+ All Categories
Home > Documents > Kinetic art in Australia

Kinetic art in Australia

Date post: 09-Sep-2015
Category:
Upload: alisa-arama
View: 233 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
A brief history of kinetic arts in Australia
10
REFERAT ARTA CINETICĂ ÎN AUSTRALIA student Aramă Alisa prof. Mircea Florian
Transcript
  • REFERAT

    ARTA CINETIC N AUSTRALIA

    studentAram Alisa

    prof.Mircea Florian

  • 1. BACKGROUND

    n anii '30, n oraul Syndey, Australia, un grup de artiti progresivi i-au alturat forele pentru a forma un cerc de suport i ajutor reciproc, ntruct scena de art a timpului a fost ostil fa de arta modern. Mediul pe care l-au format i schimbul continuu de idei a dat natere primei micri spre arta abstract n Australia, i a susinut o explozie a experimentului artistic.ntre 1934 i 1938, artistul cu formare francez Grace Crowley, artistul cu formare britanic Rah Fizelle, artistul cu formare american Frank Hinder. alturi de Ralph Balson, care a fost format exclusiv n Australia, au lucrat mpreun, mprtind cunotinele despre arta contemporan acumulate din experiena i studiile de peste hotare i din angajarea intens n scena artistic local. n 1937 acest mic grup de artiti au elaborat un manifest i au nceput s-i planifice o expoziie de grup. Anume n aceste condiii s-a ntmplat ca Frank Hinder s creeze prima lucrare abtract colaj n relief, Four-in-one-bird (moving), care este considerat prima lucrare cinetic realizat de ctre un artist australia, fiind i una dintre manifestrile timpurii ale artei abstracte. Merit menionat c aceast lucrare nu a beneficiat de o recunoatere n mediul artistic pentru faprul de a fi prima lucrare abstract cinetic, un fenomen care se poate explica prin faptul c aceast oper a fost inaccesibil pentru public timp de mai muli ani.

    Originile redescoperite

    Hinder a fost recunoscut pe larg drept un deschiztir de drumuri al artei cinetice n Australia abia n anii '60, pentru lucrrile sale cinetice luminoase, ns Four-in-one-bird (moving) a rmas necunoscut publicului larg drept oper semnificativ pentru dezvoltarea modernismului australian. Lucrarea a fost inclus n retrospectiva Frank and Margel Hinder la Art Gallery of New South Wales n 1980 i a fosst ulterior recuperat de ctre National Gallery of Victoria n 1981. Totui, lucrarea nu a fost expus pn n anul 2009, n cadrul expoziiei Cubism n Australia, la Heide Museum of Modern Art. Vom c erceta n continuare rolul acestei lucrri n consolidarea artei cinetice australiene.Dei diverse surse pentru Four-in-one-bird (moving) pot fi urmrite retrospectiv pn la arta cinetic cubista timpurie din Europa, lucrarea respectiv a aprut totui n condiiile unice ale scenei artistice moderniste din Australia anilor '30, caracterizat prin eclecticism i neomogenitate. Mai degrab dect o manifestare tardiv a ideilor originare din cubismul european din primele decenii ale secolului

  • XX, lucrarea trebuie considerat o expresie original a unui modernism generat local, o lucrarea care, dei vea precursori internaionali, putea s apar numai n condiiile unice ale mediului artistic modernist timpuriu din Sydney. Four-in-one-bird (moving) i poate ocupa locul n axa cronologic a dezvoltrii artei cinetice i a artei abstracte i, n acest fel, s dezvluie natura practicilor de avant gard australiene din timpul respectiv.

