+ All Categories
Home > Documents > Sexualitatea-o Privire Din Tinda Bisericii-Monah Daniel Cornea

Sexualitatea-o Privire Din Tinda Bisericii-Monah Daniel Cornea

Date post: 08-Jul-2015
Category:
Upload: leonardmihai
View: 128 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 40

Transcript

1. Ceea ce nu este asumat nu este vindecat Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Atunci cnd rostim cuvntul sex, interesul nostru alunec spre latura cea mai ngust din nelesul termenului: sfera genital i ceea ce ne promite ea s ne procure. Un soi de gravitaie ne dirijeaz autoritar ctre cele mai de jos. n contrapondere, instinctul cucernic va ncerca s pun ntre paranteze aceast gravitaie, s o descalifice, s o suspende. Balansul acesta fragil face din o fiin social, capabil s administreze o serie ntreag de relaii interumane. Pentru un cretin, gestionarea poftei are ns implicaii mult mai profunde, miza aflat n joc fiind incomparabil mai mare dect buna funcionare a corpului social. n viziunea Bisericii, sexualitatea nu este doar i nici n primul rnd o ispit. nti de toate, ea rezum una din temele fundamentale ale vieii omului. Diferena este urmtoarea: dac ispitele se recomand ndeobte a fi ocolite, temele dimpotriv, suntem somai s ni le facem. Ceea ce nu este asumat nu este vindecat, iar a eluda la nesfrit provocrile sexualitii nu nseamn altceva dect a prelungi o stare de echivoc. Trebuie s recunoatem c ne lovim de o piedic serioas: pltim cu toii acelai tribut ontologic i puini dintre noi se pot luda c vorbesc detaat , cu o deplin rceal analitic, despre sex; puini dintre noi cretinii, vreau s spun pentru care exigena duhovniceasc este prioritatea absolut. Aceasta nu nseamn c raiunea discursiv cugetarea nu are locul i rostul ei pe calea desptimirii. Iar primul demers al cugetrii se cuvine a fi acela de a pune curajos, responsabil, i netrufa, urmtoarea ntrebare: Care este locul sexualitii ntr-o viziune cretin asupra vieii? 2. Duhul i trupul sau la ce bun s ne batem capul? Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea1

Pentru cretin, duhul atta ateapt: s se fac trup, n vreme ce trupul, la rndul su, este n permanen liber convertibil n duh. Nu exist ntre cele dou realiti nici o discontinuitate, nici o segregare. Mai mult, omenete vorbind, unitatea ce o alctuiesc face adesea extrem de dificil stabilirea unei ierarhii a prioritilor. De multe ori lsm pe Marta de izbelite fr s ne aezm receptivi la picioarele Domnului; dimpotriv, aipim legnai de aburii propriilor iluzii duhovniceti. La fel, considerm adesea c ale Mariei vin de la sine, eventual cu un efort minim. n fond i la urma urmei, ce are altceva de fcut dect de asculte? Iar dac aa stau lucrurile, de auzi poi auzi i fcnd treab, ajutnd-o pe Marta, dublndu-i stahanovist canonul. Greeala este n acest ultim caz confuzia dintre a auzi fenomen natural adesea accidental i a asculta activitate ce solicit la maximum atenia, puterea de concentrare. Departe de a fi epuizat din punct de vedere teologic, tema sexualitii a dobndit n zilele noastre o proeminen fr egal. Societatea globalizat i ambientul cultural post-modern au transformat-o ntr-o arhitectur cu ramificaii hipercomplexe, un adevrat labirint. Nu va fi de mirare, aadar, dac vom ncerca s desluim ieirea n chiar centrul , n miezul su incandescent. Aceasta reclam nti de toate o operaiune de salubrizare a conceptelor elementare. Limbajul dublu, modul ipocrit de a le priza intelectual, ameeala criteriilor axiologice, toate acestea alctuiesc o pcl dincolo de care este greu s distingem cu ce fel de realiti avem de a face. ncercarea de a strbate aceast cea este aproape un fel de echilibristic pe acea linie paradoxal median aflat la cumpna a dou mentaliti: extrema i (falsa!) cuvioie, pe de o parte, i aa-zisa neo-ortodoxie, liberal i destins ascetic, de cealalt parte. Dou reducionisme (cel dinti expediind rapid trupul, cel din urm falsificnd duhul), care ne vor ispiti n permanen prin aparentul lor confort intelectual (Asta-i soluia, la ce s-i mai bai capul?!. Dou idealisme deopotriv strine nu doar vieii cretineti, ci vieii concrete n general. 3. De la prozaic la tain Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea2

Sex, plcere, voluptate, orgasm Proximitatea acestor esene pune imediat n criz resorturile analitice, le paralizeaz; nu ns n ntregime i nu definitiv dovad, sutele de tone de scriitur ce dezbat subiectul pe toate feele. Justificri i stimulente culturale, terapii, sfaturi i reete de tot felul vin n ntmpinarea insatisfaciei funciare a omului contemporan. Confruntare inegal, atta timp ct sunt flagrant nclcate specificaiile din cartea tehnic a Facerii omului. Iubirea dintre brbat i femeie iat locuina natural a celor patru cuvinte de la nceputul paragrafului. Taina aceasta mare este ne avertizeaz Apostolul (i topica mare este subliniaz calitatea adjectivului), adugnd imediat: Dar eu spun: n Hristos i n Biseric (Ef. 5, 32). nainte de a fi Tain a Bisericii, iubirea dintre brbat i femeie este o tain a firii. Dac avem curajul s ne asumm pn la capt ceea ce ne spune Apostolul, surpriza noastr va fi i mai mare: aceast tain nu presupune nici mcar iubirea. Actual sexual este suficient pentru ca cei doi s devin un singur trup, fie c se iubesc sau nu (1 Cor. 6, 16). Uor ncruntai la nceput, nedumerii ori afind un zmbet condescendent, iat-ne dintr-o dat nconjurai de taine, pe un trm asupra cruia (suntem silii s recunoatem) nu deinem controlul. Singurul lucru pe care l putem face de aici nainte este s avansm de-a lungul evidenelor empirice cartografiind grijuliu reperele Tradiiei. 4. Atracia dintre sexe Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Premiza ontologic a sexualitii o constituie complementaritatea sexelor (Fac. 2, 18-24). Brbaii i femeile se simt bine unii n preajma celorlali. Acest fapt nu are n sine nimic reprobabil. Dimpotriv, el poate fi un punct ctigat pentru liderii comunitilor, care pot gestiona constructiv i creator acest bine, i el un reflex al Bunatii dumnezeieti . Complementaritatea sexelor face temeiul unei atracii generice i difuze ntre brbai i femei, a unei dorine dup sexul opus care, uneori, devine brusc mai intens i se orienteaz asupra unui partener mai mult dect asupra celorlali.3

Este ceea ce numim ndrgostire n fapt, manifestarea unei compatibiliti psiho-somatice. Este important de reinut c pn acum nu am adus vorba despre iubire, ntruct nici atracia generic dintre sexe i nici ndrgostirea nu o presupun. Oamenii sunt capabili s se n-drgosteasc, dez-drgosteasc i rendrgosteasc ntr-un ritm care pe un tradiionalist l poate lsa absolut perplex.Asta ca s nu mai amintim de acele cazuri n care cineva poate fi ndrgostit de dou sau mai multe persoane simultan Toate acestea i afl pricina n multitudinea compatibilitilor (rezonanelor) posibile ntre oameni, n bogia i diversitatea planurilor pe care oamenii i pot gsi i manifesta aceste compatibiliti. Important e ca nu cumva s ajungem s confundm potrivirea dintre cei doi cu iubirea, care este cu totul altceva. 5. Plcerea Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Atunci cnd vorbim despre plcere, ne precipitm, adesea ipocrit, n judeci de valoare. Avem impresia c tim att de bine ce este din experien nct ne refuzm ndeobte lmurirea absolut elementar a conceptului. O dat rostit cuvntul plcere, gndul nostru alearg naripat ctre marile plceri, cele intense, n substrat vinovate (cci imorale, ilegale, ori ngra), fr s bage de seam el, gndul micile plceri care, laolalt cu micile neajunsuri i belele, alctuiesc canavaua (background-ul) vieii noastre cotidiene. Detaliile traiului obinuit sunt nsoite de plcere ori disconfort, n funcie de felul n care ne priesc, ori ne agreseaz. Evaluarea fie i sumar a acestor realiti ne relev un fapt de o simplitate dezarmant: tot ceea ce manifest ori conserv natura omeneasc, ori una dintre secvenele naturii, este resimit ca plcut. Hrana, odihna, o melodie favorit, prezena unui prieten. Dimpotriv, tot ceea ce lezeaz, sleiete, contrariaz natura este resimit ca dureros boala, frigul, njosirea Realitii cderii i a pcatului i urmeaz, din nefericire, pe cale de consecin, disocierea multiplelor registre ale sensibilitii. Ceea ce place gurii poate s nu4

plac stomacului, ceea ce place trupului poate s nu plac duhului (bunoar, confortul obinut cu preul unei trdri). i invers, durerea asumat poate fi exact cea care ne aduce, contrar ateptrilor, salvarea. In domeniul sexualitii cuvntul plcere este intens folosit. Totui, acest fapt poate genera o serie de confuzii. Pn la un punct, plcere este adecvat cu ceea ce se petrece ntre brbat i femeie , respectiv att timp ct stimulii i senzaiile pe care le declaneaz se afl ntr-o relaie aproximativ de continuitate. nfiarea, micile detalii ce alctuiesc ambientul, un cuvnt, o atingere, un srut. Punctul limit o dat depit, ns, senzaiile evolueaz dintr-o dat pe o curb exponenial. Ele nceteaz s fie proporionale cu stimulii. Nu contactul epidermelor determin ceea ce urmeaz. Dimpotriv, am putea spune c el nu face altceva dect s repete un scenariu , un cod care declaneaz alt coninut neateptat, aflat n discontinuitate evident cu mecanica trupurilor. O surpriz. Explicaiile fiziologiste eueaz rnd pe rnd n a developa natura profund subiectiv a fenomenului . La rndul nostru ne vom mrgini s numim succint i, att ct ne st n putere, precis realitile ntlnite. 6. Actul trupesc Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Traseul natural al sexualitii omeneti sfrete n actul trupesc. Miez fierbinte, d la iveal realitile cele mai incontrolabile, cele mai bulversante: voluptatea i orgasmul. Simpla plcere, starea de bine pe care brbaii i femeile o resimt unii n preajma celorlali devine insuficient din punct de vedere conceptual. Voluptatea este mai mult dect plcere i deopotriv altceva dect simpl plcere . Ea interpeleaz fptura noastr psiho-somatic la adncimi care, de regul, nu nregistreaz plcerile ori durerile obinuite. Ca dovad, sexualitatea omeneasc e n permanen formulat de acele caracteristici ale individului ce fac trimitere la dimensiunea personal a existenei. Acele raporturi cantitative i calitative ce alctuiesc diferena specific, amprenta individului, ce-l face recognoscibil chiar n modul de a face dragoste.5

Plcerea e o stare, un semafor senzorial-afectiv; poate s coexiste cu alte stri, i disput cu ele teritoriul sensibilitii. Ea nu fixeaz atenia aa cum o face voluptatea. Aceasta din urm acapareaz aproape n ntregime sensibilitatea nsi, se lbreaz pe ntinsele ei domenii de expresie, ecraneaz gndirea discursiv i concentreaz interesul i resursele n ntmpinarea unui eveniment inedit: orgasmul, extazul firii. Faptul c ne lsm copleii de latura senzorial i eludm semnificaia acestui eveniment nu nseamn c aceast semnificaie nu exist. Se vorbete n primul rnd de instinctul reproducerii, care pn la un punct legitimeaz din punct de vedere moral actul trupesc. Reproducerea nu istovete ns domeniul semnificaiilor extazului sexual i, mai ales, nu surprinde semnificaia lui intim, intrinsec. De altfel, brbaii i femeile fac rareori dragoste cu scopul (existenial, nu declarat) de a avea copii. In cazul fericit, ei fac dragoste ateptnd copii, fiind receptivi la posibilitatea rodirii. Care este scopul, atunci? 7. Judeci de valoare care se fac n mod curent Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Care este aadar scopul? Aparent inutil, aceast ntrebare va polariza o parte nsemnat a cercettorilor n dou tabere: - fariseii: (mentalitate de tip iudaic) trebuie s fac dragoste cu scopul de a avea copii, altfel este imoral; - hedonitii (mentalitate tautologic): s fac dragoste de dragul voluptii i al orgasmului, care sunt expresii ale iubirii. Adevrul este c orgasmul are prea puin de-a face cu iubirea. Drept dovad, el poate fi obinut pe ci perverse, ori ptimit involuntar n ispitele nocturne. Tot att de adevrat este c cei mai muli dintre oameni (fariseii consecveni cu ei nii sunt totui minoritari) fac dragoste pentru a tri cu nesa, iar i iar, acest eveniment: fr a-i cuta sensul, fr a-l presupune mcar.

