+ All Categories
Home > Documents > Jacques Le Goff - Pentru Un Alt Ev Mediu (Vol. 1)

Jacques Le Goff - Pentru Un Alt Ev Mediu (Vol. 1)

Date post: 21-Jul-2015
Category:
Upload: andreea-mancuta
View: 344 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
372
Pe copertă : Fraţii LIMBOURG, Les, tres riches heures du Duc d secolul al XV-lea, filă de calend fragment, Chantilly, Musee Conde
Transcript

Pe copert : Fraii LIMBOURG, Les, tres riches heures du Duc de Berri, secolul al XV-lea, fil de calendar (luna Ianuarie), fragment, Chantilly, Musee Conde,

Jacques Le Goff pentru un alt ev mediu VALORI UMANISTE N CULTURA l CIVILIZAIA EVULUI MEDIU Volumul l Studiu introductiv, note i traducere de MARIA CARPOV EDITURA MERIDIANE BUCURETI, 1986

3 V

-.. JACQUES LE GOFF Pour un autre Moyen Ag culture en Occident Editions GaUimard, Toate drepturile asupra prezentei ediii n limba romna snt rez Meridiane

JACQUES LE GOFF l FAA NETIUTA A EVULUI MEDIU

Am abordat anumite aspecte ale istoriei mentalitilor deoarece fa de acest concept la mod, care comport deci tot ceea ce este pozitiv n aceasta, dar i toate riscurile ei, am ncercat s art interesul pe care-1 prezint o noiune care pune istoria n micare, dar totodat i ambiguitile unui concept vag, i tocmai de acea fecund, cci nu ine seama de bariere, i primejdios, cci alunec prea uor spre pseudo-tiinific" 1. Cititorul romn a avut privilegiul unui prim contact cu opera i personalitatea lui Jacques Le Goff datorit volumului Civilizaia Occidentului medieval, tradus de Mria Holban i prefaat de Mihai Berza2. Gsea acolo o imagine global a acestui alt Ev Mediu a crui istorie nu este totui scris n ntregime : dovada o constituie volumul pe care ncercm s1 prezentm acum i n care se precizeaz un caz particular, formula" Le Goff, al unei micri generale, noua istorie". 5

Obiectul tentativei noastre este prezentarea structurilor, a perm cotiturilor istoriei culturii i a mentalitilor medievale" 3. Titlul volumului a crui versiune romneasc apare acum, Pent Mediu, intrig i incit. Dintre sensurile explicite s reinem co mbogirea unui dosar, pledoaria, dar s nu le pierdem din ved explicite sau implicite, care se organizeaz n lectura crii. na argumentele pledoariei, s ncercm s stabilim ce nelege Jacq alt Ev Mediu, acest alt Ev Mediu al crui studiu este abia suge silesc] s fiu istoricul unui alt Ev Mediu, al unui Ev Mediu al p confeseaz autorul nostru, care refuz n egal msur, ca simp ntunecat", ct i pe cea poleit" despre aceast perioad a ist Fizionomia netiut nu este aflat din documentul scris 6, sau n revelarea ei s-a produs prin extrapolarea ndrznea a unor con puse la dispoziie, n general, de etnologie folosite pentru societilor lipsite de documente scrise : Un alt Ev Mediu este istoricului un Ev Mediu total care se elaboreaz la fel de bin sursele literare, arheologice, artistice, juridice sau numai de la d cndva n seama medievitilor puri. Este un Ev Mediu lung, (...) toate aspectele lui structurndu-se n ceea ce are el esenial, funcioneaz din vremea Imperiului ro revoluia industrial din veacurile XVI1I-X1X"7. ntr-un numr destul de recent al revistei Europe octombrie Le Goff a publicat un articol intitulat... Pour un long Moyen A subliniaz struc-

turile fundamentale persistente n societatea european din secolul al IV-lea pn n secolul al XlX-lea; datorit lor, adevrai numitori comuni ai unui numr de veacuri, se poate susine c Evul Mediu a durat mult mai mult dect cei cam o mi de ani scuri ntre declinul Antichitii i ecloziunea Renaterii, rstimp n care istoria clasic situa evul de mijloc. Este citat, n primul rnd, grila de lectur, propus de Marx, n jurul conceptului de mod de producie feudal8. n al doilea rnd, ideologia dominant, cretinismul, ,,una din piesele eseniale ale funcionr lumii feudale pe care o contest i o justific totodat"9. Dintr-o perspectiv mai puin global, acest lung Ev Mediu este cel n care apare schema trifuncional (Dumezil) a societii, cu formaia oratores, bellatores, laboratores 10, este cel n care, n domeniul transporturilor, domnete crua i calul, iar n domeniul sntii publice, apare spitalul, ,,la nceput azil, apoi loc n care oamenii erau nchii, nu tratai" 11. Acest Ev Mediu, care ncepe cu nvlirile barbare i se ncheie n epoca Luminilor, nu poate fi contestat ca perioad de progres, legenda ntunecat" nu are deci temei, dar nici legenda poleit" nu i se potrivete mai bine cci Evul Mediu nu are nimic idilic. Un Ev Mediu considerat n aceast Ders-pectiv este mai bine adaptat unei istori lente ,,n care evoluia structurilor profunde, materiale i mentale, conteaz mai mult dect cea a evenimentelor rapide dar superficiale" 12. Acest Ev Mediu profund poate fi cunoscut, cu ajutorul metodelor etnologice, n obiceiurile lui zilnice, n credinele, comportamentale, mentalitile lui" 13. Un Ev Mediu total, reconstituit bucat cu bucat, prin valorizarea fr discriminri a unei pluraliti de surse, de natur s aduc la lumin aspecte caracteristice grupurilor, colectivitilor pn la

dimensiunea popoarelor, ntr-o ampl desfurare temporal. In interdisci-plinare este evident. Asupra acestui lucru vom reven Istoria total presupune ntreptrunderea civilizaiei materiale i este ,,mai material i totodat mai spiritual" 15, materialul i s inseparabile ntr-o unic micare 16, idee pentru care Le Gof i Michelet17. Acest Ev Mediu trebuie inventat", trebuie s se procedeze la o (re)-cons-truire a unei realiti complexe pornind de la surse lacunare 18, o operaie n care rolul imaginarului este considera realiza acea visat i necesar totalitate. Evul Mediu trebuie relu carnea i sngele, vemintele i gtelile, tmpodobindu~l cu frum avut-o i de ce nu chiar i cu ' cea pe care n-a avut-o i pe care ti datorit perspectivei' de vreme ce, prin aceast formul roma bnuit o nou dimensiune a istoriei : istoria istoriei, punerea n istoriografic" 20. Cercetarea istoricului angajat n scrierea istoriei totale" trebuie ca o anchet exhaustiv" al crei scop s fie stabilirea jocului obiective i destinele individuale" : Ar ncepe s se limpezeasc istoriei i ar ncepe s retriasc, n trama existenei lor, oameni istoricului"21. O astfel de istorie i ia ca obiectiv universul men Le Goff n consens cu ali reprezentai ai noii istorii" ved profunzime alctuit din idei deformate, din automatisme psihic din epave, din nebuloase mentale i din incoerene mbinate n p 22. In urm cu zece ani2;i, termenul mentaliti era nc nou, isto mentalitiilor nu 8

produsese nc exemplele care s-o valideze, nu se tia dac este o expresie cu adevrat tiinific, dac are coeren conceptual i o perativ itate epistemologic. Dar tocmai aceste incertitudini constituiau atracia noului mod de a vedea istoria care cerea specialistului s recupereze un nu tiu ce al istoriei", s mearg dincolo de aceasta, s fie, mai nainte de orice, une histoire- carrefour", locul de ntretiere, de ntlnire al celorlalte tiine umaniste2''. Domeniul istoriei mentalitilor a fost, din capul locului, fenomenul colectiv, iar aceasta a pus n prim plan interesul pentru psihologia social. Le Goff definea mentalitatea ca surogat popular al conceptului german de Weltanschauung2:>, cu nuan inevitabil pejorativ, ntreinut, pe de o parte, de etnologie, pentru care mentalitate trimite, din obinuin, la primitiv i colectiv 2(i, o obinuin creat, mai ales, de cercetrile lui Lucieh Levy-Bruhl, i, pe de alt parte, de psihologia copilului, mentalitatea infantil fiind i ea tot un fel de etap primitiv, n ontogenez27. Istoria mentalitilor avea s contribuie la redresarea moral a termenului. ,,Istorie climateric, alimentar i fiziologic (...) acest Ev Mediu este fcut din materii, din produse ce merg la schimb, din dezordini fizice i mentale" 2S. Titlurile celor patru pri n care snt grupate eseurile cuprinse n Pentru un alt Ev Mediu snt concludente pentru marile teme ale istoriei mentalitilor, pentru metodele i pentru unele din aspiraiile ei : Timp i munc", Munc i sisteme de valori", Cultur savant i cultur popular", Ctre o antropologie istoric" : timpul bisericii, timpul muncii rural sau urban, timpul negustorului, societatea

tripartit, meserii licite i ilicite, tehnicile i artizanii n sistemele d epocii, lumea rural, instituia universitar i contientizarea ei, cul tradiiile folclorice, universul oniric, viaa cotidian, climatul, legen simboluri etc, toate acestea indic direciile o parte din direciile trebuie s se angajeze cercetarea pentru a realiza o istorie total i, alta, despre un alt Ev Mediu. Pentru a nelege cu adevrat istoria s mijloc privilegiat" 29 este studierea atitudinii fa de munc i de aspecte eseniale ale structurilor i ale funcionrii societilor. Mu fusese osndit omenirea dup izgonirea din rai, este treptat reabilit deveni, din peniten, cale de mn-tuire. Ct despre timp, puterea as stpnirea noilor lui forme, este o pies esenial n funcionarea s iar cunoaterea impactului lucrrilor maetrilor tiinei asupra evo despre timp" -11 constituie o surs important pentru istoric. Istoria fa de meserii este un capitol din istoria mentalitilor, un capitol d social 32. Un alt teren privilegiat" 33 pentru cunoaterea reprezentrilor men Occidentului medieval este universul religios : simbolismul asociat anumitor sfini , unor animale (balaur, inorog), ar putea fi reinut Printre trsturile definitorii ale mentalitii i sensibilitii Evului numr necesitatea unui spaiu imaginar de evaziune dintr-o foametea i bolile erau prezene cotidiene. Un astfel de spaiu al v defulrilor" este oceanul Indian, un orizont mental, exotismul Occ medieval", unul din principalele arsenale ale imaginaiei acestei e 10

Preferina pentru Evul Mediu ca obiect de investigare i refleciune este legitimat, n optica lui Le Goff, mai nti de compatibilitatea cu un element al metodei : perspectiva duratei lungim, lunga durat pertinent a istoriei noastre (...) mi se pare a fi tocmai acel lung Ev Mediu care a nceput n secolul al II-lea sau al IlI-lea al erei noastre i a murit ncet, sub loviturile revoluiei industriale ale revoluiilor industriale ntre secolul al XlX-lea i zilele noastre" 37. Pertinena" devine eviden" cnd tim c obiectul noii istorii snt mentalitile despre care s-a putut spune c snt ceea ce se schimb cel mai ncet n istorie" 38 : Istoria mentalitilor, a sensibilitilor i a credinelor se desfoar n durate lungi..." 39. In durata lung ar trebui s vedem un element care pregtete pentru nelegerea fenomenologiei i a metodelor noii istorii n general. n al doilea rnd, Evul Mediu este o materie cu aptitudini speciale pentru realizarea istoriei totale, deoarece imaginaia istoricului, stimulat de documentele de arhiv i de monumente, poate renvia n ntregime aceast epoc40. O istoriografie preocupat de captarea n obiectul de studiu a unor numeroase aspecte neglijate de istoria tradiional, ca nerelevante sau chiar derizorii, este ntr-adevr avantajat de studierea cotidianului, de exemplu, a crui lectur etnologic ar putea nlesni nelegerea structurii i a transformrilor societilor mai ales pentru perioadele pe care trebuie pe drept cuvnt s le numim 'de tranziie', de pild Evul Mediu, cruia, la urma urmei, i se potrivete acest nume" 41. n al treilea rnd, Evul Mediu are asupra altor perioade nc un avantaj : el ne permite s ne nelegem originile, continuitile i discontinuitile, precum i transformarea, .,care constituie capitalul istoriei ca tiin i ca experien trit" **. 11

