+ All Categories
Home > Documents > Managementul Proiectelor Informatice m3

Managementul Proiectelor Informatice m3

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: dorin-paraschiv
View: 253 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 50

Transcript
  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    1/50

    97

    3. Managementul proiectelor informatice

    3.1. As pectedefinitorii iorganizator ice

    Managementul proiectelor1este o strategie managerial aplicat mai ales ninformatizri i investiii de alt natur. Ea presupune constituirea unor echipe despecialiti n analiza, proiectarea i implementarea de aplicaii informatice iimplicarea de specialiti din diferite compartimente funcionale, mai ales decontabilitate, comercial i de management a resurselor umane. Echipele de proiectau ca obiectiv lansarea i realizarea proiectului cu respectarea specificaiilortehnice, a termenelor de execuie i a bugetului de cheltuieli. Existena ifuncionarea unor astfel de echipe implic dou probleme organizatoriceimportante: integrarea echipei de proiect n structuraorganizatoric a firmei (de

    investiii) i crearea unei structuri organizatorice pentru proiectul n sine . nstructura organizatoric funcional a societilor comerciale integrarea acesteimetode de management se realizaz prin integrarea proiectului n organizareafuncional a firmei. Managementul proiectului este subordonat compartimentuluifuncional, de regul, de contabilitate, care poate avea rolul cel mai important nimplementarea lui. Pe baza celor menionate, sinteza avantajelor i adezavantajelor managementului prin proiecte este redat n tabelul 3.1.

    Aa cum am menionat la analiza structurilor manageriale i de control,managementul prin proiecte confer multiple atuuride finalizare eficient a unor

    obiective importante ale societilor comerciale, cum este cel al informatizrilor,dar implic i capcane, cum este cea a perturbrii sistemului de reglare existentnainte de implementarea noii structuri.

    Fa de organizarea funcional clasic, organigrama unei societicomerciale n care se implementeaz managementul prin proiecte se poate prezentaca n figura3.1, care reflect organizarea pe proiecte pur. n cadrul fiecrui

    proiect (de analize conjucturale, oferta de produse, tehnologii de producie , deinformatizare etc.), managerul are autoritate i responsabilitate deplin. Un

    proiect constituie o entitate autonom distinctiv n cadrul structurii firmei, cupropriul su personal tehnic, propria administraie, relaionat de organizarea de

    ansamblu (doar) prin rapoartele periodice pe care managerul de proiect trebuie s leprezinte conducerii strategico-tactice. Unele societi comercialeprevd procedurifoarte detaliate n ceea ce privete administrarea, finanele, personalul i controluln cadrul proiectului, n timp ce altele acord o libertate mai mare sau mai redus n

    1www.ase.ro/teza_capitol.pdf

    http://www.ase.ro/teza_capitol.pdfhttp://www.ase.ro/teza_capitol.pdfhttp://www.ase.ro/teza_capitol.pdf
  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    2/50

    98

    acest sens. n ultima instan, combinaia clasic - modern este dependent demrimea i perspectivele organizaiei, de cerinele i posibilitile existente.

    AVANTAJE DEZAVANTAJE

    1. Centralizarea resurselorsimilare. 2. Disponibilitateaforei de munc. 3. Stabilitatemare. 4. Standarde profesionalenalte. 5. Asigur o flexibilitatemaxim n utilizarea

    personalului. Experii pot fiimplicai temporar n proiect,apoi retrimii la munca lorobinuit. 6. Experii pot fiutilizai n cadrul mai multor

    proiecte. 7. Specialitii implicain cadrul proiectului pot apela lacolegii lor din cadrulcompartimentului funcional dincare provin pentru a faceschimburi de cunotine iexperien, ceea ce poateconstitui o surs de soluii

    creative i sinergice pentruproblemele proiectului. 8.Posibilitatea asimilrii unor noitehnologii performante. 9.Permite utilizarea n cadrul

    proiectului a acelorai proceduritehnice i manageriale folosite ila nivelul firmei. 10. Specializaren cadrul funciilor. 11. Menine

    parcursurile normale de evoluien carier din cadrul organizaiei.

    1. Numr mare de niveluri ierarhice.2. Lipsa unei vederi de ansamblu aproiectului pentru majoritateapersonalului implicat.3. Clientul nu este n centrul

    preocuprilor. Unitatea funcionalcreia i este subordonat proiectulare propriile sale sarcini de realizati acestea prevaleaz de obicei fade cele ale proiectului.4. Unitatea funcional tinde s fieorientat ctre realizarea i controlulactivitilor tehnice i nu ctre

    problemele globale ale proiectului.5. Nu i se acord unei singure

    persoane ntreaga responsabilitatepentru proiect. 6. Motivaia echipeide proiect este slab deoarece

    proiectul este perceput ca un aspect

    marginal n cadrul activitii firmei.7. Poate favoriza apariia rivalitii icompetiiei neloiale ntre echipele de

    proiect n lupta acestora pentru accesla resursele organizaiei. 8. Succesuleste totdeauna nsuit, iar eecul nuaparine nimnui. 9. Rezisten nfaa schimbrii. 10. Proces lent deluare a deciziei.

    Tabelul 3.1.- Implicaiile managementului prin proiecte

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    3/50

    99

    Figura 3.1- Organigrama pentru managementul prin proiecte

    ntro concepie modern,aplicabil n ntreprinderi inteligente, racordate lainternet, managementul prin proiecte este asociabil cu organizarea matricial,reprezentat n figura 3.2. Nodurile structurii pot reprezenta centre de decizie,formate din specialitii antrenai n rezolvarea problematicii aflate la intersecialinie (manager proiect)coloan (specialiti de marketing, ingineri, contabili etc.).

    Fig. 3.2-Organigrama ntreprinderii matriceale

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    4/50

    100

    Avnd n vedere avantajele i dezavantajele specifice fiecrei forme deorganizare, se poate opta pentru o combinaie de structuri, avnd n vederecondiiile specifice fiecrei firme.

    Managementul i marketingul informatizate se realizeaz prin integrarea

    orizontal (funcional) i vertical (ierarhic) de aplicaii, ca proiecte finaleexecutabile, menite a facilita exercitarea funciilor ntreprinderii i ale conducerii.Rezult sisteme informatice de gestiunei de asistare a decizii lor de tratare ifolosire optimala informaiei economico-financiare i cu caracter social.Datele icunotinele din coleciipot fi organizate n fiiere independente (relative la oanumit problem), n fiiere integrate, n baze de date centralizate sau distribuite(n reele de calculatoare). Corespunztor modului de organizare a datelor,aplicaiile informatice pot fi: independente; integrate care comunic direct (on-line, n timp real) sau indirect (off-line) n soluionarea problemelor complexe.

    Exploatareaunui sistem (aplicaii) informatic(e) se poate face centr ali zat saucudistribuireparial sau total, n funcie de posibilitile sistemelor de calculdisponibile i concepia de ansamblu prestabilit.

    n esen, managementul prin proiecte presupune numirea unui managergeneral al proiectului de finalizare a unui obiectiv important (automatizare,proiectarea i lansarea de produse noi, realizarea unor retehnologizri etc.) caredevine rspunztor de organizarea i desfurarea aciunilor din faza de lansare a

    proiectului i pn la finalizarea lui. Managerul i alege echipa (subordonaii) icolaboratorii n funcie de condiiile specifice ale organizaiei sau a le organizaiilorn care urmeaz s fie realizat finalizarea aciunilor de implementare a proiectului.

    3.2. Metodo logi i de management prin p roiecte priv in d

    informatizrile

    3.2.1. Strategia clasic

    Principalele etape de lucru i specificaii de realizare ale unui proiectinformatic, n concepia clasic, dedus din experiena specialitilor n analiza iconceperea de sisteme informatice, sunt:

    1. - elaborarea temei de realizare cu specificarea cerinelor i a restriciilorsistemului, ca potenial bazjuridic de reglementare a raporturilor proiectant-beneficiar (utilizator);

    2. - proiectarea de ansamblu care, n general, este similar aciunilor deelaborare ale unui studiu tehnico-economic pentru investiii de natur industrial.Ea const n a stabili, pe coordonatele unui proiect director de informatizare,concepia global a sistemului informatic, structura acestuia, prioritile de

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    5/50

    101

    realizare, necesitile i posibilitile economico-financiare ale utilizatorului,eficiena scontat. Importana etapei deriv din faptul c este ultima n care analizavizeaz ansamblul aciunilor de prefigurare nu numai a viitorului sisteminformaional-decizional, ci i conexiunile acestuia;

    3. - proiectarea de detaliu sau tehnic a fiecrei componente de tipsubsistem sau aplicaie, prin conceperea, ntro manier analitic, a tehnologieitratrii informaiei pe traseul intrri- prelucrri- ieiri, prin elaborareaalgoritmilor de programare i a specificaiilor de programare i exploatareviitoare a procedurilor tehnologiei. Un proiect tehnic rezultat trebuie s aibcaracteristicile unui proiect elaborat pentru produse de natur industrial n caredesenele de execuie (specificaiile de realizare) i fiele tehnologice (arborii de

    programare) definesc tehnologiile i reetele de fabricaie;4. - programarea fiecrei componente prin scrierea programelor ntr-un

    mediu adecvat, testarea i integrarea lor n mediul pentru care au fost concepute;

    5. - testarea procedurilorcu date reale n vederea omologrii i acceptrii lorde ctre beneficiar, implementarea lor n cadrul sistemului informatic(informaional);

    6. - exploatarea i ntreinerea produsului informatic rezultat, urmrind prinaceasta, mbuntirea performanelor acestuia.

    n fiecare etap se elaboreaz documentaii specifice, iar spre final, secompleteaz i definitiveaz documentaia de prezentare, operare i ntreinere a

    produselor informatice nou create.Studierea realizrilor practice ale informaticii aplicate scot n eviden faptul

    c, n scopul asigurrii unei independene relative, un sistem informatic sestructureaz (n general) funcional, urmrind asigurarea condiiilor pentruexercitarea funciilor sistemului de reglare. Astfel, ntr-o ntreprindere,subsistemele informatice sunt: de marketing, de cercetare- dezvoltare, de

    producie, comercial, financiar- contabil i de personal. Pe domenii de activitisau compartimente, un subsistem se detaliaz n aplicaii(uniti funcionale), iar oaplicaie n proceduri automate i de interfa, ca uniti de prelucrare prin caremanagerii i executanii s poat obine informaiile dorite. De pild, subsistemulde producie al unei societi comerciale de tip productiv se constituie din aplicaiide programare, lansare, urmrire i control a fabricaiei; n funcie de necesiti,

    fiecare aplicaie este conceput ca un program sau ansamblu de proceduri de tratarea informaiei, n concordan cu tehnologia necesar obinerii informaiilor finale,avnd ca punct de plecare documentele primare i centralizatoare privind derulareafenomenelor i a proceselor de producie. n general, tipologia procedur il orpentruaplicaii de gestiune i de asistare a deciziilor cuprinde:

    - proceduri de culegere (i pregtire) a datelor din documentele primare(fie, facturi, chitane etc.) n documente (borderouri) de control centralizatoare

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    6/50

    102

    prin proiectarea de formulare de culegere i modificare a datelor. n prezent,culegerea datelor se face, tot mai frecvent, direct din documente primare saucentralizatoare. Adeseori, nsi documentele primare (facturi, chitane, fie deeviden etc.) sunt emise la calculator ;

