+ All Categories
Home > Documents > Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului”...

Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului”...

Date post: 06-Feb-2018
Category:
Upload: dangkhuong
View: 217 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
30
„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103 1 Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066-0103 Ştiinţă Tehnică Artă Recreaţie Tot ce-i mai bun, special pentru voi Secretar de redacţie Gabriela Vasile Colectiv de redacţie Stoica Mihaela Bianca, clasa a XII-a Topîrceanu Ana-Maria, clasa a XI-a Beia Răzvan, clasa a XI-a Tilică Laurenţiu, clasa a XII-a Profesor consultant Felicia Lăzăroiu Coordonator proiecte, programe educative şi extraşcolare Olguţa Spornic
Transcript
Page 1: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

1

Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066-0103

ŞtiinţăTehnică

Artă

RecreaţieTot ce-i mai bun, special pentru voi

Secretar de redacţieGabriela Vasile

Colectiv de redacţieStoica Mihaela Bianca, clasa a XII-aTopîrceanu Ana-Maria, clasa a XI-a

Beia Răzvan, clasa a XI-aTilică Laurenţiu, clasa a XII-a

Profesor consultantFelicia Lăzăroiu

Coordonator proiecte, programeeducative şi extraşcolare

Olguţa Spornic

Page 2: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

2

Ne-am străduit ca toaterevistele şcolare de până acum săfie „cu cap”; sperăm că acestnumăr le va întrece pe toate, dinmoment ce - de această dată -„capul” este chiar tema revistei!

Vă propunem articole interesante despreeficienţa gândirii şi dezvoltarea creativităţii, despretraseul întortocheat de la generarea unei idei pânăla transpunerea ei în practică, despre oameni careinventează viitorul.

Într-unul din numrrele viitoare alerevistei vom avea onoarea să vă prezentăm invenţiaromânească „DOT senzor enantioselectiv şiprocedeu de realizare a acestuia”, invenţiepremiată cu medalia de aur şi „Marele Premiu” dinpartea Asociaţiei Europene a Inventatorilor laSalonul de Invenţii de la Geneva din aprilie 2011.

Sperăm că exemplul inventatorilorRaluca-Ioana van Staden şi Jacobus Frederick vanStaden de la Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Electrochimie şi MaterieCondensată din Timoişoara va fi (măcar pentruunii dintre voi) un prim pas către o nobilăactivitate: INVENTICA.

Desigur, veţi găsi în acest număr alrevistei rubricile noastre permanente („Dacă nuştiaţi, aflaţi!”, „Jocuri logice”, „Pagina pentruinternauţi”, „Calendarul activităţilor şcolare”).

Vă mai oferim proverbe tematicecomentate şi un articol din care veţi afla căîncăpăţânarea este bună doar dacă eşti foarte sigurcă tu ai dreptate (ca Einstein) – altfel, este o mareprostie.

La secţiunea „arte” , nu rataţi „Portrete detineri în literatură” şi succinta prezentare a istorieiportretului în artele plastice.

Vă dorim lectură plăcută şi aşteptăm cunerăbdare părerile, sugestiile, criticile voastre.

Gabriela Vasile, bibliotecar

3 Despre invenţii şi prosperitate

5 Dacă nu ştiaţi, aflaţi!

6 Proverbe comentate

7 Jocuri logice: Pentru cei isteţi, o simplă joacă!

9 Pagina pentru internauţi

11 Jocuri logice – Răspunsuri

13 Fără cap, cu cap şi încăpăţânaţi

15 Anecdote cu oameni celebri

17 Începuturile filateliei: de la „Penny Black” la

„Capul de bour”

20 Portrete de tineri în literatură

23 Tăbliţele din Iordania

24 Arte plastice: portret, autoportret, caricatură

27 Concursul FotoART – aprilie 2011

29 Calendarul activităţilor şcolare, aprilie-mai 2011

Page 3: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

3

Motto: "Am inventat şi am lucrat pentru progresul omenirii" Henri Coandă

În toate timpurile, cunoaşterea a fost motoruldezvoltării societăţii umane; viaţa oamenilor s-aschimbat radical prin aplicarea celor mai noicuceriri ale ştiinţei şi tehnicii.

În secolul al XX-lea, descoperirile cele maiimportante în ştiinţa fundamentală sunt legate demicro şi macro Univers:

◘ Teoria Relativităţii şi fizica cuantică - AlbertEinstein, Max Planck, Niels Bohr (1905-1930);

◘ Teoria derivei continentelor - Alfred LotharWegener (1912);

◘ Teoria „Big-Bang” referitoare la apariţia şiexpansiunea Universului - George Gamow şiasistenţii săi Ralph Alpher şi Robert Herman(1940);

◘ Descoperirea acidului nucleic (ADN) careconţine instrucţiunile genetice ale oricăreifiinţe - Rosalind Franklin, James D. Watson,Francis Crick şi Maurice Wilkins (1953).

Privite la început cu neîncredere, multe invenţiiobţinute prin transpunerea în practică adescoperirilor ştiinţifice au devenit indispensabileomului modern (aparatele electrocasnice, mijloacelede transport, industria de divertisment, industriafarmaceutică şi cosmetică, aparatura medicală etc.).

În mod paradoxal, unele guverne acceptădezvoltarea de noi tehnologii care aduc prejudiciiomenirii: industria de armament şi alte industriipoluante, folosirea de aditivi alimentari periculoşiorganismului sau introducerea în consumulpopulaţiei a alimentelor modificate genetic şiinsuficient testate etc.

Menţionăm şi un alt paradox: actuala crizăeconomică a avut ca urmare reducerea fondurilorpentru cercetare, cu toate că ieşirea dintr-o perioadăde criză economică se poate petrece cel mai sigurprin descoperirea de noi resurse şi aplicarea detehnologii inovatoare.

Politica actuală a Uniunii Europene îndomeniul cercetării vizează dezvoltarea durabilă(satisfacerea nevoilor prezentului, fără acompromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a-şisatisface propriile nevoi).

Aplicarea acestei strategii are la bază:● cooperarea regională pe proiecte prioritare;● stimularea proiectelor de cercetare în parteneriatpublic-privat (PPP).

Ştiinţa şi tehnica în România de astăziRevista cu cel mai mare

prestigiu ştiinţific în spaţiulcultural românesc a fost timpde 60 de ani „Ştiinţă şiTehnică”; după ce şi-aîntrerupt apariţia la sfârşitulanului 2008, revista areînviat în aprilie 2011, sprebucuria fanilor lui AlexandruMironov, Cristian Român sauMarc Ulieru.

Iată ce scria Alexandru Mironov în revista dinaprilie despre dezvoltarea ştiinţei şi tehniciiromâneşti: „...în ciuda crizei (financiare, economice,de sistem) prin care trece ţara, cercetarea ştiinţificăromânească a ajuns, miraculos, la un punct critic, lao masă critică şi începe să iasă cu succes în lume.”

Prin punctarea câtorva exemple de cercetăriale unor români demni de laudă (Laurenţiu Popescu- descoperirea celulelor telocite şi stabilirea roluluilor în repararea ţesutului miocardic după infarct;Sorin Comoroşan - experimentarea interacţiuniidintre câmpul electromagnetic şi masa organică;colaborarea fizicienilor de la Măgurele cucercetătorii de la LHC etc.) se constată căcercetarea românească ţine încă pasul cu „lumeabună” a ştiinţei mondiale.

Salonul Internaţional de Invenţii – GenevaRomânia a participat la

cel de-al 39-lea Salon de Invenţii dela Geneva (6-10 aprilie 2011) cu 49de invenţii, dintre care 40 finanţatede Autoritatea Naţională pentruCercetare Ştiinţifică (ANCS) şi 9 deinstituţii sau persoane particulare.Evenimentul s-a desfăşurat subpatronajul Guvernului Elveţiei,oraşului Geneva şi Organizaţiei Mondiale pentruProprietate Intelectuală.

Page 4: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

4

Marele Premiu al evenimentului a revenit luiLouis Conzett, reprezentant al companiei Ayton dinElveţia; invenţia sa constă dintr-un sistem deelemente gonflabile sintetice pentru protecţialocuinţelor în caz de inundaţii.

Sistemul conferă rezistenţă şi este garantatpentru o înălţime de 4 metri.

Salonul Internaţional de Invenţii de la Geneva,recunoscut ca cel mai important eveniment anual îndomeniul inventicii, a premiat în anul 2011 pe cei 49de reprezentanţi ai României cu 49 de medalii (24 demedalii de aur, 18 de argint şi 7 de bronz); în plus,expozanţii români au obţinut şi 20 de premii specialesau diplome din partea unor firme sau instituţiiinternaţionale interesate de aplicarea invenţiilor.

Medalii acordate RomânieiInvenţiiexpuse Aur Argint Bronz

Premiispeciale

40 fonduriANCS

20 14 6 16

9alte

fonduri

4 4 1 4

49 24 18 7 20Menţionăm că invenţiile româneşti acoperă o

gamă largă de domenii: tehnică medicală, metode dereducere a poluării, tehnologii de obţinere ananomaterialor, mecatronică, agricultură etc.

Inventatorii sunt tot oameni ca noi?Da, inventatorii sunt tot oameni ca noi; oricine

poate fi inventator dacă deţine simultan următoarelecaracteristici personale:

● ştie să observe;● doreşte să îmbunătăţească;● şi-a exersat în timp abilitatea

de a gândi creativ şi eficient;● se informează permanent, alegându-şi cele mai

sigure (credibile) surse.Orice invenţie pleacă de la o idee „...dar

dacă?”; ea poate fi materializată doar dacăinventatorul are resurse financiare proprii sau omare putere de convingere asupra posibililorinvestitori. O investiţie este eficientă doar dacăcosturile implementării sunt mai mici decâtveniturile obţinute prin aplicarea ei. Invenţia aduceprosperitate inventatorului doar dacă acesta este unbun negociator.

Ai un proiect care poate schimba lumea?Poţi să-ţi verifici creativitatea implicându-te cu

„un proiect care poate schimba lumea” înprogramul filantropic internaţional „Rolex Awardsfor Enterprise” şi programul „Young Laureates”.

Programul RAE aşteaptă proiecte inovatoare,care să asigure progresul cunoaşterii şi bunăstăriiumane pe întreaga planetă.

Proiectele sunt grupate pe domeniile: ● ştiinţăşi medicină; ● tehnologie aplicată; ● explorare şidescoperire; ● mediul înconjurător; ● patrimoniucultural. Pot fi propuse şi proiecte orice domeniu deactivitate care contribuie la progresul cunoaşterii şibunăstării umane, care fac din planeta noastră unloc mai bun („making the world a better place”).

Candidaţii trebuie să demonstreze spiritantreprenorial şi să propună proiecte concise,originale, cu mare impact.