Practicarea celor mai multe dintre tiine este, incontestabil, o t profesionist. tiina istoric nu este ns att de exclusivist (...). istoria, chiar dac va deveni mai tiinific, s poat rmne totu hrni memoria oamenilor, gustul, stilul, pasiunea snt la fel de ne rigoarea i metoda"' *?. Istoria tuturor epocilor trebuie fcut, mai bine zis, inventat n metodele" Vl : unul din aspectele emergente ale volumului Pent Mediu este, simptomatic, de natur metodologic. Delimitnd ob totale, al istoriei profunzimilor, al istoriei mentalitilor, al acest Jacques Le Goff, ca mai toi ceilali reprezentani ai colii de la A preocupat de gsirea sau construirea instrumentelor de explorare compatibile cu acest obiect nc insuficient descris. Pentru mom mai curnd de un inventar de probleme" i de propunerea unui aborda" dect de soluii reale i inatacabile 45. Dei ine seama de importana teoriei pentru tiinele sociale, n special, pentru istorie, Jacques Le Goff nu se lanseaz ntr-o cer pe de o parte, fiindc nu se simte nzestrat" pentru aceasta, i, p pentru a nu ajunge la ceea ce socotete, mpreun cu muli ali cel mai mare duman al istorei, istoria filosofiei" 46. Ideea va fi Goff dar nu pentru a-i mrturisi inaptitudinea pentru teorie, cochetrie dect handicap real : s spunem totui c ar fi o tentat prin precizarea opiunilor. Valoarea tiinific a cercetrii trebuie asigurat, oricare ar fi m conceptele o12

peratorii. Eseurile din Pentru un alt Ev Mediu nu snt dect jaloane" pentru realizarea unor proiecte mai ambiioase"A1 : a) constituirea unei antropologii istorice a Occidentului pre-industrial ; b) fundamentarea solid a studierii imaginarului medieval; c) elaborarea metodelor sau adaptarea lor la noile obiecte slujind dubla natur a istoriei medievale, mai ales rigoarea i imaginaia"48. Avem deci de a face cu ceva mai mult dect prefigurarea unui nou mod de a face istoria : ilustrarea lui efectiv. Din perspectiva metodei, reinem rigoarea i imaginaia, concepte aparent exclusive, ns, n domeniul cercetrii istorice, ba uneori i n cel al tiinelor foarte exacte, ele se afl mai curnd n relaie de complementaritate obligatorie. Despre acest aspect va mai fi vorba n cele ce urmeaz. Oricare ar fi epoca i societatea timpul i spaiul geografic dificultile n cercetarea mentalitilor decurg, n primul rnd, din caracterul recent al acestor cercetri ce nu dispun nc de o problematic i de o metodologie satisfctoare"49. Capcanele" snt, n general, cele care se ivesc atunci cnd se procedeaz la extinderea cmpului de investigare i confruntarea lui cu metodele, omologarea acestora. In plus, respectul fe-tiist" fa de obiectul epistemic l poate duce pe istoric la o identificare cu mentalitatea epocii, la refuzul de a judeca altfel dect cu propriile ei concepte 50. ntr-o alt tentativ de autosituare, Jacques Le Goff aduce n discuie nsei coordonatele noii istorii" : Fac parte scrie el din-tr-o generaie marcat de problematica duratei lungi"51. Exprimat astfel, apartenena metodologic comport influena marxismului, cea a lui Fernand Braudel i cea a etnologiei cu care istoria a angajat (...) dialogul cel mai firesc i mai fructuos" B2; 13

Opiunea pentru durata lung''3 este legitimat de fecunditatea ac Faptul se poate verifica n cazul oricrei discipline abordat n di lingvistica diacronic, istoria literaturii, a artelor, a tiinelor. Com istoria mentalitilor este atestat, am mai spus-o, de ritmul lent opereaz schimbrile la acest nivel : Mentalitatea este, fr ndo schimb cel mai ncet n societi i n civilizaii dar, n ciuda decalaje, ea este silit s urmeze, s se adapteze transformrilor d infrastructur"54. A-ceast istorie a ritmurilor lente nu trebuie a schimbare, de evoluie, de progres 55. Licit, ilicit, nobil, de rnd, ale meseriilor, traduc o realitate social fundamentat de legi scri mai mare msur, o mentalitate, cu mult mai greu de zdruncinat d unei legi. Dintre sursele invocate de Jacques Le G ff, s amintim mai nti a Dume-zil ce grand eveilleur d'idees , Maurice Lombard, He Johan Huizinga, Marc Bloch i pe cei care, dup acetia, deschid istoriei mentalitilor..."56. Marele precursor este ns Michelet, noi" 57. Dei, de la Michelet pn astzi, ,,discursul istoriei s-a sc cum s^au schimbat i exigenele la nivelul tehnicilor de cercetare totui o lecie de metod (...) dublat de o funcie de antidot la a de un rol (...) de precursor, de ghid, nu n perspectiva de ieri, ci p pentru mine" 58. Michelet a descoperit esena, miezul, el a abord Mediu prin zonele tcute ale istoriei, prin margini, prin periferii, excentrice. Elogiind procedeul teoretizat astzi de Michel de C el, ptrunde n inima societilor prin cei exclui din ele (theorie 14

ecarts") Le Goff subliniaz avantajele acestei tactici : ce cale deschis n faa medievi-tilor, tot mai numeroi, care, pentru a se apropia de realitatea medieval ocolesc, ilumi-nndu-se, prin erezie i leprozerie" 59. Aceasta istorie a tcerilor, lacunelor i a golurilor" va fi esenial pentru istoria viitorului60. Evul Mediu, conceput ca totalitate, trebuie, aadar, inventat", descoperit", scos din toate documentele posibile, din drept i din art, din arhive i poeme, din pmnt i din biblioteci, (...) s se utilizeze tot ceea ce [ofer] arsenalul combina al tiinelor umaniste pentru a renvia nu numai fantome ci i oameni, fcui din carne i din suflet, i s nu se ignore ceea ce sociologul, etnologul, economistul, politologul, semiologul pot aduce ca unelte mentale i tiinifice1'Gl. Avem aic un adevrat program : nici o cale pe care se poate ajunge La obinerea unor date nu trebuie nesocotit, demersurile tiinelor umaniste trebuie valorificate ntr-u sincretism metodologic a crui mnuire impune constituirea echipelor de specialiti. Cteva din studiile cuprinse n volumul de fa snt ilustrative i perfec convingtoare pentru eficacitatea acestei abordri pluridisciplinare 62. Lumea culturii populare este una din sursele principale ale istoriei mentalitilor cu deosebire cnd se ocup de societile trecutului. Eticheta cultur popular" acoper un numr mare de fenomene, printre care cultura oral, acea mare absent a istoriei n ochii istoricilor, vorbirea, se las captat cel puin ca ecou, rumoare sau murmur..."63 cu ajutorul textelor savante. Datorit acestora este descoperit i folclorul istoric, basmele i visurile, de exemplu, examinarea imaginarului. fiind obligatorie ntr-o cercetare care urmrete cunoaterea funcionrii si a dinamicii unei societi 64. Tot lui Michelet i este ndatorat Le Goff pentru gustul cultul ? fa de document. 15

Pentru Michelet, documentul este originea, punctul iniial, lutu via, materia predestinat nsufleit cu un gest ce a-mintete Geneza biblicti5. Exist desigur, documente privilegiate care mult sau mai puin netede ctre psihologiile colectiveG(i, ns ilor se face, n egal msur, pe baza unei anumite lecturi a 67. Documentul slujete necesitatea de rigoare, aceasta nu poate f erudiie. Recunoatem la Le Goff o concepie special despre ,,documentul-monument;' pe care se ntemeiaz o tiin crono Erudiia nseam posibilitatea i garania unor demersuri comp care s nu compare orice cu orice, oricnd i oriunde" U'J. Ne comparative de fapt o exigen epistemologic fundamenta demersului tiinific , srcete considerabil cercetarea n d umaniste 70. Istoria se face cu documente i idei", cu surse i imaginaie" imaginaie", ,,cu rigoare i imaginaie", scrie adesea Le Goff, insolit, termeni aparent incompatibili. Pentru Le Goff, ca i pe documentul nu este dect o trambulin pentru imaginaie, pen ziunii" 7I. In paginile celebre despre Arhivele naionale, Mich mult imaginaie" struie asupra rolului de stimulent poet documentului, rol care ncepe, chiar nainte ca textul s fi fost creatoare a spaiului sacru al depozitului de arhive (...). Aceste istoriei ..." 72. Imaginaia face parte din metod, ea este agent de valorizare a chiar uneori, sau poate mai cu seam a absenei docume imaginaia generat i fecundat, mai nainte de orice, de com 16

dat de cunoaterea documentului. Eficacitatea imaginaiei se vdete oricnd, orict de exact" ar fi cercetarea n cadrul creia opereaz. Evul Mediu am mai avut prilejul s-o spunem se prezint ca domeniul de eleciune al unei aliane necesare ntre erudiie (...) i o imaginaie ale crei baz legitimau avntul i nu-i tiau aripile" 73. Evul Mediu poate fi obiectul privileg al istoriei mentalitilor ntruct documentarea oferit de arhive exist tocmai at ct s strneasc si s hrneasc imaginaia istoricului "''. Istoria nici unei epoci nu poate fi cuprins doar n documente, orict de imperioas i scrupuloas ar fi folosirea lor, orict de subtil" ar fi examinarea lor : trebuie ntotdeauna calculat un coeficient de tcere, de absen, mai ales c este vorba de epoci mai ndeprtate, ns golurile nu trebuie umplute fr metod Prin situarea lui ntre Antichitate favorabil ipotezelor prin lipsa documentel i timpurile moderne copleite de povara documentelor" , Evul Mediu poate fi timpul fericitului echilibru, al rodnicei colaborri ntre o documentaie bine utilizat i o imaginaie ntemeiat" 73. Le Goff scrie despre dreptul la imaginaie al istoricului, mai ales al medievistului76, o imaginaie justificat, care, depind documentul, confer realism proiectului unei istorii totale. Textul literar prezint pentru istorie n cazul de fa, pentru cea a mentaliti interesul ce decurge din relaia literaturii cu societatea, un raport care nu este deloc simplu 77. Imaginea societii n literatur este, cum se susine adesea, reflectarea societii reale ns, totodat, ea este un camuflaj" al a-cesteia : Da literatura poate fi, nu fr oarecare retoric, definit ca o oglind a societii, es vorba, bineneles, de o oglind mai mult sau mai puin deformant potrivit dorinelor 17

contiente sau incontiente ale sufletului colectiv care se prive ales, potrivit intereselor, prejudecilor, sensibilitilor, nevroze sociale care fabric aceast oglind... Specialistului n istoria so civilizaiilor, literatura i ofer mai curnd imagos dect imagini astfel s fie psihanalistul trecutului" Literaturaca oglind incontient deformat este o expresie ce merit s nu fie u conoteaz psihologia, ideologia, mentalitatea. Pentru revelarea faetelor necunoscute ale Evului Mediu, pentru profunzimilor la suprafa, pentru descifrarea absenelor i a tc Goff se mrginete, n acest volum, la texte, dei tie ce bogie oieri iconografia, arta n general: definirea i interpretarea legt snt aspecte delicate, examinarea lor trebuie s angajeze ntreag cercettorului 79. Dintre tipurile de metode, tehnici i strategii pertinente n cerce Goff alege demersul cantitativ, structuralist, semiotic i, n spec pluridisciplinar. Fr s par cu adevrat entuziasmat de ideea abordrii cantitat nici reticent80, Jacques Le Goff nu vede n ea dect un mijloc d detectare a elementelor incompatibile cu tratarea cantitativ : ac preluate de istoric, dac este ntr-adevr nevoie s numrm to numrat n documentaia istoric, istoria trebuie s-o facem cu to numrului i care adesea constituie esenialul" 8l. Istoria care se trebuie s dovedeasac o capacitate crescnd de a lucra cu cifre msura. Evul Me18

