+ All Categories
Home > Documents > mitropolia transilvaniei

mitropolia transilvaniei

Date post: 06-Jul-2015
Category:
Upload: marius-maximus
View: 203 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 111

Transcript

nceputurile mitropoliei Transilvaniei. Condiiile istorice n care s-au pus bazele unei ierarhii bisericeti n Transilvania au fost cu totul deosebite fa de celelalte dou principate romneti. Primele tiri despre viaa politic i bisericeasc a romnilor transilvneni, excluzndu-le pe cele ce ne sunt furnizate de descoperirile arheologice, ne sunt furnizate de Cronica scris de Magistrul P., notarul anonim(Anonimus) al regelui Bela, probabil Bela al II-lea (1131-1141), cunoscut n literatura de specialitate sub denumirea de Gesta Hungarorul. Bazat pe unele izvoare anterioare, precum i pe tradiia vie nc n timpul su, Anonymus menioneaz trei formaiuni politice n teritoriile intercarpatice i unele voievodate conduse de duci sau voievozi, nc de la nceputul sec. IX i nceputul celui de al X-lea. Primul cuprindea teritoriile dintre Mure (la sud), Some (la nord) i Porile Meseului (la est), fiind condus de ducele Menumorut; al doilea era n Banat, ntre Mure i Dunre, condus de Glad; al treilea era n terra Ultransilvana ara Transilvaniei, locuit de romni i slavi, condus de un oarecare romn, ducele Gelu. Voievodatul su se ntindea ntre Some(la nord), Mure(la sud) i Porile Meseului(la nord-vest). Aceste informaii sunt certificate de descoperirile arheologice recente sau mai vechi1. Acestor formaiuni politice, reunite sub un singur sceptru spre sfritul secolului al X-lea, altele, care nu sunt amintite de Anonymus, deoarece au rmas n afara contactului cu maghiarii, n perioada naintrii lor spre centrul Transilvaniei. Acestea i-au pstrat, pn trziu dup ptrunderea ungurilor n acest spaiu, o oarecare autonomie. Sunt aa numitele ri, atestate documentar n secolele XIII-XIV: ara Brsei, ara Fgraului, ara Amlaului, n prile Sibiului, ara Haegului, ara Zarandului, ara Maramureului, i confirmate, de asemenea, de descoperirile arheologice. Dup relatrile unor cronici maghiare, din sec. XIV2, dar i a altora medievale, un Gyula, duce mare i puternic, a descoperit n cursul unei vntori n Transilvania, un ora mare, construit de romni, numit Alba, de unde numele maghiar de Gyuilafehervar sau oraul alb al lui Gyula3 azi Alba Iulia. Acest Gyula, numit i cel btrn (maior), a avut o fiic pe care a cstorit-o cu ducele1

A se vedea, n acest sens: Pr. Prof. dr. Mircea Pcurariu, Istoria Bisericii ortodoxe Romne, Bucureti, 1992, vol. I, p. ; tefan Pascu, Voievodatul Transilvaniei, I, Cluj, 1971; tefan Olteanu, Realiti demografice pe teritoriul Transilvaniei n secolele VIII-X, n Revista de Istorie, vol. 28, nr. 12 (1975); Kurt Horedt, Voievodatul de la Blgrad Alba Iulia, n Studii de istorie veche, V, 1954, nr. 3-4; vol. Alba Iulia 2000. 2 Chronicon Budense, Chronicon Pictum Vindobonense, Chronicon Dubicense .a. 3 Menionm c numele de Gyula a fost transcris i sub alte forme: Gyla, Giula, Gula, Geula, Jula, Julus etc., i iniial nsemna o demnitate i nu un nume de persoan. Acest lucru este confirmat de mpratul Constantin VII Porfirogenetul, n lucrarea sa De administramdo Imperio, cnd afirm c, n sec. X, maghiarii aveau dou cpetenii, Gylas i Charcas, care nu sunt nume proprii, ci demniti.

Geza. La rndul lor, acetia au nscut pe regele tefan numit i cel Sfnt, al Ungariei. Un nepot al lui Gyula cel btrn a fost Gyula cel tnr, care a avut lupte cu regele tefan cel Sfnt, n anul 1002, pentru c s-a mpotrivit acestuia i nu a vrut s se fac cretin. Fiind nfrnt, spun cronicile respective, a fost botezat mpreun cu ntreaga familie, n Alba Iulia, dup ritul apusean, adus n Ungaria, iar ara sa foarte bogat i foarte ntins, numit n limba maghiar Ardeal, a fost ncorporat n Ungaria. Aici se cuvine s facem o meniune i anume, n Ungaria cretinismul a ptruns iniial dup ritul rsritean. tirile ne sunt furnizate de mpratul Constantin VII Porfirogenetul(944-959), care, n lucrarea sa De administrando Imperio, ne relateaz c prin anii 948-949 au fost trimii la Constantinopol doi demnitari maghiari, Termatzus i Bultzos sau Bulcsu, pentru a rennoi pacea pe cinci ani cu Imperiul. Informaiile au fost completate, n secolele urmtoare, de cronicarii bizantini Gh. Kedrenos(sec.XIXII)4 i Ioan Zonaras(sec. XII). Acetia susineau c Bulcsu ar fi primit botezul la Constantinopol, na fiindu-i chiar Constantin VII. La puin timp dup aceasta a venit la Constantinopol i principele Gylas sau Gyla, care s-a cretinat, iar la plecare a luat cu sine i pe un monah cu numele Ierotei, vestit pentru evlavia sa, hirotonit episcop al Turciei de ctre Teofilact patriarhul Constantinopolului, care ajungnd acolo a ntors pe muli de la rtcirea barbar la cretinism5. Deducem de aici c nceputul cretinrii ungurilor s-a fcut n ritul rsritean, ortodox i numai dup tefan cel Sfnt statul feudal maghiar a nceput s se orienteze, sub raport bisericesc, spre Apus6. n acest sens, putem face referire la unele afiniti pe care, manifestarea cultic i fondul lexical maghiar, le au cu spiritualitatea rsritean i ne gndim, n mod expres, la faptul c ncep postul mare ca ortodocii, lunea i nu miercurea precum catolicii i la folosirea cuvntului Karacsony Crciun, ca rsritenii, i nu Dies Natalis, precum toi apusenii. n acelai timp, faptul c Iarotei a avut i urmai7 ne ndreptete s postulm existena unei episcopii misionare, n Ungaria, aezat sub jurisdicia Patriarhiei Ecumneice, care-i va fi ncheiat activitatea n preajma marii schisme, din 16 iulie 1054. n ceea ce privete prezena unei ierarhii n Transilvanii, istoricii sunt de acord c, de la nceputul secolului al IV-lea i pn la sfritul secolului al IXlea, au activat horepiscopii, trimii de Constantinopol, de arhiepiscopii Justinianei Prima(sec. VI), sau de episcopii sud-dunreni (sec. IV-VI) ori cei dobrogeni8. Dar dup cristalizarea primelor organisme politice, n acest spaiu, sau formarea cnezatelor i voievodatelor (Gelu, Glad, Menumorut etc.), locul4 5

Cronicarul i ntemeia tirile pe Cronograful lui Ioan Skylitzes, sec. XI, care reda evenimentele din perioada 813-1057. Pr. Prof. Ion Rmureanu, nceputurile cretinrii ungurilor n credina ortodox a Rsritului, n Studii Teologice, IX (1957), nr. 1-2, p. 29-30. 6 Pr. Prof. dr. Mircea Pcurariu, nceputurile mitropoliei Transilvaniei, Bucureti, 1980, p. 27. 7 Menionm pe Antonie, monahul, sincelul i proedros-ul Turciei (a se citi Ungariei), titluri atribuite, n nomenclatura bizantin, n secolul al XI, mitropoliilor, precum i pe mitropolitul Ioan al Turciei, care semna actele unui sinod constantinopolitan, n anul 1028. 8 A se vedea mai pe larg pr. prof. dr. Mircea Pcurariu, nceputurile mitropoliei Transilvaniei, p. 14 15.

horepiscopilor l-au luat episcopii. Noua situaie politic, cnd conductorii i aveau reedina ntr-o cetate, instituia horepiscopilor era necorespunztoare, cci fiecare cneaz sau voievod voia s aib n cetatea sa un episcop eparhiot, care s-i ntind sfera crmuirii sau pstoririi duhovniceti din hotarele formaiunii politice respective. Aceasta era o practic ntlnit i la popoarele vecine ortodoxe. O prim episcopie a putut exista la Dbca, centrul stpnirii lui Gelu, unde s-au descoperit pn acum ruinele mai multor biserici, cea mai veche fiind construit din piatr i considerat o biseric voievodal. Construit probabil n secolul al IX-lea, biserica i-a ncetat existena n secolul al XII-lea, cnd peste ruinele ei s-a ridicat o alta nou, catolic. La locul numit Boldga, la aproximativ 1,5 km. de cetate, s-au descoperit trei biserici suprapuse. Important este faptul c, printre mrturiile arheologice descoperite aici, s-au gsit fragmente de ceramic smluit, monede i o cruce de bronz, toate de factur bizantin, ceea ce dovedete legturile economice, politice i ecleziale pe care le-au avut voievozii de la Dbca cu Bizanul, nc din secolul al IX-lea. Un alt episcop va fi activat n regiunile de apus ale rii, n prile Bihorului i Ardealului, unde se ntindea formaiunea politic a lui Menumorut. Episcopul a avut, probabil, reedina n cetatea Biharea, care se afl la 10 km. nord de Oradea. i aici descoperirile arheologice confirm existena unei aezri ntrite9. Acest lucru este confirmat i de relatarea lui Anonymus c Menumorut, n tratativele duse cu trimiii lui Arpad, invoca n sprijinul su suzeranitatea mpratul bizantin, pe atunci Leon VI Filozoful (886-912), sed tamen modo per gratiam domini mei imperatoris Constantinopolitani nemo potest auferre de manibus meis10. Acelai izvor ne relateaz c Menumorut, aflat ntr-o situaie critic, n urma luptelor cu maghiarii, se pregtea s plece n Grecia, ceea ce denot legturile pe care voievodatul su le avea cu Bizanul, legturi ce nu puteau fi cantonate doar n sfera politicului, ci implicau i pe cele bisericeti. n sprijinul existenei unui episcop la Biharea vin i alte izvoare maghiare, mai noi11. Un alt episcop a putut s-i aib reedina la Alba Iulia, unde majoritatea cercettorilor aeaz reedina unui gylas, pe lng care va fi fost, cu siguran, i un episcop de neam romn. n sprijinul acestei teze vin descoperirile arheologice efectuate la Alba Iulia, ncepnd cu anul 1968. Sub actuala catedral romano-catolic, construit din secolul al XIII-lea, s-a9

M. Rusu, Contribuii arheologice la istoricul cetii Biharea, n Anuarul Institutului de Istorie din Cluj, III(1960), 7-25. G. Popa-Lisseanu, Izvoarele istoriei romnilor, vol. I, Bucureti, 1934, p. 41, apud Pr. prof. dr. Mircea Pcurariu, nceputurile mitropoliei Transilvaniei, p. 31. 11 Isroricul Karacsoni Janos, fost episcop de Oradea, susine c tefan cel Sfnt a cucerit teritoriile din stnga Tisei pn la pdurile care separ Transilvania istoric de inuturile de vest ale rii noastre, aeznd un episcop latin n Biharea. La rndul su, canonicul Ganoczy Antal, din Oradea, scria, n 1775, c prin mutarea episcopiei latine de la Biharea la Oradea, episcopul ortodox romn a fost nevoit s prseasc oraul, ceea ce ne-ar duce la ideea c atunci cnd episcopul catolic se aezase, pentru prima dat, la Biharea el izgonise pe cel ortodox. Poate atunci episcopul ortodox a plecat la Oradea, iar acum era nevoit, pentru a doua oar, s fac loc celui catolic i el s plece n alt parte.10

descoperit o rotond cu absida semicircular, ce aparine secolului al X-lea, dar n acelai timp sub aceasta s-a putut identifica urmele unei bazilici, firete mult mai vechi12. De altfel, n urma expansiunii regatului maghiar n Transilvania, s-a creat i un comitat al Albei, cu centrul n Alba Iulia, menionat pentru prima dat la 1177, n locul vechii formaiuni politice romneti din centrul Transilvaniei13. Credem c acelai lucru s-a petrecut i cu episcopatul ortodox de la Alba Iulia. n locul episcopiei ortodoxe de aici, a fost adus o episcopie catolic maghiar, ntemeiat iniial la Tnad(jud. Satu Mare) i mutat apoi la Cluj. Transferul ei la Alba Iulia s-a petrecut n timpul domniei lui Ladislau (1077-1095), cel mai probabil n anul 1092. Obiceiul catolicilor maghiari de a nlocui locaurile de cult ortodoxe cu altele catolice i indirect nlocuirea instituiilor bisericeti autohtone dup acelai model, poate fi urmrit la Prejmer14, lng Braov(sec. XIII), la Cluj i Mese, unde dou mnstiri ortodoxe au fost transformate n mnstiri catolice. La fel s-au petrecut lucrurile cu alte dou mnstiri pe Valea Someului i la Cenad-Morisena. Exemplul din urm este elocvent tirile fiind date de o surs catolic: Vita Sancti Gerhardi. Aici aflm c un conductor local, cu numele de Ahtum sau Ohtum, considerat un urma al lui Glad, a ridicat o mnstire ortodox cu hramul Sf. Ioan Boteztorul , n cetatea sa de la Morisena (azi Cenad, jud. Timi). Prin 10281030 tefan cel Sfnt a atacat pe Ahtum, care a fost nvins i ucis n lupt, datorit trdrii sfetnicului su Chanadinus. Trdtorul a devenit ulterior crmuitorul inutului stpnit pn atunci de Ahtum, precum i al cetii Morisena, care a i primit numele su, Chnadina. El a ridicat o alt mnstire ortodox, cu hramul Sf. Gheorghe, n localitatea Oroszlanus(azi Maidan, n fosta Iugoslavie, la grania cu Romnia), unde au fost mutai i clugrii ortodoci din mnstirea Sf. Ioan, iar n aceasta au fost adui 12 clugri latini, n frunte cu veneianul Gerard, numit n curnd episcop de Chanadina Cenad. Deducem c i aici episcopia catolic a luat natere pe locul unui fost sediu episcopal ortodox de la Morisena. De altfel, n secolele urmtoare se poate urmri existena acestei episcopii catolice i rolul jucat n istoria poporului romn. Este destul s facem trimitere la corespondena pe care papa Inoceniu al III-lea (1198-1216) a avut-o cu episcopul catolic, de aici, prin care l ndemna s fac misiune printre localnici pentru a-i atrage la catolicism. n concluzie, se poate spune c episcopiile catolice din Transilvania au luat fiin pe locul vechilor scaune episcopale ortodoxe, sau horepiscopale, la Biharea (Oradea), Alba Iulia i Morisena-Cenad.12

