+ All Categories
Home > Documents > Sf Ignatie Briancianinov - Despre Mantuirea Neortodocsilor

Sf Ignatie Briancianinov - Despre Mantuirea Neortodocsilor

Date post: 16-Oct-2015
Category:
Upload: eugen
View: 117 times
Download: 18 times
Share this document with a friend
Description:
Sf Ignatie Briancianinov - Despre Mantuirea Neortodocsilor

of 28

Transcript
  • DESPRE FAPTELE BUNE ALE CELOR DE ALT CREDIN

    DESPRE MNTUIREA NEORTODOCILOR

    X

    Sfntul Ierarh Ignatie Briancianinov

    www.mirem.ro

  • 2

    Mulumim

    Prea Cucernicului Printe Theodoros Zisis, distins profesor al Facultii

    de Teologie Ortodox din Tesalonic, pentru bunvoina de a ne acorda

    dreptul i binecuvntarea publicrii acestei lucrri apologetice, spre

    slava Bisericii Ortodoxe de pretutindeni.

  • 3

    CUVNT NAINTE

    stzi Ortodoxia zace sub puterea celui ru, zbtndu-se n agonia veacului celui de pe urm, cltinat de vrjmaii cei din afar i vndut de slujitorii cei dinuntru.

    Trim vremuri despre care au proorocit dumnezeietii Prini ai Ortodoxiei, vremuri de apostazie vdit i tinuit, vremuri n care, precum oarecnd n vechiul Babilon, la fel i astzi, omenirea i temeluiete aezmnt din frdelege, mpotrivindu-se lui Dumnezeu i sfinilor Si. Cretini, apostai, eretici, pgni i atei, se adun spre a nla un nou turn: ecumenismul, iubirea, pacea, unitatea, tolerana, comunicarea, etc. deopotriv cu inovaiile aduse de Biseric, sunt crmizile i schelria acestuia. Arhitecii

    A

  • 4

    sunt diavolii, slujii de calfe i zidari destoinici: ntistttorii laici i religioi ai popoarelor, mpreun cu ierarhii lui Hristos: patriarhi, mitropolii, episcopi.

    Cine se ridic mpotriva acestora, cine se ncumet s surpe turnul? Prea puini, ca s nu spunem, aproape nimeni. Printre cei puini se numr, iat i Sfntul ierarh Briancianinov, care vdind minciuna i nfruntnd erezia, se arat vrednic mrturisitor i urma al Sfinilor Prini, din vechime, care n-au zbovit a ndrepta i a mustra cu brbie, atunci cnd ortodoxia era n primejdie.

    Astfel cuvntul Sfntului Ierarh, n aceast vreme a tcerii cu orice pre, se dovedete a fi certare i ruine a pstorilor ecumeniti din Biseric, mustrare i ndemn la mrturisire pentru cei temtori i ndoielnici.

    Cci, observm cu ngrijorare c bun parte din duhovnicii renumii ai rii noastre, preocupai de temele clasice ale Ortodoxiei, precum rbdarea, dragostea, smerenia, ascultarea, etc. ocolesc cu desvrire a zbovi asupra ultimelor preocupri i idealuri ale Bisericii: adunrile i slujbele cu cei din alte credine, dorina de unire cu ereticii, recunoaterea valabilitii tainelor altor biserici; adaptrile dogmelor, canoanelor i rnduielilor ortodoxe la exigenele societii moderne -- ntr-un cuvnt ecumenismul.

    Astfel, asupra lor apas vina tcerii care trdeaz, cci, prin tcere l trdm pe Dumnezeu, spune un sfnt al Bisericii. Tcere ce otrvete Biserica, pogoar pe cretini n rtcire i nlesnete vieuirea mpotriva lui Hristos a apostailor, ateilor i pgnilor.

    S prsim, aadar, aceast ruinoas i pgubitoare tcere, alturndu-ne marilor mrturisitori ai vremii noastre, neobosiilor lupttori ai rtcirilor

  • 5

    ecumeniste, precum sfinii i drepii lui Dumnezeu - Ioan Iacob Hozevitul, Ioan Maximovici, Averkie Tauev, Iustin Popovici, Nicolae Velimirovici, Serafim Rose, cci judecnd dup duhul veacului i dup frmntarea minilor, suntem ndreptii s credem c edificiul Bisericii, care se clatin de mult, se va cutremura stranic i repede. Nu are cine s-l susin i cine s se mpotriveasc. Msurile ntreprinse pentru susinerea lui au fost mprumutate de la stihiile lumii vrjmae Bisericii, i mai curnd vor accelera cderea ei, dect s o opreasc.

    Conon Monahul

  • 6

    CUVNT DESPRE ORTODOXIE I DESPRE NEORTODOCI

    a nceputul cuvntului nostru n Duminica Ortodoxiei pare fireasc ntrebarea: ce este Ortodoxia?

    Ortodoxia este adevrata cunoatere i ludare a lui Dumnezeu; Ortodoxia este nchinarea lui Dumnezeu n Duh i adevr; Ortodoxia este proslvirea omului de ctre Dumnezeu, prin harul Preasfntului Duh, druit omului. Duhul este slava cretinilor. Unde nu exist Duh, acolo nu exist Ortodoxie.

