Date post: | 14-Apr-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | cecilia-danita |
View: | 297 times |
Download: | 9 times |
of 152
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
1/152
COALA NAIONAL DE STUDII POLITICE I ADMINISTRATIVE
FACULTATEA DE COMUNICARE I RELAII PUBLICE
MASTERUL N MANAGEMENT I COMUNICARE N AFACERI
Conf. univ. dr. Dumitru BorunConf. univ. dr. Dumitru Borun
Responsabilitatea social corporativResponsabilitatea social corporativ
BUCURETI - 2013BUCURETI - 2013
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
2/152
C U P R I N S
Prefa
1. Introducere: secolul XXI, secolul responsabilitii sociale1.1. Responsabilitatea social corporativ o mod, o strategie de marketing sau o noufilosofie de business?1.2. Capitalismul etic o strategie de ieire din criz sau un nou model de societate?
2. Responsabilitatea social corporativ: repere teoretice
2.1. Responsabilitatea ca valoare etic i social; binele comun ca reper etic2.2. Responsabilitatea social a corporaiilor
3. Coordonate juridice i etice al responsabilitii sociale corporative
3.1. Cadrul juridic; limitele etice ale responsabilitii sociale corporative3.2. Managementul eticii n corporaii
4. Locul responsabilitii sociale corporative n activitatea organizaiilor
4.1. Relaiile activitii de responsabilitate social cu managementul resurselor umane, cumarketingul i cu relaiile publice ale organizaiei4.2. Corporaia i comunitatea local
5. Responsabilitate social corporativ i dezvoltarea durabil
5.1. RSC i dezvoltarea durabil exponente ale capitalismului creativ; restaurareancrederii n dezvoltarea durabil5.2. Aspecte specifice ale relaiei dintre responsabilitatea social i dezvoltarea durabil;
parteneriatul dintre stat i mediul de afaceri
6. Dezvoltarea durabil a Romniei
6.1. Politica de dezvoltare regional a Romniei; dimensiunea ecologic a dezvoltriidurabile6.2. Rolul ageniilor de reglementare n promovarea afacerilor sustenabile; educaia
pentru dezvoltare durabil
7. Cercetarea tiinific a7. Cercetarea tiinific a responsabilitii sociale corporative n Romnia
7.1. Un tablou sinoptic al RSC n Romnia; percepii despre RSC ale managerilor dinRomnia. Se poate vorbi despre un altruism corporativ?7.2. Responsabilitatea social corporativ i site-urile web ale corporaiilor. Opinii despreRSC ale bloggerilor participani la Bilanul responsabilitii sociale pe 20087.3. Managementul i problematica responsabilitii sociale; tehnici de data miningutilizate n evaluarea programelor de responsabilitate social corporativ7.4. Responsabilitatea social corporativ ca strategie pentru ntreprinderile mici imijlocii. Studii de caz
Bibliografie general
2
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
3/152
Anexa 1:
Campanii de responsabilitate social corporativ n Romnia
1. SIVECO Romnia: o nou dimensiune a responsabilitii sociale
2. Editurile, statul i companiile multinaionale. Cine ctig din RSC?
3. Responsabilitatea social corporativ la STX Europe - antierul Naval Brila
4. Coloreaz un zmbet - Praktiker Romnia
5. Nu vindem minori alcoolului! Respect18 - InBev Romnia
6. Responsabilitatea social corporativ ca strategie de PR. Studiu de caz: Petrom
7. Compania Impact i responsabilitatea social. Studiu de caz: programul Speran pentrusemeni
Anexa 2:
Bibliografie recomandat
3
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
4/152
Prefa
Prezena cursului deResponsabilitate social corportativ n planul de nvmnt al
Masterului de Management i Comunicare n Afaceri (MCA) din cadrul SNSPA reflect o
realitate foarte actual, mult mai puin virtual dect o percep unii analiti i observatori:
preocuparea tot mai intens, continu i sistematic pentru re-definirea rolului social al
entitilor economice - n special al marilor entiti economice, care pot concura cu statul din
punctul de vedere al capacitii de (auto)organizare; vom denumi aceste entiti cu un termen
generic companii , iar atunci cnd va fi cazul vom preciza c ne referim la corporaii.
Dup cum se poate vedea din datele de mai jos, anii 2000-2010 pot fi considerai n
Romnia - un deceniu al responsabilitii sociale corportative.
In ziua de 10 mai 2006, Fundatia Forum for International Communications si
Centrul de Sustenabilitate si Excelenta (CSE) a lansat, site-ul CSR Romania cu adresa de
web "www.csr-romania.ro", dedicat Responsabilitatii Sociale Corporative (CSR). CSR
Romania isi propune sa pregateasca si sa sprijine companiile, organizatiile si institutiile
guvernamentale in efortul lor de a se implica in societate si de a realiza programe durabile
pentru comunitate.
ncepnd cu 10 octombrie 2006, CSR Romnia realizeaz, n parteneriat cu
Revista 22, rubrica "Etic i comunicare n afaceri". Rubrica apare bilunar, iar scopul ei este
de a promova conceptele i teoriile de baz din domeniu: responsabilitate social corporatist
(CSR) sau civism corporatist, teoria grupurilor cointeresate (stakeholders), guvernare
corporatist. Articolele din cadrul acestei rubrici aduc n atenia publicului probleme sensibile
din mediul romnesc de afaceri: bune practici n afaceri, transparena i credibilitatea
programelor de CSR, evaluarea, auditul i raportrile sociale, coduri etice ale companiilor,
etica n PR i altele.
In vara anului 2007, coala Naional de Studii Politice i Administrative (SNSPA)
particip la o licitaie organizat de Autoritatea Naional pentru Cercetare tiinific (ANCS) i
4
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
5/152
ctig dreptul de a coordona grantul de cercetare Studiu privind transformarea politicilor de
responsabilitate social corporativ n prghii ale dezvoltrii durabile a Romniei, cu durata de patru
ani (2007-2010). Directorul acestuia este conf. univ. dr. Dumitru Borun,membru al Asociaiei
Romne de Relaii Publice (ARRP).Partenerii SNSPA sunt:1)Academia de Studii Economice
din Bucureti, 2) Universitatea Bucureti, 3) Camera de Comer i Industrie a Romniei, 4)
Asociaia Romn a Profesionitilor n Relaii Publice, 5) Data Media srl. (a se vedea i
http://www.comunicare.ro/rsc/index.html).
Proiectul Studiu privind transformarea politicilor de responsabilitate social
corporativ n prghii ale dezvoltrii durabile a Romniei (RSC-DDR.2010), finanat de
ANCS prin Centrul Naional de Management Programe (CNMP), si propune o analiz
exhaustiv a conceptului i practicii RSC, corelate, pentru prima dat la noi, cu trei factori
fundamentali: interesul public (IP), competitivitatea companiilor (CC) i dezvoltarea durabil
(DD). Ipoteza de lucru este c doar IP, ineles ca rezultant a dezbaterii publice despre binele
comun, poate fi un reper pentru responsabilitatea social.
Prin dezbaterile pe care le-a generat pn acum, proiectul a contribuit la renovarea
limbajului managerial si institutional, precum i la promovarea susinerii instituionale i
legislative a RSC. El se va finaliza, n decembrie 2010, prin propuneri concrete fcute
asociaiilor i instituiilor abilitate, n vederea transformrii politicilor de RSC ntr-o parghie a
dezvoltrii durabile a Romniei.
Pe 22 martie 2008, la sediul GDS a avut loc Dezbaterea Transparen i
credibilitate n practicile de responsabilitate social din mediul romnesc de afaceri , care a
facut parte din programul CSR-Romnia al fundaiei Forum for International
Communications, fiind organizat n parteneriat cu Grupul pentru Dialog Social(GDS).
Analiti economici, reprezentani ai mediului de afaceri, ai ONG-urilor, auditori s-auntlnit pentru a discuta, pentru prima oar n Romnia, despre cele mai controversate
subiecte din domeniul responsabilitii sociale corporatiste: transparena i credibilitatea.
Dezbaterea a pornit de la rezultatele unei cercetri realizate de CSR-Romnia n
rndul responsabililor de CSR ai unor mari companii. Efectuat n perioada 19 februarie 2
martie, cercetarea acoper domeniile sensibile ale politicilor de CSR: auditul i raportrile
sociale, programele de investiii sociale i codurile etice ale companiilor.
5
http://www.comunicare.ro/rsc/index.htmlhttp://www.comunicare.ro/rsc/index.html7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
6/152
Pe 1 octombrie 2008, la JW Marriott, a avut loc festivitatea de premiere a celei
de-a sasea editii a Romanian Public Relations Award. Un juriu international prezidat de
celebrul Dr. James E. Grunig, Profesor Emerit la Universitatea din Maryland, a acordat 9
premii de aur, 16 premii de argint, 2 premii speciale distribuite pe cele 8 categorii de concurssi 10 premii pentru studentii participanti la Junior PR Award.
La categoria "Responsabilitate sociala si dialog cu grupurile cointeresate":
- Golden Award for Excellence
Vitrina Advertising & Rombat: Atinge Polul Pozitiv in Comunicare
- Silver Award for Excellence
Rogalski Grigoriu PR & Tuborg Romania & Selenis: "Umbrela Verde"
The Practice & Carpatcement Holding: Bucurestiul Respira
Henkel Romania: Politia Verde a Copiilor
Premii speciale:
- Special Award for Communicating the Values of Civil Society
Millenium Communications: Gala Societatii Civile
- Special Award of the International Jury
GMP PR & Apa Nova Bucuresti: De ce iubim Bucurestiul
In zilele 20 si 21 octombrie 20008, Saga Business&Community a organizat, cu
sustinerea CSR Europe si Orange Romania, cea de a treia Conferinta Internationala de
Responsabilitate Sociala CSR 08. Timp de doua zile, s-au intalnit, la Hotel Marriott, peste
30 de experti, dintre care 20 internationali. Au fost reprezentate 9 tari, intr-un "maraton" de 8
plenare si 4 workshop-uri.
Avand ca tema "Living the Green", conferinta a abordat teme de marketing,
comunicare, resurse umane, reputatie, mediu si management. Specialisti internationali de
renume din Marea Britanie, Germania, Franta, Italia, Grecia, Rusia, Norvegia, Danemarca,
Bulgaria, lideri de opinie autohtoni, nume reprezentative din mass media, precum si
celebritati au raspuns pozitiv invitatiei de a impartasi din experienta lor.
Conferinta a reunit 20 de vorbitori internationali de la organizatii prestigioase si
companii multinationale (Orange, ENEL, WWF Rusia, British Airways, Sony Europe,
Volkswagen, International Labour Organisation, Acona Ltd., Hellenic Solid Waste
Association, The Chartered Institution of Wastes Management, Novo Nordisk, IBM). Printre
vorbitorii conferintei s-a numarat si colega noastra, lector univ. drd. Camelia Crisan. CSR'08,
6
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
7/152
echivalentul unei conferinte de marketing si comunicare tratata din perspectiva
responsabilitatii sociale, a adus ca noutate aprofundarea unor concepte si practici inovative
pentru Romania, cum ar fi: Strategii de marketing prin folosirea de produse verzi, Avantaje
competitive printr-un bun management al reputatiei, Atragerea si retinerea resurselor umane,
Cunostintele de CSR - o necesitate pentru un director de top, Loializarea angajatilor,
Generare de profit printr-un management responsabil al deseurilor si altele.
