+ All Categories
Home > Documents > Istoria Radio Televiziunii

Istoria Radio Televiziunii

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: jicutu
View: 179 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 77

Transcript

ISTORIA RADIO - TELEVIZIUNII de: Pierre Albert i Andre-Jean Tudesq

Traducere i tehnoredactare de: Bogdan Geangalu

1

2

INTRODUCERE

Nscut la nceputul anilor 20, radiodifuziunea a devenit, cu excepia ctorva zone dintre cele mai nedezvoltate, produsul industrial cel mai consumar. Televiziunea, ncepnd de la sfritul anilor 40, i continu procesul de lrgire al pieei sale. Cele mai recente progrese ale electronicii, ale informaticii i ale telecomunicaiilor prin cablu sau spaiale i conjug efectele pentru a deschide mediilor audiovizuale perspectivele unei expansiuni accelerate. Mai puin de dou generaii despart posturile cu galen ale bunicilor notri de televizoarele moderne care ne ofer zeci de programe. n timp ce progresul presei scrise fusese destul de lent pentru a putea nsoi evoluia nivelelor de via i ale nevoilor culturale ale cititorilor si, fr a provoca adevrate rupturi, naterea i apoi expansiunea mediilor audiovizuale au antrenat, prin viteza i masivitatea intruziunii lor n viaa indivizilor i a familiilor, o adevrat bulversare: modurile de via i de gndire ale contemporanilor notri au fost, i continu s fie, schimbate de consumul de produse culturale i de ctre moduri de expresie strine de obiceiurile i tradiiile lor. Studiul acestor schimbri impune metode istorice originale i luarea n considerare a tuturor factorilor acestei evoluii: progresul tiinific i aplicaiile sale tehnice, decisive pentru naterea radioului i apoi a televiziunii, au rmas ntotdeauna determinante de atunci ncoace; problemele economice legate de producia de aparatur, apoi de programe i pe urm ale concurenei dintre emitori; statutul juridic i raporturile cu puterile politice; coninutul programelor n diversitatea emisiunilor i ale formelor de expresie i contribuia lor la ceea ce numim cultura de mas. Istoria radio-televiziunii cu ct ea este adesea lipsit de materia sa prim: din lipsa nregistrrilor, majoritatea emisiunilor de radio i de televiziune s-au volatilizat; iar n privina nregistrrilor pstrate, accesul i tratamentul lor este att de costisitor, n timp i bani, nct utilizarea lor nu poate fi dect excepional i exact. Dimensiunile acestui eseu nu ne pot permite dect s prezentm principalele trsturi ale evoluiei trecute. Ambiia noastr este de a incita la o reflecie asupra unuia dintre cele mai novatoare fenomene ale timpului nostru, oferind tuturor celor care, asculttori sau telespectatori, profesioniti sau cercettori, sunt pasionai de viitorul audiovizualului, ocazia unei folositoare ntoarceri la izvoare.

3

PARTEA I

NCEPUTURILE RADIODIFUZIUNII

Capitolul I TELEGRAFUL FR FIR I RADIOTELEFONIA

Originile radiodifuziunii se confund cu cele ale telecomunicaiilor prin unde care ntrebuineaz fenomene fizice foarte complexe i tehnici care au fost, nc de la nceput, foarte sofisticate. Prezentarea lor este cu att mai delicat cu ct descoperirile i punerea la punct a aparatelor nu s-au supus unei cronologii logice, ci au reprezentat succesul unor cercetri duse simultan i n perspective diferite de ctre echipe mprtiate n lumea ntreag: rezultatele muncii lor, eecurile, semi-eecurile sau succesele s-au amestecat i s-au conjugat. Ca i n cazul marilor invenii tehnologice contemporane (automobilul, cinematografia, aviaia, navigaia submarin...), descoperirea radiodifuziunii i rapiditatea expansiunii sale arat c, dincolo de rivalitile de orice natur i n ciuda concurenei intereselor industriale sau naionale, comunitatea tiinific de dinainte de 1914 organizase foarte bine schimbul de informaii indispensabile bunului mers al progresului.

I - Undele hertziene i punerea la punct a telegrafiei fr firUrmndu-l pe Ampere, pe Ohm i pe maestrul su Faraday, ale crui lucrri ajutaser la clarificarea lumii electricitii, i n legtur cu cercettorii generaiei sale, care studiau fenomene nc slab explorate ale electromagnetismului, scoianul James Clerk Maxwell (1831 - 1879) stabilise n 1864 o teorie de ansamblu asupra undelor electromagnetice, crora le demonstra strnsa legtur cu undele luminoase. Germanul Heinrich Hertz (1857 - 1894), discipol al lui Helmholtz, a reuit n 1887 primele experiene care probau teoriile lui Maxwell producnd unde hertziene: descoperirile sale au fost imediat studiate n aproape toat lumea. La Paris, perfecionnd ideile italianului Onesti, Edouard Branly (1844 - 1940) pune la punct n 1890 un aparat detector de unde hertziene (tub de pilitur legat la o baterie) care, sub numele de coeror sau de radio conductor, a reprezentat pentru anii decisivi care au urmat instrumentul indispensabil al tuturor celorlali cercettori: americanului de origine srb Nikola Telsa, englezului Olivier Lodge, care a tiut primul n condiii de laborator s perceap undele hertziene la o distan de ... 36 de metri n 1894, rusului Alexandr Popov (1852 - 1906), care a pus la punct o anten... pentru a detecta furtunile.

Tnrul student italian Guglielmo Marconi (1874 - 1937) este cel care a tiut s coordoneze ansamblul de tehnici puse la punct la vremea sa i s realizeze primele 4

experiene probatoare: 1894, primele ncercri lng Bologna; 1895, schimb de semnale hertziene pe 400, apoi pe distana de 2.000 de metri. n 1896, el s-a instalat n Marea Britanie unde i-a luat primul brevet i a reuit, n prezena ministrului Potelor, un schimb de semnale morse prin TFF pe o distan de 3 km; btaia a trecut, n 1897, la 25 km.; n 1899, la 160 km. i n acelai an, pe 28 martie, el a realizat o legtur ntre Douvres i Vimereux lng Boulogne (46 km.). El i-a perfecionat sistemul asigurndu-i sintonia, adic perfecta concordan ntre antenele receptoare i antenele emitoare. Pe 12 decembrie 1901, el a realizat prima legtur ntre Poldhu (Cornouaille) i Terra-Nova; legtura transatlantic permanent nu a fost asigurat n mod permanent dect ncepnd din 1907.n acelai timp ali ingineri clcau pe urmele lui Marconi sau mergeau pe propriile lor ci: Popov n Rusia; Slaby, Arco, Braun n Germania; n Frana, inginerul Eugene Ducretet care, nc din septembrie 1898, a asigurat o legtur ntre Turnul Eiffel i Panteon (4 km.), locotenenii de marin Camille Tissot i Maurice Jeance, cpitanul de geniu Gustave Ferrie (1868 - 1932) ... Coerorul lui Branly a fost repede nlocuit de ctre detectoare mai practice. Antenele se pefecionau, iar puterea emitoarelor cretea.

II. - Telefonia fr fir Aa cum TFF-ul nsoea telegraful electric, a venit foarte repede ideea de a folosi undele hertziene pentru a nsoi telefonul. Modulaia undei hertziene pe unda electric a telefonului punea probleme dificile care au fost rezolvate n mod diferit. Calea explorat nc din 1884 de ctre Graham Bell nsui i reluat n 1892 de ctre William Preece n Anglia, care utiliza solul drept conductor, a fost repede abandonat. Rezultatele obinute n 1899 de ctre Popov, n 1900 de Gavey n Anglia i de Ducretet n 1901 nu au fost semnificative. Canadianul emigrat n Statele Unite, Reginald Fessenden (1860 - 1932), care utiliza alternatoare de mare putere i mai ales procedeul heterodin pentru recepie, a realizat n 1906 o prim transmisiune pe o distan de 18 km. i n iulie 1907 pe o distan de 300 km. n 1909, graie arcului electric cnttor al danezului Valdemar Poulsen, germanii au reuti s transmit sunete pe o distan de 40 km. Dar adevrata soluie trecea prin folosirea lmpilor, cea a lui Ambrose Fleming cu doi electrozi (1904), i mai ales n 1907, trioda, cea a americanului Lee de Forest (1873 - 1961). Acesta din urm i-a impus cu greu utilizarea inveniei sale. El a cutat comanditari n Frana, unde a reuit n 1908 o legtur ntre Turnul Eiffel i Villejuif; ntors n Statele Unite el a retransmis n ianuarie 1910, pe o distan de 20 de km. de la Metropolitan Opera cntecul lui Caruso. Din martie i pn n august 1914, la cererea lui Albert I, au fost retransmise la Bruxelles concerte sptmnale. n Frana, lucrnd pentru marina naional, Colin i Jeance au experimentat radiofonia nc din 1908; n iunie 1914, ei reuiser s ating distana de 200 de 5

km. n Europa, rzboiul a pus capt acestor experiene. n Statele Unite, Lee de Forest le-a reluat pe ale sale; Alexanderson, pentru marina american, a putut asigura n octombrie 1915 o legtur mediocr experimental ntre Arlington, lng Washington, i Turnul Eiffel.

III. - Primii utilizatori ai TFF TFF-ul trebuia s serveasc la completarea telegrafului electric: n anii care au precedat 1914 progresele sale au fost foarte rapide. Marinele de rzboi au fost primele care l-au utilizat pentru a rupe izolarea navelor i a coordona micrile escadrelor. Puterile coloniale creaz ncepnd de la marile staii emitoare o reea ce leag metropola lor de restul lumii. n special, Germania a fcut eforturi considerabile. Marina comercial a urmat acest exemplu: nc din 1910 pacheboturile care plecau din porturile americane trebuiau s fie prevzute cu TFF, iar naufragiul Titanicului, pe 15 aprilie 1912, a accelerat aceast micare. n 1913, existau n Europa 330 de staii TFF deschise publicului, pentru trimiterea de radiograme ctre vapoare sau pentru a face legtura regiunilor izolate cu reeaua telegrafic clasic. Englezii au utilizat TFF-ul n operaiunile mpotriva burilor n 1900. Rzboiul ruso-japonez, n 1904, i-a dovedit importana att n operaiunile terestre ct i n cele marine. n timpul expediiei din Maroc din 1911, aciunea corpului expediionar francez a fost cunoscut i coordonat graie unei legturi dintre Turnul Eiffel i navele de rzboi din largul coastelor marocane, ele nsele aflate n legtur cu trupele terestre, fapt ce i permitea statului-major s le urmreasc i s le dirijeze. Din 1906, toate zonele fortificate franceze din nord i din est erau legate prin TFF cu capitala i se realizaser deja legturi ntre dirijabile sau avioane i baze terestre. ncepnd din 1905, Turnul Eiffel, o fantastic anten, devenise sub comanda lui Ferrie un emitor militar; el asigura nc din 1910 emiterea de semnale orare care permiteau navelor pe mare s-i determine poziia longitudinal i n anul urmtor un serviciu meteorologic n alfabetul morse.

IV. - TFF-ul i telefonia fr fir n timpul Marelui RzboiTFF-ul a jucat un rol decisiv n toate operaiunile navale ale vremii, ndeosebi n cadrul rzboiului submarin i n operaiunile zepelinelor. n aviaie, dup multe ncercri ncepnd din 1911, s-au putut asigura legturi directe din 1916, n telegrafie i apoi n telefonie, ntre avioanele de observaie i statele-majore sau bateriile de atrilerie. n domeniul terestru, nc din 1915, telegrafia militar francez a pus la punct mici receptoare-emitoare de telefonie fr fir, care au echipat toate armatele aliate, i care au adus eminente servicii cnd, n primvara 1918 relunduse rzboiul de micare, au meninut contactul dintre unitile din linia nti i statele-majore din

6

spatele frontului. Izolat prin ruperea legturilor sale transoceanice prin cablu, Germania a putut s menin contactul, n special cu America, graie TFF-ului: ea a putut astfel s-i pstreze o activitate diplomatic aproape normal n rile neutre i s-i continue propaganda datorit noii agenii de informaie, Transozean Gesellschaft.

