+ All Categories

PDF

Date post: 29-Sep-2015
Category:
Upload: ursache-iuliana
View: 5 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Corul Mitropolitan
7
Constantin CATRINA CORUL MITROPOLITAN DIN IAªI ÎN TRANSILVANIA ªI BANAT (1890). MÃRTURII DOCUMENTARE Dupã 13 ani de la biruin˛ele românilor în Rãzboiul de Independen˛ã (1877-1878), compozitorul, dirijorul ºi profesorul Gavriil Musicescu (1847-1903), împreunã cu Corul Mitropolitan din Iaºi, începe o excursie artisticã specialã în câteva oraºe din Transilvania ºi Banat „cu... speran˛a cã acolo cântecele noastre na˛ionale vor grãi direct inimilor majoritã˛ii popula˛iunii” 1 . ªi de abia îºi încheiaserã ieºenii concertul de la Sinaia ºi periodicul braºovean Gazeta Transilvaniei din 1890 consemna: „«Corul Mitropolitan» din Iaºi, care sub conducerea d-lui Gavriil Musicescu s-a produs zilele acestea cu extraordinar succes la Sinaia, va da poimâine [14/24 iulie 1890] ºi în Braºov un concert” 2 . Deºi turneul respectiv era pus sub restric˛ia autoritã˛ilor habsburgice, potrivit cãrora „«Corul Musicescu» nu are voie sã concerteze, nu numai în Transilvania, dar nici în Braºov” 3 acest inedit eveniment artistic unificator de sim˛ire româneascã a avut, totuºi, loc. Ce se poate însã spune despre via˛a muzicalã a Braºovului din anii premergãtori lui 1890? Mai întâi cã Reuniunea Românã de Gimnasticã ºi Cântãri, precum ºi activitatea timpurie a compozitorilor George Dima (1847-1925), Iacob Mureºianu (1857-1917), Ciprian Porumbescu (1853-1883) ºi Nicolae ºi Timotei Popovici, precum ºi presta˛iile corurilor de la Biserica Sf. Nicolae ºi Gimnaziul Românesc din ªcheii Braºovului, adunaserã în jurul lor mul˛i iubitori ai melosului coral bisericesc ºi ai cântecului popular autohton. De asemenea, Despãr˛ãmântul „Astra” Braºov ºi cercul de intelectuali ºi negustori români, în frunte cu Aurel Mureºianu (1847-1909), nu pregetau a-ºi dovedi întreaga lor energie în scopul ridicãrii vie˛ii culturale ºi sociale a concitadinilor lor braºoveni. Între cei care l-au întâmpinat pe Gavriil Musicescu ºi Corul Mitropolitan din Iaºi, au fost, în primul rând, Aurel Mureºianu (1847-1909), din partea Gazetei, cât ºi Pantelimon Dima (1840-1929) 4 , profesor de matematicã ºi dirijor ocazional al Reuniunii Române de Cântãri, fratele mai mare al compozitorului George Dima 5 . Desigur, dupã aranjamentele oficiale, întâlnirea Corului Mitropolitan din Iaºi, în frunte cu dirijorul Gavriil Musicescu (1847-1902), cu amatorii de muzicã din Braºov s-a petrecut în sala de concerte a Hotelului Nr. 1 („La Vulturul de Aur”), unde astãzi se aflã ªcoala Popularã de Arte „Tiberiu Brediceanu”. În cadrul programului, alcãtuit din trei pãr˛i, s-au interpretat: în partea I, Orlando di Lasso – Cognovi, Domine (motet); Haendel – Musicescu, Verdi Prati (arie din opera Alcina de Friederich Haendel), Aria din Chiessa (Preghiera, 1645) de Stradella – Musicescu; Finalul al III-lea din opera Nunta di Portici de Fr. Auber; în partea a II-a, Copii ai patriei iubite (imn) de 208 Constantin Catrina 1 George Breazul, Gavriil Musicescu, Bucureºti, Editura Muzicalã, 1962, p. 11. 2 Gazeta Transilvaniei, Braºov, nr. 155, 11/23 iulie 1890, p. 3. 3 George Breazul, op. cit., p. 112. 