+ All Categories
Home > Documents > Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

Date post: 02-Apr-2018
Category:
Upload: spritebere4830
View: 307 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 85

Transcript
  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    1/85

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    2/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 2

    SSuummaarr

    Editorial ......................................................................... 3

    ntlniri cu terapeui

    Cristina Brzoiu ntlnire cu Clark Baim la workshop-ulUtilizarea teoriei ataamentului n psihoterapie, 15-16iunie 2013 .4

    Teoria n practic

    Norbert Apter Metoda J.L. Moreno: un teren propicepentru dezvoltarea inteligenei multiple un workshopdespre utilizarea Metodelor de Aciune n companii,

    organizaii i instituii 12Alina Jitaru Psihodrama n tulburarea de strespostraumatic 18

    Graiela Grigorescu Comunism sau psihodram.Avatarul spiritului .27

    Irina Ctlina Manta Teoria ataamentului ipsihodrama ..35

    Simona Iordchescu Gestionarea catharsisului n grupulde autocunoatere prin metoda psihodramei. 48

    Cercetare n psihodram

    Radu Vulcu, Liviu Gaja Psihodrama i Teatrul Playbackn dezvoltarea auto-eficacitii .. 54

    Arte i carte

    Graiela SionDe la ucenicie la nvarea experienialprin cunoaterea situat n practica superviziei de

    psihodram recenzie de carte ......6611

    Ilie Andrei ntlnire poezie dedicat lui Jacob Levi

    Moreno, printele psihodramei ........................................................................6644

    Calendarul evenimentelor 2013 .......................... 65

    coala de var Sibiel, 14-21 iulie 2013

    Conferina Internaional PIfE,11-14 septembrie 2013, Kiev

    Conferina Naionalde Psihodram,25-27 octombrie 2013, Bucureti

    Editori: Anca Nicolae, Adela

    Mihaela ranu, Horaiu NilAlbini

    Comitet redacional: Alina

    Ionescu, Kinga Bakk-Miklosi,

    Simona Iordchescu, Valentina

    Andrei

    DTP: Anabela Hani

    Copywrite foto copert:Sorina Svulescu

    Comitet tiinific:

    Hilde GttFormator i

    Supervizor, Preedinte

    Psychodrama Institut fr

    Europa (PIfE)

    Giovanni Boria Psihologclinician, Psihoterapeut,

    Formator i Supervizor

    (AIPSIM), Directorul Studioului

    de Psihodrama Milano

    Dr. Angela Ionescu

    Psihoterapeut, Formator

    (ARPisC)

    Dr. va VarrFormator i

    Supervizor (SPLJM)

    Prof.univ.Dr. Maria Roth

    Formator (SPJLM)

    Dr. Radu Vulcu Psiholog

    clinician principal,

    Psihoterapeut , Formator i

    Supervizor (ARPsiC)

    ISSN 2344 1062 Revista romn de psihodramISSNL 2344 1062 nr. 1 / 2013

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    3/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 3

    Suntem mai ales azi supui ncercrii de a adapta

    i integra timpurilor n care trim dinamica

    rolurilor vieii noastre. Potrivit lui Moreno, a fi

    adecvat nseamn a face loc creatorului din

    fiecare n rolurii n via.

    Auzim adesea oamenii spunnd c nu au timp i

    loc pentru ei nii, iar n termeni morenieni

    nelegem nevoia de a aparine i a fi primii aa

    cum suntei nii.

    Simim i vedem n jur pericolul izolrii i stim c

    ntlnirea autentic cu cellalt, n spirit morenian,

    d sens existenei i c n locul despririi putemsimi o apropiere senin.

    Am ales acest spaiu al revistei pentru a nchega

    mpreun, noi, cele dou societi de psihodram

    din Romnia, un loc de COMUNITATE pentru cei

    care folosesc metodele de aciune n clinic,

    educaie, mediul organizaional, pentru terapeui

    de alte orientri ca spaiu de dialog i schimburi,

    pentru studenii aflai n

    formare i supervizare,

    pentru viitorii terapeui

    aflai n cautarea unei coli

    potrivite de formare n

    psihoterapie. Aa cum e unloc pentru cei care doresc

    s scrie despre propria

    experien terapeutic,

    clieni ori beneficiari ai

    psihodramei n diferite

    contexte.

    Aici putem mprti

    experiene, proiecte, idei,rezultate i mrturii. S

    folosim acest spaiu comun

    pentru a ne definii regsi

    ca psihodramatiti /

    psihodramaticieni!

    Editorii

    Editorial

    Anca Nicolae

    Psihoterapeut,Formator ARPsiC

    Adela Mihaela ranu

    Psihoterapeut SPJLM

    Horaiu Nil Albini

    Psihoterapeut, Formatori SupervizorSPJLM

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    4/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 4

    nnttllnniirree ccuu CCllaarrkk BBaaiimm llaa wwoorrkksshhoopp--uullUUttiilliizzaarreeaa tteeoorriieeii aattaaaammeennttuulluuii nn ppssiihhootteerraappiiee,,

    1155--1166 iiuunniiee 22001133Cristina Brzoiu

    Sunt psiholog i psihoterapeut sub supervizare n psihodram i analiztranzacional. Dup o experien de peste 3 ani n HR, de mai bine de 1an am decis s practic exclusiv psihoterapia n cadrul unei Societi CivileProfesionale de Psihologie. n prezent susin workshop-uri de psihodram,sunt co-terapeutul unui grup de dezvoltare personal, am clieni n

    psihoterapie individual i sunt implicat alturi de colega mea IrinaManta, n diverse proiecte destinate copiilor, adolescenilor i adulilor.Cred c oamenii au capacitatea s se schimbe n msura n care i dorescasta i orice schimbare ncepe cu fiecare dintre noi.

    Tema workshopului este una de actualitate iconinutul su mi-a adncit perspectiva asupraimpactului vast al ataamentelor din prima copilrie.Calitatea rspunsului persoanei care ngrijete copiluleste definitorie n determinarea strategiei deataament adoptatde acesta din urm de siguran

    sau nesiguran. Odat formate tiparele de ataamentn relaia printe - copil, ele se vor reflecta n toaterelaiile noastre viitoare, de prietenie, cuplu, muncetc. Chiar dac baza timpurie de ataament nu a fostsecurizant, este important de tiut c st n putereanoastr de a ne schimba tiparele, iar psihoterapiapoate facilita acest demers interior. Privit prin prismateoriei ataamentului, psihodrama i-a dovedit nc odat fora de a ilustra nemijlocit, prin aciune, acestelegturi profunde, uneori problematice, traumatizante

    pentru ca, n aici i acum, s ncepem procesul devindecare a rnilor sufleteti.

    Dubla mea ipostaz, de a fi unul dintre organizatori,dar i de a fi participant activ n cadrul acestui grup dedou zile, mi-a ntrit convingerea c acest gen deexperien este util i bine primit nu numai depsihoterapeui sau psihologi ci i de participanii carevin din alte domenii de activitate, dar interesai s secunoasc pe ei nii i s i mbunteasc relaiilepersonale sau din sfera profesional.

    Dincolo de stresul pe care-l implicorganizarea unui eveniment,experiena a fost una deosebit iintenionez s o repet. Am cunoscutoameni noi i i-am rentlnit pe ceicunoscui n alte mprejurri. n

    cadrul celor dou zile petrecutempreun, n pofida emoiilor denceput, a rezistenelor interioarepe care le-au avut unii dintreparticipani, trainerul s-a folositconstant de propria spontaneitate ia stimulat tele-ul grupului princreerea unor contexte n carepersoanele i-au putut deschidesufletul, devenind ele nsele

    spontane. M-am bucurat s observc cei 30 de participani aufuncionat ca un grup, n care aufost prezente onestitateaemoional, cldura sufleteasc,suportul oferit celor care aveaunevoie, interaciunile multiple,

    ncrederea n ceilali, fiecaremembru devenind agent terapeuticpentru cellalt. Aceste aspecte au

    fost ncurajate prin activitile degrup, lucrul n diade, lucrul cu

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    5/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 5

    protagonistul, iar relaionarea cu trainerul a fostsecurizant i accesibil.

    Unul dintre avantajele de a fi organizator este c amajuns s-l cunosc ceva mai bine dect restulparticipanilor pe omul Clark Baim i nu doar petrainerul, director de psihodram. nc de la nceput,Clark mi-a lsat o impresie plcut, a unei persoanecalde, empatice, modeste, deschis ctre oameni.Impresia de nceput a fost confirmat de interaciunilenoastre ulterioare. Comunicarea cu el a decurs de lasine, fr acele prime momente cnd interlocutorii igsesc greu cuvintele sau se simt presai s cautesubiecte de conversaie.

    Workshop-ul de psihodram a nceput ntr-un moddiferit dect m ateptam, cu un exerciiu prin carecutam rspunsul la o ntrebare, i anume: Ce vajut atunci cnd cunoatei o persoan nou s vacordai la ea? (ce simii, ce comportamente adoptai,la ce v uitai). Pentru mine, exerciiul a funcionat,colega de grup a fost o persoan cu care interacionampentru prima dat. Faptul c nu am avut informaiidespre ea, m-a ajutat nu doar s-mi contientizez maibine emoiile, gndurile care mi ghideazcomportamentul, ci i s mi dau seama ce m ajut sm acordez la persoana abia cunoscut, din faa mea.O prim concluzie ar fi c, pentru a m acorda lacellalt, este important s m acordez mai nti lamine.

    Structura workshop-ului a presupus alternarea prilorde teorie cu activitile psihodramatice, ceea ce acreat o dinamic bun,meninnd interesul i ateniaparticipanilor. Pe parcursul ntregului workshop,

    participanii au fost co-creatorii experienei trite,inclusiv partea teoretic fiind prezentat ntr-omanier interactiv, iar trainerul a ncurajat implicareai punereantrebrilor.

    Cum tematica ataamentului nu poate fi abordat fraducerea n discuie a pionerilor acestui domeniu(John Bowlby, Mary Ainsworth, Mary Main, PatriciaCrittenden), trainerul a menionat pe scurtcontribuiile muncii lor i a exemplificat psihodramaticconcluziile lui Ainsworth. Astfel, prin punerea n scen

    a situaiei strine (Strange Situation Procedure), s-auevindeniat cele trei tipuri distincte de ataament

    descoperite de cercettoare(securizant, evitant, ambivalent),fiecare fiind asociat unui anumit

    tipar de interaciune mam copil.Dup aceast incursiune, s-auamintit descoperirile lui M. Mainreferitoare la modul n careexperinele timpurii de ataamentsunt conservate i cum influeneazele relaiile cu sine i cu alii alecopilului mare, adolescentului iadultului.

    Din punctul meu de vedere,

    aceast parte a conferit unfundament conceptual (n specialcelor care nu aveau informaiidespre tiparele de ataament) pebaza cruia participanii au nelesmai bine feluln care relaiiletimpurii ne-au modelat felul de a fidin prezent.

    Informaiile cu privire lapatternurile de ataament (A, B, C)au fost primite cu interes de ctregrup, dar au nscut i multe

    ntrebri. Ca participant, am obinutinformaii preioase care mi-au adusun plus de autocunoatere, dar pecare le pot folosi i n activitateamea de psihoterapeut.

