+ All Categories
Home > Documents > Introducere in limbajul vizual - Horea Avram.docx

Introducere in limbajul vizual - Horea Avram.docx

Date post: 06-Mar-2016
Category:
Upload: chindris-andrei
View: 280 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 20

Transcript

05.10.2015INTRODUCERE IN LIMBAJUL VIZUAL

Privete o imagine si citete-o!!!IMAGINE (def DEX)1 Reflectare de tip senzorial a unui obiect in mintea omeneasca sub forma unor senzatii.2 Reproducera unui obiect cu ajutorul unui sistem optic.

LIMBAJ1 Proces cognitiv superior, bazat pe schimburi lingvistice, gestuale si vizuale in comunicarea inter-umana.2 Limbajul este codul de a transmite informaia, INTERFAA COMUNICRII.

VIZUALITATEA: Un mijloc de manifestare a existentei culturale sau sociale a individului si comunitatii.

OBIECTIV:1 Cunoatere si nelegere a conceptelor, teoriilor si metodelor de baza ale domeniului si ale ariei de specializare; utilizare adecvata in practica si in comunicare profesionala.2 Elemente plastice ale imaginii3 Fabrica de pensule4 Redarea spaiului in imagine: Perspectiva Ev mediu si Renaterea5 Compoziia dinamica sau dramatica Barocul iluzie si realitate6 Compoziia static in pictura si fotografie Neoclasicism si Romantism7 Culoarea ca mijloc de expresie Expresionismul, Impresionismul8 Dizolvarea imaginii: Cubism si Arta abstracta. (reevaluarea regulilor compoziionale)9 Dada Readymade Suprarealism10 Pop art, Noul realism11 Instalaie si Performance corp si specific spaial.12 Arta Video de la tehnica la concept (diferene asemnri intre modalitile de expresie vizuala si de coninut dintre film si video)13 Noile media dimensiune digitala.

[email protected]@gmail.com

BIBLIOGRAFIE:ARNHEIM, Rudolf, Arta si percepie vizuala, Editura Meridiane, Bucureti 1979

AUMONT Jacques, BERGALA Alain MARIE Michel, VERNET Marc, Estetica filmului, Editura Idea, Cluj 2007

DEMETRESCU, Ruxandra, Arta si cunoatere: Teoria purei vizualitatea in contextul artistic al modernitii, Ed. Fundaiei Pro, Bucureti, 2005

GRU, Oliver with Thomas Veigl (eds.) Imagery in 21st Century. Cambridge, Massachusetts and London, England: The MIT Press, 2011

HUYGHE, Rene, Dialog cu vizabilul, Editura Meridiane, Bucureti, 1981.MOURA, Gabriel, Elements of Cinema, A Students Guide to the Elements of Cinema.PANAOFSKY, Erwin, Perspective as Symbolic Form, Translated by Christopher S. Wood (New York: Zone Nooks, 1997)POPESCU, Mircea (coord.), Dictionar de arta. Forme, tehnici, stiluri artistice.(2 vl.) Editura Meridiane, Bucureti 1995,1998.

12.10.2015

DEFINIREA IMAGINII, CADRUL SI COMPOZIIA. MIMESIS SI REPREZENTARE. ELEMENTELE DE ANALIZA VIZUALA.

Originea artei: A aprut ca un joc (homo ludens precedandu-l pe homo faber, omul care face) Arta a aparut ca un ritual religios A aparut din nevoia de a seduce (ca penajul unor pasari) A aparut din nevoia de a imita natura

Exemple:Venus din Willendorf (28.000-22.000 iChr.) 10.8 cm

Ganditorul si sotia Hamangia (3500-4000 iChr.)

Mimesis= o reprezentare imitativa a lumii reale in arta si literature (gr. Mimesis, imitatie)

Arta egipteana antica:

Scribul (3800-1710 iChr)

Mikerinos si regina sa (Menakaura si Khamerenebty II) (2548-2530 iChr)

Arta greaca antica:Parthenonul-Acropole, Atena (sec. 5 iChr)

Lisippos, Apoximenos (Sec 4 I e n)

Praxiteles, Venus (370 ien-330ien)

Arta romana: Augustus, sculptor necunoscut, Sec 1 dChr (204 cm marmura)

Natura moarta, fresca din Casa Iulia Felix, Pompei

Pictura realista:Rene Magritte, Tradarea imaginilor (1928-29)

CADRUL- limiteaza un spatiu si deschide o alta lume. Arta moderna:Daniel Spoerri, La Douche (1960)

Daniel Spoerri, Kichkas Breakfast I (1960)

Darren Almond, Bus stop (1999)

Joseph Beyus, Plight

Osmose, Char Davies

Where are you?(2005) Luc Courchesne

Compozitia= modul de aranajare a elementelor unei imagini.

