+ All Categories
Home > Documents > Lumea Islamica o Retea Dinamica de Sisteme Copy

Lumea Islamica o Retea Dinamica de Sisteme Copy

Date post: 22-Dec-2015
Category:
Upload: svetlana-midrigan
View: 20 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
Description:
Ultimele decenii ale secolului trecut au deschis o polemică pe care clivajele geopolitice actualeo alimentează din ce în ce mai mult: este posibilă o convieţuire paşnică a unor civilizaţii atât de diferite sub raport cultural, ale căror rădăcini îşi trag seva din valori, tradiţii, principii şi norme sociale ce au evoluat în circumstanţe istorice şi socio-spaţiale total diferite ? O civilizaţie acţionează unitar în faţa unor stimuli exteriori veniţi din partea altor civilizaţii cu care intră în contact ? Ce este determinant înreacţia socială a membrilor unei comunităţi umane ce se identifică cu o civilizaţie: apartenenţa etnică ?religia ? sau discrepanţele economice ? Prin urmare, ce stă la baza definirii unei civilizaţii ?
79
Transcript

Marcela SgeatLUMEA ISLAMIC O REEA DINAMIC DE SISTEME

MARCELA SGEATLUMEA ISLAMIC O REEA DINAMIC DE SISTEMEEditura Top FormBucureti 2006

ISBN (10):973-87404-8-7ISBN (13): 978-973-87404-8-8

C U P R I N SIntroducere .............................................................................................................Capitolul I Fundamentele geoistorice ale islamului ..........................................1. Islamul religie, civilizaie, ideologie .........................................................2. Faliile religiei islamice ................................................................................3. Expansiunea teritorial a islamului i efectele sale geopolitice ................. 4. Simbolistica islamului contemporan........................................................... Capitolul II - Nucleele islamului contemporan - sisteme geopolitice regionale 1. Nucleul islamic arab ..................................................................................2. Nucleul islamic din Africa subsaharian .................................................... 3. Nucleul islamic turcofon ............................................................................4. Nucleul islamic iranian ...............................................................................5. Nucleul islamic pakistanez ........................................................................6. Nucleul islamic indonezian ........................................................................Capitolul III Statele pivot ale islamului contemporan - subsistemegeopolitice locale ........................................................................................1. Algeria .......................................................................................................2. Arabia Saudit ...........................................................................................3. Egipt ..........................................................................................................4. Indonezia ...................................................................................................5. Iran ............................................................................................................6. Pakistan .....................................................................................................7. Turcia ........................................................................................................8. Uzbekistan .................................................................................................Capitolul IV Islam versus Occident - conexiunile geopolitice ale reelelor desisteme .........................................................................................................Instrumentalizarea politic a religiei islamice. Islamul politic .....................Colonizrile europene n spaiul islamic i implicaiile geopolitice .............Mizele geoeconomice ale ptrunderii capitalului occidental n spaiul islamic ...........................................................................................................sursele de petrol i ambivalena acestora: atragerea capitaluluioccidental i segregarea economic a spaiului islamic ..........................Apa i mizele sale geopolitice i geostrategice .................................Clivajele spaiului economic islamic i tensiunile induse de acesteaExacerbarea islamului politic. Terorismul islamic ......................................Concluzii .................................................................................................................Hri..........................................................................................................................Bibliografie .............................................................................................................Anexe ......................................................................................................................

PREFAUltimele decenii ale secolului trecut au deschis o polemic pe care clivajele geopolitice actualeo alimenteaz din ce n ce mai mult: este posibil o convieuire panic a unor civilizaii att de diferite sub raport cultural, ale cror rdcini i trag seva din valori, tradiii, principii i norme sociale ce au evoluat n circumstane istorice i socio-spaiale total diferite ? O civilizaie acioneaz unitar n faa unor stimuli exteriori venii din partea altor civilizaii cu care intr n contact ? Ce este determinant nreacia social a membrilor unei comuniti umane ce se identific cu o civilizaie: apartenena etnic ?religia ? sau discrepanele economice ? Prin urmare, ce st la baza definirii unei civilizaii ?A vorbi despre civilizaii nseamn a ne referi la spaii; fiecare civilizaie este legat de un spaiu cu limite aproape stabile, de o geografie particular. Se vorbete adesea despre civilizaii ale mrii (fenician, elenistic, roman sau viking), despre civilizaii fluviale (egiptean, pre -indian,chinez, sumerian, babyloneean sau asirian), despre civilizaii ale stepei (mongol) sau desprecivilizaii ale deertului, reprezentativ n acest sens fiind civilizaia islamic.Religia este un alt factor coagulant ce tinde adesea s nving contrastele teritoriale ifragmentarea etnic. Civilizaia musulman exprim dialogul, interferena dintre spaii total diferite sub raportul potenialului natural i uman: islamul arab sau cel nord-african, ce nu poate fi conceput fr caravanele ce strbat imensele ntinderi deertice, n opoziie cu islamul indonezian, ce ocup spaii cu precipitaii abundente i vegetaie bogat dar cu o mare fragmentare insular ce i induce la nivel politic fore centrifuge, sau cu cel pakistanez dezvoltat pe cursurile inferioare a dou mari artere hidrografice ale Asiei de Sud: Indusul i Brahmaputra. La fel civilizaia hindus altur dou tipuri de spaii: India plin de umiditatea ploilor musonice, cu lacuri, mlatini, pduri i jungle, a oamenilor cu pielea brun, iar pe de alt parte, India relativ secetoas, ce cuprinde Indusul Mijlociu i care se prelungete de-a lungul Podiului Deccan, acesta fiind domeniul oamenilor cu pielea de culoare deschis.Pe de alt parte, limitele etnice impun ansamblurilor civilizaionale, de regul multietnice,particulariti distincte, din care deriv, de regul tendine separatiste. Declinul i dezmembrarea marilor imperii unite prin religie sau ideologie (Otoman, Austro-Ungar sau Sovietic), a imperiilor coloniale sau a unor state multinaionale (U.R.S.S., Iugoslavia sau Cehoslovacia) i crearea statelor naionale, fenomen ce a caracterizat scena politic a secolului XX, constituie rezultatul afirmrii tot mai puternice a contiinei naionale, a naionalismului. La aceasta se adaug dificultatea coagulrii ntr -o aceeai formaiune politic a unor elemente etnice diferite, unite prin apartenena religioas. Efemeritatea Republicii Idel-Ural (1917-1918), menit s unifice ntr-un singur stat musulman teritoriile dintre Volga i Ural, cu o mare diversitate etnic, sau a Republicii Arabe Unite ce a unificat vreme de trei ani (1958-1961) Siria cu Egiptul dorindu-se nucleul unei unificri a lumii arabe, fragilitatea unor state ca Pakistan, Afganistan, Irak, Tadjikistan sau Daghestan, unite prin religie, dar cu o mare diversitate etnic intern, exprim amplitudinea faliilor etnice ce acioneaz la nivelul unor civilizaii coagulate pe criterii religioase.La acestea se adaug tehnologia care, alturi de ideologia liberal-democrat constituieelementele unificatoare ale civilizaiei occidentale, dar care este n acelai timp perceput ca un factor de agresiune mpotriva unor civilizaii grefate pe valori ancestrale, cum este cea islamic.Lumea islamic a nceputului de mileniu trei exprim o magistral sintez a tuturor acestor provocri geopolitice: unitate confesional n eterogenitate etnic, spaial i politic, influene autohtone ce nuaneaz filonul islamic (mai ales n spaiile marginale Indonezia, Africasubsaharian, Turkestanul ex-sovietic etc), potenial economic difereniat datorat repartiieineuniforme a resurselor (n special a celor de ap i de petrol), percepii diferite a raporturilor dintre Islam i Occident ce variaz de la o respingere total a valorilor occidentale n cazul regimului fundamentalist din Iran sau a talibanilor afgani i o acceptare a acestora, considerat ca motor al progresului economic fie pe fondul unui regim laic (cazul Turciei) sau a unui islamism moderat cum este n Indonezia, Malaysia, Tunisia, Maroc sau n micile monarhii petroliere ale Golfului. Existena statului Israel ntr-un ocean musulman sau imixtiunea elementelor ideologice de stnga ce au

influenat linia politic a unor regimuri islamice (n Algeria, Irak, Libia sau Kurdistan) complicraporturile dintre autohton, alohton i modernism n spaiul islamic.n acest context, lucrarea Lumea islamic o reea dinamic de sisteme ncearc s sintetizeze ntr-o viziune modern, prin prisma teoriei sistemelor, complexitatea tuturor acestor clivaje: pe de o parte a celor exogene, dintre spaiul islamic i Occident, considerate tensiuni reeaexterior(reeareea), iar pe de alt parte a celor endogene, din interiorul lumii islamice, dintre marile ansambluri spaiale i geopolitice ce o alctuiesc (considerate nuclee ale spaiului islamic). Acestea secomport la rndul lor sistemic, fiind alctuite din subsisteme, identificate la nivelul statelor islamice. Au fost identificate astfel tensiuni la nivelul sistemelor (nucleelor islamice) att inter- ct i intra- sisteme, dar i tensiuni manifestate local, la nivelul subsistemelor, respectiv n interiorul unor state islamice.Originalitatea lucrrii const aadar n primul rnd n modul de structurare i de abordare a ansamblului tuturor acestor intercondiionri: geografice, etnice, culturale i economice, n care factura de geograf a autoarei, absolvent a unei faculti de profil, se mbin cu abordrile de factur economic i geopolitic, aceasta fiind deopotriv i absolvent a masterului de Geopolitic i Geostrategie din cadrul Facultii de Relaii Economice Internaionale a Academiei de Studii Economice din Bucureti. La aceasta se adaug actualitatea informaiilor i bogia materialului bibliografic ce fac din aceast carte un important punct de reper n analiza interdisciplinar a spaiului islamic att sub raport documentar, ct i din perspectiva abordrii teoretico-metodologice.

INTRODUCEREn prezent lumea musulman se confrunt cu o serie de probleme, ca urmare aaccelerrii schimbrilor sociale i a apariiei ideologiilor politico-religioase aflate n divergen cu conservatorismul ortodoxiilor tradiionale i cu ndrzneala modernist a regimurilor laice. De asemenea, islamul, constituie subiectul mai multor dezbateri la nivel internaional, mai cu seam n ultimele decenii, reprezentnd o provocare pentru gndirea occidental, care se bazeaz pe stereotipuri i nu pe o cunoatere adevrat a acestuia.Lucrarea i propune s demonstreze c mutaiile care au loc n interiorul lumii islamicereprezint, de fapt i de drept, nite etape normale n evoluia unei comuniti i nicidecum posibile ameninri pentru pacea i securitatea internaional. Dimpotriv, aceste temeri ale lumii occidentale i implicaiile tot mai mari ale fluxurilor globalizante n politica i economia statelor islamice provoac reacii de aprare fa de modernitate. Modernitatea este privit de ctre musulmani, n special de cei tradiionaliti, ca o proiecie a hegemonismului politico- economic al Occidentului. De aici, rentoarcerea la izvoarele credinei i culturii islamice i predilecia pentru instrumentalizarea politic a religiei fundamentalismul, care duce inevitabil la clivaje religioase inclusiv n interiorul comunitii islamice (iiii i acuz pe sunnii c ar fi n favoarea Occidentului). Cu acest gen de probleme se confrunt spaiul islamic, un spaiu n care convieuiesc peste 1,5 mld. de oameni (fiind un spaiu n continu expansiune, fapt confirmat mai ales prin sporul demografic ridicat), muli dintre ei aflai n pragul srciei (Somalia, Etiopia, Eritreea, Afganistan etc), trind n ri care i n prezent sunt n cutarea unei identiti, a unei stabiliti politice, a unui echilibru sociocultural, n care disparitile de ordin etnic sau lingvistic i antagonismele religioase submineaz edificarea structurilor instituionale ale unui stat modern.Scopul acestei lucrri este i unul de cunoatere a adevratei lumi islamice i a problemelor cu care aceasta se confrunt n prezent, inclusiv aportul adus odat cuptrunderea capitalului strin n unele ri din acest spaiu, nzestrate cu resurse naturale.Accentul este pus pe relaiile existente, pe de o parteOccident, iar pe de alt parte dintre state ale aceluiai spaiu, subsistem.Departe de a-i propune o analiz exhaustiv a islamuluipropune s aduc n atenie doar un punct de vedere, generatordintre statele islamice iaa-zisele relaii sistem-contemporan, lucrarea ide ntrebri i rspunsuri.Consider c ideile care se desprind din acest studiu pot veni n sprijinul tuturor celor caredoresc s neleag mai uor aspectele geopolitice din interiorul spaiului islamic. Deopotriv omniprezent i necunoscut, obsedant dar inut la distan, islamul continu s fie privit sub semnul ambiguitii. De departe multe dintre problemele lumii islamice (srcia, demografia ridicat, instabilitatea politic etc), sunt caracteristice i altor lumi (instabilitatea politic din Irlanda de Nord, demografia ridicat a Chinei, srcia multor ri africane dar nemusulmane etc). Nevoile lumii musulmane sunt imense datorit napoierii sale n domeniile socio - economic i tehnologic. Totodat, Islamul se teme de o cooperare cu Occidentul datorit aspiraiilor hegemonice ale acestuia, att n mod direct (n plan economic i politic), ct i indirect (n plan cultural i social). Nu este de negat faptul c, cel puin n acest moment, unele ri occidentale i disput ntietatea n domeniul economic al rilor cu resurse din spaiul islamic (Zona Golfului, Kazahstan, Azerbaidjan, Algeria). Aceast superioritate este neleas ca un afront de ctre o mare parte a populaiei musulmane i, combinat cu globalizarea cultural, conduc la respingerea, de ctre islamiti, a unor valori precum laicitatea, egalitatea ntre sexe, chiar democraia.Mesajul acestei lucrri este unul ct se poate de clar n prezent se poate vorbi de o coexisten panic a elementelor modernitii occidentale cu cele ale culturii autohtone

