+ All Categories
Home > Documents > Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Date post: 13-Jan-2016
Category:
Upload: kasen
View: 88 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1). În cap.5, Hristos este vrednic să primească sulul sigilat și să stea pe tronul Tatălui. Odată cu primirea sulului, Hristos a fost instalat pe tronul cerului și a primit toată autoritatea de a conduce universul ca și coîmpărat cu Tatăl. - PowerPoint PPT Presentation
73
Ruperea celor Ruperea celor șapte sigilii șapte sigilii (6,1-17; 8,1) (6,1-17; 8,1)
Transcript
Page 1: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Ruperea celor Ruperea celor șapte sigilii (6,1-șapte sigilii (6,1-

17; 8,1)17; 8,1)

Page 2: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• În cap.5, Hristos este În cap.5, Hristos este vrednic să primească sulul vrednic să primească sulul sigilat și să stea pe tronul sigilat și să stea pe tronul Tatălui. Odată cu primirea Tatălui. Odată cu primirea sulului, Hristos a fost instalat sulului, Hristos a fost instalat pe tronul cerului și a primit pe tronul cerului și a primit toată autoritatea de a toată autoritatea de a conduce universul ca și conduce universul ca și coîmpărat cu Tatăl.coîmpărat cu Tatăl.

• Când cu întreaga capacitate Când cu întreaga capacitate a unui împărat, Hristos rupe a unui împărat, Hristos rupe unul câte unul cele șapte unul câte unul cele șapte sigilii, o serie de evenimente sigilii, o serie de evenimente au loc pe pământ.au loc pe pământ.

Page 3: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Pe măsură ce vom Pe măsură ce vom analiza evenimentele în analiza evenimentele în detaliu, va trebui să detaliu, va trebui să ținem cont că cele ținem cont că cele șapte sigilii nu sunt șapte sigilii nu sunt evenimentele în sine; evenimentele în sine; mai degrabă sunt mai degrabă sunt evenimente ce însoțesc evenimente ce însoțesc ruperea sigiliilor.ruperea sigiliilor.• Ruperea celor șapte Ruperea celor șapte sigilii apare în două sigilii apare în două episoade intense – unul episoade intense – unul de patru și altul de trei de patru și altul de trei – ce diferă în formă și – ce diferă în formă și greutate. greutate.

Page 4: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Deschiderea primelor patru sigilii Deschiderea primelor patru sigilii conduc la scena celor patru conduc la scena celor patru călăreți (6,1-8); deschiderea călăreți (6,1-8); deschiderea ultimelor trei sigili ne aduce la ultimelor trei sigili ne aduce la apropierea timpului sfârșitului.apropierea timpului sfârșitului.

• Al V-a și al VI-a sigiliu (6,9-17) Al V-a și al VI-a sigiliu (6,9-17) sunt separate de cel de-al VII-lea sunt separate de cel de-al VII-lea (8,1) de interludiul sigilării (8,1) de interludiul sigilării sfinților (cap.7).sfinților (cap.7).

Page 5: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Cei patru Cei patru călărețicălăreți

• Pe măsură ce Pe măsură ce Hrisots deschide Hrisots deschide primele patru sigilii, primele patru sigilii, Ioan observă patru Ioan observă patru cai și călăreții lor cai și călăreții lor intrând în scenă.intrând în scenă.

• Cei patru călăreți Cei patru călăreți sunt în mod evident sunt în mod evident interesați de interesați de creștini și răspunsul creștini și răspunsul lor la evanghelia lui lor la evanghelia lui Isus Hristos.Isus Hristos.

Page 6: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Evanghelia Împărăției Evanghelia Împărăției este predicată tuturor este predicată tuturor națiunilor de pe pământ. națiunilor de pe pământ. Când după Când după experimentarea experimentarea Evangheliei, oamenii o Evangheliei, oamenii o resping, consecințele sunt resping, consecințele sunt descrise simbolic în descrise simbolic în termenii săbiei, foametei termenii săbiei, foametei și bolilor. și bolilor. Sabia, foametea și boala Sabia, foametea și boala cailor sunt judecăți cailor sunt judecăți preliminarii asupra preliminarii asupra poporului lui Dumnezeu poporului lui Dumnezeu care au respins sau nu s-care au respins sau nu s-au supus Scripturii. au supus Scripturii. Aceste judecăți au ca Aceste judecăți au ca scop pocăința și sunt scop pocăința și sunt intenționate să trezească intenționate să trezească poporul lui Dumnezeu. poporul lui Dumnezeu.

Page 7: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea primului Deschiderea primului sigiliu (6,1-2)sigiliu (6,1-2)

Page 8: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,1 6,1 Vino! Vino! Variații ale acestui Variații ale acestui text există în manuscrisele text există în manuscrisele vechi. Manuscrisele grecești vechi. Manuscrisele grecești au fraza „vino și vezi!”. au fraza „vino și vezi!”. Oricum cele mai bune Oricum cele mai bune versiuni grecești folosesc versiuni grecești folosesc forma scurtă „vino!” ca un forma scurtă „vino!” ca un apel către cei patru călăreți apel către cei patru călăreți să vină în față pe scena să vină în față pe scena acțiunii (6,1,3,5,7).acțiunii (6,1,3,5,7).

• 6,26,2: „: „cal alb”cal alb”. Sunt trei . Sunt trei principale puncte de vedere principale puncte de vedere privind interpretarea calului privind interpretarea calului alb și călărețului său: alb și călărețului său:

Page 9: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

1.1. Conform cu mulți Conform cu mulți comentatori moderni, comentatori moderni, această scenă este literală această scenă este literală și se referă la o putere și se referă la o putere militară și o cucerire a militară și o cucerire a primului secol. Calul alb și primului secol. Calul alb și călărețul poate descrie pe călărețul poate descrie pe parți, un popor războinic ce parți, un popor războinic ce a trăit la frontiera de est a a trăit la frontiera de est a Imp. Roman constituind o Imp. Roman constituind o amenințare constantă amenințare constantă pentru romani.pentru romani.

Această interpretare Această interpretare preteristă e problematic preteristă e problematic pentru că dezbracă scena pentru că dezbracă scena de caracterul ei profetic și de caracterul ei profetic și nu se potrivește în cadrul nu se potrivește în cadrul teologic al viziunii celor teologic al viziunii celor șapte sigilii.șapte sigilii.

Page 10: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

2. Călărețul reprezintă pe 2. Călărețul reprezintă pe Antihrist și forțele răului ca Antihrist și forțele răului ca oponenți ai Scripturii. oponenți ai Scripturii. Susținătorii acestui argument Susținătorii acestui argument susțin că de vreme ce ceilalți trei susțin că de vreme ce ceilalți trei cai aduc plăgi, așa face și acesta. cai aduc plăgi, așa face și acesta. Ei arată către pasaje vechi Ei arată către pasaje vechi testamentale în care arcul este testamentale în care arcul este folosit ca simbol al inamicilor folosit ca simbol al inamicilor poporului lui Dumnezeu poporului lui Dumnezeu (Ier.49,35, 51,3; Ezech.39,3).(Ier.49,35, 51,3; Ezech.39,3).

De asemeneaei arată către faptul De asemeneaei arată către faptul că imitația (falsul) este într-că imitația (falsul) este într-adevăr una din temele cheie a adevăr una din temele cheie a celei de-a doua jumătăți a Apoc. celei de-a doua jumătăți a Apoc.

Page 11: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Cap.11 și 13 descriu fiara Cap.11 și 13 descriu fiara cucerind poporul lui Dumnezeu cucerind poporul lui Dumnezeu în limbajul regăsit în 6,1-2.în limbajul regăsit în 6,1-2.

• În completare ei notează un În completare ei notează un număr de diferențe dintre număr de diferențe dintre călărețul de pe calul alb al călărețul de pe calul alb al primului sigiliu și călărețul din primului sigiliu și călărețul din Apoc.19 care e Hristos.Apoc.19 care e Hristos.

3. Dovezile pentru al III-lea punct 3. Dovezile pentru al III-lea punct de vedere în mod copleșitor de vedere în mod copleșitor sugerează că călărețul de pe sugerează că călărețul de pe calul alb simbolizează calul alb simbolizează răspândirea triumfală a răspândirea triumfală a Scripturii inițiată de Hristos pe Scripturii inițiată de Hristos pe cruce și începută la Cinzecime. cruce și începută la Cinzecime.

Page 12: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• În Apoc., albul întodeauna, fără În Apoc., albul întodeauna, fără nici o excepție, se referă la nici o excepție, se referă la Hristos sau uramții Săi și Hristos sau uramții Săi și niciodată nu e folosit cu referire la niciodată nu e folosit cu referire la forțele răului (1,14; 2,17; 3,4.5.18; forțele răului (1,14; 2,17; 3,4.5.18; 4,4; 6,11; 7,9.13).4,4; 6,11; 7,9.13).

• Deși arcul este uneori folosit în Deși arcul este uneori folosit în Vechiul Testament ca un simbol Vechiul Testament ca un simbol al forțelor inamice, este și o armă al forțelor inamice, este și o armă a lui Dumnezeu (Is.41,2; Plângeri a lui Dumnezeu (Is.41,2; Plângeri 2,4; 3,12; Hab.3,8-9; Ezech.9,13).2,4; 3,12; Hab.3,8-9; Ezech.9,13).

• Coroana Coroana stephanos stephanos purtată de purtată de călăreț este folosită întodeauna în călăreț este folosită întodeauna în Apoc. cu referire la Hristos și Apoc. cu referire la Hristos și poporul Său (Apoc.5,5-6; 12,11). poporul Său (Apoc.5,5-6; 12,11).