6

In ce msur ar putea fi totui presupus un asemenea neles, intrinsec, al sexualitii? Nu riscm oare s form, prin concepte artificiale, aceasta tain a firii? Cercetnd Predania bisericeasc, descoperim un fapt de o importan capital: legtura trupeasc nu este niciodat neutr din punct de vedere duhovnicesc, adic (simplificnd): bun n perimetrul sfinit al csniciei i rea n afara lui. Dimpotriv, actul trupesc este n permanen ambivalent, ambivalen care nu este anulat prin Taina Cununiei (la fel cum Botezul nu anuleaz mecanic urmrile pcatului strmoesc) i iari nu este anulat nici n abisul desfrului . Dac atomii i moleculele primesc s ad alturi i nu se dezagreg instantaneu este pentru c nc se iubesc i se doresc ntreolalt. In sensul acesta, actul sexual este o form de iubire, chiar n absena iubirii. Mai precis, o form n care iubirea persist. Dup Cdere, necesitatea lui este mai mult dect evident: cu sau fr iubire, el rmne izvor al naterii . Pe cellalt talger al ambivalenei, un alt adevr: expresie a preeminenei naturii asupra persoanei, sexualitatea este izvor al unei nateri spre moarte. Aceasta ntruct natura (modul actual al naturii) este destinat dezagregrii prin moarte, nu ns i persoana! Determinismul acesta absolut, preeminena naturii date n faa exigenei la fel de absolute a libertii persoanei genereaz o tensiune dureroas. Iar actul sexual ridic aceast tensiune la cote paroxistice. Pe de o parte, el exprim la modul cel mai intens starea de bine, frumuseea i proximitatea sensului, prin aceea c duce la singura form comun accesibil a extazului. Simultan, el este expresia celei mai crunte robii. Stereotip pn n cele mai mici detalii , actul trupesc duce la un extaz care nu este al persoanei, ci al firii omeneti. Al unei pri din om, cu care acesta se identific mai mult sau mai puin i asupra creia deine un control aproximativ. Este legea trupului mecanism implacabil, care se rzboiete cu exigena duhului, a nedeterminrii, a libertii. Latura strict fiziologic nu ne ngduie s avansm, semnificativ, n cunoatere. Soluia este s considerm sexualitatea omeneasc n ampla i complexa ei normalitate, n contextul iubirii i al responsabilitii. 8. Iubirea Posted on 26 iulie 2007 by admin7

din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Despre iubire s-a scris mult i, n general, s-a scris bine. Dificultatea major o constituie integrarea acesteia n sistemul de valori ce alctuiesc viziunea cretin asupra realitii.

Iat dou texte care pot s ne lmureasc nelesul cuvntului: n bucuria ce o am de tine, n iubirea mea de tine, care merge pn la uitarea de eul meu, ca s te pun n locul lui pe tine, n unirea dintre mine i tine, natura uman repartizat n persoane i biruiete mprirea i se regsete pe sine n unitatea ei, fapt care-i produce o bucurie debordant. Repartizarea n persoane a fost i este necesar tocmai pentru ca prin iubirea reciproc dintre ele s-i descopere o valoare i o frumusee pe care altfel n-ar fi putut-o descoperi . Actul esenial, care aici ntemeiaz nemijlocirea, este de obicei neles ca sentiment i, prin aceasta, greit neles. Sentimentele nsoesc faptul metafizic i metapsihic al iubirii, dar nu-1 epuizeaz; iar simmintele care l nsoesc pot s fie de multe feluri. Sentimentul lui Iisus fa de cel posedat este altul dect fa de nvcelul preferat; dar iubirea este una. Sentimentele le ai; iubirea survine. Sentimentele locuiesc n om; dar omul locuiete n iubirea sa. Aceasta nu este o metafor, ci chiar realitatea: iubirea nu este prins de Eu, astfel nct s-i fie doar un coninut, un obiect al ei; ea este ntre Eu i Tu. Cine nu tie aceasta, cine n-o tie cu toat fiina sa, acela nu cunoate iubirea, chiar dac i atribuie ei sentimentele pe care le triete, le experimenteaz, le savureaz i le exteriorizeaz. Iubirea este o aciune cosmogenetic . In iubire, omul face pentru prima oar cu adevrat cunotin cu sine nsui. i aceasta prin intermediul unui cellalt, aproximativ dup urmtorul scenariu: constat (nu doar cu titlu informativ, ci existenial) c cellalt exist; i dorete foarte mult ca cellalt s existe;

- nexplicabil, faptul c cellalt exist devine mai important, mai semnificativ dect faptul c el nsui exist. Dintr-o dat, constat c realitatea nu este totuna cu eu. Eu este doar o parte a acestui fapt minunat, formidabil care se petrece ntre eu i cellalt, ntre eu i tu.8

Trebuie s fim pe deplin lmurii c iubirea i ndrgosteala se deosebesc radical, tehnic, dac vrem. Pe amorez nu-l intereseaz cellalt, ci ale celuilalt. Bunoar: ochii i prul iubitei, zmbetul dulce, legnarea oldurilor . a. (dar i calitile intelectuale, abilitile etc), pe care vrea s le achiziioneze, s le trie n ograda cu lucruri familiare, bune de folosit, destinate consumului. n privina iubirii dintre brbat i femeie o observaie: mai nti, ntr-o faz iniial, ea este cast. Iubirea debuteaz mai mult printr-un fel de respect, un foarte mare interes pentru persoan, Uimire, uoar team. ntre cei doi are loc un intens proces de comunicare (pachete mari de date, rat uria de transfer). Sexul este ultimul dintre aceste lucruri pe care vor vrea s i le spun unul altuia. i att timp ct iubirea lor este autentic, vor vrea s i-l spun la modul exclusiv . 9. Dorina Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea

Nu am folosit pn n momentul de fa termenul erotic din respect pentru grecescul eros, un cuvnt a crui carier teologic reflect pe deplin tragismul neputinei omeneti. Eros-ul denumete capacitatea de a dori. Dorul, dorina ori termenul bisericesc: dorirea. Considerat n cele mai vechi filoane ale Tradiiei drept un nume dumnezeiesc , cuvntul acesta nu a rezistat presiunilor terminologiei hedoniste, care a sfrit prin a-1 compromite definitiv . Definiia cea mai pragmatic a eros-ului, susceptibil s contribuie decisiv la aerisirea conceptului, este aceea a Areopagitului: Dumnezeu nu doar i iubete Creaia, ci o i dorete, cu o dorire ce traverseaz distana ontologic dintre Creator i fptur pn la cea din urm dintre existene (molecule, atomi), imprimnd fiecruia un elan ascendent i comuniant (neg-entropic) .9

O putere simpl aadar, aezat n intimitatea cea mai profund a inimii. Dac am putea s ne limpezim ce anume dorim cu adevrat i ce anume dorim noi cu adevrat, am constata c dorim binele, frumosul i adevrul. Iar dincolo de acestea, izvorul binelui, al frumosului i al adevrului, care este Dumnezeu nsui. Din nenorocire, alegerea proprie ne orienteaz foarte adesea schizoid, n sens contrar vectorului profund al inimii. Aici este taina rutii: rsfrnt n secvenele unei gndiri pervertite ca n cioburile unei oglinzi, elanul profund al doririi se sparge n mii de dorine contradictorii. Dorinele n pofte, poftele n mofturi Ceea ce este important de reinut pentru a evita o serie ntreag de confuzii este caracterul unitar pe care l are, la origine, capacitatea noastr de a dori. Dorina devine bun ori rea, sfnt ori murdar n funcie de felul n care este investit, de crui tip de structur se decide s i sufle n pnze. Mai nti sunt determinri naturale fa de care, ontologic, dorirea nu are alternativ: dorim s mncm, s ne odihnim. Sunt apoi ntinse domenii n care alegerea noastr are deplina libertate (att ct poate fi ea deplin) s investeasc sau nu dorina. Putem s decidem c unul sau altul dintre lucruri, persoane, situaii este sau nu vrednic de dorit. Bunoar: s jucm nite bani la rulet, s cumprm cu ei o carte ori s-i punem n cutia milei. Fa de aceste dou situaii, un caz special l constituie ceea ce numim dorina trupeasc. Dorina dup sexul opus urmeaz cile unei determinri naturale, dar nu una absolut. Putem tri fr relaii sexuale, fr hran nu. Distingem aadar n dorina sexual dou componente: 1) Dorina sdit n fire, care, contient sau nu, acioneaz invariabil. Este un cuantum al doririi noastre, un registru al ei, prizonier al determinrii sexuale. Aceasta din urm fiind ontologic (!) prizonieratul va dura pn ce moartea va fi nimicit, n eshaton. Totui, la anumite niveluri ale vieii duhovniceti, singura lui expresie se va traduce prin aceea c omul s ia aminte, deoarece nc nu i este cu neputin s cad.

2) Dorina pe care consimim s o investim noi nine n acest tip de relaie. Cu alte cuvinte, ct plusm la invitaia pe care natura ne-o face n permanen.10

Dincolo de aceste ultime considerente, un lucru este sigur: dorina omului dorirea nu este n nici un caz victim sigur a vreunei determinri, fie ea sexual sau de alt natur. De ce ns investete omul att de mult n relaia sexual? Ce face oare ca dorina trupeasc s fie n asemenea msur virulent ? Rspunsul acestor ntrebri l vom afla cercetnd mai cu de-amnuntul realitile elementare ale sexualitii omeneti. 10. Persoan i individ -parametrii extazului erotic Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Calitatea actului sexual tine de domeniul inefabilului. Condiiile exterioare, potrivirea dintre parteneri, stimulentele de tot felul toate acestea o influeneaz mai mult sau mai puin, fr s o determine ns. Dei se refuz, n aparen, analizei i clasificrii, actul sexual nu este o realitate adimensional. Calitatea i intensitatea voluptii, precum i gradul de realizare a extazului erotic sunt, dincolo de repertoriul fiziologic, coordonatele de la care se ncearc de regul stabilirea reperelor. O prim distincie necesar: n ce msur se suprapun i se difereniaz noiunile de extaz i de orgasm. La o prim analiz, constatm c extazul erotic e perceput ndeobte ca o specie superlativ a orgasmului. Superlativ nseamn c nu suport acele grade de comparaie cu care oamenii obinuiesc s clasifice experiena ordinar a orgasmului: a fost bine ori a fost foarte bine, i nici mcar a fost minunat ori fantastic etc. Spre deosebire de orgasm, care ine de experiena comun, domestic, extazul este trit fie n perioada de incandescen, de mplinire a unei mari iubiri , fie survine accidental, n anumite momente privilegiate -din biografia sexual a cuplului. Sintetiznd datele experienei, putem formula, abrupt, dou ipoteze: 1) orgasmul este proiecia fiziologic a extazului; 2) omul experiaz repetitiv orgasmul (cu o vehemen adesea disperat) mnat de o profund nostalgie a extazului. Dar ce este, n fond, extazul? n lumina Teologiei patristice, categoria extazului oglindete modul de existen al celor Trei Persoane ale Sfintei11

