+ All Categories
Home > Documents > MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a...

MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a...

Date post: 19-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 7 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
13
Lunar arădean de informaţie culturală MONITORUL CULTURAL Lunar arădean de informaţie culturală Mai 2018
Transcript
Page 1: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

Lunar arădean de informaţie culturală

MONITORUL CULTURALLunar arădean de informaţie culturală Mai 2018

Page 2: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

Lunar arădean de informație culturalăSupliment al revistei de cultură „ARCA”

Anul XII, nr. 3 (91) – mai 2018

Redactor-șef: Ioan Ma uț

Colaborează: Rodica Colta, Adelina Stoenescu, Adriana Sasu, Sorin Sabău, Corina Huţan, Lucia Bibarț.

Prezentare ar s că: Laurian PopaDesign: Ghizela Şerban

Corectură: Adriana SasuDTP: Filip Cenade

Tipar: Tipografi a TRINOM Arad

Editor: Centrul Cultural Județean Aradwww.ccja.ro

Responsabilitatea pentru conținutul textelor revine autorilor.Redacția nu își asumă responsabilitatea pentru modifi cările

survenite în programul ins tuțiilor.

ISSN 2559 - 1126ISSN-L 2559 - 1126

uralculturalcultculturalmai 2018 3

ED

ITOR

IAL

Artist plastic și cercetător de origine arădeană, am studiat mai întâi coregrafi a. La sfârșitul anilor 90, în timp ce urmam ar-tele plastice în Timișoara, clasa Romul Nuțiu, am avut șansa de a o avea drept mentor și curator pe doamna Eleonora Costescu (Lipova, Arad).Stabilit la Montreal, am urmat studiile postuniversitare, la nivel de master, în domeniul artelor actuale și media, la Université de Montréal. Ulterior, în timpul cercetării mele post-universitare (Montreal, New York, San Francisco) am publicat articole academice și o carte, apreciate în mediul universitar. Drept corolar, am participat la intervenții publice, conferințe și expoziții în USA, Canada, Europa și în Japonia.

Acest număr este ilustrat cu lucrările artistului plastic

Florian Liber

D e-a lungul anilor am participat la multe dezba-teri pe tema problemelor cu care se confruntă

revistele literare din România. De cele mai multe ori, am avut senzația că se discută cu spatele la prezent și viitor, la publicul interesat de fenomenul literar românesc con-temporan. De obicei, înfi ințarea unei astfel de publicații începe cu procurarea unui editorialist, de regulă cel care conduce revista și a cât mai multor colaboratori prestigioși. Nimic rău în asta, numai că, din aroganță sau neștiinţă, se ignoră pașii absolut necesari și recomandați de specialiștii în domeniu. Chiar dacă o revistă literară nu trăiește din vânzări sau publicitate, preocupările prioritare și permanente ale membrilor redacției ar trebui să fi e o analiză serioasă a pieței, identifi carea potențialilor cititori și modali-tatea cea mai efi cientă pentru ca revista să ajungă la ei, să le satisfacă interesul și gusturile.

Majoritatea revistelor sunt făcute după ureche, amato-rismul, în ce privește concepția grafi că și tipografi că, fi ind evident. Specialiștii care ar trebui să se ocupe de tehnore-dactare, design, corectură, sunt adesea substituiți, în cel mai bun caz, de colaboratori formați pe lângă publicații locale, altele decât cele culturale. Or, revista literară trebuie să aibă personalitate și ținută, fi ind ea însăși o creație artistică și ca formă, nu numai prin conținut.

O altă problemă majoră care stă în calea performării, este lipsa de organizare și de solidaritate la nivel de breaslă. Re-vistele literare din România sunt împărțite în trei asociații (A.P.L.E.R., A.R.I.E.L., A.R.P.E.). O singură voce le-ar spori, considerabil, șansele pentru obținerea unor drepturi fi rești, cum ar fi abonamentele la bibliotecile publice, la instituțiile cu profi l cultural, în diaspora, găsirea unor posibilități de di-fuzare efi cientă, etc.

Un exemplu de urmat este cel al editorilor constituiți într-o federație (F.E.R.), reușind astfel să acceseze fonduri, prin proiecte naționale și europene, înfi ințând chiar un centru (“Proedit”), pentru pregătirea și perfecționarea personalului de specialitate din domeniu (redactori, corectori, designeri, web designeri, manageri).

Fără o abordare corectă, interesată și pragmatică, fără acceptarea noului, revistele literare riscă să dispară și o dată cu ele, mijlocul cel mai efi cient de exprimare, selecție și valo-rizare a literaturii vii. Fără de care, s-ar stinge însăși litera-tura.

Ioan Matiuţ

Florian Liber, Diff érence et répétition 02

Page 3: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 5uralcultural

4 mai 2018

cultcultural

Consiliul Judeţean Arad prin Centrul Cultural Judeţean Arad pregăteşte o serie de evenimente de

excepţie pentru lunile următoare. Spectacole de teatru, festivaluri şi concerte se regăsesc în calendarul pregătit pentru lunile iunie şi iulie. Vă facem o scurtă trecere în revistă a acestora în rândurile de mai jos.

Teatrul de Vară EthosTimp de două luni, începând cu 13 iunie, în fi ecare miercuri,

de la ora 20.00, pe scena din curtea Centrului Cultural Județean Arad vor avea loc spectacole de teatru dar și concerte, fi ind invitați artiști care se bucură de recunoaștere și apreciere la nivel național și internațional. Intrarea este liberă.

„Elixir”, de Eric-Emmanuel Schmitt, în regia lui Marcel Ţop îi aduce la Arad pe actorii Maia Mor-genstern şi Marius Bodochi, pro-tagoniști ai unui fascinant spectacol despre dragoste și capcanele ei.

