+ All Categories
Home > Documents > Manual Format Or

Manual Format Or

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: stefania-angel
View: 60 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
curs
64
cum să devii un trainer de succes? F(f) FORMARE DE FORMATORI EXTREME TRAINING M A N U A L E X T R E M
Transcript
  • cum s devii un trainer de succes?

    F(f)

    FORMARE DE FORMATORI

    EXTREME TRAINING

    M A N U A L

    E X T R E M

  • MANUALDE

    FORMATOR

    un produs garantat

  • R A D Us t e f a n a n d r e i

    trainer extreme trainingCred c TU eti bun. Cred c TU eti valoros. Cred c TU ai potenial uria. Cred c TU poi schimba lumea. Cred c TU eti unic. Cred c pn i TU ai uneori nevoie de cineva care s-i deschid o u. Pentru asta sunt eu. S-i deschid o u ca TU s TII. Cred c TU vei fi de neoprit.

    Expertiz: Vnzri, Time Management, Customer Experience

    Experien profesional:

    Lean Six Sigma Junior Black Belt ING Asigurri de Via analizarea, stan-dardizarea i eficientizarea proceselor operaionale din Shared Service Cen-ter-ul ING din Cluj cu ajutorul metodologiei Lean Six Sigma.

    Sales Manager Invia Travel co-ordonarea forei de vnzri a filialei romne-ti a ageniei de turism ceheti INVIA.CZ, agentie de turism internaional, cu sedii n Cehia, Slovacia, Polonia i Ungaria i o cifra de afaceri de 60.000.000 de euro anual.

    Closing Manager/Team Leader Telemarketing Call Centre AAA Auto Praga, Re-publica Ceh negocierea cu clienii dificil/mari, supervizarea echipei de ageni call-center.

  • Ce este i ce beneficii aduce procesul de formare

    Ce este trainingul

    Exist numeroase definiii ale conceptului de training datorit fap-tului c fiecare teoretician n domeniu a ncercat sa ofere o expli-caie ct mai complet. Dar, cel mai adesea, training-ul este descris ca fiind un proces sistematic de modificare a unui comportament,

    dobandire de noi cunostinte, abiliti i atitudini necesare ndeplinirii mai eficace a atribuiilor unui anumit post, prezent sau viitor.

    Pentru o nelegere ct mai bun a termenului i pentru a vedea unde se ncadreaz n dezvoltarea individului, este necesar s vorbim de alte dou concepte: educaie i dezvoltare.

    Dac trainingul este oportunitatea oferit unui individ de a nva atunci putem spune c dezvoltarea reprezint rezultatul pe termen lung al aciunilor de nvare. Ca ur-mare, tot mai des observm cum denumiri precum departamentul de training sau managementul training-ului sunt nlocuite cu unele mai potrivite cum ar fi departa-mentul de dezvoltare a resurselor umane sau managementul dezvoltrii. Noua ter-minologie nu face altceva dect s reflecte schimbarea orientrii dinspre proces ctre rezultat . nvarea, pentru c am vorbit i despre ea, este o permanent schimbare relativ a cognitivului (ex. nelegere i gndire) care rezult din experien i influ-eneaz comportamentul.

    Educaia formal este diferit de training i dezvoltare prin setul de cunotine, abiliti i atitudini care, n cazul ei, sunt de natura mai general i mai greu ajustabile nevoilor specifice, este bazat pe acumulare de cunotine teoretice, de regul centrat pe pro-fesor, unidirecional i lipsit de feed-back.

    TrainingulCe este?

    1

  • trainingul. ce este?Pentru a integra mai bine aceste concepte este util s discutm despre training, dez-voltare i educaie din punct de vedere al aportului lor la viaa profesional i privat a unui individ. Astfel, la modul simplist, putem afirma c:

    + training-ul ajut un angajat s fie mai eficient+ dezvoltarea reprezint o premis a promovrii+ educaia sprijin un individ s reueasc n carier sau n viaa privat, indiferent de domeniul de activitate.

    Beneficiile training-ului

    Beneficiile dovedite i necontestate ale training-ului sunt:

    + creterea eficienei

    + creterea satisfaciei clienilor

    + creterea satisfaciei i moralului angajailor

    Training-ul poate aduce beneficii numai dac coninutul i modul de livrare se con-centreaz asupra acelor competene necesare mbuntirii performanei. Altfel spus, training-ul este eficace, atunci cnd rspunde, n egal msur, nevoilor organizaiei i celor ale angajatului.

    S le vedem pe rnd!

    Creterea eficienei

    Conform fiei postului, angajatul trebuie s posede un set de competene exacte pent-ru a putea ndeplini obiectivele i sarcinile acelui post. Aceste competene se mpart n generale i specifice. n mod obinuit, cele generale pot fi atinse la standarde accepta-bile prin valorificarea experienei anterioare a individului, ns nu acelai lucru se poate spune despre cele specifice. Iar cum un angajat devine mai eficient n momentul n care nivelul competenelor crete, atunci beneficiul training-ului este acela de a-l aduce ct mai repede la standardele de abilitate cerute de post.

    Creterea satisfaciei clienilor

    Singura oportunitate viabil pentru succesul unei companii este, n general: creterea vanzarilor prin atragerea de clieni noi sau prin valorificarea loialitii clienilor existeni, aceasta situaie fiind o consecin normal a intensificrii concurenei i a reducerii marjelor de profit. Ambele metode de sporire a profitului se bazeaz pe abilitatea angajailor de a satisface nevoile clienilor ct mai repede i mai eficient. Acest lucru necesit, de regul, un set de competene ce poate fi uor nvat prin training. Creterea satisfaciei i moralului angajailor

    Un angajat care particip la un training se va arta mai satisfcut de locul su de munc prin comparaie cu unul care nu particip la aceste sesiuni de dezvoltare deoarece primete cele trei elemente ale motivaiei umane la locul de munc, identificate de Daniel Pink n cartea sa Drive - autonomie, scop i miestrie:

  • + firma i-a manifestat interesul fa de el (scop)

    + tie mai bine ce are de fcut i cum s fac (miestrie)

    + vede rezultatele muncii sale reflectate n rezultatele companiei (scop)

    + munca ncepe s fie mai variat, mai complex i mai bine remunerat ca urmare a recunoaterii meritelor i competenei de ctre organizaie (autonomie i scop)

    n concluzie, putem afirma c training-ul ndeplinete cel puin dou funcii - aceea de a dezvolta competene, atitudini i cunotine i aceea de a motiva. Ambele converg ctre acelai rezultat i anume creterea performanei angajatilor i, implicit, a com-paniei.

    trainingul. ce este?

  • Discuie ntre Directorul Financiar i Directorul General al unei companii:

    DF: Ce o s se ntmple cu firma noastr dac investim n cursuri pentru angajaii notrii i ei pleac pe urm?

    DG: Dar ce se o s se ntmple cu ea dac nu o facem i rmn?

    trainingul. ce este?

  • Cum arat trainerul de succes

    Un trainer competent nsumeaz mai multe caracteristici, dintre care unele sunt eseniale, adic in de natura unui trainer, iar altele sunt accidentale, dar e bine s le ai. Vestea bun este c majori-tatea acestor caliti pot fi exersate i mbuntite.ntrebnd zece oameni care sunt caracteristicile eseniale unui trainer s nu te miri c vei primi rspunsuri semnificativ diferite.

    Cteva se remarc a fi comune, totui.

    Dintre cele eseniale, KSA-ul (n limba englez, Knowledge-Skills-Attitudes) specific domeniului de training este cel mai important. Asta inseamna nu doar c ai absolvit o facultate, c ai citit o carte, doua, noua, c ai fost la rndul tu la un training i ai participat la un eveniment de afaceri. Vorbim despre consistena i consecven, adic un plan de dezvoltare personal prin care trainerul urmrete prin tot ceea ce face s se perfecioneze n

    domeniul abordat. KSA-ul elementar se obine n facultate; KSA-ul intermediar, prin alte programe de formare, propriile lecturi, participri la conferine de specialitate etc.; iar KSA-ul avansat prin experiena n utilizarea instrumentelor dobndite.

    Experiena este o alt caracteristic esenial a unui trainer. Nu despre ex-periena general sau la nivelurile de jos, ci ct mai mult pe diagonal. Cu alte cuvinte, dac vrei s ii un curs de Vnzri Business to Business sau un training pentru consilierii de vnzri nu poi s ai experien doar n re-alizarea de vnzri, ci e esenial s tii cum trebuie s arate un program de training de vnzri ntr-o organizaie, cum se face o strategie de vnzri,

    ce alte instrumente de vnzare trebuie sa fie implementate acolo.

    TrainerulCine este?

    2KSA

    EXP

  • trainerul. cine este?

    De asemenea, un trainer trebuie s aib i setul de KSA specific formrii adulilor. Nu te poi numi trainer dac nu tii cum ar trebui s arate un program de training, dac nu i-ai nsuit sau, eventual, format pe cont propriu o metod de training. E ca i cum un contabil, care are experien contabiliceasc i ceva KSA n domeniu, ine un curs de contabilitate avansat; dar el nu are habar cum s structureze coninutul, pe ce i cum

    s pun accentul, cum s comunice eficient cu cursanii, cum s cear feedback i cum s-i implice mai mult, ori cum s alctuiasc un test de evaluare final.

    Limba n care se ine trainingul este, la rndul ei, o component sine-qua-non. Dac avem de-a face cu un limbaj tehnic, atunci lucrurile sunt i mai complicate. Imaginai-v un programator, care a nvat pe cont propriu cum s realizeze aplicaii on-line pentru diverse platforme, dar care nu poate explica termeni precum persisten din limbajul Java sau care nu poate explica n termeni uzuali i pe nelesul celor neavizai cuvinte pre-

    cum ping-back sau SEO i SEM.

    Pe de alta parte, trainerul nu trebuie doar s stpneasc limba i limbajul tehnic, ci i s fie un bun comunicator i o persoan sociabil. Una e s ai de-a face cu un trainer morocnos, alta s lucrezi cu un trainer jovial, de-schis spre dialog, receptiv la prerile cursanilor.Charisma, aa cum este ea definit de DEX reprezint un Dar particular

    conferit oamenilor prin graia divin; har. (< fr. charisme, gr. kharisma). Din fericire ns ea poate fi i antrenat i dezvoltat prin perseveren. Speaker-ul Mircea Chira indic i civa pai necesari pentru a ne crete nivelul de charism: un scop clar n comunicare, claritate i fluen, abilitatea de a fi succint, un vocabular ct mai dezvol-tat, evitarea ticurilor suprtoare, coninut de calitate, dicie, ncredere n sine, focus, autentic i natural, curaj, atenie la ceilali i un discurs ce exprim pasiune.

    Dincolo de cele de mai sus, exist i caracteristici accidentale, care depind de contextul n care se afl, la un moment dat, un trainer. De exemplu, apartenena unui trainer la o vast reea de experi n domeniul su de ac-tivitate i poate asigura acestuia o mai mare baz de teme de reflecie pre-cum i acces la informaii de prim mn de la profesioniti. De asemenea,

    comunitatea de experi i poate oferi un sprijin n mbuntirea materialelor de training prin dezbateri pe marginea lor.

    Una dintre cele mai importante caracteristici ale trainingului este c, n general, necesit informaii la zi. Cum ar arta un training financiar pentru contabili bazat pe Codul Fiscal n vigoare n 1992?

    Dei poate prea forat o astfel de imagine, n realitate, acesta trebuie s fie profilul trainerului profesionist. Efortul de a se mbunti permanent

    i de a fi la curent cu noutile din domeniul de expertiz trebuie s fie o prioritate. Nu e suficient lectura unor articole sau a literaturii soft din domeniul cruia ne dedicm, ci trebuie ptruns ct mai mult n substana lucrurilor, trebuie desluite mecanismele interne ale problemelor specifice i gasite metode ct mai clare de a le explica.

    in

  • KSA EXP

    inKSA EXPERTIZ STRUCTUR

    LIMBAJ CARISM REEA

    NOU

    trainerul. cine este?

