+ All Categories
Home > Documents > Jacques Gernet - Lumea Chineza (Vol. 1)

Jacques Gernet - Lumea Chineza (Vol. 1)

Date post: 13-Jul-2015
Category:
Upload: whisperintherain
View: 185 times
Download: 6 times
Share this document with a friend

of 459

Transcript

JACQUES GERNETL e m o nd e ckinois (c ) Lib ra ir ie A r m n d C o l in , P a ris, 1 9 7 2 a su p r a p r e z e n t e i e d i i i k ^ n S sn t re z e r va t e E d itu r ii M e rid ia n e

Jacques Gernet

lu m eaVolumulTraducere de ERBAN STAT! ROMULUS IOAN BUDURA Cuvnt nainfe i nofe de ROMULUS ION BUDURA

EDITURA MERIDIANE BUCURE TI, 1985

Pe copert : ZHAO JJ (1082-1135)

tSHSS

CIMNT FNA/NTE

Publicarea lucr rii lui Jaques Gemet Le monde chinois n versiune romneasc se nscrie n mod firesc pe coordonatele preocup rii constante a Editurii Meridiane de a prezenta cititorilor tezaurul de valori al civiliza iilor lumii. In deplin consens cu cre terea interdependen ei economico-politice a na iunilor, apari ia unor asemenea lucr ri r spunde cerin ei generale de a se facilita adncirea cunoa terii dintre acestea, spre a se promova n elegerea lor reciproc i a se favoriza armonizarea intereselor lor sub semnul progresului i p cii. Totodat , se eviden iaz efortul nregistrat pe diversele meridiane ale globului de a pune n lumin valorile civiliza iilor tuturor na iunilor, spre a se ajunge, cu vremea, la constituirea unui autentic patrimoniu universal de cultur , n care tot ceea ce au creat peren popoarele de-a lungul veacurilor s - i g seasc locul ce i se cuvine, ntr-un bun al ntregii omeniri. Pe fondul'acestor considera ii generale, contactul cu lucrarea lui J. Gemet, ca de altfel cu orice scriere serioas despre lumea chinez , reclam cteva sublinieri particulare. Prin lucrarea sinologului francez ne ntlnim cu civiliza ia celui mai numeros popor al lumii, care populeaz a treia ar ca ntindere a planetei noastre, un popor chemai s joace un rol de prim ordin n comunitatea interna ional . Ne ntlnim

cu istoria i cultura unuia dintre ceh mai vechi popoare care de-a lungul ctorva milenii a realizat performan e remarcabile de creativitate i care, spre deosebire de alte neamuri al c ror apogeu line de istorie, are ast zi perspectiva de a atinge noi culmi de importan universal n domeniul creaiei materiale i spirituale. Ne ntlnim cu o spiritualitate distinct , sedimentat de-a lunhd multor secole ntr-un sistem de valori bine structurat, preponderent pe mari ntinderi n Orient, dar pn ast zi nc insuficient cunoscut i n eleas n Occident i care se cere a fi integrat organic n ceea ce ar trebui s fie con tiin a universal . Lectura lucr rii impune a i se recunoa te autorului dou merite fundamentale: seriozitatea n abordarea problematicii vaste i complexe pe care o presupune tema, ca i simpatia pentru poporul chinez, fie c aceasta din 'urm este motivat de realiz rile Chinei, fie c este inspirat de vicisitudinile pe care ea le cunoa te n a doua jum tate a secolului al XlX-lea i n prima jum tate a secolului al XX-lea. Bine documentat, sinologul francez nu se las totu i furat de mul imea de informa ii evenimen iale pe care le furnizeaz istoriografia chinez i, sintetiznd liniile principale ale mi c rii istoriei i culturii poporului chinez, ne nf i eaz evolu ia milenar a civiliza iei acestuia ntr-o manier pe ct de sugestiv pe atit de pl cut . In plus, spre deosebire de cele cteva scrieri despre istoria Chinei ap rute la noi, lucrarea lui J. Gemet exceleaz prin raportarea permanent a lumii chineze n mi carea sa la date, evenimente, personalit i i crea ii semnificative ale istoriei universale. S-ar putea spune c cititorul este invitat s priveasc lumea chinez nu n sine, ci dinspre ntreaga lume, f r ca prin aceastea autorul s scape din vedere autenticitatea i originalitatea fenomenului chinez n ansamblul lui. Tocmai de aceea, lectura lucr rii se v de te util atit pentru cei mai pu in aviza i iu materie de sinologie, cit i pentru cei care cunosc ceea ce

s-a publicat n Romnia despre ,,lumea chinez " i vor s integreze n fluxul istoric al Chinei i al umanit ii cuno tin ele dobndite. In sfir it, profesnd o viziune universal , autorul evit s cad n p catul europocentrismului i, totodat , refuz ierarhizarea civiliza iilor lumii n func ie de acesta. Intietatea sau specificitatea creaiilor civiliza iei chineze snt frecvent invocate n consens cu o pledoarie constant n favoarea recunoa terii locului ce i se cuvine acesteia n ansamblul civiliza iilor lumii. In aceast ordine de idei, este semnificativ constatarea autorului c impactul dintre modelul occidental i modelul chinez de dezvoltare nu s-a produs atunci cnd societatea chinez s-a g sit nir-ima din perioadele sale de nflorire i prosperitate, i cnd, f r ndoial , nici nu s-ar fi ridicat problema deprecierii globale a tradi iilor chineze, ci s-ar fi declan at, poale, un interesant i fructuos proces de ntrep trundere a celor dou tipuri de civiliza/ic. Republica Popular Chinez a reu it nu numai s i restabileasc unitatea i independenta, s - i consolideze statutul de mare putere n comunitatea interna ional , ci i s se angajeze pe o cale de dezvoltare cert , care, ndeosebi in ultimii ani, este marcat de realiz ri' de seam n toate sectoarele vie ii sociale. In aceste mprejur ri se i observ desf urarea din ce n ce mai ampl a procesului de ntrep trundere a celor dou tipuri de civiliza ie amintit. Ilustrative n acest sens snt cel pu in trei preocup ri majore: mai uli este vorba (te preocuparea autorit ilor chineze de a identifica i a pune n circula ie na ional i interna ional ---- valorile incontestabile ale civiliza iei chineze, f cud uz de mijloacele i modalit ile contemporane de comunicare; apoi de preocuparea unor cercuri din ce n ce mai numeroase din afara lumii chineze de a asimila i practica valori ale civiliza iei chineze, ceea ce dup cum o dovedesc faptele nu r mne f r ecou n publicul larg; i n cele dur urm de preocuparea ridicat la ' rangul de politic de stat a guvernului chinez

de a introduce i asimila n societatea chinez anumite valori ale civiliza iei occidentale, preocupare ce se v de te a fi eficace. Cu alte cuvinte, cartea lui J. Gemet i ofer cititorului premise indispensabile n elegerii unuia din procesele semnificative din lumea contemporan , acela al ntrep trunderii sistematice a dou tipuri de civiliza ie: cea chinez i cea european , justificnd, o dat n plus, lectura ei,ROMULUS IOAN BUDUKA

INTRODUCERE

Obiectul acestei c r i sau mai degrab ambi ia ei este de a servi drept introducere n istoria lumii chineze, relevndu-i etapele de formare, experien ele succesive, contribu iile care, venite de pretutindeni, au mbog it-o pe parcursul secolelor, influen ele pe care le-a exercitat, contribu iile ei la istoria universal 1 . ntradev r, lumea chinez , a a cum apare ea ast zi, este produsul i rezultatul unei lungi istorii. Tot a a cum n-am putea avea preten ia s cunoa tem rile Europei noastre ignoind ceea ce a contribuit la formarea lor din vremurile Rena terii, evului mediu i antichit ii, tot astfel, am gre i radical, n ceea ce prive te China, dac am neglija formidabila ei dimensiune istoric . Importan a Chinei nu se reduce la num rul locuitorilor ei i la for a, n bun parte nc vir1 A trebuit s inem seama de lipsa oric rui manual i de nivelul foarte elementar al cuno tin elor despre China, ca s nu mai vorbim de ideile false i de prejudec i. De unde necesitatea de a nainta pas cu pas, sitund faptele n contextul Ier istoric i str duindu-ne s facem evidente leg turile ntre diferitele secteare ale evolu iei: societate, sisteme politice, economie, rela iile lumii chineze cu alte culturi ale Asiei Orientale i alte civiliza ii ale Eurasiei,

tehnic , via

intelectual

. a . ( N. a . ) .

700 v. uium mai general ^,, L din ue trecut, ct i de prezent: civiliza ia chinez a fost surs de inspira ie pentru o bun parte din omenire, c reia i-a mp rt it scrierea ei, tehnicile ei, concep iile ei despre om i lume, religiile i institu iile ei politice. Influen a Chinei a iradiat mult dincolo de rile care, precum Coreea, Japonia i Vietnamul, fac parte din aceea i comunitate de civiliza ii, i anume, spre popula iile turce, mongole i tunguse din1 Mongolia si din Altai, n Asia Central i n toat Asia de Sud-Est. Aceast influen a atins i ri mai ndep rtate. Occidentul, care, f r s - i dea seama, a beneficiat de ea pn n zilele noastre, nu cunoa te bine ceea ce datoreaz Chinei aport n absen a c ruia n-ar fi ceea ce este. Sinteza este dificil i nu poate fi vorba aici dect de o ncercare, c ci dac suma studiilor pe care savan ii chinezi, japonezi i occidentali au consacrat-o istoriei lumii chineze i civiliza iei chineze nu poate fi comparat cu imensa munc depus pentru cunoa terea antichit ii clasice a rilor europene, lucr rile snt de pe acum mult prea numeroase p entru a putea fi, toate, cunoscute i exploatate. Lacunele, imperfec iunile i erorile snt inevitabile cnd este vorba de a cuprinde un ansamblu de fapte att de bogat i de divers, ntins pe durata a trei milenii i jum tate. Acestui handicap i se adaug dificult i de un alt ordin. Un ntreg fond de cuno tin e elementare, provenite att din experien a curent a vie ii cotidiene, ct i din nv area propriu-zis , lipse te celui ce dore te s se ini ieze n realit ile rilor Asiei Orientale. Cu toate c o treime din omenire locuie te n aceast parte a lumii i c , n universul mic orat de ast zi, se vorbe te despre 1y.

La data apari iei celei de a doua edi ii franceze a prezentei lucr ri (1972). n prezent, popula ia R.P. Chineze se ridic la peste un miliard de locuitori (M. tr.j. ]0

vecinii no tri, cultura european r mne hot rt occidental ". A opta pentru un punct de vedere potrivit c ruia Europa apare doar ca un apendice al continentului eurasian, iar istoria ei drept un caz particular al istoriei Eurasiei, cerc, de altfel, un dificil efort de imagina ie. SPA II I POPULA II Istoria lumii chineze are n vedere un vast ansamblu geografic care este departe de a fi omogen i care se ntinde din Siberia pn la Ecuator i de la rmurile Pacificului pn n inima continentului eurasian. Aceste spa ii imense prezint o mare diversitate de condi ii geografice i o structur general a c rei cunoa tere este indispensabil pentru n elegerea istoriei lor. Ne vcm limita totu i aici la ceea ce este esen ial: caracterul masiv al ansamblului continental, subliniat la sud-est de formidabilul cemplex de mari n limi muntoase i platouri nalte pe carc-1 formeaz , ntr-un arc de cerc ntins de la Hinducu la Peninsula Indochinez , ncre irile himalaicne ale scoar ei terestre; marca zon de stepe (sau, mai exact, de preerii) ntrerupte de deserturi, care acoper spa iile cuprinse ntre p durile siberiene i regiunile cultivate ale Chinei de Nord; existen a cmpiilor fertile formate de aluviunile marilor fluvii (bazinul fluviilor Sungari si Liao n Manciuria, marea Cmpie Central a Chinei de Nord, ntinzndu-se pe mai bine de 300 000 km2. Yangziul mijlociu i inferior, cmpia regiunii Guangdong, bazinul Fluviului Ro u, n Vietnam, i alte bazine fluviale ale Peninsulei Indochineze .a.); marea ntindere a rmurilor maritime, de la gura Heilongjiangului (Amurului) pn la Peninsula Malaez , precum i existen a unui nentrerupt irag de insule, mari i mici, de la arhipelagul nipon pn la ansamblul, i mai ntins, al marilor insule indoneziene (Filipine, Kalimantan, Sulawesi, Insulinda i Sirmatra). Dalele climatice sporesc aceast diversitate; regiunilor

