+ All Categories
Home > Documents > țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în...

țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în...

Date post: 03-Sep-2019
Category:
Upload: others
View: 3 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
32
1 Interacțiuni Asistate de Animale Beneficii si competențe cheie Pentru programele școlare
Transcript
Page 1: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

1

Interacțiuni

Asistate de

Animale

Beneficii si competențe cheie

Pentru programele școlare

Page 2: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

2

Cuprins

pag

3 Introducere in Interacțiunile Asistate de Animale

4 Beneficiile Interacțiunilor cu animale

5 Ce sunt obiectivele cheie

5 Cum să folosim aceasta broșură

6-7 Obiective cheie pentru beneficii fizice

8 Obiective cheie pentru beneficii psihologice

9-10 Obiective cheie pentru beneficii sociale

11 Obiective cheie pentru beneficii emoționale

12 Obiective cheie pentru beneficii comportamentale

13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive

14-22 Animalele în diferite arii curiculare

25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale in clasă.

´´Această publicație a fost produsă cu sprijinul Comisiei Europene. Această publicație [comunicare] reflectă doar poziția

autorului, iar Comisia Europeană nu poate fi trasă la răspundere pentru utilizarea informațiilor conținute în aceasta. "

Acest material a fost pregătit de Alison Bush si Malgorzata Zarosa de la Elista Education CENTRE, Spink, Abbeyleix,

Irlanda, www.elistaeducation.com, în cadrul Proiectului Erasmus+ „Integrarea Animalelor in Programul Educational„,

Proiect ZORO, 2016

Page 3: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

3

Introducere in Interacțiunile Asistate de Animale

Interacțiunile Asistate de Animale reprezintă un termen generic pentru un număr de programe

cu cu scop precis ăn care au loc interacțiuni între oameni si animale. Acestea includ:

Terapia Asistată de Animale

Acest tip de program are scop de reabilitare, deși el poate fi fizic, intelectual sau chiar

comportamental.

Educația Asistată de Animale

Acest tip de program are în general scopuri educative si de invățare: asistența animalelor

in achiziția deprinderilor de scris-citi și socotit sau alte arii curriculare.

Intervenții Asistate de Animale

Deși acest termen poate fi folosit în mod general ca și Interacțiunile Asistate de Animale,

acest tip specific de program are scopuri legate de prevenție si de ajutorarea oamenilor care pot fi

vulnerabili și sunt supuși la provocări.

Activități Asistate de Animale

Acest termen este folosit pentru programele ale căror scopuri nu se potrivesc cu celelete

trei tipuri de interactiuni. In programele AAA desfășurarea activității este un scop in sine.

Notă: Adesea programele nu se exclud unele pe altele. De exemplu un program de terapie poate

cuprinde si intervenții cu animale sau un program educațional poate fi si terapeutic. Obiectivele cheie

sunt mult mai importante decat tipul sau numele programului.

Page 4: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

4

Beneficii ale Interacțiunilor cu Animale.

Există numeroase beneficii ale interacțiunilor cu animale. Șase categorii diferite sunt

folosite pentru a reprezenta toate beneficiile și pentru a recunoaște diferitele aspecte ale vieții umane

pe care animalele le pot influența în bine.

Beneficii fizice

Acestea se referă la beneficiile asupra corpului uman. Acestea pot include aspecte legate

de sănătate si funcționarea corectă a sistemelor corpului.

Beneficii Psihologice

Beneficiile psihologice sunt legate de minte. Acestea pot include percepția despre sine,

motivația, sănătatea mentală si starea de bine( ceea ce cred oamenii despre ei inșiși si situația sau

mediul în care se află)

Beneficii sociale

Beneficiile sociale sunt legate de interacțiunile cu cei din jur.

Beneficii emoționale

Acestea sunt legate de sentimente. Deși sunt in strânsă legătură cu beneficiile psihologice,

aceste beneficii reprezintă mai mult decât ce simt oamenii despre ei inșiși.

Beneficii Comportamentale

Aceste beneficii sunt legate de acțiuni, alegerile pe care le facem și rezultatele obținute.

Beneficii cognitive

Aceste beneficii sunt legate de procesele mentale si învățare, incluzând urmărirea

instrucțiunilor, incercările si greșelile.

Notă: Programele au de obicei mai mult de un singur tip de beneficii si obiectivele cheie se potrivesc

la mai multe tipuri de beneficii.

Page 5: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

5

Ce sunt Obiectivele cheie?

În cadrul unui program de Interacțiuni Asistate de Animale, obiectivele cheie sunt scopuri în

jurul cărora se susține un program sau o sesiune de lucru cu animale. Activitățile integrate intr-o

sesiune sau un program ar trebui să permită atingerea acestor obiective.

Eficiența unui program sau sesiune de lucru ar trebui să permită îmbunătățiri aduse

obiectivelor cheie si facilitatorii in Interacțiuni Asistate de Animale ar trebui să-și orienteze programul

sau sesiunile după aceste obiective cât de mult posibil. Ideal, obiectivele cheie ar trebui să poata fi

masurabile într-o forma sau alta si evaluate obiectiv pe durata unui program de Interacțiuni cu

Animale.

Cum sa folosim acest material?

Acest material își propune să ii ajute pe facilitatorii de activități cu animale. Poate fi folosit ca

ghid cu idei de activități pentru programele de la clase sau pentru copiii de vârstă școlară.

Când facilitatorul evaluează un grup sau un individ, el poate stabili niste obiective cheie la

care să lucreze impreuna cu animalul pentru copil sau copii. Facilitatorul poate găsi multe obiective

cheie listate in tabelele urmatoare în funcție de beneficiul la care sunt aplicate sau de aria curriculară.

Alături de obiectivele cheie sunt și tipuri de activități cu animale. Activitățile sunt categorisite pe fiecare

animal in parte, deci facilitatorul poate sa caute mai intâi activitățile cu animale potrivite atunci când

planifică un program sau sesiune.

Nota: Competențele cheie pot fi incluse în toate programele de Interacțiuni Asistate de Animale, dar unele sunt

mai relevante pentru programele școlare decat altele.

Page 6: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

6

Obiective cheie pentru beneficii fizice

BENEFICII TIPURI DE ACTIVITATI

Potențial pentru beneficii legate de sănătate- acestea includ: reducerea frecvenței crizelor de astm, descrește pericolul atacurilor de cord, crește viteza de recuperare fizică, reduce si menține tensiunea arterială, reduce trigiceridele, reduce colesterolul, crește cantitatea de serotonină, crește producția de dopamină.

CDGH2, GR3, CD4, H4,

DH8, DH9,

B12, H17,

Potentțal pentru exercițiu fizic si mișcare-beneficii asupra sănătății ca și mai sus sau in cazul dietelor pentru pierderea în greutate

DH3, CD4, G4, H4, H6, A8, CG8, DH8, DH9, D10, H10, B12,

H12, H19, H22,

Imbunătățirea functților motorii mari- acestea se refera la folosirea grupelor musculare mari din corp si la funcții cum ar fi mersul pe jos, alergatul si săriturile.

A1, CDH2, CDH3, GR3, B4, CD4, G4, H4, H6, A7, H7, A8,

CG8, DH8, DH9, C10, D10, H10, B12, CDGHR12, DH13, C16,

D16, H19, H22, D24,

Imbunătățirea funcțiilor motorii fine- abilitățile motorii fine se referă la grupele musculare mici mai ales cele ale mâinii și încheieturii care conferă dexteritate în mânuirea obiectelor.

A1, BCDGHR1, B2, BCDH3, GR3, B4, CD4, G4, H4, CDGHR5,

A5, B6, C6, DG6, H6, A7, DG7, H7, BR7, A8, B8, R8, B9, C9,

H9, R9, C10, D10, G10, H10, R10, B11, CDGH11, R11,

CDGHR12, A13, C13, GR13, A15, C15, H15, H16, C17, D17,

H17, CDH18, D19, D20, H21, H23, D22, D24, H24,

Promovarea vorbirii- aceasta poate include atât sunetul cât si articularea cuvintelor, deoarece limba care este un mușchi iși imbunătățeste funcționarea.

