+ All Categories
Home > Documents > Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

Date post: 30-May-2018
Category:
Upload: cimec-institutul-de-memorie-culturala
View: 222 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 100

Transcript
  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    1/100

    nnnnnn584

    www.cimec.ro

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    2/100

    S U M A R

    Pag.

    Mircea Avram

    Florian Potr

    Ilie Rusa 1

    N. M unte a nu)

    I. Zavadski

    Minai Raica

    DECADA CULTURH

    OBIECTIVELE DE SEAM ALE NOM S TAG I U N I

    SPRE UN VALOROS REPERTORIU DE ACTUAUTATE .

    CE MAI E DE FCUT? (In problema strngerli legaturilor

    dintre teatre i public)TEATRUL MOSSOVIET" SI COMUNIUNEA PUBLICULUICU SCENA .

    NOTE DESPRE TEATRUL DIN R. P. BULGARIA

    C. Paraschivesca ACTUALITATEA PRIN EVOCARE .

    Margareta Barbuta PIESA CONTEMPORANA N IMAGINEA SCENICA

    13

    18

    22

    29

    C R O N I C A

    Semneaz : Mircea Alexandrescu, Margareta Barbuta,

    Minai Crisan, Silviu Gal, Angela loan, Mira Iosif, Al.

    Popovlci, Florian Potr, M. Radnev, Emit Riman,

    Ilie Rusa 36

    D I S C U T I !

    HorlaDeleanu ISTORIA TEATRULUl I FORMAREA CADRELOR ACTORICETI 70

    IAT UNDE E PIESA

    Pop Slmion OBUZELE

    TEATRUL DE AMATORI

    Liana Maxy NOI PAI NAINTE

    TEATRUL DE PAPUI

    1 N S E M N RI

    MER I DI ANE

    77

    80

    Marcel Breslau nca un domeniu n vfidit progres ;AL P. Mitologia la ppui ; Ecourile unei cltorii . 82

    M. AL Schimb da experienf ; AL P. Sala contem-poran ,- nalta miestrie a artitilor chinezi ; M. I. Unprogram de sala remarcabil; Camil Pelrescu indit I . . 8 7

    Problme actuate ale teatrului n R. D. Germana ;Be long Festivalul Eliberrii din R. P. D. Coreean. . 0

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    3/100

    PX0584

    aaaaaaiiREVISTA LUNARA EDITATA DE MINISTERUL INVAMINTULUI I CULTURII

    SI DE UNIUNEA SCRIITORILOR DIN R.P.R.

    Septembrie

    91959(Anul IV)

    Mircea Avrdtn

    OBIECTIVELE DE SEAMALE NON STAGIUNI

    Stagiunea 1959-1960 a fost virtual deschis n zilele festive ale Decadei Cul-turii, ale aniversrii celor 15 ani de la Eliberare. Demonstraia artistica din acelezile prt ioide i prilejuiete, astzi, n pragul unei noi perioade de munc, o anahztemeinic, exigent, a nivelului artistic atins de teatrele noastre, a activitatii depuse n ipregtiirea spectacolelor. Ea cheam ila eforturi noi, menite s duca la depireastadiului actual al artei noastre teatrale, ea i al literaturii dramatice originale careo inspira; ea ne afer eteva premise limpezi pentru stabilirea noilor ndatoriri siobiective de atins n stagiunea care se anun. Astfel, dincolo de succesele Decadei,consemnate in presa la momentele respective (maturitatea artistica n folosireametodei realist^socialiste, deci o mai puternic for educativa, o mai adnc ancorarein actualitate, spirit pairtinic neovitor in tratarea i soluionarea conflictului dramatic, in imterpretarea personajelor i transmiterea mesajului socialist), putem faceunele constatari cu valoare generalizatoare privind textels dramatice respective, valo-rificarea lor scenica i msura eficienei lor mobilizatoare, socialist-educative, nmasa spectatorilor.

    Vara amului 1959 a adus o recolta dramatic demn de luat n seam: s-aurelevt astfel, ultima ipies a lui Horia Lovinescu, Surorile Boga, lucrarea dramatica Luciei Demetrius, Vlaicu i feciorii lui, scrierile lui Paul Everac, precum i o seamde icreaii ale unor d ramaturgi debutanti, ca : C. Teodoru, Dorel Dorian, MarianaPrvulescu, Aurei Storin i muli alii. Meritul de seam ail acestor lucrri esteataarea lor deschis, nemijlocit, de realitile i oamenii zilelor noastre, strdu-ina de a 'reflecta fora transformatoare a revoluiei socialiste n viaa social icontiina oamenilor, spiritai lor nnoitor, partinic. Aceste ultime piese vorbescdespre varietatea problemelor sociale, despre diversitatea tipurMor omeneti i aproceselor sociale i morale pe care le nfieaz actualitatea noastr, eie sublini-az sensurile majore aie idealului socialist oare mbagesc viaa din jurul nostru.Aceste demente pozitive, valoroase, coninute n noile lucrri dramatice, ca i maturitatea lor artistica, au stat n atenia multor cronici dramatice. Totui, n totali-tatea lor, aceste noi lucrri mai snt nc datoare oglindirii pregnante a nouluirevoluionar din realitatea noastr. Cele mai multe din aceste piese se arata ncer-cri de evocare drama tic a unor momente i eroi care in desigur de actual ita teanoastr n sens absolut, dar practic numai prin intermediul retrospectivei istorice.Problemele arztoare ale consfcruirii socialismului, eroii acestei btlii, caracterelecare contribuie la prefigurarea etapei desvririi constructiei socialiste apar nc inmod rzile, au deloc, in aceste piese. Ramine, de aceea, ca prim obiectiv al viitoa-

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    4/100

    tare ofensiv a poziiei lui n Telatile sociale. Totui, chiar n aceste 'lucrri aflm nc unele nendestulri artistice n desvrirea eroului pozitiv. Lipsete din unelepiese forfa de nrurire neeesar a comunistului, pentru a determina cu claritatetransformarea contiinei personajelor care vin n contact eu el. Adevrul cu privirela evenimentele care au premers i au constituit esenta actului de l>a 23 August nuse relect ntotdeauna n lumina just ia iperspectivei istoriee i a raportului de foresocial-istorice. Dup cum puterea de determinare a factorului social-revoluiomar asu-pra destinului individuai e uneori doar declarat, slab realizat artisticete, la felcum un anume paralelism social-etic se substituie uneori, n compoziia dramatic,viziunii dialeetice de ntreptrundere a factorilor sociali cu cei din planul conti-inei individuale.Aceste deficiente s-ar cuveni s ndrepte pe dramaturgi spe o preoeupare maistaruitoare n aprofundarea temelor dramatice ataeate, n lumina ideologiei noastremarxist-leniniste; spre strduinta unei continue desvriri a mijloacelor artistice, pentru ca mesajul respectivelor piese s se transmit cu putere emotional i cu rod-nicie n rndul spectatorilor. Eie invita la o sporire efectiv a exigentei n muncateatrelor cu autorii. E un fapt nendoios c eficienta acestei munci se oglindete,in ultima instan, n desvrirea expresiei artistice, fr de care nu se poate cuade\rat pune n valoare o tema just. Conducente teatrelor rspund de acestlucru, dup cum n parte rspunztoare n reslizarea pieselor originale este i seefiade dramaturgie a Uniunii Scriitorilor. Activitatea ei trebuie s nceapa a se manifesta mai viu, mai dinamic, s se fac simit, s se lege an mod organizat i temei-nic eu cea a Direciei Teatrelor din Ministerul Invmntului i Culturii, aceasta,la rndul ei, trebuind s arate mai inulta operativitate, solicitudine i iniiativ

    n munca eu autorii.i critica dramatic, n ultima vreme mai vie, mai prompt, mai integrata in

    miearea teatrai, trebuie de bun seam s se simt i mai ndatorat pentru cali-taiea pieseior apruts.

    *

    Exigena sporit fata de piesele care

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    5/100

    autentica trire, lipsite de profunzime, de veridicitate, adeseori de cunoaterea ele-mentelor tehnicii vorbirii; am ntlnit distribuai defectuos alctuite i neutile spec-tacolului. Ct privete scenografia, am avut prilejul s vedem persistnd pe alocuricadre scenice fastuoase, dar gratuite din punct de vedere al valorii mesajului icliiar al piesei. Asemenea nempliniri artistice priveaz publicul de emoia esteticape care o pretinde i o ateapt de la un spectacol. Eie oblig factorii rspunztoridin teatre, la o sporire a ateniei i exigenei lor fa de problemele calitii artisticea muncii celor construiesc spectacolele. Problema miestriei a devenit o chestiunede prim ordin n viaa noastr tcatral, ea trebuie i poate, nc n aceast stagiune,s fie ca atare privit i s-i (dobndeasc o dezlegare fericit.

    ***

    Cerina sporidi coeficientului de art n spectacol se leag cu sarcina ridicriinivelukii ideologie i profesional n teatre, cu necesitatea vital a ntririi legturiicu masele muncitoare, cu viaa clocotitoare din jurul nostru. Legatura nemijlocitcu publicul, cu masele de constructor} ai socialismului (prn orgamzarea riguroasa deplasrilor, prin vizite n ntreprinderi, consftuiri cu publicul i siprijinirea intensaa echipelor artistice de amatori), este de asemenea o sarcin de prima importants ateatrelor. Ea e menit s duca la creterea valoric a activitii creatoare din teatre.

    Desigur c sarcinile puse teatrelor n pnagul noii stagiuni nu vor puteas-i gseasc rspuns i mplinire, dect pornind de la o just actuire i grab-nic definitivare a repertoriului. E un fapt mbucurtor c n aceast stagiune pro-graimarea repertoriului s-a fcut mai sustinut pe coordonatele dramaturgiei originalei, n general, ale problemelor de actualitate, fr a se pierde din vedere valorileteatrului sovietic, aie dramaturgiei noastre clasice i ale celei universale, ale fon-dului dramaturgie din democraiile populare. Conducente din teatre trebuie s manifeste ns o exigen permanent n fata respectrii repertoriului, a ndeplinirii lui n condiiile unei producii ritmice, fr goluri i perioade de asalt. Montrile pest^plan", n general binevenite, s nu acopere lipsa de realizare a planului iniialpropus i acceptt, caci respectarea repertoriului este primul indichi al discipline! n munca creatoare a unui teatru i de ea depind realizrile artistice. Respectarearepertoriului se reclama eu att mai mult, eu ct n stagiunea treeut unele teatren-au dovedit nelegere pentru aceast datorie elementara.

    Pentru ca teatrele s-i poat realiza efectiv toate sarcinile de plan, conduce-rilor respective le revine deci obligaia unei pregtiri temeinice a stagiunii, att dinpunct de vedere organizatoric, ct i artistic. Sporind exigena fa de calitateaspectacolelor, mrind sfera de cuprindere a teatrului n rndul spectatorilor, eie trebuie s asigure colectivelor artistice o ntrebuinfare judicioas, n concordan eunevoile imediate i de perspective aie teatrului. Intrirea disciplinei n teatru, cre-terea spiritului de rspundere urmeaz de la sine s fie un factor precumpnitor n succesele pe care le pregtim i le scontm.

    Pentru ntrirea legturii cu masele de speetatori, teatrele trebuie s vin n ntmpinaraa acestora, prin mijloaee variate i complexe. Popularizarea teatrului nregiunile respective, punerea sa n valoare. trebuie sa se desfoare cu o atentiedeosebit, cu grij fata de nevoile i cericele publicuui. aceasta ducnd la mrireanumrului de sipectacole i speetatori. Problema distribuirli ehibzuite a fortelor acto-riceti, utile fn asigurarea nivelului artistic, trebuie, de asemenea, s preocupe, ncea mai mare msur, conducerea teatrelor, n aa fel nct s nu rmn forteartistice neutilizate, energii creatoare risipite.

    Cu chibzuint i spirit gospodresc socialist trebuie mnuite fondurile puse ladispoziie de ctre statu nostru democrat-popular, sporirea veniturilor proprii nscri-

    indu-se ca o obligate de seam. Economiile, lupta pentru economii, iat un altaspect important, ilustrativ pentru buna gospodrire a unui teatru.Stimulatoare pentru activitatea i .preocuprile tuturor lucrtorilor din reteaua

    teatrale se anunt n noua stagiune cteva evenimente artistice de seam, dintre careconcursul tincrilor actori l socotim de o nsemntate deosebit. De asemenea, tur-neul ansamblului Mossoviet" va nsemna, desigur, pentru oamenii nostri de teatru,un nou prilej de nvtminte, de largire a orizonturilor artistice. In acest climatcreator, bogat n evenimente, n sarcini i ateptri, micarea teatral i va dovedidesigur prezenta vie, efectiv i statornic, n viata constructoare a rii, i va

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    6/100

    mplini m-siunea ei de mbogire i ntrire a contiintei ceteneti-socialiste aoamenilor muncii.

