+ All Categories
Home > Documents > Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

Date post: 03-Jan-2016
Category:
Upload: kimwill267159
View: 1,496 times
Download: 74 times
Share this document with a friend
Description:
Jocuri didactice pentru imbogatirea si activizarea vocabularului
28
1 ASPECTUL LEXICAL – Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului. Copilul va putea să-şi îmbogăţească vocabularul activ şi pasiv (cu substantive comune, substantive proprii, adjective, verbe, adverbe şi locuţiuni adverbiale, prepoziţii, conjuncţii). Îmbogăţirea vocabularului este una din sarcinile p rioritare pe linia cultivării exprimării copiilor, realinzându-se printr-o muncă sistematică în cadrul activităţilor de educaţie a limbajului din grădiniţă. Copiii trebuie să dobândească încă de la vârsta preşcolară capacitatea de a comunica cu cei din jur, de a-şi exprima în mod inteligibil impresiile, gândurile, ideile, ceea ce va constitui o bază în activitatea şcolară şi viaţa socială de mai târziu. De aici decurge necesitatea însuşirii vorbirii în mod sistematic. În procesul instructiv educativ, prin intermediul limbajului se realizează transmiterea cunoştinţelor, lărgirea orizontului copiilor cu noi reprezentări. Deci, limbajul poate fi privit din două puncte de vedere: - ca mijloc de comunicare - ca mijloc de cunoaştere Educatoarea face cunoscut copiilor, prin cuvânt, de menirea lucrurilor şi a fenomenelor, însuşirile acestora şi legătura dintre ele. Concomitent, cu cunoaşterea nemijlocită a lumii înconjurătoare, copiii învaţă şi cuvintele corespunzătoare obiectelor sau fenomenelor cu care vin în co ntact. Cuvântul sub formă de întrebare sau adresare directă îl face pe copil să gîndească, să analizeze, să compare, să clasifice, să tragă concluzii, în acest mod dezvoltându-se gândirea şi limbajul, crescând capacitatea de cunoaştere, lărgindu-se sfera de cunoştinţe, dezvoltându-se vocabularul şi bineînţeles şi posibilitatea de exprimare. Cuvântul izolat nu are valoare în sine, este doar un semn, o reprezentare a unui obiect, atâta vreme cât contextul nu-i precizează sensul, nu înseamnă decât o parte din înţelesul lui semantic; un adjectiv nu reprezintă nimic pentru copilul preşcolar, dacă el nu are percepţia directă a calităţii pe care o indică, un verb nu are înţeles deplin dacă nu este legat de reproducerea lui prin metode şi procedee care să-i dea precizare.
Transcript
Page 1: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

1

ASPECTUL LEXICAL – Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizareavocabularului.

Copilul va putea să-şi îmbogăţească vocabularul activ şi pasiv (cusubstantive comune, substantive proprii, adjective, verbe, adverbe şilocuţiuni adverbiale, prepoziţii, conjuncţii).

Îmbogăţirea vocabularului este una din sarcinile prioritare pe liniacultivării exprimării copiilor, realinzându-se printr-o muncă sistematică încadrul activităţilor de educaţie a limbajului din grădiniţă.

Copiii trebuie să dobândească încă de la vârsta preşcolară capacitateade a comunica cu cei din jur, de a-şi exprima în mod inteligibil impresiile,gândurile, ideile, ceea ce va constitui o bază în activitatea şcolară şi viaţasocială de mai târziu. De aici decurge necesitatea însuşirii vorbirii în modsistematic.

În procesul instructiv – educativ, prin intermediul limbajului serealizează transmiterea cunoştinţelor, lărgirea orizontului copiilor cu noireprezentări. Deci, limbajul poate fi privit din două puncte de vedere:

- ca mijloc de comunicare- ca mijloc de cunoaştere

Educatoarea face cunoscut copiilor, prin cuvânt, de menirea lucrurilorşi a fenomenelor, însuşirile acestora şi legătura dintre ele. Concomitent, cucunoaşterea nemijlocită a lumii înconjurătoare, copiii învaţă şi cuvintelecorespunzătoare obiectelor sau fenomenelor cu care vin în contact.

Cuvântul sub formă de întrebare sau adresare directă îl face pe copilsă gîndească, să analizeze, să compare, să clasifice, să tragă concluzii, înacest mod dezvoltându-se gândirea şi limbajul, crescând capacitatea decunoaştere, lărgindu-se sfera de cunoştinţe, dezvoltându-se vocabularul şibineînţeles şi posibilitatea de exprimare.

Cuvântul izolat nu are valoare în sine, este doar un semn, oreprezentare a unui obiect, atâta vreme cât contextul nu-i precizează sensul,nu înseamnă decât o parte din înţelesul lui semantic; un adjectiv nureprezintă nimic pentru copilul preşcolar, dacă el nu are percepţia directă acalităţii pe care o indică, un verb nu are înţeles deplin dacă nu este legat dereproducerea lui prin metode şi procedee care să-i dea precizare.

Page 2: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

2

Sensurile diferite ale cuvintelor, fie ele substantive, adjective, verbesau alte părţi de vorbire, nu se pot activiza decât folosind comparaţiile şiasociaţiile.

Programa preşcolară prevede îmbogăţirea şi activizarea vocabularuluicu substantive care exprimă noţiuni cu un grad mai mare de generalizare;adjective care exprimă însuşiri referitoare la formă, mărime, dimensiuni,culori şi nuanţe; adverbe care exprimă poziţii ale obiectelor în spaţiu, relaţiitemporale; verbe care exprimă diferite acţiuni. În acest sens am planificat şidesfăşurat jocuri didactice şi exerciţii, care au vizat sporirea “zestrei”lexicale, activizarea achiziţiilor lexicale, plasticizarea exprimării prinsinonime, antonime, omonime.

Pentru îmbogăţirea vocabularului activ şi pasiv am experimentat maimulte jocuri didactice şi exerciţii, după cum urmează:

a. Activităţi comune:

Joc didactic: “Din ce familie face parte?”Scop:

Stabilirea corectă a raporturilor între unele noţiuni specie şinoţiunile generale din care fac parte, cu ajutorul operaţiei declasificare;

Operarea corectă cu noţiunile generale şi noţiunile specierespective;

Activizarea şi îmbogăţirea vocabularului cu noi cuvinte.Sarcina didactică

Gruparea obiectelor după criteriul anunţat, sesizarea greşelilor înaşezarea jetoanelor.Obiective operaţionale

- să denumească obiectele desenate pe jetoane;- să le includă corect în diferite categorii;- să verbalizeze orice acţiune efectuată.

MaterialJetoane cu fructe, legume, flori; panou; fişe de muncă.

