Date post: | 26-Sep-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | raluca-plian |
View: | 40 times |
Download: | 6 times |
Scriitura de pres
Cuprins
GENURI I SPECII JURNALISTICEREGULI DE CONSTRUCIE
Eveniment sau fapt de presTipuri de eveniment - raportat - provocat - comentat
Evenimentul este ceea ce vrea jurnalistul s fie. Exemple: Marea neagra este un lac rusesc, evenimentele din Fia Gaza. Nu orice eveniment major (cataclism, conflict militar etc.) se impune de la sine. Exemple: Triceanu - Botos, Cazul Tanacu.
Legile proximitiiProximitatea spaialProximitatea temporalProximitatea socialProximitatea afectiv sau interesul umanNotorietateaInsolitul
Cum scriemTextul trebuie s fie comprehensibil (chiar dac avem imagini).Stilul acuratee - claritate - simplu - direct - neutruScrie aa cum vorbeti - gndete cu voce tare.
SfaturiRelatare cronologic (cnd este posibil).O propoziie - o idee.nelege ceea ce ai scris, dac n-o poi face reformuleaz.Nu te lsa nvins de limba comunicatelor oficiale (uneori sunt scrise pentru a nu fi nelese).
SfaturiAtenie la sensibilitatea telespectatorului - sexism - rasism - vrsta (doar dac ajut la mai buna nelegere a contextului).
SfaturiScriem pentru imagini (nu radio la televizor)nainte de redactare, ntreg materialul trebuie vzut i nelesRegula de aur - privete imaginile i ascult sunetul - nu alege imagini doar pentru c sunt frumoase - atenie la durat.
Reguli tehnice Nume, titluri, funcie Sigle, acronime Cifre,nume Citatele Vocabularul Verbul - timpul prezent, diateza activ Apoziiile Pronumele Expresii celebre
GENURI I SPECII JURNALISTICE:INFORMAREOPINIE
SPECII DE INFORMARE
TIREAilustrarea scris a unui fapt de pres care intereseaz publicul int
cuvntul cheie n definirea unei tiri e INTERESUL
rspunde la ntrebrile: Cine? Ce? Cnd? Unde? Cum? De ce?
Subiectetirile despre ce se declar i ceea ce se va ntmpl sunt cel mai puin importante;Relevante sunt tirile despre ceea ce se ntmpl AICI, ACUM;Legate de nevoi biologice, de hran, de securitate etc.;Comemorri, aniversri, scene din viaa cotidian, descoperiri etc.
RELATAREAfapt de pres ce are caracterul unei tiri, n sensul c rspunde celor 6 ntrebri fundamentale. Ca dimensiune, este mai ampl dect o tire i presupune PREZENA reporterului la faa locului.
SubiecteConferine, ntruniri ale diverselor organizaii, comemorri, inaugurri ale unor centre, institute, seminarii, aciuni de protest, mitinguri, calamiti, dezastre naturale etc.
Documentareamartorii (dou sau trei martori cu afirmaii care coincid);oficialiti;Relatarea presupune dou etape: o predocumentare (Internet, Intranet etc.) i documentarea propriu-zis, la faa locului.
Tipuri de surse:Persoane: publice private confidenialeDocumente publice private
Sursele i citarea acestoraOff the record: sunt acele surse care furnizeaz informaii exclusiv pentru uzul jurnalistului, de care acesta se poate folosi, dar nu le poate atribui;On the record: sunt acele surse care furnizeaz informaii pe care jurnalistul le poate aduce la cunotina cititorilor.
Sursele i importana acestoraSurse stabile, la care jurnalistul tie c va apela i n viitor i cu care trebuie s cultive relaii de amiciie;Surse ocazionale, prilejuite de diverse evenimente, la care jurnalistul nu va mai apela n viitor.