    - proceduri de validare (control) al modului de preluare a datelorn procesulde tratare automat prin: verificarea corectitudinii codurilor utilizate; controlulncadrrii coninutului unor cmpuri n liste sau cataloage de valori admise;verificarea denumirilor, a unitilor de msuri a coninutului altor cmpuri careau un caracter permanent n descrierile de date etc. n noile medii de programare(Microsoft Access, Visual FoxPro, Visual Basic) validarea datelor se poate face

    prin precizarea condiiilor de validare (opiunea Valid) la descrierea cmpurilor sauprin ncapsularea procedurii de validare la descrierea structurii bazelor (tabelelor)de date;

    - proceduri pentru sortarea i indexarea coleciilor de date n funcie de

    cerinele de prelucrare i informare. Dat fiind importana indexrilor pentruregsirea informaiilor n acces direct, cmpurile (atributele) de tip cheie pentruindexri se pot preciza la crearea structurii tabelelelor care constituie o baz de dateastfel nct relaiile dintre tabele s se realizeze cu uurin, iar regsireainformaiilor s se poat face rapid. Mai mult, primul cmp al unui tabel, n mediulde programare Access, trebuie s fie de tip cheie primar care ia valori diferite(cum sunt numerele matricole, codurile pentru mrfuri, numerele de inventar pentruimobilizri corporale etc.); n cazul n care programatorul nu- i definete cheia

    primar, sistemul atribuie automat un numr de identificare unic pentru fiecarenregistrare inclus ntrun tabel;

    - proceduri relative la popularea structurilor de fiiere (tabele i baze dedate) cu date prin definirea formularelor de culegere a datelor n cadrul

    prelucrrilor curente;- proceduri care asigurgestionarea coleciilor de date prin consultarea,

    actualizarea sau exploatarea fiierelor;- proceduriprin care se realizeaz concepereai gestionareamodelelorprin

    care se elaboreazi fundamenteaz deciziile;- proceduri privind protecia i securitatea datelor, n special prin folosirea

    facilitilor oferite de sistemele de operare etc.

    ntro aplicaie informatic, procedurile sunt grupate n funcie de momenteleexecuiei lor, astfel: proceduri de iniializare a sesiunii de lucru (privind datele deidentificare a utilizatorului i a perioadei de operare, precum i pentru ncrcareafiierelor de lucru necesare acordnd drepturi de acces la date persoanelorautorizate), proceduri curente de culegere a datelor noi i de prelucrri iconsultri ale fiierelor la cererea utilizatorilori proceduri finale de nchidere a

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    7/50

    103

    sesiunii de lucru (pentru obinerea situaiilor i a rapoartelor necesare i de salvarea fiierelor aplicaiei).

    Integrarea prelucrri lorse face prin comenzi specifice limbajelor deprogramare sau meniuri i butoane structurate, astfel nct, la un moment dat,utilizatorul s poatselecta procedurile i aplicaile de care are nevoie.

    Strategia clasic este rezultanta experienei dobndite n crearea iexploatarea de sisteme informatice funcionale de gestiune economico- financiarn deceniile 6-8 ale secolului XX. Aplicarea ei se face i n prezent n multesocieti comerciale i vizeaz ansamblul unei organizii (societi comerciale) sau/ i domenii de activiti prin parcurgerea etapelor de lucru menionate.Activitile i rezultatele specifice au fost prezentate, pe larg, n literatura despecialitate2.

    Printre avantajeleutilizrii strategiei clasice se menioneaz3: -planificarea i urmrirea riguroas a activitilor; -proiectarea complet i consistent a produselor informatice cu specificaiiriguros elaborate; - integrarea uoar a componentelor ca urmare a proiectrii riguroase a

    interfeelor interne i a celor cu alte componente .a.n deceniul 8, concomitent cu apariia calculatoarelor profesionale i a

    mediilor de programare de generaia a IV-a, ideea crerii de sisteme informaticeintegrate la nivel de organizaii i domenii de activiti a fost, treptat, abandonatdatorit unorincoveniente, cum sunt:- utilizatorii evalueaz facilitile produsului informatic abia dup testarea i

    integrarea lui n mediul real cnd eventualele incompletitudini necesit eforturinsemnate de revizuire a ntregului produs;

    -proiectanii nu pot stabili concret performanele i eficiena produsului final(sistemului informatic) dect n etapele de experimentare i implementare a lui;

    - presupun cheltuieli ridicate de ntreinere a programelor;- costurile i duratele de realizare sunt mari;- durat de folosin relativ mic ca urmare a uzurii morale generat de

    evoluiile din tehnologiile de automatizri i din mediile de programare careimplic frecvente conversiintre medii de realizare i exploatare, precum ireconsiderri a ntregului sistem informatic.

    n demersul automatizrii unor activiti i lucrri economico-sociale,aplicarea strategiei clasice a impusconcepte i metode specifice teoriei sistemelor,ca de pild:

    2.a se vedea,printre altele, Tribuna economic,numerele: 5,6,9,51-52/1998; 1/1999,20,22/2000.3.Institutul de Tehnic de Calcul i Informatic - Indicaii metodologice pentru realizareasistemelor informatice i a produselor program, vol. II, pag. 91-95, uz intern, Bucureti, 1987.

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    8/50

    104

    - abordarea global (sistemic) de la general la particular (top down) sau / i dela particular spre general (bottom up);

    - structurarea i modularizarea sistemelor; - accentuarea rolului conexiunilor directe i inverse ntre componente; - reglarea i autoreglarea funcionrii sistemelor informatice; - modelarea i algoritmizarea proceselor informaional- decizionale; - aplicarea conceptelor de sistem deschis i de programe glisante (scenarii) .a.

    Eforturile analitilor/proiectanilor de sistem s-au concentrat, adeseori, sprecreterea gradului de organizare i raionalizare a sistemelor informaionale dinsocieti comerciale, cu toate c multe realizri s-au concentrat mai mult asupratranspunerii unor proceduri i lucrri manuale n proceduri automatizate.

    Ineficiena unor sisteme sau programe informatice s-a datorat, de multe ori, nuproiectanilor, ci modului n care beneficiarii de informaii au colaborat norganizarea aciunilor i i-au ajutat pe informaticieni s defineasc corect cerinele

    i restriciile tratrii informaiei.

    3.2.2. Strategia prototipizrii

    Existena unor probleme similare pentru uniti economico-sociale cu acelaiprofil al activitilor, prioritatea automatizrii unor funcii vitale ale unororganizaii, au stat la baza prototipizriirealizrilor informatice. Scopul vizatprinaplicarea strategiei prototipizrii este structurarea procesului de realizare a unui

    produs informatic necesar automatizrii funciilor critice ale unei societicomerciale (cum ar fi funcia de producie / managementul execuiei) sau

    standardizarea i tipizarea sistemelor informatice pe tipuri de organizaii. Spreexemplu, n preajma anului 1980, un colectiv al Institului Central de Conducere iInformatic din Bucureti a realizat otehnologie informatic sub forma unui set deelemente tipizate adaptabil pe tipuri de ntreprinderi printr-o abordare de la generalla particular, de la un sistem obiect reprezentativ (standard) la un sistem informaticspecific mediului de implementare.

    n aplicarea strategiei prototipizrii,principiile de lucru sunt: - realizarea unui produs informatic prin construirea unuia sau a mai multor

    prototipuri pariale ale acestuia, ca modele reprezentative pentru funcii critice

    sau pentru facilitile care pot contribui esenial la buna funcionare a uneiorganizaii;

    - experimentarea i / sau dezvoltarea prototipurilor pariale n crearea produsului(prototipului) final;

    - definitivarea produsului informatic pe baza unui prototip al su.Un prototip este un model al comportrii produsului dorit care se realizeaz

    relativ repede cu cheltuieli mici i timp scurt de finalizare. Folosind prototipul,

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    9/50

    105

    utilizatorul poate aprecia soluiile preconizate de proiectant prin prisma realismuluii a completitudinii lor. n acest mod, utilizatorii si clarific cerineleinformaional- decizionale proprii filtrndu-le i selectnd soluiile de produsinformatic cele mai eficace n desfurarea activitilor specifice. Pe bazaexperienei dobndite, prototipurile pariale se convertesc n produs final prinmbuntirea funciilor lor. Metamorfoza se realizeaz prin dezvoltarea iterativ a

    prototipului mai reprezentativ (pilot) adugnd noi caracteristici funcionaleprodusului care rspund cerinelor de informare, performane i calitate alerealizrilor informatice.

    ntrun context mai larg, n ideea proiectrii asistate la calculator, folosindinstrumente de genul CASE- Computer Aide Systems Engineering, s-au creatsisteme informatice prototip pe tipuri de organizaii. Prin analiza i formalizareaanalizei sistemului informaional existent, pe baza unui limbaj de descriere asistemelor, se constituie colecii de date de descriere a sistemului existent (obiect).

    Cu ajutorul unui program-analizor, din compararea sistemului prototip cu sistemulobiect rezult liste cu diferenele semnalate. ntr-un proces iterativ, se adapteazprototipul i se reconsider sistemul obiect rezultnd, n final, modelul nouluisistem informatic. O astfel de concepie se apropie de condiiile proiectrii

    produselor i a tehnologiilor industriale prin care se asigur nu numai tratareainformaiei pentru gestiunea economico-financiar a societilor comerciale, ci iasistarea procesului de luare a deciziilor aplicndpolitici manageriale moderne,cum sunt: managementul prin obiective, managementul prin excepii,managementul prin rezultate.a.

    Printre avantajeleprototipizrii se remarc: - identificarea i analiza cerinelor informaional- decizionale ntr-un context

    mbuntit i cu participarea "consumatorilor" de informaii; - colaborarea eficient proiectant- utilizatori; - rezolvarea oportun i operativ a unor situaii de risc; - flexibilitatea i adaptabilitatea programelor create pe baz de prototipuri; - corectitudinea i completitudinea programelor rezultate i pe baza verificrilor

    fcute de utilizatori; - interfee om-calculator mai eficente i mai atractive; - uurina ntreinerii programelor (softului aplicativ) rezultate cu costuri reduse; - sensibilizarea, familiarizarea i transformarea managerilor i ale unoradministratori n utilizatori nemijlocii de produse informatice etc.

    Cu toate atuurile menionate, aplicarea strategiei prototipizrii are uneleneajunsuri, cum sunt: - incoerena i incompletitudinea proiectrii cnd abordrile sunt orientate pe

    activiti sau probleme legate de exercitarea funciilor critice ale organizaiei;

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    10/50

    106

    - integrarea greoaie a componentelor funcionale prin lipsa unor specificaii derealizare complete privind conexiunile sistemului;

    - ineficiena prototipizrii n cazul aplicrii ei pentru rezolvarea de problemeclar definite sau cunoscute de proiectant.

    Pe baza celor semnalate, se poate aprecia c, pentru crearea de produseinformatice de complexitate medie i ridicat, este mai eficient aplicarea unei

    strategii mixte prin concepia de ansamblu aplicnd metodologia clasic i prinprogramarea i integrarea programelor pe baz de prototipuri. Pentru soluionareade probleme mai particulare cu caracter autonom, aplicarea strategiei prototipizriigaranteaz obinerea de soluii de calitate cu efecte benefice asupra eficieneisistemelor informaional- manageriale din societi comerciale. De altfel,

    prototipizarea st la baza noului mod de utilizare a mediilor de programare vizuale,bazat pe asisteni specializai care ofer instrumente de lucru complexe i pevrjitori care predefinesc structurile de date i paii de lucru n gestionarea

    informaiilor.

