+ All Categories
Home > Documents > Jacques Vallee- Alte Dimensiuni

Jacques Vallee- Alte Dimensiuni

Date post: 13-Oct-2015
Category:
Upload: benone007
View: 238 times
Download: 40 times
Share this document with a friend
Description:
ufo

of 294

Transcript

ZONAcolecia fenomenelor stranii colecia ntmplrilor enigmatice colecia realului ngemnat cu fantasticul colecia frontierelor cunoateriiDei m aflu printre cei care consider c OZN-urile snt obiecte materiale reale, nu cred c snt extraterestre n sensul obinuit al cuvntului. Dup prerea mea, ele reprezint o contestare interesant a nsui conceptul nostru de realitate.Dac, aa cum voi arta, aceste obiecte au fost vzute nc din timpuri imemoriale i dac ocupanii lor au actionat identic n situaii asemntoare, atunci nu este rezonabil s se afirme c snt simpli vizitatori extrateretri. Trebuie s fie ceva mai mult.Poate c au fost ntotdeauna aici. Pe Pmnt. Alturi de noi.JACQUES VALLEEJCQUES VALLEEALTE DIMENSIUNIUN DOSAR AL CONTACTELOR CU EXTRATERETRIItraducerea LIA DECEIDIMENSIONS A Casebook of Alien Contact by Jacques Vallee First Ballantine Books Editions May 1989EditorSAVAS PRESS, 1993, Bucureti Copyright 1993, Toate drepturile asupra versiunii n limba romn aparin societii VALDO imp-exp s.r.l. Reproducerea sau transmiterea, chiar i fragmentar sub orice form sau prin orice mijloace cunoscute sau viitoare, sunt permise numai cu acordul scris al Editorului.Titlul original DIMENSIONS A Casebook of Alien Contact Copyright 1988 by Jacques Vallee Foreword by Whitley Strieber"1988 Wilson & Neff, Inc.Traducere Lia Decei Coperta Riess Walter Informaii i comenzi c.p. 76-161, Bucureti, 77450, ROMANIA.ISBN 973-9085-32-6Aceast carte este dedicat memoriei dr. J. Alien Hynek.Ca om de tiin, a fost cel dinii care a ptruns semnificaia acestei probleme. Ca ginditor, a neles legtura ei cu alte enigme care ne nconjoar. Ca profesor, a mprtit cu generozitate datele obinute i concluziile sale.Ca om, a fost minunat.CuprinsCuvnt nainte de Whitley Strieber 11 Introducere:Mini nchise, ntrebri deschise 15

PARTEA NTI: CRONICELE EXTRATERESTREntlniri n antichitate 23Discuri naripate i lipii crocante 47Comunitatea Secret 85

PARTEA A DOUA: O ALT REALITATEComponenta emoional:

Tentaia cosmic 121Componenta celest:

Semne n rai 152Componenta metapsihic: Metalogica 168Componenta spiritual:

O morfologie a miracolelor 190PARTEA A TREIA: O PROVOCARE ADRESAT CERCETRIIn lupt cu tripla acoperire 216mpotriva extrateretrilor 244 10 Sistemul de control 258

