+ All Categories
Home > Documents > Report a Jul de Radio

Report a Jul de Radio

Date post: 10-Apr-2018
Category:
Upload: dan-apetrei
View: 221 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 43

Transcript
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    1/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    REPORTAJUL DE RADIO

    1. DEFINIII

    .

    Micul Dicionar Enciclopedic definete reportajul ca specie publicistic apelnd adesea lamodaliti literare de expresie, care informeaz operativ asupra unor realiti, situaii,evenimente de interes general sau ocazional.Dicionarul Explicativ al Limbii Romneadaug la aceast definiie faptul c informaiile sunt culese, de obicei, de la faa locului.

    Etimologic, un reportaj este un raport. i unul i cellalt informeaz. Dar scopurile lor suntdiferite. Raportul este un mijloc de comunicare ntre iniiai. Reportajul este un mod decomunicare ce descrie marelui public spectacolul unui eveniment (Ganz, 1988, p. 10).

    Prin definiie, un reportaj raporteazceea ce se ntmpl i ceea ce s-a ntmplat. Elprezint un eveniment, o situaie, expune fapte (Langlois, 1989, p. 103). Reportajul este opovestire pe care o spunem: o povestire adevrat. Se plaseaz n mijlocul evenimentului. lclarific, i d o perspectiv i d culoare informaiei brute(Jean-Dominique Boucher, 1995,

    p.9).

    Enciclopedia on-line Wikipedia consemneaz c reportajul este o specie publicistic ce, nbaza unor date culese de la faa locului, informeaz opinia public asupra problemelor deinteres general sau ocazional constatate, ct mai real i neprtinitor.

    2. IDEEA

    Munca reporterului este una creativ. Ca reporter eti mereu n cutare de subiecte. Cum sle gseti?

    a) Fii atent la povetile spuse de cei din jur. Pot fi o surs de subiecte.

    b) Nu neglija subiectele care vin spre tine. Nu ntoarce niciodat spatele oamenilor care ispun c au un subiect pentru tine.Citete cu atenie mailurile si scrisorile care vin la redacie,chiar dac ele sunt n numr foarte mare, ncep n acelai mod banal, au greeli de ortografiesau par neinteresante.

    c) Alt surs de idei suntziarele, posturile de televiziune sau de radio, agentiile de pres,informaiile citite pe internet. O tire aprut ntr-un ziar sau difuzat de un post TV ori deradio poate fi un bun punct de plecare pentru un reportaj. Citete ziarele ca un reporter, nuca un cititor oarecare.Un cititor obinuit parcurge n treact rubrica vnzri-diverse de la

    mica publicitate, unde cineva anun c i vinde un rinichi. Reporterul gsete aici subiectulreportajului: vnzrile ilegale de organe.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    2/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    d) Uneori ideile vin pur i simplu din ntmplrile trite de reporter. Dac pentru a-i pltiimpozitul ai fost plimbat timp de cinci ore de la un ghieu la altul, ai un subiect: birocraia.Dac mergnd pe strad, te-ai mpiedicat i era s cazi ntr-un canal, iar cnd ai privit mai

    bine ai constatat c n canalul respectiv triete o ntreag familie, ei, bine, ai un subiect pecinste!

    Pentru a transforma ns aceste ntmplri trite n subiecte de reportaj i trebuiespirit deobservaie i o atenie venic treaz. De reporter!

    f) Subiectele i pot fi date din redacie. n aceast situaie, tot ce i rmne de fcut este sceri suficiente informaii (i s te documentezi ndeajuns), nct s reueti s acoperi ct mai

    bine evenimentul.

    g) Brainstorming-un poate fi o surs de idei, dup cum remarca C.Rich n Writing and

    Reporting News (2003, p 16).

    Discutarea ideilor n redacie sau cu ali oameni, ncercarea de a afla care sunt cele maiimportante probleme din comunitate, pot releva subiecte.

    S spunem c ai reuit, ntr-unul sau altul din modurile artate mai sus, s gseti ideeaviitorului reportaj. Etapa urmtoare este

    3. DOCUMENTAREA

    Pierre Ganz (1988) consider c, dup ce s-a decis asupra subiectului, reporterul trebuie sobin ct mai multe informaii despre:

    evenimentul n sine;

    protagonitii evenimentului;

    cadrul n care se desfoar evenimentul;

    contextul n care se nscrie.

    Informaii despre eveniment. n cazul n care evenimentul este spontan, nu exist timppentru cutarea informaiilor n bazele documentare sau pe internet. n schimb, dacevenimentul este previzibil, de regul reporterul ar trebui s gseasc multe informaii naceste locuri. n plus, n cazul evenimentelor organizate, jurnalitii primesc mape cuinformaii de pres, invitaii care conin detalii legate de eveniment, iar n cazulevenimentelor de amploare, organizatorii construiesc site-uri speciale.

    Informaii despre protagoniti. Reporterul trebuie s cunoasc suficiente date despreprotagonitii evenimentului pentru a-i nelege i pentru a-i prezenta. Trebuie notate cuatenie informaiile fr de care nu se poate construi reportajul (numele complet, titulaturaexact a persoanelor implicate n eveniment).

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    3/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Informaii despre cadrul n care se desfoar evenimentul. n unele situaii este importants se cunoasc topografia locului, s se tie detalii geografice sau care privesc arhitectura.

    Informaii despre contextul evenimentului (background). Fr aceste informaii, reporterulrisc s nu neleag sau s neleag doar ntr-o mic msur evenimentul. Datele debackgroundse refer la istoricul evenimentului.

    Dac ai suficient timp i dac reportajul se preteaz, sap n adncime. De exemplu, ncazul n care trebuie s faci un reportaj despre o explozie ntr-un bloc, cauzat de o scurgerede gaze. Sigur c, nainte de a pleca pe teren, trebuie s tii elementele de baz (i probabil cn acest caz nu mai ai timp de altceva!). Dar ar fi ideal s deii informaii complementare: cteastfel de explozii au avut loc n ultima jumtate de an? Care sunt msurile de protecie pecare Societatea de Distribuire a Gazului trebuie s le respecte? Au existat, anteriorincidentului, plngeri din partea locatarilor? etc.

    Un trucpe care poi s l reii: caut evenimente similare, i vezi cum au decurs, ceprobleme au aprut pe parcursul desfurrii lor, ce categorii/organizaii/instituii au fostpentru o anumit idee/soluie i cine a fost mpotriv, care au fost argumentele folosite

    De exemplu, n cazul unui accident aviatic: citete articolele despre diverse accidenteaviatice petrecute de-a lungul timpului. Vei constata c exist foarte multe asemnri i crespectivele cazuri, deja soluionate, i lrgesc perspectiva asupra evenimentului la careurmeaz s participi.

    Dificultatea evenimentelor speciale (accidente, inundaii, cutremure etc.) const tocmai nfaptul c reporterul nu are timp s se documenteze. n aceste situaii trebuie s apelezi lacunotinele proprii i la memorie. Este unul dintre motivele pentru care, la astfel deevenimente sunt trimii de obicei aa-numiii reporteri speciali (oamenii care se ocup nmod curent de astfel de cazuri, prin urmare au experien, au deja contacte i cunosc pereprezentanii Poliiei, ai Salvrii, ai Procuraturii etc. au, eventual, o baz propriede documentare o arhiv personal , cunosc date despre incidente similare etc.).

    Modaliti i surse de documentare

    Dup Melvin Mencher (1996) trei sunt sursele din care reporterul adun informaiile: (1)

    documente oficiale, (2) interviuri, (3) observaii personale. Acelai autor susine cdocumentarea se poate face n trei moduri: prin observare direct, prin intervievare i prininvestigaii/cercetare (researche).

    1. Observaia direct

    Desigur, cele mai convingtoare relatri sunt cele ale faptelor pe care jurnalistul le observn mod direct. Mencher povestete cazul ziaristei, Penny Lernoux, care a fost mult vremereporter special pentru America Latin pentru mai multe canale mediatice americane.Lernoux trebuia s fac un reportaj despre minerii din Bolivia, care lucrau n condiii grele pecrestele Anzilor. Ea s-a decis s mearg la faa locului dup ce a auzit c au fost situaii n

    care acetia au aruncat cu dinamit n vizitatori i c sunt suspicioi n special cu femeile,despre care cred c aduc ghinion. Lernoux s-a deghizat n brbat i a mers acolo, nsoit de

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    4/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    un inginer, care s-a oferit voluntar s i arate mina. Ajunseser n adncurile minei SigloVeinte, cnd un miner s-a apropiat cu o bucat de dinamit n mn. Nu intra n panic, i-aspus inginerul. Fugi, pur i simplu! Coridorul avea un cot i ei au apucat-o pe acolo exact

    n momentul n care dinamita a explodat. Lernoux a supravieuit i a scris un reportaj desucces despre aceast ntmplare.

    Teoriile sociologice care se refer la observare arat c, de regul, prezena observatoruluiface ca atitudinile i comportamentul celor observai s se modifice. n cartea sa, Cercetride marketing, Iacob Ctoiu trece n revist opiniile contradictorii pe care specialitii le au cu

    privire la acurateea datelor obinute prin observare, mai ales n cazul observrii nedisimulate(care presupune ca subiecii inclui n procesul de cercetare s tie c sunt cercetai).Aducerea la cunotina subiecilor a faptului c sunt observai, sau simpla sesizare a

    prezenei observatorului de ctre subieci, induc modificri n comportamentul acestora.Persoanele care i dau seama c sunt observate i autocenzureaz deciziile, aciunile,

    comportamentul (Ctoiu, p. 234). Opiniile specialitilor sunt mprite, unii consider cprezena observatorului are un impact mic i de scurt durat, alii sunt de prere cobservatorul influeneaz semnificativ comportamentul subiecilor, atrage atenia I. Ctoiu.

    Din acest punct de vedere, un mare avantaj l au jurnalitii care obinuiesc s vin n modnatural, n viaa de zi cu zi, n contact cu diverse medii din care pot extrage ulteriorsubiectele, jurnalitii care triesc foarte mult n lumea despre care raporteaz. Reportajele

    bune nu apar doar ca urmare a nsuirii temeinice a teoriilor, ci trind o multitudine deexperiene, fiind de multe ori n pielea personajelor despre care vorbeti, cu alte cuvinte,trind viaa despre care scrii.

    2.Intervievarea

    De cele mai multe ori, jurnalistul nu se afl la faa locului, aa c este nevoit s iconstruiasc reportajul bazndu-se pe relatrile unor persoane care dein informaii despreevenimentul produs. Acetia sunt:

    Martorii oculari. Ajuns la locul n care s-a produs evenimentul, reporterul trebuie s discuten primul rnd cu martorii. Atenie, la subiectivitatea relatrilor lor! Este posibil caevenimentul s fi avut un impact emoional destul de puternic i, prin urmare, relatrile lor sfie inexacte.

    n discuia cu martorii oculari, un rol important l au flerul reporterului i capacitatea sa de aevalua oamenii. Aceste lucruri te vor ajuta s i alegi, din mulimea de martori, pe cei caresunt capabili s-i ofere informaii corecte i s i evii pe cei prea ocai ca s fie coereni, sstai de vorb cu cei care au fost foarte aproape de eveniment i s i nlturi pe cei care doar

    pretind c au vzut ceva.

    n cazul evenimentelor anunate, organizatorii i pot da cele mai sigure informaii. Caut sdiscui cu persoana cea mai autorizat s dea lmuriri n problema care te intereseaz. Nucdea n capcana de a te duce direct la una dintre persoanele care par ale casei i de a-i cereinformaii fr s tii cu cine stai de vorb. i secretara poate prea n largul ei n mediul n

    care tu abia ai ptruns. Se poate saluta cu majoritatea participanilor i poate da relaii desprelocul n care se servete cafeaua. Dar acest lucru nu nseamn c deine informaiile pe care le

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    5/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    vrei. Cel mai bine este s vorbeti cu persoana care se ocup de relaiile cu presa i a creimisiune principal este s te ajute. Ea te poate prezenta organizatorilor i i poate spunenumele celor autorizai s i dea informaii exacte.