Treimi, modul n care Cei Trei sunt Unu (perihoreza). Concluziv, felul n care Dumnezeu este. nainte de Cdere, omul se mprtea nemijlocit din extazul iubirii dumnezeieti. Viaa lui se desfura ntr-un univers alctuit din trei coordonate existeniale: omul creaia Dumnezeirea. n acest univers tridimensional, viaa sa era dup chipul dumnezeietii Viei, prin urmare extatic. Omul i raporta n permanen extensia natural (n dubla ei ipostaz Adam-Eva, respectiv Adam i Eva Creaie) la Dumnezeul su i prin acest fapt i definea statutul de persoan. Dup Cdere, universul omului sufer o amputare existenial i devine n mod dramatic bidimensional , dar cu promisiunea unei reveniri la tridimensionalitate mplinit prin ntruparea, Jertfa i nvierea lui Hristos, pe care ns omul va trebui s o asume de data aceasta prin liber alegere, nemaifiind constitutiv ipostasului su, aa cum era nainte de Cdere. Consecina imediat a cderii este c viaa extatic a omului sufer o proiecie n planul bi-dimensionalitii . Extazul devine circumscris naturii. Omul nu mai este persoana care i iese din firea creat ntr-un elan iubitor de ctre persoana Fctorului, ci individ care i iese din fire ctre sine nsui (ctre propria coast) ntr-un elan natural determinat, care este extazul trupesc. i i mai iese de aceast dat ntr-un mod diferit din fire prin dezintegrarea firii nsi, n momentul morii . Realitatea tragic a sexualitii, ambivalena ei funciar se dezvluie nc din primul gest al protoprinilor Adam i Eva, consecutiv consumrii fructului oprit: acoperirea organelor genitale. Gestul acesta originar este un nod prin care circul toate semnificaiile legate de existena, dragostea i moartea omului: n primul rnd, constatarea goliciunii i ruinea cauzat de eec. Este vorba de o goliciune a existenei, despre o mutilare a ei. Ca i cum, pentru a face o alt analogie proast la rndul ei un computer conectat la o reea cosmic, strbtut de uriae fluxuri de date i beneficiind practic de o nelimitat putere de calcul este decuplat dintr-o dat i se trezete singur n compania propriilor resurse considerabile, dar limitate i mereu aceleai Gestul lui Adam i al Evei mai are apoi semnificaia lurii n posesie a noilor putine care n acelai timp le vor permite s se autoconserve (prin urmai), dar le vor aminti i de unde au czut. Iar acesta este sensul exact n care extazul trupesc este o proiecie, o umbr a extazului iubirii dumnezeieti.12

Prin urmare, extazul, chiar n expresia lui cea mai curent aceea de orgasm nu presupune a simi ori a gndi, pe scurt: a experimenta ceva, ci a fi ntrun mod anume, respectiv a fi ctre cellalt, a fi celuilalt. Erosul, dorina este tocmai vectorul, suportul energetic care face posibil acest mod de existen. Din nefericire, n urma Cderii, sufer la rndul lui o grav deteriorare a coerenei interne i a sensului. Din extatic prin raportare la Creator (teonom), omul a devenit autonom, iar erosul su, n ultim analiz, autoerotic! Avem de a face aici cu o situaie nu doar paradoxal, ci i de un dramatism feroce. Anume ca o imagine s semene izbitor att cu ceea ce reprezint, ct i cu exact contrariul a ceea ce reprezint! Concret, n calitate de extaz, actul trupesc e o imagine fidel a iubirii dumnezeieti, fapt ce o face s fie preferat n multe din textele Scripturii i ale Prinilor. Absolut simultan, ns, extazul trupesc e o imagine uluitor de asemntoare a cauzei morii: autonomia trufa a naturii, suficiena ei n faa Creatorului: Nu am nevoie de Tine ca s-i fiu asemenea! iat fraza care poate rezuma condiia tragic a naturii czute. Iar sintagma pofta iubitoare de plceri, pe care o aflm n numeroase texte ascetice, exprim exact registrul dorinei pervertite, care tinde s conserve aceast stare de lucruri. Omul se nate ca act ipostatic spune printele Ioannis Zizioulas ca trup, ns acest act este profund legat de individualitate i de moarte. El i d silina s devin extatic prin actul de iubire, care l conduce totui la individualism. Propriul su trup este instrumentul tragic care conduce spre comuniunea cu ceilali, ntinzndu-le mna, crend limbajul cuvntului, discursul, arta, srutul. Dar el este, n acelai timp masca ipostasului (persoanei), fortreaa individualismului, vehiculul ultimei despriri: moartea. Ceea ce face ca ipostasul biologic s fie tragic nu este faptul c din pricina lui omul nu este o persoan, ci mai degrab c prin el omul ncerc s fie o persoan i nu-i atinge elul: pcatul este exact acest eec al crui privilegiu tragic l are persoana . 11. A iubi i a dori ipostaze ale dorinei Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea13

A iubi i a dori sunt nelesuri concurente. Pn la un punct sinonime, se pare totui c a dori presupune o form de exclusivitate n plus (prin urmare i un risc n plus). Sub aspectul dinamicii, dorirea este n mai mare msur act, n vreme ce iubirea este perceput mai ales ca stare. A dori prezint un avantaj prin concreteea lui lipsit de echivoc. A dori presupune o angajare radical, o stringen n vreme ce pe a iubi l folosim adesea generic ori inadecvat. Putem iubi pe cineva de la distan (rudele bunoar), n vreme ce de dorit l dorim n permanen aproape, cu o tensiune dureroas, adesea dramatic. A dori nu ne flateaz ipocrizia cucernic, i prin acest fapt este incomod. tim destul de bine Cnd dorim sau nu i ce anume. Nu ne putem amgi aa de uor cum facem adesea cu iubirea. S lum un exemplu: criteriul cel mai pertinent pentru a afla dac suntem sau nu lca al Sfntului Duh este iubirea de vrjmai (Sf. Siluan). Nu rareori ne este dat a auzi: II iert, da s nu-1 mai vd!, ori grotescul l iert, dar nu-1 uit!. Cu totul alt precizie are evaluarea noastr, ns, dac tim c nu este suficient s ne iubim vrjmaii, ci trebuie mai mult: s-i dorim (desigur nu cu dorina pervers de a avea partener de perpetu rzboire!). n veacul nostru asfixiat de erotisme suntem dispui s abordm dac nu cu nelegere, cel puin cu familiaritate realitatea poftei trupeti. n schimb, manifestm adesea infinit reinere n a ne angaja capacitatea de a dori n relaiile cu ceilali semeni. Din pricina pcatului, aceast atitudine pare i este, de regul, absolut legitim. ntlnim la tot pasul oameni de care trebuie s ne apropiem cu extrem pruden. n unele momente, avem chiar senzaia c acetia reprezint majoritatea Totui, chiar dac din pricina pcatului, iubirea multora se va rci, dorirea aproapelui nu nceteaz s fie martor nemincinos al propriei noastre sporiri duhovniceti. O putem privi ca treapt premergtoare a iubirii fa de aproapele, n orice caz nsufleindu-ne prin concreteea ei s facem faptele concrete ale iubirii. Nu trebuie s uitm aadar c exist i moduri de a dori ntru totul fericite: prietenia (cea dintre David i Ionatan, cea dintre Sf. Ioan Gur de Aur i Sf. Apostol Pavel), paternitatea i filiaia duhovniceasc i chiar civismul, la cotele sale cele mai nalte (cazurile de jertfire de sine pentru binele comunitii). Prin natura ei, dorina nu poate fi aseptic i nici comod. Ea presupune un risc, pe care ns nu avem cum s nu ni-1 asumm, cel puin nu fr ca viaa noastr s fie srcit n coninutul ei cel mai autentic.14

Toate aceste ipostaze ale doririi aproapelui Ce reuesc s depeasc barierele stranice ale iubirii de sine sunt germeni ai modului de existen txtatic, de care au parte cei mntuii, n mprie. Atunci cnd spunem: responsabilitate i grij fa de aproapele le plasm adesea ntr-un context mai degrab juridic. Trebuie s fiu responsabil fa de cellalt, pentru ca i cellalt s fie responsabil fa de mine, cu alte cuvinte pentru ca s nu am de tras necazuri de pe urma lui. Trebuie s am grij de el, pentru ca i el s aib la rndul lui grij de mine. Iat n rezumat structura contractului social. Aduse n spaiul iubirii, responsabilitatea i grija fa de aproapele dobndesc un comportament aparte. Perspectiva se inverseaz: ceea ce era nainte constrngere i calcul devine n iubire expresia cea mai fireasc a unui mod de a fi. S punctm, n final, traseul dorinei, n dou situaii distincte: actul trupesc n afara iubirii, respectiv n iubire. n primul caz, omul este atent la ceea ce poate s obin, n cel de al doilea la ceea poate s druiasc. Exist evident o pervertire ce nu are nimic de-a face cu logica druirii: pretenia orgolioas de a-l satisface pe cellalt. Aceasta ns nu de dragul celuilalt, ci pentru ca propria imagine de sine s nu aib de suferit. Nu cellalt l intereseaz pe cel ce nu iubete, ci ceea ce poate s obin pentru sine. Dorirea lui n expansiune ctre ale celuilalt eueaz invariabil n sine nsui. n sensul acesta, sexul n afara iubirii este de fiecare dat, mai mult sau mai puin, autoerotic. 12. Sexualitatea n cmpul iubirii Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea

Marca specific a iubirii este interesul fa de cellalt. Iat cteva mutaii pe care sexualitatea le sufer n cmpul iubirii: - n iubire, actul sexual mbogete orizontul existenial al partenerilor, cei doi nu se simt doar satisfcui, ci mplinii;15

- n iubire, sexualitatea rspunde pentru prima dat exigenei fidelitii; - iubirea aduce prima o anume eviden a duratei, n sensul c este de neconceput ca o ofert mai atractiv s o poat nlocui vreodat pe cea prezent. Dei actul sexual rmne un loc predilect al ntlnirii celor doi, n mod paradoxal accentul relaiei nu cade totui pe sex. Ceea ce numim ndeobte o mare iubire nu i este dat oricui. Principalul motiv este acela c n vreme ce foarte muli declar c o doresc, n realitate foarte puini se arat dispui s i satisfac exigenele. Omul dorete rareori persoana altui om, ntruct se dorete de regul pe sine nsui. Universul su e saturat de propriul ego. Dac reuete totui s depeasc, n iubire, bariera egoismului, clipa aceea devine pentru el un moment privilegiat. 0 ocazie unic de a afla existenial! cteva lucruri elementare cu privire la sine nsui i la lumea n care triete. Unirea dintre parteneri deschide celor doi indivizi perspectiva fabuloas a existenei personale. Cei doi descoper n, prin i dincolo de relaia lor o alt unire, un fel de solidaritate profund cu ntreg universul creat. Se simt solidari cu lumea i, ntr-un anume sens, responsabili fa de ea . Competenele iubirii omeneti se rezum, din pcate, la acest tip de experien. Chiar dac ofer ntotdeauna paradoxal -mai mult i mereu altceva dect putem concepe, Actul trupesc rmne n permanen incongruent cu nevoile i ateptrile noastre intime. Cel mai greu va fi s acceptm luntric aceast realitate pe care experiena o face de fiecare dat accesibil. Orict de aparent total ar fi mplinirea, orict de copleitor de bogate voluptile, rmn ntotdeauna mici intervale care nu izbutesc s acopere fr rest dorina. Consumarea iubirii conduce, cu timpul, n preajma limitelor pasiunii, ceea ce contrazice orizontul intim de ateptri, ntruct dorina nu recunoate i nu poate s accepte limita. Intuirea izvorului transcendent al iubirii nu e totuna cu ancorarea n el. n absena instanei dumnezeieti care s o gireze n mod organic, iubirea se arat extrem de fragil, expus unor mari primejdii. Ca o floare crescut pe un teren strbtut n permanen de buldozere. Cu timpul, o dat cu instalarea inevitabil a stereotipiilor, egoismul se insinueaz din ce n ce mai coroziv.16

