+ All Categories
Home > Documents > Pro(T)EU

Pro(T)EU

Date post: 19-Mar-2016
Category:
Upload: adriana-jurma
View: 212 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
proiect Pro
18
Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Botoşani PRO(T)EU 1. Numele proiectului propus: Numele pleacă de la PROTEUS, zeul mitologiei antice, care este capabil să se metamorfozeze atât în animale cât şi în foc sau apă. Prin sublinierea Pro(T)EU putem da interpretarea de Pro eu- ca individ, tânăr, viitor lider, care sunt capabil de a mă dezvolta şi de a influenţa performanţa individuală sau de grup, sau Pro Europa, pentru că valorile europene sunt cele care primează, şi cele pe care le vom promova. 2. Prezentarea pe scurt a proiectului: Proiectul poate fi comparat cu un puzzle, în cazul în care o varietate de elemente diverse sunt combinate pentru a forma împreună o compoziţie. La nivel de comunitate proiectul promovează valori precum unitatea, nediscriminarea, solidaritatea, comunicare eficientă, identitate şi tradiţie. Creativitatea este o componentă importantă a unui leadership eficient, iar acest proiect este despre stimularea creativităţii, despre capacitatea unui lider de a forma echipe întregi de tineri care să urmeze acelaşi ideal, prin schimbarea atitudinii faţă de nonvalori. Limbajul universal este ARTA -sub toate formele ei: de la muzică, la desen, culoare, fotografie sau teatru -metamorfozări ale aceluiaşi limbaj universal. Acesta este şi motto-ul Uniunii Europene: “Unitate în diversitate”. Ne propunem crearea unităţii fără uniformizare, şi păstrarea diversităţii fără fragmentare. Punctul de plecare este comunicarea prin imagine bi sau tridimensională, forme spaţiale sau chiar imagini cinetice, care „traduc” vizibil lumea cuvântului; tot imaginea - despre noi sau despre ceilalţi, etichetarea- poate duce la excludere, la discriminare, la formare de mentalităţi total deformate faţă de o anume realitate. De la cei mici la cei mai mari, imaginea devine formă a imaginaţiei, ceea ce duce la conştientizarea puterii pe care o avem de a produce imagini. Înainte de a învăţa să vorbească, copilul face cunoştinţă cu imaginea, apoi o desenează, o numeşte, face legături, învaţă despre ea, o descrie, şi doar mai târziu o abstractizează prin cuvinte scrise. Lectura devine imagine, prin ilustraţii de carte, care impresionează mai mult decât o mie de cuvinte.
Transcript
Page 1: Pro(T)EU

Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Botoşani

PRO(T)EU

1. Numele proiectului propus: Numele pleacă de la PROTEUS, zeul mitologiei

antice, care este capabil să se metamorfozeze atât în animale cât şi în foc sau apă. Prin sublinierea Pro(T)EU putem da interpretarea de Pro eu- ca individ, tânăr, viitor lider, care sunt capabil de a mă dezvolta şi de a influenţa performanţa individuală sau de grup, sau Pro Europa, pentru că valorile europene sunt cele care primează, şi cele pe care le vom promova.

2. Prezentarea pe scurt a proiectului:Proiectul poate fi comparat cu un puzzle, în cazul

în care o varietate de elemente diverse sunt combinate pentru a forma împreună o compoziţie. La nivel de comunitate proiectul promovează valori precum unitatea, nediscriminarea, solidaritatea, comunicare eficientă, identitate şi tradiţie. Creativitatea este o componentă importantă a unui leadership eficient, iar acest proiect este despre stimularea creativităţii, despre capacitatea unui lider de a forma echipe întregi de tineri care să urmeze acelaşi ideal, prin schimbarea atitudinii faţă de nonvalori. Limbajul universal este ARTA -sub toate formele ei: de la muzică, la desen, culoare, fotografie sau teatru -metamorfozări ale aceluiaşi limbaj universal. Acesta este şi motto-ul Uniunii Europene: “Unitate în diversitate”. Ne propunem crearea unităţii fără uniformizare, şi păstrarea diversităţii fără fragmentare. Punctul de plecare este comunicarea prin imagine bi sau tridimensională, forme spaţiale sau chiar imagini cinetice, care „traduc” vizibil lumea cuvântului; tot imaginea - despre noi sau despre ceilalţi, etichetarea- poate duce la excludere, la discriminare, la formare de mentalităţi total deformate faţă de o anume realitate. De la cei mici la cei mai mari, imaginea devine formă a imaginaţiei, ceea ce duce la conştientizarea puterii pe care o avem de a produce imagini. Înainte de a învăţa să vorbească, copilul face cunoştinţă cu imaginea, apoi o desenează, o numeşte, face legături, învaţă despre ea, o descrie, şi doar mai târziu o abstractizează prin cuvinte scrise. Lectura devine imagine, prin ilustraţii de carte, care impresionează mai mult decât o mie de cuvinte.