Regulile joculuiCopilul ales prin numărătoarea “un, doi, trei, răspunde dacă vrei” vine

la masa educatoarei, alege un jeton, denumeşte obiectul, planta, fructul etc.desenat precizând “din ce familie face parte”, apoi îl aşează pe panou lalocul potrivit.

Sesizează jetonul plasat greşit de educatoare, îndreaptă greşeala,motivează acţiunea.

Page 3: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

3

Desfăşurarea joculuiDupă introducere, anunţarea temei şi a scopurilor, educatoarea explică

regula jocului, apoi se execută jocul de probă.Copilul ales prin numărătoare alege un jeton, denumeşte obiectul

desenat.Exemplu: “Acesta este un măr”

“Din ce familie face parte?”“Mărul face parte din familia fructelor.”

Copilul aşează jetonul pe panou, la locul potrivit. Pentru alte jetoane,răspunsul va fi: . . . din familia legumelor, florilor, animalelor domestice,etc. Jocul continuă până ce toate jetoanele sunt grupate pe categorii.

În variantă se va cere copiilor să închidă ochii, în acest timpeducatoarea efectuează modificări în aşezarea jetoanelor pe panou.

La semnal, copii deschid ochii, privesc cu atenţie panoul şi descoperăgreşeala, o îndreaptă, apoi motivează acţiunea verbal: “Ghiocelul este ofloare, nu are ce cătua printre legume.”

În faza următoare se trece la activitatea individuală a copiilor,rezolvarea fişelor primite. Acestea vor fi diferite, se poate lucra cu trei –patru modele, cu diferite categorii: fructe, animale, flori, etc. Copiii vor fifamiliarizaţi cu fişa. Ei au sarcina să taie cu o linie ceea ce nu se potriveşteFişa nr. 1/a

Fişa nr. 1/b

Page 4: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

4

În încheiere se fac aprecieri asupra modului cum au lucrat copiii, atâtîn prima parte a jocului, cât şi în rezolvarea fişelor individuale.

Jocul acesta a contribuit la îmbogăţirea şi activizarea vocabularului cucuvine noţiune, la dezvoltarea capacităţii copiilor de a ordona imaginile dupădiferite criterii, de a le încadra în categoria corectă, la dezvoltarea spirituluide observaţie, independenţă şi rapiditate în acţiune, la formarea capacităţiide generalizare.

Joc didactic: “Spune unde s-a ascuns!”Scop

Consolidarea cunoştinţelor privind relaţiile spaţiale şi a cuvintelorcare indică poziţia şi direcţia obiectelor (sus, jos, în faţă, în spate, ladreapta, la stânga, etc.).

Dezvoltarea spiritului de observaţie, a memoriei, a atenţiei.Sarcina didactică

Recunoaşterea poziţiei obiectelor, folosirea corectă a cuvintelor careindică poziţia în spaţiu, compararea poziţiei obiectelor unele faţă de altele.Obiective operaţionale

- să formuleze propoziţii folosind corect adverbele şi locoţiunileadverbiale de loc

- să compare poziţiile obiectelor unele faţă de altele, folosindcuvinte potrivite

- să sesizeze schimbările interveniteMaterial

Jucării, clopoţel.

Page 5: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

5

Regulile joculuiCopiii denumesc jucăriile, închid ochii la semnal, iar la sunetul

clopoţelului îi deschid şi obsearvă schimbările intervenite în poziţiajucăriilor.Desfăşurarea jocului

După captarea atenţiei, anunţarea temei şi enunţarea obiectivelor setrece la explicarea jocului, efectuarea jocului de probă. În jocul propiu-ziscopii fac “ordine”, precizează unde anume au găsit jucăria şi unde vor să oaşeze.Exemplu: “Eu am găsit ursuleţul sub masă”

“Eu aşez ursuleţul pe raft.”Variante de joc:

V1 – Copiii închid ochii, educatoarea ascunde mai multe jucării, la semnalulclopoţelului începe căutarea. Copilul care găseşte jucăria, specifică loculunde a găsit-o.Exemplu: “Maşinuţa este în colţ, după uşă.”V2 – Educatoarea ascunde câte un copil, iar colegii trebuie să îl caute, săprecizeze unde l-au găsit.V3 – Poziţia obiectelor (sau chiar a copiilor) unele faţă de altele.Exemplu: “Păpuşa se află pe raftul de sus, lângă maşinuţă.”

“Ionuţ este în spatele (în dreapta, stânga, etc.) Izabelei.”Obţinerea performanţei

Copiii vor lucra pe fişa: “Desenează ce îţi spun”“În centrul sau mijlocul foii desenaţi o căsuţă, deasupra ei mai mulţi

nori, în partea dreaptă a casei un copac, în stânga casei multe flori.”Iată o fişă realizată de către un copil din grupă (S.G.)

Fişa nr. 2

Page 6: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

6

Educatoarea evaluează fişele, în încheiere apreciază modul dedesfăşurare a jocului.

Copiii ies din sala de grupă efectuând diferite exerciţii la comandaeducatoarei: “Întindem braţele înainte (sus, pe cap, etc.)” Prin acest joc s-arealizat verificarea deprinderii copiilor de exprimare corectă. Ei au fosrmulatpropoziţii incluzând obligatoriu adverbe şi locoţiuni adverbiale de loc. Prinrezolvarea fişei au dat dovadă de faptul că au reprezentări spaţiale deorientare, au înţeles mesajul educatoarei, plasând componentele compoziţieigrafice în mod corect.

Joc didactic “Ghici ce colorăm?”Scop

Verificarea şi consolidarea cunoştinţelor privitoare la culori şinuanţe;

Dezvoltarea atenţiei, memoriei şi a capacităţii de a asociacunoştinţele însuşite anterior;

Formarea deprinderii de a face corect acordul între adjectiv şisubstantiv.

Sarcina didacticăDenumirea culorii, asocierea ei cu un obiect (jeton) afişat pe panou.

Obiective operaţionale- să denumească obiectele precizând culoarea lor- să formuleze corect propoziţiile- să facă corect acordul între adjectiv şi substantivul pe care-l

însoţeşteMaterial

Creioane colorate, imagini, jetoane.Regulile jocului

Educatoarea rosteşte versurile: “Hai să ne jucăm şi să colorăm”, seopreşte în faţa unui copil, acesta alege un creion colorat, denumeşte culoareaaleasă, se duce la panou şi colorează o imagine care trebuie colorată cu aceaculoare.

Exemplu – dacă copilul alege creionul roşu, el va spune“Eu am ales culoarea roşie”“Am să colorez căpşuna (cireaşa, roşia, etc.) cu această

culoare”.Dacă îndeplineşte corect sarcina, copilul respectiv devine

conducătorul jocului. După ce un număr de 5 – 6 copii colorează pe rând

Page 7: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

7

imaginile de pe panou, se vor introduce diferite variante pentru a evitamonotonia jocului (totate acţiunile se motivează, se verbalizează de cătrecopii).V1 – Se împart jetoane copiilor, educatoarea arată imaginea unui obiectcolorat cu verde, cei care au jetoane cu obiecte colorate cu aceeaşi culoare lesortează şi le ridică.