4 Bibl. Academiei Române – Cabinetul de Manuscrise. Fondul Mihail Gr. Posluºnicu, S 31/CLXXII. Astãzi se ºtie, desigur, cã nu George Dima a fost în acel timp la Braºov, ci fratele sãu Pantelimon (Pandeli) Dima. ªi cu toate acestea s-a sus˛inut în mai multe rânduri, prin deturnarea adevãrului cã George Dima ar fi fost cel care l-a întâmpinat pe muzicianul ieºean G. Musicescu ºi corul sãu. Vezi în acest sens: Mihail Gr. Posluºnicu, Cu prilejul sãrbãtoririi maestrul Gheorghe Dima directorul Conservatorului din Cluj, în Revista Moldovei, Botoºani, nr. 3-4, 1922, pp. 41-44; idem, Istoria musicei la români, Bucureºti, Editura Cartea Româneascã, 1928, p. 358. ªi evocarea va continua chiar ºi în unele lucrãri apãrute în anii din urmã la Editura Muzicalã: Elisabeta Dolinescu, Mihail Gr. Posluºnicu. Via˛a ºi opera, Bucureºti, 1984, pp. 83-84. Pentru reabilitarea în timp a adevãrului în aceastã problemã, („adusã din condei”), vezi: Valeriu Bologa, Musicescu, Dima ºi muzica popularã, în „ara Bârsei”, Braºov, nr. 1, 1929, pp. 55-60; Constantin Zamfir, Atitudinea lui G. Dima fa˛ã de muzica popularã, în „Revista de Folclor”, Bucureºti, nr. 1, 1958, pp. 63-78. 5 Viorel Cosma, Muzicieni din România. Lexicon, vol. 2 (C-E), Bucureºti, Editura Muzicalã, 1999, pp. 186-193.
Transcript
  • Constantin CATRINACORUL MITROPOLITAN DIN IAI N TRANSILVANIA I BANAT (1890).MRTURII DOCUMENTAREDup 13 ani de la biruinele romnilor n Rzboiul de Independen (1877-1878), compozitorul,dirijorul i profesorul Gavriil Musicescu (1847-1903), mpreun cu Corul Mitropolitan din Iai,ncepe o excursie artistic special n cteva orae din Transilvania i Banat cu... sperana c acolocntecele noastre naionale vor gri direct inimilor majoritii populaiunii1. i de abia incheiaser ieenii concertul de la Sinaia i periodicul braovean Gazeta Transilvaniei din 1890consemna: Corul Mitropolitan din Iai, care sub conducerea d-lui Gavriil Musicescu s-a produszilele acestea cu extraordinar succes la Sinaia, va da poimine [14/24 iulie 1890] i n Braov unconcert2.Dei turneul respectiv era pus sub restricia autoritilor habsburgice, potrivit crora CorulMusicescu nu are voie s concerteze, nu numai n Transilvania, dar nici n Braov3 acest inediteveniment artistic unificator de simire romneasc a avut, totui, loc.Ce se poate ns spune despre viaa muzical a Braovului din anii premergtori lui 1890? Mainti c Reuniunea Romn de Gimnastic i Cntri, precum i activitatea timpurie acompozitorilor George Dima (1847-1925), Iacob Mureianu (1857-1917), Ciprian Porumbescu(1853-1883) i Nicolae i Timotei Popovici, precum i prestaiile corurilor de la Biserica Sf. Nicolaei Gimnaziul Romnesc din cheii Braovului, adunaser n jurul lor muli iubitori ai melosului coralbisericesc i ai cntecului popular autohton. De asemenea, Desprmntul Astra Braov i cerculde intelectuali i negustori romni, n frunte cu Aurel Mureianu (1847-1909), nu pregetau a-idovedi ntreaga lor energie n scopul ridicrii vieii culturale i sociale a concitadinilor lor braoveni.ntre cei care l-au ntmpinat pe Gavriil Musicescu i Corul Mitropolitan din Iai, au fost, nprimul rnd, Aurel Mureianu (1847-1909), din partea Gazetei, ct i Pantelimon Dima(1840-1929)4, profesor de matematic i dirijor ocazional al Reuniunii Romne de Cntri, fratelemai mare al compozitorului George Dima5.Desigur, dup aranjamentele oficiale, ntlnirea Corului Mitropolitan din Iai, n frunte cudirijorul Gavriil Musicescu (1847-1902), cu amatorii de muzic din Braov s-a petrecut n sala deconcerte a Hotelului Nr. 1 (La Vulturul de Aur), unde astzi se afl coala Popular de ArteTiberiu Brediceanu. n cadrul programului, alctuit din trei pri, s-au interpretat: n partea I,Orlando di Lasso Cognovi, Domine (motet); Haendel Musicescu, Verdi Prati (arie din operaAlcina de Friederich Haendel), Aria din Chiessa (Preghiera, 1645) de Stradella Musicescu; Finalulal III-lea din opera Nunta di Portici de Fr. Auber; n partea a II-a, Copii ai patriei iubite (imn) de

