+ All Categories
Home > Documents > 10041445-Seminar-Rolul-femeii-in-societatea-islamica (1).pdf

10041445-Seminar-Rolul-femeii-in-societatea-islamica (1).pdf

Date post: 21-Nov-2015
Category:
Upload: nicuriuc-maria
View: 21 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
33
Universitatea de Nord Baia Mare Facultatea de Litere Specializare: Asistenţă socială Lucrare de seminar Student: Cristina Cacior Bistriţa, 2008
Transcript
  • Universitatea de Nord Baia Mare

    Facultatea de Litere

    Specializare: Asisten social

    Lucrare de seminar

    Student: Cristina Cacior

    Bistria, 2008

  • Universitatea de Nord Baia Mare

    Facultatea de Litere

    Specializare: Asisten social

    Lucrare de seminar

    Student: Cristina Cacior

    Bistrita, 20082

  • INTRODUCERE

    Pentru a se nelege corect contextul prevederilor referitoare la femei n Islam, permitei-mi s ncep prin a clarifica faptul c Islamul nu reprezint numele unei credine unice, prezentat pentru prima dat de Muhammed - Pacea fie asupra lui care, n acest caz ar putea fi numit fondatorul Islamului. Coranul clarific cu prisosin faptul c, Islamul supunerea total a omului fa de Dumnezeu - este singura credin n ntregime revelat de Dumnezeu de la nceputurile omenirii. Noe, Avraam, Moise i Isus - Binecuvntarea lui Dumnezeu fie asupra lor - au propovduit aceeai credin. Ei nu au fost fondatori ai unor credine care s fie numite dupa numele lor. Doresc ei o alt religie dect religia lui Dumnezeu, de vreme ce Lui I s-au supus de voie, ori de nevoie toate creaturile din ceruri si de pre Pmnt i cnd la El se ntorc? Spune [Muhammed]: Noi credem n Dumnezeu, n ceea ce ne-a trimis nou i a trimis lui Avraam, lui Ismail, lui Isaac, lui Iacob i seminiilor, precum i n [crile] date lui Moise, lui Isus i tuturor profeilor de ctre Domnul lor. Noi nu facem nici o deosebire ntre ei i noi Lui Ii suntem supui [musulmani]. Acela care dorete o alta religie dect Islamul, nu-i va fi acceptat, i el se va afla n Lumea de Apoi printre cei pierdui (Coran 3: 83-85).1

    n occident Islamul este considerat simbol prin excelen al subordonrii femeilor. Este deranjant c o religie care a revoluionat statutul femeii este denigrat i considerat ca fiind regresiv cu femeile. Aceste percepie despre Islam este una dintre cele mai rspndite mituri din lumea noastr contemporan. Mitul a fost perpetuat nencetat de crile de senzaie, articole, filme hollywoodiene i mass-media. Unii oameni confund cultura cu religia, muli alii nu tiu ce spun crile religiei lor i altora nici mcar nu le pas.2

    Noi, musulmanii, avem un document divin care onoreaz cu adevrat femeile i le trateaz corect; care a eliberat-o pe femeie de trista nedreptate a ignoranei preislamice. n acest document reprezentat de Sfntul Coran, femeia este perceput ca o fiin omeneasc, nzestrat cu o natur feminin, n ipostaza ei de fiic, soie, mam i, cu siguran, de membru deplin al societii din care face parte. Este adevrat c unii musulmani au nedreptit femeia, n diferite epoci, privnd-o de dreptul de a acumula cunotine religioase i de dreptul de a lucra. Ei chiar i-au interzis s mearg la moschee pentru a se dedica adorrii i studiului, au silit-o s se mrite cu un om pe care nu l plcea i au nchis-o n cas. ns aceast situaie a fost cauzat de absena nelegerii religiei i nu a predominat peste tot.3

    1Meududi, Ce nseamn Islamul, Ed. Taiba, Bucureti, 2003, p. 4.2 Dr. Sherif Abdel Aziym, Femeia n Islam, Ed. Taiba, Bucureti, 2008, pp. 3, 61, 5.3 Dr. Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, Ed. Taiba, Bucureti, 2008, pp. 2-3.

    3

  • Pentru cineva interesat sincer de adevr nu exist alt cale dect s apeleze direct la sursa Islamului, adic la Sfntul Coran i la Tradiia Profetului Muhammed (Sunna, ncorporat n relatri profetice, adic n Hadisuri, care sunt spusele Profetului, aciunile sale i aciunile fcute cu aprobarea sa i care reprezint singura variant valid de interpretare a Coranului; n urma inteniilor ruvoitoare ale dumanilor Islamului de a introduce n tradiia profetic relatri mincinoase ce nu i aparineau Profetului, a aprut tiina hadisurilor, care a avut rolul de a delimita relatrile profetice autentice de cele mincinoase4), care constituie legislaia islamic, divin (aria), ce reglementeaz statutul femeii n societatea islamic.

    NOT E : *Pe cei care se ndoiesc c Muhammed a fost ultimul Profet al lui Dumnezeu, cruia i-a fost revelat acum 14 secole ultima carte divin prin intermediul ngerului Gavriil, Dumnezeu i-a provocat prin ntregul Coran, grind: Sau spun ei: L-a nscocit (Muhammed)!. Spune:Aducei voi o sur (capitol) asemntoare lui!(10:38); Oare nu cuget ei la Coran? Dac ar fi el de la altcineva dect de la Dumnezeu, ar gsi n el multe nepotriviri!(4:82) ntr-adevr, Noi am pogort Coranul i Noi i vom fi pzitori! (15:9). Muhammed nu este tatl nici unuia dintre brbaii votri, ci el este Trimisul lui Dumnezeu i ncheietorul Profeilor i Dumnezeu este Atoatetiutor. (33:40). Cine voiete s cread i cine voiete s nu cread! (18:29)*n Coran se folosete pronumele Noi pentru a arta mreia pentru a arta mreia lui Dumnezeu Unicul. n limba romn veche noi era folosit ca plural de majestate atribuit unei singure persoane pentru a-i scoate n eviden suveranitatea;5 la fel este i n limba arab; nicidecum nu se poate nelege c ar fi vorba despre o Trinitate, Dumnezeu negnd cu vehemen n Coran c ar exista o Trinitate sau vreun mijlocitor sau asociat al Lui: O, voi oameni ai Scripturii! Nu exagerai n privina religiei voastre i nu spunei despre Dumnezeu dect adevrul! Mesia Isus, fiul Mariei, este trimisul lui Dumnezeu, cuvntul Su pe care El l-a transmis Mariei i un duh de la El. Credei, aadar, n Dumnezeu i n trimiii Si. i nu spunei Trei!. Oprii-v de la aceasta i va fi mai bine pentru voi. Dumnezeu nu este dect un Dumnezeu Unic. Slav Lui! S aib El un copil? Ale Lui sunt cele din ceruri i de pre pmnt i Dumnezeu este cel mai bun Ocrotitor [Wakil]. (4:17) *Pentru o mai bun nelegere a textului, am folosit Dumnezeu n loc de Allah, numele specific al lui Dumnezeu n limba arab, cu meniunea c pentru musulmani Dumnezeu nu este Isus, nici trinitate, ci aa cum se descrie El nsui, este Unic, Incomparabil, Singurul demn de adorat:

    4 Abdul Rahim Al-Fahim, Dou sute de Hadisuri profetice, Ed. AMR, 2008, p. 4.5 *Liga Islamic i Cultural din Romnia, Traducerea sensurilor Coranului cel Sfnt n limba romn, Ed. Islam, Bucureti, 2006, p. 7.

    4

  • Spune: El este Dumnezeu, Cel Unic! Dumnezeu este Stpnul! El nu zmislete i nu este nscut i El nu are pe nimeni egal! (112:1-4) *De asemenea, pentru o mai bun citire, o s renun la anumite formule islamice de manifestare a respectului fa de profeii, companionii i musulmanii - brbai i femei - recunoscui prin credina i evlavia lor excepional.6

    SITUAIA FEMEII NAINTE I DUP REVELAREA ISLAMULUI

    Femeia nu avea drept de motenire sau de proprietate pe vremea Jahiliyei (perioada ignoranei, dinaintea Islamului). Ea era doar o motenire, excepie fcnd fetele care proveneau din familii nobile. Mai mult, practica ngroprii de vii a fetielor era foarte rspndit naintea venirii Islamului. Unii dintre companioni i-au ngropat de vii chiar i apte fetie i nu aveau remucri pentru fapta lor...Unele fetie erau ngropate imediat dup natere, iar altele la vrsta de ase ani.7

    O dat cu prima revelaie care a avut loc la vrsta de 40 de ani (anul 610 e.n.) i care a durat 23 de ani, a nceput i chemarea lui Muhammed la monoteism i la reform social. El a promovat o via sntoas. A condamnat violena domestic, le-a ncurajat pe soiile sale s exprime ceea ce gndesc, a garantat femeilor musulmane drepturi care vor fi promulgate, chiar i n Europa, doar cu cteva secole mai trziu, incluznd dreptul la proprietate personal; a respins ideea cstoriilor aranjate i a acordat dreptul de a divora fie i din cauza incompatibilitii dintre soi.8 Astfel, Profetul a schimbat condiia social i poziia femeilor. nainte ca Sfntul Coran i Tradiia Profetului (Sunna) s mbunteasc aceast problem , nici o societate nu a recunoscut, nici prin lege, nici prin practic, drepturile femeilor aa cum a recunoscut drepturile brbailor.9

    FEMEIA CA FIIN UMAN

    Islamul a fost revelat ntr-un moment n care muli oameni negau c femeia este o fiin uman; unii erau sceptici, iar alii i-au admis umanitatea, ns considerau c femeia a fost creat pentru a-l servi, umil, pe brbat.

    Pentru musulmani, egalitatea de esen, de natur spiritual, dintre brbat i femeie este declarat i explicat n Coran. Astfel, ei au:o Aceeai demnitate i onoare din perspectiv divin: Noi i-am cinstit pe

    fiii lui Adam...i i-am ales pe ei naintea altora din cei pe care i-am creat.10 (17: 70)

    6 Harun Yahya, Fecioara Maria, Ed. Taiba, Bucureti, 2007, pp. 6-7.7 Amr Khaled, Pe urmele lui Muhammed, Ed. Golden, Constana, 2008, p. 27.8 Ibidem p. 19.9 Mustafa Ahmad al-Zarqa, Muhammed modelul perfect pentru omenire, p. 24.10Amr Khaled , op. cit., p. 12.

