+ All Categories
Home > Documents > Reportajul Radio

Reportajul Radio

Date post: 15-Oct-2015
Category:
Upload: daniela-elena
View: 53 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
reportaj radio- referat

of 41

Transcript

Reportajul Radio

REPORTAJUL DE RADIO

1. DEFINIII.

Micul Dicionar Enciclopedic definete reportajul ca specie publicistic apelnd adesea la modaliti literare de expresie, care informeaz operativ asupra unor realiti, situaii, evenimente de interes general sau ocazional. Dicionarul Explicativ al Limbii Romne adaug la aceast definiie faptul c informaiile sunt culese, de obicei, de la faa locului.

Etimologic, un reportaj este un raport. i unul i cellalt informeaz. Dar scopurile lor sunt diferite. Raportul este un mijloc de comunicare ntre iniiai. Reportajul este un mod de comunicare ce descrie marelui public spectacolul unui eveniment (Ganz, 1988, p. 10).

Prin definiie, un reportaj raporteaz ceea ce se ntmpl i ceea ce s-a ntmplat. El prezint un eveniment, o situaie, expune fapte (Langlois, 1989, p. 103). Reportajul este o povestire pe care o spunem: o povestire adevrat. Se plaseaz n mijlocul evenimentului. l clarific, i d o perspectiv i d culoare informaiei brute(Jean-Dominique Boucher, 1995, p.9).

Enciclopedia on-line Wikipedia consemneaz c reportajul este o specie publicistic ce, n baza unor date culese de la faa locului, informeaz opinia public asupra problemelor de interes general sau ocazional constatate, ct mai real i neprtinitor.

2. IDEEAMunca reporterului este una creativ. Ca reporter eti mereu n cutare de subiecte. Cum s le gseti?

a) Fii atent la povetile spuse de cei din jur. Pot fi o surs de subiecte.b)Nu neglija subiectele care vin spre tine. Nu ntoarce niciodat spatele oamenilor care i spun c au un subiect pentru tine. Citete cu atenie mailurile si scrisorile care vin la redacie, chiar dac ele sunt n numr foarte mare, ncep n acelai mod banal, au greeli de ortografie sau par neinteresante.

c)Alt surs de idei sunt ziarele, posturile de televiziune sau de radio, agentiile de pres, informaiile citite pe internet. O tire aprut ntr-un ziar sau difuzat de un post TV ori de radio poate fi un bun punct de plecare pentru un reportaj. Citete ziarele ca un reporter, nu ca un cititor oarecare. Un cititor obinuit parcurge n treact rubrica vnzri-diverse de la mica publicitate, unde cineva anun c i vinde un rinichi. Reporterul gsete aici subiectul reportajului: vnzrile ilegale de organe.

d)Uneori ideile vin pur i simplu din ntmplrile trite de reporter. Dac pentru a-i plti impozitul ai fost plimbat timp de cinci ore de la un ghieu la altul, ai un subiect: birocraia. Dac mergnd pe strad, te-ai mpiedicat i era s cazi ntr-un canal, iar cnd ai privit mai bine ai constatat c n canalul respectiv triete o ntreag familie, ei, bine, ai un subiect pe cinste!

Pentru a transforma ns aceste ntmplri trite n subiecte de reportaj i trebuie spirit de observaie i o atenie venic treaz. De reporter!

f)Subiectele i pot fi date din redacie. n aceast situaie, tot ce i rmne de fcut este s ceri suficiente informaii (i s te documentezi ndeajuns), nct s reueti s acoperi ct mai bine evenimentul. g) Brainstorming-un poate fi o surs de idei, dup cum remarca C.Rich n Writing and Reporting News (2003, p 16). Discutarea ideilor n redacie sau cu ali oameni, ncercarea de a afla care sunt cele mai importante probleme din comunitate, pot releva subiecte.

S spunem c ai reuit, ntr-unul sau altul din modurile artate mai sus, s gseti ideea viitorului reportaj. Etapa urmtoare este

3. DOCUMENTAREAPierre Ganz (1988) consider c, dup ce s-a decis asupra subiectului, reporterul trebuie s obin ct mai multe informaii despre:

evenimentul n sine;

protagonitii evenimentului;

cadrul n care se desfoar evenimentul;

contextul n care se nscrie.

Informaii despre eveniment. n cazul n care evenimentul este spontan, nu exist timp pentru cutarea informaiilor n bazele documentare sau pe internet. n schimb, dac evenimentul este previzibil, de regul reporterul ar trebui s gseasc multe informaii n aceste locuri. n plus, n cazul evenimentelor organizate, jurnalitii primesc mape cu informaii de pres, invitaii care conin detalii legate de eveniment, iar n cazul evenimentelor de amploare, organizatorii construiesc site-uri speciale.

Informaii despre protagoniti. Reporterul trebuie s cunoasc suficiente date despre protagonitii evenimentului pentru a-i nelege i pentru a-i prezenta. Trebuie notate cu atenie informaiile fr de care nu se poate construi reportajul (numele complet, titulatura exact a persoanelor implicate n eveniment).

Informaii despre cadrul n care se desfoar evenimentul. n unele situaii este important s se cunoasc topografia locului, s se tie detalii geografice sau care privesc arhitectura.

Informaii despre contextul evenimentului (background). Fr aceste informaii, reporterul risc s nu neleag sau s neleag doar ntr-o mic msur evenimentul. Datele de background se refer la istoricul evenimentului.

Dac ai suficient timp i dac reportajul se preteaz, sap n adncime. De exemplu, n cazul n care trebuie s faci un reportaj despre o explozie ntr-un bloc, cauzat de o scurgere de gaze. Sigur c, nainte de a pleca pe teren, trebuie s tii elementele de baz (i probabil c n acest caz nu mai ai timp de altceva!). Dar ar fi ideal s deii informaii complementare: cte astfel de explozii au avut loc n ultima jumtate de an? Care sunt msurile de protecie pe care Societatea de Distribuire a Gazului trebuie s le respecte? Au existat, anterior incidentului, plngeri din partea locatarilor? etc.

Un truc pe care poi s l reii: caut evenimente similare, i vezi cum au decurs, ce probleme au aprut pe parcursul desfurrii lor, ce categorii/organizaii/instituii au fost pentru o anumit idee/soluie i cine a fost mpotriv, care au fost argumentele folosite

De exemplu, n cazul unui accident aviatic: citete articolele despre diverse accidente aviatice petrecute de-a lungul timpului. Vei constata c exist foarte multe asemnri i c respectivele cazuri, deja soluionate, i lrgesc perspectiva asupra evenimentului la care urmeaz s participi.

Dificultatea evenimentelor speciale (accidente, inundaii, cutremure etc.) const tocmai n faptul c reporterul nu are timp s se documenteze. n aceste situaii trebuie s apelezi la cunotinele proprii i la memorie. Este unul dintre motivele pentru care, la astfel de evenimente sunt trimii de obicei aa-numiii reporteri speciali (oamenii care se ocup n mod curent de astfel de cazuri, prin urmare au experien, au deja contacte i cunosc pe reprezentanii Poliiei, ai Salvrii, ai Procuraturii etc. au, eventual, o baz proprie dedocumentare o arhiv personal , cunosc date despre incidente similare etc.).

Modaliti i surse de documentareDup Melvin Mencher (1996) trei sunt sursele din care reporterul adun informaiile: (1) documente oficiale, (2) interviuri, (3) observaii personale. Acelai autor susine c documentarea se poate face n trei moduri: prin observare direct, prin intervievare i prin investigaii/cercetare (researche).

1. Observaia directDesigur, cele mai convingtoare relatri sunt cele ale faptelor pe care jurnalistul le observ n mod direct. Mencher povestete cazul ziaristei, Penny Lernoux, care a fost mult vreme reporter special pentru America Latin pentru mai multe canale mediatice americane. Lernoux trebuia s fac un reportaj despre minerii din Bolivia, care lucrau n condiii grele pe crestele Anzilor. Ea s-a decis s mearg la faa locului dup ce a auzit c au fost situaii n care acetia au aruncat cu dinamit n vizitatori i c sunt suspicioi n special cu femeile, despre care cred c aduc ghinion. Lernoux s-a deghizat n brbat i a mers acolo, nsoit de un inginer, care s-a oferit voluntar s i arate mina. Ajunseser n adncurile minei Siglo Veinte, cnd un miner s-a apropiat cu o bucat de dinamit n mn. Nu intra n panic, i-a spus inginerul. Fugi, pur i simplu! Coridorul avea un cot i ei au apucat-o pe acolo exact n momentul n care dinamita a explodat. Lernoux a supravieuit i a scris un reportaj de succes despre aceast ntmplare.

Teoriile sociologice care se refer la observare arat c, de regul, prezena observatorului face ca atitudinile i comportamentul celor observai s se modifice. n cartea sa, Cercetri de marketing, Iacob Ctoiu trece n revist opiniile contradictorii pe care specialitii le au cu privire la acurateea datelor obinute prin observare, mai ales n cazul observrii nedisimulate (care presupune ca subiecii inclui n procesul de cercetare s tie c sunt cercetai). Aducerea la cunotina subiecilor a faptului c sunt observai, sau simpla sesizare a prezenei observatorului de ctre subieci, induc modificri n comportamentul acestora. Persoanele care i dau seama c sunt observate i autocenzureaz deciziile, aciunile, comportamentul (Ctoiu, p. 234). Opiniile specialitilor sunt mprite, unii consider c prezena observatorului are un impact mic i de scurt durat, alii sunt de prere c observatorul influeneaz semnificativ comportamentul subiecilor, atrage atenia I. Ctoiu.

Din acest punct de vedere, un mare avantaj l au jurnalitii care obinuiesc s vin n mod natural, n viaa de zi cu zi, n contact cu diverse medii din care pot extrage ulterior subiectele, jurnalitii care triesc foarte mult n lumea despre care raporteaz. Reportajele bune nu apar doar ca urmare a nsuirii temeinice a teoriilor, ci trind o multitudine de experiene, fiind de multe ori n pielea personajelor despre care vorbeti, cu alte cuvinte, trind viaa despre care scrii.

2. IntervievareaDe cele mai multe ori, jurnalistul nu se afl la faa locului, aa c este nevoit s i construiasc reportajul bazndu-se pe relatrile unor persoane care dein informaii despre evenimentul produs. Acetia sunt:

Martorii oculari. Ajuns la locul n care s-a produs evenimentul, reporterul trebuie s discute n primul rnd cu martorii. Atenie, la subiectivitatea relatrilor lor! Este posibil ca evenimentul s fi avut un impact emoional destul de puternic i, prin urmare, relatrile lor s fie inexacte.

n discuia cu martorii oculari, un rol important l au flerul reporterului i capacitatea sa de a evalua oamenii. Aceste lucruri te vor ajuta s i alegi, din mulimea de martori, pe cei care sunt capabili s-i ofere informaii corecte i s i evii pe cei prea ocai ca s fie coereni, s stai de vorb cu cei care au fost foarte aproape de eveniment i s i nlturi pe cei care doar pretind c au vzut ceva.

n cazul evenimentelor anunate, organizatorii i pot da cele mai sigure informaii. Caut s discui cu persoana cea mai autorizat s dea lmuriri n problema care te intereseaz. Nu cdea n capcana de a te duce direct la una dintre persoanele care par ale casei i de a-i cere informaii fr s tii cu cine stai de vorb. i secretara poate prea n largul ei n mediul n care tu abia ai ptruns. Se poate saluta cu majoritatea participanilor i poate da relaii despre locul n care se servete cafeaua. Dar acest lucru nu nseamn c deine informaiile pe care le vrei. Cel mai bine este s vorbeti cu persoana care se ocup de relaiile cu presa i a crei misiune principal este s te ajute. Ea te poate prezenta organizatorilor i i poate spune numele celor autorizai s i dea informaii exacte.