“Zeii din mitologia antică s-au transformat în eroi ai poeziei antice, aceştia au devenit din nou, mai târziu, personaje principale ale povestilor scrise în cărţtile pe care le avem astăzi în bibliotecă”, spunea Max Muller, scriitor, filolog si orientalist german. Şi ce este cartea? O întreagă lume, o mare poveste, paşi spre dezvoltarea viitoare, exemplu de viaţă, cartea este cea prin care omul prinde aripi şi îşi metamorfozează propria viaţă. Proiectul are la bază polisenzorialitatea – văz, auz, gust, miros - gustul pentru lectură primeşte înţelesul de ascuţire a simţurilor, gustul pentru calitate, frumos, dar şi gustul bucatelor bunicii, unde, la gura sobei, se citeau poveşti cu zâne şi mirosea a cozonac…. Cărţile sunt cărăuşii civliizaţiei. Fără cărţi, istoria e mută, literatura nu are glas, ştiinţa paralizată, iar gândirea şi meditaţia suspendate.( Barbara Tuchman)

Scopul proiectului: Implicarea unui număr cât mai mare de tineri în activităţi ce presupun stimularea creativităţii individuale şi de grup, prin însuşirea valorilor europene care stau la baza formării şi participării activeă la viaţa comunităţii.

Obiectivele proiectului:

Page 2: Pro(T)EU

O1. stimularea creativităţii prin metode proprii activităţilor artistice care oferă libertate de exprimare într-un limbaj universal, de la individ la colectivO2. accesul la un învăţământ de calitate prin inter şi transdisciplinaritate (literatură, muzică, arte plastice, arte vizuale, tehnologie informaţională)O3. însuşirea noţiunilor legate de managementul de proiect, de la scriere la realizareO4. introducere în fiziologia gustului, plecând de la cartea cu acelaşi nume de Brillat- SavarinO5. încurajarea elevilor în a se dedica activităţilor desfăşurate cu copii sau adulţi din medii diferite (centre de plasament, centre de educaţie incluzivă) pentru a le susţine procesul de integrare ca metoda a învăţării prin colaborare.

S-a urmărit realizarea obiectivelor pas cu pas, pentru ca, de la etapă la etapă să se evalueze exact stadiul în care se găseşte proiectul. Activităţile s-au bazat pe dezvoltarea capacităţii individuale de a se cunoaşte, de a se dezvolta, ca prin schimbarea atitudinii faţă de propria persoană să dea un exemplu pentru ceilalţi. Am oferit şi vom oferii exemple de poveşti de succes, elevi cu calităţi deosebite, care devin model pentru tineri.

S-a încurajat lucrul în echipă, şi dezvoltarea prin colaborare.Formarea echipelor mici de voluntari pentru buna desfăşurare a activităţilor, cu roluri precise.

Comunicare foarte bună între lider şi echipă. Liderul ales este şi membru în Consiliul Judeţean al elevilor, ca Director PR. Scopul şi obiectivele proiectului au fost astfel transmise la Consiliul Judeţean al elevilor. Proiectul s-a dezvoltat piramidal, de la lider şi echipă ramificându-se, fiecare membru al echipei devenind lider pentru activităţi mai ample. Nivelul I. Lider, coordonator echipă de implementare a proiectuluiNivelul II. echipa, membri cu sarcini preciseNivelul III. membri echipei care devin lideri ai noilor echipe formate, şi care crează, sub formă de reţea, o întreagă armătură, necesară susţinerii obiectivelor.

3. De ce este proiectul nostru util pentru comunitate?În societate, tinerii pot fi atraşi în grupuri cu risc infracţional; atitudinea lor faţă de cultură ar fi o alternativă

care să răspundă nevoii de artă, de cunoaştere, de prietenie, de spiritualitate. Ocazii de a se întâlni cu arta sunt puţine în viaţa socială. De obicei tinerii asistă (ca spectatori) la manifestări culturale, nefiind implicaţi direct în organizarea lor. Prin implicarea în organizarea de evenimente (concursuri sau miniproiecte) tinerii, lucrând împreună, se vor cunoaşte mai bine, se vor respecta şi împrieteni, vor fi capabili să se autoevalueze. Motivul este povestea sau puterea exemplului, propria poveste, propriul drum pe care fiecare trebuie să îl găsească. Prin acest proiect deschidem drumurile fiecărui individ implicat de a se valoriza, de a fi conştient de propria ptere creativă.