    Unde nu este Ortodoxie,

    acolo nu este nici mntuire

    Nu exist Ortodoxie nici n nvturile i filozofrile omeneti, stpnite de intelectul mincinos i neltor, rod al cderii. Ortodoxia este nvtura Sfntului Duh, dat omului de Dumnezeu ntru mntuire. Unde nu este Ortodoxie, acolo nu este nici mntuire. Oricine va voi s se mntuiasc, mai nti de toate trebuie s se in de credina soborniceasc; iar cine n-o va pstra ntreag i fr de prihan, acela va pieri n veci (Simbolul Sfntului Anastasie cel Mare).

    Pentru a pstra n siguran acest zlog al nostru,

    L

  • 7

    astzi Sfnta Biseric enumera public, n auzul tuturor, acele nvturi generale propagate de satana - expresie a vrjmiei contra lui Dumnezeu - care defimeaz lucrarea mntuirii noastre i ne-o rpesc. Biserica demasc aceste nvturi ca pe nite lupi nfricotori, ca pe nite erpi veninoi, ca pe nite hoi i ucigai. Pzindu-ne de toate acestea i scondu-i din prpastia pierzaniei pe cei nelai de acestea, Biserica pred anatemei acele nvturi i pe cei ce le urmeaz cu ndrtnicie.

    Cuvntul anatema semnific ndeprtare, respingere (blestemul lui Dumnezeu). Atunci cnd Biserica pred anatemei o nvtur, nseamn c acea nvtur conine hula mpotriva Duhului Sfnt. Aadar, n scopul mntuirii, aceasta trebuie s fie respins i ndeprtat, tot aa cum otrava este inut departe de alimente.

    Atunci cnd o persoan este predat anatemei, nseamn c acea persoan i-a nsuit nvtura hulitoare n mod irevocabil, lipsindu-se de mntuire el nsui i lipsindu-i i pe apropiaii lui, crora le-a transmis felul su de gndire. Iar cnd acea persoan se decide s prseasc nvtura hulitoare i s primeasc nvtura Bisericii Ortodoxe, dup rnduiala Bisericii, este datoare s anatematizeze falsa nvtur de care era legat mai nainte i care l duce la pierzanie, l nstrina de Dumnezeu, l fora s dumneasc pe Dumnezeu, s huleasc pe Duhul Sfnt, i l meninea n comunicare cu satana.

  • 8

    Cugetarea omeneasc inclus n nvtura credinei cretine se numete

    erezie

    Toate nvturile omeneti, cuprinznd propria cugetare inspirat din intelectul neltor, din nelepciunea trupeasc a oamenilor strecurate abil n nvtura despre Dumnezeu, descoperit de Dumnezeu, pricinuiesc moartea venic. Cugetarea omeneasc inclus n nvtura credinei cretine se numete erezie, iar urmarea acestei nvturi - rea-credin...

    Inima lor cea nesocotit s-a ntunecat spune Apostolul despre nelepii care s-au abtut de la adevrata cunoatere a lui Dumnezeu - zicnd c sunt nelepi, au ajuns nebuni; de aceea Dumnezeu i-a dat necurtiei, dup poftele inimii lor... ca unii care au schimbat adevrul lui Dumnezeu n minciun; pentru aceea, Dumnezeu i-a dat unor patimi de ocar.

    Patimi de ocar nsemneaz feluritele patimi ale desfrnrii. Apollinarie era stpnit de patima destrblrii. Eutihie era orbit mai cu seam de pofta de argini, iar destrblarea lui Arie ntrecea orice nchipuire.

    Ereziile, fiind o lucrare trupeasc, rod al nelepciunii trupeti, sunt nscoceli ale duhurilor necurate. Ferii-v de eresurile cele mpotrivitoare lui Dumnezeu - zice Sfntul Ignatie Teoforul - deoarece prin nsi natura lor, acestea sunt nscociri diavoleti ale arpelui plin de toat rutatea. Nici nu este de mirare: duhurile necurate au czut de la nlimea demnitii duhovniceti; ele au czut n cugetarea trupeasc de la

  • 9

    cea duhovniceasc. La oameni, binele este amestecat cu rul, i de aceea

    devine netrebuincios; la duhurile necurate precumpnete i acioneaz numai rul. Cel mai mare pcat al lor era ura nestvilit fa de Dumnezeu, exprimat printr-o stranic i nencetat hulire a Lui. n trufia lor, demonii s-au ridicat mai presus de Dumnezeu nsui. Ei au prefcut ascultarea de Dumnezeu, fireasc fpturilor vii, ntr-o slbatic mpotrivire, ntr-o vrajb de nempcat. De aceea cderea lor este att de profund, iar plaga morii venice, hrzit lor, este incurabil. Patima lor esenial este mndria. Ei sunt prea plini de o nemaipomenit i neroad vanitate.

    Erezia este o arm de temut n minile demonilor! Cu ajutorul ereziilor, acetia au dus la pierzanie popoare ntregi; rpindu-le pe neobservate cretinismul, ei l-au nlocuit cu o doctrin blasfemitoare i i-au conferit acestei ucigtoare nvturi titlul de cretinism reformat, veritabil, purificat.