Page 13: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Cel ce sta pe el avea Cel ce sta pe el avea un arc. un arc. Fundalul vechi Fundalul vechi testamental pentru aceast testamental pentru aceast tablou este Hab.3,8-9 și tablou este Hab.3,8-9 și Ps.45,3-5.Ps.45,3-5.• coroană. coroană. Gr. Gr. Stephanos Stephanos folosit aici nu este coroana folosit aici nu este coroana ragală ci cununa biruinței ragală ci cununa biruinței oferită pe acea vreme oferită pe acea vreme câștigătorilor la câștigătorilor la Olimpiadă. În Apoc. este Olimpiadă. În Apoc. este folosit regulat cu o singură folosit regulat cu o singură excepție (9,7) cu referire excepție (9,7) cu referire la Hristos și poporul Său la Hristos și poporul Său (2,10; 3,11; 4,4; 6,2; 12,1; (2,10; 3,11; 4,4; 6,2; 12,1; 14,14). 14,14).

Page 14: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereaExpunerea• La deschiderea primul La deschiderea primul sigiliu, Ioan aude o ființă vie sigiliu, Ioan aude o ființă vie vorbind cu o voce ca de vorbind cu o voce ca de tunet: „Vino!”. Aceasta e cu tunet: „Vino!”. Aceasta e cu siguranță prima din ființele siguranță prima din ființele vii, cea care arată ca un leu vii, cea care arată ca un leu (4,7) deoarece vocea ca de (4,7) deoarece vocea ca de tunet este foarte apropiată tunet este foarte apropiată de cea de leu. Ființa chiamă de cea de leu. Ființa chiamă un cal alb și un călăreț.un cal alb și un călăreț.

• Calul alb e un simbol pentru Calul alb e un simbol pentru un cuceritor. Un general un cuceritor. Un general roman călărea un cal alb roman călărea un cal alb când celebra o victorie. când celebra o victorie.

Page 15: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Într-un mod simbolic I se arată lui Într-un mod simbolic I se arată lui Ioan răspândirea victorioasă a Ioan răspândirea victorioasă a Evangheliei. Evangheliei.

• Călărețul pare să simbolizeze Călărețul pare să simbolizeze Împărăți lui Hristos și graduala sa Împărăți lui Hristos și graduala sa cucerire a lumii prin predicarea cucerire a lumii prin predicarea Evangheliei prin biserică. Evangheliei prin biserică.

• În Apoc. 19,11-12 Hristos În Apoc. 19,11-12 Hristos călărește un cal alb.călărește un cal alb.

• În Vechiul Testament, Dumnezeu În Vechiul Testament, Dumnezeu este uneori portretizat călărind este uneori portretizat călărind un cal cu un arc în mână mergând un cal cu un arc în mână mergând la luptă împotriva inamicilor la luptă împotriva inamicilor poporului Său (Ps.45,4-5; poporului Său (Ps.45,4-5; Hab.3,8-13).Hab.3,8-13).

Page 16: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• În Apoc.19, Hristos se întoarce pe În Apoc.19, Hristos se întoarce pe pământ călărind un cal, aducând pământ călărind un cal, aducând judecata și dreptatea (19,11-16). judecata și dreptatea (19,11-16).

• În timp ce în Apoc.19 El poartă În timp ce în Apoc.19 El poartă coroana diademă, care-I coroana coroana diademă, care-I coroana regală, în cap. 6 El poartă regală, în cap. 6 El poartă coroana victoriei. Prin moartea coroana victoriei. Prin moartea Sa, El e vrednic să poarte această Sa, El e vrednic să poarte această coroană, acum ne mai fiind un coroană, acum ne mai fiind un conducător asupra lumii supus conducător asupra lumii supus discuției deși unii oameni încă nu discuției deși unii oameni încă nu acceptă conducerea Sa în viața acceptă conducerea Sa în viața lor. El trebuie să conducă până lor. El trebuie să conducă până ce dușmanii Săi vor fi puși sub ce dușmanii Săi vor fi puși sub piciorul Său (1Cor.15,25).piciorul Său (1Cor.15,25).

Page 17: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Unele teritorii rebele mai Unele teritorii rebele mai sunt de cucerit și multe sunt de cucerit și multe suflete captive păcatului mai suflete captive păcatului mai sunt de eliberat. sunt de eliberat. • Ceea ce a fost ratificat în Ceea ce a fost ratificat în cer la întronarea Mielului cer la întronarea Mielului este acum actualizat în este acum actualizat în experiența poporului Său experiența poporului Său prin istoria acestei lumi.prin istoria acestei lumi.•Prin Duhul Sfânt și prin Prin Duhul Sfânt și prin predicarea credincioasă a predicarea credincioasă a poporului Său, Hristos a poporului Său, Hristos a început expansiunea început expansiunea regatului Său prin cucerirea regatului Său prin cucerirea inimilor omenești pentru inimilor omenești pentru Sine și prin aducerea Sine și prin aducerea Evangheliei în viața lor. Evangheliei în viața lor.

Page 18: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Un punct final mai trebuie Un punct final mai trebuie subliniat. Cucerirea călărețului subliniat. Cucerirea călărețului de pe calul alb sub nici o formă de pe calul alb sub nici o formă nu se oprește la era apostolică nu se oprește la era apostolică sau la primul secol. Mai degrabă sau la primul secol. Mai degrabă portretizează într-un mod portretizează într-un mod general progreul continuu al general progreul continuu al Evangheliei de-alungul istorie Evangheliei de-alungul istorie creștine din vremea lui Ioan și creștine din vremea lui Ioan și până la revenire.până la revenire.

• Hristos va continua expansiunea Hristos va continua expansiunea triumfală a regatului Său până triumfală a regatului Său până ce totala victorie e asigurată ce totala victorie e asigurată (Mat.24,14).(Mat.24,14).

Page 19: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea celui de-al Deschiderea celui de-al doilea sigiliu (6,3-4)doilea sigiliu (6,3-4)

• 6,4 6,4 roșu. roșu. Gr. Gr. Puros, Puros, înseamnă înseamnă „roșu ca focul.” „roșu ca focul.”

• Roșu e culoarea sângelui și Roșu e culoarea sângelui și opresiunii (2 Împ.3,22-23; Is.1,15-opresiunii (2 Împ.3,22-23; Is.1,15-23). 23).

• În Apoc.17, culoarea stacojie a În Apoc.17, culoarea stacojie a fiarei este legată în mod direct de fiarei este legată în mod direct de prostituată (17,6).prostituată (17,6).

• Culoarea din scena celui de-al II-Culoarea din scena celui de-al II-lea cal este potrivită pentru lea cal este potrivită pentru persecuție și vărsare de sânge.persecuție și vărsare de sânge.

Page 20: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Să se junghie unii pe alții. Să se junghie unii pe alții. Această viziune neaduce în Această viziune neaduce în minte câteva scene vechi minte câteva scene vechi testamentale (Ex.32,27-29; testamentale (Ex.32,27-29; Jud.7,22; Is.19,2; Zah.14,13).Jud.7,22; Is.19,2; Zah.14,13).

• Gr. Gr. Sphazo – Sphazo – a măcelări sau a măcelări sau măcel – nu este cuvântul măcel – nu este cuvântul tipic pentru moartea în luptă. tipic pentru moartea în luptă. În Apoc., este în mod normal În Apoc., este în mod normal folosit cu referire la moartea folosit cu referire la moartea lui Hristos (5,6.9.12; 13,8) și lui Hristos (5,6.9.12; 13,8) și sfinții Săi datorită mărturiei sfinții Săi datorită mărturiei pentru Scriptură (6,9; 18,24).pentru Scriptură (6,9; 18,24).

Page 21: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereExpunere• 6,3-4. la ruperea celui de-6,3-4. la ruperea celui de-al doilea sigiliu, Ioan aude a al doilea sigiliu, Ioan aude a doua ființă vie ce cheamă doua ființă vie ce cheamă după un cal roșu aprins. Aici după un cal roșu aprins. Aici ființa poate fi cea cu fața de ființa poate fi cea cu fața de vițel (4,7) pentru că vițelul e vițel (4,7) pentru că vițelul e simbolul sacrificiului și se simbolul sacrificiului și se potrivește drăguț în potrivește drăguț în contextul scenei. contextul scenei. • Culoarea calului Culoarea calului corespunde misiunii corespunde misiunii călărețului de a îndepărta călărețului de a îndepărta pacea de pe pământ.pacea de pe pământ.• Înțelegerea calului alb Înțelegerea calului alb este determinantă pentru este determinantă pentru înețelegerea celui de-al înețelegerea celui de-al doilea ca de altfel și pentru doilea ca de altfel și pentru restul sigiliilor.restul sigiliilor.

Page 22: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Am văzut că calul alb Am văzut că calul alb reprezintă cucerirea reprezintă cucerirea Evangheliei. Cei ce o acceptă Evangheliei. Cei ce o acceptă experimentează o mare experimentează o mare binecuvântare. În Apoc.1,4, binecuvântare. În Apoc.1,4, poporului lui Dumnezeu îi e poporului lui Dumnezeu îi e promis harul și pacea, o pace promis harul și pacea, o pace perfectă ce vine ca rezultat al perfectă ce vine ca rezultat al unei relații cu Hristos (Ioan unei relații cu Hristos (Ioan 14,27; 16,33). 14,27; 16,33).

