Date post: | 10-Feb-2018 |
Category: |
Documents |
Upload: | codrutza-iana |
View: | 232 times |
Download: | 0 times |
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
1/225
U N I V E R S I T A T E A D E A R H I T E C T U R I O N M I N C U - B U C U R E T I
A U T O R : D r d . A s i s t . A r h . C o d r u a I a n a
N D R U M T O R : p r o f . d r . a r h . D a n i e l a R d u l e s c u A n d r o n i c
R E F E R E N I : p r o f . d r . a r h . T o m n i t z a F l o r e s c u - U A U I M
p r o f . d r . a r h . A n d r e e a H a s n a
c o n f . d r . a r h . A n a M a r i a H a r i t o n
PARADIGMELE ARHITECTURII
MINIMALISTE CONTEMPORANE
-tez de doctorat-
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
2/225
Nr. Pag.
Pag.1
Pag.12
TITLU DE CAPITOL
1. INTRODUCERE (frumos, dincolo, altfel)
1.1.Coaja rectangular a sufletului nostru
1.2.Oportuniti i motivaii
1.3.Referine biografice
1.4.Scurte anticipri
2. ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE (colecie, matrice, analiz)
2.1.Analiz morfologic versus estetic
2.2. Prezentarea metodei de cercetare
2.2.1. Punerea problemei i constituirea temei de cercetare
2.2.2. Constituirea unei colecii de obiecate din aceeai clas
2.2.3. Constituirea setului de ipoteze de validat n cadrul cercetrii
2.2.4. ntocmirea unei documentari grafice pentru fiecare specimen al coleciei, ce vor
constitui materiale de studiu
2.2.5. Procedarea la studiul comparativ
2.2.6. Punerea in discuie a unor rezultatele anticipate. Valabilitatea ipotezelor
c u p r i n s
FOTO 1
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
3/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CUPRINS
Pag. 40
Pag.68
Pag.87
Pag.99
2.2.7. Interpretarea concluziilor
2.3. Aplicarea GMA n activitatea pedagogic
3. DE LA MINIM LA ESEN (art, cuvinte, concepte)
3.1. Minim-minimal-minimalism
3.2. Ingredientele simplitii
3.3.Despre esenial i abstractizare
3.4. Concluzii
4. MORPHAE LOGOS (form, esenial, arhetipal)
4.1.Forme primare i compoziii spaiale simple ca rspuns la problema esenializrii
4.2. Tectonic-stereotomic
4.3. Extragerea ipotezelor de lucru
5. FILOSOFIA LUMINII (dematerializare, emoie, mister, vibraie)
5.1.Ochii arhitectului n lumin
5.2.Efectele luminii i modaliti de realizare
5.3. Ipotezele luminii
6. COAJA (materiale, texturi, culori, detalii)
6.1. Materialitatea tectonicii
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
4/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CUPRINS
Pag.115
Pag.135
6.1.1. Emoia materiei
6.1.2. De ce betonul aparent?
6.2.Stereotomica sau dematerializarea substanei
6.2.1. O infinitatea de nunae de alb
6.2.2. Transparene
6.3. Ipoteze de lucru
7. RELAIA CU MEDIUL EXTERIOR (decontextualizare, transparen, heterotopie)
7.1.Relaia cu mediul construit
7.2.Relaia cu mediul natural
7.2.1. Decontextualizarea elementelor naturale
7.2.2. Spaiul heterotopic n arhitectura minimalist
7.3. Ipoteze de lucru
8. DETERMINAREA PARADIGMELOR ARHITECTURII MINIMALISTE PRIN GMA
8.1.Tabelul de validare a ipotezelor i deducerea mulimilor de specimene cu aceleai
caracteristici
8.2. Introducerea matricei booleene de verificare a relaiei dintre mulimi si analizarea
rezultatelor matricei booleene
8.3. Concluzii finale
8.4. Definirea minimalismului ca stil arhitectonic
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
5/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CUPRINS
Pag.159
Pag. 171
Pag.184
Pag.251
Pag. 272
9. CONCLUZII
9.1. Puncte de vedere personale
9.2. Elemente de noutate aduse de cercetare
9.3.Aplicativitatea rezultatelor i limitele investigaiei
9.4.Posibilele direcii de urmat n viitoarele cercetri
10. TABELE
TABEL GENERAL DE VALIDARE A IPOTEZELOR
TABELE DE VALIDARE A IPOTEZELOR DESPRE FORME
TABELE DE VALIDARE A IPOTEZELOR DESPRE LUMIN
TABELE DE VALIDARE A IPOTEZELOR DESPRE MATERIALE
TABELE DE VALIDARE A IPOTEZELOR DESPRE MEDIU
11.FIE DE DOCUMENTARE GRAFIC PENTRU SPECIMENELE COLECIEI
12. BIBLIOGRAFIE
13.LISTA I SURSELE FIGURILOR
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
6/225
cap. 1
frumos, dincolo, altfel
i n t r o d u c e r e
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
7/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
2
"Nu mai sunt demult al acestei lumi; sunt departe de mine
nsumi, desprins de propriul meu trup - m aflu printre
lucrurile eseniale."Constantin Brncui
1.1. Coaja rectangular a sufletului nostru
Noi, arhitecii, suntem obinuii s lucrm spaiul cu forme,
pe care le punem din greu la treab, aezndu-le n
compoziii speciale, folosind culori, texturi pe care le
alegem cu grij pentru a obine acea frumusee unic ce
caracterizeaz viziunea i talentul nostru. Partea vizualeste probabil cea mai important pentru noi. Totui sunt i
arhiteci care au alta prere despre acest subiect, pentru
care partea vzut a lucruriloreste doar un instrument i nu
un scop n sine, este o unealt pentru a extrage frumosul
de dincolo de aparena imaginii. Nu vom vedea decoraii
sau compoziii arhitecturale complicate sau conformri
speciale ale faadelor dar vom simi cu siguran ceva
anume, dincolo de forme, vom fi atini emoional,
impresionai de o dantelria de lumin strecurat prin
pereii Muzeului Kolumba a lui Peter Zumthor (FIG. 1,2),
ntr-un mod att de atent controlat nct pereii drepi i
rigizi vor cpta aparene imateriale.
FIG. 1
Peter Zumthor,
Muzeul
Kolumba, Koln,
Germania
FIG. 2
Peter Zumthor,
Muzeul
Kolumba, Koln,
Germania
http://wechsel%28%29/7/22/2019 Minimalism Alb Negru
8/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
3
Acelai efect este perceput pe o scen goal. Stelajul
metalic susine cteva reflectoare ce dezvluie cortina
ponosit. Pe scndura vopsit, n lumina reflectoarelor, n
aceast lume a singurtii absolute, intr actorul, i recitrolul i scndura prinde via. Lumina rece i indiferent o
clip mai devreme care dezvelea goliciunea scenei capt
suflet. n decor prfuit ncepe s curg viaa unui univers
ntreg.
Aa cum l percepem, gol, impersonal i rece, m inimalismul
pare o abordare stilistic perfect pentru spaii de cult sau
de reculegere, cum sunt, de exemplu, bisericile proiectate
de Tadao Ando (FIG. 3,4). Pentru c nu aduce decoraii i
spaiile sale sunt goale, parc ateptnd culoarea, este
potrivit pentru muzee sau birouri. Rectangulare,
funcionale, extrem de austere i de rigide, construciile
acestea par, ns, incompatibile cu funciunea rezidenial
ns majoritatea construciilor minimaliste sunt case.
La prima vedere, o cas minimalist pare o conversie a
unui spaiu expoziional, gratuit estetic, fr nici un defect,pur i simplu perfect n imposibilitatea populrii ei cu
micarea, cu zgomotul, cu organicul ce nsoete viaa
omului.
FIG. 3
Tadao
Ando,
Biserica de pe muntele Rokko, Japonia
FIG. 4
Tadao
Ando, Biserica de pe Ap, Japonia
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
9/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
4
Te ntrebi unde sunt cotloanele unde poi ascunde ceva
cnd eti surprins n flagrantul dezordinii cotidiene, unde
sunt depozitate lopeile sau cizmele de cauciuc, tigile arse
sau gunoiul? Pentru c noi, oamenii, cei care locuiescaceste spaii, suntem departe de a fi perfeci, nu pare nimic
mai nenatural dect perfeciunea. Experimentul pe de alta
parte, greeala, ncercrile, ndrzneala de a fi perfect sunt
aciuni profund umane.V propun, deci, un experiment. S
lum interiorul unei case minimaliste, una dintre seraficele
proiecte ale lui Shinici Ogawa (FIG. 5) pe care vom ncepe
s-l populm cu oameni (FIG. 6), imaginndu-ne scene din
viaa cotidian a unei familii, fie ea cu venituri i cu oeducaie peste medie, aa cum sunt, n general, proprietarii
unor astfel de case. S presupunem c, n cel mai fericit
caz al acestei construcii, cu toii sunt obsedai de ordine,
ntr-un respect desvrit pentru locuina lor. i totui
cheile..servieta...sacul de sport, pantofii rmn ctva
vreme la intrare. Pe marginea scaunului este uitata, o
vreme, o hain. Lucrurile lsate n urm sunt stinghere,
parca ateapt sfie puse la locul lor, jenate de dezordinea
pe care o creeaz i care face, dintr-o dat, totul s nu mai
par att de perfect. Menajera are rolul de a pune lucrurile
n ordine dar n week-end, interioarele albe dezvluie
FIG. 5
Shinici Ogawa, Casa Luminous, Japonia
FIG. 6
Shinici Ogawa, Casa Luminous, Japonia
Propun s comparm dou imagini dintr-o locuin minimalist: o
fotografie dintr-o revist ce reprezint un living dintr-unul din proiectelelui Shinici Ogawa i una, a aceleiai ncperi, ntr-un moment cotidian,
n care culoarea i dezordinea att de proprii omului invadeaz spaiul
perfect. Efectul se disip.
Minimalismul pare c dispare absorbit, negat de nii beneficiarii si.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
10/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
5
aglomerarea culorilor care l-au invadat, obraznice. Ne
strecurm timizi pe culoarul alb i bine luminat privind n
jur. Pe una dintre ui st lipit un semn de interzis camera
tnrului i face simit prezena prin acel semn rou iprecede zgomotul ce nvlete din interior: adolescenii
sunt nevoii s distrug ceea ce au n jur ca s -i poat
dezvolta propria personalitate. Au nevoie sa fie rebeli.
Aa c un poster cu Ozzy Osbourne, skate-ul de sub pat
se amesteca cu jeans-ii i cu shirt-ul ptat cu ngheat,
cucerind pardoseala din rina epoxidic gri.