  • ntr-o corporaie, n sala de conferine, singur, un trainer se ddea cu capul de flipchart. Poc, poc, poc

    La un moment dat, pe u intr un alt trainer i l vede pe colegul lui cum se lovea. l ntreab: Ce s-a intamplat?.

    Primul trainer rspunde: Nu neleg, nu neleg, nu neleeeeg! i continu s se dea cu capul de flipchart.

    Cel de-al doilea rspunde: Ce nu nelegi? i explic eu!.

    Iar primul, continund s se loveasc, rspunde: Degea-ba. i eu tiu s explic. Eu nu neleg.

    trainerul. cine este?

  • Cum planific o prezentare de succes

    Participanii la majoritatea cursurilor, iar cei de la cursul de For-mare de formatori nu fac excepie, se afl n cutare de reete. Idei i metode de a face lucruri noi, de face mai bine lucrurile tiute, noi perspective asupra lucrurilor vechi. Una dintre reetele cele mai cerute i probabil i printre primele ntrebri care se nasc la sesiunile de Formare de Formatori are legtur cu structura unui

    curs. Majoritatea participanilor la acest curs gandesc astfel: Las c tiu eu CUM s vorbesc, dar CE s vorbesc este problema. ntr-adevr, are foarte mare sens o astfel de ntrebare nc de la nceput. Oamenii aleg un curs, dintre multele disponibile pe pia, n fucie de coninutul pe care l promit. Trainerul nu poate susine un curs pn nu decide ce s includ i ce s exclud din prezentarea sa. S vedem, aadar, cum structurm un curs!

    nc din vremea lui Cicero, este unanim acceptat c orice expunere, fie ea oral sau scris ar trebui s aib trei pri: introducere, corp i nchei-ere. Acelai lucru este valabil i atunci cnd concepem un curs. n train-ing s-a mpmntenit o sintagm i mai elocvent care exprim mai clar rolul fiecreia dintre aceste trei pri: spune-le ce le vei spune, spune-le, spune-le ce le-ai spus.

    Introducerea este, astfel, momentul n care trainer-ul prezint cursanilor agenda ses-iunii, tema i ideile principale. Aceast faz iniial trebuie s fie ns mult mai mult de att pentru ca un curs s porneasc cu dreptul. Acum este momentul ca formatorul s ctige sala. Prima impresie nu trebuie neglijat nici n taining la fel ca n oricare alt domeniu. De aceea, o introducere ct mai eficient trebuie s includ att cele de mai sus ct i prezentarea trainerului, a experienei sale care l recomand drept persoana

    Structura

    3

  • potrivit pentru a susine acest curs i, preferabil, un icebreaker pentru facilitarea cu-noaterii participanilor i stabilirii, n acest mod, a unui climat de familiaritate i ncre-dere.

    De remarcat este i faptul c, n practic, de cele mai multe ori, nu toi participanii la un curs se afl acolo n mod voluntar. Acesta este motivul pentru care este bine ca nc din aceast faz, a introducerii, s fie clar pentru toat lumea ce are de ctigat prin participarea la training. n general aceste livrabile se confund cu obiectivele, sau mai precis cu utilitatea practic a obiectivelor cursului - eg. obiectiv: Participanii vor tii s realizeze o introducere eficient; eg. propunere de valoare: Vei reui s concepei introduceri eficiente pentru cursurile voastre ceea ce va reduce semnificativ reticena participanilor. Propunere de valoare trebuie s rspund cursanilor ntr-un mod ct mai atractiv ntrebrii Eu ce ctig din treaba asta?.

    Corpul unui curs este, n fapt i esena sa. Aici se afl grupate toate in-formaiile pentru care participanii au pltit. Este faza unui curs care face sau desface. Dac ceea ce se afl aici nu satisface ateptrile create (sau identificate) n introducere atunci v ndreptai ctre un eec. Cuprinsul este corespondentul felului principal de mncare. Este acolo s umple un

    gol cu detalii, dovezi i plus-valoare. Schema simpl ar fi: spune-le ce ai spus c le vei spune - demonstreaz-le cu dovezi i date - adu-le valoare.

    Din acest motiv, n mod paradoxal, corpul prezentrii ar trebui conceput primul.

    Conform schemei prezentate la nceput, ncheierea trebuie s rspund cerinei spune-le ce le-ai spus. Cu alte cuvinte ar trebui s cuprind o recapitulare a ideilor principale. Pe lng acestea este de dorit s includ i concluziile la care conduc aceste idei i o reamintire a propunerii de valoare enunate n introducere.

    Dei este o idee foarte bun s ne schim nc din aceast etap, de concepere a cur-sului, o serie de concluzii, n mod ideal acestea ar trebui s serveasc doar pe post de ghid. Concluziile trebuie trase de cursani, cu ajutorul formatorului, printr-o discuie facilitat. Acest lucru are darul de a minimaliza reactia de reticen a participanilor fa de ele, dar i de a spori interactivitatea.

    Cea mai important contribuie a traininingului este faptul c dezvolt abiliti i competene. Cel mai important indice de performan al unui program de formare, i deci i un punct cheie de evaluare este aplicabili-tatea sa. Sau conform vorbei din strbuni: Teoria e in regul, dar practica ne omoar, un curs poate fi considerat eficient dac, n urma participrii, cursanii pot aplica cu succes teoria n munca lor pentru a genera rezultate

    mai bune, pentru a li se uura munca sau a crete calitatea ei.

    Cel mai mare duman al aplicrii teoriei de ctre participantul la curs ntors la activitatea sa de rutin, pe lng lipsa unei infrastructuri care s-i permit punerea n practic a noilor abiliti, este timpul. Altfel spus, dac participanii nu sunt siguri c au neles la ce i ajut aceste cunotine n activitatea lor i cum i avantajeaz acest lucru vor ntr-zia aplicarea lor. Cu ct vor ntarzia acest lucru mai mult cu att se va disipa mai mult

    structura

  • efectul cursului. De aceea este indicat ca la finalul cursului s fie prevzut un mesaj de chemare la aciune. Cel mai bun moment pentru a face acest lucru este imediat dup finalizarea procesrii cnd concluziile i felul n care fiecare ar putea aplica informaia sunt clare pentru toat lumea. Chemarea la aciune nu este nimic altceva dect setarea urmtorilor pai i poate lua forma unei invitaii la aprofundarea subiectului prin diverse lecturi sau participarea la un alt modul de curs sau un ndemn explicit la aplicarea, de a doua zi, a teoriei.

    Afirmam, mai sus, c focusul oricrui curs trebuie s fie pe aplicabilitate i c ntotdeauna conceperea cursului ar trebui s plece de la cuprins. Altfel spus, atunci cnd ne decidem s elaborm un curs trebuie s rspundem ntrebrii Cum? i s ne apucm de stns materialele relevante pentru corpul de informaii al cursului, acele informaii care conduc ctre acest rspuns.

    Orice trainer cu experien tie c aceast etap implic i cele mai mari dureri de cap. ntr-un moment n care accesul la informaie este foarte facil oricui, iar cantitatea de informaie legat de orice tem este peste posibilitile de asimilare ale celui mai erudit savant, capacitatea de selecie a celor mai relevante date pentru o anumit tem este cea mai valoroas posesiune a unui trainer.

    Cnd nu tii ncotro te ndrepi niciun vnt nu-i va fi prielnic. n mod similar chiar avnd acest capacitate de selecie, este dificil s compilezi informaii relevante cnd nu tii ce vrei s demonstrezi. Astfel c nainte de a ne apuca de cuprins ar trebui s ne stabilim obiectivele. n acest scop putem utiliza una din cele dou metode de setare a obiectivelor: SMART sau FLUENT.

    Obiectivele SMART trebuie s fie: Specifice, Msurabile, Acceptate, delimitate n Timp. Un exemplu de obiectiv setat astfel ar fi: s conving echipa de conducere s mreasc bugetul departamentului cu 20% pn la 14 decembrie.

    Obiectivele FLUENT trebuie s: aib Finalitate, Localizare temporal i spaial, Unitate cu celelalte obiective setate anterior, s fie Ecologice deci s nu lezeze alte persoane sau interese, sa rspund unei Nevoi, i s fie aliniate unui el sau unui scop important.

    ns pentru a stabili ct mai corect obiectivele i pentru a dezvolta un curs ct mai aplicabil nu putem scoate din ecuaie componenta uman. Aadar, pentru a avea succes ar trebui s cunoatem ct mai n amanunt par-ticipanii nc naintea conceperii cursului. Rspunsul la ntrebarea Cine? capt maximum de importan n acest context.

    Cnd analizai auditoriul, sunt trei lucruri ce trebuie luate n considerare:+ care sunt valorile, nevoile i constrngerile auditoriului?+ care este nivelul de cunotine al auditoriului?+ ce va merge i ce nu? (exemple, argumente cu care vei obine reacia cea mai fa-vorabil etc.)

    Punei-v n locul celor ce v vor fi auditoriu i ncercai s v imaginai ce ai vrea s auzii din acea postur. Riscul, facnd acelai exerciiu de imaginaie din postura forma-torului, este acela de a nu ine cont de nivelul de cunotine al cursanilor i de a include informaii prea complicate fr a le avea pe cele de baz. Desigur c trainerul trebuie s

    structura

  • fie expert n domeniul su ns publicul mai mult ca sigur nu este. Altfel ntregul curs ar fi inutil.

    narmai cu o serie de obiective putem s ne apucm, n sfrit, de cursul propriu-zis. Este momentul s pornim maina de generat idei. O sesiune scurt de brainsorming este indicat. Lsai ideile s curg pe o foaie de hrtie sau de flipchart. Cu ct mai multe cu att mai bine!

    Dup ce ai generat un numr satisfctor de idei putei trece la etapa de selecie. ncercai s v restrngei la un numr maxim de dou pn la maxim cinci idei principale. Acesta este un numr optim de idei principale pentru orice tip de curs sau prezentare. Dac vi se pare c mai sunt i altele demne de menionat, ncercai s le transformai n subpuncte ale unuia dintre punctele centrale. Astfel nu vei fi tentat s le acordai prea mult timp.

    Odat ce ai stabilit ideile principale ale prezentrii este timpul s dez-voltai idei secundare, cu rolul de a susine i demonstra validitatea ideii centrale. Acestea pot consta n explicaii, date sau chiar exemple, jocuri i povestiri elocvente. Dac, n mare parte, ideile principale sunt rodul unui brainstorming, subpunctele sunt cel mai adesea rolul cercetrii i documentrii temeinice a formatorului i trebuie s in cont de profilul

    participanilor, de dorinele clienilor, i de mesajul pe care vrem s-l subliniem. Spre exemplu, punctele centrale ale unui curs de vnzri pot fi aceleai i pentru o echip de vnzri din domeniul IT ca i pentru una din domeniul imobiliar. Subpunctele ns, modul n care alegem s demonstrm ideea principal ar fi indicat s fie diferite.

    S recapitulm. Stim cine va participa, avem ideile principale, subpunc-tele sunt i ele elaborate (fie c vorbim de date, povestiri sau jocuri i activiti), am redactat introducerea i am schiat concluziile. Ce lipsete? Desigur suportul de curs. Acesta este momentul pentru pregtirea tuturor materialelor ajuttoare: suportul media, hand-out-uri i orice alte lucruri gsii necesar. Rolul lor este acela de a ntrii informaiile prezentate i de

    a ajuta participanii n procesul de asimilare prin conceptualizarea i ilustrarea acestora.

    structura

    PPT

  • structura

    PPT

    INTRODUCERE CORP NCHEIERE

    ACIUNE OBIECTIVE OAMENI

    BRAINSTORM PUNCTE PREZENTARE

  • Totul trebuie fcut ct de simplu se poate. Dar nu mai sim-plu de att.

    Albert Einstein

    structura

  • Cum dezleg nodul din gt

    n regul. Avem o prezentare grozav, croit perfect pe msura audienei, materiale impecabile i atractive i un entuziasm n con-cordan. Iat-ne n ziua cea mare. Este timpul s culegem laurii. n faa noastr, pe scaune, 12 perechi de ochi curioi ne msoar din cap pn n picioare, ateptnd s deschidem gura. Dar, vai! Gura e uscat, n gt avem un nod i pe frunte sudoare. Tot ce iese pe gura noastr este un oftat. Cursanii deja se foiesc pe scaune.