„Te iubesc dar nu pe tine” este o comedie savuroasă, pe un text scris de Andreas Petrescu, al cărui

subiect dulce-amar, dar mereu actual, este dezvoltat de o distribuţie irezistibilă: Paula Chirilă/Alina Chivulescu, Leonid Doni, Anca Dinicu/Doina Teodoru şi Andreas Petrescu. De la naivitate la situaţii amuzante imposibil de reale, nu e decât un pas.

„Fă-mi loc”, în regia lui Radu Beligan, spune povestea a doi tineri ce se regăsesc în ajunul Crăciunului în cușeta unui tren de noapte. Protagonişti sunt Marius Manole și Medeea Marinescu.

„Lettice şi leuşteanul” este o comedie satirică care spune, într-un stil plin de umor fi n și nuanțat, British, povestea întâl-nirii dintre Lettice Douff et (o femeie pasionată de istorie, teatru și bucătărie elisabetană), ghid turistic la Conacul Fustian, conac bântuit (în opinia ei) și Charlotte (Lotte) Schoen, aparent rigidul reprezentant al Consiliului Conservării și Protejării Obiectivelor Istorice ale Regatului Unit al Marii Britanii și al Irlandei de Nord. În rolurile principale îi regăsim pe Crina Linţă, Ioana Pavelescu şi Silviu Biriş.

„Ileana, Principesă de România”, este un spectacol de şi cu Liana Ceterchi care omagiază memoria celei care a fost Princi-pesa Ileana a României, Arhiducesă de Austria, un destin care s-a desfăşurat între palat şi mânăstire, pe fundalul celor două

PR

OIE

CTE

C

ULT

UR

ALE

războaie mondiale, într-o perioadă de mari frământari din istoria Eu-ropei.

„Ţara de unde vin” este un concert extraordinar susţinut de Nicu Alifantis & Zan, dedicat Cen-tenarului Marii Uniri.

Festival - Concurs judeţean „LA IZVOARE”Consiliul Judeţean, Centrul Cultural Judeţean Arad şi

partenerii organizează cea de-a IX-a ediţie a Festivalului - Con-curs judeţean „LA IZVOARE”. Festivalul promovează diversi-tatea folclorului arădean, valorile autentice şi descoperirea a noi talente ale artei interpretative. Afl at la a IX –a ediţie, festivalul este o manifestare artistică trivalentă, fi ind totodată un festival, un concurs de interpretare şi o sărbătoare a folclorului tradiţional arădean privit prin elementele sale de unicitate şi specifi c local.

Prima etapă de preselecţii se va desfăşura în data de 17 iunie la Curtici şi a doua etapă, în 24 iunie, la Sântana.

Festivalul Părădăicilor„Festivalul Părădăicilor” de la Macea – ediţia a X-a – este un

eveniment ce cuprinde un program variat de activităţi într-un cadru relaxant şi distractiv. Manifestarea, organizată din dorinţa de a-i aduce mai aproape pe consumatori de cultivatori în Ma-cea, comună cunoscută în vestul ţării pentru tradiţia în cultiva-rea părădăicilor, doreşte să continue primele ediţii care s-au bucurat de aprecieri din partea participanţilor, pe parcursul a două zile, 7 şi 8 iulie, în care vor avea loc activităţi sportive si culturale pentru toate gusturile.

Parada ClătitelorEvenimentul, afl at la cea de-a XVIII-a

ediţie, este organizat în perioada 28 - 29

iulie, în localitatea Moneasa, Staţiunea

Moneasa, judeţul Arad. Parada Clătitelor

debutează în 28 iulie cu deschiderea

ofi cială, care îl are maestru de ceremonii

pe actorul Zoltan Lovas, urmată de vizi-

tarea standurilor cu delicioasele prepa-

rate.

În cele două zile, Teatrul de Vară din

Moneasa va găzdui concerte susţinute de artişti de renume,

dintre care o amintim pe Mirabela Dauer.

Corina Huțan

Page 4: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 76 mai 2018

uralculturalcultcultural

Credințe și superstiții din ciclul vieții de familie

Pruncul - de la procreație la naștere

Învremuirea sau intrarea omului în timp constituie primul prag în viață. Toate practicile săvârșite în perioada

premergătoare și în timpul nașterii aveau în societățile tradiționale funcție de cunoaștere și de infl uențare a destinului.

Prin raportare la arhetipul cosmic, fertilitatea era cea mai importantă dintre calitățile pe care trebuia să le posede orice

familie tânără. Venirea copilului pe lume era considerată o binecuvân-tare, fi indcă ducea mai departe familia, neamul.

Ca urmare, încă din timpul nunții, miri și neamurile apropiate performau anumite rituri de fecunditate, menite să grăbească sporirea familiei. Asupra mirilor se arunca grâu sau orez, erau stropiți cu apă, ca prin similitudine cu rodirea bucatelor, noul cuplu să aibă copii mulți.

O altă practică generală în zonă era să i se pună miresei un copil în poală în credința că, prin similitudine, va avea curând și ea unul.

Oricât de importantă a fost însă problema procreației, pruncul nu putea fi conceput la întâmplare. Se credea că există un timp bun și un timp rău pentru concepție. Pruncul conceput într-un timp de interdicție sexuală, cum sunt sărbătorile mari, vinerile oprite (Secaș, jud.Arad), era condamnat, încă de la naștere, la anormalitate, asupra lui transferându-se păcatului părinților. În satul Avram Iancu (com.Vârfuri), circula încă în 2004 povestea unui tânăr care noaptea se transforma în lup și omora animalele oamenilor, fi indcă părinții l-au conceput în ziua Sf. Paști.

Toți acești copiii făcuți când nu trebuie se nășteau cu semnele stig-matului (căiță pe cap sau coadă). În legătură cu această căiță, în întreaga Europă medievală s-a crezut că, având aceeași natură cu placenta, îi dă pruncului puteri supranaturale. Ca urmare, despre acești copii se spu-nea că pot comunica cu morții și că la moarte devin strigoi.

