+ All Categories
Home > Documents > Mihaela Literatura Pt.copii

Mihaela Literatura Pt.copii

Date post: 14-Oct-2015
Category:
Upload: dariusovidiu
View: 68 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 122

Transcript

MIHAELA COJOCARU

Mihaela Cojocaru

LITERATURA ROMN PENTRU COPII

Editura Universitii din Ploieti2004

Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a RomnieiMihaela Cojocaru, Literatura Romn pentru Copii, Ploieti, Editura Universitii din Ploieti, 2004 Bibliogr.ISBN: 973-7965-93-0Cojocaru, Mihaela

Tehnoredactare:Mihaela CojocaruDirector editur:Prof. dr. Ing. Iulian Nestor

Adresa:Editura Universitii din PloietiBd. Bucureti 39, cod 2000Ploieti, RomniaTel. 0244-573171, fax 0244-575847

CUPRINS

Literatura Romn pentru Copii5Introducere8Definiie. Coninut10Istoric i dezvoltare11Concluzii13Bibliografie14Rezumat14Texte de studiat14ntrebri15Test de evaluare 115Tema I. Folclorul literar i copiii16Creaiile n versuri16Mioria19Creaiile n proz26Prslea cel voinic i merele de aur28Concluzii32Bibliografie32Rezumat33Texte de studiat33ntrebri33Test de evaluare 233Tema II. Proza cult pentru copii36Basmul38Mihai Eminescu. Ft-Frumos din lacrim38Ion Creang. Povestea lui Harap-Alb43Povestirea51Mihail Sadoveanu. Dumbrava minunat53Romanul58Ion Creang. Amintiri din copilrie61Ionel Teodoreanu. La Medeleni67Concluzii73Bibliografie75Rezumat75Texte de studiat76ntrebri76Test de evaluare 376Tema III. Lirica pentru copii79Versuri inspirate din istorie100Dimitrie Bolintineanu. Legende istorice101Vasile Alecsandri. Legende vechi i noi107Vasile Alecsandri. Ostaii notri109Poezia naturii109Vasile Alecsandri. Pasteluri110G. Cobuc. Balade i idile113Poezia vieuitoarelor mici116Versuri pentru copii. Elena Farago117Tudor Arghezi. Prisaca122Ana Blandiana. ntmplri din grdina mea128Poezia copilriei142Grigore Vieru. Moul din leagn143Versurile colii148Nichita Stnescu. Cartea de citire, cartea de iubire148Ion Caraion. Lucrurile de diminea156Concluzii157Bibliografie158Rezumat159Texte de studiat160ntrebri160Test de evaluare 4161Tema IV. Literatura pentru copii i tehnologia audio i video164Bibliografie166Texte de studiat166ntrebri166Bibliografie final167Rspunsuri la testele 1 4169

Literatura Romn pentru Copii

A. OBIECTIVE Identificarea caracteristicilor de form i de coninut ale Literaturii pentru Copii n Romnia ultimelor dou secole. Prezentarea principalelor momente din istoria Literaturii Romne pentru Copii: epoca paoptist. epoca marilor clasici, secolul al XX-lea. Ilustrarea temelor i motivelor specifice Literaturii pentru Copii Evoluia genurilor i a speciilor n proz i n versuri. Apariia i dezvoltarea teatrului i a filmului pentru copii.

B. CONTINUTTema I Introducere. a) Definiia i coninutul Literaturii pentru Copii. b) Istoric i dezvoltareTema II Folclorul literar i copiii. Concepte operaionale.a) Creaiile populare n versuri: Pluguorul i colindele, cntecele ritualice, de leagn, recitativele care nsoesc jocurile pentru copii, baladele.b) Speciile n proz: basmul, legenda, snoava i ghicitoarea. c) Contribuia lui Petre Ispirescu la culegerea i publicarea primelor basme populare din ara Romneasc la nceputul secolului al XIX-lea. d) Prslea cel voinic i merele de aur, analiz literar.Tema III Proza cult pentru copii. Concepte operaionale. a) Basmul i legenda cult. Basmul cult n epoca marilor clasici: Ft-Frumos din lacrim de Mihai Eminescu i Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangb) Schia i povestirea. Concepte operaionale. Prezentare general a volumelor de schie i povestiri: Momente i schie de I. L. Caragiale, ntuneric i lumin de I. Al. Brtescu-Voineti. Analiz literar: Dumbrava minunat de Mihail Sadoveanu.c) Romanul copilriei i al adolescenei. Concepte operaionale. Contribuia lui Ion Creang la apariia romanului copilriei. Amintiri din copilrie, analiz literar.d) Rolul lui Ionel Teodoreanu la dezvoltarea romanului modern al copilriei i al adolescenei. Ulia copilriei i La Medeleni, analiz literar. e) Romanul de aventuri n epoca totalitar: Cirearii de Constantin Chiri (prezentare general)Tema IV Lirica pentru copii. Istorie i evoluie tematic. Reprezentani a) Poezia naturii i de inspiraie istoric n secolul al XIX-lea. Vasile Alecsandri: Pasteluri, Legende vechi i noi, Ostaii notri. Dimitrie Bolintineanu: Legende istorice i Basme. George Cobuc: Cntece de vitejie.b) Poezia vieuitoarelor mici n opera Elenei Farago. Comentarea ciclului tematic Prisaca de Tudor Arghezi.c) Poezia pentru copii n epoca totalitar. Motanul Arpagic, protagonistul versurilor pentru copii ale Anei Blandiana i Cartea de citire, cartea de iubire de Nichita Stnescu. d) Poezia basarabean pentru copii. Prezentarea general a ciclului Moul din leagn de Grigore Vieru.Tema V Teatrul i filmul pentru copii n secolul al XX-lea. Contribuia mijloacelor tehnologiei moderne, audio i video, la popularizarea textelor literare pentru copii. Audierea, vizionarea i comentarea unor scenarii radio inspirate din Povestea lui Harap-Alb i a filmului De-a fi Harap-Alb n regia lui Ion Popescu Gopo.

BIBLIOGRAFIE

A. De sintez:

1. Clinescu, G., Istoria literaturii romne de la origini pn n prezent, ediia a doua, Minerva, 1982

2. Cojocaru, Mihaela, Literatura Romn pentru Copii - antologie de texte comentate, 4 volume, clasele I-IV, Editura Regis, Bucureti, 2001-2002

3. Gafia, Viniciu, Bibliografie de literatur pentru copii, Ion Creang, Bucureti, 1972

4. Raiu, Iuliu, O istorie a literaturii pentru copii, Editura Biblioteca Bucuretilor, 2003

B. Texte literare

1. Alecsandri, Vasile, Balade sau cntece btrneti, Legende vechi i noi, Pasteluri, Ostaii notri, Snziana i Pepelea, n Opere, Minerva, Bucureti

2. Arghezi, Tudor, Opere, 4 volume, Editura Univers enciclopedic, 2000-2003

3. Blandiana, Ana, ntmplri din grdina mea, Editura Ion Creang, Bucureti,1988

4. Bolintineanu, Dimitrie, Legende istorice, Opere, Minerva, Bucureti

5. Caraion, Ion, Lucrurile de diminea, Editura Ion Creang, Bucureti

6. Cobuc, G., Opere, Minerva, Bucureti

7. Creang, Ion, Pagini alese, Editura Regis, Bucureti

8. Eftimiu, Victor, nirte mrgrite, Editura tineretului, Buc., 1968

9. Eminescu, Mihai, Pagini alese, Editura Regis, Bucureti

10. Farago, Elena, Versuri, Editura Scrisul romnesc, Craiova, 1978

11. Ispirescu, Petre, Legende sau Basmele romnilor, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 1997

12. Stnescu, Nichita i Tomozei, G., Cartea de citire, cartea de iubire, Cartea romneasc, 1982

13. Sadoveanu, Mihail, Dumbrava Minunat, Editura pentru literatur, Bucureti,1968

14. Teodoreanu, Ionel, La Medeleni, Minerva, Bucureti

15. Vieru, Grigore, Moul din leagn, vol. Acum i un veac, Litera, Chiinu, 2000

Introducere

Copilul rde: nelepciunea i iubirea mea e jocul (Lucian Blaga, Trei fee)

Literatura pentru Copii, ca disciplin universitar are ca obiect de studiu totalitatea operelor epice, lirice sau dramatice transmise asculttorilor sau cititorilor de vrst mic prin viu grai sau n scris. Deoarece comunicarea celor mici cu lumea nconjurtoare se face prin intermediul jocului, scriitorii in cont de particularitile cognitive i afective ale vrstei mici: n aceast etap de dezvoltare copilul descoper lumea fizic din preajma lui, nevoile lui de adaptare i de comunicare se rezum la prietenii apropiai (animale de cas ori jucrii nensufleite), la raporturile cu natura (calendarul anotimpurilor, vieuitoarele mici i ciclul vegetal al plantelor), cu obiectele familiare i cu coala (dascli, colegi de clas, discipline de nvmnt). Totodat mesajul textelor literare pentru copii i adolesceni instruiete, educ i formeaz comportamente. Expresia lor artistic este simpl i sonor onomatopeic, cuvintele aparin fondului principal lexical i sunt aezate n contexte expresive, originale. Dintre definiiile anterioare ale acestei discipline menionm, pentru caracterul ei cam exclusivist, pe cea din anul 1939 aparinnd lui Eugen Campus: Literatura pentru copii este punctul de intersecie al literaturii cu psihologia i pedagogia. Ultimul cuvnt e nimerit s-l aib pedagogia[footnoteRef:1]. Peste trei decenii, n anul 1968, Ilie Stanciu definea aceast disciplin mai nuanat i mai atent la atributele ei estetice: Literatura pentru copii cuprinde totalitatea operelor accesibile micilor cititori, fie c ele au fost sau nu scrise pentru ei. Ea constituie un domeniu al creaiei literare i se supune normelor estetice ale acesteia. Trsturile ei specifice, simplitate, claritate, i plasticitate determin o anumit construcie a operei, mrindu-i astfel accesibilitatea i puterea de influen asupra micilor cititori[footnoteRef:2]. [1: Eugen Campus, Literatura pentru copii, cu un catalog comentat al scrierilor perntru copii, Editura Librriei Principele Mircea, Bucureti, 1939, p. 20.] [2: Ilie Stanciu, Literatura pentru copii, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1968, p. 19]

n Evul Mediu textele literaturii religioase didactice au dat coninut primelor manuale pentru copii, cunoscute sub numele de ceaslov, psaltire, bucoavn. Lor li s-au alturat i alte texte aparinnd literaturii pioase, precum: crile de rugciune, apocrifele, hagiografiile. i literatura popular a contribuit la mbogirea tezaurului de texte pentru copii, biografiile unor personaje cu nsuiri excepionale constituind subiectul unor cri precum: Alexandria, Varlaam i Ioasaf, Archirie i Anadan. Pildele i maximele din Floarea Darurilor, descrierile de vieuitoare cele mai multe imaginare din Fiziolog au hrnit nu numai fantezia adulilor, ci i pe cea a copiilor. n epoca modern, coala a stimulat dezvoltarea Literaturii pentru Copii pentru a-i mplini obiectivele de formare a deprinderilor de scriere i de citire, a abilitilor pentru activitatea intelectual a elevilor. Basmele culte, inaugurate n literatura universal de antologia lui Charles Perrault i completate la sfritul secolului al XIX-lea de cele populare au lrgit coninutul Literaturii pentru Copii. Cltoriile unor eroi n spaii geografice exotice, imaginare ori inaccesibile omului obinuit au devenit teme preferate prin contribuia unor scriitori, precum J. Swift i J. Verne. Eroii generoi i ndrznei ai lui Walter Scott i Alexandre Dumas care ajut dezinteresat pe cei n dificultate au deschis drumul uneia dintre cele mai ndrgite specii literare: romanul cavaleresc i de aventuri.Operele pentru copii au fost traduse i citite n toate colurile lumii mai repede dect cele destinate cititorilor aduli. Succesul de public al Celor trei muschetari a depit din punctul de vedere al exemplarelor vndute pe cel al poemelor lui Baudelaire sau Hugo, Cltoriile lui Gulliver sunt mai citite dect sonetele lui Shakespeare, Aventurile lui Tom Sawyer sunt mai rspndite dect poeziile lui E. A. Poe. La sfritul secolului al XX-lea Literatura pentru Copii i Adolesceni i-a diversificat formele de exprimare: cuvntul scris a fost concurat i chiar nlocuit de imagine i sunet. Cntecele de leagn, jocurile pentru copii, povestirile abecedarului i ale cifrelor, ale vieuitoarele mici au inspirat scenarii pentru benzi desenate, filme, teatre i jocuri pe calculator pentru copii.Definiie. Coninutn clipa n care am ncetat de a mai fi copii, am murit. (Constantin Brncui)

