+ All Categories
Home > Documents > Rolul literaturii in perioada pasoptista

Rolul literaturii in perioada pasoptista

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: georgiana-stanciu
View: 74 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
Description:
Un studiu despre rolul literaturii in perioada pasoptista
271
Dragu Andreea Denisa Smarand Cristina Maria Stanciu Anda Georgiana Vorovenci Tania Maria
Transcript

Dragu Andreea Denisa Smarand Cristina Maria

Stanciu Anda Georgiana

Vorovenci Tania Maria

1. Paoptismul introducere1.1. Cadrul istoric - literatura roman n secolul al XIX-lea

Perioada paoptist 1830-1860 are ca nucleu revolua anului 1848. Modernizarea societaii romneti, independena politic, libertatea naional, unirea provinciilor romne sunt obiectivele social-politice ale micarii paoptiste.

Epoca paoptist marcheaz nceputul literaturii noastre moderne. Scriitori paoptiti sunt nevoii s ard etapele care se desfoar succesiv n literaturile occidentale, n decursul a mai bine de un secol i jumtate.

Curentele literare (iluminism, preromantism, romantism, clasicism, realism incipient) sunt asimilate simultan. Principala trstur a literaturii paoptiste const n coexistena curentelor literare, nu numai n opera aceluiai scriitor, ci chiar i n aceeai creaie.

Paoptismul este o ideologie liter niciodat sintetizat ntr-un program particular i supus unor exterioare: mesianism cultural si revoluionar, spirit critic, deschidere spre Occident i lupta pentru impunerea unui specific naional, contiina civic i patriotic, contiina pionieratului n mai toate domeniile vieii, o retoric a entuziasmului i a trezirii la aciune.

ndrumtori ai fenomenului cultural-literar

Dou personaliti au rol de ndrumtori al fenomenului cultural-literar.ntr-o prim etap, corespunztoare primei generaii paoptiste, acest rol i revine lui Heliade-Rdulescu prin articolele din ziarul Curierul romnesc, aprut la Bucureti, ncepnd cu 1829, cruia i adaug din 1837 suplimentul literar Curierul n ambe sexe; filosofia lui Heliade-Rdulescu : scriei, biei numai scriei.

Constituirea deplin a romantismului paoptist a fost marcat de programul teoretic Introducie, redactat de Mihai Koglniceanu. Publicat n primul numr al revistei, articolul-program reprezint manifestul literar al romantismului romnesc.

Acesta sintetizeaz n patru puncte idealurile literare ale scriitorilor paoptiti:

1. Combaterea imitaiei scriitorilor strini i a traducerilor mediocre: ngrijorat de srcia literaturii romne, ale crei opere se puteau numra pe degete, Ion Heliade Rdulescu lansase un apel ncurajator ctre tinerii scriitori: Scriei, biei, orice, numai scriei! Interpretnd ndemnul din punct de vedere cantitativ, multe publicaii ale epocii au ncurajat o literatur mediocr, adesea imitat dup creaii siropoase occidentale, pervertind gustul public. M. Koglniceanu avertizeaz asupra pericolului unei astfel de literaturi, care elimin criteriul estetic.2. Crearea unei literaturi de specific naional: n loc s imite pe scriitorii strini, romnii ar putea furi o literatur autohton, inspirat din istorie, natur i folclor. Preluat din estetica romantic european, aceast tripl recomandare se va regsi n operele paoptitilor: - folclorul va face obiectul preocuprilor teoretice, dar va deveni i surs important de inspiraie;- natura va face obiectul unor ample relatri de cltorie;

- istoria este privit ca model pentru contemporani, fie pentru a exprima idealul de eliberare i unitate naional, fie pentru a ilustra satiric realitile sociale.3. Lupta pentru unitatea limbii: lul nostru este realizaia dorinei ca romnii s aib o limb i o literatur comun pentru toi. Eforturile colii Ardelene de unificare a limbii sunt continuate de paoptiti, care ncearc s formuleze normele limbii literare, respingnd exagerrile latinisti i plednd pentru introducerea alfabetului latin.4. Gramatica romneasc, n care combate scrierea etimologic i are preri juste despre mbogirea limbii cu neologisme.5. Dezvoltarea spiritului critic: spernd ca prin impunerea acestor reguli s creeze un sistem de valori pentru publicul romn, M. Koglniceanu introduce i conceptul de critic obiectiv, subliniind c analiza critic se va face numai asupra operei: Critica noastr va fi neprtinitoare. Vom critica cartea, iar nu persoana.1.2. Curente literare

a) Romantismul

Poezia romanticPoeziile lui Vasile Crlova, primul poet modern din literatura noastr, ilustreaz caracterul dominant pe care l capt romantismul dup 1830. Singura excepie o face Pstorul ntristat, pastoral n gustul secolului al XVIII-lea. Lamentaiile pstorului ndrgostit cntnd din fluier la umbra copacului sunt dintre versurile memorabile ale poetului trgovitean. nserare este lamartinian cu ecouri din Le soir (Seara), Le vallon (Valea) i L'isolement (Singurtatea), iar Ruinurile Trgovitei, este prima poezie legat de vestigiile cetii de scaun a rii Romneti, preromantic.n mod obinuit tema ruinurilor", frecvent n literatura noastr, amintete de scrierea lui Volney: Les ruines ou mditations sur les rvolutions des empires (Ruinele sau meditaii asupra revoluiilor imperiilor). G. Clinescu pune sub semnul ntrebrii aceast afirmaie, socotind mai probabil ipoteza c modelul lui Crlova poate fi aflat ntr-o oper n versuri, de pild Les jardins (Grdinile) a lui Jacque Delille, tema ruinelor fiind frecvent la poeii francezi din veacul al XVIII-lea.Dei ideea groazei de care sunt cuprini tiranii la contemplarea ruinelor este comun att preromanticului francez ct i poetului trgovitean, lucrarea lui Volney este, n general, strbtut de pesimism, de ideea neputinei de a schimba soarta omenirii.n schimb, poezia lui Crlova vibreaz de un autentic suflu patriotic, ndemnnd la reactuaiizarea faptelor glorioase ale strmoilor:

Dar nc, ziduri triste, avei un ce plcut,

Cnd ochiul v privete n linitit minut:

De mil l ptrundei, de gnduri l uimii.

Voi nc n fiin drept pild ne slujii.La voi, la voi ndejde eu am de ajutor;

Voi suntei de cuvinte i de idei izvor.

Rugciune, avnd ca punct de plecare Armoniile poetice i religioase ale lui Lamartine, este un imn sacru, nota religioas fiind convertit n sentiment patriotic:Nu cer prisoase sau nlucire;

Voiesc dreptate, cer mntuire

Patriei mele, jalnic pmnt Vai! ale crii necazuri multe

Ce suflet poate s le asculte

i s nu plng dnd crezmnt?

Trimite-i nc plcut raz,

Negur trist s nu mai vaz

Arat-i cerul tot mai senin,

i patriotul s aib fal A-i spune viaa naional

La ntrebarea unui strein.

Dup nrolarea sa n miliia naional, Crlova scrie Marul, n care elanul patriotic i rzboinic se las mblnzit de umanitarism:

nainte-v vrjmaii s aplece fruntea lor,

S-i cunoasc neputina, ca s scape de omor;

Dar atunci a voastr mn

Pe ei fie mai blajin

Dndu-le i ajutor.

n versurile de elevaie naional din aceast poezie aflm cteva din notele dominante ale romantismului romnesc: optimismul, ncrederea n forele poporului care va furi Revoluia de la 1848, apoi Unirea i Independena.

Liviu Rusu, ntr-un articol din Revista de istorie i teorie literar, subliniaz caracterele romantismului romnesc n comparaie cu trsturile specifice ale acestui curent n literaturile occidentale:,,n ce privete romantismul romnesc afirm Liviu Rusu trebuie s subliniem un lucru att de cunoscut: chiar de la nceputurile lui, sub form preromantic, romantismul romnesc este strns legat de lupta pentru libertatea naional, social i individual. Pregtitorii i: conductorii Revoluiei din 1848 ocup n mare parte un loc de frunte n istoria literaturii. Dar n acelai timp mai trebuie subliniat c, dup cum o dovedesc cercetrile istorice mai recente, lupta pentru libertatea naional i social a poporului romn este departe de a se datora numai ideilor revoluionare venite din Occident. Fr ndoial rolul lor a fost important, dar tot aa de important este faptul c terenul era pregtit pentru absorbirea lor prin attea i attea revolte din trecut mpotiiva jugului strin i feudal"

Manifestndu-se evident n Aprodul Purice a lui Costache Negruzzi, n anul 1840, Umbra lui Mircea. La Cozia, Rsritul lunei, La Tismana etc, ale lui Grigore Alexandrescu, avntul patriotic al poeilor notri va deveni dominant n Legendele istorice ale lui Dimitrie Bolintineanu i n unele din poeziile lui Vasile Alecsandri: Deteptarea Romniei, Moldova n 1857, Hora Unirei, ca i n culegerea Ostaii notri. Revoluia de la 1848 a dat literaturii noastre poei a cror existen s-a mpletit cu lupta pentru libertate i dreptate social. Ion Catina scrie avntatul Mar revoluionar, Andrei Mureeanu n Transilvania compune Un rsunet (Deteapt-te romne), Cezar Boliac prezint mizeria claselor exploatate n Sila, Ocna, iganul vndut..n afar de nota patriotic fundamental, romantismul romnesc nu e lipsit de trsturile proprii acestui curent n literatura european. Exaltarea eului, sentimentul naturii, erotica abundent nu lipsesc din opera primilor notri poei i dac n Pstorul ntristat, iubirea se obiectiveaz sub forma idilei pastorale, ncepnd cu Grigore Alexandrescu dragostea capt, n poezie, aspecte individuale indisolubil legate de personalitatea creatorului. G. Clinescu, caracteriznd poeziile dedicate Elizei i Emiliei, apropie pe Alexandrescu de catulienii secolului al XVIII-lea, aa cum numete el pe poeii francezi ai acestui veac, ntre care citeaz, n primul rnd, pe Parny, notele specifice ale poeziei acestuia fiind: instabilitatea sentimental, lipsa de tragism, tonul madrigalesc, evidente n unele poezii ale autorului Umbrei lui Mircea, printre care putem cita: Ateptarea, Inima mea e trist, Te mai vzui odat etc.

Ca i Crlova, i mai trziu Eliade, Alexandrescu reia n Adio. La Trgovite tema ruinelor, creia G. Clinescu i gsete afiniti nu nu-mai cu scrierea amintit a lui Volney, dar i cu literatura romantic european n general: Chateaubriand, Lamartine, Byron i cu operele unor poei mai puin cunoscui, ca Les jardins a lui Delilie.Gigantismul, hiperbolizarea din Urnbra lui Mircea, La Cozia, impresia de copleitoare for a lupttorilor lui Basarab, care au risipit, la Posada, otile lui Garoi Robert d'Anjou, din Rsritul lunei, La Tismana sau jertfa sublim a eroilor de la Drgani sunt elemente romantice cu ecouri din Odes et Ballades a lui Victor Hugo (Le gant).Apariia spectral din Umbra lui Mircea, peisajul selenar din Rsritul lunei sunt frecvente n romantismul european.Meditaie este lamartinian, purtnd amprenta Meditaiilor poetice ale autorului poeziei Lacul. Ideea curgerii ireversibile a timpului, a zdrniciei tuturor eforturilor omeneti existent i n Cimitirul este comun celor doi romantici. Barca este o reluare a temei lamartiniene din Le lac, cu unele imagini aproape identice. Comparaia urmtoarelor strofe e elocvent:

nghiii pe tlharii a cror ndrzneal

Cu trupuri sngerate, cu mori v otrvesc,

Ce ntocmesc comploturi i fr de sfial,

Aproape de pierzare, ucideri chibzuiesc.(Barca)Assez de malheureux ici-bas vous implorent,Coulez, coulez pour eux

Prenez avec leurs jours les soins qui les dvorent,Oubliez les heureux.(Le lac)(Destui nenorocii, pe pmnt, v roagCurgei, curgei pentru ei,

Luai o dat cu zilele lor grijile care i macin,Uitai pe cei fericii.)

Eliza este strbtut de spiritul eroticii lamartiniene, n timp ce Rugciune amintete de Armoniile poetice i religioase ale aceluiai poet.Preciznd i cu acest prilej originalitatea literaturii noastre, caracterul folcloric reflectat n gingia poeziilor erotice, n durerea resimit la pierderea fiinei iubite, nu putem neglija apropierile pe care unii cercettori le-au stabilit ntre literatura romn i unele modele franceze.