    3.2.3. Strategii orientate obiect

    Cerinele stocrii unor cantiti tot mai mari de informaii, dezvoltareamediilor de programare care pot surprinde i dinamica unei organizaii, orientareaautomatizrilor spre realizri multimedia de integrri texte- imagini- sunete nconvergena sistemelor informatice spre sisteme expert de inginerie a cunoaterii au dus la apariia i dezvoltareastrategii lor ori entate obiect. Printre premisele iobiectivele acestor noi metodologii sunt relevate4: -posibiliti deductive i inductive superioare n argumentarea rezultatelor prin

    reprezentri directe ale entitilor lumii reale n mediul informatic; - creterea puterii de modelare a datelor asociind medii de programare bogate,

    cum este limbajul C++ dezvoltat dup anul 1983; - ameliorarea interfeelor cu utilizatorii prin accesul la produse vizuale de

    comunicare de mare calitate; - faciliti de prototipizare rapid a aplicaiilor; - luarea n considerare i a aspectelor dinamice, integrarea descrierilor

    structurale i comportamentale etc.

    n modelarea specific acestei strategii, un obiect al lumi reale are o triplabordare: este "vzut" ca actor autonom ce rspunde la mesaje ceea ce permitesimularea de procese paralele; n rolul de concept specific, obiectul asigurmodelarea cunotinelor nglobnd, pe lng date, semnificaii ale datelor(semantica informaiei, cunotine i fapte asupra unor metodologii i activiti); ca

    4.Lungu I. .a.- Baze de date, Ed. All Educational, Bucureti, 1995, pag. 219-220.

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    11/50

    107

    i "cutie neagr" modelul asigur condiii de acionareasupra lui modularizat i sfie exploatat prin dialoguri sugestive. Aceste abordri creaz condiii ca un obiects aib o tripl reprezentare: structural, ca o realizare (instaniere) a unui tip dedat, caracterizat printr-o structur ascuns prin operaii; conceptual pentruentitile lumii reale care pot fi specializate i dinamic pentru actori la careobiectul este autonom i activrspunznd la mesaje.

    Esena abordrii orientat- obiect este definirea caracteristicilor obiectelordintr-o aplicaie i realizarea interaciunii lor prin schimbul de mesaje . XavierCastellani consider c metodologia i concepia orientate obiect introduc5:conceptul de serviciu n loc de operaie; noiunea de cunotin i conceptul detransmutaieprivind transformrile obiectului. Aplicarea metodologiei presupune:metode de analiz i concepie a sistemului de obiecte (date/prelucrriindependente i modele asociate de tip entitate-atribut-relaie); modelul conceptualal utilizatorului rspunznd la ntrebri de genul "ce?", "cnd?"; modelul detaliat

    (operaional) optimizat; nivelul logico-organizatoric de rspuns la cerine de tipul"unde?", "cu ce?", "cnd?"; nivelul fizic de rspuns la ntrebarea "cum se rezolvproblemele?".

    n abordarea Orientat Obiect (OO), un program devine un ansamblu deobiecte care schimb mesaje generatoare de operaii sau metode de transformare astrii lor interne i de restituire a valorii unor parametrii. O baz de date- obiectconine obiectele programelor de aplicaii. Un obiect oarecare este persistent prinaceea c durata sa de via este superioar programului care la creat. Prin

    proiectarea unui obiect, acestuia i se asociaz o structur (atribute, cmpuriaparintoare) i funcionalitatea sa redat prin proceduri i funcii proprii clasei deobiecte. n acest fel, obiectele nglobeaz structuri de date i comportamente(operaii, metode).

    Strategia OO opereaz cuconcepte specifice, cum sunt: - identitatea discretprin carea se distinge dintre alte identiti; - clasificarea: obiectele cu aceleai atribute i operaii se grupeaz n clase;

    fiecare obiect se poate considera ca o instan a unei clase; - polimorfism: aceai operaie, cu acelai nume poate s aib comportament

    diferit n clase diferite; implementarea concret a unei operaii ntro anumitclas poart denumirea de metod;

    - motenire: atributele i operaiile se transmit de-a lungul clasei bazate pe orelaie ierarhic; - abstractizarea: focalizarea pe aspectele eseniale ale unei entiti; pentru un

    obiect accentul se pune pe ce este acesta i ce trebuie s fac, naintea stabilirii

    5 .Xavier C.-Methodologie generale d'analyse et de conception de systemes d'objets, Mason,Paris, 1993.

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    12/50

    108

    detaliilor de implementare ceea ce face s creasc importana analizei (analistultrebuie s deduc utilitile informaiei);

    - ncapsularea sau ascunderea informaiei presupune separarea aspectelorexterne ale unui obiect care sunt accesibile altor obiecte de aspectele interne aleobiectului care sunt ascunse altor obiecte. Utilizatorul obiectului poate accesaanumite atribute i operaii ale obiectului, denumite publice, n timp ce alteatribute i operaii i sunt inaccesibile, avnd un caracter privat. Prinncapsulare se mpiedic modificarea tuturor caracteristicilorunui obiect cnd se

    perfecioneaz algoritmi sau se elimin erori ceea ce face ca aplicaiile ceutilizeaz obiectul s nu fie afectate;

    - mpachetarea datelor i a comportamentului n acelai obiect astfel nct unobiect s conin structuri de date i operaii ce definesc clasa creia i aparine oanumit metod, chiar dac sunt mai multe operaii cu aceai denumire n clasediferite;

    -partajareaprin transmiterea acelorai structuri de date i operaii n clase dinierarhii de clase .a.n abordarea clasic descompunerea unui sistem este funcional,

    procedural; pentru abordarea OO devine esenial nelegerea sistemului prinprisma descompunerii lui n entiti- obiecte i al stabilirii relaiilor ntre obiectedevenind esenial diagrama sau diagramele obiectului prin care se rspunde lantrebri de tipul "cine face?", "care sunt relaiile ntre cei ce fac?", "ce estesistemul?". O clas de obiecte poate fi considerat, la rndul ei, un obiect.Caracterizarea unui grup de clase se face prin conceptele de metaclas i ierarhiede clase. Activarea unui obiect se face prin mesaj de solicitare ca obiectul sefectueze o aciune sau s aplice una din metodele sale. Ansamblul mesajelor lacare reacioneaz un obiect definete interfaa obiectului, modul cum obiectul estevzut din exterior. Obiectele comunic ntre ele prin mesaje. Transmiterea i

    primirea de mesaje stau la baza operaiilor din modelul OO. Comportamentulpolimorfic necesit selectarea metodei adecvate clasei obiectului sau superclasei.Metodele pot fi actualizate. Operaiile de creare, modificare i tergere a definirilorde clas se pot implementa ca mesaje. O consecin a structurrii modelului i aoperaiilor OO sunt regulile de integritate, ca de exemplu: - toate obiectele trebuie s respecte protocolul specificat prin definirea de clas.

    Ca urmare, un obiect poate rspunde doar la mesajele permise de clasa la careaparine; - ncapsularea obiectelor implic accesul limitat prin folosirea numai a

    protocolului de mesaje definit pentru clasa obiectului; - identificatorul unui obiect asigur , integritatea referitoare la acel obiect.

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    13/50

    109

    Comparativ cu modelul de date relaional, gestionat prin medii deprogramare de genul FoxPro, modelul OO prezint nouti importante6, cum sunt: din punct de vedere structural: - n locul schemei bazei de date intervine ierarhia de clase; - definiia tabelei este nlocuit cu definiia de clas; - nregistrarea sau tuplu din reprezentarea relaional se exprim prin

    instaniere de clas n reprezentarea OO; - n loc de cmp sau coloan apare variabila de instan; - conceptul de cheie primar este nlocuit cu cel de identificator obiect; - motenirea de clas nu are echivalent n modelul relaional;

    mutaii operaionale: - definirea, tergerea sau modificarea unei relaii de cmp este nlocuit cu

    definirea, tergerea sau modificarea unei clase sau variabile de instan; - adugarea unei linii sau nregistrri ntr-o tabel este echivalat cu crearea

    unei instane de clas sau a unui obiect individual; - definirea, modificarea sau tergerea unei metode din modelul OO nu au

    corespondent n modelul relaional; - selecia, jonciunea i proiecia din modelul relaional nu se regsesc n

    modelul OO; ca reguli de integritate: - integritatea identitii este reflectat prin identificatorul de obiect;

    -protocolul de obiect i ncapsularea din modelul OO nu au corespondene nmodelul relaional.

    n aplicarea strategiei OO, un rol esenial l au conceperea de diagrame dereprezentare a strilor i a mutaiilor care au loc. Astfel de diagrame sunt: - diagramele de fluxde date de descriere a modificrilor din sistem. n modelul

    funcional tranzaciile se pot reprezenta sub form de grafuri orientate n carenodurile sunt procese , iar arcele sunt fluxurile de date;

    - diagramele de stare, de caracterizare a evoluiilor n timp surpriznd "cnd semodific sistemul"; n cadrul modelului dinamic, se reprezint prin grafuri ncare nodurile sunt stri, iar arcele sunt tranziii ntre stri, cauzate de evenimenteexterne. Se mai pot reprezenta sub form de reele PERT;

    - diagramele obiectelor descriu structura static a obiectelor din sistem irelaiile dintre ele rednd "ce se modific n sistem" sub form de grafuri cunoduri- obiecte i arce- relaii dintre obiecte.

    ncn 1978 un grup de cercettori francezi a elaborat metodologia Merise7prin care se analizau sisteme pe baz de modele de date asociative entitate-

    6 .idem 1,pag. 228-2307 .Collongus A., Hugues J., Laroche B.- Merise, Bordas, Paris 1989

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    14/50

    110

    atribute- relaii, completat ulterior cu celelalte tipuri de modele specifice abordriiOO i folosit cu succes i de specialiti romni8.

    Principalele activiti de analiz i proiectare OO sunt: - identificarea obiectelor i a claselor de obiecte; - elaborarea dicionarului (grilei) de date; - identificarea relaiilor dintre obiecte; - identificarea atributelor obiectelor i a legturilor dintre atribute; - organizarea claselor bazate pe motenire; - iterarea i rafinarea modelului grupnd i regrupnd clasele identificate i

    selectnd metodele de rspund la cerinele de informare; - organizarea ierarhizat a sistemului ca n cazul aplicrii strategiei clasice cu

    stabilirea prioritilor; - alocarea pe subsisteme a procesoarelor i a programelor de gestionare a

    structurilor de memorare a datelor i a resurselor globale;

    - alegerea implementrii programelor de control.Pentru societi comerciale, obiectele pot fi considerate entitile caredefinesc patrimoniul propiu: materii prime i materiale (stocuri pentru producie),costuri, mrfuri (stocuri de produse), imobilizri, angajai, furnizori, clieni, capital

    propriu, capital mprumutat .a. Tot n categoria obiectelor se pot considerarezultatele unor activiti de cercetare, ca de pild: tehnologii de fabricaie (operaiide flux), reete de producie (norme de consum), cerea i oferta pieei, programe delucru etc. Mai pot fi considerate obiecte entitile de tip administrativ:compartimente, centre de profit, centre de producie .a. Relaiile dintre obiectesunt generate de procesele i tranzaciile care au loc n cadrul organizaiei, dar icele privind legturile cu mediul exterior. n abordarea obiectelor ca actori, relaiilesunt reflectate de fluxurile care au loc ntre actori, iar prelucrarea i manipulareainformaiei definesc procesele de transformare a fluxurilor. Suportul tehnic al

    prelucrrilor sunt bazele da obiecte (date, cunotine, fapte), iar rspunsurile lamesaje n procesele informaional- decizionale sunt rezultate prin inferenieri(inducii, deducii, abducii- ca deducii n funcie de scop). Eficiena prelucrrilordepinde decisiv de experii- umani care contribuie n echipele de analiz i

    proiectare la acumularea de cunotine bine formulate, conforme cu cerineleadministrrii i ale managementului, exercitate tiinific.