Literatura Romn pentru Copii a aprut i s-a dezvoltat n paralel cu Literatura Romn Modern. Ea ofer micului cititor att bucurii estetice, ct i modele de via individual i colectiv-naional, l ajut s se adapteze la lumea n care s-a nscut i triete, i descoper farmecul meleagurilor natale i al valorilor tradiionale. Exist azi o fals opoziie ntre nelegerea tradiional-estetic, care i atribuie numai texte create special pentru cei mici i cea utilitarist, care include n patrimoniul literaturii copiilor orice text sau act de comunicare, produs sau adoptat de acetia. n realitate, cele dou direcii sunt convergente, timpului revenindu-i misiunea de a cerne valorile de nonvalori i de a transmite posteritii creaiile cu adevrat valoroase din punctul de vedere estetic. n cultura noastr modern, coala a avut un rol hotrtor n selectarea i valorificarea textelor pentru copii i n dezvoltarea disciplinelor pedagogice. Autorii manualelor pentru liceele i colile normale au adunat laolalt lucrri religioase i laice, folclorice i culte, au selectat scrieri din diverse epoci i curente estetice, au identificat capodoperele i autorii preferai ai copiilor i ai adolescenilor. Pentru istoriografia literar corpusul de texte pentru copii i adolesceni este considerat diferit de cel al literaturii pentru aduli. Din aceast cauz, se acord puin atenie lui Petre Ispirescu, n timp ce lui Ion Creang i se recunoate meritul de a fi unul dintre corifeii Junimii. Ionel Teodoreanu, George Toprceanu i Al Brtescu-Voineti sunt abia amintii, iar lui Tudor Arghezi sau Mihail Sadoveanu li se ignor, n general, textele pentru copii. Speciile noi, precum scenariul de film, de teatru sau de ppui sunt i ele omise. Cenureas a culturii, de a crei frumusee se bucur numai copiii i pe care coala a transformat-o n disciplin opional de nvmnt pentru ciclul primar, Literatura Romn pentru Copii i gsete abia la nceputul mileniului trei locul n programele universitare o dat cu renaterea formelor de instruire din cadrul colegiilor pentru institutori. Istoric i dezvoltaren istoria modern a romnilor primele cri pentru copii au aprut n epoca destrmrii regimului fanariot i a instalrii celui regulamentar. Povestirile[footnoteRef:3] traduse i adaptate pentru copii aveau caracter moralizator i ofereau primele cunotine cu privire la istorie, etic, tiinele naturii. Paoptitii i mai ales postpaoptitii creeaz texte inspirate din folclor, din istoria medieval i cea modern. O parte dintre poeziile descriptive i istorice ale lui Vasile Alecsandri i D. Bolintineanu ilustreaz procesul de erodare a unui text literar printr-o circulaie excesiv la vrsta primei copilrii. Poemele i cntecele eroice, pastelurile i legendele istorice recunoscute la publicare ca aparinnd literaturii adulilor, dup ce au fost incluse n manualele colare au ajuns a fi considerate specifice Literaturii pentru Copii. [3: Primele cri pentru copii publicate n Provinciile Romneti aparin primei jumti de secol al XIX-lea. n 1830 se public traduceri i prelucrri de texte morale din repertoriul universal, laic i cretin. Un oarecare Cpneanu tiprea o Bibliotec desfttoare i plin de nvtur, I. Theodorovici o adaptare intitulat imann Leopold. Doi prunci prsii, istorin moral i adevrat, dup forma legilor cretineti, iar Grigore Pleoianu, un prolific traductor din epoc, traducea din francez i publica ntre anii 1838-1840 trei cri: Copilul pierdut i licuriciul, Columbul, Canarul. n urmtoarele decenii ale secolului al XIX-lea printre cei mai harnici traductori de texte pentru copii se remarc I. M. Rureanu i D-na Maria P. La sfrit de secol se tipresc n Bucureti i Craiova cri cu coninut religios: Tatl nostru n cteva istorioare pe nelesul tuturor de Ioan Neniescu, n anul 1895 i Carte de rugciuni i naraiuni morale, de I. I. Gabrielescu, 1894. ]

Scriitorii Junimii au dat o dimensiune original i autohton Literaturii pentru Copii i Adolesceni. Ioan Slavici a creat feerii de inspiraie folcloric sau poveti moralizatoare aducnd n actualitate un personaj htru precum Pcal, Mihai Eminescu a prelucrat basme populare i a creat tablouri imaginare dup natur, I. L. Caragiale a ironizat atitudinea snoab a unor familii care i rsfau copiii, nlesnindu-le trecerea fr efort prin diversele trepte ale nvmntului, Ion Creang a valorificat experiena personal i vorbirea rneasc pentru a crea personaje-copii, poveti i povestiri morale.n epoca interbelic a secolului XX, unele dintre personalitile artistice consacrate au manifestat interes i pentru Literatura pentru Copii i Adolesceni. Panait Istrati, Mihail Sadoveanu, Tudor Arghezi, Cezar Petrescu i-au mbogit registrul tematic i galeria de personaje. Lizuca i ciobnaul Niculie sunt eroii-copii ai lui M. Sadoveanu care triesc durerea piederii mamei i care gsesc suport moral la vieuitoarele din jurul lor. Animalele adpostite pe lng casa de la ora sunt zugrvite cu duioie n versurile lui Tudor Arghezi iar viaa animalelor vedete de circ l-a inspirat pe Cezar Petrescu n Fram, ursul polar. n ultima jumtate de secol preocuparea fa de cartea pentru copii a lrgit i diversificat grupul celor interesai a o produce[footnoteRef:4]. Nu numai coala manifest interes pentru editarea i difuzarea ei, ci i organizaii de copii i tineret[footnoteRef:5], uniuni profesionale ale artitilor, fundaii i institute de profil. [4: n lucrarea lui Iuliu Raiu O istorie a literaturii pentru copii i adolesceni, Editura Biblioteca Bucuretilor, 2003, este inclus i un Mic dicionar bibliografic de literatur romn contemporan pentru copii i adolesceni, unde sunt inventariai 120 de autori. Chiar dac omite cteva nume, Micul dicionar ofer posibilitatea de a constata interesul pentru literatura celor mici al regimurilor totalitare de dup 1947] [5: n cei 150 de ani de cultur romn modern, editurile au nfiinat mai multe colecii pentru copii: Biblioteca Bucuria copiilor, Biblioteca Licurici, Biblioteca noastr, Colecia clasicilor romni, nirte mrgrite, S tiu, Colecia Traista cu poveti. n epoca postbelic s-au nfiinat edituri specializate pentru literatura copiilor i adolescenilor: Editura tineretului, Ion Creang i Albatros.]

n prezent, dezinteresul instituiilor statului i campaniile de stigmatizare a literaturii din epoca totalitar au lsat pieei o deplin libertate de manifestare. Reapar acum o serie de aspecte negative, experimentate n cultura noastr cu aproape dou secole n urm: invazia traducerilor cu personaje i comportamente strine moralei romneti, reeditri ale unor creaii romneti mai vechi, eliberate de obligaia taxelor de autor i n versiuni prfuite din punctul de vedere al expresiei lingvistice i ortografice etc. Mass-media[footnoteRef:6], atent la indicii de audien, a pstrat puine emisiuni pentru copii, mulumindu-se de obicei cu producii ieftine, uor de difuzat, prefernd formate de import, uneori neadecvate tradiiei noastre. [6: La nceput de nou mileniu se observ cum n SUA se promoveaz n mod susinut produciile artistice pentru copii. Harry Potter constituie un exemplu ca i premiul Oscar pentru cel mai bun film al anului 2003 atribuit trilogiei inspirate din cartea lui Tolkien. ]

ConcluziiLiteratura Romn pentru Copii i Adolesceni este o disciplin de nvmnt universitar relativ tnr[footnoteRef:7]. Dup epoca medieval cnd textele religioase, didactice i pioase alimentau mpreun cu folclorul literar acest segment al culturii noastre, ncepnd cu secolul al XIX-lea ea a devenit un fenomen distinct, cu tematic i forme specifice de expresie artistic. [7: Primele cursuri avnd ca obiect Literatura pentru copii s-au organizat la Universitile din Bucureti, Cluj i Iai n anul universitar 1950-1951.]

Ea cuprinde fie autori care i-au dedicat n exclusivitate opera lor (Mihai Negulescu ori Passionaria Stoicescu, spre exemplu), fie maetri ai literaturii pentru aduli care s-au dedicat acestei experiene n anumite momente din viaa lor creatoare, precum Cezar Petrescu, Tudor Arghezi, Ana Blandiana, Nichita Stnescu .a.Bibliografie1. Bratu, Bianca, Literatura i educaia estetic a preadolescentului, EDP, Bucureti, 19702. Gafia, Viniciu, Bibliografie de literatur pentru copii, Ion Creang, Bucureti, 19783. Raiu, Iuliu, O istorie a literaturii pentru copii, Editura Biblioteca Bucuretilor, 20034. Rogojinaru, Adela, O introducere n Literatura pentru Copii, Editura Oscar Print, 2000RezumatCa sum a textelor literare adresate copiilor i adolescenilor, Literatura pentru Copii i Adolesceni are o existen ndelungat n cultura universal, de la strvechile poveti arabe sau parabole cretine la textele fantastice ori de science fiction din timpurile contemporane. n cultura romn modern ea s-a instituionalizat ncepnd cu prima jumtate a secolul al XIX-lea prin contribuia scriitorilor paoptisti i ai Junimii. n aceast perioad s-au creat eroi memorabili precum Nic ori Pcal i s-au ilustrat n versuri cantabile pitorescul naturii i momentele de glorie ale istoriei naionale.Texte de studiat1. Alexndria2. Pcal n satul lui de Ioan Slavici3. Metod nou de scriere i cetire pentru usulu clasei I primar, 1868, (Abecedarul) de Ion Creang, C. Grigorescu. G. Ienchescu. N. Climescu, V. Receanu i A Simionescuntrebri1. Definii Literatura pentru Copii i Adolesceni ca disciplin de studiu universitar.2. Numii trei autori romni de Literatur Romn pentru Copii i Adolesceni.3. Enumerai cte trei titluri de opere pentru copii, n versuri sau n proz, numind autorul i eroul principal.

Test de evaluare 11. Cui aparine afirmaia: Literatura pentru copii cuprinde totalitatea operelor accesibile micilor cititori, fie c ele au fost sau nu scrise pentru ei. Ea constituie un domeniu al creaiei literare i se supune normelor estetice ale acesteia. Trsturile ei specifice, simplitate, claritate, i plasticitate determin o anumit construcie a operei, mrindu-i astfel accesibilitatea i puterea de influen asupra micilor cititori?a) Eugen Campusb) Mihaela Cojocaruc) Ilie Stanciu

2. Bifai autorii care au scris numai opere pentru copii i adolesceni:a) Charles Perraultb) Mihai Negulescuc) Cezar Petrescu

3. Bifai titlurile unor cri populare din Epoca Medieval:a) Alexndriab) Varlaam i Ioasaf c) Cei trei muschetari

4. Cnd s-a instituionalizat Literatura Romn pentru Copii i Adolesceni?a) sec. IIIb) sec.XIXc) sec. XVII

Tema I. Folclorul literar i copiii

Folclorul este o tiin a tradiiei conservate oral (literatur, credine, obiceiuri, rituri), o totalitate de fapte culturale care in de particularitile unui popor, o sum de manifestri artistice i ritualice care i evideniaz psihologia. Sub aspect estetic folclorul reprezint mulimea operelor i manifestrilor cu caracter artistic aparinnd culturii populare spirituale. Operele artistice folclorice au caracter tradiional, colectiv, oral, anonim, sincretic. Coordonatele structurale ale folclorului sunt: caracterul formalizant (rima pereche, paralelismul, formulele de nceput, de ncheiere i mediane), sincretismul funcional (conlucrarea mai multor limbaje la realizarea unor forme artistice), existena n simultaneitate a unui prototip i a mai multor variante. Creaiile n versuriFolclorul literar n versuri cuprinde texte ritualice i de ceremonial, aforistice i enigmistice, balade sau cntece btrneti, cntece de leagn, recitative i numrtori onomatopeice care nsoesc jocurile de copii.I. n cadrul literaturii de ritual i ceremonial se afl i cteva texte destinate copiilor, precum: Pluguorul (Plugul), poezia de incantaie (Paparude, Scaloianul), poezia de urare (Sorcova), poezia colindelor i a cntecelor de stea.1. Poezia ritualic a Pluguorului, recitat n cadrul unor ample spectacole folclorice de Anul Nou enumer etapele succesive ale lucrrilor agricole (arat, semnat, secerat, mcinat) i elogiaz nfrirea omului cu natura nconjurtoare. n varianta lui Vasile Alecsandri publicat n anul 1852 se fac referine la etnogeneza romnilor. Eroul principal, Troian, obine recolte bogate cu ajutorul unor tovari nzdrvani: calul Graur, plugul cu doisprezece boi, secerile din Tighina, morarul priceput i destoinic. Dochiana, soia sa, ncheie ceremonialul uratului de srbtori oferind colindtorilor pine frmntat din fin nou, ca ninsoarea. Secretul vieii fericite a locuitorilor Daciei l reprezint mplinirea, an de an, a tradiiilor nscute din lucrrile agricole:

13

Aho, aho, copii argai,Stai puin i nu mnai,Lng boi v-alturaii cuvntul mi-ascultai:S-a sculat mai anBdica Troiani-a nclecatPe-un cal nvat,Cu nume de Graur,Cu aua de aur,Cu fru de mtas, Ct via de groas,i-n scri s-a ridicat, Peste cmpuri s-a uitat,Ca saleag un loc curatDe arat i semnat.i curnd s-a apucatCmpul neted de arat,n lungi in curmezi.S-a apucat ntr-o joi,Cun plug cu doisprezece boi,Boi bourei,n coad cudlbei,n frunte intei,Mnai, copii, hi, hi! ...