11

Limbile Asiei Orientale LIMBI ALTAICE LIMBI DIN NORDESTUL ASIATIC

uigura kazah uzbec t tar sa!a kirghiz yugu LIMBI SINO-TIBETANE Grupul tibctnbirman dialecte tibetane birman limbi ale minorit ilor tibet o-bir-inane din China de S.V. i din Indochina Grupul thai siamez lao ian limbi ale minorit ilor thai din China de S.V. i Indochina Grupul miao-yao limbi ale minorit ilor din China de S.V. i din Indochina Grupul chinez dialectele din Nord dialectele wu dialectele din Guangdong dialectele, din Fujianul de Sud dialectele din Eujianul de Nord Jialectele hakka dialectele din H u nan

LIMBI Al 'STRO-ASIATICE M6N-KHMERE khmer (kampuchian ) cham (minorit i de pe coastele orientale ale Vietnamului i Kampuchiei) mn (birmaneza de sud) limbi alo minorit ilor mon-khmere d i n Vunnaii, din Indochina i din Insulele Nicobar

LIMBI MALAEZOPOLINEZIENE" malaez javanez alte limbi malaezo-polineziene" din Indonezia alte limbi ale minorit ilor e1 nice din Taiwan

orientale i meridionale, supuse influen elor alternative ale musonilor, li se opun tipurile de climat uscat i continental din interiorul Asiei. Efectele latitudinilor nu snt nici ele mai pu in importante. China este att ara gerurilor siberiene i a iernilor aspre, cit i aceea a c ldurilor umede i ap s toare de la tropice. Popula iile ce locuiesc aceste inuturi snt foarte diferite i se deosebesc prin modul lor de via , prin culturile i limbile lor. Criteriul lingvistic este, f r ndoial , primul dintre cele ce pot fi invocate. Limbile vorbite n Asia Oriental i n Republica Populat Chinez fac parte din cinci grupuri lingvistice diferite, a c ror repartizare geografic este relativ limpede, cu excep ia Chinei de Sud i a Peninsulei Indochineze, uncie amestecul lingvistic este extrem de mare. ntre Siberia i regiunile Chinei de Nord, unde popula ia de limb i cultur chinez este majoritar , se g sesc popoare care s-au rev rsat asupra Asiei Centrale i dincolo de aceasta, i ale c ror limbi fac parte din grupurile limbilor turce, mongole i tunguse (limbi alt dat numite uralo-altaice"). Radical diferite din punct de vedere ling vistic fa de chinez i de limbile nrudite cu ea, coreeana i japoneza constituie un grup aparte, cu toate c par s prezinte, amndou , unele afi nit i cu limbile turce, mongole i tunguse. Popula iile sino-tibetane acoper , n ace la i timp, ansamblul himalaian al marilor n l imi muntoase i al platourilor nalte. Peninsula Indochinez i China propriu-zis . cele 2! pro vincii ce se ntind ntre Valea Heilongjiangului i Mongolia, pe de o parte, i frontierele Birmaniei Laosului i Vietnamului, pe de alta. Dup nu m rul de vorbitori, grupul lingvistic al dialecte lor chineze domin n mod evident acest ansam blu vast i divers,

1.Grupul ooreeano-niponETTfnjl coreean pV?T | japoneza

2 Grupul smo - t;hefan

hui (chinezi musulmani

vietnamez

birman

ul ausfro-asiaticmon i khmer

4Grupui mongol -rungus*"7~j mongolo I manciuriana

^Grupul fure

ffi**^Xf-j cEtc limbi furcice malaezp TGrupui indo-europeanruslimbi din India de Nord

1. Harta grupurilor lingvistice din Asia Oriental

Grupul limbilor mon-khmere, slab repre zentat n China de Sud-Vest, este mult mai r spndit n Peninsula Indochinez . In sfr it, mai spre sud, Malaezia i marile insule din Asia de Sud-Est sint domeniul Hm- 14

bilor malaezo-polineziene", care se ntind, de fapt, c tre est pn n Mclanezia, c tre nord pn n Taiwan, iar c tre vestjpn n Madagascar. Aceast repartizare a diferitelor grupuri ling15 vistice n Asia Oriental p streaz amintirea

unei foarte ndelungate istorii, al c rei rezultat l i reprezint , de fapt. Dac este cu neputin s tim care era situa ia n epoci foarte ndep rtate, n schimb liniile de ansamblu ale evolu iei ne snt totu i cunoscute; de la nceputul mileniului I s-a produs o extindere a limbilor din grupul chinez, n formele lor arhaice, vechi i moderne, dinspre valea Fluviului Galben c tre bazinul Fluviu'ui Yangzi, apoi c tre China de Sud i c tre Asia de Sud-Est; s-a produs, de asemenea, o dep'asare i o extindere a limbilor thai, tibeto-birmaneze i monkhmere dinspre valea Fluviului Yangzi i hotarele sino-tibetane c tre China de Sud i Peninsula Indochinez , precum i o difuziune a limbilor malaezo-polineziene dinspre rmurile Chinei Meridionale c tre Asia de Sud-Est i chiar dincolo de aceasta. In sfr it, limbile indo-europene (kucean , agneean , kho-tanez , dialectele iraniene orientale), care au fost reprezentate n oazele Asiei Centrale pe parcursul celei mai mari p r i din istorie, au disp rut n zilele noastre cu des vr ire din aceste regiuni.

POPULA IILE HANIn vastul ansamblu geografic i uman pe care l constituie Asia Oriental , popula iile de limb i cultur chinez , ce poart numele de han, formeaz ast zi grupul cel mai important. Aria lor de r spndire se ntinde pe aproape 15 milioane de km2 , de la hotarele Siberiei (54N) la Timor (!0S) i de la Mindanao (126E) pn n inima continentului eurasian (73E, meridianul Bombay, pe rmurile occidentale ale Indiei). De la Singaporc, ora pe trei sferturi chinez, la valea Heilongjiangului, distan a este egal cu aceea ntre Dublin i frontierele de vest aie Republicii Populare Chineze.

Cifra total a acestor popula ii se ridic la aproape 700 milioane de oameni1 .Popula ii han n Asia Oriental ................... 600 (estimare 1970) Popula ii han n Tahvan.................................................. 13 Popula ii hui (musulmani chinezi) ........................... 4 Popula ii han n Asia de Sud-Est ........................... 11* Amintim pro memoria existen a unor comunit i chine ze n India, Madagascar, n sudul Africii i n cele dou Americi.

(n milioane :) Popula ii han n China ccntinenta'

Reparti ii lor este inegal . ntr-adev r, ele snt majoritare n cele 21 provincii ce constituie China propriu-zis inclusiv Insula Taiwan ~ i care formeaz un ansamblu geografic de circa 4 600 000 km2, avnd aproximativ aceea i ntindere cu Europa de pn la frontierele U.K.S.S. Fiecare dintre aceste provincii, la care ne vom referi n mod constant n aceast lucrare, au suprafe e cuprinse, n general, ntrecea a Romniei i cea a Greciei. Densitatea popula iei lor este comparabil cu cea a rilor europene. Foarte1 Potrivit recens mintului din 1 iulie. 19S2. popula ia Chinei se ridica Ia 1031882 511 locuitori (chinezii de peste hotare nu snt inclu i n aceast cifra) 1 008 175 2SS locuind n China continental , S 270 7*)9 -- n Taiwan (cifr publicata n iunie 1983!, iar n Hongkong . i Macao 5 378 627 (cifr nsumnd datele din iunie 1982 i respectiv, anul 1981). Din locuitorii p r ii continentale 51,5%, respectiv 519 433 369, snt b rba i i 48,5;,, respectiv 488 741911, snt femei. * Din popula ia aflat n China continental , 93,3",,, respectiv 936 703 824 locuitori, sint de na ionalitate han, restul de 6,7%, respectiv 67 233 254, nsumnd minorit ile na ionale (din cele 55 de minorit i na ionale, 15 au dep it fiecare cte 1 milion de locuitori). n cadrul populat iei de 1 008 175 288 locuitori. 4 -U-! 495 au diplome de studii superioare. 1 602 474 au terminat studiile superioare f r a fi ob inut diploma sau snt in

urbanizata provincie Jiangsu dep ea, ea singur , n 1957 Olanda, ca densitate a popula iei (Shanghaiul are ast zi zece milioane i jum tate de locuitori, Nanjingul 1 600 000 iar numeroase ora e din Jiangsu mai mult de o jum tate de milion). Exist ns i o Chin exterioar , format din comunit ile chineze ce s-au stabilit n majoritatea rilor din Asia de Sud-Est (Peninsula Indochinez , Indonezia i Filipine). Foarte numeroase n Malaezia, unde constituie mai mult de o treime din popula ie, n Sarav/ak (pe coastele nord-vestice ale Insulei Kalimantan) i n Thailanda, aceste comunit i snt departe de a ficursul studiilor superioare, 66 478 028 au atins nivelul cursului superior al nv mivtului secundar, 178 277 HO au at ins nivelul inferior al nv mntului secundar i 355 160 310 au \m nivel de instruc ie corespunz tor nv mntului primar. iu trgurilc i ora ele de pe teritoriul C h i n e i continentale i i au domiciliul 206 588 582 locuitori. Reparti ia t er it or ia l a popula iei era la 1 iu li e 1982 urm toarea: Municipiul Beijing Municipiul Tianjin Provincia Hebei Provincia Shanxi R egi u nea aut onom Mongolia Interioar Provincia Liaoning Provincia Jilin Provincia Heilongjiang Municipiul Shanghai 9 230 678 locuitori din care 3 632 715 sp g sesc n cele 9jude e subordonate direct 76-1 141 locuitori din care 2 621 576 se g sesc ncele5 jude e subordonate direct 53 005 S75 locuitori 25 291 3S9 locuitori 19 274 279 Locuitori . 35 721 693 lecuituri II 560 053 locuitori 32 665 546 locuitori 11 859 748 locuitori, din care 5 538 876 se g sesc n cele 10 jude e subordonate direct 60 521 114 locuitori 38 SS4 603 locuitori S

Provincia Jiangsu Provincia Zhejiang

neglijabile n Vietnarr i, Kampuchia, Indonezia i Filipine. Singapore , Penang i Malacca n Malaezia, Cholon n v ietna sint ora e cu mportante popula ii de na ionalitate chinez . Departe de a forma i un ansamblu omogen, diferitele popula ii de limb i cultur chineze seProvincia Anhui Provincia Fujian4 9 2. 1 3 3 7 4 7 4 4 7 5 4 5 9 66 724 lecuiteri 5 93 106 locuitori, din care 1 57 847 se g sesc n insulele

tm

Jinmen i Mazu Provincii Jiangxi Provincia Shandong Provincia Henan Provincia Hubei Provincia Hunan. Provincia Guangdong18 4 41 9 42 2 NO4 S2 locuitori 7 054 locuitori

739 150 00 851 8 29 220 9

locuitori locuitori locuitori locuitori (locuitorii din insulele Dongsha i Nansha nu sint cuprin i in aceast cifr ) locuitori locuitori locuitori locuitori locuitori locuitori locuitori locuitori

Regiunea autonoma zhuang Giiangxi Provincia Sichuan Provincia Guizhou Provincia Yunnan Regiunea autoncm Tibet Provincia Shaanxi Provincia Gansu Provincia Qinghai Regiunea autonom hui Ningxia Regiunea autonom uigur Xinjiang Provincia Tanvan Teritoriile Hongkong i Macao Militari n serviciu iu 1981 n Armata Popular de Eliberare 9 (N. tr.).