Conferina CSR 08 a aratt c n Romnia, CSR-ul este privit, n mare parte, din
perspectiva protejrii mediului nconjurtor, dei n alte pri ale lumii, acestei dimensiuni i-
au fost adugate i altele. Este de dorit o reorientare a aciunilor de CSR, noi modele de
aciune, precum i adaptarea teoriilor la spaiul romnesc. Practicienii de relaii publice,
experii n comunicare, managerii, toi cei contieni de valoarea i potenialul CSR-ului,
ncearc s determine o mai bun nelegere a domeniului.
Se vd la orizont tentative de instituionalizare a responsabilitii sociale corporatiste,
aa cum s-a ntmplat acum ceva timp n SUA. Acest fenomen va conduce, n cele din urm,
la derivarea de noi aplicaii specifice de relaii publice din aceast practic, cu un mare
potenial social.
n zilele de 30-31 octombrie 2008, La Facultatea de Filosofie din Bucureti s-a
desfurat prima ediie a Conferinei InternaionaleEthical Management, Corporate Strategy
and Sustainable Development, organizat de Centrul de Cercetri n Etic Aplicat al
Universitii Bucureti unde cel care v vorbete a susinut comunicarea Corporate Social
Responsibility - a way of legitimation, a source of social change or a lever to sustainable
development?. Conferina a prilejuit i dou workshop-uri: Transparency, Ethical
Management & Reporting i CSR or Ethics & Compliance Management?.
In noiembrie 2008, RevistaBiz are un cover despre CSR. E rezultatul unui efort
deosebit al lui Alexandru Ardelean, care a adunat opiniile a peste 10 profesionisti implicati in
fenomenul CSR.
n ziua de 10 aprilie 2009, coala Naional de Studii Politice i Administrative
(SNSPA) a organizat Conferina Responsabilitatea social corporativ i dezvoltarea
durabil, n cadrul programului de cercetare multianual Studiu privind tranformarea
politicilor de responsabilitate social corporativ n prghii ale dezvoltrii durabile a
7
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
8/152
Romniei. Au fost prezentate 52 de lucrri, redactate de 85 de autori, care vor putea fi citite
n volumul conferinei, aflat n curs de publicare la Editura Tritonic.
n zilele de 9 i 10 decembrie 2009, Fundatia Post Privatizare, impreuna cuAmCham (Camera de Comert Americana in Romania), Banca Transilvania, editura Curtea
Veche, Universitatea Bucuresti si Asociatia Consultantilor in Management din Romania, a
organizat Business Ethics 360, prima serie de proiecte si programe destinata eticii in afaceri.
Invitatul special al proiectului BE360 a fost Stephen B. Young, Global Executive Director al
organizatiei Caux Round Table, organizatie internationala alcatuita din renumiti oameni de
afaceri dedicati eticii in afaceri si responsabilitatii sociale. Stephen Young a venit in Romania
pentru a lansa traducerea in limba romana a cartii sale din 2003, Moral Capitalism:
Reconciling Private Interest With the Public Good, editie ingrijita de editura Curtea Veche si
sustinuta de Fundatia Post Privatizare. De asemenea, Stephen Young a participat la conferinta
de business Business Ethics 360 - Capitalismul moral sau intoarcerea la valorile unui
business responsabil, la care au participat reprezentanti marcani ai mediului de afaceri,
preocupai de etica n afaceri i de aspectele care intr sub aceast umbrel.
Referine bibliografice
Arjoon, S. (2005). Corporate governance: An ethical perspective. Journal of Business Ethics, 61,343-352.
Baxi, C., V. & Pasad, Aijit (2006). Corporate Social Responsabilities. New York: Excel Books
Borun, Dumitru (2005).Relaiile Publice i noua societate. Bucuresti:Tritonic
David, P., Kline, S., & Dai, Y. (2005). Corporate social responsabilty practices, corporate identity,and purchase intention: A dual-process model.Jornal of Public Reseach, 17, 291-313.
Grunig, James, White, Jon (1992). The Effects of World views on Public Relations Theory andPractice. Public Relations and Communication Management, edited by James E. Grunig. Hillsdale,
NJ: L. Erlbaum Assoc., Publishers
Habermas Jrgen (1998). Sfera public i transformareaei structural. Bucureti: Editura Univers
Hall, M.R. (2006). Corporate philanthropy and corporate community relations: Measuring relationship-building rezults.Journal of Public Relations Reseach, 18, 1-21.
Hopkins, Michael (2007). Corporate Social Responsibility and International Development: IsBusiness the Solution? New York: Earthscan Publications Ltd.
Lipovetsky, Gilles (1996). Amurgul datoriei. Etica nedureroas a noilor timpuri democratice.Bucureti: Editura Babel
Oprea, Luminita (2005).Responsabilitate social corporatist. Bucuresti:Tritonic
Pricopie, Remus (2005).Relaiile Publice: evoluie i pespective. Bucuresti:TritonicRogojinaru, Adela (2005).Relaiile publice: fundamente interdisciplinare. Bucuresti:Tritonic
8
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
9/152
Steurer, R. (2005). Corporations, stakeholders and sustainable development: A theoretical exploration ofbusiness-sociaty relations.Jornal of Business Ethics, 61, 263-281.
Young, Stephen B. (2009). Capitalismul moral. Reconcilierea interesului privat cu binele public.Bucureti: Curtea Veche
9
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
10/152
1. Introducere: secolul XXI, secolul responsabilitii sociale
1.1. Responsabilitatea social corporativ o mod,o strategie de marketing sau o nou filosofie de business?
Dup dou decenii de cnd Zidul Berlinului s-a prbuit a devenit clar c falimentul
experimentului comunist nu echivaleaz cu validarea capitalismului cunoscut n istoria de
pn acum. Din infirmarea unei ipoteze nu se poate deduce cu necesitate confirmarea ipotezei
contrarii: dac am constatat c ipoteza A nu este valid, asta nu ne scutete de verificarea
ipotezei anti-A. Altfel spus, faptul c proiectul Fiecruia dup necesiti a euat nu
implic legitimarea proiectului Petele mare nghite petele mic.
Printre primii care ne-au atras atenia asupra acestui lucru a fost Papa Ioan-Paul al II-
lea, care ne spunea n primii ani ai decadei trecute: Este bine c am scpat de comunism, dar
asta nu nseamn c trebuie s acceptm consumismul, care este la fel de ru (Mesajul de
Pati Urbi et orbidin 15 aprilie 1990, rostit din fereastra de la terza loggia a Palatului
Apostolic). Pentru el, termenul consumism era doar unul dintre echivalentele
capitalismului n varianta lui contemporan (numit, adesea, societate de consum); alt
echivalent, la fel de legitim, este corporatismul.
Dealtfel, n cele dou decenii care s-au scurs de la prbuirea sistemelor totalitar-
comuniste a devenit tot mai evident faptul c globalizarea este n principal opera corporaiilor
multinaionale, c nsi prbuirea acestor sisteme a fost o consecin a preeminenei
capitalului internaional asupra statului naional. Concomitent cu aceast nelegere s-a
dezvoltat i o literatur anticorporatist, care merge de la noi exigene etice impuse
capitalismului, pn la negarea sistemului corporativ sau chiar a capitalismului n ansamblu,
cel puin n varianta pe care i-a croit-o coala de la Chicago n frunte cu principalul su
reprezentant, Milton Friedman1.
1Vezi: Naomi Klein,No Logo, Flamingo, London, 2000; Archie B. Carroll, Ann K. Buchholtz, Business andSociety: Ethics and Stakeholder Management, Mason: South Western, 2006; A. Crane, D. Matten, Business
Ethics, Oxford University Press, Oxford, 2007, Olivier Assouly, Le Capitalisme esthtique. Essai surlindustrialisation du got, CERF, Paris, 2007; Naomi Klein, The Shock Doctrine: The Rise of Disaster
Capitalism, Metropolitan Books, NY, 2007; Jonas Ridderstrle, Kjell Nordstrm, Karaoke Capitalism, Publica,Bucureti, 2007; Stephen B. Young, Capitalismul moral. Reconcilierea interesului privat cu binele public,Curtea Veche, Bucureti, 2009.
10
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
11/152
*
n Romnia, muli manageri cred c Responsabilitatea Social Corporativ (RSC) nu
ar fi altceva dect o noua stratagem a corporaiilor pentru a-i face reclam mascat2. Ali
manageri, mai puin cinici, i nchipuie c RSC este rezultatul implicrii etice a unorantreprenori inimoi, filantropi i altruiti, care i-au pus amprenta personalitii lor asupra
politicilor propriilor corporaii. Exist chiar i specialisti care cred c politicile de tip RSC au
aprut ca urmare a unei idei geniale; acetia ridic osanale autorului anonim al ideii.
Datoria cercettorilor este s se imunizeze n faa iluziilor ideologice. Iar atunci cnd
se poate, s-i ajute i pe alii s se imunizeze. Fr o astfel de imunizare la iluzii, RSC poate
deveni, n Romnia, o alt form fr fond(Titu Maiorescu). Primul pas pe care cercetarea
tiinific trebuie s-l fac este s destrame iluziile i confuziile de la nivelul simului comun,care au tendina s patrund n limbajul managerilor i chiar n limbajul cercettorilor. Una
dintre cele mai derutante confuzii este cea dintre interesul public si interesul publicului.
n mai multe luri de poziie am propus un criteriu pentru stabilirea diferenei
conceptuale dintre cei doi termeni i am ncercat s demonstrez ca doar interesul public,
neles ca rezultant a dezbaterii publice despre binele comun, poate fi un reper pentru
responsabilitatea social. Ipoteza noastr este c invocarea ca reper al RSC a celuilalt interes,
al publicului, indic o tendin de marketizare a binelui general. In acest caz, RSC rmne
doar un pretext pentru publicitate i, n ultim instan, pentru creterea vnzrilor; aadar,
este doar o stratagem pentru maximizarea profitului.
Dar cercetarea nu este suficient. Ea trebuie s se finalizeze prin dezbateri, publicaii
i propuneri fcute asociaiilor interesate i instituiilor abilitate, pentru renovarea limbajului
managerial, n scopul reglementrii juridice a RSC din perspectiva interesului public, n
vederea transformrii politicii de RSC ntr-o prghie de dezvoltare durabil a Romniei n
fond, ntr-o prghie de modernizare a rii.
La nivel internaional, RSC a devenit un obiect al cunoaterii tiinifice o dat cu
manifestarea tot mai evident a crizei statului bunstrii generale (well-fair-state), adic
dup primul oc petrolier (1973-1974). O dat cu secularizarea societilor moderne, Statul
preluase tafeta responsabilitii sociale din minile Bisericii, obligat s se retrag din
spaiul public. Intrarea societilor occidentale n era post-industriala, unde reeta keynse-ist
nu mai funcioneaz, a obligat guvernele s restrng aria proteciei sociale i s-i re-
2 A se vedea anchetele realizate de Data Media n 2008-2009, n cadrul programului de cercetare RSC-DDR.2010, coordonat de SNSPA.
