+ All Categories
Home > Documents > Newsletter ARAT Iulie 2019arat.ro/wp-content/uploads/2019/08/Newsletter-ARAT-Iulie-2019.pdf ·...

Newsletter ARAT Iulie 2019arat.ro/wp-content/uploads/2019/08/Newsletter-ARAT-Iulie-2019.pdf ·...

Date post: 14-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 1 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
1
Editorial Pentru majoritatea dintre noi luna iulie, mijlocul verii, e asociată cu o perioadă de concedii și vacanță. Așadar newsletter-ul cu numărul trei vine într-o variantă puțin de vacanță, având o structură puțin mai redusă decât numerele anterioare. În deschidere propune o "Scurtă poveste despre dans și Analiza Tranzacțională", interviu realizat de colega noastră Amalia Gabor în dialog cu Andreea Ardelean (Coicici). Andreea ne împărtășește interacțiunea ei cu lumea Analizei Tranzacționale și cum se îmbină teoria și practica în activitatea profesională. În continuare veți putea găsi informații despre Conferința Națională de Analiză Tranzacțională ce va avea loc în București în perioada 26 – 27 octombrie, unde colegii noștri din echipa de organizare ne aduc la cunoștință ultimele informări despre conferință. Veți găsi informații despre workshopuri, trainerii internaționali ce vor susține prezentări și discuții la masa rotundă. "Lucrul cu Copiii şi Adolescenţii din Perspectiva Analizei Tranzacţionale", articol realizat de Alina Comendant, vă prezintă câteva idei de practică cu copii și adolescenți, bazate pe experiența personală a Alinei în cei 8 ani de lucru cu aceștia în practica privată și contexte educaționale. Colega noastră Miruna Jovin vă face cunoscută activitatea Comisiei Profesionale printr-o discuție cu Olga Udrea. Olga ne povesteşte care este parcursul documentelor odată trimise către Comisia Profesională, despre ultimele modificări legislative și cum acestea ne influențează activitatea, despre ce-ar trebui să nu uităm atunci când trimitem documente către Comisia Profesională. Recenzia de carte din acest număr îi aparține Mirunei Jovin și ne prezintă "Centrul nu se mai poate susține" scrisă de Elyn R. Saks. La ultima rubrică, "În dialog cu cititorii de newsletter", Miruna continuă propunerea de asocieri libere lansată în numărul anterior. O provocare lansată către membrii comunității A.T., un mod prin care putem interacționa mai ușor. În final echipa editorială vă transmite că s- ar bucura să primească impresiile voastre despre newsletter: În ce măsură regăsiți aici ceva ce vă este de folos? Ce alte informații v-ar prinde bine? Care sunt sugestiile voastre pentru numerele viitoare? Scrieți-ne un mesaj, o replică sau poate chiar de-a dreptul un articol pe adresa [email protected]! Scurtă poveste despre dans și Analiza Tranzacțională Această poveste a fost țesută de Andreea Ardelean (Coicici) împreună cu Amalia Gabor. Spune-ne câte ceva despre pregătirea ta profesională. Am absolvit Facultatea de Psihologie la Universitatea de Vest Timișoara, apoi masteratul de Psihologie Clinică din cadrul aceleiași universități. În prezent urmez studiile doctorale din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. În 2007 am început cursurile de Analiză Tranzacțională (la vremea aceea nu exista un program foarte bine structurat de formare). În 2013 am participat la cursul de formare în Terapii Cognitiv Comportamentale. În prezent am atestat pentru nivelul de consiliere psihologică în Analiză Tranzacțională și de psihoterapeut autonom în terapii cognitiv- comportamentale. Activez (de zece ani) ca psihoterapeut atât în cadrul unei clinici private din Timișoara, cât și în cadrul cabinetului individual. De asemenea, realizez evaluări psihologice în domeniul clinic și organizațional. Atât în lucrarea de dizertație, cât și în cea de doctorat, temele alese au legătură cu domeniul psihosomatic. La aceasta se adăugă preocupările și activitatea ca dansator și instructor de tango. Cum se „împacă” aceste două arii de interes ale tale, cea de cercetare științifică, respectiv cea din domeniul artistic? Am avut mereu o curiozitate pentru domeniul psihosomatic, despre legătura soma-psyche, având o viziune dincolo de cea carteziană asupra ființei umane și a felului în care ea se prezintă și funcționează. Mereu m-a impresionat modul în care dinamica psihică afectează somaticul, dar și modul în care acesta are o influență asupra stării psihologice de bine. În cadrul dizertației m-a interesat fenomenul dismorfofobiei, care e reprezentativ pentru ceea ce înseamnă tulburarea imaginii corporale și de aici o afectare a identității de sine. Am văzut femei dornice să arate cât mai bine și care, în căutarea unei imagini fizice imaculate (după un ideal personal sau social), au ajuns să își schimonosească corpul cu operații multiple, rămânând în continuare nemulțumite de felul în care arată în ochii lor sau poate (oare?) în ai celorlalți. Fiecare abdomen sculptat și fiecare buze atrăgătoare ascundeau (la propriu) cicatrici ale unei intervenții chirurgicale. O experiență cutremurătoare pentru mine, intrarea în contact cu aceste femei... Mai apoi în cadrul studiilor de doctorat am cercetat fenomenul membrului fantomă - modul în care pierderea unei părți din corpul nostru poate fi o situație traumatică de lezare a identității și felul în care această renunțare dureroasă e un proces (de doliu) care inițial începe cu negarea (persoana își simte încă piciorul amputat ca și când ar fi încă acolo, adeseori având dureri puternice la nivelul acestui segment al corpului absent). Tangoul a intrat în viața mea din întâmplare, ca hobby, mie plăcându-mi foarte mult dansul în general. Mi-am zis să încerc să văd cum este și între timp am ajuns instructor de tango argentinian. Tangoul a devenit cu timpul un instrument de autocunoaștere (atât a propriului corp, cât și a modului în care acesta descoperă anumite lucruri despre noi ca persoană), dar mai ales un mod de comunicare nonverbală și deci de relaționare dincolo de cuvinte, de intelect, o comunicare de la inimă la inimă, dar care uneori trădează și toate anxietățile noastre, neputințele noastre, neîncrederea sau încrederea în noi și în celălalt. În tango nu există coregrafie, deci nu e despre ceea ce gândim și executăm, nu este despre memorie. Este doar despre aici și acum și despre o conexiune la celălalt, fiind atent la emoția persoanei cu care dansăm, la energia acesteia, la felul ei de a se mișca. Un dans al unui narcisic arată superb pentru spectatori și îngrozitor pentru partener. Tangoul este despre ceea ce nu se vede în relații. Și este un mod foarte intim de autodezvăluire, pentru că se spune că nu poți minți. Presupune, aș spune în termeni AT, o activare a Copilului Liber sub supravegherea Părintelui Grijuliu și încrederii, dar și respectului Adultului fiecăruia pentru celălalt. Ca instrumente de intervenție terapeutică folosești și Terapia prin artă (dansul respectiv poezia). Ce aduc în plus aceste tehnici expresiv-artistice în munca de psihoterapeut? Tangoul m-a ajutat ca instrument de autocunoaștere în special, și mai puțin de intervenție. A fost o oglindă pentru cupluri, care adus la suprafață punctele vulnerabile ale cuplului și ale fiecărui partener, dar și resursele cuplului. Transformarea a avut loc doar când ambii au fost angajați să îl redescopere pe celălalt, rugându-i să schimbe roluri sau pattern-uri de interacțiune în dans. Eu una, din experiența mea ca dansator și cu ochiul psihoterapeutic activat, m-am surprins că de la călcătura temătoare până la teama de apropiere și lipsa încrederii că celălalt știe pe unde sunt (pe ce picior am greutatea, cât de aproape sau departe sunt), teama de a păși înainte când cineva e în fața mea și e nevoie să îi arăt direcția de dans, de la toate acestea am ajuns să am un dans hotărât, cu încredere că fermitatea pașilor va fi un semnal destul de perceptibil astfel încât celălalt să sesizeze și să pornească la drum în aceeași direcție (dacă deja acceptul pentru dans se realizase), și mai ales am ajuns să pot lăsa bătăile inimii mele să se sincronizeze cu ale celuilalt, să nu uit să respir când apar figuri grele și să nu mă tensionez sau să mă grăbesc. Așadar tangoul este o metaforă și o oglindire, o bună diagnoză a unui status quo psihologic, dar constituie, ca tehnică expresivă, și un instrument de transformare, de data aceasta pornind de la corp spre minte, și nu invers. În ceea ce privește poezia, scriu sub forma catharsis-ului, despre frământări, conștientizări, bucurii, tristeți, insight-uri. Cum ai intrat în contact cu Analiza Tranzacțională? Eram în anul al doilea de facultate și o prietenă care era și ea studentă la Psihologie mi-a povestit despre ceea ce înseamnă să fii psihoterapeut. Mi-a oferit informații organizatorice, detalii despre filosofia AT. Și, participând la workshopuri, am descoperit o viziune teoretică profundă și eclectică în modul în care Analiza Tranzacțională vede funcționarea și dezvoltarea psihologică. Întotdeauna terapiile derivate din cele psihodinamice m-au atras mai mult. Dar pentru mine s-a adeverit zicala „omul sfințește locul”. Am avut norocul de a da peste traineri bine pregătiți și asta a constituit cu siguranță un punct forte. Ce te-a determinat să menții legătura cu Analiza Tranzacţională, să îți continui formarea și pregătirea în acest domeniu? Așa cum am menționat mai sus, cred că partea ”relațională” din cadrul comunității, trainerii bine pregătiți, filosofia AT, dar mai ales intervizările cu ceilalți colegi, cu atât mai mult cu cât aveam diferite niveluri de competențe, având o „vechime” diferită în participarea la cursurile de formare și în experiența din cadrul cabinetului - asta este ceea ce m-a determinat să continui formarea și pregătirea în AT. Cum te ajutã formarea în AT în activitățile tale profesionale? Mă ajută mai ales în sfera educativă, personalul clinicii unde lucrez fiind nerăbdător să audă despre ce înseamnă tranzacții și comunicare, negociere, dar mai ales despre structurarea timpului, despre „apetisantele” jocuri psihologice, dar și despre foamea de stimuli și stroke- uri. Mă ajută, de asemenea, în lucrul cu clienții din practica mea privată ca psihoterapeut. Ce a adus pregătirea din AT față de celelalte cadre teoretice pe care le-ai cunoscut de-a lungul parcursului tău profesional? AT m-a făcut atentă la scenariul de viață al clienților, la modul nesănătos prin care aceștia privesc economia de stroke-uri, la situațiile de impas și relațiile simbiotice (în lucrul cu cuplurile). Îi ajut să conștientizeze adesea aspecte legate de jocurile psihologice preferate, dar și de tranzacțiile duble. AT completează imaginea de ansamblu asupra funcționării psihice și intervențiilor de reducere a suferinței psihologice și văd adesea multe asemănări cu alte abordări terapeutice în conceptualizare, așa cum bine spune o veche zicală: toate drumurile duc la Roma în final. Te rugăm transmiți un mesaj colegilor din comunitatea AT, mai ales celor ce sunt la început de drum! Le doresc multă curiozitate, să fie atenți la partea de dezvoltare personală și la propria psihoterapie, să se bucure de tot ceea ce teoria, dar mai ales practica AT sub supervizare, le poate aduce în activitatea profesională. Le doresc succes în drumul ales și să depășească cu seninătate și încredere toate obstacolele inerente, le doresc să fie bucuroși că au ales „o cale cu inimă” și să fie demni de această șansă de a cunoaște sufletul uman. CONFERINȚA NAȚIONALĂ DE ANALIZĂ TRANZACȚIONALĂ BUCUREȘTI 26-27 OCTOMBRIE 2019 “Pierderea și regăsirea vitalității” “The courage to be is a function of vitality. “ “Curajul de a fi este o funcție a vitalități (Tillich 1952: 79) Am ales conceptul de vitalitate - care să definească tema Conferinței Naționale de Analiză Tranzacțională din acest an, mergând din aproape în aproape pe firul unor concepte mai complexe și puțin abordate precum: psihoterapia cu copii și părinți, etape de dezvoltare emoțională, rolul traumei în dezvoltarea scenariului, liminalitatea în spaţiul terapeutic. Credem că vitalitatea reprezintă un aspect important în procesul de creștere. Am reflectat asupra bazei teoretice din Analiza Tranzacțională care ar putea fi conectată cu vitalitatea - physis, stroke-uri, starea eului de Copil, și la metafore care să descrie starea emoțională a noastră sau a oamenilor cu care lucrăm privind aspectele vitalizante. În plan