    Erezia este un pcat fptuit n special de ctre intelect

    Acest pcat, fiind acceptat cu mintea, se transmite

    duhului, se rspndete n tot trupul, pgnindu-l n ntregime, ntruct acesta are nsuirea de a se pgni i a se molipsi prin comunicare cu duhurile necurate. Pcatul acesta trece neobservat i pare de neneles pentru cei ce nu cunosc ndeajuns cretinismul. Iat de ce, n mrejele sale cad cu atta uurin: simplitatea, candoarea, necunotina, mrturisirea superficial i indiferent a

  • 10

    credinei cretine. ntr-o perioad au fost atini de erezie chiar i unii

    cuviincioi ai lui Dumnezeu, precum Ioanichie cel Mare, Gherasim din Iordan i alii. Dac aceti sfini brbai, care-i duceau viaa doar n grija de mntuire, n-au cunoscut de ndat hula mascat mpotriva lui Dumnezeu, ce vom zice de cei ce-i petrec zilele scufundai n preocupri lumeti i avnd o noiune cu totul nendestultoare asupra cretinismului? Cum vor recunoate i erezia, cnd aceasta apare ferchezuit sub masca nelepciunii, cucerniciei i sfineniei?

    Iat din ce cauz ntregi noroade s-au plecat cu atta uurin sub jugul ereziei. Din aceeai cauz devine foarte anevoioas ntoarcerea de la erezie la dreapta credin, cu mult mai anevoioas dect ntoarcerea de la buna-credin la idolatrie.

    Ereziile mai apropiate de ateism sunt mai lesne de recunoscut i de lepdat dect ereziile nu prea deprtate de dreapta credin, i de aceea mai acoperite, mpratul roman, marele Constantin, cel egal cu apostolii, ntr-o scrisoare ctre Sfntul Alexandru, Patriarhul Alexandriei, acuzatorul ereziarhului Arie, l roag s curme disputa ce tulbura linitea i pacea, prin cuvinte dearte. Dar, prin aceste cuvinte numite dearte, era tgduit Dumnezeirea Domnului lisus Hristos, era desfiinat cretinismul.

    Iat cum necunotina, i n cazul acestui brbat sfnt, rvnitor, fusese nelat prin viclenia ereziei, nerecunoscut de el.

  • 11

    Sfnta Biseric totdeauna a considerat ca absolut necesar tratamentul grozavei plgi a ereziei prin

    anatema

    Atunci cnd Fericitul Teodoret, episcopul Cirului, s-a nfiat la cel de-al IV-lea Sinod Ecumenic, intenionnd s se justifice contra acuzaiilor ce i se aduceau, Prinii prezeni la Sinod i-au cerut, mai nti s-l anatematizeze pe ereziarhul Nestorie. Teodoret, care, n fond, l dezaproba pe Nestorie, dar nu att de hotrt, precum era respins de Biseric, ncerca s se explice. Prinii ns i-au cerut din nou s-l predea anatemei, hotrt i fr rezerve, pe Nestorie i a lui nvtur.

    Teodoret iari voia s se disculpe, i atunci Prinii i-au cerut cu fermitate ori s-l anatematizeze de ndat pe Nestorie, ori l vor socoti eretic pe Teodoret nsui, n cele din urm, Teodoret l-a anatematizat pe Nestorie i celelalte eresuri ale vremii. Aducnd slav lui Dumnezeu, Prinii l-au proclamat pe Teodoret pstor drept credincios. Din partea sa, Teodoret nu mai dorea s se explice, dup ce pricinile ce-l mboldeau s dea explicaii fuseser extirpate din sufletul su (Flerg, Istoria cretinismului).

    Iat deci, singura atitudine corect a duhului omenesc cu privire la nfricotoarea plag a ereziei. Biserica vestete:

    Cei ce i-au predat cugetul lor n ascultare fa de descoperirea dumnezeiasc, slujind-o pe ea, pe acetia s-i fericim i s-i ludm; iar celor ce se mpotrivesc adevrului, dac nu s-au pocit naintea lui Dumnezeu, Carele ateapt ntoarcerea i cina lor, dac n-au voit

  • 12

    s urmeze Sfintelor Scripturi i Tradiiei Bisericii Soborniceti, s fie excomunicai i predai anatemei.

    Celor ce neag existena lui Dumnezeu i susin c aceast lume s-a autoorganizat i c toate se petrec fr ajutorul providenei dumnezeieti, aa, ca din ntmplare: anatema!',

    Celor ce afirm c Dumnezeu nu este Duh, ci materie i care nu-L recunosc ca Sfnt, Atotmilostiv, Preanelept, Atottiutor, rostind alte asemenea blasfemii: anatema!;

    Celor ce ndrznesc s declare c Fiul lui Dumnezeu n-ar fi de o fiin cu Tatl, deasemenea Duhul Sfnt, Carele este de conceput: c Tatl, Fiul i Duhul Sfnt n-ar fi Unul Dumnezeu: anatema!;

    Celor care spun c venirea n lume a Fiului lui Dumnezeu ntrupat, patimile Sale de bunvoie, moartea i nvierea Sa nu sunt necesare izbvirii de pcate i mntuirii noastre: anatema!;

    Celor care nu accept harul rscumprrii propovduit de Evanghelie, ca singurul nostru mijloc de ndreptire n faa lui Dumnezeu: anatema!;

