+ All Categories
Home > Documents > Istoria Statului Si Dreptului Romanesc

Istoria Statului Si Dreptului Romanesc

Date post: 25-Nov-2015
Category:
Upload: s-m
View: 83 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
drept
168
1 Cuprins TITLUL I. RĂDĂCINILE DACO-ROMANE ALE STATULUI ŞI DREPTULUI ROMÂNESC Capitolul I. Organizarea socială a geto-dacilor în epoca prestatală (gentilică) ……………………………………………………………………………...6 Capitolul II. Statul şi dreptul geto-dac SecŃiunea I. Statul geto-dac………………………………………………10 SecŃiunea a II-a. Dreptul geto-dac…………………………………….…12 Capitolul III. Statul şi dreptul în Dacia provincie romană SecŃiunea I. EvoluŃia conflictelor dintre daci şi romani………………..15 SecŃiunea a II-a. Constituirea şi structura provinciei Dacia…..……….15 SecŃiunea a III-a. Organele centrale ale provinciei……………………..16 SecŃiunea a IV-a. Sistemul financiar…………………………………….17 SecŃiunea a V-a. Organizarea locală a provinciei……………………….18 SecŃiunea a VI-a. Dreptul în Dacia provincie romană………………….20 SecŃiunea a VII-a. Tripticele din Transilvania………………………….23 TITLUL II. STATUL ŞI DREPTUL ROMÂNESC ÎN EVUL MEDIU Capitolul I. Organizarea obştei săteşti. Normele de conduită ale obştei săteşti în perioada cuprinsă între secolele IV şi VIII e. n. SecŃiunea I. Organizarea obştei săteşti…………………………………..29 SecŃiunea a II-a. Normele de conduită în cadrul obştei săteşti…….…..33 Capitolul II. ApariŃia primelor formaŃiuni statale de tip feudal (formarea Ńărilor)………………………………………………………………..37
Transcript
  • 1

    Cuprins

    TITLUL I. RDCINILE DACO-ROMANE ALE STATULUI I

    DREPTULUI ROMNESC

    Capitolul I. Organizarea social a geto-dacilor n epoca prestatal

    (gentilic)...6

    Capitolul II. Statul i dreptul geto-dac

    Seciunea I. Statul geto-dac10

    Seciunea a II-a. Dreptul geto-dac.12

    Capitolul III. Statul i dreptul n Dacia provincie roman

    Seciunea I. Evoluia conflictelor dintre daci i romani..15

    Seciunea a II-a. Constituirea i structura provinciei Dacia...15

    Seciunea a III-a. Organele centrale ale provinciei..16

    Seciunea a IV-a. Sistemul financiar.17

    Seciunea a V-a. Organizarea local a provinciei.18

    Seciunea a VI-a. Dreptul n Dacia provincie roman.20

    Seciunea a VII-a. Tripticele din Transilvania.23

    TITLUL II. STATUL I DREPTUL ROMNESC N EVUL MEDIU

    Capitolul I. Organizarea obtei steti. Normele de conduit ale obtei

    steti n perioada cuprins ntre secolele IV i VIII e. n.

    Seciunea I. Organizarea obtei steti..29

    Seciunea a II-a. Normele de conduit n cadrul obtei steti...33

    Capitolul II. Apariia primelor formaiuni statale de tip feudal

    (formarea rilor)..37

  • 2

    Capitolul III. Legea rii i instituiile sale

    Seciunea I. Formarea, sfera de cuprindere i definirea Legii rii40

    Seciunea a II-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la domnie, Sfatul

    domnesc i dregtorii42

    Seciunea a III-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la organizarea bisericii...46

    Seciunea IV. Dispoziiile Legii rii cu privire la organizarea fiscal47

    Seciunea a V-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la organizarea armatei49

    Seciunea a VI-a. Organizarea administrativ-teritorial a rilor romne n

    conformitate cu dispoziiile Legii rii49

    Seciunea a VII-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la dreptul de

    proprietate..53

    Seciunea a VIII-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la statutul juridic al

    persoanelor...60

    Seciunea a IX-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la rudenie, familie i

    succesiuni...65

    Seciunea a X-a. Dispoziiile Legii ri cu privire la rspunderea

    colectiv.70

    Seciunea a XI-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la obligaiile izvorte din

    contracte.73

    Seciunea a XII-a. Dispoziiile Legii rii n domeniul dreptului penal.. .78

    Seciunea a XIII-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la procedura de judecat

    i probe81

    Capitolul IV. Apariia i coninutul pravilelor bisericeti

    Seciunea I. Apariia pravilelor bisericeti..84

    Seciunea a II-a. Pravilele scrise n limba slavon..85

    Seciunea a III-a. Pravilele scrise n limba romn85

    Seciunea a IV-a. Coninutul pravilelor bisericeti.86

  • 3

    Capitolul V. Apariia i coninutul pravilelor laice Cartea romneasc

    de nvtur i ndreptarea legii..87

    Capitolul VI. Statul i dreptul n perioada regimului turco-fanariot

    Seciunea I. Contextul politic internaional..91

    Seciunea a II-a. Organizarea de stat n prima faz a regimului turco-

    fanariot..91

    Seciunea a III-a. Dreptul n prima faz a regimului turco-fanariot92

    Seciunea a IV-a. Organizarea de stat n a doua faz a regimului turco-

    fanariot...95

    Seciunea a V-a. Dreptul n a doua faz a regimului turco-fanariot..97

    Capitolul VII. Statul i dreptul n perioada 1821-1848

    Seciunea I. Programul revoluiei de la 1821.106

    Seciunea a II-a. Organizarea de stat a Moldovei i a rii Romneti..107

    Seciunea a III-a. Evoluia dreptului n ara Romneasc i n Moldova..109

    Capitolul VIII. Organizarea de stat a Moldovei i a rii Romneti n

    perioada 1848-1858.113

    TITLUL III. STATUL I DREPTUL ROMNESC MODERN

    Capitolul I. Reformele i opera legislativ nfptuite de Alexandru

    Ioan Cuza

    Seciunea I. Reformele lui Alexandru Ioan Cuza.118

    Seciunea a II-a. Opera legislativ a lui Alexandru Ioan Cuza121

    Capitolul II. Statul i dreptul modern n perioada 1866-1918

    Seciunea I. Organizarea de stat.125

    Seciunea a II-a. Evoluia dreptului126

    1. Dreptul constituional i dreptul administrativ126

  • 4

    2. Dreptul civil..127

    3. Dreptul penal.129

    4. Dreptul procesual..129

    5. Legislaia nvoielilor agricole130

    TITLUL IV. ORGANIZAREA DE STAT I DREPTUL N

    TRANSILVANIA N PERIOADA CUPRINS NTRE SECOLUL AL X-LEA

    I ANUL 1918

    Capitolul I. Organizarea de stat a Transilvaniei n perioada secolul X-1918

    Seciunea I. Organizarea de stat a Transilvaniei n perioada voievodatului

    (secolul X-1541)132

    Seciunea a II-a. Organizarea de stat a Transilvaniei n perioada principatului

    dependent de Turcia (1541-1683)...136

    Seciunea a III-a. Organizarea de stat a Transilvaniei n perioada principatului

    dependent de Austria (1683-1848).138

    Seciunea a IV-a. Organizarea de stat a Transilvaniei n perioada

    1848-1867..141

    Seciunea a V-a. Transilvania n perioada dualismului austro-ungar.143

    Capitolul II. Dreptul n Transilvania n perioada secolul X-1918

    Seciunea I. Dreptul n Transilvania n perioada voievodatului145

    Seciunea a II-a. Dreptul n Transilvania n perioada principatului dependent de

    Imperiul Otoman (1541-1683).. .146

    Seciunea a III-a. Dreptul n Transilvania n perioada principatului dependent

    de Austria (1683-1848)147

    Seciunea a IV-a. Dreptul Transilvaniei n perioada 1848-1918..151

  • 5

    Seciunea a V-a. Lupta romnilor din Transilvania mpotriva dualismului

    austro-ungar152

    TITLUL V. STATUL I DREPTUL ROMNESC N PERIOADA

    1918-1938

    Capitolul I. Furirea statului naional unitar romn..156

    Capitolul II. Evoluia dreptului

    Seciunea I. Unificarea legislativ157

    Seciunea a II-a. Dreptul constituional..157

    Seciunea a III-a. Dreptul administrativ.158

    Seciunea a IV-a. Dreptul civil.160

    Seciunea a V-a. Dreptul penal.164

    Seciunea a VI-a. Procedura civil...164

    Seciunea a VII-a. Procedura penal164

    Bibliografie167

  • 6

    TITLUL I RDCINILE DACO-ROMANE ALE STATULUI I DREPTULUI

    ROMNESC

    Capitolul I. Organizarea social a geto-dacilor

    n epoca prestatal (gentilic)

    Strmoii notri, geto-dacii, dup cum afirm printele istoriei, Herodot,

    aparineau etniei tracilor, iar tracii erau etnia cea mai numeroas dup cea indian

    i dac nu s-ar fi lsat antrenai n lupte interne ar fi fost de nenfrnt.

    Aria de extindere a acestei etnii ajungea, n nord, pn la mlatinile Pripetului

    (n Polonia de astzi), n sud, pn la Marea Egee, n vest, pn la Dunrea panonic

    (n Ungaria de astzi), iar n est pn la fluviul Bug.

    Din ramurile ce au aparinut acestei etnii, geto-dacii s-au remarcat prin

    importante realizri pe plan politic, economic, cultural. Prezena constant a geto-

    dacilor n spaiul carpato-danubiano-pontic este atestat nc din prima jumtate a

    mileniului I . e. n. Autorii greci i desemnau pe strmoii notri prin termenul de

    gei, iar romanii le spuneau daci. Unii autori afirm c dacii triau n zona

    intracarpatic, iar geii n zona extracarpatic. Dar Strabo afirm c geii i dacii

    vorbesc aceeai limb i sunt acelai popor. Acestea sunt raiunile pentru care

    istoriografia modern i denumete pe strmoii notri geto-daci.

    Izvoarele latine i greceti ne-au transmis informaii preioase privind modul de

    via a geto-dacilor, cu privire la sistemul de conducere social, precum i cu privire

    la nivelul de dezvoltare economic atins. Spre exemplu, Herodot, n Istoriile sale ne

    descrie amnunit expediia ntreprins de ctre regele Darius I al perilor, n

    ncercarea de a-i supune pe scii. Armata persan nainta prin partea vestic a Pontului

    Euxin (Dobrogea de astzi) pentru a trece Dunrea. n calea lor toate triburile trace s-

    au supus, cu excepia geilor, care, dei au opus o rezisten ndratnic, fur supui de

    ndat, cu toate c sunt cei mai viteji i drepi dintre traci.

  • 7

    Arrian i Strabo ne nfieaz campania lui Alexandru cel Mare n nordul

    Dunrii din anul 335 . e. n. Aceste relatri sunt demne de ncredere, ntruct se

    ntemeiaz pe nsemnrile fcute la faa locului de ctre unul dintre generalii lui

    Alexandru, Ptolemeu al lui Lagos, care a fondat n Egipt dinastia Lagizilor. Din

    aceste nsemnri rezult c falanga macedonean a naintat cu dificultate prin

    nesfrite lanuri de gru, a avut de nfruntat o armat circa 4000 de clrei i

    10000 de pedestrai , a ocupat un ora ntrit n care se afla o populaie foarte

    numeroas i n care au fost descoperite podoabe de mare pre, care au fost ulterior

    transportate n sudul Dunrii de doi generali ai lui Alexandru cel Mare.

    Diodor din Sicilia, Pausanias i Polyainos ne prezint conflictul dintre Lisimah

    i Dromihete, regele geilor. Din relatrri rezult c acest conflict s-a declanat n jurul

    anului 300 . e. n. Acest conflict a durat pn n jurul anului 292 . e. n. i s-a finalizat

    cu nfrngerea macedonenilor, ocazie cu care Lisimah a fost luat prizonier. Atunci,

    otenii lui Dromihete au cerut ca Lisimah s fie ucis, ntruct, spuneau ei, otenii care

    i primejduiesc viaa n lupt au dreptul s decid n toate privinele. Dar Dromihete a

    avut un alt punct de vedere, susinnd c este mai bine ca Lisimah s fie eliberat,

    opinie ce a fost nsuit de ctre otenii regelui Dromihete.