    De la colaj spre cinetic

    nainte de a cerceta originea Four-in-one-bird (moving), este important s examinm datarea diferitelor elemente ale lucrrii i schimbrile aplicate de ctre artisti n diferite timpuri. n starea sa prezent, lucrarea const dintr-un dreptunghi central, un colaj de relief reduc, montat de un platou patrat. Suportul patrat se rotete mpotriva acelor ceasornicului, fcn opriri care corespund orelor 12, 3, 6 i 9. Lucrarea este pus n micare de ctre un motora electric mic, montat n spatele suportului, iar toat lucrarea este inclus ntr-o cutie acrilic. Elementul care dateaz ctre anul 1937 este colajul in relief. Aceast cronologie este susinut de ctre semntura artistului - 193779 i confirmat de ctre adresa artistului din Wollstonecraft (unde a trit ntre anii 1935 i 1945) care a fost nscris pe spatele panoului i a fost descoperit atunic, cnd lucrarea a fost dezasamblat n 2009 n scopuri de conservare ulterioar. Cutia acrilic transparent i motorul electric au fost adugate de ctre artisti ntre anii 1970-1980, atunci cnd lucrarea a fost pregtit pentru o retrospectiv AGNSW. Suportul patrat din spate la fel, a fost datat drept o adiie mai trzie, datorit faptului c pe ea s-a folosit o vopsea sintetic. Din pcate, este imposibil s afirmm dac aceasta este o nlocuire a unui panou care a fost prezent nc din 1937, sau daca suportul este o adiie nou datata cu 1979. Desigur, forma curat i contrastant a unui cerc nscris unui partat i aplicarea tentei plate ne duce cu gndul la arta abstract a anilor '60 i '70, ceea ce sugereaz c acesta este un concept nou al panoului de fundat, care a aprut mai trziu. Pe cnd motorul electric a fost, cu siguran, adugat n 1980 pentru retrospectiv, Hinder a confirmat c partea care include colajul a fost gndit drept un element cinetic care se roteste i se oprete n 4 poziii-cheie:

    Eu am montat colajul pe un suport, i el trebuia s fie rotit manual - noi nu puteam s ne permitem o micare operat mecanic, i nici nu am considerat c exista aceast nevoie absurd. n anii care au urmat, eu am scos lucrarea din depozit de mai multe ori, i am fst tentat s o arunc. Dar dup rzboi a venit disponibilitatea de noi materiale,

  • motorae de orice tip i dimensiune, care, adugate a interesul meu fa de cinetic, au rezultat n decizia mea de a perfeciona lucrarea pentru a ajunge la inteniile mele iniiale.

    Influienele americane

    Design-ul imaginii centrale, adic partea colajului n relief i-a avut originea ntr-un crochiu care reprezenta unerii i pieptul unei femei, realizat de ctre artist n 1933 n America. Este remarcabil faptul c, atunci cnd majoritatea artitilor australieni alegeau s-i continue studiile n Londra sau Paris, Hinder a prsit oraui Sydney n 1927, i a plecat n America, unde i-a continuat studiile la facultatea de design comercial la Art Institute of Chicago. n anul 1929 artistul s-a simit dezamgit, i a plecat spre New York, unde a studiat mpreun cu Howard Giles i Emil Bisttram la New York School of Fine and Applied Art, i apoi la Master Institute of the Roerich Museum in New York din 1930 pn n 1931. Giles i Bisttram au fost profund influienai de ctre teoria lui Jay Hambidge, i anume teoria construciei pictoriale bazate pe simetrie dinamic, pe care o transmiteau studenilor. Aceast teorie a marcat considerabil formarea artistic i opera lui Hinder. n 1981 Hinder la National Gallery of Victoria cele 4 crochiuri de mn pe care a fost bazat Four-in-one-bird (moving). Aceste 4 desene au fost selectate cu mult grij entru a ilustra ipostazele pe care a fost bazat teoria compoziiei abstracte, conform leciilor Giles i Bisttrams.

  • Cel mai timpuriu desen a fost data cu anul 1933, i aici se vede c Hinder a nceput prin a simplifica geometric formele reale:

    Poi s desenezi un nud cu mna liber, dar noi am fost ncurajai s folosim un set de rigle, raportoare i compas, pentru a relaiona obiectele ntr-o manier geometric.