    Autoritile. De exemplu, n cazul unui accident, vei discuta n mod obligatoriu cureprezentanii Poliiei, Procuraturii, Salvrii etc. aflai la faa locului. Ai grij s discui cucele mai reprezentative persoane (de exemplu cu eful echipei de pompieri, nu cu oferul careconduce maina echipajului!). Atenie la falsele competene!, atrage atenia Ganz (1988, p.33), care constat c uneori este nevoie de timp i perseveren, atunci cnd identifici o surs

    bun, iar cnd acest lucru se ntmpl este posibil ca ea s se afle la 10.000 de kilometrideprtare sau s fie incapabil s articuleze trei cuvinte n faa unui microfon (1998, p.33).

    ncearc s nu fii deranjant sau prea insistent n dorina de a obine ct mai repede i ct maimulte informaii. ine cont de faptul c interlocutorii ti trebuie s se concentreze i s i

    fac treaba pentru care au venit acolo. Nu o s spui unui medic care ncearc s reanimeze ovictim: Lsai pacientul, peste cinci minute intru n direct i trebuie s mi dai informaii!.

    n acelai timp, ncearc s nu cazi n extrema cealalt, a unei timiditi exagerate i, deteam s nu deranjezi, s ajungi s constai c mai ai doar cteva minute pn la intrarea ndirect (sau pn la ora la care trebuie s predai reportajul), c nu ai reuit s obii nici oinformaie oficial i c persoanele n msur s te lmureasc au plecat deja!

    Asemenea reineri (de a cere informaii de la oficiali) nu trebuie s existe pentru c, orictde ocupai ar fi, ei tiu foarte bine c este important s comunice cu presa i, n multe cazuri,s-au obinuit deja s aib o atenie distributiv. Trebuie doar s stabilii de comun acordmomentul oportun n care vei putea sta de vorb.

    Protagonitii. i pot da informaii de prim mn. Trebuie s fii atent la informaiile pecare le ceri. Este inoportun s i ceri unui pianist, care tocmai a ctigat un important premiuinternaional s i spun la ce concurs a participat. Se presupune c acest lucru ar fi trebuit sl tii deja nainte de a ajunge pe teren. Prin urmare, atunci cnd discui cu protagonitii, aigrij ce ntrebri pui i ce moment alegi. O ntrebare neinspirat sau un moment prost ales pots i ngreuneze considerabil munca. Interlocutorii pot refuza s i mai vorbeasc sau, dacaccept, se pot exprima eliptic, i pot pierde ncrederea n capacitatea ta de a-i nelege.

    Jurnalitii aflai la faa locului. Este posibil ca ali colegi din pres s fi ajuns naintea ta lalocul evenimentului, s aib surse mai bune sau s fie specializai n domeniul respectiv. naceste situaii, ei i pot furniza date despre eveniment. Trebuie ns s i cunoti suficient de

    bine nct s ai ncredere c au neles exact despre ce este vorba, c sursele lor sunt credibilei c nu au nici un motiv s distorsioneze informaia.

    Specialiti. n multe situaii reporterul are nevoie de ajutorul specialitilor, care s deaanumite explicaii. Specialitii sunt o surs de informaii dificil pentru asculttorii care nulucreaz n domeniu. Limbajul lor constituie adesea un real handicap pentru canalul mediaticce difuzeaz informaia pentru un public larg. Faptul c specialitii cunosc subiectul n

    profunzime i face adesea s neglijeze generalul n favoarea unor detalii greu accesibile. ns

    atunci cnd pregteti un reportaj, orice discuie cu un specialist este util, indiferent degradul de claritate, de competen, de originalitate al interlocutorului. Reporterul capt

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    6/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    ntotdeauna noi cunotine din aceste discuii, iar reportajul nu are dect de ctigat (Ganz,1988, p. 32).

    Reporterul. Ganz consider c reporterul este el nsui o surs. Reporterul nu este o mainde nregistrat imagini i sunete. Ceea ce vede este un lucru subiectiv, dar constituie, n egalmsur, o surs. El trebuie s scrie despre ceea ce vede, ce aude, despre ceea ce i se spune, sfie atent la mirosuri, la sunetele de fond: cele cinci simuri ale sale sunt n alert (Ganz,1988, p. 34). Ganz sftuiete reporterii s nu i estompeze impresiile, pentru c ele fac partedin informaia adunat la faa locului. Reporterul trebuie s aib o prere proprie. Spredeosebire de asculttori, el este pe teren. Are o viziune mai ampl, care poate completainformarea publicului. Reporterul trebuie ns s i pstreze neutralitatea. n cazul n careeste posibil, poi contacta telefonic diverse persoane care s i furnizeze informaiidocumentare (organizatori ai evenimentului, oficialiti, lideri de opinie, prieteni ai celorimplicai n eveniment, contestatri etc.).

    3. Cercetarea documentelor oficiale

    Internetul. De cele mai multe ori este prima surs de documentare la care apelm. Este landemn, uor de folosit, rapid, are motoare de cutare performante. Din ce n ce mai des, ncazul marilor evenimente, se construiesc chiar site-uri speciale, dedicate evenimentului, cuforumuri care i dau posibilitatea s receptezi un feed back din partea publicului, aa c

    jurnalitii au toate motivele s l prefere. Internetul confer nc un avantaj important ipreios pentru jurnalitii mereu n criz de timp: conexiunile wireless permit documentarea nmain, n drum spre eveniment.

    Bazele documentare. Exist instituii care au un serviciu de documentare. Aici gseti informa electronic sau printat, coleciile ziarelor, precum i dosare/foldere tematice. Dosareletematice conin informaii pe o anumit tem, extrase din ziare, reviste, documente oficiale,etc.

    Presa. Chiar i n situaia n care reueti s consuli baza documentar, este indicat sciteti ziarele i s urmreti posturile radio/TV, pentru c este posibil ca un reporter deziar/TV/post de radio concurent s aib surse mai bune dect ale tale i s publice/difuzezeinformaii pe care nu le tii.

    Documente oficiale i acte (titluri de proprietate, testamente, certificate de cstorie,certificate de deces, rapoarte de autopsie, diplome, citaii, mandate de arestare, dri de seam,autorizaii, declaraii, stenograme etc.). Reporterul nu trebuie s uite niciodat c trim ntr-olume a cuvintelor scrise. Puine lucruri se creeaz fr o mulime de documente: fr o

    propunere, un studiu, o investigaie, un raport, un inventar, nsemnri, acte bancare, bilanuri.Pe undeva exist documente care pot s arunce lumin asupra celor mai ascunse subiecte. Potexista sub cele mai neateptate denumiri, dar exist cu siguran. Astfel, principiul dominanteste:presupunei ntotdeauna c exist un document (Mallette, 1992, p. 4).

    Mape de pres, comunicate sau orice alte materiale puse la dispoziie de organizatori (ncazul seminarelor, conferinelor etc.). Cnd participi la un astfel de eveniment ntreab

    ntotdeauna organizatorii dac exist materiale pentru pres. Chiar dac i se par anoste sau

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    7/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    greoi redactate, citete-le cu atenie de la un cap la altul, subliniaz sau noteaz-i ntr-oagend informaiile eseniale.

    Crile de specialitate, enciclopediile, dicionarele (de exemplu: Grand Larousse,Enciclopaedia Britannica etc.).

    Dac ai timp, documenteaz-te ct mai mult cu putinasupra evenimentului la careurmeaz s participi. Prin experiene repetate, o s realizezi c, atunci cnd tii doarinformaiile de baz, poi avea sentimentul c tii suficient. ns doar cnd, pe lng acestea,mai afli o mulime de alte lucruri, realizezi pericolul la care erai expus, ca reporter, atuncicnd nu cunoteai dect informaiile de baz. De exemplu: mergi pe teren i faci un reportaj(emoionant!) despre o organizaie care ajut copiii orfani. Difuzezi reportajul i, ntmpltor,la cteva minute dup, afli c organizaia era de fapt suspectat de deturnare de fonduri i care trei procese pe rol n care diveri angajai sunt acuzai de abuz asupra minorilor. Care va

    mai fi credibilitatea ta ca reporter? Nu era mai potrivit s te documentezi mai riguros naintede a face sau de a difuza reportajul, astfel nct s nu cazi n capcan?

    Fii atent la utilizarea informaiilor neoficiale i a celoroff the record. Reporterul iinterlocutorul trebuie s se neleag de la nceput asupra condiiilor n care furnizeazinformaia. Oficialitile guvernamentale furnizeaz adesea informaii dac neleg c nu vorfi identificate cu nume, ci doar, de exemplu, ca nalt personalitate guvernamental. Saudau informaii confideniale, ceea ce nseamn c nu li se pot atribui. n cazul acestorinformaii, reporterul trebuie s dea dovad de discernmnt. Sursa poate s aib cteodatreineri inutile i caut s rmn anonim, dar poate s accepte consemnarea dac estencurajat.

    Evit intoxicrile. De multe ori, pentru a convinge conducerea unei redacii s deplasezeo echip la faa locului, atunci cnd evenimentele nu sunt att de importante, angajaii

    birourilor de pres mbuntesc realitatea, spun c este posibil s se ntmple cevaimportant. Reporterul trebuie s trieze riguros invitaiile pe care le primete, s decid cesubiect merit i ce subiect nu merit s fie tratat ntr-un reportaj.

    Verific din dou surse informaiile pe care le obii . n majoritatea crilor de specialitatese recomand reporterilor s nu ia nimic de bun. Scepticismul sntos (dar nu cinismul)este un element preios, deoarece situaiile nu sunt ntotdeauna ce par a fi. Reporterul trebuie

    s ptrund sub evenimentele de suprafa i s descopere lacunele sau greelile (Mallette,1992, p. 2).

    Folosete documentarea pentru a cunoate lucrurile n profunzime. Se spune c unreporter trebuie s pun pe teren ntrebrile pe care le-ar pune omul simplu. Dar, atenie!Acest lucru nu nseamn c un reporter trebuies tie despre eveniment tot att ct tie omulsimplu. D-i asculttorului sentimentul c vorbeti n numele lui. Dar nu i ntri convingereac el ar fi putut s fie cu succes (chiar cu mai mult succes!) n locul tu.

    Nu neglija documentarea zilnic! Un reporter trebuie s fie tot timpul informat: sciteasc presa, s urmreasc posturile de radio i de televiziune, s consulte internetul. S

    tie ct mai multe lucruri despre ct mai multe probleme.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    8/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Cel mai preios serviciu de documentare este memoria! Dar pentru a arhiva nmemorie o baz solid de date, reporterul trebuie s aib un apetit natural de a se informa,

    putere de selecie, spirit de observare a informaiilor importante, capacitatea de a reine i de

    a face conexiuni, o minte organizat. O baz de date se formeaz n timp, i dac eti lanceput de carier i, mergnd pe teren, eti uimit de ct de multe lucruri tie un reporter cuexperien, de ct de pertinente i documentate sunt ntrebrile lui, nu intra n panic!

