+ All Categories
Home > Documents > Scrieri Estetice de Friedrich Schiller

Scrieri Estetice de Friedrich Schiller

Date post: 08-Jul-2015
Category:
Upload: mihaela
View: 712 times
Download: 81 times
Share this document with a friend

of 447

Transcript

Scrieri estetice de Friedrich Schiller Traducere si note de GHEORGHE CIOROGARU Bucureti, 1981 Editura UNIVERS Lector : ONDTNE-CRISTINA DSCLIA Tehnoredactor : VICTOR MAEK -;: Bun de tipar 13.12.1980. Coli tipar 28,25. # Tiparul executat sub comanda nr. 1348 la ntreprinderea poligrafica 13 Decembrie 1918". str. Grigore Alexandrescu nr.8997 Bucureti Republica Socialist Romniq

NOT ASUPRA EDIIEI La baza traducerii de fa st ultima ediie complet a operelor lui Schiller, Hermann Bhlaus Nachf., Weimar, 1963. Prin apariia pn n prezent a unui numr de 30 de volume din cele 46 planificate, uriaa ediie depete pe toate celelalte din trecut, meritnd pe drept cuvnt numele adugat de Nationalausgabe. Ea impune att prin vastitatea documentrii, cit i prin-tr-o organizare i sistematizare nou a materialului n general. In nici o ediie anterioar, operele lui Schiller nu au fost rnduite dup o cronologie bine determinat, nu a ordinii apariiilor, ci a perioadelor n care au fost create. Era i ceva anevoios, dat fiind c autorul, dup nsi mrturisirea lui n corespondena cu Krner, era nevoit s lucreze uneori la dou i chiar trei scrieri deodat. Ediia Bhlaus-Nationalausgabe ncearc s stabileasc o succesiune ct mai aproape de adevr, i credem a fi izbutit, cel puin n ceea ce privete eseurile pe care noi le-am inclus n selecia de fa. Pornind de la acest fapt, am cutat i noi, la sfritul volumului, s nfim, n mic, originea i geneza acestor studii de estetic. ntruct unele din ele au un caracter deosebit de abstract i o acuitate analitic rar, neam folosit totodat i de ediia destul de nou dar mai puin extins a Institutului Bibliografic. Leipzig, 1958, care, pentru a veni n sprijnul cititorului nu ndeajuns de exersat n asemenea lecturi, a introdus unele subtitluri ajuttoare pe care, socotindu-le utile, le-am meninut i noi. TRADUCTORUL

MICI SCRIERI DIN EPOCA PREKANTIAN

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT? CONFERINA INUT LA MANNHEIM, IN EDINA PUBLICA DIN 28 IUNIE 1734 A ASOCIAIEI GERMANE DE PFALZ, DE CATRE FRIEDRICH SCHILLER, MEMBRU AL ASOCIAIEI I CONSILIER DUCAL DE WEIMAR Dac e vorba ca mndria fireasca aa numesc eu aprecierea, n limitele ngduite, a valorii noastre specifice s nu ne prseasc n nici o mprejurare a vieii noastre ceteneti, atunci, desigur, prima ntrebare ce ne-o punem este dac ndeletnicirea creia i dedicm cea mai mare parte a forelor noastre intelectuale se mpac cu demnitatea spiritului nostru i mplinete ndreptitele pretenii ale colectivitii privind contribuia noastr. Nu simpla ncordare, fie ea suprem, a forelor poate asigura mreia, ci aplicarea acestor fore n chipul cel mai nobil. Cu ct e mai nalt elul spre care tindem i cu ct e mai larg i mai cuprinztoare sfera n care ne manifestm, cu att curajul nostru crete, cu att ncrederea n noi devine mai pur i mai independent de prerea lumii. Numai cnd tim bine ceea ce sntem i ceea ce nu sntem, nvingem pericolul aprecierilor strine, care ne pot mpinge fie spre ngmfare prin laud, fie spre laitate prin subestimare. Cum se face ns i lucrul acesta m urmrete de cnd observ oamenii cum se face c orgoliul oficiului se afl n raport invers cu adevratul merit? C cei mai muli i mresc preteniile la stima societii pe msur ce influena lor asupra acesteia se afl n scdere? Ct de modest apare, adesea, dregtorul de la crma rii care mpinge din rsputeri carul statului pe lng mruntul histrion care-i trece dispoziiile pe hrtie? i ct de modest vrednicul savant care lrgete orizontul gndirii umane, purtnd fclia sa dttoare de lumin peste continentele lumii, fa de mucegitul pedant care-i pzete tomurile? Condamnm pe t-nrul care, sub imboldul unei fore luntrice, iese din strimta carcer a unei tiine de pricopseal, urmnd chemrii dum-

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT? / 9 nezeieti pe oare o simte n el! Este, oare, o rzbunare a spiritelor meschine mpotriva geniului, dup care nu se pot car? De aceea poate i socotesc munca la un pre att de ridicat li se pare att de grea! Uscciunea, strdania ele crti, simbria de cptuial snt apreciate, pltite i admirate sub onorabile nume de temeinicie, seriozitate i profunzime. Nimic nu e mai cunoscut i, n acelai timp, nimic nu pricinuiete raiunii sntoase mai mult ruine dect ura nempcat i dispreul orgolios cu care colile nalte privesc la artele libere iar aceast stare de lucruri va dura pn cnd erudiia i gustul, adevrul i frumosul se vor mbria ca dou fiine regsite. E uor de neles n ce msur aceast remarc se mbin cu ntrebarea : Ce efecte produce scena? Suprema i cea din urm cerin pe care filozoful i legiuitorul o pot formula este promovarea fericirii generale. Ceea ce menine viaa fizic va constitui ntotdeauna primul lor obiectiv ; ceea ce nnobileaz umanitatea n esena ei, elul lor suprem. Nevoia omului-animal este mai vedhe i mai presant ; nevoia spiritului mai delicat, dar insaiabil. Cel ce poate proba, aadar, incontestabil, c teatrul face educaia omului i a naiunii i-a i ctigat acestuia un loc ntre primele instituii ale statului. Arta dramatic st deasupra oricrei arte surori. Supremul produs al acestei specii literare este, poate, i cea mai nalt creaie a spiritului uman. Sistemul atraciei universale i Iuliu Cezar al lui Shakespeare rmne de vzut dac pe aceast balan spiritele superioare le vor depi pe cele omeneti cu un punct matematic. Dac acest lucru e hotrt, i el a fost hotrt de arbitrul cel mai incoruptibil posteritatea , de ce s nu ne dm mai nti silina de a pune n afara oricrei ndoieli demnitatea unei arte a crei exercitare angajeaz toate forele sufletului, intelectului i inimii? Este o crim fa de sine nsui, o ucidere a talentelor, cnd o capacitate care ar fi adus infinite foloase intereselor supreme ale omenirii este risipit, fr rost, pentru un lucru de minora importan. Mai persist oare ndoiala c nu descinzi din ceruri, c ludatele tale influene nu-s dect himere ale

10 / SCRIERI ESTETICE admiratorilor ti, i c umanitatea nu i-e cu nimic datoare, ci dimpotriv? O, Thalia, smulge-i nemuritorii lauri i nu-i mai trmbia faima deart! Acea admirat Ifigenia n-a fost dect un moment de slbiciune al autorului ei, care i-a uitat demnitatea mult slvitul Hamlet, un act de lezmajestate al poetului fa de geniul divin. Despre nici o art dup cte tiu nu s-a vorbit i nu s-a scris att de mult ; asupra nici uneia nu s-a ajuns mai puin la un consens. Lumea s-a mprit aici, mai mult ca oriunde, n a diviniza i a condamna, iar adevrul s-a pierdut n exagerri. Cel mai cumplit atac pe care a trebuit s-1 ndure, a venit dintr-o parte din care nu era ateptat. Uurtatea, obrznicia, ba chiar caracterul respingtor al celor care o practic nu se pot rsfrnge asupra artei n sine. Cele mai multe din descrierile voastre dramatice, i chiar cele mai ludate nu snt altceva se spune dect otrviri ascunse, rafinate, vicii lustruite i meteugite, virtui molatice sau simple fanfaronade. Reprezentanii votri, alei pentru a ntruchipa umanitatea, artiti i artiste, cu nume de attea ori stigmatizate, nu snt oare parodii ale solemnelor oficii, adesea scursori ale omenirii. Faimoasa voastr coal de moravuri n-a fost oare de attea ori ultim refugiu al luxului desfrnat! Un ascunzi al cutezanei i satirei! De cte ori, aceast nalt i divin Thalia, ajuns bufon al gloatei, n-a lins praful de pe foarte mici tronuri? Toate aceste exclamaii snt fr ndoial adevrate, dar nici una nu atinge scena. Religia lui Christ a fost parola, cnd n America erau ucii btinaii. Pentru slava nvturii lui Christ, au ucis Damiens i Ra-vaillac, i a hituit Carol al iX-lea pe hughenoii din Paris. Dar cui i-ar fi trecut prin gnd s acuze cea mai blinda dintre credine de o fapt ruinoas, de care nsi animalitatea crud s-ar fi lepdat? Tot aa de puin poate fi nvinuit arta de a nu fi n Europa ceea ce este n Asia, de a nu fi n veacul al optsprezecelea ceea ce era sub Aspasia i Pericle. Destul totui c ea a fost atunci, i c naiunea la care a nflorit att de sublim a rmas i astzi modelul nostru. Dar s trecem acum la studiul n sine.

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT II \\ Scena privit ca instituie moral O irezistibil nclinaie general spre nou i extraordinar, o cerin profund de a ne transpune n stri pasionale a dat natere, dup observaia lui Sulzer, la scena teatral. Istovit de naltele ncordri ale spiritului, ostenit de treburile profesionale monotone i adesea deprimante, stul de senzorial, omul trebuia s simt n fiina lui un gol care era potrivnic instinctului de activitate. Natura noastr, tot att de incapabil s persiste n starea animalic, ct i s continue munca rafinat a intelectului, a cerut o stare intermediar care s uneasc cele dou extreme, s coboare tensiunea dur la armonie blnd i s uureze trecerea alternativ dintr-o stare n alta. Aceast nlesnire o produce simul estetic sau sentimentul pentru frumos. Cum ns prima int a unui legiuitor nelept este de a alege din dou efecte pe cel mai nalt, el nu se va mulumi numai s dezarmeze pornirile poporului su, ci le va folosi, acolo unde e posibil, ca instrumente ale unor planuri superioare, ostenindu-se a le preface n izvoare de fericire ; iar pentru aceasta a ales nainte de toate scena, care deschide spiritului nsetat dup activitate o infinit sfer, hrnind orice for sufleteasc fr a exalta vreuna, i unind formarea intelectului i a inimii cu cea mai nobil delectare. Acela care a subliniat cel dinti c religia este coloana cea mai puternica a statului i c, fr ea, nsi legile pierd din putere, a aprat scena, poate fr s vrea sau fr s tie, din cea mai nobil perspectiv. Tocmai aceast insuficien, acest caracter oscilant al legilor politice care face religia indispensabil statului determin i influena moral a scenei. Legile, a vrut el s spun, se nvrtesc numai n jurul datoriilor restrictive religia i extinde cerinele asupra activitii reale. Legile mpiedic numai efectele care dizolva coeziunea societii religia ncurajeaz pe cele care o ntresc. Legile au putere asupra manifestrilor deschise ale voinei, asupra faptelor religia i extinde jurisdicia pma n cele mai ascunse coluri ale inimii, urmrind gin-durile pn la cea mai intim surs. Legile snt elastice, schimbtoare ca pasiunea i capriciul religia leag strns i