Pe lng ecourile din marii romantici, nu sunt neglijabile nici acelea n care unii poei minori ai secolului al XIX-lea francez le-au exercitat asupra literaturii noastre. Astfel cercettorii literaturii romne recunosc fr excepie c poezia lui Bolintineanu O fat tnr pe patul morii este o prelucrare dup La jeune captive (Tnra prizonier) a lui Andr Chnier. Poezii erotice, elogiind frumuseea odaliscelor cu ecouri din Les Orientales a lui Victor Hugo, conine culegerea Florile Bosforului. Dar originalitatea lui Bolintineanu trebuie cutat n unele poezii din Basme ca Mihnea i baba Sarabanda demonic dezlnuit de vrjitoare ca i cavalcada nocturn n care Mihnea e urmrit de cortegiul duhurilor amintesc de Noaptea Valpurgiei din Faust-ul goethean i de Lenore a lui Brger,iar Lutarul de Elestemul baidului de Uhland.Liviu Rusu n consens cu majoritatea cercettorilor literaturii noastre este de prere c n opera unor scriitori ca Eliade Rdulescu i Dimitrie Bolintineanu este predominant tematica folcloric, fr a nega ptrunderea unor teme din romantismul european.Poezia lui Bolintmeanu Mihnea i baba se resimte de lecturile autorului din Volney, Ossian, Bilrger, Uhland, dar n fond este prelucrarea unei legende populare, ca i Zburtorul lui Eliade. Dac blestemul din poezia lui Bolintineanu poate fi comparat cu Blestemul bardului de "Uhland, iar cavalcada i goana nocturn din Mihnea i baba cu balada Lenore, s nu uitm c baladele noastre populare conin blesteme cutremurtoare i alergri, n tropot nebun de copite, rscolind linitea nopilor.Lirica erotic a lui Vasile Alecsandri e pus i ea sub semnul lui Lamartine. Dup Charles Drouhet asemnarea dintre romanul sentimental petrecut ntre Alecsandri i Elena Negri i cel dintre Lamartine i Elvira a determinat folosirea de ctre autorul Lcrimioarelor a unor modele lamartiniene ca Souvenir (Amintire) i Les Etoiles (Stelele). Poezii ca Bosoml i Pescarul Bosforului au ca punct de plecare Orientalele lui Victor Hugo, iar descriptivismul din Mandarinul i Pastel Chinez e atribuit contactului cu poezia plastic i cromatic a lui Theophile Gautier. ntre Legendele lui Alecsandri i Legenda secolelor a lui Victor Hugo se pot gsi asemnri sigure, dar stabilirea unui paralelism absolut, a unei coincidene tematice perfecte, aa cum procedeaz autorul lucrrii Vasile Alecsandri i scriitorii francezi, e abuziv.

ntre legenda lui Alecsandri Grui Sanger i Sultan Mourad a autorului Legendei secolelor exist o nrudire tematic cert. La Alecsandri criminalul a crui via odioas culmineaz cu uciderea propriului su tat este iertat fiindc, cuprins de mil pentru o biat psric nsetat, o readuce la via dndu-i s bea din ultima gur de ap a unui izvor ce secase. Grui Sanger fusese blestemat s ude cu apa acestui izvor o buturug uscat pn ce va nverzi. Sultanul Murad, eroul lui Victor Hugo, copleit de cruzimile svrite n timpul vieii este iertat i i gsete loc n paradis, fiindc a alinat ultimele clipe ale unui animal njunghiat. Tema rscumprrii unei viei de pcate printr-o singur fapt bun este comun ambilor poei. n timp ce scriitorul francez i alege subiectul din istoria Imperiului Otoman, Vasile Alecsandri extrage esena naraiunii sale din folclor, cci sensul final al legendei rezid n explicaia originii acelui arbust ce poart poame roii i numele de Sanger".Astfel procedeaz Alecsandri n numeroase creaii poetice aflate n culegerea Legende: Legenda rndunici, Legenda ciocrliei, Legenda lcrmioarei etc, n care poetul, crescut i trit n mijlocul ranilor de la Mirceti, a dat form artistic legendelor populare.Nu este exclus ca i creaia hugolian, la care ne-am referit, s fi atras pe poetul romn prin referirile cu privire la istoria noastr, cu toat informaia ei confuz. Astfel Vlad, bovard de Tarvis, apelle Belzebuth" (Vlad, boier de Tarvis, numit Dracul) refuz s plteasc sultanului tribut i trage n eap pe trimiii turci. Murad pustiete ara, nvinge pe boier i construiete un zid n care zidete douzeci de mii de prizonieri.n creaia scriitorului francez ns faptele istorice se contopesc cu produsele imaginaiei sale fecunde.Cu toate ecourile venite din literaturile europene, fructificate n opere valoroase de ctre scriitorii notri, n epoca pregtirii micrilor patriotice i revoluionare exist un romantism romnesc nu n sensul unei doctrine nchegate, dar al unei literaturi originale de esen romantic, care a rupt hotrt cu traducerile i imitaiile, selectndu-i subiectele din realitile naionale, avnd ca principale surse de inspiraie istoria poporului nostru i poezia popular. Programul Daciei literare" exprimat lapidar de Koglniceanu n Introducie este cel al unei astfel de literaturi:Istoria noastr are destule fapte eroice, frumoasele noastre ri snt destul de mari, obiceiurile noastre snt destul de pitoreti i poetice pentru ca s putem gsi i la noi sujeturi de scris, fr s avem pentru aceasta trebuin s ne mprumutm de la alte naii".Polemica violent mpotriva clasicismului caracteristic secolului al XlX-lea francez este prezent i n unele scrieri ale romanticilor romni. Totui, din cauza condiiilor istorice specifice n care s-a dezvoltat literatura noastr, cele dou curente au coexistat aa cum afirm erban Cioculescu:Programul din fruntea revistei Dacia literar" (1840) nu rupe cu o tradiie constituit, ca aceea a clasicismului din Occident, ci cu o rsuntoare situaie de fapt, cu literatura de imitaie care inea provizoriu locul celei originale, preconizat de Mihail Koglniceanu i de colaboratorii si, Costache Negruzzi i Vasile Alecsandri. Generaia de la 1840 din ara Romneasc i din Moldova luase cunotin de pe bncile colii att de clasicismul ct i de romantismul francez, ea nva cu egal plcere pe de rost proza din Telemaque i fragmente din Arta poetic a lui Boileau, precum i meditaiile sentimentale ale lui Lamartine".D. Pcurariu demonstreaz existena n secolul trecut a unei atitudini de frond a romanticilor mpotriva concepiei clasice, evident, de pild, n cultul lui Koglniceanu fa de eroii naionali (Alexandru cel Bun, tefan cel Mare, Mihai Viteazul) n comparaie cu eroii antichitii (Alexandru cel Mare, Anibal, Cezar), exprimat n Cuvlntul introductiv la cursul de istorie naional din 1843. n aceast atitudine a lui Koglniceanu, D. Pcurariu vede un adevrat manifest romantic de asemenea, Hrisoverghi ironiza la scriitorii perioadei anterioare mimarea literaturii vechi greceti i latine" . . . ,,Cezar Boliac repudia-n articolele sale" Olimpii i Paradisii, pe Homer i pe Milton, ca i explicaiile date poeziei de un Aristotel, Hoiaiu, Boileau, i pleda pentru orientarea mesianic, social a literaturii".D. Pcurariu compar aceast perioad agitat cu Sturm und Drang german i Risorgimento Vil italian.Descoperirea unor subiecte literare n istorie i folclor nu este un fenomen caracteristic literaturii romne, ci a preocupat i pe romanticii altor literaturi. Scott, Hugo, Merimee, Dumas-tatl etc. au scris romane istorice, Herder a cules cele mai reprezentative creaii ale diferitelor popoare n Stimmen der Volker in Liedern (Glasurile popoarelor n cntece), dar a cuta influena epicii lui Victor Hugo n acele creaii ale lui Vasile Alecsandri (Dumbrava Roie, Altarul Mnstirii Putna) n care sursa nu este alta dect O sam de cuvinte a lui Ion Neculce, iat ce ne pare excesiv n afirmaiile lui Charles Drouhet.Generaia lui Alecsandri a fost att de dominat de ,,rul secolului", nct caracteristicile romantismului sunt frecvente i n operele poeilor care n literatura secolului al XlX-lea au deinut un rol de o mai mic importan. Patriotismul, iubirea, sentimentul naturii nu lipsesc n culegerile de versuri ale lui George Creianu (Melodii intime), Alexandru Sihleanu (Armonii intime), Alexandru Depreanu (Doruri i amoruii), Nicolae Nicoleanu (Poezii) etc.Temperament complex i contradictoriu, dominat de o luxuriant imaginaie care a fecundat opera sa literar, B. P. Hasdeu public n 1873 un volum intitulat Poesie. n prefaa culegerii, Hasdeu i caracterizeaz, printr-o sugestiv comparaie, poezia:Niciodat n-ai fi cutezat a scoate la lumin aceast anatomie a suferinelor mele, dac nu tiam c unora li place sumbra i violenta pictur a lui Caravaggio, n care vezi numai oase i muchi, n loc de frageda i catifelata carne" i ncheie: ,,Iac o prefa n care un autor se face fr mil propriul su critic".n realitate, Hasdeu i supraestima poeziile, lipsite de valoare artistic, bazate pe simboluri elementare: Frunzele, Muntele i Valea. Unele sunt o palid imitaie dup Vasile Alecsandri: La Iulia, iar Versul conine ca i prefaa o caracterizare a poeziei hasdeene:

O poezie neagr, o poezie dur,

O poezie de granit,

Micat de teroare i palpitnd de ur

Ca vocea rguit pe patul de tortur,

Cnd o silab spune un chin nemrginit.

Poezia lui Hasdeu este romantic ca i cea a contemporanilor si.

Patriotismul lupttorilor de la 1848 a fost perpetuat cu acelai elan de generaiile urmtoare. Hasdeu l reia n La Romnia. Tematica istoric se regsete n poezii ca: Craniul lui Mihai cel Viteaz i Vornicul Iancu Mooc. n aceast ultim poezie eroul lui Negruzzi i Alecsandri este torturat de contiin nainte de a-i pleca capul sub satrul clului. n Complotul bubei, Hasdeu cultiv direcia infernal, demonic, a romantismului, Leproii care decid contaminarea ntregii omeniri amintesc descrierea unor asemenea flagele ca n Logodnicii lui Manzoni sau Moartea roie a lui Poe, dar i de atmosfera din Une charogne (Un strv) de Charles Baudelaire, traductorul n limba francez al Povestirilor extraordinare ale scriitorului american. Accentele de revolt social din poeziile lui Cezar Boliac se regsesc la Hasdeu n Od la ciocoi.Proza romantic