    Noteaz corect numele. Noteaz cu atenie funciile.Noteaz cifrele exacte. nainte de apleca pe teren (sau n drum spre eveniment) scrie-i care sunt datele fr de care nu ai puteas faci reportajul i ai grij ca, ajuns la faa locului s le obii i s le notezi corect i complet.Este ridicol s ajungi la redacie i s l suni pe organizatorul cu care ai stat de vorb o

    jumtate de or s l ntrebi: Care este numele dvs.?. Fii atent n momentul n care opersoan se prezint. Dac numele persoanei/companiei sunt greu de neles, roag s i fienotate, iar dac crezi c ai putea avea probleme de pronunie, cere organizatorului s te ajute

    s i notezi pronunia. Fii sigur c se vor simi mai puin jignii dect dac i-ar auzi la radionumele pronunate greit. Cere cri de vizit i ai grij de ele ori de cte ori i se dau..

    Folosete-i spiritul de observaie! Este foarte important pentru un reporter. O fotografie,un obiect al crui loc nu este n decorul respectiv, pot s i ofere date de documentare devaloare. De exemplu, te afli n centrul de nchiriere a casetelor video de lng casa ta iobservi c dou rafturi care de obicei erau pline cu casete, sunt goale. ntrebi ce se ntmpl ii se spune c o parte dintre casete au trebuit returnate. De ce? Pentru c firma X, caredistribuia aceste casete, se va retrage din Romnia E vorba de firma X, cel mai maredistribuitor de casete video de pe piaa romneasc? Da! nseamn c ai gsit subiectul. Pelngspiritul de observaie, trebuie s ai i dorina/inspiraia de a pune ntrebri. S tii sintri n vorb cu cei din jur, s fii atent la detaliile pe care i le dau i s faci conexiunirapide.

    4. ALEGEREA UNGHIULUI DE ABORDARE

    n general, n urma documentrii, reporterul constat c a adunat o mulime de informaii.Unele importante, altele mai puin importante. Se ntmpl uneori ca, n urma documentrii,reporterul s aib n jur zeci de file cu nsemnri, o mulime de documente i de nregistrri.Desigur, asculttorul nu ateapt o dare de seam i nici o prezentare enciclopedic asubiectului. Ci o informare asupra unui aspect care l intereseaz, l afecteaz sau l

    emoioneaz. Datele adunate sunt greu de asimilat de asculttori dac nu sunt expuse ntr-oanumit form, stabilit de reporter.

    Unghiul de abordare este punctul de vedere ales de jurnalist pentru a trata un subiect.Este abordat un singur aspect, dar acest lucru se face n profunzime.() Se alege osingur parte din ntreg, care este analizat. Aceasta se selecioneaz astfel nct sdea o idee de ansamblu asupra subiectului i se analizeaz pe toate prile (Ganz,1988, p. 45).

    La rndul su, J.D. Boucher consider c alegerea unghiului de abordare este o problemmai puin simpl dect n geometrie, iar faptul c jurnalistul se ntreab ntotdeauna care ar

    trebui s fie modul n care ar trebui s abordeze realitatea, din ce perspectiv ar putea s

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    9/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    povesteasc ceea ce a vzut este ceva foarte uzual. Autorul atrage atenia c unghiul deabordare nu este subiectul:

    Micarea de protest a infirmierelor. Este subiectul reportajului zilei. ns trebuie sfocalizm un singur aspect al acestui subiect. De exemplu:

    condiiile de lucru la urgene; sau responsabilitile personalului de ngrijire; sau greva vzut din perspectiva bolnavilor i a familiilor.

    Iat posibile unghiuri de tratare a subiectului. Din care nu reinem dect unul singur(Boucher, 1995, p.36).

    Boucher explic faptul c jurnalistul privete ntr-o direcie precis. i o ine ntracolo. Nu

    baleiaz. Focalizeaz. Subiectul este impus adesea de eveniment, de circumstane. n schimb,jurnalistul alege unghiul. Nu exist o art a alegerii. Mai degrab este vorba de o gimnastic.(1995, p.36).

    La ce servete alegerea unghiului de abordare. n primul rnd, la selectarea materialului iinformaiilor diponibile, astfel nct asculttorul s nu primeasc darea de seam sau

    perspectiva enciclopedic despre care vorbeam la nceputul acestui capitol. n al doilea rnd,unghiul de abordare permite jurnalistului s dezvolte o perspectiv care s permitasculttorului s neleag ceva n profunzime i elimin posibilitatea ca acesta s afle totdespre nimic. Cititorul nu descoper dect un singur aspect al subiectului, dar l descoper n

    profunzime (Boucher, 1995, p.37).

    Modaliti de alegere a unghiului de abordare. Uneori, unghiul de abordare se stabilete dinredacie. Alteori, redactorul este cel care trebuie s l aleag. Pierre Ganz numete mai multecriterii dup care se face alegerea unghiului de abordare:

    actualitatea, noutatea informaiei;

    faptele observate i elementele de care reporterul dispune;

    publicul cruia i este destinat reportajul.

    De regul, se alege ceea ce este mai nou, mai dinamic, mai concret. Reportajul este fcutde privirea reporterului, de curiozitatea sa, de ntrebrile pe care le pune. Ceea ce el nu avzut nu exist n reportaj (Ganz, 1988, p. 47).

    Se ntmpl ca, n momentul n care i se cere s faci un reportaj s te gndeti deja la ununghi de abordare, dar n urma documentrii s i schimbi complet optica asupra subiectului.

    S spunem c i se cere s faci un reportaj despre un medic, astfel nct s i scoi n evidenpersonalitatea. nainte de a pleca din redacie, tii c este eful unei secii de chirurgie, c aren subordine 50 de oameni i c, de curnd a reuit s pun pe picioare un bloc operator

    modern.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    10/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    i spui c vei accentua probabil calitile profesionale, le vei ntri cu aptitudinileadministrative ale medicului i, dac ai noroc, poi s iei cteva testimoniale(mrturii) ale

    pacienilor. Destul de banal, nu? Dar nu ai ce face, trebuie s realizezi reportajul. Ajungi pe

    teren i continui documentarea. Medicul i prezint blocul operator i remarci un fond sonordiscret (Muzica pe care opereaz!, i se explic). Apoi ajungi n cabinetul su i constai care cteva zeci de albume foto. Ce s caute albumele ntr-un cabinet? Punnd ntrebarea

    potrivit, descoperi c medicul i fotografiaz i i filmeaz toate operaiile. Are zeci de miide poze fcute de-a lungul carierei. Nu mai trebuie spus c unghiul de abordare s-a schimbat.Acum, da! Ai un reportaj deosebit: o pasiune inedit a unui medic renumit, o alt latur a

    personalitii sale.

    Ceea ce determin alegerea unghiului de abordare, n opinia lui Boucher sunt:

    propria sa curiozitate i sensibilitate (care este impresia care domin? ce simt? ce caut

    cu prioritate?); legile proximitii (geografice, afective, etc); programul n care urmeaz s se difuzeze reportajul; uneori, redactorul ef.

    De multe ori, alegerea unghiului de abordare arat maturitatea jurnalistic la care a ajunsreporterul. S spunem c faci un reportaj despre rebranarea locuinelor deconectate de lasistemul de nclzire. Sigur c datele problemei sunt foarte clare: oamenii s-au debranat

    pentru c nu au avut bani s plteasc ntreinerea. Guvernul a promis c va rebrana n modgratuit locuinele cu condiia ca pe viitor s i plteasc la timp cheltuielile. Reportajul poatefi fcut simplu, ierarhiznd toate aceste informaii i adugnd detaliile din teren. Dar iatunghiul de abordare ales de un reporter BBC:

    Unii bucureteni au primit azi vizita neateptat a trei ceteni. Pe unul l cunoteau:era administratorul blocului. Ceilali doi s-au recomandat: de la Primrie i de laRADET. Aveau de pus o ntrebare: vrei s v rebranai?.

    Reporterul a privit subiectul prin ochii celor care au beneficiat de aciunea Guvernului. nlocul unui reportaj sec (Azi au nceput rebranrile), avem o poveste atractiv, dintr-ununghi inedit, care deschide reporterului mari posibiliti. Un subiect se poate aborda din maimulte unghiuri. Important este ca, dup ce le identifici, s l alegi pe cel mai convenabil.

    Iat un unghi de abordare al vizitei preedintelui francez, Nicolas Sarkozy n MareaBritanie, subiect abordat mai jos din perspectiva mesajelor de politic extern lansate de

    preedintele Sarkozy:

    Preedintele francez Nicholas Sarkozy se afl ntr-o vizit de dou zile n MareaBritanie, n cursul creia ncearc s obin sprijinul premierului britanic GordonBrown att pe domenii de interes comun, cum ar fi energia nuclear sau imigraia, cti n dou chestiuni foarte importante n planul lui Sarkozy de a crete substanialinfluena Franei pe plan internaional. Astfel, Sarkozy vrea pe de o parte s creezestructuri de aprare europene, n special un staff militar al UE, pentru ca Europa s fie

    mult mai puin dependent de puterea militar a SUA i pentru asta desigur c are

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    11/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    nevoie de sprijinul uneia din cele mai puternice state europene, Marea Britanie.(Lucian Lumezeanu, Curentul, 28 martie 2008).

    i un alt unghi de abordare al vizitei preedintelui francez :

    (muzic La marseillaise)

    Miercurea aceasta, la orele 11:26, ntruchiparea seductiei franuzeti a cobort pepmnt britanic.

    (muzic: La Marseillaise)

    Toat suflarea Regatului Unit a suspinat de admiraie la vederea celei care a furatinima preedintelui francez, i desigur a altor brbai nainte de el, doamna CarlaBruni.

    (scurt fond sonor)

    Trapa avionului s-a deschis i cu pai delicai i mruni, n costum Dior i cu oberet a la Jackie Kennedy, Carla Bruni a declanat automat aparatele de fotografiatale zaritilor britanici. Cta graie! Ct elegan! Ct subtilitate!

    La coborrea scrilor avionului, cuplul prezidenial a fost ntmpinat de prinulCharles i soia sa, Camilla. Prinul a srit repede s srute mna nmnuat a Carlei,

    n timp ce Camilla zmbea amar, gndindu-se, probabil, cum va arta n fotografii,citez: haina ei maro, de femeie de serviciu, ca s nu mai vorbim de plria ceaducea mai degrab cu o bonet pe care un fazan a fcut o aterizare de urgen. Nuam zis eu: presa britanic. Dar trebuie s recunosc c descrierea nu e departe deadevr. (...)

