+ All Categories
Home > Documents > Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

Date post: 06-Jul-2018
Category:
Upload: albanbaka
View: 228 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 11

Transcript
  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    1/11

    Sofia divină a patra persoană a SfinteiTreimi?12 IUNIE 2012 IEROM. MIHAI !HEA"#U $ATEHISM

     

    Dacă este inadmisibilă introducerea de texte eretice în cult,acceptarea imaginilor eretice este la fel de gravă, consecinţele lafel de nefaste.

    I%oana &n'e(ep%i)nii divine* R)sia* se%o()( a( +,II-(ea.

    http://www.doxologia.ro/ierom-mihail-gheatauhttp://www.doxologia.ro/viata-bisericii/catehismhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/intelepciunea-divina-icoana-necanonica_0.jpg?itok=mKeC5usvhttp://www.doxologia.ro/viata-bisericii/catehismhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/intelepciunea-divina-icoana-necanonica_0.jpg?itok=mKeC5usvhttp://www.doxologia.ro/ierom-mihail-gheatau

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    2/11

    Roert /()dd* rav)ră dintr-)n man)s%ris de a(%imie* Utri)s)e $osmi Historia 3 &ntreaa Nat)ră o(indă 4i imaine a Artei* 1516. Sofia divină apare %a )n prin%ipi)feminin a( d)mne7eirii* o(indă 4i mediator 8ntre 9)mne7e) 4i %rea'ie.

    http://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/necanonica-intelepciunea-divina.jpg?itok=0Au8aR9yhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/necanonica-intelepciunea-divina.jpg?itok=0Au8aR9yhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/necanonica-intelepciunea-divina.jpg?itok=0Au8aR9yhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/necanonica-intelepciunea-divina.jpg?itok=0Au8aR9yhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/necanonica-intelepciunea-divina.jpg?itok=0Au8aR9yhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/necanonica-intelepciunea-divina.jpg?itok=0Au8aR9y

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    3/11

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    4/11

    :&n%oronarea /e%ioarei; 8n varianta :$)aternitatea %re4tină< $ei Trei 4i Una;*Trinitatea 4i Maria. @i%t)ră 8n )(ei* =16> 8ntr-o vi7i)ne a te(oiei ap)sene.

    http://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/cuaternitatea-crestina.jpg?itok=_Dp_-LXwhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/cuaternitatea-crestina.jpg?itok=_Dp_-LXwhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/cuaternitatea-crestina.jpg?itok=_Dp_-LXwhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/cuaternitatea-crestina.jpg?itok=_Dp_-LXw

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    5/11

    O variantă %ompo7i'iona(ă ne%anoni%ă pre()ată 4i de i%onorafii i7antini. /res%aeBterioară a Ciseri%ii Mănăstirii S)%evi'a.

    Deşi se tipăresc atât de multe studii şi se multiplică icoane în mii deexemplare, paradoxal, cele mai multe dintre bisericile noastre sunt încărcate de kitsch-uri, de icoane necanonice şi de tablouri de cel mai îndoielnic gust. Acest fapt trădează o supercială cunoaştere a !alorilorortodoxe autentice, dar mai ales o neîn"elegere a faptului că imaginea şicu!ântul au în cult o importan"ă egală în !estirea #!angheliei. Dacă esteinadmisibilă introducerea de texte eretice în cult, acceptarea imaginiloreretice este la fel de gra!ă, consecin"ele la fel de nefaste, iar cei prin cares-a produs sminteala, responsabili.