vizual, aceste idei s-au materializat sub forma unei inimi crăpate și reparate cu aur, ea devenind astfel mai vie și mai valoroasă. Prin aceasta aducem în discuție atât regăsirea vitalității, cât și pierderea ei, ca procese complementare și firești. În conceperea imaginii-simbol a conferinței ne-am inspirat de la metoda japoneză de a repara cu aur ceramica spartă sau crăpată (Kintsugi). Filozofia din spatele acestei tehnici are la bază ideea că orice crăpătură face parte din istoria unui obiect și se adaugă la valoarea lui. La fel se petrece și în viața omului, unde orice moment dificil poate duce către creștere dacă este integrat în istoria personală a fiecăruia. Ne-am dorit să avem și un personaj, nu doar o imagine statică, deoarece vitalitatea ne duce cu gândul la mișcare, interacțiune, umanitate. Ne-am lăsat duse de energia acestei idei în încercarea de a contura o imagine vizuală care reprezinte spiritul acestei conferințe așa cum există el în inimile noastre și astfel a apărut Ivi care înseamnă 'Vitalitate' în Maori. Prin “Pierderea și regăsirea vitalității” ca temă principală a conferinței ne propunem să creăm un spațiu de reflectare asupra aspectelor esențiale în toate domeniile de aplicabilitate ale Analizei Tranzacționale: psihoterapie, consiliere, educațional şi organizațional. Intenția echipei de organizare este să ofere oportunitatea de a împărtăși experiențe de lucru și de a aduce mai aproape membrii comunității naționale, dar și internaționale, într-un cadru afectiv și “vitalizant”. Lansăm şi pe această cale invitația către membrii comunității de Analiză Tranzacțională de a susține workshopuri și prezentări în cadrul conferinței. Detalii găsiți pe site-ul conferinței: http://conferința2019.arat.ro/ro/ Trainerii internaționali care vor susține prezentări, workshopuri și discuții la masa rotundă în cadrul Conferinței de Analiză Tranzacțională 2019, desfășurată între 26- 27 octombrie la București sunt: Giles Barrow (TSTA-E). Giles este trainer și supervizor în Analiză Tranzacțională în domeniul educațional. Giles și-a început cariera ca profesor, continuând apoi să ofere suport pentru managementul comportamentului în școli și grădinițe. În ultimii 20 ani el a oferit training, supervizare și consultanță, având la bază teoria AT. El are, de asemenea, o vastă experienţă în procesul de examinare și certificare în Analiză Tranzacțională. De-a lungul carierei sale, Giles a scris numeroase cărţi și articole cu focus pe predare și învățare, cultura școlară și leadership, adolescenți, script și învățare, precum și teorie și filosofie educațională. Maria Teresa (Resi) Tosi, TSTA-P. Maria locuiește la Roma și lucrează ca psihoterapeut, trainer și supervizor în Analiză Tranzacțională. Ea a contribuit în mod special la teoria AT dezvoltând teoria scriptului narativ. A publicat articole în TAJ (Transactional Analysis Journal). A primit Medalia de Aur EATA în anul 2013 pentru contribuții excepționale aduse comunității EATA: a fost președintele EATA (European Association for Transactional Analysis), vicepreședinte al EATA, președinte al PTSC (Comitetul pentru Standarde în Training) și președinte al comitetului de cercetare EATA. Maria Teresa (Resi) a fost numită recent coordonator TEW EATA (examen certificare PTSTA), începând de la 1 ianuarie 2020. Ea este în prezent interesată în mod special de dialogul dintre cercetarea contemporană în psihoterapie, constatările teoretice şi Analiza Tranzacțională. Detalii despre conferință găsiți pe următoarele canale: Website Conferință ARAT: conferința2019.arat.ro Pagina de Facebook a conferinței Pagina de Facebook ARAT Echipa de organizare: Diana Deaconu CTA-P, Alexandra Gheorghe CTA-P, Ioana Pîrvu CTA-P, Daniela Simache CTA-P, Alina Comendant - psihoterapeut AT in supervizare, Corina Ștefan - Analist Tranzacțional în formare, Daniela Danalachi - Analist Tranzacțional în formare. INTERVIU OLGA UDREA - Mi-ar plăcea să știe și colegii noștri că în spatele pozițiilor și mesageriei CP suntem colegii lor de Miruna Jovin Când spunem Comisie Profesională pare ceva foarte ”teoretic” și totuși în spatele acestui nume sunteți voi, colegii noștri. Membrii Comisiei Profesionale ARAT sunt astăzi Maria Bran - președinte, Lucia Ionaș - vicepreședinte și Olga Udrea - secretar. Maria Bran este PTSTA, psihoterapeut și medic și profesează în Arad. Lucia Ionaș este psiholog psihoterapeut și profesează în București, la fel ca Olga Udrea - psihoterapeut și coach. Comisia Profesională recrutează în continuare cel puțin doi membri pentru ca echipa să-și desfășoare activitatea la o capacitate firească și optimă de lucru. Motivele pentru care sunt încă libere aceste poziții sunt pe de o parte criteriile pe care o persoană trebuie le îndeplinească și pe de altă parte lipsa candidaturilor sau a celor care să-și anunțe intenția de a fi parte din această comisie. Pe lângă nevoia de implicare și asumare în privința atribuțiilor acestei poziții, în acest moment, criteriile pentru ca un profesionist AT să devină membru al Comisiei profesionale au în vedere ca acesta să fie membru al asociației cu o vechime de 4 ani și să dețină drept de vot; precum și o certificare în Analiză Tranzacțională sau să se afle în contract regulat de supervizare – adică ni se pare etic și responsabil fie el însuși practicant al acestei meserii. În plus, este necesar ca membru, ca de altfel și noi toți ceilalți, dețină cunoștiinţe temeinice despre ceea ce înseamnă această meserie în România, dar și în ce fel putem practica Analiza Tranzacțională în România în toate cele patru domenii de activitate, în contextul în care ARAT are relații de afiliere și recunoaștere cu organisme naționale precum CPR și FRP, precum și cu organisme internaționale - EATA. De aceea, este mai mult decât necesar ca membrii Comisiei Profesionale să fie la curent cu legislația în vigoare, cu normele și metodologia de aplicare a acesteia atât pe plan local, cât și implicațile și cerințele pe plan european (internaționale). De asemenea, aibă o înțelegere în perspectivă și să dea dovadă de analiză critică a contextului. Nu în ultimul rând, să aibă dorința de a ni se alătura în mod voluntar și să fie dispus să aloce timp acestui lucru. Când cineva trimite documentele către voi ce se întâmplă? Ne poți spune în 3 - 5 pași? Când cineva trimite documente la noi, primul pas este să înregistrăm și să clasificăm solicitarea în funcție de tipul acesteia. Cele care intră în atribuțiile noastre, ne ocupăm direct de ele, însă vin adeseori și solicitări pe care le redistribuim către colegii din alte comisii sau direct către membrii noștri. Echipa se reunește săptămânal, iar demersurile noastre sunt de natură colectivă. De aceea, răspunsurile și mesajele noastre sunt o muncă de înțelegere, aliniere și armonizare între membrii comisiei. Avem o serie de proceduri interne prin care documentăm strict ce ne trimite fiecare persoană. Dacă vrei, în termeni mai simpli avem baze de date. Avem astfel, la orice oră, o evidență a documentelor de atestare și a documentelor emise de comisie. De aceea, ne este de mare ajutor ca oricine ne trimite documente să respecte cerințele și specificările trecute de noi pe site. De exemplu, numerotarea și denumirea documentele este esențială în procesul de verificare a documentelor pentru atestare – pentru claritate și timp mai puțin alocat per dosar/solicitare. Avem un protocol de analiză a dosarelor ce presupune grile de evaluator și cel puțin doi evaluatori per dosar. Nu în ultimul rând, fiecare dosar poate avea particularitatea lui și este analizat ca un caz unic. Luăm în considerare toate informațiile și le punem în context. După cum am spus mai sus în chiar mai multe contexte, întrucât ne raportăm la mai multe entități. Poate nu sună, dar este un demers cronofag. Ce ai vrea să știe despre Comisia Profesională colegii care trimit acte către voi? Mi-ar plăcea să știe că în spatele pozițiilor și mesageriei CP suntem colegii lor, la fel ca și ei pasionați de Analiză Tranzacțională, care cred în valoarea a ceea ce se naște și clădește acest “împreună”, ca șansă reală de a ne ajuta mai bine unii pe ceilalți, de a crește și de ne însoți și sprijini în drumul nostru profesional. Ne dorim să știe că luăm deciziile în echipă, că alocăm timp și energie pentru a analiza și dezbate atât cât este nevoie solicitările tocmai pentru ca rezoluția la care ajungem să fie una a echipei, cu interes și respect pentru fiecare caz în parte. Așadar răspunsurile noastre nu sunt niciodată decizia unei singure persoane. Și că ne propunem să fim atente la implicațiile, consecințele și perspectivele multiple care apar, un fel metaperspectivă. Cred că mai presus de orice vreau ca oamenii să știe că în spatele unei astfel de comisii sunt tot oameni care, voluntar și asumat, cu responsabilitate și drag fac această muncă. Din punct de vedere legislativ, regulile după care funcționează psihologii și psihoterapeuții în România s-au modificat radical în mai puțin de două luni. Ce impact a avut asta asupra Comisiei Profesionale? În primă înstanță, ne-am oprit procesul de analiză de dosare pentru a ne da timp să înțelegem despre ce e vorba exact. Apoi, ne-am alocat timp pentru a ne reuni, a ne consulta și armoniza cu restul colegilor – CD și membri. Modificările de legislație, cât și cele de norme și metodologie au presupus elaborarea de analize pe text de lege și elaborarea de sugestii – iar aici ne-am bucurat să vedem inițiativă și sprijinul venit dinspre membri. Totodată, a presupus și colaborarea cu reprezentanții din CD. Am schimbat informații, le-am verificat, le-am adăugit și comentat, am dat și am primit feedback, am încercat să găsim cea mai bună variantă posibilă. Lucrul cu Copiii și Adolescenții din perspectiva Analizei Tranzacționale de Alina Comendant “Terapeutul întâlneşte în mod obişnuit copii speciali, copii sofisticaţi din punct de vedere funcţional şi extrem de vulnerabili, copii cu o istorie personală şi relaţională dificilă: copii “prea”: prea filozofi, prea meditativi, prea gălăgioşi, prea liniştiţi, prea fermi, prea mobili, prea agitaţi şi prin urmare terapeutul observă diferite grade de adaptare. Mai întâlneşte şi copii “fără”: fără timp dedicat în exclusivitate lor, copii precoci, asemănători adulţilor şi responsabilizaţi.” Dolores Munari Poda (p.23) Am scris acest articol cu intenţia de a creiona câteva idei din practica cu copiii şi adolescenţii, după 8 ani de lucru cu aceştia în practica privată şi contexte educaţionale. Călătoria mea în lucrul cu copiii şi adolescenții a pornit timpuriu. Copil singur la părinţi, am dezvoltat o afinitate pentru a urmări viaţa emoţională a celor din jurul meu. Visam să devin învăţătoare până în clasa a VII-a, când am întâlnit la școală un opţional de consiliere. Nu a mai fost niciun dubiu că aş vrea să lucrez cu copiii, iar primul parcurs educaţional universitar a fost Facultatea de Pedagogie, urmată de Facultatea de Psihologie. Despre Analiza Tranzacţională am aflat din “Ce spui după Bună ziua" la un curs de psihologie educaţională. Am simţit atunci că Berne articulează în cuvinte sentimente şi idei care erau în interiorul meu. Am considerat acest început ca fiind “disponibilitate şi deschidere” din partea mea de a lucra cu copiii. Judy Barr (1987) îşi construieşte teoria despre relaţia terapeutică inspirată de conceptul lui Kegan de a fi “disponibil pentru recrutare” (engl. recruitability). Înţeleg această capacitate de a te lăsa recrutat în munca cu copiii ca pe un mix de: cunoştinţe, capacitate de mentalizare (Fonagy, P., 2011), de a exersa practici conştiente, de a fi prezent şi nu în ultimul rând de a fi disponibil pentru a lucra cu transferul şi contra-transferul terapeutic. Lucrul terapeutic cu copii necesită o dezvoltare continuă a capacităţii de reflectare atât a proceselor psiho- emoţionale ale clientului, cât şi asupra procesului terapeutului. În cadrul terapiei descopăr adesea că interacţiunea dintre client şi terapeut e asemenea “unei matriţe prin care relaţia însăşi e terapeutică.” (Frankel, 2007). Copilul, pe de o parte, are posibilitatea de a experimenta un nou tip de reglaj emoțional care să îi permită să facă schimbări şi reorganizări în interiorul sinelui, să integreze experienţe şi amintiri, terapeutul, pe de altă parte, are aceeaşi oportunitate: de a intra în contact cu experienţe şi amintiri