12 / SCRIERI ESTETICE pentru totdeauna. Chiar dac am vrea s presupunem ceea ce nu exist, dac am atribui deci religiei aceast mare putere asupra inimii omeneti, ar putea ea desvri singur ntreaga educaie? Religia (eu separ aici latura ei politic de cea divin) influeneaz, n mare, mai mult partea sensibil a poporului, unde nrurirea ei ar putea fi chiar infailibil. Dar dac facem abstracie de sensibilitate, fora ei s-a dus. Prin ce acioneaz scena? Pentru cea mai mare parte din oameni, religia nu mai este nimic dac-i distrugem icoanele, reprezentrile raiului i iadului, dei snt simple nscociri ale fanteziei, enigme fr dezlegare, ameninri i ispite ce vin de departe. Ce ntrire pentru religie i legi, cnd ele intr n alian cu scena, cnd apar laolalt intuiia i prezena vie, viciul i virtutea, fericirea i mizeria, nebunia i nelepciunea, defilnd prin faa omului n mii de tablouri uor de neles i pline de adevr, unde providena i dezleag enigmele n faa ochilor notri, unde inima omeneasc destinuie cele mai uoare emoii, dar i tortura pasiunii, unde mtile cad i sulemeneala dispare, iar adevrul ine judecat dreapt i incoruptibil ca judecata lui Rhada-manthus. Jurisdicia scenei ncepe acolo unde imperiul legilor lumeti nceteaz. Cnd dreptatea orbete pentru aur i amuete n solda viciului, cnd frdelegea celor tari i rde de neputina ei, iar teama leag braul autoritii, scena preia spada i cumpna i trte viciul naintea unei judeci teribile, ntregul domeniu al fanteziei i istoriei, al trecutului i viitorului ateapt cu supunere porunca ei. Criminali fio-roi care de mult putrezesc n arin snt chemai acum prin strigtul atotputernic al artei poetice s-i repete viaa infam ca lecie plin de groaz pentru posteritate. Neputincioase ca umbrele ntr-o oglind scobit, se perind pe dinaintea ochilor notri fantome din trecut, a cror amintire o blestemm cu spaim. Cnd nici o moral nu se mai nva, nici o religie nu mai e crezut i nici o lege nu mai este prezent, Medeea ne ngrozete nc vznd-o cum se clatin pe treptele palatului dup uciderea pruncilor. Un fior binefctor cuprinde lumea i fiecare din noi i laud contiina curat, cnd Lady Macbeth, o somnambul ngrozitoare, i

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT? / 13 spal minile invocnd toate parfumurile Arabiei s sting oribilul miros al crimei. Cu aceeai siguran cu care o reprezentare vizibil acioneaz mai puternic dect litera moart i relatarea seac, tot astfel, fr ndoial, acioneaz scena mai profund i mai durabil dect morala i legile. Dar ea sprijin aici numai dreptatea lumeasc, dei i este deschis un cmp mult mai larg. Mii de nelegiuiri, pe care morala i legile le rabd nepedepsite, scena le pedepsete. Mii de fapte virtuoase, asupra crora s-a lsat tcerea, scena le arat i le recomand. Ea nsoete aici religia i nelepciunea. Din puritatea acestui izvor i trage ea nvturile i exemplele, mbrcnd aspra datorie ntr-un vemnt mbietor i plin de farmec. Cu ce sentimente mree, cu ct ho-trre i nflcrare ne umple sufletul, ce idealuri divine ne pune nainte ca ndemnuri! Cnd blndul Augustus ntinde mna trdtorului Cinna, care prea deja s citeasc de pe buzele lui sentina de moarte, i-i spune : Hai s fim prieteni, Cinna! care din mulime n-ar strnge bucuros n acea clip mna dumanului su de moarte, pentru a se asemui divinului roman? Cnd Franz von Sickingen, pornit s pedepseasc un principe i s lupte pentru drepturi strine, se uit pe neateptate ndrtul su i vede ridicndu-se fumul din cetatea lui n care-i rmseser soia i copiii lipsii de aprare, iar el i continu drumul spre a-i pstra cuvntul ct de magnific mi apare omul, i ct de meschin i de dispreuit temuta i invincibila soart! Pe ct de dulce i plcut virtutea, pe att de nspimn-ttoare se arat frdelegea n necrutoarea ei oglind. Cnd srmanul i copilrosul Lear bate zadarnic, pe noapte i furtun la poarta fiicei sale, cnd cu prul su alb rsfirat n vnt povestete elementelor ct de denaturat a fost Regan a lui, cnd n sfrit slbatica durere izbucnete n cuvintele sfietoare : V-am dat totul! ct de ngrozitoare ne apare nerecunotina! ct de solemn promitem i jurm veneraie i dragoste filial! Dar sfera de influen a scenei se ntinde i mai departe. Chiar i acolo unde religia i legile consider sub demnitatea lor s nsoeasc sentimentele umane, ea rmne mereu activa. Fericirea social este tulburat tot att de mult de ne-

14 / SCRIERI ESTETICE bunie ct^i^de crim i viciu. O experiena veche ct lumea ne nva c n estura lucrurilor omeneti adesea cele mai nsemnate atrn de firele cele mai subiri i, dac urmrim aciunile pn la originea lor, vom fi silii s zmbim de zece ori nainte de a ne ngrozi o singura dat. Lista mea de nelegiuii se scurteaz pe msur ce mbtrnesc, iar registrul meu de nebuni se lungete i se ncarc. Dac ntreaga vin moral a unei generaii pornete din una i aceeai surs, dac toate monstruoasele extreme ale viciilor nu-s dect forme schimbate, grade mai nalte ale unei nsuiri creia noi toi, pn la urm, i zmbim ironic i o ndrgim, de ce s nu fi parcurs natura aceleai ci i la alte generaii? Nu cunosc dect un singur secret pentru a ocroti omul de stricciune, acela de a-i proteja sufletul mpotriva slbiciunilor. O bun parte a acestei protecii o putem atepta din partea scenei. Ea este cea care ine oglinda tuturor nebuniilor, fcndu-le s plece, ruinate, capul. Ceea ce a obinut mai sus prin emoie i spaim, svrete aici (poate mai iute i mai corect) prin glum i satir. Dac am vrea s apreciem comedia i tragedia prin prisma efectului atins, s-ar putea ca experiena s dea ntietate comediei. Zeflemeaua i dispreul rnesc mndria omului mai dureros dect ar putea aversiunea s-i dhinuie contiina. Laitatea noastr se ascunde n faa groazei, dar tocmai aceast laitate cade prad satirei. Legea i contiina ne feresc adesea de frdelege i de viciu ; ridicolul pretinde un sim propriu mai rafinat, pe care nicieri nu-1 exercitm mai mult dect n faa scenei. Am fi n stare s mputernicim un prieten s ne atace moravurile i inima, dar ne-ar costa un mare efort s-i iertm cel mai mic zmbet de dispre. Un delict, o greeal a noastr poate suporta un supraveghetor, un magistrat ; o necuviin a noastr, nici mcar un martor. Singura scena ne poate batjocori slbiciunile pentru c ea ne cru sensibilitatea i nu vrea s-1 tie pe nebunul vinovat. Fr a roi, vedem cum ne cade masca i mulumim n tain pentru blnda dojana. Dar marea ei sfer de influen nu e nici pe departe consumat. Mai mult dect oricare alta instituie public de stat, scena este o coal a nelepciunii practice, o cluz a vieii ceteneti, o cheie infailibil spre cele mai tinuite unghere

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT? / ale sufletului omenesc. Recunosc c amorul propriu i pervertirea contiinei distrug adesea influenele binefctoare ale scenei, c mii de vicii i ridic nc, obraznice, privirea n oglinda ce le-o pune n fa, c mii de sentimente bune se sting fr roade n faa inimii reci a spectatorului ; eu nsumi cred c harpagonul lui Molire n-a ndreptat pe nici un cmtar, c sinucigaul Beverley n-a lecuit pe nici un om de nesuferita manie a jocului, c nefericita poveste cu hoi a lui Karl Moor nu va face drumurile mult mai sigure ; dar dac vrem s limitm marea influen a scenei, dac vrem s fim att de nedrepi nct s-o anulm chiar, ct de mult rmne totui din ea! Chiar dac scena nu lichideaz viciul n ntregime i nici nu-1 limiteaz, ea ni 1-a fcut totui pe deplin cunoscut. Cu aceste infamii i cu aceste nebunii sntem obligai s trim. Trebuie ori s le ocolim, ori s dm piept cu ele ; trebuie ori s le subminm, ori s ne supunem lor. Dar ele nu ne mai surprind ; sntem pregtii s parm loviturile lor. Scena ne-a nvat cum s le descoperim i s le facem inofensive. Ea a smuls masca frniciei i a descoperit plasa pe care viclenia i intriga au esut-o n jurul nostru. Ea a scos la lumina zilei nelciunea i falsitatea din ntortocheate labirinte. S-ar putea ca muribunda Sarah s nu sperie pe nici un rob al plcerilor, ca tabloul ispitei pedepsite s nu-i rceasc ardoarea, ca nsi vicleana interpret s nu aib n gnd a preveni aceast influen destul c ncreztoarea inocent i cunoate acum capcanele i c scena a nvat-o s nu mai cread n jurminte i s tremure pn i n faa adoraiei sale. Nu numai asupra oamenilor i a caracterului uman ne face ateni scena, dar i asupra destinelor, nvndu-ne marea art de a le suporta. n estura vieii intmplarea i planul joac roluri la fel de mari ; primei ne supunem orbete, pe cel de-al doilea l dirijm noi. Si este bine dac nmplri de nenlturat nu ne mai scot din fire, dac curajul i nelepciunea nu ne prsesc, i inima nu e destul de ncercata. Scena aduce n faa ochilor notri o mare varietate de suferine omeneti. Ba ne transpune artificial n situaii grele i ne rspltete suferina de moment prin voluptatea lacri-

16 / SCRIERI ESTETICE milor i o splendid cretere a curajului i a experienei. Urmrim cu ea pe Ariadna prsit n rsuntorul Naxos, co-borm cu ea n turnul foametei al lui Ugolino, pim cu ea pe ngrozitorul eafod i ascultm solemnul ceas al morii. Auzim aici ceea ce sufletul nostru simte vag, presimiri pe care natura surprins le confirm tare i irevocabil. Sub bolile 7'ower-ului, protecia reginii l prsete pe favoritul nelat Acum, cnd trebuie s moar, nspimntatul Moor caut n van refugiu la infidela nelepciune sofist. Eternitatea ngduie mortului s dezvluie secrete pe care cei vii nu le pot ti, iar pctosul sigur de el pierde i ultima ascunztoare pentru c mormintele mai trncnesc. Scena nu numai c ne nfieaz attea destine ale omului, dar ne i nva s fim mai drepi cu cel nefericit i s-1 judecm mai indulgent. Numai dupa ce am cunoscut temeinic nevoile i durerile lui, avem dreptul s ne pronunm. Nici un delict nu este mai ruinos dect delictul de furt dar ct compasiune n sentina noastr, dac ne transpunem n nefericitele mprejurri n care Eduard Ruhberg i-a svrit fapta! Sinuciderea este detestat, respins ndeobte ca nelegiuire ; cnd ns, asaltat de ameninrile unui tat furios, asaltat de iubire, de imaginea ngrozitoarelor ziduri ale mnstirii, Mariana bea otrava, care dintre noi ar putea s condamne victima de plns a unei prejudeci infame? Omenia i tolerana ncep a deveni spiritul dominant al vremii noastre ; razele lor strbat pn n slile de judecat i chiar mai departe, pn n inima monarhilor notri. Care e contribuia scnelor noastre la aceast oper magnific? N-au nlesnit ele cunoaterea omului de ctre om, descoperind acel misterios angrenaj dup care acesta acioneaz? O nsemnat categorie de oameni are toate motivele s fie mai recunosctoare fa de scen dect restul. Aici ascult mai-marii lumii ceea ce n-aud niciodat sau foarte rar : adevrul. Aici vd ceea ce nu vd niciodat sau foarte rar ; omul. Att de mare i de variat este meritul bunelor scene pentru formarea noastr moral! Merit care nu este cu nimic mai prejos n ce privete luminarea minii. Tocmai aia, n aceste sfere nalte, tiu spiritele alese i patrioii nflcrai

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT? / 17 s utilizeze ct mai bine scena. Ei arunc o privire asupra speciei umane, compar popor cu popor, secol cu secol, descoperind c masele largi ale popoarelor snt nctuate n lanurile prejudecii care venic lucreaz mpotriva fericirii lor, i c razele pure ale adevrului nu lumineaz dect puine mini care pltesc acest ctig, poate, cu efortul unei viei ntregi. Prin ce poate legiuitorul nelept s determine naiunea s i se alture? Scena este mijlocul prin care elita gnditoare a poporului prinde lumina nelepciunii i o mprtie n raze blnde n marea mulime. Alai drepte se revars de aici i curg prin toate arterele poporului conceptele, mai limpezi, principiile, mai pure, sentimentele ; negura barbariei, bezna superstiiei dispar ; noaptea se retrage n faa luminii biruitoare, ntre multele i minunatele roade ale celor mai bune scene voi distinge aici numai dou. Ct de cuprinztoare a devenit tolerana religiilor i sectelor doar n civa ani! nc nainte ca evreul Nathan i Saladin sarazinul s ne fi fcut de ruine, predicndu-ne nvtura divin c cinstirea lui Dumnezeu nu depinde de ideile noastre imprecise despre el, nainte ca Iosif al doilea s fi combtut fioroasa hidr a urei bigote, scena sdise deja umanitate i blndee n inimile noastre ; imaginea oribil a furiei clericale ne nvase a ocoli vrjmia religioas ; n aceast respingtoare oglind i-a splat cretinismul petele sale. Cu acelai succes fericit ar combate scena i erorile educaiei ; ateptm piesa n care va fi tratat aceast remarcabil tem. Nici o problem nu este pentru stat, prin urmrile ei, att de important i totui, nici una nu-i att de abandonat i lsat la totala discreie a iluziei i uurtii ceteanului. Numai scena ar putea s-i plimbe prin faa ochilor, n tablouri duioase, cutremurtoare, nefericitele victime ale educaiei neglijate ; aici ar putea taii notri s renune la maximele lor egoiste, i mamele noastre s nvee a iubi mai raional. Falsele concepte abat de la calea cea dreapt i cea mai bun inim de educator ; ele snt i mai fatale cnd, flindu-se cu metode proprii, distrug odrasle fragede prin filantropie i sisteme de cretere.