11
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
12/152
defineasc filosofia asistenial. Aceasta ni ecologic din care au disprut statele a
nceput sa fie umplut de corporaii, care au gsit o bun ocazie de a-i legitima noul statut
cel de subiect al istoriei n epoca globalizrii; din punct de vedere economic i financiar,
statele-naiune nu le mai pot sta n cale (eventual, corporaiile multinaionale se mai pot
impiedica doar de organizaiile trans-naionale ale statelor, cu condiia ca acestea s i
funcioneze).
Dar la timpul lui, statul-naiune a avut un avantaj greu de nvins chiar i astzi:
puterea simbolic. Prin intermediul contiintei naionale i, uneori, cu preul ideologiilor
naionaliste, statul-naiune a oferit sutelor de milioane de oameni un tablou al lumii, un loc n
acest tablou i un rol n lumea zugravit de el pe scurt, un sens al vieii. Corporaia nu poate
prelua de la statul-naiune rolul de subiect al istoriei dac nu-l deposedeaz de aceast
putere simbolic, dac nu devine o a doua familie pentru cetenii ei, adic dac nu
ncorporeaza ideologic ct mai muli oameni dintre cei care vin n contact cu ea. Pentru
aceasta, corporaia nsi trebuie s devin un bun cetean (citizen company). Politicile de
RSC nu sunt dect tentative ale corporaiilor contemporane de a ncheia un nou contract
social: n locul statului corporaia, iar n locul ceteanului consumatorul!
Prea puin din aceste lucruri n literatura internaional dedicat temei! Ct despre
literatura noastr, exist o singur lucrare publicat, scris de colega noastr de Asociaie,
Luminia Oprea Responsabilitate social corporatist (Tritonic, 2005). Anemia abordrilor
academice este compensat de o multitudine de dezbateri, talk-show-uri, conferine naionale
i internaionale organizate de ageniile de PR, precum i serialul de mese rotunde dedicate
RSC iniiat de curnd de Revista 22 (serial ntreinut de colega noastr din ARRP, Dana
Oancea).
In Romnia, RSC este tratat fie ca o strategie de Relaii Publice (Public Relations),
prin care corporaia i face publicitate mascat, fie ca o activitate economic (n principal, de
marketing), cu un substanial curs de revenire. Nu negm c pentru muli ageni economici,RSC reprezint un mijloc de obinere a notorietii pozitive (n special pentru cei ale cror
produse i servicii contravin noilor valori dominante, cum sunt producatorii de alcool i de
igri sau industriile poluante). Aceasta poveste este real i a nceput n primii ani ai
secolului XX, n SUA (Fundaia Rockefeler); momentul este descris minuios n cartea
colegului nostru de proiect, Remus Pricopie,Relaiile Publice: evoluie i pespective (Tritonic,
2005). De asemenea, nu eludm nici faptul c o politic de RSC poate s duc la creterea
vnzrilor i, implicit, la maximizarea proifitului. Dar a ramne la cele dou extreme (capitalsimbolic versus capital financiar) ni se pare o simplificare periculoas. Pericolul care ne
12
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
13/152
pndete este s transformm i aceast practic ntr-un articol de import, ntr-o form fr
fond.
De fapt, RSC reprezint un semn al timpului, ea anun o alt epoc i o alt lume
care se contureaz deja n jurul nostru. n lumea de azi, n care marile poveti de legitimare
(Francois Lyotard) s-au prbuit, nlocuirea legitimrii de sus n jos cu legitimarea de jos n
sus s-a generalizat, depind limitele sistemului politic i debordnd n planul relaiilor
internaionale. Altfel spus, in lumea n care am i nceput s trim, legitimitile se
construiesc, iar corporaia are toate ansele sa devin, cum s-a mai spus, biserica secolului
XXI adic s ofere oamenilor un tablou al lumii, un sens al vieii i o identitate.
Studiile ntemeiate filosofic i instrumentate prin intermediul cercetrii sociale
empirice sunt absolut necesare societii romneti, care este pe cale s se acomodeze cu
tranziia, dar nu are niciun reper al evoluiei pe termen mediu i lung. ntr-o societate n
care, prin tradiie, nici Biserica, nici Statul n-au excelat prin acte de responsabilitate social,
este util de vzut dac nu cumva RSC poate deveni o surs de schimbare social i o prgie
a dezvoltrii durabile. O abordare a problemei fr prejudeci i fr iluzii ar putea s ne
scoat n fa o cale pentru accelerarea modernizrii, o scurtatur istorica pe care societatea
romneasc ar putea recupera decalajele istorice i handicapul de modernitate.
1.2. Capitalismul etic o strategie de ieire din crizsau un nou model de societate?
n ultimele dou decenii se manifest un curent pe care l-am putea numi critica etic
a capitalismului, care propune o nou viziune asupra capitalismului contemporan,
acuzat c sufoc democraia, c i-a transformat pe ceteni n consumatori i c este
incapabil s stvileasc valul de lcomie i egoism n favoarea compasiunii i
solidaritii. Este vorba de abordarea capitalismului corporatist de pe poziii etice i
punerea n discuie a responsabilitii sale fa de societate att fa de cea prezent,
ct i fa de cea viitoare. Este punctul n care problematica responsabilitii sociale a
corporaiilor se intersecteaz cu problematica dezvoltrii durabile (sustenibil sau
autosuportiv - care se poate susine singur).
De cteva decenii se ncearc umanizarea i flexibilzarea sistemului din interior,
prin intermediul politicilor de responsabilitate social corporativ (Corporate Social
Responsability), care caut s genereze un comportament moral al corporaiilor n raporturile
13
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
14/152
cu celelalte pri implicate n desfurarea activitii lor economice (angajaii, furnizorii,
clienii, comunitile locale .a.), astfel, companiile multinaionale ajungnd, n aceast epoc
a globalizrii accelerate, s preia o parte din atribuiile protecioniste ale statelor-naiune.
Acest fenomen, care a luat natere n snul sistemului, confirm o dat n plus nevoia de
perfecionare moral a capitalismului.
Politica de Corporate Social Responsability (CSR) nu poate fi conceput fr o
cultur organizaional care s o susin din interior altfel spus, o corporaie nu se poate
manifesta ca bun cetean (citizen company) dac angajaii si nu sunt buni ceteni; nu poate
fi un membru devotat comunitii dac nu deine un capital uman devotat corporaiei.Acestui
curent i corespunde o bogat bibliografie, studiat n colile de afaceri (Business School)
din rile dezvoltate3.
1.2.1. O analiz moral a relaiilor contemporane de tip capitalist
Cu greu se poate nega faptul c dintre toate marile sisteme economice pe care
civilizaia occidental le-a cunoscut, capitalismul s-a dovedit a fi n practic cel mai eficient
i mai viabil dintre ele4. n ciuda imperfeciunilor sale, de-a lungul celor aproximativ cinci
sute de ani de la apariie i mai cu seam n ultima sut, capitalismul a generat mai mult
prosperitate material dect oricare alt sistem economic5.
Lund natere n vremea marilor descoperiri geografice i a Reformei religioase
(sfritul secolului XV i nceputul secolului XVI), adic n ceea ce putem numi zorii
modernitii, capitalismul a aprut iniial n Anglia i n rile de Jos, aceast prim etap
fiind cunoscut sub numele de capitalism negustoresc (sau mercantilism). ncepnd cu a doua
jumtate a veacului al XVIII-lea, n interdependen cu Revoluia Industrial i cu
3 A se vedea, de pild, Philip Kotler, Nancy Lee, Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good forYour Company and Your Cause; C. K. Prahalad, Michael E. Porter, Harvard Business Review on CorporateResponsibility (Harvard Business Review Paperback Series) Harvard Business School Press, 2002; AdrianHenriques (Editor), Julie Richardson (Editor), The Triple Bottom Line, Does It All Add Up?: Assessing theSustainability of Business and CSR, 2002; Luminia Oprea, Responsabilitate Social Corporatist, Tritonic,2005; C. V. Baxi, Aijit Pasad, Corporate Social Responsabilities, Excel Books, New York, 2006.4 Drept definiie a termenului capitalism o vom folosi aici pe aceea propus de Michel Albert, n lucrareaCapitalism contra capitalism: capitalismul, adic libera stabilire a preurilor pe pia i libera proprietateasupra mijloacelor de producie (Michel Albert, Capitalism contra capitalism, trad. Bogdan Ghiu, Ed.Humanitas, Bucureti, 1994, pp. 6-7).
5 De exemplu, ntr-o lucrare din 2001 (The World Economy: A Millennial Perspective, Paris, OECD),economistul englez Angus Maddison arat c n intervalul de timp 1500-1998, Produsul Intern Brut (GrossDomestic Product) la nivel global a devenit de peste ase ori mai mare, creterile cele mai spectaculoasenregistrndu-se n perioadele de ascensiune ale capitalismului. Cu alte cuvinte, apariia i dezvoltarea
capitalismului au determinat mbuntirea nivelului de trai pentru societile care au cunoscut acest sistem (lafel cum crizele sale au determinat nrutirea dramatic a nivelului de trai din aceste societi). (Pentru odiagram a acestui progres economic, vezi pagina de Internet http//en.wikipedia.org/wiki/Image:Gdp_chart.png)
14
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
15/152
ascensiunea social-politic a burgheziei debuteaz epoca aa-zisului capitalism industrial,
ocazie cu care, ntr-un interval de circa o sut de ani, sistemul capitalist se rspndete n
toat Europa de Vest i o bun parte a Europei Centrale, precum i n Statele Unite ale
Americii; e perioada capitalismului laissez-faire, n care economica de pia era ferit de
intervenia statului.n sfrit, n secolul XX, o dat cu progresul accelerat al tehnologiei, dar
i cu falimentul socialismului istoric, capitalismul ajuns ntre timp n faza capitalismului
post-industrial depete graniele Occidentului, reuind s cucereasc cea mai mare parte a
mapamondului. Astfel c, fr teama de a grei, putem spune c astzi, capitalismul se
prezint drept sistemul economic dominant cel mai de succes i cu cea mai larg
legitimitate. ntr-o formulare mai plastic, el este campionul sistemelor economice pe care
istoria universal le-a cunoscut.
Numai c triumful capitalismului pare s nu se datoreze doar eficienei sale strict
economice, pe care cu greu o poate contesta cineva, ci i virtuilor morale ale acestuia. O
sumar comparaie cu feudalismul ori cu socialismul istoric tinde s ne arate c sistemul
capitalist se afl ntr-o mai mare concordan cu drepturile i libertile individuale dect
celelalte sisteme economice, c el corespunde cel mai mult idealurilor noastre de libertate i
democraie.
Dup cum susine o ntreag tradiie de gnditori liberali iniiat de Adam Smith (i
continuat mai apoi de unii ca Ludwig von Mises, F.A. Hayek ori Robert Nozick),
capitalismul este superior din punct de vedere moral sistemelor economice alternative din trei
mari motive: (1) piaa liber (proprie capitalismului) reprezint spaiul n care indivizii
ntrein relaii de schimb n mod voluntar, i nu n condiii de coerciie; (2) piaa liber are un
caracter mai democratic dect cea dirijat, deoarece fiecare individ are libertatea s aleag de
unde s cumpere serviciile de care are nevoie; (3) piaa liber, prin caracterul ei
contractualist, i oblig pe indivizi s-i respecte promisiunile6. Cu alte cuvinte, conformgndirii liberale de dreapta, piaa liber spre deosebire de cea dirijat respect i cultiv
libertatea de alegere i de asociere a indivizilor, dar i i determin pe acetia s respecte
promisiunile pe care le fac unii fa de alii7. Aadar, s-ar prea c piaa liber este diferena
specific a capitalismului care face ca acesta s genereze mai mult moralitate dect celelalte
sisteme economice.