timpurii, de a se conecta cu Copilul interior şi de a-şi vedea, cu alţi ochi, propriul scenariu. Am găsit acest proces pe alocuri dureros, curios, cu mare potenţial de a experimenta “pendularea” - concept provenit din teoria traumei (Peter Levin, 2006), care presupune crearea unei zone de siguranţă între “aici şi acum” şi părţi din noi care strigă să fie văzute, susţinute, reintegrate. În lumea copiilor e nevoie să te pui în pantofii lor: să gândeşti şi să foloseşti logica stării eului de Copil pentru a face loc imaginaţiei şi creativităţii. Starea eului de Părinte a terapeutului face loc protecţiei şi unei experienţe constructive, iar starea de Adult păstrează un ochi asupra procesului terapeutic şi a transferului/contra-transferului. În această direcţie am constatat că lucrul cu copiii este diferit de lucrul cu adulţii. Mi-am luat din Analiza Tranzacţională o bază teoretică a conceptualizării dezvoltării emoţionale ale copiilor şi folosesc în munca mea cu predominanță concepte AT precum: stările eului cu precădere varianta lui Romanini (1997), scenariul de viață, injoncţiuni, stroke-uri, permisiuni, etapele dezvoltării emoţionale (Pamela Levin, 1974, 1980; Clarke, 1998). Metodele şi tehnicile de lucru au reprezentat o altă călătorie la propriu şi la figurat pe care mi-am asumat să o încep din necesitatea de a adaugă valoare practică bazei teoretice din Analiza Tranzacţională. Am început cu Gestalt play therapy (Londra, 2014, Varşovia, 2016), metodă creată de Violet Oaklander (1978, 2006), care mi s-a părut că se potriveşte filozofiei AT: copiii nu sunt “stricaţi”, iar noi, terapeuţii, trebuie să îi reparăm, ei sunt fiinţe Ok, iar rolul nostru este de a oferi susţinere… Practicitatea metodelor şi tehnicilor din Gestalt play therapy se referă la folosirea artelor expresive în cadrul procesului terapeutic: folosirea lutului, storytelling, desenul, colaje, jocul imaginativ, teste proiective, constelaţii sistemice în nisip, lucrul senzorial, meditaţii de tip body scan. Ulterior, în 2017, au început călătoriile către I.T.A.C.A. (International Transactional Analysts for Childhood and Adolescence) la congresele anuale dedicate terapiei copiilor şi adolescenţilor din Lavarone, Italia. Am descoperit acolo o lume bogată, fascinantă a dezvoltării teoriilor din Analiza Tranzacţională dedicată acestui spectru de lucru. Ultima oprire în dezvoltarea metodelor de lucru cu copiii şi adolescenții este Sandplay Therapy - abordarea jungiană, care mă pasionează din prisma lucrului la nivel simbolic, posibilitatea lucrului cu protocolul şi procesele psihice inconştiente. În continuare voi prezenta una din tehnicile descoperite în cadrul unui seminar din Lavarone, susţinut de Alice Arduin (2018), utilă în descoperirea şi aprofundarea scenariului cu copiii între 6 şi 12 ani. Tehnica se numeşte Kopionemon şi a fost iniţțial descrisă de Massimo Del Monte (2007). Este un exerciţiu proiectiv ce presupune inventarea unui personaj imaginar de către copil al cărui nume e Kopionemon (de la cuvântul italian copione care înseamnă scenariul de viaţă). Personajul se confruntă cu o problemă de viaţă ce poate fi abordată şi rezolvată printr-o serie de întrebări şi răspunsuri. Prin crearea personajului, mai întâi la nivel imaginativ şi apoi prin desen, atât copilul, cât şi terapeutul au posibilitatea de reprezentare a unor aspecte ale scriptului, trăgând linii de corespondenţă între povestea personajului şi anumite decizii, redecizii, schimbări la nivel de scenariu. Povestea personajului imaginat este aşadar scrisă şi rescrisă, identificând noi alternative posibile. Sunt propuşi zece paşi în aplicarea tehnicii după cum urmează: 1. Imaginează-te, cu ochii închişi, într-un loc care îţi place. Din afara acestui loc, vezi apărând ceva. Nu ştii ce înseamnă, te apropii şi mai mult şi descoperi că este o creatură pe care nu o cunoşti, o fiinţă despre care nu ştii nimic, 2. Desenează fiinţa/personajul pe care ţi l- ai imaginat. 3. Pentru a cunoaşte această fiinţă, inventează câteva întrebări prin care ai putea să descoperi mai multe despre viața ei. 4. Imaginează-ţi pentru un moment că ai putea fi chiar tu acest personaj. 5. Răspunde la întrebările pe care le-ai inventat ca şi cum ai fi chiar tu însuţi personajul. 6. Acest personaj are o problemă de rezolvat, dar tu nu ştii despre ce e vorba. Pentru a descoperi despre ce e vorba trebuie să inventezi iar câteva întrebări. 7. Imaginează-ţi din nou că eşti chiar tu acest personaj şi că răspunzi la întrebările despre problemă. 8. Personajul are nevoie de tine să îl ajuţi sa găsească soluţii. 9. Cum ai putea să îl ajuţi? 10. Poţi desena diferite scenarii sau le putem discuta. Având o bază proiectivă, prin intermediul exerciţiului, copilul poate proiecta o stare a eului, o poziţie din cadrul Triunghiului Dramei (Karpman, 1968), o decizie centrală din cadrul scriptului sau un impas. Prin identificarea şi comunicarea cu personajul imaginat, copilul are oportunitatea de a crea un soi de dialog specific stării eului de Adult. Întrebările şi soluţiile provin din capacitatea cognitivă a copilului, creativitatea, spontaneitatea şi intuiţia Micului Profesor. Suferinţa sau problema de rezolvat poate fi specifică stării eului de Copil, care poate fi în acest fel exprimată, ascultată. Am găsit exerciţiul ca fiind un suport bun în posibilitatea de exprimare într-o manieră sigură şi metaforică, creând o soluţie simbolică precedentă unei soluţii în plan real. Scopurile exerciţiului pot fi multiple pornind de la cel de diagnostic, cunoaştere a lumii interioare a copilului, descoperire a resurselor, de observare. Se recomandă ca acesta să fie gândit şi introdus în planul de tratament după construirea unei bune alianţe terapeutice cu copilul, datorită valenţei terapeutice per se. Psihoterapia cu copii înseamnă atât muncă cu simptomele, cât şi muncă de prevenţie şi psihoeducaţie. Copiii au o schiţă a scenariului de viaţă şi o ajustează permanent, Berne vorbind despre “ajustarea protocolului în cursul natural al creşterii” (Berne, 1963/1978, p. 324). În munca mea îmi place să folosesc tehnica în special pentru a facilita rescrierea scenariului de viaţă. Pierini notează în TAJ că poate terapeutul e un fel “de erou sub contract, angajat să adauge un final fericit scenariului de viaţă“ (2014, p.104). Cred că prin Kopionemon se oferă copilului ocazia de a-şi descoperi resursele, chestiona credinţele, insera abilităţi şi perspective noi despre el şi despre viaţă şi poate deveni astfel propriul erou. Bibliografie Barr, J., 1987, The therapeutic relationship model: Perspectives on the Core of the healing process Berne, E., 2006, Ce spui dupa buna ziua, Ed. Trei. Clarke, J., 1988, Growing Up Again: Parenting Ourselves, Parenting Our Children Fonagy, P., 2011, Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice Levine, P., 2006, Trauma Through a Child's Eyes: Awakening the Ordinary Miracle of Healing Levin,P., 1974, 1980, Cycles of development, TA Mastromarino, R., 2018, Genitori e figli: crescere insieme, ed. Erickson Oaklander, V., 1978, Windows to Our Children: A Gestalt Approach to Children and Adolescents Oaklander, V., 2006, Hidden Treasure: A Map to the Child's Inner Self Pierini, A., 2014, Being a Transactional Analysis Child Therapist: How Working With Children Is Different , TAJ Poda, ITACA, 2018, Ciao, ti stavo aspettando, L’incontro clinico con il bambino, volume 1 e 2 http://www.versoitaca.it RECENZIE ”Centrul nu se mai poate susține” - Elyn R. Saks de Miruna Jovin Încep cu o mărturisire. În ceea ce privește cartea lui Elyn R. Saks, Centrul nu se mai poate susține am făcut ceea ce mi s-a spus întotdeauna să nu fac. M-am uitat întâi la Ted talk-ul pe care Elyn l-a susținut. Și abia apoi am citit cartea. Nu îmi pare rău că am făcut așa. A fost frumos să am în minte chipul ei citind cartea. A fost pe alocuri și dureros. Pentru Centrul nu se mai poate susține nu este chiar o carte ușor de citit, adică pentru mine nu a fost. O istorie de familie complicată și la care nu am avut acces niciodată pe de-a întregul au făcut ca Elyn R. Saks și cartea ei să mi se pară cu atât mai deosebită. În Centrul nu se mai poate susține Elyn R. Saks povestește cu mare acuratețe drumul ei de la adolescență și până la momentul publicării cărții. Drumul este uneori dramatic (Elyn a fost diagnosticată cu schizofrenie paranoidă), uneori o lecție de umilință și onestitate când povestește că odată cu publicarea acestei cărți își încheie cariera de psihanalist pentru că prea multe amănunte din viața ei vor deveni cunoscute pacienților. Mai presus de orice însă Centrul nu se mai poate susține mi se pare despre umanitate. Drumul lui Elyn R. Saks nu a fost întotdeauna nici lin și nici ușor, dar întotdeauna cineva din jurul ei a dat dovadă de umanitate, iar asta pare că a salvat-o de fiecare dată și i-a dat resursele necesare să meargă mai departe. Povestea lui Elyn R. Saks este o monografie a sistemului de sănătate mintală din Marea Britanie și Statele Unite ale Americii. Și este în același timp o critică fină a ambelor sistem, povestea ei evidențiind punctele tari și punctele slabe ale fiecărui sistem. Ceea ce m-a marcat însă profund în Centrul nu se mai poate susține este influența pe care fiecare dintre terapeuții din viața ei au avut-o. Elyn R. Saks spune lucruri dureroase și în același timp extrem de frumoase despre terapeuții care au ajutat-o. Iar despre cei cu care nu s-a potrivit vorbește obiectiv, ca un profesionist. Însă nici unul dintre terapeuți nu a trecut fără să lase urme prin viața ei. Iar ea este extrem de conștientă de acest lucru, poate și prin prisma faptului că a ales, la rândul ei, să urmeze acest drum. Centrul nu se mai poate susține nu este o carte ușoară. Este însă o carte cât o viață, iar Elyn R. Saks o scriitoare fantastică. Este o carte pentru profesioniști? Eu cred că da, avem întotdeauna ceva de învățat. Este o carte accesibilă publicului larg? Fără îndoială că este o carte ce se poate citi fără a avea acces la un limbaj de specialitate. Și este un pas spre destigmatizare, spre normalizare. Finalul ei mi-a dat un sentiment de liniște de englezescul ”Faith in humanity has been restored.” Cartea este disponibilă în limba română aici. Eu am citit o variantă în limba engleză, disponibilă în diferite formate (kindle, paperback) pe Amazon. În dialog cu cititorii de newsletter de Miruna Jovin Când am lansat provocarea cuvintelor din numărul trecut ne-am gândit că asta ne va apropia mai mult de comunitatea membrilor ARAT. Cuvintele pe care noi le-am primit de la voi, ca asocieri libere pe marginea textelor incluse în newsletter, au fost, într-o ordine aleatorie: „recunoștință”, „conectare”, „comunitate”. Ne-am dorit o mai bună conectare cu fiecare dintre voi. Avem nevoie de asta pentru a putea veni cu acele subiecte care vă interesează. Dacă e să fac o analogie, am vrea să potrivim fiecare pervaz cu florile care îl fac să fie cel mai frumos, pentru că, deși comunitatea noastră seamănă uneori cu un sat răzlețit de munte, cei din afară, ”călătorii”, ne văd tot ca pe un sat, un tot. Iar din afară suntem un sat mic, de munte, îngrijit și primenit. Nu suntem ușor de înțeles, deși în mod paradoxal atunci când le explici oamenilor principiile Analizei Tranzacționale tuturor li se pare extrem de familiar. Suntem puțini și în ceea ce mă privește suntem oameni calzi și primitori. Eu așa am simțit comunitatea ARAT anul trecut la conferința de la Timișoara. Și acolo am trăit pentru prima dată ceea ce știam din cărți. Pentru mine a fost incredibil. Și întrucât conferința anuală se apropie din nou îmi doresc să fim cât mai mulți iar pentru mine personal să retrăiesc sentimentele de anul trecut. Iar pentru asta, noi, echipa care face ca newsletterul să apară în inbox-ul vostru, vă suntem recunoscători și am vrea să continuăm. Așadar, ce asocieri, imagini, gânduri, trăiri sau reacții vă trezește numărul pe care îl citiți chiar acum? Scrieți-ne la [email protected], iar noi o să le închegăm mai departe într-un text. Speranța noastră este că această „conversație” ne va ajuta să simțim că suntem „de-ai locului”, că aparținem. Newsletter ARAT Iulie 2019
Transcript
Page 1: Newsletter ARAT Iulie 2019arat.ro/wp-content/uploads/2019/08/Newsletter-ARAT-Iulie-2019.pdf · eului de Copil, și la m etafore care să descrie stare a emoționa lă a noastră sau