    208

    Constantin Catrina

    1 George Breazul, Gavriil Musicescu, Bucureti, Editura Muzical, 1962, p. 11.2 Gazeta Transilvaniei, Braov, nr. 155, 11/23 iulie 1890, p. 3.3 George Breazul, op. cit., p. 112.4 Bibl. Academiei Romne Cabinetul de Manuscrise. Fondul Mihail Gr. Poslunicu, S 31/CLXXII. Astzi se tie, desigur,c nu George Dima a fost n acel timp la Braov, ci fratele su Pantelimon (Pandeli) Dima. i cu toate acestea s-a susinut nmai multe rnduri, prin deturnarea adevrului c George Dima ar fi fost cel care l-a ntmpinat pe muzicianul ieean G.Musicescu i corul su. Vezi n acest sens: Mihail Gr. Poslunicu, Cu prilejul srbtoririi maestrul Gheorghe Dima directorul Conservatorului din Cluj, n Revista Moldovei, Botoani, nr. 3-4, 1922, pp. 41-44; idem, Istoria musicei laromni, Bucureti, Editura Cartea Romneasc, 1928, p. 358. i evocarea va continua chiar i n unele lucrri aprute nanii din urm la Editura Muzical: Elisabeta Dolinescu, Mihail Gr. Poslunicu. Viaa i opera, Bucureti, 1984, pp. 83-84.Pentru reabilitarea n timp a adevrului n aceast problem, (adus din condei), vezi: Valeriu Bologa, Musicescu, Dima i muzica popular, n ara Brsei, Braov, nr. 1, 1929, pp. 55-60; Constantin Zamfir, Atitudinea lui G. Dima fa demuzica popular, n Revista de Folclor, Bucureti, nr. 1, 1958, pp. 63-78.5 Viorel Cosma, Muzicieni din Romnia. Lexicon, vol. 2 (C-E), Bucureti, Editura Muzical, 1999, pp. 186-193.

  • Gavriil Musicescu, pe versuri de Anton Naum6; Serenad (cor brbtesc) de Tudor Flondor, versuride Mihai Eminescu, i nc dou cntece de G. Musicescu: Rsai lun i Nevasta care iubete; iar npartea a III-a alte cteva piese (prelucrri folclorice) n exclusivitate semnate de G. Musicescu: Dordorule, Stncua, Ileana i Zis-a badea c-a veni.7n ziua urmtoare, n 15/27 iulie 1890, Corul Mitropolitan a fost prezent la svrirea SfinteiLiturghii de la Biserica Sfntului Nicolae din cheii Braovului. Din aceast mprejurare ni s-atransmis c Biserica era ndesat de lume, care a urmrit n tot decursul liturghiei, cu cea mai mareatenie, cntrile corului Musicescu. Aceste cntri au fost esecutate cu atta dulcea iprecisiune, nct au rpit pe toi. Un efect estraordinar a produs Pre Tine Te ludm i mai vrtoscntarea Acum slobozete pe robul tu, ce s-a esecutat n locul Pricesnei. Escelent a fost cntat iCheruvicul i dup terminarea liturghiei ne-a surprins cu frumoasa compozii a d-sale, Muliani triasc8.n aceeai zi de duminic, dup amiaz, Corul d-lui Musicescu a plecat la Zrneti [araBrsei] unde se inea adunarea general a desprmntului II al Asociaiunii9 (Astra). Aici s-audat dou concerte: primul n biseric, iar urmtorul n sala colii ambele momente artisticeconstituindu-se n veritabile audiii de cntri liturgice, patriotice i populare romneti. i ntlnirea de la Zrneti a produs mare nsufleire ntre numeroii asisteni10.Din relatrile presei braovene (Gazeta Transilvaniei, Kronstdter Zeitung i Brass), cu privire la calitatea interpretativ a fondului de cntece audiate n prezena Corului Mitropolitan din Iai, s-au desprins, iat, i aceste semnificative sublinieri: Cu o rar dibcie, cu adnci cunotine muzicale icu mult struin, pacien i diligen, i-a creat d-l Musicescu un cor, care s fie la nlimeacerinelor artei muzicale. Pe lng o coal foarte bun, corul d-lui Musicescu se mai distinge i prin predarea corect artistic, prin exactitatea i precizia rar n executare, prin putere, vioiciune idulcea n nuanarea vocilor, de la notele cele mai adnci i forte pn la pianissimo cel mai nalt iginga. Pe lng executare, atrn aici foarte mult armonizarea diferitelor buci populare,drglae, graioase i ncnttoare. i n privina aceasta, am observat cu bucurie c d-l Musicescu s-a dezbrcat de orice nzuin de a voi s apar cu hain clasic strin i se mulumete a mbrca simplu, dar frumosul i graiosul costum al cntecelor romneti, care devine clasic tocmai prinoriginalitatea sa, i pstrnd ritmul ginga romnesc, l leag ntr-o armonie de voci, care prindulceaa i puterea ei irezistibil nsufleete nu numai pe Romnul cel ce simte mpreun cucntreii, ci i pe strini11.Evident, etosul muzicii romneti a fost, n fapt, cel mai autentic dialog artistic propusauditoriului su de ctre compozitorul i dirijorul Gavriil Musicescu i Corul Mitropolitan din Iai.