    5

  • o Aceeai origine: O, voi, oameni! Fii cu fric de Domnul vostru care v-a fcut dintr-o singur fiin i a fcut din aceasta i pe perechea ei i care a rspndit din cele dou [fiine] muli brbai i femei! Fii cu fric de Dumnezeu n numele cruia v conjurai [unii pe alii] i [fii cu fric de ruperea] legturilor de rudenie, cci Dumnezeu este Veghetor peste voi (Raqib)! (Coran 4: 1). Profetul Muhammed a proclamat de asemenea: Ascultai! Voi avei o singur divinitate, dup cum avei un singur printe (Adam). Nu exist nici o deosebire ntre un arab i un nearab. Exist deosebire numai n ceea ce privete supunerea fa de Dumnezeu. Cel mai virtuos dintre voi este cel mai onorabil n ochii lui Dumnezeu.11 Femeile i brbaii sunt n acest raport frai, dup cum afirm Trimisul lui Dumnezeu: Femeile sunt surorile brbailor. Hadisul este relatat de Aiah i transmis de Imam Ahmed (6/256).12

    o Acelai caracter islamic ideal: Musulmanilor i musulmancelor, drept-credincioilor i drept-credincioaselor, celor supui i celor supuse, celor iubitori de adevr i celor iubitoare de adevr, celor statornici i celor statornice, celor smerii i celor smerite, celor ce dau milostenii i acelora [dintre femei] care dau milostenii, celor care postesc i acelora [dintre femei] care postesc, celor care i pzesc castitatea lor i acelora [dintre femei] care i-o pzesc, celor care-L pomenesc pe Dumnezeu mereu i acelora [dintre femei] care-L pomenesc, Dumnezeu le-a pregtit iertare i rsplat mare [adic Paradisul]. (Coran 33: 35).

    o Aceeai rsplat i intrare n Paradis: Domnul lor le-a rspuns: Eu nu las s se piard nicio fapt plinit de vreunul dintre voi, brbat sau muiere, deopotriv unul cu altul! (Coran 3: 195); Oricine face fapte bune, brbat sau femeie credincios fiind aceia vor intra n Rai i nu vor fi nedreptii nici ct un punct. (Coran 4: 124)

    o Aceleai pedepse i intrare n Iad: Brbaii farnici i femeile farnice sunt ei unul la fel ca altul...Dumnezeu a fgduit brbailor farnici i muierilor farnice, precum i necredincioilor, focul Gheenei (Iadului) i venic vor sllui n el!... (Coran 9: 67-68)

    o Aceleai responsabiliti sociale i religioase: Drept-credincioii i drept-credincioasele i sunt aliai unii altora. Ei poruncesc ceea ce este cuvenit, opresc de la ceea ce este nengduit, plinesc Rugciunea (As-Salat), aduc Dania (Az-Zakat) i se supun lui Dumnezeu i Trimisului Su. Cu acetia Dumnezeu va fi ndurtor, cci Dumnezeu este Puternic (i) nelept ('Aziz, Hakim). (Coran 9: 71). n istorisirea despre Adam, poruncile divine i erau date lui i soiei sale, n mod egal: O, Adam, slluiete tu mpreun cu soaa ta n aceast grdin! Mncai din ea pe ndestulate, ori de unde voii, dar

    11 Meududi, op. cit., p. 13.12 Dr. Yusuf Al-Qaradawy, op. cit., p. 4.

    6

  • s nu v apropiai de acest pom, pentru ca s nu fii dintre cei nedrepi! (Coran 2: 35). Elementul nou n privina acestei istorisiri, aa cum este prezentat n Coran, const n faptul c nu este nvinovit Eva pentru tentaie, ci Satana: eitan i-a ademenit [s mnnce] din el i i-a scos pe ei de unde se aflau... (2: 36) ....greeala a fost a amndurora i amndoi s-au cit i au cerut iertare: i au rspuns ei: Doamne, am fost nedrepi cu sufletele noastre i dac nu ne ieri i nu Te nduri de noi, vom fi printre cei pierdui! (7: 23).13 Islamul nu stigmatizeaz femeia; ea nu are o natur inferioar, nu exist niciun mit al izgonirii din paradis i nicio responsabilitate pentru pcatul originar.14 Mai mult, unele versete nc atribuie vina lui Adam: Noi am ncheiat un legmnt cu Adam mai nainte, ns el l-a uitat i Noi nu am aflat n el trie. (20: 115); Acest lucru ne sugereaz c Adam a fost cel care a pctuit primul i a fost urmat de soia sa. Oricare ar fi situaia, chiar i acceptnd c Eva ar fi pctuit prima, doar ea singur va fi responsabil, nicio vin nu este transmis fiicelor ei. Acest neam a trecut. El are ceea ce i-a agonisit, iar voi vei avea ceea ce v-ai agonisit. Voi nu vei fi ntrebai pentru ceea ce au fcut ei. (2: 134; 2: 141).15

    Islamul afirm c, n faa lui Dumnezeu, femeile, n calitate de credincioase, sunt egale cu brbaii, dar vorbete de asemenea i de diferenele fa de brbai n ceea ce privete rolul lor de mame, soii, fiice.16

    FEMEIA CA MAM

    Coranul accentueaz n multe locuri rolul important al mamei n creterea i ngrijirea copilului, onornd-o i punnd-o naintea tatlui: Noi l-am povuit pe om [s fac bine] prinilor si, mama lui l-a purtat, [suportnd pentru el] slbiciune dup slbiciune, iar nrcarea lui a fost dup doi ani, [aadar]: Adu mulumire Mie i prinilor ti, cci la Mine este ntoarcerea! (31: 14); Noi i-am poruncit omului s le arate buntate prinilor si. Mama sa l-a purtat cu dureri i l-a nscut cu dureri. Purtarea lui i [pn la] nrcarea lui sunt treizeci de luni. (Coran 46: 15).

    Profetul Muhammad a acordat de asemenea mamei un loc privilegiat.Un brbat a venit la Profet ntrebnd: Cine merit cel mai mult grija mea? El a rspuns: Mama ta. Brbatul a mai ntrebat: Apoi cine? El a rspuns din nou: Mama ta. Brbatul a mai ntrebat: Apoi cine? El a rspuns din nou: Mama ta. Brbatul a ntrebat (a patra oar): Apoi cine? Iar Profetul a rspuns: Tatl tu. Al-Bazzar relateaz c un brbat fcea tawaf n jurul 13 ibidem, p. 5.14 Khurram Murad, aria-legislaia islamic, Ed. Taiba, Bucureti, 2007, pp. 12-13.15 Dr. Yusuf Al-Qaradawy, op. cit., p. 616 Mustafa Ahmad al-Zarqa, op. cit., p. 24.

    7

  • Kaabei, crnd-o n spate pe mama sa. Brbatul l-a ntrebat pe Profet Acum am reuit s m achit n faa ei? Profetul a spus: Nu, nici mcar pentru unul dintre suspinele ei (adic unul dintre suspinele trudei, ale naterii sale i aa mai departe). Un brbat a venit la Profet i a zis: O, Trimis al lui Dumnezeu, vreau s lupt i a dori sfatul tu. El l-a ntrebat: Ai mam? Omul a spus: Da. Apoi el i-a spus: Nu o prsi, deoarece Paradisul se afl sub picioarele ei.

    nainte de Islam, unele reglementri religioase au neglijat drepturile mamei, fcndu-le nesemnificative. Odat cu venirea Islamului a devenit recomandat s ai grij de mtuile din partea tatlui i a mamei. Un brbat s-a apropiat de Profet i a zis: Am comis o ofens; pot s pltesc pentru ea? El a ntrebat: Ai mam? Brbatul a spus: Nu. Apoi el a ntrebat: Ai o mtu din partea mamei? Omul a rspuns: Da. a zis: Fii bun cu ea!

    Islamul ne poruncete s fim buni cu mama, dei aceasta nu este credincioas! Asmaa bint Abu Bakr l-a ntrebat pe Profet de relaia sa cu mama ei necredincioas care a venit la ea. El a spus: Da, s ai o relaie bun cu mama ta.

    O dovad c Islamul se ngrijete de mame, de drepturile i sentimentele mamelor, este aceea c o mam divorat are mai multe drepturi i este mai indicat ca ea s aib grij de copii dect tatl lor. Abdullah Ibn Amr Ibn Al-Aas a relatat c o femeie a ntrebat: O, Trimis al lui Dumnezeu, acest fiu al meu a crescut n pntecele mele, l-am alptat de la snul meu, l-am inut n poala mea. Tatl lui l-a luat de lng mine. Profetul a spus: Tu ai mai multe drepturi, dac nu te mrii. Ibn Abbas a spus: Omar Ibn Al-Khattab a divorat de soia lui dintre ansari, mama lui Asim. El a ntlnit-o pe cnd i purta copilul n Mahser (o pia dintre Quba i Medina). Copilul era nrcat i putea s mearg. Omar a luat copilul de la ea i s-au certat pn ce copilul a nceput s plng. Omar a zis: Am mai multe drepturi asupra copilului meu dect tine. Ei s-au plns lui Abu Bakr al crui verdict a fost acela c mama ar trebui s pstreze copilul. El a spus: Mirosul, patul i poala ei sunt mai bune pentru el dect ale tale pn ce copilul va crete i va alege el nsui.17

    FEMEIA CA FIIC

    n vremurile preislamice, arabii erau mhnii i suprai de naterea fetelor, aa c un tat, cnd era informat c soia lui a dat natere unei fete, spunea: Ea nu este att de binecuvntat de Dumnezeu precum un fiu; aprarea ei const n plns i ngrijirea ei este prin furt!. Iar dac vreunuia dintre ei i se vestete [naterea] unei fiice, chipul lui devine negru i el e plin de mnie, se ascunde de lume din pricina rului ce i s-a vestit.

    17 Dr. Yusuf Al-Qaradawy, op. cit., pp. 37-39.8

  • S-l in el, n ciuda umilinei, sau s-l ngroape n rn? Ce proast judecat! (Coran 16: 58-59). Tradiiile arabilor i-au permis tatlui s i ngroape de vie fiica din cauza srciei actuale sau presupuse sau din cauza temerilor legate de o posibil ruine pe care ar putea s-o cauzeze aceasta cnd ar fi crescut. n acel context, Coranul i acuz, zicnd: i cnd fetia ngropat de vie va fi ntrebat pentru ce pcat a fost omort... (Coran 81: 8-9). ...s nu-i omori pe copiii votri de teama srciei, cci Noi v vom da cele de trai att vou ct i lor;...! (Coran 6: 151)Unele reguli vechi i ddeau tatlui dreptul de a-i vinde fiica, pe cnd alii i permiteau s o nmneze altui brbat care putea chiar s o omoare sau s o posede, dac tatl omorse fiica altui om.

    Cnd a fost revelat Islamul, s-a poruncit ca o fiic, la fel ca un fiu, s fie tratat ca un cadou de la Dumnezeu: A lui Dumnezeu este stpnirea cerurilor i a pmntului. El creeaz ceea ce voiete i druiete El copile cui voiete i druiete El biei cui voiete, sau d El i biei, i copile i-l face sterp pe cel pe care El voiete. El este Atoatetiutor [i] Atotputernic ('Alim, Qadir). (Coran 42: 49-50).

    Profetul a promis rspli mari petru cei ce se poart bine cu fiicele lor. El a spus: Oricine a avut trei fiice i i-a demonstrat rbdarea n creterea lor, mulumirea lor i nemulumirea lor, Dumnezeu l rspltete cu Paradisul pentru mila lui asupra lor. Un brbat a ntrebat: i cel care are dou fiice, o, Trimis al lui Dumnezeu?. El a rspuns: i cel care are dou fiice, de asemenea. Altul a ntrebat: O, Trimis al lui Dumnezeu, dar cel care are o fiic? El a rspuns: i cel care are o fiic, de asemenea. n relatarea de la Aia, transmis de imamul Bukhari i imamul Muslim, Profetul a spus: Oricine sufer o nenorocire cauzat de pstrarea fiicelor lui, dar cu toate acestea le trateaz bine, va fi protejat de ele de Focul Iadului.

    Controlul tatlui asupra fiicei nu depete limitele educaiei morale; la fel i n ceea ce i privete pe fraii ei. El este obligat, conform religiei, s o ntrein pn cnd se mrit. Nu are dreptul de a o vinde sau de a o face proprietatea unui brbat n niciun mod.

