+ All Categories
Home > Documents > Romanul-Zamolxian

Romanul-Zamolxian

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: octavian-sarbatoare
View: 217 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 64

Transcript
  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    1/64

    Octavian Srbtoare

    romnuls-a nscut zamolxian

    ntrebri i rspunsuri

    despre renaterea zamolxian

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    2/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    2

    First published in Australia in March 2010 bySarbatoare Publications, Sydney, [email protected]

    Copyright 2010 and subsequent years by Octavian Srbtoare (Australia). Aceastlucrare i traducerile ei sunt copyright (au drept de autor). Ea poate fi liber folositca fiier electronic pentru folosin personal. Pentru scopuri comerciale, de ctre

    persoane i organizaii care vor s tipreasc ediii proprii, condiiile sunt ca textulprincipal al lucrrii s rmn nemodificat, dreptul de autor (copyright OctavianSrbtoare) i autorul s fie menionate, i autorul sau motenitorii proprietii saleliterare s primeasc 5% din orice lot de cri tiprite pn cnd copyright-ul criintr n domeniul public (public domain) urmnd legislaia rii unde s-a fcut

    publicarea.

    Australian National Library Cataloguing-in-Publication entry:

    Sarbatoare, Octavian.Romnul s-a nscut zamolxian: ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    Bibliography.Includes index.

    Edition: 1st ed.ISBN 978 0 9807337 3 0.1. Zalmoxis. 2. Dacians--Religion. I. Title.

    201.42

    Prima ediie

    Typeset by Sarbatoare Publications

    Pe prima copert: Chipul regelui Decebal sculptat n stnc la Cazane pe fluviulDunrea.Pe coperta a patra: Un portret stilizat al Zeului Zamolxe; o tnr eznd pe piatraaltarului vechi de la Sfinxul din Munii Bucegi (fotografie de Irina din Bucegi).

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    3/64

    Octavian Srbtoare

    romnul

    s-a nscut zamolxianntrebri i rspunsuri

    despre renaterea zamolxian

    Colecia Deceneu

    Sarbatoare Publications

    Sydney

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    4/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    4

    PrefaPrefaPrefaPrefa

    Libertatea de exprimare a opiniilor, ca unul dintre rezultateletransformrilor sociale nfptuite dup revoluiile din 1989 n Europa,

    a creat printre romni un impuls de renatere spiritual de factur cutotul deosebit. Lucrarea de fa schieaz ca referenial, sub form dentrebri i rspunsuri, noul curent spiritual cunoscut astzi subnumele de zamolxianism modern sau neozamolxianism. Elementeleacestui crez capt contur mai cu seam din credine, datini i tradiiirmase de la geto-daci, strmoii legendari i mitici ai romnilor.Condiiile sociale moderne structureaz mitologia romn, dnd formenoi i magnitudine unor adevruri spirituale profunde.

    Lucrarea de fa se axeaz n special pe realitatea religioas a zileiprezent n sincretismul cretinismului ortodox romnesc, precum in credinele populare neacceptate de acesta. Cartea nu-i propunedect tangenial s comenteze referine istorice despre religia geto-dacilor. Cei interesai de acest subiect pot apela la bibliografia

    prezent la sfritul crii. O surs mai temeinic de informaie, desprezamolxianismul istoric o va reprezenta VIAA LUI ZAMOLXE, n

    curs de apariie n decursul acestui an.Zamolxianismul modern evolueaz n prezent ca teorie i practicmarcnd o renatere spiritual printre romnii care aspir la regsireaidentitii neamului romnesc n tradiia strbun. Ideile i concepteleexpuse permit ca ei s-i cunoasc mai profund sufletul geto-dacic. n

    prezent neamul romnesc se afl ntr-un moment istoric la rscruce dedrumuri n cutarea unui ideal naional i al afirmrii identitiautohtone ca urmai ai geto-dacilor.

    Cele schiate n Romnul s-a nscut Zamolxian: ntrebri irspunsuri despre renaterea zamolxian ofer un minimum deinformaie pentru cei care doresc s urmeze un mod de via spiritualale crei rdcini au fost create de strbunii geto-daci. Practicaniizamolxienii moderni au astfel la ndemn o lucrare care, n cuvintesimple i practici uor de urmat, servete legturii lor cu Dumnezeuluniversal i cu Zeul Zamolxe i Zna Znelor ca paradigme divine.

    Important de neles este i faptul c zamolxianismul modern iesedin sfera unei simple religii, fiind o spiritualitate vizionar, precum se

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    5/64

    5

    va vedea din coninutul crii. Dar pentru convenienele socialeactuale se poate numi religie precum alte crezuri existente.

    Succesiunea ntrebrilor creeaz pe ct posibil o dezvoltare ideaticn trepte. Se pornete de la noiunea de religie n general. Pe parcurs seconfigureaz i contureaz particularitile renaterii zamolxiene.

    Anumite idei sunt repetate, cu bun intenie, pentru a crea o coeziunerspunsurilor date la ntrebri. Aceasta permite ca cititorul s neleagmai profund noiunile din contextul ntrebrii respective. Celeafirmate n rspunsuri nu se doresc adevruri ultime; ideile se potmbunti nelimitat n timp pe msur ce neozamolxianismulevolueaz. n acest sens vor fi relevante potenialele ediii revizuite.

    De menionat este faptul c perspectiva, din care este scris aceast

    cartea este cea a cercettorului n tiine sociale, nu a ntemeietoruluide religie. Neozamolxianismul ca imaginar spiritual nu are nevoie sfie ntemeiat sau indus, ci printr-o hermeneutic aplicat tradiiei

    populare s fie conceptualizat i structurat. O contribuie la un astfelde proiect poate fi fcut de ctre orice persoan contient devaloarea etosului spiritual al neamului romnesc. Romnii sunt

    pstrtori autentici ai tradiiei primordiale care este temeiul ontological umanitii.

    Puinele referine fcute n text au rolul de a ntri sau valida ideileexpuse. Numrul citatelor este mic, lucrarea de fa se dorete maimult o expunere liber de idei dect o cercetare riguroas n domeniulsocial-religios. Unele rspunsuri sunt susinute de referine, dar altelesunt propuneri ale autorului fcute cu scopul de a inspira cititorul. Darchiar i ele au o baz ideatic prezent ntr-o form sau alta n logosultradiiei strmoeti.

    Bibliografia de la sfritul crii servete parial ca referin, dar ica recomandare pentru aprofundarea ideilor expuse. La titlurile desprezamolxianism, dacism i domenii de interes tangent, se adaugmetodologia de cercetare n tiinele sociale. O list a ntrebrilornumerotate se afl la nceputul crii, iar indexul de la sfrit ofer ocutare uoar a cuvintelor cheie.

    Lucrare de fa este prima care expune mai consistent opinii aleautorului, care pn n prezent i-a fcut cunoscute ideile, despre

    renaterea zamolxian, mai cu seam sub form beletristic n trilogiaPE CALEA LUI ZAMOLXE, interviuri i scurte articole. Temele criide fa urmresc s inspire pe acei care pot contribui de-a lungul

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    6/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    6

    timpului la crearea codului de legi neozamolxian, o colecie de lucrride esen formnd treptat CARTEA LUI ZAMOLXE. Ea va zugrvi onou dimensiune religios-spiritual a romnului, avnd i capacitateade a oferi inspiraie i altor popoare. Proiectul este extins pe zeci deani, poate chiar sute, timp n care spiritualitatea zamolxian se va

    structura, consolida i maturiza dup debutul ei la nceputul mileniuluial III-lea.

    Octavian Srbtoare,martie 2010, Sydney, Australia

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    7/64

    Lista ntrebrilor

    7

    LISTA NTREBRILORLISTA NTREBRILORLISTA NTREBRILORLISTA NTREBRILORPagina

    1. Ce este religia? 10

    2. Cum se manifest astzi practica religiilor n lume? 103. De cnd sunt romnii interesai de zamolxianism? 104. Ce fel de cult iudeo-cretin este ortodoxia, cretinismulortodox practicat de romni?

    12

    5. Ce tradiii strmoeti ale romnilor susin astzirenaterea zamolxian? Ce implicaii pot avea ele ndomeniul social n general?

    13

    6. Ce se nelege prin sincretism religios? Cum se definete

    el n cazul zamolxianism-cretinism? Cum s-a nscutsincretismul cretinism ortodox-zamolxianism? n ce stadiuse afl el astzi?

    14

    7. Se poate ajunge oare la o sintez n ortodoxie i n felulacesta s se depeasc sincretismul n cauz?

    16

    8. Exist printre romnii cretini i zamolxieni cretini? 179. De ce cretinismul ortodox romnesc a devenit

    anacronic?

    18

    10. n ce msur religiile abrahamice sunt afectate de unpseudo-dumnezeu?

    20

    11. Care sunt caracteristicile unui dumnezeu demonizat nreligia iudeo-cretin?

    23

    12. De ce romnii au ansa de a-i constitui un crez spiritualautohton? De ce renaterea zamolxian poate avea succes?

    24

    13. n ce const spiritualitatea zamolxian? Ce legtur mai

    are ea cu zamolxianismul geto-dacilor i religiile antice?

    26

    14. Cum va arta un cod de legi al zamolxianismuluimodern?

    27

    15. Este Dumnezeu pe pmnt, n cer, sau pe amndoutrmurile?

    28

    16. Cum definim divinitatea suprem n neozamolxianism? 2917. Cum definim pe Zeul Zamolxe i pe Zna Znelor? 3018. Care este componena panteonului neozamolxian? 3019. Cum poate fi explicat dualismul ordine-dezordinereprezentat n manifestarea zeitilor?

    32

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    8/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    8

    20. Cum definim omul n accepiune zamolxian nou? 3221. Ce practici neozamolxiene exist? 3322. Ce simboluri zamolxiene exist? 3623. Ce temple neozamolxiene exist sau pot fi construite? 3624. Pot exista temple neozamolxiene n categoria

    neobinuitului?

    37

    25. Ce este focul sacru dacic, numit i Focul Lui Zamolxe? 3826. Ce pai s-au fcut pentru constituirea unui cler

    zamolxian modern, clerul deceneu?38

    27. Cum se practic neozamolxianismul de ctre individ ifamilie?

    39

    28. Ce reprezint sacerdotul neozamolxian al familiei? 39

    29. Care este distincia net ntre preotul deceneu ipreoteasa decenee? 4030. Ce a reprezintat preoteasa decenee n istorie de ladescompunerea zamolxianismului vechi ncoace?

    41

    31. Ce reprezint ascetul sau sihastrul zamolxian? 4132. Cum se poate ncadra clerul zamolxian modern ntr-uncontext social?

    41

    33. Cum sunt fcute rugciunile i invocaiile zamolxiene?

    Ce rol are rugciunea sau invocaia n spiritualitateazamolxian?

    42

    34. Ce iniieri zamolxiene exist i cum se fac ele? 4335. Ce se poate spune despre cstoria zamolxian? 4336. Cum pot avea loc cstoriile poligam i poliandr de

    factur neozamolxian? Ce reguli se aplic acestor cstoriimultiple ca polirelaii?

    45

    37. Cum sunt evaluate mntuirea i misterul nzamolxianismul modern?

    45

    38. Poate un credincios neozamolxian s practice i altesisteme de optimizare fizic i mental precum sunt yoga sauzen de pild?

    46

    39. Ce se poate spune despre un cod de legi zamolxiene carese aplicau pe timpul geto-dacilor?

    46

    40. Se poate oare transforma ortodoxia n spiritualitate

    zamolxian?

    47

    41. Ce se crede n neozamolxianism despre destin ifatalism?

    47

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    9/64

    Lista ntrebrilor

    9

    42. Cum se raporteaz spiritualitatea zamolxian la baladaMioria i balada Meterului Manole?

    47

    43. Ce rol poate avea revelaia n neozamolxianism? 4844. Cum se raporteaz spiritualitatea zamolxian laelementul supranatural religios? Exist minuni, vindecri

    miraculoase i fapte de acest gen?

