+ All Categories
Home > Documents > Metode Interactive Si de Grup

Metode Interactive Si de Grup

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: elena-niculai
View: 275 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 24

Transcript

2.2. Metode i tipuri de activitati cu accent pe dezvoltarea gndirii critice 2.2.1. Metode i teghnici de predare-nvare interactive n grup METODA PREDRII NVRII RECIPROCE Gndii / Lucrai n perechi / Comunicai Elevilor li se d o ntrebare din lecia de zi, la care trebuie s se gndeasc individual (i li se poate cere s-i consemneze n scris reacia proprie la aceasta). Apoi formeaz perechi i-i compar rspunsurile, pe urm ctorva perechi li se cere s mprteasc ntregii clase rezultatele deliberrilor lor. Spunei clasei c va urma o activitate n care li se va cere s discute singuri o anumit problem. Aceasta trebuie s fie ceva interesant, de exemplu salariile profesorilor, valoarea explorrilor spaiale sau nclzirea globului. Cerei-le s se gndeasc individual la problem, timp de cteva minute, dup care s-i gseasc un partener cu care s-i confrunte ideile. Activitatea nu trebuie s dureze dect cteva minute. Aceasta este o activitate de nvare prin colaborare care se desfoar repede i care const n aceea c elevii sunt pui s reflecteze la un text, beneficiind n acelai timp de ajutorul unui coleg n formularea ideilor. Ea se poate face de mai multe ori n timpul unei lecturi sau prelegeri. Profesorul pregtete dinainte o ntrebare, de obicei una cu mai multe rspunsuri posibile i le cere elevilor s rspund individual, pe scurt i n scris. Apoi, elevii lucreaz n perechi, citindu-i unul altuia rspunsurile i ncercnd s formuleze un rspuns comun care s ncorporeze ideile amndurora. n sfrit, profesorul pune cteva perechi, n funcie de timpul pe care l are la dispoziie, s rezume n treizeci de secunde discuiile pe care le-au purtat.1 SCRIEREA LIBER Elevii scriu liber despre ceea ce tiu, simt sau ar vrea s tie despre o tem nainte de a ncepe lecia consacrat acelei teme. Le putem cere elevilor s scrie n cinci minute, fr oprire, tot ce le trece prin minte n legtur cu un anumit subiect. Cnd timpul expir (i e bine s se anune c au trecut cinci1

Jeannie L. Steele , Kurtis S. Meredith , Charles Temple , Lectura si scrierea pentru dezvoltarea gandirii critice , ed. Gloria , Bucuresti , 2000 , pag. 24-26

minute i c mai au un minut pentru a ncheia, pentru c adesea ideile bune vin cnd eti presat de timp), le putem cere s citeasc cu voce tare unui partener ceea ce au scris. n momentul acesta, exist mai multe posibiliti. Putem invita perechile s comunice ideile ntregii clase, ca n brainstorming-ul de grup sau le putem cere elevilor s sublinieze, n ceea ce au scris, lucrurile de care sunt cel mai puin siguri i s fie ateni cnd citesc, pentru a vedea dac lectura arunc lumin asupra incertitudinilor lor. METODA MOZAICULUI (J I G S O W ) ] Jigsaw (n englez jigsaw puzzle nseamn mozaic) sau "metoda grupurilor interdependente" (A. Neculau, 1998), este o strategie bazat pe nvarea n echip (teamlearning). 2Fiecare elev are o sarcin de studiu n care trebuie s devin expert. El are n acelai timp i responsabilitatea transmiterii informaiilor asimilate, celorlali colegi. ETAPE SI FAZE: 1. Pregtirea materialului de studiu: Profesorul stabilete tema de studiu (de exemplu "formele de relief) i o mparte n 4 sau 5 sub-teme. Opional, poate stabili pentru fiecare sub-tem, elementele principale pe care trebuie s pun accentul elevul, atunci cnd studiaz materialul n mod independent. Acestea pot fi formulate fie sub form de ntrebri, fie afirmativ, fie un text eliptic care va putea fi completat numai atunci cnd elevul studiaz materialul. Realizeaz o fi-expert n care trece cele 4 sau 5 sub-teme propuse i care va fi oferit fiecrui grup. 2. Organizarea colectivului n echipe de nvare de cte 4-5 elevi (n funcie de numrul lor n clas). Fiecare elev din echip, primete un numr de la 1 la 4-5 i are ca sarcin s studieze n mod independent,sub-tema corespunztoare numrului su. El trebuie s devin expert n problema dat. De exemplu, elevii cu numrul 1 din toate echipele de nvare formate, vor aprofunda sub-tema cu numrul 1. Cei cu numrul 2 vor studia sub-tema numrul 2, i aa mai departe. 2

Faza independent:

A. Ilica, Laurenniu Leucea Pedagogie modern si Metodica predrii limbii romne, Ed. UAV Arad, 2006, p.209

Fiecare elev studiaz sub-tema lui, citete textul corespunztor. Acest studiu independent poate fi fcut n clas sau poate constitui o tem de cas, realizat naintea organizrii mozaicului. 3. Constituirea grupurilor de experi: Dup ce au parcurs faza de lucru independent, experii cu acelai numr se reunesc, constituind grupe de experi pentru a dezbate problema mpreun. Astfel, elevii cu numrul 1, prsesc echipele de nvare iniiale i se adun la o mas pentru a aprofunda sub-tema cu numruli. La fel procedeaz i ceilali elevi cu numerele 2, 3, 4 sau 5. Dac grupul de experi are mai mult de 6 membri, acesta se divizeaz n dou grupe mai mici. Faza discuiilor n grupul de experi: Elevii prezint un raport individual asupra a ceea ce au studiat independent. Au loc discuii pe baza datelor i a materialelor avute la dispoziie, se adaug elemente noi i se stabilete modalitatea n care noile cunotine vor fi transmise i celorlali membrii din echipa iniial. Fiecare elev este membru ntr-un grup de experi i face parte dintr-o echip de nvare. Din punct de vedere al aranjamentului fizic, mesele de lucru ale grupurilor de experi trebuie plasate n diferite locuri ale slii de clas, pentru a nu se deranja reciproc. Scopul comun al fiecrui grup de experi este s se instruiasc ct mai bine, avnd responsabilitatea propriei nvri i a predrii i nvrii colegilor din echipa iniial. 4. Rentoarcerea n echipa inipal de nvare. Experii transmit cunotinele asimilate, reinnd la rndul lor cunotinele pe care le transmit colegii lor, experi n alte sub-teme. Modalitatea de transmitere trebuie s fie scurt, concis, atractiv, putnd fi nsoit de suporturi audio-vizuale, diverse materiale. Specialitii ntr-o sub-tem pot demonstra o idee, citi un raport, folosi computerul, pot ilustra ideile cu ajutorul diagramelor, desenelor, fotografiilor. Membrii sunt stimulai s discute, s pun ntrebri i s-i noteze, fiecare realizndu-i propriul plan de idei. 5. .Evaluarea Faza demonstraiei:

Faza raportului de echip:

Grupele prezint rezultatele ntregii clase. n acest moment elevii sunt gata s demonstreze ce au nvat. Profesorul poate pune ntrebri, poate cere un raport sau un eseu ori poate da spre rezolvare fiecrui elev o fi de evaluare. Dac se recurge la evaluarea oral, atunci fiecrui elev i se va adresa o ntrebare la care trebuie s rspund fr ajutorul echipei. Avantajele Jigsaw-ului: Strategia mozaicului este focalizat pe dezvoltarea capacitilor de ascultare, vorbire, cooperare, reflectare, gndire creativ i rezolvare de probleme. Astfel, elevii trebuie s asculte activ comunicrile colegilor, s fie capabili s expun ceea ce au nvat, s coopereze n realizarea sarcinilor, s gseasc cea mai potrivit cale pentru a-i nva i pe colegii lor ceea ce au studiat. "Esenial pentru aceast modalitate de structurare a travaliului clasei este interdependea dintre membrii grupului, care-i stimuleaz s coopereze. Sarcina comun nu poate fi ndeplinit dect dac fiecare elev i aduce contribuia. Metoda cuprinde activiti ce vizeaz ntrirea coeziunii grupurilor, ameliorarea comunicrii i dezvoltarea capacitii de a facilita achiziionarea cunotinelor de ctre colegi. Prin intermediul ei se anihileaz tendina de instituire a unor ierarhii n grupuri, ntruct elevii cu status nalt i cu abiliti deosebite nva de la ceilali n aceeai msur n care ei i ajut colegii s neleag i s-i nsueasc o sub-tem. Trebuie s remarcm calitatea metodei grupurilor interdependente de a anihila manifestarea efectului Ringelmann. Lenea social, cum se mai numete acest efect, apare cu deosebire atunci cnd individul i imagineaz c propria contribuie la sarcina de grup nu poate fi stabilit cu precizie. Interdependena dintre membri i individualizarea aportului fac din metoda Jigsaw un remediu sigur mpotriva acestui efect." 3 METODA SCHIMB PERECHEA" (SHARE- PAIR CIRCLES)

Metoda schimbrii perechii are la baz munca elevilor/studenilor n perechi astfel: se mparte clasa n dou grupe egale ca numr de participani' se formeaz dou cercuri concentrice, elevii fiind fa n faa pe perechi3

Adrian Neculau, tefan Boncu, Dinamica grupului si a echipei ,2007, p. 244

Profesorul pune o ntrebare sau d o sarcin de lucru n perechi. Fiecare pereche discuta i apoi comunica ideile. Cercul din exterior se rotete n sensul acelor de ceasornic, realizndu-se astfel schimbarea partenerilor n pereche. Elevii au posibilitatea de a lucra cu fiecare membru al clasei. Fiecare se implic n activitate i i aduce contribuia la rezolvarea sarcinii. ETAPELE METODEI: 1. Etapa organizrii colectivului in dou grupe egale Fiecare elev ocup un scaun, fie n cercul din interior, fie n cercul exterior. Profesorul poate s lase elevilor libertatea se a-i alege locul sau poate organiza colectivul punnd copiii sa numere din doi n doi. Asttel:cei cu numrul 1 se vor aeza n cercul interior cu faa la exterior, iar cei cu numrul 2 n cercul exterior cu faa ctre elevii din cercul inien r -Stnd fa n fa, fiecare elev are un partener. Dac numrul de elevi este impar, la activitate poate participa i cadrul didactic sau doi elevi folositi n tandem". 2. Etapa prezentrii i explicrii problemei Profesorul ofer cazurile pentru studiu, problemele de rezolvat sau situaiile didactice i explic importana soluionrii. 3. Etapa de lucru n perechi Elevii lucreaz doi cte doi pentru cteva minute. Apoi elevii din cercul exterior se mut un loc mai la dreapta pentru a schimba partenerii, realiznd astfel o nou pereche. Jocul se continu pn cnd se ajunge la partenerii iniiali sau se termin ntrebrile. 4. Etapa analizei ideilor i a elaborrii concluziilor n acest moment, clasa se regrupeaz i se analizeaz ideile emise. Profesorul face mpreun cu elevii o schem a concluziilor obinute. Teme de studiu: - Se pot da elevilor ntrebri cu rspunsuri eliptice care se vor completa pe rnd de ctre fiecare pereche, iar n final se vor analiza toate rspunsurile i se vor face corectri i completri.