A se vedea mai pe larg la Petre I. David, n legtur cu rotonda de la Alba Iulia, n Biserica Ortodox Romn, XCVI, 1978, nr. 9-10, p. 1083-1093. 13 A se vedea tefan Pascu, op. cit, p. 133. 14 La Prejmer sub biserica din cetate, care a fost ridicat n secolul al XIII-lea de catolici, s-au descoperit temeliile unei alte biserici din secolul al VI-lea, avnd planul n form de cruce greac. Planul respectiv este o mrturie a legturilor pe care le avea Transilvania cu lumea bizantin, n timpul marelui Justinian i n special cu Justiniana Prima.

Pe lng aceste centre episcopale, n Banat a mai existat o episcopie la Timioara, datele fiind culese din izvoarele bizantine. Se tie c n 1019-1020, dup ce Vasile al II-lea Bulgarotonul sau Macedoneanul(976-1025) a cucerit Bulgaria, a reorganizat Arhiepiscopia de Ohrida, prin trei diplome. n prima din diplome, Vasile al II-lea, fixa lista eparhiilor supuse noii arhiepiscopii. Astfel, ntre episcopia Niului, ce ocupa locul al X-lea i cea a Belgradului, locul al XII-lea, era trecut episcopia de Branitza (astzi Branicevo, la rsrit de Belgrad, pe malul drept al Dunrii), cu ase castre episcopale. Diploma respectiv prevedea: i episcopul de Branitza trebuie s aib 15 preoi i 15 jelari la Branitza, Morobiscos, Sphenderemos, Grota, Dibiscos, Istraalaga i Brodariscos. Precizm c romanii nelegeau prin castre o tabr militar, dar n evul mediu nsemna o cetate. Identificarea castrului Dibiscos nu a fost uoar, bizantinologul maghiar M. Gyoni propunnd trei variante: Cuvin(jud. Arad), vechiul Tibiscum(Jupa-Caransebe) sau pe malurile Timiului, eventual Timioara. Bizantinologii romni, n lumina noilor cercetri, au adoptat ultima variant, n acest caz cetatea Dibiscos din 1020 nefiind dect Timioara de azi, care, n toate documentele din sec. XIII, apare sub denumirea de Castrul Timi i numai dup 1315 castrul se transform n Temesvar Timioara. Existena unor ierarhi n Transilvania este confirmat i de unele acte papale sau acte ale regilor maghiari. Spre exemplu, la 3 mai 1205, papa Inoceniu al III-lea rspundea episcopului de Calocea, c sufraganul su, episcopul catolic de Oradea, l informase c pe moiile fiilor cneazului Blea exista o episcopie ortodox care nu se supunea nici unei mitropolii. i papa i ddea aprobarea s aduc acea episcopie la ascultarea scaunului apostolic i sub dependena episcopiei de Calocea. n acelai timp, papa atrgea atenia ca nu cumva acea episcopie s fie supus Bisericii din Constantinopol, deoarece aceasta s-a ntors de curnd la unitatea scaunului apostolic15. Istoricii cred c episcopia se gsea n prile Hunedoarei, unde se ntlnesc preoi i protopopi romni dar i biserici din piatr, nc din secolele XII-XIV i poate chiar mai vechi. Dou dintre acestea, la Cricior i Streisngiorgiu, sunt ctitorite chiar de cneji romni cu numele Blea sau Blea16. Un rol deosebit n istoria bisericii din Transilvania l-a avut mnstirea Sf. Arhangheli Mihail i Gavriil din Perii Maramureului, ctitorie a frailor Drago i Drag, cneji din Bedeu17, cel dinti nefiind nimeni altul dect viitorul conductor al Moldovei, ai crui urmai au fost alungai de Bogdan Vod ntemeietorul, n anul 1359. Nepoii lui Drago, Bali i Drag, ajungnd comii ai Maramureului, Ugocei i Stmarului au refcut vechea ctitorie a familiei lor din Peri i au nzestrat-o cu trei sate, o moar i o crcium. n primvara anului15

A se vedea ntreg documentul n Documente privind istoria Romniei, ara Romneasc, vol. I (1247-1500) Bucureti, 1965, p.29, doc. 47. 16 Pr. Pof. Dr. Pcurariu Mircea, nceputurile mitropoliei.p. 51. 17 Ibidem, p. 51-56.

1391, Drag a plecat la Constantinopol, ducnd o scrisoare semnat de fratele su, prin care cereau ca mnstirea ctitorit de ei s fie declarat stavropighie patriarhal. La 13 august 1391, patriarhul ecumenic Antonie al IV-lea (13891390 i 1391 1397) a emis un tomos, prin care declara mnstirea de la Peri stavropighie, atrnnd direct de patriarh, iar pe egumenul Pahomie l investea cu titlul de exarh patriarhal, adic lociitor, mputernicit sau reprezentant al su n inuturile respective i documentul le i menioneaz, cnd stabilete competenele egumenului, care avea urmtoarele drepturi:s supravegheze pe preoii i credincioii din Maramure, Slaj, Ugocea, Ardud (Iorga d Arva), Bereg i probabil Ciceu, Ungura i Almaul bihorean, s-i nvee cele de folos i mntuitoare; s cerceteze i s judece procesele bisericeti venite din partea preoilor i cele care au nevoie de ndreptare s le ndrepte dup lege i dup canoane; s sfineasc sfintele i dumnezeietile biserici ce se vor zidi din nou n acele inuturi, iar bisericile sfinite de arhiereii locali s se bucure de scutirea i ocrotirea Patriarhiei18. Se poate vedea clar, din document, c egumenului de pa Peri nu i s-a acordat dreptul de hirotonie. Tomosul mai prevedea c dup moartea egumenului Pahomie, fraii Bali i Drag aveau dreptul, innd cont de dorina clugrilor, s aleag i s aeze n locul su un alt egumen. Se mai hotra, tot atunci, ca ieromonahul Simeon din mnstirea Peri s fie numit n scaunul vacant de mitropolit al Haliciului, cu drept de exarh peste acel inut, iar dup moartea sa tot fraii Bali i Drag s-i aleag urmaul. Cum s-a ajuns la aceast situaie ? Se cunoate faptul c Maramureul era sub stpnirea regilor catolici maghiari, n timp ce Haliciul ajunsese sub influiena regilor catolici poloni. Patriarhia Ecumenic, ncercnd s-i menin influena n zon, a acceptat ridicarea Haliciului la treapta de mitropolie, la cererea insistent a regelui polon Cazimir, care amenina cu trecerea ortodocilor la catolicism. n fapt el dorea s-i scoat pe ortodocii din regatul su de sub jurisdicia canonic a Kievului. n Maramure situaia era deosebit, pe de o parte pentru c regele Sigismund de Luxemburg(1387-1437), cunoscut adversar al ortodoxiei, nu avea nici un interes s existe o eparhie ortodox, care s depind de Constantinopol, deoarece aceasta le-ar fi dat dreptul voievozilor transilvneni s spere la independen. Dar fraii Bali i Drag au ales aceast formul de nchinare a mnstirii lor. Cltoria lui drag la Constantinopol presupune legturi mai vechi ntre cele dou Biserici i implica existena unor ierarhi de neam romn. Pe de alt parte tomosul patriarhal amintete i de nite arhierei locali. Cine erau acetia ? La o prim vedere am fi ispitii s credem c este vorba despre cei patru sufragani ai mitropoliei Haliciului, n vecintatea creia se afla Maramureul. Este cunoscut faptul c n aceast regiune erau foarte muli credincioi romni, avnd n frunte, pe la 1353, propriul lor episcop n persoana lui Chiril Romnul. Dar mnstirea Peri era mult mai aproape, dect Haliciul,18

Ibidem, p. 52.

de Maramure. De altfel drumurile pn la Halici erau mai lungi i pentru a ajunge acolo trebuia trecui Carpaii. Pe de alt parte, existena episcopiei de Dbca n secolele IX-XI, a celei de pe moiile fiilor cneazului Blea, n secolele XII-XIII, ca i celelalte centre episcopale, menionate mai sus, pledeaz pentru arhierei locali, menionai n tomosul patriarhal, n Transilvania i nu n ara Haliciului. La acesta mai adugm faptul c, pe la 1456-1458, pe cnd la mnstirea Sf. Arhangheli din Peri era egumen Simion Sljanul btinaii i colonitii din Cmpulung pe Tisa rpeau unele din punile, ogoarele i fneele mnstirii cu care se nvecinau. Egumenul s-a plns de acest fapt comitelui Maramureului, care i-a obligat pe rufctori s restituie paguba i s plteasc o amend de 1000 de mrci de Buda. Acest incident dovedete c egumenul era de origine transilvan, Sljanul i mnstirea gravita spre Transilvania i nu spre Halici. O alt mrturie, care ne ndreptete s postulm existena unor ierarhi locali n Transilvania, este incidentul petrecut ntre episcopul rutean Ioan de Muncaci, care, n ultimul deceniu al secolului al XV-lea, ncerca s limiteze ct mai mult drepturile de exarh ale egumenului Ilarie din Peri. n acest scop, el a falsificat un document pretins a fi de la Teodor Cariatovici, din 1360, n care a ters numele mnstirii acestuia, Sf. Nicolae din Muncaci, cu al mnstirii Sf. arhangheli Mihail i Gavriil din Maramure. Cu acest fals, episcopul rutean, a obinut un act de la regele Vladislav II, la 31 iulie 1491, prin care putea s ncaseze toate veniturile mnstirii Peri, pe care le motenise din vechime. Egumenul s-a plns regelui, prezentndu-i, n original, tomosul patriarhal din anul 1391, dar cruia i-a fcut i o traducere n latin, destul de aproximativ. La 14 mai 1494, regele a dat un hrisov egumenului Ilarie, prin care-i reconfirma drepturile din 1391, cu condiia ca att el ct i urmaii lui s dea cinstea cuvenit episcopului de Muncaci, iar arhiepiscopului din Transilvania, celui de acum i celor viitori, s le dea supunerea i ascultarea cuvenit, ca mai marilor si19. Episcopul nu s-a supus poruncii regale i a fost nevoie de un proces, n urma cruia regele a mai dat un decret, prin care poruncea dregtorilor s-l apere pe egumen de orice abuzuri ale episcopului rutean. Nu credem c mai este nevoie de vreun comentariu la cuvintele hrisovului regal din 1491, prin care egumenul de la Peri era ndatorat s dea ascultare arhiepiscopului din Transilvania, considerat superiorul su. Cu toate acestea, informaia a fost rstlmcit de istoricii unii, crora le-a dat ap la moar i Nicolae Iorga, n lucrarea sa Sate i preoi din Ardeal20 susinnd c arhiepiscopul menionat n hrisovul lui Vladislav al II-lea ar fi fost arhiepiscopul latin al Transilvaniei, care i avea reedina la Alba Iulia. Cu tot respectul ce-l datorm savantului nostru, nu putem s nu observm c a fost nclcat cea mai elementar regul, anume un egumen ortodox nu putea s in19

Textul diplomei a fost publicat de Petru Maior, Istoria Bisericii romnilor, Buda, 1813, p. 143-146, apud pr. prof. dr. Mircea Pcurariu, ceputurile mitropliei, p. 56. 20 Bucureti, 1902, p. 314-315.