5 42 960 6 0 9 71 510 9 3 2 55 997 8 55 817 2 1 2 8 1 3 89 393 2 '104 423

1

56 26 1 0 9 3 89 706 5

3 98 578 locuitori 5 1 O 681 locuitori 3 M 749 locuitori I 27 N 0 5 37 627 locuitori 8

f

_ 11 14 2 58 210 persoane 1

i

deosebesc prin tradi iile, obiceiurile, compozi ia lor etnic i dialectele lor. Absen a criteriului na ional, care n Europa ne permite, de pild , s facem distinc ii att de nete ntre francezi, spanioli, italieni i romni, ascunde n lumea chinez o diversitate care este produsul istoriei i care n trecut era cu siguran mai accentuat dect ast zi, cnd nv mntul i facilit ile de comunicare tind s tearg caracterele de originalitate ale diferitelor regiuni. Cercetarea istoriei semin iei han i a etnografiei diferitelor popula ii de limb i cultur chineze ar presupune ns o munc imens , care ri-a fost nicicnd f cut n chip sistematic i pentru care documenta ia este adesea lacunar . Cu toa'e c poart denumirea de dialecte, ce evoc pentru noi. europenii, forma luat de o limb -matrice ntr-o regiune limitat , dialectele chineze snt vorbite di' milioane de oameni. Ele prezint ntre ele diferen e tot att de marcate ca acelea ce deosebesc n Europa limbile unui acela i grup lingvistic i constituie. n realitate, ansambluri n interiorul c rora se ntlnesc varia ii nsemnate. Trebuie totu i notat existen a unei mase relativ omogene: aceea a dialectelor din nord, vorbite de 387 milioane de oameni ( n 195.)) si formind trei grupuri distincte. Kelativa uniformitate a acestor dialecte se explic prin marile amestecuri umane produse n decursul istoriei n toate regiunile cuprinse ntre Mongolia i bazinul Fluviului Yangzi, precum i popularea, n mare parte recent , a provinciilor din nord-est (Manciuria) i din sud-vest (Yunnan i Guizhou). Diversitatea dialectelor din sud i sud-est, precum i caracterul arhaic al mai multora dintre ele atest , dimpotriv , relativa stabilitate a grup rilor umane n aceste regiuni i se explic , de asemenea, prin valurile succesive de coloniz ri, care au dus la extinderea n regiunile respective a semin iei han nc de la sfr itul antichit ii. 20

& *f r f *

000 55 80 0 0 50i fyj Gansu6 oo 200 43 20 6 0"' 66 0 00

Suedia

gdo Guang-xi Huna II

Hebei . ShaanxiHubei Jilin Guizhou H Jiangxi

311 700 301 100 2 37 500 2-31 ^00 220 400

Polonia Italia

210 500202 700 196 750 1S7 500 S 7 000 174 000

Shanxi

17o 6 oo 148 6 00 1 1 57 0013

3 300

110 5 00

tt9 900Jiaiig-.suZh

ejian

132 500 127 800 123 100 110 950 102 200 101 800 y 3 000 11 300 35 960 30 560

Grecia Cehoslovacia Bulgaria

Ungaria Elve ia

Belgia

ri europene cu popula ie aproape echivalent Sichuan Shandong Henan Jiaiigsu Hebei Guangdong Hu na n A alm i Hubei Zhejiang Liaoning Guangxi Yunnan Jiangxi Shaanxi Guizhou Shanxi Fu jian Gansu Jilin Taiwan 48 670 000 45 230 000 44 720 000 37 960 000 36 220 000 33 .160 000 30 790 000 25 280 000 24 090 000 19 390 000 19 100 000 18 610 000 18 130 000 16 890 000 15 960 000 14 860 000 14 650 00012 800 000 12 .150 000

12 429 000

Regiunea autonom Mongolia interioar Regiunea autonom uigur Xinjiang rovincia Qinghai (Kokonor) Regiunea autonom Xizang (Tibet)

Irlanda 4 1 Spania 64 Austria 87 Fran a 91

Taiwan Shandong Jiangsu

Belgia Olanda 376

9 200 000 - > O 0002 050 ooo 1 274 000

Yangz mandarin din nord-ves-t j-jjg limbi altaice 5131 mandarin din sud-vest cor-n lim hi dialecte din Guangdong ggjg dialecte wu dialecte din Fujianul de Nord i minbei)limbj ha|

^ ^ li m bi n nal aez o.-.(|)

dialecte din Fujianul de Sud GUANGXIZHUANG7U (mmnun)

REGIUNEA AUTONOM

2. Repartizarea dialectelor chineze

Robert Delort

(statistic din 1953, n milioane) Dialecte din nord (4 grupe) Dialecte wu (4 grupe) Dialecte din Guangdong (5 grupe) Dialecte din Hunan i Jiangxi Dialecte hakka Dialecte din Fujianul de Sud Dialecte din Fujianul de Nord 387 46 27 26 20 15 7

Dialecte chineze

tunguse, coreene, uucw-uAceste cifre nu cuprind popula ia han din Taiwan (13 milioane ast zi, din care majoritatea vorbesc un dialect din Fujianul de Sud) i din coloniile chineze din Asia de Sud-Est (11 milioane de, oameni care, potrivit originii lor, vorbesc dialectele din Guangdong, hakka sau din Fujianul de Sud).

ntocmai ca popula iile Europei, cele din China snt produsul numeroaselor amestecuri umane provocate de r zboaie i invazii, de eforturile de penetra ie colonial , de transferurile de popula ii, d contactele ntre vecini. Etnii turce, mongole, e vecini. Etnii turc, i g da io tibeto-birmanc, t h miao i i thai, tunguse, coreene, hi re m kh yao, mon-khmere i cteodat chiar popoare mai ndep rtate, venite de la hotarele Indiei i Iranului i din Asia de SudEst, au contribuit la formarea popula iilor han. Compozi ia etnic a Chinei de Nord a fost mereu mprosp tat pe parcursul istoriei prin aporturile popoarelor vorbind limbi altaice, originare din zona stepelor si din Manciuria de Nord, iar cea a provinciilor din vest prin metisajele cu popula iile de munteni din complexul himalaian i cu semi-seden-tarii din Oinghai. Amestecurile etnice au fost tot att de importante n C hina de Sud, und e efortul de colonizare s-a prelungit mai mult de dou milenii, pn n. zilele noastre. n tot sud-vestul Chinei (provinciile Guizhou, Yunnan, Hunan, Sichuau, Guangxi i Guangdong) continu s existe foarte numeroase etnii nechineze. Dac popula iile han formeaz marea majoritate a popula iei d i n R..P. Chinez , cet enii chinezi apar innd altor na ionalit i reprezint azi peste 67 milioane de oameni. Mai mult de

cincizeci dintre aceste na ionalit i snt recunoscute oficial si se bucur de o relativ autonomie politic . Rezult , a adar, nu numai c popula iile han snt departe de a forma acel ansamblu omogen pe care ni l-am putea nchipui a priori, ci i c diversitatea etnic este extrem n anumite provincii. Etnii ce vorbesc limbi malaezo-polineziene exist , de asemenea. n nordul i estul Insulei Taiwan.Principalele na ionalit i, altele dect han, din Republica Popular Chinez (rccensmntul din 1957)Denumirea

Grupul etnoling/isi ic thait urc

Localizare Yunnan, Guangdong Xinjiang, Gansu de V est Yunnan, Gtiizhou, Hunan Tibet, Oingbai, provinciile din sudvest nord-est, Mongolia, regiunea Beijing Mongolia, nord-esi,Gansu, Oinghai Yunnan nord-est S ichua ti

Num rul

zhuang 11 i gur yi

7 800 000 3 900 000 3 260 000 2 770 000 2 680 000 2 450 000 1 640 000 1 320 000 1 250 000

zang miao manciurian mongol Im vi coreean

tibet obirnian tibetan miao-yao tungus mongol thai coreean

27

Aceste popula ii, altele dect han, snt ultimele vestigii ale unei istorii marcate de extinderea continu a popula iilor de limb i cultur chineze, de triumful unui mod de via i al unei culturi care s-a modificat, mbog it i diversificat pe m sura cuceririlor pe care le-a ntreprins i a contactelor pe care le-a avut cu civiliza ii mai ndep rtate. Amestecurile etnice, mprumuturile ntre popula ii diferite, fenomenele de acultura ie unele popula ii han au adoptat modul de via al p storilor nomazi sau

cel ai b tina ilor din China de Sud; anumite etnii din provinciile meridionale nu se mai disting deloc de chinezi ne fac s subliniem, n perspectiv istoric , importan a capital a modurilor de via i a culturilor.

MODURI DE EXISTEN

I CULTURI

Dac situa ia lingvistic a Asiei Orientale i a R. P. Chineze, n care snt reprezentate toate grup rile lingvistice din aceast parte a lumii, relev dintru nceput complexitatea problemelor demografice, alte elemente ne permit s d m mai mult relief realit ilor umane din Extremul Orient. Sub forme mai mult sau mai pu in elaborate, culesul, vn toarea i pescuitul, cre terea animalelor i agricultura snt activit ile fundamentale ale umanit ii, aceasta trebuind nti de toate s se hr neasc . Completate cu activit i predatorii (incursiuni, tlh rie, piraterie) i comerciale, aceste mijloace de subzisten ntre in raporturi strnse cu culturile c rora le-au servit drept feaz : modurile de existen snt cele care constituie, a adar, temelia pentru oricare interpretare general a istoriei. geografice. Pe primul loc se situeaz datele Geografia este aceea care favorizeaz un mod de via sau altul i i impune limitele. Mai sus de o anume altitudine i n afara anumitor condi ii climatice, griul cedeaz locul orzului; vastele ntinderi ale preeriilor din Mongolia snt mai propice cre terii vitelor pe scar mare dect agriculturii; rizicultura inundat i are teritoriul de elec ie n cmpiile irigate din regiunile subtropicale i tropicale .a. Desigur, nu trebuei s ne l s m n voia unui soi de determinism geografic: prin realizarea de terase, orez riile inundate pot urca piu n regiunile colinare i, datorit irig rilor, pot cuceri zonele aride; China de Nord i 28 Mongolia de Sud se preteaz tot att

de bine agriculturii ca i cre terii bovinelor, oilor i cailor. Aceast mobilitate de care pot dispune modurile de existen explic ati naintarea ori retragerea lor, ct i coexisten a dintre ele fenomene ce au avut o mare importan istoric i care explic , n parte, contactele i mprumuturile ntre diferitele culturi. Aceast tendin profund a societ ilor omene ti de a extinde dincolo de limitele lor naturale modurile de existen de care snt legate, aceast libertate relativ pe care condi iile geografice o las ac iunii oamenilor nu se afl ns n contradicie cu reparti ia general a modurilor de existen i, ca urmare, a tipurilor de culturi i de civiliza ie. n imensa arie geografic pe care o constituie Asia Oriental se pot recunoa te patru mari ansambluri de culturi legate de moduri de existen specifice i anume: al sedentarilor cu o agricultur evoluat i predominant . Este tipul de cultur de care snt legate popula iile de civiliza ie chinez , precum i toate popula iile influen ate de acestea; al cresc torilor de animale nomazi din re giunile de preerie i de ert ce se ntind de la tai gaua siberiana la inuturile agricole ale Chinei de Nord i din Manciuria, pn la bazinul infe rior al Volga i; al muntenilor, n acela i timp cresc tori de vite i agricultori, din vastul complex himalaian i de la marginile acestuia; ansamblul culturilor mixte din zona tro pical , care asociaz formele de agricultur mai mult sau mai pu in primitive, vn toarea i cre terea animalelor. Aceste culturi, alt dat foarte dezvoltate, snt ast zi pe cale de dispa ri ie. Acestor patru mari ansambluri de culturi trebuie s le ad ug m, n completare, pe cel al sedentarilor i negustorilor din oazele Asiei Cen29 trale.