    49

    45. Exist oare noiunea de pcat n noul zamolxianism? 5046. Cum este zugrvit dualismul bine-ru nneozamolxianism?

    50

    47. Cum se explic rencarnarea n spiritualitateazamolxian?

    51

    48. Ce metode se folosesc pentru rencarnarea sufletelor? 52

    49. De ce nu ne amintim ncarnrile anterioare? 5250. Ce reprezint templul celest al Lui Zamolxe? 5251. Ce este focul nemuririi dacice? 5352. Unde se afl Kogaionul, muntele sacru din Carpai? 5353. Ce beneficii aduc botezul pmntului, al apei, al focului

    i al aerului?54

    54. Cum se raporteaz spiritualitatea zamolxian laegalitatea dintre oameni i la poziia lor social?

    54

    55. Are spiritualitatea zamolxian o cale comunrecomandat tuturor?

    54

    56. Cum se raporteaz spiritualitatea zamolxian la pace irzboi?

    55

    57. Cum poate fi util spiritualitatea zamolxian nrespectarea dreptii sociale?

    55

    58. Exist legtur ntre spiritualitatea zamolxian inaionalismul romnesc?

    55

    59. Ce se poate spune despre o societate economicmodern din perspectiva nou zamolxian?

    56

    60. n ce constau aspectele evoluionare aleneozamolxianului?

    57

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    10/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    10

    ntrebri i rspunsurintrebri i rspunsurintrebri i rspunsurintrebri i rspunsuri

    - 1. Ce este religia?- DEX-ul (1998) o prezint ca pe un sistem de credine (dogme) i de

    practici (rituri) privind sentimentul divinitii i care i unete, naceeai comunitate spiritual i moral, pe toi cei care ader la acestsistem.

    - 2. Cum se manifest astzi practica religiilor n lume?- Exist o varietate mare de practici religioase aparinnd mai mult saumai puin crezurilor majore. Dou curente domin scena religioas alumii monoteismul i politeismul fiecare dintre ele avnd diferitevariante doctrinare. Practica religioas rspunde la anumite cutrimentale ale omului cu privire la cauzalitatea existenei pentru a oferisoluii aplicative pentru via.

    De observat este faptul c imaginarul colectiv religios este iniialconceptualizat pentru a servi omul, dar pe parcursul evoluiei, sauinvoluiei sale, se produc transformri. De-a lungul istoriei s-audesprins anumite concluzii empirice religiile monoteiste au tendina

    de a crea violen de idei i faptic, pe cnd cele politeiste sunt multmai tolerante; monoteismul, creeaz o puternic focalizare care tindes elimine elementul creativ, pe cnd politeismul permite evoluiaideilor n direcii multiple.

    Din punct de vedere istoric, monoteismul s-a constituit din curentepoliteiste ca urmare a unei centralizri care inteniona s aduc n primplan adevruri ultime. Ulterior s-a dovedit c centralizrile monoteistesunt detrimentale crerii unui imaginar religios care s serveasc mai

    degrab omul dect paleta dogmatic de idei. ntr-o religie sntoas,omul este servit de imaginarul religios, pe cnd ntr-o religie devianteste tocmai invers, adic omul servete religia transformat n dogmi instituie exploatatoare.

    - 3. De cnd sunt romnii interesai de zamolxianism?- O contientizare mai ampl a spiritualitii autohtone s-a creat dup

    Revoluia din 1989 cnd dacismul a luat amploare ca o repunere aistoriei neamului romnesc pe baze noi. Pe parcursul manifestriidacismului s-a creat i tematica spiritualitii autohtone a neamului

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    11/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    11

    romnesc. Treptat s-a neles o realitate identitar de netgduit romnul s-a nscut zamolxian pentru c a motenit de la strmoii sigeto-dacii religia zamolxian prezent de secole n credinele

    populare, mult mai nainte de sosirea iudeo-cretinismului n arealulcarpato-danubiano-pontic. n cercetarea etosului romnesc se remarc

    ideea c tradiia a mers paralel cu credina cretin i se identificneozamolxianismul ca o credin care nu numai c nu a disprut ci aexistat i continu s existe paralel sau n binecuvntat simbioz cucretinismul (citate din Elena Armenescu sursa pe internet).

    Fenomenul de natere al dacismului n epoca modern a fost iniiallegat de aspiraia de independen naional a romnilor. Locuind laconfluena dintre trei imperii n Europa (austro-ungar n nord-vest,

    arist n est i otoman n sud) romnii au perceput n mod naturalimportana unei centraliti bazate pe un trecut glorios al neamului.Aceast paradigm s-a nfiripat cunoscnd existena Daciei nainte decucerirea roman. Drzenia poporului geto-dac, portretizat n celebraColumn a lui Traian de la Roma, a reprezentat referenialul denecontestat al unui trecut mre.

    De-a lungul secolelor, dacismul, ca o prim centralitate naional, armas un referenial de baz meninnd coeziunea romnilor. Credina

    religioas bazat pe cretinismul ortodox a reprezentat o a douacentralitate naional. Dacismul, care a fost iniiat literar tiinific nepoca modern de ctre Nicolae Densuianu (dei au existat i

    precursori precum B. P. Hadeu, Grigore Tocilescu, Mihai Eminescu),a contribuit substanial la creterea contiinei de neam. De lanceputul secolului XX, cnd Dacia preistoric a aprut n 1913,dacismul a luat parte la maturizarea ideilor de unitate naional aromnilor, aceasta ducnd la constituirea centralitii statale n 1918.Ulterior, dup Marea Unire, Vasile Prvan i alii, au meninut vie axaideologic a tracologiei.

    Dar de la revoluia din 1989 ncoace se manifest printre romni unfenomen nou, acela de renatere a spiritualitii strbunilor, ceazamolxian. Cercettorii tradiiilor populare i cei interesai de earealizeaz c zamolxianismul nu numai c este prezent ca substratspiritual religios, parial aflat n sincretism cu cretinismul ortodox, ci

    treptat dobndete autonomie. Aceast contientizare a unui imaginarreligios nativ neamului romnesc se asociaz dacismului deja puternicconturat n mediile intelectuale.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    12/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    12

    Astzi este evident dezvoltarea unui parteneriatul dacism-zamolxianism ca o renatere naional printre romni. Acest trend acreat o opoziie, mai cu seam din partea Bisericii Ortodoxe Romne(BOR) care patroneaz sincretismul zamolxianism-cretinism. Este denecontestat faptul c practicilor prezente n credinele populare ale

    romnilor creeaz uneori disonan cu ortodoxismul ca doctrinreligioas cretin. Astzi sincretismul zamolxianism-cretinism seclatin ca urmare a libertii de idei care se face tot mai vizibil odatcu ptrunderea democraiei printre romni. Conservatorismulcretinismului ortodox romnesc devine un subiect contestat att dectre masa credincioilor ortodoci, ct i de clerul cretin ortodox.

    Meninnd ideea c romnul s-a nscut zamolxian, apare imperativ

    posibilitatea lui de a-i alege religia care crede c l servete cel maibine n via cei care doresc s fie zamolxieni s o poat face liber is aibe totodat facilitile de libertate religioas tot la fel ca alecultelor recunoscute de stat. Iar cei care prefer s mearg ncontinuare pe calea cretin o pot urma nestingherii. Faptul cromnul s-a nscut zamolxian nu trebuie s degenereze n intoleranreligioas fa de alte culte.

    - 4. Ce fel de cult iudeo-cretin este ortodoxia, cretinismul ortodoxpracticat de romni?- Termenul de iudeo-cretinism este apelaia corect a cretinismuluin general, fiind folosit mai cu seam n cercurile intelectuale iuniversitare. Excepie o fac unele grupri sectante care nu acceptVechiul Testament n scriptura lor. Cazul cnd Vechiului Testamenteste inclus ca scriere sacr a cretinismului, dei cartea aparinereligiei mozaice (i se numete Tanah), face ca acea grupare cretins fie de factur iudeo-cretin.

    Cretinismul ortodox romnesc accept Vechiul Testament pe lngunele obiceiuri din tradiia strmoeasc a romnilor. Aceasta face cas fie considerat ca form specific de iudeo-cretinism n carezamolxianismul are un rol important.

    De observat este faptul c ali cretini, mai cu seam cei fcndparte din gruprile sectante neoprotestante, privesc cretinismul

    ortodox romnesc ca o curiozitate doctrinar n care se vd clarelementele, zise pgne, pe care ortodoxia le menine cu mndrie cafiind ceea ce i definete pe romni ntr-o specificitate spiritual

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    13/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    13

    etnic. Dar aceasta nu invalideaz caracterul iudeo-cretin alortodoxiei, dar i confer o originalitate nentlnit nicieri.

    De remarcat este faptul c iudeo-cretinismul s-a grefat pe untrunchi autohton neamului romnesc. Altoii respectivi sunt clarvizibili n simbolistica cretin i practici preamrind jertfa lui Iisus i

    nvturile sale. Dar trunchiul originar este nc viguros i nu dsemne de putrezire aa cum s-a ntmplat cu victoria iudeo-cretinismului asupra crezurilor native Europei Occidentale. Am puteadeci spune c ortodoxia este un cult iudeo-cretin doar la suprafa. Ocurire a trunchiului ortodoxiei va scoate la iveal natura real aacestui copac religios.

    Deosebirea dintre zamolxianism i iudeo-cretinism privind jertfa

    const n faptul c la daci jertfa face parte din cultul eroului nicidecumal ofertei sacrificiale ctre o divinitate. Relatrile lui Herodot despresacrificiul eroului trimis mesager la cer sunt fr temei cci Zamolxecare a studiat cu neleptul Pythagoras nu putea nva poporul s

    practice sacrificii sngeroase. n schimb cazul iudeo-cretinismuluieste paradigmatic privind sacrificiul fcut de un personaj foarte nalt,fiul unic al lui Iehova. La daci apetitus mortisera motivat de un spirit

    justiiar nicidecum de reeditarea sacrificiului unui personaj

    paradigmatic. Ortodoxia n partea sa cristic pstreaz cultulsacrificiului lui Iisus care nu trebuie confundat cu cel justiiar aleroului geto-dac. Totui ambele aspecte persist n ortodoxie.

    - 5. Ce tradiii strmoeti ale romnilor susin astzi renatereazamolxian? Ce implicaii pot avea ele n domeniul social n general?- Astfel de tradiii sunt n primul rnd cele existente la sate unde semenine nc o bogie de idei care sunt total diferite de cele introdusede ctre iudeo-cretinismul originar. Sufletul romnului este n esencel al geto-dacului, aa cum este susinut n studiul bine pus la punctfcut de Romulus Vulcnescu nMitologie romn(1985). Imaginarulreligios autohton romnilor ofer o lume bine nchegat n sine, fiindnu numai un cod de legi, nescrise nc, pentru a se raporta la lumeanevzut, deci cea de factur religioas, dar i unul moral-etic. Dei lasuprafa romnul pare c urmeaz setul de idei cretine, el triete n

    esen o existen dubl, fiind marcat n profunzimea sufletului su deetosul geto-dac nativ.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    14/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    14

    Dar n viaa de zi cu zi romnul este influenat de sincretismulreligios zamolxianism-cretinism ortodox care-i genereaz contradiciii probleme specifice. Romnul balanseaz ntre sntatea etosuluigeto-dacic i permisivitatea cretin a pcatului care li se iartcretinilor la infinit. Observnd cu atenie omul de la sat constatm c

    posed un echilibru bazat pe rdcinile spirituale adnc nfipte ntradiia strbun (se preuiete nelepciunea moilor de pild). Pe cndcitadinul este marcat de pragmatismul expansiunii economicenelimitate care-i terge individualitatea i-n acelai timp l izoleaz deelementele naturale care formeaz colectivitatea sntoas. Renatereazamolxian vizeaz tocmai amplificarea elementelor sntoase careexist n sufletul poporului romn prin tradiia strmoeasc, pe care

    din fericire nc o mai pstreaz, cum sunt hrnicia, dreptatea, ajutorulaproapelui, adevrul.Concepiile individualiste promovate de pragmatismul iudeo-cretin

    sunt strine de matricea strmoeasc a neamului romnesc (Noica,1991). Dovezile de astzi se afl n comportamentul rapace al firmelorstrine venite mai ales din rile de religie iudeo-cretin nu au milnici de mediul nconjurtor, nici de oameni. Toate aceste amprenteeconomice sunt rezultate ale religiei iudeo-cretine care este realmente

    incompatibil cu sufletul dacoromnesc al romnului contemporan.ntregul domeniu social sufer datorit incompatibilitii sufletuluiromnesc cu o ideologie strin.