Editorial

Pentru majoritatea dintre noi luna iuliemijlocul verii e asociată cu o perioadă deconcedii și vacanță Așadar newsletter-ulcu numărul trei vine icircntr-o variantă puținde vacanță avacircnd o structură puțin mairedusă decacirct numerele anterioareIcircn deschidere vă propune o Scurtăpoveste despre dans și AnalizaTranzacțională interviu realizat de coleganoastră Amalia Gabor icircn dialog cuAndreea Ardelean (Coicici) Andreea neicircmpărtășește interacțiunea ei cu lumeaAnalizei Tranzacționale și cum se icircmbinăteoria și practica icircn activitateaprofesională Icircn continuare veți putea găsi informațiidespre Conferința Națională de AnalizăTranzacțională ce va avea loc icircn Bucureștiicircn perioada 26 ndash 27 octombrie undecolegii noștri din echipa de organizare neaduc la cunoștință ultimele informăridespre conferință Veți găsi informațiidespre workshopuri trainerii internaționalice vor susține prezentări și discuții lamasa rotundăLucrul cu Copiii şi Adolescenţii dinPerspectiva Analizei Tranzacţionalearticol realizat de Alina Comendant văprezintă cacircteva idei de practică cu copii șiadolescenți bazate pe experiențapersonală a Alinei icircn cei 8 ani de lucru cuaceștia icircn practica privată și contexteeducaționale