    La un nivel simplist, o parte dincaracteristicile fiecrui tipar le voi

    reda mai jos :Tiparul de ataament A

    n cadrul interaciunii copil printe, comportamentul printeluieste predictibil ns neacordat lanevoile copilului

    valorizeaz mai mult ceea cegndete dect ceea ce simte

    i este team de intimitate, deapropiere

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    6/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 6

    nu i exteriorizeaz emoiile i se comport ca icum totul este ok

    se supune regulilor i de regul este elev silitor iarmai trziu ocup poziii importante

    cnd mecanismele de aprare cad, poate aveacomportamente necontrolate, fiind cel mai predispusspre violena domestic

    nu i-au fost mplinite nevoile i anvat s nu i leexprime

    Tiparul de ataament C

    n cadrul interaciunii copil printe,

    comportamentul printelui este nepredictibil, uneoriacordat, alteori neacordat la nevoile copilului

    valorizeaz mai mult ce simte dect ceea cegndete

    centrat pe sine, i este greu s se pun n pieleaaltora. De obicei, ia n calcul doar perspectiva sa i i

    nvinovetepe alii de disconfortul lui interior

    a nvat s i exagereze emoiile pentru a atrageatenia asupra nevoilor lui

    creazproblem dup problem tocmai pentru amenine interesul celorlali

    i este team de abandon

    din aceast categoria fac parte personalitileborderline, tocmai pentru c au dificulti n a-iconine tririle i sunt tentai s se orienteze cnd spreo extrem, cnd spre alta

    Tiparul de ataament B

    n cadrul interaciunii copil printe, printele estepredictibil i acordat la nevoile copilului

    B-ul dobndit reprezint o integrare contientizata tiparelor A i C, persoana dnd valoare att emoiilorct i gndurilor

    au fost identificate 3 tipuri:

    B-ul naiv: este foarte credul, a crescut ntr-un mediusecurizant, plin de iubire, fr pericole. Nu tie c

    oamenii pot fi periculoi i nu tie s fac fasituaiilor problematice.

    B-ul reziliant: n copilrie au existatpericole (boal, accidente, srcie,mici incidente etc.) ns cineva a

    fost ntotdeauana acolo i a rspunsadecvat nevoilor copilului. Acestcopil devenit adult a nvat c viaaare pericole, tie c poate cereajutorul i l acord la rndul lui.

    B-ul ctigat: poate fi dobndit prinschimbarea percepiei legate decopilrie, prini, via, n urma unuiproces de terapie i a altorexperiene relaionale sntoase.

    Pe lng cele 3 tipuri de ataament,a fost identificat i ataamentuldezorganizat, despre carespecialitii (Main & Solomon, 1990)spun c se formeaz n condiiile ncare cei care ngrijesc copilul suntnepredictibili i devin surs depericol i distres pentru acesta. nacest caz, figurile de ataament suntele nsele nfricoate,dezorganizate, traumatizateneputndu-i asigura copilului unmediu securizant, confortabil. Cuprivire la acest subiect, Crittententrage o concluzie despre modul ncare ar trebui perceput pericolul.Conform teoriei ei, frica n faapericolului dezorganizeaz mintea.

    ns funcia pericolului nu este doaraceasta, el trebuie privit ca unfactor necesar dezvoltrii sntoasea copilului. Dac nu ne confruntmcu anumite pericole n copilrie, nuvom ti s ne aprm mai trziu nvia cnd ne vom confrunta cuastfel de situaii.

    Analogia dintre parentalitate ipsihoterapie a fcut subiectulmultora dintre cercetrilen teoria

    ataamentului, oferind o imaginedin ce n ce mai conturat asupra

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    7/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 7

    dezvoltrii unui sine integrat, sigur i coerent. Aadar,cum tiparul de ataament dintre printe copil se reiai n cadrul relaiei terapeutice, un punct important al

    discuiilor a fost tocmai modul n care clienii cu tiparde ataament A sau C se comport n cabinet. Astfel,cei cu strategia A tind s nceap procesulpsihoterapeutic i s plece repede pretinznd c eisunt ok, nu au nici o problem. De regul apeleaz lapsihoterapie sub pretextul c altcineva din jurul lor arenevoie de ajutor. Cei cu tipar de ataament C tind saduc la fiecare edin alt problem. Ct timppsihoterapeutul rmne predictibil i conectat, secomport adecvat i nu i activeaz strategia. Cum pot

    eu ca psihoterapeut s mi ajut clienii s itransforme sinele prin intermediul co-crerii uneirelaii securizante n cabinet, cred c rmne o

    ntrebare central pentru ntregul proces terapeutic iarrspunsul ei e dependent de toate variabileleimplicate. Ceea ce cred c a lipsit workshop-ului a fostdetalierea tehnicilor pe care le putem folosi n lucrulcu aceste strategii diferite de ataament.

    O alt idee care mi se pare util de menionat, estelegat de impactul traumelor i pierderilor asupra

    oamenilor, indiferent de strategia de ataament avut.n psihoterapie ei pot reaciona aa:

    Cei cu tiparul de ataament A

    minimalizeaz trauma (Este ok dac tatl meum bate)

    vorbete despre modul n care trauma i-a afectat peceilali, nu pe el

    blocheaz trauma (Sunt ok, nu ma afecteaz)

    Cei cu tiparul de ataament C

    devin preocupai excesiv, menionnd des ce li s-antmplat n trecut

    anticipeaz c n viitor se va ntmpla ceva groaznic

    apeleaz la imaginaie, vorbind despre o traumcare n realitate nu a avut loc

    dau detalii intite cnd descriu situaiatraumatizant pentru a menine interesul

    psihoterapeutului

    Dincolo de aceast clasificare, iatcteva concluzii cu care am rmas:

    tiparele de ataament dincopilrie se dezvolt n relaie cupersoanele semnificative care auavut grij de noi

    nu exist tipare bune sau rele.Ele au aprut ca o modalitate deadaptare a copilului la contextulrespectiv i la cei care l-au ngrijit

    persoanele nu trebuieidentificate cu strategiile lor

    aceste strategii de ataament aurolul de a ne proteja n faapericolului, ameninrilor

    sunt situaii n via cnd fiecaredintre aceste strategii poate fimodalitatea optim de rezolvare arespectivelor situaii

    chiar dac startul n via nuimplic o baz de siguran, caaduli putem ajunge la ataamentulsecurizant dobndit. Muli dintrespecialitii buni (psihologi,psihoterapeui, asisteni sociali etc.)au avut iniial un tipar de ataamentpreponderent A sau C

    n funcie de oamenii cu careinteracionm, putem dezvolta cuacetia relaii de ataament diferite

    n majoritatea cazurilor vorbimdespre o combinaie ntrecaracteristicile acestor tipare deataament, chiar dac se ntmpls avem unul predominant

    n funcie de ct de problematiceau fost relaiile de ataamenttimpurii, unele persoane cu tipare Ai C pot ajunge s dezvolte boli dinspectrul psihopatologiei

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    8/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 8

    capacitatea de acordare i predictibilitatea figurilorde ataament sunt eseniale pentru dezvoltareanoastr emoional i social, dar i a capacitii

    noastre de a mentaliza

    real este mai bine dect perfect (Clark Baim);deci, n loc s nestrduim s atingem perfeciunea,mai bine ne permitem s fim suficient de buni nrolurile pe care le avem, dndu-ne voie s greim dincnd n cnd.

    Alturi de ceilali membri ai grupului, am apreciatinterveniile terapeutice ale lui Clark Baim. Printrelucrurile pe care le-am admirat au fost capacitatea sa

    de a menine interesul participanilor pe toat durataworkshop-ului precum i dramatizarea adecvat aevenimentelor traumatizante evocate de protagoniti.S-a folosit permanent de resursele din fiecare individpentru explorarea coninutului adus pe scen.Asemenea lui A. Blatner, la care am mai ntlnitaceast idee, i Clark Baim este de prere c individulpoate face fa mai uor traumei sale dac i suntaduse pe scen prile sale resurs. n opinia lui,aceste resurse sunt de mai multe tipuri: resurse

    interioare (inteligena, simul dreptii, diverse abilitietc); interpersonale (oamenii din viaa noastr,animalele de companie etc.); transpersonale (religia,arta, natura, un loc securizant etc.); lucruri de caresuntem mndri c le-am obinut (succese academice,reuite personale etc.).

    Cum puterea psihodramei se extinde asupra tuturormembrilor grupului, momentele de via particulare,puse n aciune de ctre protagoniti, au constituitpentru acetia oportuniti de contientizare i

    eliberare a unor sentimente i emoii. n partea deverbalizare realizat dup fiecare psihodram a fostdemonstrat nc o dat universalitatea afectelor; toiam simit la un moment dat aceleai tipuri de emoii,chiar dac la intensiti diferite i n momentedefinitorii doar pentru noi.

    Pentru mine, Clark Baim este unul dintre modelele deasistare terapeutic n situaiile care ridicproblematica tulburrilor de ataament. n lucrul cuprotagonistul, stilul su a permis manifestarea

    potenialului de vindecare a protagonistului cuminimum de influen din partea psihoterapeutului.

    Protagonistului i-a fost lsatntreaga posibilitate de alegere, iarntrebrile au fost intite i

    neintruzive, fr a fora direcia ncare s-a mers.

    Calitatea interveniilor mele capsihoterapeut, precum icapacitatea de a oferi un cadruadecvat pentru clienii mei depind

    n mare masur i de capacitateamea de explorare, nelegere iintegrare a propriilor experiene.Privite n lumina teoriei

    ataamentului, descopr noi sensuripe care anterior nu le-am luat nconsiderare i pe care le voi explora

    n procesul meu de dezvoltarepersonal. Cred c teoriaataamentului poate rspunde cusucces la ntrebarea Cum am ajunss fim ceea ce suntem n prezent?i reprezint un punct de pornirepentru orice specialist, indiferent de

    orientarea sa psihoterapeutic.

    Gndindu-m la beneficiileworkshop-ului cu privire laactivitatea profesional, iau nconsiderare cteva aspecte. Unuldintre acestea este relaiaterapeutic, fiindu-mi ntritresponsabilitatea crerii unei bazede siguran pentru clienii mei.Pornind de la ideea de a construi

    mpreun o nou relaie sntoas,mai acordat dect cele care l-auformat iniial, aceste cunotine midau un indiciu cu privire laatitudinea terapeutic specific, cucea mai mare probabilitate de a sepotrivi nevoilor clientului din faamea. De multe ori i-am observatprini n experienele prin care trecperioade lungi de timp, ceea ce

    complic sarcina de reglare aemoilor i de folosire adecvat a

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    9/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 9

    lor. Acum am direcii mai clare despre cum pot s lestimulez printre altele, capacitatea de metacogniie (agndi despre gndurile pe care le au) i cum s i ajut

    mai bine s dea sens experienelor lor. Cumtransferurile negative sunt inevitabile n meseria depsihoterapeut, nelegerea modelelor de ataamentmi-au adus i din acest punct de vedere o poziionarediferit, n anumite cazuri fiindu-mi mai greu s legestionez.

    Teoria ataamentului mi completeaz modul denelegere a istoriei copilriei proprii i ale celor carevin n terapie i mi crete capacitatea de a gsi

    mpreun cu ei modaliti optime de a se dezvolta

    emoional i de sporire a rezilienei. Odat cu acestworkshop mi-am extins i percepia asupra dimensiuniicorporale, iar interesul pentru strile somaticeexplicate prin prisma teoriei ataementului este din ce

    n ce mai mare. Cred c psihodrama este o metodexcelent prin care se transmite ceea ce nu poate fipus nc n cuvinte.

    Experienatrit a fost util, valoroas, plin desensuri. Un start excelent pentru aprofundarea teorieiataamentului!

    *Recomand cu ncredere cartea sa: Attachmentbased Practise with Adults. Understanding strategiesand promoting positive change, Clark Baim and TonyMorrison, 2011, Pavilion Publishing and Media LtD.

    Interviu cu Clark Baim

    1. Cum ai devenit interesat de teoria ataamentului?R: Am devenit interesat de teoria ataamentului, maiales dup ce am studiat cu Patricia Crittenden, n 2000,

    n Anglia. Eu, Tony Morisson i ali 18 oameni ne-amntlnit cu Patricia Crittenden timp de 18 zile,repartizate pe o perioada de 6 luni, cte 6 zileconsecutive, pentru a studia interviurile de ataamentcompletate de aduli. Pe msur ce parcurgeaminterviurile i ea ne explica teoria, am nceput s

    neleg acele interviuri prin prisma modelui prezentatde ea. Mi-a schimbat total modul n care mipercepusem clienii pn atunci, interveniileterapeutice pe care le utilizam pentru a-i ajuta, dar i

    modul n care pot folosi psihodrama.