La această adresărolexawards.comcandidaţii trebuie săprezinte unele detaliidespre proiectele lor însesiune online de pre-înscrieri, până la data de 31 mai 2011; doarlucrările selectate juriu vor intra în concursul careva avea loc la începutul anului 2012.

Juriul va stabili doar cinci câştigători care vorprimi câte 100000 dolari (pentru demarareaproiectelor) şi câte un ceas Rolex. Încercaţi şi voi!

Dumitru Ionuţ, clasa a XII-a B

Page 5: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

5

►Deşi creierul umanreprezintă doar 2% dingreutatea corpului, elprimeşte 15% din debitulcardiac, 20% din consumultotal de oxigen şi 25% dintotalul glucozei din corp.

Creierul consumă mai multă energie decât orice altorgan, arzând până la o cincime din mâncareaînghiţită zilnic.

► În creierul unui om există un număr estimativ deo sută de miliarde de neuroni (celule nervoase),fiecare conectat la alte câteva mii asemenea lui; seestimează deci un număr de 150 de trilioane desinapse (conexiuni). Comenzile din creier sunttransmise sub forma impulsurilor electrice. Acesteimpulsuri se transmit cu mai mult de 400 km/h,generând energie electrică suficientă pentru aaprinde un bec.

►Creierul continuă să transmită impulsuri electricetimp de aproximativ 37 de ore după moarte.

►Capul unui om are 22 de oase. Craniul este formatdin 8 oase: osul frontal, două oase parietale, douăoase temporale, osul occipital (la ceafă), osuletmoid ascuns după nas şi osul sfenoid. Există şi 14oase faciale, dintre care cele mai importante suntmaxilarul (falca superioară) şi mandibula (falcainferioară).

►Creierul unui adult normal cântăreşte 1375grame. Creierul romancierului rus Turgenevcântarea 2021g, al lui Bismarck 1807g, iar creierulministrului francez, Léon Gambetta doar 1294g.

Ivan Turgheniev Otto von Bismarck Léon Gambetta 1818-1883 1815-1898 1838-1882

► Creierul elefantului cântăreşte 5000 g, iar albalenei 10000 g; Elefanţii pot comunica între ei ladistanţe de cel puţin 18 km, prin infrasunete.

►Dacă ţipi timp de 8 ani, 7 luni si 6 zile, o săproduci suficientă energie pentru a fierbe o ceaşcăde cafea. Este o energie alternativă total ineficientă.

►Persoanele dreptace trăiesc mai mult decât celestângace.

►Ochiul struţului este maimare decât creierul său.

►Steaua de mare nu are creier.

►În Antichitate au existat diverse păreri despresediul „sufletului” omenesc.- Aristotel era de părere că sufletul omului estelocalizat în inimă; rolul creierului ar fi fost doar dea răci sângele;- Democrit (inventatorul teoriei atomiste) consideracă „sufletul” este format din trei componente,localizate în trei părţi diferite ale organismuluiuman: ◘ intelectul, localizat în cap; ◘ emoţiile,localizate în inimă; ◘ poftele, localizate în zonaficatului.- Hippocrate, părintele medicinii, considera corectcă „…de la creier vin bucuriile şi deliciile,supărarea, spaimele, visele, grijile…”

►Anii 1990 au fost în Statele Unite ale Americii„decada creierului”; în această perioadă au fostfinanţate îndeosebi cercetări aprofundate privindanatomia şi funcţiile creierului.

►Corelaţia creier-calculator a născut noi tendinţeîn cercetare: ◘ utilizarea calculatoarelor pentru astudia creierul şi ◘ studierea modului în carecreierul efectuează operaţii de calcul.Neurologi ai Colegiului Universitar din Londra aureuşit să cartografieze, în premieră, sinapsele şi

funcţionarea celulelornervoase cerebrale.

Studiul s-a desfăşuratprin experimente peşoareci şi a avut ca

obiectiv central „fotografierea”conexiunilor din creier (prinimagistică de înaltă rezoluţie) şiaplicarea unui curent electric pefragmente de ţesut. Proiectul vaduce la înţelegerea felului în caresunt generate gândurile şi percepţiile în encefal darşi ce disfuncţii se produc în cazul unui atac cerebral.

Page 6: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

6

Proverbele şi zicătorile sunt depozitareleexperienţei de viaţă a multor generaţii.

Proverbele se remarcă în general prinurmătoarele caracteristici:

● conciziune – în cuvinte puţine sunt exprimateidei consistente;● au valoare de experienţă trăită şi recomandăo anumită conduită sau decizie în cazurisimilare;● sunt uşor de memorat – uneori au ritm şi rimătocmai pentru a uşura memorarea;● de multe ori sunt construite pe fond ironic(ironie fină sau dură).

Am ales câteva vorbe din bătrâni din ariasemantică a acestei reviste (capul omenesc) pentru ademonstra dacă ele se mai potrivesc sau nu în lumeacontemporană.

Întâi capul să gândească ş-apoi limba să vorbească.Este cu suguranţă un sfat bun, mai ales

pentru tinerii nerăbdători să se evidenţieze; dacăvrei să te asiguri că faci o bună impresie celor dinjur, judecă bine ce vrei să spui.

Dacă apuci să îndrugi prostii vei fi ironizatsau chiar dispreţuit de cei ce te ascultă!

Cap ai, minte ce-ţi mai trebuie?Această zicală se adresează ironic celor care

fac mereu boacăne şi nu sunt în stare să înveţe dinpropriile greşeli; cum astfel de oameni mai există(chiar prea mulţi!), zicala este încă viabilă.

Unde nu e cap, vai de picioareCapul face, capul trage.

Aceste două proverbe atenţionează că efectelepropriilor decizii trebuie corect evaluate; altfel,consecinţele asupra propriei persoane pot fi grave(„vai de picioare” sau „vai de cap” ).

Învăţătura dată rău se sparge în capul tău.Pot fi considerate două abordări ale zicalei:

◦ „orice învăţ are şi dezvăţ” (un îndemn derenunţare la acele obiceiuri neconforme cu igiena,etica, morala, buna-cuviinţă etc.). Chiar şidependenţa de ceva (ex: tutun, jocuri pe calculator,ciocolată etc.) se poate anula cu sprijinulpersoanelor dragi sau cu sprijinul unui psiholog.◦ „alege-ţi cu grijă idolii” (persoanele cu care aivrea să semeni); nu te lăsa impresionat de felul încare se comportă o persoană decât după ce teasiguri că este onestă, decentă, că nu are gânduriascunse şi nu este „certată cu legea”.

Un „idol” răuvoitor te va prinde în sfera luide influenţă şi-ţi va modela caracterul într-un sensnegativ; cu timpul, imprudenţa ta va fi plătită „cuvârf şi îndesat” (se va sparge-n capul tău). Foarteactual şi proverbul acesta!

Pe cap bun stă bine şi o căciulă ruptă.Ca valoare semantică, proverbul este similar cu

„nu haina-l face pe om”; este scuzată ovestimentaţie ponosită (dar curată!) dacă posesorulhainelor / căciulii este un „om cu cap”.

Proverbul este valabil şi astăzi, doar că, untânăr contemporan „cu cap” îşi va folosi mintea casă scape repede de hainele ponosite; în actualasocietate de consum, „ambalajul” vinde marfa, chiardacă mai important pentru cumpărător este ceea cese află sub ambalaj!

Cap fără griji numai la dovleac creşte.Proverbul face conexiunea semantică între

„cap” şi denumirea lui colocvială „dovleac”; sensuleste « nici un om „cu cap” nu este lipsit de grijilevieţii » sau « doar cine are un dovleac în loc de capnu-şi face griji din nimic ».

Corect şi foarte actual !

Mai bine cap de pisică decât coadă de leu.Proverbul poate fi asimilat cu „decât codaş la

oraş, mai bine-n satul meu fruntaş”; coada felineiuriaşe nu face cât capul unei pisicuţe, pentru că nuare minte.

În societatea actuală este mai preţuit omul cubani decât omul înţelept; pe termen lung proverbulîşi va recăpăta cu siguranţă valoarea!

Pe omul cinstit nici capul nu-l doare.Este vizată în proverb o calitate omenească

importantă: cinstea. Viaţa te forţează uneori să cauţicu disperare ieşirea dintr-o situaţie neplăcută, darnu este recomandabil să accepţi rezolvarea pe căinecinstite (calomnie, minciună, plagiat, furt,delapidare etc.); altfel, vei avea dureri de cap!

Peştele de la cap se-mpute.Acest proverb să-l memorezi pentru vremea

când vei conduce pe alţii. Tu trebuie să fii un bunexemplu pentru oamenii care îşi pun speranţa întine, altfel vei împrăştia în jur un miros „împuţit”.

Capul plecat, de sabie nu-i tăiat.Recunoaşte-ţi greşelile şi vei primi iertarea,

dar nu accepta umilinţa în faţa nimănui. Nu mai suntastăzi săbii deasupra capului, dar alte ameninţăriexistă!

Pârvu Valentin, clasa a XI-a A

Page 7: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

7

Jocuri ale minţii propuse de profesoara Mihaela Berindeanu şi bibliotecara Gabriela Vasile1 Prin alăturarea a două cuvinte, se va obţine un cuvânt nou. Completează casetele cu litere lipsă pentru ase îndeplini această cerinţă.

2. Care este valoarea numărului n dacă el satisface simultan următoarele inegalităţi:3 ≤ n ≤ 115 ≤ n ≤ 166 ≤ n ≤ 128 ≤ n ≤ 18

a). n = 11; b). n = { 8, 9,10,11}; c). n = 12; d). n = {9, 10}

3. Găseşte o regulă care se verifică pentru primele patru imagini şi apoi află numărul care lipseşte în cea de-a cincia figură:

2 2 9 3

3 6 1 10 6 6 3 15 7

2 5 5

4. Un biciclist pleacă din punctul A, merge în linie dreaptă spre nord 1 km, apoi schimbă direcţia spre est şiparcurge 2 km, după care merge iarăşi spre nord 2 km; ultimii 2 km îi parcurge spre est şi ajunge însfârşit la destinaţie, în punctul B. Prietenul său merge cu maşina în linie dreaptă din A în B, cu o viteză

CA

EI

PIN

AR

ICARORAL

ILAR

CANĂ

TARE

TATĂ

TURĂ

ABIL

PENSIE

AN

9

0

20 ?

0

Page 8: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

8

mai mare decât a biciclistului de 10 ori. De câte ori mai mic este timpul în care şoferul parcurge drumulde la A la B faţă de biciclist?

a). de 7 ori; b). de 13 ori; c). de 14 ori; d). de 33 de ori; e). de 2 ori.

5. a. Demonstrează geometric formula: ( )2 2 2 2 2 2 2a b c a b c ab ac bc+ + = + + + + +

b. Demonstrează inegalitatea 2 2 2a b c ab ac bc+ + ≥ + + , oricare ar fi , ,a b c ∈ .c. Formulează o problemă de geometrie aplicând inegalitatea de la punctul b.

