+ All Categories
Home > Documents > Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri...

Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri...

Date post: 08-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 28 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
15
Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei „ Aprob” Directorul Colegiului „Vasile Lupu” din Orhei Valentina SANDUL „_____” _____________ 2017 Curriculum modular S.05.A.043 Jocul didactic-teorii si aplicații Specialitatea 93310 Asistenţa socială Calificarea Pedagog social Orhei 2017
Transcript
Page 1: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova

Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei

„ Aprob”

Directorul Colegiului „Vasile Lupu” din Orhei

Valentina SANDUL

„_____” _____________ 2017

Curriculum modular

S.05.A.043 Jocul didactic-teorii si aplicații

Specialitatea 93310 Asistenţa socială

Calificarea Pedagog social

Orhei 2017

Page 2: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

2 / 15

Curriculumul a fost elaborat în cadrul Proiectului EuropeAid/133700/C/SER/MD/12

"Asistenţă tehnică pentru domeniul învăţământ şi formare profesională

în Republica Moldova",

implementat cu suportul financiar al Uniunii Europene

Autor :

Savin Ruslana, Master în psihopedagogie, grad didactic doi

Aprobat:

La şedinţa Consiliului Profesoral al Colegiului „Vasile Lupu” din Orhei din „26” octombrie

2016.

Director ___________________Valentina SANDUL.

La şedinţa Catedrei „Ştiinţe ale Educaţiei” din „24” octombrie 2016.

Şef catedră __________ Ruslana Savin .

Recenzenţi:

Cazacu Zinaida,profesor de pedagogie, grad didactic doi, Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei

Sorbalo-Brînza Natalia ,profesor de psihologie, grad didactic doi,

Colegiul „Vasile Lupu” din Orhei

Page 3: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

3 / 15

Cuprins

I. Preliminarii ............................................................................................................. ................. 4 II. Motivația, utilitatea modulului pentru dezvoltarea profesională .......................................... 4 III. Competențele profesionale specifice modulului .................................................................. 5 IV. Administrarea modulului ...................................................................................................... 5 V. Unitățile de învățare .................................................................................................... ........... 6 VI. Repartizarea orientativă a orelor pe unități de învățare ......................................................8 VII. Studiul individual ghidat de profesor .................................................................................. 8 VIII. Lucrări practice recomandate ……………………………………………………………………………..…..……..9 IX. Sugestii metodologice ................................................................................................ ..........10 X. Sugestii de evaluare a competențelor profesionale ..............................................................10 XI. Resursele necesare pentru desfășurarea procesului de studiu ............................................13

XII. Resursele didactice recomandate elevilor ..........................................................................14

Page 4: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

4 / 15

I. Preliminarii

Curriculum modular ,,Jocul didactic – teorii şi aplicaţii,, este un document normativ şi

obligatoriu pentru realizarea procesului de pregătire a pedagogilor sociali în învăţământul

profesional tehnic postsecundar nonterţiar. Scopul studierii acestui modul constă în formarea

şi dezvoltarea competenţelor profesionale specifice de organizare şi exersare a procesului de

educaţie, a personalităţii copiilor de diferite vârste. În societatea contemporană, Jocul

didactic - "un mijloc de facilitare a trecerii copilului de la activitatea dominantă de joc la cea de

învățare".

Jocul didactic prezintă ca notă definitorie îmbinarea armonioasă a elementului

instructiv cu elementul distractiv, asigurând o unitate deplină între sarcina didactică și

activitatea de joc. Această îmbinare a elementului instructiv-educativ cu cel distractiv face ca,

pe parcursul desfășurării sale, copiii să trăiască stări afective complexe care declanșează,

stimulează, intensifică participarea la activitate, cresc eficienţa acesteia și contribuie la

dezvoltarea diferitelor componente ale personalității celor antrenați în joc. Curriculum se

adresează exclusiv studenților la psihopedagogie sau care se ocupă de pedagogia sociala.