    Noua perioad de munc, care ne st n fata, se caracterizeaz prin cretereaavntului ipoporului nostru muncitor n btlia pentru grbirea desvririi construc-iei socialiste, n lupta pentru traducerea n viat a mreelor obiective puse, naceast perspective, de partid.

    Zilele istorioe aie toamnei anului 1959 au a dus lumii ntregi vestea triuimfuluispiritului omenesc, socialist, lasupra ntregului cosmos, nscrilndu-se n paginile isto-riei omenirii ca un minunat poem de cntare a omului liber i a uriaei sale ore cre-atoare. Este o nobil i imperioas sarcin a artei s se arate demn de mretiaepocii n care trim. de fora intelectual i moral a uritorilor ei. Teatrul nostruirebuie s concorde n elan creator i n realizri cu cele laie ntregului popor muncitor, cu cele ale ntregului lagr socialist, n fruntea cruia se al Uniunea Sovietica,

    ntptuitoarea marilor i milenarelor visuri aie omenirii.

    www.cimec.ro

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    7/100

    Florian Potr

    SPRE UN VALOROS REPERTORIUDE ACTUALITATE

    Ce este repertoriul unui teatru, dac nu adunata ntr-un mnunchi detitluri i nume de autori toat bogia de idei i sentimente, de linii i culori,de fee omeneti, de exemple bune i rel, ce se \or perinda pe scena n cursul sta-gjunii ? Oamenid eroii dramatici care vor popula teatrul eu gindurile i dezba-terile lor, eu pasiunile, eu virtuale i erorile lor, eu elorturile lor de a se depi, de a-i

    nva pe cei ce privesc s gndeasc mai limpede, s santa mai curt, s munceasci s triasc mai birje i mai folositor obtei iat ce este un repertoriu. Repertoriule o ntreag lume ce viziteaz scena teatrului pentru a sta de vorb cu lumea care umplestalurile i balcoanele. E vorba ns de o lume anumit, care va sta de vorb despreanumite lucruri, de pe anumite poziii, eu lumea adunata u sala, la rrridul ei olume anumit, lumea care construiete socialismul. De aceea, nu ne poate ramineindiferent ce joac un teatru sau aitili, ne intereseaza profund autorii i pieselecrora le facem cinstea s le alegem.

    Stagiune dup stagiune, teatrele se strduiesc s-i amelioreze selecia lucrrilordramatice, innd seam de ce au jucat i de ce vor juca n perspective. Publicul indiferent dac e din Reia sau Brlad, din Satu Mare sau Bucureti trebuies dobndeasc, i prin teatru. o imagine complex i veridica asupra vieii i, maiales, s se educe multilateral. In scopul acesta, conditia de baz a repertoriuluiteatrelor e actualitatea, capacitatea de a strni, la cel mai nalt nivel, interesul ivibrala spectatorului de azi, constructor al socialismului. Nu e locul s reeditmaici o discuie mai veche asupra acceptiilor de acordat termenului de actualitate,pe care unii critici de teatru l vd ntinzndu-se elastic i cu aceeai putere derezisten, de la Hamletul lui Shakespeare i Avarul lui Molire pina la Secunda 58

    a lui Dorian, sau Ferestrele deschise ale lui Everac. inem ns s subliniem cactualitatea unui repertoriu se bazeaz in primul rind pe piesa originala a autoruluii.ileior noastre. E ct se -poate de clar c piesele care rspund cu absolut precadereexigenelor i preferinelor publicului nostru snt cele contemporane, originale, scrisede pe poziiile i n spiritul actualittii noastre

    Sub raportul acesta al sporului de actualitate, prin piese originale, repertoriulstagiunii actuale a fcut unele progrese. Fenomenul caracteristic nu rezid aacum s-ar putea crede doar n numrul ridicat de piese noi (net superior celuide la nceputul stagiunii trecute). Caracteristica repertoriului pe 1959/60 e datadeopotriv de numr i de valoare. Ajunge s parcurgam lista pieselor care audeschis stagiunea festiva la 23 August. In Capitala, cele apte teatre au montt opt

    piese noi, de autori diferiti (Municipalul dou). Am nregistrat, cu acest prilej.evoluia unor scriitori dramatici, ca Horia I.ovinescu (SurorUe Boga National)sau Lucia Demetrius (Vlaicu si feciorii lui), prin lucrati ce constituie progrese vditepentru arta lor; am reinut putina de diversificare a lui Paul Everac (Descoperirea);dar, mai cu osebire, ne-a bucurat aparitia unor condeie noi pe trmul att deanevoios al dramaturgiei, ca Mariana Prvulescu (Ediie spedala Tineretului) ,Mircea Mohor (Din noapte spre zori Armatei) i, n primul rnd, Dorel Dorian(Dac vei fi Intrebat Municipal).

    La rndul lor, Teatrul de Stat din Timioara i Teatrul Maghiar 'de Stat dmTimioara ca rezultat al unei irodnice colaborri cu autorii au consacrt doudebuturi promittoare : Radu Theodoru (Nedeia inimilor) i respectiv KarolySndor (Musafirul picat din cer). Dac la acestea adugm premierele cu Explozientirziat de Paul Everac, de la Ploeti, Arad i Baia Mare, ne putem da seamde varietatea tematica i de stiluri ce a caracterizat nceputul actualei stagiuni, carea nsemnat : 38 de premiere originale, dintre care 11 noi; 13 autori contemporani,dintre care 5 debutanti.

    Dar interesul i preocuparea teatrelor fata de dramaturgia originala nu s-auoprit 'doar la deschiderea stagiunii. Majoritatea instituiilor noastre teatrale aude/nonstrat o ludabil continuitate in aciunea de promovare a piesei noi deactualitate. In listele de piese nu mai ntlnim, ca in trecut, obsesivele Iocurirezervate" pieselor romneti, caci aproape toate conducente i consiliile artistice au

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    8/100

    mditt cu mai multa seriozitate i au aies de pe acum titlurile i autorii. Iar acolounde mai apar locuri rezervate", eie snt urmate de explicaii plauzibile i mbucu-rtoare: teatrele au luat contact eu autorii, colaboreaz cu ei, le cer aitare saucutare pies scris, propun elaborarea altor noi. Sub aspectul acesta, gsim cadeosebit de interesant actiunea Teatrului Municipal. iRepertoriul lui i propune sarealizeze apte premiere originale : Vlaicu si feciorii lui, Dac vei fi ntrebat, Secunda58, Explozie ntirziat, la care se vor aduga roadele colaborrii n curs eu MihaiBeniuc (Intoarcerea), Titus Popovici (Passacaglia) i o pies de Eugen Barbu, alcrei titlu nu a fost nc fixt. Un interes similar 1-am remarcat i n alctuirearepertoriuiui a Teatrul Armatei, la Botoani, la Teatrul Maghiar Cluj etc., fr auita teatrul din Timioara, care a i angajat o colaborare noua eu Radu Theodorupentru o nou ipies, despre studenti de data aceasta.

    Freamtul creator i proaspt, care >a dtermint alegerea pdeselor romneti,a avut efecte bune i n celelalte compartimente ale repertoriuiui, actualitateapstrndu-se mereu drept criteriu de baz. Astfel, o alegere judicioas s-a vdit nprivina dramaturgiei sovietice. Apar numeroase titluri noi, ca Nila toboara de A.Salnski (Tineretului, Brlad), lri de necuprins de N. Virta (Petroani, Sibiu), Ivan Rbnkov de V. Gusev (Sf. Gheorghe), Pline i trandafiri de Salnski (T.Municipal), In numele revoluiei de A. atrov (Teatrul Armatei), Cale lunga deArbuzov (Oraul Stalin, Brila etc.), fr s se neglijeze lucrri consfinite scenici la noi, ca Un om obinuit de L. Leonov (Arad), O chestiune personale de A.Stein (Botoani), care vin s se ad auge la zestrea fondului de aur", asimilat nstagiunile precedente (Tragedia optimist, Uraganul, Baia etc.).

    Tot actualitatea de problematica i mesaj a condus i la alegerea unor pieseoccidentale contemporane, dintre care amintim Nud eu vioar de Noel Coward(Teatrul National, Buaureti), Diamantele negre de Frank Hardy (Petroami),

    Moartea unui comis-voiajor de A. Miller (Iai, Sibiu, Timioara, Cluj-Maghiar) etc.Mai puin mprosptat cu traduceri noi e sectorul dramaturgiei din tarile de dmocratie popular : n afar de un apel ceva mai sustinut la Brecht (Sfinta Ioana de laabatoare, Mutter Courage Oraul Stalin ; Puntila Iai, Cluj, Baia Mare iOradea), doar o timida ncercare cu Din prea multa aragoste a dramaturgului

    bulgar K. acev (Tineretului) i drama chinez Fata cu prul crunt. Aceast lipsde diversitate i mprosptare ni se pare exagerat, chiar i fata de lista de reco-mandri a Direciei Teatrelor.

    De asemenea, fantezie puin s-a vdit si n alegerea .pieselor clasice : din 33de titluri, doar 3, n afara celor de mult i larg montate la noi. Teatrele vor juca

    Hamlet (Cluj, Iai), Nevestele vesele (Constanta. Turda) sau A I2-a noapte (Iai).Lista de recomandri sugereaz Tartuffe i Preioasele ridicole, dar consiliile artisticese opresc la Avarul (Oradea). Nu e ru c se va juca Fntna turmelor (Petroani,Brlad), dar am dori s se joace i ranca din Getaffe. De nott, totala absenta aclasicilor antichitii. Teatrele s-au oprit de ce ? la sfioasele ncercri dinstagiunea trecut. In asemenea conditii, se ntelege c nu avem dect cuvinte de

    ncurajare la adresa putinilor ndrzneti" : Moartea lui Tarelkin de Suhovo-Koblin(Turda), Vduva istea de Goldoni i Richard al III-lea (Armatei).Exemplele bune, de repertoriu echilibrat, predomina. Un repertoriu judicios

    alctuit tinnd seam i de tineretea colectivului credem a fi cel de la Botoani.Cuprinde trei piese originale, Ediie spedala, Vlaicu si feciorii lui i Ziaritii ; unclasic romn, Caragiale, cu 0 noapte furtunoas i Conu Leonida ; dou piesesovietice, 0 chestiune personale i In cutarea bucuriei, un clasic universal, Visulunei nopi de vara, i o dramatizare, pentru tineret. Print i ceretor dup Twain.De asemenea, util i varit e repertoriul fixt la Arad : Explozie ntirziat, Slbaticii(pentru gradina). Marea aventura a lui Tom Sawyer (pentru timeret). Un om obinuit,Pygmalion, Ferestre deschise, Jurnalul Annei Frank. Ar mai putea fi citate, ca

    pozitive, dar cu unele rezerve, i repertoriile teatrelor din Tg. Mure, Brila, Ploeti,Timioara, Satu Mare . a.Teatrele Nationale din Iai, Cluj i Craiova aduc o contribue pretioas la

    rotunjirea repertoriuiui de ansamblu. Clujul, de pild, va monta Mascarada ; Craiova, Doi tineri din Verona; Iaul, Pescruul.

    Totui, alturi de preponderenta justei orientri, se mai gsesc i unele deficiente.De ipild, la teatrul din Reita. Iat-i repertoriul : Ediie spedala, Bdranii, Fata

    fr zestre, Via nou, Escu... La telefon Taimirul. Pentru exactitate, mai snt iat o exceptie dou locuri rezervate", care se vor completa" cu o piessovietica i una originala.

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    9/100

    In afar de Edifie spedala (inchinata zilei de 23 August), repertoriul reieannu cuprinde nici o pies din actualitatea noastr, a societii care construietesocialismul. Numai cu Bdranii, cu Fata far zestre sau chiar cu Via nou nucredem c metalurgitii reieni i pot face o educaie cetteneasc i esteticapotrivit cu stadiul lor avansat de contiin social.