2. Repertoriul literaturii de ceremonial pentru srbtorile de Crciun cuprinde i colinde inspirate din legenda naterii lui Iisus, precum: Cntecele de stea i Florile dalbe. Colinda este o specie folcloric de poezie cntat, uneori recitat, inspirat de obiceiurile calendaristice de iarn. Ea aparine celor trei genuri literare: genului liric prin caracterul de urare, celui epic prin naraiune i celui dramatic prin faptul c se concretizeaz n adevrate spectacole. Funciile principale ale colindei aparin att vremilor strvechi (magico-ritualice), ct i timpurilor actuale (cele de urare i felicitare). Textul colindei cuprinde elemente cretine, incantaii magice similare descntecului, imagini sonore ritualice. Din punctul de vedere al compoziiei, epicul se desfoar n colind n dou planuri, alternnd ntre real i fantastic. Colinda apeleaz n introducere i ncheiere la formule stereotipe aducnd n prim-plan personaje fabuloase.

Sculai, sculai, boieri mari,Florile dalbe,Sculai voi Romni plugari,Florile dalbe,C v vin colindtori,Florile dalbe,Noaptea pe la cnttori,Florile dalbe,i v-aduc un Dumnezeu,Florile dalbe,S v mntuie de ru, Florile dalbe.Un Dumnezeu nou nscut,Florile dalbe,Cu flori de crin nvscut,Florile dalbe,

II. Literatura aforistic i enigmistic este alctuit din proverbe i ghicitori. Ele constau n mesaje de dimensiuni reduse, cu o informaie moral concentrat. 1. Proverbul (numit i paremie, pild, vorba luia, vorbe din btrni) are o expresie impersonal, de mare vechime, nzestrat cu autoritate i nelepciune. Mici opere literare ncadrate n orizontul vieii umane, ele descoper defectele morale ale omului: minciuna, prostia, ngmfarea, lenea etc. El poate fi metaforic ori nemetaforic din punctul de vedere al expresiei artistice. n orice form, fie de enun propriu-zis, fie metafor expresiv, proverbul ofer o lecie de nelepciune aplicat la contexte particulare. Ele reflect lumea, lucrurile concrete sau particulare, cu scopul de a dezvlui o semnificaie mai larg, o nsuire sau un raport necesar ntre obiectele lumii. Iat cteva exemple: Dup fapt i rsplat, Ce ie nu-i place altuia nu-i face, Cum i aterni aa dormi, Treci rul pn nu vine unda, Laptele, pn nu-l bai, smntn nu faci .a. 2. Ghicitorile (cimiliturile) identific obiectele prin asocieri logice, neobinuite. Ele au izvort din tipare primitive de gndire, specifice formulrilor tabuistice i se realizeaz cu ajutorul unui limbaj nchis, inaccesibil neiniiailor. Soarele i luna se recunosc n versurile Dou merg, dou stau/ Dou dumnie au. Scrisoarea corespunde i unui fapt de via consemnat astfel: Limb dulce i amar/ Griete la rsrit i s-aude la apus. Ochii sunt i dou pietre nestemate/ ncotro le arunc, acolo se duc.n afara acestor specii, folclorul n versuri cuprinde i balade, cntece de leagn, numrtori recitative, onomatopeice ce nsoesc jocurile de copii.3. Balada a fost considerat de D. Caracostea[footnoteRef:8] cea de-a doua mare instituie a romnilor dup limb. Legendare, pastorale, istorice, vitejeti, familiale, ele conserv mituri, precum cel al transhumanei n Mioria, cel al jertfei pentru creaie n Meterul Manole, cel al etnogenezei n Traian i Dochia. Printre mijloacele de realizare ale baladelor se numr: fraza ampl, aglomerarea de epitete, hiperbola, mbinarea de formule stereotipe, monorima, stilul oratoric Baladele demonstreaz c viaa cere sacrificii, cu deosebire atunci cnd urmreti mplinirea unui ideal. n antologia lui V. Alecsandri din anul 1852 erau incluse 55 de titluri, ntre care multe sunt foarte cunoscute i azi: Mioria, Toma Alimo, Dolca, Soarele i Luna .a. [8: D. Caracostea, apud Al. I. Amzulescu, Cntecul epic eroic, Editura Academiei RSR, Bucureti, 1981, p. 20.]

Mioria(Prezentare general)Patru dintre miturile culturale ale romnilor au fost puse n circulaie literar de ctre intelectualii reformatori din prima jumtate a secolului al XIX-lea: G. Asachi a prelucrat mitul etnogenezei n Traian i Dochia, I. E. Rdulescu a propus imaginea iubirii puberale n Zburtorul, iar lui V. Alecsandri i-a revenit meritul de a publica n antologia de cntece btrneti Mnstirea Argeului, inspirat din jertfa pentru creaie i Mioria, expresie a concepiei despre via i moarte a comunitilor pastorale, tradiionale. Dintre cele patru fragmente de mitologie redescoperite n epoca paoptist, concepia despre via i moarte a ciobanului ortoman din Mioria a avut un larg ecou att n cultura noastr, ct i n cea universal. Exemplificat n diverse genuri i specii literare, de la romanul lui Mihail Sadoveanu Baltagul, publicat n anul 1930, pn la poemul dramatic Mioria al lui Valeriu Anania din anul 1967, mitul existenei pastorale a fost transformat de Lucian Blaga ntr-un concept filozofic, adecvat spiritualitii romneti, locuitoare a spaiului ondulat deal-vale, numit mioritic. Ecourile mitului existenei pastorale n cultura noastr au fost amplificate i de circulaia baladei n peste 930 de variante i fragmente[footnoteRef:9], n toate regiunile istorice romneti. [9: Adrian Fochi, Mioria. Tipologie, circulaie, genez, texte, cu un studiu introductiv de Pavel Apostol, Editura Academiei RSR, 1964.]

Varianta publicat de Vasile Alecsandri mai nti n gazeta Bucovina, din anul 1849 i apoi n volumul de Balade sau cntece btrneti, aprut n 1852 a fost tradus n versiuni franceze, italiene, engleze i germane, permind cunoaterea acesteia i n afara granielor rii. De altfel, n 1854 istoricul Jules Michelet[footnoteRef:10] includea versiunea francez n lucrarea sa despre Revoluia Romn de la 1848 pentru a exemplifica sensibilitatea i originalitatea spiritualitii romneti. [10: Pentru Jules Michelet, balada Mioria este une chose sainte et touchante fondre le coeur.]

Mioria sintetizeaz mai multe motive literare (al transhumanei, al complotului, al mioriei nzdrvane, al testamentului, al alegoriei moarte/ nunt, al micuei btrne) ntr-o original estur de modaliti de expunere literar (naraiune, descriere, dialog). Firul ei epic se deruleaz n jurul unui complot nscut din invidie a doi ciobani care vor s-i nsueasc turmele mai bogate ale colegului lor de transhuman. Conflictul dramatic al baladei se rezolv pe neateptate ntr-o confesiune liric, testamentar, despre via, ntr-o acceptare neleapt a ursitei i o senin pregtire a ritualului de nmormntare.Balada debuteaz cu o expoziiune n care se prezint spaiul fabulos al evenimentelor i protagonitii (turmele de oi cu ciobanii lor) care tulbur cu prezena lor frumuseea locurilor: Pe-un picior de plaiPe-o gur de raiIat vin n caleSe cobor la valeTrei turme de mieiCu trei ciobnei,Unu-i Moldovean,Unu-i Ungurean,i unu-i Vrncean.A doua secven epic descoper conflictul nscut din dorina celor doi ciobani de a elimina un rival incomod prin calitile lui (este mai ortoman[footnoteRef:11], are oi mai multe, mndre i cornute, are cai nvai i cni mai brbai). Complotul pus la cale dup ndelungi deliberri (se vorbir, se sftuir) n sfinitul zilei (pe l-apus de soare) intr n coresponden cu imaginea din debutul baladei, cea a coborrii turmelor de oi i a ciobanilor din muni i a integrrii lor n lume: [11: Conform DEX ortoman nseamn bogat n turme]

Iar cel Ungureani cu cel Vrncean,Mri se vorbir,Ei se sftuir,Pe lapus de soareCa s mi-l omoarePe cel MoldovanC-i mai ortomani-are oi mai multeMndre i cornute,i cai nvaii cni mai brbai ...Acum este evocat i Mioria, personajul nzdrvan care d titlul baladei, a crei stare sufleteasc agitat contrazice frumuseea paradisiac a locurilor i a vieii pstoreti: Dar cea miori, Cu lna plvi, De trei zile ncoace Gura nu-i mai tace, Iarba nu-i mai place.Numrul simbolic trei (sugestie a perfeciunii, a unitii i a armoniei) reine atenia datorit repetiiei: ciobanii sunt trei la nceputul coborrii lor de la munte la vale (trei ciobnei), mioria este agitat de trei zile. Diminutivele substantivelor care numesc protagonitii pozitivi ai baladei (ciobnei, ciobna, mioria) sugereaz tinereea i lipsa lor de experien.Din acest moment, naraiunea devine dramatic. Ciobnaul Moldovan se adreseaz mioriei sale mrturisindu-i ngrijorarea pentru lipsa ei de poft de via. Rspunsul oiei nzdrvane are mai multe semnificaii: el este mai nti un sfat ctre stpnul ndrgit (s-i duc oile n zvoi negru unde este protejat, s-i apropie un cine brbtesc i fresc, care s-l apere de primejdii), temerea ei este motivat de complotul celor doi tovari de drum, pe care l dezvluie stpnului su:

Miori, laie,Laie, buclaie,De trei zilencoaceGura nu-i mai tace!Ori iarba nu-i place, Ori eti bolnvioar, Drgu Mioar? Drguule bace!D-i oilencoace La negru zvoi C-i iarb de noii umbr de voi.Stpne, stpne,i cheam i-un cne,Cel mai brbtesci cel mai fresc,C lapus de soareVreau s mi te-omoareBaciul Ungureani cu cel Vrncean

Rspunsul ciobnaului transform balada ntr-o poem liric pe teme filozofice, ntr-un testament care descrie ritualul nmormntrii unui tnr necstorit (nenuntit) sublimat alegoric ntr-o nunt cosmic. Stpnul i roag mioara s cear chiar ucigailor lui s mplineasc ritualul de nmormntare, astfel nct dispariia lui fizic s nu ntrerup comunicarea cu turma de oi i cu natura. De asemenea, el transmite mioarei rugmintea de a comunica celor dragi ntr-o form alegoric c s-a nsurat cu o mndr crias i c la nunta lui a czut o stea, c soarele i luna i-au inut cununa, ca nai, iar psrile, psrelele i stelele i-au fost nuntai:

Oi brsan,De eti nzdrvani de-a fi s morn cmp de mohor,S spui lui Vrnceani lui UngureanCa s m ngroapeAice pe-aproapen strunga de oiS fiu tot cu voi;n dosul stnii, S-mi aud cnii.Aste s le spui,Iar la cap s-mi puiFluiera de fag,Mult zice cu drag!Fluiera de os,Mult zice duios!Fluiera de soc,Mult zice cu foc!Vntul cnd a batePrin ele a rzbatei-oile sor strnge,Pe mine mor plnge Cu lacrimi de snge!Iar tu de omorS nu le spui lor.C m-am nsurat Cu-o mndr crias,A lumii mireas;C la nunta meaA czut o stea;Soarele i lunaMi-au inut cununa;Brazi i pltinaiI-am avut nuntai;Preoi, munii mari;Psri, lutari,Psrele miii stele fclii!