(cazul Turciei, Indoneziei, Iordaniei, Tunisiei sau al emiratelor de la Golful Persic; dar imajoritatea comunitilor musulmane din Europa Occidental i S.U.A). Uneori ns, clivajele economice i sociale dintre imigrani i autohtoni duc la o segregare social tot mai profund, aa nct asistm n prezent la intoleran etnic i revolte (Frana, 2005).n ideea celor expuse mai sus, putem afirma c lucrarea a fost conceput ca o abordare geopolitic la nivel regional, asemenea unei reele de sisteme care funcioneaz pebaza unui set de relaii (inter i extraregionale). Analiza sistematic a lumii islamice ne-a fostpermis datorit complexitii fenomenelor i relaiilor ce caracterizeaz acest spaiu. Astfel, n primul capitol, am ncercat s realizm o succint introducere n fundamentele geoistorice ale islamului, creionnd n acest fel nceputurile i expansiunea sa, accentund faptul c acesta ar fi fost primul contact semnificativ al celor dou civilizaii - Islam i Occident. O analiz atent ne indic faptul c Islamul este o civilizaie cu o geometrie variabil.n sprijinul gndirii noastre logice a spaiului islamic ca o reea de sisteme, am ncercat, ncepnd cu capitolul II, s realizm o abordare geopolitic la nivel regional a spaiuluiislamic, nucleele islamice contemporane, adic sistemele din cadrul reelei de sisteme. Din dorina de nelegere pe deplin a teoriei folosite, menionm c demersul nostru accentueazrelaiile dintre statele islamice, dar i dintre acestea i puterile internaionale.Capitolul III, vine s ntreasc cele expuse anterior, o abordare geopolitic la nivel intraregional, ajutai fiind i de cunoscuta teorie a statelor pivot, ncercnd chiar o propunere de astfel de state: Arabia Saudit, Iran, Uzbekistan, argumentnd c ele pot avea un impactmajor nu numai din punct de vedere geopolitic, ci i economic i cultural, la scar regional iglobal.Capitolul IV ncearc s ntregeasc tabloul lumii islamice, dorindu-se o abordaresintetic a principalelor atribute geopolitice i geoeconomice ale spaiului islamic, precum i a relaiilor acestuia cu scena (geo)politic internaional, accentund pe de o parte impactul pe care l-au avut colonizrile europene i capitalul occidental n economia i politica statelor islamice, iar pe de alt parte reaciile de ripost la acestea (instrumentalizarea politic i terorismul islamic).n finalul acestui cuvnt introductiv doresc s aduc mulumiri domnului Prof. univ. dr. Silviu Negu, care m-a susinut i m-a ndrumat pe tot parcursul elaborrii prezentei lucrri.De asemenea, doresc s-mi exprim gratitudinea fa de toi cei care au fost alturi de mine ide la care am avut de nvat i, totodat, domnului Asist. univ. Marius Cristian Neacu, care m-a ncurajat de la nceput n acest demers tiinific.

Capitolul I FUNDAMENTELE GEOISTORICE ALE ISLAMULUI1. Islamul Religie, civilizaie, ideologieValorile umanismului, ale buntii i ospitalitii sunt proprii imenseimajoriti a Comunitii islamice. Va mai fi nc nevoie de timp, fr ndoial, pentru ca lumea islamului s nceteze de a mai provoca frica i a mai fi desemnat pe nedrept noul imperiu al rului. Este urgent necesar ca valorile islamice s fie restaurate n adevratele lor dimensiuni, ca izvoare hrnitoare ale civilizaiei universale.(Ali Mrad)Termenul islam provine din verbul arab slm, aslama cu sensul de a se supune, a sedrui n ntregime, nsemnnd deci supunere (fa de Dumnezeu) (Eliade, Culianu, 1996, p. 163). nelesul su transcede prin urmare caracterul strict religios, desemnnd att o component laic - cultura islamic (cu tot ansamblul su de norme sociale, etice, juridice) ct i religia (monoteist) care are la baz Coranul i al crei Profet (an-nabiyy) esteMuhammad (Mohamed)1. Acestuia i s-ar fi ncredinat de ctre Allah mesajul divin (rasulu (A)llani), fiind, prin ntreaga sa comportare, un exemplu demn de urmat pentru toi credincioiimusulmani. Allah (de la substantivul illah = divinitate, zeu) desemneaz singura divinitate pecare se sprijin religia islamic, conferindu-i caracterul monoteist.Islamismul i restrnge nelesul doar la componenta religioas a islamului, care nuse suprapune nici peste lumea arab (Turcia, Iranul, Indonezia sau statele ex-sovietice din Asia Central sunt islamice, dei nu sunt arabe) i nici peste spaiul civilizaiei islamice, care ocup o suprafa mult mai extins. Din punct de vedere geopolitic, islamitii militeaz pentru realizarea unitii politice a tuturor musulmanilor (umma) i unificarea tuturor statelor musulmane sub o autoritate unic (lumea musulman). Ei se opun proiectelor de unificare a rilor arabe i ideii c pot exista naiuni diferite n interiorul islamului (Lacoste, 1995, p. 806).Termenul musulman (din persanul muslim) desemneaz adeptul religiei islamice.Similar, ns greit, este termenul de mahomedan. Greit, pentru c islamul nu este considerat religia lui Muhammad.Sharia (ara) reprezint legea sacr a islamului, iar fiqh este interpretarea ei, adicjurisprudena. Muhammad n-a fcut deosebire ntre legea religioas i legea laic. n fiecare ar musulman, aplicarea hariei depinde de gradul de secularizare al statului respectiv.Sharia se aplic tuturor domeniilor vieii economico-sociale, pornind de la relaiile familiale, dreptului de succesiune, impozitelor, abluiunilor rituale, rugciunilor etc. Juritiiislamici (fuqaha) ornduiesc toate activitile umane potrivit unei scri valorice care merge de la proscris pn la interzis, trecnd prin trepte intermediare. Cele patru izvoare acceptatede acetia sunt Coranul, sunna (tradiia Profetului), ima (consensul mrturiilor) i qiyas(analogia) (Eliade, Culianu, 1996, p. 172).Analogia cu cretinismul este contrar spiritului religiei islamice. Dac pentru cretini, Isus Christos este trimisul divinitii pe pmnt, n Islam acest rol i revine Coranului2 (al-1 Acesta s-a nscut n jurul anului 570 n tribul Quray, provenind dintr-o familie srac. Tradiia spune c avea obiceiul s se retrag n singurtatea grotelor de lng Mecca, unde i-a aprut ntr-o zi ngerul Gabriel care l-a nvluit n mantia sa i i-a poruncit de mai multe ori s recite, ceea ce l-a fcut s-i dea seama c a fost ales pentru a comunica oamenilor revelaiile pe care i le transmite ngerul (Anghelescu, 1993, p. 30). Muhammad nu a avut urmai pe line brbteasc, ci doar o fat: Fatima.2 Coranul este alctuit din 114 capitole (Sura) i 6 236 versete (Aya). Cuvntul sura a fost folosit iniial pentru a denumi revelaiile transmise lui Muhammad la Mecca i Medina, iar aya (=semn, dovad), se leag de concepia pe care o areMuhammad n legtur cu misiunea sa: revelaiile care i sunt transmise sunt singurele miracole pe care le revendic pentru sine, ca semn al investiturii sale divine (ibid, pp. 18-19).

Quran, al-Kalan), ce reprezint cuvntul lui Dumnezeu (Allah), devenit scriptur. Rezultrolul fundamental pe care l are cartea sfnt a Islamului nu numai n plan strict religios, ct ila nivelulpracticile parcursulvieii economico-sociale n ansamblu. Aceasta explic legtura indisolubil ntrereligioase i cele sociale, nsi semnificaia cuvntului islam evolund pe timpului spre o generalizare la ntreaga civilizaie, cu un cadru legislativ unic, custructuri politice specifice, cu tradiii sociale i morale care deriv din aceast religie(Anghelescu, 1993, p.15). De aici i predilecia pentru instrumentalizarea politic a religiei, fenomen specific spaiului islamic (Fig. 1).Doctrina politic a islamului divizeaz lumea n daru i-islam (casa pcii), a armonieiinter-islamice, bazat pe umma (solidaritatea islamic) i dar i-harb (casa rzboiului), bazat pe Djihad, rzboiul sfnt pe care fiecare musulman trebuie s-l duc mai nti cu sine-nsui pentru credin i autopurificare (marele Djihad), apoi pentru a lupta mpotriva infidelilor, afalilor musulmani sau a celor care nu accept religia islamic (micul Djihad), aceasta fiindn prezent semnificaia cea mai rspndit printre islamiti. Autarhia economic, indigenizarea elitelor sau fundamentalismul islamic reprezint tot attea faete ale micului Djihad.Cel mai dramatic exemplu de instrumentalizare politic a islamului l reprezint nsfundamentalismul islamic, favorabil rentoarcerii la sursele credinei, la fidelitatea pentru islamul tradiional, bazat pe haria, ce are la baz ideologia potrivit creia islamul astfel transformat poate contracara i anihila eficient, n virtutea solidaritii n jurul aceloraicredine religioase i valori morale, tendinele de expansiune ale culturii occidentale. n acestsens, un exemplu edificator este cel al Arabiei Saudite, pstrtoare a Mecci, unul dintre cele trei locuri sfinte ale Islamului i a pelerinajului la aceasta3, ai crei suverani sunt wahhabiii, grup religios fondat n secolul al XIII-lea de ctre Muhammad ibn Abd al Wahhab, partizani ai rentoarcerii la islamul tradiional, riguros i integralist. Astfel, magazinele trebuie nchise ntimpul rugciunilor, iar orice infraciune n timpul ramadanului este aspru pedepsit. Dorindu - se un aprtor al islamului integralist, Arabia Saudit a creat, n 1962, Liga Islamic Mondial, n tendina de a contrabalansa curentul modernismului liberal, ce a fcut ca o parte a lumii islamice s evolueze adaptndu-se ideologiilor occidentale (cazul Turciei sau cel al aliailor S.U.A. din zona Golfului Kuwait, Emiratele Arabe Unite, Qatar, Bahrain).Modernismul liberal, influenat la nceput de filosofia iluminist i de idealurile Revoluiei franceze, apoi n secolul al XX-lea de marxism, s-a concretizat prin apariia unormicri politice de stnga i centru-stnga (partidul Desturian i partidul Neo-Destur nTunisia, partidul Baas n Irak, Wafd n Egipt etc.), ce au contribuit la independena unor ri musulmane. Acest modernism s-a concretizat i printr-un efort de laicizare a societii. Tonul a fost dat de Kemal Atatrk n anii 30 ai secolului trecut, care a pus bazele unui amplu program de reforme instituionale viznd modernizarea vieii economico-sociale i politice a statului (abolirea sultanatului i califatului, separarea religiei de stat, introducerea calendaruluieuropean)4 i continuat de Habib Bourguiba n Tunisia, care a suprimat tribunalele religioase,a reformat statutul personalului n favoarea femeilor i a nlturat caracterul islamic al statului, militnd pentru calmarea tendinelor ultrareligioase sau de Abdel Nasser n Egipt, care a etatizat averile religioase i a luptat mpotriva organizaiei ultrareligioase Fraii Musulmani. n plan economic, conductorii s-au inspirat mai mult din socialismul marxist, dect din perceptele Coranului. Este cazul lui M. Mosaddiq care a naionalizat petrolul iranian n 1951 i a influenat politicile de planificare, pn la revoluia islamic din 1979.3 Pelerinajul la Mecca a fost iniiat de nsui Muhammad, primul pelerin la Mecca (632 d.Hr).4 Dup Matei et al., 1985, p. 575.