    Celor care se ndoiesc de fecioria Preacuratei Fecioare Mria nainte de natere, n timpul naterii i dup natere: anatema!;

    Celor care nu cred c Duhul Sfnt i-a nelepit pe prooroci i pe apostoli i a prevestit prin gura lor adevrata cale spre mntuire, prin attea minuni, mrturisind c Duhul i acum slluiete n inimile adevrailor cretini i-i cluzete spre orice adevr: anatema!;

    Celor care nu recunosc nemurirea sufletului, sfritul acestui veac, judecata ce va s vin, rsplata cereasc pentru faptele cele bune i osnda pentru

  • 13

    pcate: anatema!; Celor care refuz Tainele Sfintei Biserici a lui

    Hristos: anatema!; Celor care nu recunosc Sinoadele Sfinilor Prini

    i Predaniile lor, n conglsuire cu revelaia dumnezeiasc i pstrate cu sfinenie de ctre Biserica Ortodox i Soborniceasc: anatema!

    *

    Adevrul dumnezeiesc S-a ntrupat ca prin Sine s ne mntuiasc pe noi, cei mori ca urmare a primirii i nsuirii de ctre noi a ucigtoarei minciuni. Dac vei rmne n cuvntul Meu - griete Hristos - dac vei primi nvtura Mea i vei rmne credincioi ei, suntei cu adevrat ucenici ai Mei. i vei cunoate Adevrul i Adevrul v va face liberi (Ioan 8, 3132).

    Numai acela va rmne credincios nvturii lui Hristos, care respinge cu hotrre i va respinge pururea orice nvtur nscocit de duhurile necurate i de oamenii potrivnici nvturii lui Hristos, nelepciunii dumnezeieti, care ne-a lsat legmnt s pstrm unitatea i inviolabilitatea lor.

    nelepciunea dumnezeietii Revelaii se pstreaz ntreag i netirbit doar n snul Bisericii Ortodoxe de Rsrit. Amin!

  • 14

    DESPRE MNTUIREA NEORTODOCILOR

    Ce este erezia?

    rezia este mplinirea n fapt, n cuvnt sau n gnd a urmtoarelor:

    - Abaterea de la sfintele dogme ale Sfintei Biserici Ortodoxe;

    - Credina c, dac eti cretin, dac crezi, dac eti religios, credincios, mistic, spiritual, etc., fr a fi ortodox, te poi mntui;

    - Credina i mrturisirea c te poi mntui (i) prin tehnici, asane, meditaii, formule (mantre), gnoz, cunoatere, raiune, tiine, filosofii, concepte, doctrine umaniste (iluminist-idealiste, revoluionare i religioase);

    - Credina i afirmarea c Hristos a fost un mare nvat, un mistic, un iluminat, un nelept, un guru, un iniiat cu puteri paranormale, oculte, vrjitoreti, un ef spiritual, un fel de mare aman venit din ceruri astrale, ori strlucit personalitate a umanitii, iar nu nsui Dumnezeu-Cuvntul;

    - Credina, prerea i propovduirea c mntuirea nu este doar n Biseric i c nu este nevoie s fii ortodox ca s te mntuieti.

    Spre ntrirea celor de mai sus, Sfntul Ignatie Briancianinov rspunde unei femei, care asemenea cretinilor de azi - nu accepta c sunt muli chemai, i puini alei i c aleii sunt tocmai adevraii ortodoci.

    E

  • 15

    Astfel, Sfntul Ignatie scrie1: Ce spectacol vrednic de plns n hohote: cretinii

    care nu tiu n ce const propriu-zis cretinismul! Privirea noastr ntlnete acest spectacol nencetat: rareori vedem cte o excepie, rareori putem ntlni, n numeroasa gloat a celor ce se numesc cretini, unul care e cretin nu doar cu numele, ci i n fapt!

    ntrebarea pe care o punei d-voastr a devenit o ntrebare obinuit astzi: De ce s nu se mntuiasc pgnii, mahomedanii i aa numiii eretici? Spunei c printre ei se gsesc oameni ct se poate de buni. A-i pierde pe aceti oameni buni ar fi contrar milei lui Dumnezeu!... Mai mult, spunei c: aceasta este contrar chiar raiunii umane. Doar ereticii sunt i ei cretini. S te socoti mntuit, iar pe membrii altor credine pierdui, este o nebunie, este o trufie fr margini... (i scria acea femeie Sfntului Ignatie).

    Iisus Hristos singurul mijlocitor al mntuirii noastre

    Cretinilor, i rspunde Sfntul, voi vorbii despre

    mntuire, dar habar nu avei ce este mntuirea, de ce au nevoie oamenii de mntuire i, n sfrit, nu-L cunoatei pe Hristos, singurul mijloc al mntuirii noastre! Iat adevrata nvtur despre acest obiect, nvtura Sfintei, Universalei Biserici: Mntuirea const n restaurarea dup chipul lui Dumnezeu. Aceast comuniune a fost pierdut de ntregul neam omenesc

    1 Volumul IV, Propovedanii ascetice si scrisori ctre mireni

  • 16

    prin cderea n pcat a protoprinilor. Tot neamul omenesc e o categorie de fiine pierdute.

    Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, att a celor virtuoi, ct i a rufctorilor. Ne zmislim n frdelegi, ne natem n pcat. Voi pogor la fiul meu, plngnd, n iad, zice sfntul patriarh Iacov despre el nsui i despre sfntul su fiu, Iosif cel cast i minunat. Coborau n iad, dup sfrirea pribegiei pmnteti, nu doar pctoii, ci i drepii Vechiului Testament. La atta se limiteaz puterea faptelor bune omeneti. Acesta este preul virtuilor firii noastre czute!

    Ca s se refac comuniunea omului cu Dumnezeu sau, cu alte cuvinte, ca omul s obin mntuirea era necesar rscumprarea. Rscumprarea neamului omenesc a fost svrit nu de un nger, nu de un arhanghel, nu de vreo fiin i mai nalt, dar mrginit i creat, ci a fost svrit de nsui nemrginitul Dumnezeu.

    Pedepsele, partea neamului omenesc, au fost nlocuite cu pedeapsa luat de El; lipsa meritelor omeneti a fost nlocuit de vrednicia Lui infinit. Toate faptele bune omeneti neputincioase, pogortoare n iad, au fost nlocuite cu o singur fapt bun, plin de putere: credina n Domnul nostru Iisus Hristos. Cnd iudeii L-au ntrebat pe Domnul: Ce s facem ca s facem lucrurile lui Dumnezeu?, Domnul le-a rspuns: Acesta este lucrul lui Dumnezeu, s credei n Cel pe Care L-a trimis El.

  • 17

    Ne mntuiete credina n Hristos, nu faptele bune

    Un singur lucru bun ne e necesar pentru mntuire:

    credina; dar credina ca lucrare. Prin credin i numai prin credin putem intra n comuniune cu Dumnezeu, prin mijlocul Tainelor pe care ni le-a druit El. n deert dar, i cu pcat cugetai i zicei c oamenii buni dintre pgni i mahomedani se vor mntui, adic vor intra n comuniune cu Dumnezeu!...

    Nu!... Biserica a recunoscut ntotdeauna c exist un singur mijloc de mntuire: Rscumprtorul! Ea a recunoscut c cele mai mari virtui ale firii czute pogoar n iad. Dac drepii adevratei Biserici i fctorii de minuni, care credeau n Rscumprtorul ce urma s vin, pogorau n iad, cum v nchipuii c pgnii i mahomedanii i ateii, care nu au cunoscut i nu au crezut n Rscumprtor vor cpta mntuirea, numai pentru c ei vi se par dumneavoastr drgui i buni, cnd mntuirea nu se obine dect printr-un singur, v repet, un singur mijloc, i acesta este credina n Rscumprtorul.

    Mntuirea fr Hristos

    Cretinilor! Cunoatei-L pe Hristos! nelegei c voi nu-L cunoatei, c v lepdai de El socotind mntuirea posibil fr El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mntuire posibil fr credina n Hristos este renegat de Hristos i, poate din netiin, cade n pcatul greu al hulirii de Dumnezeu. Cci

  • 18

    cugetm, zice Sfntul Apostol Pavel, c omul se adeverete prin credina fr faptele legii. Cci adevrul lui Dumnezeu prin credina lui Iisus Hristos n toate i asupra tuturor credincioilor este fr deosebire. Toi au pctuit i sunt lipsii de slava lui Dumnezeu, suntem ns iertai n dar, prin harul Lui, cu izbvirea ntru Iisus Hristos.

    Vei replica poate: Sfntul Apostol Iacov cere neaprat fapte bune: el nva c credina fr fapte e moart.

    Cercetai ce cere Sfntul Apostol Iacov i o s vedei c el cere, ca i toi insuflaii de Dumnezeu scriitori ai Sfintei Scripturi, fapte de credin, iar nu faptele bune ale firii noastre czute. El cere credina vie, nvederat de faptele omului nou, i nu faptele bune ale firii noastre czute! El d drept exemplu fapta patriarhului Avraam, fapta n care s-a nvederat credina dreptului; iar fapta aceea consta n a aduce jertf lui Dumnezeu pe fiul su unul nscut.

    S-i njunghii fiul spre jertfire nu e deloc o fapt bun dup firea omeneasc: e o fapt bun ca mplinire a poruncii lui Dumnezeu, ca fapt de credin...

    Boala raiunii sntoase

    Ciudat e judecata dumneavoastr despre raiunea sntoas. De unde, cu ce drept o gsii, o descoperii n dumneavoastr? Dac suntei cretini trebuie s avei noiuni cretine cu privire la acest obiect i nu altele, dup capul dumneavoastr sau agate cine tie de pe unde!

    Evanghelia ne nva c, prin cdere, noi ne-am

  • 19

    agonisit o raiune pervertit, c raiunea firii noastre czute, orict de valoroas ar fi prin natur, orict de ascuit ar fi prin nvtura lumeasc, i pstreaz caracterul cptat prin cderea n pcat, continu s rmn o raiune pervertit. Trebuie s o lepezi, s te dai pe mna cluzitoare a credinei i, sub aceast conducere, la timpul su, dup o nsemnat nevoin ntru evlavie, Dumnezeu druiete robului Su credincios raiunea Adevrului sau Judecata Duhovniceasc, temelia judecii duhovniceti fiind Dumnezeu.

