+ All Categories
Home > Documents > Manual Psihologie Politica

Manual Psihologie Politica

Date post: 12-Jul-2015
Category:
Upload: dragos-florescu
View: 1,902 times
Download: 21 times
Share this document with a friend

of 159

Transcript

Nicolo Machiavelli, tablou de Werner Horvath

UNIVERSITATEA CRETIN DIMITRIE CANTEMIR FACULTATEA DE TIINE POLITICE

Lect. univ. dr. Horaiu Blidaru

ELEMENTE DE PSIHOLOGIE POLITIC.Note de curs

Bucureti 20072

Cuprins

Cuvnt introductiv p.4 Partea I. Din istoricul psihologiei politice Capitolul I. Introducere n psihologia politic p.7 Capitolul al II-lea. Reflecii asupra societii i politicii n Grecia antic p.15 Capitolul al III-lea. Rdcini romane i cretine ale psihologiei politice p.26 Capitolul al IV-lea. Rdcini moderne ale psihologiei politice p.38 Partea a II-a Constituirea psihologiei politice ca tiin Capitolul al V-lea. Fondatorii psihologiei politice n Frana p.47 Capitolul al VI-lea. Fondatorii psihologiei politice n Italia i Germania p.58 Capitolul al VII-lea. Fondatorii psihologiei politice n Marea Britanie i p.73 S.U.A. Partea a III-a. Teme actuale ale psihologiei politice Capitolul al VIII-lea. Memoria social din perspectiva psihologiei p.84 sociale i politice Capitolul al IX-lea. Populism i demagogie p.98 Capitolul al X-lea. Charisma n politic p.116 Anexe p.135 Bibliografie selectiv p.157

3

Cuvnt introductiv n prefaa unei recente lucrri dedicate psihologiei politice, editat la New York, autorii, cadre didactice la Universitile de Stat din Washington i Miami, mrturiseau c, atunci cnd colegii de la alte discipline i ntrebau n ce sunt specializai, la rspunsul n psihologie politic cei mai muli dintre interlocutori aveau reacii de genul Ce este asta? sau Nu tiam c exist o astfel de tiin1. ncercnd s explice situaia descris anterior, universitarii americani au identificat mai muli factori, care, n mod cumulativ, conduc la un astfel de rezultat. n primul rnd, domeniul psihologiei politice este profund interdisciplinar iar denumirea materiei induce n eroare, nefiind vorba doar de sintetizarea unor cunotine de psihologie i tiin politic, ci i de noiuni de sociologie i filozofie politic, administraie public, antropologie, istorie i alte domenii. n al doilea rnd, asemenea altor domenii ale tiinelor sociale, psihologia politic apeleaz la metode i tehnici de cercetare variate, de la experimente i anchete de teren, la studii de caz i analize calitative. Din aceste considerente, o lung perioad de timp psihologia politic a fost perceput drept o ramur a psihologiei sociale, iar probleme din domeniul su de studiu recunoscut astzi au fost atribuite n mod curent altor tiine. n prezent, psihologia politic constituie un domeniu de studiu important al cercetrii academice. nelegerea cauzelor psihologice ale comportamentului politic (political behaviour) este esenial ntr-o lume n care violena politic dus la extrem a determinat naiunile civilizate s se angajeze ntr-un rzboi mondial mpotriva terorismului, constituind un instrument esenial1

Cottam Martha, Dietz-Uhler Beth, Mastors Elena, Thomas Preston, Introduction to political psychology, Lawrence Erlbaum Associates, New York, 2004

4

al decidenilor politici n nlturarea modelelor comportamentale duntoare umanitii i promovarea celor benefice. Parcurgerea literaturii de specialitate anglo-saxone evideniaz o larg palet de probleme abordate de specialitii n psihologie politic n ultimii ani, de la subiecte clasice, cum ar fi comportamentul de vot i formarea atitudinilor politice, la politica narmrilor, descurajarea nuclear i genocid. Pentru ilustrare, am prezentat n anex cuprinsul a dou lucrri de psihologie politic aprute recent n Statele Unite: Oxford Handbook of Political Psychology, Sears David, Huddy Leonie, Jervis Robert (ed.), Oxford University Press, New York, 2003 i Thinking about Political Psychology, Kuklinski James (ed.), Cambridge University Press, New York, 2002. Din dorina de a evidenia caracterul interdisciplinar al abordrilor diferitelor fenomene ce fac obiectul de studiu al psihologiei politice, am considerat util i enumerarea ariilor de expertiz ale autorilor crilor menionate (tiine politice, psihologie social, psihologie, tiinele educaiei, relaii internaionale). Tratatele actuale de psihologie politic includ capitole referitoare la conducere, comportamentul grupului, procesul electoral, ras, etnicitate, naionalism, extremism politic. Din pcate, multitudinea de teme i atenia de care se bucur psihologia politic pe plan mondial nu se regsesc i la nivel naional, literatura n acest domeniu fiind relativ srac. Pn n prezent, au fost publicate numai trei lucrri n titlul crora se regsete sintagma psihologie politic: Politica dup comunism: structur, cultur i psihologie politic (Alina Mungiu Pippidi, Editura Humanitas, Bucureti, 2002); Psihologie politic. Individ, lider, mulime n regimul comunist (Lavinia Betea, Editura Polirom, Iai, 2001) i Psihologie politic (Laureniu Maricuoiu, Editura Institutul European, Iai, 2006). Nici traducerile unor autori strini cu preocupri explicite n domeniul psihologiei politice nu sunt mai bine reprezentate. Exceptnd editrile sau reeditrile lucrrilor unor clasici ai sociologiei (E. Durkheim, M. Weber) sau psihologiei sociale (G. Le Bon, S. Ceahotin, S. Moscovici), care au atins tangenial i teme de psihologie politic, cele mai importante apariii din ultimii5

ani sunt Fundamentele psihologiei politice, excelentul manual al profesorului Alexandre Dorna, preedintele fondator al Asociaiei franceze de psihologie politic (Editura comunicare.ro, Bucureti, 2004), Liderul charismatic (A. Dorna) i lucrarea Despre cunoaterea maselor. Eseu de psihologie politic a lui Michel Louis Rouquette (Editura Polirom, Iai, 2002).

6

Capitolul 1. Introducere n psihologia politic

Psihologia politic este un domeniu interdisciplinar aflat la confluena dintre psihologie i tiina politic, avnd drept obiect de studiu identificarea i explicarea mecanismelor psihologice ale comportamentului politic. Dac sintagma psihologie politic (political psychology) pune accentul pe psihologie, sugernd c acesteia i revine rolul central n cadrul obiectului de studiu al disciplinei, exist i autori care utilizeaz sintagma psihologia politicului (psychology of politics), pentru a evidenia mai bine natura interdisciplinar a acestui domeniu de studiu. Adepii abordrii tradiionale au considerat, o lung perioad, c n politic indivizii acioneaz raional, pentru satisfacerea propriilor interese iar comportamentul politic este predictibil. Psihologia a oferit ns cercettorilor instrumentele necesare pentru o cunoatere mai aprofundat a fiinelor umane ca actori politici, evideniind faptul c indivizii sunt motivai s acioneze n concordan cu trsturile de personalitate, valori i credine. n realitate, oamenii proceseaz incomplet informaiile pe care le obin n procesul de cunoatere a lumii n care triesc. Uneori, indivizii acioneaz contrar propriilor lor interese i valori, ignornd consecinele posibile ale comportamentelor lor. Astfel de comportamente sunt mult mai frecvente dect ar prea la prima vedere. O opinie larg rspndit, de exemplu, leag votul indivizilor de satisfacerea propriilor interese. Se presupune astfel c oamenii cu venituri ridicate vor vota pentru partidele cu orientare de dreapta, iar cei cu venituri sczute vor vota cu partidele de stnga. n realitate, att n rndul alegtorilor care i-au exprimat opiunea pentru partidele de dreapta, ct i n cadrul celor care au votat cu partidele de stnga se numr persoane cu venituri i poziii sociale din cele mai diverse. n aceste condiii, se poate afirma c unii se comport raional, i alii nu? Sau mai degrab trebuie acceptat explicaia c,

7

dincolo de interesul economic, cetenii care au mbriat o anumit opiune politic mprtesc i alte valori i credine comune? Cercetrile tradiionale ale comportamentului politic nu au reuit s explice decizii i aciuni politice dintre cele mai importante. Psihologia politic a aprut ca urmare a eforturilor de a explica cele mai diverse comportamente politice, aciuni politice sau decizii politice care n unele situaii dau rezultate, iar n altele eueaz. Unul din principalele obiective ale psihologiei politice l constituie identificarea unor legiti ale comportamentului politic care s permit explicarea i predicia unor evenimente, folosind metode tiinifice, care presupun o succesiunea de etape, de la observarea sistematic a unor comportamente i evenimente, identificarea factorilor (variabilelor) care influeneaz comportamentele i evenimentele observate, la formularea de explicaii posibile (ipoteze), efectuarea de noi observaii, pentru a stabili n ce msur ipotezele exprimate sunt validate, definitivarea explicaiilor i retestarea acestora. mbinarea domeniilor de studiu ale psihologiei i ale tiinei politice nu este o ntreprindere uoar. Condiiile experimentale, care permit psihologilor s controleze diferitele variabile care influeneaz un fenomen, sunt practic imposibil de realizat n lumea real a politicii, unde comportamentul este influenat de numeroi factori externi. S analizm cteva exemple ce ne-ar putea ajuta n aceast privin. Dac psihologii afirm c trsturile de personalitate influeneaz comportamentul, psihologii politici trebuie s identifice trsturile de personalitate importante n politic. Exist astfel de trsturi? Dac da, care sunt acestea i de ce sunt importante din perspectiva politicii? Dintre trsturile de personalitate importante n influenarea comportamentului politic, amintim complexitatea procesului cognitiv, modul n care o persoan gestioneaz o situaie conflictual .a.

8

Dac psihologii susin c, n anumite circumstane, atitudinile afecteaz comportamentul, psihologii politici trebuie s stabileasc cum se aplic aceast legitate opiunii de vot, altfel spus, s rspund la ntrebarea: ce atitudini cu privire la politic i n ce condiii afecteaz opiunea de vot? Cercetrile au evideniat faptul c opiunea de vot este afectat att de atitudinile cu privire la problemele politice, ct i de cele referitoare la candidai, partide i grupri politice. Apropierea dintre cele dou tiine este reciproc benefic. Pe de o parte, experii n psihologie politic apeleaz la teoriile psihologice pentru a nelege comportamentul politic, iar pe de alt parte psihologii se folosesc de rezultatele aplicrii teoriilor psihologice n politic pentru a-i reconsidera teoriile. Psihologia politic este tiina care explic cum, de ce gndesc i cum acioneaz oamenii n domeniul politic. Oamenii sunt motivai s se implice n politic sub aciunea unor factori interni, cum ar fi personalitatea, atitudinile i auto-identitatea; apoi, evalueaz mediul i pe ceilali prin procese cognitive care produc imagini cu privire la ceilali; ulterior, prin combinarea factorilor menionai, decid cum s acioneze. n politic, indivizii acioneaz adesea ca parte a grupului iar comportamentul lor n aceast situaie poate s difere radical de comportamentul individual. Sintagma psihologie politic a aprut pentru prima dat ntr-un editorial anonim al publicaiei London Times din 10 februarie 1860, intitulat The great objection to the ballot (Marea obiecie fa de vot) i ntr-o recenzie din ediia din 20 decembrie 1861 a cotidianului New York Times, sub titlul Statecraft: Political science and constitutional law (Arta guvernrii: tiina politic i legea constituional). Prima menionare a psihologiei politice ca domeniu de studiu academic i aparine antropologului german Adolf Bastian (1826 1905), considerat printele etnografiei, fiind menionat n volumul trei al lucrrii Der Mensch in der Geschichte (Omul n istorie), publicat la editura Wigand din Leipzig, n 1860 i intitulat Politische Psychologie (Psihologie politic).9