    (fond sonor)

    A venit apoi rndul parlamentarilor britanici s spun bonjour doamnei Sarkozy i,desigur, i domnului Sarkozy, care era i el acolo pentru a le oferi mesajul su politic.Dar cine avea timp de politic? Unul dintre parlamentarii din opoziie a fost i auzit

    spunnd cu vdit emoie n glas: O s-o vedem pe Carla!. i, ntr-adevr, la oraceaiului, cuplul prezidenial i-a fcut apariia. (...) Nu aveau ochi dect pentru Carlaaceti politicieni ursuzi, care i petrec viaa ngropai n documenteguvernamentale(...). (Cristina Tiberian, 29 martie 2008, Radio Romnia Actualiti;reportaj difuzat n emisiunea Care pe care, realizator: Victor Spirache)

    Exist situaii n care unghiul de abordare se stabilete din redacie, de ctre redactorul efsau de ctre relizatorul emisiunii n care va fi difuzat reportajul. Exemplul de mai sus poate firelevant n acest sens. Este evident c n cel de al doilea caz, fiind vorba despre o emisiune dedivertisment difuzat smbta la prnz, realizatorul i-a dorit un reportaj care s abordezevizita dintr-o perspectiv inedit, care s aib umor i care s se adapteze astfel formatului

    emisiunii.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    12/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Poate c la nceput i se va prea dificil s vezi problema din unghiul care i se cere, darncearc s faci acest efort. Amintete-i: mobilitatea n gndire este foarte important

    pentru un reporter. Un jurnalist nu trebuie s aib idei preconcepute, nu trebuie s se

    cramponeze de o anumit abordare. De multe ori, tu vezi doar partea, n timp cecoordonatorii din redacie vd ntregul. A face reportaje nseamn a alege, a alegecontinuu. Alegerea unui unghi precis se face de cele mai multe ori n detrimentul tuturorcelorlalte. Selectia:dificil. Eliminarea: tragic. (Boucher, 1995, p.38).

    Uneori, unghiul de abordare rezult din documentare, alteori el apare (sau se schimb) pemsur ce se deruleaz evenimentul (sau pe msur ce faci nregistrrile). Nu ezita s schimbiunghiul de abordare dac n timp ce nregistrezi simi c ai gsit un alt unghi, mai pertinent,din care s priveti subiectul.

    5. REALIZAREA NREGISTRRILOR

    Un moment foarte important n realizarea unui reportaj radio este cel al nregistrriisecvenelor sonore. Presupune: concentrare, inspiraie, abilitate, spirit de observaie,aptitudini tehnice etc. Exist tipuri de reportaje n cazul crora se recomand s nregistrezict de mult poi (reportaje documentare, etc.). n aceste cazuri folosete puterea sunetului inu te gndi s faci economie de minidiscuri, DAT-uri, casete. Cost att de puin!

    Las lucrurile s se ntmple n faa aparatului tu de nregistrat. Cele mai bune reportajesunt cele care permit asculttorilor s participe i s experimenteze lucrurile care se ntmpl.nregistreaz continuu, nu tii cnd poi s dai peste ceva att de interesant nct s devin ceamai bun parte a povetii. S fii norocos presupune mult munc. nregistreaz totul. Pauzelelungi, sunt bune. i ooh... urile sunt bune. i lucrurile stupide i jenante sunt bune. Chiari ceea ce crezi c e greoi i inexpresiv, este foarte bine de nregistrat, ceea ce iniial crezi cvei arunca n momentul editrii: pot sfri prin a fi cele mai bune i mai surprinztoare priale povetii tale. (TIPS on Reporting for Radio, www.radiodiaries.org).

    De asemenea, sunt situaii n care este bine s selectezi ct de mult poi, s te gndeti cdac vrei ca reportajul tu s fie difuzat la timp, selecia trebuie s nceap de pe teren.

    Atunci cnd se anun conferine lungi, pe parcursul crora anticipai c vor fi secveneneimportante, este bine s stai ct mai aproape de aparatul de nregistrat pentru a-l putea opri

    la momentele care nu v intereseaz. Atenie, ns, s nu scpai ceva important! n astfel decazuri, trebuie s avei o intuiie bun i s simii momentul n care vorbitorul urmeaz sspun ceva important (i reflexe la fel de bune pentru a porni aparatul de nregistrat). Uneori,suntei ajutat de fraze tip, care preced ideile importante ale unui discurs: voi lansa un apel,a dori s reinei cel mai important lucru pe care vreau s l spun, am ezitat mult, dar credc a venit vremea s fac un anun public etc.

    Sigur, de multe ori acestea sunt doar trucuri ale oratorilor, dar aparatul de nregistrat trebuiepornit: mai bine s nregistrezi o banalitate, dect s scapi esena unui discurs .

    Reporterul de radio trebuie s fie n egal msur i tehnician. S tie s regleze nivelul

    acustic al aparatului de nregistrat, s tie, eventual, s foloseasc filtrele de sunet pentru a

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.radiodiaries.org/http://www.cartiaz.ro/http://www.radiodiaries.org/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    13/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    reduce zgomotele de fond, atunci cnd este cazul, s aib n dotare cabluri cu ajutorulcrora s poat nregistra de pe reportofonul altui coleg anumite secvene pe care le-a ratat.

    Un alt moment important al unei nregistrri n cazul evenimentelor organizate, este celfinal.Nu strngei aparatele pn cnd vorbitorii nu ies din sfera de captare areportofonului vostru. Este posibil s mai rspund la o ntrebare, s mai fac un ultim anun,s i aduc aminte c nu au spus ceva important. Nu plecai imediat ce partea oficial s-ancheiat! n momentul n care o conferin de pres se termin, primul gest al reporterului nueste de a-i strnge lucrurile, de a vorbi la telefon sau de a se pierde n discuii private cucolegii de breasl. Ci de a urmri vorbitorul. E posibil ca pe hol, oprit de civa ziariti, acestas mai fac o declaraie. Rmi la locul evenimentului pn se sting luminile i se ncuieuile. Atunci cnd trebuie s mergi la un eveniment neorganizat (accidente, inundaii,incendii etc.) sarcina ta este mai dificil din punct de vedere al nregistrrilor. ncearc s iireportofonul deschis ct mai mult timp, pentru a capta zgomotul de fond. Nu tii cnd cineva

    strig Ajutor!, cnd se aude un ipt, un plns de copil, sau cnd, pur i simplu, cinevaspune un lucru de care vei avea nevoie n reportaj.

    Trebuie s ai clar n minte punctele de vedere ce trebuie consemnate (ale oficialilor, alevictimei, ale agresorului/vinovatului, ale martorilor etc.).

    n cazul n care nu ai suficient experien, i poi scrie, nainte de a ajunge pe teren, caresunt persoanele care trebuie s fie incluse neaprat n reportajul tu i care sunt informaiilefr de care nu poi construi subiectul.

    .

    Atunci a constatat c, sala era dotat cu un sistem de conectare a aparatelor la mufe specialepentru nregistrare, aflat ntr-un col, departe de prezidiu, i la care toi ceilali jurnaliti seconectaser deja.

    Notiele. Orice reporter aflat pe teren trebuie s ia notie. Instrumentele de baz alereporterului sunt creionul i hrtia (Ganz, 1988, p. 35). Notiele te pot salva atunci cnd, dincauza unei defeciuni tehnice, te afli n situaia de a nu avea material nregistrat. i chiar iatunci cnd ai nregistrat momentele importante, notiele te ajut s gseti cu uurin

    pasajele pe care doreti s le selectezi pentru difuzare. Fiecare reporter are un sistem propriu

    de a nota. Unii noteaz tot ceea ce se spune la o conferin de pres (seminar, congres etc.),practic realizeaz o stenogram a discuiilor i fac un semn n dreptul pasajelor importante,pe care le vor utiliza ca secvene sonore n reportaj. Alii noteaz doar ideile importante pecare le vor folosi. Fiecare reporter i formeaz, n timp, un sistem propriu de a lua notie.Important este ca acestea s fie uor de parcurs, astfel nct s dea posibilitatea reporterului slucreze ct mai rapid materialul. Ganz consider c de calitatea notielor depinde i cea areportajului. El sftuiete reporterii s nu scrie dect pe o parte a foii, lsnd o margine, sscrie data i mai ales ora la care au fost luate notiele. Ganz spune c trebuie notat cu precizieceea ce este nou, cuvintele cheie, cifrele, numele proprii i funciile, anecdotele, detaliilesemnificative despre locul n care se desfoar evenimentul, despre decor, ambian, precumi propriile impresii. Notiele se recitesc pentru a fi siguri c sunt lizibile i pentru a putea

    cere precizri, n cazul n care se constat existena unor neclariti.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    14/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Dup cum artam la capitolul Documentare, reporterul aflat pe teren nu trebuie s fieiritant de insistent. Din punctul tu de vedere, este foarte important ca povestea s fiecunoscut de ct mai muli oameni (de asculttorii ti!). ine cont ns de faptul c pentru

    familia care tocmai i-a pierdut casa n urma exploziei, acest lucru s-ar putea s nu aib nici oimportan! ncearc s gseti momentul oportun i tonul adecvat pentru a discuta cu

    protagonitii evenimentului. Fr ndoial c reportajul tu nu poate s existe fr opiniaoficialitilor i fr informaiile pe care i le furnizeaz ei. Dar nu le cere s renune la muncalor pentru c n momentul acela (exact n momentul acela!) trebuie s stai de vorb cu ei.ncearc s nu ncurci i s nu influenezi desfurarea lucrurilor prin prezena ta.

    Discut cu fiecare interlocutor exact despre problema pentru care este avizat s i deainformaii. Nu l ntreba pe asistentul de pe Salvare dac accidentul s-a produs din vina

    persoanei grav rnite!

    Fii coerent i stabilete-i de la nceput datele pe care vrei s le afli de la fiecare interlocutor.Ajut-i interlocutorul dac este prea emoionat sau suficient de ocat nct s nu fie coerent.Fii natural! Folosete cuvinte simple, fireti. Gsete calea cea mai bun de a comunica,ncearc s nelegi interlocutorul, s te imaginezi n situaia lui. Ai grij la ntrebrile pe carele pui i la tonul pe care l foloseti. Nici un reportaj din lume nu merit obinut cu preulchinuirii interlocutorului. Asculttorul va simi i va amenda acest lucru!

    n situaii de criz, mai ales dac eti la nceputul carierei, este posibil s fii tu nsuitulburat. ncearc s depeti momentul, s contientizezi statutul tu de observator alevenimentului i s nu-i pierzi controlul. Ferete-te s pui ntrebri penibile: V-ai pierdutfiul. Ce simii? etc.

    Sunetele de fond (care surprind atmosfera) te ajut s construieti imagini n minteaasculttorului. Atunci cnd te afli pe teren nregistreaz ct mai multe sunete care s redeaatmosfera locului n care te afli.

    Exist trei moduri principale n care poi s obii sunetele pe care le vei folosi n reportaj:

    1. Prin nregistrarea direct a sunetelor pe care le auzi la faa locului (exemplu: la un concertHolograf vei nregistra obligatoriu fragmente din melodii, aplauze, strigte din sal etc. );

    2. Prin provocarea (sau reconstituirea) unor sunete la faa locului. De exemplu: dac faci unreportaj ntr-un spital, poi cere medicilor s pun n funciune aparatele medicale care faczgomote specifice, chiar dac ele nu erau utilizate n momentul n care tu ai fcutnregistrarea; dac faci un reportaj ntr-o tmplrie, poi cere s se fac zgomote specifice de exemplu, s se aud bti de ciocan , chiar dac n momentul n care faci reportajul,tmplarii sunt n pauz de mas;

    3. De pe CD-uri, casete, minidiscuri care conin sunete. De obicei, sunetele sunt grupate petematici. Exemplu: plns (suspine, plns de copil, plns nervos, plns isteric), ap (apcurgtoare, ap lovindu-se de stnci, valuri, cascad etc.). Tot ce ai de fcut este s copiezisunetele i s le foloseti n reportaj. S presupunem c faci un reportaj despre un ho de

    maini urmrit prin ora de Poliie, timp de cteva ore este foarte posibil ca tu s ajungi lafaa locului n momentul n care inculpatul se afl deja la secia de Poliie i s ratezi

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    15/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    urmrirea. Lucru pe care asculttorii ti nu trebuie s-l piard (descrierea urmririi d savoarei autenticitate reportajului!). n momentul n care vei descrie urmrirea ca n filme n modobligatoriu, n fundal, va trebui s se aud zgomotul specific (sirena Poliiei, frne, etc.). Le

    poi obine cu uurin de pe CD.