    Dup cele 18 zile, am continuat sstudiez cu ea. Acum sunt n procesulde a m certifica ca trainer n

    metoda ei. Formarea implic operioad de 12 ani. De-a lungultimpului am mers la diferite cursurii sptmna viitoare voi fi laMiami, pentru alte 6 zile, ca parte aacestui training. Psihodrama a fostprima mea formare major, iar nultimii 12 ani trainingul cu PatriciaCrittenden a fost la fel de importantpentru mine ca psihoterapeut i ca

    trainer.2.n prima zi a workshopului ai

    ntrebat participanii ce i ajut s seacordeze la o persoan noucunoscut. Pe tine ce te ajut s teacordezi la o persoan nou ntlnit,la un grup?

    R: Cnd m acordez la o persoannou ntlnit cred c o fac n acelaimod n care m acordez i dac estevorba despre un grup. Iau n calculce se ntmpl n interiorul meu dari ce fac cu indivizii n cadrulgrupului. Aadar, n primul rnd miverific gndurile s vd dac suntgnduri care mi distrag atenia,apoi mi verific emoiile s vd dacsunt emoii care mi stau n cale, deexemplu emotivitatea. Dac suntpuin emoionat este ok, dac suntprea mult, m simt copleit. Apoi,

    mi verific nivelul fizic deresponsivitate pentru a m asigurac nu sunt nici prea ncet, nici prearapid, ci n zona potrivit. Deci astase ntmpl n interiorul meu icnd ntlnesc oameni, i salut,

    ncerc sa i privesc n ochi, szmbesc, s aflu cte ceva despreei. n felul aceste mi fac nclzirea

    pentru a lucra cu grupul. Fac astafoarte contient.

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    10/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 10

    3. tiu c ai lucrat ca psihoterapeut de grup, ntr-onchisoare, timp de 5 ani. Ce tipar de ataament aintlnit cel mai des la acei deinui?

    R: Prizonierii cu care am lucrat fceau parte mai alesdin 2 categorii. Prima categorie este cea a agresorilorsexuali, n special pedofili i aproape toi aveau tiparulde ataament A. Istoriile lor de via erau similare,incluznd violena domestic, tratamentul umilitor dinpartea tatlui atunci cnd le era fric, i-au vzutmamele agresate fizic i sexual pentru ca nadolescen s dezvolte un comportament sexualpromiscuu. Analizndu-i prin prisma teorieiataamentului, acetia au fost nite biei speriai, cu o

    nevoie de confort i, ca brbai, dei par stpni pesine, sunt n continuare tot acei bieei speriai, avizidup obinerea iubirii, confortuluiiacceptrii dinpartea celorlali. Din nefericire, ei ajung s profite decopiii de care ar fi trebuit s aib grij pentru a-isuplini aceast lips de confort interior. Binenelesacest fapt este monstruos.

    Ca psihoterapeut, cnd lucrez prin prisma teorieiataamentului caut un mod de a-i ajuta, nu de a lescuza comportamentele sau de a-i ierta.

    Din a doua categorie fac parte violatorii, hoii, cei careagreseaz fizic i aveau tipare de ataament att A, cti C, iar unii dintre ei aveau AC, tipar specificpsihopailor.

    4. Ci dintre ei i pot schimba tiparul deataament? Ci dintre ei vor cu adevrat asta?

    R: Eu am avut marele avantaj de a lucra n cadrulnchisorii Grantham, care este o nchisoare

    terapeutic, n nordul Londrei. Prizonierii de aici aucerut s vin n acest loc pentru c vor s i schimbeviaa. Deci, ei deja au aceast dorin de a-i schimbaviaa, vor s fie ajutai. n grupurile respective seabordeaz subiecte foarte profunde, la fel ca n oricegrup de psihoterapie. Conform statisticilor de laGrantham, dac deinuii stau cel puin 18 luni,reabilitarea lor se face mult mai bine dect a celorlaideinui. Dac stau sub 18 luni, nu se observ

    mbuntiri notabile, riscul recidivelor fiind la fel demare ca nainte de a veni la Grantham. Este o

    nchisoare bun, iar ca psihoterapeut este greu s

    lucrezi aici. Unii dintre deinuiaduc n terapie lucruri terifiantedin memoria lor, dar au parte i de

    mult suport, mai ales atunci cndsunt la pmnt. S i spun un lucruextraordinar care se petrece laGrantham. De exemplu, s zicemc n timpul unei edine depsihodram, unul dintre deinuiplnge foarte tare. Sesiunea setermin, iar el se ntoarce n celul.Cteva minute mai trziu un altdeinut i bate la u i l ntreab:

    Pot s i aduc o ceac cu ceai? Seaeaz apoi lng el i l ntreab:Cum eti? Ce faci?

    Nu este deci o nchisoareobinuit, unde dup ce terminisedina de psihoterapie i pui dinnou masca de deinut. LaGrantham ntreg mediul esteterapeutic, e un loc foarte special.

    Sper c exist i n Romnia astfelde locuri i dac nu, poate e de

    nvat.

    5. Cte sesiuni de terapie ai nevoiepentru a identifica o strategie deataament i ce instrumentefoloseti?

    R: Cu adulii putem folosi doar unsingur instrument de ncredere, ianume Interviul de Ataament

    destinat Adulilor. n cadrul acestuiinterviu, adulii sunt ntrebaidespre istoria relaiilor lor deataament cu cei care i-au ngrijit(mama, tata, bunicii etc.), despreistoricul bolilor din copilrie, alpierderilor, al separrilor, al rnilori modul n care au reacionat. Lafinalul interviului sunt ntrebaidespre ce au nvat de pe urma

    experienelor trite n copilrie i

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    11/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 11

    cum i-au pregtit ele pentru viaa de adult.

    Acest interviu este nregistrat i transcris cutoate imperfecunile sale (inflexiuni ale vocii,

    ntrzierile unor rspunsuri, ritmul vocii etc.). nfuncie de natura ntrebrii, ei vor rspundecorespunztor. De exemplu, dac m ntrebi despre osituaie periculoas din copilria mea, m voi ntoarcela rememorarea ei i atunci este posibil ca, pentru ofraciune de secund, strategia mea s ias lasuprafa i s fie suficient ca specialistul s osesizeze.

    Dup ce este fcut transcrierea interviului, aceasta

    este trimis unui alt specialist care nu cunoatepersoana intervievat. Acesta va ti doar vrsta igenul respectivei persoane. Iar dac este cazul, limbamatern. Dac tii mai multe, nu eti persoanaindicat s faci analiza interviului. Tocmai pentruaceast analiz a interviului i nu a persoanelor mi-aufost necesari 12 ani de studiu.

    6. Care este influena factorului genetic ndezvoltarea tiparelor de ataament?

    R: n privina acestui aspect, multe discipline au ajunsla un numitor comun, n sensul c factorul geneticinflueneaz n proporie de 30 % dezvoltarea acestortipare. Putem moteni caracteristici temperamentale,structura fiziologic, nivelul de responsivitate lastimuli, nivelul de inteligen, sensibilitatea laatingere etc. Restul de 70 % depind de modul n careai fost crescut, dac ai avut persoane acordate lanevoile tale, care i-au fost disponibile, care te iubescetc.

    7.Care a fost cel mai dificil caz cu care te-aiconfruntat?

    R: Nu mi-a mai fost pus aceast ntrebare pnacum. Mintea mea s-a dus la cazul unor deinui careau prsit terapia prematur. Strategiile lor deataament implicau traume majore i dificulti n aavea ncredere n cineva. n cadrul terapiei inventautot felul de lucruri despre vieile lor, pe care lepuneau n scen psihodramatic iar la sfritmrturiseau c erau pure invenii. Nici pn astzi nu

    mi-am dat seama cnd spuneau adevrul, n timpulpsihodramelor sau n mrturisile de la sfrit.

    8. Uneori un psihodramatisttrebuie s fie confruntativ. Tu cumgseti echilibrul ntre suport i

    confruntare?

    R: Sunt extrem de precaut n aprovoca persoana pe care nu ocunosc ndeajuns de bine. Laworkshop am fost foarte blnd nconducerea protagonistului. Dacajung s cunosc clientul, atunci pots l confrunt, s l provoc pentruc tiu c vor nelege de ceprocedez aa.

    9. Ca psihoterapeut esteimportant s ajungem la B-ulctigat. ns cum poate unpsihoterapeut care arecaracteristici preponderent dinstrategiile A sau C s fie totui obaz de siguran pentru clientulsu?

    R: Formarea n psihoterpie ar

    trebui s includ informaii despreteoria ataamentului. Mulipsihoterapeui au ajuns cu timpulla B-ul ctigat, fcnd terapiepersonal pe o perioad lung detimp. Chiar dac nu este ncacolo, el trebuie s opereze dinpoziia de B ctigat pentru c dacnu, i va fi greu s se acordeze laemoiile, la gndurile clienilor.

    Vechile strategii nu dispar complet,dar ca psihoterapeui trebuie sfim contieni c suntem n aceastrategie, de ceea ce ne aparinenou i ce le aparine clienilor.

    10. Un sfat pentru studenii saupsihodramatitii la nceput dedrum!

    R: S nu uite c datoria lor este s

    asculte i c sunt acolo ca s ajute,din poziia lui B ctigat.

    ntlniri cu terapeui

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    12/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 12

    MMeettooddaa JJ..LL.. MMoorreennoo::uunn tteerreenn pprrooppiiccee ppeennttrruu ddeezzvvoollttaarreeaa iinntteelliiggeenneeii mmuullttiippllee

    uunn wwoorrkksshhoopp ddeesspprree uuttiilliizzaarreeaa MMeettooddeelloorr ddee AAcciiuunneenn ccoommppaanniiii,, oorrggaanniizzaaiiiiii iinnssttiittuuiiii

    Norbert Apter

    Binecunoscutpsihoterapeut n terapia centrat pe persoan,psihodramatist, trainer i coach avnd la baza Metodele de Aciune,Norbert Apter(www.norbertapter.ch)este i managerul Institutului ODeF

    n Geneva (www.odef.ch).Activeaz n multe ri. n calitatea sa detrainer i facilitator pentru un numr de instituii, companii sau

    organizaii internaionale a condus numeroase sesiuni de training,teambuilding-uri i rezolvarea conflictelor prin Metode de Aciune.Formator, speaker i autor, s-a specializat n dezvoltarea de relaiioperaionale i constructive.

    Rezumat

    Articolul prezint o sesiune real de training bazat peMetode de Aciune, n care participanii nva attdespre Inteligena Multipl, ct i despre cum poate fi

    aceastancurajat prin intermediul Metodelor deAciune atunci cnd activeaz ca traineri n instituii,companii i organizaii.

    Autorul dezvluie procesul activ de nvare algrupului, trecnd pas cu pas prin metodologia sa iprezentnd rezultatul unui astfel de studiu, incluzndcaracteristicile majore ale fiecrui tip de inteligen imetodele prin care inteligena multipl a fiecruimembru al grupului poate fi pus n eviden prinaciune.

    Introducere

    Unul dintre workshop-urile pe care le-am condus laPltini (Romnia 2012), la prima coal de Var aAsociaiei Romne de Psihodram Clasic, s-aconcentrat asupra Metodelor de Aciune n Companii,Organizaii i Instituii (Williams, 1991). La workshopau participat n jur de 30-40 de profesioniti care seasteptau (1) s experimenteze Metodele de Aciune,(2) s neleag utilizarea i limitele acestora i (3) sfie capabili, n activitatea lor ca traineri, s sporeasc

    eficiena training-ului prin apelul lainteligena multipl a fiecruiparticipant.

