+ All Categories
Home > Documents > specificul-comunicarii.pdf

specificul-comunicarii.pdf

Date post: 09-Sep-2015
Category:
Upload: mogonea-remus
View: 9 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
80
1
Transcript
  • 1

  • 2

    HRISTACHE MONICA

    SPECIFICUL COMUNICRII

    INSTRUCTIV EDUCATIVE LA ELEVII DIN

    CICLUL PRIMAR

  • 3

    CUPRINS

    CAP. I Comunicarea i limbajul educaional

    I.1. Consideraii preliminare (ce este comunicarea,

    motivaia comunicrii i tipuri de comunicare)...... p. 4

    I.2. Principiile comunicrii.....................................p. 17

    I.3. Formele comunicrii..........................................p. 22

    CAP. II Specificul limbajului educaional

    II.1. Limbajul natural i limbajul educaional .........p. 40

    II.2. Stilul de comunicare educaional....................p. 44

    II.3. Formele comunicrii educative.......................p. 45

    CAP. III Comunicarea n relaia profesor elev

    III.1. Rolul informaiei n procesul instructiv

    educativ...............................................................................p. 58

    III.2. Tipurile de educaie i limbajul educaional...p. 64

    III.3. Concluzii asupra limbajului educaional la elevii din

    ciclul primar.................................................................p. 71

    Bibliografie .............................................................p. 79

  • 4

    CAP. I COMUNICAREA I LIMBAJUL

    EDUCAIONAL

    I.1. CONSIDERAII PRELIMINARE

    Capacitatea de a-i formula i transmite gndurile este

    definitorie pentru fiina uman. Trind n comuniti, oamenii

    au simit nevoia comunicrii.

    Socializarea presupune comunicarea , fie ea apropiat,

    direct, nemijlocit sau, de ce nu, la distan.

    Din vechime, mintea nscocitoare a omului a gsit

    felurite metode de comunicare sfidnd distanele i timpul. Se

    pot aminti metode de comunicare oral, de unde i expresia: A

    da sfar* n ar. Chemarea cornului, de asemenea, se poate

    constitui n strbunica telefonului:

    tefan se ntoarce i din cornu-i sun,

    Oastea lui zdrobit de prin vi adun

    (D. Bolintineanu, Muma lui tefan cel Mare)

  • 5

    Comunicarea ca i component esenial a vieii a fost

    i este o problem aflat permanent n centrul preocuprilor

    multor specialiti: psihologi, filozofi, lingviti, cadre didactice

    n scopul de a o realiza ct mai eficient i mai util n complexul

    proces de interdependen socio uman.

    n acest sens lucrarea i propune s analizeze i s

    prezinte cteva aspecte eseniale privind comunicarea n

    general i n special n cadrul procesului instructiv educativ la

    clasele primare.

    Conform Dicionarului limbii romne, comunicarea

    este aciunea de a comunica: ntiinare, tire, veste.

    A comunica nseamn deci a face cunoscut, a da de

    tire, a informa, a ntiina, a spune sau ( despre oameni,

    comuniti sociale, etc.) a pune n legtur, n contact cu, a

    vorbi cu, ori a fi n legtur cu. Verbul latin comunico

    avea ns o semnificaie mai adnc ce nu se limita doar la a

    nota contactul, legtura inevitabil superficial i neangajat-

    ci nsemna a face n comun ceva, a mprti, a pune

    mpreun, a amesteca, a se uni.

    Ca si cea mai mare parte a cuvintelor unei limbi,

    verbul a comunica si substantivul comunicare sunt ambele

    polisemantice, comportnd opluralitate de semnificatii. Firesc,

    *sfar- fum

  • 6

    definitiile sunt numeroase i diferite dar, indiferent de coala de

    gndire careia apartine un autor sau altul, sau de orientarea n

    care se nscrie, acestea au cel putin urmatoarele elemente

    comune:

    comunicarea este procesul de transmitere

    deinformatii, idei, opinii, pareri, fie de la un individ la altul, fie

    de la un grup la altul;

    nici un fel de activitate cotidiana si/sau

    complexa nu poate fi conceputa n afara procesului de

    comunicare.

    Exemple de definitii ale comunicarii:

    1.Comunicarea este un proces n care oamenii si

    mpartasesc informatii, idei si sentimente (Hyles S. Si Weaver

    R.);

    2. Comunicarea este procesul prin care o parte

    (numita emitator) transmite informatii (un mesaj) altei pri

    (numit receptor) (Baron R.);

    3. Comunicarea este activitatea psihofizica de

    punere n relatie a doua sau mai multe persoane n scopul

    influentarii atitudinilor, convingerilor, comportamentelor

    destinatarilor si interlocutorilor (Ross R.);

  • 7

    4. Comunicarea reprezinta un proces de viata

    esential prin care animalele si oamenii genereaz, obin,

    transform i folosesc informaia pentru a-i duce la bun sfrit

    activitile sau viaa (Brent D.R.).

    O condiie primar a comunicrii este dobndirea

    informaiei, fie cu ajutorul reflectrii nemijlocite a realului

    (senzaii i percepii), fie cu ajutorul reflectrii mijlocite

    (datorit reprezentrilor).

    O a doua condiie desemneaz actul prin care lum n

    considerare att expresiile lingvistice, ct i coninutul lor.

    O a treia condiie, deopotriv necesat i suficient a

    comunicrii este intersubiectivitatea, fapt prin care persoanele

    pot s intre n dialog i pot s se manifeste ca subiecicapabili

    de vorbire i aciune.

    Comunicarea nu este posibil nafara actelor de vorbire.

    Acestea sunt clasificate de I. Habermas n patru clase:

    Prima clas a actelor de vorbire o numete comunicativ;

    este clasa care se refer la desluirea exprimrilor.

    A doua clas o numete constatativ i se refer la sensul

    ntrebrii cognitive a propoziiilor.

  • 8

    A treia clas o denumete reprezentativa i are drept

    caracteristic funcia de autoreprezentare a unui vorbitor

    n faa unui asculttor.

    A patra clas numit regulativ, se refer la normele

    acceptate de interlocutori, norme pe care le pot respecta

    sau intercala.

    STRUCTURA COMUNICRII

    Cercettorii C.E. Shannon i W. Weaver, n lucrarea lor

    fundamental Matematica teoriei comunicrii, redau

    urmtoarea reprezentare grafic a lanului

    comunicaional.*Mesajul generat de sursa de informaii este

    codificat de un transmitor sub forma unui semnal care circul

    pe un canal pn la receptorul care ldecodific i restabilete

    forma iniial a mesajului, fcndu-l s ajung ntocmai la

    destinaie.

    *Mihai Dinu, Introducere n teoria comunicrii

  • 9

    Elementele structurale ale comunicarii didactice

    Pornind de la ideea ca fiecare proces de comunicare

    are o structur specific reprezentat, n principiu, de un anume

    tip de relatie dezvoltat, elementele structurale ale comunicarii

    (inclusiv didactice) sunt:

    I. Cel putin doi parteneri, ntre care se stabileste orelatie.

    A. Emitorul care este un individ, un grup, o instituie

    (profesor, corp profesoral, coal). Acesta:

    Posed o informatie bine structurat

    are o stare de spirit deosebita (motivatie)

    are un scop bine precizat

    declaneaz actul comunicrii, iniiind i formulnd

    mesajul

    are grade diferite de credibilitate sau deprestigiu

    Mentiune: n nvatamntul modern, profesorul nu

    mai este considerat emitor de drept i de fapt; elevul / studentul

    preia anumite prerogative ale profesorului; datorit posibilitilor

    de informare mult diversificate, colarul poate interveni n lecie

    fiind uneori sursa primar de informaie. Profesorul, n ipostaza

    de emitor profesionalizat, trebuie sa fie flexibil si adaptat,

    acceptnd cnd este cazul rolul de receptor (temporar).

  • 10

    B. Receptorul care si el poate fi: un individ, un

    grup, o institutie caruia / careia i este adresat mesajul sau care

    intra n posesia mesajului n mod ntmpltor / contient.

    Receptorul / destinatarul recepioneaz mesajul, l decodific

    (descifreaz prin nelegere), l prelucreaz, interpreteaz i d

    semnal de rspuns (feed-back).

    ntre cei doi parteneri se stabileste o anumita relatie,

    fiecare este programat i pentru recepie i pentru emisie. ntre ei

    are loc un transfer de informaie, realizat ntr-un mod accesibil

    amndurora. Au un scop comun si unrepertoriu (cmp de

    experien) specific, care se intersecteaz.

    II. Mesajul informatie structurata dupa anumite reguli.

    Reprezint cea mai complex componenta a procesului de

    comunicare, care se transmite apelnd la limbajul verbal,

    nonverbal, paraverbal. Este determinat de starea de spirit a

    emitatorului si de deprinderile de comunicare ale emitorului si

    receptorului. Trebuie sa fie clar, coerent, concis.

    Construirea si transmiterea mesajului presupune

    dou aciuni distincte: codarea i decodarea.

    Codarea = transpunerea n simboluri, semne,

    cuvinte a ceea ce este de transmis (gnduri, intenii, sentimente,

    atitudini).

  • 11

    Codul = ca ansamblu de semne si semnificaii

    verbale i/sau nonverbale, trebuie sa fie comun partenerilor

    comunicaionali.

    Decodare = identificarea echivalentului exact si

    corect al mesajului, materializat n gnd / idee.

    III. Canalul de comunicare mijloc prin care trecemesajul.

    Sunt canale formale / prestabilite si canale nonformale (relatii de

    prietenie, preferinte, interese). Orice canal are ca suport tehnic

    mijloacele de comunicare (telefon, fax, telex, calculator, radio,

    TV, video etc).

    IV.Factori perturbatori care apar de regula la emitator.Sunt

    bariere de comunicare de diverse naturi.

    V. Contextul comunicarii mediul n care secomunic.

    VI. Feed-back-ul componenta foarte important pentru c

    determin msura n care mesajul a fost neles, crezut si

    acceptat; este o informaie trimis napoi la sursa (De Vito).

  • 12

    MOTIVAIA COMUNICRII

    Actele vorbirii (ale comunicrii) sunt folosite n

    principal n scopul de a ne asuma trei distinctii fundamentale

    pe care trebuie s le controlm dac vrem s intrm ntr-o

    conversaie (comunicare).

    Prima se refer la existen i aparen.

    A doua la esen i fenomen.

    A treia la deosebirile ntre a fi i a trebui.

    n cmpul comunicrii putem distinge ntre aciunea

    comunicativ (interaciunea) pe de o parte i discursul pe de

    alt parte. Aciunea comunicativ se nfptuiete prin jocuri de

    vorbire, deprinse i consacrate normativ. Ea poate derula

    certitudini, opinii i credine sau se poate realiza la nivelul

    ateptrilor de reciprocitate n comportament pe care le

    onorm, le admitem sau le nclcm datorit prezenei i

    aciunii normelor morale.