    Menionm i relatrile lui Justinus cu privire la conflictul dintre geii regelui

    Oroles i bastarni, care s-a derulat n secolul III . e. n. ntr-o btlie, geii au fost

    nvini de ctre bastarni. Cu aceast ocazie, Oroles i-a pedepsit pe otenii si

    obligndu-i s fie servitorii femeilor lor pn cnd i-au nvins pe bastarni ntr-o nou

    lupt. De asemenea, este menionat i inscripia de la Histria, care menioneaz c n

    secolul III . e. n. regii gei Zalmodegikos i Rhemaxos exercitau o autoritate de

    necontestat asupra cetilor greceti din Pont. n fine, Pompeius Trogus ne vorbete

    despre incrementa dacorum per Rubobostem regem (ntrirea puterii dacilor undeva

    n Transilvania sub puterea regelui Rubobostes). Aceste relatri ne fac s constatm c

    n epoca prestatal nainte de secolul I . e. n. geto-dacii erau un popor statornic,

    care promova pe scar larg culturile agricole (ex lanurile nesfrite de gru), nlau

    construcii civile i publice de mari proporii, dispuneau de armate puternice bine

  • 8

    echipate; de asemenea, producia de mrfuri i economia de schimb au cunoscut o

    dezvoltare nemaintlnit la alte popoare trace de atunci. Conducerea politic era

    exercitat prin forme fr caracter statal, n sistemul democraiei militare, sistem

    caracterizat prin faptul c toate hotrrile cu privire la destinul comunitii erau

    adoptate de poporul narmat. Totui, sunt unele indicii din care rezult c atunci, n

    special dup secolul al IV-lea . e. n., apar primii germeni ai organizrii statelor, cci

    se observ autoritatea pe care o exercitau regii gei asupra poporului, cum ar fi cazul

    lui Dromihete.

    n aceast perioad, viaa social a fost reglementat prin norme fr

    caracter juridic (obiceiuri nejuridice), pentru c aceste norme nu erau impuse

    printr-un aparat de constrgere, ci erau respectate de bun-voie. Izvoarele istorice

    ne-au transmis informaii cu privire la obiceiurile practicate n viaa de familie,

    stpnirea bunurilor, ncheierea conveniilor, soluionarea litigiilor. Multe dintre

    aceste obiceiuri vor fi ulterior regsite ntr-o nou form n Evul Mediu romnesc,

    fenomen de natur a confirma continuitatea romnilor.

    n virtutea acestor obiceiuri fr caracter juridic ale geto-dacilor, aa cum ne

    arat Herodot, la moartea efului de familie fiii de familie aveau dreptul s cear

    ieirea din indiviziune. De aici rezult c n epoca prestatal apruse stpnirea

    individual asupra bunurilor, ca o prim etap n procesul formrii proprietii private.

    Exist i informaii cu privire la faptul c la geto-daci furtul era considerat

    infraciunea cea mai grav.

    Alte izvoare vorbesc despre conveniile dintre pri, mbrcate n forma

    jurmintelor religioase. Herodot este cel care ne relateaz modul de ncheiere a

    conveniilor, n virtutea unui ritual extrem de complicat. Astfel prile turnau vin

    ntr-un vas de lut, se crestau cu un cuit i picurau din sngele lor n acel vin, muiau

    apoi armele lor n acel vin (o bard, o suli, sgeile), rosteau jurminte religioase,

    dup care beau vinul din vasul de lut.

    Sugestive sunt i informaiile primite tot de la Herodot, cu privire la obiceiul

    jurmintelor pe vetrele regale (jurmntul pe zeitile palatului regal), ritual regsit n

  • 9

    Evul Mediu cu funcie procesual de aceast dat. n ipoteza n care regele se

    mbolnvea, erau chemai trei ghicitori dintre cei mai de vaz. Ei hotrau cine a jurat

    strmb pe vetrele palatului regal, lucru care a condus la mbolnvirea regelui. Cel

    descoperit era adus n faa regelui. Dac recunotea fapta imputat, acesta era

    decapitat. Dac nu confirma acuzaiile, era adus un numr dublu de ghicitori. Dac

    acetia confirmau decizia primilor, vinovatul era decapitat, averea acestuia era

    confiscat i atribuit primilor trei ghicitori. Dac cei ase ghicitori infirmau prerea

    primilor trei, erau adui doisprezece ghicitori. Dac dou rnduri de ghicitori,

    consecutiv, confirmau nevinovia inculpatului, primii trei ghicitori urmau a fi

    decapitai.

    Alte texte privesc relaiile din snul familiei, autoritatea brbatului asupra

    femeii. Se afirma de ctre unii autori, ce analizau o perioad mai veche, c geto-

    dacii cunoteau poligamia. Ali autori, care se refereau la o perioad mai

    apropiat, afirmau c geto-dacii cunoteau monogamia.

    De asemenea, Aristotel spune c la agatri (se pare c acetia triau n

    zona Munilor Apuseni) obiceiurile care guvernau viaa social erau nvate pe

    de rost i cntate, n semn de afeciune fa de ele.

  • 10

    Capitolul II. Statul i dreptul geto-dac

    Seciunea I. Statul geto-dac

    Statul geto-dac a fost fondat i s-a consolidat sub domnia lui Burebista (82-44 . e. n.).

    Saltul calitativ de la societatea gentilic la cea politic a fost determinat de

    acumulrile produse n plan economic i social.

    Pe plan economic, n secolul I . e. n., geto-dacii practicau pe scar larg

    prelucrarea metalelor fieroase, precum i alte meteuguri. Pe acest fond de dezvoltare

    a produciei s-a dezvoltat comerul intern i extern, n special cu grecii i cu romanii,

    dovad numrul mare de monede romane i greceti din acea perioad.

    Odat cu dezvoltarea economiei de schimb s-a produs procesul de

    stratificare social, atestat de bogatul inventar al unor morminte, de numrul mare

    de tezaure, de construciile civile de mari proporii. Stratificarea s-a realizat fie prin

    acapararea pmnturilor obtilor steti de ctre aristocraie, fie prin nsuirea

    przii de rzboi sau prin extinderea domeniilor private.

    Pe de alt parte, formarea statului a fost influenat i de conjunctura extern,

    avnd n vedere c dup ce sciii, grecii i macedonenii au deczutn urma luptelor cu

    romanii, la sudul Dunrii se profila pericolul roman. Romanii au supus pe rnd Grecia

    i Macedonia. Fa de iminena acestui pericol, triburile geto-dace s-au unit. De altfel,

    Strabo afirm c Burebista i-a adunat pe toi geto-dacii sub autoritatea sa, i-a

    disciplinat i i-a deprins cu ascultarea poruncilor ntemeind o mare stpnire de care

    se temeau toi vecinii, inclusiv romanii, aflai n plin expansiune.

    Tot aa, n textul inscripiei de la Dyonisopolis (localitatea Balcic de astzi,

    aflat n Bulgaria), de la mormntul lui Acornion, ni se transmit informaii cu privire

    la statul condus de ctre Burebista. Acornion a fost un magistrat din Dyonisopolis,

    trimis de ctre concetenii si pe lng regele Burebista, pentru a proteja astfel

    interesele cetii lor. Ludnd faptele lui Acornion, textul menioneaz c Burebista a

    ajuns cel mai mare dintre regii traci, stpn al tuturor inuturilor de dincolo i de

    dincoace de Dunre, cci statul lui Burebista era mrginit la sud de Munii Balcani, la

  • 11

    nord de Carpaii Pduroi, la vest de Dunrea panonic, iar la est de zona cuprins

    ntre Bug i Nistru.

    Toate cetile greceti de la Olbia la Appolonia erau integrate n statul lui

    Burebista, inclusiv Dyonisopolis.

    Esena statului geto-dac decurgea din existena proprietii private i din

    exploatarea muncii sclavilor, dei la geto-daci sclavia nu a atins niciodat nivelul clasic,

    n sensul c producia nu s-a ntemeiat, n principal, pe munca robit, ci pe cea liber.

    Sclavia s-a practicat n special pe proprietile private i n exploatrile miniere. n

    paralel, obtea steasc integrat n statul geto-dac a supravieuit n lupta cu statul, i-a

    pstrat i cristalizat caracterele, pe care le-a pstrat vreme de milenii. n unele regiuni ale

    rii (Vrancea) aceste caracteristici s-au observat pn la nceputul secolului XX.

    n legtur cu stratificarea social, autori precum Dio Cassius, Dio

    Crisostomul i Iordanes ne arat c n statul geto-dac exist o clasificare a

    persoanelor n oameni liberi i sclavi, iar oamenii liberi, la rndul lor, se clasificau

    n tarabostes (pileati) - nobilii i comati (capileati) oamenii liberi, dar sraci.

    Tot aceti autori ne arat c dregtorii erau promovai doar din rndul tarabotilor,

    care exercitau n acelai timp proprietatea privat asupra marilor domenii civile.

    Cu privire la organizarea statului, la nivel central, puterea n stat era

    exercitat de ctre rege, aflat n vrful ierarhiei nobiliare. Regele exercita atribuii

    legislative, administrative, militare i judectoreti. Vechii autori ne arat c la

    geto-daci aveau vocaie la succesiunea tronului fiii regelui, fraii regelui, marii

    preoi. Astfel, Burebista i Decebal au fost fii de regi, Diurpaneus a venit la

    succesiunea lui Scorrilo n calitate de frate al regelui, Decebal, fiul lui Scorrilo, l-a

    motenit pe unchiul su, Diurpaneus, iar Deceneu a venit la succesiunea lui

    Burebista n calitate de mare preot. Reinem c la geto-daci atribuiile laice i

    religioase, la nivel central, erau exercitate fie de aceeai persoan fie de ctre

    persoane diferite. Astfel, Deceneu i Comosicus, erau n acelai timp i regi i mari

    preoi, pe cnd n timpul lui Burebista mare preot era Deceneu, iar n vremea lui

    Decebal mare preot era Vesinas.

  • 12

    Monarhia geto-dac se mai caracterizeaz i prin caracterul ei pronunat

    militar, fa de faptul c funcia de aprare a statului devenise preponderent n

    condiiile expansiunii romane. Conform relatrilor lui Strabo, dacii aveau o armat

    de peste 200000 de lupttori, care a impresionat pe toi contemporanii, cci vreme

    de dou secole nu a putut fi nfrnt.

    Regele geto-dac era i proprietarul minelor de aur.

    Tot la nivel central i desfura activitatea i un aparat de dregtori, provenii

    din rndul aristocraiei, aparat ierarhizat, ce desfura o activitate continu. n acest

    sens, menionm c n inscripia de la Dyonisopolis se spune despre Acornion c era

    cel dinti i n cea mai mare cinste n aristocraia geto-dac. Pe de alt parte, Iordanes

    i Dio Cassius arat c la geto-daci marele preot exercita atribuii foarte importante.

    Marele preot era un adevrat vicerege, pentru c la geto-daci s-a acreditat ideea c

    dreptul este de origine divin, iar interpretul voinei divine este marele preot, care recurgea

    chiar i la magie pentru a-i determina pe supui s respecte dispoziiile normelor de drept.

    Ali autori, spre exemplu Suidas i Kriton, ne vorbesc despre organizarea local

    n statul geto-dac. Conform acestor autori, unii dintre nobili erau pui mai mari peste

    treburile agricole, iar alii, din jurul regelui, erau mprii la paza cetilor. De aici

    rezult c exista un aparat administrativ, la nivel local, ce coordona activitatea

    economic, n special cea agricol, i un aparat administrativ, tot la nivel local, cu

    atribuiuni militare. De aici rezult, pe de o parte, importana acordat agriculturii de

    ctre statul geto-dac, iar, pe de alt parte, c geto-dacii aveau un vast sistem de aprare

    n centrul cruia se aflau cetile.

