+ All Categories
Home > Documents > pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole...

pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole...

Date post: 05-Nov-2019
Category:
Upload: others
View: 6 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
32
Universitatea Tehnic ˘ a “Gh. Asachi” din Ias ¸i S ¸coala Doctoral ˘ a a Facult ˘ at ¸ii de Automatic ˘ as ¸i Calculatoare Dezvolt ˘ ari Teoretice s ¸i Aplicative pentru Planificarea Mis ¸c ˘ arii Robot ¸ilor Mobili Rezumatul Tezei de doctorat Conduc˘ ator de doctorat: Prof. univ. dr. ing. Octavian P˘ astr˘ avanu Doctorand: Ing. Ghit ¸˘ a Narcis Ia¸ si - 2012
Transcript
Page 1: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Universitatea Tehnica“Gh. Asachi” din Iasi

Scoala Doctorala a Facultatii de

Automatica si Calculatoare

Dezvoltari Teoretice si Aplicativepentru Planificarea Miscarii

Robotilor Mobili

Rezumatul Tezei de doctorat

Conducator de doctorat:

Prof. univ. dr. ing. Octavian Pastravanu

Doctorand:

Ing. Ghita Narcis

Iasi - 2012

Page 2: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Teza de doctorat a fost realizata cu sprijinul financiar al

proiectului “Burse Doctorale pentru Performanta ın Cercetare

la Nivel European (EURODOC)”.

Proiectul “Burse Doctorale pentru Performanta ın Cercetare

la Nivel European (EURODOC)”, POSDRU/88/1.5/S/59410,

ID 59410, este un proiect strategic care are ca obiectiv gen-

eral “Dezvoltarea capitalului uman pentru cercetare prin pro-

grame doctorale pentru ımbunatatirea participarii, cresterii

atractivitatii si motivatiei pentru cercetare. Dezvoltarea la nivel

european a tinerilor cercetatori care sa adopte o abordare inter-

disciplinara ın domeniul cercetarii, dezvoltarii si inovarii.”

Proiect finantat ın perioada 2009 - 2012.

Finantare proiect: 18.943.804,97 RON

Beneficiar: Universitatea Tehnic “Gheorghe Asachi” din Iasi

Partener: Universitatea “Babes Bolyai” din Cluj-Napoca

Page 3: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul
Page 4: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Cuprins

1 Introducere 1

2 Considerente teoretice 4

2.1 Introducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

2.2 Modelarea matematica a robotului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4

2.3 Abordarea vehiculului virtual . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

2.4 Modelul unificat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

2.5 Abstractizarea mediului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5

2.6 Sistem de tranzitie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

2.7 Logica liniara temporala . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6

2.8 Concluzii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

3 Descompunerea celulara 8

3.1 Introducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

3.2 Descompunerea celulara . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

3.3 Implementare si extensii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

3.4 Analiza comparativa a descompunerilor celulare . . . . . . . . . . . . . . . . 9

3.4.1 Analiza calitativa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

3.4.2 Analiza cantitativa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10

3.5 Concluzii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

4 Problema de planificare clasica 12

4.1 Introducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

4.2 Solutionarea VRP clasica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

4.3 Complexitatea algoritmilor de planificare bazati pe descompunerea celulara . 13

4.4 Concluzii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

5 Problema de planificare cu sarcini complexe 16

5.1 Introducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

i

Page 5: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

ii

5.2 Solutionarea problemei de planificare LTL�X . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

5.2.1 Constructia sistemului de tranzitie T . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

5.2.2 Gasirea unei rulari a lui T . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

5.2.3 Algoritmul PLTLCon Car Like . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

5.3 Reducerea complexitatii ın planificarea LTL�X . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

5.3.1 Modelul brut al robotului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18

5.3.2 Rulari individuale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

5.3.3 Experiment . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

5.4 Concluzii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19

6 Planificarea vizuala a miscarii din imagini omnidirectionale 20

6.1 Introducere . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

6.2 Reconstructia 2D a mediului . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20

6.3 Planificarea vizuala a miscarii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

6.4 Concluzii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22

7 Concluzii finale si directii viitoare de cercetare 24

7.1 Contributii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24

7.2 Directii de cercetare deschise . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25

Bibliografie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

Page 6: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 1

Introducere

Largirea autonomiei robotilor mobili este o arie de cercetare care a polarizat un cert

interes ın ultimele doua decenii, dupa cum reiese din diverse publicatii, dintre care amintim

drept foarte relevante [Choset et al., 2005, Latombe, 1991, LaValle, 2006]. In acest sens

cercetarea s-a concentrat ın doua directii majore. O prima directie, maparea si localizarea

(SLAM - Simultaneous Localization and Mapping), se refera atat la captarea si modelarea

mediului ın care activeaza robotul ıntr-un format compatibil structurilor ce ıl utilizeaza, ın

cazul nostru, algoritmului de planificare, dar si la determinarea pozitiei acestuia. Cea de a

doua directie, planificarea sau navigarea, se refera la generarea controlului care sa conduca

robotul spre rezolvarea sarcinilor impuse.

Teza este motivata, ın primul rand, de prezenta unor limitari ale algoritmilor disponibili

ın literatura pentru planificarea miscarii robotilor asupra carora actioneaza constrangeri de

miscare (nonholonomice). Majoritatea algoritmilor de planificare pentru acest tip de robot

nu garanteaza gasirea unei solutii ın toate situatiile cand aceasta exista (motiv pentru care

se spune ca respectivii algoritmi nu sunt completi). Limitarea mentionata este indusa de

ipoteza frecventa cosiderata ın solutionarea VRP (Vehicle Routing Problem) conform careia

robotul este abstractizat la un punct material [Choset et al., 2005, LaValle, 2006]. Totodata

o serie de algoritmi nu sunt automatizati sau au un cost computational prea ridicat pentru

a fi practic implementabili [Conner et al., 2007, Backer and Kirkpatrick, 2007].

Teza intitulata Dezvoltari Teoretice si Aplicative pentru Planificarea Miscarii Robotilor

Mobili este structurata ın sapte capitole ce vor fi prezentate ın acest rezumat urmand,

ındeaproape, structura tezei.

Primul capitol intitulat Introducere prezinta stadiul actual ın domeniul solutionarii VRP

din domeniul WMR (Wheeled Mobile Robots) marcand contributiile lucrarii si punctand ın

finalul capitolului lucrarile publicate care le valideaza.

Capitolul urmator intitulat Considerente teoretice va prezenta fundamentele matematice

1

Page 7: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

2

utilizate ın planificarea discreta a miscarii WMR referite pe parcursul lucrarii. In debutul

capitolul este detaliat modul de alegere a modelului matematic utilizat ın solutionarea prob-

lemelor de planificare pentru robotul de tip masina si a celui complet actionat. In sectiunea

imediat urmatoare strategia de control pentru urmarirea traiectoriei denumita abordarea

vehiculului virtual este prezentata. Sectiunea a patra este dedicata modelarii sistemului

senzorial catadioptric utilizat ın algoritmul SLAM ce va fi prezentat ın finalul lucrarii si,

totodata, a unor metode specifice domeniului pentru extractia liniilor verticale si calculul

tensorului trifocal 1D. Urmatoarele trei sectiuni prezinta la nivel teoretic modelarea matem-

atica a mediului, capabilitatilor de miscare ale robotului si a sarcinilor de miscare ıntr-un

format care sa permita rezolvarea VRP.

Capitolul 3 intitulat Descompunerea celulara prezinta, ın debutul sau, principalele abordari

de abstractizare geometrica a mediului ıntr-un sistem de tranzitie. In sectiunea a patra a

capitolului este prezentat un studiu comparativ ıntre cele mai uzuale descompuneri celulare

avand ca scop dezvoltarea unei metode numerice sau empirice utilizabila ın alegerea metodei

de partitionare a mediului care sa conduca la rezultate cat mai bune ın solutionarea unei

anumite probleme avand cunostinte minime despre abordarea utilizata ın solutionare.