6. Răspunde la următoarele întrebări:a. Un bac supraîncărcat se răstoarnă pe Dunăre, între România şi Bulgaria. Unde vor fi îngropaţi

supravieţuitorii?b. Imaginează-ţi că eşti pe malul Nilului şi împărăteasa Cleopatra te invită să înoţi alături de ea.

Apare şi un crocodil cu fălcile deschise, gata să vă înhaţe pe amândoi. Cum te salvezi?c. Ce apare o dată într-un minut, de două ori într-un moment şi niciodată în o sută de ani?d. Nu este nici sora mea, nu este nici fratele meu, şi totuşi este copilul părinţilor mei...Cine e?

7. Ce număr lipseşte?

8. Completează literele care lipsesc; dacă reuşeşti să completezi corect, citind literele puse de tine de ladreapta la stânga pe fiecare rând, îţi vei aduce aminte de vacanţa de Paşte.

991

11

5117

43

0

88

23

4521

45

18

??? 72

E

R

D

Î

A ARAP

TAD

APE T

A I

ZE I

S M

T

I

AC OL T

A Ţ I EN

Page 9: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

9

http://www.stiintasitehnica.comDacă doriţi informaţii clare şi credibile, vă

recomandăm această adresă. Puteţi alege ceea ce văinteresează din rubricile: Ştiri, Întrebări, Teste şiconcursuri, Ştiaţi că, Tehnologii, Inspector Gadgetsau Top 10.

Din rubrica „Ştiaţi că...” am aflat de exemplucă „Inventatorul de drept al becului nu esteamericanul Thomas Alva Edison. Becuri – maiprecis lămpi electrice Starr – existau cu aproximativ50 de ani înainte ca Edison să aplice pentru patent,în anul 1879. Inventatorul britanic Joseph Swan aprimit patentul pentru aceeaşi invenţie chiar cu unan mai înainte.”

Thomas Alva Edison Joseph Swan1847-1931 1828-1914

◄ Primele lămpielectrice:

stânga Swan(1878), dreaptaEdison (1879)

http://www.wired.com/wiredscience/2011/04/geology-photocontest/

La această adresă găsiţi rezultatele unuiconcurs de fotografii artistice cu tematică dindomeniul geologiei. Iată una superbă (benzi demagnetit şi hematit gri şi roşu, bogate în fier,formate în trecutul îndepărtat în Michigan).

http://www.stiintasitehnica.com/o-noua-tehnologie-poate-transforma-concomitent-caldura-i-lumina-solara-in-energie-utila_103.html Sursă: Gizmag

Aflaţi din această sursă despre o nouătehnologie care poate transforma concomitentcăldura şi lumina solară în energie utilă. A fostrealizat un echipament din polimeri prevăzut cucelule fotovoltaice (tuburi transparente prin carecurge un fluid uleios; fluidul preia căldura solară şipoate fi pompat în sistemul de încălzire al uneilocuinţe).

http://discovery.nasa.gov/messenger.cfmlLa această adresă puteţi afla date despre

misiunea Messenger, care îşi propune cunoaştereaplanetei Mercur; specialiştii sunt interesaţi să aflede ce este planeta atât de densă, care este istoriageologică a planetei, detalii asupra câmpuluimagnetic şi mai ales, care este natura materialuluireflectorizant (gheaţă?) de la poli.

◄ Pe suprafaţa planeteiMercur există dovezi ale unui

nivel ridicat de activitatevulcanică

10 aprilie 2011: fotografiacraterelor Bek (diametru: 32km) şi Lermontov (diametru:

166 km.) ▼

Page 10: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

10

http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/image_feature_1909.html

O tehnologie nouă pentru depunerea de straturiceramice foarte fine a fost realizată de curând cudispozitivul PS-PVD (Plasma Spray-Physical VaporDeposition): pudra ceramică este introdusă înflacără (plasmă la 10000 grade Celsius), setransformă în vapori şi în final se condensează înstraturi foarte fine la 5 metri distanţă de sursa deplasmă.

Dispozitivul PS-PVD la NASA Glenn ResearchCenter este unul dintre cele patru dispozitive deacest fel din lume şi este folosit la protejareamotoarelor de înaltă eficienţă.

Imagine de credit: NASA / Marvin G. Smith (InformationSystems Wyle LLC)

http://www.descopera.ro/dnews/7921192-bio-lampile-stradale-vor-transforma-smogul-in-combustibil

Inginerul maghiar Peter Horvath a inventat„bio-lampa”, un dispozitiv care preia din atmosferădioxidul de carbon şi îl descompune în oxigen şicombustibil.

Bio-lampa este un felinar ecologic care îşiprocură singur energia de la soare; într-un lăcaşspecial, un amestec de alge şi apă transformăsmogul în oxigen; în plus, algele se transformă înbiomasă care poate fi dirijată prin tuburi subteraneşi transformată în combustibil „bio” pentru vehiculeecologice.

http://www.nsf.gov/news/news_summ.jsp?cntn_id=118395&WT.mc_id=USNSF_51&WT.mc_ev=click

Societatea Americană de Meteorologie (AMS) aanunţat că există posibilitatea emiterii de avertizăripentru asigurarea împotriva fluxurilor solareputernice cu 1-4 zile înaintea producerii lor.

Oamenii de ştiinţă au întocmit un model eficientde predicţie a zonelor ce pot fi afectate de ejecţiilede plasmă solară existând astfel posibilitatea uneiatenţii sporite pentru protejarea aparaturiielectronice din spaţiu (sateliţi), din atmosferă(aviaţie) şi de la sol (ex: detectoare şi senzori caredirijează fluxul în marile conducte de petrol).

http://ufos.about.com/http://www.descopera.ro/maratoanele-descopera/descopera-extraterestrii-dintre-noi/7733176-serviciile-secrete-si-extraterestrii-povestea-unor-relatii-nerecunoscute

Presa a luat în dezbaterepe toate canalele dezvăluirilede documente FBI („Vault”)referitoare la extratereştrii îngeneral şi la cazul „Roswell”

în special. S-a dat publicităţiiun memoriu din 22 martie1950 al agentului specialHottel Guy. Dacă văinteresează acest subiect,accesaţi adresele indicate;poate veţi afla astfel dacăexistă sau nu printre noiextratereştrii!

Aliens (Alabama, 2008) ►

Page 11: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

11

1.

2. Varianta b).3 5 6 8 11 12 16 18

3. Observaţi că :6 * 2 – 3 = 9; 2 * 1 – 2 = 0; 6 * 5 – 10 = 20; 3 * 3 – 9 = 0În ultima figură avem: 7 * 5 – 15 = 20

2 km 2 km4. Întâi trebuie să desenaţi traseul celor două vehicule. B

Traseul biciclistului este de 1 + 2 + 2 + 2 = 7 km. 2 kmTraseul parcurs de şofer este de 5 km (ipotenuzatriunghiului cu catetele de 4 şi respectiv 3 km.).Viteza este egală cu raportul spaţiu/timp. 1 kmRaportul între timpul de parcurs al şoferului şi timpulde parcurs al biciclistului este: A

m m m

b b b

s v ts v t

= ×= × →

57

m m

b b

v tv t

= ×= ×

Ştim că raportul 10m

b

vv

= , deci105

7m

b

tt×= , adică

70 145

m

b

tt

= = Răspuns: Varianta c

5. a. Desenăm pătratul cu latura egală cu suma a trei segmente: a,b şi c.

a ac ab 2a

b bc 2b ab

c 2c bc ac

c b a

P O L S U S C A P

Page 12: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

12

Dacă în pătratul mare trasăm patru drepte ca în desenul de mai sus, paralele la distanţele a, b şi c, seformează nouă figuri geometrice: trei pătrate şi şase dreptunghiuri; calculăm ariile acestor figurigeometrice şi ajungem exact la formula cerută.

b. Amplificăm cu 2 cei doi membri ai inegalităţii şi apoi trecem termenii din membrul drept în membrulstâng;

2 2 22 2 2 2 2 2a b c ab ac bc+ + ≥ + +2 2 22 2 2 2 2 2 0a b c ab ac bc+ + − − − ≥

Desfăşurăm termenii astfel:2 22a ab b− + + 2 22a ac c− + + 2 22b bc c− + 0≥ adică:

( ) ( ) ( )2 2 2 0a b a c b c− + − + − ≥Ca suma pătratelor să fie zero trebuie:

000

a ba cb c

− =− =− =

Deci, pentru ca rezultatul să fie zero este necesar ca a b c= = .

c. Dăm următorul exemplu: suma ariilor celor trei pătrate din desenul de la punctul a este mai mare sauegală cu suma ariilor a trei dreptunghiuri diferite. Egalitatea acestor arii apare pentru paraleleechidistante, când a = b = c, caz în care pătratul mare este împărţit în nouă pătrate congruente.

6. Răspunsuri la întrebări:a. Supravieţuitorii trăiesc, slavă Domnului! Ei nu trebuie îngropaţi ci felicitaţi că au scăpat cu bine

de primejdie.b. Îmi imaginez că fiorosul crocodil se lasă speriat cu un „marşi de-aici!” sau „bâşti!” şi

Cleopatra, impresionată, îmi cade în braţe…ca-n filme…c. Litera „m”.d. Eu.

7. Trebuie să observi că suma numerelor înscrise în cele trei petale este 111.11 99 1 11143 17 51 11123 88 0 11145 45 21 111

+ + =+ + =+ + =+ + =

Pentru că: 111 18 72 21− − = ⇒ numărul lipsă este 21.

9. Literele ce trebuie puse sunt: VACANŢA DE PAŞTE

E V

R

D

Î

A

A T

N

C

A

E

A

C

E

Ş

P

D

Ţ

A

A

ARAP

ŢAD

APE T

A I

ZE I

S

OLA T

ŢN I E

M

T

I

Page 13: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

13

Grozav sau de groază? „Călăreţul fără cap”„Headless Horseman” sau „Călăreţul fără

cap” este un personaj fictiv al nuvelei „The Legendof Sleepy Hollow” (autor: scriitorul americanWashington Irving; data publicării: 1819).

Nuvela are drept sursă de inspiraţie legendadespre un mercenar german ce lupta pentru britaniciîn timpul Războiului de Independenţă american(1775-1783); deşi a fost decapitat şi înmormântat,trupul mercenarului (sau fantoma lui) continua săstrăbată călare, doar noaptea, prin ţinutul SleepyHollow, înspăimântând trecătorii.

Orice „om cu cap” ştie căfantomele sunt „impresii” sau„născociri” ale minţii; vădfantome doar acei oameni care selasă învinşi de propriile lor spaime.