Politologul i jurnalistul francez Emile Boutmy (1835 1906) este autorul mai multor lucrri n titlul crora a aprut sintagma psihologie politic, cu mult timp nainte ca aceasta s devin o disciplin universitar n sistemul de nvmnt anglo saxon. O contribuie mai puin cunoscut la fundamentarea psihologiei politice i aparine britanicului George Beardoe Grundy (1861 1948). Nscut n Liverpool, ntr-o familie de condiie medie, a absolvit cursurile Colegiului Brasenose din Oxford, iar n 1902 a dobndit titlul de doctor n litere. Un an mai trziu a devenit profesor de istorie antic, specializat n istoria militar a Greciei i Romei, la Colegiul Corpus Christi din acelai ora, unde i-a desfurat ntreaga carier academic. n luna ianuarie 1917, n plin rzboi mondial, Grundy a propus nfiinarea unei ramuri a istoriei purtnd titulatura de psihologie politic. n opinia autorului, o astfel de tiin ar fi fost deosebit de util n prevenirea conflictelor internaionale declanate de concepiile eronate cu privire la ceilali bazate pe opiniile deformate ale oamenilor cu privire la ei nii2. n deschiderea eseului intitulat Political psychology: A science which has yet to be created (Psihologia politic. O tiin care trebuie creat), publicat n numrul 8 (155) al revistei Nineteenth Century (p. 155-170), autorul afirma: Cei familiarizai cu istoria, i n special cei care, prin profesie, predau aceast materie, vor recunoate c prezentul rzboi i circumstanele care l-au precedat i nsoit, au adus n prim plan un nou domeniu al tiinei istorice, psihologia politic; o psihologie care, trebuie s spunem, nu este a individului, ci a oamenilor care acioneaz n mas. Masa poate varia de la o companie de indivizi de mici dimensiuni, la milioane de oameni care alctuiesc o naiune modern (Grundy, 1917, p. 155). Comportamentul naional, a mai susinut autorul, poate fi neles ca rezultat al calitilor i sentimentelor de natur uman motenite, modelate apoi2

Floyd W. Rudmin, G. B. Grundys 1917 proposal for political psychology: A science which has yet to be created, ISPP News, 2005, 16 (2), p. 6-7.

10

prin politicile educative naionale i prin circumstanele unice ale fiecrei experiene naionale. n opinia lui Grundy multe din tragediile moderne sunt cauzate de guvernele care identific psihologia politic a propriei populaii i o transfer altor naiuni. n acest mod, un guvern se poate angaja n experimente de cea mai teribil natur n procesul de testare a teoriilor politice pe care le crede raionale (Gurndy, 1917, p. 158). De exemplu, naiunile temtoare au sentimentul fricii i de aceea nu pot concepe frica drept mijloc pentru a-i teroriza pe alii, cu scopul de a se supune i a accepta pacea cu orice pre. Grundy i-a ncheiat eseul cu sperana c psihologia politic va fi capabil s reduc frecvena rzboaielor izbucnite prin ignorarea psihologiei umane: Psihologia politic este, dup cum s-a afirmat deja, o tiin care trebuie s fie creat. Atunci cnd va fi nfiinat ntr-o form tiinific i nu prin lucrrile filosofilor doctrinari, ci prin sintetizarea experienei celor care sunt familiarizai cu sufletul propriei naiuni, dar i al altora, va fi mult mai probabil ca acele rzboaie i ele sunt multe datorate ignoranei naionale i internaionale s nu mai joace n viitor rolul pe care l-au jucat n trecut (Grundy, 1917, p. 170). Dincolo de aceste cutri de pionierat, psihologia politic s-a dovedit un domeniu de studiu care a cunoscut o extindere rapid ncepnd cu ultimele decenii ale secolului trecut. Dei folosete noiuni politice i filosofice antice, dup cum vom detalia n urmtoarele teme, psihologia politic ca tiin are o recent, situaie evideniat de urmtoare statistic a crilor i articolelor care conin sintagma psihologie politic, incluse n baza de date PsycINFO a Asociaie Americane de Psihologie:Perioada Nr. articole/cri 1881-1900 0 1901-1920 3 1921-1940 8 1941-1960 9 1961-1980 37 1981-2000 838

Psihologia a fost utilizat pentru explicarea comportamentului politic nc din anii '20, odat cu studiile referitoare la personalitate i politic, ndeosebi cu cercetrile psihanalitice referitoare la liderii politici. Pe msura11

acumulrilor tiinifice nregistrate de psihologi n nelegerea personalitii, psihologii politici au nceput s analizeze caracteristicile personale, ca motivaia i trsturile de personalitate, n studiile cu privire la liderii politici. Dac iniial cercetrile n acest domeniu s-au bazat pe psihobiografii, ulterior s-au folosit i alte tehnici (chestionare, interviuri, experimente, stimulri). A doua etap n dezvoltarea psihologiei politice ca tiin a constituit-o perioada anilor 1940 - 1950, cnd s-a nregistrat un interes aparte pentru studierea sistematic a opiniei publice i a comportamentului electoral n Statele Unite. ncepnd cu anul 1952, cercettorii de la Universitatea din Michigan au cules date cu privire la opinia public i preferinele de vot. Un moment de referin n istoria disciplinei l constituie publicarea, n anul 1960, a lucrrii The American Voter, ai crei autori, Angus Campbell, Philip Converse, Warren Miller i Donald Stokes, au deschis drumul n studiul atitudinilor fa de politic. Printre concluziile controversate ale lucrrii menionate, bazat pe primul studiu comprehensiv al datelor cu privire la alegerile din Statele Unite, se numr aceea privind afirmaia potrivit creia majoritatea persoanelor care voteaz i exprim opiunea n baza identificrii partizane, cel mai adesea motenite de la prini i c votanii independeni sunt cel mai puin implicai n politic. The American Voter a generat numeroase polemici, unii cercettori acuzndu-i pe autori c au fixat un standard prea ridicat, ateptnd de la votani s fie mai sofisticai i mai raionali dect este rezonabil s te atepi, iar alii argumentnd c, n realitate, votanii americani sunt mai raionali dect a evideniat lucrarea menionat. n anii urmtori, psihologia politic a fost utilizat n analize cu privire la socializarea politic, rolul mass-media n modificarea atitudinilor politice, politicile rasiale n Statele Unite .a. Cu timpul, atitudinile politice i comportamentul politic au devenit obiect de studiu i pentru cercettorii din Europa. Referindu-se la concepia celui12

mai cunoscut exponent de limb francez al psihologiei politice cu privire la obiectul de studiu al acestei discipline, profesorul Adrian Neculau enumera, printre subiectele de interes: funcionarea elitelor, ponderea mitului fondator, presiunea prejudecilor, construirea oligarhiilor, rolul oamenilor provideniali, supunerea maselor, gestionarea crizelor sociale, acceptarea principiului echilibrului, ambiguitile democraiei, caracterele dictaturii, regulile machiavelismului, erupia violenei sociale, succesul populismului, receptarea autoritarianismului, aportul ideologiei n dezvoltarea sociocognitiv a personalitii3. Cea de a treia etap n evoluia disciplinei a constituit-o aplicarea analizei comportamentului politic n domeniul relaiilor internaionale. Ea a debutat n anii '60, cu studii referitoare la percepia reciproc sovieto-american i la conflictul din Vietnam. ncepnd cu jumtatea anilor '70, concepte ale psihologiei politice au fost folosite n nelegerea descurajrii nucleare, confruntrilor armate, lurii deciziilor n situaii de criz, naionalismului, conflictelor inter-etnice i a altor subiecte adiacente relaiilor internaionale. Cele mai recente studii de psihologie politic sunt cele descrise de Sears (1993), referindu-se la moarte i oroare care acoper subiecte precum purificarea etnic, genocidul, terorismul i alte comportamente care implic nivele extreme de violen motivat politic. n ceea ce privete evoluia disciplinei de psihologie politic, din bibliografia parcurs reiese c primele cursuri universitare cu aceast titulatur au aprut n Statele Unite n anul 1930. Astzi, aproape c nu exist universitate american n care psihologia politic s nu se predea pn la nivelul studiilor doctorale (Vezi Anexele 1 4).

3

Neculau A. Prefa la A. Dorna, Fundamentele psihologiei politice, Editura comunicare.ro, Bucureti, 2004, p. 11.

13

Bibliografie

Betea Lavinia, Individ, lider, mulime n regimul comunist, Editura Polirom, Iai, 2001 Cottam 2004 Dorna Alexandre, Fundamentele psihologiei politice, Editura comunicare.ro, Bucureti, 2004 Floyd W. Rudmin, G. B. Grundys 1917 proposal for political psychology: A science which has yet to be created, ISPP News, 2005, 16 (2), p. 6-7. Kuklinski James (ed.), Thinking about Political Psichology, Cambridge University Press, New York, 2002 Maricuoiu Laureniu, Psihologie politic, Editura Institutul European, Iai, 2006 Sears David, Huddy Leonie, Jervis Robert (ed.), Oxford Handbook of Political Psychology, Oxford University Press, New York, 2003 Martha, Dietz-Uhler Beth, Mastors Elena, Thomas Preston, Introduction to political psychology, Lawrence Erlbaum Associates, New York,

14

Capitolul al II-lea. Reflecii asupra societii i politicii n Grecia antic

n opinia lui A. Dorna (2004, p. 32), gnditorii Greciei Antice au perceput psihologia i politica drept surori gemene, ambele constituind aspecte ale logosului (), termen folosit n filosofia antic pentru a denumi ordinea sau raiunea cosmic, altfel spus, realitatea preexistent a lucrurilor. Ulterior, noiunea de logos a fost utilizat pentru a descrie facultatea raiunii umane i cunotinele pe care oamenii le deineau cu privire la lume i la ei nii. Relevant pentru concepia despre politic a autorilor Greciei antice este noiunea de politeia (), care se referea la binele comun care guverna cetatea. Dup unii autori, conceptul este similar celui latin de civitas, descriind ansamblul drepturilor ce decurgeau din calitatea de cetean. n concepia filosofilor greci, principalul neles al termenului politeia era cum s conduci o cetate. Politeia este, de asemenea, titlul original al lucrrii lui Platon, tradus de ctre Cicero prin res publica (Republica). n constituia atenienilor, Aristotel a folosit termenul politeia pentru a desemna cele 11 state ale guvernului atenian din epoca sa. Alturi de sensul menionat, ntr-o lucrare ulterioar, Politica, autorul a folosit termenul i cu alte sensuri: - form specific de guvernare; Aristotel a clasificat constituiile n funcie de 2 criterii: numrul cetenilor care particip la elaborarea legilor i motivul care i anim (binele tuturor cetenilor sau cel personal). Alturi de monarhie i aristocraie, politeia este una din cele trei forme de guvernare. n timp ce monarhia presupune conducerea de ctre o persoan, iar aristocraia de ctre un grup restrns, politeia se refer la conducerea de ctre cei muli; - o constituie care nu poate fi inclus n categoriile epocii (cartaginez, spartan sau cretan), deoarece ntrunete trsturi din fiecare dintre ele; - o constituie care amestec oligarhia cu democraia.