Cderea din iubire este o tain abisal, ca i iubirea nsi. Aflat singur n faa tainei rului, omul are relativ puini sori de izbnd. Dovad rarisimele exemple de iubire autentic i statornic. Presupunnd chiar c a supravieuit asalturilor rutii, omul rmne n continuare sub stpnirea determinrilor naturale (sub vremi) i singur nu izbutete s se ridice pn la izvorul transcendent al iubirii. Acesta este momentul ascetic al abordrii sexualitii. Motorul de cutare va fi de aici nainte binomul satisfacie/mplinire, latura static respectiv dinamic a unei aceleiai realiti. La nceput, nota dominant este mplinirea. Aceasta datorit unei dinamici extraordinare a relaiei. O efervescen i o expansivitate a dorinei face ca fiecare s avanseze adnc pe teritoriul celuilalt, nglobndu-l n sine. Un sine comun al celor doi, un singur trup . nceputul nu ne ngduie s distingem prea bine ntre o iubire n i o iubire n afara Bisericii. Dup traversarea nceputului ns, n cele mai multe cazuri, le putem deosebi relativ uor. 13. n Hristos i n Biseric Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea

Ar fi greit s credem c n Hristos i n Biseric iubirea i sexualitatea ar beneficia doar de o serie de reglementri cu finalitate moral i social. Pe de alt parte, ar fi riscant s ne aventurm ntr-o valorizare mistic a sexualitii (cu apropieri tantrice). Atunci cnd vorbete despre rostul cstoriei, Sfntul Ioan Gur de Aur stabilete o ierarhie a prioritilor n fruntea creia nu se mai afl naterea pruncilor, ca n tradiia iuadic. Alte dou scopuri devanseaz naterea: buna nelegere ntre soi i ferirea de desfrnare. Prin urmare, principala grij a Bisericii, n privina cstoriei, o constituie binele soilor i ntrirea lor n faa rului. Urmeaz apoi grija pentru naterea pruncilor, integrarea lor n familie i Biseric etc.17

De regul, apropierea acestor dou noiuni -Biserica i iubirea dintre brbat i femeie creeaz omului contemporan o anume rezerv. Se consider, ndeobte, c rodul acestei apropieri nu poate fi altul dect restricia i suntem evident reticeni atunci cnd o instituie nclin s ne reglementeze (disciplineze) elanurile intime i libertatea de micare. Aceast percepie este rezultatul pervers al unei influene culturale de sorginte apusean. ntr-adevar, Biserica Apusului a promovat ntr-un moment nefericit al istoriei sale un discurs centrat pe un moralism castrator (nu fr incidena voalat a celibatului sacerdotal). Biserica Rsritului, Ortodoxia, pstreaz o cu totul alt atmosfer, pe care o desluim cel mai bine n rnduiala Tainei Cununiei: un soi de veselie care biruie solemnitatea fr s o contrazic, printr-o copleitoare for luntric, prin desctuarea bucuriei i a vieii . Temeiul evanghelic al acestei veselii l aflm n descrierea evenimentului petrecut la Cana Galileii. Nuntaul atipic, nsoit de Maica Sa Fecioar i de ucenici, i face aici nceputul minunilor. Nu este vorba de o predic, nici de o vindecare ori de altceva de genul acesta, ci de un fapt cu totul i cu totul scandalos: preface n vin o mare cantitate de ap. n vinul cel bun. i aceasta dup ce nuntaii luaser la bord suficient nct s usuce n ntregime resursele modeste ale petrecerii Prima minune a Ziditorului ntrupat: i mbat cu vin bun fptura amrt, i umple inima de bucurie i de sens. Acest nceput al minunilor 1-a fcut Iisus n Cana Galileii i i-a artat slava Sa; i au crezut ntr-nsul ucenicii Si (Ioan 2,11). Prefacerea apei n vin n-ar fi fost ns cu putin dac slujitorii nu ar fi umplut, n prealabil, cele ase vase de piatr de care pomenete Evanghelia. Orice v va spune El, facei! (Ioan 2,5), le-a zis acelora Sfnta Lui Maic. Au fcut, i au cptat. Iat, aadar, miza ascultrii. Acest nceput al minunilor, nu ntmpltor svrit la o nunt, sugereaz primordialitatea tainei iubirii, pe care Mntuitorul Hristos o preface n Tain a Bisericii. 14. Taina Cununiei Posted on 26 iulie 2007 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii18

de monahul Daniel Cornea Sensul i coninutul Tainei Cununiei l constituie parteneriatul dintre Dumnezeu i cei doi care se iubesc. Pentru ca acest parteneriat s fie posibil, pentru ca Dumnezeu s prefac n vin apa iubirii omeneti, este nevoie ca brbatul i femeia s asculte n prealabil Cuvntul Domnului. Moment dificil. Percepem adesea Biserica drept o instituie de pe urma creia putem profita (sau nu) de o serie de beneficii adiionale. Aceasta este perspectiva consumist, pe ct de comod, pe att de fals. n realitate, Cuvntul lui Dumnezeu, Care slluiete n Biseric, nu face altceva dect s ne informeze. Cu privire la noi nine, la viaa noastr i la sensul ei. Pe acest pmnt i dincolo de el, n venicie. Ne informeaz, ntruct tie, El fiind Cel ce ne-a creat. Mai mult, nu doar ne informeaz, ci ne invit s alegem parteneriatul Su venic, iubirea Lui care nu se trece. A asculta cuvntul acesta pstrat n nvturile Bisericii este totuna cu a respecta specificaiile din cartea tehnic a Facerii omului: cum suntem fcui i ce s facem ca s ne fie bine i s nu ne fie ru. Opiunea este momentul ontologic al persoanei, spune un teolog contemporan. Cei care iau n serios nvtura Bisericii au ansa de a-i ancora viaa n destinaia ei autentic, n sensul ei originar. Este primul pas, semnul mrturisit al faptului c omul accept invitaia negrit a Dumnezeului su. Taina bisericeasc a cununiei presupune ca acest prim pas s fi fost fcut. Dac au ales s triasc n conformitate cu propria lor natur i s nu-i fac ru n mod flagrant prin pcat, atunci Dumnezeu se angajeaz s participe activ la binele celor doi. Nu doar n calitate de partener ns, ci i n aceea de miez al relaiei. Iniierea n acest parteneriat constituie fondul Tainei. Iar modul specific n care Dumnezeu nelege s-i onoreze angajamentul i totodat s i manifeste dragostea este harul Su, energia Sa necreat, care ptrunde n miezul existenei celor doi, producnd o serie de mutaii deopotriv benefice i perceptibile. Uscciunea duhovniceasc a multor contemporani se explic prin refuzul de a face primul pas, respectiv de a lua n serios nvtura Bisericii. Din punct de vedere tehnic, o majoritate a celor care se declar cretini se situeaz de fapt n afara Bisericii. O mas uria de simpatizani, care refuz totui s intre nuntru. Dumnezeu ateapt, gata s ofere harul, ns nu foreaz alegerea omului.19

Din acest motiv, multora li se va prea probabil idealizat acest parteneriat dintre om i Dumnezeul, n taina iubirii. Pentru cunosctori, ns, el ine de resorturile intime ale vieii de zi cu zi. Intre cei nedecii s fac primul pas spre credin i cei care fr prea mare tragere de inim hotrsc totui s-1 fac, exist o grani destul de flexibil. Sunt momente n care acetia se ntlnesc cu harul, consimind sau nu s fie vnai de ctre Hristos, i iari sunt momente n care cei credincioi cad, dintre care unii vor s se ridice, iar alii nu. Tabloul realitii cotidiene este fr ndoial ct se poate de complex. Acest fapt nu trebuie totui s ne fac s pierdem din vedere culorile lui fundamentale. 15. Dorina dup partenerul conjugal versus dorina dup Dumnezeu ? Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Fapt cunoscut, harul nu acioneaz niciodat n chip magic. nainte de a ncerca s scrutm profunzimile parteneriatului dintre Dumnezeu i om n taina iubirii conjugale trebuie s remarcm c el este nti de toate deosebit de problematic pentru omul contemporan. Versetele pauline de la I Cor. 7, 32-34 sunt deseori interpretate ca depreciative la adresa cstoriei n raport cu celibatul. Din fericire, Apostolul ne d suficiente motive pentru a nu putea s-1 suspectm de unilateralism n aceast privin. Mult mai ctigai vom fi, aadar, dac vom considera remarcile cu pricina drept exact ceea ce sunt: un avertisment, fcut cu dumnezeiasc luciditate, ce opereaz chirurgical n chiar miezul mitologiei conjugale. Prizate superficial, valorile pozitive ale vieii de cuplu pot s induc o imagine fals. Suntem tentai mereu s punem ntre paranteze provocarea radical pe care aceste valori o conin. Prin urmare, dac cel ce s-a cstorit se ngrijete de cele ale lumii, cum s plac femeii, i este mprire , dou lucruri avem de fcut: 1) verificm aseriunea: ne uitm n jurul nostru i constatm c n majoritatea cazurilor (nu n toate!) este exact aa cum spune Apostolul; 2) tragem un semnal de alert, declanm cutarea, pn reuim s desluim ce anume avem de fcut pentru ca s nu mai fie mprire i s accedem la turma mic ce alctuiete, n aceast lume, excepia.20

Chestiunea poate fi pus n termenii gestionrii dorinei: cum s facem ca dorina dup so/soie i dorina dup Dumnezeu s nu fie mprite, divergente, concurente. Cum s facem ca cea dinti s fie adus n cmpul celei din urm? Dou lucruri se cuvine a fi lmurite. Mai nti, nu trebuie s ne amgim c putem face un serviciu iubirii fa de partener prin mprirea capacitii noastre de a dori n dou conturi net distincte (n fapt, disociate): dorina de a plcea soului/soiei i aceea de a plcea lui Dumnezeu. Pericolul nu este, aa cum s-ar putea bnui, acela de a lua din dorirea de Dumnezeu pentru a pune n dorirea partenerului, ori invers. Omenete vorbind, nici nu suntem capabili de asemenea transferuri. Riscm, n schimb, o stare de confuzie din care vor iei o serie de judeci false, att cu privire la unele dorine absolut legitime, ct i cu privire la unele care sunt doar n aparen legitime. Soluia este s revenim la definiia originar a capacitii de a dori (a erosului areopagitic), respectiv la unitatea originar (i final, eshatologic) a dorinei. Dac omul i dorete partenerul de via este pentru c Dumnezeu 1-a fcut capabil s doreasc. El nu poate s plac ntr-adevar partenerului fr s plac lui Dumnezeu. Fr Dumnezeu, este cu putin ca ale sale s plac partenerului, nu ns i el nsui. Dincolo de precaritatea condiiei umane i de realitatea pcatului, cele dou registre ale dorinei sunt n mod fundamental i pe deplin coerente. Astfel, n dorina dup Dumnezeu slluiete modal dorina dup so/soie (n felul urmtor: Cel ce iubete pe Dumnezeu i iubete i soia). Dup aceast prim afirmaie, pe care o socotim prioritar, putem risca s o formulm i pe cea de-a doua, respectiv c n dorina dup so/soie (dac e autentic, nu egoist) se pot deslui mugurii dorinei dup Dumnezeu. Aceast pist de valorizare a relaiei conjugale se cere manevrat ns cu mare precauie, din cauza posibilelor abuzuri la care, slabi cum suntem, mai c ne invit. Pe cale de consecin, apare ns o ntrebare mai grav, chiar dac adesea nemrturisit: nu cumva n Hristos i n Biseric iubirea dintre brbat i femeie i vede pus n pericol intimitatea? Nu cumva prezena lui Hristos stnjenete? Nu cumva impieteaz asupra detaliilor care fac deliciul vieii intime? Alternativa este la fel de inacceptabil: ar fi absolut blasfemiator s afirmm c a-ceast prezen ar avea un oarecare efect afrodisiac. Iar dac eliminm ambele supoziii, ne putem ntreba pe bun dreptate: n ce fel prezena lui Hristos este efectiv n perimetrul vieii conjugale?21