CDH1, BCDH3, B5, A7, C7, DH8, DH9, G9, DH13, CDH18,

H20, D21, D22,

Imbunătățirea echilibrului-

imbunătățirea echilibrului vine in principal din întărirea mușchilor de pe abdomen

B2, DH2, CDH3, CD4, G4, H4, H6, A7, A8, CG8, DH8, DH9,

D10, B12, H12, C13, DH13, C16, D16, H19, D24

Page 7: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

7

Imbunătățirea coordonării- imbunătățirea coordonării are loc atunci când abilitaățle funcțiilor motorii mari si fine sunt imbunătățite si se capăta control asupra mișcărilor.

BCDGH1, B2, BCDH3, GR3, B4, CD4, H4, A5, CDGHR5, B6,

C6, DG6, H6, A7, DG7, H7, A8, B8, CG8, DH8, DH9, C9,

H10, R11, B12, CDGHR12, C13, DH13, A15, C16, D16, D17,

H17,CDH18, D19, H19, H21, D22, H22, H23, D24, H24,

Imbunătățirea forței- prin exersarea grupelor musculare mari, forța poate fi observată prin ridicări, trageri, impingeri si ridicări, de exemplu

A1, D4, H4, H6, A7, DH8, H9, H10, B12, DH12, DG15, C16,

H19, H22,

Imbunătățirea forței mâinii- prin exerciții si strângeri pot fi imbunătățiți mușchii mâinii.

BCDGHR1, B2, BCDH3, GR3, B4, CD4, G4, H4, A5, CDGHR5,

B6, C6, DG6, H6, DG7, H7, A8, B8, DH8, H10, CDGHR12,

C13, GR13, C15, H16, C17 CDH18, H19, D22,

Experiența senzorială(vizuală)- stimularea celulelor senzoriale din ochi poate fi realizată prin lumină, culoare, modele si mișcări ale obiectelor.

A2, CDH3, A5, A6, C6, DG6, R6, A7, C7, A8, CG8, D8, A9,

DH9, A11, B11, R11, A12, A13, C13, D16, H16, D23, DH25

Experiența senzoriala(auditiva)- stimularea celulelor senzoriale din ureche poate fi realizată prin sunete de intensități diferite, volum si ton.

BCDH3, B5, C6, C7, G9, D12, CD18,

Experiența senzorială(tactilă)- stimularea celulelor senzoriale din piele poate fi realizată prin temperatura si diferite texturi. Mainile pot fi folosite pentru experiențe senzoriale tactile, dar și picioarele, brațele și fața.

BCDGHR1, B2, CDGHR2, A3, GR3 B4, G4, H4, R4, A5,

CDGHR5, B6, C6, DG6, H6, A7, DG7, H7, B8, R8, A9, C9, H9,

C10, G10, CDGHR12, C13, GR13, A14, A15, C16, D17, H17,

D22, H22, H24,

Experiența senzorială(olfactivă)-stimularea celulelor senzoriale din cavitatea nazală poate fi realizată prin diferite mirosuri. Și gustul este legat de miros de asemenea.

CDHGR1, H2, GR3, B4, G4, H4, CDGHR5, B6, H6, H10,

CDGHR12, C13, H19, D24, H24,

Page 8: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

8

Obiective cheie pentru beneficii psihologice

BENEFICII TIPURI DE ACTIVITĂȚI

Întărește spiritul de independență- Încredere in a acționa singur și incredere in sine

BCDGR1, B2, BCD3, GR3, B4, G4, A5, DGHR5, DG7, H7, A8,

A9, B10, C10, H10, R10, B11, CDG11, CDGHR12, A13, C13,

GR13, H16, D17, H19, D21, H22, D24,

Ofera susținere fără a judeca-

interacțiune fără exprimarea unei opinii

CDGH2, A6, CDGH11,

Descrește stresul-reduce ideile care produc anxietate/frică

CDGHR2, H4, CDGHR5, D8, CDGH11, B12, H16, H17, DH25

Inlătura depresia si motivează- promoveaza ideile optimiste și găsirea unui scop de atins

BCDH3, G4, H4, CG8, D8, DH9, D10, R11, B12, H16, DH25

Imbunătățeste memoria și permite reșinerea informațiilor- amintirea experienșelor trecute si impărtășirea lor

CDGH2, G4, H4, D8, D10, H17, D21, DH25

Oferă dragoste necondiționată- interactioneaza indiferent de felul cum arată persoana, comportament, atitudine, cultură, religie, rasă

CDH2

Acționeaza ca și confident- nu va dezvălui secrete

B3, CDGH11, H16, D21,

Crează o punte intre pacient/elev si terapeut- animalul poate fi subiect de gândire și de conversație

B1, A5, A6, R6, A7, CG8, DH8, H9, A11, CDGH11, R11, B12,

B13, A14, H16, D17, D23, DH25

Oferă exemple folositoare prin discutarea problemelor dificile- copilul se gândeste la alte ființe și aplică acele lucruri la sine insuși

B1, GR3, B4, A5, A6, R6, CG8, A8, H9, G10, R11, A12, B12,

B13, C13, BCDH14, DG15, H16, C17, D17, H19, D21, D23,

DH25

Page 9: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

9

Crește increderea in sine- promovează rezultate realizabile

BCDGHR1, B2, BCDH3, GR3, A4, B4, CD4, H4, R4, A5,

CDGHR5, C6, DG6, H6, A7, DG7, H7, BR7, A8, H8, R8, DH9,

B10, C10, D10, G10, H10, CDGH11, CDGHR12, B12, C13,

GR13, C16, H16, H17, D21, H22,

Crește stima de sine- găsirea calităților proprii

B2, BCDH3, GR3, A4, B4, CD4, H4, R4, CDGHR5, C6, H6, A7,

H7, A8, H8, A9, C9, DH9, B10, C10, G10, H10, R10,

CDGH11, CDGHR12, GR13, D15, H16, H17, H21, D21,

Obiective cheie pentru beneficii sociale

BENEFICII TIPURI DE ACTIVITATI

Acționeaza ca și catalizator social pentru a incuraja crearea legăturilor de prietenie- aduce impreună persoane care interacționeaza în îndeplinirea unui scop comun

BCDH3, CD4, G4, H4, R6, A7, C7, CG8, D8, DH9, G9, D10,

H10, R11, C15, C16, H17, DH25

Îmbunaătățste memoria si retenția- amintește oamenilor despre experiențele trecute

CDGH2, B3, H4, D10, B11, CDH11, H17, DH25

Promovează vorbirea în programele de terapie- motivarea în a vorbi cuiva sau despre cineva

B1, CDGHR2, BCDH3, A4, A5, B5, C7, CG8, G9, H9, B10,

CDGH11, DH13, H20,

Ajută la reabilitarea socială- oferă oportunități pentru reintegrarea socială și în comunitate după un timp de detenție

BDH3, GR3, R4, H6, H7, DH8, A9, H10, DH12, C13, A14,

BCDGHR14, D19, H19, D20, D23, H24,

Promovează integrarea socială- oferă oportunități de incluziune socială și în comunitate pentru cei care nu vor să se integreze

BDH3, GR3, B4, R4, H6, H7, DH8, A9, DH9, H10, CDGH11,

DH12, C13, A14, BCDGHR14, D19, H19, D20,

Imbunătățeste comunicarea și abilitățile sociale- dezvoltarea abilităților de comunicare atât verbală cât si vizuală