    Dimensiunea comunicrii constituie o component

    complex a vieii umane, att ca reea ct i ca structur, dar i

    ndeosebi ca o modalitate de apreciere i nelegere ntre

    oameni. Trim ntr-un univers informaional, n plin proces de

    organizare i n acela timp de resorbie n sine sau de

    comunicare. Premisa iniial a universului informaional o

  • 13

    formeaz contropia, adic posibilitile statice ale unei surse

    date, ceea ce se numete ndeobte informaie fizic si se

    manifest fie sub form de semnale, fie sub form de stimuli.

    Comunicarea noastr este animat de intenie i mereu

    dirijat spre un scop. Ca atare, se nate ntrebarea: Care sunt

    motivele care ne determin s comunicm? Iar rspunsul ar fi:

    A. Comunicm pentru a descoperii cine suntem i

    pentru a ne deprinde s ne cunoatem n prealabil.

    B. Comunicm pentru a cunoate lumea care ne

    nconjoar. Dac putem cunoate lumea aa cum a fost, cum

    este i cum va fi, acest fapt se datoreaz utilizrii simbolurilor,

    ndeosebi ale limbajului.

    C. Comunicm pentru a mprtii aceast lume

    cu ceilali plecnd de la informaia noastr asupra celorlali.

    Datorit comunicrii putem s stabilim i s meninem un

    contact cu ceilali, dorim s fim recunoscui, s iubim i s fim

    iubii.

    D. Comunicm pentru a convinge sau influena pe

    ceilali. Comunicarea este n centrul demersurilor umane.

    Tipologia comunicrilor se centreaz pe aspectul major al

    oricrei comunicri umane: transmiterea, receptarea i

    prelucrarea unui mesaj.

  • 14

    Comunicarea este cea care faciliteaz nu numai nelegerea ci

    i interaciunea dintre oameni, apropierea lor n plan afectiv,

    volitiv, fapt care duce la instituirea strii de moralitate, starea

    bazat pe comuniune, sinceritate, ncredere i solidaritate.

    E. Comunicm pentru a ne amuza, a ne destinde,

    pentru a ne sustrage falselor convenii i unor forme autoritare

    de comunicare, precum i pentru a ne elibera de prozaismul

    vieii cotidiene, de stressul regimului vieii zilnice. n acest

    sens, o influen terapeutic asupra psihicului uman l are

    umorul inteligent.

    TIPURI DE COMUNICARE UMAN

  • 15

    Comunicarea verbal sub form de expunere, dialog,

    intervenie, alocuiune, discurs, etc.

    Comunicarea paraverbal (erupatic), de trire afectiv

    a altei persoane, de identificare i precizare a dispoziiilor i

    actelor psihice ale unei alte persoane ( I.P. Guilford).

    Comunicarea nonverbal: gestica (gesturi indicatoare

    sugestive, descriptive).

    Comunicarea scris (fondul i forma textului).

    Comunicarea vizual cu funcie informativ, de

    stimulare a gndirii independente, a spiritului de observare i a

    creativitii de formare a capacitilor intelectuale, de

    ergonomizare i raionalizare a eforturilor profesorului i

    elevului, ajutndu-l, pe acesta din urm, s nvee n ritmul su

    propriu de munc intelectual.

    Dac avem n vedere scopul urmrit n comunicare,

    se disting:

    Comunicarea incidental, prin care oferim altuia o

    informaie fr intenia de a-l nva ceva;

    Comunicarea subiectiv, prin care o persoan i

    exprim direct strile afective dintr-o necesitate de descrcare;

    Comunicarea instrumental, prin care intenionat

    oferim o informaie, urmrind schimbarea comportamentului

    receptorului.*

  • 16

    Evident, comunicarea pedagogic este instrumental,

    scopul ei fiind de a produce, de a provoca sau de a induce o

    schimbare la receptor i, ca urmare, ea trebuie s se adapteze

    receptorului.(R. Mucchielli)

    I.2. PRINCIPIILE COMUNICRII

  • 17

    Comunicarea uman ncearc s ne elibereze de

    incertitudini, s ne scoat din starea de provizorat a unor

    simple preri sau opinii ncropite la voia ntmplrii.

    A. Principiul necesitii comunicrii

    Fiina uman nu poate s triasc fr comunicare;

    pentru aceasta comunicarea este o necesitate esenial i toate

    aciunile ntreprinse de ea, au n mod potenial o valoare

    comunicativ. n mod verbal sau n mod silenios, prin gest sau

    imobilitate, ntr-o manier sau alta, i solicitm sau i

    atenionm mereu pe ceilali care, la rndul lor, ne rspund sau

    ne dau de neles ntr-un fel sau altul.

    Lecturarea unei cri ntr-o sal de bibliotec de

    ctre cineva ne atenioneaz c nu trebuie s vorbim sau s

    facem zgomot i nici s deranjm. Muli oameni nu consider

    c tcerea ar fi o form de comunicare. Ei consider c dac nu

    utilizm limbajul nu exist comunicare.

    Comunicarea nu se realizeaz numai atunci cnd

    este planificat, contient i reuit. S-ar putea ca, n multe

    situaii, s nu fim contieni c se comunic, alteori

    nu putem fi siguri c ceea ce am comunicat a fost nregistrat i

    neles de ceilali.

    *Marin Stoica- Pedagogia colar-1995

  • 18

    Atunci cnd noi ncercm s tlmcim aciunile

    celorlali, le atribuimsemnificaii acestora i

    comportamentelor pe care le exprim.

    Un foarte vast domeniu al comunicrii

    interpersonale l constituie studiul atribuirilor de motivaii i

    intenii i modului cum oamenii fac aceste atribuiri.

    B. Principiul selectrii mesajelor

    n viaa cotidian i deci n procesul de comunicare, ne

    confruntm cu numeroase alternative. Astfel, uneori avem de

    ales ntre a face o vizit la un prieten sau de a atepta un apel

    telefonic care ne intereseaz. Facem aceste alegeri deoarece nu

    putem acorda, n acelai timp, atenie oricrei comunicri care

    ne nconjoar.

    Mass-media ne furnizeaz zilnic cantiti de

    informaii n legtur cu ce se ntmpl n lume, despre

    evenimentele cele mai importante i despre uneltirile unor

    persoane, chiar dac ele ne sunt necunoscute sau foarte

    ndeprtate. Mijloacele electronice de comunicare sau dezvoltat

    in aa fel nct nu putem acorda atenie dect la o fraciune din

    capacitatea pe care aceste mijloace o au, de a transmite

    informaii. Dei putem capta mai multe posturi la un aparat de

    radio, noi nu avem posibilitatea de a le asculta pe toate in

  • 19

    acelai timp ci, eventual, le ascultm pe rnd. Acelai lucru se

    ntmpl i cu presa sau cu urmrirea diferitelor canale de

    televiziune.

    C. Principiul previzibilitii comunicrii

    Privind comunicarea din acest punct de vedere,

    problema const nu n cantitatea sau coninutul a ceea ce

    comunicm, ci n modul n care organizm comunicarea. n

    efect, comunicarea continu cu alii vizeaz cel mai adesea

    posibilitatea de a dobndi cele mai bune predicii. Cu ct

    vorbim mai mult cu oamenii, cu att mai mult putem ghici mai

    uor care vor fi comportamentele lor.

    Mai muli ani de cercetri i-au determinat pe

    specialiti s conchid c rezultatele pot s fie n mod general

    previzibile atunci cnd cunoatem tipul de mesaj, sursa

    particular de la care pornete i auditoriul cruia i se

    adreseaz. n pofida tuturor incertitudinilor inerente asocierilor

    fcute ntre oameni, unele fcute ntmpltor, altele fcute n

    vederea unui scop contient, putem din ce n ce mai mult s

    ameliorm trimiterea i recepionarea mesajelor conform

    cunotinelor noastre despre procesul comunicarii. Subliniem

    c procesul comunicrii nu se face la voia hazardului, el pare s

  • 20

    fie efectul ntmplrii atunci cnd nu nelegem prile lui

    componente i modul cum ele se articuleaz unele cu altele.

    Politicienii utilizeaz sondajele de opinii pentru a

    dirija campaniile lor electorale; ei identific relaiile oamenilor

    pentru a testa ideile lor i i elaboreaz tactica i strategia dup

    comportamentul electoratului. Efectum i noi un fel de

    sondaje atunci cnd le vorbim celorlali i supraveghem cu

    atenie reaciile lor, sau atunci cnd ncercm s ne reamintim

    cum au reacionat ceilali la comportamentele noastre n trecut.

    D. Principiul continuitii

    Acest principiu are un enun foarte simplu i

    clar: comunicarea este un proces continuu. Am fost obinuii s

    vedem fenomenele n funcie de cauz i efect, de stimul i

    rspuns, de aciune i reaciune, de emitor i receptor, de

    nceput i sfrit. Suntem nclinai s credem, ntr-un anumit

    fel, c istoria ncepe n momentul n care ne natem i ne-am

    format n acest context o viziune liniar a lumii. Aceasta

    nseamn c avem tendina de a considera experienele i

    interaciunile noastre n perspectiva unui nceput i a unui

    sfrit, a unui punct de plecare i a unuia de sosire.

  • 21

    n sfera faptelor cotidiene avem de-a face cu un

    uvoi de comunicri. Acest flux se schimb la fel ca i mediul

    ambiant, cum ne schimbm noi i ceilali, n mod constant.

    Nevoile noastre de comunicare nu sunt niciodat statice, ele

    rtebuie reajustate n funcie de experienele i previzionarea

    viitorului. Nu exist mijloace precise de a evita vagul,

    diferenele de articulare a comunicrilor interpersonale.

    n concluzie, trebuie s ncercm s anticipm

    mai bine modul n care alii i noi nine ntreinem legturi,

    raporturi de interinfluenare de ordin pozitiv.

    I.3. FORMELE COMUNICRII

  • 22

    Inventarierea tuturor formelor de comunicare

    uman ar duce la o list impresionant, totui pot fi amintite

    cele mai frecvent utilizate, i anume:

    -directa;

    -indirecta;

    -unilaterala;

    -reciproca;

    -privata;

    -publica;

    -reciproca direct (fa n fa);

    -reciproca indirect (disc, scrisori, film).

    Ultimele patru forme fiind combinate ntre ele.

    Dup George Miller, cele patri raiuni ale

    comunicrii sociale sunt:

    a) Creterea uniformitii opiniei;

    b) Creterea uniformitii opiniei;

    c) Modificarea ordinii ierarhice a grupului;

    d) Exprimarea emoiilor.

    Cele mai semnificative teorii asupra

    comunicrii au tratat-o fie din punctul de vedere al competenei

    comunicative (J. HABERMAS), fie al nivelului la care se

    realizeaz: inter-uman, inter-nivelic, de grup (C. Mircea).

  • 23

    Prezentnd comunicarea ca aciunea care face

    un individ sau un organism s participe la experienele

    mediului unui alt individ sau organism, F.R. Dessart a stabilir o

    trstur definitorie a actului comunicaional i anume aceea de

    a fi participativ, ceea ce implic necesitatea educomunicrii,

    indispensabil existenei umane. De aceea trebuie s acionm

    n aa fel nct aceasta s nu atenteze la demnitatea uman.