    Reinei: De regul, atunci cnd trebuie s redai zgomote standard foloseti sunete de pe CD(sirena Poliiei, ap, ploaie etc.). Nu o s foloseti CD-ul pentru a reda, de exemplu,atmosfera unui miting. Chiar dac i pe CD gseti zgomote fcute de mulime, ar fi nefirescs le foloseti n asemenea situaii n care asculttorul trebuie s aud exact ceea ce s-antmplat, s simt intensitatea momentului. Nu folosi CD-ul pentru a deforma realitatea!

    O dat nregistrrile terminate, urmeaz

    6. CONSTRUCIA REPORTAJULUI

    Pentru construcia reportajului, reporterul are de parcurs patru etape principale:

    a) Alctuirea planului de reportaj;

    b) Selectarea i editarea nregistrrilor;

    c) Scrierea textului;

    d) nregistrarea scriptului i montajul.

    a)Alctuirea planului de reportaj

    Pregtirea planului de reportaj este foarte important: de aceast structurare a elementelorcomunicrii depinde claritatea mesajului i, prin urmare, nivelul de nelegere al publicului.Prima condiie a unui reportaj este ca reporterul s neleag el nsui ce se ntmpl(Langlois, 1989, p. 106). Pentru a evita erorile, trebuie s ne ntrebm mai nti despre ceeste vorba exact? Care este cel mai important fapt pe care trebuie s l transmitem? Rspunsulla aceast ntrebare constituie atacul (nceputul reportajului); scriei acest lucru n ctevacuvinte. Cutai apoi al doilea lucru important i scriei-l, de asemenea ct mai succint

    posibil. i tot aa: identificai pe rnd faptele i trecei-le pe list n ordinea descresctoare a

    importanei lor. Vei dispune atunci de o list complet a tuturor informaiilor plasate ntr-oordine logic i plecnd de la ele v putei constui reportajul (Langlois, 1989, p. 106).

    Manualul pentru ziaritii din Europa Central i de Estprecizeaz c n timp ce n presmajoritatea articolelor informative sunt scrise conform stilului piramidei inversate, n radio sefolosete unitatea dramatic. Structura unitii dramatice cuprinde: punctul culminant, cauzai efectul.

    Conform aceluiai manual,punctul culminantofer asculttorului esena materialului, ispune asculttorului ce s-a ntmplat. Partea care prezint cauza spune de ce s-a ntmplat,mprejurrile n care s-a produs evenimentul. Partea care prezint efectulofer asculttorului

    contextul i, eventual, cteva sugestii despre consecinele evenimentului n viitor. Manualulsftuiete ziaritii s i conceap relatrile pe baza unei structuri circulare i nu de piramid

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    16/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    inversat. n timp ce din materialele structurate dup modelul piramidei se poate tia fr a sepierde elemente eseniale, materialul de radio, dac este conceput unitar, nu poate fi tiat dinpartea final i nici din alt parte. Relatrile trebuie scrise n aa fel nct s se ncadreze n

    timpul alocat.

    n majoritatea cazurilor n care trebuie s realizezi un reportaj de actualitate (i inei cont defaptul c radioul nseamn actualitate!), planul de reportaj se alctuiete dup ce ai fcutnregistrrile, adic n momentul n care tii care este mesajul pe care urmeaz s l transmiii pe ce material sonor te bazezi.

    Planul de reportaj trebuie s:

    i ordoneze logic ideile;

    s fie o proiecie a celui mai bun mod n care informaia ta poate s ajung la asculttor, dinpunct de vedere radiogenic;

    - s fie realizat pe considerente psihologice. De exemplu, dac reportajul este prea lung, nplanul de reportaj trebuie prevzute secvene sonore care s elimine monotonia textului i sin treaz atenia asculttorului: zgomote de fond, sunete specifice, muzic etc.;

    s distribuie unitar i logic informaia, astfel nct ea s fie receptat n mod optim deasculttor (s nu concentreze prea multe date ntr-un anumit moment, nct asculttorul s nule poat recepta);

    s includ toate punctele de vedere care vor trebui prezentate n reportaj;

    s fac inventarul celor mai importante informaii pe care va trebui s le conin reportajul.

    Exist diverse metode de lucru i, n timp, fiecare reporter i formeaz propriul stil. Suntreporteri ordonai i meticuloi, care i scriu n amnunt planul de reportaj.

    Dar ce te faci dac ajungi n redacie i i se spune c n zece minute reportajul tu trebuie sfie difuzat? O s le spui efilor ti s atepte pn i scrii planul de reportaj? Cu siguran cnu! n aceast situaie i schiezi rapid n minte un plan de reportaj i treci direct la

    b)Selectarea i editarea inserturilor sonore

    Ionu Iamandi, fost jurnalist BBC, povestete despre modul su de lucru: La editare euprocedez astfel: fac o prima selecie brut a nregistrrii; ceea ce sigur nu mi trebuie, arunc;perii ceea ce am reinut i ascult de dou-trei ori; mi rmne un material nregistrat a cruidurat este de regul cam de trei ori mai mare dect durate pe care o va avea n finalreportajul. Fac selecia final, iat n vreme ce scriu in ctile pe urechi i vd ce anume se

    potrivete ca insert.

    n cazul n care nregistrarea a fost fcut la o conferin de pres, unde ai avut posibilitatea

    s i notezi, folosete notiele i selecteaz direct inserturile care te intereseaz.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    17/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    n msura n care poi, ncearc s faci selecia chiar n momentul nregistrrii (existaparate de nregistrare care, printr-o apsare pe buton i marcheaz automat pasajulimportant, chiar n timpul nregistrrii) sau, dac poi, n drum spre redacie ascult banda i

    noteaz momentele importante.

    Timpul n radio se msoar n secunde, iar aceast metod de lucru te va ajuta seconomiseti secunde importante.

    n cazul n care pe teren nu ai posibilitatea s i notezi (n timp ce nregistrezi) este bine sfii foarte atent la ceea ce spune interlocutorul i s i marchezi n minte secvenele pe carele vei selecta.

    Scopul folosirii inserturilor.

    1. Pentru a da credibilitate. S presupunem c un ministru a acuzat Guvernul din care faceparte c este corupt. Tiprit n ziar, declaraia l poate face pe cititor s se ntrebe dac exactacestea au fost cuvintele ministrului i dac nu cumva este vorba despre o interpretare greitdin partea reporterului. Aceeai acuzaie redat la radio prin insert nu va lsa nici un dubiuasculttorului asupra veridicitii declaraiei.

    2. Pentru redarea exact a nuanei unei declaraii. S analizm aceeai situaie, aministrului care i acuz colegii de guvernare de corupie: o poate spune n glum, o poatespune pe un ton grav, o poate spune ca rspuns la o ntrebare, forat de mprejurri (i atuncivocea lui va trda faptul c este n ncurctur), o poate spune cu revolt etc. Introducereavocii lui n reportaj i va da posibilitatea asculttorului s neleag exact nuana declaraiei;

    3. Pentru a evidenia starea afectiv a interlocutorului. Uneori, se aleg inserturi care suntimportante nu att prin informaia pe care o furnizeaz, ct prin faptul c arat starea afectiva interlocutorului (nervozitate, bucurie, furie etc.);

    4. Pentru acurateea i exactitatea informaiei;

    5. Pentru a relaxa reportajul i a capta audiena (n cazul declaraiilor amuzante);

    6. Pentru areda atmosfera ( sunete specifice, zgomote de fond).

    Inserturile cuprind, de regul:

    informaii eseniale;

    decizii, apeluri, etc.;

    acuzaii grave/dure;

    declaraii foarte importante;

    declaraii ocante;

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    18/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    declaraii contradictorii;

    declaraii amuzante;

    puncte de vedere;

    opinii;

    concluzii;

    testimoniale (mrturii) etc.

    Durata insertului. n medie, insertul trebuie s aib ntre 8 i 15 de secunde. Aceast reguleste valabil n special pentru reportajele de tiri sau pentru cele care urmeaz a fi difuzate nemisiunile de actualiti, reportaje care, de regul, au unu sau dou minute. Un insert mailung de 25 de secunde, plictisete, l face pe asculttor s i piard atenia. Dect s difuzeziun insert de 30 de secunde, este mai bine s l fragmentezi n dou inserturi de cte 15secunde. Alternana insert/vocea reporterului/insert d dinamism textului.

    Inserturi scurte. Exist cazuri n care insertul are 3 secunde. De exemplu, faci un reportajdespre arestarea unui criminal i la ntrebarea: Avei remucri?, rspunsul pe care l deste: Nu. Am omort n numele religiei mele. Sigur c trebuie s valorificm ceea ce a spusi s introducem respectivul insert n reportaj. Insertul nu are mai mult de trei secunde, darefectul lui va fi garantat. De cele mai multe ori, aceste inserturi scurte au un impact mult mai

    puternic dect inserturile de 12-15 secunde. Au mai mult for, atrag mai pregnant ateniaasupra unui fapt.

    Inserturi lungi. n anumite situaii, inserturile sunt mai lungi de 20 i chiar 30 de secunde.S lum exemplul unui reportaj tematic, de 7-10 minute, n care un alcoolic povestete strile

    pe care i le provoac alcoolul. Sigur c nu o poate face n 30 de secunde. n aceast situaie,ncerci s editezi ct mai riguros nregistrarea, dar fr a pierde tensiunea, emoia, naturaleeai drama povestirii. S spunem c ai redus absolut tot ce poate fi redus i insertul are douminute i treizeci de secunde. Ce faci?

    Prima ntrebare la care vei rspunde este dac insertul este att de important nct trebuie s

    intre n reportaj. Dac da, atunci ncearc s ceri prerea unui coleg, neimplicat efectiv(asemeni ie) n desfurarea reportajului. Este posibil ca o ureche neutr s aud mai binelucrurile redundante.

    Ei bine, colegul i spune c povestea din insert este perfect, c nu poate fi redus. n acestcaz ai dou variante, i numai bunul tu sim jurnalistic va putea s o aleag pe cea mai bun:

    1. difuzezi insertul integral i contezi pe faptul c povestea este att de interesant, nctasculttorul nu i va pierde atenia;

    2. fragmentezi insertul i introduci muzic ntre prile sale, pentru a-i da asculttorului timp

    s respire.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    19/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Cnd mi s-a ntmplat acest lucru, personal am ales s relaxez reportajul cu muzic. Astapentru c niciodat nu am riscat s contez sut la sut pe atenia, rbdarea i nelegereaasculttorului.

    Modaliti de folosire a inserturilor.

    n interiorul reportajului (modul cel mai frecvent de utilizare)

    Raportul dintre durata insertului i durata scriptului d dinamica reportajului. n cazul unuireportaj de 45 de secunde, se poate folosi un singur insert. Dac reportajul este mai lung deun minut, este recomandabil s se foloseasc cel puin dou inserturi. Nu cutai o reet acombinrii perfecte a scriptului cu inserturile! n principiu, inserturile ar trebui s aib ntre10 i 15 secunde, iar interveniile reporterului, 10 i 20 de secunde. Dar durata i utilizareainserturilor variaz de la caz la caz.