Capitolul 4 intitulat Problema de planificare clasica prezinta, ın prima parte, o abordare

automata de generare si urmarire a traiectoriei pentru un robot de tip masina considerand

dimensiunea fizica a acestuia. Finalul capitolului include o analiza a performantelor algorit-

mului de planificare ın raport cu metodele de partitionare utilizate pentru un set amplu de

scenarii.

Capitolul 5 intitulat Problema de planificare cu sarcini complexe prezinta, ın Sec. 5.2,

solutia VRP pentru roboti de tip masina, avand sarcinile de miscare introduse ın forma unei

formule LTL peste un set de regiuni de interes. Abordare va genera rularea (secventa de stari

intermediare) care maximizeaza probabilitatea de a satisface formula pentru controlul con-

siderat. Finalul capitolului este dedicat prezentarii unei metode de reducere a complexitatii

algoritmilor de planificare cu sarcini complexe pentru echipe de roboti complet actionati.

Capitolul 6 intitulat Planificarea vizuala a miscarii din imagini omnidirectionale propune

solutia completa a VRP pentru WMR, ın cazul unui mediul poligonal, finit si presarat cu

obstacole statice luand ın considerare dimensiunea fizica a robotului. Totodata, un algoritm

SLAM din imagini omnidirectionale si metoda de interconectare cu algoritmii de planifi-

care ce folosesc geometria mediului, va fi prezentata ca parte componenta a algoritmului de

planificare complet bazat pe grafuri de vizibilitate tangentiale.

Ultimul capitol intitulat Concluzii finale si directii viitoare de cercetare va sublinia

contributiile lucrarii punctand cateva directii viitoare de cercetare.

Page 8: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

3

Lista publicatiilor

Teza este construita ın jurul a sapte articole, dupa cum urmeaza: - patru lucrari de

revista, dintre care doua reviste cotate ISI (cu factor de impact si scor relativ de influenta)

si doua reviste indexate Zentralblatt MATH:

• N. Ghita and M. Kloetzer (2010), Motion planning and controlling a car-like robot

in an environment Cluttered with static obstacles, Bulletin of the Polytechnic Institute

of Iasi, Automatic Control and Computer Science Section, Tome LVI (LX), Fasc. 3,

class B+, Iasi, Romania, pp. 81-94.

• M. Kloetzer and N. Ghita (2012), On reducing complexity in LTL-based motion plan-

ning, Bulletin of the Polytechnic Institute of Iasi, Automatic Control and Computer

Science Section,Tome LVII (LXI), Fasc. 4, class B+, Iasi, Romania, pp. 9-20

• N. Ghita and M. Kloetzer (2012), Trajectory planning for a car-like robot by envi-

ronment abstraction, Robotics and Autonomous Systems, IF 1.313, 60(4):609–619

• M. Kloetzer and N. Ghita (2012), Automatic construction and comparative analysis

of cell decompositions, (IMACS) Mathematics and Computers in Simulation, IF 0.738,

under review

si trei lucrari publicate ın volume de conferinte indexate IEEE Xplore:

• N. Ghita and M. Kloetzer (2010), Cell Decomposition-Based Strategy for Planning

and Controlling a Car-like Robot, Proc. of the 14th International Conference on Sys-

tem Theory and Control(ICSTC), Romania, Sinaia, ISBN : 20680465, pp. 225-231.

• M. Kloetzer and N. Ghita (2011), Software tool for constructing cell decomposi-

tions, IEEE Conference on Automation Science and Engineering, Trieste, Italy, DOI

: 10.1109/CASE.2011.6042492, ISSN : 2161-8070, ISBN : 978-1-4577-1730-7, pp. 507-

512.

• N. Ghita, M. Kloetzer and O. Pastravanu (2011), Probabilistic car-like robot path

planning from temporal logic specifications, 15th International Conference on System

Theory, Control, and Computing (ICSTCC), Romania, Sinaia, ISBN:978-1-4557-1173-

2, pp. 1 - 6.

Page 9: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 2

Considerente teoretice

Solutionarea VRP cu sarcini complexe impune abstractizarea spatiului liber si a capa-

bilitatilor de miscare ale robotului ıntr-un sistem de tranzitie fara stari de blocare denumit

ın literatura de specialitate structura Kripke. Maparea (cartografierea) ın solutionarea prob-

lemei clasice de navigare are atat rolul de a ımbunatati harta disponibila dar si de a semnala

algoritmului de planificare schimbarile ce apar ın mediu si care ar putea produce modificari

ale traiectoriei initiale.

2.1 Introducere

O notiune utilizata ın teza este aceea de traiectorie fezabila ca fiind traiectoria care

asigura robotului o miscare lipsita de coliziuni cu obstacolele ın rezolvare problemei clasice

de navigare.

2.2 Modelarea matematica a robotului

In solutionarea VRP, pentru robotul complet actionat si de cel tip masina, s-au utilizat

modelele care le descrie cinematica. O notiune utilizata ın teza este cea de cerc de ıntoarcere

bordura la bordura (wall-to-wall turning circle - cercul care include aria minima maturata de

robot atunci cand face o ıntoarcere de 360� ın jurul axei de rotatie) si a carui raza pentru

cazul robotului de tip masina poate fi obtinuta cunoscand unghiul maxim de comanda a

directiei si dimensiunile fizice ale robotului utilizand geometria lui Ackermann.

4

Page 10: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

2.3. Abordarea vehiculului virtual 5

2.3 Abordarea vehiculului virtual

Metoda pe care o vom utiliza ın algoritmul de urmarire a traiectoriei are la baza abor-

darea vehiculul virtual [Egerstedt et al., 2001]. Abordarea vehiculului virtual presupune

gasirea unei strategii de control lateral si a uneia longitudinala care sa oblige robotul sa

urmareasca o traiectorie neteda. Presupunand un vehicul virtual ce se deplaseaza pe aceasta

traiectorie dupa legea de miscare, este proiectat controlerul care sa minimizeze eroarea dintre

configuratia robotului si configuratia vehiculului virtual la momente discrete de timp.

2.4 Modelul unificat

Modelul proiectiei utilizat ın teza pentru descrierea senzorului catadioptric (camera si

oglinda) este cel propus ın [Mei and Rives, 2007]. Un astfel de model reprezinta un com-

promis ıntre un model foarte general care poate fi dificil de calibrat si modele care nu iau

ın considerare factori importanti cum ar fi alinierea sau distorsiunile optice, avand la baza

asumptia realista a micilor erori comparat cu modelul teoretic ideal.

Modelul unificat permite modelarea senzorului catadioptric, astfel ıncat un punct din

spatiu poate fi proiectat ın planul imaginii si viceversa la o anumita scala, ın cazul ın care

parametrii asociati camerei si oglinzii sunt cunoscuti. In vederea calibrarii sistemul catadiop-

tric s-a utilizat pachetul software dezvoltat de Puig [Puig, 2011]. Presupunand cunoscuta

scala traiectoria robotului poate fi estimata, avand imaginile achizitionate la momentele de

timp consecutive [Aranda et al., 2010]. Un alt rezultat utilizat ın Cap. 6, si introdus ın acest

punct al lucrarii, este cel propus ın [Scaramuzza et al., 2009] pentru extractia liniilor verti-

cale din imagini omnidirectionale. Abordarea se bazeaza pe calculul gradientului imaginii

obtinut din convolutia imaginii de intrare cu o masca Sobel.

2.5 Abstractizarea mediului

Spre deosebire de algoritmii de explorarea unde mediul este necunoscut sau partial cunos-

cut ın cazul algoritmilor de planificare presupunerea care se face este aceea ca mediul este

complet cunoscut apriori iar miscarea WMR ın cazul VRP se desfasoara ın plan. O alta

ipoteza frecventa asupra mediului ın care activeaza robotul este ca este poligonal si este

presarat cu o multime finita de regiuni de interes (ın prima instanta vor fi considerate ob-

stacole) nu neaparat incluse ın mediului modelate prin poligoane convexe.

