+ All Categories
Home > Documents > Lucian Boia-Istorie Și Mit În Conștiința Românească

Lucian Boia-Istorie Și Mit În Conștiința Românească

Date post: 02-Nov-2015
Category:
Upload: oprea-maria
View: 42 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Istorie
311
         i       s         t       o       r         i       e L U C I A N B O I A Ist o r i e ş i mit   î n con ş tiin ţ a  româneasca HUMANITAS
Transcript
  • isto

    rie

    LUCIAN BOIA

    Istorie i mit n contiina romneasca

    HUM A N ITA S

  • Coperta

    IOANA DRAGOM IRESCU MARDARE

    H U M A N IT A S, 1997

    ISB N 973-28-0987-6

  • Introducere

    Orice demers intelectual presupune o prealabil definire a conceptelor cu care operm. n lucrarea de fa, va fi vorba despre istorie i despre mituri istorice. S lmurim, aadar, ce nelegem prin istorie i ce nelegem prin mit.

    Cuvntul istorie are dou semnificaii distincte, pe care publicul larg, dar i muli profesioniti tind foarte adesea a le confunda. Istoria definete n acelai timp ceea ce s-a petrecut cu adevrat i reconstituirea a ceea ce s-a petrecut, cu alte cuvinte trecutul n desfurarea sa obiectiv i discursul despre trecut. Cele dou istorii snt departe de a fi echivalente. Prima se terge pe msura derulrii faptelor, iar cea de-a doua nu are cum s o renvie n deplintatea ei. Ceea ce numim ndeobte istorie este discursul nostru despre istorie, este imaginea, inevitabil incomplet, simplificat i deformat, a trecutului pe care prezentul o recompune fr ncetare.

    n raport cu istoria real, ioriaca discurs presupune o drastic filtrare a faptelor, ordonarea lor ntr-un ansamblu coerent, dramatizarea aciunii i nvestirea sa cu un sens bine definit. Istoria real este un depozit neornduit i inepuizabil. Din acest depozit, istoricul (sau, n genere, cel care vorbete despre istorie) alege i ornduiete. Istoricul este un productor neobosit de coeren i jgmnifjcaii. EFproduce un gen de^rficriune cu Inateriale ade- vrate.

    Aceleai procese istorice i aceleai fapte snt tratate diferit, adesea foarte diferit, n funcie de punctul de observaie. Manualele colare publicate n diversele pri ale lumii dovedesc cu prisosin imposibilitatea unei istorii care s fie la fel pentru toi. Totul contribuie la diferenierea discursului: spaiul de civilizaie, motenirea cultural, contextul mental, conjunctura istoric, formaia

  • 6 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    istoricului i, ntr-o manier decisiv, evantaiul ideologiilor. Pluralismul ideologic i politic se traduce inevitabil n pluralism istoriografie.

    S admitem n beneficiul demonstraiei c s-ar putea ajunge la un adevr absolut al faptelor. Chiar i aa, alegerea, ierarhizarea i nlnuirea lor ar rmne n continuare deschise spre o varietate de soluii. n realitate, faptele snt ele nsele construite de istoric, detaate dintr-un context mult mai larg i aezate ntr-o schem explicativ pe care tot istoricul o elaboreaz.

    Trebuie neles c nu exist istorie obiectivrii nu numai c nu exist, dar nici nu poate exista.JEste sfritul unei iluzii, ntreinut i amplificaTacIe scientismul ultimelor dou secole. coala critic, att de ncreztoare n capacitatea istoricului de a stoarce din document ceea ce Ranke numea istoria aa cum a fost ea cu adevrat, i teoria marxist cu impecabila-i aezare a tuturor fenomenelor ntr-o schem complet a devenirii umane snt cele dou puncte extreme atinse de mitul unei istorii perfecte i obiective. Istoricul nu este cel care tie, ci cel care caut, spunea Lucien Febvre. Efervescentul su dialog cu trecutul nu are cum s se cristalizeze ntr-un unic adevr, care ar nsemna de fapt sfritul istoriei.

    De altfel, vremea adevrurilor absolute a trecut chiar i n tiinele considerate cndva exacte. Epistemologia contemporan a cunoscut o infuzie apreciabil de relativism. Ar fi curios ca istoria, oricum o disciplin mai puin structurat dect fizica, s pretind n continuare un acces la absolut pe care fizicienii nu l mai invoc.

    Se mai adaug un element care aaz istoria ntr-o poziie cu adevrat aparte. Fizica este apanajul exclusiv al fizicienilor; originalii care din cnd n cnd descoper cte o teorie nou conteaz prea puin n dinamica acestei tiine. Nu tot aa stau lucrurile cu istoria. Istoria nu este fcut doar de istorici. Ea reprezint o expresie privilegiat a contiinei de sine a fiecrei comuniti sau a oricrui grup social. Toat lumea particip, ntr-un fel sau altul, la elaborarea i adaptarea permanent a fondului istoric imprimat n contiina colectiv. Tradiia oral, literatura, coala, biserica, armata, discursul politic, presa, radioul, televiziunea, cinematograful snt toate surse de istorie care acioneaz, uneori contradictoriu, cu intensiti i efecte variabile, asupra contiinei

  • INTRODUCERE 7

    istorice. Profesionitii istoriei se afl prini n aceast reea. Influena lor nu trebuie subestimat, dar nici supraevaluat. Un roman sau un film istoric se dovedesc adesea mai influente. Un manual colar i exercit nrurirea asupra unui public incomparabil mai numeros dect o capodoper istoriografic adresat unei elite. Nici rezistena istoricilor la mitologie nu trebuie supraestimat. Istoricul nu se poate detaa, oricum nu se poate detaa pn la capt, de mediul istoric n care evolueaz, cu fondul lui de tradiii, cu prejudecile i constrngerile pe care le implic. El se hrnete din mitologia ambiant i este la rndu-i un productor de mitologie.

    Exist, aadar, la toate nivelurile, un proces inevitabil de mitifi- care a istoriei. Ajuni aici, urmeaz s lmunfrTtel ile-al dcea concept, rspunznd la ntrebarea: ce nelegem prin mit?

    Mit este un cuvnt la mod. Utilizarea sa tot mai frecvent, adesea abuziv, ntreine un grad nalt de ambiguitate. Exprimarea curent i dicionarele vehiculeaz o mulime de semnificaii. Pn la urm, tot ceea ce se ndeprteaz mai mult sau mai puin de realitate pare susceptibil de a devenit mit. Ficiuni de tot felul, prejudeci, stereotipuri, deformri sau exagerri se regsesc sub aceeai etichet comod.

    Nu aceasta este concepia noastr. Mai nti, nu vedem nici o contradicie inerent ntre imaginar (cruia i se subsumeaz mitul) i realitate. A distinge, n cazul miturilor, ntre adevrat i neadevrat este un mod greit de a pune problema. Mitul presupune o anumit structur, i este indiferent n fond, pentru definirea Iui, dac aceast structur nglobeaz materiale adevrate sau fictive, sau adevrate i fictive n acelai timp. Singurul lucru important este c le dispune potrivit logicii imaginarului. Exist un mit al lui Napoleon, exist un mit al lui Mihai Viteazul. Ar fi derizoriu s reproeze cineva utilizarea conceptului pentru motivul c Napoleon i Mihai Viteazul au trit cu adevrat! Mitificarea acestor personaje const n aezarea faptelor lor reale n tipare ale imaginarului (istoric i politic). Atunci cnd Mihai Viteazul apare ca furitor al unitii naionale, ne aflm n faa unui proces de mitificare, pentru simplul motiv c asupra faptei sale reale se proiecteaz ideologia statului naional a ultimelor dou secole, inexistent n anul 1600.

  • 8 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    ^ Definiia pe care o propunem mitului este urmtoarea: construcie imaginar (ceea ce, nc o*3ta7nu nseamn nici real, nici ireal, ci dispus potrivit logicii imaginarului), destinat s pun n eviden esena fenomenelor cosmice i sociale, n strns raport cu valorile fundamentale ale comunitii i n scopul de a asigura coeziunea acesteia. Miturile istorice presupun, evident, preluarea trecutului n sensul acestei definiii.

    Rezult c nu orice deformare, adaptare sau interpretare nseamn mit. Mitul presupune degajarea unui adevr esenial. El are un sens profund simbolic. Prezint n acelai timp un sistem de interpretare i un cod etic sau un model de comportament; adevrul su nu este abstract, ci neles ca principiu cluzitor n viaa comunitii respective. Mitul naiunii i mitul progresului, pentru a numi dou mituri fundamentale ale lumii contemporane, ofer n egal msur o cheie a devenirii istorice i un sistem de valori creator de solidaritate i de proiecte mprtite.1 Mitul este puternic integrator i simplificator, avnd tendina de a reduce diversitatea i complexitatea fenomenelor la o ax privilegiat de interpretare. El introduce n istorie un principiu de ordine, acordat necesitilor i idealurilor unei anumite societi.

    Terenul nostru de cercetare l constituie societatea romneasc a secolelor al XI)dga i al XX-lea. Ne intereseaz modul cum permanenta elaborare a discursului istoric, la toate nivelurile, n- globnd, aadar, cu distinciile de rigoare, dar fr nici o excludere sau desprire artificial, istoriografia, manualele colare, literatura sau propaganda politic, s-a acordat cu evoluia nsi a societii romneti, cu gama ideologiilor i proiectelor de tot felul. Am reinut nu orice deformare sau adaptare, ci acele accente ale discursului istoric care se prind cu adevrat n structurile unei mitologii naionale, dnd sens, prin trecut, proiectelor prezente.

    Istoriografia romneasc se afl n faza unei necesare revizuiri critice, care nu va putea ocoli raporturile dintre imaginar i istorie. Demersul nostru poate s par insolit. n alte istoriografii, o asemenea tratare a discursului istoric nu mai are nimic revoluionar. Problema, Ia noi, st n iluzia, adnc nrdcinat, a obiectivitii istoriei, pe care comunismul, promotor al adevrului unic i incontestabil, nu a fcut dect s-o consolideze. Ceea ce Guizot tia cu un secol i jumtate n urm, anume c exist o sut de

  • INTRODUCERE 9

    feluri de a face istoria, nu pare nc deloc evident n cultura romneasc. O logic simplist funcioneaz: sau ideologia comunist nu a deformat substanial istoria, i atunci nu exist motive s se renune la schema existent, sau a deformat-o, i atunci misiunea noastr este, n sfrit, stabilirea Adevrului! Faptul c deformarea este inevitabil, iar adevrul relativ pare greu de neles sau de acceptat.

    Nu demolarea mitologiei istorice este scopul nostru. Ceea ce nu nseamn c nu ne rezervm dreptul de a semnala ntreinerea artificial i chiar amplificarea n prezent a unor mituri istorice i politice care, n ciuda patriotismului afiat al promotorilor lor, nu fac dect s ne ndeprteze de ceea ce de altfel o larg majoritate dorete sau cel puin afirm: modernizarea i democratizarea societii romneti, competitivitate (inclusiv n domeniul ideilor) i integrarea rii n structurile europene. Miturile naionaliste, purttoare ale unui mesaj autoritar i xenofob, nu snt cel mai bun nsoitor pe acest drum. Dar, repetm, nici vorb nu poate fi de demolarea mitologiei n sine. Nu se poate tri n afara imaginarului. Viaa oricrei comuniti este organizat n jurul unor constelaii mitice. Fiecare naiune i are propria mitologie istoric. Nimic nu lmurete mai bine prezentul i cile alese spre viitor dect modul cum o societate nelege s-i asume trecutul.

  • CAPITOLUL UNU

    Istorie, ideologie, mitologie

    PRIMA INTRARE N EUROPA

    S-a petrecut n secolul trecut ceea ce astzi, n cu totul alte condiii, poate mai dificile, ncercm s repetm: intrarea societii romneti n Europa. Timp de mai bine de un secol, procesul de occidentalizare, afirmat iniial n snul unei elite, a progresat treptat, ncetinit totui, ntr-o anumit msur, de inerii materiale i mentale. Cel puin cteva decenii ar mai fi fost necesare pentru ca valorile i instituiile occidentale s prind cu adevrat rdcini puternice n solul romnesc. Aceste decenii, istoria nu a vrut s le acorde Romniei. Ofensivei autohtoniste de dreapta, i-a urmat soluia de extrem stng, mult mai durabil i transformatoare. Comunismul a scos pur i simplu Romnia de pe calea normal a evoluiei, rstumnd complet toate structurile i valorile. Ins construcia pe care a ncercat-o, a unui nou tip de civilizaie, a euat, ceea ce impune, la captul unei jumti de secol de ieire din istorie, reeditarea demersului de acum^Tim v e ^ f f jumtate. Batem din nou la porile Europei i ncercm cea de-a doua noastr intrare n lumea occidental.