Proza romantic a avut n literatura secolului al XlX-lea o dezvoltare a crei amploare egaleaz pe cea a poeziei. Nuvela, romanul, nsemnrile de cltorie poart amprenta acestui curent. Introducia ,,Daciei literare" a stimulat i n aceast direcie forele creatoare.Nuvelele istorice ale lui Asachi, tenebros romantice, cu eroi buni i ri, violent opui unul altuia (Drago, Valea Alb, Bogdan Voievod, Petru Rare etc), au aprut dup Alexandru Lpuneanul a lui Costache Negruzzi i, lipsite de valoare literar, sunt astzi uitate.Fr a fi ntins, opera literar a lui M. Koglniceanu este reprezentativ pentru interferena dintre clasicism, romantism, realism. Predomin tablourile policrome de epoc n care culoarea local romantic, evident n Soirees dansantes (Adunri dnuitoare), face loc n Fiziologia provincialului, la Iai, prezentrii unor caractere i moravuri ce amintesc de La Bruyere, dar i de tipologia balzacian.Iluzii pierdute, Un ntii amor, abordeaz tema primei iubiri, a primei decepii, dar dincolo de poezia amorului adolescentin ptrunde ironia unei luciditi incurabile, cci dragostea se sfrete nu datorit infidelitii partenerei, ci lipsei de gust a acesteia.Tainele inimii, roman ntrerupt brusc dup primul capitol, se anuna a fi ocronic a vieii sentimentale a lailor din prima jumtate a secolului trecut, dar i o fresc balzacian a societii ieene. Nou chip de a face curte este o descriere pitoreasc a peitului i a nunii n satele de munte ale Moldovei, nu fr ecouri din Dimitrie Cantemir.Proza istoric a lui N. Blcescu din Romnii supt Mihai-voievod Viteazul vibrnd de nflcrare i pasiune convingtoare este romantic prin patosul demonstraiei, iar Cntarea Romniei a lui Alecu Russo aparine aceluiai curent prin frecventele referiri la cronici i mai ales la poezia popular ca n versetul 5 (,,Pe cmpiile Tenechiei rsrit-au florile?") i 50 (Doina i iar doina, cntecul meu e versul de moarte al poporului la eztoarea priveghiului"), ca i prin suflul patriotic ce o strbate de la un capt la altul i stilul avntat.Nuvelele romantice de factur erotic ale lui Costache Negruzzi (Zoe i O alergare de cai) sunt palide fa de capodopera sa Alexandru Lpuneanul. Opoziia personajelor, situarea caracterelor la cei doi poli ai lumii morale aparin romanelor lui Victor Hugo. Mcelul boierilor la ospul Lpuneanului are incontestabile similitudini cu masacrul din noaptea sfntului Bartolomeu pe care Prosper Merimee l zugrvete n Cronica domniei lui Caxol al IX-lea.nceputurile romanului romnesc situate n deceniile al cincilea i al aselea ale secolului trecut sunt i ele dominate de romantism fie c e vorba de romanele istorice: Radu al VII-lea de la Afumai (1846 de Buvelot i S. Andronic i Logoftul Baptiste Veleli, 1855) de V. A. Urechi, fie de cele eroice care i au un credincios reprezentant: n Dimitrie Bolintineanu. n Manoil conflictul e determinat de oscilaia eroului ntre femeia corupt, diabolic (Mrioara) i cea angelic (Zoei. Elena este romanul femeii pe care o iubire unic o consum pn la total epuizare. Eroina cstorit cu un om insensibil i vulgar, postelnicul George, i gsete fericirea alturi de Alexandru Elescu, iar moartea prematur a Elenei pune capt acestei iubiri.) Prin fineea analizei, romanul lui Bolintineanu are afiniti cu Manon Lescaut a abatelui de Prevost, cu Adolphe al lui Benjamin Constant sau Dama cu camelii de Alexandre Dumas-fiul.n Cltoriile sale Bolintineanu cultiv pitorescul exotic n genul lui Chateaubriand i Bernardin de Saint-Pierre, nviornd descrierile prin ntmplri umoristice, prezena unor figuri expresive etc.Prima scriere n proz a lui Vasile Alecsandri, Buchetiera de la Florena, publicat n Dacia literar", este un ecou al trecerii scriitorului prin Italia, nsoit de prietenul su Costache Negri. Cntreaa Cecilia, claustrat de tiranul Barbarissimo, reuete s fug aflndu-i fericirea alturi de un tnr pictor. Nuvela, convenional romantic, nu constituie un titlu de glorie pentru autorul Steluei, ca i fragmentul de roman Dridri, a crui valoare, de ordin mai mult documentar, const n nararea evenimentelor ce au urmat nbuirii micrii revoluionare din 28 martie 1848, din Moldova.Cele mai realizate opere n proz ale lui Alecsandri sunt tablourile de epoc Balta Alb, Iaii n 1844, antiteza romantic apare sub forma antagonismului dintre vechi i nou n civilizaia i moravurile Moldovei din prima jumtate a veacului trecut.n Istoria unui galbn, fresc satiric a societii contemporane poetului, Alecsandri i manifest, n episodul tinerei ignci Zamfira, simpatia pentru aceti stpni ai cmpiei a cror eliberare a cntat-o n Dezrobirea iganilor, nrurirea lui Pukin e evident, Alecsandri citind versuri din poemul acestuia, iganii. nsemnrile de cltorie ale lui Alecsandri nu au un caracter pur descriptiv, ci conin n structura lor ntmplri i anecdote introduse dup principiul Decameronului lui Boccaccio. n O primblare la muni, tinerii plecai n cutarea portretului lui Lpuneanu ascult nefericita ntmplare a unui btrn clugr cruia turcii i omorser soia sau i povestesc nainte de culcare ntmplri triste ca cea a tinerilor rani Toader i Mrinda, ori umoristice, ca cea intitulat O intrig la bal mascat, dar autorul Doinelor nu putea s-i lipseasc cititorii de farmecul povestirilor cu un ran cimpoie care prilejuiete prezentarea unui cntec haiducesc. Cltoria n Africa nu se deosebete prin structur de O primblare la muni, cci i aici exist o ntreptrundere a elementelor narative n descriere.Muntele de foc este povestea contelui Foscari, detestat de lume din cauza monstruozitii sale fizice, care se face bandit pentru a se rzbuna. Caracterul romantic al episodului e evident. Procedeul lui Alecsandri e utilizat i de Grigore Alexandrescu. Memorialul de cltorie al acestuia cuprinde un fragment de nuvel (Clugria) avnd ca tem claustrarea unei tinere fete n solitudinea mnstirii prin absurda hotrre a prinilor. Naraiunea are afiniti cu La religieuse a lui Denis Diderot.Cu toate intercalrile, Cltoria n Africa i pstreaz caracterul descriptiv. nclinaia scriitorului pentru exotic e remarcabil, amintind de Chateaubriand i Lamartine, Al. Dumas-tatl i Ed. Abou.b) Clasicismul

Clasicismul este individualizat prin caracteristici precum: raiunea domin sentimentele, caracterul moralizator acordnd importan unor specii literare corespunztoare (fabula, satira, comedia, tragedia), personajele sunt caractere: caracterul avarului (Arpagon), unitate de timp, loc i aciune (un singur cadru, timp scurt, maxim 24h, un singur plan), exces de pudoare, rafinament, personaje oneste, morale.

Se mai pot desprinde i alte trsturi ale operei: simetria i echilibrul compoziiei, concizia i rigoarea unor exprimri care capt uneori caracter de sentin... Termenul comport sensuri largi, exprimnd o atitudine estetic fundamental ce se caracterizeaz prin tendina de a observa fenomenele n contextul universului i de a le nchega ntr-un sistem proporional i armonios, corespunztor frumosului i concordant cu norme raionale care impun tipuri model, perfeciunea, idealul. Curentul se definete ca o micare artistic i literar care promoveaz ideile de echilibru i armonie a fiinei umane, constituite n modele durabile i care se pot regsi n timp.

Curentul clasicismului, definit ca atitudine estetic fundamental de observare i realizare a unui sistem armonios, stabil, proporional, dominat de elementele frumosului, n concordan cu norme specifice (cele trei uniti n dramaturgie), tinde spre un tip ideal, echilibrat, senin, al perfeciunii formelor. S-a manifestat n toate artele literatur, pictur, muzic, arhitectur. Trsturi: regula celor trei uniti n dramaturgie (de loc, timp, aciune); puritatea genurilor i a speciilor literare; ntietatea raiunii; imitarea modelelor greco-romane; cultul pentru adevr i natural (n literatur), nfrumusearea i nnobilarea naturii (n pictur); promovarea virtuii propunnd un tip ideal de om virtuos, multilateral, complet (tip social excepional, unic un model); natura se subordoneaz idealului uman caracter moralizator. Cultiv trsturi distincte curajul, vitejia, generozitatea sau laitatea, avariia, naivitatea. Puritatea stilului, sobrietatea, stilul nalt nu amestecul de stiluri. Prin extensie, termenul se folosete i pentru a denumi perfeciunea, armonia.

Reprezentani: Ion Creang, Vladimir Streinu, Titu Maiorescu, Eugen Lovinescu, George Clinescu.c) Realismul nceputuri

Apariie:

Curent literar aprut n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, ca reacie la subiectivitatea, exaltarea, excesul de reverie a spiritului romantic, reacie detreminat de marile desoperiri tiinifice. Principiu fundametal al realismului este redarea n manier credibil, veridic a realitii, cu obiectivitate i spirit de observaie, pe un ton impersonal, neutru.

Trsturi:

1. pricipiul verosimilitii: inspirat din fapte reale, opera realist expune nu fapte care s-au petrecut ntr-adevr, ci evenimente fictive, dar prezentate ca i cum s-ar fi putut produce, n mod credibil, verosimil;

2. prezentarea moravurilor unei epoci, atenia fiind concentrat asupra detaliilor, iar intenia de a surprinde epoca n complexitatea ei.

3. preferina pentru o tematic social

4. prezentarea individului n relaiile sale cu mediul social n care triete, al crui produs este: de aceea peisajul nu mai este excepional n situaii excepionale (ca la romantici), ci are o condiie social mediocr, astfel nct operele realiste sunt mrturia faptului c omul simplu are o existen la fel de dramatic i de complex.

5. crearea unor personaje tipice n situaii tipice, personajele realiste fiind complexe i avnd dinamic interioar; interesat de aspecele realitii imediate, scriitorul realist alege ceea ce este reprezentativ pentru epoca aleas. Exemple: parvenitul, arivistul, seductorul, avarul femeia adulterin.

6. caracterul de fresc al operelor, monografii ale lumii prezentate

7. preferina penru un stil sobru i refuzul celui mpodobit, cu scopul prezentrii ct mai fidele a realitilor

8. cultivarea observaiei n descrierea realitii sau n portretele personajelor, observaia viznd precizia tiinific

9. tehnica detaliului, cu scopul de a realiza descrieri sau portrete verosimile

10. preferina, la nivel naratologic, penru araiunea la persoana a III-a, pentru un narator obiectiv, impersonal, omniprezent, omniscient, cruia i corespund o perspectiv auctorial, o viziune naratologic din spate i focalizarea zero.

Reprezentani: curentul impune supremaia dramei i a romanului, respectiv modelul scriitorului laborios (nu putem vorbi de realism n poezie):

n literatura universal: Balzac, Flaubert, Stendhal, Gogol, Tolstoi, Dostoievski, Dickens, Lampedusa, Thomas Mann.

n literatura romn: Nicolae Filomon, Ioan Slavici, Ion Creang, Liviu Rebreanu, G. Clinescu, Marin Preda.

1.3. Literatura universaln Marea Britanie, secolul al XIX-lea a fost dominat de Epoca Victorian, caracterizat de romantism, cu poei romantici precum William Wordsworth, Lord Byron sau Samuel Taylor Coleridge, i genuri precum romanul gotic.

Superioritatea naturii i a instinctului peste civilizaie a fost predicat de Jean Jacques Rousseau, iar mesajul su a fost adoptat de majoritatea poeilor europeni. Primii n Anglia au fost poeii Lake, un mic grup de prieteni incluzndu-i pe William Wordsworth i Samuel Taylor Coleridge. Aceti poei romantici timpurii au adus o nou emoie i introspecie, iar apariia lor este marcat de prima proclamaie romantic din literatura englez, Prefa la balade lirice.

n epoca victorian (1837-1901), romanul a devenit forma principal de literatur n Anglia. Majoritatea scriitorilor erau mai preocupai s neleag gustul clasei mijlocii dect s mulumeasc aristocraia. Cele mai cunoscute lucrri ale epocii includ emoionantele opere ale surorilor Bronte; satira Blciul deertciunilor de William Makepeace Thackeray; romanele realiste ale lui George Eliot; i reprezentrile complexe ale vieilor claselor lucrtoare i profesionale scrise de Anthony Trollope.

Charles Dickens s-a lansat n literatur n 1830, respectnd moda publicaiilor n serie. Dickens a scris energic despre viaa n Londra i despre problemele sracilor, dar ntr-un stil umoristic, care era acceptat de cititorii din toate clasele. Operele sale timpurii, precum Pickwick Papers, sunt capodopere ale comediei. Mai trziu lucrrile sale au devenit mai ntunecate, fr a-i pierde ns geniul caricatural.

Surorile Bronte au fost scriitoare n anii 1840 i 1850. Romanele lor au produs senzaie cnd au fost publicate pentru prima dat i au fost ulterior recunoscute ca parte din cea mai bun literatur englezeasc. Au scris frenetic nc din copilarie i au fost prima oar publicate, cu bani proprii, n 1846, de poei sub pseudonimele Currer, Ellis i Acton Bell. Cartea nu a atras mult atenie, vnznd numai dou exemplare. Surorile au revenit la proz, fiecare scriind cte un roman n acel an.

n Germania, perioadele Sturm i Drang de la sfritul secolului al XVIII-lea se mbin ntr-o perioad clasic i romantic, reprezentat de lunga perioad a lui Goethe, care acoper prima treime a secolului. Stilul conservator al lui Bierdermeier intr n conflict cu radicalul Vormrz n turbulenta perioad care separ sfritul rzboaielor napoleonice de revoluiile din 1848.

Mai trziu n secolul al XIX-lea, romantismul este nlocuit de realism i naturalism. Sfritul secolului al XIX-lea, cunoscut ca Belle poque, a aprut ca o epoc de aur a culturii europene, ntrerupt brusc de declanarea primului rzboi mondial.

