Date post: | 06-Jan-2016 |
Category: |
Documents |
Upload: | bachnerlidia |
View: | 262 times |
Download: | 1 times |
of 22
JOCURI DE PREZENTARE
JOCURI DE PREZENTARESunt niste jocuri foarte simple care permit un prim contact si o apropiere. Este vorba de niste jocuri cu scopul de a afla numele si o anumit caracteristic minim a fiecrui participant.
Cnd participanTii nu se cunosc, acesta este primul pas pentru crearea unui grup ce lucreaz dinamic si destins. De obicei, evaluarea nu este necesar. Ea poate fi fcut doar pentru a putea observa la sfrsit diferenTa ntre aceast form de contactare cu un grup si frigiditatea altor moduri de iniTiere a activitTilor ori de a ne prezenta.Initialele calittilor 1.01Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A permite cunoasterea numelor participanTilor si a crea de la nceput o atmosfer plcut.PROCEDUR
Fiecare si spune numele si dou calitTi pozitive ce l caracterizeaz a cror denumire crora ncepe cu aceleasi iniTiale ca si numele. De exemplu: Petru Anghel plcut si amabil.
Fiecare vorbeste cnd i vine rndul, nu prea repede, pentru ca ceilalTi s aib timp s-i memorizeze numele.
EVALUARE
Se poate ncepe de exemplu cu ntrebarea: Cum v-aTi simTit fiind "obligaTi" de a gsi si de a prezenta dou calitTi de-ale voastre?
Trenul numelor 1.02Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele participanTilor n grup ntr-o form dinamic si integrant.
PROCEDUR
ToTi juctorii stau ntr-un cerc. Un juctor este locomotiva, simulnd sunete si miscri respective, mergnd n cerc pn se opreste n faTa unei persoane si dac i cunoaste numele, l pronunT tare, fcnd simultan gesturile unui semafor cu bariere de la trecerea cii ferate. Apoi se ntoarce cu spatele spre participant si l prinde de mini, ca un nou vagon. Pornind mpreun, se deplaseaz n cerc pn la un alt participant. Tot "echipajul" strig numele persoanei ce se integreaz si si continu
drumul. Jocul se termin odat cu epuizarea numrului de juctori.
NOTE
n cazul unui grup mai numeros, se poate introduce un numr limit de "v", de fiecare data persoana de la capt detasndu-se de ceilalTi.
Sunt ndrgostit si nimeni nu-mi cunoaste secretul 1.03Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: scaune cu unul mai mult dect numrul de participanTi
OBIECTIVE
A afla toate numele, de a anima si de a destinde grupul.
PROCEDUR
Jocul trebuie s se desfsoare ntr-un ritm rapid. ToTi se aranjeaz n cerc, lsnd un scaun liber. Cel ce sede la stnga acelui scaun, se aseaz repede pe el spunnd "sunt ndrgostit"; urmtorul, la rndul su, ocup scaunul liber din stnga sa spunnd "si iubesc"; urmtorul ocup scaunul eliberat spunnd "fr a spune cuiva"; cel ce urmeaz, asezndu-se pe scaun, numeste persoana sau numele unei persoane din cerc, care fuge spre a se aseza pe scaunul liber. Cele dou persoane ce sed lng persoana chemat vor ncerca (gingas) s nu-i pemit s se scoale. Jocul continu, n
ambele cazuri, cu persoana din stnga scaunului liber.Cutia cu surprize 1.04Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi rapid si dinamic numele tuturor participanTilor.
PROCEDUR
Tot grupul se aranjeaz n cerc. Cineva se ridic si-si spune numele: "Sunt Mihai". Apoi prezint patru persoane ce sed la stnga sa, ncepnd cu cea mai ndeprtat: "Vasilc, Ionel, Maria, George". Dup ordinea n care au fost prezentate, persoanele numite se ridic si se aseaz la loc, deodat, crend impresia unei cutii cu surprize. Apoi, persoana din dreapta lui Mihai, face acelasi lucru.
NOTE
n concordanT cu vrsta participanTilor si a numrului acestora, se pot prezenta mai mulTi sau mai puTini juctori de fiecare dat.
M mnnc aici 1.05M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor participanTilor
PROCEDUR
Tot grupul formeaz un cerc. Prima persoan si spune numele "m numesc Nicu si m mnnc aici", improviznd gestul, spre exemplu pe cap. Urmtoarea persoan spune "numele lui este Nicu si l mnnc acolo", scrpinnd capul lui Nicu. Apoi continu cu propriul nume. Jocul se ncheie odat cu nchiderea cercului.
NOTE n dependenT de mrimea grupului, se poate repeta acTiunea in sens invers.
Numele, c te bat 1.06M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: un rol de hrtie sau un obiect similar (inofensiv)
OBIECTIVE
A nsusi numele persoanelor participante.
PROCEDUR
Jocul se desfsoar ntr-un ritm rapid. Tot grupul formeaz un cerc. Cineva merge n centru, cu ruloul de hrtie. O alt persoan din cerc spune un nume si respectivul individ trebuie s reuseasc s spun alt nume, naintea celui din centru. n caz contrar, "primeste" una (gingas) la cap si se schimb cu locurile. Jocul continu, persoana din centru numind pe altcineva.
Jocul numelor 1.07M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor juctorilor.
PROCEDUR
Animatorul precizeaz c scopul jocului este ca fiecare participant s se prezinte, asociind fiecrui nume cte un gest. El si spune numele si face un gest ce i-ar caracteriza personalitatea (de exemplu: cnt la chitar sau doarme, etc.) Jocul e continuat de persoana din stnga sau dreapta animatorului, repetnd toate numele si gesturile anterioare. Jocul continu pn au fost prezentate toate persoanele. Dup aceasta poate continua cu unele modificri. Animatorul face un gest ce caracterizeaz una dintre persoane. Grupul trebuie s-si aminteasc numele.