    Din datele istorice rezult c societatea geto-dac a fost organizat n epoca

    istoric situat ntre domnia lui Burebista i cea a lui Decebal ntr-un sistem de sine

    stttor, avnd la baz criteriul stratificrii sociale i cel al teritorialitii. Procesul

    de consolidare a statului geto-dac a fost ntrerupt de ocupaia roman, dar existena

    sa a avut puternice ecouri n istoriografia epocii.

    Seciunea a II-a. Dreptul geto-dac

    n ceea ce privete dreptul geto-dac, acesta a fost exprimat fie n forma

    nescris a obiceiului juridic, fie n form scris, ntruct o serie de obiceiuri (acelea

  • 13

    care erau convenabile clasei dominante) au fost preluate i sancionate de ctre

    statul geto-dac, devenind norme de drept. n paralel, n procesul diversificrii i

    consolidrii sistemului sclavagist, s-au format noi obiceiuri, care au fost

    sancionate de ctre stat i au dobndit pe aceast cale valoare juridic. De

    asemenea, aa cum spune Iordanes, geto-dacii au cunoscut i dreptul scris. Aceast

    idee se bazeaz pe relatrile lui Iordanes, conform crora regele Burebista a dat

    poporului su legi scrise, care nu erau codificri ale obiceiurilor juridice, ci erau

    porunci ale regelui. Iordanes, care a trit n secolul VI e. n., mrturisete c a citit

    acele legi, ce fuseser transmise din generaie n generaie. Dar, din nefericire, ele

    s-au pierdut, astfel nct reconstituim fizionomia instituiilor juridice geto-dace fie

    pe baza unor izvoare indirecte, fie pe baza urmelor lsate de ctre aceste instituii

    asupra dreptului nostru de mai trziu.

    Cert este c n materia bunurilor, geto-dacii au cunoscut proprietatea privat,

    ce se exercita asupra unor exploatri miniere, vite, sclavi, unele domenii civile i

    private. Totodat, ei au cunoscut i proprietatea obtei teritoriale, obte care exercita

    o proprietate colectiv asupra pmntului mpletit cu folosina individual, aa cum

    rezult din a III - a od a lui Horaiu Bine-i sciilor cei din cmp/ Care au din

    strmoi carele drept sla;/ Geii aspri au traiul bun:/ Roat dnd belug glia cea

    fr de hat/ Strng recolte obteti cu srg,/ Iar pe ogor nu-i mai prinzi anul de cum

    s-a dus./ Soru-i face egali n drept:/ Treaba i-ai isprvit? Altul s vin-n loc.

    De aici putem trage unele concluzii:

    - Horaiu i confund pe gei cu sciii, ceea ce nu trebuie s ne surprind,

    deoarece Tucidide afirma c geii i sciii au aceleai obiceiuri;

    - n obtea steasc se exercita proprietatea colectiv, deoarece geii strng

    recolte obteti cu srg;

    - folosina are caracter individual, cci terenul obtei steti era mprit n

    loturi individuale, atribuite anual fiecrei familii, prin sistemul soriului iar

    pe ogor nu-i mai prinzi anul de cum s-a dus.

    Tot Horaiu ne transmite informaii cu privire la viaa de familie: Blnd-i

    soaa cea de a do avnd /Grija pruncilor mici fr de mam ajuni./ Zestrea-i nu-l

  • 14

    face rob pe so/ Traiun dar nu i-l d tnrului cel stricat./ Cci virtutea e zestrea

    ei:/ Iubitoare-i de so, poftele nfrnnd./ Crim-i patul cel pngrit,/ Fapta are ca

    pedeaps moartea, din moi-strmoi.

    De aici rezult c:

    - geto-dacii cunoteau familia monogam;

    - monogamia era pzit stranic, de vreme ce adulterul era pedepsit cu moartea;

    - geto-dacii cunoteau instituia dotei (zestrei), dei nu bunurile erau

    principala zestre, ci inuta ei moral zestrea-i nu-l face rob pe so () cci

    virtutea e zestrea ei.

    Alte dispoziii privesc materia obligaiilor. Din sursele indirecte rezult c

    obligaiile izvorau fie din contracte, fie din delicte.

    Contractele aveau caracter solemn i erau de dou feluri:

    - contracte solemne n form religioas;

    - contracte solemne n form scris.

    n domeniul dreptului penal, cele mai importante dispoziii incriminau

    infraciunile contra statului, proprietii private i persoanei

    Cu privire la sistemul judiciar (procesual), atribuiunile privind soluionarea

    litigiilor au fost preluate de organele specializate ale statului. n fruntea acestui

    aparat se afla fie regele, fie marele preot. Nu tim cu exactitate dac n vrful

    ierarhiei judiciare se afla regele sau marele preot, pentru c n unele izvoare ale

    vremii se menioneaz c la geto-daci Comosicus a fost judector suprem, dar nu

    se precizeaz dac n calitate de rege sau n calitate de mare preot. Izvoarele

    istorice ne mai relev c s-au pstrat urme ale rzbunrii private n forma legii

    talionului i sistemul duelului judiciar.

    Geto-dacii au cunoscut i norme de drept internaional public, pe care le

    aplicau n relaiile cu alte popoare, n special cu ocazia ncheierii conveniilor cu

    alte state.

  • 15

    Capitolul III. Statul i dreptul n Dacia provincie roman

    Seciunea I. Evoluia conflictelor dintre daci i romani

    Conflictul dintre daci i romani s-a declanat nc de la nceputul secolului I e. n.

    i a ajuns la apogeu n perioad cuprins ntre anii 85 i 106 e. n.

    Perioada de apogeu cunoate dou perioade:

    - 85-89 e. n.;

    - 101-106 e. n.

    Dup rzboaiele ncepute n anul 85 e. n., s-a ncheiat un tratat de pace n anul 89

    e. n. ntre romani, reprezentai de mpratul Domiian, i geto-daci, reprezentai de

    Diegis, fratele lui Decebal. Conform dispoziiilor acestui tratat, Dacia a devenit un stat

    clientelar, deoarece prin clauzele tratatului dacii le permiteau romanilor s

    construiasc fortificaii n nordul Dunrii i s traverseze teritoriul statului geto-dac

    spre nord-vest, n vederea luptelor cu quazii i marcomanii. n schimb, romanii se

    obligau a plti dacilor subsidii anuale, s le dea ajutoare n meteri constructori i

    tehnic de construcie.

    Traian a considerat acest tratat ca fiind umilitor perntru Roma, nct a declanat cele

    dou rzboaie, la finele crora, prin victoria roman, s-a format provincia Dacia Felix.

    Seciunea a II-a. Constituirea i structura provinciei Dacia

    n urma cuceririi Daciei de ctre romani, nu toate teritoriile locuite de ctre daci au

    fost incluse n provincia roman Dacia, ci doar o parte dintre acestea. Astfel, zona

    transilvan dintre Olt i Carpai, Muntenia de astzi, sudul Modovei erau i ele teritorii

    supuse romanilor, dar nu fuseser incluse n Dacia Traian, ci n provincia Moesia

    Inferior. De aceea, nu trebuie s ne surprind faptul c au fost romanizai i geto-dacii ce

    nu se aflau n provincia Dacia, pentru c i ei se aflau sub stpnire roman. Hotarele

    provinciei Dacia ncep, la vest, de la confluena Dunrii cu Tisa (n Banatul srbesc de

    astzi), apoi urcm pe Valea Tisei pn la confluena Mureului cu Tisa, apoi la nord

    urmm linia Mureului n amonte pn la Deva, de unde urc prin Munii Apuseni pn

    lng Zalu, dup care urmm o linie paralel cu Valea Someului pn la pasul Oituz.

  • 16

    La est avem versantul transilvan al Carpailor Orientali. Apoi, coborm spre sud pn la

    izvoarele Oltului, urmm Valea Oltului pn la confluena Oltului cu Dunrea. La sud

    urcm pe Valea Dunrii pn la punctul de plecare.

    Ct vreme a trit mpratul Traian, provincia a avut o conducere i o

    organizare unitar. Dup moartea lui Traian (117 e. n.), mpratul Hadrian a

    reorganizat provincia. Astfel, pe la 118 e. n., Hadrian a desprins zona

    transilvan dintre Olt i Carpai din Moesia Inferior, a unit-o cu Oltenia de

    astzi i a format provincia Dacia Inferioar. Celelalte teritorii ale fostei

    provincii au format Dacia Superioar. n anul 124 e. n., Hadrian a desprins din

    Dacia Superioar partea aflat la nord de Mureul superior i de Arie, formnd

    Dacia Porolissensis. Urmtoarea reform a fost nfptuit de ctre Marc

    Aureliu, care, n anul 168 e. n., a unit Dacia Inferioar cu Dacia Superioar,

    formnd Dacia Appulensis. n anul 169 e. n., Marc Aureliu a desprins din Dacia

    Appulensis partea din vestul Banatului, formnd Dacia Malvensis. Dacia

    Porolissensis a rmas n aceleai granie.

    Seciunea a III-a. Organele centrale ale provinciei

    Conducerea provinciei i apoi, a provinciilor, a evoluat n funcie de

    organizarea teritorial. Astfel, ct vreme Dacia a fost o provincie unitar, ea era

    condus de un guvernator numit legatus augusti pro consule (legat imperial de

    ordin senatorial i de grad consular). Acest guvernator exercita depline puteri pe

    plan administrativ, judiciar i militar. Avea n subordine mai multe legiuni (I

    Adiutix, IV Flavia Felix i XIII Gemina), ntruct la romani guvernatorii de rang

    consular aveau dreptul de a conduce mai multe legiuni.

    Dup reformele lui Hadrian, Dacia Superior era condus de ctre un

    legatus augusti pro praetore, dar de data aceasta, de rang pretorian, adic un fost

    pretor la Roma. Acest guvernator exercita i el n Dacia Superior atribuii

    adminstrative, judiciare i militare, dar el avea dreptul de a conduce o singur

    legiune (XIII Gemina). Dacia Inferior i Dacia Porolissensis erau conduse de

    guvernatori de rang inferiori procuratori prezidiali. Ei proveneau din rndurile

  • 17

    cavalerilor (ordinul ecvestru) i exercitau n provinciile conduse atribuii

    administrative, militare i judiciare.

    Dup reformele lui Marc Aureliu guvernatorul Daciei Appulensis

    dobndete atribuii de coordonare, fiind denumit legatus augusti pro consule

    daciarum trium (legatul imperial al celor trei Dacii). El redobndete rangul

    consular. Are n subordine dou legiuni (V Macedonica i XIII Gemina) i

    supravegheaz activitatea guvernatorilor din Dacia Malvensis i Dacia

    Porolissensis, deoarece Dacia Malvensis era condus tot de ctre un procurator

    prezidial, pe cnd Dacia Porolissensis era condus, ncepnd din anul 168 e. n., de

    comandantul Legiunii a V-a Macedonica.

    Tot la nivel central se ntrunea Consiliul celor trei Dacii (Concilium provinciae

    sau Concilium Daciarum trium), format din reprezentanii municipiilor i coloniilor.

    Acest consiliu se ntrunea o dat pe an i avea rolul de a promova interesele

    comunitilor locale pe lng guvernator. Avea inclusiv dreptul de a se plnge

    mpratului pentru eventualele abuzuri ale guvernatorului, dei, n realitate, acest

    consiliu ndeplinea rolul de a promova cultul imperial, persoana mpratului

    simboliznd unitatea imperiului, dovad c acest consiliu era condus de un sacerdos

    arae augusti (preot al cultului imperial).