A1, BCDGHR1, BCDH3, GR3, A4, B4, CD4, G4, H4, A5, B5,

R6, A7, C7, A8, B8, CG8, DH9, G9, R9, B10, D10, H10, R10,

Page 10: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

10

CDGH11, R11, B12, H12, DH13, A15, H15, C16, CDH18,

H20, D22, D23, DH25

Oferă exemple pentru discutarea problemelor dificile- crează analogii și metafore legate de probleme umane

CDH3, GR3, B4, CD4, A5, B5, A6, C7, D7, A8, CG8, A9, G9,

R9, R11, A12, B13, C13, A14, BCDGHR14, DG15, H15, R15,

H16, C17, D17, D19, H19, D20, D21, D23, D24, DH25

Incurajeaza comunicarea și munca în echipă- lucrul efectiv in grup

A1, BCDH3, GR3, A4, B4, CD4, G4, A5, B6, C6, DG6, H6, A7,

H7, BR7, A8, B8, R8, B9, C9, DH9, B10, C10, D10, G10, H10,

R10, R11, CDGHR12, C13, A15, H15, C16, D16, D17, H19,

H21, H22, H23,

Promovează activitățile ludice- încurajarea activităților fizice și sociale care mimeaza ceea ce se observă sau se experimentează în natură

D1, B2, D3, CD4, B5, B6, R6, C7, A8, CG8, D9, G9, D10, R10,

A11, R11, A12, B12, D16, D17, D21, D23, DH25

Imbunaătățeste mediul școlar- promovează oportunitățile și aspectele pozitive la nivel social si de comportament

D3, R4, R6, D8, D9, D10, B11, CDG11, B12, D16, H16, D21,

Crește responsabilitatea- mai multă implicare, reacții pozitive și angajament

B3, CD4, H4, H9, DH25,

Page 11: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

11

Obiective cheie pentru beneficii emotionale

BENEFICII TIPURI DE ACTIVITATI

Crește spiritul de independență- Încrederea că poate sta sau lucra singur

BCDGR1, B2, BCDH3, GR3, A4, B4, G4, R4, DGHR5, C6, H7,

A8, H8, C9, DH9, B10, G10, H10, R10, B11, CDGH11,

CDGHR12, A13, C13, GR13, H16,

Promoveaza reducerea stresului- reduce sentimentele de nervozitate și ingrijorare

CDGHR2, H4, D8, DH9, D10, CDGH11, B12, H16, H17, DH25

Îndeparteaza depresia- promoveaza starea de bine, optimismul si sentimentele bune cu privire la o situație

CDGHR2, H4, DH8, DH9, B12, D16, H16, D17, DH25

Ofera dragoste necondiționată- sentimentul că îi pasa cuiva de el, că e dorit si apreciat

CDGHR2, H4, D23,

Ofera susținere fără a judeca- sentimentul că cineva îi ințelege problema, că are un aliat care nu-l judecă și il susține

CDGHR2, H8, H9, CDH11, H16, D21, D23,

Reduce problemele emoționale- creeaza sentimente precum fericirea, mulțumirea si usurința

CDGHR2, H4, DH8, CDGH11, D17, D21, DH25

Reduce anxietatea si promoveaza relaxarea- promovează calmul

CDGR1, CDGHR2, H4, B11, A11, CDGH11, B12, C15, H17,

D23, DH25

Page 12: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

12

Competente cheie pentru beneficii comportamentale

BENEFICII TIPURI DE ACTIVITATI

Descrește impulsivitatea- incurajează acșiunea de a gândi inainte de a acționa

BCDGHR1, CDGHR2, BCDH3, H4, B6, H6, R6, DG7, A7, H7,

A8, B8, DH8, C9, H9, D10, G10, H10, CDGH11, A13, C15,

C16, H16, C17, H17, CDH18, H19, DH25

Crește atenția și calmul- promovează concentrarea, interesul și un comportament interesat în a se informa

BCDGHR1, B2, CD2, B3, H4, A5, CDGHR5, B6, C6, H6, A7,

A8, B8, DH8, C9, C10, D10, G10, H10, R10, A11, B11, R11,

CDGH11, B12, CDGHR12, A13, C16, H16, C17, D17, H17,

CDH18, H21, D22, DH25

Reduce hiperactivitatea- promovează calmul si reduce tendința de schimbări bruște de comportament si frecvența lor

BCDGHR1, CDGHR2, BCDH3, H4, CDGHR5, B6, H6, A7,

DG7, H7, A8, B8, DH8, R8, C9, H9, D10, G10, H10, R10,

CDGH11, B12, A13, DH13, H16, C17, D17, H17, CDH18,

H19, D22, H22, H23, DH25

Descrește agresivitatea- reduce numarul izbucnirilor de violență

BCDGHR1, CDGHR2, BCDH3, H4, CDGHR5, A7, DG7, H7,

DH8, D10, H10, CDGH11, D17, H17, CDH18, H22, D23,

DH25

Descrește problemele de comportament anti-social-reduce comportamentul generator de conflicte și promovează cooperarea

BCDH3, CD4, H4, H6, A7, DH8, C10, D10, H10, B11, R11,

C16, H16, D24, DH25

Creste concentrarea- incurajează concentrarea si atenția

A5, BCDH3, H4, B6, C6, H6, H7, A8, B8, H8, C9, H9, D10,

G10, H10, R10, CDGH11, CDGHR12, DH13, GR13, C16, H16,

C17, D17, H17, H21, D22, H22, H23, H24, DH25

Page 13: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

13

Obiective cheie pentru beneficii cognitive

BENEFICII TIPURI DE ACTIVITATI

Se ating scopurile invățării mai repede și mai ușor- informația este procesată și reținută în așa fel incât se ajunge mai repede la rezultate în învățare

BCDH3, GR3, B4, H4, A7, BR7, B8, CG8, D8, A9, B9, G10,

CDGH11, CDGHR12, DH13, G13, A15, DG15, H15, H17,

CDH18, H21, H22

Ofera independență și încredere în a invăța-abilitățile si deprinderile sunt formate si sarcinile sunt duse la bun sfârșit individual cu sprijin sau cu sprijin limitat

BCDGHR1, B3, GR3, A4, B4, DGHR5, H6, H7, A9, DH9, B10,

C10, H10, B11, CDGH11, CDGHR12, C13, DH13, GR13,

DG15, H15, C16, H17, CDH18, H20, H21, H22

Crește concentrarea în indeplinirea sarcinilor de lucru- se menține concentrarea pâna la indeplinirea completă a sarcinilor

BCDH3, H4, C6, H6, H7, R8, C9, H9, C10, G10, H10,

CDGH11, R11, CDGHR12, C13, DH13, GR13, DG15, H15,

C16, C17, D17, D22, H22

Crește interesul pentru diferite materii de studiu- crește motivația de a invăța despre anumite materii si înțelegerea lor

A1, A4, R4, B8, DH8, R8, B10, G10, CDGH11, CDH12, A13,

DH13, DG15, H15,

Imbunătatește memoria- se imbunătățește retenția de informații

BCDGHR1, BCDH3, H9, D10, H10, B11, CDGH11, DH13,

H20, D22, H24

Cresc rezultatele scolare si se asigură progresul- rezultatele învatarii sunt la niveluri mai mari și se asigură progresul

BCDH3, DG7, BR7, DH8, R8, DH9, CDGH11, DH13, DG15,

D20, H20, D22,

Crește atenția care facilitează învățarea- mediul, activitățile de invățare și stările sufletești ajută la creșterea receptivității

BCDGHR1, CD4, H4, A5, R6, A7, C7, H7, CG8, H8, R8, H9,

D10, CDGH11, DH13, H19, H21, H22,

Page 14: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

14

Animalele in diferite arii curriculare

Arie curricular/materie

Tipuri de activitati

Exemple

Limbă si comunicare

Lectură GR3, B4, BR7,B8,R8,B9 DH9, CDGH11, CDGHR12, BCDGHR14, DG15, H15, A15, C17, CDH18, H20, D22,

Se poate crea o “fiță de îngrijire” Evaluarea cititului Citirea numerelor/literelor dintr-un curs Lectura Citirea cantităților de hrană Citirea raselor de animale Citirea maselor Citirea etichetelor cu informații Citirea de instrucțiuni scrise Citirea de numere de pe microchipuri Detalii de pe fișe