6 Probabil c acestea sunt unele dintre principalele motive pentru care capitalismul este i cel mai eficient peplan economic.7 S ne amintim c la Kant, respectarea promisiunilor fcute semenilor constituie datoria moral perfect pe careo avem fa de ceilali.
15
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
16/152
Dar dac acceptm c sistemul capitalist este i din punct de vedere etic cel mai
dezirabil sistem economic, nu decurge cu necesitate c acest sistem este imun n faa oricrei
critici de natur moral. Faptul de a fi cel mai bun sistem economic dintre cele existente, nu e
acelai lucru cu a fi cel mai bun sistem economic posibil. Drept dovad, capitalismul a fost
criticat de-a lungul timpului att dinspre Stnga post-liberalist, ct i dinspre Dreapta
conservatoare (i nu numai) pe motiv c produce inegaliti socio-economice i c le
adncete pe cele deja existente; a fost identificat cu alienarea uman i cu exploatarea
omului de ctre om; i s-a reproat goana slbatic dup profit, lipsit de scrupule i de nobile
idealuri; de asemenea, a fost acuzat c promoveaz imperialismul economic i cultural, iar n
ultimul timp este considerat rspunztor pentru criza ecologic prin care trece omenirea
(vtmrea mediului nconjurtor constituind, implicit, o vtmare adus fiinelor umane).
Mai mult chiar, unii au argumentat c sistemul capitalist este n realitate duntor pieei
libere, ntruct favorizeaz monopolizarea acesteia de ctre agenii cei mai puternici,
mpiedicnd astfel desfurarea unei concurene libere i corecte.
Plecnd de la aceste critici, unii au dorit rsturnarea complet a capitalismului, prin
revoluie, alii doar reformarea lui, prin aciune democratic (politic sau civic). Primii
(partidele comuniste, organizaiile paramilitare de extrem stnga .a.) au euat, fie n
ncercarea de a-l rstruna, fie n cea de a-l nlocui cu ceva mai bun. Ceilali (partidele social-
democrate, grupurile sindicale i alte ONG-uri etc.), mai cu seam n rile occidentale, au
avut un mai mare ctig de cauz, reuind treptat, prin mijloace aflate n limitele democraiei,
s contribuie la corijarea unora dintre defectele care i se atribuiau i nc i se atribuie, n
unele cazuri capitalismului slbatic.
Astfel, ncepnd cu finele veacului XIX i pn astzi, economia de pia a nceput s
cunoasc intervenii din partea statului, de la capitalismul pur i dur al laissez-faire-ului de
secol XIX ajungndu-se n timp la un capitalism aa-zis social, care mbin piaa liber cu
piaa dirijat, proprietatea privat asupra mijloacelor de producie cu cea etatist. Drepturmare, n zilele noastre aproape toate economiile naionale sunt economii mixte, care adun
att elemente de capitalism, ct i de socialism (cu predominarea celor dinti).
Mai concret, aceast umanizare a sistemului a constat i const ntr-o varietate de
msuri economice i sociale aplicate de stat, precum garantarea unui venit minim tuturor
cetenilor, naionalizarea unor companii cheie pentru economia naional, asigurarea
educaiei primare i a asistenei sanitare gratuite ori emiterea unor legi anti-trust care s
protejeze libera concuren. De asemenea, n paralel, procesul de reformare a constat nmbuntirea condiiilor de munc pentru angajai (creterea salariilor, micorarea
16
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
17/152
sptmnii de lucru, ridicarea nivelului de protecie a muncii .a.m.d.), ctig incontestabil al
micrii sindicale.
n plus, de cteva decenii se ncearc umanizarea sistemului i din interior, prin
intermediul aa-numitelor politici de responsabilitate social corporativ, care caut s
genereze un comportament moral al corporaiilor n raporturile cu celelalte pri implicate n
desfurarea activitii lor economice (angajaii, furnizorii, clienii, comunitile locale .a.),
astfel, companiile multinaionale ajungnd, n aceast epoc a globalizrii accelerate, s preia
o parte din atribuiile protecioniste ale statelor-naiune. Acest fenomen care a luat natere n
snul sistemului nu face dect s confirme i mai mult nevoia de perfecionare moral a
capitalismului.
Desigur, muli gnditori liberali de dreapta au calificat drept mituri toate pcatele
care sunt puse de regul pe seama capitalismului, artnd c apariia i rspndirea acestor
false idei despre capitalism se datoreaz ignoranei oamenilor n materie de economie sau
interpretrii greite (ori chiar falsificrii sistematice) a faptelor istorice. De pild, n celebra
sa lucrare Anarhie, stat i utopie, Robert Nozick scrie c exploatarea marxian este
exploatarea lipsei de nelegere a economiei de ctre oameni8, pentru ca F.A. Hayek s arate
n introducerea la volumul Capitalismul i istoricii c
Exist totui un mit suprem care, mai mult dect oricare altul, a servit discreditrii
sistemului economic cruia i datorm civilizaia actual (...) Este vorba despre legendadeteriorrii situaiei claselor muncitoare ca urmare a apariiei capitalismului (...) O examinare
mai atent a faptelor a condus totui la respingerea total a acestei convingeri9.
Mai mult, aprtorii capitalismului nu ezit s afirme c cele mai multe dintre crizele i
perioadele de recesiune pe care le-a cunoscut sistemul capitalist de-a lungul timpului au
rezultat n urma interveniilor nesbuite ale statului n economie (printre care s-ar numra i
multe dintre msurile sociale i economice ntreprinse de stat i pe care le-am amintit mai
devreme), acestea dovedindu-se a fi obstacole n calea bunului mers al pieei i al
capitalismului. Cu alte cuvinte, nici mcar marile crize ale capitalismului nu s-au produs din
cauza capitalismului.
*
O dat ajuni n acest punct, trebuie, nainte de orice, s ne punem o ntrebare deosebit
de important: la ce ne referim atunci cnd analizm i judecm din punct de vedere etic8 Robert Nozick,Anarhie, stat i utopie, trad. Mircea Dumitru Ed. Humanitas, Bucureti, 1997, p. 317.9 F.A. Hayek, Capitalismul i istoricii, trad. Drago Aligic, Ed. Humanitas, Bucureti, 1998, p. 15 i 16.
17
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
18/152
sistemul capitalist? Altfel spus, ce nelegem prin capitalism atunci cnd i atribuim diverse
caliti ori defecte morale? Dar pentru a rspunde la aceast ntrebare trebuie s dm seam
de una i mai general: ce anume constituie obiectul unei judeci morale sau, n alte cuvinte,
ce anume putem califica drept moral sau imoral?
Istoria teoriilor etice a consemnat dou mari rspunsuri la aceast ntrebare: caracterul
indivizilor conform filosofiei morale antice i aciunile indivizilor conform filosofiei
morale moderne. Dup cum arat James Rachel n a saIntroducere n etic,
filosofii morali ai modernitii au abordat subiectul punnd o ntrebare fundamentaldiferit de cea pe care i-o puneau anticii. n loc s ntrebe: Ce trsturi de caracter fac ca o
persoan s fie bun?, ei ncepeau cu ntrebarea: Ce este corect s facem?10.
Plecnd de aici, putem spune c atunci cnd vorbim de o analiz moral a
capitalismului ne referim fie la analiza moral a caracterului capitalistului, fie la analiza
moral a aciunilor sale11, ntruct nu putem s evalum moral un sistem sau o stare de fapt, ci
doar indivizi; doar ei prin prisma caracterului lor sau a faptelor pe care le svresc pot fi
considerai buni sau ri, morali sau imorali. Prin urmare, analiza moral pe care o
ntreprindem n cadrul cursului nostru const ntr-o analiz moral a capitalistului, iar
opiunea noastr va fi aceea de a evalua nu trsturile de caracter, ci faptele cu ncrctur
moral ale acestuia. Iar aceasta deoarece n demersul nostru nu ne va interesa n ce msur
este Capitalistul o persoan virtuoas, adic n ce msur este el o persoan sincer,politicoas, loial, tolerant .a.m.d., ci ne va preocupa calitatea moral pe care o prezint
deopotriv inteniile i consecinele practicilor cu care se ndeletnicete Capitalistul n cadrul
relaiilor pe care le ntreine cu celelalte pri interesate ale procesului economic pe care l
desfoar12. Cu alte cuvinte, vom ncerca s stabilim, att dintr-o perspectiv deontologist,
ct i dintr-una consecinionist, n ce msur Capitalistul se comport corect din punct de
vedere moral fa de angajai, clieni, concuren, comunitatea local etc13.
10 James Rachel,Introducere n etic, trad. Daniela Angelescu, Ed. Punct, Bucureti, 2000, p. 155.11 Prin capitalist neleg aici, n primul rnd, persoan care posed mijloace de producie. n al doilea rnd,termenul nu se refer la un capitalist anume (John D. Rockefeller, Henry Ford, Bill Gates etc.), ci la capitalistuln genere, ca prototip, paradigmatic pentru ntregul sistem, motiv pentru care, de aici nainte, l vom scrie cumajuscul.12 Vom folosi termenul de practic precum i sinonimi ai acestuia pentru a pune n vedere c intenia noastrnu este s analizm moralitatea unor aciuni particulare, locale ale Capitalistului, ci moralitatea acelor aciuni celmai frecvent ntlnite, desfurate de Capitalist n mod repetat i sistematic, i.e. acele aciuni care n ultiminstan l definesc pe Capitalist i definesc sistemul capitalist n genere. (Desigur, pentru a putea vorbi cu sensi cu folos despre astfel de tipuri de aciuni, vom face apel la instane ale acestora, cci dac vrem s dm seamde general, trebuie s ne ajutm de particular.)13
Ne vom ocupa noi de corectitudinea moral a aciunilor Capitalistului n raport cu propria persoan? Nu,deoarece suntem partizanii tezei c moralitatea nu este o realitate auto-referenial, ci privete exclusiv relaia cuCellalt. Nu considerm c un individ n cazul nostru, Capitalistul poate fi moral sau imoral fa de sine
18
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
19/152
Dar demersul nostru nu se va dori un bilan moral al tuturor practicilor i tiparelor de
comportament de care a dat dovad Capitalistul n cele peste cinci secole care au trecut de la
apariia sistemului capitalist. Nu vom avea pretenia de exhaustivitate, de a acoperi cu analiza
noastr toate tipologiile de Capitalist din istorie, toate felurile n care acesta a acionat de-a
lungul timpului fa de ceilali ageni sociali implicai n procesul economic. O asemenea
ncercare ar presupune un proiect de proporii considerabil mai mari. Astfel c pornind,
desigur, de la analize descriptive cu autoritate tiinific ne vom rezuma s examinm faza
contemporan a relaiilordintre Capitalist i ceilali ageni sociali, prin faz contemporan
nelegnd aici perioada scurs de la sfritul celui de Al Doilea Rzboi Mondial pn n
prezent. (Aceast perioad, dei nu poate fi neleas pe deplin dect n lumina celor
precedente, este cu riscul de a enuna un truism cea mai relevant pentru lumea noastr de
azi i de mine).