Studiind acest curs se va observa că în societatea contemporană, jocul didactic are o

însemnătate majoră în dezvoltarea personalități copilului la diferite niveluri ale dezvoltării

umane. Concepută în termeni simpli și accesibili, curriculum-ul prezintă diferite teorii

pedagogice aplicabile educației umane, precum și tehnicile ce decurg din acestea. Este o

inițiere în pedagogia socială, în cadrul căreia teoria și metodologia sunt strâns legate,

garantând astfel o abordare riguroasa a situațiilor pedagogice, ce nu exclud și implicațiile

practice.

II. Motivaţia, utilitatea modulului pentru dezvoltarea profesională

Agenţii economici solicită specialişti competenţi şi capabili să contribuie la soluţionarea

situaţiilor de problemă parvenite în activitatea lor, ceea ce poate fi realizat printr-o instruire

profesională, relevantă şi continuă în domeniul psihopedagogic şi social. Curriculum-ul

modulului ,,Jocul didactic-teorii şi aplicații” este predestinat studenţilor de la specialitatea

Asistenţă socială, care este componenta fundamentală în pregătirea profesională a viitorilor

pedagogi sociali prin antrenarea lor în: înţelegerea semnificaţiei jocului în activitatea

pedagogului, explicarea esenţei tipurilor de jocuri, analiza structurii și strategiei specifice

fiecărui joc. Jocul didactic, încadrându-se în categoria jocurilor cu reguli, este definit prin

obligativitatea respectării regulilor care precizează căile ce trebuie urmate de copii în

desfășurarea acțiunii ludice. Jocurile didactice pot contribui la realizarea unor obiective

educaționale variate și complexe. Acestea pot viza dezvoltarea fizică a copilului în cazul

Page 5: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

5 / 15

jocurilor motrice, sportive, sau dezvoltarea unor subsisteme ale vieții psihice (procesele psihice

senzoriale, intelectuale, volitive, trăsături de personalitate, s.a.). De asemenea jocurile

didactice pot contribui la rezolvarea unor sarcini specifice educației morale, estetice. Prin jocul

didactic se precizează, se consolidează, se sintetizează, se evoluează și se îmbogățesc

cunoștințele copiilor, acestea sunt valorificate în contexte noi, inedite. Competenţele formate

şi dezvoltate în cadrul acestui modul vor fi necesare pentru studierea altor module ale

Ştiinţelor educaţii. De asemenea, viitorul pedagog social va aplica aceste competenţe în

activitatea profesională, în special, în activităţile legate de proiectarea, organizarea şi

realizarea jocurilor cu diferite copii de diferite vârste.

III. Competenţele profesionale specifice modulului

CS 1. Argumentarea esenţei şi semnificaţiei jocurilor în activitatea profesională;

CS 2. Identificarea diferenţelor comportamentale specifice în cadrul jocului;

CS 3. Elaborarea strategiilor de realizare a diferitor tipuri de joc;

CS 4. Valorificarea activității ludice în dezvoltarea personalității copilului;

CS 5. Aplicarea şi respectarea regulilor diverselor tipuri de jocuri;

CS 6. Aplicarea metodelor şi tehnicilor de proiectare şi organizare a jocurilor;

CS 7. Proiectarea activităţilor în vederea dezvoltării activității ludice la copiii de diferite vârste.

IV. Administrarea modulului

sem

est

rul

Total ore

Numărul de ore

Modalitatea de evaluare

Nr. de credite

Contact direct Lucrul

individual Prelegere Seminar

5

60

20

10

30

Examen

2

Page 6: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

6 / 15

V. Unităţile de învăţare

Unităţi de

Competenţă

Unităţi de Conţinut

Abilităţi

1. Teorii explicative privind geneza, natura și funcțiile jocului

U.C.1 Determinarea

principalelor

dimensiuni,

componente ale

jocului.

1. Istoricul ideii despre joc.

2. Jocul - analiza etimologică.

3. Studii moderne de pedagogie şi

psihologie care abordează jocul.