• Rezistența la mesajul Rezistența la mesajul Scripturii duce la pierderea Scripturii duce la pierderea păcii (Is.57,20-21; Mat.24,9-păcii (Is.57,20-21; Mat.24,9-10; 10,21-22; 34-36). 10; 10,21-22; 34-36).

Page 23: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Noul Testament conține multe Noul Testament conține multe texte care spun că predicarea texte care spun că predicarea Scripturii întotdeauna divide Scripturii întotdeauna divide oamenii (Mat.10,34-36; 10,21).oamenii (Mat.10,34-36; 10,21).

• Aceast pasaj definește adecvat Aceast pasaj definește adecvat semnificația simbolică a scenei semnificația simbolică a scenei cei de-a doua sigilări. cei de-a doua sigilări. Călărețului i s-a dat o sabie I Călărețului i s-a dat o sabie I misiunea lui este aceea de a misiunea lui este aceea de a lua pacea de pe pământ. Isus a lua pacea de pe pământ. Isus a spus că misiunea Lui a fost spus că misiunea Lui a fost aceea de a lua pacea.aceea de a lua pacea.

• Contextul indică ca sabia Contextul indică ca sabia simbolizează opoziție și simbolizează opoziție și divizare (Lc.12,51-53).divizare (Lc.12,51-53).

Page 24: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Toate aceste dovezi puternice Toate aceste dovezi puternice sugerează că călărețul de pe al sugerează că călărețul de pe al doilea cal simbolizează doilea cal simbolizează respingerea Scripturii.respingerea Scripturii.

• Al II-lea cal urmează pe Al II-lea cal urmează pe primul; asta înseamnă că primul; asta înseamnă că oricând Scriptura este oricând Scriptura este predicată și a fost acceptată predicată și a fost acceptată urmează persecuția. urmează persecuția. Rezistența la Scriptură divide Rezistența la Scriptură divide oamenii (Mat.24,10).oamenii (Mat.24,10).

• Scena celui de-al V-lea sigiliu Scena celui de-al V-lea sigiliu portretizează martirii ce au portretizează martirii ce au fost măcelăriți datorită Cuv. fost măcelăriți datorită Cuv. lui Dumnezeu (Apoc.6,9-10).lui Dumnezeu (Apoc.6,9-10).

Page 25: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• în greacă, cuv. pentru în greacă, cuv. pentru jungheați este același cu jungheați este același cu cel folosit în Apoc.6,4. cel folosit în Apoc.6,4. textul face clar că martirii textul face clar că martirii au murit datorită au murit datorită credincioșiei lor. Lor li s-a credincioșiei lor. Lor li s-a spus să se odihnească spus să se odihnească pentru puțină vreme iar la pentru puțină vreme iar la timpul cuvenit Hristos va timpul cuvenit Hristos va aduce sabia și judecata aduce sabia și judecata asupra celor ce au rezistat asupra celor ce au rezistat Scripturii și au tratat Scripturii și au tratat poporul Lui nedrept poporul Lui nedrept (Apoc.19,11-16). (Apoc.19,11-16).

Page 26: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea celui de-al III-Deschiderea celui de-al III-lea sigiliu (6,5-6)lea sigiliu (6,5-6)

Page 27: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,5 6,5 negru. negru. În Apoc., negrul este În Apoc., negrul este legat de întuneric (6,12).legat de întuneric (6,12).

• În Noul Testament, întunericul În Noul Testament, întunericul simbolizează lipsa Scripturii simbolizează lipsa Scripturii (Mat.4,16; Lc.1,79; Ioan 1,5; (Mat.4,16; Lc.1,79; Ioan 1,5; 3,19; Fapte 26,18).3,19; Fapte 26,18).

• O cumpănă. O cumpănă. În Vechiul În Vechiul Testament funcționează ca un Testament funcționează ca un simbol al foametei. Să mănânci simbol al foametei. Să mănânci pâine cu măsură, în antichitate pâine cu măsură, în antichitate însemna cea mai mare lipsă.însemna cea mai mare lipsă.

• Domnul a spus că dacă poporul Domnul a spus că dacă poporul nu va asculta va păți acest lucru nu va asculta va păți acest lucru (Lev.26,26; Ezech.4,16).(Lev.26,26; Ezech.4,16).

Page 28: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,6 6,6 o măsură de grâu pentru o măsură de grâu pentru un dinar. un dinar. Gr. Gr. Choinix Choinix era o era o măsură uscată egală cu un măsură uscată egală cu un sfert. O măsură de grâu era sfert. O măsură de grâu era porția zilnică pentru un om. porția zilnică pentru un om.

• Dinarul era o monedă de argint Dinarul era o monedă de argint romană echivalentul cu media romană echivalentul cu media zilnică a salariului pentru un zilnică a salariului pentru un lucrător. Un salariu zilnic era lucrător. Un salariu zilnic era cerut pentru a obține rația în cerut pentru a obține rația în timp de foamete.timp de foamete.

• Făina era principala materie Făina era principala materie primă pentru mâncare în lumea primă pentru mâncare în lumea antică; orzul, mai ieftine era antică; orzul, mai ieftine era pentru cei săraci.pentru cei săraci.

Page 29: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Această imagine prezintă o situație când Această imagine prezintă o situație când foametea este prezentă, când ar putea lua foametea este prezentă, când ar putea lua unui om tot ce poate câștiga – un dinar – unui om tot ce poate câștiga – un dinar – să cumpere suficientă hrană ieftină pentru să cumpere suficientă hrană ieftină pentru o mică familie. În cazuri normale, un dinar o mică familie. În cazuri normale, un dinar ar putea procura de 12-15 ori mai multă ar putea procura de 12-15 ori mai multă mâncare.mâncare.

• Vătămi. Vătămi. Gr. Gr. Adikeo Adikeo – a răni, a face să – a răni, a face să sufere pe, a face rău. E folosit în altă parte sufere pe, a face rău. E folosit în altă parte în Apoc. în mod repetat pentru judecata în Apoc. în mod repetat pentru judecata asupra făcătorilor de rele (2,11; 9,10.19) asupra făcătorilor de rele (2,11; 9,10.19) sau pentru persecuția asupra poporului lui sau pentru persecuția asupra poporului lui Dumnezeu (11,5). Poate de asemenea Dumnezeu (11,5). Poate de asemenea folosit simbolic ca distrugând pământul și folosit simbolic ca distrugând pământul și plantele (7,2-3; 9,4).plantele (7,2-3; 9,4).

Page 30: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereExpunere• 6,5-6. La ruperea celui 6,5-6. La ruperea celui de-al III-lea sigiliu, Ioan de-al III-lea sigiliu, Ioan aude a III-a ființă vie (cel aude a III-a ființă vie (cel mai probabil cea cu chip mai probabil cea cu chip de om, 4,7) care cheamă de om, 4,7) care cheamă un cal negru. un cal negru.

• Cumpăna din mâna Cumpăna din mâna călărețului indică un timp călărețului indică un timp când utilitățile obișnuite când utilitățile obișnuite ale vieții sunt măsurate ale vieții sunt măsurate după o mare inflație a după o mare inflație a prețurilor.prețurilor.

• Scena celui de-al III-lea Scena celui de-al III-lea sigiliu indică vremuri de sigiliu indică vremuri de foamete. foamete.

Page 31: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Vocea care strigă din mijlocul celor patru ființe Vocea care strigă din mijlocul celor patru ființe vii și care poate fi Tatăl sau Hristos însuși vii și care poate fi Tatăl sau Hristos însuși descrie situția unei mari lipsuri. O persoană ar descrie situția unei mari lipsuri. O persoană ar putea cheltui tot salariul său zilnic pe cel mai putea cheltui tot salariul său zilnic pe cel mai ieftin și inferioar orz ca să se hrănească pe sine ieftin și inferioar orz ca să se hrănească pe sine și familia.și familia.

• Aceasta ilustrează cea mai lipsă a mâncării. În Aceasta ilustrează cea mai lipsă a mâncării. În lumea antică, o lipsă a pâinii era privită ca un lumea antică, o lipsă a pâinii era privită ca un semn al unei serioase foamete.semn al unei serioase foamete.

• În Palestin, grâul, vinul și uleiul erau cele trei În Palestin, grâul, vinul și uleiul erau cele trei materii prime de bază (Deut.7,13; 11,14; 28,51; materii prime de bază (Deut.7,13; 11,14; 28,51; Ioe 2,19; Osea 2,8).Ioe 2,19; Osea 2,8).

• În timp ce seceta ar fi distrus necesitățile unei În timp ce seceta ar fi distrus necesitățile unei diete de bază, partea cea mai grea a plăgii diete de bază, partea cea mai grea a plăgii foametei în scena ruperii celui de-al III-lea foametei în scena ruperii celui de-al III-lea sigiliu a fost limitată sau parțială. sigiliu a fost limitată sau parțială.

Page 32: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Călărețul al III-lea trebuie să reprezinte Călărețul al III-lea trebuie să reprezinte simbolic o foame spirituală a Cuvântului simbolic o foame spirituală a Cuvântului lui Dumnezeu mai degrabă decât o lipsă lui Dumnezeu mai degrabă decât o lipsă fizică a hranei (Amos 8,11-13).fizică a hranei (Amos 8,11-13).

• Dacă calul negru al celui de-al III-lea Dacă calul negru al celui de-al III-lea sigiliu este opus calului alb al primului sigiliu este opus calului alb al primului sigiliu, care reprezintă proclamația și sigiliu, care reprezintă proclamația și răspândirea Scripturii, atunci răspândirea Scripturii, atunci deschiderea sigiliului trei simbolizează o deschiderea sigiliului trei simbolizează o foame spirituală.foame spirituală.