expansiunea popula iilor de limb chinez i zona de expa nsiune a culturii chineze influen e ale popula iilor ' ltur iranian , indian sau islamicClJ ce

expansiunea popula iilor de munteni expansiunea cresc torilor de animale nomazi

Cuitui i sedentare cu agricultur evoluat

dure Sdvn i-tropicala p dur e tropical ned- K^ v^ do me ni u

e di te r a ne a n N B.: Pe reliefuri, geta ie alpin

3, Vegeta ia M culturile din Asia

SE DENT ARII C U AGRIC ULT UR EVOLUAT SI PREDO MIN AN T Ca i n alte p r i ale lumii, formele de agricultur cele mai evoluate snt acelea care au permis cele mai mari cre teri de popula ie, constituit ea de rezerve importante i formarea de state organizate. Astfel au nceput marile civiliza ii, n acest grup de culturi, ce s-a r spndit n toate cmpiile, v ile i platourile nalte fertile din Asia Oriental , c tignd pentru modul s u de existen popula iile ce se aflau n condi ii geografice analoage, se pot distinge dou tipuri diferite de agricultur : o agricultur de culturi uscate, care urc pn n neolitic, cu cereale ca orzul, diferitele specii de mei i grul. Iriga iile au fost practicate numai ocazional n zona de culturi uscate ce co respunde Chinei de Nord i au permis cre terea randamentelor i regularitatea recoltelor. Cu toat predominan a n aceste regiuni a agricul turii, cre terea animalelor (vite, oi, cai) a fost relativ important n epoci ndep rtate (mile niile al II-lea i I . e.n .), p strndu- i timp nde lungat o pozi ie deloc neglijabil . Dar, spre deo sebire de popula iile nomade i muntene, seden tarii agricultori n-au folosit laptele i au men inut la un nivel sc zut rolul c rnii n alimen ta ie;* o rizicultur inundat , care a evoluat foarte lent n cursul primelor zece secole ale erei noastre i care nu a ajuns la deplina sa dezvoltare dect la sfr itul acestei perioade. Este vorba despre o tehnic argicol ale c rei locuri de origine snt probabil multiple (n principal India de Nord i bazinul inferior al Fluviului Yangzi), dar care a beneficiat de un succes foarte mare, extinzndu-se n toate regiunile calde i umede, unde iri ga ia era posibil (cmpii i v i ale Chinei sub tropicale i tropicale, inuturi ale Peninsulei Indochineze, Indonezia, Coreea i Japonia). Dez voltarea riziculturii reprezint o nou etap n 32

istoria popula iilor din Asia Oriental : ea a insuflat un mare avnt civiliza iilor din aceast parte a lumii, ncepnd din secolele al \III-lea al X-lea. Istoria formelor evoluate de agricultur din Asia Oriental este de altfel foarte bogat i complex . Aceast istorie a fost marcat de o ntreag serie de progrese i transform ri. n afara perfec ion rii tehnicilor de cultur a orezului, selec ia soiurilor precum i introducerea sorgului n secolul al XlII-lea i a plantelor americane ncepnd cu secolul al XVI-lea (cartoful dulce, arahidele, porumbul, tutunul, cartoful) au provocat, n ultimul mileniu, prefaceri radicale. C RESC T ORII DE ANIMALE N O MAZ I DIN ZON ELE DE ST EP Aceste popula ii vorbitoare de limbi protoaltaice" i altaice" au jucat un rol capital n istoria lumii chineze, exercitnd o influen profund asupra civiliza iei ei. Caracteristicile lor principale snt: mobilitatea locuin elor (iurte), a turmelor (vite, oi, cai, c mile, yaci) i a celorlalte bunuri (bijuteriile femeilor constituie una dintre bo g iile mobile ale nomazilor). Deplasarea ntre p unile de var din cmpii i p unile de iarn din v ile ad postite nu dep esc cel mai adesea 150 km. Triburile de p stori pot ns ntreprinde, n caz de nevoie, c l torii pe distan e mari, n general sub amenin area unor triburi mai pu ternice ; un mod de via care este de fapt un con tinuu antrenament de r zboi (dresur de cai, vn toare, exerci ii c lare de tragere cu arcul sau cu pu ca); o economie n cadrul c reia produsele ani male satisfac nevoile esen iale (lapte, kums, brnz , unt, ln i p r, pici i bl nuri, tizic 3 drept combustibil). Incursiunile pe teritoriile

remarcat ca ^ razboinici calare taTU tata de adun rile de ciale cu se Conta ct ele i ^ ^ mprumut uri^ tan ; se afla la ^g^ s ocial e car e p e U

PE

34

,5 activ it i p t

animalelor, forme de agricultur (mai pu in evoluate dect cele ale popula iilor han) i pescuitul n ape curg toare ori n zonele marine de coast . Retragerea lor c tre regiunile montane, n fa a naint rii cultivatorilor de orez din cm-pii, precum i retragerea lor general spre sud ngreuneaz reconstituirea perioadelor vechi. Adaptndu-se la condi ii naturale mai grele, anumite grupuri au trebuit s - i modifice modul de existen si s se converteasc la o form de agricultur itinerant , atestat foarte de timpuriu n Asia Oriental , i care mai este practicat i ast zi de un ntreg ansamblu de minorit i etnice din China de Sud i din Peninsula Indochincz : popula iile yao i miao n provinciile Guangxi, Guangdong, Guizhou i Yunnan, meo sau mhong din Vietnamul de Nord, li n regiunile muntoase din Insula Hainan .a. Aceast agricultur rudimentar i c tig terenurile prin incendierea de p duri sau de h i uri i antreneaz deplasarea satelor pe m sura sec tuirii p mnturilor, ce intervine la cap tul a patru sau cinci ani. Plantele cultivate snt cele cu tuberculi (taro, igname), plantate n g uri f cute cu b ul, cereale de cultur uscat , orezul de munte, i, de cteva secole ncoace, porumbul. O parte din aceste vechi popula ii, ndeosebi cele din regiunile maritime de coast , avnd pescuitul drept activitate principal , au disp rut ori s-au contopit cu sedentarii ce practicau o agricultur naintat i care au adoptat tehnicile lor marin re ti. Anumite grupuri s-au convertit la rizicultura irigat cum este cazul importantei minorit i thai din China de Sud-Vest, a a-numi ii zhuang, ce num rau, n 1957, 7 800 000 oameni, al popula iilor shan din Birmania i thai din Vietnam (tho, thai negri i albi, nong) i au ntemeiat state organizate n deltele marilor fluvii ale Peninsulei Indochineze. Istoria acestor popoare ce cuno teau scrisul este relativ bine cunoscut i ne permite s urm rim migra ia lor de la hotarele sino-tibetane i din China de Sud c tre regiunile mai meridionale (birmani, veni i

pe valea Fluviului Irrawaddy, thai, pe valea Menamului, khmeri, pe valea Mekongului, vietnamezi, pe valea Fluviului Ro u). Cu toate c evolu ia istoric a dus la o extindere a agriculturii irigate din valea Fluviului Yangzi pn n Java, China de Sud este strns legat , prin popula iile, limbile i culturile ei vechi, de Asia de Sud-Est. Acelea i minorit i etnice tibeto-birmane, thai, miao, yao i mon-khmere se reg sesc n China meridional i n regiunile muntoase ale Peninsulei Indochineze. Anumite tr s turi caracteristice ale acestor popula ii de culturi diferite, ce ne snt cunoscute prin izvoare scrise i arheologice, au d inuit pn n zilele noastre: agricultur itinerant , locuin e pe piloni, cre terea bivolilor, prepararea pe telui auto-digerat i fermentat, folosirea betelului, purtarea n spinare a co urilor mpletite, orga de gur (khcn-nl lao ian i shcng-nl chinez) i toba de bronz, miturile genezei raselor i cel al potopului, cultul erpilor i dragonilor, al cinelui i tigrului, amanismul .a. Marc parte din aceste tr s turi s-an r spndit pe larg n rndurile popula iilor celor mai evoluate din China de Sud si din Peninsula Indochinez . CULTURILE SEDENTARILOR L NEGU TORII DIN OAZELE ASIEI CENTRALE Exist un lan continuu de oaze care leag Gansuul Occidental de bazinele fluviilor Sr-Daria i Amu-Daria (Oxusul vechilor greci), de o parte i de alta a de ertului Taklamakan i peste Pamir: Jinquan, Anxi Hami, Turfan, Kucha, Aksula nord; Dunhuang. ar lk, Niya, Khotan, Yarkand la sud; Kashgar, Kokand, Ta kent, Samarkand, Buhara. inuturi locuite de agricultori sedentari i negu tori, aceste oaze au fost locul de ntlnire al tuturor popoarelor Asiei: popula ii vorbind limbi indo-europene (kuceni,

37

khotanezi, sogdieni, sartauli .a.), altaice" (xiongnu, turci, uiguri, mongoli) i sino-tibetane (chinezi, tibetani, tangu i). Diversitatea manuscriselor pe hrtie din secolele al V-lea al X-lea, care au fost g site n anul 1900 n apropierea ora ului Dunhuang, n extremul vest al provinciei Gansu, relev caracterul cosmopolit al popula iei acestor oaze, al c ror control n-au ncetat s i-1 dispute, n lungul istoriei, chinezii, nomazii stepelor, muntenii din complexul himalaian i imperiile de dincolo de Pamir. Al turi de masa manuscriselor chineze fia z mim o miro + .J-

m,ud manuscriselor chineze figureaz numeroase texte n tibetan , dar i documente n turc , uigur , n sogdian (iranian oriental ), n limbile tangut , khotanez i kucen , n sanscrit i n prakrit. Odinioar foarte active, aceste oaze au fost una dintre c ile principale pe care au p truns n Asia Oriental influen ele popula iilor din Iran, din India, din Orientul Apropiat i din bazinul Mediteranei.

A13+,,..;

DRUMURILE CONTINENTUL UI EURASIANn sfr it, trebuie s acord m un loc nsemna". influen ei civiliza iilor ndep rtate, Asia Oriental , n general, i lumea chinez , n special, s-au aflat, pe parcursul ntregii lor istorii, n rela ie cu p r ile occidentale i meridionale ale continentului eurasian. Aceste rela ii pun trei serii de probleme, foarte strns legate unele de altele: cea a marilor drumuri comerciale trafic maritim i caravane , cea a marilor expansiuni militare i a raporturilor diplomatice, i cea a r spndirii marilor religii i a pelerinajelor. De la epoc , la epoc drumurile cele mai frecventate n-au fost acelea i i, n consecin , nu acelea i p r i ale lumii s-au aflat n rela ii cu diferitele regiuni ale Asiei Orientale. Drumurile prin oaze 38

au jucat un rol major de la sfr itul antichit ii

lul al IX-lea e.n. Drumurile din stepe, s i t u a t e mai la nord, au legat strns, n secolele al XlII-Jea i al XlV-lea, Mongolia i China de Nord cu Europa i rile Orientului Mijlociu. Expansiunile maritime cea indo-iranian ntre secolele al II-lea i al VlII-lea, cea islamic , ntre secolele al XlII-lea i alXIV-lea, cea chinez (secolele al Xl-lea i al XV-lea) i cea european , ncepnd cu zorii secolului alXVI-lea au avut, pe de alt parte, consecin e capitale pentru istoria civiliza iilor Eurasiei. Centrele comerciale unde ajung, la hotarele lumii chineze, marile drumuri ce str bat continentul eurasian au fost frecventate de negustori, ambasade i misionari veni i din rile Asiei Centrale, din India i din Orientul Mijlociu. n acela i fel, porturile de pe rmurile chineze au fost locul de ntlnire al marinarilor i negustorilor originari din cele mai diverse regiuni: coreeni i locuitori din Liaodong pe rmurile provinciilor Shandong i Jiangsu, japonezi n Zheji-ang, oameni din Asia de Sud-Est i din regiunea Oceanului Indian (indieni, iranieni, arabi), occidentali (ncepnd cu secolul al XVI-lea) n Guangdong i Fujian. Lungimea drumurilor i ritmul anual al musonilor explic de ce n aceste porturi, ca i n centrele urbane situate pe marile axe comerciale din lumea chinez (drumurile ce leag Valea Wci, din provincia Shaanxi, cu regiunea Yangziului inferior, cele care leag Gu-angzhouul de Yangziul mijlociu, trecnd prin bazinul Ruiui Xiang din Hunan i bazinul Rului Gan din Jiangxi, valea Yangziului i marile canale care fac leg tura ntre regiunile Hangzhou, Kaifeng i Beijing .a.) s-au format colonii str ine, cu rolul unor agen i de r spndire a influen elor ndep rtate. Marile ora e chineze ndeosebi capitalele au fost d ntotdeauna ora e cosmopolite. i invers, armatele, ambasadele, pelerinii, negustorii i me te ugarii chinezi 9 au cutreierat aproape toate regiunile Asiei.

chineze (secolul al III-lea . e . n . ) i pn n seco-

O tipologie schematic a modurilor de via i culturilor din Asia Oriental , ca i reamintirea influen elor exterioare ne permit s n elegem complexitatea i bog ia realit ilor umane din aceast parte a lumii. ntocmai ca provinciile europene, fiecare dintre regiunile Chinei propriuzise i cele ale rilor nvecinate cu ea i are istoria sa proprie, care este cea a popula iei sale, a unit ilor politice din care respectiva regiune a f cut parte n decursul secolelor, a influen elor exercitate de etniile b tina e, de popula iile nvecinate sau ndep rtate. Vorbirea, obiceiurile i tradi iile, tipurile umane p streaz peste tot amintirea unui trecut ce urc spre epoci mai mult sau mai pu in revolute. Lumea chinez s-a aflat mai mult ca oricare alta n contact i n rela ii permanente cu popula ii ale c ror moduri de via i culturi erau foarte diferite de ale ei. Tot astfel, civiliza iile, al c ror aport 1-a primit (Mesopotamia antic , Iranul preislamic, India, Islamul, Occidentul cre tin) iau fost, prin specificul lor, profund str ine. Din pricina elementelor att de diferite care au participat la formarea ei i care n decursul timpului au mbog it-o i au transformat-o, civiliza ia chinez a reprezentat, ca toate celelalte mari civiliza ii ale istoriei, o crea ie perpetu .

