea, faptul c numeroase texte spirituale medievale prezint intrarea in mnstire ca un eveniment la fel de important, dac nu mai important decit botezul. Nu este oare mnstirea memorialul Ierusalimului istoric, pin n anumite elemente ale arhitecturii sale l, n acelai timp, prefigurarea Ierusalimului ceresc? Locuitorii ei i trag demnitatea din cea a fiilor Sionului i beneficiaz de haruri proprii locurilor sanctificate de viaa Domnului. Convertirea pe care profesiunea religioas o implic este resimit ca o depire a condiiei terestre. A deveni clugr nseamn simultan revenirea la starea originar41de perfeciune i anticiparea vieii viitoare; nseamn de asemenea refuzul lumii, pentru edificarea omului nou chemat s stea n apropierea lui Dumnezeu.Cealalt fa a acestei aspiraii ctre cele de sus" este tendina, foarte marcat la majoritatea autorilor spirituali ai acelei vremi, de a le dispreui pe cele de jos". Lucrri recente, in special cele ale lui R. Bultot, au pus cu insisten accentul pe aceast devalorizare sistematic a realitilor temporale i carnale, care merge mult mai departe de o simpl punere n gard mpotriva abuzurilor rezultate din folosirea fr msur a bunurilor acestei lumi. Sfintul Anselme, Jean de Fecamp, Bemard de Morlaas i muli alii nc au proslvit n tratatele lor dispreul fa de lume {contemptus mundQ i au fcut o apreciere fundamental pesimist a realitilor temporale, activitilor terestre i iubirii umane, adic a vieii profane n ansamblul su. n schimb, aceiai autori exalt viaa monastic, prezentat ca forma autentic a experienei cretine i singura cale de mintuire. ntr-adevr, in ochii lor lumea este plin de iluzii i de ocazii de a pctui. Este deci mai bine s renuni la creaturi i s trieti pe acest pmnt ca pelerin i strin: exilul este cel prin care se ctig mpria. Autorii spirituali ai secolului al XI-lea snt convini c exist o incompatibilitate absolut ntre viaa religioas i grijile, ocupaiile i treburile lumeti. Numai linitea mnstirii i disciplina ordonat garanteaz otium, adic senintatea care face posibil viaa interioar.Aceast viziune asupra lumii se sprijin pe un teocen-trism absolut: din moment ce Dumnezeu reprezint tot binele, este zadarnic s caui realitile pmnteti care snt dezamgitoare i prezint riscul pcatului: Sensibil numai la disproporia dintre Dumnezeu i fiina finit, spiritualitatea monastic o elimin pe aceasta din clasa valorilor fr a se ntreba asupra esenei i semnificaiilor sale proprii" (R. Bultot)21. Condamnarea lumii", care constituie una dintre temele majore ale Evangheliei sfintu-lui Ioan, este interpretat de autorii monastici ca o judecat negativ asupra ansamblului creaiei.42O asemenea nencredere, pentru a nu spune mai mult, n realitile umane poate prea ntr-adevr surprinztoare pentru cel care triete n secolul al XX-lea, mai ales dac acesta face referin, cu litiu comparativ, la unele decrete fundamentale ale Conciliului Vatican II. Rolul istoricului nu este acela de a opune aceste texte celor ale clugrilor din epoca feudal, ci de a cuta s neleag i s explice contradiciile lor, care nu snt numai aparente, n aceast privin, este esenial s ne dm seama c autorii spirituali ai secolului al Xl-lea erau tributari propriei lor lecturi a Bibliei. n Vulgata, opoziiile scripturis-tice erau ntrite i srcite de traducerile inadecvate; astfel, antiteza semIUc intre Trup i Spirit este redus la un antagonism ntre coip i suflet, cu toate c ea acoper de fapt realiti mult mai complexe. Pe de alt parte, ei au reluat pe socoteala lor prea des i fr discernmnt concepii filosofice ale Antichitii, vehiculate de literatura patristic, cum