Autoritile. De exemplu, n cazul unui accident, vei discuta n mod obligatoriu cu reprezentanii Poliiei, Procuraturii, Salvrii etc. aflai la faa locului. Ai grij s discui cu cele mai reprezentative persoane (de exemplu cu eful echipei de pompieri, nu cu oferul care conduce maina echipajului!). Atenie la falsele competene!, atrage atenia Ganz (1988, p. 33), care constat c uneori este nevoie de timp i perseveren, atunci cnd identifici o surs bun, iar cnd acest lucru se ntmpl este posibil ca ea s se afle la 10.000 de kilometri deprtare sau s fie incapabil s articuleze trei cuvinte n faa unui microfon (1998, p.33).

ncearc s nu fii deranjant sau prea insistent n dorina de a obine ct mai repede i ct mai multe informaii. ine cont de faptul c interlocutorii ti trebuie s se concentreze i s i fac treaba pentru care au venit acolo. Nu o s spui unui medic care ncearc s reanimeze o victim: Lsai pacientul, peste cinci minute intru n direct i trebuie s mi dai informaii!.

n acelai timp, ncearc s nu cazi n extrema cealalt, a unei timiditi exagerate i, de team s nu deranjezi, s ajungi s constai c mai ai doar cteva minute pn la intrarea n direct (sau pn la ora la care trebuie s predai reportajul), c nu ai reuit s obii nici o informaie oficial i c persoanele n msur s te lmureasc au plecat deja!

Asemenea reineri (de a cere informaii de la oficiali) nu trebuie s existe pentru c, orict de ocupai ar fi, ei tiu foarte bine c este important s comunice cu presa i, n multe cazuri, s-au obinuit deja s aib o atenie distributiv. Trebuie doar s stabilii de comun acord momentul oportun n care vei putea sta de vorb.

Protagonitii. i pot da informaii de prim mn. Trebuie s fii atent la informaiile pe care le ceri. Este inoportun s i ceri unui pianist, care tocmai a ctigat un important premiu internaional s i spun la ce concurs a participat. Se presupune c acest lucru ar fi trebuit s l tii deja nainte de a ajunge pe teren. Prin urmare, atunci cnd discui cu protagonitii, ai grij ce ntrebri pui i ce moment alegi. O ntrebare neinspirat sau un moment prost ales pot s i ngreuneze considerabil munca. Interlocutorii pot refuza s i mai vorbeasc sau, dac accept, se pot exprima eliptic, i pot pierde ncrederea n capacitatea ta de a-i nelege.

Jurnalitii aflai la faa locului. Este posibil ca ali colegi din pres s fi ajuns naintea ta la locul evenimentului, s aib surse mai bune sau s fie specializai n domeniul respectiv. n aceste situaii, ei i pot furniza date despre eveniment. Trebuie ns s i cunoti suficient de bine nct s ai ncredere c au neles exact despre ce este vorba, c sursele lor sunt credibile i c nu au nici un motiv s distorsioneze informaia.

Specialiti. n multe situaii reporterul are nevoie de ajutorul specialitilor, care s dea anumite explicaii. Specialitii sunt o surs de informaii dificil pentru asculttorii care nu lucreaz n domeniu. Limbajul lor constituie adesea un real handicap pentru canalul mediatic ce difuzeaz informaia pentru un public larg. Faptul c specialitii cunosc subiectul n profunzime i face adesea s neglijeze generalul n favoarea unor detalii greu accesibile. ns atunci cnd pregteti un reportaj, orice discuie cu un specialist este util, indiferent de gradul de claritate, de competen, de originalitate al interlocutorului. Reporterul capt ntotdeauna noi cunotine din aceste discuii, iar reportajul nu are dect de ctigat (Ganz, 1988, p. 32).

Reporterul. Ganz consider c reporterul este el nsui o surs. Reporterul nu este o main de nregistrat imagini i sunete. Ceea ce vede este un lucru subiectiv, dar constituie, n egal msur, o surs. El trebuie s scrie despre ceea ce vede, ce aude, despre ceea ce i se spune, s fie atent la mirosuri, la sunetele de fond: cele cinci simuri ale sale sunt n alert (Ganz, 1988, p. 34). Ganz sftuiete reporterii s nu i estompeze impresiile, pentru c ele fac parte din informaia adunat la faa locului. Reporterul trebuie s aib o prere proprie. Spre deosebire de asculttori, el este pe teren. Are o viziune mai ampl, care poate completa informarea publicului. Reporterul trebuie ns s i pstreze neutralitatea. n cazul n care este posibil, poi contacta telefonic diverse persoane care s i furnizeze informaii documentare (organizatori ai evenimentului, oficialiti, lideri de opinie, prieteni ai celor implicai n eveniment, contestatri etc.).

3. Cercetarea documentelor oficialeInternetul. De cele mai multe ori este prima surs de documentare la care apelm. Este la ndemn, uor de folosit, rapid, are motoare de cutare performante. Din ce n ce mai des, n cazul marilor evenimente, se construiesc chiar site-uri speciale, dedicate evenimentului, cu forumuri care i dau posibilitatea s receptezi un feed back din partea publicului, aa c jurnalitii au toate motivele s l prefere. Internetul confer nc un avantaj important i preios pentru jurnalitii mereu n criz de timp: conexiunile wireless permit documentarea n main, n drum spre eveniment.

Bazele documentare. Exist instituii care au un serviciu de documentare. Aici gseti in forma electronic sau printat, coleciile ziarelor, precum i dosare/foldere tematice. Dosarele tematice conin informaii pe o anumit tem, extrase din ziare, reviste, documente oficiale, etc.

Presa. Chiar i n situaia n care reueti s consuli baza documentar, este indicat s citeti ziarele i s urmreti posturile radio/TV, pentru c este posibil ca un reporter de ziar/TV/post de radio concurent s aib surse mai bune dect ale tale i s publice/difuzeze informaii pe care nu le tii.

Documente oficiale i acte (titluri de proprietate, testamente, certificate de cstorie, certificate de deces, rapoarte de autopsie, diplome, citaii, mandate de arestare, dri de seam, autorizaii, declaraii, stenograme etc.). Reporterul nu trebuie s uite niciodat c trim ntr-o lume a cuvintelor scrise. Puine lucruri se creeaz fr o mulime de documente: fr o propunere, un studiu, o investigaie, un raport, un inventar, nsemnri, acte bancare, bilanuri. Pe undeva exist documente care pot s arunce lumin asupra celor mai ascunse subiecte. Pot exista sub cele mai neateptate denumiri, dar exist cu siguran. Astfel, principiul dominant este: presupunei ntotdeauna c exist un document (Mallette, 1992, p. 4).

Mape de pres, comunicate sau orice alte materiale puse la dispoziie de organizatori (n cazul seminarelor, conferinelor etc.). Cnd participi la un astfel de eveniment ntreab ntotdeauna organizatorii dac exist materiale pentru pres. Chiar dac i se par anoste sau greoi redactate, citete-le cu atenie de la un cap la altul, subliniaz sau noteaz-i ntr-o agend informaiile eseniale.

Crile de specialitate, enciclopediile, dicionarele (de exemplu: Grand Larousse, Enciclopaedia Britannica etc.).

Dac ai timp, documenteaz-te ct mai mult cu putin asupra evenimentului la care urmeaz s participi. Prin experiene repetate, o s realizezi c, atunci cnd tii doar informaiile de baz, poi avea sentimentul c tii suficient. ns doar cnd, pe lng acestea, mai afli o mulime de alte lucruri, realizezi pericolul la care erai expus, ca reporter, atunci cnd nu cunoteai dect informaiile de baz. De exemplu: mergi pe teren i faci un reportaj (emoionant!) despre o organizaie care ajut copiii orfani. Difuzezi reportajul i, ntmpltor, la cteva minute dup, afli c organizaia era de fapt suspectat de deturnare de fonduri i c are trei procese pe rol n care diveri angajai sunt acuzai de abuz asupra minorilor. Care va mai fi credibilitatea ta ca reporter? Nu era mai potrivit s te documentezi mai riguros nainte de a face sau de a difuza reportajul, astfel nct s nu cazi n capcan?

Fii atent la utilizarea informaiilor neoficiale i a celor off the record. Reporterul i interlocutorul trebuie s se neleag de la nceput asupra condiiilor n care furnizeaz informaia. Oficialitile guvernamentale furnizeaz adesea informaii dac neleg c nu vor fi identificate cu nume, ci doar, de exemplu, ca nalt personalitate guvernamental. Sau dau informaii confideniale, ceea ce nseamn c nu li se pot atribui. n cazul acestor informaii, reporterul trebuie s dea dovad de discernmnt. Sursa poate s aib cteodat reineri inutile i caut s rmn anonim, dar poate s accepte consemnarea dac este ncurajat.

Evit intoxicrile. De multe ori, pentru a convinge conducerea unei redacii s deplaseze o echip la faa locului, atunci cnd evenimentele nu sunt att de importante, angajaii birourilor de pres mbuntesc realitatea, spun c este posibil s se ntmple ceva important. Reporterul trebuie s trieze riguros invitaiile pe care le primete, s decid ce subiect merit i ce subiect nu merit s fie tratat ntr-un reportaj.

Verific din dou surse informaiile pe care le obii. n majoritatea crilor de specialitate se recomand reporterilor s nu ia nimic de bun. Scepticismul sntos (dar nu cinismul) este un element preios, deoarece situaiile nu sunt ntotdeauna ce par a fi. Reporterul trebuie s ptrund sub evenimentele de suprafa i s descopere lacunele sau greelile (Mallette, 1992, p. 2).

Folosete documentarea pentru a cunoate lucrurile n profunzime. Se spune c un reporter trebuie s pun pe teren ntrebrile pe care le-ar pune omul simplu. Dar, atenie! Acest lucru nu nseamn c un reporter trebuie s tie despre eveniment tot att ct tie omul simplu. D-i asculttorului sentimentul c vorbeti n numele lui. Dar nu i ntri convingerea c el ar fi putut s fie cu succes (chiar cu mai mult succes!) n locul tu.

Nu neglija documentarea zilnic! Un reporter trebuie s fie tot timpul informat: s citeasc presa, s urmreasc posturile de radio i de televiziune, s consulte internetul. S tie ct mai multe lucruri despre ct mai multe probleme.

Cel mai preios serviciu de documentare este memoria! Dar pentru a arhiva n memorie o baz solid de date, reporterul trebuie s aib un apetit natural de a se informa, putere de selecie, spirit de observare a informaiilor importante, capacitatea de a reine i de a face conexiuni, o minte organizat. O baz de date se formeaz n timp, i dac eti la nceput de carier i, mergnd pe teren, eti uimit de ct de multe lucruri tie un reporter cu experien, de ct de pertinente i documentate sunt ntrebrile lui, nu intra n panic!

Noteaz corect numele. Noteaz cu atenie funciile. Noteaz cifrele exacte. nainte de a pleca pe teren (sau n drum spre eveniment) scrie-i care sunt datele fr de care nu ai putea s faci reportajul i ai grij ca, ajuns la faa locului s le obii i s le notezi corect i complet. Este ridicol s ajungi la redacie i s l suni pe organizatorul cu care ai stat de vorb o jumtate de or s l ntrebi: Care este numele dvs.?. Fii atent n momentul n care o persoan se prezint. Dac numele persoanei/companiei sunt greu de neles, roag s i fie notate, iar dac crezi c ai putea avea probleme de pronunie, cere organizatorului s te ajute s i notezi pronunia. Fii sigur c se vor simi mai puin jignii dect dac i-ar auzi la radio numele pronunate greit. Cere cri de vizit i ai grij de ele ori de cte ori i se dau..

Folosete-i spiritul de observaie! Este foarte important pentru un reporter. O fotografie, un obiect al crui loc nu este n decorul respectiv, pot s i ofere date de documentare de valoare. De exemplu, te afli n centrul de nchiriere a casetelor video de lng casa ta i observi c dou rafturi care de obicei erau pline cu casete, sunt goale. ntrebi ce se ntmpl i i se spune c o parte dintre casete au trebuit returnate. De ce? Pentru c firma X, care distribuia aceste casete, se va retrage din Romnia E vorba de firma X, cel mai mare distribuitor de casete video de pe piaa romneasc? Da! nseamn c ai gsit subiectul. Pe lng spiritul de observaie, trebuie s ai i dorina/inspiraia de a pune ntrebri. S tii s intri n vorb cu cei din jur, s fii atent la detaliile pe care i le dau i s faci conexiuni rapide.