Iat-ne n faa unei capcane logice: pe de o parte suntem ct se poate de dispui s acceptm c binecuvntarea Cununiei, buna nelegere sufleteasc i trupeasc, nu se refer doar la aspectul exterior, juridic i formal al relaiei dintre soi; pe de alt parte, n privina vieii sexuale nu putem nelege care ar fi natura acestui bine pe care l presupune prezena lui Hristos n Duhul Su cel Sfnt. Evident, acest bine nu se rezum la ceva de genul s ne dea Dumnezeu sntate ca s putem face dragoste. Implicaiile lui sunt infinit mai radicale, anunnd mutaii de anvergur. 16. Sfinirea relaiei conjugale Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Cstoria spune Printele Dumitru Stniloae este n acelai timp dragoste i ajutor, bucurie de cellalt i rbdare a lui. Pentru toate acestea se d celor doi ce se cstoresc harul dumnezeiesc. Iubirea unete uimirea n faa tainei celuilalt cu rbdarea neputinelor lui i ajutorarea lui n ele. [...] Harul dumnezeiesc este cerut pentru ca acei ce se cstoresc s poat frna tendina spre satisfacerea exclusiv a poftei trupeti, care coboar pe fiecare dintre cei doi la starea de obiect al egoismului ptima al celuilalt ca s poat nfrna orice tip de egoism i infidelitate a unui so n raporturile cu cellalt; e cerut pentru ntrirea rbdrii fiecruia fa de insuficienele celuilalt i a voinei de ajutorare a lui, ca s fac adnc iubirea lor n Hristos (subl. n.) n puine cuvinte, suntem edificai cu privire la coninutul a ceea ce putem numi sfinirea relaiei conjugale implicit a celei trupeti: adncirea iubirii. Cugetul sofisticat i iscoditor al omului contemporan nu poate fi ns pe deplin satisfcut de tlcuirea Printelui Stniloae. Orict de just, ea evit totui provocarea major, ocolete soluia de continuitate, refuz cu delicatee s pun degetul pe ran Ce-are a face sfinenia cu viaa sexual? Cum pot fi reconciliate aceste dou realiti? Care este coerena lor n perimetrul vieii n Hristos (care, tim prea bine, este i o via a lui Hristos)? Altfel spus, poate actul sexual s intre sub incidena Duhului Sfnt? i dac da, cum anume i cu ce urmri? Ar trebui s ncepem prin a ne remprospta nelesul cuvntului sfinenie = punere deoparte n scopul mntuirii, consacrare. Perspectiva este22

eshatologic: n aceast lume i cu datele acestei lumi suntem chemai s operm o investiie n afara acestei lumi. Consacram realitile lumii pentru a le dobndi, transfigurate, n mprie. Cu privire la viaa sexual, tim ns c n eshaton ea va fi complet desfiinat. Poate aadar s fie sfinit? Care ar putea fi sensul acestei afirmaii? O prim sugestie lmuritoare ne-o ofer Printele Rafail Noica: Ortodoxia este firea omului. Pentru a accelera funcia sintetic a acestei definiii vom face nc un pas logic: Ortodoxia este nsi firea lucrurilor. A tuturor lucrurilor, a ntregii Creaii. Dup cum Hristos este numit n cntrile bisericeti Adevrul lucrurilor. Miza acestor formulri e urmtoarea: Hristos i Biserica nu sunt coninuturi incluse n, ori adugate realitii, ci constituie nsi realitatea, nucleul ei pragmatic, obiectiv, concret. tiinific, am putea spune, dac tiina ar fi ea nsi mai tiinific i nu ar tolera n preajma ei o ntreag faun de credine arbitrare. Un asemenea Dumnezeu, Care constituie nsui principiul realitii i Adevrul tuturor lucrurilor, nu poate avea cu propria Creaie dect cele mai fireti raporturi cu putin. Cu alte cuvinte, intenia lui este explicit n posibilitatea cu care a nzestrat (programat) fiecare din existene, n spe firea omeneasc. Faptul c aceasta este avariat n Urma pcatului nu nseamn c a ncetat s poarte Pecetea Chipului divin, raiunea ei intrinsec de a fi. Aa stnd lucrurile, este de ateptat ca Dumnezeul cel atotiitor (Pantocrator) s contribuie n primul i n primul rnd la mplinirea rosturilor fireti ale lucrurilor, a raiunilor pentru care au fost fcute. n limbaj teologic, aceast activitate a lui Dumnezeu poart numele de pronie. Pentru cuplul cretin implicaiile sunt imediate. Parteneriatul divin repet, doar n msura n care este dorit i acceptat va conduce la realizarea deplin a posibilitilor relaiei de cuplu. Nu se insist suficient asupra acestui aspect foarte smerit, foarte puin spectaculos. Dumnezeu i ajut pe cei doi s descopere toate resursele relaiei conjugale, n ampla, semnificativa, suculenta lor anvergur. Tot ceea ce viaa de cuplu poate s le ofere celor doi, tot ceea ce intenia divin a menit oamenilor atunci cnd i-a echipat pentru viaa de cuplu. Este un adevr jenant pentru cei mai muli dintre contemporanii notri: experiena relaiei de cuplu trit n afara Bisericii, orict de dezinvolt i de saturat cantitativ ar fi, rmne una incomplet. Mai mult, n majoritatea cazurilor este o experien defect, din motive pe care le-am amintit anterior, dar pe care nu stric s le remprosptm.23

Este vorba de presiunea teribil a rului, care va tinde s perverteasc i s blocheze nu numai parametrii funcionali ai unirii conjugale, ci mai ales misterul radical, de care aceti parametri, n ultim analiz, depind, lipsindu-i astfel pe cei doi de profitul fabulos pe care relaia conjugal l poate a-duce dac este trit aa cum se cuvine, aa cum figureaz ea n proiectul divin. n concluzie: Dumnezeu este Cel ce face posibil unirea conjugal i, mai mult, Cel ce o susine activ n vederea unui anumit scop. Harul Su, prin urmare, nu are un efect castrator, dar nici unul afrodisiac. El nu inhib relaia trupeasc, nici nu i exalt parametrii cantitativi, ci o sfinete, o asimileaz n metabolismul ecclesial. Dac am reuit s eliminm suspiciunea adnc nrdcinat i productoare de mari frustrri a unui Dumnezeu castrator, ce i propune s ne transforme pe toi, volens-nolens, ntr-o specie intermediar de ngeri, izbutim atunci un prim i dificil pas ctre nelegerea i asumarea Tradiiei. Rnduielile i canoanele bisericeti ofer asupra vieii de familie o imagine intensiv, dar i panoramic. Sunt evideniate n dinamic, succesiunea i ntreptrunderea lor, etapele biografiei cuplului ce corespund anumitor vrste duhovni-ceti. nceputul acestora este iniierea n Taina Cununiei. Pentru cineva nefamiliarizat cu textele bisericeti, slujba Cununiei trebuie c i apare asemenea unui pedant care n urma unui pri i permite licene verbale altminteri de nerostit. Prin gura preotului, celor doi le sunt menite toate datele calitii vieii, n modul cel mai neao, mai puin protocolar i spiritual cu putin: buna nelegere sufleteasc i trupeasc, sntatea, veselia mpreun, rodnicia, bunul mers al afacerilor. Tocmai grsimea i suculenta acestor blagoslovenii constituie materia prim din care cei doi vor distila ulterior produsele rafinate ale sfineniei.

17. Misterul calitii asceza conjugal Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea

24

In domeniul sexualitii, performana i calitatea reprezint valori ambigue. Performana se atribuie ndeobte tinereii, n vreme ce calitatea rmne privilegiul maturitii, al ndelungatei experiene, ambele ns privite ca valori indexale ale unei realiti nchise n sine, opace oricrei semnificaii transcendente. Performana i calitatea sugereaz ns posibilitatea unui crescendo, a unei evoluii, ceea ce exclude din capul locului pe de o parte limitarea n arcul determinrilor naturale (nu ne pot oferi nimic cu adevrat nou), iar pe de alt parte consumarea lor tautologic: S facem pentru ca s facem. In aceast perspectiv, Taina cretin a Cununiei atribuie, pentru prima oar n istorie, un sens implicit destinului vieii conjugale. Dup secole de captivitate occidental a discursului teologic, ne-am obinuit s asociem asceza i sexualitatea doar n termenii restriciei. Asceza nseamn ns cu mult mai mult i mai altceva dect antipaticul Nu te apropia, nu atinge, nu gusta!. nti de toate, askezis-ul nu este proprietate exclusiv a domeniului spiritualitii. Orice ndeletnicire omeneasc are asceza ei (exerciiul, exersarea, antrenamentul ei). i absolut pretutindeni sensul ascezei este unul singur: acela de a ne ajuta s dobndim profesionalizarea, excelena, pe scurt: calitatea n acel domeniu . Nu putem accede la calitate fr s exersm, fr ascez. Dou adevruri semnificative: 1) asceza este lipsit de sens fr opiune prealabil, definit ct se poate de precis; nu ne putem exersa ntr-un domeniu care ne este strin n spe, Tradiia Bisericii; 2) asceza ne ajut s accedem la calitate, dar nu determin calitatea, cel puin nu n domeniile complexe, cu un coeficient ridicat de nedeterminare, cum sunt arta sau dragostea. Calitii actului conjugal i se potrivesc categoriile generale, elementare, legate de calitatea oricrui lucru sau a oricrei experiene: autenticitatea, frumuseea, buntatea, gustul, fiabilitatea, eficiena, semnificativitatea. Depinde doar de felul n care izbutim s adecvm aceste categorii (realitilor), astfel nct s nu existe nici conceptualizri neacoperite existenial i nici experiene incomplet digerate. Atunci cnd i dorete s obiectiveze calitatea, standardul lumesc de reuit n ceea ce privete sexualitatea recurge de regul tot la atribute de ordin cantitativ: intensitate, durat, poziie, numr etc. La acestea se adaug, pentru uzul unei categorii largi de consumatori, o diversitate de efecte poetice (clasice, romantice ori post-moderne), menite s agrementeze caracterul frust al epicului fiziologic. Este vorba de aa-numitele scenarii/fantezii care, asemenea unor jocuri de lumini, se strduiesc s njghebeze ori s amplifice iluzia misterului.25

Dac vom ncerca s elaborm, n replic, un standard bisericesc de reuit, suntem silii s recunoatem c nu vom izbuti niciodat s o facem n termenii unei fenomenologii secularizate. Pe msur ns ce reuim s ne dezmeticim din beia criteriilor inadecvate, rezolvarea ncepe s se profileze cu o simplitate dezarmant, de data aceasta la polul teologic al cugetrii. S recapitulm, aadar, premizele: 1) actul trupesc: semnificaia lui prim, o constituie asemnarea cu extazul personal (al vieii de dinaintea Cderii precum i al celei din mprie); 2) persoana uman: proiectat s determine natura, a deczut n urma pcatului adamic la statului de individ circumscris naturii; omul cade sub vremi; 3) natura uman: (i natura n genere), proiectat s fie determinat de ctre persoan, se vede lipsit de factorul structurant care este persoana; apare o disfuncie, un blocaj: persoana nu mai face s-i parvin fluxul de informaii, de sens, de asemnare, care i este menit; natura alunec pe panta entropiei, ceea ce pentru individ nseamn moarte, iar pentru univers sfritul istoriei. Pentru un mare numr de lucruri (ap, aer, hran, materiale de construcii), calitatea este sinonim cu atributul de a fi natural. Identitatea dintre calitate i a fi natural (firesc) funcioneaz i n domeniul sexualitii. Pn la un punct ns, dup care se blocheaz: cei doi constat c nu pot s fie pur i simplu naturali. Natura le las gustul insuficienei, ori, ceea ce este acelai lucru, au despre natura proprie o noiune destul de vag. Motivul este simplu: omul este un animal artificial, iar natura lui (compus) este viciat ontologic. Ajungem astfel la o concluzie paradoxal : pentru a putea fi natural omul are nevoie de ceva exterior propriei naturi. Rostul transcendenei este s l ajute s fie, dar i s i arate ce nseamn s fie natural, care este i ce resurse are adevrata lui natur. Aa cum ns aminteam, natura omului este dat, pe de o parte, dar se i configureaz n permanen, sub imboldul creator al persoanei. n perioada de miere a experienei conjugale insuficiena naturii nu este resimit imperios. Funciile exploratorii sunt deocamdat pe deplin satisfcute, repertoriul posibilitilor nu este nc epuizat. Dup aceast vrst a conjugalitii, noutatea nceteaz s se profileze la orizontul imediat al existenei. Cei doi vor avea de gestionat aceast insuficien n termenii satisfaciei (conservare) ori ai unei noi mpliniri, de data aceasta anevoioase. Aa cum vom vedea, Biserica le recomand pe amndou. Dac n ceea ce privete conservarea relaiei nelepciunea nembisericit izbutete s i apropie soluii ct de ct rezonabile (nu ns s le i aplice, fapt dovedit de cazuistic), noutatea n schimb face obiectul unei neputine, al unei fraude de proporii. Lumea caut cu disperare noutatea n domeniul amoros:26

