+ All Categories
Home > Documents > O reprezentare antropomorfă din Dava, de la Racătău

O reprezentare antropomorfă din Dava, de la Racătău

Date post: 02-Oct-2015
Category:
Upload: vero-cibu
View: 30 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
O reprezentare antropomorfăDava, Racătău,jud. Brașov
15
O REPREZENTARE ANTROPOMORFĂ DIN DAVA DE LA RACĂTĂU (JUD. BACĂU) 1 . D-lui V. Căpitanu la împlinirea vârstei de 70 de ani ! Reprezentările figurative se constituie ca unul dintre pilonii de bază ai fenomenului artistic din Dacia preromană. Din acest unghi, ţinând cont şi de repertoriul încă nu foarte numeros, orice nouă descoperire, de acest fel, poate da impulsuri şi perspective noi asupra acestei problematici. Aşezarea getică de la Răcătău (jud. Bacău) reprezintă, prin descoperirile realizate aici, un punct de reper important pentru diferitele aspecte ale civilizaţiei getice şi dacice. Încă de la primele cercetări au ieşit la iveală numeroase şi, în acelaşi timp, valoroase artefacte care au îmbogaţit repertoriul artei figurative al spaţiului nord-dunărean din Latène-ul târziu. 2 Una dintre ultimele apariţii, de acest tip, o constituie şi piesa ce dorim să o prezentăm cu acest prilej. 1. Condiţiile de descoperire Cu prilejul campaniei de săpături arheologice din anul 1995, pe acropola aşezării getice de la Răcătău, punctul “Cetăţeaua”, în S XL, 1, la o adâncime de –0, 60m/-0, 80m, a fost găsit un fragment de vas ceramic ce are ca decor, printre altele, o reprezentare antropomorfă. ( Pl. II). Fragmentul ceramic, inedit, se află în colecţiile Muzeului de Istorie “Iulian Antonescu”, având numărul de inventar 34550. 3 2. Descrierea piesei De culoare cărămiziu-roşcată, având în compoziţia pastei nisip şi pietricele, piesa discutată prezintă evidente urme de ardere secundară, atât pe exterior cât, mai ales pe interior. Ca elemente decorative se remarcă, în primul rând, după cum aminteam, o reprezentare antropomorfă schematic redată, încadrată într-un chenar constituit din brâuri crestate în relief, şi un şir dublu de impresiuni realizate probabil cu un 1 Piesa de faţă a mai fost prezentată de V. Căpitanu cu ocazia unui simpozion, organizat la Cluj-Napoca în anul 1996. Un studiu a fost comunicat şi de autorul acestor rânduri cu ocazia simpozionului “Reprezentări figurate în La Tène” - Deva, 24-26 aprilie 2001 sub titlul ”O ceaşcă dacică cu o reprezentare antropomorfă din dava de la Răcătău”. 2 Amintim în acest context doar kantharosul cu reliefuri, vasul în formă de ˝butoi˝, plăcuţa cu silen, tiparul având reprezentarea cavalerului, vasele paralipipedice cu protome zoomorfe şi reprezentări figurate (Căpitanu 1976, fig.50; Sîrbu, Florea, 1997, fig. 71-75.) 3 Îmi exprim şi pe această cale gratitudinea faţă de dl. V. Căpitanu, care mi-a pus la dispoziţie cu multă amabilitate piesa şi toate informaţiile necesare.
Transcript
  • O REPREZENTARE ANTROPOMORF DIN DAVA DE LA RACTU (JUD. BACU)1.

    D-lui V. Cpitanu la mplinirea vrstei de 70 de ani !

    Reprezentrile figurative se constituie ca unul dintre pilonii de baz ai

    fenomenului artistic din Dacia preroman. Din acest unghi, innd cont i de repertoriul nc nu foarte numeros, orice nou descoperire, de acest fel, poate da impulsuri i perspective noi asupra acestei problematici.

    Aezarea getic de la Rctu (jud. Bacu) reprezint, prin descoperirile realizate aici, un punct de reper important pentru diferitele aspecte ale civilizaiei getice i dacice. nc de la primele cercetri au ieit la iveal numeroase i, n acelai timp, valoroase artefacte care au mbogait repertoriul artei figurative al spaiului nord-dunrean din Latne-ul trziu.2

    Una dintre ultimele apariii, de acest tip, o constituie i piesa ce dorim s o prezentm cu acest prilej.

    1. Condiiile de descoperire Cu prilejul campaniei de spturi arheologice din anul 1995, pe acropola

    aezrii getice de la Rctu, punctul Ceteaua, n S XL, 1, la o adncime de 0, 60m/-0, 80m, a fost gsit un fragment de vas ceramic ce are ca decor, printre altele, o reprezentare antropomorf. ( Pl. II). Fragmentul ceramic, inedit, se afl n coleciile Muzeului de Istorie Iulian Antonescu, avnd numrul de inventar 34550.3

    2. Descrierea piesei De culoare crmiziu-rocat, avnd n compoziia pastei nisip i

    pietricele, piesa discutat prezint evidente urme de ardere secundar, att pe exterior ct, mai ales pe interior.