4. Teorii despre joc, reprezentanții ai

teoriilor ludice. (Teoria biologizantă şi

psihosocială).

A1.Argumentarea procesului

de evoluţie ideii despre joc.

A2.Valorificarea

principalelor dimensiuni,

componente ale jocului.

A3.Demonstrarea teoriilor

despre joc.

A4.Efectuarea analizei

comparative a teoriilor

activităţii ludice.

2. Taxonomii specifice domeniului ludic

U.C.2 Clasificarea

taxonomiei specifice

domeniului ludic.

1.Tipologia jocurilor conform

diverselor criterii de clasificare.

2.Domeniile activității ludice.

Taxonomia lui A.Bacus, Partner, Sylya.

A.1 Stabilirea taxonomiei

specifice domeniului ludice.

A.2 Elaborarea algoritmului

de descriere a domeniilor

activităţii ludice.

3. Jocul ca învățare semidirijată, semnificație și rol

U.C.3 Identificarea

modalității de

învățare semidirijată

și argumentarea

rolului jocului în

activitatea

pedagogului social.

1. Jocul-modalitate de învățare

semidirijată, metodă de predare-

învățare .

2. Rolul şi semnificația jocului în

activitatea pedagogului social.

A.1 Determinarea

modalității ca învățare

semidirijată.

A2. Stabilirea rolului şi

semnificaţiei jocului în

activitatea pedagogului

social.

4. Caracteristici şi funcții ale diferitor tipuri de jocuri la vârsta antepreșcolară și preșcolară

U.C.4 Debrifarea

caracteristicilor şi

funcțiilor jocurilor

specifice vârstei

antepreşcolare și

1. Caracteristicile de bază, funcția

informativă şi formativă a jocurilor la

vârsta antepreşcolară.

2. Particularităţile specifice ale jocului

A.1.Determinarea

caracteristicilor şi funcțiilor

jocurilor specifice vârstei

antepreşcolare.

A.2.Identificarea

particularităţilor specifice

Page 7: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

7 / 15

preșcolare. în perioada preșcolară.

3. Proiectarea jocurilor în grădinița de

copii.

jocului în perioada

preșcolară.

A.3. Proiectarea jocurilor în

grădiniţa de copii,conform

metodologiei şi cerinţelor.

5. Particularități ale jocului la nivelul ciclului primar și gimnazial

U.C.5 Identificarea

particularităților

jocului la nivelul

ciclului primar şi

gimnazial.

1. Caracteristicile de bază a jocurilor la

vârsta școlară mică.

2.Proiectarea jocurilor pentru clasele I-

IV.

3. Particularitățile specifice ale jocului

la nivelul ciclului gimnazial.

4.Completarea curriculum-ului

gimnazial prin jocuri didactice.

A.1Identificarea

particularităților jocului la

nivelul ciclului primar.

A.2. Elaborarea grilei de

proiectare a jocurilor pentru

clasele I-IV.

A.3.Evidenţierea

particularităților specifice

ale jocului la nivelul ciclului

gimnazial.

A.4. Stabilirea cerinţelor

concrete de completare a

curriculum-ului gimnazial

prin jocuri didactice.

6. Jocuri de creativitate la copii și adolescenți

U.C.6 Argumentarea

specificului jocurilor

ce stimulează

creativitatea

adolescenților.

1.Specificul jocurilor de creativitate .

2.Modalităţi, cerințe de proiectare şi

organizare a jocurilor de creativitate

pentru adolescenți.

A.1.Stabilirea algoritmului

de analiza a jocurilor de

creativitate.

A.2.Propunerea

modalităţilor, cerințelor de

proiectare şi organizare a

jocurilor de creativitate

pentru adolescenți.

7.Metodologia jocului didactic ca alternative educaționale moderne

U.C.7 Determinarea

nevoilor și

perspectivelor ludice.

1. Nevoile şi perspectivele ludice în

domeniul educațional.

A.1. Stabilirea nevoilor și

perspectivelor ludice

specifice domeniului

educațional.