4. ALEGEREA UNGHIULUI DE ABORDAREn general, n urma documentrii, reporterul constat c a adunat o mulime de informaii. Unele importante, altele mai puin importante. Se ntmpl uneori ca, n urma documentrii, reporterul s aib n jur zeci de file cu nsemnri, o mulime de documente i de nregistrri. Desigur, asculttorul nu ateapt o dare de seam i nici o prezentare enciclopedic a subiectului. Ci o informare asupra unui aspect care l intereseaz, l afecteaz sau l emoioneaz. Datele adunate sunt greu de asimilat de asculttori dac nu sunt expuse ntr-o anumit form, stabilit de reporter.

Unghiul de abordare este punctul de vedere ales de jurnalist pentru a trata un subiect. Este abordat un singur aspect, dar acest lucru se face n profunzime.() Se alege o singur parte din ntreg, care este analizat. Aceasta se selecioneaz astfel nct s dea o idee de ansamblu asupra subiectului i se analizeaz pe toate prile (Ganz, 1988, p. 45).

La rndul su, J.D. Boucher consider c alegerea unghiului de abordare este o problem mai puin simpl dect n geometrie, iar faptul c jurnalistul se ntreab ntotdeauna care ar trebui s fie modul n care ar trebui s abordeze realitatea, din ce perspectiv ar putea s povesteasc ceea ce a vzut este ceva foarte uzual. Autorul atrage atenia c unghiul de abordare nu este subiectul:

Micarea de protest a infirmierelor. Este subiectul reportajului zilei. ns trebuie s focalizm un singur aspect al acestui subiect. De exemplu:

condiiile de lucru la urgene;

sau responsabilitile personalului de ngrijire;

sau greva vzut din perspectiva bolnavilor i a familiilor.

Iat posibile unghiuri de tratare a subiectului. Din care nu reinem dect unul singur (Boucher, 1995, p.36).

Boucher explic faptul c jurnalistul privete ntr-o direcie precis. i o ine ntracolo. Nu baleiaz. Focalizeaz. Subiectul este impus adesea de eveniment, de circumstane. n schimb, jurnalistul alege unghiul. Nu exist o art a alegerii. Mai degrab este vorba de o gimnastic. (1995, p.36).

La ce servete alegerea unghiului de abordare. n primul rnd, la selectarea materialului i informaiilor diponibile, astfel nct asculttorul s nu primeasc darea de seam sau perspectiva enciclopedic despre care vorbeam la nceputul acestui capitol. n al doilea rnd, unghiul de abordare permite jurnalistului s dezvolte o perspectiv care s permit asculttorului s neleag ceva n profunzime i elimin posibilitatea ca acesta s afle tot despre nimic. Cititorul nu descoper dect un singur aspect al subiectului, dar l descoper n profunzime (Boucher, 1995, p.37).

Modaliti de alegere a unghiului de abordare. Uneori, unghiul de abordare se stabilete din redacie. Alteori, redactorul este cel care trebuie s l aleag. Pierre Ganz numete mai multe criterii dup care se face alegerea unghiului de abordare:

actualitatea, noutatea informaiei;

faptele observate i elementele de care reporterul dispune;

publicul cruia i este destinat reportajul.

De regul, se alege ceea ce este mai nou, mai dinamic, mai concret. Reportajul este fcut de privirea reporterului, de curiozitatea sa, de ntrebrile pe care le pune. Ceea ce el nu a vzut nu exist n reportaj (Ganz, 1988, p. 47).

Se ntmpl ca, n momentul n care i se cere s faci un reportaj s te gndeti deja la un unghi de abordare, dar n urma documentrii s i schimbi complet optica asupra subiectului.

S spunem c i se cere s faci un reportaj despre un medic, astfel nct s i scoi n eviden personalitatea. nainte de a pleca din redacie, tii c este eful unei secii de chirurgie, c are n subordine 50 de oameni i c, de curnd a reuit s pun pe picioare un bloc operator modern.

i spui c vei accentua probabil calitile profesionale, le vei ntri cu aptitudinile administrative ale medicului i, dac ai noroc, poi s iei cteva testimoniale(mrturii) ale pacienilor. Destul de banal, nu? Dar nu ai ce face, trebuie s realizezi reportajul. Ajungi pe teren i continui documentarea. Medicul i prezint blocul operator i remarci un fond sonor discret (Muzica pe care opereaz!, i se explic). Apoi ajungi n cabinetul su i constai c are cteva zeci de albume foto. Ce s caute albumele ntr-un cabinet? Punnd ntrebarea potrivit, descoperi c medicul i fotografiaz i i filmeaz toate operaiile. Are zeci de mii de poze fcute de-a lungul carierei. Nu mai trebuie spus c unghiul de abordare s-a schimbat. Acum, da! Ai un reportaj deosebit: o pasiune inedit a unui medic renumit, o alt latur a personalitii sale.

Ceea ce determin alegerea unghiului de abordare, n opinia lui Boucher sunt:

propria sa curiozitate i sensibilitate (care este impresia care domin? ce simt? ce caut cu prioritate?);

legile proximitii (geografice, afective, etc);

programul n care urmeaz s se difuzeze reportajul;

uneori, redactorul ef.

De multe ori, alegerea unghiului de abordare arat maturitatea jurnalistic la care a ajuns reporterul. S spunem c faci un reportaj despre rebranarea locuinelor deconectate de la sistemul de nclzire. Sigur c datele problemei sunt foarte clare: oamenii s-au debranat pentru c nu au avut bani s plteasc ntreinerea. Guvernul a promis c va rebrana n mod gratuit locuinele cu condiia ca pe viitor s i plteasc la timp cheltuielile. Reportajul poate fi fcut simplu, ierarhiznd toate aceste informaii i adugnd detaliile din teren. Dar iat unghiul de abordare ales de un reporter BBC:

Unii bucureteni au primit azi vizita neateptat a trei ceteni. Pe unul l cunoteau: era administratorul blocului. Ceilali doi s-au recomandat: de la Primrie i de la RADET. Aveau de pus o ntrebare: vrei s v rebranai?.

Reporterul a privit subiectul prin ochii celor care au beneficiat de aciunea Guvernului. n locul unui reportaj sec (Azi au nceput rebranrile), avem o poveste atractiv, dintr-un unghi inedit, care deschide reporterului mari posibiliti. Un subiect se poate aborda din mai multe unghiuri. Important este ca, dup ce le identifici, s l alegi pe cel mai convenabil.

Iat un unghi de abordare al vizitei preedintelui francez, Nicolas Sarkozy n Marea Britanie, subiect abordat mai jos din perspectiva mesajelor de politic extern lansate de preedintele Sarkozy:

Preedintele francez Nicholas Sarkozy se afl ntr-o vizit de dou zile n Marea Britanie, n cursul creia ncearc s obin sprijinul premierului britanic Gordon Brown att pe domenii de interes comun, cum ar fi energia nuclear sau imigraia, ct i n dou chestiuni foarte importante n planul lui Sarkozy de a crete substanial influena Franei pe plan internaional. Astfel, Sarkozy vrea pe de o parte s creeze structuri de aprare europene, n special un staff militar al UE, pentru ca Europa s fie mult mai puin dependent de puterea militar a SUA i pentru asta desigur c are nevoie de sprijinul uneia din cele mai puternice state europene, Marea Britanie. (Lucian Lumezeanu, Curentul, 28 martie 2008).

i un alt unghi de abordare al vizitei preedintelui francez :

(muzic La marseillaise)Miercurea aceasta, la orele 11:26, ntruchiparea seductiei franuzeti a cobort pe pmnt britanic.

(muzic: La Marseillaise)Toat suflarea Regatului Unit a suspinat de admiraie la vederea celei care a furat inima preedintelui francez, i desigur a altor brbai nainte de el, doamna Carla Bruni.

(scurt fond sonor)Trapa avionului s-a deschis i cu pai delicai i mruni, n costum Dior i cu o beret a la Jackie Kennedy, Carla Bruni a declanat automat aparatele de fotografiat ale zaritilor britanici. Cta graie! Ct elegan! Ct subtilitate!

La coborrea scrilor avionului, cuplul prezidenial a fost ntmpinat de prinul Charles i soia sa, Camilla. Prinul a srit repede s srute mna nmnuat a Carlei, n timp ce Camilla zmbea amar, gndindu-se, probabil, cum va arta n fotografii, citez: haina ei maro, de femeie de serviciu, ca s nu mai vorbim de plria ce aducea mai degrab cu o bonet pe care un fazan a fcut o aterizare de urgen. Nu am zis eu: presa britanic. Dar trebuie s recunosc c descrierea nu e departe de adevr. (...)

(fond sonor)A venit apoi rndul parlamentarilor britanici s spun bonjour doamnei Sarkozy i, desigur, i domnului Sarkozy, care era i el acolo pentru a le oferi mesajul su politic. Dar cine avea timp de politic? Unul dintre parlamentarii din opoziie a fost i auzit spunnd cu vdit emoie n glas: O s-o vedem pe Carla!. i, ntr-adevr, la ora ceaiului, cuplul prezidenial i-a fcut apariia. (...) Nu aveau ochi dect pentru Carla aceti politicieni ursuzi, care i petrec viaa ngropai n documente guvernamentale(...). (Cristina Tiberian, 29 martie 2008, Radio Romnia Actualiti; reportaj difuzat n emisiunea Care pe care, realizator: Victor Spirache)

Exist situaii n care unghiul de abordare se stabilete din redacie, de ctre redactorul ef sau de ctre relizatorul emisiunii n care va fi difuzat reportajul. Exemplul de mai sus poate fi relevant n acest sens. Este evident c n cel de al doilea caz, fiind vorba despre o emisiune de divertisment difuzat smbta la prnz, realizatorul i-a dorit un reportaj care s abordeze vizita dintr-o perspectiv inedit, care s aib umor i care s se adapteze astfel formatului emisiunii.

Poate c la nceput i se va prea dificil s vezi problema din unghiul care i se cere, dar ncearc s faci acest efort. Amintete-i: mobilitatea n gndire este foarte important pentru un reporter. Un jurnalist nu trebuie s aib idei preconcepute, nu trebuie s se cramponeze de o anumit abordare. De multe ori, tu vezi doar partea, n timp ce coordonatorii din redacie vd ntregul. A face reportaje nseamn a alege, a alege continuu. Alegerea unui unghi precis se face de cele mai multe ori n detrimentul tuturor celorlalte. Selectia:dificil. Eliminarea: tragic. (Boucher, 1995, p.38).

Uneori, unghiul de abordare rezult din documentare, alteori el apare (sau se schimb) pe msur ce se deruleaz evenimentul (sau pe msur ce faci nregistrrile). Nu ezita s schimbi unghiul de abordare dac n timp ce nregistrezi simi c ai gsit un alt unghi, mai pertinent, din care s priveti subiectul.

5. REALIZAREA NREGISTRRILORUn moment foarte important n realizarea unui reportaj radio este cel al nregistrrii secvenelor sonore. Presupune: concentrare, inspiraie, abilitate, spirit de observaie, aptitudini tehnice etc. Exist tipuri de reportaje n cazul crora se recomand s nregistrezi ct de mult poi (reportaje documentare, etc.). n aceste cazuri folosete puterea sunetului i nu te gndi s faci economie de minidiscuri, DAT-uri, casete. Cost att de puin!