    De pcatul acesta nu s-a fcut vinovat doar teatrul din Reita. i TeatrulGerman din Timioara a rmas dator actualitii. Pe o poziie similare se afl iteatrul unui alt centru, tot industrial, Oraul Stalin, ca i al celui minier, Petroani.Ne ntrebm, pentru cine a scris Paul Everac Ferestre deschise, cu oameni i faptedin Hunedoara, dac nu mai ales pentru teatrul din Petroani (singurul dinregiunea Hunedoara) ? Dar teatrul din Petroani nu pune n scena, eel puin nstagiunea actual, Ferestre deschise.

    In sfrit, o ultima observaie, care vizeaz, de data aceasta, mai mult aspectulde coordonare, de viziune de ansamblu a repertoriului pe tara. Se tie c avem teatremulte, nu exista regiune fr o asemenea institue, iar unele regiuni au chiar maimuite pe teritoriul lor (de pild, Timioara 5, Cluj 3, Stalin 3, R.A.M. 2etc.). Se mai tie c teatrele, toate, lntreprind turnee de amploare i, mai ales,turnee n orasele vecine, vizite reciiproce, schimburi de experien. Nu e firesc. deaceea, s se apreoieze repertoriul i pe regiuni sau pe grupuri de regiuni tnvecinate ?

    Ne-arn putea ntreba, de exerraplu, de ce Ediie spedala e programmata i la

    Botoani i la Brlad, de ce Secunda 58 se pune n scena i la Cluj i la Oradea ;de ce Clujul reia Oaspei nepoftii, care e n repertoriul teatrului din Turda ? Inschimb, i Turda i Oradea aleg Insir-te margarite, dup cum att Clujul, ct iTurda propun ntr-un glas Omul care aduce ploaie. Dintre teatrele maghiare, icel din Cluj, i sectia din Oradea vor s joace Domnul Puntila si sluga sa Matti,iar cele din Tg. Mure i Sf. Gheorghe (n aceeai regiune) Partea leului.

    Se nelege de la sine, n-avem nimic mpotriva emulaiei, fie ea chiar pe acelaitext. Dar, ne ngduim a ne exprima nedumerirea asupra utilitii artistice,economice, organizatorice de a se monta aceleai spectacole n orae apropiate,care se pot vizita reciproc foarte uor. Repetarea acelorai titluri mpiedic diver-sitatea, limiteaz orizontul tematic. Nu e oare mai oportun i mai folositor ca

    teatrele din centre au regiuni vecine s organizeze turnee, deplasri sau chiarstagiuni cu repertorii diferite ('cum au fcut, la sute de kilometri, Clujul i Iaul) ?Credem c da.

    Tot aici inem s remarcm grija unor teatre de a monta spectacole pc-ntrutineret (Botoani, Cluj. Arad i, fireste, Tineretului), desi se neglijeaz nc completprogramrile pieselor pentru copii.

    Dup cum un actor nu poate fi apreciat definitiv numai dup un singur rol,tot aa nici un teatru nu poate fi judecat dup repertoriul unei singure stagiuni.Trebuie s inem cont de configuraia generala i progresiv, de acumularea treptata zestrei de piese, care, la toate teatrele noastre, ncepe s prind consistent.Instituiile teatrale vor trebui s acorde o atenie tot mai mare repertoriului perma

    nent : aceasta, att n ce privete piesele jucate n trecut, ct i cele preconizabilepentru urmtoarele 23 stagiuni. i nu numai piesele clasice, ci, mai ales, lucrrileoriginale noi. De aceea. un contact ct m'ai strns cu autorii dramatici, inclusiv ceilocali, poate fi deosebit de util. Se pot stabili problme i teme, se pot propuneidei i soluii dramaturgice ; nu putem deloc considera problema dramaturgiei originale ncheiat cu piesele aprute la nceputul stagiunii. Este necesar o muncintensa de colaborare a teatrelor cu autorii, pentru mbogirea repertoriului originai, ndeosebi cu o tematica izvort din problematica profund a construirii socialismului,a clasei muncitoare, a furirii omului nou.

    Raportat la activitatea de pn acum a colectivelor teatrale, repertoriul actualeistagiuni se distinge prin promovarea mai susinut a dramaturgiei originale i, caatare, se poate afirma ca sarcina de baz e n plin procs de mplinire.Repertoriul stagiunii care s-a deschis toamna aceasta se distinge, mai mult caoricnd, prin actualitate i valoare.

    Desigur, nu e vorba nc de atingerea unui nivel maxim (piese se vor seriemereu i tot mai bune). ci de canalizarea eforturilor creatoare ale autorilor i oame-nilor de teatru spre stabiMrea unui repertoriu care s rspund menirii social-educativea artei dramatice. Este necesar, de asemenea, ca (repertoriul alctuit acum s-icapete valorificarea scenica maxima, pentru ca eficien{a sa educativa s fie cuadevrat eal.

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    10/100

    Hie Rusu i N. Munteanu

    CE MAI E DE FCUT?N PROBLEMA STRNGER!! LEGTURILOR DINTRE TEATRE SI PUBLIC

    In anii de dup Eliberare, portile teatrelor au fost larg deschise maselor demuncitori i trani, inui nainte vreme dparte de binefacerile culturii. Oameni aicror pai n-au rsunat dect arareori n fata acestor porti au pit cu ndrznealdincolo de eie, formnd noul public, care a crescut an de an, dovedindu-se a fi unpublic proaspt, cu mari rezerve de sensibilitate i ntelegere, un public entuziast ireceptiv, aa cum 1-au vist (dar nu 1-au avut) generaii ntregi de actori. Specta-colele de o nalt tinut artistica au contribuit n cea mai mare msur la cretereacontiinei cetteneti, socialiste, i la educarea gustului estetic al acestui nou public,devenit, de la o stagiune la alta, mai bine orientt i mai exigent fata de realizrileartistice.

    Educala estetica a maselor se prezint ca o problema complex i de o mare nsemntate. Procesul educrii gustului pentru teatru al spectatorilor ncepe de laprimul imbold de a se apropia de teatru, merge paralel eu rgirea orizonturilor culturale ale acestui nou spectator, cu creterea sa ideologica, 'i nu ia sfrit niciodat.

    Un cuvnt hotrtor n aceast opera de educare a noilor spedatoli l au nseiteatrele. Eie trebuie s ias n ntmpinarea spectatorilor, s le trezeasc interesulpentru spectacolele lor, sa le ndrumeze neobosit paii pe drumurile artei dramatice.Pentru aceasta. ntre teatre i spectatori trebuie s se stabileasc -legturi vii, puter-nice. permanente. Prezente statornic n mijlocul oamenilor muncii, teatrele noastre audatoria s le fac cunoscute realizrile lor, s cear prerea acelor spectatori careau ctigat maturitate artistica i ideologica, s in seama de propunerile i sugestiile

    ce li se fac. In acest fel, teatrele vor iputea realiza mai uor opera de educare multipla i temeinic a oamenilor muncii, n slujba crora se afl.Pentru a larg rndurile publicului cu noi contingente de spectatori, recrutt

    dintre muncitori i rani, ipentru a le mari eapacitatea de ntelegere a valorilorartistice, s-au initit n aceti ani numeroase i rodnice aciuni. Consftuirile ntreteatre i organizaiiile obteti din ntreprinderi, initiate n urm cu cteva luni deScnteia" i Teatrul", de pild, au scos la iveal noi i multiple forme pentrustrngerea legturilor dintre teatre i oamenii muncii.

    S-au preconizat atunci : mbuntirea i mprosptarea repertoriului, ct maimulte consftuiri ntre teatre i responsabilii culturali, n vederea igsirii mijloacelorcelor mai eficiente n munoa lor comun de atragere i educare a spectatorilor, ct

    mai multe spectacole cu discuii, deplasri ale colectivelor teatrale n ntreprinderi ila sate, folosirea celor mai variate mijloace de a face cunoscute spectatorilor reali-zrile dramatice (crearea unor colturi culturale" n ntreprinderi, care s prezintenouttile vieii teatrale ; organizarea in 03drul cluburilor a unor ore teatrale", ncare cte un actor, dramaturg sau critic de teatru s fac expuneri urmate dediscuii ; ntrebri i rspunsuri asupra pieselor ; confectionarea unor panouri cares prezinte ntr-un chip viu, colort, atrgtor, repertoriile teatrelor ; confecionare.ide fotogazete i fotomontaje cu aspecte din diverse spectacole ; initierea sau ur.de e cazul mbunttirea rubricilor ide teatru ale gazetelor de uzin ; organizareade recitaluri cu fragmente din piesele stagiunii etc.) ; mbunttirea muncii respon-sabililor culturali care, departe de a mai fi simpli difuzori de bilete", trebuie sacontribuie efectiv la formarea i dezvoltarea gustului pentru teatru la un numrcit mai mare de oameni ai imuncii etc.

    Astzl, in pragul unei noi stagiuni, considerm util s aruncm o scurt privireasupra activJtii pe care au nscris-o teatrele i activitii culturali pe lima nfptuiriiacestui program, pentru a deslui perspectivele, pe aceast stagiune, ale legturiiteatrelor cu masele de spectatori i pentru a nviora i a face i mai eficaceschimbul dintre tcatie i public.

    In urma consftuirilor amintite, in ultima parte a stagiunii trecute, unele teatreau dat viat ctorva din msurile propuse cu acele prilejuri. Se cuvine s subliniem,

    http://ur.de/http://ur.de/http://ur.de/
  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    11/100

    de pild, strdania Teatrului Arm atei, care, la cteva zile doar dup apatia edito-rialului din Senteia". a i prezentat o avanpremier special, pentru activistiiculturali, cu spectacolul Unga Poarta Brandenburg.^ Cu acea ocazie, cei invitati laspectacol au fost soHcitati s-i spun prerile i s fac propuneri multe dintreacestea au fost interesante de mbuntire a spectacolului. Foarte curnd dupaceea, din atelierele aceluiai teatru au nceput s ias, ndreptndu-se spre fabricii uzine, o serie de panouri menite s papularizeze specbacolele teatrului. In preajma nchiderii stagiunii, n luna iunie, cnd alte teatre i-au considrt ncheiatactivitatea, un colectiv de actori, n frunte cu artistul poporului George Vraca, afcut o vizit muncitorilor de la Uzinele Tudor Vladimirescu" i

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    12/100

    Secia romn a Teatrului de Stat din Sibiu a ntreprins un lu>ng turneu-premier".prin satele din regiune, cu piesa Poarta de Paul Everac, iar colectivul TeatruluiGerman de Stat din Timioara a prezentat la Lenauheim satul natal al poetuluigeiman Nikolaus Lenau n fata colectivitilor de acolo, premiera piesei Crngulde catini de Al. Korneiciuk. La Oraul Stalin, Teatrul de Stat din localitate aprezentat, ntr-un cadru festiv, premiera piesei Discipolut diavolului de G. B. Shaw, n sala unui club muncitoresc : Prezentarea premierei de asear in mijloculmuncitorilor ne comunica n ziua urmtoare teatrul este un omagiu adusfruntailor n producie i ntregului colectiv al uzinsi".

    In urmaconsftuirilor de la Scnteia" i Teatrul", cele mai multe teatre i-aumtensificat activitatea in ce privete deplasrile. Se curine a fi citat n primul rnd

    Teatrul Naional din Bucureti, care, de la 1 ianuarie 1959 i ipn la sfritulstagiunii, a dat aproape 100 de spectacole in afara sediului, in uzine i la sate.Apoi, Teatrul Armatei, ai crui actori snt deseori prezeni n unitile militare dinregiune sau pe scenele cminelor culturale de la sate.

    In general, ns, planul de deplasri ntocmit de teatrele din Capitala a fostdeparte de msura pe care o impuneau orele lor artistice. Unele teatre au motivtnumrul mie de deplasri cu faptul c repertoriul pe care trebuiau s-1 prezinte lasediu nu permitea scindarea colectivului in 23 distribuii independente, n aa fel nct s poat juca i la sediu i in deplasare. Cum se explic atunci c unele

    teatre din Provincie, care prezint anual 89 premiere, ntrec de cele mai multe orinumrul de 100 de deplasri-? Este ngduit oare unor teatre din Capitala, ca depild Teatrul C. Nottara", care are un numr de dou ori mai mare de actori decitun teatru de stat din regiune i care a montt n stagiunea 1958/59 doar 5 sau6^ premiere, s fac n cursul aproape al unei ntregi stagiuni doar cteva depla-sri (6)? Majoritatea teatrelor din provincie (teatrele de stat din Bacu, Petroani,Sibiu etc.) i alctuiesc distribuiile pieselor n aa fel ca 23 colective s poat

    juca n acelai timp n locuri diferite. De ce teatrele din Bucureti cu efortulunei mai judicioase repartizri a forelor lor artistice m-ar putea face acelailucru ?