    Unui tat i este interzis s i mrite fiica n schimbul cstoriei cu fiica acelui brbat, aceasta fiind numit n justiie cstorie vacant, din cauza lipsei zestrei, ntruct zestrea este dreptul fiicei, nu al tatlui. n plus, tatl nu are dreptul de a-i mrita fiica cu un brbat pe care aceasta nu l vrea sau cu care ea nu este de acord. ntr-o relatare a Aiei se spune: L-am ntrebat pe Trimisul lui Dumnezeu: Sunt femeile ntrebate n legtur cu aceast chestiune? El a rspuns: Da. Eu am continuat: Virgina, cnd este ntrebat, este ruinat i rmne tcut. El a spus: Tcerea este permisiunea ei. Din acest motiv nvaii spun c femeia virgin ar trebui s tie c tcerea este consimmntul ei. Conform Aiei, o fat a venit la ea, spunnd: Tatl meu m-a mritat cu nepotul lui pentru a se nla pe

    9

  • sine prin acest act, iar eu nu sunt de acord. Aiah a replicat: Stai jos pn ce va veni Profetul. Ea i-a spus, iar el a trimis dup tatl ei care i-a dat libertatea de a alege. Ea a spus: O, Trimis al lui Dumnezeu, am fost de acord cu ce a fcut tatl meu, dar am vrut s tiu dac femeia are vreun cuvnt de spus n aceast chestiune.18 n legislaia islamic este stipulat consultarea mamei n ce privete cstoria fiicei ei, aa c mariajul poate fi svrit mulumind toate prile implicate. Ibn Omar a relatat c Profetul (Pacea i binecuvntarea lui Dumnezeu fie asupra lui!) a zis: Luai permisiunea femeii cu privire la fiicele lor. Tatl nu ar trebui s pun obstacole n calea cstoriei, dac un brbat potrivit i cere mna fiicei sale, concentrndu-se asupra moralitii i credinei lui, nu a lucrurilor materiale i lumeti. n hadisuri se afirm: Nimic nu este mai bun pentru cei ndrgostii dect cstoria; Dac persoana care te mulumete n privina moralitii i credinei vine la tine, las-o s se cstoreasc [cu fiica ta]. Dac nu faci asta, vei crea rzvrtire pe pmnt i vei rspndi corupia.

    Astfel, Islamul l-a nvat pe tat c fiica lui este o fiin uman, nainte de orice altceva. Ea nu este o marf ce poate fi druit i dat celui care pltete mai mult, precum fac muli tai ignorani i avari ce continu aceast practic i astzi. n hadis se spune: Este norocul unei femei s i uureze angajamentul, zestrea i s i uureze pntecul adic naterea. Hadis relatat de Aia.

    FEMEIA CA SOIE

    Conform unor credine strvechi, femeia a fost considerat impur, creat de Satana. Fiecare ar trebui, prin urmare, s scape de ea i s se ndrepte spre o via monahal, de sacrificiu. Alii au considerat soia ca fiind un instrument de plcere pentru brbat, o buctreas i o servitoare n casa lui.

    Islamul a fost revelat pentru a desfiina viaa monahal i retragerea din lume. El promoveaz cstoriile i consider csnicia drept unul dintre semnele i dovezile c Dumnezeu este n Univers: Printre semnele Lui [este acela] c El v-a creat pe voi din rn i apoi iat-v pe voi oameni care v-ai rspndit [pe pmnt]. (Coran 30: 21). El este Cel care v-a creat dintr-un singur suflet i din el a fcut-o i pe perechea lui, lng care el s poat gsi linite. (Coran 7: 189).

    Islamul a fcut ca o soie bun s fie cea mai mare comoar pe care un brbat o poate avea n viaa sa, dup credina n Dumnezeu i respectarea poruncilor Sale. Profetul i-a zis lui Omar: S i spun care este cea mai mare comoar pe care o poate pstra un brbat? O soie bun. Dac el se uit la ea, se binedispune, dac i poruncete ceva, ea 18 Ibidem, pp. 41-48.

    10

  • se supune, i dac este departe de ea, aceasta i rmne fidel. Profetul a spus: Lumea este minunat i cea mai mare comoar a ei este o femeie bun. De asemenea, a zis: Oricui i este ncuviinat o soie bun, el este ajutat s urmeze jumtate din religie, iar n cealalt jumtate este lsat s i fie supus lui Dumnezeu.19

    ROLUL FEMEII N CADRUL FAMILIEI

    Familia reprezint unitatea fundamental a sistemului general al ordinii sociale islamice. Ea se bucur de cel mai nalt statut i de cel mai puternic prestigiu. Rolurile sociale atribuite de aria (legislaia islamic) brbatului i femeii n cadrul familiei se bazeaz pe o realitate simpl, dar profund: cei doi sunt biologic i sexual diferii i doar femeia poate nate copii. Alte diferene importante fiziologice, psihice i sociale deriv de aici. Astfel, diferenierea rolurilor pe sexe reprezint cheia asigurrii stabilitii ntregului sistem. Familia, ca i unitate, are drept conductor brbatul, pentru c nicio instituie nu poate supravieui fr un lider, dar sub nicio form acest fapt nu denot c femeia este inferioar brbatului. Islamul nu stigmatizeaz femeia. De asemenea, a nate i a crete copii nu reprezint o ruine. A conduce i stpni regatul propriului cmin acel paradis al evoluiei i fericirii umane nu reprezint o realizare minor. Activitatea casnic i copiii pot fi degradante doar ntr-o societate care alege s le priveasc astfel. n Islam, sfera domestic nu reprezint un aspect devalorizat al vieii umane, nici cminul nu este n niciun fel inferior vieii publice. Cu siguran, expresia nchis ntre patru perei sun absurd pentru orice musulman, ntruct, n Islam, cminul...este mai important i mai sacru dect chiar cldirea parlamentului..si, cu certitudine, este mai prestigios, creativ i plin de satisfacii dect un magazin sau un birou de secretar, unde dou treimi din femeile emancipate ajung finalmente s munceasc.20

    Islamul consider munca femeii de a se ngriji de cas, de a avea grij de nevoile brbatului i de a-i crete copiii bine un act de adorare (ibaadah) i un efort depus de dragul lui Dumnezeu (jihad). Esma (numit predicatoarea femeilor) a venit la Profet i a zis: O, Trimis al lui Dumnezeu, sunt mesagera femeilor la tine. Nu este nicio femeie printre ele care s tie acest lucru i niciuna nu vrea s vin la tine. Apoi i-a prezentat cazul i a spus: Dumnezeu este Dumnezeul brbailor i al femeilor i tu eti mesagerul Lui ntre brbai i femei. Lupta pentru Dumnezeu (jihad) este pentru brbai; dac ctig, i iau rsplata i dac mor martiri, sunt n via [pe lumea cealalt] i sunt ngrijii de Dumnezeu. Deci ce fapte egale cu ale

    19 ibidem, pp. 49-52.20 Khurram Murad, op.cit., pp. 10, 12-14.

    11

  • lor trebuie s facem pentru Dumnezeu? El a spus: Fii supuse soilor votri i ndeplinii-v ndatoririle! Puine dintre voi fac aceasta.21

    Islamul i permite femeii s lucreze n afara cminului, la un serviciu adecvat naturii, preocuprilor i capacitii sale i care nu i afecteaz feminitatea. Munca ei este legal, avnd anumite limite i condiii, n special cnd ea sau familia ei are nevoie de acest serviciu sau cnd societatea nsi are nevoie de munca ei n mod special. Nevoia de a munci nu este limitat doar la aspectul financiar. Poate fi i o nevoie psihologic, precum cea a unei femei inteligente, cu studii, care nu este mritat, sau a unei femei mritate care nu are copii sau are mult timp liber i dorete s fie util comunitii sale.22

    DREPTURILE PRINCIPALE ALE SOIEI N FAA SOULUI

    o Zestrea - pe care brbatul e obligat s i-o ofere femeii ca un simbol al dorinei lui de a se nsura cu ea. Dumnezeu spune: i oferii femeilor zestrea de bunvoie, iar dac ele se lipsesc nesilite de ceva, atunci voi cheltuii-o dup cum dorii, cu plcere! (Coran 4: 4).

    o Dreptul de a fi ntreinut - soului i se cere s i asigure soiei mncarea, hainele, un loc n care s locuiasc i tratament medical conform mediului, condiiilor i veniturilor sale. Cel care este nstrit s cheltuiasc dup averea sa, iar cel a crui nzestrare este msurat s cheltuiasc din ceea ce i-a dat Dumnezeu. Dumnezeu nu silete pe nimeni dect dup cum El i-a dat. i Dumnezeu va face s vin dup strmtorare belug. (Coran 65: 7).Profetul a spus n legtur cu drepturile femeilor: Voi suntei obligai s le asigurai mncarea i hainele n mod onorabil.

    o Dreptul de a convieui cu ele onorabil, ce cuprinde un complex de drepturi. Dumnezeu Atotputernicul a spus: O, voi cei care credei!...purtai-v cu ele dup cuviin! Iar dac nu v este pe plac, se poate s nu v fie pe plac un lucru pe care Dumnezeu l-a pregtit [s v aduc] un mare bine. (Coran 4: 19).23 (30:21) Profetul a spus: Purtai-v bine cu femeile. Aia a spus: Niciodat nu am vzut un om care s fie mai nelegtor cu membrii familiei sale dect Muhammed.24 Tot ea a relatat c Profetul a spus: Cel mai bun dintre voi este acela care este cel mai bun cu familia sa, iar eu sunt cel mai bun cu familia mea.

    o Dreptul de a nu fi btut: Dumnezeu poruncete: ...Dac ele ascult de voi, atunci nu mai cutai pricin mpotriva lor... (4:34); inerea (soiei) n bun nelegere, sau slobozirea (ei) cu buntate. (2:229)

    21 Dr. Yusuf Al-Qaradawy, op. cit. , p. 52.22 ibidem, p. 88.23 ibidem, pp. 53-54.24 Harun Yahya, op. cit., p. 139.

    12

  • Profetul l-a blamat pe cel care i lovete soia, zicnd: De ce o lovete unul dintre voi pe muierea lui, ca i cnd ar fi o roab, cnd tie c s-ar putea ca la captul zilei s se culce cu ea?! Aia a relatat: Trimisul lui Dumnezeu nu a lovit nici una din femeile lui i nici unul din slujitorii lui niciodat.25 Unele dintre soiile musulmanilor s-au plns Profetului c sunt btute de soii lor. Auzind aceasta, Profetul a spus categoric: Cei care i bat soiile nu sunt cei mai buni dintre voi. (Tirmidhi) Profetul a sftuit-o pe o femeie musulmanc care se numea Fatima bint Qais s nu se cstoreasc cu un brbat despre care se tia c bate femeile. M-am dus la Profet i am spus: Abu Jahm i Muawiah m-au cerut de soie. Profetul a spus: Muwiah este srac i Abu Jahm obinuiete s bat femeile.(Muslim)26

    n schimb, pentru aceste drepturi, o soie este obligat s l asculte pe brbatul ei n toate, excepie fcnd nesupunerea fa de Dumnezeu. Ea este obligat s aib grij de banii lui i s nu-i cheltuiasc dect cu permisiunea lui; ct despre casa lui, ei nu i este permis s lase pe nimeni nuntru fr permisiunea lui, chiar dac este vorba de o rud. Astfel de ndatoriri nu sunt nici prea grele, nici nedrepte n schimbul drepturilor ei. Prin urmare, pentru fiecare drept exist o ndatorire. Dumnezeu Atotputernicul spune: Ele au drepturi egale cu obligaiile lor, dup cuviin...(Coran 2: 228).

    n concluzie, femeile au drepturi i obligaii egale. Cuvintele lui Ibn Abbas, care sttea n faa unei oglinzi pentru a se aranja, sunt ludabile. Cnd a fost ntrebat de acest lucru, a spus: M nfrumuseez pentru soia mea aa cum i ea face aceasta pentru mine.27

    FEMEIA N CALITATE DE MEMBRU AL SOCIETII

    Anumii oameni influeni, care sunt ghidai de interese personale, au propagat ideea c Islamul a forat femeia s fie nchis n cas i s nu ias dect cnd e deja moart. Acel verdict nu are ns vreo baz adevrat n Coran sau n Sunna (tradiiile profetice) sau n istoria femeilor musulmane din primele trei generaii de dup Profet, care sunt dintre cele mai bune femei. n sfera vieii sociale, femeia musulman a jucat rolul su, innd predici de reamintire a faptelor bune, poruncind ceea ce este bine i interzicnd rul, n conformitate cu vorbele lui Dumnezeu.