    Sun familiar?! Firete c da. Vorbitul n public este teama numrul unu a majoritii oamenilor. Doamna cu coasa vine abia pe locul doi. Vestea proast e c nu vei putea performa la standarde nalte n aceast stare. Vestea bun este c nu trebuie s scapi de aceste emoii care te copleesc ci doar s le controlezi. Sau cum spunea cineva - trebuie doar s nvei fluturii din stomac s zboare toi n aceeai direcie. Vestea i mai bun este c nici nu e aa greu.

    Planul de combatere a efectelor nedorite ale emoiilor trebuie s nceap chiar dinainte s facem primul pas n sala de curs. Astfel cel mai util luc-ru pe care l putem face i care are efecte foarte bune i asupra nivelului de stres este s fim organizai. De ce s mai adaug la teama c trebuie s vorbesc n faa unor necunoscui i pe aceea c voi uita ce vroiam sa

    spun, sau c nu va funciona proiectorul, sau c voi grei ordinea ideilor? Acest stres suplimentar, dar care nu este necesar, poate fi foarte uor nlturat printr-o bun or-ganizare. Nu este complicat, dar este foarte util, s avem o schi a zilei de curs pe o coal A4 la ndemn sau s ne facem notie n cmpul Footnotes din PowerPoint pe care s putem arunca un ochi la nevoie. Uneori efectul placebo este suficient pentru a ne da ncredere. Confortul de a tii c n caz de nevoie le avem la ndemn. O plani-

    Controlulemoiilor

    4

    1.2.3.

  • ficare temporal a cursului este deasemenea de dorit. Sporete confortul de a tii exact ce avem de facut, cand avem de fcut. Eliminarea a ct mai mult din necunoscut, acest duman redutabil al creierului, ne poate liniti mai ceva dect un ceai de tei.

    Tot la capitolul de fcut naintea cursului intr i un alt truc folosit de oratori, actori i cntrei deopotriv - repetatul. Repetarea nu este doar mama nvturii ci i naa emoiilor. Este indicat s repetm n faa oglinzii sau chiar n sala n care vom ine cursul, cu voce tare, m-car jumtate de or. Acest lucru are avantaje multiple: ne obinuim cu vocea noastr dar o i nclzim pentru discurs dac facem acest lu-cru chiar naintea sosirii cursanilor, ne obinuim cu sala precum i cu

    ideile principale pe care le vrem transmise. Cu ct lucrurile devin mai familiare cu att emoiile sunt mai mici. Fiecare trainer are propria reet: unii repet n faa oglinzii, alii n faa prietenilor, unii n sal sau n main, pe drumul spre curs.

    Micarea este un alt factor menit s ne ajute n gestionarea emoiilor pre-curs. Micarea intr att n grupul msurilor de pus n practic naintea sesiunii propriu-zise ct i n cel al trucurilor indicate n timpul expune-rii. Tensiunea acumulat face muchii s se ncordeze ceea ce n final duce la tremurat. Putem elibera aceast energie fcnd puin stretching, cteva micri simple de yoga sau o banal serie de ridicri pe vrfuri. Poziia imobil a vorbitorului creaz un disconfort vizual pentru public,

    dar i unul psihic pentru acesta. Soluia?! n timpul prezentrii, trebuie s ne micm att mainile ct i propriul corp. Cu atenie ns. Nu vrem s dm impresia c repetm pentru Lacul Lebedelor.

    Dac emoiile nu ne-ar ntuneca mintea i am fi capabili n acele momente s ne contientizm postura am realiza c suntem foarte ncordai, n special n zona abdomenului, dar i c respirm din doi n doi. Dac nu cumva v pregtii de o ascensiune pe Ciomolugna, asta nu e un lucru bun. Creierul are nevoie de oxigen. De aceea, odat cu exerciiile fizice este bine s ne concentrm i asupra respiraiei. n loc s v gndii la tensiune, focalizai-v pe relaxare. Spunei-v cnd inspirai, Sunt i

    cnd expirai relaxat. Exersai cteva minute.

    Apa ar trebui s lipseasc doar din deert. Nicicum de pe masa unui orator sau formator. n aceast merserie deshidratarea este un pericol real. Fie ca ne gtuie emoiile, fie ca ne confiaz aerul fierbinte emanat de proiector sau doar ne usuc gtul efortul a dou zeci de minute de discurs, apa este un factor foarte important. n contextul emoiilor, ea ne ajut s ne umezim gura, s ne relaxm i ne ofer pretextul perfect pentru a face o pauz atunci cnd ne pierdem firul ideii. Cine poate s

    fie deranjat de faptul ca oratorul soarbe o gur de ap?!

    ns, poate cel mai la ndemn lucru pe care il poate face orice vor-bitor copleit de emoii este acela de a-i reaminti constant c are n fa oameni asemeni lui, care deasemenea se simt stingheri i care mprtesc teama sa de vorbit n public. De cele mai multe ori aceast groaz provine din faptul c avem n fa oameni necunoscui. Nu cred c ncercai aceeai groaz i atunci cnd vorbii cu prietenii. Deci soluia se contureaz ca fiind una singur. S ne imprietenim. Aici intr n scen

    controlul emoiilor

    O2

  • unul dintre instrumentele cele mai utile pentru un trainer - icebreaker-ul sau, de ce nu, sprgtorul de ghea. John Townsend compar emoiile cu o maimu care se urc pe ceafa ta i i car pumni n moalele capului. El ne ndeamn s lum acea maimu i s o aruncm n public ct mai devreme. Aadar, dup etapa de prezentare a agendei cursului, a obiectivelor i dup prezentarea proprie este bine s planificm un joc de cunoatere a participanilor. Fie c vorbim de clasicul Cine sunt? fie de oricare altul gsit pe internet sau inventat de noi, acesta va descrei frunile rapid i va crea o atmosfer de familiaritate.

    Desigur, un lucru evident, dar totui ignorat adesea este acela c odat cu experiena anxietatea dispare uor i este nlocuit de emoiile pozi-tive, cele care ne fac umani i dau entuziasmul i naturaleea att de necesare oricrui curs. Odat cu numrul de seminarii inute cu succes crete i ncrederea n sine i fiecare formator va fi capabil s neleag motivul pentru care are emoii. De regul acesta este individual. Fiecare

    trebuie s ncerce s identifice propriul motiv i s creeze propria reet anti stres. Unii se ngrozesc la gndul c nu vor fi plcui de ceilali, c vocea lor sun oribil, c vor uita ce au de spus, c sala nu va intra n joc etc. Oricare ar fi motivul, este bine de tiut c, prin exerciiu i odat cu experiena acesta poate fi combtut sau minimalizat. Aadar, perseverai!

    controlul emoiilor

  • controlul emoiilor

    O2

    1.2.3.

    ORGANIZARE REPETIIE MICARE

    RESPIR AP ICEBREAKER

    EXPERIEN

  • Cum captivez i atrag publicul

    Acum c am reuit s atrag privirile i pentru altceva dect tremu-ratul incontrolabil al minilor e timpul s profit i s m asigur c toi ochii vor rmne aintii la mine. tiina captrii, dar mai ales a meninerii ateniei audienei, este absolut vital pentru orice train-er cu pretenii. Orict de grozav ar fi prezentarea ta, orict de noi si utile ar fi informaiile pe care le transmii i orict de stpn ai fi pe tine, toate lucrurile acestea nu valoreaz nimic dac ele nu

    ajung pe un trm fertil, la nite urechi deschise i receptive. Iat cteva trucuri care pot ajuta orice formator s-i ctige atenia publicului, dar mai ales s o menin.

    Motivul pentru care exist milioane de site-uri, reviste sau pagini pe Facebook cu filmulee i poze amuzante sau cu bancuri, comedii, carica-turi i parodii este simplul fapt c umorul captiveaz. Atrage atenia ma-joritii oamenilor. Nu vi se ntmpl uneori, ca tentai fiind pe o pagin web de o poz hazlie sau vreun banc, s pierdei o or, dou dnd din una n alta fr s simii trecerea timpului?

    Glumele sunt o soluie la ndemn, uor de folosit att n introducere ct i pe parcur-sul seminarului. n general ele au darul de a induce o stare de relaxare n rndul audi-enei, atrgnd dupa sine i bunvoina acesteia. De asemenea, umorul poate ctiga atenia, ntruct a ncepe s vorbeti despre ceva serios ntr-un registru neserios nu este vzut ca ceva uzual. Atunci cnd facem o glum este de dorit ca aceasta s aib legtur cu subiectul, fr ns a fi deplasat, agresiv, discriminatoare, intit ctre public sau s intre n contradicie cu ce vom spune mai departe. Totodat umorul este bine venit atunci cnd este de calitate i natural. Dac prietenii notrii ne privesc lung i ntrebtor dup ce le spunem un banc poate ar fi indicat s ne abinem i n sal.

    Captarea ateniei

    5

  • De altfel a fi natural n faa publicului este o calitate inestimabil a unui orator, apreciat de public i invidiat de colegii de breasl. De multe ori, cea mai mare provocare a cursului de Formare de Formatori const n a-i ajuta pe participani s redevin ei nii n faa unui grup de cursani. Este lesne de neles c o persoan care nu pare a fi confortabil cu pos-tura n care se afl, care pare c a mbracat o hain ce nu i se potrivete,

    va deveni imediat neinteresant i va pierde atenia. Reversul, o persoan care este natural i pare din peisaj inspir entuziasm, ncredere i competen. Exact genul de persoan pe care te atepi s o ntlneti n acest context. Tipicul de om carismatic i captivant ale crui cuvinte le soarbe toat lumea. Nu ncercai s cutai uniforma de trainer ntruct ea nu exist. Vei face aceeai greeal precum comerciantul care mbrac haina de vnztor i uit c i el este, deseori, client fcnd greeli pe care el nsui nu le-ar trece cu vederea altcuiva.

    Gesticulatul sau plimbatul prin sal nu este doar o metod eficient de a scpa de emoiile negative. Limbajul non-verbal are un rol foarte im-portant i n captarea i meninerea ateniei. ncercai s v concentrai s citii o carte n timp ce o persoan se plimb haotic prin camer i vei nelege perfect de ce. Statisticile arat c o persoan poate s i pstreze concentrarea la cote nalte cel mult 10 minute. Iar asta atunci cnd este odihnit, nu dupa a treia or de curs. Dac nu este distras cu

    ceva ct mai repede va intra imediat ntr-o stare de letargie i i va aminti brusc de vacana n Turcia sau de apropierea Patelui. Plimbatul moderat, gesturile care focal-izeaz atenia ctre flipchart sau proiector grimasele etc. nu sunt doar bine venite ci chiar indicate att timp ct vin s susin cele spuse nu s le contrazic inducnd astfel confuzia. Totodat, o poziie deschis, orientat ctre auditoriu, fr gesturi nervoase i ticuri non verbale, chiar daca nu va capta atenia n sine, va contribui la meninerea ei. O postur nchis sau perceput ca amenintoare va avea darul de capta atenia mai eficient ns o va ndrepta, mai mult ca sigur, acolo unde nu ne dorim.

    Trecnd din registrul subtil ctre cel mai puin subtil trebuie s zbovim i asupra formei paraverbale a comunicrii ntruct aceasta se dovedete a fi una dintre cele mai utile metode de captare a ateniei. Un orator abil trebuie s aib n tolb cunotinele necesare pentru a mnui ct mai eficient: tonul, ritmicitatea vorbirii, accentul, viteza, claritatea i volu-mul. Fiecare dintre acestea poate fi un instrument de captare a ateniei.

    n mod uzual, limbajul paraverbal trebuie calibrat la cel al auditoriului. Dac n sal majoritatea cursanilor vorbesc la un volum mai ridicat, atunci i noi trebuie s ncer-cm acelai lucru. Tipul acesta de aciune contribuie la sentimentul asculttorului de identificare cu vorbitorul. i cum am putea s ignorm pe cineva care ne seamn. Ar fi nepoliticos. Pe de alt parte, orice iese din tiparele ateptate poate folosi, pe termen scurt, la captarea ateniei auditoriului. Nici o trecere brusc de la un volum ridicat la oapt nu este chiar de ignorat, nu?!