Persoana numit face acelasi lucru. Animatorul spune numele cuiva, iar grupul trebuie s repete gestul acelei persoane.
NOTE
n locul gesturilor se pot folosi calificative pe care si le inventeaz participanTii.
Mingea fierbinte 1.08M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: o minge, sau un alt obiect pentru a-l putea arunca
OBIECTIVE
A cunoaste numele participanTilor. A iniTia cunoasterea reciproc n cadrul grupului.
PROCEDUR
Jocul trebuie s se realizeze ct mai repede posibil. Mingea e foarte fierbinte si frige. ToTi stau, sau sed n cerc. Animatorul explic c persoana ce prinde mingea
trebuie s se prezinte spunnd:
numele (cum i-ar plcea s i se spun),
de unde vine,
unele preferinTe,
unele dorinTe.
Toate acestea trebuie fcute ct mai repede posibil, pentru a nu se frige. Imediat ce
s-a fcut prezentarea, mingea e aruncat mai departe. Jocul continu pn cnd
toate persoanele se vor prezenta.
mi plac vecinii ti ? 1.09Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: scaune cu unul mai puTin dect numrul total al participanTilor
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor si de a petrece distractiv o perioad de timp.
PROCEDUR
Jocul trebuie s se desfsoare cu rapiditate. Toate persoanele sed n cerc. Animatorul (fr scaun) d semnalul de ncepere a jocului. Se apropie de o oarecare persoan din cerc si ntreab: Ti plac vecinii ?. Dac rspunsul e nu, persoana respectiv va trebui s spun numele persoanelor ce i-ar plcea s vin lng ea. n timp ce vecinii actuali se schimb cu locul cu noii vecini, persoana din centru ncearc s ocupe unul dintre locurile temporar libere.
Dac rspunsul e da, grupul se deplaseaz cu un loc spre dreapta. Pe msur ce grupul nainteaz, jocul se complic. Cnd urmtoarea persoan va spune da grupul se va misca cu un loc spre stnga. Cnd rsun al treilea da, se schimb cu 2 locuri spre dreapta. Apoi, respectiv la stnga. Pe urm, respectiv cu 3 la dreapta, etc. De fiecare dat persoana fr scaun (din centru) continu jocul.
Conuri de brad 1.10Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele ntr-o form dinamic.
PROCEDUR
Jocul trebuie s se desfsoare rapid. ToTi se plimb prin sal pn cnd animatorul strig o cifr. Trebuie s se formeze grupuri din numrul respectiv de persoane si acestea s-si spun numele n cadrul grupurilor formate. Apoi, persoanele se separ si se plimb din nou (acTiunile se repet).
NOTE
Este un joc foarte efectiv de prezentare pentru grupuri numeroase.
Lmie-lmit 1.11M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: scaune, cu unul mai puTin dect numrul total al participanTilor
OBIECTIVE
A nsusi numele printr-un exerciTiu de miscare.
PROCEDUR
ToTi se aseaz, formnd un cerc. Animatorul (fr scaun) ncepe jocul, apropiindu-se foarte repede de fiecare si spunnd:
lmiT lmiT si persoana spune numele vecinului din dreapta.
cireas ciresic si persoana spune numele vecinului din stnga.
zarzr zrzrel si persoana si spune propriul nume.
Dac cineva greseste, se schimb cu locul cu persoana din centru si jocul continu.
Exist posibilitatea de a spune cos cu fructe, cnd toTi trebuie s se schimbe cu locurile, iar persoana din centru, s ocupe unul dintre locurile temporar libere. Dup ce toTi s-au asezat, trebuie ca fiecare s spun numele vecinilor si.Ce mai faci ? 1.12
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: scaune, cu unul mai puTin dect numrul total al participanTilor
OBIECTIVE
A nsusi numele participanTilor si a crea o atmosfer distractiv.
PROCEDUR
Jocul trebuie s se deruleze rapid. El este nceput de persoana fr scaun. Ea se apropie de oricine si ntreab: Ce mai faci?. Cealalt persoan rspunde: Foarte bine. Mai departe, persoana care sedea, se scoal de pe scaun si ambii merg prin afara cercului, n direcTii diferite, pn una dintre persoane ajunge la locul liber.
Acolo (stnd n picioare) la prima ntrebare se adaug Cum te cheam? sau De unde esti?. n timp ce se petrece aceasta, ceilalTi ncearc s se schimbe cu locurile, ocupnd scaunul liber si astfel schimbndu-i locul iniTial. Dac cineva rmne de 4-5 ori consecutiv n picioare, poate ntreba ce mai faceTi. Tot grupul rspunde bine, schimbndu-si locurile. Jocul este continuat de persoana rmas fr scaun.
Sprijinul 1.13
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: scaune cu unul mai mult dect numrul total de participanTi
OBIECTIVE
A nsusi numele si a dezvolta creativitatea juctorilor.
PROCEDUR
Jocul trebuie s se deruleze cu rapiditate. ToTi se aseaz, formnd un cerc. Jocul e nceput de persoana din stnga scaunului liber, prezentndu-se sunt ... si vreau s fiu sprijinit de ... (numind alt persoan din grup). Apoi demonstreaz modul n care persoana respectiv s mearg pn la scaunul liber (dansnd, asezndu-se, srind etc.). Persoana numit poate recurge la ajutorul celor din jur pentru a ajunge la locul liber, dac consider aceasta necesar. Jocul e continuat de persoana de la stnga locului liber.
Corul numelor 1.14
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele participanTilor
PROCEDUR
Jocul trebuie s se deruleze cu rapiditate. ToTi se aseaz, formnd un cerc. Animatorul e n centru, n picioare. El se nvrteste si cu degetul indic spre cineva iar acela si spune numele su si nc a 2 persoane precedente, artndu-le cu degetul. Cnd greseste, trece n centru, continund el jocul. Persoana din centru se poate misca repede, ncet, plimbndu-se, srind etc.