    - 6. Ce se nelege prin sincretism religios? Cum se definete el ncazul zamolxianism-cretinism? Cum s-a nscut sincretismulcretinism ortodox-zamolxianism? n ce stadiu se afl el astzi?- Sincretismul religios este o reuniune forat de idei religioase n caresunt puse mpreun elemente de provenien eterogen. O astfel decoexisten, sub acelai acopermnt, creeaz tensiuni de idei carenasc contradicii. n cazul nostru, cel al cretinismului ortodoxromnesc, exist o scindare intern, ntre gruparea conservatoare icea progresist, n conturarea sensului direciei evolutive spirituale aortodoxiei. Prima dorete o apropiere ct mai mare de filonul originalal ideilor exprimate n Biblie, mai cu seam n Noul Testament, n

    schimb gruparea progresist ar dori ca sincretismul cu religia popularromneasc s fie ct mai profund.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    15/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    15

    Aceste fapte se reflect nu numai printre credincioi, dar i nrndul clerului. Unii preoi care nclin cu ardoare ctre frumuseeaetosului romnesc nativ, alii n schimb se in strns de importanasacrificiului de pe cruce. Pentru masele de ortodoci prezena relaieiom-natur, prevalent n religia popular a romnilor, forma pe care o

    are zamolxianismul astzi, este mult mai atractiv n comparaie cutristeea suferinei rstignirii lui Dumnezeu pe cruce. Asta dac se

    poate spune cumva c Dumnezeu poate suferi n lumea pe care acreat-o. Tocmai aceast tendin ctre elementul natural face ca

    ponderea influenei religiei populare a romnilor n sincretismulamintit s creasc n timp.

    Filonul zamolxian prezent n cretinismul ortodox al romnilor

    aduce prospeimea i bucuria vieii, pe cnd cretinismul originar estetrist prin simbolistica crucii nsngerate, paragon al suferinei divine.n timp oamenii vor opta pentru bucuria vieii.

    Ptrunderea doctrinar a cretinismului pe teritoriile locuite depopulaia daco-roman i ulterior romn a ntmpinat o rezisten deidei care n cele din urm a forat cretinismul s accepte un sincretismreligios. Prin definiie sincretismul religios denot un amestec forat,ale crui elemente eterogene sunt clar vizibile n contradiciile de idei

    din ortodoxie. Reconcilierea n sincretism este practic imposibil cciprile intrate n alian sincretic i tot amn scindarea pn lamomentul cnd condiiile sociale vor permite desprirea lor.

    Exist o distincie net ntre tradiiile romneti autohtone i celecretine. n primul rnd tradiiile romneti ne reprezint ca popor, pecnd tradiiile cretine reprezint poporul evreu. Religia iudeo-cretinaparine istoric poporului evreu, chiar dac ea este astzi considerat oerezie a religiei mozaice. Personajele istorice care au pus bazeleiudeo-cretinismului fac parte din poporul evreu, numit n Biblie

    poporul lui Iehova. Relatrile din Biblie, att din Vechiul ct i dinNoul Testament, nu sunt reprezentative pentru neamul romnesc.

    Faptul c de-al lungul timpului iudeo-cretinismul s-a suprapuspeste tradiiile romneti atest caracterul parazitar al acestei religii,cutnd s se impun cu orice pre n detrimentul reprezentrii

    populaiilor locale. Tradiia romneasc autentic a suferit i nc

    sufer datorit tendinei de suprapunere a iudeo-cretinismului. Cazulsrbtorilor populare este relevant nedeile au origine autohtonromneasc cretinismul ortodox gsete mereu prilejuri s le fac

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    16/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    16

    srbtori amintind de un sfnt inventat. Treptat parazitismul cretin,peste idei, concepte i srbtori populare, va dispare i abia atuncivom descoperi din plin frumuseea spiritualitii care ne reprezint motenirea de la strbunii geto-daci.

    - 7. Se poate ajunge oare la o sintez n ortodoxie i n felul acesta sse depeasc sincretismul n cauz?- Uneori n istorie a fost posibil ca un sincretism religios s setransforme n sintez i ideile puse mpreun s creeze o simbioz.Dar n situaia noastr lucrurile sunt mult prea divergente. Astzi maimult ca oricnd n istoria cretinismului ortodox al romnilor seobserv discrepana ntre cele dou curente puse sub un singur

    acoperi. Romnii pur i simplu se trezesc la o nou realitate a vieii.Se ntreab de ce oare trebuie s suferim dac suntem religioi? De ces ducem crucea suferinei? Muli ies din cadrul spiritual localinteresndu-se de alte religii sau practici cu substrat religios, precumsunt: Zen, meditaie, Yoga, arte mariale, bahaism, etc.

    Toate acestea ne spun ceva. Este vorba despre tristeea n care iproiecteaz cretinismul pe oameni. i au dreptate. Lumea Credineidin martie 2008 la pagina 38 scrie: Ce trist mi-e rodul Doamne, cnd

    viaa mi se ine/ cu prea mult rs i cntec, iar lacrimi prea puine./Tu plns avut-ai, Doamne, adesea-n viaa toat,/ cntare prea arare,iar rsul niciodat...(un ntemniat al Domnului). Un astfel de crez l

    proiecteaz pe om n temni de unde contempl relaia cu Hristos carenu rde niciodat. Ce via religioas poate fi aceasta dac omul estecondamnat s-l caute pe Dumnezeu n lacrimile din temni?

    Pe cnd religia popular a romnilor este vesel. Srbtorilepopulare sunt sufletul ei. Natura este partenerul simbiotic existenial.Nu degeaba se spune: Codrul frate cu romnul. Vulcnescu (1980, p.251) remarc legtura simbiotic a romnului cu natura, faptul cromnul se consider frate cu codrul, cu apele, cu animaleledomestice, chiar dac e mai inteligent i mai ndemnatic dect ele,chiar dac se socotete uns de divinitate ca rege al naturii.

    O aa de mare discrepan ntre tristeea imaginarului religioscretin i bucuria de via a romnului nfrit cu natura nu se poate

    concilia cci temnia din care omul este invitat s-l contemple peDumnezeu nu poate face cas bun cu codrul frate cu romnul.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    17/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    17

    Lucrurile sunt ct se poate de clare omul va alege bucuria vieii nlocul temniei.

    - 8. Exist printre romnii cretini i zamolxieni cretini?- La o privire atent a fenomenului renaterii zamolxiene, ea a pornit

    de la romnii cretini ortodoci care s-au autodescoperit c sunt defapt cretini ortodoci zamolxieni; puini sunt acei oameni care s-audeclarat zamolxieni per se. Acest fenomen este explicabil deoarececretinismul ortodox romnesc, ortodoxia, pstreaz multe elementeale crezului zamolxian autohton romnilor. Dar, pe parcursulconstituirii acestui grup, care n prezent devine din ce n ce mainumeros, au ieit la iveal acele puine persoane care i spun

    zamolxieni. Minoritatea zamolxian este n prezent practic neglijabil,dar prinde un contur din ce n ce mai vizibil printre romni.Un fapt interesant printre cretinii zamolxieni este fenomenul,

    caracteristic religiei cretine, de a absorbi paradigme care nu pot finlturate cu uurin de ctre dogm. Aa a fost n trecut cazulncercrii nereuite de transformare total a Srbtorii Mo Crciun nziua de natere a lui Iisus. Astzi, observndu-se ponderea mare derespect pe care o au Zamolxe i Deceneu printre romni, cretinii

    zamolxieni au propus chiar ca cei doi s fie fcui sfini. Prin aceastase dorete s se arate c Zamolxe i Deceneu ar fi precursori ai luiIisus n Dacia. Un alt fenomen existent printre cretinii zamolxienieste acela de a propaga ideea c Iisus Hristos a fost n Dacia de unde anvat tainele spiritualitii pe care a cutat apoi s le transmitcontemporanilor si evrei, dar aa cum tim fr succes.

    n spatele acestor naiviti se afl de fapt altceva: se admite astfel cspiritualitatea zamolxian este elevat, fiind cea care l-a putut inspirachiar i pe Iisus crezut de cretini ca fiul lui Dumnezeu. Personalitilede excepie, Zamolxe i Deceneu ale strbunilor romnilor geto-dacii,ar trebui chipurile s figureze printre sfinii cretini, c numai astfelli s-ar putea ntri valoarea spiritual de netgduit.

    Existena n prezent a cretinilor zamolxieni, i a ideilor lor deabsorbie a valorilor zamolxiene n cele cretine, este ct se poate denormal. Fr s realizeze rolul de intermediari pe care l-au jucat au

    fost unele personaliti cretine ortodoxe, precum printele DumitruBlaa, care practic a nlesnit rspndirea ideilor de reconsiderare avalorilor strmoeti i prin aceasta de trecerea n timp de la crezul

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    18/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    18

    cretin ortodox romnesc la neozamolxianism. Treptat dintre cretiniizamolxieni se vor desprinde adevraii neozamolxieni, cei care audepit faza de mixaj al celor dou religii i au trecut astfel cu succesn partea zamolxian.

    - 9. De ce cretinismul ortodox romnesc a devenit anacronic?- Este n primul rnd prin faptul c nu mai reprezint un sprijin efectivcare s reziste asaltului ideologic venit din vestul Europei dupRevoluia din 1989. Aceast presiune posed o for deosebit combin economicul cu politicul i religiosul, condiionndeconomicul de religios ntr-o form subtil. n mod practic romnuluinu i se dau prea multe anse de a se menine pe o poziie proprie ori

    eti cu noi i sistemul economic pe care l introducem, ori nusupravieuieti n noua realitate social-economic. Celor care renunla aspectul religios cretin ortodox li se ofer alternativa spiritual agruprilor religioase venite din afar credincioii ortodoci potdeveni mormoni, baptiti, penticostali, etc. Asaltul religios este

    puternic fiind susinut de cel economic prin misionarii strini.n aceste condiii cretinismul ortodox romnesc devine anacronic

    din mai multe perspective. Gruprile sectante, venite din afar, nu mai

    practic n niciun fel sacrificiul ritual, pe cnd n ortodoxie nc se maimenine, prin sacrificarea pentru Iisus, numit Mielul lui Dumnezeu, amieilor de Pate. Ortodoxismul este astfel discreditat ca meninnd

    practici primitive. Sacrificiul religios este un anacronism acum lanceputul mileniului III. Treptat ortodocii se vor ndoi de eficacitatearezistenei ortodoxiei n faa asaltului cretinismului venit din afar,mai ales c sectele sunt susinute de puterea economic extern.

    Rezistena pe care o ofer ortodoxismul astzi este practic fr sens.Este un crez care prezint un spectru al jalei religioase a celui care afost rstignit cu 2000 de ani n urm. n Lumea Credinei vedemfotografii de btrni cu ochii umflai de rugciuni i de nesomn. Esteun exemplu deloc ncurajator pentru cei care neleg viaa omului caun dar de la Dumnezeu. Ea nicidecum nu trebuie transformat n jertf

    personal. n schimb gruprile neoprotestante promoveaz bucuriavieii. n serviciile lor religioase se folosesc instrumente muzicale i se

    cnt cu veselie. Aceste practici i mbrbteaz pe participani. Maidevreme sau mai trziu romnii se vor ndeprta de ortodoxismconsiderndu-l anacronic, deci necorespunztor timpurilor moderne.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    19/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    19

    Aceste realiti au o mare importan deoarece, prin discreditareacretinismului ortodox romnesc, este pus sub semnul ntrebrii ilatura sa zamolxian care nu are o scriptur proprie, ci se sprijin pecea a iudeo-cretinismului i a tradiiei strmoeti parial acceptat.Zamolxianismul, atta timp ct nu are o scriptur proprie, rmne o

    spiritualitate de mna a doua, o poziie pe care nu o merit. Fr oscriptur relevant, i reprezentativ pentru ei, romnii i pot pierdetreptat identitatea de neam cci ortodoxia nu-i mai poate sprijini nnoile realiti ale integrrii europene i globalizrii.