V. - Telecomunicaiile prin unde dup Marele Rzboi Pn la nceperea celui de al doilea rzboi mondial cablul a rmas mijlocul cel mai utilizat pentru telegraf i pentru telefon dar, stimulate de ctre state, n special Frana i Germania, ngrijorate de a nu depinde prea mult n relaiile lor internaionale de reelele de cablu controlate de rile strine i de puternicele sociati de radioelectricitate, telecomunicaiile prin unde au realizat un progres notabil, cel mai adesea sub tutela administraiilor Potelor. Societatea englez Marconis Wireless Telegraph, cu filialele sale strine, domina foarte autoritar, n 1914, piaa TFF-ului. n Statele Unite, n noiembrie 1919, la cererea autoritilor federale, filiala sa a fost americanizat i inclus n Radio Corporation of America (RCA), trust fondat de ctre General Electric, American Telephone and Telegraph i Westinghouse. n Germania, la cererea guvernului imperial, Allgemeine Elektrizitats Gesellschaft i Siemens au fondat ntre 1903 i 1905 o filial comun Telefunken, care a gestionat staia Nauen din apropierea Berlinului. n Frana, att sub egida autoritilor militare ct i a constructorilor de material electric, s-a nscut o important industrie, pe care rzboiul a dezvoltat-o. Sub conducerea unui remarcabil animator, Emile Girardeau, Societe francaise radioelectrique (SFR), fondat n 1910, asociat cu Compagnie generale de TSF (CSF), nscut n 1918, devine al patrulea mare al TFF-ului mondial. Puternicele staii de la Lyon-La Doua (1914), de la La Croix-dHins, lng Bordeaux (1920), i mai ales cea de la Sainte-Assise din Seine-et-Marne (1922), au dat Franei mijloacele independenei sale n domeniul legturilor internaionale. ncepnd din 1926, progresele radiotelefoniei aveau s permit asigurarea legturilor telefonice directe trans-oceanice, pe care cablul a fost incapabil s le asigure pn n 1956. Utilizarea tot mai mare a undelor scurte pentru legturile pe distane lungi a dat, dup 1927, un nou impuls TFF-ului... Dar n realitate, istoria telecomunicaiilor prin unde (legturile pentru schimbul de mesaje telegrafice sau telefonice dintre un centru emitor i un centru receptor) i cea a radiodifuziunii (emitere radiant de programe sonore destinate unui mare numr de mici receptoare individuale) au nceput s devin divergente la nceputul anilor 20, chiar dac tehnicile lor de difuzare au rmas apropiate i uneori comune; ar fi deci inutil, n cadrul limitat al acestei lucrri, s continum povestea primei1. ncepnd cu anii 60, n era sateliilor i a telematicii, aceste dou istorii se vor uni din nou n acelai timp n care dezvoltarea cablului coaxial i a fibrelor optice asociaz telecomunicaiile prin cablu dezvoltrii televiziunii. 7

1. n aceeai colecie, nr. 335, Les Telecommunications de Jean Laffay.

Capitolul II

PRIMELE POSTURI PRIMELE PROGRAME Fondarea primelor staii emitoare de radio s-a datorat adesea productorilor de material radioelectric, care voiau s-i vulgarizeze experienele i s-i popularizeze tehnicile difuznd concerte sau tiri n sperana crerii unei noi piee pentru produciile lor. n funcie de ri, libertatea a fost total sau, dimpotriv, intervenia statului s-a manifestat sub forme diferite. Este greu s distingiemisiunile experimentale n faa unui public al primelor programe regulate.

I. - Avansul american Cnd la data de 2 noiembrie 1920 staia KDKA din Pittsburgh (aparinnd lui Westinghouse Electric and Manufacturing Company) a asigurat un reportaj despre alegerile prezideniale al lui Warren G. Harding, candidat republican, radiodifuziunea se nscuse ca mijloc de informare politic; cteva luni mai trziu n iulie 1921 - difuzarea, printr-o staie RCA la Hanoken, a meciului de box Dempsey - Carpentier, lega sportul i radioul cu legturi care preau indisolubile. Autoritile federale, n virtutea Radio Act din 1912, se mulumeau doar s acorde diferite tipuri de licene. Staiile de Broadcasting se nmuleau (30 la sfritul anului 1921, 451 n 1922, 556 n 1923): a fost aa numitul radio boom.Fabricanii de material radioelectric se numrau printre principalii promotori de staii. David Sarnoff, colaborator al lui Marconi, i fcea intrarea la RCA unde a pus, nc din iunie 1922,

8

problema finanrii emisiunilor considernd c fabricanii, distribuitorii, comercianii de aparate de radio trebuiau s le plteasc. AT&T - care se retrsese din RCA - lansase, la 16 august 1922, prima staie finanat de ctre publicitatea WEAF din New York; nc din martie 1923 emisiunile sale erau patronate de 25 de societi; ea a constituit primul lan de staii, numrnd 26 la Boston, Washington, Philadelphia, Pittsburgh, Kansas City ... , n 1925; ea a cedat, n 1926, reeaua sa numit reeaua roie RCA-ului, care constituise la nceputul aceluiai an o reea albastr rscumprnd numeroase posturi emitoare; aceste dou reele au format primul mare lan de posturi emitoare, NBC (National Broadcasting Corporation).

Apariia radioului n Statele Unite a avut loc ntr-o deplin libertate, dar nu fr conflicte ntre societile capitaliste i, de asemenea, ntre interese opuse. Dup o perioad de laisser -faire aproape total ntre 1922 i 1927, nmulirea staiilor emitoare (578 n 1925, 700 n 1926) - odat cu interferenele i haosul care a urmat - a condus la punerea n practic a unui sistem mai riguros de repartizare a frecvenelor; un al doilea Radio Act, n februarie 1927, a legat radioul de Primul Amendament i a creat Federal Radio Commission (FRC), compus din 5 membri numii de ctre preedintele Statelor Unite. Marile canale (networks): NBC, CBS, despre care vom vorbi mai trziu, nu sunt proprietare dect al unui mic numr de staii; majoritatea sunt numai abonate la programele lor; existau i staii independente i reele regionale; n sfrit, staii necomerciale au fost constituite foarte devreme de ctre universiti sau organizaii religioase, fr ns a putea s rivalizeze cu radioul comercial. Numrul de receptoare a trcut de la 50.000 n 1921 la 600.000 n februarie 1922, la 4 milioane n 1925, la 6 milioane i jumtate n 1927, i la 10 milioane n 1929. O asemenea progresie provoac un adevrat boom al radioului; n 1930, publicitatea reprezenta la radio o cifr de afaceri de 60 de milioane de dolari. nc de la nceput, muzica a ocupat un loc privilegiat, dar grija de a atrage asculttorii (pentru a putea s beneficieze de tarifele de publicitate i a le justifica) a condus repede la acordarea unei mai mari importane muzicii populare, muzicii de dans i cntecelor, i varietilor; din 1929, dialogurile umoristice ale lui AmosnAndy au avut un mare succes.Informaiile i emisiunile politice au contribuit de asemenea la popularizarea radioului. Harding fusese primul preedinte al Statelor Unite care inuse un discurs radiodifuzat la SaintLouis, la 21 iunie 1923. Ceremonia de instalare a lui Coolidge ca preedinte, la 4 martie 1925, a fost radiodifuzat de 27 de staii. Cele dou mari partide folosiser deja radioul n 1924 pltind timpii de emisie, dar campania electoral din 1928 a fost cea care a vzut radiodifuzarea intrnd n cursa pentru preedinie; campania electoral a adus peste 10 % din ncasrile de publicitate radiofonic n anul 1928. n seara zilei de 5 noiembrie, Hoover, apoi Al Smith, s-au adresat fiecare unui public de peste 40 de milioane de asculttori; aceasta reprezenta o cotitur n moravurile politice.

II. - Radioul n Europa

9

Fiecare an, ncepnd din 1921, vede nscndu-se noi posturi emitoare i programe regulate; n 1925 ele exist n 19 ri din Europa, ca i n Argentina (din 1922, deoarece societatea german Telefunken avea aici o filial), n Australia (din 1923) i n Japonia. n Anglia, compania Marconi i reluase experienele, din 1920, la Chelmsford, i i ncepuse primele emisiuni radiodifuzate ntre 23 februarie i 6 martie, urmrite cu interes de Daily Mail i de ctre lordul Northcliffe; cu toate aceste, Postmaster general (ministrul Potelor) a suspendat aceste emisiuni n noiembrie 1920. Sub presiunea radio-amatorilor, a societilor tiinifice sau comerciale, Marconi Co. a fost autorizat s emit, ceea ce i fcu la 14 februarie 1922 de la Writtle.Decis s nu urmeze exemplul american al abundenei posturilor emitoare, n noiembrie 1922, ministrul Potelor Neville Chamberlain, a incitat diferite societi de producie s se uneasc; astfel s-a format British Broadcasting Company, a crei capital aparinea n proporie de 60 % celor 6 mari companii de producie de material radioelectric: Marconi Co, Thompson Houston, General Electric, Metropolitan Vickers (legat de Westinghouse Co), Western Electric i Radio Communication Co; restul era reprezentat de vreo 200 de mici fabricani. Primele emitoare au fost construite la Londra, la Manchester i la Birmingham; n 1925, erau 22 de staii, dintre care una de mare putere la Daventry. Licena de emitere fusese acordat de abia la 18 ianuarie 1923. Dificultile nu lipseau: relaiile cu Post Office-ul, cu presa destul de ostil n ansamblul ei, ngrijorat s limiteze funcia de informare a radioului i de a nu lsa s fie introdus publicitatea la radio ntr-o perioad de depresie economic. O comisie de anchet format n 1923, Comisia Sykes, dup numele raportorului su, s-a pronunat pentru un control mai strict al statului; concluziile sale au fost reluate de ctre o nou comisie prezidat de lordul Crawford care a respins att meninerea statu quo-ului (o societate comercial de radio), ct i gestiunea statului. Guvernul i-a adoptat punctele de vedere i a hotrt, n iulie 1926, ca, ncepnd de la 1 ianuarie 1927, pentru o perioad de zece ani, monopolul radiodifuziunii s fie acordat prin cart regal unei corporaii, British Broadcasting Corporation, BBC, sub tutela ministerului PTT retrocedndu-i o parte din taxele radiofonice impuse deintorilor de receptoare. BBC-ul avea n fruntea sa un consiliu de 7 guvernatori numii de guvern i un director general. Statul a rscumprat posturile de radio ale celor 6 mari societi ale vechiului BBC, publicitatea la radio a fost interzis, monopolul permind o relansare a activitii radiofonice de care profitau pn la urm fabricanii de receptoare (printre care i vechii proprietari ai BBC). John Reith este cel care a creat sistemul de la BBC, un serviciu public ce beneficiaz de un monopol fr a fi un organism de stat; administrator n decembrie 1922, din noiembrie 1923 el a devenit director general: era un inginer de 34 de ani care, pn atunci, fusese strin de radio. El a avut o mare contribuie la schimbarea statutului BBC-ului. Personalul BBC a trecut de la 4 membri n 1922 la 552 de membri n 1925 (dintre care 179 de ingineri).