Pentru culoarea roşie se folosesc următoarele imagini: cireaşă,căpşună, roşie.

Pentru culoarea verde: brad, frunză, ardeiPentru culoarea galbenă: lămâie, gutuiePentru culoarea potocalie: morcov, portocală

V2 – Jocul se poate desfăşura şi oral. Educatoarea cere copiilor să răspundăce culoare se potriveşte obiectului denumit de ea.Exemplu – “frunză” – copiii răspund “Frunza este verde.”

“lămâie” – “Lămâia este galben㔓urs” – “Ursul este maro”“porumbel” – “Prombelul este alb.”

În încheierea activităţii, la semnalul educatoarei, copiii se grupează în“bucheţele” după culoarea jetonului primit.

Cu acest joc am adâncit cunoştinţele copiilor legate de culoarea unorobiecte, flori, fructe, animale, etc., am dezvoltat spiritul de observaţie şicapacitatea de analiză. Ei au fost puşi în situaţia de a stabili rapid legăturiîntre culori şi obiectele care le posedă în mod constant, am activizatvocabularul realizând acordul corect dintre substantiv şi adjectivul care îlînsoţeşte.

Joc didactic – “Când se întâmplă”Scop

Formarea şi consolidarea cunoştinţelor referitoare la reprezentărilede timp

Folosirea corectă a cuvintelor care denumesc relaţii temporale (azi,mâine, ieri, mai târziu, dimineaţa, seara, etc.) în comunicarea orală.

Sarcina didacticăDescrierea ilustraţiilor şi precizarea momentului când se petrece

acţiunea.Formularea întrebărilor şi răspunsurilor.

Obiective operaţionale- să alcătuiască propoziţii cu sens logic;- să înţeleagă sensul cuvintelor care denumesc relaţii temporale;- să precizeze momentul în care se desfăşoară acţiunea;

Page 8: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

8

- să rezolve sarcina fişei;- să se conformeze regulilor de joc.

MaterialPanou împărţit în două (reprezentând ziua şi noaptea), imagini cu

diferite acţiuni în diferite momente ale zilei.Regulile jocului

Copiii se împart în două echipe, pe rând câte un reprezentant dinfiecare echipă alege o imagine, descrie acţiunea. La întrebarea copiilor dinechipa adversă: “Când se întâmplă?”, copilul din prima echipă dă răspunsulpotrivit şi aşează jetonul pe panou la momentul corespunzător. Apoi dămâna cu un alt copil din echipa adversă şi îi adresează întrebarea “Tu ce aifăcut ieri la prânz (dimineaţa, seara)?” sau “Tu ce vei face mâine dimineaţă(la prânz, seara)?”Desfăşurarea jocului

Copii sunt împărţiţi pe două echipe. Un copil din echipa nr.1 vine lamasa educatoarei, alege o ilustraţie, o descrie. Cei din echipa nr.2 îiadresează o întrebare “Când se întâmplă?” Copilul denumeşte momentulzilei când se petrece acţiunea şi aşează jetonul pe panou la momentulrespectiv. El merge la un copil din echipa nr. 2, dă mâna cu el şi îl întreabă:“Tu ce ai făcut ieri dimineaţă?” Dacă acesta răspunde corect, merge şi alegeşi el un jeton, iar jocul se reia.

Pentru răspunsurile corecte, copii primesc câte o bulină, iar echipacare a primit cele mai multe buline, este declarată câştigătoare.V1 – Educatoarea sau un copil mimează prin gesturi sugestive o acţiune (sespală, face gimnasitcă, bea ceai etc.), apoi întreabă “Când se întâmplă?”Ceilalţi vor răspunde: “Eu mă spăl pe faţă, dimineaţa.”“Eu mănânc ciorbă la prânz.” etc.V2 – Copiii se prind de mână, se învârt în cerc bătând din picioare sauspunând în şoaptă “tic-tac, tic-tac”, imitând ceasul. Educatoarea stă înmijlocul cercului, cu braţele întinse, reprezentând axul cu limbile ceasului.La cuvintele rostite de ea “Tic-tac, tic-tac, dimineaţa tu ce faci?” cercul seopreşte, iar copilul în dreptul căruia educatoarea îşi îndreaptă braţele, varăspunde precizând cât mai multe acţiuni care se pot face în acel moment.Exemplu: “Dimineaţa eu mă spăl, mă îmbrac, îmi fac patul, servesc miculdejun, etc.”

Pentru obţinerea performanţei, copiii primesc cartonaşe mici cusecvenţe (diferite acţiuni). Ei trebuie să le ordoneze cronologic (însuccesiune logică). După evaluarea activităţii, copiii părăsesc sala perecitativul “Ceasul mare bate tare, tic-tac, tic-tac.”

Page 9: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

9

Fişa nr. 3Sarcina fişei – “Precizează, când se întâmplă, apoi ordonează imaginileprimite. Spune de ce le-ai ordonat astfel.”

În acest joc copiii au de făcut asocieri între momentul când seîntâmplă o acţiune (sau mai multe), să precizeze verbal momentele acţiuniisau chiar acţiunea. Jocul dezvoltă gândirea asociativă, are rolul de a educa

Page 10: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

10

copiilor deprinderea de a formula propoziţii enunţiative, interogative, de aîmbogăţi vocabularul.

Îmbogăţirea vocabularului se poate realiza şi prin desfăşurarea unorjocuri în care copiii sunt familiarizaţi cu unele cuvinte cu sens contrar(antonime) sau cu cele care au aceeaşi formă dar alte sensuri, semnificaţii(omonime).

În explicarea cerinţelor noi, trebuie să se facă permanent apel laantonime, omonime, deoarece preşcolarul îşi precizează mai bine, mai uşorsensul cuvintelor pe care le diferenţiază prin contact şi analogie.

Antonimia, este un fenomen semantic fundamental, o modalitate deorganizare a vocabularului (alături de omonimie şi sinonimie). Pentru capreşcolarul să înţeleagă această relaţie care se stabileşte între anumiţitermeni, se recurge la joc.

Joc didactic: “Găseşte cuvântul potrivit”Scop

Îmbogăţirea, activizarea vocabularului cu unele cuvinte (adjective,substantive) cu sens contrar (antonime).

Obiective operaţionale- să înţeleagă semnificaţia cuvintelor;- să precizeze sensul cuvintelor;- să alcătuiască propoziţii folosind corect antonimele;

Sarcina didacticăGăsirea antonimelor unor cuvinte şi formularea unor propoziţii cu

acestea.Material

- imagini ce conţin elemente care să sugereze antonimul: panglicălată – îngustă, cutie mare – mică, coş plin – gol, etc.