zbaterea ei este ns fundamental viciat. Noutatea este cutat acolo unde nu poate fi gsit, n perimetrul entropie al acestei lumi. Nimic nou sub soare spune Solomon; i cine ar putea pretinde s formuleze o opinie mai pertinent? Aceast constatare include n substrat o interogaie creia Dumnezeu i va rspunde la plinirea vremii nfignd n mijlocul istoriei smna noutii radicale: Biserica. Ce este Biserica? Vom rspunde n termenii cei mai tehnici i mai lipsii de echivoc: comunitatea celor care n mod legitim mnnc i beau Trupul i Sngele lui Iisus Hristos, ori sunt pe cale s o fac, n cele dou ipostaze neiniiaii (catehumenii) sau cei czui, care fac un efort de reabilitare (energumenii). Cuvntul lui Dumnezeu S-a fcut Trup. Materia Trupului Su este aceeai cu materia trupurilor noastre, cu o singur i notabil diferen: modul de existen. Articulate n mod diferit, elementele materiei din care suntem fcui dau cu totul altceva. Trupul lui Hristos reabiliteaz astfel sensul materiei: acela de a fi de la Dumnezeu i ctre Dumnezeu ; o scrisoare de dragoste pe care Dumnezeul cel personal o adreseaz persoanelor umane . n Trupul euharistie, tripla ipostaz a realitii (substan/energie/informaie) i afl punctul de maxim convergen i tranzitivitate. Cuvntul se face trup, trupul se ncarc de semnificaie i ambele constituie cale de acces la realitatea lucrurilor, singura n msur s conduc la Dumnezeul cel viu. Iat aadar izvorul noutii n viaa de cuplu. Al adevratei nouti, al noutii celei nemincinoase. Aspectul cel mai scandalos (pentru fariseismul mic-burghez) este acela c n Hristos sexualitatea nceteaz s fie un domeniu autonom al vieii private . Ea nu este lsat la ua Bisericii -dimpotriv, este invitat nuntru, unde cei doi sunt chemai s i evalueze n permanen resursele i finalitile. Dac fenomenologia ascezei monahale beneficiaz de o vast literatur, nu acelai lucru se poate spune cu privire la ceea ce am putea numi asceza conjugal. Din capul locului trebuie spus c practic nu exist dou asceze cretine, ci una singur. Atributul de monahal, respectiv conjugal, se refer la modul specific n care este trit cretinismul n cele dou ipostaze majoritare, monahismul i cstoria. Sexualitatea nu face aadar obiectul unei tehnologii mistice (de gen taoist ori tantric) care s aduc prin ea nsi beneficii duhovniceti. Tema principal a ascezei cretine este, n ciuda aparenelor, foarte puin spectaculoas: cum s facem pentru a ne putea mprti n chip legitim cu Sfintele Taine. Altfel spus: cum s ne abinem de la pcatele opritoare, cele de moarte. Pentru un observator strin nembisericit, chestiunea nu ridic nici un fel de probleme: un conformism minimal i nimic mai mult. Cel aflat27

n teren cunoate ns pe propria piele gustul acestei ci, farmecul ei experimental. Orict de simplu ar prea (i vom vedea c nu este deloc att de simplu), pentru a mplini aceste exigene minimale ni se cere un efort asiduu. La rndul lor, roadele ascezei sunt aceleai pentru toi cretinii, dei n moduri i proporii diferite. Altoii pe Trupul lui Hristos, cretinii i conecteaz existena la izvorul noutii radicale. Mai mult, al acelei nouti mult ateptate, dorite i urmrite n sinea cea mai luntric a fiecruia. Viaa lor se schimb de la o zi la alta, din slav n slav, dup Chipul Celui mncat i but la fiecare cin euharistic. Exceptnd perioada intens a convertirii care dizloc omul cel vechi prin micri de anvergur, schimbrile ulterioare sunt discrete. Datorit infuziei de capital ceresc, fiecare dintre soi izbutete pe zi ce trece s fie acelai i totui altul, luii, dar i partenerului de via . Aceasta nu este o alienare a naturii umane. Prin mprtanie nu suntem invadai de o prezen extraterestr. Dimpotriv, pe zi ce trece suntem condui s fim n mai mare msura noi nine ntr-o anvergur a propriei identiti absolut de neimaginat nainte de convertire. Iubirea i dorina Perspectiva poate prea excesiv de optimist. Dac utilizez o schi cu linii ngroate este pentru a nchega o imagine de ansamblu, creia fluctuaiile i inconsecvenele inerente luptei ascetice nu vor mai izbuti s-i deturneze sensul. Fa de cellalt capt astfel un cmp infinit de expresie i investigare . Creterea, rotunjirea, mplinirea propriei identiti a cretinului (persoana i natura) nu se realizeaz totui prin aporturi strine, ci prin nlturarea blocajelor, a diformitilor i neornduielilor proprii naturii czute. In spaiul vieii trupeti, a-ceast cretere se reflect printr-un, cel mai adesea, ndelungat proces de destructurare a poftei trupeti.

18. Deconstrucia poftei trupeti Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Celui care a ncercat s o ptrund analitic, realitatea poftei trupeti i apare asemenea unui ghem hiperdens, ne-decompozabil, refractar oricror pretenii ale raionalitii discursive. Atunci cnd se instaleaz, ea nu st la discuii: i revendic brutal prioritatea ontologic n faa ipocrit-ubredelor noastre structuri cognitive ori axiologice. Iar dac primete s se retrag provizoriu -, o face pentru a da satisfacie suratelor aflate n imediata vecintate la baza piramidei necesitilor: nevoia de28

securitate, de adaptare, de integrare n corpul societal. ntruct urmrete s tmduiasc i nu pur i simplu s o justifice, perspectiva teologic este singura n msur s ne furnizeze informaii cu privire la alctuirea intern a poftei trupeti. Asemenea metodelor moderne de investigare (rezonana magnetic), ochiul teologic va deslui n cuprinsul ei un nucleu ontologic (determinarea genital) nvemntat ntr-un vast i sofisticat repertoriu cultural, n sensul cel mai larg al termenului. Determinarea genital este una dintre peceile Cderii, pe care numai moartea i nvierea n Hristos o vor putea terge definitiv. Ea i pstreaz rareori caracterul ingenuu . Aa cum o cunoatem din experiena cotidian, genitalitatea se mbrac, aglutineaz n jurul ei o ntreag urzeal de scenarii n care se prind resursele trupeti i sufleteti. Dac nu sunt fixate ferm pe orbita unei alte intenionaliti, capacitatea de a dori, energia, atenia, interesul, imaginaia cad rnd pe rnd n mreaja poftei, care le impune regimul ei propriu. Sexul devine astfel locul geometric al unor uriae resurse captive. Ca un burete, alctuit din semnificaii, sugestii i referine sexuale. Nu avem de fcut altceva dect s strngem uor acest burete, s i tundem ramificaiile capilare i viaa noastr va fi pe dat inundat de un izvor de prospeime. Deconstrucia poftei trupeti nu este aadar sinonim cu anihilarea sexualitii, un fel de castrare progresiv. Are loc mai degrab o degajare i reinvestire a resurselor, o renovare a sistemului gravitaional intern al personalitii. Zonele de interes, de intensitate ale vieii cotidiene sunt translatate n regitrii mai subiri, mai inapareni ai experienei. Acetia nu au ns nimic de a face cu emoiile profunde, vecine cu nalta intelecie, n accepiunea ceoas ce le-o atribuie paradigma new-age. Nu sunt zonele psihismului abisal, n tot cazul nu cele frecventate n maniera tantric ori psihanalitic. In primul rnd, se urmrete schimbarea de facto a traseului dorinei: din registrul egoist al corporalitii fiziologice n cel al relaiei personale, mai nti. Apoi, n perspectiva unei corporaliti bisericeti. Din vreau pentru trupul meu ctre vreau pentru tine. Apoi te vreau pentru Biseric, ceea ce este sinonim cu te vreau pentru venicie, de data aceasta ns nu doar ca figur de stil, ci n nelesul cel mai obiectiv, mai concret, mai pragmatic cu putin. Privit ca umbr i chip (dar i piatr de poticnire) al extazului personal, extazul trupesc i pierde aura de idol atotputernic al vieii intime. Prin fora Tainei, el se aaz, mai mult sau mai puin cuminte n cmpul unei motivaii i mai elementare, care interpeleaz misterul existenei de o manier i mai incisiv: dorul fpturii dup Creatorul ei. Dou sunt implicaiile fenomenologice asupra crora vom ndrzni s struim: tandreea i desptimirea.29

19. Tandreea Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Simplificnd lucrurile, principalele energii care sufl n pnzele sexualitii omeneti sunt fora elementar a instinctului i efervescena sentimentelor. La acestea dou, cei mai muli dintre noi s-ar grbi s adauge o a treia: iubirea. Totui, raporturile dintre iubire i sexualitate sunt mai puin elucidate i mai paradoxale dect ar putea s par la o prim lectur. Mai nti, este tiut c iubirea dintre brbat i femeie se poate foarte bine dispensa de sexualitate. O face rareaori ns, n sperana c prin sexualitate va putea s druiasc i s primeasc mai mult. Constat apoi post factum c a primit i druit ntr-adevr mult, dar, ca s spunem aa, nimic n plus. Mult, n ceea ce privete resorturile (musculatura) vieii i a existenei naturale. Nimic esenial ns, n raport cu faptul metafizic i metapsihic al iubirii. Ceea ce rmne de aici nainte este exigena categoric a fidelitii, mpreunagestionare a ptimirii sexuale, i cutarea anxioas a sensului tuturor acestora. Cretinul are ns ansa fabuloas ca existenta sa s fie temeluit n Dumnezeu, n Iubirea nsi. Chiar dac nu demareaz n viaa de cuplu cu alonja unei mari iubiri, el i cultiv totui premisele n primul rnd prin faptul c nu o confund nici cu genitalitatea, nici cu sentimetele aferente. Cretinul pstreaz tcerea n acel spaiu al relaiei pe care romanticul se nghesuie s-1 decoreze cu artefactele sale sentimentale. Rezultatul? Romanticul a consumat experiena i a prsit demult camera bazarului sentimental, iar cretinul abia ncepe s ntrezreasc vlstarul iubirii, care crete fr tirea lui, asemenea vrejului lui lona. n vreme ce prin mila lui Dumnezeu buna nelegere sufleteasc i trupeasc se petrec, au loc (funcioneaz, cu alte cuvinte), mai mult-ul i altceva-ul i vin de acolo de unde se atepta mai puin: o nou specie de iubire i face apariia, pe acel trm al inimii pe care nelegerea profund a propriei persoane i a rosturilor lumii l-au deselenit n prealabil: Tandreea. i iat cum, acolo unde s-ar prea c este patria tihnei i a deliciilor conjugalitii , o nou stihie intr delicat, dar ferm, n scen. Ivit din suferin i smerenie, puin la fptur, cu hainele rupte i prfuite, aceast stpn ntoars dup o lung cltorie ridic brusc fora cognitiv a unirii conjugale la cote absolut bulversante. Pn acolo nct este cu putin ca, la un moment dat, aceasta s se degajeze de constrngerea literei sexualitii i s funcioneze n30