Literatura francez de la nceputul secolului al XIX-lea a fost dominat de romantism, care este asociat cu autori precum Victor Hugo, Alexandre Dumastatal, Franois-Ren de Chateaubriand, Alphonse de Lamartine, Grard de Nerval, Charles Nodier, Alfred de Musset, Thophile Gautier i Alfred de Vigny. Influena lor s-a fcut simit n teatru, poezie, proz. Efectul micrii romantice a continuat sa fie simit n a doua parte a secolului n diverse curente literare, precum realismul, simbolismul i aa numitul fin de sicle.

1.4. Literatura romn

1.4.1. Mentalitate

Omul literatDe cnd soarta, romnilor favorisitoare, au deschis cile pe care au pi pentru a agiunge la scopul dorit a civilizaiii, muli tineri, nsufleii de o vrednic de laud dorin, ostenesc n deosbite ramuri, cu intire de a navui limba i ideile compatrioilor. n unii s descopere talent, n alii numai buna plecare, n puini fondosul cel clasic neaprat pentru nemerirea intirii lor. Gruntea, mai nainte de a putea fi smnat, au costisit mult sudoare ostenitorului! Sfezile i controversile asupra formelor limbei snt intempestive i nsorb timpul preuos a acelor autori carii, au nsrcinarea traducerii de limbi strine, s par ndatorii a aduce pe romnie strine idiotisme i construcii, nct din asemene fabrici au nceput a nate bastarduri, pre care totimea naiii, necunoscnd, nu le va putea priimi de ai si fii adevrai. Fondosul limbei noastre, ce pe aiure s caut, s afln Sfnta Scriptur, ce este de toi romnii nleas; aceasta s se pstreze curati ntreag, ca singura legatur ce unete nc pe romnii dispriti n staturi deosbite, i ctr aceasta adaoga-smbuntirile cerute dup un metod simplu i care s-ar cuveni a s legiui de un giude amfiction ce s poate nchega din gramaticii romni ai Transilvaniii, a rii Romneti i a Moldovei. Dortitori de a vedea azat cultura neamului romnesc pe trainice temeiuri, noi mprtim aice portretul i nsuirile omului literat, pe care s aibntodeauna tinerii notri un model ntru a lor intire.

Omul literat este acela a cruia meserie l ndatoreaz a cultiva a sa minte spre a putea spori cunotina altora. n aceast ambiie s mrginete toat a sa lucrare i interesul pe care ali oameni mprtie preste deosbite obiecte.

Ambiios de a nmuli ideile sale, el le caut pn prin veacurile antice, cerceteaz monumenturi i scripte, pentru de a culege, preste urmele, uneori terse, sufletul i cugetarea oamenilor celor mari din toate veacuri i ri. El vorbete cu dnii n a lor limb, a cria odoare ntrebuineaz pentru de a navui dialectul patriii sale. El petrece culegerea literaturei strine, cu a caria esennfrumuseaz literatura naional.

nzstrat de aceste norocite organe, care ne fac s iubim cu mptimire tot ce este frumos i adevrat, el las capitilor celor mrginite osteneala cea n zadarde a supune la aceast masuri form toate talentele i toate haractirile, cnd el culege din deosbireacea mbelugat feliurite mijloace a naturei pentru de a ncnta (a disfta) pe oameni, a-i lumina i a li fi de folos. Cte s fac n lume bune i folositoare nu snt pentru el pierdute.

Pentru o asemene ureche sun armonia poeziilor lui Virgiliu, a lui Tasso i a lui Racine, pentru asemene sentiment Tacitus au aruncat nfricoate scntieri pe inima tiranilor, ctr dnsul s adresaz Monteschiu cnd apr dritul omenirii, Fenelon cnd mpodobete virtutea. Pentru el fiecare adevr este o izbndi fiecare capodoper o plcere.

Desprnzndu-s a s folosi att de a sale reflexii, precum i din acele a altora, el nu va fi nici singur n singurtate, nici strin n soietate. Cu un cuvnt, orcare va fi a sa ndeletnicire, el cu un pas msurat peste n lumea cea cugettoare a speculaiilor matematice, sau c s rtcete n lumea cea nfrmcat a poeziii, au cnduieete pre oameni pe sen, sau ca nva prin istorie; aducnd la templul artelor a sale prgi, el nu va cuta de a obor pe concurenii (rvnitorii) si n a sa cale, nici va defima lucrrile altora pentru de a nla pe ale sale. Ochiul su, nespriet, nu-l va ntoarce de la triamvul altora; glasul faimei (laudei) nu va fi pentru sufletul su un neplcut sunet i n loc, ca neastmprata mediocritate (cii cu putin talent), s geam pentru toate aceste sporiuri, pentru cnaintea ochilor ei s strmtoreaz nencetat cmpul geniii, adevratul om literat, petrecndu-l cu un ochi mai sigur, va vedea ca ramn lui ndestule prilejuri de a nla acolo cte un monument i de a putea cuprinde vre-un loc!

Omul literat Adaptare De cnd soarta, romnilor favorant, a deschis cile pe care au pit pentru a ajunge la scopul dorit al civilizaiei, muli tineri, nsufleii de o vrednic de laud dorin, ostenesc n deoebite ramuri, cu intire de a navui limba i ideile compatrioilor. n unii s descopere talent, n alii numai buna plecare, n puini fondul cel clasic neaprat pentru nimerirea intirii lor. Gruntele, mai nainte de a putea fi semnat, i-a cauzat mult sudoare ostenitorului! Conflictele i controversele asupra formelor limbii sunt intempestive i absorb timpul preios al acelor autori carie, au nsrcinarea traducerii de limbi strine, s par ndatorai a aduce n limba romn strine idiotisme i construcii, nct din asemene fabrici au nceput a se nate bastarzi, pe care totalitatea naiei, necunoscnd, nu le va putea primi de ai si fii adevrai. Fondul limbii noastre, ce este cutat aiurea, se afl n Sfnta Scriptur, ce este de toi romnii neleas; aceasta s se pstreze curat i ntreag, ca singura legatur cei unete nc pe romnii despriti n state deosebite, i ctre aceasta s se adauge mbuntirile cerute dup o metod simpl i care s-ar cuveni a se legiui de un jude amfiction ce s poate nchega din gramaticienii romni ai Transilvaniei, ai rii Romneti i ai Moldovei. Doritori de a vedea aezat cultura neamului romnesc pe trainice temeiuri, noi mprtim aici portretul i nsuirile omului literat, pe care sl aib ntodeauna tinerii notri ca model ntru a lor intire.

Omul literat este acela al crui meserie l ndatoreaz a cultiva a sa minte spre a putea spori cunotina altora. n aceast ambiie se mrginete toat a sa lucrare i interesul pe care ali oameni l mprtie peste deosebite obiecte.

Ambiios de a nmuli ideile sale, el le caut pn prin veacurile antice, cerceteaz monumente i scripturi, pentru a culege, peste urmele, uneori terse, sufletul i cugetarea oamenilor celor mari din toate veacurile i rile. El vorbete cu dnii n a lor limb, a creia odoare ontrebuineaz pentru a navui dialectul patriei sale. El petrece culegerea literaturii strine, cu a creia esen nfrumuseeaz literatura naional.

nzestrat de aceste norocite organe, care ne fac s iubim cu mptimire tot ce este frumos i adevrat, el las capetelor celor mrginite osteneala cea n zadar de a supune la aceast masur i form toate talentele i toate caracterele, cnd el culege din deosebirea cea mbelugat felurite mijloace ale naturii pentru a ncnta (a desfta) pe oameni, a-i lumina i a le fi de folos. Cte se fac n lume bune i folositoare nu sunt pentru el pierdute.

Pentru o asemenea ureche sun armonia poeziilor lui Virgiliu, a lui Tasso i a lui Racine, pentru asemenea sentiment Tacitus a aruncat nfricoate scnteieri pe inima tiranilor, ctre dnsul se adreseaz Monteschiu cnd apr dritul omenirii, Fenelon cnd mpodobete virtutea. Pentru el fiecare adevr este o izbnd i fiecare capodoper o plcere.

Desprinzndu-se a se folosi att de ale sale reflexii, precum i de acelea ale altora, el nu va fi nici singur n singurtate, nici strin n societate. Cu un cuvnt, oricare va fi a sa ndeletnicire, el cu un pas msurat peste n lumea cea cugettoare a speculaiilor matematice, sau c se rtcete n lumea cea fermecat a poeziei, sau ci nduioeaz pe oameni pe scen, sau cai nva prin istorie; aducnd la templul artelor ale sale prgi, el nu va cuta sidoboare pe concurenii (rvnitorii) si n a sa cale, nici nuva defima lucrrile altora pentru a le nla pe ale sale. Ochiul su, nesperiat, nu-l va ntoarce de la triumful altora; glasul faimei (laudei) nu va fi pentru sufletul su un neplcut sunet i n loc, ca neastmprata mediocritate (ci cu puin talent), s geam pentru toate aceste sporuri, pentru c naintea ochilor ei se strmtoreaz nencetat cmpul geniului, adevratul om literat, petrecndu-l cu un ochi mai sigur, va vedea cai ramn lui ndestule prilejuri de a nla acolo cte un monument i de a putea cuprinde vre-un loc!

1.4.1.1. Poet Poezie

Poezia poporala dup:a. Alecu Russo

I.

Datinele, povestile, muzica i poezia sunt n arhivele popoarelor. Cu ele se poate oricnd reconstitui trecutul ntunecat.

Din studiul lor ne vom lmuri despre originea limbei noastre, de naterea naionalitii romane, de plecrile naturei cu care este nzestrat poporul, i de luptele ce le-au susinut coloniile romane prin-a nu se preface n locuitorii de astzi ai vechei Dacie.

ntre diferitele neamuri rspndite pe malurile Dunrii, nici unul nu are, ca neamul romnesc, o poezie poporal att de original, att de variat, att de frumoas i att de strns unitacu suvenirile antichitii.

Nscut din snge meridional, strmutat de sub un soare fierbinte ntr-o ar nou, neamul roman a pstrat o nchipuire fecund, vie, graioas, o agerime de spirit care se traduce n mii de cugetri fine i ntelepte, o smintire adnc de dragoste pentru natur i o limb armomioas, care exprima cu gingie i totodat cu energie toate aspirrile sufletului, toate iscodirile minii.

S lum de exemplu aceste versuri dintr-o balada :

Viaa omului

Floarea cmpului

Cite flori p-acest pmnt

Toate se duc la mormnt

ns floarea lacului

Sta la ua raiului

De judeca florile

Ce-au fcut miroasele!

Mult am cerceta n literaturile cele mai naintate i n operele poeilor cei mai aminti, fr a gsi o idee att de minunat i aa de frumos zis. O asemenea idee este rezultatul cuminiei omeneti, relevarea simului de nemurire, exprimat prin glasul poporului.Vox populi, vox dei.II.

Poezia poporl este ntia faz a civilizaiei unui neam ce se trezete la lumina vieii, iar cnd acest neam cade din vechea sa civilizare poezia poporal devine paladium (ocrotire n.t) al limbei i al obiceiurilor strmoeti.

De vom deschide pre Virgil i pre Ovid, ne vom gsi, pot zice, aproape acasa la noi. Virgil, istoricul didactic i poetic al vieii agricole , autorul Georgicelor, descrie nsi viaa cmpeneasc a romanilor de astzi. Ovid este izvorul credinelor mitologice ce sunt rspndite ntre noi prin poveti si tradiii. n ele gsim, ca i n gura poporului nostru, fete i flci schimbai n brazi, n puni, n dafini, dobitoace care griesc, psri miestre etc.

Pe lang aceti doi creatori de poezie antic s-a adugat un al treilea poet, pstoritul cmpiilor i al munilor notri care a produs cea mai frumoas epopee pstoreasc din lume: Miorita. nsui Virgil i Ovidiu s-ar fi mndrit cu drept cuvnt, dac ar fi compus aceast minune poetic.

III.

Poporul e un mare neolog, cnd i face trebuint; el rstoarn sistemele invitailor, cnd ele nu sunt ntemeiate pe logic, i i formeaz o limb curat, expresiv, armonioas, cci i place armonia. El cat a cuprinde n puine cuvinte o lume de idei, fiind vorba lung srcia omlui, adic srcia gndului; prin urmare tocmai n forma frazelor lui descoperim rudirea limbii noastre cu limba latin.

Poporul mparte poeziile sale n cntece btrneti, n cntece de frunz n doine i hore.