15

n Grecia antic, politica a fost strns legat de dezvoltarea urban, al crei apogeu a fost atins n secolul V. . Hr., cel care va rmne n istoria umanitii drept secolul lui Pericle, dup numele cunoscutului general, om politic i orator care a trit n Atena, ntre 495 (cca) i 429 .Hr. Sub conducerea tnrului nscut ntr-o reputat familie aristocrat, democraia atenian a atins apogeul dezvoltrii iar oraul a devenit centrul economic, politic, artistic i cultural al lumii greceti. Pericle va aduna n jurul su o mare parte dintre figurile reprezentative ale epocii: Anaxagoras, Fidias, Herodot, Sofocle. n perioada n care a condus partida democrailor radicali, Pericle a introdus o legislaie care a permis accesul claselor inferioare la funciile publice i n politic, acces limitat anterior de natere sau avere. El era convins c demosul va deveni principala surs a puterii ateniene i un element crucial al dominaiei militare a Atenei. Nu puini au fost criticii lui Pericle care au susinut c Atena a fost o democraie doar cu numele, fiind n realitate guvernat de primul su cetean, a crui politic a fost descris drept populist. n viaa public, Pericle (al crui nume n limba greac se traduce prin nconjurat de glorie) s-a dovedit a fi un politician subtil. Personalitate charismatic, Pericle nu a ezitat s i foloseasc calitile pentru a-i convinge i manipula pe ceilali. Excelentul orator, considerat gur de aur i supranumit Olimpianul, a constituit pentru contemporani un exemplu de corectitudine. De menionat c, n cei 15 ani n care a fost ales consecutiv strateg, cu o larg majoritate, Pericle nu i-a sporit n nici un fel averea, vastele proprieti pe care le deinea fiind lsate n administrarea unui sclav. Evident, dezbaterea despre rdcinile psihologiei politice n Grecia antic are drept structur de rezisten contribuiile aduse de cei trei autori considerai fondatorii filosofiei, ca domeniu distinct al cunoaterii: Socrate, Platon, Aristotel.16

Socrate (4.06. cca 470 7.05.399 . Hr.) Filosof grec, nscut la Atena, n familia unui sculptor. A participat la mai multe campanii militare, n care s-a distins prin acte de bravur. Singura ocupaie cunoscut a lui Socrate a fost arta discutrii filosofiei. Puinele scrieri n care se vorbete despre el ni-l nfieaz deplasndu-se prin cetate i intrnd n vorb cu persoane de vrste i categorii sociale diferite. Metoda de a rspunde la orice ntrebare cu o ntrebare, cunoscut sub numele de dialectic sau metoda socratic, a fost utilizat de autor pentru analiza unor concepte morale, precum binele sau dreptatea. n cadrul dialecticii, unei persoane sau unui grup i se pun o serie de ntrebri pentru a se stabili convingerile de baz i nivelul cunotinelor. Prin eliminarea repetat a ipotezelor care conduc la contradicii, se ajunge n final la cele mai bune ipoteze. Potrivit autorului, cea mai nalt form a excelenei umane este de se chestiona pe sine i pe ceilali. n esen, gndirea socratic graviteaz n jurul cunoaterii de sine. Cunoaterea propriei fiine se poate realiza pe 2 ci: mediat, pe cale oracular, prin metode divinatorii i direct, prin cunoaterea de sine, care invit la contemplare interioar, la introspecie. ncepnd cu Socrate, omul devine obiect de studiu pentru el nsui. n ceea ce privete opiniile politice, Socrate a criticat n repetate rnduri sistemul de guvernare democratic atenian, susinnd c preteniile de superioritate ale acestuia nu au acoperire n realitate. Statul ideal al lui Socrate, pe care ni-l prezint Platon n Republica, este un stat militar, n care copii sunt smuli la o vrst fraged din braele mamelor pentru a fi trimii n tabere de instrucie. n sistemul de guvernare ideal, conductorii alei din rndul filosofilor, singura categorie apt s guverneze cetatea, le spun minciuni cetenilor pentru binele lor i asigur educaia tinerilor astfel nct acetia s nu i doreasc nimic altceva dect s lupte i s moar pentru binele statului. Detestat pentru nfiarea sa exterioar, care contrasta cu criteriile de frumusee ale epocii, pentru atitudinea sa n raporturile cu concetenii, permanent ironic, pentru stilul su de via ascetic, Socrate a fost acuzat de crima de a nu recunoate zeii recunoscui de cetate, precum i de coruperea tinerilor. El a fost gsit vinovat de ctre judectori, care l percepeau ca o ameninare la adresa democraiei, existnd riscul ca ideile sale s influeneze opinia public dezamgit dup nfrngerea Atenei de ctre coaliia condus de Sparta n rzboiul peloponeziac (431 404 . Hr.) i condamnat la moarte, prin nghiirea unei cupe de cucut. Socrate a rmas pentru posteritate, dup cum a fost i n via, o enigm, o persoan care, dei nu a scris nimic, se numr printre cei care au marcat pentru totdeauna destinul filosofiei. Informaiile disponibile provin din surse secundare, n majoritatea lor controversare, dar judecarea i condamnarea sa de ctre reprezentanii democraiei ateniene constituie, fr ndoial, mitul fondator al filosofiei ca disciplin academic. El este considerat printele filosofiei politice i al eticii sau al filosofiei morale i fondatorul principalelor teme ale filosofiei occidentale. n articolul dedicat lui Socrate de ctre Standford Encyclopedia of Philosophy se precizeaz c este att de dificil de distins ntre Socrate, figura istoric, Socrate, personajul din sursele primare (dramaturgul Aristofan Clouds, istoricul Xenofon Memorabilia, Hellenica .a. i filosoful Platon Dialogurile) i Socrate, cel din sutele de interpretri ulterioare ale textelor originare, nct referirile la acest subiect controversat ar trebui reunite, mai degrab, n sintagma problema socratic. 17

Platon (cca 427 cca 347 . Hr.) Filosof grec, nscut la Atena, ntr-o familie aristocratic, cu descendeni celebri (Solon, Critias). Numele su de natere a fost Aristocles, Platon fiind porecla datorat limii pieptului. A fost student al lui Socrate i nvtor al lui Aristotel. A primit o educaie aleas, n domenii dintre cele mai diverse, completat prin cltorii repetate n Egipt i sudul Italiei. ncercarea sa de a exercita printre tiranii din Siracuza o pedagogie filosofic i politic s-a soldat cu un eec, determinnd, conform legendei, vnzarea sa ca sclav. Dup moartea lui Socrate a renunat la politic i a deschis la Atena prima coal filosofic despre care se poate vorbi cu certitudine, situat n apropiere de grdinile eroului mitic Heros Akademos, de la care i va lua numele de Academia. Deschis tuturor iubitorilor de nelepciune (Gh. Vlduescu, 1994, p. 7), coala va funciona timp de un mileniu (pn n 529 d. Hr.), beneficiind de statut juridic, reglementri interne i buget propriu. De menionat c, printre obiectivele sale, s-a numrat i asigurarea pregtirii de specialitate a viitorilor conductori politici. Platon este primul filosof de la care s-au pstrat scrieri complete: 35 de lucrri i 13 scrisori. Cele mai cunoscute sunt Dialogurile (n numr de 29), scrieri n care problemele filosofice sunt dezbtute sub forma dialogului dintre filosof i diveri ceteni ai Atenei. Cu o singur excepie, figura lui Socrate este prezent n toate dialogurile. Cronologia dialogurilor platoniene include dialogurile de tineree, n care influena lui Socrate este major Aprarea lui Socrate, Eutyphron, Criton, Ion, Laches, Lisis, Charmides, Alcibiade, Republica (Politeia, cartea I); dialogurile de mijloc Protagoras, Gorgias, Menon, Eutidem, Hippias Minor, Cratylos, Hippias Maior, Menexene; dialogurile de maturitate (marile dialoguri) Banchetul (Symposion), Fedon (Phaidon), Fedru (Phaidros), Republica (crile II X); dialogurile de btrnee Teaithetos, Parmenides, Sofistul, Politicul (Politikos), Timaios, Philebos, Critias, Legile (Nomoi, neterminat). Nucleul filosofiei platoniene teoria ideilor se regsete n dialogurile de maturitate, autorul aplicnd-o ulterior n diverse domenii: metafizic, estetic, etic i politic. Ideile sunt valori independente de prerile oamenilor, care se impun oricrui spirit i prezint urmtoarele caracteristici: exist n sine i prin sine (apriori), desemneaz o existen etern, universal (nglobeaz toate calitile particulare) i imuabil (neschimbtoare). La baza doctrinei ideilor se afl distincia ntre existena sensibil (planul realitii aparente, accesibil cunoaterii prin simuri) i existena inteligibil (lumea metafizic a realitii eseniale, accesibil cunoaterii de tip raional). Omul ajunge la cunoaterea ideilor prin mai multe trepte. Prima treapt, scrie autorul n dialogul "Republica", este opinia. Treapta a doua este cunoaterea logic ori noional, superioar primeia. Pentru a cunoate esenele, omul trebuie ns s treac i dincolo de cunoaterea logic. Treapta a treia este cunoaterea intuitiv, care duce la cunoaterea ideilor. Platon numete aceast intuiie reamintire. Reamintirea nu trebuie confundat cu memoria obinuit. Pentru a explica sensul reamintirii, Platon recurge la mitul conform cruia sufletul omului a intuit ideile n stare de preexisten, ntr-o alt via pe care a trit-o deja. La venirea lui n lumea aceasta i intrarea sa n corp, sufletul a uitat iari aceste idei. Reamintirea lor se realizeaz n clipa n care omul privete obiectele din aceast lume ce au asemnare cu Ideile intuite n starea de preexisten. 18

Imaginea alegoric a lumii i a modului n care aceasta poate fi cunoscut este sintetizat n mitul peterii, n care singura posibilitate de a percepe lumea exterioar de ctre persoane nscute ntr-o peter i care au crescut nlnuite, o constituie un perete lateral, prin care rzbate lumina soarelui i pe care se contureaz umbrele din afar. Civa locuitori ai peterii care reuesc s se elibereze din lanuri i s ajung n lumea exterioar vor fi considerai la ntoarcere, nebuni i respini de semenii lor, crora nu li se vor prea verosimile relatrile lor. Petera simbolizeaz lumea sensibil; ntunericul din peter ignorana omului incult, limitat; lanurile prejudecile, simurile care ne limiteaz; focul lumina cunoaterii; umbrele de pe peretele peterii imaginile corpurilor fizice, aparenele care genereaz opinii, rod al percepiei i imaginaiei; corpurile purtate prin faa focului realitatea fizic, care genereaz opiniile adevrate; suiul dificil spre ieirea din peter drumul iniiatic spre cunoaterea adevrat; contemplarea lumii din afara peterii cunoaterea metafizic, prin intelect i raiune. Din perspectiva psihologiei politice, prezint interes concepia lui Platon cu privire la politic, autorul fiind recunoscut pentru calitatea sa de filosof politic. Convingerea care l-a nsoit toat viaa pe Platon a fost aceea c aciunea politic, respectiv deciziile politice juste, pot fi bazate numai pe o cunoatere profund, respectiv pe filosofia autentic. Din aceasta perspectiv trebuie interpretat maxima sa politic: ori filosofii ar trebui s fie regi, ori regii s devin filosofi. Una din trsturile principale ale concepiei politice a marelui gnditor o constituie legtura strns cu latura etic. Statul este pentru Platon asemenea omului, iar omul asemenea statului. De aceea omul poate fi perfectibil din punct de vedere moral doar ntr-un stat bine organizat. i reciproca, cetenii cu adevrat culi i virtuoi se pot asocia formnd un stat n care domnete legea i ordinea. Platon a fost adeptul unui model ideal al cetii, n care domnete dreptatea (oikeiopragia), o virtute suprem conform creia fiecare tip uman se ocup de ceea ce i este ornduit prin funcia sufleteasc dominant: cei capabili de practicarea virtuii raiunii (nelepciunea) elaboreaz legi, cei capabili de practicarea virtuii prii pasionale (curajul) se ocup cu aprarea, iar cei nzestrai cu posibilitatea practicrii virtuii corespunztoare prii apetente a sufletului (cumptarea) sunt responsabili de asigurarea resurselor. n cetatea ideal a lui Platon existau deci 3 clase sociale determinate natural: conductorii (archontes nelepii, filosofii), rzboinicii (phylakes paznicii, aprtorii) i productorii (demiurgii - agricultorii i meteugarii). Armonia statului se realizeaz doar atunci cnd conductorii sunt filosofi, aprtorii se ocup numai de sigurana statului iar demiurgii i hrnesc pe conductori i aprtori. n afar de practicarea de ctre fiecare tip uman a activitilor care i se potrivesc, o alt condiie a oikeioragiei era, n opinia lui Platon, pstrarea ierarhiei claselor. Pentru ca lupttorii i conductorii s nu fie tentai de putere sau de alte preocupri dect cele compatibile cu virtuile lor, autorul a elaborat o concepie a comunismului aristocratic, n conformitate cu care lupttorii i conductorii nu trebuiau s posede nimic personal, proprietile i familia urmnd s fie comune. Statul ideal nu este un proiect politic, ci o analogie n care teoria virtuilor sufletului este proiectat asupra ideii de stat, pentru a oferi rspunsul la ntrebarea ce este dreptatea?. n lumea sensibil nu exist cetatea ideal, ci numai forme corupte ale ideii de cetate. Printre formulele imperfecte de stat descrise de Platon se numr: timocraia conducerea exercitat de ctre soldai; oligarhia conducerea exercitat de ctre cei bogai; democraia conducerea exercitat de ctre popor; despotismul conducerea exercitat de ctre un singur individ, a crui unic motivaie este meninerea puterii. Concepia sa a exercitat o puternic influen asupra posteritii, ndeosebi asupra scolasticii medievale, Renaterea instituind un adevrat cult pentru Platon. Printre marii gnditori a cror oper a fost direct influenat de Platon se numr Hegel, Kant, Leibnitz i Schopenhauer (H. Matei, 1991, p. 182). 19

Aristotel (384 7.03.322 . Hr.) Filosof grec, nscut la Stagira (i se mai spune i Stagiritul), n familia medicului regelui Macedoniei. Nu a urmat nici un fel de studii primare, fiind instruit de ctre tatl su i, dup ce a rmas orfan, de un unchi. La vrsta de 17 ani vine la Atena, pentru a urma cursurile Academiei i devine cel mai strlucit discipol al lui Platon. Dup moartea acestuia, s-a stabilit n Asia Mic, n calitate de consilier al tiranului Hermias. Tot aici, a efectuat cercetri n domeniul biologiei. Ulterior, s-a deplasat n capitala Macedoniei, activnd ca tutore al celui care avea s devin Alexandru cel Mare.