    209

    ara Brsei

    6 Anton Naum (1829-1917), profesor de limba i literatura francez la Universitatea din Iai, membru al SocietiiJunimea, iar din 1893, membru al Academiei Romne.7 Programul concertului tiprit mai anuna c: Muzica cntecelor naionale pentru voce i piano, se gsete de vnzare lacas, n seara concertului. La aceast dat se avea n vedere, desigur, culegerea de autor intitulat: Din repertoriul laical Corului Mitropolitan din Iai, 12 Melodii Naionale culese, armonizate i aranjate pentru Cor Mixt i Piano de Gavriil Musicescu, profesor de armonie la Conservatoriu, ef Corul Mitropolitan din Iai. Op. 31. Cele 12 Melodii Naionale auurmtoarele titluri: 1. Deteapt-te Romne; 2. Lelea viteaz; 3. Oteanul Romn; 4. Rsai lun; 5. Nevasta care iubete;6. Dor dorule; 7. Stncua; 8. Mo btrn; 9. Congazu; 10. Baba i Moneagul; 11. Zis-a badea; 12. Ilean. Un exemplardin aceast colecie de coruri se afl n biblioteca DJAN Braov, cota: II/11928. Din alte publicaii aflm, de pild, c lacererile repetate s-a inut smbt (26 iulie 1890) un al doilea concert, care nu a satisfcut pe deplin. n schimb, corurileprezentate, dintre care mai ales Adio de Schubert, armonizat foarte impresionant de Musicescu, i din cntecele populareVine tiuca de la balt n-au lsat nimic de dorit n privina executrii lor. n general toate numerele au fost excelentstudiate i auzind nuanele fine, ne-am bucurat din toat inima... Pentru dl. Musicescu putem s-i exprimm adncanoastr mulumire pentru plcerea artistic prezentat nou prin corul lui (Kronstdter Zeitung, Braov, nr. 172, 28iulie).8 Gazeta Transilvaniei, Braov, nr. 115, 14/23 iulie 1890, p. 3.9 Gazeta Transilvaniei, Braov, nr. 161, 18/30 iulie 1890, pp. 3-4.10 Ibidem.11 Ibidem.

  • Mrturisim aprecia cronicarul Gazetei c aici alegerea este foarte grea, nu tim care dintre celevreo 12 buci cntate n cor, a fost mai mult gustat de public, cci aplausele nu mai ncetau iaproape toate cntecele au trebuit s fie repetate. Mai mult ca toate pare a fi electrisat pe auditoriRsai lun12. Sublinieri asemntoare s-au mai fcut i n paginile ziarelor Kronstdter Zeitung i Brass13.Mulumit de felul cum s-au derulat evenimentele artistice din Braov (auditoriu numeros isprijin special venit din partea Comitetului Parohial din chei), Gavriil Musicescu va transmite de laSibiu urmtoarea coresponden (personal):Domnule Redactor [Aurel Mureianu]!Subsemnatul recunosctor onorailor ceteni din Braov, ziarelor: Gazeta Transilvaniei,Kronstdter Zeitung i Brass, Onor.[atei] epitropii a Bisericii Sf. Nicolae Braov, precum ionor.[ailor] ceteni din comuna Zrneti pentru bunvoin i freasc dragoste cu care a fostprimit Corul Metropolitan din Iai, pe care-l conduc, vin prin aceasta a v ruga s binevoii a lecomunica prin onor.[ata] D-voastr foai Gazeta Transilvaniei recunotina noastr, i c noiducem cele mai plcute suveniri despre trecerea noastr prin oraul Braov i comuna Zrneti [...].Primii, d-le Redactor, asigurarea prea osebitei mele consideraiuni.G. Musicescu, ef al Corului Metropolitan din Iai14.*Continundu-i turneul n Transilvania, ieeanul Gavriil Musicescu i corul su alctuit din 34de persoane: 8 sopraniti, 7 altiti (copii), 8 tenori i 10 bai-baritoni vor susine la Sibiu douconcerte publice n zilele de 19/31 iulie15 i respectiv 21 iulie/2 august 189016. Apoi alte douprezene: la slujba religioas de la Biserica din suburbiul Josefin (20 iulie/1 august)17, iar n ziua de22 iulie/3 august la Slite.Referindu-se, evident, la densitatea unui astfel de program, redactorul de la Telegraful Romn,ca persoan bine informat, se adresa astfel concitadinilor si sibieni: Bunul renume ce i l-actigat corul acesta [Corul Mitropolitan din Iai] n produciile sale de pn acum de bun seamva fi ndemnul cel mai eficace, ca publicul nostru s nu intrelase a asculta prestaiunile admirabileale acestui cor18. i dac nu s-a atins succesul de public, n ziua de smbt 21 iulie 1890, cndCorul Mitropolitan nu a lsat s fie descurajat prin absena attor iubitori i sprijinitori de arte, ci acntat cu mai mult nsufleire [...] ajutai fiind, totodat, i de un program acomodat i de acustic a salei de la Musikverein19. i tot cu acest prilej s-a mai formulat i urmtoarea apreciere: Aici nSibiu, unde foarte mult muzic clasic se face i prea puin se cultiv muzica popular romneasc,