    Al doilea desen se vede o abstractizare continu a compoziiei, prin reducerea numrului de puncte-cheie i ncheieturi, reducerea de unmbre pentru a oferi compoziiei un aspect plat. n urmtorul desen Hinder decide s inverseze compoziia, procedeu care a fost ncurajat de ctre Bisttram, pentru a crea o compoziie abstract. Acest desen conine sgei care arat direcia de orientare a lucrrii i este semnat i datat n ambele direcii. Hinder consider ca lucrrile sale abstrace din 1933 au fost create prin acest procedeu:

    n Boston eu mi-am permis mai multe liberti cu aceste nuduri. Figura uman a devenit un punct de decolare pentru a forma figuri suprarealiste sau non-figurative.

    Ultimul crochiu din serie este simplificat n continuare i pare s fie o compoziie sut la sut abstract.

  • MODERNITII TIMPURII DIN SYDNEY I REUNESC FORELE

    n august 1934, Hinder se ntoarce n Sydney, nsoit de tnra sa soie, sculptorul Margel. nchistat n mediul ingust i conservativ al oraului, Hinder n curnd s-a mpreietenit cu unicul artist cu experien abstract. Grace Crowley, cu 15 ani mai n vrs dect Hinder, revenit n Australia dup 30 de ani de studii i lucru n Frana, unde a studiat cubism mpreun cu Andr Lhote i a fost introdus artei abstracte post-cubiste.n 1932, Crowley, nsoit de ali artiti cu viziuni similare, au deschis o coal de arte, dedicat artei moderne. Un club de crochiuri neformale se inea o dat pe sptmn, n seara zilei de smbt. Artitii se adunau ca s deseenze mpreun. Acest grup a fost desepri frecventat de artiti strini, i n curnd s-a transformat ntr-un gup de avantgard anti capitalist.Toi moderniti, aceti artiti au fost interesai de ceea ce ei numeau o atitudine constructiv fa de art, cu alte cuvinte, un interes post-cubist fa de structur i formele abstracte, n opoziie cu scena modernist australian a timpului. Datorit legturilor strnse i frecevnte cu artitii de peste hotare, Hinder i Crowley ineu o coresponde stabil i obineu cri i reviste de art modern din Marea Britanie, Europa i America.

    Aprnd contemporanul

    Hinder considera anii '30 i '40 cei mai prolifici ani din viaa lui. Datorit climei artistice ostile ale timpului, artitii au nvat s apere tot ce a fost contemporan. Ctre anul 1937 grupula hotrt s se consolideze prin formalizarea unor ntlniri regulate, lucru care a fost posibil stimulat de ctre dezbaterile pe tema artei moderne n plan mai general. ntlnirile se ineau n coal, Crowley fiind pe post de lider al micrii. n acest timp a fost creat un manifest, care exprim devotamentul participanilor fa de valorile abstracte.n mod evident, 1937 a fost un an care a marcat micarea modernist pe mai multe nivele. Hinder i-a extins cercetarea artistic spre noi direcii. El i-a revizitat crochiurile din 1933 i a explorat noi culori i texturi, mutndu-se spre o zona de colaj, asamblaj i instalaie. Prin studierea spiralelor logaritmice, a proncipiilor simetriei dinamice, el genera forme care spiralau nid interiorul unor nuclee. Treptat, formele generate prin abstractizarea formelor din nuduri, au evoluat spre o pasre cu aripi i pene. Contului pieptului se poate vedea, intr-una dintre poziii ale colajului care se rotete. In alte poziii, formele preiau aspectul unei psri care se apleac s ciupeasc ceva de pe pmnt. Acesta este principalul aspect cinetic al

  • lucrrii. Colajul i schimb complet conotaia n dependen de poziia in care este rotit fragmentul mobil. n poziia final, lucrarea aduce aminte de un pelican, unii teoreticieni ai artei poreclind-o chiar Pelicanul. n mod evident, principala intenie a artistului a fost sa creeze o imagine care poate fi citit n patru moduri diferite, n dependen de faza de rotaie:

    Aceast lucrare este considerat mai degrab o scupltur cinetic cubist, dect o lucrare plan. Cu Four-in-one-bird (moving) a nceput arta cinetic n Australia.

  • Cercetnd scena cinetic a Australiei contemporane, am remarcat o tendin interesant, i anume accesoriile cinetice. Am ales dou artiste australiene, care reprezint acest curent neobinuit.