Progresia radioului n cadrul publicului a nceput n 1924, trecnd de la 330.000 la aproape un milion de receptoare n cursul anului; n 1929, cifra de 3 milioane fusese deja atins. Din 1922 muzica popular, jazz-ul, sketch-urile umoristice 10

figuraser n programe, dar un comitet de aprare al administratorilor de teatru i de concert, muzicieni i atriti s-a format n mai 1923 mpotriva BBC-ului, care a trebuit s negocieze cu aceste profesii; cu att mai mult cu ct i presa obinuse n 1923 limitarea informaiilor radiofonice.Greva general, care a afectat i ziarele de pe 3 pe 12 mai 1926 n Anglia, i-a permis BBC-ului s-i manifeste importana i independena sa fa de guvern; Reith s-a lovit de cancelarul Eichierului, Winston Churchill, care voia s utilizeze radioul mpotriva grevitilor; Primul Ministru Baldwin, care-l aprecia pe Reith, i-a respectat autonomia; campania electoral din 1928 se desfurase la radio, unde toi liderii au putut s se exprime. Pentru prima oar presa englez recunotea influena direct a radioului asupra vieii politice, cu toate c era mai mult orientat ctre emisiunile culturale. n 1928, din 80 de ore de emisie pe sptmn, peste 61 % era muzic i peste 8,5 % reprezenta emisiuni colare.

n Germania, Hans Bredow, care fcuse nainte de rzboi experiene de difuzare a muzicii i a cuvntului, deveni ef al departamentului TFF la ministerul Potelor. Dar de abia n 1923 a obinut de la guvern autorizarea emisiunilor publice de radio. Licenele de emisie au fost acordate unei societi din Berlin n 1923, iar n 1924, altor 8 la Leipzig, Munchen, Frankfurt, Hamburg, Stuttgart, Breslau, Koln i Konigsberg. Existau 100.000 de licene de receptoare n iulie 1924; la sfritul anului 1925, existau deja 1 milion, i peste 2 milioane n 1927.n mai 1925 Reichsrundfunk Gesellschaft, RRG, era constituit; ea cuprindea 9 societi regionale, apoi Deutsche Welle (Unda german), care difuza ncepnd din ianuarie 1926 emisiuni educative n toat Germania. Reichpost-ul (ministerul PTT) asigura exploatarea tehnic i controla gestiunea economic, iar ministerul de Interne al Reichului controla programele. Doctorul Bredow era comisarul Radiodifuziunii Reichului; societile emitoare de utilitate public asigurau serviciul programelor n cadrul statelor federale. Emisiunile muzicale, retransmisiile de la Festivalul de la Bayreuth, de la Munchen sau Dresda, cicluri de concerte i drame radiofonice, asiguraser, foarte repede, renumele radioului german n timpul Republicii de la Weimar.

n Frana, progresul TFF privea mai mult telegrafia, comunicaiile particulare pe distane lungi cu coloniile i navele preau a reprezenta primul obiectiv al marilor societi, ca de exemplu Compagnie generale de TSF (devenit mai trziu CSF). Acest grup a organizat la 26 noiembrie 1921 un concert emis de la Sainte-Assise (unde era instalat puternica staie radiotelegrafic a SFR) i difuzat la 50 de km mai departe la hotelul Lutetia din Paris. Emile Girardeau, ntors dintr-o cltorie n Statele Unite, a obinut autorizarea de a emite, pe 6 noiembrie 1922, i a inaugurat primul post privat, Radiola (viitorul Radio-Paris), avndu-l ca speaker pe un tnr comedian, Marcel Laporte, poreclit Radiolo. nceputurile radioului n Frana sunt legate i de experienele armatei, conduse de generalul Ferrie de la staia din turnul Eiffel, care a emis regulat ncepnd din februarie 1922.

11

Industria privat i armata au devansat astfel coala PTT care utiliza ncepnd din ianuarie 1923 o staie oferit de ctre LMT, filiala francez a Western Electric, care ar fi dorit s obin pentru ea o autorizaie, i care, din lipsa acesteia, spera s deschid piaa francez receptoarelor americane, din moment ce noua staie emitea pe unde medii, n timp ce Radiola emitea pe unde lungi, pentru care receptoarele americane nu erau echipate. Coexistena serviciului de stat i a ntreprinderii private avea s dureze nc aproape douzeci de ani, n ciuda principiului monopolului transmisiunilor telegrafice extins prin legea finanelor din 30 iunie 1923 i asupra radiodifuziunii; un decret ambiguu din 24 noiembrie 1923 autoriza posturile private n vederea favorizrii industriei radioelectrice. Dar aceast dispoziie liberal a guvernului Poincarre nu era mprtit i de Cartelul Stngii ajuns la putere n 1924, partizan al unui monopol absolut al statului, care s-a dovedit la fel de inaplicabil. Posturi private, autorizate sau nu, au nceput s emit la Lyon, la Agen, la Fecamp n 1924, la Bordeaux, la Toulouse, la Montpellier n 1925. La Paris, un post al ziarului Petit Parisien (cel mai mare ziar de diminea) a fost autorizat n mai 1924, i nite constructori i monteaz propriile staii emitoare RadioVitus i Radio LL. De partea sa, ministerul PTT a creat n provincie relee ale postului colii superioare a PTT, avnd apoi propriile emisiuni, Toulouse-Pyrenees n mai 1925, Lyon-La Doua, Marseille-PTT, apoi n martie 1926 Bordeaux-Lafayette. Pentru a ncerca rezolvarea unei situaii dramatice, guvernul lui Poincarre stabilete prin decretul-lege din 28 decembrie 1926 regimul monopolului diferit; el creaz un Serviciu al Radiodifuziunii, innd de administraia central a PTT, condus de un inginer, Marcel Pellenc, i ncredina realizarea de programe, din cadrul posturilor de stat, asociaiilor de asculttori; dar el a permis n continuare existena posturilor private, cu titlu precar, pn la votul unui statut al radioului. Din lipsa acestuia, legea finanelor din 19 martie 1928 a meninut statu quo-ul; cele 13 posturi private existente la acea dat au fost meninute, 4 la Paris, 9 n provincie. Aceast stare de fapt nmulete conflictele dintre posturile de stat i cele particulare concurente de la Bordeaux, Toulouse, Lyon, Montpellier, dintre asociaiile de asculttori care gestionau posturile de stat i administraia PTT. Receptoarele cu lmpi sunt foarte costisitoare i amatorii de radio, cei fr fir, cum li se spunea atunci, i construiesc adesea propriile receptoare cu galen cu casc de ascultare, care le permitea s asculte cel mai apropiat emitor; n 1928, numrul de receptoare era estimat la cel mult 600.000. Posturile din provincie, care nu emiteau adesea dect cteva ore pe zi, au o originalitate n programele lor care va fi redus puin cte puin. Pretutindeni, emisiunile muzicale ctig o durat din ce n ce mai mare; dar i informaiile ncep s fie foarte repede difuzate. Din 1922 Maurice Vinot, inginer i ziarist, devine directorul postului Radiola, unde dezvolt reportajele sportive i un serviciu de informaii n colaborare cu Agenia Havas. La postul de turnul Eiffel, Maurice Privat, ziarist i autor de ansonete, a fost autorizat din 1922 s difuzeze radioconcerte i a introdus i un ziar vorbit, care a devenit regulat din 1924 n fiecare sear la ora 18.30, mpreun cu o echip de ziariti i de oameni de litere. La postul colii superioare a PTT (care a devenit n 1928 Pris-PTT), informaiile transmise au devenit n 1927 radio-jurnalul Franei graie lui Laskine, eful cabinetului ministrului PTT. Cu toate acestea, numrul limitat de asculttori, strnsa relaie dintre oamenii politici i presa scris, fac ca majoritatea ziarelor s vad n TFF un instrument de divertisment sau de cultur mai mult dect un mijloc de informare; atitudinea lor avea s se schimbe civa ani mai trziu.

n Belgia, unde experiene de radiodifuziune avuseser loc nc din 1914, n 1923 a fost creat Radio-Belgique, o societate autorizat.

12

n Olanda, nc din 1920, radioul fusese utilizat la Amsterdam pentru a difuza cursurile de la Burs; dar societatea Philips, productoare de material radioelectric, este cea care a lansat primul emitor la Hilversum n 1924, lsnd o asociaie de asculttori, AVRO, s se ocupe de emisiuni; s-au constituit grupri, imediat dup aceea, pentru a-i difuza propriile lor programe, catolic (KRO 1n 1926), protestant (NCRV i VPRO), socialist (VARA) n 1926. O lege din 1928 a dat ministerului de Interne un simplu drept de control. Cele cinci asociaii i mpart timpul de emisie. n Elveia, prima staie a fost creat la Lausanne n august 1922, apoi alte staii la Zurich (august 1924), Geneva (februarie 1925), Berna (noiembrie 1925) ... ele fiind confederate n februarie 1931 n SSR. n Austria, din 1923, o staie experimental a fost autorizat la Viena, Radio-Hekophon; ncercrile sale au fost reluate de ctre RAVAG, organism semi-public, fondat n octombrie 1924. Spania a cunoscut foarte devreme dezvoltarea radioului, nc din 1922: cu toate acestea, n ciuda unui mare numr de emitoare, numrul de receptoare era foarte sczut. n Italia, primele staii, la Roma i la Milano, dateaz din octombrie 1924, dar adevratul nceput al radioului este reprezentat de crearea EIAR n octombrie 1927; Danemarca a avut primele staii n octombrie 1922; Cehoslovacia i Finlanda n 1923; Suedia n 1924; Ungaria, Norvegia, Polonia i Romnia n 1925; Iugoslavia n 1926; Bulgaria n 1929 ... Grecia i Turcia doar la sfritul anilor 30. n Rusia, guvernul sovietic relansase nc din 1918 experienele de radiotelefonie susinute de ctre Lenin care prevedea deja ziarul fr hrtie i fr frontiere. Radioul rspundea necesitii de a depi problemele de distan; el este conceput, nc de la nceput, ca un mijloc de propagand i de educare a maselor. Primele programe, care au nceput pe 17 septembrie 1922 la o staie din Moscova, sunt organizate de ctre sindicate i de comisariatul poporului cu educaia. Emisiunile de la Moscova au devenit regulate din 1924; prioritatea a fost acordat receptoarelor cu fir care nu permiteau ascultarea dect a ceea ce hotrau responsabilii staiei de retransmisie, evitndu-se astfel ascultarea emisiunilor strine.

Dimensiunea internaional a TFF s-a afirmat repede n necesitatea unei repartizri a lungimilor de und ntre naiuni. La iniiativa lui Reith (BBC) i a lui Rambert (Radio-Geneve), n aprilie 1925 a fost creat la Geneva Uniunea internaional a Radiodifuziunii (UIR), grupnd ncetul cu ncetul toate rile europene (cu excepia URSS i Luxemburg). Radioul nainte de 1930 nu are dect o mic aplicaie n afara Europei i a Americii de Nord; cele cteva rare emitoare din Asia (cu excepia Japoniei, primele staii n 1925, creaie a organismului public NHK n 1926) i din Africa reprezint rezultatul puterilor coloniale. Progresele tehnice fac din TFF-ul acestei prime perioade o realitate care se modific fr ncetare; asculttorii, cei fr fir, viseaz radioul ntr-un viitor care va favoriza cultura i nelegerea pacifist ntre popoare; n 1929, Societatea Naiunilor a hotrt crearea propriei staii.

13

PARTEA A DOUA

ERA RADIODIFUZIUNII (1930 - 1960)

Capitolul I RADIOUL ANILOR 30 Schimbarea termenilor, ctre 1930, reprezint primul semn al mutaiei: TFF-ul devine radio, chiar dac francezii rmn nc mult timp ataai de primul termen. Tehnicile se perfecioneaz. Studiourile n care se gsesc microfoanele, muzicienii, artitii, speakerii (adesea foti comedieni), care citesc textele redactate de ctre zieriti, sunt instalate n ora, n timp ce emitoarele sunt stabilite n afara lor. Cu ct puterea staiilor crete cu att au mai muli asculttori, iar radioul devine un mijloc de informare i de propagand deoarece i mrete dimensiunile internaionale.

I - Dimensiunile economice ale radioului TFF-ul iese din amatorism i ncepe s se profesionalizeze. Mai nti la nivelul organizrii staiilor emitoare: statul este pus s intervin n repartizarea lungimilor de unde fixate de conferinele internaionale: la Praga, n aprilie 1929 (ntre 27 de ri), apoi la Lucerna n mai-iunie 1933; un al treilea plan repartiznd 140 de lungimi de und ntre 372 de staii a fost adoptat n 1939 la Conferina de la Montreux, unde 31 de ri au fost reprezentate, dar care nu a mai fost aplicat din cauza rzboiului. Progresele amplificrii permit modularea curenilor emitorului i mbuntirea sunetului odat cu punerea la punct a lmpilor heterodine i superheterodine. De aceea, radioul difuzeaz mai mult muzic, fapt ce permite o cretere nedefinit a programelor. Fabricarea de receptoare mai puin costisitoare antreneaz o producie n serie care, la rndul ei, produce o scdere a preurilor receptoarelor i atrage noi cumprtori. Criza financiar din 1929 a dus la dispariia sau la reorganizarea numeroaselor societi i producia n mas a receptoarelor ncepe ctre 1930; rapiditatea perfecionrilor a favorizat nlocuirea receptoarelor, ceea ce a stimulat producia, mai ales n Statele Unite unde, n 1933, 62 % din vnzrile de receptoare corespundeau nlocuirii unui receptor demodat. Expoziiile anuale ale TFF n marile capitale au stimulat vnzrile; marii productori de receptoare i de lmpi erau General Electric, RCA, apoi Ferguson n Statele Unite, Electric and Musical 14

Industries format n 1931 n Anglia, Philips n Olanda, Telefunken n Germania: aceste patru ri n 1935 totalizau 88 % din exporturile de material TFF (dintre care 36 % din Olanda, 30 % din Statele Unite). Dezvoltndu-se, radioul, mai nti activitate complementar, definete noi profesii, realizator, productor, speaker, animator, ziarist, ca i cele de depanator i vnztor de receptoare. Publicitatea gsete un nou domeniu de activitate n radiodifuziune; n Frana, unde publicitatea comercial este nc puin dezvoltat, M. Bleustein-Blanchet i-a nceput activitile publicitare cu radioul. Prin efectele publicitii, prin informaiile economice, prin atenia dat crilor i mai ales discurilor, prin modele pe care le difuzeaz, radioul este un instrument al pieei.