    Ca elemente decorative se remarc, n primul rnd, dup cum aminteam, o reprezentare antropomorf schematic redat, ncadrat ntr-un chenar constituit din bruri crestate n relief, i un ir dublu de impresiuni realizate probabil cu un

    1 Piesa de fa a mai fost prezentat de V. Cpitanu cu ocazia unui simpozion, organizat la Cluj-Napoca n anul 1996. Un studiu a fost comunicat i de autorul acestor rnduri cu ocazia simpozionului Reprezentri figurate n La Tne - Deva, 24-26 aprilie 2001 sub titlul O ceac dacic cu o reprezentare antropomorf din dava de la Rctu.

    2 Amintim n acest context doar kantharosul cu reliefuri, vasul n form de butoi , plcua cu silen, tiparul avnd reprezentarea cavalerului, vasele paralipipedice cu protome zoomorfe i reprezentri figurate (Cpitanu 1976, fig.50; Srbu, Florea, 1997, fig. 71-75.)

    3 mi exprim i pe aceast cale gratitudinea fa de dl. V. Cpitanu, care mi-a pus la dispoziie cu mult amabilitate piesa i toate informaiile necesare.

  • Cristinel Plantos 124

    instrument special. Cel de-al doilea chenar, fragmentar pstrat i el, constituit din aceleai elemente decorative, ncadreaz un decor realizat din trei iruri de linii incizate ce formeaz un motiv n unghi drept, avnd colurile marcate, se pare, de o impresiune circular. Bnuim c vasul a fost n ntregime compartimentat n registre ce au redat scene care, n condiiile de fa, nu pot fi precizate.

    Realizat schematic, prin incizie nainte de ardere, reprezentarea antropomorf are corpul redat prin dou triunghiuri cu vrfurile opuse. Capul este ilustrat printr-o linie semicircular, nconjurat de un grup de cinci sau ase linii incizate. Gtul este sugerat printr-o incizie vertical iar detaliile feei lipsesc. Minile, ndoite din cot, las impresia c ar fi fixate de olduri. ntr-un mod schematic sunt redate i picioarele ca nite bastonae rsturnate i ndreptate spre stnga n sens anatomic.

    Se remarc, de asemenea, poziia cu capul n jos figurii, n condiiile n care vasul nu a fost folosit drept capac.

    3. ncadrare cultural-cronologic Din punct de vedere stratigrafic piesa a fost gsit pe acropola aezrii, n

    plin strat de cultur, n nivelul ce corespunde sec. I a. Chr. - I p. Chr., datndu-se, n aceste condiii, ca atare. Aceast cronologie este susinut, dup cum vom vedea, i de alte descoperiri similare din lumea getic i nu numai.

    Din punct de vedere stilistic reprezentri antropomorfe avnd corpul ilustrat prin dou triunghiuri opuse se ntlnesc nc din eneolitic4. Personaje stilizate cu capul sub forma unui cerc, corpul realizat din dou triunghiuri opuse, iar picioarele compuse din dou bare fac carier n arta greac a stilului geometric5, dup cum o ilustreaz, printre multe altele, reprezentrile de pe un krater de la Tiryns datat n secolul XIII a. Chr6.

    Astfel de redri vor face, ns, carier n prima i a doua epoc a fierului european, n cadrul unor comuniti aflate la periferia lumii mediteraneene.7

    4 Amintim aici, spre exemplu, doar descoperirea aparinnd culturii Cucuteni de la Traian. (cf. Dumitrescu et alia 1954, fig. 5.)

    5 Lvque 1987, p. 138. 6 Coldstream 2002, fig. 1. 7 n cadrul complexului Basarabi, astfel de reprezentri sunt ilustrate, spre exemplu, la

    Sopron in Ungaria, Warischberg i un loc necunoscut n Austria (Eibner 1996, p. 106-108, taf. 5/1, 4, 5, 12, 13; vezi i Srbu, Florea 1997, fig. 1/1, 2, 3, 4, 5. Probabil dintr-o scpare, ultima descoperire menionat din Austria apare la Srbu, Florea 1997, fig 1/2, ca avnd loc de provenien Unbekannter, ceea ce n limba german semnific loc necunoscut.) Rdcinile acestui tip de reprezentare au fost cutate n spaiul estic, respectiv n Grecia, complexul Basarabi fiind considerat un mijlocitor al acestor influene ctre spaiul vestic (Eibner 1996, p. 108.)

    De pe teritoriul Slovaciei, din cadrul culturii Kalenderberg, n tumulul nr. 1 de la Dunajsk Lun, datat ctre 600 a.Chr, au fost descoperite mai multe vase ce prezint ca decor pictat reprezentri antropomorfe, n stilul discutat, aflate n diverse ipostaze, asociate i cu motive solare. (Vldar 1979, p. 152, fig. 75, 82, 83.) n acelai registru al schematismului, dar cu anumite

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 125

    Reprezentrile antropomorfe de pe teritoriul Daciei preromane au fcut obiectul mai multor analize8. Vom discuta, n cele ce urmeaz, doar redrile ce au legtur din punct de vedere stilistic i al posibilelor semnificaii, n opinia noastr, cu piesa de la Rctu.