ncheiere: Explornd alte dimensiuni 267Anexa 1Sanctus Agobardus, Ora Pro Nobis! 275Anexa 2 Dimensiuni:Un interviu cu Jacques Vallee de Linda J. trand 280Cuvnt nainte de Whitley StrieberLJou lucruri fac extrem de interesant controversa asupra fenomenului OZN. Primul - este probabil cel mai mare mister cu care s-a confruntat vreodat umanitatea. Al doilea - a fost obiectul a numeroase negri, n ciuda faptului c este cu siguran un fenomen real.La urma urmei, este o problem social extrem de important deoarece are ntreg potenialul unei idei destul de puternice pentru a ptrunde n mod incontient n mitologie i acolo poate genera credine att de cuprinztoare nct pot avea implicaii religioase asupra culturii.Singurul lucru necesar acum pentru a face din mitul OZN o nou religie, de o remarcabil for, este o singur reperare de necontestat. O astfel de reperare nu ar trebui s dureze dect cteva minute - destul de mult pentru a se obine o documentare complet. Ar oferi n acelai timp celor ce cred n extra teretri, OZN-itilor, un adevr revelator.Aceast stare de lucruri de neinvidiat a aprut dintr-un singur motiv. Intelectualii notri au ignorat metodic fenomenul OZN timp de jumtate de secol i au lsat deci publicul fr posibilitatea de a da sens complexei experiene a reperrilor de OZN-uri i interaciunii cu ocupanii acestora.Comunitatea 'tiinific nu a fost n stare s abordeze aceast problem din dou motive. Primul motiv: fenomenul este de asemenea natur nct nu poate fi uor msurat. Ocupanii OZN-urilor - dac exist - nu pot fi studiati i nici nu poate fi angajat un dialog cu ei, iar mainile lor sfnt doar rar vzute de observatori avizai dispui s mprteasc observaiile lor colegilor. Al doilea motiv este, simplu, teama. Orice explicaie ne prozaic a fenomenului conduce inevitabil la o profund contestare a teoriilor nrdcinate despre natura minii i universului i despre locul omului n cosmos.'Dac vom ajunge la o corect nelegere a fenomenului OZN, s-ar putea ca n cursul procesului respectiv s distrugem12CUVNT NAINTEntreaga baz a credinelor nostre actuale despre realitate. Simind incontient aceasta, oamenii de tiin se ascund n spatele facilei posturi de demascatori ncercnd s altereze sau s suprime datele confuze pentru a pstra intacte ideile obinuite. Publicul este lsat - aa cum am fost i eu - s nfrunte vizitatorii din puterea nopii fr nici o noiune n legtur cu ceea ce snt, de unde vin ori cum s se comporte n prezena ior.Lipsind orice adevrat nelegere a fenomenului, eti silit s-l accepi drept ceea ce pare a fi. Aa cum subliniaz dr. Vallee m analiza sa amnunit, asta este exact ceea ce nu trebuie s facem.Autorul plaseaz experiena modern OZN n context istoric, considernd-o ultima manifestare a unui fenomen care dateaz cel puin din vremurile cunoscute de istorie. Deci, ca o provocare, el o redefinete drept parte a mitologiei fundamentale a experienei umane i astfel putem, pentru prima dat, s ncepem a ne pune ntrebri semnificative despre OZN-uri, suficient de profunde i de rezonante.Autorul ne poart cu el ntr-o mare cltorie prin analele experienei stranii i anormale. i ne prezint un adevr teribil: fenomenul a fost prezent, alturi de noi, de-a lungul istoriei, i niciodat, n tot acest timp, nu am fost n stare s-l tratm cum trebuie. Oricum ar fi el, se modific o dat cu abilitatea noastr de a-l percepe. n secolul al XV-lea vizitatorii vzui ca zne. n secolul al X-lea erau silfi. Romanii i-au considerat nimfe i spirite. i aa mai departe.Unul din miile de oameni care mi-au scris n legtur cu cartea mea Communion spunea: Oricare ar fi cosmologia sau mitologia n care am ptruns, ele par a fi factorul ce mbrac contextul i viziunile asociate experienelor mele, care cred, snt n principal de natur abstractEu nsumi am avut de-a face cu fiine reale. Contextul propriei mele experiene, la care au asistat 'i ali martori, arat dar c fenomenul se poate produce ca o prezen real, fizic, ce poate manipula tot ce se afl n jur. Totui, n urmtorul moment, se poate evapora n aer, nelsnd nici o urm a ceea ce a reprezentat, numai cu o clip mai devreme, o prezen real i copleitoare.Cum se poate ntmpla asta? Nu e de mirare c nu am fost n stare s punem ntrebri satisfctoare despre fenomen. Mi s-a ntmplat chiar s m gndesc c pur i simplu e vorba de felul n care arat fora evoluiei acionnd asupra unor creaturi contiente. La urma urmei, ntreaga noastr istorie de 5 OOO de ani nu reprezint dect o clip n viata speciei noastre, mai puin de o clip n evoluia universului. -ar putea chiar ca ntreagaCUVNT NAINTE13noastr istorie s fie una dintre acele minunate explozii ale forei evoluiei care schimb totul dintr-o dat - echivalentul efectiv al momentului n care omul de Cromagnon s-a ivit pe scen sau al mai lungului moment n care au disprut dinozaurii.i vizitatorii - un fenomen obscur i foarte activ care pare s populeze bree ale incontientului, bree n spaiu-timp, bree n istorie - sunt cumva legai de esena a ceea ce se ntmpl. Dr. Vallee pune bazele a ceea ce va deveni sigur o nou viziune asupra fenomenului OZN, una care va rmne alturi de diferitele niveluri ale iluziei n spatele creia se ascunde acesta.Dr. Vallee susine c fora ce apare acum sub forma OZN-urilor i a manifestrilor 'ce le nsoesc a aprut de mai multe ori de-a lungul istoriei, opernd un fel de mecanism de control care schimb i d form activitii umane, adesea n mod profund.El demonstreaz, de exemplu, c miracolul Fatimei a fost un fel de hibrid ce aprea, n parte, ca fenomen religios i ca ntlnire clasic cu un OZN. Cititorul este lsat s se ntrebe dac nu cumva exist o tehnologie real n spatele miracolelor i apariiilor ce au influenat att de mult culturile noastre. Intr-ade vr, din aceast perspectiv, se poate argumenta serios c majoritatea religiilor au aprut n urma unor experiene vizionare care snt, de fapt, de neles n contextul ntlnirilor cu OZN-uri. De aceea fenomenul nu nseamn doar o parte dintr-un grup de lucruri ce influeneaz evoluia unei culturi, ci mai degrab un fei de motor primar. S-ar putea foarte bine s fie vorba de singura influen foarte important asupra istoriei noastre. i este fr ndoial 'mult mai activ acum, ia scara global, dect a fost vreodat.Constatarea ne spune ceva despre importana acestui moment n istorie i sugereaz c a sosit timpui pentru o clarificare i o mai corect nelegere a fenomenului.Cu cit l ignorm mai mult, cu att i menine puterea asupra noastr. A sosit timpul s cercetm fenomenul cu mintea limpede. Mi se pare c dr. Vallee a fcut un important pas n aceast direcie.Introducere Mini nchise. ntrebri deschisef 7Un mister ce obsedeaz imaginaia uman de mai muii ani, misterul obiectelor zburtoare neidentificate, revine pe primele pagini aie ziarelor cu o mulime de noi probleme: nu numai c obiectele respective au fostvzute in ceri pe pmnt, dar se afirm c au contactat fiine umane i, n cteva cazuri, le-au rpit. Publicul a reacionat la aceste poveti cu un amestec de scepticism, sfiala i fric. Lipsesc datele demne de ncredere i o cercetare serioas.Prin urmare, a sosit timpul pentru a reexamina fenomenul OZN i redeschide arhivele care se ocup de visul strvechi al civilizaiei noastre, al oricrei civilizaii: contactul cu fiine extraterestre.Fiecare cultur a contribuit cu ceva la marele fond de legende, folclor i tradiii ce leag imaginaia uman de ceruri. Astzi ritmul rapid de dezvoltare a tehnologiei necesit o nou evaluare a problemei. Cititorul modern are nevoie de o nou perspectiv, de un nou model n care teama s dispar, iar cunoaterea s prevaleze. Mai presus de toate, el are nevoie de fapte.n efortul de a rspunde acestei nevoi, cartea de fa este o chintesen a aproximativ douzeci i cinci de ani de cercetri. Ea cuprinde, aduse la zi, materiale publicate anterior, paginile sale coninnd cele mai semnificative evenimente care au marcat bogata istorie a fenomenului OZN. i conduce ia o nou concluzie: Dei m aflu printre cei care consider c OZN-urile snt obiecte materiale reale, nu cred c snt extraterestre n sensul obinuit al cuvntului. Dup prerea mea, ele reprezint o contestare interesant a nsui conceptului nostru de realitate.Se afirm c, pe msur ce secolul XX se apropie de sfrit i noi descoperiri devin posibile, minile a numeroi oameni de tiin rmn nchise la aceast problem. n numrul su din iunie 1987, populara revist de astronomie Sky & Telescope nota cu scepticism sarcastic i rafinat:16INTRODUCEREObiectele zburtoare neidentificate i-au pierdut din popularitate n ultimii ani, poate pentru c mass-media a devenit mai contient de fptui c n spatele fiecrei poveti despre OZN-uri se afl foarte puine lucruri bine investigate.Ironie a sorii, n aceeai lun, dou cri au ajuns n topul bestsellerelor publicat de New York Times. Communion i Intruders conineau descrieri senzaionale ale unor ntlniri cu OZN-uri i ale unor confruntri sau contacte spirituale cu pretinii ocupani ai acestora.Aceast deosebire ntre arogana oamenilor de tiin i noua orientare social ilustreaz un fapt important n societatea noastr: n timp ce tiina refuz consecvent s ia n considerare fenomenele ce se afl la frontierele cunoaterii, publjcul caut cu aviditate explicaii convenabile.n timp ce oamenii de tiin r'mn nepregtii n faa datelor ce ar putea stimula noi teorii asupra universului, ceilali simt lipsa unei posibiliti de a face serioase progrese n ceea ce ar putea fi o important cercetare spiritual.Cartea aceasta este o ncercare de a completa golurile prin examinarea dovezilor ce atest existena OZN-urilor, nu numai n vremea noastr, ci i n aite epoci.Aceast perspectiv istoric, cuprins n Partea nti, Cronicile extraterestre", este antrenant i chiar captivant. Dar, mult mai important, e absolut necesar pentru nelegerea deplin a problemei. Dac aceste obiecte au fost vzute nc din timpuri imemoriale, aa cum voi arta, i dac ocupanii lor au acionat identic n situaii asemntoare, atunci nu este rezonabil s se afirme c snt simpli" vizitatori extrateretri. Trebuie s fie ceva mai mult.Poate c au fost ntotdeauna aici. Pe Pmnt. Alturi de noi.Dup opinia mea, credina larg rspndit printre cercettorii din domeniu n adevrul rpirilor" este numai o simpl aproximare a unei realitti mult mai complexe. Una diferit. O realitate caracterizat prin atracie cosmic, semne stranii pe cer, evenimente paranormale care prezint o bogat panoplie de fenomene metafizice. Partea a doua se ocup de analizarea acestora, pregtind terenul pentru Partea a treia, pe care am intitulat-o O provocare la adresa cercetrii deoarece studierea serioas a fenomenului OZN nu mai poate fi evitat.Pentru mult vreme, armata SUA a ocolit problema pentru c nu arat nici o intenie ostil i nu amenin securitatea naional. Acest argument nu mai st n picioare.'INTRODUCERE17n vreme ce guvernul nostru propune dezvoltarea Iniiativei de Aprare Strategic, cunoscut sub denumirea de Rzboiul Stelelor n spaiu, ct mai putem tolera un fenomen neexplicat n atmosfer? OZN-urile, orice ar fi, rmn vizibile cu ochiul liber i detectabile prin intermediul sateliilor de recunoatere, senzorilor electronici i radarelor. Un' viitor val de OZN-uri similar cu cele nregistrate n 1952, 1954, 1966 sau 1973 ar putea mpiedica desfurarea Iniiativei de Aprare Strategic i ar provoca creterea riscului declanrii accidentale a unui nou rzboi mondial. Ar putea chiar masca un eventual atac. Aceast posibilitate nu poate fi acceptat de securitatea noastr naional, chiar dac OZN-urile nu snt ostile. E la fel de inacceptabil pentru oricare dintre naiunile avansate.S-ar putea argumenta c fenomenul OZN e att de complex i dincolo de posibilitatea noastr de a-l clasifica i c nu vom putea gsi soluia nc mult vreme de acum ncolo. Este un punct de vedere bine argumentat, dar nu ne va descuraja; ne vom continua cercetrile. Chiar dac nu vom nelege niciodat n ntregime fenomenul, tot se pot trage nvminte ct de mici. A fi foarte bucuros, de exemplu, dac a putea nelege cum anume reuesc aceste obiecte s manipuleze undele electromagnetice pentru a crea fascicule luminoase retractabile, cu efecte gravitaionale capabile s mite obiecte, oameni i animale prin aer ori s neleg cum i paralizeaz pe martorii care ajung foarte aproape de ele.Imaginai-v un boiman asistnd la aterizarea unui Boeing 747. Nu are nici o ans de a nelege complicata tehnologie care controleaz maina zburtoare. Dar dac privete cu atenie trenul de aterizare, un aborigen detept va putea s inventeze roata!Asta este poziia noastr vizavi de OZN-uri. Snt reaie? De ce par s nesocoteasc principiile fizicii noastre? i de ce interacioneaz cu noi? n timp ce minile multor oameni de tiin snt nchise pentru necunoscut, civa dintre noi cred c aceste ntrebri rmn deschise. E/e conin una din ceie mai interesante provocri ce a aprut vreodat n faa tiinei, a imaginaiei noastre, a raiunii umane.Nu am rspuns la acest mister, dar am o mulime de date relevante. S-a progresat mult n ultimii ani i eu nsumi am nceput s gndesc problema OZN n termenii a trei niveluri distincte.Primul nivel este fizic. tim acum c OZN-urile se comport ca o poriune din spaiu, de mici dimensiuni (aproximativ zece18INTRODUCEREmetri), n care este stocat o mare cantitate de energie. Aceast energie se manifest prin fenomene luminoase puisatorii intens colorate i prin aite forme de radiaie electromagnetic.Al doilea nivel este biologic. Rapoartele despre OZN-uri prezint tot felul de efecte psiho-fizioiogice asupra martorilor. Expunerea la fenomenele respective provoac viziuni, halucinaii, dezorientare n spaiu i timp, reacii fiziologice (inciuznd orbire temporar, paralizie, schimbri ale ciclului veghe-somn) i schimbri de personalitate pe termen lung.Al treilea nivel este social. Credina n realitatea OZN-urilor se rspndete rapid n toate nivelurile'societii, n ntreaga lume. Continu s se tipreasc lucrri dedicate acestui subiect. Snt realizate filme documentare sau artistice de ctre brbai i femei care au crescut auzind poveti despre farfurii zburtoare. A fost'revoluionat teoria existentei vieii n univers. Multe teme moderne din cultura noastr pot fi urmrite napoi n timp pn la mesajele din spaiu" provenind de la OZN-uriie contactate n anii patruzeci i cincizeci.Experiena unei ntiniri de aproape cu un OZN este o grea ncercare fizic i mintal. Trauma are efecte mult dincolo de ceea ce martorul i poate aminti n mod contient. Snt condiionate noi tipuri de comportament i promovate noi tipuri de credine. Dincolo de orice consideraie tiinific, consecinele sociale, politice i religioase ale experienei respective snt enorme dac snt privite de-a lungul unei generaii.Puse fa-n fa cu noui val de experiene OZN descrise n cri precum, Cornmunion sau Intruders i n filme precum Close Encounters of the Third Kind, religiile noastre par demodate. Ideea noastr de biseric privit ca entitate social funcionnd n cadrul unor structuri raionale este n mod evident negat de cerina unei comunicri directe, n timpurile moderne, cu fiine vizibile care par a fi dotate cu puteri supranaturale.Aceast idee ar putea zdruncina societatea noastr pn n temelii. Martorii nu se mai tem s povesteasc despre rpiri, schimburi spirituale cu extrateretrii, chiar despre interaciuni sexuale cu ei. Astfel de relatri nu snt altceva dect folclor n formare. Am descoperit c prezint asemnri cu povetile despre ntiniri ie cu ei fii i djinii din epoca medieval, cu locuitorii Magoniei", ara de dincolo de nori din cronicile strvechi. Dar ele maisnt i altceva: un