II. - Rolul politic i cultural Devenind afacerea profesionitilor, programele de radio se specializeaz i se ntind pe aproape toat durata zilei. Multe emisiuni retransmit activiti ce nu fuseser concepute pentru radio, concerte, cntece, pise de teatru, conferine, lecturi de extrase din cri sau ziare; dar, ncetul cu ncetul, sub influena noii tehnici, apar noi genuri: teatru radiofonic, foiletoane radiofonice al cror efect asupra asculttorilor poate fi surprinztor, ca de exemplu Rzboiul lumilor care, la 30 octombrie 1938, a perturbat oraul New York: muli dintre locuitorii si nnebunii de aceast emisiune radiofonic, i-au nchipuit o invazie a Marienilor; ea a fcut, ntr-o singur zi, notorietatea realizatorului ei, un tnr de 23 de ani, Orson Welles. Rolul cultural al radioului este subliniat mai ales n Europa, peste o jumtate din programe este n general consacrat muzicii (concerte i arte lirice, n special); emisiunile literare i istorice caut s difuzeze patrimoniul cultural. Radioul colar i, n unele ri, emisiunile religioase contribuie de asemenea la ntrirea caracterului cultural al radioului. Divertismentul (cntece, jocuri, sketchuri) ocup primul loc n cadrul staiilor comerciale care caut s atrag ct mai muli asculttori, n Statele Unite i n Frana, ctre posturile private.Politica radioului, n funcie de ri, este reglat prin monopolul de stat, care las societilor comerciale libera iniiativ, sub rezerva de a respecta repartizarea internaional a lungimilor de und sau nc prezent a situaiilor intermediare. Dar, odat cu dezvoltarea emisiunilor, radioul a devenit o miz politic mai interesant. Emisiunile Causeries au coin du feu, inaugurate de ctre Franklin Roosevelt n Statele Unite n 1933, alocuiunile preedintelui Doumergue n Frana n 1934 reprezint apeluri ctre opinia public, adesea prost resimite de ctre parlamente. Discursurile radiodifuzate ale lui Hitler contribuie la ameliorarea strii de spirit a Germaniei naziste. n domeniul politicii externe, radioul se dovedete a fi mijlocul de informare cel mai rapid, ignornd frontierele; este mai ales cazul din timpul crizei care a dus la ntlnirea de la Munchen din 30 septembrie 1938, cnd radioul a aprut ca parte integrant a evenimentelor. Emisiunile n limbile strine, pentru alte ri, se dezvolt din ce n ce mai mult n ajunul celui de al doilea rzboi mondial: BBC-ul le inaugureaz n 1938 cu emisiuni n arab i spaniol mai

15

nti. Rolul radioului difer mai puin n funcie de organizarea sa, mai mult sau mai puin etatist, dect de natura regimului politic i gradul de libertate a informaiei.

III. - Radioul n rile totalitare n rile totalitare, radioul este n primul rnd un instrument de mobilizare a spiritelor. n Uniunea Sovietic, emisiunile de radio fuseser mai nti opera lui Radioperedacia, ntreprindere comun sindicatelor i Comisariatului Poporului cu Educaia naional, apoi n 1928 ele au trecut sub controlul ministerului Potelor i Telegrafelor. n 1933 a fost creat un Comitet pentru Radiodifuziune ncorporat ministerului Culturii; Radio-Comitetul central a dezvoltat o reea de staii care a trecut de la 57 n 1932 la 90 n 1940. Radioul central emite n rus de la Moscova; n cele 14 republici care constituie URSS-ul, emisiunile sunt difuzate n acelai timp n limbile locale i n rus. n 1929, un serviciu de emisiuni difuzate pentru strintate a fost creat la Radio-Moscova.Dimpotriv, URSS-ul s-a strduit s limiteze posibilitile de ascultare ale posturilor strine de ctre locuitorii si; receptoarele individuale (687.000 n 1936) au fost mult mai puin dezvoltate dect cele cu fir (2.577.000 n 1936 ... aproape 5 milioane n 1940), mai puin costisitor, dar care nu permitea ascultarea dect a unui singur post, cel ales de ctre staiile de retransmisie; existau peste 7.000 n iulie 1936, cnd simple relee, cnd difuznd i emisiuni de interes local. Radioul sovietic a urmat ndeaproape linia stalinist. Emisiunile literare vulgarizau mai ales operele n care erau exprimate tendinele socialiste; foarte numeroase emisiuni i-au fost consacrate lui Gorki n lunile ce au urmat morii sale. Informaia politic i social, inclusiv programele Agitprop (Agitaie i Propagand, un organism al Partidului comunist), i propaganda n favoarea produciei reprezentau, n 1934, 26 % din emisiunile Radio-Moscova, 15 % din emisiunile posturilor locale n 1935. Radioul contribuia la ncadrarea politic i la formarea ceteanului sovietic; ncepnd din 1935, autonomia relativ a staiilor locale a fost restrns; o treime doar au putut s continue s produc emisiuni adesea muzicale, celelalte neavnd dect o funcie de releu al emisiunilor de la Moscova.

n Italia fascist, radioul servise drept purttor de cuvnt al lui Mussolini nc de la luarea puterii; proasta organizare a primei societi URI a antrenat nlocuirea sa, n 1927, de ctre Ente Italiano per la Audizione Radiofoniche (EIAR), care primete pe o perioad de douzeci i cinci de ani monopolul radioului instalat la Torino, coordonat de ministerul Presei i Propagandei, i strns controlat de ctre Partidul fascist; EIAR, n 1936, avea 16 staii dintre care una la Roma, PratoSmelrado, care era un centru radiofonic internaional ce difuza n 18 limbi.Muzica i cntecele ocupau un loc important n programe, contribuind la audiena sa n strintate; dar radioul este mai ales un instrument al puterii fasciste. Mussolini folosea frecvent

16

radioul pentru a se adresa italienilor i pentru a accentua influena sa asupra maselor. Toate programele merg n sensul ideologiei fasciste, n special cronica fascist difuzat de trei ori pe sptmn, care fcea elogiul eroismului, violenei, hegemoniei fasciste n Mediterana; efi de armat, ai aviaiei, artiti, conductori ai industriei veneau aici s ia cuvntul. Unele emisiuni erau consacrate muncitorilor, multe se adresau tineretului, iar emisiunile sportive contibuiau i ele la glorificarea regimului. Un efort deosebit a fost ntreprins pe lng rani. n 1933, Ente Radio rural a fost creat pentru a difuza o educaie n acelai timp politic, economic i militar n vederea stimulrii produciei i a ctigrii btliei grului, a susinerii politicii de autarhie economic. Dar, n ciuda eforturilor guvernului ce ncuraja fabricarea de receptoare ieftine, progresia lor a fost lent: 85.000 n 1930, 530.000 n ianuarie 1936, puin peste 12 aparate la 1.000 de locuitori; 995.000 la sfritul anului 1938; de asemenea, guvernul a cutat s dezvolte ascultarea colectiv. Receptoare au fost distribuite n coli, n uzine, instalate n locuri publice; i mai ales, 14.000 de aparate au fost distribuite de ctre Radio rural n mici comune asigurnd o ascultare colectiv a peste 2 milioane de asculttori.

n Germania, nainte de a ajunge la putere, nazitii se infiltraser n organismele de radio; ei investiser principala asociaie de asculttori i plasaser suficieni partizani n radio pentru a difuza nc de la desemnarea lui Hitler drept cancelar, la 30 ianuarie 1933, emisiuni de propagand i pentru a folosi radioul n alegerile de la 5 martie. Goebbels, ministrul Propagandei, a epurat radioul; cu ajutorul lui Hadamowsky, noul director al Reichsrundfunkkammer (Camera de Difuziune radiofonic), el a fcut din radio un instrument esenial al puterii naziste. Societile regionale de radio au fost integrate RRG-ului devenit un organism de stat. Toate programele erau manipulate cu aceleai scopuri; operele lui Mendelssohn i ale muzicienilor evrei erau surghiunite.Radioul s-a modernizat pentru a face s ptrund mai bine ideologia naional-socialist; reportajele sunt mai vii; punerea n und a emisiunilor i mai ales ale discursurilor lui Hitler face obiectul unei griji deosebite a lui Goebbels pentru care radioul trebuie s permit unificarea n ntregime a poporului german ntr-o voin unic ptrunznd pn i n cea mai modest colib. Emisiunile artistice i literare pun i cultura n serviciul ideologiei. Dar el nu ignor riscul saturaiei (n 1935, tirile i propaganda reprezentau 37,4 % din emisiuni); de aceea, din 1936, el face s se dezvolte emisiunile de divertisment ntretiate de sloganuri naziste de genul: Un popor, un Reich, un fuhrer.. Goebbels introduce fabricarea unui model popular, Volksempfanger, un receptor ieftin care permitea ascultarea posturilor germane dar recepiona cu greu emisiunile strine; radioul folosea un personal permanent de peste 3.300 de angajai n 1936. Un ntreg sistem de relee aflate n raport cu cele 33 de oficii de propagand ale Reichului nlesneau difuzarea instantanee a informaiilor i discursurilor lui Hitler; n uzine - unde se ntrerupea lucrul pentru a le asculta -, n locurile publice, n coli, megafoanele permiteau ascultarea colectiv. n 1936, se numrau peste 7 milioane de deintori de receptoare care plteau o redeven, 11,5 milioane la sfritul anului 1938.

O mare staie radio pe unde scurte a fost stabilit la Zeesen lng Berlin; ea difuzeaz mai nti emisiuni n german pentru nemii ce triau n strintate, pentru a-i ntri pe nazitii austrieci i pregtirea Anschluss-ului, pentru germanii

17

sudei sau din Polonia; ea difuzeaz n 28 de limbi n momentul Jocurilor Olimpice de la Berlin din 1936. Radioul a devenit un adevrat instrument al politicii externe. IV. - Radioul n rile liberale Statele Unite continu s anticipeze asupra Europei. Mai nti prin importana luat de ctre radio; existau deja 604 staii n 1932, 650 n 1938, iar numrul de receptoare trece de la 12 milioane n 1930, la 26 n 1936 i la 50 n 1940. Dac mici posturi regionale persist, trei mari networks domin radioul n Statele Unite n aceast perioad. Aceste reele sunt constituite din mai multe staii care emit aceleai programe:- NBC (National Broadcasting Company), fondat n 1926 de ctre General Electric, Westinghouse i RCA care i-a dat sediul n imensul Radio City pe care-l construise la New York; legea anti-trust a obligat-o s cedeze n 1943 una din reelele sale care a devenit ABC (American Broadcasting Company); n 1934, 127 de staii erau afiliate NBC-ului i 97 CBS-ului (Columbia Broadcasting System), fondat n 1927 i reluat n anul urmtor de ctre William S. Paley, care a dezvoltat-o pe deplin. - MBS (Mutual Broadcasting System) a fost organizat n 1934 de ctre nite agenii de publicitate care patronau staii din New York, Chicago, Detroit i Cincinnati, 107 n 1939. Existau i canale sau posturi de radio locale, radiouri ale universitilor; marile magazine, trusturile de pres (lanul Hearst, Chicago Tribune, Detroit News...) au i ele propriile staii, adesea afiliate unei network. n ajunul celui de al doilea rzboi mondial existau 27 de staii la New York i 21 la Chicago. Programele prezentau o foarte mare diversitate, unele staii se adresau unor categorii de asculttori bine definite, fermierilor sau unor categorii de emigrani, n propriile lor limbi.