Numărul voluntarilor implicaţi a crescut vizibil, de la 11 voluntari la 60, ajungând apoi la 80, iar ca participanţi, activităţile au cuprins toţi elevii şcolii. S-a plecat de la clasele a XI-a, care studiază la clasă managementul de proiect prin materia Educaţie Artistică, la profilele bilingv şi socio-uman. S-a extins la clasele primare ale şcolilor vecine cu noi- pentru că am gândit activităţile pentru ei (colegiul nostru nu deţine clase de învământ primar)- apoi am trecut la cei de gimnaziu, care sunt foarte dornici de a participa la activităţi, (unii dintre ei au fost prezenţi la toate activităţile desfăşurate până în prezent) şi am ajuns la clasele de liceu, puţin mai greu de convins, apoi la profesori voluntari, părinţi, asociaţii, fundaţii, societăţi comerciale. Au fost paşi mici, dar siguri, pentru înaintarea proiectului.

4. Echipa proiectului şi rolul voluntarilor implicaţi Cine sunt cei 4 membrii ai echipei care propune şi realizează proiectul? Ce responsabilităţi precise au

membrii echipei?

Bianca Hodoroabă –preşedintele Consiliului Elevilor CNME, liderCezara Munteanu –vicelider, responsabil cu implementarea proiectuluiClaudia Ciubotariu- designer, responsabil cu metode de creativitate Diana Hriţcu- responsabil resurse umane

Cine sunt voluntarii atraşi şi ce rol au aceştia: profesori, directorul şcolii, părinţi, alţii?Voluntarii implicaţi sunt în principal elevii claselor a XI-a profil bilingv şi profil socio-uman, prof. de Arte Vizuale, care va oferi sprijin în implemetarea proiectului la clase. Părinţii vor fi implicaţi prin activităţi care li se adresează direct, iar directorul şcolii sprijină desfăşurarea activităţilor prin punerea la dispoziţie a resurselor materiale: sala Multimedia, video-proiector, calculator.

Ce responsabilităţi vor avea voluntarii? Prin formarea pe echipe, şi însuşirea rolurilor, voluntarii implică alţi elevi din clase mai mici în activităţile pe care le organizează. Astfel, toate echipele nou formate vor avea membri în număr tot mai mare, spiritul competitiv va fi cel care va da forţă fiecăruia de a se depăşi pentru reuşita activităţilor.

Page 3: Pro(T)EU

Ce fel de sprijin aţi obţinut în implementarea proiectului, de la cine?Sprijin de la prof. De arte Vizuale Jurma Adriana

Descrierea proiectului Unde s-a implementat proiectul? Care sunt argumentele pentru care a fost realizat?

Proiectul s-a implementat în Colegiul Naţional Mihai Eminescu, în colaborare cu Şcoala Nr. 6 „Grigore Antipa” Botoşani şi a ajuns, prin efect multiplicator să se implementeze şi în Centrul de Plasament Hand of Help Botoşani, iar prin colaborarea cu Editura TIM Reşiţa ne dorim o extindere şi în judeţul Caraş Severin.

În ce perioadă s-a desfăşurat proiectul? De ce a fost aleasă respectiva perioadă

Proiectul a luat amploare în Săptămâna Educaţiei Globale, 14-18 noiembrie 2011 sub semnul gustului pentru lectură. Proiectul are la bază polisenzorialitatea: văz, auz, miros, gust, şi atunci gustul pentru lectură a devenit motiv pentru găsirea unor nume sonore de activităţi.