    Chiar dac nu a fost cerina lor

    expres, metodologia se impunea afi cea a lui Moreno, devreme cefuncioneaz ca nvare Generatde Context (Apter, 2011) i duce lacreterea creativitii ispontanetii genernd metodeintegrative de nvare pe careparticipantul le poate folosi npractic. Provocarea mea era sconstruiesc un workshop de 3 ore n

    care participanii s neleagconceptul de Inteligen Multipl alui Howard Gardner, s faclegtura cu Metodele de Aciune is poat, la sfritul sesiunii, screeze o sinergie ntre cele douteorii.

    Acest articol va ofer o imagine deansamblu asupra workshop-ului,asupra parcursului i informaiei

    acestuia.

    Teorian practic

    http://www.norbertapter.ch/http://www.norbertapter.ch/http://www.norbertapter.ch/http://www.odef.ch/http://www.odef.ch/http://www.odef.ch/http://www.odef.ch/http://www.norbertapter.ch/
  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    13/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 13

    Sesiunea de training

    Pentru a activa Inteligena Colectiv a grupului ipentru a demonstra cum ne putem folosi de metodalui J.L. Moreno ntr-un grup n organizaii, companii iinstituii, am creat un workshop n jurul celor cinci fazedin Metodele de Aciune:

    cele trei faze clasice descrise de J.L. Morenonclzirea, Aciunea, Participarea Auditoriuluidenumit aici Pooling (Ancelin-Schutzenberger, 2003;Blatner & Blatner, 1988; Moreno, 1965)

    dou faze pe care eu le adaug de dragul training-uluiPunerea n perspectiv i Utilizarea Planificrii.

    Prin urmare teoria i partea experimental a sesiuniide training devin coerente.

    Prim faz: nclzirea

    A.nclzirea de grup: obinerea unuimpreunsigur i propice

    Crearea unui climat de ncredere i acceptare este de oimportan primordial ntr-un grup (Apter, 2003;Kellermann, 1992; Carl R. Rogers & Kinget, 1962). Estelegat de felul de a fi i a face al trainerului prin care

    faciliteaz grupului propria cale. Astfel, ca regul nconducerea grupului, am nceput prin a ntrebaparticipanii despre obiectivele personale. Pentruaceasta am sugerat ca ei s se mpart n patru grupurii s gseasc trei ntrebri importante despreworkshop. Cel mai des ridicat ntrebare a fost legatde rolul trainerului n companii i organizaii: Care sfie abordarea general?, Cum s promoveze untraining bazat pe aciune?, Cum s delimitezedezvoltarea profesional de dezvoltarea personal?

    Cum s abordeze participarea n grup (doarmanagementul, doar personalul)? Cum s fac followup? Cum s trateze problemele de confidenialitate?...Alte ntrebri au fost despre utilizarea metodei lui J.L.Moreno: Cum s diferenieze clar Psihodrama deMetodele de Aciune1? Cum s abordeze problematicarezistenei atunci cnd utilizeaz aciunea ncompanii? Alte ntrebri au fost despre InteligenaMultipl i ce presupune aceasta. Toate ntrebrile au

    1 Psihodramse refer aici la utilizarea teoriei i metodei luiJ.L. Moreno n cadrulpsihoterapeutic, n timp ce Metode de Aciune se refer la utilizarea teoriei imetodei n companii.

    avut importan! i, ntr-adevr,naintea susinerii unui training ncompanii, ar trebui s fim foarte

    clari n privina rolului fundamentalal trainerului prin Metode deAciune.

    Ca modalitate de facilitare aclimatului, am fcut ceea ce CharlesDevonshire (un coleg apropiat luiCarl Rogers) obinuia s afirme nmod repetat n formrile noastre capsihoterapeui n terapia centratpe persoan: Avei ncredere n

    procesul grupului!. ntr-adevrtendina (Apter, 1987; Bozarth,1998; Maslow, 1972; C.R. Rogers,1963) actual este spre joc, nu doar

    n fiecare persoan ci n fiecaregrup.

    Astfel, pentru a urma tendinagrupului, am analizat fiecare dincele 12 ntrebriridicate n grup iam dat cteva rspunsuri de baz

    necesare. Se pare c ele au ajutatparticipanii s se elibereze deaceste probleme i s se deschidctre problema central care urmas fie abordat: Inteligena Multipli metoda lui J.L. Moreno.

    Am continuat cu exerciiisociometrice astfel nctparticipanii s se cunoasc maibine, iar eu s mi fac o idee maiclar despre grupul pentru careurma s conduc workshop-ul. Astfelam nceput cu formarea unei hrivii a locului unde participaniimuncesc, apoi clustere aleprincipalelor categorii profesionale

    n care activau; am format i linii viiale experienei i cunotinelor ndomeniul ce urma s fie abordatetc. Prin intermediul acestor

    exerciii sociometrice am aflat cmai mult de jumtate din

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    14/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 14

    participani fceau parte din lumea psihologiei i maipuin de jumtate activau n companii. O mic partedintre ei aveau experien n training-ul grupurilor sau

    echipelor n companii.B.nclzirea pentru tema abordat: o introducereverbal n Inteligena Multipl

    Pentru a nclzi grupul n abordarea InteligeneiMultiple prin Metodele de Aciune, am reamintitparticipanilor c n anii 1920 i 1930, cnd J.L. Morenoa creat Psihodrama i Metodele de Aciune, conceptulde inteligen multipl nu exista. Abia n anul 1980acest concept a fost dezvoltat de Howard Gardner(Gardner, 1983, 1999). Interesant este faptul cmetoda lui Moreno este probabil cea mai potrivit ssolicite fiecare tip de inteligen folosit de o persoan.

    Din experien v pot spune c este foarte importantca psihodramatistul s-i dezvolte propriile ci deutilizare a metodei moreniene n punerea n valoare ainteligenei multiple a protagonistului.

    Ambele expertize se cer combinate ntr-o sesiune delucru. Aceasta nseamnc psihodramatistul sebazeaz pe propria inteligen multipl atunci cnd

    pune n aplicare metoda lui Moreno i foloseteinteligena multipl a protagonistului atunci cndabordeaz coninutul sesiunii de lucru. Mai mult,psihodramatistul adaug acestei inteligene colectiveorice alt inteligen multipl a membrilor grupului fie ei auxiliari sau membri ai audienei.

    Ce este Inteligena Multipl?

    Teoria lui Howard Gradner se bazeaz pe ideeapotenialului biopsihologic2al fiinei umane: specianoastr areo serie de abiliti intelectuale pe care le

    poate folosi.

    Cu alte cuvinte, o persoan are modaliti diverse de avedea lumea. Acest lucru nu este surprinztorpentru cineva familiarizat cu Teoria Rolului la Moreno.Cu toate acestea ceea ce face ca teoria lui Gardner sfie att de special i complementar celei lui Morenoeste faptul c se refer la un ansamblu de ci degndire i de activare a inteligenei multiple a uneipersoane. Nu mai aveam de-a face cu un singur tip de

    2. Ereditatea (baza biologic) i mediul (baza psihologic) se ntreptrund ndezvoltarea potenialului uman.

    inteligen: exist nou tipuri, carese combin n modaliti specifice,

    n funcie de persoan (i istoria ei),

    de moment i de circumstaneleinterne i externe. Gardner a

    nceput n 1983 prin prezentarea aapte tipuri de inteligen:Kinestezic, Interpersonal (sausocial), Intrapersonal, Lingvistic,Logico-matematic, Muzical,Vizual i Spaial. Mai trziuHoward Gardner a mai adugatdou, ambele asociate cu un soi de

    inteligen interioar: Ecologic(naturalistic) i Existenial.

    Pe scurt, am introdus fiecare tip deinteligen, interacionnd verbal cuparticipanii, nainte s trec lapartea de aciune.

    A doua faz:Aciunea

    Partea nti: Relaionarea

    Cri de joc - cu numele tipurilor de

    inteligen - au fost aezatedistanat pe podea. Membriigrupului au fost rugai s sepoziioneze n raport cu primul tipdominantde inteligen, apoi cual doilea tip dominant deinteligen i la urm cu cel maipuin dezvoltat tip de inteligen pecare l au. De fiecare dat au fost

    mprtite cteva cuvinte desprealegerile fcute i despre

    competenele specifice pe care aceltip de inteligen le implica.

    Partea a doua: Folosireainteligenei colective

    Au fost create grupuri mici. Fiecaregrup a primit buci de hrtie idou cri cu numele tipului deinteligen. Li s-a cerutparticipanilor s enumere ce fel detehnici ar folosi s dezvolte aceste

    inteligene i s ncurajezeexprimarea lor.

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    15/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 15

    Partea a treia: a demonstra i a nva prindemonstraie

    Fiecrui grup de traineri i s-a cerut s aleag i s

    arateun tip de inteligen n mod creativ, de ex.:sculptur vie, dans sau micare, muzic, poezie,sketch-uri(cinci minute de pregtire).

    Grupurile au prezentat fiecare ce au pregtit, i dupfiecare prezentare am ntrebat audiena: Ce vedei?Ce auzii?Ce ntelegei?

    Audiena a descoperit nu doar tipurile de inteligenprezentate pe scen, dar i cteva dintrecaracteristicile neexprimate pn n prezent ale

    acestora.Faza a treia: Pooling (denumirea n psihodram

    mprtire)

    Timp de 10 minute, n grupuri mici, participanii audiscutat i mprtit pe marginea ntrebrii: n ce felse reflect n viaa ta ceea ce s-a prezentat pe scen?

    Faza a patra: Punerea n perspectiv

    n acest punct mai era att de puin timp pn lasfritul sesiunii i att de multe lucruri au fost spuse

    nct am decis pur i simplu s fac un sumar rapid i sreamintesc tuturor importana folosirii celor 5 faze dinMetodele de Aciune atunci cnd livrm un training ninstituii, companii sau organizaii.

    Ca informaie, am expus mai jos, cu foarte puinemodificri, o descriere detaliat dac nu exhaustiv a ceea ce s-a elaborat n grup n timpul procesului de

    nvare despre inteligena multipl i despre aciunilecare o evideniaz.

    1. Inteligena kinestezicCaracteristici: tendina de a se exprima prin micare,cutarea contactului fizic i nevoia de a atinge i

    mbria lucruri.

    Aciuni solicitate: exerciii de ntindere, dans, mim,sculptur vie, lucru manual, oglindirea posturii fizice(dublul) i binenelesjocul de rol care concretizeaz iface vizibile procesele interne i externe etc.

    2. Inteligena interpersonal (social)Caracteristici: abiliti de comunicare, lipsa de

    prejudecat, cooperare, nelegerea/acceptarea desine i a celorlali, echilibrul ntre altruism i egoism.

    Aciuni solicitate: folosirea

    exerciiilor de ascultare activ,

    stabilirea jocurilor n rezolvarea

    conflictelor sau n managementulde proiect ntr-o echip i

    bineneles folosirea inversiunii i

    participarea, ambele presupunnd

    efort dublu de atenie i grij (att

    pentru sine ct i pentru cellalt)

    etc.

    3. Inteligena intrapersonalCaracteristici: acceptarea de sine i

    sondajul personal, deschiderea

    ctre propriile procese i reacii

    (emoionale, cognitive i

    comportamentale).

    Aciuni solicitate: folosirea

    solilocviului, facilitarea dialogului cu

    sine, acompanierea tcerii,

    stabilirea tehnicilor de relaxare i

    concentrare, scrierea jurnalului

    i/sau a portofoliului, intervenii cuntrebri de genul Ce simi? Arat-

    mi! i tehnicaconcretizrii etc.,

    care ncurajeaz introspecia.