Perechile pot rezolva cte o problem de pe o fi dat pn la epuizarea sarcinii, iar n final se vor citi rezolvrile. Se poate da urmtoarea comand (dup ce elevii i-au ocupat locurile n cercurile concentrice): Toi elevii rezolv punctul nr.1 din fi, timp de 5 minute. " Are loc apoi schimbarea perechilor i se d urmtoarea comand: Toate perechile se concentreaz la punctul nr. 2 din fi. " i aa mai departe, pn cnd se temin fia de lucru. Se reface colectivul i se analizeaz pe rnd rspunsurile date. Avantajele metodei Share - Pair Circles: este o metod interactiv de grup, care stimuleaz participarea tuturor elevilor la activitate; elevii colectivului; stimuleaz cooperarea n echip, ajutorul reciproc, nelegerea i tolerana fa de opinia celuilalt; este o metod uor de aplicat la orice vrsta i adaptabil oricrui domeniu i obiect de nvmnt; dezvolta inteligena logic-matematic (capacitatea de a analiza logic problemele, de a realiza operaii matematice i a investiga tiinific sarcinile, de a face deducii), inteligena interpersonal ce creaz oportuniti n munca colectiv.4 . METODA PIRAMIDEI Metoda piramidei" sau metoda bulgrelui de zpad" are la baz mpletirea activitii individuale cu cea desfurat n mod cooperativ, n cadrul grupurilor. Ea const n ncorporarea activitii fiecrui membru al colectivului ntr-un demers colectiv mai amplu, menit s duc la soluionarea unei sarcini sau a unei probleme date. Fazele de desfurare a metodei piramidei: 4

au posibilitatea

de

a

lucra cu

fiecare

dintre

membrii

Faza introductiv: profesorul expune datele problemei n cauz.

Crengua Lcrmioara Oprea- Strategii didactice interactive, Ed. Didactic i Pedagogic, Bucureti, 2006, p. 190

Faza lucrului individual: elevii lucreaz pe cont propriu !a soluionarea problemei timp de cinci minute. In aceast etap se noteaz ntrebrile legate de subiectul tratat.

Faza lucrului n perechi: elevii formeaz grupe de doi elevi pentru a discuta rezultatele individuale la care a ajuns fiecare. Se solicit rspunsuri la ntrebrile individuale din partea colegilor i, n acelai timp, se noteaz dac apar altele noi.

Faza reuniunii n grupuri mai mari. De obicei se alctuiesc dou mari grupe, aproximativ egale ca numr de participani, compuse din grupele mai mici existente anterior i se discut despre soluiile la care s-a ajuns. Totodat se rspunde la ntrebrile rmase nesoluionate.

Faza raportrii soluiilor n colectiv. ntreaga clas, reunit, analizeaz i concluzioneaz asupra ideilor emise. Acestea pot fi trecute pe tabl pentru a putea fi vizualizate de ctre toi participanii i pentru a fi comparate. Se lmuresc i rspunsurile la ntrebrile nerezolvate pn n aceast faz, cu ajutorul conductorului (profesorul).

Faza- decizional. Se alege soluia final i se stabilesc concluziile asupra demersurilor realizate i asupra participrii elevilor/studenilor la activitate.

Ca i celelalte metode care se bazeaz pe lucrul n perechi i n colectiv, metoda piramidei are avantajele stimulrii nvrii prin cooperare, al sporirii ncrederii n forele proprii pnn testarea ideilor emise individual, mai nti n grupuri mici i apoi n colectiv. Dezvolt capacitatea de a emite soluii inedite la problemele i sarcinile aprute, precum i dezvoltarea spiritului de echip i ntrajutorare. 2..2.2. Metode i tehnici de fixare i sistematizare TEHNICA LOTUS (FLOAREA DE NUFR) (LOTUS BLOSSOM TECHNIQUE) Tehnica fiorii de nufr presupune deducerea de conexiuni ntre idei, concepte, pornind de la o tem central. Problema sau tema central determin cele 8 idei

secundare care se construiesc n jurul celei principale, asemenea petalelor florii de nufr. Cele 8 idei secundare sunt trecute n jurul temei centrale, urmnd ca apoi ele s devin la rndul lor teme principale, pentru alte 8 flori de nufr. Pentru fiecare din aceste noi teme centrale se vor construi cte alte noi 8 idei secundare. Astfel, pomind de la o tem central, sunt generate noi teme de studiu pentru care trebuiesc dezvoltate conexiuni noi i noi concepte. ETAPELE TEHNICILE FLORII DE NUFR: 1. Construirea diagramei. 2. 3. Scrierea temei centrale n centrul diagramei. Participanii se gndesc la ideile sau aplicaiile legate de tema '

Central. Acestea se trec n cele 8 petale" (cercuri) ce nconjoar tema central, de la A la H, n sensul acelor de ceasornic 4.Folosirea 4. celor 8 idei deduse, drept noi teme centrale pentru [celelalte 8 cadrane (flori de nufr"). Etapa construirii de noi conexiuni pentru cele 8 noi teme centrale i (consemnarea lor n diagram. Se completeaz n acest mod ct mai multe cadrane (flori de nufr"). 6. Etapa evalurii ideilor. Se analizeaz diagramele i se apreciaz rezultatele din punct de vedere calitativ i cantitativ. Ideile emise se pot folosi ca surs de noi aplicaii i teme de studiu n leciile viitoare. Exemple: l.Tema central: plantele medicinale Cele 8 idei secundare: suntoare, mueel, coada oricelului, tei, "ment, glbenele, pelin, rostopasc. 2.Tema central: modaliti de stimulare a potenialului creativ al elevilor. Cele 8 idei secundare ar putea fi: conduita creativ a profesorului: relaia elev-elev; relaia profesor-elev; - climatul creativ din clas;

-

modalitatea de evaluare; modalitile de organizare a colectivului; atitudinea creativ a profesorului; cerinele colare.