Marea majoritate a elitelor a rmas ns fascinat de valorile europene i de modelul de viaeuropean i american, care a determinat o neglijare a practicilor religioase (nerespectarea ramadanului i a interdiciilor alimentare, cum ar fi consumul de alcool). Aceasta a constituit prima provocare major a spaiului islamic determinat de impulsurile globalizante occidentale.n contrast au luat natere i au proliferat micri ultrareligioase i ultranaionaliste. n Algeria, micarea Ulemas (Doctorii n lege) s-a bucurat de mai mult influen dect partidul lui Messali Hajd, care a ncercat o reconciliere ntre islam i marxism, experiment sprijinit mai mult de muncitorii imigrani, dect de algerieni. n Maroc, Istiqlal dAlled el Fassi a condiionat independena rii de caracterul islamic al acesteia (1957).Dezoccidentalizarea, ca revers al globalizrii, a fost legat indisolubil de indigenizarea elitelor, avnd ca scop fundamental orientarea ctre valorile tradiionale. Reislamizareaspaiului arab, la fel ca i rehinduizarea Indiei sau rusificarea / slavonizarea Rusiei constituiediferite faete ale aceluiai proces.In acest fel, fundamentalismul transform islamul ntr-un instrument de identificare a unor comuniti locale, ncrcat n multe cazuri cu energii agresive: satul mpotriva oraului,poporul mpotriva oligarhiei economice i politice, partidele cu programe modernizatoarempotriva celor conservatoare etc. n multe cazuri, islamismul este invocat de marile puteri islamice (Iran, Arabia Saudit, Egipt, Indonezia etc) i ca o justificare cultural-istoric pentru dominaia lor asupra altor ri musulmane.2. Faliile religiei islamiceSchismele islamului au avut totdeauna trei dimensiuni inextricabile: genealogic,teologic i politic (Eliade, Culianu, 1996, p. 169).Prima sciziune n blocul confesional islamic a fost determinat, n secolul al VII-lea, de apariia khariismului.Un grup de partizani al lui Al (Ali), vrul i ginerele lui Muhammad l ucide pe califul umayyad Othman, un vechi adversar al lui Muhammad. Ales calif n locul acestuia, Ali va trebui s nfrunte opoziia puternicului guvernator umayyad al Siriei, Muawiya, i a generalului su Amr ibn-As, cuceritorul Egiptului, care l acuz de complicitate la crim. Btlia de la iffin, pe Eufrat, dintre armatele acestora se ncheie cu un arbitraj, nerecunoscut de un important grup al armatei lui Ali: khariiii sau schismaticii (de la khr = a iei, a pleca). Acetia consider c nu exist alt judecat dect aceea a lui Dumnezeu, dorind ca demnitatea de calif s revin celui mai evlavios musulman, fr deosebire de trib, ras sau stare social.Khariiii sunt considerai ca fiind puritanii islamului, punnd un mare accent pe fapte: credina nu era suficient, dac un musulman greea, acesta nceta s mai fac parte dincomunitatea musulman (umma).n loc de a-l combate pe Muawiya, Ali s-a ntors mpotriva khariiilor care, descletndu-se din mpotrivirea fa de Muawiya, l-au eliminat pe Ali, asasinndu-l n anul 661 (Eliade, Culianu, 1996, p. 168).Khariismul s-a divizat, nc din epoca omeyyad, ntr-o serie de subsecte i tendine (azraqit, ibadit, sufrit), dintre care a supravieuit pn n zilele noastre secta ibadit(aprut n anul 747) n Oman.n prezent, lumea islamic este dominat de dou mari orientri: iismul i sunnismul. Acestea provin din marea discordie (Fitna) survenit curnd dup moartea Profetului datorit nenelegerilor privind succesorul acestuia.

Sunnismul (de la sunna = tradiia profetului), constituie orientarea majoritar n islam(aproape 90% din totalul credincioilor musulmani), potrivit creia nu este necesar s fii profet pentru a fi calif (khalifa, de la khlf = a urma, urma al Profetului).Avndu-inucleulnArabiaSaudit,sunnismulreprezint linia tradiionalist, moderat i conciliant a islamului.Identitatea sa n raport cu sectele iit i kharigit se definete n funcie de acelai criteriu care st la baza diferenierii acestora: cine este cel care are dreptul s conduccomunitatea musulman dup moartea Profetului. Sunniii au sacralizat perioada islamului primitiv, proclamnd primii patru califi drept califi bine ghidai (ar-raidun) i recunoscndu-i n ordinea n care s-au succedat: Ab Bakr (632-634)5, Umar (Omar) (634-644), Uthman (Othman) (644-656) i Al (Ali) (656-661) (Anghelescu, 1993, p. 61).Prin contrast, iismul (circa 10% din totalul musulmanilor)6, consider c singurafost cea a lui Ali7, desemnat de acesta ca Husain, fiii lui Ali i ai Fatimei, sunt, deputere legitim dup dispariia lui Muhammad asuccesor nc din timpul vieii sale. Hasan iasemenea, considerai califi legitimi.Dou trsturi confer iismului originalitate: principiul imamatului8 i exaltarea martirismului. Aceast ultim caracteristic confer iismului un caracter revoluionar,predispus spre violen i intoleran, constituind linia dur, fundamentalist, a islamului.n prezent, fractura ideologic dintre iii i sunnii a cptat i o dimensiune politic. iiii i acuz pe sunnii c s-ar afla n sprijinul Occidentului i a complotului mondialmpotriva preceptelor morale, politice, religioase ale Coranului.Integritii, prin micarea fundamentalist Hamas, sunt militanii care vor ca lumea musulman, statul i societatea s fie conforme cu legea islamic Sharia, stipulat prin Coran.n aceste condiii, Iranul, prin revoluia iit-islamic condus de ayatollahul Rhollh Khomeiny (1979) a ncercat s pun bazele unui bloc islamic iit format din Iran,subcontinentul indo-pakistanez, Liban, Turcia i Africa de Est (avnd ca nucleu Sudanul)(Buchet, 1998, p. 52). Aceast ncercare a fost din start sortit eecului, avnd consecine doar pe scena politic intern a Iranului, conducnd la prsirea rii de ctre ahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr (1941-1979), aliat fidel al S.U.A., preluarea puterii de ctre Consiliul Revoluionar Islamic i transformarea rii n republic islamic (1 aprilie 1979).Celelalte secte islamice au aprut mai trziu, dup sec. al VIII-lea, avnd o rspndire limitat i un numr mult mai mic de adepi. Dintre acestea se remarc wahhabismul, o sect islamic militant, ntemeiat de Muhammad ibn 'Abd al-Wahhab (1703-1792), ce a stat la baza formrii Arabiei Saudite. Aceast doctrin face parte din categoria micrilor religioase care proslvesc reforma moravurilor pentru o rentoarcere la origini. Adepii si ncearc s se debaraseze de spiritul islamului modern, ncercnd s redescopere interpretrile textelor din Coran.Se poate afirma, pe bun dreptate, c nsi religia islamic prin complexitatea sapoate fi analizat din perspectiv sistemic, factorul religios avnd n acest spaiu o importan major, genernd clivaje religioase cu repercusiuni i n plan politic (iiii, de exemplu, i acuz pe sunnii c ar fi n favoarea Occidentului).5 Ab Bakr era socrul Profetului, desemnat de nsui Muhammad s supravegheze, n locul su, rugciunile n comun la Medina (Eliade, Culianu, 1996, p. 167).6 State islamice iite: Iran, Irak (unde iiii sunt la putere), Azerbaidjan, Iordania i Bahrain.7 n arab iat Ali, de unde provine termenul iit, nseamn partidul lui Ali.8 n opinia iiilor, imamul (cel care conduce rugciunile) ca succesor al Profetului, este deintorul unei cunoateri esoterice, fiind considerat fr de pcat i venerat alturi de Profet.

3. Expansiunea teritorial a islamului i efectele sale geopoliticePotrivit lui Alfred Weber (citat de Braudel, 1994, p. 78) civilizaia musulman, la fel cai cea occidental este o civilizaie derivat, de gradul doi, pentru c s-a cldit pe fundamentul civilizaiilor preexistente, eterogene, ns foarte puternice, pe care le-a precedat n Orientul Apropiat. Biografia islamului i are deci rdcinile n istoria multimilenar a Orientului Apropiat i Mijlociu, al crui teritoriu era dominat de trei mari curente religioase: politeismul semitic, iudaismul arabizant i cretinismul bizantin (Eliade, Culianu, 1996, p. 163). La acestea s-au adugat puternicele influene din bazinul mediteraneean ptrunse prin intermediul negustorilor greci i romani, mai ales de-a lungul marilor drumuri comerciale.Mecca (Makka), cu sanctuarul Ka'ba, coninnd celebrul meteorit negru, devenise, ncdin secolulacest ora Inechitateaal VI-lea, centrul religios al Arabiei centrale i un important ora comercial. ns-a nscut, ctre anul 570 d. Chr., ntr-o familie de negustori, Muhammad. structurilor sociale, moralitatea deczut, grosolnia i josnicia cetenilor dinMecca, goana acestora permanent dup mbogire cu orice pre aveau s fie mereucriticate de Muhammad, de-a lungul vieii sale.Difuzia islamului a avut, prin urmare, pe lng componenta religioas i o pronunat component social.Ctre anul 615, ntr-una din meditaiile sale solitare pe care le avea periodic ntr-ogrot de lng Mecca, Muhammad ncepe s aib viziuni i revelaii auditive. Dumnezeu i-a revelat, la fel ca altdat profeilor lui Israel, incomparabila sa grandoare i josnicia oamenilor n general i a meccanilor n special. Dac la nceput acesta nu a vorbit despre revelaiile sale divine dect ntr-un cerc restrns, cu timpul el ncepe s-i contientizeze misiunea profetic, i dup trei ani de astfel de revelaii, ncepe s-i propovduiasc mesajul monoteist, ntlnind la nceput mai mult opoziie dect aprobare (Eliade, Culianu, 1996, p. 164). n anii urmtori, el continu s aib i alte revelaii divine, multe dintre acestea constituind ulterior baza teologic a Coranului. Pe msur ce Profetul ctiga tot mai muli adepi, i opoziia fa de cele propovduite de el era tot mai ndrjit. Vzndu-i viaa pus n pericol, el este nevoit s plece, ia calea pribegiei, gsindu-i un teren fertil pentru rspndirea micrii salereligioase ntre triburile din Medina, ora situat la circa 400 km nord de Mecca9. Acest eveniment, numit Hira (emigrarea), petrecut la 20 septembrie 622, marcheaz nceputul ereiislamice.Cei cinci stlpi de baz pe care avea s se sprijine islamul i care i-au favorizat expansiunea, evideniaz profunda unitate dintre planul vieii spirituale i cel social. Acetiasunt (Braudel, 1994, I, p. 84):afirmarea unui singur Dumnezeu Allah (monoteismul), al crui trimis este Muhammad;chahada rugciunea rostit de cinci ori pe zi;postul de 29 sau 30 de zile al Ramadanului;pomana dat sracilor;pelerinajul la Mecca.Djihadul, rzboiul sfnt, care n curnd va fi chemat s joace un rol foarte nsemnat, nu a fcut parte din recomandrile de baz. Acesta capt importan n timpul califului Omar(634-644), succesorul lui Muhammad, care a recurs la Djihad pentru a calma violenele,rscoalele i disputele dintre triburi survenite dup moartea Profetului.n ultimii zece ani ai vieii, petrecui n exil la Medina, Muhammad a continuat s primeasc revelaii divine, devenind liderul politico-religios al comunitii din Medina. n9 Medina era un ora cu profund fizionomie rural, cu dou triburi arabe ostile unul altuia i importante fraciuni evreieti, formate mai ales din negustori.