    Cronologic, cele mai timpurii reprezentri antropomorfe schematizate din lumea dacic ar fi cele de la Cuvin (jud. Arad), datate n sec. IV-III9. n ceea ce diferene fa de reprezentrile din mediul Basarabi, se nscriu i scenele narative din cadrul culturii Lausitzer (Gediga 2002, p.117-124.)

    n Bulgaria au fost descoperite cteva piese ce se nscriu, credem noi, pe aceleai coordonate cu cele discutate mai sus. O reprezentare antropomorf, pstrat fragmentar, provine de pe o stel de la Vetren Dol plasat pe la 800 a. Chr. (Hnsel 1969, p. 71-72; Abb. 6). Certe atribute solare ilustreaz personajul incizat, pe o protom de cal, descoperit la Dorkovo (Hnsel 1969, Abb. 8/1), pies situat cronologic de B. Hnsel n Hallstatt-ul trziu (Hnsel 1969, p. 78.)

    Reprezentri de tipul discutat ntalnim i n lumea odris, cum este cazul kraterului de la Duan-Bulgaria (pl. III/4), vas ceramic datat n secolul V a. Chr. Decorul acestui recipient, dei nu s-a pstrat integral, este alctuit din mai multe registre. El pare a reda, conform opiniilor lui V. Srbu i G. Florea momente cheie dintr-o povestire mitic cu certe valene sacre, fiind legat i de anumite culte solare (Srbu, Florea 1997, fig. 28/1, p. 86.)

    Un mod de tratare naiv a corpului uman o gsim i pe pereii din calcar a unui tumul situat la 4 km est de ipka (regiunea Kazanlk, sudul Bulgariei). Este vorba de un complex funerar, datat n sec. II a.Chr., constituit de un coridor i dou camere rectangulare. Pe latura dreapt a intrrii n camera central au fost observate reprezentrile, mai sus menionate. Ele ar putea ilustra, eventual, scene din viaa basileului nmormntat aici. (K1996, p. 21-22, op. 16-17). O descoperire interesant provine din Serbia unde, n cunoscuta aezare de la Gomolava a fost descoperit un fragment de vas, de tip amfor, cu o reprezentare antropomorf (Pl. IV/ 4) realizat prin pictare (Jovanov 1975, p. 168, fig. 3; remonic 1984, p. 260-274; Jovanovi, Jovanovi 1988). Este o figur uman realizat simplist ncadrat, ca i la Rctu, ntr-un chenar. Corpul este sugerat prin dou triunghiuri opuse, picioarele ca dou bastonae, ndreptate, din punct de vedere anatomic, spre dreapta. Capul este redat ca un cerc iar gtul, schematizat, ca o linie. Mna dreapt lipsete, n timp ce stnga ridicat ine o fclie sau un mnunchi de cereale, poate de gru, dup cum se ntreab B. Jovanovi. Aceast pies, plasat cronologic ntre 50 a. Chr.-50 p. Chr., relaionat cu o descoperire de la Tokod, l-au fcut, pe acelai cercettor srb, s se ntrebe dac, nu cumva, este vorba despre o scen ritual comun triburilor celtice din Cmpia Pannoniei, n Latne-ul trziu.

    Tot de la sud de Dunre, de pe teritoriul actualului Vre, merit atenia noastr un inel (Pl. IV/ 1) de argint (Milleker 1899, p. 75. Piesa n discuie ne-a fost semnalat de ctre A. Rustoiu, cruia i mulumim i pe aceast cale). Acesta are partea superioar aplatizat i ornamentat cu dou linii drepte ncastrate, un desen schematic incizat ce reprezint o femeie. Abdomenul i haina sunt reprezentate dintr-un triunghi haurat vertical, n timp ce, partea superioar a corpului este ilustrat printr-o linie simpl i un punct. Pe captul liniei un alt punct reprezint faa. Braul stng este redat ridicat din cot iar cel drept prin dou linii frnte. Contextul descoperirii, alturi de cuite de lupt celtice, ct i analogia cu o reprezentare de la Sopron, ne sugereaz o datare ctre sfritul celei de-a doua epoci a fierului.

    8 Ne vom mrgini a aminti doar cteva tratri mai recente aparinnd lui M. Gum (Gum 1981, p. 47-58) S. Sanie (Sanie 1999, p. 76-95), V. Srbu i G. Florea (Srbu, Florea 1997, p. 27-36; 54-116, passim).

    9 Pdureanu 1994, p. 287-298, pl. V/5, descoperire prezentat i cu ocazia simpozionului tiinific Reprezentri figurate n La Tne, Deva 24-26 aprilie 2001. Recent alte dou fragmente

  • Cristinel Plantos 126

    ne privete ne ndoim, ns, c ne-am afla n faa unor manifestri ale artei figurative10.

    Cea mai bun analogie pentru descoperirea de la Rctu o gsim la Stenca Liubcova11, judeul Cara-Severin (pl. III/ 1). Aici, ntr-o groap din nivelul datat, cu precdere pe parcursul sec. I a. a.Chr., alturi de fragmente ceramice, oase de animale, i buci de chirpic, a fost descoperit i un fragment de vas ceramic, pe care a fost realizat prin incizie nainte de ardere, o reprezentare uman stilizat12. Demn de remarcat este faptul c, n afara piesei discutate, nu au fost surprinse alte elemente ce ar putea sugera considerarea acestei gropi drept complex ritual13.