    Inserturile trebuie folosite astfel nct reportajul s fie dinamic, dar nu cu un ritm exageratde rapid i s nu plictiseasc prin monotonia unei singure voci. Nu este obligatoriu ca uninsert s fie urmat de script. De exemplu, dac faci un reportaj despre o formaie rock i la unmoment dat prezini opiniile celor doi membri (o femeie i un brbat) despre viaa n turnee,

    poi s ai urmtoarea variant:

    Script: Viaa n turnee e grea, dar X i Y s-au obinuit deja:. Insert (fata): Eti tottimpul pe drumuri etc....

    Insert (biatul): Cunosc camerele de hotel mai bine dect propriul meuapartament etc.

    Acest mod de mbinare a scriptului cu insertul d dinamism reportajului. Ar fi inutil ca,dup primul insert, reporterul s l introduc, prin vocea lui, pe cel de-al doilea.

    n situaia n care se altur dou inserturi, este important s existe o modalitate prin careasculttorul s i dea seama cine vorbete n fiecare moment. n general, se folosetealternana de voci (voce feminin/voce masculin, voce tnr/voce matur, vocesubire/voce baritonal etc.).

    La nceputul reportajului (rareori)

    n mod obinuit, reportajele nu ncep cu insert. Atunci cnd reporterul alege aceastvariant, o face tocmai pentru a capta atenia asculttorului prin ineditul situaiei.

    1. Cnd vocea interlocutorului este foarte cunoscut. n acest caz, insertul trebuie s fie foartescurt (recomandabil o singur propoziie), i trebuie urmat n mod obligatoriu de prezentareainterlocutorului. Declaraia trebuie s fie foarte important (s atrag suficient de multatenia) ca s fie aleas pentru deschiderea reportajului.

    Exemplu: Insert: Azi m voi retrage de la conducerea partidului.

    Script: a anunat X, care de 10 ani este preedintele partidului Y.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    20/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    2. Cnd declaraia din insert este extrem de important, iar numele vorbitorului estefoarte cunoscut (chiar dac vocea sa nu este cunoscut asculttorilor):

    Exemplu: Insert: Romnia va primi o nou tran a mprumutului FMI. Script:a anunat negociatorul ef pentru Romnia al FMI.

    3. Cnd insertul este relevant pentru tema reportajului. De exemplu, un reportaj despre ZiuaCopilului poate ncepe cu o voce de copil.

    Iat mai jos un exemplu excelent de folosire a insertului la nceputul reportajului, modalitateprin care reporterul construiete un acroeu puternic, strnete interesul i curiozitateaasculttorilor, i introduce pe acetia direct n atmosfera particular a reportajului-portretdespre constructorul Costel Busuioc, devenit peste noapte cntre de oper n Spania, v maiamintii? Insertul are exact 2 secunde, iar cuvintele protagonistului, pline de emoie,

    entuziasm, sinceritate, care deschid acest reportaj, focalizeaz cel mai important detaliu vocea - din tabloul pe care jurnalistul l va descrie n continuare:

    Insert: Dac a putea, a cnta toat ziua. i nu m satur

    Script: Are 33 de ani i patru copii, iar visul su este s cnte arii de oper. A venit nSpania ca orice romn, dornic s i ajute familia rmas acas. Costel Busuioc muncea pnde curnd n construcii(...)(Annamaria Damian, Radio Romnia Actualiti, 4 februarie2008, emisiunea K-Drane, realizator: Paul Grigoriu)

    Inserturile la nceputul reportajului se folosesc, de asemenea, pentru a atrage atenia asupraunui lucru (idei, vorbitor etc.). n toate situaiile, trebuie s fie foarte scurte, astfel nctasculttorul s nu fie derutat.

    Imediat dup insert, trebuie prezentai vorbitorii. Riscul nceperii unui reportaj cu insert esteca audiena s fie luat prin surprindere i s piard ideea.

    La finalul reportajului(se practic destul de rar)

    Aceasta pentru c reportajul trebuie s fie echilibrat, iar finalul su ar trebui s prezinte o

    concluzie i nu punctul de vedere al uneia dintre pri.

    Se folosete insertul la final de reportaj atunci cnd:

    1.prezint o concluzie unanim acceptat. De exemplu: la finalul unui reportaj despre onfrngere ruinoas a echipei naionale de fotbal, un insert poate prezenta concluziareportajului (De exemplu: vocea unui suporter: Juctorii notri ne-au dezamgit!);

    2. lanseaz o tem de meditaie. De exemplu: la finalul unui reportaj despre persoanelebolnave de SIDA, un insert (un bolnav de SIDA): Oare oamenii care sufer de aceast boalnu merit o ans?.

    c)Scrierea textului (scriptul)

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    21/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Vorbind despre modul n care trebuie scris un text, Bill Ryan, un jurnalist cu peste 40 de anide experien, explic faptul c atunci cnd se ntoarce de pe teren, primul lucru pe care lface nu este s nceap s scrie: Dac te apuci imediat s scrii, vei pierde o mulime de timp

    pentru c vei parcurge n continuu notiele. Dac nu faci nimic timp de cinci minute, n afarde a te gndi la subiect, vei avea o poveste grozav. (...). Cred ca trebuie s scrii o poveste nmsura n care te intereseaz (citat n Carole Rich, 2003, p. 137).

    Scriptul trebuie s respecte regulile de baz ale scriiturii de radio: fraze scurte, cuvintesimple, exprimare clar, concis etc. Spre deosebire de presa scris, asculttorii de radio nu

    pot s revin i s mai asculte o data partea pe care au ratat-o. Trebuie ca ceea ce aud s le fieclar de prima dat pentru c nu vor mai avea o a doua ans. Spre deosebire de TV, nu existimagini care s dea mai mult greutate cuvintelor tale. Aceasta nseamn c scriptul tutrebuie s conin tot ceea ce trebuie descris i s rein atenia asculttorilor. Spre deosebirede internet, nu e disponibil sptmni n ir. Ai o ans i doar o ans s ai impact.

    (Victoria Fenner, Journalist and Audio Artist, www.magneticspirits.com ).

    n radio, fiecare secund conteaz. Scrie propoziii scurte, fiecare coninnd o singur ideede baz. Spune ceea ce ai de spus, elimin toate cuvintele care nu sunt necesare i ncearc smenii un stil conversaional. Pune subiectul la nceputul fiecrei propoziii, folosindformula:

    subiect +predicat +complement + restul propoziiei

    Casa Alba + neag + acuzaiile.

    Dna Williams + spune + c poliia + (minte cu privire la moartea fiului su).

    Propoziiile lungi, scrise n stilul presei scrise, trebuie s fie sparte n propoziii mai scurte:

    Pentru a cincea noapte la rnd, locatarii tunelelor de sub staia Penn, aa numiii OameniMolii, sunt ngrijorai c poliia ar s i evacueze i s i pun sub acuzaree ca urmare anclcrii proprietii oraului.

    ... nu e o fraz rea, dar este dificil de citit i de neles la radio. Ar putea fi segmentat npropoziii mai scurte:

    Aa numiii Oamenii Molii din staia Penn sunt nelinitii. Ei spun c poliia vrea s ievacueze din tunelele n care triesc. Ei au nclcat proprietatea oraului.

    Propoziiile trebuie s fie scrise ntr-un stil pozitiv, pe ct de mult se poate. Evit s folosetinu, nu trebuie, nu a, etc.:

    Liderii Uniunii nu accept aceast versiune a povetii.

    ...poate fi rescris ntr-un stil pozitiv:

    Liderii Uniunii spun c povestea este o minciun.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.magneticspirits.com/http://www.magneticspirits.com/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    22/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Liderii Uniunii refuz s accepte aceast versiune a povetii.

    Scrie pe ct este posibil, la timpul prezent:

    Casa Alb neag acuzaiile, este mai uor de neles de ctre asculttor i mai uor de cititdect:

    Casa Alb a negat acuzaiile. (www.kdrt.org)

    O parte foarte important a scriptului este introducerea (atacul), care trebuie s captezeatenia asculttorului, s incite, s vnd reportajul. n general, asculttorul nu acord

    prioritate radioului: el ascult mai degrab distrat dect activ. Cei pe care ne strduim s-iinformm fac ntotdeauna altceva n timp ce ascult radioul. Pentru a le capta atenia nuexist dect un singur mijloc: un bun nceput (Langlois, 1989, p. 82).ncearc s ncepireportajul ntr-un mod care s strneasc interesul asculttorului, s-l fac s-i deschidurechile. Atunci cnd este posibil, ncepe reportajul ntr-un mod non-conformist, amuzant sauchiar ocant. Prima fraz trebuie s indice unghiul care va fi abordat n reportaj. Ea vaconine cele mai noi, mai puternice i mai incitante elemente i trebuie s dea indicii asupraambianei, asupra analizei care va fi fcut sau dezvoltat n reportaj (Ganz, 1988, p. 48).Poi ncepe sau sfri reportajul cu o persoan, o poveste personal, o anecdot ilustrativ,ceva ce asculttorul poate s rein i s povesteasc cu uurin (www.kdrt.org).

    Ai grij ns ca introducerea s nu vnd mai mult dect ofer reportajul (s nu promiiaudienei cu mult mai mult dect i vei da, riscnd s o decepionezi). Nu este cinstit fa deasculttor ca un reportaj despre demisia unui secretar de stat destul de puin cunoscut snceap astfel: O veste bomb a circulat astzi pe culoarele Guvernului: secretarul de stat Xa demisionat!. O veste bomb ar putea fi demisia primului ministru, dar cnd este vorbadespre un secretar de stat, aceast formulare nu are ce cuta n atac, chiar dac ea i-ardetermina pe asculttori s deschid urechile.

    Nu oferi prea multe informaii n prima fraz. n general asculttorul, luat prin surprindere,nu are capacitatea de a le recepta. Langlois menioneaz trei reguli pentru redactarea unui bunatac:

    1. Fii scurt;

    2. Captai atenia asculttorilor;

    3. Includei un element cheie al tirii (Langlois, 1989, p. 83).

    El spune c nu se poate spune exact cte cuvinte ar trebui s aib atacul, astfel nct el spoat fi considerat concis. S-ar putea spune totui c fraza radio ideal, mai ales n cazulmaterialelor informative, nu ar trebui s depeasc 20 de cuvinte. Dar trebuie s se neleagc nu neaprat lungimea formal a frazei o face greu de neles, ci compoziia sa intern,echilibrul. Exist fraze lungi care se pot dovedi foarte clare datorit construciei lor solide i afolosirii cu abilitate a pauzelor, indicate de o punctuaie eficace (Langlois, 1989, p. 83).

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.kdrt.org/http://www.kdrt.org/http://www.kdrt.org/http://www.kdrt.org/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    23/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Folosete prima fraz pentru pregtirea terenului, pentru captarea ateniei i revino nfrazele urmtoare cu informaiile de baz.

    Dac totui, plasezi o informaie esenial n atac, asigur-te c ea poate fi reluat ntr-o altform pe parcursul reportajului.

    Exemplu: 250 de persoane au murit astzi ntr-un accident de avion. Primelecuvinte pe care le aude asculttorul sunt 250 de persoane. i nu are nici un motiv sfie impresionat. 250 de persoane pot s participe la un miting (ceea ce nseamn cmitingul nu a fost chiar att de mare) sau pot s fi asistat la concertul formaiei Xetc. Atenia asculttorului crete abia n momentul n care afl c este vorba despre unaccident de avion i cele 250 de persoane au murit. Pentru a fi siguri casculttorului nu i scap informaia legat de numrul de persoane care i-au pierdutviaa, acesta poate fi repetat ntr-un alt context pe parcursul reportajului (De exemplu:

    Compania aerian X, vinovat pentru producerea accidentului, a anunat deja c vasuporta integral costurile pentru transportul i nmormntarea celor 250 de victime aleaccidentului).