Regulile joculuiDupă ce se denumeşte o imagine, copilul care are jetonul pereche

reprezentând însuşirea contrarie, vine la tablă, pronunţă antonimul, aşeazăjetonul în pereche cu primul.

Un set de imagini este aşezat la masa educatoarei, iar perechile sedistribuie copiilor. Se alege şi se denumeşte imaginea (panglică lată), iarcopilul care are jetonul cu imaginea reprezentând însuşirea contrarie se

Page 11: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

11

ridică, merge la tablă, pronunţă antonimul (panglică îngustă) aşezând jetonulîn pereche cu primul.Exemplu: “Acesta este un coş plin.”

“Acesta este un coş gol.”“Eu aşez în pereche coşul gol cu coşul plin.”

Pentru a se exclude monotonia se pot organiza mai multe variante.V1 – Educatoarea pronunţă un cuvânt şi copii găsesc antonimul.

Această variantă se desfăşoară fără suport intuitiv. Copiii pot fi ajutaţicu întrebarea “Dacă nu e mare. . ., cum e?”Cuvinte folosite: curat – murdar; cald – rece; alb – negru;

harnic – leneş; bun – rău; ordonat – dezordonat;curajos – fricos; vesel – trist; gros – subţire.

Aceste cuvinte pot exprima aspecte concrete sau însuşiri morale.V2 – Se cere copiilor să formuleze propoziţii folosind antonimele unorcuvinte.Exemplu: “Andrei este un copil curat.”

“Covorul este murdar.”Propoziţiile formulate pot fi şi din poveştile cunoscute. Se începe

ideea de către educatoare, iar copiii vor completa.Exemplu: “Dacă fata babei era urâtă (rea, leneşă, etc.), fata moşului erafrumoasă (bună, ascultătoare, harnică etc.)”

Pentru obţinerea performanţei copiii vor lucra pe fişă. Acestea seintuiesc, se explică sarcinile, educatoarea îndrumă copiii în funcţie departicularităţile individuale.Fişa nr. 4/aSarcina fişei – “Denumeşte imaginile, găseşte cuvântul potrivit pentrufiecare.”

Fişa nr. 4/bSarcina fişei – “Denumeşte imaginile, formează perechi între imaginile cusens contrar.”

Page 12: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

12

Copiii vor fi antrenaţi în evaluarea fişelor personale, eventual potschimba între ei fişele corectându-le astfel.

În încheiere, după apreciere, se poate recita poezia “Dacă nu-i aşa,cum e?” – copiii având sarcina să completeze versul cu cuvântul potrivit.

“Muntele din zareDe nu-i mic, e. . . (mare)Iar zăpada dalbăDe nu-i neagră-i . . . (albă)Norul ce s-a dusDe nu-i jos, e . . . (sus)Ursul greu la pas,De nu-i slab, e. . . (gras)Plopul de la gardDe nu-i scund, e . . (înalt)Mierea care curgeDe nu-i amară-i . . . (dulce)Gheaţa ce se treceDe nu-i cald-i . . . (rece)Omul înţeleptDe nu-i strâmb, e . . . (drept)

Page 13: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

13

Prin acest joc copiii au reuşit să înţeleagă sensul cuvântului în directalegătură cu antonimul său, realizându-se astfel cele două sarcini: deintroducere a cuvântului nou în vocabularul preşcolarului, însuşireacuvântului cu sens opus.

Când cuvântul are mai multe sensuri apare un factor de ambiguitate,care cere precizarea fiecărui sens. În relaţia dintre realitatea obiectivă şilimba maternă, pentru o folosire adecvată a lui, cuvântul trebuie explicat.

Explicarea cuvintelor omonime (cuvine cu formă identică, dar cusensuri total diferite în contexte diferite) se realizează cu rezultate foartebune, prin joc.

Joc didactic: “Ce înseamnă cuvântul?”Scop

Îmbogăţirea vocabularului copiilor prin descoperirea de sensuri şisemnificaţii noi pe care le pot avea cuvintele în anumite contexte.

Obiective operaţionale- să înţeleagă semnificaţia cuvintelor;- să precizeze sensul cuvintelor;- să alcătuiască propoziţii folosind corect omonimele;- să execute corect sarcina fişei.

Sarcina didacticăActivizarea vocabularului copiilor cu cuvinte care au aceeaşi formă

dar înţeles diferit.

MaterialJetoane cu imagini: căţel (animal – usturoi)

broască (de la uşă – batracian)boboc (floare – răţuşcă)coş (de fum – de nuiele)

Regulile joculuiDenumirea obiectului de pe jeton, căutarea imaginii cu aceeaşi

denumire, formularea unor propoziţii.Desfăşurarea jocului

Un copil numit de educatoare spune ce reprezintă jetonul.Exemplu: “Aceasta este o broască”, apoi educatoarea recită versurile:

“Ziua-ntreagă stă pe lac şi tot strigă oac, oac, oac”. Se repetă cu toţicopiii.

Un alt copil va căuta imaginea cu aceeaşi denumire, dar altăsemnificaţie şi va preciza la ce foloseşte.

Page 14: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

14

Exemplu: “Eu am ales acest jeton. Pe el este desenată o broască.”“Broasca se foloseşte la uşă”

Dacă copiii întâmpină greutăţi, sunt ajutaţi de educatoare cuurmătoarele versuri:

“Una-i broasca de pe laccare face oac, oac, oac.Alta-i broasca de la uşăCare ţine cheia-n uşă.”

Cu fiecare din omonime copiii vor formula propoziţii pentru a verificadacă au înţeles sensul şi semnificaţia lor.Exemplu: “Căţelul păzeşte casa omului.”

“Eu am curăţat căţelul de usturoi.” sau“Bunicul are o capră de tăiat lemne.”“Obiceiul cu capra este un frumos obicei de iarnă.”

Pentru celelalte omonime s-au folosit următoarele versuri:

“căţel”Azorel e un căţel Din căţei de usturoiTare creţ şi mititel. Fac ostropel pentru voi.

“corn”Dimineaţa pe la şapte Când pornesc la vânătoareEu mănânc corn cu lapte. Toţi au corn la cingătoare

Când se sună, toţi se adunăCe-au vânat, să spună.

“coş”Coşul casei scoate fum Vine un moş cu un coşSemn că iarna e pe drum. Iar în coş e un cocoş.

În variantă: după cunoaşterea sensurilor acestor cuvinte, copiii pot formulapropoziţii folosindu-se de diferite contexte.Exemplu: “Ioana are păr lung.”

“Bunicul a cules perele din păr.”“Măriuca îngrijeşte bobocii de raţă.”“Trandafirii au mulţi boboci.”