    Indiferent de strategia aplicat, pentru conceperea i exploatarea de produseinformatice performante un factor esenial al reuitei aciunilor l reprezint strnsacolaborare proiectant- utilizatori prin instrumente de lucru simple i sugestive. Unastfel de instrument l poate constitui tehnica diagrameloraplicat n succesiunea:diagrame orizontale de flux informaional- decizional pentru cunoaterea situaiei

    8 .Davidescu N.- Sisteme informatice financiar-bancare, Ed. AllEducational, Bucureti,1998

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    15/50

    111

    existente i prefigurarea noului sistem n perspectiva informatizrii stabilind:modificrile de flux i necesarul de fiiere permanente i tranzacionale; scheme(organigrame) de sistem de reprezentare a principalelor proceduri de creare igestionare a fiierelor; arbori de programare pentru meniurile de integrare a

    prelucrrilor; arbori de programare pentru procedurile meniului de prelucrare afiierelor i de rspuns la cererile de informare.

    3.3. Organizarea echipelor de analiz i proiectare aactivitilor

    Din experiena practic a realizrii tehnologiilor informaionale, bazate peautomatizri, s-au desprins, ca tehnici organizatorice9: (1) echipa programatorului-ef; (2) echipa programatorului- ef revizuit; (3) echipa chirurgical; (4)

    organizarea democratic a programrii, (5) echipe organizaionale.

    1). Echipa proiectantului / programatorulu i-ef.Scopurile urmrite n definirea, organizarea idesfurarea aciunilor sunt:- structurarea procesului de realizare a sistemului informaional decizional

    automatizat n vederea diversificrii activitilor realizate de specialiti;- asigurarea unui mediu de lucru care s favorizeze utilizarea eficient a

    instrumentelor proiectrii asistate de calculator de tipul generatoarelor (deformulare, de rapoarte, pentru ecranri .a.), a asistenilor specializai (pentru

    folosirea butoanelor, a listelor, a casetelor de dialog etc.) i a scurtturilor sau avrgitorilor pentru folosirea unor componente predefinite prin macrocomenzi alemediilor de programare;

    - asigurarea "vizibilitii" proiectului, a produsului informatic pe ntreg ciclulde realizare fie ca prototip, fie ca o versiune intermediar de dialog cu utilizatorii ;

    - prevederea unor modaliti de instruire a echipei dezvoltnd metode itehnici noi de lucru, cum sunt instrumentele proiectrii asistate i de analize directe(on-line) ale proceselor de finalizare a aciunilor;

    - cunoaterea foarte buna evoluiei proceselor tehnologice de ctre cel puindoi membri ai echipei.

    n ndeplinirea scopurilor, regulile de constituire i funcionare a echipeisunt:

    - definirea clara funciei fiecrui component al echipei i a relaiilor dintremembrii ei;

    9 D.Oprean,M.R.Abdel- TI&C: Proiectarea de tehnologii informaional-decizionale, Ed.Risoprint, Cluj-Napoca, 2001, pag. 17-19

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    16/50

    112

    - existena unui conductor tehnic permanent, ca ef de proiect, n persoanaproiectantului sau a programatorului- ef;

    - facilitarea controlului administrativ, inclusiv privind consumurile icheltuielile angajate n finalizarea proiectului;

    - simplificarea comunicrii cu echipele externe i alegerea unui limbajadecvat de comunicare (cum ar fi, spre exemplu, diagramele de flux informaional,descrierile n pseudo- cod sau tabelele de decizii i organigramele);

    - evitarea situaiilor de impas n luarea deciziilor;- repartizarea sarcinilor pentru fiecare membru al echipei pe baza definirii

    riguroase a responsabilitilor;- informarea periodic asupra stadiului de realizare a produsului informatic;- evaluarea lejer a efortului depus de membri;-disciplina riguroas n proiectarea, programarea i implementarea

    proiectului.

    Echipa este alctuit , n principal, din proiectantul (programatorul) - ef,proiectantul / programatorul - verificator (lociitor), secretar i proiectani /programatori. Ea este direct rspunztoare pentru realizarea proiectrii tehnice (dedetaliu), a programrii i a integrrii proiectelor/ produselor informatice.

    2). Echipa proiectantului / programatorulu i-ef revizuit.mprumutnd avantajele altor tehnici, principalele obiectivevizate n echipa

    proiectantului / programatorului-ef revizuit sunt:- disciplinarea muncii ca i n cazul echipei proiectantului/programatorului-

    ef;- specializarea pe funcii, cum se procedeaz n cadrul echipelor chirurgicale;- partajarea sarcinilor ntre membrii echipei, ca i n cazul organizrii

    democratice a programrii.Aceste obiective fac ca tehnica s aib un caracter integrator al celorlalte

    tehnici organizaionale ceea ce implic necesitatea ca managerul de proiect s aibresponsabilitate i autoritate n conducerea echipei, fr ca aceasta s impunneaparat i posedarea unor caliti de super- specialist (programator), aa cumimpune tehnica proiectantului / programatorului- ef.

    Aplicarea acestei tehnicipresupune:

    - formalizarea organizrii procesului de realizare prin definirea clar icoerenta sarcinilor de execuie tehnologic pe membri ai echipei;- stabilirea legturilor de comunicare dintre echipa de conducere - utilizatori

    i echipa de integrare i ntreinere a proiectului/produsului informatic;- crearea unui mediu de lucru deschis n procesul aplicrii tehnologiei

    informaionale i de comunicare;

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    17/50

    113

    - verificarea produselor intermediare i accentuarea controlului pe stadii derealizare;

    - evitarea dependenei procesului de realizare a produsului n ansamblul sude realizrile individuale.

    Echipa este constituit din managerul de proiect, lociitor, persoana careasigur legtura cu utilizatorii, administratorul proiectului i proiectani /

    programatori. Opional, din echipface parte i un editor specializat n elaborareade documentaii. Echipa se poate diviza n colective pentru proiectarea detehnologii i produse informatice i pentru codificarea- testarea de produse, astfelnct sse furnizeze soluia organizatoric la nivelul ntregului ciclu de realizare asistemului. Prin modul de definire i de aplicare, tehnica echipei proiectantului /

    programatorului-ef revizuit mbin conducerea administrativ cu cea tehnologic.

    3). Echipa chirurgical.

    Echipa este alctuitdinspecialiti de nalt clas, sprijinii n munca lor deun administrator, un editor i unul sau doi secretari. Fiecare specialist are un numen concordan cu funcia deinut n echip: instrumentist, grafician, cpitan,testator, specialist n limbaj, specialist n comunicaii etc. Tehnica si propune:

    - definirea clar a responsabilitilor profesionale pe componeni ai echipei;- recunoaterea fiecrui membru al echipei ca un expert n domeniu;-recunoaterea importanei legturilor de comunicare n echip i

    specializarea lor complet i consistent;- asigurarea comunicrii cu alte echipe printr-un membru, desemnat ca i co-

    pilot;- asigurarea unei documentaii de calitate (prin co-pilot).Tehnica echipei chirurgicale se aplic n etapele de proiectare tehnic si

    programare. Ea mbin armonios sarcinile conducerii administrative cu cele derealizare a produsului, crend un climat de responsabilitate a membrilor, odisciplin i o manier de lucru unitare.

    4). Organizarea democratic a proiectrii/ pr ogramrii.n aplicarea tehnicii, pri ncipiil e de lucrusunt:- colaborarea democratic, de pe poziii de egalitate, ntre toi membrii

    echipei;- verificarea specificaiilor de realizare a fiecrui pri de proiect / produs-program de ctre un membru al echipei, diferit de cel care le-a elaborat, nainte decodificarea (programarea) produsului;

    - partajarea efortului de programare ntre toi membrii echipei, n vedereadepistrii la timp a eventualelor erori;

    - folosirea unor metode de lucru unitare care s faciliteze comunicarea;

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    18/50

    114

    - ridicarea continu a nivelului de pregtire a echipei prin nvarea de noimetode, tehnici i algoritmi de soluionare a problematicii;

    - rotaia membrilor la conducerea echipei.Echipa este alctuit dintr-un numr restrns de membri. Tehnicase aplic la

    proiectarea, codificarea i testarea programelor, necesare finalizrii proiectelor.Ca dezavantaj, se remarc dificultatea de a defini clar sarcinile fiecrui membru ncadrul echipei; de asemenea, n aplicarea tehnicii apar dificulti n comunicarea cualte echipe i pot interveni controverse ntre membrii echipei datorit lipsei unuiresponsabil permanent.

    5). Echipe organizaionale10.Dup anul 1990 s-au dezvoltat aplicaii n reele de calculatoare care permit

    echipelor de lucru multidisciplinare manageri- personal responsabil de gestionarearesurselor umane- informaticieni s realizeze un model organizaional nou de

    informare i comunicare utiliznd instrumente de lucru, cum sunt: mesageriaelectronic, editri multiutilizator, discuii de grup, conferine electronice .a.Echipele organizaionale i propun:- noi dimensiuni tehnico-economice ale comunicrii, cum sunt: eliminarea

    barierelor de comunicare temporale i spaiale, practici flexibile de munc, sporireaproductivitii capitalurilor investite, n special a celui uman prin managementulbazat pe cunotine, creterea responsabilitilor bazate pe competen i autoritate,mbuntirea controlului execuiei sarcinilor, flexibilitatea structurilor i atehnologiilor aplicate .a.

    - sporirea culturii ntreprinderii prin: identificare om - organizaie,cooperare+solidaritate+colaborare, crearea unui climat de ncredere i implicare,interes sporit n cunnoaterea i promovarea obiectivelor organizaiei, cretereavalorii muncii depuse de fiecare, a randamentului capitalului imaterial etc.;

    - asigurarea unui nou climat socialprin: creterea satisfaciei n munc,creterea salariilor, reducerea izolrii, posibiliti de instruire continu, sntate isiguran n munc mai bune, aplicarea principiilor ergonomice n munc, utilizareamai eficient a (sub)echipelor de lucru etc.

    Realizarea dezideratelor de genul celor menionate presupune valorificareastrategiilor i a tacticilor organizaiei n contextul proiectrii i a reproiectrii

    tehnologiilor de informare i comunicare informatizate. Ca i consecine aleutilizrii echipelor de lucru, se remarc: valorificarea strategiilor organizaionaleprin reproiectarea structurilor organizatorice (re-engineering), formarea de echipeautonome de lucru i acces imediat la informaii cu caracter critic asupra

    10 Fotache D.- Groupware-Metode, tehnici i tehnologii pentru grupuri de lucru,Ed. Polirom, Iai,2003

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    19/50

    115

    sistemului; reducerea costurilor interne i a timpilor de lucru, ameliorarea i diversificarea serviciilor ctre clieni .a. Din continua preocupare pentruspecializare i performane, rezult ageni inteligeni, ca utilizatori eficieni aiinteligenei artificiale cu caracteristicile: i adapteaz comportamentul n funciede caracteristicile mediului n care funcioneaz, memoreaz experienadobndit, se comport ca un subsistem capabil de nelegere, mbogetesistemul n care funcioneaz, utiliznd funcii automatizate privind tratareainformaiei etc. Astfel de ageni pot fi: sociabili care nva gusturileutilizatorilor, de cutare a informaiei dorite, pentru navigri n bazainformaional dup criterii utilitare, ghizi .a.