    Seciunea a IV-a. Sistemul financiar

    Ct Dacia a fost provincie unitar, atribuiile financiare erau exercitate la nivel

    central de ctre un procurator financiar, subordonat nemijlocit guvernatorului. Dup

    reformele lui Hadrian, n Dacia Superior a continuat s existe un procurator financiar,

    iar n Dacia Inferior i n Dacia Porolissensis atribuiile fiscale erau exercitate de

    guvernatori (procuratorii prezidiali). Dup reformele lui Marc Aureliu, n Dacia

    Appulensis exista un procurator financiar subordonat guvernatorului, n Dacia

    Malvensis atribuiile financiare reveneau guvernatorului, iar n Dacia Porolissensis

    exista un procurator financiar de sine stttor, ntruct la romani comandanii legiunilor

    nu aveau dreptul s exercite atribuiuni fiscale.

    n Dacia Traian existau trei tipuri de impozite:

    - impozitul direct (tributa) se pltea pe proprietile funciare i pe cldiri;

  • 18

    - impozitul pe persoan (tributum capitis);

    - impozitele indirecte (vectigalia) se plteau pe dezrobirile de sclavi, pe

    succesiuni, pe vnzarea de bunuri mobile (sclavi) i imobile.

    Seciunea a V-a. Organizarea local a provinciei

    Aceasta a cunoscut o anumit evoluie, astfel nct, dup moartea lui Traian,

    constatm c exist localiti urbane i localiti rurale cu regimuri juridice diferite.

    Localitile urbane erau coloniile i municipiile.

    n epoca Republicii romane, distincia dintre municipii i colonii era clar, n

    sensul c toate coloniile erau fondate de ceteni romani, care se bucurau de

    plenitudinea drepturilor. Unele dintre acestea se bucurau de ficiunea lui ius

    italicum, conform creia teritoriul coloniilor era considerat ca fcnd parte din

    teritoriul Italiei. Pe aceast cale, terenul acestor colonii nu era supus impozitelor.

    Municipiile erau fondate de latini, aveau statut juridic inferior, dar, cu timpul,

    aceast distincie s-a estompat, dovad c n vremea Daciei Traiane distincia dintre

    municipii i colonii se fcea mai degrab pe criteriul dezvoltrii economice i culturale.

    Localitile urbane din Dacia Traian au fost vechi aezri ale autohtonilor

    ridicate prin hotrri ale mpratului la rangul de municipii i mai trziu colonii, cu

    excepia capitalei, deoarece Traian a distrus vechea capital a Daciei, construind o

    nou capital n apropierea celei vechi Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica,

    la care mpratul Hadrian a adugat i vechea denumire Sarmizegetusa. Acest

    ora a fost fondat prin colonizarea cetenilor romani (cca 20000 de locuitori) i

    avea o suprafa de circa 32 ha. n aceast colonie se afla administraia central,

    precum i cele mai importante instituii financiare i judiciare.

    De asemenea, cu dou excepii, avem n vedere capitala i Romula,

    municipiile i coloniile din Dacia Traian au purtat denumirile tradiionale geto-

    dace: Drobeta, Appulum, Napoca, Potaissa, au ajuns la rangul de colonii, alturi de

    Romula i Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa. Alte orae au

    rmas la nivelul de municipii: Porolissum, Dierna, Ampelum, Tibiscum.

    Coloniile i municipiile din Dacia Traian aveau o conducere aproape identic.

    Fapt e c n centrul sistemului de conducere local se aflau aa-zisele senate

  • 19

    municipale ordo decurionum , organizate dup model roman, ntruct, aa cum

    spunea Aullu Geliu, toate coloniile i municipiile din provincii erau organizate dup

    modelul Romei, fiind considerate mici efigii ale Romei. Numrul membrilor acestora

    (decurionii) era fixat prin hotrrea prin care mpratul nfiina oraul respectiv i

    oscila ntre 30 i 50.

    Membrii senatelor locale, aa-zisele municipale, erau desemnai dintre cetenii

    romani ingenui ce aveau cel puin 25 de ani i o avere de minimum 100000 de sesteri.

    Din senatele municipale fceau parte de drept toi fotii magistrai locali.

    Acest senat:

    - conducea ntreaga activitate administrativ i financiar din ora;

    - rezolva problemele edilitare cu privire la construcii;

    - hotra cu privire la atribuirea de terenuri;

    - organiza jocurile publice;

    - ntreinea cultul imperial n cadrul oraului;

    - i alegea pe toi magistraii laici i sacerdotali.

    Dintre magistraii laici amintim pe cei care exercitau atribuii judiciare i

    care, pe aceast cale, organizau judecarea proceselor, i anume faza in iure. n

    cadrul coloniilor, aceti magistrai erau duumviri iure dicundo (cei doi brbai

    care s spun dreptul), iar n municipii aceste atribuii erau exercitate de

    quatorviri iure dicundo (cei patru brbai care s spun dreptul).

    Tot din categoria magistrailor laici fceau parte i edilii, care:

    - asigurau ordinea public i aprovizionarea oraelor;

    - se ocupau de administrarea trgurilor i pieelor;

    Questorii erau acei magistrai care coordonau activitatea fiscal.

    n subordinea acestor magistrai se afla un aparat de funcionari inferiori

    apparitores.

    Magistraii sacerdotali erau de trei feluri:

    - pontifii;

    - flaminii;

    - augurii.

  • 20

    Totodat, n fiecare ora se alegea un ordin al augustalilor (al venerabililor)

    dintre persoanele care nu aveau acces la ordo decurionum. Acest organism colectiv

    asigura i el promovarea cultului imperial.

    n toate coloniile i municipiile se organizau asociaii colegia pe criterii

    profesionale, etnice sau religioase. Conductorii lor erau denumii prefeci sau magistri.

    Localitile rurale erau de dou feluri. Unele erau organizate dup model

    roman, iar altele erau organizate dup modelul geto-dac. Cele organizate dup nivel

    roman erau, la rndul lor, de dou feluri: pagus i vicus.

    Se numeau pagi localitile rurale fondate pe teritoriile dependente de orae. Erau

    conduse de prefeci, care erau n acelai timp i membri ai senatelor municipale (decurioni).

    Se numeau vici localitile rurale fondate pe teritorii ce nu depindeau de orae

    sau care se aflau n zone unde nu existau orae. Acestea aveau conducere proprie.

    Localitile rurale organizate dup modelul geto-dac se numeau obti steti

    (teritoriale). Dei ele erau integrate n provincie, aveau dreptul de a se autoconduce

    n sistemul democraiei obteti.

    Mai existau i alte localiti cu regim juridic diferit canabae. Ele erau

    locuite de veterani, membrii familiilor militarilor, negustori, etc. Unele dintre ele s-

    au dezvoltat, cum ar fi cea aflat lng Ampulum, care a devenit ora.

    Un regim juridic diferit aveau i localitile balneare, dintre care o amintim

    pe cea de la Aquae.

    Seciunea a VI-a. Dreptul n Dacia provincie roman

    Evoluia dreptului ne atest faptul c i pe plan juridic, n Dacia Traian, a

    avut loc un proces de sintez, n cadrul sintezei produs pe plan etnic i

    instituional. n cadrul acestui proces evolutiv, iniial, n Dacia Traian se aplicau

    rnduieli juridice paralele dreptul geto-dac, pe de o parte, i dreptul civil roman

    i dreptul ginilor (ius gentium), pe de alt parte.

    Normele de drept civil se aplicau, n principiu, numai cetenilor romani aflai

    n provincie, care se bucurau, ca orice cetean roman, de toate drepturile civile i

    politice ius commercii, ius conubii, ius sufragii, ius militiae, ius honorum.

  • 21

    Dreptul ginilor se aplica n relaiile ceteni-latini-peregrini sau n relaiile

    dintre peregrini.

    n relaiile dintre daci se aplica cutuma geto-dac.

    Cu timpul ns, n urma dezvoltrii economice i culturale, n urma sintezei n

    planul organizrii administrative i sub presiunea cerinelor economiei de schimb

    asistm la un proces de mpletire a celor trei rnduieli juridice. Pe aceast cale iau

    natere noi instituii juridice, care nu corespund nici cerinelor dreptului roman, nici

    celor ale dreptului local, ci au o fizionomie original, cci n procesul mpletirii

    instituiilor romane cu cele locale iau natere noi instituii juridice, n cadrul crora

    dispoziiile de drept roman au dobndit funcii i finaliti noi. Noul sistem juridic

    astfel rezultat este denumit dreptul daco-roman. El cuprinde dispoziii cu privire la

    bunuri, persoane, succesiuni i, mai ales, cu privire la obligaii.

    n materia bunurilor constatm c dreptul daco-roman consacr trei forme distincte

    de proprietate: proprietatea quiritar, proprietatea provincial i proprietatea peregrin.

    Proprietatea provincial a luat natere n legtur cu regimul juridic pe care

    l aveau teritoriile cucerite de romani. Acele teritorii treceau n ager publicus.

    Statul atribuia apoi acele terenuri spre folosin provincialilor. Aceast folosin era

    desemnat de romani prin sintagma possessio vel usufructus (uzufruct sau

    posesiune), pe cnd modernii desemnau aceast folosin prin sintagma proprietate

    provincial, ntruct acea folosin prezenta trsturile unui drept real, era un

    veritabil drept real, deoarece provincialii puteau dispune de acele terenuri prin acte

    inter vivos (ntre vii) i mortis causa (pentru cauz de moarte), le puteau greva cu

    sarcini, le puteau urmri n justiie printr-o aciune in rem (real) creat dup modelul

    aciunii n revendicare (rei vindicatio), ntruct n formula aceastei aciuni se

    introducea ficiunea c provincialul este cetean roman, astfel nct i peregrinul

    putea intenta aciunea n revendicare. Totodat, proprietatea provincial putea fi

    dobndit i printr-o variant a uzucapiunii romane, cunoscut n Dacia Traian sub

    denumirea de prescriptio longi temporis. Provincialul recunotea proprietatea

    suprem a statului roman asupra acelui pmnt prin plata anual a unei sume de bani

    numit tributum (stipendium).

  • 22

    Totodat n provincia Dacia s-a putut exercita i proprietatea quiritar, pe

    baza ficiunii lui ius italicum, ntruct proprietatea quiritar putea fi exercitat doar

    de ctre cetenii romani i purta asupra lucrurilor romane (res romana), or

    terenurile din provincii nu se bucurau de regimul juridic al res romana, ci doar cele

    din Italia. De aceea, pe baza lui ius italicum, se considera c teritoriile dependente

    de anumite colonii se afl n Italia. Pe aceast cale acele terenuri deveneau lucruri

    romane, susceptibile de apropriere sub forma proprietii quiritare. Aceast

    proprietate era exercitat doar de ctre cetenii romani aflai n Dacia.

    De asemenea, a fost cunoscut i proprietatea peregrin, distinct de cea

    provincial, ntruct ea purta doar asupra construciilor i a bunurilor mobile. Era

    sancionat printr-o aciune in rem special.

    n materia persoanelor se aplicau dispoziiile dreptului roman, dar numai n

    primele decenii de la fondarea provinciei. n primele decenii, cam pn n vremea

    domniei lui Antonin Piul (138-162 e. n.), persoanele aveau un regim juridic

    statutar, fiind considerate categorii sociale nchise i ereditare.

    Cetenii romani se bucurau de plenitudinea drepturilor civile i politice.

    Latinii din Dacia se bucurau doar de ius commercii. Fceau parte din

    categoria latinilor fictivi, ntruct se bucurau de latinitate doar din punct de vedere

    juridic, nu i din punct de vedere etnic, deoarece nu erau rude de snge cu romanii.

    Peregrinii se mpreau n dou categorii: obinuii i dediticii.

    Peregrinii obinuii aveau acces la ius gentium i la cutuma local.

    Peregrinii dediticii aveau o condiie juridic inferioar, pentru c s-au opus

    cu arma expansiunii romane, iar romanii le-au distrus cetile. Aceti peregrini nu

    puteau dobndi cetenia roman, fiind exceptai de constituiunea lui Caracalla.

    Acetia nu puteau veni la Roma fr a nu cdea n sclavie.