• Grâul ar simboliza Cuv. lui Dumnezeu Grâul ar simboliza Cuv. lui Dumnezeu (Mat.13,3-30; Lc.8,11)(Mat.13,3-30; Lc.8,11)

• Cuv. lui Dumnezeu este pâinea vieții Cuv. lui Dumnezeu este pâinea vieții (Mat.4,4) sau îl poate simboliza pe însuși (Mat.4,4) sau îl poate simboliza pe însuși Hrisots (Ioan 6,35-58; 1Cor.10,16).Hrisots (Ioan 6,35-58; 1Cor.10,16).

Page 33: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Această foamete nu este fatală. Vocea ordonă Această foamete nu este fatală. Vocea ordonă ca vinul și uleiul să nu fie vătămate.ca vinul și uleiul să nu fie vătămate.

• Vinul simbolizează salvarea plină de milă în Vinul simbolizează salvarea plină de milă în Isus Hrisots; uleiul reprezintă pe Duhul Isus Hrisots; uleiul reprezintă pe Duhul Sfânt.Sfânt.

• Se sugerează astfel că fie și în vreme de lipsă Se sugerează astfel că fie și în vreme de lipsă a Cuvântului lui Dumnezeu în lume, și a Cuvântului lui Dumnezeu în lume, și mesajul Scripturii este ascuns de oameni, mesajul Scripturii este ascuns de oameni, Duhul Sfânt este încă la lucru făcând posibilă Duhul Sfânt este încă la lucru făcând posibilă salvarea.salvarea.

• Astfel oricând și oriunde scena deschiderii Astfel oricând și oriunde scena deschiderii celui de-al III-lea sigiliu ar avea loc, textul celui de-al III-lea sigiliu ar avea loc, textul arată clar că deși Cuvântul lui Dumnezeu ar arată clar că deși Cuvântul lui Dumnezeu ar putea fi cumva obscur, Dumnezeu este încă putea fi cumva obscur, Dumnezeu este încă la lucru. Salvarea Sa este încă valabilă la lucru. Salvarea Sa este încă valabilă pentru oricine. pentru oricine.

Page 34: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea celui de-al IV-Deschiderea celui de-al IV-lea sigiliu (6,7-8)lea sigiliu (6,7-8)

• 6,8 6,8 un cal gălbui. un cal gălbui. Gr. Gr. chloros chloros este folosit pentru este folosit pentru vegetația verde (Mc.6,39; Apoc.8,7; 9,4). A fost vegetația verde (Mc.6,39; Apoc.8,7; 9,4). A fost de asemenea folosit în vremurile antice pentru a de asemenea folosit în vremurile antice pentru a descrie modul în care arăta o persoană bolnavă.descrie modul în care arăta o persoană bolnavă.

• În contextul celui de-al IV-lea sigiliu, desemnează În contextul celui de-al IV-lea sigiliu, desemnează „verde gălbui” sau „palid”.„verde gălbui” sau „palid”.

• Este un palid, o culoare gri cenușiu care descrie Este un palid, o culoare gri cenușiu care descrie un cadavru în stare avansată de putrefacție.un cadavru în stare avansată de putrefacție.

• Peste IV-a parte a pământului. Peste IV-a parte a pământului. În Apoc. e În Apoc. e legat de conducerea lui Dumnezeu; a III-a parte a legat de conducerea lui Dumnezeu; a III-a parte a pământului se referă la domnia Satanei. pământului se referă la domnia Satanei.

Page 35: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereExpunere• 6,7-8. La ruperea celui de-al 6,7-8. La ruperea celui de-al IV-lea sigiliu, ce-a de-a IV-a IV-lea sigiliu, ce-a de-a IV-a ființă (cel mai probabil cea ca ființă (cel mai probabil cea ca vulturul, 4,7), chiamă calul vulturul, 4,7), chiamă calul palid pe care călărește cineva palid pe care călărește cineva care are culoarea cuiva foarte care are culoarea cuiva foarte bolnav sau mort.bolnav sau mort.

• În Apoc. 1,18, Moartea sau În Apoc. 1,18, Moartea sau Hade-ul, pe cât de teribile ar Hade-ul, pe cât de teribile ar părea, sunt sub controlul lui părea, sunt sub controlul lui Hristos. El este cel ce ține Hristos. El este cel ce ține cheile hadesului.cheile hadesului.

• Aici moartea și hadesul apar Aici moartea și hadesul apar ca o ultimă consecință a ca o ultimă consecință a respingerii Scripturii. respingerii Scripturii.

Page 36: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Moartea este o consecință naturală a foametei Moartea este o consecință naturală a foametei care e portretizată în scena ruperii sigiliului care e portretizată în scena ruperii sigiliului III. Mesajul Bibliei e că moartea este III. Mesajul Bibliei e că moartea este consecința păcatului.consecința păcatului.

• Oricum moartea și hadesul, acești doi vrăjmași Oricum moartea și hadesul, acești doi vrăjmași sunt temporare. Moartea oricum nu este sunt temporare. Moartea oricum nu este ultima realitate. Cartea Apoc. arată clar căva ultima realitate. Cartea Apoc. arată clar căva veni acea zi când moartea și hadesul își vor veni acea zi când moartea și hadesul își vor avea sfârșitul lor în moartea a II-a. (20,14).avea sfârșitul lor în moartea a II-a. (20,14).

• Faptul că morții și hadesului li s-a dat Faptul că morții și hadesului li s-a dat autoritate și putere indică că ele nu au ultima autoritate și putere indică că ele nu au ultima putere; ele suntsub controlul lui Hrisots (1,18). putere; ele suntsub controlul lui Hrisots (1,18). Faptul că puterea lor este limitată la un sfert Faptul că puterea lor este limitată la un sfert din pământ ar sugera că fiecare sigiliu e legat din pământ ar sugera că fiecare sigiliu e legat de un sfert.de un sfert.

Page 37: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Cei 4 cai sunt paraleli cu cele 4 vânturi din Cei 4 cai sunt paraleli cu cele 4 vânturi din 7,1 care sunt legate de cele 4 colțuri ale 7,1 care sunt legate de cele 4 colțuri ale pământului.pământului.

• Călărețul al IV-lea descrie cea mai serioasă Călărețul al IV-lea descrie cea mai serioasă situație. Reprezintă o intesificare a situație. Reprezintă o intesificare a activităților primilor 3 călăreți.activităților primilor 3 călăreți.

• Așadar primele patru sigilii descriu Așadar primele patru sigilii descriu realitatea a ceea ce se întâmplă ca și realitatea a ceea ce se întâmplă ca și consenciț a păcatului și totui oferă consenciț a păcatului și totui oferă speranță în această realitate. Oricât de speranță în această realitate. Oricât de teribile ar părea, ele nu sunt un sfârșit în și teribile ar părea, ele nu sunt un sfârșit în și prin sine. Așa cum indică textele Vechiului prin sine. Așa cum indică textele Vechiului Testament (Lev.26; deut.32), aceste plăgi Testament (Lev.26; deut.32), aceste plăgi sunt intenționate să trezească poporul lui sunt intenționate să trezească poporul lui Dumnezeu și să evoce pocăința. Dumnezeu și să evoce pocăința.

Page 38: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Plăgile primelor patru sigilii Plăgile primelor patru sigilii sunt doar precursoare și sunt doar precursoare și anticipative pentru judecata anticipative pentru judecata finală care va fi experimentată finală care va fi experimentată de cei ce refuză să se de cei ce refuză să se poacăiască și rezistă Scripturii poacăiască și rezistă Scripturii în neascultarea și nesupunerea în neascultarea și nesupunerea lor.lor.

• Vinea ziua, când suferința li Vinea ziua, când suferința li moartea, ca și consecințe ale moartea, ca și consecințe ale păcatului, vor ajunge la un păcatului, vor ajunge la un final. Poporul credincios a lui final. Poporul credincios a lui Dumnezeu va găsi apoi viața în Dumnezeu va găsi apoi viața în noua lume care va fi întemeiată noua lume care va fi întemeiată după revenire (21,1-5).după revenire (21,1-5).

Page 39: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

O retrospectivă asupra celor O retrospectivă asupra celor patru călăreți (6,1-8)patru călăreți (6,1-8)

• În mod clar cei patru În mod clar cei patru călăreți stau pentru călăreți stau pentru predicarea victorioasă a predicarea victorioasă a Evangheliei și pentru Evangheliei și pentru consecințele respingerii consecințele respingerii ei.ei.• Toate aceste scene sunt Toate aceste scene sunt desenate din Vechiul desenate din Vechiul Testament și conțin Testament și conțin adevărul permanent a adevărul permanent a ceea ce se întâmplă când ceea ce se întâmplă când omamenii resping omamenii resping Scriptura și aleg să Scriptura și aleg să trăiască în păcat.trăiască în păcat.

Page 40: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)
Page 41: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Fiind înțeleși în acest fel, călăreții Fiind înțeleși în acest fel, călăreții pot potretiza realități generale; pot potretiza realități generale; astfel fiind spus, ei descriu ce astfel fiind spus, ei descriu ce experimentează fiecare persoană experimentează fiecare persoană când se confrunt cu Scriptura.când se confrunt cu Scriptura.

• Călăreții pot ilustra în mod Călăreții pot ilustra în mod particulr experiența bisericii de-particulr experiența bisericii de-alungul primei mii de ani din era alungul primei mii de ani din era creștină. creștină.