    Modalitile de comunicare i permit omului s fie deplin el

    nsui.

    Comunicarea interuman implic prezena a trei elemente

    necesare:

    a) Intenia comunicrii (scopul);

    b) Modaliti psihosociale (forme, mijloace);

    c) Efectul comunicrii (modificri de

    comportament).

    Fenomenul este ns cicrular, deoarece efectul

    comunicrii se ntoarce asupra situaiei iniiale care a

    determinat procesul, stimulnd indivizii la noi comunicri. Este

    vorba de aa numitul efect feed-back informaional.

    A. Comunicarea verbal

  • 24

    Conform dicionarului de psihologie social necesitatea de a

    comunica cu ali oameni a stat la baza formrii limbii i a

    contiinei umane.

    Oricare ar fi modalitatea i limbajul n care

    indivizii comunic, trstura lor obligatorie i esenial rmne

    calitatea de a asigura schimbul unor semnificaii generalizate

    (de informaii) cu acele elemente cognitive comune i

    generalizatoare pe care le percep i le neleg toi indivizii care

    comunic ntre ei.

    Abstractiznd i ncorpornd n coninutul lor

    semantic o larg experien social-istoric a indivizilor,

    cuvintele au dobndit n comunicare cea mai mare for de

    generalizare.

    n cazul muncii n echip, comunicarea ntre

    persoane are un rol important rol de reglare i de sincronizare a

    eforturilor individuale, dezvoltnd un limbaj al muncii,

    limbajele profesionale ori tehnice.

    Comunicarea didactic este prin specificul su,

    o form de comunicare preponderent verbal ce domin

    activitatea de predare nvaare i care reflect n egal masur :

    calitatile programelor scolare

    calitile statutare ale emitorului (de obicei

    cadruldidactic)

  • 25

    calitatile receptorului (colar)

    n acelasi timp, comunicarea verbal:

    este specific uman

    are forma oral/scris

    utilizeaza canalul auditiv si/sau vizual

    apeleaza la cuvnt pentru a codifica si

    transmiteinformatia

    permite formularea, nmagazinarea si

    transmiterea unor

    coninuturi diverse si complexe.

    Dar, pentru a fi atinse obiectivele, comunicarea

    interpersonal impune ntelegerea codului, a sensului folosirii

    unor expresii n conformitate cu ntrebuinarea lor.

    Semnificaiile cuvintelor / expresiilor se gsesc n dicionare;

    fiecare vorbitor are pentru unul si acelai termen una sau mai

    multe semnificaii, deci are si un dicionar propriu pentru limba

    pe care o vorbete, n funcie de interpretrile pe care le d

    cuvintelor n timpul comunicrii. Ascultndu-l / citindu-l pe

    acest vorbitor ne putem da seama de gndirea lui, de cultura si

    educaia pe care le are. Mai mult, gndirea i comunicarea se

    interrelaioneaz deoarece:

  • 26

    gndirea devine comunicabil doar pentru c

    limbapermite s se dea expresie unor elemente de gndire ( s

    se ncarce cu semnificaie) ;

    nevoile de comunicare conduc la obligatia de a se

    puneordine n gndire, pentru ca comunicarea s aib acuratee

    (s exprime exact ce simte si gndeste att emitorul, ct si

    receptorul).

    Constatm c n comunicarea oral se opereaz att

    cu vorbirea ct i cu ascultarea, deoarece acestea domini

    predarea dar i nvarea. Spre exemplu, se consider c n

    vorbirea curent emitem ~125 cuvinte/minut, dei 50% dintre

    aduli nu nteleg mai mult de 13 cuvinte/minut. n predare,

    pentru frazele mai lungi de 18 cuvinte, inteligibilitatea scade cu

    15%, deci sub ceea ce se vrea neles. S-a stabilit c pentru a fi

    inteligibil mesajul (pentru elev), viteza comunicrii nu trebuie sa

    fie mai mare de 2-3 cuvinte/secund (s ofere posibilitatea

    decodrii, respectiv a nelegerii i constientizrii rolului avut n

    comunicare). Cercetarile n domeniu evideniaz faptul c

    blocajul comunicaional poate fi provocat de viteza vorbirii, dar

    i de incapacitatea colarului de a contientiza situaia de rol care

    controleaz coninutul comunicrii (rol de profesor, rol de elev

    etc.). Pentru o comunicare orala adecvata si eficient trebuie

    adoptate atitudini pozitive si nsuite comportamente verbale

  • 27

    functionale, ce in de calitatile vorbirii i din care evideniem

    ndeosebi: plcerea de a vorbi, naturaleea, claritatea,

    corectitudinea, precizia, armonia, fineea i concizia exprimrii.

    Analiza complex a aspectelor comunicrii orale

    implici un element semantic, al semnificaiilor termenilor

    utilizai. Sunt supuse analizei structura vocabularului, cantitatea

    de informatie si nivelul de abstractizare a termenilor, adecvarea

    lor la coninutul sau obiectul comunicrii, coerena n judeci i

    raionamente, plasticitatea si expresivitatea termenilor.

    Condiiile optime comunicrii sunt:

    - Consistena de coninut a mesajelor, dat de

    cantitatea de informaie principal cuprins n mesaj i

    semnificativ pentru ambii interlocutori;

    - Expresivitatea comunicrii sociale elaborat i

    asigurat, prin intonaie, caliti de stil, pauze logice etc.;

    - Inteligibilitatea celor comunicate care depinde

    nu numai de organizarea informaiilor ci i de nivelul de acces,

    la ele al interlocutorilor, de compatibilitatea comunicaional a

    partenerilor.

    Comunicarea verbal poate fi considerat o form

    de comunicare social, realizndu-se interpersonal. Aceasta se

    refer la transmiterea sistemului limbii n colectivitate, a

  • 28

    valorilor culturale, a criteriilor de apreciere, a normelor sociale

    de la o generaie la alta.

    Comunicarea n grup reprezint un tip aparte al

    comunicrii verbale, n cadrul ei L. Festinger (1950)

    distingnd:

    - Comunicarea instrumental, care urmrete o

    anumit eficien la indivizi;

    - Comunicarea consumatorie, care nu depinde de

    efectele mesajului produs la nivelul interlocutorului,

    neinteresnd n acest proces nici informaia secundar posibil,

    nici traficul informaional concomitent de pe canalele

    comunicrii.

    Dup G. Miller (1951) la baza comunicrii sociale

    (de grup) a indivizilor stau urmtoarele temeiuri:

    - Creterea uniformitii informaiilor pe ntreg

    grupul i la nivelul dorit;

    - Creterea uniformitii opiniilor, unificarea lor la

    modul dorit;

    - Necesitatea resimit de subieci de a-i modifica

    poziia n ierarhia grupului;

    - Nevoia subiecilor de a-i exprima emoiile,

    strile afective, n sensul comunicrii consumatoare a

    indivizilor.

  • 29

    Modelul de analiz al comunicrii n grup elaborat

    de R. Bales (1950) depete tehnicile sociometrice clinice,

    phishoanalitice, grupnd comportamentele verbale ale

    subiecilor n trei zone:

    1. Zona socio-emoional pozitiv.

    2. Zona neutr a sarcinii.

    3. Zona socio-emoional negativ repartizate la

    ase tipuri de probleme:

    - De comunicaie;

    - De evaluare;

    - De influen;

    - De decizie;

    - Tensionale;

    - De integrare obinnd astfel n cadrul

    comunicrii 12 categorii de componente:

    Z O N E L E

    I. Reacii pozitive

    1. Solidaritate denot solidaritatea, ncurajeaz,

    ajut,valorific efectul altora.

    2. Destindere caut diminuarea tensiunii, gluma, rsul, se

    declar satisfcut.

    3. Acordul i d acordul, accept tacit, are nelegere.

  • 30

    II. Rspunsuri

    4. D sugestii i indicaii respectnd libertatea altuia.

    5. i spune prerea, analizeaz, exprim sentimentele, i

    exprim dorina.

    6. D o orientare, informeaz, repet, confirm.

    III. Probleme

    7. Cere orientare, conformare, respectare, confirmare.

    8. Cere o opinie, o evaluare, o analiz, o expresie de

    sentiment.

    9. Cere sugestii, direcionri, mijloace de aciune posibile.

    IV. Reaciinegative

    10. Dezacord, dezaprobare, respingere pasiv, refuzul

    ajutorului.

    11. Tensiune - manifest o tensiune, cere ajutor, se retrage

    de la discuii.

    12. Antagonism - face dovada de opoziie, denigreaz pe alii,

    se afirm pe sine.

    Comunicarea verbal se realizeaz atunci cnd un

    anumit coninut cognitiv e transmis de la un om la altul prin

    semne care au aceeai semnificaie pentru vorbitor i

    asculttor.

    Exist patru nivele prin care trece, n general,

    comunicarea:

  • 31

    1. Nivelul clasic, care const n folosirea frazelor

    rituale de nceput.

    2. Nivelul faptelor, care const n schimbul de

    informaii privind situaiile n fapt.

    3. Nivelul opiniilor, care ofer o imagine mai

    profund despre personalitatea omului.

    4. Nivelul sentimentelor, care exprim reaciile

    noastre emoionale.

    B. Comunicarea paraverbal

    Este o form a comunicrii didactice caracterizat

    prin aceea c informaia este transmis prin elemente vocale si

    prozodice care nsoesc cuvntul sau vorbirea n general

    (caracteristicile vocii, accentul n pronunie, intensitatea

    vorbirii, ritmul, intonaia, pauza etc.)

    Nu exist, ca form a comunicarii dect

    concomitent cu comunicarea verbal; dac lum n calcul

    coninutul, comunicarea para i comunicarea verbal, nu pot fi

    separate, acelai mesaj verbal putndu-i modifica sensul si

    semnificaia n funcie de implicarea paraverbalului si devenind

    altceva (exemplu: un DA pronunat/intonat mormit ca un

    NU).

    Canalul folosit: cel auditiv.

  • 32

    C. Comunicarea nonverbal

    Acest tip de comunicare reprezint un proces

    complex care include omul, mesajul, starea lui sufleteasc,

    micrile trupului. Prin gesturi, inut, poziia trupului i prin

    distana meninut se realizeaz o cantitate mai mare de

    comunicri interumane dect prin alt cale.

    Semnalele nonverbale coreleaz strns cu cele

    verbale n procesul comunicrii.

    Dup constatarea lui lbert Mehrobatin, din totalul

    mesajelor aproximativ 7% sunt verbale (numai cuvinte), 38%

    sunt vocale (incluznd tonalitatea vocii, inflexiunea i alte

    semne guturale), iar 55% sunt mesaje nonverbale.

    Dup Ray Birdsahestell, n cazul conversaiei n

    doi, componentul verbal este sub 35%, iar comunicaiile

    nonverbale reprezentnd peste 65%.

    Comunicarea prin gesturi i mimic reprezint

    forma cea mai frecvent utilizat a comunicrii nonverbale, fapt

    sesizat chiar i de creaiile folclorice:

    Cunoti totul dintr-un gest:

    Omul harnic dup mers,

    Leneul dup vorbire,

    Pe cel prost dup privire.