este definiia ascezei ca o cutare a insensibilitii, inspirat n egal msur din stoicism i din Evanghelie, sau opoziia platonician ntre contemplare i aciune. Nivelul sczut al culturii medievale nu a permis operarea seleciei care se impunea, in cadrul acestei moteniri heteroclite.Pe de alt parte, anumite concepte fundamentale ale spiritualitii monastice nu snt lipsite de ambiguitate: este oare viaa ngereasc" att de slvit de autorii spirituali, o simpl aspiraie la unitatea n Dumnezeu, sau este ea, n egal msur, refuz al condiiei umane, i n special al sexualitii? Prelund literal diverse pasaje din sfintul Augustin unul dintre autorii cei mai citii ai acestor vremuri , clugrii s-au lsat uneori antrenai pe panta gnosticismului, i chiar a dualismului, spre care ii ndemna experiena lor ascetic. ntr-adevr, pentru ei lumea nu este dect o realitate fr consisten proprie, simpl reflectare degradat a unei lumi cereti care constituie modelul su adevrat. n Istoria sa, ceea ce se construiete este mai puin demn de a fi reinut decit ceea ce o apropie de sfiritul su. innd de tranzitoriu i contingent, creatul43nu trebuie s suscite nici ataament, nici chiar stim, ci dispre, i fug. Repudiind lumea terestr, spiritualitatea monastic a secolului al Xl-lea a aruncat, ntr-un fel, rul n afara omului pentru a-1 situa n lucruri, conferindu-i astfel o realitate obiectiv i imediat. Departe de a desfiina dumanul, ea nu a fcut dect s-l ntreasc influenta asupra spiritelor.Ar trebui -totui nuanat partea definitiv i tranant pe care judecile despre lume ale unui numr de autori spirituali monastici o pot avea, lund n considerare motivele care au cluzit aceste judecri. ntr-adevr, condamnarea fr drept de apel a realitilor pminteU se situeaz In general ntr-un context polemic. Majoritatea scrierilor privind dispreul fa de lume au fost redactate n secolul al Xl-lea l la nceputul celui de-al Xll-lea, ntr-o epoc n care lupta mpotriva slmoniel sttea pe primul plan al preocuprilor; or, valorile profane erau att de mult cinstite de ctre clericii slmonlacl nct era inutil s li se aminteasc importanta acestora. Mai mult, n miezul luptei duse de forjele vil ale Bisericii pentru a o scoate pe aceasta din urin de sub autoritatea mprailor i a o scpa de disoluta feudal, fuga de lume propus de clugri prea mal puin o evaziune n afara vierii sociale i aciunii temporale, ct o chemare la judecat a anumitor structuri opresive care puneau piedic avntului religios i caritii, n acest caz, contemplus mundi traduce adesea refuzul compromisului cu o societate politic mai puin cretin poate,decit cel mai laic dintre statele noastre"22. Simul Anselme, de exemplu, autor al unui tratat pe aceast tem, face o sever critic a domesticirii prelailor de ctre regele Angliei i a violenei necontrolate a ordinului cavalerilor, n acest caz concret, dispreul fa de lume" este mai degrab expresia respingerii unei societi dect cea a unei deprecieri sistematice a realitilor profane.E bine pe de alt parte s ne ntrebam cam ce putea reprezenta lumea pentru omul primei epoci feudale, Independent de orice Influen Ideologic transmis de cultur. n orice loc ar fi privit, el nu vedea n jurul lui44nimic altceva dect violen i nedreptate, i ii era foarte greu s perceap valori pozitive in cadrul societii profane: puine cstorii ntemeiate pe iubire, nici un fel de cultur laic vrednic de acest nume, nici un progres tehnic sau tiinific. Statul nsui constituia mai puin forma politic a cetii temporale, cit un ordin sacral culminind n persoana mpratului sau a regelui, uns al lui Dumnezeu i reprezentant al Su pe