    Cu timpul, pe fondul unificrii instituiilor juridice, asistm la un proces de

    unificare a condiiei juridice a persoanelor, n nelesul c asistm la o tendin

    conform creia toi oamenii liberi din Dacia Traian dobndesc aceeai condiie

    juridic. Acest proces s-a desvrit n anul 212 e. n. cnd, prin edictul lui Caracalla,

  • 23

    toi locuitorii liberi din Dacia Traian au devenit ceteni romani, dobndind astfel

    acces la dreptul civil roman, cu excepia peregrinilor i a latinilor iuniani.

    n materie succesoral, pn n vremea domniei lui Antonin Piul, au fost aplicate

    rnduieli paralele, ns, ncepnd din vremea domniei lui Marc Aureliu (162-183 e. n.)

    constatm c i dispoziiile dreptului succesoral cunosc un proces de unificare, ntruct

    oamenii liberi din Dacia Traian dobndesc testamenti factio (capacitate testamentar).

    Dar cele mai importante dispoziii ale dreptului daco-roman sunt n domeniul

    obligaiilor, avnd n vedere faptul c n Dacia Traian producia i economia de

    schimb au cunoscut o dezvoltare fr precedent, or instituiile din domeniul

    obligaiilor trebuie s reglementeze aceast categorie de relaii. Aceste instituii

    juridice ne sunt cunoscute amnunit, cci fizionomia lor juridic ne-a fost

    transmis pe cale direct, prin intermediul tripticelor din Tansilvania.

    Seciunea a VII-a. Tripticele din Transilvania

    Sunt documente epigrafice de o valoare inestimabil, deoarece ele sunt

    cercetate de ctre filologii, istoricii i juritii din ntreaga lume. Filologii cerceteaz

    tbliele cerate pentru a reconstitui latina vulgar (latina vorbit n provincii).

    Istoricii le cerceteaz pentru a reconstitui modul de via al daco-romanilor n

    comparaie cu locuitorii din alte provincii. Juritii le cerceteaz n vederea

    reconstituirii instituiilor juridice daco-romane din domeniul obligaiilor.

    Aceste documente au fost confecionate din scnduri de brad de dimensiunea unei

    palme (25x8 cm), scobite uor n interior, apoi se aplica un strat de cear, pe care se aplica

    o scriere cursiv cu ajutorul unui obiect ascuit (stilet). Aceste tblie cerate au fost utilizate

    pe ntreg teritoriul Imperiului Roman. Unele tblie erau suprapuse, legate cu un nur de

    mtase pe care se aplicau sigiliile martorilor. Fiind suprapuse dou cte dou, ele se

    numeau duplice (spre exemplu, duplicele Kaimer i Albertini, botezate dup numele celor

    ce le-au descoperit n Africa). Spre deosebire de duplice, tripticele sunt suprapuse trei cte

    trei, legate cu un nur de mtase, pe care erau aplicate apte sigilii din cear. Duplicele sunt

    scrise pe dou fee (feele interioare). Tripticele sunt scrise pe patru fee (tablia din interior

  • 24

    era scris pe ambele fee, pe cnd celelalte dou tblie laterale erau scrise pe feele

    interioare). Tbliele descoperite n Transilvania fceau parte din categoria tripticelor.

    Tripticele din Transilvania au fost descoperite la Alburnus Maior (Roia

    Montan), ntr-o min prsit. Ele au fost descoperite pe rnd, fiind ascunse n

    locuri diferite, ntre anii 1786 i 1855. n total erau 25 de tblie, dintre care 14

    erau lizibile, iar 11 nu.

    Istoricul tblielor a fost fcut de mai muli autori. Primul romn care le-a

    studiat i comentat a fost Timotei Cipariu, care a donat trei asemenea documente

    epigrafice Muzeului Episcopal de la Blaj. Theodor Mommsen afirm c tbliele

    cerate s-au aflat n pstrarea notarului din Alburnus Maior i c n anul 167 e. n. a

    avut loc o invazie a marcomanilor n zona Munilor Apuseni, de teama crora

    locuitorii s-au deplasat n alte regiuni, ascunznd documentele n mina de aur. Cel

    mai recent act este datat 29 mai 167 e. n., cnd marcomanii au atacat zona

    Munilor Apuseni, dup care mina de aur a fost prsit. Mai plauzibil este ns

    teoria conform creia acele documente au fost ascunse de una sau mai multe

    persoane care au plecat i nu s-au mai ntors, fiind greu de crezut c exploatarea

    minei de aur ar fi fost abandonat.

    Tripticele din Transilvania cuprind patru contracte de vnzare, trei contracte de

    locaiune, dou contracte de mprumut, un contract de depozit, un contract de

    societate, un proces-verbal prin care se constat desfiinarea unui colegiu funerar, lista

    cheltuielilor necesare pentru organizarea unui banchet i o declaraie de garanie.

    Cercetnd fizionomia acestor acte juridice, juritii au constatat c ele nu

    corespund pe de-a ntregul nici cerinelor dreptului civil roman, nici cerinelor dreptului

    ginilor, nici cerinelor dreptului local. Ele sunt elaborate prin preluarea i mpletirea

    unor elemente extrase din toate cele trei rnduieli juridice. Spre exemplu, ntr-unul din

    contractele de mprumut calitatea de creditor o are o femeie peregrin (Anduena lui

    Bato), or acel contract de mprumut nu putea fi ncheiat conform dispoziiilor dreptului

    roman, ntruct, datorit dispoziiilor dreptului civil i celor ale dreptului ginilor,

    femeia nu avea capacitate juridic i nu putea ncheia contracte n nume propriu. De

    aceea, e cert c respectivul contract a fost ncheiat n conformitate cu cerinele dreptului

  • 25

    local, deoarece, conform dispoziiilor dreptului geto-dac, femeia putea ncheia acte

    juridice n nume propriu.

    Apoi, n cazul unui alt contract de mprumut, se altur o simpl convenie

    de bun-credin prin care debitorul i asum obligaia de a plti dobnzi. Aceast

    convenie nu respect cerinele dreptului civil roman, ntruct, n dreptul clasic

    roman, obligaia de a plti dobnzi nu putea fi asumat printr-o simpl convenie

    de bun-credin, ci doar printr-o stipulaiune special, care era un act solemn -

    stipulatio usurarum (stipulaiunea unei dobnzi). n legtur cu aceast convenie,

    ea pare a fi ncheiat n conformitate fie cu dreptul local, fie cu dreptul grec.

    Contractul de depozit este ncheiat ad probationem, adic este ncheiat cu

    scopul de a se face dovada unei obligaii rezultate dintr-un alt contract ncheiat

    anterior. Nici acest contract nu respect cerinele dreptului civil roman, ntruct n

    dreptul romnan contractul de depozit este doar generator de obligaii i nu se ncheie

    ad probationem. De aici rezult c i acest contract s-a ncheiat n conformitate cu

    dispoziiile dreptului local.

    Menionm, de asemenea, trei operaiuni juridice ncheiate prin intermediul

    stipulaiunilor. Este vorba de asumarea obligaiei de a plti capitalul, asumarea obligaiei de a

    plti dobnzi la acel capital i obligaia de garanie. Aceste trei obligaii au fost asumate n

    tbliele cerate prin stipulaiuni, care sunt contracte verbale, ncheiate prin ntrebare i

    rspuns. Or la Roma, n epoca clasic, aceste operaiuni juridice nu se mai realizau prin

    stipulaiuni, ci prin alte contracte mult mai evoluate, contracte sancionate prin intermediul

    dreptului pretorian, spre deosebire de stipulaiuni, care intrau n sfera dreptului ginilor.

    Aceast stare de lucruri ne face s afirmm c n Dacia Traian dreptul ginilor avea

    prioritate fa de dreptul pretorian.

    Foarte sugestiv este tblia cerat care cuprinde un contract de munc i care

    cuprinde o clauz special privitoare la riscuri. Dar ce se nelege prin risc n contract?

    Este acea situaie n care una dintre pri trebuie s-i execute obligaia dei cealalt

    parte nu-i poate executa obligaia, fr vina sa, datorit forei majore. n dreptul clasic

    roman, riscul n contractul de munc revenea patronului. Aceast dispoziie s-a

    ndeprtat de la concepia originar, strveche, conform creia riscul revenea

  • 26

    lucrtorului. Se pare c aceast evoluie s-a datorat unor conflicte ivite ntre lucrtori i

    patroni spre sfritul epocii vechi, astfel nct romanii au admis ca riscul s revin

    patronului. Aceasta nsemna c atunci cnd lucrtorul nu i putea executa obligaia fr

    vina sa, patronul avea, totui, obligaia de a-i plti acestuia salariul. ns, n Dacia

    Traian, constatm c aceast nou regul, consacrat i n dreptul clasic, nu se aplic,

    pentru c prin clauza special alturat contractului de munc, lucrtorul i asum

    riscurile pentru ipoteza n care nu-i putea executa obligaia fr vina sa (spre exemplu,

    n cazul inundrii minei). Iat cum n Dacia Traian regula conform creia n contractul

    de munc riscurile revin patronului este ocolit prin intermediul unei clauze speciale

    anexat contractului de munc.

    Foarte sugestiv este fizionomia contractelor de vnzare, cci tbliele cerate

    cuprind patru asemmenea contracte. Trei dintre ele se refer la vnzri de sclavi, iar

    unul se refer la vnzarea unei pri de cas. Cercetnd aceste contracte, romanitii au

    constatat c ele corespund cerinelor dreptului civil roman n privina efectelor, dar nu

    corespund cerinelor acestuia n ceea ce privete forma. Avem n vedere faptul c, n

    virtutea dreptului civil roman, vnztorul are urmtoarele obligaii: de a pstra lucrul,

    de a preda lucrul, de a garanta pentru eviciune i de a garanta pentru vicii.

    Cumprtorul are obligaia de a plti preul. i n dreptul daco-roman, conform

    coninutului tripticelor din Transilvania, prile au aceleai obligaii, de unde rezult

    c efectele sunt identice, pe cnd forma mbrcat de aceste contracte este diferit, n

    dreptul daco-roman, spre deosebire de dreptul civil roman, ntruct n dreptul roman

    toate obligaiile prilor izvorsc dintr-o singur convenie de bun-credin, pe cnd

    la daco-romani fiecare efect n parte izvorte dintr-o convenie distinct. Aadar, la

    romani, avem o singur convenie i mai multe efecte, pe cnd la daco-romani avem

    attea obligaii cte convenii sunt.

    Deosebit de original este figura juridic a unei vnzri realizat prin intermediul

    mancipaiunii i a unei convenii de bun-credin, ceea ce nseman c o singur

    operaiune juridic s-a realizat prin dou acte juridice distincte. Aceast practic este

    nefireasc, n primul rnd, pentru c prile au recurs la mancipaiune fr a respecta

    condiiile necesare mancipaiunii, deoarece mancipaiunea este un act de drept civil, fiind

  • 27

    accesibil doar cetenilor romani, pe cnd la daco-romani mancipantul i accipiens sunt

    peregrini. n al doilea rnd, mancipaiunea poart doar asupra unor lucruri romane, pe

    cnd la daco-romani ea poart asupra unui lucru neroman, dup cum nu este

    respectat nici condiia cntririi metalului pre i nu se pronun nici formula

    solemn specific mancipaiunii. Pe de alt parte, aceast practic este nefireasc,

    ntruct o singur operaiune juridic nu se realizeaz prin intermediul a dou acte

    diferite, ci prin unul singur. Aceast anomalie juridic a fost explicat n diferite

    moduri. Unii autori au afirmat c ne aflm n faa unei substituiri de termeni, n sensul

    c prile au realizat operaiunea juridic prin intermediul tradiiunii, instituie juridic

    accesibil i peregrinilor, dar a fost folosit termenul de mancipaiune. Ali autori

    afirm c aceast practic este datorat necunoaterii cerinelor dreptului roman de

    ctre autohtoni. S-a mai susinut i teoria conform creia s-ar fi recurs la aceast

    formul pentru mai mult siguran.

    n realitate, aceast practic nefireasc marcheaz trecerea de la vnzarea

    generatoare de obligaii la vnzarea translativ de proprietate, ce s-a practicat n dreptul

    feudal romnesc. Faptul c aceste acte nu corespund n ntregime nici cerinelor

    dreptului civil roman, nici celor ale dreptului ginilor, nici celor ale dreptului geto-dac a

    fost explicat n diverse chipuri. Cei mai muli autori au considerat c, de vreme ce

    aceste acte s-au ncheiat n Dacia Traian i nu corespund cerinelor dreptului roman

    sunt nule. O asemenea prere este fundamental greit, ntruct pornete de la falsa

    premis c n Dacia Traian s-au aplicat doar dispoziiile dreptului civil roman, iar

    dispoziiile dreptului geto-dac au fost fie desfiinate, fie au czut n desuetudine. n

    realitate, n provincia Dacia, ca i n celelalte provincii, asistm la o mpletire ntre

    valorile juridice romane cu cele locale, astfel nct, pe baza acestei mpletiri s-a nscut

    dreptul daco-roman, ale crui dispoziii sunt originale, astfel nct instituiile juridice

    daco-romane nu trebuie raportate la cerinele dreptului roman, ci trebuie raportate la

    cerinele dreptului daco-roman, care este diferit att fa de dreptul roman ct i fa de

    dreptul local.