Cinematografia a tras marifoloase din filmele „de groază”;cei ce vizionează doar acest gen defilme sunt oameni cu capul pe

umeri dar au cam prea puţină minte.Vizionarea în exces a filmelor care „te ţin cu

sufletul la gură” are efecte negative asupracomportamentului. Cinefilii bombardaţi cu imagini„tari” sunt stresaţi, nervoşi, au somnul neliniştit şisunt mai agresivi decât oamenii normali.

Sfântul mucenic Hristofor cu cap de câine

Sfântul Mucenic Hristofor - prăznuit în religiaortodoxă la data de 9 mai - , apare în iconografie cutrup de om şi cap de animal (câine sau oaie) sau cuchip omenesc, ducând pe o tipsie un cap de animal.Există multe legende despre chipul neomenesc alSfântului Hristofor: ●creştinii din Rusia şi Finlandaau păstrat legenda populară că sfântul, fiind unbărbat foarte evlavios dar mult prea frumos la chip,s-a rugat lui Dumnezeu să-i ia frumuseţea, temându-se că ar putea fi o sursă de ispite lumeşti; ●altesurse menţionează că Sfântul Hristofor era un soldatafrican, foarte înalt şi puternic, cu un cap urât (cesemăna a cap de câine) şi care nu putea vorbi

corect, dar după convertirea la creştinism, Hristofora primit de la Dumnezeu darul vorbirii.

Este cert că sfântul cu cap de câine nu era„câinos”, având un suflet blând şi iubitor de oameni.

Despre încăpăţânareUn om este taxat într-un mediu social ca fiind

„încăpăţânat” dacă stăruie să demonstreze ceva cucare cei din jur nu sunt de acord.

Termenul este folosit cel mai des în senspeiorativ, admonestând persoanele care nu pricep,se fac că nu pricep sau resping din start oricecontraargument. Încăpăţânarea izvorăşte de obiceidin sentimente antisociale (răzbunare, respingereaautorităţii) sau din anumite dificultăţi de exprimare(inabilitatea susţinerii unei conversaţii).

Dacă pentru persoanele fără discernământ(oameni cu boli psihice sau copiii mici)încăpăţânarea este scuzabilă, singura scuză a celorîncăpăţânaţi - în cazul oamenilor normali - ar fi caei, în final, să arate că dreptatea este de partea lor.

Istoria fizicii moderne începe cu AlbertEinstrein, poate cel mai „încăpăţânat” (în sensul de„perseverent pentru demonstrarea adevărului”); ela dat un nou curs ştiinţei prin Teoria RelativităţiiRestrânse (1905) şi Teoria Generală a Relativităţii(publicată în 1916). Pentru susţinerea teoriei sale,Albert Einstein a propus în 1916 trei teste, numiteulterior „testele clasice ale Teoriei Relativităţii”(precesia periheliului planetei Mercur; devierealuminii în dreptul unui corp ceresc masiv;deplasarea gravitaţională spre roşu a luminii) şitoate s-au verificat.

Negativul fotografiei făcutede Sir Arthur StanleyEddington în timpul eclipseitotale de soare din 29 mai1919 dovedeşte curbura razelor de lumină în dreptul unuicorp ceresc masiv

Fotografia de mai sus a fost prima mărturiematerială în sprijinul Teoriei relativităţii; teste şiexperimente ulterioare au reconfirmat-o.

Cea mai recentă reconfirmare a teoriei luiEinstein este experimentul Gravity Probe B (GP-B).

Page 14: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

14

GP-B a fost lansat în spaţiu la 20.04.2004 peorbită terestră cu trecere direct peste poli, la 642 kmaltitudine; culegerea de date a durat 16 luni, iarinterpretarea datelor s-a finalizat în aceastăprimăvară (anunţul oficial al NASA a fost publicatpe 04.05.2011).

Cu patru giroscoape ultra-performante, untelescop şi o stea-ghid (IM Pegasi), GP-B a trimisdate care au condus la măsurarea cu maximăprecizie a două efecte prezise de „încăpăţânatul”Einstein:1. Măsurarea efectul geodezic (măsurarea unghiuluide curbură a „urzelii” spaţio-temporale formată înjurul Pământului ca urmare a gravitaţiei planetare);

2. Măsurarea efectului Lense-Thirring (efectul deglisare a reţelei spaţio-temporale rezultat dinantrenarea în mişcarea de rotaţie planetară a reţeleispaţiu-timp); ca săînţelegem acest efect,ne putem imagina obilă grea (de fier) cese roteşte pe o placăunsă cu un strat grosde miere; bila(planeta) va antrena înmişcarea de rotaţie o

anumită cantitate de miere (reţeaua spaţio-temporală).

Cele patru giroscoape folosite în experiment,adevărate „bijuterii” ale tehnicii moderne, sunt de30 de milioane de ori mai precise decât orice altinstrument similar construit de om. Rotoarele sfericeşi carcasele lor sunt realizate din cuarţ topit(material extra-omogen), şlefuite cu precizie decâteva straturi atomice şi acoperite cu un stratsubţire de plumb şi niobiu.

Giroscoapele au asigurată o temperatură delucru apropiată de temperatura heliului lichid (4,2K, adică -268,9 0C), temperatură la care niobiuldevine supraconductor (opune rezistenţă zero lacurentul electric format prin mişcarea rotorului).

Giroscop: rotorul sferic şicarcasa

http://einstein.stanford.edu/.

Când giroscoapele se rotesc, se formează şi uncâmp magnetic a cărui axă este monitorizată cumagnetometre SQUID (Superconducting QUantumInterference Device).

Înclinaţia rotorului pe axa N-S a pus înevidenţă efectul geodezic (6,606 miliarcsecunde/anadică 0,0018 grade/an) iar înclinaţia de pe axa E-Va măsurat efectul Lense-Thirring (39miliarcsecunde/an, adică 0,000011 grade/an)

Înainte de a avea negativul fotografiei luiEddington, Einstein reuşise să-şi facă adepţi printrefizicienii fără prejudecăţi; cu timpul, chiar şiscepticii au considerat că Teoria Relativităţii „s-arputea” să aibă dreptate iar acum această teorie estedovedită pe mai multe căi. Rămâne pentru viitor dedemonstrat ultimul vis al lui Einstein, unificareaspaţio-temporală a celor patru forţe fundamentale.

Concluzia care se impune este simplă: „Dacăeşti sigur pe ceea ce ştii (ca Einstein), ai tot dreptulsă fii încăpăţânat; dacă nu, nu!

Pavel Teodor Alexandru, clasa a XII-a L1

Page 15: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

15

Tristan Bernard (1866-1947), un mareromancier şi dramaturg francez,călătorind cu un vas de croazieră, s-a destăinuit unui cunoscut:- Am iubit mereu cursele de cai. Dincâştigul de la pariuri mi-amcumpărat şapca asta; din ce-ampierdut la pariuri, aş fi putut să-mi

cumpăr multe vapoare, chiar o flotă întreagă!

Winston Churchill (1874-1965), mare om politic englez înperioada celui de-al DoileaRăzboi Mondial, avea prin 1960sănătatea şubrezită şi mergea rarîn Camera Comunelor.

Într-o zi, Churchill stătealiniştit pe o bancă în Cameră cânda auzit nişte confraţi politici mai tineri, vorbinddespre el:- Bietul de el…ştii, e cam dus cu sorcova, nu maipricepe nimic…

Churchill s-a întors spre ei, i-a ţintuit cuprivirea şi a replicat:- Da, şi se zice că babalâcul mai este şi surd deambele urechi…

„Îţi doresc toată fericirea pecare o meriţi!” asta i-a zis cinevamarelui gânditor francez Voltaire(1694-1778). El a replicat:

„Dacă fiecare ar avea doarfericirea pe care o merită, în jur ar fi

insuportabil de mulţi nefericiţi!”

Filosoful grec Socrate (470 î.Hr.-399 î.Hr.) a fost întrebat de cineva:- Tu înveţi oamenii să fie înţelepţi ?- Eu învăţ. Dacă spui doar atât estesuficient; este şi mai exact.

Compozitorul austriacFranz Schubert (1797-1828)era veşnic urmărit de creditoriisăi. Odată, şi-a agăţat pebalcon redingota cu buzunarelescoase în afară. Gestul a fostdestul de convingător; un timp,

a avut linişte, dar apoi...iar s-au repezit creditorii!

Actorul englez de comedieCharles Spencer Chaplin(1889-1977, pe numele descenă Charlie Chaplin),trecând odată prin Londra, avăzut reclama pentru unconcurs de sosii Chaplin.

Păstrându-şi anonimatul,s-a prezentat şi el la concurs,unde s-a plasat abia pe loculal 27-lea!

Văzând că semnareaTratatului de la Versailleseste precedată de consilii totmai restrânse - Consiliulcelor zece, Consiliul supremal celor cinci, Consiliul celorpatru şi, în sfârşit, Consiliulcelor trei mari puteri - ,dramaturgul englez GeorgeBernard Shaw (1856-1950) aexclamat:- Domnilor, parcă ar fi povestea celor zece negrimititei!

Poetul englez John Milton(1608-1674) era solicitat să ocupe oslujbă foarte bănoasă. Nevasta lui îlîndemna să primească postul, dar elnu şi nu!- Tu eşti femeie, vrei trăsură lascară, în schimb eu vreau să trăiescşi să mor cinstit!

În tinereţe, pecând lucra ca ajutorde redactor, luiMark Twain (1835-1910) îi reproşausuperiorii că ştirilesale nu sunt suficientde scurte. El şi-aînsuşit critica şi într-o zi a adus laredacţie această ştirelaconică: „Buffalo,11 februarie 1853.Fermierul Corney a aşezat lădiţa cu praf de puşcăpe cuptor. Văduva îndoliată s-a mutat la sora ei dinLektwon”.

Page 16: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

16

Odată, un autobuz a intrat în gardul caseiscriitorului englez Joseph Rudyard Kipling (1867-1936). Scriitorul a expediat proprietarului hoteluluide care aparţinea autobuzul o plângere. N-a primitînsă nici un răspuns. Atunci a mai trimis o scrisoare,dar rezultatul a fost acelaşi.

Revoltat, s-a dus la hotelpentru a-i cere socotealăproprietarului. Acesta l-aascultat calm, apoi a răspuns:– Domnule Kipling, am vândutprima scrisoare a dvs. pentrudouă lire, iar pe cea de-a douapentru şapte lire. Dacă îmi maiscrieţi o scrisoare, voi puteacompensa în întregime pagubape care v-am produs-o...

Academia Franceză arespins de mai multe orilucrările matematicianuluiEvariste Galois (1811-1832), motivând că sunt deneînţeles... „din cauzadorinţei exagerate aautorului de a se exprimaprea concis”. Mai târziu,aceeaşi instituţie apreciacă demonstraţiile luiGalois dispun de... „o

minunată claritate şi precizie”.