Ultimul mesaj are ca destinatar pe micua plecat n cutarea tnrului disprut. Pentru mam, ciobnaul este cel mai frumos tnr: tras prin inel, cu o fa ca spuma laptelui, cu o mustcioar ca spicul grului, cu prul ca pana corbului, cu ochii precum mura cmpului. Seria de metafore i comparaii care compun tabloul frumuseii fizice masculine se asociaz cu respectul ciobnaului pentru tradiie, cu sentimentele lui de duioie fa de turm, cu hrnicia sugerat de aspectul i numrul oilor sale:

Iar dac-i zri,

Dac-i ntlniMicu btrnCu brul de lnDin ochi lcrmndPe cmpi alergnd,Pe toi ntrebndi la toi zicnd:Cine-a cunoscutCine mi-a vzutMndru ciobnelTras printr-un inel?Feioara luiSpuma lapteluiMustcioara lui Spicul grului;

Periorul luiPana corbului.Ochiorii lui,Mura cmpului!S tenduri de eai-i spune curatC m-am nsuratCu-o fat de crai,Pe-o gur de rai,Iar la cea micuS nu-i spui drgu, C la nunta mea A czut o steaC-am avut nuntaiBrazi i pltinaiPreoi, munii mari, Psri, lutari,Psrele mii i stele fclii!

Frumuseea spiritual i corporal excepional a pstorului cntat n Mioria, armonia i echilibrul desvrit ce-l definesc sub aspect moral, sublima stpnire i uitare de sine, fundamentate prin integrare organic n natur, n rnduielile obtei i ale muncii (ndeletnicirii), dragostea de via crescut cu nzuina depirii limitelor condiiei umane n sensul unei mpliniri ntru mreie, tcerea impuntoare n faa dispariiei, grandiosul cadru cosmic i nelipsita dimensiune a fabulosului iat temeiurile artistice ale funciei epopeice a Mioriei( Pavel Apostol).5. Cntecul de leagn este o poezie de linitire i de adormire a copiilor. El cuprinde cel mai adesea o confesiune a mamei, invoc idoli cu funcii magice, protectoare, ofer imagini metaforice ale concepiei populare despre via, despre normele i pragurile existenei. Cntecul pentru fat i hrzete o nfiare plcut. Biatul trebuie s ajung un viteaz care i apr familia i neamul, iar fata urmeaz s ncnte lumea cu frumuseea ei fizic i moral. Structura retoric a cntecului de leagn se distinge prin monotonia ritmului, refrenele provenite din onomatopee sau limbaj infantil. El descrie o lume populat cu animale domestice i slbatice, cndva cu rosturi magice, invocate pentru a aduce linitire fizic i somn. Confesiunile mamei evoc adesea i aspecte ale vieii sociale cotidiene. n lirica romneasc, cntecul de leagn este integrat familiei doinei, poem popular liric cu o sonoritate aparte. Etimologia cuvntului doin a primit explicaii diverse: din limba dac el ar deriva din numele unui zeu conform ipotezei propuse de D. Cantemir, din latin el deriv fie din numele fluviului care scald hotarul sudic al Romniei de azi, Danubius, fie din numele zeiei pdurii i vntorii, Diana (conform ipotezei lui Ion Mlinescu). Ali latiniti, A. T. Laurian, I. C. Massim, Aron Densusianu l consider derivat din verbul doleo (a durea). Dup A. Cihac n limba srb s-ar regsi termenul dvoinia care denumete un fluier dublu. n limbile indo-europene el nsemna a legna, a alpta. Ilustrm un cntec de leagn din volumul Balade i cntece btrneti de Vasile Alecsandri:

Nani-nani, copila,Dragul mamei feciora!C mama te-a legnai mama te-a cutaCa pe-o floare drgla,Ca pe-un ngerel n fa,Nani-nani cu mama,C mama te-a descntaS te faci un viteaz mare,Ca domnul tefan cel Mare,S fii verde la rzboi,S scapi ara de nevoi.

Nani- nani, puiul meuFerici-te-ar Dumnezeu!S fii oache i frumos,Ca un soare luminos,Fetele s tendrgeascFlori n calea ta s creasc.

Cel mai adesea doinele sunt confesiuni lirice, care exprim dorul, jalea, urtul cum ilustreaz una dintre autodefiniiile sale C doinele sunt stmprri/ La omul cu suprri. Originile doinei sunt obiect de disput literare ele fiind atribuite societii pstoreti (O. Densusianu), epocii dacice (B. P. Hadeu, V. Alecsandri, B. t. Delavrancea, L. Blaga) sau Evului Mediu (G. Vrabie). Din punctul de vedere al coninutului ele au fie forma unei reflecii generalizatoare, fie cea a unui dialog imaginar cu elementele naturii. 6. Jocurile pentru copii sunt acompaniate de recitative-numrtori sau onomatopeice.Creaiile n prozDintre speciile prozei populare destinate copiilor cele mai cunoscute sunt basmul, legenda, snoava i povestirea anecdotic.1. Basmul este o specie a genului epic de mari dimensiuni n care se nareaz ntmplri fantastice ale unor personaje imaginare[footnoteRef:12]. El este o creaie literar cu o genez special, o oglindire a vieii n moduri fabuloase, un gen vast, depind cu mult romanul, fiind mitologie, etic, tiin, observaie moral[footnoteRef:13]. Subiectul lui exprim o viziune strveche asupra lumii, atunci cnd personaje fantastice pozitive aflate n slujba Binelui se confrunt cu forele Rului, pe care le nfrng cu ajutorul unor fiine sau obiecte cu nsuiri supranaturale. n naraiunea fantastic Ft-Frumos i Zmeul Zmeilor i disput iubirea Ilenei Cosnzene. Dac n debutul confruntrii dintre cele dou fore morale antagonice Zmeul pare nvingtor, pe msur ce depete obstacolele din cale nehotrtul i prea tnrul Ft-Frumos capt experien, nelepciune. [12: ntre primele colecii de basme romneti se numr: 1845, Arthur i Albert Schott, Walachische Marchen, Stuttgart, cuprinde 27 de poveti, 16 legende i snoave din jurul Oraviei; 1852, L.A. Staufe i n 1853, R.C. Waldburg, public basme din Bucovina; 1856-1859, Franz Obert, basme din Transilvania; 1860, E. Stnescu Ardanu, Proz popular, poveti culese i corese, publicat la Timioara, cuprinde 5 naraiuni, din care dou sunt basme; 1862, Nicolae Filimon, Roman Nzdrvan, n rev. ranul roman, Bucureti; 1872-1874, Petre Ipirescu, Legende i basmele romnilor. Ghicitori i proverbe, 2 volume, introducerea la volumul I aparine lui B. P. Hasdeu. Petre Ispirescu revede antologia i o public n 1882 sub titlul Legende sau basmele romnilor, adunate din gura poporului. n anul 1895 Lazr ineanu public Basmele romne. Ali autori de antologii populare romneti sunt: I. C. Fundescu, D. Stncescu, I. G. Sbierea, I. Pop Reteganul. ] [13: G. Clinescu, Estetica basmului, 1965]

Din punctul de vedere al coninutului basmul se caracterizeaz prin fantasticul de esen miraculoas i prin stereotipii constnd n formule iniiale, mediane, finale. n funcie de subiect, basmul popular se poate clasifica n: fantastic (dominat de elemente fantastice), nuvelistic (relateaz ntmplri i personaje recognoscibile istoric), animalier (are ca protagoniti animale). n basmul popular perspectiva narativ aparine rapsodului care comunic direct cu auditoriul su prin intermediul unor formule de adresare, specifice vorbirii directe.Modelul structural al basmului cuprinde o situaie iniial de echilibru, un eveniment sau o secven de evenimente care deregleaz acest echilibru, aciunea reparatorie marcat printr-o aventur eroic urmat de refacerea echilibrului i rspltirea eroului.De obicei aciunea basmului are o desfurare biografic, prezentnd eroul de la natere pn la punctul culminant al existenei: cstoria i nvestirea ca mprat. Finalul basmului este ntotdeauna fericit, celebrnd nfrngerea forelor Rului i mplinirea sufleteasc i material a personajelor, reprezentante ale Binelui. Conflictul basmului este exterior, fiind generat de opoziii morale. Aciunea basmului este proiectat ntr-un timp ireal, fabulos, iar spaiul derulrii faptelor este dincolo de orizontul vieii omeneti. Personajele basmului sunt tipice (prinii mpratul, mprteasa, baba, moul, copiii mezinul, copilul srac, viteazul, fata cea cuminte i harnic) sau cu roluri bine definite (rufctorul, adjuvantul, persoana cutat, eroul). Ajutoarele desemneaz personaje nzdrvane care se afl la dispoziia eroului pozitiv, iar donatorii sunt personaje ntlnite ntmpltor, ce ofer obiecte cu nsuiri magice protagonistului pentru a-i nfrnge dumanii. n basmul popular fantasticul este antropomorfizat, personajele fabuloase se comport ca oamenii umanizarea lor fiind convenional iar obiectele i numerele au valoare simbolic. De exemplu podul semnific trecerea n lumea cealalt, de la un model de existen la altul, de la imaturitate la maturitate. Petera este un loc al renaterii i al regenerrii. Coborrea n infern permite eroului s experimenteze moartea iniiatic i reluarea vieii. Cele mai cunoscute teme ale basmului sunt: gemenii ucii de mama vitreg, prinii fr copii, dorina nemplinit, dragostea pentru o fiin nepotrivit .a. Dintre motivele des ntlnite enumerm: cltoria, probele iniiatice, catastrofa natural, metamorfoza .a.ntre marile colecii de basme ale lumii se numr Panchantantra, Sindipa, 1001 de nopi, Gesta Romanorum (secolul XII), Povetile lui Charles Perrault (1695), cele ale frailor Grimm (1812-1815) .a. Dintre cele 741 de subiecte tip inventariate n basmele lumii de Aarne i Thompson, n naraiunile fantastice romneti au fost identificate 270, i anume 140 tipuri comune altor popoare i 130 autohtone. Cel mai frecvent folosite sunt: lupta mpotriva unui asupritor (zmeu, diavol, balaur, mprat lacom, boier crcota), impunerea de ctre bogat ca sracul s mplineasc sarcini primejdioase pentru a-i lua un bun de pre (copii, soie), soia nedreptit, fata oropsit, modestia rspltit.Basmele romneti au fost antologate i publicate ncepnd cu 1845, Petre Ispirescu (1830-1887) fiind primul mare culegtor autohton de basme din jurul Bucuretilor auzite n familie, de la prini i de la rude apropiate i a crui activitate a fost elogiat de B. P. Hasdeu i de Vasile Alecsandri. n volumul Legende sau basmele adunate din gura poporului din anul 1882 el a strns 36 de titluri originale dintre care cel mai cunoscut este Tineree fr btrnee i via fr de moarte. Acest basm a fost considerat un basm legend (Silviu Angelescu), un mit disimulat (N. Constantinescu), un dar nesperat al culturii noastre folclorice adus umanitii (C. Noica). Prslea cel voinic i merele de aur Publicat n anul 1862 n dou reviste bucuretene cu orientri politice divergente, ranul romn[footnoteRef:14] i Unirea, basmul a fost intitulat mai nti Cele trei mere de aur. Aciunea lui se deruleaz n jurul a dou motive: cel al iniierii n viaa adult a feciorului unu crai i cel al trdrii de frate. [14: ranul roman este o publicaie aprut n Bucureti, dup ce devenise capitala Principatelor Romne reunite. n coloanele ei Petre Ispirescu public patru basme. Unirea este o publicaie efemer din anii 1861-1862, cu tendin conservatoare. Aici Petre Ispirescu public dou dintre cele mai valoroase basme: Tineree fr btrnee i via fr de moarte i Cele trei mere de aur. ]