semn al importantelor lucruri ce vor veni.Prerea mea personal, care se deosebete considerabil de dogma acceptat printre cei ce cred n OZN-uri, este c avemINTRODUCERE19de-a face cu un nivel nc necunoscut al contiinei, independent de om, dar strns legat de Pmnt, care i are propria relaie cu forele cosmice.Astzi exist numeroase motive pentru o schimbare de atitudine n privina inteligenei extraterestre. Efortul tiinific naional s-a ndeprtat temporar de obiectivele care pot capta imaginaia i entuziasmul publicului. Anticiparea ntlnirilor cu alte fiine inteligente ar putea ajuta n rezolvarea unor conflicte locale de pe Pmnt i n realizarea, n timpul unei singure generaii, a unor modificri de comportament care altfel ar putea necesita sute de ani. Dac aceasta este contribuia fenomenului OZN, atunci avem ntr-adevr de-a face cu una 'dintre ceie mai mari tranziii din istorie.Partea IntiCRONICILE EXTRA TERESTREIn ultim instan, magia, religia i tiina nu snt altceva dect teorii; i aa cum tiina le-a depjit pe celelalte, va ii i ea, la rndul ei, nlaturat de o ipotez i mai perfect, poate de vreun mod total diferit de abordare a fenomenelor - nregistrnd umbrele de pe ecran - pe care noi, cei din aceast generaie, nu ni-1 putem nc nchipui.SIR JAMES FRAZER, O.M.The Golden BougbA devenit imposibil ca ascultnd radioul sau uitndu-te la televizor s nu auzi o relatare despre ntiniri cu obiecte zburtoare stranii i presupuii lor piloi. Dei multe din aceste afirmaii par ridicole i unele in de-a dreptul de domeniul psiho-patologiei, majoritatea povetilor par cu adevrat sincere. Cu excepia celor care cred c lumea este restrns pentru totdeauna la fenomenele normale deja cunoscute tiinei, este greu s negi c martorii au participat la evenimente intense, neobinuite i terifiante, i c este vorba de o form de inteligen nc necunoscut nou.Tentaia de a trage primele concluzii ce i vin n minte este mare. E suprtor s fii confruntat cu ceva de neexplicat, mai ales cu ceva amenintor i care pune sub semnul ntrebrii tot ce i s-a spus desprenatur i univers. Aa c ne agm i de un pai. Poate c, ne nchipuim noi, sntem vizitai de fiine de pe alt planet. Poate c guvernul nostru va declara nu peste mult vreme c unii din oamenii notri de tiint tiu despre ei i pot explica multe. Poate c totul va fi n regul.Aceia dintre noi care studiaz acest fenomen de mai mult vreme (n cazul meu, de la valurile imense de reperri din anii cincizeci din Europa) au nvat cum s reziste tentaiei de a trage concluzii pripite. Dac a existat vreodat o situaie n care s fie nevoie de mare grij n trierea datelor, n punere la ndoial i testarea fiecrei ipoteze, aceasta este situaia fenomenului OZN.Cititorii crilor mele anterioare tiu c n ultimii douzeci i cinci de ani am ntreprins o anchet serioas, pe termen lung, asupra fenomenului. Consider c bogata experien a martorilor ofer mari posibiliti tiinei i, mai important, se pot combina eforturile mai multor tiinte pentru a explora o zon nc misterioas. Dar am pstrat ntotdeauna distana fa de vocile cercettorilor care susineau c OZN-urile srit vizitatori interplanetari; o astfel de concluzie nu este numai prematur,24JACQUES VALLEdar e contrazis de unele fapte importante care ies n eviden cnd snt studiate n perspectiv istoric, mai degrab dect atunci cnd se ia n considerare un caz singular i se generalizeaz evenimente izolate.Partea nti a acestei cri prezint o astfel de perspectiv cititorului care nu cunoatedect cazuri recente i nu este avertizat c fenomenul a fost prezent printre noi de-a lungul ntregii istorii - nu numai sub forma unor semne pe cer, ci i prin numeroase relatri ale unor contacte cu fiine stranii i chiar prin rpiri.Ne aflm la nceputurile ncercrii de a face o legtur ntre observaiile moderne ale OZN-urilor i unele dintre ideile care au influenat folclorul, religiile, filozofiile noastre. Vor fi necesari muli ani 'pentru a reface lanul experienelor personale i speculaiilor n legtur cu viziunea lui lezechiel din timpurile biblice i relatrile dispersate i uneori terifiante ale contemporanilor notri. Dar nu e prea trziu pentru a ncepe.NTLNIRI N ANTICHITATES ncepem cu un fapt simplu: omul a fost ntotdeauna contient c nu este singur. Toate tradiiile umanitii pstreaz cu grij relatri ale unor contacte cu alte forme de via i inteligent, n afara regnului animal. i mai semnificativ, se afirm c suntem nconjurai de entiti spirituale care se pot manifesta fizic n moduri pe care noi nu le nelegem. n acest capitol snt prezentate cteva dintre aceste tradiii i se schieaz o strns paralel ntre relatrile din trecut ) cazurile moderne de contact cu entiti similare.Am nceput lucrul la aceast carte n timpul unei cltorii de afaceri la Paris. n cele cteva ore libere dintre dou ntiniri am vizitat unul dintre cele mai extraordinare monumente de art ale tuturor timpurilor - Sainte Chapelle, situat n incinta Palatului de Justiie, nu departe de Notre-Dame. Am trit o senzaie incredibil, comparabil cu o cltorie n interiorul unei bijuterii sau, mai degrab, ntr-un ntreg sipet cu bijuterii. n capela propriu-zis nu se afl aproape nimic: cteva sculpturi, lemn pictat. Dar vitraliile prin care ptrund luminile Parisului strlucesc, crend o armonie, o atmosfer fantastic.Pe unul dintre vitraliile de la Sainte Chapelle este reprezentat rpirea profetului lezechiel de ctre un obiect care apare ntr-un vrtej de vnt. El a vzut roti n interiorul unor roi i patru creaturi stranii. A fost dus apoi pe vrful unui munte ndeprtat, unde s-a trezit ntr-o stare de uimire i confuzie.n numeroii ani de investigaii OZN, am vorbit cu muli martori - oameni pe care i-am putut auzi, atinge i privi n ochi - care mi-au spus c au fost luai de un vrtej de vnt, au vzut creaturi ciudate i au rmas uimii i confuzi. Ateptau s le risipesc confuzia.Tot ce le-am putut oferi a fost asigurarea c nu erau singuri, c muli alii trecuser prin aceeai experien i c eu cred c tiina viitorului va putea nelege i accepta aceste experiene ca pe importante surse de cunoatere.26JACQUES VALLEEOamenii pe care i-am intervievat nu vor fi reprezentai niciodat pe vitraliile capelelor n care ngenuncheaz i se roag regii i reginele. Snt oameni obinuii ce nutresc speranele i au slbiciunile unor oameni obinuii. Dar povestea lor merit a fi ascultat.EXPERIENA UNEI RPIRIM-am ntlnit pentru prima dat cu femeia pe care o voi numi Helen* n urma telefonului su n care mi-a vorbit despre un motor mai deosebit pe care dorea s-l construiasc. nalt i bine mbrcat, ar fi putut fi manechin sau secretar. Dar mi-a declarat c dorea s rezolve criza energetic construind un nou tip de motor.n timpul ntlnirii noastre, Helen mi-a mrturisit c ideea motorului i fusese sugerat de rpirea ei la bordul unui OZN. Se pare c vzuse OZN-ul pe cnd se afla mpreun cu un grup de muzicieni care se ntorceau de la Lompoc, California, ndreptndu-se ctre Los Angeles, n vara anului 1968.Am plecat dup ultimul concert", mi-a spus ea. Probabil c ne-am strns bagajele pe la 2:15 a.m. Ne aflam pe drum de o jumtate de or - patruzeci i cinci de minute, poate chiar un ceas. n momentul acela, ne aflam pe o poriune plat de teren. Pe partea dreapt a drumului erau dealuri i ne ndreptam spre sud. Dinspre dealuri a aprut o lumin alb, care s-a nlat i s-a ndreptat spre noi. Un avion nu s-ar fi putut mica n felul acela, aa c ne-am gndit c e vorba de un elicopter. Apoi a nceput s se comporte ciudat, rotindu-se, ndeprtndu-se i apropiindu-se foarte repede".Am ntrerupt-o, ncercnd s-o determin s povesteasc mai pe ndelete. Doream s obin o relatare punct cu punct a celor simtite. Cum ati reactioriat?, am ntrebat. Ce au vzut ceilali?".Rspunsul a fost hotrt: Toi patru eram ct se poate de contieni de ceea ce ni se ntimpla", a spus imediat. Am*Pentru a pstra anonimatul martorilor, numele menionate n aceast carte nu snt cele adevrate, cu excepia celor care au aprut deja n mass-media (n.a.).ALTE DIMENSIUNI27discutat mult despre asta, dar nimeni nu a spus S ne ascundem ori ceva asemntor. George i Barbara erau n fat - George conducea -, eu stteam n spatele lui i Dave se afla n dreapta mea. Dave i Barbara erau speriai. George i cu mine i ncurajam; nou ne plcea."Deci s-ar fi putut s vad un elicopter. Ce a fcut obiectul?"A ajuns deasupra mainii i n faa noastr, poate la 100-200 de picioare* deasupra solului, i avea, a spune, o lime ct ase benzi de autostrad. Era alb i era nconjurat de uri fel de aur strlucitoare, foarte frumoas. Imi amintesc de un fel de ferestre, dar nu sunt prea sigur. Nu fcea nici un zgomot. Era imens. Din perimetrul vehiculului au nit patru lumini albe, n form de plnie, care au cobort i ne-au nconjurat pe fiecare din noi." A privit n sus i s-a nfiorat ca i cum obiectul s-ar mai fi aflat acolo, plannd deasupra noastr.Ce anume ai simit atunci?"mi amintesc c' mi-am prsit trupul, care a rmas pe bancheta mainii, i c m aflam la aproximativ trei sau patru picioare de automobil", a spus ea. Toi patru am fcut acelai lucru: ne-am ridicat! Nu mi amintesc nimic altceva i pn de curnd nici n-am crezut c a mai fost altceva. Apoi am realizat c trebuie s se fi ntmplat ceva pentru c urmtorul lucru pe care mi-l amintesc este c m ntorsesem n main. Am privit n jur i am vzut lumina lucind n jurul Barbarei i al lui Dave i ne-am ntors n corpurile noastre."Am fost tulburat vizualiznd scena. Cltoria astral nu este ceva nou. Aa se pretinde c se duceau vrjitoarele la Sabat i sfinii la ntlnirile din rai. Robert Monroe, om de afaceri american i experimentator metapsihic, a pus la punct un sistem cu ajutorul cruia oamenii puteau fi ajutai s-i prseasc trupurile. Cultura psihedelic a mbriat cu entuziasm acelai concept n anii aizeci. Probabil c orice entitate vie i poate transfera contiina n afara propriului corp. Dar automobilele nu au contiin i nu snt n stare de cltorii astrale.Ce s-a ntmplat cu maina?", am ntrebat.Vehiculul a rmas alturi de noi n vremea aceea, apoi s-a ndeprtat, iar maina a continuat s se deplaseze. Aa a fost."La cererea ei, am aranjat ca Helen s fie supus unei forme uoare de hipnoz. n timpul edinei, i-a amintit c a ajuns la bordul farfuriei" i c a observat mecanismul de propulsie al acesteia. Acolo a ntlnit un brbat mbrcat n alb care i-a artat motorul uimitor pe care dorea s-l construiasc.*Picior - unitate de msur pentru lungime. 1 picior = 30,479 cm (n.t.).28JACQUES VALLEEl-am verificat povestea. Mai nti, am avut o lung convorbire telefonic cu George, care n-o mai vzuse pe Helen de ctiva ani, dar i amintea incidentul ca pe un punct de referina n viaa (lui). Dave s-a mutat n alt ora, unde l-am cutat! Un prieten de-al meu, psihiatru, a luat legtura cu el i a obinut o declaraie. Ca i George, i amintete foarte bine ntregul incident i l descrie n termeni asemntori.Chiar dup ntlnirea respectiv, Helen a simit nevoia s construiasc maina al crei principiu i fusese dezvluit de unul dintre piloii farfuriei zburtoare. Acesta a devenit un lucru esenial pentru ea, scopul vieii sale. Dei motorul pe care vrea s-l construiasc nu funcioneaz nc, fizic, cel puin n felul n care explic ea.Exist patru martori la aceast ntlnire cu un OZN i totul pare a confirma realitatea experienei lor. Dar tocmai aceasta m-a pus pe gnduri.S privim povestea din punctul de vedere al teoriei navei spaiale". S admitem, mpreun cu majoritatea celor ce cred n OZSl-uri, c ceea ce a vzut Helen a fost un vehicul de pe alt planet, ce a venit aici pentru explorri? La prima vedere, se pare c aceast interpretare se potrivete cu faptele.Dar nu cumva e vorba de efecte paranormale? Putem ignora mrturia Helenei c a fost teleportat" n OZN? Putem ignora absurditatea" ce caracterizeaz ntregul episod? Cum se mpac cu ideea navei spaiale?ntlnirea" de la bordul navei nu are sens dac ne nchipuim c brbatul n alb era un vizitator de pe o stea ndeprtat. De ce oare un astfel de vizitator ar trebui s arate ca noi? De ce ne-ar arta un motor care nu poate funciona obiectiv, fizic, un motor pe care nu-l putem construi? Acestea snt doar unele dintre ntrebrile la care ne vom ntoarce mereu n aceast carte.'Unele relatri despre rpiri snt chiar mai extraordinare. n 1985 o femeie numit Kathy i-a declarat cercettorului Budd Hopkins c a fost luat n interiorul unui obiect, ntr-un loc n ntregime alb, unde se aflau nite fiine mici, gri, ce artau ca nite humanoizi. Sub hipnoz, Kathy i-a amintit de ceva asemntor unui examen medical. In cartea sa, /ntruders, Hopkins propune un scenariu conform cruia ocupanii OZN-ului i-au planificat vizita n ziua potrivit din lun pentru a lua un ovul de la Kathy, innd-o n stare de cvasianestezie" n timpul operaiei.Kathy a descoperit c este nsrcinat la nceputul anului 1978; avea nousprezece ani pe atunci. Data cstoriei, care fusese planificat pentru sfritul primverii, a fost devansat n aprilie. Sarcina fusese confirmat de medici. Totui Kathy aALTE DIMENSIUNI29avut ciclu n martie. Atunci cnd noi teste au confirmat c nu mai era nsrcinat, a strigat, continund s repete: Mi-au luat copilul". n 1985, sub hipnoz, conform lui Hopkins, Kathy i-a amintit c acele fiine au atins-o, au imobilizat-o i i-au fcut un fel de operaie.i alte relatri descriu rpiri ale unor persoane de ambele sexe care afirm c au avut de-a face cu extrateretri. Numeroi cercettori apreciaz c astfel de relatri dovedesc c intrui din spaiu fac experiene genetice pe om, dar uit c aceste poveti moderne snt asemntoare cu relatrile ce au ajuns la noi din timpuri ndeprtate, nregistrate de cei mai vechi cronicari.EPOCA ZEILORCele mai multe descrieri ale obiectelor zburtoare venind din ri celeste, cu organizarea, natura, i filozofia ocupanilor lor, snt ntlnite n literatura religioas. ntr-adevr, mai muli autori au subliniat c textele fundamentale ale oricrei religii se refer la contactul comunitii umane cu o ras superioar" de fiine din cer. Aceast terminologie este folosit mai ales n Biblie, unde se spune:Ei au venit dintr-o ar ndeprtat, de la captul cerurilor, ntocmai Domnului i mniei sale, pentru a distruge ntreg inutul.Vizitatorii pot zbura prin aer, -folosind nave luminoase, numite uneori care cereti". Acestor demonstraii le snt asociate manifestri fizice i meteorologice, pe care autorii antici le numesc vrtejuri de vnt", stlp de foc" etc. Ocupanii acestor nave, crora imaginaia popular le va asocia mai trziu aripi i strlucire, snt asemeni omului i comunic cu el. Snt organizai dup un sistem militar:Carele Domnului snt n numr de douzeci de mii ntocmai miilor de ngeri: Dumnezeu se afl printe ei...Aceste traditii nu se limiteaz doar la Egipt, Israel i Mesopotamia. d>in Era Jomon, perioad timpurie a istoriei30JACQUES VALLEEJaponiei, care se sfrete pe la 3000 nainte de Hristos, dateaz numeroase statui din lut. La nceput, aceste statui erau mici i foarte simple. Ele reprezentau fiine umane. Pe la jumtatea perioadei, artitii au nceput s fac statui mai mari, cu trsturi diferite: piepturi largi, picioare arcuite, brae foarte scurte, capete mari, acoperite n ntregime, dupa toate aparenele, cu coifuri. Aceste statui par a descrie chiar ocupani" asemntori cu cei vzui la bordul OZN-urilor de martorii moderni.Arheologii nu au czut de acord asupra naturii coifurilor. n 1924, deoarece credea c reprezentarea semna cu cea de pe o masc de lemn din Africa, dr. Gento Hasebe a propus urmtoarea ipotez: coiful este de fapt o masc funerar. n regiunea Tohoku din nordul Japoniei, unele dintre cele mai elaborate statui de