Mai exact, analiza moral pe care o vom elabora va avea drept obiect relaiile
contemporane dintre Capitalist i concuren, dintre Capitalist i angajai, dintre Capitalist i
clieni i, n sfrit, dintre Capitalist i comunitatea local. Probabil c acestea patru, crora le
vom consacra atenia noastr, nu sunt singurele tipuri de relaii prezente n capitalismul
vremurilor noastre, ns sunt cele care suscit cele mai importante probleme de natur
moral. Trebuie ns fcut o meniune esenial: ceea ce ne preocup exclusiv este
corectitudinea moral a aciunilor ntreprinse de Capitalist n raporturile sale cu agenii
sociali cu care interacioneaz, i nu i cea a aciunilor ntreprinse de acetia n raporturile lor
cu Capitalistul, ntruct considerm c cele dinti sunt cu adevrat relevante din punct de
vedere etic. Cei care au pus n discuie implicaiile morale ale capitalismului fie au criticat
capitalismul, fie l-au aprat, ceea ce n termenii notri nseamn c fie l-au criticat pe
Capitalist, fie i-au luat aprarea. Conduita salariailor ori a clienilor ori a comunitilor locale
nu a fcut dect cu rare excepii, cum ar fi unele critici aduse fenomenului grevist
obiectul dezbaterii etice din jurul capitalismului; cine a acuzat muncitorii ori consumatorii deimoralitate n relaiile lor cu Capitalistul?.
(Cu toate acestea, majoritatea celor care au fcut apologia moral a capitalismului au
dezvoltat adeseori ntr-o strns legtur obiecii de ordin moral la adresa statului,
acuzndu-l c ncalc n mod nelegitim drepturile fundamentale ale Capitalistului atunci cnd
i expropriaz mijloacele de producie sau chiar i atunci cnd i impune s plteasc impozit
pe profit. Pe scurt, statul a fost acuzat c fur de la Capitalist. Desigur, nu puini au fost cei
care au pledat n aprarea statului, ncercnd s ofere o justificare moral n sprijinulnsui; el poate fi astfel numai fa de semenii si.
19
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
20/152
naionalizrii mijloacelor de producie ori cu precdere, n ultimul timp n sprijinul
sistemului de impozite. Totui, n demersul nostru nu vom aborda acest subiect, ntruct
relaia dintre stat i Capitalist e de natur politic, exterioar capitalismului neles ca sistem
economic.)
O dat ajuni aici, se impune, cu riscul de fi redundani, s dm cteva exemple de
practici cu care se nedeletnicete Capitalistul vremurilor noastre (unele dintre ele fiind
practici general-valabile pentru Capitalistul oricrei epoci): achiziionarea i administrarea
mijloacelor de producie, dobndirea de resurse naturale, acumularea de capital, reinvestirea
profitului, angajarea i retribuirea forei de munc, garantarea proteciei muncii pentru
angajai, distribuirea i promovarea produselor pe pia, colaborarea cu concurena sau
dezavantajarea acesteia, ptrunderea pe noi piee de desfacere, protejarea/vtmarea mediului
nconjurtor, filantropia. Aceste activiti, dar i altele, vor constitui obiectul analizei noastre
morale14.
n scopul acestei analize, vom recurge n principiu la dou mari doctrine morale, pe
care deja le-am sugerat ceva mai devreme: e vorba despre kantianism i utilitarism. Fiecare
corespunde uneia dintre cele dou paradigme care domin eticile aciunii. Kantianismul este
o etic de tip deontologic, deoarece susine c valoarea moral a unei aciuni depinde de
motivul pentru care a fost svrit acea aciune: dac a fost svrit din datorie 15, are
valoare moral, ns dac a fost svrit din nclinaie i.e. team, egoism, mil etc. ,
atunci nu are nici o valoare moral. Utilitarismul este o etic de tip teleologic (sau
consecinionist), deoarece judec valoarea moral a unei aciuni n funcie de consecinele pe
care le implic acea aciune: dac acestea sunt bune, i.e. dac tind s contribuie la
maximizarea fericirii, atunci aciunea este corect, dar dac efectele sunt rele, i.e. dac tind
s promoveze nefericirea, atunci aciunea respectiv e greit din punct de vedere moral16.
14
Ni s-ar putea rspunde c, n zilele noastre, multe dintre aceste activiti nu mai sunt derulate de Capitalistul npersoan, ci de cei angajai de el s-i adminstreze afacerea. ns acetia sunt reprezentanii si, astfel c ceea ceei ntreprind se desfoar sub autoritatea i cu acceptul Capitalistului. Deci, la urma urmei, Capitalistul esteresponsabil pentru toate practicile care au loc cu oblduirea sa. n termeni hobbesieni, el este autorul acestoraciuni (ceea ce nu nseamn, desigur, c poart vreo rspundere n cazul n care unul dintre angajaii si e gsitvinovat pentru delapidare de fonduri).15 Prin datorie, Kant nelege necesitatea unei aciuni din respect pentru lege (Immanuel Kant, ntemeiereametafizicii moravurilor, trad. Filotheia Bogoiu, Valentin Murean, Miki Ota, Radu Gabriel Prvu, Ed.Humanitas, Bucureti, 2006, p. 38).16 John Stuart Mill la a crui versiune de utilitarism vom apela cu precdere definete astfel fericirea iopusul ei: Prin fericire se nelege plcerea i absena durerii; prin nefericire, durerea i privarea de plcere(John Stuart Mill, Utilitarismul, trad. Valentin Murean, n Valentin Murean, Utilitarismul lui John Stuart
Mill, Editura Paideia, Bucureti, 2003, p. 274). De adugat c Mill mparte plcerile n plceri intelectuale iplceri trupeti, cele dinti fiind superioare celorlalte, ntruct sunt mai statornice, mai sigure, mai puincostisitoare i, nainte de toate, mai conforme cu demnitatea i respectul de sine al fiinei umane.
20
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
21/152
Astfel, folosindu-ne de aceste dou instrumente teoretice, ne vom strdui s analizm
valoarea moral a practicilor Capitalistului, att din prisma motivelor aflate la originea
acestora, ct i din prisma efectelor pe care le provoac17. n acest scop, ne vom raporta att la
cercetri factuale asupra capitalismului contemporan (dup cum am menionat deja), ct i la
ideile unor gnditori care s-au pronunat cu privire la problematica moral din jurul
capitalismului.
Cu rol de mostr, pentru a ilustra modul n care se va desfura demersul nostru, s
lum cazul foarte des ntlnit al Capitalistului care ntreprinde aciuni caritabile caz care
ine de relaia dintre Capitalist i comunitatea local i s-l analizm succint nti dintr-o
perspectiv kantian (deontologic) i, mai apoi, dintr-una utilitarist (consecinionist).
S ne nchipuim c un capitalist oarecare18 decide s contribuie financiar la
construirea de case pentru oamenii crora le-au fost distruse gospodriile n urma unor
teribile inundaii. Mai departe, s facem o asumpie deloc neplauzibil, i anume c aceast
aciune este motivat de dorina capitalistului de a-i mri aria de notorietate i de simpatie n
rndurile membrilor comunitii. n aceste condiii, pentru un kantian, o astfel de aciune nu
prezint nici o valoare moral, deoarece, dei produce fericire, ea nu este svrit din
datorie, mai precis din datoria moral imperfect de a-i sprijini pe ceilali s-i ating
fericirea (or, e de presupus c fericirea nu poate fi atins dac nu dispui de cele mai
elementare condiii de via, precum cea de a avea asigurat un adpost); ea este svrit din
nclinaie, care n cazul de fa const n dorina de a obine recunoaterea semenilor. Altfel
spus, capitalistul nostru nu doneaz bani sinistrailor n virtutea maximei morale pe care
singur s i-o fi impus-o de a-i ajuta pe oamenii aflai n suferin, indiferent de eventualele
beneficii astfel rezultate sau de strile sale de dispoziie; el doneaz bani tocmai pentru c de
pe urma acestei aciuni are de ctigat. Astfel, aciunea lui nu se afl dect n conformitate cu
datoria, n sensul c nu contravine ei (adic nu e imoral), dar nu este nfptuit din datorie,
cci motivul care st la originea actului caritabil este cu totul strin de respectul pentrudatorie (deci pentru maxima moral), acest respect fiind singurul tip de motivaie care
confer aciunilor de orice fel o valoare moral real19. n concluzie, ntr-o paradigm
17 Nu excludem ca, pe parcursul elaborrii proiectului, s apelm i la alte concepii din filosofia moral, precumetica drepturilor naturale ori etica grijii, sau chiar la metode de reflecie moral caracteristice eticii aplicate, cumar fi principiismul ori cazuistica.18 Fr ndoial c pe parcursul proiectului nostru, atunci cnd vom dori s ilustrm acele practici aleCapitalistului pe care le vom supune analizei noastre, vom recurge la exemple concrete, nsoite de date reale itemeinic amnunite.19 Pentru o nelegere mai bun a conceptului de datorie la Kant, vezi Immanuel Kant, op. cit., n specialSeciunea I i mai cu seam paragrafele 8-16.
21
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
22/152
kantian, aciunea caritabil a capitalistului este nul din punct de vedere moral, dei efectele
ei sunt benefice att pentru sinistrai, ct i pentru capitalist.
De cealalt parte, un utilitarist ar afirma exact contrariul: aciunea capitalistului este
valoroas din punct de vedere moral, iar aceasta tocmai datorit faptului c efectele ei sunt
bune pentru toat lumea; ea contribuie la maximizarea fericirii generale. Pe de-o parte,
sinistraii sunt fericii, deoarece sunt ajutai s-i construiasc noile case, att de trebuincioase
pentru bunstarea lor, iar pe de alt parte, capitalistul este i el fericit, ntruct obine ce i-a
propus, adic plcerea de a fi apreciat de semenii si. Faptul c motivul care a stat la baza
aciunii sale a fost unul egoist, poate chiar meschin, nu are nici o relevan pentru utilitarist,
atta vreme ct consecinele aciunii respective sunt bune, i nu rele. Problema motivaiei din
spatele aciunii este, conform unui utilitarist ca Mill, o chestiune ce ine de arta esteticii,
adic de arta caracterului frumos (n alte cuvinte, e o chestiune de stil), i nicidecum de arta
moralitii. Aadar, din perspectiv utilitarist, aciunea caritabil a capitalistului este corect
din punct de vedere moral.
Recapitulnd, scopul pe care i-l propune cursul nostru este, n prim instan, acela
de a sugera o analiz moral dintr-o dubl perspectiv kantian i utilitarist asupra
practicilor desfurate de Capitalist n relaiile pe care acesta le ntreine, n vremurile
noastre, cu concurena, cu salariaii, cu clienii i cu comunitatea local.