NOTE
Jocul e prevzut naintea unei alte activitTi.
Aplauze 1.15
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele juctorilor tuturor si de a dezvolta simTul ritmului.
PROCEDUR
ToTi stau, formnd un cerc si animatorul bate ritmul: o lovitur din palme pe picioare, apoi una din palme, apoi duce mna dreapt peste umrul drept, degetul mare privind n jos si aceeasi miscare o repet cu stnga. n timp ce face miscarea cu mna dreapta si spune numele su, iar cnd repet aceeasi miscare cu mna stng, spune numele unei alte persoane. Acea persoan menTine ritmul, repetnd miscrile si prezentnd urmtoarea persoan. Jocul continu pn ce toate persoanele sunt prezentate.
NOTE
Ritmul si miscrile pot fi schimbate, cu includerea picioarelor etc.
Prinde mingea ! 1.16
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: o minge, un disc sau un obiect similar
OBIECTIVE
A nsusi numele. A stimula precizia lansrilor.
PROCEDUR
Jocul trebuie s decurg rapid. Juctorii nu pot s sfideze cercul dac, nu sunt numiTi. Ei stau, formnd un cerc, iar o persoan st n centru cu obiectul ce trebuie aruncat. Juctorul lanseaz obiectul n sus , spunnd un nume, intrnd n cerc. Persoana numit trebuie s prind mingea, nainte ca aceasta s cad, repetnd apoi acTiunile. Jocul continu pn ce toate persoanele sunt prezentate.
Nume ncptoare 1.17
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi toate numele.
PROCEDUR
Juctorul formeaz un cerc. Animatorul ncepe, spunndu-si numele. Urmtorul, din dreapta, continu, repetnd numele animatorului si spune si numele su. Urmtorul repet numele anterioare, adugnd al su. Grupul poate ajuta. Jocul continu pn cnd animatorul n cor, cu ntreg grupul, repet numele tuturor.
NOTE
La nume se poate aduga un gest ce caracterizeaz personalitatea fiecruia. Pentru grupuri foarte numeroase, se pot repeta, de exemplu, ultimele 7-9 nume.
M iubesti ? 1.18
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: scaune cu unul mai puTin dect numrul total al participanTilor
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor. A crea o atmosfer de destindere.
PROCEDUR
Juctorii formeaz un cerc. Animatorul se apropie de un juctor, ntrebnd numele. Dup aceasta l ntreab: M iubesti ?. Cellalt rspunde: Desigur, dar mai iubesc si pe .... Persoanele din stnga si din dreapta persoanei ntrebate si numite se schimb cu locurile. Cel ce nu va avea loc, va ncerca s se aseze. Jocul e continuat de persoana rmas fr scaun.
Lipici 1.19
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: carioca (markere, creioane colorate), hrtie adeziv sau hrtie si clei (lipici)
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor prin intermediul unor elemente vizuale. A dezvolta creativitatea si expresivitatea plastic (artistic).
PROCEDUR
Fiecare participant, in afar de faptul c si scrie numele si cum i-ar plcea s fie numit n grup, face o caricatur, sau deseneaz ceva ce l-ar reprezenta. n timpul exerciTiului participanTii nu pot s discute ntre ei si s-si arate desenele. Dup aceasta desenele sunt afisate, iar participanTii ncearc s ghiceasc pe cine le reprezint acestea.
NOTE
ParticipanTii pot fi mprTiTi pe grupuri care vor trebui s se reprezinte printr-un obiect anumit.
Obiectul imaginar 1.20
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor. A stimula creativitatea. A practica limbajul non-verbal.
PROCEDUR
ToTi formeaz un cerc. O persoan ncepe, gesticulnd cu minile, pentru a explica grupului obiectul ce l va arunca (tot imaginar) persoanei a crei nume l spune. Gesturile trebuie s descrie dimensiunile si utilizrile obiectului. Receptorul descrie (cu minile) obiectul primit si spune numele persoanei de la care a primit obiectul sil transmite urmtorului participant. Fiecare poate aduga schimbri acestui obiect.
NOTE
Obiectul primit poate fi numit. Corectitudinea presupunerii nu are importanT.
Mingea de plaj 1.21
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 20 minute
Materiale: o minge
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor.
PROCEDUR
ParticipanTii stau n picioare, formnd un cerc. Animatorul ncepe jocul, Tinnd mingea ntre picioare. Mergnd cum poate, se apropie de alt persoan, prezentndu-se. O transmite (fr a o atinge cu mna). Jocul continu pn toate persoanele se prezint.
NOTE
Pentru grupuri numeroase se pot introduce cteva mingi.
Oameni ctre oameni 1.22
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor, permiTnd un prim contact.
PROCEDUR
Grupul se separ n dou prTi egale. Se formeaz 2 cercuri concentrice. Persoanele din cercul interior stau cu faTa la cele din cercul exterior. Persoanele din ambele cercuri se misc n direcTii opuse, n ritmul unei muzici. La oprirea melodiei, perechile si dau minile si spun "Bun, sunt ...". Dup ce s-au prezentat, cei din centru spun "oameni ctre oameni", care e semnalul pentru ca muzica s renceap, schimbnd direcTiile de miscare. Jocul continu cu aceeasi dinamic, pn se ncheie o rotaTie complet.
NOTE
Este un bun joc de prezentare pentru grupuri foarte numeroase.
Mingile de prezentare 1.23
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: trei mingi de diferite culori.
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor si cteva date esenTiale despre participanTi.
PROCEDUR
ToTi participanTii formeaz un cerc. Animatorul arunc prima minge, dup ce si-a spus numele. Fiecare care o primeste, o va arunca iarsi, spunnd numele su. Dup cteva minute, animatorul pune n joc a doua minge, aruncnd-o unui participant al crui nume trebuie s-l spun. Acesta la, rndul su, arunc mingea unei alte persoane pe care o numeste. Apoi se lanseaz si a treia minge. Fiecare spune persoanei creia i arunc mingea o activitate care i place s fac.