18 / SCRIERI ESTETICE Scena ar putea de asemenea s ndrepte opinia poporului asupra crmuirii i maimarilor lui. Puterea legiuitoare ar glsui supuilor prin simboluri strine, rspunznd plngerilor nainte ca acestea s devin prea auzite i cutnd a le ndulci scepticismul n modul cel mai discret. Chiar hrnicia i spiritul inventiv ar putea fi puse n lumin pe scena public, dac poeii i-ar da osteneala s fie patrioi i statul i-ar apleca urechea s-i aud. Nu pot trece nicidecum cu vederea marea influen pe care scena de prestigiu ar aveao asupra spiritului naiunii. Numesc spirit naional al unui popor asemnarea i concordana prerilor i nclinaiilor sale fa de anumite lucruri, fa de care un alt popor are alte opinii i alte sentimente. Numai scenei i este cu putin s realizeze, s obin aceast concordan ntr-un grad nalt, dat fiind c ea strbate ntregul domeniu al cunoaterii omeneti, epuiznd toate situaiile vieii i luminnd toate colurile inimii ; pentru c ea reunete n sine toate strile i toate clasele i dispune de drumul cel mai bttorit care duce spre minte i spre suflet. Dac n toate piesele noastre ar domina o trstur, dac poeii notri s-ar uni n acest scop, dac lucrrile lor ar fi cluzite de o strict selecie i penelul lor s-ar consacra exclusiv poporului, ntr-un cuvnt, dac am tri s ntemeiem o scen naional, am deveni i o naiune. Ce a inut Grecia strns unit? Ce a atras poporul att de irezistibil spre scena lui? Coninutul, fondul patriotic al teatrului grec, spiritul elen, marele, copleitorul interes al lumii greceti, care se confunda cu umanitatea nalt ce respira aici. Inca un merit mai are scena, un merit pe care-1 adaug cu toat convingerea, fiindc presupun c procesul ei mpotriva calomniatorilor este ca i ctigat. Aciunea ei asupra moravurilor i pentru luminarea poporului este esenial, iar ntietatea ei ntre toate mijloacele i instituiile de desftare social este recunoscut chiar de adversarii ei. Ceea ce realizeaz ea aici este mai important dect sntem obinuii a crede. Natura uman nu suporta chinul activitii venice i nentrerupte ; plcerea i farmecul simurilor nceteaz odat cu satisfacerea lor. Omul, suprasaturat de poftele animalice,

CE POATE REALIZA UN TEATRU BUN I PERMANENT? / 19 ostenit de lungile ncordri, torturat de venicul imbold spre activitate, este nsetat dup recreaii i amuzamente alese, de nu se arunc n viitoarea distraciilor slbatice care i grbesc cderea i stric tihna societii. Petreceri zgomotoase, jocuri uuratice, tot felul de nebunii, din care nasc apoi moleeala i trndvia, snt inevitabile, dac legiuitorul nu st s dirijeze aceasta predispoziie a mulimii. Omul activ care i-a nchinat de bunvoie viaa patriei este n primejdie s cad ntr-o nefericit apatie ; omul de tiina, n pedanterie uscat i steril ; iar plebea, n animalitate. Scena este aezmntul unde se mbin plcutul cu utilul, agreabilul cu instructivul, amuzamentul cu arta i petrecerea cu nnobilarea luntric ; este locul unde nici o for a sufletului nu e ncordat n detrimentul alteia, i nici o plcere nu e gustat n dauna ansamblului. Cnd o tristee ne apas inima, cnd o proast dispoziie ne tulbur orele de singurtate, cnd sntem scrbii de lume i de treburi, scena ne primete n braele ei, n lumea ei artificial, n care, uitnd-o pe cea real, ne redobndim pe noi nine, cu sentimentele i pasiunile noastre, trezindu-ne propria noastr natur din aipire i amoreal, prin impulsuri proaspete de simire i de via. Cel nefericit i plnge aici, n necazuri i suprri strine, durerile sale, cel fericit i vine n fire, iar cel prea sigur de sine se trezete. Cel sentimental i slab se clete devenind brbat, cel ce este o brut ncepe aici s simt. i apoi, n sfrit, ce triumf pentru tine natur! de attea ori clcat n picioare i de attea ori renscut! cnd oameni din toate sferele, din toate zonele i strile, arun-cnd ctuele prefctoriei i ale modei, smuli din nvlmeala destinului i nfrii ntr-o atotcuprinztoare simpatie, contopii ntr-o unic familie, uitnd de sine i de lume, se apropie de dumnezeiasca lor obrie! Fiecare ins gust ncntarea i extazul tuturor, iar inima lui face acum loc unui singur simmnt, unei singure dorine : de a fi om!

CE ESTE SI N CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSAL CONFERINA ACADEMICA INAUGURAL INUTA LA 2G MAI 1789, CU PRILEJUL DESCHIDERII CURSURILOR, DE FRIEDRICH SCHILLER, PROFESOR DE FILOZOFIE LA JENA Este mbucurtoare i plin de cinste, preastimat auditoriu, sarcina ce mi-am luat de a strbate alturi de dumneavoastr un domeniu care deschide gnditorului attea perspective ale cunoaterii, omului de aciune contemporan attea modele demne de urmat, filozofului nvminte att de preioase, i fiecruia, fr deosebire, attea resurse spre cele mai nalte plceri domeniul vast al istoriei universale. Privirea attor tineri emineni, care se adun n jurul meu cu o att de arztoare dorin de cunoatere i din mijlocul crora nfloresc numeroase spirite de valoare care vor strluci n timpurile ce urmeaz, mi preface datoria n plcere, dar m i ndeamn s-i simt gravitatea i importana n toat amploarea. Cu ct e mai mare darul pe care l mijlocesc i ce dar mai preios poate omul oferi omului dect adevrul? cu att mai mare grija ce trebuie s-o am, pentru ca valoarea acestuia s nu sufere trecnd prin mi-nile mele. Cu ct spiritul dumneavoastr n aceast fericit epoc a activitii lui concepe mai viu i mai pur, i cu ct sentimentele dumneavoastr juvenile se aprind mai repede, cu att mi se cere mai mult s veghez ca acest entuziasm, pe care singur adevrul are dreptul s-1 trezeasc, s nu se risipeasc prin nelciune i iluzie. ntins i rodnic este domeniul istoriei! n cuprinsul ei i deapn existena ntreaga lume moral. Ea l nsoete pe om n toate strile prin care a trecut, e mereu cu el de-a lungul tuturor epocilor cu mentalitile i ideile lor att de schimbtoare, a momentelor de nebunie i de nelepciune, de prbuire i de nlare ; ea trebuie s dea socoteal de tot ceea ce omul singur i-a dat ori i-a luat. Nu exist nimeni ntre dumneavoastr cruia istoria sa n-aib a-i spune

CE ESTE I IN CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSAL / 21 cte ceva ; toate crrile, orict de diferite, n determinarea viitoare a fiecrui ins, se nnoad undeva cu ea, iar un anumit destin l mprtii cu toi n mod egal, acela de a fi fost adui pe lume pentru a v forma ca oameni, i acestor oameni li se adreseaz istoria. Dar nainte de a ptrunde n obiectul strdaniei dumneavoastr, preastimat auditoriu adic nainte de a-1 determina mai exact i a arta legtura sau raportul n care se afl fa de elul propriu-zis al studiilor dumneavoastr att de diverse nu va fi deloc de prisos s m neleg mai nti cu dumneavoastr i s cdem mpreun de acord asupra acestui scop. O lmurire prealabil a acestei chestiuni, care-mi apare destul de oportun i de demn pentru a deschide viitoarea noastr colaborare academic, m va pune n situaia de a v ndruma fr zbav atenia asupra laturii celei mai meritoase a istoriei universale. Unul este planul de studiu pe care i-1 prepar savantul care face din tiin un mijloc de cptuial, i altul este planul pe care i-1 propune filozoful. Primul, pentru care totul este s ndeplineasc condiiile cerute de oficiul cruia i va sluji i care, prin osteneala minii sale, se strduiete s-i asigure o existen material ct mai ndestulat precum i satisfacerea unei meschine ambiii de a dobndi faim, va cuta n primul rnd n cariera sa universitar s separe, cu cea mai mare grij, tiinele cu care-i agonisete pinea de toate celelalte care satisfac spiritul i numai spiritul. Orice clip pe care ar dedica-o acestora din urm o consider ca sustras profesiunii i nu i-ar ierta acest furtiag, ntreaga lui silin este orientat dup cerinele ce i se pun de ctre viitorul stpn al destinului su, i crede a fi fcut totul dac izbutete s nlture orice team n faa acelei instane. ndat ce i-a ncheiat cursul i i-a atins elul dorit, el i concediaz cluzele cci de ce le-ar mai osteni? Cea mai vie preocupare a lui este acum ca toate comorile ngrmdite n memorie s fie aduse la vedere i totodat s fie bine pzite s nu-i piard din valoare. Orice extindere a tiinei sale profesionale l tulbur pentru ca solicit noi eforturi sau le depreciaz pe cele din ^trecut ; orice nnoire mai important l nspimnt, pentru ca sparge

22 / SCRIERI ESTETICE vechile forme scolastice, nsuite de el cu atta osteneal, i l pune n pericol de a pierde tot ce mintea lui a agonisit pn acum. Cine a combtut mai mult i din tot sufletul pe reformatori dect gloata de crturari mercantili? Cine se strduiete mai mult i din rsputeri s in pe loc nnoirile binefctoare n domeniul tiinei i cunoaterii dect tocmai ei? Fiecare scnteie ce se aprinde n sfera tiinei le face vizibil i le descoper neputina ; ei lupt cu drzenie, cu vicleug i disperare, pentru c, aprnd sistemul scolastic, i apr propria existen. De aceea, nu exist duman mai nrit, slujba mrunt mai invidios i detractor mai venal dect cel ce mparte tiina pentru ctig. Cu ct cunotinele sale l rspltesc mai puin prin ele nsele, cu att pretinde mai mult remuneraie din afar ; pentru munca manual i cea a minii are o singur msur : efortul. De aceea, numai el se plnge mereu de nerecunotina, savantul pn-tecului ; el nu-i caut plata n tezaurul ideilor, ci o ateapt de la recunoateri strine, de la slujbe onorifice i alte cap-tuieli. Dac d gre n aceast direcie, cine e mai nefericit ''. nseamn c a trit, a vegheat, s-a zbtut degeaba ; zadarnic a umblat dup adevr, dac adevrul nu s-a preschimbat pentru el n aur, n elogiu gazetresc, n favor princiar. Jalnic fptur, cel care cu cele mai nobile mijloace, tiina i arta, nu vrea i nu realizeaz ceva mai nalt dect truditorul zilier coi cele mai simple i mai umile unelte i care n imperiul celei mai depline liberti poart n sine un suflet de sclav! Dar i mai jalnic este tnrul de geniu, a crui evoluie fireasc, superb, e abtut pe aceast cale trist prin nvturi i modele nesntoase, lsndu-se convins ca pentru viitoarea sa profesiune s adune cu atta srman precizie. n curnd, tiina sa pus pe ctig l va ngreoa ca o biat crpceal ; se vor trezi n el dorine pe care ea nu le va putea satisface, geniul su se va rzvrti mpotriva acestei determinri. Totul i apare acum fragmentat ; nu mai vede scopul propriei sale activiti i totui, nu poate ndura lipsa de el i inutilitatea. Lucrul obositor, dar lipsit de valoare n treburile sale profesionale l doboar la pmnt, cci el nu-i poate opune voioia care nsoete cunoaterea limpede i desvrirea presimit. El

