+ All Categories
Home > Documents > o Scrisoare..

o Scrisoare..

Date post: 10-Sep-2015
Category:
Upload: ionut-buga
View: 340 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
bun
39
I.L.Caragiale Caracterizarea personajelor Realizator: Zăt Vlad Mihail, cls. a VIII-a A Colegiul Naţional “Mircea cel Bătrân”, Rm. Vâlcea
Transcript
  • I.L.CaragialeCaracterizarea personajelorRealizator: Zt Vlad Mihail, cls. a VIII-a AColegiul Naional Mircea cel Btrn, Rm. VlceaProfesor coordonator: Luminia Mnescu

  • n comedia O scrisoare pierdut", de I.L. Caragiale, personajele sunt realizate ntr-un registru comic, fiind caracterizate prin mai multe mijloace: prin nume, prin limbaj, prin aciune, prin mediul de via.

  • Personajeletefan TiptescuNae CaavencuZaharia TrahanacheZoe TrahanacheGhi PristandaFarfuridi i BrnzovenescuAgamemnon DandanacheCeteanul TurmentatIonescu i PopescuBibliografie

  • Nae Caavencu Faptele personajului l caracterizeaz ca pe un om amoral, capabil de orice: *fur scrisoarea de la Ceteanul turmentat*amenin cu publicarea scrisorii*l cheam pe Trahanache la redacia ziarului i-i arat rvaul. Caavencu este un falsificator cruia i lipsete simul demnitii: dur i intransigent atta timp ct posed scrisoarea, el devine umil atunci cnd o pierde. Aceast labilitate n comportament i atest, totui, o anume inteligen practic i o mare abilitate n orientarea sa politic. n scena final, cnd l mbraieaz pe Dandanache, Caavencu i arat ntreaga ipocrizie; cuvintele pe care avocatul i le spune lui Tiptescu acum, sunt ct se poate de adevrate: ... toi suntem romni!... mai mult sau mai puin oneti!".

    Nume Limbaj Mediul

  • NumeNumele personajului cu silabele lui stridente i cu conturul lui ridicol, red perfect pe demagogul latrans" (remarc criticul literar Garabet Ibrileanu). Nici o clip, personajul nu-i dezminte caracterul de demagog; aceast trstur este vizibil chiar i n titlul ziarului su (Rcnetul Carpailor"), ca i n limbajul articolelor publicate care l exprim pe btiosul lor autor.Nae Caavencu:ca: mahalagioaic caaveic: hain cu doua fee

  • LimbajCa orice demagog, Caavencu se caracterizeaz, mai ales, prin limbaj, mprejurarea care relev aceast trsatur fiind discursul inut la adunarea electoral (actul III, scena V). Emoia simulat, plnsul mincinos i frazeologia patriotard i arat viclenia i dorina de a-i atrage, prin prefctorie, alegtorii: Ca orice romn, ca orice fiu al rii sale... n aceste momente solemne... (de-abia se mai stpnete) ... m gndesc... La rioara mea... (plnsul l-a biruit de tot)... la Romnia." Imediat ns, vorbitorul si continu discursul cu tonul brusc, vioi i ltrtor", dovedind astfel c iubirea de ar era o minciun. Personajul folosete vorbe umflate, fra sens (sunt ultraprogresist", sunt liber-schimbist"), care acoper lipsa lui de coninut, Caavencu fiind, n fond, un antajist i un ambiios fr niciun merit. Discursul relev i lipsa logicii (Industria romn e admirabil, e sublim, putem zice, dar lipsete cu desvrire") i lips culturii (Numai noi s n-avem faliii nostri! ).

  • Limbaj

    Vreau ceea ce mi se cuvine n oraul sta de gogomani unde sunt cel dinti.

  • MediulMediul n care triete avocatul i favorizeaz atitudinea. nfumurat i convins c le este superior celorlali gogomani", susinut de Ionescu, Popescu i dsclime", Caavencu este un arivist care se conduce dup dictonul Scopul scuz mijloacele".