Evaluarea ideilor cu privire la stimularea i dezvoltarea potenialului creativ poate avea i o utilitate practic. Astfel, inndu-se cont de sugestiile oferite, se poate reamenaja sala de curs, crendu-se astfel un laborator al creativitii", n conformitate cu expectaule elevilor: se poate decora clasa cu picturi fcute de elevi, cu fotografii din timpul copilriei, cu peisaje desenate sau fotografiate, cu cri ilustrate (pentru cei mici) sau cri nsoite de teste i jocuri creative (pentru cei mai mari), cu jucrii/jocuri menite s stimuleze creativitatea i alte materiale didactice, materiale video cu activiti creative sau spectacole realizate de ei sau de colegii lor. Termica Lotus poate fi desfurat cu succes n grup, fiind adaptabil unor largi categorii de vrst i de domenii. Exist i posibilitatea dezvoltrii unui Lotus individual, ca un exerciiu de stimulare a creativitii i de autoevaluare. De exemplu, tema central ar putea fi ntrebarea: Ce i-ai dori s studiezi?", la care s-ar putea propune 8 domenii i pentru fiecare ar fi consemnate care ar fi coninuturile ce corespund interesului subiectului.5 METODA CUBULUI:

activitate pe 6 grupe a cte 4 elevi Grupul I descrie (form, culoare, gust pentru grdina Zoo) Grupul 2 compar (Cu ce se aseamn Grdina Zoo?) Grupul 3 asociaz (La ce v gndii cnd spunei Zoo?) Grupul 4 analizeaz (Cum e fcut o grdin zoologic?) Grupul 5 argumenteaz PRO (De ce e bine s existe grdini zoologice?) Grupul 6 argumenteaz CONTRA (De ce nu e bine s existe grdini zoologice?) 5

Eseu de 5 minute pentru fiecare grup: O zi la grdina zoologic Tronul scriitorului prezentarea eseurilor n faa clasei

Crengua Lcrmioara Oprea- Strategii didactice interactive, Ed. Didactic i Pedagogic, Bucureti, 2006, p. 195

2. 2. 3. Metode i tehnici cu accent pe stimularea creativitii BRAINSTORMING Brainstorming-ul sau evaluarea amnat" ori furtuna de creiere" este o metod interactiv de dezvotare de idei noi ce rezult din discutiiie purtate ntre mai muli participani, n cadrul creia fiecare vine cu o mulime de sugestii. Rezultatul acestor discuii se soldeaz cu alegerea celei mai bune soluii de rezolvare a situaiei dezbtute. Ca metod de discuie i de creaie n grup, brainstonning-ul {brain = creier, storming = furtunos) a fost sistematizat n 1948 de ctre profesorul de la Uni vers itateadin Buffalo (SUA), Alexander Osbom. Rezultatele experimentelor au fost publicate de Osborn n 1961 n lucrarea Applied imagination. Metoda asaltului de idei" sau cascada ideilor" are drept scop emiterea unui numr ct mai mare de soluii, de idei, privind modul de rezolvare a unei probleme, n sperana c, prin combinarea lor se va obine soluia optim. Calea de obinere a acestor idei este aceea a stimulrii creativitii n cadrul grupului, ntr-o atmosfer lipsit de critic, neinhibatoare, rezultat al amnrii momentului evalurii. Altfel spus, participanii sunt eliberai de orice constngeri, comunic fr teama c vor spune ceva greit sau nepotrivit, care va fi apreciat ca atare de ctre ceilali participani. Scopul metodei este acela de a da fru liber imaginaiei, a ideilor neobinuite i originale, a prerilor neconvenionale, provocnd o reacie n lan. constructiv, de creare a ideilor pe idei." in acest sens, o idee sau sugestie, aparent fr legtur cu problema n discuie, poate oferi premise apariiei altor idei din partea celorlali participani. Metoda propus de Osbom se bazeaz pe patru reguli fundamentale ale gndiri creative: cutarea n voie a ideilor, amnarea judecii ideilor, Pentru a iniia o sesiune de brainstorming, faze: 1. a) b)6 6

se propun urmtoarele etape i

Etapa de pregtire care cuprinde: faza de investigare i de selecie a membrilor grupului creativ: faza de antrenament creativ;

Camelia Zlate i Zlate 1982, p. 136- 140 Cunoasterea si activarea grupurilor sociale", Editura Politica, Bucuresti, 1982

c) 2. a) b) c) creativ. 3. a) b) enumerm: o o

faza de pregtire a edinelor de lucru. Etapa productiv, de emitere de alternative creative, care cuprinde: faza de stabilire a temei de lucru, a problemelor de dezbtut: faza de soluionare a subproblemelor formulate; faza de culegere a ideilor suplimentare, necesare continurii demersului Etapa seleciei ideilor emise, care favorizeaz gndirea critic: faza analizei listei de idei emise pn n acel moment; faza evalurii critice i a optrii pentru soluia final. Dintreacestea

Avantajele utilizrii metodei brainstorming sunt multiple.

obinerea rapid i uoar a ideilor noi i a soluiilor rezolvitoare; costurile reduse necesare folosirii metodei; aplicabilitatea larg, aproape n toate domeniile; stimuleaz participarea activ i creaz posibilitatea contagiuniiideilor; / dezvolt abilitatea de a lucra n echip. nu suplinete cercetarea de durat, clasic; depinde de calitile moderatorului de a anima i dirija discuia pe fgaul dorit; ofer doar soluii posibile nu i realizarea efectiv; uneori poate fi prea obositor sau solicitant pentru unii participani. Posibile teme pentru brainstorming:

dezvolt creativitatea, spontaneitatea, ncrederea n sine prin procesul evalurii amnate; Limitele brainstormingului:

sociale. .

Educaia permanent - promotorul dezvoltrii culturale, economice i Educaia adulilor Srcia Intre posibiliti i necesitate, ntre cerere i ofert.

problem permanenta a omenirii? Modaliti de depire.

Omul i Universul - soluii pentru viitor n vederea optimizrii relaiilor o planeta vie, dar muritoare; ci de realizare a educaiei

lumii cu natura. Pmntul ecologice.