Dar cele dou abordri ne vor releva aspecte morale diferite, vor ridica probleme
diferite. Mai mult, vom constata c analiza kantian va incrimina practici pe care analiza
utilitarist le va aprecia; acolo unde cea dinti va detecta o aciune imoral, cealalt va
identifica o aciune corect; i vice-versa. Aadar, cele dou abordri vor genera (dei poate
c nu de fiecare dat) verdicte i soluii diferite, uneori chiar anatagonice. Astfel c, n
aceast faz, rolul nostru va fi acela de a decide care dintre aceste rspunsuri sunt mai
potrivite relativ la unele dintre provocrile i dilemele majore cu care se confruntcapitalismul zilelor noastre i societatea contemporan n genere. Mai precis, vom cuta s
alegem acele rspunsuri care ne ajut s nelegem i s rezolvm (n termenii eticii aplicate)
aceste probleme. Printre altele, va trebui s decidem i dac n cazul capitalistului filantrop,
pentru noi e mai important motivul obscur din spatele aciunii sau beneficiile rezultate de pe
urma acesteia...
22
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
23/152
23
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
24/152
2. Responsabilitatea social corporativ: repere teoretice
2.1. Responsabilitatea ca valoare etic i social; binele comun ca reper etic
Supoziia c RSC ar fi o nou stratagem a companiilor pentru a-i face reclam
mascat se bazeaz pe o realitate incontestabil: aciunile de RSC le aduc acestora dou
avantaje dintr-o dat: 1) beneficiaz de o publicitate gratuit, din moment ce ele nu intr la
capitolul reclam (advertising); 2) publicitatea este mai eficient, din moment ce autorul
discursului publicitar nu mai coincide cu obiectul de referin, ca n cazul reclamei (eu spun
despre mine c... este nlocuit cu alii spun despre mine c...). Acest din urm avantaj este
confirmat de cercetrile de psihologie cognitiv (n spe, cele de psihologia receptrii).
Psihologii comunicrii tiu de mult c o comunicare difuz, indirect i implicit este mai
persuasiv i mai convingtoare pe termen lung dect una focusat, direct i explicit; altfel
spus, calea cea mai sigur de a-i determina pe oameni s fac ceva este s le vorbeti despre
alt-ceva, dar fr s te abai de la scopul comunicrii, n jurul cruia se structureaz mesajul.
Alt supoziie, mai puin cinic, afirm c RSC este rezultatul implicrii etice a unor
acionari i/sau manageri inimoi, filantropi i altruiti, care i pus amprenta asupra
politicilor propriilor corporaii sau ale celor pe care le administreaz. Am vzut chiar i PR-
iti care cred c politicile de tip RSC au aprut ca urmare a unei idei geniale i care ridic
osanale autorului anonim al ideii. De regul, astfel de oameni sunt ei nii nite suflete
frumoase (Hegel), dar cad n eterna capcan a egocentrismului: ei i proiecteaz propriile
valori asupra realitii, pe care o lectureaz prin prisma propriului set de valori. Dar
egocentritii sunt condamnai la... deziluzii.
Sarcina de a evita deziluziile este uoar: pur i simplu, nu-i faci iluzii! Dar a nu-i
face iluzii este una dintre cele mai dificile sarcini! n afara unei puteri sufleteti cu totul
speciale, necesare pentru a accepta existena rului ca parte inalienabil a lumii, mai ai
nevoie de un ndelung ocol cultural, care s-i ofere mijloacele mentale necesare detarii
critice fa de imaginea de sine, de viziunea despre lume care intr n ecuaia identitii
personale. Datoria noastr, a profesionitilor, este s ne imunizm la iluziile ideologice. Iar
atunci cnd se poate, s-i ajutm i pe alii s se imunizeze.
24
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
25/152
2.1.1. Responsabilitatea ca valoare etic
Dezbaterea n jurul ideii de responsabilitate este att de veche, nct fr ea nici nu
ne putem imagina evoluia filosofiei universale. Socrate a preferat s moar din
responsabiltate pentru destinul Cetii, fiind convins c dac ar fi ales varianta evadrii ar fide-legitimat Legea, Dreptatea i Ordinea - pe care le promovase cu patos pn atunci. Cci
pentru el, o cetate ajunge s se prbueasc atunci cnd sentinele date nu mai au nici o
putere, ci i pierd autoritatea i efectul prin voina unor persoane private (1, pp. 63-78).
De la eticile stoice pn la etica responsabilitii a lui Hans Jonas (1903-1993),
aceast idee a fost gndit mpreun cu cea de libertate; c vorbim de etica neotomist sau de
cea ortodox, de etica lui Kant sau despre cea a lui Bergson, de pozitivismul sociologic sau
de neopozitivism, de personalism sau emotivism, peste tot vom gsi aceeai preocupareobsesiv: cum putem gndi libertatea ca libertate uman? Altfel spus, n ce fel ne putem
exercita libertatea pentru a rmne, totui, n interiorul condiiei umane? n mai toate
doctrinele etice, rolul de reper fundamental n definirea libertii i-a revenit responsabilitii.
n cele mai accesibile dicionare de filosofie i/sau de etic, responsabilitatea i
libertatea sunt definite prin raportare una la alta, aproape circular. Astfel, ntr-un dicionar
encicolpedic de filosofie publicat recent de Editura ALL (Filosofia de la A la Z, 1999 i
2000), st scris: n fapt, a fi liber nseamn a fi n msur s-i asumi ansamblul actelor tale;
a fi responsabil nseamn a putea rspunde de acestea, mai clar, de aceast libertate de care
ele dau seama (2).
ntr-un plan mai general, responsabilitatea presupune s fii contient i s ii cont de
consecinele actelor tale - att de consecinele asupra altora (inclusiv asupra celor pe care
nu-i cunoti i n-ai s-i cunoti niciodat), ct i de consecinele pe termen mediu i lung (un
orizont de timp care depete prezentul i viitorul imediat). Astfel, responsabilitatea este o
form de manifestare a solidaritii umane i presupune, printre altele, capacitatea de a gndi
dincolo de spaiul proxim, precum i de acel prezent atemporal (hic et nunc) n care rmn
cantonate animalele. Ea este forma suprem de manifestare a sociabilitii fiinei umane.
Aadar, responsabilitatea ca valoare etic funcioneaz ca o marc a umanului, ca o
born ce delimiteaz umanul de inuman, cultura de natur, civilizaia de barbarie.
2.1.2. Responsabilitatea ca valoare social
n calitatea ei de marc a umanului, responsabilitatea a avut ntotdeauna un mare
potenial de legitimare. Nu se poate spune acelai lucru despre alte mrci, cum ar fi, de
25
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
26/152
pild, raiunea (homo sapiens) sau activitatea productiv (fomo faber). Spre deosebire de
acestea, responsabilitatea legitimeaz n cel mai nalt grad: pentru ca un subiect s fie legitim
nu este suficient s fie raional(cte crime nu s-au nfptuit strict raional sau n numele
Raiunii?); nu este suficient s fie activ -productiv sau ntreprinztor(cte nenorociri nu au
avut drept cauz activitatea sau iniiativa iresponsabil a unora sau altora?). n schimb, a fi
responsabil aproape c echivaleaz cu a fi legitim. De aici, imensa valoare social a
responsabilitii.
A tri n societate nseamn, la urma urmelor, a obine recunoaterea Celuilalt.
ncercnd s identifice specificul umanitii n raport cu animalitatea, Hegel arta c o fiin
este uman numai atunci cnd umanitatea ei se recunoate, ca ntr-o oglind, n umanitatea
altuia. Din pcate, formularea lui Hegel este mult prea abstract: Contiina-de-sine este n
sine i pentru sine atunci cnd i pentru aceea c ea este n i pentru sine pentru alt contin-
de-sine; adic ea este doar ca ceva recunoscut (3, B. IV. A, # 148).
Recunoaterea este att de legat de socialitate, nct putem pune semnul egalitii
ntre progresul n umanizare i evoluia formelor de recunoatere. Pe urmele lui Hegel,
filosoful american Francis Fukuyama tocmai asta face: rescrie istoria umanitii prin prisma
luptei pentru recunoatere (4). Dar care este forma ce mai nalt a recunoaterii, dac nu
legitimitatea? Iat de ce afirmm c potenialul de legitimare pe care l are responsabilitatea i
confer acesteia o imens valoare social. Nu credem s mai existe vreo valoare etic la care
s ne raportm, fr ezitare, ca la o valoare social. n cazul responsabilitii, valoarea etic
se transform n valoaresocial aproape la scara 1/1.
Mai mult ca niciodat, n lumea de azi nevoia de legitimare se manifest ca afirmare a
responsabilitii sociale. Este valabil att pentru indivizi, ct i pentru organizaii. De ce
legitimitatea nu mai poate fi asigurat pe alte ci? Vom vedea n cele ce urmeaz c
legitimarea indirect,prin intermediul marilor ideologii, nu mai funcioneaz. Locul ei este
luat de legitimarea direct, de aciunile prin care o persoan sau o organizaie dovedete ceste responsabil - altfel spus, c se simte obligat fa desoarta semenilor(a comunitii, a
societii), dar i fa de viitor- n cuvintele lui Hans Jonas, c are obligaii i fa de fiine
care nc nu exist (Principiul responsabilitate, 1979).
Avem de-a face tot cu o ideologie? Desigur! Noutatea fundamental este c aceast
ideologie nu mai coboar din cerul tradiiei culturale, cum plastic se exprim Habermas
(Probleme de legitimitate n capitalismul trziu); ea este produs de fiecare subiect n parte
- n cazul nostru, de fiecare organizaie. Etica unei organizaii din lumea noastr (de lafilosofia corporativ pn la codurile etice corporative) nu mai este una de tip kantian, care
26
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
27/152
coboar de la universal spre particular; ea va fi, de fiecare dat, un produs local- sau, ca s
ne exprimm mai plastic, o specialitate a casei. Sarcina ei cea mai dificil este s urce de la
particular la general, adic s promoveze interesele particulare ale unui corp social ca parte a
interesului general, iar prin aceasta s le ofere indivizilor ncorporai un Sens al Vieii.
2.1.3. Etica nedureroas a noilor timpuri democratice
Titlul de mai sus nu este dect subtitlul carii lui Gilles Lipovetsky, Amurgul datoriei
(6). De ce amurgul datoriei? Lipovetsky vorbete de o etic post-kantian, specific
societii contemporane: cultur postmoralist a lrgit gama opiunilor i modurilor de via
posibile, a constrns conformismul s dea napoi n faa inveniei individualiste a propriei
persoane: nu mai credem n visul de a schimba viaa, nu mai exist dect individul suveranpreocupat de gestiunea calitii vieii sale. (...) Faza hiperliberal se apropie de sfrit,
ultrarigorismul nu mai are legitimitate; aceasta este noua configuraie cultural a timpului
nostru, care mbin exigena autonomiei private cu cea a unui spaiu public curat. Epoca
postmoralist nu mai este nici transgresiv, nici puritan, ea este corect.
n noul context, strategiile de legitimare se modific radical. n esen este vorba de
faptul c nimeni ne se mai poate legitima revendicndu-se de la o mare ideologie; pur i
simplu, acestea nu mai ofer criterii de legitimitate: Dei libera ntreprindere devine
orizontul de nedepit al economiei, este constrns s-i defineasc, s-i creeze ea nsi
criteriile de legitimitate; a trecut epoca n care marea ntreprindere se putea considera ca un
agent economic pur; ea nu se mai limiteaz la a-i vinde produsele, ci trebuie s-i gestioneze
relaiile cu publicul, s cucereasc i s promoveze propria legitimitate instituional (idem).