    Pentru programarea, organizarea i controlul derulrii lucrrilor de analiz,proiectare, programare i integrare a unui proiect sunt uzuale tehnicile i metodelede coordonare activitilor menionate (tehnica Gantt; metoda drumului critic;metoda PERT .a.).

    Indiferent de metodele i / sau tehnicile folosite, managementul prin proiectepoate fi mijlocul de iniiere i finalizare a unor proiecte viabile, eficace care sasigure realizarea unor performae superioare, benefice pentru proiectani i

    beneficiari.

    3.3. Elaborareai integrareaaplicaiilor informatice

    n aciunile de informatizare a societilor comerciale, managementul prin

    proiecte11presupune ca, dup stabilirea echipei de lucru, a aciunilor principale deexercitat i a calendarului (programului) de ealonare a utilizrii resurselor, s serealizeze proiectarea i programarea aplicaiilor informatice necesare automatizrii

    proceselor informaional-decizionale. De altfel, prin modul de concepere, un programinformatic rezultat poate fi asimilat unui produs de natur industrial a creiconcepere i lansare n fabricaie trebuie precedate de proiectarea n detaliu a

    produsului i a tehnologiei specifice de realizare i pregtirea condiiilor de producie.Prin urmare, a realiza un proiect informatic nseamn, n esen, elaborarea

    specificaiilor de proiectare tehnic a produsuluii informatic pe baza crora urmeazfinalizarea acestuia prin aciunile de scriere, testare i integrare a programelor.Bazat pe rezultatele analizei contextului informatizrii i a proiectrii conceptuale deansamblu, proiectarea tehnic presupune delimitarea i agoritmizarea prelucrrilor,n concordan cu cerinele de informare i de decizie. Un algoritm, ca numr finit deoperaii necesare realizrii unei funcii, activiti sau lucrri ale tehnologiei

    11Oprean V., Oprean D., IT&C: Managementul prin proiecte,n Tribuna economic,nr. 47/2004,pag. 20-22

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    20/50

    116

    informaional- decizionale poate fi descris prin arbori de programare (schemelogice), n pseudo- cod sau cu ajutorul tabelelor de decizii12.

    3.3.1. Algoritmizri i activiti de proiectare procedurale

    Pe baza analizei de sistem a unei firme sau activiti complexe, echipa deproiect delimiteaz clasele de entiti, ca fiiere / tabele principale i secundarenecesare automatizrilor, precum i procedurile i modulele de concretizare atehnologiei informatice. De pild, pentru activitatea financiar- contabil a uneisocieti comerciale clasele de entiti distinctive pot fi: planul de conturi propriu(conturile sintetice i desfurarea lor pe analitice, soldurile iniiale i, eventual,sumele precedente debitoare i creditoare), registrele- jurnal pe categorii de operaii(Cumprri, Vnzri, Decontri cu banca,Operaii prin casierie, Operaii diverse .a.)

    care reflect tranzaciile unei perioade, teri (Furnizori, Clieni, Angajai) cu carefirma are relaii economico- financiare, documente i articole contabile uzuale etc.;

    pentru fiecare fiier aferent trebuie prevzute procedurile i modulele de tratare ainformaiei, cum sunt: culegerea i validarea datelor, actualizarea periodic afiierelor (prin adugri, modificri i tergeri de nregistrri), pentru prelucrriconforme reglementrilor cu caracter normativ i pentru a rspunde la cererile deinformare i fundamentare a deciziilor.

    Corespunztor schemei de sistem (organigramei) a ansamblului prelucrrilorprefigurate, algoritmul de integrare a prelucrrilor unei aplicaii poate fi dat demeniul principal de integrare a procedurirlorcare presupune descrierea ecranului, aformularelor de culegere a datelori a obiectelor necesare (butoane, casete de dialog,liste de opiuni etc.) exploatrii ulterioare a programului aferent meniului.

    De exemplu, ntr-o abordare simpl, dac la o societate comercial oarecare nepropunem elaborarea specificaiilor pentru procedura de creare i actualizare afiierului privind Planul de conturi al firmei, atunci definirea algoritmului, aferentprocedurii integratoare a principalelor prelucrri, P_meniu, necesar gestionriifiierului principal F_conturipresupune:

    -stabilirea procedurilor meniuluide gestionare a fiierului, cum ar fi:P_crearepentru crearea structurii fiierului (simbol cont, denumire cont, funcie contabil, sold

    iniial, sume cumulate) i popularea ei cu datele iniiale din balana contabil a luniiprecedente; P_adaugpentru adugarea de noi atribute i date fiierului iniial;P_modificde actualizare a datelor coninute n fiier la un moment dat;P_vizordevizualizare a unor valori dorite de utilizatori;P_listde extragere la imprimant a unorrezultate (Fie de cont cu solduri i sume la un moment dat, balane de verificare,

    12Vduva I., Programare structurat, Ed. Tehnic, Bucureti, 1986, anexe

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    21/50

    117

    rulaje etc.); P_intrri pentru actualizarea fiierului F_conturi cu datele privindconturile noi (similarP_ieiripentru eliminarea nregistrrilor relative la conturi carenu se mai utilizeaz) .a.;

    -definirea unei variabile de lucruprin care s se asigure identificarea iintegrarea opiunilor aplicaiei i ncheierea prelucrrilor. De pild, prin valorile uneivariabile condiie-de-sfrit- csf - la ntrebarea adresat utilizaturuluiContinuai?[D/*], sugernd n parantezele patrate valorile de rspuns posibil (D-da;*-orice alt rspuns nsemnnd nu) se poate da posibilitatea, ca n aceai sesiune delucru, s se execute mai multe opiuni (adugri, modificri, operare intrri etc.);

    printr-o variabil, numit Opiune, se poate detecta solicitarea utilizatorului la oprelucrare: dac Opiune = 1 atunci execut P_creare...dac Opiune = 7 atunciexecut P_ieiri;

    -elaborarea algoritmului aferent procedurii P_meniu. n pseudo-codalgoritmul se poate descrie astfel:

    Start*procedura P_meniuexecut (modulul) M_ecrancsf=d (iniializare variabil de lucru)Opiune= execut (modulul M_meniu) pn cnd csf=d

    introducei (selectaio valoare) OpiuneDac Opiune=1

    execut P_creare...

    Dac Optiune=7execut P_ieiri

    n caz contrar (Dac nu este tastat o valoare din cele admise)Afieaz tastai una din valorile meniului

    Introducei csfSfrit_execut

    Afieaz sfrit normalStop

    *modulul Mecran

    Procedur de gestionare a fiierului privind conturileOpiunile meniului sunt: 1. creare fiier,...,7. operare eliminri conturi La ncheierea prelucrrilor tastai orice valoare diferit de dRevenire (n P_meniu)

    Intr-o variant simpl de programare clasic n mediul FoxPro (avnd nvedere c interpretorul FoxPro recunoate primele patru caractere ale cuvintelor

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    22/50

    118

    limbajului, urmtoarele fiind facultative i c dup simbolurile && sunt inseratecomentarii explicative), procedura aferent algoritmului este urmtoarea:

    MODI[FY] COMM[AND] P_meniu &&apelare a editoruluipentru crearea fiierului cu

    &&programul-surs(de transpunere aalgoritmului

    &&n comenzi i instruciuni alelimbajului)

    CLEAR &&iniializare ecranSET TALK OFF &&anulare dialog n timpul execuieiDO M_ecran &&execut modul pentru mesaje pe ecrancsf=dOpiune=

    DO WHILE csf=d@5,15 TO 20,65 DOUBLE &&din linia 5,coloana 15 pn n 20,65 secreaz un chenar cu linie dubl

    @6,17 Prompt 1 creare fiier &&afiare prompter ecran 1 creare fiier@13,17 Prompt 7 operare eliminri conturiMENU TO Opiune &&plasarea meniuluii descris n variabila Opiune

    DO CASECASE Opiune=1

    DO P_creareCASE Opiune=7

    DO P_ieiriOTHERWISE

    WAIT tastai una din cifrele de la 1 la 7 TIMEOUT 2ENDCASE

    @19,20 SAY Continuati?[d/*] GET csf PICT[URE] x &&descrierevariabil csfREAD &&citire (tastare valoare) variabil

    ENDDO?sfarsit normal &&afiarea mesajului pe rndul urmtor al ecranuluiRETURN

    PROC[EDURE] M_ecran &&modul sau subprogram de descriere a ecranului@2,10 SAY Procedur de gestionare a fiierului privind conturile@3,10 SAY Optiunile meniului sunt: 1. Creare fiier conturi

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    23/50

    119

    @4,10 SAY La ncheierea prelucrrii tastati orice valoare diferit de dRETURN && ntoarcere n modulul principal

    n ideea programrii structurate, promovat i n concepia limbajelor deprogramare dup anul 1980, meniul poate fi considerat ca rdcin a arborelui deprogramare din care se dezvolt tulpina (procedurile meniului) i frunzele (modulelefiecrei proceduri).

    Fiecare component (tulpin) a meniului se dezvolt n algoritmi afereniprelucrrilor. Orice procedur de prelucrri include trei categorii de module: iniial,de prelucrri propriu- zise i final, nlnuite astfel:

    Execut (DO) M_iniialExecut (DO) atta timp ct (WHILE) condiie-prelucrare este adevarat

    Execut (DO) M_prelucrriSfrit_execuie_prelucrri (ENDDO)

    Execut (DO) M_final

    De regul, un modul iniial include: descrieri (formatri) ecrane, creare(CREATE) sau deschidere (OPEN/USE nume_fiier) fiiere, iniializri variabile delucru, sortri, indexri .a. Modulele de prelucrri nglobeaz: introduceri(INPUT/ACCEPT/READ) i validri (VALID) de date, citiri de nregistrri dinfiiere existente (GO TOP/SKIP/READ/DISPLAY etc.), operaii aritmetice, atribuirii transferuride rezultate unor alte variabile dect cele folosite n prelucrri, scrieri denregistrri (REPLACE/WRITE), rescrieri de valori dup modificri(REPLACE/REWRITE), tergeri de date (DELETE, PACK) sau nregistrri cuconinut perimat etc. ntr un modul finalsunt nchise (CLOSE/USE) fiierele folositen prelucrri, se afieaz sau se scriu rezultate finale de genul unor sume, se nchidtabele, liste, situaii, se listeaz fiiere etc.