' CE ESTE I IN CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSAL / 23 se simte detaat, smuls din corelaia lucrurilor, fiindc a ncetat s-i ese activitatea sa la marele tot al lumii. Juristul sufer de ndat ce o cultur superioar descoper lacune n tiina dreptului i le pune n lumin n loc s ncerce a deveni un nou creator n domeniul su, mplinind lipsurile descoperite. Medicul intr n conflict cu profesia lui, ndat ce insuccese mai nsemnate i arat nesigurana metodelor sale ; teologul pierde stima pentru profesiunea sa ndat ce credina lui n infailibilitatea nvturii se clatin. Cu totul altfel se comport o minte filozofic. La fel de grijuliu ca i savantul pntecului, care i-a separat disciplina sa de toate celelalte, acesta se strduiete s-o extind i s-i restabileasc uniunea cu celelalte zic s restabileasc, pentru c numai nelegerea abstracti/ant a creat acele granie, desprind tiinele unele de altele. Ceea ce savantul mercantil separ, spiritul filozofic reunete i ncheag. El s-a convins mai demult c n domeniul intelectului, ca i n lumea simurilor, totul se ntreptrunde, se mbin, iar dorina sa puternic de armonie nu admite fragmentarea. Toate strdaniile i snt ndreptate spre desavr-irea tiinei, a cunoaterii ; n nobila sa nerbdare, spiritul filozofic nu poate gsi odihn pn cnd toate ideile i concepiile sale nu s-au rnduit ntr-un tot armonios, i pn cnd el, fixat n centrul artei sale, a tiinei sale, nu va privi mulumit asupra ntregului lor cuprins. Noile descoperiri n sfera activitii sale, care pe savantul plinii l doboar, devin o ncntare pentru spiritul filozofic. Poate c aceste descoperiri sau nouti vor umple o lacun de care ansamblul mereu n devenire al ideilor sale suferise pn acum, sau vor aeza ultima piatr la edificiul ideilor, noiunilor, pentru a-1 desvri. Dar dac aceste nouti ar nega, dac un nou ir de idei, un nou fenomen al naturii, o lege nou descoperita n universul corpurilor ar rsturna ntreg edificiul tiinei sale spiritul filozofic care a iubit ntotdeauna adevrul mai presus de sistemul su va schimba bucuros vechea, form deficitar cu una mai nou i mai frumoas. Ba chiar, uneori, dac nici o lovitur din afar nu-i zdruncin sistemul ideilor, el nsui, mnat de instinctul venic al progresului, va fi cel dinti care, nesatisfcut, l va dezmembra pentru a-1 recon-

24 / SCRIERI ESTETICE stitui i a-1 perfeciona. Prin forme de gndire mereu noi i mereu mai frumoase, spiritul filozofic pete nainte spre cele mai nalte culmi ale umanitii, n vreme ce savantul pinii, ncremenit ntr-un armistiiu spiritual, apr cu strnicie monotonia seac a concepiilor sale scolastice. Nu exist judector mai drept pentru orice merit strin dect spiritul filozofic. Ptrunztor i destul de inventiv pentru a folosi activitatea oricui, este i ndeajuns de loial pentru a cinsti chiar pe cel mai nensemnat creator. Toate capetele lucreaz pentru el, i toate lucreaz mpotriva savantului cptuielii. Primul tie s transforme n folosul sau tot ceea ce se face i se gndete n jurul su ; ntre minile gnditoare exist o strns comuniune n privina bunurilor spirituale ; ceea ce dobndete unul n domeniul adevrului, a dobndit pentru toi. Savantul pinii s-a mprejmuit cu un zid mpotriva tuturor vecinilor crora, plin de invidie, le pizmuiete pn i lumina soarelui, pzindu-i cu grij despritura drpnat, care cu greu l mai apr mpotriva raiunii biruitoare. n tot ceea ce ntreprinde savantul pntecului, atracia i ndemnul vin din afar, pe cnd spiritul filozofic gsete farmec i recompens n chiar obiectul i vrednicia sa. Cu ct nsufleire pornete el la aciune, ct de fierbinte este zelul su i ct de struitor optimismul, cci munca lui ntinerete nencetat prin munc! n mna lui creatoare, chiar ceea ce e mic capt mreie, cci mreiei i slujete n fiece clip, pe cnd savantul pricopselii chiar n ceea ce e mare vede numai ce e mic. Spiritul filozofic se distinge nu prin ce trateaz ci prin cum trateaz ceea ce are de nfiat. Oriunde sar afla i oricum ar aciona, el este mereu n centrul lucrurilor ; i orict l-ar ndeprta obiectul aciunii sale de ceilali frai ai si, el le rmne nrudit i apropiat printr-o gndire armonicactiv i i ntl-nete acolo unde toate minile limpezi se regsesc. S merg mai departe cu aceast descriere stimaii mei asculttori ori s ndjduiesc c v-ai decis deja pe care din cele dou portrete l vei lua ca model? De alegerea pe care o vei face depinde dac studiul istoriei universale va poate fi recomandat sau nu. Am de a face numai cu cazul ultim ; cci n strdania de a fi util primului caz, tiina

CE ESTE I IN CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA / 2.1 s_ar ndeprta prea mult de naltul ei scop final, i pentru un mic profit s-ar aduce o jertf prea mare. Fiind de aceeai prere cu dumneavoastr asupra punctului de vedere din care se determin valoarea unei tiine, m pot apropia de nsi noiunea istoriei universale, adic de obiectul prelegerii de astzi. Descoperirile fcute de navigatorii notri europeni n mrile ndeprtate i de-a lungul rmurilor lor ne ofer un spectacol pe ct de atrgtor pe att de instructiv. Ele ne vorbesc despre seminii i popoare care se gsesc n jurul nostru pe diferite trepte de civilizaie, ca nite copii de vrste diferite n jurul unui adult, aducndu-i aminte prin exemplul lor, de ceea ce i el a fost cndva i de starea de la care a pornit. O mn neleapt pare s ne fi nlesnit cunoaterea acestor neamuri rmase n slbticie, tocmai ntr-o vreme cnd sntem destul de naintai n propria noastr cultura pentru a trage foloase i nvminte din aceste descoperiri i a le aplica asupra noastr nine, restabilind, ca ntr-o oglind, nceputurile pierdute ale speciei umane. Dar ct de trist i ct de ruinos este tabloul copilriei noastre, pe care ni-1 ofer aceste popoare! i nc nu e vorba de prima treapt. Omul a nceput i mai de jos. Oamenii pe care i descoperim acum exist ca triburi, ca popoare, ca uniti politice ; dar prin cte a trebuit s treac omul pn a se ridica la viaa de grup, la colectiv, la societate! Ce ne povestesc exploratorii despre aceti slbatici? Pe unii i-au gsit fr cunotina celor mai indispensabile meteuguri i unelte, fr fier, fr plug, dhiar fr a avea n posesia lor focul. Unii se luptau cu slbtciunile pentru hran i ncercau a-i njgheba un fel de vizuin ; la muli, limba abia se ridicase peste ipetele animalice, la cteva sunete inteligibile. n cte un loc nu exista nici simpla legtur a csniciei, nici simul proprietii ; sufletul moleit nu putea reine nici mcar experiena repetat zilnic ; slbaticul i prsea locul n care a dormit astzi, pentru c nu-i trecea prin minte c mine va dormi din nou. n schimb, se rz-boiau adesea ntre ei, carnea adversarului constituind de multe ori preul victoriei. La alii, mai evoluai, care cunoteau i unele comoditi ale vieii, robia i despotismul ofe-

26 / SCRIERI ESTETICE reau spectacole ngrozitoare. Vedeai, n cte un loc, un despot african vnzndu-i supuii pe cte un pahar de rachiu sau hotrnd s fie mcelrii pe mormntul su pentru a-1 sluji n lumea de dincolo. n alte pri, din simplitate bigot se aruncau la picioarele unui feti ridicul sau n faa unui monstru nfricotor ; omul i cioplea chipul n idoli. Pe ct de apstoare erau sclavia, prostia i superstiia la unii, pe att de ngrozitoare era mizeria la alii, aflai la cealalt extrem, a libertii fr lege. Mereu narmat pentru atac i aprare, speriat de cel mai mic zgomot, slbaticul i ascute auzul spre pustiu ; duman, pentru el, este tot ce e nou, i vai de strinul pe care furtuna l arunc pe astfel de coaste. Nu va gsi nici bucurie i nici ospitalitate. Dar chiar acolo unde omul s-a ridicat de la singurtatea dumnoas Ia viaa de societate, de la mizerie la bunstare, de la team la bucurie, ct de aventuros i monstruos ni se arat n faa ochilor! Gustul su slbatic caut bucuria n ameeal, frumuseea n deformare, faima n exagerare ; nsi virtutea lui ne suscit spaim, iar ceea ce el numete fericire, nu ne trezete dect scrb sau mil. Aa am fost i noi. Nu cu mult mai bine ne-au gsit Cezar i Tacit acum optsprezece veacuri. Ce sntem acum? Permitei-mi s m opresc o clip la epoca n care trim, la forma prezent a lumii n care ne aflm. Truda omului a ridicat-o, iar strdania i ndem-narea lui au biruit potrivnicia solului. Undeva, omul i-a smuls mrii uscatul, iar n alt parte, a dat uscatului uvoaie de ap. Omul a amestecat de-a valma regiuni i anotimpuri, i a adaptat la clima aspr roadele dulci ale Orientului. Aa cum a dus Europa n Indiile de Vest i n mrile sudului, a fcut s renasc Asia n Europa. Un cer senin surde astzi deasupra pdurilor germane pe care braul viguros al omului le-a culcat la pmnt ca s ptrund raza soarelui, iar n valurile Rinului se oglindesc viile Asiei. Pe malurile lui se nal orae furnicnd de oameni. Gsim aici omul n posesia panic i sigur a avutului i muncii sale, n mijlocul a milioane de semeni, cnd altdat orice vecin putea s-1 despoaie de tot avutul. Egalitatea, pe care la intrarea n societate a pierdut-o, a rectigat-o prin legi nelepte. Din

CE ESTE I IN CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA / 27 constrngerea oarba a ntmplrii i nevoii s-a refugiat sub stpnirea blinda a contractului, sacrificnd libertatea animalului de prad n schimbul libertii mai nobile a omului. ntr-un chip salutar, grijile lui s-au separat i activitile s-au mprit. Nevoia nu-1 mai constrnge s trudeasc, nici dumanul patriej nu-1 mai oblig s-i lase plugul pentru a-i apra ara i cminul. Cu braele ranului i umple hambarul i cu armele rzboinicului i apr pmntul. Legea vegheaz asupra avutului, iar lui i rmne dreptul inestimabil de a-i alege singur datoria. Cte creaii ale artei, cte minuni ale strdaniei, ct lumin n toate domeniile tiinei, de cnd omul nu-i mai irosete forele n aprarea lui de fiece clip, de cnd i poate impune voina, de cnd a dobndit dreptul de a dispune liber de capacitile sale i a urma chemrii geniului su. Ce activitate vie pretutindeni, de cnd dorine avntate au dat noi aripi spiritului inventiv i au deschis noi spaii vredniciei omeneti! Ziduri care au desprit state i naiuni ntr-un egoism dumnos au fost culcate la pmnt. Toate minile gnditoare snt legate astzi ntr-o uniune care pete nainte, gata s aprind din lumina veacului ei spiritul unui nou Galilei sau al unui nou Erasmus. De cnd legile au cobort la slbiciunea omului, a ieit i omul n ntmpinarea legilor. El a devenit blajin prin ele, dup cum prin ele se slbticise ; pedepselor barbare le-au urmat crime barbare, dar, treptat, totul s-a dat uitrii. Un pas gigantic spre nnobilare s-a produs de cnd legile snt virtuoase, chiar dac omul mai ntrzie. Unde constrngerea cedeaz, intervine morala, se nasc obiceiuri. Cel pe care pedeapsa nu-1 sperie i nici contiina nu-1 nfrneaz este oprit de legile bunei-cuviine i ale onoarei. Este adevrat c i n timpurile noastre s-au mai strecurat unele rmie barbare ale trecutului, produse ale violenei i ale ntmplrii pe care epoca raiunii n-ar fi trebuit s le tolereze la infinit. Dar cte forme nu i-a mijlocit nsi mintea omeneasc acestei moteniri barbare din veacul mai vechi i din cel de mijloc! i ct de inofensiv, ba chiar util n-a fcut mintea omului ceea ce nu ndrznea s nlture . Pe temeiul brutal al anarjiiei feudale i-a cldit Germania