diu se distinge printr-o relativ rezisten la acest atac al cantitii" 82, dar ar fi bine ca statisticile, curbele, graficele s se nmuleasc n lucrrile medievitilor, ordinatorul monstrul ordinator", hrnit cu fie i programe, s le restituie din adncurile lui, asemenea Le-viathanului, pentru a pune la dispoziia specialitilor bazele mai sigure ale unui Ev Mediu mai adevrat". Cantitativul nu rezolv totul, dimpotriv, el nu se situeaz dect n preliminariile istoriografiei, la nivelul lucrrilor pregtitoare pentru descoperirea unui Ev Mediu aproximativ", care se teme s nu-1 supere pe Dumnezeu dac socotete prea mult, n-vinovindu-1 pe Cain de scornirea diavoleasc a greutilor i a msurilor" 83. O ncercare de aplicare a metodei structurale varianta Propp i formalitii rui la analiza legendei znei Melusine este foarte repede abandonat. Mai nti, din motive subiective : Jacques Le Goff mrturisete c nu este nici competent nici dornic s fac un astfel de tip de analiz. Apoi, fiindc rezultatele nu pot fi dect modeste", de bun sim", dei lectura structuralist a documentelor nu este lipsit de importan84. Structuralismul poate folosi la lichidarea unui istoricism neltor", de exemplu, istoricitatea evenimenial a basmelor i a legendelor, cutarea originii i a explicaiei acestora n fapte reale i personaje istorice. Tot structuralismul, ca i istoria comparat, favorizeaz examinarea atent a schimbrilor de form i de coninut, nelegerea funciei lor istorice n raport nu cu un eveniment, ci chiar cu structurile sociale i ideologice" 85, mentalitatea nsi fiind, n fond, o structur m. Din studiul consacrat ritualului simbolic al vasalitii, pot fi reinute cteva elemente, sau, mai precis, cteva niveluri la care se poate situa o semiologie a gestualitii simbolice, pre19

cum i cteva redefiniri sugestive ale unor concepte fundamen simbolului de ctre G. Rdheim87, dup Freud i Jones, ca th representative of a latent repres~ sed content", ar putea fi utili noirea studiilor despre simbolismul medieval 88. O societate e msura n care folosete practici simbolice i n care studierea interpretare de tip simbolic"8n. ntruct face dovezile cerute d societatea medieval poate fi socotit o societate simbolic. L Evul Mediu a ignorat termenii simbol, simbolism, simbolic, n le-au cptat mai ales din secolul al XVI-lea ncoace. Symbol religios, foarte specializat, de dogm (cf. simbolul de la Nicee semantic actual al lui simbol era ocupat de sipnum (cf. defini De Doctrina Christiana), de figura, imago, ty-pus, allegoria, p speculum folosite, de altfel, pentru definirea unui sistem simb circumscris90. Examinarea ritualului vasalic pune n eviden trei categorii d simbolice nrin excelen : vorbirea, gestul, obiectele91. Gestu simbolismul minii, capital pentru simbolismul medieval, dar epoci : ,,simbolism polisemie care exprim nvtura, aprare mai ales (...) protecia sau, mai curnd, ntl-nirea supunerii cu societate, scrie Le Goff, nu dispune dect de un numr foarte r simbolice de referin, toate celelalte fiind reductibile, n ultim acestea. Pentru gesturile simbolice ale vasalitii, referentul ar licii relaiilor de rudenie 93. Studiind simbolismul n istorie, Le Goff ajunge la trei constat opereze ca moderatori : a) istoria simbolurilor l poate pune p unor false continuiti, ntruct simbolul, amintind prin

aceasta arbitraritatea semnului, i schimb sensul n mod cu totul surprinztor simbolurile rmn, simbolismul se schimb" y4 ; b) dei necesar, comparatismul poate duce la descoperirea unor similariti care, de fapt, snt false ; c) ambiguitatea simbolurilor, decur-gnd din polisemia lor o societate nu dispune dect de un stoc limitat de simboluri" 95 , recomand/impune descifrarea n context sau, mai exact, n cadrul sistemului din care fac parte 9fi. Un sistem simbolic, n concepia lui Le Goff, nu este o reflectare, o traducere. Este un ansamblu de cuvinte, de gesturi, de obiecte care, structurate ntr-un mod care trebuie s rmn, n esen, intangibil, aduc acestui ansamblu ceva mai mult dect simpla adunare sau combinare a acestor elemente, ceva ce introduce ansamblul n sfera sacrului, a unui anumit sacru... a sacrului parental" 'J7. Oricare ar fi direcia metodologic dominant ntr-o cercetare istoric comparativ, cantitativ, semiotic 98, structuralist, psihanalitic etc. ea nu trebuie s ascund c aceast cercetare valorific totodat istoria ideilor, istoria literar, istoria medicinei, a tiinelor, a mentalitilor, a sensibilitii, a folklorului, filologia, sociologia, antropologia, etnologia99. Pluralitatea demersurilor este impus de necesitatea de a folosi eficace toate mijloacele, mai ales cnd documentele snt puine, ns abordrile multiple n domeniul mentalitilor snt recomandate i de productivitatea lor, de posibilitatea de a varia dominanta de fapt, o tehnic de adecvare a metodei la obiect dup regiuni, perioade, tip de document 10 parte condiia lor 213

social i mai ales condiia lor juridic nu este precizat. Primele trei texte snt de Gregoire de Tours. n cel dinti, un preot itinerant cere gzduire pentru noapte unui ran din Limagne ad hospitiolum euiusdam pauperis Limanici mansionem expetit. ranul se trezete nainte de ivirea zorilor ca s se duc n pdure s taie lemne, i, dup obiceiul ranilor, fapt ce stabilete identitatea pauper = rusticus, i cere nevestei pine pentru masa de diminea. l roag pe preot s binecuvnteze pinea i s scoat din ea cteva ostii (eulogiae), viind s le ia cu el la drum ca s poat ine piept asalturilor diavolului care ncearc s-1 arunce n ap cnd trece peste un pod cu crua cu boi 3 nceputurile extragerii crbunelui n Dauphine, Mosella, de la Metz la Treves, n secolul al Vll-lea, apariia pe capitelul unei miniaturi etc. 4. n Evul Mediu, progresul miracol, ca o dominare a naturii care nu poate avea alt orig divin5. Ins n acest context, detaliul material este fapt de angajeaz mai mult dect descriptivul sau anecdoticul. La acest nivel, folosirea surselor religioase scrise pentru ist mentalitii tehniciste presupune o analiz n profunzime a punerea lor n legtur cu conjunctura istoric global. Evo i a vieii contemplative Marta i Mria, Raela i Lia cu secolul al Xl-lea, prin avntul activitilor artizanale i co Occident; reprezentrile de orae pe pecei, vitralii, miniatu dezvoltarea faptului urban, ns cu schimbrile aduse de ist Roma, model al obsesiei urbane antice, ci Ierusalim nu n terestru real ncrcat de tot prestigiul Ierusalimului celest p simbol concret al tuturor oraelor, al oraului... Dincolo de aceste raporturi, totui exterioare, ntre universu material, trebuie s ne amintim c, n Evul Mediu, orice co prin i de ctre religie la nivelul spiritualitii. O mental aproape c s-ar putea defini prin imposibilitatea de a se exp referinelor religioase i aceasta, aa cum admirabil a ar pn n miezul religios al secolului al XVI-lea. Cnd o corpo s fie reprezentat, prilej de a-i exhiba uneltele activitii p din acestea atributele unui sfnt, ie inte246

greaz unei legende hagiografice, n mod cu totul firesc, deoarece contientizar oamenilor din corporaie se opereaz printr-o mediaie religioas. Nu exist contientizare a unei situaii, individuale sau colective, inclusiv a unei situaii profesionale, dect prin participare, iar n Evul Mediu, aceast participare nu poate fi dect participare la un univers religios, mai precis, la un univers propus sau impus de biseric. Dar universul Bisericii nu exclude oare meseria ? S notm mai nti c, n Occidentul medieval, cel puin nainte de secolul al XlV-lea, ori de cte ori a existat o micare mpotriva Bisericii i mpotriva universului ei mental i spiritual, aceste revolte au cptat aproape ntotdeauna aspect oarecum hiperreligios, adic o form de religiozitate mistic, unul din principalele ei aspecte fiind excluderea oricrei integrri a vieii materiale d i profesionale n universul religios. Aproape toate aceste revolte s-au tradu n erezii, iar ereziile au avut, aproape toate, un caracter mani-cheist, dualist. Pentru ele, viaa material era situat n universul rului. Munca, aa cum o fceau i, prin urmare, o concepeau ereticii, avea ca rezultat slujirea ordinii stabilite sau susinute de Biseric i era deci condamnat ca un fel de nrobire f de o stare de lucruri execrat, sau chiar ca o complicitate cu aceasta. Nu ncape ndoial c ereziile medievale au avut o baz, mai mult chiar, o origine social, dei fizionomia i structura social a micrilor eretice este complex. Unele gr puri sociale au apucat calea ereziei deoarece erau nemulumite de situaia lor economic i 3cial : nobili ce rvneau proprietatea eclezias-;ic, negustori iritai c nu dei n ierarhia r ari cial un loc corespunztor puterii lor econo-n^ee, muncitori ai satelor ioba rsau salari sau ai oraelor estori sau post- rzvrtii mpotriva unui sistem pe care 247

Biserica prea c l sprijin. La nivelul contientizrii a existat fr apel a diferitelor forme ale muncii. La Cathari, de exemplu tolerat pentru credincioii care continu s duc n lume o exi ru, dar este absolut interzis celor desvrii. Se poate crede, aceast neputin a ereziilor medievale, ntre secolele XI i XIV spiritualitate i o etic a muncii a fost una din cauzele determin lor. Situaia invers va fi una din cauzele succesului, n vremur diverselor tipuri de socialism i, mai nainte de toate, a marxism In schimb, i acest lucru legitimeaz o abordare a contientizr profesiunii prin literatura penitenial ortodox din Evul Mediu medieval a tiut s creeze structuri ideologice de receptare pen spirituale legate de activitatea profesional a lumii meseriilor. Pentru aceasta a trebuit, fr ndoial, s evolueze. Este sigur c origini, cretinismul oferea o spiritualitate, ba chiar o teologie a se afl n Sfnta Scriptur i, mai nti, n textele sfntului Pavel cine nu vrea s lucreze nici s nu mnnce) i ale sfinilor Prin Prini greci, un sfntul Vasile, sfntul Ioan Chrysostomos n pr tre secolele IV i XII, acest aspect al cretinismului a rmas n virtual, ca o posibilitate nerealizat, ba chiar nbuit. Starea social a Evului Mediu timpuriu sfrise ntr-adevr prin a-i g faimoasa schem tripartit a societii, resurgen a unei concep societilor indo-europene, aa cum, printre alii, a artat-o Geo Oratores, bellalores, laboratores, aceast schem este schema u ordinul alctuit de omtores clericii a admis, n cele din ur la un loc de frunte, ordinul 248

format de bellatores seniorii s-a neles cu el s trateze cu dispreul cel mai adnc ordinul inferior al muncitorilor laboratores. Munca este astfel desconsiderat, compromis, dat fiind nevrednicia clasei creia i este rezervat. Biserica explic starea iobagului, apul ispitor al societii, prin aservirea fa de pcat i prin josnicia muncii care-i definete condiia prin acelai pcat originar : textul Genezei ofer comentariul dorit. Sub acest aspect, nu trebuie s ne facem iluzii n legtur cu poziia sfntului Benedict i a spiritualitii benedictine despre munc9. Sub cele dou forme sub care Regula benedictin o impune clugrilor munca manual i munca intelectual, munca este, potrivit ideologiei epocii, o peniten. n spiritul benedictin al Evului Mediu timpuriu, spiritualitatea muncii, simplu instrument de peniten, i teologia muncii, consecin fireasc a pcatului originar, nu are, ntr-un anumit fel, dect o valoare negativ 1(). Pozitiv nu este nici concepia concomitent despre munc, cea care vede n aceasta un mijloc de a scpa de trndvie, cale nchis n faa ispitelor Necuratului. Dac Biserica i-ar fi meninut aceast atitudine, contientizarea meseriei de ctre meseriai ar fi fost, fr ndoial, cu totul alta. De altfel, ntr-o oarecare msur, Biserica a ridicat un adevrat obstacol n calea acestei contientizri. Ostilitatea Bisericii s-a manifestat, cu deosebire, n dou feluri. Mai nti, ea a fost ndreptat mpotriva corporaiilor. Ostilitatea Bisericii fa de corporaii nu a fost doar ocazional, ea nu s-a artat doar cnd corporaiile au luptat, pentru victoria libertilor urbane i, mai ales, a celor economice, mpotriva puterii temporale a episco-pilor seniori ai oraelor. Biserica, adversar a monopolului i adept a lui justum pretium, de fapt preul liberei concurene pe piail, Se opune profund nsui scopului corporaiilor care este acela de a elimina concurena de pe 249