acest fel poart ceva asemntor unei perechi de ochelari de soare; au ochi imeni ca aceia ai insectelor - un design ntr-adevr remarcabil. Se presupune c statuile din ultima parte a Erei Jomon au fost la nceput fcute din lut, apoi copiate n piatr. Cele descoperite la Lomoukai, n priovincia Nambu, snt spate n stnc i au coifuri. Una din ele, un Jomon Dogu datat 4300 . de Hr. i descoperit n ruinele Amadaki din prefectura Iwate, prezint detalii ale prii frontale a coifului, cu o deschidere rotund la baza nasului, n spatele a ceea ce pare a fi o farfurie mare, perforat.Asemnarea statuilor Dogu cu multe descrieri ale ocupanilor OZN-urilor este un factor relevant. El a condus pe unii cercettori ai Erei Jomon la formularea ipotezei c statuile par s indice o reprezentare a unor vizitatorii din alte lumi. Coiful cu filtrul su, ochelarii imeni, gturile cu gulere mari i costumele dintr-o singur pies snt cu siguran interesante.VRJITORII DIN NORIn general se consider c termenul de farfurie zburtoare este made in America". C a fost inventat de un om de afaceri american n 1947. C primele investigaii oficiale au fost iniiate de autoritile militare ale Statelor Unite cteva sptmni mai trziu.ALTE DIMENSIUNI31Aa este. Dar un fermier din Texas a descris un obiect zburtor ntunecat drept o farfurie mare" n ianuarie 1878 i scrierile vechi japoneze ne informeaz c la 27 octombrie 1180 un obiect luminos neobinuit, descris drept un vas de lut", a zburat de pe un munte din provincia Kii peste muntele Fukuhara, aflat la nord. Era miezul nopii. Dup un timp, obiectul i-a schimbat traiectoria i a disprut din raza vizual dincolo de orizontul sudic, lsnd n urm o dr luminoas.Din cauza timpului care s-a scurs de la reperare" - aa cum le place s spun investigatorilor din US Air Force - este dificil s obii date n plus astzi. Totui este interesant s gseti un cronicar medieval japonez vorbind despre vase de lut zburtoare.Tot japonezilor trebuie s li se recunoasc faptul c au organizat prima investigaie oficial. Povestea este amuzant i se potrivete att de bine cu activitile moderne ale US Air Force nct nu pot rezista tentaiei de a o reproduce aici.Era 24 septembrie 1235, acum apte veacuri deci; generalul Yoritsume i armata sa instalaser tabra. Deodat, a fost observat un fenomen curios: surse misterioase de lumin au fost vzute rotindu-se nspre sud-vest, deplasndu-se cu un fel de srituri pn spre diminea. Generalul Yoritsume a ordonat ceea ce noi am numi astzi o investigaie tiintific pe scar larg" i oamenii si s-au pus pe treab. Nlu dup mult vreme au ntocmit un raport. Totul este absolut natural, domnule general", afirm ei n esen. Nu e dect vntul care leagn stelele." Sursa mea de informaie, Yusuke J. Matsumura din Yokohama, adaug cu tristee: 'Oamenii de tiint pltii de guvern fac ntotdeauna astfel de declaraii ambigue!1'.Fenomenele celeste par a fi fost atft de prezente pe cerul japonez n timpul evului mediu nct ele au influenat n mod direct viaa oamenilor. Panica, revoltele, micrile sociale erau adesea puse n legtur cu apariiile celeste. ranii japonezi aveau tendina dezagreabil de interpreta orice semn din ceruri" drept o indicaie c revoltele mpotriva feudalilor sau a invadatorilor strini erau ndreptite i drept o asigurare c rebeliunile lor vor fi ncununate de succes. Pot fi citate numeroase exemple de astfel de situaii. De pild, la 12 septembrie 1271 faimosul preot Nichiren urma s fie decapitat la Tatsunokuchi, Kamakura, cnd pe cer a aprut un obiect ca o lun plin, strlucind orbitor. Oficialitile s-au speriat i execuia a fost ntrerupt.La 3 august 989, n timpul unei perioade de convulsii sociale, au fost observate trei obiecte rotunde neobinuit de strlucitoare; ceva mai trziu ele au fuzionat. n 1361, un obiect zburtor, descris ca fiind de forma unei tobe, cu un diametru de32JACQUES VALLEEaproximativ 20 de picioare", a aprut din marea interioar din vestul Japoniei. La 2 ianuarie 1458, un obiect strlucitor ce semna cu o lun plin a fost vzut pe cer i aceast apariie a fost urmat de semne ciudate" pe cer i pe pmnt. Oamenii au fost uimii". Dou luni mai trziu, la 17 martie 1458, au aprut cinci stele care nconjurau luna. i-au schimbat culoarea de trei ori i au disprut brusc. Crmuitorii au fost ngrijorai i au crezut c semnul anun o mare frmntare n inut. Locuitorii oraului Kyoto se ateptau la dezastre i nsui mpratul era foarte ngrijorat. Zece ani mai trziu, la 8 martie 1468, un obiect ntunecat, care scotea un sunet ca al unei roi", a zburat de pe muntele Kasuga ctre vest la miezul nopii. Este greu de explicat combinaia dintre sunet i culoarea nchis a obiectului zburtor.La 3 ianuarie 1569, seara, pe cer a aprut o stea foarte luminoas. A fost considerat ca prevestind serioase schimbri, anunnd cderea dinastiei Chu. Asemenea fenomene s-au repetat n secolele XVII i XVIII. De exemplu, n mai 1606, deasupra oraului Kyoto au fost semnalate mingi de foc i ntr-o noapte o minge de foc ce semna cu o roat roie a plutit n apropiere de castelul Nijo i a fost vzut de mai muli samurai, n dimineaa urmtoare, n cetate circulau mai multe zvonuri i populaia murmura din nou: Asta trebuie s fie semn ru".ntr-una din zile, la prnz, n septembrie 1702, soarele a devenit sngeriu cteva zile la rnd i din el cdeau parc fii de bumbac, fenomen amintind de miraculoasele" observaii de la Fatima, Portugalia, n 1917.La 2 ianuarie 1749, trei obiecte rotunde ca luna" au aprut i au fost_ vzute timp de patru zile, provocnd haos n ntreaga Japonie. n aceast stare de ngrijorare general, care prea s se afle n mod clar n legtur cu misterioasele obiecte cereti", guvernul s-a decis s intervin. Participanii la rebeliune au fost executai. Dar starea de confuzie a devenit total atunci cnd oamenii au observat trei luni" aliniate pe cer i, cteva zile mai trziu, doi sori".Fr ndoial, japonezii trebuie s fi fost martorii unor fenomene naturale similare mirajelor i le-au interpretat incorect n contextul revoltelor sociale. Totui, de la aceast deprtare este imposibil s separi observaiile vrednice de ncredere de interpretrile emoionale. Ceea ce este important e legtura ntre unele fenomene neobinuite - observate ori imaginate - i comportarea martorilor. Relatrile arat c este posibil s influenezi vieile a numeroi oameni artndu-le lucruri care depesc puterea lor de nelegere.O scurt examinare a elementelor legendare din Europa vestic medieval ne va arta c i aici s-au rspndit zvonuriALTE DIMENSIUNI33similare despre obiecte zburtoare stranii i manifestri supranaturale. ntr-adevr, Pierre Boaistuau remarca, n secolul al XVI-lea:Faa raiului a fost att de des desfigurat de comete pletoase, tore, flcri, coloane, sulie, scuturi, dragoni, luni duble, sori i alte lucruri similare nct dac cineva ar ncerca s povesteasc ntr-o oarecare ordine ce anume s-a ntmplat numai de la naterea lui lisus Hristos ncoace i s cerceteze cauzele originii lor, viaa unui singur om nu ar fi de ajuns.Conform unei ediii mai noi a aceleiai cri, iat ce s-a ntmplat la cteva mile de Tubingen, n Germania, la 5 decembrie 1577, ora 7:00 a.m.:Au aprut numeroi nori negri n jurul soarelui, aa cum am mai vzut n timpul marilor furtuni, i imediat dup aceea au aprut ali nori, cuprini parc de flcri, sngerii, i alii galbeni caofranul. Din nori ieea ceva ce semna cu nite plrii mari, nalte i late, iar pmntul prea galben i sngeriu i parc era acoperit cu plrii nalte i late, de diferite culori, roii, albastre, verzi, multe din ele fiind negre.Deosebit de interesant pentru noi este faptul c relatrile despre obiecte cereti snt nsoite de pretinse contacte cu creaturi stranii, o situaie asemntoare cu cea a aterizrilor moderne de OZN-uri.Deoarece aceste zvonuri au intrigat multe autoriti ale Bisericii romano-catolice, poate c ar fi potrivit s ncepem cu un citat din viaa Sfntului Anton, fondatorul de origine egiptean al mnstirilor cretine care a trit n jurul anului 30 dup Hristos. Sfntul Anton s-a ntlnit n deert cu o fiin ciudat, de statur mic, care a disprut n zbor dup ce i-a vorbit cteva clipe:Nu peste mult timp, ntr-o mic vale mrginit de stnci din toate prile, el a vzut un omule cu un bot acoperit cu o glug, cu coarne n frunte i cu extremiti asemntoare unor copite de capr. Cnd l-a vzut, Anton, ca un bun soldat, i-a apucat scutul credinei i coiful speranei: totui creatura a ncercat s-i ofere un fruct de palmier pentru cltorie ca semn de pace. Vznd acestea, Anton s-a oprit i a ntrebat cine este. lat ce rspuns a primit:Snt o fiin muritoare i unul din locuitorii Deertului pe care pgnii i-au nelat cu diferite forme de cult sub numele de fauni, satiri i incubi. Am fost trimis ca reprezentant al tribului meu. Te rugm s-l implori pentru34JACQUES VALLEEnoi pe Dumnezeul tu i al nostru, care, am aflat, a venit o dat s salveze omenirea i al crui cuvnt a ajuns departe, n toat lumea".n vreme ce rostea aceste cuvinte, obrajii btrnului cltor erau scldai n lacrimi, semne ale simmintelor sale profunde, ale bucuriei pe care o mprtea astfel. El se bucura de gloria lui Hristos i distrugerea Satanei i se minuna n acelai-timp c putuse nelege limba satirului i, lovind pmntul cu toiagul, spuse: Blestemat fii, Alexandrie! Animalele vorbesc de Hristos i tu te nchini montrilor i nu lui Dumnezeu!1'.Nu terminase de vorbit cnd, ca i cum ar fi avut aripi, creatura i lu zborul.Nu trebuie s ne ndoim c acest incident a avut loc; adevrul su e confirmat de ceea ce s-a ntmplat n vremea domniei lui Constantin, ceva la care a asistat ntreaga lume. Cci o fiin asemntoare a fost adus vie la Alexandria i artat poporului. Ulterior corpul su nensufleit a fost pstrat n sare, ca s nu se descompun din pricina cldurii, i dus la Antiohia pentru a fi vzut de mprat.Din nou, prin intermediul acestei povestiri, ne aflm n fata unei relatri a crei bun credin nu poate fi pus la ndoiala: vieile sfinilor snt pline de miracole care ar trebui luate mai degrab c figuri de stil dect ca observaii tiintifice. Important este c textele religioase conin astfel ele material ce ofer, chipurile, scrisori de nnobilare unei categorii de fiine despre care se credea c snt de origine supranatural. Observaii ca ale Sf. Anton se dovedesc fundamentale atunci cnd autoritile religioase snt confruntate cu problema evalurii relatrilor medievale despre fiine din cer, a evocrii de demoni prin mijloace oculte i a miracolelor moderne.Detaliile i terminologia observaiei nu snt importante pentru noi. E de ajuns s notm c fiina stranie este denumit satir sau pitic, n timp ce sfntuLafirmc pgnii folosesc i numele de faun sau incubus. Sfntul leronim vorbete de un om de felul acela".Studiind aceste legende, vom ntlni aceeai confuzie. n relatarea de mai sus, totui, pentru Sf. Anton este limpede cel puin c creatura nu e nici nger, nici demon. Dac ar fi fost, l-ar fi recunoscut imediat.n Surya Siddhanta, un tratat indian de astronomie vechi de douzeci de secole, se spune: Dincolo de lun i stele se afl Siddhas (oamenii perfeci) i Vidyaharas (posesorii cunoaterii)". Conform scriitorului australian Andrew Tomas, tradiia indian menioneaz c Siddhas puteau deveni foarte grei,ALTE DIMENSIUNI35dac doreau, sau la fel de uori ca o pan, cltoreau n spaiu i dispreau, devenind invizibili".Observaii despre fiine care zburau i aterizau se gsesc de asemenea in scrierile lui Agobard, arhiepiscopul Lyonului, Agobard s-a nscut n Spania n 779, a venit n Frana la vrsta de trei ani i a devenit arhiepiscop la treizeci i apte. Cnd a murit, n 840, fiind unul dintre cei mai cinstii i nvai prelai ai secolului al IX-lea, a lsat o relatare, interesant clespreun incident deosebit de semnificativ:Am vzut i am auzit muli oameni destul de proti sau de nebuni nct s creadn existena unei anumite regiuni, pe care o numesc Magonia*, unde corbiile navigheaz n nori, pentru a aduce n acel inut roadele pmntului distruse de grindin i furtuni, marinarii pltesc pe vrjitorii furtunii i ei nii primesc gru i alte produse. In afar de cei destul de nebuni s cread n asemenea lucruri, am vzut patru persoane - trei brbai i o femeie - despre care se spuneau c au czut din acele corbii; dup cteva zile de captivitate, au fost adui n faa mulimii pentru a fi ucii cu pietre. Dar adevrul a biruit.Vom vedea c ocultitii interpreteaz oarecum diferit acelai incident.CEI APTE VIZITATORI Al LUI FACIUS CARDANn evul mediu a existat un curent de gndire major diferit de religia oficial, culminnd cu operele alchimitilor i adepilor hermeneuticii. Printre acetia se aflau civa dintre primii oameni de tiin, ca i cei ce se remarcau prin gndirea lor independent i vieile lor aventuroase, cum a fost de pild Paracelsus. Natura fiinelor misterioase nvemntate n straie strlucitoare sau acoperite cu pr nchis la culoare i-a intrigat pe aceti oameni. Ei au fost primii care au fcut legtura ntre*Caracterele italice din interiorul citatelor indic sublinierile autorului (n.a.)36JACQUES VALLEEaceste fiine ciudate i creaturile descrise n Biblie i n scrierile Cabalei.Conform scriitorilor biblici, ierarhia raiului include fiine asemntoare omului, numite heruvimi, cuvnt care n ebraic nseamn_atottiutor. lezechiel i descrie astfel:nfiarea acestor fiare se asemna cu nfiarea crbunilor aprini, cu nfiarea unor fclii aprinse; printre fiare curgea foc, iar din foc tneau raze i fulgere.