    De regul, ncepi reportajul n modul artat mai sus (250 de persoane au murit astzi ntr-un accident de avion), atunci cnd tii c va fi precedat de un anun (fcut de realizatorulemisiunii). Anunul pregtitor (sau, aa cum este denumit n radio,capul de band) arerolul s atrag atenia asupra subiectului care urmeaz s fie prezentat n reportaj, spregteasc terenul. (De exemplu: Un accident aviatic produs n aceast diminea a adusAmerica n stare de oc i a dat o grea lovitur companiei aeriene X. Este al patrulea avion tipY al companiei X care s-a prbuit pe parcursul ultimei luni, iar numrul victimelor a fostimpresionant. Reporterul nostru relateaz: (Urmeaz banda).

    n general, reporterul i realizatorul emisiunii stabilesc de comun acord informaiile care vorfi prezentate n capul de band, astfel nct reportajul s nu repete ceea ce se spune n

    prezentare. Dac n anunul de prezentare s-a spus c este al patrulea avion de tip Y alcompaniei X care s-a prbuit n decurs de o lun, nu mai are nici un rost ca informaia s fiereluat n reportaj.

    Scriptul include:

    informaiile principale (altele dect cele din inserturi);

    parafrazri;

    descrieri (a locului, a personajelor, a atmosferei);

    impresiile, opiniile reporterului;

    o concluzie (un subiect de meditaie/o precizare util (pentru final).

    Dup cum am vzut, inserturile cuprind doar scurte fragmente din afirmaiile vorbitorilor.

    Cea mai mare parte a informaiilor sunt preluate de script i spuse prin vocea reporterului.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    24/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Informaiile trebuie prezentate corect ntr-o ordine logic. De regul, ele sunt completate sauntrite de inserturi. Scriptul trebuie s fac o trecere fireasc de la text la insert.

    Cele mai frecvente modaliti prin care se introduce un insert sunt:

    a. direct (prin verbele a spus, a concluzionat, a precizat, a afirmat etc., sau prinsimpla pronunare a numelui celui care urmeaz s vorbeasc);

    Exemplul 1. Despre creterea preului energiei electrice, ministrul industriilor X aspus: (band).;

    Exemplul 2. Preurile energiei electrice va crete din nou. Ministrul industriilor, X:(band) fr verb, se subnelege verbul a spus.

    b. prin inducere (n faza care precede insertul se vorbete despre interlocutorul X, careurmeaz s fie auzit n reportaj, astfel nct asculttorul nelege c vocea aparine lui X);

    Exemplu: Script: Preul energiei electrice va crete, dar Ministrul crede c majorareanu este att de mare nct s ngrijoreze populaia.

    Insert: Este o cretere de doar 2,5%.

    n acest caz, se subnelege c vocea din insert aparine ministrului X.

    c. prin completare (insertul completeaz o fraz din script).Exemplu: Script: Preul energiei electrice va crete, dar ministrul industriilor, X,crede c populaia nu are de ce s se ngrijoreze pentru c...

    Insert: este vorba de o majorare de doar 2,5%....

    Uneori, dup ncheierea insertului, se precizeaz nc o dat numele vorbitorului. Acestprocedeu se utilizeaz n special atunci cnd insertul este mai lung, cnd vocea din insert nueste foarte cunoscut sau cnd se dorete accentuarea faptului c n insert s-a prezentat un

    punct de vedere al vorbitorului.

    Parafrazarea.De regul, se folosete n script pentru a reda o nuan exact din discursulvorbitorului sau pentru a atrage atenia asupra unei anumite sintagme folosite de acesta.

    Parafrazarea confer dinamism scriptului i apropie tonul acestuia de cel al insertului (prinredarea exact a unor fragmente din discursul vorbitorului).

    Artam anterior c unul dintre principalele motive pentru care folosim insertul este redareaunei nuane exacte a discursului vorbitorului. ntrebarea fireasc este: cnd folosim insertul icnd parafrazarea, pentru a atrage atenia asupra nuanei exacte a discursului?

    S spunem c n nregistrarea brut exist cinci fragmente importante. Reportajul trebuie saib un minut i am ales deja trei inserturi (cele mai importante), pe care le vom include n

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    25/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    material. Dac cele dou fragmente rmase conin nuane sau exprimri pe care asculttorultrebuie s le aud exact n forma n care au fost spuse, dar din lips de timp ele nu mai pot fiincluse n reportaj ca inserturi, apelm la parafrazare.

    Mai parafrazm atunci cnd dorim ca asculttorul s aud o anumit idee ntr-o form ctmai apropiat de cea n care a fost spus, dar interlocutorul a exprimat destul de greoi aceastidee (printr-o fraz arborescent, printr-o exprimare greit din punct de vedere gramaticaletc.). Dac fragmentul respectiv nu este ntr-att de important nct s fie absolut necesar sfie redat prin insert, relum prin parafrazare pasaje din discursul interlocutorului.

    Muli jurnalitii de radio experimentai atrag atenia asupra modului n care o declaraienuanat trebuie parafrazat. Recomandarea acestora este ca atunci cnd vorbeti despre ceeace oamenii simt, s te delimitezi punnd cuvintele n gura interlocutorului. Personal, nu amagreat niciodata s aud reporterul spunnd: Primul ministru este ngrijorat de creterea

    preului benzinei. Sigur c sun dramatic i suspansul creat l atrage pe cititor. Dar oarepoate reporterul s citeasc gndurile primului ministru? Nu, evident. Reporterul a auzit doarc primul ministru a spus: Sunt ngrijorat de creterea preului la benzin, aa cexprimarea corect este: Primul ministru a spus c este ngrijorat de creterea preului la

    benzin.

    Preferm parafrazarea insertului atunci cnd dorim s atragem atenia asupra unei sintagme(a unui cuvnt, a unei exprimri). n aceast situaie, nu ar avea rost s folosim tot insertul ncare apare respectiva sintagm (i s ncrcm memoria auditorului cu cuvinte i informaii

    pe care nu are motive s le rein/aud).

    n momentul citirii scriptului, reporterul va atrage atenia printr-o intonaie specific asuprafaptului c este vorba despre o parafrazare (o pauz nainte de pasajul parafrazat i o lecturde regul mai lent a textului, cu accentuarea cuvintelor).

    Relansarea. Atunci cnd reportajul este prea lung, reporterul trebuie s ncerce s meninatenia asculttorilor pe tot parcursul difuzrii materialului. De multe ori, se apeleaz la orelansare fcut de prezentator. n limbajul de radio se spune c un reportaj prea lung trebuiespart de vocea prezentatorului.

    Descrierea. Reporterul de radio trebuie s compun imagini n mintea asculttorului, iar

    descrierea este una dintre modalitile prin care realizeaz acest lucru. Picteaz un tablou cuvocea ta. Spune ascultatorilor unde eti, cu cine vorbeti, data, ora, ce se ntmpl. Fii ochii iurechile asculttrului ( Teen Reporter Handbook, www.radiodiaries.org ).

    De aceea, trebuie s fie foarte atent la detalii (gesturi, micri, ambian etc.). Descriereatrebuie s l ajute pe asculttor s i imagineze cadrul i personajele reportajului, dar nutrebuie s plictiseasc. Ea trebuie s completeze, nu s domine reportajul. S animereportajul, nu s i reduc dinamica. Descrierea nu trebuie s abunde n adjective sau s fieexcesiv de patetic/afectiv. Descrierea poate fi introdus chiar i n cele mai sobrereportaje. De multe ori n cadrul reportajelor care abund n informaii oficiale se apeleaz laun element de descriere pentru a le destinde. Show, dont tell: ghizii cu adevrat buni, nu

    doar povestesc, ci arat. Exist trucuri pentru a arta lucrurile la radio. Dac spui: Acolo, decealalt parte a strzii, este un cine mare i negru, chiar dac asculttorul nu poate s vad

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.radiodiaries.org/http://www.radiodiaries.org/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    26/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    cinele, este creat ideea de spaiu n imaginaia sa, pentru locul n care se presupune ctrebuie s fie cinele. Poi s foloseti microfonul exact aa cum ai folosi o camer defilmare: facnd zoom, panoramnd, filmnd close-up. Toate acestea ajut la crearea unei

    imagini n mintea asculttorului. Poate suna ciudat, dar radioul este un mediu foarte vizual.Folosete micile detalii pentru a spune marile poveti. Caut micile lucruri care surprind. Deexemplu: Doamna Jones este doctor are 45 de ani, familie i un cine. Dar mai interesanteste c doamna Jones potrivete fiecare ceas din cas cu cinci minute nainte i colecioneaz

    bilete de autobuz pe care le tine ntr-o cutie de pantofi. Poi s afli o mulime de lucruri dinaceste cteva detalii neateptate (TIPS on Reporting for Radio,www.radiodiaries.org)

    Impresiile/opiniile reporterului. Scriptul include impresiile/opiniile reporterului, n calitateasa de participant direct la eveniment.

    1. Impresiile si opiniile nu trebuie s afecteze neutralitatea materialului. A exprimao opinie nu nseamn a fi prtinitor sau a da verdicte. Mintea ta trebuie s fie mereudeschis pentru a afla i a nelege, evit ideile preconcepute i evit s joci cu orice

    pre rolul jurnalistului dur, venic acuzator. Gndete-te la responsabilitatea pe care oai: un verdict de-al tu poate distruge pentru totdeauna imaginea public a unei

    persoane. Daca toate dovezile i spun c ai dreptate, nu ezita s o faci. Dar dac aicea mai mic ndoial, mai caut informaii, nainte de a-i exprima opinia.Acord

    protagonitilor prezumpia de nevinovie, rmnnd n acelai timp cu simuriletreze. Pe de alt parte, nu trebuie s i fie team c, dac eti observator direct al uneialtercaii ntre manifestani i forele de ordine i incluzi n reportajul tu propriileimpresii vei fi acuzat de lips de obiectivitate. Reportajul este un material de autor,iar cei care te ascult i doresc n mod sigur s fii mai mult dect un transmitorriguros al unor informaii exacte (o expresie consacrat n limbajul meseriei este:jurnalistul nu este doar stativ de microfon).

    2. Transmite n reportajele tale, ori de cte ori e posibil, stri: teama, furia, bucuriaetc. Ai grij ns ca impresiile tale s nu fie greite sau s nu aib o intensitate maimare dect cea normal. Exprim-i tririle, dar nu le lsa s te domine! Existreporteri care se extaziaz pur i simplu n faa microfonului i vd realitatea lasuperlativ. Este ridicol s faci un reportaj de la o parad militar i s vorbeti despreaceti soldai bravi, cu pasul hotrt i cu vitejia zugrvit n priviri, care ne aducaminte de eroismul istoric al armatei romne. Nu te lsa furat de eveniment sau dedorina de a impresiona cu orice pre asculttorul. Descrie astfel nct asculttorul s

    aib senzaia c este la locul desfurrii evenimentului i c vede ceea ce sentmpl. i ine cont de faptul c un asculttor care ar fi spectatorul unei parademilitare nu ar vedea n nici un caz vitejia zugrvit n privirile soldailor i nicieroismul istoric al armatei romne.Ajut-te n realizarea descrierii de constatrilefcute de oamenii simpli din jur. Dac mai muli dintre cei care asist la parad spun:Ce lips de sincronizare! Soldaii tia nu au repetat niciodat?!, fii atent la acestdetaliu. S-ar putea s constai c exprim un adevr care ar putea fi introdus n script.Dac n urma soldailor care defileaz s-a format o coloan imens de maini, iar uniioferi claxoneaz sau chiar comenteaz nervoi c poliia nu a dirijat cum se cuvinecirculaia folosete aceste lucruri n descrierea ta. O s constai c rezultatul sesitueaz destul de departe de imaginea soldailor cu vitejia zugrvit n priviri.