Scris CG8, A4, B10, DH13, BCDGHR14, D20, CDH18, D22,

Se pot nota observații Se inregistrează temperatura Se pot scrie nume/ numere de pe microchipuri Se pot scrie nume de rase Se pot completa fise/tabele(temperatură, puls, respirație, frecvență) Scrierea detaliilor de pe etichete

Ortografie DH8, BCDGHR14, H20, D22

Citirea pe litere Scrierea numelor de rase Luarea de notițe Detalii de pe etichete

Exprimare orala A6, BCDH1, BCDH3, B5,C7, G9, H10, R10, DH13, A7, H6, C16, CDH18, H20, H21 D22,

Discutii/conversație Numirea animalului in timp ce este hrănit Folosirea suportului verbal si laudelor Descrierea parților corpului Explicarea ideilor Numarare Ascultarea instrucțiunilor Pronunțarea numerelor de pe microcipuri Identificarea verbală a punctelor Discutarea despre detalii de pe etichete

Matematică Adunarea DG6, R6, B5, C7, G9, H8,

Număratul unghiilor, picioarelor, urechilor, etc Număratul mișcărilor(de rotire, salt, etc)

Page 15: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

15

A9, DH13 H17,

Număratul sunetelor scoase de animal Trecerea de la un număr la altul pentru a aduna Estimarea numerelor Socotirea numerelor de pe placuțe

Scaderea DG6, DH13 A13, A14, H17,

Folosirea numerelor legate de labuțe, unghii, urechi, kilograme. etc Adunarea/Scăderea numerelor Calcularea diferențelor(la cantități) Numerele de pe placuțe

Inmultirea BR7, B9 DG6, D13 H12, H15, D20,

Calcularea volumului/ suprafețelor Numărul de gheruțe pentru fiecare picior Numărul de recipiente(pentru hrană) Folosirea formulelor de calcul (Un puls de 15 batai pe minut inmulțit cu 4)

Impartirea GB1 R3, C13, R8, H15,

Impărțirea unui morcov in mai multe părți Fracții; procentul de diluare Calcularea procentajelor Folosirea formulelor de calcul

Unități de masură (lungime, suprafață, masă, capacitate, timp, bani)

BCDH3, C6, R6, DGH7, BR7, B9 B8, R8, D8, C9, DH9, A4, B10, D10, G10, R10, H10, B11, R11, CDGHR12, C13, GR13 A14, A15, DG15, H22 H15, H19, H20, D20,

Se folosesc la recapitulari și recompense Suprafețe/ lungimea materialelor Estimarea distanțelor Asocieea Dimensiunea cuștilor Lungimea cozii/aripii Distanta parcursa Lungimea lesei/zgardei/panglicii Temperatura Durata Construirea Masurarea lungimii unei potcoave Timp si cantitati Masurarea timpului de parcurgere al unui labirint Cantitate de hrana Masurarea nisipului sau a gradului de diluare Cantitatea de apa Lungimea pielii unui sarpe/soparla Lungimi Mase Estimarea inaltimii si lungimii Capacitatea unei roabe Masurarea inaltimii Selectarea lungimii corecte a unei funii

Page 16: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

16

H21,

Forme geometrice si corpuri geometrice

A1, GR1 B6, H6, R6, D7, A9, H9, H10, R11, A11, H12 A13, C13, C15, D16, H16, H20 H17, D23,

Recunoașterea formelor geometrice potrivite speciei Producerea de linii sau cercuri din morcov Crearea unei forme geometrice Figuri geometrice în interiorul unei copite Figuri geometrice-minge, disc Figuri geometrice formate de zgardă Descrierea formei geometrice si a spațiului unde se potrivește aceasta Agățarea formelor geometrice pe bare de pe spinarea calului Forme din cuie Rezolvarea unui labirint Observarea formelor Depozitul de alimente si articolele din el De ce ouăle au formă sferică Forme și culori ale taviței pisicilor Atenționare asupra formei Urmele de labuțe Formele unui corp de cal Poziționarea la distanțe egale pe o funie Forme ale corpului

Date B8, R8, A4, B10, D10,

Diferite lungimi Citirea diferitelor date Numarul de runde câștigatoare versus runde pierdute

Comparare si ordonare

BCDH3, H5, H9, B12, A13, A14, A15, DG15, R15,

Exersarea cerințelor orarului și a perioadelor Ordinea de folosire a periilor Reordonarea și sortarea articolelor În care parte a acvariului se află peștii Ordonare in funcție de dată Lungimea pielii la reptile Șerpii din terariu Compararea raselor ideale: punerea în ordine a raselor în funcție de masa corpului Asemănări și deosebiri

Asocierea A1, A2, A3, CDH5,

Asociază partea corecta pentru fiecare specie

Page 17: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

17

B8, R8, H10, H24 A12, CDG12, H12, A14, D16, H20,

Tipuri de perii pentru tipuri de blană/nume de perii Lungimea corectă a animalului Cuie in poziție paralela Potrivirea culorilor Adunarea ustensilelor potrivite Hrană corectă a calului/găleata potrivită Alegerea pielii potrivită pentru reptile Urmele de labuțe lăsate de câine Culoarea potrivită pentru ieslea calului

Istorie Intelegerea timpului si a cronologiei, evolutia evenimentelor

BCDH3, H5, R15, H20, H21,

Orarul antrenamentelor si activitaților Folosirea periilor într-o anumită ordine Selecția naturală și rasele Evoluția istorică a căilor Priponirea

Intelegerea schimbarilor si a continuitatii

BCDH3, C13 CDGH14, R15 H20,

Cum evoluează criteriile de antrenare De ce e necesar să se schimbe așternutul Rase care au evoluat sau au stagnat Asemănări și deosebiri Evoluția calului/cabalinelor

Înțelegerea cauzelor și efectelor

BCDH3, H4, H9, D10, H10, R11, CDGHR14, D15, C17 D23, DH25

ABC-ul condițiilor de operare Cum să faci calul să meargă sau să se oprească Ascunde si găsește! Cum să alcatuiești cuvinte folosind cuie Înțelegerea termenelor limită Efectul Împerecherii raselor Hrănirea excesivă duce la greutate excesivă Cum funcționează medicamentele Răspunsuri/Reacții comportamentale

Dezvoltarea empatiei cu ceilalți(viețile oamenilor din trecut, religia, cultura)

CDGH2, B13, D19, D20, D23, DH5

Ce animal preferă/respinge perierea Invățarea respectului și empatiei Poate duce disconfortul la o stare de rău? Ce simt animalelel?