piaa urban 12. n sfrit, Biserica este nencreztoare fa de e corporaiilor ca atare, ntruct ea nu recunoate ca legitime dec ochii ei, in de voina divin i de natura uman : diviziunea tri de ea ca natural i totodat supranatural, clasificrile bazate p zis religioase sau ecleziastice cretini i necretini, clerici i nu va admite cu adevrat organizarea meseriilor dect n msur fi dublat de o organizare religioas : confreriile. De aici s-a aj contientizarea meseriailor, la o situaie foarte special, un fel spiritvil corporativ i spiri-tuL confratern, de care sintem silii fr a putea, din pcate, s-1 nelegem atta vreme ct istoria c insuficient cunoscut 13. A doua form sub care s-a manifestat ostilitatea Bisericii la adr meseriilor este nencrederea fa de un mare numr de activit vorba de ntregul univers al meseriilor ilicite a cror istorie lm '*. Aceast dram a contiinei pentru atia oameni din Evul M ntrebau adesea cu nelinite ne gn-dim firete la negustori meserie suspect n ochii bisericii, se ndreptau ntr-adevr ctr jucat, la urma urmei, un rol de prim plan n formarea contiine se tie c presiunea lumii meseriilor a fcut ca, n cele din urm cedeze, a dat natere teologiei pozitive a muncii implicite n do cucerit, dup puterea material, demnitatea spiritual. Universul religios este, deci, un teren privilegiat pentru cunoa reprezentrilor mentale ale lumii tehnologice i profesionale n medieval, cu condiia ca istoricul s nu uite prezena, sub un tri lumi n snui universului religios : 1. n / 250

stare de traducere, 2. n stare de expresie, 3. n stare de presiune. Sub cel de-al treilea aspect am vrea, cu ajutorul manualelor de confesori, s examinm chestiunea urmtoare : n ce fel a transformat Biserica schema societii tripartite din Evul Mediu timpuriu ntr-o schem mai supl, deschis lumii diversificate a muncii, a meseriilor i a profesiunilor, ce reprezentri mentale noi au rezultat de aici ? Manualele de confesori snt martori buni ai contientizrii profesiunii de ctre profesioniti deoarece ele reflect presiunea mediilor profesionale asupra Bisericii i tot ele au constituit, n schimb, unul din principalele mijloace de formare a contiinei profesionale a oamenilor din Evul Mediu, ncepnd cu secolul al XHIlea. ntr-adevr, nu numai c doctrina acestor manuale era propus oamenilor cnd se spovedeau, dar aciunea lor era nc i mai direct i durabil asupra celor ce le cumprau i le citeau ei nii, deoarece, spre deosebire de ce se ntmpl astzi, aceste manuale nu erau rezervate confesorilor, ele puteau fi date i penitenilor. Este semnificativ faptul c primele manuale de confesori traduse n limba vulgar ad usum laicorum" au fost tocmai acelea care acordau cazurilor de contiin ale meseriailor cel mai mare loc de pild, Summa lui Johann de Freiburg, tradus, nc de la sfritul secolului al XlII-lea, n german, de ctre dominicanul Berthold Hiinlen. Aceste manuale erau, evident, cumprate mai ales de negustori, cci ei aveau i banii necesari i instrucia cuvenit Pentru a le plti i citi, ei fiind totodat cei ce prezentau cazurile de contiin cele mai sPinoase n legtur cu activitile lor profesionale 15. Tiparul, ncepnd cu sfritul secolului al XV-lea, va extinde nc i mai mult, Pentru o vreme, influena celor mai importante dintre aceste manuale. 251

In privina mrturiilor aduse de manualele de confesori ca refle ideologice a mediilor profesionale se cade, mai nainte de toate precizri. Trebuie s ne ntoarcem n secolul al XlII-lea pentru a nelege meseriei i a profesiunii ce avea s duc la apariia manualelor Atunci se desemneaz o tripl evoluie, hotrtoare n aceast p subiectivizarea vieii spirituale sesizabil mai ales n evoluia s dezvoltarea unei spiritualiti i a unei teologii a muncii, 3. tran tripartite a societii, sub influena crescnd a diviziunii munc complexe, adaptate diferenierii crescnde a structurilor econo I. Lumea barbarizat asupra creia acioneaz i n care este cu Evul Mediu timpuriu este o lume extravertit, orientat ctre sa ctre przi i scopuri materiale : cuceriri, hran, putere, mn-tu dincolo. Este o lume, ca sa spunem aa, primitiv, ce se define comportri, gesturi. Oamenii nu pot i'i judecai dect dup fapte sentimente. Acest lucru se observ n legile barbare i n toate Mediu timpuriu. Cunoscutul Wehrgeld, de exemplu, i are n v acte, pe actori, dar innd seama de situaia lor obiectiv pot de altfel foarte rudimentare : liberi i ne-liberi, membri ai cutr muniti naionale nu de inteniile pe care le au. Acelai luc pentru care gesturile corporale constituie singura cale ctre suf manualele de confesori, tarife de pedepse spirituale, care in se pcat dect de pctos ' Cel mult, dac distinge, i ea, dou cl pctoi, clericii i laicii, sanciunea fiind mai aspr pentru cleric dect pentru laic. Cit despre greeli, ele prov ci de 252

la un viciu, exterior pctosului, cruia acesta i cade prad, care se strecoar n el ca o fiin strin, o materializare a Diavolului. Aceste vicii i tot Evul Mediu timpuriu concepe viaa spiritual ca o lupt dup modelul Psi-homahiei lui Prudentiu snt, potrivit codificrii celei mai rspndite, pcatele capitale 1S. Dac ne lsm ispitii de aceti dumani trufia, lcomia, zgrcenia, desfrul, lenea, pizma, deertciunea trebuie s pltim, i manualele de confesori dau aproape automat tariful pedepsei. Nu este de mirare, n aceast lume supus forelor exterioare, bune sau rele, c judecata poate ii ncredinat hazardului cruia i se supune providena : este judecata lui Dumnezeu, ordalia 1!). In aceast lume, nu este loc pentru indivizi, cu excepia fiinelor cu adevrat extraordinare : sfini sau eroi, extraordinari, primii, printre oratores, ceilali, printre bellatores. Evul Mediu timpuriu occidental n-a cunoscut, de fapt, dect dou genuri literare : hagiografia i cntecul de gesta. Ceilali indivizi nu au existat dect prin participare la fiina eroului sau la cea a sfn-tului : biograful care l laud, jonglerul care l cnt, fierarul care i furete spada, orevrierul care i lefuiete semnele exterioare ale bogiei i puterii. Masa anonim nu obine o prticic de individualitate, ntr-o vreme cnd numele de familie nici nu exist, dect din prenumele sfntului patron care confer celui ce l poart ceva din fiina printelui spiritual. In secolul al XH-lea, schimbarea este considerabil. Istoria evoluiei confesiunii i a penitenei a fost fcut2I). Rolul jucat n aceast evoluie de cteva mari spirite, sfntul An-selme, Abelard, este cunoscut. ns ei n-au fcut dect s exprime sau s perfecioneze o micare general. Dreptul roman, la rndul lui, i n mod deosebit prin influena asupra dreptului canonic, n-a fcut nici el altceva dect s aduc un stimulent, metode, formule. De acum 253

ncolo, se are n vedere mai mult pctosul dect pcatul, inteni se caut mai mult remucarea dect penitena. Subiec-tivizare, in vieii spirituale care se afl la originea introspeciei i, datorit a originea ntregii psihologii moderne din Occident. Nu ntmplto doctrine spirituale din secolul al Xll-lea pot fi definite ca tipuri c socratism, intelectualist la Abelard, mistic la Hugues de Saint-V din Bingen, sfntul Bernard i ar mai fi de adugat i umanism tiinific al celor de la Char-tres. In momentul cnd Occidentul, l la el nsui, colonizat, chiar, de ctre civilizaiile mai avansate d se lanseaz n cuceriri exterioare, din Scandi-navia pn n ara deschide, totodat, n omul occidental, un alt front, necunoscut p frontul contiinei. Iat-ne, deci, n pragul contientizrii. Nu este posibil s cercetm aici toi factorii cuprini n aceast e Dar putem evoca rolul esenial al evoluiei tehnice i economice n jurul Anului o mie i se afirm, cantitativ i calitativ, n secol Reluarea comerului pe scar mare, avntul oraelor, asigurate d agricol i de cel demografic, i, ca urmare, specializarea muncii acestea determin o mobilizare social care duce la o transforma spii'itual. De aciim ncolo, omul iese din masa confuz n care Dar nu a sosit nc vremea individului, creaie a lumii moderne, Etapa aceea capital care a fost numit Renaterea din secolul al dect o etap intermediar. La contiina de sine pe care o capt ajunge prin starea creia acesta i aparine, prin grupul profesion parte, prin meseria pe care o exercit i al crei membru este. Pr 254

personalizare se opereaz n snul unui proces, mai vast, de socializare. i cum aceast cpn-tiin nu poate fi dect religioas, ea se prezint ca o vocaie. II. Contientizarea nu este totui posibil dect printr-o schimbare de atitudine fa de munc, schimbare ce se contureaz la sfritul secolului al Xl-lea i nceputul celui de al XH-lea. n jurul dezbaterii clugri-canonici, se trezete, alimentat de o actualitate fierbinte, confruntarea via activ-via contemplativ. La nivel teoretic, este reabilitat Mar ta i, n practic, munca manual este repus la loc de cinste de ctre clugrii Chartreux" i mai ales la Cteaux i la Premontre. Tradiiile subzist, fr ndoial, i se manifest rezistene ndrjite. ns crearea unor ordine noi subliniaz faptul c ceva s-a schimbat, c o mutaie se opereaz n interpretarea spiritului benedictin, altfel ce rost au noile reguli ? Un Rupert de Deutz, nemulumit de voga muncii manuale, un Petrus Venerabilis, surprins oarecum de atacurile sfntului Bernard, amintesc foarte bine c, dup sfntul Benedict, munca manual, recomandat nu comandat, nu era dect un mijloc, nu un scop al vieii spirituale. Fa de toate acestea, se nmulesc mrturiile, favorabile sau reticente, c spiritualitatea munci prin practic, sufer o evoluie hotrtoare. La Premontre, se angajeaz o adevrat dezbatere despre clugrii-rani i, curnd, cu Umiliati, se pune problema clugrilor-muncitori 21. ntre timp, Liber de diversis ordinibus semnaleaz aceast fermentare a refleciunii despre valoarea muncii22. Concepiei despre munca-peni-ten i ia locul ideea de munc-mijloc pozitiv de mntuire23. n spatele acestei dezvoltri a unei noi lumi monastice, nu se poate s nu se simt presiunea noilor categorii profesionale negustori, artizani, muncitori, preocupai s gseasc pe plan religios justificarea activitii lor, a vocaiei lor, afirmarea demnitii i asi255