    4. Inteligena lingvisticCaracteristici: dragostea pentru

    cuvinte, nuanri, istorisirea i

    ascultarea de poveti, sesizarea

    unor sensuri multiple ntr-un

    context specific, creativitatea n

    interpretare.

    Aciuni solicitate: scrierea de

    cuvinte sau fraze cheie pe o tabl,

    jocuri de cuvinte cum ar fi vorbirea

    psreasc sau continuarea

    povetilor neterminate; povestea n

    aciune, exerciii de asertivitate i

    discurs; sumarizarea n cteva

    propoziii; training-ul de rol idublul (dincolo de ce s-a spus) etc.

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    16/85

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    17/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 17

    Concluzii

    Conducerea unui workshop bazat pe Metodele de

    Aciune despre Inteligena Multipl i MetodaMoreno s-a dovedit a fi un proces de nvarecomplex cu att mai mult cu ct tim c nvarea nueste o recepie pasiv: este un proces activ deinvestigare; un training trebuie s atrag ateniafiecrui participant. Metoda lui J.L. Moreno ofermijloacele prin care se poate obine o implicare activa participanilor i, nc o dat, rezultatele acesteimetodologii pe un grup de profesioniti s-au doveditconvingtoare. Pe parcursul celor 5 faze necesaremetodei, participanii au avut oportunitatea sfoloseasc ceea ce eu numesc cele 6 linii integrative: aExprima, a Explora, a Exersa, a Elabora, a Evalua i aEvolua. Rezultatul a fost impresionant: spontaneitateai creativitatea au fost ncurajate ntr-un spaiu sigur istructurant, iar inteligena colectiv a dezvluit oresursbogat de nvminte.

    De fapt, metoda morenian nu este doar o serie defaze, tehnici i instrumente: ca metod complet, estei o filosofie, o tiin i o art. Metodele de Aciune

    transform ceea ce ar fi putut fi o simpl utilizare aaciunii ntr-un proces care faciliteaz, prin aciune, (1)dinamic , (2) dinamismul unei persoane i al unuigrup i (3) capacitatea de a unifica experiena,contientizarea i cunotinele, producnd astfel (4)transformarea procesului de nvare n competenedirect aplicabile la locul de munc.

    Bibliografie

    Ancelin-Schutzenberger, A., 2003 (original en 1966), Lepsychodram, Paris: Payot & Rivages.

    Apter, N., 1987, 9 Fvrier, Carl Rogers: le deuximesouffle de la psychologie, La Suisse, pp. 6-7.

    Apter, N., 2003, The human being: J.L. Moreno's visionin psychodrama, International Journal ofPsychotherapy (European Asoociation forPsychotherapy), no 8(1), pp.31-36.

    Apter, N., 2011, Using Action Methods for training inInstitutions, Companies and Organizations. Mercurius

    Blatner , A., & Blatner, A., 1988,Foundations of Psychodrama:

    History, Theory and practice, New

    York: Springer Publishing Company.

    Bozarth, J. D., 1998, Person-Centered Therapy: A Revolutionary

    Paradigm, Ross-on-Wye: PCCSBooks.

    Gardner, H., 1983, Frames of mind.The theory of multiple intelligences,New York: BasicBooks.

    Gardner, H., 1999, Intelligence

    Reframed. Multiple intelligences forthe 21st century

    Kellermann, P.F., 1992, Focus onPsychodrama. The Therapeutic

    Aspects of Psychodrama, London(England). Bristol, PA (USA): JessicaKingsley Publishers Ltd.

    Maslow, A., 1972, Vers unepsychologie de l'tre, Paris: Edition

    Fayard.Moreno, J.L., 1965 (original enanglais en 1946), Psychothrapie degroupe et psychodrame, Paris:Presses Universitaires de France.

    Rogers, C.R., 1963, The actualizingtendency in relation tomotivesand to consciousness, in M. Jones(Ed.), Nebrasky symposium onMotivation. Lincoln: University ofNebraska Press.

    Rogers, C.R., & Kinget, M., 1962,Psychothrapies et relations

    humaines, Paris: EditionsNauwelaerts.

    Williams, A., 1991, Forbiddenagendas. Strategic action n groups,London (England). New York, NY(USA): Tavistock / Routledge.

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    18/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 18

    PPSSIIHHOODDRRAAMMAA nn ttuullbbuurraarreeaa ddee ssttrreess ppoossttttrraauummaattiicc

    Alina-Crisanda Jitaru

    Psihologpracticant sub supervizare n psihodram, psiholog specialist-

    psihoterapii cognitive i comportamentale, psiholog principal-

    psihologie clinic, supervizor-psihologie clinic.

    Rezumat

    n aceast lucrare se ncearc o argumentare a utilitiifolosirii psihodramei la pacienii cu tulburare de stresposttraumatic. Argumentele aparin mai multordomenii. n primul rnd este vorba de argumentelespecifice metodei psihodramatice, i aici revine calait-motiv psihodramatic spontaneitatea, ca resursesenial n reintegrarea emoional i procesareacognitiv a pierderii, dar i argumentele din domeniulneurobiologiei i neurotiintelor care vorbesc desprememoria senzoriomotorie. Lucrarea prezint cteva

    priincipii terapeutice generale, important a firespectate n lucrul cu aceast categorie de persoane:punerea n scen, reprocesarea cognitiv (insight-ul),descrcarea surplusului de energie (catharsisul),surplus realitatea i suportul interpersonal, dar i unmodel terapeutic (modelul traumei, Dayton, 2000),cteva tehnici de interventie ce pot fi adoptate ndemersul terapeutic cu aceti pacieni (linia timpuluitraumei, genograma vieii, atomul social n traum iadicie).

    Cuvinte cheie: tulburare de stres posttraumatic,spontaneitate, traum,reprocesare cognitiv,surplus realitate, insight etc.

    Ce este PTSD?

    Experimentarea unei situaii traumatice de ctre opersoan provoac modificri substaniale la nivelindividual. Modificrile se refer la propria identitate,la rspunsurile afective i psihologice, precum i lainteraciunile individului cu ceilali i cu mediul. Aparede fapt omodificare a strategiilor de adaptare

    individuale care nu mai fac fa noii

    situaii la care individul este expus.Potrivit criteriilor de clasificare aleDSM IV - TM, tulburarea de stresposttraumatic apare atunci cnd:

    A. Persoana a fost expus unuieveniment traumatic care

    ndeplineste urmtoarele criterii:

    1. persoana a trit, a fost martorsau a fost confruntat cu unul saumai multe evenimente carecuprindeau omoarte de facto sauameninarea cu moartea, orniregrav sau un pericol de pierdere aintegritii corporale a proprieipersoane sau a altora.

    2. reacia persoanei a cuprins fricaextrem, neajutorarea sau indignarea(la copii se poate manifesta princomportament dezorganizat sauagitat).

    B. Evenimentul traumatic a fostretrit n mod persistent n cel puinuna din urmtoarele maniere:amintiri recurente sau intruzive aleevenimentului, vise recurente,apstoare, tendina de a aciona saua simi ca i cum evenimentulrespectiv s-ar ntoarce (flashback); osuprasolicitare psihicintens laconfruntarea cu stimuli externi sauinterni care amintesc de evenimentultraumatic; reacii somatice la

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    19/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 19

    confruntarea cu aceast categorie de stimuli.

    C. Evitarea persistent a stimulilor legai de traumsau oaplatizare a reactivitii generale.D. Simptome persistente de arousal sporit (dificultatede a adormi sau de a menine somnul, iritabilitate sauizbucniri de mnie, dificulti de concentrare,hipervigilen, reacii de team exagerat).

    E.Tabloul tulburrilor (crt. B,C,D) dureaza mai mult deolun.F.Tabloul tulburrilor interacioneaz cu exercitareanormal a funciilor sociale i profesionale aleindividului.

    Stresul posttraumatic este un termen diagnostic folositpentru a descrie aceste stri care afecteaz, dup cumse vede, potrivit criteriilor de clasificare ale DSM,corpul, mintea, modul de a tri i de a se relaiona alindividului. Persoana care sufer de oastfel detulburare va prezenta anxietate i depresie ca urmarea tririi unui astfel de eveniment. Are loc oreexperimentare continu a traumei (n amintiri icomaruri), oscdere a interesului pentru lumeaextern i anumite simptome fiziologice, cum ar fi

    tulburri de somn i ostare de hiperalert. Exist unefort contradictoriu din partea acestor persoane de auita i de a-i reaminti evenimentul traumatizant, de ase apropia i de a-l evita n aciuni compulsive (P.F.Kellermann, 2000). Imaginile intruzive experimentatei memoriile dureroase continu s revin n timp ceexist un efort contient de a le evita i de a nu segndi asupra lor. Pacientul face eforturi disperate n

    ncercarea de a-i rectiga balana interioar iechilibrul emoional pentru a-i putea continua viaa.

    Argumente favorabile utilizrii psihodrameica metod de terapie n tulburarea de stresposttraumatic

    Fenomenologia i etiologia PTSD este studiat de maibine de un secol. Au existat variate demersuriterapeutice care au dezvoltat strategii de abordare aacestei tulburri. Printre aceste demersuri se numrai cel psihodramatic, dezvoltat de Jacob Levy Moreno.Bazndu-se pe principiile terapeutice a cror eficiena fost dovedit n timp, respectiv a catharsisului i a

    punerii n scen, precum ipe elementele de ritual icele narative, psihodrama a fost angajat cu succes de

    peste 50 de ani n tratamentulpersoanelor traumatizate. Deipsihodrama dispune de omodalitatede tratament rapid, eficient ifoarte putenic, aceast modalitate afost insuficient investigat nliteratura de specialitate. De aici icriticile aduse acestui demerspsihoterapeutic de ctre altepsihoterapii, referitoare la lipsa devalidare empirica. Este probabildatoria noilor generaii depsihodramaticieni de a aduce un plus

    de empirism acestui demers, prinstudii comparative, pentru ademonstra eficiena acestei metodecomparativ cu altele care apeleazdin belug la tehnicilepsihodramatice n demersul lorterapeutic.

    Unul dintre argumentele carepledeaz favorabil pentru folosireapsihodramei ca metod depsihoterapie cu pacienii cu PTSD afost adus de ctre Kellermann (2000)i se refer la spontaneitate ca la unconcept psihodramatic fundamental.

    Potrivit acestuia, fundamentareateoretic pentru utilizareatratamentului psihodramatic nstresul posttraumatic este destul desimpl. Opersoan care a fostexpus la un eveniment foartestresant se simte copleit i se afl

    ntr-o stare de agitaie emoional icognitiv. Rspunsul imediat lasituaia stresant este adesea descrisca ostare de oc (Williams, 1993): untip de scurtcircuit psihic i mintal. naceast stare acut, oameniiexperimenteaz (dup Wilson, 1989)trei tipuri de reacie: copleirea iinundarea cu emoii, amorireaemoional i ncercarea de

    echilibrare a tririlor emoionalenegative (comportament de coping

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    20/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 20

    adaptativ). n primele dou situaii este nevoie de unanumit interval de timp pentru a putea procesacognitiv noua realitate i consecinele sale. n

    momentul n care adevrul dureros este neles nsfrit, urmeaz faza reactiv (de aciune) n careapare starea de alert fizic i protest, teama i ura,senzaia de gol i pierdere. Imagini, emoii i reamintiricare sunt mult prea dureroase, sunt negate (mpinseafar din contiin)dar rmn ascunse la nivelcorporal (Van der Kolk, McFarlane and Weisaeth,1996).

    n urma unui eveniment traumatic, acomodareaorganismului la noua realitate variaz foarte mult de la

    persoan la persoan: unii sunt capabili s-igestioneze pierderea i s se adapteze la nouarealitate, n timp ce alii rman blocai n starea dedezorganizare i disperare, ca rezultat al inabilitii lorde a integra adecvat experienele dureroase. Acetiasunt cei care vor dezvolta cu preponderen PTSD (cf.Wilson, Smith and Johnson, 1985).