Urcarea pe tron a elevului su, cruia i-a transmis nu doar cunotine de etic i politic, ci i tainele filosofiei i plecare acestuia n campania din Asia, l determin pe Aristotel s se ntoarc la Atena, unde a predat filosofia ntr-un gimnaziu dedicat lui Apollo Lyceios. Aici el a pus bazele unei coli filosofice care va rivaliza cu Academia, numit Lykeion ( ) sau Peripatos, pentru faptul c n timpul prelegerilor profesorul se plimba mprejurul zidului exterior care delimita gimnaziul (peripateo). n cei 13 ani petrecui aici, Aristotel a elaborat cea mai mare parte din vasta sa oper, ce include 47 de titluri. n anul 323, pe fondul virulentei reacii antimacedoniene provocate de moartea lui Alexandru, Aristotel a fost acuzat de impietate, ca i Socrate sau Anaxagoras, fiind nevoit s prseasc Atena. El s-a refugiat n localitatea Chalkis din insula Eubeea, unde a ncetat din via dup numai un an, ca urmare a unei boli de stomac. Scrierile sale se mpart n 2 categorii: lucrri redactate n vederea publicrii (exoterice), astzi n cea mai mare parte pierdute i lucrri cu destinaie colar (esoterice sau akroamatice), rod al activitii autorului n cadrul liceului, transmise pn n prezent. Sub influena platonic, Aristotel ncepe s scrie de timpuriu, primele lucrri fiind realizate sub form de dialog i abordnd subiecte comune cu ale maestrului: Eudemos sau Despre suflet, Gryllos sau Despre retoric, Despre filosofie, Despre dreptate i Protreptikos sau ndemn la filozofie. O latur distinct a operei o reprezint lucrrile de compilaie erudit, din cele mai diverse domenii. Printre cele mai reprezentative lucrri din aceast categorie, menionm: Politeia (Constituiile celor 158 de state greceti), Athenaion Politeia (Constituia atenienilor), Didaskaliai (Didascalii dramatice), Technon Synagoge (Culegere de tratate retorice), Aporemata homerika (Probleme homerice) etc. Restul scrierilor pot fi grupate n 3 categorii: de filosofie teoretic (teologie, matematic, fizic) Metaphysica (Metafizica), Physica (Fizica), De caelo (Despre cer), Meteororologica (Meteorogicele), Peri ton zoon historial (Istoria animalelor), De anima (Despre suflet), Povara naturalia (Scurte trate de tiine naturale); de filosofie practic (etic, politic, logic) - Politica, Ethica Nicomachea (Etica nicomahic), Eticha Eumedia (Etica eumedic), Magna Moralia (Etica Mare), De Virtutibus et Vitiis Libellus (Despre virtui i vicii) i Organon (Organonul) i de filosofie poetic Diaireseis sophistikai (Reputaia sofitilor), Ars Rhetorica (Retorica) i Ars poetica (Poetica). Dimensiunea real a lui Aristotel este complet dac lum n calcul remarca conform creia a scris mult, s-a pstrat mult, dar s-a i pierdut mult (Gh. Vlduescu, 1994, p. 199). Aristotel a fost un savant encicloped, dup cum avea s sublinieze Leibniz numai cu matematica nu s-a ocupat, dar a scris n spirit matematic. El este considerat fondatorul principalelor ramuri ale tiinelor: filozofie, logic, etic, psihologie, economie politic, politologie, retoric, poetic, fizic. 20

Perioada trinitii filosofice a Greciei antice (A. Dorna (2004, p. 34) a fost urmat, n sec. V . Hr., de o micare a eliberrii intelectuale de povara vechilor mituri i tradiii. Pentru a descrie aceast perioad istoricii au folosit sintagma "iluminismul grec". Din punct de vedere al evoluiei gndirii n perioada clasic a antichitii greceti, principala mutaie o reprezint apariia sofitilor, denumire dat profesorilor de retoric i de filosofie pltii, care i pregteau pe tineri pentru viaa public. Adoptnd poziii critice fa de concepiile sociale, morale i religioase tradiionale, promotorii acestui curent filosofic au ajuns la un relativism gnoseologic i etic, considernd c orice poate fi deopotriv adevrat i fals, pe cale de consecin, c orice opinie poate fi susinut sau combtut. Dei au fost acuzai c prin rsturnarea valorilor general admise au generat confuzie, urmrind exclusiv s ctige bani i glorie, sofitii au avut un rol determinant n evoluia gndirii logice. Fiecare sofist a dispus de propria sa filosofie, motiv pentru care nu se poate vorbi de o coal sofistic. Cei mai cunoscui exponeni sunt Protagoras din Abdera i Goegias din Leontoi. Dou secole mai trziu, eecul cetii democratice greceti, cauzat de dominaia macedonean, a determinat i eclipsa gndirii filosofice (A. Dorna, p. 45). Pe acest fond, se nregistreaz o ruptur major ntre social i politic, indivizii ajungnd la concluzia c interesele lor nu mai sunt reprezentate nici de instituiile politice, nici de oamenii politici. n planul gndirii filosofice, concepiile clasice au fost nlocuite de mai multe curente care au urmrit s ofere individului izolat i dezamgit de clasa politic soluia dobndirii linitii interioare. Principalele coli filosofice din aceast perioad sunt: epicureismul, stoicismul i scepticismul. Exponenii acestor curente, ai cror fondatori au fost Epicur din Samos, Zenon din Ellea i Pirus din Elis, au influenat n mod decisiv gndirea unor reprezentani ai psihologiei politice din toate epocile ulterioare, de la Evul Mediu i Renatere, la epoca modern.21

Protagoras (cca 485 410 .Hr.) Filosof grec, nscut n Abdera, Tracia. i-a petrecut o mare parte din via n cltorii, pe parcursul crora preda, contra plat, cursuri de retoric. n timpul unei vizite ntreprinse la Atena, s-a mprietenit cu Pericle. Printre puinele detalii biografice, se numr acela c n anul 444, cu prilejul fondrii oraului Thurioi, la cererea lui Pericle a redactat proiectul constituiei noii ceti. Dup unele date, i-a pierdut viaa ntr-un naufragiu, ntro cltorie cu destinaia Sicilia. Protagoras este considerat cel mai important reprezentant al sofismului. n dialogul intitulat Protagoras, Platon susine c personajul su a inventat rolul de sofist profesionist sau profesor de virtute. Format n spiritul tradiiei ioniene, caracterizat prin criticism, Protagoras a fost promotorul aa-numitei metode a antilogiilor, care consta n identificarea unui argument bun prin respingerea argumentelor mai puin viabile. De departe cel mai cunoscut aspect cu privire la cel mai n vrst dintre sofiti este paternitatea cunoscutului aforism: Omul este msura tuturor lucrurilor. A celor ce sunt pentru c sunt, i a celor ce nu sunt, pentru c nu sunt. Asemenea multor fragmente atribuite presocraticilor, aceast fraz s-a transmis pn n zilele noastre scoas din context, fiind, ca atare, supus unor interpretri din cele mai diverse. Autorul a devenit cunoscut n epoc prin discursurile referitoare la virtute i viaa politic. Spre deosebire de ali educatori care ofereau lecii de instruire practic n retoric, Protagoras s-a remarcat prin ncercarea de a-i face pe interlocutori s neleag, la un nivel ct mai general, o mare varietate de fenomene umane, cum ar fi limba, educaia etc. Din vasta sa oper, care a inclus scrieri de retoric, estetic, drept, filozofie i gramatic, nu s-au pstrat dect 20 de rnduri (H. Matei, 1991, p. 189). Printre lucrrile pierdute, enumerate de filosoful Diogene Laeriu, se numr: Despre starea de fapt originar, Despre adevr, Despre Zei. Printre gnditorii Antichitii influenai de Protagoras se numr Democrit, Euripide i o parte dintre reprezentanii scepticismului. n zilele noastre, unul din craterele din partea de nord a Lunii a primit numele sofistului. Istoria consemneaz dilema n care s-au gsit judectorii atenieni atunci cnd au avut de judecat un proces iniiat de sofistul Protagoras n contradictoriu cu unul din elevii si, Evalthos. ntre cei doi intervenise o convenie potrivit creia Protagoras urma s l iniieze pe Evalthos n legile filosofiei i arta dialecticii, astfel nct tnrul, de profesie avocat, s devin capabil s realizeze pledoarii eficiente n cadrul proceselor. Protagoras urma s primeasc pentru efortul su suma de 500 de drahme, dar numai dup ce Evalthos ar fi ctigat primul su proces. Dup finalizarea leciilor, Evalthos a refuzat s pledeze n vreun proces, ceea ce l-a determinat pe Protagoras s l acioneze n judecat. Ambii considerau c vor ctiga procesul, ghidndu-se dup urmtoarele raionamente, cunoscute drept dilema lui Protagoras: Protagoras - fie c vei pierde procesul, fie c l vei ctiga, va trebui s mi plteti, deoarece n primul caz te va condamna chiar tribunalul, iar n al doilea caz, te va obliga convenia noastr. Evalthos - nici ntr-un caz i nici n cellalt nu i voi plti, Protagoras. n primul caz, dup nvoiala noastr, voi fi pierdut primul meu proces, n al doilea fiindc tribunalul m va fi achitat de datoria ctre tine. Judecatorii atenieni s-au abinut in a judeca, considernd ca nu se poate da o soluie echitabila 22

Epicur (cca 341 cca 270 . Hr.) Epikouros (n limba greac), filosof grec nscut n insula Samos, ntr-o familie de exilai atenieni. i-a urmat prinii la Colofon, unde a devenit profesor de filosofie, atrgndu-i primii adepi. Ulterior, a inut prelegeri n Mytilene i Lampsacos. n anul 306 s-a stabilit la Atena, unde a cumprat o grdin (kepos) n care a deschis o coal de filosofie care a concurat cu Academia lui Platon i Lyceum-ul lui Aristotel. Spre deosebire de locaiile menionate, publice, Epicur a optat pentru un spaiu privat plcut, situat la marginea oraului, care a devenit un simbol al detarii specifice doctrinei.