    210

    Constantin Catrina

    12 Ibidem.13 Constantin Catrina, Studii i documente de muzic romneasc, Bucureti, Editura Muzical, 1968, pp. 40-41.14 Gazeta Transilvaniei, Braov, nr. 164, 22 iulie/3 august 1890, p. 5.15 Tribuna, Sibiu, nr. 162, 18/30 iulie 1890. Pentru a susine prezena Corului Mitropolitan din Iai la Sibiu, se vor publica nextenso, n Telegraful Romn, Sibiu, nr. 77, 19/31 iulie 1890, p. 307, mai toate cronicile de concert aprute n GazetaTransilvaniei (Braov, nr. 161, 18/30 iulie 1890, p. 3), dovad, evident, a unui succes mprtit cu mndrie de ctremelomanii existeni n Braov, ctre sfritul veacului al XIX-lea.16 Tribuna, Sibiu, nr. 166, 22 iulie/3 august 1890, p. 662. Dup primul concert susinut la Sibiu n sala Teatrului Orenesc(19/31 iulie 1890) se spunea: nainte de toate domnul Musicescu ni se prezint ca un musicant, care i-a neles pe deplinchemarea de a cultiva n cercul activitii sale muzica clasic apusean i dragostea pentru melodiile noastre poporale,singura baz adevrat a viitoarei noastre muzici naionale (Tribuna, Sibiu, nr. 165, 21 iulie/2 august, 1890, p. 659.).17 Tribuna, Sibiu, nr. 167, 24 iulie/5 august 1890, p. 666.18 Telegraful Romn, Sibiu, nr. 75, 17/29 iulie 1890, p. 303.19 Idem, nr. 78, 24 iulie/4 august 1890, pp. 310-311.

  • publicul a primit melodiile moldoveneti, att de asemntoare cu cele ardeleneti, cu o adevratsete20.La reuita concertelor prezentate de ctre ieeni la Sibiu va contribui i slujba religioascelebrat n prezena mitropolitului Miron Romanul (1828-1898).Evident, un moment de vrf al concertelor Mitropolitanului ieean l-a constituit i deplasarea nlocalitatea Slite unde, dup cum ni se relateaz, Impresiunea ce o a provocat corul n biseric afost puternic. Unele piese ne transportau cu totul n lumea cereasc, uitam toate cele pmnteti,iar impresia se manifesta cu o for aa de mare pe feele venerabile ale btrnilor, nct izvoraulacrime curate de nevinovie i aceast desftare sufleteasc s-a potenat cnd la ieire poporul afost ntmpinat cu Muli ani triasc, al crui refren se repeta prin vile de la poalele coastelor,cari leagn Slitea cu dragoste n mijlocul lor21.ntre cei care au urmrit cu atenie i profesionalism prestaiile coritilor moldoveni au fostGeorge Dima (1847-1925) i cehul Jan Leopold Bella (1843-1936), compozitor, organist i dirijor alreuniunii germane Hermannstdter Musikverein care, dup cum se tie, a i referat asupra celoraudiate.22 Dup o discuie amical cu Gavriil Musicescu, G. Dima va i publica n Telegraful Romncteva din observaiile sale cu trimitere direct la repertoriul interpretat de ctre Corul Mitropolitan.n mod expres, G. Dima a propus colegului su, Gavriil Musicescu, o mai atent grij privindtempoul lucrrilor interpretate apoi, un dozaj echilibrat al vocilor; excluderea acompaniamentului cuarmoniul a pieselor religioase; o reinere pronunat privind folosirea exagerat a bailor pedaliti cti, mai ales, nlocuirea transcripiilor corale (Haendel Verdi Prati; Stradella Aria di Chiessa) nfavoarea pieselor muzicale originale. Ct despre creaia de muzic religioas abordat de ctre corulieean, G. Dima s-a dovedit pe ct de nelegtor pe att de ferm: Nicidecum nu m pot nvoi vadeclara G. Dima cu cntrile recitate n cor mod rusesc cari nu pot ns dispune pe asculttorila evlavie, i este pcat c acestea a[u] fost aplicate la nite tecsturi aa frumoase precum suntVzut-am lumina, S se umple gurile noastre etc., cari mai mult dect alte tecsturi ale literaturii sunt bogate n idei i acomodate pentru composiiuni23.Dup observaiile desprinse din coninutul respectivei cronici de concert Gavriil Musicescu afost ns destul de afectat, motiv pentru care, la scurt vreme, va i publica n Telegraful Romn,urmtorul su punct de vedere: Atrag ateniunea on.[oratului] recensent adic muzicianului G.Dima c, [lucrrile] recitate n cor, se practic n occidentul Europei nc din acele timpuri, pecnd ruii n-aveau idee de musica armonic. Iat o eroare istoric a d-lui recensent. Apoi prerea[...] c acest feliu de cntri [recitate] nu pot dispune pe asculttori la evlavie e spulberat decelebrul Miserere de Allegri, carele atrage din toat lumea amatori de music veche bisericeascla Roma pentru Sptmna Patimilor, cnd se execut acest Miserere i care e scris n cea maimare parte n mod recitativ24.Evident c dirijorul Gavriil Musicescu nu a sesizat linia autohton a creaiei muzicale religioasepe care G. Dima, i nici el ntr-o msur adecvat, o avea n vedere.Trecnd peste aceste puncte de vedere controversate, prezena Corului Mitropolitan din Iai aavut darul de a ntri ideea de promovare deplin a cntecului popular i patriotic romnesc, amelosului religios de sorginte bizantin. De altfel, n anii care au urmat turneului ieean se puteauasculta n vetrele satelor noastre o parte din cntecele lui Musicescu: Rsai lun, Zis-a badea i Copii