    Aa cum semnele de punctuaie dau, sau schimb, sensul unui enun, n acelai mod i limbajul paraverbal poate susine, schimba sau contrazice mesajul verbal lundu-i chiar prim planul acestuia de multe ori. Cum spui poate fi de multe ori mai atractiv dect ce spui. Vorbind cu o voce monoton cu participanii vei realiza o prezentare plictisitoare ns printr-o ritmicitate adecvat putei transmite entuziasmul vostru i cuceri audiena.

    BIO

    captarea ateniei

    ?!...

  • Povestea i metafora sunt pentru formator precum nicovala i ciocan-ul pentru fierar. Fr aceste dou elemente eficiena trainingurilor ar scdea considerabil. Fr o poveste bun serialele ar nceta s mai ex-iste. Nimeni nu ar putea trece peste frustrarea creat la finalul unui ep-isod dac nu ar exista curiozitatea i anticiparea unei poveti bune duse la final. n mod similar trainer-ul poate folosi o tehnic numit povestea

    n poveste n poveste. Se ncepe o poveste, nainte de punctul culminant se trece brusc la o a doua i chiar nainte de a o duce la bun sfrit se trece la o a treia urmnd apoi s fie terminate fiecare n ordine invers. O tehnic ceva mai greu de stpnit dar cu efect garantat. Oprii-v totui la trei poveti. Suspansul ar putea deveni anxietate i serialul nostru ar putea deveni un soi de Tnr i nelinitit. Iar nelinitea participanilor este de evitat n training.

    Intercalarea este, de fapt, o idee bun n general n training. Alternarea metodelor de expunere cu jocuri i activiti, a materialelor, a suportului media cu expunerea etc. Monotonia este dumanul principal al ateniei.

    Deasemenea introducerea unor poveti legate de domeniul de interes sau de lucru al publicului sunt tot attea ocazii de a atrage atenia i a menine interesul pentru prez-entare. Exemplele personale sunt de asemenea de natur s strneasc curiozitatea. La fel i datele statistice. Aparent avem o nclinaie nscut pentru numere i semnifi-caia lor. Pe unii i confuzeaz ,iar pe alii i incit. Ambele variante sunt satisfctoare.

    Ce poate capta i menine atenia mai bine dect cineva care i se adre-seaz? E necesar un efort supraomenesc pentru a-l ignora. Gndii-v ct de greu este s v concentrai la partida de solitaire cnd v vorbete eful. Iar totul devine insuportabil atunci cnd, colac peste pupz, ni se cere i prerea. Nimic nu menine vie atenia ca interactivitatea i nimic nu provoc interactivitate precum o serie bun de ntrebri.

    Totui aceast metod, pe ct de eficient este, pe att de mult groaz strnete n majoritatea trainerilor nceptori. Dac am primi un leu pentru fiecare persoan care ne ntrreab i dac nu mi se rspunde la ntrebare? am ine cursurile n Bahamas. Sigur c perspectiva de a adresa o ntrebare i a primi doar propriul ecou drept rspuns este la fel de tentant precum o plimbare prin ploaie n noiembrie. Acest lucru este totui foarte uor de evitat.

    Dac nu primii rspuns la o ntrebare cauza este, de regul, una dintre urmtoarele: ntrebarea este prea ambigu, prea grea, prea uoar sau nu ai lsat suficient timp de gndire. Remediul pentru ultima variant este evident - acord cteva secunde de gn-dire dup fiecare ntrebare. Linitea este lung i apstoare doar pentru voi. Cursanii o vor gsi absolut util. i apoi cui i place un om care rspunde singur la propriile n-trebri.

    ncercai s punei ntrebri din aproape n aproape pentru a evita o ntrebare prea di-ficil i oferii indicii atunci cnd ajungei n impas. Acordai o importan mai mare n-trebrilor deschise dect celor nchise. Acestea ncurajeaz discuia i participanii s-i exprime prerile. Nu v descurajai dac primii un rspuns greit. Vedei acest lucru ca pe o oportunitate de a crea mai mult interactivitate implicnd mai muli participani. Evitai deasemenea ntrebrile multiple! Vei primi rspuns doar la ultima.

    captarea ateniei

    ?

  • Ai auzit vreodat expresia Privirea lui/ei m frigea? Poate c privirea cuiva nu frige ns cu siguran avem abilitatea natural de a simi cnd suntem observai. Astfel, de felul n care un trainer reuete s cuprind ntreaga sal cu privirea, crend fiecruia senzaia c i se vorbete per-sonal, poate depinde i gradul de atenie al participanilor. Contactul vizual deschide un canal de comunicare ntre oameni. Ajut la stabilirea i

    construirea raportului cu particpanii. Timpul pentru acest contact este de 1-3 secunde pe persoan. ncercai s nu lsai ochii rtcind prin sal. ncercai s-i focalizai pe un cursant, dar nu prea mult nct s facei acea persoan s se simt stnjenit, doarsuficient pentru a o implica n prezentare.

    Cnd facei o prezentare, nu v uitai la auditoriu ci vedei-l. Cutai persoanele i fii sigur c v uitai la ele. Dac grupul e prea mare pentru a v uita la fiecare individ separat, uitai-v la persoane din diferite pri ale slii. Persoanele care sunt lng cele la care v uitai vor crede c i vizai pe ei, astfel mai muli cursani vor intra n cercul vostru vizual.

    Un lucru ar fi bine de notat totui. Nimeni nu poate susine un nivel ridi-cat de atenie pentru o perioad ndelungat. Nici trainer-ul, nici publicul. Este nevoie de o perioad de ventilare orict de plcut sau interesant ar fi o prezentare. Statisticile arat ca cel mai indicat ar fi s ne concen-trm pe sup i desert. Audiena tinde s rein mai bine nceputul i fi-nalul unei prezentri. Dac nu obinem atenia de la primele propoziii ne

    va fi mai greu s o ctigm mai trziu. Dac nu lsm un gust plcut la final, cursanii vor pleca cu ideea c a fost o sesiune plictisitoare.

    captarea ateniei

    6

    12

    39

  • controlul emoiilor

    6

    12

    39

    BIO

    ?!...

    ?

    UMOR NATURAL NONVERBAL

    PARAVERBAL POVESTEA

    NTREBRI PRIVIRE TIMP

  • controlul emoiilor

    Cum poi avea carism? Fii mai preocupat de a-i face pe alii s aib o prere bun despre ei nii dect de a-i face s aib o prere bun despre tine.

    Dan Reiland

  • Cum dezamorsez bombele cu ceas

    Conflictul este aproape inevitabil acolo unde sunt expuse idei, de multe ori noi sau controversate. Conflictul nu trebuie ns s fie motiv de spaim. George Bernard Shaw spunea c: Un om n-o s v spun niciodat nimic pn nu-l contrazicei. Ce se ntmpl, ns, atunci cnd situaia escaladeaz. Manualele de formatori pre-scriu diverse reete pentru o serie de tipare de participani dificili. Cea mai intresant idee ns este cea conform creia, cu excepia

    cazurilor patologice, oamenii nu vor s fie dificili. Ei exhib un anumit comportament diversionist la un moment dat din diverse cauze. Marian Rujoiu i previne cursanii c niciun participant nu este dificil i toi participanii sunt dificili.

    n general cauza pentru care un participant devine dificil este fie una in-tern, legat de starea sa la acel moment, fie una extern, cauzat de comportamentul nostru, al formatorului.

    Acesta este motivul pentru care trebuie s evalum constant starea audi-toriului i s ne ntrebm care este cauza apariiei unui anumit tip de comportament. Prima dat trebuie sa eliminm posibilitatea ca noi s fim cauza. Acest lucru este uor de realizat dac ne obinuim s nu judecm cursanii. Etichetele sunt pentru haine nu pentru oameni. Imaginai-v un examen la care avei din oficiu nota 10 nu nota 1 i suntei depunctat pentru fiecare rspuns greit. n acelai mod, ncercai s acordai tuturor nota 10 i s-i depunctai doar dac greesc. Dealtfel, de cele mai multe ori, la fel ca n vnzri, o obiecie nu este nimic altceva dect rezultatul unei nenelegeri, o cerere de informaii suplimentare. Asigurai-v de fiecare dat c ceea ce ai spus a fost receptat corect.

    Participanidificili

    6

  • nainte de a intra ntr-o disput ntrebai-v dac avei ceva de ctigat din ea. Nu toate ideile sunt vitale n economia unui curs. Uneori este n regul s spunem: OK, este i acesta un punct de vedere i cred c putem cdea de acord c nu suntem de acord. Nu intrai ntr-o disput de dragul contradiciei nici atunci cnd avei dreptate dac nu este important s o facei.

    Dac se dovedete c pricina apariiei unui comportament dificil nu rezid n atitudinea formatorului atunci cteva sfaturi pentru abordarea acestor tipuri de personalitate se pot dovedi nepreuite.

    Dei nu este cel mai dificil sau periculos tip de participant devenit dificil, optitorul este cu siguran deranjant. Cu toii ne-am aflat ntr-o situaie, la un moment dat, cnd ne-am fi dorit ca cineva care vorbea n oapt sa o faca mai degrab cu voce tare. Uneori e mai uor de ignorat cineva care vorbete tare dect cineva care uotete.

    Exist diferite motive pentru care un participant vorbete n oapt. Este posibil s nu fi neles ceva i s cear lmuriri, s nu cunoasc nimic despre subiect i s ncerce s afle acum cte ceva, s aib o informaie suplimentar dar s i fie jen sa o vocalizeze, sau s fie plictisit pentru c are cunotine vaste despre subiectul n cauz, s-i ntrebe colegul ct este ceasul or cnd este programat edina cu marketing-ul, sau s fi ob-servat c avei prohabul deschis i s doreasc s mpart acest observaie cu colegii din stnga sau din dreapta. Este destul de greu de ghicit care este motivul, dup cum se vede. Iar de multe ori realitatea ntrece cu mult imaginaia aprnd motive mult mai interesante dect cele de mai sus.

    E lesne de neles, n aceste condiii, c nu toate aceste pretexte merit msuri de contracarare. Sigur c dac cineva ntreab ct este ceasul, o intrevenie a noastr ar deranja cursul evenimentelor mai mult dect dac am trece cu vederea momentul. Nu acelai lucru l putem spune i despre cel care uotete continuu, are mereu o remarc de facut, un comentariu. Cnd aciunile unui membru altereaz starea ntregului grup, atunci este momentul s scoatem instrumentele din trus.

    Cel mai facil lucru, i unul din cele mai eficiente, atunci cnd recunoatem un astfel de comportament n sal, este s ne oprim din prezentare i s facem linite cteva se-cunde. Nimic nu se compar cu momentul acela cnd ti dai seama c ai rmas singurul care vorbete n timp ce tot lumea te privete mai sever dect o fcea mama ta cnd veneai cu un 4 la matematic. Cel mai important lucru n astfel de circumstane este c inculpatul i va da seama c un astfel de comportament nu este acceptat de grup i se va autocenzura mai departe. Este esenial, ns, ca trainerul s nu-l admonesteze verbal n niciun fel. Fr remarci istee de tipul Dac vrei eu pot s tac i poi trece tu n fa s faci prezentarea. Scopul trebuie s fie acela de a opri comportamentul nu de a ne face un duman.

    Alt metod util de a neutraliza comportamentul optitor este acela de a ncerca s-l atragem n discuie. Cu tact ns. O idee bun este s ne prefacem c l-am auzit spunnd ceva interesant i am vrea s o spun cu voce tare: Am auzit o opinie interesant n zona asta, spune cu voce tare te rog! Acest tactic nu pune participantul ntr-o situie dificil sau neplcut. Poate oricnd bate n retragere sau inventa pe loc un rspuns sau o ntrebare. Dac spune c nu era nimic aa interesant, nu insistai, scopul a fost

    participani dificil

  • atins. Alteori vei constata c participantul chiar are lucruri interesante de spus care vor mbogii cursul vostru dac reuii s-l ascultai i s-l stimulai s le expun.