n cadrul Grdinii au fost puse bazele epicureismului, un curent filosofic care a influenat gndirea antic n urmtoarele 6 secole, pn n momentul n care a fost eclipsat de interesul romanilor pentru stoicism. Din cele peste 40 de titluri ale operei sale, menionate de Diogene Laerius, pn n zilele noastre s-a pstrat o mic parte, din care menionm Kyriai doxai (Catehismul celor 40 de sentine), fragmente din cea mai important lucrare, Peri physeos (Despre natur) i 3 scrisori. Contribuiile lui Epicur au vizat 3 domenii principale: Kanonika (Logica), a crei rol consta n distingerea adevrului de fals, Physika (Fizica), care urmrea s ofere o explicaie filosofic a genezei substanei i Ethika (Etica), care urmrea identificarea modalitilor i idealurilor existenei (H. Matei, 1991, p. 96). Filosofia lui Epicur reprezint un amestec de idei contrare. El este un hedonist care predic prudena i cumptarea, susinnd c idealul filosofic l constituie satisfacerea echilibrat a plcerii (hedone), care l elibereaz pe om de orice durere, de nelinitile fizice sau psihice, de frica de moarte sau de teama aciunilor divine. n opinia sa, aceast concepie este singura care asigur antaraxia (n limba greac, absena tulburrii), spaimele i superstiiile fiind alimentate n realitate de ignorana oamenilor cu privire la natura lucrurilor. Autorul este n acelai timp un reprezentant al concepiei atomiste, continund ideile formulate de ctre Democrit, potrivit crora lumea este alctuit din elemente minuscule i invizibile, atomii i un teist care respinge intervenia divin i supravieuirea sufletului dup moarte. Astfel, a susinut Epicur, dac zeii sunt indifereni, nu avem de ce s ne temem de ei. Dac sufletul nu este dect un compus material de atomi, nu avem de ce s ne temem nici n legtur cu cltoria lui n regatul morii, sau n legtur cu diferitele rencarnri, credine obinuite pentru greci. Nu avem, de asemenea, de ce s ne temem de moarte, care este descompunerea compusului material din care suntem alctuii, corp i suflet, i care nu este deci, dect privare de senzaii. "Moartea nu nseamn nimic pentru noi", cci atunci cnd suntem noi, ea nu este, iar cnd survine, noi nu mai suntem. ntruct nu exist lumea de dincolo, fericirea neleptului trebuie s se realizeze n aceast lume, prin neparticiparea la viaa public i retragerea n cercul prietenilor, conform devizei lathe biosas (triete retras sau ascunde-i viaa). Doctrina epicureic a avut o larg rspndire n Grecia i Imperiul Roman, dar sensul iniial s-a pierdut n timp, ca urmare a denaturrii i vulgarizrii noiunii de plcere. Succesorii si sunt cunoscui sub numele de epicureici, cel mai cunoscut fiind de departe Lucretius Carus, autorul poemului epic Despre natura lucrurilor, menit s atrag noi adepi. Printre personalitile influenate de acest curent filosofic se numr Thomas Hobbes, John Stuart Mill, Thomas Jefferson i Friedrich Nietzche. 23

Zenon (cca 336 cca 264 . Hr.) Filosof grec pre-socratic, originar din Citium (sudul Italiei). Informaiile cu privire la viaa sa sunt extrem de srace. Sursa primar o constituie dialogul Parmenide al lui Platon, scris la aproximativ un secol dup moartea sa. n dialogul menionat autorul descrie vizita lui Zenon nsoit de printele su adoptiv, fondatorul colii Eleatice, n Atena. Cu aceast ocazie, filosoful le-ar fi prezentat atenienilor unica sa carte Erides (Dispute), astzi disprut. Ulterior, mai muli scriitori antici au fcut referire la Zenon, dar din pcate lucrrile acestora s-au pstrat doar fragmentar. Potrivit tradiiei, filosoful a fost torturat pentru participarea la un complot mpotriva tiranului Eleei, dndu-i viaa fr a dezvlui numele celorlali complotiti. Zenon este fondatorul colii stoice, o coal filosofic nfiinat n Stoa poikile (Porticul cu picturi) din Atena, renumit prin etica sa, potrivit creia neleptul trebuie s se conduc numai dup raiune i s i reprime pasiunile. De asemenea, este inventatorul aa numitei metode a demonstraiei prin contradicie sau reducere la absurd (reductio ad absurdum), constnd n evidenierea consecinelor inacceptabile la care ar fi condus dezvoltarea logic a premiselor adversarilor (H. Matei, 1991, p. 249). Autorul este celebru prin paradoxurile sale (cele mai cunoscute fiind Achille i broasca estoas, Sgeata i Stadionul), care au constituit un stimulent pentru dezvoltarea rigorii logice i matematice i au constituit motivul pentru care Aristotel l-a calificat drept ntemeietor al dialecticii. Paradoxurile (aporiile) descrise n Fizica aristotelian au influenat, inspirat, nfuriat sau amuzat filosofii, matematicienii, fizicienii i reprezentanii altor tiine, timp de dou milenii. Piron (cca 360 cca 270 . Hr.) Pyrrhon (n limba greac), filosof grec nscut n localitatea Elis. Dup Diogene Laerius, a profesat ca pictor i l-a nsoit pe Alexandru cel Mare n expediiile sale, studiind filosofia oriental n India i Persia. La ntoarcere, a deschis n oraul natal o coal de filosofie, care a atras numeroi adepi. Asemenea altor gnditori celebri ai Antichitii, nu a lsat nici o lucrare scris, informaiile cu privire la opera sa provenind din scrierile satirice ale unui fost elev (Timon din Flius). Influenat de concepia lui Democrit, a pus bazele unei doctrine filosofice independente, scepticismul, ai crui adepi pun la ndoial posibilitatea cunoaterii veridice a realitii i existena oricror cunotine certe, evideniind caracterul relativ, incomplet i precis al acestora. n opinia lui Piron, orice judecat uman este n acelai timp ndreptit i nendreptit, ntruct se bazeaz exclusiv pe o convenie uman. Dat fiind limitarea capacitii de cunoatere, atitudinea filosofic recomandabil este abinerea. Imposibilitatea cunoaterii l determin pe omul nelept s se nchid n sine, evitnd astfel stresul i dobndind ataraxia (netulburarea, linitea), considerat de Piron bunul suprem. Pentru a ajunge la ataraxie, individul trebuie s se ghideze dup deviza nu hotrsc nimic, renunnd la orice fel de judeci de valoare.

24

Bibliografie

Aristotel, Politica, Editura Antet XX Press, Prahova, f. a. (Anexa 6, fragmente, pp. 62 65, 138) Barnes Jonathan, Aristotel, Editura Humanitas, Bucureti, 2006 Dorna Alexandre, Fundamentele psihologiei politice, Editura comunicare.ro, Bucureti, 2004 Hare Richard Mervin, Platon, Editura Humanitas, Bucureti, 2006 Matei C. Horia, Lumea antic. Mic dicionar biografic, Editura Danubius, Bucureti, 1991 Platon, Republica, Editura Antet XX Press, Prahova, 2005 Platon, Opere, vol. 1, Editura tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1986 (Anexa 5, fragmente pp. 348 - 368) Vlastos Gregory, Socrate, Editura Humanitas, Bucureti, 2002 Vlduescu Gheorghe, Filosofia n Grecia veche, Editura Albatros, Bucureti, 1984 Vlduescu Gheorghe, Cei doi Socrate, Editura Polirom, Bucureti, 2001

25

Capitolul al III-lea. Rdcini romane i cretine ale psihologiei politice n constituirea psihologiei politice, masiva influen greac nu poate elimina impactul de durat i al altor dou importante matrici culturale: cea a Imperiului Roman i cea a Bisericii cretine. Fiecare supradetermin n felul su cursul gndirii i perceperii politicii i psihologiei, arta profesorul A. Dorna n manualul su de psihologie politic (2004, p. 51). n expansiunea sa continu, dup consolidarea teritoriului n Italia, Roma a ieit victorioas din cele 3 rzboaie punice (264 241 . Hr., 218 202 . Hr. i 149 146 . Hr.), devenind cea mai puternic naiune din Europa i din spaiul mediteraneean, statut pe care l va menine pn la divizarea Imperiului Roman. Cucerit, Grecia a fost reorganizat de ctre romani n provinciile Aheea i Macedonia. O lung perioad de timp, gndirea greac va continua ns s exercite influene considerabile asupra culturii romane. Numeroi exponeni ai colilor filosofice greceti s-au stabilit n oraele romane, reuind, prin calitile personale, s se fac apreciai de clasa politic conductoare i s transmit romanilor propriile concepii filosofice i politice. n cadrul civilizaiei greco-romane s-a desvrit trecerea de la spiritul colectivist al oraelor-state antice, la un spirit individualist i cosmopolit, care a determinat dezrdcinarea i sentimentul de izolare al indivizilor. Reintegrarea acestora n grupuri care s le asigure din nou sentimentul de comuniune personal i religioas s-a fcut prin proliferarea cultelor de mistere. Filosofiile morale au fost treptat nlocuite de filosofiile mistice (concepii filosoficoreligioase care afirmau posibilitatea unei comuniuni a omului cu divinitatea i a unei cunoateri tainice obinute pe aceasta cale). Extinderea teritorial prin victorii militare succesive a adus cu sine o criz social i politic care a degenerat treptat n rzboaie civile, aductoare de haos politic i economic. Moartea frailor Tiberius i Gaius Gracchus, care au ncercat s impun echitatea drept o nou for n politica roman, a marcat sfritul dezbaterilor i procedurilor legale. Din acest moment, puterea a ajuns n minile oricui era dispus s mearg pn la capt. Omorurile au devenit comune n timpul alegerilor, unde numeroase persoane erau eliminate de ctre partidele de opoziie pentru a speria adversarul politic. Folosirea forei pentru conservarea26

Republicii a devenit o practic curent. Senatorii care nu puteau bloca legal reforma recurgeau la asasinate. Reformatorii care nu-i puteau impune legile se foloseau de labilitatea populaiei pentru a terifia Senatul sau apelau la generali i armatele lor pentru sprijin militar. Un rol important n manipularea maselor a revenit cuvntului i celor care stpneau arta oratoriei. Stoparea declinului i s-a datorat lui Gaius Octavius, nepot al lui Iulius Cezar. Politician abil, acesta a reuit n doar civa ani s determine o Rom nepregtit pentru un regim despotic care s-i confere puteri depline. De aici pn la dictatura absolut a celui cruia Senatul i-a conferit titlul de Augustus (cel venerat) nu a mai fost dect un pas. n anul 23 . Hr. acesta i-a asumat funcia de mprat al Romei, optnd ns pentru titlul civil de Princeps (Primul Cetean). Maestru al propagandei, Octavian a folosit jocurile i ceremoniile pentru a-i spori popularitatea. Controlul su devenise absolut, ceea ce i-a permis s-i numeasc succesorul, un obicei abandonat nc de la fondarea Republicii. Criza religioas manifestat prin decadena religiei clasice greco-romane a fost una din cauzele apariiei cultului imperial, practicat la nceput n rsritul imperiului. Nici acest cult nu a dat ns imperiului religia de care avea nevoie. Practicarea cultului imperial a devenit numai un criteriu de loialitate politic, transformndu-se ntr-un motiv de conflict principal ntre stat i noua religie aprut n Imperiul Roman n primul secol al erei noastre: cretinismul. Circa 300 de ani cretinismul s-a confruntat cu problema extern a persecuiilor (din partea statului roman) i cu problema intern a ereziei (gnosticismul, maniheismul). Dei a persecutat cretinismul, Imperiul Roman, cu unitatea sa teritorialadministrativ i cu mijloacele sale de comunicaie performante a favorizat extinderea credinei cretine. Marea contribuie a civilizaiei romane la dezvoltarea cretinismului a fost interesul ei pentru aspectul practic i moral. Aceasta a conferit cretinismului apusean un sim etic profund i a pus temelia unei psihologii umane adnci, manifestat, de pild, n "Confesiunile" lui Augustin i ale celorlali Prini ai Bisericii.