  • 33

    Antropologii confirm, ceea ce muli au sesizat, c

    gesturile vorbesc: felul n care mergi pe strad, felul n care i

    miti capul, umerii, minilespun ceva despre tine. Printre cele

    mai obinuite semnale nonverbale se afirm n revista

    International Manage se afl gestica i mimica.

    Postura/poziia comunic n primul rnd statutul social pe

    care indivizii l au, cred c l au, sau vor sa l aib. Sub acest

    aspect, constituie un mod n care oamenii se raporteaz unii fa

    de alii atunci cnd sunt mpreun. Urmrile posturii corpului ne

    dau informatii si despre atitudine, emoii, grad de curtoazie,

    caldursufleteasc.

    O persoana dominant tinde sin capul nclinat n sus,

    iar cea supus n jos. n general, aplecarea corpului n fa

    semnific interesul fa de interlocutor, dar uneori i nelinite i

    preocupare. Poziia relaxat, nclinat pe scaun spre spate, poate

    indica detaare, plictiseal sau autoncredere excesivi aprare

    la cei care consider c au statut superior interlocutorului.

    Sunt poziii foarte importante n actul didactic, ce

    trebuie cunoscute n primul rnd de catre profesori.

    Prezena personal comunic, de exemplu, prin

    intermediul formei corpului, a mbrcmintei, a mirosului

    (parfum, miros specific), a bijuteriilor i a altor accesorii

    vestimentare, starea/condiia individului. mbrcmintea

  • 34

    iaccesoriile pot marca statutul social real sau pretins. De

    exemplu, femeile care acced la o funcie managerial nalt vor

    tinde s se mbrace ntr-un mod particular (costum sobru din

    dou piese), purtnd accesorii similare celor brbtesti (servieta

    diplomat).

    mbracamintea non-conformista comunica faptul ca

    purtatorul este un original, razvratit social, posibil creator de

    probleme sau artist. Pentru situatiile didactice este apreciata

    mbracamintea decent.

    Este bine s cunoatem anumite aspecte ale

    limbajului non- verbal de care trebuie sinem cont n

    interpretarea lui:

    pentru a evita interpretarea greit a unui element

    delimbaj non-verbal este bine sa-l interpretam n contextul

    tuturor celorlalte elemente verbale si non-verbale;

    caracteristicile de personalitate individuale, de

    educatie,experiena de via etc., sunt elemente care trebuie

    luate n considerare n interpretarea corecta a limbajelor non-

    verbale;

    modul de folosire si interpretare a limbajelor non-

    verbaledifer sub multe aspecte: de la cultur la cultur, de la

    individ la individ, de la profesie la profesie etc.

  • 35

    Comparnd cele dou forme de comunicare se

    poate arta c cea verbal este utilizat cu precdere pentru

    transmiterea informaiilor n timp ce canalul nonverbal este

    folosit pentru exprimarea atitudinii interpersonale, iar n

    anumite ocazii, pentru a nlocui mesajele verbale,

    Eficacitatea comunicrii nonverbale rezid n

    independena fa de auditoriu. Acest lucru ne permite s

    transmitem mesaje importante chiar n timp ce prietenii

    vorbesc.

    Nu este uor s stpnim secretele comunicrii

    nonverbale, dar, dac insistm, sensibilitatea noastr la acest

    tip de semnale va crete i vom deveni astfel oameni mai

    deschii, cu o personalitate pozitiv.

    D. Tcerea form de comunicare

    Vorbirea i tcerea sunt dou componente

    importante ale conduitei umane.

    Manualele de pedagogie zbovesc asupra acestui

    capitol, cu toate c recunosc funcia plafonic a tcerii.

  • 36

    Tcerile devin uneori att de gritoare datorit unor

    auxiliare mai puin semnificative ca: oftatul, respiraia,

    privirea, inuta.

    Dasclii tiu s exprime prin pauze, prin tcere,

    prin privire sau gesturi sentimente sau stri sufleteti discretre

    i intime ntr-un mod foarte convingtor.

    Tcerea, ca i mimica i pantomima fac parte din

    limbajul special nonverbal prin care cei pricepui se pot face

    mai repede i mai deplin nelei dect prin sute de cuvinte.

    Ca element educativ, tcerea joac un rol important

    n contact cu alte elemente care i subliniaz semnificaia

    (inuta, conversaia, privirea, mimica, pantomima, etc.).

    Lucian Blaga era numit de ctre O. Cotrus

    magistratul tcerii, cunoscut fiind faptul c poetul filozof de

    la Lancrm (lng Sebe) considera verbalismul ca fiind

    anticretiv. Pauzele lui Blaga, scrie O. Cotru, tcerile lui

    ncrcate de tlcuri adevereau cu gravitate caracterul muzical al

    construciilor sale (Meniuni critice, pag. 509-510).

    E. Comunicarea de mas

    Analiznd comunicarea de mas, aceasta este

    prezentat ca un sistem, din trei perspective diferite dar

    complementare:

  • 37

    - Comunicarea de mas, ca tip specific de comunciare

    uman, n modelul comunicaional;

    - Comunicarea de mas, ca sistem informaional n

    modelul informaional;

    - Comunicarea de mas, n sistem social constituit, avnd

    o structur i o funcionalitate care probeaz complexitatea

    sistemului, dar i ca sistem al structurii social-globale n

    modelul sistematic.

    Comunicarea de mas, folosind mesaje sonore i

    mesaje verbale, difuzeaz mesaje multiple. Dac avem n

    vedere ca orice comunicare, presupunnd un anumit limbaj,

    atunci putem s artm c i comunicarea de mas, ca form de

    comunicare, presupune utilizarea limbajului verbal lingvistic

    (ale crei semne sunt fonemele i morfemele) i a limbajului

    nelingistic, nonverbal, care presupune comunicarea prin tonul

    vocii, mimica, gesturi, micrile coprului, rs, etc.

    Comunicarea de mas devine astfel un proces n

    care se schimb idei, opinii, modaliti de gndire i expresie,

    informaii, nouti, ntre care se schimb grupri sociale, prin

    intermediul unor tehnologii specifice. Coninutul informaiilor

    difer, n funcie de scopul urmrit, putnd vorbi astfel de trei

    categorii principale de coninuturi ale mesajelor comunicrii de

    mas:

  • 38

    - Comunicarea informativ realizat prin tiri i nouti

    despre evenimente de tot felul i din tot locul;

    - Reclama i publicitatea - ca o comunicare informativ,

    dar cu o orientare comercial intenionat;

    - Comunicarea semnatic (tiinific, tehnic, politic,

    economic, filosofic, cultural, etc.)

  • 39

    CAP. II SPECIFICUL LIMBAJULUI

    EDUCAIONAL

    II.1.a SPECIFICUL LIMBAJULUI EDUCAIONAL

    Aceste tipuri de comunicare uman, verbal i

    nonverbal, au mare importan educativ, realizndu-se, n

    primul rnd, n cadrul procesului instructiv-educativ, n coal

    dar i n familie i n general n societate, n cadrul

    activitiilor extracolare sau de educaie permanent.

    Astfel, trebuie s artm c n cadrul comunicrii

    educative, comunicarea de cunotine este parte fundamental a

    procesului de nvare, n care elevii, sub ndrumarea cadrelor

    didactice, dobndesc noi cunotine, reguli, formule, legi. n

    acest amplu proces, unele lecii sunt consacrate, n principal,

    comunicrii de noi cunotine. Aceasta a fcut ca n pedagogica

    tradiional uneori comunicarea de noi cunotine s fie

    considerat aciune exclusiv de predare, elevul avnd rol de

    simplu receptor. Pedagogia modern reconsidernd rolul

    elevilor n cadrul procesului de nvare, acord o mai mare

    atenie metodelor activem conlucrrii dintre elev i profesor,

  • 40

    exersrii de ctre elevi, care fac din comunicarea de cunotine

    un complex i viu proces.

    n acest mod se urmrete asimilarea de cunotine,

    formarea de reprezentri i noiuni tiinifice, pe ci active, n

    mod constant i temeinic, elevul asimilnd cunotinele prin

    efortul propriu.

    Metodele i procedeele folosite sunt alese n funcie

    de particularitiile de vrst de logic intern a disciplinei

    predate, de nivelul clasei de experien acumulat de elevi, de

    utilarea colii i profilul ei.

    II.1.b LIMBAJUL NATURAL

    Asiguarea succesului n predarea nvarea cititului i

    scrisului n clasa I depinde n cea mai mare msur de modul n

    care sunt respectate particularitile psihologice ale copiilor, ale

    celor ce urmeaz s-i nsueasc aceste deprinderi. O

    metodologie corect, eficient ce va fi folosit n acest scop, nu

    poate fi conceput fr cunoaterea i respectarea acestor

    particulariti.

  • 41

    De aceea este necesar, mai ntai o foarte succint

    trecere in revist a unora din cele mai importante particulariti

    specifice limbajului copiilor de vrst colar mic.

    Este cunoscut c la intrarea n clasa I, copilul

    stpnete destul de bine limba matern. Capacitatea de

    difereniere a fonemelor este deja format la majoritatea

    copiilor. Eventuale greeli n pronunia corect, n diferenierea

    unor sunete se cer depistate, stabilite cauzele, pentru ca prin

    exercii speciale de pronunie s fie remediate.

    Vorbirea copilului este, n general, corect i din

    punct de vedere gramatical, el i-a nsuit spiritul limbii, o

    exprimare aproape corect prin exprimarea verbal cu cei din

    jurul su, dar cuvntul nu poate fi nc separat de obiect. De

    aceea, dup intrarea n coal este necesar nelegerea

    cuvtului ca fenomen lingvistic, pentru ca acesta s devin

    obiect al cunoaterii. n toate exerciiile implicate n nvarea

    cititului i a scrisului, elevul va opera deci cu cuvinte (care sunt

    abstraciuni), nu cu obiectele pe care le desemneaz aceste

    cuvinte.

    Activitatea colar specific predrii- nvrii

    cititului i scrisului n clasa nti trebuie s conduc elevii la

    nsuirea n mod contient a ntregii bogii a limbii materne, la

    formarea capacitii de a nva i utiliza, pe cale practic, prin

  • 42

    exerciii corecte de vorbire, n mod contient, regulile

    gramaticale, de a-i nsui componentele de baz ale limbii.

    O prim sarcin care va sta n faa nvtorului n

    aceast perioad este de a-l face pe elev s vad i s desprind

    cuvintele din propoziii i sunetele din cuvinte.

    nvarea citit-scrisului necesit

    difereniereacorect a tuturorfonemelor limbii. Aceasta se face

    prin exerciii sistematice de analiz i sintez fonetic al cror

    rol este de a perfeciona auzul fonematic al copiilor, precum i

    prin exerciii corespunztoare de pronunie corect a cuvintelor

    i sunetelor (fonemelor).