NOTE
Se mai pot introduce mingi si cu alte ntrebri.
Ia-o de-aici! 1.24
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: mingi micuTe sau bile de mrimea unei mingi de tenis
OBIECTIVE
A nsusi numele tuturor ntr-un mod distractiv si dinamic. A destinde si a uni grupul.
PROCEDUR
Animatorul invit grupul s se aseze jos, formnd un cerc. Se explic obiectivul jocului ce const n a face mingea s treac pe sub fiecare participant, n cerc, mpingnd-o cu clciele sau vrful picioarelor. Animatorul ncepe jocul, transmiTnd mingea persoanei de la stnga sau dreapta sa, spunndu-i "Ia-o de-aici!". Persoana o primeste, repetnd miscarea si spunnd aceeasi propoziTie, cu numele persoanei urmtoare. n acelasi timp, animatorul introduce nc o minge, de data aceasta, n alt direcTie. Tot el hotrste cnd ia sfrsit jocul.
14
Mozaica 1.25
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 15-20 minute
teriale: fise, pioneze, o tabl, hrtie, carioca
OBIECTIVE
A mbuntTi comunicarea ntre participanTi.
PROCEDUR
naintea jocului animatorul adun numele tuturor participanTilor. El amestec literele n numele fiecrui participant n asa fel ca s fie posibil de a le pronunTa (ex: Marcela Celamar). Dup aceasta se pregtesc fisele cu numele noi ale participanTilor. Toate fisele se fixeaz pe tabl si se acoper cu hrtie. Pe urm fisele sunt descoperite si participanTii trebuie s gseasc numele lor pe tabl. Animatorul poate ncepe jocul, citind noul su nume cu voce tare.
Numele scrise 1.26
Mrimea grupului: 10-40 participanTi
Timp: 15-20 minute
teriale: hrtie, carioca, scotch
OBIECTIVE
A facilita cunoasterea reciproc si a crea o atmosfer prieteneasc.
PROCEDUR
Fiecare participant va scrie numele su cu litere mari pe fis si o va lipi pe hain pe un loc vizibil. ParticipanTii creeaz un cerc si trebuie s memorizeze numele colegilor. Dup 5-10 minute, fiecare participant va scoate fisa sa si o va transmite pe cerc, n direcTia acelor ceasornicului, pn animatorul nu-i va ruga s se opreasc. ParticipanTii trebuie s rmn cu numele care aparTin altor persoane. Li se dau 10 secunde pentru ca ei s gseasc purttorii adevraTi ai numelor. Dup 10 secunde, cei care au rmas cu numele strine trebuie s fug iar restul trebuie s-i prind si s-i adune n centrul cercului. RugaTi-i ca ei s gseasc persoana necesar. ExerciTiul se repet pn cnd fiecare participant nu va sti numele celorlalTi participanTi.
Eu 1.27
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 15-20 inute
teriale: hrtie, carioca, scotch.
OBIECTIVE
A face cunostinT cu membrii grupului.
PROCEDUR
Fiecare participant primeste cte o foaie de hrtie si o carioca. Ei trebuie s scrie
numele lor n parte de sus a foii, iar mai jos s completeze afirmaTia: Eu sunt ...
folosind 6 calificative (ex: eu sunt frumos, destept, flmnd, manager bun, ...). Toate
calificativele trebuie scrise ntr-o coloniT. ParticipanTii si lipesc pe piept foile lor cu
ajutorul scotch-ului. Dup aceasta, ei trebuie s citeasc reciproc inscripTiile. Ei nu
trebuie s foloseasc mult timp. Dup ce jocul se termin foile pot fi lipite pe perete.
Tabele informaTionale 1.28
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 30 minute
teriale: hrtie flip-chart, carioca, scotch
OBIECTIVE
A stimula participanTii s fac schimb de informaTie.
PROCEDUR
Animatorul lmureste grupului c participanTii au posibilitatea de a crea un exerciTiu
propriu cu ajutorul cruia ei vor putea afla mai multe informaTii unii despre alTii.
RugaTi-i s propun ntrebrile pe care ar dori s le adreseze celorlalTi participanTi.
Spre exemplu:
- bucate preferate
- lucrurile care nu v plac
- crTile care v pasioneaz
- actorii preferaTi, prezentatorii
ParticipanTii voteaz ntrebrile mai potrivite. Animatorul alege 5 sau 6 variante care
au acumulat cel mai mare numr de voturi. ParticipanTii primesc cte o coal de
hrtie flip-chart si carioca. Ei trebuie s-si scrie numele n partea de sus a foii,
ntrebrile n partea stng a foii si rspunsurile n partea dreapt. Foile se lipesc
participanTilor pe spate. Ei trebuie s se deplaseze prin ncpere si s discute
informaTia citit.
16
Prezentare fr cuvinte 1.29
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 30 minute
Materiale: hrtie flip-chart, carioca, scotch
OBIECTIVE
A demonstra c oamenii pot comunica efectiv si fr cuvinte.
PROCEDUR
Grupul se separ n perechi. Scopul acestui exerciTiu este prezentarea reciproc a
membrilor perechilor. Acest lucru trebuie fcut fr cuvinte. ParticipanTii pot folosi
mimica, desene, semne, gesturi, semnale. Fiecare particpant are pentru aceasta 2-3
minute de comunicare nonverbal cu partenerul su. Ulterior, oferiTi participanTilor
posibilitatea ca ei s ghiceasc ce a dorit s le spun pe cale nonverbal.
EVALUARE
ParticipanTii vor fi ntrebaTi ct de minuTios ei s-au descris.