După execuţiacvintetului „Păstrăvul”de Schubert, pianistulgerman Max Reger(1873-1916) a primit dinpartea unui admirator uncoş plin cu păstrăvi.Pianistul i-a trimisadmiratorului o scrisoarede mulţumire în care,printre altele, pomenea căla concertul următor vreasă interpreteze „Menuetultaurului” de Haydn.

Industriaşul american Henry Ford (1863-1947)se străduia să treacă drept un mare filantrop. Odată,în ziarul editat de el, a apărut un titlu pe toată

pagina: „Ce să facem pentru omenirea caresuferă?”

Ziarul firmei concurente a dat cu promptitudineurmătorul răspuns:„Pentru Dumnezeu,Henry, mai pune câteun arc la scauneleautomobilelor tale!”.

O echipă de zidari lucra larepararea parterului unei casecumpărate de celebrul tenorEnrico Caruso (1873-1921).

Într-o zi, în timp cecântăreţul repeta câteva arii într-o cameră de la etajul I, seprezentă la el maistrul.- Doriţi să terminăm reparaţiileluna asta?,- Bineînţeles! - răspunde Caruso.

- Atunci nu mai cântaţi! Imediat ce începeţi săcântaţi, oamenii mei lasă treaba ca să vă asculte.Mai târziu Caruso a recunoscut că acesta a fost celmai frumos compliment care i s-a făcut vreodată...

Filosoful simatematicianul germanGottfried WilhelmLeibniz (1646-1716)era un om credincios.Pentru el, posibilitateade a scrie toatenumerele cu ajutorulsimbolurilor 0 şi 1, în

cadrul sistemului binar, constituia demonstraţiamatematică a creaţiei lumii din nimic: Dumnezeufiind 1, iar nimicul fiind 0.

Un discipol al lui Socrate l-aîntrebat pe mentorul său dacă nuştie un leac împotriva dragostei laprima vedere. „Să nu te mai uiţi şia doua oară!”, a fost răspunsul.

Întrebat dacă recomandă căsătoria, Socrate arăspuns: „Dacă ai noroc să dai peste o femeie bunăvei fi fericit; în caz contrar vei deveni filozof.Omenirea îţi va mulţumi.”

Culese de Beia Răzvan, clasa a XI-a A

Page 17: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

17

Ce sunt mărcile poştale?Mărcile poştale sunt imprimate emise sau

acceptate de administraţia poştală a unui stat şifolosite pentru plata anticipată a serviciilor poştale.

Pe fiecare marcă poştală este tipărit un desen,numele ţării şi o valoare nominală. Mărcile pot fitipărite în diverse culori, au de obicei dimensiunireduse şi formă dreptunghiulară, cu zimţi pemargini. Mărcile poştale trebuie lipite de expeditorpe produsul depus pentru expediere.

Mărcile poştale vechi şi bine păstrate saumărcile foarte rare sunt achiziţionate astăzi decolecţionari la preţuri fabuloase: un timbru 3D dinzilele noastre se vinde cu 30-50 RON, pe cândtimbrele din prima emisiune „Cap de bour” (1858)se pot vinde cu 5000 -100000 euro/bucată (în funcţiede starea timbrului).

1840 „Penny Black”- Marea BritanieBazat iniţial pe plata serviciilor la destinatar,

sistemul poştal britanic era în jurul anilor 1830subfinanţat şi dezorganizat. Plata serviciilor poştalede către expeditor (aşa cum funcţionează şi astăzi) afost impusă pentru prima dată în lume în RegatulUnit al Marii Britanii şi Irlandei prin reformaserviciilor poştale impusă de Sir Rowland Hill.

După doi ani de studiere amănunţită a situaţieiexistente, Sir Rowland Hill a întocmit în 1837 unplan de redresare denumit „Post Office Reform, itsImportance and Practicability” care s-a aplicat din1840. Reforma a adus următoarele noutăţi:● tarife unice pe întreg teritoriul Marii Britanii ;● taxarea în funcţie de greutatea transportată;● legalizarea plăţii în avans a serviciilor poştale şifacilitarea ei prin emiterea primelor mărci poştale.

Exemplul bun al reformei poştale din MareaBritanie a fost urmat mai apoi şi de celelalte state.

Primul timbru poştaladeziv din lume utilizat într-un sistem poştal public afost Penny Black; el a fostemis de Regatul Unit alMarii Britanii şi Irlandeiîncepând cu 1 mai 1840(folosit oficial din 6mai1840). Pe timbru estedesenată figura Reginei

Victoria (anii de domnie 1838-1901).

1842 „City Despatch Post”- S.U.A.Henry Thomas Windsor, un

negustor din Londra care locuia înHoboken (New Jersey), a înfiinţat înprima săptămână a lunii februarie1842 un dispecerat poştal local;inspirat de reforma poştală dinMarea Britanie, el a folosind

serviciile pre-pay vânzând clienţilor o marcă poştalăde trei cenţi cu chipul lui George Washington(desenul realizat de Alexander M. Greig, prietenullui Thomas Windsor). Circulaţia acestei mărci a fostdoar locală şi temporară.

Primele timbre cu circulaţie pe întregulteritoriu al Statelor Unite ale Americii au fostlansate în iulie 1847, purtând chipul lui BenjaminFranklin (timbrul de 5 cenţi) şi George Washington(timbrul de 10 cenţi).

Benjamin Franklin George Washington

1843 Mărci poştale ale cantoanelor din Elveţia

Zürich 4 şi 6 (martie 1843) „Double Geneva” (oct. 1843)

Zürich 4 şi 6 sunt timbre fără perforaţii folositepentru plata taxelor locale (4) şi cantonale (6).

„Double Geneva” este realizat prin imprimarecu negru pe hârtie galben-verde. Au fost emise 6000de perechi, un singur timbru fiind prevăzut pentruplata serviciilor locale iar perechea pentru plataserviciilor intercomunale.

August 1843 Primele timbre din BraziliaÎn luna august 1843, Brazilia a emis seria de

timbre Bull's Eye. Numele seriei provine din aspectullenticular al desenului.

Page 18: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

18

1847-1848 Insulele Mauritius şi BermudeInsulele Mauritius (posesiune engleză în urma

tratatului de la Paris din 1814) şi Insulele Bermude(cea mai veche colonie engleză, din 1609) au avutpropriile timbre din 1847, respectiv 1848, luândexemplul ţării-mamă, Regatul Unit al Marii Britaniişi Irlandei.

Timbrele din Mauritius au fost emise pe 21septembrie 1847, la valoarea de unu şi doi penny (peportocaliu şi respectiv pe albastru), într-un tirajextrem de redus, purtând chipul Reginei Victoria.

Dintre timbrele albastre s-au păstrat până în zilele noastredoar douăsprezece. Raritatea lorle-a crescut valoarea, dar şi ogreşeală de execuţie a matriţei(gravorul Joseph Barnard aaplicat inscripţia „Post Office”în loc de „Post Paid” ).

1849 Bavaria, Belgia şi Franţa (Seria Ceres)Folosirea timbrelor pe scară tot mai largă

decurge din intensificarea schimburilor de informaţiişi mărfuri, pe măsura dezvoltării industriale. În anul1849 au emis primele serii de timbre Bavaria, Belgiaşi Franţa.

Istoria filateliei francezeîncepe în 1849 prin lansareaseriei Ceres. Pe timbre esteînfăţişată efigia zeiţei romane arecoltelor şi a grâului, Ceres.Desenul a fost ales şi executat decel mai bun gravor al Monetărieidin Paris, Jacques-Jean Barre.

1850- Imperiul AustriacPrima emisiune de timbre

austriece (1850) avea desenată stemaImperiului; mărcile autoadezive şinedantelate au fost realizate pe hârtiede proastă calitate.

Din 1854 s-a îmbunătăţitconsiderabil calitatea hârtiei, iar între 1858-1861 s-au emis timbre cu chipul tânărului împărat FranzJosef I (n.1830 - d.1916).

Josef)

1858-1861primele mărci poştale cu profilul lui Franz

Între Imperiul Austriac şi Prusia a intrat învigoare în aprilie 1850 un acord care reglementaasigurarea unui sistem uniform de tarife poştale;până în 1852 toate statele germane aderaseră laaceastă uniune, care a fost până la urmă modelulpentru crearea Uniunii Poştale Universale din 1874.

1851-1856 Danemarca, Suedia, Norvegia, FinlandaŢările din nord-vestul Europei au avut primele

emisii de mărci poştale după 1850: în 1851,Danemarca; în 1855, Suedia şi Norvegia; în 1856,Finlanda.

Primele mărci poştale suedeze au fost emisepentru valori între 3 şi 24 de skillings; ele aveaudesenată stema ţării pe diferite fonduri de culoare,pentru a se face diferenţa între valori.

Tipărirea mărcilor poştalesuedeze din 1855 a avut oeroare de culoare pentru câtevasute de exemplare la valoareade 3 skillings (în loc să fietipărite pe fond albastru-verzui,au fost tipărite din greşeală pegalben, culoare prevăzută doarpentru valoarea de 8 skillings).

Dintre timbrele galbenede 3 skillings nu mai există înzilele noastre decât unulsingur, cunoscut în lumeafilatelică sub numele de„Treskillings galben”. Timbruleste considerat drept cel maivaloros din lume (s-a vândut în1996 cu 1,5 milioane de euro).

▲„Treskillings galben”

1858- Europa de sud-est Capul de bour românescRomânia a tipărit primele mărci poştale în

1858, înaintea altor ţări din sud-estul Europei(Grecia-1861; Turcia-1863; Serbia-1866; Bulgaria-1879). Primele mărci poştale româneşti, numite decolecţionari „Cap de bour”, au fost tipărite la 15iulie 1858 în Moldova (tipografia „AteliaTimbrului” din Iaşi).

Iniţial s-au emis patru valori nominale, de 27,54, 81 şi 108 parale, toate având înscrisul exclusivîn litere chirilice.

Prima emisiune „cap de bour” (înscrisul exclusiv cu caracterechirilice)

Page 19: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

19

Mărcile „Cap de bour” au fost lucrate după unmodel austriac. Pe ele se remarcă următoarelecaracteristici:● însemnul heraldic al Moldovei (capul de bour);● însemnul poştei (o goarnă);● valoarea nominală deasupra goarnei;● înscrisul cu litere chirilice „porto scrisori”.

Tirajul total al acestei emisiuni poştale a fost de24000 bucăţi, din care: 6000 bucăţi de 27 parale ,10000 bucăţi de 54 parale, 2000 de 81 şi 6000 de108 parale.

Imprimarea timbrelor s-a făcut pe hârtiespecială, de import, cu grosime, structură şi culoarediferite pentru fiecare valoare.

Foile cu câte 32 de timbre se realizau manual,prin aplicarea unei matriţe (din această cauzătimbrele nu sunt aliniate); adezivul era aplicat totmanual (dispunere neuniformă); la sfârşit, timbreleerau separate prin tăierea cu foarfeci manuale.