• În faza inițială a bisericii creștine, În faza inițială a bisericii creștine, care a fost caracterizată de care a fost caracterizată de credincioșie generalăprin credincioșie generalăprin predicarea lui Pavel și a apostolilor, predicarea lui Pavel și a apostolilor, răspândirea Evangheliei a fost răspândirea Evangheliei a fost vicotrioasă și triunfală. vicotrioasă și triunfală.

Page 42: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Această perioadă a fost urmată de un Această perioadă a fost urmată de un progresiv declin spiritual ducând la o progresiv declin spiritual ducând la o perioadă de foame pentru Cuvânt și rezultând perioadă de foame pentru Cuvânt și rezultând în moarte spirituală ce a caracterizat biserica în moarte spirituală ce a caracterizat biserica creștină de-alungul perioadei medievale. A creștină de-alungul perioadei medievale. A fost o perioadă de declin spiritual și fost o perioadă de declin spiritual și persecuție când credința adevărată a fost persecuție când credința adevărată a fost pierdută și mesajul iubitor al Scripturii a fost pierdută și mesajul iubitor al Scripturii a fost respins, uitat și gradual înlocuit de tradiție.respins, uitat și gradual înlocuit de tradiție.

• Mai departe așa cum indică Apoc.11,3-14, Mai departe așa cum indică Apoc.11,3-14, scena celor patru călăreți se extinde dincolo scena celor patru călăreți se extinde dincolo de primul mileniu.de primul mileniu.

• Astfel primii patru călăreți se pot referi atât la Astfel primii patru călăreți se pot referi atât la istoria primului mileniual erei creștine cât și istoria primului mileniual erei creștine cât și la realitățile generale al întregii ere creștine.la realitățile generale al întregii ere creștine.

Page 43: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Judecățile primelor patru Judecățile primelor patru deschideri de sigilii sunt parțiale și deschideri de sigilii sunt parțiale și preliminare. Predicarea Evangheliei preliminare. Predicarea Evangheliei nu s-a încheiat su nici o formă în nu s-a încheiat su nici o formă în cest secol. Călărețul alb încă mai cest secol. Călărețul alb încă mai înaintează pentru a chema la înaintează pentru a chema la pocăință (6,2).pocăință (6,2).•Cei patru călăreți sunt doar Cei patru călăreți sunt doar precursorii unr realități viitoare, precursorii unr realități viitoare, când încă odată la sfârșitul timpului când încă odată la sfârșitul timpului va mai fi o mare I finală proclamație va mai fi o mare I finală proclamație a Scripturii (14,6-12; 18,1-14).a Scripturii (14,6-12; 18,1-14).•Inițiată de ploaia târzie, Scriptura Inițiată de ploaia târzie, Scriptura va pătrunde în lume și proclamată va pătrunde în lume și proclamată de rămășița credincioasă în deplina de rămășița credincioasă în deplina și finala ei putere, va lumina și finala ei putere, va lumina întreaga lume cu gloria Sa (18,1).întreaga lume cu gloria Sa (18,1).

Page 44: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Predicarea Evangheliei va rezulta în primirea Predicarea Evangheliei va rezulta în primirea unor ași respingerea altora. Apoi când unor ași respingerea altora. Apoi când predicarea va fi completă și destinul fiecărei predicarea va fi completă și destinul fiecărei ființe va fi decis, judecata finală a lui ființe va fi decis, judecata finală a lui Dumnezeu va fi deslăînțuită asupra celor ce au Dumnezeu va fi deslăînțuită asupra celor ce au respins și rezistat Evangheliei.respins și rezistat Evangheliei.

• Scena celui de-al patrulea cal este un Scena celui de-al patrulea cal este un advertisment solem referitor la ce se întâmplă advertisment solem referitor la ce se întâmplă când respingi Evanghelia. Ele indică că când respingi Evanghelia. Ele indică că ignorarea și rezistența a mesajul Evangheliei ignorarea și rezistența a mesajul Evangheliei duce mereu la foame, boală și moarte.duce mereu la foame, boală și moarte.

• Ceea ce scena face clar mai apoi este Ceea ce scena face clar mai apoi este oportunitatea de a primi Evanghelia. Vine ziua oportunitatea de a primi Evanghelia. Vine ziua când Scriptura nu va mai fi oferită și harul și când Scriptura nu va mai fi oferită și harul și mila nu vor mai fi disponibile. Dar ziua de azi e mila nu vor mai fi disponibile. Dar ziua de azi e ziua noastră (Evr.3,15).ziua noastră (Evr.3,15).

Page 45: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea ultimilor trei Deschiderea ultimilor trei sigilii (6,9-17; 8,1)sigilii (6,9-17; 8,1)

• Scena ruperii ultimilor 3 sigilii diferă de precedentele Scena ruperii ultimilor 3 sigilii diferă de precedentele 4, călăreții nefiind chemați de ființele vii.4, călăreții nefiind chemați de ființele vii.

• Scena călărețului 4 descrie consecințele pe care Scena călărețului 4 descrie consecințele pe care poporul lui Dumnezeu le va suferii în cazul poporul lui Dumnezeu le va suferii în cazul necredincioșiei față de Evanghelia lui Isus Hristos.necredincioșiei față de Evanghelia lui Isus Hristos.

• Deschiderea celui de-al V-lea sigiliu (6,9-11) descrie Deschiderea celui de-al V-lea sigiliu (6,9-11) descrie plângerea sfinților martiri vizavi de judecată și plângerea sfinților martiri vizavi de judecată și desciderea celui de-al VI-lea sigiliu (6,12-17) desciderea celui de-al VI-lea sigiliu (6,12-17) portretizează judecata lui Dumnezeu căzând peste portretizează judecata lui Dumnezeu căzând peste opresorii poporului, împlinirea lor fiind descrisă în opresorii poporului, împlinirea lor fiind descrisă în scena celor șapte trâmbițe. Seria este încheiată de scena celor șapte trâmbițe. Seria este încheiată de deschiderea sigiliului 7 (8,1) care rezultă în liniște în deschiderea sigiliului 7 (8,1) care rezultă în liniște în cer.cer.

Page 46: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea celui de-al V-lea Deschiderea celui de-al V-lea sigiliu (6,9-11)sigiliu (6,9-11)

• 6,9 6,9 altar. altar. Templul Vechiului Testament avea Templul Vechiului Testament avea două altare: altarul pentru jertfe – în curtea două altare: altarul pentru jertfe – în curtea exteriorară a templului – pentru jertfe și exteriorară a templului – pentru jertfe și arderea de tot și altarul tămâierii din templu.arderea de tot și altarul tămâierii din templu.

• Altarul de aici este cel mai probabil altarul Altarul de aici este cel mai probabil altarul pentru jertfe. Aceasta se vede clar din faptul că pentru jertfe. Aceasta se vede clar din faptul că în ritualul vech testamental, era vărsat la baza în ritualul vech testamental, era vărsat la baza altarului (Lev.4,7.18.25.30-34).altarului (Lev.4,7.18.25.30-34).

• Fraza „vărsați” se mai regăsește și în Fraza „vărsați” se mai regăsește și în Apoc.16,6.Apoc.16,6.

• De vreme ce altarl se află în afara templului, De vreme ce altarl se află în afara templului, este clar că scena portretizează nu templul este clar că scena portretizează nu templul ceresc ci pământul.ceresc ci pământul.

Page 47: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• din pricina mărturisirii pe din pricina mărturisirii pe care o ținuseră. care o ținuseră. Această Această mărturie nu se referă la mărturia mărturie nu se referă la mărturia lui Isus (1,2.9; 20,4), ci la lui Isus (1,2.9; 20,4), ci la mărturia martirlor despre mărturia martirlor despre Hristos aceeași la care în altă Hristos aceeași la care în altă parte a cărții se referă ca fiind parte a cărții se referă ca fiind mărturia sau mărturia lor (11,7; mărturia sau mărturia lor (11,7; 12,11).12,11).• Această înțelegere se Această înțelegere se potrivește cu contextul, deoarece potrivește cu contextul, deoarece ruprea sigiliilor are de-aface în ruprea sigiliilor are de-aface în mod special cu proclamarea mod special cu proclamarea Evangheliei și cosecințele legate Evangheliei și cosecințele legate de asta.de asta.•Mărturia din 6,9 e paralelă cu Mărturia din 6,9 e paralelă cu mărturia celor doi martori din mărturia celor doi martori din Apoc.11,3-10.Apoc.11,3-10.

Page 48: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,10 răzbuni. 6,10 răzbuni. Gr. Gr. Ekdikeo Ekdikeo (a procura (a procura dreptate pentru cineva, a te răzbuna), dreptate pentru cineva, a te răzbuna), este un cuvânt ce implică o acțiune este un cuvânt ce implică o acțiune legală.legală.

• Cuvântul apare în Lc.18,3.5, Cuvântul apare în Lc.18,3.5, Apoc.19,2.Apoc.19,2.

• Locuitorii pământului. Locuitorii pământului. Frază ce Frază ce apare frecvent în Apoc. și funcționează apare frecvent în Apoc. și funcționează aproape ca o expresie tehnică pentru aproape ca o expresie tehnică pentru nedrepți, adică cei ce resping nedrepți, adică cei ce resping Scriptura și persecută poporul Scriptura și persecută poporul credincios al lui Dumnezeu (3,10; credincios al lui Dumnezeu (3,10; 6,10; 8,13; 11,10). Rămășița sfinților 6,10; 8,13; 11,10). Rămășița sfinților din Apoc., sunt descriși ca fiind cei ce din Apoc., sunt descriși ca fiind cei ce locuiesc în ceruri (13,6) și conduc în locuiesc în ceruri (13,6) și conduc în locurile cerești (1,6; 5,9-10).locurile cerești (1,6; 5,9-10).