canonic de un episcop latin. Dar nu este singurul loc unde Iorga inventeaz, fr s in cont de reguli elementare. C aa stau lucrurile ne-o dovedesc cercetrile mai recente, care au scos la iveal numele unor ierarhi ai Transilvaniei, din ultimele decenii ale secolului al XV-lea. Arhiepiscopul din documentul regal nu putea fi altul dect Daniil, care i avea reedina la Feleac, lng Cluj, iar arhiereii locali, menionai n tomosul patriarhal din 1391, nu puteau fi dect din aceleai locuri. Arhiepiscopul Ghelasie de la Rme. O descoperire fcut la mnstirea Rme(jud. Alba), n decembrie 1978, avea s fac i mai mult lumin n istoria Bisericii Transilvaniei. O echip de specialiti din diverse domenii de cercetare a recitit o inscripie aflat pe cel de al doilea strat de pictur din vechea i mica bisericu a mnstirii, strat care dateaz din a doua jumtate a secolului al XIV-les. Pe acest al doilea strat, n ordinea vechimii, s-a citit numele arhiepiscopului Ghelasie, al meterului zugrav Mihul de la Criuul Alb( al doilea zugrav romn cunoscut n sec. XIV, dup Teofil de la Steisngeorgiu), precum i anul 1376. Din aceast descoperire putem stabili clar c n anul 1376 romnii transilvneni aveau un crmuitor bisericesc, n persoana arhiepiscopului Ghelasie, primul ierarh ortodox romn cunoscut cu numele, n teritoriile intracarpatice. Este de domeniul evidenei acum c, n a doua jumtate a secolului al XIV-lea, i n Transilvania exista o organizare bisericeasc, la fel ca cea din teritoriile extracarpatice, adic o mitropolie sau arhiepiscopie. Nu era poate oficial recunoscut de Patriarhia Ecumenic, dar exista aa cum n Moldova i ara Romneasc nu se mai poate astzi susine c nceputul mitropoliilor este identic cu momentul recunoaterii. n concluzie putem spune c prezumtivii ierarhi de la Dbca i Alba Iulia, precum i cei amintii n scrisoarea papal din 1205, pe moiile fiilor cneazului Blea, au avut urmai care i-au stabilit reedina vldiceasc n alte pri ale Transilvaniei, acolo unde le ngduiau mprejurrile politico-sociale. Este greu de spus dac Ghelasie sta la Rme sau n alt parte. Nu ar fi exclus ca el s fi fcut parte din obtea clugrilor mnstirii, poate chiar egumen, iar dup alegerea sa ca arhiepiscop s-i fi crmuit eparhia tot de acolo. Aceast presupunere ne-o sugereaz faptul c n mnstirea Rme se pstreaz pn astzi pri din moatele Sf. Ghelasie i un adevrat cult pentru el. Nu cunoatem irul ierarhilor secolelor XIV-XV, cci ali ierarhi ortodoci n Transilvania sunt menionai abia la jumtatea secolului al XV-lea. Primul dintre ei a fost vldica Ioan de Caffa, stabilit n Hunedoara, nainte de 1456, dar stnjenit n activitatea sa de inchizitorul Ioan de Capistrano21, iar urmtorul a fost mitropolitul Ioanichie de21

Activitatea lui Ioan de Capistrano n Transilvania era expresia dorinei de expansiune a catolicismului n spaiul rsritean. Dei Biserica Romano-Catolic l-a canonizat, pentru meritele sale, dobndite printre ortodoci, noi nu putem dect reine faptul, consemnat de Valeriu Anania, Pro Memoria, Bucureti, 1992, p. 103, anume : Franciscanul Ioan Capistrano ndemna pur i simplu pe principii catolici din Transilvania s dea foc bisericilor ortodoxe, considerate de el drept

Alba Iulia. Ctre sfritul secolului al XV-lea mitropoliii Transilvaniei i-au stabilit reedina la Feleac, unde au pstorit mitropoliii: Daniil, Marcu, Danciu(tefan?) i Petru. Cu secolul al XVI-lea mitropolia Transilvaniei a cunoscut o nou faz a existenei ei, fiind asaltat de propaganda luteran, pentru ca n secolul al XVII-lea s fie nlocuit de cea calvin, iar n secolul al XVIII-lea s fie desfiinat de catolici, n urma uniaiei din anul 1700. Renfiinat ca episcopie, sub jurisdicia Karlovitzului, n anul 1761 avea s-i recapete rangul de mitropolie abia sub pstorirea vrednicului de pomenire, mitropolitul Andrei baron de aguna.

Mitropolia Transilvaniei n secolul al XVI-lea

sinagogi ale satanei

Pentru a nelege mai bine desfurarea vieii bisericeti a romnilor transilvneni, n secolul al XVI-lea, trebuie s cunoatem situaia politic a Principatului Transilvaniei, dar i a celorlalte confesiuni. O schimbare n plan politic a avut loc n Transilvania dup lupta de la Mohacs(29aug.1526), cnd armata ungar a fost zdrobit de turci, care au ocupat Buda(8 sept). Timp de civa ani (pn n 1538) tronul maghiar a fost disputat ntre Ioan Zapolya i Ferdinand de Habsburg, cnd ntre cei doi a intervenit o nelegere, de la Oradea, conform creia Transilvania rmnea lui Ioan Zapoya, iar prile ce le stpnea din Ungaria, dup moartea lui, s revin habsburgilor. n anul 1540 Ioan Zapolia a murit i sultanul a recunoscut rege pe fiul su Ioan Sigismund, fapt ce a declanat un conflict deschis cu habsburgii. La 29 august 1541, turcii au recucerit Buda i au transformat Ungaria central i sudic n paalc, pentru aproape 150 de ani. Partea de nord a Ungariei rmnea sub stpnirea habsburgilor iar Transilvania, Banatul i aa numitul Partium, adic comitatele de Stmar, Crasna, Solnocul de Mijloc i din Afar, Bihorul, Zarandul i uneori Maramureul, se constituiau ntr-unprincipat autonom, cu capitala la Alba Iulia. Sub suzeranitate turceasc. n fruntea Transilvaniei autonome era un principe, ales de diet i confirmat apoi de sultan. Noul principat pltea turcilor haraci, precum fceau i celelalte dou Principate romneti. n anul 1552 Banatul i o parte din Criana au fosr ocupate de turci i transformate n paalc, cu centrul la Timioara. Pn n anul 1551, n Transilvania conducerea efectiv a avut-o episcopul Gheorghe Martinuzzi, numit de sultan guvernator ulterior s-a aliat cu imperialii -, care crmuia n numele princepelui minor Ioan Sigismund Zapolya i a mamei lui Isabela. n perioada 1551-1556, Transilvania a fost ocupat de austrieci, ca apoi s reintre sub dominaia otoman, iar Dieta, ntrunit la Sebe, a hotrt readucerea familiei Zapolya, act realizat i cu ajutorul domnitorilor romni, Alexandru Lpuneanu i Ptracu cel Bun. Instalat n fruntea Principatului, Ioan Sigismund Zapolya nu a fost capabil s asigure linitea ri, ajungndu-se uneori la intervenii din partea turcilor ori ale habsburgilor. Dup moartea lui(+1571)au urmat principi din familia Bathory: tefan(1571-1575), care a ajuns apoi rege al Poloniei, fratele su Cristofor(1576-1581) i fiul acestuia, Sigiamund(1581-1597; 1598-1599). n general, ei au dus o politic obedient fa de turci, cu excepia lui Sigismund, care spre sfritul domniei s-a orientat spre coaliia antiotoman, numit Liga Sfnt. n plan religios, viaa bisericeasc a fost frmntat, n Transilvania ptrunznd ideile reformatoare luterane, Sibiul i Braovul fiind cele mai vizate centre ale protestanilor i pentru faptul c aici erau foarte muli sai. Astfel, n anul 1543, Dieta de la Cluj a proclamat principiul libertii religioase, nct Ioan Honterus(1498-1549) a putut, nestingherit, s devin mesagerul doctrinei luterane, printre sai. El a nfiinat otipografie la Braov i a editat lucrrile lui Luther, dar a i ntocmit altele proprii. Luteranismul s-a rspndit repede, cci

Dieta Transilvaniei, ntrunit n anul 1550, s-a vzut nevoit s recunoasc luteranismul ca religio(confessio) recepta. Dac ntre sai s-a rspndit luteranismul, ntre maghiari s-a propagat cu succes calvinismul. Centrul de rspndire, al acestei doctrine, a devenit Clujul, Gaspar Heltai, un sas maghiarizat, fiind cel mai de seam misionar, n acest sens. La calvinism a fost ctigat chiar principele Ioan Sigismund, ceea ce a dus la recunoaterea acestei confesiuni ca religie oficial de stat(Dieta de la Aiud din anul 1564). n anul 1568, Dieta ntrunit la Turda a recunoscut ca religio recepta i unitarismul, propovduit printre unguri de Francisc David i medicul Giorgio Blandrata. n acest context, Biserica Ortodox, care constituia religia majoritii populaiei transilvane, a rmas la statutul ei de tolerat. Se constat, n acest secol, o slbire a influenei i poziei catolicismului, n Transilvania. Aa s-a fcut c dup moartea episcopului catolic Stratileo, din Alba Iulia(1542), scaunul ierarhic a rmas vacant timp de 11 ani, timp n care ideile liberaliste i individualiste protestante s-au rspndit cu repeziciune printre sai i unguri. O revenire a catolicilor pe scena politic, prin intrarea Transilvaniei sub dominaia hobsburgilor, a nsemnat i ocuparea scaunului episcopal de Alba Iulia, prin numirea lui Paul Bornemisa(1553). Totul a fost de scurt durat, cci, revenind la tron, Ioan Sigismund a ntrunit Dieta la Sebe, n anul 1556, i a hotrt desfiinarea acestei episcopii. Dar aciunea anticatolic a protestanilor nu s-a oprit aici, cci pasul urmtor a fost secularizarea averilor Bisericii catolice(episcopii catolice mai erau la Oradea i Cenad). Recunoaterea oficial a celor trei noi confesiuni protestante a avut urmri nsemnate nu numai asupra vieii bisericeti, ci i asupra celei politico-sociale dinTransilvania. De pild, a fost favorizat dezvoltarea nvmntului laic i a scrierilor n limba naional, iar prin separarea confesional a Transilvaniei de Ungaria catolic, s-a ntrit lupta pentru independen a principatului Transilvaniei. nc odat, pentru romni, se schimba un regim asupritor catolic cu altul protestant, de nuan calvin. Mitropolia Transilvaniei n a doua jumtate a secolului al XVI-lea. Ceea ce trebuie s precizm de la nceput, este faptul c i n aceast perioad scaunul mitropolitan al Transilvaniei nu a fost legat de una i aceeai localitate. Mitropolitul Petru de Feleac, trecea la cele venice, nainte de 1550, i, pn la jumtatea anului 1553, nu avem tiri despre un alt ierarh. La 15 iunie 1553, castelanul Ioan Fanchy din Hunedoara scria sibienilor c a trimis n ara Romneasc pe preotul Ioan din Peteana(sat din ara Haegului) spre a fi hirotonit arhiereu, ntruct voievodul Transilvanieii-a druit Episcopia romnilor de aici. Nu avem prea multe tiri despre pstoria mitropolitului Ioan din Peteana, cunoscut n Istoria Bisericii Ortodoxe Romne sub numele de Ioan de Prislop, unde i-ar fi stabilit reedina.