8. Modalități de recuperare a dimensiunii ludice a fenomenului educațional

U.C.8 Stabilirea

modalităților de

recuperare a

dimensiunii ludice a

fenomenului

educațional.

1.Spaţiul ludic şi lumea obiectivității la

nivel educațional.

2.Modalităţi specifice activității ludice

în fenomenul educațional

A.1. Determinarea spaţiului

ludic şi lumea obiectivității

la nivel educațional.

A.2.Selectarea modalităților

de recuperare a dimensiunii

ludice a fenomenului

educațional.

Page 8: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

8 / 15

VI. Repartizarea orientativă a orelor pe unităţi de învăţare

Nr.

crt.

Unități de învățare

Numărul de ore

Total

Contact direct

Lucrul

individual

Prelegeri Practică /

Seminar

1. Teorii explicative privind geneza, natura şi funcțiile jocului.

8 2 2 4

2. Taxonomii specifice domeniului ludic 7 2 2 3

3. Jocul ca învățare semidirijată, semnificație și rol.

8 2 2 4

4. Caracteristici și funcții ale diferitor tipuri de jocuri la vârsta anteprescolară şi preșcolară.

10 3 2 5

5. Particularități ale jocului la nivelul ciclului primar şi gimnazial.

10 3 2 5

6. Jocuri de creativitate la copii şi adolescenți.

7 2 1 4

7. Metodologia jocului didactic ca alternative educaționale moderne.

5 2 1 2

8. Modalitatea de recuperare a dimensiunii ludice a fenomenului educațional.

5 1 1 3

Total 60 17 13 30

VII. Studiu individual ghidat de profesor

Materii

pentru studiul individual

Produse de elaborat Modalități de

evaluare

Termeni

de realizare

1. Teorii explicative privind geneza, natura și funcțiile jocului

1.1 . Analiza comparativă a

teoriilor ludice.

Eseu nestructurat. Studiu de caz Diagrama Wenn

Prezentare scrisă

Săptamâna 1 Săptamâna 2

Săptamâna 3

2. Taxonomii specifice domeniului ludic

2.1 Plasarea anumitor jocuri în

anumite taxonomii.

Harta conceptuală Realizare grafică Săptamâna 4

Page 9: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

9 / 15

3. Jocul ca învățare semidirijată, semnificație și rol

3.1 Descrierea jocului ca

metodă de predare- învățare.

Discuția Panel Dezbatere orală

Săptamâna 5

4. Caracteristici și funcții ale diferitor tipuri de jocuri la vârsta antepreșcolară, preșcolară, scolară mică, preadolescență şi adolescență

4.1 Proiectarea jocurilor

didactice în grădinița de copii,

clasele I.

4.2. Completarea curriculumului

gimnazial prin jocuri didactice.

Proiectarea jocurilor de

creativitate la adolescenți.

Poster Eseu nestructurat.

Studiu de caz

Prezentare grafică

Discuţie colectivă

Săptamâna 6

Săptamâna 7

Săptamâna 8

5. Metodologia jocului didactic ca alternative educaționale moderne

5.1 Identificarea nevoilor şi

perspectivelor ludice în

domeniul educațional.

Turul galeriei Masa rotunda Eseu nestructurat. Studiu de caz

Prezentare grafică Dezbateri

Săptamâna 9

Săptamâna 10

6. Modalități de recuperare a dimensiunii ludice a fenomenului educațional

6.1 Determinarea spațiului

ludic și a obiectivității la nivel

educațional.

Demonstrație (un capitol la alegere) Rezumat scris Eseu nestructurat. Studiu de caz

Prezentare Power Point Expunere orală Prezentare scrisă

Săptamâna 11 Săptamâna 12

Săptamâna 13

Săptamâna 14

VIII. Lucrări practice recomandate

- Prezentări în Power Point, cu utilizarea de proiectoare multimedia a conţinutului

despre diferite tipuri de jocuri.

- Proiectarea şi desfăşurarea jocurilor didactice conform metodologiei specifice.