1 gurarea mntuirii, nu n ciuda profesiunii lor, ci datorit ei. Proiectarea universul hagiografic este, i de ast dat, edificatoare. La nceputul se lea, vremea sfinilor muncitori este pe cale de a ceda locul vremii mun Mai mult nc, aceast nou spiritualitate a muncii, aa cum este firesc dcineze ntr-o teologie a muncii. Prefigurarea acestei teologii trebuie comentariile la Genez care-i propun s demonstreze c munca i are pozitive n Dumnezeu de vreme ce : 1. opera Creatorului (i va trebui u dezvoltarea temei summus artifex sau summus opifex) a fost o adevra munc superioar, sublimat, o creaie, dar cu toate urmrile ei neplc care Dumnezeu a trebuit s se odihneasc n ziua a aptea. Dumnezeu muncitor. 2. Munca, o anumit munc (ce poate fi definit ca ntreine omului, lui Adam, ca o vocaie, nainte de izgonirea din rai, de vreme c pusese n Paradis ca s-l lucreze i s-l pzeasc (Gen., 2, 1516). na peniten, consecin a pcatului i a izgonirii din rai, a existat o munc binecuvntat de Dumnezeu, iar munca pmnteasc a pstrat ceva din paradiziac de dinainte de izgonire. III. Nu este de mirare c, n aceast conjunctur, schema tripartit a so de a mai fi adaptat realitilor sociale i mentale. Faptul cel mai intere timp ce, n societile primitive, la indo-europeni, apariia unei clase ec s se impun nu aduce dup sine dect o remaniere limitat a schemei adugarea unei a patra clase, fie prin absorbirea noii categorii de ctre clase preexistente, n societatea medieval occidental, vechea sphem sfrmat. Desigur, 256

schema tripartit se va menine (nu fr oarecare transformare, de exemplu, n Frana celor Trei Stri de dinainte de 1789, ea va supravieui mult vreme), dar v da napoi n faa unor scheme cu categorii multiple ce ncep s se afirme ca rezultat al contientizrii i al consacrrii diversificrii, a diviziunii muncii. Exist, desigur i este chiar un fapt capital pentru ca noile categorii socioprofesionale s primeasc un drept la vocaie permanen i chiar consolidare concepiei unitare despre societatea cretin. ns corpusul cretin se structureaz iar structurarea se face pe baza funciei, a meseriei, a profesiunii. Corpusul nu ma este alctuit din ordine, ca n societatea sacral din Evul Mediu timpuriu, ci din stri, ntre care poate exista, i chiar exist, o ierarhie, ns o ierarhie orizontal, nu vertical. Literatura i arta dezvolt, consacr tema strile lumii, iar Evul Mediu crepuscular i d o suprem i nfricotoare expresie n dansurile macabre Printr-un anumit aspect, manualele de confesori, cel puin unele dintre ele, au legtur, asemenea predicilor ad status, cu acest nou gen literar. Aceast tendin se regsete, prin influene i limbaje, n aproape toate ideile, n aproape toate doctrinele din secolul al XH-lea. John of Salisbury o integreaz vechii concepii organiciste despre omenire, care s aseamn cu un organism uman a crui fiecare parte este o profesiune, un corp de meserii ranii, artizanii i muncitorii constituind picioarele acestei respublicaTj. Geroch de Reichersberg, ntr-un limbaj poate stoic, evoc acea mare fabric a universului, acel soi de atelier universal. Pentru un om din secolul al XH-lea, orict ar fi el de teolog, ce lume de realiti materiale concrete se profileaz n spatele acestor cuvinte : fabrica, offi-cina... l De altfel, Geroch, n al su Liber de aedificio Dei, cu titlul evocator, susine valoarea cretin a oricrei condiii uman i vali257

ditatea oricrei profesiuni ca mijloc de mn-tuire2G. 27 Honorius Augustodunensis, dup ce afirmat c exilul omului es patria lui este nelepciunea la care se ajunge strbtnd artele lib orae (s notm, n treact, aceast referin urban), enumera ze cele apte arte tradiionale, la care adaug fizica, mecanica i eco al nfptuirii i al cunoaterii... n acest proces de conceptualizare a unei lumi noi, o noiune joac capital, noiunea de bun comun. Ea devine piatra de ncercare a u legitimitii oricrei profesiuni. Trebuie notat c, o dat cu schema tripartit, se sfrm cadrul tra apte arte liberale i bariera dintre arte mecanice i arte liberale. von Freising se mir vznd c n Italia snt preuii chiar i artiza mecanice, Hugues de Saint-Victor, n Didascalion, punea artele m de artele liberale, ntr-o nou clasificare a tiinelor pe care o nt al XlII-lea, la un Robort Grosseteste, un sfntul Toma d'Aquino 2 La nceputul secolului al XlII-lea, se face simit astfel, la nivelu spirituale, evoluia opiniei publice care, n ordinea valorii, nlocu virtuos cu tehnicianul priceput. Biblia Guiot declar c, pe viitor, s se nchine n faa arbale-tierilor, a minerilor, a cioplitorilor de constructorilor de maini de rzboi. Evoluie a tehnicii militare c supremaia profesionalj a cavalerului feudal. Evoluie de ansam Provins exagereaz, anti-cipeazj^dar dezvluie o tendin a Snt ntrunite, aadar, condiiile ideologice, structurile mentale de n pragul secolului al XlII-lea, pentru a consacra 258

vocaia diferitelor profesiuni. In aceast consacrare, rolul practicii peniteniale, transformat i ndrumat de manualele de confesori, a fost un rol de prim ordin. Dou fapte capitale se produc atunci. Ele vor permite acestei triple evoluii a eonfe-siunii, a concepiei despre munc i a schemei structurii sociale s se desvreasc. Primul din aceste fapte este canonul 21 al celui de al IV-lea Conciliu de la Lateran, din 1215, care impune tuturor cretinilor, adic, practic, tuturor occidentalilor, spovedania anual. De acum ncolo, toi confesorii snt mereu asaltai cu ntrebri, multe dintre ele punndu-i n ncurctur : 1. fiindc cei mai muli au o instrucie insuficient i nu cunose noutile din dreptul canonic, mai ales cele de dup Decretul lui Gratian, 2. fiindc cei mai muli, formai ntr-un mediu i ntr-o stare de spirit tradiionale, snt incapabili s rezolve (uneori chiar s priceap) problemele care le snt supuse de peniteni, mai ales cele puse de cazurile de contiin (termen nou i revelator : manualele de confesori l vor numi adesea De casibus conscientiae) aprute n activitatea profesional : cutare operaiune este licit ? nevoile muncii trebuie s treac naintea sau n urma prescripiilor Bisericii cnd este vorba de post sau de repausul duminical etc. ? Confesorii au nevoie de ndrumare, de manuale. Iar pentru aceste manuale trebuie autori capabili. Autorii apar, i acesta este al doilea fapt capital care se produce : snt membrii, anumii membri, ai ordinelor clugrilor ceretori create recent. Competena lor provine, mai tnti, din instrucie cci, n afar de propriile lor studia, ei frecventeaz foarte curnd universitile, dar, mai ales, snt competeni deoarece, spre deosebire de ordinele din secolul al Xll-lea, i de o mare parte din benedictini, ei nu triesc n singurtate, sau n mediul rural, ci n orae, n inima acestui mediu urban, 659

lumea muncii diversificate, a activitilor profesionale i a curio noi, lumea oamenilor care pun probleme, care-i pun ntrebri ntrebri confesorilor. Pentru toate aceste motive, manualele de confesori redau foarte dublu punct de vedere, contientizarea profesiunii de ctre profe presiunea acestora asupra Bisericii care, la rndul ei, va ine seam meseria a ptruns n contiin. n primul rnd, ele cuprind chest crete, pe care le puneau aceti meseriai. Cnd citim : se cuvine timp ? sau Se cuvine sau nu s ari pe timp sau s vinzi la iarmar este vorba, cu siguran, tradus n latinete, de ntrebarea pus confesorului su, nu de o tem abstract pentru o discuie unive rnd, autorii de manuale snt specialiti n contiin profesional cunosctori ai lumii pe care o ndrumeaza. Pierre Dubois scrie, l secolului al XUI-lea Fraii Minori i Fraii Predicatori, care cu dect alii adevrata stare a societii. ..., Fraii Minori i Fraii P cunosc purtarea fiecrui om... Din aceste manuale, mai ales din cele principale, din cele mai u mai influente dintre ele, de la Summa lui Raymond de Penafort 1230) pn la Summa Pisanella, terminat de Barthelemy a Sanc 7 decembrie 1338, trecnd prin Summele franciscane, Monaldin prin cea a dominicanului Johann de Frei-burg, reinem trei teme subiectul nostru : orice cretin se definete, esenial, prin referire la profesiunea lui : vocaie i mntuire. orice munc merit salariu : vocaie i bani. orice profesiune este justificat dac se sprijin pe munc : vocaie i munc. 260

I. Pn atunci, pctosul se clasifica n funcie de pcatele capitale. Aceast clasificare tradiional se regsete n manualele de confesori. O alta tinde s-o nlocuiasc, o clasificare ce ine seama nu de categoriile de pcate ci de categoriile de pctoi, iar acestea snt categorii profesionale : pcate ale clericilor, ale universitarilor, ale judectorilor, ale ranilor, ale muncitorilor mecanici etc. Iat, deci, n domeniul confesiunii ca i n acela al predicii i secolul al XlII-lea este, datorit clugrilor ceretori i ndeosebi Predicatorilor, un mare secol al predicii un gen nou : religia predat ad status. Un Alain de Lille, n Summa de arte praedicatoria, un Hubert de Romans, n a doua carte din De eruditione praedicato-rum, un Jacques de Vitry, printre alii, au lsat modele de sermones ad status. Astfel, noile texte peniteniale insist asupra ntrebrilor de pus secundum ofjicia 30. Canonul 21 al celui de al IV-lea conciliu de la Lateran specific : Preotul s fie capabil de discernmnt i de pruden, ca, ntocmai unui medic priceput, s toarne vinul i uleiul peste rnile bolnavului, ncercnd, cu grij, s afle mprejurrile privitoare att la pctos cit i la pcat... i mai explicit este Summa Astesana din 1317 (lib. V, cap. XVII : Despre ntrebrile de pus n timpul confesiunii): Trebuie ntrebat i despre pcatele pe care le fac de obicei oamenii de condiia penitentului. Nu trebuie ntrebat un cavaler despre pcatele clugrilor i nici invers... Pentru a ti mai bine pe cine trebuie s ntrebi i despre ce, ine minte c prinii trebuie ntrebai despre cum mpart dreptatea, cavalerii despre jafuri, negustorii, funcionarii, artizanii i muncitorii despre sperjur, fraud, minciun, furt. etc ..., burghezii i, in general, orenii, despre camt i dobnzi, ranii despre pizm i despre furt mai ales cnd e vorba de dri etc." 261

Acest principiu al spovedirii pcatelor pe categorii profesion deosebire, planul unui manual foarte rspndit ncepnd cu sf XIII-lea, aide-me-moire" pentru confesorii mai puin instru competeni pe care Johann de Frei-burg 1-a extras din a sa S i cruia i se d titlul de ,,Confessionale" : dup o prim part se pot ntlni la orice pctos, vine o a doua parte, despre pc categorii socio-pro-fesionale : I. Pentru episcopi i pentru al clerici i titularii unor venituri bisericeti. III. Pentru preoi pentru confesori. IV. Pentru clugri. V. Pentru judectori. V procurori. VII. Pentru medici. VIII. Pentru doctorii i profes Pentru prini i ali nobili. X. Pentru laicii cstorii. XI. Pen burghezi. XII. Pentru artizani i muncitori. XIII. Pentru ran Pentru muncitorii manuali31. Acest catalog, redus aici la tabla lui de materii, dar care ar p comentat n detaliu, arat c orice categorie profesional est Motivul este c, din acel moment, numrul meseriilor ilicite micorat ntr-atta nct nu a rmas n afara societii dect o grupuri sau indivizi a-sociali32. Diferena ntre meserii ilicit prin urmare, absolut condamnate, i meseriile desconsiderate ex tempore sau ex per-sonna reduce pe viitor la foarte puin excluse, universul meseriilor damnate. Un paria din epoca an nu mai este, de exemplu, exclus din societate dect cnd se a treburi al cror numr descrete totui nencetat33. Pentru el cazuistica este element de justificare, de eliberare. Astfel, domenii cndva tabu acum snt admise. 262