    O poveste binecunoscut descrie cum o femeie s-a ridicat n timpul predicii de vineri a lui Omar i l-a contrazis n legtur cu valoarea dotei ce trebuie s fie pltit miresei. Semnificativ este cum Omar (al treilea calif), fiind convins de argumentul ei, a replicat: Omar a greit, iar o femeie a avut 25 Yusuf Al-Qaradawy, Permis i interzis n Islam, Ed. Islam, Bucureti, 2003, pp. 192-193.26 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., p. 36.27 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, p. 55.

    13

  • dreptate.De asemenea, n timpul califatului su, Omar a numit n funcia de administrator al unei piee o femeie Al-ifa bint Abdullah.28

    EDUCAIA FEMEII

    Dreptul femeii la educaie sau de a nva este fundamental i este garantat de asemenea de nvturile Islamului. Profetul spune: Dobndirea cunotinelor este datoria fiecrui musulman, unde fiecare musulman implic n mod evident brbai i femei ntr-o manier egal, aa cum conchid toate autoritile de jurispruden. Astfel, femeia musulman este obligat s cunoasc nvturile lui Dumnezeu despre ceea ce este permis, interzis, despre drepturile i ndatoririle sale. Ea poate ajunge la cel mai nalt grad de cunoatere pentru a dobndi gradul ijtihad-ului (judecarea independent asupra chestiunilor religioase).29

    O scurt poveste relatat n Coran ilustreaz de-asemenea dreptul femeii la educaie. Khawlah a fost o femeie musulman al crei so a spus ntr-un moment de furie: Tu eti pentru mine precum spatele mamei mele. Aceasta era formula (denumit zihar) prin care arabii pgni divorau de soiile lor, ns femeile nu puteau prsi casa soului pentru a se cstori cu un alt brbat. Cnd Khawlah a auzit aceste cuvinte de la soul su a fost ntr-o situaie foarte neplcut. Ea a mers la Profet i l-a rugat s intervin pentru ea. Profetul a fost de prere ca ea s aib rbdare pn va descoperi o cale de ieire din aceast situaie. Profetul i-a spus: nu te vd pe tine dect c ai fost oprit lui. Khawlah a insistat pe lng Profet zicnd c el nu a rostit te repudiez. La scurt timp Dumnezeu a revelat un capitol numit Al Mujadila sau sura celei care discut i n care acest obicei nedrept a fost abolit. Dumnezeu Preanaltul a auzit vorbele celei care discut cu tine n privina brbatului ei i se plnge lui Dumnezeu. i Dumnezeu aude discuia voastr, cci Dumnezeu Preanaltul este Cel care aude totul i Vede totul. (58:1) Femeia n concepie coranic are dreptul s argumenteze cu nsui Profetul Islamului. Nu i s-a recomandat s tac i nici s l considere pe soul su unica surs de referin n materie de drept i religie.30 Soiile companionilor Profetului obinuiau s mearg la Profet s l ntrebe despre problemele care le intrigau.

    Soul ei nu are dreptul de a o mpiedica s caute cunoaterea. Nici nu i poate interzice s mearg, dac i dorete, la rugciunea n grup ntr-o moschee. Profetul a spus: Nu interzicei femeilor lui Dumnezeu s mearg la moscheile Lui!. Femeile au luat parte mereu la edinele de nvare ale Profetului. Ele se adresau Aiei dac aveau ntrebri jenante sau prea ndrznee. Aceasta, oricum, nu a fost de ajuns pentru ele; de aceea au cerut o zi special destinat nvrii, zi care s le fie alocat fr ca ele s 28 Ibidem, p. 28-29, 84.29 ibidem, pp. 7, 85.30Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 14-15.

    14

  • fie n preajma unei mulimi de brbai, i au spus deschis: Trimis al lui Dumnezeu, brbaii petrec foarte mult timp n compania ta, aa c dedic-ne una dintre zilele tale! Profetul a promis c le va drui o zi n care s le predice, s le ndrume i s le dea explicaii referitoare la viaa islamic.31

    CND I ESTE PERMIS UNEI FEMEI S LUCREZE?

    n Islam o femeie i are nevoile satisfcute datorit sprijinului obligatoriu impus de aria (legea islamic) asupra tatlui, soului, fiilor, frailor sau asupra altor rude de snge. Astfel, un principiu din aria ne anun: locul femeii este acas. Am stabilit deja c a fi diferit nu nseamn a fi inferior n Islam. Aceast descurajare de a lucra n afara casei nu prejudiciaz n niciun fel dreptul femeii la proprietate, de a conduce o afacere...sau chiar de a-i lua un servici, atunci cnd este necesar, precum n povestea celor dou fiice ale btrnului, menionat n Sura Al-Qasas din Coran, care obinuiau s aib grij de oile tatlui lor. Dumnezeu Atotputernicul spune: i cnd a ajuns la apa de la Madyan, a gsit acolo o mulime de oameni care adpau [vitele]. i n afar de ei, a gsit el (Moise) i dou femei care-i ineau departe [turma lor]. i le-a ntrebat el: Care este necazul vostru? Au rspuns ele: Noi nu vom putea s adpm pn ce nu s-au dus pstorii, iar tatl nostru este tare btrn! (Coran 28: 23). Totui, a-i cere femeii s lucreze n afara cminului nu este echitabil nseamn a o mpovra cu dubl zi de munc.

    CONDIIILE SEVICIULUI FEMEII o Serviciul trebuie s fie legal islamic, n sensul c nu trebuie s fie interzis

    de Islam (haram) sau s conduc la ce este interzis. De exemplu, femeia nu poate s lucreze ca menajer n casa unui celibatar sau ca secretar privat pentru un director, serviciu care i-ar cere s stea singur cu el, sau ca dansatoare ce i excit pe brbai, sau ca lucrtoare ntr-un restaurant n care se servete alcool.

    o Serviciul ei nu trebuie s i afecteze alte ndatoriri ce nu pot fi neglijate, precum datoria ei fa de copii i so, aceasta fiind sarcina ei principal.32

    Concepii greite infirmateUnii oameni au ndoieli i ridic anumite ntrebri referitoare la perspectiva

    Islamului asupra statutului femeii ca fiin uman. Una dintre aceste ntrebri este: de ce, dac Islamul chiar consider umanitatea femeii egal cu a brbatului, favorizeaz brbatul n anumite situaii precum mrturia legal, motenirea, preul sngelui, grija familiei, conducerea statului?...deosebirile sunt determinate doar de

    31 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, pp. 26, 85.32 ibidem, pp. 95-96.

    15

  • ndatoririle diferite ale fiecruia dintre cele dou sexe, n virtutea dispoziiei sale naturale.33 Astfel:

    FEMEIA MARTOR

    Este adevrat c n Coran exist indicaia c n cazul tranzaciilor s fie luai drept martori fie doi brbai, fie dou femei i un brbat. Este vorba despre versetul cunoscut ca versetul ndatoririlor.

    eicul de la Universitatea Al-Azhar, Mahmud altut, spune: Versetul nu se refer la statutul mrturiei. El se apleac mai degrab asupra metodelor de verificare i de stabilire a ncrederii n ce privete drepturile individului n momentul tranzaciei. Versetul ncepe, de fapt, astfel: O, voi cei care credei! Dac voi contractai o datorie pentru un anumit timp, atunci nsemnai-o n scris! i s o nsemne, ntre voi, un scrib cu dreptate! Scribul nu are voie s refuze a scrie, aa cum l-a nvat Dumnezeu. Aadar, el trebuie s scrie aa cum i dicteaz datornicul, care trebuie s fie cu fric de Dumnezeu, Stpnul su, i s nu micoreze [valoarea datoriei] cu nimic! Dar dac datornicul este fr judecat sau slab sau nu poate dicta el, atunci s dicteze tutorelui su, cu dreptate. i luai drept martori doi dintre brbaii votri, iar dac nu sunt doi brbai, [luai] un brbat i dou muieri, dintre aceia pe care i acceptai ca martori, aa nct, dac va grei una dintre ele, s-i aminteasc una celeilalte! (Coran 2: 282). De aceea situaia este una de verificare i de documentare a drepturilor, nu una de judecat. ...el continu: Gsim o dovad puternic a egalitii n afirmaiile Coranului, anume c femeia este egal cu brbatul n tipul mrturiei cunoscut ca jurmntul condamnrii (un jurmnt n care chiar soul sau soia i acuz partenerul de adulter i n care singurul martor este unul dintre ei nota traductorului.): Aceia care le defimeaz pe soiile lor i nu au martori afar de ei nii, fiecare dintre ei trebuie s fac patru mrturii [cu jurmnt] pe Dumnezeu c el este dintre cei care spun adevrul i o a cincea [mrturie cu jurmnt] ca blestemul lui Dumnezeu s cad asupra lui, dac el este dintre cei care mint. ns osnda va fi ndeprtat de la ea, dac ea face patru mrturii [cu jurmnt] pe Dumnezeu c el este dintre cei care mint i o a cincea [mrturie cu jurmnt] ca mnia lui Dumnezeu s se abat asupra ei, dac el este dintre cei care spun adevrul. (Coran 24: 6-9).34 Astfel, mrturia femeii o poate chiar invalida pe cea a unui brbat. Se observ din acest verset i ct de important e n Islam aprarea onoarei femeii, un drept fundamental. Un alt verset din Coran spune: Pe aceia care defimeaz muieri cinstite i, apoi, nu aduc patru martori, biciuii-i cu optzeci de lovituri i nu mai primii mrturie de la ei niciodat, cci ei sunt nelegiuii! (Coran 24: 4)35

    JURMINTELE FEMEILOR33 ibidem , p 8.34 ibidem, pp. 10-12.35 Meududi, op. cit., p. 16.