    „Ochiul divin”, „Încoronarea ecioarei”, „Înţelepciunea divină”

    http://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/incoronarea-fecioarei-necanonica.jpg?itok=w_PVmSFXhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/incoronarea-fecioarei-necanonica.jpg?itok=w_PVmSFXhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/incoronarea-fecioarei-necanonica.jpg?itok=w_PVmSFXhttp://www.doxologia.ro/sites/default/files/styles/media-articol-colorbox/public/articol/2012/06/incoronarea-fecioarei-necanonica.jpg?itok=w_PVmSFX

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    6/11

    $ai noi sau mai !echi, aceste modele străine de Erminia PicturiiBizantine sunt multiplicate din neştiin"ă sau ignoran"ă, capti!ând prinrealizarea artistică, prin îndrăzneala abordării şi noutatea mesa%ului, mul"idintre pri!itori ind adesea ispiti"i să cedeze sub po!ara emo"iilor estetice,sacricând ade!ărul teologic.&onfuzia sporeşte când con"inutul teologic

    necanonic este prezentat într-o execu"ie artistică ireproşabilă, de facturăspecică stilului bizantin. #ste şi cazul unor reprezentări iconograce alepicturii murale de la $ănăstirea 'uce!i"a, unde ( într-un spectaculos şiamplu program iconograc, realizat într-o factură bizantină cu accentetradi"ionale locale, de mare calitate artistică ( recunoaştem în unele scenecompozi"ionale, in)uen"e din teologia şi losoa apuseană !enite pe lieraruso-polonă*+. apt explicabil, cunoscând strânsele rela"ii ale $o!ileştilor,ctitorii acestei mănăstiri, cu elita politică şi religioasă din olonia şi /usia.

    0n alt !al de scene şi imagini simbolice ce parazitează iconograaortodoxă ( între care şi aşa-zisul 12chi al lui Dumnezeu3 ( , au in!adatlăcaşurile de cult din 4ările /omâne mai ales în perioada de după/e!olu"ia ranceză. $ă !oi referi însă mai întâi, la acele reprezentăriiconice ce au ca subiect imaginea lui Dumnezeu-5atăl prezent în diferitecontexte, 6ca cea din !arianta icoanei 'ntei 5reimi în care Duhul 'fântapare în chip de porumbel şi la scenele iconograce intitulate17ncoronarea ecioarei3, şi 17n"elepciunea di!ină38. entru că multe dintreastfel de reprezentări decorează spa"ii liturgice sau ilustrează obiecte decult bisericeşti, şi sunt de%a, prin !echimea lor, incluse în categoriaobiectelor de patrimoniu, este greu de inter!enit pentru înlăturarea lor.&eea ce s-ar putea face, ar o informare mai ecientă pentru ca aceste

    imagini şi scene compozi"ionale să nu mai e realizate şi prezentate drepticoane canonice, măcar de acum înainte, multiplicarea saucomercializarea acestora doar pentru că se poate prota nanciar indcondamnabilă.

    entru cei ce in!ocă 5radi"ia dinamică a cultului 9isericii, moti!ând astfelnecesitatea înnoirilor, să ne reamintim că înnoirile trebuie să se integrezeorganic în cult, să nu conteste moştenirea trecutului nici să atingă cu ce!ahotărârile 'inoadelor #cumenice. $ulte dintre simboluri ( ca aluzii şipregurări ale profe"iilor !eterotestamentare (, au fost transpuse, încă dinprimele !eacuri, din textele biblice în reprezentări plastice specice

    creştinismului.

    0nele simboluri din perioada 9isericii rimare au răzbătut până în zilelenoastre 6de exemplu, mâna care binecu!ântează8, dar la cea mai mareparte dintre ele s-a renun"at încetul cu încetul, neind re"inute de erminie.După ce icoana, ca imagine, şi-a consolidat statutul şi func"ia kerigmaticăde complementaritate cu cu!ântul scris sau rostit în !estirea #!angheliei, în anumite situa"ii, 9iserica a renun"at la folosirea unor simboluri chiarprin hotărâre sinodală. 0n exemplu în acest sens este canonul :; al'inodului ?;, în care se precizează@ 17n

    câte!a picturi se găseşte mielul arătat de degetul 7naintemergătoruluiacest miel a fost pus acolo ca reprezentare a iertării, făcând să se !adă

    http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn1http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn1