Las lucrurile s se ntmple n faa aparatului tu de nregistrat. Cele mai bune reportaje sunt cele care permit asculttorilor s participe i s experimenteze lucrurile care se ntmpl. nregistreaz continuu, nu tii cnd poi s dai peste ceva att de interesant nct s devin cea mai bun parte a povetii. S fii norocos presupune mult munc. nregistreaz totul. Pauzele lungi, sunt bune. i ooh... urile sunt bune. i lucrurile stupide i jenante sunt bune. Chiar i ceea ce crezi c e greoi i inexpresiv, este foarte bine de nregistrat, ceea ce iniial crezi c vei arunca n momentul editrii: pot sfri prin a fi cele mai bune i mai surprinztoare pri ale povetii tale. (TIPS on Reporting for Radio, www.radiodiaries.org).

De asemenea, sunt situaii n care este bine s selectezi ct de mult poi, s te gndeti c dac vrei ca reportajul tu s fie difuzat la timp, selecia trebuie s nceap de pe teren.

Atunci cnd se anun conferine lungi, pe parcursul crora anticipai c vor fi secvene neimportante, este bine s stai ct mai aproape de aparatul de nregistrat pentru a-l putea opri la momentele care nu v intereseaz. Atenie, ns, s nu scpai ceva important! n astfel de cazuri, trebuie s avei o intuiie bun i s simii momentul n care vorbitorul urmeaz s spun ceva important (i reflexe la fel de bune pentru a porni aparatul de nregistrat). Uneori, suntei ajutat de fraze tip, care preced ideile importante ale unui discurs: voi lansa un apel, a dori s reinei cel mai important lucru pe care vreau s l spun, am ezitat mult, dar cred c a venit vremea s fac un anun public etc.

Sigur, de multe ori acestea sunt doar trucuri ale oratorilor, dar aparatul de nregistrat trebuie pornit: mai bine s nregistrezi o banalitate, dect s scapi esena unui discurs.

Reporterul de radio trebuie s fie n egal msur i tehnician. S tie s regleze nivelul acustic al aparatului de nregistrat, s tie, eventual, s foloseasc filtrele de sunet pentru a reduce zgomotele de fond, atunci cnd este cazul, s aib n dotare cabluri cu ajutorul crora s poat nregistra de pe reportofonul altui coleg anumite secvene pe care le-a ratat.

Un alt moment important al unei nregistrri n cazul evenimentelor organizate, este cel final. Nu strngei aparatele pn cnd vorbitorii nu ies din sfera de captare a reportofonului vostru. Este posibil s mai rspund la o ntrebare, s mai fac un ultim anun, s i aduc aminte c nu au spus ceva important. Nu plecai imediat ce partea oficial s-a ncheiat! n momentul n care o conferin de pres se termin, primul gest al reporterului nu este de a-i strnge lucrurile, de a vorbi la telefon sau de a se pierde n discuii private cu colegii de breasl. Ci de a urmri vorbitorul. E posibil ca pe hol, oprit de civa ziariti, acesta s mai fac o declaraie. Rmi la locul evenimentului pn se sting luminile i se ncuie uile. Atunci cnd trebuie s mergi la un eveniment neorganizat (accidente, inundaii, incendii etc.) sarcina ta este mai dificil din punct de vedere al nregistrrilor. ncearc s ii reportofonul deschis ct mai mult timp, pentru a capta zgomotul de fond. Nu tii cnd cineva strig Ajutor!, cnd se aude un ipt, un plns de copil, sau cnd, pur i simplu, cineva spune un lucru de care vei avea nevoie n reportaj.

Trebuie s ai clar n minte punctele de vedere ce trebuie consemnate (ale oficialilor, ale victimei, ale agresorului/vinovatului, ale martorilor etc.).

n cazul n care nu ai suficient experien, i poi scrie, nainte de a ajunge pe teren, care sunt persoanele care trebuie s fie incluse neaprat n reportajul tu i care sunt informaiile fr de care nu poi construi subiectul.

.

Atunci a constatat c, sala era dotat cu un sistem de conectare a aparatelor la mufe speciale pentru nregistrare, aflat ntr-un col, departe de prezidiu, i la care toi ceilali jurnaliti se conectaser deja.

Notiele. Orice reporter aflat pe teren trebuie s ia notie. Instrumentele de baz ale reporterului sunt creionul i hrtia (Ganz, 1988, p. 35). Notiele te pot salva atunci cnd, din cauza unei defeciuni tehnice, te afli n situaia de a nu avea material nregistrat. i chiar i atunci cnd ai nregistrat momentele importante, notiele te ajut s gseti cu uurin pasajele pe care doreti s le selectezi pentru difuzare. Fiecare reporter are un sistem propriu de a nota. Unii noteaz tot ceea ce se spune la o conferin de pres (seminar, congres etc.), practic realizeaz o stenogram a discuiilor i fac un semn n dreptul pasajelor importante, pe care le vor utiliza ca secvene sonore n reportaj. Alii noteaz doar ideile importante pe care le vor folosi. Fiecare reporter i formeaz, n timp, un sistem propriu de a lua notie. Important este ca acestea s fie uor de parcurs, astfel nct s dea posibilitatea reporterului s lucreze ct mai rapid materialul. Ganz consider c de calitatea notielor depinde i cea a reportajului. El sftuiete reporterii s nu scrie dect pe o parte a foii, lsnd o margine, s scrie data i mai ales ora la care au fost luate notiele. Ganz spune c trebuie notat cu precizie ceea ce este nou, cuvintele cheie, cifrele, numele proprii i funciile, anecdotele, detaliile semnificative despre locul n care se desfoar evenimentul, despre decor, ambian, precum i propriile impresii. Notiele se recitesc pentru a fi siguri c sunt lizibile i pentru a putea cere precizri, n cazul n care se constat existena unor neclariti.

Dup cum artam la capitolul Documentare, reporterul aflat pe teren nu trebuie s fie iritant de insistent. Din punctul tu de vedere, este foarte important ca povestea s fie cunoscut de ct mai muli oameni (de asculttorii ti!). ine cont ns de faptul c pentru familia care tocmai i-a pierdut casa n urma exploziei, acest lucru s-ar putea s nu aib nici o importan! ncearc s gseti momentul oportun i tonul adecvat pentru a discuta cu protagonitii evenimentului. Fr ndoial c reportajul tu nu poate s existe fr opinia oficialitilor i fr informaiile pe care i le furnizeaz ei. Dar nu le cere s renune la munca lor pentru c n momentul acela (exact n momentul acela!) trebuie s stai de vorb cu ei. ncearc s nu ncurci i s nu influenezi desfurarea lucrurilor prin prezena ta.

Discut cu fiecare interlocutor exact despre problema pentru care este avizat s i dea informaii. Nu l ntreba pe asistentul de pe Salvare dac accidentul s-a produs din vina persoanei grav rnite!

Fii coerent i stabilete-i de la nceput datele pe care vrei s le afli de la fiecare interlocutor. Ajut-i interlocutorul dac este prea emoionat sau suficient de ocat nct s nu fie coerent. Fii natural! Folosete cuvinte simple, fireti. Gsete calea cea mai bun de a comunica, ncearc s nelegi interlocutorul, s te imaginezi n situaia lui. Ai grij la ntrebrile pe care le pui i la tonul pe care l foloseti. Nici un reportaj din lume nu merit obinut cu preul chinuirii interlocutorului. Asculttorul va simi i va amenda acest lucru!

n situaii de criz, mai ales dac eti la nceputul carierei, este posibil s fii tu nsui tulburat. ncearc s depeti momentul, s contientizezi statutul tu de observator al evenimentului i s nu-i pierzi controlul. Ferete-te s pui ntrebri penibile: V-ai pierdut fiul. Ce simii? etc.

Sunetele de fond (care surprind atmosfera) te ajut s construieti imagini n mintea asculttorului. Atunci cnd te afli pe teren nregistreaz ct mai multe sunete care s redea atmosfera locului n care te afli.

Exist trei moduri principale n care poi s obii sunetele pe care le vei folosi n reportaj:

1.Prin nregistrarea direct a sunetelor pe care le auzi la faa locului (exemplu: la un concert Holograf vei nregistra obligatoriu fragmente din melodii, aplauze, strigte din sal etc. );

2.Prin provocarea (sau reconstituirea) unor sunete la faa locului. De exemplu: dac faci un reportaj ntr-un spital, poi cere medicilor s pun n funciune aparatele medicale care fac zgomote specifice, chiar dac ele nu erau utilizate n momentul n care tu ai fcut nregistrarea; dac faci un reportaj ntr-o tmplrie, poi cere s se fac zgomote specifice de exemplu, s se aud bti de ciocan , chiar dac n momentul n care faci reportajul, tmplarii sunt n pauz de mas;

3.De pe CD-uri, casete, minidiscuri care conin sunete. De obicei, sunetele sunt grupate pe tematici. Exemplu: plns (suspine, plns de copil, plns nervos, plns isteric), ap (ap curgtoare, ap lovindu-se de stnci, valuri, cascad etc.). Tot ce ai de fcut este s copiezi sunetele i s le foloseti n reportaj. S presupunem c faci un reportaj despre un ho de maini urmrit prin ora de Poliie, timp de cteva ore este foarte posibil ca tu s ajungi la faa locului n momentul n care inculpatul se afl deja la secia de Poliie i s ratezi urmrirea. Lucru pe care asculttorii ti nu trebuie s-l piard (descrierea urmririi d savoare i autenticitate reportajului!). n momentul n care vei descrie urmrirea ca n filme n mod obligatoriu, n fundal, va trebui s se aud zgomotul specific (sirena Poliiei, frne,etc.). Le poi obine cu uurin de pe CD.

Reinei: De regul, atunci cnd trebuie s redai zgomote standard foloseti sunete de pe CD (sirena Poliiei, ap, ploaie etc.). Nu o s foloseti CD-ul pentru a reda, de exemplu, atmosfera unui miting. Chiar dac i pe CD gseti zgomote fcute de mulime, ar fi nefiresc s le foloseti n asemenea situaii n care asculttorul trebuie s aud exact ceea ce s-a ntmplat, s simt intensitatea momentului. Nu folosi CD-ul pentru a deforma realitatea!

O dat nregistrrile terminate, urmeaz

6. CONSTRUCIA REPORTAJULUIPentru construcia reportajului, reporterul are de parcurs patru etape principale:

a)Alctuirea planului de reportaj;

b)Selectarea i editarea nregistrrilor;

c)Scrierea textului;

d)nregistrarea scriptului i montajul.

a) Alctuirea planului de reportajPregtirea planului de reportaj este foarte important: de aceast structurare a elementelor comunicrii depinde claritatea mesajului i, prin urmare, nivelul de nelegere al publicului. Prima condiie a unui reportaj este ca reporterul s neleag el nsui ce se ntmpl (Langlois, 1989, p. 106). Pentru a evita erorile, trebuie s ne ntrebm mai nti despre ce este vorba exact? Care este cel mai important fapt pe care trebuie s l transmitem? Rspunsul la aceast ntrebare constituie atacul (nceputul reportajului); scriei acest lucru n cteva cuvinte. Cutai apoi al doilea lucru important i scriei-l, de asemenea ct mai succint posibil. i tot aa: identificai pe rnd faptele i trecei-le pe list n ordinea descresctoare a importanei lor. Vei dispune atunci de o list complet a tuturor informaiilor plasate ntr-o ordine logic i plecnd de la ele v putei constui reportajul (Langlois, 1989, p. 106).

Manualul pentru ziaritii din Europa Central i de Est precizeaz c n timp ce n pres majoritatea articolelor informative sunt scrise conform stilului piramidei inversate, n radio se folosete unitatea dramatic. Structura unitii dramatice cuprinde: punctul culminant, cauza i efectul.

Conform aceluiai manual, punctul culminant ofer asculttorului esena materialului, i spune asculttorului ce s-a ntmplat. Partea care prezint cauza spune de ce s-a ntmplat, mprejurrile n care s-a produs evenimentul. Partea care prezint efectul ofer asculttorului contextul i, eventual, cteva sugestii despre consecinele evenimentului n viitor. Manualul sftuiete ziaritii s i conceap relatrile pe baza unei structuri circulare i nu de piramid inversat. n timp ce din materialele structurate dup modelul piramidei se poate tia fr a se pierde elemente eseniale, materialul de radio, dac este conceput unitar, nu poate fi tiat din partea final i nici din alt parte. Relatrile trebuie scrise n aa fel nct s se ncadreze n timpul alocat.

n majoritatea cazurilor n care trebuie s realizezi un reportaj de actualitate (i inei cont de faptul c radioul nseamn actualitate!), planul de reportaj se alctuiete dup ce ai fcut nregistrrile, adic n momentul n care tii care este mesajul pe care urmeaz s l transmii i pe ce material sonor te bazezi.