28 / SCRIERI ESTETICE sistemul libertii ei politice i religioase. Fantoma imperato-rului roman ce s-a pstrat dincoace de Apenini aduce astzi lumii infinit mai mult bine dect prototipul su din vechea Rom, pentru c menine, prin armonie, un sistem statal att de util, pe cnd cel antic a oprimat cele mai active fore ale umanitii inndu-le n uniformitatea obscur a sclavagismului. Chiar religia noastr, aa denaturat de minile infidele care ne-au transmis-o, prezint vizibil influena binefctoare a naltei filozofii. Cei ca Leibniz i Locke i-au dobndit tot attea merite pentru dogma i morala cretin, ct au fcut picturile lui Rafal i Correggio pentru Biblie. n sfrit, cu ct pornire luntric i cu ce art s-au alipit i s-au contopit ntre ele statele noastre! O nfrire mult mai durabil prin recunoaterea deschis a necesitii dect prin tratatele cele mai solemne. Pacea e pzit de o permanent narmare, iar egoismul unui stat devine garania bunstrii altui stat. nct, statele europene par s alctuiasc o mare familie, ai crei membri se mai pot dumni, dar nu se mai sfie ntre ei. Ce schimbare de decor! Cine ar putea presupune n europeanul rafinat al secolului XVIII doar un frate mai evoluat al mai noului canadian, al btrnului celt? Toate aceste lucruri de necrezut, care par nluciri, fiind totui experiene i creaii ale raiunii, au ncolit i s-au plmdit n om n cteva milenii. Toate aceste minuni ale artei, aceste opere uriae ale vredniciei omeneti au nit din spiritul lui. Ce a trezit aceste fore la via, cine le-a ademenit s izbucneasc? Prin cte stri a trecut omul, evolund de la o extrem la alta, de la locuitorul nesociabil al peterii la gnditorul spiritual, la omul de cultur modern! Istoria universal d rspuns la aceste ntrebri. Ct de inegal cu sine ni se arat unul i acelai popor dintr-un inut, dac-1 privim la diferite intervale de timp. i tot att de bttoare la ochi e diferena pe care ne-o ofer popoare diferite n acelai timp, dar n inuturi diferite. Ct varietate n obiceiuri, n constituii, n moravuri! Ce schimbri rapide de la ntuneric la lumin, de la anarhie la ordine, de la bunstare la mizerie, dac cercetm doar omul din micul continent Europa! Liber pe Tamisa

CE ESTE I IN CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA / 29 i, pentru aceast libertate, propriul sau datornic altul, liber ntre Alpii si iar altul, invincibil ntre mlatinile i rurile sale artificiale. Pe Vistula, slab i mizerabil prin nvrjbire ; dincolo de Pirinei, srac i anchilozat din lips de micare ; nstrit i binecuvntat la Amsterdam, inut fr recolte ; nevoia i nefericit pe Ebru, un paradis nefolosit. Aici, dou popoare deprtate, desprite printr-un ocean i totui vecini apropiai prin necesitate, prin industrie i afiniti politice ; dincolo, locuitori riverani ai unui fluviu, desprii adnc de o liturghie. Ce a mnat puterea Spaniei pn-n inima Americii, putere care nu e n stare s treac Tojo-ul i Guadiana la ea acas? Ce a meninut n Italia i Germania attea tronuri, iar n Frana le-a spulberat pn la unul? Istoria universal rezolv i aceast problem, nsi faptul c ne gsim n aceast clip aici laolalt, beneficiind de acest grad de cultur naional, de aceast limb, de aceste moravuri, aceste avantaje burgheze, acest grad de libertate a contiinei este, poate, tot un rezultat al tuturor evenimentelor i ntmplrilor lumii de pn acum. Pn i un atare moment izolat nu-i poate avea explicaia fr ntreaga istorie universal. Pentru a ne gsi cu toii aici, cretini aa cum ne gsim, a trebuit ca aceast religie, pregtit prin attea revoluii, s porneasc din iudaism, s gseasc statul roman aa cum 1-a gsit, s-i ia avnt cucerind ntreaga lume i s urce dhiar ea pe tronul cezarilor. Slbaticii notri strmoi din pdurile Turingiei au trebuit s fie nvini de franci ca s le accepte credina. A fost nevoie ca datorit bogiilor crescnde, a netiinei popoarelor i slbiciunii stpnitorilor, clerul s fie ispitit i favorizat s schimbe puterea lui asupra contiinei n sabie lumeasc. Trebuia ca hierocraia, printr-un Grigore sau un Inoceniu, s-i verse toat grozvia asupra speciei umane, pn cnd stricciunea moral crescnd i scandalosul despotism ecleziast a mpins la disperare pe nenfricatul clugr augustin x s dea semnalul de alarm i s smulg hierocraiei romane jumtate din Europa ; altminteri nu ne-am fi adunat aici o min de protestani. Pentru a se ajunge aici, a trebuit ca 1 Martin Luther (14831546).

O / SCRIERI ESTETICE armele s-i impun lui Carol Quintul o pace religioas, a crei nclcare a rzbunat-o Gustav Adolf, i apoi a aezat-o pe baze trainice. n Italia i n Germania s-au ridicat orae prospere care i-au deschis porile hrniciei i iniiativei, au sfrmat lanurile iobgiei, au smuls dreptul de judecat din mna tiraniei ignorante i i-au atras respectul prin aliana defensiv Hansa, care garanta nflorirea comerului i a meseriilor ; statul ncepu a da cinstire ranului vrednic i util precum i clasei de mijloc, creatorul ntregii noastre culturi, din snul creia se nate fericirea pentru ntreaga umanitate. mpraii germani i-au pierdut forele n lupte seculare cu Pontificatul roman, cu vasalii i cu vecinii invidioi. Europa i-a golit periculosul surplus n mormintele Asiei ; ncpnata aristocraie feudal i-a vrsat indignarea i sngele ntr-un criminal drept al pumnului, n campanii religioase i n pelerinaje. Haosul a disprut i ceaa s-a risipit ; puterile contestatare din stat ajungnd ntr-un bine-cuvntat echilibru au trecut n repaus, i preul acestui repaus este tihna noastr de azi. Cnd spiritul nostru trebui sa se smulg din ignorana n care l inuser nlnuit constrngerea ecleziast i constrngerea profan, germenul tiinelor i al cunoaterii, mult vreme nnbuit sub apsarea persecuiei slbatice, izbucni din nou ; un Al Mamun * despgubi tiinele de furtul pe care un Omar 2 l svrise asupra lor. Mizeria insuportabil a barbariei i-a mpins pe naintaii notri s schimbe sngeroasele sentine dumnezeieti cu scaunul de judecat omenesc ; epidemii i molime pustiitoare au ntors tiina medicinii de pe drumuri rtcite la observaia i studiul naturii, iar trndvia monahal a fcut loc hrniciei profane n mnstiri, unde s-au pstrat astfel rmie ale epocii augustine3 pn n timpurile tiparului. Sufletul oprimat al barbarilor din nord, imitnd modelul greco-roman, a unit tiina cu muzele i graiile, pentru ca aceasta s gseasc drumul spre inim i s-i merite numele de ndrumtoare i modelatoare a omului. Ar fi nscut ns vreodat 1 Calif din secolul al IX-lea. 2 Calif din secolul al VI 1-lea. 3 Epoc de nflorire sub Octavianus Augustus (63 .e.n. 14 e.n.).

CE ESTE I N CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA / 31 Grecia un Tucidide, un Plato, un Aristotel, ori Roma un Horaiu, un Cicero, un Virgiliu, un Livius, dac cele dou state nu s-ar fi ridicat Ia acel nivel politic i economic la care jntr-adevr s-au ridicat? Cu un cuvnt, dac n-ar fi strbtut ntreaga istorie de pn atunci? Cte invenii, descoperiri, revoluii politice i religioase au trebuit s concure pentru a asigura acestui nou i fraged smbure al tiinei i artei ncolirea, creterea i rspndirea! Cte rzboaie au trebuit duse, cte aliane ncheiate, desfcute, apoi din nou ncheiate, pentru ca Europa s ajung la principiul pcii, singurul sortit s ajute att statele ct i oamenii s-i ndrepte mintea i puterile spre elul comun care e fericirea tuturor. Pn i n treburile cele mai obinuite ale vieii ceteneti, nu putem evita s nu ne descoperim debitori ai veacurilor trecute ; perioadele cele mai eterogene ale omenirii contribuie la cultura noastr, iar cee mai ndeprtate continente, la luxul nostru. Vemintele ce le purtm, condimentele din hrana zilnic i preul la care le obinem, multe din leacurile noastre, precum i multe din cele ce ne distrug sntatea presupun un Columb care a descoperit America sau un Vasco da Gama care a ocolit capul Africii. E vorba, aadar, de un lung ir de ntmplri, de fapte i evenimente, pornind din clipa de fa pn la nceputurile omenirii i care se ntreptrund n chip de cauz i efect. Pentru a cuprinde cu vederea totul, n ntregime, e nevoie de o minte infinit ; omului i s-au pus limite ceva mai nguste. I. O mare parte din acele fenomene i ntmplri, fie c n-au avut martori i observatori umani, fie c nu s-au pstrat prin semne. Acestea aparin, toate, epocii dinaintea apariiei omului sau n orice caz dinainte de a se inventa semnul. Izvorul oricrei istorii este tradiia, i organul tradiiei este vorbirea, limba. ntreaga epoc dinaintea ei este deci pierdut pentru istoria universala. II. Dup ce i limba a fost inventat i s-a creat posibilitatea de a exprima lucruri petrecute i de a le transmite, aceast comunicare s-a fcut la nceput pe calea nesigura i schimbtoare a legendei, a povestirii. Trecnd din gura in

32 / SCRIERI ESTETICE gur de-a lungul generaiilor, prin diverse media, adic mijlocitori care se schimb i care i schimb, e firesc ca schimbrile s treac i asupra faptelor. De aceea, tradiia vie, adic transmiterea verbal, este o surs foarte nesigur pentru istorie i toate faptele dinaintea ntrebuinrii scrierii pot fi socotite ca pierdute pentru istoria universal. III. Dar chiar scrierea n sine este trectoare ; nenumrate monumente ale antichitii au fost mcinate de timp i de evenimente, i numai puine rmie s-au pstrat pn n zilele tiparului. Partea incomparabil mai mare, care ne putea mijloci attea explicaii i deschide attea perspective, este pierdut pentru istoria universal. IV. n sfrit, ntre puinele urme pe care vremea le-a cruat, majoritatea ne-au fost redate ntr-un mod desfigurat, fie din pasiune, fie din nenelegere, fie chiar de geniul celui ce le-a descris, fcndu-le aproape de nerecunoscut. De la primele monumente istorice, nencrederea se trezete n noi i nu ne prsete nici cnd citim o cronic a zilelor noastre. Dac ascultm martorii unor evenimente petrecute ntre oamenii cu care trim, din oraul n care locuim, variaia relatrilor ne d mult btaie de cap n descifrarea adevrului. Ce s mai vorbim de neamuri i de epoci care, prin ciudenia moravurilor, snt mai departe de noi dect prin mileniile care ne despart? Suma redus de fapte i evenimente care rezist acstor extrapolri constituie materia istoriei n nelesul cel mai larg. Dar ce anume i cit din acest material istoric aparine istoriei universale? Din acest ntreg de fapte, istoria universal le evideniaz pe acelea care au avut o influen esenial incontestabil i uor de urmrit asupra nfirii actuale a lumii i a generaiilor contemporane. Ceea ce trebuie reinut, aadar, cnd colecionm material i date n folosul istoriei universale, este raportul unui fapt istoric cu actuala situaie a umanitii. Istoria universal pleac, deci, de la un principiu opus nceputului lumii. Succesiunea real de fapte coboar de la originea lucrurilor la ultima lor configuraie ; pe cnd istoricul pornete urcnd de la ultima situaie a lumii napoi ctre originea lucrurilor. Dac el pornete de la anul sau de la veacul n curs, urcnd cu gndul la cel imediat ncheiat naintea