aceast calitate el a ntreprins numeroase expediii de pedepsire a dumanilor Medinei, maiales mpotriva celor din Mecca, atacndu-le caravanele, ceea ce a condus la o stare de rzboi ntre cele dou orae. Acesta s-a sfrit prin ocuparea Mecci de ctre armatele lui Muhammad, oraul-cetate devenind astfel punctul de orientare (qibla) a rugciunii i loc de pelerinaj (ha) al tuturor musulmanilor. Pe acest fundal ncepe expansiunea islamului dincolo de limitele Peninsulei Arabice, expansiune ce va avea dou coordonate: una militar, prin campaniile de cucerire i anexare, alta comercial, prin intermediul negustorilor arabi, ce dominau rutele comerciale deertice din Asia Central i nordul Africii, dar i pe cele maritime din bazinul Oceanului Indian.Primii patru califi care i-au succedat lui Muhammad, ntre anii 632-661, au extins lumea musulman prin cuceriri: Damascul n 635, Basra i Antiohia n 638, Persia ntre 637 i 650 i Egiptul ntre 639 i 642. Acestea au fost continuate n timpul umayyazilor din Damasc (661- 750), care au adugat califatului teritorii ntinse att n vest (Africa de Nord i Spania), ct i n est (Afganistan).Predominana exodului spre vest a fost justificat att geografic, ct i istoric. Sahara constituie o prelungire spre vest, dincolo de falia Mrii Roii, a deertului Arabiei. Prin urmare,cmilele specifice deertului cald, cu o cocoa (dromaderul), au gsit condiii bune deaclimatizare n nordul Africii. In Anatolia i Gobi, cmilele arabilor n-au putut rezista frigului aspru, unde se aclimatizeaz n schimb cmila cu dou cocoae (bactrian), specific deerturilor reci. n plus, deerturile anatoliene i cele din Asia Mic nu sunt spaii goale, care s poat fi umplute cu uurin, avnd propriii lor nomazi, cavaleri i micri migratoare i religioase.Islamizarea imenselor teritorii din nordul Africii a mbinat expediiile armate cu convertirea, nu fr dificulti, a triburilor beduine i berbere, transformate ele nsele n vectoride propagare prin relocalizare. Stpne incontestabile ale deerturilor, acestea au adoptatcredina i tradiiile islamice, difuzndu-le i implantndu-le ulterior mpreun cu propriile lor tradiii, obiceiuri, cu dorina profund a pstorilor de a rmne pstori, cu orgoliul i dispreul lor profund fa de viaa sufocant a sedentarului.Islamul ntrunete astfel caracteristicile unei civilizaii a deertului, limita sa sudicstabilindu-se la trecerea ctre savan, la contactul cu puternicile civilizaii medievale ale Africii Negre (Mali, Ashanti, Dahomey etc). Pe de alt parte, islamul este o civilizaie mediteraneean, cele mai importante cuceriri ale sale fiind legate de Mediterana: Siria, Anatolia, Egiptul, Tripolitania, Magrebul, Spania, Balcanii, Sicilia Tot aici au aprut i s-au dezvoltat mari orae ale Islamului: Cairo, Istanbul, Tunis, Tripoli, SevillaUn alt nucleu islamic se relocalizeaz n Anatolia. Originare din Asia Central, triburileturcice, islamizate din secolul al X-lea, se stabilesc n sec. XI-XII n Asia Mic. Osman I (1281-1326) le unete, punnd bazele unui puternic stat independent (1301). Acesta avea s cucereasc toate posesiunile bizantine din Asia Mic trecnd n Europa (1354) i fcnd din Adrianopole capitala statului (1366-1453).Continentul european este astfel supus presiunii islamice pe dou direcii: din vest, dinspre Magreb, Spania fiind cucerit de arabi nc din 711-718, care pun bazele unui emirat (din 929, califat) independent cu capitala la Crdoba i din est, turcii nfrngnd otile cruciailor europeni i cucerind n secolele XIV-XV Bulgaria, Serbia, Grecia, Albania, Bosnia, Heregovina, iar n 1453, sub Mehmed al II-lea, Constantinopolul, transformndu-l, sub numele de Istanbul, n noua capital a Imperiului. n timpul domniei sultanilor Selim I (1512- 1520) i Soliman al II-lea (1520-1566) cad sub stpnire otoman Armenia, Mesopotamia, Siria, Egiptul, Tripolitania, Tunisia, Algeria i o parte a Ungariei, Imperiul Otoman ajungnd la apogeul puterii i expansiunii sale teritoriale (Matei et al., 1985, p. 575). La est, turcii

mameluci cuceresc rile Turkestanului i nordul Indiei, instalnd sultanatul de la Delhi (1206 -1526).Declinul esteveneian n btlia mondial, ca urmarenceput prin nfrngerea flotei otomane de ctre coaliia hispano-de la Lepante (1571), ns atinge apogeul abia dup primul rzboi a recrudescenei micrilor de eliberare naional care conduc laformarea statelor naionale n Europa central i balcanic (Romnia, Ungaria, Bulgaria,Serbia, Grecia, Albania) i a coloniilor britanice i franceze n Orientul Apropiat i Mijlociu i pe rmul nord-african.De cealalt parte, arabii au ajuns pn la poalele Pirineilor, Carol Martel oprindu-lenaintarea spre Frana prin btlia de la Poitiers (732).n India, islamul se va menine i dup cderea sultanatului de la Delhi, prin Imperiul islamic al Marilor Moguli (1526-1658), urmai ai mongolilor, care vor reui s unifice cea maimare parte a peninsulei, cu capitale la Agra i Delhi. Teritoriul hindus a fost, prin urmare, de-alungul secolelor, un veritabil spaiu de interferen ntre hinduism i islamism, fapt explicat i prin puternica comunitate musulman de pe teritoriul de astzi al Indiei.La islamizarea Asiei Centrale o imens contribuie i-au adus-o i mongolii (islamizai la rndul lor pe la 1300), ale cror triburi au fost unite n 1206 de ctre Genghis-Han i care ndeceniile urmtoare a pus bazele unui vast imperiu, din China pn n Europa Rsritean. Budhismul (varianta lamaic), originar din Tibet, se rspndete abia n sec. XVI-XVII,nlocuind treptat islamismul.Cel mai mare stat musulman actual - Indonezia, ce reprezint n acelai timp i extremitatea estic a domeniului islamic, se numr printre cele mai recente achiziii aleacestuia. Islamul a ptruns aici abia n secolul al XV-lea prin intermediul negustorilor arabi,grefndu-se pe un substrat cultural solid, puternic influenat de civilizaiile indian i chinez. Tot negustorilor arabi le datorm prezena islamului i pe rmul vestic al Africii sau n unele zone ale Africii subsahariene.Astfel configurat, Islamul a fost i rmne o civilizaie vie, cu geometrie variabil, ncare spaii imense au fost ocupate sau abandonate de Islam, de fiecare dat n faa unor civilizaii strine i rivale: Sicilia, Peninsula Iberic, Italia meridional, Mediterana occidental, n faa Occidentului; Creta i Peninsula Balcanic n faa Europei Orientale, a cretintii ortodoxe n general; cmpia indo-gangetic i Deccanul septentrional i central, n faa lumii hinduse (Braudel, 1994, I, p. 91).Prin urmare, expansiunea islamului a avut dou componente majore: una militar ialta comercial. Considerm c dac expansiunea economic era pe deplin justificat, avnd n vedere deficitul de resurse, cea militar era contrar spiritului Coranului, deoarece Djihadul (rzboiul sfnt) nu ndeamn s ucizi dac nu eti atacat: cine a omort un om fr ca acesta s fi ucis o fiin vie sau s fi rspndit stricciunea pe pmnt va fi considerat ca i cum ar fi omort toi oamenii... (Coranul, citat de Anghelescu, 1993, p. 92).Pe aceleai coordonate s-au nscris ns i cruciadele, ca reacie a cretintiiapusene mpotriva expansiunii musulmane, care au folosit religia ca pretext pentru o expansiune economic i politic mpotriva spiritului evanghelic.4. Simbolistica islamului contemporanPuternic ancorat n tradiii, islamul acord o deosebit atenie simbolisticii. Sistemul desimboluri panislamice este alctuit din culorile verde i rou, care constituie, n majoritatea cazurilor, culorile naionale ale statelor respective. Acestora le sunt suprapuse, cel maifrecvent, semiluna i steaua (Turcia, Tunisia, Mauritania, Comore, Pakistan), fie sabia (Arabia

Saudit) sau texte cu caracter religios (Arabia Saudit, Iran, Irak, drapelul taliban alAfganistanului sau cel al Congresului Unit Somalez 1991).Verdele. Este culoarea tradiional a Islamului, emblema Mntuirii, simbolul tuturormarilor bogii materiale i spirituale, cea mai important dintre acestea pentru musulmani fiind familia. Potrivit tradiiei islamice, verde era mantia Trimisului lui Dumnezeu, la adpostul creia descendenii si direci Fatima i Ali (fiica, respectiv ginerele su) i cei doi copii ai acestora Hassan i Husein veneau s se ascund n clipele de pericol (Chevalier, Gheerbrant, III, 1995, pp. 436-442).Verde este fondul drapelului saudit, a celui mauritanian sau al Egiptului monarhic(1922-1952); verdele este culoarea dominant din drapelul Pakistanului sau al Bangladesh- ului; singurul steag monocolor din lume, cel al Libiei, adoptat n 1977, este tot verde. Pentru Mauritania, una dintre puinele ri africane care au rmas fidele culorilor i simbolurilor islamice, islamul este considerat un veritabil element unificator, ntr-o ar cu mari contraste etnice, teritoriale i sociale; pentru Libia, verdele simbolizeaz revoluia verde nfptuit de conductorul su, Muammar Gaddafi. n schimb, din culorile steagului egiptean a fost eliminat verdele, acesta amintind de monarhie. Drapelul Pakistanului, o alt important ar islamic, are o dubl semnificaie: una religioas, el provenind din cel al Ligii Musulmane, cruia i s-a adugat o dung alb lng lance, simboliznd reconcilierea cu celelalte comuniti religioase (hindus, budist i cretin) i alta laic, reprezentnd pacea (albul), bunstarea (verdele), dezvoltarea (secera lunii) i luminarea (steaua) (Kiljunen, 2001, pp. 467-470).Roul. Roul islamic provine de la drapelul turcesc. Era culoarea simbol a sultanilordin tribul turcesc al osmanilor care i-au ntins dominaia n Anatolia ncepnd din secolul al XIV-lea. De aici a fost preluat ca simbol al micilor emirate i eicate din zona Golfului: Bahrain, Abu-Dhabi, Ajman, Dubai, Fujeira, Ras al Khaima, Sharjah, Umm al Qiwain, Qatar (transformat n maro), Oman (ntre 1951 i 1970) i Yemen (1918-1962). Tot roul osman constituie fondul drapelului tunisian, aceast ar aflndu-se peste 300 de ani sub stpnirea Imperiului Otoman i a celui marocan, n acest caz simboliznd legturile de snge ale dinastiei alaouiilor, suveranii rii, cu profetul Mohamed.Roul este culoarea cea mai rspndit pe drapelele lumii, aprnd n aproape 80% din steagurile naionale. Este culoarea focului i a sngelui, simboliznd, n mod tradiional,curajul, spiritul de sacrificiu, nobleea i puterea.Semiluna i steaua. Asociate, aceste dou simboluri reprezint n tradiia islamicimaginea paradisului. Dup Servier (1964), semiluna i steauaflacra tripl a spiritului.De asemenea, semiluna isteaua constituie pentru Referindu-se la semiluna islamic, Bammate (1957) afirma cplasate n vrf reprezintIslam simbolul renvierii.teologii musulmani spundespre cornul de lun c este n acelai timp deschis i nchis, expansiune i concentrare.Linia, chiar n clipa n care s-ar putea nchide pe sine, se oprete i las s se vad o deschidere. Tot astfel i omul nu este nchis n perfeciunea perspectivei divine Semnul cornului de lun este considerat mai cu seam ca o emblem a renvierii. El pare s se nchid, s se strmteze i iat totui c exist o porti de ieire deschis spre spaiul liber, fr limite. Astfel, moartea pare s nchid destinul omului, dar acesta renate pe o nou orbit, infinit. Semnul cornului de lun este aezat deci pe morminte. n simbolismul alfabetului arab, litera n, care are exact forma cornului de lun, arc de cerc avnd deasupra lui un punct, este de asemenea i litera nvierii. Rugciunile spuse n slujba morilor au versete care rimeaz, prioritar, n litera n. n limba arab, aceast liter se pronun nun i ea mai nseamn pete (citat dup Chevalier, Gheerbrant, I, 1995). Pornind de la aceast accepiune, simbolul semilunii a ajuns cu timpul s aib pentru lumea islamic o valoare