Perfeciunea e compromis. Albul este estompat de
culorile posterelor iar rigoarea spaiilor este contrazisde dezordinea n care sunt aruncate lucrurile personale
(FIG. 7,8). De-abia de-acum spaiul ne pare familiar.
Prin contrast cu dezordinea, interiorul minimalist ni se
prezint aproape impersonal: pardoseli reci, perei albi
sau din beton aparent, lumini incolore i strlucitoare.Pe
ct de potrivit pentru un spaiu public, pe att pare de
rece, de indiferent pentru o locuin. i cu toate acestea,
casa minimalist este o prezen constant de-a lungulistoriei arhitecturii moderne, indiferent ct de
vernaculare sau de ludice ar fi fost tendinele modei.
Trim n vremea cablurilor, a saturaiei de informaie
FIG. 7
Shinici Ogawa, Casa Luminous, Japonia
FIG. 8
Shinici Ogawa, Casa Luminous,Japonia
Un poster cu Ozzy Osbourne este lipit pe ua tnrului familiei, skate-ul de
sub pat se amestec cu jeans-ii i cu shirt-ul ptat cu ngheat, cucerind
pardoseala din rin epoxidic gri. Perfeciunea e compromis. Albul este
estompat de culorile posterelor iar rigoarea spaiilor este contrazis dedezordinea n care sunt aruncate lucrurile personale. De-abia de-acum spaiul
ne pare familiar.Prin contrast cu dezordinea, interiorul minimalist ni se prezint
aproape impersonal: pardoseli reci, perei albi sau din beton aparent, lumini
incolore i strlucitoare.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
11/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
6
vizual i cu toate acestea construciile minimaliste apar
permanent ca o alternativ la stauraie, ca un spaiu altfel.
n plin epoca consumerismului, unde viteza de a asimila
cantiti uriae de informaii egaleaz doar graba cu care ofacem, compoziiile perfect statice, incolore i serafic
luminate ale arhitecturii minimaliste formeaz o nlnuire
coerentde construcii ce mprtesc aceleai paradigme.
Privindu-le volumele albe care absorb lumina, amplificnd-
o, ne ntrebm dac nu cumva graba asta de a ndesa ct
mai multe n sacul timpului nostru nu e dect o fug. O fug
de noi nine, de imaginea unei cochilii complicate i
frumoase care poate fi goal, dei se construiete duptiparele mult mediatizate ale vremii.
1.2. Oportuniti i motivaii
Pind n interioarele minimaliste, ajungi ntr-un spaiu alb
i gol, a crui puritate formal nu se las perturbat de
nimic i ochiul, ce cautmereu culoarea i miscarea, este
nevoit s-i urmeze obinuita curiozitate. i atunci, nspatiul acela gol, poate c privirea se va ndreapta catre
sine. Un sine pe care l-au pierdut, in obinuina de zi cu zi
de a fi altii, pe placul prinilor, profesorilor, n acord cu o
lume ideal care-i impune perseverent modelele sale de
perfeciune. Bine dar oamenii? Micarea, dezordinea,
cutarea ntr-un spaiu neateptat, emoia unei curbe,
umbra suferinei, bucuria colorat? Unde sunt ascunsesufletele ntre aceste ziduri perfecte?
Cnd am nceput, acum aproape ase ani, aceast lucrare
de cercetare nu tiam ce o s descopr. Mi-am ales acest
subiect prndu-mi-se cunoscut: doar era pe buzele
tuturor, mereu la mod, un stil elegant i exclusivist pe care
ncercasem i eu s-l practic n proiectele mele. Nu aveam
nici cea mai mic idee ce este de fapt arhitectura
minimalist i ce lume aveam s descopr. Legea
intropatiei1 ar fi putut s m avertizeze c ncercm mereu
s ne imitm, s ne regsim. Intropatia poate c este un
corespondent n lumea spirituala ancestralului instinct de
reproducere i atunci ai tendina s te caui n tot ce te
nconjoar. Cert este c la captul cltoriei spirituale ar
trebui s te gseti (regseti) pe tine nsui pentru a putea
continua cltoria devenirii. i ce este o cercetare dac nu
o altcltorie spiritual?
1Abstracie i intropatie, Wilhelm Worringer, teza n care se explicfenomenul prin care ne cautm pe noi nine n ceea ce crem i n ceea ce neplace.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
12/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
7
Se pune mereu ntrebarea: ce ne place? Ceea ce ne
trebuie, ne lipsete sau ceea ce ne seamn? Cu alte
cuvinte, pentru noi este frumosul ceva care seamn cunoi
nine sau ceva care ne este necesar pentru a fi complei?Am fost mirat s descopr n filosofia minimalitilor
rspunsuri, puncte de vedere, adevruri pe care le tiam
dintotdeauna fr s le contientizez, dezlegrile unor
problemele pe care mi le pusesem i eu nsmidespre ce
nseamn arhitectura, spaiul interior, care este legtura ei
cu spiritul nostru, care sunt efectele ei asupra minii noaste
contiente i incontiente. Cu alte cuvinte, am pornit la o
plimbare ntr-un parc, ntr-o dimineade primvar i amajuns s escaladez un munte de nelesuri.
Precizez de la bun nceput c aceast lucrare nu va fi o
apologie a arhitecturii minimaliste. Nu vreau s conving pe
nimeni c adevrurile minimalitilor sunt universal valabile
sau imuabile. Universul arhitecturii minimaliste se poate
supune oricnd unei judeci de gust i se poate face
vinovat de multe neajunsuri. ntre transmitor i receptor
exist spaiul de recepie influenat att de mult de lumeacelor care interfer. Dincolo de coaja ei ns, se afla o lume
special, lumea de dincolo de imagine, o lume a
introspeciei, a cutrilor sinelui, pe care o regsim, n mod
paradoxal, in lumea latin, extrovertit i solar, dar n
cea japonez, discret i auster. i, pentru cdincolo de
toate este sufletul, cutrile germanicului Zumthor vor fi
perfect acordate cu tradiionalul intoism care descrielumea fizic ca pe o carcas pentru spirit dar i n alba
lumin a peninsulei Iberice, unde se afl condensat o
mare parte din arhitectura minimalist contemporan.
1.3. Referine bibliografice
Din aceste perspective, am observat c bibliografia ce
dezbtea subiectul minimalismului n arhitectur este
extrem de slab reprezentat la un nivel elevat. Curentul
minimalist s-a manifestat n toate artele, mai cu seam n
design vestimentar, literatur i ntr-o oarecare msur i n
film, curgnd destul cerneal n analizele culturale dar
fr s fac obiectul unei cercetri tiinifice. Iniial,
interesul criticilor de arta a fost atras de contradicia i
fronda artei minimaliste a anilor 50-60, existnd destule
pagini ce dezbat subiectul. Concentrarea privirii asupraarhitecturii ns, ca form de exprimare a conceptelor
minimaliste, se face superfluu, subiectul fiind tratat ca unul
conex celor principale din picturi literatur.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
13/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
8
Trebuie s amintesc, la acest subiect al bibliografiei de
specialitate, crile lui James Meyer, lector universitar la
cteva universiti din SUA, care i-a scris un doctorat cu
cercetarea artei minimaliste i care mi-a oferit o informaieextrem de elaborat despre cadrul istoric, apariia i
dezvoltarea artei minimaliste. Apoi Edward Strickland
dezbate subiectul, publicnd la editura Universitii din
Indiana cteva cri care pun accentul pe muzica
minimalist. Exist, n schimb, cataloage ntregi cu poze,
publicate la edituri de specialitate, poze ale aa numitei
arhitecturi minimaliste care se supune unora dintre cele mai
variate coordonate. Influenele orientale, supranumite zen,cubismul, sau brutalismul contemporan, modernismul
temperat sau simplismul funcional, toate sunt descrise sub
aceeai umbrela minimalismului.
Ceea ce mi-am propus s descopr n aceast cercetare
este ce nseamn de fapt arhitectura minimalist. Unde se
termin influena modernismului contemporan i unde
ncepe puritatea stilului? i de fapt, putem vorbi mcar de
un stil, sau este un manierism al modernismului. Acestlucrare i propune s determine care sunt paradigmele
arhitecturii minimaliste, n sensul de a nelege care sunt
parametrii coordonatori ce determin acest curent att de
constant prezent n arhitectur, de la moderniti pn n
prezent.
Din fericire arhitecii minimaliti, s-i denumim aa, ai cror
lucrri, de altfel, nu se supun n totalitate acelorai rigori,
sunt extrem de comunicativi n ceea ce privete conceptele
lor. Chiar dac critica de specialitate nu abordeaz tiinific
acest subiect, interviurile i scrierile lor sunt extrem de
bogate i explicative. M-am afundat cu o deosebit plcere
n lecturarea subtilitilor stilistice, a lui Alberto Campo
Baeza, Tadao Ando, Peter Zumthor sau John Pawson, unii
dintre cei mai prolifici att din punct de vedere al proiectelor
dar i a explicrii lor n diverse surse. Publicaiile,interviurile, crile i comentariile acestora au stat la baza
studiul meu, nu numai pentru aportul pe care l-au adus
explicrii ideologiei pe care o studiam dar i pentru c au
fost certificai de premii internaionale sau de presa de
specialitate. Chiar dac John Pawson nu are n palmares
un Pritzker, cum au ceilali trei amintii anterior, dar a
publicat cteva cri extrem de pertinente despre
arhitectura minimalist, una dintre ele supra intitulndu -sesugestiv, The biblie of minimalism. De altfel, n demersul
meu de a descoperi arhitectura minimalist, acesta era i
cea mai corect abordare, de a nelege, direct de la surs,
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
14/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
9
frumuseea de dincolo de aparene a minimalitilor, de a
prinde ideea ce contureaz linia proiectelor. Ceea ce am
descoperit i voi prezenta n continuare este fascinanta
lume, de dincolo de imagine, a arhitecturii minimaliste iparadigmele sale.
Pentru stabilirea acestora ns, nu am urmat cursul analizei
estetice ci un procedeu mai neobinuit pentru astfel de
subiecte, de analiz de stil, deprtndu-m intenionat de
judecata de gust care am considerat c las loc attor
ambiguiti. Ca metod de cercetare am folosit analiza
morfologic complex, denumit pe scurt GMA(general
morphology analisys) pe care o voi prezenta n urmtorulcapitol. Pornind de la cursul profesorului Bernard Duprat
din cadrul colii de la Lyon, am descoperit originea acestui
tip de analiz, la Fritz Zwicky, savant elveian n domeniul
astronomiei care a pus la punct acest metod de analiz
complex multicriterial, ce se folosete n tot felul de
domenii de activitate tocmai datorit versatilitii sale.