    Ne vine greu s bnuim cum ar iputea motiva Teatrul Tineretului cu 11

    deplasri, pe o perioad de 6 luni, Teatrul ,,C. Nottara" cu 6 i Teatrul Municipalcu 13, slaba lor preocupare n ceea ce privete deplasrile. Pentru aceeai perioad,in care Teatrul Tineretului i Teatrul C. Nottara" au efectuat 11 i * respectiv 4 deplasri, 8 teatre din provincie au depit numrul de 100 (Teatrul de Statdin Oraul Stalin, 115; Teatrul de Stat din Petroani, 144; Teatrul de Stat dinSibiu [seciile romn i germana] 211 ; Teatrul Secuiesc de Stat din Sf. Gheorghe,109 ; Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, 104 ; Teatrul Maghiar de Stat din SatuMare, 127 ; Teatrul Secuiesc de Stat din Tg. Mure. 103 ; Teatrul de Stat dinArad, 110).

    Una din problemele de seam legate de deplasri este aceea a repertoriuluicu care se deplaseaz teatrul. Este inutil s insistm asupra necesitii de a prezentaeu prilejul ieirilor n afara sediului, pe ct e cu putin, piese legate de problemelede seam ale regiunii i comunelor vizitate. Ca o cerin fireasc apare, de aceea.

    n primul rnd, prezentarea dramaturgiei noastre contemporane.Foarte judicios ni se pare modul n care i-a alc'tuit repertoriul Teatrul de

    Stat din Oraul Stalin, n deplasrile sale n cea de a doua parte a stagiuniitrecute. Trei din cele patru piese prezentate eu acel prilej aparineau repertoriuluiromnesc contemporan (Trei generata, Mielul turbai i Partea leutui). Cele maimulte teatre asemenea Teatrului din Oraul Stalin au neles s nscrie nrepertoriul pentru deplasri piese care aduc rspunsuri la problemele pe care i lepun oamenii din localitile unde se daplaseaz.

    Spectacole alctuite din piese ntr-un act, vorbind despre transformarea socialistaa agriculturii, ca Indoiata de Ernest Maftei, Tirgul inimilor i Rfuiala de TiberiuVornic. au fost i snt prezentate, alturi de alte piese, n satele i comunele ncare e necesar s fie sprijinit socializarea agriculturii. Alte teatre, ca Teatrul deStat din Bacu, Teatrul de Stat din Ploeti etc. au alctuit programe de brigadcu tematica inspirata direct din cele mai importante problme ale regiunii.

    Unele teatre, nenelegndu-i pe deplin rostul in privina deplasrilor, rezolvaceast problema cu uurin, alctuind programele la voia ntmplrii sau dupcritenul succesului de cas, prezentnd n localitile unde se deplaseaz spectacolecu prea puin, sau chiar far nici o legatura cu specificul i necesitatjle de viat

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    13/100

    i culturale ale acestor localiti. Un exemplu de felul in care n-ar trebui alctuitplanul unor deplasri 11 ofer Teatrul de Stat din Baia Mare, care In cadruldeplasrilor pe perioada dintre 21 martie i 5 aprilie 1959 a programat, din 20de spectacole, doar trei cu ipiese actuale (celelalte au fost cu piesele Domnioara

    Nastasla i Vinovai fr vin, piese care, desi \aloroase, nu credem c ar fi trebuiprezentate n dauna celor actuale).

    Problema repertoriului cu care se deplaseaz teatrele capata i un alt aspect.Uneori e drept destul de rar, regretabil c totui se ntmpl conducerile unorciuburi, case de cultura sau emine culturale, pe scenele crora snt invitate sioace teatrele, nu solicita, in msura n care s-ar cuveni, spectacole cu piese actuale.In stagiunea trecut, ci\a directori de club au contractt cu diferite teatre numaispectacole cu piese din repertoriul clasic, ntruct pretindeau ei aceste spectacole,,sint mai cunoscute de public i le este de aceea mai uor s distribute biletele" !

    Departe de noi gndul de a minimaliza i cere ndeprtarea pieselor dinrepertoriul clasic universal din turneele teatrelor. E vorba ns ca aceste piese snu nlture lucrrile originale, cu teme de actualitate. Faptele au demonstrat nu o data c publicul, departe de a ocoli spectacolele cu problematica actual,s-a dovedit dimpotriv a fi mai interesat de acestea, ori de cite ori au fost i sntbine realizate. i efiresc s 'fie aa. i ar fi, de asemenea, firesc s se in seamde acest fapt.

    In general, spectacolele prezentate n deplasare snt popularizate n modsatisfctor, iar publicul de la sate, odat ncunotiintat de venirea vreunui teatru,id cu asalt casele de bilete ; s-au ntmplat ns i unele cazuri cnd popularizareaspectacoleUor a fost slab. Unii directori de cmine culturale s-au artat puin sritoriatunci cnd a fost vorba s fac cunoscut venirea vreunui teatru, mutndu-i atentiaasupra organizrii de serate dansante. Experiene neplcute de acest gen le-acunoscut Teatrul Tineretului cu ocazia spectacolelor date n comunele Peri, Chiajnai Jilava. Asigurat de buna difuzare a biletelor cu cteva zile nainte de a face unadin aceste deplasri, teatrul de care vorbim a avUt surpriza de a afla c directoru!Cminului cultural din Jilava nu-i dduse osteneala n aceast actiune, i majoritateaoamenilor nu tiau mcar de venirea teatrului. Asemenea practici trebuie combtute

    cu hotrre de seciile culturale ale sfa-turilor populare, pentru a fi nlturate.***

    La nceputul stagiunii precedente, teatrele au ncheiat, cu cele mai multe ntreprinderi, contraete pe baza crora se obligau s pun sptmnal la dispoziiamuncitori'lor din aceste ntreprinderi un numr fix de bilete. Teatrul National a ncheiat 250 de astfel de contraete, Teatrul Municipal 153. Teatrul ,,C. Nottara" 65, Teatrul Tineretului 124 etc. Dup cum se vede, numrul acestor contraetea fost la unele teatre (National, Municipal i Tineretului) satisfctor. Din pricinadezinteresului unor responsabili culturali, multe din contraetele ncheiate nu au fost

    ns respectate. Printre responsabilii culturali care nu au respectt contraetele,neridicnd biletele reinute, pe baza acestora, pentru muncitorii din ntreprinderilerespective, se numr i cei ai unor instituii i ntreprinderi mari (de pild, de laMimisterul Industriel Grele, de la Fabrica 13 Decembrie", de la DepartamentulIndustriel Uoare etc.).

    Acolo ns unde munca responsabililor culturali a dovedit tragere de inim,pasiune (Atelierele C.F.R. Grivita Roie", uzinele Semntoarea", Steaua Roie",Timpun noi", Republica". Clement Gottwald". Metaloglobus", Mao Tze-dun"eie), rezultatele au fost multumitoare. Uzinele Mao Tze-dun"1 au ncheiat contraetecu opt teatre i au difuzat lunar 2.000 de bilete. De ce la aceast ntreprindere s-auputut obtine asemenea realizri ? Pentru c aici munca este foarte bine organizat

    i se depune foarte mult interes. (In cadrul comisiei culturale exista un responsabilcu teatrul care este ajutat de alti 14 c'ite unul de fiecare sectie.) Muncitorii sntbine informati de noile spectacole, att prin rubrica de teatru a gazetei de uzin,ct i prin alte mijloace (anunturile fcute la statia de amplificare, discuiile purtatecu muncitorii de ctre responsabilii de sectie, afie etc.). Munca ntregii comisiiculturale n ce privete popularizarea spectacolelor este sprijinit de organizatia debaz i de organizatia U.T.M. din ntreprindere, care la rndul lor desfoar oampia activitate n acest domeniu.

    Se impune, credem, ca teatrele s organizeze mai des consftuiri cu responsabiliiculturali, s prilejuiasc astfel schimburi vii de experiene pentru gsirea cilor

    http://aloroase/http://aloroase/http://aloroase/
  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    14/100

    care s duca la respectarea contractelor, la ncheierea unui numr i mai mare decontraete, dat fiind c acestea faciliteaz freeventarea de ctre muncitori a teatrelor,le creeaz toate condiiile s fie la curent cu tot ceea ce apare nou i valoros rtviaa teatrale.

    Cererea unor responsabili culturali de a se niina o casa comun de bilete,de la care s poat ridica bilete i far contract, nu a fost satisfcut. Socotim cacum, la nceput de stagiune. s-ar putea cu mai multa uurin mplini aceastcerere. Sectia culturale a Sfatului Popular al Capitalei trebuie s-i spun n aceastprivin ct mai grabnic cuvntul.

    O concluzie : este necesar, acum n pragul noii stagiuni, ca teatrele s-iimbunteasc munca ndreptat spre realizarea unei legturi mai strnse cu maselede oameni ai muncii. Teatrele trebuie s transpun in fapt angajamentele luate, sa mplineasc nu partial i sporadic ci integral i consecvent propunerile irecomandrile care li s-au fcut de ctre delegaii muncitorilor din ntreprinderi.La rndul lor, responsabilii culturali au datoria de a da un nou coninut maibogat i mai vili muncii lor, spre a stimula i creste gustul pentru teatru aloamenilor muncii.

    www.cimec.ro

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    15/100

    / . Z_dvadsk.i

    TEATRUL MOSSOVIET" SI COMUNIUNEAPUBLICULUI CU SCENA*

    Ce este Teatrul Mossoviet ? Cnd a luat fiin, cum s-a constituit ? Ce obiectivei-a fixt ? Prin ce se deosebete de celelalte teatre aie Moscovei ? Acestea sint nlrebrile crora a voi s le dau un rspuns n cuprinsul articolului de fa, careastfel va constitui, ntr-un fel, o introducere la cea de a doua vizit a noastr nRomnia.

    Am primit eu un sentiment de uria bucurie i mndrie tirea c n curnd nevom ala din nou n mijlocul vostru, dragi prieteni romni. Primul turneu ntreprins n ara voastr a nsemnat pentru noi un eveniment artistic de seam ; ntlnireaeu arta Romniei a fost pentru noi un prilej de mbogtire spiritual i de inspiratie.

    Am mprtit n repetate rnduri impresiile mele cu privire la teatrul romnesci cred, eu toat sinceritatea, n dezvoltarea lui impetuoas. Teatrul romnesc are

    tot ce-i trebuie pentru aceasta : dramaturgie, regizori, actori ; mai aies i acestaeste factorul principal are spectatori pasionai i sensibili, un public contemporan,care cu toat iiina lui, ntocmai ca publicul nostru sovietic, pretinde teatrului s-idea fore noi, s-i formeze noi i nalte nsuiri.

    In momentul de fa, arta teatral n general este arena unor procese intere-sante, dei poate c nici nu k desluim nc ntreaga semnificatie. Firete, naceast privint joac un roi uria dezvoltarea unor forme de teatru tehnicete noi,cum snt cinematograful i televiziunea; dar un factor i mai puternic este acelade care, aa cum tim, a amintit Lenin ntr-o convorbire cu Kalinin. Reproduc adcuvintele lui Kalinin :

    Imi aduc aminte, asta se ntmpla acum cinci ani. M aflam n vizit la

    Vladimir Ilici acas i acolo ne-am luat cu vorba pe urmtoarea tema : prin ce sa nlocuim religia. Vladimir Ilici era de parere c n afar de teatru nu exista institute, nu exista organ, cu care am putea nlocui religia. Caci nu ajunge s distrugireligia i prin aceasta s eliberezi pe deplin omenirea din ctuele cumplite ale spirituali religios, dar n locul acestei religii trebuie s pui altceva, i Lenin spuneac locul religiei va fi luat de teatru. De aici se vede ce importan uria atribuiaVladimir Ilici teatrului". '

    Nu tiu de

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    16/100

    Un astfel de miracol a fost arta nemuritorului aliapin, un astfel de imiracoleste arta marii noastre Ulanova, un astfel de miracol 1-au constituit spectacolelepuse in scena de Stanislavski (mai aies cele cu piese de Cehov) i de Vahtangov(Turandot, Dibuk).