echivalent cu cea a crucii cretine (semiluna roie islamic este corespunztoarea cruciiroii cretine).Simbolistica panarab a aprut la sfritul secolului al XIX-lea odat cu micareanaional arab mpotriva dominaiei turceti. Este prin urmare o simbolistic antiotoman, din sistemul de simboluri lipsind semiluna islamic i fondul rou al drapelului turcesc. Patru sunt culorile simbol ce ilustreaz unitatea arabilor:verdele culoarea islamului, dar i a pmntului fertil;roul culoarea focului i a sngelui de pe sbiile arabilor;negrul ce simbolizeaz nfrngerea dumanilor i trecutul sumbru;albul culoarea puritii i a pcii.Avndu-i obria n drapelul Iordaniei, culorile panarabe au fost adoptate ca simbol pentru unele state din Orientul Apropiat i Africa de Nord (Sudan, Egipt, Sahara Occidental).

Capitolul II - NUCLEELE ISLAMULUI CONTEMPORAN SISTEME GEOPOLITICEREGIONALELumea islamic poate fi privit sub forma unei reele de sisteme (Fig. 2), sistemelefiind date de nucleele islamice i de relaiile ce se stabilesc n interiorul acestora, iar reeaua se raporteaz la nivel macroteritorial, prin relaiile ce se stabilesc ntre nucleele islamice.Astfel, din punct de vedere spaial, au fost individualizate dou categorii de relaii:-endogene existente att ntre nucleele islamice, ct i n interiorul acestora, la nivelulrilor componente;exogene ntre lumea islamic n ansamblu i ceilali actori geopolitici internaionali.La nivelul fiecrui nucleu islamic pot fi individualizate numeroase subsisteme-reprezentate de rile care l alctuiesc.Imensitatea teritoriului islamic (ntins pe trei continente) a determinat implicit i o eterogenitate a potenialului natural, cultural i social. iii sau sunnii, tradiionaliti saumoderniti, pacifiti sau revoluionari, arabi sau nu, blocul islamic alctuiete un conglomeratde o mare diversitate. n acest imens spaiu geopolitic pot fi individualizate, din punct de vedere etnic i spaial, ase nuclee de relocalizare care acioneaz ca vectori de interaciune cu spaiile limitrofe (Fig. 3, Anexa 1):1. Nucleul islamic arabEste cel mai extins ca suprafa, este alctuit din statele arabe ale Africii de Nord i Orientului Mijlociu.Rolul de lider regional l deine, incontestabil, Arabia Saudit cu 2.240.000 km2 ipeste 25 milioane de locuitori, statul cu peste o ptrime din rezervele mondiale de petrol i unde se afl att locul naterii, ct i cel al morii profetului Mohamed (Mecca, respectiv Medina). Astfel se explic i crezul islamic (shahada) inscripionat pe drapel: Allah e singurul Dumnezeu, iar Mahomed este profetul su.Conform lui Habib Ayeb10, profesor la Universitatea Paris VIII i specialist n problematica lumii musulmane, Orientul Mijlociu transcede nucleul islamic arab, ntinzndu-sede la strmtorile ponto-egeene i Valea Nilului pn la frontiera iraniano-afgan cuprinznd patru grupe etnice principale, toate de religie musulman11, care alctuiesc peste 4/5 din populaia total: arabi, turci, persani i kurzi.n pofida unei dominri nete a arabilor, evoluia geopolitic a Orientului Mijlociu a fost influenat de marile imperii nearabe: mongol (pn la sfritul sec. al XIV-lea), ulterior persan i otoman. Marea Britanie i-a instalat dominaia relativ trziu, ctre mijlocul secolului al XIX-lea (Aden, 1839), ns dup primul rzboi mondial rmne singura mare putere regional. n toat aceast perioad, timp de aproape un secol, ntreaga geopolitic a Peninsulei Arabia a fost marcat de puternicele clivaje anglo-otomane. Acestea s-au finalizat prin acorduri abia n preajma primului rzboi mondial, lund astfel natere linia albastr (29 iulie 1913) i linia violet (9 martie 1914) ce au delimitat zona de influen otoman de cea britanic.Perioada interbelic a marcat nceputurile penetrrii masive a capitalurilor britanice i americane n industria petrolier, controlul resurselor de petrol constituind baza politicii britanice n regiune. Dup cel de-al doilea rzboi mondial, pe scena geopolitic regional apare pentru prima dat un actor local: Arabia Saudit, ale crei ambiii de putere se datoreaz doctrinei politico-militare wahhabite.10 n Dictionnaire de Gopolitique, coordonator Yves Lacoste, Flammarion, Paris, 1995, pp. 1049-1066.11 Cu circa 227 milioane de adepi, islamul este practicat de circa 92% din populaia total a Orientului Mijlociu.

Aceasta a fcut ca problema delimitrilor frontaliere n Peninsula Arabia s aib labaz trei factori majori: doi care in de singurele resurse ale acestui spaiu deertic (petrolul i apa), crora li s-au adugat ambiiile teritoriale saudite. n acest context, conflictele frontalieren-au ncetat s apar: ntre 1949 i 1955 un litigiu de grani grefat pe antecedente istoricemai vechi opune trei state arabe: Emiratele Arabe Unite, Oman i Arabia Saudit, pentru oazele Buraimi situate ntr-o zon bogat n petrol, are ca rezultat delimitarea provizorie a frontierei dintre emiratul Abu Dhabi i Oman dup linia Ryan (26 oct. 1955), frontier meninut pn astzi. Dup invazia irakian n Kuwait i intervenia coaliiei internaionale condus de S.U.A., are loc un incident frontalier ntre Arabia Saudit i Qatar (sept. 1992) legat de poziia strategic a coridorului Khor al Udeid (50 km) dintre Qatar i Emiratele Arabe Unite, prin care Arabia Saudit are acces la Golful Persic. Problema petrolului joac un rol esenial n trasarea frontierelor din Peninsul, n msura n care aurul negru poate s aduc bogie i putere statului care deine zcminte pe teritoriul su. Iat de ce unele state utilizeaz astzi noile perimetre de concesiune petrolier, ca baz pentru revendicri teritoriale (Yemen, E.A.U.).La vest de Suez, islamul arab reprezint domeniul vestic de rspndire al acestei religii. Statele islamice nord-africane se caracterizeaz printr-o relativ coeziune etnic iteritorial, avnd frontiere motenite nc din antichitate, de pe vremea dominaiei romane.Doar frontierele sudice ale acestora, trasate n plin deert, sunt relativ noi i imprecise dnd natere la numeroase conflicte de grani - la frontiera marocano-algerian, libiano-ciadian (fia Aozou) sau egipteano-sudanez. ns cele mai puternice tensiuni ce caracterizeaz acest spaiu au un fundament religios, aprnd pe fundalul clivajelor modernism- fundamentalism.Cel mai concludent exemplu n acest sens este cel al Algeriei, mult timp un pivot de stabilitate n Africa de nord-vest, n care recrudescena micrilor fundamentaliste a condus lanceputul anilor '90 la un adevrat rzboi civil ntre acestea i forele guvernamentale. Unfactor favorizant al acestor tensiuni l constituie i problema identitii naionale algeriene tot mai frecvent afirmat de autoritile guvernamentale, ns puternic contestat de adepii panislamismului. Aceeai problem, a unei identiti naionale se pune i n Maroc: identitate cldit pe vechimea frontierelor i originea geografic a dinastiilor regale, ns respins cu trie de ctre micrile islamiste. Principalele probleme geopolitice ale Marocului se refer la statutul Saharei Occidentale i al frontierei comune cu Algeria. Acesta consider Sahara Occidental ca fcnd parte integrant din teritoriul su, situaie creia i se opune Frontul Polisario (Frontul de eliberare anticolonist din Sahara), care se pronun pentruautodeterminare i crearea Republicii Arabe Democratice Sahrani12. n 1978, ONU se pronuna pentru autodeterminarea Saharei, un an mai trziu acesta condamnnd ocupareaSaharei Occidentale de ctre Maroc. Ct privete grania comun cu Algeria, aceasta este succesoarea unei vechi discontinuiti geopolitice datnd din Evul Mediu, marcnd limitavestic a expansiunii otomane n Africa. Dac sectorul nordic este recunoscut internaional i nu comport probleme deosebite, cel dintre oazele Figuing i Tindouf, trasat n plin deert nlungul vii Draa, nu a fost niciodat trasat oficial, separnd inuturi aproape nelocuite. Dup independena Algeriei, problema frontierei ntre o republic socialist (Algeria) i o democraiemonarhic (Marocul) a devenit arztoare; n 1963 s-au ajuns chiar la conflicte armate, soluionate provizoriu prin acordul de la Ifrane (1969).12 Sahrani este un termen ce desemneaz populaiile ce triau odinioar pe teritoriul ex-Saharei Spaniole i care, nomade fiind, au plecat pe teritoriul algerian, refuznd anexarea teritoriului de ctre Maroc (1975). Acestea au constituit n exil baza unei Republici Arabe Sahareze Democrate, care a fost recunoscut mai nti de Algeria, apoi i de alte state africane, chiar dac populaia i guvernul acestui stat se afl n afara teritoriului pe care l revendic.