Care au fost etapele proiectului, inclusiv pregătirea, de la primele contacte şi până la finalizare. Pregătirea a avut ca bază activităţile care se desfăşoară an de an în colegiul nostru cu sute de elevi pe nivele şi la care am participat şi noi, elevii claselor a XI-a în anii trecuţi. Anul acesta am decis ca ceea ce ne propunem să fie din proprie iniţiativă, nu să aparţină unei singure materii, de aceea activităţile noastre sunt din toate artele (muzică, plastică), precum şi din arta digitală, arta spectacolului, foto-video. Tableta grafică s-a folosit ca instrument în activităţi, programe de editare şi prezentare.Ne-au ajutat şi participările în schimburi de experienţă prin proiectele Comenius, în care am înţeles cât de important este să te simţi cu adevărat într-o Europă Unită.I.Faza de formare a echipei a fost definitorie pentru punctul de pornire; am urmat ideea de a mişca mase de oameni. Ideea de lider european în asta ar trebui să aibă susţinere. Puterea liderului de a conduce spre atingerea scopului oameni care să nu se simtă constrânşi ci participanţi voluntar la îndeplinirea obiectivelor ca paşi mici, şi apoi a scopului. Faptul că activităţile s-au subdivizat, fiecare membru al echipei primind sarcini specifice, a dus la o mai bună şi foarte clară comunicare. Echipele mici au făcut mai bună colaborarea între elevi. II.Stabilirea numelui proiectului şi a ideii care a stat la baza realizării a fost o altă etapă prin care am trecut: aceea de înţelegere a nevoii care există în comunitate, şi a puterii de a răspunde nevoii existente. Botoşaniul este un oraş cultural, cu personalităţi marcante născute pe aceste meleaguri, totuşi în situaţia dată, cu problemele societăţii actuale, în care lumea nu mai are timp să îşi îngrijească sufletul, ci se gândeşte doar la criza financiară prin care trece, la probleme minore care îi ţine mintea ocupată degeaba, Pro(T)EU a venit ca un îndemn asemeni celui PENTRU PACE!, pentru că a milita pentru dezvoltarea ta, a dori să creşti prin artă şi cultură trebuie să fie dorinţa fiecărui om de pe pământ. Nu eu ca individ mic, cu nevoi mici, într-o lume mică, ci eu ca individ înălţat prin rădăcini puternice, care ţin de valoare, de cultură, de identitate, pentru că un om care nu are identitate nu există. IV.Acest fapt ne-a convins că scopul nu poate fi decât acela de a implica foarte mulţi oameni în acea dezvoltare a propriei valori. Conştientizarea că în fiecare există un imens potenţial creativ, dar care, în stare latentă fiind, şi înmagazinat cu exemple negative, poate schimba tot cursul unei vieţi ne-a dat curajul de a arăta că depinde de noi să ne găsim drumul pe care îl merităm.V.Propice pentru desfăşurarea activităţilor a fost Săptămâna Educaţiei Globale, pentru că tema pentru acest an a fost Atitudinea faţă de lumea noastră, iar noi ne –am propus prin acest proiect să urmărim schimbarea atitudinii în primul rând a propriei persoane EU- apoi, prin puterea exemplului, schimbarea atitudinii în cel de lângă noi.Din acest moment Proiectul a devenit proiect pe termen lung şi care se va dezvolta şi îna nul 2012 VI. Luna Decembrie activităţi cuprinzând ateliere de obiecte hand-made, şezătoare cu poveşti la gura sobei, şi un târg de obiecte confecţionate de copii, pentru că este perioada când uităm să fim egoişti, devenind mai altruişti.VII. Zilele Colegiului Naţional „Mihai Eminescu” care se vor desfăşura în luna aprilie 2012, în perioada Săptămânii de Şcoală Altfel. Ne-am propus să îl cunoaştem pe Eminescu...altfel, Eminescu pictorul, Eminescu biologul, Eminescu filosoful, fiecare materie din şcoală va fi legată de personalitatea marelui poet. Faptul că a trecut în universalitate este clar o valoare pe care trebuie să o respectăm, pe care suntem datori să o prezentăm Europei întregi. În sprijinul acestei idei vine activitatea propusă de Zimmermann Andreas, XI A- Eminescu în Cartea Recordurilor pentru a marca împlinirea a 125 de ani de la înfiinţarea colegiului. Activitatea prevede realizarea celui mai lung recital din creaţia eminesciană prin implicarea unui număr cât mai mare de elevi (părinţi, profesori), pasionaţi de creaţia eminesciană, într-un colaj de texte care să acopere integral cel puţin creaţia lirică antumă.

Care sunt argumentele pentru care a fost aleasă această împărţire în etape?Împărţirea clară pe etape a fost aleasă pentru organizarea echipelor de voluntari care au desfăşurat activităţi independente, dar care, la un moment dat au avut nevoie de colaborare. Legăturile create au venit de la sine.

Ce evenimente sau activităţi au avut loc pe parcursul acestui proiect? Care sunt argumentele pentru care au fost alese aceaste activităţi?