Elevul

coparticipant le propria formare; ci de stimulare a interesului

pentru coal, nvtur, educaie EXPLOZIA STELAR (STARBURSTING) Explozia stelar (eng. star" = stea; eng. "burst" = a exploda), este o metod nou de dezvoltare a creativitii, similar brainstormingului.7 ncepe din centrul conceptului i se mprtie n afar, cu ntrebri, la fel ca o explozie stelar. Cum se procedeaz Se sene ideea sau problema pe o foaie de hrtie i se nir ct mai multe ntrebri care au legtur cu ea. Un bun punct de plecare l constituie cele de tipul: Ce? Cine? Unde? De ce? Cnd? Lista de ntrebri iniiale poate genera altele neateptate care. posibil, solicit o i Cine?

mai mare concentrare pentru a rspunde la ele. Reprezentarea ramificrii ntrebrilor n cadrul metodei exploziei stelare Scopul metodei este de a obine ct mai multe ntrebri i astfel ct mai multe conexiuni nte concepte. Este o modalitate de stimulare a creativitii individuale i de grup. Organizat n grup, explozia stelar faciliteaz participarea ntregului colectiv, stimuleaz crearea de ntrebri la ntrebri, aa cum brainstor-mingul dezvolt construcia de idei pe idei.7

Muata Boco, Instruire interactiv, Prea Universitata Clujean, 2002, p. 330

ETAPELE metodei: 1. 2. 3. Propunerea unei probleme. Organizarea colectivul n grupuri prefereniale. Munca n echip pentru a elabora o list cu ct mai multe ntrebri

i ct mai diverse. 4. 5. Comunicarea rezultatelor muncii de grup. Evidenierea celor mai interesante ntrebri i aprecierea muncii n

cooperare. Facultativ, se poate proceda i la elaborarea de rspunsuri la unele dintre ntrebri. Metoda exploziei stelare este uor de aplicat oricrei vrste i unei palete largi de domenii. Nu este costisitoare i nici nu necesit explicaii amnunite. Participanii se prind repede n joc, acesta fiind pe de o parte o modalitate de relaxare i, pe de alt parte, o surs de noi descoperiri. METODA PLRIILOR GNDITOARE Este o tehnic interactiv, de stimulare a creativitii participanilor care se bazeaz pe interpretarea de roluri n funcie de plria aleas. Sunt 6 plrii gnditoare, fiecare avnd cte o culoare: alb, rou, galben, verde, albastru i negru. Membrii grupului i aleg plriile i vor interpreta astfel rolul precis, aa cum consider mai bine. Rolurile se pot inversa, participanii sunt liberi s spun ce gndesc, dar s fie n acord cu rolul pe care l joac. Culoarea plriei este cea care definete rolul. Palaria alb: Ofer o privire obiectiv asupra informaiilor. Este neutr. Este concentrat pe fapte obiective i imagini clare. Plria roie: D fru liber imaginaiei i sentimentelor. Ofer o perspectiv emoional asupra evenimentelor. St sub semnul gndirii obiective.

Rou poate nsemna i suprarea sau furia. Desctueaz strile afective. Exprim prudena, grija, avertismentul, judecata. Ofer o pespectiv ntunecoas, trist, sumbr asupra situaiei n discuie. Este perspectiva gndirii negative, pesimiste.

Plria neagr:

Plria galben: Ofer o pespectiv pozitiv i constructiv asupra situaiei. Plria verde: Exprim ideile noi, stimulnd gndirea creativ. Este verdele proaspt al ierbii, al vegetaiei, al abundenei. Este simbolul fertilitii, al produciei de idei noi, inovatoare. Exprim controlul procesului de gndire. Albastru e rece; este culoarea cerului care este deasupra tuturor, Supravegheaz i dirijeaz bunul mers al activitii. Este preocuparea de a controla i de a organiza. Culoarea galben simbolizeaz lumina soarelui, strlucirea Este gndirea optimist, constructiv pe un fundament logic. optimismul.

Plria albastr:

atotvztor i atotcunosctor.

Participanii trebuie s cunoasc foarte bine semnificaia fiecrei culori i s-i reprezinte fiecare plrie, gndind din perspectiva ei. Nu plria n sine conteaz, ci ceea ce semnific ea, ceea ce induce culoarea fiecreia. Cele 6 plrii gnditoare pot fi privite n perechi: Plria alb - plria roie Plria neagr - plria galben Plria verde - plria albastr Plriile gnditoare pot fi purtate pe rnd de participani sau toi subiecii antrenai n discuie pot fi sub aceeai plrie n acelai timp. Astfel se pot folosi formule de genul: "Hai s ncercm i plria verde. Cutm idei noi." sau " S lsm plria neagr, s-o probm pe cea galben." Cineva care nu este ncntat de ideea pus n discuie, nu face nici un efort s gseasc elemente pentru dezvoltarea ei. utiliznd tehnica plriilor gnditoare, gnditorul este provocat s schimbe plriile,

faclitndu-se astfel posibilitatea de exprimare, deoarece nu este constrns s aibe doar o singur perspectiv. caute dificultile, neajunsurile. gnditoare exist ocazia de a fi negativist la un moment dat (sub plria neagr), iar n alt moment s renune la negativism, ncercnd o alt plrie (perspectiv) verde, de exemplu. Avantejele metodei "Plrilor gnditoare": - stimuleaz creativitatea participanilor, gndirea colectiv i individual; interpersonale; este o tehnic uor de folosit, aplicabil unei largi categorii de vrste; poate fi folosit n diferite domenii de activitate i discipline; este o strategie metacognitiv ce ncurajeaz indivizii s priveasc conceptele din determin i activeaz comunicarea i capacitatea de lua decizii; ncurajeaz gndirea lateral, gndirea con-structiv, complex i complet; Fiecare plrie gnditoare reprezint un mod de gndire oferind o privire asupra dezvolt capacitile sociale ale participanilor, de intercomunicare i toleran ncurajeaz i exerseaz capacitatea de comunicare a gnditorilor; dezvolt competenele inteligenei lingvistice, inteligenei logice i inteligenei reciproc, de respect pentru opinia celuilalt; Unele persoane sunt negativiste mai tot timpul. Cu sistemul plriilor O persoan entuziasmat de idee este rugat, ca sub plria neagr, s

diferite perspective.

informaiilor, sentimentelor, judecilor, atitudinii pozitive, creativitii, controlului. ntr-o ntrunire serioas oamenii se presupune c nu pun pe primul plan emoiile, dar de fapt ei le deghizeaz n argumente aparent logice. Tehnica plriilor gnditoare ofer posibilitatea participanilor, care purtnd plria roie, s-i exteriorizeze direct emoiile, sentimentele, intuiiile fr alte explicaii, lucru cunoscut de toi ceilali membrii ai grupului. Este important s poi s comunici ceea ce simi despre ceva anume, fr a ofensa pe nimeni i fr a te simi stnjenit.