Subiectul basmului. Aciunea se petrece ntr-un loc i timp nedeterminat i este declanat de suprarea mpratului cruia i se fur merele de aur, exact n timpul coacerii. El vestete o rsplat substanial pentru cei care i vor aduce merele i l vor prinde pe ho. ntre vitejii care i ncearc norocul se afl i cei doi feciori mai mari ai mpratului. Toi adorm n mod misterios chiar n noaptea cnd merele se coc i cnd un ho le fur. Spre surpriza tuturor numai feciorul cel mic, Prslea, reuete s aduc ttlui merele de aur. Dup ce afl secretul vrjii care i mpiedica pe ceilali viteji s vegheze toat noaptea, el i confecioneaz epue care s nu-l las s adoarm. Plecat n urmrirea hoului mpreun cu fraii su, el ajunge pe cellalt trm unde se lupt cu zmeii, elibereaz trei fete surori i le transform palatele n mere de aram, argint i aur. Dup aceste isprvi care i probeaz vitejia i nelepciunea, Prslea este trdat i prsit pe trmul zmeilor de fraii si, invidioi. Revenit printre oameni cu ajutorul unui zgripor cruia i salveaz copiii, el afl c fraii s-au cstorit cu fetele salvate de pe trmul zmeilor i c cea mai mic dintre ele refuz a-i alege de brbat vreun pretendent. Pentru a amna cstoria nedorit, tnra femeie cerea s i se aduc trei obiecte cu valoare simbolic: o furc cu caierul i fusul cu totul de aur, o cloc cu puii de aur, un mr de aur. Prslea ofer fetei obiectele solicitate i face astfel posibil recunoaterea sa. Fraii sunt pedepsii iar el se cstorete cu fata care l-a ateptat cu fidelitate.Din punctul de vedere al construciei literare naraiunea lui Petre Ispirescu mpletete dou conflicte: prinderea i pedepsirea hoului din grdina cu mere de aur a mpratului i pedepsirea frailor trdtori. Dac pe zmei i omoar Prslea, pe fraii trdtori i pedepsete Dumnezeu, ei devenind victimele justiiei divine nedepind proba sgeilor nlate n cer, ce se nfig n capetele adevrailor vinovai.Protagonistul. Prslea este un erou justiiar, care pe parcursul naraiunii se transform dintr-un fecior nevrstnic ntr-un om matur, capabil a ntemeia o nou familie i a conduce o mprie. Seria probelor pe care le traverseaz protagonistul pentru a ajunge la vrsta brbiei este deschis de mitul mrului Afroditei. El este exemplificat n probele depite mai nti n grdina tatlui, apoi pe trmul zmeilor i n cele din urm printre oameni, cnd revine printre ai si. Eroul nfrunt cu isteime i curaj diversele ntrupri ale rului: hoi, fiine fantastice, frai trdtori i invidioi. El traverseaz dou serii de iniieri: cea de fiu respectuos i loial familiei sale i apoi pe aceea de brbat plecat n cutarea soiei ideale. Pe trmul cellalt el nfrunt zmeii i se salveaz datorit calitilor morale deosebite: generozitate i curaj. Motive i simboluri literare. Basmul lui Ispirescu apeleaz la mai multe mituri, devenite motive literare, precum: mrul oferit Afroditei de Paris pentru a o desemna mai frumoas dect Atena i Hera, mitul nupial al ctigrii soiei dorite i de ali brbai, mitul celor trei vrste ale umanitii (de aram, de argint, aur), mitul fratelui trdtor (al lui Cain i Abel), mitul femeii virtuoase i al peitorilor ei (dup modelul soiei lui Ulise, Penelopa), mitul psrii salvatoare (vultur, corb, zgripor). El valorific simboluri ritualice ce desemneaz atribuiile femeii n familie i n gospodrie: fusul, furca i cloca cu puii de aur.Realizri artistice. n afara naraiunii fantastice constnd n serii de probe pe care protagonitul le depete cu succes, proza lui Petre Ispirescu insereaz dialoguri revelatoare pentru condiia moral a eroilor. Cu ajutorul lor sunt aduse n scen personajele i se declaneaz noi secvene narative. Dialogurile fiilor de mprat cu tatl lor ori al lui Prslea cu fetele de mprat au valoare dramatic. Iat dialogul prin intermediul cruia este adus n prim-plan protagonistul naraiunii: Timpul veni, merele ncepur a se prgui; atunci fiul su cel mijlociu pzi i el; dar pi ca i frate-su cel mare. Tat-su, dezndjduit, pusese n gnd s-l taie; dar fiul su cel mic, Prslea, veni cu rugciune ctre tat-su, i-i zise: Tat, atia ani l-ai inut, ai suferit attea necazuri dup urma acestui pom. Mai las-l, rogu-te, i anul acesta, s-mi ncerc i eu norocul. Fugi d-aci, nesocotitule, zise mpratul. Fraii ti mai mari, ati i ati oameni voinici i deprini cu nevoile n-au putut face nimic, i tocmai tu, un mucos ca tine s izbuteasc? N-auzi tu ce prpstii spun fraii ti? Aici trebuie s fie ceva vrji. Eu nu m ncumet, zise Prslea, a prinde pe hoi, ci zic c o ncercare de voi face i eu, nu poate s-i aduc nici un ru.mpratul se nduplec i mai ls pomul netiat nc un an[footnoteRef:15]. [15: Petre Ispirescu, Prslea cel voinic i merele de aur, vol Legende sau Basmele romnilor, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 1997, p. 54-55.]

O alt trstur stilistic proprie lui Petre Ispirescu o constituie proza ritmat, folosit pentru a conferi mai mult expresivitate unor situaii epice, n esen convenionale: i se luptar/ i se luptar,/ zi de var/ pn seara, o bucat de batoc,/ -un picior de iepure chiop.2. Legenda este o naraiunea de mai mic ntindere care descifreaz cauzele unor fenomene sau care evoc sentimente i personaje supranaturale, biblice[footnoteRef:16] sau istorice. Ea conine viziuni populare, naive, asupra lumii i insist asupra aspectelor tragice ale condiiei umane. Originea i nsuirile fizice ale unor plante i animale, aciunea spiritelor naturii sunt subiectele preferate pentru legendele etiologice. Viaa personajelor biblice, descrierea unor srbtori, practici i obiceiuri cretine sunt subiecte pentru legendele religioase. Cele istorice conin adevruri bazate pe amnunte reale sau fictive despre evenimente i oameni consemnate n documente. [16: n 1922 Lucian Blaga cerea scriitorilor notri s creeze o Biblie a copiilor, fapt mplinit ulterior de ctre unii prelai talentai precum: 1924, Apostol D. Cule, Cnd Iisus a fost pe pmnt. Povestiri i legende, 1960, Ion Agrbiceanu, Cartea legendelor. Volumul scriitorului ardelean cuprinde 45 de naraiuni scurte n care eroul principal este Iisus copil. Urmnd exemplul crii Selmei Lagerlof, Legende despre Iisus, prozatorul romn evoc ntmplri din copilria lui Iisus, cltoria acestuia mpreun cu prinii lui, Iosif i Maria n: Iudeea, Galileea, Bethleem, Nazaret, Ierusalim .a.]

3. Snoava i povestirea anecdotic sunt expresii poetice ale isteimii populare care satirizeaz defectele morale i nedreptatea social. Ele aduc n prim-plan eroi precum Pcal i Tndal, femei aprige care nal chiar i pe Necuratul. Dac basmul i legenda ilustreaz nsuiri morale pozitive, snoava evideniaz defecte de caracter sau de educaie, precum: lenea, minciuna, lcomia, trdarea, infidelitatea.ConcluziiFolclorul literar este o realitate artistic specific romnilor, care au descoperit civilizaia Europei Occidentale abia la nceputul secolului al XIX-lea. nceputurile emanciprii noastre culturale de sub tutela feudalitii orientale a impus cunoaterea, culegerea i tiprirea tezaurului de creaii populare n versuri i proz. Cea mai cunoscut antologie de versuri aparine lui Vasile Alecsandri (1852), iar cea de basme lui Petre Ispirescu (1882). Creaiile populare n versuri au i azi pentru tinerii cititori o frumusee delicat, o muzicalitate monoton i armonios imitativ iar basmele i legendele ofer lecii de via i schieaz personaje pozitive care nfrunt rul n numele valorilor i principiilor umanitii civilizate. Reprezentative din punctele de vedere ale tematicii i formei de expresie, Mioria i Prslea cel voinic i merele de aur nsumeaz caracteristicile artistice ale baladei i basmului romnesc. Bibliografie1. Vasile Alecsandri, Balade sau cntece btrneti

2. Petre Ispirescu, Legende sau Basmele romnilor, Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 1997

3. Ruxndoiu, Pavel, Folclor literar romnesc, Editura didactic i pedagogic, 1974RezumatUna dintre direciile principale de manifestare i de inspiraie ale Literaturii pentru Copii i adolesceni n epoca modern o reprezint folclorul literar n versuri i proz. Dintre speciile cele mai cunoscute sunt: balada, doina, proverbul, basmul i legenda. Textele ritualice, precum Pluguorul sau colindele sunt prezente i n zilele noastre n viaa copiilor cu ocazia srbtorilor de iarn. Creaiile folclorice, laice ori pioase demonstreaz originalitatea i sensibilitatea artistic a spiritualitii romneti, din cele mai vechi timpuri pn astzi.Texte de studiat1. Pluguorul i Mioria din colecia de poezii populare a lui Vasile Alecsandri

2. Prslea cel voinic i merele de aur din colecia de basme a lui Petre Ispirescuntrebri1. Comentai Pluguorul.2. Enumerai principalele specii populare n versuri.3. Analizai balada popular Mioria.4. Prezentai ntr-un eseu de minimum trei pagini subiectul, personajele i valoarea artistic a basmului Prslea cel voinic i merele de aur.Test de evaluare 21. Bifai creaiile populare n versuri care aparin literaturii ritualice i de ceremonial:a) Pluguorul b) Proverbulc) Colinduld) Sorcovae) Ghicitoarea

2.Completai urmtorul proverb:Laptele, pn nu-l bai .......................................................................

3.Care este rspunsul corect la urmtoarea ghicitoare:Dou merg, dou stau/ Dou dumnie au

4. Baladele pot fi:a) anecdoticeb) legendarec) pastoraled) istoricee) vitejetif) familiale

5. n ce balad se regsete mitul:a) vieii pastorale ...........................................b) al etnogenezei ............................................c) al jertfei pentru creaie ...............................d) al eroticii puberale .....................................

6. n ce an a fost publicat volumul de Balade sau cntece btrneti de Vasile Alecsandri:a) 1855b) 1952c) 1853e) 1852

7. Versurile urmtoare Pe-un picior de plai/ Pe-o gur de rai/ Iat vin n cale/ Se cobor la vale/ Trei turme de miei/ Cu trei ciobnei,/ Unu-i Moldovean,/ Unu-i Ungurean,/i unu-i Vrncean aparin:a) nceputului baladei Mioriab) sfritului Pluguoruluic) secvenei a treia din Mioriad) nceputului unui colind

8. Versurile Mndru ciobnel/ Tras printr-un inel?/ Feioara lui/ Spuma laptelui/ Mustcioara lui / Spicul grului;/ Periorul lui/ Pana corbului./Ochiorii lui,/Mura cmpului! descriu:a) ciobnaul din balada Mioriab) haiducul din balada Toma Alimoc) pe fiul de crai din Prslea cel voinic i merele de aur

9. Basmul poate fi:a) fantasticb) liricc) nuvelisticd) animalier

10. Cine este autorul volumului Legende sau basmele adunate din gura poporului publicat n anul 1882a) Ion Creangb) B.P.Hasdeuc) Vasile Alecsandrid) Petre Ispirescu

11. Florile dalbe sunt un:a) colindb) baladc) cntec de leagn

12. Bifai titlurile basmelor culese de Petre Ispirescu:a) Cenureasab) Tineree fr btrnee i via fr de moartec) Greuceanud) Prslea cel voinic i merele de aure) Roman Nzdrvan

13. Care sunt semnificaiile mrului de aur n basmul Prslea cel voinic i merele de aur

a) vrsta de aur a umanitii, a frumuseii fizice i sufleteti a protagonistului, a desvririi morale a omuluib) frumuseea fizic a unei femeic) bogia material a unui erou literar

14. Prslea este prsit de fraii lui pe trmul zmeilor de ctre:a) fraii invidioib) zmeic) zgripor

15. Care sunt cele dou serii de probe pe care le nfrunt Prslea:a) cea a loialitii fa de familie b) cea a demnitii i eroismului cavalerescc) cea de fiu respectuos i loial familiei sale i apoi pe aceea de brbat plecat n cutarea soiei ideale.

Tema II. Proza cult pentru copii

Proz este un termen mprumutat din latinescul prosa[footnoteRef:17], cu sensul de exprimare, limbaj direct, discurs n linie dreapt. Cu sens propriu, el are dou accepiuni: fie de modalitate de comunicare, direct i fireasc, nesupus regulilor versificaiei i sensurilor metaforice ale poeziei, fie de oper, creaie integral a unui autor. Cu sens figurat, ea numete concretul, comunul, banalul, cotidianul. [17: Au fost consultate mai multe lucrri de sintez, precum: Mic dicionar de terminologie literar, Editura tiinific, Bucureti, 1970, Dicionar de termeni literari, Editura Academiei R. S. R., Bucureti 1976, Genuri i specii literare, Mic dicionar-antologie pentru elevi, alctuit de Irina Petra, Editura Demiurg, Bucureti, 1993.]