    Copiii cu unele deficiene de vorbire, de

    pronunie, datorate fie unor particulariti anatomice ale

    organelor vorbirii sau unor deficiene de auz, fie specificului

    graiului local, vor fi supui unui tratament special de corecie,

    n msura n care e posibil, aplicat chiar de ctre nvtor, iar

    n cazul unor tulburri mai grave vor fi orientai spre specialiti

    n logopedie.

    Un defect de vorbire ntlnit destul de des la colari

    este blbiala. Ea se manifest mai ales cnd copilul ncearca

    s exprime un coninut complex sau idei care nu-i sunt

    suficient de clare i precise. De aceea tulburrile de acest fel

  • 43

    sunt mai frecvente la copiii ntrziai mintal, dect la copiii

    normali.

    Cerinele exprimrii corecte se regsesc mai ales n

    limbajul scris. La nceput, n relaiile dintre limbajul scris i cel

    vorbit, cu ajutorul nvtorului, copilul trebuie s formuleze

    nti n limbaj sonor ceea ce are de spus, apoi s exprime n

    scris coninutul respectiv. Astfel, perfecionarea limbajului

    scris duce i la perfecionarea limbajului vorbit.

    n perfecionarea limbajului copiilor un rol deosebit

    l are limbajul nvtorului, fiind cunoscut nclinaia acestora

    spre a imita modelele care li se ofer.

    La intrarea n clasa I se determin capacitatea de

    comunicare a elevului iar apoi, pe parcursul claselor primare se

    urmrete perfecionarea limbajului prin activiti speciale dar

    i n toate ocaziile n care elevii sunt pui s comunice, n

    relaiile nvtor elev, elev nvtor, elev elev, etc.

    Activitatea de comunicare urmrete i

    mbogireaprecizarea i activizarea vocabularului elevilor,

    nelegerea semnificaiei unor cuvinte.

    Activitatea de cultivare a limbajului ncepe prin a

    ajuta elevii s desprind cuvintele din vorbire i s diferenieze

    sunetele. De aceea , n activitatea de dezvoltare a limbajului

    oral i mai ales a celui scris, precum i pentru familiarizarea

  • 44

    elevilor cu tehnicile de citit i scris, apare necesar dezvoltarea

    auzului fonematic, dezvoltarea funciilor aparatului fonator,

    respectarea corect a pauzelor n vorbire, accentuarea corect a

    cuvintelor, ceea ce i va ajuta pe elevi s se exprime, s

    citeasc i s scrie.

    A articula clar i a pronuna exact, afirma

    cunoscutul pedagog Robert Dottsens, este un semn de bun

    cretere i, pentru nvtori, o calitate profesional.

    II.2 STILUL DE COMUNICARE

    EDUCAIONAL

    Competena didactic, centrat pe aptitudinea

    pedagogic, se caracterizeaz n stilul activitii de comunicare

    cu elevii. Stilul const n totalitatea procedeelor generale i

    specifice de aciune, permind folosirea optim a calitilor i

    capacitilor persoanei ca i compensarea unor minusuri ale

    sale. n el se mbin caracteristicile de coninut i cele formal

    dinamice ale personalitii didactice, ambele avnd influen

    asupra comunicrii pedagogice.

    Stilul condiioneaz orientarea predominant a

    educatorului ctre anumite laturi ale procesului instructiv

    educativ, cum ar fi, de pild:

  • 45

    Planificarea activitilor

    Procedeele de efectuare a acestora

    Prognozarea rezultatelor elevilor

    Capacitatea educatorului de a reflecta

    asupra propriului stil i de a i-l

    perfeciona.

    Sub aspectul coninutului, stilul implic:

    1. Orientarea ctre procesul instruirii

    2. Orientarea ctre proces i rezultat

    3. Orientarea ctre rezultat

    Sub aspectul formei, implic:

    1. Flexibilitate rigiditate

    2. Impulsivitate reflexibilitate

    II.3 FORMELE COMUNICRII EDUCATIVE

    Comunicarea, adic schimbul de idei i

    transmiterea de informaii cu ajutorul mesajelor, este un proces

    specific uman. i n cadrul comunicrii educative, procesul

    comunicrii presupune un vorbitor i un asculttor, un mijloc

    de comunicare cunoscut de amndoi, un lucru despre care se

    vorbete.

  • 46

    Schema complex a factorilor constitutori ai

    comunicrii educative include:

    - un transmitor emitor (profesor) care

    transmite un mesaj unui destinatar receptorul elevul

    care asimileaz;

    - mesajul care se refer la un context

    (transmiterea de noi cunotine) sau idee;

    - mesajul alctuit din elementele unui cod care

    trebuie s fie comune celor doi parteneri aflai direct sau

    mijlocit n contact.

    Comunicarea educativ se refer la transiterea i

    schimbul de informaii ntre profesori elevi, la circulaia de

    impresii, triri afective, judecai de valoare, comenzi etc. cu

    scopul de a obine modificri comportamentale la elevi,

    manifestate n reprezentrile, conotinele, atitudinile acestora.

    n procesul comunicrii educative, cadrele

    didactice elevi folosesc multiple i variate modaliti de

    comunicare, unele verbale, prin intermediul semnelor i

    limbajului sonor sau limbajului grafic deci comunicarea oral

    i comunicarea scris unele nonverbale comunicarea prin

    gesturi, comunicarea afectiv expresiv; comunicarea bazat

    pe limbajul intern.

  • 47

    Toate aceste mijloace au ca trstur esenial i

    definitorie calitatea lor de a realiza un schimb de semnificaii,

    ele funcionnd numai pe baza acelor elemente cognitive

    generalizatoare pe care le percep i le neleg la fel toi indivizii

    care comunic ntre ei.

    Forme comunicrii didactice. Implicaii psiho-pedagogice

    n ceea ce privete clasificarea tipurilor de comunicare

    exist mai multe criterii de analizat:

    1.Dup criteriul parteneri distingem urmtoarele forme:

    comunicarea intrapersonal (cu sine nsui);

    comunicarea interpersonal (ntre dou persoane);

    comunicarea n grup mic (n cazul unei relaii grupale

    de tipul fa n fa).

    2.Dupcriteriulstatutulinterlocutoriloravemurmtoareleforme:

    comunicare vertical (ntre parteneri cu status-uri

    inegale);

    comunicare orizontal (ntre parteneri cu status-uri

    egale).

    3.n funcie de capacitatea de autoreglaredistingem:

    comunicare unidirecional (nu intereseaz feedback-

    ul);

  • 48

    comunicare multidirecional (cu feedback determinat

    de prezena interaciunii Emitor Receptor).

    4.n funcie de naturaconinutului:

    comunicare referenial (vizeaz un anumit adevr

    tiinific);

    comunicare operaional-metodologic (vizeaz

    nelegerea acelui adevr, felul n care trebuie operat

    pentru ca acel adevr s fie descifrat);

    comunicare atitudinal (valorizeaz cele transmise,

    situaia comunicrii i partenerul);

    comunicareverbal;

    comunicarenonverbal;

    comunicaremixt;

    comunicarepareverbal.

    DupDoinaSlvstru1

    analizaunorinteraciunisocialedeosebit de diverse caacte de

    comunicare s-a doveditextrem de fructuoasi le-a

    permiscercettorilorca, pelngrezultatele de ordin medical,

    semiologiciterapeutic, sformulezectevaimportanteprincipii

    1Salavastru D. -Psihologia Educaiei, Editura Polirom, Bucureti,2004,p 179.

  • 49

    ale comunicriiumane, cunoscutei sub numele de axiome ale

    comunicrii:

    1) Comunicarea este inevitabil poate fi considerat

    formula-slogan a colii de la

    Palo Alto.ntr-o situaie de interaciune, ea exprim faptul c

    orice comportament are valoarea unui mesaj, deci este o

    comunicare. Gesturile, mimica, poziia corporal, chiar i

    tcerea sunt acte de comunicare ce vehiculeaz o semnificaie.

    Precizarea referitoare la necesitatea existenei unei situaii de

    interaciune este foarte important pentru a nelege faptul c

    principiul inevitabilitii comunicrii opereaza numai atunci

    cnd dou persoane interacioneaz.Dac admitem faptul c, n

    cadrul unei interaciuni, orice comportament are valoare de

    mesaj, adic reprezint o comunicare, rezult c, vrem, nu vrem,

    nu putem s nu comunicm. 2Activitatesauinactivitate,

    vorbiresautcere, totul are valoare de mesaj.

    Acestecomportamenteiinflueneazpeceilali, iarceilali,

    nreplic, nu pot s nu reacioneze la comunicarile respective i

    de aceeacomuniciei.

    Comunicarea nu are loc numai atunci cnd este

    planificat sau contient. Comunicm numeroase mesaje chiar

    i atunci cnd nu avem intenia de a comunica i nu suntem 2Slvastru D. -PsihologiaEducaiei, EdituraPolirom, Bucureti,2004,p 179.

  • 50

    mereu contieni de ceea ce comunicm. Comunicm n mod

    constant i n mai multe moduri. Variaiile de ton, de ritm,

    accentuarea unor cuvinte, expresia feei, gesturile etc. sunt

    componente ale comportamentului de comunicare, avnd

    anumit semnificaie. Ele accentueaz i precizeaz mesajul

    comunicat sau, dimpotriv, pot avea un efect perturbator (de

    exemplu, atunci cnd semnele verbale i ce neverbale

    vehiculeaz mesaje contradictorii).

    2) Comunicarea este un proces ce se desfoar la

    dou niveluri, informational i relaional. Orice comunicare

    presupune vehicularea unui coninut informaional dar ea

    implic i o relaie ntre persoanele care comunic.Nivelul

    relaional conine indici de interpretare a coninutului

    comunicrii.El ne arat cum trebuie neles coninutul i care

    este natura relaiei dintre persoanele aflate n interaciune

    comunicaional.3Trebuie spus c relaiile sunt rareori definite

    contient i explicit.ntr-o comunicare, oferim simultan

    informaii asupra coninutului i asupra relaiei sau asupra

    manierei n care trebuie receptat mesajul.Relaia poate fi

    exprimat verbal (de exemplu, atunci cnd spunem Acesta

    este un ordin"), dar mai ales nonverbal si paraverbal (prin

    mimic, gestic, postur, vestimentaie, ton, accent, 3Idem

  • 51

    ritm).Relaia poate fi neleas i n funcie de contextul n care

    se efectueaz comunicarea.Nivelul relaional realizeaz o

    comunicare asupra comunicrii (o metacomunicare), iar

    aptitudinea de a metacomunica reprezint o condiie a unei

    bune comunicri.

    3) Comunicarea este un proces continuu.

    Comunicarea trebuie neleas ca un flux nentrerupt de

    schimburi informaionale ntre parteneri. Din pcate, cel mai

    adesea ea este vzut ca un fenomen liniar de aciune i reacie,

    de stimul i rspuns, de cauz i efect. n realitate, ceea ce noi

    considerm drept cauz a unui comportament poate s nu fie

    dect efectul unui eveniment precedent. 4Partenerii introduc

    ntotdeauna n comunicare ceea ce se numete punctarea

    secvenei faptelor. Dezacordul privind modul de punctare a

    secvenei faptelor se afl la originea a nenumrate conflicte

    care vizeaz o relaie.