Page 49: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,11 tovarășilor lor de slujbă și 6,11 tovarășilor lor de slujbă și al fraților lor. al fraților lor. Cuvântul de Cuvântul de legătură legătură kai, kai, în greacă aici în greacă aici funcționează ca „asta este” sau funcționează ca „asta este” sau „adică”, „anume”. Astfel textul „adică”, „anume”. Astfel textul prezintă două perspective a unui prezintă două perspective a unui singur grup.singur grup.

• Se va împli numărul. Se va împli numărul. Grecul Grecul pleroo pleroo înseamnă: a face plin, a înseamnă: a face plin, a umple, a aduce ceva la încheiere, a umple, a aduce ceva la încheiere, a completa. Textul poate însemna fie completa. Textul poate însemna fie că numărul tovarășilor ce urmează că numărul tovarășilor ce urmează să fie omorâți tebuie să fie să fie omorâți tebuie să fie completat, sau fie că tovarășii ce completat, sau fie că tovarășii ce urmează fie omorăți trebuie să fie urmează fie omorăți trebuie să fie completațicu referire la caracter.completațicu referire la caracter.

Page 50: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Dovezi din Apoc. susțin a doua Dovezi din Apoc. susțin a doua interpretare (7,13-14; 19,7-8). interpretare (7,13-14; 19,7-8). Traducătorii de obicei suplinesc Traducătorii de obicei suplinesc fraza cu cuv.„număr” fraza cu cuv.„număr” presupunând că Ioan a susținut presupunând că Ioan a susținut ideea unui număr fix de martiri ideea unui număr fix de martiri ce trebuie completat înainte de ce trebuie completat înainte de sfârșit.sfârșit.

• Aceasta este bazată pe o Aceasta este bazată pe o populară tradiție evreiască populară tradiție evreiască regăsită de exemplu în 1Enoh:regăsită de exemplu în 1Enoh:„inimile sfinților sunt pline d „inimile sfinților sunt pline d ebucurie, deoarece numărul ebucurie, deoarece numărul drepților a fost atins” . Ideea mai drepților a fost atins” . Ideea mai se găsește și în 4Ezra, 2Baruh.se găsește și în 4Ezra, 2Baruh.

Page 51: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Cuvântul „număr”, nu Cuvântul „număr”, nu apare în textul grec al apare în textul grec al Apoc.6,11.Apoc.6,11.•Cu siguranță că textul Cu siguranță că textul nu trebuie înțeles în nu trebuie înțeles în termeni matematici ci termeni matematici ci Domnul așteaptă până Domnul așteaptă până ce caracterul fraților va ce caracterul fraților va fi complet, desăvârșit.fi complet, desăvârșit.

Page 52: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereExpunere• 6,9: 6,9: La ruperea celui de-al V-lea sigiliu, Ioan La ruperea celui de-al V-lea sigiliu, Ioan

observă sub altar sufletele celor ce fuseseră observă sub altar sufletele celor ce fuseseră omorâți pentru Hristos.omorâți pentru Hristos.

• Imaginea altarului este luată ritualul Imaginea altarului este luată ritualul Vechiului Testament și astfel trebuie Vechiului Testament și astfel trebuie înțeleasă în mod simbolic. Cea mai sacră înțeleasă în mod simbolic. Cea mai sacră parte a jertfei o reprezenta sângele pentru parte a jertfei o reprezenta sângele pentru că el simboliza viața. Când sângele era că el simboliza viața. Când sângele era vărsat, o persoană sau un animal murea.vărsat, o persoană sau un animal murea.

• Deoarece viața aparține lui Dumnezeu Deoarece viața aparține lui Dumnezeu (Lev.17,11-14), sângele animalului jertfit era (Lev.17,11-14), sângele animalului jertfit era vărsat la piciorul altarului (Lev.4,7; 8,15; vărsat la piciorul altarului (Lev.4,7; 8,15; 9,9).9,9).

Page 53: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Așadar martirii sunt sub altar Așadar martirii sunt sub altar deoarece viața lor a fost turnată deoarece viața lor a fost turnată ca o jertfă pentru Dumnezeu.ca o jertfă pentru Dumnezeu.

• Scena sigiliului V descrie Scena sigiliului V descrie imaginea martiriului.imaginea martiriului.

• Ideeacă martiriul este un Ideeacă martiriul este un sacrificiu pentru Dumnezeu este sacrificiu pentru Dumnezeu este bine cunoscută și în Noul bine cunoscută și în Noul Testament (Ioan 16,2; Fil.2,17; Testament (Ioan 16,2; Fil.2,17; 2Tim.4,6).2Tim.4,6).

• Când urmașii lui Hristos mor Când urmașii lui Hristos mor pentru credințalor, foarte des pentru credințalor, foarte des asta ne pare ca o tragedie. Scena asta ne pare ca o tragedie. Scena sigiliului V, o descrie ca un sigiliului V, o descrie ca un sacrificiu oferit lui Dumnezeu. sacrificiu oferit lui Dumnezeu.

Page 54: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,10. 6,10. Strigătul aceasta amintește de Strigătul aceasta amintește de sângele lui Abel, ce este descris ca stringând sângele lui Abel, ce este descris ca stringând din pământ (Gen.4,10).din pământ (Gen.4,10).• Cei ce locuiesc pământul sunt ostili Cei ce locuiesc pământul sunt ostili Scripturii și persecută poporul lui Dumnezeu Scripturii și persecută poporul lui Dumnezeu (6,10; 8,13; 11,10; 13,8).(6,10; 8,13; 11,10; 13,8).•Deși strigătul martirilor este o cerere pentru Deși strigătul martirilor este o cerere pentru pedepsirea inamicilor, trebuie observat că e o pedepsirea inamicilor, trebuie observat că e o cerere pentru o dreptate legală.cerere pentru o dreptate legală.•Cererea nu este pentru vindecarea celor Cererea nu este pentru vindecarea celor opresați, ci pentru vindecarea lui Dumnezeu opresați, ci pentru vindecarea lui Dumnezeu în ochii celor și-au pus încrederea în în ochii celor și-au pus încrederea în Dumnezeu.Dumnezeu.• „ „Cât timp?” a fost strigătul continuu al Cât timp?” a fost strigătul continuu al omaneilor opresați și suferinzi de-alungul omaneilor opresați și suferinzi de-alungul istoriei (Ps.79,1-10; Hab.1,1-4; Dan.8,13; istoriei (Ps.79,1-10; Hab.1,1-4; Dan.8,13; 12,6-7). 12,6-7).

Page 55: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,11 6,11 Fiecare purta o haină albă. Forma pasivă Fiecare purta o haină albă. Forma pasivă de aici funcționează ca un pasiv divin ebraic, de aici funcționează ca un pasiv divin ebraic, sugerând că Dumnezeu este agentul ce dă sugerând că Dumnezeu este agentul ce dă hainele albe. Hainele aceastea sunt hainele hainele albe. Hainele aceastea sunt hainele victoriei, triumfului și credincioșiei (7,9; 7,13-victoriei, triumfului și credincioșiei (7,9; 7,13-14). 14).

• Moartea poporului credincios al lui Dumnezeu Moartea poporului credincios al lui Dumnezeu este descrisă în Apoc. ca o odihnă pentru este descrisă în Apoc. ca o odihnă pentru puțină vreme (14,13). Cei ce au respins puțină vreme (14,13). Cei ce au respins Scriptura, nu au odihnă zi și noapte (14,11).Scriptura, nu au odihnă zi și noapte (14,11).

• Martirii omorâți nu vin la viață până la venirea Martirii omorâți nu vin la viață până la venirea lui Hrisots. Ioan îi vede mai târziu în lui Hrisots. Ioan îi vede mai târziu în Apoc.19,2 în centrul bucuriei. Ei vor învia la Apoc.19,2 în centrul bucuriei. Ei vor învia la revenire și vor împărăți cu Hristos în ceruri revenire și vor împărăți cu Hristos în ceruri 1000 ani (Apoc.20,4).1000 ani (Apoc.20,4).

Page 56: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea celui de-al VI-lea Deschiderea celui de-al VI-lea sigiliu (6,12-17)sigiliu (6,12-17)

• 6,12 6,12 s-a făcut un mare cutremur. s-a făcut un mare cutremur. În Vechiul Testament venirea În Vechiul Testament venirea Domnului este însoțită de scuturarea Domnului este însoțită de scuturarea pământului. Când va ajunge cu Israel pământului. Când va ajunge cu Israel la judecată va avea loc un cutremur la judecată va avea loc un cutremur violent (Ezech.38,19-20; Ioel.2,10; violent (Ezech.38,19-20; Ioel.2,10; Amos 8,8).Amos 8,8).

• Cutremurul celui de-alCutremurul celui de-al VI-lea sigiliu VI-lea sigiliu pare că precede pe cel menționat în pare că precede pe cel menționat în 16,8. Aceasta menționat aici a fost 16,8. Aceasta menționat aici a fost identificat de comentatori ca fiind cel identificat de comentatori ca fiind cel din Lisabona, anul 1755. din Lisabona, anul 1755.