Un alt focar de tensiune n regiune este generat de ambiiile geopolitice ale Libiei.Aceasta ar este condus nc din 1969 de colonelul Mu'ammar al-Geddafi, care s-a fcut rapid cunoscut ca un mare denuntor al imperialismului occidental i ca un lider al panideii islamice, dar i al terorismului internaional. Dup 1960, Libia a devenit un mare productor de petrol, al patrulea dintre statele lumii arabe, fapt ce a contribuit la modernizarea societii i la creterea substanial a nivelului de trai. Inspirat din tezele socialiste i unioniste ale lui Nasser, cruia i se consider succesor, Geddafi a lansat n anii '70 ai secolului trecut mai multe proiecte de unificare fie cu Egiptul (1970), fie cu Tunisia (1972) (Lacoste, 1995). Provenind din rndul beduinilor, acesta a preluat din reprezentrile geopolitice ale acestora, popor nomad, a crui organizare spaial era bazat pe proprietile familiare i pe contestarea frontierelor. Astfel se explic litigiul asupra frontierei sudice a Libiei (banda Aozou), frontier recent, de origine colonial, n care Curtea internaional de justiie de la Haga a dat ctig de cauz Ciadului (3 februarie 1994).2. Nucleul islamic din Africa subsaharianIslamul a ptruns n regiunile sudaneze de la limita sudic a Saharei n urma Djihadului almoravizilor, n secolul al XI-lea, grefndu-se pe suportul unor puternice civilizaii animiste preexistente. Intrnd n contact cu culturile locale, islamul s-a adaptat la tradiiile populaiilor locale. Statisticile indic n prezent ntre 200 i 500 milioane de musulmani africani, ns majoritatea acestora se simt mai nti de toate africani, apoi musulmani, ceea ce nu mpiedic totui o puternic recrudescen spre prozelitism i fanatism, soldat n unele cazuri cu violene (n Nigeria, nordul Sudanului sau n Somalia). Cu toate acestea, particularitatea islamismului african autohton rezult din convieuirea, n cele mai multe cazuri panic, cu cretinismul i animismul, fapt ce a determinat n plan spiritual numeroase schimburi reciproce.Statele islamice africane se caracterizeaz printr-o remarcabil eterogenitate: att ca suprafa, ca mrime demografic i pondere a populaiei islamice, ct i din perspectiva dezvoltrii economico-sociale. Suprafeele acestora variaz ntre 1.862 kmp i 2.503.890 kmp (Comore, respectiv Sudan), corespunztor variaz i mrimea demografic ntre 240.000 loc. ai Saharei Occidentale (cu o densitate de numai 1 loc/kmp) i 126,6 milioane n Nigeria, unde densitatea este de 137 loc/kmp; contrastele teritoriale sunt amplificate de cele economice i sociale (rat de alfabetizare cuprins ntre 25% i 75% din totalul populaiei adulte). Frontierele, n majoritatea cazurilor n linie dreapt, poart o puternic amprent colonial. Astfel, imediat dup cel de-al doilea rzboi mondial, un lung litigiu a opus Egiptul, redevenit independent de Londra, n privina viitorului politic al Sudanului. Marea Britanie fidel ideii de decolonizare dorea independena total a Sudanului, n vreme ce Cairo dorea unificarea ntregii vi a Nilului ntr-un singur stat, egiptean, n virtutea antecedentelor istorice. Fcnd abstracie de revendicrile de autodeterminare ale populaiei cretine i animiste din sud, Cairo i Londra au ajuns la un acord formnd Sudanul anglo-egiptean (1899-1956), precursor al Sudanului de astzi. Astfel s-au cristalizat tendinele centrifugale ale populaiei negroide din sudul Sudanului izbucnit imediat dup independena acestei ri (1956-1973) i renceput ulterior, dup 1983.n partea central a regiunii, Nigerul i Ciadul reprezint dou dintre construciile politice cele mai artificiale, legate de istoria colonial. Fragilitatea acestora exprimat printr-oputernic eterogenitate etnic explic tensiunile secesioniste i repetatele lupte ntre clanuriletribale: rebeliunea tuareg din nordul Nigerului sau rzboiul civil ciadian, grefat pe opoziia secular dintre populaiile de pstori islamizai din nord, locuitori ai deertului, i cele negroide, animiste, din sud ce se ocup ndeosebi cu agricultura. Mauritania, la fel ca i Niger, Ciad sau Sudan, constituie un spaiu de interferen dar i de nfruntare ntre Africa

neagr i cea alb. Primul aspect se manifest printr-un evident metisaj ntre populaiilenegroide ce ocup bordura sahelian i valea Senegalului i maurii arabo-berberi din nord, iar cel de-al doilea prin fenomenul de opoziie rasial: negrii, a cror pondere n populaia total este n cretere datorit sporului demografic mai mare, accept din ce in ce mai greu islamizarea i dominaia maurilor n viaa politic.n Nigeria ar perceput ca fiind unul dintre viitorii poli geopolitici ai Continentului, tendinele secesioniste se manifest n est (regiunea Biafra), tensiuni ce au culminat cu un rzboi civil ntre 1967 i 1970.O importan distinct trebuie acordat Etiopiei, leagn i bastion al cretinismului n Cornul Africii, unde Biserica naional era implantat cu mult naintea islamului. ncet darsigur, islamismul a ctigat teren, ajungnd astzi s reprezinte circa 45% din totalulpopulaiei.3. Nucleul islamic turcofonSe caracterizeaz printr-o deosebit complexitate etnic, cuprinznd domeniul islamic euro-asiatic, al crui lider este Turcia, stat cu vocaii euro-atlantice (membru NATO i candidat la UE), statele islamice din Balcani (Albania i Bosnia i Heregovina) i cele din Asia Central ex-sovietic.Dezmembrarea U.R.S.S. i a Iugoslaviei i evoluiile geopolitice contemporane dinFederaia Rus, Orientul Mijlociu i Asia de Sud au determinat reorientarea politicii externe a Turciei de la conservatorismul orientat pentru pstrarea cuceririlor rzboiului cu Grecia (1919- 1922) spre o politic de delimitare a unor noi arii de influen n regiune. Dac deschiderea ctre lumea arab dateaz din anii '50, reactivarea panturcismului este de dat relativ recent, fiind legat de evoluiile din spaiul balcanic, caucazian i central-asiatic. Renaterea islamului n ansamblul lumii turcice n anii '80 s-a tradus n Turcia prin tentative ale unei sinteze turco-islamice, capabile s asigure n ochii promotorilor acesteia o deschidere ctre turcii din spaiul ex-sovietic. Principala provocare geopolitic pentru Turcia deriv din potenialul su economic, relativ sczut, care nu-i permite nc s se constituie ntr-un intermediar ntre lumea turcic i Occident.Prin urmare, n ansamblul lumii turcofone putem deosebi mai multe regiuni de populare:3.1. Turcia (peninsula Anatolia i Tracia oriental): 48-50 milioane dispui la rndul lor ndou cercuri de populaie:cercul rezultnd din refluxul Imperiului Otoman (n Balcani, turcii din Bulgaria, din Dobrogea, Grecia, Orientul Apropiat, Macedonia, Cipru i Irak);cercul rezultat din migraia forei de munc n Europa occidental (Germania, Frana,Olanda, Belgia, Austria i rile scandinave), dar i n spaiul arab (mai ales n Arabia Saudit i Libia).Turcii seldjuicizi i, ulterior, cei otomani, s-au instalat n secolul al XI-lea n Anatolia i ncepnd cu secolul al XII-lea n Balcani, ntreinnd relaii strnse cu azerii, nglobai nimperiile iite iraniene.3.2. Turkestanul (nucleul central-asiatic): 40 milioane ce cuprinde:Turkestanul ex-sovietic: alctuit din uzbeci (20 mil.), kazahi, turkmeni, kirghizi i karakalpaci.Turkestanul chinez: alctuit din uiguri (7 mil.) i kazahi.Cu cei 22,7 mil. loc., Uzbekistanul este cel mai populat stat din Turkestanul ex-sovietic, tinznd s devin o putere regional n Asia Central, fapt confirmat prin recrudescenanaionalismului i panuzbekistanismului i printr-o relativ distanare de marii lideri musulmani

regionali: Arabia Saudit i Turcia. La aceasta contribuie i minoritatea uzbek din statelevecine (Afganistan, Tadjikistan, Kirghistan i Turkmenistan), care contribuie la marea sa capacitate de proiecie n exterior. Principala minoritate etnic in Uzbekistan o constituie karakalpacii, care dispun de un teritoriu naional propriu.Kazahii i turkmenii reprezint dou etnii relativ recente. Asimilai pn n 1925 kirghizilor, distincia a fost introdus de Stalin, care a configurat i teritoriul naional kazah.Caracterul artificial al acestei structuri politice (al doilea stat ca suprafa rezultat prindezmembrarea U.R.S.S.) este argumentat i prin faptul c populaia rus o depete ca pondere pe cea autohton (care ns are o cretere demografic mai accentuat), limba rus fiind folosit pe scar larg. Turkmenii s-au individualizat ca etnie ncepnd din secolul al X- lea, Turkmenistanul fiind n prezent republica cea mai omogen i mai puin artificial din Asia Central ex-sovietic. O ostilitate foarte veche opune turkmenii sunnii de iranienii iii, care au fost victime pn la sfritul sec. al XIX-lea raidurilor turkmene viznd cutarea de sclavi. Cu toate acestea, pentru a face fa hegemoniei uzbece, Iranul le apare turkmenilor ca un protector de lung durat datorit celor peste 1000 de kilometri de frontier comun, mai ales c influena ideologic a revoluiei islamice din Iran este practic nul ntr-o populaie sunnit, tribalizat i foarte antiiit (iiii erau odinioar considerai eretici).Spre deosebire de acetia, kirghizii, majoritari demografic n teritoriul lor naional 13, sunt minoritari n plan politic, economic i social. Privatizarea a scos n lumin clivaje etnicegrefate pe suport economic: uzbecii i ruii sunt minoritile cu cel mai nalt nivel de trai, pe cnd majoritatea kirghizilor, sunt sraci. Islamul joac un rol nesemnificativ n viaa politic.Uigurii constituie grupul etnic cel mai important din provincia chinez Xinjiang, fiind un popor seminomad i de agricultori ai oazelor, convertii la islam n secolul al XV-lea. Marea lorslbiciune geopolitic deriv din puternica fragmentare n triburi mai mult sau mai puin rivale, n congregaii religioase, n multitudinea de dialecte sau n clivajele dintre pstorii nomazi isedentarii oazelor, ceea ce a mpiedicat formarea unui stat stabil. Astzi uigurii sunt tentai s se orienteze din ce n ce mai mult spre originile lor turcice i s reia legturile cu lumeaturcic exterioar, fiind mai puin interesai de spaiul chinez.Celor dou mari regiuni de populare turcic menionate anterior, li se adaug:3.3. Ttarii (6,6 mil., al doilea popor ca mrime demografic din Federaia Rus), este n acelai timp i unul dintre cele mai dispersate popoare islamice14, avnd mai multe ramuri:ttarii de Kazan (ttarii de pe Volga), descendeni ai Hoardei de Aur, ce au constituit n secolul al XIX-lea fermentul intelectual al popoarelor turcofone din Imperiul Rus;ttarii din Crimeea (272 000);ttarii noga n Caucaz (75 000);ttarii din Dobrogea i Romnia (200 000), igguzii (198 000 singurii cretinizai), n raioanele din sudul Republicii Moldova.De origine mongolic, ttarii au fost turcizai lingvistic i islamizai iar n secolul al XIII- lea au cucerit Rusia, pe care au inut-o vasal trei secole. Cu timpul, imperiul ttar s-afragmentat n trei hanate regionale (Kazan, Astrahan i Crimeea), pe care expansiunea rusle-a redus treptat. Astfel se explic marea dispersie teritorial a ttarilor. n momentul revoluiei din 1917, se manifestau diferite curente politice care convergeau ctre constituirea13Ca i a celorlalte entiti statale din spaiul ex-sovietic, frontierele Kirghistanului au fost decise de Stalin n anii '20 aisecolului trecut, fr a avea o semnificaie etnic sau geografic. n pofida majoritii lor (64,9% din populaia total), kirghizii sunt minoritari n orae, fapt ce contribuie la o slab reprezentativitate a lor n viaa politic a rii.14 Numai n Federaia Rus, dintr-un total de 5,6 milioane de ttari, doar 1,8 triesc n Tatarstan, 1,1 n Bakirstanul vecin, 1 milion n oblasturile ruseti din Ural, 160 000 n Moscova, alii de-a lungul Volgi i n marile orae, 300 000 n Kazahstan,500 000 n Uzbekistan etc.