    Judith Torzillo se specializeaz pe inele i alte accesorii care poti fi puse n micare voluntar, de ctre persoana care le poart.

    Acesta este un inel, care se numete Knock on Wood, i care este dotat cu un mecanism care permite prilor mobile din alam s loveascparte imobil de lemn, producnd un sunet caracteristic. Pe lng aceesorii, artista creeaz instalaii interactive care combin detalii metalice, tipografia i sunetul. Premiat cu Honours Scholarship, Sydney College of the Arts i Morris & Watson Award in Jewellery & Object, ea face parte din grupul de tineri artiti australieni.

    O alt artist australian care se specializeaz pe accesorii i instalaii cinetice este Dorothy Erickson.

  • Broele, inelele i pantantivele ei interacioneaz cu lumina, cren reftecii ciudate, cu gravitaia, fiind niste jocuri de echilibru sau corpul unam, ajustndu-se la persoana care le poart. Erickson este considerat prima artist nscut i format n Australia, care i-a cptat un loc pe scena artistic internaional. Lucrrile ei, cunoscute nc din 1987, sunt dramatice i elegante. i sunt rezultatul unei lungi i neomogene intruiri n art i giuvaierie. Fiind o adept a studiilor largi n art, Erickson a ajuns la o giuvaierie ca o a doua carier, dup ce s-a stabilit deja pe scne aartistic drept scriitoare, curator, profesor i cercettor. Obiectele ei sunt ntotdeauna multifuncionale, fiind n primul rnd obiecte de art, care pot fi, la dorin, purtate drept accesorii. Ele combin aur, cablu de oel i pietre semipreioase, i i-au afirmat locul n numeroase expoziii internaionale.

    Laura Woodward este o artist cinetic, care se specializeaz n sculptur cinetic introvertit. Acest curent separat se bazeaz pe nite sculpturi, ale cror elemente cinetice sunt generate de ctre o logic intrinsec a obiectelor, i sunt inseparabile de esutul sculpturii. In acest fel, acest sculpturi i instalaii nu intacioneaz cu privitorul, ci cu sine nsui.

    The VESSEL este o sculptur introvertit, care reprezint un sistem mecanic de 9 vase cu ap, care sunt interconectate prin tuburi. Micarea n aceast sculptur se bazeaz pe principiul de vase comunicante. Apa care se mic dintr-un vas n altul din cauza diferenei de presiune, pun n micare nite prghii care repoziioneaz din nou vasele, crend noi diferene de presiune dintre alte vase. n acest fel, loghidul circul continuu si vasele cltoresc pe vertical i pe orizontal in toat sala pe care o ocup sculptura.

  • n prezent Australiareprezint un mediu dinamic pentru dezvoltarea artei cinetice. Pe lng faptul c sculpturile cinetice sunt expuse n musee i vndute n galerii, ele mpnzesc spaiile publice din Melbourne i Sydney, n Brisbane i Perth.Pe lng sculpturile de mari dimensiuni, exectutate la comand de artiti cu renume, cum ar fi Ned Kahn, exist i numeroase grupuri de tineri artiti, care se dedic cercetrii n domeniul cinetic. Australia i valorific intens tradiiile, inclusiv n combinaie cu arta cinetic - de exemplu, n 2013 a avut loc o expoziie de sculpturi cinetice inspirate din arta aborigenilor australieni, care se numete First Peoples.

    Bibliografie/Webografie:1. http://thecreatorsproject.vice.com/blog/kinetic-interactive-sculpture-simulates-australian-god-of-creation2. https://www.ngv.vic.gov.au/essay/kinetic-cubism-frank-hinders-four-in-one-bird-moving-and-sydney-modernism-2/3. https://www.mca.com.au4. http://laurawoodward.com.au/5. http://www.artsite.com.au/artists/dorothy-erickson.php6. http://www.craftaustralia.org.au/library/interview.php?id=dorothy_erickson_kinetic_jewellery7. http://www.judithtorzillo.com/


Recommended