*S fi fost oare misterioasele creaturi care zburau n navele lor, corbiile din nori - n pofida lui Agobard - din neamul ngerilor? se ntrebau vechii filozofi. Nu, deoarece snt muritori, n Entretiens sur Ies sciences secretes se spune:Evreii obinuiau s numeasc aceste fiine, situate undeva ntre ngeri i om Sadaim; grecii, trnspunnd literele i adugnd nc o silab, i-au numit Daimonas. Filozofii antici socoteau c aceti demoni aparin unei rase aeriene, stpni ai Elementelor, snt muritori i pot da natere altor fiine. Ei nu snt cunoscui n acest secol de ctre cei care rar caut Adevrul n locul n care slluia n antichitate, care este, trebuie spus, Cabala i teologia ebraic, ce deineau arta deosebit a pstrrii legturii cu popoarele aeriene i a transpunerii n lumea locuitorilor aerului.nsui Plutarh are o ntreag teorie despre natura acestor fiine. Conform lui A.H Clough:El crede c este absurd s nu existe nici o form de mijloc ntre cele dou extreme: fiina nemuritoare i cea muritoare; c nu poaie exista n natur o att de mare fisur, fr un anumit fel de via intermediar, care s fac parte din amndou. Aa cum legtura ntre suflet i trup este realizat prin spiritele animale, tot astfel ntre divinitate i umanitate se afl aceti demoni.Nu este surprinztor deci s aflm c filozofii" nu erau de acord cu Agobard asupra naturii celor trei brbai i a femeii care au fost capturai de gloat la Lyon:n timpul domniei lui Pepin, faimosul Zedechias, membru al Cabalei, i-a pus n gnd s conving lumea c Elementele snt locuite de acei oameni pe care tocmai i-am descris. S-a gndit s le cear silfilor s se arate n Aer tuturor: au fcut-o cu mreie. Aceste fiine au fost vzute n Aer sub form umana, uneori n formaie de lupt, mrluind n ordine, oprindu-se cu armele nmini, sau n corturi magnifice; unori n corbii aeriene*lezechiel, 1; 13 (n.t.).ALTE DIMENSIUNI37minunate, n escadre zburtoare ce rtceau n btaia zefiruiui.Ce s-a ntmplat? Credei c n acea epoc ignorant au putut fi admirate acele spectacole minunate? Numaidect oamenii au crezut c vrjitorii au pus stpnire pe Aer pentru a strni furtuni i a aduce grindina asupra recoltelor lor. Teologii i juritii au mbrtiat imediat prerea maselor. mpratul a crezut la fef; i aceast himer ridicol a mers att de departe nct Charlemagne i dup el Ludovic cel Pios au instituit pedepse aspre mpotriva acelor presupui tirani ai Aerului.i acum urmeaz o relatare a unui contact n toat puterea cuvntului despre care pomenete aceeai carte, Entretiens sur Ies sciences secretes, din care citm:Vznd c populaia, ranii i chiar capetele ncoronate, este pornit mpotriva lor, silfii au hotrt s risipeasc prerea proast pe care oamenii i-o fcuser despre inocenta lor flot lund oameni din fiecare localitate i artndu-le frumoasele lor femei, RepGblica lor i forma lor de guvernmnt i apoi aducndu-i napoi pe pmnt n diferite pri ale lumii. i-au pus planul n aplicare. Cei care i-au vzut cobornd au nceput s fug n toate direciile, convini c erau vrjitori ce se desprtiser de tovarii lor pentru a otrvi recoltele i izvoarele. Orbii de nebunie, s-a,u grbit s-i supun la torturi pe nevinovai. Marele numr al celor omori prin foc i ap n regat este incredibil.Extrabrdinar este rpirea celor patru oameni i aducerea lor pe pmnt:ntr-o zi, la Lyon, s-a ntmplat ca trei brbai i o femeie s fie vzui cobornd din aceste corbii aeriene. ntreaga cetate s- adunat n jurul lor, strignd c erau magicieni i c au fost trimii de Grimaldus, duce de Beneventum, dumanul lui, Charlemagne, pentru a distruge recoltele francezilor. n van cei patru au ncercat s se dezvinoveasc spunnd c erau conceteni de-ai lor i c au fost luai cu puin timp n urm de oameni miraculoi care le-au artai minuni nemaivzute i c doreau s ie relateze ce anume vzuser. Populaia, nnebunit, nu i-a ascultat i era pe punctul de a-i arunca n foc cnd renumitul Agobard, episcop de Lyon, care se bucura de mult autoritate nc din vremea n care era clugr n acel ora, a venit alergnd la auzul zgomotului i, ascultnd acuzaiile poporului i aprarea inculpailor, a declarat c i unele i celelalte erau false. Nu era38JACQUES VALLEEadevrat c acei oameni czuser din cer i ceea ce pretindeau c au vzut era imposibil.Oamenii au crezut mai degrab cele spuse de bunul printe Agobard dect ce vzuser cu propriii ochi i s-au linitit, eliberndu-i pe cei patru ambasadori ai silfilor i au primit cu uimire cartea pe care a scris-o Agpbard pentru a confirma sentina pe care o pronunase. n felul acesta mrturia celor patru a fost zadarnic.'Asemenea poveti erau obinuite n evul mediu; problema comunicrii cu Elementele a devenit o preocupare a adepilor hermeneuticii i o parte important a filozofiei lor. Paracelsus a scris o carte despre natura acestor fiine, dar i-a dat mare osteneal pentru a-l avertiza pe cititor asupra pericolelor ce le nsoesc:Nu vreau s spun aici, din pricina nenorocirilor ce s-ar putea abate asupra celor care ar ncerca aceasta, prin intermediul cruia pact cineva se poate asocia cu aceste fiine, mulumit crui pact ele ni se arat i ne vorbesc.n tratatul su intitulat De ce ni se nfieaz aceste fiine?' el dezvolt urmtoarea teorie ingenioas:Orice lucru creat de Dumnezeu se nfieaz omului mai devreme ori mai trziu. Cteodat Dumnezeu l confrunt pe om cu Diavolul sau spiritele pentru a-l convinge de existena acestora. Din slava cerului, El ne trimite i pe ngeri, servitorii Lui. n acest chip ni se nfieaz aceste fiine, nu pentru a rmne printre noi sau a deveni aliaii notri, ci pentru ca noi s putem s-i nelegem. Aceste apariii snt, ca s spunem adevrul, rare. Dar de ce ar fi altfe? Nu este suficient ca unul din noi s vad un nger ca noi toi s credem n ceilali ngeri?Paracelsus s-a nscut probabil n 1493; numai cu doi ani mai devreme Facius Cardan i-a scris observaiile despre cei apte vizitatori stranii asemntori creaturilor Elementelor care l-au intrigat att de mult pe marele filozof. Incidentul s-a pstrat n scrierile fiului su Jerome Cardan (1501-1576), care ne este cunoscut astzi mai ales ca matematician.Jerome Cardan tria la Milano i nu a fost doar matematician, ci i ocultist i medic. n carte sa De subtilitate, Cardan afirm c l-a auzit deseori pe tatl su spunnd povestea aceea ciudat i c n cele din urm a cutat nsemnrile despre eveniment, interpretate astfel.13 august 1491. Pe cnd terminam de ndeplinit cele obinuite, n a douzecea or a zilei, n faa mea auALTE DIMENSIUNI39aprut apte brbai mbrcai n veminte de mtase, asemntoare togilor greceti* i purtnd, nclri strlucitoare. Sub platoele sclipitoare i roii, preaus aib ceva nflorat de culoare purpurie, extraordinar de frumos.Totui nu erau toi mbrcai la fel, ci numai doi care preau a fi de rang mai nobil dect ceilali. Cel mai nalt dintre ei, care avea o fa bronzat, era urmat de doi nsoitori, iar al doilea, care era mai alb la fa i de statur mai mic, de trei. Deci erau apte n total. El nu a lsat nici o nsemnare n legtur cu ce purtau pe cap. Erau n vrst de aproximativ patruzeci de ani, dar nu preau s aib mai mult de treizeci. Cnd au fost ntrebati cine erau, au spus c snt alctuii, chipurile, din aer i c se nasc i mor. Era adevrat c triau mult mai mult dect noi i c puteau atinge vrsta de 300 de ani. ntrebai despre nemurirea sufletelor lor, au afirmat c nimic care s aparin exclusiv individului nu supravieuiete... Cnd tatl meu i-a ntrebat de ce nu le arat oamenilor comorile dac tiu unde seafl, ei au rspunsc le era interzis deo legespecial,sub pedepse stanice, scomuniceastfel de lucruri oamenilor. Au stat cu tatl meu mai bine de trei ore. Cnd el i-a ntrebat despre felul n care s-a format universul, nu au fost de acord. Cel mai nalt a negat c Dumnezeu a creat lumea din eternitate. Dimpotriv, a adugat cellalt: Dumnezeu a creat-o ioaccept necontenit, n aa fel nct dac El s-ar opri o clip, lumea ar pieri... Adevr sau fabul, aa a fost.Trei secole mai trziu, n septembrie 1768, un tnr n vrst de aisprezece ani cltorea de la Frankfurt ctre Universitatea din Leipzig mpreun cu ali doi pasageri. Plouase aproape toatziua idiligenaurca cu greutateun deal.Pasageriicoborser imergeaupe jos, pe lngcai, cndtnrul aobservat un obiect luminos straniu la nivelul solului:Deodat, ntr-o rp de pe partea dreapt a drumului, am vzut un fel de amfiteatru, minunat luminat. ntr-un spaiu n form de plnie se aflau numeroase luminie strlucitoare, plasate una peste alta; strluceau att de tare c te orbeau. Dar i mai uimitor era c nu stteau nemicate, ci sreau ncoace i ncolo, de sus n jos i viceversa i n toate direciile. Cea mai mare parte a lor, totui, rmneau nemicate i strluceau. M-am desprit cu mare greutate de acest spectacol, pe care a fi vrut*n original: Greek togas (n.t.).40JACQUES VALLEEs-l examinez mai ndeaproape... Nu tiu dac erau licurici sau o mulime de creaturi luminoase.Tnrul nu era altul dect Goethe. Vei gsi cele de mai sus n cartea a asea a autobiografiei sale, conform regizorului de film i savant ocultist Kenneth Anger, cruia i rmn ndatorat pentru aceast interesant descoperire. Dac poetul i omul de tiin german ar fi trit n secolul XX, ar fi avut ansa s afle mai multe despre creaturile luminoase"? Dac Paracelsus s-ar ntoarce, ar gsi oare material nou pentru teoriile sale despre natura straniilor fiine din cer? Putem afirma fr a grei c atentia le-ar fi imediat atras de aterizrile de OZN-uri i de relatrile despre rpiri.NTOARCEREA HUMANOIZILORntr-o noapte de ianuarie, n 1958, o femeie, al crei nume nu snt autorizat s-l public, mergea cu maina pe New York State Thruway, n apropiere de Cascada Niagara. Era viscol i ceasul arta 1:30 a.m. Se ducea s-i viziteze fiul, care se afla pe atunci n armat, i conducea foarte prudent, ncercnd s gseasc o ieire, cci credea c drumul se nzpezise undeva n fa. Vizibilitatea era extrem de proast. Aadar nu a avut nicioans cnd a vzut, brusc, n centrul oselei ceva ce semna cu epava unui avion:Puteam vedea o form nedefinit, imens, i un stlp subire, nalt de cel puin cincizeci de picioare, luminat i carese micora tot mai mult, ca i cum ar fi intrat n pmnt. Motorul meu a ncetinit i cnd m-am apropiat maina s-a oprit de tot. M-am speriat i am ncercat cu disperare s o pornesc cci se stinseser i luminile.Primul gnd a fost s cobor i s vd ce se ntmpl, dar deodat am observat dou siluete nlndu-se n jurul acelui stlp subire, care continua s se micoreze. Erau suspendate, dar se micau n jurul lui. Semnau cu nite animale cu patru picioare i o coad, dar aveau dou tentacule n fa, sub cap, ca nite brae. Apoi, foarte repede, lucrurile au disprut, forma aceea s-a ridicat; atunci am realizat c era o farfurie zburtoare,ALTE DIMENSIUNI41care s-a rotit, a zumzit la aproximativ zece picioare de sol i apoi s-a ridicat n aer i nici mcar nu am putut vedea ncotro s-a ndreptat.Brusc, luminile mainii mele s-au aprins. Am pornit maina i totul era n ordine. M-am oprit n locul acela, am cobort cu o lantern i m-am ndreptat spre zona unde aterizase OZN-ul. n zpad era o groap mare, de aproximativ un metru, i se putea vedea iarba de dedesubt. Iarba era cald, dar nu se afla nici o urm n jur.Femeia, care nu a fost crezut cnd a povestit toate acestea familiei, i-a trimis o scrisoare lui Otto Binder, ce ncepuse s publice n mai multe ziare serialul su Our Space Age.Uimitor este faptul c astfel de poveti au devenit, din 1946, mai degrab obinuite n toate prile lumii. Bineneles c pentru un fizician ele par de necrezut, la fel cum straniul omule ntlnit de Sf. Anton pare neverosimil pentru un biolog. i totui exist mai multe cazuri nregistrate n care relatri similare snt asociate cu urme care nu pot fi puse la ndoial.n renumitul incident de la Socorro, New Mexico, un poliist, Lonnie Zamora, a relatat c a vzut dou fiine mici, nvemntate n alb, nu departe de un obiect strlucitor n form de ou, ce se sprijinea pe patru suporturi nainte de a decola cu un zgomot asurzitor, devenind perfect silenios n timp ce zbura. Incidentul a avut loc la 24 aprilie 1964 i ulterior s-au fcut msurtori interesante (de ctre poliia local i un reprezentant al FBI) ale urmelor lsate de obiect. i aici se observ un pattern emoional, care amintete n mod straniu scena medieval pe care tocmai am examinat-o: martorul din cazul Socorro, care urma s fie investigat de reprezentanii Forelor Aeriene, era att de puin convins c observase un dispozitiv construit de om c a cerut s vorbeasc cu un preot nainte de a relata cele vzute autoritilor.Un alt caz care nu poate fi trecut cu vederea este cel al familiei din Kentucky care pretinde c a fost asediat de mai muli omulei" care artau absolut fantastic. Incidentul a avut loc tn noaptea de 21 aprilie 1955 i cu ocazia aceasta au fost fcute mai multe observaii ale comportrii vizitatorilor". Una din creaturi a fost vzut apropiindu-se de cldirea fermei cu ambele mini ridicate. Cnd se afla la o deprtare de aproximativ douzeci de picioare, doi dintre martori au tras n intrus. Acesta a srit i a disprut n ntuneric. Apoi a aprut la fereastr dup ce omul intrase n cas i a fost din nou mpucat. O alt42JACQUES VALLEEcreatur, vzut pe acoperi, a fost lovit de un glon, dar n loc s cad, a plutit spre pmnt.Fiinele aveau capete foarte mari, aproape perfect rotunde, i brae lungi, terminate cu mini imense prevzute cu gheare. Purtau un fel de costum strlucitor, care amintete de cel al silfilor din 1491. Ochii lor erau foarte mari i aparent foarte sensibili. Se apropiau de cas venind din ntuneric. Nu aveau pupile, nici pleoape. Erau mult mai mari dect ochii omeneti i se aflau n vrful capului. n general, creaturile mergeau n poziie vertical, dar cnd s-a tras n ele, au fugit, servindu-se de toate cele patru membre, extrem de rapid, i braele lor preau c le asigur propulsia.La 10 septembrie 1954, la Quarouble, un stuc francez situat la grania cu Belgia, pe la 10:30 p.m., Marius Dewilde a ieit afar din cas, la nceput fiind intrigat de o mas ntunecat aflat pe inele de cale ferat. Apoi Dewilde a auzit pai. Aprinznd lanterna, s- trezit fa-n fa cu dou fiine ce purtau nite cti foarte mari i ceea ce preau a fi nite costume de scafandri. Aveau umeri largi, dar Dewilde nu le-a vzut braele. Nu erau mai nali de patru picioare. Dewilde s-a ndreptat spre ei, cu intenia de a-i surprinde, dar n partea superioar a obiectului nchis la culoare aflat pe ine a aprut o lumin i i-a dat seama c nu se poate mica. Cnd i-a recptat controlul asupra propriului corp, cei doi vizitatori intraser n aa-zisa main i i luaser zborul.Aceast observaie clasic are o urmare stranie, care nu a fost niciodat publicat. Investigatorii civili francezi care au cercetat cazul au colaborat ndeaproape cu poliia local, dar la faa locului s-au aflat i alii, mai ales reprezentani ai Poliiei Aviaiei din Paris. Cnd s-a fcut o anchet n legtur cu pietrele calcinate gsite n locul n care Dewilde vzuse farfuria zburtoare, s-a descoperit c nici mcar poliia nu a putut obine anumite informaii n legtur cu rezultatele analizelor, lat ce a declarat eful poliiei locale:Grupul oficial care a lucrat n colaborare cu Poliia Aviaiei aparine Ministerului Aprrii Naionale. nsui numele acestui minister exclude ideea oricrei comunicri.La 19 noiembrie 1954, poliia a confirmat c Dewilde a fcut un al doilea raport n legtur cu observarea unui obiect n apropierea casei sale. Totui, afirm poliia, Dewilde i familiaALTE DIMENSIUNI43sa, temndu-se de publicitate, au hotrt s nu dezvluie a doua ntmplare. De aceea nu vei gsi nici o meniune a acesteia n ziarele locale.n plus, investigatorilor civili li s-a spus - politicos, dar n termeni fr echivoc - c orice alt informaie despre astfel de incidente va fi pstrat confidenial de ctre poliie.Totui, relatrile au continuat i unele l-ar' fi delectat cu siguran pe Paracelsus. La 14 octombrie 1954, un miner numit Starovski a pretins c a ntlnit pe un drum de ar, lng Erchin (tot n nordul Franei), o fiin ciudat, scund i corpolent, cu ochi mari, oblici, i cu corpul acoperit cu blan. Piticul, avnd o nlime mai mic de patru picioare, avea un cap imens i purta pe el ceva ca o tigv, cu o plas la civa inci* deasupra ochilor. Ochii erau bulbucai, cu irii foarte mici; nasul era turtit; buzele subiri i roii. Un detaliu minor: martorul nu a putut afirma c a vzut creatura ieind ori intrnd ntr-o farfurie zburtoare. El a ntlnit pur i simplu fiina aceea stranie, care nu purta nici un fel de aparat respirator. nainte de a se putea gnd: mcar s-o opreasc, creatura a disprut.ase zile mai trziu, la 20 octombrie 1954, la Parravici dErba, lng Como, Italia, pe cnd i gara maina, un brbat a vzut o fiin stranie, mbrcat ntr-un costum lucitor, nalt de circa patru picioare, stnd lng un copac. Observndu-I, creatura a ndreptat un fascicul luminos spre el, paralizndu-l pn cnd a reuit s strng n pumn legtura de chei de la garaj, lucru ce a prut s-l elibereze din starea de neputin. S-a repezit s-l atace pe strin, care s-a ridicat de ia pmnt i a disprut cu un sunet amintind un bzit. Autorul acestei poveti de necrezut avea treizeci i apte de ani, iar oamenii din partea locului i cunoteau ca pe un om care spune ntotdeauna adevrul. A ajuns acas n stare de oc i cnd s-a culcat avea febr. Detaliile cazului au fost obinute n urma unei investigaii fcute de poliia italian.Unsprezece ani mai trziu, urmat un nou val de relatri. Laiulie 1965, Maurice Masse, fermier francez din Valensole, a ajuns pe cmp la ora 6:00 a.m. i se pregtea s porneasc tractorul cnd a auzit un zgomot straniu. naintnd, a observat c ceva coborse n cmpul lui de levnic. A crezut c este vorba de un prototip i s-a ndreptat spre el, intenionnd s le spun rspicat piloilor s-i gseasc un alt teren de aterizare pentru