Matriţe ale primei emisiuni „Cap de bour”, expuse laexpoziţia internaţională filatelică EFIRO 2008

Primele mărci româneşti „Cap de bour” aucirculat numai până la 31 octombrie 1858, când aufost retrase şi înlocuite cu alte valori nominale (de 5,40 şi 80 parale; calculul mental pentru aceste valoriera mai uşor decât pentru valorile din seria iniţială).

A doua emisiune „Cap de bour” (caractere chirilice numaipentru indicarea unităţii monetare; logo-ul PORTOGAZETEI şi PORTO SCRISOREI, cu litere romane)

Nici a doua emisiune „Cap de bour nu a avutviaţă prea lungă, luându-le locul timbre aleRomâniei regale (în anul 1862).

Mărcile poştale din prima emisiune „Cap debour” valorează în prezent mult mai multe paraledecât la data tipăririi: între 5000 şi 100000 de euro,în funcţie de calitatea fiecărui timbru. Dintre cele24000 de timbre din prima misiune, sunt cunoscutede colecţionari doar 724, dintre care 89 pe scrisori.

Cel mai valoros ziar din lume este „ZimbruluVulturu”, un ziar românesc francat cu 8 mărci de 5parale din a doua emisiune „Cap de bour”. Ziarul afost cumpărat în 2006 de englezul Joseph Hackmeyla preţul de 830000 euro.

Pasiunea colecţionării de mărci poştalePasiunea colecţionării de timbre poştale se

dezvoltă în copilărie şi adolescenţă, mai ales înacele familii în care unul dintre părinţi deţine ocolecţie; este o pasiune destul de costisitoare darfoarte utilă şi plăcută.

Studiind timbrele, colecţionarul de mărcipoştale poate culege informaţii de cultură generalădin domenii foarte diferite, devine mai ordonat, îşidezvoltă abilităţile de comunicare şi negociere; înplus, fiecare colecţie îşi sporeşte valoarea în timp.

Alte timbre extrem de valoroase: „InvertedJenny” de 24 de cenţi (mai 1918 SUA) valorează înzilele noastre 100000 $ din cauza unei erori detipărire: desenul avionului este orientat la 1800

invers faţă de orientarea scrisului (dacă rotimtimbrul cu 1800, vedem orientat corect sau scrisul,sau avionul); un timbru din prima emisiune „LargeDragon” (China 1878) s-a vândut în aprilie 2011 cu230000 de euro.

◄ Inverted Jenny

◄Large Dragon

Pavel Teodor Alexandru, clasa a XII-a L1

Page 20: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

20

Portretul lui Dorian Gray„Portretul lui Dorian Gray” (în original, „The

Picture of Dorian Gray”) de Oscar Wilde (1854-1900) este un roman de ficţiune, publicat pentruprima oară în paginile unei reviste londoneze(Lippincott's Monthly Magazin, 1890).

Oscar Wilde erape atunci un tânărextrem de inteligent şirafinat, cam excentrictotuşi pentru gustulsocietăţii londoneze dinepoca victoriană (carevenera moralitatea şipuritanismul).

◄ Oscar Wilde (1854-1900)

Tema centrală a acestei opere literare esteaspiraţia tinerilor spre perfecţiune fizică eternă(implicit, repulsia lor faţă de hidoşenia bătrâneţii).Ca teme secundare distingem: dependenţa morală de

un anumit anturaj; frumuseţea exterioară versusjosnicia morală; estetică şi erotism.

Romanul a fost considerat de criticii vremiidrept „decadent” şi „imoral”; autorul a trebuit să-şiexplice poziţia privind etica şi estetica în artă şichiar a trebuit să revizuiască o mare parte a textuluipentru ediţia publicată în 1891.

Romanul acoperă o perioadă de 18 ani. Înprimele şi ultimele pagini ale romanului, diversepersonaje, cu sau fără educaţie estetică, cad în extazîn faţa unui portret în mărime naturală reprezentândun „tânăr Adonis care pare a fi făcut din fildeş şipetale de roze”.

Pentru o perioadă de timp, eroii principali suntbuni amici: Dorian Gray, un tânăr extraordinar defrumos, sensibil şi inocent, pictorul Basil Hallward,cel care îi imortalizează frumuseţea lui Dorian într-un tablou şi lordul Henry Wotton, un personajinteligent, mereu ironic, care exercită o influenţăciudată asupra celor din jur.

Când portretul a fost gata, pictorul s-a despărţitcu greu de cea mai bună lucrare a sa. Basil a refuzatsă vândă tabloul lordului (care i-ar fi plătit înschimb o avere), dar l-a oferit cu toată dragosteaaceluia care i-a pozat.

Tânărul Dorian Gray, de cum a intrat în sferade influenţă psihologică a lordului Wotton, îşiînsuşeşte modul lui de a gândi:

„Lordul Henry are perfectă dreptate.Tinereţea este singurul lucru pe care merită să-l ai.Atunci când îmi voi da seama că îmbătrânesc, măvoi omorî.”

Mai mult, Dorian recunoaşte deschis, cuprinsde o emoţie stranie: „Sunt gelos pe absolut oricelucru a cărui frumuseţe nu moare, sunt gelos peportretul pe care l-ai pictat pentru mine. De cetrebuie el să păstreze ceea ce eu pierd? Oh, dacă arfi altfel! Dacă tabloul s-ar putea schimba iar eu aşfi ceea ce sunt acum!”

Dorinţa tânărului a fost cu siguranţă ascultatăde cine trebuia, pentru că timp de 18 ani frumuseţealui a rămas neatinsă, în timp ce chipul tabloul aîncasat toate daunele stilului său de viaţă egoist:umbre, rictusuri de cruzime, riduri.

Cu cât Dorian devenea mai insensibil, mai cinicşi mai necruţător faţă de cei pe care odată i-apreţuit, portretul său se ofilea, se transforma, seurâţea.

Dorian a învăţat să umilească pe alţii, să înşeleşi în final, să-şi păteze mâinile cu sângele unuiprieten; alte două persoane se sinucid din cauza lui.

După fiecare faptă care-i provoca disconfort

Page 21: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

21

psihic sau regrete vagi, Dorian examina cu groazăstadiul de degradare al portretului: „...stătea, cu ooglindă în mână, în faţa portretului pe care i-lfăcuse Basil Hallward, privind când la faţarăutăcioasă care îmbătrânea, când la blondul chiptânăr care îi râdea din oglinda netedă.”

Dorian, apăsat de fantomele trecutului, esterealmente „vânat” de James Vane, fratele primeisale iubite, Sibyl Vane (fata de care se despărţisebrutal şi care s-a sinucis de supărare).

Soarta îi mai dă o şansă lui Dorian, căci Jamesmoare într-un accident de vânătoare.

Dorian ia această întâmplare drept un semnbun; promite că va începe o viaţă nouă, curată şisenină.

Pentru liniştea lui, Dorian trebuia să distrugătrecutul: înarmat cu un cuţit, se duce în camera încare păstra tabloul, cu gândul de a-l distruge: „Cuml-a ucis pe pictor, aşa îi va ucide şi opera şi tot ceînsemna aceasta. Va ucide trecutul, şi când acestava muri, el va fi liber.”

Servitorii, alarmaţi de „un strigăt şi zgomotulcăderii”, pătrund în cameră.

Singurul lucru frumos şi bun din cameră eraportretul stăpânului „aşa cum îl văzuseră ultimaoară, în floarea tinereţii şi a frumuseţii luiextraordinare.” Pe podea, zăcând fără viaţă audescoperit un om „veştejit, ridat şi cu o faţădezgustătoare”, având un cuţit înfipt în inimă.

La o examinare atentă, servitorii descoperă căstârvul hidos purta inelele stăpânului Dorian Gray.

Scena cea mai dramatică a romanului esteultima întâlnire dintre Dorian Gray şi autorul

portretului. Basil Hallward îl dojeneşte pe Dorian căşi-a creat o reputaţie dubioasă, iar Dorian îidezvăluie taina tabloului, taina sufletului său.

Basil nu recunoaşte în tabloul pictat depropriile-i mâini frumuseţea şi candoarea tinereţii:„Din gura pictorului izbucni un strigăt de oroare,când, în lumina obscură, văzu cum faţa hidoasă depe pânză rânjea la el...era ceva care îl umplea dedezgust şi de repulsie.”

Basil a fost primul şi ultimul străin care a aflatîngrozitoarea taină a portretului; gândindu-se că unmartor viu implică riscul divulgării secretului,Dorian îşi execută cu cinism prietenul şi apoi scapăde cadavru.

Romanul nu este totuşi un thriller; chiar înscenele dure, autorul insistă pe trăirile sufleteşti alepersonajului şi nu îngrozeşte cititorul cu amănuntemacabre.

Cu ce rămânem după citirea acestei cărţi? Cuuimire faţă de ciudatul joc de imaginaţie propus deautor şi cu multe, multe semne de întrebare.

Cei obişnuiţi să gândească vor citi printrerânduri aceste atenţionări:

- Ai grijă ce-ţi doreşti!- Ai grijă cui îi acorzi încrederea ta!- Ca să rămâi veşnic tânăr, trăieşte frumos!- Frumuseţea „interioară” este mai durabilă şi

mai importantă decât cea „de suprafaţă”!

Felix şi Otilia„Enigma Otiliei” de George Călinescu este un

roman complex care schiţează pe mai multe planurinarative relaţiile sociale şi modul de trai al păturiiburgheze din Bucureştiul începutului de secol XX.

Din titlul romanului, cititorul s-ar aştepta caOtilia să fie personajul principal, dar nu este aşa.

Planul narativ principal al romanuluiurmăreşte degradarea morală a unor personaje careau drept unic scop în viaţă lupta pentru avere.

În roman sunt descrise adevărate bătălii pentruavere între eroul principal, Costache Giurgiuveanu(un bătrân avar, proprietar de imobile, restauranteşi acţiuni care a ajuns printr-o toană a sorţii să aibăîn grijă doi tineri orfani, Otilia şi Felix) şi familiaAglaei Tulea.

Otilia şi Felix sunt eroii unui plan epicsecundar, de natură romantică.

Pe cei doi îi apropie în primul rând statutul lorde copii orfani: clanul Aglaei Tulea considerăîntreţinerea orfanilor ca o periculoasă scurgere debani din averea lui moş Costache şi nu scapă nicioocazie să-i umilească cu ironii şi insulte. Tineriidescoperă că se deosebesc moral de rudele lui moş

Page 22: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

22

Costache şi se aliază pentru a para şarjelerăutăcioase cu care sunt asaltaţi.

Otilia şi Felix suntfrumoşi şi delicaţi, în totalăcontradicţie cu clanul avarilorîn care le este dat să-şitrăiască tinereţea; ei simt unrefugiu în preocupărileintelectuale şi artistice(muzică, lectură, teatru).