Planul de reportaj trebuie s:

i ordoneze logic ideile;

s fie o proiecie a celui mai bun mod n care informaia ta poate s ajung la asculttor, din punct de vedere radiogenic;

- s fie realizat pe considerente psihologice. De exemplu, dac reportajul este prea lung, n planul de reportaj trebuie prevzute secvene sonore care s elimine monotonia textului i s in treaz atenia asculttorului: zgomote de fond, sunete specifice, muzic etc.;

s distribuie unitar i logic informaia, astfel nct ea s fie receptat n mod optim de asculttor (s nu concentreze prea multe date ntr-un anumit moment, nct asculttorul s nu le poat recepta);

s includ toate punctele de vedere care vor trebui prezentate n reportaj;

s fac inventarul celor mai importante informaii pe care va trebui s le conin reportajul.

Exist diverse metode de lucru i, n timp, fiecare reporter i formeaz propriul stil. Sunt reporteri ordonai i meticuloi, care i scriu n amnunt planul de reportaj.

Dar ce te faci dac ajungi n redacie i i se spune c n zece minute reportajul tu trebuie s fie difuzat? O s le spui efilor ti s atepte pn i scrii planul de reportaj? Cu siguran c nu! n aceast situaie i schiezi rapid n minte un plan de reportaj i treci direct la

b) Selectarea i editarea inserturilor sonoreIonu Iamandi, fost jurnalist BBC, povestete despre modul su de lucru: La editare eu procedez astfel: fac o prima selecie brut a nregistrrii; ceea ce sigur nu mi trebuie, arunc; perii ceea ce am reinut i ascult de dou-trei ori; mi rmne un material nregistrat a crui durat este de regul cam de trei ori mai mare dect durate pe care o va avea n final reportajul. Fac selecia final, iat n vreme ce scriu in ctile pe urechi i vd ce anume se potrivete ca insert.

n cazul n care nregistrarea a fost fcut la o conferin de pres, unde ai avut posibilitatea s i notezi, folosete notiele i selecteaz direct inserturile care te intereseaz.

n msura n care poi, ncearc s faci selecia chiar n momentul nregistrrii (exist aparate de nregistrare care, printr-o apsare pe buton i marcheaz automat pasajul important, chiar n timpul nregistrrii) sau, dac poi, n drum spre redacie ascult banda i noteaz momentele importante.

Timpul n radio se msoar n secunde, iar aceast metod de lucru te va ajuta s economiseti secunde importante.

n cazul n care pe teren nu ai posibilitatea s i notezi (n timp ce nregistrezi) este bine s fii foarte atent la ceea ce spune interlocutorul i s i marchezi n minte secvenele pe care le vei selecta.

Scopul folosirii inserturilor. 1.Pentru a da credibilitate. S presupunem c un ministru a acuzat Guvernul din care face parte c este corupt. Tiprit n ziar, declaraia l poate face pe cititor s se ntrebe dac exact acestea au fost cuvintele ministrului i dac nu cumva este vorba despre o interpretare greit din partea reporterului. Aceeai acuzaie redat la radio prin insert nu va lsa nici un dubiu asculttorului asupra veridicitii declaraiei.

2. Pentru redarea exact a nuanei unei declaraii. S analizm aceeai situaie, a ministrului care i acuz colegii de guvernare de corupie: o poate spune n glum, o poate spune pe un ton grav, o poate spune ca rspuns la o ntrebare, forat de mprejurri (i atunci vocea lui va trda faptul c este n ncurctur), o poate spune cu revolt etc. Introducerea vocii lui n reportaj i va da posibilitatea asculttorului s neleag exact nuana declaraiei;

3.Pentru a evidenia starea afectiv a interlocutorului. Uneori, se aleg inserturi care sunt importante nu att prin informaia pe care o furnizeaz, ct prin faptul c arat starea afectiv a interlocutorului (nervozitate, bucurie, furie etc.);

4.Pentru acurateea i exactitatea informaiei;5.Pentru a relaxa reportajul i a capta audiena (n cazul declaraiilor amuzante);

6. Pentru a reda atmosfera ( sunete specifice, zgomote de fond).

Inserturile cuprind, de regul:

informaii eseniale;

decizii, apeluri, etc.;

acuzaii grave/dure;

declaraii foarte importante;

declaraii ocante;

declaraii contradictorii;

declaraii amuzante;

puncte de vedere;

opinii;

concluzii;

testimoniale (mrturii) etc.

Durata insertului. n medie, insertul trebuie s aib ntre 8 i 15 de secunde. Aceast regul este valabil n special pentru reportajele de tiri sau pentru cele care urmeaz a fi difuzate n emisiunile de actualiti, reportaje care, de regul, au unu sau dou minute. Un insert mai lung de 25 de secunde, plictisete, l face pe asculttor s i piard atenia. Dect s difuzezi un insert de 30 de secunde, este mai bine s l fragmentezi n dou inserturi de cte 15 secunde. Alternana insert/vocea reporterului/insert d dinamism textului.

Inserturi scurte. Exist cazuri n care insertul are 3 secunde. De exemplu, faci un reportaj despre arestarea unui criminal i la ntrebarea: Avei remucri?, rspunsul pe care l d este: Nu. Am omort n numele religiei mele. Sigur c trebuie s valorificm ceea ce a spus i s introducem respectivul insert n reportaj. Insertul nu are mai mult de trei secunde, dar efectul lui va fi garantat. De cele mai multe ori, aceste inserturi scurte au un impact mult mai puternic dect inserturile de 12-15 secunde. Au mai mult for, atrag mai pregnant atenia asupra unui fapt.

Inserturi lungi. n anumite situaii, inserturile sunt mai lungi de 20 i chiar 30 de secunde. S lum exemplul unui reportaj tematic, de 7-10 minute, n care un alcoolic povestete strile pe care i le provoac alcoolul. Sigur c nu o poate face n 30 de secunde. n aceast situaie, ncerci s editezi ct mai riguros nregistrarea, dar fr a pierde tensiunea, emoia, naturaleea i drama povestirii. S spunem c ai redus absolut tot ce poate fi redus i insertul are dou minute i treizeci de secunde. Ce faci?

Prima ntrebare la care vei rspunde este dac insertul este att de important nct trebuie s intre n reportaj. Dac da, atunci ncearc s ceri prerea unui coleg, neimplicat efectiv (asemeni ie) n desfurarea reportajului. Este posibil ca o ureche neutr s aud mai bine lucrurile redundante.

Ei bine, colegul i spune c povestea din insert este perfect, c nu poatefi redus. n acest caz ai dou variante, i numai bunul tu sim jurnalistic va putea s o aleag pe cea mai bun:

1.difuzezi insertul integral i contezi pe faptul c povestea este att de interesant, nct asculttorul nu i va pierde atenia;

2.fragmentezi insertul i introduci muzic ntre prile sale, pentru a-i da asculttorului timp s respire.

Cnd mi s-a ntmplat acest lucru, personal am ales s relaxez reportajul cu muzic. Asta pentru c niciodat nu am riscat s contez sut la sut pe atenia, rbdarea i nelegerea asculttorului.

Modaliti de folosire a inserturilor.

n interiorul reportajului (modul cel mai frecvent de utilizare)Raportul dintre durata insertului i durata scriptului d dinamica reportajului. n cazul unui reportaj de 45 de secunde, se poate folosi un singur insert. Dac reportajul este mai lung de un minut, este recomandabil s se foloseasc cel puin dou inserturi. Nu cutai o reet a combinrii perfecte a scriptului cu inserturile! n principiu, inserturile ar trebui s aib ntre 10 i 15 secunde, iar interveniile reporterului, 10 i 20 de secunde. Dar durata i utilizarea inserturilor variaz de la caz la caz.

Inserturile trebuie folosite astfel nct reportajul s fie dinamic, dar nu cu un ritm exagerat de rapid i s nu plictiseasc prin monotonia unei singure voci. Nu este obligatoriu ca un insert s fie urmat de script. De exemplu, dac faci un reportaj despre o formaie rock i la un moment dat prezini opiniile celor doi membri (o femeie i un brbat) despre viaa n turnee, poi s ai urmtoarea variant:

Script: Viaa n turnee e grea, dar X i Y s-au obinuit deja:. Insert (fata): Eti tot timpul pe drumuri etc....

Insert (biatul): Cunosc camerele de hotel mai bine dect propriul meu apartament etc.

Acest mod de mbinare a scriptului cu insertul d dinamism reportajului. Ar fi inutil ca, dup primul insert, reporterul s l introduc, prin vocea lui, pe cel de-al doilea.

n situaia n care se altur dou inserturi, este important s existe o modalitate prin care asculttorul s i dea seama cine vorbete n fiecare moment. n general, se folosete alternana de voci (voce feminin/voce masculin, voce tnr/voce matur, voce subire/voce baritonal etc.).

La nceputul reportajului (rareori)

n mod obinuit, reportajele nu ncep cu insert. Atunci cnd reporterul alege aceast variant, o face tocmai pentru a capta atenia asculttorului prin ineditul situaiei.

1. Cnd vocea interlocutorului este foarte cunoscut. n acest caz, insertul trebuie s fie foarte scurt (recomandabil o singur propoziie), i trebuie urmat n mod obligatoriu de prezentarea interlocutorului. Declaraia trebuie s fie foarte important (s atrag suficient de mult atenia) ca s fie aleas pentru deschiderea reportajului.

Exemplu: Insert: Azi m voi retrage de la conducerea partidului.

Script: a anunat X, care de 10 ani este preedintele partidului Y.

2.Cnd declaraia din insert este extrem de important, iar numele vorbitorului este foarte cunoscut (chiar dac vocea sa nu este cunoscut asculttorilor):

Exemplu: Insert: Romnia va primi o nou tran a mprumutului FMI. Script: a anunat negociatorul ef pentru Romnia al FMI.

3.Cnd insertul este relevant pentru tema reportajului. De exemplu, un reportaj despre Ziua Copilului poate ncepe cu o voce de copil.

Iat mai jos un exemplu excelent de folosire a insertului la nceputul reportajului, modalitate prin care reporterul construiete un acroeu puternic, strnete interesul i curiozitatea asculttorilor, i introduce pe acetia direct n atmosfera particular a reportajului-portret despre constructorul Costel Busuioc, devenit peste noapte cntre de oper n Spania, v mai amintii? Insertul are exact 2 secunde, iar cuvintele protagonistului, pline de emoie, entuziasm, sinceritate, care deschid acest reportaj, focalizeaz cel mai important detaliu vocea - din tabloul pe care jurnalistul l va descrie n continuare:

Insert: Dac a putea, a cnta toat ziua. i nu m satur

Script: Are 33 de ani i patru copii, iar visul su este s cnte arii de oper. A venit n Spania ca orice romn, dornic s i ajute familia rmas acas. Costel Busuioc muncea pn de curnd n construcii(...)(Annamaria Damian, Radio Romnia Actualiti, 4 februarie 2008, emisiunea K-Drane, realizator: Paul Grigoriu)

Inserturile la nceputul reportajului se folosesc, de asemenea, pentru a atrage atenia asupra unui lucru (idei, vorbitor etc.). n toate situaiile, trebuie s fie foarte scurte, astfel nct asculttorul s nu fie derutat.

Imediat dup insert, trebuie prezentai vorbitorii. Riscul nceperii unui reportaj cu insert este ca audiena s fie luat prin surprindere i s piard ideea.