    Reperele cronologice snt o chestiune delicat; se poate totui considera c procesul primei intrri n Europa ncepe s prind consisten n jTTriirSnutui 1830 n vrem^Tfp^ nopol i ^Regu^entului OrganTcTAlfabetul de tranziie ilustreaz perfect mersul nsui al societii romneti. Scrierea chirilic las locul, n intervalul 1830-1860, unei scrieri amestecate, combinaie de caractere chirilice i litere latine, cu tendina generalizrii celor din urm. n 1860, alfabetul latin este legiferat. Spre 1830, tinerii aristocrai adoptaser deja mbrcmintea european. Iconografia ne ofer imagini amuzante: n saloanele epocii, brbaii trecui de prima tineree, consecveni modei orientale, stau alturi de tineri, precum i de femei de toate vrstele, nvemntai i

  • 12 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    nvemntate europenete. tefan Cazimir a schiat un interesant tabel al gradului de receptivitate fa de formele occidentale: boierii apar mai receptivi dect categoriile de mijloc sau de jos, tinerii mai receptiv; dect vrstnicii, femeile mai receptive dect brbaii. O boieroaic tnr admiratoare a modei franceze i cititoare de romane franuzeti simea cu siguran mai bine pulsul vremii dect un trgove btrn! Scrierea i moda se constituie n simptome ale unui proces pe cale de a cuprinde, cu intensiti variabile, toate compartimentele societii romneti.1

    Trebuie nlturat aici o idee, puternic nrdcinat, prin repetarea ei timp de aproape cinci decenii. Nu clasele de jos i nu o burghezie practic inexistent au fost, n prima jumtate a secolului al XlX-lea, purttoarele ideii de progres. Opoziia ntre vechi i nou nu a separat clase sociale antagoniste, ci a mprit nsi elita romneasc a vremii. Purttorii noilor veminte i ai noilor idei au fost n majoritatea lor tineri boieri. Ei s-au aflat de altfel i n fruntea revoluiei de la 1848, numit de istoriografia comunist revoluie burghezo-democratic ; democratic, firete, dar burghez, ne ntrebm cu ce burghezi? Oricum, ceea ce am numi mai curnd o clas de mijloc, puin consistent i ea, dect o burghezie n sensul strict al termenului, era departe de a fi fost foarte receptiv la ceea ce se ntmpla n apusul continentului. Cronica lui Dionisie Eclesiarhul, ncheiat pe la 1815, ne pare foarte caracteristic pentru cultura i atitudinea micului orean n preajma demarrii procesului de modernizare. Dionisie transform Revoluia francez ntr-un roman fantastic, nu i nelege i nu i accept principiile, iar ntre francezi i rui ia fr ezitri partea celor din urm, vzui ca aprtori ai ortodoxiei...1 2 Consideraiile lui de politic european prefigureaz judecile unor jupn Dumitrache sau conu Leonida, imaginarii, dar att de realii eroi ai lui Caragiale de peste o jumtate de veac. Cu siguran c nu din acest mediu a pornit europenizarea societii romneti.

    1 tefan Cazimir, Alfabetul de tranziie, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1986.

    2 Pentru ideologia, nu tocmai burghez, a incipientei clase mijlocii romneti, vezi Lucian Boia, Rception et dformation: la Rvolution franaise dans la chronique de Dionisie l Ecclsiarque, n La Rvolution franaise et les Roumains (tudes l'occasion du bicentenaire publies par Al. Zub), Iai, 1989, pp. 279-284.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 13

    Ideologia comunist avea nevoie de o revoluie burghez (moment obligatoriu al traiectoriei istorice marxiste) i de o clas burghez care s o pun n aplicare. n faza anterioar, interpretarea dominant n cultura romneasc fusese aceea a prelurii ideologiilor i instituiilor modeme din Occident, tez pe care E. Lo- vinescu i-a construit cunoscuta sa teorie a civilizaiei romne modeme. O not aparte a adus tefan Zeletin, susinnd dezvoltarea efectiv a unei economii capitaliste romneti, ca punct de plecare al restructurrilor socio-politice.3 Dar i Zeletin punea accentul pe imboldul dat de capitalul occidental i de burghezia anglo-francez (aadar, tot factorul exterior), iar categoria burghez autohton pe care o invoca era alctuit n fapt din boieri, brusc interesai dup 1829 de comerul cu grne. Pn la urm, ntr-o interpretare sau alta, este clar c totul a pornit de sus, de la clasa boiereasc, i nu din zona fragilei i dezorientatei clase de mijloc. Dup cum, chiar acceptnd o implicare limitat a societii romneti n economia de schimb capitalist, rmne faptul c elementele civilizaiei modeme, de la formele literare pn la Constituie, de la Universitate pn la sistemul financiar sau la cile ferate, i aa mai departe, au fost toate produse de import. Ele nu puteau fi importate dect de acei membri ai elitei deprini cu civilizaia occidental. Ceea ce nu nseamn c societatea romneasc, n ansamblul ei, nu a avut de jucat un rol, aculturarea presupunnd egala participare a doi actori: cel care ofer modelul i cel care-1 preia i l adapteaz. Nu oricine poate imita orice. Imitarea nsi presupune un anume grad de compatibilitate cu modelul ales. Dar faptul n sine c romnii au imitat nu poate suferi discuie.

    NAIONALISM I MODERNIZARE

    Trei mari probleme rezum traiectoria societii romneti n secoluljaT^ X T e r Ble au nriuritIntr-o msur decisiv si ra- pforturile romnilor cu propriul lor trecut.

    3 E. Lovinescu, Istoria civilizaiei romne moderne, voi. IIII, Editura Ancora, Bucureti, 1924-1925; tefan Zeletin, Burghezia romn. Originea i rolul ei istoric, Cultura Naional, Bucureti, 1925.

  • 14 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    Prima este ide ea naional, Discuiile din ultimele decenii n jumrcoTTceptuluTde naiuneau fost afectate, ntr-o manier adesea contradictorie, pe de o parte de faimoasa definiie a lui Stalin (prelungit pn astzi n versiune anonim) iar pe de alt parte de exacerbarea naionalist a erei Ceauescu. S-a reuit pn la urm ncurcarea complet a conceptului. Caracterizarea stalinist avansa ca argument obligatoriu unificarea economic a teritoriului, ceea ce conferea o dimensiune abuziv material unui proiect eminamente ideal; tendina naionalist, sacrificnd mai mult misticii naionale dect economiei, mpingea departe n trecut premisele naiunii romne, dac nu chiar naiunea romn n deplintatea ei. Dac ar fi s reinem extremele celor dou interpretri, sntem fie o naiune format n epoca modern din raiuni predominant materiale, fie o naiune nscut o dat cu istoria!

    De fapt, ceea ce se numete ndeobte contiin naional, ca nsemnnd altceva dect simpla contiin a identitii etnice, este ideea statului naional, a statului-naiune, este voina unei comuniti, omogen sau nu din punct de vedere etnic, de a alctui un organism politic; aceasta nu decurge din piaa economic unitar (romnii din Transilvania aparineau n 1900 pieei ungare, nu romneti!), dar nici din vreo iluzorie predestinare marcnd irevocabil cu amprenta ei o istorie multimilenar. Ideea statului-naiune are o vechime nu mai mare de dou secole i nu este scris nicieri c se va perpetua n venicie. Ea i are originea, pe de o parte, n filozofia contractului social, aa cum a fost definit de Jean-Jacques Rousseau, i, pe de alt parte, n perceperea comunitilor etnice ca organisme vii, fiecare cu pro- pria-i spiritualitate i propriul su destin, distincte de ale celorlalte (potrivit interpretrii lui Johann Gottfried Herder, din Ideen zur Philosophie der Geschichte der Menschheit, 1784-1791). Suveranitatea popular i mistica sngelui comun snt, aadar, cele dup principii, contradictorii dar i complementare, ale faptului naional. Revoluia francez i rscolirea sistemului european, n urma rzboaielor napoleoniene i a revoluiilor ulterioare, au grbit cristalizarea conceptului, conducnd la decuparea real sau ideal a continentului ntr-o constelaie de naiuni-state.

    Pn n aceast faz istoric, alctuirea i evoluia organismelor statale nu avuseser nimic de a face nici cu frontierele etnice i

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 15

    lingvistice, nici cu exprimarea voinei populare. Frana, devenit n ochii multora model de stat naional, a nceput prin a fi un conglomerat de teritorii i culturi disparate; n sud se vorbea provensala, mai apropiat de catalan dect de francez, bretonii erau celi, iar alsacienii germani. In momentul cnd, prin Revoluie, francezii devin o naiune, aceasta va fi definit nu n sensul unui organism etnic, ci ca rezultnd din libera opiune a cetenilor si. n opoziie cu aceast nelegere contractual a naiunii, modelul german avea s insiste asupra etnicitii i istoriei, sngelui. i culturii. Este lesne de neles de ce alsacienii au fost privii* mult vreme, cu egal ndreptire, ca fiind francezi sau germani.' Erau francezi potrivit definiiei franceze a naiunii i germani potrivit definiiei germane. Acest dezacord teoretic a generat interminabile conflicte care au afectat nu numai cele dou state, ci i continentul european n ansamblul su.

    n ceea ce privete naiunea romn (i, n genere, naiunile din spaiul central-european), modelul invocat corespunde formulei germane. Romnii se definesc prin originea comun (roman, dac sau daco-roman), prin limba unitar, prin istoria mprtit, prin spiritualitatea specific. Se nelege astfel de ce (ntocmai ca germanii i maghiarii) ei nu pot accepta disocierea celor de acelai neam n naiuni distincte (cum se ntmpl astzi cu basarabenii din Republica Moldova), dup cum cu greu i pot considera ca romni adevrai pe cei de alt origine i alt limb (cazul maghiarilor din Transilvania care, la rndul lor, mprtind aceeai concepie a naiunii, snt prea puin dispui s se integreze n masa romneasc).

    Decuparea prezentului potrivit liniilor de fractur dintre naiuni s-a manifestat n egal msur prin proiectarea n trecut a acestei decupri reale sau ideale. Miturile fondatoare au fost reelaborate, n aa fel nct configuraia originar s fie ct mai apropiat, dac nu chiar identic, cu organismul naional actual. Fenomenul este general european. n cazul romnilor, simbolul acoperitor al ntregului spaiu romnesc a devenit Dacia, ntr-un moment cnd numele de Romnia nc nu exista. De altfel, s remarcm absena pn n plin secol al XlX-lea a unui termen generic modem care s defineasc ansamblul teritoriilor romneti. Numele de astzi al rii a fost formulat mai nti de un istoric sas, Martin

  • Felmer, n secolul al XVIII-lea, apoi, n 1816 (n Istoria Romniei i Geografia Romniei), de istoricul grec stabilit n ara Romneasc Dimitrie Philippide. Spre mijlocul veacului, termenul Dacia apare frecvent pentru a defini ceea ce astzi se numete Romnia: ntregul teritoriu locuit de romni. Publicaii precum Dacia literar, Magazin istoric pentru Dacia, Dacia viitoare reprezentau, prin nsui titlul lor, un ntreg program politico-naional. Ceva mai trziu, cnd termenul Romnia s-a ncetenit, desemnnd ns mica Romnie, rezultat din unirea rii Romneti cu Moldova n 1859, funcionalitatea Daciei a rmas intact, ea acoperind ntreg spaiul naional romnesc, Romnia Mare de mai trziu. Titlul marii sinteze a lui A. D. Xenopol, Istoria romnilor din Dacia Traian (1888-1893), simbolizeaz relaia direct dintre Dacia antic i naiunea romneasc modern.