Colega noastră Miruna Jovin vă facecunoscută activitatea ComisieiProfesionale printr-o discuție cu OlgaUdrea Olga ne povesteşte care esteparcursul documentelor odată trimise cătreComisia Profesională despre ultimelemodificări legislative și cum acestea neinfluențează activitatea despre ce-artrebui să nu uităm atunci cacircnd trimitemdocumente către Comisia ProfesionalăRecenzia de carte din acest număr icirciaparține Mirunei Jovin și ne prezintăCentrul nu se mai poate susține scrisăde Elyn R Saks La ultima rubrică Icircn dialog cu cititorii denewsletter Miruna continuă propunereade asocieri libere lansată icircn numărulanterior O provocare lansată cătremembrii comunității AT un mod prin careputem interacționa mai ușorIcircn final echipa editorială vă transmite că s-ar bucura să primească impresiile voastredespre newsletter Icircn ce măsură regăsițiaici ceva ce vă este de folos Ce alteinformații v-ar prinde bine Care suntsugestiile voastre pentru numereleviitoare Scrieți-ne un mesaj o replică saupoate chiar de-a dreptul un articol peadresa newsletteraratro

Scurtă poveste despre dans și AnalizaTranzacțională

Această poveste a fost țesută deAndreea Ardelean (Coicici) icircmpreunăcu Amalia Gabor

Spune-ne cacircte ceva despre pregătireata profesională

Am absolvit Facultatea de Psihologie laUniversitatea de Vest Timișoara apoimasteratul de Psihologie Clinică din cadrulaceleiași universități Icircn prezent urmezstudiile doctorale din cadrul UniversitățiibdquoAlexandru Ioan Cuzardquo din IașiIcircn 2007 am icircnceput cursurile de AnalizăTranzacțională (la vremea aceea nu existaun program foarte bine structurat deformare) Icircn 2013 am participat la cursulde formare icircn Terapii CognitivComportamentaleIcircn prezent am atestat pentru nivelul deconsiliere psihologică icircn AnalizăTranzacțională și de psihoterapeutautonom icircn terapii cognitiv-comportamentale Activez (de zece ani) capsihoterapeut atacirct icircn cadrul unei cliniciprivate din Timișoara cacirct și icircn cadrulcabinetului individual De asemenearealizez evaluări psihologice icircn domeniulclinic și organizațional

Atacirct icircn lucrarea de dizertație cacirct și icircncea de doctorat temele alese aulegătură cu domeniul psihosomatic Laaceasta se adăugă preocupările șiactivitatea ca dansator și instructor detango Cum se bdquoicircmpacărdquo aceste douăarii de interes ale tale cea de cercetareștiințifică respectiv cea din domeniulartisticAm avut mereu o curiozitate pentrudomeniul psihosomatic despre legăturasoma-psyche avacircnd o viziune dincolo decea carteziană asupra ființei umane și afelului icircn care ea se prezintă șifuncționează Mereu m-a impresionatmodul icircn care dinamica psihică afecteazăsomaticul dar și modul icircn care acesta areo influență asupra stării psihologice debineIcircn cadrul dizertației m-a interesatfenomenul dismorfofobiei care ereprezentativ pentru ceea ce icircnseamnătulburarea imaginii corporale și de aici oafectare a identității de sine Am văzutfemei dornice să arate cacirct mai bine șicare icircn căutarea unei imagini fiziceimaculate (după un ideal personal sausocial) au ajuns să icircși schimonoseascăcorpul cu operații multiple rămacircnacircnd icircncontinuare nemulțumite de felul icircn carearată icircn ochii lor sau poate (oare) icircnai celorlalți Fiecare abdomen sculptat șifiecare buze atrăgătoare ascundeau (lapropriu) cicatrici ale unei intervențiichirurgicale O experiență cutremurătoarepentru mine intrarea icircn contact cu acestefemei Mai apoi icircn cadrul studiilor dedoctorat am cercetat fenomenulmembrului fantomă - modul icircn carepierderea unei părți din corpul nostrupoate fi o situație traumatică de lezare aidentității și felul icircn care această renunțaredureroasă e un proces (de doliu) careinițial icircncepe cu negarea (persoana icircșisimte icircncă piciorul amputat ca și cacircnd ar fiicircncă acolo adeseori avacircnd dureriputernice la nivelul acestui segment alcorpului absent) Tangoul a intrat icircn viața mea dinicircntacircmplare ca hobby mie plăcacircndu-mifoarte mult dansul icircn generalMi-am zis să icircncerc să văd cum este șiicircntre timp am ajuns instructor de tangoargentinianTangoul a devenit cu timpul un instrumentde autocunoaștere (atacirct a propriului corpcacirct și a modului icircn care acesta descoperă anumite lucruri despre noi ca persoană)

dar mai ales un mod de comunicarenonverbală și deci de relaționare dincolode cuvinte de intelect o comunicare de lainimă la inimă dar care uneori trădează șitoate anxietățile noastre neputințelenoastre neicircncrederea sau icircncrederea icircnnoi și icircn celălalt Icircn tango nu existăcoregrafie deci nu e despre ceea cegacircndim și executăm nu este desprememorie Este doar despre aici și acum șidespre o conexiune la celălalt fiind atentla emoția persoanei cu care dansăm laenergia acesteia la felul ei de a se mișcaUn dans al unui narcisic arată superbpentru spectatori și icircngrozitor pentrupartener Tangoul este despre ceea ce nuse vede icircn relații Și este un mod foarteintim de autodezvăluire pentru că sespune că nu poți minți Presupune așspune icircn termeni AT o activare a CopiluluiLiber sub supravegherea Părintelui Grijuliuși icircncrederii dar și respectului Adultuluifiecăruia pentru celălalt

Ca instrumente de intervențieterapeutică folosești și Terapia prin artă(dansul respectiv poezia) Ce aduc icircnplus aceste tehnici expresiv-artistice icircnmunca de psihoterapeut

Tangoul m-a ajutat ca instrument deautocunoaștere icircn special și mai puțin deintervenție

A fost o oglindă pentru cupluri care adusla suprafață punctele vulnerabile alecuplului și ale fiecărui partener dar șiresursele cupluluiTransformarea a avut loc doar cacircnd ambiiau fost angajați să icircl redescopere pecelălalt rugacircndu-i să schimbe roluri saupattern-uri de interacțiune icircn dans Eu unadin experiența mea ca dansator și cuochiul psihoterapeutic activat m-amsurprins că de la călcătura temătoare pacircnăla teama de apropiere și lipsa icircncrederii căcelălalt știe pe unde sunt (pe ce picior amgreutatea cacirct de aproape sau departesunt) teama de a păși icircnainte cacircnd cinevae icircn fața mea și e nevoie să icirci arăt direcțiade dans de la toate acestea am ajuns săam un dans hotăracirct cu icircncredere căfermitatea pașilor va fi un semnal destulde perceptibil astfel icircncacirct celălalt săsesizeze și să pornească la drum icircnaceeași direcție (dacă deja acceptulpentru dans se realizase) și mai ales amajuns să pot lăsa bătăile inimii mele să sesincronizeze cu ale celuilalt să nu uit sărespir cacircnd apar figuri grele și să nu mătensionez sau să mă grăbescAșadar tangoul este o metaforă și ooglindire o bună diagnoză a unui statusquo psihologic dar constituie ca tehnicăexpresivă și un instrument detransformare de data aceasta pornind dela corp spre minte și nu inversIcircn ceea ce privește poezia scriu subforma catharsis-ului despre frămacircntăriconștientizări bucurii tristeți insight-uri

Cum ai intrat icircn contact cu AnalizaTranzacțională

Eram icircn anul al doilea de facultate și oprietenă care era și ea studentă laPsihologie mi-a povestit despre ceea ceicircnseamnă să fii psihoterapeut Mi-a oferitinformații organizatorice detalii desprefilosofia ATȘi participacircnd la workshopuri amdescoperit o viziune teoretică profundă șieclectică icircn modul icircn care AnalizaTranzacțională vede funcționarea șidezvoltarea psihologică Icircntotdeaunaterapiile derivate din cele psihodinamicem-au atras mai mult Dar pentru mine s-aadeverit zicala bdquoomul sfințește loculrdquo Amavut norocul de a da peste traineri binepregătiți și asta a constituit cu siguranță unpunct forte

Ce te-a determinat să menții legătura cuAnaliza Tranzacţională să icircți continuiformarea și pregătirea icircn acestdomeniu

Așa cum am menționat mai sus cred căpartea rdquorelaționalărdquo din cadrul comunitățiitrainerii bine pregătiți filosofia AT dar maiales intervizările cu ceilalți colegi cu atacirctmai mult cu cacirct aveam diferite niveluri decompetențe avacircnd o bdquovechimerdquo diferită icircnparticiparea la cursurile de formare și icircnexperiența din cadrul cabinetului - astaeste ceea ce m-a determinat să continuiformarea și pregătirea icircn AT

Cum te ajutatilde formarea icircn AT icircnactivitățile tale profesionale

Mă ajută mai ales icircn sfera educativăpersonalul clinicii unde lucrez fiindnerăbdător să audă despre ce icircnseamnătranzacții și comunicare negociere darmai ales despre structurarea timpuluidespre bdquoapetisantelerdquo jocuri psihologicedar și despre foamea de stimuli și stroke-uriMă ajută de asemenea icircn lucrul cu cliențiidin practica mea privată ca psihoterapeut