Proza artistic, din punctul de vedere al apariiei este ulterioar poeziei. Barierele dintre poezie i proz nu sunt de netrecut. Unii autori apeleaz la specii interferente, precum: proza poetic, proza ritmat i rimat, poemul n proz. Curentele literare au atribuit prozei anumite trsturi particulare, de-a lungul istoriei culturii. Astfel, clasicismul i-a impus concizie, echilibru, caden i sobrietate, romantismul i-a cultivat pitorescul i simbolurile magico-mitice iar realismul i-a solicitat concizie, atitudine neutr i impersonal, limbaj direct, fr ornamente. Naraiunea[footnoteRef:18] este o modalitate literar, a genului epic, prin care se povestesc fapte, ntmplri, ntr-o anumit succesiune de momente. Ea are de regul un caracter cuprinztor, fiind alctuit din scene de dialog, episoade i rezumate ale aciunii. [18: Termenul de naraiune provine din lat. narratio i nseamn povestire, istorisire, parte a unui discurs dup captatio benevolentiae i exordiu.]

Cel care spune povestea se numete narator sau povestitor. Statutul lui s-a schimbat n timp, o dat cu actul povestirii. Naratorul direct i autoritar a mprit personajelor i cititorilor o parte dintre atribuiile sale, s-a ascuns n spatele autorului sau a dat autonomie deplin naraiunii. Evenimentele relatate ntr-o naraiune reprezint fabula (istoria) iar dispunerea lor ntr-o anumit succesiune constituie subiectul (discursul). Fabula d natere personajului iar subiectul legitimeaz eul povestitor, naratorul.Tema este o categorie semantic prezent n ntregul text. ntre temele cel mai frecvent ilustrate sunt: iubirea, moartea, creaia, natura, condiia artei i a artistului etc. Motivul este o unitate tematic indivizibil, din estura creia se alctuiete subiectul unei opere literare. El poate fi conexat, liber i incidental. Cnd antreneaz schimbarea unei situaii, el este dinamic i cnd nu intervine n aciune este static. Laitmotivul se repet de mai multe ori ntr-o aciune pentru a ateniona asupra semnificaiei lui particulare. Atunci cnd un set de motive alctuiesc o configuraie stabil, repetabil n cmpul literaturii ele se numesc topos, spre exemplu: lumea pe dos, copilul malefic, umbra rtcitoare . a.Secvena epic este alctuit din cel puin trei motive. Mai multe secvene se pot nlnui sau alterna. Instanele comunicrii narative sunt reprezentate de autor, narator i personaj. Naratorul poate fi omniscient atunci cnd aciunea se deruleaz numai din perspectiva sa, narator-personaj i narator-martor. n literatura clasic el tie mai mult dect personajul, el este omniscient i ubicuu. n cea modern naratorul tie tot att de mult ca i personajul iar naraiunea este conform viziunii pe care o are personajul despre fapte i ntmplri[footnoteRef:19]. [19: n noul roman francez din anii 1950, naratorul tie mai puin dect personajul iar naraiunea i urmeaz liber desfurarea. ]

Personajul este firul conductor al aciunii ce permite motivelor literare s se armonizeze pentru a cpta o anumit semnificaie estetic. n afara clasificrii tradiionale a personajelor n principale, secundare ori episodice, n proza modern ele pot fi liniare sau complexe. Personajul-reflector este un agent naratorial care permite autorului s lumineze faptele i din alte perspective, dect cele aparinnd propriei instane. Aciunea se definete drept totalitatea faptelor, ntmplrilor, evenimentelor dintr-o oper literar, determinate de relaiile de ajutorare ori antagonice, stabilite ntre diferitele personaje. Ea poate fi continu (cronologic) sau discontinu (cu rentoarceri spre trecut), linear (cnd urmrete un personaj) sau n planuri paralele (atunci cnd faptele se nlnuiesc n serii de aciuni). Proza narativ este alctuit din urmtoarele specii tradiionale: basm, legend, parabol, schi, povestire, nuvel, roman.Basmul Basmul cult prelucreaz structurile populare ale speciei n cadrul unor opere originale, n care elementele folclorice caracteristice se asociaz celor proprii unui scriitor. Naraiunea este punctat de pasaje ritmice i rimate, de prezena unor numere cu semnificaie magic i simbolic: trei, cinci, apte. n basmul cult, povestitorul nu se limiteaz doar la reproducerea stereotipiilor, ci se implic n aciune i i confer o viziune descriptiv-liric ori una dramaturgic. Autorul-povestitor particip afectiv la evenimente, le comenteaz din punctul de vedere moral i acord atenie sporit detaliilor. Mihai Eminescu. Ft-Frumos din lacrimBasmul a fost publicat n Convorbiri literare, la Iai, n 15 noiembrie 1870. Rezultat al preocuprilor lui Mihai Eminescu pentru folclor i al studiilor filozofice de la Universitatea din Viena, Ft-Frumos din lacrim este primul basm-poem din literatura romn cult.Subiectul. ntr-o vreme, cnd pmntul mai era vizitat de Dumnezeu, un mprat ntunecat i gnditor ca Miaz-noaptea cstorit cu o mprteas tnr i zmbitoare ca miezul luminos al zilei se rzboia cu vecinul su. Dumnia, veche de cincizeci de ani, se transmisese din generaie n generaie. Suprarea mpratului era amplificat i de faptul c nu avea copii. mprteasa se roag icoanei Maicii Domnului s-i mplineasc dorina de a avea un fecior. Ea soarbe lacrimile rsrite pe icoana Sfintei Fecioare i, dup nou luni, nate un biat pe care l boteaz cu numele de Ft-Frumos din lacrim. Erou predestinat la fapte excepionale, el i prsete prinii i pornete ntr-o lung cltorie, nc de la vrsta adolescenei. Ft-Frumos din lacrim ajunge mai nti la curtea mpratului vecin, unde se mprietenete cu feciorul acestuia transformnd vechea vrajb dintre prinii lor ntr-o relaie nobil, de ntrajutorare. La rugmintea noului su prieten, el omoar pe Mama pdurilor care i amenina mpria. Biruina i este nlesnit de fata acesteia. El inverseaz butiile cu ap i cu putere astfel nct naintea luptei el bea putere iar Mama pdurilor bea ap. nvingtor, el se rentoarce la curtea prietenului su lund pe fat cu sine. Aici el afl c prietenul su era ndrgostit de fata Genarului, care o nchisese ntr-un palat i refuza s o mrite. Ft-Frumos promite prietenului s elibereze i s-i aduc fata. Ajutat de calul cu apte inimi el reuete s-i mplineasc promisiunea.Basmul se ncheie n mod fericit: mpratul o ia de soie pe fata Genarului i Ft-Frumos pe Ileana, fata Mamei Pdurilor. Nunta lor a fost mndr i frumoas cum n-a mai fost alta pe faa pmntului.Caracteristicile basmului tradiional. Ca n orice basm popular protagonistul naraiunii i descoper mireasa pe parcursul unei cltorii iniiatice i i demonstreaz loialitatea fa de prietenul su, devenit frate de cruce. El i descoper i modeleaz acum trsturi de caracter, precum: curajul, demnitatea, tenacitatea, fidelitatea, nelepciunea, generozitatea, modestia, sensibilitatea .a.Timpul naraiunii aparine fabulosului cretin: evenimentele se petrec pe cnd Dumnezeu clca nc pietroasele pustii ale pmntului. Atunci intervenia divin era posibil, de exemplu Ft-Frumos transformat de Genar n izvor este rentrupat n om de ctre Dumnezeu, la cererea Sfntului Petru. n seria personajelor fantastice se mai nscriu: Mama Pdurii, Genarul, Motanul nzdrvan, mpratul narilor i al racilor, calul nzdrvan. Eroul obine obiecte magice, precum: peria, cutea i nframa care se transform n pdure, stnc i lac.Povestitorul valorific teme (povestea cuplului fr copii i cea a copilului cu un destin excepional) i motive tradiionale (ntlnirile eroului cu Mama Pdurii i cu Genarul, metamorfozarea protagonistului n floare i izvor, ajutoare cu puteri supranaturale i oraculare .a.). Particulariti stilistice. Basmul cult spre deosebire de cel popular ilustreaz la nivelul stilului personalitatea creatoare a autorului su, concepia personal despre art. Diferenele ntre basmul popular romnesc i naraiunea lui Mihai Eminescu constau n caracterul poematic al descrierilor incluse n Ft-Frumos din lacrim. Ele reprezint n naraiune fie modaliti de caracterizare a personajelor, fie tablouri din natur n consonan cu faptele narate i strile sufleteti ale personajului principal. Astfel, plecat n lume, Ft-Frumos horea i doinea, i arunca buzduganul s spintece norii: Vile i munii se uimeau auzindu-i cntecele, apele-i ridicau valurile mai sus ca s-l asculte, izvoarele i turburau adncul, ca s-i azvrle afar undele lor, pentru ca fiecare din unde s-l aud, fiecare din ele s poat cnta ca dnsul cnd vor opti vilor i florilor. Rurile, ce cioroiau mai n jos de briele melancolicelor stnce, nvau de la pstorul mprat doina iubirilor, iar vulturii, ce stau amuii pe crestele seci i sure ale stncilor nalte, nvau de la el iptul cel plns al jelei [footnoteRef:20]. [20: Toate citatele sunt reproduse din vol. Mihai Eminescu, Pagini alese, Editura Regis, Bucureti, p. 209-227.]

Un tablou nocturn anticip imaginile Daciei dinaintea cuceririi romane, din poemul Memento mori: luna rsrise dintre muni i se oglindea ntr-un lac mare i limpede, ca seninul cerului. n fundul lui se vedea sclipind de limpede ce era, un nisip de aur; iar, n mijlocul lui, pe o insul de smarand, nconjurat de un crng de arbori verzi i stufoi, se ridica un mndru palat de o marmur ca laptele, lucie i alb att de lucie, nct n ziduri se rsfrngea ca-ntr-o oglind de argint. O luntre aurit veghea pe undele limpezi ale lacului lng poart i-n aerul cel curat al serei tremurau din palat cntece mndre i senine.O furtun anim aciunea basmului, dup nfrngerea Mamei pdurilor de ctre Ft-Frumos: cerul ncruni de nouri, vntul ncepu a geme rece i a scutura casa mic n toate ncheieturile cpriorilor ei. erpii roii rupeau trsnind poala neagr a norilor, apele preau c latr, numai tunetul cnta adnc ca un proroc al perzrei. Prin acel ntunerec, des i neptruns, Ft-Frumos vedea albind o umbr de argint, cu pr de aur despletit, rtcind, cu minile ridicate i palid. Norii se rupeau buci pe cer luna, roie ca focul, se ivea prin sprturile lor risipite; iar pe snul lui, Ft-Frumos vedea cum nfloreau dou stele albastre, limpezi i uimite ochii miresei lui. Ajuns lng grdina mpratului, el o puse-n luntre, ducnd-o ca ntr-un leagn peste lac, smulse iarb, fn cu miros i flori din grdin i-i cldi un pat, n care o aez ca-ntr-un cuib. Pe rochia de mireas a Ilenei se regsesc toate florile cmpului: trandafirul cel nfocat, crinii de argint, lcrmioarele sure ca mrgritarul, mironosiele viorele i florile toate, s-adunar vorbind fiecare n mirosul ei i inur sfat lung cum s fie luminele hainei de mireas; apoi ncredinar taina lor unui curtenitor flutur albastru, stropit cu aur.Naratorul i exerseaz penelul i n compunerea unor portrete. Mama lui Ft-Frumos are prul galben ca aurul, czut pe snii albi i rotunzi, iar din ochii albatri i curgeau iroaie de mrgritare apoase pe faa alb ca argintul crinului. Ileana, poart o hain alb i lung ca un nour de raze, are prul de aur mpletit n cozi lsate pe spate, o cunun de mrgritrele pe fruntea neted: Luminat de razele lunii ea prea muiat ntr-un aer de aur [] cu ochii albatri ca undele lacului. Hainele umede de ploaie se lipiser de membrele dulci i rotunde, faa de o paloare umed ca ceara cea alb, mnele mici i unite pe piept, prul despletit i rsfirat, [] ochii mari, nchii i adncii n frunte. Fata Genarului avea un chip oache i vistor, ca o noapte de var. Ea locuia singur, ca un geniu ntr-un pustiu. Protagonistul prea cobort, la natere, din picturile renaterii italiene: un fecior ca spuma laptelui, cu prul blai ca razele lunii. n momentul despririi de prini, el purta cma de borangic, plrie cu flori, cordele i mrgele, un bru cu un fluier de doine i un altul de hore, un buzdugan pe umr. La nunt, el mbrac un costum de srbtoare, semn al frumuseii pure i al regalitii: cama de tort de raze de lun, bru de mrgritare i o manta alb ca ninsoarea.n basmul su Mihai Eminescu demonstreaz teza moral conform creia vrajba prinilor poate fi transformat de ctre copiii lor n prietenie, cu preul unor probe periculoase. Aceast transformare i se atribuie protagonistului nscut miraculos, prin bunvoin dumnezeiasc. n timpul cltoriei el este omort de Genar i nviat de Dumnezeu pentru a-i mplini jurmintele asumate fa de prietenul su i a duce la bun sfrit aciunea de conciliere dintre cele dou mprii vecine. n afara planului etic, basmul ilustreaz trsturile specifice stilului eminescian: lirismul descriptiv ilustrat n tablourile nocturne i n bogata portretistic feminin.Ion Creang. Povestea lui Harap-AlbIon Creang a publicat Povestea lui Harap-Alb[footnoteRef:21] la 1 august 1877 n Convorbiri literare. Titlul basmului este mprumutat de la eroul principal, inspirat probabil din povetile arabe[footnoteRef:22]. De altfel, autorul a valorificat n naraiunea sa i motive din povetile romanticilor germani[footnoteRef:23]. [21: Printre primii cercettori ai Povetii lui Harap-Alb se numr: Lazr ineanu (1859-1934) n Basmele romne i Ovidiu Brlea n Povetile lui Creang, Editura pentru literatur, 1967. ] [22: Grigore Filiti, Cine e Harap-Alb, n Jurnalul Literar, nr. 21-24, noiembrie-decembrie 2002, p. 6. Autorul acestui studiu formuleaz ipoteza c Harap-Alb ar fi fost inspirat lui Ion Creang de Romanul lui Antar. Personaj istoric real, nscut n secolul V dup I.H., Antar a avut ca prini un general abisinian i o sclav. Povestea romanat a vieii lui a fost elaborat n secolul al X-lea i a fost adaptat n Occidentul european ntr-o carte, iniial cu zece i mai trziu cu 32 de volume, intitulat Romanul lui Antar. Prima ei traducere, incomplet, n francez, se datoreaz lui Marcel L. Devic, Les Aventures dAntar, fils de Chedad, roman arabe des temps antislamiques i a fost publicat n anul 1864.] [23: Cele cinci personaje care l nsoesc pe Harap-Alb la curtea lui Rou-mprat, se regsesc n Uimitoarele cltorii i aventuri, pe uscat i pe ap ale baronului von Munchhausen de Gottfried August Burger. ]