    M-am simit ndemnat s subliniez aceste lucruri, toamai pentru c am prilejuls constat c se mai gsesc unii care atribuie nc teatrului un neles limitativ,de consum" acela de ntreprindere sau de loc destint unei destinderi lipsite deorice substant spiritual. Dar nu ! Teatrul trebuie s fie un izvor de inspiraie,de nflcrare, o poezie, o nou religie a contemporaneitii, care s proclame i safirme cu putere Omul i Omenia ipe pmnt.

    Pentru ca teatrul s poat face fa acestei sarcini, i se cere, astzi, s dobn-deasc calitti noi. Pornind de la nsuirea n profunzime, cu adevrat creatoarei activa, a sistemului lui Stanislavski, el este chemat s neleag i, n acelaitimp, s sporeasc importana miestriei individuale, a priceperii creatoare a acto-rului, n consecin i importanta spectacolului ca realizare de ansamblu.

    Cum putem obine acest rezultat ? In anii din urm, Teatrul Mossoviet i-adruit eforturile dezlegrii acestei problme. i poate c principala deosebire dintreel i celelalte teatre din capitala Uniunii rezid tocmai n mprejurarea c el i-adfinit astzi att de concret i de categoric obiectivele.

    Cum a fost eu putint ca, astzi, teatrul s pun problema i n felul acesta ?

    Lucrul se explic lesne, dac inem seama c ntreaga lui biografie de pn acuma constituit o pregtire n acest sens.Mossovietul a luat fiin n 1923, ca rod al vointei moscoviilor, doritori s

    aib un teatru care s fie revolutionar, contemporan nu numai sub aspectul forme(aa fuseser primele teatre revoluionare ale Moscovei, cele conduse de Meyerholdi de Tairov, eie oferiser soluii noi, revoluionare" de cele mai multe ori, ns pemateriale clasice), ci i sub aspectul coninutului. Astfel s-a nscut teatrul nostru, cateatru axt n primul rnd pe piesa de actualitate.

    Cu prilejul primei noastre ntlniri cu publicul romnesc, colectivul nostru aprezentat Uraganul, pies pe care teatrul o crease la tiimpul su n colaborare cudramaturgul V. N. Bill-Beloterkovski i care poate servi drept prototp al lucrrilor

    dramatiee din acea perioad. Au fost anii cnd teatrul s-a aflat sub conducereaartistului poporului al R.S.F.S.R., E. O. Liubimov-Lanskoi, artist nzestrat cu oviziune ptrunztoare i care nelegea n spirit partinic cedutele timpului su.

    Fac parte din conducerea Mossovietului din 1939. Odat cu mine au venit laacest teatru un grup de elevi ai mei, formati n atmosfera studiourilor de actori.Dintre ei i citez pe artitii poporului ai U.R.S.S., Vera Maretkaia i Nikolai Mord-vinov, pe artistul poporu'ui al R.S.F.S.R., Rostislav Pliatt i pe multi altii. Amvenit la Mossoviet, n scopul de a dezvolta intendile ce stteau la originea lui,aducnd totodat experienta mea personale de regizor i interpret, experient acumulata de-a lungul anilor, mai tatti n cadrul studioului condus de Vahtangov i,cu ncepere din 1924, la M.H.A.T., sub ndrumarea direct a lui Stanislavski.

    M socot discipol al lui Vahtangov i al lui Stanislavski i aceasta nunumai pentru c am lucrat cu ei multi ani de-a rndul (cu Vahtangov 8 ani,iar cu Stanislavski 12), avnd parte de marea bucurie de a crea sub nemij-locita lor ndrumare mai multe roluri : sfntul Anton n piesa lui Maeterlinck Minuneasfntului Anton, printul Kalaf n Prinesa Turandot de C. Gozzi cu Vahtangov ;Ceatki din Prea multa minte stric (Griboiedov) i contele Almaviva n Nunta luFigaro (Beaumarchais) cu Stanislavski. Nu ! M socot a fi discipolul lor sip?ntru c snt profund convins de faptul c Stanislavski i Vahtangov alctuiesclaolalt un tot cu finalitate unica, format din individualiti cu temperamente creatoare diferite i c a fi un autentic discipol al lor nseamn, nainte de toate. aavea o independent creatoare i a dezvolta nencetat preceptele lor. Consider catitudinea de nvtcel dogmatic este o trdare a avntrii puternice, libere, carecaracterizeaz arta acestor doi giganti ai teatrului sovietic.

    Vahtangov i Stanislavski au fost artisti care au tiut s imprime o for ului-toare dezvoltrii artei pe drumul de la ziua de ieri la ziua de mine" (expresia apartine lui Stanislavski). Pentru amndoi. ziua de ieri" era reprezentat de artaumanista naintat a teatrului rusesc, lsat nou motenire de Gogol i Pukin ;pentru amndoi, ,,ziua de mine" nsemna societatea comunista. Formai, amndoi eraufr partid. Dar totodat, amndoi credeau cu fermitate, tiau un lucru : ziua demine a omenirii este comunismul, adic o societate libera, iubitoare de >paee, frdumnii i rzboaie, o societate a crei existera va fi ntemeiat pe principiul :

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    17/100

    omul e frate cu omul", o societate care va fi nimicit filistinismul, egoismul, rapa-citatea i va fi realizat nfrtjrea oamenilor sub steagul mretelor teluri ale afirmriicreatoare a vieii, cu alte cuvinte ale omeniei autentice. Amndoi, Vahtangov cai Stanislavski, au crezut, au tiut c teatrul trebuie s fie n slujba poporului, niupta acestuia pentru luminoasa zi de mine. Numai n felul acesta se cer fntelesepreceptele fundamental ale celor doi mari artisti.

    Vreau s subliniez c atunci cnd vorbesc despre K. S. Stanislavski, m referimplicit i la V. I. Nemirovici-Dancenko. Cu toate c ntre ei nu a domnit ntot-deauna cea mai deplin armonie, erau n totul de acord n privina inteniilor pro-gramatice, de baz, .ale Teatrului de Art, ca i n privina nelegerii rolului tea

    trului i menirii lui istorice. Att unul, ct i cellalt au spus-o in repetate rnduri.Ultima oar 1-am auzit pe Nemirovici-Dancenko afirmnd cu putere aceste idei, lamormntul lui Stanislavski

    Se prea poate ca cele spuse de mine aici s deconcerteze i s sperie pe unii(m gndesc mai ales la oamenii de teatru), att snt de uriae sarcinile pe care leamintesc i att de deprtat nc, in timp, ceasul nfptuirii lor. Este adevrat dar s nu se uite c inumai ,,ideile mari genereaz o mare energie", adic tocmaiacea energie necesar realizrii lor. Nu vom izbndi, dect dac oamenii care furescastzi teatrul vor nelege profund. organic, aceste eluri i se vor schimba structuralei nii. Firete, calea e lunga i nu e nici lesnidoas. dar teatrul nu va fi lsats-i duca sarcina la ndeplinire de unul singur, ci o va face laolalt eu ntreg

    poporul, deoarece nici o alt art nu este mai legata de viaa poporului i nudepinde mai mult de ea dect arta teatral. In aceast ordine de idei, snt deosebitde actuale, astzi, cuvintele lui Lenin :

    Va asigur c muncitorii i ranii nostri merita ceva mai mult dect nite jocuri de cire. Ei i-au dobndit dreptul la o art ntr-ade\r mreat. De aceeanoi punem pe primul plan sarcina de a organiza pe scar ct mai larga nvtmntuli educarea poporului. Aceasta creeaz terenul pentru cultura (...) Pe acest terentrebuie s se dezvolte o arta comunista, ntr-adevr nou i mare, care s creeze rforma corespunztoare coninutului su" *

    In aceast formulare, de o precizie uluitoare, este redat drumul, nici scurt,nici rapid (din punctul de vedere al filistinilor mic-burghezi. dar s-ar putea ca dinpunct de vedere istorie s fie foarte rapid), al transformrii teatrului din spectacoldistractiv in art mare comunista, capabil s nlocuiasc pentru oameni religia.In practic, teatrul este ntotdeauna aa cum il voiete spectatorul din timpul su ;toemai de aceea, n lumina teatrului i a reaefiei pe care o deteapt spectacolele,ne putem forma o parere despre nsui spectatorul, despre nivelul lui de cultura,despre gusturile, tendinele, pasiunile, speranele lui...

    Teatrul nostru, Mossoviet, i propune s dezvolte nsuirile specifice aleteatrului ; de aci, din aceast sarcina pe care i-a fixat-o, decurg particularitiede forma ale ultimelor noastre spectacole. Cu prilejul actualului turneu, vom pre-zenta publicului romnesc patru spectacole. lata care snt :

    In primul rnd, lari de necuprins, dup romanul lui N. Virta : Muntiabrupi". in s relev n mod special rolul Autorului (pe care il interpreteaz R.Pliatt), care conduce" parca ntregul spectacol, stabilind implicit legatura ntrescena i sala. Se ntmpl adesea, pentru un public format din oreni, ca viatasatului s apar ca ceva exotic. innd seam de aceast mprejurare, noi am

    ncredinat, cu precadere i n primul rnd, Autorului misiunea de a face legatura, n acest spectacol, ntre orenii, intelectualii, afiati n sala, i personajele, nmajoritatea lor rani, care actioneaz pe scena. Interpretarea este susinut deV. 'Marekaia (Rakitina), A. Dubov (Hijneakov), G. Slabineak (Cel care afirma),B. Novikov (Gel oaire- neag) i altii.

    In ce privete punerea n scena, colectivul nostru a urmrit s mbine simpli-

    tatea i economia mijloacelor teatrale cu o autenticitate concreta. Am renuntataproape in ntregime la decoruri. la demente creatoare de iluzie, ncercnd parca sstimulm imaginaia spectatorului, dar in acelai timp s-i concentrm ateniaasupra acelor procese luntrice care snt astzi hotrtoare i definitorii n viaasatului sovietic.

    C. Zetkin, Amlntlri despre Lenin, E.S.P.L.P. 1955, pp. 1217.

    15www.cimec.ro

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    18/100

    Btlie in mars este de asemenea o dramatizare (de unde nu trebuie sa seconchid c sntefri, principiai, adepii acestei forme a teatrului modem), fcut dupromanul cu acelai titlu al scriitoarei G. Nikolaeva, una din crtjle care s-au bucuratde cea mai multa popularitate n anii din urm. i n acest spectacol, pivotuldramaturgie, filonul principal i centrai, nu-1 constituie tema personale, povesteade dragoste, ci problema contiinei civice. i n acest spectacol, dezvoltnd i modi-ficnd ntructva principiile care stau la baza spectacolului realizat cu lari denecuprins, am renunat la decoruri, n accepia curent a termenului, i am cutato forma nou pentru stabilirea unei legturi vii cu sala i publicul (ntre altele, inscena adunarli activului). Roiurile snt interpretate de K. Mihailov i M. Sidorkin

    (Valgan), M. Pogorjelski (Bahirev), G. Slabineak (Vasili Vasilevici), B. Novikov(Sereoja Nmete), N. Klimovici (Tina) etc.Aceste dou piese sovietice snt cele mai recente realizri ale teatrului nostra,

    consacrate marilor teme contemporane.Ne-am hotrt, de asemenea, s v prezentm clasica Mascarad de Lermontov.

    In urm cu multi ani, am mai montt o data acest spectacol. De atunci, firete, el asuferit o prelucrare din punct de vedere regizoral, a fost modificai deoarece personal snt iprofund convins c spectacolele nu-i pstreaz \italitatea dect dacsufer mprosptri permanente, dac teatrul nelege s nu rmn n urma vieii.innd seam de mprejurarea c gustul i ntelegerea publicului au volut i s-aurafinat (vina" pentru aceasta o poart i cinematograful i televiziunea, care dispunde uriae posibiliti de folosire a marilor artisti i a celor mai recente inovaii iperfecionri tehnice), ne-am ngduit n Mascarada un laconism sporit n ce pri-vete montarea i mizanscena acestei opere dense, concentrate, plin de o tensiunenterioara. Interpretul lui Arbenin este, ca i in trecut, N. Mordvinov ; Kazarin este jucat de R. Pliatt, iar Neounoscutul, de B. Olenin.