unui stat musulman propriu n teritoriile cuprinse ntre Volga i Ural: Idel-Ural15, proclamat un an mai trziu, n dec. 1918. Politica ruilor n regiune, ca de altfel n ntregul spaiu sovietic, afost mparte i stpnete. Mai nti, ei au divizat blocul Idel-Ural, opunnd naionalitile pecare le recunoteau: bakirii i ttarii; apoi ciuvaii i cele dou popoare finice marii, mordvinii i udmurii, mai puin ataai de islam. n 1919 a fost creat o mare republic sovietic socialist bakir, din care au fost separate anul urmtor o mic republic ttar i dou regiuni autonome pentru popoarele finice de pe Volga. S-a ajuns astfel ca nici un teritoriu naional s nu mai fie nici omogen, nici reprezentativ etnic (n Tatarstan, doar 26,6% din totalul populaiei erau ttari). n 1925 a fost decupat n sudul Rep. Bakire, n lungul fluviului Ural, un oblast care a fost racordat cu oblastul rus Celeabinsk, crendu-se astfel un coridor rus care constituia un ecran ntre Republica Bakir i, odat cu ea, ntre Idel-Ural i Turkestanul sovietic.Dup apte decenii de la crearea sa, la 30 august 1990 republica ttar i proclamsuveranitatea. mpreun cu Cecenia au fost singurele republici care i-au proclamat independena total fa de Moscova, refuznd s semneze tratatul federativ din martie 1992. Independena politic, nerecunoscut nc de comunitatea internaional, se sprijin n primul rnd pe o independen energetic, Tatarstanul dispunnd de mari rezerve de petrol. Aceast decizie politic a determinat ns, n interiorul republicii, tendine secesioniste: puternica comunitate rusofon din Tatarstan a proclamat n interiorul su o republic slav Kama.3.4. Alte popoare turcofone din Ural: bakirii (1,4 mil.) i ciuvaii (1,3 mil.), crora li se adaugpopoarele fino-ugrice, islamizate, ce populeaz acelai spaiu, toate beneficiind de cte o entitate politico-administrativ proprie, cu statut autonom n cadrul Federaiei Ruse: mari, mordvinii i udmurii.Bakirii sunt o populaie montan din Uralul sudic de origine fino-ugric, turcizai i islamizai ncepnd cu secolul al IX-lea. Ei au aparinut mai nti Hanatului mongol al Hoardeide Aur, apoi ttarilor de Kazan (1251-1552), pentru a fi ulterior cucerii de rui, constituind ntimpul mprtesei Ecaterina a II-a unul dintre stlpii armatei ariste. n pofida acestui fapt, dup 1917 are loc o renviere a naionalismului bakir concretizat prin formarea republicii Idel-Ural, centrat pe binomul etnic alctuit din ttari i bakiri. Dar cnd frontul sovietic a naintat ctre Ural, aceast structur politico-administrativ a fost renegociat, fiind instituit, la 23 martie 1919 R.S.S.A. Bakir, prima republic socialist federativ din Federaia Rus, fundamentul Republicii Bakirstan proclamat la 11 octombrie 1990. Principalele sale atuuri geostrategice deriv din resursele sale energetice: petrol, exploatat la Tuimazy i Ishimbay, ce fcut din aceast ar al doilea Baku i huil, exploatat n bazinul Kama. n acelai timp ns, trasarea artificial a frontierelor i eterogenitatea etnic i confer o evident fragilitate. Nu numai c aceast structur statal ce s-ar fi dorit naional nu grupeaz dect 59,6% din totalul bakirilor, dar o proporie important dintre acetia este rspndit n teritoriile vecine, astfel c populaia bakir din republic nu alctuiete dect 21,9% din total, fiind ntrecut att de cea rus (39,3% din total), ct i de cea ttar (28,4%). La acesta se adaug faptul c n 1934 din teritoriul iniial al rii, a fost desprins o enclav de 12 000 kmp, n zona stepelor piemontane dintre Ekaterinburg i Celeabinsk, astfel c n prezent este revendicat reunificarea rii.Ciuvaii provin din triburile fino-ugrice turcizate i islamizate ntre secolele VII i XIII de bulgarii de pe Volga. n prezent, peste jumtate (51,1%) locuiesc n teritoriul lor naional, unde alctuiesc 67,8% din totalul populaiei. Din acest punct de vedere, Republica Ciuva,15 Idel era denumirea turc a Volgi.

creat n aprilie 192516, reprezint una din creaiile teritoriale naionale sovietice cele mai omogene.3.5. Popoarele turcofone din Caucaz.O sintez a mozaicului etnic din Federaia Rus, l constituie spaiul caucazian. Aici, amestecul de popoare asociat cu trasarea arbitrar a granielor dintre uniti politico-administrative pn odinioar lipsite de importan, dar care dup 1990 i revendic dreptulla autodeterminare a generat peste 50 de tensiuni i conflicte secesioniste. Intre acestea, pe lng rzboiul din Cecenia, sau cel din Nagorni-Karabah, alte tensiuni sunt tot mai greu de gestionat: reconstituirea unei republici cosace pe teritoriul fostului oblast Kuban, a unor autonomii circasse, karachaev sau abazine; integrarea unei pri din Osetia de Nord cu oraul Mozdrok n Kabardino-Balkaria, a estului Osetiei de Nord n Inguetia; crearea unei autonomii cosace n districtul ingu Sunjensky sau a unei republici Gorskaya, locuit n majoritate de rui n interiorul frontierelor Circasiei, Kabardei, Adygheii i a teritoriilor costiere din Krasnodar etc. (Fourcher, 1993, p. 225). Numai n Daghestan, tendinele separatiste vizeaz constituirea unei republici Noga n nord i n districtele estice ale regiunii Stavropol, sau a unor republici ale etniilor avar, kumik, darghin i lezghin, concomitent cu federalizarea rii. Pe de alt parte, la scar mai redus, se manifest i o tendin opus, de integrare a naionalitilor caucaziene, concretizat prin proiectul unei confederaii a popoarelor din Caucaz, incluznd Abhazia, Karachaevia i Balkaria.n ansamblu, structura etnic a spaiului caucazian este dominat de trei categorii depopoare:--autohtoni (caucazieni): abazinii, abhazii, adgheii, cecenii, cerkesi, kabardini i ingui;popoare turcofone, dominate net de azeri (circa 12 milioane, dintre care 7 mil. n Azerbadjan, restul n Iran i Fed. Rus), crora li se adaug balkarii, karatchaii i kumycii;popoare de origine iranian, reprezentate prin osetini.Dintre acestea, ca studiu de caz, ne vom referi la azeri.n pofida faptului c vorbesc o limb turcic, azerii sunt la fel ca i iranienii, musulmani-iii. Dup ce a fcut parte mult timp din Imperiul Persan, actualul Azerbadjan a fost cucerit lanceputul secolului al XIX-lea de rui, la fel ca Georgia sau Armenia. ntre aceste populaii, foarte diferite, limitele nu erau foarte clare, existnd mari spaii de interferen. De aceea,frontierele dintre Armenia i Azerbadjan, aa cum au fost ele trasate n 1920, erau foartesinuoase. Azerbadjanul are o republic autonom (Nahitcevan), care este enclavizat ntre teritoriul armean i Iran. Prin contrast, Nagorni-Karabah, regiune autonom din Azerbadjan este populat n majoritate de armeni i separat de Armenia prin culoarul Lachin. n pofida structurii etnice dominat net de minoritatea armean, azerii consider Nagorni-Karabah ca fiind leagnul naiunii lor, parte integrant din Azerbadjan.Pe de alt parte, clivajele azero-armene au i un fundament economic. Azerbadjanulrus a fost atins de febra petrolului n a doua jumtate a secolului al XIX-lea. Baku a devenit atunci un simbol al primului mare productor mondial de petrol; n scurt timp s-a transformat ntr-o metropol industrial i comercial dominat de burghezia armean. Puin adaptai acestei evoluii economice, azerii au format un proletariat subcalificat, srac i marginalizat social. n acelai timp, armeanul cpta pentru azeri imaginea simbolic a unui capitalist strin i exploatator, fiind victima pogromurilor manipulate adesea de poliia arist. Dup16RSSA Ciuva a fost creat pe fundamentul Regiunii Autonome Ciuvae (nfiinat n iunie 1920), proclamndu-isuveranitatea la 24 octombrie 1990 ca Republica Ciuvaia.

1917, azerii devin un puternic aliat al Moscovei, pentru care ocupau o poziie geopolitic deprim plan, fiind considerai liderii unui islam sovietic (Anexa 2).Dar purificrile din anii '30 ai secolului trecut au decimat elitele intelectuale, rusificarea fiind singurul mod de promovare social. Declinul a continuat dup cel de-al doilea rzboimondial, cnd Azerbadjanul sovietic a continuat s fie marginalizat, fapt reflectat mai alesprin ponderea din ce n ce mai mic pe care petrolul su o avea n producia total de petrol aU.R.S.S. (30% n 1955 i numai 13% n 1960, scznd la 1,5% n 1988).Pe acest fond, ncepnd din 1988 Azerbadjanul, pe care perestroka l-a atins foarte puin, cunoate o puternic radicalizare a micrilor naionaliste17. Conflictul armeano-azer a creat astfel o imagine negativ a Azerbadjanului n lume i odat cu aceasta spectrul pericolului unui islam politic n regiune.3.6. Popoarele turcofone din Siberia reprezentate prin iakui (sakha)18 (380 000), cea mai nordic ramur a turcofonilor, sunt descendeni ai triburilor nomade de vntori i cresctoride bovine ce ocupau odinioar vaste teritorii din bazinul Lenei, de la triburile de buriai imongoli din preajma Lacului Baikal, pn la Cercul Polar i Oceanul Arctic. Teritoriile sakha au trecut sub protectoratul ruilor ncepnd din 1630, constituind, mai ales de-a lungul secolelor XIX i XX, locul de destinaie pentru numeroase deportri, de trist amintire. Astfel se face c mai mult de jumtate din populaia total a Iakuiei este alctuit din rui; autohtonii, care triesc n proporie de 96% n republica lor, nu formeaz dect 33,4% din total.Curnd dup formarea Iakuiei sovietice, teritoriul su a fost redus cu circa o treime (de la 4.023.000 kmp la 3.062.100 kmp), teritorii care sunt revendicate n prezent.4. Nucleul islamic iranianEste alctuit din trei mari componente geopolitice: Iran, Afganistan i Tadjikistan.Iranul, vechea Persie, este n prezent cel mai mare stat islamic iit (1 629 918 km2, 70 mil. loc). Stat teocratic din 1979, puternic ancorat n tradiiile islamice, Iranul este totodatunul dintre marii exportatori de fundamentalism i terorism n context regional i internaional.Pe plan intern se confrunt cu grave nclcri ale drepturior omului n pofida uoarei deschideri spre democratizare manifestat n ultimul timp.Spre deosebire de acesta, celelalte dou state se confrunt cu puternice tensiuni interne.Afganistanul constituie prin poziia sa geostrategic un stat tampon ntre lumea islamic iranian, subcontinentul indian (imperiul colonial britanic) i Turkestanul ex-sovietic.De aceea, pn la invadarea sa de ctre Armata Roie n decembrie 1979, Afganistanul nu a fost niciodat dominat de vreo putere strin. Venirea sovieticilor, motivat prin fidelitatea fa de principiile internaionalei socialiste19, s-a fcut pe fondul creterii influenei acestora n regiune manifestat ncepnd cu anii '70 ai secolului trecut concomitent cu concentrarea17 Aceasta izbucnete violent n noaptea de 27/28 februarie 1988, la cteva ore dup o mare manifestaie la Erevan prin care s-a revendicat reataarea provinciei Nagorni-Karabah la Armenia, printr-un pogrom antiarmean la Sumgarit, un centru industrial din apropiere de Baku. Mai multe zeci de armeni au fost ucii, alii au fost rnii. nainte ca Moscova s ncerce s gseasc o soluie de dialog, Karabahul devine o cauz sacr, n jurul creia s-a creat o impresionant mobilizare popular: acest teritoriu devine liantul identitii azere. Pogromul de la Sumgarit s-a repetat un an mai trziu (n zilele de 13 i 14 ianuarie 1990) la Baku; bilanul oficial 32 de mori, numeroi rnii. O sptmn mai trziu, armata sovietic intervine, restabilind un calm precar. Cifrele oficiale ddeau ns imaginea unui veritabil masacru: 170 de mori, 370 de rnii i 321 disprui.18 Denumii de rui iakui, acetia i-au restituit denumirea autohton, sakha, att n ceea ce privete ara, ct i poporul sau limba sa (23 septembrie 1992).19 Scopul real al sovieticilor, niciodat declarat, a fost atingerea Oceanului Indian.