pmnt. Astfel, faimoasa Ceart a investiturilor care, la sfritul secolului al Xl-lea i nceputul celui de-al Xll-lea, punea fa in fa papii i suveranii germanici, nu este aa cum se spvine prea des un conflict intre, puterea spiritual i autoritatea laic, ci o lupt nverunat ntre dou sacraliti rivale. ntr-o lume a crei ordine era fixat de Providen iar organizarea politic i social impus de modele transcendente, nsi noiunea de temporal nu avea sens. Nu vom putea deci reproa clugrilor c au fost incapabili s elaboreze o spiritualitate pentru laici din moment ce nu exist laicat, n lipsa unei lumi care s permit nelegerea specificitii acestuia"23.n cele din urm, nici clugrii, nici chiar cremiii care par totui s fi practicat dispreul lumii la leitre, nu au fost in practic total strini sau ostili realitilor umane. Devalorizarea incontestabil a realitilor pmnteti n spiritualitatea monastic a fost temperat adesea de un sim profund al lucrurilor i oamenilor. Abaiile epocii feudale nu au ntors spatele vieii sociale: n marile mnstiri germanice i n Frana chiar, in micile schituri, muli copii ai aristocraiei primeau o instrucie elementar, fr a fi neaprat destinai carierei ecleziastice. Spiritualitatea clunisian, pe* de alt parte, nu cerea individului s renune a u el nsui, ci s-i consacre viaa slujirii lui Dumnezeu. Dup fericita formul a lui Etiennc Gilson, Cluny ne accept aa cum sntem, mai puin ca suflete ct ca oameni, i vrea s ne salveze cu ajutorul trupului nostru, nu n pofida lui"24. A lua omul aa cum este nseamn, din aceast perspectiv, s nu atepi de la el fapte ascetice sau mortificri excesive, nseamn, de45asemenea, s socoteti c bogia, puterea i frumuseea, departe de a fi prin ele insele obstacole n calea iubirii lui Dumnezeu, pot participa la slvirea mreiei i slujirea cauzei Sale. Astfel, odat depit o prim faz rigorist, atitudinea clunisienilor fa de societatea timpului lor a fost marcat de grija pentru receptivitate i nelegerea ei, atitudine favorizat n plus de legturile de rudenie i solidaritate care nu intrzle s se stabileasc ntre abagii casei mam i mai-maril acestei lumi, a cror aciune au ncercat s o influeneze. Dar simpatia nuanat de ngduin pe care aceti abai o manifestau fa de laici nu s-a limitat la clasele conductoare: abatele Odilon a jucat un rol important n rspndirea micrii pcii i nu trebuie s uitm c Abelard, prigonit de sfntul Bernard, nu a gsit adpost pentru a muri in linite decit pe lng Petru Venerabilul; scrisoarea pe care acesta din urm a scris-o Helosei pentru a-i anuna moartea soului su este, de altfel, o capodoper de delicatee i umanitate.Aceast confruntare intre teoria l practica mediilor monastice n raporturile lor cu lumea ne permite s constatm complexitatea problemei. Pe de o parte, ea dovedete existena unei doctrine spirituale coerente, sitund perfeciunea cretin ntr-un ideal al retragerii din. viaa pmnteasc i al refuzului anumitor aspecte ale condiiei umane: via ngereasc, paradis regsit n afara timpului, existen pur contemplativ. Pe de alt parte, se face simit preocuparea clugrilor secolului al Xl-lea de a influena societatea care i nconjoar, preocupare mpins uneori pn la acceptarea fr rezerv a valorilor i structurilor sale. De fapt, cele dou atitudini nu sint contradictorii. Pentru a transforma lumea, in unele momente poate fi mult mai eficace s evadezi din ea dect s rmii, iar omul se regsete uneori mai bine fugind de mulime decit rmnnd in mijlocul el. Este oare o intm-plare c muli abai i in special cei de la Cluny au jucat rolul arbitrilor n conflictele politice ale vremii, atit la nivel local, cit i n planul