Plria neagr este valoroas pentru a evita greelile. Participanii la discuii

entuziasmai, pot fi rugai la un moment dat s-i pun plria neagr (sau s priveasc din acest punct de vedere). Dac se insist pe perspectiva negativ, e foare uor de "ucis n fa" ideile creative. Plria neagr trebuie folosit mai bine dup ce s-a folosit plria verde i apoi s fie urmat de plria galben. empatic. ia discui de a fi la un moment dat de aceeai parte a baricadei, purtnd aceeai plrie. Discuia devine astfel constructiv i efectele se vd imediat. Astfel, att subiectul A ct i subiectul B, pot purta la un moment dat plria neagr, n acelai timp, pentru a descoperi pericolele, defectele, lipsurile, neajunsurile problemei pus n discuie. Apoi ambii pot purta plria galben pentru a explora beneficiile, schimbnd-o apoi cu cea verde pentru a fi deschii tuturor variantelor. n loc s gndeasc n contradictoriu, dezvolt o explorare bazat pe cooperare. Este adevrat c unii oameni sunt mai buni dect alii ntr-un anumit mod de Tehnica celor 6 plriilor gnditoare ofer posibilitatea tuturor participanilor ntr-o discuie obinuit, de obicei, subiectul A are o prere diferit de subiectul B. Fiecare caut s-i argumenteze propria prere i de multe ori fr o capacitate

gndire, ori se simt mai confortabili sub o anumit plrie; dar trebuie specificat c plriile colorate nu eticheteaz pe nimeni (de exemplu: "lonescu este gnditorul negru al grupului..", etc). Este exact opusul scopului acestei metode. i schimbe perspectiva de gndire, s ia n consideraie i alte puncte de vedere. T E H N I C6A/ 3 / 5 Tehnica 6/3/5 este asemntoare branstorming-ului. Ideile noi ns se scriu pe foile de hrtie care circul ntre participani, i de aceea se mai numete i metoda brainwriting. Tehnica se numete 6/3/5 pentru c exist: 6 membri n grupul de lucru, care noteaz pe o foaie de hrtie cte 3 soluii fiecare, la o problem dat, timp de Important este ca fiecare participant s fac efortul de a folosi toate plriile. Tehnica plriilor gnditoare este folosit pentru a determina indivizii s-

5 minute (nsumnd 108 rspunsuri, n 30 de minute, n fiecare grup) Etapele metodei 6/3/5:

I. mprirea clasei n grupe a cte 6 membri fiecare. II. Formularea problemei i explicarea modalitii

de lucru. Elevii/studenii primesc fiecare cte o foaie de hrtie mprit n trei coloane. III. Desfurarea activitii n grup. n acesta etap are loc o mbinare a activitii individuale cu cea colectiv. Pentru problema dat, fiecare dintre cei 6 participani, are de notat pe o foaie, 3 soluii n tabelul cu 3 coloane, ntr-un timp maxim de 5 minute. Foile migreaz apoi de la stnga spre dreapta pn ajung la posesorul iniial. Cel care a primit foaia colegului din stnga, citete soluiile deja notate i ncearc s le modifice n sens creativ, prin formulri noi, adaptndu-le, mbuntindu-le i reconstruindu-le continuu. IV. Analiza soluiilor i reinerea celor mai bune. Se centralizeaz datele obinute, se discut i se apreciaz rezultatele. Avantajele aplicrii tehnicii 6/3/5 sunt urmtoarele: ofer elevilor mai puin comunicativi posibilitatea de a se exprima; similar brainstorming-ului, stimululeaz construcia de idei pe idei"; ncurajeaz solidaritatea n grup i competiia ntre grupuri, mbinnd munca are caracter formativ-educativ, dezvoltnd att spiritul de echip ct i

individual cu cea de echip; procesele psihice superioare (gndirea cu operaiile ei: analiza ideilor emise de ceilali, comparaia, sinteza, generalizarea i abstractizarea; dezvolt imaginaia, creativitatea, calitile ateniei etc); Dezavantajele rezult din constrngerea participanilor de a rspunde ntr-un timp fix. De asemenea, pot exista fenomene de contagiune negativ ntre rspunsuri. Elevii/studenii pot fi influenai de soluiile anterioare, intrnd ntr-un blocaj creativ.8 Philips 6/6

8

A. Ilica, Laurenniu Leucea Pedagogie modern si Metodica predrii limbii romne, Ed. UAV Arad, 2006, p.210

Metoda Philips 6/6 a fost elaborat de ctre profesorul de literatur J. Donald Philips (de unde provine i numele) care a testat-o la Universitatea din Michigan. Este similar brainstorming-ului i metodei 6/3/5, ns se individualizeaz prin limitarea discuiei celor 6 participani la 6 minute. Acest fapt are ca scop intensificarea produciei creative, ca i n cazul metodei 6/3/5. Etapele metodei Philips 6/6: 1. consemna 2. Constituirea grupurilor de cte 6 participani (4 membri + 1 secretar + ideile colegilor. Conductorul este cel care dirijeaz dezbaterea 1 conductor de grup). Secretarul fiecrui grup are n plus, sarcina de a n cadrul grupului i prezint concluziile. lumnarea temei/problemei ce urmeaz a fi dezbtut n particular. de ctre fiecare grup i motivarea importanei acesteia. Desfurarea discuiilor pe baza temei, n cadrul grupului, timp de 6 minute. Acestea pot fi libere, n sensul c fiecare membru propune un rspuns i la sfrit se rein ideile cele mai importante sau pot fi discuii progresive n care fiecare participant expune n cadrul grupului su o variant care e analizat i apoi se trece la celelalte idei. 4. Colectarea soluiilor elaborate. Conductorii fiecrui grup expun ideile la care au ajuns sau ele sunt predate n scris coordonatorului colectivului (profesorului). 5. 6. ziilor Discuia colectiv, decizia colectiv n ceea ce privete soluia Incheirea discuiei cu oferirea din partea profesorului a conclu participarea la desfurarea activitii i a eficienei demer final, pe baza ierarhizrii variantelor pe tabl. privind