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    7/11

    dinainte pentru noi, prin credin"ă, $ielul ade!ărat, Bristos, Dumnezeulnostru. 2norând desigur chipurile şi umbrele ca simboluri ale ade!ărului şischi"e făcute în !ederea 9isericii, preferăm harul şi ade!ărul, primindacest ade!ăr drept împlinirea legii. Botărâm, deci, ca de acum înainteaceastă împlinire să e însemnată spre !ederea tuturor în picturi, să e

    deci instituit în locul mielului antic, în icoane, cu aspectul său omenesc6anthropinon charactera8, cel care a cură"at păcatele lumii, BristosDumnezeul nostru3.

    !coana unei ere"ii

    entru că spa"iul nu ne permite, ne !om rezuma doar la o foarte sumarăanaliză a unei icoane din această categorie contro!ersată,numită Înţelepciunea Divină, arătând de ce nu poate numărată printreicoanele #rminiei bizantine, citând dintr-un studiu mai amplu al teologului Cean-&laude archet, în care sunt analizate o serie de icoanenecanonice*;.

    Această reprezentare iconogracă a prile%uit una dintre cele mai gra!econfuzii din teologia creştină, cea dintre natura, energiile şi ipostasuriledumnezeieşti. Deşi apare în spa"iul ortodox în diferite formule încă dinsecolul al EF==-lea, icoana Înţelepciunii dumnezeieşti, a cunoscut orăspândire mai importantă în secolul al ElE-lea, legată de curentulsoologic. Acest curent i!it dintr-o specula"ie losocă puternicimpregnată de ezoterism din sânul losoei germane 6Cakob 9Ghme8, acăpătat o deosebită dez!oltare în losoa religioasă rusă de la sfârşitul

    secolului al ElE-lea şi începutul celui de-al EE-lea, prin mari personalită"ica Fladimir 'olo!ie!, a!el lorenskH sau 'erghei 9ulgako!.

    otri!it conceptului soologic al losoful 'erghei 9ulgako!*I, conceptcare îşi are rădăcinile în simbolismul &abalei, lumea creată se uneşte culumea di!ină prin 7n"elepciunea di!ină, iar Fladimir 'olo!io! referindu-sela aceeaşi 'oa di!ină adăuga@ 1#a este substan"a Duhului 'fânt care semişcă pe deasupra apelor întunecate ale acerii3*J. Sofa 1cosmică3,con"ine paradigmele tuturor creaturilor, este reshit -ul, principiul feminin,interioritatea lui Dumnezeu, !ia"a, afec"iunea lui, care ascunde putereaunicatoare a in"ei. 7n"elepciunea 1cosmică3 este un spirit inteligent,

    sfânt, unic, multiplu, subtil, mobil, pătrunzător, fără pată *K. #atra!ersează şi pătrunde în tot, *K este o emana"ie pură a sla!ei celuiAtotputernic*L.

    'ă men"ionăm faptul că această icoană este chiar şi astăzi foarteapreciată în anumite cercuri legate de curentul ezoteric, căutător al în"elepciunii uni!ersale şi eterne (sophia perennis), pri!ită ca tainicul fondcomun şi locul de întâlnire şi depăşire a tuturor religiilor şi a toată în"elepciunea.

    7n icoana clasică a 'ntei 7n"elepciuni dumnezeieşti, persona%ul principaleste înfă"işat sub forma unui înger cu chip feminin sau a unei tinere fete

    http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn2http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn3http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn4http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn5http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn2http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn3http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn4http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn5

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    8/11

    cu aripi de înger aripile sunt larg deschise, pe cap are coroană 6de aceeaunii comentatori o numesc 1împărăteasa-înger38 poartă saos şi şade petron. &uloarea dominantă 6îndeosebi a păr"ilor descoperite ale trupului,chipul şi mâinile8 este roşul aprins 6care, după unii comentatori,simbolizează focul Duhului8. 7n"elepciunea are la dreapta sa pe $aica