Acest calitate mi-a dat posibilitatea s-i dau un mod
propriu de operare, mod cruia, dup cum vom vedea, i-amdat i o utilitate didactic ce s-a confirmat n practic, n
lucrul cu studenii. Am pus la punct un mod de a
documenta mai riguros materialul cuprins n documentarea
proiectelor de atelier de studiu de stil, astfel nct s poat
fi nelese clar principii compoziionale i invariante de stil.
Cu materialul bine cartografiat, pe capitole, studenii au
putut astfel s gseasc resurse de inspiraie pentru arecrea n stil, fr a realiza n proiectele lor pastie sau
kitch-uri.
1.4. Scurte anticipri
Nu voincheia acest capitol fr s mopresc puin asupra
titlului su, paradigmele arhitecturii minimaliste. Lucrarea
de fa se dorete a fi o cercetare care are drept scop
demonstrarea faptului c minimalismul este, pentru
arhitectura contemporan, un stil bine determinat, cu
regulile sale pe care le-am denumit paradigme pentru
conotaia complex a acestui cuvnt care se refer nu
numai la aspectul fizic -n cazul arhitecturii la forme- ci
cuprinde n nelesul su ilumea ideilor. Pentru c ceea ce
caut aceast cercetare sunt nu numai caracteristici ale
stilului minimalist i regulile sale ordonatoare i compunerea formelor i materialelor ci i principiile i valorile ce l
compun de la simplele reguli de conformare pn la
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
15/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
10
concepte i filosofii generatoare de spaii, n toat
fenomenologia lor.
Vom descoperi c n spatele simplelor forme, a non -
culorilor i a materialelor fruste se afl nu un simplism sau
o eludare a complicatelor forme contemporane ci o serie de
concepte care i au resursele din chiar genius loci. Simplul
perete din beton aparent, este doar o scen pe care
umbrele i luminile joac un rol principal dar nu numai
acesta este scopul sau. Contrastul este una din
paradigmele care se pot decanta de la bun nceput i prin
prisma acestui mod de a compune lucrurile, un contrast
perfect pe care viaa, cu tot tumultul ei de forme micare iculori se va profila ntr-un mod fidel fr a fi perturbat de
vibraii ale spaiului n care-i desfoar traseele. Lumina
se compune n mod magistral, att la propriu ct i la
figurat, cu materia conformat n volume simple iar
transparena, alturi de albul ce amplific lumina, va
diminua verticala i categorica atracie gravitaional. Vom
descoperi un mod sensibil n care sunt percepute
materialele i felul n care ele sunt puse n oper, dar ienergiile care le leag de situl unde se construiete.
Arhitectura minimalist genereaz, la prima vedere, cutii
mari i albe aruncate n peisaje slbatice sau ziduri mari
din beton aparent care separa categoric spaiul construit de
exteriorul sau, oferind protecie i spaii altfel, de o
frumusee dincolo de materia solid. Ca origini stilistice,
minimalismul i trage sursele conceptuale din cele alemodernitilor. La ora actual minimalismul este considerat
doar un curent modernist. Ceea ce m-a preocupat i am i
demonstrat pn la finele acestei lucrri este dac acest
curent rmne la acest stadiu stilistic sau o pornete pe
drumul sau propriu, constituindu-se ca stil, cu valorile sale
particulare, cu invarianii si imuabili. Astfel scopul acestei
cercetri este de a determina nu numai aceti invarian i dar
i de a demonstra c, n timp, acordndu-se la vibraiaculturii contemporane, minimalismul devine un stil de sine
stttor n arhitectur, cu exegei proprii, cu lucrri de
marc, cu influene i caracteristici proprii, desfcndu-se
treptat de nveliul conceptual modernist.
Cercetarea este structurat n trei pri principale. n prima
se stabilesc i se explic termenii i conceptele cu care
operm, precum i modalitatea de cercetare. Voi acorda un
capitol separat prezentrii metodei GMA i rigorilor saleprecum i aplicaiile n domeniul pedagogic. Pe de-o parte
acest metod este foarte versatil, oferindu-ne rezultate n
orice etap a desfurrii sale, pe de alt parte de
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
16/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.1 INTRODUCERE
11
nelegerea acesteia depinde cuprinderea semnificaiilor
ntregii teze.
n a doua parte se decanteaz efectiv paradigmele prin
studierea coleciei i a materialului bibliografic despre
arhitecii conceptori ai proiectelor studiate pentru ca n
partea a treia s se determine prin GMA paradigmele i s
se trag concluziile cercetrii.
Lucrarea de fa i propune s defineasc minimalismul n
arhitectura contemporan ca stil de sine stttor, rmnnd
n urmtoarele studii s-i definim reperele istorice i s-l
studiem ca atare. Deocamdat pornim doar de la premizac minimalismul este un curent modernist i cercetm, cu
ajutorul GMA, n ce msur valorile sale sunt comune sau
deosebite de cele ale modernitilor.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
17/225
cap. 2
colecie, matrice,analiz
abordri complexe de cercetare
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
18/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
13
2.1. Analizmorfologica versus estetic
Ar trebui, nainte de a ptrunde n miezul problemei, sfacem cteva precizri n materie de limbaj. Consider c
ceea ce numim att de des analiz arhitecturalnecesit
anumite comentarii pentru a discerne ceea ce urmrim sub
numele de analiz. Acest termen capt multiple
accepiuni, foarte diferite n colile de arhitectur. Adesea
termenul analizse folosete, fr nicio distincie, pentru
a desemna orice form de investigaie, respectiv simple
discuii sau comentarii limitate la judecata de gust, departede o rigoare tiinific ce ar putea scoate la lumin
paradigme regulatoare sau ipoteze valabile. De aceea, de
cele mai multe ori, aceasta este prezentat ca o sintez de
observaie pe care o numim prea uor analiz, fr a se
depi cu adevrat sensul comun al acestor cuvinte. O
descriere nu este suficient pentru a caracteriza formele i
niciodat nu i propune s le segmenteze pentru a putea
opera o descompunere morfologic. Terminologiile
descriptive nu in cont de structurarea real a materialelor
n cauz empiric i de inventarul segmentelor care
preocup analiza morfologic, n modul n care acestea
sunt delimitate spaial n care se face aceast delimitare.
Acelai lucru se ntmpl la clasele i clasificrile stabilite
lingvistic, unde noiunea de "tip", stil, curent , de
exemplu, au conotaii generalizante i imprecise de multe
ori. Nici terminologia erudit de arhitectur nu scpa deaceste critici. n general exist un act puternic de
exemplificare, dar lipsind prin prisma teoriilor esteticii-
obiectivitatea. Aceste ambiguiti ale limbajului contravin
obiectivitii la care accede o cercetare tiinific riguroas.
De aceea nu putem confunda descrierea cu analiza ele
avnd, practic, finaliti diferite.
Unul dintre motivele principale pentru care am abordat
acest subiect este tocmai ambiguitatea cu care este
descris, folosindu-se judeci de gust i impresii vizuale pur
personale. Atunci cnd operam cu aceste instrumente de
apreciere, sa le spunem asa, suntem supui, mai mult
dect oricnd, legii intropatiei. Iat ce scrie Worringer: A
savura estetic nseamn a m savura pe mine ntr-un
obiect senzorial diferit de mine, a m transpune n el.
(Worringer, 1970, 22) Cu alte cuvinte ne place s ne
regsim n obiectul artistic, iubim ceea ce ne este familiar,chiar dac o facem n mod incontient. Deci, dac spiritul
nostru nu este unul ce prefersigurana rigorii i se simte
bine ntre culori i forme moi, apreciaz un coldezordonat
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
19/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
14
ca o amprentuman, va respinge din capul locului acest
stil att de rectangular, de exact, aproape impersonal. Ori
scopul este, nu de a critica, de a nega ci din potriva de a
descoperi i a nelege valorile arhitecturii minimaliste.Dimpotriv, dac spiritul nostru este unul pur raional,
apreciaz unghiul drept i formele fr echivoc cese arat
simplu n lumina clar, se simte bine privind n interiorul
su, fr saib neaprat nevoie de un interlocutor, i va
gsi n spaiul minimalist acel cmin familiar, acel spaiu de
relaxare unde energia sa pur s se poat ncrca,
simindu-se n sfrit departe de lumea dezlanuit
suprasaturatde imagine i informaie.Acestuia i va lipsidiscernmntul de a observa eventualele deficiene,
lsndu-se n voia plcerii de a savura.
Dac m pot lsa fr opoziie interioar n voia acestei
activiti la care sunt solicitat,1 atunci am sentimentul
libertii i acela este un sentiment de plcere. Sentimentul
de plcere este ntotdeauna un sentiment al activitii
personale libere... n al doilea caz se nate ns un conflict
ntre nevoia mea natural de activitate proprie i aceea lacare sunt solicitat de obiecte. Sentimentul conflictului este
un sentiment de neplcere fa de obiect. (Worringer,
1970, 25)
n afarde felul nostru de a fi sunt i ali multi factori care
perturb percepia asupra unui obiect. Educaia,
antrenamentul vizual cu imaginea cotidian...vedem, n
sfrit, pentru c prevedem, auzim, pentru c auzim mainti n noi nine i, ntr-un cuvnt corijm ceea ce apare
ca imperfect sub ochii notri Emoia noastr este
creatoare. Cu prilejul experienei estetice pe care o avem
de la opera, noi o re-cream potrivit spiritului i nu dup
litera ei, pentru ca prin intermediul rndurilor citim ideea i
nu ne limitam ctui de puin doar la senzaiile pe care le
suscita literele imobile. (Michelis, 1982, 317)
Atunci cnd modernismul i nal primele opere,societatea obinuit cu stilurile nceputului de secol 20 i,
mult mai devreme cu bogia decorativ care ddea
valoare esteticunui obiect, a considerat cacest stil este
muncitoresc i nefericit de simplist. Valorilor simetriei,
decoraiei, culorilor, pudoarea cu care se ascundeau
structurile sau miestria riguroas cu care ferestrele se
desenau pe faad, i s-a prezentat, curajos i frust,
modernismul ce propunea o alta imagine, determinat deasimetrie, ntreptrunderi neobinuite de planuri, forme
ciudat de libertine i o expresie att de sincer a detaliului
nct totul prea jignitor de industrial. Societatea avea
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
20/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
15
dreptate. Avea dreptatea omului care nu se ateptase la
una ca asta din partea unor oamenii de culturi educaie
cum ar fi fost arhitecii din vremea aceea, care fusese
obinuit cu altfel de expresii artistice. ncet-ncet nsmodernismul s-a impus pentru c nsi societatea, n
completa schimbare de paradigme, o cere. Unui astfel de
risc, de a respinge o alt lume a formelor cu care suntem
obinuii ntr-un instinct de intropatie, doresc sma sustrag,
prefernd o metodde analizale crei rezultate sunt mai
precise, i anume analiza morfologic complex, cu
ajutorul creia voi decanta, din informaia furnizat chiar de
arhitecii proiectani de spaii minimaliste, paradigmeleacestui stil.