    16

  • n Islam jurmntul este valid att pentru brbai, ct i pentru femei i nimeni nu are puterea s l anuleze. Companionii profetului Muhammad, brbai i femei, i-au prezentat personal jurmntul n faa lui. O, Profetule! Dac vin la tine femei credincioase i i fac jurmnt de credin, fgduind c nu vor pune nimic n rnd cu Dumnezeu, nu vor fura, nu vor preacurvi, nu-i vor omor pe copiii lor, nu vor svri nici o ticloie cu minile lor i cu picioarele lor, i nu i se vor arta cu nesupunere fa de ceea ce se cuvine, atunci primete jurmntul lor de credin i roag-l pe Dumnezeu Preanaltul de iertare pentru ele, cci Dumnezeu Preanaltul este Ierttor, ndurtor. (Coran 60: 12) Brbatul nu poate ncheia un jurmnt n numele soiei sau al fiicei sale. i nici un brbat nu poate anula un jurmnt al nici uneia dintre rudele sale de sex feminin.36

    MOTENIREA I FEMEILE

    Printre arabii pgni, nainte de Islam, dreptul la motenire l aveau doar rudele de sex masculin. Coranul a abolit aceste obiceiuri nedrepte i a oferit tuturor rudelor de sex feminin dreptul la succesiune. Brbailor le revine o parte; asemenea le revine i femeilor o parte din ceea ce au lsat n urm prinii i rudele, de va fi puin ori mult; o parte anumit li se cuvine. (Coran 4:7)

    Regula general este c partea unei femei este jumtate ct a unui brbat Dumnezeu v poruncete n privina [motenirii] copiilor votri: un fiu are [o parte] cu partea a dou fiice. (Coran 4: 11), dar ea nu este obligat s contribuie absolut deloc la ntreinerea casei.

    Uneori, partea femeii din motenire este aceeai cu a brbatului37:o Atunci cnd cei doi prini i motenesc pe copiii lor; Coranul spune: ...

    Ct despre prinii lui, primete fiecare dintre ei a asea parte din ceea ce a lsat [defunctul], dac el are un copil. (Coran 4: 11).

    o Pentru fraii sau surorile vitrege ce motenesc de la un frate care nu are prini sau copii: Dac un brbat sau o femeie moare fr a avea niciun motenitor direct, dar are un frate sau o sor, fiecruia dintre cei doi le revine a asea parte. Dac ei ns sunt mai muli de-att, atunci ei toi sunt prtai la o treime... (Coran 4: 12).

    Mai mult, sunt cazuri n care femeia ia o parte mai mare dect a brbatului:38 o dac o femeie moare lsnd n urma ei un so, o mam, doi frai i o sor

    din partea mamei ei, sora va primi o esime i doar o esime va fi dat celor doi frai.

    36 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., p. 27.37 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, p. 13.38 Ibidem, p. 14.

    17

  • o dac o femeie moare, lsnd n urm un so, o sor din aceiai prini i doi frai din partea tatlui, soul primete o jumtate din motenire, iar sora cealalt jumtate, pe cnd fraii vitregi nu primesc nimic, ntruct sunt doar rude. Dar dac este vorba de o sor vitreg, aceasta va primi o esime pentru ntreinere.

    o nc un caz n care femeia primete mai mult dect brbatul, conform interpretrii lui Ibn Abbas a versetului: Dac ns nu are copil i-l motenesc prinii lui, atunci mama sa are dreptul la o treime... (Coran 4: 11). Pentru Ibn Abbas, aceasta nseamn c dac o femeie moare, lsnd un so i pe cei doi prini ai ei, soului i se cuvine o jumtate, mamei o treime, iar tatlui o esime.

    Dup o comparaie simpl ntre drepturile financiare i obligaiile femeii musulmane, o femeie musulman britanic a concluzionat c Islamul nu a tratat femeile doar cu justee, ci i cu generozitate39.

    PREUL SNGELUI FEMEII

    Nu exist nicio relatare autentic a spuselor Profetului, niciun consens al autoritilor religioase (Ijma') pentru a stabili c preul de snge pltit pentru uciderea unei femei reprezint jumtate din suma pltit pentru uciderea unui brbat. Astfel rmne o singur tradiie autentificat pe acest subiect: Pentru un suflet, o sut de cmile. n continuarea subtitlului Preul sngelui, acelai pentru brbai i femei, eicul altut scrie: Femeia, ca fiin uman, are aceleai origini precum brbatul, sngele ei este acelai ca al lui, el provine din ea i ea din el i aceeai pedeaps o vor primi amndoi de la judectori n cazul omuciderii; chinurile Iadului sunt cealalt pedeaps pentru uciderea unui brbat sau a unei femei. Deci regula versetului se aplic uciderii accidentale a unui brbat sau a unei femei.

    Relatrile pe acest subiect n Coran sunt generale i nu privilegiaz brbatul acordndu-i vreun statut special: Cel care omoar un drept-credincios din greeal, trebuie s slobozeasc un rob credincios i s dea un pre de snge familiei lui... (Coran 4: 92). Toi sunt de acord cu faptul c se adreseaz att brbailor, ct i femeilor; de aceea se pltete aceeai sum.40

    MBRCMINTEA I COMPORTAMENTUL FEMEII

    39 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., p. 43.40 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, pp. 15-16.

    18

  • Vlul sau acopermntul pentru cap (hijab) reprezint pentru occidentali un mare simbol de opresiune i nrobire a femeilor. Pentru a vedea de cine i de ce anume sunt de fapt oprimate femeile musulmance, e suficient s menionez c Ministerul Educaiei din Frana a hotrt recent expulzarea din colile franeze a tuturor tinerelor femei musulmane care poart vl! E de neuitat scena n care poliitii francezi mpiedic o tnr femeie musulman ce poart batic s intre n liceu.

    De fapt, legislaia islamic i-a acordat o grij deosebit femeii musulmane, n scopul protejrii demnitii ei i ridicrii ei la o poziie nalt. Condiiile care i-au fost impuse n privina mbrcminii i a podoabelor au avut doar menirea de a o feri de stricciunea derivat de etalarea podoabelor cu ostentaie. Aceasta nu constituie o limitare a libertii sale, ci urmrete s o apere, astfel nct s nu ajung ntr-o situaie umilitoare, s nu alunece n noroiul degradrii i s nu devin obiect al privirilor rufctorilor.41 Astfel, Dumnezeu poruncete: i spune drept-credincioaselor s-i plece privirile lor i s-i pzeasc pudoarea lor, s nu-i arate gtelile lor, afar de ceea ce este pe dinafar i s-i coboare vlurile peste piepturile lor! i s nu-i arate frumuseea lor dect naintea soilor, sau a prinilor lor, sau a prinilor soilor lor, sau a fiilor lor, sau a fiilor soilor lor, sau a frailor lor, sau a fiilor frailor lor, sau a fiilor surorilor lor, sau a muierilor lor, sau a acelora pe care le stpnesc minile lor drepte, sau a slujitorilor dintre brbai, care nu mai au dorin, sau a copiilor mici care nu tiu ce este goliciunea femeilor. i s nu loveasc cu picioarele lor, astfel nct s se afle ce podoabe ascund ele! i cii-v cu toii, o, voi, drept-credincioilor, fa de Dumnezeu, pentru ca voi s izbndii! (24: 31).

    Oricum, este clar c nu Islamul a inventat acoperirea capului, ci exist i n tradiia iudeo-cretin, existnd doar o diferen de nsemntate. Sfntul Tertulian n faimosul su tratat Vlul fecioarelor a scris: tnr femeie, poart vlul cnd iei; pe strad, ar trebui s l pori i n biseric, ar trebui s l pori cnd eti ntre strini, poart-l i n mijlocul frailor ti...42

    Coranul afirm clar c vlul este esenial pentru sobrietate, iar motivul pentru care aceasta este important ne este precizat tot n Coran: O, Profetule, spune-le soiilor tale i copilelor tale i femeilor dreptcredincioilor s se nveleasc n jilbaburile (rochiile) lor, cci astfel va fi mai lesne s fie recunoscute i s nu li se pricinuiasc necazuri! Dumnezeu este Ierttor i ndurtor! (33: 59) Acesta este punctul de vedere integral...sobrietatea nseamn protecie. Este una din marile ironii din lumea noastr contemporan c acelai batic este un venerabil semn de sfinenie cnd este purtat...de ctre micuele catolice i

    41 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 4, 65.42ibidem, p. 55.

    19

  • este defimat, considerat simbol al asupririi cnd este purtat cu scopul proteciei de femeile musulmane.43

    C onform normelor islamice, femeia musulman: o Se mbrac i se mpodobete decent: ... s nu-i arate gtelile lor,

    afar de ceea ce este pe dinafar (...) i s-i coboare vlurile peste piepturile lor! (Coran 24: 31). n timpul Profetului unele femei obinuiau s i acopere faa. Flexibilitatea Islamului i permite femeii s opteze sau nu pentru acoperirea feei44

    o Trebuie s pstreze decena n mers i n vorbire: i s nu loveasc cu picioarele lor, astfel nct s se afle ce podoabe ascund ele! (Coran 24: 31); O, voi, soii ale Profetului! Voi nu suntei ca niciuna dintre femei. Dac suntei pioase, nu v artai binevoitoare [fa de brbai], cu vorba, pentru ca acela care are o boal n inim s nu pofteasc la voi, i spunei vorbe potrivite! (Coran 33: 32); i este poruncit s vorbeasc, dar conform normelor credinei islamice.

    o Trebuie s fie mai presus de toate actele menite s strneasc i s tenteze brbatul, aa cum se ntmpla n epoca ignoranei, n perioada preislamic, sau n varianta modern a Jahiliyei.

    o Are interdicia de a folosi lucruri care i afecteaz feminitatea. Brbaii care se comport ca femeile i femeile care se comport ca brbaii sunt pedepsii la fel de ctre Dumnezeu.Profetul spune: Trei [categorii de persoane] nu intr n Paradis i nu se bucur de vederea Frumuseii lui Dumnezeu n Ziua Judecii: un fiu care nu i-a ascultat pe prinii si, o femeie masculinizat i un adulterin.

    o Trebuie s evite s se afle ntr-un loc singur, cu un brbat care nu este soul ei, sau cu o persoan cu care se poate cstori, pentru a pstra o barier ntre ea i cellalt brbat i toate gndurile pctoase, ntre reputaia ei bun i zvonurile false. Profetul spune: Niciun brbat nu trebuie s se afle ntr-un loc izolat cu o femeie i nicio femeie nu ar trebui s cltoreasc cu nimeni n afar de o persoan cu care nu se poate cstori. sau soul ei, desigur.

    o Trebuie evitate adunrile de brbai, excepie fcnd cazurile necesare sau scopurile considerabile, doar pentru strictul necesar. Participarea la rugciunile n grup din moschee, cutnd cunoaterea, cooperarea n caritate i promovarea credinei sunt situaii n care prezena femeii alturi de brbai este acceptat;

    Prin aceste indicaii i regulamente, Islamul are grij de sigurana femeii i a feminitii sale, pentru ca ea s fie aprat de gurile profane; Islamul i pstreaz decena i castitatea, innd-o departe de toi factorii de abatere. Islamul are grij de onoarea ei, luptnd mpotriva calomniei i a celor care o rspndesc. Mai presus de toate, Islamul i protejeaz sufletul i

    43 ibidem, pp. 55-57.44 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, p. 21.

    20

  • i calmeaz mintea...n acelai timp, Islamul protejeaz brbatul de anxietate i rtcire, familia de desprire i societatea de prbuire i destrmare. Noi trebuie s urmm aceste precepte divine, aa cum ne ndeamn Dumnezeu: Apoi te-am aezat Noi pe calea cea adevrat a religiei. Urmeaz-o, aadar, i nu urma poftelor celor care nu tiu! (Coran 45: 18), pentru a nu ajunge n situaia celor care refuz poruncile i nelepciunea divin, cum se ntmpl n Occident, care suport consecinele acestui lucru, precum desfrul, decderea moral ce a corupt tinerii i a dus civilizaia la ruin i prbuire. Ni s-a recomandat s evitm cele dou ci extreme: occidentul permisiv i sihastria sever a orientului.45

    INDEPENDENA SOIEI DIVORUL

    Islamul are o poziie de mijloc ntre cretinism i iudaism cu privire la divor. Cstoria n Islam este o legtur sacr care nu se poate desface dect dac exist motive. Cuplul a fost instruit s urmreasc posibile remedii oricnd cstoria lor este n pericol. Nu este recomandat s se recurg la divor dect n situaia cnd nu exist alt soluie. Profetul Muhammad le-a spus credincioilor: dintre toate faptele permise divorul este cel mai urt de Dumnezeu Preanaltul (Abu Dawud).