*Unitate de msur pentru lungime; 1 inch (ol) = 2,54 cm (n.t.).44JACQUES VALLEEdrcovenia lor. Doar cnd se afla la aproximativ douzeci de picioare de mainrie i-a dat seama ce greeal fcuse.Obiectul, n form de ou, avnd o carling rotund, era susinut de ase picioare subiri i un pivot central i nu era mai mare dect un automobil. n fa se aflau doi piloi ce preau a examina o plant. Erau mbrcai n costume gri-verzui, dintr-o singur pies. n partea stng a centurii se afla un mic conteiner; unul mai mare se gsea n partea dreapt. Msurau mai puin de patru picioare nlime, ochii lor semnau cu cei umani, dar aveau capetele foarte mari. Nu dispuneau, practic, de gur, ci numai de o mic deschiztur, fr buze. Nu purtau nici un fel de aparat de respirat, nici casc ori mnui. Aveau mini mici, normale. Cnd Masse s-a apropiat, au devenit dintr-o dat contieni de existena lui i, fr nici un semn de team sau surpriz, unul dintre piloi" a luat un mic tub din conteiner i l-a ndreptat spre Masse - rezultatul: martorul s-a trezit brusc imobilizat.Cele dou fiine l-au privit pe Masse i i s-a prut c vorbesc ntre ei - un fel de gargariseal. Sunetele proveneau din gtlejul lor, a subliniat martorul, dar gurile nu ji s-au micat. n acest timp, privirile aveau expresii umane. ntre patru ochi, Masse mi-a spus c nu s-a speriat de atitudinea lor, care era mai degrab de curiozitate prietenoas dect de ostilitate.Dup ctva timp - estimat de Masse la aproximativ un minut creaturile au intrat n nav. Ua s-a nchis ca partea din fa a unui secretaire", dar Masse i mai putea vedea n carling. Se aflau n faa lui n timp ce obiectul a decolat n direcie opus, mai nti plannd la cteva picioare de pmnt, apoi ridicndu-se oblic cu viteza unui avion cu reacie. A disprut o dat ajuns la o deprtare de aizeci de iarzi.l-am pus cteva ntrebri martorului asupra acestui ultim punct, dar Masse nu putea spune dac obiectul a disprut att de repede nct ochii nu l-au putut urmri sau dac a disprut pur i simplu. Totui, a fost destul de clar afirmnd c acum lucrul acela era acolo, iar n momentul urmtor, nu mai era nicieri". Masse a rmas pe cmp singur, paralizat.Cuvntul paralizat" nu este prea bine folosit n legtur cu incidentele de acest tip. Masse a afirmat c a fost contient n timpul ntregii observaii. Funciile sale fiziologice (respiraie, btile inimii) nu au fost afectate. Dar nu se putea mica. Apoi s-a speriat cu adevrat. Singur pe cmp, fr a putea striga dup ajutor, Masse s-a gndit c o s moar. Numai dupALTE DIMENSIUNI45aproximativ douzeci de minute i-a rectigat treptat controlul asupra muchilor i a fost n stare s se duc acas.Aceast experien nu a rmas fr urmri. Timp de mai multe sptmni dup incident, Masse a fost extrem de somnoros i toate rudele sale - ca i investigatorii - au observat c avea nevoie de somn i c i era tare greu s rmn treaz chiar i patru ore la rnd. Aceasta este o alt caracteristic puin cunoscut a ntlnirilor de aproape. Pentru Masse, care obinuia s munceasc din zori i pn-n sear, a reprezentat o consecin foarte neplcut a experienei pe care o trise. O alt urmare, dar a publicitii fcute n jurul cazului, a fost reprezentat de stricciunile aduse cmpului de mulimea de turiti care au venit s vad urmele lsate de nav.Trebuie s spun c Masse este un om respectat de concetenii si. Fost lupttor n Rezisten, fermier harnic, este privit ca un om demn de ncredere de ctre poliia care a investigat cazul sub conducerea cpitanului Valnet, din Digne. Totui el ne-a spus o poveste care nu e pur i simplu fantezist, ci absolut de necrezut.Ce impresie i-a fcut Masse despre vizitatori? El afirm c tia c nu doreau s-i fac nici un ru. Nu au fost ostili, numai indifereni. Pe cnd sttea n fata lor, n timpul acelui lung minut, a fost copleit brusc de certitudinea c erau buni - o certitudine pe care nu e n stare s o explice, pentru c nu a neles deloc straniul lor limbaj.Povestea este fantastic. n plus, ne reamintete relatarea pe care Barney i Betty Hill au fcut-o, sub hipnoz, despre aa-zisa lor rpire din New Hampshire. ntorcndu-se din vacana pe care o petrecuser n Canada n septembrie 1961, au vzut o lumin ciudat pe deasupra munilor. Ea s-a apropiat de osea i apoi s-au trezit n main, la vreo aizeci de mile mai la sud, fr a-i aminti nimic despre cltoria ce avusese loc ntre timp. Sub hipnoz, i-au reamintit un lung ir de evenimente: rpirea de ctre nite fiine mici i un examen medical. Relatarea include descrierea unei limbi strine, vorbit de fiinele a cror expresie era aproape uman, a unui sentiment dominant de ncredere i nu d nici cea mai mic indicaie c incidentul a avut un scop semnificativ sau a urmat un anumit model. De mare interes pentru psihologi este faptul c fiinele respective snt la fel de efemere i se comport cu aceeai ignorare a legilor logicii sau fizicii ca i personajele unui vis, montrii comarelor noastre, vrjitoarele imprevizibile ale copilriei.Ce nseamn toate acestea? Cum pot fi puse cap la cap fapte contradictorii? ntr-o ncercare ludabil, unii pun la46JACQUES VALLEEndoial clasica nevoie de motive. Este cu adevrat necesar", se ntreb ei, s detectm motive semnificative - n sensul nivelului nostru de inteligen - n comportarea unei rase superioare? Nu ar trebui s gsim n aciunile lor numai date ntmpltoare i imagini incoerente, asemeni unui cine aflat n faa unui matematician scriind la tabl? Dac este aa, numai dup ce n contiina noastr vor aprea noi concepte vom putea descoperi sensul prezenei lor n jurul nostru. i dac o ras superioar genereaz de fapt ceea ce noi observm acum sub numele de fenomenul OZN, poate c o face tocmai cu scopul de a schimba cursul destinului uman prezentndu-ne dovada limitelor noastre n domeniul tehnic i mintal."Copiii Necunoscutului - dac nu snt reali, trebuie s considerm aceste zvonuri drept un semn c ceva s-a schimbat n imaginaia uman, punnd ntr-o lumin nou zonele neexplorate nc ale incontientului colectiv"? Poate c sunt doar copiii imaginaiei noastre i interesul nostru pentru ei este asemenea pasiunii pentru Batman i Cenureasa. Dar s-ar putea s fie reali. tiina modern nu stpnete dect un domeniu limitat, doar o anumit-variaie pe o tem infinit.n orice caz, este important s nelegem ce anume vor s realizeze aceste imagini, de ce aceast cunoatere este, Jn acelai timp, captivant i att de stresant pentru noi. lat subiectul crii de fa.2Discuri naripate i lipii crocanteTocmai am stabilit c exist o strns paralel ntre relatrile moderne despre contactele OZN i tradiiile vechi de secole care cuprind entiti spirituale extraterestre. Dar ct de strns sunt legate aceste poveti? Putem fi siguri c suntem cu adevrat martorii continurii aceluiai curent, ai reapariiei acejuiai uvoi subteran?n capitolul de fa vom ptrunde dincolo de suprafaa povetilor i vom trasa paralele precise ntre observaiile fizice fcute n timpurile strvechi i cele ce caracterizeaz 'ntlnirile de aproape" moderne. Aceste manifestri fizice includ forma obiectelor zburtoare, reprezentarea lor ca discuri naripate",, fiinele asociate lor, fasciculele luminoase pe care le pot manipula, alterarea sensului timpului pe care o pot produce i caracteristicile specifice interaciunii dintre martorii umani i fiinele respective. Deseori, diafogul, pare absurd, dar el nu ascunde un artificiu literar, ci un adevr simbolic. i aceast absurditate se refer la obiectele schimbate cu ocupanii OZN i chiar la dovezile fizice pe care le las n urm: inele de iarb ars, pmnt ars, zone cu presiune extrem. Pn ce nu vom reui s nelegem clar aceste patternuri i nu vom recunoate c ele au aprut i n relatrile din antichitate i evul mediu, nu vom putea spera s nelegem sensul fenomenului OZN.UN FAPT UNIVERSALProblema care se-afl n faa noastr este urmtoarea: dac realitatea aflat n spatele fenomenului OZN este n acelai timp de natur fizic i psihic i dac manipuleaz spaiul i timpul n moduri n care conceptele noastre tiinifice nu lepof descrie,48JACQUES VALLEEexist vreun motiv ca efectele sale s fie limitate la cultura i generaia noastr? Am stabilit deja c nici o ar nu deine privilegiul acestor manifestri. Totui trebuie' s lum n considerare urmtorul argument: dac fenomenul OZN nu este limitat la condiiile sociale specifice timpului nostru sau la anumite realizri tehnologice, atunci reprezint un fapt universal. S-ar putea s fi fost alturi de noi, ntr-o form sau alta, de cnd exist rasa uman pe Pmnt.n antichitate s-a petrecut ceva care nu a fost explicat n mod adecvat de teoriile istorice. Sugestia c acelai lucru s-ar putea ntmpla din nou ar trebui s ne determine s facem pe ct posibil lumin asupra problemei. ncepnd din secolul al ll-lea nainte de Hristos i pn la cderea imperiului roman, elitele intelectuale din lumea mediteranean, formate n spiritul raionalismului tiinific, au fost confruntate i cteodat nfrnte de un element iraional asemntor cu cel coninut n apariiile moderne ale unor fenomene inexplicabile, un element amplificat de respingerea rapid din partea tiinei. El a nsoit prbuirea civilizaiilor antice.Scriitorul francez Aime Michel propune urmtoarea scen. S lum, de exemplu, unul dintre gnditorii din Alexandria, un om ca Ptolemeu, astronomul din secolul al ll-lea, format n spiritul metodelor raionale ale lui Arhimede, Euclid i Aristotel. i s ni-l imaginm citind Apocalipsa, diferite scrieri despre Armageddon. Cum ar fi reacionat la o astfel de experien? Ar fi dat pur i simplu din umeri, spune Aime Michel: Nici nu i-ar fi trecut prin minte s acorde cea mai mic ncredere unui astfel de compendiu plin de ceea ce el trebuie s fi privit drept nebunii. O astfel de scen trebuie s se fi petrecut de mii de ori la sfritul antichitii clasice. i tim c de fiecare dat trebuie s fi fost vorba de aceeai respingere, de aceeai ridicare din umeri, deoarece nu exist nici o scriere care s cuprind vreo examinare critic a doctrinelor, ideilor i revendicrilor con- traculturii reprezentate prin Apocalips. Aceast cultur opus era prea absurd pentru a reine atenia celor care-l citeau pe Platon. Dar, dup puin timp - foarte puin - cultura a triumfat i Platon a fost uitat pentru o mie de ani. Oare aa ceva se va mai ntmpla?11Numai o examinare amnunit a textelor antice ne va salva de efectele unei miopii culturale asemntoare. Printre alte obiecte interesante, cteva artefacte din Fenicia care au ajuns pn la noi dovedesc c exist o nelegere a ideii contactului OZN n antichitate.ALTE DIMENSIUNI49AMULETELE FENICIENECrile de istorie nu spun c civilizaia fenician exist cu mult nainte de migraiile evreilor, cnd mi multe triburi semitice au fondat o serie de ceti pe rmul Mediteranei. Numele lor: Tir, Sidon, Tripqlis ori Byblos i erau guvernate de o oligarhie sau de un rege. n perioada de nflorire a sa, Fenicia se ntindea pn n acea parte a Siriei cuprins ntre Nahr-al-Kabir (Eleutherus) n nord i Muntele Crmei n sud.Sir E.A. Wallis Budge, unul dintre cei mai mari specialiti ai secolului XX n Egipt i Mesopotamia, afirm c fenicienii nu erau un popor de literai. Spre deosebire de majoritatea popoarelor semitice, ei iubeau marea. i-au tiat pdurile pentru a obine lemn pentru corbii. Produsele atelierelor meteugreti, excepional de rafinate, erau vndute de negustorii lor n ntreaga lume antic, n Europa, Asia, Africa i India. Au nvat de la Babilonieni arta vopsirii, de la egipteni meteugul suflrii sticlei i tiau s foloseasc un sistem precis de greuti. Se cunoate foarte puindespre credinele lor religioase, dei se subliniaz adesea, pe temeiuri lingvistice, c numele zeilor arat influiene directe babiloniene, egiptene i greceti.