    Dei este ceva normal ca participanii la un training s-i expun parerile, s genereze discuii i uneori chiar s tie mai multe dect formatorul de-spre anumite teme, n general, oamenii particip la un curs pentru a afla lucruri noi de la trainer. n general, dar nu intotdeauna. Desigur, exist i persoane care se afl n sal mpotriva propriei voine, trimise de compa-nie, de ef, de mama sau de bunica. Acest tip de participani este cel mai

    predispus catre exhibarea de comportamente dificile. Dintre acestea exist unul care poate strica foarte uor atmosfera grupului sau chiar submina autoritatea formatorului, - atottiitorul.

    Stie-tot, este un personaj relativ frecvent ntlnit. Vorbete tot timpul, nentrebat ade-sea, monopolizeaz orice discuie, vrea s fie mereu n centrul ateniei i este, de reg-ul bine informat i dornic s[ arate acest lucru. Uneori putem gsi n persoana acestuia un ajutor nesperat. Este datoria trainerului s foloseasc orice resursa sau informaie care poate aduce plus valoare cursului. Alteori, tie-Tot nu prea tie nimic. Doar crede c deine informatii de valoare. Este deasemenea datoria trainerului s neutralizeze acest tip de comportament atunci cnd risc s genereze confuzie ntre participanii sau s strice armonia grupului. De cele mai multe ori, acesta se va potoli doar n momentul n care i se va dovedi c greete sau c deranjeaz. Putem s-l lsm s vorbeasc de cteva ori pn cnd grupul i va corecta aciunile punndu-l la punct sau putem atepta s fac o afirmaie vdit greit i s cerem grupului opinia. Atottiitorul vrea s fie n centrul ateniei, dar nu pentru motivele greite. El nu are intenia de a deranja ci aceea de a-i demonstra superioritatea intelectual. De cele mai multe ori sie nsui.

    Agresivul, este o specie aparte de participant dificil. n majoritatea ca-zurilor, atitudinea lui este generat din interior, de propriile frustrri i probleme i nu din exterior, de colegi sau formator. Efectele sunt ns resimite de acetia i de aceea este foarte important s se procedeze cu tact. l recunoatem uor pentru c aceasta este firea sa: i sare andra

    imediat, caut pretexte de ceart sau contradicie n orice, insist s se opun chiar i atunci cnd nu are argumente. Uneori se poate manifesta doar ca un Gic-Contra de meserie. n aceast ipostaz, la fel ca n cazul atottiutorului, putem atepta s fac un pas greit i cere opinia grupului. Aflat n situaia de se confrunta cu grupul, chiar dac nu-i va schimba opinia, va alege s se retrag n baza principiului N-ai cu cine...

    De multe ori, Agresivul ns este un certre prin natura sa, nu doar un Gic-Contra convins c deine adevrul suprem. Acesta, pus n faa unei presiuni din partea grupului va deveni i mai vehement ntruct este exact ce-i dorete - confruntare. Poate trece chiar i la jigniri i agresiuni verbale.

    Exist dou poteniale soluii. n prim instan trebuie evitat orice provocare din partea sa. Putem vedea partea plin a paharului i luda interveniile sale atunci cnd exist o und de adevr n ele. Fie i putem cere s prseasc sala de curs. Cel mai important este s o facem cu tact, n pauz, ntre patru ochi. A da afar de la curs un participant nu trebuie vzut neaprat ca o nfrngere. Pentru un formator trebuie s primeze mereu interesul grupului.

    participani dificil

    IQ

  • Un alt tip de personaj malefic este Nemulumitul. Acesta poate avea motive ndreptite pentru acest comportament sau nu. n ambele cazuri prezint riscul de a strica credibilitatea trainerului i de a strica armonia grupului. Atunci cnd motivele sale sunt ndreptite situaia este uor de dezamorsat. ntr-o pauz i cerem s ne dezvluie motivele pentru care

    este nemulumit i ncercm s gsim o cale de consens.

    Atunci cnd nu st n puterea noastr s-i schimbm comportamnetul, Nemulumitul trebuie neutralizat ct mai repede. Comportamentul su vizeaz, n general trainerul i discreditarea lui. Atitudinea sa nu va nceta nici n pauze cnd va cuta s ctige adepi i s decredibilizeze formatorul pe orice cale. Nemulumitul este deobicei abil i un bun manipulator. El vrea s demonstreze cu orice pre c nu are nevoie de respectivul curs, c formatorul nu este suficient de pregtit, c vorbete din cri sau nu are suficient experien, c sala este prea mic sau prea mare, mncarea prea cald sau prea rece etc. i cum lucrurile nu sunt, i nu au cum s fie perfecte, are anse mari de a periclita buna desfurare a cursului.

    Atunci cnd v confruntai cu acest tip de comortament, ncercai s reorientai ntre-brile capcan napoi spre el sau propunei-le grupului spre dezbatere. Deasemenea, lsai-l s-i exprime nemulumirile cu voce tare, n faa grupului i artai-v intere-sul i disponibilitatea de a v ntlni la jumtatea drumului. Daca se dovedete c nemulumirile sale erau ndreptite i le putei rezolva vei ctiga un aliat. Dac aces-te nemulumiri sunt inventate atunci vei ctiga restul grupului ca aliat.

    n mod poate surprinztor, Taciturnul, acel cursant venic tcut i retras, poate fi cel mai periculos pentru un formator. Dac pentru ceilali avem soluii imediate, tcutul prezint o problem n plus. El tinde s acapareze atenia trainerului ntruct este o enigm. Poate fi un Agresiv care ateapt momentul potrivit s izbucneasc, un Stie-Tot sau un Nemulumit care nu se exteriorizeaz sau un simplu Timid. Atunci cnd faci meseria de forma-

    tor cu pasiune, tentaia de a ncerca s-i mulumeti pe toi este mare. ns tocmai din acest pricin, Taciturnul aduce cu sine riscul s reuim exact reversul - s ncercm s identificm ce-l atinge pe el i s-i pierdem n acest timp pe ceilali din vedere.

    Acest fapt nu nseamn c trebuie s-l abandonam pe cel care poate fi doar un timid. Putem testa dac aceasta este problema sa foarte simplu. l atragem n discuie. Uor, prin ntrebri deschise, simple i l ludm pentru contribuie ceva mai mult dect pe ceilali. Cutai orice pretext de a-i stimula respectul de sine.

    Reinei c o ceart este ca un tango - furtunoas, uor haotic, fr prea multe reguli, uneori surprinztoare, poate aprea oriunde i ntotdeauna are nevoie de doi parteneri. Evitai, pe ct posibil s ntrai n acest dans. Chiar dac inteniile voastre sunt pozi-tive nu intrai n polemic atunci cnd suntei provocai. ntotdeauna exist o cale mai bun. Implicai grupul i cerei-i s dezbat, reformulai ideile ce observai c nu sunt receptate corect, cutai o metod sau o metafor pentru a le demonstra. Recunoatei atunci cnd ai fcut o greeal sau nu stii rspunsul la o ntrebare. Mitul trainerului atottiutor este perimat. Oamenii ateapt un formator bine pregtit, care s-i ajute s se dezvolte, dar mai ales pe care l pot lua drept model.

    participani dificil

  • participani dificil

    IQJUDECI OPTITORUL TIE-TOT

    AGRESIVUL NEMULUMITUL TCUTUL

  • participani dificil

    Keep Calm and

    Carry OnTraining

  • Feedback-ul

    Cum ofer feedback-ul care dezvolt

    Feedback-ul este un instrument. Un intrument al progresului i al dezvoltrii. Modul n care oferim feedback i strategiile aferente sunt printre cele mai discutate i controversate subiecte. Exist zeci de discuii, soluii i metode, teorii cu toptanul, despre cum putem s dm feedback, s minimalizm reacia defensiv a re-ceptorului precum i despre valoarea real a acestui intrument n procesul de dezvoltare. Este oare acest interes n jurul procesului

    de feedback exagerat. Desigur c nu. El este miezul activitii de training. Feedbackul difereniaz activitatea formal de formare de cea non-formal. Foarte rar se acord feedback n sistemul clasic de nvmnt. Feedback-ul este, cu siguran, i o metod util de a personaliza i accelera nvarea. Totodat este i unul dintre cele mai greu de utilizat arme ale trainerului. Dac v ndoii, gndii-v ce greu v vine s i spunei cuiva c are resturi de mncare ntre dini. Acum imaginai-v c ar trebui s i spunei c ceea ce face, poate de ani de zile, este greit.

    O definiie care reuete s surprind foarte bine esena ar fi urmtoarea: Feedback-ul este un mod de a ajuta pe cineva s se gndeasc s-i schimbe comportamentul, n-seamn a furniza cuiva aspecte ale comportamentului su i efectele acestuia asupra dumneavoastrp. Ca ntr-un sistem de rachete dirijate, feedback-ul ajut individul s afle dac comportamentul su a avut efectul scontat; l informeaz dac nu a pierdut inta pe msur ce ncerca s-i ating obiectivele. Feedbakul se difereniaz fa de evaluare. El nu vizeaz cuantificarea rezultatelor masurabile ale unei aciuni ci se ori-enteaz asupra sentimentelor i reaciilor pe care ele le strnesc n mod voit sau nu. n training, feedback-ul are dublu sens. El trebuie att oferit de ctre formator ct i cerut de acesta. Trainer-ul trebuie s ofere feed-back n cadrul discuiilor, dar mai ales n urma jocurilor i activitilor i trebuie s fie receptiv continuu la feedback-ul slii.

    7

  • Feedback-ul evaluativ, aa cum spune i numele presupune o evaluare, o judecat de valoare. E oribil/grozav/groaznic/minunat iat cteva exemple de astfel de feedback.

    Acesta este tipul cel mai puin util n corectarea aciunilor sau dezvoltar-ea celui care l primete. Poate avea ns un rol foarte puternic n meni-

    nerea concentrrii, a strii de bine i motivaiei grupului atunci cnd este pozitiv. Un Bravo! sau un Excelent! dup o intervenie bun sau o activitate realizat cu succes, dei nu are darul de a-i oferi receptorului informaii despre ce a facut bine cu siguran va fi apreciat i i va crete stima de sine.

    Din contr, dac mesajul este negativ, atunci efectul va fi i el unul n aceeai not. Un feedback de tipul E groaznic/prost/oribil! nu numai c nu maximizeaz nvarea ci va produce o reacie defensiv puternic din partea receptorului care l va percepe ca pe o provocare.

    Pe de alt parte nu este deloc uor s oferi feedback constructiv. Cei mai muli dintre noi sfrim prin a da sfaturi. Acest lucru sugereaz c suntem competeni i importani. Ne lsm destul de uor ademenii de rolul de sftuitor fr a mai verifica dac este potrivit problemei sau abilitii, temerii sau calitii persoanei pe care ncercm s o ajutm.

    Astfel, cel mai des ntlnit tip de feedback este cel prescritiv, de tipul ar trebui s. Dei acest tip de feedback este n general ateptat de ctre cursani se poate dovedi ineficient pentru c este vzut ca fiind tot exprimarea unei dorine de control din partea emitorului. Feedback-ul prescriptiv este eficient atunci cnd este cerut i cnd ofer i motivaia pentru care ar trebui luat n considerare. Altfel spus ar trebui s evii feed-back-ul evaluativ este mai uor de acceptat atunci cnd este formulat ar trebui s evii feedback-ul evaluativ pentru c nu maximizeaz dezvoltarea.