    Aparinnd, dup cum consider autorul descoperirii, cel mai probabil, fundului unei ceti-opai, (nefiind exclus s fie butonul unui capac de vas)14 fragmentul propriu-zis, avnd o past relativ grosier, ilustreaz o figur uman incizat n zona central a unei alveolri ncadrat de un prag circular crestat oblic. Ornamentarea sa prin crestturi a fost interpretat ca o intenie de punere mai mult n eviden a ntregii reprezentri, de a accentua semnificaia aparte a acesteia15. La fel ca n cazul piesei de la Rctu, corpul reprezentrii umane este realizat schematic prin dou triunghiuri cu vrfurile opuse. Partea de jos a corpului este realizat printr-o linie incizat semicircular, pus n legtur, posibil, cu intenia de a sugera rotirea poalelor vemntului. Poziia braelor, este ndreptat n jos, uor ndoite n zona cotului, terminndu-se n trei incizii scurte care pot fi interpretate fie ca palme ori, posibil, ramuri16. Cteva incizii care se ntretaie n partea stng a prii inferioare a corpului au fost interpretate de autorul descoperirii ca putnd reprezenta, eventual, existena unui pumnal prins de centur, fie direct, ori prin intermediul unui lan17. De asemeni, o mpunstur din zona central a prii superioare a corpului ar putea sugera, n opinia aceluiai autor un medalion18. Capul, la fel ca i n cazul piesei noastre, este realizat printre-o linie semicircular care pornete direct din umr i este uor deplasat spre partea dreapt a corpului. Un grup de ase linii incizate, scurte i drepte, ceramice cu presupuse redri antropomorfe au aprut publicate n Sargetia (cf. Pdureanu 1999-2000, p. 163-168.)

    10 Aceasta pe baza faptului c, prin bunvoina d-lui E. Pdureanu, am avut ocazia, cu prilejul simpozionului mai sus menionat, de a vedea fragmentele de vase ceramice pe care au fost incizate (din punctul de vedere al celui care le-a descoperit) reprezentrile antropomorfe.

    11 Gum 1981, p. 45-58. 12 Gum 1981, p. 47-48. 13 Gum 1981, p. 48. 14 Idem. 15 Idem. 16 Idem. 17 Idem. 18 Gum 1981, p. 50.

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 127

    ncadreaz capul i intersecteaz uor incizia prin care acesta este delimitat. O incizie vertical secioneaz aproape n ntregime faa.

    Privitor la semnificaiile acestei piese, ntr-un studiu destul amnunit19, ce a supus analizei o parte nsemnat a reprezentrilor antropomorfe din lumea getic, regretatul M. Gum considera c aceasta ilustreaz o scen de cult sau o divinitate cu atribute solare20. Cronologic, fragmentul de vas discutat a fost descoperit ntr-un complex datat cu precdere pe parcursul sec. I a. Chr.21

    Pe coordonate stilistice oarecum asemntoare se nscrie i o reprezentare de pe un bol de la Cscioarele, datat n sec. I a. Chr.,22 descoperire fragmentar pstrat, ce nu ne permite s o nuanm n acest context. Informaii i mai lacunare avem despre tableta de la Bucureti-Tei (Pl. IV/3)23.

    Dintre reprezentrile antropomorfe pe ceramic ce merit atenia, n acest context, se numr i cele de pe bolurile cu decor n relief de la Popeti (jud. Giurgiu)24. Un prim fragment red trei figuri schematic realizate, dar starea precar n care s-a pstrat fragmentul ngreuneaz distingerea detaliilor feei i a coafurii. Mai bine au fost observate elementele de vestimentaie, trupul fiind acoperit de o hlamid ale crei falduri oblice sugereaz, n opinia lui A. Vulpe, un dinamism n care putem ghici o micare de dans25. Pe cel de-al doilea fragment de bol (Pl. III/3) se disting un grup de trei figuri feminine schematizate, ale cror detalii au putut fi observate destul de clar26. Remarcm poziia braelor, ndoite din cot, situaie similar cu cea de la Stenca Liubcova. Pstrnd rezervele de rigoare, autorul mai sus pomenit lega reprezentrile de pe cele dou vase, de anumite dansuri rituale puse n corelaie cu anumite culte solare27. Ct privete datarea fragmentelor discutate, date sigure pot fi date doar n cazul celui de-al doilea fragment menionat, descoperit ntr-un complex datat ctre sfritul secolului I a. Chr.28

    19 Gum 1981, p. 45-58. 20 Gum 1981, p. 50, 58. 21 Gum 1981, p. 47. 22 Srbu, Florea 1997, fig. 67/2. 23 Sanie 1999, Pl. XXVIII/4. 24 Vulpe 1965, p. 341-351. 25 Vulpe 1965, p. 342-343, fig. 1/1; fig. 2/1. O interpretare tot n direcia unor dansuri

    rituale o emite, cu privire la reprezentrile de la Popeti, i M. Coma. Perspectiva etnografic cu care abordeaz problema este seductoare dar prea puin convingtoare. n contextul n care dovezile asupra profilului spiritual al populaiei locale n epoca roman sunt ca i inexistente sunt greu de imaginat remanene ale spiritualitii dacice n cultura popular romneasc modern ! (cf. Coma 1987, p. 192-197). Pe aceleai coordonate se plaseaz i demersul lui B. Teran privitor la reprezentri din mediul hallstattian de la sud de Dunre (cf. Teran 2001, p. 217-219).