Urmaul su a fost Hristofor, ntlnit ntr-un document din anul 1557. Printrun document din 13 mai 1557, Isabella Zapolya, la rugmintea credincioilor, druia lui Hristofor episcopia mnstirii Geoagiu de Sus, cu toate veniturile i ctigurile de orice fel, obinuite a se cuveni acelei episcopii din vechime. Dei sa scris uneori c episcopia de Geoagiu s-a nfiinat n aceast perioad, credem c adevrul este altul: mitropliii Transilvaniei i schimbau reedina, dup locul provenienei lor. Nici pstoria lui nu a fost lung, deoarece, la nceputul anului 1560, documentele amintesc de episcopul(mitropolit) Sava, originar sau clugrit n ara Romneasc. Numele su apare n prefaa ntrebrii cretineti, tiprit de diaconul Coresi n prima jumtate a anului 1560, cu tirea episcopului Savei a rii Ungureti i nchinat mitropolitului Efrem al Ungrovlahiei(1558-1566), care probabil l-a i hirotonit. Un an mai trziu, nu tim din ce motive, Sava a fost nlocuit cu un alt ierarh, Gheorghe, originar din Ocna Sibiului, cruia principele i-a ncredinat episcopatul romnesc al Bisericii din Geoagiu de Sus. Instabilitatea timpului s-a resimit din plin i n plan bisericesc, cci, la 10 naprilie 1562, principele Ioan Sigismund l reaeza n scaun a doua oar pe Sava. A doua pstorie a vldici Sava nu a fost lipsit de probleme, cci calvinii i ngrdeau activitatea i s-a ncheiat, cel mai probabil, n preajma anului 1570. El i-a avut reedina n apropiere de Alba Iulia, la Lancrn, unde se zidise o mnstire i episcopia, cu consimmntul lui Ioan Sigismund, de ctre mai muli boieri romni pribegii n Ardeal, ntre care i episcopul Sava. Aici Sava i cumprase i o cas, pe care prsindu-o, probabil, datorit nenelegerilor avute cu principele i calvinii, Ioan Sigismund i-o druia, la 4 noiembrie 1570, superintendentului romno-calvin Pavel Tordai. La 5 octombrie 1571 principele catolic tefan Bathory ncredina conducerea Bisericii Ortodoxe romneti din Transilvania unui ierarh cu numele Eftimie, cunoscut prin nvtur, tiin, purtri cinstite i via cuvioase. El a fost hirotonit arhiereu la Ipek, de patriarhul Macarie, trimis acolo chiar de tefan Bathory, fie din dorina de a ctiga bunvoina turcilor, cci Macarie era fratele renegatului Mehmet Socolli, marele vizir, i primise jurisdicie peste toi cretinii din Europa central, ocupat de turci, fie c urmrea slbirea legturilor dintre romnii din Ardeal cu cei de peste Carpai. Avem tiri despre mitropolitul Eftimie c a fost n dou rnduri la Braov, probabil pentru a discuta cu meterul tipograf, diaconul Coresi, tiprirea unor noi cri n limba romn, iar n ceea ce privete reedina sa, nu avem date sigure, unde s-ar fi alfat, istoricii opinnd pentru Alba Iulia. Dar pstoria lui a fost scurt, cci, la 6 iunie 1574, tefan Bathory ntiina pe bistrieni c Eftimie s-a retras de bunvoie din scaun. I-a urmat n scaun Hristofor, despre care nu se cunosc prea multe date. Se tie, numai, c, n 1576, acelai tefan Bathory poruncea ca preoii i credincioii romni, din comitatele Turda, Cluj, Dobca, Solnocul dinuntru(interior), Solnocul de mijloc i Crasna, s treac sub jurisdicia canonic a nou-numitului

episcop de vad, Spiridon. Pstoria vldici Hristofor s-a sfrit la nceputul anului 1579,cci la 16 mai nu era pomenit n Evanghelia slavon a lui Lorin, tiprit la Alba Iulia. La 21 octombrie, acelai an, Dieta Transilvaniei, ntrunit la Turda, hotra ca popii romneti s-i aleag episcop romnesc pe cine vor voi, dup ce episcopul lor de pn acum a murit i domnitorul (principele) s ntreasc pe acela care l vor alege dintre ei. Aa a ajuns n fruntea mitropoliei Transilvaniei vldica Ghenadie, primul mitropolit care poart, n mod oficial, acest titlu i despre care avem tiri sigure c i-a avut reedina la Alba Iulia. El a fost hirotonit la Trgovite de mitropolitul Serafim(1576-1585), pe care l-a vizitat i dup aceea, i cu care a conlucrat la tiprirea Evangheliei cu nvtur, de ctre diaconul Coresi, la Braov, n anul 1581. n prefaa acestei cri, mitropolitul Transilvaniei era numit: luminatul mitropolit marele Ghenadie n tot inutul Ardealului i Orziei, iar Serafim era numir arhimitropolit. Tot cu ajutorul lui Ghenadie a mai tiprit Coresi i un Sbornic slavon(minei) la Sebe, n anul 1580. La nceputul anului 1585 el a trecut la cele venice, n locul su soborul preoilor alegndu-l pe Ioan, egumenul mnstirii Prislop22, confirmat de principe la 20 martie 1585, ca episcop al Bisericii romneti din Ardeal i prii ungureti, fiind prezentat ca un om nvat, cumptat, cu via curat i evlavioscare a condus cu laud mnstirea civa ani. Pstoria sa a fost lung, pn n anul 1605 i plin de evenimente, acoperind i depind domnia lui Mihau Viteazul. Este binecunoscut poziia primului domnitor al tuturor romnilor fa de Biserica Ortodox din Transilvania. n tratatul ncheiat de delegaia muntean, trimis de el la Alba Iulia, n anul 1595, se prevedea respectarea tuturor obiceiurilor i tradiiilor din vechime ale cretinilor, iar Biserica Transilvaniei intra sub jurisdicia celei din ara Romneasc. n virtutea acestei nelegeri, Sigismund Bathory a ngduit mitropolitului Ioan, la 4 iunie 1595, s adune de la preoii din ara Fgraului cte un florin pe an, dup vechiul obicei, precum ncasa de la preoii din restul rii, cci pn atunci acetia plteau darea respectiv episcopilor romano-calvini. Cnd, n decembrie 1596, Mihai Viteazul a vizitat pe Sigismund Bathoty, a obinut aprobarea s ridice o biseric-mnstire, la Alba Iulia, lng zidurile cetii, care a servit apoi drept catedral i reedin mitropolitan23. Vremelnica-i domnie, asupra celor trei provincii romneti, a lsat urme i asupra vieii bisericeti din Transilvania, cci Dieta, ntrunit la Alba Iulia, la 20-27 iulie 1600, hotra, la dorina domnitorului, ca preoii romni s fie scutii de robot, iar cei care s-ar recstori s fie sancionai cu dou sute de florini. Calvinismul i romnii ortodoci din Transilvania.22

A fost egumenul mnstirii Prislop dup refacerea ei de ctre domnia Zamfira, fiica lui Moise Vod al rii Romneti, n anul 1564, ea fiind i ngropat aici, n timp ce el conducea mnstirea, n anul 1580. 23 Catedrala a fost ridicat n anul 1597, cnd a fost ngropat n ea vornicul Danciu din Brncoveni, tatl lui Matei Basarab, trimis n solie de Mihai Bviteazul n Ardeal, unde l-a gsit sfritul. Mihai Viteazul a mai ctitorit i alte biserici n Ardeal, precum cea de la Lujerdiu, din prile Clujului i la Fgra.

Dei Dieta de la Cluj, ntrunit n anul 1543, proclama principiul libertii religioase n Transilvania, propaganda calvin s-a nteit, dup recunoaterea confesiunii lor ca religie de stat(1564), n locul celei catolice. Scopul aciunii lor era acelai cu al catolicilor: maghiarizarea credincioilor romni. n acest scop, crmuitorii calvini ai Transilvaniei(principe, superintendent, membri ai dietei, comii, etc.) au folosit diverse metode pentru a-i atrage pe romni la calvinism: numirea unor episcopi romno-calvini, tiprirea de cri calvine n romnete, aciuni de ngrdire a autoritii mitropolitului ortodox, a protopopilor i a preoilor, etc. Propaganda, nceput n 1556, anul desfiinrii episcopiei romanocatolice de Alba Iulia, sprijinit de principele Ioan Sigismund, convertit la calvinism, a slbit odat cu revenire principilor catolici, din familia Bathory, n fruntea principatului Transilvaniei. Dar, la nceputul secolului al XVII-lea, a reizbucnit cu i mai mult furie. Calvinismul nu a putut atrage dect pe romnii care deineau diferite funcii publice sau proprieti i care doreau s i le menin. ntlnim, astfel, superintendeni calvini, dintre i pentru romni. irul lor este deschis de Gheorghe din Sngiorz, probabil preot romn, trecut n rndul nobililor. Pentru a-i pstra privilegiile i-a vndut sufletul. Reedina lui, se pare c, a fost Teiuul. Sunt cunoscute nemulumirile lui, c nu-l ascultau romnii, dar i rezistena mitropolitului Sava din Lancrn. Apelnd la ajutorul princepelui Ioan Sigismund, a obinut ameninarea acestuia, la adresa romnilor, c-i va expulza din ar, ca i pe catolici n 1566, dac nu-l vor ajuta pe superintendent. I-a urmat Pavel Turda (Tordai), numit de acelai Ioan Sigismund, la 8 februarie 1569, care a luat unele msuri dure mpotriva romnilor, precum: nlturarea nvturilor ortodoxe care nu aveau temeiuri biblice(deci Sf. Tradiie), nlturarea cultului morilor, admiterea cstoriei a doua la preoi, svrirea cultului n romnete, catehizarea credincioilor la nvtrura calvin, etc. n aceste condiii, de rezisten a romnilor ortodoci, mitropolitul Sava a fost nlturat din scaun, iar casa lui a fost druit superintendentului Pavel Turda. Chiar dac, oficial, propaganda calvin a sczut n intensitate, n timpul domniei familiei catolice Bathory, aciunile prozelitiste au continuat datorit deputailor calvini din Dieta rii. Aa a fost ales, dup moartea, la 21 aprilie 1577, a lui Pavel Turda, a unui nou superintendent, n persoana lui Mihail Tordai, care era fiu sau rud cu cellalt. n timpul acestuia au avut loc cteva evenimente, precum: trecerea la calvinism a unui numr de 26 de credincioi din Turdai i maghiarizarea numelui lor; confiscarea unor biserici; nfiinarea unei tipografii la Ortie, unde a fost tiprit cunoscuta lucrare Palia de la Ortie, n anul 158224. Cu Mihai Tordai s-a ncheiat irul pretinilor episcopi romno24

Palia cuprindea primele dou cri ale Vechiului Testament, care erau traduse dup versiunea maghiar a Bibliei lui Gapar Heltai, tiprit la Cluj, n 1551. Din prefa aflm c n afar de Mihail Tordai, cruia i aparinea iniiativa i supravegherea traducerii i tipririi, au colaborat i ali predicatori i dascli romni calvini : Herce tefan, protoprpovduitorul Evangheliei lui Hristos, n oraul Caransebeului, Zacan Efrem, dascl de dsclie i cu Petiel Moisi, propovduitorul Evangheliei n oraul Lugojului, i cu Archirie, protopopul vaemeghiei(judeului) Hunedoara.

calvini. Sigismund Bathory a alungat din Alba Iulia pe nsui superintendentul calvin maghiar, reaeznd aici un episcop catolic, n persoana lui Dimitrie Napragyi. Situaia s-a nrutit n secolul al XVII-lea.

Mitropolia Transilvaniei n secolul al XVII-lea Secolul al XVII-lea a nceput printr-o susinut propagand calvin, printre romnii ortodoci din Transilvania i a sfrit prin scindarea Bisericii, sub loviturile i antajul expansionismului catolic, culminat cu Uniaia. La nceputul anului 1606, i ncheia pstoria mitroplitul Ioan de Prislop i locul su era luat de vldica Teoctist, menionat pentru prima dat n martie 1606 i ultima dat n 162225, ceea ce ne face s credem c a avut o pastoraie destul de lung. Numele su este pomenit, n special, n legtur cu unele nenelegeri, ce sau iscat ntre preoii bisericii Sf. Nicolae, din cheii Braovului, unde a i poposit de cteva ori. Vldici Teoctist i-a urmat, n scaun, mitropolitul Dosoftei, despre care se pstreaz o nsemnare proprie, pe o Evanghelie slavon, n manuscris, cu data de 21 aprilie 1622, cu urmtorul coninut: eu vldica Dosoftei ce am fost n Roman i Hui i mai mare peste toate mnstirile rii Moldovei, aijderea vldic n Ardeal i n Maramure; i am fost n inutul Sacmarului pn la Dobriin26. Pr. Mircea Pcurariu crede c a fost vicarul mitropolitului Teoctist i c a devenit mitropolit al Transilvaniei la n anul 1623, sau nceputul celui urmtor i, ca argument, aduce un gest fcut de principele Gabriel Bethlen, n anul 1624, prin care scutea preoii romni din ara Fgraului de dijm; numai un nou ierarh, mai tnr i mai dinamic, ca Dosoftei, a putut s solicite aceast scutire, conchide reputatul istoric bisericesc. Numele su apare n diferite documente, dar este legat i de activiti importante, precum cel din 4 iulie 1627, cnd Dosoftei a convocat un sobor la Alba Iulia, care a luat msuri privitoare la viaa moral a preoilor i credincioilor transilvneni. Printre altele, soborul stabilea un numr destul de ridicat de srbtori, ceea ce arat ncercarea ierarhului i a membrilor sinodului(protoiereii eparhiei i unii mireni) de a uura viaa credincioilor iobagi, care erau scutii de munc n astfel de zile27. Erau fixate amenzi, n bani, pentru preoii care svreau fapte nevrednice de misiunea lor preoeasc sau care nu svreau slujbe potrivit tipicului i rnduielilor ortodoxe.25

Data este consemnat pe o piatr de mormnt, cu o inscripie slavon, descoperit n zidul turnului bisericii din Alba Iulia-Maieri, biseric construit, la nceputul secolului al XVIII-lea, cu materiale provenite din drmarea Mitropoliei din Alba Iulia. Atunci a fost nglobat i aceast piatr de mormnt, pe care se gsete o inscripie, ce menioneaz c : a fost pus n timpul episcopului chir Theoctistpreot chir Gheorghe, n anul 7131, iar de la Naterea Domnului 1622, luna decembrie 26 zile, ceea ce dovedete c la acea dat mitropolitul Teoctist nc mai era n scaun. 26 Apud Pr. Prof. Dr. Mircea Pcurariu, Istoria BOR, vol. II, Bucureti, 1981, p. 60. 27 De pild, n luna iulie erau stabilite ca srbtori, deci zile nelucrtoare, pe lng duminici, zilele de 8, 15, 17, 20, 22, 25 i 27.