    Ceea ce numii dumneavoastr raiune sntoas, noi, cretinii, cunoatem c este o raiune att de bolnvicioas, att de ntunecat i rtcit, nct vindecarea ei nu poate avea loc dect prin retezarea cu paloul credinei a tuturor tiinelor i cunotinelor care o compun i prin lepdarea lor. Deart e rtcirea minii omeneti, cnd caut s-L ptrund pe neptrunsul Dumnezeu! Cnd caut s explice inexplicabilul, s-L supun consideraiilor sale pe cine? Pe Dumnezeu! O asemenea ntreprindere e o ntreprindere satanic!...Tu, care te numeti cretin i nu ai habar de nvtura lui Hristos...

    Ereticii nu sunt cretini

    Dumneavoastr spunei c ereticii sunt aceeai cretini ca i noi. De unde ai scos una ca asta? Doar poate vreunul care se numete cretin i nu tie nimic despre Hristos, datorit nemrginitei sale ignorante, se va arta de acord s se recunoasc tot att de cretin ct i ereticii,

  • 20

    fr s deosebeasc sfnta credin cretin, de puii blestemului, de ereziile hulitoare de Dumnezeu. Altfel judec cu privire la acestea adevraii cretini!

    Numeroasele soboare de Sfini au primit cununa muceniciei, au ales mai degrab cele mai crncene i ndelungate chinuri, nchisoarea, exilul, dect s-i dea acordul la prtania cu ereticii n nvtura lor hulitoare de Dumnezeu.

    Biserica Universal a recunoscut ntotdeauna erezia ca un pcat de moarte, a recunoscut ntotdeauna c omul molipsit de boala groaznic a ereziei e mort sufletete, strin de har i de mntuire, fiind n comuniune cu diavolul i cu pieirea lui...

    Cu deosebire se remarc la eretici ura nempcat ctre fiii adevratei Biserici i setea lor de a se adap cu sngele acestora! Erezia se conjug cu ncrncenarea inimii, cu o groaznic ntunecare i stricare a minii, erezia se menine cu ncpnare n sufletul molipsit de ea i ct de trudnic este vindecarea omului de aceast infirmitate! Orice erezie conine ntr-nsa hula mpotriva Duhului Sfnt; fie hulete o dogm a Duhului Sfnt, fie o lucrare a Duhului Sfnt, dar neaprat hulete Duhul Sfnt. Esena oricrei erezii este hulirea de Dumnezeu.

    De la vechile erezii la noile erezii

    Remarcabil: toate vechile erezii, sub diversele lor mti schimbtoare, tindeau ctre un acelai scop: negau Dumnezeirea Cuvntului i deformau dogma ntruprii.

    Cele mai noi nzuiesc mai degrab s nege lucrrile Duhului Sfnt. Cu hule ngrozitoare ei negau

  • 21

    Dumnezeiasca Liturghie, toate Tainele, tot, toate aspectele n care Biserica Universal recunotea lucrarea Sfntului Duh. Ei le numeau pe acestea reglementri omeneti, i nc mai neruinat: superstiii, rtcire! Desigur, dumneavoastr nu vedei n erezie nici o tlhrie, nici hoie! Poate nici nu o socotii un pcat? E renegat Fiul lui Dumnezeu, e renegat i hulit Duhul Sfnt, nu mii mult!

    Cel care a primit i se ine de o nvtur hulitoare de Dumnezeu, cel care hulete pe Dumnezeu cu gura, acela nu tlhrete, nu fur, face chiar faptele bune ale firii czute - ce om minunat! Cum ar putea Dumnezeu s-i refuze mntuirea?!...

    Toat cauza ultimei dumneavoastr nedumeriri, ca i a tuturor celorlalte, const n adnca necunoatere a cretinismului!...

    Esena nedumeririlor acestora este lepdarea de Hristos! Nu v jucai cu mntuirea, nu v jucai! Cci altfel vei plnge venic!...

    Apucai-v de lectura Noului Testament i Sfinilor Prini ai Bisericii Ortodoxe, studiai n scrierile Sfinilor Prini cum trebuie neleas corect Sfnta Scriptur, ce vieuire, ce gnduri i ce simminte se cuvine s aib un cretin.

  • 22

    DESPRE FAPTELE BUNE ALE NEORTODOCILOR

    Faptele celor ce nu cred n Hristos

    ar cine nu crede n Fiul lui Dumnezeu? Nu cel care pe fa, cu hotrre se leapd de El, ci i acela care, numindu-se cretin, duce

    via pctoas, alearg dup desftri trupeti; cel al crui dumnezeu este pntecele; cel al crui dumnezeu este argintul i aurul; cel al crui dumnezeu e slava pmnteasc; cel care a cinstit ca pe un dumnezeu nelepciunea pmnteasc cea vrjma lui Dumnezeu, c tot cela ce face rele urte Lumina i nu vine la Lumin, ca s nu se vdeasc faptele Lui; iar cel ce face adevrul vine la Lumin, ca s se arate lucrurile lui, c ntru Dumnezeu sunt lucrate (In. 3, 20-21).