SCHEMA EVOLU IEI ISTORICE A LUMII CHINEZEDiferen a fundamental care opune istoria Chinei celei a rilor occidentale, din antichitate pn n zilele noastre, este o diferen de exactitate n analiz . i aceasta nu pentru c izvoarele ar lipsi: acestea snt att de bogate i numeroase, net se poate spune c exploatarea lor abia a nceput. Dar, n vreme ce istoria Italiei sau Fran ei n secolul al XVI-lea, bun oar , est e 40

cunoscut an de an, studierea schimb rilor istorice produse n acest secol fiind dus ct se poate de departe, istoria Chinei este. dimpotriv , att de prost cunoscut n Occident nct ne referim nc adesea la perioade lungi, de trei sau patru secole. A a se face c epoca dinastiei Ming (13681644) este evocat ct codat ca un tot omogen, n care pot fi situate doar cteva mari evenimente. Istoria acestei perioade r mne ns s fie descoperit pe felii" de timp i pentru fiecare regiune n parte, c ci, ntre tropice i Siberia, China epocii Ming ocup o suprafa egal cu de zece ori cea a Fran ei. Pn la dezvoltarea studiilor de medievistic , se considera c evul mediu european fusese o perioad de bezn i stagnare: lucr rile istoricilor au pus n lumin o evolu ie bogat i complex , dnd via , culoare i dinamism unei lumi ce p rea moart . Fstoria Chinei este, ca i acest ev mediu, nc neexplorat , iar acuza iile repetate de stagnare, de ntoarcere periodic napoi, de permanen a acelora i structuri sociale i a unei aceleia i ideologii politice snt tot attea judec i de valoare f cute asupra unei istorii nc necunoscute. F r ndoial , numeroasele lucr ri ce iau fosf consacrate de la nceputul acestui secol ncoace, n China, n Japonia si ^vnurucaie au ng duit cuno tinelor noastre s fac mari progrese. F r a se putea m car pune problema intr rii n detalii att de am nun ite, ca acelea privind istoria Occidentului, sntem nc departe de a atinge acel nivel de analiz suficient pentru a ne putea gndi s compar m evolu ia lumii chineze cu cea a lumii europene. Se pot distinge, totu i, n decursul acestei evolu ii forme de organizare socio-politic foarte diferite, ntr-adev r, nu exist nimic ccmun ntre regalitatea religioas i r zboinic din timpurile arhaice (cea 1600-900) i imperiul centralizat, administrat de func ionari retribui i i revocabili, care a fost instituit la sfr itul secolului al III-lea e.n. Societatea secolelor al X-lea al VU-lea

.e.n., cu multitudinea ei de principate, ale c ror conduc tori snt asista i de nal i demnitari de vi nobil , i cu ierarhia ei de culte familiale, este, de asemenea, cu totul original . Ins transform rile statului centralizat, ncepnd chiar cu epoca instaur rii lui, au fost mai importante dect se crede n general, deoarece snt ascunse de uniformitatea vocabularului. Constituirea, ntre secolele al III-lea i al Vl-lea, n cadrul imperiilor din valea Fluviului Yangzi, a unei aristocra ii endogame, posesoare de conace i erbi, i care i impune voin a puterii centrale, este un fenomen ce nu- i are echivalentul n nici o alt epoc i n nici o alt regiune a Chinei. O lume ni ntreag desparte sistemul politic de la nceputul dinastiei Song (960-1279), cu luptele sale de fac iuni n mediul func ionarilor, de imperiul autoritar creat la sfir itul secolului al XlV-lea de primul mp rat Ming. In aceast ordine de idei, a privi c derea dinastiei sino-manciuriene n 1 9 / 2 drept sfr itul unui sistem politic bimilenar reprezint doar un miraj, fac este drept c ntre primul mp rat, Shi Huangdi din dinastia Qin (221-210 .e.n.), i ultimul, manciurianul f'uyi, care a domnii, copil fiind, sub numele de Xuantong (1908-1912), au exigtat totdeauna mp ra i i familii dinastice, tot a a de adev rat este c de la o epoc la alta au existat diferen e foarte profunde, ce ineau de organizarea statului, de grupurile sociale care de ineau adesea puterea real (aristocra i, c petenii militare, familii intelectuale tr ind din rente funciare, eunuci .a.). Este o grav eroare de metod aceea de a ncerca s define ti sistemul imperial chinez n ansamblul s u i pe toat durata existen ei sale, deoarece sistemele politice snt organisme vii, care se adapteaz f r ncetare prefacerilor sociale i economice, atunci cnd nu se all de altfel pentru scurt vreme n contradic ie cu acestea,

Distinc ia pe care obi nuim s o facem ntre monarhie i democra ie este prea absolut . A a cum istoria nu cunoa te modele de democra ie pur , tot astfel institu iile monarhice ale lumii chineze au fost departe de a exclude orice mecanism moderator i orice form de expresie popular . Exploatarea celor mai slabi, arbitrarul i violen a nu snt date originale ale lumii chineze i, la urma urmei, nici la celelalte popoare nu putem g si, n lungul istoriei, mai mult spirit de dreptate i de omenie. Istoria social i politic a Chinei poate fi descris n culorile cele mai sumbre: acela i lucru s-ar putea ns ntreprinde cu u urin i n cazul EuropeiSchi area unui cadru general ne va permite s ne fix m ideile asupra transform rilor succesive ale formelor politice din lumea chinez , din zorii antichit ii i pn n secolul nostru. /, Antichitatea cea 1600-900 .e.n. liste epoca unei civiliza ii de palat asupra c reia n aceea i epoc Orientul Mijlociu' furnizeaz gele, prim personaj exemple asem n toare. Real c rei activit i snt unei clase nobiliare ale n i r zboiul, est exclusivitate sacrificiile n Iitar i religioa acela i timp, c petenie miToate activit ile snt dependente de palatul regal, care i asum n mod nediferen iat toate func iile politice, religioase, militare i economice. cea 900-500 .e.n. Un sistem de cet i nobiliare, aliate i rivale, ia locul acestui tip de regalitate. Conduc torii principatelor snt uni i ntre ei, n snul unei ierarhii ntemeiate pe rudenie i pe privilegiile culturale, prin leg turi familiale, religioase, militare i economice. Sistemul se cle1

43

Am adoptat in aceast lucrare termenul anglosaxon de Orient Mijlociu pentru a desfmna vastul ansamblu geografic re se ntinde intre cmpiile Indiei de Nord i Medi-terana, prin opozi ie cu Orientul Apropiat, te se limiteaz la rile riverane ale Mediteranei r s ritene (N.a.).

gradeaz ns la sfr itul acestei perioade; se formeaz mari regate ce intr n lupt unele cu altele. cea 500-220 .e.u. Aceast criz a societ ii nobiliare este rezolvat prin dezvoltarea institu iilor monarhice i sfr e te prin crearea unui tip de stat centralizat, ce se sprijin direct, gra ie abolirii feudelor i elimin rii naltei aristocra ii, pe r nime surs de putere economic i militar . //. Statele combatante 220 .e.n.-190 e.n. Acest tip de stat se extinde, prin cuceriri, asupra ansamblului vechilor regate. Centralizarea favorizeaz ns Palatul n detrimentul corpului func ion resc, provocnd astfel dou crize succesive din care ultima se ncheie cu o total anarhic. 190-310. C peteniile militare independente ce- i disput puterea sfr esc prin a- i mp r i ansam blul teritoriului chinez n : China de Nord, ba zinul inferior al Fluviului Vangzi i Sichuan. n China de Nord se instaureaz o dictatur mi litar , care se love te ns de puterea n cre tere a marilor familii latifundiare, a c ror dezvoltare ncepuse n secolele I al II-lca. 310-590. Popula ii!,^ nonchineze, instalate n China de Nord ncepnd d i n zorii erei noastre, creeaz regate ale c ror institu ii snt o sintez ntre tradi iile statale din lumea chinez i ale nomazilor d i n stepe sau ale muntenilor de la hotarele sino-tibetane. Din ce n ce mai sinizate i sprijinindu-se pe o aristocra ie militar metisat , regatele cl i n Nord dau n cel; din urm na tere unui imperiu unificat, care apare, la nceputurile sale, drept o prelungire a acestor regate, n acela i timp, n valea Fluviului Yangzi, marile familii latifundiare se constituie ncetul cu ncetul ntr-o aristocra ie endogam , care i exercit domina ia asupra unei puteri centrale slabe. M

590-755. Aristocra ia sino-barbar ce- i exercita domina ia la nceputurile noului imperiu intr n conflict cu o nou clas de func ionari creat pentru a nt ri osatura administrativ a statului. Sistemul aloc rilor de p mnturi c tre r nime i al controlului propriet ii funciare, care s-a perpetuat n China de Nord nc de la formarea statului centralizat, se afl n declin i va fi nlocuit, de la sfr itul secolului al VUI-lea, printr-un sistem de impozite asupra recoltelor: drepturilor asupra oamenilor i muncii lor li se substituie drepturile asupra terenurilor cultivate, n paralel, sistemul recrut rii va face curnd locmercenar iatu lui.

755-960. Aristocra ia de tradi ie r zboinic ce reunificase teritoriul chinez este eliminat n acela i timp cu noua clas de func ionari, ce se formase n cursul perioadei precedente. O mul ime de aventurieri militari se constituie n armate de mercenari, care- i mpart teritoriile chineze. ///. Imperiul mandarinat pn n 1644 960-1280. Reunificarea este opera unuia dintre ace ti efi militari. Nevoia de cadre i avntul economiei de stat provoac o dezvoltare rapid a corpului func ion resc i o perfec ionare a aparatului administrativ. Se constituie o nou clas de familii de c rturari, ce tr iesc din rente agrare; ea va domina via a politic chinez pn n epoca contemporan . Aceast clas se va lovi, ncepnd cu ultimii ani ai secolului al XlV-lea, de absolutismul puterii centrale. 12S0-1370. n cursul perioadei precedente, la hotarele de nord se formaser imperii nonchineze, ale c ror institu ii urmau ns modelul chinez. Aceste imperii snt eliminate, ncepnd cu zorii secolului al XlII-lea, de c tre mongoli, al c ror regim autoritar i de tip feudal se sprijin pe un personal n genere nonchinez. Printr-o politic 5 de cuceriri, acest regim se extinde n China de

Politi, dintrzs

i

Republica Aceast schem foarte simplificat a istorici politice a lumii chineze nu ine seama de alte aspecte importante ale evolu iei ei, ca, de pild , r spn-direa popula iilor de limb i cultur chineze, perioadele de expansiune militar i fenomenele de colonizare. Micile cet i din antichitatea timpurie nu erau dect ni te enclave n mijlocul unor vaste p mnturi necultivate i nu se ntindeau dincolo de limitele bazinului inferior al Fluviului Galben. Punerea n valoare a cmpiilor din China de Nord nu dateaz dect din secolele al IV-lea I .e.n. Colonizarea provinciilor meridionale a fost un fenomen de lung durat , ce ncepe la sfr itul secolului al III-lea . e. n. China r zboinic din secolele al VT-leaal VIHlea este preocupat de Asia Central i reu e te s - i extind autoritatea piu n regiunile situate dincolo de Pamir; China secolelor al Xll-lca al XlII-Jea este o Chin maritim i comercial amenin at cic naint rile imperiilor din step . Imperiul sinomanciurian, ce domin n secolul al XVIII-Ica cea mai marc parte a Asiei, acord mai mult aten ie problemelor continentale dect comer ului, de altfel foarte activ, ce anim provinciile maritime din sud i sud-est. iotodat , aceast schem nu ine seama nici de marile etape ale istoriei tehnicii, ale c ror progrese succesive au fost urmate de noi avntun 47 demografice. Dac teritoriile chineze din antichi46

ilChinez

tate nu erau locuite, cu siguran , dect de cteva milioane de oameni, marile progrese tehnice (n agricultur , siderurgie i mecanic ) din secolele al IV-lea al II-lea .e.n. se afl probabil la originea marcatei cre teri a popula iei pe care o consemneaz primul recens mnt cunoscut: 57 milioane n anul 2 e.n. A doua mare perioad de inova ii tehnice se situeaz ntre secolele al YlII-lea i al XI-lea (progresul riziculturii inundate, selec ia speciilor, tiparul, bancnotele, noi ma ini, apari ia marilor jonci pentru naviga ie n.largul m rilor .a.) i antreneaz un nou avnt demografic, ce permite popula iei s dep easc cifra de tOO de milioane ntre secolele al Xl-lea i al XV-lea. Introducerea plantelor americane i avntul produc iei me te ug re ti, ce se produce ncepnd cu zorii secolului al XVI-lea, duce, n sfr it, la cele mai mari sporuri de popula ie din istorie, ntre acest secol i, aproximativ, anul 1S30. Dezvolt rile mai recente dateaz din zilele noastre i snt paralele cu cele din alte ri ale lumii.