O prim categorie de pedepse erau aplicate preoilor care nu-i ndeplineau cu contiinciozitate ndatoririle pastoral-liturgice28, o alta celor ce nu-i respectau statutul preoesc i o a treia credincioilor ce nclcau regulile liturgice. Dar, hotrrile sinodului ntreau viaa cretin i inclusiv Biserica Ortodox, ceea ce nu putea fi pe placul calvinilor i inclusiv principelui Mihail Bethlen, care avea s cear patriarhului ecumenic, Chiril Lucaris, s aprobe cretinilor ortodoci din Transilvania s mbrieze calvinismul29. El a fost scos din scaun i chiar ntemniat i forat de principele Gheorghe Rakoczy I s-i zugrveasc un castel din Iernut. Dup nlturarea lui Dosoftei, scaunul mitropolitan a fost ocupat de preotul nobil Gheorghe de Brad, numit n clugrie i ca mitropolit Ghenadie II de la Brad, atestat documentar la 17 octombrie 1627. Dintr-o carte de ntrire n slujb, dat protopopului Ian din Hunedoara, la 4 decembrie 1628, aflm titulatura sa: Preasfinitul arhiepiscop chir Ghenadie al scaunului Blgradului i Vadului i Orzii i Stmarului i a ntregii ri a Ardealului i celelalte. Sperana, pe care i-a pus-o principele Gabriel Bethlen n mitropolitul Ghenadie, atunci cnd a recunoscut alegerea lui, a fost repede spulberat, cci ierarhul, departe de a-l ajuta la rspndirea calvinismului, a strns legtura cu domnii i mitropoliii de peste muni. n acest context se adreseaz Bethlen patriarhului ecumenic, cerndu-i s aprobe trecerea romnilor din Transilvania la calvinism, aa cum am menionat mai sus30. Politica religioas a lui Gabriel Bethlen a fost continuat de urmaul su la tron, Gheoghe Rakoczy I(1630-1648). Astfel, dintr-un decret, dat de domnitor, la 9 aprilie 1638, la rugmintea mitropolitului Ghenadie, aflm c preoii din ara Fgraului erau scutii de impozite fa de fisc, drept dobndit28

Se prevedea, spre exemplu: preotul care nu va ti psaltirea de-neles birag 24 florini ; popa care nu va avea cri i veminte i vase de antemis altarului i a hramului, birag 24 de florini ; popa de i se va trece rndul bisericii peste zi mare sau sfnta duminic, pentru beie, s fie birag scaunului 24 florini ; popa de nu va cnta liturghia cu 7 prescuri birag 12 florini etc. Erau i alte sanciuni, legate de nevrednicia preoeasc : popa de va ine crm 24 florini ; popa de va fi lotru s nu mai fie pop ; popa de va umbla cu arme i cu puc, gloab 12 florini ; popa de va merge pe poporul altui pop sau va cununa oameni fr tirea vldici, gloab 100 de zloi ; popa de va merge la o biseric fr tirea vldici, s fie lepdat de preoie i s-l dee la panu, etc. Nu lipseau nici sanciunile referitoare la comportamentul credincioilor. Astfel, cei ce nu posteau dou zile pe sptmn plteau 24 florin, cei ce rpeau fete 40 florini, cei ce nu respectau srbtorile 6 florini, etc. 29 Dac aceast srman naiune lipsit de orice dreapt nvtur, ar trece la credina luminiei voastre, din netiin sau din sil, noi n-o putem mpiedica, din cauza marii deprtri a locului i a lipsei noastre de putere ; i nici nu ni se cade nou s ne luptn altfel dect cu cuvntul. Dar dac am sprijini din partea noastr pe fa sau n ascuns, aceast prsire de credin, am svri un pcat pe care nu l-ar putea spla toate chinurile pmnteti , i rspundea Chiril Lucaris. 30 La cele consemnate la nota anterioar, mai redm i precizarea fcut de patriarhul ecumenic: pentru ndeplinirea fericit i panic a acestei(schimbri de religie), ar trebui mai nti s se rup legtura de snge i de simire care zvcneze n tain, dar cu mult putere, ntre romnii din ara Transilvaniei i locuitorii din rile Munteniei i Moldovei. Negreit, domnii vecini, ai ziselor ri, nu vor ngdui aceasta niciodat i foarte sigur vor pune piedici, dac nu cu armele, cel puin cu ndemnuri tainice , apud Pr. Prof. Dr. Mircea Pcurariu, op. cit. vol. II, p. 63. Demn de menionat este faptul c, la nceputul secolului al XVII-lea, un strin de neam era contient de unitatea de credin, de limb i origine a romnilor, ceea ce nu cunosc savanii istorici Vasile State i Vasile Lapteacru, de la Chiinu, care scot o Istorie a Modovei n date, n care romnii sunt pucriaii i derbedeii adui de la Roma, care nu au avut contiina apartenenei lor la aceleai valori, pn la nceputul secolului al XIX-lea, cnd le-a deschis capul un grec. Vezi mai pe larg lucrarea noastr Istoria Moldovei n date plagiat i mistificare Almanah Bisericesc, Buzu, nr. 19 20/ 2000-2001, p. 229- 255.

de la Gabriel Bethlen, nc din 1624, dar i faptul c mitropolitului i se impusese cinci condiii, din acelai timp. Vldica Ghenadie era obligat s fie asculttor de vldica bisericii ungureti de legea dreapt, adic era pus sub ascultarea superintendentului calvin, nc din timpul lui Bethlen, dar nu s-a artat prea zelos s mplineasc condiiile. n anul 1640, domnitorul Matei Basarab a trimis la Alba Iulia, n fruntea unei solii, pe mitropolitul Teofil al Ungrovlahiei, pentru unele tratative cu principele Gheorghe Rakoczy I. Cu acest prilej, Ghenadie l-a rugat pe fratele su muntean s scoat o ediie, pentru Transilvania, a Pravilei de la Govora, ceea ce Teofil a fcut, nlocuind, din foaia de titlu, numele su cu cel al lui Ghenadie cu mila lui Dumnezeu arhiepiscop i mitropolit a toat ara Ardealului. Mai mult, vldica Ghenadie a reuit s pun bazele unei tipografii proprii, i cu ajutorul lui Teofil, aa cum specifica n prefaa Evangheliei cu nvtur, tiprit n 1640-1641, c s-au aflat acest dascl, popa Dobre, de au venit din ara Rumneasc de au fcut tipare aicea, n Ardeal. nfiinarea tipografiei a fost aprobat de principele transilvan i din alte raiuni, cci n tipografia de la Prisaca, s-a tiprit cunoscutul Catehism calvinesc31, la care a trudit, ca meter tipograf, tot popa Dobre. Catehismul era mprit dup cele trei virtui teologice, explicnd simbolul (apostolic), cele 10 porunci i rugciunea Domneasc, prin ntrebri i rspunsuri. La 3 septembrie 1640, mitropolitul Ghenadie trecea la cele venice, locul su lundu-l Ilie Iorest32. El a ajuns pe scaunul mitropolitan al Transilvaniei cu ajutorul domnitorului Vaslie Lupu al Moldovei, care l-a recomandat lui Gheorghe Rakoczy, cu care avea strnse legturi. Calvinii voiau s-l aleag pe Meletie Macedoneanul, meterul tipograf i egumenul de la Govora. Ilie Iorest i avea metania la Putna, unde, se crede, fusese egumen i era originar din Ardeal. Venise la Putna, din copilrie, pentru a nvtur de carte. Aici a primit i darul preoiei. A fost hirotonit arhiereu la Trgovite, de mitropolitul Teofil, la nceputul lunii noiembrie, a anului 1640 i, la venirea pe scaunul mitropolitan, a gsit o situaie deosebit de critic, deoarece superintendentul calvin fixase, nc din luna septembrie, 24 de condiii viitorului mitropolit. Respectarea lor ar fi dus la calvinizarea Bisericii. Att domnitorul Gheorghe Rakoczy I ct i superintendentul tefan Katona Geleji au fcut presiuni asupra mitropolitului Iorest, pentru a-i ajuta la rspndirea nvturii calvine. Astfel, la nscunare i s-a fixat un program n mai multe puncte, printre care reinem: nfiinarea, la Alba Iulia sau n alt parte, a unei coli romneti, latineti i greceti; nfiinarea unei tipografii; svrirea slujbelor n romnete; predica n romnete, de dou ori dumineca, o dat miercurea i vinerea; traducerea n romnete i tiprirea31

Catehismul a aprut cu voia i cu porunca lui Gheorghe Rakoczy I, cu cheltuiala lui Gheorghe Csulay, cu scrisoarea s-a ostenit popa Gheorghe din Secul, iar cu tiparul popa Dobre, ceea ce ne face s credem c mitropolitul nu a avut cunotin de cauz, cu ceea ce se petrecea la Prisaca. Catehismul a fost dat mitropolitului Teofil, care l-a luat n ara Romneasc i l-a dat lui Udrite Nsturel, unde l-a gsit mitropolitul Varlaam al Moldovei. Acesta a i dat celebrul Rspuns la catehismul calvinesc. . 32 Ilie era numele su din botez, iar Iorest cel de clugrie.

cntrilor calvine de seara i dimineaa, ca s fie apoi rostite n toate adunrile romneti; traducerea n romnete i tiprirea cntrilor calvine folosite la Lugoj i Caransebe i rspndirea lor printre credincioii romni; tiprirea Catehismului calvin, care urma s se predea copiilor romni n ore speciale, .a. Mitropolitul nu a ndeplinit nici una din condiiile impuse, ci a rmas statornic n credin, alturi de pstoriii lui. A fost ncurajat i de evenimentele din Moldova, unde n 1642 s-a inut sinodul panortodox, care s-a pronunat asupra Mrturisirii de credin a mitropolitului Petru Movil. El i-a vizitat pstoriii, ncurajndu-i i a pstrat legturile cu clugrii moldoveni, care l-au vizitat n mai multe rnduri. n anul 1641, ieea de sub tipar, la Alba Iulia, Evanghelia cu nvtur, n care se intitula Iorest arhimitropolit. La 18 februarie 1642, Dieta Transilvaniei se plngea de el, deoarece hirotonea preoi dintre iobagii romni de pe moiile nobiliare, pentru a-i scpa, n acest fel, de iobgie. Membrii Dietei cereau s nceteze astfel de practici iar cei hirotonii, dintre iobagi, s fie napoiai proprietarilor lor, cu statutul avut mai nainte. Cum raporturile cu Moldova se rcise, Gheorghe Rakoczy I, ndemnat i de superintendent, a convocat un sinod obtesc al tuturor protopopilor i pstorilor romni de ritul grecesc i srbesc, pentru a-l judeca pe mitropolit, cruia i se aduceau diverse nvinuiri. A fost scos din scaun i ntemniat, iar bunurile i-au fost confiscate. Dup cteva luni, n noiembrie, pe baza garaniei a 24 de chezai c va plti o cauiune de 1000 de taleri pentru vistieria criasc, a fost eliberat i a luat drumul pribegiei, n Moldova, aezndu-se pentru un timp n mnstirea de metanie. n 1645 a plecat n Rusia, pentru a strnge banii necesari rscumprrii celor 24 de chezai, avnd asupra sa o scrisoare de recomandare din partea ierarhilor moldovei, Varlaam mitropolitul, Anastasie al Romanului, tefan al Rduilor i Ghedeon al Huilor, adresat arului Mihail Feodorovici Romanov(1613-1645) i un paaport din partea domnitorului Vasile Lupu. A fost bine primit i ajutat de ar, cu bani i obiecte, putnd, astfel, s-i rscumpere chezaii. Dup ce i-a fcut datoria fa de binefctorii si, a revenit la Putna unde a trit pn la sfritul vieii, care s-a petrecut la 12 martie 1678. Pentru via curat, rvna i ptimirile sale, ntru pstrarea dreptei credine, a fost trecut n rndul sfinilor, de Sf. Sinod al BOR, n anul 1950, fiind cinstit la 24 aprilie, odat cu un urma n scaun, mitropolitul Sava Brancovici. Canonizarea solemn a avut loc n anul 1955. Pstoria mitropolitului Simeon tefan. Soborul care l-a condamnat pe Ilie Iorest a ales i un urma, n persoana ieromonahului tefan(din botez purta numele de Simeon), de la mnstirea din Alba Iulia. Situaia Bisericii era i mai grea, cci din cele 20 de protopopiate ortodoxe din Transilvania, 17 se gseau sub autoritatea supeintendentului calvin. Situaia a nemulumit att pe mitropolit ct i pe protopopi, care i-au manifestat nemulumirea fa de Geleji. Dndu-i seama de insuccesul propagandei calvine, superintendentul Geleji, sftuia pe Gheorghe Rakoczy I s ngduie lui Simeon tefan s fac vizite canonice i n