Tot legat de concepţie, țăranii credeau că atunci se poate interveni asupra calităților copilului. De pildă, credeau că pruncul făcut pe bundă ar fi avut părul creț.

Următoarea etapă în acest proces al venirii copilului pe lume este sarcina. Aceasta era la început ascunsă, pentru a nu fi stricată de cine-va, pe cale magică.

Totuşi, după nuntă, prima preocupare a femeilor din comunitate a fost lectura semnelor care indicau că tânăra nevastă a rămas grea.

În legătură cu această tentație de a citi viitorul a apărut și credința, funcțională și azi, că dacă un pahar se varsă și se scurge în direcția cuiva, în familia aceluia va fi botez.

Odată sarcina confi rmată, atenția femeilor din casă (mamă, soacră, mătuşă, babă) era focalizată pe viitoarea mamă. O credință pe care o întâlnim și azi este aceea că, dacă, gravida poft ea la ceva, trebuie să i se facă poft a, ca sa nu piardă sarcina.

În același timp, în toate satele, femeia în „altă stare” trebuia să re-specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența pozitiv.

Pretutindeni femeii gravide îi era interzis să fure fructe, să șteargă fructele la care poft ea de rochie, să atingă fructele de burtă, fi indcă se credea că pruncul s-ar fi născut cu semn. La fel, nu avea voie să mănânce fructe îngemănate, fi indcă ar fi născut gemeni, dublul în societățile arhaice fi ind considerat malefi c.

Nu avea voie să țină în brațe sau să lovească cu piciorul câine, pisică, fi indcă se credea că pruncul s-ar fi născut păros. Nu avea voie să mănânce din polonic fi indcă pruncul s-ar fi născut cu gură mare. Nu avea voie să se mire pe ceva urât, fi indcă se credea că, prin similitudine, pruncul ar fi luat urâciunea. Nu era voie să-şi înnoade părul, ca prun-cul să nu aibă limba împiedicată, nu avea voie să se uite la un mort că pruncul ar fi avut faţa galbenă etc.

În paralel erau şi prescripţii menite să sporească calităţile copilului. În Munţii Apuseni, femeia însărcinată era sfătuită să calce în urma unui om frumos, ca pruncul ei, prin magia de contact, să fi e şi el frumos

Din luna a patra, se încerca ghicirea sexul copilului. Dacă mamei îi plăcea slănina şi vinul, se credea că va naşte băiat. Dacă burta femeii era rotundă, avea faţa curată, buze umfl ate se credea că va avea fată, dacă burta era ascuțită şi faţa pătată se credea că va naşte băiat. Credința se păstrează și azi.

Sarcina se încheia cu nașterea. Aceasta a fost în trecut una ocultată, ferită de membrii familiei, de comunitate. Actantul principal a fost moașa, care știa ce trebuie făcut. Ea desfăcea toate nodurile de la hainele femeii, deschidea nasturii, în credința că astfel se deschid și căile dintre cele două lumi, ca pruncul, ce venea dintr-o lume a strămoșilor să poată intra în lumea albă.

Cât privește momentul nașterii, comunitățile tradiționale credeau că acesta poate să infl uențeze întreaga viață a pruncului.

Referitor la luna nașterii, românii credeau că cel născut în aprilie va fi schimbător, ca vremea din această lună, cel născut în mai iubitor etc.

Constatăm, prin urmare, că în lumea satului, venirea copilului pe lume a fost una controlată, că exista un cod comportamental, de protejare a copilului din pântec, transmis de la o generaţie la alta, prin care gravida era învăţată ce „trebe” și ce „nu-i sclobod” să facă. O parte din aceste prescripții și interdicții, din perioada liminară, de sarcină, sunt respectate și azi, fi indcă cine și-ar dori un copil cu „sămn pe obraz” sau „ fl ocos pă picioare”?

Dr. Rodica Colta

TRA

DIŢ

II

Florian Liber, Scene ceci est mon corps

Page 5: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 98 mai 2018

uralculturalcultcultural

Satul răsfi rat din zona Zărandului (II)

Satul răsfi rat este specifi c zonelor colinare. Este dezvoltat organic în zonele deluroase și muntoase cu vatra satului

bine delimitată față de restul hotarului. În vecinătatea curții și gădinii se pot întâlni terenuri cultivate. Există însă o distincție clară între terenul intravilan (curtea, grădina) și extravilan (terenul arabil, pășunea, fânețele, pădurea). Ulițele sunt lungi, formând o rețea neregulată. De-a lungul lor, se înșiră gospodării, între care se găsesc grădini cu pomi sau

terenuri arabile. Casele sunt depărtate între ele, dar uneori formează și nuclee1. Există și o rețea de poteci care deși, la o primă vedere, pare că duc în toate părțile, totuși au o anumită logică: ele scurtează întotdeauna distanța și duc acolo unde omul are nevoie

(la grădină, la câmp, la pășune, la pădure, la apă, în satul vecin etc.)2. În satele de deal și de munte nu există amenajări care să fi e destinate organizării centrului. El este, fi e inersecția unor ulițe care vin din mai multe direcții, fi e locul unde se țin horele, fi e biserica etc.3.

Geograful Ion Conea spune că satul risipit și cel răsfi rat nu se prea pot delimita. E greu de găsit un sat sută la sută risipit, deoarece oricât ar fi de risipit, el tot are un nucleu de case mai îngrămădite. Uneori satul risipit se transformă, în timp, în sat răsfi rat. Această trecere se face pe nesimțite. Conea îl numește (după exemplul lui Emmanuel de Martonne – „le village roumain subcarpathique”) „sat de munte” cu precizarea că la munte predomină risipirea, la coline răsfi rarea4.

Satele de tip răsfi rat și de tip risipit sunt specifi ce populației românești din zona de deal și munte.