    211

    ara Brsei

    20 Idem, nr. 4, 4/12 august 1890, p. 334.21 Idem, nr. 79, 26 iulie/7 august 1890, pp. 314-315.22 Constantin Catrina, op. cit., pp. 42-43.23 Telegraful Romn, Sibiu, nr. 78, 24 iulie/5 august 1890, pp. 310-311.24 Idem, nr. 84, 9/21 august 1890, p. 334. Miserere, lat. Doamne miluiete care dup anul 1514 a devenit cntec solemn (pemai multe voci) practicat n zilele din Sptmna Mare n Capela Pontificat.

  • ai patriei iubite, iar n unele biserici cu cor, nc o parte din rspunsurile de la Sfnta Liturghiesemnate de compozitorul Gavriil Musicescu. *ntlnirea cu lugojenii, cu susintorul de suflet al turneului ieean Coriolan Brediceanu (n.1850, Lugoj), avea s marcheze un moment de afirmare superioar a colii corale romneti.Concertele Mitropolitanului, apoi ntlnirile cu vestitul cor al lui Ion Vidu (1863-1931), cu preotulLucian epeianu de la Chiztu, Corul din Cotei dirijat de I. Stoicnescu, Corul din Jdioara dirijatde Helena Dobrin, au nviorat la cote nalte prezena oaspeilor ieeni. Ca i la Braov, Sibiu, SliteToate punctele programului au fost esecutate cu admirabil desteritate i precisi, nct i cele maifine nuane de ton i cele mai grele variaii i modulaii, pe deplin succese, fermecnd auzul imulumind inimile, au ncntat pe asculttori i le-au prilejuit momente dulci, iar nou bucuria d-avedea pe streini cum admir capabilitile romnului i comoara lui de poesi i cntare [...]. Ccide netgduit este, c tocmai n aceste cntece poporale st meritul de cpeteni a D-lui G.Musicescu, deoarece prin culegerea i armonisarea lor face nsemnat serviciu naiunii noastre. Unlucru pe care muli ar trebui s-l imiteze, fiindc-n poesia poporal este imens bogi defrumuse i armoni, iar n cntecele noastre, adesea ntr-un singur ton e turnat o-ntreag lume de sentimente, pe care n zadar li-ar cuta iscusitul mestru prin acordurile pianului ori ale violinei.n popor este izvorul poesiei i al cntrii noastre i cine vre s produc, din popor s se adepe,din popor s sug, cci numai astfel i va agonisi puterea creatoare i putere de via25.Ct despre concertul religios din Biserica romneasc din Lugoj, acelai cronicar (probabilValeriu Branite) avea s remarce: Composiia liturghiei, vrednic de toat lauda, alctuit dininspiraiea slujbei dumnezeieti, ptrunznd tainele i sfinenia religiei noastre, aici te face s ridiciochii cu pietate la cer, aici te silete s-i pleci capul cu smereni, umplndu-i-se inima de ocucernic lepdare de sine i uitare de lume, cuprins tot mai mult de vraja, ce se revars, ca o suflare lin i binefctoare peste ntreaga ta nemernic fiin, din fiecare nuan de ton, ce exprim unpotop de sentimente religioase i de rugciune plin de ndjduire ctre cerescul Tat [...]. Iarcompoziia d-lui G. Musicescu acest efect l-a avut. i dac acest efect l-a produs, nu e de prisos smai spunem c toate vocile s-au artat n deplina lor valoare, c dirijarea a fost excelent, i c toate cntrile, n deosebi Carii de Cheruvimi, Sfnt, Sfnt, Sfnt ester Domnul i Acumslobozete, cntate la finea liturghiei, ne-au uimit i ne-au cuprins inima ca un polip. Iar gndurileni le-a nlat lepdnd toat grija cea lumeasc26.*Cea dinti nfiare a corului ieean cu iubitorii muzicii corale din Caransebe s-a petrecut nCatedrala din localitate. Era adec dorina publicului nostru se meniona n Foaie Diecesan de a auzi ceva i din cntrile bisericeti esecutate de Corul Mitropolitan. Preasfinia Sa D. NicolaePopea, cu ntreaga inteligen din Caransebe de toate confesiunile i cu mulime din popor, aasistat la aceast impuntoare produciune. Efectul acestor cntri [Heruvicul, Sfnt, Sfnt, Sfnt,Priceasna i La muli ani] noi laicii [nemuzicienii] nu-l putem esprima n cuvinte; el a fost de o putere