Ca i Habermas, care vorbete despre competiia orizontal ntre interesele
proprietarilor de bunuri, care a invadat, via reclam, spaiul public (5, p. 230 i urm.),
Lipovetsky sesizeaz caracterul de construct al noilor etici, care sunt puse n slujba re-
inventrii identitii corporative: Curentul etic merge mn-n mn cu ascensiunea
ntreprinderii care comunic, instituie total de-acum nainte, interesat strategic de a
demonstra c are simul responsabilitilor sociale i morale. Sistemul clasic bazat pe dreptul
natural la proprietate i pe mna invizibil a pieii a fost nlocuit cu un sistem de legitimare
deschis i produs, problematic i comunicaional. n prezent, legitimitatea ntreprinderii nu
mai e dat i nici contestat, ea se construiete i se vinde, trim n epoca marketingului
valorilor i a legitimitilor promoionale, stadiu ultim al secularizrii postmoraliste (idem).
27
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
28/152
Aadar, etica noilor timpuri democratice este nedureroas fiindc nu mai presupune
cei doi poli kantieni: legea moral din noi i cerul nstelat deasupra noastr (un sistem de
valori universaliste, dar i universale). Imperativul categoric este nlocuit de tiina de a
comunica, iar legitimarea moral se confund cu arta de a vinde. A vinde, ce? Imaginea-
unei-organizaii-responsabile. Un vast cmp de aciune pentru specialitii n comunicare! Ce
trebuie s fac acetia pentru a rmne morali ntr-o lume a marchetizrii moralei? Care este
criteriul dup care putem discrimina ntre morali imoral?
2.1.4. Binele comun - reperul comunicrii etice
Am vzut c astzi, organizaiile de succes i construiesc legitimitatea zilnic,
profesionist i de jos n sus, adic plecnd de la obiectivele organizaiei (obiective deafaceri, politice sau civice) i ajungnd la sistemul de valori. A crea i a promova imaginea
public a unei organizaii nseamn a scrie o mic poveste de legitimare. Singura problem
este s tii s o scrii convingtor i seductor, fr a scpa din vedere scopul comunicrii:
transmiterea valorilor organizaiei pe care vrei s le mpteasc i publicurile-int. Adic
s rspunzi, la nivelul mijloacelor, nevoilor i ateptrilor publicurilor-int. Scopul i
aparine i nu trebuie neaprat declarat; de cele mai multe ori este preferabil s nu-l declari.
n societile contemporane, o organizaie nu poate fi legitim dac nu servete, ntr-o
form sau alta, interesul public. Cine este perceput c servete interesul public se bucur de o
reputaie maxim, adica de legitimitate. Marile organizaii (multinaionalele) nu au
departamente de imagine, dar au departamente de Corporate Affairs, Community Relations
sau Social Responsabiliy. Adevraii specialiti din Relaii Publice, care nu vd n ele o form
mai subtil deAdvertising, nu promoveaz nici bunuri, nici servicii; ei construiesc reputaii.
Iar cei mai valoroi dintre ei construiesc legitimitatea subiectului de care se ocup (instituie
sau persoan public, partid sau organizaie civic, stat sau naiune).
Dar interesul public nu nseamn ceea ce se nelege la noi: interes general sau
interes naional. Primul nu exist dect a posteriori, dup evaluarea campaniei de
comunicare, deci nu poate fi cunoscut a priori, cnd se elaboreaz strategia campaniei; al
doilea nu poate fi definit n termeni neutri (orice definiie a lui devine imediat un mr al
discordiei, n loc s fie un instrument al consensului). n schimb, interesul public este
cuantificabil i msurabili, cci el este o rezultant vectorial a tuturor negocierilor care au
loc n sfera public, adic ntre agenii politici, civici i economici. Astzi, orice democraie
28
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
29/152
funcional este o poliarhie (Robert Dahl), n care numeroase centre de putere i negociaz
accesul la decizie i la resurse (7).
Dup 1989, n Romnia s-a conturat un singur consens care poate fi considerat interes
public: integrarea Romniei n structurile paneuropene i euro-atlantice. Cel puin la nivelul
obiectivelor declarate, nici un actor civic, economic sau politic nu s-a delimitat de acest
obiectiv. Aderarea Romniei la Uniunea European trece drept interes naional. Din fericire
i din nefericire! Din fericire, fiindc n absena unui proiect romnesc de societate, Aquis-ul
european ine loc de proiect politic. Ce s-ar fi fcut clasa noastr politic fr aderarea la
UE? Ce ar fi putut promite ea populaiei? n ce ar mai fi sperat romnii? Ce i-ar mai fi putut
mobiliza? Din nefericire, fiindc acest obiectiv escamoteaz adevratul scop. Aderarea la
Uniunea European este doar un mijloc; adevratul scop este finalizarea procesului de
modernizare a Romniei - proces care a nceput n 1848. Timp de 150 de ani, nici un regim
politic nu l-a finalizat (vezi 8). n ultimii 15 ani, nici un partid nu a formulat idealul politic al
integrrii europene n termeni explicii: finalizarea modernizrii! Iat care este, n fond,
interesul public n Romnia de azi.
*
Modernitatea s-a nscut o dat cu marile ideologii, percepute de obicei ca alternative
la cretinism. Dar cretinismului, ca religie universalist, nu i se putea contrapune dect tot o
viziune universalist i exhaustiv. ntr-adevr, ideologiile laice ofereau o alt imagine
asupra lumii i a locului omului n ea, dar aveau aceeai pretenie de universalitate; tabloul
propus de ele era la fel de exhaustiv i totalizator: el explica originile lumii i ale omului,
descria evoluia acestora i prescria reguli de comportament pentru armonizarea omului cu
lumea. Iat de ce marile ideologii ale modernitii au fost tot nite eschatologii de aceast dat,
laice -, fiind obligate s postuleze unsens al istoriei fr de care nu puteau oferi unsens al vieii.Totodat, ele s-au vrut realizate, iar pentru trecerea lor n realitate au apelat la subieci n
format mare, adevrai eroi ai istoriei universale. De aceea, Lyotard le numete mari poveti.
Toate aceste povestiri de legitimare [9, pp. 59-68] conin o ontologie, o gnoseologie i o etic;
majoritatea conin o sociologie i o politologie, iar unele propun i o pedagogie. Acest
caracter exhaustiv le-a fcut s participe la procesul legitimrii n aceeai manier n care o fcuse
cretinismul i cum o face tradiia, n societile nchise (10). Aceast manier este numit de
Lyotard legitimare narativ. Aa cum nainte participarea la o tradiie era suficient pentru aasigura recunoaterea social, concretizat n sentimentul moral al respectabilitii, marile
29
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
30/152
ideologii au permis continuarea legitimrii de-sus-n-jos. Dac nainte legitimarea presupunea
apelul la cerul tradiiei (Habermas), acum se recurge la valorile de finalitate propuse de marile
ideologii. Funcia fundamental a marilor poveti este armonizarea dintre tabloul lumii i viaa
omului, ele oferind un sens att lumii i istoriei, ct i vieii umane. Prin acesta, marile poveti de
legitimare satisfac cteva trebuine fundamentale: de tablou unitar al lumii, de securitate
emoional, de devoiune i de sens al vieii. Referindu-se la toate sistemele elaborate, Erich
Fromm scria: Oricare ar fi coninutul lor, toate rspund la dubla nevoie a omului de a avea un
sistem pe care s-i sprijine gndirea i un obiect de devoiune care s-l asigure cu privire la
semnificaia existenei sale i la situaia sa n lume [11, p. 93].
Se poate spune c marile ideologii au funcionat, pn de curnd, ca bolte simbolice
pentru societi ntregi. Ele preluaser tafeta de la tradiiile pre-cretine i de la cretinism,
devenind sursele recunoaterii i respectabilitii. Astzi, recunoaterea i respectabilitatea au
devenit un produs al organizaiilor numit brand, iar pentru managerii acestora sarcinile de
brandingintr n fia postului. Punctul de fug al acestor sarcini este responsabilitatea social.
Cu aceast comcluzie deschidem, ns, un alt capitol al cursului, dedicat eticii afacerilor,
despre care n literatura noastr s-a scris puin, dar consistent (vezi 12).
Trimiteri bibliografice
1. Platon, Criton sau Despre datorie, nDialoguri, Editura IRI, Bucureti, 1996
2. Filosofia de la A la Z, Editura ALL, 1999 i 2000
3. G.W.F.Hegel,Fenomenologia spiritului, Editura Academiei, Bucureti, 1965
4. Francis Fukuyama, Sfritul istoriei i ultimul om, Editura Paideia, Bucureti,1997
5. Jurgen Habermas, Probleme de legitimitate n capitalismul trziu, n Cunoatere i comunicare,Bucureti, Editura Politic, 1983
6. Gilles Lipovetsky,Amurgul datoriei,Editura Babel, 1996
7. Robert Dahl,Poliarhiile. Participare i opoziie, Institutul European, Iai, 2000
8. Dumitru Borun, Trim intr-un ev mediu ntrziat, n n Ziarul de Duminic, 06.03.2009 vezihttp://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/interviu-dumitru-bortun-traim-intr-un-ev-mediu-intarziat-4021403/
9. Francoise Lyotard, Condiiapostmodern, Editura BABEL, Bucureti, 1993
10. Karl Popper, Societatea deschis i dumanii ei, vol. II, Bucureti, Humanitas, 1993
11. Erich Fromm, Societate alienat i societate sntoas, n Texte alese, Editura Politic,Bucureti, 1993, pp. 45-206
12. Dan Crciun, Vasile Morar, Vasile Macoviciuc, Etica afacerilor, Bucureti, Editura Paideia,
2005: Afacerile i responsabilitatea moral (pp. 327-394); Globalizare i sustenabilitate (pp. 395-420); Etica afacerlor n perioada postmoralist (pp. 581-608)
30
http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/interviu-dumitru-bortun-traim-intr-un-ev-mediu-intarziat-4021403/http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/interviu-dumitru-bortun-traim-intr-un-ev-mediu-intarziat-4021403/http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/interviu-dumitru-bortun-traim-intr-un-ev-mediu-intarziat-4021403/http://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/interviu-dumitru-bortun-traim-intr-un-ev-mediu-intarziat-4021403/7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
31/152
2.2. Responsabilitatea social a corporaiilor
CSR (corporate social responsability) sau varianta n limba romn RSC (respon-
sabilitatea social a corporaiilor) cu echivalentul responsabilitate social corporativ a intrat
n peisajul academic i de afaceri din Romnia n ultimii zece ani. Cu toate acestea, n
Romnia, termenul este de multe ori folosit impropriu. Lipsa consensului asupra unei definiii
a RSC se manifest i n strintate, acolo ns avem de-a face cu o explozie a cercetrilor n
domeniu, cu autori consacrai care reprezint diverse coli de gndire, ceea ce face ca
punctele de vedere s fie uneori ireconciliabile.