- Redactarea de diverse texte: eseuri, referate, compuneri, proiecte.

- Elaborări de scheme, tabele, diagrame tabele pentru jocurile didactice.

- Analiza Studiilor de caz, demonstrație, investigație privitor la modalităţile de integrare

şi realizare a copiilor de diferite vârste în cadrul jocurilor didactice.

Page 10: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

10 / 15

IX. Sugestii metodologice

În procesul studierii modulului Jocul didactic-teorii şi aplicaţii, cadrul didactic va utiliza

tehnologii eficiente de predare-învăţare-evaluare. Profesorul va selecta şi va aplica acele

tehnologii, metode şi forme de organizare a activităţii de învăţare, care sunt adecvate

specialităţii, experienţei de lucru, capacităţilor individuale ale elevilor şi care contribuie la

formarea competenţelor profesionale preconizate. Formarea competențelor la elevii colegiului

(explozia noilor tehnologii şi accesul la informaţie) cere modificarea metodelor şi principiilor de

lucru în auditoriul la modulul dat.

Metodele recomandate pentru fiecare din unităţile de învăţare sunt prezentate în tabelul

de mai jos.

Nr. crt.

Unitatea de învăţare Metodele de învăţare recomandate

Prelegeri Practică Individual

1. Teorii explicative privind geneza, natura şi funcțiile jocului.

Expunerea.

Conversația euristică.

Demonstraţia.

Demonstrația.

Observația.

Cubul

Elaborarea de proiecte.

Activităţi creative.

2. Taxonomii specifice domeniului ludic.

Expunerea.

Demonstraţia.

Asaltul de idei.

Descoperirea.

Problematizarea.

Elaborarea de proiecte.

Elaborarea de proiecte.

Activităţi creative.

3. Jocul ca învățare semidirijată, semnificație și rol.

Studiul de caz.

Conversația euristică.

Demonstraţia.

Modelarea.

Simularea.

Problematizarea.

Elaborarea proiectului de joc.

Elaborarea de proiecte.

Activităţi creative.

4. Caracteristici și funcții ale diferitor tipuri de jocuri la vârsta anteprescolară şi preșcolară.

Expunerea didactică Descoperirea.

Asaltul de idei.

Demonstraţia.

Problematizarea.

Metodele de simulare.

Elaborarea proiectelor.

Elaborarea de proiecte.

Activităţi creative.

5. Particularități ale jocului la nivelul ciclului primar şi gimnazial.

Expunerea.

Conversația euristică.

Demonstraţia.

Demonstrația.

Observația.

Studiu de caz.

Lucrări practice.

jocurile

simulative,

Page 11: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

11 / 15

Nr. crt.

Unitatea de învăţare Metodele de învăţare recomandate

Prelegeri Practică Individual

exerciţiul.

6. Jocuri de creativitate la copii şi adolescenți.

Descoperirea.

Asaltul de idei.

Demonstrația.

Observația.

Elaborarea de proiecte.

Activităţi creative.

7. Metodologia jocului didactic ca alternative educaționale moderne.

Descrierea, Explicarea, Conversaţia, Dezbaterea,

Analiza

Documentelor de

Politică

Educaţională

jocurile simulative, exerciţiul.

8. Modalitatea de recuperare a dimensiunii ludice a fenomenului educațional.

Discuţia colectivă, Problematizarea, Brainstorming-ul,

Problematizarea.

Metodele de simulare.

Exerciţii de simulare ludică.

Activităţi creative.

X. Sugestii de evaluare a competenţelor profesionale

Evaluarea reprezintă o componentă esențială a procesului de predare-învățare.

Programa curriculumul-lui modular impune abordarea unor idei noi ale evaluării în procesul de

educație. Fiind o secvență obligatorie pentru măsurarea și aprecierea unităților de

competențe, evaluarea propune deplasarea accentului de la evaluarea rezultatelor finale ale

învățării, la procesul de învățare. Principiul de bază al evaluării autentice îl constituie conceptul

de educație centrată pe subiect (elev) și autenticitatea demersului.