protopopiatele puse sub ascultarea lui, cu condiia s fie nsoit de un om al lui i s-i sftuiasc pe preoi s primeasc condiiunile i articolele33. Pe de alt parte, superintendentul trebuia s fie consultat, de mitropolit, n orice lucru greu n treburile religiunii, pentru a aviza numirile, meninerile sau schimbrile din slujb pentru protopopi i pentru a aproba sentinele date de mitropolit i protopopi. Diploma de confirmare a lui Simeon tefan ca mitropolit stabilea i jurisdicia acestuia, care se ntindea asupra comitatelor de Alba, Crasna, Solnocul de Mijloc, Dobrca, Cluj, Turda, Cetatea de Balt(Trnava), apoi districtele Chioar, Brsa i Bistria, precum i scaunele secuieti i sseti. n bisericile ctigate pentru calvinism, cum credea Gh. Rakoczy(adic Almor, Ortie, Haeg, Hunedoara, Ilia, Cri i trei protopopiate din ara Fgraului), Simeon tefan nu avea nici o putere, fr numai ct i se va ngdui de domnul episcop ortodox unguresc(adic superintendent). Situaia ortodocilor din Transilvania a fost destul de vitreg, doar curajul mitropolitului Simeon tefan i tria credinei pstoriilor au contribuit la pstrarea ortodoxiei. Sub urmaul lui Rakoczy I, Gh. Rakoczy II, n anul 1648, s-a tiprit un nou catehism calvin, n limba romn, cu litere latine i ortografie maghiar. Era tradus din ungurete de predicatorul calvin tefan Fogorasi, din Lugoj, i tiprit cu cheltuiala lui Acaiu Barcsai, un romn maghiarizat din Brca Mare(Hunedoara), banul Lugojului i Caransebeului i comite suprem al Severinului, ajuns mai trziu principe al Transilvaniei. Deoarece mitropolitul Varlaam al Moldovei tiprise un Rspuns la Catehismul calvinesc(1643), calvinilor le-a venit greu s ia atitudine, fa de argumentele scripturistice ale marelui crturar moldovean i abia n 1656 au tiprit, la Alba Iulia, o brour cu titlul Scutul catehizmuului, prin care doreau s dea rspuns den Scriptura svnt, mpotriva rspunsului a doao ri fr Scriptur svnt. Erau reluate vechile idei protestante. Acum au loc trecerea cu fora a unor biserici romneti n stpnirea calvinilor. Noul Testament de la Blgrad. n ciuda condiiilor vitrege, n care i-a desfurat activitatea i a nenumratelor piedici care i s-au pus, vldica tefan a rmas alturi de pstorii ignorndu-i pe calvini. Mai mult, el nu i-a uitat ndatoririle arhiereti, ci a cutat s in treaz contiina ortodox i romneasc n sufletele pstoriilor. Dovad, n acest sens, sunt cele dou tiprituri aprute la Alba Iulia, sub ndrumarea sa: Noul Testament 1648 i Psaltirea 1651. Noul Testament sau mpcarea cu legia noao a lui Is. Hs. Domnul nostru, a vzut lumina tiparului la 20 ianuarie 1648 i era prima traducere integral, n limba romn. Traducerea N.T., n limba romn, se nscria n curentul larg umanist de culturalizare a poporului n limba lui, mai ales c traductorii erau33

Era vorba de 15 puncte umilitoare care I-au fost impuse prin decretul de recunoatere, dat de Gh. Rakoczy I la 10 octombrie 1643. Dintre acestea menionm: s se predice n romnete, dar numai dup Sf. Scriptur, nlturndu-se Sf. Tradiie ; tineretul s fie instruit dup Catehismul calvinesc ; n locul Sf. mprtanii s se foloseasc pine i vin, nesfinite ; s se nlture ritualul botezului i al nmormntrii, introducndu-se n locul lor rugciunile i cuvntrile folosite de calvini ; s se nlture cultul icoanelor i al crucii; s nu se mai admit divorurile ; s nu se pun piedici preoilor i credincioilor care, din insuflarea Sf. Duh, doreau s treac la calvinism, .a.

contieni c limba noastr era de origine latin, deci menit s devin o limb de cultur, ca i celelalte considerate sfinte. Pe lng aceasta, preoii i, cu att mai mult, masele de credincioi nu mai cunoteau limba slavon i simeau nevoia s aib Cuvntul lui Dumnezeu n graiul lor. Lucrarea avea dou prefee, cea dinti, semnat de Simeon tefan, arhiepiscop i mitropolit scaunului Blgradului i a Vadului i Maramureului i a toat ara Ardealului, aducea mulumiri protocolare lui Gh. Rakoczy pentru ajutorul dat la tiprire. Dei se spunea c s-a tiprit cu cheltuiala lui Rakoczy, n realitate se realizase cu contribuia preoilor romni. Cu siguran, aceast prefa a fost scris de unul din fruntaii calvini de atunci, dup care a fost ndatorat mitropolitul s-o semneze, pentru a-i da mai mult autoritate ntregii lucrri i a fi difuzat printre credincioii romni. Cea de a doua prefa, dei nesemnat, prezint un interes deosebit, deoarece ddea tiri despre traductori(ieromonahul Silvestru, fost egumen de la Govora), despre izvoarele folosite(Septuaginta, Vulgata, o traducere slav, tiprit la Moscova, etc.), rezolv problema cuvintelor strine, ce nu aveau corespondent n limba romn i recurgerea la neologisme(sinagog, filosofi, maghi, iot, teatron, canon, areopag), dar, poate, cea mai nsemnat problem pus era aceea referitoare la necesitatea unei limbi literare unitare, pe care s o neleag toi romnii. Fiind contient de unitatea etnic a poporului romn, autorul predosloviei i-a ndreptat gndul ctre toi romnii, nesocotind graniele politice nefireti existente ntre ei: Aceasta nc v rugm s luai aminte, c rumnii nu grescu n toate rile ntr-un chip, nc nici ntr-o ar toi ntr-un chip. Pentru aceea cu nevoie poate s scrie cineva s neleag toi, grind un lucru unii ntrun chip, alii ntr-alt chip. Bine tim c cuvintele trebuie s fie ca banii, c banii aceia snt buni, carii mbl n toate rle, aea i cuvintele acelea snt bune care le neleg toi. Noi drept aceea ne-am silit, de n ct am putut s izvodim aea cum s neleag toi, iar s(dac) nu vor neleage toi, nu-i de vina noastr, ce-i cina aceluia ce-au rsfirat rumnii printr-alte ri, de i-au mestecat cuvintele cu alte limbi de nu grescu toi ntr-un chip. Dei nesemnat, aceast a doua predoslovie, se crede c este opera mitropolitului Simion tefan, sau a unui crturar romn ortodox din anturajul su. Textul este mprit n capete (capitole), iar acestea n stihrui(versete), orice capitol avnd uma(rezumatul) lui. Fiecare pagin are rezervat un spaiu pentru trimiteri la alte capitole sau versete din Sf. Scriptur. Aceste spaii au fost folosite i pentru explicarea unor termeni strini, sau chiar a unor cuvinte romneti, prin sinonime, precum i pentru unele scurte comentarii. Termenii explicai sunt din varii domenii i se poate susine c unele cuvinte glosate au intrat n limba noastr direct din limba greac i latin, n anul 1648. De aceea notele marginale din Noul Testament de la Alba Iulia pot fi socotite ca un nceput de dicionar explicativ al limbii romne. O problem teologic de mare importan, legat de ediia Noului Testament din 1648, este aceea a celor 23 de predoslovii, cci, cu excepia epistolelor ctre

Filimon II i III Ioan i a Apocalipsei, toate celelalte cri au cte o scurt prefa sau o introducere, care sunt consideraii isagogice. Ele sunt originale i probabil s-au inspirat din ediia latin a Bibliei, aprut la Viena n 1587(Biblia ad vetustissima exemplaria), care cuprinde traducerea fer. Ieronim, nsoit de scurte consideraii introductive la fiecare carte. Stilul acestor predoslovii este asemntor cu cel al prefeei ctre cititori, ceea ce nseamn c aveau acelai autor. Ele prezint scurte date istorice i geografice asupra oraelor sau inuturilor cercetate de Sf. Apostoli, mai ales n cazul Epistolelor pauline, date despre autori, locul i limba n care au scris, date asupra cuprinsului crii. Se face chiar i etimologia numelor unor autori, din limba greac sau ebraic. n unele predoslovii autorul se angajeaz n scurte dispute teologice cu filozofii pgni, ereticii, catolicii, etc. Se introduc unii termeni care nu apar n traducerea propriu zis (epicurei, papppiti, iejuvii, stem, istorie), ceea ce dovedete formaia umanist a traductorilor, ctigat fie la unele coli din Transilvania, fie peste hotare. Mai trebuie reinut i faptul c n predoslovii sunt menionai unii Sf.Prini, precum Ioan Gur de Aur, Atanasie cel Mare, Fer. Ieronim, Teofilact al Ohridei, ceea ce dovedete c alctuitorul sau alctuitorii lor nu erau calvini i nici filocalvini, ci romni ortodoci, care au lucrat i la traducerea propriu zis. De aceea, putem spune c Noul Testament de la Alba Iulia cuprinde zeci de pagini care pot fi considerate ca primul manual de introducere i exegez biblic din teologia romneasc. Mai precizm i faptul c, trei dintre predoslovii(Marcu, Luca i Ioan) au fost preluate , cu simple indreptri grafice sau schimbri de termeni, de Biblia de la Bucureti. Acelai lucru se poate observa i n privina textului propriu-zis, cci Biblia de la Bucureti a preluat traducerea de la Alba Iulia, mergnd uneori pn la simpla transcriere sau la schimbri nensemnate de limb, cerute de nsi evoluia ei. A fost folosit apoi i de ediia Noului Testament de la Bucureti, din 1703, tiprit de Antim Ivireanu. Andrei aguna a folosit ediia de la 1648 a Noului Testament, pentru a revizui i retipri Biblia de la Sibiu, din anii1856-1858. Psaltirea de la Alba Iulia. La 25 decembrie 1651 a ieit de sub tipar Psaltirea, care avea titlul evreiesc de Sefer tehilim. i Psaltirea avea dou predoslovii nesemnate, una adresat principelui Gheorghe Rakoczy II, alta cititorilor(aceasta era la sfritul crii). Din citirea primei prefee ne putem da seama c a fost scris de un teolog calvin, poate acelai care a scris prima prefa a Noului Testament. A doua prefa ddea unele lmuriri asupra noii ediii a Psaltirii, artnd c s-a tradus din evreiete i din grecete. i n Psaltire apar glosri marginale(inclusiv confruntri ntre textul ebraic i cel grecesc), mprirea pe capitole i versete, cu un mic rezumat pentru fiecare capitol. O comparaie cu Psaltirea Scheian i cu Psaltirea lui Coresi, din 1570, ne arat c au fost utilizate i aceste versiuni.

Mitropolitul imeon tefan a trecut la cele venice n vara anului 1656, fiind atestat documentar, pentru ultima dat, la 22 mai 1656, cnd ntrea ca protopop de Hunedoara pe preotul Ioan. Putem conchide c, n ciuda tuturor greutilor avute, mitropolitul Simeon tefan a reuit s-i pstreze pstoriii, oferindu-le lor, i ntregii culturi romneti, un dar de nepreuit, care este Noul Testament. El se ncadreaz n curentul larg umanisto-renascentist de culturalizare a poporului i aprare a Ortodoxiei, reprezentat la noi de marii si contemporani: tefan al Ungrovlahiei, Varlaam al Moldovei, iar dincolo de hotare, de Petru Movil al Kievului.