Cele mai multe balade ce le avem dateaz de secole XVI, XVII, XVIII, precum Toma Alimo, Gruia Grozovan, Codreanul, Ghim, Novac etc.

Societatea de pe atunci era rzboinic: toi oameni erau narmai i n picioare, toate ideile pornite spre lupta cu dumanii tarii. Principatele noastre de-abia tiau c au tratate cu rile vecine: lovirile erau zilnice cnd cu leii, cnd cu ungurii, cnd cu ttarii, cnd cu turcii i, ce e cel mai trist, cnd chiar cu romnii!

Alturi se fceau cu o mn pe coarnele plugului i cu una pe pal, cci ttarul sta la pnd la marginea rii.

Cntecele btrnsti adeveresc cronicile, ns cntecele au un ceva care te mic pn-n suflet: nu poi sta n neuimire cnd auzi pe Gruia Grozovan zicnd:Aleitu, Ghirai btrn

Ls cel hangar la sn

C eu sunt pui de romn

i nu-mi pas de pgn!Nu poi s nu admiri calul lui Codrean, care cnd fugea ,,vaile se limpezea.

Frumoasele timpuri de vitejie au fost acelea unde romnul intra n doi ca n doisprezece i unde hanul ttarilor trimitea jaloba ctr domnii Moldovei cu rugminte ca s poronceasc Grozovenilor de pe atuncea de a li mai opri calea, cnd se ntorceau cu prada din ara Leeasc!

ns roata norocului se ntoarce! Starea Principatelor se scihimb: neatrnarea lor piere; poporul sufere; vitejia lui amorete i trece de la gloae la cete, de la cete la indivizi, i prin urmare baladele strmoeti sunt nlocuite prin cntece de frunz, cntece steti.IV.Poezia poporal este nu numai expresia cea mai vie a caracterului naional, dar ea arunc i o lumin asupra comerului din timpurile trecute:

Miculi tot m-ntreb,

Care munc mi-i mai dragUn cal bun de claie

i arme de Veneie.Nici Miron, nici Neculce, nici Ureche n cronicile lor nu pomenesc de comerul veneianilor i al genovenilor cu rile noastre; ns cntecul poporal ndeplinete acea lacun cu dou cuvinte.

El asenenea arat dragostea nemrginit a romnului pentru frumuseea naturei, ca o motenire vigilian:Primvara, muma noastr,

Ia zpada de pe coastIarba verde s mai creasc,

Sufletu-mi s-mi rcoreasc;

S-mi aud cerul tunnd,

S mai vd turme pscnd!Este dar de nevoie a mai analiza simirea exprimat n aceste rnduri i poetica lor frumusee?

Este oare vreo introducere mai minunat n literatura modern, un tablou mai oniric dect aceasta strof care ncepe cu un vechi cntec haiducesc?

Sub poale de codru verde

O zare de foc se vede

i-impregiurul focului

Stau haiducii codrului!Poezia popoal se mai deosebete i prin o contiin psihologic, care denot spiritul observator al poporului. De voieste s arate cochetria femeiasc, cntecul zice:

Piuca trece i zmbete

i-a ma zri nu voiete...La notiele preioase despre relaiile noastre politice i comerciale, poezia poporal mai adaog o larg prescriere de stare moral, de obiceiurile vieei intime i de organizarea social a Principatelor: prin urmare poezia poporal trebuie s fie obiectul studiilor noastre serioase, dac vrem s aflm cine am fost i cine suntem.

Albia literaturii noastre e att de ngust, c, de a zice c mai nici o scriere nou nu posed condiiile unei scrieri nemuritoare, a zice un adevr suprtor pentru tagma literailor, i adevrul, de cnd lumea, umbl cu capul spart, ns mrturisesc c privind babilonia limbistic din zilele noastre, m ngrijorez pentru viitoriul nostru literar i m mngi numai cu credina c acest viitor i va gsi un loc de scpare n poezia poporal!b. Cezar BolliacTot poporul are caracterul su, gradul su de simitate i felul su de gust n arte. Cnd va cineva s-i fac o idee despre caracterul i simitatea unei naii, nu trebiue s o cerceteze n saloanele aristocrailor si, unde toate simimentele sunt ntinate i unde spulbereaz ideile vagaboande i bastarde ce ajung cosmopolite pe aripile luxului; trebiue s se coboare n fundul norodului n matca naiei; s vaz traiul steanului, afeciile lui, i n acest chip numai va putea zice c are o idee despre caracterul acestei naii.

Trstura ns cea mai caracteristic care poate da o idee fizionomistului filozof ce voiete s studieze de departe o naie oarecare, este poezia; poezia popular, a crei melodie, ritm, expresii i idei nu sunt nicidecum profanate de nglarea imitaiei streinismurilor i de afectaiile inimilor obosite i roase prin attea deosebite role cu care au trebuit s se mbrace spre a juca n ast comedie bizar pe care o numim nalta sotietate.

Eu dau acelui filozof o nuan do n poezia popular a naiei noastre.

O fiic rumnc, ce i pzete vieii n crng, lucreaz la umbre; iubitul su o vede i vine lng dnsa:

-Lele, gaga, ce faci, fa?

nreab munteanul namorat cu aerul su imperial, i fiica namorat raspunde:

-Cos la cmuta ta

Cu mtasea viorea

Vinerea i miercurea

A cosea i-n zi de Pate

i cnd Cristuleul nate

Ma-i lua, nu ma-i lua,

Cmua-i tot a ta

Dar d-a ti c ma-i lsa

Singur m-a spnzura

De marginea drumului

De vrful aninului!

Venii, domnilor poei! Venii, toi citi v ruinai a lua s dezvoltai o tem naional, ci cutai epigrafele dumneavoastr totdauna aiurea i niciodat acas. Venii s vedem ce zice munteanca noastr n cntecul su:

-Cos la cmua ta

Lucrez pentru tine m ocup de tine; mi fac petrecerea ndeletnicindu-m la un lucru al tu.

Cu mtasea viorea

Vioreaua e floarea cea dinti care ne vesteste sosirea mpriei amorului; vioreaua e cea dinti ce pune fata la ureche i flcul n plrie; viorelele mi-ai dat cnd te-ai prins pentru ntia oara la hor lng mine; fata viorelei am ales-o i eu ca s o pui la cmua ta.

Vinerea i miercurea

Eu cos pentru tine i n ziua sfnt de vineri cnd este rau de ochi i n ziua de tinti miercuri cnd este ru de urt; las s-mi pierz i ochii pentru tine, las s m urasc i toat lumea; mie mi e destul dragostea ta. A cosea i-n zi de Pate

i cnd Cristuleul nate

A-mi pierde ochii ns a m face urcioas prinilor i lumii pentru tine nu e destul. Mi-a da i sufletul n muncile rilor; nu m-a gndi nicidecum c mnjesc pe sfntuleul, numai ca s poci face o mulumire a ta.

Ma-i lua, nu ma-i lua,

Cmua-i tot a ta.

i gndeti c toate aste jertfe le fac cu vreun gnd, cu vreo ndejde, voi s dobndesc cu ele vreun drept de a fi odat soia ta, nu. Tu eti slobod ca aerul, poi face ce voieti...ceea ce te poate noroci...te poi nsoi cu care vei voi...eu te voi binecuvnta i m voi mulumi numai tiind c am fcut jerfe pentru tine.

Dar, d-a ti c ma-i lsa

Singur m-a spnzura.

Dar cu toate astea, dac a putea s prevz c o s vie o zi n care s se sting amorul tu pentru mine; dac a ti c o s sufr odat mhnirea a te vedea n braele alteia; dac-a ti c fericirea ce simt acum n amorul tu o s se schimbe odat n iadul prsirii tale ca s nu apuc s ntmpin acel minut dureros, ca s nu apuc s gust din otrava acelui pahar eu mi-a face seama din vreme; m-a omor fr s m mai gndesc c nici un cretin nu o s-mi zic Dumnezeu s-o ierte, fr s gndesc c n-o s mai am parte de un mormnt pe care s poat plnge vreunul din aceia ce m-au iubit, ca s m sfresc cu ideea c tu nu m mai iubeti nc.

Pe marginea drumului

De vrful aninului

M-a spnzura de laturea drumului celui mare, de vrful acelui nalt anin, ca s poata s m vaz drumaii de departe i s aib vreme a-i zice: poate c biata fat a iubit, poate c a fost nenorocit n dragostea sa!

Acestea zice, domnilior, iubita munteanc,- codana cu ochii de oim pe care n-am vzut-o niciodat ncadrat n versurile dumneavoastr.

Ritmul acesta se vede a fi instinctiv, ca s zic aa, pentru poezia liric, mai la toate limbile, i tot acesta se simte c slujete de norm n toate horele i cntecele noastre naionale. Opt i apte silabe cnd una mai lung i alta mai scurt, cnd una scurt i alta lung - de opt silabe cnd versurile sunt plane, care se zic i femeieti, nu tiu pentru ce, i de apte cnd sunt troncate, - brbteti. Acestea sunt toate cele apte silabe; i, dei vreo dou dintr-nsele se par a fi de acelea ce se numesc strucioli, adec cu tonul la propenultima, ns lundu-le bine seama, se vd c sunt troncate, mai vrtos cnd sunt cntate i in toate aceasta msura!1.4.1.2. Dramaturg Teatru

Cum tim, spectacolele de teatru n limba naional se organizaser nc n vremea fanarioilor, dar, dup 1821, activitatea nu putuse continua. Ea rencepe sub imboldu lui Heliade i Asachi, n numele convingerii, adnc nrdcinate printre contemporani, c teatrul este un agent de civilizaie, moral i estetic, n mod special adecvat unei naiuni de-abia intrate n concertul culturii moderne. Teatrul nsoit cu nvtura public spune Heliade este cel mai de-a dreptul i sigur mijloc de a drpna obiceiurile cele urte i a forma gustul unei naii. Tot el subliniaz ntr-o scrisoare ctre Negruzzi din 1836 c teatrul apropie spiritele i integreaz toate pturile populaiei n micarea de idei a vremii. Teatrul n limba naional crmut de un duh metodic poate aduna toate clasele de orani, i, prin bucile sale potrivite pe nelesul norodului, familiarizeaz iar pe toi pe nesimite cu istoria naiilor, recomand vrtutea i rzboiete viiul, aduce n rs obiceiurile ruginite i btrne i insufl gust pentru ale veacului.

Pentru a face din teatru un instrument al edificrii intelectuale i al solidaritii sufleteti a naiunii, trebuia s i se permanentizeze activitatea, s se treac de la stadiul trupelor de diletani la o organizare pe baze profesionale. E tocmai scopul pe care i-l propun Filarmonica, la Bucureti, i Conservatorul filodramatic, nfiinat n 1836 de Gh. Asachi, la Iai, cu sprijinul vornicului V. Alecsandri (tatl poetului) i al lui tefan Cartagiu. Ca i Filarmonica, a crei activitate am nfiat-o. coala lui Asachi d un spectacol de producie, cu dou piese de Kotzebue, Lapeirus i Vduva viclean, i un prolog al directorului, la 23 februarie 1837. Urmeaz alte reprezentaii, ntre care Petru Rare Vod de Asachi, dram serie n dou acte, imitarisit pentru scena moldoveneasc, i opera Norma de Bellini. Nu dup mult vreme ns, Conservatorul e obligat s-i ntrerup cursurile. Atmosfera era nc neprielnic, iar greutile economice de nenvins. n plus, concurena trupelor strine, care se bucurau de ncurajarea autoritilor i de creditul moral al publicului boieresc, constituia un obstacol greu de trecut. Pe drept cuvnt deplngea Timotei Cipariu, n 1836, dup cltoria ntreprins n compania lui G. Bariiu la Bucureti, zticnirea ce ptimete teatrul romnesc din partea stpnirii, care n totul favorisete pe nemi, i pe romni cu totul dispreuiete, zicnd c ce poate s aud cineva de la romni. C. Negruzzi scria i el, n 1838: ,,Srmanul teatru, el seamn cu pruncul mic frumuel, nevinovat i bolnav de strns... i unde avea trebuin de bun cutare, de-abia ivindu-se, i-a strnit n cap o droaie de dumani stranici i puternici.