Communications Act din 19 iunie 1934 a adus un control accentuat al guvernului federal prin FCC (Federal Communications Commission), compus din 7 membri numii de ctre preedintele Statelor Unite, singura care elibera licene de emisie pentru o durat de trei ani ce puteau fi rennoite, i care asigura repartizarea frecvenelor. Era vorba aproape exclusiv de radiouri comerciale care i extrgeau resursele din publicitate, care nu pltete numai anunurile, ci i o parte din programe. Marile lanuri i-au nmulit studiile asupra audienei radiofonice care beneficiaz de noi tehnici de sondare a opiniei; n 1934 Georges Gallup a fondat American Institute for Public Opinion. Rolul radioului n campaniile electorale se afirm n alegerile prezideniale din 1932. Franklin Delano Roosevelt a tiut s-l foloseasc, dup alegerea sa, pentru a explica politica sa de New Deal, n emisiunile Causeries au coin du feu, adresndu-se la radio opiniei publice americane, i mai trziu, pentru a explica politica sa extern. Radioul fusese utilizat n Statele Unite i de ctre demagogi mpotriva politicii sale, de ctre senatorul Long i mai ales de ctre P. Charles E. Coughlin ale crui luri de poziii fasciste i antisemite au fcut ierarhia catolic s intervin pentru a-l face s tac n timpul celui de al doilea rzboi mondial. 18

Statele Unite a cunoscut, prima, conflictul dintre radio i pres n urma unui raport al ANPA n 1931 (Asociaia american a editorilor de ziare), care denuna pe planul tirilor i la nivelul publicitii. Pn la urm, n decembrie 1933, s-a fcut un compromis ntre reprezentanii ziarelor i ai marilor canale NBC i CBS. Emisiunile de varieti au devenit una dintre caracteristicile programelor americane de radio; n 1935, din 6.350 de ore difuzate de CBS, 3.430 corespundeau programelor de divertisment popular; foiletoanele difuzate pentru un public feminin n emisiunile zilei ocup de ase ori mai mult timp n 1939 dect n 1934. Un mare efort a fost fcut de ctre canalele americane n domeniul informaiei, mai ales n timpul serii; reportajele lui H. V. Kaltenborn despre rzboiul din Spania i mai ales de la Conferina de la Munchen au sensibilizat opinia american la situaia din Europa. Vocile lui Edward Murrow (de la CBS), William L. Shirer, Lowell Thomas au devenit familiare multor americani. n Anglia, radioul cunoate o maturitate care face din BBC un model pentru celelalte ri liberale. Existau deja 3 milioane de receptoare care-i plteau abonamentul n 1930 i numrul lor crescuse la 9 milioane n septembrie 1939. Din 1936, cercetrile asupra audienei erau conduse sub impulsul lui R. J. E. Silvey: programele preferate erau varietile, ascultate de ctre o jumtate dintre asculttori, i retransmisiile pieselor de teatru. BBC-ul, un adevrat organ al establishment-ului, difuza emisiuni de calitate dar adesea austere; de asemenea, audiena emisiunilor de divertisment ale postului Radio-Luxembourg (care transmitea n limba englez) se ridica la aproape 45 % dintre asculttorii englezi n ziua de duminic.Sir John Reith, director general pn n iunie 1938, a asigurat BBC-ului independena sa fa de guvern i de grupurile de presiune de orice fel; ptruns de noiunea de serviciu public, avnd un sim al datoriei legat de educaia sa cretin, el s-a nconjurat de colaboratori care i mprteau concepiile, dezinteresul su i obiceiurile de lucru; acetia au jucat mult timp un rol important n viaa BBC-ului, ca Noel Ashbridge pentru problemele tehnice, R. H. Eckersley pentru direcia de programe, T. Lochhead pentru chestiunile financiare, vice-amiralul Charles Carpendale, Cecil Groves care conducea serviciul de Programe, Basil Nicoll n fruntea administraiei. Cu toate acestea, unul dintre oamenii care trebuiau s exercite o mare influen la BBC mai ales n timpul rzboiului, Stephen Tallents, a fost desemnat s conduc relaiile publice n 1936 la sugestia membrilor guvernului. Personalul BBC-ului a trecut de la 1.194 de persoane n 1930 la 5.100 n 1939. Succesiunea lui Reith dezbtut n pres a fost o surpriz: F. W. Ogilvie era un profesor de economie politic care prezida Universitatea din Belfast. n ciuda anumitor critici (informaiile erau plictisitoare dar impariale), comisia Ullswater, format n 1935 de ctre ministrul Potelor, a concluzionat reluarea n considerare a statutelor n vigoare pentru zece ani; recomandarea de a plasa BBC-ul sub tutela unui minister mai politic pentru tot ceea ce nu privea partea tehnic a fost nlturat. Parlamentul, dup o dezbatere destul de scurt, a rennoit carta BBC-ului n 1937.

19

n 1935, muzica primul loc att pe programul naional (69 %), ct i n cadrul programelor regionale (72 %); tirile i reportajele reprezentau 8,8 % din timpul de anten pentru primul, i respectiv 6,4 %. Regele Georges al V-lea, mare amator de radio, a contribuit la dezvoltarea sa i a vorbit adesea la microfon. n Frana, dezvoltarea trzie a radioului este datorat absenei unui satut coerent; conflictele dintre posturile de stat i posturile private (la Bordeaux i la Toulouse n special), antagonisme n snul posturilor de stat ntre ascociaiile care le gestionau i funcionarii PTT, nencrederea sau chiar ostilitatea numeroaselor ziare.

n 1933, stabilirea unei redevane (contrapartida suprimrii publicitii pe undele de stat) ne permite s facem o apreciere statistic: existau 1.308.000 de receptoare declarate (la care mai trebuiesc adugate 15 % fraude). La nceputul anului 1936, cu puin peste 62 de receptoare la 1.000 de locuitori, Frana nu ajungea dect pe locul 20 n clasamentul densitii aparatelor: 4,7 milioane de receptoare la sfritul anului 1938 i 5 milioane n 1940. n absena unui statut veritabil al radioului, situaia s-a stabilizat prin legea finanelor din 19 martie 1928; de acum ncolo existau 13 posturi private la Paris (4), Lyon, Toulouse, Bordeaux, Montpellier, Nimes, Agen, Juan-les-Pins, Mont-de-Marsan (care a disprut destul de repede) i Beziers (post care trebuia s fie transferat lng Paris); la acestea trebuia s se aduge Radio-Fecamp. O comisie condus de generalul Ferrie fixase n 1931 un plan de dezvoltare tehnic. Reeaua de stat includea Paris-PTT i pote la Lyon, Marseille, Bordeaux, Toulouse, Rennes, Montpellier, Lille, Strasbourg, apoi Limoges i Grenoble; ea a fost ntrit prin rscumprarea pentru Societatea francez radioelectric, n 1933, de ctre stat, a postului Radio-Paris. Dou alte posturi de stat aveau un statut deosebit: postul din turnul Eiffel i postul colonial.

Radioul ncepe s devin un mijloc de difuzare prea important pentru a lsa iniiativa programelor unor societi de amatori. Chiar dac unii predecesori, Jean Mistler i Mallarme, accentuaser deja rolul statului, Georges Mandel, ministru al PTT ntre 8 noiembrie 1934 i 4 iunie 1936, a dat un impuls radioului, a dispus aplicarea mai strict a suprimrii publicitii pe posturile de stat i a reglat prin decret, 25 februarie 1935, exploatarea posturilor de stat; programele erau ncredinate unor consilii de gestiune compuse din 5 delegai ai serviciilor publice numii de ctre ministrul PTT, din 5 reprezentani ai activitilor intelectuale i artistice, din 10 membri alei ai auditoriului: chiar dac primele alegeri rezervate membrilor cotizani ai asociaiilor radiofonice au fost un semi-eec n mai 1935 (nu au fost dect 220.000 de votani), ministerul profitase de ocazie pentru a elimina foti conductori locali ai posturilor regionale. De abia n momentul Frontului popular rolul i utilizarea politic a radioului ies la lumin; alegerile din 1936 au fost primele din Frana care au cunoscut o campanie electoral radiofonic; pe 17 aprilie 1936, la radio, Maurice Thorez i-a lansat celebrul su apel: Noi i ntindem mna, catolic, muncitor, funcionar...; era pentru prima dat cnd un lider comunist putea s ia cuvntul n faa unui

20

microfon n Frana. Devenit preedinte al Consiliului, Leon Blum a folosit radioul pentru a face cunoscute hotrrile guvernului su. Influena dominant timp de cteva luni a lui Marceau Pivert asupra Radio-Journal de France (situat foarte la stnga n SFIO), a lui Louis Wallon, Pierre Brossolette i Pierre Paraf, eviciunea mai multor ziariti de dreapta, deplasarea lui Marcel Pellenc nlocuit de la direcia radioului de ctre Denard, eful de cabinet al ministrului PTT, importanta aciune a Sindicatului Potailor i a lui Emile Courriere antreneaz o ntreag campanie de pres mpotriva minii guvernamentale de deasupra radioului.Un decret din 27 octombrie 1936 a diminuat, n consiliile de gestiune ale posturilor de stat, numrul reprezentanilor alei de auditori i a accentuat contolul statului. Alegerile radiofonice din februarie 1937 au artat nemulumirea asculttorilor; din 12 circumscripii, una singur, cea din Toulouse a dat majoritate listei prezentate de ctre Radio-Liberte, asociaia radiofonic ce cuprindea petizanii Frontului popular; n rest, peste tot listele alese au fost cele ale RadioFamille, o asociaie de inspiraie catolic care avusese sprijinul partidelor de dreapta, a ierarhiei catolice i a majoritii presei. Dar ceea ce a reinut atenia a fost faptul c peste un milion i jumtate de asculttori au votat. Rezultatele au fost exploatate ca o dezavuare a politicii radiofonice a Frontului popular; ele marcau mai ales un decalaj ntre puterile publica interesate de radio ca un instrument de informare i asculttorii care -l considerau la fel, i uneori mai ales ca pe un mijloc de distracie. Conflictul dintre presa cotidian i radio se accentueaz n 1937; unele ziare erau asociate unor posturi private, Le Petit Parisien (cu postul parizian), Paris-Soir (cu Radio-37, nou instalat), LIntransigeant (cu Radio-Cite), La Depeche de Toulouse (cu Radio-Toulouse), dar majoritatea cotidienelor, sub impulsul lui Maillard (de la Matin), reproau radiourilor concurena n atragerea publicitii i mai ales n difuzarea informaiei; o convenie, la 11 decembrie 1937, ntre Sindicatul Presei pariziene i Federaia Potelor private prevede o durat limit a publicitii n fiecare zi i o reducere a informaiilor i a revistelor presei (care nu trebuiau s fie difuzate nainte de ora 13), dar aplicarea acestor msuri era supus extinderii lor posturilor de stat, lucru ce nu a fost obinut. Cu toate acestea, cnd Edouard Daladier a devenit preedinte al Consiliului, dornic de a se mpca cu marea pres, a acceptat planul din 30 iunie 1938 care reducea la trei repetiiile unui buletin de apte minute de informaii i a suprimat revista presei de diminea, pe posturile de stat. Criza de la Munchen, n septembrie 1938, a fcut imposibil respectarea acestui plan. Lng propriile lor receptoare, o mare parte dintre francezi au urmrit desfurarea evenimentelor internaionale.