În Munții Zărandului, exemple de sate răsfi rate sunt Vârfurile, Zdrapți, Aciuța, Gura Văii, Valea Mare, Pleșcuța, Joia Mare5, Leștioara, Lazuri, Brusturi, Leasa, Luncșoara, Tisa, Groși, Hălmăgel, Bănești, Cristești, Sârbi, Vidra6.

Valer Butură dă și o variantă de sate răsfi rate tip „Podgoria Aradului” despre care spune că include regiunea dinspre Mureș spre nord până aproape de târgușorul Beliu. Aceste sate sunt locuite de români, maghiari și șvabi, gospodăriile având grădini mari plantate cu viță de vie și pomi. Ele au o evidentă tendință de evoluție spre satul de tip adunat7. Unii autori consideră că aceste localități au avut încă din Evul Mediu o organizare concentrată, densă, tipică coloniștilor, de infl uență franconă (de la sașii din Transilvania). Existau aici și importante comunități catolice care, probabil, aveau o serie de privilegii. Se înscriu în această categorie localitățile Covăsânț, Șiria, Galșa, Mâsca8.

Sorin Sabău

ETN

OG

RA

FIE

1 Ibidem, p. 2062 George Em. Marica, Satul ca structură psihică şi social, Editura Argonaut, 2004, p.373 Teodor Octavian Gheorghiu, Locuirea tradiţională rurală din zona Banat – Crişana

(Elemente de istorie şi morfologie; protecţie şi integrare), Timişoara, 2008, p. 3374 Ion Conea, op. cit. p.62-63

5 Romulus Oșianu, op.cit., p.2066 George Manea, „Elemente pentru defi nirea zonelor etnografi ce ale județului Arad”, în

Ziridava, Arad, nr. X, 1987, p.774-7757 Valer Butură, op.cit., p.488 Teodor Octavian Gheorghiu, op. cit., p.29

Florian Liber, Immanence de la dance

Page 6: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 1110 mai 2018

uralculturalcultcultural

BIB

LIO

TEC

A

Florar cultural bibliotecăresc

L una Mai cu rădăcini etimologice latine poartă, în

tradiția populară, denumirea de Florar. Nu e nici-

un dubiu că denumirea ca și semnifi cația acesteia sunt legate de

primăvară, de înfl orire, de fl ori.

Dacă ne este permisă licența, la Biblioteca Județeană „Alexandru

D. Xenopol” evenimentele se perindă, fi ecare cu forma, culoarea

și „parfumul” lui, într-un soi de imitatio cultural al fl orarului din

natură.

La începutul lunii, pe data de 3 mai, prof. Virgil Bradin își va

lansa cartea de Studii și comunicări „Sub semnul Marii Uniri” -

„o contribuție deosebit de valoroasă la istoriografi a arădeană și

națională”. (Doru Sinaci- prefațator).

În 5 Mai, Biblioteca Județeană este implicată în jurizarea celei de

a III -a ediții a Concursului național de tradiție și umor „Numai cânt

și voie bună”, organizat de Colegiul Național de Informatică care își

propune să promoveze valori ale culturii și tradiției românești: obi-

ceiuri, port, teatru, umor.

În data de 9 Mai, la ora 16.00, Teodora L. Ianto își va lansa

cartea „Chei către sufl et” o carte de „frământări, cugetări, meditații

[...] asupra unor concepte precum viața, evoluția, iubirea...” (Sorin

Comănescu).

Joi, 10 Mai, la ora 15.00, biblioteca va fi gazda conferinței: „100

de ani de literatură”, conferința face parte din Festivalul de

literatură „Ștefan Augustin Doinaș” (SAD), din perioada 10-12

Mai, festival ce va reuni la Arad reprezentanți ai literaturii contem-

porane românești!În aceeași zi de 10 Mai, de la ora 16.00, Cristian Fulaș își va lansa

cartea „Fâșii de rușine”- „...cartea mă conține și conține câteva dintre întâmplările prin care voi fi trecut, fi ltrate, subțiate, evitând mereu duritățile și violența. Poate pentru că Eu sunt un mort și asta e povestea mea.” (Cristian Fulaș).

Conferința Națională a Bibliotecarilor de la Bacău dedicată Centenarului Marii Uniri, desfășurată sub patronajul ANBPR, în perioada 16 - 19 Mai, va avea și o intervenție arădeană „Din mo-mentele Marii Uniri: donația lui Alexandru D. Xenopol și ctitorirea Bibliotecii Județene «Alexandru D. Xenopol» Arad ”, susținută de dr. Doru Sinaci, managerul bibliotecii noastre.

Luna mai se va încheia pe data de 22, ora 14.00 cu un spectacol de poezii patriotice „Micul patriot la Centenar ” în care sunt implicați cursanți de la Palatul Copiilor.

La toate acestea se adăugă obișnuitele acțiuni de la Sala Împru-mut carte Copii.

Menționăm că, instituția noastră se implică intens în desfă-șurarea numeroaselor manifestări culturale dedicate Centenaru-lui, aniversării a 100 de ani de la Marea Unire, manifestări orga-nizate de Consiliul Județean, Primăria municipiului sau de alte așezăminte surori.

Lectură cu folos vă dorim!

Lucia Bibarț

Florian Liber, Na cor Brasil 02

Page 7: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 13mai 2018

cultural

Interviu cu domnul Sergiu Bîlcea, vicepreședintele Consiliului Județean Arad

„Consiliul Județean este principalul promotor al acţiunilor culturale

din judeţul nostru”

– Domnule vicepreşedinte, ce ofertă culturală propuneţi

arădenilor în 2018?