La finalul reportajului (se practic destul de rar)

Aceasta pentru c reportajul trebuie s fie echilibrat, iar finalul su ar trebui s prezinte o concluzie i nu punctul de vedere al uneia dintre pri.

Se folosete insertul la final de reportaj atunci cnd:

1.prezint o concluzie unanim acceptat. De exemplu: la finalul unui reportaj despre o nfrngere ruinoas a echipei naionale de fotbal, un insert poate prezenta concluzia reportajului (De exemplu: vocea unui suporter: Juctorii notri ne-au dezamgit!);

2.lanseaz o tem de meditaie. De exemplu: la finalul unui reportaj despre persoanele bolnave de SIDA, un insert (un bolnav de SIDA): Oare oamenii care sufer de aceast boal nu merit o ans?.

c) Scrierea textului (scriptul)Vorbind despre modul n care trebuie scris un text, Bill Ryan, un jurnalist cu peste 40 de ani de experien, explic faptul c atunci cnd se ntoarce de pe teren, primul lucru pe care l face nu este s nceap s scrie: Dac te apuci imediat s scrii, vei pierde o mulime de timp pentru c vei parcurge n continuu notiele. Dac nu faci nimic timp de cinci minute, n afar de a te gndi la subiect, vei avea o poveste grozav. (...). Cred ca trebuie s scrii o poveste n msura n care te intereseaz (citat n Carole Rich, 2003, p. 137).

Scriptul trebuie s respecte regulile de baz ale scriiturii de radio: fraze scurte, cuvinte simple, exprimare clar, concis etc. Spre deosebire de presa scris, asculttorii de radio nu pot s revin i s mai asculte o data partea pe care au ratat-o. Trebuie ca ceea ce aud s le fie clar de prima dat pentru c nu vor mai avea o a doua ans. Spre deosebire de TV, nu exist imagini care s dea mai mult greutate cuvintelor tale. Aceasta nseamn c scriptul tu trebuie s conin tot ceea ce trebuie descris i s rein atenia asculttorilor. Spre deosebire de internet, nu e disponibil sptmni n ir. Ai o ans i doar o ans s ai impact. (Victoria Fenner, Journalist and Audio Artist, www.magneticspirits.com ).

n radio, fiecare secund conteaz. Scrie propoziii scurte, fiecare coninnd o singur idee de baz. Spune ceea ce ai de spus, elimin toate cuvintele care nu sunt necesare i ncearc s menii un stil conversaional. Pune subiectul la nceputul fiecrei propoziii, folosind formula:

subiect +predicat +complement + restul propoziiei

Casa Alba + neag + acuzaiile.

Dna Williams + spune + c poliia + (minte cu privire la moartea fiului su).

Propoziiile lungi, scrise n stilul presei scrise, trebuie s fie sparte n propoziii mai scurte:

Pentru a cincea noapte la rnd, locatarii tunelelor de sub staia Penn, aa numiii Oameni Molii, sunt ngrijorai c poliia ar s i evacueze i s i pun sub acuzaree ca urmare a nclcrii proprietii oraului.

... nu e o fraz rea, dar este dificil de citit i de neles la radio. Ar putea fi segmentat n propoziii mai scurte:

Aa numiii Oamenii Molii din staia Penn sunt nelinitii. Ei spun c poliia vrea s i evacueze din tunelele n care triesc. Ei au nclcat proprietatea oraului.

Propoziiile trebuie s fie scrise ntr-un stil pozitiv, pe ct de mult se poate. Evit s foloseti nu, nu trebuie, nu a, etc.:

Liderii Uniunii nu accept aceast versiune a povetii.

...poate fi rescris ntr-un stil pozitiv:

Liderii Uniunii spun c povestea este o minciun.

Liderii Uniunii refuz s accepte aceast versiune a povetii.

Scrie pe ct este posibil, la timpul prezent:

Casa Alb neag acuzaiile, este mai uor de neles de ctre asculttor i mai uor de citit dect:

Casa Alb a negat acuzaiile. (www.kdrt.org)

O parte foarte important a scriptului este introducerea (atacul), care trebuie s capteze atenia asculttorului, s incite, s vnd reportajul. n general, asculttorul nu acord prioritate radioului: el ascult mai degrab distrat dect activ. Cei pe care ne strduim s-i informm fac ntotdeauna altceva n timp ce ascult radioul. Pentru a le capta atenia nu exist dect un singur mijloc: un bun nceput (Langlois, 1989, p. 82). ncearc s ncepi reportajul ntr-un mod care s strneasc interesul asculttorului, s-l fac s-i deschid urechile. Atunci cnd este posibil, ncepe reportajul ntr-un mod non-conformist, amuzant sau chiar ocant. Prima fraz trebuie s indice unghiul care va fi abordat n reportaj. Ea va conine cele mai noi, mai puternice i mai incitante elemente i trebuie s dea indicii asupra ambianei, asupra analizei care va fi fcut sau dezvoltat n reportaj (Ganz, 1988, p. 48). Poi ncepe sau sfri reportajul cu o persoan, o poveste personal, o anecdot ilustrativ, ceva ce asculttorul poate s rein i s povesteasc cu uurin (www.kdrt.org).

Ai grij ns ca introducerea s nu vnd mai mult dect ofer reportajul (s nu promii audienei cu mult mai mult dect i vei da, riscnd s o decepionezi). Nu este cinstit fa de asculttor ca un reportaj despre demisia unui secretar de stat destul de puin cunoscut s nceap astfel: O veste bomb a circulat astzi pe culoarele Guvernului: secretarul de stat X a demisionat!. O veste bomb ar putea fi demisia primului ministru, dar cnd este vorba despre un secretar de stat, aceast formulare nu are ce cuta n atac, chiar dac ea i-ar determina pe asculttori s deschid urechile.

Nu oferi prea multe informaii n prima fraz. n general asculttorul, luat prin surprindere, nu are capacitatea de a le recepta. Langlois menioneaz trei reguli pentru redactarea unui bun atac:

1.Fii scurt;

2.Captai atenia asculttorilor;

3.Includei un element cheie al tirii (Langlois, 1989, p. 83).

El spune c nu se poate spune exact cte cuvinte ar trebui s aib atacul, astfel nct el s poat fi considerat concis. S-ar putea spune totui c fraza radio ideal, mai ales n cazul materialelor informative, nu ar trebui s depeasc 20 de cuvinte. Dar trebuie s se neleag c nu neaprat lungimea formal a frazei o face greu de neles, ci compoziia sa intern, echilibrul. Exist fraze lungi care se pot dovedi foarte clare datorit construciei lor solide i a folosirii cu abilitate a pauzelor, indicate de o punctuaie eficace (Langlois, 1989, p. 83).

Folosete prima fraz pentru pregtirea terenului, pentru captarea ateniei i revino n frazele urmtoare cu informaiile de baz.

Dac totui, plasezi o informaie esenial n atac, asigur-te c ea poate fi reluat ntr-o alt form pe parcursul reportajului.

Exemplu: 250 de persoane au murit astzi ntr-un accident de avion. Primele cuvinte pe care le aude asculttorul sunt 250 de persoane. i nu are nici un motiv s fie impresionat. 250 de persoane pot s participe la un miting (ceea ce nseamn c mitingul nu a fost chiar att de mare) sau pot s fi asistat la concertul formaiei X etc. Atenia asculttorului crete abia n momentul n care afl c este vorba despre un accidentde avion i cele 250 de persoane au murit. Pentru a fi siguri c asculttorului nu i scap informaia legat de numrul de persoane care i-au pierdut viaa, acesta poate fi repetat ntr-un alt context pe parcursul reportajului (De exemplu: Compania aerian X, vinovat pentru producerea accidentului, a anunat deja c va suporta integral costurile pentru transportul i nmormntarea celor 250 de victime ale accidentului).

De regul, ncepi reportajul n modul artat mai sus (250 de persoane au murit astzi ntr-un accident de avion), atunci cnd tii c va fi precedat de un anun (fcut de realizatorul emisiunii). Anunul pregtitor (sau, aa cum este denumit n radio, capul de band) are rolul s atrag atenia asupra subiectului care urmeaz s fie prezentat n reportaj, s pregteasc terenul. (De exemplu: Un accident aviatic produs n aceast diminea a adus America n stare de oc i a dat o grea lovitur companiei aeriene X. Este al patrulea avion tip Y al companiei X care s-a prbuit pe parcursul ultimei luni, iar numrul victimelor a fost impresionant. Reporterul nostru relateaz: (Urmeaz banda).

n general, reporterul i realizatorul emisiunii stabilesc de comun acord informaiile care vor fi prezentate n capul de band, astfel nct reportajuls nu repete ceea ce se spune n prezentare. Dac n anunul de prezentare s-a spus c este al patrulea avion de tip Y al companiei X care s-a prbuit n decurs de o lun, nu mai are nici un rost ca informaia s fie reluat n reportaj.

Scriptul include:

informaiile principale (altele dect cele din inserturi);

parafrazri;

descrieri (a locului, a personajelor, a atmosferei);

impresiile, opiniile reporterului;

o concluzie (un subiect de meditaie/o precizare util (pentru final).

Dup cum am vzut, inserturile cuprind doar scurte fragmente din afirmaiile vorbitorilor. Cea mai mare parte a informaiilor sunt preluate de script i spuse prin vocea reporterului.

Informaiile trebuie prezentate corect ntr-o ordine logic. De regul, ele sunt completate sau ntrite de inserturi. Scriptul trebuie s fac o trecere fireasc de la text la insert.

Cele mai frecvente modaliti prin care se introduce un insert sunt:

a.direct (prin verbele a spus, a concluzionat, a precizat, a afirmat etc., sau prin simpla pronunare a numelui celui care urmeaz s vorbeasc);

Exemplul 1. Despre creterea preului energiei electrice, ministrul industriilor X a spus: (band).;

Exemplul 2. Preurile energiei electrice va crete din nou. Ministrul industriilor, X: (band) fr verb, se subnelege verbul a spus.

b.prin inducere (n faza care precede insertul se vorbete despre interlocutorul X, care urmeaz s fie auzit n reportaj, astfel nct asculttorul nelege c vocea aparine lui X);

Exemplu: Script: Preul energiei electrice va crete, dar Ministrul crede c majorarea nu este att de mare nct s ngrijoreze populaia.

Insert: Este o cretere de doar 2,5%.

n acest caz, se subnelege c vocea din insert aparine ministrului X.

c.prin completare (insertul completeaz o fraz din script).

Exemplu: Script: Preul energiei electrice va crete, dar ministrul industriilor, X, crede c populaia nu are de ce s se ngrijoreze pentru c...

Insert: este vorba de o majorare de doar 2,5%....

Uneori, dup ncheierea insertului, se precizeaz nc o dat numele vorbitorului. Acest procedeu se utilizeaz n special atunci cnd insertul este mai lung, cnd vocea din insert nu este foarte cunoscut sau cnd se dorete accentuarea faptului c n insert s-a prezentat un punct de vedere al vorbitorului.

Parafrazarea. De regul, se folosete n script pentru a reda o nuan exact din discursul vorbitorului sau pentru a atrage atenia asupra unei anumite sintagme folosite de acesta.

Parafrazarea confer dinamism scriptului i apropie tonul acestuia de cel al insertului (prin redarea exact a unor fragmente din discursul vorbitorului).

Artam anterior c unul dintre principalele motive pentru care folosim insertul este redarea unei nuane exacte a discursului vorbitorului. ntrebarea fireasc este: cnd folosim insertul i cnd parafrazarea, pentru a atrage atenia asupra nuanei exacte a discursului?

S spunem c n nregistrarea brut exist cinci fragmente importante. Reportajul trebuie s aib un minut i am ales deja trei inserturi (cele mai importante), pe care le vom include n material. Dac cele dou fragmente rmase conin nuane sau exprimri pe care asculttorul trebuie s le aud exact n forma n care au fost spuse, dar din lips de timp ele nu mai pot fi incluse n reportaj ca inserturi, apelm la parafrazare.