    Dup Moreno (1972) persoanele care dezvolt PTSDsunt acele persoane care nu sunt suficient nclzitepentru schimbare din punct de vedere somatic,

    psihologic i fiziologic. Aceste persoane nu vorgestiona adecvat evenimentul stresant cu care seconfrunt. Din perspectiva autorului, spontaneitateaeste resursa responsabil pentru medierea echilibruluipersonal ntre lumea extern i intern. Aceastdescriere a spontaneitii ca mecanism de ajustareintern a stresului exterior este foarte important, nunumai pentru nelegerea procesului implicat ntrauma psihologic, dar i pentru descrierea procesuluiimplicat n recuperare. n concepia morenian,spontaneitatea este exprimat atunci cnd exist unrspuns nou la osituaie nou sau un rspuns adecvatla osituaie nou. Astfel, recuperarea prinspontaneitate devine un lait-motiv (scopul esenial)

    n psihodrama cu oamenii care sufer de PTSD.

    n baza acestei fundamentri teoretice, psihodramaofer protagonistului care a rmas fixat n procesul derezolvare a traumei, oportunitatea de a-i reaminti,repeta i lucra cu evenimentele stresante din trecut.Procesul de punere n scen contribuie la reintegrareaemoional i la procesarea cognitiv a pierderiipersonale covritoare. Prin aceast metod el poate

    crete n spontaneitate i i poatembunti substanial rspunsul laimpactul psihologic al traumei

    (Kellermann, 2000).Al doilea argument se bazeaz pecercetrile din domeniulneurobiologiei i a neurotiinelor.Potrivit acestor cercetri, traumeleputernice produse n copilriatimpurie determin un proces de

    ngheare a proceselor biochimice,fizice, perceptuale, cognitive,emoionale, psihologice i

    comportamentale (Kipper, 1998).Traumele prelungite i severesuprasolicit capacitatea creieruluide a procesa informaia, forndindividul s gestioneze trauma prindisociere, nghearepsihologic iblocarea sentimentelor (Van derKolk, 1994). Ca rezultat, memoriaacestor experiene traumaticetimpurii nu este codat casemnificaie, similar majoritiiexperienelor din viaa cotidian. Eaeste blocat la nivelul memorieisenzoriomotorii. Aceast informaiesenzorial i emoional relaionatla experiena traumatic nu esteaccesibil explicrii i nelegeriicontiente i exprimrii verbale.Cercetrile recente din domeniulneurotiinelor (Cadance Pert, 1998,pp.269-271) au descoperit c

    memoria traumei este stocat prinschimbri la nivelul unui receptorneuropeptidic: Inteligena estelocalizat nu neaprat n creier, ci i

    n celule distribuite de-a lungulcorpului.

    Concepia morenian referitoare lamemorie este n concordan cuaceste ultime cercetri din domeniulmicrobiologiei i neurotiinelor.

    Astfel, nc din 1964, Morenonelegea existena a dou tipuri de

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    21/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 21

    memorie: coninut (minte) i aciune (corp).Coninutul este stocat n gnduri, reamintiri,sentimente. Aciunea memoriei este stocat n creier

    dar i n musculatur i tensiune. Psihodrama, ca unadintre cele mai timpurii metode de psihoterapiecorporal, poate debloca un coninut mnezic blocat lanivel senzoriomotor i s-l recapteze prin metodeexpresive care utilizeaz ntreaga persoan (minte icorp) n aciune.

    i nu n ultimul rnd, nu poate fi contestatcontribuia pe care psihodrama, ca metod detratament, oare n prelucrarea ncrcturiiemoionale a traumei. Prin reexperimentarea

    evenimentului traumatic, psihodrama plaseazclientul n mijlocul propriei poveti de via, apropriilor sale procese psihologice i emoionale (TyanDayton, 2000). Protagonistul poate alege s participesau s se reprezinte ca martor al coninutului proprieisale drame prin intermediul schimbului de rol. El are,de asemenea, oportunitatea de a nghea scenarespectiv i de a o privi dinafar. Acest lucru iconfer onelegere mai profund i de ansamblu apropriei scene de via.

    Ca metod bazat n principal pe jocul de rol,psihodrama permite protagonistului s explorezepierderile care s-au produs ntr-un rol particular devia, rol pe care l are la un moment dat. nperspectiva concepiei moreniene referitoare la teoriadezvoltrii personalitii, self-ul rezid din rolurile pecare opersoan i le asum la un moment dat(Moreno, 1969). Cnd lucrm cu un rol, ne adresmcriteriilor internalizate i sentimentelor ataateacestui rol prin gnduri, emoii i comportamente.Prin metodele sociometrice i psihodramatice deintervenie, protagonistul este ncurajat s fac noialegeri i s-i extind propriul repertoriu de rol.Training-ul de rol este important pentrusupravieuitorii traumei pentru c acetia se simtcopleii i lipsii de putere. Aceast metod le oferposibilitatea de a modifica, transforma, descoperi,extinde, schimba i construi noi roluri. Psihodramaajut protagonistul s aib oexperien corectiv is ctige controlul asupra propriul mediu (TyanDayton, 2000).

    Aspecte terapeutice alepsihodramei n PTSD

    Aspectele terapeutice ale

    psihodramei cu pacienii cu stresposttraumatic sunt similare cu celeale psihodramei n general, aa cumle descrie Kellermann n 1992.Potrivit acestuia exist 6 principiicare este important s fie privite maimult ca principii terapeuticegenerale dect ca stagii aleprocesului terapeutic complet. Eleapar rareori n ordinea descris mai

    jos i nu este necesar s fie folositentotdeauna mpreun n aceeaiedin.

    Primul reprezint punerea pe scena experienelor reprimate aleevenimentului traumatic ntr-unmediu sigur (re-enactment - actingout). Al doilea se refer la existenaunor reprocesri cognitive aleevenimentului traumatizant care sfurnizeze onou nelegere a ceeace s-a ntmplat prin lucrul cuconflictele incontiente care pot ficonectate la eveniment (cognitivere-processing action insight). n altreilea rnd, prin catharsisulemoional, este catalizat reziduulemoional al traumei (discharge ofsurplus energy emoionalcatharsis). n al patrulea rnd, esteintrodus elementul imaginar al

    surplus realitii, prin care se extindeviziunea protagonistului asupra lumii(surplus reality - as if). n al cincilearnd, aceast metod previneizolarea individuala princentrareape modalitatea prin care traumaafecteaz relaiile interpersonale(interppersonal suport - tele). i ncele din urm, dac trauma a fost oexperien colectiv de grup, existdemersul sociodramei de criz care

    poate ajuta la reechilibrarea balaneisociale (therapeutic ritual - magic).

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    22/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 22

    n continuare vom prezenta, n viziunea aceluiaiautor, efectele pe care respectarea acestor principiiterapeutice de baz le are asupra supravieuitorilor

    traumei n cadrul demersului terapeuticpsihodramatic.

    1. Punerea n scen (re-enactment).Aceast puneren scen, repetare, reexperimentare, rejucare aevenimentului traumatizant, implic verbalizareamemoriilor i senzaiilor n fiecare detaliu iprezentarea prin aciune a ceea ce practic esteimposibil de spus n cuvinte. A prezenta experienatraumatica n afar este oeliberare fa de tendinaanterioar de a reprima impactul emoional al

    evenimentului. Astfel, psihodrama acioneaz ca unser antitoxic prin furnizarea aceluiai materialtraumatic mai mult i mai mult pentru a produce oreacie involuntarcare vindec sistemul(Kellermann, 2000).

    Din punct de vedere comportamental, a exprima prinjoc evenimentele trecute nseamn orentoarcere laacele elemente anterior fixate prin traum i cutareaunor noi modaliti i ci de dezvoltare. Moreno(1923, 1972) susinea c adeseori, pentru ca

    vindecarea s aib loc, este necesarreexperimentarea nu doar a doua sau a treia oar, cichiar i a douzecea oar, contribuind astfel lacompletarea evenimentul traumatizant neterminat.

    ntre aceste edine, protagonistul continu la nivelimaginar procesul de vindecare (n vise sau diverseforme simbolice), pn cnd gsete anumiterezolvri interioare. Oricum, reexperimentarea esteadesea insuficient pentru a se ajunge la astfel derezolvri i adesea este necesar s fie nsoit de alteelemente, cum ar fi lucrul cu conflictele incontientei anumite procesri cognitive ale evenimentului.

    2. Reprocesarea cognitiv. Cele mai multe teorii ndomeniu vd tulburarea de stres posttraumatic cainabilitatea individului de a procesa noua informaie ide a ostoca n memorie. Scopul terapiei este acela dea ajuta astfel de persoane n a integra informaiileconflictuale i a construi noi semnificaii celor vechi(Horowitz 1976; McCann and Pearlman 1990). Astfelde reprocesri cognitive uneori contribuie la obinereaacelui insight care i face pe oameni capabili de a dasemnificaie propriei lumi, care i-a pierdut momentan

    structura i semnificaia. Din cauzatendinei persoanelor traumatizatede a disocia (tiam ce s-a ntmplat,

    dar nu am deloc sentimente despreasta), este nevoie ca acestepersoane s integrezepercepia ncontiin prin verbalizare. Astfel,aceste persoane au nevoie de a fiajutate, printr-un efort activ, de atransforma reamintirea senzorialpur ntr-o experien integratnarativ sau ntr-oistoriepersonal a ceea ce s-a ntmplat.

    La persoanele traumatizate, aceastcretere gradual n contiina desine este adesea nsoit de odescrcare puternic a surplusului deenergie.

    3. Descrcarea surplusului deenergie.Catharsisul emoional esteexperiena de eliberare care apareatunci cnd ostare de imobilizareintern de lung durat se descarc

    ntr-o exprimare afectiv. Pentrupersoanele traumatizate, ale croremoii negative au fost reprimate iblocate pentru olung perioad detimp, la fel ca ntr-o oal cu presiune,oastfel de experien de eliberare idescrcare are un efect curativ foarteputernic. Persoanele traumatizatesunt adesea fragile i vulnerabile. Caatare, adopt mecanisme deprotecie mai mult sau mai putin

    primitive, cu scopul de a se apra peei nii de propriul sentimentcopleitor de durere. n depireaacestor mecanisme de aprare, unrol important lare faza de nclzirede la nceputul edinei. Problemaeste de a gsi ocombinaie potrivitde suport i confruntare, de implicarei detaare, care s favorizezedeclanarea catharsisului emoional.

    Odat declanat catharsisul, acestapoate fi urmat de experiene de

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    23/85

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    24/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 24

    persoanele traumatizate s nu mai fie vzute caobiecte care sunt trase, mpinse de fore exterioarelor. Prin aceast metod, persoanele traumatizate ar

    trebui ncurajate s se priveasc pe sine ca persoaneactive i responsabile n construirea propriilor viei, co-terapeui n rezolvarea propriei traume.

    Modele i tehnici de baz care pot fi utilizaten intervenia terapeutic psihodramatic lapersoanele cu PTSD

    Tyan Dayton (2000) elaboreaz un model de lucru cutrauma pentru terapiile experieniale. De asemenea, adezvoltat trei instrumente de lucru n tratamentultraumei i al adiciei: The Trauma Time Line, The Living

    Genogram i oadaptare a Atomului Social pentruaceast categorie de persoane.

    4.1. Modelul traumei pentru terapiile experienialecuprinde urmtorii pai:

    A.nclzete povestea traumei. Folosete tehniciadecvate pentru a nclzi grupul i pentru a ajutaprotagonitii s vin n contact cu propria lor poveste.