– Consiliul Judeţean, în calitate de fi nanțator al Centrului

Cultural Județean, Complexului Muzeal al Județului Arad și

Bibliotecii A.D. Xenopol, este principalul promotor al acţiunilor

culturale din judeţul nostru. Afl ându-ne într-un an aniversar,

cel al sărbătoririi Centenarului Marii Uniri, este fi resc ca în 2018

să punem un accent deosebit pe manifestări dedicate acestui

eveniment major, de importanţă naţională şi unde contribuţia

Aradului a fost esenţială. Evenimentele tradiţionale, intrate în

obişnuinţa consumatorilor fi deli de cultură, nu lipsesc din calen-

darul deja consacrat. Aici aş aminti Stagiunea Teatrului de Vară

„Ethos”, în care aducem arădenilor artişti de excepţie, fi e că e

vorba de muzică clasică, teatru, folclor sau muzică uşoară. De

asemenea, Filocalia reprezintă un reper cultural de spiritualitate

şi artă sacră, important pentru foarte mulţi arădeni, cu aplecare

spre credinţă şi valorile creştine.

Consiliul Judeţean continuă să organizeze şi să susţină şi

celelalte festivaluri sau sărbători devenite tradiţie, precum Festi-

valul Vinului în Podgorie, Parada Clătitelor, diferite manifestări

folclorice – Festivalul Ioan T. Florea, Târgul de fete de la Găina,

Nedeia de la Tăcăşele –, iar fi nalul anului va fi dedicat sărbătorilor

de iarnă, prin Festivalul itinerant „Caravana Tradiţiilor de Iarnă”.

– Se observă o paletă largă de manifestări culturale pentru

toate gusturile…

– Am dat doar câteva repere, dar vă asigur că oferta noastră

este mult mai consistentă. Aș fi putut insista și asupra celui mai

nou produs cu care ne propunem să promovăm județul nostru,

respectiv Circuitul Gastronomic, care va cuprinde în fi ecare

sâmbătă, în perioada 5 mai-15 decembrie, vizitarea unei co-

mune și cunoașterea tradițiilor locale. Aici aş sublinia faptul că

avem o colaborare excelentă cu primăriile din județ, cu Primăria

Municipiului şi cu instituţiile de cultură afl ate în subordinea

acesteia. Împreună, Consiliul Judeţean şi Primăria, oferim di-

rect, dar şi prin instituţiile subordonate – Centrul Cultural

Judeţean, Şcoala Popu-

lară de Arte, Biblioteca

Judeţeană şi Complexul

Muzeal, respectiv Cen-

trul Municipal de Cul-

tură şi Teatrul Clasic

„Ioan Slavici” – foarte

multe evenimente.

– Centenarul ne conferă un loc special, Aradul având titula-tura neofi cială de „Ca-pitală Politică a Marii Uniri”…

– … Şi în acest sens am acţionat pe două căi. Una culturală,

cu tentă istorică, dar şi o componentă esenţială, cea de a asigura

infrastructura necesară pentru simpozioane, congrese, foru-

muri şi alte întâlniri care au în centrul atenţiei Aradul şi Cente-

narul, două elemente indisolubile în contextul istoric actual.

Avem cel puţin lunar evenimente dedicate Centenarului, am

oferit distincţii pentru 100 de personalităţi care şi-au adus

contribuţia la promovarea Aradului în contextul Marii Uniri,

am marcat 100 de ani de la Unirea Basarabiei cu România printr-

un simpozion, cu prezenţa Excelenţei Sale Mihai Gribencea,

Ambasadorul Moldovei în România şi, totodată, un reputat is-

toric, am iniţiat întâlniri cu personalităţi din diferite domenii

sub genericul „CentenAR”, organizăm Şcoala de vară a Societăţii

de Ştiinţe Istorice din România, pentru ca apogeul să fi e atins în

preajma zilei de 1 Decembrie, când sărbătorim 100 de ani de la

Marea Unire.

În completare, investim în infrastructură. Vom restaura Sala

„Iuliu Maniu”, locul unde au avut loc negocierile istorice între

Consiliul Naţional Român şi Guvernul maghiar. Această sală va

deveni una multifuncţională, în care se vor putea desfăşura nu

doar conferinţe sau forumuri, ci şi alte evenimente cu caracter

cultural sau artistic. Va fi reabilitată întreaga clădire, pentru a-i

consolida caracterul istoric şi arhitectural. Un alt proiect, în co-

laborare cu Primăria Municipiului Arad, este reabilitarea Pala-

tului Cultural, care găzduieşte atât Filarmonica de Stat Arad, cât

şi Complexul Muzeal. Şi Palatul Cultural a sărbătorit, acum cinci

ani, propriul Centenar, acesta fi ind fi nalizat în 1913. Acum,

odată cu reabilitarea sa, clădirea va reprezenta şi ea un simbol al

culturii şi istoriei arădene.

12

Page 8: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

Noaptea Muzeelor Ediția XIV - sâmbătă, 19 mai 2018

www.noapteamuzeelor.ro

Titlu eveniment: NOAPTEA MUZEELOR 2018Program de vizitare de Noaptea Muzeelor: 20.00-02.00

PALATUL CULTURAL (Piaţa George Enescu 1, Arad)20.00 – 02.00

MUZEUL DE ARTĂ (Str. Gh. Popa 2-4, etaj 2)20.00 – 02.00

SALA CLIO (Str. Horia 10)20.00 – 02.00

MUZEUL ORAȘULUI LIPOVA/CASA SEVER BOCU(Lipova - str. Nicolae Bălcescu 21)18.00-24.00

MUZEUL MEMORIAL IOAN SLAVICI ȘI EMIL MONȚIA ȘIRIA (Șiria – Parcul Bohuș)18.00-24.00(ora anunţată pentru închidere reprezentând ora de intrare a ultimului vizitator)

Acces: GRATUITAdresă: Complexul Muzeal Arad - Palatul Cultural Arad, Piața George Enescu 1Telefon: 0257.281.847E-mail: offi [email protected] Website: www.museumarad.roLink către pagina de facebook https://www.facebook.com/complexul.muzealarad/https://www.facebook.com/events/422400871518919/

EXPOZIȚIA DE ISTORIE/PALATUL CULTURAL, ETAJ 2Arad, Piaţa George Enescu, 1 - intrarea dinspre Bulevardul Dragalina