cretintii? n ceea ce-i privete pe eremiii care s-au refugiat n adncul pdurilor46pentru a fugi de lume, nimeni nu mai ignor rolul pe care l-au avut n defriri ca i n crearea drumurilor, n ajutorarea cltorilor i evanghelizarea populaiilor rurale. Tocmai aici putem cintri dificultatea care exist in aprecierea, de manier echitabil, a unei spiritualiti care a valorizat adesea prin fapte realitile pe care le condamna n planul principiilor.2. INFLUENA SPIRITUALITII MONASTICECu aceste rezerve i ele au Importana lor , nu este mai puin adevrat c ideologia clugrilor a avut o influen mai mare asupra spiritualitii epocii feudale dectpraxis-ul lor. Idealul monastic a exercitat o fascinaie incomparabil asupra tuturor spiritelor timpului, chiar a celor mai fruste, iar anumite teme spirituale dragi cenobiilor au fost reluate i amplificate de ctre alii, clerici sau laici, care le-au mpins la consecine extreme.A. Viaa profan i viaa religioasntr-adevr, idcea existenei unei incompatibiliti ntre viaa n mijlocul lumii i starea religioas ncepe s se impun n aceast epoc cretinilor din Occident. Clerul secular a fost primul care a suportat consecina doctrinelor ascetice elaborate n mnstiri i care au modificat nsi concepia despre sacerdolu. Reformele monastice ale secolului al X-lea erau legate de restabilirea practicii abstinenei n abaii. Msurile ntreprinse n acest scop nu erau inspirate numai de motive disciplinare. La Cluny de exemplu, de la mijlocul secolului al X-lea se va dezvolta o spiritualitate euharistic acordnd un loc central comuniunii cu Christos Mntuitorul prezent n taina altarului: numai primind adevratul trup al lui Christos" putem fi prtai ai trupului Su mistic. Dar pentru a te apropia de47euharistie, i cu att mai mult pentru a consacra ostia, trebuie neaprat s fii pur. Astfel, Odon de la Cluny, n marele su poem Occupaiio face din castitate o necesitate absolut pentru clugri i declar incompatibile funcia sacerdotal i concubinajul.Aceste vederi preau, n epoca n care au fost exprimate, de o anticipare ndrznea. Nu prevedea oare episcopul Burchard de Worms, nc de la 1010, n peni ten [ialul su intitulat Conector sive medicus, pedepse n ceea ce-i privea pe laicii care vor refuza s participe la slujba celebrat de un preot cstorit sau concubinar? Dar, ncepnd cu a doua jumtate a secolului al Xl-lea, ne snt semnalai aproape peste tot credincioi care pun la ndoial validitatea sacramentelor distribuite de preoi nenfrinaji. La Milano, n jurul anului 1050, patarii au mers mai departe, boicotnd slujbele celebrate de preoii nicolaiti" l for-tndu-i s respecte castitatea, in ochii lor element funda-' mental al strii preoeti. Reforma gregorian a reluat la rindul ei aceste concepii, fixnd pentru mai multe secole noul model aY preotului, bazat pe un ideal al puritii i separaiei. ntr-adevr, pentru Grigorie al VH-lea, cel care celebreaz jertfa liturghiei trebuie s se asemene cu imaginea lui Christos i castitatea fiilor lui Dumnezeu postuleaz pe cea a slujitorului cultului. Consacrndu-se slujirii permanente a rugciunii oferite de Iisus Tatlui ceresc, preotul va tri desprit de credincioi i va renuna la tot ce poate avea ceva profan n existenta sa. i este recomandat s duc viata n comun, adaptat funciei rugciunii pe care o asigur ntregii Biserici i care, de altfel, faciliteaz respectarea nfrinrii. Castitate, via comun i serviciu liturgic snt de acum nainte cele trei aspecte fundamentale ale strii sacerdotale.De altfel, muli preoi nu auziser apelul papei pentru modificarea felului lor de viat. ncepnd cu a doua treime a secolului al Xl-lea, viata canonic, adic comunitar, a fost restaurat sau instaurat n numeroase locuri, n special n regiunile meridionale (de exemplu la San Fred-diano din Luca, Sfntul Ioan din Lateran i Saint-Ruf lng48