Despre ritualuri ni s-a spus c i sacrificau primii nscui, c prizonierii de rzboi erau ucii pe altarele zeilor i c femeife i ofereau virginitatea n sanctuarele zeiei Astarte. Se pare c pentru protecia lor personal fenicienii au adoptat tipul de amulete folosite n Babilonia i Asiria; o colecie de sigilii cilindrice se afl la British Museum. Unele dintre aceste artefacte, prezentate n cartea lui Wallis Budge-Amulets and Superstisions, dateaz probabil din anii 400 - 300 . de Hr. Pe cinci dintre aceste sigilii clindrice se afl un disc naripat, adesea reprezentat cu unele accesorii". Personajele care n literatur snt numite fiine divine" ies din aceste discuri n patru cazuri. i n fiecare caz apar personaje umane, n vemintede ceremonie, ce par a fi implicate n ritualuri cu trsturi asiriene.Pe primul cilindru apare un personaj ce ine n fiecare mn membrele anterioare ale unui animal naripat. Cinul dintre cele dou animale are coarne i coad. Deasupra fiinelor umane se afl discul naripat, din care apare un zeu. (Ahuramazda sau vreun zeu asirian", afirm Sir Wallis Budge.) Pe a doua amulet apar oameni-scorpioni i simboluri sexuale. Este limpede c dou creaturi stranii, brbai, susin un disc naripat deasupra unui copac sacru. La dreapta se afl un adorator, n timp ce alt persoan aduce un fel de animal pentru a fi sacrificat. i aici pot fi vzute dou personaje divine, ieind din disc.50JACQUES VALLEEPe o a treia amulet, dou personaje mari, naripate - interpretate de ctre specialiti drept preoi ce poart veminte cu aripi" -ncadreaz un disc enorm cu suporturi nalte. Sub disc se afl simbolizat un fulger, n faa cruia apare un brbat care parc se nchin. n vrful discului se afl ceva.Un alt artefact: un sfinx i o capr aezai de o parte i de alta a unui copac sacru, deasupra cruia se afla un disc naripat. Doi brbai ndeplinesc un ritual n legtur cu scena respectiv.Pe ultima amulet, dou personaje ciudate, parc nite pitici, pe care specialitii le numesc oameni-scorpioni (n ciuda piepturilor late reprezentate pe acest sigiliu), susin un disc naripat din care apar capetele a trei fiine divine. Doi brbai se nchinjn faa discului, sub care se poate vedea un fel de u boltit. n striga se afl un personaj foarte straniu, interpretat ca un zeu ce tine o gazel sau o capr sub fiecare bra".Interpretarea artefactelor pune cteva ntrebri deoarece, prerea ndeobte acceptat c discul zburtor este pur i simplu o reprezentare primitiv a soarelui sau a sufletului, las mult de dorit. Este oare ceva obinuit ca din partea superioar a unui disc naripat (un simbol frecvent n antichitate) s apar fiine? n ce context snt ntlnite asemenea reprezentri? Dac discul este un simbol mitologic legat de cosmos (aa cum o indic abundena desenelor astronomice de pe sigilii: stele, semiluni), trebuie s considerm c un disc din care pornesc gheare reprezint o ncercare de pstrare a memoriei unei viziuni sau observaii a unei nave zburtoare capabile s aterizeze?Aceast interpretare nu rspunde tuturor ntrebrilor noastre, dar ofer o cale de cercetare a simbolismului. Este ntr-adevr fascinant s citeti c interpretarea acceptat n general pentru simbolul zigzagat aflat pe unele amulete este un fulger. De ce oare un fulger este asociat neaprat unui disc naripat i de ce trei oameni n veminte somptuoase se nchin n faa acestuia? Scena sugereaz i un scop mai degrab dect o ntmplare, un fenomen natural. Ea sugereaz un evident contactat cu o nav zburtoare.Tot att de fascinante snt pentru cei ce studiaz cazurile de ntiniri de aproape snt scenele n care sunt transportate animale ctre discul ce planeaz pe cer. ntr-un caz, este reprezentat un zeu ce ine cte un animal cu coarne sub fiecare bra -o scen ce amintete cu siguran de numeroasele relatri de rpiri de animale de ctre ocupanii OZN-urilor. Pe trei dintre sigiliile cilidrice este reprezentat cu aproximaie acelai lucru: un disc aflat deasupra unei structuri de pe sol, un om ce se nchin,, i un altul aducnd un animal cu coarne spre centrul scenei.Fiinele pot fi mprite n urmtoarele categorii:ALTE DIMENSIUNI51Fiine umane, pe care asiriologii i numesc adoratori, preoi, regi etc. Uneori poart veminte cu aripi.Zeii. Snt reprezentai aprnd din disc i avnd, n unele cazuri, capul acoperit cu podoabe complicate sau mergnd pe lng disc, aa cum apar, de exemplu, pe amuleta unde o fiin poart prul strns n trei cozi lungi de fiecare parte a capului.Oamenii-scorpioni; n unul din cazuri snt reprezentai cu atribute falice de mari dimensiuni, dar n altul pot fi mai degrab femei-scorpioni. Ei apar numai susinnd discul. Ar fi interesant de aflat cum anume a aprut denumirea de scorpion n legtur cu aceste personaje. Oamenii-scorpioni au cam dou treimi din nlimea oamenilor, care, n schimb, snt mai mici dect zeii. (Profesorul Douglas Price-Williams de la UCLA subliniaz c Epopeea iui Ghiigamesh scorpionii erau paznicii muntelui soarelui. Omul-scorpion din Enuma E/ish, oper babilonian, era un monstru creat din haos la nceputul lumii. Price-Williams adaug: Aceste creaturi snt deci fiine telurice, htonice, cum ar fi spus Jung.)Diferii montri, ca, de exemplu, creatura cu coarne sau sfinxul.