27

Polibiu (cca. 208 cca 125 . Hr.) Istoric i om politic grec, nscut ntr-o familie bogat din oraul Megalopilis, Arcadia. Devenit o personalitate proeminent a epocii, n anul 167 . Hr. s-a numrat printre cei 1000 de ostatici greci de vi nobil trimii la Roma dup ncheierea celui de-al treilea rzboi macedonean. A fost mentor al viitorului celebru general roman Scipio Africanul iar dup ce i s-a oferit libertatea, a participat la asediul Cartagenei (148 146 .e.n). Dup nfrngerea ultimei rscoale antiromane a cetilor greceti, a reuit s obin de la liderii romani o serie de concesii pentru tabra nvinilor. Pasionat de istorie, Polibiu s-a angrenat ntr-un proiect ambiios de realizare a unei istorii universale, n acest scop vizitnd numeroase situri istorice din jurul mrii Mediteraniene, lund interviuri de la veterani de rzboi, pentru a reconstitui btliile la care au participat i avnd acces la principalele arhive ale vremii. Istoricul grec este autorul mai multor lucrri, dar cea mai mare parte a acestora, printre care o biografie a strategului Ligii aheene, Filopoimen, folosit drept surs de ctre Plutarh, un manual de tactic militar greac i roman i o monografie istoric a rzboiului Numantin, sau pierdut. Opera principal, intitulat Historiai (Istorii), avnd drept model scrierile istoricului Tucidide, s-a pstrat fragmentar (5 volume integrale, dintr-un total de 40), n cadrul ei autorul explicnd ascensiunea Romei de la o putere local la statutul de lider al bazinului Mrii Mediterane. Polibiu este unul din primii istorici care a prezentat istoria ca o secven de cauze i efecte, bazat pe examinarea atent a tradiiei, dublat de un acut sim critic. El a reuit s redacteze o istorie mult diferit de cronologiile clasice, care seamn mai degrab cu o radiografie a comportamentului uman, atingnd teme precum: naionalismul, xenofobia, duplicitatea politic, brutalitatea, dar i loialitatea, curajul, inteligena, raiunea. Majoritatea specialitilor apreciaz c istoria lui Polibu constituie cea mai bun surs pentru epoca la care se refer (218 146 .Hr). Din perspectiva psihologiei politice, meritul de necontestat al autorului este de a fi introdus, pentru prima dat n istoriografia greac, un element nou: aspectul politic (H. Matei, p. 184). Polibiu a exercitat influene semnificative nu doar asupra principalilor istorici ai Antichitii, de la Strabon la Plutarh i Cicero, ci i asupra gndirii politice a unor nume de referin din istoria psihologiei politice, precum Machiavelli i Montesquieu. n cadrul Istoriei, autorul a dezvoltat aa numita teorie anaciclic, ai crei autori originari au fost Platon i Aristotel. n opinia sa, cele trei forme primare ale guvernrii (monarhia, aristocraia i democraia) sunt n mod inerent instabile, tinznd s degenereze rapid n cele trei forme primare ale guvernrii maligne, datorit corupiei: tirania, oligarhia i ochlocraia (dictatura majoritii). Polibiu a susinut c ascensiunea Romei se datora, n primul rnd, caracterului mixt al Constituiei republicane. Astfel, monarhia era reprezentat de ctre consuli, care deineau controlul asupra armatei i finanelor, aristocraia de ctre Senat, care avea autoritatea de a-i numi pe Consuli, Cenzori i fixa politica extern, iar democraia de ctre alegtori. Fiecare instituie era deci complementar i o controla pe cealalt, ceea ce a permis garantarea stabilitii i prosperitii. n opinia autorului, aceasta este cauza pentru care Roma nu a fost supus ciclului de degradare, meninndu-se ntr-o faz a echilibrului care caracterizeaz sistemul politic ideal. 28

Cicero (3.01.106 7.12.43 . Hr.) Orator, filosof, jurist i om politic roman, nscut la Arpinum, ntr-o bogat familie de cavaleri. A beneficiat de o educaie aleas la Roma, unde a avut ocazia s studieze cu cei mai valoroi oratori romani i greci. A profesat ca avocat iar ulterior, pentru a-i completa studiile, a cltorit n Orient, studiind la Atena i n Rodos. Optnd pentru cariera politic, a parcurs succesiv mai multe demniti, pn la cea de consul (63 . Hr.). Orator desvrit, Cicero s-a numrat printre cei mai entuziati aprtori ai democraiei i republicii, criticnd cu aciditate aristocraia i dictatura. Dup instaurarea primului triumvirat (Cezar, Pompei, Crassus), dezamgit de tendinele tiranice, Cicero a plecat n exil n Grecia. Iertat de Cezar pentru faptul c s-a alturat taberei lui Pompei, a revenit la Roma dar s-a retras din politic, dedicndu-se profesiei de jurist. Dup asasinarea lui Cezar, l-a susinut pe Octavian n lupta pentru succesiune, atacndu-l n cunoscutele discursuri Filipicele pe adversarul acestuia, Marcus Antonius. n anul 43 . Hr. a czut victim rzbunrii acestuia, fiind asasinat. Cicero a rmas n istorie drept unul din cei mai ilutri oratori ai Antichitii romane. Vasta sa oper include ns, alturi de cele 58 de discursuri (In Catalinam Catalinarele, In Verrem mpotriva lui Verres etc.), tratate de teorie a artei oratorice (De oratore Despre Orator, De Optimo Genere Oratorum Despre cel mai bun gen de orator), lucrri de retoric (Partitiones oratorie Despre prile discursului, De optimo genere oratorum Despre cel mai bun fel de elocven), opere de filosofie (De finibus bonorum et malorum Despre limitele binelui i rului, De natura deorum Despre natura zeilor, De fato Despre destin) i moral (De senectute Despre nelepciune, De officiis - Despre ndatoriri), precum i o bogat coresponden, ce constituie o adevrat fresc a epocii. Din perspectiva disciplinei psihologie politic, prezint interes lucrrile De legibus (Despre legi) i De republica (Despre stat), care au contribuit la popularizarea unor concepii i teorii politice ntr-o perioad caracterizat printr-o accentuat instabilitate politic. Autorul a privit activitatea politic ca pe o datorie sacr, care trebuia realizat n conformitate cu cele mai nalte principii ale spiritului. Omul de stat model (princepsul) este, n concepia lui Cicero, cel care ntrunete calitile de orator, conductor militar i filosof, reuind ca, prin talent, cultur i responsabilitate politic, s transforme cuvntul n instrument al aciunii practice (H. Matei, 1991, p. 67). Prin atributele pe care le deine, acesta este primul cetean (primo inter pares), fiind capabil s acioneze astfel nct s salveze Republica aflat n criz. n Despre stat, lucrare ale crei fragmente au fost descoperite n anul 1820, la Vatican, Cicero a cutat s mbine speculaia filosofic cu exigenele practicii politice, sistemul de guvernare ideal pe care l descrie, generat de raiune i nu de contextul social al unui moment istoric, fiind o republic aristocratic, la baza creia se afl nelegerea ntre clasele sociale dominante senatori i cavalei (concordia omnia) i respectarea drepturilor tuturor cetenilor (dignitas). Regimul constituional pentru care a optat este unul mixt, care mbin elemente monarhice, aristocratice i democratice. Viaa i opera lui Cicero l-au determinat pe A. Dorna (2004, p. 54) s l califice drept cel mai politic dintre filosofi i cel mai filosof dintre politicienii tuturor timpurilor, considernd c analiza lucrrilor acestuia poate duce la identificarea rolului i obiectului de studiu al psihologiei politice. Discursul politic, personalitatea politic, cultura politic sunt numai cteva din temele asupra crora s-a aplecat cel care, dat fiind varietatea preocuprilor, a fost calificat de unii autori drept homo universalis. 29

Plutarh (cca. 46 cca. 127 d. Hr.) Istoric i scriitor de origine greac, nscut la Cheroneia (Beoia), ntr-o familie nstrit. A studiat la Atena matematica, retorica i filosofia, iar ulterior a profesat ca arhonte n oraul natal. A vizitat de mai multe ori Roma, n cadrul unor misiuni diplomatice, efectund numeroase cltorii n ntreaga lume mediteran. Odat cu conferirea ceteniei romane, i-a ales numele de familie Mestrius. De-a lungul timpului, a fost numit de ctre mpratul Traian procurator al provinciei Achaia din Grecia i a activat ca preot la templul lui Apollo din Delphi, unde s-a ocupat de interpretarea prezicerilor celebrei Phitia. De o erudiie enciclopedic, a creat o oper vast (aproximativ 230 de titluri) din care nu sau pstrat dect aproximativ 1/3. Majoritatea lucrrilor abordeaz teme de filozofie i etic, sub influena lui Platon, dar i teme de retoric, fizic, medicin etc. Operele lui Plutarh au fost reunite n anul 1296 de ctre Maximos Planudes n 2 categorii. Moralia (Scrieri morale) cuprinde 78 de eseuri i dialoguri pe teme literare, estetice i pedagogice, dar i dezbateri cu privire la probleme religioase i mitologice, de o nsemntate aparte fiind descrierea unor vechi rituri egiptene. Din cadrul acestora face parte i textul dialogat Symposiaca ton hepta sophon (Banchetul celor apte nelepi), n care autorul dezvolt nvturile celor apte nelepi legendari ai Greciei antice. Textele extrem de diverse, dezvluie un filosof pragmatic, care urmrea s i fac pe oameni mai virtuoi, i prin aceasta mai fericii. O parte din textele reunite n Moralia constituie adevrate lecii de psihologie social aplicat. Iat numai cteva din temele abordate: Este un bun obicei s discui despre vin?, Cine a aprut mai nti, oul sau gina?, De ce ne face plcere s i vedem pe actori reprezentnd furia i durerea, dar nu i s i vedem pe oameni parcurgnd triri similare?. Vieile paralele ale oamenilor ilutri (Bioi Parllloi) este de departe cea mai cunoscut lucrare a lui Plutarh, n cadrul creia sunt prezentate 23 de biografii ale unor personaliti greceti i 23 de biografii ale unor personaliti romane, la care se adaug 4 biografii izolate. Biografiile sunt prezentate sub form de diade (Theseu Romulus, Alexandru cel Mare Cesar, Demostene Cicero etc.), majoritatea fiind nsoite i de un scurte comentarii comparative (synkrisis), menite s evidenieze calitile morale comune ale personajelor. Lucrarea s-a bucurat de celebritate pn n zilele noastre, constituind o surs de inspiraie pentru numeroi scriitori, dintre care i menionm pe W. Shakespeare, F. Rabelais, M. Montaigne, F. Bacon i J. J. Rousseau. Ea permite nu numai o reconstituire istoric a perioadei descrise, ci conine anecdote i detalii cu privire la viaa unor personaliti (Alexandru cel Mare, Numa Pompilius) care nu se mai regsesc n nici o alt surs. Supranumit prinul biografilor antichitii, Plutarh s-a bucurat ns de o popularitate deosebit i n epoca n care trit, n primul rnd pentru talentul de a prezenta teme filosofice unui public neavizat, ntr-un limbaj pe nelesul acestuia. Contribuia lui Plutarh la fundamentarea psihologiei politice const, n principal, n faptul c profilurile prezentate n Vieile paralele nu sunt exclusiv psihologice, ci i politice. A. Dorna (2004, p. 59) l consider pe autorul menionat un precursor al lui Machiavelli, evideniind o serie de precepte dup care trebuie s se conduc, n opinia sa, omul politic: convingerea bazat pe raiune i reflecie; evitarea exceselor; punerea n concordan a caracterului cu discursul; cunoaterea poporului; cucerirea autoritii i a ncrederii; punerea binelui statului mai presus de dumniile personale. Arta politic o constituie, pentru Plutarh, concordia, asigurarea armoniei i nelegerii dintre locuitorii cetii prin promovarea de ctre conductor a egalitii, meritului i virtuii. 30