Deprinderile pe care le am eu si deprinderile de care am nevoie 1.30
Mrimea grupului: 10-25 participanTi
Timp: 45-60 minute
Materiale: hrtie flip-chart, carioca, scotch
OBIECTIVE
A stimula participanTii s-si identifice calitTile si neajunsurile lor.
PROCEDUR
ParticipanTii trebuie s scrie pe o coal de hrtie flip-chart lista tuturor deprinderilor
pe care le posed si domeniile n care doresc s se afirme. ParticipanTii trebuie s se
gndeasc la ceva ce ei pot s fac cel mai bine. Dup aceasta ei trebuie s-si
demonstreze deprinderea fr a folosi cuvinte. Restul grupului trebuie s ghiceasc
despre ce deprindere este vorba. Pe urm listele vor fi afisate pe perete si
participanTii le vor putea citi.
EVALUARE
Se pot discuta urmtoarele probleme:
- numrul si diversitatea deprinderilor pe care le au participanTii
- oamenii au calitTi pozitive si negative
- componenTa total a deprinderilor n grup
17
OcupaTie care mi plac 1.31
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 10 45 minute
Materiale: hrtie flip-chart, carioca
OBIECTIVE
A ncuraja participanTii s se cunoasc mai bine.
PROCEDUR
ParticipanTii trebuie s se deseneze pe sine nsusi pe o foaie de hrtie. Dup aceasta,
ei trebuie s-si gseasc perechea, s-i lmureasc desenul si s-i povesteasc de ce
primeste plcere, ocupndu-se cu acest lucru specific. n continuare, fiecare pereche
se uneste cu alta si repet explicaTia. Procedura se poate repeta.
EVALUARE
DiscuTia se poate axa pe :
- diversitatea lucrurilor pe care grupul le face
- exist diferenT ntre ocupaTiile persoanelor de diferite sexe
- ce au aflat participanTii despre sine si ceilalTi
M cunosc bine? 1.32
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 45-90 inute
teriale: hrtie flip-chart, carioca, scotch
OBIECTIVE
A ajuta participanTii s fie siguri n propriile forTe. A-i ajuta s fie constienTi de
propriile avantajuri si neajunsuri.
PROCEDUR
RugaTi participanTii s se deseneze n centrul unei foi de hrtie. n partea de sus a
foii, n colTul stng ei trebuie s scrie cuvintele: Ca persoan. n colTul drept trebuie
s scrie: Ca lucrtor. Sub fiecare titlu participanTii trebuie s scrie cte 5 cuvinte
care i determin cel mai bine ca persoane sau ca lucrtori. Sub desen ei trebuie s
scrie lista lucrurilor care le plac si pe care le pot face bine. Desenul poate fi numitCele mai bune calitTi ale mele. Desenele se expun pe perete sau pe tabl.
ParticipanTii trebuie s ia cunostinT cu desenele afisate fr a discuta. Ei trebuie s
ghiceasc cui aparTine fiecare desen. De-asupra desenelor care au fost corect ghicite
se va scrie numele persoanei. ExerciTiul este discutat de tot grupul. Se vor crea 3
categorii, n dependenT de urmtoarele calllitTi: personale, profesionale si de
comunicare. Se vor analiza ideile de constiinT de sine, constiinT de sine pozitiv,
autoapreciere si autoacceptare.
EVALUARE
Se pot discuta urmtoarele probleme:
- prerea despre sine este ceva neschimbtor dar si ea se poate
schimba. De ce?
- cum influenTeaz autoaprecierea asupra atitudinii faT de propria
persoan? FaT de alte persoane? FaT de lucru?
- discutaTi desenele
- v-a fost usor s faceTi exerciTiile?
- ce noutTi aTi aflat despre sine si despre alte persoane?
18
NOTE
Variante:
. ParticipanTii pot descrie neajunsurile lor si s deseneze ceva ce nu le place s fac
B. ParticipanTii pot face lista a 5 lucruri pe care nu pot s le fac foarte bine.
Desenul poate fi numit Partea mea opus.
C. ningul EducaTie gender: participanTii pot face lista lucrurilor care i
caracterizeaz ca brbaTi sau femei.
19
Detectivul 1.33
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 30-60 inute
ateriale: hrtie flip-chart, carioca
OBIECTIVE
A face cunostinT cu membrii grupului.
PROCEDUR
ParticipanTii trebuie s se separe pe perechi. Fiecare va primi carioca si hrtie. Ei
trebuie s deseneze sase obiecte folosite de ei n ultimele 3 luni. RugaTi-i s aleag
acele desene care vor ajuta celorlalTi participanTi s cunoasc ceva despre ei (ex.:
cineva care se ocup cu alpinismul va desena o sfoar, muzicantul un instrumentmuzical). Fiecare participant va avea posibilitatea s devin detectiv si s ghiceasc
ct mai mult despre partenerul su. RugaTi perechile s se prezinte reciproc.
NOTE
Variante:
. n loc de a desena obiecte, participanTii pot folosi 6 obiecte pe care le au la ei
(chei, pixuri, legitimaTii). Detectivul studiaz aceste obiecte pentru a cunoaste ceva
despre partener.
B. SeparaTi toTi participanTii pe grupuri mici, dup ce ele vor fi separate pe perechi.
Desenele si obiectele de asemenea pot fi artate ntregului grup.
Eu am secrete 1.34
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 20-30 inute
teriale: hrtie flip-chart, carioca
OBIECTIVE
A stimula prezentarea participanTilor.
PROCEDUR
Fiecare participant si va alege un partener pe care nu-l cunoaste prea bine. RugaTi
partenerii s formeze un cerc sau un semicerc si s afle numele sale, organizaTia n
care activeaz. De asemenea, ei trebuie s afle 2-3 secrete pe care nu le cunoaste
mai mult nimeni. RugaTi participanTii s-si prezinte partenerul si unul din secretele
sale. Fiecare participant dispune de 50 60 de secunde pentru prezentare.