istorie politic , economic i social care i-ar fi autosuficient , ci pentru c aceste dou . istorii nu snt, de fapt, dect una i aceea i, distinc ia ntre ele constituind doar un artificiu. Trebuie s recunoa tem sau s ar t m c lumea chinez are o istoric intelectual proprie, cu alte cuvinte c , n toate domeniile cunoa terii i gndirii, s-a produs acea acumulare de experien e succesive, acea mi care de nlocuire a vechiului de c tre nou, de aprofundare i de evolu ie caracteristic oric rei dezvolt ri istorice. Era necesar s fie subliniate totodat orient rile specifice, originalitatea tradi iilor intelectuale chineze i influen a aporturilor exterioare ce leag China de restul lumii i ilustreaz paralelismul foarte general al evolu iilor. Cine oare poate s nu fie frapat de-,

analogiile dintre marea mi care a fervorii budiste din China i cea a cre tinismului medieval, de afinit ile ndep rtate ce unesc pe marii gnditori chinezi din secolele al XVII-lea al XVIIIlea cu filozofii secolului european al luminilor? Prin urmare, ceea ce Occidentul a putut s dea Chinei ntr-o epoc recent nu este chiar att de radical nou cum ar nclina s - i nchipuie un profan: matematicile, gndirea moral i politic , sociologia, critica istoric i critica textelor s-au dezvoltat acolo pe parcursul unei lungi istorii, China g sindu-se, n multe domenii, la acela i nivel cu Occidentul, atunci cnd acesta a descoperit-o.

CA RA CTERELE GENERALE ALE CIVILIZA IEI CHINEZECiviliza ia chinez este legat de un tip de agricultur evoluat limitat aproape exclusiv la cmpii i v i. Muntele nu este deloc exploatat n inuturile chineze sau sinizate, r mnnd domeniul unor popula ii de tip diferit. Pe de alt parte, p sunatul este practicat doar pentru satisfacerea nevoilor celor mai stringente de animale pentru lapte i transport. n vreme ce n economia, ca i n concep iile din India, Orientul Mijlociu, bazinul mediteranean i Europa, animalele de p une vite, cai, c mile, oi i capre joac un rol capital, iar agricultura i cre terea animalelor snt mereu asociate, Asia Oriental este singura parte a lumii n care s-a produs o separa ie att de net ntre lumea cresc torilor de animale i cea a agriculturilor. Aceast opozi ie, care ar fi, ea singur , suficient pentru a marca originalitatea Extremului Orient, i ale c rei consecin e au fost capitale, este, f r ndoial , expresia uneia dintre acele alegeri care snt proprii civiliza iilor, dar, n acela i timp, ea a fost nlesnit de anumite condi ii geografice: regiunile marilor cresc -9 tori de animale se situeaz la nordvest i la nord

de marile cmpii fertile din bazinul Fluviului Galben. Cercet torii moderni au insistat asupra preeminen ei economiei agrare pe p mnt chinezesc. Se pare ns c o situa ie recent i relativ excepional i-a f cut pe ace tia s sublinieze ntr-un chip prea exclusivist caracterul rural al lumii chineze i s extrag de aici concluzii generalizatoare.ntr-adev r, n urma unei profunde recesiuni economice, China a devenit, n prima jum tate a secolului al XX-lea, un conglomerat haotic de comunit i s te ti care supravie uiau cu greu gra ie doar resurselor agricole. n ochii celorlalte popula ii ale Asiei Orientale, ca i pentru restul lumii, China se distingea ns , pn ntr-o epoc foarte recent , prin alte caracteristici dcct prin fundamentul agrar al economiei sale. Unul dintre meritele ei cele mai mari este acela de a fi dezvoltat, n decursul unei lungi evolu ii, ferme complexe de organizare politic , cele mai perfec ionate din istoria societ ilor omene ti, ntr-adev r, este uimitor i remarcabil faptul c un sistem administrativ unificat a putut s cuprind att de timpuriu o lume vast ct Europa i comparabil cu aceasta ca diversitate uman . S ne gndim la expresia lui Mirabeau, care vedea n Fran a de dinainte de 1789 un agregat nonconstituit de popoare dezbinate"! Lumea chinez este, de asemenea, dintre acelea care s-au ngrijit cel mai mult s - i organizeze teritoriul n chip sistematic: drumuri, sta ii de po t , hambare, ora e fortificate, ziduri de ap rare, regularizarea cursurilor de ap , rezervoare, canale... Dezvoltarea n lumea chinez a func iei politice i preeminen a acesteia asupra tuturor celorlalte func ii (militar , religioas , economic ) este una din tr s turile ei cele mai caracteristice. De asemenea, civiliza ia chinez este prin excelen o civiliza ie tehnic . Spre deosebire de popula iile de nomazi cresc tori de animale, care folosesc pieile i psla, chinezii au inventat

50

foarte timpuriu tehnici savante de esut: esutul m t sii nc de la finele celui de-al doilea mileniu, cel al bumbacului la sfr itul secolului al XIII-lea. Aceast civiliza ie a manifestat, n acela i timp, aptitudini remarcabile n domeniul me te ugurilor legate de foc: pe de o parte, pentru tehnicile ol ritului istoria ceramicii chineze este una dintre cele mai bogate din lume, iar arta por elanului a atins n China perfec iunea nc din secolul al Xll-lea, pe de alt parte, pentru metalurgie. Bronzurile Shang, de la sfr itul mileniului al II-lea, snt cele mai frumoase care au fost f urite vreodat ; metalurgia fierului devine nc din secolul al IV-lea .e.n. o mare industrie chinez , iar dou secole mai trziu metalurgistii chinezi reu esc s produc n mod curent o eluri. Cu toate c civiliza ia chinez a fost definit recent drept o civiliza ie a vegetalului", China a fost, pentru toate popula iile Asiei, ara celor mai nv a i speciali ti n metalurgie. Me te ugari i ingineri chinezi au fost chema i s lucreze n Iran i chiar n Rusia. Pn n secolul al XlX-lea, China a fost o mare exportatoare de produse de lux, al c ror trafic a provocat apari ia unor curente comerciale de amploare mondial : m t suri (din secolul al III-lea .e.n. pn n secolul al XlX-lea), ceramic , es turi de bumbac, ceai. Trebuie amintite, de asemenea, oglinzile de bronz, lacurile, obiectele de metal, mobilele, c r ile i picturile. Tocmai pentru c n Asia Oriental existau curente comerciale foarte-active, na iunile maritime ale Europei au c utat s se insereze n aceste curente cu ncepere din zorii secolului al XVI-lea; o Chin cu economie exclusiv rural nu ar fi exercitat, desigur, asupra lor nici un fel de atrac ie. Imaginea pe care ne-o facem n linii mari despre lumea chinez este, a adar, fals , traducnd ns un adev r general, resim it n mod confuz: acela c n aceast lume activit ile economice, 1 ca i cele religioase sau militare n-au putut ajunge,

din pricina preeminen ei func iei politice, la acela i nivel de autonomie i de specificitate ca n celelalte civiliza ii. F r ndoial , n lumea chinez au existat forme de via religioas independente, tradi ii i medii militare, un sector comercial foarte activ, care sc pa controlului statului, dar niciodat vreun cler, vreo cast militar sau vreo negustorime n-au ajuns s .-. i aroge puterea politic . Aceasta este, nendoielnic, una dintre constantele lumii chineze i una din marile ei originalit i. Prin aceasta, ea se deosebe te de toate celelalte lumi. n China nu se reg se te nici acea subordonare a ordinii umane fa de ordinea divin , nici acea viziune a lumii, crea ie n scut din rit i ntre inut de rit, care snt proprii universului mental al Indiei. La rndul lui, cresc torul de animale din step nu poate s vad i s n eleag lumea ca un chinez, care este produsul unei civiliza ii agricole i me te ug re ti. P storul nomad tie ce nseamn nsu irea bunurilor, pentru c o practic zi de zi. Proprietatea asupra pr zii, sclavia stricto sensu, dreptul de a porunci, repartizarea terenurilor de p unat, a bog iilor i a prizonierilor f cu i n timpul incursiunilor snt constitutive pentru ordinea social i politic a cresc torilor nomazi de animale. Toate acestea evoc o lume ntemeiat pe for i drept, atitudini spirituale i comportamente ce ne par mai familiare, datorit trecutului nostru indo-euro-, pean, latin, celtic, i german, dect cele ale chinezilor. La aceste popoare, ce n-au adoptat scrierea dect n condi iile istorice n care au ajuns s - i formeze state, cuvntul are o valoare i o putere precump nitoare, care n lumea chinez snt apanajul scrisului. ndeob te conceput drept putere de constrn-gere i de comand , puterea politic a fost privit n China ca principiu nsufle itor i ordonator, chiar dac aceast concep ie nu exclude recurgerea la for i interven ia brutal . Constrn- 52

gerea este ns aici legat tot timpul de ideea de ndreptare moral . Ar fi o eroare aceea de a nu vedea n insisten a asupra func iei de reglare a moravurilor dect un pretext ori alibilul unui reg'im tiranic, cnd, de fapt, aceast insisten este expresia unui mod preferen ial de ac iune politic , ce s-a perpetuat pn n zilele noastre. N-am face, a adar, dect s ne n el m dac am crede c n acest fel am f cut s cad masca unui sistem de putere pur i simplu autocratic. Aceast remarc ne angajeaz pe terenul periculos al caracteristicilor generale ale gndirii chineze, Trebuie s tim bine despre ce vorbim: despre ce epoc , despre ce sector de activitate omeneasc , despre care mediu social. i totu i, este o eviden pentru to i cei ce au luat contact cu acest univers: este alt univers dect cel n care ne-am format noi, europenii, i altul r mne i ast zi. Tradi iile lui fundamentalepolitice, religioase, estetice, juridice snt diferite de ale lumii indiene, ori islamice, de lumea cre tin a Occidentului (de altfel, civiliza iile ale c ror domenii se ntind dincolo de formidabila barier a complexului himalaian au avut ntre ele contacte numeVoase i frecvente). China ignor adev rurile transcendente, ideea de bine n sine", no iunea de proprietate stricto sensu. Contrariilor care se exclud, ideii de absolut, distinc iei tran ante dintre materie i spirit, ea le prefer no iunile de complementaritate, de corelare, de influx, de ac iune la distan , de model i, desigur, ideea de ordine ca totalitate organic . China nu a recurs nici la inventare exhaustive, ca lumea mesopotamic , nici la clasific rile pe sertare", de mod indian ; ceea ce traduce cel mai bine pentru gndirea chinez ordinea fiin elor i a lumii snt sistemele de simboluri variabile i dinamice. Logica ei nu rezult dintr-o analiz a limbajului, ci este ntemeiat pe manevrarea unor semne cu valori opuse i complementare. Poate c scrierea nu e str in de aceste tendin e profunde, care au sfr it prin a privilegia semnul 3 scris n detrimentul cuvntului.