    Feedback-ul este i greu de acceptat nu doar de oferit. El trebuie vzut ca un cadou din partea emitorului i tratat ca atare. Atunci cnd prim-im un cadou, l acceptm spunnd Mulumesc! i dup ce l deschidem vedem dac ne este folositor i decidem ce facem cu el. l putem folosi sau l putem pune n debara unde se aterne praful pe el. Cu toate astea opinia cuiva despre aciunile noastre poate fi greu de suportat. Este greu

    s ne recunoatem propriile dificulti. Este inc i mai greu s le recunoatem n faa altuia. De aceea, teoreticienii, dar mai ales practicienii caut metode ct mai bune de a oferii un feedback care s reduc pe ct posibil de mult reacia defensiv a receptorului.

    n acest scop, feedback-ul descriptiv este cel mai eficient. El se axeaz pe emitor i pe sentimentele pe care aciunile receptorului i le provoc ntr-o anumit circumstan. Acest tip de feedback are i meritul de a schimba focusul dinspre cel care primete spre cel care ofer feedback. Deasmenea controlul rmne n mod explicit al celui care prim ete feedback - eu i spun ce am vzut, cum m-a fcut s m simt, i chiar i ce mi-ar plcea ns tu decizi dac vrei s iei msuri. Se evit astfel cu succes i disputele de tipul eu dein adevrul suprem, ba nu eu. Un exemlu de astfel de feedback ar putea

    feedback-ul

  • fi: prezentarea ta m-a fcut s m simt frustrat pentru c ai vorbit ncet, nu ai avut suport vizual i nu ai interacionat cu noi. Implicit nelegem c reversul aciunilor acestea m-ar fi mulumit. Pe mine. Despre alii nu tiu. De asemenea, este important ca feedback-ul s nu se axeze pe persoan ci pe aciunile sale. Nu el este cel care ne deranjeaz ci o anumit aciune a sa - vorbitul ncet, lipsa suportului i a aciunii, n acest caz.

    Feedback-ul descriptiv (dar i celelalte forme) trebuie s fie specific, bine intenionat, aplicabil, realist, s aduc mbuntiri i s fie oferit imediat ce aciunea a avut loc.

    Atunci cnd primii feedback ascultai-l, sigurai-v c l-ai neles, mulumii i decidei ce facei cu el. Nu dai feedback la feedback. ntotdeauna exist o explicaie, un motiv pentru care ai procedat ntr-un anumit fel. Rolul feedback-ului este i de a v ajuta s aflai dac ai i reuit s v realizai inteniile. Este ludabil c mi-am propus s-i fac o surpiz placut, dar dac tot ce am reuit este s s te pun ntr-o situaie jenant, atunci este irelevant. ncurajai feedback-ul!

    feedback-ul

  • feedback-ul

    EVALUATIV

    PRESCRIPTIV

    DESCRIPTIV

  • Logistica

    Cum pregtesc culisele i scena

    Logistica este acel element al unui training care este perfect atunci cnd nu este contientizat de nimeni. Daca ai o form grafic fru-moas a prezentrii cursanii vor observa i vor veni s te ntrebe cum ai realizat-o. Dac expunerea ta a fost emoionant te vor lsa s o vezi i te vor luda. Dac informaiile au fost interesante si utile i vor mulumi i i vor cere bibliografia. Cnd sunt reuite, aceste lucruri vor fi observate i apreciate de public. n schimb,

    aproape niciodat nu vei primi laude pentru o sal bine luminat, corect ventilat, pentru c se vede bine pe ecranul de proiecie sau pentru aranjarea scaunelor n sal. Singurele momente cnd vei auzi ceva despre logistic din partea participanilor vor fi atunci cnd cafeaua a fost rece, mancarea prea srat, apa prea cald, volumul prea ncet pentru a se auzi pana n spatele slii. Vei stii c organizarea ta a fost impecabil atunci cnd nimeni nu o menioneaz.

    Atunci cnd organizeaz o sesiune de curs, munca trainer-ului trebuie s nceap cu mult nainte de livrarea propriu-zis. n afar de partea creativ, trainer-ul trebuie s aib n vedere i aspectele mai prag-matice ale unui curs. Logistica cursului cade, de cele mai multe ori, n atribuiile sale. Detaliile organizatorice trebuie atent planificate.

    Primul aspect este acela al stabilirii zilelor i orelor n care se va ine cursul. Trebuie avut n vedere faptul c majoritatea oamenilor nu pot lipsi o perioad prea lung de la locul de munc i c acest lucru genereaz costuri att pentru angajat ct i pentru angajator. Aceste costuri se adaug la cele ale instruirii i ar trebui min-imalizate pentru a fi mai usor de suportat de clieni. Pe ct posibil, cursurile ar trebui planificate n aa fel nct s cuprind ct mai puin din orele de lucru.

    8

    a.b.c.

  • Odat stabilite data i ora cursului precum i numrul de participani trebuie gsit o locaie potrivit. Rezervai sala i inspectai-o nainte. Facei cunotin cu persoana care se ocup de ntreinerea slii respective. Aflai chiar numrul de telefon al per-soanei responsabile dac este posbil. Nu am vrea s ne trezim cu 10 minute nainte de curs cu sala ncuiat.

    Planificai aranjarea scaunelor pentru participani, a flip-chartului, a retroproiectorului, a mesei pentru laptop i materiale. ncercai s planificai astfel nct partea din fa a slii, acolo unde vor fi flipchartul i ecranul pentru retroproiector s fie mai departe de ua de acces n sal pentru ca cei care intr sau ies din sal s nu deranjeze. Asig-urai-v c exist spaii adecvate pentru lucrul pe echipe i pentru activiti i jocuri. Deasemnea, identificai i verificai ntrerupatoarele i prizele. Asigurai-v c vei avea prelungitoare destul de lungi pentru a ajunge la prize. Asigurai-v c becurile din sal funcioneaz i dau destul lumin. ntrebai unde se poate fuma n cldire. Stabilii unde se pot servi cafeaua i aperitivele din pauze. Contactai firma care se va ocupa de servirea cafelei i a aperitivelor. Convenii asupra meniului i a orelor de servire. Pentru pauza de mas servii bufet i nu mas pentru a nu consuma prea mult timp. Pregtii postere indicatoare pentru accesul n sal.

    Avnd sala pregtit trebuie s trecem la punctul b. - materialele pentru curs. Asigurai-v c avei n trus urmtoarele lucruri: coli de flipchart, markere pentru flipchart i markere permannente, coli A4, pixuri sau creioane, band adeziv de hartie, ecusoane, un prelungitor, eventuale adaptoare pentru computer, perforator, capsator, capse, agrafe, post-it-uri, cateva medicamente pentru dureri de cap sau de burt, pansamente

    sterile i dezinfectant.

    Nu neglijai nici materialele pentru participani. Mape cu etichete i materiale infor-mative, pixuri, caiete sau coli de scris. Materialele care vor fi distribuite participanilor n timpul seminarului precum i cele necesare pentru jocuri i activiti. Punei-le n ordine, capsai-le. Asezai-le pe o mas lateral.

    De modul cum tim s folosim instrumentele specifice meseriei de for-mator poate depinde imaginea noastr ca profesioniti. Un trainer care nu reuete s se neleag cu proiectorul sau care nu tie s dea foaia de flipchart nu are mari anse s transmit senzaiile de siguran de sine i experien att de ateptate de cursani. Poate prea ceva banal s dai foaia de flipchart ns foarte muli oameni, chiar cu experien,

    nu tiu cum s fac acest lucru n mod eficient. Cea mai simpl metod este s apucai coala din colul de jos cel mai ndeprtat cu dou degete i s o trageti spre voi. Pagina se va da astfel aproape singur. Nu uitai c majoritatea stativelor de flipchart pot fi ajustate pe nlime! Nu ezitai s o facei!

    Cnd folositi flipchart-ul ar fi bine s inei cont i de urmtorele indicaii: scrie-i fo-losind litere mari, ct mai vizibil, alternnd culorile markerelor, nu v aplecai s scriei pn n josul paginii, stai cu faa ctre public i nu vorbii n timp ce scriei. Pe flipchart nu se scriu propoziii ntregi ci doar cuvintele cheie. Fiecare pagin trebuie s aib titlul scris lizibil.

    logistica

  • Proiectorul este, deasemenea, esenial n munca de formator. Capaci-tatea de a-l folosi ct mai oportun este vital pentru trainer. Este indi-cat, atunci cnd nu folosii propriul proiector, s venii mai devreme i s-l testai pentru a v asigura c nu are probleme i pentru a v obinui cu el. Investiia ntr-o telecomand pentru computer poate fi una dintre cele mai rentabile pe care o vei face. Este foarte bine s folosii setrile care permit s separai ceea ce vedei pe ecranul laptop-ului de ceea

    ce proiectai. Astfel putei profita de monitor pentru a urmri notiele, planul cursului, pentru a v pregti materialele video ce le vei proiecta etc.

    Avei grij la poziionarea proiectorului. Ultimul lucru pe care l dorii este acela ca par-ticipanii s fie ateni mai de grab la ce scrie pe fruntea dumneavoastr dect la ceea ce scrie pe ecranul de proiecie. n mod ideal, proiectorul va fi aezat n stnga sau n dreapta voastr i nu pe centrul sli. Astfel vei evita mai uor s trecei prin faa sa i vei putea avea voi prim-planul atunci cnd dorii, aezndu-v n mijlocul slii.

    Atunci cnd trecei de la un slide la altul, dai cursanilor cteva secunde de rgaz pen-tru a citi noul slide. Nu vorbii n acest timp i asigurai-v c este vizibil pentru toat lumea. Atunci cnd trecei la un subiect nou, pentru care nu avei slide, sau nu dorii s-l expunei nc, nchidei proiectorul pentru a nu distrage sau confuza audiena.

    Dup ce ai rezolvat toate aceste probleme, este momentul s aranjai scaunele pentru cursani. n funcie de numrul de participani i de tip-ul cursului exist mai multe tipuri de aezri care se preteaz. Cele mai comune tipuri de aezare sunt: n form de U, tip Bistro, n form de V, n dreptunghi, semicerc, tip bnci de coal.

    Aezarea n form de U este una dintre cele mai ntlnite. Prezint avantajul de a per-mite relaionarea relativ bun ntre participani i permite i plasarea de mese n faa scaunelor ceea ce o face o aezare ideal pentru cursurile din domeniul IT unde cab-lurile se pot plasa n siguran n mijlocul U-ului. Este deasemenea un tip standard de aezare aa ca nu este amenintor pentru cursani Ca dezavantaje putem nota faptul c, atunci cnd avem un numr mai mare de participani, U-ul poate deveni foarte lung fcnd greu pentru cei din spate s aud i s vad trainerul sau ecranul de protecie. Deasemenea, prezena meselor, atunci cnd se opteaz pentru ele, acioneaz ca o barier ntre cursani i formator. Participanii aflai pe laturi vor sta majoritatea timpu-lui cu gtul ntors la 90 de grade ceea ce va fi obositor i dureros.

    Aezarea n semicerc este poate cea mai des utilizat. Si pe bun dreptate deoarece vine cu o serie de avantaje. ncurajeaz interaciunea ntre participani ntruct toat lumea vede pe toat lumea, dar i interaciunea ntre public i formator, ne-existnd bariere ntre acetia. Dezavantajele vin din faptul c participanii se pot simi expui i nu se preteaz cursurilor unde sunt necesare mese, cum ar fi cele din domeniul IT.

    Aezarea tip bistro, n care exist mai multe grupulee reunite n jurul ctorva mese, este recomandat mai degrab work-shop-urilor sau cursurilor bazate pe lucrul pe echipe sau cu materiale multe. Are avantajul de a permite o bun circulaie pentru trainer care poate ajunge cu uurin la oricare din grupuri. Dezavantajele evidente sunt date de vizibilitatea redus pentru anumii participani, interaciunea ntre cursanii din grupe diferite este limitat crendu-se astfel bisericue, ncurajeaz discuiile ntre cursani.

    logistica

  • Aezarea n V este potrivit pentru grupurile mai mici asigur o vizibilitate optim ctre un punct de interes, cum ar fi ecranul de proiecie, lsnd totodat suficient libertate de interaciune cursanilor. Dezavantajul este dat de faptul c nu toi participanii se pot vedea cu uurin, iar numrul de cursani pentru care se preteaz este unul mic.

    Aezarea de tip dreptunghi, n jurul unei mese de consiliu, este util atunci cnd gru-pul este mic, format din oameni care se cunosc ntre ei, care trebuie s-i ia notie sau n cursurile cu o parte practic mai ampl. Problemele ridicate de acest tip de aezare sunt date de bariera fizic pus ntre cursani i formator i de faptul c este greu de observat rspunsul non-verbal al participanilor.

    logistica

  • logistica

    a.b.c.