Seneca (cca 4 . Hr. 65 d. Hr.) Om politic, filosof i scriitor roman, pe numele ntreg Lucius Annaeus Seneca, zis i Seneca cel Tnr, pentru a-l deosebi de tatl su, un cunoscut istoric i retorician. S-a nscut ntr-o familie de rang ecvestru din Corduba (Hispania). A beneficiat de o educaie aleas la Roma. Dup un stagiu de 6 ani petrecui n Egipt, n anul 31 d. Hr. s-a ntors la Roma unde a profesat ca avocat, fiind ales chestor i apoi senator. O relaie de adulter cu nepoata mpratului Claudius, a determinat trimiterea sa n exil, n Corsica, unde a studiat filosofia i tiinele naturale. Ulterior, a fost rechemat n capital pentru a i se ncredina educaia celui care va deveni mpratul Nero. n primii ani ai regimului acestuia, Seneca a deinut o putere total. n paralel cu ascensiunea politic (pretor i apoi consul), a dobndit o avere impresionant, numrndu-se printre cei mai bogai oameni ai epocii. Intrat n dizgraie dup consolidarea tendinelor dictatoriale ale lui Nero, s-a retras din viaa public, dedicndu-se exclusiv creaiei filosofice i literare. nvinuit de a fi participat la o conspiraie mpotriva conductorului Romei, a primit ordinul de a se sinucide. Fostul preceptor al mpratului s-a conformat, tindu-i venele, dup cum relateaz cunoscutul istoric roman Tacitus. Seneca a fost unul din cei mai importani reprezentani latini ai stoicismului. A creat o oper vast, din care s-au pstrat pn n zilele noastre 12 cri de dialoguri (De ira Despre furie, De brevitate vitae Despre scurtimea vieii, De Otio Despre timpul liber, De Tranquillitate Animi Despre linitea sufletului, De providentia Despre nelepciune, De Constantia Sapientiis Despre fermitatea persoanei nelepte, De Vita Beata Despre viaa fericit, De Clementia Despre mil, De Beneficiis Despre ctig etc.), o lucrare n care sunt descrise teorii antice din domeniul meteorologiei, astrologiei i altor tiine naturale Questiones naturales (Chestiuni naturale), o colecie de 124 de scrisori pe teme de moral Epistulae morale ad Lucilium (Scrisori morale ctre Lucililius), o satir caustic la adresa mpratului Claudius - Apocolocyntosis divi Claudii (Prefacerea n dovleac a divinului Claudiu). Acestora li se adaug 9 tragedii, a cror paternitate a fost frecvent contestat (Hercules furens Nebunia lui Hercule, Troades Femeile troiane, Phoenissae Femeile feniciene, Medeea, Phaedra Fedra, Oedipus Oedip, Agamemnon, Thyestes Tieste, Hercules Oetaeus). Destinate lecturii, acestea conin analize psihologice detaliate ale ubor sentimente extreme, constituind unicele specimene ale dramaturgiei latine care au supravieuit timpului. Concepia lui Seneca se opune celei a lui Cicero, pentru care viaa social i datoria de cetean se aflau pe primul loc. nelepciunea const, n opinia sa, n a-i cultiva voina de a-i gsi fericirea n virtute i nu n hazardul bogiei materiale. Originalitatea autorului st n ptrunderea cu care a surprins viciile contemporanilor si iar locul acordat milei i omeniei fa de sclavi face din Seneca un precursor al unuia din domeniile de studiu actuale ale psihologiei sociale: comportamentul prosocial. Stilist desvrit, considerat al doilea fondator al limbii latine, Seneca a exercitat influene puternice asupra creaiei literare i filosofice din urmtoarele secole (H. Matei, 1991. p. 205). Concepiile sale au fcut ca Seneca s fie consultat nu numai de filosofi, ci i de Prinii Bisericii i de moralitii cretini. De altfel, el a introdus n doctrina cretin mitul Vrstei de aur, pe care l-a tradus n forma paradisului pierdut (A. Dorna, 2004, p. 62). Seneca. ncheiem aceast scurt prezentare cu unul din cele mai semnificative citate care i se atribuie: Binele absolut al naturii omeneti e cuprins n pacea corpului i a sufletului.

31

Plotin (cca 205 270 d. Hr.) Filosof grec, nscut n Egipt, la Lykopolis. A studiat filosofia la Alexandria, cu Ammonios Sakkas, un platonician care, asemenea lui Socrate, nu a scris nimic. n anul 244 d. Hr. s-a stabilit la Roma, unde a deschis o coal de filosofie, dobndindu-i n scurt timp un renume n cercurile senatoriale. S-a bucurat de protecia i prietenia mpratului Gallenius, care i-a dat acordul cu privire la propunea lui Plotin de construire a unei ceti a filosofilor pe ruinele unui ora abandonat din Campania, dup modelul descris de Platon n Republica i care ar fi urmat s poarte numele de Platonopolis. Din pcate, proiectul nu s-a materializat, din motive rmase necunoscute. Dup unele surse, nainte de a nceta din via, la vrsta de 66 de ani, ca urmare a unei boli ndelungate, Plotin ar fi rostit: s ne strduim s nlm divinul din noi la divinul din Univers. Autorul a nceput s scrie la vrsta de 49 de ani cnd i formulase deja pe deplin sistemul filosofic. Prelucrnd i dezvoltnd comentariile la opera lui Platon din ultimele secole, Plotin a ntemeiat un nou curent filosofic, neoplatonismul, care, a exercitat o puternic influen n antichitatea trzie. Concepiile sale filosofice au fost prelucrate i sistematizate de principalul su discipol, Porfir, care i-a fost i biograf (prin lucrarea Vita Plotini) i publicate ntre 301 - 305 sub titlul de Enneade. Tratatele incluse n Enneade, n numr de 54 (ase grupe a cte nou tratate, nsemnnd n limba greac nou), reprezint comentarii asupra unor teme clasice din filosofia greac anterioar (inspirate nu numai din Platon, ci i din Aristotel, stoici, etc.) pe baza crora Plotin a construit o doctrin original (H. Matei, 1991, p. 183). Prima Ennead se refer la chestiunile de etic, a doua i a treia pe cele de fizic, a patra Ennead cuprinde tratatele care au ca tem Sufletul, a cincea pe cele care au ca tem Intelectul, iar a asea Ennead pe cele care se refer n mod precumpnitor la Unul. Plotin a ncercat s concilieze n demersul su exigena raionalitii, proprie filosofiei greceti, cu aspiraiile mistice, dezvoltnd o cosmologie spiritual complex, care implic 3 ipostaze: Unul (o entitate suprem, transcendent, care nu poate fi divizat sau multiplicat), Intelectul i Sufletul. Toate existenele eman din unitatea acestor 3 entiti. Platon a dezvoltat, de asemenea, o teorie original a cunoaterii, conform creia mintea joac un rol activ n cunoaterea lumii i nu se limiteaz la a recepta pasiv datele experienei simurilor. n opinia autorului, sufletul este alctuit din 2 pri: una superioar, de origine divin, imuabil i una inferioar, care determin trsturile de personalitate (inclusiv pasiunile i viciile). mbrind o doctrin mistic, Plotin a susinut c pentru unificarea cu sufletul universal, indivizii trebuiau s parcurg un proces de purificare, renunnd la plcerile trupeti i optnd pentru o via ascetic ( A. Dorna, 2004, p. 62). Originale sunt i teoriile estetice plotiniene, ndeosebi conceperea artei drept cunoatere, i nu imitaie i asocierea frumosului cu binele. Alunecnd spre ocultism, neoplatonismul a exercitat o puternic influen asupra cretinismului fiind revalorificat, n secolul XV, prin intermediul culturii arabe i reabilitat, n Renatere, odat cu interesul crescnd pentru Platon. n secolele urmtoare, interesul pentru el scade din nou. La nceputul secolului XIX, Plotin a redevenit un "autor la mod"'. Goethe l citete cu entuziasm i scrie chiar versuri "plotiniene". Ceva mai trziu Plotin a fost citit i comentat de Hegel, care a formulat unele obiecii la concepia sa. Printre cei influenai de concepia lui Plotin s-a numrat i filosoful francez H. Bergson. Prinii cretin 32

Procesul de mpcare ntre Biserica i Statul roman a nceput cu Constantin cel Mare. Angrenat n rzboaiele pentru succesiunea imperial, Constantin a adoptat cretinismul n anul 312, din dorina de a da o nou unitate imperiului. El s-a angajat in politica de favorizare a cretinismului, acordnd, prin Edictul de la Milano, libertatea de cult, noii religii. n 325, din ordinul su a avut loc primul Conciliu ecumenic al Bisericii cretine la Niceea, avnd ca scop combaterea arianismului. n 394, n timpul mpratului Theodosius, cretinismul era singura religie oficial. Templele au fost transformate n biserici iar ultima lovitur dat "pagnismului" a avut loc n anul 529, cnd Iustian a ordonat nchiderea colii de filosofie din Atena. De la acordarea libertii de cult la hegemonia noii religii nu trecuser dect 2 secole. mpraii cretini au dispus o serie de msuri menite s tearg urmele politeismului i sa instaureze o dogm religioas unitar pentru ntreg imperiul. Credinele i principiile noii religii au fost fixate ntr-un sistem. Dogmele nu reprezint doar norme canonice nou-aprute, ci i rezumate ale doctrinelor biblice majore. Aceasta este epoca de aur a Prinilor Bisericii, care au nceput interpretarea Evangheliilor, cel mai important dintre ei fiind Augustin. Tot acum apare monasticismul. Promotorii acestuia au fondat mnstiri ale cror principii conductoare erau srcia, munca i ascultarea. Treptat, episcopul Romei a ctigat supremaia n raport cu ceilali episcopi i a luat titlul onorific de Pap (considerat succesor al apostolului Petru, crucificat la Roma). Dup mutarea capitaliei imperiului la Constantinopol (n anul 300), pentru o lung perioad de timp episcopul Romei a fost cea mai puternic persoan din Roma. Autoritatea sa a sporit i mai mult dup ce, n anul 476, Imperiul roman de apus s-a destrmat, Papa fiind cel care i-a asumat misiunea de a conduce rezistena mpotriva nvlirilor barbare. Practic, dup dezmembrarea statului Biserica rmne singura for capabil s rspund exigenelor organizrii sociale i spirituale (A. Dorna, p. 61).33

Sfntul Augustin (13.11.354 28.08.430 d.Hr.) Cunoscut i sub numele de Aureliu Augustin, episcop, filosof i scriitor latin, doctor al Bisericii, nscut n Tagaste (astzi Algeria), n familia unui funcionar pgn. A studiat retorica la Madaura i Cartagina, primind o educaie cretin. Ulterior, impresionat de lucrarea lui Cicero, Hortensius, a nceput s aprofundeze filosofia. A predat retorica n oraul natal, apoi n Cartgina. A cltorit la Roma i Milano. Convertit la cretinism n 387, a renunat la cariera public. Un an mai trziu a devenit episcop n Hippo Regius (N Africii), influennd major politica religioas a bisericii africane. A fost autorul unei opere imense (dup propriul inventar, 93 de titluri, cu 232 cri, la care se adaug o bogat colecie de scrisori i predici. Printre altele, a scris dialoguri de inspiraie filosofic (De dialectica Principiile dialecticii, De ordine Despre ordinea n succesiune, Contra Academicos mpotriva academicienilor, De beata vita Despre viaa fericit), lucrarea Soliloquia (Solilocvii), n care a pus bazele filosofice ale cretinismului, cri de exegez a doctrinei cretine i tratate de teologie dogmatic (De fide et symbolo Despre credin i crez, De Trinitate Despre Sfnta Treime, De doctrina christiana Despre doctrina cretin etc.), precum i numeroase scrieri polemice mpotriva diverselor erezii. Temele predilecte din aceast parte a operei sunt pcatul originar, harul dumnezeiesc i predestinaia (H. Matei, 1991, p. 43). Operele fundamentale, care au exercitat o influen constant pn n zilele noastre, dar ndeosebi n Evul Mediu i Renatere, au fost Confessiones (Confesiunile) i De civitate Dei (Despre Cetatea lui Dumnezeu). n cele 13 cri care alctuiesc Confesiunile, autorul descrie ascensiunea spiritual pe care a parcurs-o pn n momentul n care a decis s mbrieze definitiv cretinismul. Descrierea pasiunilor, temerilor i aspiraiilor sufletului omului, n pasaje de o expresivitate aparte, l-a ndreptit pe A. Dorna (2004, p. 62) s l califice pe Sfntul Augustin drept cel mai psiholog dintre gnditorii Bisericii. Concepia politic a autorului se regsete n cele 22 de cri ale Cetii lui Dumnezeu, redactate n intervalul 413 426, lucrare ce se constituie ntr-o monumental sintez istoric i filosofic. Autorul apeleaz la date din istoria roman i universal pentru a argumenta teza despre coexistena permanent a dou ceti (categorii umane): civitas improborum, cetatea celor care mprtesc concepii religioase pgne, urmrind exclusiv obinerea de bunuri pmnteti i civitas dei, Biserica, pe care o concepe drept o mprie spiritual universal, n care Dumnezeu pregtete omenirea pentru o via viitoare. Cele 2 ceti nu reprezint aadar distincia dintre Biseric i stat, ci o prezentare simbolic a 2 tipuri de societate: cea divin (perfect) i cea terestr (perfectibil, prin purificare spiritual). Din dorina de justifica primatul puterii ecleziastice asupra celei laice, autorul a criticat mitologia i unele aspecte ale gndirii antice (magia, pgnismul, cultul strmoilor i al morilor etc.), opunndu-le metafizica cretin (A. Dorna, 2004, p. 64). Canonizat de Biserica Catolic, care l celebreaz pe 28 august, Sfntul Augustin, unul din cei patru Prini ai Bisericii (alturi de Ambrozie, Ieronim i Grigore cel Mare), se numr printre teologii care au exercitat o influen considerabil asupra cretintii occidentale, opera sa constituind o punte de legtur ntre filosofia antic i cea medieval. Cunoscutul istoric american Thomas Cahill l-a calificat drept primul om medieval i ultimul om clasic. Concepiile sale etice au fost analizate n detaliu de filosofi celebri, precum Schopenhauer i Nietzche.