  • Farfuridi i BrnzovenescuTache Farfuridi - personaj prezent n momentele-cheie ale aciunii; candidatul pe care l sprijin gruparea aflat la putere; un personaj-pereche, fiind nfiat mereu mpreun cu Brnzovenescu.

    Nume Limbaj Mediul

  • NumeNumele lui Farfuridi este analizat de criticul literar Garabet Ibrileanu, mpreun cu acela al lui Brnzovenescu, prietenul lui nedesprit: Farfuridi i Brnzovenescu, prin aluzia culinar a numelor lor, sugereaz, cred, inferioritate, vulgaritate i licheism". Cele dou nume (care ar putea aminti termenii de farfurie i brnz") confirm apartenena lui Farfuridi la categoria oamenilor comuni, chiar dac sufixul este grecizant (ca i n cazurile Trahanache, Dandanache). Numele este un diminutiv i sugereaz ramolismentul, cderea n copilrie a personajului; aa se face c, atunci cnd Farfuridi (mai nervos dect prietenul lui) se nfierbnt, cellalt l tempereaz prin cuvintele: Tache! Tache, fii cuminte." (ca i cnd i-ar vorbi unui copil).

  • LimbajCaracterizarea prin limbaj se evideniaz n actul al III-lea, scena I, cnd Farfuridi i ine discursul. Prea lung i cu trimiteri nepotrivite la evenimente trecute, discursul l caracterizeaz ca pe un decrepit cu aere de pedanterie intelectual; felul n care ncurc datele i multele pauze (pe care le face n cutarea cuvintelor) i arat imbecilitatea. Incapabil s-i frneze emoia, apeleaz mereu la paharul cu ap i la batist, dar frazele rmn tot lipsite de coninut, reliefnd o minte srac i nclcit. Repetarea formulei imperative Dai-mi voie" constituie un tic verbal, aa cum toat existena lui Farfuridi este alcatuit din automatisme. Ultima parte a discursului nu poate fi neleas, vorbitorul fiind incoerent i logoreic pn la absurd. Confuz pn la capt, i ncheie cuvntarea cu o soluie aberant: Constituia trii s fie revzut, dar s nu se schimbe nimica", sau, s nu fie revizuit, dar atunci s se schimbe pe ici pe colo, i anume n punctele... eseniale".

  • LimbajTrebuie s-o isclesti: o dm anonim!

  • MediulModul de via al lui Farfuridi este ordonat dup un orar fix (Eu, am n-am s ntalnesc pe cineva, la zece fix m duc n trg"), cu automatisme ciudate. n politic, Farfuridi este la (celebr fiind hotrrea lui de a trimite la centru" o telegram prin care s anune trdarea: Trebuie s ai curaj ca mine! Trebuie s-o iscleti: o dm anonim").

  • Ghi PristandaGhi Pristanda - poliaiul oraului; apare n toate momentele-cheie ale aciunii; reprezint tipul omului slugarnic, lipsit de coloan vertebral". Personaj comic, unic n literatura noastr prin mbinarea celor dou trsturi de baz: supuenia i prostia cras. Nume Limbaj Fapte i atitudini

  • Numepristanda: joc popular ce se danseaz dup reguli prestabiliteCa nume al poliaiului din O scrisoare pierdut ", termenul ar putea sugera c acest personaj joac" dup cum i se cnt": i aprob mereu superiorul, ncalc legea (dac i se d ordin), spioneaz prin ora etc. La serviciu, Pristanda este un executant docil. Acas, el joac" dup cum i cnt" nevasta: Ghi, Ghi, pup-l n bot i-i pap tot". n consecin, este prevenitor i supus fa de Tiptescu, dar s-ar purta la fel i cu oricare alt prefect.