Metodele de planificare a miscarii pot fi grupate ın trei clase functie de modul ın

care mediul este abstractizat si anume: abordari bazate pe functii de potential, metode

Page 11: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

2.6. Sistem de tranzitie 6

bazate pe harti rutiere si cele bazate pe descompunerea celulara. Cele mai utilizate harti

rutiere sunt: grafurile de vizibilitate (visibility graph) si grafurile retractare (retraction

graph) [Latombe, 1991, Choset et al., 2005]. In descompunerea celulara spatiul liber de

miscare a robotului este ımpartit ın regiuni numite celule [Choset et al., 2005, Latombe, 1991].

2.6 Sistem de tranzitie

In solutionarea problemelor de miscare cu sarcini complexe se construieste o reprezentare

discreta finita a capabilitatilor de miscare ale robotului ın mediu dat demunit sistem de

tranzitie. In solutionarea problemei de navigare cu sarcini complexe pentru robotul de tip

masina capabilitatile de miscare ale acestuia sunt transformate ıntr-un sistem de tranzitie

Markovian. Mentionam ca definitiile introduse ın acesta sectiune a tezei descriu complet

functionalitatea sistemului de tranzitie T utilizat pe parcursul lucrari.

2.7 Logica liniara temporala

In viziunea noastra un limbaj de specificatii este”bun” daca este apropiat de limbajul

natural (apropiat de cel uman), asigura expresivitatea necesara exprimarii unei game cat mai

variata de sarcini, iar costul computational necesar analizei si sintezei controlerului pentru

specificatiile date este scazut. Motivati de explicatiile date am ales utilizarea unei fractii

din LTL, denumita LTLX , care confera expresivitate specificatiilor de miscare la un cost

computational acceptabil.

Problema de control a unui sistem de tranzitie care sa satisfaca o formula LTLX porta

denumirea de problema de planificare LTLX . In gasirea solutiei a unei astfel de probleme, se

poate ıncerca utilizare unui algoritm de verificare a modelului deja existent cum ar fi SPIN

sau NuSMV considerand formula negata, contra exemplul returnat va reprezenta rularea care

satisface formula initiala. Un astfel de algoritm primeste la intrare un sistem de tranzitie T

fara stari de blocare si formula φ, furnizand starile initiale ale lui T pentru care formula este

satisfacuta.

Pentru orice formula LTLX , peste un set de predicate Π, exista un automat Buchi care

accepta doar siruri infinite peste Π ce satisfac formula [Wolper et al., 1983]. In abordarile

propuse de noi vom folosi algoritmul de conversie ıntr-un automat Buchi a formulelor LTLX

din [Gastin and Oddoux, 2001] si mai departe adaptat ın [Kloetzer and Belta, 2008] pentru

solutionarea sarcinilor de miscare din robotica.

Page 12: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

2.8. Concluzii 7

2.8 Concluzii

Abordarile din panificarea si controlul robotilor mobili pot fi grupate ın doua categorii

functie de abordarea utilizata ın solutionarea VRP: top-down si bottom-up. In abordarile

top-down accentul este pus pe expresivitatea limbajului de specificatii, posibilitatea imple-

mentarii controlului necesar rezolvarii sarcinilor cazand ın plan secund. Pe cealalta parte ın

abordarile bottom-up se ıncearca solutionarea problemelor simple de planificare considerand

constrangeri de miscare sau elemente ce surprind dinamica robotului.

Page 13: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 3

Descompunerea celulara

Descompunerile celulare permit modelarea spatiului initial continuu ıntr-o reprezentare

de stare finita. Ideea principala este de a descompune mediu marginit dat ıntr-un set de

regiuni care nu se suprapun. Reuniunea acestor regiuni, numite celule, acopera sau aprox-

imeza un subset de interes din mediu marginit dat, cum ar fi spatiul neocupat de obstacole.

Odata descompunerea obtinuta o reprezentare finita sub forma unui graf poate fi construita

pentru partea acoperita de celule din mediu. In acest sens, fiecarei celule ıi este asociat un

nod ın graf, arcele ıntre nodurile corespunzand relatiilor de adiacenta dintre celule.

3.1 Introducere

In abordarile propuse pentru solutionarea VRP se face asumptia ca mediului ın care

activeaza robotul este dreptunghiular E � R2 si presarat cu n obstacole (zone de interes)

poligonale Π. Este de remarcat ca asumptia obstacolelor poligonale nu este restrictiva,

d.p.d.v. al reprezentari, deoarece orice obstacol convex de forma non-poligonala poate fi

aproximat de un poligon convex, iar fiecare regiune de forma non-convexa poate fi divizata

ın regiuni adiacente convexe. Bine ınteles, cazul general ın care mediul este modelat printr-

un poligon oarecare poate fi modelat considerand mediul dreptunghiular si definind obstacole

interioare cu o fateta pe limitele dreptunghiulare ale mediului considerate initial. In Sec. 3.4

este propusa o analiza calitativa si una cantitativa pentru descompunerile celulare studiate.

Rezultatul analizelor fiind o metoda numerica de alegere a descompunerii celulare care sa

conduca la cele mai bune solutii pentru o problema data.

8

Page 14: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

3.2. Descompunerea celulara 9

3.2 Descompunerea celulara

Algoritmii de descompunere celulara studiati au ca intrare E si Π (reprezentate prin

multimea varfurilor). Iesirea unui astfel de algoritm fiind multimea celulelor Q, si relatia

de adiacenta dintre acestea ın forma unei matrici simetrice A P R|Q|�|Q|, ın care Api, jq � 1

pentru celule adiacente si Api, jq � 0 ın caz contrar. Cazul amintit este cel al sistemelor de

tranzitie deterministe ın care pentru oricare doua celule adiacente exista un controler care

sa scoata robotul prin fateta comuna.

Sectiunea prezinta cele mai uzuale patru descompuneri celulare si anume trapezoidala,

triunghiulara, poligonala si dreptunghiulara la nivel constructiv si de pseudo-cod adaptate

problemelor din robotica.

3.3 Implementare si extensii

Descompunerile celulare prezentate ın Sec. 3.2 sunt implementate ca un pachet software,

care poate fi descarcat gratuit de la adresa indicata ın [Kloetzer and Ghita, 2011]. Rutinele

au fost implementatea si testate ın MATLAB 2010b ruland pe o platforma Windows 32 sau

64 de biti. De asemenea extensia metodelor de descompunere triunghiulara si poligonala sa

permita integrarea lor ın metodele de planificare cu sarcini complexe este detaliata.

3.4 Analiza comparativa a descompunerilor celulare

Scopul acestei sectiuni este de a furniza o metoda care poate fi utilizata ın alegerea

descompunerii celulare care sa conduca la cele mai bune solutii pentru o problema data.

In acest scop Subsec. 3.4.1 furnizeaza o comparatie calitativa ıntre descompunerile celulare

studiate, iar Subsec. 3.4.2 include tendintele cantitative ale unor criterii de cost, calculate

utilizand implementarile din sectiunea precedenta.

3.4.1 Analiza calitativa

Aspectul calitativ poate fi utilizat ın excluderea descompunerilor care nu au o anumita

proprietate necesara ın solutionarea problemei data. In aceasta analiza au fost consider-

ate patru aspecte diferite pe care le vom enumera ın continuare cu rezumatul concluziilor

aferente:

(i) Celule care au ın comun exact aceeasi fateta - este o proprietate a descompunerilor

triunghiulara si poligonala, proprietatea fiind utila atunci cand se doreste proiectarea

unui controler dupa reactie continuu ın fiecare celula

Page 15: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

3.4. Analiza comparativa a descompunerilor celulare 10

(ii) Extensia la spatii de dimensiune mai mare - descompunerea poligonala si dreptunghi-

ulara pot fi generalizate direct la spatii de dimensiune.