    Domnului, iar la stânga, pe 'fântul =oan 9otezătorul 6altfel spus, ea areaceeaşi pozi"ie ca Bristos în icoana deisis)!7n unele reprezentări gureazăinscrip"iile =& E& şi MNO, prima de fiecare parte a nimbului, a doua îninteriorul lui, ceea ce duce la identicarea ei cuBristos. Deasupra este înfă"işat Dumnezeu-5atăl, într-o mandorlă. 7n alte icoane aceste inscrip"iilipsesc, deasupra 7n"elepciunii ind reprezentat Bristos 7nsuşi.

    Alteori, Bristos este reprezentat deasupra 7n"elepciunii, şi deasupra ui,Dumnezeu-5atăl. Dincolo de caracterul problematic al reprezentării 5atălui, acest tip de icoană generează în mod deosebit confuzie. 'fântulDuh nu este pictat, aşadar există riscul ca 7n"elepciunea să e identicatăcu 'fântul Duh, pentru că ceea ce !edem pare să formeze o 15reime3, sausă apară ca un al patrulea ipostas. 0n astfel de risc nu este delocimaginar, pentru că în soologia lui 'erghei 9ulgako!, la un anumemoment al e!olu"iei sale, în"elepciunea era concepută ca un ipostasadăugat celor 5rei =postasuri dumnezeieşti.

    #atura ambiguă a „Înţelepciunii divine”

    2bser!ând di!ersele reprezentări ale 'ntei 7n"elepciuni dumnezeieşti,putem constata că nu a!em de-a face cu o reprezentare unitară şi că

    aceste diferite reprezentări nu sunt coerente 6într-una, în"elepciunea paresă corespundă iului, într-alta 'fântului Duh, într-alta unui al patruleaipostas dumnezeiesc...8. 7n plus, ecare reprezentare îşi are partea ei deconfuzie, reală sau poten"ială. Dacă în"elepciunea s-ar identica cu 'fântulDuh, atunci ea nu poate reprezentată decât în mod simbolic, într-una dinformele prin care '-a manifestat 'fântul Duh şi respectând contextulacestei manifestări. Dacă s-ar identica cu Bristos, atunci ar trebui înfă"işat 7nsuşi Bristos, în loc să-i e dublat sau transpus ipostasul prinpersona%ul feminin sau îngerul zugră!it în icoană. &ât pri!eşte persona%ulfeminin sau îngerul care reprezintă 7n"elepciunea, el nu corespunde niciunei forme de pregurare a Duhului 'fânt sau a lui Bristos, care să e

    atestată de Fechiul 5estament sau de 5radi"ie.

    7nfă"işarea în"elepciunii în chip de persoană se bazează pe o transpunerea unor pasa%e biblice 6din ilde, în"elepciunea lui 'olomon, în"elepciunealui =sus 'irah8 care par într-ade!ăr să o ipostazieze 6cf. ilde +, ;P-III,+>-+? :-?8 dar lucrul acesta este doar o gură de stil 6a se !edea lailde +,;P-II şi : 7n". 'ir. ;J,+-;;8. Adoptarea unei astfel de guri de stil în planul iconograc nu poate acceptată, pentru că icoana trebuie sărespecte realismul e!anghelic, potri!it principiului stabilit de 'inodulQuinisext, armă archet.