SCRIEREA Scrierea i civiliza ia snt unite prin raporturi strnse. F r acest mijloc de transmitere i nregistrare, care d omului posibilitatea de ac iune asupra spa iului i timpului, marile civiliza ii nu s-ar fi putut dezvolta. Tipul nsu i de scriere folosit a avut puternice repercusiuni asupra orient rilor lor generale. Mai mult dect oricare alt scriere, cea chinez ne permite s ne d m seama de aceste consecin e capitale. Este singurul exemplu de scriere, att de original ca principiu, ca regul general fiecare semn corespunde unei unit i semantice i, prin urmare, att de complex , care s fi servit drept mijloc de exprimare unei p r i att de mari a omenirii. Complexitatea acestei scrieri a avantajat, f r ndoial , clasele sociale care puteau avea acces la ea, dar ntr-o m sur mult mai mic dect am nclina s credem: indivizii capabili s citeasc n-au format niciodat , n toate societ ile din istoric, dect o minoritate redus i propor ia persoanelor instruite pare s fi fost, n general, mai mare n lumea chinez dect n Occident, unde totu i deprinderea alfabetului latin nu cerea mari eforturi. Importan a atribuit n China cunoa terii scrierii i tiin ei de carte explic un atare paradox. n schimb, originalitatea de principiu a scrierii chineze a avut, n mai multe domenii, consecin e capitale, n m sura n care aceast scriere a fost indiferent la transform rile fonetice petrecute n decursul timpului, la varia iile dialectale i chiar la diferen ele de structur lingvistic . nce-pnd cu unificarea normelor grafice, impuse pe ansamblul teritoriilor chineze de dinastia Oin la sfr itul secolului al III-lea .e.n., scrierea n cauz a fost unul dintre instrumentele cele mai eficace ale unific rii politice. Din ra iuni lingvistice (diversitatea dialectelor), dar totodat din ra iuni politice i administrative, n China s-a dezvoltat o limb scris , f cut pentru v z i accesibil pe tot ntinsul rii. Pn n zilele 54

2)

Vk*ijW *V

3)

M

9

' i ii 1?

12)

et

I. Diferite tipuri de scriere din China i de la hotarele ei: 1. Turc de pe Orkhon. Scrieri derivate din alfabetul arameic: 2. Sogdian . 3. Uigur . 4. Mongol uzual . 5. Manciurian . Scrieri derivate din brahmi: 6. Tibetan . 7. Mongol 'phags-pa. Scrieri derivate din scrierea chinez : 8. Chinez , scriere obi nuit . 9. Chinez , scriere cursiv . 10. Kitan . 11. Xixia. 12. Jiirchen . (Aceste fragmente de scrieri provin din manuscrise sau imprimate care se afl la Bibliotheque Na ionale, Section orientale, D6parteinent des manuscrits, Foto Michel Cabaud, In afar de fragmentele 1 British Museum i 3 Musec Guimet)

noastre nici o norm oral nu a fost, n principiu, obligatorie; acela i text poate fi citit cu voce tare n dialecte diferite. Ori de cte ori comunicarea oral este imposibil , scrierea permite n elegerea. Prin chiar natura ei, scrierea chinez a devenit deci un fel de mijloc de exprimare universal n toat acea parte a Asiei care este de civiliza ie chinez sau st sub influen a acesteia.

5U

SHi a / 56

mc r

turaru]

u;

3

Cartea 7

DE LA

1

Capitolul 7 REGALITATEA ARHAIC

Neoliticul, caracterizat prin ansamblul tehnolo gic pe caro l reprezint lefuirea pietrei, ol ritul i formele primitive de agricultur , apare pentru prima oar n cursul mileniului al X-lea, n Orientul Mijlociu. Probabil c el nu este mai recent n Asia Oriental : carbonul H a permis datarea din mileniul al VlII-lea a unor obiecte de ol rie japoneze, i este pu in verosimil ca arhipelagul nipon s se fi aflat n avans fa de continent. Totu i, marile culturi neolitice care au precedat epoca bronzului n China de Nord apar in, a a cum ne snt ele cunoscute d i n s p turi, stadiilor celor mai trzii ale acestei perioade. Domeniul acestor culturi se ntinde d i n Gansu pn n Peninsula Shandong, iar la est cuprinde ansamblul Cmpiei Centrale. Este zona loessului -praf fin depus, f r ndoial , prin ac iunea vntului, n epoca pleistocenului, i care mai exist i azi. n straturi groase, n China de Nord-Est i a imensului bazin, nc rcat de aluviuni, al Fluviului Galben. Marea fertilitate a acestor inuturi explic avansul lor fa de cele d i n vecin tatea lor nordic (Mongolia, Manciuria, Ordos, De ertul Gobi domenii ale culturilor microlitice) i fa de cele ce se ntind 60

mai spre sud inuturi colinare i muntoase de mic n l ime. Se pot distinge dou mari arii de cultur neolitice n China de Nord: prima, caracterizat printr-o ceramic pictat cu desene geometrice (cultura Yangshao, dup numele unui sat din Henan), se ntinde de la v ile din Gansu pn n sudul Shaanxiului i n nord-vestul Henanului; cealalt , al c rei domeniu primar corespunde Cmpiei Centrale i vestului provinciei Shandong, are drept particularitate ntrebuin area unei ceramici negre fine (cultura numit Longshan, dup o a ezare din Shandong). Comunit ile Longshan au ajuns, la nord i la sud de domeniul lor primar, pn n Manciuria meridional i ncmpiilede coast ale Jiangsuului unde au intrat n contact cu popula ii av.nd alte tradi ii. Cmpiiledin Anhui i Jiangsu, afluen ii din Hubei ai Fluviului Yangzi erau, ntr-adev r, ocupate de alte culturi neolitice, nc slab cunoscute, dar care se disting prin caractere originale: o ceramic de un t i p diferit de acelea din China de Nord, nsemn tatea vn torii i pescuitului. Mai la. sud, n v ile din Fujian i Guangdong, o seric; de popula ii care par s fi ajuns mai trziu Ia agricultur , practicau culesul i foloseau o ( crainic desenat prin imprimare. Aceast situa ie complex , care m rturise te despre decalajele ntre diferitele culturi neolitice, reproduce, n chip foarte general, opozi ia, r mas att de net n epocile ulterioare, ntre China de Nord i China de Sud, i care ine de diferen a n materie de condi ii geografice, popula ie i tradi ii.

i

g I

__ ^ HL m iyo2 n apropiere g sit un ntreg sat, cu case ro-_ ^o.angulare, cu podeaua nclinat i nconjurate de ziduri scunde de p mnt. Mai mul i stlpi de lemn sus ineau probabil un acoperi de paie. Cele mai frumoase piese de ceramic Yangshao snt mpodobite cu figuri geometrice i, cteodat , cu desene foarte stilizate de p s ri i pe ti, n negru sau ro u. Temperatura de ardere pare s fi atins 1 0001 500C. La ceramica de uz curent, mai grosolan , ornamenta ia se reduce la simple incizii sau la im- primarea cu mpletituri de nuiele. Nu exist indicii de ntrebuin are a ro ii olarului. Pe lng unelte de piatr ob inute prin cioplire, exist vrfuri de lance i topoare de piatr lefuit . Cereala principal este o varietate de mei, dar cre terea cinelui i mai ales a porcului pare s fi fost o ndeletnicire foarte important . Aceast cultur , cu aglomer ri mai mari i cu o ceramic mai complex dect n siturile neoliticului trziu din Rusia meridional , nu este ns uniform : ceramica siturilor din Gansu, ce 1 par posterioare siturilor mai orientale clin 1 Shaanxi i Henan, prezint motive mai ela-I borate. Cultura numit Longshan, cu varia ii regio-I nale mai accentuate, s-a suprapus n Henan culturii Yangshao, dar este singurul indiciu care permite stabilirea unei cronologii ntre aceste dou culturi ce au putut coexista foarte bine n alte regiuni ale Chinei de Xord. Caracteristica cea mai frapant a culturii Longshan este o ceramic neagr , rezistent i fin , cu profil angular i de o deosebit elegan , din care cele mai multe specimene au fost descoperite n siturile din Shandong. Anumite forme se apropie de cele ale vaselor din epoca bronzului. Cea mai mare parte dintre piese au fost executate cu ajutorul unei ro i cu t u r a i e rapid . Aceast ceramic neagra' este ns mult mai pu in r s-pndit in afara Shandongului. Pred om j , n 62

fi

I

general, o ceramic grosolan , monocolor cenu ie, neagr , ro ie i, cteodat , alb . Siturile Longshan se g sesc pe movile ce domin cmpia ori p e coline. Locuin ele par s fi fost asem n toare celor din siturile Yangshao, dar n vreme ce satele Yan."-"-> . .* jaicic J angshao nu erau fortificate, la Chengziya (Shandong) a fost descoperit un meterez de p mnt b tut (aceast tasare a p mntului n straturi succesive este o tehnic care va d inui dincolo de epoca bronzului). Comunit ile Longshan au ntrebuin at pe larg osul Ja vrfurile de s geat , la diferite unelte mici .a. i au recurs mult mai des dect cele Yangshao la piatra lefuit (topoare de diferite tipuri i secere n form de semilun caracteristice Asiei de Nord-Est). Se cresc animale precum cinele, porcul, ovinele i bovinele. Ca i n siturile Yangshao, nu exist ns nici aici vreun indiciu de cre tere a cailor. Riturile funerare snt aproape identice cu cele Yangshao, cu toate c s-au g sit si mor i culca i cu fa a Ja p mnt, obicei care va deveni regul n epoca bronzului. Tot astfel, ntrebuin area cu scopuri divinatorii a oaselor supuse ac iunii focului anun o practic ce va cunoa te o mare dezvoltare n aceea i epoc . Scrierea este ns absent . Dac ceramicile cele mai tipice pentru culturile Yangshao i Longshan prezint un contrast att de net ntre ele, n schimb, ceramica de uz curent (n general cenu ie n Henan) este aproape identic la cele dou culturi i va supravie ui vr^ ei bronzului. n acest context de civiliza ii neolitice evoluate i n mijlocul unor popula ii relativ dense, avea s apar cetatea-palat i s se dezvolte o putere ntemeiata pe posesiunea armelor de bronz. Condi iile generale snt asem n toare celor care d duser na tere primelor civiliza ii din Mesopotamia, din valea Indului i clin Egipt, i ele ap rute n ,3 mari bazine fluviale.

lc

re/n.

tate

enan

-

a-

o civ

fiecare

s

i-

f r

u t

P ' ^ sfiiau ci aV

erau

"c gro f * apro-

ar- a

vase

?te

^'

at et ieJe? gr au fost Jitl C?nduc tor1i ra J ni it

60

?

cuit

-

m rci, f r ndoial cu valoare de blazoane familiale. Acest gen de m rci figureaz i pe arme, dintre care cea mai caracteristic este ge, un topor-pumnal cu coad , care nu se g se te dect n Asia Oriental i care serve te la acroarea du manului i la aplicarea primelor lovituri. Carul, u or i rezistent, avnd ro i mari, cu multe spi e, este de p e acum de tip ul ce va fi folosit n epoca urm toare, dar pare s fi fost mai pu in r spndit. Foarte apropiat de tipurile de care cunoscute n p r ile occidentale ale Asiei n epoca bronzului (s ne amintim c att carul cit i domesticirea calului pentru trac iune apar n Anatolia i n Siria c tre secolul al XVII-lea . e. n.), este un vehicul de form p trat , cu oi te curb , tras de doi cai nh ma i printr-un jug de greab n, singurul procedeu de nh marc folosit n lume nainte de inventarea chingii de piept i a gtarului. Este un instrument de lupt i de prad rezervat regelui i naltei nobilimi. Poemele vechi Shijing vor descrie, n secolele al IX-lea al Vl-lea, frumuse ea carelor de parad i a cailor cu har-na amente bogate. Carul, ca i unele dintre armele de lupt (ndeosebi un arc retroflex compus, ce pare s fi fost de mare putere) snt folosite i la vn toare, un fel de rit regal la care fac destul de des aluzie inscrip iile. Vnatul mare (diferite tipuri de cervidee, boi s lbatici, ur i, tigri, mistre i) este foarte mbel ugat. Datele arheologice i inscrip iile au permis formarea unei idei cel pu in generale despre tipul de societate al epocii Shang. Compara ia cu datele ulterioare relev , n acela i timp, o concordan general , numeroase asem n ri societatea epocii Zhou pare, ntr-adev r, derivat din cea a epocii Shang , precum i caractere originale. Ora ul nt rit, carul, armele i vasele de bron/-snt tipice pentru o nobilime ce poate fi definit prin participarea ci la sacrificii i la r zboaie. 68 |