    Nu este rezonabil s obligi doi oameni s rmn mpreun mpotriva voinei lor. Nu e de mirare c ntreaga lume cretin a fost obligat s permit divorul, ns fr restriciile i moralitatea specific Islamului. Iudaismul admite divorul chiar i fr un motiv. Islamul recunoate divorul, dar l descurajeaz pe toate cile. De asemenea le este recunoscut ambilor soi dreptul de a pune punct cstoriei lor. Islamul i-a dat soului dreptul de divor (talaq). n plus, spre deosebire de iudaism, si soia are dreptul de a dizolva cstoria, acest drept pe care ea l-a dobndit se numete khulu (plecarea soiei).46 n Islam este cu certitudine simplu n teorie ca brbatul s divoreze de soia sa. Dar devine foarte greu pentru el s transpun aceasta n practic; rata sczut a divorurilor o demonstreaz cu prisosin. Pe de alt parte, dei femeia nu poate declara divorul precum brbatul, ei nu i este dificil s l obin, avnd drept motivaie chiar i simplul fapt c nfiarea soului nu i este pe plac.47 O femeie a venit la profetul Muhammad s cear divorul de soul ei. Ea i-a spus profetului c nu are de ce s se plng mpotriva soului ei. Singura problem era c l ura i nu l suporta. Profetul a ntrebat-o ce a primit de la el i ea a rspuns o grdin. Apoi el a ntrebat-o: i i dai grdina napoi? Iar ea a rspuns: Da, dup care profetul (Pacea i binecuvntarea lui Dumnezeu fie asupra sa) i-a spus omului s-i ia grdina napoi i s divoreze de ea.(Bukhari)

    45 ibidem, pp. 23, 25.

    46 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 31.47 Khurram Murad, op. cit., p. 17.

    21

  • n unele situaii soia poate cere divorul de soul ei. Cruzimea soului, abandonul fr motiv, soul nu i ndeplinete responsabilitile conjugale, etc., constituie motive de divor. Pe scurt, Islamul a oferit femeii musulmane cteva drepturi de neegalat: ea poate divora prin khulu i poate cere divorul n nume propriu. Soia musulman nu a fost niciodat legat de un so recalcitrant. n cazul n care soia alege s divoreze trebuie s napoieze dota soului. Returnarea cadoului de nunt n aceast situaie este o compensaie corect pentru soul dornic s o pstreze pe soia sa n timp ce ea a ales s l prseasc. Coranul a ordonat brbailor s nu ia napoi dota dect n situaia n care soia este iniiatoarea divorului.48

    Subiectul divorului este coplex, condiiile, paii, principiile, drepturile i obligaiile ce implic un asemenea proces n legislaia islamic sunt nenumrate i rmne ca fiecare s-i dea silina s le studieze n propriul sistem, aria.

    POLIGAMIA I FEMEILE

    Misionarii i orientalitii trateaz subiectul poligamiei ca pe un ritual islamic, ca pe una dintre obligaiile musulmanului sau, cel puin, ca pe o practic islamic plcut. Aceasta este o nelegere greit, o prejudecat. Copleitoarea norm a mariajului, pentru un musulman, implic doar cstoria cu o femeie care s i fie alinarea, bucuria sufletului su, ngrijitoarea casei sale i n care s aib ncredere i s i spun secretele. Astfel, calmul, iubirea i mila, bazele unui mariaj conform Coranului, i va susine. Prin urmare nvaii spun: Este nerecomandat ca un brbat care are o soie virtuoas, modest i care este de ajuns pentru el s se cstoreasc cu alta. Aceasta l expune la ceea ce este interzis. Dumnezeu Atotputernicul spune: Nu vei putea s v purtai ntocmai la fel cu [toate] soaele, chiar dac ai voi cu tot dinadinsul. Dar nu v ntoarcei cu totul [ctre vreuna dintre ele], lsnd-o [pe cealalt] ca atrnat! (Coran 4: 129). Profetul a zis: Brbatul care a avut dou soii i a nclinat spre una din ele, n Ziua Judecii va fi nclinat ntr-o parte. Unui brbat i este interzis s se cstoreasc cu o a doua soie, dac el se teme c nu va fi capabil s ntrein o a doua soie sau se teme c nu va fi corect.49

    Printele Eugene Hillman scrie n cartea sa Reexaminarea poligamiei: Nicieri n Noul Testament nu exist un ordin explicit prin care s se susin c mariajul este monogam i nici o porunc prin care poligamia este interzis., dei poligamia era o practic comun i in societatea evreiasc din timpul profetului Isus. Printele Hillman accentueaz faptul c biserica roman a interzis poligamia cu scopul de a se conforma culturii

    48 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 33-34.49 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, 69.

    22

  • greco-catolice (care prescria doar o soiei legal, n timp ce tolera prostituia i concubinajul). El l-a citat pe Sfntul Augustin: Acum ntr-adevr n timpurile noastre, n conformitate cu obiceiurile romane, nu este permis s iei o alt soie. Biserica African i cretinii africani le reamintesc adesea frailor lor europeni c interzicerea de ctre biseric a poligamiei este o practic cultural i nu o dispoziie categoric a cretinismului autentic. Coranul de asemenea permite poligamia, dar nu fr restricii. ...dar dac v temei c nu vei fi drepi [cu ele], atunci [luai] una singur sau ce se afl n stpnirea minilor voastre drepte... (4: 3).

    Coranul, contrar Bibliei, limiteaz numrul soiilor la patru, o condiie strict fiind tratarea soiilor cu dreptate i n mod echitabil. Sfntul Coran nu recomand poligamia, nici nu o consider un ideal. Cu alte cuvinte, Coranul a tolerat sau permis poligamia i nu mai mult. La ntrebarea de ce este poligamia posibil, rspunsul este simplu: n toate timpurile i locurile au existat constrngeri sociale i motive morale pro-poligamie. Versetele din Coran indic c problema poligamiei n Islam nu poate fi neleas separat de obligaiile fa de orfani i vduve: Iar dac v temei c vei fi nedrepi cu orfanii, luai de soii pe acelea care v plac dintre femei dou, trei sau patru, dar dac v temei c nu vei fi drepi [cu ele], atunci [luai] una singur sau ce se afl n stpnirea minilor voastre drepte. Aceasta [este situaia care] v d cea mai mic putin de a purcede nedrept. (Coran 4: 3). Islamul este religia potrivit tuturor locurilor i timpului i care nu ignor aceste obligaii. n numeroase societi numrul femeilor l depete pe cel al brbailor. n S.U.A. sunt cel puin 8 milioane de femei n plus fa de brbai. ntr-o ar asemenea Guineei sunt 122 de femei la 100 de brbai. .a.m.d.. Pentru a se stabili un echilibru n societate n aceast situaie exist mai multe soluii, una dintre ele fiind celibatul, alii ar prefera infanticidul feminin (care se ntmpl n cteva societi din lume astzi!). Alii cred c singurul mijloc este ca societatea s tolereze comportamente sexuale permisive precum: prostituie, sex fr cstorie, homosexualitate, etc. Pentru alte societi din Africa de astzi, un mijloc de a soluiona aceast problem este poligamia, considerat o instituie social onorabil. De exemplu, multe tinere mirese din Africa, cretine, musulmane sau de alte religii prefer s se cstoreasc cu un brbat cstorit deoarece astfel dovedete el nsui c e un so responsabil. Multe soii i ndeamn soii s i mai ia o soie pentru c nu i doresc ca ei s se simt singuri. Aceste femei au simit c poligamia poate fi o experien fericit i benefic dac soiile coopereaz ntre ele.50 E de remarcat, totui, c majoritatea musulmanilor au avut doar o soie. Faptul c exist civa musulmani care au avut mai mult de o soie a devenit un subiect pentru propagand mpotriva Islamului, dnd o impresie greit asupra modului islamic de viat. Problema este c adesea femeile

    50 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 47-49.23

  • din vest, dar i din alte culturi privesc poligamia ca pe un semn de degradare al femeilor. Pentru acele femei, eu le spun: Voi avei religia voastr, iar eu am religia mea!(109:4) n societatea islamic nu exist iubite (ibovnice). Islamul le-a dat femeilor demnitate prin cstorie i le-a protejat de exploatarea brbailor egoiti i lacomi. Este mai bine i mai demn s ai mai mult dect o soie dect s ai un numr de iubite. Islamul te face rspunztor de faptele tale. Astfel, nu exist familii cu un singur printe sau copii nelegitimi n societatea islamic.51 n Islam poligamia este o chestiune care presupune consensul mutual. Nimeni nu poate fora o femeie s se cstoreasc cu un brbat cstorit. Soia are dreptul s scrie n contractul de cstorie c nu este de acord ca soul s se cstoreasc cu o alt soie. Cineva cu siguran poate spune c rata cstoriilor poligame n lumea islamic este mult mai sczut dect rata relaiilor extraconjugale din vest. Cu alte cuvinte, brbaii musulmani contemporani sunt de departe mult mai monogami n comparaie cu cei din lumea occidental. Billz Graham, un eminent evanghelist cretin a recunoscut acest lucru. El spune: Cretinismul nu poate compromite chestiunea poligamiei. Dac pn astzi nu a fost capabil s o fac este n detrimentul su. Islamul a permis poligamia ca o soluie la anumite situaii sociale i a lsat-o la latitudinea firii umane, strict n cadrul definit de lege. Trile cretine fac un mare spectacol din monogamie, dar de fapt ele practic poligamia. Nu surprinde pe nimeni rolul jucat de amante n societatea occidental. Islamul este o religie cu o baz corect i a permis musulmanilor s se cstoreasc cu o a doua soie, dac trebuie, dar interzice strict orice alt tip de legtur cu scopul de a apra probitatea moral a comunitii. Unul dintre paradoxurile impenetrabile din civilizata noastra lume modern52 este faptul c nelarea soiei fr acordul ei este perfect legitim, dar luarea unei a doua soii cu liberul acord al primeia nseamn nclcarea legii.

    CELE MAI MARI PATRU FEMEI MUSULMANE

    51 Ghulam Sarwar, Islam-credin i nvturi, Ed. Islam, Bucureti, 2003, p. 187.52 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., p. 52.

    24

  • Profetul a spus: "Printre femeile ntregii lumi, patru sunt de seam: Khadijah, Fatimah, Mariam (Maria) i Asiiah (soia Faraonului)".53

    Khadijah prima musulman"Cnd nimeni nu m-a crezut, Khadijah m-a crezut. Ea m-a fcut

    partener n averea ei." Acestea sunt cuvintele Profetului Muhammad despre prima lui soie - marea doamna musulman Khadijah-ul - Kubra'.;54

    Ea era o doamn nobil, bogat din Mekkah. Era o femeie de afaceri, de succes, vduv de dou ori. i-a dovedit inteligena n administrarea afacerilor, testndu-l prima oar pe Muhammed, cnd acesta a nceput s lucreze pentru ea. De asemenea, ea a refuzat numeroase propuneri de cstorie din partea brbailor mai de seam ai tribului Qurai care erau atrai de frumuseea i bogia ei. Aceasta pn cnd Khadijah a remarcat calitile deosebite ale lui Muhammed i s-a decis s fac ea primul pas de a-l cere n cstorie.55 S-a cstorit cu Profetul cnd ea avea patruzeci de ani i el douzeci i cinci de ani. Au avut ase copii: doi biei, Qasim i Abdullah (Tahir i Tayyib, care au murit tineri) i patru fete, Zainab, Ruqaiyyah, Omm Kalthum i Fatimah. Khadijah a trit cu Profetul douzeci i cinci de ani i a fost singura soie a Profetului n acest timp.