Page 4: Pro(T)EU

Activităţile propuse au cuprins, în medie, 600 de participanţi şi s-au axat pe creativitate, artă şi cultură, pentru formarea unui om mai bun prin studiul efectiv al cărţii ca univers multicultural. Activităţile au fost în jurul lecturii, a poveştilor, fiecare activitate plecând de la o poveste Luni ora 14 Muzicanţii din Bremen- o poveste a instrumentelor muzicale din lume şi un minirecitalsusţinut de elevi ai colegiului nostru la chitară, instrument originar din Italia, orgă-instrument originar din Grecia, la clarinet- inventat în Germania, la mandolină- de origine italiană, block flute german. Prin tilul activităţii şi instrumentele predominante călătoria din lumea poveştii a fost mai aproape de Germania. Activitatea a urmărit evidenţierea elevilor cu calităţi interpretative, la unul sau mai multe instrumente, care vor forma un grup vocal

intrumental dar şi libertatea de exprimare în partea a doua a activităţii când chitara, orga şi vocea s-au grupat pentru o improvizaţie, într-o linie melodică interesantă.În fiecare marţi ora 14 e ZDON Povestea celor 1000 de cocori a fost punctul de plecare pentru ideea de 1000 de dorinţe, într-o lume în care oamenii îşi doresc doar lucruri materiale, am găsit şi dorinţe legate de suflet, de familie, de evoluţie spirituală.

Am plecat de la povestea fetiţei Sadako Sasaki, fetita din Hiroshima, victimă a bombei atomice, care, din cauza radiatiilor s-a îmbolnavit de leucemie. Potrivit credinţei populare nipone, se spune că cel care reuşeşte să plieze o mie de cocori din hârtie, va primi drept răsplată din partea zeilor împlinirea unei dorinţe. Sadako Sasaki a crezut în această legendă, sperând că, dacă va realiza 1000 de cocori, se va însănătoşi. Din păcate a murit când a ajuns la 643 de cocori. Impresionaţi de poveste, copiii au continuat să facă până la 1000 de cocori, dar dorinţa li s-a schimbat în mesaj de pace, împotriva războiului.

În Hiroshima există un monument în memoria fetiţei, şi a tuturor copiilor ucişi de bomba atomică, unde, fiecare vizitator lasă, simbolic, în semn de omagiu, un cocor.

Page 5: Pro(T)EU

Ni s-a părut foarte impresionantă povestea fetiţei, iar povestea celor 1000 de cocori din Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” a devenit povestea celor o mie de dorinţe, pentru că, la baza suspendării fiecărui cocor se află, pe un nor, o dorinţă. Dorinţele sunt ale tuturor copiilor participanţi.

Pentru că de Crăciun toate dorinţele se împlinesc ele vor rămâne lipite în holul liceului Activitatea s-a bazat pe atelier de ridicare tridimensională origami. La plierea celor 1000 de cocori au participat elevi din clasele V-XII.

http://www.botosaneanul.ro/stiri/cocori-japonia-1-000-dorin-la-colegiul-mihai-eminescu-fotog/

În fiecare miercuri ora 17 e Po DesTe adică, Poveşti-Desene-Teatru sau ceaiul de la ora 5 , servit în atmosferă de poveste alături de Alice în Ţara Minunilor şi de pălărier. Am plecat de la inima povestii spreinima noastră, am desenat prin metoda brainwriting, am jucat scenete, împreună cu colegii noştri mai mici de la Şcoala nr. 6 „Grigore Antipa” Botoşani, alături de părinţi şi bunici. Implicarea tinerilor în acest gen de activităţi pe termen lung, va duce la promovarea valorilor culturale şi artistice şi îmbogăţirea culturii generale, precum şi la dezvoltarea capacităţilor creative . Sa ne amintim de poveşti, să ne distram desenând şi să învăţăm prin teatru.Am organizat o expoziţie de carte, prezentare de carte – Cufărul fermecat a celui mai tânăr poet botoşănean, Alberto Păduraru, elev acum în clasa a V-a B la Colegiul Naţional Mihai Eminescu, carte pe care au ilustrat-o 3 eleve ale colegiului nostru. O poveste de succes a devenit model pentru cei 45 de participanţi. Am trecut mai apoi prin metoda poveti în lanţ, la realizarea unei poveşti fără sfârşit, la care au participat toţi cei prezenţi. Am bunătăţi de la bunica, prăjituri de casă şi un ceai cald. Atmosfera non formală la care au participat şi profesori ai colegiului nostru au făcut foarte plăcută această activitate, şi dorită spre a fi continuată