(iii) Celule mici ımprastiate aleator - descompunerile trapezoidala, poligonala si dreptunghi-

ulara tind sa aiba un procent mare de celule cu suprafata mica. Celulele cu suprafata

mica pot fi dezavantajoase atunci cand controlul robotului mobil este proiectat cu o

lege de control dupa reactie pentru fiecare celula.

(iv) Harti ale mediului imprecise - datorita constructiei sale, descompunerea poligonala este

afectata de mici modificari ale mediului.

3.4.2 Analiza cantitativa

In cazul ın care aspectele calitative prezentate ın Subsec. 3.4.1 lasa multiple descompuneri

ce pot constitui optiuni fezabile, comparatiile din aceasta subsectiune confera o informatie

cantitativa cu privire la aspectele legate de fiecare descompunere. Pentru masurarea valorilor

criteriilor de cost, au fost considerate un numar de obstacole cuprinse ıntre 1 la 10, si pentru

fiecare numar i au fost generate 1000 de medii aleatoare. Pentru fiecare numar de obstacole,

valorile medii ale celor 1000 de teste au fost calculate, pentru fiecare criteriu de cost si pentru

fiecare descompunere. Criteriile de cost cosiderate vor fi eunumerate ın continuare incluzand

scurte comentarii pentru unele dintre ele:

(i) Numarul total de celule, |Q| - Fig. 3.1 (a): tendinta reprezentata arata ca numarul de

celule generate de descompunere poligonala creste cu numarul de obstacole mult mai

abrupt decat ın oricare din celelalte descompuneri.

(ii) Timpul de executie: au fost obtinuti prin efectuarea descompunerilor pe o masina de

calcul cu performante medii (procesor Dual Core 2GHz, 4GB RAM).

(iii) Numarul relatiilor de adiacenta,

(iv) Suprafata medie a celulelor descompunerilor,

(v) Deviatia standard a ariei celulelor,

(vi) Compactitatea celulelor (Fig. 3.1 (b)) este o masura a calitatii formei celulelor de-

scompunerii [Chang et al., 2001]. Compactitatea unei celule este definita ca raportul

4πcellarea{cell2perimetrul. In ceea ce priveste compactitatea descompunerea dreptunghi-

ulara este cea cu cele mai bune rezultate urmata de cea poligonala.

Page 16: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

3.5. Concluzii 11

Trapezoidală

PoligonalăRectangulară

Număr de obstacole

(a)

Trapezoidală

PoligonalăRectangulară

Număr de obstacole

Com

pact

itate

a ce

lule

lor

(b)

Figura 3.1: Criteriile semnificative pentru compararea descompunerilor celulare obtinute prinefectuarea de teste asupra 1000 de medii generate aleator pentru fiecare numar de obstacolecuprins ıntre 1 si 10.

(vii) Diferenta rezultata ın numar de celule atunci cand aceeasi descompunere este efectuata

pentru acelasi mediu, dar ın cazul ın care varfurile obstacolelor sunt afectate printr-un

zgomot mic aditiv. Acest criteriu de cost este o masura a robustetii partitionarii la

mici schimbari ın mediu (datorat achizitiei senzoriale).

(viii) Procentul de celule mici: descompunerile triunghiulara si trapezoidala au, ın general,

procent scazut de celule mici, ın timp ce descompunerea poligonala are un procent

redus numai pentru cazul ın care sunt considerate unul sau doua obstacole.

3.5 Concluzii

Problema constructiei descompunerii celulare pentru un mediu dreptunghiular presarat

cu obstacole poligonale a fost studiata ın debutul acestui capitol. Au fost considerate patru

descompuneri celulare, rezultatul algoritmilor propusi fiind o multime de celule poligonale

convexe. Detalii de implementare ale descompunerilor considerate, si totodata, pseudo-

codul algoritmilor si exemple ilustrative sunt descrise. Implementarea pachetului software

care include descompunerile prezentate este utilizat ın comparatia tipurilor de descompunere

celulare. Criterii calitative si cantitative sunt propuse, rezultatele prezentate pot fi adaptate

pentru probleme usuale din practica. Implementarea descompunerilor celulare si valorile

numerice ale criteriilor prezentate sunt implementate ca un pachet MATLAB ce poate fi

descarcat de la adresa indicata ın [Kloetzer and Ghita, 2011].

Page 17: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 4

Problema de planificare clasica

Un algoritm de planificare discreta a miscarii pentru roboti mobili, de regula, este alcatuit

din patru parti: ın prima instanta mediul este abstractizat la o multime finita, ceea de a doua

este reprezentata de algoritmul de planificare propriu-zis ın care se determina o secventa de

stari intermediare ıntre configuratia initiala si cea finala prin care robotul trebuie sa treaca,

ın cea de a treia se genereaza o traiectorie care sa conduca robotul prin regiunile determinate

anterior, iar ın ultima etapa se determina secventa de comanda care aplicata robotului sa

fie urmarita traiectoria gasita ıntr-un mod cat mai fidel.

4.1 Introducere

In cazul ın care asupra robotului actioneaza constrangeri de miscare de tip nonholonomice

atunci o atentie deosebita trebuie acordata modului ın care este construita traiectoria (ea

trebuie sa poata fi urmata fizic de robot). Problema clasica de navigare pentru roboti de tip

masina se formuleaza astfel:

Problema 4.1 Fiind dat un robot de tip masina care poate evolua ıntr-un mediu dreptunghi-

ular E, o pozitie initiala si una finala, sa se gaseasca o strategie de control care sa conduca

robotul ın pozitia finala fara a intra ın coliziune cu obstacolele.

4.2 Solutionarea VRP clasica

In solutionarea Prob. 4.1 se face asumptia ca orientare initiala a robotului poate fi aleasa

ın timp ce orientarea finala nu reprezinta interes. Algoritmul de planificare si control care

sa rezolve problema propus este alcatuit din patru parti si anume: abstractizarea mediului,

planificarea, generarea traiectoriei si controlul sau urmarirea traiectoriei (path following).

12

Page 18: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

4.3. Complexitatea algoritmilor de planificare bazati pe descompunerea celulara 13

Abstractizarea: Abstractizarea unui mediu dreptunghiular se face dupa metodele

prezentate ın Sec. 3.2.

Planificarea: Apeland un algoritm de cautare de cost minim pe graful asociat sis-

temului, plecand din nodul qo si finalizand ın nodul qf , se obtine o succesiune de regiuni

adiacente.

Generarea traiectoriei: In prima instanta este construita o traiectorie angulara Pang

din mijloacele fatetelor comune regiunilor adiacente furnizate de algoritmul de cautare.

Deoarece traiectoria Pang nu poate fi urmata de robot, este netezita introducand arce de cerc

ıntre segmentele componente, raza acestora fiind restrictionata inferior de unghiul maxim de

comanda a rotilor viratoare.

Testul de fezabilitate: Testarea fezabilitatii se face pentru fiecare segment al traiec-

toriei netede aproximand aria maturata de robot cu un poligon, similar abordarii propusa

ın [Scheuer and Laugier, 1998], si rezolvand apoi o problema LP (Linear programming).

Algoritmul propus pentru solutionarea problemei de planificare gaseste iterativ o traiec-

torie angulara, una neteda si testeaza fezabilitatea traiectoriei netede. Daca traiectoria

neteda curenta este fezabila va fi folosita ca traiectorie de referinta, ın caz contrar sunt elim-

inate arcele corespunzatoare secventelor care conduc la imposibilitatea construirii traiecto-

riei fezabila din graful asociat sistemului. Pentru noul graf procedura este reiterata pana

la gasirea traiectoriei care solutioneaza Prob. 4.1 sau la declararea problemei nefezabila, ın

cazul ın care starea initiala devine deconectata de cea finala ın graf.