    A doua mare sfidare a secolului al XIX-lea a fost problema mmerruf^ufXn_fapt a occidentalizrii societii romneti. Renun- area la orientalismul i tradiionalismul scrisului i vestimentaiei nsemnau, fr ndoial, o apropiere de modelul occidental, dar greul rmnea de fcut. ntrebarea era cum puteau fi puse n micare un sistem patriarhal i autoritar, o societate covritor rural, dominat de marea proprietate i aproape lipsit de fermenii moderni ai capitalismului i democraiei. ntr-un interval scurt, i cu deosebire n deceniul 1860-1870, tnrul stat romn a adoptat aproape tot ce se putea prelua din sistemul instituional i legislativ european: constituie, parlament, guvern responsabil, coduri de legi, universitate, academie... Forme fr fond, avea s spun Titu Maiorescu, avnd dreptate n sensul c transformarea n profunzime a societii romneti i a mentalitilor reprezenta o ntreprindere de mult mai mare anvergur dect simpla ncetenim, prin entuziasmul unei elite, a instituiilor occidentale. Marea problem a societii romneti a devenit, pentru aproape"iin se-

    la dr^gl^^a p^nmiU dpriya m munist, punerea de acord a fondului cu forma. Pariu pe jumtate ctigat, pe jir mtate~~pef3ut. .. ~~

    Principala contradicie a proiectului de modernizare se gsea n nsi structura societii romneti. Societatea modern este opera oraelor i a burgheziei. n mediul romnesc, dimpotriv, dialectica raporturilor sociale i reunea i i opunea n principal

    16 ISTORIE I MIT IN CONTIINA ROMNEASC

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 17

    pe marii proprietari de pmnt i pe rani. Chiar spre 1900, dup o perioad de relativ dezvoltare a sectorului urban, nu mai puin de 81,2% din populaia Romniei locuia nc la sate. Masiva predominare rural a marcat puternic att o larg gam de proiecte social-politice, ct i diversele interpretri ale trecutului naional, ale spiritualitii romneti, ale destinului romnesc. Modelul romnesc, trecut, prezent i chiar viitor, s-a ntiprit i a rmas n mintea multora ca un model predominant rural. Dirjtr-o asemenea perspectiv, oraul aprea ca o excrescen strin pe trunchiul romnesc sntos, cu att mai mult cu ct mediul citadin era cu adevrat n mare msur strin sau cel puin cosmopolit.

    Discrepanelor inerente dintre sat i ora li s-au adugat, aadar, n cazul romnesc, i semnificative deosebiri de ordin etnic, religios i cultural. n 1899, Iai, capitala Moldovei, avea 76 277 de locuitori, dintre care doar 26 747 de romni; 48 530, deci simitor peste jumtate, erau evrei. Chiar Bucuretii apreau ca un ora cosmopolit: spre sfritul secolului al XlX-lea, la o populaie de aproximativ 250 000 de oameni, 32 000 erau catolici i protestani i 31 000 mozaici.4 Rezult c aproximativ un sfert din populaia capitalei avea o origine neromneasc. Nu mai vorbim de oraele din Transilvania, unde romnii erau minoritari fa de maghiari i germani. Opoziia dintre sat i ora, dintre puritatea etnic i cultural a ranului, ca i a boierului neao, i cosmopolitismul burgheziei romne, este frecvent invocat timp de mai bine de un secol. Idealizarea satului i a unui trecut patriarhal reprezint o tem de predilecie a literaturii romne. Refuzul modernitii n singura sa versiune real, cea burghez i citadin cptase o asemenea amploare, nct E. Lovinescu s-a simit obligat s duc o adevrat campanie, n perioada interbelic, pentru reabilitarea, n literatur, a mediului orenesc. tefan Zeletin aprecia cultura romneasc drept reacionar, rzvrtire a elementelor medievale ale sufletului nostru mpotriva ornduirii burgheze, impus de invazia capitalismului strin n viaa noastr patriarhal. i istoricii s-au apropiat cu mult mai mare interes de problematica

    4 Enciclopedia romn (publicat de C. Diaconovici), voi. III, Sibiu, 1904, p. 810 (art. Romnia); voi. II, 1900, p. 762 (art. Iai), i voi. I, 1898, p. 606 (art. Bucureti).

  • 18 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    rural i ndeosebi de raporturile de proprietate agrare, dect de evoluia mediului orenesc i a burgheziei romne. Toate acestea dovedesc o sensibilitate tradiionalist i antiburghez; a fost o frn mental care nu a blocat, dar a ncetinit, modernizarea societii romneti.5

    Cert este c n prima faz a procesului de modernizare, spre mijlocul secolului al XlX-lea, raporturile de proprietate din agricultur apreau ca problema numrul unu a rii. ntrebarea era dac va nvinge marea proprietate, prin eliberarea rnimii de sarcinile feudale, dar fr o mproprietrire consistent, sau dimpotriv, societatea romneasc se va ndrepta spre un regim de mic proprietate agrar. Legea rural din 1864 a ncercat o soluie de compromis, n sensul coexistenei, n urma unei mproprietriri pariale, a marii i micii proprieti. Frmntrile rneti, culminnd cu marea rscoal din 1907, au dovedit precaritatea echilibrului. Noua reform agrar din 1921 avea s desfiineze sistemul latifundiilor, transfernd micii proprieti rneti cea mai mare parte a pmntului.

    Istoricii romni s-au angajat n lupta pentru proprietate cu mijloacele lor specifice. Trecutul a fost chemat s depun mrturie pentru prezent i pentru viitor. Dou tendine s-au conturat. Prima, cu punctul de plecare n eseul lui Nicolae Blcescu, Despre starea social a muncitorilor plugari din principatele romne n deosebite timpuri (1846), punea n eviden caracterul primordial al proprietii rneti, uzurpat de-a lungul Evului Mediu de marea proprietate boiereasc. Cealalt, dimpotriv, afirma anterioritatea i perenitatea proprietii mari.

    Indiscutabil, dezbaterea era esenial pentru societatea romneasc, dar insistena asupra ei tindea s lase pe un plan secundar

    5 Refuzul capitalismului, ca fenomen cultural romnesc, este analizat de tefan Zeletin n capitolul Valoarea i sensul culturii romne reacionare, op. cit., pp. 2 4 4 -2 5 5 . Consideraii asemntoare la Ioan Petru Culianu, care pune n cauz mentalitatea anticapitalist a ortodoxiei, n contrast cu spiritul capitalist al eticii protestante (teza lui Max Weber): vezi eseul Mircea Eliade necunoscutul, n volumul Mircea Eliade, Editura Nemira, Bucureti, 1995. Capitolul Dumanii capitalismului (pp. 169-174) se ncheie cu constatarea c n Romnia, la nceputul secolului al XX-lea, nu existau prieteni ai capitalismului, n afara capitalitilor nii.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 19

    forele active ale modernizrii. Nici marea, nici mica proprietate rural nu figurau n primele rnduri ale acestora. Problema era scoaterea Romniei din condiia de ar predominant rural i ieirea romnului din mentalitatea patriarhal. Din acest punct de vedere, comunismul a reprezentat, fr ndoial, o tentativ specific de modernizare. Brutalitatea soluiilor sale a forat, ntr-a- devr, detaarea de trecutul rural, ns cu preul dezechilibrrii tuturor structurilor i cu rezultatul ncropirii unei false societi modeme, cu totul n afara a ceea ce nseamn modernitate la sfritul secolului al XX-lea.

    A treia m areproblem privete modelele. raportul romnilor cu ceUatiTdcWc noi i instituiile noi snt toate produse ale laboratorului occidental. Inclusiv ideea naional, statul-naiune avndu-i obria tot n evoluiile ideologice ale Occidentului. Pn n secolul al XlX-lea, romnii s-au aflat integrai n spaiul cultural oriental. Legturile punctuale ale unor crturari (precum stolnicul Cantacuzino care a studiat la Padova sau cronicarii moldoveni n Polonia), puse adesea n eviden, nu au avut cum s schimbe condiia general a unei societi i a unei culturi. Era o cultur ptruns de ideea ortodox, nu de ideea naional. Prima bre important a fost, spre sfritul secolului al XVIII-lea, opera colii Ardelene, a unor intelectuali greco-catolici, cu studii la Viena i la Roma, condui de ideea i chiar de obsesia originilor latine, i de necesara lor reactualizare. Demersul lor a constituit o surs important a orientrii spaiului romnesc spre Occident, dar tonul dat de crturarii ardeleni exponeni ai unei societi rneti aflate sub stpnire strin nu a luat amploare dect o dat ce elita celor dou state romneti s-a decis s adopte modelul occidental.

    Att procesul de modernizare, ct i afirmarea ideii naionale conduceau n aceeai direcie. Ct timp valorile general mprtite ] erau cele ortodoxe, romnii se puteau simi la ei acas n spaiul est-european. n momentul cnd pretutindeni sentimentul identitii naionale trece pe primul plan, lucrurile iau pentru ei o ntorstur radical. Ei se trezesc dintr-o dat, ceea ce fuseser ntotdeauna, dar fr ca aceasta s-i singularizeze, o insul latin ntr-o mare slav. Rusul nceteaz de a mai fi marele frate ortodox eliberator.' Identitatea religioas apare dimpotriv ca o primejdie suplimentar,

  • puind facilita nghiirea i asimilarea Romniei (ceea ce tocmai se petrecea n Basarabia). Naionalismului popoarelor slave i panslavismului li se opune acum naionalismul romnesc.

    Nici raporturile cu ungurii catolici sau protestani nu erau mai ncurajatoare. O dat ce Ungaria (sau partea dominat de aristocraia maghiar din imperiul habsburgic) tindea s devin ea nsi un stat naional, deci asimilator, situaia romnilor din Transilvania devenea nc mai delicat. Unguri sau slavi, romnii erau nconjurai pretutindeni de construcii naionale sau de proiecte naionale care contraveneau propriului lor proiect.

    Singura soluie rmnea Occidentul, ndeosebi ideea latin, i, n mod cu totul privilegiat, apelul la marea sor latin care era Frana. Modelul francez i, ntr-un fel, iluzia francez s-au constituit n reper fundamental pentru societatea romneasc n secolul al XlX-lea. nc o contradicie dramatic i insolubil: romnii ncearc pur i simplu s se rup din partea de Europ creia totui i aparin, navignd n imaginar, spre rmurile occidentale.

    Dar nici reacia contrar nu poate fi subestimat. Modelul occidental afl un teren nu tocmai prielnic n fondul rural al societii romneti i n mentalitatea rural-autohtonist care, parial acoperit, un timp, de aciunea prooccidental a unei elite, i va pstra totui vigoarea i la un moment dat va irumpe. Contradicia dintre modelul occidental i reperele autohtone avea s strbat ntreaga perioad de care ne ocupm i continu s se manifeste i astzi.

    n ce privete discursul istoric, raportarea la modelul occidental a avut darul de a genera n egal msur atenuarea naionalismului i amplificarea lui. Strlucita civilizaie occidental, cu impresionantele catedrale ridicate ntr-o vreme cnd romnii se aflau nc n afara istoriei, reducea vechea cultur romneasc la o variant de barbarie oriental (sintagma aparinndu-i lui Titu Maiorescu). Mai ales n prima faz a contactului a predominat acest gen de uimire. ntr-un memoriu din 1828 adresat de Ioni Tutu lui Stratford Canning, ambasadorul Angliei la Constantinopol, se mrturisea, cu toat umilina, c romnii snt un popor fr arte, fr industrie, fr lumini. Aa fuseser i strmoii lor: pe cnd literele nfloreau la Roma, Ovidiu, exilat n Dacia, se credea

    2 0 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 21

    ca n Imperiul lui Pluton. Tot la 1828, un text privitor la istoria Moldovei (Nouveau tableau historique et politique de la Moldavie), putnd fi atribuit marelui boier Iordache Rosetti-Roznovanu, spunea n esen acelai lucru : trecutul rii nu prezint n ansamblu nimic interesant nici un fapt a crui memorie s merite a fi conservat n analele naiunilor.6

    Pe de alt parte, se argumenta (i din ce n ce mai insistent, pe msura afirmrii proiectelor naionale) c, dimpotriv, romnii ar fi posedat cndva atributele eseniale de civilizaie cu care se mndrete Occidentul. Le-au pierdut ns pentru c au trebuit s stea timp de secole cu mna nu pe condei, ci pe sabie, pentru a apra Europa de expansiunea islamic. Jertfa lor a contribuit la nlarea Apusului. Pentru ce au a primi, romnii au dat la rndul lor cu prisosin.