2.2.Prezentarea metodei de cercetare
Analiza morfologic nu este o metod nou folosit n teoria
i istoria arhitecturii i artelor i mai cu seama n
arheologie, utilizndu-se, cu precdere, pentru rigurozitatea
cu care se claseaz, compari cartografiaz acest tip de
cercetare, informaia provenita din arii largi. Procesul
inventarierii, sistematizrii informaiei i teoretizrii, folosite
de ctre diverse domenii tiinifice, cum ar fi arheologia,
sau etnografia i-au dovedit fiecare punctul su propriu de
vedere, concluziile finale i ipotezele fiind diferite pe acelai
corpus. Ceea ce nu trebuie pierdut din vedere este
perspectiva multipl pe care au oferit-o aceste cercetri,perspective care, dac ar fi puse mpreun i
compatibilizate ar putea forma un tablou complet al
subiectelor n cauz.
Analiza morfologic general a fost dezvoltat de Fritz
Zwicky2 astrofizician n cadrul California Institute of
Technology (CalTech)3, ca o metod de structurare i
investigare a tuturor seturilor de relaii coninute decomplexul de probleme multidimensionale, necuantificabile,
prin anii treizeci. Necesitatea acestei viziuni a aprut atunci
cnd a fost nevoie de o analiz multicriterial cu rdcini n
multe cmpuri de activitate. Tocmai din aceast cauz
metoda a putut fi folosit n multe domenii, de la astrofizic
la marketing, tiine economice i iat, teo ria arhitecturii.
Ceea ce face Zwicky este sa aduc informaia din domeniul
intuiiei, al unei priviri de departe, prin intermediul unor
tabele extrem de riguros ntocmite, ce se supun regulilor
analizei matematice, n cadrul tiinific, cu rezultate de o
rigoare demn de a se denumi concluziile unei analize
tiinifice. n esena imaginii finale a lumii, totul se
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
21/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
16
relaioneaz cu totul i nimic nu poate fi discreditat ca fiind
neimportant4, spune Zwicky. GMA, cum se prescurteaz,
este, dup creatorul sau, ... pur i simplu o cale de
ordonare a modului cum privim lucrurile5, pentru a
investiga i structura toate seturile de relaii coninute n
problemele puse n cadrul unei cercetri, probleme
pluridimensionale i necuantificabile, din cmpuri diverse
ale cunoaterii. Omul de tiin a fondat chiar Societatea de
cercetare morfologic, ntre anii 1930 i 1947. Operarea
acestui model se face cu ajutorul unei matrici
tridimensionale (FIG. 9), pe axele creia se introduc datele
din domeniile diferitelor problematici care se pun, ca n FIG.10.
Datorit faptului cGMA nu este specifici nu se aplic
numai pe i pentru un anumit domeniu, ea a fost folositn
toate domeniile de activitate, de la estimri financiare pn
la cartografieri pe situri istorice. Chiar daca nu a utilizat
exact acelasi set de grafice si nu a generat acelasi tip de
rezultate, metoda a avut succes i este folositpni n
mediul universitar, datoritrezultatelor la care se ajunge,
FIG. 9
Exemple de matrici aplicate nGMA, care-i desfoar datelepe cele trei axe de coordonate.La Intersecia dintre ele se aflrezultatul.
n acest model de matrice tridimensionalse observcum pe trei axe,x,y,z sunt punctate trei seturide problematici:
X-coordonataintrebrilor la carese va rspunde
Y-coordonatele deanalizat,problematicilestudiate
Z-ipotezele
FIG. 10
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
22/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
17
deoarece face posibil corelarea ntre informaiile din
domenii diferite i pune accent pe relaiile dintre aceste
rezultate, care conduc la un raspuns analitic, foarte exact i
minuios. Unul dintre cei care a implementat aceastmetodde investigaie, cu rezultate importante este Dinu
Constantin Theodorescu6, arhitect i arheolog, care n
monografia sa Le chapiteau ionique grec7 ,ca s luam
doar un exemplu din ampla sa oper de cercetare publicat
la Geneva n 1980, folosete aceast metod pentru a
analiza ordinul ionic, realiznd o cartografiere i o analiz
morfologica exemplar a acestuia, cu nite concluzii care
aduc o luminnou asupra subiectului.
Propun o prezentare, pe scurt, a metodei sale de analiz,
pentru a observa att mecanismul ct i rezultatele la care
se ajunge, fiind mai mult dect domeniile originare n care
s-a aplicat, mai apropiata de cercetarea mea, att n
metodologie ct i n tipul rezultatelor.
n primul rnd se propune un subiect al studiului,
subiect care da natere, sau atrage dup sinecteva criterii de alegere a elementelor pe care se
va efectua analiza. n cazul acesta este vorba
despre capitelul ionic grec.
n urmtorul punct se delimiteaz perioada de timp
i aria de provenien a elementelor pe care se va
face studiul.
se va constiui ceea ce se va numi o colecie de
elemente din aria de spaiu i timp pe care se va
efectua analiza.
aceste elemente vor fi atent examinate i catalogate
n tabele (FIG.13), proces n timpul cruia se vor
nate primele ipoteze de lucru ce vor fi validate de
tablele de analiz morfologic.
n cazul crii de fa sunt trei planuri de problematici
crora li se gsete un rspuns.
1. Primul n care, prin descompunere morfologica n
uniti de acelai tip, se va efectua un studiu
comparativ (FIG. 11,12).
2. Al doilea plan va stabili o unitate stilistic
compoziional, n funcie de zona creia aparin
obiectele
3. A treia parte va cuprinde o corelare ntre ipotezele
validate n primele doua capitole, o relaionare ntre
http://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grec7/22/2019 Minimalism Alb Negru
23/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
18
acestea ce va reliefa conexiuni ntre elementele
analizate i locul de provenien, dimensiuni,
conformare etc.
El nu s-a limitat la aprecierea stilistic a monumentelor, ci,
aplicnd metoda comparrii rapoartelor interne ale pieselor,
atinge un nivel profund de analiz, care permite obinerea
unor detalii de mult mai mare finee. Am ataat un exemplu
de tabel de analiz morfologic pe care l voi explica.
Valorile cu care se opereaz sunt rapoarte ntre cteva
dimensiuni, dup cum se vede n coloana a treia din
stnga, ntre cota generala abaci sau nlimea volutei i
adncimea balustrului sau abaci sau rapoarte ntrediametre conjugate. Se cuantific astfel n toate
posibilitile proporia i dimensiunea elementelor
descompuse, aparintoare coleciei studiate. n partea
superioara a tabelului se arat c aceste rezultate sunt
puse ntr-o ordine cresctoare.n partea de jos a tabelului
sunt evideniate zonele geografice unde s-a fcut
cercetarea, i alte ansambluri de criterii. Rezultatele la care
s-a ajuns sunt, la rndul lor, ordonate dup criterii.Am sspicuiesc, traducnd liber din cartea amintit. Din punct de
vedere cronologic, se evideniaz evoluia compoziiilor
dup o anumita regul.
FIG.11
Model de analiz i de descompunere n forme simple a capiteluluiionic din cartea Le chapiteau ionique grec
FIG.12 12
http://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grec7/22/2019 Minimalism Alb Negru
24/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
19
Din punct de vedere geografic, se relev caracteristici
morfo-dimensionale pentru fiecare zonn parte. El ajunge
astfel la concluzia cgrupele tipologice cele mai coerente
sunt determinate de caracterele volumetrice i nu dedetalii( Theodorescu, 1980, 16). Se pot diviza capitelurile
n noua categorii tipologice, definirea lor bazndu-se pe
relaia dintre evoluia cronologic i caracteristicile de
compoziie.
Pentru a nelege mecanismele dup care funcioneaz
acest tip de investigare, am s m folosesc de cursurile de
Analiz morfologic elaborate extrem de minuios de
Duprat de la LAF8, coala Naional Superioar deArhitectur din Lyon , foarte bine structurate pe domeniul n
care se aplic. n metodologia pus la punct de LAF s -a
ajuns s se defineasc de manier limitativ ceea ce
urmrim prin analizarea arhitecturii studiind configuraia
edificiilor, prin arhitectur desemnndu-se exclusiv
ansamblul trsturilor caracteristice care i confer unui
edificiu identitatea sa morfologic, manifestarea volumului
spaial, forma care i este proprie.Pornind de la negareaexactitii rezultatelor unei simple cercetri cu
instrumentele esteticii, bazat pe o simpl observare i
comentariile specifice, se defineteanaliza,ca o metod
FIG. 13
Acesta este un tabel de analiz morfologic preluat din cartea Lechapiteau ionique grec unde se poate observa ordonarea datelornumerice dup elementele listate pe coloana din dreapta, cucaracteristicile de origine, plastice precum i ansamblul de criteriinotate pe rndul final. Cifrele din celule reprezint proporia dintredimensiunile elementelor studiate.
http://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grechttp://openlibrary.org/works/OL6120612W/Le-chapiteau-ionique-grec7/22/2019 Minimalism Alb Negru
25/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
20
prin care este posibil descompunerea configuraiei
edificiului n segmente semnificative i caracterizarea lor, n
fenomenalitatea lor plastic. Aceast definiie nu urmrete
s arate ce anume ar trebui s-l preocupe pe arhitect, cuprioritate, pentru a concepe un edificiu, sau ce anume ar fi
susceptibil s asigure sau s justifice vreo judecat de
valoare cu privire la un anumit edificiu ori o clas sau alta
de edificii. Scopul este tocmai cunoaterea n ceea ce
privete aspectele sale morfotice9, a activitii de punere n
form, creia trebuie s i se stabileasc de fiecare dat
exact importana real n cadrul procesului de concepie a
edificiilor.
ntregul efort de obiectivizare const n observarea
cldirilor, controlnd mecanismele perceptive 10. Se vor
elimina, pe ct posibil, multitudinea semnificaiilor care se
pot asocia n mod spontan formelor, pentru a ne limita
numai la definirea conformaiilor obiectelor studiate, la
partea restrns a coninuturilor de semnificaie pe care le
putem considera a fi proprieti morfologice intrinseci ale
entitilor avute n vedere, pornind de la ideea lui Focillonc forma i creeaz propria semnificaie
11. Acest
protocol impune descompunerea i, n acelai timp,
compararea conformaiilor diverselor edificii, pentru a
asigura viabilitatea propunerilor pe care le conine.