    4) Fiinele umane folosesc dou moduri de

    comunicare: digital i analogic. n comunicarea uman,

    obiectele, n sensul cel mai larg al termenului, pot fi desemnate

    n dou moduri complet diferite. Le putem reprezenta prin ceva

    asemntor (un desen, de exemplu) sau le putem desemna

    printr-o denumire convenit, un nume. n primul caz,vom vorbi 4Salavastru D. -PsihologiaEducaiei -, EdituraPolirom, Bucureti,2004,p 180.

  • 52

    de comunicare analogic, iar n al doilea, de comunicare

    digital. Atunci cnd ne servim de cuvinte pentru a denumi un

    lucru, relaia dintre nume i lucrul numit este arbitrar.

    Comunicarea analogic are raporturi mai directe cu ceea ce

    exprim. Comunicarea analogic este o comunicare

    nonverbal, mai exact postura, gestualitatea, mimica,

    inflexiunile vocii, succesiunea, ritmul i intonaia cuvintelor i

    orice alt manifestare nonverbal pe care o poate avea

    organismul, precum i indicii cu valoare de comunicare, ce nu

    lipsesc niciodat dintr-un context ce reprezint teatrul unei

    interaciuni.

    Numai n ceea ce privete comunicarea interuman sunt

    posibile ambele tipuri. Altfel spus, omul este singurul organism

    capabil s utilizeze cele dou moduri de comunicare, digital i

    analogic.Componenta informaional a comunicrii e transmis

    cu precdere pe cale digital, pe cnd cea relaional e

    transmis cu mijloace analogice.Cele dou moduri de

    comunicare coexist i se completeaz n orice mesaj.Limbajul

    digital are o sintax logic foarte complex, dar e lipsit de o

    semantic adecvat relaiei.Limbajul analogic posed

    semantica, dar nu i sintaxa corespunztoare pentru o definire

    neechivoc a naturii relaiilor.

  • 53

    5) Orice proces de comunicare este simetric sau

    complementar, dup cum se ntemeiaz pe egalitate sau

    diferen.Relaiile interumane se bazeaz fie pe egalitate, fie pe

    diferen. n relaiile de la egal la egal, partenerii au tendina

    s adopte un comportament n oglind, interaciunea lor fiind

    denumit simetric.Simetrice sunt acele acte n care

    rspunsurile sunt de acelai tip cu stimulul.Geloziei i se

    rspunde cu gelozie, agresivitii i se rspunde cu agresivitate,

    ludroeniei i se rspunde cu ludroenie.Alteori,

    comportamentul unuia dintre parteneri l poate

    completa pe al celuilalt, pentru alctuirea unei configuraii de

    alt tip.5

    Exist interaciuni complementare n care partenerii

    adopt comportamente contrastante, neasemntoare, dar care

    se armonizeaz, se solicit unul pe cellalt (acest lucru se

    ntmpl n relaiile mam-copil, educator-elev).O interaciune

    complementar apare i n cazul n care, de exemplu, unei

    atitudini autoritare i se rspunde cu un comportament de

    supunere, ce se poate accentua n cazul amplificrii atitudinii

    autoritare. n aceast situaie, interaciunea complementar se

    bazeaz pe maximizarea diferenei, ceea ce poate conduce la un

    blocaj comunicaional. 5Idem

  • 54

    6) Comunicarea este ireversibil. Orice act de

    comunicare este ireversibil, n sensul c, odat produs, nu mai

    putem interveni asupra lui. Chiar dac ncercm s atenum

    efectul unor mesaje declarnd c ne retragem cuvintele sau

    venind cu explicaii, completri, precizri, efectul spuselor

    noastre s-a produs.S nu ne iluzionm creznd c revenirea

    asupra mesajelor transmise le-ar putea anihila efectele.

    Acest principiu are implicaii importante n actul

    comunicrii. n relaiile interpersonale, trebuie s avem grij s

    nu spunem niciodat lucruri pe care riscm s le regretm mai

    trziu. i asta mai ales n situaiile de conflict, cnd spunem

    lucruri pe care apoi am vrea s le retractm. De asemenea, n

    situaia de comunicare public sau de mas, atunci cnd

    mesajul este recepionat de mii sau chiar de milioane de

    persoane, este extrem de important s inem seama de acest

    principiu al ireversibilitii comunicrii.

    Comunicarea presupune procese de ajustare i

    acomodare.Eficacitatea comunicrii depinde n mare msur i

    de surprinderea exact a sensului cuvintelor folosite de

    interlocutor.Experiena de via a fiecruia dintre noi, dar i

    diferenele culturale determin necoincidena sensurilor pe care

    locutori diferii le confer acelorai cuvinte. Pentru ca

    nelegerea s se realizeze, este necesar un proces de ajustare i

  • 55

    acomodare cu codurile de exprimare ale celuilalt, cu

    deprinderile sale lingvistice.De exemplu, reuita ntr-o relaie

    de nvare rezult comportamentului comunicaional al

    partenerului, att sub aspect verbal, ct i nonverbal.

    O analiz a comunicrii n care accentul cade pe

    aspectele psihosociologice ne ofer Jean-Claude Abric.Pentru

    psihologul francez, comunicarea reprezint ansamblul

    proceselor prin care se efectueaz schimbul de informaii i de

    semnificaii ntre persoane aflate ntr-o situaie social dat"6.

    Sub influena colii de la Palo Alto, care a plasat fenomenul

    comunicrii n categoria fenomenelor relaionale, Abric

    fixeaz cteva repere pentru analiza comunicrii:

    Ca fenomen de interaciune, comunicarea implic o

    serie de raporturi n care partenerii situaiei de comunicare

    ncearc s se influeneze reciproc. Nu mai vorbim de un

    emitor i de un receptor, ci despre doi interlocutori.

    Comunicarea nu mai poate fi conceput ca un simplu proces de

    transmisie. Actul comunicativ apare ca o relaie de schimb ntre

    6Abric, J.-C, Psihologia comunicrii. Teorii i metode, Ed. Polirom,Iasi 2002 ,p. 32.

  • 56

    parteneri care au, fiecare simultan, dublul statut de emitor i

    receptor.

    Comunicarea este un act social.Acest act poate fi

    voluntar sau involuntar, contient sau nu. Prin interaciune,

    orice comportament dobndete valoarea unui mesaj, deci este

    o comunicare. Se regsete exprimat aici formula-slogan a

    colii de la Palo Alto: Este imposibil s nu comunici".

    Comunicarea nu se rezum la expresia verbal.Ea este

    un sistem care utilizeaz canale multiple. Gesturile, mimica,

    poziia corporal,distana interpersonal, chiar i tcerea sunt

    acte de comunicare ce vehiculeaz semnificaii.Comunicarea

    are ntotdeauna o finalitate, un obiectiv, o intenionalitate, care

    pot fi explicite sau implicite.

    Comunicarea ca proces de interaciune este direct

    influenat de contextul social i cultural n care se deruleaz.

    Aceasta, deoarece mediul respectiv este purttorul unor reguli

    i coduri care tind s i confere o specificitate: nu comunicm

    n acelai fel ntr-un birou, ntr-o sal de cursuri, la o ntlnire

    amical sau pe strad.

    Pentru a fi eficace, comunicarea trebuie s funcioneze

    ca un sistem circular, trebuie s se autoregleze. Elementul

    central al acestei reglri este feed-back-ul.Fiecare situaie de

    comunicare e unic, iar emitorul este un creator care

  • 57

    furnizeaz prin mesajul su un ansamblu de informaii, n

    funcie de viziunea sa asupra obiectului comunicrii, de

    structurile cognitive, de reprezentrile situaiei de comunicare

    i ale interlocutorului, de statutul su social i, nu n ultimul

    rnd, de prejudecile i stereotipurile care vor determina

    natura relaiilor lui cu interlocutorul.7

    Metafora orchestrei, propus de coala de la Palo Alto,

    face din comunicare un tot integrat, un proces social permanent

    n care diverse sisteme de comportament concur la producerea

    sensului: Comunicarea nu poate fi conceput dect ca un

    sistem cu multe canale, la care actorul social particip n

    fiecare moment, fie c vrea sau nu... n calitate de membru al

    unei anumite culturi, el face parte din fenomenul comunicrii,

    aa cum muzicianul face parte din orchestr. Dar n aceast

    vasta orchestr cultural nu este nici ef, nici partitur. Fiecare

    cnt acordndu-se la ceilali. Doarun observator extern, un

    cercettor al comunicrii, poate s identifice partitura ascuns

    i s o transcrie,fapt care, evident, se va dovediextrem de

    complexi de dificil" (L. Iacob,)8.

  • 58

    1,Abric, J.-C, Psihologiacomunicrii. Teoriiimetode, Ed. Polirom,Iasi 2002 ,p. 15

    1Iacob ,L., Cosmovici. A. Psihologiascolara,EdituraPolirom ,Iasi,1999 ,p.40.

    1Abric, J.-C, Psihologiacomunicrii. Teoriiimetode, Ed. Polirom,Iasi 2002 ,p. 1

    CAP. III COMUNICAREA N RELAIA

    PROFESOR - ELEV

    II.1.a ROLUL INFORMAIEI

    Vorbind despre procesul de nvmnt artm c

    el este un sistem complex, rezultat al interdependenei dintre

    predare i nvare, cu o finalitate bine conturat aceea de

    transpunere n practic a idealului educational dezvoltarea

    integral vocaional a personalitii. Din aceast cauz,

    procesul de nvmnt se supune legii generale a oricrei

    activiti umane aceea de a obine rezultatele ct mai bune cu

    mijloacele cele mai adecvate i potrivite scopurilor i

    obiectivelor anticipate. Creterea productivitii este un

    deziderat ce se extinde i asupra colii, iar n cadrul ei asupra

    procesului de nvmnt.

    Aplicarea de ctre profesor n activitatea de predare

    a principiilor moderne pe care le sugereaz psihologia

    contemporan constitiuie un aspect al tehnologiei didactice n

  • 59

    aceeai msur cu folosirea mainilor de nvat, a

    computerului i a altor mijloace tehnice. Orice modificare s-ar

    introduce, fie chiar cel mai perfecionat mijloc tehnic, eficiena

    depinde nu numai de modificarea n sine, ci i de modul n care

    a fost valorificat de profesor prin direcionarea ci n

    conformitate cu obiectivele urmrite. Un loc important n

    cadrul tehnologiei didactice l ocup strategiile didactice.

    Prin strategie didatic nelegem un ansamblu de

    procedee prin care se realizeaz conlucrarea dintre profesori i

    elevi n vederea predrii i nvrii unui volul de informaii, a

    formrii unor priceperi i deprinderi, a dezvoltrii personalitii

    umane. Orice strategie didactic imcumb doi parametrii:

    Programarea extern ce se refer la modul n

    care este prelucrat, ordonat i prezentat informaia

    didactic. Prin intermediul ei se realizeaz reglarea extern a

    procesului de nvare. Ea imprim un caracter organizat

    nvrii direcionnd acest proces n condiiile asigurrii

    independenei i iniiativei celui care nva.