    LIST TRUS

    FLIPCHART PROIECTOR

    AEZARE

  • Liderii ctig prin intermediul logisticii. Viziune, sigur. Strategie, da. Dar cnd te duci la rzboi, ai nevoie att de hrtie igienic ct i de gloane la locul potrivit, la momen-tul potrivit. Cu alte cuvinte, trebuie s ctigi prin interme-diul logisticii superioare.

    Tom Peters

    logistica

  • Design

    Cum dau prezentrii un aspect profesionist

    Ni se spune nc de cnd suntem mici s nu judecm cartea dup coperi. i ni se tot repet aceast pova. Motivul pentru care ni se tot repet este c, cel mai adesea, o facem. Suntem tentai s judecm alimentele dup ambalaj, crile dup copert, hainele dup etichet i un om dup straiele pe care le poart. Ca trainer trebuie s fi contient c imaginea pe care o proiectezi este es-enial. Reueti s imprimi o imagine de profesionist, vei fi per-

    ceput ca un profesionist, iar informaiile pe care le transmii vor fi ntmpinate cu un grad mai mic de rezisten. Iar una dintre cele mai simple ci de a transmite ideea de profesionalism i experien, pentru un formator, este prin calitatea suportului grafic al cursului, prin aspectul slide-urilor.

    Sunt muli aceia care, avnd de conceput o prezentare pentru un curs se apuc de aceasta direct n PowerPoint(sau programul lor preferat). Dei tentant, acest lucru este probabil greit. nainte de a ne aeza n faa computerului ar fi bine s purcedem la treab n stil batrnesc - cu o foaie de hrtie i un creion. Orice prezentare digital bun ncepe pe hrtie.

    Trebuie s ncercm s rspundem urmtoarelor ntrebri: care e scopul prezent-rii?, ce reacie dorim s strnim audienei?, care este mesajul principal pe care vrem s-l transmitem?, care sunt mesajele secundare care-l susin?. Apoi trebuie s gsim elemente de legtur ntre aceste idei, pentru c o prezentare bun curge precum o poveste.

    9

  • narmai cu rspunsurile la aceste ntrebri i cu o schi pe suport de hrtie a ntregii prezentri putem trece la partea grafic a prezent-rii, la aspectul slide-urilor. Exist mii de abloane pentru oricare dintre programele voastre favorite. Unele sunt incluse standard, altele pot fi descrcate gratis, iar altele contra cost. Putei folosi unul din aceste abloane pentru prezentarea voastr. i ar putea arta exact ca cea a trainerului de sptmna trecut sau ar putea s nu fie complementar

    ideilor principale ci doar un element de design. Nici nu ar fi foarte greit. ns dac vorbim de o prezentare fcut n mod profesionist atunci este imperativ s realizm un design unic, care s susin ideile principale nu doar s arate frumos i care s nu distrag atenia de la coninut.

    Pornii de la un slide curat. Design-ul slide-ului nu trebuie gndit n termeni decorativi ci n termeni de comunicare. Tot ce adugai slide-ului trebuie s aduc un plus de valoare comunicrii ideii principale. ncercai s pstrai un design ct mai minimalist.

    Studiile au artat c, n general, sunt percepute mai estetice formele cu coluri rotun-jite, literele n culori nchise pe fond deschis, font-urile fr serife, slide-urile ce conin 2 pn la 3 culori.

    Atunci cnd este posibil, ncercai s nu folosii alte elemente grafice ornamentale, sin-gura excepie fiind logo-ul companiei. Acestea au tendina de a distrage atenia de la coninut i de a ngreuna astfel nvarea.

    Antetul slide-ului trebuie s conin n mod ideal titlul cursului i titlul temei pe care o ilustreaz. n subsolul paginii poate aprea doar numrul slide-ului, util atunci cnd participanii primesc o copie imprimat a prezentrii.

    Deasemenea, este foarte indicat s meninei acelai stil/design pe toate slide-urile. Prezentarea trebuie s aib o unitate i s nu par c este ncropit din slide-uri ale mai multor prezentri. Putei alterna culorile sau varia design-ul pe parcursul prezentrii atunci cnd vrei s difereniai un capitol nou de cel precedent.

    Imaginile sunt elemente-cheie ale fiecrei prezentri. Audiena ta are ochi i urechi i va vrea s vad despre ce vorbeti. O bun sugestie vizual i va ajuta s i neleag mesajul mai bine. De aceea, i n cazul imaginilor sau al suportului video trebuie aplicat aceeai selecie dras-tic. Nu alegei o poz doar pentru c este frumoas i nu folosii dou imagini pentru a ilustra aceeai idee. O imagine trebuie s susin ideea i s ajute audiena s vizualizeze acel concept. Imaginea trebuie s fie

    de impact, memorabil i ct mai clar i de dimensiuni mari pentru a fi vizibil de ori-unde din sal. Evitai folosirea a mai mult de o imagine pe slide.

    Atunci cnd vorbim de suport video, este bine s avem posibilitatea de a rula filmul n fereastr complet pentru ca textul de pe slide s nu distrag i pentru a fi ct mai vizibil. Filmele trebuie s fie n limba matern a audienei sau s aib subtitrri. Nu presupunei c toat lumea vorbete o limb strin sau alta.

    n ambele cazuri, film sau fotografie, avei grij la drepturile de autor. Folosii pe ct posibil imaginile proprii sau cele pentru care se specific termenii n care pot fi utilizate.

    design

  • Nu n ultimul rnd, slide-urile trebuie s conin text. Exist o mentali-tate des ntlnit, n special n unele companii mari, conform creia, cu ct mai mult text pe slide cu att mai muncit i mai informativ va fi aces-ta. Aceeai meteahn este i apanajul trainerilor nceptori. Teama c ar putea uita ceva din discurs sau informaii importante sufoc raiunea i apar astfel slide-uri ntregi cu text scris cu un font de 14 de sus pn

    jos - slide-ul prompter.

    Oricare ar fi motivul aceast abordare este distructiv. De ce? Pentru c rolul slide-urilor trebuie s fie acela de suport pentru ceea ce spune formatorul. Ele trebuie s ilustreze, s conceptualizeze i s completeze mesajul verbal fr a distrage atenia de la el. O pagin acoperit de text va atrage privirile cursanilor la fel cum lumina becului atrage insectele. Ei se vor focaliza pe citit i neles textul ignornd formatorul. Dac, aa cum se ntmpl foarte des, formatorul se apuc s citeasc i el cu voce tare slide-ul, confuzia i frustrarea devin inevitabile.

    Ca regul, pe un slide este indicat s fie scrise doar cuvintele cheie. Regula, pentru cei crora le plac indicaiile exacte, spune c niciodat nu trebuie s regsim mai mult de 6 rnduri a cte 6 cuvinte pe slide. Ideal chiar mai puin.

    Pentru a induce un aspect de varietate i a menine viu interesul este recomandabil s se foloseasc 2 culori, n mod alternativ, pentru fiecare subpunct. Dac primul sub-punct l-am scris cu negru al doilea l putem scrie cu rou. Fonturile trebuie s aib o dimensiune care s permit lizibilitatea lor chiar i din cel mai ndeprtat punct al slii. Sunt de preferat fonturile fr serife i uor de citit. Un font ce imit scrisul de mn ar putea prea o idee grozav ns cursanii care se chinuie s-l neleag ar putea s nu aprecieze spiritul vostru artistic.

    Este bine s nu avem mai mult de o idee principal pe slide. Fiecare punct cheie pe slide-ul su. Scrisul este de dorit s fie grupat pe linia median a slide-ului atunci cnd nu l ocup n totalitate.

    Deasemenea, trebuie s nelegem c nu orice idee are nevoie s fie ilustrat pe slide-uri. ncercai s facei o selecie, iar atunci cnd vorbii despre ceva ce nu se regsete n slide-uri afiai un slide gol.

    Unul dintre cele mai puternice instrumente de ilustraie este reprezentat de tabele. Acestea ne pot ajuta s dm sens unor cifre, unor sume, unor iruri de informaii. Ca instrument n sine, tabelul este grozav. Ne ajut s tragem concluzii pe baza unor date aranjate n funcie de anumite criterii. Imaginai-v ns c privii un registru cu ncasri i pli al unei companii. V-a luat deja durerea de cap? n fond, din acel tabel, v intereseaz probabil doar cheltuielile totale, sau ncasrile totale, sau diferena ntre cele dou. Cifrele n sine sunt greu de urmrit i neles. Acesta este i motivul pentru care este o idee bun s includei n slide-uri doar capetele de tabel i strictul necesar de cifre.

    design

    .doc

  • logistica

    .doc

    PLANIFICARE GRAFIC IMAGINI

    TEXT

  • AscultareaActiv

    Cum s ascult nu doar s aud

    Ascultarea este probabil cea mai important i cea mai puin prac-ticat dintre aptitudinile noastre inter-personale. Nimeni nu ne n-va s ascultm astfel nct trebuie s deprindem singuri aceasta nsuire.

    Dei este una dintre cele mai importante aptitudini indiferent ce meserie am practica precum i n viaa noastr personal, ascul-

    tarea activ este o disciplin destul de puin abordat. Tot n mod paradoxal, abilitatea de a asculta eficient este una dintre cele mai utile i importante pentru un trainer. Principala activitate a unui formator este aceea de a vorbi nu de a asculta. Cel puin aparent. ns capacitatea de a urmri i a nelege ceea ce ne spune un cursant este vital. Ne putem astfel adapta discursul la ceea ce suscit interesul, putem evalua gradul de nelegere i nivelul de cunotine al audienei i poate face diferena ntre evitarea sau rezolvarea unui conflict i amplificarea acestuia.

    O serie ntreag de studii a concluzionat c reinem ntre 25% i 50 % din informaia pe care o auzim. Asta nseamn c atunci cnd stai de vorb cu eful sau cu partenerul tu pentru 10 minute, ei sunt cu adevrat ateni la mai puin de jumatate din conversaie. Din cealalt perspectiv, atunci cnd i sunt transmise anumite informaii, nici tu nu recepionezi ntreg mesajul, dar speri ca detaliile semnificative s se

    regseasc n cele 25-50 de procente de conversaie la care eti atent.

    Acest procent mic se datoreaz, n principal barierelor pe care le ntlnim atunci cnd ne propunem s ascultm pe cineva. Una dintre cele mai puternice bariere este dat

    10

  • chiar de propriul nostru creier. Acesta pare s nceap s bruieze emitorul nc de la primele sale cuvinte. ncepem s ne ntrebm n minte de ce spune cel din faa noastr ce spune, unde vrea s ajung, oare de ce nu m privete sau de ce m privete aa insitent. Dac reuim s reducem volumul acestei voci apare imediat alta care ne ofer deja contra-argumente i justificri.

    Calitatea ascultrii este influenat puternic i de prejudecile noastre fa de vorbitor i subiect. Sigur c sorb cuvintele lui Mihai care este prietenul meu cel mai bun, dar interpretez tot ce spune George mpotriva mea pentru c el mereu m contrazice. M intereseaz orice despre hobby-ul meu, cltoriile, i ma chinui s nu adorm cnd se vorbete despre fizic.

    i starea noastr intern este definitorie pentru modul n care nelegem ceea ce auzim. Este foarte greu s urmrim pe cineva cnd suntem suprai, obosii sau stresai.

    Barierele n ascultare nu sunt doar interne. Ele pot fi i externe, ridicate de emitor sau de mediul nconjurtor. Viteza de exprimare, zgomotele, jargonul, accentul sau com-portamentul non verbal al emitorului pot reprezenta tot atia factori perturbatori.