34

Sfntul Toma d'Aquino (1225 7.03.1274) Filosof i teolog italian, nscut n localitatea italian Aquino, ntr-o familie nobiliar. De la 5 ani, a fost trimis la studii n mnstirea benedictin din Monte Casino i apoi la Universitatea din Neapole. La vrsta de 17 ani a intrat la coala dominican din Cologna iar apoi a studiat cele apte arte liberale gramatica, logica, retorica, aritmetica, geometria, muzica i astronomia n cadrul Universitii din Paris. A debutat n viaa public i n activitatea literar la vrsta de 23 de ani. n etapa parizian, a devenit un discipol al preotului dominican Albert cel Mare (1193 1280), considerat cel mai mare filosof i teolog german din ntreg Evul Mediu, sub influena acestuia lund decizia de a aprofunda opera enciclopedic a lui Aristotel, care fusese tradus n limba latin cu puin timp n urm. Poreclit de colegi boul taciturn, pentru constituia masiv i calmul imperturbabil, i-a transformat porecla n renume, dup cum avea s remarce maestrul su nc din timpul studiilor: acest bou taciturn va umple ntreaga lumea cu mugetul su. Dup ncheierea studiilor, a dobndit titlul de doctor n teologie i a nceput s predea teologia la Paris, Roma i n alte orae italiene. n capitala Franei a finalizat prima sa carte Summa contra gentiles, un manual teologic pentru uzul misionarilor trimii printre evrei i musulmani. n paralel, a efectuat numeroase cltorii n Europa i a activat ca i consilier al regelui Louis al VIII-lea. Pentru activitatea desfurat, biserica a dorit s l recompenseze cu titlurile de arhiescop de Neapole i abate de Monte Casino, onoruri pe care acesta le-a refuzat. A ncetat din via ca urmare a unei rni cptate accidental la cap n timpul unei misiuni ncredinate de ctre Papa Grigore al X-lea, ce viza reconcilierea bisericilor greceasc i latin. Puternica impresie fcut asupra tuturor celor cu care a intrat n contact i vasta sa erudiie i-au atras poreclele de doctorul nger (doctor angelicus) sau doctorul universal (doctor universalis). n 1323 a fost canonizat de ctre biserica catolic, influena sa asupra gndirii i limbajului teologic occidental fiind depit doar de ctre Augustin. Un argument n acest sens l constituie i faptul c n 1879 Papa Leo al XIII-lea a dispus ca doctrina sa s fie predat n toate seminariile i facultile de teologie catolice din universiti. Un an mai trziu, Sfntul Toma a fost declarat patron spiritual al tuturor aezmintelor educaionale ale bisericii catolice, fiind srbtorit pe data de 28 ianuarie. Nu a lsat o oper voluminoas ntruct, pe 6 decembrie 1273, n timp ce inea liturghia, a avut o experien religioas profund care a pus capt carierei sale de savant. De atunci, nu a mai scris nimic iar atunci cnd a fost ndemnat de secretarul su s i reia lucrul la principala oper Summa Theologiae (Summa teologic), a rspuns c nu poate, ntruct i se pare c tot ceea ce a scris sunt paie. Cu toate acestea, concepia teologic expus n lucrarea menionat a exercitat o influen major nu doar asupra bisericii catolice, ci i asupra filosofiei occidentale n general. Cartea a fost conceput ca o expunere sistematic i concis a tuturor problemelor teologice ale epocii sale. Prima parte a sintezei enciclopedice vorbete despre Dumnezeu ca principiu, a doua despre Dumnezeu ca scop final i Hristos ca partener al omenirii pe traseul de ntoarcere la Dumnezeu iar ultima parte detaliaz contextul cretin al acestei rentoarceri, tratnd despre ntrupare, sacramente, botez, peniten, csnicie etc. Referindu-se la raportul raiune credin, autorul a susinut c raiunea este domeniul de studiu al filosofiei iar revelaia (autoritatea lui Dumnezeu) constituie domeniul teologiei. n afara teologiei relevate, exist i o teologie natural, care include refleciile raionale despre divinitate i care este parte a filosofiei. 35

Elemente de filosofie politic se regsesc nu doar n opera principal, ci i n lucrrile De Regimine Principium i Sententia libri Politicorum, ultima constituind un comentariu asupra Republicii lui Aristotel. n opinia autorului, oamenii ajung s triasc ntr-o comunitate politic cu semenii lor din nevoia de vecintate. Binele comun (bonum commune) este factorul determinant al oricrei asocieri, de la familie la grupuri de diferite dimensiuni i pn la statul n ansamblul su. Grupul ca ntreg (totum) se caracterizeaz printr-o dubl ordine: coordonarea membrilor ntre ei i conjugarea eforturilor membrilor pentru realizarea obiectivului grupului. n cazul asocierilor politice, binele comun, numit de Toma d'Aquino i binele public, este reprezentat de lege i instituiile statului. Prelund principiul lui Aristotel conform cruia omul este un animal social (zoon politikon), autorul a susinut c fiina uman are o nclinaie natural spre stabilirea de relaii interpersonale. Pentru Toma d'Aquino statul este o comunitate complet ai crei membri sunt, n acelai timp, membri ai unei alte comuniti complete Biserica. Guvernarea oricrui stat este supus urmtoarelor tipuri de limitri: 1. n primul rnd, guvernarea se supune standardelor morale, n principal, dar nu exclusiv, principiilor i normelor juridice. Autoritile publice nu sunt exceptate de la obligativitatea de a respecta normele morale, chiar dac acestora nu li se aplic la fel ca i persoanelor fizice; 2. n al doilea rnd, guvernele statelor fac obiectul legilor electorale sau numirii. Chiar i conductorii supremi, care nu fac obiectul autoritii coercitive a nici unui for, nu se pot sustrage obligaiilor juridice sau morale. Dac ignor acest principiu, conductorii devin tirani i pot fi nlturai prin aciunea concertat a supuilor. Pornind de la concepia aristotelic, autorul consider c cea mai bun form de guvernare este cea mixt, care reunete monarhia, aristocraia i democraia. ntr-o astfel de guvernare conducerea este exercitat de o persoan, sprijinit de un grup restrns de persoane alese pentru aptitudinile lor deosebite de ctre popor, care i exprim opiunea prin vot. nfiinarea i meninerea unui astfel de sistem trebuie realizat printr-o lege care s delimiteze precis competenele fiecreia din cele 3 componente. 3. Guvernrile au datoria de a apra binele comun, care include virtutea. Aceast responsabilitate implic autoritatea de a utiliza coerciia pentru combaterea infraciunilor ndreptate mpotriva persoanelor sau bunurilor acestora. 4. Autoritatea moral a guvernrii este limitat de ctre Biseric, n acest domeniu acionnd cu precdere directivele emise de ctre Pap i episcopi. Dei nu formuleaz explicit noiunea de contract social pentru a justifica originea guvernrii sau a unui anumit regim politic, Toma d'Aquino susine c legile existente constituie, inclusiv n monarhie, un fel de convenie (pactum) ntre monarh i popor, iar nclcarea acesteia de ctre conductor i elibereaz pe oameni de obligaiile ce le revin prin aceast convenie. Autoritatea politic are la baz autoritate divin. n paralel cu legile statului, supuii trebuie s se supun i legilor Bisericii, al crei rol const n a le transmite mesajul divin cu privire la viaa etern i a i determina pe oameni s se ajute unii pe alii, din convingere, pentru a se pregti pentru aceast via. Aadar, asociaiile umane pot fi de 2 tipuri: temporare sau seculare, care se pot divide, la rndul lor, n civile i politice i spirituale. Corespunztor acestora, responsabilitatea este divizat ntre instituiile seculare, n primul rnd statul i familia i Biseric. Distincia dintre secular i spiritual este similar cu cea dintre cunoaterea natural i cea revelat. Mergnd pe firul acestui raionament Toma d'Aquino susine c liderii Bisericii nu trebuie s aib nici o jurisdicie n probleme seculare, dup cum nici liderii politici nu trebuie s se implice n activitile liderilor sau membrilor Bisericii legate de religie, cu excepia situaiilor n care este periclitat binele politic (bonum civile). Autoritatea i legitimitatea unui regim politic nu pot fi contestate pentru faptul c liderii nu sunt membri ai Bisericii.

36

Bibliografie

Anthony Kenny, Toma dAquino, Editura Humanitas, Bucureti, 2006 Augustin Aureliu, Despre cetatea lui Dumnezeu, Editura tiinific, Bucureti, 1998 (Anexa 9, fragmente, pp. 47 52) Cicero, Despre ndatoriri, Editura tiinific, Bucureti, 1957 (Anexa 7, fragmente, pp. 121 128) Dorna Alexandre, Fundamentele psihologiei politice, Editura comunicare.ro, Bucureti, 2004 Matei C. Horia, Lumea antic. Mic dicionar biografic, Editura Danubius, Bucureti, 1991 Plotin, Opere, vol. 1, Editura Humanitas, Bucureti, 2003 Plutarh, Viei paralele, Editura Aldo Press, Bucureti, 1994 (Anexa 8, fragmente, pp. 303 305) Seneca Lucius Annaeus, Dialoguri, vol. 1, Editura Polirom, Iai, 2004 Vlduescu Gheorghe, Filosofia primelor secole cretine, Editura Enciclopedic, Bucureti, 1995

37

Capitolul al IV-lea. Rdcini moderne ale psihologiei politice n Europa, secolele XV i XVI au reprezentat o epoc de nnoiri sociale i culturale, care a urmat Evului Mediu i a precedat Reforma, perioad cunoscut sub denumirea de Renatere. Originar din Italia, Renaterea s-a rspndit ulterior n ntreaga Europ apusean. Societatea feudal a Evului Mediu, caracterizat printr-o structur ierarhic rigid i dominaia Bisericii Catolice, a suferit n intervalul menionat transformri economice, sociale i politice profunde, care au marcat trecerea spre societatea modern. Baza spiritual a Renaterii a constituit-o umanismul, principiul liberei dezvoltri a personalitii omeneti, eliberat de rigorile dogmelor, prejudecilor i superstiiilor religioase i promovarea unui spirit critic, esenialmente laic. Nevoia


Recommended