Cele dou demersuri, de descompunere i comparare se
susin reciproc. Rezultatul nu poate fi obinut dect prin
compararea mai multor edificii alese n mod adecvat i
descompuse n funcie de proprietile specifice.
Comparaia nu se poate face dect examinnd element cu
element ceea ce descompunem, adic segmente suficient
de evidente i comparabile, prelevate de la fiecare dintre
specimenele unei selecii, descompuse cu minuiozitate. Cu
alte cuvinte, n studiul formelor arhitecturale aa cum l
preconizeaz coala de la Lyon, descompunerea icompararea constituie o singur metod. Desfurat
asupra unui ansamblu bine constituit sau analizat, studiul
morfologic comparativ construiete, prin urmare, un model
structural al entitilor analizate, care deschide astfel dou
direcii distincte de investigaii interpretative. Ele vizeaz fie
relaiile existente ntre specimene prin caracteristicile lor, fie
relaiile existente ntre aceste caracteristici, ca urmare a
apartenenei lor la respectivele specimene.12Rezultateleanalizei, strict limitate la accepiunea pe care am dat-o,
trebuie interpretate ulterior prin mobilizarea unor diverse
alte operaiuni logice sau diverse alte calcule, dar este bine
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
26/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
21
s distingem clar operaiunile de analiz i operaiunea de
interpretare de rezultatele sale.
Etimologic, termenul de morfologie13 vine din limba
greac, morphe - form, logoscuvnt, adic, mot-a-mot,
vorbire despre forme. Dac forma ocup centrul prezentei
investigaii tiinifice, este necesar s se defineasc
obiectiv caracteristicile morfologice, punndu-se problema
unicitii exprimrii acelei forme. De aceea va fi necesar s
se sublinieze aspectele care creeaz identitatea proprie
formelor studiate pentru a putea nelege morfoza14 lor.
Identitatea morfologic este vzut ca un obiect al
cunoaterii. Forma unei cldiri pare a fi preocupareaprincipal a creatorului. Pe de alt parte nu putem
considera ntmpltoare materialele i procedeele
constructive folosite pentru a obine formele respective de
acea i ele ocup un loc important n studiu. GMA
introduce n sistemele de ecuaii ce formeaz matricile de
analiz toate aceste aspecte, rezultatele obinndu-se i n
funcie de relaiile dintre aceste problematici.
Analiza morfologic postuleaz c formele se consider
compuse din segmente aranjate ntre ele dup anumite
reguli de compoziie i nu ntmpltor, aceste reguli
stabilind identitatea morfologic ce va fi explicat prin acest
tip de analiz. Epistemologic, analiza morfologic definete
deci obiectul tiinific ca un ntreg.
Vom defini, asa cum ncepusem sa explicam i n cazul lui
Dinu Theodorescu, paii care compun GMA, ns ntr-o
manier proprie de interpretare, potrivit cu ceea ce se
analizeaz i cu rezultatele care se sconteaz.
2.2.1. Punerea problemei i constituirea temei
de cercetare.
n primul rnd se constituie tema de cercetare. Odat cu
afirmarea temei de cercetare, vom enuna i un set de
ipoteze, primare, pe baza a ceea ce tim i credem despre
subiectul ales. Aceste prime ipoteze, sunt, practic, afirmaii
personale care se vor putea pierde pe parcursul cercetrii.
Aceste ipoteze preliminare sunt izvorte din ceea ce
profesorul Duprat numete starea cunoaterii, adic ceeace tim deja despre subiectul nostru. Este important de
inut cont de acestea pentru ca rezultatul final s fie ct mai
obiectiv, deci ct mai puin influenat de ateptri. Starea
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
27/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
22
cunoaterii ne ajut la constituirea temei, la pornirea
studiului dar ne i poate ncurca oferindu-ne ipoteze de
lucru greite. De aceea trebuie introdui i aceti parametri,
aa zis de notorietate n matricea de verificare a ipotezelor.
n cazul meu, tema de cercetare este arhitectura
minimalist contemporan. Am pornit acest studiu din doua
motive: primul pentru cam constat cde-a lungul istoriei
moderne i contemporane, construcia minimalist este o
constant, indiferent de curentul care domina arta
arhitecturii i, nu n ultimul rnd pentru c termenul de
arhitecturminimalist este extrem de lax n literatura de
specialitate, descriind fie arhitectura poverist, fie cea cuinfluene orientale, fie o simplitate compoziional sau de
decoraie. Susin, i aceasta va fi una dintre primele ipoteze
de dovedit c minimalismul s-a impus ca stil n
contemporaneitate, i indiferent de filoanele brutaliste sau
puriste pe care le-a continuat el a devenit un stil cu proprii
si invariani care-l determin, cu propriile sale paradigme.
ntre primele ipoteze pe care le voi lua n considerare,
nainte de a cerceta metodic colecia, sunt:
Folosirea betonului aparent;
Folosirea albului, excluzndu-se oricare alte culori;
Planurile au forme simple;
Volumetria are o compoziie simpl;
Golurile din faad sunt dispuse de o maniera ce
pare dezordonat;
Construciile sunt acoperite n teras.
Acestea sunt, practic primele observaii care vor deveni
ipoteze. Unele se vor valida, altele poate cnu.
2.2.2. Constituirea unei colecii de
obiecte, din aceeai clas.
Construirea coleciei se face colectnd specimene cu
aceeai identitate nominal, n cazul de fa construcii
denumite minimaliste de ctre autorii lor sau reviste de
specialitate, necunoscndu-se nimic despre aspectulidentitii morfologice. Prin urmare, scopul iniial este
compararea specimenelor cu aceeai identitate nominal.
Colecia s-a presupus iniial a fi omogen, considerndu-
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
28/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
23
se c specimenele care o constituie se bucur de
proprieti comune din punctul de vedere al temei iniiate.
Este posibil ns s fi fost scpate din vedere amnunte
care, pe msur ce naintm n studiu, s capete noirelevane care vor arunca neconcordane n ipotezele de
lucru. Acest aspect nu trebuie marginalizat ci, dimpotriv
trebuie s duc la refacerea coleciei, pstrnd partea din
ea care corespunde temei de studiu aleas.
n cazul de fa, este vorba de o serie de 65 de construcii,
denumite minimaliste de ctre literatura de specialitate sau
apreciate de mine ca fiind minimaliste, dup acele cteva
ipoteze preliminare cu care am pornit odat cu afirmareatemei de cercetare. Este de notat faptul c m-am raportat
opiniile, filosofiile i conceptele a patru arhiteci a cror
valoare este certificat fie de premiul Pritzker, al cror
denumire de minimalist a fost enunat de literatura de
specialitate: Alberto Campo Baeza, Tadao Ando, Peter
Zumthor. Un al patrulea este John Pawson care se
autointituleaz singur arhitect minimalist i scrie destul
critic despre subiect, printre care i Minimum, (The bibleof minimalism), situndu-se deci, n mod autoafirmat, n
aceast clas.
Sunt reprezentate cele patru zone culturale unde
minimalismul, dup cum vom vedea, reprezint un aport
important la fondul construit contemporan: latin, nipon,
germanic i anglo-saxon. Totui, pe lng o serie deproiecte aparinnd celor patru nume consacrate, restul
sunt alese indiferent de funciunea adpostit i aparin mai
multor zone geografice. n tabelele de atribute vor fi notate
i zona de provenien i funciunea, pentru a observa
dac exista anumite influene sau particulariti, deosebiri
care ar putea departaja diferite curente.
2.2.3. Constituirea setului de ipoteze de
validat n cadrul cercetrii
Odat cu studierea coleciei, n procesele de rupere a
conformailor i analizei segmentelor apar i ipotezele de
lucru. Ele se vor evideniaastfel:
1. fie decantate din studierea materialelor;
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
29/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
24
2. fie preluate direct din afirmaii ale arhitecilor
minimaliti despre concepte, filosofii sau demersuri
creatoare, ce descriu obiectul de arhitectur n toat
fenomenologia sa, ele vor fi mult mai elaborate imai aproape de subiect, pe lngcele preliminare;
3. ipotezele formulate la nceputul studiului.
Regulile i paradigmele vor fi extrase prin parcurgerea
documentaiei non grafice cercetat, pe baza opiniilor,
conceptelor i valorilor pe care le-am considerat ca fiind
comune i definitorii pentru subiect. Acestea vor deveni
ipotezele de lucru i vor trebuie s fie validate de cel puinjumtate dincele 65 de construcii alese. Verificarea acesta
se va facen aa numitele tabele de atribute, cum se vede
n FIG.14, unde se demonstreaz ipoteza planurile
minimaliste utilizeaz forma primar.
Se observca sunt listate pe prima coloan specimenelecercetate. Ipoteza se verific pe planurile construciilor aac vom aduce documenaia specific care apare pe colana
a doua. n coloana a treia se identific exact forma primarfolosit. n al doilea exemplu de tabel FIG. 15, secerceteaz valabilitatea ipotezei cu privire la spaiulheterotopic i modul cum este acesta regsit, acest lucrufiind marcat cu culoare n planurile de pe coloana a patra.
FIG. 14
Modele de tablouride atribute n carese evideniaz douipoteze, notate cuP1 i P2.Specimenelecoleciei sunt notatecu L1..nSe pune n evideni modurile prin careau fost realizaterespectivele ipoteze
FIG.15
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
30/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
25
2.2.4. ntocmirea unei documentri grafice
pentru fiecare specimen al coleciei, ce vor
constitui materiale de studiu
Pentru a nregistra tema ntr-un protocol de cercetare este
necesar o documentare grafic pentru fiecare specimen al
coleciei, ce va constitui materialul de studiu. Colecia
propriu-zis este de fapt reprezentat de documentaia
grafic aferent. Studiul se face pe elementele vizuale ce
fac descrierea obiectelor studiate. Acestea pot fi planuri
sau elevaii extrase din proiect, cum se vede n FIG. 15.
Poze sau perspective ct mai exact i mai sugestivexecutate ajut la procesul de descompunere. Scheme
conceptuale ale autorului sau ale analistului sunt extrem de
folositoare.