  • LimbajVorbele lui Pristanda i relev slugrnicia i prostia enorm. De ex., n actul I, scena I, poliaiul repet cuvntul curat (devenit tic verbal) dup fiecare replic a prefectului, pn la combinaia absurd curat murdar". Atunci cnd l aresteaz pe Caavencu, Pristanda nu-i face probleme pentru c ncalc legea; la protestele avocatului, poliaiul i continu aciunea ( Curat violare de domiciliu! da umflai-l"), fcnd chiar i o percheziie la domiciliul lui Caavencu (tot fr a avea un ordin legal). Totui, viclenia l ndeamn s-i mrturiseasc arestatului o anume simpatie (altele am eu n sufletul meu"), n ideea c, dup alegeri, Caavencu ar putea deveni prefect. Limbajul lui Pristanda scoate n eviden lipsa de cultur, dar i prostia nativ. Astfel, el deformeaz neologismele (pronunnd bampir", famelie", scrofuloi", renumeraie" n loc de: vampir", familie", scrupuloi", remuneraie") fr a fi n stare s nvee pronunia corect. Ultima replic a comediei, ca ecou la cuvintele bombastice ale lui Caavencu (prin care erau ludate binefacerile" unui regim constituional"), o d tot Pristanda: Curat constituional! Muzica! Muzica!"

  • LimbajFamelie mare...renumeraie dup buget mic...

  • Fapte i atitudiniAtitudinile i faptele lui Pristanda reliefeaz i alte trsturi: -spiritul practic (demonstrat atunci cnd arboreaz steaguri n ora, furnd din banii statului); -mndria (vizibil n scena I, cnd poliaiul, plin de importan, st rezemat n sabie); -dorina de a profita de orice mprejurare. Om fr conduit moral, Pristanda rezolv treburile incomode" ale efilor: ascult pe la ui, spioneaz, i aresteaz pe cei devenii periculoi, minte, conduce ncierarea din actul al III-lea. Fa de Tiptescu, Pristanda se comport ca o slug umil, relaia lor fiind de sus n jos. Este gata ns, oricnd, s-i schimbe eful, pentru c poliaiul nu respect persoana, ci funcia.

  • Agamemnon DandanacheAgamemnon Dandanache reprezint tipul ramolitului.Pe ctigtorul btliei electorale, Caragiale l-a caracterizat ca fiind mai prost dect Farfuridi i mai canalie dect Caavencu". ntre cei doi poli ai lumii descrise, Dandanache reprezint absolutul".

    Nume Limbaj Fapte

  • Numedandana:ncurctur Agamemnon: viteaz rzboinicNumele personajului i arat esena bucluca (provenind din dandana", cu sufixul grecizant). Prenumele sugereaz ramolismentul comic" (cum scria Ibrileanu), prin contrast cu Agamemnon (viteazul din epopeea Iliada", de Homer). Aceast antitez strnete rsul prin schimbarea sensului cuvntului lupt": Dandanache: - Cum ti spui, s nu m-aleg, puicuorule, nu merdzea... Eu, familia mea de la patuzsopt... lupt, lupt i d-i, i d-i i lupt..." De altfel, prenumele oficial" nici nu prea apare, fiind folosit diminutivul (care sugereaz c purttorul a redevenit infantil, a dat n mintea copiilor). Pe bun dreptate, Trahanache i spune Gagami".

  • Limbajn efuziunea lui senil, Dandanache se laud cu nite pretinse merite, dar fraza (goal de coninut) pune o prpastie ntre acest ramolit i viteazul antic.O alt trstur este sugerat prin vorbirea peltic i hazoas care ascunde regresiunea intelectual a celui care se credea marcant". Cuvintele lui evideniaz confuzia total i alte semne ale ramolismentului.

  • LimbajFamilia mea de la patuzopt n camer

  • FapteFaptele personajului (isprava cu scrisoarea) l caracterizeaz ca pe un antajist viclean, care pstreaz obiectul-instrument al antajului" pentru a-l mai folosi i n alt ocazie.

  • Zaharia TrahanacheTipologia n care se ncadreaz venerabilul" Zaharia Trahanache este mai interesant, rezultnd din unirea a trei tipuri: -al prezidentului" (fiind n fruntea a numeroase comitete i comiii" inutile i hazoase)-al soului nelat -al vicleanului ascuns sub masca credulitii.

    Nume Limbaj Fapte

  • NumeZaharia: zaharisealtrahana: coc moaleNumele lui, dar, mai ales, prenumele sugereaz tot ce are greoi i ticit venerabilul preedinte" (Ibrileanu).