    Pe lng aceste idei exist criza spiritual global i anacronismulunor religii majore ca imaginare religioase. Astzi nu mai are niciunsens promovarea unui dumnezeu profan, care face lumea n 7 zile, pe

    om din lut i pe femeie din coasta acelui om. Crend o sub-realitate,aa cum o numete Peter Russell (urcanu, 2009b, p, 22), ea va artaexact aa cum au creat-o minile noastre, ntunecat, teribil, aspr,lipsit de lumin, dar plin de substitute artificiale ale luminii. Oastfel de descriere se potrivete cu aspectele tipice ale cretinismuluiortodox romnesc, care glorific suferina unui om mort pe cruce,rmiele mumificate sub form de moate ale unor oameni, intreaga jale precum c Dumnezeu ca Iisus a murit ca s spele pcatele

    lumii.Aceste absurditi nu fac dect s diminueze imaginea unui

    Dumnezeu adevrat care firete c nu poate s moar i s nvie nuniversul pe care l-a creat. Lipsa de discernmnt i raionalitate ducela grotescul macabru al venerrii unui om mort pe cruce acum aproape2000 de ani n Iudeea antic; susinerea aberaiilor bisericii iudeo-cretine l ndeprteaz pe om de realitatea unui Dumnezeu, contientde rolul Su n creearea realitii, prezentnd n schimb un pseudo-dumnezeu ca o caricatur ridicol i grosier, o expresie a ceea ceRussell numete substitute artificiale ale luminii (urcanu, 2009b, p.22).

    Anticretinismul trebuie privit ca revenirea la raionalitate,nicidecum ca ur mpotriva cuiva. Cretinii devotai sunt victimeleunei sub-realiti existeniale care nu are nimic de-a face cuDumnezeul Contiin, ci cu ntunericul. Renaterea spiritual a

    omenirii const n trezirea la realitate dintr-o sub-realitate pe carereligiile instituionalizate au creat-o din credinele n absurditidevenite precepte biblice. n acest sens se poate nelege anacronismul

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    20/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    20

    cretinismului ortodox romnesc care se bazeaz doctrinar pe tradiiareligioas abrahamic.

    - 10. n ce msur religiile abrahamice sunt afectate de un pseudo-dumnezeu?

    - O evaluarea atent istoric a religiilor abrahamice, acele crezuri careaccept valoarea imaginarului religios pornit de la patriarhulAbraham, poate oferi surprize. Considerat strmoul comun al

    popoarelor evreu i arab, Abraham (numit Ibrahim de ctre arabi), unlocuitor al Babiloniei antice, conform Bibliei i Coranului, a primit

    porunc de la Iehova, dup evrei i cretini, sau Alah dup musulmani,s mearg n inuturile vechiului Canaan (n aria prezentului stat

    Israel), un pmnt care i este dat lui i urmailor lui. n Biblie, maimult dect n Coran, se nareaz cu lux de amnunte periplul luiAbraham despre care se spune c era un om al dreptii i credincioslui Iehova (sau Alah) pn la sacrificiu.

    Proba sacrificiului este cea mai revelant n acest sens: Abrahamtrebuie s-i demonstreze lui Iehova c are o credin nezdruncinat ieste n stare s fac orice pentru a o dovedi. Astfel c Iehova i cere luiAbraham s-i sacrifice al doilea fiu, pe Isaac, fcut cu soia lui Sara,

    el avnd ca prim nscut pe Ismail copilul lui Hagar, o servant a Sarei.Cel ncercat trece cu bine testul, Abraham este oprit de Iehova s-lomoare pe Isaac chiar n ultimul moment cnd inea cuitul desacrificiu ridicat deasupra tnrului care nu tia ce i se ntmpl.

    Esenial de remarcat n acest context este faptul c religiileabrahamice consider proba sacrificiului ca un exemplu de valoarecare servete ca paradigm oamenilor n relaiile lor cu Iehova sauAlah ideea c nu trebuie s precupeeasc nimic pentru a-i artacredina n el. Exemplul patriarhului Abraham a creat de-a lungulistoriei o succesiune de consecine care astzi, privindu-le cu atenie,au rezultate de nebnuit.

    n iudaism gestul lui Abraham zugrvete mai degrab inteniasacrificiului, dar n iudeo-cretinism, cea de-a doua religieabrahamic, intenia se transform n exemplu Iehova i trimite fiul,

    pe Iisus, s moar sacrificat pe cruce. Acest fapt, descris cu lux de

    amnunte n Noul Testament, este a doua faz a portretizrii unuipseudo-dumnezeu, a demonizrii lui dumnezeu (se va folosi litermic atunci cnd se prezint aspectul demonic al lui dumnezeu). Am

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    21/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    21

    vzut deja c n prima faz a demonizrii scriptice a lui dumnezeu,fiina considerat ca fiind suprem cerea proba sngelui pentru caomul Abraham (Ibrahim) s-i intre n graie.

    Pasul acestei demonizri, de la intenia sacrificiului, precum este niudaism, la exemplul sacrificiului n iudeo-cretinism, este uria.

    Practic, dumnezeul demonizat trece la fapte pentru a arta c el nsuieste gata de sacrificiu prin a-i trimite ce are mai drag, pe singurul sufiu, pe Iisus. Dumnezeul demonizat vrea prin aceasta s nveeoamenii cum trebuie s-l urmeze i s fie oricnd gata s sacrificeorice pentru el care a fost n stare s-i sacrifice chiar i fiul unic. niudeo-cretinism acest sacrificiu a luat proporii i mai mariconsiderndu-l pe Iisus ca fiind dumnezeu nsui (ideea de

    consubstanialitate numit n greaca koine, homousion) i artndastfel proporia imens de iubire oferit oamenilor prin moartea luidumnezeu pentru binele oamenilor.

    Cei care urmeaz imaginarul religios al iudeo-cretinismul aupreluat exemplul sacrificiului lui Iisus n vorbe i fapte. Ei acordvaloare nvturilor lui Iisus cel credincios s nu se opun rului is-i ia crucea suferinei n spate i s o duc aa toat viaa. Acesteabsurditi ale relaiei omului cu Dumnezeu sunt de fapt consecine ale

    portretizrii unui dumnezeu demonizat care l conduce pe om nsuferin, n aceast via, ctre o promisiune a fericirii eterne. Puinioameni se ntreab: cum oare un dumnezeu al durerii poate oferi ofericire venic?

    Portretul unui dumnezeu demonizat a devenit i mai conturat de laapariia islamismului n secolul VII, e.n. Relatarea biblic a intenieisacrificiului lui Abraham a luat de atunci un aspect i mai dramatic.

    Nu numai c noua credin islamic a validat valoarea sacrificiuluiuman, dar a reinterpretat scena din Biblie, susinnd c Abraham,numit acum Ibrahim, a vrut s-i sacrifice pe primul su nscut,Ismail, care este considerat ca strmo al populaiilor arabe. Astfelmeritul credinei lui Abraham/ Ibrahim este transferat de la evrei laarabi.

    Intenia sacrificiului, trecut prin filiera iudeo-cretin n caredevine exemplu (ca rstignire a lui Iisus) este neleas de unele

    persoane n islamism ca trecere la fapte. Terorismul, sinucideile iomorurile fcute de fanaticii musulmani, n numele unui dumnezeudemonizat (strignd cu mndrie Alah este mare!), sunt consecine

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    22/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    22

    ale metamorfozei istorice a sacrificiului patriarhului Abraham, omuldrept, dar cu mentalitatea primitiv a epocii istorice n care a trit.Sunt destui oameni ai acestui nceput de mileniu III care poart nsocietate i n comportament sechelele lsate de intenia sacrificiuluintmplat unui om numit Abraham/ Ibrahim cu mii de ani n urm.

    Ulterior dumnezeul demonizat istoric a continuat prin filierareligiilor abrahamice s aib caracteristici din ce n ce mai sngeroaseculminnd astzi cu satanismul, i el un crez tot de sorginteabrahamic. Ca religie satanismul folosete ntreaga terminologie areligiilor abrahamice predecesoare, scond n relief tocmai aspectuldemonizat al lui dumnezeu, faptul c el nu poate fi dect negativ devreme ce iart relele oamenilor. Pe cnd satana, spun ei, devine

    personajul pozitiv, fiind exponentul dreptii deoarece i pedepsete pefctorii de rele.Logica folosit de exponenii satanismului este corect atunci cnd

    se refer la caracteristicile unui dumnezeu demonizat care aparerealmente neputincios chiar n relatrile biblice n care acest gen dedivinitate se zbate continuu s elimine rul portretizat de satana,lucifer. i aici argumentul apare ntemeiat ne putem ntreba de ceoare nu se pot elimina relele satanei dac dumnezeu are intenii bune

    fa de oameni i i iubete? Vulcnescu (1980, p. 252) identific pedemiurgul ru al acestei lumi (cum l numete el) ca fiind undescendent neputincios al adevratei lumi divine, de care este completseparat. Tot el specific ideea c demiurgul ru a fost identificat cuDumnezeul Vechiului Testament (ibidem) de unde a fost preluat niudeo-cretinism, apoi n islamism, i mai apoi n satanism.

    Tragedia existenial a omului contemporan, aparinnd oricreiadintre religiile abrahamice, este c se gsete n mijlocul acestorabsurditi pe care trebuie s le triasc cumva. Omul zilei se lovetemereu de dumnezeul demonizat fie n exaltarea bravurii luiAbraham n predicile din sinagog, sau a meritului lui Iisussacrificat pentru binele oamenilor precum se spune n biserici, sau alascensiunii n paradis al martirului musulman cum transpare din

    predicile n moschei. Satanistul se altur exaltrilor de recunotinctre dumnezeul demonizat cu spectrul cuitelor nsngerate.

    Omenirea religioas de orientare abrahamic urmeaz nc traseuldat de intenia omorului din sacrificiul lui Abraham/ Ibrahim ajungndn prezent la etapa curgerii de snge de pe cuitele satanice. Imaginarul

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    23/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    23

    religios al religiilor abrahamice conduce de veacuri o bun parte dinumanitate spre prpastie. Atta timp ct se va crede n valoareasacrificiului religios sngeros i nu se va putea renuna la cuitul luiAbraham/ Ibrahim, la sngele lui Iisus, la sngele martiruluimusulman i la cuitele nsngerate satanice, oamenii urmeaz un

    dumnezeu demonizat care cere tot timpul curgere de snge. Profanarealui Dumnezeu prin aceste crezuri a generat repulsie din partea unoroameni care au renunat la cutarea unui Dumnezeu inteligentajungnd la concluzia c religia ucide. Pe internet se afl o multitudinede informaii cu aceast tem.

    Dar exist i raionalitate. Nu este surprinztor s aflm c savanide renume mondial trag semnale de alarm. Ervin Laszlo, filosof i

    scriitor, afirm c lumea se afl n pragul unui colaps economic,social i politic care genereaz haos i violen. Este o lume pe carenoi am creat-o i care acum se prbuete (urcanu, 2009a, p. 22).Considernd c elementul spiritual este cel care modeleazeconomicul, socialul i politicul, nu putem dect s ajungem laconcluzia c imaginarul religios este cel care st la baza acestei

    prbuiri, acel dumnezeu demonizat pe care societile religioaseabrahamice l venereaz. Stanislav Grof, scriitor i cercettor al

    Contiinei, este de prere c suferina vine din modul de a percepeuniversul (urcanu, 2009a, p. 23), iar la acest capitol religiileabrahamice sunt ratri ale viziunii integratoare om-univers contient.Mai departe autorul argumenteaz c sfritul timpului este, dup

    prerea mea, sfritul unui tip de percepie, sfritul unei lumi aa cumo cunoatem noi: o lume a violenei i a lcomiei, egotic, corupt,sfiat de conflicte (ibidem). O astfel de lume nu poate fi patronatdect de un pseudo-dumnezeu, un dumnezeu demonizat caredetermin psihologia uman s-i emuleze calitile destructive,rezultnd astfel violena, lcomia, corupia, conflictele.