    Atenie! Nu ncerca s vinzi oamenilor poveti cu mult mai frumoase dect sunt n

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.radiodiaries.org/http://www.radiodiaries.org/http://www.radiodiaries.org/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    27/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    realitate. O s constai, n timp, c oamenilor le plac mai mult povetile reale i c,uneori, ceea ce i atrage, este chiar imperfeciunea, ridicolul, nefirescul situaiilor.

    Finalulscriptului trebuie construit cu mult atenie. El poate s exprime concluzia la care audus faptele/declaraiile despre care s-a vorbit n reportaj.

    Finalul reportajului poate formula o ntrebare sau poate lansa un subiect de meditaie care sdea posibilitatea asculttorului s trag singur concluzia.

    n unele situaii, n cazul reportajelor care ofer informaii utile, finalul poate fi o informaiecare s i ajute pe cei interesai s afle mai multe despre subiect:

    Ultima fraz rmne n mintea asculttorilor, de aceea ea trebuie construit cu grij. Finaluleste punctul de rezonan al reportajului. El nchide unghiul. Dar aceast concluzie nu trebuie

    s capete forma unei morale. Ea poate s ofere o deschidere ctre alt subiect sau ctre unpunct rmas n suspensie la momentul redactrii reportajului (Ganz, 1988, p. 49).

    Atenie! Scriptul poate fi scris la persoana nti sau la persoana a III-a. Cel maifrecvent se folosete persoana a III-a. Un reporter care a participat la o conferin de

    pres va spune: Preedintele companiei X a anunat . Ar fi total nepotrivit sspun: Eram n sal i l-am auzit pe preedintele companiei X cnd a anunat .

    Situaii n care se folosete persoana nti:

    cnd reporterul a fost el nsui afectat de desfurarea evenimentului (De exemplu: Amncercat s ptrund n interiorul cldirii, dar forele de ordine nu mi-au dat voie, iar cnd amartat legitimaia de ziarist mi-au spus sec: Presa nu are acces!);

    cnd evenimentul are amploare foarte mare, iar reporterul nu poate observa dect o parte aevenimentului, nu are posibilitatea s obin date oficiale i nu tie exact ct de reprezentativeste ceea ce vede pentru ceea ce se ntmpl la nivelul general (De exemplu: De pe acestdeal se vd cteva sute de mineri care nainteaz destul de rapid. n urm cu cteva minuteam vzut cum un grup de mineri a atacat violent un poliist. Nu tiu exact ce s-a ntmplat cu

    poliistul, eu nsumi a trebuit s m retrag.);

    atunci cnd, prin folosirea persoanei nti, se poate mri fora reportajului (De exemplu:Am vzut familii disperate i copii plngndu-i prinii care i-au pierdut viaa n acestaccident);

    n multe dintre reportajele n direct (De exemplu: n acest moment m aflu chiar n faablocului n care n urm cu o jumtate de or a izbucnit incendiul);

    cnd reporterul este o personalitate, un nume foarte cunoscut.

    Exprimarea. Folosii n script cuvinte simple, comune, uor de neles i de pronunat.Textul trebuie s par vorbit. Prin urmare nu v ferii de exprimrile din limba vorbit, de

    expresiile populare, de cuvintele care provin din onomatopee (bzit, ciripit etc.).

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    28/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Alturai cuvintele astfel nct ele s fie uor de pronunat(n timp v vei face o listproprie de cuvinte care nu merg mpreun, din motive de pronunie, de exemplu: dedelegai, vorvorbi).

    Exprimarea trebuie s fie adecvat genului de reportaj pe care l faci. Pentru un reportajcultural vei folosi un alt tip de exprimare diferit de cel pentru un reportaj social (pentru c

    publicul cruia te adresezi n primul caz are un nivel intelectual mai ridicat fa de mediaasculttorilor unui reportaj social).

    Nu cdea n patima exprimrilor preioase. Nu folosi cuvinte pe care nu le nelegi sau pecare nu le cunoti destul de bine, cu convingerea c astfel vei prea asculttorilor maicult/inteligent, erudit etc. Atunci cnd trebuie s foloseti cuvinte de specialitate pe careconsideri c asculttorii nu le cunosc, explic-le! Nu folosii expresii de lemn

    Evitai abundena de adjective, de numerale i de superlative. Folosii verbe dinamice ipreferai verbele i cuvintele concrete celor abstracte.

    Evitai s repetai n mod deranjant un cuvnt. Este mai bine s folosii sinonime.

    Pentru exemplificare o s amintim dou cazuri cele mai frecvente n care reporterultrebuie s i bat capul pentru a nu folosi repetiii suprtoare. S spunem c participi laconferina de pres a ministrului liberal de justiie X, care va deveni unicul protagonist alreportajului. Este clar c pe parcursul reportajului va trebui s i aminteti numele de maimulte ori. Cum procedezi?

    n general, n prima fraz n care trebuie s aminteti despre vorbitor i spui numele completi funcia: ministrul justiiei X sau ministrul liberal al justiiei, X, astfel nct asculttoruls l identifice exact. n urmtoarea fraz, poi s foloseti pronumele personal el. Apoincepi s combini n aa fel nct pe parcursul reportajului l vei identifica astfel: ministrul

    justiiei, ministrul liberal, ministrul X, liberalul X, X, el, vorbitorul etc.

    Un al doilea caz, ntlnit frecvent, deriv din utilizarea verbului a spune. Sigur c oricevorbitor care susine o conferin de pres spune, dar cum facem ca verbul a spune s nuapar de zece ori n scriptul pe care trebuie s l redactm? De regul, problema se rezolv

    prin folosirea verbelor:

    a declara, a afirma (echivalent cu a spune);

    a preciza, a sublinia, a atrage atenia, a evidenia (cnd vorbitorul a dorit s scoat neviden un anumit element);

    a explica, a lmuri (cnd vorbitorul explic un lucru);

    a fi de prere, a conchide, a concluziona (cnd vorbitorul emite preri sau concluziipersonale);

    a pleda, a milita, a cere, a ndemna (cnd vorbitorul invit auditoriul s ia o anumitatitudine);

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    29/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    a susine, a pretinde (cnd reporterul i exprim o rezerv fa de spusele vorbitorului);

    a spera, a se arta optimist/trist/bucuros/surprins etc. (cnd vorbitorul i-a manifestat

    anumite sentimente n legtur cu subiectul).

    Acestea sunt doar cteva portie de scpare. Ce spuneam (susineam/pretindeam etc.)? Ceste greu ca verbul a spune s nu apar de zece ori ntr-un text? Se pare c textul nu estesuficient de mare pentru cte alte multe verbe am putea s gsim pentru nlocuirea lui aspune. Totul este s fim ateni la nuana discursului.

    Propoziii Fraze Ritm. Textul trebuie s aib ritm i chiar o anumit melodicitate.Frazele nu trebuie s fie extrem de ample, iar structura lor nu trebuie s fie complicat.Ritmul este dat de tipul reportajului pe care trebuie s l facem. Un reportaj politic, deactualiti va avea un ritm alert. Un reportaj afectiv va avea un ritm ceva mai lent. n primul

    caz, vor predomina propoziiile i frazele scurte. n cel de al doilea, vom putea apela la frazeceva mai lungi.

    Atenie!

    -Nu cdei n pcatul de a folosi prea multe propoziii simple (subiect + predicat) sau,n orice caz, un numr mare de propoziii foarte scurte. Din dorina de a avea un textdinamic, nu facei greeala de a scrie un text cu ruperi de ritm, deranjant prin numrulmare de pauze.

    - Cnd ai terminat de scris, asigurai-v c textul rspunde la cei 5 W. Se poatentmpla foarte uor s uii de unul din ei i s lai asculttorul nedumerit.

    d)nregistrarea scriptului i montajul

    Dac trebuie s faci un reportaj de actualitate foarte scurt, care trebuie s se difuzeze foarterepede, aceast etap (nregistrare montaj editare/fonotecare) se desfoar rapid. Citetitextul n cabina de nregistrare, introduci inserturile n script i editezi materialul astfelobinut. n cteva minute el va fi bun de difuzat.

    Exist ns situaii n care prelucrarea materialului n cabina de nregistrare i poate

    mbunti considerabil calitatea reportajului.

    n studio:

    se poate mbunti prin recopiere calitatea sunetului inserturilor (atunci cnd sunetul esteprea slab, cnd zgomotele de fond sunt prea mari etc.);

    se introduc sunete/zgomote care s sparg reportajul (sau s redea atmosfera);

    se introduce muzica de fond care s amplifice efectul scriptului (text citit pe muzic);

    se pot introduce fragmente muzicale/versuri care s susin, s completeze sau saccentueze o idee (text muzic text muzic);

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/8/2019 Report a Jul de Radio

    30/43

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    se pot introduce efecte (de exemplu, introducerea reverberaiilor, un fel de ecou nmomentul citirii unor fragmente de text);

    se pot copia cuvinte/idei dintr-un insert, care se vor folosi ca leit-motiv n reportaj;

    se fac suprapunerile vocale (de exemplu, n cazul textelor care trebuie traduse) etc.

    Conform lui Langlois (1989), montajul este folosit pentru:

    utilizarea raional a timpilor de emisie prin eliminarea clieelor, repetiiilor,lucrurilor redundante;

    alegerea riguroas a diferitelor elemente sonore; decuparea i organizarea discursului prin rearanjarea ordinii declaraiilor; asamblarea unui puzzle sonor.

    Jacques Larue-Langlois (1989) definete montajul drept tiere a unui text nregistrat. Elenumer urmtoarele tipuri de montaj:

    montajul de reducere, care are drept scop reducerea unui material sonor prea lung sau aunui material n care vorbitorul nu se exprim clar;

    montajul de curire, prin care se elimin repetiiile, pauzele, zgomotele, respiraiile care seaud deranjant, sunetele parazitare etc.;

    montajul artistic, prin care se mbuntete calitatea artistic a reportajului, prin adugareaunor ilustrri sonore, a unor sunete de fond, a unui fond muzical etc.;

    montajul de scenariu, prin care se asambleaz prile reportajului ntr-o anumit ordine,dorit de redactor;

    - montajul de finisare, care permite perfecionarea produsului final i d asigurrireporterului c nu mai exist nici o problem.

    La rndul su, Pierre Ganz dezvluie cteva trucuri de montaj. El sugereaz c montajulnu trebuie s plaseze niciodat o ntrebare a reporterului la nceputul reportajului, n afara

    cazurilor n care rspunsul este foarte scurt i esenial. Sunetul secvenelor sonore montatetrebuie s aib aceeai intensitate. Trebuie evitate rupturile de ambian. Frazele nu trebuielsate n aer (tieturile trebuie fcute acolo unde vorbitorul pune punct, astfel nctdiscursul s sune normal).

    Prezentarea reportajului ( capul de band). Reportajele sun


Recommended