Ce a adus pregătirea din AT față decelelalte cadre teoretice pe care le-aicunoscut de-a lungul parcursului tăuprofesional

AT m-a făcut atentă la scenariul de viațăal clienților la modul nesănătos prin careaceștia privesc economia de stroke-uri lasituațiile de impas și relațiile simbiotice (icircnlucrul cu cuplurile) Icirci ajut să conștientizezeadesea aspecte legate de jocurilepsihologice preferate dar și de tranzacțiileduble

AT completează imaginea de ansambluasupra funcționării psihice și intervențiilorde reducere a suferinței psihologice și vădadesea multe asemănări cu alte abordăriterapeutice icircn conceptualizare așa cumbine spune o veche zicală toate drumurileduc la Roma icircn final

Te rugăm să transmiți un mesajcolegilor din comunitatea AT mai alescelor ce sunt la icircnceput de drumLe doresc multă curiozitate să fie atenți lapartea de dezvoltare personală și lapropria psihoterapie să se bucure de totceea ce teoria dar mai ales practica ATsub supervizare le poate aduce icircnactivitatea profesională Le doresc succesicircn drumul ales și să depășească cuseninătate și icircncredere toate obstacoleleinerente le doresc să fie bucuroși că auales bdquoo cale cu inimărdquo și să fie demni deaceastă șansă de a cunoaște sufletuluman

CONFERINȚA NAȚIONALĂ DE ANALIZĂTRANZACȚIONALĂ

BUCUREȘTI

26-27 OCTOMBRIE 2019

ldquoPierderea și regăsirea vitalitățiirdquo

ldquoThe courage to be is a function ofvitality ldquo

ldquoCurajul de a fi este o funcție avitalități (Tillich 1952 79)

Am ales conceptul de vitalitate - care sădefinească tema Conferinței Naționale deAnaliză Tranzacțională din acest anmergacircnd din aproape icircn aproape pe firulunor concepte mai complexe și puținabordate precum psihoterapia cu copii șipărinți etape de dezvoltare emoționalărolul traumei icircn dezvoltarea scenariuluiliminalitatea icircn spaţiul terapeutic Credem că vitalitatea reprezintă un aspectimportant icircn procesul de creștere Amreflectat asupra bazei teoretice din AnalizaTranzacțională care ar putea fi conectatăcu vitalitatea - physis stroke-uri stareaeului de Copil și la metafore care sădescrie starea emoțională a noastră sau aoamenilor cu care lucrăm privindaspectele vitalizante Icircn plan vizual aceste idei s-au materializatsub forma unei inimi crăpate și reparate cuaur ea devenind astfel mai vie și maivaloroasă Prin aceasta aducem icircndiscuție atacirct regăsirea vitalității cacirct șipierderea ei ca procese complementare șifirești Icircn conceperea imaginii-simbol aconferinței ne-am inspirat de la metodajaponeză de a repara cu aur ceramicaspartă sau crăpată (Kintsugi) Filozofia dinspatele acestei tehnici are la bază ideeacă orice crăpătură face parte din istoriaunui obiect și se adaugă la valoarea lui Lafel se petrece și icircn viața omului unde oricemoment dificil poate duce către creșteredacă este integrat icircn istoria personală afiecăruia

Ne-am dorit să avem și un personaj nudoar o imagine statică deoarecevitalitatea ne duce cu gacircndul la mișcareinteracțiune umanitate Ne-am lăsat dusede energia acestei idei icircn icircncercarea de acontura o imagine vizuală care săreprezinte spiritul acestei conferințe așacum există el icircn inimile noastre și astfel aapărut Ivi care icircnseamnă Vitalitate icircnMaoriPrin ldquoPierderea și regăsirea vitalitățiirdquo catemă principală a conferinței ne propunemsă creăm un spațiu de reflectare asupraaspectelor esențiale icircn toate domeniile deaplicabilitate ale Analizei Tranzacționalepsihoterapie consiliere educațional şiorganizațional Intenția echipei deorganizare este să ofere oportunitatea dea icircmpărtăși experiențe de lucru și de aaduce mai aproape membrii comunitățiinaționale dar și internaționale icircntr-uncadru afectiv și ldquovitalizantrdquoLansăm şi pe această cale invitația cătremembrii comunității de AnalizăTranzacțională de a susține workshopuri șiprezentări icircn cadrul conferinței Detaliigăsiți pe site-ul conferințeihttpconferința2019aratroroTrainerii internaționali care vor susțineprezentări workshopuri și discuții la masarotundă icircn cadrul Conferinței de AnalizăTranzacțională 2019 desfășurată icircntre 26-27 octombrie la București sunt

Giles Barrow (TSTA-E) Giles este trainerși supervizor icircn Analiză Tranzacțională icircndomeniul educațional Giles și-a icircnceputcariera ca profesor continuacircnd apoi săofere suport pentru managementulcomportamentului icircn școli și grădinițe

Icircn ultimii 20 ani el a oferit trainingsupervizare și consultanță avacircnd la bazăteoria AT El are de asemenea o vastăexperienţă icircn procesul de examinare șicertificare icircn Analiză Tranzacțională De-alungul carierei sale Giles a scrisnumeroase cărţi și articole cu focus pepredare și icircnvățare cultura școlară șileadership adolescenți script și icircnvățareprecum și teorie și filosofie educațională

Maria Teresa (Resi) Tosi TSTA-P Marialocuiește la Roma și lucrează capsihoterapeut trainer și supervizor icircnAnaliză Tranzacțională Ea a contribuit icircnmod special la teoria AT dezvoltacircnd teoriascriptului narativ A publicat articole icircn TAJ(Transactional Analysis Journal) A primitMedalia de Aur EATA icircn anul 2013 pentrucontribuții excepționale aduse comunitățiiEATA a fost președintele EATA (EuropeanAssociation for Transactional Analysis)vicepreședinte al EATA președinte alPTSC (Comitetul pentru Standarde icircnTraining) și președinte al comitetului decercetare EATA Maria Teresa (Resi) a fostnumită recent coordonator TEW EATA(examen certificare PTSTA) icircncepacircnd dela 1 ianuarie 2020

Ea este icircn prezent interesată icircn modspecial de dialogul dintre cercetareacontemporană icircn psihoterapie constatărileteoretice şi Analiza Tranzacțională

Detalii despre conferință găsiți peurmătoarele canale

Website Conferință ARATconferința2019aratro

Pagina de Facebook a conferinței

Pagina de Facebook ARAT

Echipa de organizare Diana DeaconuCTA-P Alexandra Gheorghe CTA-P IoanaPicircrvu CTA-P Daniela Simache CTA-PAlina Comendant - psihoterapeut AT insupervizare Corina Ștefan - AnalistTranzacțional icircn formare DanielaDanalachi - Analist Tranzacțional icircnformare

INTERVIU

OLGA UDREA - Mi-ar plăcea să știe și colegiinoștri că icircn spatele pozițiilor și mesageriei CP

suntem colegii lor

de Miruna Jovin

Cacircnd spunem Comisie Profesionalăpare ceva foarte rdquoteoreticrdquo și totuși icircnspatele acestui nume sunteți voicolegii noștri

Membrii Comisiei Profesionale ARAT suntastăzi Maria Bran - președinte LuciaIonaș - vicepreședinte și Olga Udrea -secretar Maria Bran este PTSTApsihoterapeut și medic și profesează icircnArad Lucia Ionaș este psihologpsihoterapeut și profesează icircn Bucureștila fel ca Olga Udrea - psihoterapeut șicoach Comisia Profesională recrutează icircncontinuare cel puțin doi membri pentru caechipa să-și desfășoare activitatea la ocapacitate firească și optimă de lucruMotivele pentru care sunt icircncă libereaceste poziții sunt pe de o parte criteriilepe care o persoană trebuie să leicircndeplinească și pe de altă parte lipsacandidaturilor sau a celor care să-șianunțe intenția de a fi parte din aceastăcomisie Pe lacircngă nevoia de implicare și asumareicircn privința atribuțiilor acestei poziții icircnacest moment criteriile pentru ca unprofesionist AT să devină membru alComisiei profesionale au icircn vedere caacesta să fie membru al asociației cu ovechime de 4 ani și să dețină drept de votprecum și o certificare icircn AnalizăTranzacțională sau să se afle icircn contractregulat de supervizare ndash adică ni se pareetic și responsabil să fie el icircnsușipracticant al acestei meseriiIcircn plus este necesar ca membru ca dealtfel și noi toți ceilalți să deținăcunoștiinţe temeinice despre ceea ceicircnseamnă această meserie icircn Romacircniadar și icircn ce fel putem practica AnalizaTranzacțională icircn Romacircnia icircn toate celepatru domenii de activitate icircn contextul icircncare ARAT are relații de afiliere șirecunoaștere cu organisme naționaleprecum CPR și FRP precum și cuorganisme internaționale - EATA Deaceea este mai mult decacirct necesar camembrii Comisiei Profesionale să fie lacurent cu legislația icircn vigoare cu normeleși metodologia de aplicare a acesteia atacirctpe plan local cacirct și implicațile și cerințelepe plan european (internaționale) Deasemenea să aibă o icircnțelegere icircnperspectivă și să dea dovadă de analizăcritică a contextului Nu icircn ultimul racircnd să aibă dorința de a nise alătura icircn mod voluntar și să fie dispussă aloce timp acestui lucru

Cacircnd cineva trimite documentele cătrevoi ce se icircntacircmplă Ne poți spune icircn 3 -5 pași

Cacircnd cineva trimite documente la noiprimul pas este să icircnregistrăm și săclasificăm solicitarea icircn funcție de tipulacesteia Cele care intră icircn atribuțiilenoastre ne ocupăm direct de ele icircnsă vinadeseori și solicitări pe care le redistribuimcătre colegii din alte comisii sau directcătre membrii noștri Echipa se reuneștesăptămacircnal iar demersurile noastre suntde natură colectivă De aceearăspunsurile și mesajele noastre sunt omuncă de icircnțelegere aliniere șiarmonizare icircntre membrii comisiei Avem o serie de proceduri interne princare documentăm strict ce ne trimitefiecare persoană Dacă vrei icircn termenimai simpli avem baze de date Avemastfel la orice oră o evidență adocumentelor de atestare și adocumentelor emise de comisie