    Pentru dezvoltarea (ipotetic a) procedurii P_creare din P_meniu, considermc atributele fiierului F_conturi, natura lor (N- numeric, C- de tip caracter, D- datcalendaristic etc.), lungimea i condiiile de validare sunt urmtoarele:

    Simbol_cont,N,6,>100 i =0Sume_db,N,10,>0Sume_cr,N,10,>=0

    Condiia de terminare a introducerii datelor n fiier o putem considera similar celeide la meniu (sf#d). Cu aceste determinri, considernd structura fiierului creat cu

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    24/50

    120

    funcia CREA[TE] F_conturi, procedura P_creare, aferent algoritmului generalpentru prelucrri, n limbajul FoxPro, este urmtoarea:

    MODI COMM P_crearePUBLIC sf,sb1,den1,fc1,sold1,s_db,s_cr&&definire variabile globale

    procedurDO M_initialDO WHILE sf=d

    DO M_creareENDDODO M_finalRETURNPROC M_initialCLEAR

    SET TALK OFF? procedur de introducere a datelor, cu validare, n fiierul privind conturile?datele se introduc astfel:USE F_conturi &&deschide fiierSb1=0, Den1=, Fc1=, Sold1=0, S_db=0, S_cr=0 &&iniializare variabile deintroducere a datelor ntr-o zon (tampon) de lucru distinctivsf=dRETURNPROC M_creare

    @5,10 SAY Simbol cont cuprins ntre 100-999999: GET Sb1 PICT ;999999 VALID (Sb1>100 .AND.Sb1=0 ERROR Retastai soldul iniial@9,10 SAY Sume debitoare: GET S_db PICT REPL(9,10);

    VALID S_db>0 ERROR Retastai suma debitoare@10,10 SAY Sume creditoare: GET S_cr PICT REPL(9,10);VALID S_cr>0 ERROR retastai suma creditoareREADAPPEND BLANK&&adugare a unei linii vide n fiierREPL[ACE] Simbol_cont WITH Sb1, Den WITH Den1,;

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    25/50

    121

    Funcie_contabil WITH Fc1, Sold_initial WITH Sold1, Sume_db WITHS_db, ; Sume_cr WITH S_cr &&nlocuire valori cmpuri (vide) din fiier cucele tastate

    @12,20 SAY Continuati[d/*]? GET sf PICT xREAD

    RETURNPROC M_finalUSE [CLOSE ALL] && nchidere fiiere?revenire n meniu && mesaj final afiat pe ecranRETURN

    Execuia procedurii P_creare se poate face nu numai la preluarea iniial adatelor din Balana de verificare a ultimei luni dinaintea implementrii procedurii,ci i de fiecare dat cnd se adaug nregistrri noi n fiier (pentru conturi care nu

    au mai fost utilizate). Noile valori (realizri) ale fiierului F_conturi privind clasade entiti Plan de conturi pot fi introduse, ntr-o abordare dinamic, ori de cte orieste nevoie prin apelarea procedurii P_creare.

    O prelucrare frecvent a fiierelor principale este cea de modificare aconinutului unui fiier, ca urmare a unor acte normative (introducerea unor conturinoi, de exemplu) sau a unor decizii proprii (dezvoltarea pe analitice a conturilorsintetice, reevaluri de stocuri, diferene de inventar .a.). Secvena schemei desistem aferent unei proceduri de modificri a coninutului unui fiier include, caintrare, documentul cu modificrile de operat, iar ca intrare- ieire fiierul asupracruia se opereaz modificrile, ecranul (monitorul) de dialog cu operatorul i,eventual, imprimanta pentru a lista modificrile efectuate n cadrul prelucrrii.Dac pentru fiierul principal F_conturi considerm procedura P_iesiri prin care,

    pe baza dispoziiei contabilului-ef sau a directorului economic, se eliminconturile care nu se mai folosesc n cadrul societii comerciale prelund de laterminal simbolurile conturilor de eliminat, atunci algoritmul poate consta nurmtoarele:

    *P_ieiriM_initial

    Descrie (pe ecran) coninut proceduraDeschide F_conturiIndexeaz dup valorile cmpului Simbol_contSb1=0, sf=d

    Execut (M_modific) atta timp ct sf=dIntrodu Sb1>100 i Sb1

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    26/50

    122

    Dac exist Sb1terge nregistrare

    Dac nu existAfieaz cont inexistent n fiier

    Introdu valoare pentru sfM_final

    Inchide fiiereAfieaz sfrit normalRevenire (n P_meniu)

    Procedura FoxPro aferent algoritmului este urmtoarea:

    MODI COMM P_iesiriDO M_iniial

    DO WHILE sf=dDO M_tergereENDDODO M_finalRETURNPROC M_initial?Operare eliminri nregistrri pentru conturi neutilizate?Introducei datele de la terminal astfel:USE F_conturiINDEX ON Simbol_cont TO Isolduri &&Isolduri-fiier cu rezultatele

    indexrii (al nregistrrilor dup valorile chei de indexare Simbol- cont)Sb1=0, sf=dRETURNPROC M_tergere@6,10 SAY tastai simbolul contde eliminat cuprins ntre 100 i 999999 ;

    GET Sb1 PICT REPL(9,6) VALID (Sb1 > 100 .AND. Sb1

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    27/50

    123

    RETURNPROC M_finalPACK &&instruciune de tergere fizic a nregistrrilor marcate n urma

    execuiei comenzii DELETECLOSE ALL &&nchide toate fiierele?Sfrit normalRETURN

    3.3.2. Structuri principale de prelucrrii

    Indiferent de natura prelucrrilor i mediul de programare folosit, structurareaproceselor de tratare a informaiei n cadrul unei proceduri se face prin expresiicondiionale, incluse n structura majoritii limbajelor de programare. Structurile de

    baz sunt:a).prelucrri secvenialen care operaiile se succed fr reveniri sau alternricondiionale, cum ar fi:

    a=5b=7c=2x1=(-b-(b*b-4*a*c)**0.5)/2*ax2=(-b+(b*b-4*a*c)**0.5)/2*a?Rdcinile ecuaiei de gradul 2 sunt:?x1=,x1,x2=,x2

    (** semnific ridicare la putere);b). prelucrri repetitive condiionale de formularea:

    DO (execut) WHILE (ct timp) condiie (adevrat)comenzi / fraze de comand / instruciuni

    ENDDO (sfrit execuie)c).prelucrri repetitive cu numr finit de pai:

    FOR (Pentru) condiie [STEP (pasul) n]Prelucrri

    ENDFOR

    De exemplu, dac dorim s calculm suma primelor N numere naturale, atuncisecvena de prelucrri (n FoxPro sau Basic) este urmtoarea:INPUT Limita maxim de nsumare= TO N

    Suma=0FOR I=1 TO N

    Suma=Suma+IENDFOR

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    28/50

    124

    ?Rezultatul nsumrii=,Sumantr-o prelucrare complex, pot fi imbricate construcii FOR-ENDFOR

    respectnd logica propoziiilor i corespondenele de nceput i sfrit a fiecrui ciclu.De pild, ntr-o prelucrare de tablou bidimensional (matrice), cutarea numrului deelemente nenegative (Nr) se poate face prin secvena de prelucrri urmtoare:

    FOR I=1 TO MFOR J=1 TO N

    IF A(I, J)#0Nr=Nr+1

    ENDIFENDFOR

    ENDFORd). generare a unorprelucrri alternative:

    IF (dac) condiie THEN (atunci)

    Execut-comenzi-I[ELSE (altfel)Execut-comenzi-II]

    ENDIFO astfel de structur poate fi construit i fr clauza ELSE (n general,

    parantezele patrate semnific, n construciile mediilor de programare, prezenafacultativ a coninutului) ; ea admite, ca i n cazul anterior, imbricarea de fraze,respectnd tehnologia aferent algoritmului tratrii datelor. Aceste structuri(condiionale) pot fi incluse n cicluri DO-ENDDO

    e).structuri alternative multiple:DO CASE (execut caz)

    CASE condiie1 (variabil=valoare-1)Execut-comenzi-1

    ...CASE condiieN (variabil=valoare-n)

    Execut-comenzi-N[OTHERWISE (n caz contrar)Execut-comenzi-N+1]

    ENDCASE

    O astfel de structur este analoag construciei IF-ENDIF pentru variabile binare(logice, cu valoare de adevr-T sau fals-F). Aa cum reiese din exemplificarileprecedente, astfel de structurri sunt folosite n construirea meniurilor de lucru pentrunlnuirea procedurilor de prelucrri.

    Consultrile de fiiere se pot face folosind Limbaje de Manipulare a Datelor(LMD) cu filtre de precizare a condiiilor pentru cutri dorite de utilizatorii deinformaie. n FoxPro, Oracle sau Access, astfel de consultri se pot realiza prin

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    29/50

    125

    comenzile SELECT, CREATE QUERY / VIEW i / sau MODIFY QUERY / VIEWprin care se creaz, interactiv, cererea de informaii.

    Adeseori, n stabilirea relaiilor dintre clasele de obiecte de genul Furnizor-Productor- Client sau Productor- Distribuitor- Client .a. este necesarstabilirea de

    jonciuni sau viziuniprin intersecia logic dintre fiierele asociate claselor de entitipentru a obine informaiile necesare lurii deciziilor i operrii n documentele degestiune a resurselor. Algoritmii afereni unor astfel de prelucrri complexe pot ficoncepui fie printro intersecie (direct) a datelor din fiiere, dup cheile de legtur,fie prin pai de lucru succesivi, cu crearea de fiiere intermediare pn la obinerearezultatelor dorite, solicitate de utilizatori. De pild, dac dintr-un fiier de eviden(cronologic) Fjurnale se dorete obinerea Fielor de cont (de nregistrri contabilesistematice) cu rulajele conturilor i Balana de verificare, atunci succesiunea

    prelucrrilor poate fi: se sorteaz Fjurnale dup cheia Simbol-cont-debitor, se preiausumele debitoare cu datele aferente ntr-un fiier intermediar Fdebite; se sorteaz

    Fjurnale dup Simbol-cont-creditor i se preiau rezultatele n Fcredite; din interseciafiierelor Fdebite i Fcredite dup simbol_cont se creaz fiierul Fie-cont cu rulajelei explicaiile aferente pe conturi de eviden; se listeaz fiierul Fie-cont; pentruelaborarea balanei de verificare a operaiilor contabile, mai este necesar intersecialogic a fiierului Fie-cont cu un fiier de stare privind soldurile iniiale sau sumele

    pe perioadele anterioare de gestiune.Pentru a realiza relaii ntre fiiere, mediile de programare actuale coninfuncii

    i comenzi pentru intersecii logice i crearea de viziuni (CREATE / MODIFYVIEW) sau domeniicu informaii solicitate de manageri, administratori i gestionari aiunei societi comerciale.

    3.3.3. Proiectarea i programarea asistat la calculator

    Noile medii de programare de tip vizual, cum este Visual FoxPro sau Access,conin componente i instrumente de lucru care nlesnesc munca analitilor i a

    programatorilor. Un astfel de instrument este managerul (constructorul) de proiecte(Project Manager) din Visual FoxPro, ca i generator i gestionar de proiecteinformatice. Un proiecteste considerat ca fiind un ansamblu de date cu relaii ntre

    ele (tabele, viziuni), programe (proceduri ncapsulate sau distincte), documente(formulare i rapoarte), interogri .a.care definesc o aplicaie. Pentru organizareaaplicaiei (predefinite prin analiza de sistem), un proiect se elaboreaz pe bazadefinirii paginilor, coninute n fereastra constructorului. Aceste pagini sunt13

    prezentate n figura 3.3 i au urmtorul coninut:

    13 Oprean D., Oprean V.B.Managementul prin proiecte: proiectarea i programarea aplicaiilor,

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    30/50

    126

    Fig. 3.3- Meniul principalProject Manager

    Data, ce conine baze de date (Database), tabele libere (Free Tables) iinterogri (Queries).