Muzica ocupa peste o jumtate din emisiuni, dar posturile private aveau o capacitate mai mare de inovaie i atrgeau mai muli asculttori cu crligul radiofonic n 1937, ca lansarea cntreilor ca Charles Trenet sau Edith Piaf, sau noi formule ce amestecau informaia i reportajul ca La Voix de Paris, o emisiune a postului Radio-Cite.Utilzarea guvernamental a radioului ncepuse nc din 1932 odat cu cabinetul Tardieu; ea se accentuase sub ministerul Blum. Daladier i minitrii si - n special Paul Reynaud - au folosit radioul att pentru pentru a-i susine politica intern, pentru a explica politica lor financiar sau pentru a se opune grevei generale din 30 noiembrie 1938 (care a fost un eec), ct i pentru a-i

21

expune politica extern; n cursul cltoriei sale n Tunisia, Daladier a pronunat la 3 ianuarie 1939 un mare discurs radiodifuzat; un altul, la 28 martie, reprezenta i un rspuns preteniilor teritoriale italiene. Radio-Journal de France, aflat n 1938 sub conducerea Consiliului, aprea din ce n ce mai mult drept calea oficial a Franei; un decret din 4 februarie 1939 l face s depind de un Centru permanent al Informaiei generale, nou creat, care-i extindea aciunea i asupra posturilor private; acestea, din septe,brie 1938, aveau deja un controlor al informaiilor lor. Concentrarea jucase i pentru ei n provincie odat cu formarea, ncepnd de la Radio-Toulouse, a grupului Tremoulet care-i extindea influena asupra Radio-Agen, Radio-Bordeaux, RadioMontpellier i participnd la elaborarea postului Radio-Andorra.

Un decret-lege din 29 iulie 1939 i ddea radioului o administraie autonom, care nu mai depindea de ministerul PTT, ci de conducerea Consiliului; consiliile de gestiune erau lichidate, eviciunea reprezentanilor asculttorilor era nsoit de o eliminare progresiv a programelor regionale n folosul releelor de emisiuni pariziene. Radiodifuziunea devenise prea important pentru a scpa centralizrii. Radioul a cunoscut o dezvoltare rapid n nordul Europei: n Danemarca, ara din Europa cea mai bine echipat cu receptoare, n Norvegia i n Suedia, unde numrul de receptoare a trecut de la 427.000 n 1930 la 1.226.000 la sfritul anului 1938. Radioul era de asemenea dezvoltat n Belgia, trecnd de la 75.000 de aparate n 1930 la 1,1 milioane la sfritul anului 1938; emisiunile belgiene, prea culturale, au reorientat o parte dintre asculttori ctre alte posturi, n special RadioLuxembourg ale crui emisiuni ncepuser n 1933. Parlamentul stabilise Institutul naional de Radiodifuziune (INR) care, n 1930, avea s aibe monopolul radioului. Asociaiile de asculttori organizau emisiuni muzicale sau vorbite; principalele erau Radio catholique belge, Radio socialiste de expresie francez, Solidra (Societatea liberal de Radiodifuziune) i cele asemntoare lor n limba flamand, Theo Fleischmann crend n Belgia jurnalul vorbit i reportajul n direct.n Europa central, radioul s-a dezvoltat mai ales la cehoslovaci, care aveau nainte de rzboi peste un milion de receptoare, i n Austria unde, n iulie 1934, nazitii austrieci ocupaser cldirile RAVAG n momentul loviturii lor euate. Radioul era mai slab dezvoltat n sudul Europei. Existau mai puin de zece receptoare la 1.000 de locuitori n 1938 n Portugalia, Iugoslavia, Bulgaria, Grecia i n Romnia. n 1931 a fost inaugurat Radio Vatican care emitea n mai multe limbi.

Radioul era puin dezvoltat n afara Europei i a Americii de Nord, iar implantarea sa a fost adesea legat de imperialismele occidentale.n Imperiul britanic, radioul se implantase mai ales n dominioane: Canada, Australia, NouaZeeland. Rhodezia, Nigeria, Africa de Sud i Kenya reprezentau rile africane n care radioul se implantase cel mai bine naintea celui de al doilea rzboi mondial. Englezii stabiliser staii n Egipt n 1926, la Hong-Kong, la Ierusalim (1935), la Lagos (1935). Radioul s-a implantat mai

22

lent n domeniul colonial francez, dac exceptm cazul deosebit al Algeriei unde Radio PTTAlger fusese instalat nc din 1926. n 1939, o staie mai mare este stabilit la Dakar (care avea deja un emitor), n timp ce un emitor privat ncepuse s funcioneze la Brazzaville ctre 1936. n America latin, societi comerciale din Statele Unite i gseau o piaa de desfacere pentru producia lor radioelectric. Argentina avea peste un milion de receptoare n 1938; n Mexic, n 1937, existau peste 90 de staii, majoritatea comerciale; pretutindeni n rest existau mai puin de 30 de aparate la mia de locuitori. Japonia este singura ar din Asia n care radioul s-a dezvoltat nainte de al doilea rzboi mondial. Numrul de receptoare n 1940 era de 5.668.031. n China, o puternic staie fusese instalat la Kuomintang la Nankin, n 1928; receptoarele radio, ca i n restul continentului asiatic, reprezint un privilegiu al ctorva medii de conductori.

La nceputul anului 1936, din 56,7 milioane de aparate receptoare n lume, 27,5 milioane se aflau n Europa i 22,9 milioane n Statele Unite. Radiodifuziunea nu este numai foarte inegal implantat n fucie de regiuni: ea difuzeaz o informaie sau o cultur (inclusiv emisiunile muzicale sau cntate) care reflect n principal aspiraiile i produciile lumii nord-americane i europene. Fuseser puse sperane n radio n vederea apropierii popoarelor, dar ele sunt dezminite de realitate. Radiodifuziunea, care dduse - n domeniul economic - un impuls publicitii, d i, chiar naintea celui de al doilea rzboi mondial, o nou amploare propagandei.

Capitolul II

RZBOIUL UNDELOR Rzboiul undelor a nceput nainte de al doilea rzboi mondial. Japonezii utilizaser radioul n regiunile din China pe care le ocupaser ncepnd din 1931; italienii cutau n emisiunile lor n limba arab s ridice populaiile din nordul Africii, i n special pe tunisieni, mpotriva Franei sau a egiptenilor, i chiar locuitorii Indiei, mpotriva englezilor. Rzboiul din Spania provocase o propagand radiofonic ale celor dou tabere, fiecare dintre ele avnd propriile sale posturi care difuzau pentru strintate; radioul din Madrid pentru republicani, Radio-Sevilla apoi Radio-Zaragoza pentru naionaliti.

I - Radioul i rzboiul Radioul furnizeaz informaii care sunt supuse cenzurii n majoritatea rilor beligerante; de aceea emisiunile strine sunt cutate de ctre locuitorii rilor aflate n rzboi, mai ales cele n propriile lor limbi. Fiecare stat difuzeaz 23

informaii n limba dumanilor si nu numai n vederea informrii lor, ci i pentru a ruina moralul populaiei. Astfel pe postul francez de la Strasbourg erau difuzate, nainte de rzboi, emisiuni n german care au fost adesea denunate de Goebbels, n timp ce ascultarea lor n Germania era n mod sever reprimat. De la postul din Stuttgard, nemii difuzau emisiuni n limba francez la care participa, nc de la nceputurile rzboiului, un ziarist francez, Ferdonet; de la Radio-Hamburg, un englez aflat n solda nazitilor, William Joyce (Lord Haw-Haw), difuza emisiuni pentru Anglia. n campania din Frana din mai-iunie 1940, exodul francezilor a fost amplificat de radio; anunul radiodifuzat al marealului Petain, la 17 iunie, de cerere a armistiiului, a accelerat deruta. Cnd cea mai mare parte a continentului european a fost ocupat de ctre nemi, ascultarea radioului englez a constituit adesea prima form de Rezisten. Prin radio s-au stabilit mai trziu contactele dintre membrii Rezistenei i forele aliate. Astfel radioul a jucat un rol n strategia nsi i englezii stabiliser patru centre de radiodifuziune ultra-secrete, montate de ctre SOE (Special Operations Executive) aflate n relaie cu posturile clandestine emitoare-receptoare din Frana. Radioul a fost mai ales o arm psihologic, nu numai prin emisiunile sale de informaie, ci i prin intoxicarea adversarilor; aceasta a constituit rolul radiourilor negre care-i deghizau originea pentru a intoxica opinia rilor dumane. Germanii folosiser aceast arm psihologic, pus la punct n timpul rzboiului din Spania, nc din februarie 1940 cu Radio-Umanitatea, aa-zis comunist, i Vocea Pcii, pacifist, i ei trebuiau, pn n 1945, s nmuleasc aceste staii de bluff n aproximativ toate limbile. Serviciile secrete britanice s-au lansat pe aceeai cale n mai 1940 i numrul programelor lor nu a ncetat s creasc pn n 1944; Sefton Delmer, fost corespondent al lui Daily Express la Berlin, a dat o mare expansiune emisiunilor spre Germania, dar toate rile europene au fost vizate de aceast propagand neagr. Guvernul de la Vichy a patronat i el radiourile negre pentru a demoraliza i discredita micrile Rezistenei i ale Franei libere. Bruiajul servea att la mpiedicarea ascultrii emisiunilor din strintate, ct i la jenarea legturilor radio ale avioanelor inamice. Pe de alt parte, progresele radioelectricitii ajunseser la o mai bun detecie a undelor i prin unde. Astfel, radiogoniometria din ce n ce mai perfecionat a permis nemilor s repereze adesea posturile emitoare clandestine ale membrilor Rezistenei. Punerea la punct a radarului, mai nti aplicat de ctre Compania general a TFF n 1935 pentru pachebotul Normandie, a fost perfecionat de ctre ministerul Aerului britanic; detectarea raidurilor aeriene era destul de avansat pentru a contribui la salvarea Angliei n 1940. Cercetrile n acest domeniu ale unui inginer francez, Maurice Ponte, au fost utilizate de ctre englezi, apoi de ctre americani.

24

n sfrit, radioul a contribuit n anumite cazuri la sfritul conflictului; n Italia, n octombrie 1943, radioul a fost utilizat pentru a ralia Malta prin nave italiene. n Japonia, mpratul a luat cuvntul pentru a anuna capitularea n 1945.

II. - Radioul n Europa dominat de Germania n Germania, cu cele 16 milioane de receptoare n 1941, radioul este principalul instrument pe care-l folosete Goebbels pentru a menine frontul interior i pentru a dezvolta devotamentul fa de Hitler.El i d mai nti o mai mare libertate de aciune dect presei scrise, nencredinndu-l dect nazitilor. Emisiunile prea deschise de propagand sunt nlocuite n 1941 cu reportaje trite; moralul trebuia susinut prin programe mai vesele. Radioul trebuie s riposteze emisiunilor n limba german ale BBC-ului. Goebbels a anunat la radio, pe 18 februarie 1943, situaia dezastruas de la Stalingrad. De acum nainte, eforturile de a convinge opinia german de victoria final erau zadarnice; familiile ascultau radioul sovietic care difuza listele de nume ale prizonierilor germani. Goebbels, prin radio, anunase rzboiul total; pn la btlia Berlinului radioul german i-a glorificat Fuhrerul. Pentru a face mai credibile atrocitile care-i ateptau pe nemi n cazul avansrii Armatei Roii ofierilor Wehrmacht-ului le revenea sarcina de a povesti masacrele operate de ctre sovietici; astfel, general-maiorul Remer se adresa, la 6 martie 1945, radioului care, teroriznd populaiile, trebuia s contribuie la o rezisten disperat i fanatic a nemilor n 1945.

n rile pe care le ocupau nemii voiau s utilizeze radioul pentru a supune populaiile ideologiei naziste. n Olanda, din momentul n care au devenit stpnii postului de la Hilversum, ei difuzaser n limba olandez programe produse n Germania. Cnd audiena radiourilor care emiteau de la Londra a crescut, nemii au nmulit centrele de bruiaj sau - cum a fost cazul Norvegiei - au confiscat aparatele. n Frana, sub regimul de la Vichy, radioul contribuise la dezvoltarea popularitii, reale la nceput, a marealului Petain; emisiunile posturilor franceze, suspendate prin convenia de armistiiu, fuseser foarte repede autorizate i Laval, care i ncredinase conducerea radioului lui Tixier-Vignancour, a dat un ton foarte anglofob radioului. Andre Demaison, un prieten al lui Laval, a devenit director general al radioului n aprilie 1942 i l-a organizat prin legea din 7 noiembrie 1942.Propaganda Revoluiei naionale a fost asigurat la radio de ctre Paul Creyssel, apoi de ctre Philippe Henriot, care a devenit n decembrie 1943 secretar de stat la Informaie i Propagand; editorialele sale cotidiene erau difuzate de patru ori pe zi; orator i polemist de talent, fr a-i ralia n 1944 pe francezi cu colaboraionismul, el reprezenta un pericol pentru Rezisten. La 28 iunie 1944, un commando al Rezistenei l-a executat. n zona de nord, RadioParis se afla n ntregime sub controlul nemilor cu civa ziariti francezi aflai n solda lor, ca Jean Herold Paquis, ceea ce justifica cupletul emisiunilor franceze de la Londra:

25

Radio-Paris ment, Radio-Paris ment Radio-Paris est allemand. (Radio-Paris minte, Radio-Paris este german) III. - Radiourile aliate Radioul este strns asociat rolului Angliei n rzboi; numrul angajailor si, care era de 4.889 n septembrie 1939, se ridica la 11.600 n 1944. Totui BBC-ul era prea puin pregtit pentru un rol de propagand care i se pruse, pn atunci, prea puin compatibil cu democraia; directorul general, Ogilvie, i mai ales principalul su adjunct, Sir Stephen Tallents, au adaptat BBC-ul necesitilor rzboiului i au gsit o formul de colaborare cu guvernul, n special cu ministerul Informaiei (ocupat n 1940 de ctre Reith, fostul director general al BBC).Au trebuit nmulite emisiunile de informaii; pentru a rspunde emisiunilor lui Haw-Haw, BBC-ul a fcut apel la un jurist, Norman Birkett, apoi la un romancier, J. B. Priestley, ale cror comentarii la radio, Post scriptum, au cptat repede un renume naional; difuzarea de teme patriotice, dar i de emisiuni de varieti, dovedeau moralul englez, peste 7 milioane de asculttori le urmreau smbt seara. ntrirea controlului guvernului asupra BBC-ului prin nlocuirea lui Ogilvie, la nceputul anului 1942, cu doi directori, Robert Foot (un fost administrator general de la Compania de Gaz-Electricitate) i Sir Cecil Graves, a fost criticat de pres dar corespundea noii cotituri a rzboiului. BBC-ul i-a dezvoltat din ce n ce mai mult emisiunile sale pentru strintate: pentru Germania, unde alocuiunile lui Richard Crossman i A. Voigt erau ascultate din moment ce Goebbels gsea c este necesar s le combat; pentru Italia, durata emisiunilor crete de la trei ore i treizeci de minute n 1939 la douzeci i nou de ore i patruzeci i cinci de minute n 1943. Din 1939, emisiunile pentru strintate nu mai erau difuzate n ase limbi, ci n paisprezece: mai trziu, 35 de ore de emisie n 23 de limbi diferite, difuzate n olandez, norvegian, ceh, etc., au contrabalansat cu succes propaganda german. Emisiunile n limba francez n septembrie 1939 erau de trei ore i jumtate pe sptmn, n septembrie 1943 ele totalizau 39 de ore i jumtate. Ele au avut o importan cu att mai mare cu ct opinia francez, demoralizat de debandada din 1940, sedus un moment de rolul de salvator al marealului Petain, era o miz care trebuia ctigat repede. Cabinetul Churchill fcuse posibil, la 18 iunie 1940, apelul generalului De Gaulle, subsecretar de stat la ministerul lui Paul Reynaud; vorbind de flacra Rezistenei franceze, el i-a furit discursul i a lansat o emisiune precedat de formula Onoare i Patrie care a devenit organul Comitetului naional al Franei libere; generalul De Gaulle a ncredinat-o lui Maurice Schumann, tnr ziarist la Agenia Havas, care a luat cuvntul de peste o mie de ori i preotului Cassin. Aceste emisiuni au fcut n mai multe reprize un subiect de discordie ntre generalul De Gaulle i autoritile britanice, mai ales atunci cnd acestea l-au anunat, pe 31 octombrie 1940, c: Am fost obligai s lum msuri de a mpiedica organizaia dumneavoastr s publice, la radio i n pres, denunarea guvernului de la Vichy. Generalul De Gaulle s-a adresat de 67 de ori francezilor de la microfonul BBC-

26

ului; ncepnd din 1941, el a dispus i de Radio-Brazzaville i de noiembrie 1942, de Radio-Alger.

Radio-Beirut i, dup

BBC-ul avea i o secie n limba francez sub conducerea lui Darsie Gillie, pe lng emisiunile pentru Europa conduse de Noel Newsome; din luna iulie 1940, n marja buletinelor de informaie, scenaristul Michel Saint-Denis, sub pseudonimul Jacques Duchesne, a fost nsrcinat cu o emisiune, Aici Frana care trebuia s se numeasc ncepnd din 6 septembrie Francezii vorbesc francezilor; Pierre Bourdan, Jean Marin (Yves Morvan), Jean Oberle, compozitorul Van Moppes au animat-o, la care s-au mai adugat pe urm Pierre Dac, Maurice Diamant-Berger (Andre Gillois) i muli alii. Aceste emisiuni au dejucat propaganda Germaniei i cea de la Vichy, au denunat mpucrile de ostateci i mai trziu faptele grave ale colaboraionitilor, au favorizat pe urm ralierea la micrile Rezistenei i au provocat chiar manifestaii naionale (de exemplu, pe 1 mai sau pe 11 noiembrie 1942). La 1 iunie 1944, 200 de mesaje codificate anunau debarcarea iminent; unul dintre ele: Les sanglots longs des violons de lautomne a fost completat pe 5 iunie: Blessent mon coeur dune langueur monotone, reprezenta semnalul aciunii imediate n vederea debarcrii. Emisiuni n limba francez au fost de asemenea difuzate de Moscova (Radio-France) i de Statele Unite (Vocea Americii). n URSS, reeaua radiofonic suferise grave distrugeri n timpul avansrii germane; reconstituirea sa a fost o sarcin prioritar, condiionnd preluarea n mna politic a regiunilor eliberate. Odat cu rzboiul, programele radiofonice au pus din nou la loc de cinste textele patriotice, ca Rzboiul i pacea. Efortul n limbile strine, sub conducerea lui S. A. Lozovski, a fost ndreptat mai ales nspre germani, fcnd s se vorbeasc despre prizonierii germani, dnd lista oraelor bombardate, incitnd soldaii la dezertare i cutnd s ruineze moralul populaiei civile. Crearea, n iulie 1943, a unui Comitet naional al Germaniei libere cu marealul Paulus a fost nsoit de emisiuni ale postului de radio de la Moscova. n Statele Unite, cnd preedintele Roosevelt l-a numit pe colonelul W. Donovan n fruntea coordonrii informaiei, apoi cnd a fost creat, n iunie 1942, Office of War Information, radioul a cptat o importan excepional, nu numai ca principal surs de informare dar i prin amenajarea unei American Forces Network care difuza prin peste 300 de staii pentru armatele americane.Reeaua Voice of America (VOA) a acoperit ncetul cu ncetul lumea ntreag n toate marile limbi, opunndu-se cu succes propagandei radiofonice germane sau italiene, ndeosebi n America Latin. Guvernul american a trebuit s fac apel la marile canale, NBC, CBS i la marile societi, Westinghouse, General Electric pentru a produce instalaii i programe. Preedintele RCA, David Sarnoff, dirija transmisiunile ctre Statul-Major ale generalului Eisenhower n 1944.

27

n timpul celui de-al doilea rzboi mondial, radiodifuziunea i demonstrase superioritatea asupra presei scrise supus mai uor cenzurii; radioul, ignornd frontierele a fost singurul media pluralist aflat la dispoziia cetenilor Europei ocupate de ctre germani1. El a luat, ca i rzboiul, dimensiuni mondiale; el trebuia astfel s ptrund mai mult continentele Asiei i Africii pe care, pn atunci, de-abia le atinsese.

1. Pentru istoria radioului n timpul rzboiului, recomandm s se citeasc Les voix de la liberte, n cinci volume editate n 1975 de ctre Documentation francaise care descriu viaa i emisiunile de la Radio-Londra i La guerre des ondes, histoire des radios de langue francaise pendant la deuxieme guerre mondiale, Paris-Bruxelles-Montreal-Lausanne, 1985, sub direcia Helenei Eck. 28

Capitolul III

RADIOUL DUP CEL DE-AL DOILEA RZBOI MONDIAL

Importana luat de ctre radio ca mijloc de informare i de propagand n timpul rzboiului i-a atras o atenie deosebit din partea guvernelor; n Europa mutilat de distrugeri, impiedicat de dificultile de transporturi, lipsit de hrtie pentru ziare, el devine un mijloc privilegiat de adresare populaiilor eliberate de jugul nazist, apoi, repede, i un instrument al rzboiului rece.

I. - Expansiunea pieei Noi game de unde sunt utilizate. Exploatarea comercial a modulrii frecvenei a nceput dup 1940 n Statele Unite; ea a impus echipamente costisitoare, dar calitatea recepiei este sensibil mbuntit. General Electric a fabricat primele emitoare n frecven modulat, care, n Statele Unite, au trecut de la 50 n 1942 la 500 n 1948. Magnetofonul, nregistrator magnetic pus la punct de ctre societatea german AEG, permite modificarea compoziiei emisiunilor vorbite i muzicale nmulind nregistrrile. La nivelul aparatelor receptoare, perfecionarea lmpilor, utilizarea noilor aliaje permit reducerea dimensiunilor i greutii aparatelor. La nceputul anului 1944, existau n jur de 1.900 de staii de radiodifuziune pe continentul american (majoritatea n Statele Unite), 416 n Europa, 155 n Australia, contra numai 173 n toat Asia i 43 n Africa. n 1961, existau aproximativ 12.700 de staii emitoare n lume; n America de Nord se numrau n jur de 5.700, n Europa 2.800, peste 410 n URSS, n America de Sud 1.900, n Oceania 250, dar Asia avea 1.200 i Africa 400. Radioul ncepe s devin principalul mijloc de informare la nivelul ntregii lumi. n continuare Europa i America de Nord sunt cele care rspund mai ales la considerabila cerere de material radioelectric; cei mai mari exportatori de material radio reprezentau Statele Unite; n cursul anului 1947, fabricanii americani de aparate receptoare exportaser 1.520.826 de buci. Dar drepturile de vam, n numeroase ri protejau industriile naionale; se fabricau n lume 26 de milioane de aparate n 1953, dintre care 13,2 n Statele Unite. n 1962, se fabricau peste 59 de milioane, Statele Unite se aflau n continuare n frunte cu 17,9 milioane, urmate de Japonia cu 15,4, apoi URSS cu 4,2 i Germania cu 3,9 milioane.

II. - Radioul n rile liberale 29

n Statele Unite, peste 92 de milioane de aparate n 1950 permiteau aproape ntregii populaii s asculte radioul; n ciuda erupiei televiziunii implantat mai devreme dect n Europa, radioul i-a urmat progresia; n 1960, existau 176 de milioane de aparate de radio.Peste dou treimi din cele aproximativ 3.000 de staii comerciale care i extrgeau resursele din publicitate, erau afiliate la reele care le furnizau programe (NBC, CBS, ABC). Federal Communications Commission (FCC), ncepnd din 1945, a favorizat staiile educative. Pentru strintate, Vocea Americii, dispunea de vreo 100 de emitoare n ntreaga lume i depinznd de International Broadcasting Division al departamentului de stat, difuza n 26 de limbi de la Manilla, Honolulu, Okinawa; dar ea era mai ales o arm anticomunist n timpul rzboiului rece. La Munchen s-a stabilit Radio-Libertatea finanat de un Comitet pentru Europa liber, Free Europe Committe. Sovieticii i rile din Est au montat n jur de 400 de staii de bruiaj pentru a mpiedica ascultarea propagandei anticomuniste.

n Anglia, carta BBC-ului a fost rennoit pentru o perioad de cinci ani ncepnd cu 1 ianuarie 1947 (la aceast dat peste 10,7 milioane de deintori de aparate plteau tax; peste 15 milioane n 1960). O nou rennoire la 1 iulie 1952 pentru 10 ani dar nu ntr-o manier exclusiv: cel puin pentru televiziune.n septembrie 1946 un al treilea program, Third, mai intelectual, fusese lansat de la orele 6 ale serii pn la miezul nopii; Home service difuza 6 buletine de informaii pe zi, numeroase reportaje, concerte, emisiuni dramatice; Light Programme difuza emisiuni mai populare. Noul guvernator general, n 1945, Sir William Haley (nscut n 1901), fusese la Manchester Guardian i la Agenia Reuter nainte de a deveni, n timpul rzboiului, redactor-ef, apoi director general al BBC. Un consiliu consultativ funcioneaz din 1946 n fiecare din cele 6 regiuni radiofonice pentru organizarea de programe regionale. Features reprezint un tip de emisiune caracteristic BBC-ului foarte apreciat, mai mult documentar dect reportaj, ce se axeaz la fel de bine pe viaa industrial sau politic, ct i pe subiecte de drept sau de istorie. Emisiunile pentru strintate au continuat dup rzboi: serviciile europene sau cele coloniale difuznd n 21 de limbi, n special pentru Commonwealth, America Latin i rile arabe.