    26 Vulpe 1965, p. 343-344. 27 Vulpe 1965, p. 348. 28 Vulpe 1965, p. 345.

  • Cristinel Plantos 128

    Reprezentri antropomorfe schematizate apar n Dacia preroman i pe produse de metal. Ne gndim, n acest sens, la cele trei personaje ilustrate pe o pafta descoperit n aceeai important aezare de la Popeti29 (Pl. IV/6). Aceasta este ornamentat n relief prin ciocnire. Decorul const din mai multe compartimente umplute cu motive geometrice la cele dou extremiti i trei registre centrale n care au fost plasate, n fiecare, cte o reprezentare antropomorf. Cele trei figuri umane sunt redate schematic avnd capul de form ovoidal cu ochii i gura sub forma unor cercuri dispuse n triunghi. Deasupra capului celor trei figuri se remarc un decor constituit din trei i respectiv dou linii n unghi ascuit cea ar putea sugera eventual podoaba capilar. O reprezentare similar pare s fi fost pe un alt artefact de acelai tip provenind de la Poiana (jud. Galai), pstrat mult mai prost (Pl. IV/2)30. Din pcate starea precar nu permite prea multe nuanri, nefiind exclus redarea, i aici, a trei astfel de personaje. M. Babe care s-a ocupat n urm cu dou decenii de paftalele Latne trzii din sud-estul Europei a ncadrat cele dou piese n grupa I dacic ce se dateaz n secolul I a. Chr. Acelai cercettor a atras atenia c folosirea ca i decor a unor personaje umane pe astfel de produse este specific doar lumii geto-dacice. Recent a fost descoperit o nou pafta pe care se disting dou reprezentri antropomorfe n genul celor de celei de la Popeti. i acest artefact face parte din grupa I a paftalelor din mediul geto-dacic, datndu-se ca atare n secolul I a. Chr.31

    Tezaurul dacic de la Lupu (com. Cergu, jud. Alba)32 se constituie n una din cele mai spectaculoase descoperiri din lumea dacic i nu numai. Nu vom insista asupra lui, discuiile pe marginea sa fiind numeroase33. Ceea ce ne intereseaz n mod special, din cadrul acestui tezaur, este falera k (dup notarea adoptat de I. Glodariu i V. Moga) ce red o divinitate naripat n ipostaza de stpn a animalelor (Pl. III/2). Remarcm, n acest context, din punct de vedere iconografic, asemnri cu reprezentrile de pe unul din bolurile de la Popeti, mai ales n privina coafurii, n timp ce poziia braelor este similar cu cea a reprezentrii de la Rctu34.

    ntr-o recent analiz a tezaurului de la Lupu D. Spnu propune o ordonare hieratic a celor trei reprezentri feminine de pe falerele i, j i k. Pe

    29 Vulpe 1957, p. 241, fig. 23/1. 30 Babe 1983, p. 218-219, fig. 12. 31 Babe et alia 2003, p. 81. Informaii amabile Despina Gugiu creia i mulumim i pe

    aceast cale. 32 Glodariu, Moga 1994, p. 33-48; Glodariu, Moga 1997, p. 585-596. 33 Srbu, Florea 1997, p. 32, 34- 36, 61, 71, 89-90, 93-97, 98, 100, 104, 112, 114; Sanie

    1999, p. 57, 78, 91, 119, 126, 134, 137-138, 148-149, 169-170, 172, 174, 297, 307-308; Rustoiu 2002, p. 123-125; Spnu 2002, p. 84-136.

    34 O divinitate naripat cu poziia braelor n sens protector apare i pe cana 158 de la Rogozen (Srbu, Florea 1997, fig. 23/3a).

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 129

    poziia cea mai nalt s-ar situa pzitoarea naripat a animalelor ilustrat pe falera k. Poziia secundar aparine purttoarei de ghirland ce este nsoit de un animal, prezent pe falera j i, n fine, purttoarea de amfor i ghirland, ce apare pe falera i, ar deine cea de-a treia poziie35. Existena unei triade feminine pare a se contura n spaiul lumii geto-dacice, pe lng situaia de la Lupu fiind de semnalat siluetele de pe paftaua i bolul de la Popeti36 i probabil Poiana. n acest context, posibilitatea redrii pe ceaca de la Rctu a unei triade feminine nu poate fi exclus, mai ales dac inem cont c recipientul a fost compartimentat n registre.