    In sfrit, ajungem la Nevestele vesele din Windsor!Este un spectacol pe care 1-am compus, dac vreti, dintr-o pornire aproape

    trengreasc. Voiam s fac un spectacol care s nu poat fi transmis nici la radio,nici la televiziune, care s nu poat fi urmrit, aadar, de ,pe margini", unspectacol la care s fii nevoit s asiti vrnd-nevrnd i care s poarte pecetea

    acelei bucurii srbtoreti, spcifie teatrului. L-am conceput (dar nu am apucats-1 reprezint) pentru eel de-al VI-lea Festival al tineretului i studenilor, care aavut loc la Moscova n 1957. Tema lui centrala se afl formulata in versurileurmtoare :

    ...i toi s tie, dar, de-aci inainteC-s i nevestc vesele, cu minte !

    tema voioiei sntoase, a tineretji tema festivalului.Ceea ce uluiete i ne impresioneaz ntotdeauna n chip deosebit la Shake

    speare este constatarea marii apropieri a filozofiei i practicii lui de concepiilenoastre moderne. In Nevestele vesele, el i bate joc de lcomie, de desfru, de

    badrnie, de ludroenie ; i bate joc de pop i de jude, de filfizon", de filistini de gelozia filistinului ; i o face cu o imens ncredere n tineree, n iubireacare nu cunoate bariere, n autentica dragoste de via !

    Aa 1-am simit i 1-am neles eu pe Shakespeare n acest spectacol: ca peun scriitor foarte apropiat de mentalitatea noastr de azi, un scriitor accesibil,popular, animt de optimism i bucuria de a trai aidoma noua i de aceea:im conceput spectacolul aproape ca pe o reprezentaie de blci (tin s spun cscenograful N. Sifrin s-a priceput s utilizeze admirabil, pentru plastica lui, ilus-traiile populare englezeti din acea epoca) : 1-am conceput ca pe o sfidare la adresatlmeirii afectate," intimiste, elegante i excesiv de delicate, lipsite de vigoare, carese d adesea operelor shakespeareene.

    Am lrgit cadmi spectacolului : n al doilea antract, are loc n foaierul teatruluiun iarmaroc (de asemenea, o fars trengreasc), care antreneaz pe spectator n atmosfera de \eselie carnavalesc.

    Se prea poate ca acest spectacol s strneasc obiecii violente din parteashakespearologilor. Dar ce, asta mai e Shakespeare?!" vor exclama ei. Cu atttmai vrtos, cu ct imi iau destul de multe libertti i n ce privete textuL S nu seuite ns c textul Nevestelor ves2le este "foarte prolix: el se adreseaz spectato-rului contemponan cu automi, i pe alocuri este de nenteles nu numai pentru spectators sovietic, dar i pentru englezul de azi, ba chiar i pentru specialist ntruShakespeare ! De aceea, am hotrt : ce nu se ntel'ege, s fie nlturat ! Cu att mai

    http://italitatea/http://italitatea/http://eselie/http://eselie/http://eselie/http://italitatea/
  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    19/100

    viu ne va aprea ceea ce este apropiat de gndirea i simirea noastr, ceea ceputem nelege i ns este de folos ; cu att mai puternic va renvia Shakespeare,spiritual, accesibil, popular ! Nici un fel de operaii de restaurare i nici un fel deistorism ! i cred c am izbutit s reproducem spiritul lui Shakespeare (cel puin,aceasta s-a dovedit a fi impresia publicului sovietic)...

    Socot c am spus deajuns. Toat lumea cunoate piesa Nevestele vesele dinWindsor. Vam vedea care va fi reaeia la spectacol. Dac am struit mai ndelungasupra lui, am fcut-o pentru c, ntr-o oarecare msur, are un caracter principiai,programatic. Poate c dac nu a fi conceput Nevestele vesele, nu a fi fost nstare s pun n scena, aa cum "le-am pus, nki Zri de necuprins, nici Btlie inmars ; n-a fi fost n stare s dezvolt, fr s m repet i gsind mereu alteforme noi, principiul contactului ntre scen i public, s realizez acea atmosferacomun, n care s gsesc reunii actorii i spedatorii.

    Personal, snt de parere c una din sarcinile ce incumb artei regizorale moderne este sporirea miestriei actoriceti individuale, deopotriv cu sporirea mies-triei spectacolului n ansamblu. Este oazul s art c, pentru Nevestele vesele, amapelat n general la elemente aparinnd, ca s spunem aa, generaiei actoriceti demijloc, la acei care snt adesea nevoii s cedeze pasul, fie celebritii, fie tineretii.Cred c .am procdt bine, c nu am greit... Rolul lui Falstaff este detinut deK. Alekseev ; al cumetrelor, de N. Tkaceva i V. Holina ; doctorul este interprtt

    de S. Tei, pastorul Evans, de N. Brodski, iar Povestitorul este A. Konsovski.**

    A mai fi vrut s va vorbesc despre multe, foarte multe lucruri.M-am gndit s scriu o carte despre felul cum concep eu dezvoltarea de mine

    a teatrului universal. Nu m ndoiesc c, foarte curind (dnd acestui termen oaccepie istoric), el va ajunge s ndeplineasca sarcina lui fundamental, aceea dea fi un izvor puternic de inspirare i msufleire a omenirii.

    www.cimec.ro

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    20/100

    LA A 15-A ANIVERSARE A ELIBERARII

    DE SUB JUGUL FASC/ST

    Mihai Rdicu

    NOTE DESPRE TEATRULDIN R. P. BULGARIA

    9 Septembrie 1959 e marea srbtoare nationals a Republicii Populare Bulgaria :15 ani de la eliberarea de sub jugul fascist. Un deceniu i jumtate de libertate, deconstrucie panic sub conducerea Partidului Comunist Bulgar, care, conducndu-sedup invtura lui Marx, Engels, Lenin, a artat limpede, cu mult nainte de 9 Septembrie 1944, drumul pe care avea s-1 parcurg Bulgaria populara dup instaurareadictaturii proletariatului.

    Poporul bulgar, dup cinci sute de ani de jug turcesc, dup cteva decenii deexploatare burghez, a pit dup 9 Septembrie 1944 pe -drumul construira socialiste.Fostul paalc turcesc ajunge in 15 ani de putere popular s-i fureasc o industriesi o agriculture avansate. Republica Popular Bulgaria e nelipsit, dup 1944, de latrgunle internationale, strnind admiraia celorlalte tari. Ea tornite soli ai culturiiDulgare peste granita, obtinind aprecieri unanime. Filmele tinerei republici obtin successla festivalurile internationale i snt mentionate n presa european. In ar se constru-iesc orae noi, se schimb topografia celor vechi. In staiuniie balneo-climaterice seridica hoteluri moderne. Produsele bulgare snt cutate i cumparate pe toat piataeuropean.

    i, firete n cadrul revolutiei socialiste n plin desfurare i ia avntul n ultimii 15 ani o vie micare artistica iprofesionist i amatoare, cum n-a mai cu-noscut niciodat aceast taI" att de nceroat n decursul istoriei din in imapeninsulei balcanice.

    In complexul acestei micri culturale, teatrul face progrese uimitoare. Pentrua nelege mai bine de unde a pornit i unde a ajuns azi, n libertate, teatrul bulgar,dm cteva date sumare n legatura cu istoricul acestui teatru. Numai comparimitrecutul cu rezultatele din zilele noastre, putem aprecia paii mari pe care i-a fcutmiearea teatral bulgara.

    Mai multe surse istorice vechi ne informeaz c teatrul i circu erau cunoscute

    la bulgari nca din secolul al IX-lea. In 886, patriarhul bizantin Photius mentioneaz ntr-un mesaj adresat suveranului bulgar existera acestor manifestri populare. Insecolele al X-lea i al XI-lea, n \echile manuscrise se vorbete despre jocuri ispectacole care atrgeau umea mai mult dect serviciile religioase. Astfel, scriitoruibulgar din secolul al X-lea, Presviter Kosma, atac pe acei cretini care iubesc spec-tacolele i cntecele demoniace".

    Subjugarea Bulgariei de ctre turci oprete n loc dezvoltarea teatrului nationalbulgar. De-abia n secolul al XIX-lea ncep s apar unel forme rudimentare de acti-vitate teatrale n sensul actual al cuvntului. Piesele de pe vremea aceea aveau temeistorice i patriotice, tinznd s detepe contiina naional a poporului i s-i orga-nizeze fortele pentru lupta de eliberare de sub jugul otoman.

    In acea perioad, i mai ales dup 1877, multi actori bulgari s-au format lascolile de art dramatic ruseti. Una dintre cele mai mari actrite ale teatrului bulgar,Adriana Budevska, 1-a avut profesor pe A. P. Lenski. Majoritatea colegilor ei au stu-diat in Rusia. Printre acetia se numara i marele actor Kristo Sarafov, al crui nume

    l poart azi Teatrul Najional din Sofia In acelai timp, un numr de actori i regizonrui, lucrnd n Bulgaria, i-au lgat numele de dezvoltarea teatrului din aceast tara.Unul dintre ei, N. O. Massalitinov, fost actor i regizor la M.H.A.T., mai triete ilucreaz i azi la Sofia. Astfel teatrul bulgar, lgat foarte strns de traditiile realisteale teatrului rus, a putut, n chip firesc, sa se adape, n anii acetia, de la ideilecreatoare i metodele de lucru aie lui Stanislavski.

    http://echile/http://echile/http://echile/
  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    21/100

    Scena din Satul Borovo" deV. Ikonomov Teatrul

    National Kristo Sarafov" dinSofia

    La dezvoltarea pe calea realismului a teatrului bulgar au contribuit din plin iscriitorii. Ei au fixt nucleul unui repertoriu realist. Scriitori ca Ivan Vazov, Anton

    Straimirov, P. iK. Iavorov, Petko Todorov etc., prin tematica -patriotic i prin stilulplin de patos, au furnizat teatrului preioasa materie prima : repertoriul originai realist.Lovitura de stat fascista din 9 iunie 1923 a adus grave prejudicii teatrului

    bulgar. Cei mai mari artisti au fost concediai din cauza convingerilor lor progresiste.Arta dramatic, pus n slujba burgheziei, s-a orientt ctre tendintele naionaliste-ovine i ctre dramaturgia decadente.

    Dar iat c ziua de 9 Septembrie 1944 deschide larg perspective n faa teatrului bulgar. Cu ajutorul material al statului au fost fondate, la sourt timp dupaelibenare, 19 teatre de stat. Printre acestea trebuie menionate un teatru al tineretului,Teatrul Armatei Populare, Teatrul Stesc etc. Astzi, numrul teatrelor dramatice dinR. P. Bulgaria a crescut la peste 34. In fiecare an are loc o recolt teatral". unfestival cu caracter republican, care verifica periodic progresul nregistrat de teatrelebulgare n stagiunea care a trecut.

    Tnra dramaturgie socialista bulgara s-a dezvoltat, de asemenea, ntr-un ritirirapid. Printre piesele care au vzut lumina rampei dup 9 Septembrie 1944 se cuvinesa fie citate : Lupta continua de Krum Kuliavkov, Alarma, Dragostea i Cei ce cauta

    feticirea de Orlin Vasiliev (Alarma i Cei ce cauta fericirea s-au jucat i n R.P.R.), Mila regeasc de Kamen Zidarov, Recunotina de Lozan Strelkov, Credina de TodorGhenov, Nora, adaptare de Alexandra Hadjikristov dup romanul cu acelai titlu deGheorghi Karaslavov, Satul Borovo de N. Ikonomov dup romanul lui Krum Velkov,Vrtejul de Stoian Daskalov, Din prea multa aragoste de KJiment acev etc. Reper

    toriul originai vdete limpede orientarea realist-socialist a dramaturgiei bulgareactuate. Tematica lui e strns legata de marile prefaceri care au loc n ar n dome-niul industrie!, agriculturii, al noilor construcii etc. Omul nou, naintat, omul comu-nist e eroul principal al acestor lucrali dramatice

    Ca- pild de urmat, dramaturgia sovietica ocup un loc de cinste, alturi decea autohton, pe scenele bulgare. Marile piese clasice, ca: Tragedia optimist, Trenulblindt, Sfritul escadrei, Aristocraii etc. s-au bucurat de un mare succs aiproape petoate scenele bulgare. Dramaturgia sovietica a furnizat teatrului bulgar i piesa

    Leipzig '33de Lev Kompanee i Leonid Kronfield despre viaa lui Dimitrov. Piesa s-a jucat la Teatrul National din Sofia i a fost pus n scena de artistul poporului alR.S.F.S.R., B. A. Babocikin.