II. Mai nti, universul banilor. nainte de secolul al XlII-lea, n Occidentul barbar, toate activitile remunerate erau atinse de oprobriul care nsoea categoriile aa-zis mercenare. Tot ce se pltea sau se cumpra era nevrednic. Cinstea sau datoria se defineau prin serviciile, de sus n jos i reciproc. Banii, marginali, tot din punct de vedere economic, marginali erau i din punct de vedere moral. n societatea cretin din Evul Mediu timpuriu, aceast credin se ntrea la vederea sectorului monetar infestat" de evrei. Comercializarea i lumea salariat, n progres nentrerupt, rstoarn valorile. Dou categorii, dou meserii, se afl n frunte. Mai nti, profesorii. tiina, cultura, nainte de secolul al Xll-lea, snt privilegiul clericilor care le dobndesc i le dau altora cu zgrcenie, fr s-i dezlege bieri pungii. colile monastice sau episcopale formeaz discipoli pentru opus Dei car nu se pltete cu bani. Cu colile urbane din secolul al Xll-lea, antrenate n avntul oraelor, animate de profesori care trebuie, ca i elevii lor, s-i ctige existena prin munc, condiii materiale, sociale i spirituale ale tiinei snt fundamental transformate. Acesta este adevratul sens al dezbaterii care, de la mijlocul secolului al Xll-lea, ia natere n jurul unei formule : tiina este un dar de la Dumnezeu, prin urmare, e nu poate fi vndut. Posibilitile de remunerare care se ofer noilor profesori, so luiile care se vor impune, au prea puin importan aici : salariu public, plata d partea clienilor, adic a studenilor, venituri ecleziastice. Esenialul este c, la ntrebarea : Se cuvine ca profesorii s primeasc bani de Za studeiii ?, manualel de confesori, ecou al practicii i al opiniei, rspund afirmativ 35. Chestiunea se pune, paralel, pentru negustori, n domeniul creditului, unde expansiunea 263

economiei monetare i mpinge n planul al doilea pe evreii ce operaiuni de mprumut de mic importan. Din acel momen a cometei cretine. Dobnda, fr de care economia monetar ar putea dezvolta, presupune, n termeni scolastici, o operaie atunci ; vnzarea timpului. Exact simetric fa de problema co se pune problema comercializrii timpului, creia i se opune aceeai formul : Timpul este un dar de la Dumnezeu, prin ur vlndut. i n acest caz, nsoit bineneles de precauii, de o ca este clat un rspuns favorabil pe care l ntlnim n manualele III. In ambele cazuri, este avansat o aceeai justificare ce tra semnificativ textul evanghelic. De pild, acolo unde Matei zi lucrtorul de hrana lui (Mat., X, 10), exegeii vor spune : vred de salariul lui, dovad a trecerii de la economia bazat pe sch economia bazat pe schimbul pe bani. Important este c, pent condiia cerut este efectuarea unei munci. Munc nc ambig recunoate confuzia specific medieval ntre efort, oboseal sarcini economice n sens modern. Munca este trud. Condiia necesar i suficient ca o meserie s devin licit, c primit pe drept, este prestarea unei munci. i n acest caz, intelectualul i negustorul snt justificai n ac statut socioprofesional. Ca magistrul, ca negustorul s poat p o dobnd n mod legitim, fr team de osnd, este de ajuns venitul lor Evul Mediu trziu nu mai stabilete ntre cele d s le recompenseze truda, trebuie i este de ajuns ca ei s f 264

nuale'le de confesori i primesc confirmarea de la statutele de meserii : orice salariu sau beneficiu este legitim cnd este primit pro labore :ii. Munca a devenit valoare de referin. Ar rmne de completat aceast schi cu istoria avatarurilor valorii-munc n societatea occidental, ncepnd din secolul al XlV-lea. In ciuda succeselor medievale, munca a rmas o valoare fragil, ameninat, tot timpul contestat de evoluia economic i social. nainte, ca i dup Revoluia industrial, clasele sociale care prosper datorit muncii s-au grbit s-si renege originile muncitoreti. De fapt, munca cmine un fel de pal iobgeasc. nc din secolul al XHI-lea, se opereaz un nou clivaj al claselor sociale. Dac trndvia nu mai are viitor ca valoare social i etic, munca este contestat la nivel fundamental, la nivelul muncii manuale : Nu snt muncitor cu braele", proclama srmanul Rutebeuf. Iar acel Confessio-nale, scris de Johann de Freiburg, pe muncitorii simpli, laboratores, i punea pe ultimul loc. Gurnd dup ce nfrnseser valorile feudale, muncitorii se scindau. Istoria nu se ncheiase. NOTE Despre instrucia laicilor n Evul Mediu s amintim doar articolul clasic al lui Pirenne despre instrucia negustorului, studiile lui P. Riche asupra acestei probleme n vremea sntului Bernard, n Melanges Saint Bernard, 1953, i ntre secolul al IX-lea i secolul al XH-lea (Cahiers de Civilisation medievale, 1962), i H. Grundmann. Literatus ttliteratus", n Archiv far Kulturgeschielite (195S). Despre rezervele suscitate de ipoteza, susinut de N. Sidorova, naterii unei culturi laice n seco lele XI-XII, se vor consulta volumele V i VI din Caluers d'Hisloire mondiale (1059 i 1960) i arti colul lui M. de Gandillac : Sur quelques interpretatjons recente?; d'Abelard", (Cahiers de Civilisation Medievale, 1961). 3. Dintr-o vast literatur, s citm lucrrile lui li Thomas despre teascul mistic (Die Darstel265 12 C. 39

lung Christi in der Kelter", 1936 i Christus in der Kelter", n deutschen Kunstgeschich-te, 1953), i lucrarea lui J. Danielou Symbolcs chretiens primitifs, 1961. Despre aportul acestor surse hagiografice sau iconografice la istoria tehnicilor cf. mai ales B. Gille, Les developpements technologiques en Europe de 1100 1400", in Cahiers d'Histoire mondiale, 1956. Exist o ntreag istorie a miracolelor legate de evoluia tehnic i economic : miracole de de friare (sfntul Benedict i fierul uneltei czut n ap, cdere de copac de care preafericitul sihastru Gaucher d'Aureuil l ferete pe tovarul su de munc), miracole de construcie (vindecare miracu loas sau nviere a accidentailor de munc). Despre atitudinea ereticilor fa de munc cf, mai ales tratatul lui Cosmas le Pretre despre Bogomii editat i tradus de Puech i Vaillant i lucr rile Printelui Dondaine i ale Domnioarei Thouzellier despre polemica Vaudois-Cathari. S amintim eseul Printelui Chenu, Pour uns theologie du travail, 1955 i L. Daloz, Le Travail selon saint Jean Chrysostome, 1959. Mai ales n Annales, E.S.C., 1959. Articolul nuanat al lui H. Dedler, Vom Sinn der Arbeit nach der Regel des Heiligen Benedikt", n Benedictus, der Vater des Abendlandes, 1947, mi se pare c interpreteaz concepia sfntului Benedict innd prea mult seama de istoria ordinului bene dictin. Evident, aici nu este pus n discuie rolul ca pital jucat chiar de la nceput de ctre benedictini att n domeniul muncii manuale ct i n acela al muncii intelectuale. n practic, ei au fost, abtndu-se puin de la ideea sfntului Benedict, exemplari. Dup secolul al XVII-lea, aa cum se tie, se va vorbi, proverbial, de o viunc de bene

dictin. Cf. J. W. Baldwin, The mediaeval Theories of the Just Price, 1959. Cf. G. Miekwitz, Die Kartellfunktionen der Ziinfte und ihre Bedeutung bei der Entstehuiig des Zunftwesens, 1936. Aa cum G. Le Bras a artat-o n mod ad mirabil. Cf. supra, articolul Meseni licite i meserii ilicite n Occidentul medieval", pp. 150172. Despre prezena manualelor de confesori prin tre registrele negustorilor cf. mai ales : Ph. Wolft Commerces et marchands de Toulouse (ctre 1350 ctre 1450), 1954. 266

Despre climatul spiritual al secolului al Xll-lea cf. cartea Printelui Chenu, La theologie au douzieme siecle, 1957. Cf. G. Le Bras, articolul Penitentiels", n Dictionnaire de theologie catholique. C. Vogel, La Discipline penie ntielle en Gaule, 1952. Cf. M. W. Bloomfield, The Seven Deadly Sins, 1952. Cf. J. W. Baldwin, The Intellectual Preparation for the Canon of 1215 Against Ordeal", n Spe culum, XXXVI (1961). Cf. P. Anciaux, La Theologie du sacrement de penitence au XH-e siecle, 1949. Pentru Premontre cf. lucrarea Printelui Petit, La Spirtualite des Premontres, 1950. Despre importana mrturiei din Liber de diversis ordinibus, cf. M. D. Chenu, La Theologie au douzieme siecle, 227 sqq. Se va reine c a IV-a carte, pe care nu o avem, trebuie s fie n ntre gime consacrat problemelor muncii manuale. Cf. G. Lefranc, Du travail maudit au travail souverain ? Rencontres internationales de Geneve, 1959. Semnificativ, printre altele, n primii ani ai secolului al Xll-lea, canonizarea sfntului Homebon, negustor din Cremona, care avea legturi cu Umiliati. Polycraticus, VI, c. 20. 26.C1 M. D. Chenu, op. cit., p. 239. De animae exsilio et patria, n : PL 172, 1241. Honorius, ecou puternic al veacului, n tradiiona lismul ca i n inovaiile sale, exprim opinii vechi despre categoriile profesionale n Elucidarium. Despre disoluia regimului celor apte arte" cf. G. Pare, A. Brunet, P. Tremblay, La Renaissance du Xll-e siecle. Les Ecoles et l'Enseignement, 1933, 97 sqq. Despre apariia manualelor de confesori cf.

lucrrile lui P. Michaud-Quantin. Despre rspndirea unei ntregi literaturi de ofjiciis cf. G. B. Fowler, Engelbert of Admont's Tractatus de Officiis et Abusionibus eorum n Essays in Medieval Life and Thought Presented in Honor of A. P. Evans, 1955. Citm dup Ms Padova, Bibi. Antoniana, scaff. AVII cod. 367. Acest text a fost utilizat dup dou manuscrise de la B. N. Paris de ctre B. Comte Pentru un D. E. S. inedit susinut la Facultatea de litere din Paris n 1953. I. CONSIDERAII GENERALE Dificultatea studierii raporturilor dintre universiti i puterile pu al XH-lea pn n secolul al XVII-lea, nu provine doar din lacune mai ales pentru perioada cea mai veche, din insuficiena studiilor din cantitatea redus de date numerice i de lucrri cu caracter sta provine, mai ales, chiar din subiect. Este vorba, ntr-adevr, de di 1. diversitii universitilor i contradiciilor lor interne. Chiar dac nu lum universitile n sensul primitiv de corporaie general ma-gistrorum i scolarium), ci n acela de centru superior studium generale, fr a intra n discuiile asupra sensului precis expresii nici asupra nivelului exact al nvmntului predat n un medievale), ne gsim nc n faa unor organisme diverse, compl a. Nu exist ntotdeauna coinciden ntre organizarea profesiona general n mna profesorilor grupai n colegii de doctori) i organ corporativ i mai ales financiar, unde profesorii i studenii nu 292

celai rol n toate universitile (cf. cel puin, pentru secolele XII XIV, modelul bolonez, cu preponderen studeneasc, i modelul parizian, cu preponderen profesoral). ). Universitile nu ofer, toate, aceeai nfiare tiinific, nici din punct de vedere al disciplinelor predate nici din punct de vedere al organizrii lor instituionale : facultile; se ntmpl rar ca o universitate s aib toate facultile, i, nc i mai rar, ca diferitele ei faculti s aib aceeai importan (din punct de vedere al raporturilor cu puterile publice, ie exemplu, este capital ca facultatea dominant s fie cea de teologie, sau o facultate orientat ctre carierele lucrative" sau utilitare" drept sau medicin , i chiar i lai important este ca universitatea s aib sau s nu aib o facultate de drept civil, adic ian : cf. cazul Parisului i al bullei lui Ho-orius al III-lea, din 1219). ' c) Statutul juridic al universitarilor este insu-icient definit. Privilegiile pe care le dobn-iesc tind s defineasc un statut special al aniversitarilor (status studentium sau ordo scholasticus), dar acest statut, apropiat de cel ecleziastic, se aplic unor persoane a cror stare social concret este divers i, n mare msur, ambigu, nici cu totul ecleziastic, nici cu totul laic. De bun seam, evoluia semnificaiei termenului clericus, care tinde s nsemne savant, nvat i care, n unele limbi, alueaz chiar ctre sensul de funcionar clerk. n englez, clerc n francez), trdeaz acest efort de adaptare a vocabularului la realiti sub presiunea faptului universitar. ns forul universitar este greu de definit, surs de conflicte constante, n timp ce condiia universitarilor oscileaz ntre cei doi poli, condiia cleric i condiia laic. d. Universitarii nu snt singurii, n societatea Evului Mediu i a Renaterii, a cror condiie se definete dintr-un dublu punct de vedere J 293