Subiectul. mpratul Verde, tatl a trei fete, cere fratelui su, craiul, s desemneze drept urma la domnie pe unul dintre cei trei feciori. Dup eecul primilor doi frai de a prsi hotarul moiei printeti, mezinul este sftuit de Sfnta Duminic s porneasc la drum mpreun cu armele, calul i hainele din tineree ale tatlui su. Feciorul cel mai mic al craiului descoper cu greu semnele vitejiei din tinereea tatlui su i pornete hotrt n marea lui cltorie. Asculttor i curajos, el nfrunt ursul care l ntmpin la ieirea din hotarul printesc. Acesta era de fapt tatl lui, deghizat astfel pentru a verifica destoinicia feciorilor si n afara spaiului ocrotitor al familiei. Impresionat de hotrrea mezinului, craiul l binecuvnteaz i l las s-i continue drumul spre mpria lui Verde-mprat. nainte de desprire, el l sftuiete s nu se ncread n omul spn i n cel rou. Ca n orice basm ns, fiului de crai i este destinat a se ntlni cu Spnul i a se lsa antajat de acesta, devenindu-i slug pn cnd va muri i va nvia, deoarece n credina popular romneasc ce i-e scris, n frunte i-e pus. Obligat s-i respecte jurmntul fa de Spn, la curtea lui Verde-mprat mezinul craiului mplinete sarcini periculoase. El aduce, cu ajutorul Sfintei Duminici salate din Grdina Ursului, precum i pielea cu nestemate a cerbului, descoperind prin destoinicia lui rutatea sufleteasc a stpnului. Trimis de Spn s-i aduc pe fata nzdrvan a lui Rou-mprat, Harap-Alb se ntovrete cu personaje cu puteri supranaturale, ntlnite n drum: Geril, Flmnzil, Setil, Ochil, Psri-Li-Lungil. mpreun cu acetia, el reuete s traverseze cu bine probele periculoase la care l supune mpratul Rou: nnoptarea ntr-o camer de fier nroit, epuizarea unor cantiti uriae de mncare i butur, pzirea camerei fetei pentru a-i mpiedica fuga, identificarea fetei adevrate de dublura ei, aducerea smicelor de mr dulce i a urcioarelor cu ap moart i cu ap vie. Ajuns la curtea mpratului Verde, fata nzdrvan a mpratului Rou l refuz pe Spn i i declar dragostea pentru Harap-Alb. Spnul se crede trdat de acesta i i taie capul. Readus la via de ctre fata mpratului Rou, protagonistului i pare c se trezete dintr-un vis adnc i exclam: Ei, da din greu mai adormisem!. Adevrata identitate a feciorului de crai se afl aadar numai dup ce fata denun mpratului Verde neltoria iar calul lui Harap-Alb l pedepsete pe Spn aruncndu-l din naltul cerului. Finalul basmului se ncheie fericit, prin cstoria celor doi tineri i preluarea conducerii mpriei unchiului su de ctre Harap-Alb.n ipostaza de Harap-Alb, feciorul de crai nu adreseaz nici un cuvnt Spnului, el deschizndu-i sufletul ajutoarelor sale: calul, Sfnta Duminic, prietenii de cltorie. Verioarele lui i fata mpratului Rou i intuiesc adevrata identitate i l nfrunt curajos pe Spn, lund aprarea tnrului destoinic i respectuos.Caracteristici ale basmului popular. Povestea lui Harap-Alb are ca tem iniierea unui tnr pentru rolurile vrstei mature, de so i de conductor de popoare. Aciunea basmului se deruleaz n plan fantastic, ntr-o lume atemporal i ntr-un spaiu geografic imaginar. Povestitorul valorific stereotipiile basmului popular, folosind formulele de nceput (ia s nu ne deprtm cu vorba i s ncep a depna firul povetii), mediane (Dumnezeu s ne ie, cuvntul din poveste nainte mult mai este) i de ncheiere (i a inut veselia ani ntregi i acum mai ine nc: cine se duce acolo bea i mnnc. Iar pe la noi, cine are bani bea i mnnc, iar cine nu, se uit i rabd). Numerele simbolice sunt, de asemenea, valorificate n basmul lui I. Creang. Cifra trei corespunde numrului feciorilor de crai, al fetelor de mprat, al probelor pe care le nfrunt Harap-Alb la cererea Spnului, al vieuitoarelor salvate de feciorul craiului de la moarte. Cifra cinci se regsete n numrul tovarilor de drum ai lui Harap-Alb, plecai n cutarea viitoarei lui mirese i n numrul probelor de la curtea mpratului Rou. Basmul este alctuit dintr-o niruire linear de secvene, care se succed n ordine cronologic. Harap-Alb l convinge pe tatl su de calitile lui deosebite i i prsete vatra familial. n drum, el dezvluie Spnului lipsa de experien i naivitatea. Obligat s i devin slug, el i transfer nsemnele crieti: paloul i scrisoarea de recomandare ctre mpratul Verde. La curtea unchiului su, Spnul l supune unor probe periculoase, pe care Harap-Alb le mplinete cu succes cu ajutorul unor fiine miraculoase, dotate cu puteri fizice excepionale. Numai dragostea fetei nzdrvane a mpratului Rou restabilete identitatea fiului de crai. Calul cu nsuiri miraculoase l pedepsete n finalul naraiunii pe Spn pentru ticloia lui.Personaje. Harap-Alb este eroul principal al povestirii. Spre deosebire de eroul clasic pozitiv al basmului popular, el reuete s nving rul dup multe peripeii. Lui i revine rolul de mprat, deoarece are nsuiri morale care l fac demn de o asemenea nvestire: viteaz, respectuos, asculttor, blnd, temtor, prietenos. Obligat de mprejurrile fatale ale vieii s ncalce sfatul tatlui ce i interzicea asocierea cu omul spn i cu cel rou, el ajunge din stpn, slug. Pierderea libertii i a demnitii crieti l nva s suporte umilina, l oblig s-i gseasc aliai ntre fiinele fragile i lipsite de aprare. Eroul este slujit cu mult credin de calul su nzdrvan iar Sfnta Duminic i fiica lui Rou-mprat l apr de omul spn. Numele lui denun travestiul, fiindc n conformitate cu sensul acestui cuvnt consemnat de dicionarele limbii romne un harap[footnoteRef:24] nu poate fi alb. [24: Conform DEX, arap sau harap numete o persoan care face parte dintr-o populaie african, negroid.]

Spnul este personajul principal negativ, care prin piedicile ntinse lui Harap-Alb ajut la maturizarea acestuia. Povestitorul i descoper trsturile negative prin intermediul a numeroase discursuri. Este prefcut atunci cnd reuete s-l amgeasc pe fiul de crai i l oblig a se ntovri cu el. Se autodefinete un om npstuit de soart, obligat s munceasc fr spor i l ncredineaz pe fiul craiului c i este cea mai potrivit slug. Umilina este nlocuit de cinism, dup ce smulge de la fiul de crai jurmntul de supunere. Cavalerismul fiului de crai contrasteaz cu obrznicia Spnului, devenit acum pretendent la tronul mpratului Verde. El se adreseaz cu arogan celui cruia vroia s-i fie succesor, i cere s-i ncredineze ct mai repede mpria, iar pe Harap-Alb l acuz nencetat de ipocrizie. Prezena sa n basm este necesar pentru a ilustra, prin contrast, calitile feciorului de crai.Basmul este populat de mai multe personaje secundare i episodice. ntre personajele secundare rein atenia Sfnta Duminic i calul nzdrvan. Sfnta Duminic este o zei oracular care l ajut s-i gseasc drumul n via. Calul este un personaj secundar, cu o structur complex, menit a-l sprijini pe erou cu sfatul i fapta, deoarece omul e dator s lupte ct o putea cu valurile vieii. Personaje secundare sunt i ceilali prieteni ai eroului. Ei aparin imaginarului folcloric, laic i cretin. Regina furnicilor i cea a albinelor l rspltesc pentru milostivenia lui. Geril, Setil, Flmnzil, Ochil, Psri-Li-Lungil sunt tovarii care l nsoesc din spirit de aventur la curtea lui Rou-mprat. Personajele monstruoase, dar simpatice, din alaiul lui Harap-Alb au coresponden n piedicile depite la curtea lui Rou-mprat: Geril rcete casa nroit, Setil i Flmnzil epuizeaz mncarea i butura, Ochil i Psri-Li-Lungil gsesc pe fata mpratului, ascuns pe Lun. Alte personaje episodice, care i se altur protagonistului, sunt: craiul, Verde-mprat, Rou-mprat, frai i verioare. Fata lui Rou-mprat este un personaj complex i contradictoriu: renumit pentru practicile oculte, ea supune pe feciorul de crai la probe periculoase. Izbnzile acestuia o oblig s-i recunoasc nfrngerea i s-l urmeze. Puterile ei miraculoase i dragostea o ajut s-i descopere adevrata identitate. Ea denun pe Spn i renvie pe Harap-Alb.Particulariti stilistice. Spre deosebire de basmul popular a crui aciune se deruleaz numai n plan fabulos, n Povestea lui Harap-Alb autorul suprapune naraiunii folclorice i un plan al vieii reale, romneti. Dac n plan feeric, forele Rului (Spnul) se confrunt cu cele ale Binelui (Harap-Alb), n plan real sunt proiectate personaje tradiionale, autohtone, cu trsturi i moral cretin. Craiul, mpraii Verde i Rou sunt asemenea unor btrni nelepi care pstreaz cu grij valorile morale, tradiionale i se ngrijesc de transmiterea lor ctre generaiile tinere. Sfnta Duminic este o mam ocrotitoare pentru Harap-Alb care i insufl ncredere n forele proprii. Numeroii lui prieteni i se solidarizeaz i l ajut s depeasc piedicile pe care spnul i le ridic n cale. Prietenii care l nsoesc pe Harap-Alb la curtea lui Rou-mprat sunt asemenea unei cete de tineri studeni pornite ntr-o cltorie aventuroas, plin de neprevzut. Fetele mpratului Verde i cea a lui Rou-mprat l ndrgesc pentru blndeea i curajul lui, nfruntnd obrznicia i rutatea Spnului. Raporturile dintre tat i feciorii lui sunt inspirate din viaa real. Spre exemplu, craiul, necjit de laitatea feciorului mare, recunoate c dect s ncurci numai aa lumea, mai bine s ezi departe. Cuvintele lui dup revenirea celui de-al doilea fecior acas se aseamn cu vorbele lui tefan a Petrei ctre Nic, n momentul plecrii la Socola, din Amintiri din copilrie. Iat cum se adreseaz craiul fiului revenit acas: Ce mnca, vd eu bine c ai, despre asta nu e vorb, ftul meu, zise craiul posomort, dar, ia spunei-mi, ruinea unde o punei? Din trei feciori ci are tata, nici unul s nu fie bun de nimica?! Apoi, drept s v spun, c atunci degeaba mai stricai mncarea, dragii mei [...]. S umblai numai aa de frunza frsinelului, toat viaa voastr i s v ludai c suntei feciori de craiu, asta nu miroas a nas de om [...]. Cum vd eu, frate-meu se poate culca pe o ureche din partea voastr; la Sfntul Ateapt s-a mplini dorina lui. Halal de ce nepoi are! Vorba ceea: La plcinte, nainte/ La rzboi, napoi[footnoteRef:25]. [25: Ion Creang, Opere, Minerva, Bucureti, 1972, p. 106-174.]

ntre ajutoarele care contribuie la victoria final a eroului, prietenii nzdrvani care simbolizeaz simurile omeneti (Geril-frig, Flmnzil-foame, Setil-sete, Ochil-vz, Psri-Li-Lungil-pipit) sunt calificai cu umor prin seria sinonimic: dihanie, artare, schimonositur, pocitanie, namil. Diformitile lor fizice, expresie a hipertrofierii simurilor umane ntr-o lume cu capu-n jos, confer haz spectacolului lumii la care sunt pui s asiste cititorii. Autorul atribuie personajelor vorbire rneasc. Geril se adreseaz lui Harap-Alb, asemenea nvceilor de la coala din Flticeni gzduii de Pavel Ciubotariul, n cadene de vers popular: De asta i eu m anin i m nchin la cinstita faa voastr, ca un codru verde, cu un poloboc de vin i cu unul de pelin, zise Geril. i hai de acum s dormim, mai acu s ne trezim, ntr-un gnd s ne unim, pe Harap-Alb s-l slujim i toi prieteni s fim, cci cu vrajb i urgie raiul n-o s-l dobndim[footnoteRef:26]. [26: Ion Creang, op. cit.]

