+ All Categories
Home > Documents > Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Date post: 26-Jun-2015
Category:
Upload: veraelena
View: 424 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
45
Machiajul in secolul 20 Atelierul 1 - Repere istorice
Transcript
Page 1: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiajul in secolul 20

Atelierul 1

-

Repere istorice

Page 2: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

De ce ne machiem?

La ce varsta ati inceput sa va machiati?

De ce ati inceput sa va machiati?

Care a fost primul produs de machiaj pe care l-ati cumparat?

Va machiati in fiecare zi? Cum alegeti culorile cu

care va machiati?

Page 3: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

De ce ne machiem?

Cat timp va ia sa va machiati intr-o zi obisnuita?

Cat timp va ia sa va machiati pentru o ocazie speciala?

Machiajul este o placere sau un chin?

Iesi vreodata din casa fara sa va machiati? Cum va simtiti in aceste ocazii?

Page 4: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

De ce ne machiem? Care este produsul de machiaj

de care nu va puteti lipsi? Care este produsul de machiaj

pe care nu il folositi niciodata? Care sunt criteriile in functie de

care cumparati farduri/ produse de machiaj?

Cum alegeti? In functie de tendinta, de ceea ce va place, influentate de o reclama sau de un pictorial dintr-o revista, de un videoclip pe care l-ati vazut etc.

Page 5: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Pana la urma, intrebarea cea mai importanta ramane:

De ce ne machiem?

De ce ne trezim in fiecare dimineata, in medie, cu 20 – 30 de minute mai devreme pentru a ne machia?

Ce ne asteptam sa faca machiajul pentru noi?

Page 6: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

De ce ne machiem?Ce ne asteptam sa faca machiajul pentru noi?

Un sistem de aparare; O modalitate de a castiga

incredere; Mascarea imperfectiunilor; Accentuarea acelor trasaturi pe

care le consideram a fi atuurile noastre;

Sa aratam mai bine, mai atragatoare, mai frumoase;

Transmiterea unui anumit mesaj;

Proiectarea unei anumite imagini despre noi;

Page 7: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Motivele pentru care ne fardam sunt diferite de la persoana la persoana, dar ceea ce este comun la majoritatea femeilor atunci cand

se machiaza este dorinta de a arata “mai bine”.

“Sunt de parere ca hainele, coafura si machiajul sunt factorii cruciali in a proiecta o imagine personala atractiva si ne ofera sansa de a ne evidentia cele mai frumoase trasaturi fizice.”

Vivienne Westwood

Page 8: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Ce inseamna “mai bine”?

Mai frumoasa? Mai sexy? Mai tanara? Mai matura? Mai atragatoare? Mai seducatoare? Mai stilata? Mai eleganta?

Page 9: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Frumusetea este in ochiul privitorului

Machiajul – menit sa atraga privitorul Sa arat mai bine – Sa fiu mai frumoasa – Mai

atragatoare – sa seduc privitorul; Atragerea partenerului – Instinct; O programare genetica;

Aprecierea este subiectiva In functie de cine este privitorul, de locul din care

provine, din epoca in care a trait Ceea ce era considerat odata un canon de frumusete,

astazi poate fi ilar; Ceea ce facem noi astazi pentru a fi frumoase, ar putea sa

para pentru un privitor din trecut un act de barbarie; Ceea ce este considerat atractiv pe un continent, poate fi

considerat hidos pe alt continent.

Page 10: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului De unde stim cum arata machiajul

acum 200 de ani, acum 500 de ani, acum 4000 de ani? Izvoare istorice – descoperiri

arheologice, fresce, picturi, descrieri din carti etc.

Dar: Istoria nu e o stiinta exacta; Istoria este subiectiva la randul ei; Istoria este pana la urma o poveste; Povestea noastra despre ce era odata; Istoria este interpretativa.

De aceea nu putem sti cu exactitate, nu avem un adevar istoric absolut.

Page 11: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului Dovezi ale existentei practicii machiajului si

decorarii corpului cu pigmenti inca din Paleolitic

Pigmenti naturali: carbune, ocru rosu, ocru galben;

Aplicati cu pensule din par de animale sau cu degetele, cu anumite tulpini ale unor plante mai fibroase

Altamira, Spania

c. 14000 i.Hr.

Page 12: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Paleolitic si Neolitic

Pigmentii erau pisati intr-o pulbere fina si amestecati cu apa gasita in pesteri, cu grasime animala, cu sucul unor plante sau cu sange;

Paleta de culori disponibila: Rosu, galben, maro – din ocru; Negru – din carbune sau dioxid

de mangan; Decorarea fetei, dar si a corpului;

Rol de aparare/ de protectie magica;

De identificare a tribului din care faceau parte sau a pozitiei detinute in ierarhia tribului;

Rol de vindecare (tatuajele lui Oetzi).

Page 13: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Egiptul antic

Dovezi ale utilizarii produselor de machiaj inca din 4000 i.Hr.

Khol obtinut din minerale pisate intr-o pulbere fina: Verde – pulbere de

malahit (cupru); Negru – galena (minereu

de plumb).

Page 14: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Egiptul antic

Reciepente pentru prepararea kholului

Page 15: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Egiptul antic

Page 16: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Egiptul antic

Page 17: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Egiptul anticTheda Bara/ Cleopatra (1917)

Claudette Colbert/ Cleopatra (1934)

Page 18: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Egiptul anticLiz Taylor/ Cleopatra (1963)

Tetradrahma cu profilul Cleopatrei

Page 19: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Grecia si Roma antica

In Grecia antica, femeile aplicau pe fata o substanta uleioasa asemanatoare cu fondul de ten de azi.