    Fr lepdare de sine, omul nu e n stare de credin; raiunea lui czut lupt mpotriva credinei, cernd cu obrznicie lui Dumnezeu socoteal pentru lucrrile Lui i dovezi pentru adevrurile descoperite de El omului; inima czut vrea s duc viaa cderii, ctre a crei omorre nzuiete credina; trupul i sngele, nelund aminte la mormntul ce le st nainte n oricare ceas, vor i ele s i triasc viaa lor, viaa stricciunii i a pcatului.

    D

  • 23

    n ce trebuie s credem?

    Credina, a zis Preacuviosul Simeon Noul Teolog, n nelesul larg al acestui cuvnt, cuprinde n sine toate Dumnezeietile Porunci ale lui Hristos: ea e pecetluit de ncredinarea c n porunci nu este nici o buche care s nu aib rost, c totul n ele, pn la o iot, e via i pricin a vieii venice.

    S crezi n dogmele propovduite de Evanghelie, s le nelegi i s le mrturiseti dup nvtura netirbit a Bisericii Ortodoxe de Rsrit, singura ce cuprinde nvtura evanghelic n toat curia i plintatea ei. S crezi n tainele rnduite n Biseric de nsui Domnul, pstrate de Biserica de Rsrit n toat plintatea lor. S crezi n sfintele, de via fctoarele porunci evanghelice, care pot fi mplinite fr greeal numai n snul Bisericii celei adevrate, a cror plinire o alctuiete aa-numita de ctre Prini credin lucrtoare a cretinului, n dogme e Teologia predat de nsui Dumnezeu.

    Lepdarea dogmelor este o hul mpotriva lui Dumnezeu ce se numete necredin; schimonosirea dogmelor este o hul mpotriva lui Dumnezeu ce se numete erezie.

    Criteriul faptelor bune

    Credina Ortodox n Hristos, pecetluit prin Taina Botezului e ndestultoare pentru mntuire i fr fapte, arunci cnd omul n-are timp s le svreasc: fiindc credina l nlocuiete pe om cu Hristos, i faptele bune omeneti cu meritele lui Hristos. De-a lungul vieii

  • 24

    pmnteti, ns, este neaprat nevoie de fapte. Ca fapte bune i sunt recunoscute cretinului numai

    acelea care sunt mplinire a poruncilor evanghelice, prin care se hrnete, triete credina lui, prin care este sprijinit viaa lui n Hristos: fiindc singurul care lucreaz n cretin trebuie s fie Hristos. Cel botezat nu are dreptul s fac dup curii i dau ghes simirile inimii, care depind de nrurirea trupului i sngelui asupra acesteia, orict ar prea de bune aceste simiri: i sunt primite doar faptele bune ctre a cror svrire inima este mboldit de ctre Duhul Sfnt i Cuvntul lui Dumnezeu, care sunt ale firii nnoite de Hristos.

    Faptele bune ale firii czute

    Sunt orbi cei ce pun pre pe aa numitele de ctre ei fapte bune ale firii czute. Aceste fapte au lauda lor, preul lor, n vreme i ntre oameni, nu ns naintea lui Dumnezeu, naintea Cruia toi s-au abtut, mpreun netrebnici s-au fcut (Rom. 3, 12).

    Cei ce ndjduiesc n faptele bune ale firii czute nu L-au cunoscut pe Hristos, n-au priceput taina rscumprrii, sunt prini n cursele propriei filosofri mincinoase, ridicnd mpotriva credinei lor care este pe jumtate moart i se clatin din mpotrivire prosteasc: Oare Dumnezeu este att de nedrept nct s nu dea rsplata mntuirii venice faptelor bune svrite de nchintorii la idoli i de eretici?

    Aceti judectori pun nedreptatea i neputina judecii lor pe seama judecii lui Dumnezeu. Dac faptele bune svrite potrivit simirilor inimii ar aduce

  • 25

    mntuirea, venirea lui Hristos ar fi fost de prisos, n-ar mai fi fost nevoie de rscumprarea lumii prin patimile i moartea pe cruce a Dumnezeului-Om, nici de poruncile evanghelice. Este nvederat c cei ce socot c mntuirea se poate dobndi i numai prin faptele firii czute nimicesc nsemntatea lui Hristos, leapd pe Hristos.

    n chip nelegiuit s-au otit mpotriva credinei iudeii, cernd de la credincioi mplinirea rnduielilor rituale ale Legii vechi; n chip nelegiuit fiii lumii vrjmae lui Dumnezeu, ce sunt strini de cunoaterea cea tainic i totodat vie a lui Hristos, cer de la cei ce cred n Hristos fapte bune potrivite cu nelegerea i simirile firii czute. Cel ce crede n Hristos trage mpotriva simirilor inimii sabia lui Hristos i i silete inima, tind cu sabia ascultrii fa de El nu doar pornirile pctoase vdite, ci i acele porniri care par bune la artare, dar n fapt sunt potrivnice legilor evanghelice i, astfel, este ntreaga lucrare a omului care se ia dup imboldurile firii czute.

    Faptele prute bune, fcute din imboldurile firii czute, fac s creasc n om eu-ul sau, nimicesc credina n Hristos, sunt potrivnice lui Dumnezeu; faptele credinei omoar egoismul n om, fac s creasc n el credina, fac s creasc n el Hristos. De vei mrturisi cu gura ta pe Domnul Iisus, spune Apostolul, i vei crede ntru inima ta c Dumnezeu L-a ridicat pe El din mori, te vei mntui: cci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mrturisete spre mntuire (Rom. 10, 9-10).