Urmarirea traiectoriei Pentru controlul robotului de tip masina astfel ıncat urmarirea

traiectoriei furnizata de algoritmul de planificare sa fie cat mai fidela este utilizata o adaptare

a abordarii vehiculului virtual.

Metoda de planificare si control este implementata ın MATLAB sub forma unui pachet

software, care poate fi descarcat de la adresa indicata ın [Ghita and Kloetzer, 2011].

4.3 Complexitatea algoritmilor de planificare bazati pe

descompunerea celulara

Sectiunea surprinde aplicabilitatea criteriilor descrise ın Sec. 3.4 pe cazul concret al

algoritmului de planificare prezentat ın Sec. 4.2. Complexitatea computationala (ın spatiu

si timp) a algoritmului este influentata ın principal de doi factori: de numarul de celule

rezultate ın urma partitionarii si de numarul de iteratii ale algoritmului pana la gasirea

solutiei, respectiv, ın cazul ın care una nu este gasita, la declararea problemei ca fiind

nefezabila.

In determinarea descompunerii care sa conduca la cele mai bune solutii pentru anumite

Page 19: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

4.3. Complexitatea algoritmilor de planificare bazati pe descompunerea celulara 14

Număr de obstacole

Trapezoidală

PoligonalăRectangulară

Tim

pul d

e ex

ecuţ

ie a

l Alg

orit

mul

ui 3

(a)

Trapezoidală

PoligonalăRectangulară

Număr de obstacole

Pro

cent

aj d

e tr

aiec

tori

i fez

abil

e gă

site

(b)

Figura 4.1: Timpul scurs pana la gasire solutiei (a) (reprezentarea grafica pentru descom-punerea trapezoidala este identica cu cea dreptunghiulara), procentul de traiectorii gasite(b)

scenarii este definita functia de cost JDi,j care integreaza criteriile (i), (vi), (vii) si (viii) din

Subsec. 3.4.2. Pentru a compara evolutia functiei de cost, pentru mediile si descompuner-

ile prezentate in capitolul anterior, valorile medii ale lui JDi,j sunt calculate pentru un set

de scenarii propuse. Parametrii implicati ın JDi,j permit integrarea particularitatilor prob-

lemelor ın functia criteriu. Functia de cost JDi,j trebuie privita ca un criteriu numeric utit ın

determinarea descompunerii care ar putea conduce la cele mai bune solutii.

Pentru a determina calitatea analize propuse sunt efectuate teste cu privire la calitatea

solutiilor ıntoarse de algoritmul de planificare pentru aceleasi medii generate aleator. In-

vestigarea acestui aspect impune calculul procentajului de cazuri pentru care algoritmul

solutioneaza problema, si intervalul de timp necesar algoritmului sa se termine de executat

(Fig. 4.1). Timpii de rulare au fost obtinuti ruland implementari sub mediul Matlab pe un

PC cu performante medii (procesor Intel i3 la 2.13 GHz, 3GB RAM). Analizand Fig. 4.1

(a), putem trage concluzia ca descompunerea dreptunghiulara este cea mai eficienta pentru

cazul nostru, deoarece gaseste o traiectorie fezabila aproape de fiecare data, ıntr-un timp

foarte scurt.

Functii de cost CDi,j este construita sa incorporeze atat functia de cost JDi,j cat si rezultatele

prezentate ın Fig. 4.1 (a) si (b). Functia de cost CDi,j trebuie privita ca o nota obtinuta de de-

scompunere, pentru diversele situatii propuse, functie de calitatea solutiei Prob. 4.1 furnizata

de algoritmul de planificare. Utilitatea celor doua functii de cost este demostrata prin simu-

lari sub mediul MATLAB. Concluziile rezultate ın urma simularilor sunt: algoritmul prezen-

tat ın Sec. 4.2 are cele mai bune sanse de gasire a traiectoriei fezabila daca este utilizata

Page 20: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

4.4. Concluzii 15

descompunerea dreptunghiulara pentru abstractizarea mediului, si, ın implementarile reale

ın care achizitia pozitiie obstacolelor se face senzorial, utilizarea descompunerii triunghiulare

ar conduce la solutia ce mai robusta.

4.4 Concluzii

Noutatea solutiei propusa pentru solutionarea VRP clasica pentru roboti de tip masina

consta ın dezvoltarea unei proceduri iterative automatizata care furnizeaza o traiectorie

neteda bazata pe metodele de descompunere celulara a mediului iar conexiunile dintre seg-

mente au ca sursa de inspiratie solutia propusa de Dubins. Cu toate ca metoda propusa de

noi nu este completa, existand cazuri cand solutia nu poate fi gasita, are avantajul unui cost

computational redus. Totodata analiza comparativa asupra performantelor solutiei propuse

ın raport cu metoda de descompunere celulara utilizata, ımpreuna cu modul de constructie

a functii de cost, a carei valoare numerica reprezinta o masura a potrivirii ıntre algoritmul

de planificare si metoda de descompunere. Algoritmul de planificare este implementat ın

forma unui algoritm complet computational implementat ın MATLAB, care poate fi gasit la

adresa specificata ın [Ghita and Kloetzer, 2011].

Page 21: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 5

Problema de planificare cu sarcini

complexe

Logica Lineara Temporala (LTL) permite utilizatorului posibilitatea de a exprima specifi-

catii bogate apropiate de cele din limbajul natural ca o combinatie de propozitii atomice unite

prin conectorii Booleeni si temporali. In teza au fost considerate sarcinile de miscare pentru

roboti mobili date sub forma de formule LTL ce nu contin operatorul urmator, denumite

formule LTL�X .

5.1 Introducere

Problema de planificare LTL�X pentru roboti de tip masina se formuleaza dupa cum

urmeaza:

Problema 5.1 Fiind data o sarcina de miscare ın forma unei formule LTL�X , φ, peste

un set de regiuni Π, sa se gaseasca o strategie de control pentru robotul de tip masina care

maximizeaza probabilitatea ca formula φ sa fie satisfacuta.

5.2 Solutionarea problemei de planificare LTL�X

Abordarea propusa ın aceasta sectiune, pentru solutionarea Prob. 5.1, urmareste urmatorii

trei pasi. (i) Mediul si regiunile de interes sunt partitionate utilizand metode de descom-

punere celulara. (ii) Capabilitatile de miscare ale robotului ın mediu partitionat sunt ab-

stractizate ıntr-un sistem de tranzitie Markovian T . (iii) Formula LTL�X este convertita

ıntr-un automat Buchi B, produsul automat dintre T si B fiind apoi efectuat. Rularea

acceptata din acest produs, cea cu probabilitatea maxima de a satisface formula φ, este

16

Page 22: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

5.2. Solutionarea problemei de planificare LTL�X 17

proiectata ıntr-o rulare a lui T , peste care se proiecteaza strategia de control pentru robotul

de tip masina.

5.2.1 Constructia sistemului de tranzitie T

Dificultatea constructiei lui T consta ın a determina probabilitatea tranzitiilor dintre

starile sale (P). Este propusa metoda de calculul a probabilitatii Ppqi, qjq de tranzitie

directa din starea qi ın starea qj , @qi, qj P Q. In mod evident Ppqi, qjq � 0 daca starile qi si

qj nu sunt adiacente, i.e. qj R δpqiq, si Ppqi, qjq � 1 daca qi � qj (ın acest caz, oprind robotul

ın celula qi este garantata tranzitia dorita).