FORMA: Ritmul liniilor (lucrarea are character graphic sau chromatic, linia da sau nu ritm) Gruparea formelor (o compozitie statica sau dinamica) Redarea spatiului (perspectiva geometrica) Lumina ( clar obscure, sau lumina ca rezultat al alaturarii culorilor complementare) Culoarea (lucrarea se bazeaza pe modelul formelor, sau pe coloritul viu, pe amestecul optic).

CONTINUTUL: Idea care a stat la baza lucraii Naratiunea Mesajul, simbolistica, emotia Epoca, perioada sau miscarea artistica din care face parte Autorul- semnificatia lui in epoca si ce il caracterizeaza Autorul- cum se incadreaza lucrarea in ansamblul creatiei acestuia.

19.10.2015REDAREA SPATIALITATII IN IMAGINE(Spatiul pictural si perspectiva. Perspectiva lineara si cea atmosferica.)

313 Crestinismul devine legal.

Arta catacombelor:Bunul pastor sec 3 dChr Simboluri crestine: Crucea, Chi-Ro(in imagine), ancora, pestele (ihtios in greaca = JESUS CHRIST GOD SON SAVIOR)

Bazilica Santa Sabina, Roma 422-432 dChr. Bazilica SantApollinare in Classe, Ravenna, sec. 6dChr.

Arta bizantina:Deesis (1261)

Fecioara cu pruncul (sec. 9)Hagia Sophia:

Andrei Rubliov, Treimea. Sec. 15

Arhitectura romanica:Abbatia Maria Lacensis (sau abatia Maria ad Lacum) Germania (1093-1177)

Biserica din Cisnadioara, Judetul Sibiu (1176-1223)

Arhitectura gotica:Catedrala din Chatres, Franta (1211-1516)

Palatul papilor, Avignon (1252-1309)

Fragment din Winchester Biblie (1160-1175) Scene din viara lui David.

Pictura de altar, St. Quirc de Durro, Caralonia, Spania

Fresca din Capela Sainte-Claire, Franta:Simone Martini, Buna vestire:

Renasterea= innoirea caracteristica prin reinopirea interesului pentru cultura si arta antichitatii clasice dublata de o noua filosofie si gandire numita umanista.

Leonardo da Vinci, Omul Vitruvian, 1487

Donatello, Statuia ecvestra a lui Gattamelata. 1453, bronz, Padova

Michelangelo Bunarroti, Pieta (1498-1499)

David, Michelangelo

Perspectiva= este o reprezentare (mai mult sau mai putin aproximativa) pe o suprafata plana a unui spatiu asa cum este el perceput de ochiul uman.

Piero della Francesca, Cetatea ideala, c 1470

Filippo Brunelleschi (1377-1446) Imaginea baptistierului din Florenta.

Alberti: Della Pittura 1435

Albert Durer, studii de perspectiva 1532

Piramida vizuala a lui Alberti:

Perspectiva aeriana Leonardo Da Vinci Monna Lisa

Claude Lorrain, Peisaj Pastoral, 1638

Perspectiva aeriana (perspectiva atmosferica)BAROCUL (Compozitia dinamica/ dramatica) 1600 APROX.

scoala ateniana credParabola OrbilorCLADIRI:Chiesa del Gesu, Roma (prima fatada baroc) 1584Palatul Printului Elector din Trier, Germania (1615-1676)Biserica iezuitilor, Viena (interior) 1623-1627, 1703-1705Palatul Banffy, 1774-1785 (Muzeul de arta)Biserica Piarististilor, cunoscuta initial ca Biserica Iezuitilor din Cluj, 1718-1724

TABLOURI:Caravaggio, Crucificarea Sf. Petru, 1601Caravaggio, Convertirea Sf. Pavel, 1601Isus purtand crucea de Hieronymus Bosch (1515-1516)Rembrandr Harmenszoon van Rijn, Filosof in meditatie, 1632 versus Adrian Ghenie, The Darwin Room. 2013-2014. Mixed Media, instalatie 300x435x735cmPeter Paul Rubens, Coborarea lui Isus de pe cruce (1612-1614)Peter Paul Rubens, Rapirea ficelor lui Leucip (1618)Peter Paul Rubens, Sosirea Mariei de Medici la Marsilia (1622-1625)


Recommended