    Asemenea complexe nu afectau, firete, modelul autohtonisJL O dat ce romnii apreau altfel dect ceiiarrpfofiema nu se mai punea n termeni de superioritate sau inferioritate. O discuie purtat n cercul Junimii, prin anii 1870, ntre naionalistul Eminescu i scepticul Vasile Pogor, ilustreaz perfect opoziia dintre autoh- toniti i admiratorii necondiionai ai modelului occidental.

    Iat schimbul de repliqi autentic sau nu, puin import n relatarea lui George Panu, memorialistul Junimii:

    Ce umblai cu istoria romnilor? exclama Pogor. Nu vedei c nu avem istorie? Un popor care nu are o literatur, art, o civilizaie trecut, acela nu merit ca istoricii s se ocupe de el .7. Pe cnd Frana produsese pe Molire i Racine, romnii erau ntr-o barbarie complet.

    Atunci, Eminescu* care edea ntr-un col, se ridic i cu un ton violent, neobinuit lui, zise :

    Ceea ce numeti d-ta barbarie, eu numesc aezarea i_cu- minena nT'popor, crse" dezvolt confonn propriu 1 ui su gennT,TerIndu-se de amestecul strinului.7

    6 Vlad Georgescu, Mmoires et projets de rforme dans les principauts roumaines (1769-1830f Bucarest, 1970, p. 170; Mmoires et projets de rforme dans les principauts roumaines (1831 - J 848), Bucarest, 1972, p. 185.

    7 G. Panu, Amintiri de la Junimea din lai, Editura Remus Cioflec, Bucureti, 1942, vol. I, pp. 9 9 -1 0 0 .

  • 22 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    Se afl rezumat n aceste cteva rnduri marea dilem care a divizat societatea romneasc n ultimele dou secole.

    UN MIT NAIONAL: MIHAI VITEAZUL

    Conturarea mitului Mihai Viteazul ilustreaz mai bine ca oricare alt model istoric mutaiile petrecute n contiina romneasc, pomnitorul care a reuit s stpneasc pentru scurt timp, la 1599-1600, cele trei ri reunite, trei veacuri mai trziu, n Romnia

    ^modern, ncepe a fi receptat ca unificator abia spre mijlocul secolului al XIX-lea.8 O asemenea interpretare lipsete cu desvrire n istoriografia cronicreasc a veacului al XVII-lea i chiar mai trziu, spre 1800, la coala Ardelean. Puse n eviden, pe lng personalitatea excepional a lui Mihai, erau ideea cretin i strnsele raporturi cu mpratul Rudolf. De asemenea, ambiia cuceritorului aprea frecvent ca mobil al aciunii, ocupnd n schema interpretativ locul pe care mai trziu l va lua ideea romneasc.

    La Miron Costin, Mihai Viteazul se afl n postura de cuceritor al Ardealului i al Moldovei, pricin de multe vrsri de snge ntre cretini, de altfel puin apreciate chiar de munteni: Se urse muntenilor cu domnia lui Mihai-vod, tot cu oti i rzboaie.9 Din cealalt perspectiv, munteneasc, Istoria domnilor rii Romneti, atribuit lui Radu Popescu. i trateaz de-a valma pe Itoi adversarii lui Mihai, strini i romni deopotriv: au supus domnia lui p turci, p moldoveni, p unguri, de-i avea ca pe

    8 Pentru elaborarea mitului lui Mihai Viteazul, vezi articolele publicate de Mirela Luminia Murgescu: Figura lui Mihai Viteazul n viziunea elitelor i n literatura didactic (1 8 3 0 -1 8 6 0 ), n Revista istoric, nr. 5 -6 /1 9 9 3 ,

    f . 5 3 9 -5 5 0 ; Mythistory in Elementary School. Michael the Brave in imanian Textbooks (1 8 3 0 -1 9 1 8 ), n Analele Universitii Bucureti, istorie, 9 3 -1 9 9 4 , pp. 5 3 -6 6 ; Trecutul ntre cunoatere i cultul eroilor patriei. Figura lui Mihai Viteazul n manualele colare de istorie (1 8 3 1 -1 9 9 4 ), n Mituri istorice romneti (sub direcia lui Lucian Boia), Editura Universitii Bucureti, 1995, pp. 4 2 -7 1 .

    9 Miron Costin, Opere (ediia P. P. Panaitescu), voi. I, Editura pentru literatur, 1965, pp. 1 5 -2 1 .

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 23

    nete mgari pe toi. 10 11 Savoarea exprimrii nu face dect s confirme absena ideii romneti. S fi fost Mihai Viteazul, la* 1600, mai patriot dect erudiii cronicari de la sfritul secolului al XVII-lea?

    Nici coala Ardelean, creia contiina naional romneasc din veacul al XlX-lea i datoreaz att de mult, nu face totui pasul decisiv, dei elul su era afirmarea identitii romnilor i a mndriei de a fi romn. Ideea unui stat unic al tuturor romnilor nu i gsete nc afirmarea, nfptuirile lui Mihai Viteazul nefiind ^exploatate n acest sens. Iat cum i rezum domnia Samuil Micu,, n Scurt cunotin a istoriei romnilor (redactat n ultimul deceniu al secolului al XVIII-lea): n anul 1593 n domnia rii Romneti au urmat Mihai Vod, carele s zice Viteaz. Acesta foarte mare ostaiu au fost, i pre turci i-au btut i pre ardeleni i-au biruit i Ardealul hau luat i I-au dat mpratului R udolf...11 Astzi, o asemenea interpretare ar stmi indignarea multora; autorul ei' este totui unul dintre marii iniiatori ai naionalismului romnesc!

    n Hronica romnilor i a mai multor neamuri, Gheorghe incai consacr un larg spaiu domniei lui Mihai i cu deosebire aciunii lui n Transilvania. Combtndu-1 pe Engel, el pune mereu lucrurile la punct n favoarea romnilor. Apr cu ndrjire personalitatea voievodului, cruia i compune un portret moral avantajos, n antitez cu defectele adversarilor si. Ingredientele mitului snt prezente, dar mitul nc lipsete. incai accentueaz asupra mndriei naionale, dar nu exploateaz politic ideea n sens de unitate naional.

    Cteva decenii mai trziu, n 1830, bneanul Damaschin Bo- jinc, discipol al colii Ardelene, public, n Biblioteca romneasc, o biografie a domnitorului, sub titlul Vestitele fapte i perirea lui Mihai Viteazul, prinipul rii Romneti. Nici de data aceasta

    10 Cronicari munteni, voi. I, Editura pentru literatur, Bucureti, 1961, p. 329.

    11 Samuil Micu, Scurt cunotin a istoriei romnilor, Editura tiinific, Bucureti, 1963, p. 112; idee dezvoltat tot de Samuil Micu n Istoria i lucrurile i ntmplrile romnilor, ediie recent sub titlul Istoria romnilor (ngrijit de Ioan Chindri), voi. I, Editura Viitorul Romnesc, Bucureti, 1995, p. 97.

  • ideea naional nu apare cu adevrat conturat, accentul cznd pe luptele mpotriva turcilor.

    Momentul de rscruce este marcat de transilvneanul Aaron Florian, stabilit n ara Romneasc, unde devine profesor la Colegiul Sfntul Sava din Bucureti. Mihai Viteazul ocup un loc esenial n sinteza sa Idee repede de istoria prinipatului rii Romneti. Aaron Florian procedeaz la o amplificare a personajului i a epocii, consacrndu-le mult peste ceea ce pretindea economia lucrrii: dou sute de pagini, cea mai mare parte a celui de-al doilea volum, aprut n 1837, i, n acelai timp, nscrie, n sfrit, aciunea lui Mihai pe linia nfptuirii unitii naionale romneti. Singurul repro adus voievodului st n faptul c nu s-a dovedit capabil s doteze teritoriile romneti unificate cu o constituie potrivit. Numai n acest fel ar fi putut ncepe o er nou, care ar fi permis romnilor s evolueze, unii, ntre celelalte naii ale Europei.

    Aa vedea lucrurile, la Bucureti, transilvneanul Aaron Florian. Nu ns i moldoveanul Koglniceanu. Cel care avea s devin marele artizan al unirii principatelor nu se dovedete deloc sensibil, n opera sa de tineree, la potenialul naional al episodului Mihai Viteazul. n Histoire^ d e ja Valachie..., publicat n acelai an, jj3 7 . cu volumul amintit al lui Aaron Florian, ne ntmpin un Mihai Viteazul descins din evocarea lui Miron Costin, neanunnd

    lnc n nici un fel proiectul de unitate naional. Trstura Iui dominant pare a fi ambiia nemsurat care l-ar fi mpins nu

    I numai s cucereasc Transilvania, dar chiar s viseze la coroana Ungariei i a Poloniei. Domnia sa a fost strlucit prin cuceriri, dar fatal rii Romneti, conchide Koglniceanu, extrgnd de aici i o anumit moral istoric: numele marilor cuceritori nu piere niciodat n memoria poporului, n timp ce acesta uit pe principii virtuoi, dar panici.12 Mihai apare ca un mare rzboinic, un erou, dar nicidecum ca unificator.

    2 4 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    12 Mihai 1 Koglniceanu, Histoire de la Valachie, de la Moldavie et des Valaques transdanubiens, n Opere, voi. II, Scrieri istorice (ediie Al. Zub), Editura Academiei, Bucureti, 1976, pp. 177 i 184.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE

    Nici Nicolae Blcescu, dei muntean, nu pare atras, n mod* deosebit, n primele lui lucrri {Puterea armat i arta militar de la ntemeierea principatului Valahiei pn acum, 1844; Despre starea social a muncitorilor plugari..., 1846), de personalitatea voievodului, acordndu-i locul i importana cerute de subiectele respective i nimic mai mult.

    Dar, dup 1840, irezistibila ascensiune a lui Mihai devine tot mai vizibil. Ascensiune n ambele ipostaze, eventual contradictorii, dar i complementare: domnitor glorios al rii Romneti i unificator al romnilor. Prima a fost pus n valoare de nsui domnitorul rii Romneti, Gheorghe Bibescu (1842-1848), cruia i-a plcut s se erijeze n urma al marelui voievod, orches- trnd o insistent propagand n acest sens. Alungat de pe tron la 1848, el nu i-a putut atinge elul de a deveni un nou Mihai, dar vanitoasa asumare princiar a motenirii acestuia nu a rmas fr ecou. Atmosfera tot mai ncrcat de amintirea eroului de la Clugreni l va fi nrurit i pe Blcescu, n ciuda opoziiei sale fa de regimul lui Bibescu.

    Chiar n Moldova, simbolul Mihai ncepe s se afirme. La 1843, n Cuvntul de deschidere a cursului de istorie naional la Academia Mihilean din Iai, Koglniceanu se apropie de voievodul muntean cu simitor mai mult simpatie dect o fcuse cu ase ani n urm. Mihai este prezentat acum ca fiind cel care a unit prile disparate ale Daciei vechi.

    Simbolul i capt deplina strlucire i funcionalitate n opera ultim i cea mai ambiioas a lui Nicolae Blcescu, nceput la 1847 i nencheiat nc la moartea sa, n 1852: Istoria romnilor sub Mihai Vod Viteazul. Apare o sensibil evoluie, n sensul ideii naionale, fa de primele eseuri ale istoricului. elul aciunii lui Mihai este net proclamat: unitatea naional. El voi a-i creea o patrie mare pe ct ine pmntul romnesc. A realizat astfel visarea iubit a voievozilor cei mari ai romnilor, ncepnd cu Mircea cel Btrn, cel dinti domn romn care se lupt pentru unitatea naional. Domnitorii nu fceau n fond dect s exprime prin aciunea lor politic un sentiment general mprtit, dat fiind c, de la origini, n inima tuturor romnilor rmsese ne- tears tradiia unui trai comun i dorina de a-1 nfiina din nou.