  • 26

    Dreapta credin, adevrata fapt bun

    Credina adevrat i vie aduce omului mntuirea, chiar dac acesta o mrturisete doar cu gura. Ea i-a adus mntuirea tlharului rstignit pe cruce; a adus mntuire, prin pocin, multor pctoi n ultimele clipe, cele dinainte de moarte, ale vieii lor.

    Att de nsemnat, de neaprat trebuincioas este pentru mntuire mrturisirea cu gura a credinei inimii i ncredinrii sufletului, c sfinii mucenici din toate veacurile cretinismului, ncepnd cu nii Apostolii lui Hristos, s-au nvoit mai degrab a rbda chinuri lungi i nfricoate, a vrsa sngele lor ca apa, dect a rosti lepdarea de Hristos, fie aceasta i prefcut, numai cu gura, tar ca inima s ia parte.

    Dumnezeu cere de la om pentru a-l mntui numai credina vie, adevrat. Aceasta, ca zlog al mntuirii i fericirii venice, trebuie s fie pentru cretin mai de pre dect viaa lui pmnteasc. Mucenicia este road adevratei cunotine de Dumnezeu, druite prin credin. Mucenicia este road credinei. Aceast fapt au hulit-o i o hulesc cei ce pun mare pre pe faptele firii omeneti czute: n orbirea lor, ei numesc aceast preasfnt nevoin a celor mari la suflet urmare a nebuniei.

    Att de nsemnat este fiecare idee a dogmelor date de Dumnezeu, c sfinii mrturisitori, asemenea mucenicilor, au pecetluit mrturisirea de credin ortodox cu ptimiri grozave i ruri de snge. Potrivit nsemntii credinei n lucrarea mntuirii, i pcatele mpotriva ei au o deosebit greutate n cumpna dreptei judeci a lui Dumnezeu: toate aceste pcate sunt de

  • 27

    moarte, adic sunt mpreunate cu moartea sufletului i le urmeaz venica pierzanie, muncile venice n adncurile iadului.

    Cea mai rea fapt necredina

    Pcat de moarte este necredina: ea leapd singurul mijloc de mntuire, credina n Hristos. Pcat de moarte este lepdarea de Hristos: ea l lipsete pe cel care se leapd de credina vie n Hristos, ce se arat i se pstreaz prin mrturisirea cu gura. Pcat de moarte este erezia: ea cuprinde n sine hulirea lui Dumnezeu i l face pe cel molipsit de ea strin de adevrata credin n Hristos. Pcat de moarte este dezndjduirea: ea este lepdare a credinei lucrtoare, vii n Hristos.

    Vindecarea de toate aceste pcate de moarte este credina adevrat, sfnt, vie n Hristos. De o nsemntate covritoare n faptele credinei este mrturisirea cu gura: marele dttor de lege al israilitenilor, vztorul de Dumnezeu Moisi, a fost lipsit de intrarea n pmntul fgduinei ndat ce a rostit, cu privire la o fapt a credinei, cuvinte ce artau o oarecare ndoial (Numeri 20, 10-12).

    De ucenicii unui oarecare pustnic mare din Egipt s-a deprtat harul botezului ndat ce acesta, stnd de vorb cu un evreu, a rostit, n simplitatea sa, un cuvnt de ndoial cu privire la credina cretin.

    Istoria bisericeasc povestete c n primele timpuri ale cretinismului, n vremea prigoanelor, unii pgni mrturiseau cu gura pe Hristos cu prefctorie, n glum i n btaie de joc, iar harul dumnezeiesc i adumbrea de

  • 28

    ndat: ntr-o clip se prefceau din pgni nrii n cretini rvnitori i pecetluiau cu sngele lor mrturisirea pe care la nceput o rostiser ca pe o luare n deert.[...]

    Credina n Iisus Hristos, mai presus de toate faptele bune

    Cel ce crede n Hristos, de va i muri cu moartea

    pcatului, iari va nvia prin pocin (In. 11, 25), i vedem pe muli dintre sfini c au czut din nlimea sfineniei n adncul unor pcate grele, iar apoi, cu ajutorul credinei i al pocinei insuflate de aceasta, s-au liberat din adncul cel puturos i ntunecat, au suit iari la nlimea curiei i sfineniei.

    Dezndjduirea d n vileag necredina i egoismul ce se aflau dinainte n inim: cel ce crede n sine i ndjduiete n sine nu se va scula din pcat prin pocin; se va scula prin ea cel ce crede n Hristos, Atotputernicul Rscumprtor i Doctor.

    Credina este din auzire (Rom. 10, 17): ascult Evanghelia, care-i vorbete, i pe Sfinii Prini, care o tlcuiesc; ascult-i cu luare aminte i, puin cte puin, se va sllui n tine credina vie, care va cere de la tine plinirea poruncilor evanghelice i te va rsplti pentru aceast mplinire cu ndejdea nendoielnic a mntuirii. Ea te va face urmtor al lui Hristos pe pmnt, mpreun motenitor cu El n cer. Amin.


Recommended