    B.Pune n scen povestea folosind membrii grupului.C.Ofer posibilitatea unor experiene corective. Aconcretiza a poveste la care grupul este martor,devine o experien corectiv pentru protagonist. Deasemenea, este posibil s recreezi o scen n maniera

    n care protagonistul i-ar fi dorit s se petreaclucrurile. Aceasta ofer oportunitatea crerii unormemorii corective care pot fi internalizate. Se creeazpentru protagonist realitatea interioar c memoriatraumei nu este singura memorie.

    D.Separ trecutul de prezent. Leag comportamentulcurent sau dinamica punerii n scen a traumei de

    rnile traumatice trecute.

    E. Creeaz un nou scenariu narativ. Reintegreaztrauma napoi, n contextul general al vieii, mpreuncu nou ctigatele insight-uri i semnificaii. ncepe cuperioada de timp dinainte de traum i mut-o n zileleprezente. Trauma are tendina de a fidecontextualizat la nivel de integrare personal ieste nevoie s fie reintegrat ca parte a patternului deviaa general al unei persoane.

    Tehnici de lucru

    Linia timpului traumei (Dayton2000). Este o tehnic care poate fi

    utilizat exclusiv n scopul explorriipsihodramatice. Intervalele pe carese lucreaz sunt de 5 ani. Jocurile derol pot reprezenta protagonistul ndiferite momente ale dezvoltrii. Sepot alege alter-ego-uri care sreprezinte protagonistul. Se potidentifica n acest fel teme vechi.Protagonitii sunt capabili s observefelul n care trauma i-a afectat ntr-o

    perioad particular din viaa lor saucum traumele sunt cumulative ipersist peste timp. Se pot jucapsihodramatic scene prin care seexploreaz idei relaionate la oricemoment al liniei traumei pentru careprotagonistul se simte nclzit.Metoda poate fi folosit n creareaunui context astfel nct evenimentultraumatic care este separat poate firecontextualizat n cadrul ciclului de

    via al clientului.Genograma vieii (Dayton, 2000).Este un instrument mprumutat dinterapia familiei i pune n evidenpaternuri de adicie sau traum carese transmit din generaie ngeneraie. Dezvoltarea genogrameia fost puternic influenat deconceptul morenian al atomuluisocial (Marineau 1989, p. 158).

    Adaptat la psihodram, genogramaeste mutatde pe hrtie pe scen idevine genograma vieii. Odatpus n scen, genograma vieiipermite oanumit contientizare aistoriei personale precum i aconinutului emoional i psihologic.De asemenea, clientul poatecontientiza dinamica relaiilor salefamiliale i disfunciile acestora,transmise transgeneraional.

    Genograma vieii furnizeaz ohart

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    25/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 25

    general care poate ghida terapia psihodramaticindividual sau de grup, peste timp. Punerea n scense poate face n ansamblu sau prin mici vignete.

    Printre ntrebrile care se pot pune se numr: "undesunt cteva din triunghiurile acestui sistem familial?,de-a lungul cror linii generaionale difuncionalepare s se deplaseze familia?, care sunt factorii derisc?, care sunt tipurile de adicii n aceastfamilie?, care sunt acele puncte forte care continus se arate de-a lungul generaiilor?, cum se jucaurolurile de gender n aceast familie?, cum te simiatunci cnd te uii la aceast genogram, la familiata?, unde eti i te simi tu cel mai confortabil saumai inconfortabil?, unde simi tu c ar exista treburi

    neterminate?, cu cine ai dori s vorbeti din aceastgenogram?, cu cine simi c nu ai dori svorbeti?.

    Se poate cere clientului s rearanjeze genogramaastfel nct aceasta s reflecte diade, triade, clustere,aliane, ruperi de legturi. n explorarea sentimentelorprotagonistului, terapeutul poate ntreba: cum crezic ar putea fi jucat astzi dinamica pe care aiobservat-o n viaa ta?, fa de cine te simiapropiat, distant, afectiv, antagonic?, fa de cine ai

    un tele pozitiv sau negativ?. Terapeutul poate sugeraclientului s-i rearanjeze genograma astfel nctaceasta s reflecte felul n care i-ar dori s fie.

    Atomul social n traum i adicie (Dayton, 2000).Reprezint odiagram sau desen n care suntreprezentate nucleele tuturor indivizilor cu care opersoana este relaionat emoional. Atomul socialeste folosit att n terapia individual ct i n cea degrup i const n a cere unei persoane s se plaseze pesine pe obucat de hrtie, apoi s localizeze relaiilesemnificative ca apropiate sau distante n forma,mrimea i proporia perceput ca fiind corect. Sefolosesc cercuri pentru a reprezenta femeile,triunghiuri pentru a reprezenta brbaii i liniipunctate pentru a reprezenta relaiile cu persoaneledecedate.

    Justificarea folosirii atomului social n traum are labaz premisa potrivit creia, pentru acele personecare au experimentat opierdere brusc, exist unatom social nainte de traum i un altul, cu totuldiferit, dup traum. Dup traum sensul personal alunei lumi predictibile i normale poate fi putemicalterat. Lumea intern este consumat cu gnduri i

    sentimente relaionate la traum.Viaa dup traum poate fi resimitca total diferit. Lumea poate fi

    vzut ca un loc putemicamenintor iar relaiile cu ceilalisemeni, ca provocatoare deanxietate. Pentru persoanele cuadicie exist dou realiti distincte(una uscati alta umed), fiecare cupropriile metode de funcionareirelaionare. Aceste dou realiti, cupropriile moduri de funcionare, vorfi integrate de ctre copilul carecrete ntr-o astfel de lume.

    Concluzii

    n aceast lucrare am ncercat oargumentare a utilitii folosiriipsihodramei cu pacieii cu tulburarede stres posttraumatic. Amprezentat cteva principii de baz,care este important a se respecta nterapia acestor personae, precum icteva tehnici care pot fi adoptate nintervenia cu pacienii cu aceast

    tulburare. Trebuie s adaugm faptulc psihodrama poate facilita fiecarepas al procesului de recuperare aprotagonistului, din faza de doliu, ladezvoltarea de noi comportamentei atitudini, pn la faza dereorganizare i reorientare n cadrulpropriei viei a persoanei care asuferit otraum. Valoareaterapeutic a demersului crete cuatt mai mult cu ct beneficiaz de

    valoarea i puterea potenialului devindecare pe care l ofer grupulterapeutic. Fiecare membru algrupului, prin suport i identificare,are posibilitatea ca, n concordancu filosofia morenian, s fie co-terapeui i ageni de vindecarepentru ceilali membri. Se contribuieastfel la crearea unei reele de relaiisuportive de ovaloare terapeuticinestimabil n procesul de

    recuperare a fiecruia dintremembrii grupului.

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    26/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 26

    Bibliografie

    Allen, S.N., Bloom, S.L., (1994), Group and familytreatment of post-traumatic stress Disorder,Psychiatric Clinics of North America 17,2, p.425-437

    Dayton, T., (1994), The drama within, Deerfield Beach,FI, Health Communications

    Dayton, T., (1997), Heartwounds, Deerfield Beach, FL,Health Communications

    Dayton, T., (2000), Trauma andaddiction, Deerfield Beach, FL, HealthCommunications

    Dayton, T., (2000), The Use of Psychodrama in

    Treatment of Trauma and Addiction, InPsychodrama with trauma survivors: Acting out

    your pain, London, Jessica Kingsley Publishers

    DSM-IV-TR , Manual de Diagnostic si Statistica aTulburarilor Mentale (2003), Editia a patra, textrevizuit, Bucuresti, Editura Asociatiei Psihiatrilor Liberidin Romania

    Figley, C.R., (1993), Introduction, in J.P. Wilson, B.Raphael, (Eds.), International handbook of traumaticstress response syndromes, New York, Plenum Press

    Fischer, G., Riedesser, P., (2001), Tratat depsihotraumatologie, Bucuresti. Editura Trei

    Horovitz, MJ., (1976), Stress response syndromes, NewYork, Jason Aronson

    Kellermann, P. F., (1992), Focus on psychodrama,London, Jessica Kingsley Publishers

    Kellermann, P. F., (2000), The therapeutic aspectsof psychodrama with traumatized people. In

    Psychodrama with trauma survivors: Acting out

    your pain, London, Jessica Kingsley Publishers

    Kipper, D., (1998), Psychodrama and trauma:implications for future interventions of

    psychodramatic role-playing modalities, TheInternational Journal of Actions Methods:Psychodrama, Skill Training and Role Playing 51,3,p.113-121

    Marineau, R.F., (1989),J.L. Moreno, New York,Routlege

    Moreno, J.L., (1923, 1972), Thetheatre for spontaneity(translatedand revised as The philosophy of the

    moment), Sociometry 4, 2, p. 1941,reprinted in Psychodrama, 1972

    Moreno, J.L., (1964),Psychodrama, 1. Beacon, NewYork, Beacon House

    Pert, C., (1989), Molecules ofEmotions, New York, Scribner andSons

    Robson, M., (2000), Psychodramawith Adolescent Sexual Offenders,

    In: Psychodrama with TraumaSurvivors: Acting out Your Pain,London, Jessica Kingsley Publishers

    Van der Kolk, B., (1994a), Childhoodabuse and neglect and loss of self-

    regulation, The Bulletin of theMenninger Clinic 58,2, p. 1-14

    Van der Kolk, B., McFarlane,Weiseth, (1996), Traumatic Stress:The Effects of Childhood Sexual

    Abuse in Women, Unpublisheddoctoral dissertation, Lexington,KY, University of Kentucky

    Williams, T., (1993), Trauma inthe work place, in Wilson, J.P.,Raphael, B. (Eds.), Internationalhandbook of traumatic stressresponse syndromes, New York,Plenum Press, p. 925-934

    Wilson, J.P., (1989), Trauma,

    transformation and healing. Anintegration approach to theory,

    research and post-therapy, NewYork, Bruner and Mazel

    Wilson, lP., Smith, K., Johnson, S.K.,(1995),A comparative analysis ofPTSD among various survivors groups

    in Figley, C.R. (ed.) Trauma and itsWake (voU), New York, Bruner andMazel

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    27/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 27

    CCoommuunniissmm ssaauu ppssiihhooddrraamm.. AAvvaattaarruull ssppiirriittuulluuii

    Graiela Grigorescu

    Psiholog, psihoterapeut

    psihodramatician,

    membru SPJLM.

    Libertatea omului este partea divin din el(Petre uea)

    RezumatAceast lucrare surprinde comportamente ngheate,conservate ce ne atrag atenia asupra culturiiromneti, aflate cndva sub regimul comunist, i deaici drumul ctre un dezghe, prin spontaneitate sicreativitate, putnd fi din nou, noi nine, co-creatori aiacest univers.

    ARGUMENT

    a fost atunci, apoi m-am ntrebat oare cum putemajuta sufletul att de fragmentat i ngheat ca urmarea traumei colective, n care regimul comunist a neless se raporteze la individ, suprimndu-i libertatea iindependena. Tot acest sistem, prin forma sa deguvernare totalitar, a avut ca scop zdrobirea oricrorrezistene ale omului ntru aprarea dreptului sufundamental, iar ca mijloc, teroarea permanent.Acest sistem a ngheat personalitatea uman prindependen i supunere, recunoscnd astfel logicanemrturisit a societii comuniste care a organizatinflexibil i absurd vieile a generaii de oameni. Dupce am contientizat starea de nghe, m-am gndit laantidot, la acea form de dezghe care ar putea sfaciliteze regsirea de sine cu scopul reintegrriipieselor disociate i fragmentate ale psihicului, ca maiapoi posibilitatea dezvoltrii de noi abordri iperspective a vieii personale. Aa s-a nscut tema.Dac este s privesc n urm i apoi s mi observevoluia personal o pot pune i n aceast lumin. M

    pot observa nainte de psihodram i dup, pot vedeaexistena rigiditii, uneori pierderea demnitii, de

    fric, obedien, sentimente devinovie, teama de libertate,rezisten n calea schimbrii. Copilfiind, deseori prin educaie (familie,ori coal ) am fost nvat s-mi

    nghe sentimentele, numiteslbiciuni, s fiu o persoanmodest, prin modestie

    nelegndu-se nerecunoatereapropriilor valori, las-i pe alii svorbeasc de bine la adresa ta, dacau ceva de spus, vor spune.