    25

  • 26 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    Aceasta explic ura naional a romnilor n contra tiranilor unguri, lat de ce, de cte ori un steag romnesc se ivea fluturnd n vrful Carpailor, Ardealul ntreg se nfiora: romnii de ndejde, tiranii lor de spaim.13

    Cartea lui Blcescu a nsemnat o premier n istoriografia romneasc. Pentru prima oar istoria medieval a romnilor, a celor trei ri romneti, era tratat explicit ca istorie naional, ca istorie a unui deziderat naional care nu a ncetat s se manifeste de-a lungul veacurilor, ca istorie a unui ideal stat romnesc, deplin i unitar. Influena acestei lucrri asupra contiinei naionale romneti a fost considerabil, cu toat ntrzierea relativ a publicrii (ediie parial n 1861-1863, integral n 1878, apoi numeroase reeditri). Prin Blcescu, Mihai Viteazul se impune decisiv i definitiv ca prim ctitor al Romniei modeme.

    Anii imediat premergtori unirii principatelor din 1859 marcheaz creterea interesului pentru figura voievodului, inclusiv n Moldova, paralel cu conferirea de valene unificatoare unor domnitori moldoveni, n primul find lui tefan cel Mare. mpreun, Mihai i tefan ajung s simbolizeze istoria particular, dar totodat comun, tinznd oricum spre unitate, a celor dou ri romneti surori.

    Se observ astfel cum, ntre 1830 i 1860, cu o intensificare notabil n preajma revoluiei de la 1848 i apoi a Unirii, Mihai Viteazul trece printr-un proces de transfigurare, devenind, din erou cretin i rzboinic, un simbol al unitii romneti. Snt anii cnd idealul de unire ntr-un stat romnesc, Romnia ideal prefigurat n contiine, se proiecteaz n trecutul istoric. Aceast orientare naional, politic i istoric aparine n esen unei singure generaii, generaia care a fcut revoluia de la 1848 i a realizat apoi unirea Principatelor i Romnia modern. Am vzut cum n aceeai perioad este frecvent invocat Dacia, ca expresie a unitii primordiale a pmntului romnesc. Dou simboluri, care conduc la o mare aspiraie: Dacia antic, renviat pentru un moment de Mihai Viteazul i menit a se rentruchipa n Romnia de mine. * III

    13 Nicolae Blcescu, Romnii supt Mihai Voevod Viteazul, n Opere, voi.III (volum ngrijit de Daniela Poenaru), Editura Academiei, Bucureti, 1986, pp. 165, 197 i 265.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 27

    PROIECTE DIFERITE, ISTORII DIFERITE

    La fel ca ideea naional, modernizarea societii romneti i cuta justificarea i modelul n acelai trecut istoric. Dac proiectul naional era n linii mari similar pentru toi romnii: o unic naiune n vatra vechii Dacii, transformrile prin care societatea romneasc trebuia propulsat n epoca modern reflectau, firesc, divergene de ordin ideologic i interese specifice ale grupurilor sociale. Unui discurs naional relativ omogen i corespund evocri istorice contradictorii, atunci cnd se afl n discuie marea problem a reformelor i ndeosebi chestiunea proprietii.Spre mijlocul secolului al XlX-lea, trecutul este restructurat n sensul a trei sensibiliti politico-istorice distincte: democratic, conservatoare i liberal. ^ Soluia democratic, n fapt o soluie rural-democratic adap-J

    tat profilului societii romneti, i-a aflat n Nicolae Blcescu pe marele istoric i pe omul politic de o rar consecven. Pentru Blcescu, chestiunea principal nu o reprezenta libertatea n sine, ci proprietatea de la care deriv tot restul. Atunci cnd romanii au colonizat Dacia, au mprit, dup obiceiul lor, pmntul ntre coloniti. Societatea romneasc a fost la origine i a rmas mult vreme o societate de oameni liberi, proprietari de pmnt. Uzurparea s-a petrecut trziu, dup ntemeierea Principatelor. Interesul, nevoia i sila au dus la ruinarea micii proprieti i la nglobarea ei n cea mare. S-a ajuns la acea monstruozitate social ca o ar ntreag s robeasc la vreo civa particulari. Mihai Viteazul i-a nrobit pe rani, prin faimoasa sa legtur : ara s-a mprit de atunci n dou tabere vrjmae, avnd interesuri mpotrivite. Aceast nefericit evoluie a atras dup sine declinul rilor romne. Numai emanciparea i mproprietrirea ranilor" pot remedia situaia; altminteri, naiunea romn este ameninat n nsi existena ei. Revoluia naional, pentru a izbndi, trebuie susinut de o revoluie social.14 i

    14 Nicolae Blcescu, Despre starea social a muncitorilor plugari n principatele romne n deosebite timpuri, n Opere, voi. II (ediia G. Zne), pp. 151-162.

  • Ceea ce rezult din studiul lui Blcescu este ilegitimitatea marii proprieti. Transpunerea, pn la ultima consecin, a demonstraiei istorice pe terenul reformei sociale ar fi nsemnat restructurarea societii romneti ntr-o societate exclusiv de mici proprietari. Evident, att de departe nu se putea merge. Blcescu a aprat ns la 1848 punctul de vedere cel mai radical exprimat n Comisia proprietii, care s-ar fi tradus printr-o nsemnat expropriere parial i prin crearea unei mici proprieti rneti consistente; tot el a susinut i votul universal.

    La cealalt extrem, teza conservatoare susinea drepturile istorice ale boierimii asupra pmntuTOrfouI indispensabil al acestei ^clase att n trecut, ct i n prezent. Revoluionar moderat la 1848, Ion Heliade Rdulescu a alunecat n cele din urm spre o poziie

    , proboiereasc lipsit de orice nuane. Departe de a fi asupritori ai ranilor, boierii socotete marele crturar n Echilibrul ntre antiteze au fost cei cari dimpreun cu Radu Negru au fondat domniatul nostru pe nite instituiuni att de umane i egalitare cu cari nu se pot compara legile lui Numa, lui Licurg i lui Solon. De altfel, boieria la noi nu a fost ereditar, ci deschis la toi fiii patriei. Boierii romni anticipaser chiar, i ntr-o manier mai rezonabil, democratismul Revoluiei franceze: Boierismul vechi nu se speria de republica francez, ce punea feciorii domneti jos; cci boierii vechi creeau din feciorii lor domestici ali boieri i i fceau membri ai familiei, dndu-le fetele i nepoatele de soie.15

    Democratismul epocii importat din Occident obliga! Istoria romneasc se dovedea profund democratic: democratic n variant rneasc la Blcescu, i tot democratic n variant boiereasc la Heliade Rdulescu.

    Jjarbu Catargiu, primul-ministru asasinat n 1^2. a fost un aprtor talentat al drepturilor funciare boiereti, inclusiv prin invocarea unor argumente istorice. i el i propunea dedramatizarea situaiei prin ameliorarea imaginii boierului i prin readucerea n legalitate a marii proprieti. Feudalitatea n Romnia n-a existat niciodat, afirma el n iunie 1859. Doar n Apus s-a instituit acest sistem, prin cucerirea germanic. De aceea revoluiile

    28 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMANEASC

    15 Ion Heliade Rdulescu, Echilibrul ntre antiteze, voi. I, Editura Minerva, Bucureti, 1916, p. 85 i 133.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE. MITOLOGIE 29

    au fost necesare n partea occidental a Europei, pentru remedierea a ceea ce acolo a fost o uzurpare. La noi ns colonitii romani au rmas stpni pe pmntul lor. Punct de plecare identic cu cel invocat de Blcescu; urmarea ns difer. Nu s-a petrecut nici un fel de uzurpare: actualii proprietari dein pmntul, prin motenire, din cele mai vechi timpuri (din epoca roman), sau l-au cumprat, cu acte n regul. Marea proprietate apare pe deplin justificat istoric; ea este de asemenea justificat economic.

    Argumentele istorice invocate de Barbu Catargiu au totui o pondere limitat n argumentaia sa politic. Sacrificnd att ct era necesar jocului istoric, el ine s atrag atenia c ceea ce conteaz pn la urm nu este trecutul, ci prezentul. Scepticismul manifestat fa de modele istorice, mai mult sau mai puin imaginare, merit a fi consemnat. Opinia public atrgea el atenia este format i se poate nflcra foarte lesne de vorbele pompoase de sentimentalism, de patriotism, de Traian, Mircea Vod i chiar Decebal. [...T S nu ne lsm a fi amgii de discursuri. [...] S tratm aceast chestiune din punctul de vedere al dreptului i al economiei politice.16 Fondul gndirii lui Barbu Catargiu era reacionar, dar logica, n esen, mai modern dect a revoluionarilor!

    Ne-am fi ateptat, poate, ca tocmai conservatorii s fie mai sensibili la cntul de siren al trecutului. Lucrurile nu stau ns, n genere, aa. Trecutul este invocat mai frecvent, i n termeni imperativi, de cei care vor s se rup de el. Logica imaginarului i are regulile ei. Revoluionarii francezi invocau Sparta i Roma republican. Orice ideologie, orice proiect necesit modele. Chiar atunci cnd n joc se afl viitorul, modelele snt extrase din trecut, n fond, nu exist alt realitate dect trecutul. Cu ct o ideologie este mai transformist, cu ct un proiect este mai radical, cu att se apeleaz n mai mare msur la trecut, la un trecut restructurat potrivit necesitilor i idealurilor prezentului. Puteau i boierii invoca istoria, i nu se sfiau s o fac; dar starea de fapt i de drept venea oricum n sprijinul lor. Pentru modificarea acestei stri, se impunea ns apelul la istorie, la o istorie menit s

    16 Barbu Catargiu, Discursuri parlamentare (1859-1862), Editura Minerva, Bucureti, 1914, pp. 152-153 , 220 i 342.

  • 30 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    opun prezentul corupt unui trecut idealizat. Mersul spre viitor presupunea o reactualizare a originilor.. Este ceea ce ntlnim n id eo lo g ia liberal. Ce putea fi mai modem dect liberalismul? ReferirilesaTe la Tecut, la un model istoric bine conturat snt ns extrem de frecvente i semnificative. Cinarea Romniei a lui Alecu Russo (1850 i 1855) a putut fi apreciat drept un adevrat imn liberal. Dac pentru Blcescu valorile supreme erau proprietatea i naiunea, pentru Russo libertatea individual apare ca principiu istoric i politic fundamental, din care decurg toate celelalte.17

    Cntarea Romniei este un poem. Textele i discursurile lui I. C. Brtianu aparin ns genului politic, iar autorul lor se numr printre furitorii Romniei modeme pe care a angajat-o pe calea liberalismului. Fa de ruralul Blcescu, Brtianu se nfieaz ca un citadin i burghez, dac nu prin origine (boiereasc), n orice caz prin mentalitate. A fost un om politic pragmatic, dar nu mai puin un vizionar, dou faete nu neaprat antitetice. Ceea ce impresioneaz este pasiunea sa pentru istorie i modul cum nelege s extrag din trecutul naional elementele doctrinei liberale, altminteri preluat nu de la colonitii romani, ci din ideologia apusean a secolului al XlX-lea!

    ntr-adevr, din nou colonitii romani snt pui la lucru. Aflm, dintr-un articol publicat de Brtianu n Republica Romn (noiembrie 1851), c romanii stabilii n Dacia pstraser netirbit spiritul republican. Ei nu veneau de la Roma, unde flacra Libertii se stinsese, ci din mediul rural, fidel vechilor credine i virtui. Aadar, colonizaia Daciei se fcu n numele i prin puterea unei idei. Cei aezai aici au fost un fel de refugiai politici i de contiin, fapt ce apropie ntemeierea naiei romne de crearea Americii, ambele naiuni mprtind n egal msur religia libertii : ..] precum tim c la 1660 fcur puritanii din Engliteraprin emigraia lor n America, dup cderea Republicii engleze, sntem ntemeiai pe toate dovezile a zice c i poporaiile democratice i libere ale Italiei, ca s scape de jugul fiscului, de insolena favoriilor, de ameninarea de-a fi desmotenite, luar ntr-o

    17 Cu privire la Cntarea Romniei, vezi consideraiile lui G. Zne, n N. Blcescu, Opere, voi. II, pp. 23 1 -2 3 7 .

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 31

    mn fierul plugului i n cealalt paloul i venir s mplnte fierul Libertii ntr-un pmnt nou, tnr i puternic, departe de atmosfera cea molipsit de putrejunele despotismului [ . . . ] n snul noii colonii romane tradiiunile democratice se pstrar cu sfinenie i curenie. Naiunea romn nu numai are mintea i sufletul pregtite pentru democraie, dar a pstrat-o nencetat n inima i moravurile e i.18

    Chiar mai trziu, devenit din revoluionar i complotist om de stat responsabil, I. C. Brtianu nu pierde ocazia de a justifica legile i actele de modernizare prin modele i precedente istorice. Ce putea fi mai normal, n sensul secolului al XlX-lea, dect dezvoltarea cilor de comunicaie? Snt invocai ns tot romanii, mari constructori de drumuri; s dovedim c sntem strnepoii lor i s ridicm osele, s tragem drumuri de fier, s canalizm rurile, s zidim porturi i s organizm companii de navigare.19 Respectul pentru proprietatea privat este afirmat tot prin origini. La slavi domin devlmia, n timp ce romnii au mprumutat ideea proprietii individuale de la greci i romani. Guvernul urmrete pur i simplu n 1883 s constituie proprietatea cum era nainte n Romnia, astfel cum e n toate prile la naiunile grece, latine.20 Ct despre constituie i sistem politic, trebuie tiut c Romnia are un trecut i, pe cnd n alte state era despotismul cel mai absolut, aici era un regim, n condiiile de atunci, dar un regim foarte liberal i, pot zice, parlamentar.21 Cnd intr n discuie legea comunal (1878), Brtianu atrage atenia c nu se urmrete n fond dect renvierea unei tradiii romane, meninut mult vreme i la noi: aceste comune au existat i n Romnia i numai n timpul din urm, cnd se sleiser puterile noastre luptnd contra invaziunilor barbarilor, au venit domni strini i au desfiinat comuna [ . . .]22.