Page 18: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

18

Dezvoltarea ințelegerii trecutului si a interacțiunilor actuale sociale, politice si economice

H,D,R Istoria animalelor în dezvoltarea omului: din punct de vedere cultural, social si economic

Intelegerea lumii incojuratoare a copilului( trasarea mediului de viață prin evenimente si personalități)

A5, A6, CDH3, H9, C10 BCDGHR14, D17, H20,

Relația pradă/vânător Recunoașterea semnelor de avertizare la animale Diferite abilități și potential Cîstigi sau pierzi in activitățile pe echipe Îngrijirea sănătații animalului/Transportarea lui Variații, incluzând “caracteristici animale” Exprimarea libera a înțelegerii Sporturi ecvestre

Folosirea dovezilor istorice

BCDH3, CDGHR5,

Rezultate finale-interpretarea comportamentului Fotografii facute inainte si dupa

Sinteză și comunicare

BCDH3, G9, H10 C13, C16 D23, DH25

Descrierea procesului de antrenare Intelegerea si explicarea a ceea ce inseamna diferitele sunete emise de animal Explicarea/ Demonstratia unei sedinte de potcovire Descrierea metodei folosite Intelegerea metodei si etapele acesteia Descrierea corpului/limbajului/observatii

Geografie

Habitatul uman(oameni si comunități, transport si comunicații)

GR3, B4, A15 D8, C10, R9,

Diferite facilități domestice Observarea în timpul plimbării animalului Transportarea animalului

Mediul natural(vreme, clima, atmosfera, hidrografie, solul, planetele, universul)

A1, G4, B6, DH8, B12, GR13, B2 H15, C17, D17, H20,

Recrearea habitatului natural Condiții climatic/de vreme, care fac iarba să crească De unde vin semințele Observarea în timpul plimbării animalului Recrearea mediului natural într-un bazin Observarea pajiștii in relație cu greutatea corporală Cicluri de viața ale paraziților

Page 19: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

19

Echiparea corespunzatoare în funcție de vreme Cum se produce fânul

Simțul spațiului și locului(atlase, harți, glob, planuri si abilități grafice)

B4, GR3, G4, H4, R6, DH8, DH9, D10, G10, R11, CDGHR14, R15, D22, H20,

Casele animalelor Luarea dintr-o anumită locație ‘In jurul lumii’ exersarea locației si mișcării in spațiu Crearea unei hărți dupa traseul unei mingi Orientarea în funcție de instrucțiuni verbale primite Harta/Planul unei curse cu obstacole Localizarea obiectelor ascunse Unde se pot plasa diferite facilități pentru animale Orientarea intr-un labirint Rase naturale Regiuni geografice Localizarea unor etichete cu adrese(daca sunt disponibile) Hrana cailor în diferite regiuni

Conștientizarea si îngrijirea mediului natural (grija față de spațiul localității sale)

B4, GR3, A8, C13, G13, H16, C17, H19 D24,

Curățarea resturilor Îngrijirea animalelor sălbatice Păstrarea mediului natural curat și igienic Păstrarea curată a apelor Păstrarea corectă a lucurilor înconjuratoare Colectarea corectă a deșeurilor (unde se aruncă gunoiul) Păstrarea curățeniei localității

Stiinte(de mediu, sociale, fizica, chimie)

Energia si forța(lumină, sunet, caldură, magnetism si electricitate)

A2, A3, CD4, DG6, R6, H7, DH8, B10 H15,

Energia electică si încălzirea Jocuri de tragere a funiei sau cu mingea, etc pentru demonstrarea gravitației Cum funcționeaza o unghieră Cum se mișca o minge Principii despre funcționarea unei zgărzi Balansul și forța unui animal condus în lesă Surse de încălzire Procesul de fotosinteză în relație cu greutatea

Materialele(apa, lemnul, metalul,

R4, C6,

Materialele din așternutul animalelor

Page 20: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

20

plasticul, textilele, roca, , hrana- forta, culoare, textura, flexibilitate, sortare si clasificare)

B7, D7, C10, G10, R11 A13, C13, H17, D22, H23, H24,

Materialele ce pot fi folosite Glaspapirul Textura zgărzii (naturală vs sintetică) Materialele de construcție Corectarea substratului pentru incubație Materialul din litieră- puterea de absorție La ce poate fi folosit parul de la cal Texturi ale metaluiui Diferite materiale de utilizat Pielea si alte materiale

Corpurile cu viață(viața umană, viața plantelor și a animalelor)

CDGH2, A5, A9 CG8, C15,B12 A9, A13, H16 C17, H19, H22 H20, D20,

Simțurile si observarea vieții altor ființe Relația pradă/vânător si lanțul trofic Observarea semnelor de viață Ințelegerea metamorfozelor Viața si nașterea Părți/forme ale corpului de cal Cicluri de viață la paraziți Sistemul digestiv si procesele care au loc aici Structura anatomică Observarea comportamentului animalelor

Constientizarea si ingrijirea mediului(stiinta mediului, protejarea mediului)

D10, C13, C17, GR3, H19, D24,

Siguranța,locuri nesigure pentru adăpostirea animalelor Igiena mediului natural Aruncarea potrivită a deșeurilor Folosirea fertilizatorilor naturali față de cei artificiali Îngrijirea mediului

Arte vizuale Desen A1, B6, R6, A4, B10, A9, H10, R11, B12, BCDGH14, C15, H15, R15 H20, D22,

Crearea țarcurilor Crearea de îmbunătățiri/facilități pentru animale Desenarea hamsterului pe roată sau într-un glob Desenarea termometrului și marcarea temperaturilor Desenarea ciclurilor de metamorfoză Desenarea unui cal cu un cui ( din memorie) Desenarea unui labirint înainte de a-l construi Desenarea lucrurilor observate

Page 21: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

21

D23, DH25 Diferite trăsături ale modelului Desenarea unei diagrame pentru a arăta măsuratorile făcute “Arborele genealogic” Desenarea calului si atașarea unei etichete Gravura Desenarea dupa model

Pictura si culoare D7, A12, B12, A13, DH13, GR13, B2 C15, H16, C17, D16, D23, DH25

Decorarea unei zgărzi, lese Folosirea si mixarea culorilor potrivite Pictura după model Pictarea ouălor Pictarea pe o potcoavă Pictura cu acurele a modelului Pictura pe un corp de cal ‘Pictura cu pete Pictura cu labuța animalului

Tipare D16 Intipărirea labuțelor de animal

Modelaj A13, C15, D16, D23, DH25

Crearea de ouă din plastilină Urme de labută pe plastilină Modelajul după natură

Constructie D4, C6, B6,G10,R10, DG7, A8, R11, C15, H19, H23,

Crearea de jucării interactive Imbunătățiri/Facilități Crearea unei zgărzi/lese Crearea unei plase Construirea unui labirint Modele din hârtie sau alte materiale Crearea de imbunătățiri în grajd

Materiale textile si fibre

CDGH2, CD4, R4, C6, A14, C15, D17, H17, H21

Diferite texturi ale îmbrăcămintei Diferite texturi ale jucăriilor Materiale pentru culcuș Materiale Tipuri de piele Colaje Diferite materiale textile Textura coamei Firele unei funii

Teatru Explorarea sentimentelor

CD4, R6, A8, R10,

Plăcerea jocului Să fii pe/într-o roată Să fii capturat Să fii izolat

Page 22: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

22

R11, A12, H16, D21, H21, D23, DH25

Să fii la capătul drumului/ cum găsești soluții Păreri pro si contra imitării Reprezentarea culorilor pe corpul unui cal in funcție de sentimentele exprimate Jocul de rol Restricția Exprimarea sentimentelor prin limbajul corpului

Explorarea cunostintelor si ideilor

CDGH11 C16, D23, DH25 H23

Lectura Testarea unei metode Ce spune limbajul corpului De ce sunt importante imbunătățirile/crearea de facilități pentru animale

Ințelegerea ideilor, rolurilor si personajelor

CG8, CDGH11, H16, D17,

Reprezentarea unui alt personaj/ființă Reprezentarea calului în culori/forme geometrice Potrivirea sarcinii

Ințelegerea acțiunii,locului, timpului, conflictului, semnificației, genului)

A7 CG8 H8 CDGH11 D21,

Ce sunt reptilele Crearea de noi acțiuni Personaje cu cai Lectura Crearea din imaginație si jocul de rol

Music Concepte muzicale ritmul (bătăi ritmice), durata (acorduri lungi/scurte), tempoul (rapid/încet), acordul (înalt/scăzut)

CDH1, CDH3, B5, C7, G9 H8, GR13, B2,

Acordarea recompenselor la anumite intervale regulate Consistența tonalitaății in antrenamente verbale Reproducerea sunetelor, tonalitatea si frecvența Ascultarea ritmului copitelor unui cal Ascultarea sunetului produs de susurul apei