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    22/100

    Scena din Cei ce cauta fericirea" de Orlin Vasiliev TeatrulTineretului din Sofia

    Nid piesele din democrazie populare n-au lipsit de pe scenele bulgare. Dramaturgiadin R.P.R. a fost, alturi de celelalte, destul de consistent reprezentat. I. L. Caragiale

    ru O scrisoara pierdut i 0 noapte furtunoas, Mihail Sebastian cu Ultima ora iSteaua far nume, Tudor Muatescu, Victor Eftimiu, Aurei Baranga au avut un remar-cabil succs n ara vecin i prieten.

    Dac mentionra c ntreaga literatur de teatru clasic universal se bucur d'iatenia teatrelor i a spectatorilor, peisajul dramaturgic al scenelor bulgare din ultimii15 ani e aproape complet.

    Acum o sut cincizeci de ani nu era nici un teatru, robia turceasc era aps-toare, cultura bulgara era strecurat pe furi, iar azi exista peste 34 de teatre, nenu-mrate echipe ale Teatrului Stesc care colind ctunele, un repertoriu care mbr-tieaz toate epocile i toate popoarele, milioane i milioane de spectatori.

    Oamenii de teatru bulgari lupt pentru spectacole realiste, folosind metodele cele

    mai avansate. La Teatrul National din Sofia, Filip Filipov, ca director i prim-regizor, grupeaz pe regizorii Srciadjiev i Bene ntr-o ormaie regizoral puternic,cultivnd traditale realiste ale teatrului bulgar, bazate eie nile la rndul lor peexperienta teatrului rus. Alturnd marilor actori ca Trandaiilov i Kisimov, tineri talentati ca Mila Pavlova, Slavska Savova, Apostol Karamitev etc, spectacolele Nationa-luui oglindesc drumul parcurs de literatura clasic bulgara i de

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    23/100

    zile joac la Sofia. In timpul turneelor se rpta piesele noi care se prezinta n premiere n capitala. Tntr-un an de zile. acest teatru reuete s acopere ntreg teri-toriul rii (menionm c teatrul lucreaz cu dou echipe : una de proz i una deestrada). Nu trebuie uitat nici faptul c i celelalte teatre din provincie se deplaseazdeseori n regiunile respective, aa c, adunate la un loc toate aceste aciuni, aproapec nu miai rmne la sfritul unei stagiuni \reo aezare omeneasc care s nu figzduit i s nu se fi rnprtit din bucuriile artistice ale vreunui spectacol de teatru.

    Teatrul ptrunde din ce n ce mai mult peste tot. Multe echipe de amatori i-auridicat nivelul artistic. Unele te-atre din provincie au pornit de la a fi teatre semi-

    profesioniste (cu actori profesioniti lucrnd i jucnd alturi de amatori care i-aucompltt apoi studiile) i au ajuns s aib azi importante realizri cu piese complexe, care pun serioase problme de montare.

    Nu se poate ncheia aceast scurt dare de seam asupra teatrului bulgar fra se vorbi despre noul Institut de Teatru din Sofia. Instalat ntr-o cldire de apteetaje, special construit n acest scop, Institutul pregtete noile cadre pentru teatrelebulgare. Cldirea are dou sali de spectacol. O sala mica pentru uz intern, un felde studio experimental, i o sala mare de ciraa 500 de locuri. unde au loc reprezen-taii permanente pentru marcie public. Salile de cursuri, spaioase i nzestrate cuscene modem amenajate, snt situate la etaj. De asemenea, o biblioteca de specia-litate i cteva cabinete speciale pentru profesorii care ndeplinesc totodat i funcia

    de cercettori tiinifici n domeniul teatrologiei. Institutul are o sala care cuprindefiele activitii tuturor teatrelor din Bulgaria, de la nceputurile mixrii teatrale pnaastzi. Exista faculti de art dramatic, regie i teatrologie. Multi absolveni aiacestei scoli superioare, desi lucreaz doar de civa ani n teatre, au obinut succeseremarcabiie n domeniul profesiunii lor.

    Legatura dintre teatre i spectatori este foarte strns. Se dau cu regularitatereprezentaii n fabrici, la sate. Au loc consftuiri cu muncitorii, ntruniri tovreticomune etc. Presa de specialitate exista de peste zece ani o revist, Teatr" --consemneaz i comenteaz. pas cu pas. realizrile teatrale. In timpul stagiunilor teatrale este o efervescen care antreneaz pe to profesionitii i amatorii din acestsector.

    O data pe an are loc o consftuire a oamenilor de teatru. Aceste consftuiripornesc ns de la activitatea unui teatru. Oamenii de teatru din toat tara snt convocati, mpreun cu reprezentanti ai Ministerului Culturii, s zicem n oraul Russe.Teatrul Dramatic din Russe ofer trei-patru reprezentatii participanilor ; apoi, acetiapornesc consftuirea pe baza faptelor de art concrete, proaspt vzute. In anul ceurmeaz, un alt teatru din alta localitate gzduiete pe participanii la consftuire,i aa mai departe... Cum e i firesc. teatrul-gazd triete i lucreaz stimult de ofebrilitate creatoare, nc cu un an nair.te de a avea loc consftuirea, deoarece tiec va fi centrul atentiei i observatiilor critice generale. Asemenea turnee" anuale cudiscuii dau rezultate utile i rodnice.

    Pentru cea de a 15-a laniversare a Bulgariei noi, teatrul din tara vecin s-a pre-gtit intens. In luna iunie a fost un festival al teatrelor care au prezentat n capitala piese originale scrise n ultimii 15 ani. Intregul festival, care a pornit de la fazaregional la faza republican, s-a inut n cinstea aniversrii de la 9 Septembrie.

    Uniunea Scriitorilor a initit un concurs pentru cele mai bune piese bulgarescrise n cinstea celei de a 15-a aniversri. Cu ocazia acestei mrete serbatori, teatrelei-au deschis portile la 1 septembrie, cu cteva sptmni mai devreme ca de obicei.Mai toate i-au nceput stagiunea cu piese legate de tematica luptei pentru eliberare.

    Piesele Blocada de Kamen Zidarov, In fiecare sear de toamn de Ivan Peiciev, Zite de neuitati Cercetarea de Lozan Strelkov, Bora de Anton Straimirov etc.snl cteva titluri dintre cele care figureaz pe afiele festive, aprute cu ocazia

    deschiderii portilor teatrelor pentru a 15-a aniversare a poporului bulgar.***

    Teatrul bulgar de astzi, de care teatrul romnesc este legat prin aceeai con-ceptie ideologica i artistica, s-a dezvoltat i se dezvolt fructificat de nvttunmarxist-leninist i de metoda realismului socialist. La cea de a 15-a aniversare aeliberrii Bulgariei de sub jugul fascist, teatrul bulgar se poate mndri cu contributiape care o are la construirea socialismului n tana frteasc i vecin.

    li urm din toat inima s repurteze noi i trainice succese.

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    24/100

    D E C A D A C U L T U R I I

    1 3 - 2 3 A u g u s t 1959

    C. Paraschivescu

    ACTUALITATEA PRIN EVOCARE

    Decada Culturii s-a desfurat sub semnul ineditului i al prospeimii, altinereii i al ndrznelii, n evooarea sau folosirea ca baz dramatic a momentuluide la 23 August.

    23 August a fost un moment de rscruce n istoria poporului nostru. i,incontestabil, a nsemnat, nseamn i va mai nsemna o surs inepuizabil deinspiraie artistica. De la Arcui de triumf a lui Aurei Baranga, care i-a propus sprezinte activitatea ilegal a unei celule de partici n vederea pregtirii insureciei,drumul firesc al reflectrii artistice a mers ctre evocarea acestui moment, ctre nsufleirea anilor nceputului, n cea mai mare parte din lucrrile originale aleacestei decade (Surorile Boga de Horia Lovinescu, Dac vel fi ntrebat de DorelDorian, Explozie ntirziat i Descoperirea de Paul Everac, Din noapte spre zoride Mircea Mohor, Ediie spedala de Mariana Prvulescu i Nopi de august deI. Grinevici).

    O particularitate a modului n care a fost conceput reflectarea artistica naceste lucrri este determinata de dis tant a care ne desparte n timp de evenimentelede atunci. Privind trecutul apropiat cu ochiul i Inelegerea de astzi, era de lasine nteles c, n majoritatea cazurilor, dramaturgii vor fi soliicitai mai aies derezonantele evenimentelor i vor scoate la iveal mai mult consecinele aective aiedesfurrii lor.

    Am avut de urinant, astfel, destine individuale n evolutia lor ,pe diferitecoordonate sociale, pe care s-au conturat caractre eu o contiin revoluionarformata sau n formare. Asuipra acestui fenomen de maturizare luntrie s-au opritmai mult dramaturgii, cutnd s stabileasc, printr-un procs de reconstituire, factoriicare au contribuit la desfurarea lui. Am ntlnit astfel eroii acestor piese, ndiferite ipostaze, de incertitudine sau afirmare, de rtcire sau fermitate, stpnitide obsesia ntrebrilor capitale sau de furirea unor actiuni capitale, copleii sananimati de iureul evenimentelor, surprini sau angrenati n desfurarea lor, cutnd

    sau mplinind un drum, o justificare, un sens propriei lor existente. I-am recunoscut n multiplele fatete aie evoluiei noastre i ne-am surprins, entrindu-le, cu memoriasau cu in ima sau cu ochii, demnitatea i nelinitea lor sufleteasc.

    Aceast ntoarcere n timp corespunde, din punet de vedere al unghiului decuprindere, la dou modalitti (distincte : evocarea i confruntarea. Prima i propunes reconstituie faptele, procesele de contiint i semnificatiile desprinse atunci ;a doua urmrete luminarea faptclor, a proceselor de confimt i a semnificatiilorde astzi prin cele petrecute atunci. Din noapte spre zori. Descoperirea, Surorile Boga,

    Edifie spedala i Nopi de august se nscriu n prima categorie ; Explozie ntrziati Daca vei fi ntrebat apartin celei de a doua categorii. Impreun, eie constituie oimagine a fortei mobilizatoare a Partidului Comunist Romln care, n anii de crunt

    teroare fascista i n coftditte unei aspre ilegalitti, a reuit s ridice i s nsu-fleteasc la lupt contiintele celor exiploatati i s conduca cu fermitate insurectiaarmata a crei victorie a fost ncununat de actul de la 23 August. Inainte de aurmri cteva din trsturile spcifie ale acestor piese, vom arunca o privire comparativa asupra trsturilor comune care le caracterizeaz.

    **

    Aproape toate piesele pomenite aici i-au ales ca tema fundamental evenimentele petrecute la 23 August (eu excepta Ediiei speciale care trateaz despre

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    25/100

    evenknentele petrecute n preajma reformei agrare). Un moment nu numai derscruce istoric, ci i cu ample ramificati i dramatice. Dez\oltndu-l, aciunea se con-centreaz n jurul unei problme comune la majoritatea pieselor discutate, i anumeformarea contiinei revolutionare. Acest procs de limpezire luntric se desfoarpe firul dramatic al descoperirii adevrului i oglindete contraddirle sociale spe-cifice momentului istorie. Dac piesa lui Mircea Mohor se rezum la o reconstituir ;a faptelor, eu intenia de a arunca o privire panoramica asupra lor, celelalte ptrunddincolo de aoeste fapte, n micrile tinuite i complexe aie sufletului omenesc, icauta aici pulsul evenimentelor n toat vibraia lui emoional. Actiunea surprindeastfel un conflict desfurat mai mult luntric, dezvluie contradiciile psihologicecare l caracterizeaz i insista asupra corespondenelor intime cu mediul ncon- jurlor.

