+ All Categories
Home > Documents > Istoria simbolurilor - Magia

Istoria simbolurilor - Magia

Date post: 05-Nov-2015
Category:
Upload: tiplea
View: 24 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
„Magia este cea care explică și justifică rudimentele artistice ale comunei primitive (paleolitic, neolitic, epoca metalelor).” Primele semne ale creativității umane s-au manifestat la începuturile civilizațiilor și au fost legate de apariția lui „homo sapiens”. Ceea ce denumim cu un termen modern „artă” a fost un fenomen ce avea la bază practici magice bazate pe o credință animistă, adică tendința primitivului de a însufleți toate lucrurile.
7
  MAGIA Țiplea Oana- Ștefania Master DP, an I
Transcript
  • MAGIA

    iplea Oana- tefania

    Master DP, an I

  • Magia este cea care explic i justific rudimentele artistice ale comunei primitive

    (paleolitic, neolitic, epoca metalelor).1 Primele semne ale creativitii umane s-au manifestat la

    nceputurile civilizaiilor i au fost legate de apariia lui homo sapiens. Ceea ce denumim cu un

    termen modern art a fost un fenomen ce avea la baz practici magice bazate pe o credin

    animist, adic tendina primitivului de a nsuflei toate lucrurile.

    Dispunerea amprentelor, traseelor digitale, reprezentrilor animaliere i feminine

    confirm ipoteza larg acceptat dup care peterile pictate constituie un fel de sanctuar n care

    omul preistoric i manifest rudimentele de credin, n ritualuri complexe bazate pe magie.

    Primele reprezentri artistice sunt tributare stadiului magic de cunoatere, leagnul i paradigma

    viitoarei gndiri i activiti de creaie. Primul pas este colecionarea de curioziti apoi,

    urmtorul pas este punerea n legtur a acestor misterioase i nelinititoare obiecte cu nsui

    determinismul vieii.

    Picturile rupestre ce apar la sfritul paleoliticului trebuiesc inerpretate ca aparinnd

    domeniului funcionalului, nicidecum esteticului; imaginea avea funcii magice i era astfel

    nvestit cu o putere spiritual. Att imaginile pictate n peteri, pe oase, pietre ct i cele pictate

    pe propria piele erau considerate instrumente de magie eficiente, erau menite s fac legtura

    ntre forele vizibile i forele invizibile ale lumii.

    Arta nu reproduce vizibilul, ci face vizibil2. Prin linii sintetice i culori minimale, omul

    preistoric configura imagini prin care putea intra n relaie i rezonan cu fenomenele i

    ritmurile cosmice. Ceea ce numim astzi art erau atunci de fapt imagini de contact cu forele

    nevzute ale lumii, indiferent dac acestea erau pictate, modelate, gravate, tatuate, cntate

    (incantate), dansate.

    Au fost descoperite imagini pictate pe toate continentele, dar cele mai spectaculoase

    mrturii sunt pstrate n peterile din munii Cantabrici (nordul Spaniei) i n cele din sudul

    Franei; Lascaux, Altamira (15000 - 10000 .Cr.), Peche-merle, Font-de Gaume, Terruel. Altele

    s-au pstrat n clima uscat a nordului Africii, la Tassili, altele n Siberia.

    Img.1 Pictur rupestr - Altamira

    (imagine preluat allposters.com)

    1 Ioan Iovan - Semantica Artelor Vizuale, Editura Anthropos, 2011, p.167 2 Paul Klee - Creative Credo, 1920

  • Scenele reprezentate erau cele de vntoare sau cele legate de cultul fertilitii, repere

    vitale ale existenei umane. Limbajul plastic este unul simbolic, fie c era figurativ, fie

    nonfigurativ. Capacitatea de observaie, redat prin picturile rupestre ce reprezentau animalele pe

    care le vnau, proporii, micare i culori deosebite, scoate la iveal existena unor oameni

    nzestrai.

    La sfritul perioadei neolitice, odat cu stabilizarea climei, pe lng vntoare, apare un

    nou mijloc de existen, agricultura. O alt modificare important n aceast perioad se refer la

    predominana cultului fecunditii i maternitii. Celelalte culte existente sunt cel solar i cel al

    morii.

    Statuetele feminine din aceast perioad sunt expresia plastic a cultului fertilitii.

    (Venus din Willendorf, Venus din Lespugue). Acestea simplific i stilizeaz formele i se poate

    observa participarea sufleteasc.

    Img.2 Venus din Willendorf

    (imagine preluat

    www. celestislhealing.blogspot.ro)

    O realizare plastic excepional este perechea de figurine descoperite la Hamangia prin

    expresivitatea atitudinii. n aceeai perioad a neoliticului se dezvolt i ceramica, printre cele

    mai valoroase creaii se numr vasele culturii Cucuteni. Cu motivele lor caracteristice, meandrul

    i spirala, cu o gam cromatic sobr dar bogat i nuanat, rou, ocru, brun, alb, negru.

  • O alt pies de excepie este vasul ritualic antropomorf denumit Zeia de Vidra ce

    aparine culturii Gumelnia.

    Img.3 Zeia de Vidra - Gumelnia din

    Muntenia

    (imagine preluat museum.ici.ro)

    Trecerea de la o via nomad la una sedentar a fcut posibil dezvoltarea arhitecturii.