    Tocmai din acest motiv ascultarea trebuie s fie activ i interactiv. n mod paradoxal, cel mai important instrument al ascultrii active este chiar vorbirea. Ascultarea interactiv presupune posibilitatea de inter-aciune direct cu interlocutorul i se realizeaz fie prin punerea de n-trebri, fie prin solicitarea de confirmare a mesajului, avnd ca scop consolidarea relaiei cu acesta. Formularea de ntrebri este important

    ntruct clarific i stimuleaz comunicarea, fiind util i pentru cel care le emite deo-arece creeaz posibilitatea confirmrii i completrii mesajului. n ceea ce privete confirmarea mesajului aceasta se realizeaz prin parafrazare sau reformularea n pro-priile cuvinte a ceea ce s-a neles din mesaj pentru a testa corectitudinea nelegerii, prin menionarea implicaiilor posibile ale mesajului, prin solicitarea de completri ale mesajului implicnd interesul de asculta n continuare sau prin rezumarea mpreun cu interlocutorul pentru a verifica dac nu s-a omis ceva la emiterea sau recepionarea mesajului. n aceast categorie nu intr ns o alt metod confundat adesea cu un semnal al ascultrii active - anticiparea mesajului interlocutorului,lundu-i vorba din gur. Aceasta este mai degrab o dovad de nepolitee i este deranjant.

    Dei ascultarea activ nu este, aa cum cred n mod greit muli, suma semnalelor verbale i non-verbale pe care le transmitem emitorului pentru a-i sugera c este ascultat i c l urmrim, totui importana acestora nu trebuie trecut cu vederea. Ele au un rol foarte important n aceast ecuaie. Nimnui nu-i place s vorbeasc cu pereii. n lipsa unui feed-back din partea receptorului, emitorul poate experimenta

    frustrare. n general procesul de ascultare activ/interactiv va include un comporta-ment verbal/non-verbal neevaluativ care s comunice doar c partenerul a fost auzit i neles i c mesajul su este acceptat i apreciat.

    Rostii cte o propoziie sau dou dup fiecare idee principal. Oamenii au nev-oie s v aud vorbind. Ei trebuie s se conving c i-ai nsoit la fiecare pas. Repetai cuvinte spuse de interlocutor, nu numai ca voi s auziti, ci i el s aud

    ascultarea activ

  • ceea ce spune, n sensul de a-l ajuta s se neleag i s-i clarifice problema. ncura-jai, ludai, folosii afirmaii simple sau interjecii de tipul - da , desigur, continuati, va ascult, h;

    ncurajrile pot fi i de natur non verbal. Dintre acestea, contactul vizual este cel mai important. Acesta ar trebui s fie susinut, aproximativ 60% din timp i orientat ctre triunghiul social. Expresia feei este i ea foarte important n aceast ecuaie. O ex-presie adecvat mesajului primit cu siguran are darul de a da ncredere emitorului. Dac aceasta este nsoit i de micri de ncurajare ale capului i o postur a corpului deschis emitorul se va simi ascultat i ncurajat.

    Vestea bun este c ascultarea activ este o aptitudine dezvoltabil prin exerciiu i nu una nscut. Cu ct un formator stpnete mai bine ascultare activ cu att va reui mai eficient s ntrein o atmosfer relaxat i familiar i totodat s starneasc in-teractivitatea.

    ascultarea activ

  • ascultarea activ

    BARIERE

    VORBIRE

    SEMNALE

  • Jocuri iActiviti

    Cum ncorporez partea practic

    Specificul activitii de formare non-formal este dat de aplica-biltatea sesiunii de curs. Participanii trebuie s poat aplica ceea ce nva. Iar adulii nva cel mai bine fcnd nu din explicaii. Plecnd de la aceste dou premise putem concluziona c un curs fr activiti practice sau jocuri nu-i prea poate atinge obiec-tivele. Dar rolul activitilor n activitatea non-formal merge mai departe de att. Pe lng deprinderea unor noi abiliti sau ilus-

    trarea unor idei, jocurile sunt i instrumente de captare i meninere a ateniei, de spargere a gheii, de creare a unei atmosfere propice nvrii, de energizare.

    Jocurile sunt alternative viabile pentru nvarea i experimentarea unor situaii de via reale. Sunt ca o joac dar, au un sfrit i o rsplat i implic suspans. Totodat, prezint avantajul c permit dedublarea participanilor. Ei intr ntr-un rol i astfel dau fru liber imaginaiei i i dezleag limba spunnd ceea ce gndesc nu ceea ce cred ei c ar trebui s spun, sau ce cred c ateapt ceilali s aud de la ei.

    Icebreaker-ele sunt acele joculee folosite de traineri la nceputul primei zile de curs. Ele au darul de a ncuraja implicarea i participarea activ, sunt utile pentru ca membrii grupului s se familiarizeze unii cu alii, pentru a facilita crearea de reele n cadrul grupului, pentru a i deter-mina pe participani s se gndeasc la ateptri i preocupri, pentru a crea condiiile propice interaciunii dintre participani i, nu n ultimul

    rnd, pentru a ajuta trainer-ul s treac peste tracul din nceputul sesiunii i s se cali-breze la public. Ele trebuie s fie distractive, simple, s ajute participanii i formatorul s se prezinte, s seteze modul n care se va desfura sesiunea, s fie scurte i, pe ct

    11

  • posibil s aib o legtur cu subiectul cursului. Activitatea aleas pentru spargerea gheii trebuie s fie n concordan cu dimensiunea, dar i cu ateptrile publicului. Vom alege un tip de icebreaker pentru un grup de ageni de vnzri i un cu totul alt tip pentru o echip de consultani IT, pentru un grup de 8 oameni sau pentru unul de 16.

    Atunci cnd menionm cuvntul educaie, majoritatea oamenilor se duc cu gndul ctre prelegerile profesorilor din liceu sau facultate. Cu toate c n educaia non-formal aceast metod este folosit cu econo-mie, nu nseamn c ea nu este util. Prelegerile sunt folositoare atunci cnd avem de-a face cu un volum mare de informaii pe care trebuie s le transmitem unui grup de orice mrime ntr-un timp scurt, sau cnd

    aceste informaii sunt fie prea simple nct nu necesit o demonstraie, fie nu att de importante nct nu necesit o discuie.

    Problemele principale ale acestei metode sunt date de faptul c risc s piard atenia publicului ntr-un timp foarte scurt i nu faciliteaz nvarea. ncercai s limitai aces-te prezentri/ prelegeri la maxim 10 minute i s le completai cu o prezentare pe slide-uri.

    Brainstorming-ul este o ncercare a membrilor grupului de a rezolva o problem bine definit oferind orice soluie care le vine n minte, indif-erent ct de exagerat. Aceast tehnic este menit s genereze multe idei foarte repede, printr-o asociere liber a ideilor lasnd pentru mo-ment critica la o parte. Este o metod des ntlnit n training i n facil-itarea discuiilor creative sau nu.

    Pe lng rolul tradiional, acela de a gsi soluii ct mai simple i creative la o problem, brainstorming-ul poate fi folosit, n training, i pentru a stabili egalitatea ntr-un grup i a trece peste rolurile deja stabilite sau cnd vrem s ncurajm toi participanii s vorbeasc. Acest lucru este posibil deoarece regula principal a brainstoming-ului este aceea c toat lumea trebuie s vorbeasc i nimeni nu are voie s critice. Aceast sig-uran oferit de imposibilitatea de a fi criticat poate convinge civa timizi s deschid gura.

    Demonstraia este i ea o activitate pe care training-ul o mparte cu ed-ucaia formal. Demonstraia este o prezentare vizual a uneia sau maimultor tehnici, procese, aptitudini, concepte, sau principii ce trebuie n-vate. Formatorul arat, ilustreaz sau explic, trecnd prin procesul sau paii presupui de o anumit aciune.

    Demonstraia, prin ea nsi, este ineficace pentru mbuntirea aptitudinilor partic-ipanilor. De aceea, atunci cnd demonstrai ceva unui grup de cursani este o idee bun s indicai principiile care sunt ilustrate i s v asigurai c ele sunt cunoscute i s punei ntrebri dup fiecare pas important pentru a verifica nelegerea corect a acestuia. Deasemenea, este util s punei ntrebri legate de modul cum participanii rezolvau pn acum astfel de probleme precum i eventualele greeli pe care le fceau. Aceast metod este util atunci cnd suntem constrni de timp.

    jocuri i activiti

  • Discuia este o activitate de grup n care formatorull i membrii gru-pului dezbat mpreun o anumit problem sau tem. Putem spune c este procesul prin care, mpreun, se gndete cu voce tare. Se folos-ete pentru a clarifica conceptele prezentate grupului, n analizarea unor probleme care preocup ntreg grupul sau pentru a stimula interactivi-tatea i a conferi participanilor sentimentul c prerile lor sunt impor-

    tante. Discuiile bine moderate pot aduce un plus uria de valoare unui curs pentru c dau posibilitatea fiecruia de a aduce propria perspectiv i experient n prim plan n beneficiul tuturor. Permit deasemenea elucidarea aspectelor neclare.

    Discuia, ca metod, se folosete, n general, dup proiectarea unui film, dup o demon-straie, dup o prelegere sau dup un brainstorming. Este un instrument foarte util, n special dac facilitatorul reuete s o menin la obiect i extrage concluziile la final, n mod ideal consemnndu-le pe flipchart.

    Role-play-ul este o tehnic de instruire n care cursanii joac roluri pe baza unor scenarii prestabilite, cu scopul de a experimenta situaii pe care le vor ntlni n practic. Are scop educaional i presupune o in-teraciune spontan, un comportament real n condiii imaginate. Role play-ul este ideal n dezvoltarea de abiliti.

    Avantajul acestei metode este c stimuleaz att nvarea afectiv ct i pe cea cog-nitiv. Genereaz nvare afectiv pentru c implic emoional participanii i i ajut s fie empatici datorit schimbrii de roluri. Metoda i contientizeaz pe participani de propriile puncte slabe, datorit faptului c primesc feed-back. nvarea cognitiv se bazeaz pe schimbul de experien. Cursanii pot schimba n acest fel bunele practici aplicate de-a lungul carierei, devenind modele pentru ceilali.

    n acelai timp, jocul de roluri stimuleaz creativitatea cursanilor. Ei pot testa metode pe care nu au avut curajul s le aplice n practic, ns fr implicaiile i riscurile aferente situaiilor reale. Role-play-ul le d oamenilor posibilitatea ca, prin acel rol, s spun ceea ce simt cu adevrat i nu ceea ce cred ei c doresc ceilali s aud

    Jocul de roluri prezint i unele riscuri. Una dintre situaiile care pot aprea n desfu-rarea role-play-ului este lipsa de ncredere i implicare a participanilor. Cel mai adesea acest lucru se datoreaz calitii slabe a scenariilor, experienelor de role-play trauma-tizante avute n trecut, teamerii de ridicol, dar i degenerarea n joac. Pentru a evita aceste riscuri, trainer-ul trebuie s aleag teme i scenarii de interes pentru audien, s tie s ncurajeze i s pstreze o atitudine asertiv.

    Un alt tip de activitate n training este sesiunea de lucru pe grupe. Aceast metod este perfect pentru a stimula egalitatea i spiritul de echip ntre cursani, dar i pentru a genera interactivitate i a oferi participanilor ocazia de a interaciona mai mult ntre ei i a se cunoate mai bine.

    Se pot realiza diferite jocuri n acest mod, dar este indicat ca aceste echipe s fie de dimensiuni mici, maxim 3 - 6 persoane pe grup. Atunci cnd ne decidem s aplicm

    jocuri i activiti

  • acest metod este bine s avem i alte reguli n vedere. Facilitatorul trebuie s asigure dinamismul procesului, s fie atent la ritmul de lucru. Trainer-ul trebuie s anune tim-pul total dedicat lucrului pe grupe, s se deplaseze ntre echipe pentru a se asigura c au fost nelese indicaiile i pentru a rspunde eventualelor ntrebri, s anune timpii intermediari pentru a menine exerciiul n parametrii prevzui fr a crea frustrare ntre cursani. La finalul sesiunii de lucru, tot formatorul trebuie s faciliteze o discuie cu membrii tuturor grupelor pentru a trage concluziile i a stabilii utilitatea i aplicabil-itatea lor.

    Studiul de caz poate fi foarte practic pentru grupuri mici ce concureaz pentru gsirea de soluii. Acesta se refer la descrierea oral, scris sau filmat a unui eveniment sau a unor serii de evenimente legate - cazul. Prin aceast metod se rezolv o problem, are loc nvarea procesului de rezolvare i se creeaz o imagine complet asupra cazului n discuie. Altfel spus, studiul de caz presupune analiza prin discuie facilitat a unui

    caz real i fo


Recommended