Totui, eforturile depuse de Filarmonica i Conservatorul filodramatic nu ramn zadarnice. Din anturajul lor se ridic o serie de slujitori devotai ai scenei, printre care cei mai importani sunt C. Caragiale i Matei Millo. Cel dinti, fost elev al lui Heliade i Aristia, trece n 1838 n Moldova, nfiineaz un teatru la Botoani, apoi la Iai, dintingndu-se n repertoriul melodramatic. Cel de-al doilea se afirm cu un excepional talent comic nc de pe bncile pensionului Cunim (unde e coleg cu Alecsandri i Koglniceanu) i manifest nclinaii precoce de autor, compunnd prin 1834-1835 scenetele: Serbarea osteasc, Poetul romantic, Postelnicul Sandu Curc. Graie lui C. Caragiale i Matei Millo, se svrete pasul spre personalizare, care avea s scoat teatrul romnesc din faza experinelor fr viitor, transformndu-l ntr-o instituie naional. Pe acest drum, anul 1840, cnd M. Koglniceanu, V. Alecsandri i C. Negruzzi arendeaz sala teatrului din Iai, constituie o etap important nu att prin calitatea relizrilor imediate, dependente de o conjunctur, ct prin avergura elurilor propuse i situarea ntr-o perspectiv de autentic exigen critic.

2. Paoptismul generaliti

2.1. Scriitori i opere paoptiste

A. Ienchi Vcrescu (1740-1792)

Ienchi Vcrescu a fost un poet, filolog i istoric romn, aparintor al unei vechi familii boiereti, familia Vcrescu, precursor al folosirii limbii romne culte, pe care a folosit-o att n scrierile sale filologice i istorice, ct i n poeziile pe care le-a scris. A fost erudit i poliglot, tia: slava veche, greaca veche i modern, turca, araba, persana, franceza, germana i italiana. A fost mare dregtor domnesc i a ndeplinit misiuni diplomatice peste hotare. Ca om politic i istoric a manifestat tendine filoturce. Lucrarea sa, Istorie a prea puternicilor mprai otomani, este tiprit abia n 1863 de Alexandru Papiu Ilarian. Este al doilea romn dup Dimitrie Cantemir care scrie o istorie a Imperiului Otoman.

Este autorul celei dinti gramatici romneti tiprite (1787), care, pe lng diversele categorii gramaticale, cuprinde i un capitol de prozodie, ilustrat cu exemple originale. Poezia sa, redus ca dimensiuni i predominant erotic, e scris n maniera neoanacreontic a epocii, dar folosete i evidente sugestii folclorice. Este precursorul iluminisului romnesc din secolul al XIX-leaClasificarea operei: 1. Lucrri filologice: Observaii sau bgri de seam asupra regulilor i ornduielilor gramaticii rumneti, publicat n 1787, va servi ca model lui Ion HeliadeRdulescu pentru Gramatica sa. Lucrarea cuprinde un capitol intitulat pntru poetic, ce poate fi considerat primul studiu romnesc despre versificaie. Definiia pe care a dat-o poeziei va rezista 80 de ani: cugetele frumoase, cu poetice faceri. Dup ce prezint utilitatea gramaticii, ncheie glume: Silii-v a o nva, sau facei cum v place. A adunat un vast material pentru redactarea unor dicionare bilingve: german romn, turc romn etc. 2. Lucrri istorice: Istorie a prea puternicilor mprai otomani, tiprit

dup moartea sa, cuprinde referiri la domnii rii Romneti. Prima jumtate a lucrrii este un pomelnic al mprailor, cu o epigram laudativ dar prozaic pentru fiecare. Interesant este povestirea cltoriei sale la Viena, un adevrat jurnal, instructiv i amuzant, superior lui Dinicu Golescu. Gramatica Romneasc 3. Opera poetic: adun la un loc versuri ocazionale (n cinstea domnitorului, la inaugurarea unei cisterne publice etc.) cu versurile de dragoste caracterizate prin limba alintat (N. Manolescu), abundnd de diminutive, procedeu la mod n ntreaga poezie a epocii: inimioar, lior etc. Cu toate vicrelile manieriste, unele sunt poezii galnice, pline de umor, altele sunt sugestive i graioase, amintind de Goethe, ca poezia ntr-o grdin n care dilema sufleteasc a eului liric este exprimat cu gingie i concizie (floarea neculeas poate reprezenta ratarea ansei iubirii): S-o iau, se stric/ S-o las, mi-e fric/ C vine altul i mi-o ridic.

Urmailor mei Vcreti!

Ienchi Vcrscu las urmailor si un testament memorabil, de o mare valoare moral i patriotic, aceea de a conserva i a pstra creterea limbii romne literare: Urmailor mei Vcreti!/ Las vou motenire:/ Creterea limvei romneti/ i-a patriei cinstire. Poezia este un adevrat crez ai vieii scriitorului: creterea limbii romneti e un deziderat emblematic, care contientizeaz valoarea culturii poporului romn i a literaturii acestuia. Literatura devine astfel o oglind fidel a trecutului i a viitorului.

B. Alecu Vcrescu (1767-1799)

Alecu Vcrescu a fost un poet romn. Fiul cel mare al lui Ienchi, este cel mai talentat dintre Vcreti, dar, din pcate, cele mai multe versuri s-au pierdut, rmnnd doar cteva trecute ntr-o condicu, pentru c se considera poet doar pentru sine. A avut un sfrit spectaculos: condamnat la moarte sub acuzaia c i-ar fi otrvit o mtu, a trimis tuturor scrisori disperate pn n ziua execuiei.

Opera sa, fr s fie lipsit de manierismul epocii, se remarc prin cultul iubirii, scriind o poezie languroas, de alcov, cu oftaturi artistice. Elogiaz femeia, chinurile fericite ale dragostei, jurmintele, ca un adevrat profesionist al iubirii. Femeia trdtoare este mustrat cu o cochet alintare din partea poetului, care stpnete stilul de conversaie erotic, cu imputri voalate, tachinri i ameninri. ntr-o poezie graioas dezvolt motivul oglinzii care, din gelozie, nu reflect ntreaga frumusee a iubitei (Oglinda cnd i-ar arta) Alecu Vcrescu a scris poezii greceti, semnate cu pseudonimul "Vacarescologlu", unele influenate de poetul Rigas. Anton Pann le-a popularizat n volumul Poezii deosebite sau Cntece de lume. n fruntea literailor profani ai rii Romneti din secolul al XVIII-lea vom gsi, fr ndoial, pe banul Ienchi Vcrescu; dar alturi cu dnsul st fiul su cel mare, clucerul Alecu Vcrescu ,exilat din ar i disprut n temniele Turciei nc de pe la 1796. Din porunca domnitorului Alexandru Moruzi, Alecu Vcrescu este exilat la Tulcea. El moare n nchisoarea de aici, din cauza condiiilor deosebit de aspre ce i-au fost impuse.Trandafira norocitAlecu Vcrescu este un poet al motivelor florale, al florilor personificate aici ca mesageri i intermadiari ai dragostei: Trandafir norocit,/ Care te-ai nvrednicit/ S-mpodobeti acel sn/ Unde pururea m-nchin/ Roag-te i pentru mine/ S m aib mai la bine,/ Gsete vreun mijloc,/ S m aeze ntr-al tu loc!/ i-i spune c am durere,/ Nu dragoste cu prere,/ Poi i s-i fgduieti/ C tu, de vetejeti,/ Eu firea nu mi-o prefac/ De-oi avea noroc s-i plac.. Trandafirul, ca semn al destinului, este vzut ca un raisonneur al vieii intime a personajului feminin, devenind interpret al dragostei i frumuseii fiinei iubite, inta final n mplinirea sentimentului erotic: Arat-i cu umilin/ C-n loc de ghimpi am credin/ F-m s ajung devlet/ i ia-mi n via rusfet.. C. Costache Conachi (1777-1849)

Costache Conachi a fost un scriitor romn. Descendent dintr-o familie boiereasc fanariot, a ocupat nalte funcii dregtoreti n Moldova.Dac paharnicul Sion scrie c neamul Konaki este de origine greceasc, "dar preste 160 ani venit i ncuscrit cu mai multe din familiile cele mari", Paul Pltnea a adus documente "care impun concluzia c familia Conachi coboar dintr-un neam de rzei din satul tiboreni, judeul Vaslui, cu urice din vremea lui tefni Vod (20 aprilie 1517-14 ianuarie 1527) sau chiar a lui tefan cel Mare. Linia feminin a neamului este tot rzeeasc".A fost educat de ctre un refugiat francez.A studiat ingineria, limbile clasice, greaca modern, turca i franceza.Mare boier i mare proprietar, figur contradictorie n epoc pentru c pleda pentru luminarea poporului, a fcut un proiect de reform a nvmntului n Moldova pe principiul studiul trebuie s aib un scop moral. A luat parte la redactarea Regulamentului Organic, formulnd unele articole care aveau n vedere unirea Principatelor.

Cariera administrativA nceput activitatea prin efectuarea de lucrri pentru hotrnicie la proprietile de terenuri; a continuat pn la trziu, la retragerea din cauza vrstei i a problemelor de sntate. Era considerat cel mai bun inginer hotarnic, al timpului, din Moldova. Este comis, nainte martie 1803. Ispravnic al inutului Tecuci (august 1806). Staroste al inutului Putna (noiembrie 1809). Vornic al obtii la Iai (1816). Vornic al poliiei (ianuarie 1817). Mare vornic (nainte de iunie 1820). Mare postelnic (preedinte al Departamentului Afacerilor Strine, la 28 decembrie 1823). Mare vornic (1824). Mare postelnic (februarie 1827-ianuarie 1828). Mare logoft (februarie 1829). Membru n comisia moldovean de patru membri pentru redactarea Regulamentului Organic (iunie 1829-martie 1830). Pavel Kiselev i-a acordat Ordinul Sf. Vladimir cl. III, pentru contribuia sa la lucrrile de redactare. Mare logoft (octombrie 1831). iitor al locului marelui logoft al justiiei (aprilie 1832). Demisioneaz n februarie 1833. Pstreaz n continuare titlul de vornic. Mare logoft, numit de Kiselev (aprilie 1834). Din 1835, rmne doar epitrop, n special la Sf. Spiridon i continu administrarea unor hotrnicii. Este ales epitrop al mnstirilor moldovene nchinate Sf. Mormnt (1837).

OperaOpera sa nu a fost preuit de nimeni pn la George Clinescu, Ibrileanu i Iorga btndu-i joc de poeziile lui, pe care le citau ca exemple de dulcegrii penibile. Circulnd ca populare pn au fost publicate n volum, versurile l dezvluie ca pe un adevrat poet, superior Vcretilor. Dotat cu simul limbii, tnguirea sa liric e plin de o solemnitate filosofic care-l face precursor al lui Eminescu. Poet foarte delicat, evoc adesea ochii iubitei care Nvlesc cuprini de gene/ Sgeteaz din sprncene; ochii devin fiine care se ceart i se dezmiard, n jurul crora se creeaz scenarii glumee, din care nu lipsesc rpirile, sgeile, otrvirile etc. Poezia erotic evoc iubirea, matrimoniul i tragedia lor, sentimentul naturii suprapunndu-se strilor de spirit. Cea mai puin valoroas este poezia vicrea (Plng, oftez, suspin, m vaiet!) dei ea l-a impresionat pe Eminescu.Versurile sale erotice (Poezii, alctuiri i tlmciri 1856) mbin inspiraia anacreontic, n maniera poeziei galante aparinnd clasicismului decadent francez, cu lirica lutreasc a timpului. Scrisorile lui Conachi ctre domnitorul Ioni Sandu Sturdza i ctre mitropolitul Veniamin Costache conin unele idei naintate cu privire la problemele cultivrii limbii romne i ale emanciprii culturale a rii. A fcut i unele traduceri din literatura francez.

Pentru ce i ungi, femeie, faa?Poezia este un repro adresat tinerei femei pentru pcatul de a apela, n moad direct, la metode de nfumuseare artificial: Pentru ce i ungi, femeie, faa cu atta ghileal/ i i muruieti obrazul cu bcan i cu vpseal? i de ce -ncingi grumazul cu petre strlucitoare/ i i umezeti zulufii cu ape mirostoare?. Frumuseea artificial, obinut pri mijloace improprii, este trectoare, iar femeia care procedeaz astfel i neag zestrea biologic evident: mai bine-ai purta de grij s ctigi acele daruri/ Cu care faci podoab la a sufletului haruri./ Dac vrei s te iubeasc brbatul tu cu credin/ i de voieti nlepi s-i caute umilin/ Uit-te deb vezi pe mere ce roeal strlucete/ trandafirii pe care nici zugrav nu-nchipuiete/ Firea s-au ailoit a face a cea vie zugrveal/ i-a lor dulce frumusa veslete, iar nu-nal./ las, dar, frnicia i-a obrazului schimbare,/ Cci frumusa fireasc robete pe om mai tare..Frumuseea intrinsec determin o strlucire a trupului, de sorginte natural i divin, idee exprimat de Costache Coanchi n versuri fluente, cu o anume naturalee poetic.