surilor ntreprinse. Avantajele metodei Philips 6/6 sunt similare brainstorming-ului i metodei 6/3/5, n ceea ce privete facilitarea comunicrii, obinerea ntr-un timp scurt a numeroase idei, prin intensificarea demersului creativ i prm stimularea imaginaiei tuturor participanilor. Ea pemite ntrirea coeziunii grupului i angajeaz elevii/studenii n (auto)evaluare. Cooperarea din interiorul echipei se mbin cu competiia dintre grupuri. Dezavantajele apar atunci cnd numrul elevilor nu este multiplu de 6 i mai pot fi create de limita de timp impus de 6 minute.

METODA FRISCO Metoda Frisco are la baz interpretarea din partea participanilor a unui rol specific, care s acopere o anumit dimensiune a personalitii, abordnd o problem din mai multe perspective. Astfel, membrii grupului vor trebui s joace, fiecare, pe rnd, rolul consevatoristului, rolul exuberantului, rolul pesimistului i rolul optimistului. Metoda a fost propus de echipa de cercetare Four boys of Frisco (cei patru biei din San Francisco), iar scopul ei este de a identifica problemele complexe i dificile i de a le rezolva pe ci simple i eficiente. Ea are la baz brainstorming-ul regizat i solicit din partea elevilor/studenilor capaciti empatice, spirit critic, punnd accent pe stimularea gndirii, a imaginaiei i a creativitii. Etapele metodei Frisco: 1.Etapa punerii problemei: profesorul sau elevii/studenii sesizeaz o situaie-problem i o propun spre analiz. 2.Etapa organizrii colectivului: se stabilesc rolurile: conservatorul, exuberantul, pesimistul, optimistul i cine le va interpreta- Rolurile pot fi abordate individual sau, in cazul colectivelor numeroase, acelai rol poate fi jucat de mai muli participani concomitent, acetia formnd o echip. 3. Etapa dezbaterii colective: fiecare interpreteaz rolul ales i-i susine punctul de vedere n acord cu acesta. Cel care este conservator are rolul de a aprecia meritele soluiilor vechi, pronunnduse pentru meninerea lor, fr a exclude ns posibilitatea unor eventuale mbuntiri. Exuberantul privete ctre viitor i emite idei aparent imposibil de aplicat n practic, asigurnd astfel un cadru imaginativ-creativ, inovator i stimulndu-i i pe ceilali participani s priveasc astfel lucrurile- Se bazeaz pe un fenomen de contagiunePesimistul este cel care nu are o prere bun despre ce se discut, cenzurnd ideile i soluiile iniiale propuse. El relev aspectele nefaste ale oricror mbuntiri. Optimistul lumineaz umbra lsat de pesimist, mbrbtnd participanii s priveasc lucrurile dintr-o perspectiv real, concret i realizabil. El gsete fundamentri realiste i posibilitile de realizare a soluiilor propuse de ctre exuberant, stimulnd participanii s gndeasc pozitiv. 4. Etapa sistematizrii ideilor emise i a concluzionar asupra soluiilor gsite.

n aceast etap au loc sistemazizarea ideilor principale i formularea concluziilor cu privire la modul de soluionare a problemei iniiale. Metoda Fnsco este asemntoare Plriilor gnditoare" att din punct de vedere al desfurrii, ct i n ceea ce privete avantajele i limitele

SINECTICA Sinectica, numit i metoda analogiilor sau metoda asociaiilor de idei a fost elaborat de profesorul William J. Gordon (Operaional Approach to Creativity) n 1961. cnd a nfiinat primul grup sinectic la Universitatea llarvard9. Termanul de sinectica provine din grecescul synecticos (syn" - a aduce mpreun" i eetfeas" - elemente diverse") i sugereaz principiul fundamental al metodei: asocierea unor idei aparent fr legtur ntre ele. Metoda Gordon are n vedere stimularea creativitii participanilor pentru formularea de idei i ipoteze, folosind raionamentul prin analogie. Scopul sinecticii este de a elibera participanii de orice constrngeri i de a le ngdui s-i exprime liber opiniile vizavi de o problem pe care trebuie s-o abordeze dintr-o perspectiv nou. Metoda incit la dezvoltarea de idei inedite i originale i la asociaii de idei, miznd pe remarcabila capacitate a minii umane de a face legturi ntre elemente aparent irelevante. In cadrul secvenelor didactice bazate pe sinectica, profesorul ncurajeaz atitudinea creativ a elevilor, stimulndu-i s priveasc problemele i soluiile n moduri neuzuale, utiliznd digresiunea (W. T. Weawer, G. M. Price, 1990, p.384). n utilizarea digresiunii, se respect, de obicei, urmtoarele etape: enunarea problemei de ctre profesor/elev; familiarizarea elevilor cu elementele cunoscute ale problemei; detaarea temporar a elevilor de elementele problemei; cutarea deliberat a irelevanei aparente, fapt care poate genera

conexiuni surprinztoare, neobinuite (vezi M. Boco, 2002, p. 345);9

Crengua Lcrmioara Oprea- Strategii didactice interactive, Ed. Didactic i Pedagogic, Bucureti, 2006, p. 216

> discutat;

potrivirea forat a materialului irelevant descoperit, cu problema cilor posibile de relaionare dintre ideile aparent

> inventarierea STUDIUL DE CAZ

irelevante i elementele date ale problemei, prin producerea de idei noi.