    18 Ion C. Brtianu, Acte i cuvntri, vol. I, partea I, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 1938, pp. 2 1 -2 2 .

    19 Ibidem, pp. 161-162.20 Ibidem, voi. VIII, 1941, pp. 163-164 .21 Ibidem, p. 178.22 Ibidem, vol. IV, 1932, p. 31.

  • Pe un plan mai general, m arele om p o litic nu n c e te a z s a f ir me necesitatea studierii originii rom nilor, n sco p u l m arcrii id e n titii naionale i a susinerii in tereselor p rezen te ; e l n s u i redacteaz eseuri i ine conferine p e aceast tem . P entru o r ic e mutare politic, istoria ofer precedente i n v m in te . U n e le , de un umor involuntar, r n ^ jn la T r ip laAliant j f t ia n u nu pierde ocazia s spun c ^ f e a n c e T M a re a fost cel mai vechi amic al A u str ie i23!

    b i astfel, programul liberal, de altfel m ai aprop iat d e c t o r ica re altul de modelul burghez occidental, se p rezen ta , a p roap e p u n c t cu punct, ca reactualizare a unui trecut transfigurat, n c e p n d c u Dacia antic i mergnd pn n preajm a d ec lin u lu i rilor r o m n e spre sfritul Evului M ediu.

    Istoria justifica, aadar, n egal msur , d em ocratism u l e se n ia l- mente rural al lui Blcescu, liberalism ul b u rg h ez al B r tie n ilo r i conservatorismul lui Barbu C atargiu. N im ic ie it d in c o m u n : istoria justific ntotdeauna, orice.

    32 ISTORIE I MIT N CONTIINA RO M N EA SC

    GLORIFICAREA T R E C U T U L U I

    Se mai urmrea, prin istorie, d oved irea u n e i o r ig in i n o b ile i a unui trecut glorios, susceptib ile de a asigu ra n a iu n ii r o m n e , n mult mai mare msur dect im a g in ea e i p rezen t , nu to c m a i strlucit, un loc respectabil n con certu l n a iu n ilo r e u r o p e n e .

    Spre mijlocul secolului al X lX -le a , ch e stiu n e a o r ig in ilo r p rea lmurit, n varianta cea m ai favorabil pentru p ro m o v a rea in te r e selor romneti. R om nii apreau ca d e scen d en i ai c o lo n i t i lo r romani, eventual cu con cesii m in im e acordate a u to h to n ilo r d a c i. Naiune latin prin origine i prin v o ca ie , e i n u p u tea u d e c t s se integreze, firesc, n comunitatea european a popoarelor ro m a n ice .

    Expresia extrem a acestei interpretri o o fer c o a la L a t in is t , prelungire exacerbat a co lii A rd elen e, p n n a d o u a ju m ta te a secolului al X lX -lea . efu l n econ testa t a l cu ren tu lu i la t in is t , August Treboniu Laurian, lin g v ist i isto r ic , u n u l d in tre c e i m a i respectai erudii ai epocii, pub lic , n 1 8 5 3 , Istoria ro m n ilo r ,

    23 ibidem, voi. V ili, p. 213.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 33

    sintez care debuteaz pur i simplu cu fondarea Romei la anul 753 . Cr. Istoria romnilor aprea ca o continuare a istoriei romane. Disprea n fapt orice diferen ntre romni i romani. Era acelai popor, cu o unic istorie. Sistemul cronologic adoptat de Laurian desvrea integrarea romnilor n istoria roman; datele fiind recalculate de la ntemeierea Romei, cititorul afl cu surprindere c revoluia lui Tudor Vladimirescu s-a petrecut la 2 574!

    n ciuda optimismului lui Laurian, rmneau ntinse zone necunoscute n istoria veche a romnilor i ndeosebi acel ^jnileniu

    ^ntunecat, cuprins ntre retragerea aurelian i ntemeierea Prirv cipatelor. O data"cu lansarea teoriei imigraionise^ spre sfritid secolului al XVIII-lea, prin lucrrile lui Franz Joseph Sulzer i ale lui Jotiann ChristianEngel, o mare problem pus n faa istoricilor ronmnflTTost^dovedirea i aprarea continuitii la nord de Dunre. Acesta era ns un program minimal. Afirmarea autohtoniei romnilor prin simpla supravieuire etnic nu prea de natur s susin o istorie semnificativ n plan european. De aceea, chiar combtnd imigraionismul, istoricii romni au fost tentai s susin i s amplifice fenomenul romanitii sud-dun- rene, mai bine pus n eviden de izvoare i susceptibil de a fi integrat ntr-o mare istorie. incai, apoi Laurian au dezvoltat pe larg teoria potrivit creia aratele bulgreti ar fi fost mai curnd state mixte romno-bulgare, i chiar, n anumite perioade, dominate politic de elementul romnesc. ntr-un sens care, desigur involuntar, putea servi schemei imigraioniste, centrul de greutate al istoriei romneti se deplasa, pentru aproape un mileniu, la sud de Dunre. Astfel, romnii reintegrau marea istorie, evitnd marginalizarea la care i-ar fi condamnat o repliere strict n spaiul vechii Dacii.

    n ce privete continuitatea i afirmarea istoric a poporului romn n spaiul propriu-zis al Daciei i al actualei Romnii, punctul de plecare spre mijlocul secolului al XlX-lea era foarte aproape de cota zero. Studiul arheologic al chestiunii i invocarea argumentelor lingvistice nu se aflau nc la ordinea zilei, informaiile externe, n genere trzii, puin numeroase i destul de vagi, lsnd liber jocul ipotezelor. Mobilarea acestui mileniu s-a constituit n tem de predilecie a imaginarului istoric romnesc.

  • 34 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    S-a putut crede un moment, la 1856, n rezolvarea miraculoas a ntregii chestiuni. A fost scoas atunci la lumin, n tipografia lui Gheorghe Asachi, Cronica lui Huru, prezentat ca traducere efectuat de vel sptarul Petru Clanu, n vremea lui tefan cel Mare, dup originalul latin redactat de Huru, mare cancelar al lui Drago Vod, prelucrare la rndu-i a unui text mult mai vechi scris de campoduxul Arbure. Cronica acoperea ntregul mileniu ntunecat, de la retragerea aurelian din 274 la 1274 (unde era situat domnia lui Bogdan Drago). S-a stmit o oarecare vlv istoriografic i politic. Domnitorul Moldovei Grigore Ghica a instituit o comisie de specialiti n chestiuni literare i istorice pentru verificarea autenticitii izvorului. n genere, opiniile au fost mprite. Multora documentul le-a prut de la nceput suspect, dar printre partizanii si s-au numrat civa distini crturari, n primul rnd Gheorghe Asachi, editorul textului, i Ion Heliade Rdulescu, care i va exploata din plin semnificaiile istorice.

    Cnd s-a anunat retragerea roman relateaz campoduxul Arbure , lumea a nceput s se ndrepte spre Iai, unde a avut loc o mare adunare. S-a decis rmnerea pe loc i rezistena n faa barbarilor. Iat, n sfrit, mult cutata mrturie a continuitii romneti! Statul s-a organizat ntr-un fel de republic, dup modelul roman: republic federativ i moldoveneasc, documentul referindu-se strict la teritoriul dintre Carpai i Nistru. Se atingeau astfel mai multe obiective: demonstrarea continuitii statale, evidenierea unor vechi instituii democratice autohtone, sublinierea identitii Moldovei, ca i a apartenenei, din cele mai vechi timpuri, a Basarabiei la Moldova. Mesajul trebuie raportat la momentul apariiei: 1856, anul Congresului de la Paris i al deciziei privind consultarea Principatelor n chestiunea eventualei lor unificri. Se punea accentul pe dreptul istoric al Moldovei asupra Basarabiei^ rg i jiejT ^ ^ afirma totodat particularismulmoldovenesc, corespunztor unei orientri, de altfel minoritar, susinut i de Gheorghe Asachi, nu tocmai favorabil unirii Moldovei cu ara Romneasc.

    Nu este cazul s mai spunem c Arbure campoduxul, marele cancelar Huru i vel sptarul Clanu snt personaje pur imaginare, iar Cronica n discuie un fals, rezultat din fabrica de documente a familiei Sion; de aici a izvort i Arhondologia Moldovei, scris

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 35

    de Constantin Sion, cu numeroasele ei genealogii fictive sau semifictive, sprijinite n cteva rnduri chiar pe Cronica lui Huru. S mai menionm c autorul Arhondologiei, totodat autor sau coautor al Cronicii, a fcut campanie, n 1858, pentru candidatul la tronul Moldovei Grigore Sturdza, aadar mpotriva partidei naionale i contra Unirii, n care vedea un proiect al nebunilor. Devine astfel i mai clar sensul politic al falsului, document susintor al continuitii romnilor n genere, dar mai ales al drepturilor Moldovei ca stat de sine stttor.24

    Controversa n jurul cronicii lui Huru nu s-a stins chiar att de uor. Renumitul lingvist Alexandru Philippide gsea nc necesar, n 1882, s-i ncerce puterile ntr-un ntins studiu pentru a-i dovedi falsitatea. Documentul stmise mai mult vlv dect merita modesta abilitate a falsificatorilor, pentru simplul motiv c acoperea un gol i venea s materializeze iluzia continurii, prin romni, a istoriei romane, la un nivel nalt de organizare politic i de civilizaie.

    Proiectarea n avanscena istoriei universale a unei epoci din istoria naional despre care n fapt nu se tia nimic a fost i preocuparea de cpetenie a lui Heliade Rdulescu. Inspirat de Cronica lui Huru, dar stimulat ndeosebi de propriile-i convingeri i fantezii, amalgam de mesianism naional, spirit cretin, conservatorism i democratism, printele culturii romne modeme a lmurit n felul su faza continuitii, n sinteza Elemente de istoria romnilor (1860 i 1869), precum i n diverse capitole ale Echilibrului ntre antiteze. n urma retragerii lui Aurelian, Dacia a rmas autonom i cretin : organizat dup instituiunile eclesiei primitive, se constituie i continu a se guverna n eclesii sau democraii cretine, autonome fiecare i confederate [...] Codicele lor civil este pentateucul [ . . . ] La cellalt capt al * I.

    24 Pentru cuprinsul i exploatarea istoric a Cronicii lui Huru, pot fi consultai G. Asachi, Nouvelles historiques de la Moldo-Roumanie, Iai, 1859, iI. Heliade Rdulescu, Elemente de istoria romnilor, Bucureti, 1860 i 1869. Informaii suplimentare asupra controversei la Al. Zub, Mihail Koglniceanu istoric, Editura Junimea, Iai, 1974, pp. 7 4 9 -7 5 2 , i n postfaa i notele lui tefan S. Gorovei la Costandin Sion, Arhondologia Moldovei, Editura Minerva, Bucureti, 1973.