Autorul descrie înamănunt aspectul fizic alorfanilor în primul capitol.

Felix Sima este „un tânăr de vreo optsprezeceani, îmbrăcat în uniformă de licean”; urmeazăcorelaţii semnificative între îmbrăcămintea şipersonalitatea tânărului: „Uniforma neagră erastrânsă bine pe talie, iar gulerul şi foarte înalt şişapca umflată îi dădeau un aer bărbătesc şielegant. Faţa îi era însă juvenilă şi prelungă,aproape feminină din pricina şuviţelor mari de părcare îi cădeau de sub şapcă, dar culoarea măsliniea obrazului şi tăietura elinică a nasului corectauprintr-o notă voluntară întâia impresie”

De la începutul şi până la sfârşitul romanului,Felix este când „martor”, când „actor” (martor alfirului narativ principal şi actor în planul narativsecundar cu tentă romantică).

Pe parcursul romanului aflăm şi calităţilemorale ale eroului: Felix este stânjenit de statutul luide orfan dar este hotărât să-şi creeze un drum înviaţă prin propriile puteri; are o gândire matură,este modest, ordonat şi ambiţios.

După orice episod important trăit de el însuşi,auzit sau citit, Felix trage concluziile juste pentruviitor: „Ca să nu uite, îşi luă caietul şi scrise neted:«Voi căuta să fiu bun cu toată lumea, şi modest, şisă-mi fac o educaţie de om. Voi fi ambiţios, nuorgolios. »”

Felix, derutat de capriciile Otiliei, încearcă să-iînţeleagă sentimentele invitând-o la o conversaţiesinceră: „Pentru mine, Otilia, ai început să devii oenigmă. Şi Pascalopol şi eu suntem îndreptăţiţi săcredem că ne iubeşti şi, totuşi, nimeni nu ştiesigur.”

Felix suferă mult când Otilia îl părăseşte, darare puterea să înveţe şi din această lecţie de viaţă;munceşte cu entuziasm şi, prin propriile puteri îşicreează în final o strălucită carieră de medic.

Din felul în care autorul conturează portretulOtiliei Mărculescu se poate trage concluzia căacesta este personajul lui cel mai drag.

Tânăra fată cu „voce cristalină”, cu „un capprelung ... încărcat cu bucle, căzând până laumeri” întruchipează atât drăgălăşenia copilăroasăcât şi feminitatea: „Fata părea să aibă vreooptsprezece-nouăsprezece ani. Faţa măslinie, cunasul mic şi ochii foarte albaştri, arăta şi maicopilăroasă între multele bucle şi gulerul dedantelă. Însă în trupul subţiratic, cu oase delicatede ogar, de un stil perfect…era o mare libertate demişcări, o stăpânire desăvârşită de femeie. ”

Comportamentul Otiliei este total neprevăzut şiderutant: este când prea visătoare, când prea veselă;uneori dovedeşte stăpânire de sine, luciditate şiprofunzime în luarea deciziilor, dar alteori pare „cucapul în nori” sau „picată din cer”.

Otilia este nebunatică, expansivă; Felix oiubeşte tocmai pentru că niciodată nu poate şti cucertitudine cum va reacţiona într-o anume situaţie:„Tu nu te plictiseşti niciodată? Eu, da!...Câteodatăîmi vine să ţip, şi atuncea mă răzbun pe pian” sau:„Îmi vine uneori să alerg..., să zbor. Felix, vrei săfugim? Hai să fugim!”

Scenă din filmul „Felix şi Otilia”Studioul Cinematografic „Bucureşti”

Leonida Pascalopol, un domn în vârstă, bogatşi rafinat, care-l vizita des pe moş Costache şi orăsfăţa cu daruri pe Otilia, i-a propus Otiliei să-lînsoţească într-o călătorie în străinătate, de faţă cu„martorul” Felix Sima; fata nu l-a refuzat pePascalopol, dar nici nu i-a aprobat propunerea ci a

Page 23: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

23

schimbat subiectul cu tact. Puţin mai târziu, când ceidoi tineri erau între patru ochi, Otilia i-a spus luiFelix că era tentată să accepte oferta: „Pascalopoleste un om care merită o astfel de bucurie, însă nuvreau să-l părăsesc pe papa, şi prin urmare nu telas nici pe tine.”

Oricum, „Otilia nu făcea nici un gest care săpară prea îndrăzneţ, nu scotea nicio vorbănechibzuită” acest lucru dovedind buna ei creştere.

Otilia este îndrăgostită de Felix dar îşi sacrificăiubirea din cauză că nu vrea să-i fie piedică înrealizarea carierei: „...tu ai o carieră grea de făcut,trebuie să fii liber, mâine am să-ţi fiu o piedică.”

După moartea lui moş Costache, Otilia pleacăla Paris unde se căsătoreşte cu Pascalopol, darmariajul lor nu este unul de lungă durată.

Peste mulţi ani, Felix se întâlneşte întâmplătorcu Pascalopol, care îi arată o fotografie destul derecentă a Otiliei, lângă un bărbat „exotic”(fotografia era făcută la Buenos Aires): „femeia erafrumoasă, cu linii fine, dar nu era Otilia, nu erafata nebunatică. Un aer de platitudine femininăstingea totul.”

Otilia a fost o enigmă şi pentru adolescentulFelix dar şi pentru Pascalopol, omul cu experienţăde viaţă: „A fost o fată delicioasă, dar ciudată.Pentru mine a fost o enigmă.”- este replica finală alui Pascalopol.

Răscolit de amintiri, Felix compară aceastăimagine întipărită în minte cu o fotografie mult maiveche pe care i-o dăruise Otilia: „Ce deosebire!Unde era Otilia de altădată? Nu numai Otilia era oenigmă, ci şi destinul.”

************************************Pentru realizarea portretului unui personaj

literar, autorul are mai puţine constrângeri decâtartistul plastic.

Cu excepţia cinematografiei, artele vizualesurprind static o singură ipostază a personalităţii(gesturi, mimică, atitudine, vestimentaţie,pieptănătură, podoabe etc.), pe când în literatură sepoate descrie felul în care reacţionează şi setransformă personajul în orice situaţie, în spaţiu şitimp.

Doar marii maeştrii al picturii pot surprindeîntr-un singur portret gândurile, sentimentele,trăirile sufleteşti ale personajelor, pe când înliteratură acest lucru este realizat foarte simplu prin● naraţiune, ● monolog, ● dialog şi ● dialogulinterior.

Voicu Ana-Maria, clasa a XII-a B

Într-o peşteră din Iordania s-au descoperit 70de tăbliţe metalice foarte vechi; pe una dintreacestea este reprezentat un bărbat purtând ocoroană de spini pe cap.

Istoricii cred că foiţele metalice datează dinprimele decenii ale creştinătăţii şi speră ca portretulbărbatului cu coroană de spini să fie opera unuiartist contemporan cu Isus.

Se spune că această comoară istorică a fostgăsită în jurul anilor 2005-2007, dar nu a ajuns încăsă fie cercetată amănunţit de arheologi; tăbliţelesunt în posesia unui nomad israelian care a refuzatsă le vândă, dar a trimis spre expertizare doar douătăbliţe în Marea Britanie şi Elveţia.

De pe o tăbliţă a fost descifrat textul„Salvatorul Israelului”, tradus din ebraica veche.

Dacă presupunerile istoricilor se adeveresc,este posibil ca această comoară istorică să egalezesau să depăşească în importanţă „Manuscrisele dela Marea Moartă” descoperite în 1947.

Stoica Bianca Mihaela, clasa a XII-a L1

Page 24: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

24

Artă a existat încă din preistoria omenirii.Desenul creditat drept cel mai vechi portret din lumea fost descoperit în anul 2006 în grota Vilhonneur(lângă Angoulême, Franţa).

Această pictură rupestră este considerată cel mai vechi portretdescoperit până astăzi, cu o vechime estimată la 27000 de ani.

Fotografie: AP

Portretele unor personalităţi din vechi timpurisau din epoca actuală (regi, împăraţi, conducătoripolitici, conducători ai bisericii, oameni importanţiai culturii sau ştiinţei) sunt reprezentate pe monede,măşti funerare, sculpturi, fresce, tablouri.

Arta portretului presupune redarea cu mijloaceartistice a figurii unei persoane; valoarea unuiportret depinde în mod esenţial de alegerea celei maireprezentative atitudini a modelului (această alegereo face artistul, nu modelul).

Înflorirea artei portretului are loc în antichitateşi se remarcă prin realismul reprezentărilor(redarea cu acurateţe a detaliilor feţei chiar şiatunci când figurile au forme sau proporţiiinestetice).

Lucius Caecilius JucundusMuzeul Puşkin

Copie după originalul din bronzdescoperit la Pompei, care este

găzduit în prezent deMuzeul Arheologic din Neapole

Din secolul al IV-lea al erei noastre şi până înepoca Renaşterii, „modern” era ca portretul artisticsă insiste pe un simbol reprezentativ al modelului;

portretele în această perioadă îşi pierd din realism,devin stilizate sau „idealizate”.

Flavius Theodosius (347-395), devenitÎmpăratul Teodosie I (379-395)

Portretul feminin cel mai cunoscut al Renaşteriieste tabloul în ulei „Mona Lisa”, pictat de Leonardoda Vinci între 1503-1519 şi găzduit de Musée duLouvre din Paris.

Compoziţia tabloului pune în prim-plan chipulunei femei liniştite, împăcate, cu un început dezâmbet pe faţă; fundalul vegetal, apa curgătoare,cărarea spre apă, dar mai ales cerul, toate au rolulde a pune într-o lumină fericită chipul blând.

Mona Lisa (1503-1519) Muzeul Louvre, Paris

Page 25: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

25

Lui Leonardo da Vinci îi sunt atribuite şi altetrei portrete feminine: „Doamna cu hermină”, „LaBelle Ferronnière” şi „Ginevra da’ Benci”.

Doamna cu hermină (1490) La Belle Ferronnière (1496)

Ginevra da’ Benci (1474)

Autoportretul este o categorie aparte a arteiportretistice; pictorul îşi realizează propriul chip înoglindă sau din imaginaţie. Primii mari realizatoride autoportrete au trăit în perioada Renaşterii.

◄ Leonardo da Vinci(1452-1519)

Autoportret realizat în cretăroşie, probabil între 1512-1515

Albrecht Dürer (1471-1528), considerat dreptcel mai important pictor al Renaşterii germane, acălătorit de tânăr în Italia şi a stabilit legături cumarii artişti Raphael, Giovani Bellini, Lorenzo diCredi şi prin acesta, cu Leonardo da Vinci.