Ascultarea si răspunsul (explorarea sunetelor)

B5, C7,G9, A11, D23, DH25

Recunoașterea unor sunete Vocalizarea sunetelor auzite Conectarea muzicii cu mișcarea

Interpretarea(de cantece cu vocea, cu instrumente musicale, alfabetizare)

B5, C7, H8, G9,

Interpretarea unui “cântec al păsărilor” Interpretarea unui “cântec al pisicii” Interpretarea unui “cântec al calului” Interpretarea unui cântec al” porcușorului de guinea”

Page 23: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

23

Compozitie (improvizari and creare, discutii si inregistrare de compozitii

B5, C7, H8, G9 H20,

Crearea unui “cântec al păsărilor” Crearea unui “cântec al pisicii” Crearea unui “cântec al calului” Crearea unui cântec al” porcușorului de guinea” Cântec pentru memorizarea numelor diferitelor puncte

Educatie fizica Atletism (alergare, sarituri, aruncari)

D4, D9, H9,

Aruncări Alergări Călărie

Dans (explorare, creare si interpretare)

A5, D23, D2H5

Jocul de-a prada/vânătorul Observarea si imitarea limbajului corporal

Gimnastica (miscare) H4,CG8 R6, H8, DH9, A11,

O suită de mișcări Rostogoliri in față Intoarceri,schimbări ale pasului Mișcare Imitarea mișcărilor observate

Jocuri ( trimiterea și prinderea unui obiect, parcurgerea unui traseu, crearea și participarea la jocuri

CD4, H4 R6, D10, A12,

Aruncări și aducerea obiectelor, crearea de noi jocuri Jocuri de mimă Aducerea obiectelor Jocuri de echipă

Activități in aer liber(drumeție, orientare, concursuri în aer liber)

G4, DH8,

Drumeții și observarea frumuseților naturii Drumeții si orientare in spațiu

Acvaticâ (igiena, siguranța în apă, scufundari si aruncari, jocuri cu mingea in apă)

DH5, R6, A9, A11 B12, GR13, B2,

Imbăierea: siguranța in apă și igiena Propulsarea Joc de mimă prin imitarea broaștelor și a altor creaturi acvatice Joc de mimă dupa observarea peștilor Siguranța in apă

Educatia pentru sanatate si cultura civica

Eu insumi: identitate proprie(constiinta de sine, dezvoltarea increderii in sine, luarea deciziilor), ingrijirea corporala(imi cunosc corpul, mncarea pe care o consum, nutritia, sanatatea si starea de bine, cresterea si

A2, A3, BCDGHR1, GR3, CDH3, H4, CDH5, B6, DG6, R6, H7, H9 CG8 D8,

Efecte ale luminii si căldurii si asigurarea siguranței Nutriție, pregătirea hranei Igiena Luarea deciziilor: când se acorda recompensele si când nu

Legătura dintre igiena animalului si sine Oferirea de gustări amuzante si sănătoase

Page 24: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

24

dezvoltarea(ma schimb pe masura ce cresc, vita si crearea vietii, sentimente si emotii)siguranta si protectia(siguranta personala, probleme legate de siguranta), lurea deciziilor

H8, A9, H9, C10, D10, DGHR12, A13, B13, C13, H19 A14, D15, H15, D17, H17, C17, D24 CDH18, H20 D22

Creșterea, curățarea si igiena animalelor Exercițiul fizic si importanța lui Preluarea controlului Constiința de sine si a integrității corporale Probleme de siguranța cum ar fi siguranța în trafic Observarea felului cum un comportament poate influenta un alt comportament

Creșterea si schimbările survenite Luarea deciziilor Alegerea siguranței si a protecției ; locatii nesigure Hrana și nutriție Nașterea si o noua viață Moartea si durerea Sanatatea si igiena Idea de schimbare a pielii/un nou inceput Ingrijirea corporala Hrana sanatoasa si mentinerea greutatii

Genul, luarea de decizii Ingrijirea parului/ingrijirea personala Igiena Legaturi de identitate Comparatia cu corpul animalelor

Eu insumi si ceilalti(eu si familia, eu si prietenii, alti oameni, relatiile cu ceilalti, comunicarea, rezolvarea conflictelor.

A5, A9, A6, B4,GR3,R7,B9 H7, H9, A12. BCDGHR14, R15 D19,

Relația pradă/vânat Recunoașterea semnelor de avertizare Diferite medii de viață Asumarea rolului de lider Fair play-ul in jocul pe echipe Diferențe si asemănări Conștientizarea diferențelor Relațiile din familia de rozătoarelor Îngrijirea celorlalți/ primul ajutor

Eu insumi si lumea larga, cetateni, natiunea, comunitati Europene sau globale, educatia pt media)

D9, A12, R15, D24

Invățarea respectării regulilor Comunitățile și mediul lor Relații in familiile de rozătoare Respectul față de ceilalți

Page 25: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

25

Exemple de activitati inovatoare cu animale in clasa I

Vânătoarea de comori

1. Obiectivele lecției a. Imbunătățirea abilității de citire pe o hartă

Materie: Geografie

Subcategorie: Abilități grafice și de orientare

b. Să aibă capacitatea de a face corespondențe Materie: Matematică

Subcategorie: Asociere

c. Creșterea atenției și calmului Scopul sesiunii este specific grupului țintă

Tip de beneficiu: comportamental

2. Alte scopuri posibil/secundare( realizabile în cadrul activității, dar nu incluse in totalitate)

Îmbunatatirea abilităților motorii mari și a abilităților motorii fine, promovează

vorbirea/comunicarea, îmbunătățeste echilibrul și coordonarea, crește încrederea in sine, stima de

sine, promovează activități ludice si imaginația, crește concentrarea, independența și încrederea în a

invăța si reduce hiperactivitatea

3. Alte abilități/materii care ar mai putea fi incluse: Cititul si ascultarea instrucțiunilor

orale, istorie(ințelegerea lumii inconjuratoare în care traim), arte vizuale(pictură, culoare și construcție), educația socială, personala si pentru sănătate.

4. Pregătire

Se familiarizeaza aimalul care va fi folosit cu mediul inconjurator. Cel mai probabil poate fi folosit un caine, dar si alte animale pot fi pregatite pentru acesta activitate. Cainele este pregatit conform comenzii”Gaseste”care se refera la gasirea unei jucarii sau a hranei( in functie de context)sau in cazuri de dresaj mai avansat a figurii unei persoane sau o papusa( in funcite de contextul activitatii sau grupului). Comanda de Gaseste este exersata cu cainele astfel incat acesta sa raspunda la ea in diferite locatii sau in diferite situatii. Cainele trebuie sa fie in stare sa gaseasca sub sau in diferite locuri obiectul si sa-l aduca la instructor. Un caine care devine agresiv sau nervos si NU vrea sa inapoieze/aduca obiectul la instructor nu trebuie folosit NICIODATA in clasa si trebuie indepartat imediat de langa elevi.

Page 26: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

26

Mediul din scoala sau de pe terenul scoliiar trebui sa fie pregatit in asa fel incat sa fie sigur pentru caine si acesta sa fie distras cat mai putin. Facilitatorul/instructorul ar trebui sa foloseasca cutii de diferite forme si marimi. Pe tabla ar trebui sa fie desenat un plan al locurilor unde sunt pozitionate cutiile astfel incat acestea sa poata fi marcate pe tabla.