Studiul de caz reprezint o metod de confruntare direct a participanilor cu o

situaie real, autentic, luat drept exemplu tipic, reprezentativ pentru un set de situaii i evenimente problematice. Aprut iniial ca o metod de cercetare tiinific (n medicin, economie, psihologie etc), studiul de caz a fost extins i n problemele educaiei, fiind utilizat de profesorul Colomb Langadall la coala Comercial Harvard (1935) (Harvard Graduate School of Bussines Administration). Termenul provine din latimescul casus = eveniment fortuit. Scopurile acestei metode interactive, valoroas din punct de vedere euristic i aplicativ constau n: -realizarea contactului participanilor cu realitile complexe, autentice dintr-un domeniu dat, cu scopul familiarizrii acestora cu aspectele posibile i pentru a le dezvolta capacitile decizionale, operative, optime i probleme; - verificarea gradului de operaionalitate a cunotinelor nsuite, a priceperilor i deprinderilor, a comportamentelor, n situaii limit; - sistematizarea i consolidarea cunotinelor, autoevaluarea din partea fiecrui participant n parte, a gradului de aplicabilitate a acestora n situaiile create; - educarea personalitii, a atitudinilor fa de ceilali participani i fa de cazul respectiv, tratarea cu maturiate a situaiilor; - exersarea capacitilor organizatorice, de conducere, de evaluare i decizie asemeni unei situaii reale; Regulile desfurrii metodei au n vedere n special cazul" ales. Astfel, pentru ca o situaie s poat fi considerat i analizat precum un caz" reprezentativ pentru un domeniu, ea trebuie s ndeplineasc urmtoarele condiii: s fie autentic i semnificativ n raport cu obiectivele prefigurate, condensnd esenialul; abilitile de a soluiona eventualele

s aib valoare instructiv n raport cu competenele profesionale, tiinifice i etice si s aibe un caracter incitant, motivnd participanii la soluionarea lui, corespunznd pregtirii i intereselor acestora; a s solicite participarea activ a tuturor elevilor/studenilor n obinerea de soluii, asumndu-i responsabilitea rezolvrii cazului; n aplicarea metodei studiului de caz, se parcurg ase etape i anume: Etapa 1.: Prezentarea cadrului general n care s-a produs evenimentul i a cazului respectiv: -profesorul va alege mai nti un caz" semnificativ domeniului cercetat i obiectivelor propuse, care s evidenieze aspectele general-valabile; > cazul va fi prelucrat i experimentat mai nti pe un grup restrns, apoi va fi propus participanilor spre analiz; > > > prezentarea trebuie s fie ct mai clar, precis i complet; Etapa 2.: Sesizarea nuanelor cazului concomitent cu nelegerea necesitii are loc stabilirea aspectelor neclare; se pun ntrebri de lmurire din partea participanilor,

rezolvrii lui de ctre participani:

> se solicit informaii suplimentare privitoare la modul de soluionare a cazului (surse biblio-grafice); > > > analiza Etapa 3.: Studiul individual al cazului propus: documentarea participanilor; gsirea i notarea soluiilor de ctre participani; Etapa 4.: Dezbaterea n grup a modurilor de soluionare a cazului: variantelor, fie mai nti n grupuri mici (5-6 membri) i

apoi n plen, fie direct n plen, fiecare i expune variant propus; > compararea rezultatelor obinute i analiza critic a acestora printr-o dezbatere liber, moderat de profesor; > ierarhizarea variantelor; Etapa 5.: Formularea concluziilor optime pe baza lurii unor decizii unanime. Etapa 6.: Evaluarea modului de rezolvare a situaiei-caz i evaluarea grupului de participani (elevi/ studeni/cursani), analizndu-se gradul de participare. Totodat se

fac predictii asupra importanei reinerii modalitilor de soluionare n vederea aplicrii lor in situaii similare. Rolul profesorului, n cazul apelului la metoda studiului de caz, se reduce doar la cel de incitator i de provocator al demersurilor de rezolvare a cazului. Cu abilitate i discreie, el trebuie s aplaneze eventualele conflicte i s manifeste rbdare fat de greutile participanilor de a soluiona cazul, punnd accent pe participarea activ i productiv, individual i de grup. Avantajele metodei studiului de caz sunt urmtoarele: o prin faptul c situaia-caz, aleas de profesor, aparine domeniului studiat, iar elevii/studenii sunt antrenai n gsirea de soluii, se asigur o apropiere a acestora de viaa real i de eventualele probleme cu care se pot confrunta, familiarizndu-i cu o strategie de abordare a faptului real" (loan Cerghit, 1997, p. 207) o prin faptul c are un pronunat caracter activ, metoda contribuie la dezvoltarea capacitilor psihice, de analiz critic, de elaborare de decizii i de soluionare promt a cazului, formnd abilitile de argumentare; o prin faptul c se desfoar n grup, dezvolt inteligena interpersonal, spiritul de echip, tolerana i ajutorul reciproc, specific nvrii prin cooperare; o prin confruntarea activ cu un caz practic, metoda ofer oportuniti n construirea unui pod ntre teorie i practic; Limitele aplicrii metodei studiului de caz: - dificulti legate de realizarea portofoliului de cazuri adecvate disciplinei, fapt care solicit mult timp de prelucrare i experimentare a fiecrui caz; - dificulti n evaluarea participrii fiecrui elev la soluionarea cazului, concomitent cu mani-festarea fenomenului de complezen ori de lene, lsnd pe seama celorlali responsabilitatea rezolvrii cazului; - dificulti cazului; - experiena activitate; redus a unora dintre participani creeaz dificulti n gsirea soluiei optime, cu efecte nedorite n gradul de implicare motivaional n legate de accesul la sursele de informare necesare soluionrii


Recommended