Avignon). Ali clerici, ciocnindu-se de ostilitatea confrailor lor, au ales s se retrag n deert. Vedem astfel proliferind cam peste tot n Occident diverse forme de cremitism clerical, n timp ce ansamblul clerului secular suferea influenta spiritualitii monastice. Tocmai acest lucru era remarcat de adversarii reformei, de la preoii milanezi la Anonimul numit din York, atunci cnd ei reproau papalitii c ar fi vrut s impun clericilor seculari un nou mod de viat i exigente morale care nu corespundeau vocaiei specifiqe a propriului lor ordo. Argumentul nu era lipsit de valoare, dar cum cei care l evidentiau se sprijineau pe principii temporari, ei au fost cuprini de discreditarea care a lovit atunci clericii simoniaci i nicolaiti".Consecina cea mai grav a propagrii spiritualitii monastice a fost, fr nici o ndoial, deprecierea profund i durabil a strii laice. Lovit de o dubl inferioritate religioas i cultural , laicatul s-a definit n mod negativ prin excluderea sa din universul sacrului i al culturii savante. ntr-o lume in care viata cretin se identifica cu viata consacrat, marea majoritate a celor botezai nu se gseau, n perspectiva mntuirii, alt de bine plasa^ n comparaie cu clugrii. Desigur, distincta ntre clugri, clerici i laici nu era nou n cadrul Bisericii. Grigorie cel Mare, inspirndu-se dintr-un pasaj al profetului Ezechiel (XIV, 14), mprise deja cretinii n trei categorii n funcie de instituiile ecleziastice: conjugali (cei cstorii), conti-nenles (religioii), predicatores (preoii seculari). Aceast schem a fost reluat, ntr-o perspectiv diferit ns, n mediile monastice din secolul al X-lea. Astfel, cu puin naintea anului o mie, abatele Abbon de FIcury (Saint-Be-not-sur-Loire) putea scrie: tiu bine c printre cretinii de cele dou sexe exist trei ordine i, ca s spunem aa, trei grade. Primul este cel al laicilor, al doilea cel al clericilor, al treilea cel al clugrilor. Dei nici unul dintre acestea trei nu este scutit de pcat, primul este bun, al doilea mai bun, al treilea excelent"25. La acest autor, ca i la mul ti alii ai epocii sale, clasificarea tipurilor de cretini nu intete doar s disting trei feluri diferite de a fi prezent n Biseric. Ea49constituie, de asemenea, o schem ierarhic, bazat pe ldeea unei remuneraii variabile dup strile vieii. Relunc] cifrele indicate de Christos n parabola semntorului (Matei, XIII, 8), legate de randamentul smnei, literatura spiritual a timpului afirm cu claritate superioritatea vierii monastice (100 la 1) fa de starea preoeasc (60 la 1) i laic (30 la 1). Aceast scar a valorilor nu este universal i tot timpul Evului Mediu au avut loc controverse ntre clerici i clugri pe tema primului loc. Totui, cu toii erau de acord s plaseze laicii pe treapta Inferioar, Ierarhia strilor de via se bazeaz efectiv pe postulatul conform cruia condiia trupeasc este rea: cu ct ne ndeprtm mai mult de carne identificat aici cu sexualitatea , cu att sntem mai desvrii. Din aceast perspectiv, cstoria, dei este o tain, nu are valoare pozitiv; ea nu este dect un remediu pentru concupiscen i o concesie fcut slbiciunii omeneti26. De altfel, relaiile conjugale nu snt ele nsele atinse de pcat, aa cum afirmase sfintul Augustin mpotriva lui Pelagius? Din perspectiva escatologic care rmric cea a monahismului, abstinena i mai ales virginitatea constituie fundamentele vieii religioase.Aceast viziune pesimist a condiiei laicilor i