În procesul evaluării vor fi încurajate demersurile formative, astfel extensia conceptului

de evaluare de la clasic spre constructiv va oscila între următoarele extremități – tipuri de

evaluare:

Evaluarea dirijată de profesor, formulată motivat ca anumite sarcini în fața elevilor, cu

descriptori clari, criterii de care vor ține cont elevii și care nu vor permite interpretări

libere, opace.

Autoevaluarea – un instrument veridic de centrare pe elev, pe posibilitatea participării

la propriile performanțe.

Page 12: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

12 / 15

Evaluarea reciprocă, este o condiție optimă a dezvoltării, asigurându-se socializarea

grupului de elevi, coparticiparea în formarea semenilor, precum intensificarea

convingerilor proprii.

În cadrul proiectelor de grup, aprecierea rezultatelor colegilor va instrui miza unei

activități ulterioare eficientă, sau demersul formativ este pe deplin asigurat.

În dependență de funcțiile evaluării, cadrele didactice vor utiliza: evaluarea inițială cu

funcție diagnostică și funcție prognostică; evaluarea formativă – funcție de constatare a

rezultatelor și de sprijinire continuă a elevilor, funcție de feed-back, funcție de corectare și

verificare a rezultatelor, funcție de clasificare, funcție de comunicare a rezultatelor, funcție de

certificare a nivelului de cunoștințe și abilități, funcție de selecție, funcție de orientare școlară

și profesională. La finele modulului se va realiza evaluarea sumativă, elevii vor susţine

examenul de promovare, cu diferite subiecte ce reflectă diferite situaţii de integrare şi apilcare,

de diferit nivel de complexitate.

Nr. crt

Produse pentru măsurarea

competenţelor cognitive

Criterii de evaluare a produselor

1 Problemă rezolvată Înţelegerea problemei.

Documentarea in vederea identificării informaţiilor necesare in rezolvarea problemei.

Formularea şi testarea ipotezelor.

Stabilirea strategiei rezolutive.

Prezentarea si interpretarea rezultatelor.

3. Proiect elaborat Validitatea proiectului - gradul în care acesta acoperă unitar şi coerent, logic şi argumentat tema propusă.

Completitudinea proiectului - felul în care au fost evidenţiate conexiunile şi perspectivele interdisciplinare ale temei, competenţele şi abilităţile de ordin teoretic şi practic şi maniera în care acestea servesc conţinutului ştiinţific.

Elaborarea şi structura proiectului - acurateţea, rigoarea si coerenta demersului ştiinţific, logica şi argumentarea ideilor, corectitudinea concluziilor.

Calitatea materialului folosit in realizarea proiectului, bogăţia şi varietatea surselor de informare, relevanţa şi actualitatea acestora, semnificaţia datelor colectate s.a.

Creativitatea - gradul de noutate pe care-l aduce proiectul in abordarea temei sau în soluţionarea problemei.

4. Referat Corespunderea referatului temei.

Profunzimea şi completitudinea dezvoltării temei.

Adecvarea la conţinutul surselor primare.

Coerenţa şi logica expunerii.

Utilizarea dovezilor din sursele consultate.

Page 13: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

13 / 15

Gradul de originalitate şi de noutate.

Nivelul de erudiţie.

Modul de structurare a lucrării.

Justificarea ipotezei legate de tema referatului.

Analiza în detaliu a fiecărei surse de documentare.

5. Rezumat oral Expune tematica lucrării în cauză.

Utilizează formulări proprii, fără a distorsiona mesajul lucrării supuse rezumării.

Expunerea orală este concisă şi structurată logic.

Foloseşte un limbaj bogat, adecvat tematicii lucrării în cauză.

Respectarea coeficientului de reducere a textului: 1/3 din textul iniţial.

6. Rezumat scris Expune tematica lucrării în cauză.

Utilizează formulări proprii, fără a distorsiona mesajul lucrării supuse rezumării.

Textul rezumatului este concis şi structurat logic.