20
Rul vieTii 1.35
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 45-60 inute
teriale: hrtie flip-chart, carioca
OBIECTIVE
A crea un mediu prietenos, a stimula ncrederea si sinceritatea.
PROCEDUR
ParticipanTii se vor separa pe perechi. Ei vor discuta principalele momente si cele mai
grele perioade din viaT (cte 10 minute pentru persoan). InformaTia primit de la
partener trebuie desenat ca un ru al vieTii. Dup aceasta, participanTii prezint si
lmuresc viaTa partenerului su ntregului grup.
Portretul lucrului meu 1.36
Mrimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 45 60 minute
Materiale: hrtie flip-chart, carioca
OBIECTIVE
De a percepe individual si colectiv modul n care oamenii si vd lucrul lor sau locul n
organizaTie.
PROCEDUR
RugaTi participanTii s se deseneze si, de asemenea, s deseneze locul lor n
organizaTie. Dup aceasta, rugaTi-i s se organizeze n grupuri mici si s descrie
desenele lor. StimulaTi discuTiile n grupurile mici, folosind urmtoarele ntrebri:
- cum v apreciaTi lucrul?
- cum v-aTi adaptat?
- s-a schimbat n ultimul timp aceast concepTie? De ce?
- ce atitudine au faT de lucrul dumneavoastr clienTii sau colegii?
Grupele mici trebuie s aduc la cunostinTa participanTilor rezultatele lor si s
prezinte concluziile fcute.
21
La ce ne asteptm? 1.37
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 45 60 minute
Materiale: hrtie flip-chart, carioca
OBIECTIVE
A depista care teme, dup prerea participanTilor, se vor discuta pe parcursul lucrului
n work-shopuri.
PROCEDUR
RugaTi participanTii s se gndeasc la urmtoarele ntrebri:
- ce astept eu de la acest eveniment?
- ce mi va permite s obTin acest lucru?
Fiecare participant va trebui s gseasc 2 obiecte. Fiecare obiect trebuie s fie
asociat cu rspunsul la una din ntrebrile de mai sus ( 15 minute). ParticipanTii
trebuie s aduc aceste scrisori si s le pun n faTa animatorului. Fiecare participanttrebuie s prezinte obiectele grupului, rspunznd rapid la ntrebrile puse.
EVALUARE
ntrebaTi participanTii ce informaTie cunosc unii despre alTii? Au interese comune? Ce
obiecte sunt importante pentru lucrul grupului?
DiferiTi oameni diferite speranTe 1.38
Mrimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 45-60 inute
teriale: hrtie flip-chart, carioca, scotch
OBIECTIVE
A ajuta participanTii s determine si s clarifice expectativele participanTilor pentru un
eveiment comun
PROCEDUR
Fiecare participant din grup va scrie pe o bucat de hrtie un lucru pe care se
asteapt s-l primeasc de la work-shop. RugaTi participanTii s creeze grupuri din 4-
5 persoane si s discute asteptrile acestora, fcnd nsemnri despre asemnri si
deosebiri si lmurind motivele. Fiecare grup va trebui s fac n dou coloniTe o list
a asteptrilor sale. Colile mari de hrtie vor fi expuse pe perete sau pe tabl, iar
participanTii vor rspunde la urmtoarele ntrebri:
- ct de reale sunt asteptrile acestea?
- au fost ndreptTite toate asteptrile n timpul work-shopului?
- ce factori au determinat acest lucru?
- este necesar de a face compromisuri?
22
Imaginea proprie 1.39
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 30-60 minuute
Materiale: hrtie flip-chart, carioca, model de prezentare, scotch
OBIECTIVE
A stimula interacTiunea grupului. A nTelege asteptrile participanTilor.
PROCEDUR
mpturiTi o foaie de flip-chart n asa fel ca atunci cnd foaia va fi desfcut s se
formeze patru ptrate. n aceste ptrate se vor scrie urmtoarele:
- ptratul de sus din stnga: Numele/departamentul/organizaTia
- ptratul de sus din dreapta: Imaginea proprie
- ptratul de jos din stnga: De ce am nevoie
- ptratul de jos din dreapta: Ce pot propune
LmuriTi participanTilor c unul din mijloacele de nTelegere a imaginii proprii este
desenarea sentimentelor, a emoTiilor, simpatiilor, viselor etc. ParticipanTii trebuie s
ia cte o foaie si o carioca si s completeze foaia. Pentru aceasta vor avea 5 minute
dup care trebuie s se adune mpreun. ParticipanTii trebuie s lmureasc
desenele lor grupului. Fiecare va avea la dispoziTie cte 2 minute.
EVALUARE
La sfrsitul exerciTiului se va face o generalizare a necesitTilor, imaginilor, calitTilor.
StabiliTi legtura acestora cu scopurile si mersul seminarului.
Ai nTeles desenul? 1.40
M rimea grupului: 10-20 participanTi
Timp: 45-60 inute
teriale: carioca, foarfece, clei, ziare, reviste
OBIECTIVE
A stimula constientizarea de ctre participanTi a propriei persoane si a partenerilor.
PROCEDUR
Fiecare participant va avea o foaie de hrtie si o carioca. Ei trebuie s separe n
dou foile printr-o linie perpendicular si s scrie n partea de sus a fiecrei jumtTi:
Acesta sunt eu! si Acesta este viitorul meu!. ParticipanTii vor tia fotografiile,
cuvintele, desenele si frazele despre ei si despre viitorul lor. Pentru partea cu
denumirea Acesta sunt eu!, exemplele pot s includ trsturi fizice, prTi ale
corpului, haine, hobby, succese, trsturi ale personalitTii etc. Toate aceste lucruri
trebuie s fie lipite ntr-un singur loc, formnd un colaj. ParticipanTii trebuie s
prezinte colajele lor grupei.