    212

    Constantin Catrina

    25 Lugoanul, Corul Mitropolitan din Iai n Lugoj, n Gazeta Transilvaniei, Braov, nr. 176, 5/17 august 1890, pp. 4-5. De lantlnirea cu preotul Lucian epetian i coritii de la Chiztu, se pstreaz i acest autograf nscris pe coperta lucrrii 12Melodii Naionale culese, armonizate i aranjate pentru chor mixt i Piano de Gavriil Musicescu, op. 31, Iai: OnorAsociaiunii de cntri Kiztu. Spre amintirea zilei 27.VII.1890. G. Musicescu (Sever epeian, Corul de la Chiztu 100 de ani, 1857-1957, Bucureti, Editura Didactic i Pedagogic, 1957, p. 61.).26 Lugojanul, art. cit.

  • att de fermectoare nct ne-a lsat uimii. Poporul zicea: i se pare c s-a deschis ceriul i s-aucobort ngerii ca s ne cnte27. Ct despre urmtorul concert public, s-au menionat urmtoarele:Nu numai n ora ci i dimprejur mulime de inteligen i de popor a participat la concert, ca spoat auzi corul Vestitului Musicescu, carele a cucerit inimile tuturor fr deosebire deconfesiune i de naionalitate, nu numai prin admirabilul su cor, dar totodat i prin simpatica sanfiare i prin disciplina demn de imitat, ce o tie susinea att de bine ntre membrii corului su.Mult timp va rmne neters n inimile noastre sentimentul de recunotin ctre D. Musicescupentru ocasiunea ce ni-a dat-o de a cunoate un cor romnesc, carele poate sta deopotriv cucorurile naiunilor civilizate, i pentru vaza i fala ce ni-a fcut-o concetenii notri de altenaionaliti28.Dup Caransebe i Mehadia (Bile Herculane) prin Turnu Severin i Craiova, cu nc douconcerte la Brila, Gavriil Musicescu i Corul Mitropolitan ajung la Iai n ziua de 6 august, dup olun i cteva zile de absen.Amintindu-i, desigur, de succesele nregistrate n Transilvania i Banat, n 1901, cu prilejulprezentrii conferinei Cntrile bisericeti i muzica poporan, inut sub patronajul istoriculuiA.D. Xenopol, Gavriil Musicescu se va confesa astfel auditoriului su: Nu voi uita niciodat nviaa mea momentele fericite ce [le-]am avut cu ocazia excursiei ce am fcut cu corul prinTransilvania i Banat n 189029, fiindc Excursia noastr muzical a fost undelemn pe ran30.*n ansamblul su, turneul Corului Mitropolitan din Iai n Transilvania (Braov, Zrneti, Sibiu,Slite) i Banat (Lugoj, Caransebe i Mehadia), prin inuta lui artistic i repertorial a deschiscalea afirmrii depline a muzicii religioase i tradiionale de sorginte autohton.La peste 40 de ani de la ntlnirea lui G. Musicescu cu lugojenii, Tiberiu Brediceanu va aprecia,n 1934, c: Liturghia lui Musicescu, cntat n Biserica greco-oriental romn din Lugoj, mainti de corul su n 1890 i studiat apoi de Reuniunea Romn de Cntri i Muzic din Lugojsub conducerea lui Ion Vidu, a rmas pn n ziua de azi cea mai simpatizat i mai popularliturghie din cte se cnt n acea biseric. Ea este att de contopit cu ceremonialul i fastul slujbeibisericeti, i e att de asimilat de asculttorii ei, nct chiar copiii, crescnd n armoniile ei, maitrziu, cnd intr n cor, o tiu cnta fr s mai fie necesare multe repetiii31.De asemenea, dup aproape 90 de ani de la turneul lui G. Musicescu printre romnii dinTransilvania i Banat, s-au reconfirmat succesele nregistrate de interpreii moldoveni, iar n