Page 6: Pro(T)EU

http://europedirectbotosani.ro/?art=812

http://audioboo.fm/boos/549186-alberto-paduraru-cel-mai-tanar-scriitor-din-botosani

Joi ora 14 PIMP my school, Wall Painting, grupuri prea mari de voluntari care îşi doreau să poată picta holurile liceului. Activitatea s-a desfăşurat pe parcursul a 3 ore în ideea de a schimba culoarea fada si tristă a holurilor noastre. Am reuşit şi am fost mândri de ce am realizat, iar a doua zi, toţi elevii se înghesuiau să vadă finalizat. Ce au câştigat participanţii la această activitate? Au lucrat împreună pentru ambientul propriu, s-au exprimat prin limbajul universal al artei, şi au reuşit să renunţe la inhibiţii, la frica de a nu greşi, de a nu strica, de a nu fi urât. A fost un exerciţiu joc, din care au învăţat mai mult decât în ora de desen care le limitează imaginaţia la o foaie A3.

http://europedirectbotosani.ro/?art=815

Page 7: Pro(T)EU

Vineri ora 14 Sarea în bucate, Expoziţie culinară , Maratonul poveştilorPentru că proiectul are la bază polisenzorialitatea: văz, auz, miros, gust, o altă activitatea plecat de la povestea lui Petre Ispirescu . Echipele clasei a XI-a H au organizat o expoziţie de artă culinară (expozanţii fiind echipe ale claselor a XII-a G şi H care la materia Educaţie Artistică cuprind în programă Art& Food- artă culinară din Anglia, Franţa, Slovenia, Norvegia şi România), un Maraton al poveştilor şi concursuri culinare.Maratonul a cuprins 18 poveşti cunoscute şi s-a finalizat printr-un concurs Cine ştie câştigă...o clătită. Întrebările propuse au fost pe baza textelor citite...Poveşti ca Muzicanţii din Bremen, Prâslea cel Voinic şi Merele de Aur, Fetiţa cu chibrituri, Prinţul Fericit s-au citi şi recitit până în ziua concursului, pentru a putea răspunde la întrebări adresate de organizatori. Concursul a avut participanţi din clasele a V-a şi a VI-a. Participanţii la această activitate au fost în număr de 120. În urma chestionarelor distribuite s-a susţinut ideea unei activităţi cu produse din bucătăria internaţională.

Page 8: Pro(T)EU

ora 17 Lectură la lumina lămpii, împreună cu clasele a IV-a de la Şcoala Gen. Nr. 6, şi în paralel cu Centrul de Plasament Hand of Help.

O oră de lectură la lampa lui Aladin, fiecare voluntar a raspuns de câte trei elevi mai mic, aflaţi în grijă. S-a prins „gustul” lecturii, prin munca independentă, individuală, care a avut ca finalitate crearea de legături prin fire invizibile şi totodată indestructibile. Elevii mari, cel de clasa a XI, citind alături de cei mici, ca exemplu, pentru o etapă viitoare.

James Russell Lowell “cărţile sunt albinele care duc polenul însufleţitor de la o minte la alta”. Noi dezvoltăm creativitatea pe marginea lecturii, a ilustraţiei de carte, pentru că suntem siguri că fiecare om poate fi un creator. Este nevoie de lectură pentru a te dezvolta, este nevoie de lectură pentru a înţelege lumea, este nevoie de lectură pentru a deveni conştient de unicitatea fiecăruia.

Un proiect poate avea efecte imediate sau de perspectivă asupra membrilor echipei, asupra voluntarilor sau asupra altor oameni, membrii ai comunităţii. Ce impact a avut proiectul?

Page 9: Pro(T)EU

Impactul creat a fost foarte mare. Implicarea elevilor a crescut cu fiecare activitate desfăşurată. Dacă la prima activitate am avut doar 17 participanţi, la următoarele sala Multimedia a devenit neîncăpătoare şi scaunele prea puţine, aşa că am fost nevoiţi ca la următoarea activitate să ieşim din şcoală la Bibliotec a Judeţeană, unde am găsit 60 de locuri pentru putea citi la lumina lămpii cei mici (clasa a IV-V) sub directa supraveghere a celor mari (XI)

Care au fost costurile proiectului şi cum aţi reuşit să le acoperiţi? Cine v-a sprijinit? Care sunt argumentele care v-au ajutat să obţineţi acest sprijin?