Substanta avea in compozitie faina, creta si plumb.Fresca din Palatul de la Knossos, Creta

Page 20: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Grecia si Roma antica

Plaut (245-184I.Hr), filozof roman, spunea:”O femeie fara culoare (vopseluri) este ca o mancare fara sare.”

Romanii foloseau extensiv produsele cosmetice si de machiaj.

Kholul era folosit pentru a colora genele si pleoapele, creta era utilizata pentru a albi tenul si un pigment rosu era folosit pentru colorarea buzelor.

Mozaic din Pompei – sec. 1 d.Hr.

Page 21: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Grecia si Roma antica

Portrete funerare – Fayum, Egipt;

Perioada romana, incepand cu ultima parte a sec. 1 i.Hr sau inceputul sec. 1 d.Hr si mai tarziu.

Page 22: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Evul Mediu

In Evul Mediu, tenul alb, aproape straveziu, era un semn al bogatiei.

Sec. VI Femeile abordau masuri drastice pentru a obtine

paloarea tenului mult dorita – erau taiate pentru a pierde sange.

Prin comparatie, se pare ca prostituatele vremii purtau machiaj roz.

Sec. XII – Femeile instarite foloseau ruj roz pentru a demonstra ca isi permiteau sa isi cumpere produse de machiaj.

Page 23: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Renasterea In timpul Renasterii, un

produs pe baza de plumb era folosit pentru a albi fata.

Aqua Toffana, o pudra de fata pe baza de arsenic, era de asemenea folosita. Creatoarea sa, Signora Toffana, isi instruia clientele bogate sa aplice machiajul doar atunci cand sotii lor erau prezenti.

Obsesia tenului alb continua.

Botticelli, Nasterea lui Venus, detaliu, c. 1486

Page 24: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – RenastereaBotticelli

Page 25: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – RenastereaLeonardo da Vinci

Page 26: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Epoca elisabetana

In epoca elisabetana, produsele cosmetice si machiajul erau considerate drept un pericol pentru sanatate.

Femeile foloseau albus de ou pe care il aplicau pe fata pentru a da tenului un aspect ca de smalt.

Page 27: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Epoca elisabetana

Femeile foloseau picaturi de ochi obtinute dintr-o planta otravitoare pentru a-si mari pupilele si a da impresia ca ochii sunt mai stralucitori.

Idealul vremii era in continuare tenul palid. Se albea cu o vopsea extrem de toxica si nociva pe baza de plumb.

Page 28: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Epoca elisabetana

Page 29: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XVII Incepand cu secolul

XVII, femeile au inceput sa se machieze puternic.

Epidemii si boli ale vremii – ten foarte palid datorita lungilor perioade de stat in casa.

Ascunderea palorii prin machiaj.

Machiajul incepe sa fie folosit pentru a da impresia de sanatate, energie si exuberanta.

Maria Theresa, Infanta Spaniei, c. 1951-54, Velasquez

Page 30: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XVIII

Sec. XVIII cunoaste cele mai variate si ciudate (din punctul nostru de vedere) practici in domeniul machiajului si cosmeticii.

Femeile isi radeau sprancenele, doar pentru a reaplica unele false facute din par de soarece.

Page 31: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XVIII Vopselele pentru buze sunt

folosite de membrii nobilimii, atat de barbati, cat si de femei, ca simbol al pozitiei in societate.

Rujul vremii era un amestec de pigmenti si praf de ipsos.

Pentru a acoperi imprefectiunile fetei, se folosea in continuarea pudra pe baza de plumb care era extrem de toxica.

Utilizarea pe perioade lungi ducea la otravire, simptomele fiind dureri de cap, greata, crampe stomacale, paralizie si chiar decesul celui care folosea pudra.

Page 32: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XVIII

Semnele de frumusete – practica secolului XVII

Bucati de tafta, catifea, piele, aplicate pe fata pentru a masca imperfectiuni si cicatrice lasate de varsatul de vant.

Forme variate – stea, inima, rotund, luna.

Purtate atat de femei, cat si de barbati.

Page 33: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XVIII

Page 34: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XVIII

Page 35: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XIX

In sec. XIX, machiajul puternic al secolului anterior este abandonat.

Look-ul palid revine la moda. Tenul palid, cu doar o urma de roseata in obraji, este canonul de frumusete al perioadei. Pentru a arata astfel, femeile evitau sa iasa din casa, nu se expuneau la soare si beau otet.

Regina Victoria, Winterhalter, 1843

Page 36: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XIX

Page 37: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XIX

Page 38: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XIXSufragetele

Sec. XIX – machiajul nu este o practica incurajata de catre societate;

Incepand cu anii 1890, incep campaniile sufragetelor de sustinere a dreptului femeii la vot;

Sufragetele adopta practica vopsirii buzelor in rosu ca simbol al revoltei lor impotriva ideilor traditionaliste privind ceea ce era considerat comportament acceptabil pentru o femeie in societate.

Page 39: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Istoria machiajului – Secolul XIX

Page 40: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiaj – Decorarea corpului - Tatuaj

Page 41: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiaj – Decorarea corpului - Tatuaj

Page 42: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiaj – Decorarea corpului - Tatuaj

Page 43: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiaj – Decorarea corpului - Tatuaj

Page 44: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiaj – Decorarea corpului - Tatuaj

Page 45: Machiajul in Secolul 20 - Atelier 1

Machiaj – Decorarea corpului - Tatuaj


Recommended