    Programarea operaional intern, ce se refer la

    registrul componentelor psihice antrenate n procesul de

    nvare a informaiilor. Ea faciliteaz autoreglarea intern prin

    valorificarea experienei acumulate i a potenialului psihologic

    propriu fiecrui elev.

  • 60

    O strategie didactic se caracterizez :

    1. n primul rnd, prin faptul c urmrete apariia

    i stabilirea unor relaii optime ntre activitatea de predare i

    cea de nvare, prin care se urmrete declanarea

    mecanismelor psihologice ale nvrii, potrivit

    particularitilor de vrst i individuale ale elevilor i

    condiiilor concrete n care are loc aceast nvare.

    2. Orice strategie didactic acioneaz ntr-un cmp

    de factori i posibiliti, n consecin, finalitatea ei include un

    oarecare grad de probabilitate. Orice strategie didactic are

    astfel un caracter stocastic sau probalistic.

    3. Orice strategie didactic impune mbinarea ntre

    activitatea profesorilor i cea a elevului. Din acest punct de

    vedere rolul profesorului se poate deplasa de la polul n care

    este doar o surs de informaii , la polul n care conduce i

    controleaz activitatea independent a elevilor, n timp ce

    activitatea acestora se poate deplasa de la cea de simpl

    reproducere la cea creatoare.

    Strategia didactic nu se reduce la o simpl tehnic

    de lucru, ea este manifestare i expresie a personalitii

    profesorului. Strategia innclude deci ntr-un mod unitar,

    tehnica de lucru i concepia pe care o adopt agentul n

    procesul aplicrii ei.

  • 61

    Deducem din toate acestea c strategiile didactice

    ocpu un loc central n cadrul tehnologiei didactice, alegerea i

    folosirea lor depinznd de, n mod hotttor de pregtirea i

    personalitatea profesorului.

    Orientndu-ne dup cele expuse, am putea stabili

    urmtoarele categorii de strate gii didactice:

    - strategii de tip expozitiv euristic;

    - strategii de tip algoritmizat;

    - strategii evalutiv stimulative.

    Comunicarea se face la dou nivele i nu

    vehiculeaz numai informaii ea impune deasemena, un

    comportament.

    Mai nti, comunicarea se caracterizeaz printr-un

    coninut informaional i acest nivel circumscrie ceea ce, n

    mod obinuit se nelege prin comunicare. Totui, pe lng

    transmiterea unui coninut informaional, comunicare implic

    intersubiectivitatea sau relaiile dintre persoanele care

    comunic; ea include cel mai adesea semne despre mainiera de

    a interpreta coninutul.

    Comunicarea poate s ilustreze tipuri diferite de

    intersubiectivitate n funcie de inteniile care o anim, de la o

    simpl interpretare sau tachimare la un ordin sau transmiterea

    unui mesaj tiinific.

  • 62

    Atent la tehnica vorbirii profesorul va ntrebuina

    un limbaj bogat, ales i expresiv, simplu i concis, o expresie

    elegant i clar, n fraze echilibrate, adresate vioi, energic i

    vibrant ncat elevii s neleag uor i s se simt ncurajai.

    Prin intermediul cuvintelor, ca simboluri ale

    conceptelor, care condenseaz considerabil sperana de

    cunoatere uman, se poate prescurta enorm de mult drumul de

    acces la valorile culturii. Folosirea limbajului ofer o cale mult

    mai scurt, mai rapid i mai economic de nvare. ntr-un

    timp scurt o comunicare oral permite transmiterea unei mari

    cantiti de informaie, un aspect important n condiiile n care

    sporete volumul de informaie cuprins n programele i

    manualele colare. n plus, un singur profesor poate s

    instruiasc simultan o colectivitate.

    Comunicarea verbal ndrum elevii spre forme i

    tehnici elevate de gndire, pe care ei nu ar avea cum s le

    descopere spontan, i nva s-i organizeze cunotinele la un

    nivel superior de abstractizare:

    s sesizeze probleme mari de sintez;

    propune mijloace de reflexie;

    las n urma ei o frmntare, o incitare la

    noi cutri personale.

  • 63

    Comunicrii orale i se recunoate o mare

    flexibilitate, ceea ce i confer profesorului spontaneitate i

    putere de adaptare cu uurin la specificul temei, la

    disponibiliti de timp i de condiii materiale. Punctul

    nevralgic al al comunicrii orale l constituie o intens din

    partea profesorului i o redus participare din partea elevilor.

    ntotdeauna elevii sunt nevoii s descifreze, s decodifice ce

    li se comunic, pentru a gsi sensul exact atribuit de emitor

    cuvintelor i expresiilor sale, ceea ce oblig profesorul s in

    seama de propriile lor posibiliti; cu ct elevii dispun de o

    experien mai bogat, cu att profesorul are anse mai bune s

    stabileasc ntre el i interlocutorii si o comunicare efectiv

    (feed - back-ul informaional).

    Dintre metodele de comunicare educativ, oral,

    amintim:

    metodele expozitive (afirmative);

    metodele interogative (conversaia,

    dialogul);

    metoda discuiilor i a dezbaterilor;

    metoda problematizrii (instruire prin

    problematizare).

  • 64

    III.2. TIPURI DE EDUCAIE I LIMBAJUL

    EDUCAIONAL

    Aa cum este bine tiut i unanim recunoscut, nici o

    societate omeneasc n-a putut i nu poate exista fr nvare,

    una dintre particularitile definitorii ale speciei umane fiind

    tocmai acumularea continu a experienei sociale, materializat

    n fapte de civilizaie i cultur, prin procesul transmiterii

    cunotinelor i deprinderilor de la o generaie la alta. Nu poate

    fi citat nici o excepie din tezaurul cultural al celor mai

    strvechi civilizaii, a gnditorilor antichitii, evului de mijloc

    sau Renaterii i pn n rsritul epocii moderne n care, n

    mod explicit sau implicit, s fie prezent, adesea la un loc

    central, problema social a nvrii i educaiei.

    Educaia este un proces complex, organizat, de

    socializare i individualizare a fiinei umane n drumul su spre

    umanitate. Platon definea educaia ca fiind arta de a forma

    bunele deprinderi sau de a dezvolta aptitudinile native pentru

    virtute ale acelora care dispun de ele. Aristotel, n lucrarea sa

    Politica, considera c educaia trebuie s fie un obiect al

    supravegherii publice, iar nu particulare.

    Johann Amos Comenius, n lucrarea sa Didactica

    magna, considera c la natere, natura nzestreaz copilul

  • 65

    numai cu seminele tiinei, ale moralitii i religiozitii, ele

    devin un bun al fiecrui om numai prin educaie. Rezult c n

    concepia sa, educaia este o activitate de stimulare a acestor

    semine, i implicit, de conducere a procesului de umanizare,

    omul nu poate deveni om dect dac este educat.Pentru

    pedagogul englez din secolul al XVII-lea, John Locke, educaia

    se prezint sub forma unei relaii interpersonale de

    supraveghere i intervenie ce se stabilete ntre preceptor

    (educator) i copil (viitorul gentleman).Filosoful german

    Immanuel Kant, aprecia c educaia contribuie la valorificarea

    naturii umane n folosul societii: este plcut s ne gndim c

    natura omeneasc va fi mai bine dezvoltat prin educaie i c

    se poate ajunge a i se da o form care s-i convie cu deosebire.

    Aceasta ne descoper perspectiva fericirii viitoare a neamului

    omenesc.

    Omul format n coal prin educaie este

    principalul factor de reconstrucie a societii noastre, orientat

    spre economia de pia, informatizare i democraie. Societatea

    romneasc trebuie s fie reconstruit pe baze noi, de oameni

    ntreprinztori i competeni, nzestrai cu cunotine tiinifice

    i tehnologice moderne, cu un larg orizont de cultur general,

    care s le ofere noi direcii de gndire i de aciune, cu

  • 66

    capaciti intelectuale deschise spre invenii i inovaii, fiind, n

    acela timp, purttori ai unor valori morale autentice.

    Aceste finaliti educaionale, cerute de etapa

    actual de dezvoltare a Romniei, solicit formarea prin coal

    a unei personaliti armonios dezvoltate sub aspectul

    intelectual, tehnologic, profesional, moral-cetenesc, estetic i

    fizic.

    n formarea personalitii, educaia

    intelectualdeine un loc central, avnd obiective precis

    determinate:

    - asimilarea unui sistem de cunotine fundamentale

    cu valoare operaional din principalele domenii de activitate;

    - lrgirea continu a orizontului de cultur

    general;

    - dezvoltarea curiozitii tiinifice, a sentimentelor

    intelectuale i a intereselor de cunoatere;

    - formarea elevilor pentru producerea tiinei n

    scopul creterii calitii vieii;

    - formarea deprinderilor de munc intelectual

    privind:

    localizarea, selectarea, organizarea i evaluarea

    informaiilor;

    asimilarea lor prin lectur, ascultare i observare;

  • 67

    prelucrarea, interpretarea i operarea cu informaiile

    nsuite;

    nsuirea metodelor, a tehnicilor i a regulilor de nvare

    eficient;

    formarea priceperilor i deprinderilor de cercetare

    proiectare i de creativitate producnd noi informaii;

    dezvoltarea capacitilor cognitiv operaionale:

    de a gndi logic, analiznd critic i interpretativ;

    de a sesiza esenialul i relaiile dintre obiecte.

    Educaia tehnologic este o parte integrant a

    formrii armonioase a omului modern, inteligent i creativ, prin

    care acesta va reui s cunoasc, s neleag i s se integreze

    n noul mediu tehnic i tenologic creat de revoluia tiinifico

    tehnic, dezvoltndu-l n scopul creterii calitii tiinei i

    tehnicii, pe care trebuie s o cunoasc bine i s o stpneasc

    dac nu vrea s fie dominat de ea.

    Obiectivele educaiei tehnologice se realizeaz n

    procesul de predare nvare a disciplinelor fundamentale

    (matematica, fizica, chimia) al obiectelor de nvmnt cu

    caracter tehnic, precum i n cadrul laboratoarelor, atelierelor

    de producie, cabinetelor de cercetare proiectare.

  • 68

    Educaia n spiritul muncii productive

    Automatizarea i cibernetizarea muncii implic tot

    mai mult procesele intelectuale n prelucrarea i interpretarea

    datelor oferite de computere, intensificnd domeniile

    concepiei, comenzii, controlului i organizrii muncii.

    nelegerea de ctre tnra generaie a semnificaiei

    sociale i etice a muncii, a importanei acesteia pentru creterea

    calitii vieii i a formrii omului ca personalitate este una din

    sarcinile de baz ale educaiei armonioase.

    Educaia moral civic

    Morala cuprinde valorile, principiile, normele i

    regulile determinate de cerinele societii pentru a regimenta

    relaiile dintre oameni.