Cu ajutorul lor se opereaz analiza morfologic. De
asemeni foarte sugestive sunt machetele de studiu, care
pot fi constituite chiar din elementele considerate a fi
segmentele din care se compune subiectul. Important este
ca aceast documentaie s fie compus din elementeautentice i nu recompus dup descrieri sau din amintiri.
Exactitatea rezultatului analizei este direct dependent de
autenticitatea documentaiei ntocmite. De aceea am fost
nevoit s m rezum doar la o colecie format din 65 de
specimene n vreme ce documentaia gsit de mine
depea o sut de proiecte minimlaiste. Odat
documentaia fcut, este necesar ordonarea ei cuexactitate pentru a fi folosit n tabelele de atribute, cum
este n FIG. 15. Pentru c atunci cnd vom vorbi despre o
anumit conformare i ne vom referi la un anumit segment
omolog, proba adus i introdus n tabel este sub forma
unei poze, desen, schie de concept etc.
Acesta nu se dorete a fi un tip inovator de documentare,
aa cum nici acest tip de studiu morfologic nu este, la baz ,
o metodologie nou. Documentare de tip asemntor a fostntocmit nc de laVitruviu15. Inovator este modul riguros
n care se face aceasta i modul cum se prelucreaz ea
informaia.
Materialul pe care se studiaz subiectul de fa face parte
din cmpuri diferite de cunoatere, ceea ce a fost un
argument n plus pentru alegerea GMA. n principal am
decantat peste 100 de construcii minimaliste din toate
zonele geografice, fr s conteze funciunile. Ipotezele
formulate fac parte, ns din cmpuri diferite de cunoatere,
de la filosofie, pn la detaliu de construcie. Este vorba de:
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
31/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
26
Piese desenate, respectiv: planuri, faade, seciuni,
schiele autorilor;
Forografii ale construciilor;
Interviuri date de autori n reviste de specialitate, sau
n monografii;
Scrieri aparinnd arhitecilor respectivi care descriu
fenomenologia lor;
Monografii ale respectivilor arhiteci;
Criticde specialitate legatde elementele selecate
ale coleciei.
n cea mai mare parte documentaia a fost ntocmit din
surse web, respectiv:
- site-uri oficiale ale diverilor arhiteci citai;
- site-uri de arhitectur;
- site-uri ale unor reviste de arhitectur;
- interviuri preluate de pe nregistrri din
youtube.com;
- cri descrcate de pe internet sau citite online.
De asemenea s-au folosit monografii tiprite, reviste de
specialitate i cataloage cu lucrrile arhitecilor sau cu titlu
semnificativ pentru subiect.
2.2.5.Procedarea la studiul comparativ
Dup ntocmirea documentaiei i relevarea unor prime
ipoteze de lucru se pornete cu studiul formei nsi a
obiectului fr a-i cuta alte legturi sau nelesuri. Prin
analizarea formelor n fenomenalitatea lor i a modului lorde asamblare i compunere vor rezulta i alte ipoteze.
Aceast analiz cuprinde studiul conformrii, regulilor de
combinare, sistemele obinute. Este practic o trecere de la
percepia simpl la nivelul nelegerii prin sistematizarea
riguroas a observaiilor. n concordan cu acesta
abordare, formele percepute se pot nelege doar prin
descompunerea elementar care le face susceptibile de
operaia respectiv, ncepnd cu acelea care implic nmod direct asimilrile asociate i diferenierile de activitile
perceperii. Observnd discontinuitatea, analiza
segmenteaz forma n unitii definete caracterizri ale
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
32/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
27
acestora, apoi marcheaz asamblarea lor i obine de la
ele aranjamentul specific, structurile, ca la final s
concluzioneze structurarea ca product uman aa cum se
vede n FIG. 11.Profesorul Duprat propune o descompunere a fiecrui
element al coleciei, vzut ca sistem, n segmente
distincte, care vor fi depuse ordonat, n clase de segmente,
dup caracteristicile lor nomino-morfice, tocmai pentru a
reui compararea lor. Complexitatea studiului const ns
nu numai n rigoarea descompunerii i clasificrii ci i n
modul n care sunt aceste comparaii interpretate.
Mobiliznd diferite nelesuri ale conotaiei simbolice,distincte fa de procesele uzuale de reprezentare a
formelor, analiza rupe i recompune n abstracto ceea ce s-
a compus deja i construiete un model structural . Fiecare
entitate este tratat ca un specimen interdependent de
altele i identitatea lui morfologica reiese prin compararea
cu altele, chiar dac sunt similare sau nu.
Se consider forma, dup teoriile profesorului Duprat,
anumit distribuie a unor caliti a cror variaii idiscontinuiti o definesc. Unul din rezultatele finale ale
analizei morfologice este s sublinieze o definire a
principiilor de organizare a formelor semnificative; principii
care sunt ele nsele interpretabile ca scheme structurale
graie crora conformaia cldirii analizate, gsete
condiiile de reproducere i de durabilitate. n cazul n careconformaia arhitectural studiat (forma ca un sistem
stabil prin regulile sale de compunere) va putea fi definit
ca un tipar echipat cu o anumit plasticitate, acesta va fi
totui o matri care dei este abstract nu a reieit doar
din nite simple replici, putnd genera varietate de la sine.
Relaiile reglementate dintre cantitile comensurabile (de
exemplu nlimi i limi de ferestre care determin
compoziia anumitor faade regulate din arhitectura clasic)
vor defini la rndul lor nite relaii numerice (sau
echivalentele lor geometrice) ca forme i procese formale,
n funcie de aceeai schem de comensurabilitate, de
exemplu, adic de la acesta structur comun acestor
relaii de numere i relaii ntre cantitile care corespund
acestora, indiferent de natura a ceea ce au de msurat
aceste cantiti, aa cum explicam tabelul de la FIG. 13.
Personaliznd cercetarea, eu nu am considerat necesarstudierea prin descompunerea ntregului n elemente
distincte pentru c minimalismul este tocmai atingerea
esenialului,a formei minimnecesare, care nu mai poate fi
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
33/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
28
descompus. Desigur ns c vom ordona studiul dup
cteva problematici distincte:
- planuri;
- volume;
- lumin;
- materiale;
- goluri i transparene;
- relaia cu mediul exterior, cu situl.
n fapt, vom verifica ipotezele stabilite n capitolul anterior la
toate elementele din colecie.
2.2.6. Punerea n discuie a unor
rezultate anticipate. Valabilitatea
ipotezelor
Definiia clasic a ipotezei spune c este o supoziie carese bazeaz provizoriu pe observaii i care servete la la
explicarea unor fenomene, dar care nu se poate verifica
att de temeinic prin experien sau experiment pentru a
forma o teorie. elul unei ipoteze este s ofere predicii
valabile i semnificative despre fenomene nc
neobservate. Singurul test relevant al valabilitii unei
ipoteze este compararea prediciilor ei cu experienaempiric. Acesta va fi mai puternic n msura n care se
va verifica la examinarea mai multe cazuri. Vom
recunoate aici c dou ipoteze contradictorii nu pot fi
susinutei predictibilei c va trebuie fcut o deliberare
pentru a elimina ipotezele slabe i pentru a o pstra pe cea
mai puternic. Ipoteza este respins dac nu este validat
de cel puin jumtate din specimenele coleciei. O ipotez
respins nu ofer predicii i trebuie s ne ateptm s se
gseasc i alte cazuri ce o invalideaz.
n cazul unei colecii eterogene n care specimenele nu
reprezint toate aceeai structur morfologic, pentru c a
fost definit iniial doar dup identitatea nominal a
specimenelor, ipoteza omologiei puternice este prea
puternic. Sunt dou soluii. Fie ipoteza principal trebuie
nlocuit cu una sau mai multe ipoteze mai slabe, dar
susinute suficient n colecie, fie colecia trebuie divizatndou subseturi omogene la care pot fi aplicate ipoteze
puternice de omologie.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
34/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
29
Aceasta a doua soluie este de preferat, de vreme ce ne-
am propus s analizam specimenele cu aceeai structur.
S renuni la aceast rigoare conduce doar la asimilarea
segmentelor de la un specimen la altul n funcie de orelaie. n viaa cotidian i n limbajul comun, prin
sprijinirea pe judeci de asemnare, noi de fapt ne
dedicam doar necontrolatelor asimilri care ne par
apropiate din punctul de vedere al evidenei. Aceast
activitate, aa convenabil nu poate ine loc de metodica
analiz i nu are nimic de-a face cu un proces tiinific.
2.2.7. Interpretarea concluziilor
Pstrnd rigurozitatea specific acestui tip de cercetare,
interpretarea rezultatelor tabelelor de validare a ipotezelor
va fi fcut n acelai mod, cartezian. Odat stabilite
ipotezele valabile, ele se vor nota cu o prescurtare i vor
deveni o mulime a crei elemente sunt chiar proiectele
care au validat-o. Vom constitui deci mulimile pe care le
vom denumi de exemplu P1, P2, P3...n, attea cte aufost validate n tabelul anterior. Fiecare mulime va avea
cteva proiecte ce i corespund, P1=(L1, L3, L7..), P2=(L5,
L4, L8, L10..) Aceste mulimi care vor fi introduse ntr-o
matrice boolean ce va stabili relaia dintre ele, de
congruen, apartenen sau incongruen. Din relaia
format dintre grupele de cldiri ce mpart aceleai
caracteristici, putem deduce reguli de proiectare narhitectura minimalist, extrem de edificatoare pentru acest
subiect pentru ca vom reui astfel sa explicam i sa
nelegem n cel mai detaliat mod subiectul studiat. n
tabelul alturat (FIG.16) se observ procesul. Dup
ntocmirea acestor matrici, vom proceda la ntocmirea unor
grafice de relaii ntre aceste mulimi, de felul celui din FIG.
17. Graficul alturat, realizat dup matricea anterioar, ne
relev faptul c ipotezele care se verific, fiind cele mai
puternice sunt P2, P3, P4, P5, elementele lor validnd
toate celelalte ipoteze. Abia dup acest proces se poate
concluziona care dintre ipoteza este puternica i care nu,
care se poate, deci, denumi paradigma de stil.
Interpretarea graficului ataat este urmtoarea: mulimea
P12 aparine mulimii P11 care este inclusa n P2, ca i P8.