Pentru obţinerea performanţei se va rezolva următoarea fişă:Fişa nr. 5

Page 15: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

15

Sarcina fişei – “Formează perechi între obiectele diferite, dar care sedenumesc cu acelaşi cuvânt.”

În general, unul din sensuri este mai cunoscut de către copii, folositmai des de ei, dar prin exerciţii sunt însuşite şi celelalte sensuri alecuvântului şi apoi folosite în vorbirea curentă. Prin această activitate s-aîmbogăţit vocabularul copiilor ei descoperind noi sensuri şi semnificaţii aleunor cuvinte.

Activitatea de povestire este o altă cale prin care se dezvoltăvocabularul copiilor, deoarece textele literale îi sensibilizează pe copii, darîn acelaşi timp le oferă şi modele de exprimare, cuvinte noi, expresii literare.Semnificaţiile cuvintelor, expresiilor noi, trebuie explicate, numai aşa vor fiînsuşite conştient de copii.

Folosind un material didactic bogat, planşe frumos colorate, am reuşit,prin diferite jocuri didactice, să activizez vocabularul copiilor, dându-leposibilitatea să expună conţinutul unui text, să redea prin dialog diferitefragmente din poveşti. Toate acestea au contribuit la dezvoltarea unei vorbiricoerente, corecte, logice, expresive.

Folosind jocul “Oglinda fermecată”, “Cine trebuie să plece”, “Cineeste?”, “Traista cu poveşti”, “Ghiceşte la ce poveste m-am gândit?”, “Cineştie poveşti câştigă”, “Povesteşte mai departe” şi altele, am urmărit:

- denumirea poveştilor, a personajelor, realizarea asocierii personaj-poveste;

- redarea corectă a unui dialog sau a unui fragment dintr-o povestecunoscută;

- efectuarea unor paralele între personaje, stabilind asemănările şi

Page 16: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

16

deosebirile;- să recunoască tabloul corespunzător celor relatate pe bandă

magneticăşi să povestească în continuare.

În jocul “Cine este?”, folosind materialul didactic intuitiv, amprezentat un personaj cu ajutorul măştilor iar copiii trebuiau să recunoascăpersonajul şi să-l descrie cu toate aspectele.

În jocul “Povesteşte mai departe”, copiii aveau ca sarcină săurmărească începutul unui fragment dintr-o poveste cunoscută, s-odenumească, să continue povestea până la un moment, să aleagă după suportimaginea corespunzătoare ultimului episod redat. Surpriza, mişcarea,ghicitoarea, căutarea folosite în acest joc antrenează copiii şi-i determină săparticipe activ.

Accesibil, atractiv şi util este jocul “Cine ştie poveşti câştigă”desfăşurat sub formă de concurs. Scopul acestui joc este acela de evaluare acunoştinţelor copiilor despre poveştile cunoscute. Prin intermediul disculuisau diafilmului, copiii trebuiau să ghicească din ce poveste este fragmentulrespectiv.

În jocul “Oglinda fermecată” cerinţa era să recunoască scena dinpoveste şi să o redea oral. În cadrul jocului, în afară de scenele cunoscute seintroduc treptat şi elemente necunoscute. Cunoscând bine ilustraţiile, eireuşesc să povestească independent, fără să fie necesare întrebărileajutătoare, care fărâmiţează acţiunea jocului şi fac să scadă intensitatea lui.

În “Ghiceşte la ce poveste m-am gândit?”, un copil este conducătoruljocului, recită versurile semnificative sau un dialog dintre două personaje;ceilalţi trebuie să ghicească la ce poveste s-a gândit, iar conducătorul joculuiva deveni cel ce a ghicit. Ajunşi în postura de conducători se observălibertatea de alegere pentru anumite poveşti şi episoade din acestea.

Joc didactic “Traista cu poveşti”Scop

Consolidarea deprinderii de a face legătura între propoziţii şi de areda conţinutul (fragmentul) unei poveşti în mod corect;

Activizarea vocabularului prin povestirea unor scurte fragmente.Sarcina didactică

Recunoaşterea şi reproducerea unui fragment dintr-o povestecunoscută.Material

Page 17: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

17

Un săculeţ (traistă) în care sunt introduse imagini din diferite poveşticunoscute de copii: “Fata babei şi fata moşului”, “Capra cu trei iezi”,“Scufiţa Roşie”, “Alba ca Zăpada” etc.Regulile jocului

Se reproduc versurile:“Traistă minunatăSpune-mi de îndatăCe se-ascunde-n tineCă vreau să ştiu bine.”

În acest timp traista este dată din mână-n mână; copilul la care a ajunssăculeţul în momentul în care s-au terminat versurile, îl deschide şi scoate oilustraţie; o descrie, povesteşte fragmentul şi precizează povestea la care sereferă imaginea.Desfăşurarea jocului

Se arată copiilor traista, precizându-se că în interiorul ei se găsescilustraţii din poveşti cunoscute, se expune regula jocului, se execută jocul deprobă.

Copiii recunosc personajele, povestesc fragmentul ilustrat, spun titlulpoveştii. Se procedează aşa, până ce se epuizează toate ilustraţiile ce au fostpregătite pentru acest joc. În timpul activităţii copiii care întâmpină greutăţisunt ajutaţi de educatoare sau colegii lor.Variantă - educatoarea anunţă copii că le va spune o poveste mai lungă,făcută din fragmente cunoscute de ei, din mai multe poveşti. Copiii trebuiesă sesizeze schimbarea poveştii şi să ridice mâna.

“Supărat, moşneagul prinse într-o zi cocoşul şi după ce-l bătu bine îizise: <Na, ori te ouă, ori pleci de la casa mea!> Cocoşul cum scăpă dinmâinile moşneagului, o luă la fugă şi fugi şi fugi, până se întâlni . . .cu un urscare-i spuse:”

“Tii! Ce mai de peşte ai! Dă-mi şi mie că tare mi-i poftă! Ba maipune-ţi pofta-n cui cumetre. Dacă ţi-i aşa de foame, du-te la baltă, bagă-ţicoada-n apă şi-i avea cât peşte îţi trebuie!”

“Văzând că vulpea nu mai zice nimic, lupul o luă repejor prin pădureşi merse până ce. . . văzu înaintea lui o fetiţă. Şi cum intră fetiţa în poieniţănumai ce-i ieşi lupul în cale.”

“Bună ziua fetiţă - îi spuse lupul. Da, încotro aşa de dimineaţă?- Ia, mă duc şi eu la bunicuţa, să-i duc mâncare, că tare-i bolnavăsărăcuţa.”Copiii recunosc din care poveşti fac parte fragmentele de mai sus, ei

pot imita glasul lupului, cocoşului etc.