Sâmbătă, 19 mai, orele 20.00-02.001. Expoziţia permanentă de istorie2. Expoziţia Bizere - art&technology3. Expoziţia Tezaur 1848/49. Repere din Colecția de relicve a muzeului arădean4. Expoziţia Arad – 1989

mai 2018 15uralcultural

14 mai 2018

cultcultural

MU

ZEU EXPOZIȚIA ȘTIINȚELE NATURII/ PALATUL CULTURAL

Arad, Piaţa George Enescu, 1 - intrarea dinspre Parcul CopiilorSâmbătă, 19 mai, orele 20.00-02.001. Expoziţia Un secol de istorie naturală. Comori ale patrimo-niului arădean în colecţia Gimnaziului Superior Regal 2. Expoziţia De la lemnul scobit la tezaur. Odissea unei monoxile

kinema ikon / PALATUL CULTURAL Arad, Piaţa George Enescu, 1 - intrarea dinspre Parcul CopiilorSâmbătă, 19 mai, orele 20.00-02.001. Prezentare și proiecţie fi lme documentare&experimentale KI

MUZEUL DE ARTĂArad, str. Gh. Popa 2-4, etaj II

Sâmbătă, 19 mai, orele 20.00-02.001. Expoziția permanentă de artă europeană şi românească2. Expoziție de artă plasticăSilviu Oravitzan – Lumină și jertfăCurator: dr. Adriana Pantazi – istoric, Complexul Muzeal AradSilviu Oravitzan (n. 1941), nume de referință pentru arta românească contemporană, convertește în imagine spiritualitatea creștină. Demersul său plastic este structurat pe relația dintre semn, simbol și mesaj religios. Expoziții de anvergură organizate la mu-zeele de artă din Cluj, Timișoara, la Muzeul Brukenthal, Muzeul Țăranului Român, Muzeul de Artă Catolică din New York, la Klos-terneuburg din Austria au reunit teme majore ale creației: crucea, centrul, lumina.Expoziția din Muzeul de Artă Arad va fi centrată pe relația dintre lumină, în primul rând cea divină, și jertfă/martiriu.3. Expoziție kinema ikonCurator: Călin Man, Complexul Muzeal Arad4. Lansare de carteLaurențiu Oanea, Unirea la de Alba Iulia din 1918 (ediţie critică, îngrijită de dr. Felicia Oarcea) 5. Workshop de gravură dr. Adrian Sandu – artist vizual, Complexul Muzeal Arad6. Ateliere de pictură pentru copii și adulți Atât pentru cei mici, cât și pentru adulți, voluntarii Asociației Culturale Noua Acropolă vor redeschide atelierele de pictură, inspirate din cultura antică a Egiptului. 20:00 - 21:00 - Atelier de pictură Egiptul antic (5 locuri)

Page 9: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 17uralcultural

mai 2018

cultcultural

21:00 - 22:00 - Atelier de pictură Egiptul antic (5 locuri)22:00 - 23:00 - Atelier de pictură Egiptul antic (5 locuri)Vârsta minimă de participare la atelierul de pictură este de 12 ani.

SALA CLIO Arad, str. Horia 10

Sâmbătă, 19 mai, orele 20.00-02.001. Expoziție etnografi căInstrumente muzicale tradiționale din colecția Ovidiu Papană2. Prezentare și proiecţie fi lme documentare de etnografi eAutori: dr. Sorin Sabău, dr. Gabriel Hălmăgean – Complexul Muzeal AradPromovarea tradiţiilor din zona arădeană prin fi lme documentare, nominalizate și premiate.

MUZEUL ORAȘULUI LIPOVA/CASA SEVER BOCULipova - str. Nicolae Bălcescu 21

Sâmbătă, 19 mai, orele 18.00-24.00

1. Ateliere de artă decorativă pentru copii 2. Expoziție de artă plastică

MUZEUL MEMORIAL IOAN SLAVICI ȘI EMIL MONȚIA ȘIRIAȘiria - Parcul Bohuș

Sâmbătă, 19 mai, orele 18.00-24.001. Expoziție de artă plastică

Parteneri: Rețeaua Națională a Muzeelor din România, Consiliul Județean Arad, kinema ikon, Asociația Culturală „Noua Acropolă” Arad. Parteneri media:Jurnal Arădean, Special Arad, Glasul Aradului, ARQ, vestic.ro, ghidularadean.ro, TV Arad, DIGITV Timișoara, Radio Arad, Radio Timișoara.

Adelina StoenescuComplexul Muzeal Arad

16Florian Liber, Diff érence et répétition 01

Complexul Muzeal AradCalendarul evenimentelor, mai 2018

Eveniment: Expoziție de artă plastică (Gyula) Locul: Sala „Clio”Organizator/curator: Primăria Municipiului AradPerioada: 3-13 mai

Eveniment: Expoziție de artă plastică Silviu Oravitzan Locul: Muzeul de Artă, Sala „Ovidiu Maitec”Organizator/curator: CMA / dr. Adriana PantaziPerioada: 15 mai-1 iulie

Eveniment: Expoziție etnografi căInstrumente muzicale tradiționale din colecția Ovidiu Papană Locul: Sala „Clio”Organizator/curator: CMA/dr. Sorin Sabău, dr. Gabriel HălmăgeanPerioada: 17 mai-3 iunie

Eveniment: Noaptea Muzeelor Locul: Arad (Palatul Cultural, Sala „Clio”, Muzeul de Artă), Muzeul Orașului Lipova, Muzeul Memorial Ioan Slavici și Emil Monția ȘiriaOrganizator/curator: CMA/dr. Adelina Stoenescu, Corina Dubeștean, Laura MateșPerioada: 19 mai Eveniment: Lansare de carteLaurențiu Oanea, Unirea la de Alba Iulia din 1918 (ediţie critică, îngrijită de dr. Felicia Oarcea) Locul: Muzeul de ArtăOrganizator/curator: CMA / dr. Felicia OarceaPerioada: 19 mai