    La rndul ei, o baz de date (Database) include:- tabele (Tables) principale, numite i tabele printe, caracterizeaazclasele de entiti cu caracter permanent, cum sunt cele privind

    patrimoniul unei organizaii, i tabelele subordonate, numite tabele fiusau copii, referitoare la tranzaciile patrimoniale care au loc norganizaie, ce se repercuteaz asupra coninutului tabelelor- prini.Totodat, baza de date insereaz relaiile dintre cele 2 categorii detabele. De exemplu, tabela Fconturi asupra datelor de evidensistematic a entitilor patrimoniale este de tip printe, iar tabelaFjurnale de consemnare cronologic a tranzaciilor cu impact

    patrimonial este o tabel copil. Relaiile persistente sau permanentedintre cele 2 tabele se pot stabili prin valorile cmpului Simbol_cont,care devine n prelucrri index primar de accesare direct a informaiilordorite din cele 2 tabele. Orice tabel a bazei de date se poate crea ca o

    n vol. Probleme economice n Visual FoxPro, coordonator Goron S., Ed. Risoprint, Cluj-Napoca, 2006, pag. 5- 11

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    31/50

    127

    tabel liber i apoi aduga bazei folosind opiunea (butonul) meniuluiconstructorului bazei de date (Database Designer) de adugare Add...sau comanda de lucru aferent operaiei. Eliminarea unei tabele se face

    prin activarea butonului Remove, iar modificarea relaiilor dintre tabelese realizeaz prin opiunea Modify;

    - vederi sau viziuni locale (Local View), rezultate din intersecia logicprin asocieri i jonciuni de tabele folosind fraze de interogare Select,pentru a extrage informaii dorite i pstrate n fiiere distincte. Acestefiiere sunt similare tabelelor, cu deosebirea c modificrile care seopereaz n viziuni se reflect i n sursa valorilor iniiale;

    - vederi la distan (Remote View) sunt similare vederilor locale, fiindaccesibile n reele de calculatoare, pe servere SQL, sau n surse de datede tip ODBC. Pentru accesarea informaiilor din astfel de vederi estenecesar definirea componentei de conexiuni (Conections);

    - proceduri stocate (Stored Procedures) sunt reguli i cerine deintegritate a datelor definite de utilizator,cum sunt: condiii de validarea datelor (VALID), mesaje de atenionare a operatorilor, mesaje de erori,. a. Aceste proceduri sunt generate de programul Visual FoxPro,reprezentnd codul de meninere a integritii refereniale a datelorpe

    baza regulilor fixate. Regulile de gestiune a datelor sunt menite sasigure irespectarea integritii refereniale la actualizarea datelordintabelele bazei de date.

    Tabelele libere, din pagina Data, conin informaii utile aplicaiei, dar care nusunt n relaie direct cu tabelele bazei de date. De pild, astfel de tabele pot fi: decodificare a documentelor de eviden (Cod_document, Denumire_document)acceptate n prelucrri, nomenclatorul clienilor, furnizorilor i angajailororganizaiei, planul de conturi specific folosit, etc.

    Interogrile sunt fiiere care conin fraze Select(fiiere de extensie .qpr), care,la lansare n execuie, ca o procedur Fox oarecare(DO nume_procedur), redaurspunsuri la solicitrile formulate prin acele fraze. Spre deosebire de vederi,rezultatele modificrii interogrilor nu au efect asupra coninutului bazei de datesurs;

    Documents (Docs) cuprinde toate documentele folosite n cadrul proiectului

    incluznd:- formulare (Forms)pentru culegerea i vizualizarea datelor sunt elemente

    importante de interfa operatoraplicaie i n condiiileaccesrii bazelor dedate prin reele Internet sau Intranet;

    - rapoarte (Reports) de sistematizare i prezentare a rezultatelor cerute deutilizatori sub form de liste, rapoarte i situaii privind patrimoniulorganizaiei;

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    32/50

    128

    - etichete potale (Labels) pentru tiprirea rezultatelor unor interogri sau delistare a unor rezultate ale tratrii informaiei cum sunt: fluturaiide plat asalariilor, fiele de cont, fiede eviden a mijloacelor fixe. a.;

    Classesconine bibliotecile de clasedefinite sau adugate aplicaiei sub formde fiiere cu extensia .vcx;Codeinclude codul (fiierele cu programele) surs al programelor i aplicaiileasociate. Un proiect admite un singur program principal, de genul meniului

    prezentat, marcat n cadrul paginii cu litere boldate. ntr-un proiect pot ficreate, adugate sau / i terse fiiere cu programe surs de extensie .prg iaplicaiile asociate, integrate ntr-o concepie unitar;Otherstocheaz coduri surs pentru meniuri (fiiere de extensie .mpr) i altetipuri de fiiere de tip text, cu icon-uri, cu bitmap-uri, etc. care sunt utilizate n

    proiect;Allsintetizeaz coninutul complet al celorlalte 5 pagini.

    n orice fereastr de lucru a meniului,fiecare obiect are ataat un meniu rapid(contextual) activat prin click cu butonul din dreapta al mouse-ului, n carecomenzile utilizabile (active) sunt scrise boldat (apsat), iar cele inactive sunt cuculori estompate. De exemplu, meniul contextual ataat categoriilor din ProjectManager, are comenzile active Expand All, Include, Project Info, Builder i Help.

    Pentru o mai bun organizare a unui proiect este recomandabil grupareatabelelor, a programelor, a rapoartelor i a celorlalte categorii de obiecte ale unui

    proiect n subdirectoare (foldere) distinctive.n programul Access, aparintorpachetului Microsoft Office, proiectele sunt

    organizate dup arhitectura client server, n care clientul este un proiect cuelementele de interfa formulare, rapoarte, pagini de date Web sau module,reprezentate prin cod sau n HTML, iar serverul de date SQL Sever este un calculatordin reea sau acelai calculator la care se opereazi conine (obiectele de date)tabele, interogri i diagrame.Legtura dintre proiect i server se face printrun fiiercu extensia .adp folosind arhitectura OLE DB.

    Indiferent de metodele i mediile de programare folosite, proiectarea,programarea, integrarea i ntreinerea aplicaiilor informatice necesit o analiz desistem aprofundat privind tehnologia tratrii informaiei i comunicrii, care sreflecte existena i funcionarea organizaiei n mediul real.

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    33/50

    129

    3.4. Demararea unu i pro iect:concepia bazelor de date

    Aa cum s-a menionat anterior, un sistem informatic este constituit dinsubsisteme, aplicaii i proceduri. Un subsistem reflect activitile funcionaleconcretizate n aciuni; astfel ntr-o ntreprindere subsistemele principale sunt: demarketing, privind cercetarea-dezvoltarea, de producie, comercial, financiar-contabili de personal. Fiecare subsistem se structureazpe aplicaii distinctive, autonome

    privind finalitatea activitilor specifice fiecrei funcii. Pentru o ntreprindere,principalele aplicaii pot fi:

    -pentru culegerea i prelucrarea datelor privind anchetele sociale, de analiz acererii pieei; de stabilire a cotei de pia i a poziiei pe pia i, pe aceast baz,determinarea ofertei de produse; de bugetare i control a bugetrii pentru aciuni

    promoionale i distribuirea produselor. a . n cadrul subsistemului de marketing;

    - de proiectare produse i tehnologii; de elaborare a fiierelor cu sortimentaiade fabricaie i reetele aferente; privind normarea produciei i a muncii; de realizarea prototipurilor de produs sau a seriei zero etc.; de management a proceselorinvestiionale etc. pentru subsistemul de cercetare-dezvoltare;

    - de programare operativ, urmrire i control a fabricaiei; privind lansarea icontrolul ordonanrii produciei, de management prin excepii a compartimentelor de

    producie . a. pentru subsistemul de producie;-privind relaiile contractuale cu furnizorii i clienii; de gestionare a stocurilor

    i a soldurilor; de management a relaiilor cu terii,privind gestiunea i distribuireaproduciei marf etc. pentru subsistemul comercial;

    -pentru culegerea i tratarea datelor din documente primare sau de managemental documentelor; privind contabilitatea financiar i de gestiune, de eviden igestiune a imobilizrilor; privind trezoreria firmei i relaiile financiare, demanagement prin costuri i prin rezultate, de analize regresionale privind tendineleconsumurilor i a cheltuieliloretc., pentru subsistemul financiar-contabil;

    - de eviden, urmrire i control a personalului, de eviden i gestiune asalariilor, privind evaluarea i valorificarea capitalului intelectual, relativ lamanagementul resurselor umane bazat pe cunotine i comportament organizaionaletc., pentru subsistemul de personal.

    Numrul i complexitatea aplicaiilor este n funcie de mrimea icomplexitatea organizaiei, de cerinele iposibilitile unui management performanti a unei gestiuni eficiente a resurselor, racordate n cadrul tehnologiilor moderne deinformare i comunicare n cadrul reelelor de tip Intranet i Internet. Fiecareaplicaie, la rndul ei, se bazeaz, ca proiect distinctiv, pe componente de date

    specifice sau particulare i pe proceduri de gestionare i tratare a informaiei cerutede utilizatori.

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    34/50

    130

    De exemplu, pentru aplicaia de contabilitate financiar, ntro organizaie dedimensiuni mai reduse, baza de date se poate constitui din tabelele privindconsemnarea cronologic, pe baz de documente, a tranzaciilor n jurnale, balanacontabil de verificare a corectitudinii nregistrrilor dintr-o perioad de timp i

    planul contabil aplicat la nivelul organizaiei. Fiele de cont, balana, bilanul i altesituaii dorite pot rezulta din procedurile de prelucrare a datelor din jurnale.

    n orice proiect la nivelul unei aplicaii, esena o constituie baza de date, deeviden, urmrire i control a existenei i a micrilor patrimoniale specifice. Prinurmare, analiza i proiectarea bazelor de date sunt determinante n realizarea de

    produse informatice, utile managementului i gestiunii oricrei organizaii.n demersul realizrii unei baze de date oarecare se disting trei nivele de

    percepie14:extern, aferent utilizatorilor care i exprim cerinele informaional-decizionale ce se poate reprezenta printr-o schem sau subscheme asociate;

    conceptual, aferent gestionarului / administratorului bazei de date care seconcretizeaz ntr-o schem conceptual;intern, corespunztor informaticianului care realizeaz reprezentarea datelor

    pe suportul fizic de nmagazinare a datelor.La nivel extern, echipele care manipuleaz datele apeleaz la o anumit

    descriere a lor, conform intereselor fiecrui utilizator. De exemplu, pentru unsortiment de fabricaie schema extern include atributele sortimentului, cum ar fi:denumire, mrime, culoare; pentru o marf facturat schema include codul, cantitateai preul unitar; clienii unei firme sunt percepui prin atributele caracteristice lor, cum

    sunt: cod client, denumire, cod fiscal, adres, etc.Prin urmare, numrul schemelor externe este ridicat, ceea ce necesitelaborarea unei scheme conceptuale de ansamblu. Schema extern este definit demembrii echipei de proiect prin prisma cerinelor informaionale ale postului demunc. De pild, aceeai clas de informaii privind stocurile dintr-o ntreprindereeste perceput diferit de utilizatori diveri, cum ar fi: contabilul definete schemaextern avnd n vedere fiele de cont privind evidena stocurilor, inginerul de lacompartimentul de producie are nevoie de informaii la zi privind mrimea istructura stocurilor de materii prime i materiale pe locuri de depozitare / utilizare,meciologul, responsabil cu aprovizionarea, are nevoie de informaii operative privind

    materiile prime i materialele necesare fabricaiei n flux continuu, etc. Indiferent deschema extern asociat de membrii echipei utilizatoare, fiecare schem externtrebuie s se regseasc n schema conceptual.