D. Nicolae Vcrescu (1786-1825)

Nicolae Vcrescu a fost un poet romn, fiul cel mic al lui Ienchi Vcrescu. De la el au mai rmas cteva poezii erotice, asemntoare cu cele ale fratelui su Alecu, un cntec de haiducie n form popular (Durda) i un numr de scrisori adresate nepotului su de frate, Iancu. Scrisorile, redactate ntr-un stil nclcit, dominat de o cazuistic sentimental, conin i versuri satirice la adresa unor obiceiuri ale epocii (moda, jocul de cri, etc.)

Originalitatea sa const n accentele folclorice neobinuite ale cntecului haiducesc Durda, n care se evoc natura renviat n primvar, apare motivul cucului, exclamaiile populare i invocaia ctre cal pentru a lua drumul pdurii.Fiu al lui Ienache Vacarescu si al Ecaterinei Caragea, cea de-a treia sotie a sa. Primete o educaie greceasc i franuzeasc, aa cum se obinuia n casele mari. Se cstorete, n 1814, cu Luxandra Baleanu, apropiindu-se, ca ginere al logoftului Grigore Baleanu, de cercurile eteriste. Cminar, apoi vornic, e nsrcinat de boieri, dat fiind c era socotit om cu durere de patrie, cu iscusin i cu bune msuri", s opreasc marul lui Tudor Vladirnirescu spre Bucureti. Nereuind s obin capitularea rzvrtitului prin buna nvoial, i depune mandatul i se refugiaz la Braov, nu nainte ns de a semna, la 18 mart. 1821, o adres ctre ar, cernd ajutor mpotriva ameninrii otomane. La Braov, unde se va i stinge din via, Vcrescu nfiineaz, mpreun cu socrul su, Grigore Baleanu, cu Const. Cmpineanu, Dinicu Golescu i ati boieri o societate cultural urmrind stimularea traducerilor, elaborarea unui dicionar i a unei gramatici etc. Poet cu activitatea restrns, considerndu-se singur slab n condei i n idei", Vcrescu nu dezonoreaz titlurile de merit ale familiei: versurile sale continu linia manierismului anacreontic, aducnd pe alocuri neateptate inflexiuni folclorice i preromantice.

n paginile corespondenei cu Iancu Vcrescu - document de excepional valoare pentru starea de spirit a crturarilor boieri din epoca de declin a fanariotismului - Vcrescu ni se releva drept un spirit anxios, dubitativ i instabil, nemulumit de viaa pe care o duce, dar incapabil s i-o reformeze. Gustul pentru piruete i exhibiii verbale l nrudete cu epistolierii galani din vremea regentei, cu deosebirea - semn al unei culturi nc neepurate de afinarea moravurilor i progresele civilizaiei - ca formul nzorzonat se asociaz la el cu expresia frust, fineea bizantin cu grobianismul. Mai e apoi sentimentul frustraiei care-1 covrete adesea, ca pe preromanticii neguroi i tulburi de la sfritul veacului. Aceste tendine, opuse n aparen, n fapt expresii ale aceleiai problematici a dezadaptrii i eecului, apar i n puinele versuri rmase de la Vcrescu, cci - dup cum ne ncredineaz Heliade Radulescu - multe poezii ale sale s-au risipit i s-au pierdut", fiindc nu socotea de mare lucru nite bagatele, cum le numea singur, ca s aibe grij a le aduna, a le pune bine i a le tipri". Pe de o parte, Vcrescu adora feminitatea n stilul familiei, cu cliee petrarchiste i antiteze cutate (n rai fr tine e moarte, e ghea/ i-n iad lng tine e bine, e via"), ori explica dragostea silogistic, prin simire, dorin i jertf (A dori fr-a jertfi/ M mir ce dor o mai fi!"). Pe de alt parte ns, el i acord struna patetic, n elegia Un pic de nadejde, strigat de dezolare al unui om cu inima impovrat, care nu mai ntrevede nici o licrire de speran, nct prefer s se rup aa" spre a dobndi cel puin nesimirea increatului. Senzaia de eminescianism avant la lettre" e sugerat att de revendicarea nefiinei sub o forma care radicalizeaz voina de extincie, ct i de metrul amfibrahic, asemenea celui din Mortua est. Poezia Durda, cntec haiducesc, de puternica sev populara, trdnd o mentalitate robust, integrat organic naturii i rotaiei sempiterne a anotimpurilor, pare surprinztoare la un boier ca Vcrescu, crescut n edulcorrile iatacului fanariot. Paternitatea i-a i fost pus la ndoial dar, oricum ar sta lucrurile, prezena ei n manuscrisele Vcretilor demonstreaz puterea contagioas a influenei populare i permeabilitatea frontierelor culturale n epoc.

Primvara se ivetePoezia este un cntec vesel, n stil popular, adresat naturii n plin schimbare i nflorire: Primvara se ivete,/ Ia vezi muguru-nferzete/ i iarba cum ncolete,/ Codrul cat, se.ndesete/ Inima-mi zburd i crete!. Psrile pdurii aduc n natur o not de armonie i de vitalism: Cucul a-nceput s cnte,/ Nu pe crci uscate, frnte;/ Micuneaua, cam plpnd,/ Altor flori miros comnd,/ Daleo, Doamne, ce ornd!. Trecerea la un nou anotimp determin stri de elevaie, ntr-un moment al bucuriei de a tri: Roibul meu, iarna mai toat,/ vai de draga lui spinare!// Roibule, mi te gtete,/ alele-i nepenete,/ S m duci peste pripoare,/ Vai i coaste la strimtoare,/ Pre potec fr de soare..

Haiducia i ndemnul la isprvile vitejeti sunt impulsuri fireti determinate de acest anotimp: Daleo, daleo, drag durd,/ Daleo, durd, vai de mine!// Oleo, leo! Vreme-nviteaz/ P-l cu inima viteaz,/ S nu stea s se scloceasc/ Ci-n snge blceasc,/ Pomina s-i nfloreasc!.

Poezia prezint o tehnic literar i prozodic specific doinei populare, construit pe motivul legturii omului cu natura, cu formule de adresare direct, ritm trohaic, monorim sau rim mperecheat.

E. Gheorghe Asachi (1788-1869)

Gheorghe Asachi, fiul prreotului Lazr Asachievici s-a nscut la 1 martie 1788 la Hera, dar i-a fcut studiile la Lemberg (Lwow), unde i-ar fi luat doctoratul n filozofie i diploma de inginer arhitect, la vrsta de aptesprezece ani. Dup o edere de doi ani la Viena, se stabili timp de patru ani n Italia, unde i cultiv n diferite ateliere talentul pentru desen i unde se ncumet a publica un sonet i a compune n limba i duhul lui Petrarca. Rentors la Iai n august 1812, ncepe activitatea sa cultural, care st la temelia colii romne din Moldova. La 1 iunie 1829 scoate ziarul Albina romneasc, care primete mai trziu un supliment literar, condus de Koglniceanu. Adaptat regimului, care-i ncredinase nsrcinri culturale importante, Asachi nu a luat parte la micare din 1848. Pensionat n 1849, onorat n septembrie 1868 cu o recompens naional, ncrcat de ani i de lauri, ncet din via la 12 noiembrie 1869.

Asachi e mai nsemnat prin activitatea sa cultural, dect prin producerile literare. S-a strduit n direcia teatrului, prelucrnd o pastoral, Mirtil i Hloe, dup Gessner i Florian, i dnd la Iai prima reprezentaie n limba romn, cu tinere odrasle boiereti, n casa hatmanului Costachi Ghica (la 27 decembrei 1816). ntreprinderea rmase fr urmri imediate. Tocmai n aprilie 1834, Asachi organizeaz o alt reprezentaie, tot cu o trup ocaziional de diletani Serbarea pastorilor moldoveni, un potpuriu de dansuri i cntece naionale, cu nfiarea gloriei militare a vechilor moldoveni i nenorocirilor din trecut i mai ales cu facerile de bine a noului aezmnt i mulumirea locuitorilor ctre bunul lor ocrmuitor (dup darea de seam din Albina). n 1836, organizeaz un conservator dramatic, prelund cursul de declamaie. La 23 februarie 1837, d ntia reprezentaie cu Lapeirus, dram serie cu cntece, prelucrat dup Kotzebue. n timpul celor doi ani de existe a conservatorului, se mai reprezint o alt dram serie, Petru Rare, de Asachi, o comedie prelucrat de acelai, Contradanul sau ntunecimea de lun, cte un vodevil i o dram de Kotzebue, n prelucrarea sau n traducerea lui Asachi, care mai d o meditaie dramatic, Privigherea ostaului moldovean, cu concursul soiei sale Elena, compozitoare. Compunerile teatrale, lipsite de valoare literar, contribuie ns la trezirea interesului pentru reprezentaiile dramatice. n acest fel, ca organizator de teatru, ca adaptor, traductor i autor dramatic, Asachi ndeplinete un rol considerabil n nceputurile teatrale din capitala Moldovei.

Gh. Asachi e un om al regimului, iar nu un independent sau un opozant; e un conservator, iar nu un liberal revoluionar. Pe alte ci dect confraii si contemporani, el e ns dominat de aceleai idealuri culturale, pe care le servete cu tenacitate, nentrerupt, mai bine de cinci decenii. Primele lui compuneri poetice, legate de mprejurri intime, i anume de iubirea platonic pentru Bianca Milesi, dateaz din anii studiilor plastice i arheologice de la Roma (1809-1812). Ele au fost redactate direct italienete. Variantele romneti, asupra datrii lor sincronice nu s-a ridicat pn acum nicio contestaie, ni se par dup toate probabilitile mult mai trzii. Nu aducem n sprijinul ndoielii noastre c au fost tiprite abia n ediia a doua a poeziilor (1854), ci acela de ordin artistic, al superioritii tehnice, fa de poemele ocaziionale, ulterioare ntoarcerii sale n ar; prin maturitatea expresiei, versurile nchinate Bianci Milesi nu par a fi primele lui produceri lirice. Pentru acelai motiv, e greu de crezut c Asachi ar fi gsit nc din 1809 versul clasic, magistral, din oda Ctr Italia:

V urez, frumose ermuri ale-Ausoniei antice,

Conjurate de mri gemeni, mprite de-Apenin,

Unde lng dafin verde crete-olivul cel ferice,

Unde folarea nu se trece, sub un cer ce-i tot senin,

Unde mndre monumente ale domnitoarei ginte,

nviaz mii icoane la aducere aminte.

V urez!... c cine poate fr dor, frumilin,

Acea pulbere s calce, al eroilor mormnt?

Ce n curs de ani o mie au sttut n biruin,

-astzi vii snt prin exemple de virtute i cuvnt,

nct n asemnare nu au fost sub orice nume

Mai mre nimic, nici trainic de cnd omul este-n lume...

O asemenea siguran i amploare n vers nu se ntlnete nici n culegerea de Poezii din 1836. Accentul se nrudete cu compuneri mult mai trzii, ca cea od Pleiada, Ctr Poeii Romni, la ocazia Pleiadei Romne a d-lui Constantin Negruzzi (1845):

Voi, ce-n sn purtai p-Apolo, patrioi din Romnie!

Dei Ursita v desparte, armonia v-a uni.

Patria, care v-ascult, tema Muzei voastre fie,

Ca i ea ntr-o lumin s se poat nnoi.

i prin fapte virtuoase, de o mai dorit soart,

Vrednic s se arate i de numele cel poart.

Acordai romne versuri p-armonioase alute,

ntr-un rost, ca i poporul, geamn cu cel italian

S nvee-amor de Patrie, dor de glorie, de virtute,

i romnul de pe Istru, i-a Carpatului muntean,

Cel ce b-n Siret, (...), n a Mureului unde,

Cel l-a crui triste doine plaiul Pindului rspunde.

Cnd romnul va cunoate, prin a cntului putere,

A sa gint, a ei soart, ce-i ascuns-n viitor,

Versul cnd din ochi i-a stoarce, lacrima cea de putere...

Nu se poate aduce o mai mare laud lui Asachi dect aceea c versurile sale, chiar dac nu au avut rol hotrtor asupra formaiei lui Eminescu, care i-a gsit ritmuri similare i aceeai Satimmung(atmosfer) din lieduri germane, prevestesc pooezia lui matur (n timp Alecsandri, Bolintineanu i ali naintai autohtoni i-au lsat ecourile n versurile lui de tineree).