    4. Consideraii finale Ne punem de cele mai multe ori ntrebarea, atunci cnd privim un vas

    ornamentat, care este menirea decorului. Este o nevoie pur estetic sau exist reguli pretinse de comunitate, de grup, linii directoare de care trebuie s in seama cel care confecioneaz vasele ceramice?37. n contextul n care avem de a face cu societi ce nu cunoteau scrierea, ornamentarea reprezint un mod de comunicare i totodat de identificare a membrilor acestora.38

    Cu siguran nu a fcut rabat de la aceste reguli nici lumea tracic sud sau nord-dunrean. Imaginea ca purttoare de mesaj este din plin prezent pe o serie de piese de prestigiu39 ce au aparinut elitelor. Basileii gei racordai la atmosfera cultural marcat de stilul fastuos prin care aristocraia societilor contemporane se fac remarcate, vor simi nevoia de a-i etala puterea, originea ilustr sau faptele de vitejie40. Lipsa scrisului va fi suplinit de aceste piese de prestigiu ale cror elemente figurative vor depi statutul de piese decorative. Ele pot fi interpretate ca purttoarele unor mesaje crora nu le deinem ntotdeauna codul care s permit decriptarea lor. n acest context putem vorbi, nc din aceast perioad, fericit numit secolul de aur al aristocraiei getice, de un adevrat patrimoniu getic de mentaliti i o manier proprie de redare artistic41. Demne de reinut sunt ns i observaiile lui V. Srbu, potrivit crora

    35 Spnu 2002, p. 124. A. Rustoiu a propus, pornind de la premisa c falerele au fost

    aplicate pe mbrcminte, o alt ordonare. Astfel o prim pereche este constituit de piesele notate cu e i f ce ilustreaz cte un vultur. A doua pereche este constituit din piesele g i i ce redau un clre i o reprezentare feminin. Cea de-a treia pereche este constituit de falerele notate h i j, de asemeni un clre i o reprezentare feminin. Falera k era purtat, probabil, pe piept, ntre cele dou iruri de piese (cf. Rustoiu 2002, p. 124).

    36 Dei au fost posibile mai multe reprezentri pe bolul de la Popeti (Vulpe 1965, p. 344), triada este de presupus datorit ncadrrii personajelor ntre dou rozete.

    37 Eibner 2002, p. 125. 38 Idem. 39 Srbu 2002, p. 241-256. 40 Srbu, Florea 1997, p. 107. 41 Srbu 2002, p. 243.

  • Cristinel Plantos 130

    nu deinem nici un indiciu care s ne sugereze redarea pe aceste produse a vreunei diviniti42.

    Dac, dup cum am mai menionat, cadrul temporal cuprins ntre sec. IV-III a. Chr., reprezint secolul de aur al aristocraiei getice, perioada cuprins ntre sec. I a. Chr. - I p. Chr., ilustreaz etapa de apogeu a societii daco-getice. Este momentul cnd are loc o renatere a elitelor locale, una din expresiile cele mai nalte ale acestei realiti fiind constituirea regatului cu nucleul din Munii Ortiei. n aceast atmosfer, manifestrile artistice43, reflectare a profilului spiritual general al epocii, sufer i ele transformri. Aceste schimbri, n ceea ce privete tipurile de piese preferate alturi de dispariia unor teme i motive iconografice, au fost explicate de G. Florea prin schimbarea modelului societii daco-getice: trecerea de la o constelaie de basilei locali, a cror ideologie se axa pe cultul eroizrii, la cristalizarea structurilor statale i religioase44. Esena, n opinia aceluiai cercettor este, c dei icoana a rmas tematic aceeai, asocierile motivistice, i probabil semnificaiile, s-au modificat, n sensul simplificrii lor45. M. Gramatopol vedea n aceast perioad etapa n care din punct de vedere artistic lumea geto-dacic face pasul decisiv de la anistoric spre istoric46.

    Fiind contieni de factorul mare al probabilitii credem, totui, c figura uman de pe ceaca de la Rctu reprezint imaginea unei diviniti. Un argument l-ar constitui reprezentrile similare de pe alte produse cu o mai clar semnificaie. Care divinitate? ne este imposibil de precizat ! M. Gum relaiona descoperirea de la Stenca Liubcova cu cea a unei diviniti solare. Dei nu poate fi exclus aceast posibilitate, argumentul conform cruia liniile incizate din zona capului pot sugera raze solare, la fel de bine ele pot reprezenta o redare naiv a prului47. Este, pe de alt parte posibil ca reprezentarea de la Rctu s fac parte dintr-un ansamblu compoziional, poate cel al triadei feminine.