Page 18: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

18

Folosind imagini sugestive, cunoscute copiilor, ei au fost puşi însituaţia de a închega o naraţiune, de a expune faptele într-o succesiunelogică, de a găsi forme de exprimare potrivită.

Prin intermediul acestora, au pătruns în vorbirea copiilor, cuvinte,expresii, forme verbale specifice povestirii, care îmbogăţesc şiînfrumuseţează exprimarea preşcolarului.

Jocurile enumerate necesită o activitate intelectuală complexă: copiiiobservă, sesizează, recunosc şi reproduc. Elementele de joc sunt asigurateprin surpriză, ghicire, mişcare şi dinamismul întregii activităţi. Ele m-auajutat să-mi dau seama în ce măsură copiii cunosc poveştile ce le-amfăcut, dar în acelaşi timp constituie pentru ei un preţios exerciţiu dedezvoltare a gândirii, a exprimării şi a imaginaţiei creatoare.

b. Jocuri şi activităţi pe grupuri mici.

Pornind de la ideea că jocul ocupă în viaţa copiilor un loc central,fiind forma de activitate conducătoare în dezvoltarea psihică a copilului,jocurile şi activităţile la alegere sunt cele care oferă copilului posibilitatea dea se juca, constituind un minunat prilej ce se oferă educatoarei atât încunoaşterea copilului pe care îl formează, cât şi în exercitarea unor influenţestimulatoare în direcţiile pe care şi le propune.

Stiind că jocurile didactice sunt cele care alcătuiesc cea maicuprinzătoare categorie de jocuri cu reguli (ele purtând acest nume pentru căsunt create special spre a rezolva în procesul instruirii anumite sarcinididactice), mi-am propus să experimentez cu grupa de copii o serie de jocurididactice şi exerciţii de vorbire în cadrul jocurilor şi activităţilor la alegeracopiilor.

Scopul desfăşurării acestor tipuri de jocuri didactice şi exerciţii, a fostacela de a-i familiariza mai bine pe copii cu regulile unui joc, dar şi acela dea rezolva o sarcină mai dificilă, care nu şi-a putut găsi pe deplin rezolvareaîn cadrul activităţilor de învăţare dirijată.

O parte din aceste jocuri le-am desfăşurat pentru consolidarea,sistematizarea cunoştinţelor, altele au avut menirea de a pregăti activitateade învăţare dirijată, de a uşura munca copiilor pentru a putea obţine rezultatecât mai bune.

Joc didactic: “Cum se numesc toate acestea la un loc”Scop

Activizarea vocabularului cu cuvinte ce denumesc noţiuni cucaracter generalizator.

Page 19: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

19

Sarcina didacticăGăsirea cuvântului potrivit care să denumească anumite categorii de

obiecte (şi nu numai).Desfăşurarea jocului

Educatoarea pune pe rând următorele întrebări:E: Cu ce lucruri ne îmbrăcăm ?Copiii enumeră: fustă, bluză, pantalon, etc.E : Cum le numim cu un cuvânt?Copiii răspund: Obiecte de îmbrăcăminte.E: Ce obiecte folosim când ne spălăm?Copiii enumeră: săpun, prosop,perie, etc.E: Cum le numim cu un cuvânt? (obiecte de toaletă, sau obiecte de

uz personal)E: Ce păsări pleacă toamna de la noi?Copiii enumeră: barza, rândunica, etc.E: Cum se numesc ele ? (păsări călătoare)

În continuare se pot denumii obiecte de îmbrăcăminte, animaledomestice, legume, fructe, mobilier etc.

Pentru ca să nu se plictisească copiii, se pot enumera diferite obiecte,fiinţe, plante şi apoi se pune întrebarea: “Cum se numesc toate acestea la unloc?’’Exemplu: câine, pisică, porc, cal, etc.

Cum se numesc la un loc? (animale domestice)În finalul activităţii copiii vor lucra pe fişă.

Sarcina fişei: “Denumeşte în gând obiectele desenate, taie ceea ce nu sepotriveşte.”

În analiza fişelor copiii vor motiva verbal, ce au tăiat şi din ce motiv.Iată câteva modele de fişe care se pot folosi:

Fişa nr. 6.a

Page 20: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

20

Fişa nr. 6.b

Joc didactic: “Alintăm cuvintele”Scop

Folosirea corectă a diminutivelor, activizarea vocabularului.Sarcina didactică

Elaborarea răspunsurilor corecte la întrebarea formulată.Desfăşurarea jocului

Educatoarea explică copiilor că şi cuvintele pot fi alintate, apoiexemplifică şi invită copiii la joc.Dacă eu spun….(fată) Tu cum alinţi cuvântul?….(fetiţă)Exemple: băiat băieţel

urs ursuleţfloare floricicăcarte cărticică

Chiar şi animalelor le place să fie alintate. Copiii se vor împărţii îndouă grupe. Un copil din prima grupă denumeşte un animal, cealaltă grupăva alinta cuvântul, care denumeşte animalul.

Grupa 1 ...cal Grupa 2 ...căluţiepure iepuraşpisică pisicuţăvacă văcuţă

În continuare copiii pot formula propoziţii folosind substantive cudiminutive.Exemplu: Carla are doi ochi…………….. Carla are doi ochişori.

Carla are un nas………………. Carla are un năsuc.Sau: Căţelul are patru labe……… Căţeluşul are patru lăbuţe.

o coadă…………. o codiţă etc.În acest joc pot fi antrenaţi mereu alţi copii, ritmul de desfăşurare

poate fi lent, apoi tot mai rapid dacă permite grupa de copii.

Page 21: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

21

Joc didactic : “E adevărat sau fals ?”Scop

Formarea deprinderii de a deosebii propoziţiile care enunţă relaţiiadevărate, de cele care enunţă relaţii eronate, false.

Sarcina didacticăIdentificarea, sesizarea cât mai rapidă a formulelor false, greşite.

Desfăşurarea joculuiCopiii sunt împărţiţi în două grupe egale ca număr. Educatoarea

rosteşte în faţa fiecărei grupe câte o propoziţie şi înmânează o minge sau oaltă jucărie primilor doi copii. Copilul care a primit mingea, reformuleazăpropoziţia greşită, dă mai departe jucăria copilului următor.Exemplu: “Câinele paşte iarbă.” Copilul va spune “fals”.

Câinele păzeşte casa (roade oase, mârâie, etc.)Calul necheză. Copilul va spune… “adevărat”.Calul necheză aşa: “nihaha-nihaha”Găina latră furioasă. (fals)Cocoşul zboară în ţările calde. (fals)Câinele şi pisica sunt animale sălbatice. (fals)Iepurele este fricos. (adevărat)Merele, perele sunt legume. (fals)Strugurii cresc în păr. (fals)Pisica toarce lângă sobă.etc. (adevărat)

Câştigă echipa, care termină prima.