Cazul general, ın care, qj P δpqiq este tratat determinandu-se numarul de cazuri N i,jctrl

pentru care este posibila conducerea robotului din celula qi ın qj. Notand cu N i,j numarul

total de secvente de patru stari q1 qi qj q”, ın care q1 P δpqiqztqju si q” P δpqiqztqju posibile

si verificand existenta traiectoriilor angulare si netede pentru toate cele N i,j cazuri, urmand

algoritmul descris ın Sec. 4.2, este determinat N i,jctrl (cu N i,j

ctrl ¤ N i,j). In al doilea pas

al constructiei Ppqi, qjq, sunt determinate numarul N i,jfeas de cazuri pentru care ın timpul

miscarii din qi ın qj toate regiunile din Πzthpqiq Y hpqjqu sunt evitate. In final Ppqi, qjq fiind

modelat de 5.1.

Ppqi, qjq �

$''''&''''%

�N i,j

feas

N i,j

p1�2�pN i,jctrl�N

i,jfeasqq

,daca qj P δpqiq

1 ,daca qi � qj

0 ,daca qj R δpqjq

(5.1)

5.2.2 Gasirea unei rulari a lui T

Pentru a gasi o rulare a lui T ce satisface formula LTL�X , φ, produsul automat AP

ıntre T si automatul Buchi corespunzator lui φ este construit. Definind functia de cost LA

peste tranzitiile lui AP ca fiind: LA : SA � SA Ñ r0 � 8q, ın care LA ppqi, sjq, pqk, slqq �

� log pPpqi, qkqq daca Ppqi, qkq ¡ 0, si LA ppqi, sjq, pqk, slqq � �8 ın caz contrar, se poate

utiliza un algoritm de cautare de cost minim ın determinarea secventei de stari care maxi-

mizeaza probabilitatea de satisfacere a formulei avand ın vedere proprietatile logaritmului.

5.2.3 Algoritmul PLTLCon Car Like

Algoritmul PLTLCon Car Like cauta iterativ o rulare optima a lui T ce satisface for-

mula φ, apoi bazandu-se pe aceasta rulare, traiectoria neteda ce poate fi urmata de robot

este determinata, sau ın cazul ın care una cu o probabilitate suficient de mare de a satisface

Page 23: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

5.3. Reducerea complexitatii ın planificarea LTL�X 18

formula φ nu poate fi gasita, Prob. 5.1 este declarata nefezabila. Fezabilitatea algoritmul

propus este testat prin simulari sub mediul MATLAB.

5.3 Reducerea complexitatii ın planificarea LTL�X

Avand ın vedere rezultatele referitoare la controlabilitatea sistemelor afine ın medii

partitionate, problema de planificare LTL�X pentru echipa de roboti este formulata ast-

fel ıncat modelarea agentilor apartinand echipei sa fie facuta ıntr-un sistem de tranzitie

dupa stare finit T i:

Problema 5.2 Sa se gaseasca o rulare pentru orice T i, de asa maniera ıncat secventa de

observatii generata de multimea celor n sisteme de tranzitie sa satisfaca formula LTL�X .

Sincronizarea ıntre cele n rulari este obtinuta ca parte componenta a solutiei. Informal

sincronizarea va preveni miscari prea rapide, astfel ıncat sa se evite schimbarea starii curente

ınainte ca ceilalti roboti sa ajunga ın regiunile de interes care ar contribui la ındeplinirea

formulei LTL�X .

Complexitatea solutiei propuse ın [Kloetzer and Belta, 2010]

Limita superioara pentru numarul de stari ale sistemului de tranzitie asociat echipei de

roboti P a solutiei din [Kloetzer and Belta, 2010] este data de:

|P | ¤p|T i|qn

pnq!|Π|2|Π| (5.2)

O traiectorie optimala ın P este gasita prin utilizarea unui algoritm de cost minim, cum

ar fi Dijkstra; pentru gasirea acesteia, rezultand o complexitate a cautarii de ordinul Op|P |2q.

5.3.1 Modelul brut al robotului

In loc de a utiliza direct sistemul de tranzitiei T i, este propus utilizarea unui sistem

sintetizat cu mai putine stari. Definind o relatie de echivalenta α ıntre starile sistemului T i

se induce o sinteza a lui T i rezultand un sistm de trazitie sintetizat T i{α cu mai putine stari

decat T i. T i{α este o reprezentare bruta a sistemului de tranzitie T i si a capabilitatilor de

miscare ale robotului i, ın sensul ca nu se pot pondera tranzitiile din δα cu un cost dependent

de distanta parcursa sau de numarul de celule vizitate.

Page 24: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

5.4. Concluzii 19

5.3.2 Rulari individuale

Sistemele T i{α, i � 1, . . . , n, vor fi folosite pentru constructia unei reprezentari globale G

a ıntregii echipe de roboti. Aceasta constructie este similara celei din [Kloetzer and Belta, 2010],

cu diferenta ca sunt utilizate sisteme de tranzitie de dimensiune mai mica si este permisa

existenta mai multor sisteme de tranzitie ın aceeasi stare. Utilizand abordarea propusa

ın [Kloetzer and Belta, 2008] este gasita o rulare a lui G care sa satisfaca formula LTL�X

impusa. In final rularea obtinuta este proiectata ın rulari individuale ale T i{α.

5.3.3 Experiment

Abordarea propusa este testata ın MATLAB printr-un exemplu, considerand patru

roboti complet actionati ce evolueaza ıntr-un mediul dreptunghiular ın care sunt definite cinci

regiuni de interes si o sarcina de miscare impusa. Timpul computational necesar obtinerii

solutiei este de aproape 2 sec., pe o masina de calcul cu performante medii (procesor Dual

Core 2GHz, 4GB RAM), utilizand abordarea propusa. Solutia obtinuta nu este optima ın

mod evident, d.p.d.v al numarului de stari vizitate de echipa de roboti, dar pentru a obtine

solutia optimala ar trebui utilizata abordarea din [Kloetzer and Belta, 2010], care ar avea

ca rezultat un sistem de tranzitie G 105 de stari. Timpul computational ın aceasta situatie

ar fi de mai bine de 50 h pentru crearea lui G si gasirea solutiei optimale!

5.4 Concluzii

In prima parte a capitolului solutia problemei de planificare a miscarii cu sarcini complexe

date ın forma unei formule LTL�X pentru WMR asupra carora actioneaza constrangeri

de miscare este prezentata. Cu toate ca abordarea propusa pentru solutionare problemei

de planificare cu sarcini complexe, prezentata ın Sec. 5.2, nu este completa, ea furnizeaza

traiectoria care maximizeaza probabilitatea de a satisface formula impusa considerand ca un

robot cu dimensiune fizica neneglijabila si asupra caruia actioneaza constrangeri de miscare

o va urma.

Solutia sub-optimala propusa ın Sec. 5.3 induce o reducere a complexitatii solutiei prob-

lemelor de planificare a miscarii cu sarcini complexe pentru sistemele multi robot bazate pe

specificatii LTL�X ce face posibila utilizarea abordarii ın medii dinamice.

Page 25: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 6

Planificarea vizuala a miscarii din

imagini omnidirectionale

Un algoritm SLAM dupa cum reiese si din denumire este alcatuit din doi algoritmi:

primul, denumit SfM (Structure from Motion), reconstruieste 3D mediul dintr-un set de

imagini achizitionate (mapare), si unul care determina pozitia de la care s-a produs achizitia

imaginilor (localizarea). Utilizarea senzorilor optici atat pentru mapare cat si pentru lo-

calizare este o optiune fezabila deoarece se depaseste problema sincronizarii existenta ın

orice sistem senzorial. Algoritmii SfM existenti au la iesire o structura denumita nor de

puncte si nu o reprezentare geometrica a mediului, fiind inutilizabili ın abordarile standard

din planificare miscarii WMR.

6.1 Introducere

In determinarea hartii se face presupunerea ca mediul este marginit, static si presarat cu

obstacole poligonale. Asumptiile facute asupra mediului raman valabile si pentru algoritmul

de planificare prezentat ın finalul capitolului. Mediile dinamice pot fi integrate ın metoda

de mapare si planificare daca schimbarile ın mediu nu sunt prea rapide, ın acest caz sistemul

de tranzitie care va modela mediul ın care activeaza robotul, se va modifica lent, premitand

astfel modelarea si integrarea informatiilor ın controlul robotului.