Acest lucru nseamn ca orice cldire care va avea
atributul P2 va avea automat i P12 i P11 i P8. P2, P3,
P4 i P5 sunt caracteristicile cele mai des ntlnite ncolecia studiat, cum se spune, ipotezele cele mai
puternice, dar iatcelementele care conin caracteristicile
P8,P11,P12 nu este obligatoriu saibcaracteristicile P7,
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
35/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
30
P6 i tot asa. Se mai observ i congruene ntre mulimi,
cum ar fi de exemplu P6 i P13, adic ele au aceleai
elemente, ceea ce nsemn c ele ne ateptm s apar,
concomitent, n cadrul stilului studiat. Iat cum, detandu-ne de simpla observaie i de modalitile de apreciere
estetica, cu ajutorul acestui neobinuit i matematic mod de
a decela lucrurile, se vor obine parametrii teoretici de
descriere i analiza a sitului minimalist, n cele mai mici
detalii.
Este un mod de a aciona, am putea spune, n spiritul
construciilor minimalismului, raional i extrem de precis,
de fr echivoc.
Plecnd de la gndirea structuralist, rezultatul final este
obinut printr-o interpretare fenomenologic a procesului de
creaie. Ecuaia stilului astfel studiat conine variabile
morfice dar i psihologice, estetice, de concept etc.
Coroborarea rezultatelor fiecarui domeniu implicat face ca
rezultatul final s fie complex i obiectiv, eliminnd pe ct
posibil relativitatea judecii de gust.
FIG.16
Acesta este un exemplu de matrice boolean n care se verificintersecia dintre mulimile a cror elemente sunt specimenele. Relaiadintre aceste mulimi definete corelaia dintre ipoteze, n ce msuracestea se verific simultan elementelor coleciei.Se observa cum P1 aparine lui P2, deci toate cladirile care auproprietatea P2 vor avea automat i P1. Acelai lucru l putem spunedespre P1 care este inclus n P5, deci, de aici, putem deduce c
proiectele ce se caracterizeazprin P5, vor avea automat i P1.Elementele comune dintre mulimile P6 i P7 sunt, iat,L3,L4,L5,L7,L8,L9,L10, ceea ce nseamn c aceste cldiri au simultan,ambele proprieti.n schimb P1 i P12 sunt disjuncte, ceea ce nseamn c proiectele caredein caracteristica P1 nu o vor valida i pe P12.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
36/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
31
Dupntocmirea acestei matrici se procedeaz la desenarea unor graficevectoriale, dup modeleul ceie de la FIG.17, unde se evideniaz mai claraceast relaie ntre elementele coleciei.Sgeile indic apartenena unei mulimi la o alta, de exemplu P8 la P2.
Sgeata dubl indic echivalena. Se observ c mulimile de specimene,adic ipotezele denumite P2, P3, P4, P5 sunt cele mai puternice de oarececelelalte li se subordoneaz. Ele sunt i echivelnte.Iat cum se citete acest grafic vectorial:P12 este inclus n P11 care este inclus n P2. Aceasta nseamn ctoate elementele coleciei ce au proprietatea P12 vor avea simultan iproprietatea P11 i pe P2. La fel se ntmpl cu P7c P6 c P3 etc. Dingraficul de mai jos se deduce c cele mai puin validate ipoteze sunt celede jos, P8, P12, P7, P1, P9, P10.
FIG.17
2.3. Aplicarea GMA n activitatea
pedagogic
Un mod inedit de utilizare a GMA l-am aplicat n activitateadidactic, respectiv n cadrul documentrii pentru un proiectde amenajare din anul IV, la Facultatea de Arhitectur deInterior, UAUIM, ajungnd la rezultate extrem de bune, attn ordonarea informaiei ct i n proiectarea propriu-zis.De-a lungul experienei mele n lucrul cu studenii laatelierele de proiectare, am observat dou aspecte. nprimul rnd nu au o abilitate n a ordona informaiadocumentar lucru ce duce, pe de-o parte n pierderea uneibune pri din consistena ei, pe de alt parte n diminuareaaportului n procesul lor de creaie. n noianul de informaie
n care sunt afundai, unde calitatea i pierde importana nfaa mirajului cantitii, studenii cu care am lucrat risipescvaloarea i utilitatea, lsndu-se furai de imaginispectaculoase, fr s analizeze, pe de-o parte ce i atragedar i dac acele poze sunt de valoare autenticdocumentar.
Proiectul pe care am aplicat GMA, este o amenajare n stilArt-Deco, deci era n mod expres necesar un studiu alstilului, pentru a-l surprinde n manifestarea lui dar i pentrua putea recrea n acelai spirit. Obinuii cu abundena de
informaie vizual, studenii s-au lansat n acumularea dect mai multe imagini, lucrri, documente care veneaudezordonat, fr un fir ordonator, de aceea nelegereastilului era sporadic i incomplet lucru ce ducea la oamenajare destul de departe de stilul studiat.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
37/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
32
Aplicnd doar cteva etape ale GMA, studenii au fostndrumai n primul rnd s studieze doar lucrri dearhitectur autentic art-deco, autenticitate ce se cerea a ficertificat, chiar dac numrul lor nu era foarte mare. Apoi,n tabele, fiecare lucrare studiat a fost documentat, cupoze, planuri, elemente decorative, alctuindu-se o bazde date temeinic i ordonat. Am propus cteva capitolemari, la care fiecare construcie studiattrebuia, chiar dacse gseau mai dificil i cutarea era mai ndelungat, s seaduc documente iconografice, dup cum se vede n FIG.18 i FIG: 19: plafoane, pardoseli, perei, panouridecorative, mobilier, elemente de decoraie.
Apoi s-a efectuat o analiz comparativ, ajutai fiind i deliteratura de specialitate, unde studenii au putut vizualizaclar caracteristici, coerene stilistice i armonii specificestiului. Acest analiz s-a fcut pe elementele n careacetia descompuseser documentaia iconografic. S-audecantat astfel dup forma lor influene n decoraiileparietale, modele de tapet i specificul lor, corelareaacestora cu decoraii de ui i mobilier, sinergia
materialelor utilizate in Art-Deco.
Dup ce au ordonat informaia n acest mod a urmat oetap extrem de util i anume compunerea unor suite de
elemente de amenajare i decoraie interioar, prinalturarea dup regulile armoniei stilului Art-Deco, crendu-se imagini originale i inedite, i cel mai important, autenticArt-Deco, aa cum se vede n FIG. 20, FIG. 21, FIG. 22.Odat percepute armoniile compoziionale dintre Acestesuite compuse de ei nii, stau la baza noii amenajricerute n proiect i le asigurcoerena i anularea risculuide kitch, att de probabiln cadrul amenajrilor n stil. nacelai timp, proiectul devine o aplicaie consistent adocumentarii, cunotinele noi fixndu-se temeinic.
Faptul c studenii au trebuit s aduc documentaiespecific pe capitole i au comparat-o sistematic, a fcut,de asemeni, ca informaia s se sistematizeze i s sefixeze n cunotinele lor. Iar faptul ca studiul nu s -a oprit lao analiza fad, obinuit, ci s-a soldat cu un rezultat creativ- acele suite de obiecte - i-a motivat i mai mult pe studenicare au lucrat cu placere, rezultatele fiind pe msur.Proiectele au fost vibrante, lucrate cu plcerea unei aplicaiia unei lecii bine-nelese, iar amenajrile au reuit ssurprind spiritul epocii, unele dintre ele fiind de un stil
autentic, ceea ce a artat c proiectul, astfel structurat, i-aatins scopul.
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
38/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
33
FIG. 18 (imagine din proiectul de documentare al studentelorConstantinescu Alexandra i Marinescu Denisa, an. IV-FAI, UAUIM)
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
39/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
34
FIG. 19 (imagine din proiectul de documentare al studentelorConstantinescu Alexandra i Marinescu Denisa, an. IV, Fac. DeArhitectura de Interior, UAUIM)
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
40/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
35
FIG. 20 (imagine din proiectul de documentare al studentelorConstantinescu Alexandra i Marinescu Denisa, an. IV, Fac. DeArhitectura de Interior, UAUIM)
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
41/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
36
FIG. 21(imagine din proiectul de amenajare interioara, faza deconcluzionare a documentrii, studenteleConstantinescu Alexandra iMarinescu Denisa, an. IV, Fac. De Arhitectura de Interior, UAUIM)
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
42/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
37
FIG. 22 (imagine din proiectul de amenajare interioara, faza deconcluzionare a documentrii, studentele Constantinescu Alexandra iMarinescu Denisa, an. IV, Fac. De Arhitectura de Interior, UAUIM)
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
43/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.2 ABORDRI COMPLEXE DE CERCETARE
38
NOTE
1N. a. Activitatea de contemplare pozitiv2
Fritz Zwicky, Cunoscut, dup Wikipedia, c descoperitorulmateriei negre, a fost astrofizician i cercettor la Cal. Tech,
SUA3Site oficial cu trimiteri la materiale bibliografice:
http://www.zwicky-
stiftung.ch/index.php?p=15|15&url=BioKurz.htm4"... within the final and true world image everything is related to
everything, and nothing can be discarded a priori as being
unimportant." (Fritz Zwicky: Discovery, Invention, Researchthrough the Morphological Approach, 1969.) t.a.5"Morphological analysis is simply an ordered way of looking at
things." (Fritz Zwicky: "Morphological Astronomy", The
Observatory. Vol. 68, No. 845, Aug. 1948.)6http://www.simpara.ro/-em-In-memoriam--em--Dinu-
Theodorescu-226.htm7http://books.google.ro/books?id=7suG-
QIOunIC&printsec=frontcover&hl=ro&source=gbs_book_similarbooks#v=onepage&q&f=false
8Laboratorul de Analiz a Formelor din coala de Arhitectur de
la Lyon9Legate de forme
10PIAGET, J., Les mcanismes perceptifs, P.U.F., Paris, 197511Focillon, H., Vie des formes, Paris, P.U.F., 1981, p.412Colocviu A.I.S.E. LYON 5/6 iulie 2004, Connaissance
morphologique, morphose et smiose des conformations des
edifices, Pr B. Duprat, Laboratoire dAnalyse des Formes, E.A.