    - 11. Care sunt caracteristicile unui dumnezeu demonizat n religiaiudeo-cretin?- Demonizarea lui dumnezeu n iudeo-cretinism pornete de la faptulc a murit nsngerat pe cruce. Este portretul unui dumnezeu care

    moare n creaia proprie infirmndu-i nsi funcia creatoare. Puinioameni se ntreab: dac adevratul Dumnezeu moare oare pe el cinel nvie? Aceast autoanihilare, care se dorete paradigmatic, pentru

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    24/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    24

    omul care vrea s se inspir din exemple i pilde considerate deorigine divin, nu poate fi dect a unui dumnezeu demonizat,demiurgul ru al acestei lumi cum l numete Vulcnescu (1980, p.252).

    Premizele demonizrii au fost puse naintea actului crucificrii prin

    nvturile caracteristice unui dumnezeu demonizat care-i ndeamnpe oameni s nu se opun rului (Nu stai mpotriva celui ru Matei, 5, 39), s-i iubeasc dumanii (Iubii pe vrjmaii votri Matei, 5, 44), s ntoarc obrazul celui care-i plmuiete (celui ce telovete peste obrazul drept, ntoarce-i-l i pe cellalt Matei, 5, 39)i promite o mprie a cerurilor pentru cei sraci cu duhul (Fericiicei sraci cu duhul, c a lor este mpria cerurilor Matei, 5, 3). Ne

    ntrebm: dac cei sraci cu duhul merg n mpria cerurilor unde sevor duce cei care au duh? Toate aceste nvturi ale absurdului auspectrul iraionalitii i ncurajrii rului; societile umane care s-auconstituit pe baza unei raionaliti organizatorice le-au respins cafiind antisociale.

    Mai mult chiar, dumnezeul demonizat i spune rspicat inteniile,faptul c a venit n lume s aduc dezbinarea ntre oameni (S nusocotii c am venit s aduc pace pe pmnt; nam venit s aduc pace,

    ci sabie. Cci am venit s-l despart pe fiu de tatl su, pe fiic demama sa, pe nor de soacra ei Matei, 10, 34-35) i s dea foc lumii(Foc am venit sarunc pe pmnt, i ct a vrea s fie-acum aprins! Luca, 12, 49). Patologia de idei a manifestrii dumnezeului demonizateste evident, iar societile, care sunt atinse de o astfel de boal asufletului uman parazitat, sunt cele mai afectate de consecineledemonizrii lui dumnezeu ca revers al sacralizrii.

    - 12. De ce romnii au ansa de a-i constitui un crez spiritualautohton? De ce renaterea zamolxian poate avea succes?- Suntem singurii din lumea european care mai pstrm un filonsntos de idei dup victoria aproape total a cretinismului asupracrezurilor native populaiilor europene n mijlocul crora a ptruns.Exist cteva elemente eseniale care pot contribui la renatereazamolxian printre romni. George Liviu Teleoac remarc pe bun

    dreptate c noi romnii deinem cu certitudine vatra arheologic abtinailor Europei i implicit matricea stilistic a revelaiei

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    25/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    25

    primordiale care a druit omenirii sacrul. i acestea se reflect ntr-omultitudine de moduri.

    M refer n primul rnd la Srbtoarea de Mo Crciun, uneveniment de bucurie existent din zorii istoriei, simboliznd biruinaluminii asupra ntunericului, care astfel se retrage pas cu pas odat cu

    creterea zilei n detrimentul nopii, ncepnd cu solstiiul de iarn pe21 decembrie n fiecare an. Srbtoarea de Mo Crciun fost practicati la geto-daci posibil ca Srbtoarea Lui Zamolxe, Zeul Mo, un zeusolar, uranian, cu barb alb bogat. Cretinismul a suprapus peste eanaterea salvatorului pe care l promoveaz. Astzi muli oameni sentreab: ce legtur exist ntre naterea unui copil i un mo brbos?Rspunsul este c nu exist nici una.

    De remarcat este faptul c romnii nu au renunat la denumirea deSrbtoarea de Mo Crciun dat acestui eveniment ancestral serbat pe25 decembrie n fiecare an i asociat cu cultul bradului sacru(Vulcnescu, 1985, p. 331-332) i arderea butucului n noaptea deCrciun ca foc sacru, Focul Lui Zamolxe i chemarea luminii. Lacatolici Crciunul se numete Natale (nataliie), vrnd s semnificeziua naterii lui mesia, salvatorul ateptat i nerecunoscut de poporulevreu. Iar n lumea anglo-saxon numele este cel de Christmas,

    amintind de Christ (Hristos), cum i spun ei aceluiai personajconsiderat salvator.

    Dar romnii au inut cu drzenie de numele de Mo Crciun castrmo i mo. Ghinoiu (2008, p. 167), un remarcabil cercettor alculturii populare, ne face cunoscut un mare adevr istoric, spune el,faptul c la apariia cretinismului, Crciun era un Zeu att devenerat, nct nu a putut fi exclus cu desvrire din Calendarul

    popular i din contiina oamenilor. Acesta este un element esenialcare contribuie astzi la constituirea crezului neozamolxian, ca orentoarcere la adevr.

    Alte prghii care susin o renatere zamolxian sunt prezente ncredinele de zi cu zi ale romnilor. Cei de la sate au nedei, srbtori

    populare care iniial erau independente de cretinism, dar n timp s-ausuprapus diferii sfini peste tradiia ancestral a locurilor. n acestsens exist numeroase cercetri de tradiie i folclor care atest

    originea geto-dacic a obiceiurilor romnilor. Toate aceste elementesunt originale romneti nefiind aduse mpreun cu crezul biblic.Ponderea extins a practicii acestor obiceiuri strbune contribuie la

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    26/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    26

    structurarea renaterii zamolxiene din spiritualitatea strmoilor geto-daci.

    - 13. n ce const spiritualitatea zamolxian? Ce legtur mai are eacu zamolxianismul geto-dacilor i religiile antice?

    - Spiritualitatea zamolxian are elemente doctrinare reprezentativepentru poporul romn tritor n habitatul carpato-danubiano-balcanic,deci i cu extensie ctre urmaii traco-geto-dacilor trind la sud deDunre. Timpul modern al tiinei i tehnologiei marcheaz legturanoastr cu Dumnezeu. Dei bazele sunt tot cele vechi, interpretarearelaiei om-Dumnezeu se face din unghiuri noi introducndu-se maiclar elementul de raionalitate ntr-o religie care se dorete viabil,

    neozamolxianismul.Persoanele care pesc pe noul drum spiritual numit zamolxianismmodern, acum la nceputul mileniului III, vor descoperi elementelevieii romnului n prezentul istoric. Pe msur ce se dezvolt un codde legi proprii, crezul zamolxian modern se transform ntr-ospiritualitate ce nu mai poate fi privit ca o simpl religie, continundzamolxianismul dacic, ci dobndete caracteristici specifice. n acestcontext neozamolxianismul exprim o viziune extins de raportare a

    omului la principiul existenei, Dumnezeul universal, prin prismaContiinei.

    Zamolxianismul modern i are rdcinile n Dacia Lui Zamolxe, imenine cteva idei fundamentale religiilor primare ale umanitii, cu

    precdere relaia simbiotic om-natur. De remarcat este i faptul caceast caracteristic esenial de via sntoas este pierdut nreligiile monoteiste abrahamice bazate pe speculaia revelaiei nsensul c generaii de oameni au considerat anumite mesaje revelateca ele s fie infirmate de generaiile succesive. Dovada este c niudaism unele cri au devenit apocrife dup ce mult timp fuseserconsiderate scripturale (exemplu: Cartea lui Enoh). Spiritualitateazamolxian abordeaz cu pruden mesajele revelate, dar nu respingeveridicitatea lor. Un prim exemplu sunt cele primite de MihaelaPalade, i centrate n jurul a dou teme eseniale: lumina i iubirea.

    De o mare importan, atunci cnd se caut o comparaie ntre

    neozamolxianism i unele religiile ale antichitii, este faptul c serenun categoric la ritualuri de sacrificii de orice form. Divinitilorantropomorfizate nu li se ofer niciun fel de jertfe, nelegndu-se c

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    27/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    27

    principiile nu au nevoie de darurile oamenilor. Din contr, omuleste cel care nva din principiul respectiv ce nseamn o manifestare,a ordinii n natur, care-i poate folosi n via. Zamolxianul de astzinu slujete zeii, ca n cazul religiilor antice. Se urmrete ca principiilede contiin, aflate n spatele zeitilor de orice natur, s fie aplicate

    cu folos vieii omului.Prin urmare se poate spune c znele precum sunt Zna Znelor,

    Zna Florilor, Zna Iubirii, Zna Zorilor, sau zeii, Zeul Zamolxe, ZeulDragobete, Zeul Marele Lup Alb, Zeul Curcubeu, Zeul Mo Crciun(o reprezentare a Zeului Zamolxe) sunt personificri, avnd anumitespirite, care i reprezint pe ei prin calitile divine oferite omului.Astfel ordinea, armonia, dreptatea sunt atrase contient n minile

    oamenilor care acioneaz n via influenai de spiritele beneficenumite n spiritualitatea romneasc zne (zeie) i zni (zei).Ghinoiu (2008, p. 93) remarc proximitatea divinului cu romnul

    astfel: Divinitatea adorat este aproape de oameni, vine n contact cuei, se afl n tot i n toate i faptul c romnul personific totul:atri, vieti (animale, psri, reptile, insecte), plante, fenomene alenaturii, boli, sentimente, triri sufleteti. Se observ aici relaiasimbiotic a romnului cu mediul de unde din natura nconjurtoare

    el i alege, dup caz, mam, tat, frate, sor, soie postum, prieteni(ibidem). Acestea sunt elementele pe care se sprijineau i credineleancestrale ale umanitii.

    Prin simbioza om-natur spiritualitatea zamolxian rmne tributarzamolxianismului antic, ca religie de factur primar, dar ea esteastzi mbrcat n hainele noi ale modernitii de idei n carenelegerea c Dumnezeu este Contiin se aplicat la realitateamaterial a universului creator. Acest adevr definete spiritualitateazamolxian.

    - 14. Cum va arta un cod de legi al zamolxianismului modern?- Codul de legi al neozamolxianismului va servi realitatea prezentuluiistoric enunnd precepte i recomandri spirituale relevante. Modulde expunere va fi cel modern n care pe lng raionalitate exist i omistic de idei. n primul rnd un astfel de cod de legi se adreseaz

    omului religios al secolului XXI i, printr-o viziune de idei creative,timpurilor ce vor urma. Se va iei din primitivismul de idei biblice,precum facerea lumii n apte zile, etc. Se adopt idei tiinifice i

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    28/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    28

    filosofice care concord cu vremurile noastre, precum este cea devaliditate a fizicii cuantice ca prob tiinific a impactului contiineiasupra materiei.