Povestea lui Harap-Alb descoper o lume patriarhal, cu obiceiuri, credine i vorbire romneasc. Craiul este asemenea unui tat copleit de rspunderea de a-i ndruma copiii n via iar Harap-Alb i prietenii si sunt nite tineri ndrgostii de via, mpraii Verde i Rou sunt nite btrni nelepi, obosii de sarcinile lor regale. Personajele feminine sunt ajutoare fr de care Harap-Alb nu i-ar mplini destinul: Sfnta Duminic ntruchipeaz mama sau bunica ocrotitoare, verioarele sunt asemenea unor prietene devotate, iar fata lui Rou-mprat o iubit pretenioas i hotrt. Caracterul moralizator al basmului este ilustrat nu numai de lupta dintre personajele pozitive i cele negative, ci i de cele peste 40 de proverbe, multe ritmate: Capra sare masa i iada sare casa, C unde-i cetatea mai tare, acolo bate dracul rzboi mai puternic, S nu dea Dumnezeu omului ct poate suferi, Poftim pung la mas, dac i-ai adus de acas, Via de vie, tot n vie/ Iar via de boz, tot n rogoz . a.Umorul este alturi de caracterul popular i moralizator o trstur specific stilului lui Ion Creang. El se manifest att la nivelul construciei epice, cu deosebire n arta portretului i a descrierii unor scene de via, ct i la nivel stilistic. I s-a atribuit povestitorului un limbaj cocresc[footnoteRef:27], rezultat al vorbirii aluzive, al mimrii candorii, al vorbirii anapoda, cu antifraze, jocuri de cuvinte, calambururi i cimilituri. Regionalismele au cel mai adesea valoare umoristic: slug la drloag, a gbui, a mntui vorba .a. Expresiile populare sugereaz o atmosfer jovial: cu rbdarea i frigi pielea, capul de-ar fi sntos c belele curg grl, zi-i lume i te mntuie etc. [27: G. Tohneanu, Stilul artistic al lui Ion Creang, Editura tiinific, Bucureti, 1969, Capitolul al V-lea, Limbajul cocresc.]

Prozatorul demonstreaz n basmul su atotputernicia sorii, faptul c nu-i dup cum gndete omul, ci-i dup cum vre Domnul i c dac este s dai peste pcat, dac-i nainte, te sileti s-l ajungi, iar dac-i n urm, stai i-l atepi. Aprecieri critice Expresia basmului Ft-Frumos din lacrim nu are nimic din expresia basmului popular; ea nu e realist, ci liric i cu tendina de a se ridica mereu spre abstracie, coninnd n smbure toate valorile viitoarei expresii eminesciene, de nalt fantezie poetic[footnoteRef:28]. (E. Lovinescu). [28: Apud E Lovinescu, M. Eminescu. Importana studiului prozei lui Eminescu. Ft-frumos din lacrim. Cezara, n vol. Eminescu. Pe mine mie red-m.Contribuii istorico-literare pn la 1939, vol. V, ediie de Cristina i Victor Crciun, Editura Litera-David, Chiinu-Bucureti, 1999, p. 246.]

Amestecul de realism i de fabulos este mai bttor la ochi i mai neateptat n Povestea lui Harap-Alb, n care ar trebui s predomine miraculosul i irealitatea[footnoteRef:29]. (G. Clinescu) [29: G. Clinescu, Creang scriitor poporal, n vol. Modele de analize literare i stilistice, De la Ion Budai-Deleanu la Zaharia Stancu, Editura Albatros, 1971, p. 284.]

Cine ar vedea n paginile lui Creang o simpl culegere folcloric sau un medium ntmpltor, prin care se rostete fantezia lingvistic a poporului, ar comite una din cele mai grave erori ale judecii literare. Zicerile tipice sunt [...] mijloacele unui artist individual. Prin ele ne vorbete un om al poporului, dar nu un exemplar impersonal i anonim. Mulimea expresiilor tipice [...] zugrvesc o natur rustic i jovial, un stilist abundent, folosind formele oralitii[footnoteRef:30]. (Tudor Vianu) [30: Tudor Vianu, Arta prozatorilor romni, Editura pentru literatur, Bucureti, 1966, p. 151.]

PovestireaPovestirea are dou accepiuni numind fie un procedeu epic, o tehnic a relatrii deosebit de cea a descrierii ori a dialogului, fie o specie a epicului, o form de organizare ce scoate n relief naratorul i opiniile sale cu privire la evenimentul relatat. Ea aparine prozei scurte, limitndu-se la relatarea unui singur episod, fr multe descrieri ori incursiuni psihologice. Ea are un caracter subiectiv i oral iar naratorul folosete persoana I, ntrunind adesea statutul de personaj sau de martor al evenimentelor. Individualitatea narativ a povestirii se datoreaz raporturilor dintre narator, asculttor, personaj i limbaj. Povestirea implic o relaie special ntre narator i asculttor, impunnd un ceremonial al discursului menit a capta atenia i a cultiva o stare de ateptare. Naratorul mprumut diverse roluri: narator, martor, confident. El apeleaz la formule de seducie a asculttorului i de implicare a acestuia n naraiune. Experiena lui de via, mediul social, sexul i vrsta i pun amprenta asupra povestirii. n funcie de inteniile naratorului, povestirea poate strni hazul (intenie faceioas), poate aduce exemple morale (intenie moral) ori poate determina convingeri i atitudini (intenie didactic). n funcie de sursele de inspiraie, povestirea poate fi fantastic-mitologic, realist ori istoric. Oralitatea rezultat din intenia autorului de a potena impresia de autenticitate a discursului artistic i de a-i individualiza personajele este o caracteristic a povestirii. Se realizeaz stilistic prin utilizarea dialogului, a monologului, a stilului direct legat, a stilului indirect (vorbirea indirect reproduce spusele unu personaj). Cnd povestirea nu este o unitate narativ autonom, ci un pretext pentru a introduce alte povestiri nlnuite ntr-un ciclu unitar ea poart numele de povestire n ram sau n cadru. Acest procedeu formal de organizare a epicului n povestire a fost inaugurat de proza arab (O mie i una de nopi) i desvrit n Europa de cea renascentist (Decameronul lui Boccaccio). n literatura romn povestirea a fost inaugurat de ctre crturarii medievali i diversificat n epoca modern de prozatori, ntre care: Ion Creang, Ioan Slavici, I. Al. Brtescu Voineti, Emil Grleanu, Ion Agrbiceanu, Mihail Sadoveanu, Marin Preda .a. Copilriei i sunt dedicate unele volume de povestiri i schie n care se evoc ntmplri din natur, suferinele unor copii orfani ori existena miraculoas a unor vieuitoare. Dintre autorii celor mai cunoscute volume de povestiri i schie dedicate copiilor amintim: Ion Agrbiceanu (File din cartea naturii), Ion Al. Brtescu-Voineti (ntuneric i lumin), Emil Grleanu (Lumea celor care nu cuvnt). n Predoslovia[footnoteRef:31] crii ntuneric i lumin de I. Al. Brtescu-Voineti este ilustrat condiia material modest a autorului de carte pentru copii n contrast cu bucuria pe care o revars opera sa n sufletul cititorului de vrst mic.: [...] ntre oameni, cine face fala i mndria i podoaba omenirii nu sunt cei care s-au nfruptat cu belug din bunurile lumeti, ci acei care au putut cuprinde n mintea lor o mai mare parte a lumii n care au trit, acei care uneori cu preul vieii au cutat s dezveleasc tainele lumii [...]. i nu, arta nu e o zdrnicie ca toate zdrniciile. Artistul ajut nfptuirea sporului de pricepere. Admiraia, ori nduioarea pentru suferinele altora aduc omului lepdarea de sine, dezrobirea minii de cele prea pmnteti [...]. [31: I. Al. Brtescu Voineti, Predoslovie, n Mihaela Cojocaru, Literatura romn pentru copii, vol. III, Editura Regis, 2002, p. 33.]

Mihail Sadoveanu. Dumbrava minunat De mult, Mihail Sadoveanu nu mai era nici tnr, nici vrstnic, nici btrn, figura lui masiv, mpietrit ntr-un surs blajin, era a unei statui care st n mijlocul unui popor, zmbind printete generaiilor, mereu altele, necontenit actual, venind din trecut i pind spre viitor. (G. Clinescu)

Mihail Sadoveanu a trit ntre anii 1880-1961. Nscut la Pacani, ora situat n nordul judeului Iai, ca fiu al avocatului gorjean Alexandru Sadoveanu i al Profirei Ursache, descendenta unei familii de rzei din satul Vereni, Mihail a studiat mai nti la Pacani, unde a avut ca nvtor pe celebrul D-l Trandafir, mai apoi la Flticeni unde a urmat cursurile gimnaziului Alecu Donici i n cele din urm la Liceul Internat din Iai, instutiie de nvmnt celebr n Moldova i Basarabia. Despre prinii si prozatorul mrturisea: Tatl meu i maic-mea au venit unul spre altul din dou extremiti ale teritoriului romnesc, dup zigzaguri n aparen bizare ale naintailor[footnoteRef:32]. [32: M. Sadoveanu, Anii de ucenicie, 2 volume, BPT, Bucureti, ]

El debuteaz n literatur nc de pe bncile colii i se dedic acestei vocaii fr a mai urma cursurile vreunei instituii de nvmnt superior. Obligat s se ntrein, Mihail Sadoveanu a ocupat mai nti funcii modeste: funcionar la Casa coalelor, inspector al cercurilor culturale steti i al bibliotecilor populare. A avut responsabiliti n ierarhia nalt cultural care i-au consacrat celebritatea: vicepreedinte la Societatea Scriitorilor Romni, director al Teatrului Naional din Iai, director al gazetelor bucuretene Adevrul i Dimineaa, membru al Academiei Romne din 1923.A debutat literar n revist n anul 1898, pentru ca 1904 s fie declarat anul Sadoveanu, cnd unul dintre cele patru volume publicate acum (oimii, Povestiri, Crma lui mo Precu, Dureri nbuite) a fost premiat de Academia Romn. Neamul oimretilor, aprut n anul 1915, inaugureaz seria romanelor sale de inspiraie istoric. La 50 de ani autorul elabora n cteva sptmni Baltagul, pentru ca ntre 1935-1942 s finalizeze trilogia Fraii Jderi, un proiect epic amplu dedicat epocii de consolidare a domniei lui tefan cel Mare. Dup al doilea rzboi mondial el public n anul 1952 Nicoar Potcoav, ultimul su roman de inspiraie istoric. Dintre afinitile sale estetice rein atenia cele semntoriste i poporaniste, exprimate ntr-o manier personal, inconfundabil. El colaboreaz din anul 1903 la Smntorul lui Vlahu, Cobuc i N. Iorga, i din 1906 la Viaa romneasc i nsemnri ieene. Mentorii lui spirituali, care i-au profeit ascensiunea i elogiat cu sinceritate opera au fost Nicolae Iorga i Garabet Ibrileanu. Viaa intim a lui Sadoveanu este reflectat n romanele sale istorice: o soie fidel i gospodin, numeroi copii, o mulime de prieteni. n locuina mbelugat din Copoul Iailor se adunau la


Recommended