Mitropolia Transilvaniei n a doua jumtate a secolului al XVII-lea Mitropolitul Sava Brancovici n scaunul vacant de mitropolit al Transilvaniei, dup moartea lui Simeon tefan, a fost ales protopopul vduv Simeon Brancovici din Ineu(Arad), care a primit, n clugrie, numele de Sava. Fcea parte dintr-o familie a despoilor srbi, care migrase, la nord de Dunre, datorit situaiei nesigure i stpnirii turceti din Balcani. La ncepututl sec. XVI, familia Brancovici avea ntinse proprieti n comitatele Arad, Zarand i Timi.Dintre naintaii mitropolituluiSava, cunoatem pe Sava, episcop de Lipova i Ineu(1606-1627) i pe Longhin Brancovici(1628-1643) fratele tatlui su, hirotonit arhiereu pentru credincioii din prile Lipovei-Ineului, de patriarhul ecumneic Chiril Lucaris, retras, nainte de 1643, la mnstirea Comana din ara Romneasc. Tatl lui Sava Brancovici slujise n tineree ca osta i a avut ase copii, dou fete i patru biei. Un frate al su, Gheorghe, a fost osta. Simeon era cel mai mare, dintre toi fraii i s-a nscut n anul 1620, nvnd carte n casa printeasc i, mai apoi, la mnstirea Comana, din ara Romneasc. ntorcnd-se acas, s-a cstorit, avnd copii, care au murit de mici. De multe ori era nevoit s mbrace i haina osteasc din pricina numeroaselor ciocniri pe care le aveau locuitorii din acele pri cu turcii. ntmplndu-se s moar Grigore Brancovici, protopoul Ineului, o alt rud a sa, a fost rugat de credincioii zonei s primeasc misiunea slujirii lui Dumnezeu. Acceptnd, a plecat la unchiul su Longhin Brancovici, care se afla n ara Romneasc. Acesta a mijlocit pe lng mitropolitul tefan al Ungrovlahiei s-l hirotoneasc pe nepotul su Simeon, cerere ndeplinit de mitropolit. Dar, la ntoarcerea la Ineu, a gsit lucrurile schimbate, cci soia lui murise, ntre timp, iar mama lui se clugrise, sub numele de Maria. Ca preot- Protopop, Simeon a slujit pn n anul 1656, cnd soborul de preoi i mireni ortodoci, ntrunit la Alba Iulia, l-a preferat n scaunul vacant de mitropolit al Ardealului. A trecut

iari n ara Romneasc, unde a fost mai nti clugrit, sub numele de Sava, dup care a fost hirotonit arhiereu, n catedrala mitropolitan din Trgovite, n ziua de nlarea Sf. Cruci, din anul 1656, de ctre acelai mitropolit tefan, de ctre unchiul su Longhin, ajuns arhiereu ntre timp, i ceilali episcopi, autohtoni ori strini aflai n ara Romneasc. ncrcat cu daruri, din partea domnitorului Constantin erban Basarab i a mitropolitului tefan, s-a ntors n Ardeal, fiind primit cu mare cinste n reedina mitropolitan de la Alba Iulia. La 28 decembrie 1656, domnitorul Gh. Rakoczy II (1648-1660) a emis decretul de recunoatere, prin care i acorda o jurisdicie sporit fa de naintai, aa cum nu mai avusese nimeni, pn atunci, adic: Transilvania propriu-zis, Severinul, Zarandul, Bihorul i Maramureul. Lipseau ara Fgraului i cteva biserici, pentru a acoperi ntreg Ardealul. Este demn de reinut faptul c vldici Sava nu i s-au impus condiiile de calvinizare(cele 15) i nici nu era pus sub ascultarea superintendentului, aa cum se ntmplase cu naintaul su. Este posibil ca acest lucru s se fi ntmplat datorit respectului de care se bucura familia Brancovicilor, vechi lupttori mpotriva turcilor, dar i raporturilor pe care Gh. Rakoczy II le avea cu domnitorii romni, cci numai cu un an mai nainte ncheiase un tratat cu Gh. tefan al Moldovei i Constantin erban al rii Romneti. Cu toate acestea, pstoria lui a fost mult ngreunat de aciunile de calvinizare, patronate chiar de principii Transilvaniei, de desele rzboaie i schimbri politice petrecute atunci. Mai nti, dup moartea lui Gh. Rakoczy I(11 oct 1648) vduva sa, Susana Lorantffi, a fcut mai multe ncercri de atragere a romnilor la calvinism, rnduind inspectori calvini(1657), care s inspecteze parohiile romneti, din ara Fgraului, i s se intereseze de pregtirea preoilor i felul cum i desfurau activitatea. Cheltuielile de deplasare i ntreinere, ale acestora, erau suportate de preoii ortodoci. Tot atunci, vduva nfiina o coal calvin romneasc la Fgra, alturi de biserica i coal reformat maghiar, prin care se urmrea calvinizarea preoilor i a nvtorilor i prin aceasta a credincioilor. Pe de alt parte politica lui Gh. Rakoczy II a fost instabil. n anul 1657, dorind s ocupe tronul Poloniei, a pornit o expediie mpotriva acestora, ncheiat cu un eec total. Tot atunci, turcii au poruncit Dietei s aleag un alt principe, ceea ce s-a i ntmplat, dar alesul Dietei nu a fost confirmat de poart, nct, la nceputul anului 1658, l ntlnim iari pe Gh. Rakoczy II n fruntea Transilvaniei. Nemulumii, turcii au atacat Ardealul, nvingndu-l pe Rakoczy II i impunnd ca principe pe Acaiu Barcsai(16581660), fost ban al Lugojului i Carnsebeului, dar ca a pltit cu cedarea, ctre turci, a Ineului, Lugojului i Caransebeului i urcnd haraciul la 40000 de galbeni. O parte a Dietei nu a recunoscut pe Acaiu ci a rmas fidel lui Rakoczy II, nct, Transilvania avea acum doi principi. n mai 1660, Rakoczy II este nfrnt i la puin timp moare, dar Barcsai nu a fost recunoscut de straturile ardelene, care la nceputul anului 1661 au ales un nou principe, n persoana lui Ioan Kemeny, fostul comandant al trupelor lui Rakoczy II, care a i continuat

politica antiotoman. Barcsai a fost prins i omort, din porunca lui Kemeny, n iulie 1661. Turcii, nemulumii c le-a fost ucis protejatul, au ptruns n Transilvania i au impus alegerea unui nou principe, n persoana lui Mihail Apafii(1661-1690). n aceste condiii este lesne de neles greutile cu care s-a confruntat vldica Sava, mai ales c, n expediia din 1658, turcii au ars i jefuit catedrala i reedina mitropolitan din Alba Iulia. Dei Acaiu Barcsai a confirmat drepturile mitropolitului Sava, mrindu-i jurisdicia i asupra rii Fgraului, i dat unele nlesniri ori scutiri preoilor, poziia antiotoman a vldic, a dus la scoaterea lui din scaun i nlocuirea, pentru scurt timp este adevrat, cu Ghenadie III(1659). n decretul de recunoatere, a noului mitropolit, Barcsai i fixa condiii de calvinizare, asemntoare celor impuse lui Simeon tefan i motiva scoaterea din scaun a lui Sava Brancovici: nendeplinirea condiiilor impuse i amestecul n treburile publice ale rii. Cu toate acestea mitropolitul Sava nu a prsit Alba Iulia, ceea ce ne face s credem c fiecare principe i avea propriul mitropolit: Rakoczy II pe Sava, cu reedina la Alba Iulia, iar Barcsai pe Ghenadie III, cu reedina la Sibiu. Viaa lui Ghenadie III a fost curmat de holer, n vara anului 1660, iar vldica Sava, dup o misiune diplomatic la rui, ncredinat de Gh. Rakoczy II, s-a ntors n scaunul su mitropolitan. n aceast perioad, printre titularii mitropoliei Transilvaniei, mai ntlnim i un Daniil, despre care istoricii susin c ar fi una i aceeai persoan cu Daniil, traductorul Pravilei cele Mari de la Trgovite din anul 1652. Cu siguran, pstoria lui a fost efemer, prin anii 1660-1661, i impus de unul din principii de atunci (poate de Acaiu Barcsai, dup moartea lui Ghenadie, sau de Ioan Kemeny). La 20 aprilie 1662, Daniil era numit de Mihail Apaffi, ca episcop peste bisericile romneti din ara Fgraului. Mai trziu a ajuns episcop la Strehaia(1672-1679), iar spre sfritul vieii s-a retras la schitul Babele, din Vrancea, unde i-a dat obtescul sfrit, n anul 1688. Alegerea lui Mihai Apafii, ca principe al Transilvaniei, a nsemnat i o nou lupt a vldici Sava, att pentru meninerea n scaun ct i pentru aprarea ortodoxiei, n faa activitii prozelitiste calvine. Recunoscut ca mitropolit, de Apaffi, n 1662, Sava Brancovici a pstorit pn n 1680, biruind toate greutile i piedicile puse de calvini. El s-a interesat de soarta pstoriilor, intervenind pentru acordarea unor scutiri de impozite i a refcut catedrala mitropolitan, distrus de turci, nc din 1658. n anul 1667, ajungnd la nenelegeri cu principele calvin, era cercetat, din ordinul lui Apaffi, de protopopii filocalvini, Ioan Zoba de Vin i Toma Topai din Alba Iulia, precum i de Dimitrie Logoftul i Gheorghe Chira, pentru toate veniturile ncasate de la nceputul pstoriei. Era obligat s deschid o coal i s nfiineze o tipografie, iar preoii romni, care ar fi suferit vreo nedreptate din partea lui, erau ncurajai i ndemnai s depun mrturie. Cltoria n Rusia. Dei situaia religioas a cretinilor ortodoci din Transilvania era destul de delicat, mitropolitul Sava a obinut aprobarea s fac o

cltorie la Moscova, la arul Alexei Mihailovici. A plecat la nceputul anului 1668 i, trecnd prin Moldova i Polonia, de unde a primit scrisori de recomandare, a ajuns la Moscova, fiind primit, de dou ori, n audien de ar, care i-a oferit de fiecare dat ajutoare i ngduina s vin din 7 n 7 ani pentru a strnge ajutoare pentru Biserica sa. i el a fcut daruri arului dar i-a depus i un memoriu, n care i cerea s-i ajute pe cretini mpotriva blstmatului de turc. Sa ntors spre sfritul anului, dar viaa lui a fost un calvar dup aceea. Mihail Apaffi, filoturc, l-a suspectat de esturi politice cu Moscova i, ndemnat de superintendentul calvin Petru Kovasznai, printr-un decret din 20 februarie 1669, i impunea lui Sava, aceleai condiii, cum fuseser impuse lui Simeon tefan. Cea mai grea condiie era supunerea lui sub ascultarea superintendentului Calvin. n anul 1670, mitropolitul Sava a fcut o cltorie n ara Romneasc, unde domnitorul Antonie Vod din Popeti(1669-1672), cu vldicii rii i boierii din divan, i-a u ntrit o danie anual de 6000 aspri, pe care o avusese i unii din naintaii si. A mai fcut i cteva vizite canonice, precum i sfiniri de biserici, n anii urmtori, dar la 14 iunie 1674, principele Mihai Apaffi, ntrea noului superintendent calvin, Gspar Tiszabecsi, stpnirea asupra mitropolitului, preoilor ortodoci i a tuturor bisericilor romneti. Mitropolitului i se ngrdea orice posibilitate de a aciona, fr tirea superintendentului, de aceea el a convocat, n anul 1675, un sinod la Alba Iulia, la care au fost chemai juraii scaunului mitropolitan i toi protopopii eparhiei. Sinodul a luat unele hotrri, care urmreau nviorarea vieii religios-morale a preoilor i credincioilor romni din Transilvania. Dintre aceste hotrri, reinem: 1. Msuri privitoare la slujbele bisericeti. Preoii erau ndatorai s slujeasc n duminici i srbtori, n limba romn, precum i n zilele de miercuri i vineri, iar n posturi n toate zilele. Preoii de la orae i cei de pe la biserici unde sunt mai cu dobnd i plat se d mai bun, erau ndatorai s slujeasc zilnic. 2. Msuri pentru disciplinarea preoilor. Erau interzise preoilor unele ndeletniciri incompatibile cu slujirea preoeasc: vornicia pe la nuni, jocurile de noroc i beia, cununarea celor fugii, a rudelor. Mitropolitul era ndatorat s fac vizite canonice, iar protopopii s supravegheze purtarea preoilor. Impunea un fel de carte canonic protopopeasc, n sensul n care nici un preot nu putea sluji, altundeva dect n parohia sa, fr cartea protopopului su. 3. Msuri pentru nlturarea superstiiilor, mai ales a celor legate de cultul morilor. Sunt prevzute unele reguli, actuale i astzi, pentru combaterea superstiiilor. Dintre ele reinem unele, numai: Cnd chiam cretinii pe popa la bolnavi s-i cuminice i nu vor s ias dup pop din cas, acolo popa s nu mearg la morii casei; molitv s nu fac nici oaselor, nici hainelor, nici oi sau vaci peste mort s nu dea, au gini, iar n lturi pot da; picioarele dobitoacelor s nu le spele, nici s le arz cu lumina n frunte i colac peste groap s nu dea, banul n groap s nu se arunce; muierile s nu ipe pe uli; cari nu vor s-i ngroape morii lunea sau miercurea, la aceia popii s nu mearg; cari oameni