La Eliberare, n Frana, radiodifuziunea este plasat sub regimul unui monopol de exploatare riguros aplicat: o hotrre din 20 noiembrie 1944 rechiziionase toate posturile private; ordonana din 23 martie 1945 revoc toate autorizaiile date anterior i restabilete monopolul absolut al statului ncredinat Radiodifuziunii franceze; RDF devine RTF (Radiodiffusion-Television francaise) n 1949, dar niciunul din cele 16 proiecte de statut depuse ntre 1945 i 1958 nu avea s reueasc; din cauza acestei lipse, RTF rmne sub dependena guvernelor succesive.SOFIRA (Societatea financiar de Radio), constituit n timpul guvernului de la Vichy n 1942 cu capital francez i german pentru a exploata o staie la Monte Carlo, a devenit n 1945 SOFIRAD n care statul avea peste 99 % din capital; capitalul Radio-Monte-Carlo aparinea n proporie de 80 % statului francez (care confiscase aciunile germane prin intermediul

30

SOFIRAD) i n proporie de 20 % prinului de Monaco. Posturile aa-zis periferice profitau de publicitatea radiofonic (de la care se abinea RTF) fcut la adresa asculttorilor francezi; numeroase dificulti au aprut ntre stat i Radio-Andorra, deoarece aceast staie era condus de Bannel, cumnat al lui Jacques Tremolet condamnat n contumacie pentru colaboraionism i pn la urm achitat; guvernul francez nereuind s-l controleze i-a bruiat emisiunile n 1948 apoi a suscitat formarea unui post rival denumit succesiv Radio des Vallees, apoi Andorradio. Sub impulsul lui Charles Michelson, i dup ndelungate peripeii, n Sarre, s-a nscut n 1955 o nou staie: Europe n0 1. La Radio-Luxembourg, emisiunile, suspendate n timpul rzboiului, au fost reluate n noiembrie 1945, o parte din capital fiind francez, aparinnd unor societi ca Banque de Paris et des Pays-Bas sau statului prin intermediul Ageniei Havas naionalizat, deintoare a 15 % dintre aciuni. n afara posturilor periferice, francezii pot asculta emisiunile strine, n special emisiunile n limba francez lae BBC-ului, de la Radio-Moscova sau ale democraiilor populare. Nu exist deci nici un monopol al recepiei.

RTF, imediat dup rzboi, a trebuit mai nti s-i reconstituie reeaua n mare parte distrus n timpul rzboiului; n septembrie 1944, doar 6 emitoare puteau funciona; n 1949, existau 60, n 1956, 79. Posturile regionale jucaser adesea, la Eliberare, un rol activ; Comitetele de Eliberare i comisarii Republicii le utilizaser pentru a se adresa populaiilor, dar din luna decembrie 1944, guvernul provizoriu, dornic de a restabili pretutindeni autoritatea puterii centrale, oblig posturile regionale s se lase nlocuite de radiodifuziunea parizian i s reduc durata emisiunilor locale. RTF este foarte centralizat.Trebuia reorganizat administraia radioului; primul director general, Jean Guignebert, a fost nlocuit, la sfritul anului 1945, de ctre o personalitate mai gaullist, Claude Bourdet. Acesta din urm a fost eliberat din funcie la 6 februarie 1946 de ctre secretarul de stat al Informaiei, Gaston Deferre, fapt ce a deschis o lung perioad de loc vacant din moment ce de-abia pe 13 martie 1946 a fost numit un nou director general, Wladimir Porche, care a rmas pn n 1957. De-abia dup ntoarcerea generalului de Gaulle n 1958, o ordonan din februarie 1959 a dat RTF-ului statutul de instituie public.

RTF difuza mai nti dou programe: Programme national i Programme parisien, la care s-a adugat n 1947 Paris-Inter; n afar de acestea mai exista un canal pentru colonii. Radioul anilor de dup rzboi era mai cultural (mai ales programul naional); dar gusturile publicului nu coincideau ntotdeauna cu cele ale directorilor de programe pe care le ndrumau nspre emisiunile de varieti animate de Andre Gillois, Jean Nohain sau Jean Nocher. Informaia era dezvoltat. Conducerea Ziarului vorbit era asigurat de ctre Vital Gayman din 1945 i pn n iulie 1958; acesta, fost comunist, a trebuit s suporte atacurile att ale dreptei ct i ale extremei stngi. Chiar dac radioul se afla sub controlul strns al ministerului, guvernanii nu reueau ntotdeauna s-l stpneasc, ba chiar au fost adui n situaia s-i explice sau s-i justifice i mai mult politica lor la radio; acesta a fost mai ales cazul lui Pierre Mendes France care, n timpul ministeriatului su, a pronunat 26 de alocuiuni radiodifuzate, aproape n fiecare

31

smbt seara. Odat cu rzboiul din Algeria, controlul guvernamental asupra informaiei radiodifuzate a devenit mai strict. La sfritul anului 1945, existau 5,345 milioane de aparate declarate; acest numr se ridic la 10,7 n 1958. Audiena era important mai ales seara ctre orele 20.30 i ctre ora 13. Emisiunile cele mai ascultate erau Le Grenier de Montmartre (duminica pe Chaine parisienne) i Reine dun jour (pe RadioLuxembourg). n Germania, imediat dup rzboi, radioul a fost luat n sarcina armatelor aliate. Un control aliat s-a exercitat pn n 1955 dar din 1948 n Germania de Vest, staiile de radio au funcionat n cadrul Lander. Este vorba despre organisme independente de guverne. Aceste institute au constituit n august 1950 un organism comun, ARD (Arbeitsgemeinschaft der Offentlichrechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland), stabilind o coordonare n domeniul tehnic, n cadrul programelor, n relaiile cu UER. Numrul de aparate receptoare sczuse la sfritul rzboiului, el urc de la 9 milioane n 1950 la peste 15 milioane ncepnd cu 1959. Deutsche Welle a fost creat ca o staie comun pe unde scurte difuznd programe n german sau n limbi strine pentru Africa, America sau Asia i a fost inaugurat la 3 mai 1953 de ctre cancelarul Adenauer; el a devenit o instituie federal la fel ca i Deutschland-funk stabilit mai ales pentru a difuza programe pentru Germania de Est. n Italia, RAI (Radio Audizione Italia) fusese constituit de ctre regele Umberto n 1944, n timp ce Mussolini naionalizase EIAR n republica fascist.Un decret din 3 aprilie 1947 definete statutul RAI i i acord monopolul de exploatare a radioului sub controlul ministerului Potelor i Telecomunicaiilor, i i precizeaz atribuiile n cadrul comisiei parlamentare nsrcinat s vegheze asupra independenei politice a radioului i a Comitetului cultural care supravegheaz calitatea emisiunilor artistice i educative; este o societate privat cu capital de stat cu o concesionare ce poate fi rennoit n 1952 pentru 20 de ani. Numrul de aparate a trecut de la 2,5 milioane n 1949 (55 de aparate la mia de locuitori) la 8 milioane n 1960 (162 la mie); aceast progresie este cu att mai sensibil cu ct presa cotidian n Italia nu atinge un tiraj ridicat.

n Belgia, la Eliberare, asociaiile de asculttori nu i-au regsit locul n INR (Institutul naional de Radiodifuziune) care a rmas pn n 1960, data crerii, prin legea Harmel, a RTB ce asigura n acelai timp autonomia cultural (dou instituii publice distincte n francez i n flamand) i independena informaiei. Echiparea cu receptoare, sczut la sfritul rzboiului la 635.000 n 1945, atinge 2.644.000 n 1960 (289 la mia de locuitori). n Spania, regimul franchist, foarte contient de importana radioului pe care a tiut s-l utilizeze, a creat n 1942 Redera (reeaua spaniol de radiodifuziune) 32

construind un mare centru emitor la Arganda del Rey, inaugurat n iulie 1944, legat de studiourile din Madrid. Noul minister al Informaiei i Turismului n 1951 a instituit ARE (Administraia spaniol de Radiodifuziune) care deschide o nou er n istoria radioului din Spania. Pe lng reeaua oficial a RNE (Radio Nacional de Espana) staiile comerciale i-au continuat activitatea. n 1949, nu erau dect 604.746 aparate (22 la mia de locuitori); acest numr se ridic la 1.840.000 n 1955, iar n 1960 la 2.717.000 (90 la mie). n Portugalia, profitnd de dezvoltarea economic a rii, neutr n cel de-al doilea rzboi mondial, numrul de receptoare a trecut de la 27 la 99 pentru 1.000 de locuitori ntre 1950 i 1961 (902.000 aparate). Radioul a contribuit n aceste state autoritare la ptrunderea altor informaii i unei alte mentaliti dect cea a propagandei oficiale. Nordul Europei se numr n continuare n 1960 printre regiunile cele mai bine echipate. Danemarca, 332 pentru 1.000; Norvegia, 285; Suedia, 367. n Canada, CBC (Canadian Broadcasting Corporation) fusese instituit prin legea din 2 noiembrie 1936 i confirmat n 1952.Un ntreg lan de emitoare-relee automate fusese stabilit pentru a acoperi regiunile ndeprtate din Columbia britanic, Ontario, Alberta; existau 54 n 1956. Staiile private, care obinuser licen pe 5 ani, ce putea fi rennoit, se afl sub controlul CBC; multe aparin unor societi care editeaz ziare; numrul lor a crescut, trecnd de la 88 n 1946 la 163 n 1956. Numrul de aparate receptoare a trecut de la 2 milioane n 1950 la 8 milioane la sfritul anului 1955, 97 % dintre familii avnd atunci radio.

Un loc deosebit trebuie lsat Japoniei. Dup nfrngerea sa, radioul a fost supus cenzurii forelor aliate pn n 1949. Cu toate acestea, NHK (Nihon Hoso Kyokai) a rmas ntreprindere de stat, dar controlul guvernului a fost suprimat. Legea din 2 mai 1950 a reorganizat-o, n timp ce radioul comercial era introdus i difuza programe mai atrgtoare: n 1954 existau 57 de staii private i n 1963, 112. n 1958, cu 14 milioane de receptoare, peste 81 % dintre familiile japoneze aveau radio.

III. - Radioul n rile socialiste Radiodifuziunea n rile socialiste este un instrument privilegiat de propagand strns legat de Partidul comunist. Pn n 1960, radio-distribuia rmne mijlocul cel mai rspndit n URSS: n 1949, 11.000 de centre retransmit emisiunile de la Moscova unor aproximativ 9 milioane de abonai ce au receptoare cu fir care nu pot fi conectate dect pe posturile astfel retransmise: aproape 3.000 de staii-releu adugau cteva programe locale; existau de asemenea la aceast dat n jur de 4 milioane de receptoare fr fir i 6.000 de receptoare de ascultare colectiv erau 33

instalate n regiunile neelectrificate. n 1960, din 44 de milioane de receptoare, 30,8 milioane nc mai erau cu fir.n fiecare dintre cele 14 republici ce constituiau URSS-ul, dou sau trei programe erau difuzate n rus sau n limbile locale; 70 de limbi locale erau astfel folosite n 1949. Emisiunile de radio contribuiau mult la difuzarea directivelor planurilor cincinale. Totui, jumtate din programe rmne consacrat muzicii. Radioul rmne astfel un instrument al politicii externe sovietice; Radio-Moscova difuza 334 de ore pe sptmn emisiuni n 31 de limbi strine n 1948. Emisiunile pentru Iugoslavia s-au nmulit dup ruptura fa de Tito, trecnd de la mai puin de 9 ore pe sptmn n 1946 la 55 de ore n 1950. n 1960, radioul s


Recommended