economic, ca profesioniti, tehnicieni, oameni de meserie, i, totod privilegiai, acesta fiind cazul tuturor membrilor corporaiilor. Ins aceast ambiguitate poate atinge un aspect fundamental contrastat universitarul primete salariu sau prebend. Nu numai c aceste d universitari, a cror dependen economic i juridic de puterile p radical diferit, se pot ntlni ntr-o aceeai universitate, dar, aceia triesc adesea din remuneraii de tip mixt. In sfrit, un lucru ce-i p ndeosebi pe studeni, caracterul unei universiti se schimb mult de sraci i de bogai care o alctuiesc, iar aceast proporie poate considerabil de la o universitate la alta (n funcie mai ales de fizio sociologic a nrdcinrii lor urbane : Paris i Cambridge, de exe aproape la poli opui n aceast privin). e. Aa cum primesc membri de orice origine social, ceea ce pune publice n prezena unor grupuri practic unice n societatea stratifi Mediu i a Renaterii, tot astfel, universitile snt deschise persoa naionalitate. Rezult de aici nu numai o tensiune fundamental n locale sau naionale i acest grup internaional, cci organizarea u naiuni", al cror numr i natur variaz de la universitate la uni care nu urmeaz criterii strict naionale sau geografice, complic structura universitilor i personalitatea lor n raport cu puterile p 2. Fa de acest partener-proteu, puterile publice snt ele nsele div multiple. a. Chiar atunci cnd universitile nu snt cen-fruntate dect cu o si public, ceasta poate fi : un ora (i, atunci, trebuie distins ntre r universitii cu corpul politic care guverneaz oraul : consiliu -, 294

urban, comun, putere juridic, podestat etc, i grupul social care l domin, iar dincolo de aceasta, raporturile cu societatea urban global), o putere seniorial, o putere princiar sau regal, puterea imperial (n acest din urm caz se pune problema naturii puterii imperiale n sediul universitii : exemplul raporturilor universitii din Bologna cu Frederic Barbarossa sau cu Frederic al II-lea, sau al universitii din Praga, universitate boemian sau imperial ?). b. Cazul puterii imperiale duce la constatarea c universitile au, cel mai adesea, de a face nu cu o singur putere public ci cu o multitudine de puteri publice ntre care exist fie o ierarhie adesea greu de definit i de respectat, fie opoziii, mai mult sau mai puin nete, de interese i de politic (situaia Bolog-nei ntre Comun i Imperiu). Avem de a face cu o situaie caracteristic Evului Mediu, care amintete, mutatis mutandi, cazurile de vasalitate multipl. 3. Nu numai cei doi parteneri, universitile i puterile publice, se schimb ntre secolul al XH-lea i secolul al XVII-lea, dar i natura relaiilor dintre ele devine alta. Ne aflm deci n faa unei evoluii cu mai multe variabile. a. O prim diferen se nate din diferena originilor, i contrastul principal este, n a-ceast privin, ntre universitile create de puterile publice i universitile nscute spontan", ns opoziia ntre aceste dou tipuri de universiti i de raporturi nu este att de net ct ar putea s par la prima vedere. Universitile nscute spontan" s-au format, ntr-adevr, sub aciunea, dac nu a unor factori, cel puin a unor situaii n care atitudinea i nevoile puterilor publice i ale forelor pe care le reprezentau au jucat ntotdeauna un rol mai mult sau mai puin mare. Pe de alt parte, naterea acestor universiti 295

8-a produs fie cu ajutorul puterilor publice, fie n ciuda ostilit mai puin mari, a acestor puteri. b. Create sau nscute spontan, universitile au vzut, chiar de l raporturile lor cu puterile publice definite i orientate diferit n de natere. Dei evoluia general a acionat n sensul unei unif raporturilor dintre universiti i puterile publice, natura acesto general, diferit, dup cum universitile au aprut n secolul al lea, al XlV-lea, al XV-lea sau al XVI-lea. Raporturile ntre universiti i puterile pu blice au fost complicate i mai mult de rapor turile celor doi parteneri cu Biserica, nu nu mai din pricina rolului dominant jucat de Biseric i de religie (Reforma complicnd i ea situaia, n secolul al XVI-lea), dar i de poziia ambigu a Bisericii nsi, ca putere temporal, dar totodat spiritual, i carac terul, n mare msur, clerical" al universit ilor. Aici, nu se va ine seama, att ct este posibil .s se fac aceast distincie, dect de aspectul temporal al raporturilor ntre Bise ric i universiti, acolo unde puterea eclezias tic apare ca o putere public. S subliniem, n sfrit, o dificultate ineren t naturii unei mari pri a documentaiei pri vitoare la problema noastr. Adesea, este vor ba de statute, de privilegii, de constituii etc, adic de documente legislative, administra tive, teoretice. Realitatea concret a raporturi lor dintre universiti i puterile publice a fost, cu siguran, deseori, destul de departe de aceste principii. Dificultile de a surprinde raporturile concrete fac subiectul nostru nc i mai delicat. Avnd n vedere aceste dificulti, ne-am resemnat cu sel 296

a. Am fcut mai curnd un inventar de pro bleme i am propus un cadru pentru a le aborda, dect am cutat s le rezolvm. b. Am nlturat trei tipuri de plan posibile : 1. un plan pe tipuri de universiti: dei o tipologie a universitilor ar aduce mari ser vicii istoriei acestora, istorie pe care discuiile la raportul nostru sperm s-o ajute s se con stituie, nu ni se pare c, pentru subiectul nostru, am putea gsi n aceast tipologie un criteriu operaional de clasificare a universi tilor ; 2. un plan pe tipuri de puteri publice, acest plan prndu-ni-se comod i prea puin propriu s pun n lumin aspectele cele mai importante ale subiectului nostru pentru a de fini contribuia istoriei universitare la istoria global i la metoda istoric ; 3. un plan cro nologic care risca s dizolve n evenimenial esenialul, adic valorificarea structurilor i a problemelor, ns am pstrat o mare tran cronologic, n ciuda diversitii cazurilor lo cale i naionale sau regionale, la mijlocul se colului al XV-lea, desprind astfel o perioad medieval i o perioad renascentist, tran care ni se pare a avea o valoare fundamental, att pentru problema noastr ct i pentru istoria general n care ne silim s situm aceast problem. Am optat, aadar, pentru un plan care ine seam de aspectele i de funciile universitilor. tim prea bine c acest plan ne duce la distincii i la un decupaj m mult sau mai puin abstracte, dar ni s-a prut cel mai potrivit pentru a pune n lumin esenialul : natura i rolul mediului universitar n societile globale n care este angajat i n care acioneaz : statele, oricare ar fi natura lor, urbane, seniorale naionale etc. c. Am cutat, mai ales, s punem n valoare aceste raporturi, examinate n tensiun i n conflicte, deosebit de indicate pentru a revela atura grupurilor sociale i a instituiilor n

care se manifest. Nu uitm ns c raporturile ntre universiti nu se definesc doar prin antagonisme, c ele nu s-au redus la un lupte, ci c s-au i sprijinit unele pe altele, c relaiile dintre ele se servicii reciproce, i c un respect mutual s-a dovedit adesea mai opoziiile fundamentale sau ocazionale. II. UNIVERSITI I PUTERI PUBLICE IN EVUL MEDIU (SECOLUL AL XII-LEA MIJLOCUL SECOLULUI AL XV-LEA) 1. Universitile ca organizaii corporative. a. Ca organizaii corporative, universitile me dievale vor s dobndeasc un monopol colar, adic, mai nainte de orice, un monopol al con feririi gradelor ; acest monopol le pune, mai ales la nceputul istoriei lor, n conflict cu au toritatea ecleziastic, dar nu i cu puterile pu blice. b. Ele vor, apoi, autonomia juridic, a crei recunoatere o obin relativ uor din partea puterilor publice care urmeaz, n general, tra diia inaugurat, nc din 1158, de Frederic Barbarossa la Bologna (Authentica Habita, surs a tuturor libertilor academice"). Se pare c, de exemplu la Paris, autonomia juri dic a universitii a fost recunoscut de Filip August nc din 1200, naintea Papalitii (care o recunoate fie n 1215, fie abia n 1231). c. n msura n care, ca orice corporaie, uni versitatea vizeaz s controleze meseria co lar, puterile publice nu vd, n general, dect avantaje n aceast organizaie de ordin profe sional care se insereaz n ordinea public general. d. n aceast perspectiv, puterile publice nu vd nici un inconvenient s pun corporaia universitar n rndul corporaiilor ce se bu298

cur de privilegii speciale, cum ar fi scutirea de paz i de serviciul militar, care se potrivete de altfel cu caracterul clerical" al universitarilor. e. Aa cum funcionarii urbani, senioriali sau regali asigurau supravegherea altor corporaii (controlul calitii, al condiiilor de munc, al msurilor i greutilor, al trgurilor i al pie elor, al respectrii statutelor etc.) n nsui interesul corporaiei i al conductorilor ei, controlul exercitat de anumii slujbai comu nali asupra universitilor, n Italia cu deose bire, nu pare s fi ntmpinat greuti majore, ns activitatea acestor magistrai (rejormatores, gubernatores, tractatores studii) nu a fost studiat ndeajuns. f. Un anumit caracter, foarte specific, al cor poraiei universitare ar fi putut duce la con flicte cu puterile publice. n cele mai multe din celelalte corporaii, membrii, n orice caz meterii, erau economic independeni de pute rile publice, n msura n care triau din bene ficiile (n sens modern) i din veniturile mese riei lor. ns profesorii universitari, dei au obinut recunoaterea legitimitii faptului de a fi pltii, pentru munca lor, de ctre studeni, n-au izbutit s triasc din aceste colec+ae sau din avantajele materiale pe care le scoteau, sub alte forme, de la studeni (taxe i daruri cu ocazia examenelor, dei conferirea a ceea ce se numea licenia docendi era, n principiu, gratuit). Cea mai mare parte din ctigurile lor venea deci, alturi de beneficiile eclezias tice, din salariile i veniturile acordate de orae, de prini sau de suverani. Puterile pu blice cereau, n schimb, dreptul de a desemna succesorii n funcii, drept ce decurgea din patronare. Astfel, corporaia universitar nu se bucura pe deplin de unul din privi legiile eseniale ale corporaiilor, autorecrutarea. Se pare totui c s-a resemnat uor cu

aceast ngrdire a independenei sale n 299

schimbul unor avantaje materiale reprezentate de nzestrarea c puterile publice (eazurile referitoare la aceast problem snt, tardive, de pild, consultarea, n aceast privin, a universit ctre universitatea din Louvain i incidentele din 14431469 pretarea, de ctre administraia din Louvain, bullei lui Eugen 1443, prin care-snt stabilite modalitile .de numire a. pro-f g. Rmne, ca motiv de conflict i prilej de conflicte efective, forului universitar de ctre funcionarii comunali sau regali : ntemniai n ciuda prevederilor statutelor, sustrai jurisdicie frecvente la Oxford, Cambridge i mai ales la Paris, unde .ma oaia neagr a universitarilor), n general, ns, este vorba de a partea unor funcionari, cel mai adesea dezavuai, mai mult sa i mai mult sau mai puin repede, de ctre autoritile publice ntmplrile acestea nu depesc niciodat cadrul conflictelor materie de poliie. Daca, uneori, devin mai grave, motivul se a caracteristici ale mediului universitar (c. 4 i 5). 2. Universitile ca centre e formaie profesional. a. Universitarii snt animai fie de dorina de a se instrui, fie d carier, onorific sau lucrativ, sau de ambele dorine n acela are de ce s-i duc, neaprat, la conflict cu puterile publice, di de creare i de dezvoltare a universitilor corespunde, de fapt dezvoltare, de specializare a funciilor publice. Totul, pn chi facultilor de medicin, corespunde unui efort 300