CE ESTE I N CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA / 33 lui, i-i noteaz, din faptele pe care i le ofer acesta, pe cele care conin explicaii asupra celor urmtoare, dac el continu acest lucru pas cu pas pna la nceputul nu al lumii, cci pn acolo nu-1 conduce nici un indiciu ci al monumentelor, atunci st n puterea lui ca pe drumul parcurs, urmrind firul faptelor ce i le-a nsemnat, s se rentoarc uor i nestnjenit, de la acel nceput al monumentelor, pn la epoca de la care a pornit. Aceasta este istoria universal, aa cum a dori s-o expun n faa dumneavoastr. Dat fiind c istoria universal este dependent de bogia i srcia de surse, vor exista n ea tot attea lacune cte zone goale vor exista n tradiii i izvoare. Pe ct de uniform, necesar i determinat evolueaz transformrile lumii, pe att de discontinuu i accidental vor fi ntreesute n istorie. De aceea, ntre mersul lumii i cursul istoriei lumii exist un dezacord vizibil. Primul ar putea fi comparat cu un uvoi nentrerupt, din care ns, n istoria lumii, nu se vede dect ici-colo sclipind unul din valuri. Deoarece se poate lesne ntmpla ca relaia sau legtura unui eveniment mondial ndeprtat cu situaia actual s bat la ochi mai devreme dect legtura n care se afl el cu evenimente mai apropiate n timp, poate chiar concomitente este inevitabil ca evenimente care se leag perfect de perioada cea mai non s apar, n perioada creia i aparin, adesea izolate. Un fapt de acest fel ar fi bunoar originea cretinismului i mai cu seam a moralei cretine. Religia cretin are o att de multipl participare la nfiarea actual a lumii, nct apariia ei devine factorul cel mai important n istoria universal. Dar nici n epoca n care s-a artat, nici la poporul care a plsmuit-o nu gsim (din lips de surse) un temei satisfctor pentru explicarea apariiei ei. Astfel, istoria universal n-ar deveni niciodat altceva dect un simplu agregat de fragmente i n-ar merita niciodat numele de tiin ; i vine ns n ajutor nelegerea filozofic, prin care fragmentele se leag ntre ele cu iscusin, agregatul e ridicat la rangul de sistem, iar acesta devine, la rndul lui, un tot bine nchegat. Atestarea acestuia este asigurat de uniformitatea i unitatea de nezdruncinat a legilor naturii i a sufletului uman, care fac ca evenimente

34 / SCRIERI ESTETICE din cea mai ndeprtat antichitate, la confluena unor circumstane exterioare asemntoare, s revin chiar n cele mai noi timpuri ; de asemenea, pornind de la aspecte absolut noi care intr n sfera noastr de observaie i ajungnd la fapte ce se pierd n preistorie, putem trage anume concluzii i rspndi o anume lumin n sens invers. Metoda deduciei prin analogie este i n istorie, ca pretutindeni, de mare ajutor, dar ea trebuie justificat printr-un scop de importan major i aplicat cu mult precauie i chibzuin. Spiritul filozofic nu poate zbovi prea mult la materia istoriei universale, cci un nou instinct se va trezi n el, tinznd spre armonie i ademenindu-1 n mod irezistibil s asimileze propriei sale naturi raionale tot ce se afl n jurul su, i s ridice orice fenomen ntlnit n cale la suprema eficien, la idee. Cu ct rennoiete mai des i cu mai mult succes ncercarea de a nnoda trecutul de prezent, cu att va fi mai nclinat s mbine ca mijloc i scop ceea ce vede c se nlnuie ca efect i cauz. Fenomen dup fenomen sau fapt dup fapt ncep a se sustrage ntmplrii oarbe, libertii Ihaotice, i s se alture unui tot armonic (care nu exist, firete, dect n nchipuirea lui) printr-o articulaie potrivit, ca parte integranta. Curnd i va veni greu s cread c aceast suit de fenomene care n imaginaia lui a cptat atta ordine i finalitate va dezmini n realitate aceste nsuiri ; i va veni greu s redea oarbei dominaii a necesitii ceea ce sub lumina mprumutat de raiune ncepuse a ctiga o form att de limpede. El extrage, aadar, din sine nsui aceast armonie, pentru a o transplanta n afara lui, n ordinea lucrurilor, aducnd astfel un scop raional n mersul lumii i un principiu teleologic n istoria universal. El o parcurge nc o dat, examinnd cu acest principiu fiecare fenomen pe care i-1 ofer aceast mare aren ; el vede principiul confirmat prin mii de fapte determinante, i tot prin attea altele, infirmat ; dar atta vreme ct n irul transformrilor lumii lipsesc nc importante articulaii, atta vreme ct destinul attor fapte reine nc ultima concluzie, spiritul filozofic declar problema ca

CE ESTE I IN CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA / 35 nedecisa, lsnd s domine i s nving acea opinie, care ofer intelectului cea mai nalt satisfacie i inimii cea mai profund mulumire. Nu e nevoie s mai amintim c o istorie universal dup acest proiect se va lsa ateptat mult vreme. O ncercare pripita de a realiza un lucru de atari proporii ar putea lesne duce n ispit pe cercettorul istoric de a fora faptele i de a ndeprta mereu acea fericit clip pentru istoria universal, tocmai cutnd s-o grbeasc. Dar prinderea n obiectiv a acestei laturi pline de lumin i totui att de neglijat a istoriei universale nu trebuie amnat, ea constituind una din cerinele supreme ale spiritului uman. Chiar simpla privire a acestui el oricum posibil d un impuls viu cercettorului i capacitii sale, pricinuindu-i totodat o dulce reculegere. Pentru el cnd se va vedea pind pe acest drum sau cluzind un discipol de ultim or spre rezolvarea marii probleme a ordinii lumii, ntlnind n cale spiritul suprem n aciunea lui cea mai frumoas chiar cel mai mic efort i va avea nsemntatea sa. n acest chip, stimat auditoriu, va fi tratat n faa dumneavoastr obiectul istoriei universale care v va oferi, snt convins, o preocupare pe ct de atractiv, pe att de util. Ea va aprinde lumin n gndirea dumneavoastr i un binefctor entuziasm n suflete. Ea va dezva spiritul dumneavoastr de concepiile vulgare i meschine n lucrurile morale i, desfurnd n faa ochilor dumneavoastr tablourile epocilor i popoarelor, va ameliora concluziile pripite ale momentului i judecile strmte ale egoismului. Obinuind omul s sintetizeze ntregul trecut i s se adnceasc n el mintea lui va putea trage concluzii pentru un viitor ndeprtat ; astfel, istoria terge limitele dintre natere i moarte care nchid viaa omului att de strns, le extinde ca printr-o iluzie optic, oferind scurtei existene omeneti un spaiu nemrginit, preschimbnd pe nesimite individul n specie. Omul se transform i fuge de pe scen ; prerile lui fug i ele, transformndu-se cu el ; singur istoria rmne nentrerupt n aren, ca o cetean nemuritoare a tuturor naiilor i a tuturor timpurilor. Asemenea lui Jupiter al lui

36 / SCRIERI ESTETICE Homer, ea privete n jos cu aceiai ochi senini la snge-roasele rzboaie ca i la popoarele panice care se hrnesc nevinovate din laptele turmelor lor. Orict de neregulat ar prea c se conjug libertatea omului cu mersul lumii, istoria privete calm la jocul nclcit ; cci privirea ei ptrunztoare descoper de departe ncotro e condus de necesitate aceast libertate hoinar. Ceea ce ea ascunde contiinei dojenitoare a unui Grigore sau Cromwell se grbete s dezvluie omenirii : c omul egoist poate, desigur, urmri scopuri josnice, dar incontient promoveaz pe cele oune . Nici o strlucire fals n-o va orbi, nici o prejudecat a timpului n-o va rpune, cci ea triete ultimul destin al tuturor lucrurilor. Tot ceea ce nceteaz de a mai fi a avut pentru ea o durat la fel de scurt ; ea ine proaspt cununa de mslin i sparge obeliscul pe care vanitatea 1-a ridicat n vzduh. Descompunnd subtilul angrenaj prin care mna tainic a naturii dezvolt sistematic, nc de la nceputul lumii, forele omului, ea arat cu precizie ce sa ctigat pentru acest mre plan al naturii n fiecare interval de timp ; ea restabilete n acest fel justa msur pentru fericire i merit, pe care nebunia, stpnitoare n fiecare secol, a falsificat-o mereu n alt chip. Ea ne vindec de excesiva admiraie fa de antichitate i de dorul copilresc dup vremuri apuse ; i, fcndu-ne ateni asupra propriilor avantaje, ne las s elogiem timpurile de aur ale lui Alexandru i Augustus, dar nu ne ngduie s le dorim. Toate epocile din trecut s-au strduit fr s tie i s urmreasc acest lucru s produc veacul nostru umanitar. Ale noastre snt toate comorile pe care strdania i geniul, raiunea i experiena, n lunga vrst a lumii, le-au adus n sfrit acas. De abia din istorie vei nva s punei pre pe acele bunuri, pe care obinuina i posesiunea fr lupt i fr osteneal le-au lipsit de recunotina noastr : costisitoare i scumpe bunuri de pe faa crora sngele celor mai buni i mai nobili nu se va zvnta niciodat i care au trebuit s fie cucerite prin truda istovitoare a multor generaii! Care dintre dumneavoastr, avnd un spirit luminat, nsoit de o inim sensibil, i-ar putea aminti de aceast nalt nda-

CE ESTE I N CE SCOP STUDIEM ISTORIA UNIVERSALA .' 37 torire, fr a simi n el profunda dorina de a achita generaiei viitoare datoria pe care o are fa de generaiile trecute i crora nu le-o mai poate plti? O nobil dorin se aprinde n noi : aceea ca bogatei moteniri de adevr, moral i libertate, preluat de la lumea dinaintea noastr i pe care o predm la rndul nostru lumii care ne urmeaz, s-i adugm i cu mijloacele noastre o parte i, n aceast nepieritoare nlnuire care prinde i mpletete toate generaiile umane, s ne consolidm astfel efemera noastr existen. Orict de diferit ar fi destinaia ce v ateapt n societatea de mine, fiecare din dumneavoastr va putea aduce o contribuie. Calea spre nemurire st deschis oricrui merit. m gndesc la adevrata nemurire, n care fapta triete i lucreaz mai departe, chiar dac numele celui care a svrit-o se pierde n urma ei.

SCRIERI ESTETICE DUP NTLNIREA" CU KANT

DESPRE ARTA TRAGICA Starea de pasiune sau afect luat n sine i privit independent de influena bun sau rea a obiectului ei asupra caracterului nostru are n ea ceva atrgtor ; dorim s ne transpunem chiar cu riscul anumitor sacrificii. La baza plcerilor noastre celor mai obinuite st acest instinct ; dac afectul este ndreptat spre dorin sau aversiune, c este plcut sau penibil are puin importan. Experiena nsi ne nva c afectul cel mai neplcut are pentru noi o mai mare atracie i c plcerea trezit de un afect se afl n raport invers fa de coninutul su. Este un fenomen comun naturii noastre a tuturor ca lucrurile triste, ngrozitoare, oribile chiar, s exercite asupra noastr un farmec irezistibil i ca n faa unei scene de jale ori de groaz s ne simim, n acelai timp i cu aceeai for, respini i atrai. Toat lumea se-nghesuie s aud amnuntele unui asasinat ; plini de curiozitate, sorbim toate povestirile aventuroase, iar plcerea este cu att mai mare, cu ct ne nfioar mai mult. i mai viu se manifest aceast dispoziie, cnd avem obiectul chiar n faa ochilor. O furtun pe mare care ar nghii o flot ntreag ar fi, privit de pe rm, tot att de atrgtoare pentru fantezia noastr, pe ct de revolttoare pentru inima noastr sensibil. Ar fi greu s credem, ca Lucreiu, c aceast plcere natural izvorte dintr-o comparaie ntre propria noastr siguran i primejdia creia-i sntem martori. Ct de mare e mulimea care nsoete un nelegiuit la locul de pedeaps! Nici plcerea de a vedea satisfcut iubirea noastr de dreptate, dup cum nici plcerea josnic a dorinei de rzbunare nu pot explica acest fenomen. Se poate ca nefericitul s gseasc iertare n inimile celor de fa ; se poate ca mila cea mai sincer s-i doreasc salvarea ;