  • LimbajFormula stereotip Avei puintic rbdare" l ajut s tergiverseze lucrurile pn la obinerea soluiei avantajoase pentru el.

  • Limbaj

    Avei puintic rbdare!

  • FapteTrahanache este un zaharisit cruia viclenia i nlocuiete gndirea limitat la cteva truisme: Unde nu e moral, acolo e corupie i o soietate fr prinipuri, vaszic c nu le are").

  • tefan TiptescuDup cum reiese, n mod direct, din conflictul principal al piesei, Tiptescu este tipul amorezului, fiind amantul Zoei Trahanache, soia celui mai bun prieten al su, Zaharia Trahanache. De-a lungul operei, Tiptescu dovedete c este un tip instruit, fapt sugerat prin replicile sale, intrnd astfel n antitez cu celelalte personaje care fac greeli de exprimare i au ticuri verbale.Nume Fapte

  • Numetefan Tiptescu: june prim, tipNumele lui este derivat de la substantivul comun tip, care conduce la tipologia n care se ncadreaz personajul, aceea a primului-amorez i cu sufixul escu: banal,comun.

  • FapteEl d dovad de inteligen n jocurile politice, dar uneori devine impulsiv i violent, la fel cum se ntmpl i ntr-unul dintre conflictele sale cu Nae Caavencu. Acest fapt este reliefat n mod direct prin vorbele lui Zaharia Trahanache: biat bun, dar iute. Tiptescu este unul dintre stlpii puterii locale, de aceea face abuz nclcnd legea i acceptnd compromisuri. Astfel, ncearcnd s scoat de la Caavencu scrisoarea compromitoare, el i promite acestuia diferite funcii i moia Zvoiul, numai s intre n posesia rvaului cu pricina.

  • Zoe TrahanacheZoe Trahanache, soia lui Zaharia Trahanache i amanta lui Tiptescu, este singurul personaj feminin al piesei, doamna distins din societatea burghez, nefcnd parte, ca eroinele celorlalte comeii, din lumea mahalalelor. Zoe ntruchipeaz tipul cochetei, este inteligent, autoritar, ambiioas i i impune voina n faa oricui.

    Nume Fapte

  • Nume Etimologia numelui Zoe trimite la nelesul de via. trahana: coc moale

  • FapteComicul de situaie definete structura imoral a eroinei. Are o relaie amoroas cu prefectul tefan Tiptescu i este, n pies, pretextul dramatic din cauza cruia se declaneaz toat agitaia deoarece pierde, din neatenie, scrisoarea de amor primit de la amant. Documentul devine instrumentul antajului politic n mna lui Caavencu, adversarul politic al soului i al amantului ei. Caavencu o amenin c public scrisoarea n "Rcnetul Carpailor", dac nu capt n schimb postul de deputat. Ca urmare, Zoe se dovedete o lupttoare hotrt i folosete tot arsenalul de arme feminine ca s-i salveze onoarea.

  • Ceteanul turmentat-personaj anonim, reprezentnd pe orice alegtor de oriunde i din orice vreme, derutat de jocul politic, esut n jurul alegerilor. Ceteanul turmentat i cunoate dreptul de alegtor, dar nu poate s i-l exercite corect, deoarece este derutat, cci partidele politice nu au programe distincte, ci oscileaz n funcie de interes.

    Nume Limbaj

  • NumeCeteanul turmentat -nu are nume propriu-are un nume potrivit strii lui, adic, turmentat.

  • LimbajEu cu cine votez ?

  • Ionescu i Popescu-institutori -ageni ai lui Caavencu (primul Ionescu i primul Popescu din opera lui Caragiale) -nume de extracie popular (feciorul popei i feciorul lui Ion)Ionescu i Popescu din O scrisoare pierdut (...) nu-s individualizai sunt singurele personaje neindividualizate din toate comediile lui Caragiale.

  • BibliografieNumele proprii n opera comic a lui Caragiale de G.IbrileanuImaginile - Internet


Recommended