Impresionat probabil de portretele de sfinţi pecare le-a studiat şi (poate) prea mândru de talentulsău, Albrecht Dürer îşi reprezintă chipul înautoportrete semănând tot mai puţin cu sine şi totmai mult cu Mântuitorul Isus Hristos.

Dürer: Autoportret 1493 Dürer: Autoportret 1498

Dürer: Autoportret 1500

O prelucrare în Photoshop autoportretului luiDürer din 1500 vă poate da măsura talentului şiinventivităţii unui artist din zilele noastre (acceseazăhttp://www.freakingnews.com/Albrecht-Durer-Self-Portrait-Pics-65600.asp )

Pictorul olandez post-impresionist Vincent vanGogh (1853-1890) a realizat în timpul scurtei şizbuciumatei sale vieţi aproximativ 40 de auto-portrete în ulei (pe pânză sau carton); în toate estede urmărit privirea artistului, care parcă vrea să-ipovestească persoanei din faţa tabloului câte cevadespre chinurile unei vieţi triste.

Autoportretele lui sunt critice şi sincere; artistulşi-a făcut portretul chiar şi cu capul bandajat, după

Page 26: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

26

ce şi-a tăiat urechea pe care a trimis-o iubitei sale -(decembrie 1888).

„Autoportret fără barbă” este una dintre celemai scumpe picturi din lume (95,3 milioane $).

Vincent van GoghAutoportret fără

barbă►

Caricatura este un portret cu „poantă” în carese împletesc elemente reale şi elemente imaginate deartist; caricaturistul exagerează anumite trăsăturiale fizionomiei sau insistă pe o anumită latură acomportamentului unui personaj, exprimându-şiartistic o opinie personală despre acesta.

Caricaturile prezintă de cele mai multe oripersonalităţi ale culturii, artei sau politicii şi au cafinalitate atenţionarea modelului sau satirizarea luipe diverse tonuri (de la ironie până la ridiculizare).

Eficienţa uneicaricaturi este mult maimare decât a celorlalteforme de exprimaredeoarece:● o glumă bună nusupără pe nimeni;● mesajul desenat estefoarte uşor de înţeles,chiar şi pentru cei fărăcarte;● circulă pe orice canalvizual şi poate declanşaun puternic curent deopinie.

▲Darwin şi evoluţia speciilor caricatură din presa vremii

Caragiale şi personajul Trahanache din comedia„O noapte furtunoasă”, în viziunea lui C. Jiquidi

La adresa de Internet http://psihologia-artei.blogspot.com/2009/06/ducesa-cea-urata.htmlam găsit informaţia că Ducesa Ugly (personajul luiLewis Carroll din „Alice în Ţara Minunilor”, carteilustrată de Sir John Tenniel) are drept sursăindirectă de inspiraţie chiar un desen al luiLeonardo da Vinci, care prezintă caricatural odoamnă vârstnică, complet lipsită de feminitate dartare mândră de „graţia” ei.

Portretul grotesc al uneibătrâne realizat în 1513 de

Leonardo da Vinci ►

◄ „Ducesa cea Urâta” sau„Femeia Bătrână”

opera pictorului belgianQuinten Massys

(1465-1530)

Ducesa Ugly ►în viziunea lui

Sir John Tenniel

Topîrceanu Ana-Maria, clasa a XI-a C

Page 27: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

27

LOCUL I se acordă elevului Pavel Alexandru Teodor din clasa a XII-a L1 pentru lucrările :

Page 28: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

28

Page 29: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

29

►15 aprilie 2011- Ziua PăduriiDoamna profesoară Victoria Gibaru a

organizat cu elevii clasei a X-a A o sesiune dereferate dedicată zilei de 15 aprilie, Ziua Pădurii.

Istoria sărbătoririi acestei zile datează de laînceputul secolului trecut când Spiru Haret, încalitate de Ministru al Cultelor şi InstrucţiuniiPublice, a propus ca activitate educativă pentru eleviplantarea de puieţi de „Ziua Pomilor”.

Începând cu anul 1953, între 15 martie şi 15aprilie se sărbătorea „Luna Pădurii” prin muncăvoluntară (plantat de puieţi în zonele despădurite) şidesfăşurarea de activităţi educative cu caracterecologist.

Elevii clasei a X-a A au realizat planşe şiprezentări în PowerPoint despre rolul pădurii înpăstrarea biodiversităţii planetei şi în reducereapoluării atmosferei.

S-au remarcat elevii: Ion Claudiu Marian,Andreescu Ioana, Ciobanu Iulian Costel şiRădulescu Ana-Maria care au prezentat lucrări binedocumentate:

● Funcţiile pădurii;● Reîmpădurirea Carpaţilor Orientali;● Biodiversitatea pădurii ecuatoriale;● O lege în dezbatere la Parlamentul României:

„Legea picnicului”

Iată câteva dintre funcţiile pădurii extrase dinlucrarea elevului Ion Claudiu Marian:

Funcţia economică reprezintă valorificareabunurilor pădurii.

- exploatarea materialului lemnos – în România seexploatează legal într-un an peste 16700 mii de metricubi de masă lemnoasă;- alte exploatări: fructe de pădure, plante medicinaleciuperci comestibile, seminţe, puieţi, alte speciinelemnoase;- valorificarea fondului cinegetic.

Funcţia de protecţie a pădurii - pădurile suntveritabile uzine de echilibru ecologic, deoarece:- asigură habitatul specific pentru o largă serie despecii de plante şi animale;- asigură fixarea terenului; stabilitatea mecanică asolului este realizată de reţeaua de rădăcini careapără solul de eroziune;- favorizează absorbţia şi regularizarea apelor desuprafaţă; pădurile au o capacitate de reţinere şiînmagazinare în sol de circa 10 mii mc apă pe an pesuprafaţa de 1 hectar, din care se folosesc circa 3-4mii mc pentru nevoile plantelor iar restul de 6-7 miimc se stochează în sol, ca apă freatică;- asigură purificarea aerului, fiind principala sursăde oxigen proaspăt; pădurile sunt bariere în caleapoluării aerului cu pulberi şi gaze, a poluăriiradioactive şi fonice;- contribuie la reducerea vitezei vântului (la 100 demetri în adâncul pădurii, vântul descreşte înintensitate până la 25% din viteza iniţială iar la 200de metri în adâncul pădurii vântul atinge doar 2%din viteza iniţială).

Din lucrarea elevei Rădulescu Ana-Mariaredăm mai jos câteva dintre sancţiunile prevăzute înproiectul „Legii picnicului”, iniţiat de parlamentariiSulfina Barbu, Carmen Moldovan, Adriana Săftoiu şiAttila Korodi, care se află în prezent în discuţiepublică:

- Se sancţionează cu amendă între 300 şi3.000 lei următoarele abateri: aprindereafocului în spaţii neamenajate, necurăţarealocului în care s-a făcut picnicul, tulburarealiniştii în zonă, aruncarea ţigărilor în spaţiineamenajate;

- Se sancţionează cu amenzi între 100 si 200de lei satisfacerea: necesităţilor fiziologice înspaţii neamenajate sau spălarea obiectelor înapele curgătoare;

- Atrag amenzi între 200 şi 400 de leiurmătoarele abateri: deversarea apelor uzateîn lacuri şi râuri, postarea de mesaje sausemne în natură;

- Administratorul zonei de picnic care nu îşiîndeplineşte corect atribuţiile este amendatcu sume variind între 10000 şi 50000 lei.

Page 30: Serie nouă nr. 37, aprilie-mai 2011 ISSN 2066- · PDF filesediul „sufletului” omenesc.-Aristotel era de părere că sufletul omului este localizat în inimă; ... anatomia şi

„START! Avem de cucerit o lume!” nr.37, aprilie-mai 2011 – Grupul Şcolar Industrial “MECANICĂ FINĂ”, BUCUREŞTI ISSN 2066-0103

30

►Alegerile pentru Parlamentul Local al Tinerilordin sectorul 2

În luna aprilie şi-au depus candidaturile pentruParlamentul Local al Tinerilor din Sectorul 2următorii elevi:

1. Enache Mihăiţă Laurenţiu clasa a X-a B;2. Lefter Nicoleta clasa a X-a B;3. Locic George clasa a X-a B;4. Manolache Melania Florentina clasa a IX-a B;5. Pârcălabu Dragoş Robert clasa a IX-a B;6. Zainea Mihaela clasa a IX-a C.

Urmăriţi-le campania electorală şi alegeţidintre ei pe cel mai capabil să ne reprezinteinteresele în Parlamentul Local al Tinerilor dinSectorul 2.

Alegerile la nivelul şcolii noastre vor avea locîn perioada 16-20 mai, cu sprijinul şi îndrumareaCătălinei Malanciuc (activist voluntar, studentă laFacultatea de Drept).

La nivelul Sectorului, alegerile vor avea loc îndata de 23 mai. Le urăm candidaţilor mult succes!

►Activităţi ale catedrei de MatematicăÎn data de 07.05.2011 au avut loc două

evenimente importante, pentru care au muncit eleviiCulea Costin (clasa a XII-a C) şi ConstantinAlexandru (clasa a XI-a A) şi profesorii MihaelaBerindeanu, Crina Bogdan şi Mihai Predoiu:● Simpozionul CREATIVITATE ŞI EFICIENŢĂ,organizat de Liceul Nichita Stănescu, la care şcoalanoastră a prezentat lucrarea Pledoarie pentrugeometrie în efortul de eficientizare a predăriimatematicii;● Concursul Internaţional MathExperience, la careşcoala noastră a participat cu un softul educaţionalDemonstrarea geometrică a formulei algebrice( )3a b+ .

Pornind de la un exerciţiu propus de DanBarbilian, elevii noştri au realizat o animaţie pecalculator pentru vizualizarea volumelor rezultateîntr-un cub cu latura a+b intersectat de trei plane:unul paralel cu baza şi două perpendiculare pe bază,la distanţa a.

Volumele rezultate demonstrează geometricrelaţia algebrică ( )3 3 2 2 33 3a b a a b ab b+ = + + + .

La concurs au fost prezenţi elevi din „lumeabună a matematicii” de pe trei continente, aşa căparticiparea la „MathExperience 2011” va rămânepentru Alex şi Costin o experienţă de neuitat.

Ne vom strădui să ţinem pasul cu „cei maibuni”, participând şi la viitoarea ediţie aconcursului, mult mai bine pregătiţi!

Eroii noştri de la „MathExperience 2011”

La sfârşitul lunii, în data de 27 mai, şcoalanoastră va participa la Simpozionul Naţional „De laştiinţă la literatură – abordare interdisciplinară”organizat de Şcoala 175 „Sf. Nicolae”, LiceulTeoretic „Nicolae Iorga” şi Colegiul Naţional„Mihai Eminescu”, cu lucrarea „Dan Barbilian,între jocul literar şi cel matematic”.

Vă dorim succes la examenul de bacalaureat!


Recommended