II

Diferite tipuri de vase de cult

Asupra acestei nobilimi s p turile i inscripiile au adus cele mai multe informa ii, c ci nu se poate dect ntrez ri existen a unei r nimi ale c rei tipuri de cultur i unelte (cu ite de piatr i sape de lemn cu coad curbat ) nu par s fi foit foarte diferite de cele din epoca neolitic . Palatul regal este centrul tuturor activit ilor unei societ i nobiliare pe care o domin de foarte de sus personajul regelui. Exist , de altfel, o asociere intim sau, mai exact, o adev rat indistinc ie ntre func iile religioase, r zboinice, politice, administrative i economice. Spi a regal se afl n fruntea unei organiza ii de tip clan, n care efii de familii snt, n acela i timp, efii cultului familial. Exist de pe acum

stpniri teritoriale ce par s fi fost analoage feudei, a a cum este ea cunoscut din epoci ulterioare. Aceste st pniri, corespunznd titlurilor de hu i bo, snt exercitate de membrii clanului regal, dar cteodat i de spi e cu n u me diferit. St pnirea Shang < ntinde asupra ntregii Cmpii Centrale, depu ind-o n unele puncte spre valea Fluviului Yangzi. Unele porni la ii, considerate barbare, str ine de regatul Shang, coexist n acest spa iu cu oamenii epocii bronzului, cu care snt cel mai adesea n rela ii de ostilitate. Asemenea etnii snt deosebit de numeroase n nordul provinciei Jiangsu i n valea Rului Huai. Civiliza ia Shang se deosebe te n chipul cel mai categoric de aceea a epocii urm toare prin practicile sale religioase i prin rolul lor predominant. Trebuie s subliniem importan a unui tip de divina ie prin foc, ce nu va mai juca dect un rol secundar n epocile urm toare; locul privilegiat pe care-1 ocup cultul regilor defunc i i caracterul fastuos al sacrificiilor; practica sacrificiilor umane, ce tinde s dispar n vremea dinastiei Zhou. Divina ie i sacrificii Obiceiul de a supune focului, n scopuri divina-torii, oase de animale sacrificate este specific Asiei Orientale care, n schimb, nu cunoa te practica examin rii m runtaielor, att de cunoscut n p r ile occidentale ale continentului eurasian. Acest obicei, atestat nc din neolitic, s-a perfec ionat i sa dezvoltat mult n epoca bronzului, devenind unul dintre aspectele cele mai importante ale prerogativelor regale i dnd na tere unei adev rate tiin e a divina iei, ce este apanajul unor colegii de prezic tori. Oasele pentru divina ie snt preg tite acum cu mai mult grij , comportnd cavit i ovale i circulare suprapuse, care permit s se ob in , sub 7C 7]

ac iunea focului, cracheluri n form de T (caracterul bit este cel ce desemneaz acest foarte vechi tip de divina ie), iar c tre sfr itul epocii Anyang se generalizeaz folosirea carapacelor ventrale ale broa telor estoase. De la nceputul secolului al XX-lea au fost g site mai mult de 100 000 de oase i carapace de broasc estoas purtnd inscrip ii. Toate provin, cu mici excepii, din situl ultimei capitale a dinastiei ShangYin. Dintre aceste inscrip ii, aproape 50 000 au fost publicate i studiate. Primele piese gravate au aj rut n pr v liile unor farmaci ti, unde erau vndute sub numele de oase de dragon". Ele au atras aten ia epigrafistului Wang Yirong (18451919) i au fost identificate de prietenul s u Liu E (18571909) ca documente ale dinastiei Shang. De atunci, numero i savan i chinezi s-au dedicat studierii acestor inscrip ii divinatorii (buci sau jiaguwcn: inscrip ii pe carapace i pe oase"), n vreme ce, prin campaniile de s p turi ale Academiei Sinica, desf urate ntre 1927 i 1936, i prin descoperirile f cute dup 1950, cunoa terea tiin ific a siturilor Shang progresa continuu. Astfel au putut fi clarificate n am nunt aspectele religioase, politice . i sociale ale regalit ii Shang n ultima ei perioad i, cu toate c persist numeroase incertitudini, cuno tin ele acumulate snt considerabile. Executate dup proba focului i servind ntrun fel drept comentariu la semnele ob inute, inscrip iile aveau drept obiect constituirea de arhive, care au permis dezvoltarea tiin ei divinatorii. Aceste arhive constituie forma cea mai veche a istoriografiei chineze, c reia i^au imprimat, nc de la origini, caracterele ei eseniale: strnsa leg tur cu activitatea politic i aspectul de tiin a precedentelor. Divina ia se refer , ntr-adev r, la toate activit ile ce se afl n raport cu func ia regal : cultul str moilor i al divinit ilor, expedi ii militare, numiri n func ii, convoc ri la curte, construc ia ora elor, campanii agricole i meteorologie

(ploaie, secet i vnturi), boli, c l torii, vise, na teri, caracter fast s^u nefast al decadei sau al nop ii urm toare. Studiul acestor inscrip ii furnizeaz formele cele mai vechi ale caracterelor chineze i relev extraordinara continuitate a tradi iilor grafice: scrierea folosit azi descinde direct, printr-o evolu ie nentrerupt , din cea a inscrip iilor pe oase i carapace din secolele al XlV-leaal XI-lea .e.n. De pe atunci foarte complex i num -rnd aproape 5 000 de caractere diferite, dintre care 1 500 au fost interpretate n mod clar, aceast scriere str veche cunoa te cea mai mare parte a principiilor de formare ce vor jiermite dezvolt rile ulterioare: pe lng semnele simple (wen semne conven ionale sau desene foarte stilizate de obiecte sau de p r i ale unor obiecte), exist semne ntrebuin ate n asociere (zi). Se ntmpl , de asemenea, precum n cele mai vechi scrieri ale Orientului Mijlociu, ca anumite semne s fie folosite pentru v ic rea fonetic , independent de sensul lor originar. Colegiile de prezic tori i de scribi care aveau n sarcin divina ia regal (n cursul perioadei Anyang au existat diferite coli, de inovatori i de tradi ionali ti) erau preocupate de chestiuni de num r i de calendar. n inscrip iile pe oase i carapace se g sesc deja cele dou forme de numerota ie ce vor fi folosite pe parcursul ntregii istorii a lumii chineze: o numera ie zecimal continu , notat cu zece semne simple, de la 1 la 10, i cu un semn pentru cifra 100, c ruia i se adaug un alt semn pentru 10 000; dou scrii de semne mai complexe, una de 10 semne i cealalt de 12, a c ror combinare servea la formarea unui ciclu de 60 de semne duble. Aceste semne erau ntrebuin ate doar pentru notarea zilelor, ciclul de 60 nefiind aplicat anilor dcct ncepnd cu secolul al IIlca . e. n . Decada i combina iile decadei se afl la baza periodiz rii timpului n epoca Shang; se remarc faptul 72

c numele regilor comport totdeauna unul dintre semnele ce slujeau la notarea decadei. Acest semn corespunde, se pare, zilei n care trebuiau f cute sacrificii. Exist un mare num r de sacrificii, care intervin la dat fix sau mai neregulat. Cele mai importante snt bazate pe cultul regilor defunc i, c rora le snt cteodat asociate reginele. Inscripiile au permis stabilirea unei liste complete a regilor Shang, care urc mai departe chiar dect ntemeierea dinastiei. Succesiunea se f cea pe linia frate mai mare frate mai mic, iar cnd genera ia fra ilor se stingea, pe linia unchi din partea mamei nepot. Astfel, de i lista regilor Shang cuprinde 30 de suverani, num rul genera iilor nu este dect de 18. Aceast list coincide, de altfel, cu excep ia ctorva detalii, cu aceea pe care a p strat-o tradi ia ulterioar i care yc g se te n Memoriile istorice (Sinii) ale lui Sima Oian, terminate1 la nceputul secolului [ naintea erei noastre. Boi, oi, porci i cini snt sacrifica i ntr-un num r foarte mare. Nu snt rare ofrandele de 30 sau 40 de boi pentru un singur str mo . Anumite caractere ale scrierii servesc la desemnarea sacrificiilor de 100 de boi i de 100 de porci, ca i a sacrificiilor de diferite animale n unit i de cte zece. Bel ugul de victime, care nu se mai reg se te n epocile ulterioare, ne face s presupunem c cre terea animalelor ocupa un loc relativ important n economia acestei societ i arhaice. Cultul asigura, cu prilejul marilor banchete, o redistribuire a bog iilor. El pute;!, de asemenea, antrena distrugeri masive, ndeosebi cu prilejul funeraliilor regale. Imaginea cea mai frapant a Chinei din epoca. Shang ne este dat de marile morminte regale descoperite la Anyang ntre 1927 i 1936. Avnd plan cruciform, ele comport o cu o groapa maro fos . d-sud. rectangulat rienla( central,! mai mira. si mai adnc. Dou si cite-

_______ patru rampe de acces de 1520 m lun gime conduc la nivelul excava iei principale. Sicriul regal, de lemn, era a ezat deasupra gropii centrale, unde fusese sacrificat un cine. Pe ramp ele de acces i pe platforma ce nconjura aceast groap au fost g site r m i e de oa meni narma i, f r ndoial tovar i i sluji tori ai regelui, carul acestuia, cu caii i condu c torii lui, ceramic , vase de bronz i alte obi ecte de valoare. Practica funerar , ce asociaz unui personaj regal pe cei mai apropia i sluji tori ai lui, sacrifica i la funeraliile acestuia, i care cere ca regele s fie nconjurat de bunurile sale cele mai de pre i de nsemnele rangului s u (carul i caii ndeosebi) se reg se te i Li a l t e numeroase civiliza ii ale epocii bronzului. Inscrip iile divinatorii vorbesc i despre a l i c culte. In sacrificiu important, care poart nu mele de di sau shangdi (termenul va fi adoptat mult mai trziu pentru a desemna pe suveranii mitici din primele epoci i va servi primului mp rat la crearea noului termen huangdi, la sfr itul secolului al III-lea . e. n . ) , pare s ii dat na tere ideii despre existen a unei divinit i superioare, cheza a. ordinii politice (protec ia ora elor i o tirilor) i a ordinii naturale (ploi, vnt, secete). Exist ns i divinit i mai pu i n importante: muma r s ritului, cea a apu sului, st pnii celor patru puncte cardinale, izvorul Rului Huan ce curge n apropiere de Anyang, Fluviul Galben, unii mun i sacri .a. n anumite culte par s ac ioneze un fel de amani (s/ii: acest termen, care are i sensul de cadavru", desemneaz , n ritualul funerar d i n epoca dinastiei Zhou, pe reprezentantul celui mort) i de vr jitori (wn). Sacrificiile umane snt, probabil, una din caracteristicile epocii Shang: unele dintre aceste sacrificii par s fie legate de riturile de consacrare a construc iilor, altele apar ca legate de c u l t u l funerar, o i i fac pai te din sacrificiile in 7

m Jlil

cinstea regilor defunc i '". chip sporadic estf ** mai apropia i co mp 2 a i precum i concubine]. ' '" "' Pf 111 moarte; victimele o, . ' , " ' ' ?" ce /" ce mai mul< ] ,'*' Vor

Va d ln i ^ c reia Pfincipelui,

dinfl

"

^"eniu, cu mneci ^ irS

P

Capitolul 2 EPOCA PRINCIPATELOR

1. Declinul regalit ii arhaicePotrivit unei tradi ii pe cart 1 nu avem motive s o punem la ndoiala, un stat numit Zhou, ntemeiat n provincia Shaanxi, ar fi fost cel care a pus cap t dinastiei Shang-Yin. Evenimentul dateaz , probabil, din jurul anului 1050 sau 1025. Situat n afara teritoriului Shang, acest stat, care era n rela ii cir popula iile barbare din regiunile occidentale, a tiut, pare-se, s profite de condi iile geografice favorabile cre terii cailor: valea superioar a Rului Jing i nordestul provinciei Gansu au fost, n epocile ulterioare, regiuni bogate n herghelii-Neamul Zhou, cu obiceiuri nendoielnic mai r zboinice dect ale regatului dinastiei Yin, pare s fi folosit pe scar mai larg carul i s fi n scocit un nou tip de atelaj, cu un front de patru cai.Primele secole ale dinastiei Zhou

Istoria nlocuirii dinastiei Yin prin dinastia Zhou, a a cum este ca p strat de tradi ie, merit s f i e amintit pe scurt, d


Recommended