sau muieri vor face foc n curte Joi Mari sau la Blagovetenii i vor s pun mas i pine i zic c vin morii s se nclzeasc i arunc ap pre pajite s bea morii, pre acei i vor da panilor, s(= dac) nu s vor lsa; srbtorile drceti, maria i miercurea, cine va ine, acela s se dea panilor, s (dac) nu se vor lsa 4. Msuri impuse credincioilor. Erau ndatorai s nvee Tatl nostru, Crezul i cele 10 porunci, s cerceteze biserica, s se mprteasc de patru ori pe an, s plteasc preoilor pentru slujbele sveite, s-i trimit copii la biseric, unde preotul i va catehiza dup slujb. Prin aceste hotrri, mitropolitul Sava dorea, att renviorarea vieii moralreligioase a credincioilor, ct i un cadru legal deslijire, pentru a scpa de umbra supeintendentului. nlocuirea limbii slavone cu cea romneasc, era o alt dorin. n anul 1675, fratele su Gheorghe a fost trimis capuchehaia (reprezentantul) lui Apaffi la Constantinopol. Profitnd de acest lucru, mitropolitul obinea de la principe o diplom, prin care se prevedea ca pe viitor protopopii, preoii i bisericile romneti s nu mai fie luate de sub jurisdicia lui Sava Brancovici, vrednicul episcop al bisericilor romneti, srbeti i greceti de sub stpnirea noastr, care locuiete n mnstirea ce se afl la Blgrad. n anul urmtor a obinut o nou diplom de la Mihail Apaffi, prin care preoii sai i luterani erau oprii s mai ia dijme de la preoii romni. n 1678 i 1679, mpotriva vldici Sava erau aduse numeroase pre, dar Apaffi i reconfirma toate drepturile. Acum, s-a ntocmit i un Zaconic,(1679-1680) adic un statut de organizare al Bisericii ortodoxe din Transilvania, care reglementa atribuiile soborului mare, soborului mic, de protopoi, de preoi, etc. Odat cu numirea unui nou superintendent, n persoana lui Mihail Tofoi, fostul predicator de la curtea lui Apaffi, raporturile dintre vldica Sava i principe s-au nrutit. La aceasta s-a mai adugat i descoperirea unui complot mpotriva principelui transilvan, n care, printre alii, era implicat i fratele mitropolitului, Gheorghe. n acest context, la 2 iunie 1680, s-a constituit un scaun de judecat la Alba Iulia, compus din 101 persoane, n majoritate calvini sau dumani ai mitropolitului, pentru a-l judeca pe mitropolit. n aceeai zi s-a hotrt destituirea ierarhului, fiind nvinuit de imoralitate, de neglijen fa de mnstirea din Alba i tipografia sa. Condamnarea mitropolitului ortodox s-a fcut dup canoanele calvine(80 i 81) i n conformitate cu Aprobatae Constitutiones part. I, tit I, art. 3, ca persoan infam, fiind dat pe mna magistratului din afar al Mriei Sale Craiul. Dup ce i s-au confiscat, lui i fratelui su, toate bunurile, a fost nchis i btut pn i s-au rupt hainele pe el. Pentru eliberarea mitropolitului, Gheorghe Brancovici a plecat n ara Romneasc, rugndu-l pe domnitorul erban Cantacuzino s-l ajute. Acesta a intervenit la Poart, prin capuchehaia sa, Constantin Brncoveanu, i a ncheiat o nelegere cu adversarii lui Mihail Apaffi, aflai la Constantinopol, n care se prevedea c n cazul nlturrii lui s se dea libertate credinei ortodoxe n Transilvania, iar pe mitropolit s-l restabileasc n

dregtoria sa. Dornic s se apropie de domnitorul muntean i cunoscnd uneltirile ndreptate mpotriva lui, a eliberat pe mitropolit, care datorit tratamentului, din timpul deteniei i vrstei, a trecut la cele venice, probabil n aprilie 1683. La 1 mai 1683, fratele su Gheorghe druia bisericii din Vetem o Evanghelie, pe care lsa o nsemnare, cu rugmintea ca preoii acelei biserici s pomeneasc la Liturghie i pe rposatul Sava Brancovici, mitropolitul Ardealului. Mitropolitul Sava Brancovici, dei a pstorit n condiii grele, pentru Biserica Ortodox din Ardeal dar i pentru el nsui, i-a nscris numele n galeria lupttorilor pentru pstrarea credinei strmoeti, suferind pentru aceasta. Sf. Sinod al BOR l-a trecut n rndul mrturisitorilor n 1950, proclamarea solemn a canonizrii fcndu-se la Alba Iulia, la 21 octombrie 1955, cinstirea fcndu-se la 24 aprilie. Urmaii lui Sava Brancovici. Urmaul lui Sava Brancovici, n scaunul mitropolitan, a fost Iosif Budai(1680-1681) din satul Pichini(Hunedoara), hirotonit la Bucureti, de mitropolitul Teodosie i doi episcopi greci, la 23 august 1680. s-au impus 19 condiii calvine(15 fusese impuse i lui Simeon tefan, iar celelalte 4 lui Sava). Despre pstoria lui, destul de scurt(a murit la sfritul anului 1681) tim, numai, c a fcut unele vizite canonice, n prile Bistriei. I-a urmat mitropolitul Ioasaf(1682 1683), care era grec de origine i a fost ales la rugminile lui erban Cantacuzino, care dorea astfel s pun stavil prozelitismului calvin. El a fost numit n scaun de Apaffi, fr s consulte soborul cel mare, ceea ce a nemulumit pe muli, nemulumire care era amplificat i de superintendentul calvin, Mihail Tofoi, cci vldica Ioasaf respingea orice condiie de calvinizare. Mai mult el a nlturat nou protopopi, care erau nvinuii de diferite abateri sau erau prieteni ai calvinilor, ceea ce a nemulumit pe muli. Un simulacru de sobor i-a adus mai multe nvinuiri i l-a depus, dar Ioasaf i-a continuat pstoria, cerut de cei mai muli dintre preoi. n toiul tensiunilor, cnd calvinii i filocalvinii cereau plecare lui Ioasaf, iar romnii rmnerea lui, el a trecut la cel venice. A fost ales, de soborul protopopilor, Sava III din Vetem(1684- 1685). El a fost trimis la Bucureti, pentru a fi hirotonit arhiereu, de mitropolitul Teodosie, primind daruri de la domnitorul Serban Cantacuzino. Din nefericire, pstoria lui s-a ncheiat repede, cci n vara anului 1685 trecea la cele venice. A urmat mitropolitul Varlaam(1685-1692), hirotonit i el tot la Bucureti, cu o pstorie mai lung dar i destul de zbuciumat. n anul 1687 Transilvania a fost ocupat de austrieci, iar la 9-10 mai Dieta a proclamat anexarea provinciei la imperiul habsburgic, situaie care s-a meninut pn n 1918. Din timpul activitii sale reinem tiprirea unor cri de slujb, att pentru stran34 ct i pentru altar35,34 35

Ceaslv - 1685 Molitvelnic 1689,care avea unele predici la mori, n 16 foi. S-au tiprit i unele cri cu coninut calvin, din iniiativa i cu cheltuiala unor admiratori ai calvinilor.Amintin astfel : Sicriul de aur, predici la mori, Crare pe scutr spre fapte bune ndrepttoare, era o traducere a unei cri calvine ; Rnduiala diaconstvelor, .a

unele vizite canonice precum i cumprarea unor pmnturi i fnae pentru mitropolie. A trecut la cele venice n vara anului 1692 i cu el se ncheia irul mitropoliilor hirotonii la Bucureti, n cursul domniei lui erban Cantacuzino, care a purtat o grij deosebit Bisericii Ortodoxe din Transilvania. Mitropolitul Teofil (1692- 1697) a fost hirotonit tot la Bucureti, de Teodosie, i recunoscut de guvernatorul Gheorghe Banfi, cu obligaia respectrii celor 19 puncte impuse i lui Varlaam. Este menionat de cteva documente fcnd vizite canonice n eparhie. Spre sfritul pstoriei iezuiii au fcut presiuni pentru a se uni cu Biserica Catolic. Chiar a existat un act de unire, care n realitate era un fals iezuit. A murit n momentul n care relaiile dintre ortodoci i catolici erau tensionate, datorit dorinei celor din urm de a-i asimila pe cei dinti. Mitropolitul Atanasie Anghel i Uniaia Problema unirii unei pri a Bisericii Orotodoxe din Transilvania cu Biserica Catolic, la sfritul secolului al XVII-lea i nceputul celui urmtor, a frmntat i frmnt nc, nu doar pe istorici, ci chiar i clasa politic i pe credincioii din ara noastr. Aceasta pentru faptul c n tremenii n care s-a fcut Unirea din 1700, n aceeai termeni s-a fcut Revenirea la Biserica Ortodox, n anul 1948. i cum actul din 1948 este mai aproape de noi se pare c este mai binecunoscut, iar cel din 1700, fiind att de ndeprtat s-a aezat pe el colbul uitrii. Reaciile mpotriva Bisericii Ortodoxe, de dup rsturnarea regimului comunist, din acel Decembrie 89 nsngerat, sunt, de cele mai multe ori, prtinitoare, deoarece nu analizeaz ntregul ci doar partea. ntregul ncepe, de fapt, la sfritul secolului al XVII-lea, cnd dup nfrngerea turcilor sub zidurile Vienei, la 1683, raportul de fore din Balcani se schimb uor. Treptat Transilvania intr n sfera de influen a habsburgilor, principile Mihail Apaffi(1661-1690) intrnd n tratative cu imperialii, i n schimbul unor privilegii, printre care ereditatea la tron, acesta permite instalarea trupelor austriece n Transilvania(proces desfurat ntre 16861699). Poarta a recunoscut trecerea transilvaniei sub influena Austriei abia n urma pcii de la Carlovotz, din 26 ianuarie 1699. Dar evenimentele s-au derulat n ali termeni, dect cei stupulai n acordul ncheiat cu habsburgii. Astfel, la 4 decembrie 1691, mpratul Leopold I (1658-1705) a dat o diplom, numit dup numele su diploma leopoldin, n 18 puncte, care a fost un adevrat statut sau constituie pentru Transilvania. n virtutea acesteia, Transilvania urma s fie condus de un guvernator, ales de Diet i confirmat de Curte, al fiind n fruntea unui consiliu de 12 membri guvern. n anul 1694, pe lng guvern, s-a nfiinat aa numita Cancelarie aulic transilvan, cu sediul la Viena, care fcea legtura ntre Curte i Principat. Mai exista un tezaurariat, ce gestiona finanele i un Consiliu de rzboi al Curii, ce se ocupa de problemele militare, tabla regeasc era organul suprem judectoresc, iar Dieta rmnea organul legislativ. Toate

aceste organisme fceau din Transilvania un principat dependent de coroana austriac. Aceeai diplom confirma privilegiile celor trei naiuni politice unguri, sai i secui i cele patru religii recepte: catolic, calvin, luteran i unitarian. Rmneau n vigoare i vechile legiuiri transilvane: Aprobatele, Compilatele i Tripartitumul lui Weboczi. n funcii publice erau numii numai indigeni, adic unguri, sai, secui, fr deosebire de religie. Se poate observa c diploma nu pomenea nimic despre populaia majoritar i religia lor, ceea ce dovedete c ea consfinea continuarea ntreitei exploatri: naional, religioas i social. ndat dup trecerea Transilvaniei sub stpnirea habsburgilor s-a putut constata o ncercare de consolidare a poziiei lor, folosind ca vrf de lance Biserica catolic. Dac de aproximativ un secol i jumtate puterea calvinilor era vizibil i dominant, acum se impunea creterea puterii confesiunii catolice, care uneori fusese nu slbit ci desfiinat de calvini. Astfel, s-a trecut la aciuni concrete de ntrire a catolicismului n Transilvania, precum: restituirea moiilor pierdute de Biseric, sub dominaia calvin, acordare unor danii prefereniale i, cel mai important lucru, activitatea iezuilor, revenii n Transilvania odat cu instaurarea puterii habsburgice. Pentru catolici, a rectiga o poziie dominant n Transilvania era similar cu a-i spori numrul de credincioi. Cum catolicizarea luteranilor, calvinilor i unitarienilor era practic imposibil, iezuiii i-au ndreptat privirile ctre ortodoci, spre a-i atrage n barca lor, att pentru a-i mri numrul i impicit influena, ct i pentru a rupe legturile de orice natur cu fraii lor de peste muni. Care era situaia Bisericii Ortodoxe din Transilvania, n aceast perioad, deja am prezentat n parte. Calvinii fceau presiuni asupra ortodocilor, s treac la confesiunea lor, mitropoliilor impunndu-le condiii umilitoare i scondu-i din scaun pentru nendeplinirea lor, iar preoilor i credincioilor fixndu-le zile de robot i lundu-le dijm, pentru c toi erau iobagi. Pe lng aceasta, preoii ortodoci erau obligai, de cele mai multe ori, s dea dijm chiar i pastorilor calvini. Dac ceilali preoi i pastori aveau duverse privilegii, sesii parohiale, salarii i diverse scutiri de taxe, preoii ortodoci nu se deosebeau cu nimic de pstoriii lor iobagi. Ne putem imagina nemulumirile lor, care au fost exploatate de catolici i n schimbul promisiunii ndulcirii vieii, iezuiii au profitat ncercnd s-i atrag la Unirea cu Roma. Pretinsul sinod de unire din 1697. Istoricii iezuii i cei greco-catolici romni au susinut c primele ncercri de unire s-au fcut n anul 1697 de ctre mitropolitul Teofil, i dau, n acest sens, trei procese verbale ale unui pretins sinod, ce s-ar fi inut la Alba Iulia, n februarie 1697, n care s-ar fi hotrt unirea cu Roma, cu acceptarea celor patru puncte. Actul ar fi fost semnat la 21 martie, de mitropolitul Teofil, i naintat primatului Ungariei, cardinalului Leopold Kollonich, mpreun cu o scrisoare, din 10 iunie 1697, semnat i de 11 protopopi i un preot. Cercetrile istoricilor Gh. Popovici, Ioan Crian, Silviu

Dragomir i t. Lupa au stabilit falsul, c de fapt actele nu au fost scrise n limba romn, ci erau traduceri n latin, dup alte nsemnri latine i preoii romni nu cunoteau limba latin, iar n al doilea rnd nepotrivirea dintre date: sinodul s-a ntrunit n februarie, actele au fost semnate n martie i ar fi fost trimise n iunie. Mai mult sunt unele expresii care dovedesc falsul. Spre exemplu Teofil este numit episcop al Bisericii romneti din Transilvania, dei titulatura lui oficial era arhiepiscop i mitropolit al rii Ardealului sau arhiepiscop al mitropoliei Blgradului i a toat ara Ardealului. i cerce


Recommended