Jocul stârneşte mult haz, dar prin regulile impuse este un mijlocfoarte eficient pentru dezvoltarea stăpânirii de sine, a autocontrolului. Pelângă faptul că activează vocabularul, favorizează modificarea conduiteicopilului în relaţiile sale din cadrul colectivului.

Joc didactic : “Ghici ce(…….)sunt?”Scop

Consolidarea, sistematizarea cunoştinţelor referitoare la anotimpuri,flori, animale etc.

Activizarea şi îmbogăţirea vocabularului Formarea deprinderii de a descrie un obiect (un anotimp, o plantă,

etc.), de a alege însuşirile caracteristice ale acestora şi de a leexprima în propoziţii folosind corect cuvintele de legătură

Page 22: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

22

Dezvoltarea atenţiei, memoriei şi a capacităţii de a asociacunoştinţele însuşite anterior

Sarcina didacticăRecunoaşterea obiectului (plantei, animalelor) descris şi denumirea

lui. Alegerea însuşirilor specifice unor lucruri, fiinţe, fenomene.Regulile jocului

- să asculte descrierile- să ghicească despre ce este vorba- să formuleze descrieri

Desfăşurarea joculuiPentru început, educatoarea va demonstra: “…trăiesc în pădure, îmi

plac alunele, sunt jucăuşă, blana mea este roşcată… ghici cine sunt’’?Cel care ghiceşte va prelua conducerea jocului.Copiii vor fi ajutaţi de educatoare în formularea primelor enunţuri de

acest fel pentru a surprinde caracteristicile cele mai evidente. Copiii suntdeprinşi să răspundă la întrebarea pusă, să li se aprecieze răspunsurile şi să lise corecteze greşelile.

Joc didactic :’’ Îndreaptă greşeala’’Scop

Fixarea şi activizarea cuvintelor, care exprimă relaţii spaţiale deorientare

Sarcina didacticăRecunoaşterea locului pe care îl ocupă unele obiecte în spaţiu,

sesizarea şi corectarea greşelilor.Material

Un tablou realizat pe flanelograf cu mai multe elemente detaşabile,aşezate dezordonat (pomul în locul acoperişului, câinele pe acoperiş, uşa sus,în locul norilor, norii în locul copacilor, etc.)Desfăşurarea jocului

După anunţarea titlului, educatoarea descoperă flanelograful cu erorişi cere copiilor să corecteze tabloul.

Pentru aceasta un copil va merge la tablou şi la comanda educatoarei:“Îndreaptă greşeala”, va enunţa una din erori, va fixa la locul corectelementul, apoi va motiva schimbarea efectuată.Exemplu: “Pomii nu stau sus pe casă, ci pe pământ.”

“Câinele nu stă pe acoperiş, ci în cuşcă.”

Page 23: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

23

În răspunsurile date de copii, se urmăreşte folosirea corectă acuvintelor: sus, jos, pe, de asupra, sub etc.

Dacă copilul a îndeplinit corect sarcina, este lăudat prin versurile:“Greşeala ai îndreptatEşti copilul lăudat’’

Toţi cei care au răspuns corect, primesc câte o jucărie, pe care oaşează în diferite locuri din clasă, precizând acest lucru.

Prin sarcina pe care au avut-o de rezolvat, copiii au fost supuşi unuiproces de activizare a gândirii. Jocul le-a solicitat în acelaşi timp atenţia,spiritul de observaţie, capacitatea de a exprima cele observate.

Jocurile de acest fel contribuie din plin la îmbogăţirea vocabularuluicu noţiuni referitoare la relaţiile spaţiale, exprimate prin adverbe, prepoziţii.

Joc didactic : “Calendarul săptămânii”Scop

Consolidarea şi verificarea cunoştinţelor referitoare la zilelesăptămânii.

Folosirea corectă acuvintelor, care denumesc relaţii temporale (azi,mâine, ieri etc.)

Sarcina didacticăDenumirea zilelor săptămânii.

Desfăşurarea joculuiAcest joc este interesant şi atractiv, datorită modalităţii de desfăşurare

folosite.Pentru învăţarea succesiunii lor, zilele săptămânii sunt prezentate sub

formă de discuri: “luni” este un disc cu o bulină roşie, “marţi” este un disccu două buline albastre etc. Aceste discuri se aşează sub forma unui cadrande ceasornic, cu o limbă indicatoare. Zilele săptămânii fiind învăţate la alteactivităţi desfăşurate anterior, acum prin intermediul jocului didactic, se vaface verificarea cunoştinţelor.

Se formează două echipe. Fiecare echipă adresează celeilalte întrebăride genul:

“Care este prima zi a săptămânii?”“Care este ultima zi din săptămână când mergem lagrădiniţă?”“A câta zi din săptămână este miercuri?”“Azi e miercuri. Ce zi este mâine?”“Dar ieri ce zi a fost?”“Care sunt zilele când nu mergem la grădiniţă?”

Page 24: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

24

Întrebarea este pusă de un reprezentant al echipei adverse. Copiii dincadrul unei echipe se pot consulta în şoaptă, fără a deranja, neadmiţându-serăspunsurile în cor. Cel care dă răspunsul corect, trebuie să schimbe limbaindicatoare la ziua respectivă.

Ca o variantă, se pot întroduce versurile:“Eu sunt luni (marţi, miercuri, etc.) şi am pornit,Să mă plimb frumos prin clasăPân’ la ziua ce urmează’’.

La sfârşitul versurilor cel care a pornit jocul, se opreşte în faţa unuicoleg şi îl întreabă: “Tu ce zi eşti?” Acesta este obligat să spună ziua dinsăptămână, care urmează celei care a fost anunţată în versuri. Dacă răspundecorect, preia conducerea jocului.

Copiii participă bucuroşi la asemenea jocuri, însuşind, fixând cu multăuşurinţă zilele săptămânii, sau cuvintele, care denumesc relaţii temporale.

c. Jocuri-exerciţii

Pentru activizarea şi îmbogăţirea vocabularului, un rol deosebit deimportant le-au avut exerciţiile desfăşurate în mod special cu copiii care audovedit rămâneri în urmă.

În cele ce urmează, am să încerc să prezint câteva dintre ele.

Exerciţiu: “Să spunem multe cuvinte”Acest exerciţiu, se poate desfăşura cu suport intuitiv, sau oral. Copiii

sunt organizaţi pe grupe, sarcina lor este de a enumera cât mai multe cuvinteşi de a le reprezenta grafic, specificând numărul lor.

Fişa nr. 7Sarcina fişei: - “Denumeşte imaginile, precizează numărul de cuvinte caredenumesc imaginile, desenează tot atâtea liniuţe câte cuvinte sunt.