5. Metoda de lucru

6. Incăperea este pregătită prin așezarea cutiilor potrivit hârtiei de pe tablă. Pe jos se pun pernuțe sau scaune unde stau asezați elevii. Copiilor li se spune că animalul îi va ajuta sa gaseasca obiectul dar si ca ei trebuie sa ramana la locul lor si sa se scoale doar cand li se spune. Animalul intra in incapere si saluta fiecare copil in parte mergand pana la locul unde sta, pe scaun sau pernuta. Cand cainele este relaxat, instructorul distrage cainele iar in acest timp un copil numit de instructor ascunde obiectul de gasit intr-una din cutii. Cutia trebuie sa fie una din cele de pe tabla iar copilul trebuie sa faca corelarea dintre cutia de pe tabla si cea de pe dusumea. Cand obiectul este ascuns, copilul/ copiii singuri sau impreuna cu instructorul trebuie sa ghideze cainele pana acesta gaseste obiectul. Daca il gaseste, el este laudat si recompensat.

Variante ale activitatii

Asocierea poate ramane la un nivel foarte simplu, cu diferite culori, forme, sau numere pe cutii, sau

poate fi mai complexa pentru a se axa pe orientarea/citirea pe o harta, avand doar harta sau doar

cutiile etichetate.

Harta si cutiile pot fi facute ca o harta a comorii de pe o insula, incurajand cainele sa caute comoara

pe care copiii o ascund pe rand.

Cutiile pot fi decorate dinainte pentru a reprezenta cladiri locale din oras, si pot fi pozitionate ca

acestea. Daca animalul va recuperadiferite obiecte numite, atunci copiii pot explora ce fel de obiecte

pot fi gasite in fiecare cladire, de exemplu cainele poate fi antrenat sa gaseasca un mar de la aprozar,

o scrisoare de la posta, bani de la banca, o papusa de la scoala, etc.

Alternativ, cainele ar putea sa primeasca un obiect relevant iar copilul sa gaseasca cladirea

potricita pentru acel obiect si sa-l plaseze sau sa ghideze cainele cu ajutorul instructorului ca sa duca

obiectul la locul potrivit.

Evaluarea competentelor cheie

Dupa terminarea activitatii, cunostintele si abilitatile pot fi testate pentru a se evalua activitatea.

Testarea abilitatilor de geografie privind orientarea pe o harta si asocierea includ:

1. Sa desaneze o noua harta/harta a comorii unul pentru celalalt/ pot ei cauta pe ea?

2. Daca se folosesc cladiri, aceasi harta poate fi desenata pe hartie si imaginile de obiecte cum ar fi

marul, scrisoarea sau papusa pot fi plasate in locatia potrivita pe harta sau o linie trasata pe harta

pentru a se face asocierea.

3. Copiii pot sa numeasca verbal locatiile/cladirile

4. Copiii pot desena alte harti diferite; harti ale casei lor, planuri ale curtii sau terenului de joaca, si sa

asocieze echipamentele existente acolo.

Analiza comptentelor specifice cresc atentia si calmul si pot fi evaluate prin frecventa cu care copilul

si-a parasit locul in timpul activitatii fara sa i se dea voie, in comparatie cu o lectie normala.

Page 27: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

27

Alte activitati conexe

1. Se poate face o vizita la una dintre “cladiri” inclusa in activitatea, pentru a afla ce se face acolo si rolul ei in comunitate.

2. 2. Copiii pot crea un proiect prezentarea despre strada lor/zona lor, incluzand si o harta. 3. Copiii pot avea propria lor vanatoare de comori in zona folosind obiecte relevante sau chiar folosindu-

se unul pe celalt.

Idei inovatoare cu animale in clasa II

SOTRONUL

1. OBIECTIVELE LECTIEI a. Imbunatatirea competentelor de adunare

Materie: Matematica

Subcategorie: adunarea si masurarea(unitatilor de timp)

b. Promovarea cooperarii si muncii in echipa Materie: Limba si comunicare

Tipuri de beneficii: sociale

c. Cresterea concentrarii in indeplinirea unei sarcini Tipuri de beneficii: cognitive

2. Alte tipuri de competente( realizate prin activitatea dar nu incluse in totalitate)

Creste experienta senzoriala(vizuala)creste increderea, stima de sine, se promoveaza activitatile ludice, implicarea sociala, se imbunatateste mediul scolar, creste atentia, frecventa raspunsurilor, calmul si scade hiperactivitatea, agresivitatea si comportamentul anti-social

3. Alte materii care pot fi vizate: Scrisul, intelegerea conceptelor, rolul si personajele ( pentru arta

dramatica), perceperea spatiului si locului(geografie)

4. Pregatire Ideal ar fi sa se foloseasca doua animale care se cunosc unul pe celalalt. Animalele se familiarizeaza

cu mediul de lucru. Animalele care ar putea fi folosite cel mai bine ar fi iepuri, dar pot fi folosite si alte

Page 28: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

28

animale cum ar fi hamsterii(pusi in globuri separate, cobai sau porcusori de Guinea( animalele folosite

trebuie sa fie curioase si active)Adaptari ale metodei pot permite folosirea de asemenea a cainilor

sau pisicilor.

Se pregateste un sotron Aceste poate fi cu patrate cu numere de l1 la 10, desenat cu creta marcat

cu banda deziva, etc Materialul folosit ar trebui sa nu fie de loc periculos pentru animal si sa fie inchis

locul de jur imprejur. Pot fi adaugate patrate albe notate cu 0.

5. Metoda de lucru

Copiii vor fi impartiti in doua echipe sau se poate lucra cu tot grupul, colectiv.

Daca se poate, un copil din fiecare echipa poate avea rolul de a nota informatiile( acesta poate fi

schimbat din cand in cand), ceilalti copii pot comunica colectiv cu cel ce inregistraza sau profesorul

poate numi copiii pe rand. Cel ce inregistreaza nu trebuie sa vada numerele de pe sotron.

Cei doi iepuri sunt pusi pe sotron. Se hotaraste frecventa cu care se vor verifica iepurii. Poate fi folosit

un ceas de perete sau o clepsidra.

In timpul alocat, un copil comunica celui ce noteaza la ce numar se afla un iepure, celalalt copil

comunica la ce numar se afla celelt iepure. Pot fi stabilite criterii dinainte pentru a fi mai precisi in

pozitionarea iepureleui, de exemplu”se afla cu labuta din fata sau se afla cu cea mai mare parte a

corpului.

Se scrie pe tabla o adunare simpla din numerele pe care se afla cei doi iepuri. Activitatea se repeta

pe o durata prestabilita, pentru un anumit numar de adunari sau dupa ce fiecare copil a comunicat

numarul.

Iepurele poate actiona ca factor motivational pentru participare, cresterea concentrarii mai ales dac

se ofera o recompensa legata de iepure la sfarsit( de exemplu hranire sau mangaiere//periere).

Variante ale activitatii

Aceeasi metoda si numere de sotron pot fi folosite pentru a face adunari simple, inmultiri si scaderi,

desi ar fi mai simplu cu scaderile daca copiii ar putea lucra cu numere negative.

Se poate lucra de asemeni cu fractii si cu zecimale, daca se stabiliste dinainte criteriul pentru numarul

la care se afla iepurasul decat pentru o anumita pozitionare a acestuia, de exemplu rezultatul este

3,5 daca iepurele sta cu cele doua piciaore din fata pe caseta nr 3. Si 3,1 daca iepurele doar are botul

deasupra casetei cu nr 3. Acest exercitiu poate fi simplificat daca sotronul este modificat la un careu

de numere cu patrate albe, astfel incat iepurele sa nu stea in doua patrate deodata, altfel copilul

trebuie sa decida ce numar este ales( de exemplu dupa directia in care iepurele sta cu fata)

Pentru copiii care inca nu lucreaza cu adunari, metoda poate fi adaptata in asa fel incat sa faca

posibila recunoasterea numerelor. Obiecet precum bucati de morcov pot fi folosite pentru a numara

sau a socoti sau pot fi folosite chiar parti ale corpului anuimalului de exemplu 2 urechi plus o coada,

o coada plus 4 picioare, etc

Page 29: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

29

Comunicarea nu trebuie sa fie doar verbala, copiii pot nota si ei numerele, pot marca sau ridica

numarul de degete pentru a a asocia, sau poate alege numarul de pe o tabla magnetica.