De aceea, pentru a defini responsabilitatea social a corporaiilor (RSC) trebuie s
plecm la drum cu un bagaj bogat de cunotine - drept, filosofie, economie, politologie,
sociologie, psihosociologie i geopolitic. Reglementrile legislative se intersecteaz cu
concepte din psihologia organizaional, filosofia cu sociologia i economia, iar abundena de
informaii este copleitoare. Responsabilitatea social a corporaiilor este mai puin o
disciplin de studiu per se, ct mai degrab un domeniu de studiu aflat la intersecia
disciplinelor menionate mai sus. Atunci cnd teoriile din domeniu vor ajunge la un grad mai
mare de maturitate i vor converge la nivelul limbajului conceptual, am putea fii martori la
naterea unei paradigme.
n teoriile care abordeaz RSC apar cteva concepte centrale printre care cel de
corporaie. Iat o definie a corporaiei, destul de larg acceptat n literatura de specialitate:
o creaie a legii ce are o existen legal, independent de proprietari (), are via
nelimitat, iar responsabilitate proprietarilor este limitat, ceea ce permite transferul
proprietii fr a se perturba structura organizaiei (Colley Jr. et al, 2003, 10).
n legtur cu aceast dimensiune a termenului de RSC C corporaie - se
accept faptul c putem vorbi despre o corporaie atunci cnd avem de-a face cu o separare a
deintorilor (proprietarilor) de cei care administreaz (managerii) i cu un control limitat
exercitat de proprietari sau acionari n ceea ce privete activitatea sau deciziile zilnice de
afaceri ale unei companii.
Pentru partea S social a expresiei, punctele de vedere se nuaneaz pe un
continuum care are ca poli:
31
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
32/152
- nu exist o responsabilitate social; responsabilitatea corporaiei trebuie gndit doar
fa de proprietari;
- companiile au responsabiliti fa de societate ca ntreg, ecosistem i biosfer.
n ceea ce privete apariia termenului de responsabilitate social corporativ, Archie
Carroll - profesor la Universitatea din Georgia i autorul uneia dintre cele mai larg acceptate
definiii a RSC (1999) observ, ntr-un articol, c primele referiri la responsabilitatea
social apar n anii 30-40 n lucrrile: Funciile executivului (Chester Barnard, 1938),
Controlul social al afacerii (J. M. Clark, 1939) i Msurarea performanei sociale a
afacerii (Theodore Krep, 1940).
Apoi, n 1946, revista Fortune din SUA realiza un chestionar de opinie, ntrebnd
oamenii de afaceri cu privire la responsabilitatea lor social. ns n opinia aceluiai autor
perioada anilor 70, este aceea n care aceast tem devine popular n rndurile oamenilor de
afaceri i ale mediului academic.
Anii 80 marcheaz apariia unor teme alternative, cum ar fi performana social
corporativ (PSC) i a dou teorii: cea a stakeholderilor (grupuri/pri interesate) i teoria
afacerilor etice, pentru ca n anii 90 s predomine cercetarea unor teme cum ar fi PSC, teoria
stakeholderilor, teoria eticii n afaceri i cetenia corporatist.
n opinia lui Carroll (1999) era modern a responsabilitii sociale ncepe n anii 50,
o dat cu publicarea crii Responsabilitatea social pentru oamenii de afaceri (1953) a lui
Howard R. Bowen, supranumit printele CSR-ului, care definete acest domeniu, n astfel:
obligaie a omului de afaceri de a urmri politicile, de a lua deciziile i de a urma
liniile de aciune dezirabile care sunt n concordan cu valorile i obiectivele societii.
(Howard R. Bowen- apudCarroll, 1999, 270).
n viziunea sa, responsabilitatea social nu este un panaceu, ci un adevr care trebuie
s ghideze afacerile pe viitor.
Decada anilor 60 l are n centrul su pe Keith Davis (1970 citat de Carroll, 271),
care definete RSC-ul ca reunind deciziile i aciunile oamenilor de afaceri, care depesc
motivele i interesele economice i tehnice ale organizaiei; responsabilitatea social este,
astfel, pus n contextul managerial, i n relaie cu puterea afacerii (pe termen lung, CSR-ul
aduce profitabilitate economic).
32
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
33/152
n opinia lui Carroll, Davis lanseaz faimoasa lege de fier a responsabilitii potrivit
creia responsabilitile sociale ale oamenilor de afaceri trebuie s fie comparabile cu
puterea lor social. n condiiile n care responsabilitatea social i puterea sunt relativ egale,
atunci evitarea responsabilitii sociale duce la o erodare gradual a puterii sociale.
Din acest punct, definiiile conceptului se diversific, astfel nct, pentru o mai bun
nelegere, ele au fost grupate n funcie de dou criterii folosite concomintent n urmtoarea
taxonomie:
1. tema central care caracterizeaz concepia unuia sau mai multor autori;
2. gradul de cuprindere al diferenei specifice n definirea noiunii de social.
2.2.1. Responsabilitatea social a corporaiilor nu exist
Milton Friedman ([1970]2007), David Henderson (2001)
Milton Friedman ([1970]2007) se ntreab cum poi argumenta c o companie are
responsabiliti? Mai mult, ntr-un celebru articol publicat n The New York Times, Friedman
([1970]2007) declar din titlu: Responsabilitatea social a unei afaceri este s-i creasc
profitul. n opinia autorului, doar oamenii pot avea responsabiliti. O corporaie este o
persoan artificial i n acest spirit putem considera c are responsabiliti artificiale, dar
despre mediul de afaceri ca un tot nu se poate spune c are responsabiliti, nici n cel mai
vag sens. Primul pas pentru a determina claritatea doctrinei responsabilitii sociale a
mediului de afaceri este s ne ntrebm cu precizie ce implic i din partea cui. Indivizii care
poart responsabilitatea ntr-o relaie de afaceri sunt proprietarii individuali sau managerii?
ntr-un sistem al economiei libere, bazat pe proprietatea privat, un manager este un
angajat al proprietarului afacerii. El are responsabiliti legale, clare i stricte fa de cei care
l-au angajat. Aceste responsabiliti sunt legate de administrarea afacerii n funcie de dorina
proprietarilor, iar aceast dorin este n general aceea de a face ct mai muli bani posibil n
timp ce se supun regulilor de baz ale societii, ambele fiind reprezentate de lege iprincipiile etice. n orice caz i oricare ar fi domeniul de activitate al corporaiei,
responsabilitatea managerului este n primul rnd fa de proprietari. Poate c n viaa privat,
managerul e nclinat spre acte caritabile sau voluntariat, i atta timp ct acestea sunt fcute
n timpul su liber i cu proprii si bani, se poate numi c managerul i exercit o
responsabilitate social. Dar este o responsabilitate social a individului, nu a companiei. Ce
nseamn ns c managerul are o responsabilitate social ce decurge din statutul su de
angajat al companiei?
33
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
34/152
Dac aceast propoziie nu este una retoric, aceasta poate s nsemne c el va aciona
ntr-o manier care nu este n interesul angajatorului. De exemplu, c urmare a acestei
atitudini el se va abine s creasc preul unui produs pentru a contribui la un obiectiv social
de prevenire a inflaiei, chiar dac majorarea de pre ar fi n interesul corporaiei. Sau c el va
cheltui bani pentru a reduce poluarea, sume care sunt mai mari dect ceea ce nseamn
aprarea intereselor companiei sau acelea care sunt cerute de lege pentru a contribui la un
obiectiv social de protejare a mediului. Ori, ca pe buzunarul companiei s angajeze omeri
care nu au avut un loc de munc de mult timp n loc de angajarea unor oameni mai bine
calificai, doar pentru a contribui la obiectivul social de reducere a omajului. n fiecare
dintre aceste cazuri managerul ar cheltui banii altcuiva pentru un interes social general. n
msura n care, aciunile sale care sunt n acord cu responsabilitatea social, reduc profitul pe
care trebuie s-l primeasc acionarii, atunci managerul le cheltuie acestora banii. n msura
n care aciunile sale duc la creterea preurilor ctre clieni, el le cheltuie acestora banii, iar n
msura n care aciunile sale conduc la scderea salariilor angajailor, el le cheltuie acestora
banii.
n viziunea lui Friedman ([1970]2007) fiecare dintre aceste trei categorii: acionarii,
angajaii sau consumatorii, pot ei nii s cheltuie banii pe ce cauz social doresc. Dac
managerul le cheltuie banii n aciuni de responsabilitate social, atunci el nu face altceva
dect s le taxeze banii, iar a taxa banii este o activitate care ine exclusiv de stat. Managerul
ar juca rolul de parlament, guvern i sistem judiciar. El ar decide pe cine s taxeze, cu ct i
pentru ce scop. Singura justificare pentru care managerul este selectat de ctre acionari este
c el acioneaz ca un agent n servirea intereselor angajatorului su. ns n momentul n care
managerul impune taxe i cheltuie banii pentru scopuri sociale, el devine n fapt un
funcionar public, chiar dac rmne cu numele un angajat al unei companii private. Vom
vedea n capitolul urmtor c punctul de vedere a lui Friedman se bazeaz pe teoria clasic a
ageniei n definirea corporaiei i apoi vom constata cum o schimbare a viziunii i atermenilor relaiei stakeholderi (pri interesate/ actori interesai) shareholderi (acionari)
conduce la desuetudinea acestui punct de vedere.
Mai mult, Friedman ([1962]2002) precizeaz ntr-o lucrarea anterioar, Capitalism i
libertate:
Apare o concepie ce ctig un grad de acceptare din ce n ce mai larg cum c oficialii
corporatiti i liderii de sindicat au o responsabilitate social care trece dincolo de servirea intereselor
acionarilor respectiv membrilor lor. Aceast concepie arat o greeal n perceperea caracterului i
naturii economiei libere. ntr-o astfel de economie exist una i doar o responsabilitate social a
34
7/30/2019 RSC - Curs 2012-2013
35/152
mediului de afaceri s utilizeze resursele i s se angajeze n activiti care s creasc profiturile, atta
timp ct respect regulile jocului, adic s se angajeze n competiia deschis i liber, fr neltorie
i escrocherie.
n viziunea lui Henderson (2001, 6) RSC-un, aa ca i la Friedman, nu este dect o
doctrin subversiv la adresa pieei libere, care promoveaz un fel de salvaionism global.
Cauzele apariiei acestei doctrine sunt: dezvoltrile teoriilor stakeholderilor, globalizarea cu
efectele ei reale i uneori presupuse, creterea puterii organizaiilor neguvernamentale i
prezentarea cazurilor de abuzuri din partea unor companii multinaionale (CMN), ca de
exemplu Nike n Vietnam i Shell n Nigeria, care au ocat opinia public. Ca urmare a
acestor presiuni, corporaiile au reacionat unele defensiv i centrate pe afaceri, altele
pozitiv i centrate un context mai larg a afacerii. ns scopul acestor reacii de captatio
benevolentiae a fost unul de protejare a afacerii.RSC-ul aa cum se dorete el promovat n zilele noastre (pus n legtur cu
dezvoltarea durabil i cu obligaii suplimentare pentru corporaii) se concentreaz pe
bunstarea societii mai degrab dect pe profitabilitate i interesele proprietarilor companiei
ca prim scop al existenei ei, incorporeaz idei care sunt doar parial noi i modul n care
acest nou obiectiv poate fi perceput i interpretat, orienteaz organizaia ctre scopuri i i
msoar performana nu fa de repere care au ca punct central profitabili