Page 25: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

25

Exerciţiu: “Să ne gândim la…”Acest exerciţiu verifică cunoştinţele copiilor referitoare la anotimpuri,

diferite personaje din poveşti, activizează vocabularul.Exemplu:Să ne gândim la anotimpul: Toamna

IarnaPrimăvaraVara

“Ce putem spune despre fiecare?”Copiii formulează propoziţii de tipul:

Toamna se culeg fructele.Iarna este frig. (ninge,)Primăvara se întorc păsările călătoare.

Să ne gândim la: CenuşăreasaFata babeiFata moşului

“Ce putem spune despre fiecare?”Cenuşăreasa este harnică.Fata babei este urâtă şi ţâfnoasă.Fata moşului este ascultătoare.

Exerciţiu: “Ascultă şi găseşte”Acest exerciţiu dezvoltă capacitatea de a înţelege mesajele verbale.Educatoarea citeşte o poveste scurtă. Pe măsură ce citeşte povestea,

copiii caută desenul corespunzător printre imaginile pe care le au ladispoziţie.

O variantă a jocului este exerciţiul “Ascultă şi desenează.”Educatoarea spune propoziţii una câte una, iar copiii desenează

conţinutul verbal. Mesajul trebuie prezentat lent, în succesiunea logică aacţiunilor. Conţinutul său trebuie să fie concret, fără dificultăţi dereprezentare grafică.Exemplu: “Este dimineaţă. Soarele este sus pe cer.” (copiii deseneazăsoarele)Soarele se uită în jos şi vede un lac. (copiii desenează lacul)Soarele se minunează: vai, ce lac albastru. (copiii colorează lacul în albastru)

Se pot inventa multe istorioare asemănătoare. La început ele vorconţine doar 2-3 propoziţii, dar pe parcurs numărul lor se poate mării. Iată ofişă executată de către un copil.Fişa nr.8

Page 26: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

26

Exerciţiu: “Cum poate fi?”Acest exerciţiu ajută copiii să formuleze corect propoziţii despre

însuşirile unor obiecte, fiinţe, fructe, fenomene.S-a cerut copiilor, să răspundă prin cât mai multe propoziţii.

Cum poate fi vremea? (bună, frumoasă, rea, ploioasă, rece, etc.)Cum poate fi un copil? (cuminte, ordonat, politicos, leneş, etc.)Cum poate fi o rochiţă? (curată, frumoasă, nouă, murdară, etc.)Cum poate fi mărul? (roşu, galben, rotund, zemos, dulce, acru, etc.)Cum poate fi mama? (grijulie, bună, severă, înaltă, blondă, blândă, etc.)

Exerciţiu: “Dacă eu spun…tu cum spui?” (antonime)EDUCATOARE COPIL

Eu spun: mare Iar tu spui: mictare moalezi noaptelung scurtgros subţirefată băiat

Exerciţiu: “Pot însemna şi altceva?” (înţelegerea sensului cuvinteloromonime)

Educatoarea spune o propoziţie cu un cuvănt, copiii explică sensulapoi îi dau alt sens, într-un alt context.exmple : 1. Fotbalistul a dat un gol.

2. Locul de lângă mine este gol.

1. Am pescuit un somn mare.2. Mie îmi este somn.

1. Eu am părul lung.

Page 27: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

27

2. Părul este plin de fructe. (pere)

1. Eu m-am născut în luna octombrie.2. Luna apare noaptea pe cer.

Exerciţiu: “Ghici ce meserie am?”Jocul are rolul de a activiza vocabularul copiilor referitor la diferite

meserii, la uneltele folosite. Ei au sarcina de a răspunde în propoziţiiEducatoarea sau un copil începe jocul spunând:“Uneltele folosite de mine sunt: foarfecele, metrul, acul, degetarul.” –

“Ghici ce meserie am?”“Tu eşti croitoreasă. (croitor)”.

Ca o variantă, se poate pune întrebarea: “Ce unelte foloseşte:bucătarul (zidarul, medicul, coafeza, inginerul, etc.), sau “Ce face şoferul?(pilotul, vatmanul, brutarul.)

Copiii vor răspunde: “Şoferul conduce maşina (autobuzul, camionul,etc.)

Acţiunile specifice unei meserii se pot şi mima. Într-o asemeneavariantă se lucrează pe două echipe. Reprezentantul unei echipe imită, iar ceidin adoua echipă, trebuie să ghicească şi să verbalizeze.

Este ştiut faptul că pentru copilul care n-a învăţat încă să citească,imaginea de pe jeton are valoarea textului scris. Prin intermediul imaginiicopilul primeşte un mesaj, se exprimă asupra lui, îl comunică.

În acest scop copilul trebuie deprins cu “cititul” imaginilor, el trebuiesă recunoască anumite simboluri picturale pentru a descifra cuvântul, pentrua ajunge la mesajul transmis.

În faţa mai multor imagini, copilul care a învăţat să le descifrezesensul şi semnificaţia separată, se va strădui să descopere legăturile care leunesc pe toate, pentru a “construi” în mod independent şi creator, într-oformulare proprie, o lume care va fi pentru el plăcută, atractivă.

Exerciţiu: “Descrie imaginea şi spune unde se află?”Jocul se va desfăşura pe grupe mici de copii. Dintr-o cutie se vor

extrage diferite imagini (unul câte unul). Se “citesc” imaginile, se precizează“unde se află” (fetiţa, tabloul, pălăria, etc).Exemplu: Eu văd în imagine o fetiţă.

Fetiţa este sub masă. (Tabloul este pe perete. sau Pălăria esteagăţată în cuier.etc.)

Page 28: Jocuri didactice pentru îmbogăţirea şi activizarea vocabularului

28

Pe aceia, care întâmpină greutăţi în descrierea imaginilor, educatoareapoate să-i ajute prin întrebări de genul … “de ce credeţi că?”, astfel va aflapărerea copiilor, va activiza vocabularul.

Pentru exemplificare, iată câteva imagini care se pot folosi în în acestjoc exerciţiu:

În jocurile exerciţiu de citire a unor imagini, funcţiile limbajului decomunicare, de fixare a experienţei cognitive, a celei de organizare aactivităţii sunt amplu exersate, cu o sporită eficienţă în planul exprimăriilogico-afective şi în planul gândirii formale. În aceste jocuri, copilul areocazia să dezvăluie capacitatea creatoare, să-şi activizeze vocabularul, săfacă apel la experienţe, cunoştinţele dobândite în alte ocazii, angajându-sefără efort la o intensă activitate intelectuală. El găseşte noi căi dereorganizare interioară a cunoştinţelor sale, stabileşte cu uşurinţă legăturileîntre fapte, idei. Memoria afectivă de joc dinamizează, întreţine tronsonulintelectual, stimulează energia şi stabilitatea copilului în acţiune.


Recommended