a rolului lor n Biseric nu este prodvisul ctorva autori izolai sau. extremiti. Ea este mprtit de credincioii nii care1 nu vd mntuirea dect ntr-o unire ct mai strns posibil cu lumea monahal. Cavalerii i ofer copiii ca ofrand mnstirilor. Cei care rmin s triasc n epoca lor se altur abaiilor celor mai prestigioase, n snul societilor sau friilor de rugciune; n schimbul legatelor pioase care mbrac n general forma donaiilor funciare , obin nscrierea lor n crile unde figureaz numele celor pentru I care clugrii se roag n fiecare zi i n pomelnice. Cluny nu va inventa acest tip de asociaii, dar le va dezvolta simitor, n special in mediile aristocrate. Mat mult, n secolul al Xl-lea s-a rspndt printre credincioi obiceiul de a solicita haina clugreasc cu ocazia unei grave maladii. Cronicarul monastic Orderic Vital ne furnizeaz frumosul50exemplu al lui Ansolde de Maule, vechi camarad de arme al lui Robert Giscard. Dup cincizeci i trei de ani petrecu i n ordinul cavalerilor, simindu-i moartea aproape, el s-a adresat sofiei sale cu aceste cuvinte: Binecuvintat sar i ndatoritoare soie Odelinc, mila divin ne-a ngduit s trim unul cu altul mai mult de douzeci de ani. Iat c m ndrept spre sfiritul meu. De voie, de nevoie, m duc ctre moarte. Accept, te rog, dorina mea de a m face clugr, de a renuna la vemintele pompoase ale timpului pentru a mbrca haina neagr a sfintului printe Bene-dict. Doamn, dezleag-m deci, te rog, de obligaiile mele conjugale pentru ca, scutit de povara lucrurilor lumeti, s merit onoarea de a primi haina i tonsura monastic." Avnd acordul soiei sale, i-a putut ndeplini dorina i a fost dendat mbrcat n vemnt. Trei zile mai trziu a murit, dup care a fost nmormntat intru Christos pentru a nvia o dat cu El"27. Faptul de a muri sub ras asigura ntr-adevr o participare masiv i deplin a credincioilor la devoiunl, rugciuni i merite, cu singura condiie de a renuna la cstorie i de a se lipsi de onorurile" i bunurile lor. Pentru un laic, calea mntuirii trece prin triplul refuz al puterii, sexului i banilor, ceea ce nseamn nsi negarea strii sale. Spiritul medieval ns, cuprins de opoziii contrastante, nu cunoate dect convertirea total. Numai printr-o renunare absolut cretinul poate spera s devin plcut lui Dumnezeu.Astfel, chiar cei care rmn s triasc, din necesitate, n societate, se strduiesc, dac au o oarecare preocupare pentru ceea ce este dincolo, s imite practicile monastice. Viaa fuituhii Geraud dinAwillac, compus ctre, mijlocul secolului al X-lea de ctre abatele Odon de la Cluny, ne furnizeaz exemplul unui mare senior care atinge perfeciunea trind n lume. S nu ne nelm ns: nu gsim la Sfintul Geraud nici un ideal de sfinenie laic. Odon l prezint tot timpul ca pe un clugr prin dorin, cruia doar constrngtoarele obligaii i interzic s se alture mnstirii; el l nfieaz practicnd castitatea i refuznd s se lupte cu spada, pentru c violena este urit ochilor51lui; atunci cnd dumanii l atac iar el nu poate refuz; lupta, rotete spada i evit s se lupte cutnd s nu rneasc pe nimeni. Viaa sa religioas este ritmat ele alternanta lecturilor i rugciunilor. Sfintul Geraud, ag cavaler cum era, a trit ca un clugr in mijlocul lumi sale.Fascinata exercitat de tendinele ascetice ale spiritualitii monastice, departe de a se limita la straturile superioare ale societii, se extinde n secolul al XI-]ee, asupra totalitii laicilor, aa cum se poate constata din ideologia micrilor pentru pace. Acestea nu exprim doai o aspirape la restabilirea ordinii perturbate de anarhia feudal. Locul important pe care l ocup, pe lng refuzul violentei, prece


Recommended