    Structurarea propriu-zis a datelorn ideea prelucrrii lor printr-un sistem degestiune a bazelor de date se realizeaz la nivel conceptual. La baza modelului

    14Nstase P..a. Baze de date. Microsoft Access 2000, Ed.Teora, Bucureti, 2004, pag. 20

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    35/50

    131

    conceptual, desprins din analiza schemelor externe, st definirea proprietilorelementare ale obiectelor care constituie patrimoniul organizaiei. Aceste proprietise caracterizeaz prin atribute sau cmpuriale elementelor entitilor distinctive. Eledescriu obiectele lumii reale i relaiile dintre ele, cum sunt: nregistrare contabil,conturi, explicaii, sume debitoare, sume creditoare . a. n manipularea dateloraferente trebuie definite reguli de integritate care s asigure culegerea corect ainformaiilor.

    Arhitectura funcional propus de grupul de lucru ANSI/X3/SPARC este dereferin n organizarea i proiectarea Sistemelor de Gestiune a Bazelor de Date(SGBD)15. Ea este axat pe dicionarul datelor i cuprinde dou pri: pentrudescrierea datelor(compoziia dicionarului datelor)i pentru manipularea datelor(interogarea i reactualizarea bazei). n fiecare parte se regsesc cele trei niveluri:intern, conceptual i extern. Aceste trei niveluri nu sunt neaprat distincte pentruorice SGBD.

    Interfeele (numerotate n figura 3.4.) care descriu arhitectura de referin aunui SGBD, corespund urmtoarelortransformri:a) limbajul de descriere a datelor conceptuale permite administratorului s

    defineasc schema conceptual a unei baze de date n format surs;b) limbajul de descriere a datelor conceptuale, format obiect, care rezult din

    compilarea celui precedent i permite aranjarea schemei obiect ndicionarul datelor;

    c) limbajul de descriere a datelor conceptuale, format editareca interfa,permite administratorilor aplicaiilor i a bazelor s consulte schemaconceptual pentru a defini reguli de coresponden;

    d) limbaje de descriere a datelor externe, format surs permitadministratorilor aplicaiilor s defineasc scheme externe corespunzndschemei conceptuale. Deoarece sistemele de gestiune pot suporta maimulte modele externe, pot exista mai multe limbaje de descriere a datelorexterne;

    e) limbaje de descriere a datelor externe, format obiect corespund formelorcompilate ale celor precedente i permit aranjarea schemelor externe(obiect) n dicionarul datelor;

    f) limbajul de descriere a datelor interne, format surs permiteadministratorului bazei de date s defineasc schema intern i regulile decoresponden cu schema conceptual;

    15 AMERICAN NATIONAL STANDARD FOR INFORMATION SYSTEMS DatabaseLanguage SQL, ANSI X3.1351986, 1986

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    36/50

    132

    g) limbajul de descriere a datelor interne, format obiect corespunde formeicompilate a celui precedent i permite aranjarea schemei interne (obiect)n dicionarul datelor;

    h) limbaje de manipulare a datelor externe, format surs permitprogramatorilor de aplicaii sau utilizatorilor neinformaticieni smanipuleze date externe (view-uri);

    i) limbaje de manipulare a datelor externe, format obiect corespundformelor compilate ale celor precedente;

    j) limbaj de manipulare a datelor conceptuale, format obiect este produs deprocesorul de transformare extern/conceptual pentru a manipula dateleexterne;

    k) limbaj de manipulare a datelor interne, format obiect este limbaj unicprodus de procesorul de transformare, conceptual/intern pentru a gestionadatele interne;

    l) limbaj de stocare a datelor, format obiect corespunde interfeei cusistemul de stocare a datelor;m)interfaa cu memoria secundar asigur efectuarea de intrri-ieiri n/din

    unitatea de memorie secundar;n) interfaa de acces la dicionarul datelor permite diverselor procesoare de

    transformare s acceseze scheme obiect i reguli de coresponden.Procesoarele din arhitectura unui SGBD, coninute n fig. 3.4., au

    urmtoarele funcii:1.procesorul schemei conceptuale compileaz schema conceptual i, dac

    nu sunt erori, depune schema compilat n dicionarul datelor;2.procesorul schemei externe compileaz schemele externe i regulile de

    coresponden extern i, n cazul c nu sunt erori, aranjeaz schemacompilat i regulile de coresponden n dicionarul datelor;

    3.procesorul schemei interne are un rol similar pentru schema intern;4.procesorul de transformare extern/conceptual transform manipulrile

    externe n manipulri conceptuale i invers;5.procesorul de transformare conceptual/intern transform manipulrile

    conceptuale n manipulri interne i invers ;6. procesorul de transformare intrare / stocare transform manipulrile

    interne n primitive ale sistemului de stocare i invers, elibereaz datele stocate ntr-un format corespunztor schemei interne

    a D

    administratorntreprindere

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    37/50

    133

    c c E

    S

    C

    R

    f b d IE

    R

    g e E

    n

    k j

    l i

    m h h MAN

    memorii secundare I

    P

    U

    L

    AR

    E

    Fig. 3.4- Arhitectura de referin a unui SGBD

    administratorulbazei de date

    procesor schema

    conceptual

    administratorulaplicaiilor

    procesor schemaintern

    procesor schemaextern

    dicionaruldatelor

    procesorintern/alocare

    procesorconceptual/intern

    procesorextern/conceptual

    sistem de alocareprogram aplicaii

    extern

    programatoraplicaie utilizatori

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    38/50

    134

    Elementele de baz ale unui model de date conceptual16 sunt sintetizate nmodelul Entitate- Atribut- Relaie (EAR).Diagrama EAR reprezint un modelneformalizat pentru reprezentarea unui sistem din lumea real; ea este utilizat

    pentru reprezentarea grafic a modelului relaional. n general, pentru modelareasistemului real considerat se constituie structurile EAR crora li se asociazmodelul relaional i acestuia i se adreaseaz cererile. Astfel, se mbin simplitateadescriptiv a diagramei EAR cu posibilitile limbajului de manipulare a datelor almodelului relaional. Modelul EAR mparte elementele unui sistem real n doucategorii: entiti(cu atribute) i legturi (asocieri) ntre aceste entiti. Nu trebuieconfundat conceptul de relaie, n sensul de asociere, care intervine n definireadiagramei EAR, cu conceptul care este specific modelului relaional.

    Modelul EAR abstractizeaz lumea real sub form de date elementareagregate n entiti care au atribute specifice i ntre care intervin relaii saucorespondene. Un tip de entitatedefinete elementele cu aceleai atribute, cum sunt:

    nregistrrile contabile, conturile, angajaii, stocurile i soldurile, mijloacele fixe, etc.Prin urmare, o entitate este un model de obiect,identificat n lumea real sub aspectconcret(materii prime imateriale, angajai, furnizori etc.)sau de tip abstractcumsunt evenimentele caracterizate prin nume i proprieti distinctive (aprovizionare,consumuri, cheltuieli, fabricaie, vnzare. a.).

    Orice atribut se refer la o proprietate a unei entiti sau la o relaie , care secaracterizeaz prin nume (simbol cont, denumire cont, marca angajat, nume prenumeetc.) i tip (numeric, caracter, logic, dat calendaristic etc.). Valorile unui atributdevin domeniul aferent acestuia (toate simbolurile de conturi, ansamblul mrcilor

    pentru angajai etc.).Realizarea unei entiti se definete ca mulimea format din cte o valoare

    pentru fiecare atribut al entitii(datele privind o nregistrare contabil, informaiilepentru un angajat, datele de caracterizare a unui mijloc fix etc.). ntro exprimarespecific informatizrilor, datele complete pentru o entitate se numesc realizare sauinstaniere a entitii respective.

    ntre dou atribute exist o dependen funcional cnd unei valori a unuiatribut i corespunde o singur valoare a altui atribut (dependena simbol cont denumire cont, sau marca angajat nume_prenume angajat). Identificatorul uneientiti, cum sunt simbol_cont, marca_angajat, numr_de_inventar a mijloacelor fixe,

    este atributul sau grupul de atribute a crei realizare caracterizeaz n mod unic orealizare a entitii. De regul, identificatorul (unic)se subliniaz cu o linie continu.Uneori, pentru identificri este nevoie de un grup de atribute, cum cum este cazulidentificriidepozitelor bancare pe deponeni sau a salariilor pe angajai.

    16 Popescu,I.- Modelarea bazelor de date,Editura Tehnic,Bucureti ,2001, pag. 23-25

  • 7/28/2019 Managementul Proiectelor Informatice m3

    39/50

    135

    Legtura logic ntre dou sau mai multe realizri de entiti se realizeazprintro relaie sau coresponden care poate avea ea nsi atribute specifice.Stabilirea relaiilor se face tot cu ajutorul identificatorilor pentru entitile asociate.

    Ansamblul de entiti care constituie asocierea formeaz colecia sau baza de dateaferent.O entitate oarecare poate fi antrenat n mai multe relaii.

    Pentru exemplificarea modului de aplicare a analizei EAR considermactivitatea de desfacere a mrfurilor unei ntreprinderi productoare de confeciictre clieni. Cnd se livreaz marfa, la compartimentul de desfacere se emit facturicu data livrrii, sortimentele de confecii livrate, cantitile i preul unitar aferente,cota TVA perceput i valoarea total a facturii. n acest context, schema EARinclude:

    - entitile principale: sortiment_confecii, factur_livrri;- relaie: procesul de facturare fr identificator;- atribute:

    -pentru sortiment confecii: cod, denumire, model, mrime;-pentru factur_livrri: numr_factur, dat_factur, cota_TVA;-pentru relaia facturri: cantitate_facturat i pre_de_livrare.

    Ca identificatori se pot considera cmpul codpentru sortiment confecii inumr_facturpentru factur livrri.

    Schematic, rezultatele analizei EAR se pot reprezenta 17 ca n figura 3.5.n acest mod se prefigureaz o baz de date cu cele dou entiti: sortiment_

    confecii i factur_livrri,care vor deveni tabele ale aplicaiei comerciale a uneintreprinderi. Fiecare entitate va avea cel puin o realizare, iar n proiectare a bazeide date trebuie avut n vedere faptul c fiecare cod de sortiment confecii trebuie sse regseasc printre codurile sortimentelor facturate.

    Acest exemplu denot nu nmai rezultatele imediate ale analizei EAR, ci ifixarea unor reguli de gestiune care s asigure restriciile modelului conceptual

    privind integritatea, securitatea i coerena datelor. Descrierea semnificaieidatelor se face prin dicionarul de date. Pe baza regulilor de gestiune se determintipurile de relaii ntre realizrile atributelor din entiti i cele ale proprietilorrelaionale, ce caracterizeaz cardinalitatea sau conectivitatea aferent, minimumfiind 0 sau 1, iar maximum fiind 1 sau n. n exemplul considerat, un sortiment deconfecii ntro perioad poate avea minimum 0 facturri i maximum n


Recommended