    Uitndu-m spre mine, aa cumeram n urm cu 20 de ani, a puteaobserva comunismul interior,dictatorul interiorizat carenimicete libertatea personal itaie calea spontaneitii.

    Prin psihodram m pot observa,aici m-am ntalnit cu mine, m-amregsit pe mine, identitatea mea caun ntreg. M-am ntlnit cudemnitatea, cu nzdrvenia, curajulde a m arta aa cum sunt, de am iubi, rsfa, lsnd treptat pridin vinovie, din lipsaconfruntativitii, dar nu uor a fostdrumul.

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    28/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 28

    NGHE n comunism

    Utilizez aici termenul de avatar n sensul figurativ ianume de transformare neprevzut i chinuitoare,care intervine n evoluia omului. Ma gndesc s

    ncep invers, din trecut, pentru a vedea cum nutrebuie s arate, n general, orice viitor. Un fel dechirurgie plastic de sens contrar care s descompunforma i s scoat la iveal spaiul coninut. Ca spoat ajunge la umbr trebuie sfiat masca, trebuiedeconstruit ceea ce omul a creat n ultimul secol substpnirea demonilor, din credina inexplicabil c acunoate o mic parte din univers l face un micDumnezeu. n 1948, n ncheierea studiului Contribuii

    la fenomenologia spiritului n basm, Jung atrgeaatenia asupra direciei n care se ndreapta omenirea:Dup Primul Rzboi Mondial s-a sperat n raiuneauman. Acum, dup cel de al doilea, se sper din nou.Dar deja omul este fascinat de posibilitile fisiuniiuraniuluii-i promite o epoc de aur cea mai bun garaniec grozviile pustiirii cresc nemsurat (). Mi se pare mrturisesc deschis c epocile trecute n-au exagerat,c spiritul nu s-a lepdat de demonia sa i c oameniisunt mai expui, datorit dezvoltrii tiinei i tehnicii,

    pericolului de a cdea prad posedrii. Arhetipulspiritului poate avea att efecte pozitive, ct i efectenegative, opiunea liber, contient a omului fiindaceea care impiedic binele s se transforme n cevasatanic (p.161). Avertismentul sugera inflaiaarhetipului spiritului la nivelul maselor, n ambivalenasa axiologic (pozitiv i negativ) i luarea n stpnirede ctre acesta a psihismului colectiv. Neputndintegra coninutul arhetipal n sfera contiinei,indivizii cedeaz invaziei identificndu-l cu eu-l

    contient. S fi fost o simpl coinciden invaziaarhetipului spiritului cnd ntr-o parte a Europeimaterialismul istoric l nega cu violen, stalinismul inazismul substituind figurile autoritii (tatl, btrnul

    nelept) cu portretele unor dictatoricu pretenii dedumnezei? Singurul spiritrmas n viaa era celtiinific, iar acesta prea prea ocupat cu cucerireauniversului i cu eugenia, ca s i mai poat ine subcontrol delirul. Nici indivizii i, n consecin nicimasele nu ddeau semne de reflexivitate. Istoria se

    ntmpla ntotdeuna din cauza Celuilalt. n Europa de

    Est chiar aa era, Stalin i asumase responsabilitatea

    pentru destinele tuturor, atrageatenia Alice Popescu (O socio-psihanaliz a realismului socialist,pag.15).

    Caracteristica primordial acomunismului era o ur intens fade tot felul de superioriti:superioritatea talentului, a averii ia inteligenei. Despre ideea de baza doctrinei comuniste, conformcreia abolirea proprietii privateva rezolva problema tuturornefericirilor omeneti, Freudavertiz nc din 1930: Comunitiicred c au descoperit calea

    eliberrii de ru. Omul este, dupprerea lor, mai presus de toate, elnu vrea dect binele aproapelui su,dar instituia proprietii private i-aviciat natura. Posesiunea de bunuriprivate confer putere unui singurindivid i face s ncoleasc n elispita de a-i maltrata aproapele;aadar, cel deposedat trebuie sdevin ostil opresorului su i s seridice mpotriv-i. Cnd va fidesfiinat proprietatea privat itoate bogiile vor deveni comune,fiecare putndu-se mprti dinplcerile pe care acestea le procura,atuncicred comunitii reaua-voin i ostilitatea care domnesc nrndul oamenilor vor disprea iele (Angoas n civilizaie, p.334).

    Referindu-ne la noile sisteme decredine n jurul crora se

    coaguleaz masele, Serge Moscovicile numete religii profane. ntr-o

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    29/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 29

    societate, n care nu mai domnete tradiia de familie,local i aristrocratic spune el, partidele sunt nacelai timp bisericile i armatele erei mulimilor

    (Epoca maselor, p. 350). O astfel de religie rspunden mod strict la anumite necesiti psihice nevoia decertitudine, regresiunea indivizilor n mase etc.i lanimic altceva.

    Mecanisme ale evadrii

    Aici vom putea discuta semnificaia psihologic acomunismului n sensul libertii n sistemeleautoritare. Mecanismele pe care le voi aduce ndiscuie aici sunt mecanisme de evadare care iaunatere din insecuritatea individului izolat. Despre

    aceste mecanisme, Fromm spunea c odat ruptelegturile originare care ofereau siguran individului,odat ce individul nfrunta lumea din afara sa, ca oentitate complet separat, i se deschid dou ci,deoarece trebuie s nving starea insuportabil deneputin i singurtate. Pe una poate nainta ctrelibertate pozitiv; se poate lega n mod spontan delume prin dragoste i munc, prin exprimareaautentic a capacitilor sale emoionale, senzoriale iintelectuale; el poate deveni din nou una cu omul, cunatura i cu el nsui, fr a renuna la independena iintegritatea eului su individual. Cealalt cale ce i sedeschide este aceea a regresului, a renunrii lalibertate i a ncercrii de a-i nvinge singurtatea prineliminarea prpastiei care s-a ivit ntre eul suindividual i lume(Frica de libertate, p.124). Aadaraceast cale de evadare are un caracter compulsiv, caorice fug de o panic amenintoare; de asemenea,este caracterizat printr-o abandonare mai mult saumai puin total a individualitii i integritii eului.

    Primul mecanism de evadare al fugii de libertate,Fromm, n cartea Frica de libertate l numeteautoritarism. Acesta este exprimat n viziunea sa, cafiind o tendin de renunare la independenapropriului eu individual i de contopire a eului cucineva sau ceva din afara lui, cu scopul de a cptafora care-i lipsete. Sau cu alte cuvinte, cutareaunor noi legturi originare care au fost pierdute. Celemai distincte forme ale acestui mecanism pot fi gsite

    n tendina de supunere i dominare sau, aa cum lenumea Fromm am spune mai de grab, n tendinele

    masochiste i sadice, aa cum exist ele n gradevariabile la persoane normale, i respectiv la cele

    nevrotice. Autorul descrie caresunt cele mai frecvente forme ncare apar tendinele masochiste,

    fiind vorba despre sentimentele deinferioritate, de neputin, deinsignifian a individului. Acestepersoane manifest o tendin de ase autominimaliza, de a seconsidera slabe i de a nu stpnilucrurile. La polul opus gsimtendinele sadice. Fromm, vorbetedespre trei tendine sadice: Unaeste aceea de a-i face pe alii sdepind de tine i de a avea putere

    absolut i nelimitat asupra lor,astfel nct s i faci simpleinstrumente, lut n mna olarului.Alta const n impulsul nu numai dea-i stpni pe alii n aceastamanier absolut, ci i de a-iexploata, de a-i folosi. Al treilea tipde tendin sadic este dorina dea-i face pe alii s sufere, sau de a-ivedea suferind, suferina putnd fi

    fizic, sau de cele mai multe orimental. Scopul ei este de a-i rni nmod efectiv, de a-i umili, de a-istnjeni pe ceilali sau de a-i vedea

    n situaii stnjenitoare iumilitoare (Frica de libertate).Aceste forme sadice de cele maimulte ori sunt mai puin contientei mai raionalizate dect celemasochiste, care sunt inofensive dinpunct de vedere social. Deseori sunt

    n ntregime ascunse. Ele pot apreasub forma raionalizrilor de tipul:Te conduc eu pentru c tiu ce estemai bine pentru tine i pentrupropriul tu interes, ar trebui s murmezi fr s opui rezisten, sau:Sunt att de minunat i de unic,

    nct am dreptul s cer ca alioameni s devin dependeni demine. Att tendinele masochistect i cele sadice, caut s ajuteindividul s scape de sentimentulinsuportabil al singurtii i

    Teorian practic

  • 7/27/2019 Revista Romana de Psihodrama Nr. 1 - 2013-1

    30/85

    Revista romn de psihodram nr. 1 / 2013 30

    neputinei. Scopul tendinelor masochiste este acelade a se descotorosi de eul individual, de a se pierdepe sine, de a scpa de povara libertii, afirm

    Fromm, n aceiai lucrare (p.133).Trstura comun ntregii gndiri autoritariste esteconvingerea c viaa este determinat de foreexterioare eului, intereselor i dorinelor omului.Singura fericire posibil const n supunerea fa deaceste fore, subliniaz Fromm i de asemenea:Curajul caracterului autoritar este, n esen, curajulde a suferi ceea ce soarta sau reprezentantul eipersonal, conductorul, i-a hrzit. A suferi fr sse plng este cea mai nalt virtute a sa nu curajul

    de a ncerca s puncapt suferinei sau cel puin s odiminueze. Nu a-i schimba destinul, ci a i se supune,este eroismul caracterului autoritar.

    Un alt mecanism al evadrii pe care Fromm lsurprinde cum nu se poate mai clar, spunnd cdistructivitatea, n ptura de jos a clasei de mijloc afost un factor important al ascensiunii nazismului (i acomunismului, n.a.), care a apelat la aceste tendinedistructive i le-a folosit n lupta mpotriva dumanilorsi. Sursa distructivitii, n ptura de jos a clasei demijloc, este uor de recunoscut ca fiind cea expus naceast analiz: izolarea individului i reprimareaexpansivitii individuale, ambele fiind prezente ntr-omsura mai mare la ptura de jos a clasei de mijlocdect la clasele superioare sau inferioare ei(Frica deliberate, p.158).

    Conformismul de automat este al treilea mecanism alevadrii, prin care pierderea eului i nlocuirea lui cuun pseudo-eu las individul ntr-o accentuat stare deinsecuritate. Este obsedat de ndoial deoarece, fiind

    n esen un reflex al ateptrilor altora, i-a pierdut

    ntr-o oarecare msura identitatea. Pentru a nvingepanica rezultat dintr-o asemenea pierdere aidentitii, este silit s se conformeze, s-i cauteidentitatea prin aprobarea i recunoaterea continude ctre alii. Deoarece nu tie cine este, vor ti celpuin ceilali dac acioneaz n funcie de ateptrilelor, dac ei tiu, va ti i el, doar cu condiia s-i creadpe cuvnt. Fromm, de asemenea ne spune cAutomatizarea individului n societatea modern asporit sentimentul de neajutorare i insecuritate al

    individului mediu. Astfel, el este gata s se supun

    noilor autoriti care i ofersecuritate i l elibereaz de

    ndoial (Frica de libertate, p. 175).

    DEZGHE prin psihodramAici termenul avatar capat sensulde metamorfozare i schimbareobinut. Ca s putem vorbi despreschimbare, a trebuit efortul de a

    nelege creterea omului ca ntreg,i nu doar ca trup, intelect


Recommended