    Dup cincisprezece ani din cstoria lor, cnd Profetul obinuia s se izoleze n petera Hira pentru a reflecta asupra vieii i a creaiei lui Dumnezeu, Khadijah niciodat nu l-a abandonat, ci l-a susinut mereu i obinuia s-l viziteze. E uimitor cum o femeie de cincizeci i cinci de ani putea urca muntele pentru a se ntlni cu soul ei n peter, doar pentru a reflecta i a sta mpreun. A fost o femeie minunat i o mare binecuvntare pentru Muhammed.

    Cnd revelaia a venit de la Dumnezeu i Muhammad a venit la ea speriat, ea l-a linitit spunndu-i: Nu, jur pe Dumnezeu c El niciodat nu s-ar mnia pe tine! Tu i ajui rudele, i iei aprarea celui slab, l ajui pe srac i pe cel aflat n nevoie, tu ntmpini oaspeii i nduri multe greuti pe calea adevrului.56 Khadijah a acceptat i a devenit prima musulman. Acceptarea de ctre ea a Islamului i-a ajutat rspndirea printre locuitorii din Mekka. A fost lng Profet tot timpul. Averea lui Khadijah a fost folosit pentru cauza Islamuluiea a avut de suportat o imens tensiune i suferin n timpul boicotului la Shi'bi Abi Talib, timp de trei ani.57 Chiar i aa, Khadija, care avea pe atunci aizeci i cinci de ani, a ales s stea cu soul ei, dei liderii quraiii i-ar fi permis s-i cumpere hran, cu condiia de a rmne n casa ei.

    53 Ghulam Sarwar, op. cit., p. 156.54 ibidem, p. 154.55 Amr Khaled, op. cit., p. 39.56 ibidem, p. 50.57 Ghulam Sarwar, op. cit., pp. 154-155.

    25

  • Marea doamn musulman Khadijah, prima musulman, a murit pe 10 Ramadan n al zecelea an al profeiei, n 620 e.n., la vrsta de aizeci i cinci de ani, n braele lui Muhammed, demonstrnd ct de important este cstoria n Islam. Cnd era pe patul de moarte s-a ntmplat un lucru uimitor. ngerul Gibril a venit de la Dumnezeu Preanaltul cu urri pentru Khadija...El a spus: Salut-o din partea Domnului meu i din partea mea i d-i ei vestea bun c va avea un palat din qasab (perle) n Paradis, unde nu va avea parte nici de necazuri i nici de suferine. Cnd Profetul i-a spus aceste vorbe, ea a rspuns: El este sursa pcii, de la El vine pacea i pacea fie asupra ngerului Gibril!58 Moartea ei a fost o mare pierdere pentru Muhammad. El spuse: "Nu pot ndura scena. Cred c Dumnezeu a pstrat mult bine n ea." El a iubit-o pe Khadijah att de mult nct dupa moartea ei obinuia s-i aminteasc adesea de ea59, datorit comportamentului ei. Lumea ar putea fi schimbat de mari doamne musulmane precum Khadijah.

    Unii orientaliti pretind c Profetul s-a cstorit cu multe femei pentru a-i satisface poftele trupeti (i c ar promova poligamia). Acest lucru nu este adevrat, deoarece el a fost cast pn la douzeci i cinci de ani de ani. Astfel procedeaz un brbat ahtiat dup plceri? Mai mult, el a refuzat s se cstoreasc dup moartea Khadigei i a avut grij de cele dou fiice necstorite ale sale, n special de Fatima care avea paisprezece ani. Doi ani mai trziu s-a recstorit cu o vduv, Sedwa, deoarece ea nu putea s se ntrein dup moartea soului, decedat n timpul emigrri n Etiopia. Mai trziu s-a cstorit cu Aia i apoi cu celelalte soii; toate aceste cstorii au avut ca scop dauah (activitate misionar).

    Fatimah - Conductoarea femeilor

    Fatimah, cea mai tnr dintre cele patru fiice ale Profetului, e cunoscut ca Sayyidatun Nisa' (Conducatoare a femeilor). Dup moartea mamei ei Khadijah, ea i-a slujit tatl cu total devotament i dragoste. Profetul a iubit-o foarte mult i i-a pastrat o adnca afeciune,60 spunnd despre ea: Fatima este o parte din mine; ce m ntristeaz pe mine, o ntristeaz pe ea i ce m mulumete pe mine, o mulumete pe ea.61

    Dupa Hadis-uri, Fatimah era privit ca o mare doamn respectat de ctre femeile din acel timp, datorit personalitii, bunttii, politeii i demnitaii ei. Fatimah a luat parte la btlia de la Uhud i i-a ngrijit pe soldaii musulmani rnii. Ea bandaja rnile, ajutat de Profet n timpul btliei. De asemenea, a luat parte la btlia de cucerire a Mekki.

    58 Amr Khaled, op. cit., pp. 93-94.59 Ghulam Sarwar, op. cit.,, p. 155.60 Ibidem, p. 56.61 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, pp. 44-45.

    26

  • Fatimah a murit la cteva luni dup moartea Profetului, pe 3 Ramadan, n 11 AH la treizeci de ani.62 Ea a relatat c n noaptea n care Profetul a murit, El mi-a spus c va muri la noapte e eu am plans. Apoi mi-a spus c eu voi fi prima din familia sa care-l va urma i eu am rs.63 nainte de a muri, ea i-a exprimat dorina ca trupul ei s fie dus pentru rugciunea de nmormntare ntr-un asemenea mod ca nimeni s nu recunoasc dac e corpul unui brbat sau al unei femei,64 dovedind c era o musulmanc ideal.

    Murind att de curnd dup moartea Profetului, n-a putut nara mai mult de 18 sau 19 Hadisuri, cu o mare valoare ns pentru legislaia islamic (aria).

    Aia mama credincioilor

    Aceast mare doamn musulman a fost cstorit cu Profetul dup moartea primei sale soii, Khadijaha fost cstorit cu Profetul la 9 ani, dar a mers sa triasc cu el doar cnd a avut doisprezece ani (unii spun cincisprezece), o vrst obinuit pentru acea vreme. Tatl ei a fost Abu Bakr, cel mai apropiat prieten al Profetului i primul Khalifa al Islamului.

    Aia era foarte talentat i avea o memorie minunat. Ea a crescut ntr-un mediu islamic. n timpul copilriei, Aia a memorat un numr de sure din Coran. Aia a avut norocul de a fi instruit sub ndrumarea unuia dintre cei mai mari nvttori ai omenirii, Profetul Muhammad. Aceast instruire a fcut din ea una din cele mai remarcabile femei musulmane din istoria islamic. Ea a fost complet devotat Profetului, soului ei, iar el a iubit-o foarte mult, nu pentru frumuseea ei fizic, ci pentru inteligena, spiritul ei de judecata i personalitatea ei. Dac Aia iubea pe cineva mai mult dect pe soul ei Muhammad, acela era Atotputernicul Dumnezeu, i aceasta era nvtura Profetului. Aia obinuia sa-l nsoeasca pe Profet n rugciuni. Obinuiau s se roage perioade lungi, plngnd i cernd iertarea lui Dumnezeu. Profetul a murit n braele ei.

    Aia ntotdeauna susinea adevrul. A nvaat pe muli oameni Islamul. Ea era o autoritate n multe chestiuni ale legii islamice, n special n cele care le priveau pe femei. Ea a narat 2210 Hadis-uri. A murit la vrsta de aizeci i apte de ani pe 17 Ramadan, 58 AH. Viaa ei arta la ce statut nalt se poate ridica o femeie musulman.

    nainte de Islam, femeile nu aveau nici un statut n societate; Islamul le-a dat o poziie foarte important. Islamul vrea s vad femeia

    62 Ghulam Sarwar, op. cit., pp. 156-157.63 Amr Khaled, op. cit., p. 280.64 Ghulam Sarwar, op. cit, p. 157.

    27

  • dezvoltndu-i talentele i contribuind la societate ca mama sau soie i rmnnd supus i virtuoas. Femeile musulmane pot atinge culmi nalte. Dumnezeu Creatorul le-a stabilit i ndatoririle potrivit naturii i constituiei lor biologice.65

    Asiiah o musulmanc exemplar

    Asiiah era soia Faraonului cel nendurtor. Ea ne este dat ca model de dreptcredincioas de ctre Dumnezeu, pentru caracterul ei exemplar, caracterul ei i dorina de a cuta doar mulumirea i ndurarea lui Dumnezeu i Paradisul. Astfel, se spune n Coran: i Dumnezeu a dat-o drept pild pentru aceia care cred pe muierea lui Faraon, care a zis: Doamne, dureaz-mi mie o cas lng Tine n Rai i mntuiete-m pe mine de Faraon i de fapta sa i mntuiete-m p mine de neamul de nelegiui! (66: 11)

    Fecioara Maria mama drept-credincioilor

    Maria, mama Profetului Isus, este numit de ctre musulmani mama drept-credincioilor, ntruct reprezint, prin toate faptele sale, un model demn de urmat. Mariei i familiei ei le sunt dedicate trei capitole mari n Sfntul Coran: capitolul (3) numit familia lui Imran (Imran fiind tatl Mariei), capitolul (5) Mesei Coborte din Cer (cunoscut drept Cina cea de tain) i capitolul (19) numit Maria.66 n foarte multe alte capitole coranice ni se amintete de ea i de fiul su, Isus. Coranul a fcut din Maria un exemplu de puritate, umilin n faa lui Dumnezeu i credin n cuvntul Su: i [la fel i] pe Maria, fiica lui 'Imran, care a rmas neprihnit i am suflat n ea din Duhul Nostru. i ea a crezut n cuvintele Domnului ei i n scripturile Sale i a fost ea dintre cei supui cu statornicie. (Coran 66: 12).67

    Dumnezeu a ales-o pe Maria pentru a le aduce moralitatea i religia autentic oamenilor care i-au abandonat religia originar i au adoptat tot felul de superstiii i speculaii68 i pentru a se ndeplini minunea lui Dumnezeu pentru oameni: ngerii au zis: O, Maria! Dumnezeu i vestete un Cuvnt din partea Lui: numele lui va fi Al-Masih, Isa (Mesia, Isus), fiul Mariei, mre n aceast lume ca i n lumea de Apoi i unul dintre cei mai apropiai (de Dumnezeu)! Pentru musulmani, (din tafsir) prin aceasta Maria a contribuit la ndeplinirea perfeciunii lui Dumnezeu de a crea, astfel, naterea miraculoas a lui Isus fr tat completeaz toate posibilitile divine de a crea oamenii: din brbat i femeie; fr brbat i fr

    65 ibidem, pp. 157-159.66 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 5-6.67 Yusuf Al-Qaradawy, Statutul femeilor n Islam, p. 39.68 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit p. 56.