Sotronul poate fi modificat sa contina litere in loc de numere pentru a forma cuvinte.

Evaluarea competentelor cheie

In timpul si dupa lectie se pot testa competentele cheie pentru a le evalua.

-Succesul in a aduna numere in timpul activitatiipoate fi observat si inregistrat sau aceleasi adunari

pot fi facute individual pe hartie ulterior in timpul lectiilor normale.

Intervalul de timp poate fi aplicat in contexete alternative si masurat din nou. Un copil poate fi incurajat

sa dea o bucata de morcov unui iepure la un interval de timp prestabilit(de exemplu un minut).

Imagini ale iepurelui pot fi desenate sau pictate si partile corpului asociate fiecarui numar pot fi scrise.

-Pentru imbunatatirea comunicarii, succesul acesteia poate fi observat prin inregistrarea raspunsului

copilului privind numarul de patrate. Trebuie ei sa repete numarul pentru copilul care noteaza? Au

incredere in comunicarea cu colegii Poate fi comparata subiectiv interactiunea sociala a copilului cu

si fara iepure.

- Poate fi comparata puterea de concentrare intre activitatea cu iepure si una in care nu se foloseste

iepurele, daca se foloseste de exemplu o minge in loc de un animal pe sotron. Cat de mult se poate

concentra copilul cand este prezent iepurele decat daca n-ar fi? Se poate inregistra nivelul de

concentare fata de exercitiile normale facute traditional pe hartie.

- Ducerea la bun sfarsit a unei sarcini in prezenta iepurelui poate fi de asemeni comparata cu situatia

in care copilul indeplineste sarcina dupa metodele traditionale. De exemplu cat de des duce copilul

la bun sfarsit un anumit numar de adunari cu si fara iepure.

Page 30: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

30

Percutie fantastica cu labuta

1. Obiectivele lectiei

a. Dezvoltatrea abilitatilor muzicale Materie: Muzica

Subcategorii: ritmul, pulsul si tempoul

b. Incurajarea competentelor matematice Materie: Matematica

Subcategorie: numararea

c. Cresterea increderii Tip de beneficiii: psihologice

2. Alte posibile competente( realizate prin intermediul activitatii dar nu incluse in totalitate).

Imbunatatirea abilitatilor motorii, coordonarea si putrea incheieturii mainii. Experienta

senzoriala(tactila si auditiva), imbunatatirea stimei de sine, incurajarea cooperarii si muncii in echipa,

scadrea impulsivitatii, sporirea atentiei, calmului si concentrarii, cresterea nivlului de interes si

imbunatatirea memoriei.

Alte materii care ar putea fi implicate: Luarea de notite, matematica(date si simboluri)tiinta(fiinte vii-

anatomie)educatie fizica/drama(creare si interpretare).

3.Pregatire

Animalul cel mai potrivit pentru o asemenea lectie este cainele, desi un cal sau un ponei pot invata

sa actioneze intr-un fel similar si pot fi adusi la scoala sau copiii pot merge la un centru specializat.

Animalul folosit trebuie familiarizat cu mediul de desfasurare. Un ghidaj trebuie facut dinainte cu

animalul astfel incat acesta sa raspunda la anumite comenzi cum ar fi sa actioneze cand i se indica cu

degetul sau cu unun bat cum ar fi un bat pentru tobe. Actiunea ghidajului( de exemplu prin miscarea

batului) inseamna “atinge”( prin ridicarea si reasezarea labutei)Cand se foloseste un caine acesta

poate fi invatat sa si latre la comanda. S pregateste o toba potrivita la inaltimea cainelui pe care s-o

poata atinge cu usurinta. Aceasta ar putea fi o cutie, un recipient sau un ghiveci de flori cu josul in

sus, facilitatorul trebuie sa aleaga ceva care face zgomot cand e atins.

Ca maetriale se mai folosesc: un stetoscop, bete pentru tobe, clopotei care pot fi pusi la zgarda

animalului si un recipient pentru mancarea cainelui din tabla.

4. Metoda de lucru

Page 31: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

31

Un grup mic de copii(3-4) sunt adusi in locatia de lucru. Li se explica notiunile de ritm, puls si tempo.

Se poarta o discutie simpla despre cum poate crea un animal secvente muzicale(ritm, puls, tempo).

Mai intai este ascultat ritmul inimii animalului, apoi copilului i se cerea sa bata acest ritm pe o toba

sau din palme. Apoi facilitatorul( daca e necesar) poate face cainele sa dea din coada. Copilului i se

cere sa redea tempoul miscarii din coada si sa creeze un sunet care sa i se potriveasca.

Se repeta cele doua sunetea pe diferite frecvente si cand copilul capata incredere in a le repeta, se

da comanda cainelui sa atinga toba la frcvnt diferite.

Daca e posibil unul din copii poate da chiar el comanda cainelui pe rand: unul poate imita bataile

inimii, altul bataile din coada, altul poate mangaia cainele astfel incat sa faca clopotelul de la gat sa-i

sune intr-un anumit ritm/puls. Se stabileste impreuna o melodie. Daca e posibil, facilitatorul poate

adauga si un latrat pe o noua frecventa iar un al cincila copil ar putea arunca un biscit in castronelul

de tabla care sa sune ca un tambal.

Variante ale activitatii

Metoda poate fi diversificata pentru a se adapta copilului, cainelui sau scopului exercitiului. Copiii

pot fi incurajati sa dea semnalul facilitatorului care va da semnalul cainelui pentru unele

comportamente cum ar fi latratul. Scuturatul din cap poate fi inclusa ca un comportament pre-

conditionat astfel incat cainele sa inceapa sa sune din clopotel.

Mai pot fi folosite si alte animale alternativ cu cainii. Ritmul poate fi gasit la multe animale. O

abordare alternativa ar putea consta in a intalni mai multe animale( sau sa priveasca un suport video)

si sa pregateasca un ritm care sa includa cateva vocalize ale animalelor la frecventa observata.

Progresia poate include scrierea unui ritm care a fost deja repetat sau sa incerce un ritm nou care a

fost scris pentru ei, de exemplu:

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 (numara)

* * * * * * * * * * *(batai ale inimii)

-------------------^^^^^^^^^^^^^-------------------^^^^^^^^^^^^---------------------(batai din coada)

@@@@@ (clopotei)

Page 32: țiuni Asistate de Animale · 13 Obiective cheie pentru beneficii cognitive 14-22 Animalele în diferite arii curiculare 25-32 Idei inovatoare pentru Interacțiuni Asistate de Animale

32

EVALUAREA OBIECTIVELOR CHEIE

In timpul si dupa sesiune, competentele cheie pot fi testate pentru a le evalua.

Pentru a testa intelegerea muzicii, poate fi stability un nou ritm in acelasi mod in care a fost

desfasurata si activitatea. Viteza cu care e inteleasa si dusa la indeplinire sarcina de lucru va

reprezenta modul de a masura intelegerea ca si increderea copilului.

Copilului poate sa i se ceara sa creeze noi ritmuri bazate pe zgomotele casnice pe care le

aud si frecventa lor, de exemplu tic-tacul ceasului, bazaitul frigiderului, ocazional sunetul

telefonului sau al soneriei de la usa. Asemenea testari ale intelegerii pot fi facute individual

sau in grup. Daca se progreseaza pana la citirea sau scrierea muzicii( in format

simplu),acestea pot fi testate cu noile ritmuri de asemenea.

Increderea in ducerea la bun sfarsit a sarcinii poate fi masurata permitandu-i copilului sa

actioneze in clasa, sa explice celorlalti sis a demonstreze cum a fost creat acel ritm.

Numaratul este fundamental in activitate, dar ritmul poate avea mai mult success daca i se

mareste frecventa.


Recommended