Mai parafrazm atunci cnd dorim ca asculttorul s aud o anumit idee ntr-o form ct mai apropiat de cea n care a fost spus, dar interlocutorul a exprimat destul de greoi aceast idee (printr-o fraz arborescent, printr-o exprimare greit din punct de vedere gramatical etc.). Dac fragmentul respectiv nu este ntr-att de important nct s fie absolut necesar s fieredat prin insert, relum prin parafrazare pasaje din discursul interlocutorului.

Muli jurnalitii de radio experimentai atrag atenia asupra modului n care o declaraie nuanat trebuie parafrazat. Recomandarea acestora este ca atunci cnd vorbeti despre ceea ce oamenii simt, s te delimitezi punnd cuvintele n gura interlocutorului. Personal, nu am agreat niciodata s aud reporterul spunnd: Primul ministru este ngrijorat de creterea preului benzinei. Sigur c sun dramatic i suspansul creat l atrage pe cititor. Dar oare poate reporterul s citeasc gndurile primului ministru? Nu, evident. Reporterul a auzit doar c primul ministru a spus: Sunt ngrijorat de creterea preului la benzin, aa c exprimarea corect este: Primul ministru a spus c este ngrijorat de creterea preului la benzin.

Preferm parafrazarea insertului atunci cnd dorim s atragem atenia asupra unei sintagme (a unui cuvnt, a unei exprimri). n aceast situaie, nu ar avea rost s folosim tot insertul n care apare respectiva sintagm (i s ncrcm memoria auditorului cu cuvinte i informaii pe care nu are motive s le rein/aud).

n momentul citirii scriptului, reporterul va atrage atenia printr-o intonaie specific asupra faptului c este vorba despre o parafrazare (o pauz nainte de pasajul parafrazat i o lectur de regul mai lent a textului, cu accentuarea cuvintelor).

Relansarea. Atunci cnd reportajul este prea lung, reporterul trebuie s ncerce s menin atenia asculttorilor pe tot parcursul difuzrii materialului. De multe ori, se apeleaz la o relansare fcut de prezentator. n limbajul de radio se spune c un reportaj prea lung trebuie spart de vocea prezentatorului.

Descrierea. Reporterul de radio trebuie s compun imagini n mintea asculttorului, iar descrierea este una dintre modalitile prin care realizeaz acest lucru. Picteaz un tablou cu vocea ta. Spune ascultatorilor unde eti, cu cine vorbeti, data, ora, ce se ntmpl. Fii ochii i urechile asculttrului ( Teen Reporter Handbook, www.radiodiaries.org ).

De aceea, trebuie s fie foarte atent la detalii (gesturi, micri, ambian etc.). Descrierea trebuie s l ajute pe asculttor s i imagineze cadrul i personajele reportajului, dar nu trebuie s plictiseasc. Ea trebuie s completeze, nu s domine reportajul. S anime reportajul, nu s i reduc dinamica. Descrierea nu trebuie s abunde n adjective sau s fie excesiv de patetic/afectiv. Descrierea poate fi introdus chiar i n cele mai sobre reportaje. De multe ori n cadrul reportajelor care abund n informaii oficiale se apeleaz la un element de descriere pentru a le destinde. Show, dont tell: ghizii cu adevrat buni, nu doar povestesc, ci arat. Exist trucuri pentru a arta lucrurile la radio. Dac spui: Acolo, de cealalt parte a strzii, este un cine mare i negru, chiar dac asculttorul nu poate s vad cinele, este creat ideea de spaiu n imaginaia sa, pentru locul n care se presupune c trebuie s fie cinele. Poi s foloseti microfonul exact aa cum ai folosi o camer de filmare: facnd zoom, panoramnd, filmnd close-up. Toate acestea ajut la crearea unei imagini n mintea asculttorului. Poate suna ciudat, dar radioul este un mediu foarte vizual. Folosete micile detalii pentru a spune marile poveti. Caut micile lucruri care surprind. De exemplu: Doamna Jones este doctor are 45 de ani, familie i un cine. Dar mai interesant este c doamna Jones potrivete fiecare ceas din cas cu cinci minute nainte i colecioneaz bilete de autobuz pe care le tine ntr-o cutie de pantofi. Poi s afli o mulime de lucruri din aceste cteva detalii neateptate (TIPS on Reporting for Radio, www.radiodiaries.org)

Impresiile/opiniile reporterului. Scriptul include impresiile/opiniile reporterului, n calitatea sa de participant direct la eveniment.

1. Impresiile si opiniile nu trebuie s afecteze neutralitatea materialului. A exprima o opinie nu nseamn a fi prtinitor sau a da verdicte. Mintea ta trebuie s fie mereu deschis pentru a afla i a nelege, evit ideile preconcepute i evit s joci cu orice pre rolul jurnalistului dur, venic acuzator. Gndete-te la responsabilitatea pe care o ai: un verdict de-al tu poate distruge pentru totdeauna imaginea public a unei persoane. Daca toate dovezile i spun c ai dreptate, nu ezita s o faci. Dar dac ai cea mai mic ndoial, mai caut informaii, nainte de a-i exprima opinia.Acord protagonitilor prezumpia de nevinovie, rmnnd n acelai timp cu simurile treze. Pe de alt parte, nu trebuie s i fie team c, dac eti observator direct al unei altercaii ntre manifestani i forele de ordine i incluzi n reportajul tu propriile impresii vei fi acuzat de lips de obiectivitate. Reportajul este un material de autor, iar cei care te ascult i doresc n mod sigur s fii mai mult dect un transmitor riguros al unor informaii exacte (o expresie consacrat n limbajul meseriei este: jurnalistul nu este doar stativ de microfon).

2. Transmite n reportajele tale, ori de cte ori e posibil, stri: teama, furia, bucuria etc. Ai grij ns ca impresiile tale s nu fie greite sau s nu aib o intensitate mai mare dect cea normal. Exprim-i tririle, dar nu le lsa s te domine! Exist reporteri care se extaziaz pur i simplu n faa microfonului i vd realitatea la superlativ. Este ridicol s faci un reportaj de la o parad militar i s vorbeti despre aceti soldai bravi, cu pasul hotrt i cu vitejia zugrvit n priviri, care ne aduc aminte de eroismul istoric al armatei romne. Nu te lsa furat de eveniment sau de dorina de a impresiona cu orice pre asculttorul. Descrie astfel nct asculttorul s aib senzaia c este la locul desfurrii evenimentului i c vede ceea ce se ntmpl. i ine cont de faptul c un asculttor care ar fi spectatorul unei parade militare nu ar vedea n nici un caz vitejia zugrvit n privirile soldailor i nici eroismul istoric al armatei romne.Ajut-te n realizarea descrierii de constatrile fcute de oamenii simpli din jur. Dac mai muli dintre cei care asist la parad spun: Ce lips de sincronizare! Soldaii tia nu au repetat niciodat?!, fii atent la acest detaliu. S-ar putea s constai c exprim un adevr care ar putea fi introdus n script. Dac n urma soldailor care defileaz s-a format o coloan imens de maini, iar unii oferi claxoneaz sau chiar comenteaz nervoi c poliia nu a dirijat cum se cuvine circulaia folosete aceste lucruri n descrierea ta. O s constai c rezultatul se situeaz destul de departe de imaginea soldailor cu vitejia zugrvit n priviri. Atenie! Nu ncerca s vinzi oamenilor poveti cu mult mai frumoase dect sunt n realitate. O s constai, n timp, c oamenilor le plac mai mult povetile reale i c, uneori, ceea ce i atrage, este chiar imperfeciunea, ridicolul, nefirescul situaiilor.

Finalul scriptului trebuie construit cu mult atenie. El poate s exprime concluzia la care au dus faptele/declaraiile despre care s-a vorbit n reportaj.

Finalul reportajului poate formula o ntrebare sau poate lansa un subiect de meditaie care s dea posibilitatea asculttorului s trag singur concluzia.

n unele situaii, n cazul reportajelor care ofer informaii utile, finalul poate fi o informaie care s i ajute pe cei interesai s afle mai multe despre subiect:

Ultima fraz rmne n mintea asculttorilor, de aceea ea trebuie construit cu grij. Finalul este punctul de rezonan al reportajului. El nchide unghiul. Dar aceast concluzie nu trebuie s capete forma unei morale. Ea poate s ofere o deschidere ctre alt subiect sau ctre un punct rmas n suspensie la momentul redactrii reportajului (Ganz, 1988, p. 49).

Atenie! Scriptul poate fi scris la persoana nti sau la persoana a III-a. Cel mai frecvent se folosete persoana a III-a. Un reporter care a participat la o conferin de pres va spune: Preedintele companiei X a anunat . Ar fi total nepotrivit s spun: Eram n sal i l-am auzit pe preedintele companiei X cnd a anunat .

Situaii n care se folosete persoana nti:

cnd reporterul a fost el nsui afectat de desfurarea evenimentului (De exemplu: Am ncercat s ptrund n interiorul cldirii, dar forele de ordine nu mi-au dat voie, iar cnd am artat legitimaia de ziarist mi-au spus sec: Presa nu are acces!);

cnd evenimentul are amploare foarte mare, iar reporterul nu poate observa dect o parte a evenimentului, nu are posibilitatea s obin date oficiale i nu tie exact ct de reprezentativ este ceea ce vede pentru ceea ce se ntmpl la nivelul general (De exemplu: De pe acest deal se vd cteva sute de mineri care nainteaz destul de rapid. n urm cu cteva minute am vzut cum un grup de mineri a atacat violent un poliist. Nu tiu exact ce s-a ntmplat cu poliistul, eu nsumi a trebuit s m retrag.);

atunci cnd, prin folosirea persoanei nti, se poate mri fora reportajului (De exemplu: Am vzut familii disperate i copii plngndu-i prinii care i-au pierdut viaa n acest accident);

n multe dintre reportajele n direct (De exemplu: n acest moment m aflu chiar n faa blocului n care n urm cu o jumtate de or a izbucnit incendiul);

cnd reporterul este o personalitate, un nume foarte cunoscut.

Exprimarea. Folosii n script cuvinte simple, comune, uor de neles i de pronunat. Textul trebuie s par vorbit. Prin urmare nu v ferii de exprimrile din limba vorbit, de expresiile populare, de cuvintele care provin din onomatopee (bzit, ciripit etc.).

Alturai cuvintele astfel nct ele s fie uor de pronunat (n timp v vei face o list proprie de cuvinte care nu merg mpreun, din motive de pronunie, de exemplu: de delegai, vor vorbi).

Exprimarea trebuie s fie adecvat genului de reportaj pe care l faci. Pentru un reportaj cultural vei folosi un alt tip de exprimare diferit de cel pentru un reportaj social (pentru c publicul cruia te adresezi n primul caz are un nivel intelectual mai ridicat fa de media asculttorilor unui reportaj social).

Nu cdea n patima exprimrilor preioase. Nu folosi cuvinte pe care nu le nelegi sau pe care nu le cunoti destul de bine, cu convingerea c astfel vei prea asculttorilor mai cult/inteligent, erudit etc. Atunci cnd trebuie s foloseti cuvinte de specialitate pe care consideri c asculttorii nu le cunosc, explic-le! Nu folosii expresii de lemn

Evitai abundena de adjective, de numerale i de superlative. Folosii verbe dinamice i preferai verbele i cuvintele concrete celor abstracte.

Evitai s repetai n mod deranjant un cuvnt. Este mai bine s folosii sinonime.

Pentru exemplificare o s amintim dou cazuri cele mai frecvente n care reporterul trebuie s i bat capul pentru a nu folosi repetiii suprtoare. S spunem c participi la conferina de pres a ministrului liberal de justiie X, care va deveni unicul protagonist al reportajului. Este clar c pe parcursul reportajului va trebui s i aminteti numele de mai multe ori. Cum procedezi?

n general, n prima fraz n care trebuie s aminteti despre vorbitor i spui numele complet i funcia: ministrul justiiei X sau ministrul liberal al justiiei, X, astfel nct asculttorul s l identifice exact. n urmtoarea fraz, poi s foloseti pronumele personal el. Apoi ncepi s combini n aa fel nct pe parcursul reportajului l vei identifica astfel: ministrul justiiei, ministrul liberal, ministrul X, liberalul X, X, el, vorbitoruletc.