    Conceptualizarea codului de legi al neozamolxianismului, ntr-oform scris, va reprezenta imaginarul spiritual autentic neamului

    romnesc. Poporul romn a pstrat sub form de nelepciune popularfiloane din Legile Lui Zamolxe. Proiectul de structurare a unui cod delegi, o Biblie Dacoromneasc ca neleapt Scriptur i Carte de

    nvtur Dacoromneasc, reprezentndu-l spiritual pe romn,poate dura n timp circa 20-30 de ani pentru ca elementele eseniale sse consolideze. Denumirile de Cartea Lui Zamolxe, Legile Lui

    Zamolxe, Biblia Dacoromneasc, neleapta Scriptur, Carte de

    nvtur Dacoromneascsunt similare.Cel mai mult conteaz ns cum sunt fcui primii pai nneozamolxianism, ca prin ei s se asigure dezvoltarea unei bazesntoase. O alctuire neleapt de idei va permite viabilitateaneozamolxianismului oricnd realitile existenei omului n universse schimb. Zamolxianul viitorului poate medita la Focul Lui Zamolxei n naveta spaial i citi totodat din Cartea Lui Zamolxe. SpiritulLui Zamolxe este existent oriunde n univers fiind parte din Spiritul

    Lui Dumnezeu Contiin.Cartea Lui Zamolxe va reprezenta deci o chintesen spiritual a

    neamului romnesc. La formarea ei poate participa oricine este nmsur s-i foloseasc nelepciunea pentru a o oferi oamenilor. ntimp generaiile viitoare vor decide ce s rein din toate lucrrile

    propuse, ntocmai cum a procedat i poporul evreu de-a lungulmileniilor pentru constituirea Vechiului Testament i a altor scrierisacre.

    Astfel pri din Cartea Lui Zamolxe pot fi scoase i nlocuite cualtele noi pe msur ce imaginarul spiritual prinde contururi noi.Aspectul dinamic al Crii Lui Zamolxei asigur a lung viabilitate ntimp. Tot aa s-a ntmplat i n cazul religiei mozaice care de-alungul secolelor s-a dovedit flexibil acceptnd sau eliminnd pridin scriptura ei.

    - 15. Este Dumnezeu pe pmnt, n cer, sau pe amndou trmurile?- Dumnezeu, ca principiu la existenei este transcendent, dar putemspune c are proiecii att n cer, adic n univers, ct i pe pmnt. n

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    29/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    29

    manifestare Dumnezeu este una cu creaia Sa care ia forme grosieresau subtile, contiina omului fiind o expresie fin de manifestare aLui Dumnezeu n om. Putem spune c unii oameni, prin contiinanalt a trezirii, se afl n proximitatea Lui Dumnezeu chiar dac eitriesc n lumea material.

    O alt perspectiv din care poate fi privit Dumnezeu este cea deexisten transcendent i imanent. Putem spune c Dumnezeu semanifest n amndou aceste planuri existeniale, omul situndu-sentr-o poziie intermediar care-i permite s contemple i-n afar i-nuntru.

    - 16. Cum definim divinitatea suprem n neozamolxianism?

    - Dumnezeu i Domnazna sunt divinitile supreme aflate ntr-unparteneriat existenial masculin-feminin ca surse inteligente alecreaiei lumii materiale. Descriindu-I n cteva cuvinte, Dumnezeu iDomnazna sunt Contiina privit din unghiurile masculin i feminin.O atare experien este limitat n grade diferite de nelegerea mentaluman. Dumnezeu i Domnazna nu sunt adevruri abstracte iintangibile, ci realiti pe care le putem tri printr-o percepie mentalreal. Dumnezeu ca Zeul Tat i Domnazna ca Zeia Mam formeaz

    o singur Contiin. Ea ia forme specifice pentru noi oamenii, caresuntem divizai n dou genuri, masculin i feminin. Avem astfelraportri diferite la Contiin, pe care o trim ca o experien proprieimanent, dar care n ultim instan este doar una.

    n realitatea transcendent, Dumnezeu i Domnazna sunt una iaceeai existen impersonal, androginul absolut. Ei s-au manifestatn lumea materiei, pe vremea geto-dacilor, ca Zeul Zamolxe i ZnaZnelor, care formau i Ei o unitate. Dup plecarea Lor din lume ZeulZamolxe i Zna Znelor au devenit una cu Dumnezeu i Domnazna.

    n prezent neozamolxienii urmeaz exemplele Zeului Zamolxe iZnei Znelor pentru a se apropia de Dumnezeu i Domnazna.Aceasta se face cel mai adesea prin focul sacru dacic. n tradiia

    popular Dumnezeu este numit i Frtat, iar alter-egoul Lui, ca partenegativ, Nefrtat (Vulcnescu, 1985,passim).

    O definiie dat din perspectiva omului de tiin i cuttorului

    spiritual Peter Russell (urcanu, 2009b, p. 22) se gsete n articolulDe la tiin la Dumnezeu n care Dumnezeu, Contiina, este privitca fiind o energie inteligent, contient, creatoare, purttoare de

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    30/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    30

    informaie, vie, i c tot ce exist n univers este fcut din aceastenergie pe care misticii o numesc lumin. Contiina estefundamentul Universului observabil, iar spaiul, timpul i materiaizvorsc din Contiin (ibidem) afirm mai departe autorul.

    - 17. Cum definim pe Zeul Zamolxe i pe Zna Znelor?- Cnd Dumnezeu i Domnazna au descins n materie printre geto-daci ei au luat forma Zeului Zamolxe i a Znei Znelor ca paradigmeale vieii umane. Astzi, cei care merg pe Calea Lui Zamolxe,urmeaz pe Zeul Zamolxe i Zna Znelor, ca exemple de nelepciunei frumusee a vieii. n mod practic att Zeul Zamolxe ct i ZnaZnelor au fost reprezentai de oameni n carne i oase.

    Perechea divin Zeul Zamolxe i Zna Znelor (numit i Snzianasau Ileana Cosnzeana) este ancorat n macrorealitate reprezentndaspectele solar i lunar care puse mpreun creeaz desvrirea lanivelul uman. Cei care aspir la beneficiile conectrii, fie la Spiritulmasculin al Zeului Zamolxe, fie la cel feminin al Znei Znelor, o faccel mai bine prin intermediul Focului Lui Zamolxe, care are statutdivin. Simpla expunere a ochilor la focul sacru dacic predispune ladobndirea calitilor celor dou zeiti care din perspectiva proprie,

    masculin sau feminin, aduc mplinirile specifice. Zeitile masculinei beneficiile Spiritelor Lor sunt emanaii din Spiritul Lui Zamolxe, iarcele feminine din Spiritul Znei Znelor.

    De remarcat este faptul c acolo unde este prezent n spirit ZeulZamolxe se afl i Zna Znelor. Ceea ce numim Focul Lui Zamolxeeste practic Focul Lui Zamolxe i al Znei Znelor. Dar pentrusimplificare se folosete denumirea de Focul Lui Zamolxe. ZeulZamolxe este ncrcat cu Spiritul lui Zamolxe care predispune lanelepciune, iar Zna Znelor are Spiritul Znei Znelor care permiteaccesarea frumuseii vieii.

    Invocarea Spiritelor Zeului Zamolxe i pe cel al Znei Znelorpoate fi fcut de perechile care se iubesc i vor s atrag n spiritelelor personale pe cele ale perechii paradigmatice.

    - 18. Care este componena panteonului neozamolxian?

    - Gsindu-ne n zorii unui crez modern, panteonul neozamolxian senfirip din mers i este n esen bazat pe spiritualitatea romneasccontemporan. n vrful piramidei se afl Dumnezeu i Domnazna,

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    31/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    31

    apoi vin Zeul Zamolxe i Zna Znelor, i apoi zeii i znele. Existmulte alte spirite care pot participa la mistica unei crez diversificat i

    bogat n idei, inclusiv partea negativ a panteonului, acele reprezentriale dezordinii pe care omul nu le dorete pentru c-l fac s sufere. Deremarcat este faptul c partea negativ nu are existen proprie, ci

    funcioneaz ca alter egouri ale oricrei diviniti, atunci cnd semanifest ca reacie/ rspuns din perspectiva dezordinii. Divinitatearespectiv este mbunat atunci cnd omul se manifest cumvampotriva dezordinii i n acest fel ordinea se restabilete.

    Cercettorii n domeniul etnografiei i folclorului romnesc auidentificat un panteon de tip legendar, mitic i religios. El se bazeazn esen pe credinele populare care astzi sunt lefuite pentru a li se

    da o imagine spiritual mai clar. Exemple similare n istorie au fostcele ale religiilor grecilor i romanilor antici. Crezurile lor au pornitsimplu de la zeitile considerate prezente pe lng casa omului saucele care i marcau cel mai mult n habitatul specific comunitilor lorumane precum erau munii, apele, etc. n timp au format un panteonviguros.

    Personificrile n spiritualitatea romneasc sunt de o mare bogie.Pe lng Zeia Mam care este Domnazna/ Zna Znelor i Zeul Tat

    sau Dumnezeu/ Zeul Zamolxe, mai sunt znele i znele fecioare,zeie i zei atmosferici, meteorologici, cei ai fenomenelor naturii isentimentelor umane, etc. Existena acestor personificri conferneozamolxianismului un caracter iniial dualistic politeist, sauhenoteism emanat din dualism, i va putea fi identificat corect pemsur ce se dezvolt. Vulcnescu (1985, p. 109) identific religiageto-dacilor ca fiind un henoteism mitologic autentic, un henoteismemanat din dualism, cu particularitatea c dualismul lor era format dincultul ctre zeii Zamolxe i Gebeleizis. n cazul neozamolxianismuluidualismul este cel dintre Dumnezeu i Domnazna (ca Dumnezeuuniversal Contiin), proieciile lor distincte n lumea materiei fiindZeul Zamolxe i Zna Znelor. Parteneriatul masculin-feminin nneozamolxianism este astfel conturat cu claritate, fiind neantagonic.

    n timp se va forma un panteon care va avea o continu dinamic.De remarcat este i faptul, caracteristic politeismului n general, c o

    divinitate poate fi mai important pentru unii dect pentru alii datoritrolului aparte pe care-l poate juca pentru individ i comunitate. Cinevapoate adopta un cult personal pentru o zn sau un zeu anume, i prin

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    32/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    32

    aceasta se raporteaz individual la Dumnezeu/ Zeul Zamolxe sauDomnazna/ Zna Znelor. Comunitile de asemenea pot acorda maimult importan unei zeiti anume care i inspir n habitatul

    propriu. Cei trind pe lng o pdure pot avea mai dezvoltat un cult alZnei Pdurii, cei de la munte pentru sacrul munilor, .a.m.d.

    Avnd de-a face cu un politeism spiritual, nu se poate enunaniciodat un panteon neozamolxian definitiv. Ceea ce putem spune cumare certitudine este c el va evolua treptat din cel al religiei popularei cel dacic vechi. Panorama panteonului zilei este listat excelent pesaitul Societii Gebeleizis.

    - 19. Cum poate fi explicat dualismul ordine-dezordine reprezentat n

    manifestarea zeitilor?- n primul rnd putem identifica dezordinea ca revers al ordinii, deciea nu are existen proprie. Acest fapt genereaz implicaii importanteatunci cnd aplicm ideea n cazul zeitilor. Putem spune astfel cnici partea negativ a zeitilor nu const din reprezentri aparte, cidin alter egouri ale aceleiai zeiti.

    De exemplu Muma Mumelor nu este dect alter-egoului ZneiZnelor manifestat din perspectiva dezordinii. Faptul c spiritele

    negative pedepsesc este ca rspuns al aflrii omului n dezordine.Pedeapsa trebuie neleas ca reacie natural la aciuni care ies dinfgaul ordinii i devin cumva haotice. Pedeapsa nu este deci oaciune deliberat a spiritului, ci un rspuns al lipsei ordinii.Dezordinea nu exist n esen dect ca revers al ordinii.