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    9/11

    ersona%ul care reprezintă în"elepciunea în icoanele 1'ntei 'oi3 are onatură ambiguă şi nu este în niciun fel o 1gură3 adec!ată din punctul de!edere al temeiurilor biblice sau teologice@ ( dacă este !orba de un înger,trebuie admis faptul că reprezentarea 7n"elepciunii sub această formă nuare nici un temei biblic ( dacă aripile nu-l arată propriu-zis pe înger, ci

    natura spirituală a persona%ului reprezentat, care seamănă cu o tânărăfemeie, care este natura sa şi cine ( ce persoană ( este eaR 'ă men"ionămfaptul că reprezentarea în"elepciunii ca un persona% feminin a alimentatsau a conrmat anumite specula"ii soologice*> ( reprezentarea ei capersoană se bazează tocmai pe o confuzie teologică şi este la rândul eisursa de confuzie pentru cei care pri!esc această icoană fără o sucientăpregătire teologică sau a!ând o !iziune teologică deformată de teoriilesoologice sau de alte specula"ii ezoterice.

    Asimilarea în"elepciunii cu o singură ersoană dumnezeiască esteimposibilă, şi nu e cu putin"ă să faci din 7n"elepciune o însuşire particularăa uneia dintre ersoanele dumnezeieşti fără să dai de în"eles că eaapar"ine deopotri!ă şi celorlalte două. 7n"elepciunea este într-ade!ăr oenergie dumnezeiască ca toate energiile dumnezeieşti, ea "ine dein"a (ousia)dumnezeiască*S şi este de"inută în mod comun şi egal decele 5rei ersoane. #ste ade!ărat că Bristos, în Toul 5estament, esteuneori prezentat ca 7n"elepciune 6cf. = &or. +, ;J, IP $t. ++,+?8 dar, ca şi 5atăl, 'fântul Duh este şi #l în"elepciune 6cf. 7n". 'ir. +, J-S8 şi ca7n"elepciune 'e împărtăşeşte #l oamenilor 6cf. =s. ++, ;8, iar în"elepciunea,ca harismă, le este dată oamenilor de la 5atăl, prin iul, în 'fântul Duh.

    &hiar şi în textele din Fechiul 5estament în care este !orba de7n"elepciune, aceasta, dincolo de personicarea ei printr-o gură de stil, searată în mod limpede ca energie di!ină@ 1#a este su)ul puterii luiDumnezeu, ea este curata re!ărsare a sla!ei &elui Atotputernic U... U,eaeste strălucirea luminii celei !eşnice şi oglinda fără de pată a lucrării luiDumnezeu şi chipul bunătă"ii 'ale3 67n". 'ir. S, ;L-;>8.

    1'oa3, rătăcirea fundamentală sus"inută de 9ulgako!

    7n în!ă"ătura sa despre posibilitatea pictării icoanelor, 9ulgako!argumentează descriptibilitatea Dumnezeirii prin ideea că omul poartă

    chipul lui Dumnezeu cuprinde în sine, ca temei propriu, şi ideearăsturnată, anume că omenitatea este proprie chipului lui Dumnezeu.Acest 1chip al lui Dumnezeu în Dumnezeu este umanitatea cerească3,adică 'oa, care este, mai înainte de !eci, 1Dumnezeiasca 2menitate3.aptul că omul este creat după chipul lui Dumnezeu, spune eonid0spenskH, nu înseamnă însă şi contrariul, că Dumnezeirii îi estecaracteristic chipul omenesc. &hipul lui Dumnezeu în om înseamnă căacest chip este propriu persoanei umane, dar nu că natura Dumnezeiascăşi natura omenească se determină reciproc în 1'oa3*:.

    entru 9ulgako!, 5reimea este o 1ersoană tri-ipostatică3 6ersoană tri-personalăV8 şi poate a!ea chip şi acest chip este chipul 'oei, a umanită"ii

    http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn6http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn7http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn8http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn6http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn7http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn8

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    10/11

    dumnezeieşti !eşnice. otri!it acestui ra"ionament reiese că 'oa este apatra persoană a lui Dumnezeu, denaturând astfel în!ă"ătura creştinădespre 'fânta 5reime. 7n în!ă"ătura sa despre natura dumnezeiască, în"eleasă ca principiu personal, 'oa apare rătăcirea fundamentalăsus"inută de 9ulgako! amestecând natura cu persoana*?.