Page 57: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Soarele a devenit negru, luna ca sângele. Soarele a devenit negru, luna ca sângele. Fundalul vechi testamental este Ioel 2,15.31; Fundalul vechi testamental este Ioel 2,15.31; Is.13,10.13; 50,3. Împlinirea istoricăa acestor Is.13,10.13; 50,3. Împlinirea istoricăa acestor fenomene a fost datată ca fiind 19 mai 1780, fenomene a fost datată ca fiind 19 mai 1780, când a fost trăită în New York și SE-ul Noii când a fost trăită în New York și SE-ul Noii Anglii.Anglii.

• 6,13 6,13 stelele… stelele… aparent Ioan descrie scena din aparent Ioan descrie scena din Is.34,4. în predica de pe Muntele Măslinilor, Isus Is.34,4. în predica de pe Muntele Măslinilor, Isus a prezis acest fenomen (Mat.24,29). Istoricii a prezis acest fenomen (Mat.24,29). Istoricii sugerează împlinirea lui în 13 noiembrie 1833.sugerează împlinirea lui în 13 noiembrie 1833.

• 6,14 6,14 cerul … cerul … Imaginea e luată din Is.34,4 într-o Imaginea e luată din Is.34,4 într-o descriere a mâniei lui Dumnezeu.descriere a mâniei lui Dumnezeu.

• Fiecare munte… Fiecare munte… Ier. 4,24. Apoc. 6,14 se referă Ier. 4,24. Apoc. 6,14 se referă la cutremurul final menționat iar în Apoc.16,18 la cutremurul final menționat iar în Apoc.16,18 care este distinct de cel din 6,12.care este distinct de cel din 6,12.

Page 58: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereExpunere• 6,12-14. D6,12-14. Deschiderea celui eschiderea celui de-al VI-lea sigiliu eliberează de-al VI-lea sigiliu eliberează o serie de fenomene care sunt o serie de fenomene care sunt cosmice în scop. Aceste scene cosmice în scop. Aceste scene erau foarte familiare erau foarte familiare creștinilor din vremea lui Ioan creștinilor din vremea lui Ioan fiind folosite în Vechiul fiind folosite în Vechiul Testament pentru a descrie Testament pentru a descrie judecata finală a lui judecata finală a lui Dumnezeu pe pământ, numită Dumnezeu pe pământ, numită Ziua Domnului.Ziua Domnului.• Ziua Domnului este un Ziua Domnului este un important concept escatologic important concept escatologic al cărților profetice din al cărților profetice din Vechiul Testament. Este Vechiul Testament. Este ocazia când Dumnezeu va ocazia când Dumnezeu va vizita în final pământul ca un vizita în final pământul ca un rezultat al necredincioșiei rezultat al necredincioșiei oamnenilor față de oamnenilor față de Dumnezeu. Dumnezeu.

Page 59: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Ziua Domnului este descrisă ca un Ziua Domnului este descrisă ca un eveniment cu înfricoșătoare eveniment cu înfricoșătoare calități; este în mod obișnut asociat calități; este în mod obișnut asociat cu scuturarea și distrugerea cu scuturarea și distrugerea pământului. Toate acestea sunt pământului. Toate acestea sunt văzute ca semne ale judecății văzute ca semne ale judecății inevitabile a lui Dumnezeu (Ioel inevitabile a lui Dumnezeu (Ioel 2,30-31; Amos 8,8-9).2,30-31; Amos 8,8-9).

• Isus spune că imediat după Isus spune că imediat după perioada marii strâmtorări, aceste perioada marii strâmtorări, aceste semne se vor împlini (Mat.24,29). semne se vor împlini (Mat.24,29). Imediat după aceste fenomene Imediat după aceste fenomene cosmice, semnele revenirii vor cosmice, semnele revenirii vor apare, inițiînd strângerea sfinților apare, inițiînd strângerea sfinților în Împărăția lui Dumnezeu.în Împărăția lui Dumnezeu.

Page 60: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Ar trebui ca aceste descrieri să fie Ar trebui ca aceste descrieri să fie înțelese literar sau simbolic?înțelese literar sau simbolic?

• Deși limbajul deschiderii celui de-al VI-Deși limbajul deschiderii celui de-al VI-lea sigiliu este luat din Vechiul lea sigiliu este luat din Vechiul Testament , nimic din text nu indică că Testament , nimic din text nu indică că aceste semne sunt intenționate a fi aceste semne sunt intenționate a fi simbolice. Din contră, folosirea repetată simbolice. Din contră, folosirea repetată a cuvântului „ca” sau „precum”, în text, a cuvântului „ca” sau „precum”, în text, pare foarte semnificativă.pare foarte semnificativă.

• Cuvântul din gr. este Cuvântul din gr. este hos hos și introduce o și introduce o analogie figurativă unui eveniment analogie figurativă unui eveniment actual care este comparat cu ceva actual care este comparat cu ceva figurativ. Asta sugerează că semnele figurativ. Asta sugerează că semnele cerești sunt intenționate a fi luate cerești sunt intenționate a fi luate literal.literal.

Page 61: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• 6,15-17. 6,15-17. Ioan declară că Ioan declară că manifestarea acestor semne manifestarea acestor semne cosmice îi va face pe păcătoșii cosmice îi va face pe păcătoșii nepocăiți, să se ascundă și să se nepocăiți, să se ascundă și să se ascundă de fața lui Dumnezeu. ascundă de fața lui Dumnezeu. •Această scenă ne aduce aminte Această scenă ne aduce aminte de Adam și Eva ascunzându-se de de Adam și Eva ascunzându-se de Dumnezeu după ce au păcătuit Dumnezeu după ce au păcătuit (Gen.3,8). Păcatul face o persoană (Gen.3,8). Păcatul face o persoană să fugă de Dumnezeu.să fugă de Dumnezeu.• Scena celui de-al VI-lea sigiliu Scena celui de-al VI-lea sigiliu portretizează revenirea cere e portretizează revenirea cere e descrisă în Vechiul Testament în descrisă în Vechiul Testament în termenii Zilei Domnului. Revenirea termenii Zilei Domnului. Revenirea este ocazia în care Dumnezeu va este ocazia în care Dumnezeu va interveni să pedepsească păcatul interveni să pedepsească păcatul și să apere pe poporul Său. și să apere pe poporul Său.

Page 62: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Întreaga scenă se sfârșește cu Întreaga scenă se sfârșește cu foarte semnificativa întrebare foarte semnificativa întrebare retorică: retorică: cine poate sta în cine poate sta în picioare? picioare? Aceasta conduce la o Aceasta conduce la o întrebare pusă de Maheali în 3,2.întrebare pusă de Maheali în 3,2.

• Apoc.7 indică că cei ce pot sta Apoc.7 indică că cei ce pot sta sunt cei sigilați. Aceasta ne sunt cei sigilați. Aceasta ne asigură că în timp ce Ziua asigură că în timp ce Ziua Domnului va fi o zi teribilă, Domnului va fi o zi teribilă, pentru poporul lui Dumnezeu va pentru poporul lui Dumnezeu va fi valabilă promisiunea din fi valabilă promisiunea din Is.54,10 și Naum 1,6-7.Is.54,10 și Naum 1,6-7.

• Aici este speranța pentru poporul Aici este speranța pentru poporul lui Dumnezeu cu privire la viitor. lui Dumnezeu cu privire la viitor. Despre asta vorbește Apoc.7.Despre asta vorbește Apoc.7.

Page 63: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

Deschiderea celui de-al Deschiderea celui de-al șaptelea sigiliu (8,1)șaptelea sigiliu (8,1)

• Tăcere. Tăcere. Un numr de cteva explicaii au Un numr de cteva explicaii au fost oferite pentru semnificația liniștii din fost oferite pentru semnificația liniștii din acest pasaj. Nici una nu s-a dovedit a fi acest pasaj. Nici una nu s-a dovedit a fi satisfăcătoare.satisfăcătoare.

• De ex: unii cred că liniștea este legată de De ex: unii cred că liniștea este legată de oferirea rugăciunilor sfinților (8,3-4). oferirea rugăciunilor sfinților (8,3-4). Alții susțin că liniștea corespunde cu Alții susțin că liniștea corespunde cu liniștea de la începutul creațiunii.liniștea de la începutul creațiunii.

• Unele texte vechi testamentale aruncă Unele texte vechi testamentale aruncă lumină asupra unei posibile semnificații a lumină asupra unei posibile semnificații a liniștii din Apoc.8,1: Hab.2,20; Țef.1,7 și liniștii din Apoc.8,1: Hab.2,20; Țef.1,7 și Zah.2,13.Zah.2,13.

Page 64: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Anticiparea acțiuniii iminente a lui Anticiparea acțiuniii iminente a lui Dumnezeu domină scena și formează Dumnezeu domină scena și formează baza pentru apelul profetic. Domnul se baza pentru apelul profetic. Domnul se pregătește să părăsească tronul ceresc pregătește să părăsească tronul ceresc pentru a vizita pământul și sosirea Sa pentru a vizita pământul și sosirea Sa va conduce pe păcătoși la dispariție. va conduce pe păcătoși la dispariție.

• În loc să se concentreze pe pământ, În loc să se concentreze pe pământ, tabloul arată cum va arăta cerul când tabloul arată cum va arăta cerul când Dumnezeu părășeste tronul Său ceresc.Dumnezeu părășeste tronul Său ceresc.

• Pentru o jumătate de oră. Pentru o jumătate de oră. Semnificația jumătății de oră este Semnificația jumătății de oră este enigamtică.evident că trebuie înțeleasă enigamtică.evident că trebuie înțeleasă simbolic și se referă la o scurtă simbolic și se referă la o scurtă perioadă de timp de o lungime perioadă de timp de o lungime nescpecificată.nescpecificată.