Page 10: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 1918 mai 2018

uralculturalcultcultural

TEAT

RU

Programul FestivaluluiSÂMBĂTĂ, 12 MAI

Ora 18,00 - Platoul din fața Palatului Administrativ Fane Solamente, regia Pau Palaus – one man show Producător: Compania Contaminando Sonrisas, Spania Durata: 1h

Ora 19,00 - Sala Mare Iluzii de Ivan Vîrpaev, regia Cristian Ban Producător: Teatrul de Nord Satu MareDurata: 1h25 min

Ora 21,30 - Club FlexFamilia Ou, spectacol colectiv, regia Bogdan UntilăProducător: Teatrul Recul București Durata: 50 minSpectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani

Ora 22,30 - Sala StudioGrounded de George Brant, regia Ligia CiorneiProducător: Doctor’s Studio București Durata: 1,05min

DUMINICĂ, 13 MAI Ora 11,00 - Sala Studio

Jim cară molozul, după textul lui Ioan Peter PitRegia: Florin DidilescuProducător: Trupa de teatru pentru elevi și studenți ,,Amifran” Arad Spectacol în limba franceză Durata: 1h30min

Ora 16,00 – Atrium Mall Fane Solamente, regia Pau Palaus – one man show Producător: Compania Contaminando Sonrisas, Spania Durata: 1h

Ora 18,00 – Platou teatru Fane Solamente, regia Pau Palaus – one man show Producător: Compania Contaminando Sonrisas, Spania Durata:1h

Ora 19,00 - Sala Mare, cu publicul pe scenă Somnambulism de Iaroslava Pulinovici, regia Alexandru Mâzgăreanu Producător: Teatrul Nottara București Durata: 1h40min (fără pauză)

Ora 21,00 - Sala StudioO femeie singură de Dario Fo și Franca Rame, regia Daniel Grigore SimionProducător: Teatrul de Artă București Durata: 1h20minSpectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani

LUNI, 14 MAI Ora 19,00 - Sala Mare

Stage Dogs de Florin Piersic Jr, regia Florin Piersic Jr. (Inspirat de ,,A life in the theatre” de David Mamet)Producător: Teatrul Act BucureștiDurata:1h40min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani

Ora 21,00 - Sala StudioOMG – Organisme Modifi cate Genetic, un spectacol de Ioana PăunProducător: Teatrul ,,Andrei Mureșanu” Sfântu GheorgheDurata: 1h50 minSpectacol nerecomandat tinerilor sub 18 ani

MARȚI, 15 MAI Ora 19,00 - Sala Mare

Demnitate, de Ignasi Vidal, regia Ignasi VidalProducător: Teatrul Avangardia București Durata:1h20min (fără pauză)

Ora 21,00 - Sala StudioPe jumătate cântec, regia Crista BilciuProducător: Teatrul Odeon București Durata: 1h10min

Ora 22,30 - Club FlexPlex – scenariu bazat pe texte de Eric Bogosian, regia Andrei Dinu și Andrei StanProducător: Teatrul Municipal Baia MareDurata: 1h15minSpectacol nerecomandat tinerilor sub 15 ani

Festivalul Internațional de Teatru Nou a ajuns la ediția a VI-a

În luna mai Teatrul Clasic ,,Ioan Slavici” Arad în co-laborare cu Consiliul Local al Municipiului Arad,

organizează Festivalul Internațional de Teatru Nou. Ediția din acest an a festivalului se desfășoară în perioada 12 – 20 mai, iar spectacolele vor avea loc la Sala Mare, la Sala Stu-

dio, în Club Flex și în aer liber. Selecționerul festivalului este și în acest an, teatrologul

Claudiu Groza. Pe parcursul celor 9 zile de festival vor avea loc 20 de specta-

cole, producții ale unor teatre de stat sau ale unor companii in-dependente din București și din țară, două spectacole din străinătate (Spania și Olanda), precum și un concert.

Biletele pentru festival vor fi puse în vânzare pe www.biletmaster.ro și la Agenția de bilete a teatrului.

Adriana Sasu

Page 11: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 21uralcultural

20 mai 2018

cultcultural

MIERCURI, 16 MAI Ora 19,00 - Sala Mare

Our ladies of perpetual succour (Fecioarele noastre grabnic ajutătoare) de Lee Hall, după romanul ,,Sopranele” de Alan Warner, regia și coregrafi a Răzvan Mazilu Producător: Teatrul Excelsior București Durata: 2h10min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani

Ora 21,30 - Sala StudioM.I.S.A. Părut de Alexa Băcanu, regia Dragoș Alexandru Mușoiu Producător: Compania Reactor de Creație și experiment Cluj Napoca Durata: 1h20min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani

JOI, 17 MAI Ora 18,00 – Sala Mare

Visătorul după Ian McEwan, un spectacol concert de Ada Milea Producător: Teatrul Tineretului Piatra NeamțDurata: 1h

Ora 19,30 – Platou teatru Th e Yelling Kitchen Prince, regia Bram Graafl and, Olanda Durata: 30min

Ora 21,30 - Sala Mare Tatăl meu, preotul de Gabriel Sandu, regia Leta PopescuProducător: Teatrul Național Târgu-Mureș, Compania Liviu Rebreanu Durata: 1h15min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani VINERI, 18 MAI

Ora 18,00 – Platoul din fața Palatului AdministrativTh e Yelling Kitchen Prince, regia Bram Graafl and, Olanda Spectacol în aer liber Durata: 30min

Ora 19,00 – Sala MareF.A.D (Noduri și plăci) de Nicola Wilson, regia Horia SuruProducător: Teatrul ,,Regina Maria” OradeaDurata: 2 h (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani

Ora 21,30 – Sala StudioRovegan, regia Catinca Drăgănescu Producător: Asociația Arena & Centrul de Teatru Educațional Replika BucureștiDurata: 1 h30 min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 12 ani