intereselor americane ctre Iran. Prin urmare, pentru afgani, ideea de modernitate s-a asociattreptat cu cea de marxism. Concomitent au cunoscut o puternic recrudescen forele de rezisten antisovietice (mujahedinii islamici), care dei reunii n jurul unei credine comune 20 s-au confruntat cu disensiuni din ce n ce mai profunde mai ales dup preluarea puterii (1992). n 1994 n lupta pentru putere intr i miliiile talibanilor fundamentaliti (recrutate dinrndul studenilor islamici afgani refugiai n Pakistan) care preiau puterea ntre 1996 i 1998, proclamnd la 26 octombrie 1997 Emiratul Islamic al Afganistanului. Acetia instituie un guvern despotic bazat pe aplicarea strict a legilor islamice tradiionale: femeile sunt obligate s apar numai cu faa acoperit, le este interzis dreptul la munc, sunt interzise vizionarea programelor TV, ascultarea muzicii sau jocurile sportive, sunt distruse statuile gigant ale lui Buddha din Valea Bamiyan datnd din sec. IV-V.Afganistanul ajunge s dein recordul absolut pe glob la analfabetism, mortalitate infantil, numr de vduve i orfani, fiind totodat regiunea din lume cu cele mai multe mine antipersonal ngropate n sol peste 10 milioane (Matei et al., 2003, p. 17). Pe plan extern, noul regim a recunoscut doar trei state: Pakistan, Arabia Saudit i Emiratele Arabe Unite, fiind favorabil cooperrii cu organizaia terorist Al-Qaeda, condus de Osama bin Laden.Atentatele de la New York i Washington din 11 septembrie 2001 schimb radical cursul istoriei recente a Afganistanului. Refuznd s nceteze colaborarea cu bin Laden,regimul taliban devine inta raidurilor aviaiei americane i britanice, care cu sprijinul forelorafgane ale Alianei Nordului, de opoziie, duc la nlturarea guvernului taliban, la democratizarea societii i la primele alegeri libere (septembrie 2005).Tadjikistanul constituie o creaie politic artificial dup model sovietic, inclus mai nti n Uzbekistan ca republic autonom (1925), apoi ca republic sovietic socialist(1929). Din punct de vedere etnic tadjicii nu constituie o etnie propriu-zis, ci un grup lingvistic format din ansamblul persanofonilor musulmani din Asia central i Afganistan, caracterizaiprintr-o mare diversitate i o slab coeziune istoric, fapt ce explic puternicul ataament al fiecrei comuniti locale fa de teritoriul su etnic. Astfel, pe fondul rzboiului civil dintreautoritile guvernamentale sprijinite de Rusia i opoziia anticomunist aliat cu cercurile islamiste (1992-1997), au loc puternice conflicte interne. Politica extern este orientat spreapropierea de Iran, n virtutea afinitilor lingvistice i culturale n vreme ce refugierea n Uzbekistan a militanilor islamiti tadjici tensioneaz relaiile cu marele su vecin nordic.5. Nucleul islamic pakistanezIslamul s-a rspndit cu repeziciune n subcontinentul indian, ncepnd din secolul al IX-lea. Primul stat islamic a fost fondat ns patru secole mai trziu sultanatul din Delhi care a dinuit pn n secolul al XVI-lea, fiind nlocuit de imperiul islamic al marilor moguli (1526) (Kiljiunen, 2001, p.468). Colonizarea britanic i reaciile de adversitate la islamizarea forat au subminat cu timpul vigoarea statului indian. Revinimentul s-a produs abia n 1906, odat cu fondarea Ligii Musulmane, care i-a propus crearea unui stat islamic independent. Opozantul acestuia partidul Congresul Naional Indian nu a acceptat acest program, propunnd concilierea i cooperarea dintre cele dou comuniti religioase sub auspiciul pcii i toleranei. Musulmanii nu au acceptat, fapt ce a condus la tulburri violente ntre cele dou comuniti, soldate n 1947 cu divizarea Indiei britanice n dou state independente: India, predominant hindus, i Pakistan (alctuit din dou entiti separate Pakistanul de Vest i Pakistanul de Est) islamic. Distana mare dintre acestea (aproximativ 1700 km) i faptul c ntre ele se interpunea teritoriul indian au accentuat forele centrifuge, ceea ce a fcut ca n 1971 Pakistanul de Est s se separe de Pakistanul de Vest, proclamndu-i independena20 Spre deosebire de Iran, Afganistanul este dominat de musulmanii sunnii.

sub numele de Bangladesh. La aceasta s-a adugat i dimensiunea economic, Bangladesh-ul constituind una dintre cele mai populate i n acelai timp una din cele mai srace ri ale lumii. Infrastructura deficitar, motenit nc din perioada colonizrii britanice se traduce printr-o mare dependen fa de resursele de ap i un puternic risc la inundaii.Islamismul sunnit este religia dominant (95% din totalul populaiei n Pakistan i 87% n Bangladesh), n vreme ce n India este majoritar doar n Kashmir circa dou treimi dintotalul populaiei. Comuniti musulmane importante se afl ns i n Uttar Pradesh, Bihar,Bengalul de Vest i Kerala. Cu toate c islamismul n India este practicat doar de 12% din populaia total, comunitatea islamic din aceast ar se ridic la circa 100 milioane persoane, devansndu-le pe cele din Pakistan i Bangladesh i plasnd India pe locul II ntre statele islamice, dup Indonezia.6. Nucleul islamic indonezianCu o populaie de 225 milioane de locuitori, Indonezia este a patra ar a lumii i, n acelai timp, prima i cea mai mare ar islamic a planetei (peste 90% din populaie practic islamismul). Domeniul estic de rspndire al islamului depete ns cadrul strict politic al acestei ri incluznd i cea mai mare parte a Malaysiei, sultanatul Brunei, sudul arhipelagului filipinez (insulele Mindanao, Sulu, Jolo, Basilian) 7 mil, care lupt pentru secesiunea acestor teritorii i crearea unui stat musulman, Thailanda - 2 mil, aflai la originea unui contencios cu Malaysia, Cambodgia (am 2,5 mil), Birmania (rohingyas) i Singapore. n total nucleul islamic indonezian reunete aproape 250 milioane de musulmani sunnii.Islamul a ptruns n aceast parte a lumii abia n secolul al XV-lea, prin intermediul negustorilor arabi sau indieni, fiind grefat pe puternice civilizaii ancestrale. Aici islamitii au coabitat mult timp panic cu conaionalii lor de alte religii: budhiti, hindui, cretini sau animiti, fapt ce a conferit islamului din aceast parte a lumii trsturi originale, mai ales n Malaysia unde i-a fost dat o interpretare singular i destul de liberal (Thoraval, Ulubeyan, 2003, p. 25).Puternica ascensiune a islamului politic pune ns n pericol aceast coabitare armonioas. Indonezia, ar ce s-a afirmat dup 11 sept. 2001 ca unul din fronturile cele mai sensibile ale rzboiului mpotriva terorismului este confruntat cu puternice conflicte ntre diferitele comuniti locale, iar n Filipine are loc o puternic recrudescen a micrii islamiste Abu Sayyaf, suspectat c are legturi cu Al-Qaeda.

Capitolul III STATELE PIVOT ALE ISLAMULUI CONTEMPORAN SUBSISTEMEGEOPOLITICE LOCALEAvndu-i originea n teoria zonei pivot a lui Harford Mackinder, potrivit creia istoriauniversal i politica mondial au fost puternic influenate de imensul spaiu din interiorul Eurasiei iar dominarea acestui spaiu reprezint fundamentul oricrei ncercri de dominare a lumii, teoria statelor pivotale s-a dezvoltat abia n ultimul deceniu al secolului trecut. n accepiunea acesteia ceea ce definete un stat pivotal este capacitatea sa de a influena stabilitatea regional i internaional (Chase et al., 1996).Statul pivot este att de important pentru regiunea n care este situat, nct destabilizarea sa ar avea consecine la nivel macroteritorial inducnd haos la nivelul ntreguluisistem geopolitic din care face parte. n egal msur, dac statul pivotal cunoate ostabilitate politic i o dezvoltare economic, acestea sunt exportate la nivelul ntregului sistem geopolitic (Fig. 4).Principalul criteriu ce caracterizeaz un stat pivotal este dat de capacitatea sa de a influena stabilitatea regional i global, acesta rezultnd din nsumarea altor seturi decriterii, ce se refer la:------poziia geografic i geostrategic;potenialul demografic i rata de cretere a populaiei; potenialul economic;putere militar;capacitate organizatoric; mrimea teritoriului.ntr-un studiu publicat n revista american Foreign Affairs21 au fost identificate lamondial 9 state pivotale ce dein poziii de care S.U.A. ar trebui s in seama nnivelelaborarea politicii sale externe: Egipt, Indonezia, Algeria, Turcia, Pakistan, Mexic, Brazilia,India i Africa de Sud. Dintre acestea, primele 5 aparin universului islamic.Pe aceleai coordonate se situeaz i C. Buchet (1998) care n lucrarea Religie i putere n relaiile internaionale contemporane (p. 37) identific 8 state pivotale, excluznddin analiz Africa de Sud.n lucrarea de fa, pe lng cele 5 state ale lumii islamice recunoscute ca avnd un caracter pivotal din perspectiva S.U.A., vom aduga alte 3 (Arabia Saudit, Iran i Uzbekistan), care considerm c au un impact major nu numai din punct de vedere geopolitic ci i economic i cultural, la scar regional i global21 Pivotal States and US Strategy, autori R. Chase, Emily Hill i Paul Kennedy, vol. 75, nr. 1, 1996.

1. ALGERIA--Islamismul algerian i dubla sa articulaie: endogen i exogenRivalitatea algeriano-marocanEste tiut faptul c timp de peste dou decenii, Algeria a jucat un rol de moderatorntre orientarea socialist axat pe naionalizarea economiei i dezvoltarea industriei grele i implementarea tehnologiei occidentale, fapt ce i-a conferit o poziie de echilibru i stabilitate n context regional.Pe de alt parte, ntinderea teritorial, puterea demografic, dar i veniturile rezultatedin petrol s-au extrapolat i la nivel politic, Algeria dorind s se impun ca lider al Magrebului i s duc o anumit politic fa de Sahel i de rile sahariene, nfindu-se concomitent drept lider al lumii arabe, dar i al rilor nealiniate. n acest context politica algerian n Magreb s-a ciocnit de interesele Marocului, mai ales n problema Saharei Occidentale i a unei eventuale deschideri ctre Oceanul Atlantic. La aceasta se adaug contiina naional, ce acioneaz ca un factor coagulant: dup 1990 mai ales, s-a conturat chiar existena uneinaiuni algeriene, diferit de cea arab, datorit vechimii frontierelor rii i a unitii culturale a populaiei, dar mai ales datorit faptului c majoritatea cetenilor si au participat la unul dintre cele mai lungi i mai grele rzboaie de independen.Concomitent s-au accentuat micrile islamiste, care au degenerat, mai ales dup asasinarea preedintelui Mohammed Boudiaf (iunie 1992) ntr-un veritabil rzboi civil ntregrupurile islamiste i forele guvernamentale. Criza algerian se nscrie ntr-un contextgeopolitic complex: pe de o parte intern, aprnd pe fondul declinului economic datorat creterii demografice foarte rapide, limitrii emigraiei i a birocraiei de tip socialist; de cealalt parte extern, unele ri precum Sudanul sau Arabia Saudit susinnd islamismul algerian. La aceasta se adaug interesele geostrategice ale Marocului, care privete cu satisfacie slbirea Algeriei, principalul su rival geopolitic n regiune, care s-a strduit la rndul su de-a lungul timpului s slbeasc Regatul marocan, atingnd problema Saharei Occidentale. De cealalt parte, ri precum Tunisia, Libia sau Frana, chiar i Marocul se tem de o contaminare fundamentalist, exportat din Algeria.n umbra fundamentalismului islamic se contureaz alte dou categorii de probleme care amenin stabilitatea statului algerian: cele geoeconomice, conturate n jurul controlului rezervelor petrolifere i gazeifere sahariene i cele secesioniste, concretizate prin tendinele centrifugale ale Kabiliei22 i ale regiunilor populate de berberi. n acest context, islamismulalgerian care este din punct de vedere geopolitic expresia unei revendicri economice i identitare interne, apare din perspectiv internaional ca un instrument al schimbrii atitudin


Recommended