Page 65: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

ExpunereExpunere• La ruperea celui de-al VII-lea sigiliu, în cer a La ruperea celui de-al VII-lea sigiliu, în cer a

fost tăcere. Deși aparent apare în cer, efectele fost tăcere. Deși aparent apare în cer, efectele tăcerii se extind jos pe pământ. Aceat tablou se tăcerii se extind jos pe pământ. Aceat tablou se potrivește bine în contextul ruperii sigiliilor.potrivește bine în contextul ruperii sigiliilor.

• Tăcerea poate funcția ca liniștea dinaintea Tăcerea poate funcția ca liniștea dinaintea furtunii ocazionate de revenirii.furtunii ocazionate de revenirii.

• Călăreții și-au încheiat munca, sigilarea e Călăreții și-au încheiat munca, sigilarea e completă, vânturilor li s-a dat drumul să sufle completă, vânturilor li s-a dat drumul să sufle (7,1-3), marea strâmtorare s-a încheiat și (7,1-3), marea strâmtorare s-a încheiat și revenirea are loc.revenirea are loc.

• Ruga poporului lui Dumnezeu a fost ascultată Ruga poporului lui Dumnezeu a fost ascultată și e liniște în cer în lumin judecățile finale ce și e liniște în cer în lumin judecățile finale ce va fi executată asupra lumii rebele.va fi executată asupra lumii rebele.

Page 66: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Evreii din vremea lui Ioan Evreii din vremea lui Ioan credeau că va fi liniște înaintea credeau că va fi liniște înaintea noii creații care corespunde noii creații care corespunde liniștii dinainte de prima creație.liniștii dinainte de prima creație.

• Această liniște se poate rferi și Această liniște se poate rferi și la mileniu, care o perioadă la mileniu, care o perioadă relativ scurtă în comparație cu relativ scurtă în comparație cu eternitatea, sau cu perioada de eternitatea, sau cu perioada de după mileniu, când Dumnezeu după mileniu, când Dumnezeu va executa pedeapsa asupra va executa pedeapsa asupra nemântuiților.nemântuiților.

• Oricum această liniște este o Oricum această liniște este o indicație că judecata e pe cale să indicație că judecata e pe cale să fie executată și întreg universul fie executată și întreg universul va fi în pace și odihnă (7,14-17). va fi în pace și odihnă (7,14-17).

Page 67: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

O Retrospectivă asupra O Retrospectivă asupra Apoc. 6,9-17; 8,1Apoc. 6,9-17; 8,1

Page 68: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• În timp ce cei patru În timp ce cei patru călăreți simbolizează călăreți simbolizează judecățile lui Dumnezeu judecățile lui Dumnezeu asupra celor ce pretind asupra celor ce pretind că sunt poporul Lui, că sunt poporul Lui, scena ruperii celui de-al scena ruperii celui de-al V-lea sigiliu introduce V-lea sigiliu introduce ceea ce pare a fi o temă ceea ce pare a fi o temă crucială în cartea Apoc. crucială în cartea Apoc. și anume situația și anume situația poporului lui Dumnezeu poporului lui Dumnezeu într-o lume ostilă.într-o lume ostilă.

Page 69: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Tabloul așează pe scenă două grupuri de Tabloul așează pe scenă două grupuri de oameni: cei ce sunt persecutați și cei ce oameni: cei ce sunt persecutați și cei ce persecută. Ioan observă moartea credincoasă persecută. Ioan observă moartea credincoasă a celor ce au fost junghiați pentru mărturia a celor ce au fost junghiați pentru mărturia lor. Ei plâng pentru intervența lui Dumnezeu lor. Ei plâng pentru intervența lui Dumnezeu și judecata asupra celor ce locuiesc pe și judecata asupra celor ce locuiesc pe pământ. Acum Dumnezeu reacționează și pământ. Acum Dumnezeu reacționează și intervine.intervine.

• În timp ce patru călăreți pot simboliza În timp ce patru călăreți pot simboliza judecata lui Dumnezeu în mod particular în judecata lui Dumnezeu în mod particular în primul mileniu a celor ce pretind că sunt primul mileniu a celor ce pretind că sunt poporul Său dar sunt necredincioși poporul Său dar sunt necredincioși Evangheliei, în scena celui de-al V-lea Evangheliei, în scena celui de-al V-lea sigiliunoi vedem rezultatele persecuției care sigiliunoi vedem rezultatele persecuției care au fost aduse de călăreți, în mod particular de au fost aduse de călăreți, în mod particular de al II-lea. al II-lea.

Page 70: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Astfel cel de-al V-lea sigiliu Astfel cel de-al V-lea sigiliu reprezintă un punct mai târziu în reprezintă un punct mai târziu în timp decât cei înșiși 4 patru timp decât cei înșiși 4 patru călăreți.călăreți.

• De vreme ce fraza „cât timp?” este De vreme ce fraza „cât timp?” este aplicată în Dan.7,21.25; 12,6-7 la aplicată în Dan.7,21.25; 12,6-7 la marea strâmtorare a Evului Mediu, marea strâmtorare a Evului Mediu, Apoc. 6,10 aproximativ reprezintă Apoc. 6,10 aproximativ reprezintă un „plânset” de protest din partea un „plânset” de protest din partea martirilor aceleași ere.martirilor aceleași ere.

• Al VI-lea sigiliu ne aduce la Al VI-lea sigiliu ne aduce la sfârșitul istoriei pământului. sfârșitul istoriei pământului. Portretizează venirea judecății Portretizează venirea judecății când cei ce stăpânesc pământul când cei ce stăpânesc pământul vor căuta să se ascundă de mânia vor căuta să se ascundă de mânia lui Dumnezeu. lui Dumnezeu.

Page 71: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Cap.7 oferă răspunsul la întrebarea „cine Cap.7 oferă răspunsul la întrebarea „cine va putea sta în picioare?”, spunându-ne că va putea sta în picioare?”, spunându-ne că doar cei sigilați vor putea rezista.doar cei sigilați vor putea rezista.

• De asemenea face clar că judecata finală ce De asemenea face clar că judecata finală ce va aduce sfârșitul celor ce stăpânesc va aduce sfârșitul celor ce stăpânesc pământul nu va fi adusă la îndeplinire până pământul nu va fi adusă la îndeplinire până ce nu va fi sigilat poporul lui Dumnezeu.ce nu va fi sigilat poporul lui Dumnezeu.

• Acesta corespunde cu răspunsul oferit Acesta corespunde cu răspunsul oferit martirilor de sub altar – așteptați până martirilor de sub altar – așteptați până tovarășii voștri vor fi compleți.tovarășii voștri vor fi compleți.

• Restul capitolului 7 ne aduce după timpul Restul capitolului 7 ne aduce după timpul mileniului o perioadă caracterizată prin mileniului o perioadă caracterizată prin liniștea sigiliului 7. Poporul lui Dumnezeu liniștea sigiliului 7. Poporul lui Dumnezeu are în sfârșit liniște. are în sfârșit liniște.

Page 72: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Dar ce se poate spune despre Dar ce se poate spune despre judecata persecutorilor judecata persecutorilor poporului lui Dumnezeu?poporului lui Dumnezeu?•Apoc.8,2-5 indică că ruga Apoc.8,2-5 indică că ruga poporului suferind a lui poporului suferind a lui Dumnezeu e auzită de El și Dumnezeu e auzită de El și scena îngerilor ce sună din scena îngerilor ce sună din trâmbiță e răspunsul Lui (7,3).trâmbiță e răspunsul Lui (7,3).• Când sigilarea e completă Când sigilarea e completă judecățile lui Dumnezeu vor fi judecățile lui Dumnezeu vor fi puse în acțiune și Apoc.19,2 ne puse în acțiune și Apoc.19,2 ne aduce în ziua când martirii vor aduce în ziua când martirii vor fi vindecați și vor oferii gloria fi vindecați și vor oferii gloria și lauda lui Dumnezeu pentru și lauda lui Dumnezeu pentru că judecățile Lui sunt că judecățile Lui sunt adevărate și drepte.adevărate și drepte.

Page 73: Ruperea celor șapte sigilii (6,1-17; 8,1)

• Plânsetul martirilor de sub altar „cât timp?” e Plânsetul martirilor de sub altar „cât timp?” e plânsul etern al multor creștini care trebuie să plânsul etern al multor creștini care trebuie să plătească prețul că-L urmează pe Isus. Așa plătească prețul că-L urmează pe Isus. Așa cum Isus a fost persecutat , așa se întâmplă și cum Isus a fost persecutat , așa se întâmplă și cu urmașii Săi.cu urmașii Săi.

• Același Isus ce păzește bisericile (1-3) stă de Același Isus ce păzește bisericile (1-3) stă de asemenea pe tronul ceresc (4-5). El știe și-I asemenea pe tronul ceresc (4-5). El știe și-I pasă când poporul Său suferă și este obligat pasă când poporul Său suferă și este obligat să umble prin viața acesta singur datorită să umble prin viața acesta singur datorită credinței în El.credinței în El.

• Apocalipsa nu se sustrage de la viața reală. Ea Apocalipsa nu se sustrage de la viața reală. Ea portretizează viața așa cum e, dar și oferă portretizează viața așa cum e, dar și oferă speranță în această realitate.speranță în această realitate.

• Isus a promis acum 2000 ani „voi fi cu voi Isus a promis acum 2000 ani „voi fi cu voi până la sfârșitul veacului” (Mat.28,20.)până la sfârșitul veacului” (Mat.28,20.)


Recommended