    Din punct de vedere tipologic, dup cum am vzut, reprezentrile de acest tip, cu rdcini adnci n epocile anterioare, i are originea n spaiul sud-dunrean de unde va iradia i n alte zone48. Privitor la semnificaie, ea poate s

    42 Srbu 2002, p. 244-246. 43 A se vedea excelenta schi a artei epocii regatului realizat de G. Florea (cf. Florea

    1998, p. 239-254). 44 G. Florea n Srbu, Florea 1997, p. 34. 45 G. Florea n Srbu, Florea 1997, p. 35. 46 Gramatopol 1982, p. 77-110. 47 Srbu, Florea 1997, p. 98. 48 Este interesant de vzut faptul c, reprezentri de acest tip se concentreaz, ctre

    sfritul celei de-a doua epoci a fierului, n spaiul scordisc. Ilustrative sunt descoperirile de la Gomolava i Vre. O iradiere la nord de Dunre poate fi sugerat de descoperirea de la Stenca Liubcova. Descoperirile de la Popeti i Poiana provin de pe paftale cu o origine tocmai din mediul

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 131

    difere de la un teritoriu la altul. Produsele de acest fel din Dacia preroman pot ilustra imaginea unor diviniti. Este posibil, ca n unele cazuri, reprezentrile de pe produse ceramice s ilustreze transpunerea ntr-un mod simplist a unor compoziii realizate pe produse ale toreuticii.

    Decriptarea fenomenelor spirituale din Dacia preroman rmne nc un deziderat. Totui, descoperiri de genul celei pe care am ilustrat-o cu acest prilej permit conturarea mai clar a unor aspecte nc insuficient cunoscute din istoria spaiului nord-dunrean de acum mai bine de dou milenii.

    CRISTINEL PLANTOS

    An antropomorphic representation from Rctu (district of Bacu)

    (Summary)

    In this research, dedicated to V. Cpitanu, the author presents a novelty discovery from getic settelment of Rctu.

    Its about a clay vessel with an antropomorphic representation. The vessel is reddish, brick-coloured and the paste composition reveals sand and gravel, and also obvious signs of secondary burning both in the exterior and in interior. As decorative elements are noticed in first place an anthropomorphic representation, schematically revealed, framed in a boder made up by intended belts outlined and a double row of impressious. The second row it is kept by bits itself and made up by the same decorative elements framing a set made up by three incised rows that form a motiv in straight angle and having marked corners, probably by a circular impression.

    The author suppos that the wrole vessel was compartimented in such registres wich revealed scenes that unfortunately cant be explained.

    Schematicaly materialized by incision before burning, the anthropomorphic representation has the body revealed by two triangles with opposite tip angles.

    The head is illustrated by a semicircular line rounded with five or six incision lines. The hands are bended and let the impression as if the were fixed from shoulders. The legs are also schematic, revealed by overturned sticks straightened towards left in an atomic sens. It is noticed the poisture with the head down of the figure, provided that the container was used as a lid.

    The chronologie of the piece dates back from I century a. Chr. to I century p. Chr. From stylistic standpoind the antropomorphic representation has correspondences that goes

    back to eneolithic. Such representations are to care out a carreer in the first and second European Iron Age in some communities on the outskirts of mediteranean world.

    The best analogies for our piece are in Stenca Liubcova (district of Cara-Severin), discovery that is considered to be a solar divinity. There are in debate other discoveries that may be bounded up with the anthropomorphic representation from Rctu.

    The author thinks that this may be the representation of a divinity, being hard to tell wrier. A possible suggestion can give the feminin represemntations on scales from Lupu (district of Alba) recently interpretated as the feminine triada.

    (translated by rpd Levente Plfy)

    mai sus pomenit. n acest context, este interesant de urmrit dac decorarea cu personaje antropomorfe este exclusiv de origine local !

  • Cristinel Plantos 132

    Abrevieri bibliografice Babe 1983 - M. Babe, Paftalele Latne trzii din sud-estul Europei, n

    Studii i Cercetri de Istorie Veche i Arheologie, 34, 1983. Babe et alia 2003 - M. Babe, I. Motzoi-Chicideanu, D. Gugiu, Th. Isvoranu, E. M.

    Constantinescu, D. Srbu, S. Matei, M. Constantinescu, M. Negoi, Crlomneti, com. Verneti jud. Buzu, n Cronica Cercetrilor Arheologice, Bucureti.

    Cpitanu 1976 - V. Cpitanu, Principalele rezultate ale spturilor arheologice n aezarea geto-dacic de la Rctu (jud. Bacu), n Carpica, VIII, Bacu.

    Coldstream 2002 - J. N. Coldstream, From figuration to abstraction and back: Crete and Attica, 900-700 B. C., n Sbornik, LVI, 1-2, Praha.

    remonic 1984 - I. remonic, Poreklo rimske slikane keramike (Die herkunf der rmischen bemalten keramik), n Arheoloki Vestnik, XXXV, Ljubljana.

    Coma 1987 - M. Coma, Reprezentri de dansuri rituale getice din secolul I .e.n., n Thraco-Dacica, VIII, nr. 1-2.

    Dumitrescu et alia 1954 - H. Dumitrescu, V. Blan, C. Matas, I. Nacu, S. Platon, I. Antonescu, A. Dsclescu, S. Iacob, Al. Punescu, antierul arheologic Traian (r. Buhui, reg. Bacu), n SCIV, V, 1-2.

    Eibner 1996 - A.Eibner, Die Bedeutung der Basarabi-Kultur in der Entwicklung des Osthallstattkreises, n Der Basarabi-Komplex in Mittel-und Sosteuropa. Kolloquim in Drobeta-Turnu Severin (7.-9. November 1996), Bukarest.

    Eibner 2002 - A.Eibner, Woher stammt die figuralverzierung im osthallsttkreis?, n Sbornik, LVI, 1-2, Praha.