Proza lui Asachi e cu mult mai prejos: o limb greoaie, poticnit, btrnicioas, mpestriat cu stngace decalcuri latineti, italiene i franceze, fr vreo intuiie filologici fr acel farmec al personalitii care face plcut vetustatea provincialist, presrat cu franuzisme, a prozei literare a lui Koglniceanu sau fireasca folosire a limbii rneti, alturi de ndrzneli latineti, n epistolele lui I. Codru Drguanu. Ea nu mai poate oferi azi dect interes lingvistic i arheologic, pentru specialitii curioi de hibrizi anacronici, deoarece n vremea cnd Asahi i publica nuvelele istorice se iveau n Moldova generaii succesive de prozatori admirabili.

Asachi struie n compuneri informe, de naraiuni istorice, fr s in seam de relizrile dintr-un nceput ale lui Costache Negruzzi. Nuvela istoric era constituit n gen, din 1840 (Alexandru Lpuneanu), cnd Asachi ncepe cu Ruxandra Doamna (1841) o carier de povestitor al trecutului, ncheiat o dat cu firul zilelor lui. Autorul compune nuvela de documentri din istoriografia polon, ruseasc i bizantin, dar cu trzia cunoatere a cronicilor moldoveneti; consideraiile politice i geografice nu sunt strecurate cu intuiia lucrului literar, ci fac bloc, strivind sub lespezi grele povestirea; naraia e seac, grbit, fr nerv epic i fr nscenrile dramatice n care prind via eroii; singurul sector, remarcat pn acum, n care Asachi i vdete priceperea deosebit, este cel descriptiv, n creionarea grupurilor, a atitudinilor i mai ales a costumelor i podoabelor; aci se aplic un ochi desprins, de desenator i arheolog dar fr mari mijloace coloristice. Altminteri, privite n esena lor, nuvelele istorice ale poetului sunt vulgarizri lipsite de fluena versificatorului anacreontic sau de avntul imnic al odelor italice; vulgarizri oneste, severe, cu caracterizri abstracte, de manuale istorice franceze, pentru uzul gimnazial. Ideile amoroase, menite s le insufle poezie, sunt romanioase i melodramatice, ca n romanele-foileton, ns fr micare vioaie i fr elemnte de senzaie.

Omul care afirma, n 1838, c se bucur de mulimea lucrrilor literare, nu iubea literatura, n realitae. Lucrul reiese limpede din editorialul Albinei de la 29 mai 1838, n care se nvedereaz sporirea activitii literare, dar se deplnge faptul c s alege mai mult calea plcerilor dect a folosului. Curioas mentalitate utilitar la un produs al literelor italiene! Asachi propune romansurilor i versurilor, interesele practice. Avem nevoe a navui limba noastr cu cri elementare pentru deprinderea cunotinelor pozitive. Drept aceea, cu toate c preuim orice carte folositoare, totui ne bucurm mai mult de producerile tiinifice, precum Gramatica a neobositului D. Heliade, compunerile istorice a D-lor Aron, Sulecsu, Koghelniceanu, Matematica a D. Poenar etc. Ni rmne mult de lucrat, c oamenii i mijloacele nu snt nc n analoghia trebuinelor noastre, n vreme cnd asemine ndeletniciri ni vor aduce mai nemerit ctr scopos. Orientat ctre concret i pasionat de literatura lui, dar izolat de evoluia poeziei moldoveneti, Asachi nu avea pasiunea literar dezinteresat, care singur i-ar fi pstrat contactul cu actualitatea. S-a devotat intereselor publice, creznd ns c numai el le servete, i a privit cu superioritate sforrile altora, mai talentai, care se ridicau mprejur. Aa se explic singurtatea sa fr mreie i mediocritatea nzuinelor lui, nuvelistice i dramatice, vechi nc din ceasul compunerilor lui solitare.

Poetul e adeseori admirabil, att n inspiraiile sublime, ct i n cele graioase, fr s ne smulg ncuviinarea, la normativul lui N. Iorga, care crede c poezia lui Asachi trebuie s intre iari n curentele de inspiraie ale timpului(Istoria literaturii romne, vol. III, 1909).

O recomandare, att de strin de ireversibilitatea gustului literar, nici nu mai trebuie discutat. Istoricul literar e ns dator sa consemneze faptul c, prin strngerea tardiv n volum a poeziilor nsei, lirica lui Asachi n-a exercitat mai nicio influen asupra evoluiei poetice a contemporanilor, n vreme ce restul operei sale n-a ptruns dect prin straturile publice de jos. Dac ns, prin amintitele versuri, de preioas muzicalitate i de savant armonie a putult contribui ct de puin la desvrirea intrumentaiei eminesciene, poetul i-a mplinit un mare destin indirect.

F. Iancu Vcrescu (1792-1863)

Iancu Vcrescu a fost un poet romn, fiul lui Alecu Vcrescu. Atras de ideile naintate ale epocii, a salutat rscoala lui Tudor Vladimirescu (Buna vestire, Glasul poporului subt despotism) i a participat la micarea de redeteptare cultural i naional, sprijinind nceputurile colii, teatrului, presei i tipografiei romneti. A fost sprijinitor al tuturor iniiativelor culturale i literare ale vremii: membru al Societii Literare din 1827, al Societii Filarmonice din 1833, al Asociaiei Literare din 1845, sprijinind teatrul (a tradus Britannicus de Racine i a scris un prolog la inaugurarea spectacolelor, n 1819) i pe tinerii poei (a ndreptat primele versuri ale lui Ion Heliade Rdulescu). Opera sa (reunit n volumele Poezii alese, 1830 i Colecie din poeziile d-lui marelui logoft Iancu Vcrescu, 1848), dei lipsit de strlucirea poetic a tatlui su, introduce cu timiditate structuri lirice noi, anunnd pastelul su meditaia. n ciuda ecourilor manieriste (multe poezii sunt idile cu personaje mitologice), e un poet de tranziie ntre neoclasicismul secolului al XVIII-lea i romantismul paoptist. A scris printre primele sonete n limba romn i a inaugurat poezia ocazional pe teme istorice: simpatizant al Revoluiei lui Tudor Vladimirescu, a scris pateticul ndemn Glasul poporului sub despotism, din care dou versuri au rmas celebre: S tremure! S tremure cumplita tiranie/ Zdrobit va fi cine-a-ndrzni gnd de tiran s-i vie!. Lirica sa erotic, de factur neoanacreontic (O zi i o noapte la Vcreti, sau Primvara amorului .a.), manifest, printr-un viu sentiment al naturii, tendina de a depi vechile canoane ale epocii. A scris poeme filozofice (Adevrul) sub influena iluminismului, balade pe teme folclorice, epistole, ode, elegii, idile i epigrame.

O sintez a formulelor clasice poate fi considerat poezia Primvara amorului, n care zeul Amor l introduce pe poet ntr-o natur nocturn, convenional, dar cu detalii preromantice, ca ruinele oraului.Poeziile sale anun tonul veselului Alecsandri.

G. Anton Pann (1793/1797-1854)

Anton Pann a fost cntre de stran i profesor de muzic plastic, compozitor, folclorist, scriitor, tipograf i colportor al scrierilor lui i ale altora, situndu-se ntre ntemeietorii culturii noastre. De aceea, Anton Pann a rmas, prin personalitatea sa complexa, n egal msur, att n istoria literaturii romne, ct i n cea a Bisericii Ortodoxe Romne.

Anton Pann s-a nscut n Bulgaria, la Silven, un trg nsemnat aezat la poalele versantului sudic al munilor Balcani.

Tatl se numea Pantoleon sau Pantaleon Petrov (vreun Pandele sau Pantelimon, cum sugereaz ntr-un studiu Tudor Vianu) i era de meserie cldarar sau armar. George Clinescu afirma c prin tatl su, Anton Pann era romn de origine: Cunoaterea miraculoas a limbii noastre e un semn c era sau romn (valah curat ori cutovlah), sau c venise aici n frageda copilrie. Numele tatlui, Pantoleon Petrov, a devenit n romnete Petroveanu, iar fiul i-a pstrat numele de Antonie Pantoleon Petroveanu, cu care i semna manuscrisele pn prin 1826.

Anton Pann cunotea destul de bine limbile: romn, greac, bulgar, turc i rus. Dornic s-i mbogeasc cunotinele, se nscrie ca auditor la coala de muzichie" deschis de Dionisie Fotino, scriitor erudit i compozitor muzical", cunosctor perfect al muzicii orientale. n 1816 prsete aceast coal i se nscrie la coala deschis de Petru Efesiul, unul din grecii pricepui n muzica eclesiastic, care i-a transmis nu numai cunotinele de baza ale artei muzicale, dar i dorina de perfeciune. Aici nva i meteugul tiparului, n tipografia aceluiai Petru Efesiul, iar n 1819 ajunge director al tipografiei i tiprete pentru ntia dat un Axion n romnete, care, din nefericire, nu s-a pstrat n nici un exemplar.

n 1819, scaunul arhieresc din Capital e ocupat de Dionisie Lupu, om luminat care iniiaz o adevrat campanie de autohtonizare a vieii eclesiastice.

n timpul anului 1821 Anton Pann se refugiaz la Braov, dup modelul boierilor, adpostindu-se pe lng biserica Sf. Nicolae din Schei, unde cnta la stran. Aici l va cunoate pe Ion Barac, cellalt colportor, traductor i tipograf de cri populare din oraul de sub Tampa, cu care va lega o strans prietenie.

Anul 1826 aduce ceva nou n viaa lui, i anume legtura cu meleagurile vlcene. Documentele vremii l gsesc n acest an ornduit dascl de muzichie la coala de pe lng Episcopia Rmnicului i cntre la biserica Buna Vestire.

n activitatea sa de la Episcopie, Anton Pann a avut ca scop principal romanizarea i modernizarea muzicii bisericeti, dovad fiind manuscrisele redactate cu scrisul fin al psaltului, constnd n cntri specifice cultului ortodox: axioane, doxologii. n acelai timp, preda lecii de muzic maicilor de la mnstiri. n timpul ederii la Rmnicu-Valcea Anton Pann a locuit n imobilul din strada tirbei Vod (azi muzeul memorial Anton Pann), aflat pe acea vreme la marginea oraului. Este cea mai veche cldire din Ramnicu-Valcea, care mai pstreaza stilul acesta de construcie curat romnesc, cu specificul zonei vlcene.

Anton Pann a trecut la cele venice n ziua de 2 noiembrie 1854. Este nmormntat la biserica Lucaci din Bucureti, din apropierea casei sale.

n curtea bisericii Lucaci, pe o modest lespede de piatr, sunt spate trei din cele cinci strofe ale epitafului pe care i l-a compus singur: La mormnt ca s-mi radice/ Un stlp ca un monument/ De marmur, s nu-i strice/ Tria vrun element./ Carele lucrat sa fie/ Cvadrat i lucrat frumos,/ i pe dnsul s se scrie/ Aceste versuri din jos Anton Pann a fost cel care a pus pe muzic versurile poeziei Un rsunet, scris de braoveanul Andrei Mureanu prin 1842. Gheorghe Ucenescu, elev al lui Anton Pann i unul din admiratorii acestuia, ne relateaz cum n casa poetului Andrei Mureanu din Brasov, unde se ntlneau N. Balcescu, Ion Brtianu, Gh.Magheru, Cezar Bolliac i Vasile Alecsandri, cu toii fiind n cutarea unei melodii pentru poezia Un rasunet, cel care a gsit melodia veche, trgnat", dar devenit att de vibrant n posterioritate, a fost Anton Pann.

Aceast melodie nu era alta dect romana Din snul maicii mele, alctuit n 1839 pe versurile lui Grigore Alexandrescu. Vorbind despre poetul Andrei Mureanu i despre poezia Un rsunet (Deteapt-te, romne), George Clinescu numete aceast poezie Marseilleza romn", iar pe Anton Pann l considera acel Rouget de Lisle romn, comparndu-l cu Claude Joseph Rouget de Lisle (1760-1836), ofierul francez care a compus Marseilleza, imnul revoluiei franceze de la 1789.

Povestea vorbiiTextul cu acest titlu Povestea vorbii, este o ilustrare epic a puterii nvturii de a schimba soarta omului, chiar atunci cnd nzestrarea de la natur pare potrivnic. Atmosfera versurilor este uor fabuloas, cu motive caracteristice, ntlnite n lasmul popular: e povestea a trei fete care pe rnd s-au nscut, dar doua sunt att de frumoase, iar a treia prea urt, cu trup stmb i chip slut nct st n cas Necjit -amrt, n timp ce surorile ei merg la petreceri.Prin compensare ns, fata cea urt este prea neleapt: Dar unde e urciune i cip sluit, neplcut


Recommended