De aceea ne este de mare ajutor caoricine ne trimite documente să respectecerințele și specificările trecute de noi pesite De exemplu numerotarea șidenumirea documentele este esențială icircnprocesul de verificare a documentelorpentru atestare ndash pentru claritate și timpmai puțin alocat per dosarsolicitare Avemun protocol de analiză a dosarelor cepresupune grile de evaluator și cel puțindoi evaluatori per dosar Nu icircn ultimulracircnd fiecare dosar poate aveaparticularitatea lui și este analizat ca uncaz unic Luăm icircn considerare toateinformațiile și le punem icircn context Dupăcum am spus mai sus icircn chiar mai multecontexte icircntrucacirct ne raportăm la maimulte entități Poate nu sună dar este undemers cronofag

Ce ai vrea să știe despre ComisiaProfesională colegii care trimit actecătre voi

Mi-ar plăcea să știe că icircn spatele pozițiilorși mesageriei CP suntem colegii lor la felca și ei pasionați de AnalizăTranzacțională care cred icircn valoarea aceea ce se naște și clădește acestldquoicircmpreunărdquo ca șansă reală de a ne ajutamai bine unii pe ceilalți de a crește și dene icircnsoți și sprijini icircn drumul nostruprofesionalNe dorim să știe că luăm deciziile icircnechipă că alocăm timp și energie pentru aanaliza și dezbate atacirct cacirct este nevoiesolicitările tocmai pentru ca rezoluția lacare ajungem să fie una a echipei cuinteres și respect pentru fiecare caz icircnparte Așadar răspunsurile noastre nu suntniciodată decizia unei singure persoaneȘi că ne propunem să fim atente la implicațiile consecințele și perspectivelemultiple care apar un fel metaperspectivăCred că mai presus de orice vreau caoamenii să știe că icircn spatele unei astfel decomisii sunt tot oameni care voluntar șiasumat cu responsabilitate și drag facaceastă muncă

Din punct de vedere legislativ reguliledupă care funcționează psihologii șipsihoterapeuții icircn Romacircnia s-aumodificat radical icircn mai puțin de douăluni Ce impact a avut asta asupraComisiei Profesionale

Icircn primă icircnstanță ne-am oprit procesul deanaliză de dosare pentru a ne da timp săicircnțelegem despre ce e vorba exact Apoine-am alocat timp pentru a ne reuni a neconsulta și armoniza cu restul colegilor ndashCD și membriModificările de legislație cacirct și cele denorme și metodologie au presupuselaborarea de analize pe text de lege șielaborarea de sugestii ndash iar aici ne-ambucurat să vedem inițiativă și sprijinul venitdinspre membri Totodată a presupus șicolaborarea cu reprezentanții din CD Amschimbat informații le-am verificat le-amadăugit și comentat am dat și am primitfeedback am icircncercat să găsim cea maibună variantă posibilă

Lucrul cu Copiii și Adolescenții dinperspectiva Analizei Tranzacționale

de Alina Comendant

ldquoTerapeutul icircntacirclneşte icircn mod obişnuitcopii speciali copii sofisticaţi din punct devedere funcţional şi extrem de vulnerabilicopii cu o istorie personală şi relaţionalădificilă copii ldquopreardquo prea filozofi preameditativi prea gălăgioşi prea liniştiţiprea fermi prea mobili prea agitaţi şi prinurmare terapeutul observă diferite gradede adaptare Mai icircntacirclneşte şi copii ldquofărărdquofără timp dedicat icircn exclusivitate lor copiiprecoci asemănători adulţilor şiresponsabilizaţirdquoDolores Munari Poda (p23)

Am scris acest articol cu intenţia de acreiona cacircteva idei din practica cu copiii şiadolescenţii după 8 ani de lucru cuaceştia icircn practica privată şi contexteeducaţionaleCălătoria mea icircn lucrul cu copiii şiadolescenții a pornit timpuriu Copil singurla părinţi am dezvoltat o afinitate pentru aurmări viaţa emoţională a celor din jurulmeu Visam să devin icircnvăţătoare pacircnă icircnclasa a VII-a cacircnd am icircntacirclnit la școală unopţional de consiliere Nu a mai fost niciundubiu că aş vrea să lucrez cu copiii iarprimul parcurs educaţional universitar afost Facultatea de Pedagogie urmată deFacultatea de Psihologie Despre AnalizaTranzacţională am aflat din ldquoCe spui dupăBună ziua la un curs de psihologieeducaţională Am simţit atunci că Bernearticulează icircn cuvinte sentimente şi ideicare erau icircn interiorul meu Am consideratacest icircnceput ca fiind ldquodisponibilitate şideschidererdquo din partea mea de a lucra cucopiii Judy Barr (1987) icircşi construieşteteoria despre relaţia terapeutică inspiratăde conceptul lui Kegan de a fi ldquodisponibilpentru recrutarerdquo (engl recruitability)Icircnţeleg această capacitate de a te lăsarecrutat icircn munca cu copiii ca pe un mixde cunoştinţe capacitate de mentalizare(Fonagy P 2011) de a exersa practiciconştiente de a fi prezent şi nu icircn ultimulracircnd de a fi disponibil pentru a lucra cutransferul şi contra-transferul terapeuticLucrul terapeutic cu copii necesită odezvoltare continuă a capacităţii dereflectare atacirct a proceselor psiho-emoţionale ale clientului cacirct şi asupraprocesului terapeutului Icircn cadrul terapieidescopăr adesea că interacţiunea dintreclient şi terapeut e asemenea ldquounei matriţeprin care relaţia icircnsăşi e terapeuticărdquo(Frankel 2007) Copilul pe de o parte areposibilitatea de a experimenta un nou tipde reglaj emoțional care să icirci permită săfacă schimbări şi reorganizări icircn interiorulsinelui să integreze experienţe şi amintiriterapeutul pe de altă parte are aceeaşioportunitate de a intra icircn contact cuexperienţe şi amintiri timpurii de a seconecta cu Copilul interior şi de a-şivedea cu alţi ochi propriul scenariu Amgăsit acest proces pe alocuri dureroscurios cu mare potenţial de a experimentaldquopendulareardquo - concept provenit din teoriatraumei (Peter Levin 2006) carepresupune crearea unei zone de siguranţăicircntre ldquoaici şi acumrdquo şi părţi din noi carestrigă să fie văzute susţinute reintegrate

Icircn lumea copiilor e nevoie să te pui icircnpantofii lor să gacircndeşti şi să foloseştilogica stării eului de Copil pentru a faceloc imaginaţiei şi creativităţii Starea euluide Părinte a terapeutului face loc protecţieişi unei experienţe constructive iar stareade Adult păstrează un ochi asupraprocesului terapeutic şi atransferuluicontra-transferului Icircn aceastădirecţie am constatat că lucrul cu copiiieste diferit de lucrul cu adulţii Mi-am luatdin Analiza Tranzacţională o bazăteoretică a conceptualizării dezvoltăriiemoţionale ale copiilor şi folosesc icircnmunca mea cu predominanță concepte ATprecum stările eului cu precădere variantalui Romanini (1997) scenariul de viațăinjoncţiuni stroke-uri permisiuni etapeledezvoltării emoţionale (Pamela Levin1974 1980 Clarke 1998) Metodele şi tehnicile de lucru aureprezentat o altă călătorie la propriu şi lafigurat pe care mi-am asumat să o icircncepdin necesitatea de a adaugă valoarepractică bazei teoretice din AnalizaTranzacţională Am icircnceput cu Gestaltplay therapy (Londra 2014 Varşovia2016) metodă creată de Violet Oaklander(1978 2006) care mi s-a părut că sepotriveşte filozofiei AT copiii nu suntldquostricaţirdquo iar noi terapeuţii trebuie să icircireparăm ei sunt fiinţe Ok iar rolul nostrueste de a oferi susţinerehellip Practicitateametodelor şi tehnicilor din Gestalt playtherapy se referă la folosirea artelorexpresive icircn cadrul procesului terapeuticfolosirea lutului storytelling desenulcolaje jocul imaginativ teste proiectiveconstelaţii sistemice icircn nisip lucrulsenzorial meditaţii de tip body scan Ulterior icircn 2017 au icircnceput călătoriilecătre ITACA (InternationalTransactional Analysts for Childhood andAdolescence) la congresele anualededicate terapiei copiilor şi adolescenţilordin Lavarone Italia Am descoperit acolo olume bogată fascinantă a dezvoltăriiteoriilor din Analiza Tranzacţionalădedicată acestui spectru de lucruUltima oprire icircn dezvoltarea metodelor delucru cu copiii şi adolescenții esteSandplay Therapy - abordarea jungianăcare mă pasionează din prisma lucrului lanivel simbolic posibilitatea lucrului cuprotocolul şi procesele psihiceinconştienteIcircn continuare voi prezenta una dintehnicile descoperite icircn cadrul unuiseminar din Lavarone susţinut de AliceArduin (2018) utilă icircn descoperirea şiaprofundarea scenariului cu copiii icircntre 6şi 12 ani Tehnica se numeşteKopionemon şi a fost iniţțial descrisă deMassimo Del Monte (2007)

Este un exerciţiu proiectiv ce presupuneinventarea unui personaj imaginar de cătrecopil al cărui nume e Kopionemon (de lacuvacircntul italian copione care icircnseamnăscenariul de viaţă) Personajul seconfruntă cu o problemă de viaţă ce poatefi abordată şi rezolvată printr-o serie deicircntrebări şi răspunsuri Prin creareapersonajului mai icircntacirci la nivel imaginativ şiapoi prin desen atacirct copilul cacirct şiterapeutul au posibilitatea de reprezentarea unor aspecte ale scriptului trăgacircnd liniide corespondenţă icircntre povesteapersonajului şi anumite decizii redeciziischimbări la nivel de scenariu Povesteapersonajului imaginat este aşadar scrisă şirescrisă identificacircnd noi alternativeposibile