6.2 Reconstructia 2D a mediului

Algoritmul propus pentru reconstructia 2D a mediului la nivel intuitiv are urmatoare

functionalitate: avand o harta initiala (care poate fi total necunoscuta) si o imagine, este

determinata pozitia la care a fost achizitionata imaginea, sunt extrase liniile verticale din

20

Page 26: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

6.3. Planificarea vizuala a miscarii 21

imagine si liniile ce definesc frontiera spatiul liber de miscare. Din intersectia liniilor verticale

cu limitele planseului inferior sun extrase pozitiile varfurilor obstacolelor (plecand de le

premiza ca obstacolele sunt asezate pe planseul inferior). Prin integrarea noilor informatii

peste harta deja cunoscuta, rezulta o harta actualizata ce include si informatiile achizitionate

din imaginea curenta. Acesta procedura este iterata pentru fiecare imagine achizitionata.

Algoritmul de reconstructie poate fi rulat ın doua moduri: off-line, atunci cand este

determinat un set de imagini ıntr-o faza de explorarea condusa de utilizator, ın acest caz

algoritmul primeste la intrare multimea de imagini achizitionate iar la iesire de cele mai

multe ori va avea o harta incompleta a mediului ın care robotul activeaza. In cazul ın care

algoritmul este rulat online, achizitionarea imaginilor se face ın timpul deplasarii robotului

ın rezolvarea sarcinilor impuse, fiecare achizitie declansand o iteratie a algoritmul de asa

maniera ıncat harta sa fie completata cu fiecare imagine achizitionata.

6.3 Planificarea vizuala a miscarii

Sectiunea prezenta o abordare noua de solutionarea a problemei de planificare Dubins

(Prob. 6.1) ce considera robotul avand o dimensiune fizica neneglijabila si activand ıntr-un

mediu dreptunghiular presarat cu un set de obstacole poligonale.

Problema 6.1 (Problema Dubins:) Fiind dat un robot de tip masina si doua configuratii

una initiala si una finala, sa se gaseasca o strategie de control care sa conduca robotul ıntre

cele doua configuratii dupa o traiectorie continua fara varfuri (cusps).

Pe parcursul acestei sectiuni vom numi problema Dubins Prob. 6.1 completata cu specifica-

tiile mentionate ın primul paragraf al sectiunii curente. Solutia problemei Dubins propusa,

poate fi adaptata relativ usor la cazul WMR fara constrangeri de miscare ca un caz particular

al robotului de tip masina.

Un prim pas al algoritmului este constructia grafului de visibilitate tangential (graf - T)

ce abstractizeaza mediului ın care activeaza robotul la o multime discreta tinand cont de

dimensiunea robotului. Graful - T este construit utilizand o abordare similara celei propuse

ın [Liu and Arimoto, 1991], ın care se considera raza cercurilor tangentiale data de latimea

robotului. Traiectoria de lungime minima PTG generata ın solutionarea problemei impuse

utilizand algoritmul de cautare A*, pe graful - T obtinut, va asigura o miscare lipsita de

coliziuni pentru un robot rotund si complet actionat.

Dar PTG nu respecta constrangerile de miscare ale robotului de tip masina. Pentru a

genera o asfel de traiectorie, pentru fiecare cerc ce defineste un arc ın PTG, mai putin primul

si ultimul, sunt introduse cercuri de raza Rm (care ıi respecta constrangerile de miscare)

Page 27: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

6.4. Concluzii 22

tangente cercurilor ce definesc PTG. Cercurile plasate sunt unite prin tangente, rezultand o

traiectorie P 0TG care respecta constrangerile de miscare care actioneaza asupra robotului dar

pentru care nu este garantata fezabilitatea.

Traiectoriei fezabila P FezTG este construita din P 0

TG iterand pentru fiecare element al sau,

de forma segment de dreapta si arc de cerc, urmatorii doi pasi:

• Pasul 1: se asigura o miscare lipsita de coliziuni ın timpul deplasarii pe arcul de cerc

curent introducand iterativ cercuri cu raza Rm de fiecare data cand ın deplasarea pe

cercul curent adaugat este detectata coliziunea. Pasul 1 are ca rezultat o traiectorie

fezabila, alcatuita din arce de cerc si segmente de dreapta, corespunzatore arcului de

cerc curent din traiectoria P 0TG.

• Pasul 2: consta ın interconectarea traiectoriei determinata la Pasul 1 de restul traiec-

toriei P FezTG print-un segment de dreapta dat de tangenta ce uneste ultimul cerc din

P FezTG de ultimul cerc adaugat la Pasul 1 si ın asigurarea fezabilitatii segmentului nou

introdus. Fezabilitatea este asigurata testand intersectia ariei maturata de robot ın de-

plasarea ın lungul segmentului nou introdus cu obstacolele, iar ın cazul unei intersectii

nevide nodul inclus ın aria maturata de robot este adaugat ın traiectoria P 0TG precedand

nodul curent.

6.4 Concluzii

In debutul capitolului este prezentat un algoritm de mapare 2D a mediilor poligonale

din imagini omnidirectionale. Abordarea propusa are neajunsul unui procedeul de extractie

a planseului inferior care nu poate fi aplicat pentru alte tipuri de texturi. Un alt dezavantaj,

mostenit ca urmare a utilizarii tensorului trifocal 1D ın determinarea pozitiei robotului la

momentele achizitie, este acela ca eroarea cumulativa este dependenta de unghiurile dintre

pozitiile de achizitie ale imaginilor.

Algoritmul de mapare ruland pe masina de calcul cu performante medii (procesor Intel

i3 3 GB RAM) necesita mai putin de 2 secunde pentru integrarea informatiei extrasa dintr-o

imagine de dimensiune 600x600 pixeli ın harta mediului cunoscuta. Aceste ultime mentiuni

implica faptul ca abordarea ar putea fi utilizata ın aplicatiile de timp real.

Cea de a doua parte a capitolului prezinta o metoda de planificare bazata pe grafuri

tangentiale de vizibilitate pentru roboti asupra carora actioneaza constrangeri de miscare si

care au o dimensiune fizica. In timpul deplasarii pe traiectoria determinata apriori, harta

poate fi actualizata cu informatiile extrase cu fiecare imagine achizitionata iar traiectoria

Page 28: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

6.4. Concluzii 23

recalculata cu fiecare obstacol ce apare pe traiectorie, prin oprirea robotului si reiterarea

algoritmului de planificare.

Complexitatea algoritmului de planificare ın solutionarea problemei Dubins este de or-

dinul Opn6q, ın care n - este numarul de varfuri ce definesc obstacolele. Ordinul de com-

plexitate permite utilizarea algoritmului online atata timp cat numarul de noduri nu este

prea mare. O alta remarca ce trebuie facuta este aceea ca algoritmul de planificare va gasi

o solutie apropiata de geodezic, constructia traiectoriei plecand de a traiectoria de lungime

minima obtinuta considerand robotul complet actionat.

Page 29: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Capitolul 7

Concluzii finale si directii viitoare de

cercetare

Obiectivul central al lucrarii a constat ın a aduce un plus de robustete solutionarii VRP

prin integrarea dimensiunii si a constrangerilor de miscare ale robotului ın procedura de

planificare. In plan secund a fost tratata problema integrarii abordarilor teoretice din plan-

ificarea miscarii WMR ın sistemele senzoriale reale de asa maniera ıncat sisteme autonome

rezultate sa fie fezabile.

7.1 Contributii

Principalele contributii ale lucrarii graviteaza ın jurul domeniilor:

• Descompunerea celulara

– a fost dezvoltat un pachet software unitar, axat pe problemele din robotica, pentru

efectuarea celor mai frecvent utilizate descompuneri celulare - pachetul poate fi

descarcat gratis de la adresa indicata ın [Kloetzer and Ghita, 2011].