Sursele i relaia cu acesteancredere reciproc
Independena fa de surs
Distana fa de surs
INTERVIUL este agresiunea omului de ctre om Roland Barthes
INTERVIULspecia publicistic ce presupune transcrierea unei conversaii, fie o discuie de interes pentru cititori, fie avnd ca scop relevarea personalitii celui intervievat; Caut s arate publicului aspecte mai puin cunoscute ale personalitii sau modului de gndire ale unei persoane, referitor la o anumit tem de interes;
TipologiiInterviul tip povesteInterviul mrturieInterviul de opinieInterviul de explicaie (expert)Interviul portret
Documentareadocumentare asupra persoanei intervievate (n mod obligatoriu), prin chestionarea persoanelor din anturajul acesteia, din mediul profesional ori de la cei ce nu-l agreeaz;consultarea CV-ului, a biografiei persoanei ce urmeaz a fi intervievate;documentarea n bibliotec, n cazul n care urmeaz s intervievm o personalitate (citirea crilor acestuia, deducerea modului de gndire, a ideilor pe care le expune etc.).
DocumentareaInternet;Informaii despre temperamentul, starea civil, confesiunea religioas etc. ale celui intervievat;ntrebrile pentru interviu trebuie dinainte formulate i conversaia, de regul, se nregistreaz, dac intervievatul este de acord.
DaS cunosc subiectul.Stabilirea comunicrii cu interlocutorulPregtirea ntrebrilorAscultarea rspunsurilor - s pot interveni - s nu pun intrebari la care s-a rspuns deja.
Daine interlocutorul aproape de subiect - n cazul unei divagaii l rog s revin la subiect pentru c este un subiect de interes pentru public - de regul durata conversaiei se stabilete anticipat.
Da Perseverena n obinerea rspunsului - o ntrebare la care intervievatul refuz s rspund se poate repeta de maximum trei ori; - contactul vizual cu interlocutorul, limbajul trupului, privirea n ochi; - ticuri (n televiziune totul se vede).
DaAcord interlocutorului timp de gndire.Uneori i tcerea este un rspunsAtenie la ritmAtenie la expresia feei (chiar cnd nu suntem de acord cu rspunsul)Pun doar intrebari,nu particip la o dezbatere.
DaNumele i prenumele scris la intrarea n studioAscult,n casc,productorul. Ai un sentiment de siguran.Respect timpul alocat.Nu uita, te adresezi telespectatorului mediu.
NuNu sta n genunchi.Nu presupune c telespectatorii sunt specialiti.Nu comunica ntrebrile (prima ntrebare n cazul unui interlocutor timid).Nu tutui nici un interlocutor.
NuNu vorbi n acelai timp cu interlocutorul.Nu-i pierde cumptul,nu te las intimidat.Nu fi prea amabil (poi fi subiectiv).Nu sugera rspunsuri.Nu pune n acelai timp mai multe ntrebri. Interlocutorul rspunde doar la cea care-i convine (cazul conferinelor de pres).
NuNu ntrerupe interlocutorul cu ne pare ru, dar timpul alocat a expirat.Nu ntreba: Ce ne putei spune despre ? sau Ce simtii n aceste momente?
Surse evazive i ostileFii insisteni.Dac cineva refuz o ntrebare,punei-i la dispoziie opiuni.ncercai s pretindei c titi mai mult dect cunoatei cu adevrat.Atenie la dezminirile fr invitaie.
Surse evazive si ostileAvertizati ca veti aminti in articol refuzul sauIncercati trucul cu povestea vietiiMentineti conversatiaIn ultima instanta folositi santajul afectiv:ma da afara
ANCHETASpecie a jurnalismului de investigaie ce i propune clarificarea unei situaii care afecteaz un anumit segment al populaiei sau a unor conflicte de interese etc.;
Ancheta este centrat pe argumentaie i demonstraie;
Foarte importante snt ntrebrile Cum? i De ce? s-a petrecut un anumit fapt.
ANCHETAInformaii verificate i solid argumentate;
Declaraii relevante, nsoite de numele celor care le-au dat;
Fr partizanat; Ancheta trebuie s ilustreze punctele de vedere ale tuturor prilor implicate.
REPORTAJULSpecie publicistic ce combin informarea obiectiv cu detaliile subiective, personale ale reporterului;
Acord o mare importan detaliilor semnificative (de atmosfer, de vestimentaie, de comportament, de situaie);
i propune nararea faptelor, astfel nct cititorul s simt i s triasc ceea ce a simit i trit reporterul nsui.