EVALUARE
RugaTi participanTii s prezinte colajele lor grupului. ntrebri pentru discuTie:
- au fost folosite simboluri pozitive sau negative?
- a mai folosit cineva simboluri asemntoare?
NOTE
Variante:
1. DesenaTi cu carioca
2. TiaTi dou prTi n jumtate, amestecaTi-le si apoi ghiciTi ce parte corespunde
cu cealalt.
23
CelebritTi 1.41
Mrimea grupului: 15-40 participanTi
Timp: 20-30 inute
teriale: carioca, scotch, foi
OBIECTIVE
A stimula participarea individual n activitatea grupului. A ajuta participanTilor s
dezvolte abilitTile comunicative si de colectare a informaTiei.
PROCEDUR
Animatorul va face o list a persoanelor cunoscute sau care au o reputaTie rea. Lista
trebuie s fie egal cu numrul participanTilor. CelebritTile pot s includ
personalitTi din diferite domenii. Dac animatorul cunoaste bine participanTii, poate
s asocieze fiecruia un nume al unei personalitTi. Numele se scriu pe foi care se
lipesc participanTilor pe spate la sosirea lor. ParticipanTii pot s dea ntrebri la care
se poate rspunde numai da sau nu. Mai mult nu se poate da nici o explicaTie.
ExerciTiul continu pn toTi sau aproape toTi participanTii au descoperitpersonalitatea celebritTii sale.
EVALUARE
- ce tip de ntrebri a fost cel mai folositor?
- au fost oare semnele neverbale de ajutor?
- ce aflaTi despre ceilalTi cu ajutorul acestui exerciTiu?
Spune adevrul 1.42
M rimea grupului: 10-30 participanTi
Timp: 30-40 inute
teriale: fise, carioca
OBIECTIVE
A dezvolta energia grupului.
PROCEDUR
Se pregtesc fisele cu ntrebri:
- ce poTi face cel mai bine?
- ce programe TV si radio Ti plac?
- dac ai fi cstigat 1000 de dolari cum i-aTi fi cheltuit- ce te face s zmbesti?
- cel mai fericit moment din viaTa ta?
- ai dori s fii altcineva? Cine?
- ce te-a bucurat astzi cel mai mult?
- cu ce te vei ocupa n urmtorii 10 ani?
- despre ce ai minTit n ultimul timp?
- ce te stimuleaz cel mai mult?
- ce te frustreaz?
- cnd ultima dat ai plns?
- ce te-a indispus pe parcursul ultimei sptmni?
ParticipanTii trebuie s creeze un cerc. Fisele trebuie puse pe podea, n centrul
cercului, cu faTa n jos. Fiecare fis are cte o ntrebare pe partea opus. Cnd va
veni rndul, fiecare participant trebuie s ia fisa si s ncerce s rspund la ntrebare
24
ct se poate de sincer. Dac cineva se simte c nu este n stare s rspund la
ntrebare spune pas si transmite fisa urmtoarei persoane. Unele din ntrebri vor
provoca discuTii. n dependenT de ntrebare discuTiile pot fi stimulate.
NOTE
Aceast joac funcTioneaz mai bine dac animatorul grupului de asemenea particip
si rspunde la ntrebri sincer. De asemenea este foarte important ca caracterul
ntrebrilor s corespund grupului dat. Dac n grup sunt persoane introvertite, ele
trebuie convinse s participe.
25
Pantomima 1.43
Mrimea grupului: 10 25 participanTi
Timp: 20 30 inute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A ncuraja cunoasterea reciproc a participanTilor.
PROCEDUR
ParticipanTii trebuie s creeze un cerc si s se gndeasc despre o ocupaTie pe care
vor putea s o demonstreze prin intermediul pantomimei (ex.: sportivul poate imita
fuga, muzicantul interpretarea la un instrument). Fiecare participant trebuie s
imite ocupaTia sa, iar fiecare va ncerca s-si aminteasc pantomima fiecrui juctor.
Animatorul spune c participanTii sunt gata s nceap exerciTiul, dar pn atunci
fiecare are un minut pentru a practica pantomima sa. n continuare, procedura este
urmtoarea: o persoan bate din palme, arat pantomima sa, apoi iarsi bate din
palme si spune numele unuia din participanTi, artnd spre unul din participanTi.
Acesta continu, artnd la alt participant.
Dac as fi animal? 1.44
Mrimea grupului: 15 30 participanTi
Timp: 15 20 minute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A stimula cunoasterea reciproc a participanTilor.
PROCEDUR
ParticipanTii trebuie s imite un animal. Pentru a se pregti, participanTilor li se ofer
un minut. Ei formeaz un cerc. Jocul poate fi nceput de animator care se plaseaz n
centrul cercului, imitnd animalul si lmurind de ce a ales anume acest animal.
ExerciTiul este repetat de toTi participanTii.
26
Fisele dispoziTiei 1.45
Mrimea grupului: 15 30 participanTi
Timp: 20 inute
Materiale: fise, carioca, scotch
OBIECTIVE
A relaxa grupul si a permite cunoasterea reciproc. A permite participanTilor s
vorbeasc despre sentimentele lor.
PROCEDUR
La intrarea n ncpere, juctorii primesc o fis, o carioca si o bucat de scotch. Ei
trebuie s descrie dispoziTia lor la moment. Fisa trebuie lipit de piept cu scotch.
ParticipanTii trec prin ncpere, privind fisa dispoziTiei si punnd ntrebri. Dup
aceasta, participanTii trebuie s formeze grupe cu juctorii care au dispoziTie
asemntoare. PermiteTi grupelor s discute ntre ele. Fiecare din ele poate scrie pe o
fis dispoziTia sa si s o lipeasc pe perete.
NOTE
ExerciTiul poate fi variat prin intermediul scrierii altor lucruri pe fise.