    28

  • femeie (Adam); din brbat, dar fr femeie (Eva) i din femeie, dar fr brbat (Isus). Fecioara Maria a crescut neprihnit, n adorare i cucernicie69, iar Dumnezeu a onorat-o, aeznd-o deasupra tuturor femeilor: ngerii au zis: O, Maria! Dumnezeu te-a ales i te-a fcut curat. El te-a ales peste femeile lumilor/ (3: 42) Ea este un model i prin felul cum a nfruntat acuzaiile lumii. Cu toate acestea, trebuie menionat c musulmanilor, femei i brbai, le este interzis orice adorare sau adresare de rugi ctre Maria, fiind contieni c asocierea altcuiva lui Dumnezeu este singurul pcat de neiertat pentru Dumnezeu: i cnd va zice Dumnezeu (n Ziua de Apoi): O, Isus, fiu al Mariei! Le-ai spus tu oamenilor: Luai-m pe mine i pe mama mea drept dumnezei n locul lui Dumnezeu?, el i va rspunde: Mrire ie! Eu nu a fi putut s spun ceea ce nu aveam dreptul s spun!......(Coran 5:116-117)

    Prin modelul Mariei, Dumnezeu ne prezint caracterul ideal al femeii musulmane. Acest caracter este complet diferit de caracterul obinuit al femeilor din societiler laice din zilele noastre.70

    FORME ALE SISTEMULUI DE ASISTEN SOCIAL N SOCIETILE ISLAMICE

    a) SISTEMUL ZAKAT (DANIEI) - CONTRIBUIA LA BUNSTAREA CELORLAI

    Zakat (contribuie a prosperitii) este al treilea pilon al Islamului. Zakat se cere platit o dat pe an n economii la rata de 2,5%. Aceast rat se aplic n bani ghea, economii bancare, bijuterii din aur i argint. Rata pentru vite i produse agricole este diferit. Zakat este o plat obligatorie, nu e nici caritate, nici tax. Caritatea este optional, iar taxele pot fi folosite de stat pentru orice scop, dar Zakat trebuie cheltuit n limitele unor percepte fixe, precum ajutarea sracilor, nevoiailor, plata salariilor colectorilor acestuia, eliberarea sclavilor, datornicilor, cltorilor nevoiai, pentru a ctiga inimi i pentru cauza lui Dumnezeu: Milosteniile [din Danie] sunt numai pentru sraci, pentru srmani, pentru cei care ostenesc pentru ele, pentru cei ale cror inimi se adun (ntru credin), pentru slobozirea robilor,pentru cei ndatorai greu, pentru calea lui Dumnezeu i pentru cltorul aflat pe drum. [Aceasta este] porunc de la Dumnezeu, iar Dumnezeu este Atoatetiutor [i] nelept. (Coran 9: 60).71

    69 *Liga Islamic i Cultural din Romnia, op. cit., p. 56.70Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit, p. 53.71 Ghulam Sarwar, op. cit., pp. 80-81.

    29

  • Zakatul este o form de securitate social. Statul islamic este rspunztor de asigurarea necesitilor de baz n hran, mbrcminte, locuint, medicin i educaie pentru fiecare cetean72, educaia la toate nivelele ei fiind gratuit ntr-un stat Islamic. Prin plata Zakatului, introdus nc din secolul al VII-lea, bogaii si mpart averea cu sracii i astfel procesul concentrrii averii este controlat, iar distribuirea corect asigurat. n completarea prii obligatorii a Zakat-ului, musulmanii sunt ndemnati n Coran s aduc contribuii voluntare pentru a-i ajuta pe srmani, pe nevoiai i pentru alte scopuri de prosperitate. Aceasta contributie voluntara se numeste Sadaqah (caritate sau poman).73 Anas a relatat c Trimisul lui Dumnezeu a spus: Cea mai bun poman este hrnirea unui stomac nfometat. (Baihaqi)

    b) INSTITUIILE DE BINEFACERE

    Pe vremea Profetului au aprut aezmintele religioase (waqf), care furnizau tuturor instituiilor sociale resursele financiare care le ajutau s-i ndeplineasc menirea lor umanitar nobil.

    Au existat dou feluri de instituii: unele nfiinate de stat, constnd din bunuri i asezminte vaste i altele nfiinate de persoane: prini, comandani, bogtai, femei.

    Printre instituiile de binefacere, cele mai importante au fost:o moscheile - Moscheea a reprezentat primul nucleu al colii n civilizaia

    islamic. Ea nu era doar loc de adorare, ci era i coal n care musulmanii nvau scrisul, cititul, Coranul, stiine juridice, lingvistic i alte ramuri ale tiinei.74

    o colile nvmntul era i este gratuit, pentru ambele sexe; elevilor i studenilor asigurndu-li-se masa, cazarea peste noapte, posibiliti de a studia i de a-i ndeplini ndatoririle religioase. Fiecare coala avea i o moschee, sli de studiu, dormitoare pentru elevi i studeni, bibliotec, buctrie i baie. Mai ntlnim i astzi astfel de coli75

    o spitalele un exemplu al complexitii serviciilor spitalelor: Marele spital Al-Mansuri din Cairo: i s-au anexat o moschee, o coala i un oficiu pentru orfani; Toata lumea se putea interna n acest spital i s beneficieze de tratament. Bolnavii primeau la plecare din spital, dupa ce se vindecau, un rnd de haine, iar celor care mureau li se asigurau pregtirile, giulgiul i nmormantarea. Au fost numiti pentru spital medici pentru diverse specialiti, precum i infirmieri i slujitori care s-i ajute pe bolnavi, s le aranjeze paturile, s le spele vemintele i s le fie de ajutor la baie, ajungndu-se astfel ca pentru fiecare bolnav s revin doi slujitori. O sal mare fusese amenajat n care medicul-ef inea lecii de

    72 ibidem, p. 191.73 ibidem, p. 82.74 Mustafa Sabaayi, Particulariti uimitoare ale civilizaiei islamice, Ed. Golden, Constana, 2008, p. 141.75 Ibidem, p. 143.

    30

  • medicin pentru studeni; lucrul cel mai interesant este faptul c spitalul nu oferea servicii numai bolnavilor internai in ele, ci oferea alimente, buturi i medicamente i la domiciului celor care aveau nevoie de ele.76

    o caravanseraiurile i hotelurile destinate cltorilor devotai lui Dumnezeu i altor oameni sraci,

    o azilurile, cminele i casele de oaspei n care se retrgeau cei care voiau s se dedice adorrii lui Dumnezeu,

    o casele speciale construite pentru sracii care nu aveau posibiliti s cumpere sau s nchirieze locuine,

    o instalaiile pentru distribuirea apelor tuturor oamenilor pe drumurile publice,

    o cantinele populare n care se distribuiau pine, carne, ciorb i dulciuri, existente pn aproape de zilele noastre,

    o azilul sultanului Selim i azilul eicului Muhi ad-Din din Damasco casele destinate pelerinilor care se aflau la Casa Sfnt a lui Dumnezeu

    de la Mekka.o Instituiile destinate ntreinerii drumurilor, barajelor i podurilor, precum i

    cimitirelor, unii oameni donnd ntinse suprafee de pmnt pentru a deveni cimitire publice.

    o instituiile de caritate pentru cele necesare nmormantarii saracilor decedati.

    o instituii de caritate destinate realizrii solidaritii sociale, aa cum erau casele pentru copii abandonai i orfani, pentru circumciderea i ngrijirea lor, cminele pentru invalizi, orbi i btrni n care acetia aveau parte de un trai demn, asigurndu-li-se locuina, hrana, mbrcmintea i invmntul.

    o instituii pentru asistarea deinuilor, pentru asigurarea hranei necesare, meninerea sntii

    o instituii pentru asigurarea de nsoitori care s-i conduc i s-i asiste pe nevztori i pe invalizi.

    o instituii destinate sprijinirii cstoriei tinerilor care nu aveau posibilitatea s suporte cheltuielile necesare pentru cstorie i asigurarea dotei.

    o instituii pentru aprovizionarea mamelor cu lapte i cu zahr, destinate exclusiv scopurilor caritabile.

    o instituii de caritate care asigurau tblie copiilor care sprgeau tbliele de scris cnd se ntorceau acas.

    o instituia de tratare i ngrijire a animalelor bolnave, de hrnire a lor i de asigurare a punii cand imbatraneau.77

    76 Ibidem, pp. 164-165.77 ibidem, pp. 134-139.

    31

  • CONCLUZII

    Aceasta este, pe scurt, ceea ce reprezint Islamul. Aceasta nu este nici vis, nici utopie. Pentru binefacerea omenirii, Profetul i companionii si au dezvoltat i au stabilit, n trecut, aceste principii i aceast ordine, i ele pot fi stabilite i aplicate, din nou, de ctre adevraii credincioi.78

    Aproape toate societile musulmane au un grad sau altul de abatere de la idealurile islamice n ceea ce privete statutul femeii. Aceste abateri se manifest n dou direcii opuse. Prima direcie este foarte conservatoare, restrictiv i orientat spre tradiii, n timp ce a doua este foarte liberal i pro-occidental. Sumariznd, prerea conform creia femeia musulman are un statut umil din cauza Islamului este o concepie greit. Problemele musulmanilor n general se datoreaz unui slab ataament fa de Islam. Totui, Islamul rmne cea mai practicat religie. Se cuvine ca nemusulmanii s realizeze marea prpastie ntre credin i practici. Ne minunm c muli dintre cei care se convertesc la Islam ntr-o ar asemenea Marii Britanii sunt femei. n S.U.A. femeile convertite la Islam sunt mai numeroase dect brbaii, 4 femei la un brbat. n legtur cu aceast cretere impresionant, ambasadorul Herman Eilts a declarat n faa Comitetului Afacerilor Externe al Casei reprezentanilor Congresului SUA n 24 iunie 1985: dar pe mine m-a impresionat c Islamul este religia monoteist cu cea mai mare vitez de propagare. Aceasta este ceva de care trebuie s inem cont. Ceva este corect n Islam. El atrage muli oameni buni. Da, ceva este corect n Islam i este timpul s descoperim acel ceva.79 Sper c aceast lucrare este un pas n aceast direcie.

    BIBLIOGRAFIE

    1. Abdel Aziym, Dr., Sherif, Femeia n Islam, Ed. Taiba, Bucureti,

    2008

    2. Al-Fahim, Abdul Rahim, Dou sute de Hadisuri profetice, Ed. AMR,

    Bucuresti, 2008

    78 Meududi, op, cit., p. 46.79 Dr. Sherif Abdel Aziym, op. cit., pp. 58-62.

    32

  • 3. Khaled, Amr, Pe urmele lui Muhammed, Ed. Golden, Constana,

    2008

    4. Liga Islamic i Cultural din Romnia, Traducerea sensurilor

    Coranului cel Sfnt n limba romn, Ed. Islam, Bucureti, 2006.

    5. Meududi, Ce nseamn Islamul, Ed. Taiba, Bucureti, 2003

    6. Murad, Khurram, aria-legislaia islamic, Ed. Taiba, Bucureti,

    2007

    7. Qaradawy, Prof., Dr., Yusuf , Permis i interzis n Islam, Ed. Islam,

    Bucureti, 2003

    8. idem, Statutul femeilor n Islam, Ed. Taiba, Bucureti, 2008

    9. Sabaayi, Mustafa, Particulariti uimitoare ale civilizaiei islamice,

    Ed. Golden, Constana, 2008

    10. Sarwar, Ghulam, Islam-credin i nvturi, Ed. Islam, Bucureti,

    2003

    11. Yahya, Harun, Fecioara Maria, Ed. Taiba, Bucureti, 2007

    12. Zarqa, Mustafa Ahmad, Muhammed modelul perfect pentru

    omenire, Ed. Islam, Bucureti, 2008

    33

    Lucrare de seminar


Recommended