    Din a doua jumtate a mileniului trei .Cr. se nal primele repere ale unor sanctuare colective.

    Menhire, dolmene, comlehuri, cum sunt cele din Cernac, Stonehenge, delimiteaz un spaiu de

    tip arhitectural. Destinaiile acestor ansambluri erau cultice legate de venerarea Soarelui, cu rol

    astrologic, pentru ritualuri religioase. Perioada megalitic se caracterizeaz astfel prin

    cosmicitate, astronomie, calendar, cultul solar.

    Deoarece exist aceast tendin a primitivului de a nsuflei toate lucrurile

    nconjurtoare, apare i forma de adresare prin practici anume; invocarea, rugciunea, ofranda,

    sacrificiul. Toate aceste tipuri de manifestare, prin imagini, incantaii, tatuaje, gesturi, dansuri

    ritualice, obiecte cu funcionalitate special se deschid zonei sacrului.

    Omul primitiv acioneaz prin intermediul acestor practici pentru a determina forele

    supranaturale s intervin i s accioneze n direcia omului, pentru a-l ajuta n existena lui

  • zilnic. Dac existena acestor fore supranaturale e acceptat atunci trebuie acceptat i faptul ca

    magia este posibil.

    Aceat invocare a forelor supranaturale este efectuat prin mijlociri de obiecte, plante,

    animale, astre. Existena unor ritualuri, atestate nc din perioada paleolitic prin cultul morilor

    i prin funciile magice evident pe care le aveau statuetele feminine.

    n studiul su, Despre gndirea magic (aprut n 1941 la Fundaia Regal pentru

    Literatur i Art), Lucian Blaga face o distincie net ntre gndirea mitic i cea magic,

    admind totui c modul de gndire mitic i cel magic apar cel mai adesea n form mixt.

    Elementele magice intr n componena imaginilor mitice n proporii variabile, putnd fi reduse

    la zero, sau, dimpotriv, pot fi preponderente.

    Prin nsuirile sale, mitul este n acelai timp enunare i argument, fr a avea nevoie de

    dovezi. Mitul e ncercarea de a revela un mister cu mijloacele imaginaiei. Gndirea magic nu

    poate fi considerat o ncercare revelatorie deplin a misterului, ci o prelungire a lui. Ea se

    dovedete a fi doar o gndire care uzeaz de ideea magicului sub forma puterii sau substanei

    magice. Magicul are i funcie religioas, ideea magicului regsindu-se i n ideea de sacru.

    nc de la nceputuri magia a fost n sincretism cu tiina, arta, religia, ordinea cerut de

    evoluia omului fiind, magie, mitologie, religie, realitate, tiin, tehnic. Primele urme ale

    magieidateaz, dup cum am precizat, din paleolitic i sunt puse n legtur cu practica vntorii

    i influena misterioas a Lunii i astrelor.

    Este de dorit s se fac o distincie clar ntre magia ca form primar de concepere a

    supranaturalului i chiar form primar de existen n societile semi-civilizate, i magia-

    vrjitorie care apare n Evul mediu ca un soi de curent antireligios care avea drept principiu

    adularea i manipularea forelor malefice. n magie i are, ns, rdcinile mitologia, dup cum

    n mitologie i are rdcinile religia.

    Cultul solar caracterizeaz n continuare att epoca bronzului ct i cea a fierului.

    Img.4 Carul soarelui- epoca

    bronzului

    (imagine preluat

    theguardian.com)

  • n epoca fierului ns apar particulariti religioase prin personalizarea zeilor dar i prin

    consacrarea rolului preotilor.

    Img.5 Vas - epoca fierului- Canedown

    Anglia

    (imagine preluata finestprospect.org.uk)

    Putem concluziona c n nlnuirea istoric ce ncepe n comuna primitiv, se continu

    cu antichitatea, Evul Mediu i apoi perioada modern vom observa o succesiune, magie, mit,

    religie, tiin ( realitate). n fiecare perioad apare ca dominant una dintre formele spirituale,

    iar celelalte erau secundare. Astfel n comuna primitiv dominanta, activ i de actualitate era

    magia, pe cnd mitul era secundar i la nceputuri. n urmtoarele perioade rolurile se schimb,

    raporturile fiind total schimbate. Singura comun rmne sacrul, prezent n toate formele

    spiritualitii n comuna primitiv fiind cunoscut n magie prin invocare, astfel c n final, el se

    dovedete a fi aceeai entitate sfnt, iar magia, mitul, religia, tiina se dovedesc a fi forme ale

    sacrului.

  • Bibliografie:

    1. Ioan Iovan - Semantica Artelor Vizuale, Editura Anthropos, 2011, p.167

    2. Stephen Farthing- Istoria Artei de la pictura rupestr la arta urban, Editura Rao, 2011

    3. Paul Klee - Creative Credo, 1920

    4. Vlad Tiberiu, Aspecte Antropologice n Artele Vizuale, Tez de doctorat

    5. Lucian Blaga, Despre gndirea magic, Fundaia Regal pentru Literatur i Art, 1941

    6. allposters.com (ianuarie 2014)

    7. celestislhealing.blogspot.ro (ianuarie 2014)

    8. finestprospect.org.uk (ianuarie 2014)

    9. museum.ici.ro (ianuarie 2014)

    10. theguardian.com (ianuarie 2014)


Recommended