    - 20. Cum definim omul n accepiune zamolxian nou?- Omul este prin originea sa sufleteasc o scnteie din Dumnezeu/Domnazn aflat mereu ntr-o stare potenial de a se apropia desursa creaiei sale. Omul contient aspir la o integralitate cu divinulnelegnd i urmnd corelaia reciproc deterministic dintre trup,minte i suflet, care practic indic legtura intrinsec umanitate-divinitate. Aspectul era cunoscut nc de pe timpul geto-dacilor.Platon (1974, p. 183 citat de Muat, 1980, p. 90) scriind despreaceast corelaie arat c dup cum nu trebuie s ncercm a vindeca

    ochii fr a vindeca capul, ori capul fr a ine seama de trup, tot astfelnici trupul nu poate fi nsntoit fr suflet. Interdependena dintrecele trei planuri umane este evident.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    33/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    33

    Omul este deci n devenire semizeu i parte din Dumnezeu n sensulc, printr-o contientizarea a vieii proprii i a mediilor/ planurilor luiexisteniale, dobndete statut de cocreator pe diverse nivele sau trepteale creaiei. Astfel c o emulare, ca personificare a unui principiu dezei, de exemplu, face ca persoana cu nivel avansat al acelei

    contiine s participe la principiul creator al acelei zeie. O Zn aIubirii iubete, o Zn a Florilor emuleaz, ct poate nivelul uman,frumuseea florilor cu toate beneficiile care rezult din interacia cu ea,etc. n mod similar se ntmpl cu toate zeitile, fie ele masculine saufeminine.

    Pe masur ce zamolxianul sau zamolxiana dobndesc calitipersonale deosebite, ei se apropie din ce n ce mai mult de a deveni

    omul integral i prin aceasta de Zeul Zamolxe i Zna Znelor,paradigme ale nelepciunii i frumuseii vieii. Omul integral este deciacela care i-a echilibrat aspectele masculin i feminin n persoana

    proprie i a dobndit o poziie de apropiere de Spiritele ZeuluiZamolxe i al Znei Znelor. Prin ei, ca intermediari, omul integraldobndete proximitatea cu Dumnezeu i Domnazn. Desigur caceasta nu elimin interacia dintre sexe, ci din contr relaia dearmonie ntre brbat i femeie, inclusiv cea sexual, reprezint un mod

    de apropiere de integralitate cu divinul.Omul n accepiunea zamolxian este un cltor ctre desvrirea

    de sine, de la trirea grosier a manifestrilor n lumea materiei lacontientizri din ce n ce mai rafinate, culminnd cu cea a percepieirealitii ultime, adic a lui Dumnezeu i Domnaznei ca principii alunitii existeniale, adic Dumnezeul universal.

    - 21. Ce practici neozamolxiene exist?- Practicile zamolxiene sunt de o mare varietate, i se afl nc nstadiul de diversificare, servind metodologiei de optimizare a fiineiumane. Exist practici pentru corp, minte i suflet, i feluritecombinaii ale acestor trei planuri existeniale. Importana cea maimare se acord sufletului apoi minii i n cele din urm corpului. Daraceasta nu nseamn c optimizarea pornete sistematic cu metodeviznd exclusiv fie sufletul, mintea sau corpul. Sistemul cel mai

    eficace este cel integral, prin urmare practicile sunt adoptate de aamanier ca progresul s fie vizibil n paralel n cele trei planuri.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    34/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    34

    Neozamolxianismul este n esen o religie de familie. Practicile decult n cas nu au nevoie de preot zamolxian, ci de cunotineleminime necesare felului cum trebuiesc fcute.

    Srbtorile majore rmn neschimbate n esena lor originar. Unprim exemplu este srbtoarea lui Zamolxe, Crciunul la romni, cnd

    se merge cu colinda, un obicei vechi rmas de la strmoi. Patele aexista ca srbtoare a primverii cu mult nainte de ptrundereacretinismului n Dacia roman. Exprima bucuria apariiei abundente avegetaiei i a cldurii dup iarna rece. Dup echinociul de primvar,din timpuri ancestrale se practica tierea mieilor primvara, neavndnicio legtur cu o ofert de sacrificiu, aa cum se ntmpl n prezentn cretinismul ortodox.

    Cteva cuvinte se pot spune despre semnificaia crucii, un simbolrspndit la multe religii, i datnd din strfundurile religiilor primareale umanitii. Crucea era prezent att la vechii egipteni ct i lahinduii vedici. n esen crucea semnific soarele situat n poziia eicentral, braele-i se doresc a fi razele. La geto-daci exista crucea luiZamolxe ca simbol solar. Zamolxianismul modern menine paradigmacrucii care redevine simbol uranian al bucuriei.

    Tot n categoria practici neozamolxiene sunt prezente ritualurile de

    trecere i iniiere, precum sunt naterea, botezul, maturitatea, cstoriai moartea. Romnul religios se va simi n elementul lui cultural-etnici etnografic. Templele zamolxiene vor reflecta o realitate a sufletuluiromnesc nu o istorie a poporului evreu zugravit pe pereii actualelor

    biserici cretine.Pe lng aceste practici exist cultul focului sacru ca ritual de baz

    ce face legtura omului cu divinul, deci cu lumea sacrului. De pild deCraciun se mpart colaci cu lumina dat de o lumnare. De Pate sempart ou tot cu o lumnare aprins. Iar la cruce omul cnd se roagaprinde o lumnare. Legtura cu lumina prin Focul Lui Zamolxe esteesena neozamolxianismului i modul principal de apropiere deDumnezeu prin intermediul mijlocitorului Zamolxe. Prin urmareatunci cnd se aprind lumnri aceasta implic prezena Focului LuiZamolxe i a Spiritului Lui Zamolxe ca intermediar ntre om iDumnezeu. Focul sacru dacic este asociat cu accesul la spirit, n cazul

    de fa cel al Lui Zamolxe, El fiind Mijlocitorul cci Dumnezeu caprincipiu al existenei este transcendental.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    35/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    35

    Cum se transform un foc obinuit n foc sacru? n primul rndfocul sacru provine numai din ceva curat nu din gunoaie i stricciunide orice fel. Ca exemple sunt lumnarea, tora, focul mic i rugul,acesta din urm este epitomul, aspectul material cel mai nltor camrime a Focului lui Zamolxe. Desigur c ntre lumnare i rug pot fi

    o mare varietate de alte focuri de dimensiuni diferite, depinznd de cei permite omul s aprind ca foc sacru. Un astfel de foc, care la

    prima vedea este obinuit n sensul c pot exista multe astfel de focuri,devine sacru doar atunci cnd omul se raporteaz la el cu o atitudinedevoional. Prin urmare cei care asist la focul sacru vor permiteminii s contientizeze raportul pe care omul l creeaz cu divinitatea.

    Prin expunerea ochiului la vederea focului lui Zamolxe se produce

    acel mare mister al apropierii omului de Dumnezeu. Ceva imposibilde explicat are loc, mintea parc se afl ntr-o stare magic deconexiune cu supranaturalul, ochiul ca oglind a sufletului avndacces la Dumnezeu prin intermediul Mntuitorului Zamolxe. Ct deadnc poate focul sacru facilita aceast conexiune depinde de persoanacare folosete aceste practici.

    Focul zamolxian poate fi astfel folosit n toate ocaziile n care omulare nevoie de Dumnezeu. Fie c este vorba de o simpl lumnare sau

    de un foc mai mic sau mai mare, omul poate menine clar n minteideea c prin focul sacru se gsete n prezena MntuitoruluiZamolxe. Atmosfera nltoare spiritual faciliteaz legtura. n acestmod pot fi practicate rugciune de toate felurile. Cei care se expunastfel focului lui Zamolxe primesc inspiraia asupra modului cum potrezolva probleme n via. Rugciunea zamolxian, care este maidegrab o invocaie, urmrete n esena ei s inspire dect s atragmila lui Dumnezeu pentru soluionarea problemele personale pe carele are omul.

    Omul religios, homo religiosus, aa cum afirma Mircea Eliade, ipropune s depeasc condiia captivului n materie. O atare staremental nu este dependent de statutul social al cuiva sau de nivelulde educaie atins: omul religios astzi este cel care are o predispoziiectre misterul existenei. Se spune chiar c aceast afinitate este datde existena celulelor Lui Dumnezeu n creierul omului respectiv.

    Rmne ca tiina s elucideze aceasta. Esenial este faptul c omulreligios i orienteaz existena dup un referenial divin care poate ficauzal, deterministic i salvator n sensul de mntuire a sufletului.

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    36/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    36

    Mntuirea trebuie neleas ca stare de contientizare mental nalt.Omul religios, astfel predispus, particip contient la procesul decreaie, fiind parte a creaiei divine. n popor exist vorba: Dumnezeueste cu mine! Aceasta semnific empiric c acel om se raporteazcontient la existen n general i la cea proprie n particular.

    Persoana astfel contient este mntuit prin exercitarea la niveluluman a ceea ce face Dumnezeu la cel divin, adic este implicat ntr-un proces de creaie.

    - 22. Ce simboluri zamolxiene exist?- n afar de simbolistica veche geto-dacic, din care fac parte floareavieii i totemul cap de lup, n prezent asistm la crearea unei

    simbolistici bazat pe realitatea zilei. S-a actualizat i scrierea vecheromneasc prin fonturile tip Zamolxis aflate gratis pe internet. ntimp simbologia neozamolxian va marca nu numai scrierea, dar iarta, arhitectura, muzica, etc.

    Referitor la arta originar romneasc de factur neozamolxian, deremarcat este portretul regelui Decebal de la Cazane de pe fluviulDunrea. Construit pe cheltuiala istoricului romn, deschiztor dedrumuri n dacism, Iosif Constantin Drgan, Decebal din stnc este

    un mare simbol pentru romni i anticipeaz o trezire la rdcinileneamului romnesc marcat de monumente extraordinare. Statuia luiBurebista, ridicat la Ortie la iniiativa istoricului romno-american

    Napoleon Svescu, este de asemenea relevant.Romnii au predilecie pentru lucrri ieite din comun. S nu fim

    suprini c n viitor portrete ale Lui Zamolxe, ale zeilor ipersonalitilor istorice de valoare ale neamului romnesc vor ficonstruite n pietre de proporii gigantice care vor depi cu multgrandoarea sculpturilor n munii din SUA i pe cele ale Egiptuluiantic. Mult doritul templu al lui Avram Iancu poate fi portretul luisculptat ntr-o stnc din Munii Apuseni. Acolo oamenii se pot ducei ntlni cu spiritul lui Avram Iancu, marele dacoromn.

    - 23. Ce temple neozamolxiene exist sau pot fi construite?- Templele principale sunt cele naturale fiind vrful munilor. Din

    timpuri imemoriale romnii i strmoii lor aveau obiceiul urcriirituale a munilor pentru apropierea de zeul celest. Ajungerea n vrfechivala cu o renatere, astfel c omul revenit la casa lui era rennoit

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    37/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    37

    ca urmare a periplului lui montan. Obiceiul se menine nc n zonelerurale, dar tot mai muli oameni din orae neleg rostul acestei tradiiiancestrale. Vrfurile sau colinele de la Sfinx, Omul, Ceahlu, Apusenisunt binecunoscute ca locuri de pelerinaj.

    Pe de alt parte se dezvolt aezminte sacerdotale neodacice.

    Varietatea de temple este practic nelimitat, ele fiind mai alesconstrucii descoperite. Templele au ca rol de a trezi contiina uman,astfel c zamolxianul modern i alege singur cile pe care vrea s

    porneasc pentru a-i amplifica starea de a exista contient. Acesteconsiderente fac ca tot ce este omenesc s poat dobndi sacralitateatunci cnd exprim armonie.

    n sfera obinuitului lcaele de cult zamolxian exprim legtura de

    intermediere ntre om i Dumnezeu, Creatorul a tot ce exist. Znele izeii prezeni la lcaele de cult zamolxian exprim principalele aspecteale raportului om-Dumnezeu. Cteva nume de zne populare suntZna Apelor, Zna Izvoarelor, Zna Zorilor, Zna Lunii, ZnaFlorilor, Zna Iubirii, i multe alte zne. n categoria zeilor sunt ZeulMarele Lup Alb, Zeul Dragobete, Zeul nelepciunii, Zeul Curcubeu,etc.

    De remarcat este i faptul c un aspect din natur sau o anume

    calitate personificat pot fi privite att din perspectiva masculin ct icea feminin. Astfel pot fi considerate zeiti precum sunt Zeulnelepciunii ct i Zna nelepciunii. Nu exist limite ale

    perspectivelor masculin i feminin referitor la personificri. Darparagonul zeitilor paradigmatice este perechea Zeul Zamolxe iZna Znelor.