crescnd fcut de autoriti pentru salubritate i pentru sntatea public, o dat dezvoltarea urbanismului, apoi, din perioada Ciumei celei Mari, o dat cu lupta mpotriva epidemiilor, socotit de ctre puterile publice ca un aspect esenial al aciunilor si ndatoririlor lor. Cutarea debueelor de ctre universitari se ntlnete cu cererea sporit a puterilor publice. b. Puternicul caracter teoretic i livresc al formaiei profesionale universitare, al scolas ticii, nu-i mpiedic pe universitari s rs pund nevoilor puterilor publice. n realitate, specializarea cerut de funciile publice este foarte limitat : s tii s scrii i s citeti, s cunoti latina, principiile unei tiine juridice unde iscusina n a argu menta, pornind de la cteva texte, este esen ial, principii de contabilitate foarte elemen tare i rudimente de tiin economic nc i mai simple (cf. De Moneta de Nicola Oresme). Pe de alt parte, gustul prinilor i al suve ranilor pentru teoria politic, ba chiar pentru o crmuire tiinific", adic inspirat de principii scolatice {cf. rolul ardsioelismului la curtea lui Carol al V-lea al Franei, la curtea Poloniei, rolul aristotelismului i al platonis mului sau al unui amalgam din ambele doc trine n crmuirea oligarhiilor i a senioriilor italiene) se ntlnete cu tendinele intelectuale ale universitarilor. c. Alturi de aspectul utilitar al muncii uni versitare, aspectul ei dezinteresat, departe de a displace puterilor publice, li se pare necesar gloriei lor, care acord un loc de seam presti giului intelectual printre tipurile de prestigiu indispensabile unor regimuri semi-militare, semi-magice (cf. 5). d. Faptul c, ntr-o mare msur, carierele ur mrite de universitari snt cariere ecleziastice nu este nici el ru vzut de puterile publice. 301 .-.

Mai nti, fiindc funcionarii publici snt nc, n proporie ap cadrele ecleziastice i cadrele civile se mai confund nc ade aceste puteri snt cretine i c religia i cei ce o slujesc li se p prin ceea ce snt. De altfel, se ntmpl rar ca ceea ce este folo fie ntr-un fel oarecare folositor i Statelor : de pild, predicat mai n universiti pentru a lupta mpotriva ereziei sau a pg Toulouse i lupta mpotriva catharismului, Cracovia si evang pot i ei sluji scopuri politice (regii Franei i ptrunderea n L lithuanian a lui Ladislau Iagellonul). e. Cnd exist conflicte ntre universitari i puterile publice, e de conflicte limitate la anumite aspecte locale, n care univers parial angajate i vizate (de exemplu, ostilitatea celor din To inchizitorilor dominicani provenii din universitate). Adesea c snt, n esen, interne i nu ies din snul universitilor dect c susin o fraciune universitar (la Paris, Ludovic cel Sfnt sus ce aparin ordinelor de clugri ceretori ; cu prilejul Marii Sc universitarilor legai de obediena fa de cutare sau cutare pa 1409, regele Boemiei sus-innd ,,naiunea" ceh mpotriva ge celelalte naiuni" etc). 3. Universitile ca grup economic de consumatori. Universitile reprezint, n oraele medievale, un grup de ne de consumatori a cror importan numeric nu trebuie subes exemplu, potrivit datelor din poli tax pe 13801381, existau probabil cam 1500 302

de universitari adic persoane care se bucurau de privilegiile universitii o populaie total de 5000 pn la 5500 de persoane, adic un universitar la 34 oxfordieni. a. n mod normal, autoritile urbane ar fi trebuit s fie mulumite de aceast clientel, n msura n care ea a putut ,,ajuta comerul s mearg". b. Dar, ntr-o economie care este mai mult o economie a mijloacelor de trai, acest grup important de ne-productori a sporit, pe semne, dificultile autoritilor urbane n ceea ce pri vete aprovizionarea i dezechilibrul economiei urbane a oraelor universitare. c. Pe deasupra, populaia universitar com porta (proporia a variat de la epoc la epoc) un numr mare de studeni sraci (n 1244, la Oxford, Henric al III-lea d de mncare, n ziua de natere a rposatei ale surori Eleanor1', pentru 1000 de pauperes scolares"), drept care se pune problema puterii de cum prare a grupului universitar. d. Faptul cel mai important este c universi tarii se bucurau de mari priveligii economice : scutirea de taxe, de impozite, de dri etc. Mai mult chiar, ei beneficiau de preuri speciale pentru locuine i hran (ba chiar, cel puin n anumite orae universitare, ca Oxford, din pricina lipsei localurilor universitare, mult vreme, locuinele ce fuseser nchiriate odat universitarilor cu preuri sczute nu mai pu teau dup aceea fi date unor locatari neuni versitari cu preuri mai mari). n sfrit, uni versitarii aveau dreptul s controleze i s cear respectarea, pentru toat populaia ur ban, preurilor pe care le obinuser sau aju taser s fie obinute (assises), n aa fel nct s-a putut spune c locuitorii, oricare ar fi fost ei, din oraele universitare, au beneficiat, n Evul Mediu, de condiii de via mai bune dect n alte orae. n legtur cu un conflict

303

de ordin economic, burghezii din Oxford, ntr-o petiie ctre r au putut afirma c la Oxford, exist dou comune, cea a burghe universitii, i c cea din urm este cea mai puternic". A punct, ntr-adevr, opoziiile ntre puterile urbane i universitari a ite dect altele i au strnit conflicte numeroase i violente. Pr economice ale universitarilor i ostilitatea pe care au strnit-o n care dominau oraele dezmint acea justiie economic" din c adesea o caracteristic a oraelor medievale i arat c legea cere de fapt regula ce sfida toate reglementrile, n aceast privin chiar ntreba dac nu cumva teoriile scolastice despre preul just nu consolidau pur i simplu libertatea jocului pieei) nu rsp intereselor economice ale grupului universitar pe piaa urban. e. Exist totui un sector n care mediul universitar se prezenta ca productori i totodat de consumatori : acest sector este piaa ma Bologna, importana acestei piee n ansamblul economiei urbane foarte important de apreciat care a putut fi, n oraele universitare universitare asupra evoluiei preurilor (chirii, obiecte de prim n ales alimente, produse de lux sau semi-lux). 4. Universitile ca grup socio-demografic In cadrul populaiei urbane, universitarii formau un grup masculi majoritate de celibatari i de oameni tineri. Caracterul clerical al destul de slab, un mare numr din membrii lui nu se simt legai d de conduit ce-i priveau pe ecleziastici : cumptare, sobrietate, 304

stpnire de Ia violen. Beneficiind, dimpotriv, din plin, de privilegii juridice care asigurau, dac nu impunitatea, cel puin sanciuni mai puin grave, un mare numr de universitari (i acest lucru, dei, evident, nu n aceeai msur, se refer att la profesori ct i la studeni) se dedau la acte de violen, mpini de vrst, de dezrdcinare, de apartenena unora dintre ei la cele dou clase nclinate ctre violen mai mult dect altele, nobilimea i rnimea : este vorba de "the wilder side of University life" (Rashdall). Este, de altminteri, foarte evident c provocrile sau excesele represiunii poliieneti nu au putut dect s sublinieze ceea ce ni se pare, orice s-ar spune, a fi, n mod fundamental, un aspect, marginal, fr ndoial, ns real, al unei opoziii sociale, dac nu al luptei de clas. Cu att mai mult cu ct burghezii (char dac-i vedem folosind violena mpotriva universitarilor n anumite ocazii, i chiar dac, n unele acte de violen, snt implicai universitari de origin burghez) caut s promoveze pn i n viaa curent o ordine panic, astfel nct universitarii aparin mai curnd lumii violenei medievale. Dac ne gndim la amestecul universitarilor n ncierri, scandaluri nocturne, jocuri de noroc, frecventarea prostituatelor i afacerile de moravuri, frecventarea tavernelor (s-a constatat c unele din cele mai grave conflicte ntre "town and gown" s-au declanat ntr-o tavern : de exemplu, la Paris, n 1229, la Oxford, n 1355), se vede n ce msur genul de via" al unei pri considerabile din populaia universitar contrazicea morala social a pturilor dominante din societatea urban. n sfrit, chiar dac aceast comportare violent sau scandaloas" era destul de rspndit n populaia universitar (fr s inem seam ntru totul de generalizrile abuzive ale unui moralist argos i ursuz ca Jacques de Vitry) 305

ea caracteriza cu deosebire o anumit parte a populaiei studene vagabonzi, descendeni ai Goliarzilor, o categorie special a cler strmoii boemei estudian-tine. Ar fi foarte interesant s se cerce acestei categorii care nu este totuna cu grupul alctuit de paupe (dintre care muli, de exemplu bursierii colegiilor, erau, dimpotri integrai n partea cea mai aezat" a mediului universitar), al c compoziie social, comportament au variat n decursul istoriei. C mediu social prin grupurile lui marginale, mai ales cnd ele au im categorii, duce ntotdeauna la descoperiri utile. 5. Universitile ca instituie de prestigiu Aspecte eseniale ale raporturilor ntre universiti i puterile pub prin prestigiul care era asociat universitilor. a. Era, mai nti, prestigiul asociat tiinei ca atare. Dei universit noi i o nou stare de spirit, au contribuit foarte mult la modifica tiinei i la ndeprtarea ei de aspectul magic i tezauriza-tor, pe transforma ntr-o tiin raional, practic, ce se comunic nu pr secret ci printr-o nvare tehnic, tiina reprezentat de univer aspectul unei puteri, al unui ordin. Studium st alturi de Sacerdo Regnum. Universitarii au cutat astfel s se defineasc drept o ar intelectual, avnd morala ei specific i propriul ei cod de valori tativ a mers foarte departe n unele medii aristotelice i averrois ncercat s constituie i s legitimeze, n teorie, o cast de philos universitari) a cror virtute esenial pare s fi fost mreia suflet sigerian la universitatea din Paris, n secolul al XHI-lea). 306

b. Dac, n Evul Mediu, Sacerdotium i Regnum mai mult s-au ciocnit dect s-au sprijinit, nu la fel au stat lucrurile cu raporturile ntre Regnum i Studium. Pentru puterile publice, faptul de a avea universitari era considerat ca o podoab o bogie public, tocmai datorit prestigiului tiinei al crei monopol preau s-1 dein acetia. Formulele care, de la Authentica Habita (deoarece lume va fi cr-muit i luminat de tiina sa), reamintesc nencetat aceast strlucire tiinei n textele despre privilegiile acordate universitilor de ctre puterile publice, nu snt simple locuri comune i nici vorbe goale, ele snt expresia unei motivaii profunde. c. Paralel cu acest prestigiu intelectual, universitile au ncercat s dobndeasac un nresti-giu exterior, oare s fie ca un semn al naltei lor demniti : costume, ceremonii etc. Fastul universitar a devenit unul din semnele exterioare ale bogiei i demnitii oraelor i Statelor. De aceea, disputele pentru prerogativele rangului i lipsa de respect care i opuneau pe universitari unora din slujbaii publici au dus la cteva din cele mai ascuite conflicte ntre universiti i puterile publice (de ex., la Paris, penitena public a dregtorului nsrcinat cu strngerea impozitelor, n faa universitii, n Place de Greve, n 1372, disputa pentru prerogative la nmormntarea lui Carol al V-lea, n 1380, afacerea Savoisy", n 1404). d. Puterile publice recunosc acest caracter de reprezentare, de ilustrare al universitilor, f-cndu-le, individual (inceptio pentru noii profesori) sau colectiv (banchetul corporativ pentru dies Aristotelis), daruri nsemnate (vnat din pdurile regale, vin oferit de comun etc). e. Dac universitile profit de acest prestigiu pentru a juca un rol public, rareori se anga-S07

jea2 ntr-o activitate cu adevrat politic ce e-ar fi putut duce pu


Recommended