REPORTAJ. TIPOLOGIE
REPORTAJ DE ATMOSFER
REPORTAJ DE EVENIMENT
REPORTAJ PORTRET
MARELE REPORTAJ
SPECII DE OPINIE
TABLETAcea mai subiectiv dintre speciile publicistice, reflectnd un punct de vedere care aparine strict autorului ei;
De obicei, are ca punct de plecare un fapt de pres consumat sau care urmeaz s se produc, cu un impact estimat destul de puternic;
Mizeaz pe originalitatea autorului, evitnd clieul i stereotipurile.
EDITORIALULcel mai important articol de opinie
exprim poziia oficial a unei redacii fa de un subiect actual, de impact, fie acesta cu caracter local, naional sau internaional;
face parte din articolele formatoare de opinie;
are, adesea, un caracter ofensiv, ceea ce i imprim o not aparte.
CRONICAPrin scriitur se apropie foarte mult de reportaj, dar dispune de mai multe liberti, intrnd n categoria articolelor formatoare de opinie, alturi de editorial;
Este o radiografie a unui eveniment, coninnd comentarii, impresii, aprecieri, critici; Tipuri de cronic: de teatru, de film, muzical, sportiv, monden.
ALTE SPECII DE OPINIE:PAMFLETULPULSULRECENZIAESEULCRITICAANALIZA I COMENTARIUL
REGULI DE CONSTRUCIE:Elementele de accentuare ale unui text publicistic: TITLU SUPRATITLU SUBTITLU INTERTITLU
TIREATehnica piramidei inversate: se ncepe cu noutatea, cu informatia bomb (rspunsul la ntrebrile: Cine?, Ce?, Cnd?, Unde?, apoi Cum? i De ce?);
Titlul este esenial, trebuie s sintetizeze toat informaia din tire;
Titlul este, uneori, completat de supratitlu i subtitlu.
TIREATitlul unei tiri nu trebuie s fie metaforic, ci ales n astfel nct, dac nlturm subtitlul i supratitlul, sensul su s fie acelai;
Dup rspunsul la ntrebri, o tire se completeaz cu elemente de background;
tirile nu trebuie s se ncheie cu declaraii.
RELATAREA structurSupratitluTITLUSubtitluAPOUTextul relatriiIntertitluTextul relatriiFinalul relatrii
RELATAREAapoul (lead-ul): parte introductiv, menit s stabileasc legtura cu cititorul; poate avea diverse abordri: rezumare a evenimentului, centrare asupra unui aspect particular, descriere de ansamblu etc.;
Finalul relatrii trebuie s fie lucrat cu grij, s ofere cheia de lectur a textului sau s dezvluie aspecte neateptate; trebuie s surprind cititorul.
INTERVIULTitlul poate fi redarea unui citat relevant pentru ntregul interviu, pentru tema adus n discuie sau pentru personalitatea intervievatului;
subtitlu: de regul, subtitlul trebuie s fie lmuritor, oferind date minime despre persoan;
intertitlurile sunt indicate ntr-un interviu, pentru a asigura continuitatea lecturii;
INTERVIULinterviul trebuie s aib apou, fie un rezumat al personalitii intervievate, fie un microreportaj, n care descriem ncperea n care a avut loc interviul (dac exist detalii semnificative), fie drumul parcurs pn la locul intervievrii etc.
o caset n care snt prezentate datele din CV-ul persoanei, fragmente relevante dintr-o oper a persoanei etc.
ANCHETASe construiete dup aceleai reguli ca i celelalte specii de informare, cu toate elementele de accentuare;
nu ne ghidm neaprat dup ordinea cronologic a desfurrii faptelor. ncepem cu ceea ce am reuit s demonstrm, iar apoi prezentm un ansamblu al situaiei.
Putem insera mini-interviuri sau reportaje.