    Aciunea principal din Descoperirea se desfoar pe axul confruntrii dra-matice dintre tat i fiu. Ofiterul Nelu Doean se ntoarce de pe front, ntr-o pe r-misie de cteva zile, n noaptea de 22 spre 23 august. In zori gsete n casatatlui su pe civa 'dintre cunoscuii acestuia i, dintr-un scurt schimb de replici, i d seama c ei snt foarte sceptici eu privire la \ictoria armatei fasciste. Simini n preajm un aer conspirativ, tnrul ofiter i propune s vrifie personal acti-vitatea lor i, n pnimul rnd, a tatlui su, n speranfa unei ndreptri eventualea rtcirilor politice d care lui i se pare c este nconjurat. Il asigur astfel pe

    comandantul uniti'lor germane c tatl su nu ia parte la nici o actiune subversivi se ndreapt hotrt ctre cantonul n care tie c-1 va gasi. Aici ns, descopercu surprindere c tatl su este unul din fruntaii locali ai micrii comunisteilegale, c organizeaz i conduce personal aciuni de sabotaj ndreptate mpotrivaarmatelor germane i c nsi sora lui participa la aceast micare, avnd sarchiade a eocheta" cu ofierii germani pentru a le smulge informaii cu caracter militar.Incercrile de a-i mpiedica tatl s mai acioneze se dovedesc ns inutile iprovoac o rsturnare moral. Este vorba, deci, de un conflict ntre dou mentalitidiferite, care se repercuteaz n contiina tnrului Nelu Docan cu o forj surprin-zdtoare. lin fata lui prind s se contureze din ce n ce mai limpede doua tabereantagonice, lupta dintre eie i perspectiva victoriei inevitabile a comunitilor. De la

    premisele unui conflict familial ntre el i tatl su, aciunea se amplifica pn laproporiile unui conflict social ntre doua lumi, pe care contiina tnrului ofier lseziseaz, l simte i l triete cu o puternic intensitate.

    Pe surorile Boga le ntlnim n trei stadii difenite de dezvoltare. Ioana, ceamai tnr i cea mai ncreztoare, se afl n pragul experier.telor de via, nutrindo iubire sincera i dezinteresat pentru tnrul ofier Radu Grecescu, cu care estelogodit. Valentina, nelat n aspiraiile ei de fericire prin cstoria comercialcu un negustor avar i btrn, i cauta consolarea n laventuni sentimentale, eusperanta de a descoperi cndva, undeva, corespondentul ei sufletesc. Iulia, sora ceamare, care a iubit la rndul ei eu pasiune un om nedemn de o druire sincera, nu-jmai cauta drumul, ntruct speranele ei s-au dovedit zadarnice. Rzboiul e n plindesfurare. Consecinele lui se resimt i n atmosfera apstoare din casa surorilor.Iulia exclama la un moment dat, cu 'luciditatea amara a omului obiectiv : Sntemnrte frunze pe ap". i, ntr-adevr, cuvintele ei exprima o cruda realitate, ntruct, n conditiile dictaturii fasciste i ale declanrii dementei rzboinice, nici o perspective nu mai licrete n existenta aceasta expus tuturor vicisitudinilor. Trebuies se ntmple ceva care s schimbe fundamental conjunctura social i politica,pentru a mai gasi un orizont i o certitudine de mplinire^ a aspiratiilor. Actiuneaprincipale a piesei lui Lovinescu ne prezint toemai aceast cotitur fundamental.i aici este vorba de un conflict ntre dou mentalitti de clas, care se proiecteaz n contiinta fiecreia dintre surori, i aici urmrim drumul ctre descoperirea ade-vrului, a adevrului revolutionar, pe care l strbat cu pretul unor sacrificii personale, Iulia, Ioana i Valentina. Dac Nelu Docan avea de aies ntr-o singur clip,decisiva, ntre doua lumi, surorMe Boga au la dispozitie nu numai un timp ma ndelumgat, dar i schimbari politico-sociale structurale petrecute in acest timpschimbari ca^re le-au nrurit contiinta, fr ca ek s fi ost de la nceput n iureulevenimentelor. Revoluta i spiritul ei au patruns n casa lor pe neateptate, ntr-osear mohort, n persoana lui Pavel Golea, rnit de pe urma unei explozi provocata mpotriva nemtilor ; a revenit eu arma n mn, n dimineata luptei insurectio-niste i de eliberare, i a rmas n preajm, gta s \egheze i s se confundeeu viata 'or. Iulia a pit prima n ntmpinare, simtindu-1 pe Pavel apropiat, energie

    http://ictoria/http://ictoria/http://egheze/http://egheze/http://egheze/http://ictoria/
  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    26/100

    i superior. Ioana a pit ceva mai trziu, dup- o cutremurtoare prbuire . sufle-teasc, provocata de glonul criminal al iubitului ei care a ucis mielete un om iun prieten. Valentina va pi de aci nainte, dup ce va descoperi cu surprindere, n clipa ultimei tresriri de viat a profesorului Mereu, c dragostea pe care acutat-o se afta de ndelungat vreme alturi de ea. Drumul surorilor Boga etredescoperirea adevrului este presrat astfel cu pierderi i sacrifiai, care rup treptatfirele de legatura cu trecutul, spre deosebire de Nelu Docan (din Descoperirea), carea luat contact direct cu activitatea revoluionar i a fost solicitt s aleag^ Ceeace l lega pe el de trecut erau convingerile, prerile politice, ideologia fascista care

    a ptruns, de-a lungul anilor de front, n contiina lui. Omul care a luptat pe frontcreznd ca o face pentru poporul i familia sa, descoper dintr-o data c propria safamilie i propriul su ipopor pesc pe alt drum ctre dezrobire, furindu-i singuridestinul. Tatl su i numete pe vmovatj i fiul descoper c a restia i-au fostaliaii de pn acum. Nevoit s ia o atitudine, ncearc o confirmare a acesteidescoperiri n convorbirea cu comandantul german (actul III), convorbirea esteedificatoare i tnrul ofier se trezete i acioneaz, pedepsindu-l pe acel ce 1-atrit in mmciun i 1-a amgit c o face pentru o cauz sitati. Nelu Docan estefiul ceferistului Dinc, in e! curge sngele celor ce au czut pentru liberiate i nu-iputea trda familia i patria, aa cum ile trdeaz Radu Grecescu in casa surorilorBoga. i acest Radu e ofier, numai c familia i clasa sa de boieri se deo-

    sebesc de cele ale lui Nelu fiu de muncitor , iar convingerile celui dintirmn net reacionare. Drumul surorilor se miai deosebete de cel al lui Nelu Docansi prin aceea c eie triesc nsingurate, iplutind la periferia evenimentelor, expuseoricror influente i prejudeei. Aciunea determinanta a comunistului Pavel Golease exercit ntr-un moment de incertitudine a lor, i eie snt atrase treptat ctremiezul ntrnplrilor ncanjurtoare, pe msur ce viaa le stimuleaz i le solicitacontribuia. Conflictul se consuma aici .pe aceleai date de natura psihologic, rezol-vndu-se ntr-o restructurare fundamental.

    Ceva asemntor ca evoluie i finalitate se petrece i cu personajele principaledin Explozie ntrziat i Dac vei fi ntrebat. In prima, facem cunotin cu doctorulValeriu i soia sa Fana, pe care i ntlnim n zilele noastre, ntr-un apartamentoarecare. El i exercit absent profesiunea, d consultaii n cabinetul su particular, eitete din cnd n cnd i i plimb soia pe la ntruniri amicale i mondene,

    r alte preocupri care ar depi sfera de satisfacci individuale. Ea administreazgospodria, se intereseaz de toalete i din cnd n cnd de treburile soului, selanseaz n aa-zisa societate (cercul de prieteni al domnului doctor) cu exuberanapoziiei sociale i, n general, se plictisete n aceast monotonie n care totui Scomplace. In cea de a doua, facem cunotin cu un judector de instructie proasptdemobilizat, care, lundu-i postul n primire, a dat peste un dosar deschis, unde evorba de uciderea unni comunist n noaptea de 23 spre 24 august i de aeuzarea,far probe edifieatoare, a unui inginer. Premisele conflictului se contureaz, nambele piese, din iprimele scene. In casa doctorului

    i face aiparitia comunistutVintila, care sfredelete cu ochi scprtori existenta, satisfcut de orgoliu, ncare i doctorul i soia lui se complac ; pune cteva ntrebri transante (ca depild : Brbatul tu crede n ceva ? In medicina, n oamenii care trebuie fcuisanatosi ?... Cunoti vreun pacient ? Dar dnsul ? tie cine-i in sala ? tie cine-i ncabinet la el ? tie cine urmeaz?"), restabilete firele de legatura cu societatea(ranii din Transilvania 1-au fcut medic. Plmaii din Brgan te-au fcut sotiede medic") i recheam n fata memoriei odihnite a sotilor clipele de avnt i dedruire de odinioar. In biroul judectorului de instructie i face aparitia comunistulMarin Stru, care ncearc contiinta judectorului cu avertismentul viitorului : ,,Dra-gomire, ti-ai fcut datoria ?... i va trebui s-i rspunzi... Nu poti fugi de propriile

    ntrebri... Abia pe urm te \om ntreba noi !"Ce se ntmpl ?Actiunea" principale din Explozie Intrziat se nlntuie in jurul amintirilor

    celor doi soi, developnd filmul unor antecedente desfurate n ritmul unei tririintense. Actiunea principal din Dac vei fi ntrebat se axeaz in jurul reconstitu!-rilor ntreprinse de ancheta judectorului n prezena lui Strut, scotnd la ivealadevrata desfurare a faptelor care au dus la crim. Prin mijlocirea retrospecti-velor, a M m c Fana 1-a iubit eu douzeci de ani n urm pe Vintila eu o dragoste nflcrat, c 1-a prsit ns ntr-un moment de nalt tensiune, cnd el a luat-oprta la o actiune politica ilegal. Tot prin mijlocirea retrospectivelor, aflm c

  • 8/9/2019 Revista Teatrul, nr .9, anul IV, septembrie 1959

    27/100

    doctorul Valeriu s-a ferii n tineree de politica, dedicndu-se n exclusivitae stu-diului, n sperana unei strlucite cariere, c ntretinea pe atunci relaii intime eusoia unui magistrat a crui casa a motenit-o i c, deschizndu-i un cabinet particular, a cunoscut-o pe Fana prin coinciden, i prima lui patienta pe care i-apropus s i-o asocieze, fr a cuta s-i cunoasc propria ei existen.

    Reconstituirea cazului Vancea n piesa lui Dorian se desfoar tot sub formaretrospectivelor. Eie aduc n scena, ntr-o succesiune dramatica, momentele petrecutede Stru i Vancea n preajma ntlnirii cu patronul fabricii, precum i cele dincasa acestui patron, n noaptea crimei. Aflm cu aceast ocazie c inginerul Armau,acuzat de omor, este strain de mobilul i de actul crimei, fiind implicai n desf-urarea evenimentelor din noaptea de 23 spre 24 august cu totul ntmpltor i cadevraii fptai se ascund n familia patronilor, interesat n compromitereaaciunilor ntreprinse de comunisti. Se verifica astfel, n ambele piese, cuvintele spusede Vintila i Stru cuvinte care au o adnc semnificaie ceteneasc i exaltresponsabilitatea individului In societate , dup cum Pavel Golea i Dinc Docan, n >piesele analizate nainle, exercit o nrurire puternic asupra contiinei perso-najelor cu care vin n contact. Conflictul se deschide i aici n sfera implicatiilorluntrice, care nsoesc filmul evenimentelor de la 23 August i dezvluie contra-diciile i cauzele sociale existente. Fana se gndete, firesc, ce ar fi devenit viataei alturi de aceea tumultuoas a comunistului Vintila ; Valeriu nelege, firesc, cFana ar fi fost fericit numai alturi de un astfel de om i e gta s-i redealibertatea. Judectorul Barbu Dragomir descoper n spatele dosarului o nclciturzeal politica, pe care patronii aveau tot interesul s-o camufleze ; inginerul Armasti

    i d seama c a fost vidima unei uneltiri criminale, pe care s-a ferii s-o deslu-easc pn acum. Eectul confruntrii cu trecutul, cu mamentul de rscruce pe carenu 1-au sezisat sau mi 1-au nteles atunci pe deplin, se dovedete edificator i seafirm printr-o substantial maturizare. La aceasta contribuie prezena activistuluide partid care, dac nu participa direct n conflict, determina ns cursul conflic-tului dramatic. In clipa n care Valeriu e gta s-o prseasc pe Fana, pentru a i-orestitu lui Vintila, acesta intervine i apas pe butonul care va declana explozia :Vintila: O iubeti ! Valeriu: Da. Vintila: i atunci, cum renuni aa la ea ?De ce nu lupi ?" In clipa n care judectorul este pe cale de a sistematiza nln-(uirea argumentelor i cauta o ultima justificare, Stru renvie clipele dezlntuiriiatacului mpotriva fascitilor i i ofer judectorului cheia rezolvrii anchetei.Pavel ptrunde in casa surorilor Boga ntr-un moment de vdit dezorient


Recommended