SÂMBĂTĂ, 19 MAI Ora 19,00 – Sala Mare

Famila fără zahăr de Mihaela Michailov, regia Radu Apostol

Producător: Teatrul Mic București & Centrul de Teatru Educațional Replika BucureștiDurata: 1h50 min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 14 ani

Ora 21,30 – Sala StudioBucurie și fericire de Székely Csaba , regia Andi GhergheSpectacol în limba maghiară, subtitrat în limba română Producător: Teatrul 3 G Târgu Mureș Durata: 1h30 min Spectacol nerecomandat tinerilor sub 14 ani

DUMINICĂ, 20 MAI Ora 19,00 – Sala Mare

Concert Jazzapella Producător: Asociația IncantessimoDurata: 1h30min

Ora 21,30 – Sala Studio90, scenariu colectiv, regia și dramaturgia David Schwartz Producător: Macaz Teatru Coop București Durata: 1h40 min (fără pauză)Spectacol nerecomandat tinerilor sub 12 ani

Florian Liber, Na cor Brasil 01

Page 12: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

mai 2018 2322 mai 2018

uralculturalcultcultural

Programul lunii mai

Expoziție de artă plastică (Gyula)Sala „Clio”Primăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad3 mai

Sărbătoarea de Mai „Majalis”Primăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad 5 mai

Festivalul arădean al beriiPrimăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad5-6 mai

Festivalul Internațional de Artă a Animației Euromarionete, Arad, ediția a XVIIII-a

Teatrul Clasic ,,Ioan Slavici” Arad, Sala Marionete, aer liber, spații neconvenționale – 3-8 mai

România 100 - Concurs de compoziții pe tema Centenarului Marii UniriFilarmonica de Stat Arad8-10 mai

Ziua EuropeiParcul EminescuPrimăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad9 mai

Festivalul Florilor – FlorARPiața Avram IancuPrimăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad11-13 mai

Festivalul Internațional de Teatru Nou, ediția a VI-aTeatrul Clasic ,,Ioan Slavici” Arad, Sala Marionete, aer liber, spații neconvenționale – 12-20 mai

Expoziție etnografi că: Instrumente muzicale tradiționale din colecția Ovidiu PapanăSala „Clio” / Complexul Muzeal Arad / dr. Sorin Sabău15 mai

Festival muzical „Pop Star” ediția a XXVII-aConsiliul Judeţean Arad, Centrul Cultural Judeţean Arad15-16 mai

Zilele Administrației ArădenePrimăria Municipiului Arad, Centrul Municipal de Cultură Arad, Biblioteca Județeană „Alexandru D. Xenopol” Arad, Universitatea de Vest „Vasile Goldiș” Arad, Universitatea „Aurel Vlaicu” Arad – 17-20 mai

Săptămâna Economiei și Culturii ArădenePrimăria Municipiului Arad, Consiliul Județean Arad, Centrul Municipal de Cultură Arad, Camera de Comerț și Industrie Arad17-22 mai

Ziua Familiei Parcul Aventura Voinicilor Primăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad – 19 mai

Sărbătoarea Vecinilor Cartierele AraduluiPrimăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad22 mai

Festivalul Internațional de Teatru – circ Fantasticooediția a III-a / Teatrul Clasic „Ioan Slavici” și în aer liberPrimăria Municipiului Arad /Centrul Municipal de Cultură Arad23-27 mai

Cupa Aradului la Ciclism Primăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad – 26 mai

Festival muzical pentru copii „Steluţa de Cristal”ediția a IX-aConsiliul Judeţean Arad, Centrul Cultural Judeţean Arad30 mai

Colocviul Naţional al revistelor de cultură, ediția a V-aConsiliul Judeţean Arad, Primăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad

Festivalul Filmului Francez la AradPrimăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad / CitiZenit

Proiecții de fi lme: cinema Arta - în fi ecare vineri, de la ora 20.00 Retrospectiva fi lmului românesc - lunar // Proiecții de fi lme: cinema Grădiște și Solidaritatea - lunar// Primăria Municipiului Arad / Centrul Municipal de Cultură Arad / CitiZenit

CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI ARA DCENTRUL MUNICIPAL DE CULTURĂ ARA D310130 Arad, Bulevardul Revoluției nr.97, ap.4 Tel/Fax:+407371501072; Email: [email protected]

Page 13: MONITORUL CULTURAL · specte o mulțime de interdicții și prescripții, pe de o parte, pentru a nu transmite viitorului copil anumite defecte, iar pe de alta, pentru a-l infl uența

Evenimentele Centrului Cultural

Judeţean Arad, mai 2018

Festival muzical „POP STAR”, ed. a XXVII-a

Arad, 15 – 16 mai, CCJA, CJA

Zilele Administraţiei Arădene, ed. a X-a

Arad, 17 – 20 mai, CCJA, CJA, CMCA, PMA

Premierea Olimpicilor Naţionali Arădeni

Arad, 25 mai, CJA, CCJA, ISJ

Festivalul „Comori de sufl et românesc”, ediția a V-a

Pleșcuța, 26 mai, Primăria Pleșcuța, CJA, CCJA

Festival „La poalele Highișului”

Căsoaia, 26 – 27 mai, CJA, CCJA

„Festivalul Dansului Călușeresc”, ediţia a IX-a

Bocsig, 27 mai, CJA, CCJA

Festivalul - concurs „Floare de pe Criș”, ed. a XXIV-a

Ineu, 28 mai, Primăria Orașului Ineu, CJA, CCJA

Concurs „Steluţa de Cristal”

Arad, 30 mai, CJA, CCJA

Caravana Teatrelor de Păpuși și Marionete prin

județul Arad, localități din județul Arad, mai 2018,

CJA, CCJA

Tradiţii și obiceiuri bănăţene

Zăbrani, mai, Primăria Zăbrani, CJA, CCJA


Recommended