REPORTAJULNu e recomandat redarea cronologic a faptelor;figurile de stil, comparaii ample i inedite, prin asocieri de termeni care provin din arii semantice diferite, epitete, metafore etc.;titlul este foarte important i de aceast dat este permis artificiul stilistic, metafora
PROCEDEE DE TITRAREPlac titlurile ocante i inteligente.Nu exist reguli.Intervin imponderabile: de la inspiraia jurnalistului pn la stilul publicaiei.Liberation- are n organigrama redaciei le titrier, folosit mai ales la titrrile din prima pagin.
TitlulS nu fie prea lung sau prea scurt - media este de apte cuvinte.S nu fie banal (Opoziia critic guvernul).S nu fie metaforic n exces (Arc peste timp, Speranele romnilor i iau zborul).S nu fie noional i abstract (Rou i negru, Limb i unitate).
TitlulS nu fie neclar (Adio amor portocaliu, Dante, Goethe i homo viator).S nu fie nesincer sau imoral ( Soia lui Mutu a fost violat).S nu conin neologisme sau cuvinte pompoase (Mona Musc - redivivus,corect rediviva).
ProcedeeRezumatul - (Salman Rushdie - de la Versete Satanice la pasiunea pentru fotbal).Citatul - (Ne ateptm ca la Londra s fie un atac terorist).Calamburul - (Des de Mona auzim, Vanghelionul uor coruptibil).
ProcedeeParadoxul - (Ceferitii lucreaz de zor la grev).Decalcul - (Vadim a lansat partidul Romnia Moare, Pine i circulaie).Prin cupur (oc i groaz la Londra).
SfaturiEvitai n titlu cifre, nume de instituii, acronime.Evitai: locaie, brand, implementare, target, interfa.Evitai termenii de argou: men, eap, tun, minrie, jeg, a aburi, blat etc.
SfaturiEvitai titlurile cu rim.Evitai abuzul de hiatusuri (Lacrimi, disperare i neputin).Evitai, n titlu, punctele de suspensie i alte mrci grafice (La rzboica la Parlament, Israel - Irak: pacea mormintelor).
ATACUL I FINALULRegula celor 30 de cuvinte.Angoasa paginii albe.Nu ntmpltor muli jurnaliti cu experien ajung cu timpul s nu mai scrie, prefernd s ajung redactor-ef sau profesor de jurnalism.
AtaculOrice nceput trebuie s fie o lovitur de pistol.M-am ntrebat mereu ce se ascunde ntr-un hot-dog. Acum cnd tiu a fi preferat s nu aflu niciodat.
Tipuri de atacCitatulDac vom deschide vreodat cutia pandorei a Consiliului Europei, nu vom putea ti ci cai troieni vor sri afar din ea.
Tipuri de atacCalamburulProverb ,dicton, formula fixa Ex.: Nu mor caii cind vor ciinii. Doar investitorii japonezi mor cind vor ciinii maidanezi.Sau vreun rocker roman moare, tot ca un ciine, cind vor sergentii americani sa dea prioritate
Tipuri de atacInterogativEx abruptoUndeva in mahala a disparut o fata desculta.Fratele ei da poza la ziar.[] Asa ar trebui sa fie, probabil, fata tuturor fetelor care au ajuns la 13 ani fara sa aiba o pereche de pantofi
Tipuri de atacStaccato Se constituie dintr-o serie de enunuri eliptice. Mirare, oc, frapare. Cam n asemenea termeni i-au verbalizat responsabilii culturali rezultatele primului barometru privind consumul de cultur [].
FinalulPrincipiul circularitii Finalul poate fi marcat de o imagine, o replic, o concluzie, o ntrebare retoric, un ndemn, o anecdot (citat, zicere celebr), o ironie, un paradox. Planul nestorian: nceput i final n for.
Finalultire - finalul poate fi un detaliu mai puin important.Interviu - ultimul cuvnt aparine interlocutorului i bine ar fi ca acesta s ncheie cu o formul memorabil.Ancheta finalul clar, precis, sincer, sintetic, convingtor.
FinalulReportaj - finalul poate fi o imagine, o metafor sau o comparaie,o scen semnificativ: E luni, 10 octombrie 1938, m cheam Geo Bogza, am treizeci de ani i am vizitat pentru prima oar n viaa mea Mizilul. Viaa i lumea mi se par fantastice, de neneles.
*****************************