Lyon13vorbire despre forme n.a.14Modificare morfologic i funcional (dex)15Este vorba de tratatul De architecturlibri decem, publicat laEditura Academiei Repulicii Populare Romne , Bucureti, 1964
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
44/225
cap. 3
art, cuvinte, concepte
de la minim la esen
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP 3 DE LA MINIM LA ESEN
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
45/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
41
Motto: Orice nebun inteligent poate face lucrurile mai mari
i mai complexe, este ns nevoie de o atingere de geniu
ca s poi merge n direcia opus.Albert Einstein1
nainte de a ncepe cercetarea propriuzis, este necesar s
ne oprim asupra termenilor folosii n legtur cu acest
subiect. Sunt cteva aspecte legate, n mod special, de
termenii folosii n a descrie i defini minimalismul, care se
cer a fi clarificate, deoarece se ntlnesc din abubden n
literatura de specialitate, uneori crend mai degrab
confuzii dect descrieri pertinente. Consider potrivit s
clarific semnificaiile unor termeni cum ar fi, minim-minimal-
minimalism i proieciile lor n sfera artistic. Vom ntlninuane conotative cum ar fi: modest, simplu, simplitate,
minim, minimum, frust. Apoi apare mai complicatul termen
de esenializare sau artisticul abstractizare. Spun
artistic pentru c o ntreag revoluie, cu toate btliile,
distrugerile, nvinii i cuceritorii si au fost provocate, n
art, de acest cuvnt care are conotaii mai explicitate i
mai contestate aici dect n alte domenii.
S ne imaginm c suntem n faa uneia din piramidele de
la Ghiza.(FIG. 23) Din punct de vedere formal este pur i
simplu o piramid. Am s pornesc dezbaterea de la
FIG. 23
S ne imaginm c suntem n faa uneia din piramidele de la Ghiza. Din
punct de vedere formal este pur i simplu o piramidregulat cu baza
ptrat.
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP 3 DE LA MINIM LA ESEN
http://www.pptbackgrounds.net/uploads/pyramids-giza-egypt-backgrounds-wallpapers.jpg7/22/2019 Minimalism Alb Negru
46/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
42
aceast comun expresie care folosete dou cuvinte
cheie pentru acst capitol: pur i simplu. Simim nevoia s
adaugm, n limba romn cel puin, aceste dou noiuni
care denumesc douaspecte diferite, ce se completeaz.
Privim deci simplele forme alctuite din piatr, ndelungcomentate, a crei semnificaii au inspirat mult literatur,
mai mult sau mai puin ezoteric i ne punem ntrebarea:
este piramida de la Ghizeh simpl? Este ea reprezentarea
esenei, a unui concept sau este o form simplist? Putem
spune despre ea, ceste o formpur? n limba romn,
conform DEX, pur este sinonim cu curat, neamestecat,
nealterat, neviciat, nestricat, neptat, imaculat, limpede.
Pur i simplu o piramidnseamncnu este nimic n plusi nimic n minus? Ceva n minus, din punct de vedere
formal, ar nsemna nimicul. Cam aa este definit, n DEX,
cuvntul simplu i anume ca ceva care este format dintr-
un singur element sau din cteva elemente omogene; care
nu se poate mpri n elemente de natur diferit; care nu
este amestecat. Cu alte cuvinte, dac pur se refer la
substana formei, simplu se refer la alctuirea ei, n timp
ce minim, un alt cuvnt cu care vom opera de-a lungulacestei cercetri, se refer la aprecierea cantitativ, aa
cum ne explic DEX, ca fiind cea mai mic cantitate,
valoare, intensitate. Iat deci c cei trei termeni nu se
exclud i nu sunt sinonimi, ci se completeaz, oferind o
descriere din trei puncte de vedere: material-fizic, al
substaniei din care este alctuit i al metodei de
realizare.
3.1. Minim-Minimal-Minimalism
n art, ca s revenim la obiectul cercetarii noastre, am
putea spune despre o oper este creat cu un minim de
mijloace de reprezentare, sau un minim de materiale, sau
de forme aa cum ne apare arta minimalist, datorit
preferinei pentru materiale i mijloace de reprezentare
foarte puine, minime, pentru abordarea minimala viziunii
despre produsul final. Explicnd conceptul de minimal,
Pawson scrie: minim poate fi vazut ca pe un demers c tre
simplitate, este un mod de gndire, de explorare a
posibilitilor pe care acest concept le ofer pentru a fi
creativi 2(Pawson, 1996,7) Astfel, acest abordare
esteticpresupune o cutare a elementelor de compoziie
i substan spre a realiza un produs final care s
comunice un anumit mesaj. Ca i conotaii ajuttoare ale
minimului, n descrierile sale, sunt brut,neprelucrat, natural,
simplu, ntr-un cuvnt, frust, descrieri care i s-ar potrivi
piramidei n discuie.
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP 3 DE LA MINIM LA ESEN
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
47/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
43
n art, minimalism descrie o micare regsit n mod
special n artele vizuale i muzic, desfaurat n SUA
anilor 60, 70, a secolului douzeci, pentru a se dilua uor n
formele postmoderniste. Termenul minimalism este n mod
uzual folosit pentru a descrie un stil marcatesenialmentene de un anume fel de ascetism, unde
lucrarea artistic este dezbrcat total pn la cele mai
fundamentale caracteristici. Semnificaia este extins ca o
idee estetic sau ca un curent care propune: simplitatea,
reducia formal, puritatea liniei, i propovaduiete absena
lucrului manual, n favoarea detaliului industrial, implicat n
material i procesul de fabricaie. Frank Stella (FIG. 24,
FIG.25), una dintre cele mai importante figuri pentrudefinirea conceptelor artei minimaliste declara: idealul n
art este de a crea spaiul, un spaiu care s nu fie
compromis de decoraie sau ilustraie, un spaiu n care
subiectul exprimat poate tri n fapt. Cele mai importante
critici de gen3marcheaz nceputul minimalisului odat cu
Picturile Negre ale lui Stella din 1959, care anun o
turnur de la actul gestual din pictura generaiei
abstracioniste. Primul manisfest al artei minimaliste,constnd ntr-un omagiu adus lui Frank Stella4, a fost facut
de Carl Andre5 (FIG. 25, FIG. 26) n 1959 i s-a intitulat
Prefa pentru pictura n dungi 6. Lucrarea aduce laud
ideii artistului de a reduce pictura la formele sale
componente. Stella scrie acolo:nici o art nu e bun dect
dac poi s simi cum este alctuit. Prin 1968 Gregory
Battcock n cartea sa Minimal Art: Critical Antology
lanseaz ideea c arta minimalist ar fi mult mai deschisla poteniale interpretri i nsui termenul minimalism a
fost folosit pentru a descrie o varietate larg de demersuri
n toate cele apte arte. Odat cu publicarea manifestului
lui Judd, Specific objects se marcheaz i cotitura ctre
obiectele tridimensionale aa numitele instalaii. Iniial,
minimalismul este denumit i Arta ABC sau Arta Reductiv,
Arta Rece sau Structuri Primare, tocmai din acest motiv, al
reducerii modalitatii de exprimare.
Din punct de vedere al evoluiei, se disting trei etape. Prima
faz din 59 pn n 60 a implicat reducerea la esenial a
formelor artistice. Cele mai importante contribuii la acest
faz a minimalismului au fost aduse de constructivitii rui.
Acetia introduc conceptele utopiilor socialiste ale artei
pentru mase prin simplificarea formelor, realizat pentru
crearea unei limbi universale n art i folosirea metodei de
serialitate, de produs artistic multiplicat.
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Constructivi%C8%99tii_ru%C8%99i&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Constructivi%C8%99tii_ru%C8%99i&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Constructivi%C8%99tii_ru%C8%99i&action=edit&redlink=17/22/2019 Minimalism Alb Negru
48/225
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
44
FIG. 24
Pictorul Frank Stela lucrind la unul din tablourile sale Pictur n dungi
FIG. 25 Frank Stela, Black and Orange
FIG. 26, Carl Andre
FIG. 27, Carl Andre, The Bricks
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
7/22/2019 Minimalism Alb Negru
49/225
45
Lucrrile lui Brncui au inspirat pe artiti ca Stella i
Moriss (FIG. 28, FIG.29) n a surprinde gestul, conceptul,
ntr-o form total abstractizat, total dezbrcat de alte
implicaii formale. Dar arta lui Brncui caut esena care
definete modelul artistic i nu simplificarea sa,dezbrcarea de spirit. Vom vedea, n aceast lucrare de
cercetare, c arhitectura minimalist are un demers
asemntor i nu filonului artei minimaliste din anii 60,
fixnd o atitudine spiritual a ceea ce steinerienii au
denumit coaja spaiului.
A doua faz a micarii a nceput, pe parcursul anilor 60,
pn spre sfritul decadei, o dat cu lansarea unor artiti
cum ar fi: Sol LeWitt7 (FIG.30, FIG.31), Donald Judd8
(FIG.32, FIG.33) i Robert Smithson. Pstrnd aceleai
concepte descoperite, ei le interpreteaz personal
ajungnd la rezultate diferite, fr o aparent asemnare
din punct de vedere formal i vizual. Pictura minimalist
american se detaeaz de spaiul iluzoriu, crend imagini
unitare, intense, clare i puternice.
FIG. 28 Robert Morris, Box with the
Sound of its Own Making
Lucrrile lui Brncui au inspirat
pe artiti ca Stella i Moriss n a
surprinde gestul, conceptul, ntr-o
form total abstractizat, total
dezbrcat de alte implicaii
formale.Acest lucrare este un
cub care are n interiorul su un
dispozititv care red
zgomomotele ce s-au produs la
execuia sa.
FIG. 29 Robert Morris, Plci
PARADIGMELE ARHITECTURII MINIMALISTE CONTEMPORANE CAP.3 DE LA MINIM LA ESEN
http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Sol_LeWitt&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Sol_LeWitt&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Donald_Judd&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Donald_Judd&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Robert_Smithson&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Robert_Smithson&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Robert_Smithson&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Donald_Judd&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Sol_LeWitt&action=edit&redlink=17/22/2019 Minimalism Alb Negru
50/225
46
FIG. 30
Sol Le Witt, Structuri metalice
FIG. 31
Sol Le Witt, Compoziie
mural
FIG. 32
Donald Judd, Compoziii de Landart
FIG. 33
A treia faz, n decursul anilor 70, denumit n general
"post-minimalism", a aprut datorit creaiilor unor artiti
precum Dan Flavin9 (FIG. 34, FIG.35), Martin Puryear,
Tyrone Mirchell,Melvin Edwards i Joel Shapiro.Aceast
faz include referine distincte la obiecte, fr a avea oreprezentare direct. De asemeni se pot observa rdcini
ale postmodernismului n compoziiile lor spaiale, n
introducerea unor elemente ca lumina sau obiecte
prefabricate.
Minimalismul se detaeaz i se impune n istoria artelor ca
o reacie artistic fa de conceptele emoionale ale
expresionismului abstract, spre deosebire de arhitectura
minimalist care, dup cum von vedea, face tot posibilul s
emoioneze. Prezentndu-se ca o art pur formal,
respectnd complexitatea vizual a modernismului,
minimalismul d la o parte obiectul executat manual
folosind obiectele prefabricate industrial i pune bazele
une