  • 36 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    controversatului mileniu, constituia lui Radu Negru de la 1247 organiza ara Romneasc dup modelul Palestinei biblice, n 12 democraii cretine sau judee autonome. Oricum, tradiia politic romneasc era republican, domnia fiind electiv i iniial limitat la cinci ani (precedent istoric actualizat de programul revoluionar de la 1848). Toate acestea dovedeau faptul c Europa, in instituiile ce se ating de libertate, egalitate i fraternitate, n cele ce se ating de nfrirea i solidaritatea populilor, n-a ajuns inc pe primii romni.25

    Romnii se dovedeau, aadar, ntr-o variant sau alta a acestei istorii fictive, depozitarii incontestabili ai valorilor celor dou mari modele ale istoriei universale: modelul roman i cel iudeo- cretin.

    Faza ulterioar a istoriei romneti, debutnd cu ntemeierea real a principatelor n secolul al XlV-lea, era, evident, mai bine cunoscut. Dar, chiar datele acestei istorii se pretau, la fel ca dacele necunoscutei istorii anterioare, la un proces de amplificare nu mai puin sensibil. Este o manier de punere n eviden a excelenei trecutului romnesc, pe care o ntlnim inclusiv la marii istorici ai generaiei de la 1848, M. Koglniceanu i N. Blcescu. Respectul lor pentru datele concrete ale istoriei nu are nimic n comun cu fanteziile lui Heliade sau cu falsurile sioneti, dar tentaia ocuprii unui loc privilegiat n istoria Europei se manifest ia aceleai cote nalte, fapt perfect de neles, n deplin acord cu proiectul politic de afirmare a naiei n concertul european.

    Dou teme, ale cror ecouri aveau s se prelungeasc n contiina romneasc, i-au gsit acum o prim cristalizare: pe de 3 parte, rolul romnilor n aprarea civilizaiei europene, pe de ilt parte, vechimea i chiar anterioritatea unor nfptuiri romneti n cele mai variate domenii. Dou registre mbinate ntr-un aport contradictoriu: jertfa consimit n slujba Europei cretine jfrind prin a epuiza fora unei civilizaii remarcabile.

    n introducerea ediiei franceze, publicat n 1845, a fragmentelor xtrase din cronicile romneti, Koglniceanu a prins ntr-o sintez rrapant aceste trsturi ale unei istorii naionale brusc proiectate jn marea istorie european. Romnii, scrie el, snt unul dintre

    25 I. Heliade Rdulescu, Echilibrul ntre antiteze, voi. II, p. 52.

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 37

    popoarele care s-au distins cel mai mult n Evul Mediu prin vir- tuiile militare i prin activitile spiritului. Primii n Europa au avut armate regulate; au fost timp de secole aprtorii religiei i ai civilizaiei contra islamismului i barbariei asiatice. [...] Au fost printre primii care au consacrat tolerana religioas i libertatea de contiin, au mbriat binefacerile tiparului, au adoptat limba naional n biseric, n cancelarii i n coli. [ . . . ] 26 Romnii, dup Koglniceanu, au fost chiar printre cele dinti popoare care i-au scris istoria n limba naional (afirmaie surprinztoare, tiut fiind c primele cronici scrise n romnete nu snt anterioare secolului al XVII-lea; n Frana, Villehardouin scria deja n francez ia nceputul secolului al XlII-lea).

    Blcescu, n Puterea armat. .., exprim puncte de vedere identice: Armata romneasc a fost cea dinti armat permanent n Europa. [ ...] Romnii nc din veacul al XlV-lea, pe cnd toat Europa era cufundat n barbarie, aveau nite instituii cu care n acele vremi ar fi ajuns o naie puternica n Europa, dac unirea ar fi domnit ntre dnii.27

    Cteva zeci de ani mai trziu, n 1889, Koglniceanu, vorbind n Camera Deputailor despre adoptarea principiilor marelui 1789, nu ezita s identifice din nou nceputul lor n nsi ara noastr, romnii putnd invoca multe exemple pe care mai trziu le-au imitat i alte ri mai naintate dect noi.28

    Din elevi ai Occidentului, romnii deveneau aprtori ai acestuia i, n multe privine, chiar precursori. Ne aflm, evident, n faa unei amplificri naionaliste a istoriei. Fenomenul se cere ns neles ntr-un anumit context, i ndeosebi n funcie de dou coordonate eseniale.

    Prima dintre acestea o reprezint spiritul nsui al istoriografiei romantice; Rel iefarev alorilor naionale specfce Tamplificarea lor,puternica valorizare a originilor, gustul pronunat pentru un Ev Mediu idealizat i eroizat, discursul istoric impregnat de

    26 M. Koglniceanu, Fragments tirs des chroniques moldaves et valaques, n Opere, vol. II, pp. 4 1 5 -4 1 6 .

    27 N. Blcescu, Puterea armata i arta militar de la ntemeierea principatului Valahiei pn acum, n Opere, vol. II, pp. 50 i 61.

    28 AL Zub, op. cit., pp. 7 5 1 -7 5 2 .

  • 38 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    patriotism, chiar i tentaia falsurilor patriotice, toate aparin filonului romantic i naionalist al vremii, n aceast privin romnii nefacnd altceva dect s adapteze formula general la propria lor istorie. Surplusul de exagerare reflecta n cazul romnesc disproporia foarte pronunat dintre realitate i ideal. Cnd Miche- let aeza Frana precum ali istorici i ideologi Italia sau Germania n fruntea popoarelor lumii, pretenia putea s par mai puin flagrant n comparaie cu invocarea diverselor prioriti romneti, dar logica predestinrii i privilegierii unei anumite naii este riguros aceeai, ntr-un caz sau n altul.

    n al doilea rind, i n mod paradoxal, amplificarea naionalist a tmcututnrmu servea nicidecum unui proiect ulohtonistrtT, dlTpotnv, apropierii societii romnetTde civilizaa^ cjdentala si acceptrii komnierxa^taHsu-drepturi depline printre statele eufopEne.^lstoncii i oamenii politici, unii dintre ei n egala msur istorici i oameni politici, precum Koglniceanu i Blcescu, i propuneau s demonstreze c istoria ultimelor secole, de supunere, declin i integrare nedorit n lumea oriental, nu a fost dect un accident istoric, ale crui urmri, o dat nlturate, Romnia putea reveni la matca fireasc a evoluiei sale, marcat de originea latin i de un destin nu mai prejos de cel al trunchiului latin occidental. Sub discursul naionalist se citete clar voina de integrare european.

    DE LA ROMANTISM LA COALA CRITIC

    1 Formula naionalist-romantic se prelungete n istoriografia romneasc dincolo de limitele cronologice ale romantismului european. Fora i persistena curentului i afl justificarea n condiiile generale ale vieii politice i intelectuale romneti.

    Un prim motiv rezid n acutizarea problemei naionale n ultimele decenii ale secolului al XlX-lea. Pentru romni, obiectivul naional devine prioritar, n condiiile discriminrilor la care erau supui i, n replic, ale intensificrii micrii naionale n teritoriile aflate sub stpnire strin: Transilvania, Bucovina, Basarabia. Proiectul ideal al unei naiuni unificate continu s marcheze puternic discursul istoriografie. Antagonismele naionale se sprijin

  • ISTORIE. IDEOLOGIE, MITOLOGIE 39

    pe argumente istorice. Departe de a-i fi epuizat resursele politico- istoriografice, problema continuitii capt accente puternic con- flictuale n urma publicrii, de ctre Robert Roesler, a studiilor sale romneti (Romnische Studieri, 1871). Revitalizarea, prin contribuia sa, a teoriei imigraioniste a avut darul de a servi proiectul politic maghiar, visul unei Ungarii mari i al unei Transilvanii fundamentai ungureti, unde romnii ar fi aprut relativ trziu. Replica romneasc, susinnd, cu unele excepii i nuane, continuitatea pe teritoriul vechii Dacii, urmrea, evident, un scop politic i naional nu mai puin clar definit. Prin istorie, maghiarii i romnii trasau frontierele ideale ale prezentului sau viitorului. Implicarea, de ordin emoional, cu puternic ecou n opinia public, a proiectelor naionale divergente lansa o sfidare la adresa istoriografiei : se puteau mpca exigenele cercetrii cu exigenele aderenei la un anumit program naional ? Putea istoricul s fie patriot, vorbind oricum despre trecutul naiei sale? Putea, desigur, dar n condiii mai puin prielnice dect ar fi oferit o societate neafectat de conflicte i proiecte de acest gen.

    In al doilea rnd, trebuie constatat ncetineala cu care se petrece procesul de profesionalizare a istoriografiei romneti. Profesionistul nu se afl n afara oricrei tentaii mitologice; lucrarea noastr dovedete, de fapt, contrarul. El este ns capabil de a evita teoretic, cel puin formele simpliste, infantile, de mito- logizare. Orict ar fi de ndrznee, construciile sale se ridic p e ' un fundament real, de fapte verificate. Era un pas care trebuia ntreprins, n sensul disciplinrii studiilor istorice i punerii lor de acord cu metodologia i sistemul instituional european, nceputul se fcuse n universitile germane, nc din secolul al XVIII-lea. La 1800, existau n spaiul german o duzin de catedre universitare de istorie; numrul lor ajunge la 175 n 1900. Germania devenise incontestabil polul mondial al istoriografiei; aici se puteau deprinde normele unei istorii bazate pe studiul riguros al izvoarelor, o istorie care se dorea deci debarasat de fantezie. Frana era nc n urm, dar profesionalizarea fcuse mari progrese i n universitile sale: 71 de catedre de istorie la sfritul secolului al XlX-lea.

    Cele dou universiti romneti, din Iai i Bucureti, au fost nfiinate la 1860, respectiv 1864. n principiu, datele menionate

  • 40 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    ar putea marca nceputul, fie i modest, al profesionalizrii istoriei. Lucrurile nu au stat ns aa. Teoria formelor fr fond, formulat de Maiorescu i dezvoltat ntr-un sens mai optimist (forme care i creeaz treptat fondul) de E. Lovinescu, i gsete n acest caz o justificat aplicare. Cele patru catedre de istorie (istoria romnilor i istoria universal, la Iai i la Bucureti) au fost ocupate, timp de decenii, de persoane care nu aveau prea mult n comun cu profesia de istoric. Petre Cemtescu, profesor de istorie universal la Bucureti pn n 1892! , s-a remarcat printr-un manual de istorie universal pe care nu i-a pus dect numele, restul fiind pur i simplu o versiune romneasc a sintezei lui Victor Duruy! Titularul cursului similar din Iai, Nicolae [onescu, a fost om politic i un apreciat orator n epoc, n nici un caz ns istoric. Tot la Iai, Andrei Vizanti preda istoria romnilor; a devenit cunoscut nu prin cele cteva brouri fr valoare pe care le-a publicat, ci prin faptul, mai spectaculos, al fugii din ;ar, pentru a scpa acuzat fiind de delapidare de rigorile justiiei. Dintre toi, doar V. A. Urechia, profesor de istoria romnilor la Universitatea din Bucureti ntre 1864 i 1901, a dovedit n incontestabil hrnicie, dac nu i o deosebit competen. In- insele sale lucrri snt mai curnd compilaii, iar patriotismul iu fierbinte, dar naiv, l aaz n irul descoperitorilor de tot elul de prioriti autohtone.

    Pn aproape de sfritul secolului, nu catedrele de istorie aveau > promoveze normele colii erudite i critice, caracteristice momen- ului istoriografie european. Nendiguit n nici un fel de asemenea exigene, romantismul istoriografie avea cale liber. Principala gur istoriografic a perioadei 1860-1880 a fost Bogdan Petri- :eicu Hasdeu (1838-1907), autodidact posednd un fond imens le cunotine, ndeosebi n cmpul lingvisticii, filologiei i istoriei, pirit senteietor, genial chiar, dar fantast, nclinat spre cele mai leateptate construcii intelectuale. n 1874, Hasdeu a devenit irofesor de filologie comparat la Universitatea din Bucureti; nainte de aceast dat, ca i, un timp, dup, influena sa n istorie . fost enorm, i nu n sensul disciplinrii domeniului! Contribuiile ale solide, precum editarea unui numr impresionant de izvoare lave i texte vechi romneti, ideile sale fertile, cum snt cele pri- ind rolul dacilor n formarea poporului romn, teoria circulaiei

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 41

    cuvintelor sau, ntr-un plan mai larg, proiectul de cercetare inter- disciplinar, prin apropierea istoriei de lingvistic, antropologie, econom ie..., se mbin cu tentaia elaborrilor arbitrare, pur exerciiu al inteligenei, seductor i derutant.