    Florea 1998 - G. Florea, Ceramica pictat dacic. Art, meteug i societate n Dacia preoman (sec. I a. Chr.- I. p. Chr.), Cluj-Napoca 1998.

    Gediga 2002 - B. Gediga, Die narrativen szenen auf der keramik der Lausitzer und Pommerschen kultur in Polen, n Sbornik, LVI,1-2, Praha.

    Glodariu, Moga 1994 - I. Glodariu, V. Moga, Tezaurul dacic de la Lupu, n Ephemeris Napocensis, 4.

    Glodariu, Moga 1997 - I. Glodariu, V. Moga, Der dakische Schazfund von Lupu (Rumnien), n Germania, 75, 1997.

    Gramatopol 1982b - M. Gramatopol, Dacia Antiqua. Perspective de istoria artei i teoria culturii, Bucureti.

    Gum 1981 - M. Gum, O nou contribuie arheologic la studiul manifestrilor religioase ale geto-dacilor, n ActaMN, XVIII.

    Gum 1993 - M. Gum, Civilizaia primei epoci a fierului n sud-vestul Romniei, Bibliotheca Thracologica, IV, Bucureti.

    Hnsel 1969 - B. Hnsel, Plastik der jngeren Bronzezeit und der lteren Eisenzeit aus Bulgarien, n Germania, 47, 1-2.

    Jovanovi 1975 - B. Jovanovi, The scordisci and their art, n Alba Regia, XIV, Szkesfehrvr.

    Jovanovi, Jovanovi 1988

    - B. Jovanovi, M. Jovanovi, Gomolava 2. Naselje mladeg gvozdenog doba, Novi Sad - Beograd.

    K1996 - . K, Ca mo (Mo o), n Apxeo, Co, 2-3, 1996.

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 133

    Lvque 1987 P. Lvque, Aventura greac, Bucureti 1987. Milleker 1898 - B. Milleker, Dlmagyroszag rgisgleletei.A honfoglals eltti

    idkbl, II, Temesvr. Pdureanu 1994 - E. D. Pdureanu, Aezarea dacic timpurie de la Cuvin jud.

    Arad, n relations thraco-illiro helleniques, Bucureti 1994. Pdureanu 1999-2000 - E. D. Pdureanu, Manifestri ale artei figurative dacice n

    judeul Arad, n Sargeia, XXVIII/XXIX/1, Deva. Rustoiu 2002 - A. Rustoiu, Rzboinici i artizani de prestigiu n Dacia

    preroman, Cluj-Napoca 2002. Sanie 1999 - S. Sanie, Din istoria culturii i religiei geto-dacice, Iai 1999. Srbu i Florea 1997 - V. Srbu, G. Florea, Imaginar i imagine n Dacia preroman,

    Brila 1997. Srbu, Florea 2000 - V. Srbu, G. Florea, Les Gto-Daces. Iconographie et imaginaire,

    Cluj-Napoca 2000. Srbu 2002 - V. Srbu, Tezaurele prinilor gei, n Angustia, 7. Spnu 2002 - D. Spnu, Studien zum Silberschatzfund des 1. Jahrhunderts v.

    Chr. von Lupu, Rumnien, n Praehistorische Zeitschrift ,77. Teran 2001 - B. Teran, Dolgoiv spomin. Preitki haltatskega obrejda v

    pustnih egah na Slovenskem? (A. long-lived memory. Can the survival of Hallstatt rituals be seen in carnival celebrations in Slovenia?), n Arheoloki Vestnik, 52.

    Vladr 1979 - J. Vladr, Pravek plastika, Tatran 1979. Vulpe 1957 - R. Vulpe,antierul arheologic Popeti, n Materiale i Cercetri

    Arheologice, 3. Vulpe 1965 - Al. Vulpe, Reprezentri umane pe cupele getice de la Popeti,

    n SCIV, 16, 2.

  • Cristin

    el Plan

    tos

    134

    Plana I - Harta cu rspndirea pieselor cu reprezentri antropomorfe din a doua epoc a fierului discutate n text

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 135

    Plana II - Vasul cu reprezentarea antropomorf de la Rctu (jud. Bacu)

  • Cristinel Plantos 136

    Plana III - 1. Fragment ceramic de la Stenca Liubcova (apud Gum 1981); 2. falera k de la Lupu (jud. Alba) (apud Spnu 2002); 3. fragment ceramic de la Popeti (jud. Giurgiu) (apud Vulpe 1965); 4.fragmente ceramice de la Duan (Bulgaria)

    (apud Srbu, Florea 1997)

  • O reprezentare antropomorf din dava de la Rctu 137

    Plana IV - Inel din argint de la Vre (Serbia) (apud Milleker 1898); pafta de la Poiana (jud. Galai) (apud Coma 1987); tablet din lut de la Bucureti-Tei (apud Sanie 1999);

    fragment ceramic de la Gomolava (Serbia) (apud Jovanovi 1975); fragment ceramic de la Cscioarele (apud Srbu, Florea 1997);

    pafta de la Popeti (jud. Giurgiu)


Recommended