alb. Tandreea este un cuvnt asupra cruia trebuie s ne aplecm cu foarte mare atenie dintr-un motiv precis: i pstreaz netirbit proprietatea. Dumnezeu a pstrat cuvntul acesta n chip miraculos, ca pe cei apte tineri din Efes, pentru a da mrturie la acest sfrit al veacurilor de halul n care am ajuns s-i dezintegrm semantic suratele (iubire i dragoste). Tandreea este o specie a iubirii i a dorinei care transcende orice determinare, de orice natur ar fi ea. nti de toate, este perfect gratuit. Se livreaz solar i este capabil s strbat nentinat coninuturile cele mai dense i mai opace ale universului creat, precipitatele nemerniciei, ale prostiei i ale cruzimii omeneti. Singur poate fi fcut responsabil de acele cuvinte nfricoate i de neneles ale Mntuitorului: Printe, iart-i, c nu tiu ce fac!. Cum se justific apariia tandreei n perimetrul conjugalitii mbisericite? Rspunsul este ct se poate de simplu: tandreea este chiar sensul iubirii conjugale. Aceast fraz poate provoca unora o contracie abdominal, altora cel mult un zmbet condescendent. Cunosctorii ns vor deslui pe dat provocarea major ce o conine. Atunci cnd nu o confundm inocent ori interesat cu oarecare specie de sentimentalitate, tandreea incomodeaz la culme sexualitatea co-mun. O rstignete. Nu trebuie neles c sexualitii nu-i priete s fie rstignit, ci mai degrab c ntreaga afacere nu relaxeaz, ci scoate din ni obinuinele domestice. Proprie sexualitii este imaginea conchistadorului care avanseaz pe terra incognita clare pe un armsar, mbrcat n armur i narmat pn n dini, ori, n etapa urmtoare, aezat la umbr pe terasa luxosului palat conjugal, fiind servit cu acele bunti asupra crora se simte pe veci stpn i proprietar. Imaginii conchistadorului, tandreea i opune icoana apostolului care umbl din cetate n cetate nici traist i nici toiag purtnd, ci tuturor vestind, retrgnduse la nevoie cu discreie i scuturndu-i tlpile atunci cnd nu este dorit i recunoscut. Cum pot vieui aadar acetia doi, conchistadorul i apostolul, n perimetrul mprtesc al unirii conjugale? Dac nu putem obiectiva fericita beie lucid a iubirii, structura determinrii sexuale parcurge n schimb o serie de mutaii care ies la iveal (evident cu discreie), mrturisind sporirea duhovniceasc a celor doi. Pe msur ce poftei trupeti i sunt smulse rnd pe rnd mtile idolatre, acestea capt, pe zi ce trece, un caracter benign, fiind pus la locul ei, pe care i 1-a hrzit Dumnezeu. Conchistadorul ngenuncheaz naintea apostolului. Nu se transform ns n soldel de plumb pe care cucernicia mirean l aaz n debara ori pe policioar. Sexualitatea conjugal nu este doar legitim, ci i necesar n marea majoritate a cazurilor. Cel puin atta31

timp ct soii se afl pe cale. Ea este martor incomod al propriei imagini de sine i leac al unui neam ntreg de beteuguri i derive ale evlaviei (cum ar fi trufia ori mpietrirea, pe care abstinena nclin mai degrab s le mputerniceasc). In retortele intestine ale tainei conjugale are loc un proces alchimic. Pofta se smerete n faa tandreei, iar aceasta din urm nvluie pofta cu un aer protector, nemailsnd loc satanei! Ambele au de ctigat din aceast ngemnare: pofta i afl n sfrit hrana care s-i in de sa, sensul i mplinirea, iar iubirea extrage n permanen din ghemul ontologic al poftei materie prim pentru zidirea fpturii celei noi. Concreteea poftei indic n permanen ct de concret trebuie s fie relaia cu Dumnezeu. Pe msur ce se ofer mai adnc circuitului rugciunii (network dumnezeiesc noi nine i unii pe alii), cei doi devin actanti ntr-un mister al tranzitivitii valorilor. Frumuseea i binele pe care fiecare le caut i le ntmpin n mbriarea partenerului se arat ca avnd izvorul ntr-o realitate situat dincolo de partener. Cu alte cuvinte, valorile circul, nu sunt stocate n fptura partenerului. Moment de o importan covritoare: iubirea zboar ca o pasre din colivia posesivitii egoiste a egoismului n doi redutabil form de idolatrie. Se universalizeaz, devine solar, a toat lumea i pentru toat lumea. Acest fapt nu anuleaz caracterul exclusiv al relaiei conjugale, unicitatea ei absolut. Aa cum spunea Printele Stniloae, prin iubirea reciproc cele dou persoane i descoper o valoare i o frumusee pe care altfel n-ar fi putut-o descoperi. Mai mult, descoper toate acestea ntr-un mod unic, modul n care persoana celuilalt redacteaz a-ceast frumusee i acest bine. Dac stau fa n fa cu un om, ca Tu al meu, dac-i adresez cuvntul fundamental Eu-Tu, acest om nu este un lucru printre alte lucruri i nu este alctuit din lucruri. Acest om nu este El sau Ea, limitat de un alt Eu sau Ea, adic un punct nscris pe reeaua universal de timp i spaiu [...], ci este Tu i umple orizontul ntreg. Nu pentru c n-ar mai exista nimic n afar de el, ci pentru c toate celelalte triesc n lumina lui (subl. n.). Afirmam ceva mai sus c, atunci cnd nu o confundm cu oarecare sentimentalitate, tandreea incomodeaz sexualitatea comun, o canalizeaz n direcia crucii. Cuvntul crucii ns este sminteal (scandal) pentru iudei (fariseismul mic burghez) i nebunie (absurditate, nonsens) pentru elini (admiratorii de pe tu ai domeniului spiritualitii). Din nefericire, aceste dou categorii (aflate de altfel ntr-o coniven secret) au dobndit n zilele noastre o pondere fr precedent, avnd tendina, dac nu s substituie, n tot cazul s aglomereze turma cea mic. i pentru c aceti oameni in la mare pre conceptul de iubire duhovniceasc i pentru c refuzul crucii a cscat ntre concept i realitate o prpastie cu neputin de surmontat, soluia la ndemn32

este mimarea tandreei, farirea ei. Att de mult ne-am deprins a tri i a respira atmosfera toxic a minciunii, nct chiar pentru cineva care a apucat cu ndejde coarnele plugului duhovnicesc este greu s deslueasc, n noianul sentimentelor i al pietii individuale, aurul curat al adevratei iubiri. ntruct iubirea este greu de prins n colimatorul discernmntului, Tradiia Bisericii i-a statornicit un tovar pe potriv: desptimirea. n viziunea Prinilor, ntre cele dou exist o paradoxal relaie de rudenie; astfel, desptimirea este maic, dar i fiic a iubirii, cale de acces la iubire, dar i criteriu de validare a ei. 20. Desptimirea Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea De multe ori numim iubire ceea ce nu este dect rodare a mecanismelor relaionale. Cea mai rspndit form de patologie a conjugalitii este acel consens prin care fiecare i triete alturi de cellalt propriul egoism dnd iluzia unui mpreun care de fapt este alturarea a dou monologuri. Iubire, n acest caz, se traduce prin cellalt rspunde nevoilor mele. Pentru cuplul cretin, deconstrucia poftei trupeti presupune nu doar demitologizarea ei, ci deopotriv mutarea centrului de greutate al existenei, a interesului, a locului unde suntem mai mult i de fapt prezeni n fluxul existenei cotidiene. Dinspre poft, spre relaie, spre iubire: acest transfer se ntinde pe toata durata vieii, de cele mai multe ori n doze infinitezimale. Principalul este ca el s aib totui loc. n afar de iubire, despre care am vzut ct de uor poate fi falsificat, soii mai au aadar la ndemn un reper aparent mai prozaic: gradul de libertate fa de pofta trupeasc. Evoluia acestuia nu poate fi cuantificat. n ciuda acestui fapt, ea este evident pentru acei cretini care i iau n serios opiunea. Cu meniunea c nu poate fi vorba nicidecum de libertate absolut, am putea sugera un traseu evolutiv. De la indefinitul fuzionai, aa cum ni-1 imaginm la cuplul aflat n perioada de miere, pe cerul relaiei se aprind ncet-ncet lumintori care structureaz i difereniaz regitrii experienei. Disciplina pe care o imprim agenda bisericeasc i ferete pe cei doi de nclinaia spre abuz, i prin aceasta conserv datele psiho-somatice (prospeimea, cheful, bujorii n obrjori).33

In acelai timp, n deplin continuitate (conectare) cu Euharistia, practica rugciunii i a meditaiei devin motivante n sine, pe zi ce trece mai capabile s ne cucereasc interesul i dorina. Pe msur ce vieuirea conjugal primete s se integreze n cea ecclesial, satisfaciile ecclesialitii, comparate cu cele ale unei conjugaliti considerate n sine, se dovedesc satisfacii ale ntregului n balan cu cele ale prii. Doar c, nefiind condiionate n nici un fel, ele trebuie n permanen ateptate, cu trezvia cu care sluga este chemat s i atepte stpnul n parabola evanghelic. Tocmai n spiritul acestei receptiviti duhovniceti, unele cupluri prefer s realoce o parte din resursele aferente actului trupesc. Exerciiul abstinenei, necesar i prescris de ctre pravil, se transform astfel n nego bun. La aceasta se adaug parcurgerea vrstelor biologice i sufleteti, a cror succesiune sugereaz prin ea nsi sensul sexualitii. n acest orizont, libertatea fa de poft se profileaz n final nu ca incapacitate de a face dragoste, ci dimpotriv, ca o binecuvntat capacitate de a face dragoste atunci cnd i dac soii voiesc s o fac. Fr s fie aadar sub stpnirea tiranic a poftei, fr s i pretind mai mult dect poate ea oferi vieii omeneti. 21. n afara Bisericii (1) Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea C tot cel ce va voi s-i scape sufletul, l va pierde. (Mc. 8,35) Relaia de cuplu n afara Bisericii nseamn fie c cei doi nu au primit Taina Cununiei, fie au primit-o, dar prin pcat o fac inoperant . Pentru cei aflai n aceast situaie sexul constituie un domeniu privat. Un bun individual de care se simt ndreptii s fac uz dup bunul plac. Domeniu privat nu nseamn att intimitate i pudoare, ct mai ales faptul c nimeni nu are dreptul s emit cu privire la el judeci sau reglementri. Am putea crede c programul liber garanteaz perechilor desctuate de constrngerile etice o bogat diversitate de moduri ale tririi i experienei, n deplin libertate ns, oamenii fac cu toii aceleai gesturi stereotipe. Merg pe acelai drum prestabilit i ajung s constate, mai devreme sau mai trziu, c pasiunea are limitele ei, iar satisfacia erotic n chiar momentele de vrf, este insuficient. n absena sensului, a unei perspective autentice, orizontul de ateptri se ngusteaz pn la o durat determinat n care omul consider s consume34

experiena sexual. n aceste condiii el va ncerca s amelioreze distana dintre ateptarea sa indefinit i satisfacie, dezvoltnd o adevrat civilizaie a acomodrii cu eecul i va face acest lucru aplecndu-se asupra detaliilor vieii trupeti, investind n aceste detalii. Aceast atitudine este asemenea deschiderii cutiei Pandorei de unde nu vor ntrzia s ias deliciile, fanteziile, obsesiile, perversiunile i, n urma acestora, ontcind, acea resemnare conjugal: un soi de conservare la rece ori la sare a dorinei, un soi de anestezie, de maturare sub pre a angoasei existeniale. Consecina imediat este frmiarea capacitii de a dori a eros-ului n mici pofte, regizate n secvene aleatorii: o poziie, un mic ritual, un aranjament ambiental etc. Toate acestea promind s garanteze satisfacia; n fond nefcnd altceva dect s stoarc lmia. n afara Bisericii, iubirea omeneasc e captiv n perimetrul stereotip i entropie al naturii czute. Dorina rmne o flacr care i arde propriile resurse. Nefiind conectat la fluxul eros-ului duhovnicesc, i mimeaz ntr-un fel incandescena, fr s participe la ea. Satisfacia este ns o realitate complex, greu definibil. Mai precis: o stare care deriv din capacitatea noastr de a recepta bogia i complexitatea unei realiti. Cere deci un efort prealabil. Este o iluzie s credem c o putem obine pe calea facilitii. n sensul acesta satisfacia i confortul sunt noiuni care se exclud reciproc. De fiecare dat cnd suntem nelai ni se ofer, n schimbul bogiei specifice calitii, realiti reduse la cteva trsturi ngroate care nu cer un efort deosebit de receptare ntruct ip. Nu putem degusta n orice condiii buchetul extraordinar al unui vin nobil. Dar dac izbutim, satisfacia este fr ndoial incomparabil mai mare dect a unui beiv care d de duc un ciocan de spirt. Mecanismul perversiunii presupune, pe de o parte, folosirea n mod abuziv a resurselor (sexul peste fire), iar pe de alt parte, investirea n viaa sexual a unor resurse care prin construcie sunt destinate altor scopuri. Exempul cel mai flagrant este facultatea imaginaiei. In mod normal, imaginaia este destinat calculului proiectiv pus n slujba creativitii. Prost investit, ea se blocheaz n fantezii. Prins n angoasa insatisfaciei, omul contemporan ncarc orice domeniu posibil al vieii cotidiene cu nelipsitele conotaii sexuale. ncercnd s mprospteze energiile sectuite prin aportul unor resurse exterioare, vrea s transforme totul n prilej pentru sex. Cultura i arta, reclamele, activitatea profesionala etc. sunt toate cutate la prezumtivul lor efect afrodisiac. O ncercare disperat de a trezi dorina amorit n urma abuzurilor. Dorina omului poate fi captat mecherete prin diferite artificii. Nu poate fi ntreinut ns, pe termen lung; mai precis, calitatea ei. Perversiunea nu aduce35