    Naionalist de sensibilitate politic liberal (a i fost ales deputat pe liste liberale n 1867, apoi n 1884), Hasdeu nu a ezitat s infuzeze istoriei, uneori n ciuda evidenei, valorile n care credea. Monografia loan Vod cel Cumplit (1865) l nfieaz pe acest domnitor drept cel mai strlucit spirit politic european al veacului al XVI-lea, n timp ce Moldova devine o ar n multe privine modern, cu un sistem electoral anticipnd votul universal. Reformele lui loan Vod, aa cum le interpreteaz istoricul, nu fac dect s anticipeze reformele lui Cuza, aflate n plin desfurare la data publicrii lucrrii. Principele moldovean secularizeaz averile mnstireti i gndete o foarte inteligent reform fiscal, susceptibil de a mbunti, ca prin miracol, situaia rnimii. Hasdeu avea chiar s recomande legiuitorilor luarea n considerare, n procesul modernizrii Romniei, a legilor i instituiilor autohtone, susinnd caracterul naionalitii romne ca baz a legis- laiunii sale.29

    n lucrrile ulterioare dintre care cea mai important este Istoria critic a romnilor (1873 i 1875) , Hasdeu s-a strduit s pun n eviden valoarea vechii civilizaii romneti, fora romnilor n Evul Mediu i continuitatea politic ntre Dacia, imperiul roman i principatele romne. Dac a fost adversar al latinismului pur, susinnd ponderea dacilor n sinteza romneasc, a ncercat s reduc la minimum dei slavist, dar, ca basarabean i patriot romn, adversar al Rusiei i partizan ai solidaritii latine ponderea elementului slav n limba romn i n vechea cultur romneasc. Prestigiul lui Hasdeu, cunotinele i meritele lui incontestabile aveau s complice i mai mult afirmarea normelor critice n istoriografia romn.

    n aceste condiii, procesul de profesionalizare ncepe s prind contur abia n deceniul 1880-1890 i se instituie cu adevrat n

    29 B. P. Hasdeu, Scrieri literare, morale i politice (ediia Mircea Eliade), voi. II, Bucureti, 1937, p. 164 (articol publicat n Romnul la 11 ianuarie 1868).

  • 42 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    deceniul 1890-1900. A. D. Xenopol i ncepe cariera de profesor de istoria romnilor Ia Universitatea din Iai n 1883. El a fost, fr ndoial, un istoric n deplinul neles al cuvntului, i chiar un mare istoric, dar, nclinat spre teoria istoriei i spre mari lucrri de sintez, nu rspundea pe deplin exigenelor pe care epoca le impunea unui profesionist, acestea fiind cunoaterea nemijlocit a izvoarelor i cufundarea n cercetri de strict specialitate. De aici i reticenele colii critice fa de opera lui Xenopol, fa de demersul su n general. Un moment-cheie poate fi considerat publicarea primului studiu fundamental al lui Dimitrie Onciul, n 1885 (o dare de seam critic privitoare la lucrarea Iui Xenopol, Teoria lui Roesler). Onciul, format la coala austriac, prelungire a celei germane, devine, n 1896, profesor de istoria romnilor la Universitatea din Bucureti. n 1891, Ioan Bogdan, slavist cu formaie metodologic identic, ocupase, la aceeai universitate, catedra de limbi slave. Murind P. Cemtescu, catedra de istorie universal revine, n 1894, lui Nicolae Iorga, Saltul de la Cemtescu la Iorga este semnificativ, chiar simbolic, pentru restructurarea radical a istoriografiei romneti. Prin Onciul, Bogdan i Iorga istoria intr decisiv, cel puin la Universitatea bucuretean, n era profesionalismului. Era un nceput remarcabil, dar numai un nceput, limitat la contribuia i exemplul ctorva istorici. Abia n anii urmtori i n deceniile urmtoare, profesionalismul va cpta consisten prin intrarea n scen a noilor generaii formate n spiritul unei metodologii exigente.

    PARADIGMA JUNIMIST: DETAAREA DE ISTORIE

    Este momentul s abordm schimbarea de paradigmajpc care a ncercat-o Junimea.. n istoriografia romneascaTi, n genere, n spiritul public romnesc, n raportarea romnilor la trecutul lor. Onciul i Bogdan au fost junimiti, Iorga, un timp, tovar de drum al acestui curent.

    Junimea s-a constituit, ca societate cultural, la Iai, n 1863-1864. Din 1867, a editat revista Convorbiri literare, deplasat, n 1885, la Bucureti, unde se instalaser ntre timp membrii si mai de seam. Cei care dau tonul la Junimea n anii conturrii

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 43

    curentului, i n primul rnd Titu Maiorescu (1840-1917) n chestiunile de ordin cultural i Petre P. Carp (1837-1919) n cele de ordin politic, snt oameni tineri, cu studii solide n Occident, exponeni ai unei doctrine conservatoare de factur modern, nclinat nu spre tradiionalism, ci spre evoluia gradat, organic, a societii romneti, n sensul oferit de modelul occidental. Cheia concepiei lor filozofice, politice i culturale este evolu- iionismul; ei nu ader la imobilismul reacionar, dar nici la voluntarismul liberal. Cred n necesara soliditate a unei construcii care nu poate fi improvizat. Nu simt nevoia s se raporteze la trecut, nici pentru a-i susine privilegiile, ca vechii conservatori, nici pentru a schimba radical societatea romneasc prin invocarea unor modele istorice fictive, ca liberalii. Privesc trecutul cu detaare, i aceasta este n sine o schimbare foarte important de paradigm, inedit n contextul romnesc al secolului al XlX-lea! A rmas pn astzi singura ncercare notabil n cultura romn de detaare a prezentului de trecut, de punere n discuie a problemelor actuale fr obsedanta raportare la precedente istorice reale sau imaginare.

    Detaarea programatic de istM> f p j n Cu concepia junimitilor prfvitoare"la metodologia cercetrii istorice. Formai n spiritul vremii, la marile universiti europene i, n ce privete liderii curentului, mai cu seam n mediul german, ei erau adepii unei istorii obiective, reconstituit strict pe baza investigaiei documentare meticuloase i riguroase. Istoria, aa cum a fost ea cu adevrat, potrivit faimoasei formulri a lui Ranke, avea s devin, pretutindeni n Europa, cu punct de plecare n metodologia german, idealul istoriografie al colii critice. Sub acest aspect, junimismul prezint un sincronism perfect cu micarea ideilor n Occident. Modelul, desigur ideal i, ca orice ideal, cum s-a putut constata, de neatins, era cel al unei istorii reconstituite cu rceala omului de tiin, debarasat oricum de presiunea politicului i ideologicului. Operaia s-a tradus printr-o ntoarcere de 180 de grade, rezultatul datorndu-se, pe lng convingeri, i spiritului polemic, nu scutit de exagerri, inevitabil n afirmarea oricrui curent.

    Criticismul nu apare desigur din senin n cultura romn. Atitudini polemice fa de amplificrile naionaliste se ntlnesc

  • i n faza anterioar Junimii. Aspre critici au fost adresate, n acest sens, colii latiniste. In Cuvntul introductiv din 1843, Ko- glniceanu combtea romanomania, tentaia de a aduga virtuilor i faptelor ^mneti pe cele ale strmoilor romani. i Alecu Russo a luat n derdere aceste tendine. Chiar Hasdeu, att de naionalist, i gata s amplifice la rndu-i rdcinile dacice, a ridiculizat consecvent mania latinist. Cu sau fr Junimea, latinismul era oricum menit s prseasc scena, ceea ce s-a i ntmplat n deceniul 1870-1880, dup publicarea neinspiratului Dicionar al lui Laurian i Massim.

    Tradiia critic era, aadar, prezent, Junimea ns o dezvolt i o generalizeaz, i d fora unui adevrat sistem de filtrare destinat s separe adevrul de fals i valorile autentice de pseudo- valori.

    Totul este spus, ferm i chiar agresiv, n extraordinarul articol programatic publicat de Titu Maiorescu n 1868 sub titlul In contra direciei de astzi n cultura romn. Istoria de pn la nceputul secolului al XlX-lea este expediat n dou cuvinte: barbarie oriental. Nu snt mai favorabil apreciate nici crile de nceput ale culturii romne modeme. Merit citat n ntregime pasajul referitor la Petru Maior (cu care de altfel Titu Maiorescu se i nrudea!) i la istorie n genere: La 1812, Petru Maior, pentru a nu pomeni compilaia de citate fcut de incai fr nici o critic, scrie istoria sa despre nceputul romnilor n Dacia, n tendina ce are de a dovedi c noi sntem descendeni necorupi ai romanilor, Maior susine n paragraful al patrulea c dacii au fost cu totul exterminai de romani, aa nct nu s-a ntmplat nici o amestecare ntre aceste dou popoare. Pentru a proba o ipotez aa de nefireasc, istoricul nostru se ntemeiaz pe un pasaj ndoios din Eutrop, i pe un pasaj din Iulian, crora le d o interpretare im p osib ile le admis cu mintea sntoas, i astfel ncepe demonstrarea istoric a romanitii noastre cu o falsificare a Istoriei.

    Urmtorul comentariu i privete pe contemporani: [...] ceea ce surprinde i ntristeaz n aceste producte nu este eroarea lor n sine, cci aceasta se explic i uneori se justific prin mprejurrile timpului, dar este eroarea judecii noastre de astzi asupra lor, este lauda i suficiena, cu care se privesc de inteligenele

    44 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

  • ISTORIE, IDEOLOGIE, MITOLOGIE 45

    romne ca adevrate fapte de tiin valabil, este orbirea de a nu vedea c zidirea naionalitii romne nu se poate aeza pe un fundament, n mijlocul cruia zace neadevrul30.

    Tot n 1868, articolul Contra coalei Brnuiu punea n eviden ridicolul raportrii obsedante a prezentului la trecut. Brnuiu i discipolii si susineau c legile i instituiile romneti trebuiau s fie pur i simplu cele romane. Vai de naiunea noastr exclama Maiorescu dac conducerea ei s-ar inspira vreodat de asemenea principii. n contra lor trebuie s apelm la adevrul nestrmutat i s spunem: c regenerarea noastr nu poate ncepe dect n spiritul culturii m odem e...31

    n diverse texte, Maiorescu nu a contenit s se amuze i s-i amuze cititorul cu o ntreag colecie de perle naionaliste, menite s pun n eviden tot felul de superioriti i anterioriti romneti. Poate cea mai izbutit pagin o constituie ridiculizarea paralelei ntre Goethe i Ienchi Vcrescu, pe marginea poeziei ntr-o grdin. .., pornind de la care V. A. Urechia decreta superioritatea romnului. Goethe devenea un german practic, grdinar de la Erfurt, iar Vcrescu poet sublim, totul, evident, spre marele haz al criticului.32

    Urmtoarele rnduri, aprute n periodicul Adunarea naional, ilustrau perfect genul de discurs istoric cruia Maiorescu i opunea un refuz intransigent: Dou din cele mai mari evenimente din istoria Europei modeme au primit direciune, sau cel puin s-au nscut, la signalul dat pe pmntul nostru: revoluiunea francez i cele dou uniuni naionale ale Italiei i Germaniei.

    Revoluiunea francez este numai continuaiunea revoluiunii lui Horea, cu singura deosebire c a lui Horea avea o direciune naional pe lng cea social. De altminterea pn i scderile, erorile revoluiunii lui Horea, le aflm i n cea francez.

    La sunetul eraldului, anunnd unirea Moldovei i a Munteniei, se deteapt Garibaldi i Bismarck [...]

    Mai puin zgomotoas, dar de rezultat nu mai puin mare, fu revoluiunea romnilor n sensul liberalismului, al democraiei.

    30 Titu Maiorescu, Critice, voi. I. Editura Minerva, Bucureti, 1908, pp. 15 0 -1 5 1 .

    31 Ibidem, voi. II, p. 236.32 Ibidem, voi. I, p. 125.

  • 46 ISTORIE I MIT N CONTIINA ROMNEASC

    Constituiunile ce ne-am dat n anii aceti din urm snt i ele premergtoare noului spirit n Europa. Dup noi Austr


Recommended