    &ontrar 'n"ilor ărin"i care au participat la cel de-al F==-lea 'inod#cumenic, despre care 9ulgako! considera că aceştia au urmat o calegreşită în fundamentarea icoanei, 9ulgako! pune accent nu pedescriptibilitatea ersoanei, ci pe posibilitatea de a reprezenta aceastăumanitate !eşnică şi dumnezeiască. 7nsă apologe"ii creştini !edeaureprezentarea lui Dumnezeu nu în !reo 1Di!ino-umanitate3 originară şi!eşnică, ci în chipul ersoanei lui Bristos, urtătorul naturii dumnezeieştişi a celei omeneşti*+P. 'fântul 5eodor 'tuditul spune@ 1se reprezintăiconic nu natura ci ipostasul căci cum ar putea reprezentată o naturănecontemplată în ipostasR3*++

    *+Fezi studiile lui #mil Dragne! în lucrarea "ovileştii, istorie şispirtualitate rom#nească, $rtă şi restaurare, !ol. ===, 'fânta $ănăstire'uce!i"a, ;PPS, pp. ?S-++L.

    *; Cean-&laude archet, %conarul şi artistul, trad. $arinela 9o%in, ed. 'oa,9ucureşti, ;P+;, pp. +SP-+SL.

    *I'erghei 9ulgako!, Înţelepciunea lui Dumnezeu, trad. r., ausanne,+?:I, +S, apud 2li!ier &lement, &chiul de 'oc, Două viziuni spiritualeasupra cosmosului, trad. etruş &ostea, ed. Bumanitas, 9ucureşti, ;PP>,p. +L.

    *JFladimir 'olo!io!, usia şi Biserica universală, =nstitutul #uropean, =aşi,+??J, p. IL.

    *L2li!ier &lement, &chiul de 'oc, Două viziuni spirituale asupracosmosului, trad. etruş &ostea, ed. Bumanitas, 9ucureşti, ;PP>, p. +I.

    *>&a aceea a ărintelui 'erghie 9ulgako!, care, într-o etapă a dez!oltăriisistemului său de gândire 6condamnat în mod ocial de 9iserica2rtodoxă8, considera 'oa drept 1omenitatea !eşnică în DumnezeuW,a!ându-şi polul masculin în iul şi polul feminin în 'fântul Duh, subliniindastfel cu atâta putere feminitatea 'fântului Duh, încât a%unge să-i atribuieo func"ie maternă, armă archet.

    *SDar care nu se identică cu ea, cum pretindea 'erghei 9ulgako! într-oetapă a dez!oltării teoriei sale soologice, spune archet.

    http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn9http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn10http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn11http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref1http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref2http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref3http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref4http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref5http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref6http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref7http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn9http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn10http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftn11http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref1http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref2http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref3http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref4http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref5http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref6http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref7

  • 8/17/2019 Sofia Divină a Patra Persoană a Sfintei Treimi

    11/11

    *:eonid 0spenskH, eolo*ia %coanei +n Biserica &rtodoă usă, #d.atmos, &lu%-Tapoca, ;PPL, p.+?P.

    *?eonid 0spenskH, eolo*ia %coanei +n Biserica &rtodoă usă, #d.atmos, &lu%-Tapoca, ;PPL, pp.+?I-+?J.

    *+Peonid 0spenskH, eolo*ia %coanei +n Biserica &rtodoă usă, #d.atmos, &lu%-Tapoca, ;PPL, pp.+?+-+?;.

    *++'fântul 5eodor 'tuditul, %isus -ristos . Prototip al icoaneiSale, Antireticul ===, trad. rom. =. =că, #d. Deisis, Alba =ulia, +??J, p.

    http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref8http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref9http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref10http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref11http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref8http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref9http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref10http://www.doxologia.ro/node/add/articol#_ftnref11

Recommended