De ce observarea unui disc zburtor a fost reprezentat n contextul unei evidente ceremonii magice care nu prea avea nici o caracteristic tradiional a religiei feniciene? Ni s-a spus c fenicienii credeau, ca i evrei, n nemurirea sufletului, c i incinerau morii i c ceremoniile de sacrificii implicau omorrea unor fiine umane i prostituia sacr. De ce se ntmpla aa dac sigiliile snt asociate cu valori spirituale i religioase care nu descriu nimic asemntor, ci arat n schimb discuri naripate care nu par a veni de pe o alt stea, poart cu ele fiine stranii care iau de pe Pmnt animale i emit fascicule luminoase? i de ce personajele umane poart veminte speciale, cu aripi?Reprezentarea discurilor zburtoare n religie nu se limiteaz la fenicieni. Simbolul e unul de baz la nceputurile cretinismului i este constant asociat cu ngerii. Teologia cretin nu spune prea multe despre ngeri, tot aa cum teologia musulman oficial pstreaz discreia asupra djinilor. Cteva documente totui conin detalii n legtur cu natura acestor fiine. Conform cercettorului japonez Y. Matsumura, Sophia, un bocument religios pstrat la biblioteca Naional din Lenigrad, ce cuprinde comentarii asupra dogmei bisericii ortodoxe greceti, descrie astfel procesul comunicrii dintre Dumnezeu i ngeri:Cum poate Domnul arta calea ngerului Su dac ngerul nu poate vedea faa Domnului su? Un nger are52JACQUES VALLEEo proiecie n partea superioar a ochilor, unde se afl un nor sacru. El mai are i ceva pe capul su pentru a primi sunetele. Acest lucru produce zgomote atunci cnd ngerul primete un ordin de la Domnul su. Apoi privete n oglinda din mna lui i vede n acea oglind instruciunea dat de dumnezeu.Nu am putut verifica direct existena acestui document i acurateea traducerii, dar seamn cu un numr de picturi, icoane i fresce care descriu contactul dintre Dumnezeu" i mesagerii si i contactul dintre mesageri i oameni. Mult vreme, comunicarea a avut loc mai degrab prin reprezentri pictografice dect prin cuvinte i nir exit dect cteva descrieri ale unui astfel de contact n cronici.Snt nclinat spre o interpretare mai degrab literar dect pur simbolic a scenelor de pe amuletele feniciene i snt de asemenea tentat s accept ca ipotez de lucru c de-a lungul timpului au avut loc contacte ntre contiinele umane i alte contiine, descrise ca demonice, angelice sau, simplu, extraterestre. Aceasta ar putea explica multe din puterea simbolic coninut n vremea noastr n conceptul de semne pe cer. Ar fi o dovad a faptului c OZN-urile moderne par s aib destule elemente arhaice, dar i futuriste (ca n reprezentarea semnului astrologie arab pentru Venus pe obiectul vzut la Socorro, New Mexico, de poliistul Lonnie Zamora), i ar explica de asemenea fascinaia pe care oamenii din toate rile i rasele au simit-o ntotdeauna pentru straniile fiine de dincolo"Ct de constante au rmasaceste observaii i viziuni vom vedea comparnd povestea sigiliilor feniciene cu urmtoarea scrisoare a unei femei care a vzut un om-scorpion... n vremea noastr.CAZUL OMULUI-SCORPION DIN OXFORDlat cum ncepe scrisoarea acestei femei din Marea Britanie: La conferina inut de Jacques Vallee pe 12 decembrie la Asociaia Arhitecilor din Londra am fost surprins de unul dintre diapozitivele prezentate: un sigiliu fenician pe care apare o sfer naripat inut de dou creaturi pe care confereiarul le-a numitALTE DIMENSIUNI53oameni-scorpioni". Este posibil s fi vzut i eu un astfel de om...Era vara anului 1968, pe la 4:00 p.m., ntr-un weekend. Plecase cu maina de la Londra ctre o localitate de lng Stratford pentru a face o vizit unor prieteni. n main se mai afla cineva. Chiar dup ce au ieit din Oxford, amndoi au vzut un disc strlucitor pe cer. Au ncetinit i apoi au oprit maina pentru a-l urmri cum se deplaseaz ca o sgeat i dispare. Nu departe se mai oprise o main. n cele din urm, obiectul a disprut n spatele unui copac. i-au continuat drumul, dar evenimentele ntr-adevr impresionante s-au petrecut abia dup dispariia discului:Pe drum, ntre Burford i Stratford, am avut nite relevaii uimitoare i neobinuite n legtur cu ceea ce a putea numi Natura Realitii. Erau legate ntr-un anume fel de discul acela strlucitor i au avut un efect profund asupra mea, cauznd ceea ce este ndeobte cunoscut sub numele de schimbarea personalitii. Nu voi ncerca s explic ce anume nseamn aceste relevaii deoarece aproape toate religiile lumii au ncercat s o fac i nu au reuit. (n acea dup-amiaz m-am transformat din agnostic n gnostic, dac asta nseamn ceva pentru dumneavoastr.) Totui, revelaiile m-au lovit ca nite sgei din cer, din afar, una dup alta. Nu am mai trit o asemenea experien de atunci.Scrisoarea continu cudescrierea a ceea ce a vzut femeia, o descriere parc ieit direct dint-un roman de John Fowles: oaspeii se aflau n salon, iar femeia s-a dus la ua terasei pentrua respira aer curat. Vremea era, scrie ea, foarte cald i nchis".Lumina din camer strlucea ntr-un arc de cerc de aproximativ 10 picioare n jurul uii. n aceast suprafa am vzut, imediat ce am ajuns la fereastr, un personaj straniu. Eram stpnit de panic i asta m fcea s l percep foarte greu. Pentru mine era, fr ndoial, un demon sau un diavol pentru c interpretam n stil occidental (mi imaginez) viziunea, creatura, animalul sau orice o fi fost. Ca i omul-scorpion, ca i Pan, avea labe de cine sau de capr. Era acoperit cu o blan mtsoas, pufoas, nchis la culoare i scnteind n lumin. Era, negreit, un humanoid, ruvoitor, credeam eu. S-a ghemuit, privind fix, fr s fie orbit, cu ochi verzi, oblici; nu aveau pupile. Ochii strluceau i erau, de departe, lucrul cel mai nfricotor. ncerca, aa cred acum, s comunice cu mine, dar panica m-a mpiedicat s recepionez ceva. Dac ar fi stat n poziie vertical, ar54JACQUES VALLEEfi avut aproximativ patru - cinci picioare nlime. Avea urechi ascuite i un bot lung. Ddea impresia c e foarte emaciat; minile i degetele erau subiri ca nite bee.Convins c era vorba de o halucinaie, am revenit n camer i m-am aezat o vreme, pn ce panica a mai sczut. Apoi m-am dus s vd dac mai era acolo. Era, dar se deplasase ceva mai ncolo, la captul cercului luminos. M-am ferit s m mai apropii de ua aceea tot restul serii i a doua zi am plecat. Nu am spus nimnui. Am realizat c ar putea avea vreo legtur cu discul strlucitor numai dup ce am vzut diapozitivul, n dosarele mele se gsesc i alte rapoarte ale unor astfel de observaii uitate de care martorii i-au amintit vznd un diapozitiv, coperta unei cri sau asistnd la o conferin.FASCiCULUL LUMINOSn toate tradiiile religioase exist o trstur comun: un fascicul luminos ce eman dintr-un punct situat pe cer sau dintr-un nor de form deosebit i focalizeaz asupra unei fiine omeneti. Acest fascicul este de obicei interpretat ca un semn binecuvntat ce transmite informaii dintr-o surs divin.Snt intrigat de acest concept pentru c el revine n cazurile moderne de contact OZN. Experimentatorul metapsihic Robert Monroe a descris un fenomen similar pe care el nsui l-a trit pe cnd efectua o experien de exteriorizare corporal. n noaptea de 9 septembrie 1960, pe cnd sttea lungit n pat, spune Monroe (n cartea sa Outofthe Body):M-am simit, dintr-o dat, scldat i strpuns de un fascicul foarte puternic ce prea a veni din nord, la aproximativ 30 deasupra orizontului. Eram complet lipsit de putere, fr voin proprie, i m simeam ca i cum m-a fi aflat n prezena unei fore foarte puternice, n contact personal cu aceasta.Era inteligent ntr-un fel care depea puterea mea de nelegere i ptrundea direct (de-a lungul fasciculului, n jos?) n capul meu, prnd a cuta orice amintire din mintea mea. Era ntr-adevr nspimnttor pentru c nu puteam face nimic mpotriva acestei intruziuni.ALTE DIMENSIUNI55La 16 septembrie, noaptea, din nou, conform notelor lui Robert Monroe:Aceeai atingere impersonal, aceeai putere, din acelai unghi. Totui, de data aceasta, am avut ferma impresie c simeam loialitatea fa de aceast for inteligent, omniprezent, i c asta era misiunea mea aici, pe Pmnt...Am avut impresia unor evi imense, att de vechi nct erau acoperite cu muchi i rugin. Prin ele curgea ceva asemntor cu petrolul, dar cu mult mai mult energie dect acesta; era vital i preios oriunde (presupunere: nu pe aceast planet materiala).Pe 30 septembrie, acelai ablon:Preau s se nale spre cer cnd i-am strigat, implorndu-i. Apoi am fost sigur c mentalitatea i inteligena lor depeau cu mult nelegerea mea. Este o inteligen 'impersonal, rece, cu nici una din emoiile dragostei sau compasiunii pe care noi le respectm att de mult; totui aceasta este poate atotputernicia pe care o numim Dumnezeu. n trecutul omenirii, astfel de vizite s-ar putea s fie stat la baza tuturor credinelor noastre religioase i se prea poate ca ceea ce tim astzi s nu ofere rspunsuri mai bune dect cele de acum o mie de ani.n timp ce primeam lumina, m-am aezat pe jos, plngnd mai tare dect am plns vreodat, pentru c tiam, fr nici o speran de schimbare, c Dumnezeul copilriei mele, al bisericilor, al religiei din ntreaga lume, nu era cel cruia ne nchinm - c pentru restul zilelor mele voi suferi" de pierderea acestei iluzii.LUMINA TRANCHILIZANTUn caz ce a avut loc n martie 1958, i despre care a relatat n The Ftying Saucer Review investigatorul francez Joel Mesnard, ne ofer posibilitatea de a verifica din nou proprietile stranii ale luminilor asociate cu fenomenul OZN azi i n trecui Martorul este un francez de 28 de ani din Legiunea Strin, santinel n tabra algerian Bouahmama, n deertul situat la56JACQUES VALLEEsud de Constantino. Puin dup 12 : 30 a.m., a auzit un uierat ce prea a veni din cer; a privit n sus i a vzut un obiect mare, cu diametrul de aproximativ 1 000 de picioare, cobornd cam la 150 de picioare de el. ns remarcabil nu era dimensiunea enorm a obiectului, ci lumina ce provenea din partea sa interioar: un fascicul conic, verde-smarald.n afar de acest punct, amintirile legionarului snt vagi i, dup cum el nsui admite, s-ar putea s nu corespund realitii. n loc s trag un foc pentru a-i alerta pe ceilali sau s telefoneze pentru a-i anuna superiorii, a rmas privind la obiect mai bine de trei sferturi de or. Conform acestui brbat, interv


Recommended