  • 28

    ntrebri i teste

    Enunai istoricii care fac referiri n scrierile lor la organizarea social a

    geto-dacilor n epoca prestatal i ce concluzii se desprind din aceste scrieri.

    Relatri cu privire la conflictul dintre geii regelui Oroles i bastarni din

    secolul al III-lea . e. n. a fcut unul din urmtorii istorici:

    a) Arrian;

    b) Justinus;

    c) Strabo?

    Cnd s-a fondat statul geto-dac i care sunt factorii care au influenat

    formarea acestuia?

    Care a fost forma de exprimare a dreptului geto-dac i cum era

    reglementat proprietatea?

    Artai organizarea Daciei provincie roman i modificrile ulterioare

    produse n aceast organizare.

    Care a fost organizarea local a Daciei provincie roman?

    Care au fost formele de proprietate consacrate de dreptul daco-roman?

    Ce sunt i ce cuprind Tripticele din Transilvania?

  • 29

    TITLUL II

    STATUL I DREPTUL ROMNESC N EVUL MEDIU

    Capitolul I. Organizarea obtei steti. Normele de conduit ale obtei

    steti n perioada cuprins ntre secolele IV i VIII e. n.

    Seciunea I. Organizarea obtei steti

    Aceast perioada este denumit, n mod greit, de regul, epoca migraiunii

    popoarelor. Termenul este greit pentru c epocile istorice nu se definesc n raport

    cu factorii externi, ci n funcie de formele definitorii ale organizrii interne n acea

    perioad. Iat de ce aceast perioad nu este epoca migraiunii popoarelor, ci a

    obtei steti, ntruct obtea steasc a fost unica form de organizare cunoscut

    de poporul nostru aflat atunci n plin proces de etnogenez.

    Obtea steasc a fost leagnul poporului nostru, n sensul c poporul nostru,

    cu psihologia sa de obte (popor generos) s-a format i cretinat n cadrul obtei

    steti, obtea fiind cadrul social n care s-a format i desvrit etnogeneza i

    procesul cretinrii. Dup retragerea aurelian administraia central din Dacia s-a

    desfiinat, alt administraie central nemailund locul celei anterioare. n aceste

    condiii au rmas numai formele locale de organizare. Astfel oraele au continuat

    s existe, dar se constat decderea treptat a acestora. Dup invazia devastatoare a

    hunilor din anul 376 e. n. pe ruinele oraelor s-a ntins lumea satelor, care au primit

    noi denumiri. Satele au continuat s se dezvolte, rmnnd forma predominant de

    organizare administrativ. Spturile arheologice au confirmat c 80% din satele

    existente n secolul al XIV-lea datau nc din epoca Daciei romane

    n perioada la care ne referim influena roman a continuat s se manifeste prin

    schimburi comerciale, prin capetele de pod construite de ctre romani, unde staionau

    trupe romane. De asemenea, chiar i n Oltenia de astzi, pn la brazda lui Novac, erau

    cantonate trupe romane. Istoricul Eusebiu ne vorbete despre recucerirea Daciei n

    vremea mpratului Constantin cel Mare, care a construit un nou pod peste Dunre. S-a

  • 30

    intensificat propaganda cretin dinspre Imperiul Roman. De aceea afirmm c procesul

    de desvrire a etnogenezei are loc n cadrul obtei steti.

    Caracterul teritorial al obtei steti, n aceast perioad, este atestat prin

    diverse argumente. Dou dintre acestea sunt mai semnificative: cel de ordin

    lingvistic i documentele scrise.

    Pe plan lingvistic, constatm c n Dacia roman localitile rurale erau

    desemnate prin termenii generici i nejuridici de sat i ctun. Termenul de

    sat vine de la latinescul fossatum. n schimb, cuvntul ctun este de origine

    trac. Cei doi termeni sat i ctun sunt folosii i n epoca feudal cu

    acelai neles, chiar i n zilele noastre. De aici rezult c i n epoca istoric dintre

    cele dou sisteme sclavagist i feudal localitile rurale romneti au

    supravieuit, pentru c altfel cei doi termeni ar fi disprut din memoria poporului.

    Aceasta este metoda retrospectiv, conform creia o instituie care este menionat

    n dou momente distanate timp a existat i n intervalul de timp cuprins ntre cele

    dou momente. n acest sens este de menionat situaia denumirii oraelor din

    Dacia traian, care au fost distruse de ctre barbari. Ca atare, numele lor a pierit

    din memoria poporului, astfel nct oraele noastre medievale poart noi denumiri,

    lucru ce nu s-a ntmplat cu apele i munii, elemente ce s-au bucurat de

    continuitate i care nu i-au pstrat denumirile originare.

    Pe de alt parte, n Dacia Traian, cuvntul mo, de origine trac,

    desemneaz proprietatea asupra hotarului satului, proprietatea asupra unui teren din

    hotarul satului sau dreptul de folosin asupra unui teren din hotarul satului. Acelai

    nteles l avea i cuvntul btrn, care se trgea din latinescul veteranus.

    Cuvintele mo i btrn sunt utilizate n Evul Mediu romnesc cu acelai neles,

    de unde rezult c proprietatea colectiv asupra hotarului satului, proprietatea i

    folosina individuale asupra unui teren din hotarul satului au continuat s existe i n

    epoca obtii steti, pentru c, altminteri, aceti termeni ar fi disprut.

    Dar caracterul teritorial al obtii steti este atestat i de documente scrise.

    Menionm, n acest sens, o scrisoare expediat de ctre o comunitate cretin din Dacia

  • 31

    gotic, n secolul al IV-lea e. n., unei comuniti cretine din Cappadocia. n aceast

    scrisoare sunt nfiate ptimirile Sf. Sava Gotul, care a trit ntr-un sat din zona Buzului

    de astzi i, totodat, se fac referiri la faptul c la nordul Dunrii triete o populaie

    statornic, care practica agricultura i pstoritul n localiti rurale aezate pe vile rurilor

    i constituite n obti i la un nceput de difereniere social ntre bogai i sraci. Un alt

    document scris ce atest acest lucru este o lucrare, numit Strategikonul, redactat de ctre

    mpratul bizantin Mauricius, n care este menionat populaia romanic din nordul

    Dunrii, care vorbea limba latin, cu sate aezate de-a lungul rurilor, avnd ca ocupaie

    agricultura i creterea vitelor, iar ca mod de organizare obtile agricole.

    Aceste izvoare ne arat c dup retragerea autoritilor romane populaia

    autohton a continuat s triasc n sate pe baza unor puternice relaii de

    solidaritate ntre membrii acestora.

    Satul, privit ca o totalitate a locuitorilor si i ca teritoriu aparinnd

    acestora, a format nc nainte de cucerirea roman o obte steasc. Prin obtea

    steasc nelegem o form de organizare social n vederea desfurrii n cele

    mai bune condiii a muncii i a vieii. Obtea steasc avea un caracter teritorial.

    Obtea steasc se deosebete de obtea gentilic prin aceea c obtea gentilic era

    organizat pe criteriul rudeniei de snge, n sensul c fceau parte din obtea

    gentilic toi cei care erau rude de snge, pe cnd din obtea steasc fac parte toi

    cei care locuiesc pe acelai teritoriu, indiferent dac sunt sau nu rude de snge.

    Membrii obtei steti se numesc megiei (vecini), adic persoane care locuiesc pe

    acelai teritoriu cu vecinii lor. Dar obtea steasc prezint i o trstur comun

    cu obtea gentilic, pentru c nici una, nici cealalt nu cunosc stratificarea social.

    n al doilea rnd, obtea steasc prezint un element comun cu statul,

    pentru c i obtea steasc i statul sunt organizate conform criteriului teritorial.

    Dar se deosebete, n raport cu statul, prin aceea c statul cunoate stratificarea

    social, pe cnd obtea steasc nu.

    Modul de organizare a obtei steti a putut fi reconstituit pe baza metodei

    retrospective. Pe aceast cale s-a observat c instituiile proprii obtei steti

  • 32

    existau att n vremea dacilor, ct i n rile romne n Evul Mediu. Din aceast

    constatare rezult c obtea steasc a continuat s existe i n intervalul de timp

    dintre retragerea aurelian i formarea statelor feudale. Dimitrie Gusti, n deceniul

    al patrulea al secolului al XX-lea a constatat, mpreun cu studenii si, ntr-o serie

    de sate din sudul Moldovei existena unor instituii specifice obtilor steti.

    Din datele obinute rezult c obtea steasc avea o organizare proprie,

    caracterizat prin exercitarea dreptului de autoconducere. Organele ce exercitau acest

    drept erau Adunarea megieilor, Sfatul oamenilor buni i btrni i judele satului.

    Adunarea megieilor hotra n toate problemele importante privind destinul

    comunitii prin vot deschis. La lucrrile ei participau fie doar brbaii, fie doar

    femeile, fie brbaii i femeile. Adunarea era convocat prin viu grai, de regul,

    duminica la biseric, dup slujb, sau n zilele de trg. Aceast adunare alegea un

    consiliu cu activitate permanent Sfatul oamenilor buni i btrni ce exercita, n

    principal, atribuiuni jurisdicionale n sens metaforic, deoarece normele de conduit

    ce reglementau viaa obtei steti nu aveau caracter juridic. Acest consiliu exercita i

    atribuiuni de ordin administrativ. Lucrrile sfatului erau conduse de ctre un jude,

    ales de ctre Adunarea megieilor, care exercita, pe lng atribuiuni jurisdicionale, i

    atribuiuni militare i administrative. Cuvntul jude vine de la judex, iudicis,

    adic judecat, etimologie de natur a sublinia nc o dat faptul c cele mai

    importante atribuii ale judelui erau de ordin judiciar. Mai trziu, n feudalismul

    timpuriu, cuvntul jude desemna conductorul unei formaiuni statale de tip

    nceptor. n feudalismul dezvoltat (adic dup ntemeiere) jude mbrac forma

    judec, ce avea nelesul de proprietar i om liber. De aceea, proprietatea privat

    asupra pmntului, asupra cruia nu se exercitau imuniti se numea judecie. Tot n

    feudalismul dezvoltat, a aprut de la jude i cuvntul jude, care l desemneaz fie

    pe conductorul unei uniti administrativ-teritoriale din ara Romneasc, fie

    unitatea administrativ-teritorial ca atare. De asemenea, avnd n vedere c toi

    membrii obtei erau egali n drepturi, oricare dintre acetia putea primi anumite sarcini

    din partea Adunrii megieilor.