Am început prin autofinanţare, fiecare echipă din clasele a XI-a şi-a confecţionat flyere, afişe, tricouri personalizate sau chiar materiale. Costurile nu au fost foarte mari pe activitate cu participanţi puţini (până în 25), dar atunci când numărul a crescut am simţit că avem nevoie de sprijin. Am primt acest sprijin de la Asociaţia Părinţilor CNME şi de la sponsori.

Realizările proiectului: Ce rezultate s-au obţinut, pe etape şi în finalul proiectului?

Rezultatele le-am primit prin chestionarea scrisă a elevilor cu privire la modul în care s-au desfăşurat activităţile. Faptul că aceste activităţi au fost cerute să se desfăşoare în continuare susţine ideea că este nevoie de acest proiect. Tinerii au nevoie de sprijin, au nevoie de oameni care să creadă în ei, în potenţialul lor creativ, iar dacă acest lucru se întâmplă, dacă sunt încurajaţi, pot atinge orice obiectiv propus.

Ce a mers bine în proiect şi ce nu?Unele obstacole au fost întâmpinate la urnirea elevilor în activităţi. Perioada din Săptămâna Educaţiei Globale a fost plină de activităţi conexe la care elevii claselor a XI-a au fost implicaţi, activităţile s-au desfăşurat după cursurile obişnuite, a început perioada tezelor, ceea ce a dus la o presiune de timp şi acumulare de oboseală. S-au găsit modalităţi de a depăşi aceste mici neîmpliniri, pentru că cei mici (cu o energie debordantă) i-au „motorizat” pe cei mari, şi legătura dintre ei le-a dat forţa să revină.Activitatea Pimp my school nu a mers mai departe, săptămânal din lipsa materialelor. Elevii dornici de a picta toate holurile au rămas fără pensule şi vopsele după primele 3 ore.Activitatea va continua cu contribuţie financiară proprie sau cu ajutor financiar din parte unui sponsor.

Este proiectul bine receptat în comunitate?Toate activităţile au fost menţionate în mass media, fapt care ne-a bucurat, pentru că munca celor implicaţi merita văzută de cât mai multă lume. Povestea celor 1000 cocori şi a 1000 de dorinţe a fost cea care a atras foarte mult, pentru că din alte şcoli cu care nu aveam legături foarte strânse au venit mesaje legate de ceea ce am realizat.

Ce învăţăminte au tras membrii echipei de proiect după încheierea acestuia?În jurnalul de activităţi pe care l-am creat ne-am propus să avem tot timpul feed-back la fiecare activitate, pentru că evaluarea contează foarte mult pentru continuarea proiectului.

Care sunt şansele ca proiectul să fie continuat sau extins în viitor?La încheierea Săptămânii Educaţiei Globale au existat întrebări de la participanţi şi chiar de la voluntarii implicaţi care şi-au dorit să ia parte săptămânal la activităţi. Astfel s-au dezvoltat ateliere de lucru de Design Vestimentar, Desen proiectiv şi Arhitectură, la nivel liceal, în rol de profesor predând elevi ai claselor a XI-a. Cursul are loc o dată pe săptămână 2 h. Participanţii la acest gen de atelier sunt în număr din ce în ce mai mare, pentru că elevii sunt mai deschişi faţă de cei de vârste apropiate. Atelierul de arhitectură este condus de Bodogan Vlad, clasa a XI H

Ce posibilităţi de dezvoltare ulterioară a proiectului există?Proiectul va continua prin atelierele iniţiate, chiar dacă nu săptămânal, aşa cum ne-am dori. Urmează o perioadă benefică Şcoala Altfel, unde vom avea din nou activităţi în fiecare zi.

Cu cine s-ar putea organiza dezvoltarea proiectului: cu voluntari, cu alţi parteneri, cu ceilalţi membrii ai comunităţii, cu anumiţi sponsori, cu mass media?

Toţi membrii comunităţii pot fi implicaţi pentru că ceea ce ne-am propus este schimbarea mentalităţii. Un om creativ este mai fericit. Un om creativ este un om care poate recompune din idei banale, prin reconfigurare, o altă lume.

Vrem să dovedim prin acest proiect că toţi elevii sunt creativi. Ca şi creator, fiecare om are propria poveste depre forma sau obiectul creat. Tot ceea ce se creează este unic, indifferent dacă este realizat de un singur om sau de 60 de oameni. Noi am pornit de la un singur om şi am ajuns la 60 de oameni care creeaza ceva impreună. Numarul a crescut, pana la aproximativ 600 de elevi, asemeni pânzei de paianjen. De aceea, ca metodă de socializare, la fiecare nouă activitate am folosit metoda ghemului, pentru crearea legăturii dintre noi. Panza noastra de paianjen a unit până acum 600 de oameni.