    213

    ara Brsei

    27 Corul Mitropolitan din Iai la Caransebe, n Foaia Diecesan, Caransebe, nr. 31, 5/17 august 1890, p. 1.28 Ibidem. Cronici referitoare la turneul Corului Mitropolitan din Iai s-au mai publicat, n acelai an, i n revista lui IosifVulcan, Familia de la Oradea: nr. 26, 1/13 iulie, p. 314; nr. 27, 8/20 iulie, p. 326; nr. 29, 22 iulie/3 august, p. 350; nr. 30, 29iulie/10 august, p. 362; nr. 31, 5/17 august, p. 374; nr. 32, 12/24 august, p. 386.29 Gavriil Musicescu, Opere alese. Editura ngrijit de George Breazul, Bucureti, Editura Muzical, 1958, pp. 245-250;Constantin Catrina, Cntecele transilvnenilor pentru Independen Naional, n SCIA (s.TMC), Bucureti, tom 24,1977, p. 151.30 Arhiva, Iai, nr. 7-8, 1901, p. 316. n Precuvntarea respectivei culegeri 12 Melodii Naionale Gavriil Musicescuprecizeaz: Scopul meu ns nu e a proba importana melodiilor, sau a coleciunilor de melodii naionale; aceasta amfcut-o la timp, prin diferite jurnale. Aici supun aprecierii onor.[atului] public prima ncercare de aranjare pentru chor, a melodiilor Poporului Romn, scrise i armonizate conform gamelor n care sunt cntate. De mult m preocup aceastidee; de mai muli ani o am pus i n practic; n-am avut ns corajul s m presint n public cu cntece de la ar,ngrijorat fiind nu c vor fi tratate cu indiferentism, dar s nu le compromit! Cci nu numai armonizarea, dar chiarscrierea melodiilor, cum le cnt poporul, nu e lucru aa de uor, precum muli au crezut i cred nc i az. Acum nsmi-am luat ndrzneala, ncorajat fiind, de distinsa primire ce a avut Chorul Mitropolitan din Iai, sub conducereasubscrisului, cu ocaziunea concertelor chorale date n Roman i Brlad, n 1887, cnd s-a executat i cteva din acestecntece. Iai, 1889, Ianuar.31 Tiberiu Brediceanu, Scrieri. Ed. ngrijit i prefaat de Brndua Nuescu, Bucureti, Editura Muzical, 1976, pp.192-194; George Sbrcea, Tiberiu Brediceanu despre Musicescu, n Cronica, Iai, nr. 12, 1967, p. 4.

  • ansamblul ei Cltoria i-a fost un adevrat triumf, iar semnificaia ei politic, n acea vreme deasuprire naional, a avut un ecou puternic n rndul fiilor neamului romnesc. Romniitransilvneni s-au putut mndri atunci cu muzica lor rneasc, iar strinii ncreztori n culturalor au recunoscut deschis lucrul bun i nou ce li se aducea. n vremea acestui turneu artistic GavriilMusicescu i-a ctigat i discipoli credincioi, aa cum a fost marele i popularul Ion Vidu iTimotei Popovici32.Iat, deci, un turneu coral romnesc memorabil ale crui dimensiuni artistice au influenat la cote nalte viaa muzical autohton de la sfritul secolului al XIX-lea; Gavriil Musicescu i CorulMitropolitan din Iai, continund s rmn modele pentru o ntreag pleiad de asemenea reuniunimuzicale rspndite pe ntreg cuprinsul Romniei interbelice i, evident, n deceniile care au urmat. Metropolitan Choir from Iai in Transylvania and Banat (1890)AbstractIn the middle of summer, in July-August 1890, the teacher, composer and conductor GavriilMusicescu (1847-1903), together with the Metropolitan Choir from Iai, begins a special artistictours in several cities from Transylvania and Banat: Braov, Zrneti, Sibiu, Slite, Lugoj andCaransebe.The official objectives of this tour were the religious and secular repertoire and alsointerpretative quality choral pieces performed by the 34 chorus singers: Orlando di Lasso CognoviDomine (Motets) Haendel Musicescu Verdi Prati. Aria from the opera Alcina Stradella Musicescu Aria di Chiesa (Preghiera); Auber The third-end from the opera La Muta di Portici;G. Musicescu Copii ai patriei iubite (Children of beloved homeland); T. Flondor Serenade (v.Mihai Eminescu), G. Musicescu Rsai lun (Rise month), Nevasta care iubete (Loving wife), Dordorule, Stncua, Ileana and Zis-a badea c-a-veni (He said he would come).Scheduled concerts were held in churches and concert halls existing that time (1890) in Braov,Zrneti, Sibiu, Slite, Lugoj, Caransebe and Mehadia (Herculane).The Chronicles published about the choral concerts, some signed by G. Dima (1847-1925) andJan Leopold Bella (1843-1936), were partially favorable; such notes are founded in the newspapersfrom those days: Gazeta Transilvaniei, Telegraful Romn, Foaie Diecezan, Kronstdter Zeitung,Brass.

    214

    Constantin Catrina

    32 Anibal Paniru, Din viaa i activitatea regretatului compozitor romn Gavriil Musicescu, n Mitropolia Moldovei iSucevei, Iai, nr. 9-12, 1978, pp. 770-772.


Recommended