niciodat cu adevrat satisfacie, ci exalt cel mult unul sau altul din parametrii satisfaciei. De regul, intensitatea excitaiei aa cum vinul contrafcut exalt tria n detrimentul buchetului. Ca o concluzie, investit n detaliile vieii sexuale, dorina vireaz ctre cele de jos. Se ngroap, practic, devine autist, scormonete pn la epuizare ntrun loc n care a uitat ceea ce cuta i n care oricum nu poate gsi, chiar dac i-ar a-duce aminte. 22. Pcatul lui Onan Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea Exist un interes particular pe care teologii contemporani l acord unui subiect ajuns n ultimul timp nelipsit din agenda oricrei ntlniri la vrf dintre discursul bisericesc i cel secular: bio-etica. Preocupri dintre cele mai diverse i oarecum neateptate i fac pe responsabilii Tradiiei s iscodeasc ngrijorat noile achiziii ale tehnologiilor genetice. Propensiunea noastr moral se simte astfel invitat s-i dezlnuie vehementele ntr-un spaiu de stringent noutate, ce reclam grabnice elaborri etico-teologice. Paradoxal ns, n tot acest timp se tace chitic (ori cu vagi aluzii ocolitoare) cu privire la un fenomen care a ieit demult dintre copertele tratatelor de etic, invadnd practic viaa cotidian. Ba mai mult, am putea spune, producnd deja metastaze generalizate: contracepia. Ciudenia este c grija pentru formarea i destinul embrionului (vezi interminabilele discuii privitoare la clonare, celulele su, fecundarea in vitro etc.) se ferete obstinat s-i ia n discuie premisa elementar, anume dac evenimentul numit embrion are sau nu totui loc. Privit din unghiul specific al atmosferei bisericeti, chestiunea este i mai puin nostim. Dei canoanele stipuleaz explicit ndeprtarea de la comuniune (afurisirea) a celor ce practic anticoncepia, un fel de acord tacit s-a instalat ntre clerici i ponderea statistic a laicatului astfel ca cei dinti s nu le spun credincioilor despre contracepie, iar cei din urm s nu ntrebe. Motivul real al acestei situaii este urmtorul: n momentul n care o mare parte din clerici ar nceta s-i mint frumos enoriaii, exist riscul ca numrul contribuabililor s diminueze sever, cu consecine nu doar economice, ci i de imagine. Marul triumfal al Ortodoxiei naionale s-ar vedea redus astfel la adevratele lui dimensiuni, precizate de Mntuitorul nsui, acelea de turm mic36

De ce ns atta nverunare mpotriva unui comportament care n vocabularul sexualitii contemporane a devenit aproape sinonim cu bunul sim? Asta n condiiile n care a face toi copiii este privit ca o adevrat enormitate Ne place sau nu, avem de-a face cu o nverunare care este a lui Dumnezeu nsui, fapt dovedit de capitolul 38 din cartea Facerii. naintea altor consideraii, trebuie s remarcm situarea neobinuit a istorisirii numit Iuda i Tamar n miezul unei alte relatri, de mult mai mare anvergur, i cu care, aparent, nu are nici n clin nici n mnec. Ce anume 1-a motivat pe autorul crii Facerii s curme firul epic al dramei lui Iosif i a frailor si, pentru a insera acest episod pe care, dac l-am numi prozaic ar nsemna c folosim un eufemism? Dar s consemnm mai nti faptele: Apoi Iuda a luat pentru Ir, ntiul nscut al su, o femeie cu numele Tamar. Dar Ir, ntiul nscut al lui Iuda, a fost ru naintea Domnului i de aceea l-a omort Domnul. Atunci a zis Iuda ctre Onan: Intr la femeia fratelui tu, nsoar-te cu ea, n puterea leviratului, i ridic urmai fratelui tu!. tiind ns Onan c nu vor fi urmaii ai lui, cnd intr la femeia fratelui su el vrs smna jos, ca s nu ridice urmai fratelui su. Ceea ce fcea el era ru naintea lui Dumnezeu i 1-a omort i pe acesta. Ce fcea aadar Onan? Contrar unei confuzii adnc i voit nrdcinate, Onan nu se masturba, ci practica una dintre cele mai rudimentare metode contraceptive, pe care specialitii contemporani o numesc cu emfaz coitus interruptus. C Dumnezeu dezaprob acest comportament rmne scris negru pe alb i nimeni nu o va putea contesta n vecii vecilor. Motivul pentru care contracepia este un ru naintea lui Dumnezeu rmne ns, pentru moment, ascuns. Evident, exist un argument uor de invocat i bun la toate: contracepia este mpotriva firii. Nu trebuie s uitm ns c multe din cele omeneti sunt mpotriva firii (ori n rsprul ei) i nu toate sunt n mod necesar rele naintea lui Dumnezeu. Altul trebuie s fie adevratul motiv, incomparabil mai greu, mai bogat n semnificaii. tiind ns Onan c nu vor fi urmaii ai lui aceast formulare izbitor de paradoxal opereaz n fapt o deschidere incisiv ctre misterul abisal al genealogiei omeneti. n continuarea cap. 38 al Facerii, Iuda i promite Tamarei s o dea de soie ultimului su nscut, ela. i calc apoi promisiunea, fapt ce o impinge pe aceasta s fure smna cea binecuvntat, fcnd uz de o salvatoare i dumnezeiasc iretenie. Dup acest pasager i insignifiant episod al Vechiului Testament, numele Tamarei apare de data aceasta n versetul al treilea din primul capitol al Noului Testament, Cartea neamului lui Iisus Hristos, zmislirea, numele i naterea: Cartea neamului lui Iisus Hristos, fiul lui David, fiul lui Avraam. Avraam a nscut pe Isaac; Isaac a nscut pe Iacov; Iacov a nscut pe Iuda i pe fraii lui;37

Iuda a nscut pe Fares i pe Zara, din Tamar Lsnd la o parte faptul c Tamar i Rut sunt singurele femei care s-au nvrednicit s figureze alturi de Maria ntr-o genealogie preocupat de ascendena pe linie strict patern, adevrata revelaie o constituie importana covritoare a neamului care traverseaz smna omeneasc de-a lungul generaiilor. Intuiia fundamental a lui Onan este aceea c urmaii si biologici aveau s fie verigi ale neamului lui Iisus Hristos, cruia el alege s I se pun de-a curmeziul. mpotrivirea lui Onan intete, aadar, nu perpetuarea speciei omeneti, ci ntruparea Fiului lui Dumnezeu! n aceast perspectiv, contracepia, de orice natur ar fi ea, dobndete o dubl conotaie: stricarea firii pe de o parte, dar mai ales potrivnicie fa de voia lui Dumnezeu. Cea dinti i cea mai mare repercusiune pe care contracepia o are asupra firii este subminarea substratului fiziologic al sexualitii, cu o prim consecin, deteriorarea sever a calitii actului sexual. Este un adevr elementar asupra cruia se tace mlc: procesele energetice ce stau la baza fuziunii erotice se sprijin pe o infrastructur nu doar somatic (penis, vagin), ci i fiziologic. Perturbarea traseelor fiziologice, fie mecanic (prezervativ, sterilet), fie chimic sau de alt natur , va duce n scurt timp la o perturbare a mecanismelor energetice. Extazul se aplatizeaz, devine condamnat la statutul de simpl rutin, de orgasm. Partenerii nceteaz practic s simt cine tie ce mare lucru, iar dac dorina lor mascheaz pentru moment lipsa, pe termen lung nu va reui totui s o compenseze. Nici o protez nu va putea de aici inainte s nlocuiasc picioarele rupte ale sexualitii, atta timp ct cei doi nu-i vor pune problema tmduirii. Ct privete cellalt aspect al pcatului onaniei (cum l numete Pravila, n acord cu episodul biblic), omul nu poate s planifice iconomia lui Dumnezeu, ci doar s i se mpotriveasc. Femeia nu poate, aa cum afirm Olivier Clement, s-i controleze fertilitatea , ci doar cel mult s o reprime, iar tlcul acestui comportament nefiresc este unul singur: un nu rspicat voii lui Dumnezeu. 23. n afara Bisericii (2) Posted on 20 octombrie 2009 by admin din Sexualitatea-o privire din tinda Bisericii de monahul Daniel Cornea38

Printr-un asemenea diagnostic onanie i printr-o asemenea sentin oprirea de la Sfnta mprtanie Pravila nu se arat oare excesiv, la acest nceput de mileniu III? Greu e cuvntul acesta!, ne vine a spune. Cine poate s-l asculte?. Ar trebui s avem ns orgoliul minimal de a nu ne mini i de a nu accepta s fim minii cu privire la ipotetica noastr filiaie n raport cu o structur la care de multe ori aderm strict nominal, n virtutea apartenenei etnice i a cutumei Botezului. Biserica nu ne oblig s-i aparinem. La rndul nostru, de ce am avea pretenia ca Biserica s se aneantizeze pentru a ne ngloba opiunile contrare propriei ei Tradiii? n realitate, adevrata Biseric nu a fost niciodat perfect congruent cu forma ei instituional. Ceea ce Christos Yannaras observ cu o necrutoare luciditate: De multe ori, ceea ce numim Biseric este de fapt lume , iar ceea ce numim lume slluiete n chiar tinda Bisericii. n vechime, contracepia se preta unei grile de evaluare de tip virtute/cdere n pcat, ntruct cele care o practicau n mod curent erau doar prostituatele. Pentru contemporani ns, ea a devenit aproape un criteriu de validare a opiunii duhovniceti. Diferena ntre cei ce o practic i cei ce o refuz nu este diferena ntre cei ce ncalc nite prescripii i cei ce le respect, ci diferena dintre cei ce poart Crucea i cei ce i ntorc spatele. ntre cretini (nu neaprat buni) i cei nc aspirani la statutul de cretin (nu neaprat odioi). Ceea ce ridic acest comportament pn la statutul de criteriu de validare a credinei este diseminarea global i malign a mentalitii de tip new age. Pretutindeni ea se pricepe s mbrace cameleonic formele i culorile specifice, aa cum satan se mbrac n nger de lumin. n cazul nostru, ne confruntam cu o clon aproape perfect a Ortodoxiei, locuit ns de un duh strin. Cu alte cuvinte, un new age de coloratur cretin-ortodox. Crucea rmne singura n msur s diferenieze net adunarea dreptcredincioilor de massa simpatizanilor. Este vorba ns de crucea asumat n existena de zi cu zi, iar nu de cruce ca simbol ce suport exegeze rafinate, devoiuni fierbini, emoii profunde. ntru toate este new-age-ul cretin-ortodox asemenea Ortodoxiei: dogmele, slujbele, postul, icoanele, gesturile, emoiile chiar. Toate, pn la asumarea Crucii. Iar n cazul cretinilor cstorii, o pondere nsemnat a Crucii este naterea pruncilor. A tuturor pruncilor pe care Dumnezeu socotete de cuviin s i planifice, s i druiasc celor doi. Aici apele se despart: necretinii simpatizani prefer confortul planning-ului familial, iar cretinii rostesc nc o dat rspicat: Fac-se voia Ta,39

ncredinai c pe lng bun, drept i frumos, Dumnezeu este i un genial manager

40


Recommended