    Profilul moral-civic al personalitii este centrat pe

    valorile societii democratice, care genereaz obiectivele i

    coninutul educaiei morale. Dintre aceste valori, se pot cita:

    - libertatea de opinie i pluralismul n viaa

    social-politic, economic i cultural-educativ, izvor de idei

    noi i promovare a competiiei;

    - respectul demnitii umane i a valorii

    omului, creator de valori materiale i spirituale.

    Tipurile de comunicare uman, verbal i

    nonverbal, au mare importan educativ, realizndu-se n

  • 69

    primul rnd, n cadrul procesului instructiv educativ, n

    coal dar i n familie i n general n societate n cadrul

    activitilor extracolare sau de educaie permanent.

    Astfel trebuie s artm c n cadrul comunicrii

    educative, comunicarea de cunotine este partea fundamental

    a procesului de nvare, n care elevii, sub ndrumarea cadrelor

    didactice, dobndesc noi cunotine, reguli, formule, legi. n

    acest amplu proces, unele lecii sunt consacrate, n principal,

    comunicrii de noi cunotine. Aceasta a fcut ca n pedagogia

    tradiional uneori comunicarea de noi cunotine s fie

    considerat aciune exclusiv de predare, elevul avnd rol de

    simplu receptor.

    Pedagogia modern reconsidernd rolul elevilor n

    cadrul procesului de nvare, acord o mai mare atenie

    metodelor active, conlucrrii dintre elev i profesor, exersrii

    de ctre elevi, care fac comunicarea de cunotine un complex

    i viu proces.

    n acest mod se urmrete asimilarea de cunotine,

    formarea de reprezentri i noiuni tiinifice, pe ci active, n

    mod constant i temeinic, elevul asimilnd cunotinele prin

    efortul propriu.

    Metodele i procedeele folosite sunt alese n funcie

    de particularitile de vrst, de logic intern a disciplinei

  • 70

    predate, de nivelul clasei, de experiena acumulat de elevi, de

    utilizarea colii i profilului ei.

  • 71

    III.3. CONCLUZII ASUPRA LIMBAJULUI

    EDUCAIONAL LA ELEVII DE CICLUL PRIMAR

    La intrarea n coal copilul dispune de un

    vocabular relativ bogat i stpnete la modul practic regulile

    de folosire corect a cuvintelor n vorbire. n cursul micii

    colariti se dezvolt att limbajul oral, ct i cel scris. n ceea

    ce privete limbajul oral, una din laturile lui importante este

    conduita de ascultare. Cu prilejul rezolvrii problemelor de

    aritmetic sau al exerciiilor gramaticale, desennd sau privind

    un tablou, colarul mic nva treptat s asculte explicaiile

    nvtorului i s mearg pe urmele ndrumrilor i

    raionamentelor sale.

    n cursul micii colariti se formeaz capacitatea

    de citit scris i aceasta impulsioneaz, de asemenea ,

    progresele limbajului. Lecturile literare fac s creasc

    posibilitile de exprimare corect. Se nsuete fondul

    principal de cuvinte al limbii romne, care ajunge s numere,

    spre sfritul micii colariti, aproape 5000 de cuvinte, dintre

    care, tot mai multe ptrund n limbajul activ al copilului.

    Contactul sistematic cu primele noiuni de gramatic i permit

    copilului s contientizeze deosebirile dintre cuvinte ca

    elemente de limbaj i obiectele desemnate prin cuvinte. Copilul

  • 72

    capt cunotine despre structura morfosemantic a

    cuvintelor, despre rolul pe care l joac, n exprimare, rdcina,

    terminaia, sufixele, prefixele. Ulterior, nsuirea categoriilor

    gramaticale propriu-zise (substantiv, verb, adjectiv, pronume,

    etc.) i dezvluie copilului bogia posibilitilor de

    exprimareale limbii materne i i prilejuiete constatri cu

    privire la frumuseea construciilor sale.

    Dezvoltarea limbajului se face i n contextul altor

    activiti colare: desen, educaie fizic, istorie, observarea

    naturii, activiti cu prilejul crora copilul face cunotin cu o

    nou terminologie care variaz de la un domeniu la altul.

    Copiii se obinuiesc ca, prin limbaj, s-i planifice activitatea,

    s exprime aciunile ce le au de fcut, ordinea n care vor lucra,

    etc.

    Toate acestea au influen nu numai asupra

    perfecionrii conduitei verbale, ci i asupra dezvoltrii

    intelectuale, contribuind la formarea capacitii micilor colari

    de a raiona, de a argumenta i demonstra.

    Funcia de comunicare const, pe de o parte, n

    nominalizarea obiectivelor i realizarea

    prediciilorcorespunztoare, pe de alt parte n transferul de

    informaii de agent cunosctor la altul. Sistemul de semne

    lingvistice reprezint mijlocul curent prin care rezultatele

  • 73

    activitii cognitive dobndite de unii indivizi devin accesibile

    altor indivizi umani. Prin procesele comunicative instituite

    ntre indivizii aceleai generaiise realizeaz dimensiunea

    sincronic a cunoaterii.

    Rolul conductor al cadrului didactic se exprim

    prin capacitatea sa de a gsi cele mai adecvate variante de

    mbinare ntre dverse metode i procedee. Aplicarea acesteti

    metode de ctre profesor presupune experimentarea ei continu

    pentru a descoperi singur cele mai bune variante de combinare,

    aplicnd cunotinele de psihologie stpnite i reflectnd

    asupra rezultatelor obinute.

    n anii de coal, a citi cu intenia de a nva, s-a

    adeverit a fi o metod foarte economic i eficient de

    mbogire a cunotinelor; ntr-un timp scurt, de trei sau patru

    ori mai redus dect cel cerut de comunicarea oral, se poate

    nsui un mare volum de cunotine la toate nivelurile de

    nvmnt, manualul (catrea) dovedindu-se unul dintre

    ajutoarele eseniale n optimizarea activitii de nvare, n

    ridicarea calitii muncii didactice.

    Munca cu manualul i alte cri reprezint un

    ansamblu de aciuni prin care se urmrete formarea

    priceperilor i deprinderilor necesare n vederea utilizrii

    corecte i eficiente a acestora ca surse de informare. n coala

  • 74

    contemporan asemenea surse cunosc o diversificare tot mai

    mare, alturi de manual - care este selectat de cadrul didactic n

    funcie de necesitile clasei la care pred - folosindu-se o

    gam variat de auxiliare: dicionare, culegeri de texte, reviste,

    enciclopedii, antologii, opere tiinifice i beletristice, etc.

    Povestirea artistic a unor lucruri trite reprezint o

    capacitate deosebit. Cei capabili trebuie ncurajai, cei mai

    puini capabili trebuie ndrumai cu o anumit pricepere. Este

    necesar i fantezia. ncepnd cu fabulaia copilreasc i

    terminnd cu romanele avntate ale tinereii, strbtute de

    dorul dup o via nc necunoscut, n pragul creia se afl

    tnrul, visarea reprezint un fel de antrenament interior, un

    loc, o exersare care anticipeaz activismul complet al omului

    matur.

    Arta cuvntului n coal, mai mult ca oricare

    latur a vieii colare, poarte deveni o cale pentru educarea

    individualitii i, n acela timp, pentru armonizarea ei cu alte

    individualiti care o nconjoar.

  • 75

  • 76

    DESPRE ARTA CONVERSAIEI

    CUGETRI, MAXIME, PROVERBE

    Vorba dulce, mult aduce.

    Vorba mult, srcia omului.

    Sunt oameni care vorbesc tocmai pentru c nu pot

    gndi i li-i urt astfel.

    Gndirea este un covor strns frumos, convorbirea

    l desfoar i-l arat la lumin.

    Temistocle (525 461 . Hr.)

    Prefer s tac cnd nu neleg.

    Sofocle (470 410 . Hr.)

    Vorbete ca s te cunosc.

    Socrate (495 405 . Hr.)

    Sunt oameni care tot ntrebnd, las s se

    ghiceasc gndul lor, voind s descopere gndul altora.

    Tacit (55 120 . Hr.)

  • 77

    S nu cutm a pune stpnire pe o conversaie ca

    pe un domeniu n care este stpn i de unde ai dreptul a-i

    alunga pe alii. Dimpotriv, ntr-o convorbire, ca i n toate

    mprejurrile, e bine s dm fiecruia rndul su.

    Cicero (107 44 . Hr.)

    De multe ori te cieti cnd vorbeti prea puin,

    dar te cieti i mai mult cnd vorbeti prea mult.

    La Rochefoucauld (1613 - 1680)

    S ai venic naintea ochilor inta de a face spirite,

    iat un foarte ru chip de conversaie.

    Svift (1667 1745)

    Cnd vrei s faci spirit cu orice pre, ajungi s spui

    prostii.

    Montesquieu (1669 1740)

    Vorba dulce farmec mai mult dect frumuseea;

    aceasta din urm mpodobete trupul, iar cea dinti cucerete

    sufletul.

    Herder (1884 1803)

  • 78

    A pune vorba de spirit naintea bunului sim

    nseamn a pune ceea ce e de prisos naintea a ceea ce e

    nevoie.

    De Bonald (1745 - 1824)

    Vorbind puin, vei asculta mult.

    Proverb rusesc

    Eti stpn nc pe cuvintele pe care nu le-ai rostit,

    dar eti robul celor pe care le-ai spus.

    Proverb arab

  • 79

    BIBLIOGRAFIE

    1. Abric, J.C.- Psihologiacomunicrii. Teoriiimetode, Ed.

    Polirom, Iasi 2002

    2. Cerghit I. Metode de nvmnt , Editura Didactic i

    Pedagogic, Bucureti, 1980, Colecia Pedagogia sec. XX

    3. Ioan Cerohit Mass-media i educaia tineretului colar,

    Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1972

    4. Mihai Dinu - Introducere n teoria comunicrii , Editura

    Universitii Bucureti, 1993

    5. Pantelimon Golu, Mielu Zlate, Emil Verga - Psihologia

    copilului, E.D.P.R.A. , Bucureti, 1994

    6. Iacob ,L., Cosmovici. A.- Psihologiascolara, EdituraPolirom , Iai, 1999

    7. Nicola I. Pedagogie , Editura Didactic i Pedagogic,

    Bucureti, 1994

    8.Dumitru Salade Didactica, Editura Didactic i

    Pedagogic, Bucureti, 1983

    9. Constantin Slvstru - Dezvoltarea limbajului la copii,

    Editura Polirom, Iasi, 1993

    10.Salavastru D. -Psihologia Educaiei, Editura Polirom,

    Bucureti, 2004,p 179.

  • 80

    11. Marin Stoica - Pedagogia colar , E.D.P., Bucureti,

    1995

    12. Ion Gr. erban nvtorul i copii , Editura Didactic

    i Pedagogic, Bucureti, 1975

    13. Ioan erdean Metodica predrii limbii romne la

    clasele I-IV, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1982

    14. Dimitrie Todoran - Probleme fundamentale ale

    pedagogiei, Editura

    Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1991

    15. Vidam T. Moralitate i comunicare, Editura 1995

    16. XXX Dicionar de pedagogie, E.D.P., Bucureti, 1979


Recommended