DESPRE ARTA TRAGICA / 41 dar se manifest totui la spectatorul care-i numai ochi i urechi o vdit curiozitate de a surprinde expresia suferinei. Daca omul educat i cu simire delicat pare s fac excepie, aceasta nu nseamn c el s-a nstrinat ou totul de acest instinct, ci c fora compasiunii copleete instinctul, sau legile bunei-cuviine l in n fru. Slbaticul fiu al naturii pj care^ nu-1 stpnete nici un sentiment de umanitate se las, ff nici o jen, prad acestui puternic instinct. Acest instinct trebuie s fie, aadar, bazat pe predispoziiile primitive ale omului i poate fi explicat prin legea general-psihologic a ntregii specii. Chiar dac aceste instincte brutale ale naturii ni se par incompatibile cu demnitatea naturii umane, din care cauza ezitm s ntemeiem pe ele o lege pentru ntreaga specie, exist totui destule experiene care probeaz c plcerea pe care o simim n tririle dureroase este real i general. Lupta penibil ntre nclinaii sau datorii potrivnice, lupt care, pentru cel ce o ndur este un izvor de cumplit suferin, poate fi pentru simplul spectator o adevrat desftare. Urmrim cu o plcere mereu sporit suferina n continu cretere pn la prbuirea total a nefericitei victime. Acelai sentiment delicat care ne face s ntoarcem privirea de la suferina fizic sau chiar de la expresia fizic a unei suferine morale ne face s simim n simpatia pentru o durere pur moral, o plcere cu att mai dulce. Interesul cu care ne oprim la descrierea unor astfel de stri este un fenomen general. Desigur, acest lucru e valabil numai pentru afectul descris sau retrit prin simpatie ; cci, de obicei, afectul personal, direct, interesnd instinctul propriei fericiri, ne preocup i pune stpnire pe noi cu prea mult for pentru a lsa Joc sentimentului de plcere care nsoete afectul cnd e liber de orice raport personal. Astfel, n sufletul care este ntr-adevr prad unei pasiuni dureroase, sentimentul durerii le domina pe toate celelalte, oricare ar fi plcerea pe care descrierea strii lui morale ar oferi-o asculttorilor sau spectatorilor. i totui, afectul dureros, chiar pentru cej care-1 simte direct, nu e cu totul lipsit de plcere : numai^ c intensitatea acesteia difer dup constituia sufleteasc a

42 I SCRIERI ESTETICE fiecruia. Dac n-ar exista un fel de plcere n nelinite, n ndoial, n team, jocul 'hazardului ar avea pentru noi in- < finit mai puin farmec ; n-am nfrunta primejdia din simpl temeritate, iar simpatia nsi cu suferina altuia nu ne-ar produce acea plcere care se manifest cel mai viu tocmai n momentul celei mai desvrite iluzii, cnd ne substituim total persoanei care sufer. Dar asta nu nseamn c afectele neplcute pricinuiesc prin ele nsele plcere. Nimeni n-ar susine acest lucru ; este de ajuns ca aceste stri de suflet s creeze condiiile care, singure, fac posibile pentru noi anumite genuri de plcere. Astfel, sufletele deosebit de receptive la aceste plceri i dornice s le ncerce se vor mpca mai uor cu aceste condiii neplcute i, chiar n cele mai violente furtuni ale pasiunii, nu-i vor pierde libertatea n ntregime. Din relaia forei noastre sensibile sau a forei noastre morale cu obiectul ei, provine neplcerea pe care o resimim n afectele dezagreabile, precum i plcerea pe care o ncercm n afectele agreabile. Dup proporia care exist ntre natura moral i cea sensibil a unui om, se determin i gradul de libertate fa de afecte ; i cum se tie c n ordinea moral nu exist pentru noi alegere, c instinctul sensibil, dimpotriv, e subordonat legilor raiunii, fiind deci n puterea noastr, sau cel puin ar trebui s fie, este limpede c ne putem pstra libertatea deplin n toate acele afecte care au de a face cu instinctul i c putem determina chiar i intensitatea pe care ele trebuie s o ating. Aceast intensitate va fi cu att mai slab, cu ct simul moral la om i afirm supremaia asupra instinctului fericirii, i cu ct devotamentul egoist fa de eul individual se va micora prin supunerea fa de legile generale ale raiunii. Un astfel de om va resimi deci, n starea de afect sau pasiune, mult mai puin relaia unui obiect cu instinctul su de fericire i, ca urmare, tot att de puin neplcerea care nu izvorte dect din aceast relaie ; n schimb, el va da cu att mai mult atenie relaiei aceluiai obiect cu natura sa moral, fiind tocmai de aceea cu att mai receptiv la plcerea pe care aceast relaie cu moralul o amestec adesea n cele mai penibile afecte ale sensibilitii. O astfel de constituie lun-

DESPRE ARTA TRAGICA / 43 trica este cea mai apta s guste plcerea compasiunii i chiar s menin afectul iniial n limitele simplei compasiuni. De aici, nalta valoare a unei filozofii a vieii care, indicnd necontenit spre legi universale, slbete n noi sentimentul individualitii, ne nva s contopim micul nostru eu n marele tot i ne pune n starea de a ne trata pe noi nine ca pe nite strini. Aceast sublim stare de spirit este destinul sufletelor tari i filozofice care, printr-o continu lucrare asupra lor nsei, au nvat s subjuge instinctul egoist. Nici la pierderea cea mai dureroas ele nu trec dincolo de o tristee calm, cu care se poate asocia ntotdeauna un anume grad de plcere. Aceste suflete, singurele n stare a se izola de ele nsei, se bucur numai ele de privilegiul de a se regsi pe sine i de a simi propria suferin cu un dulce reflex de simpatie. Cele artate pn aici snt de ajuns pentru a ne face ateni asupra originii plcerii oferite de afect n sine, mai ales de afectul trist. Dup cum am vzut, ea este mai mare la sufletele morale, i acioneaz cu att mai liber, cu ct sufletul este mai independent de instinctul egoist. Ea este, dealtfel, mai vie i mai intens n afectele triste, cnd amorul propriu este jignit, dect n cele vesele care presupun o satisfacie a acestuia. Aadar, ea crete cnd instinctul egoist este ofensat, i scade cnd el este alintat. Dar noi nu cunoatem dect dou izvoare ale plcerii : satisfacerea instinctului de fericire i ndeplinirea legilor morale ; prin urmare, o plcere care nu nete din primul izvor, trebuie, n mod necesar, s ia natere din cel de al doilea. Din natura noastr moral, aadar, izvorte plcerea pe care o derivm din afectele dureroase, pe care le mprtim din simpatie sau pe care le resimim direct. S-a ncercat n diverse chipuri s se explice plcerea compasiunii, a milei, dar majoritatea soluiilor n-au dus la un rezultat satisfctor, deoarece s-a cutat cauza fenomenului mai mult n circumstane lturalnice dect n natura afectului nsui. Pentru muli, plcerea compasiunii nu e dect plcerea sufletului fa de propria sensibilitate ; pentru alii este plcerea de a-i simi forele ocupate, ncordate, ntr-un cuvnt, de a-i satisface instinctul de activitate ; alii, n fine,

44 / SCRIERI ESTETICE o consider ca izvornd din descoperirea unor trsturi de caracter moralmente frumoase, care fac vizibil lupta cu nefericirea i cu pasiunea. Dar rmne de cercetat, pentru ce chinul nsui, suferina propriu-zis la obiectele compasiunii ne atrag cel mai puternic, n vreme ce, potrivit explicaiilor de mai sus, un grad mai mic de suferin ar trebui, n mod vdit, s fie mai favorabil acelor cauze care genereaz plcerea emoiei. Vioiciunea i intensitatea reprezentrilor trezite n fantezia noastr, superioritatea moral a persoanelor suferinde, introspecia subiectului comptimitor pot ntr-adevr mri plcerea emoiei, dar ele nu snt cauza care o produc. Suferina unui suflet deczut, durerea unui scelerat nu ne pricinuiesc, desigur, aceeai plcere ; pentru c ea nu ne excit mila n gradul n care izbutete s-o fac suferina eroului sau a omului virtuos care lupta. Revine, deci, mereu prima ntrebare : pentru ce tocmai gradul de suferin sa determine gradul de plcere simpatetic pe care o ncercm la o emoie? i nu i se poate rspunde altfel dect c tocmai atacul asupra sensibilitii noastre este condiia necesar pentru a excita acea for a sufletului a crei activitate produce acea plcere determinat de afectele simpatetice. Aceast for nu e alta dect raiunea, i ntruct libera aciune a acesteia ca activitate proprie, absolut independent, merit cu prisosin numele de activitate, ntruct, deci, omul se simte perfect liber i independent numai n actele sale morale, rezult, desigur, c plcerea i farmecul emoiilor triste i trag originea din acest instinct de activitate satisfcut. Dar chiar admind acest lucru, la baza acelei plceri nu st nici mulimea, nici intensitatea reprezentrilor imaginaiei noastre, nici aciunea facultii apetitive, adic a capacitii noastre de a dori n general, ci doar o anumit categorie de reprezentri i o anumit parte a aciunii exercitat de facultatea apetitiv, aceea, produs i pus n joc de raiune. Afectul comunicat, n general, are ceva delectam pentru noi, ntruct satisface instinctul de activitate ; afectul trist produce ns o aciune mai intens, pentru c d o mai mare satisfacie acelui instinct. Numai n stare de total

DESPRE ARTA TRAGICA / 45 libertate, contient de natura sa raional, i manifest sufletul suprema sa activitate, pentru c numai atunci desfoar o for superioar oricrei rezistene. Prin urmare, acea stare a sufletului care ngduie cel mai bine acestei fore s se manifeste, care trezete cel mai bine aceast activitate superioar, este cea mai oportun pentru o fiin raional i satisface cel mai mult instinctul de activitate ; ea trebuie, aadar, s fie unit cu un nalt grad de plcere1. ntr-o astfel de stare ne transpune afectul tragic, iar plcerea pe care o simim trebuie s ntreac plcerea oferit de afectul vesel n aceeai msur n care puterea moral din noi se ridic deasupra puterii sensibile. Ceea ce n ntregul sistem al scopurilor ultime nu e dect un element subordonat, prin art poate fi detaat din orice corelaie i urmrit ca obiect principal. Pentru natur, plcerea nu poate fi dect un scop indirect ; pentru art, este supremul scop. Este esenial deci, pentru scopul artei, de a nu neglija aceast nalt delectare pe care o conine emoia tragica. Acea art ns, care-i propune ca scop suprem plcerea compasiunii, se cheam art tragic n nelesul cel mai general. Arta i atinge scopul prin imitaia naturii, ndeplinind condiiile n care plcerea devine posibil n realitate i combinnd dup un plan inteligent elementele mprtiate ale naturii, pentru a realiza ca scop principal ceea ce pentru natur nu constituia dect un scop lturalnic. Astfel arta tragic va trebui s imite natura n acele aciuni care snt capabile s trezeasc mai cu seam afectul compasiunii. Aadar, pentru a determina n general procedeele artei tragice, n primul rnd e necesar a cunoate condiiile n care, din experien, plcerea emoiei se produce cel mai sigur i cel mai puternic ; dar n acelai timp trebuie s dm atenie i circumstanelor care o restrng sau chiar o anuleaz. Experiena ne indic dou cauze opuse care mpiedic apariia plcerii : fie n cazul cnd compasiunea e prea slab, fie cnd ea este att de puternic nct i pierde caracterul de afect simpatetic, mprtit, devenind afect oriVezi i disertaia Despre cauza plcerii la emoiile tragice.

46 ' SCRIERI ESTETICE ginal, personal. Cea dinti, la rndul ei, se poate datora fie impresiei terse pe care ne-o las afectul primordial, n care caz spunem c ne las rece i nu simim nici durere nici plcere ; fie altor sentimente, mai puternice, care resping impresia primit i, prin preponderena n sufletul nostru, anihileaz plcerea compasiunii sau o nbu cu totul. Potrivit celor afirmate n eseu! Despre cauza plcerii la emoiile tragice, vom vedea c n orice emoie tragic exist ideea unei contradicii sau inoportuniti care, pentru ca emoia s aib farmec, trebuie s conduc la ideea unei oportuniti superioare. De raportul dintre aceste dou idei opuse, depinde dac la o emoie predomin plcerea sau neplcerea. Dac ideea inoportunitii este mai vie dect cea a oportunitii, sau dac scopul sacrificat este mai important dect cel atins, neplcerea va deine ntotdeauna supremaia, fie c o nelegem obiectiv, n cadrul speciei umane n general, fie numai subiectiv, la anumii indivizi. Dac motivul unei nenorociri ne pricinuiete o neplcere prea vie, compasiunea noastr pentru victim slbete. Sufletul nu poate suporta n acelai timp dou sentimente contradictorii foarte intense. Indignarea mpotriva celui care a pricinuit suferina, devine afectul dominant, i orice alt sentiment trebuie s cedeze n faa lui. Astfel, simpatia noastr scade ntotdeauna cnd nefericitul pe care ar trebui s-1 comptimim decade i se ruineaz dintr-o vin proprie i de neiertat, sau cnd, putnd s se salveze, n-a tiut s-o fac, fie din slbiciunea minii, fie din laitate sau deprimare. Simpatia noastr pentru nefericitul rege Lear, maltratat de fiicele nerecunosctoare, este sensibil micorat prin faptul c acest btrn copilros i-a sacrificat cu atta uurtate coroana i i-a mprit dragostea ntre cele dou fiice, fr pic de discernmnt. n tragedia Olint i Sophronia a lui Cronegk, chiar cea mai groaznic suferin la care i vedem expui pe aceti doi martiri ai credine.i lor, nu ne trezete dect slab mila, iar eroismul lor sublim nu ne trezete dect slab admiraia, deoarece singur nebunia poate svri o fapt ca cea prin care Olint i-a dus poporul i pe sine nsui la marginea prpastiei.