Gseste-Ti egalul 1.46
Mrimea grupului: 15 30 participanTi
Timp: 10 minute
Materiale: fise de o culoare, carioca, reviste, clei
OBIECTIVE
A separa participanTii n grupuri pe anumite criterii.
PROCEDUR
ParticipanTii se separ n grupuri. Se alege domeniul (denumiri de flori, psri, ruri,
Tri, pesti etc.). Se pregtesc fisele cu denumiri si se amestec. ParticipanTii trebuie
s aleag cte o fis si s gseasc grupul su, artnd fisele restului grupului.
27
Copacul vieTii 1.47
M rimea grupului: 10 40 participanTi
Timp: 40 minute
Materiale: hrtie flip-chart si carioca
OBIECTIVE
A ajuta participanTii s mediteze despre propria lor viaT.
PROCEDUR
RugaTi fiecare participant s deseneze copacul vieTii:
- RDCINILE reprezint familia din care provenim si influenTele
puternice care ne-au format ca personalitate
- TULPINA reprezint viaTa noastr actual: locul de lucru, familia,
organizaTia, miscarea din care facem parte.
- FRUNZELE reprezint sursele noastre de informaTie presa, radioul,
televiziunea, crTile, prietenii.
- FRUCTELE reprezint succesele noastre, proiectele si programele care
le-am organizat, grupele ce le-am format si materialele produse.
- MUGURII sunt speranTele noastre pentru viitor.
Amintirile din copilrie 1.48
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 30 inute
Materiale: nimic
OBIECTIVE
A face schimb de informaTii cu membrii grupului.
PROCEDUR
ParticipanTii formeaz grupuir de 3 persoane. Fiecare participant trebuie s-si
aminteasc ceva din copilrie si s povesteasc grupului. Pentru relatare se acord 3
minute.
NOTE
Persoanele care povestesc trebuie ncurajate.
28
Gseste participantul 1.49
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 30 inute
ateriale: hrtie si carioca
OBIECTIVE
A spori interacTiunea grupului la nivel personal cnd persoanele deja se cunosc.
PROCEDUR
Fiecare participant va scrie pe trei foi de hrtie caracteristicile personale sau
trsturile fizice caracteristice care i identific. ParticipanTii nu trebuie s semneze
foile. Acestea se adun ntr-o cutie. Fiecare trebuie s extrag din cutie trei foi si s
gseasc posesorul caracteristicilor. Numele persoanei gsite trebuie scris pe foaie.
Cnd sunt gsiTi toTi participanTii, foile pot fi citite ntregului grup.
G GsiTi partenerul 1.50
Mrimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 20 inute
Materiale: hrtie si carioca
OBIECTIVE
A oferi fiecrui participant posibilitatea de a face cunostinT cu participanTii.
PROCEDUR
Pn la nceputul exerciTiului pregtiTi descrieri scurte a fiecrui participant (ex.:
cineva urste cravatele, cineva are titlu stiinTific, cineva a crescut ntr-un mediu
anumit, etc.). nscrieTi descrierea pe hrtie si puneTi-o n cutie. ParticipanTii trebuie s
ia cte o descriere din cutie si s gseasc persoana care corespunde descrierii. Cnd
partenerii se gsesc reciproc, ei trebuie s se prezinte. Dac grupul nu este mare si a
rmas timp, fiecare participant poate s-si prezinte partenerul.
29
Deschiznd simboluri 1.51
M rimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 30 inute
Materiale: fise, carioca, scotch
OBIECTIVE
A afla lucruri noi despre membrii grupului.
PROCEDUR
Fiecare participant va primi cte o fis si va desena pe ea cte un simbol care se
bazeaz pe interesele proprii. ParticipanTii vor lipi fisele pe piept si se vor misca prin
ncpere pentru a examina fisele celorlalTi participanTi fr a da ntrebri. Fiecare va
trebui s gseasc o persoan care are un simbol ce corespunde, dup prerea
personal, cu al su. Odat formate perechile, participanTii pot s discute despre
simbolurile lor. Dup aceasta fiecare pereche gseste o alt pereche. Grupul formatdin 4 persoane elaboreaz simbolul su si l prezint celorlalte grupuri cu o mic
explicaTie.
NOTE
Animatorul trebuie s se conving c participanTii au nTeles corect sensul cuvntului
simbol.
Roata dubl 1.52
Mrimea grupului: 10 30 participanTi
Timp: 20 inute
ateriale: o caset cu muzic si un casetofon
OBIECTIVE
A prezenta reciproc participanTii ntr-o atmosfer energic.
PROCEDUR
ParticipanTii se separ n dou grupuri egale. Fiecare grup va forma un cerc (un cerc
n interiorul celuilalt). ParticipanTii din cercul interior trebuie s se miste n direcTia
acelor ceasului iar a celui din exterior n direcTie opus. Cercurile se misc pn
rsun muzica. Cnd muzica rencepe, participanTii trebuie s gseasc partenerul
precedent si amndoi s se aseze jos. Perechile care se aseaz printre ultimele, vor
trebui s-si prezinte partenerii. Jocul continu pn ce toTi participanTii s-au
prezentat.
30
Amicul secret 1.53
M rimea grupului: maximum 35 participanTi
Timp: 15 minute
Materiale: fise si carioca
OBIECTIVE
A contribui la crearea unei atmosfere prietenoase prin intermediul unui workshop.
PROCEDUR
ParticipanTii si scriu numele pe fise care apoi sunt introduse ntr-o sacos. Dup
aceasta, fiecare participant va extrage o fis cu numele altui participant, devenind
amicul secret al acestei persoane. Se va face o tabl unde se vor afisa mesajele.
ParticipanTii vor trimite mesajele fr a-si descoperi identitatea. Se poate face un
concurs de creativitate pentru cel mai bun mesaj. n ultima zi se fixeaz timpul n
care persoanele trebuie s recunoasc cine este amicul secret.