  • 33

    Totodat, obtile steti erau organizate, mai ales dup secolele al VII-lea i

    al VIII-lea e. n. n uniuni de obti (obti de obti), care erau constituite pe teritorii

    unitare din punct de vedere economic, geografic. Ele erau conduse de un Mare Sfat

    al obtii de obti, format din reprezentanii obtilor componente.

    Seciunea a II-a. Normele de conduit n cadrul obtei steti

    Viaa social din cadrul obtei steti era reglementat prin norme de

    conduit fr caracter juridic, adic norme de conduit care nu erau impuse prin

    fora de constrngere, pentru c nu exista aparatul de stat care s exercite o

    asemenea constrngere. De aici putem trage concluzia c acele norme erau

    respectate de bun-voie, ntruct ele exprimau interese comune.

    n legtur cu valoarea acestor norme de conduit, dup retragerea aurelian,

    normele dreptului daco-roman i-au pierdut caracterul juridic. Cele din domeniul

    dreptului public nu s-au mai aplicat i au pierit din contiina poporului nostru, pentru c

    normele de drept public reglementeaz organizarea de stat, relaiile dintre stat i ceteni,

    or dup retragerea aurelian statul s-a descompus i odat cu el i normele juridice care l

    organizau, pe cnd normele dreptului privat, adic cele din obtea steasc afltoare pe

    teritoriul Daciei Traiane ns s-au pstrat, dar i-au pierdut caracterul juridic. Astfel, s-au

    pstrat normele privind stpnirea pmntului, normele de munc, cele cu privire la

    relaiile dintre persoane, cu privire la ncheierea conveniilor, cele ce reglementau

    reprimarea delictelor din cadrul obtei steti, precum i acele norme ce reglementau

    sistemul de soluionare a litigiilor. Ele au fost preluate, o dat cu apariia primelor

    formaiuni politice de tip feudal, au fost sancionate de ctre statul feudal i pe aceast

    cale i-au redobndit caracterul juridic. Iat dar c obtea steasc este vehiculul istoriei

    prin care toate normele de conduit ce au reglementat viaa din cadrul acesteia n Dacia

    Traian au fost transportate n societatea feudal.

    n materia bunurilor, hotarul satului se identifica cu moia obtei steti, care

    era stpnit n devlmie. Acest lucru s-ar traduce prin faptul c asupra

    pmntului obtei purta un drept de proprietate colectiv (stpnire de-a valma).

    Din acest stpnire devlma s-a desprins nc din epoca statului geto-dac

  • 34

    stpnirea individual asupra terenurilor destinate agriculturii. n perioada cuprins ntre

    secolele IV i VIII e. n., prima desprindere din fondul devlma a fost locul pe care

    membrii obtei i-au ntemeiat casa i curtea. Ulterior, din cmpul de cultur obtea a

    atribuit pentru totdeauna fiecrei familii un lot de pmnt denumit sor, care i are

    originea n latinescul sortis, ce desemneaz o parte atribuit cuiva. Lotul aflat n

    stpnirea individual purta i denumirea de racl (lot matc), deoarece doar aceia care

    stpneau un lot matc, adic practicau agricultura n sat, aveau acces i la bunurile aflate

    n stpnire devlma. Stpnirea individual putea fi extins prin deseleniri i defriri,

    ce puteau fi ntreprinse numai cu acordul Adunrii megieilor. Acele stpniri dobndite

    prin munc proprie purtau denumirea de stpniri locureti. De asemenea, tot Adunarea

    megieilor se pronuna cu privire la trecerea unor loturi de pmnt n stpnirea i

    folosina personal, obtea pstrnd asupra acestora un drept superior de supraveghere i

    control. Cu timpul aceast stpnire dobndete caracter permanent, manifestndu-se ca

    un embrion al proprietii private asupra pmntului. Tot cu titlu de folosin individual

    erau exploatate terenurile din vatra satului, pe cnd pdurile, punile, apele i subsolul, din

    care se exploatau minereuri, au rmas n stpnirea devlma.

    Pentru c obtea era, n principal, o comunitate de munc, multe din normele

    de conduit reglementau relaiile de munc. Obtea steasc avea un caracter agrar

    i pastoral. Normele din acest domeniu reglementau, n principal, agricultura i

    pstoritul. Existau ns i norme care reglementau vntoarea n comun, mineritul,

    precum i desfurarea unor activiti meteugreti de ctre membrii obtei.

    n legtura cu practicarea agriculturii, s-au aplicat norme privind sistemul

    asolamentului, repartizarea loturilor de cultur, destinaia loturilor de cultur, nceperea

    lucrrilor agricole, strngerea recoltelor, formarea rezervelor obtei pentru anii cu recolte slabe.

    n legtur cu pstoritul avem norme privind locurile de punat, servitutea

    de punat motenit, n sensul c dup strngerera recoltelor turmele individuale

    puteau fi pscute pe terenurile din hotarul obtei, ca o rmi a proprietii

    colective. Existau i norme cu privire la drumurile oilor, pornirea turmelor, aceasta

    ntruct se practica i pstoritul transhumant.

    n ceea ce privete practicarea unor meteuguri de ctre membrii obtei

    steti, normele de conduit recunoteau celor care au deprins anume meserii,

  • 35

    precum olari, morari, fierari, etc., dreptul asupra bunurilor produse, precum i

    posibilitatea de a lucra pentru alii contra plat.

    Normele de conduit privind statutul persoanelor se ntemeiaz pe principiul egalitii,

    egalitate ce rezulta din stpnirea devlma a terenurilor i din munca n comun.

    Conductorii obtei steti erau alei doar n funcie de calitile individuale, dovad c sfatul

    obtei era format din oameni buni i btrni; de asemenea, aa cum am mai artat, Adunarea

    megieilor putea atribui anumite sarcini unor persoane din cadrul obtei.

    Aceeai egalitate se manifesta i n relaiile din cadrul familiei, n sensul c

    ntre soi, pe de o parte, prini i copii, pe de alt parte, exista obligaia reciproc

    de ntreinere. Aceast obligaie izvora din faptul c patrimoniul familiei era

    rezultatul muncii colective a familiei. Cstoria se realiza prin consimmntul

    viitorilor soi, urmat de binecuvntarea prinilor i a bisericii. Divorul putea fi

    obinut n condiii egale de ambele pri, deoarece, n obtea steasc, pn n a

    doua faz a regimului turco-fanariot, divorul putea fi obinut prin repudiere (se

    afirma de fa cu martori fie c femeia nu se mai rentoarce la domiciliul conjugal,

    fie c aceasta nu mai este primit n domiciliul conjugal).

    Exista egalitate i pe plan succesoral, n sensul c descendenii, fii sau fiice,

    au vocaie succesoral egal la motenirea defunctului, dup cum vocaie

    succesoral la motenirea defunctului are i soul supravieuitor.

    n materia conveniilor, operaiile de schimb de bunuri sau de servicii se

    realizau pe baza unor convenii de mult practicate, cunoscute nc din epoca Daciei

    Traiane, cu deosebirea c acele convenii nu mai presupuneau forme solemne laice,

    ca n dreptul daco-roman, ci sunt mbrcate n forma jurmntului religios. n

    cadrul obtei steti exista o sinonimie ntre sintagmele lege cretineasc i lege

    romneasc. Vnzarea era contractul cel mai rspndit i avea ca efect

    transmiterea proprietii prin simplul consimmnt al prilor. Totodat se practica

    schimbul, dat fiind caracterul natural al economiei. Asemenea acte aveau loc att

    n interior, ct i n trgurile de grani de pe linia Dunrii

    Alte norme de conduit se refer la reprimarea delictelor n snul obtei steti.

    Ca o reminiscen a practicilor prestatale, constatm c se mai aplica legea talionului.

    ns, n paralel cu aceasta, se aplica i sistemul compoziiunii voluntare, ca un

  • 36

    corectiv adus sistemului rzbunrii private. n sistemul compoziiunii voluntare, victima

    delictului putea renuna la dreptul de rzbunare n schimbul unei sume de bani, pe care o

    va plti delincventul. Aceast sum de bani ce urma a fi pltit victimei reprezenta

    echivalentul dreptului la rzbunare i se stabilea prin convenia prilor. Acest sistem a

    evoluat dup apariia primelor formaiuni statale, valoarea rscumprrii dreptului de

    rzbunare nemaifiind stabilit de ctre pri, ci de ctre stat. Acest sistem purta numele de

    compoziiune voluntar (secolele XI i XIII e. n.). Altminteri, litigiul este soluionat fie

    prin dreptul de rzbunare, fie prin compoziiunea voluntar, fie prin hotrrea Sfatului

    oamenilor buni i btrni, fie pe baza solidaritii rudelor. Pedeapsa pentru faptele grave

    consta din alungarea din cadrul obtei steti a vinovatului

    Sfatul oamenilor buni i btrni soluiona litigiile din toate domeniile vieii sociale (cu

    privire la patrimoniu, la integritatea i onoarea persoanelor, etc.), ocazie cu care prile

    administrau probele. Cele mai importante probe erau proba cu martori i jurmintele.

    n paralel cu acestea se aplicau i ordaliile, ca o reminiscena a sistemului

    primitiv, deoarece toate popoarele primitive au practicat ordaliile. Prin ordalii, de

    regul, are loc o slujb religioas n vederea invocrii voinei divine, pentru ca

    divinitatea s intervin i s arate de partea cui este dreptatea n acel litigiu. Spre

    exemplu, babilonienii au practicat ordalia apei, conform creia, dac o femeie

    cstorit era bnuit de infidelitate, femeia era cufundat n apele rului numrndu-se

    pn al 100. Catolicii practicau ordalia fierului rou. La daci i la romni s-a aplicat

    ordalia pmntului n procesele de hotrnicie. Conform acestei ordalii, una dintre pri

    sau o ter persoan i presra pmnt pe cap sau pe umeri, invocnd divinitatea

    pmntului, strbtea hotarul terenului n litigiu i jura c acela este adevratul hotar.

    n Oltenia, pmntul era purtat n traist. Dup moartea celui ce jurase, divinitatea

    urma a se pronuna n legtur cu jurmntul fcut. Celui ce jurase drept urma a-i fi

    rna uoar. Dac jurtorul minise, zeitatea pmntului se rzbuna, aruncndu-l

    afar din mormnt cum de te ine pmntul.

  • 37

    Capitolul II. Apariia primelor formaiuni statale de tip feudal

    (formarea rilor)

    ntre secolele VIII i IX e. n. asistm la un proces de destrmare a obtilor

    steti, n sensul c n unele obti steti aleii obtei, prin abuz, acapareaz

    pmnturile megieilor i le transform n proprietate privat, care cu timpul se va

    transforma n feud (mare domeniu feudal). Pentru a-i apra i consolida

    stpnirea privat aceti alei ai obtei s-au nconjurat de un aparat de slujitori, n

    care vedem embrionul statului feudal. Prin consolidarea stpnirii private i

    dezvoltarea aparatului de slujitori iau natere formaiunile statale de tip nceptor

    cnezate, voievodate, cmpulunguri, jupanate, etc. Dar aceste formaiuni statale sunt

    desemnate prin termenul generic de ar. Cuvntul ar vine de la latinescul

    terra, dar la alte popoare latine, de pild la francezi, cuvntul ar este utilizat

    cu sensul lui material pmnt , pe cnd la romni terra este utilizat n sens

    politic, desemneaz o formaiune statal, iar pmnt, n sens material, vine de la

    latinescul pavimentum. Celelate popoare latine denumesc ara n ali termeni

    pays (Frana), paese (Italia), care i au originea n latinescul pagus.

    ntre secolele XI i XIII e. n. sunt menionate o serie de ri, mai ales prin Cronica

    notarului anonim, Cronica lui Nestor (secolele XI i XII e. n.) i Cronica lui Simon de

    Kezsa (Gesta hungarorum et hunorum). Astfel, n Transilvania secolelor X-XI e. n.,

    existau ara Crianei (condus de ctre Menumorut), ara voievodului Glad, ducele

    Banatului, ara Zarandului, Terra Ultrasilvana (condus de Gelu), ara Fgraului,

    ara Rodnei, ara Haegului. La est de Carpai sunt menionate ara Brodnicilor, ara

    Bolohovenilor. La sudul Carpailor sunt menionate ara lui Seneslau, ara Severinului,

    ara lui Ioan, ara Vlaca, ara Romanai, ara lui Litovoi, etc.