    Pe de alt parte pot fi temple care sunt dedicate unui anumit omremarcabil cruia nu i se atribuie titulatur de zeu sau zn. n aceastcategorie poate intra i mult ateptatul Templu al lui Avram Iancu nmunii Apuseni. Spiritualitatea zamolxian nu este calcinat n dogmeci deschis nelepciunii universale.

    - 24. Pot exista temple neozamolxiene n categoria neobinuitului?- S nu fim surprini c vor apare i temple ale falusului, vulvei isnului de femeie, ele reprezentnd principiile lor de funcionare n

    fiina uman. Departe de a fi ruinos s ne raportm la sacralitateafalusului, vulvei i snului de femeie, templele nchinate lor aduc nplanul contiinei valenele iubirii dintre oameni i reproducerea

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    38/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    38

    speciei umane. Astfel de practici au exista i exist n crezurileprimare ale omenirii, ele avnd rolul de echilibre a minii umane prininspiraia pe care o dau celor care se conecteaz la principiile aflate nspatele organelor sexuale respective.

    De pe Valea Obriei se poate vedea sus spre Vrful Omu un

    mamelon care nu scap privirii turitilor. Faptul c se tie despreaceast reprezentare natural a unui sn de femeie arat c omul areaceast tendin natural de a venera i sacraliza acest aspect. n timp,

    pe msura dezvoltrii spiritualitii zamolxiene, acest loc poate deveniun Templul natural al Snului.

    - 25. Ce este focul sacru dacic, numit i Focul Lui Zamolxe?

    - n neozamolxianism Focul Lui Zamolxe are statut sacru deoarece lreprezint pe Zamolxe. Focul Lui Zamolxe este n esen mijlocul princare se acceseaz Spiritul Lui Zamolxe care se face prezent n omulcare privete Focul Lui Zamolxe. n acelai timp trebuie neles faptulc n Focul Lui Zamolxe se gsesc spiritele tuturor znelor i zeilor.

    Faptul c prin Focul Lui Zamolxe ne aflm n planul spiritual,aceasta are consecine i n celelalte domenii existeniale ale omului mental i fizic. Baza importanei corelrii lor se afl n mrturiile

    istorice despre doctorii geto-daci care practicau o medicin integratcelor trei planuri, spiritual, mental i fizic. O astfel de nvtur se

    poate aplica la cazuri multiple. Prin Focul Lui Zamolxe practicantulzamolxian poate ncepe un proces de vindecare personal ncepnd cucea a sufletului. Aici elementul de sacralitate capt raionalitate deexpunere, i nu se situeaz n fantezia vindecrilor miraculoaseneexplicabile. Focul Lui Zamolxe este un principal mijlocul devindecare al sufletului. Pentru altfel de vindecri omul s se adreseze

    persoanelor specializate adic medici, psihologi, etc.

    - 26. Ce pai s-au fcut pentru constituirea unui cler zamolxianmodern, clerul deceneu?- Patriarhatul cretin ortodox a reuit n timp s elimine prin absorbiesacerdoiul masculin zamolxian. Cercetrile n domeniul eradicriireligiei zamolxiene vechi indic faptul c partea sacerdotal

    masculin, cea uranian, a fost prima asimilat sau distrus, dar ceachtonic/ htonic feminin a rezistat n timp (Vulcnescu, 1985).Structura chtonic feminin a rezistat mai ales la sate. Apariia znelor

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    39/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    39

    moderne ca sacerdoi feminini, preotesele decenee, permite refacereaprii sacerdotale uraniene masculine, reprezentat astzi de preoiidecenei. n prezent exist printre romni att preoi decenei ct i

    preotese decenee numite zne. Deci znele moderne ar fi o primsurs de reconstituire a clerului neozamolxian.

    O a doua surs o reprezint preoii ortodoci. Ei la hirotonisire juri pe tradiia strmoeasc. Fenomenul este de neles deoarece clerulzamolxian vechi a fost pe parcurs absorbit n cel cretin astfel c n

    prezent un preot ortodox este n acelai timp i un preot zamolxian, undeceneu. Ne gsim nc n fazele preliminare de structurare aneozamolxianismului, dar n viitor este iminent faptul c vor fi uniidintre preoii ortodoci care se vor declara preoi neozamolxieni. n

    prezent principalul impediment l constituie inexistena unui cod delegi neozamolxian, a CRII LUI ZAMOLXE, o veritabil scriptura neozamolxianismului. Cu timpul aceast lips se va rezolva.

    - 27. Cum se practic neozamolxianismul de ctre individ i familie?- Datorit lipsei momentane a unor instituii specifice condiiileactuale fac individul i familia s fie elementele de baz care participcel mai mult la dezvoltarea renaterii zamolxiene. Zamolxianul

    modern este persoana care a adoptat Focul Lui Zamolxe n practicaindividual i de familie. Tot n familie se pot citi copiilor poveti cuzne i altele care mngie sufletul. Casa n care se afl zamolxienieste plin de veselie, flori, culori, ntreaga atmosfer este mbietoare.

    Fotografii cu portretul Lui Zamolxe sau al altor nelepi aineamului romnesc pot fi puse la vedere. Din cnd n cnd, n funciede condiiile existente, familia zamolxian aprinde cte un foc sacru lacare se pot invita i prietenii. Sacerdoii decenei ai zilei cunosc dejafelul n care se poate conduce o cstorie dacic sau un botez dacic.Familiile zamolxiene au fiecare cte un sacerdot, fie femeie sau

    brbat, care menine vie credina strbun. Copii sunt crescui ntr-oatmosfer de dragoste de neam i lege strbun.

    - 28. Ce reprezint sacerdotul neozamolxian al familiei?- Sacerdotul familiei este persoana, de gen feminin sau masculin, care

    are rolul de a veghea ca familia s pstreze vie credina n Zamolxe,Zna Znelor i n tradiiile strmoeti. Se ngrijete de asemenea deatmosfera zamolxian a familiei, lund msuri ca s fie n armonie n

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    40/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    40

    interior i n exterior cu lumea, i de asemenea organizeaz feluriteactiviti spirituale.

    O ndatorire important a sacerdotului neozamolxian este s adunefamilia s priveasc Focul Lui Zamolxe, de obicei sub forma unorlumnri, dar poate fi de orice alt natur precum tora, focul mic sau

    rugul. Este o atmosfer de sacralitate cci participanii se gsesc nprezena zeilor. Cu aceast ocazie se fac invocaii ctre Zeul Zamolxe,Zna Znelor i alte zeiti, fiecare i proiecteaz contient inteniilectre lume. Sacerdotul neozamolxian ia msuri ca adunrile s sedesfoare n condiii bune, el fiind un moderator al evenimentuluinicidecum un intermediar ntre om i Dumnezeu.

    - 29. Care este distincia net ntre preotul deceneu i preoteasadecenee?- n primul rnd trebuie spus c att preotul deceneu i preoteasadecenee sunt sacerdoi zamolxieni. Preotul deceneu este de genmasculin i poate s participe la ritualuri i ceremonii potriviteelementului masculin. El prezid la templele zeilor precum sunt cel alZeul Marele Lup Alb, protectorul neamului romnesc, al ZeulCurcubeu, la temple ale Zeului Zamolxe, sau unuia nchinat lui

    Deceneu, etc. Distincia net ntre preotul deceneu i preoteasadecenee este c preotul deceneu emuleaz n felul lui propriu pe ZeulZamolxe, pe cnd preoteasa decenee pe Zna Znelor. Astfel c ei potavea roluri deosebite, dar i unele care se ntreptrund.

    Sacerdoii zamolxieni sunt acele persoane care posed un fel denelepciune din perspectiva proprie. Un exemplu este cel al ritualuluide trecere a unei fetie de la copilrie la pubertate, care este oficiat celmai bine de ctre o preoteas decenee care cunoate emoiile prin caretrece fetia la aceast vrst i poate da sfaturile nelepte cele mai

    potrivite.Trecerea unui tnr de la adolescen la maturitate, este tot un

    eveniment care poate fi condus ritual de un preot deceneu. Cu aceastocazie tnrul poate primi n dar ocazia de a tri o experien sexualcu o femeie care se ofer s fac aceasta, fie benevol fie pltit.Trecerea la maturitate a tnrului este astfel nsoit de o nvtur

    practic ce-i va folosi ntreaga via. n prezent, existena profan ncare societatea i predispune pe tinerii ajuni la maturitate, i determins experimenteze cu impulsul sexual influenai de droguri i alcool n

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    41/64

    ntrebri i rspunsuri despre renaterea zamolxian

    41

    mprejurri ca partiuri cu oameni care se mbat, discoteci sau locuricare predispun la violuri. Crearea unui cadru inteligent ca tinerii snvee ce nseamn sexualitatea uman elimin carenele actuale ncare tnrul este alienat de adevr i purtat la voia ntmplrii din carenva prin experien negativ.

    - 30. Ce a reprezintat preoteasa decenee n istorie de ladescompunerea zamolxianismului vechi ncoace?- Preotesele decenee n genul amanic au continuat s existe n arealulcarpatin din zorii omenirii. Ele fac parte din structura chtonic lunarfeminin care spiritual este cea mai rezistent n timp. Cnd o anumitreligie se instituie triumftor ntr-o societate uman atunci structura

    uranian, adic cea solar masculin, este distrus sistematic.Aa s-a ntmplat i n cazul iudeo-cretinismului ptruns n Daciaroman i alte teritorii din arealul carpato-danubiano-balcanic cndclerul zamolxian a fost absorbit n cel cretin. Dar structura chtonicrezist n timp, conservnd astfel tradiii milenare. n cazul romnilorobiceiurile populare au fost mai mult pstrate de ctre femei ca

    preoime chtonic nerecunoscut dar vie prin descntece, invocaii,dezlegri i multe alte practici legate de sfera de mister a magicului.

    Este i firesc ca astzi avnd nc viguroas latura chtonic lunar aimaginarului religios zamolxian, preoimea uranian solar, adic ceamasculin, s se reconstituie cu ajutorul celei feminine chtonice.Preotesele decenee sunt astzi prezente printre romni.

    - 31. Ce reprezint ascetul sau sihastrul zamolxian?- Ascetismul era o caracteristic religioas din vremea geto-dacilor.Zamolxe nsui era ascet, aa cum mrturisesc istoricii antici. Pemsur ce cretinismul ortodox se reformeaz, transformndu-se nneozamolxianism, se va crea i portretul sihastrului zamolxian moderndifereniat net de cel cretin ortodox.

    - 32. Cum se poate ncadra clerul zamolxian modern ntr-un contextsocial?- Clerul neozamolxian nu este parte a unei instituii care patroneaz

    credina, ci el servete societatea n msura n care este solicitat. Astfelsunt diferitele categorii de sacerdoi. Asceii sunt nelepii care nu sepreocup prea mult de lume dect pentru a supravieui fizic cci duc o

  • 8/6/2019 Romanul-Zamolxian

    42/64

    Romnul s-a nscut zamolxian

    42

    via de mare simplitate. Preoii i preotesele servesc omul zilei ncapacitatea lor de cunosctori ai ritualelor i ngrijitori de vetre, altare,temple i sanctuare. Sacerdoii casei ndeplinesc funcia de a meninetreaz interesul membrilor familiei pentru Dumnezeu i Domnazna.Serviciile pe care le fac sacerdoii pot fi remunerate, astfel c acoper

    cheltuielile de ntreinere i efortul fcut de sacerdoi. Unii dintresacerdoi pot fi profesioniti, alii amatori i alii ocazionali.

    O caracteristic se distinge cu claritate: clerul zamolxian modern nutrebuie s devin exploatator. i prin aceasta el servete societatea, cinu este servit de societate pe considerentul ideii c este mputernicitde cineva de sus. De remarcat este nivelul educaional al sacerdoilorzamolxieni care se instruiesc inclusiv n tiine ca filosofie, fizic

    cuantic, spiritualitate eco


Recommended