Sunt propuşi zece paşi icircn aplicarea tehniciidupă cum urmează 1 Imaginează-te cu ochii icircnchişi icircntr-unloc care icircţi place Din afara acestui locvezi apăracircnd ceva Nu ştii ce icircnseamnă teapropii şi mai mult şi descoperi că este ocreatură pe care nu o cunoşti o fiinţădespre care nu ştii nimic2 Desenează fiinţapersonajul pe care ţi l-ai imaginat3 Pentru a cunoaşte această fiinţăinventează cacircteva icircntrebări prin care aiputea să descoperi mai multe despre viațaei4 Imaginează-ţi pentru un moment că aiputea fi chiar tu acest personaj5 Răspunde la icircntrebările pe care le-aiinventat ca şi cum ai fi chiar tu icircnsuţipersonajul6 Acest personaj are o problemă derezolvat dar tu nu ştii despre ce e vorbaPentru a descoperi despre ce e vorbatrebuie să inventezi iar cacircteva icircntrebări7 Imaginează-ţi din nou că eşti chiar tuacest personaj şi că răspunzi la icircntrebăriledespre problemă8 Personajul are nevoie de tine să icircl ajuţisa găsească soluţii9 Cum ai putea să icircl ajuţi10 Poţi desena diferite scenarii sau leputem discutaAvacircnd o bază proiectivă prin intermediulexerciţiului copilul poate proiecta o stare aeului o poziţie din cadrul TriunghiuluiDramei (Karpman 1968) o deciziecentrală din cadrul scriptului sau un impas

Prin identificarea şi comunicarea cupersonajul imaginat copilul areoportunitatea de a crea un soi de dialogspecific stării eului de Adult Icircntrebările şisoluţiile provin din capacitatea cognitivă acopilului creativitatea spontaneitatea şiintuiţia Micului Profesor Suferinţa sauproblema de rezolvat poate fi specificăstării eului de Copil care poate fi icircn acestfel exprimată ascultată Am găsit exerciţiulca fiind un suport bun icircn posibilitatea deexprimare icircntr-o manieră sigură şimetaforică creacircnd o soluţie simbolicăprecedentă unei soluţii icircn plan realScopurile exerciţiului pot fi multiple pornindde la cel de diagnostic cunoaştere a lumiiinterioare a copilului descoperire aresurselor de observare Se recomandăca acesta să fie gacircndit şi introdus icircn planulde tratament după construirea unei bunealianţe terapeutice cu copilul datorităvalenţei terapeutice per sePsihoterapia cu copii icircnseamnă atacirctmuncă cu simptomele cacirct şi muncă deprevenţie şi psihoeducaţie Copiii au oschiţă a scenariului de viaţă şi o ajusteazăpermanent Berne vorbind despreldquoajustarea protocolului icircn cursul natural alcreşteriirdquo (Berne 19631978 p 324) Icircnmunca mea icircmi place să folosesc tehnicaicircn special pentru a facilita rescriereascenariului de viaţă Pierini notează icircn TAJcă poate terapeutul e un fel ldquode erou subcontract angajat să adauge un final fericitscenariului de viaţăldquo (2014 p104) Credcă prin Kopionemon se oferă copiluluiocazia de a-şi descoperi resurselechestiona credinţele insera abilităţi şiperspective noi despre el şi despre viaţă şipoate deveni astfel propriul erou

Bibliografie

Barr J 1987 The therapeutic relationshipmodel Perspectives on the Core of thehealing processBerne E 2006 Ce spui dupa buna ziuaEd TreiClarke J 1988 Growing Up AgainParenting Ourselves Parenting OurChildren Fonagy P 2011 Handbook of Mentalizingin Mental Health Practice Levine P 2006 Trauma Through aChilds Eyes Awakening the OrdinaryMiracle of Healing LevinP 1974 1980 Cycles ofdevelopment TAMastromarino R 2018 Genitori e figlicrescere insieme ed EricksonOaklander V 1978 Windows to OurChildren A Gestalt Approach to Childrenand AdolescentsOaklander V 2006 Hidden Treasure AMap to the Childs Inner SelfPierini A 2014 Being a TransactionalAnalysis Child Therapist How WorkingWith Children Is Different TAJPoda ITACA 2018 Ciao ti stavoaspettando Lrsquoincontro clinico con ilbambino volume 1 e 2httpwwwversoitacait

RECENZIE

rdquoCentrul nu se mai poate susținerdquo - Elyn R Saks

de Miruna Jovin

Icircncep cu o mărturisire Icircn ceea ce priveștecartea lui Elyn R Saks Centrul nu se maipoate susține am făcut ceea ce mi s-aspus icircntotdeauna să nu fac M-am uitaticircntacirci la Ted talk-ul pe care Elyn l-asusținut Și abia apoi am citit cartea Nuicircmi pare rău că am făcut așa A fostfrumos să am icircn minte chipul ei citindcartea A fost pe alocuri și dureros Pentrucă Centrul nu se mai poate susține nu estechiar o carte ușor de citit adică pentrumine nu a fost O istorie de familiecomplicată și la care nu am avut accesniciodată pe de-a icircntregul au făcut ca ElynR Saks și cartea ei să mi se pară cu atacirctmai deosebită

Icircn Centrul nu se mai poate susține Elyn RSaks povestește cu mare acuratețedrumul ei de la adolescență și pacircnă lamomentul publicării cărții Drumul esteuneori dramatic (Elyn a fost diagnosticatăcu schizofrenie paranoidă) uneori o lecțiede umilință și onestitate cacircnd povesteștecă odată cu publicarea acestei cărți icircșiicircncheie cariera de psihanalist pentru căprea multe amănunte din viața ei vordeveni cunoscute paciențilorMai presus de orice icircnsă Centrul nu semai poate susține mi se pare despreumanitate

Drumul lui Elyn R Saks nu a fosticircntotdeauna nici lin și nici ușor daricircntotdeauna cineva din jurul ei a datdovadă de umanitate iar asta pare că asalvat-o de fiecare dată și i-a dat resurselenecesare să meargă mai departePovestea lui Elyn R Saks este omonografie a sistemului de sănătatemintală din Marea Britanie și Statele Uniteale Americii Și este icircn același timp ocritică fină a ambelor sistem povestea eievidențiind punctele tari și punctele slabeale fiecărui sistem

Ceea ce m-a marcat icircnsă profund icircnCentrul nu se mai poate susține esteinfluența pe care fiecare dintre terapeuțiidin viața ei au avut-o Elyn R Saks spunelucruri dureroase și icircn același timp extremde frumoase despre terapeuții care auajutat-o Iar despre cei cu care nu s-apotrivit vorbește obiectiv ca unprofesionist Icircnsă nici unul dintre terapeuținu a trecut fără să lase urme prin viața eiIar ea este extrem de conștientă de acestlucru poate și prin prisma faptului că aales la racircndul ei să urmeze acest drum

Centrul nu se mai poate susține nu este ocarte ușoară Este icircnsă o carte cacirct o viațăiar Elyn R Saks o scriitoare fantastică

Este o carte pentru profesioniști Eu credcă da avem icircntotdeauna ceva de icircnvățatEste o carte accesibilă publicului largFără icircndoială că este o carte ce se poateciti fără a avea acces la un limbaj despecialitate Și este un pas spredestigmatizare spre normalizare

Finalul ei mi-a dat un sentiment de liniștede englezescul rdquoFaith in humanity hasbeen restoredrdquo

Cartea este disponibilă icircn limba romacircnăaici Eu am citit o variantă icircn limbaengleză disponibilă icircn diferite formate(kindle paperback) pe Amazon

Icircn dialog cu cititorii de newsletter

de Miruna Jovin

Cacircnd am lansat provocarea cuvintelor din numărul trecut ne-am gacircndit că asta ne va apropia maimult de comunitatea membrilor ARAT Cuvintele pe care noi le-am primit de la voi ca asocieri liberepe marginea textelor incluse icircn newsletter au fost icircntr-o ordine aleatorie bdquorecunoștințărdquobdquoconectarerdquo bdquocomunitaterdquo Ne-am dorit o mai bună conectare cu fiecare dintre voi Avem nevoie de asta pentru a putea venicu acele subiecte care vă interesează Dacă e să fac o analogie am vrea să potrivim fiecarepervaz cu florile care icircl fac să fie cel mai frumos pentru că deși comunitatea noastră seamănăuneori cu un sat răzlețit de munte cei din afară rdquocălătoriirdquo ne văd tot ca pe un sat un tot Iar din afară suntem un sat mic de munte icircngrijit și primenit Nu suntem ușor de icircnțeles deși icircnmod paradoxal atunci cacircnd le explici oamenilor principiile Analizei Tranzacționale tuturor li se pareextrem de familiar Suntem puțini și icircn ceea ce mă privește suntem oameni calzi și primitori Eu așa am simțit comunitatea ARAT anul trecut la conferința de la Timișoara Și acolo am trăitpentru prima dată ceea ce știam din cărți Pentru mine a fost incredibil Și icircntrucacirct conferințaanuală se apropie din nou icircmi doresc să fim cacirct mai mulți iar pentru mine personal să retrăiescsentimentele de anul trecut Iar pentru asta noi echipa care face ca newsletterul să apară icircn inbox-ul vostru vă suntemrecunoscători și am vrea să continuăm Așadar ce asocieri imagini gacircnduri trăiri sau reacții vă trezește numărul pe care icircl citiți chiaracum Scrieți-ne la newsletteraratro iar noi o să le icircnchegăm mai departe icircntr-un text Speranțanoastră este că această bdquoconversațierdquo ne va ajuta să simțim că suntem bdquode-ai loculuirdquo căaparținem

Newsletter ARAT Iulie 2019

Recommended