    Se poate observa c aceste ri sunt desemnate prin:

    - determinative de ordin geografic (ex. ara Lovitei);

    - determinative de ordin etnic (ex. ara Vlsiei);

    - numele conductorilor (ex. ara lui Litovoi).

  • 38

    Organizarea acestot ri prezint trsturi comune, dar i nuane specifice.

    Astfel, cnezatele puteau cuprinde unul sau mai multe sate, iar cneazul putea fi

    proprietarul teritoriului pe care l conducea politic, fiind n acelai timp i feudal.

    De asemenea, cneazul putea fi i un ales dintre micii proprietari afltori ntr-un sat.

    El exercita atribuiuni administrative, militare i judiciare. Cuvntul cneaz vine

    fie de la cuvntul koenig, de origine vizigot, fie de la latinescul cuneus.

    Alte ri erau conduse de voievozi, care exercitau atribuii superioare celor

    ale cnezilor, n sensul c voievodul era comandantul militar al tuturor cnezatelor

    incluse n voievodat, dar exercita i atribuiuni administrative i judiciare. Cneazul,

    deci, i era subordonat voievodului. Cuvntul voioevod este de origine slav,

    numai c instituia este romneasc, deoarece la slavi voievodul exercita doar

    atribuiuni militare, i era subordonat cneazului.

    Alte formaiuni statale erau conduse de juzi, iar altele de jupani. Termenul

    de jupan se pare c vine de la tracul diurpaneus.

    S-a susinut n mod greit c relaiile de tip feudal sunt de sorginte german

    i c romnii ar fi preluat relaiile de tip feudal n plan economic, social i politic

    de la germani, prin filier maghiar. S-a demonstrat falsitatea acestei teoriei

    tocmai n baza informaiilor care ne-au fost transmise prin Diploma Ioaniilor din

    anul 1247 e. n. Aceast diplom este un contract ncheiat la 2 iunie 1247 e. n.

    ntre regele Ungariei, Bela al IV-lea, i Rembaldus, preceptorul Ordinului

    Ospitalier (Ioanit).

    Ordinul Ioaniilor avea o organizare militar i prin aceast diplom i-a

    asumat obligaia de a apra zona din sudul Carpailor de nvlirile ttare.

    La rndul su, regele Ungariei i-a asumat anumite obligaii fa de cavalerii ioanii.

    Diploma a fost ncheiat n primul moment n care ungurii au venit n

    contact cu romnii din sudul Carpailor. n acel moment, n sudul Carpailor, erau

    formate relaiile economice feudale, structurile sociale specifice i organizarea

    politic de tip feudal. Acest fapt reiese din diploma menionat, n care regele

    Ungariei promite cavalerilor ospitalieri c i vor putea nsui o parte din veniturile,

  • 39

    slujbele i foloasele care se percepeau de pe marile domenii feudale din ara

    Severinului, ara lui Farca, ara lui Litovoi i ara lui Seneslau. Or veniturile,

    slujbele i foloasele menionate n diplom nu sunt altceva dect cele trei forme ale

    rentei de tip feudal. Acestea desemneaz renta n bani, n munc i n produse.

    Rezult deci c exist la sud de Carpai mari domenii de pe care se percepeau

    aceste forme ale rentei. Diploma n cauz i desemneaz pe marii proprietari

    funciari ca mai marii pmntului, iar ranii sunt denumii rusticii valahi.

    Diploma vorbete despre existena unor ri aflate sub conducerea unor voievozi.

    Aceste date ne sunt confirmate i de alte documente.Astfel, ntr-o scrisoare

    adresat de ctre o comunitate cretin din sudul Moldovei n secolul al XIV-lea

    Papei Inoceniu al III-lea, se vorbete despre marii proprietari de pmnt care erau

    numii cei puternici.

  • 40

    Capitolul III. Legea rii i instituiile sale

    Seciunea I. Formarea, sfera de cuprindere i definirea Legii rii

    Vechiul drept romnesc, aa cum precizeaz i Dimitrie Cantemir, a fost ius

    non scriptum, adic un dreptul nescris. La rndul su, Nicolae Blcescu afirma c,

    dup ntemeiere, rile romne nu au cunoscut legile scrise, c pn la jumtatea

    secolului al XVII-lea dreptul nostru comun a fost obiceiul juridic constituit ntr-un

    veritabil sistem de drept. Obiceiul juridic reprezint o regul nescris, care aplicat

    n mod continuu i timp ndelungat capt for juridic obligatorie.

    Existena dreptului romnesc nescris cu o puternic identitate a fost

    recunoscut i de ctre vecinii notri. Astfel obiceiul juridic romnsc a fost

    denumnit n documentele oficiale redactate n limba latin de ctre cancelariile

    strine ius valachicum, pe cnd n documentele cancelariilor domneti ale rilor

    romne, obiceiul juridic era denumit Legea rii (obiceiul pmntului). n

    sintagma obiceiul pmntului, termenul de pmnt este utilizat cu nelesul de

    ar. Expresia de Legea rii desemneaz cel mai bine coninutul obiceiului

    juridic romnesc. Dovad n acest sens este i faptul c sintagma Legea rii nu

    este nsoit de un alt determinativ. n toate rile romne dispoziiile Legii rii au

    fost aceleai.

    n doctrina romneasc s-au formulat diferite teorii cu privire la originea Legii rii.

    Astfel, ntr-o prim opinie, profesorul Ioan Peretz afirm c dreptul nostru ar

    fi de origine roman. Acesta susine c, aa cum am preluat limba latin, tot aa am

    preluat i dispoziiile dreptului roman. Aceast teorie a fost dezvoltat de

    profesorul Andrei Rdulescu ntr-o comunicare susinut n anul 1938 la Academia

    Romn, n care a cutat s dovedeasc identitatea de fizionomie a instituiilor

    Legii rii cu cele ale dreptului roman.

    ntr-o alt opinie, profesorul Gheorghe Fotino a susinut c Legea rii ar fi de

    origine trac.

    A fost formulat i o a treia teorie, n virtutea creia profesorul Constantin

    Dissescu a afirmat c Legea rii a fost de origine slav.

  • 41

    Toate cele trei teorii le considerm moniste, deoarece vd originea Legii rii

    ntr-un singur sistem de drept. Totodat, aceste teorii sunt i exclusiviste, deoarece

    pleac de la presupunerea c strmoii notri ar fi renunat la tradiiile lor juridice

    i au preluat fie dreptul roman, fie dreptul trac, fie dreptul slav.

    n contrast cu aceste susineri, Nicolae Iorga subliniaz originalitatea Legii rii,

    artnd c aceasta este o creaie romneasc, izvort din modul de via al strmoilor

    notri. Aceast aseriune se bazeaz pe realitatea conform creia Legea rii s-a format pe

    fondul juridic daco-roman. Astfel, n epoca Daciei Romane, populaia daco-roman a

    creat un sistem de drept nou, original dreptul daco-roman , n care instituiile juridice

    romane au dobndit funcii i finaliti noi. Dup retragerea aurelian, instituiile juridice

    daco-romane au fost preluate n obtea steasc i adaptate noilor realiti. Dar n obtea

    steasc i-au pierdut valoarea juridic obligatorie pentru c, o dat cu descompunerea

    statului, nu s-au mai aplicat prin fora de constrngere a acestuia.

    Dup formarea statelor feudale, aceste norme i-au redobndit valoarea

    juridic, adic i-au redobndit caracterul obligatoriu, fiind acum sancionate de

    ctre stat. Totodat, n procesul cristalizrii relaiilor de tip feudal, fondul juridic

    daco-roman s-a mbogit cu noi reglementri determinate de realitile social-

    economice ale acelor vremuri.

    Doctrina juridic romneasc a dezbtut i problema sferei de aplicare a Legii rii.

    Astfel, profesorul Gheorghe Fotino a afirmat c Legea rii a reglementat

    doar dreptul de proprietate imobiliar.

    Nicolae Iorga a susinut c Legea rii a reglementat toate realitile sociale

    cu caracter agrar i pastoral.

    A. D. Xenopol a afirmat c Legea rii a fost un drept cnezial, care a

    reglementat organizarea primelor formaiuni politice de tip statal.

    n definirea sferei de aplicare a Legii rii trebuie pornit de la spusele lui

    Nicolae Blcescu conform crora mult vreme la romni Legea rii a inut loc i

    de constituiune politic i de condic civil i de condic criminal.

    Sintetiznd aceste susineri, putem defini Legea rii ca fiind un sistem de

    drept atotcuprinztor, format din totalitatea normelor de drept nescris, ce

  • 42

    reglementeaz organizarea statelor feudale la nivel central i local, regimul juridic

    al proprietii, statutul juridic al persoanelor, organizarea familiei, succesiunile,

    contractele, rspunderea colectiv n materie penal i fiscal, reprimarea faptelor

    infracionale i judecarea proceselor.

    Seciunea a II-a. Dispoziiile Legii rii cu privire la domnie, Sfatul

    domnesc i dregtorii

    n virtutea dispoziiilor Legii rii, statele feudale romneti erau conduse de

    ctre domni, Sfatul domnesc i dregtori.

    Domnul era eful statului, se afla n vrful ierarhiei feudale i exercita atribuii

    de ordin administrativ, militar, judiciar i legislativ. Astfel, n plan administrativ,

    domnul hotra cu privire la organizarea administrativ teritorial, stabilea impozitele,

    numea i i revoca din funcie pe nalii dregtori, avea dreptul de a bate moned,

    ncheia tratate internaionale, declara starea de pace sau de rzboi.

    Totodat domnul exercita tutela asupra bisericii. Dup cderea

    Constantinopolului biserica devine dependent fa de domn. Domnul confirma

    mitropoliii, episcopii i egumenii. Pe aceast cale biserica a fost dependent fa de

    stat i a acionat prin autoritatea sa spiritual n direcia promovrii intereselor politice

    ale statului. Sprijinul reciproc ntre stat i biseric a fost necesar pentru c i ungurii i

    polonezii, cnd doreau s supun rile romne, o fceau sub pretextul catolicizrii.

    Aceast situaie se explic prin aceea c n rile din vestul Europei statul depindea de

    biseric, iar Papa exercita tutela asupra conducerilor politice ale statelor catolice. Linia

    politic a acestor state era stabilit de ctre papalitate, care a promovat n mod

    constant expansionismul statelor catolice asupra statelor ortodoxe.

    n acelai timp, domnul era conductorul armatei. La nceputul instituiei

    domniei, rolul militar al domnului consta n coordonarea armatei format din

    steagurile boierilor. ncepnd din secolul al XV-lea, ca expresie a centralizrii

    puterii, domnul i creeaz armata proprie condus de ctre dregtori cu atribuii

    speciale n acest sens.

    n calitate de ef al statului, domnul ncheia tratate de alian sau comerciale

    cu alte state i declara pacea sau starea de rzboi. De asemenea, domnul era

  • 43

    judectorul suprem. n aceast calitate el putea judeca orice pricin, civil sau

    penal, n prim sau n ultim instan. Procesele erau judecate de ctre domn

    mpreun cu Sfatul domnesc, dar hotrrile erau pronunate n nume propriu i nu

    se bucurau de autoritatea lucrului judecat. Astfel c urmtorii domni puteau

    rejudeca procesul i da hotrri contrare celor anterioare.

    Domnul exercita i atribuii de ordin legislativ, prin intermediul hrisoavelor.

    Domnul putea emite dou categorii de hrisoave:

    - hrisoave cu caracter individual erau acte de aplicare a dreptului la anumite

    situaii concrete. Acestea nu erau izvoare de drept n sens formal.

    - hrisoave cu caracter general prin in


Recommended