DESPRE ARTA TRAGICA / 47 Compasiunea noastr nu e mai puin slbit, cnd iniiatorul unei nenorociri a crei victim nevinovat o comptimim, ne umple inima de groaz. Comite ntotdeauna un atentat la suprema frumusee a operei poetul tragic care n-o poate scoate la capt fr un scelerat i este silit s deduc mreia suferinei din mreia rutii. lago i lady Macbeth ai lui Shakespeare, Cleopatra n tragedia Ro-dogune, Franz Moor n Hoii, atest aceast afirmaie. Un poet care-i nelege adevrata menire se va feri de o catastrof produs de o voin pervers sau din lips de spirit, ci o va prefera pe aceea nscut din fora imperioas a mprejurrilor. Dac nenorocirea nu se trage din surse morale, ci din lucruri exterioare, care nau voin i nu snt supuse vreunei voine, mila pe care o ncercm e mai pur sau cel puin nu e slbit de nici o idee de inoportunitate sau discordan moral. Dar atunci nici spectatorul participant prin simpatie nu poate fi cruat de sentimentul neplcut al inoportunitii n natur, care singur poate salva n acest caz oportunitatea moral. Mila atinge un grad mult mai nalt, cnd att cel care sufer ct i cel care pricinu-iete suferina devin obiecte ale acesteia. Aceasta se poate ntmpla numai atunci cnd ultimul n-a excitat nici ura nici dispreul nostru, deoarece, mpotriva nclinaiei sale, a fost constrns s devin autorul nenorocirii. Este o frumusee deosebit n Ifigenia germani, c regele Tauridei, singurul care st n calea dorinelor lui Oreste i ale surorii sale, nu pierde niciodat stima noastr, silindu-ne pn la urm s-1 i iubim. Mai exist o emoie superioar acestei categorii, cnd cauza nenorocirii nu numai c nu contravine moralitii, dar chiar nu e posibil altfel dect prin moralitate, i cnd suferina reciproc provine exclusiv de la ideea c ai pricinuit suferin semenului. Aceasta este situaia Chimnei i a lui Rodrigue n Ciclul lui Pierre Corneille, care, fr ndoial, n ceea ce privete intriga rmne capodopera scenei tragice. Onoarea i datoria filial narmeaz mna lui ^Rodrigue mpotriva tatlui iubitei sale, i vitejia l ajut sa 1 Ifigenia n Taurida de J. W. Goethe.

48 / SCRIEKI ESTETICE biruie ; onoarea i datoria filial trezesc n Chimne, fiica victimei lui Rodrigue, o acuzatoare i o persecutoare de temut. Amndoi acioneaz mpotriva nclinaiei lor i tremur la gndul nefericirii obiectului urmrit, nefericire pe care amndoi, mpini de ^sentimentul datoriei, snt silii S-o provoace. Amndoi ctig astfel cea mai nalt stim din partea noastr, pentru c mplinesc o datorie moral n ciuda nclinaiei lor ; amndoi suscit compasiunea noastr n gradul cel mai nalt, pentru c ei sufer de bun voie i din-trun motiv care-i face demni de toata veneraia. Prin urmare, aici, mila noastr e aa de puin stnjenit de sentimente contrarii, nct arde, am putea spune, cu dou flcri ; numai imposibilitatea de a mpac ideea nefericirii cu ideea unei moraliti att de demne de fericire, ar mai putea s ne tulbure plcerea simpatetic cu vreun nor de tristee. Este deja un ctig apreciabil faptul c nemulumirea ce ne-o d aceast contradicie nu privete o fiin moral, ci e abtut spre un loc inofensiv, spre necesitate ; dar aceast supunere oarb n faa destinului este ntotdeauna umilitoare i dureroas pentru fiinele libere i independente. Acest lucru este cel care, chiar n piesele de prim rang ale teatrului grec, las nc de dorit, fiindc n toate aceste piese se apeleaz, pn la urm, Ia necesitate, la fatalitate nct pentru raiunea noastr care pretinde raiune n toate, rmne ntotdeauna un nod care nu se deznoad. Dar pe ultima i cea mai nalt treapt pe care omul moral cultivat o atinge i pn la care arta emoional se poate nla, se desface i acest nod i, odat cu el, dispare orice umbr de neplcere. Este ceea ce se ntmpl cnd aceast nemulumire fa de destin se pierde, topinduse ntr-un presentiment, ori mai degrab ntr-o contiin clar a unei nlnuiri teleologice a lucrurilor, a unei ordini sublime, a unei voine binefctoare. Plcerii pe care ne-o d concordana moral i se altur atunci nvior-toarea idee a oportunitii perfecte n marele tot al naturii, iar aparenta nclcare a acesteia, care ntr-un caz izolat ne-a pricinuit durere, nu e dect un ghimpe care excit raiunea noastr s caute n legile generale justificarea acestui caz separat i s-1 dizolve n snul armoniei universale. Arta greac nu s-a ridicat niciodat la aceast puritate a emc-

DESPRE ARTA TRAGICA / 49 iei tragice, pentru c nici religia naional, nici chiar filozofia greac nu le luminau calea att de departe. i este rezervat artei moderne, care se bucur de avantajul de a primi material jnai pur de la o filozofie mai limpezit, s satisfac i aceast suprem exigen i s desfoare astfel ntreaga demnitate moral a artei. Dac noi modernii trebuie s renunm de a renvia vreodat arta greac, pentru c geniul filozofic al veacului i n general cultura modern nu snt prielnice poeziei, ele au o influen mai puin defavorabila asupra artei tragice, care se sprijin mai mult pe moralitate. Poate c pe ea singur o despgubete civilizaia noastr pentru jaful comis asupra artei n general. Aa cum emoia tragic este slbit prin amestecul de idei i sentimente potrivnice, iar plcerea este micorat, tot aa poate, prin prea mare apropiere de efectul primitiv, individual, s creasc exagerat, fcnd s predomine durerea. S-a observat c neplcerea n afecte provine din raportul obiectului lor cu sensibilitatea noastr, dup cum, la rndul ei, plcerea i are originea n raportul afectului nsui cu fora noastr moral. Se presupune, aadar, c ntre sensibilitate i moralitate exista un anumit raport care hotrte raportul ntre neplcere i plcere n emoiile tragice, i care nu poate fi schimbat sau rsturnat, fr a rsturna n acelai timp sentimentele de plcere sau neplcere la emoii, sau a le transforma n contrariile lor. Cu ct sensibilitatea se trezete mai violent n sufletul nostru, cu att mai slab acioneaz moralitatea i invers, cu ct sensibilitatea i pierde din putere, cu att influena moral ctig n trie. Prin urmare, ceea ce d sensibilitii preponderen n sufletul nostru va trebui, n mod necesar, ntruct restrnge fora moral, s reduc din plcerea pe care o ncercm la emoiile tragice i care decurge numai din fora moral ; aa cum tot ceea ce n sufletul nostru imprim un elan acestei ultime fore va trebui s slbeasc ghimpele durerii chiar n afectele primitive, directe. Sensibilitatea noastr pretinde ntr-adevr aceast preponderen, cnd reprezentrile suferinei se ridic la un atare grad de intensitate nct nu ne mai este posibil s deosebim afectul mprtit de afectul primitiv, propriul nostru eu de subiectul suferind sau adevrul de poezie. Ea

50 / SCRIERI ESTETICE obine de asemenea preponderena, cnd gsete hran n marele numr al obiectelor ei i n lumina orbitoare pe care o imaginaie surescitat o rspndete asupra lor. n schimb, nimic nu este mai potrivit pentru a readuce sensibilitatea n adevratele ei limite, dect plasarea alturi de ea a unor idei suprasensibile, a unor idei morale pe care raiunea oprimat se sprijin ca pe un piedestal spiritual, pentru a se redresa i ridica deasupra senzaiilor tulburi, spre un orizont mai senin. De aici marele farmec pe care adevrurile generale sau sentinele morale, semnate n dialogul dramatic la locul potrivit, l-au avut pentru toate popoarele cultivate, precum i modul aproape excesiv n care au fost folosite de greci. Nimic nu este mai binevenit pentru un suflet moral, dect s poat scpa, dup o ndelungat stare pasiv, de supunerea fa de simuri, trezindu-se din nou la activitatea lui spontan i reprimindu-i libertatea deplin. Credem a fi spus destul cu privire la motivele care ngrdesc compasiunea noastr i stau n calea plcerii pe care o ncercm la emoiile triste. mi rmne s art i s enumr condiiile n care mila este ncurajat, iar plcerea emoiei excitat n modul cel mai energic i inevitabil. Orice compasiune presupune idei i reprezentri ale suferinei, iar dup intensitatea, veracitatea, integritatea i durata acestora se orienteaz gradul celei dinti. I. Cu ct reprezentrile snt mai vii, cu att sufletul este mai mboldit spre activitate, cu att sensibilitatea lui este mai excitat i cu att mai mult capacitatea lui moral este mai provocat la rezisten. Dar reprezentrile suferinei se pot obine pe dou ci diferite, care nu snt n egal msur favorabile triei impresiei. Suferinele la care sntem martori ne afecteaz incomparabil mai puternic dect cele de care lum cunotin prin relatare sau descriere. Primele suspend jocul liber al imaginaiei noastre i, dat fiind c ne lovesc direct sensibilitatea, dau nval pe drumul cel mai scurt pna la suflet. La relatare, dimpotriv, particularul este ridicat mai nti la general, apoi extras din acesta i recunoscut ca atare, pierznd prin aceast operaie necesar a intelectului deja foarte mult din tria impresiei. Dar o atare

DESPRE ARTA TRAGICA ' 51 impresie nu pune singur stpnire pe suflet, ci e silit a lsa loc i altor reprezentri care tulbur efectul impresiei i distrage atenia. Foarte adesea, i expunerea narativ ne transpune din dispoziia moral a personajelor n aciune n starea sufleteasc a povestitorului nsui, ceea ce ntrerupe iluzia att de necesar compasiunii. De cte ori povestitorul pune persoana lui n fa, se produce o ntrerupere n aciune i n mod inevitabil i n afectul nostru ; aceasta se ntrnpl chiar i atunci cnd poetul dramatic se uit pe sine n dialog i pune n gura personajelor reflecii pe care numai un spectator detaat le-ar putea rosti. De aceast greeal cu greu ar putea fi scutit vreuna din tragediile noastre moderne ; totui numai francezii au ridicat-o la rangul de regul. Aadar, prezena vie, direct i concretizarea obiectului snt necesare pentru a da reprezentrilor i ideilor noastre despre suferin acea trie care se cere la un nalt grad de emoie. II. Pe de alt parte, putem percepe impresiile cele mai vii ale unei suferine, fr ns s fim adui la un nsemnat grad de compasiune, dac acestor impresii le lipsete veridicul. Trebuie s ne facem o idee despre suferin, la care s fim obligai a participa ; pentru aceasta e nevoie de o concordana cu ceva ce exist deja n noi. Apariia milei se bazeaz anume pe perceperea sau presupunerea unei asemnri ntre noi i subiectul care sufer. Pretutindeni unde aceast asemnare se las recunoscut, mila este necesar ; unde ea lipsete, imposibil. Cu ct asemnarea e mai vizibil si mai mare, cu att compasiunea noastr e mai aprins ; cu ct asemnarea e mai mic, cu att i mila e mai slab. Pentru a resimi afectul altuia, trebuie ca toate condiiile interne pentru acest afect s existe n noi nine, astfel ca motivul exterior, care prin unirea lui cu acele condiii interne a dat natere afectului, s poat produce l asupra noastr acelai afect. Fr a ne sili n vreun fel s schimbm persoana noastr cu cea a altuia, trebuie s fim capabili de a transpune, pentru moment, propriul nostru eu n starea celuilalt. Dar cum e posibil s simim n noi starea altu


Recommended