Un al doilea caz, ntlnit frecvent, deriv din utilizarea verbului a spune. Sigur c orice vorbitor care susine o conferin de pres spune, dar cum facem ca verbul a spune s nu apar de zece ori n scriptul pe care trebuie s l redactm? De regul, problema se rezolv prin folosirea verbelor:

a declara, a afirma (echivalent cu a spune);

a preciza, a sublinia, a atrage atenia, a evidenia (cnd vorbitorul a dorit s scoat n eviden un anumit element);

a explica, a lmuri (cnd vorbitorul explic un lucru);

a fi de prere, a conchide, a concluziona (cnd vorbitorul emite preri sau concluzii personale);

a pleda, a milita, a cere, a ndemna (cnd vorbitorul invit auditoriul s ia o anumit atitudine);

a susine, a pretinde (cnd reporterul i exprim o rezerv fa de spusele vorbitorului);

a spera, a se arta optimist/trist/bucuros/surprins etc. (cnd vorbitorul i-a manifestat anumite sentimente n legtur cu subiectul).

Acestea sunt doar cteva portie de scpare. Ce spuneam (susineam/pretindeam etc.)? C este greu ca verbul a spune s nu apar de zece ori ntr-un text? Se pare c textul nu este suficient de mare pentru cte alte multe verbe am putea s gsim pentru nlocuirea lui a spune. Totul este s fim ateni la nuana discursului.

Propoziii Fraze Ritm. Textul trebuie s aib ritm i chiar o anumit melodicitate. Frazele nu trebuie s fie extrem de ample, iar structura lor nu trebuie s fie complicat. Ritmul este dat de tipul reportajului pe care trebuie s l facem. Un reportaj politic, de actualiti va avea un ritm alert. Un reportaj afectiv va avea un ritm ceva mai lent. n primul caz, vor predomina propoziiile i frazele scurte. n cel de al doilea, vom putea apela la fraze ceva mai lungi.

Atenie!- Nu cdei n pcatul de a folosi prea multe propoziii simple (subiect + predicat) sau, n orice caz, un numr mare de propoziii foarte scurte. Din dorina de a avea un text dinamic, nu facei greeala de a scrie un text cu ruperi de ritm, deranjant prin numrul mare de pauze.

- Cnd ai terminat de scris, asigurai-v c textul rspunde la cei 5 W. Se poate ntmpla foarte uor s uii de unul din ei i s lai asculttorul nedumerit.

d) nregistrarea scriptului i montajul Dac trebuie s faci un reportaj de actualitate foarte scurt, care trebuie s se difuzeze foarte repede, aceast etap (nregistrare montaj editare/fonotecare) se desfoar rapid. Citeti textul n cabina de nregistrare, introduci inserturile n script i editezi materialul astfel obinut. n cteva minute el va fi bun de difuzat.

Exist ns situaii n care prelucrarea materialului n cabina de nregistrare i poate mbunti considerabil calitatea reportajului.

n studio:

se poate mbunti prin recopiere calitatea sunetului inserturilor (atunci cnd sunetul este prea slab, cnd zgomotele de fond sunt prea marietc.);

se introduc sunete/zgomote care s sparg reportajul (sau s redea atmosfera);

se introduce muzica de fond care s amplifice efectul scriptului (text citit pe muzic);

se pot introduce fragmente muzicale/versuri care s susin, s completeze sau s accentueze o idee (text muzic text muzic);

se pot introduce efecte (de exemplu, introducerea reverberaiilor, un fel de ecou n momentul citirii unor fragmente de text);

se pot copia cuvinte/idei dintr-un insert, care se vor folosi ca leit-motiv n reportaj;

se fac suprapunerile vocale (de exemplu, n cazul textelor care trebuie traduse) etc.

Conform lui Langlois (1989), montajul este folosit pentru:

utilizarea raional a timpilor de emisie prin eliminarea clieelor, repetiiilor, lucrurilor redundante;

alegerea riguroas a diferitelor elemente sonore;

decuparea i organizarea discursului prin rearanjarea ordinii declaraiilor;

asamblarea unui puzzle sonor.

Jacques Larue-Langlois (1989) definete montajul drept tiere a unui text nregistrat. El enumer urmtoarele tipuri de montaj:

montajul de reducere, care are drept scop reducerea unui material sonor prea lung sau a unui material n care vorbitorul nu se exprim clar;

montajul de curire, prin care se elimin repetiiile, pauzele, zgomotele, respiraiile care se aud deranjant, sunetele parazitare etc.;

montajul artistic, prin care se mbuntete calitatea artistic a reportajului, prin adugarea unor ilustrri sonore, a unor sunete de fond, a unui fond muzical etc.;

montajul de scenariu, prin care se asambleaz prile reportajului ntr-o anumit ordine, dorit de redactor;

- montajul de finisare, care permite perfecionarea produsului final i d asigurri reporterului c nu mai exist nici o problem.

La rndul su, Pierre Ganz dezvluie cteva trucuri de montaj. El sugereaz c montajul nu trebuie s plaseze niciodat o ntrebare a reporterului la nceputul reportajului, n afara cazurilor n care rspunsul este foarte scurt i esenial. Sunetul secvenelor sonore montate trebuie s aib aceeai intensitate. Trebuie evitate rupturile de ambian. Frazele nu trebuie lsate n aer (tieturile trebuie fcute acolo unde vorbitorul pune punct, astfel nct discursul s sune normal).

Prezentarea reportajului ( capul de band). Reportajele sunt prezentate de realizatorul radioprogramului, acest lucru ajutnd att la punerea n valoare a reportajului, la precizarea contextului ct i la precizarea unor amnunte cu privire la circumstanele realizrii (unde i cnd a fost fcut reportajul). Dac reportajul ncepe cu vocea unui interlocutor, n prezentare se pot specifica numele, prenumele i funcia intervievatului.

Signoff (semntura reporterului). Exist cazuri n care la finalul reportajului reporterul i spune numele i precizeaz locaia, iar n unele situaii numele postului de radio pentru care transmite.

Anunul final. Const n cteva rnduri pe care prezentatorul le citete dup ncheierea reportajului. Reporterul poate s lase pentru anunul final cteva informaii care s completeze reportajul.

Construcia oricrui reportaj de radio urmeaz, n linii generale, etapele de realizare prezentate n acest capitol. Exist ns cteva particulariti pe care reporterul trebuie s le cunoasc atunci cnd realizeaz diferite tipuri de reportaj. Crile i publicaiile de specialitate consultate nu ofer o clasificare riguroas a tipurilor de reportaj.

Pierre Ganz (1988) amintete, sub titlul Diferite tipuri de reportaj: reportajul n direct, reportajul de tiri i reportajul-magazin. Dup prerea noastr, aceasta este doar o trecere n revist a unor tipuri de reportaj i nu o clasificare precis.

Asemeni majoritii autorilor care au scris despre reportajul de radio, Ganz nu stabilete criteriile de clasificare a reportajelor i nici nu d prea multe amnunte despre particularitile fiecrui tip de reportaj.

Prin urmare, fr a avea pretenia realizrii unei clasificri absolut exacte i fr a intra n prea multe detalii care privesc particularitile unor reportaje, vom enumera doar

7. CTEVA TIPURI DE REPORTAJCitind literatura de specialitate, putei constata diversitatea de opinii privind tipologia reportajului.Uneori, abordarea acestui subiect este surprinztoare, aa cum se ntmpl n cazul lui Philippe Gaillard, n a crui carte am avut nedumerirea s gsesc interviul, descris la capitolul Cteva tipuri de reportaj. Opinia lui Gaillard este c orice, sau aproape orice reportaj include interviuri, discuii cu persoane bine informate, dar care, de regul, nu sunt citate. Interviul n adevratul su sens, considerat deci ca UN TIP SPECIAL de reportaj, are drept scop s dea cuvntul unei personaliti (Gaillard, p.113).

La fel de surprinztoare este clasificarea pe care o face Pierre Ganz, care, n cartea Le reportage radio & tele, apreciaz c exist trei tipuri de reportaj: reportajul n direct, reportajul de tiri si reportajul magazin. Din punctul meu de vedere, aceast clasificare, fcut n absena evidenierii criteriilor, este confuz i neacoperitoare pentru complexitatea i varietatea pe care o presupune reportajul, din punct de vedere al tipologiei.

Dificultatea de clasificare a reportajelor vine, evident, din faptul ca reportajul este un gen publicistic de grani, care mbin elemente ce aparin aproape tuturor celorlalte genuri jurnalistice.

mi permit s propun mai jos o clasificare a reportajului care are la baz att studierea bibliografiei de specialitate ct i experiena practicii jurnalistice i sunt convins c dup ce vei acumula la rndul vostru suficient experien n realizarea reportajelor, nc vei putea mbogi aceast clasificare, confirmnd ideea exprimat mai sus, conform creia genul jurnalistic numit reportaj este caracterizat de o mare diversitate de expresie.

1.Dup modalitile tehnice de realizare:1.1. Reportajul n direct

1.2. Reportajul nregistrat

1.1.Reportajul n directDe regul, nu are inserturi sonore (dei exist situaii n care reporterul folosete inserturi - transmise prin conectarea aparatului de nregistrat la telefon, prin circuite de transmisie sau prin trimiterea insrturilor n redacie nainte de momentul intrrii n direct, - sau interveaz persoane n direct). Reportajul n direct presupune o mare putere de concentrare i rapiditate n obinerea informaiilor, asumarea de ctre reporter a deciziilor de difuzare i ierarhizare a informaiilor (redactorii efi nu sunt cu tine pe teren pentru a-i viza reportajul). Descrierea atmosferei are un rol foarte important n reportaj, acesta este unul dintre motivele principale pentru care se trimite un reporter la faa locului.

De cele mai multe ori, reportajul n direct nu are script. Reporterul nu are suficient timp s scrie ceea ce urmeaz s spun, aa c trebuie s fie atent la logica i coerena exprimrii, s fie spontan, pregtit s rspund oricror ntrebri din studio. Atunci cnd reporterul apuc totui s i noteze ceea ce va spune, textul trebuie s fie mult mai dinamic dect n cazul reportajelor nregistrate, iar reporterul va trebui s ncerce s nu citeasc mot mot, s nu fie dependent de text.

Reportajul n direct presupune o mare putere de adaptare a reporterului la orice situaie care ar putea s se iveasc n timpul transmisiei i o atenie distributiv. Dac n timpul reportajului despre explozia din blocul X se aude un zgomot puternic, reporterul nu va continua imperturbabil s recite un text scris. Va ncerca s explice, att ct poate, cauzele zgomotului pe care asculttorii tocmai l-au auzit (de exemplu: Se pare c o nou explozie a avut loc n acest moment, confirmnd avertismentele pompierilor, c locuitorii blocului nc nu sunt n siguran). Acest tip de reportaj implic alegerea inspirat a locului de transmisie, astfel nct s se aud sunetele specifice locului (aplauze, o melodie, o main a poliiei etc.), dar volumul acestora s nu acopere vocea reporterului sau s l fac s ipe. Poate s conin voci ale mai multor vorbitori, intervievai n direct. Atunci cnd vrei s introduci vorbitori n reportaj, este bine s i pregteti nainte de intrarea n emisie, s le spui despre ce este vorba, s le atragi atenia c timpul pe care l au la dispoziie este limitat. Spre deosebire de reportajul nregistrat, n cazul celui n direct nu se pot elimina prin editare lucrurile redundante, fr valoare. Aa c este de preferat ca vorbitorii s tie c urmeaz s fie intervievai, c au la dispoziie un timp limitat, c sunt n direct i c atepi de la ei s vorbeasc pe tema X.Vei economisi astfel din timpul transmisiei. Luai prin surprindere, este posibil ca interlocutorii s nu neleag exact ce se ntmpl i s fii nev


Recommended