Argumentele care vă diferenţiază proiectul: Care sunt elementele care vă diferenţiază de alte proiecte desfăşurate în comunitatea voastră?

Acest proiect nu este despre voluntariat în sensul de strângere de fonduri; o imprimantă sau un calculator donate pentru copiii cu sindrom Down poate fi un fapt meritoriu, dar ATÂT. Vorbim de voluntariat pentru cunoaşterea problemelor, integrare şi implicare a tinerilor în activităţi creative, de schimbare de mentalitate, de a dovedi sprijin, înţelegere şi respect pentru cei care sunt altfel decât noi. Elevii noştri vor lucra împreună cu copiii de la Centrul de Educaţie Incluzivă, sau cu cei de la Centre de Plasament şi vor implica şi copiii cu Sindrom Down;

Page 10: Pro(T)EU

Proteus este şi numele unui sindrom care a produs The Elephant Man chinuit, care moare la 27 de ani cu această boală incurabilă, neînţeles, folosit asemeni unui om de circ, din ţară în ţară, ca lumea să se minuneze de deficienţa sa. Referindu-ne la motto-ul Uniunii Europene diversitatea trebuie înţeleasă şi respectată, iar unicitatea fiecăruia- apreciată. Prin metode creative ne propunem evidenţierea tinerilor cu calităţi creative, formarea de medii propice pentru dezvoltarea creativităţii, şi libertatea de exprimare prin limbaje universale: arte plastice, muzică, artele spectacolului, foto, video.

Cum sunt argumentele care demonstrează durabilitatea proiectului vostru?Proiectul este în desfăşurare ca

a doua etapă propusă şi va continua. Ultima activitate s-a desfăşurat împreună cu elevii de la centrul de plasament Hand of Help, sub formă de atelier în care am creat felicitări şi mănuşi de Crăciun, şi am început propria poveste, semnată de fiecare. Ca replică a celor 1000 de dorinţe din colegiul nostru, copiii de la Centrul Hand of Help au ridicat un minunat Copac al dorinţelor. Faptul că activităţile noastre au fost preluate şi realizate nu fac decât să ne simţim datori să continuăm.

Aceste activităţi se vor extinde în spaţiul public,pentru că arta trebuie să îşi recapete locul, acela de a înlocui kitsch-ul vizual stradal. Prin toate formele pe care arta le va lua (de la pictură, fotografie, artă digitală, teatru stradal, video) ca un semnal de alarmă pentru sensibilizarea publicului, pentru atragerea atenţiei asupra valorilor pe care trebuie să ni le însuşim. Pentru că anul 2012 este declarat anul îmbătrânirii active, vom face o punte peste timp, şi vom propune activităţi prin care arta să ajungă în căminele de bătrâni, ateliere de creaţie în care bunicii vor lucra împreună cu nepoţii.

De ce ar accepta un sponsor să vă finanţeze ideea? Ce beneficii i-ar aduce proiectul vostru?Beneficiile pe care le-ar putea aduce acest proiect unui sposor ar ţine de suflet, pentru că a crea înseamnă să te

foloseşti de suflet. Putem crea sponsorului obiecte publicitare, iar relaţia cu mass media pe care am realizat-o deja nu poate decât să fie unul din punctele tari care l-ar convinge sa ne finanţeze ideea. Investiţia va fi durabilă pentru că se face în oameni.Sponsori au fost firma Elsaco, care a donat 300 lei, Asociaţia părinţilor CNME „Dăm viaţă viselor!” 100 lei

Proiectul nostru este despre un alt fel de educaţie, prin artă şi cultură, prin responsabilizare, prin solidaritate şi dezvoltare. Nu creăm pe bandă rulantă. Ceea ce realizăm este unic. Şi va rămâne aşa.

Parteneri în proiect: Editura TIM Reşiţa, Fundaţia „Ştefan Luchian”, Asociaţia Părinţilor cu Sindrom Down „Ne Trebuie Speranţă!”, Asociaţia Părinţilor CNME: „Dăm viaţă viselor!”, Biblioteca Judeţeană „Mihai Eminescu” Botoşani, Centrul de Plasament Hand of Help, Centrul Pentru Educaţie Incluzivă


Recommended