Foloseşte un limbaj bogat, adecvat tematicii lucrării în cauză.

Fidelitatea: înţelegerea esenţialului şi reproducerea lui, nu trebuie să existe contrasens;

Coerenţa: rezumatul are o unitate şi un sens evidente, lizibile pentru cei care nu cunosc textul sursă.

Progresia logică: înlănţuirea ideilor, prezentarea argumentelor sunt clare şi evidente.

Angajamentul autorului, aptitudine critică corect evaluată şi transpusă.

Respectarea modalităţilor de enunţare a textului sursă: rezumatul este o oglindă micşorată dar fidelă textului sursă.

Muncă pertinentă de reformulare: rezumatul nu este un colaj de citate.

Respectarea coeficientului de reducere a textului: 1/4 din textul iniţial.

Stăpânirea normelor sintactice la nivel de prezentare logică a ideilor,

frazelor, paragrafelor textului;

Text formatat citeţ, lizibil; plasarea clară în pagină.

7. Studiu de caz Corectitudinea interpretării studiului de caz propus.

Calitatea soluţiilor, ipotezelor propuse, argumentarea acestora;

Corespunderea soluţiilor, ipotezelor propuse pentru rezolvarea adecvată a cazului analizat.

Corectitudinea lingvistică a formulărilor.

Utilizarea adecvată a terminologiei în cauză.

Rezolvarea corectă a problemei, asociate studiului analizat de caz.

Page 14: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

14 / 15

Punerea în evidentă a subiectului, problematicii şi formularea.

Logica sumarului.

Referinţă la programe.

Completitudinea informaţiei şi coerenţa între subiect şi documentele studiate;

Noutatea şi valoarea ştiinţifică a informaţiei.

Exactitatea rezultatelor şi rigoarea probelor.

Capacitatea de analiză şi de sinteză a documentelor, adaptarea conţinutului.

Originalitatea studiului, a formulării şi a realizării.

Personalizarea (să nu fie lucruri copiate).

Aprecierea critică, judecată personală a elevului.

Corectitudinea interpretării studiului de caz propus.

Calitatea soluţiilor, ipotezelor propuse, argumentarea acestora.

Corespunderea soluţiilor, ipotezelor propuse pentru rezolvarea adecvată a cazului analizat.

Corectitudinea lingvistică a formulărilor.

Rezolvarea corectă a problemei, asociate studiului analizat de caz.

XI. Resurse necesare pentru desfăşurarea procesului de studii

Resursele necesare pentru predarea modulului ,,Jocul didactic-teorii şi aplicaţii,, sunt:

Suport de curs la modulul dat ;

Portofoliile elevilor;

Modele de proiectare a activităților de joc ;

Filmulețe pentru diverse activități din centrele de asistenta socială;

Tabla interactivă sau proiector multimedia,

Literatură didactică;

Postere, planşe.

Page 15: Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova olegiul „Vasile ... · gimnazial prin jocuri didactice. Proiectarea jocurilor de creativitate la adolescenți. Poster Eseu nestructurat.

15 / 15

XII. Resurse recomandate elevilor

Nr. crt.

Denumirea resursei Locul în care poate fi consultată / accesată / procurată resursa

Numărul de exemplare disponibile

1. Răduţ-Taciu,R.,Pedagogia jocului de la teorie la aplicaţii,Casa cărții de Știința , Cluj-Napoca,2004

Biblioteca colegiului

internet

5

Disponibil în format

electronic

2. Popescu E., Pedagogia preşcolară. Prelegeri pentru perfecţionarea educatoarelor din casele de copii preşcolari, E.D.P., Bucureşti,1982

Biblioteca colegiului Catedra „Științe ale Educației”

5

Disponibil în format electronic

3. Cojocaru V., Socoliuc N. Fundamente pentru o știință a educației copiilor de vârstă preșcolară. Editura: Cartea Moldovei. Chișinău, 2005

Biblioteca colegiului Catedra „Științe ale Educației”

10


Recommended