– este condus un studiu comparativ, experimental asupra performantelor descom-

punerilor celulare. Rezultatele obtinute sunt indicate a se utiliza ın alegerea de-

scompunerii celulare care sa se asocieze cat mai bine ın solutionarea unei probleme

date.

• Solutionarea problemei clasice de planificare pentru roboti de tip masina

– sunt prezentate doua solutii ale problemei de planificare clasice pentru roboti de

tip masina ce iau ın considerare dimensiunea neneglijabila a robotului.

24

Page 30: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

7.2. Directii de cercetare deschise 25

– prima solutie, prezentata ın Cap. 4, are avantajul unui cost computational scazut

dar abordarea nu este completa. Un aspect important este acela ca abordarea

poate fi integrata ın solutionarea problemelor de planificare cu sarcini complexe.

– cea de a doua solutie, propusa ın finalul Cap. 6, rezolva problema Dubins con-

siderand robotul modelat geometric printr-un dreptunghi. Traiectoria generata

este ın general apropiata de geodezic, solutia este completa si poate fi utilizata ın

medii cunoscute partial sau chiar necunoscute, calitatea solutiei depinzand ınsa

de masura ın care mediul este cunoscut.

• Solutionarea problemei cu sarcini complexe

– solutia problemei de planificare cu sarcini complexe pentru roboti de tip masina ce

au dimensiune neneglijabila, sarcinile de miscare fiind date ın forma unei formule

LTL�X este prezentata ın Cap. 5.

– partea secunda a Cap. 5 include o metoda de reducere a complexitatii solutiei

problemei de planificare cu sarcini complexe pentru echipe de roboti. Reducerea

costului computational are drept pret obtinerea unei solutii neoptimale.

• Maparea din imagini omnidirectionale a mediilor poligonale

– este prezentata o abordare care produce o reconstructie 2D CAD a mediului

considerat poligonal si static. O astfel de modelarea a mediului este de cele mai

multe ori suficienta ın cazul VRP deoarece miscare se desfasoara de obicei ın plan.

7.2 Directii de cercetare deschise

• o prima directie de cercetare ar fi dezvoltarea solutiilor prezentate ın Cap. 4 si 5 pentru

roboti de tip masina, ın sensul garantarii unor algoritmi completi. Solutiile ar putea

include mai multe strategii de control care sa asigure constructia traiectoriei netede

din cea angulara.

• o alta directie de cercetare poate fi dezvoltarea solutiei problemei de planificare cu

sarcini complexe pentru echipe de roboti de tip masina.

• abordarea propusa ın reconstructia 2D CAD a mediului nu este generala, ea putand fi

utilizata doar ın cazul ın care planseul inferior are o anumita textura. Dezvoltarea unei

metode care sa extraga frontiera planseului inferior indiferent de textura la cresterea

portabilitatii procedurii de reconstructie.

Page 31: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

Bibliografie

[Aranda et al., 2010] Aranda, M., Lopez-Nicolas, G., and Sagues, C. (2010). Omnidirec-

tional visual homing using the 1D trifocal tensor. In IEEE International Conference on

Robotics and Automation, pages 2444–2450. 2.4

[Backer and Kirkpatrick, 2007] Backer, J. and Kirkpatrick, D. (2007). Finding curvature-

constrained paths that avoid polygonal obstacles. SCG ’07 Proceedings of the twenty-third

annual symposium on Computational geometry. 1

[Chang et al., 2001] Chang, C., Wenyin, L., and Zhang, H. (2001). Image retrieval based

on region shape similarity. In Society of Photo-Optical Instrumentation Engineers (SPIE)

Conference Series, volume 4315, pages 31–38. vi

[Choset et al., 2005] Choset, H., Lynch, K. M., Hutchinson, S., Kantor, G., Burgard, W.,

Kavraki, L. E., and Thrun, S. (2005). Principles of Robot Motion: Theory, Algorithms,

and Implementations. MIT Press, Boston. 1, 2.5

[Conner et al., 2007] Conner, D. C., Kress-Gazit, H., Choset, H., Rizzi, A. A., and Pappas,

G. J. (2007). Valet parking without a valet. In Proc. of the 2007 IEEE/RSJ International

Conference on Intelligent Robots and Systems, pages 572–577, San Diego, CA, USA. 1

[Egerstedt et al., 2001] Egerstedt, M., Hu, X., and Stotsky, A. (2001). Control of mobile

platforms using a virtual vehicle approach. IEEE Transactions on Automatic Control,

46(11):1777–1782. 2.3

[Gastin and Oddoux, 2001] Gastin, P. and Oddoux, D. (2001). Fast ltl to buchi automata

translation. In in Proceedings of the 13th Conference on Computer Aided Verifica-

tion(CAV2001), pages 53–65. Springer. 2.7

[Ghita and Kloetzer, 2011] Ghita, N. and Kloetzer, M. (2011). MATLAB package for solving

classical VRP for car-like robots. http://www.ac.tuiasi.ro/~n_ghita/. 4.2, 4.4

26

Page 32: pentru Planificarea Mis˘carii Robot˘ilor Mobili · Mobili este structurat a ^ n ˘sapte capitole ce vor prezentate ^ n acest rezumat urm^and, ^ ndeaproape, structura tezei. Primul

[Kloetzer and Belta, 2008] Kloetzer, M. and Belta, C. (2008). A fully automated framework

for control of linear systems from temporal logic specifications. IEEE Transactions on

Automatic Control, 53(1):287–297. 2.7, 5.3.2

[Kloetzer and Belta, 2010] Kloetzer, M. and Belta, C. (2010). Automatic deployment of

distributed teams of robots from temporal logic motion specifications. IEEE Transactions

on Robotics, 26(1):48–61. 5.3, 5.3.2, 5.3.3

[Kloetzer and Ghita, 2011] Kloetzer, M. and Ghita, N. (2011). CELLDECOMP - A

MATLAB package for constructing cell decompositions. http://www.ac.tuiasi.ro/

~kmarius/cell_decomp.zip. 3.3, 3.5, 7.1

[Latombe, 1991] Latombe, J. (1991). Robot Motion Planning. Kluwer Academic Publishers.

1, 2.5

[LaValle, 2006] LaValle, S. M. (2006). Planning Algorithms. Cambridge. Available at http:

//planning.cs.uiuc.edu. 1

[Liu and Arimoto, 1991] Liu, Y.-H. and Arimoto, S. (1991). Proposal of tangent graph and

extended tangent graph for path planning of mobile robots. In Proceedings of the 1991

IEEE Intemational Conferenceon Robotics and Automation, pages 312–317, Sacramento,

Califomia. 6.3

[Mei and Rives, 2007] Mei, C. and Rives, P. (2007). Single view point omnidirectional cam-

era calibration from planar grids. In IEEE International Conference on Robotics and

Automation. 2.4

[Puig, 2011] Puig, L. (2011). DLT-like Calibration of Central Catadoptric Cameras. http:

//webdiis.unizar.es/~lpuig/index.html. 2.4

[Scaramuzza et al., 2009] Scaramuzza, D., Martinelli, A., and Siegwart, R. (2009). A ro-

bust descriptor for tracking vertical lines in omnidirectional images and its use in mobile

robotics. International Journal on Robotics Research, 2(28). 2.4

[Scheuer and Laugier, 1998] Scheuer, A. and Laugier, C. (1998). Planning sub-optimal and

continuous-curvature paths for car-like robots. In IEEE/RSJ Int. Conf. on Intelligent

Robots and Systems, Victoria, BC (CA). 4.2

[Wolper et al., 1983] Wolper, P., Vardi, M., and Sistla, A. (1983). Reasoning about infi-

nite computation paths. In Proceedings of the 24th IEEE Symposium on Foundations of

Computer Science, pages 185–194. Ed. Tucson. 2.7


Recommended